Saturday 25 August 2018

HISHAMMUDDIN MESTI SEGERA TAMPIL BERI PENJELASAN


Meskipun Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu telah mengarahkan siasatan segera dijalankan, sekurang-kurangnya dua persoalan yang tentunya membingungkan kita semua jika benar laporan yang mengatakan tiga angggota khas tentera masih berkhidmat dengan bekas Menteri Pertahanan, Hishammuddin Hussein.


Pertama, bagaimanakah pihak tentera masih membiarkan perkara itu terus berlaku sedangkan Hishammuddin bukan lagi seorang menteri selepas 9 Mei lalu?


Siapakah yang meluluskan tiga anggota tentera itu untuk terus berkhidmat dengan Hishammuddin?


Kedua, apakah Hishammuddin sendiri tiada perasaan malu dengan terus menggunakan khidmat tiga anggota tentera berkenaan, walhal beliau sedar kedudukannya bukan lagi sebagai Menteri Pertahanan sejak kekalahan BN dalam PRU14 lalu?


Atas dasar apakah beliau mahu terus tiga anggota tentera itu berkhidmat dengannya?


Portal Malaysiakini sebelum ini mendedahkan tiga anggota tentera - dua daripadanya adalah anggota Pasukan Khas Laut (Paskal) dan seorang komando masih menjadi pengiring kepada Hishammuddin walaupun setelah tidak lagi menjadi Menteri Pertahanan.

Ketiga-tiga anggota tentera berkenaan dilaporkan menerima dua gaji, satu daripada Angkatan Tentera Malaysia dan satu lagi daripada Hishammuddin sendiri.


Sebaik laporan mengenai perkara itu didedahkan, Mohamad Sabu segera mengarahkan siasatan dijalankan memberi jaminan bahawa tindakan akan diambil jika terdapat sebarang perlanggaran terhadap peraturan dan amalan sedia ada.


Tetapi, apa pun persoalannya dan sama ada benar atau tidak pendedahan mengenai khidmat tiga anggota tentera itu, Hishammuddin adalah paling bertanggungjawab untuk segera tampil memberi penjelasan kepada masyarakat umum.


Di mana pun beliau berada ketika ini, di dalam negara atau di luar negara, penjelasan segera daripadanya adalah amat diperlu dan paling ditunggu-tunggu untuk merungkai hal sebenar mengenai khidmat tiga anggota tentera itu. (ShahbudinHusin 25/08/2018)

83 comments:

  1. Baik hati sangat Menteri PH ni budin..sbb tu semua pijak kepala...dah tentu panglima dulu kata setia pada najib..melebihi setia pada Agong..masih disimpan panglima2 tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anya hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

      Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

      Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

      Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.

      Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

      Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
      Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

      Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

      Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).
      Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

      Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.

      Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
      Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
      Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.

      Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).

      Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.

      Tidak cukup!

      Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.

      Delete
    2. Irwan serah pada polis siasat isu bayaran balik cukai
      Bernama | Diterbitkan 25 Ogs 2018, 2:21 petang | Dikemaskini 25 Ogs 2018, 2:26 petang

      A+ A-
      Serahkan kepada pihak polis untuk melakukan siasatan menyeluruh terhadap isu pembayaran balik cukai, kata bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Siregar Abdullah.

      Beliau berkata semua pihak dan pegawai terlibat dalam Jawatankuasa Aliran Tunai seharusnya memahami perkara itu.

      “Mereka tahu kebenarannya dan prosedur operasi kewangan yang harus dipatuhi dalam mengurus kedudukan kewangan negara,” katanya menerusi kenyataan bagi mengulas isu tersebut di Putrajaya hari ini.

      Jawatankuasa Aliran Tunai seliaan Kementerian Kewangan diketuai oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan.

      “Allah mengetahui kebenaran dan akan melindungi mereka yang tidak bersalah,” katanya.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendakwa kerajaan terdahulu gagal mengembalikan lebihan cukai pendapatan dan keuntungan cukai hartanah berjumlah RM16.046 bilion pada akhir Mei lepas.

      Terdahulu, beliau juga mendakwa bahawa bayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST) sebanyak RM19.25 bilion belum dipulangkan berikutan kegagalan pemindahan wang yang mencukupi kepada tabung amanah yang berkaitan.

      Dilaporkan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mengesahkan dakwaan Lim bahawa RM16.046 bilion lebihan cukai pendapatan dan keuntungan cukai hartanah masih belum dikembalikan kepada pembayar cukai sejak lebih enam tahun.


      Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Seri Sabin Sabitah dilaporkan mengesahkan bahawa jumlah itu membabitkan 1,653,786 kes melibatkan syarikat, individu, persatuan dan yayasan setakat 13 Mei tahun ini.

      Beliau berkata penangguhan pengembalian cukai itu adalah berikutan kekurangan dana dalam akaun amanah Tabung Bayaran Balik Cukai (TBBC).

      Turut dilaporkan Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri T Subromaniam berkata jabatannya ketika mesyuarat bulanan meminta jawatankuasa Tabung Amanah untuk mengembalikan bayaran balik GST RM82.9 bilion, namun hanya RM63.5 bilion yang dikembalikan.

      - Bernama

      Delete
    3. MENTERI PH PERJUANG SEKULARISME


      Agama harus bebas dari politik, kata Mujahid
      Shakira Buang | Diterbitkan 25 Ogs 2018, 1:40 petang | Dikemaskini 25 Ogs 2018, 1:49 petang

      A+ A-

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusuf mengingatkan semua pihak agar tidak membenarkan agama dipengaruhi sebarang unsur politik.

      Tegas Mujahid, ini kerana kedudukan agama sepatutnya diletakkan lebih tinggi daripada semua perkara.

      “Agama seharusnya bebas dari unsur politik, termasuklah khutbah di mimbar-mimbar masjid. Agama harus lebih bebas dari semua kerana ia lebih tinggi dari semua,” kata Mujahid dalam sidang media di KLIA, hari ini.

      Mujahid berkata demikian mengulas dakwaan Parti Amanah Negara (AMANAH) Kelantan bahawa PAS menggunakan khutbah hari raya Aidiladha untuk memfitnah kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) "menghalalkan LGBT".

      Naib pengerusinya, Che Ibrahim Mohamed semalam dilapor berkata, melalui teks khutbah yang dikeluarkan Dewan Ulama PAS Kelantan itu, PAS cuba menanam kebencian rakyat ke atas pemerintah dengan "menggunakan sentimen agama secara salah".

      Baca: 'PAS guna khutbah Aidiladha fitnah kerajaan halalkan LGBT'

      Mengulas lanjut, Mujahid berkata penyampaian teks khutbah seharusnya menjurus ke arah kebaikan dan bukan melabel pihak lain hanya kerana berbeza pandangan politik.


      “Ia (teks khutbah seharusnya) lebih menyeru kepada kebaikan, menyeru kepada membina negara ini dan lebih penting jauhkan daripada melabel-labelkan kelompok tertentu hanya kerana berbeza pandang politik apatah lagi menyebarkan fitnah yang tidak betul hanya untuk kepentingan politik.

      “Dan itu sememangnya menjadi nasihat saya sejak dari awal pegang jawatan menteri, agar agama tidak di politikkan,” kata naib presiden AMANAH itu.

      Bagaimanapun, anggota parlimen Parit Buntar itu berkata pihaknya akan menyemak kenyataan AMANAH Kelantan itu bagi tindakan lanjut.

      “Saya baru balik dan saya sepanjang di Mekah saya lebih tertumpu kepada ibadah saya serta jemaah Haji.

      “Bagaimanapun, saya akan semak apa isunya nanti bila saya masuk pejabat dan akan ambil langkah susulan jika benar terdapat dakwaan sedemikian,” katanya.

      Terdahulu Mujahid tiba di KLIA sekitar jam 11.00 pagi selepas selesai menunaikan ibadah haji bagi tahun 1439 hijrah bersekaligus dengan liputan rangkuman operasi jemaah Haji di Mekah.

      Delete
    4. KEDEKUT MACAM NI OKAY


      Tiada anugerah darjah kebesaran di keputeraan Agong tahun ini
      Norman Goh | Diterbitkan 24 Ogs 2018, 4:43 petang | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 5:19 petang

      A+ A-
      EKSKLUSIF | Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V tidak akan mengurniakan darjah kebesaran sempena sambutan ulang tahun keputeraan rasmi baginda pada 9 September ini.

      Seorang pegawai di pejabat perdana menteri mengesahkan perkara itu kepada Malaysiakini.

      "(Sambutan) hanya ada titah daripada Agong dan ucapan tahniah daripada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad," kata seorang lagi sumber yang enggan dinamakan.

      Malaysiakini difahamkan ini kali pertama Agong tidak akan mengurniakan darjah kebesaran pada hari keputeraannya.

      Difahamkan senarai penerima tahun ini yang telah disediakan pentadbiran lalu akan disemak semula.

      Perkara itu turut disebut bekas menteri Tan Sri Rais Yatim di twitter semalam.


      "Syabas jika benar. Jangan hendaknya amalan was-was ufti terdahulu diteruskan termasuk di peringkat negeri," ciapnya.


      RAISYATIM
      @DrRaisYatim
      Dikhabarkan tahun ini takda anugerah bintang kebesaran oleh YDAgong, cuma titah ucapan dan ucapan PM saja. Syabas kalau benar begitu. Jgn hendaknya amalan was-was ufti terdahulu berterusan termasuk di peringkat negeri. Fasal bintang ini, ia semacam cacing dah naik ke mata.

      12:16 PM - Aug 24, 2018
      199
      89 people are talking about this
      Twitter Ads info and privacy
      Sultan Muhammad V menganugerahkan 1,518 darjah kebesaran ketika hari keputeraannya tahun lalu.

      Sejumlah 48 individu dianugerahkan gelaran Tan Sri sementara tiga, iaitu bekas Presiden MIC Samy Vellu, bekas Timbalan Presiden MCA Michael Chen dan bekas Ketua Hakim Negara Md Raus Shariff mendapat gelaran tertinggi iaitu Tun.

      Delete
    5. BOROS SYOK SENDIRI


      Mengapa Dr M tetap pertahan kereta nasional ketiga
      Nigel Aw & Norman Goh | Diterbitkan 24 Ogs 2018, 11:56 pagi | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 4:15 petang

      A+ A-

      WAWANCARA l Banyak pihak tidak bersetuju dengan cadangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mewujudkan projek kereta nasional baru, termasuk anggota kabinetnya sendiri.

      Seperti selalu, beliau meluahkan kekecewaannya berhubung perkara itu secara sarkastik.

      Kekecewaan sama terlihat sekali lagi dalam wawancara bersama Malaysiakini ketika ditanya tentang perkara itu.

      "Jika anda mahu jadi negara petani, menanam padi dan menangkap ikan, okey, kita akan buat.

      "Tak perlu ada industri sebab industri adakalanya merugikan. Marilah kita jadi penanam padi dan nelayan. Itu saja yang kita mampu jadi.

      "Jika anda suka, dan jika itulah yang anda undi, baik, kita akan teruskan," katanya kepada Malaysiakini dalam wawancara di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya, semalam.

      Bagi kebanyakan orang, cadangan itu membangkitkan pengalaman pahit bagaimana mereka terpaksa 'bail out' Proton - kereta nasional pertama - dan juga persepsi mutunya yang tidak mencapai tahap yang sepatutnya.

      Bagaimanapun bagi Mahathir, projek kereta nasional termasuk Proton bukan sekadar untuk menjadi pengeluar kereta.

      "Pengguna hanya berfikir untuk membeli kereta untuk diri sendiri, dengan harga lebih rendah.

      "Kerajaan perlu berfikir untuk negara, apa yang baik untuk negara tak semestinya baik untuk pengguna individu, tetapi apabila sampai masanya ia akan berjaya," katanya lagi.



      Mahathir berkata matlamatnya dari dulu hingga kini adalah untuk meningkatkan kapasiti kejuruteraan negara dan menjadikan Malaysia sebagai negara pengeluar, bukannya pengguna.

      "Malaysia adalah negara pengguna, kita tak tahu keluarkan apa-apa. Saya ke China, di sana, ia bukannya tentang penggunaan.

      "Ia tentang mengeluarkan produk yang mereka boleh guna sendiri, tetapi ini tidak berlaku di Malaysia," katanya yang baru pulang dari lawatan rasmi lima hari di China.

      Mengapa obses dengan kereta?

      Di Amerika Syarikat, cip Intel dijual di seluruh dunia, manakala Korea Selatan berbangga dengan Samsung, justeru beliau berharap Malaysia juga ada barangan sendiri untuk dijual di seluruh dunia.

      Menurut Forbes, Samsung menyumbang satu perlima daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Korea Selatan. Kami bertanya kepada Mahathir - kenapa terlalu obses dengan kereta?

      "Ada perlukan 4,000 komponen untuk membuat sebuah kereta. Jika saya beri 4,000 komponen itu dan meminta anda buat sebuah kereta, anda tak mampu lakukannya. Anda perlu belajar kejuruteraan - bagaimana untuk keluarkan kereta, bagaimana nak pasang bahagian itu.

      "Apabila anda boleh keluarkan komponen, anda boleh buat komponen untuk mesin lain, untuk kereta dari negara lain.

      "Anda belajar kejuruteraan praktikal dengan membina sebuah kereta," katanya lagi.



      Beliau akui ada alternatif lain - seperti membina kereta api - namun tetap yakin kereta adalah pilihan yang lebih baik.

      "Kenapa kereta? Kerana kereta merupakan pasaran terbesar di dunia walaupun ia memakan kos tinggi. Orang menghabiskan wang untuk kereta. Di China, (mereka) keluarkan 37 juta kereta setahun."

      Ketika ditanya apakah jaminan kereta nasional baru tidak akan ditimpa nasib yang sama seperti Proton, beliau menyalahkan kemerosotan kereta nasional pertama itu kepada penggantinya kerana membuka pasaran kepada pengeluar kereta lain.

      "Saya kekal berpandangan apabila industri itu masih di peringkat awal, anda perlu melindunginya. Jepun dan Korea Selatan melakukannya, China sedang melakukannya. Malah di Jerman dan Eropah, mereka memberi perlindungan secara tak langsung - bukan melalui cukai tetapi penghalang bukan tarif (non-tariff barrier, seperti lesen dan kuota).

      "Di Jepun, anda tidak lihat kereta lain selain kereta Jepun. Di Korea, anda lihat kereta Korea. Di China, semua kereta dibuat di China," katanya lagi.

      Tiada siapa bangga

      Delete
    6. PENCURI TUDUH PENYAMUN...PENYAMUN TUDUH PEROMPAK


      1MDB tergesa-gesa nak jual Equanimity, ikhtiar Dr M makan diri
      Diterbitkan 24 Ogs 2018, 11:20 pagi | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 11:40 pagi

      A+ A-
      Cubaan 1MDB untuk mempercepatkan penjualan kapal Equanimity menunjukkan usaha Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyita kapal persiaran itu memakan dri, dakwa ahli perniagaan dalam buruan Jho Low.

      Dalam suatu kenyataan melalui peguamnya, low berkata, "sekarang baru Mahathir tahu kos ratusan juta diperlukan untuk meyenggarakan kapal persiaran berkenaan, maka pilihan yang beliau ada hanyalah tergesa-gesa menjual kapal itu secara tidak sah pada harga dengan diskaun besar."

      Permohonan untuk mempercepat penjualan Equanimity akan didengar Mahkamah Admiralti Kuala Lumpur petang ini.

      1MDB berkata kapal itu perlu dijual dengan cepat kerana fizikalnya merosot denan pantas kerana terdedah cuaca dan laut.

      Low berkata pendengaran itu hanyalah satu penipuan dan sebahagian daripada "proses undang-undang yang tidak adil dan sewenang-wenangnya tertakluk kepada keinginan rejim penuh dendam kesumat".


      Beliau juga berkata kemerosotan kapal itu adalah suatu yang malang dan boleh dielakkan jika pertikaian undang-undang mengenai hak pemilikan Equanimity dibenarkan terus dibuat di Amerika Syarikat (AS) sebelum sebarang penyitaan dilakukan Malaysia.

      Ini kerana AS telah bersedia untuk membayar kos penyenggaraan Equanimity semasa perbicaraan berlangsung.

      Jabatan Keadilan (DOJ) AS mendakwa kapal layar US $ 250 juta telah dibeli oleh Low menggunakan dana yang disalahgunakan oleh 1MDB.

      Kapal itu telah dirampas di Indonesia pada bulan Februari. Ia kemudian diserahkan kepada Malaysia pada awal bulan ini.

      Delete
    7. INDONESIA DAN SINGAPURA MEMANG BIJAK BERPOLITIK


      S'pura mahu M'sia bayar RM3 juta untuk parkir pesawat Jho Low
      Diterbitkan 24 Ogs 2018, 10:16 pagi | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 11:11 pagi

      A+ A-
      Malaysia dilaporkan perlu membayar kira-kira RM3.5 juta jika ia mahu mendapatkan sebuah pesawat peribadi yang dikatakan milik ahli perniagaan kontroversi Jho Low.

      The Star, memetik sumber, melaporkan bayaran ini termasuk RM3 juta bagi tempat letak pesawat mewah berkenaan yang telah ditempatkan selama 18 bulan di Lapangan Terbang Seletar.

      Laporan itu berkata rundingan telah dibuat mengenai bayaran berkenaan.

      "Kerajaan Malaysia juga mesti membayar RM500,000 lagi untuk servis pesawat, yang telah terkandas dan dibiarkan di bawah matahari di apron lapangan terbang itu," sumber itu menambah.

      Kerja-kerja penyelenggaraan bagi memastikan pesawat itu selamat untuk diterbangkan telah hampir disempurnakan.

      Singapura dilaporkan merampas pesawat Bombardier Global 5000 berharga AS$35 juta itu pada Februari 2017, di mana ia telah terkandas sejak itu.

      Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DOJ) mendakwa Jho Low telah menyalahgunakan wang daripada 1MDB untuk membeli pesawat itu pada 2009.

      Malaysia telah merampas kapal layar mewah, Equanimity - salah satu daripada aset yang yang dikatakan diperoleh secara salah oleh Low.


      Delete

    8. Mudin not LICKING his wounds. Now may have to LICK the Generals' wounds. Or assols.

      Kot nak buat macam bekas2 PM - masih diberi bodyguards, outrider(s).

      KEPALA BAPAK DIA.

      Kalau di tawarkan pun penggunaan 3 orang askar itu, dia sepatut hya tolak. Angkat beg briefcase sendiri, bukak pintu sendiri.

      Tak sedor ke bahawa Umno/Bn dah lingkup di Pru14?

      Terbawak dengan tabiat korapsi pemimpin Umno ke?

      Nak simpan mentaliti rasuah samai ke bila, Mat?

      Delete

    9. Jackal,

      Anda menunjukkan pemikiran jackal bila mengatakan "Baik hati sangat Menteri PH ni", pada hal belom ada bukti dia yang meluluskan hal itu.

      Mungkin pembaca semua boleh "pijak kepala" anda menuduh tanpa bukti.

      Sebodoh bodoh "panglima dulu", tidak mungkin ada yang mengarah tiga orang pegawai tentera itu bekhidmat untuk bekas Menteri, meainkan ada yang takutkan rampasan kuasa secara coup d'etat, yang tidak pernah berlaku di negara ini.

      Delete
    10. Pas sambut baik keterbukaan MIC
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 19 OGOS 2018
      Pas sambut baik keterbukaan MIC
      Abdul Hadi bersama Vigneswaran. Foto - Facebook Abdul Hadi Awang.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pas menyambut baik keterbukaan MIC yang menunjukkan kesediaan untuk bekerjasama dalam agenda kebajikan rakyat dan keharmonian kaum dalam negara.

      Menurut Setiausaha Politik Presiden Pas, Syahir Sulaiman, perkara ini dinyatakan di dalam pertemuan di antara Presiden Pas Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Presiden MIC, Senator Tan Sri Datuk Seri S.A Vigneswaran di Pejabat Agung parti Islam itu pada hari ini.

      Katanya, dalam pertemuan itu, Abdul Hadi berkongsi pandangan terhadap kemajmukan kaum dan kepelbagaian agama dalam negara, serta keperluan untuk memberi kefahaman yang sebenar demi mewujudkan keharmonian antara agama.

      "Vigneswaran menyatakan kesediaan untuk menjalin kerjasama dalam pelbagai aspek demi kepentingan bersama, termasuk kesediaan untuk memberi sokongan terhadap calon Pas dalam PRK Seri Setia Dr Halimah Ali," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Katanya lagi, Abdul Hadi turut merakamkan setinggi penghargaan kepada Vigneswaran di atas pertemuan yang bersejarah ini, serta menyatakan kesediaan untuk meneruskan usaha dialog antara kaum dan agama, demi mewujudkan perubahan yang lebih baik dalam negara.

      Turut hadir dalam pertemuan tersebut adalah Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan dan Ketua Dewan Himpunan Penyokong Pas, Balasubramaniam.

      Manakala di pihak MIC oleh Timbalan Presiden MIC, Senator Datuk Seri S.K. Devamany dan Ketua Pemuda MIC, Datuk Sivarrajah Chandran.

      Delete
    11. Yang di-Pertuan Agong tonggak negara
      WARTAWAN SINAR HARIAN 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Zainul Rijal Abu Bakar
      Zainul Rijal Abu Bakar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MALAYSIA adalah satu-satunya negara yang unik kerana mempunyai sistem giliran dalam kalangan raja-raja Melayu yang dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong. Pemilihan lima tahun sekali ini merupakan sejarah yang akan diingati oleh setiap rakyat. Tiada negara lain yang mengamalkan sistem giliran seperti Malaysia.

      Perkara 39 Perlembagaan Per­sekutuan meletakkan kuasa eksekutif Persekutuan adalah di tangan Yang di-Pertuan Agong dan kuasa tersebut boleh dijalankan oleh jemaah menteri. Walaupun Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan menyatakan Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasi­hat, ia tidak bermakna Yang di-Pertuan Agong pada hari ini perlu mematuhi secara total nasihat jemaah menteri.


      Kuasa dan budi bicara Yang di-Pertuan Agong sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan cuma pentafsiran peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mungkin masih dibelenggu dengan tafsiran silam.

      Sebagaimana diketahui umum bagi mentafsirkan sesuatu per­kataan dalam Perlembagaan Persekutuan terdapat beberapa kaedah yang perlu diikuti. Antaranya jika perkataan tersebut jelas maka makna yang jelas tersebut tidak perlu ditafsirkan lagi. Makna literalnya perlu diberikan bukan makna yang dihasratkan oleh penggubal undang-undang.

      Pada pandangan saya nasihat adalah nasihat, nasihat tidak perlu diikuti sepenuhnya kerana perkataan nasihat itu sangat jelas dan mempunyai maknanya sendiri.

      Sudah sampai masanya tafsiran perlembagaan tidak boleh lagi dipenjara dengan tafsiran berdasarkan sejarah kerana makna perkataan nasihat itu sangat jelas. Kalau dahulu British mentafsirkan nasihat Resident British kepada raja-raja Melayu bersifat wajib dipatuhi, tafsiran sebegitu hendaklah tidak lagi di­gunakan sebaliknya memartabatkan makna sebenar nasihat itu sendiri yang tidak bersifat mengikat.

      British mengongkong raja-raja Melayu melalui residen mereka kerana British mahu mengawal Tanah Melayu mengikut telunjuk mereka. Ini juga dilakukan bagi menjaga kepentingan British di Tanah Melayu. Pada hari ini hal yang sama tidak lagi berlaku yang mana Kerajaan yang dilantik adalah pilihan rakyat dan terdiri daripada anak watan.

      Ramai yang sudah mula sedar sistem kenegaraan di Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia bukanlah hanya berpaksi kepada tiga elemen sahaja iaitu eksekutif, legislatif dan kehakiman.

      Sebaliknya ketiga-tiga elemen tersebut dipayungi oleh Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu Yang di-Pertuan Agong perlu diberi kebebasan menilai nasihat jemaah menteri. Kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong melaksanakan tanggung­jawab berperlembagaan baginda sudah tidak boleh dinafikan lagi kerana kita lihat ketika ini raja-raja Melayu sudah mempunyai pen­didikan tinggi.

      Malah Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan pula mengangkat Yang di-Pertuan Agong sebagai Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan. Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong juga berfungsi menjaga keamanan dan mempertahan kedau­latan negara.

      Baginda pada bila-bila masa boleh mengerah angkatan tentera bersiap siaga atau melakukan sesuatu bagi mempertahankan negara dari aspek ketenteraan.

      Yang di-Pertuan Agong tidak keseorangan dalam melaksanakan tanggungjawab berperlembagaan baginda. Baginda dibantu oleh Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada sembilan raja-raja Melayu kese­luruhannya.

      Perkara 38(3) Perlembagaan Persekutuan umpamanya memberi keabsahan kepada Majlis Raja-Raja menimbang dan memberi penelitian berkenaan dasar-dasar negara. Penimbang telitian dasar negara tidak akan menjadi sah tanpa kehadiran Yang di-Pertuan Agong.

      Delete
    12. Kelemahan parti amanah sebab buat budaya "tidak apa". Tak faham abang mat tak sedar berlaku kepincangan dalam pentadbiran sebagai menteri pertahanan.sehingga org luar lebih tahu. Contohnya berlaku sebelum pru14, ada org fitnah abang mat dengan perempuan, sampai sekarang kes tersebut senyap. Itu kelemahan parti amanah, bila dah jadi menteri menjadi seronok dan lalai org fitnah...sebab duit banyak, ahli bawahan cukup sakit hati, bila menteri amanah jenis sikap tidak apa dan membiarkan fitnah itu terjadi tanpa ambik tindakan...

      Delete
    13. Saya tak sokong kelentongraksi: Halimah
      NORAFIZA JAAFAR 19 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      Saya tak sokong kelentongraksi: Halimah
      Dr Halimah (kiri) turun bertemu pengundi Dun Seri Setia, hari ini
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - "Tak sokong kleptokrasi tak bermakna saya menyokong kelentongraksi," seloroh Calon Pas PRK Seri Setia, Dr Halimah Ali.

      Beliau menyeru pengundi untuk memberikan kepercayaan kepadanya untuk menjadi wakil rakyat Dun Seri Setia.


      Menurutnya, Selangor memerlukan pembangkang yang kuat untuk memainkan peranan sebagai 'check and balance'.

      "Bagus macam mana pun kerajaan jika tidak ditegur mereka akan menjadi lupa dan leka.

      [ARTIKEL BERKAITAN: PH lawan Pas di Seri Setia]

      "Justeru saya perlukan sokongan anda khususnya pengundi atas pagar yang pangkah PH pada PRU lalu untuk memilih saya sebagai wakil rakyat Dun Seri Setia," katanya.

      Katanya, beliau bertanggungjawab untuk bersuara dalam Sidang Dun kerana mempunyai pengalaman sebagai Adun dan Exco.

      "Saya mempunyai pengalaman dan tahu selok belok pentadbiran jadi kerajaan tak boleh nak kelentong.

      "Pembangkang yang kuat adalah yang boleh menegur kerajaan dan memperjuangkan hak rakyat," katanya.

      Dr Halimah Ali merupakan penyandang kerusi Adun Selat Klang selama dua penggal sejak 2008.

      PRU14 menyaksikan Dr Halimah gagal mempertahankan kerusi Selat Klang selepas tewas kepada Datuk Abdul Rashid Ashari (PKR) yang menang dengan majoriti 500 undi.

      Delete

    14. PRK Balakong -

      'Sudah terlambat, MCA'

      Balakong merupakan kerusi majoriti Cina tetapi mempunyai pengundi Melayu yang signifikan, iaitu 30 peratus, yang kebanyakannya tinggal di Bandar Tun Hussein Onn.

      Ketika ditemui, pesara kerajaan Rosli Samsuri (gambar) membangkitkan rasa tidak percaya pengundi terhadap MCA.



      "Kerajaan sebelum ini tidak jujur dan MCA bersuara terlalu lambat tentangnya. Orang tak percaya mereka lagi.

      "Nak buat parit pun orang tak percaya," katanya.

      Bekas kakitangan Jabatan Kerja Raya itu berkata dia lebih sanggup untuk memberi peluang kepada kerajaan HARAPAN yang menurutnya kini dipantau rakyat dengan cukup dekat.

      "Kalau mereka goyang, sokongan kita terhadap mereka juga goyang," katanya lagi.

      Seperti Rosli, kebanyakan pengundi Balakong yang ditemui Malaysiakini berkata mereka kekal menyokong HARAPAN di peringkat persekutuan dan juga negeri.

      Delete
    15. ANTARA PEROMPAK DAN PENYAMUN, SIAPA YANG BETUL


      Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
      NURULFATIHA MUAH 30 JULAI 2018
      Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
      Najib dan Dr Mahathir ada cerita antara mereka.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, tuduhan menyatakan beliau tidak menyokong Proton adalah tidak benar.

      Sebaliknya, Najib berkata, kerajaan di bawah pimpinannya telah menyediakan geran pembangunan dan penyelidikan (R&D) sebanyak RM1.1 bilion dan pinjaman mudah RM1.5 bilion kepada Proton sebelum ini, selepas syarikat itu membuktikan mempunyai pelan mampan yang mampu dilaksanakan.


      Selain itu, beliau juga mendedahkan, sebelum hubungannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad renggang, kerajaan pimpinannya juga telah memberi sokongan kepada perdana menteri ketujuh itu untuk projek kenderaan elektriknya.

      "Melalui permintaan dibuat Dr Mahathir, satu geran RM270 juta diberikan kepada Proton pada 2010 bagi menjalin satu kerjasama perniagaan dengan sebuah syarikat United Kingdom dimiliki rakannya Kamal Siddiqi, yang berpengkalan di Britain bagi memajukan kereta dan lori elektrik.

      "Bagaimanapun, pelaburan ini gagal dan kerajaan membuat keputusan untuk tidak menyalurkan lagi dana. Ini turut menyebabkan kemarahan Dr Mahathir," katanya menerusi entri terbaharu di Facebook miliknya hari ini.

      Najib berkata, beliau berpendirian bahawa rakyat tidak seharusnya menanggung masalah Proton dan syarikat itu perlu bersaing pada keupayaan sendiri sebagaimana dilakukan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua).

      "Jika Perodua mampu menjadi jenama kereta paling teratas di negara ini, tiada alasan untuk Proton untuk tidak mencapai kedudukan yang sama," katanya.

      Dalam pada itu, Najib turut akui bahawa janji PRU13 BN untuk mengurangkan 30 peratus harga kereta adalah tidak menyeluruh ke atas semua jenis kereta.

      "Di sebalik ada di dalam kerajaan saya pada masa itu yang menyuarakan kebimbangan bahawa harga kereta menurun dengan terlalu pantas akan memberi tekanan terhadap bank, penjual kereta terpakai dan nilai aset isi rumah, ada harga beberapa model kereta menurun 30 peratus.

      "Secara keseluruhan, harga kereta menurun pada pelbagai peringkat," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan Pakatan Harapan pula 'menghadiahkan' rakyat dengan harga kereta lebih tinggi, dalam keadaan rakyat masih tertunggu-tunggu janji harga petrol lebih rendah dan tol dihapuskan ditunaikan.

      "Ketika saya dilantik sebagai PM, harga kereta yang tinggi dan perlindungan terhadap Proton adalah antara aduan utama dan beban kepada rakyat.

      "Seorang wartawan kewangan turut membuat anggaran, rakyat terpaksa menanggung RM360 bilion demi Proton dan Eon yang pada masa itu menjana pendapatan di atas beban rakyat sehingga Eon turut memiliki bank sendiri," katanya.

      Menurutnya, beliau sedia maklum harga kereta yang tinggi adalah satu bebanan untuk rakyat, terutama bagi kumpulan berpendapatan rendah dan menengah.

      "Sebuah kereta yang dijual dengan harga RM20,000 lebih mahal ekoran pelbagai cukai dan dasar akan menyebabkan pembeli yang mengambil pinjaman sembilan tahun pada kadar faedah 4 peratus, membayar RM28,000 pada akhir pinjaman mereka.

      "Harga kereta lebih tinggi juga turut menyebabkan kos selenggara dan perlindungan insurans setiap tahun yang akan menambah beban pembeli," katanya.

      Bagi memperbetulkan masalah legasi ini, katanya, kerajaan pimpinannya telah menghapuskan cukai import 10 peratus bagi kereta dari Jepun dan memperkenalkan insentif Kenderaan Cekap Tenaga (EEV).

      Delete
    16. GST, Pakatan Harapan buat kesilapan besar kata bos Mydin



      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) membuat kesilapan besar apabila ingin melaksanakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kembali bagi menggantikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
      Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin, berkata secara praktikal GST lebih efisien.

      Malah katanya jika isu ketirisan yang menjadi masalah besar, Ameer berkata pelaksanaan SST lebih banyak membuka ruang untuk itu berbanding GST.

      Sebagai seorang ahli perniagaan, Ameer turut berpendapat, langkah betul yang perlu diambil kerajaan HARAPAN bukanlah menggantikan GST sebaliknya menurunkan kadar yang ditetapkan.

      "Misalnya rendahkan kepada dua atau tiga peratus berbanding enam peratus," katanya.

      Bagaimanapun, beliau percaya perkara berkenaan tidak akan berlaku memandangkan HARAPAN sebelum ini telah pun berjanji kepada rakyat untuk menghapuskan GST.

      "Saya rasa kerajaan akan membuat kesilapan besar dalam dunia. (Laksanakan SST) ini kesilapan, ini ego, sebab mereka ini orang politik.

      "Mereka dah buat janji dan kena tepati janji, kalau tidak rakyat marah pula. Saya rasa itu masalahnya," kata Ameer dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini baru-baru ini.

      Ketirisan boleh dielak

      Menurut beliau kerajaan HARAPAN menekankan azam mereka tidak mahu membebankan rakyat ketika kutipan GST sebelum ini ialah sebanyak RM44 bilion.

      Justeru katanya mereka akan melaksanakan SST namun itu nanti akan membuat hasil kutipan kerajaan menurun kepada kira-kira RM22 bilion saja.

      Dalam keadaan begitu katanya cara yang betul ialah mengurangkan kadar GST daripada enam kepada tiga peratus.

      "Peniaga pun tak perlu susah dan tak perlu ubah apa-apa sistem yang sebelum ini dah dibelanjakan.
      "Dan yang paling mustahak, ia tak ada ketirisan," katanya.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas soalan sama ada GST atau SST yang memberi kebaikan kepada rakyat.

      Kerajaan HARAPAN berhasrat untuk melaksanakan SST bermula pada 1 September depan. Ia sebagai menunaikan salah satu antara janji gabungan itu dalam 100 hari pertama mereka berkuasa.

      Ekoran pelaksanaan SST, Jabatan Kastam Diraja Malaysia menjangkakan kira-kira 6,400 jenis barangan akan dikenakan SST berbanding 11,197 barangan yang dikenakan GST sebelum ini.

      Terdapat 470,000 syarikat pengeluar yang berdaftar dengan sistem MyGST dan kira-kira 70,000 daripada jumlah itu akan dipindahkan ke dalam sistem MySST secara berperingkat.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengatakan, SST akan dikenakan ke atas barang-barang yang lebih sedikit berbanding GST - khususnya 38 peratus barangan yang membentuk "bakul barangan" indeks harga pengguna (CPI) berbanding GST yang lebih 60 peratus.

      Delete
    17. PAGANISME

      1. MANA-MANA MUSLIM MESTI PERNAH MENDENGAR PERKATAAN SYIRIK ATAU MUSYRIK….MUSYRIKUN ADALAH PERKATAAN JAMAK ( PLURAL )….SYIRIK BERMAKNA MENDUAKAN TUHAN ( POLYTHEISME ) DAN PELAKUNYA ADALAH MUSYRIK….MUSYRIKUN ADALAH MEREKA YANG MENYEMBAH GAMBAR,,,PATUNG,,,,BERHALA,,,,BINATANG,,,MATAHARI DAN DEWA DAN SEBAGAINYA…..DEWA SAMADA DIMAKSUDKAN MEREKA MALAIKAT ATAU MANUSIA SEPARA TUHAN….

      2. JIKA KITA MENGKAJI KITAB-KITAB SUCI SELAIN ISLAM YANG ADA SEKARANG INI,,,KITA AKAN DAPATI ADA DISEBUT PERKATAAN “GHOST”…KONSEP INI TELAH MERESAP MASUK DALAM KEBUDAYAAN ORANG CINA DI MANA LAHIRNYA ISTILAH SEPERTI “HUNGRY GHOST” YANG DIGAMBARKAN SEBAGAI KURUS DAN BERPERUT BUNCIT….KEBUDAYAAN MEMASANG MERCUN ASALNYA BERASAL DARI CHINA KERANA BERTUJUAN UNTUK MENGHALAU HANTU DENGAN BUNYI BISING TERSEBUT DALAM UPACARA PENGEBUMIAN MAYAT….DALAM BIBLE PULA DI SEBUT PERKATAAN “HOLY GHOST” DENGAN MENISBAHKAN KEPADA MALAIKAT JIBRAIL….

      3. ALQURAN DITURUNKAN UNTUK MENJELASKAN APAKAH MAKSUD SEBENARNYA “GHOST” TERSEBUT DI MANA DIBEZAKAN ANTARA JIN DAN MALAIKAT….MEREKA YANG MENYEMBAH BERHALA BERANGGAPAN MENYEMBAH MALAIKAT TAPI TIDAK MENYEDARI MEREKA SEBENARNYA PENYEMBAH SYAITAN….MALAIKAT DICIPTA DARI CAHAYA DAN MERUPAKAN MAKHLUK YANG TAAT KERANA TIDAK DIKURNIAKAN NAFSU….SEMENTARA JIN PULA DICIPTA DARI API TAPI MEMPUNYAI NAFSU SERAKAH……JIN TERBAHAGI KEPADA MUSLIM DAN KAFIR SEPERTIMANA MANUSIA JUGA….MUSYRIKIN PERCAYA MALAIKAT ADALAH PEREMPUAN KERANA TIDAK DAPAT MEMBEZAKAN ANTARA JIN DAN MALAIKAT….TAPI SEBENARNYA MALAIKAT TIDAK MEMPUNYAI JANTINA…..MALAIKAT DICIPTA SEMATA-MATA UNTUK BERIBADAT DAN TAAT 100% KEPADA ALLAH DENGAN PERANAN MENJAGA SISTEM ALAM INI…..

      4. DI KALANGAN MAKHLUK JIN TERDAPAT SATU JIN BERNAMA AZAZIL YANG CUKUP TAAT DAN KUAT BERIBADAT,,,LALU ALLAH SWT MENGANGKAT DARJATNYA SETARAF DENGAN MALAIKAT…SATU MASA AZAZIL TERUJI IMANNYA KETIKA DIMINTA BERSUJUD KEPADA ADAM AS BERSAMA-SAMA DENGAN PARA MALAIKAT DENGAN MENGUNGKIT ASAL PENCIPTAAN….KERANA KEENGGANAN DAN KESOMBONGAN AZAZIL DIA TELAH DIMASUKKAN KE DALAM MEREKA YANG INGKAR ( KAFIR ) DAN MENJADI RAJA SYAITAN.…SYAITAN ADALAH REKRUT IBLIS/LUCIFER YANG BERUSHA MERAGUKAN/MELONGGARKAN PEGANGAN AKIDAH MEREKA YANG BERIMAN KEPADA ALLAH SWT TIDAK KIRA JIN ATAU MANUSIA…..SYAITAN MEMPROPAGANDAKAN KEMISKINAN JIKA TIDAK MENGIKUT AGENDA MEREKA,,,,,SELAIN ITU SYAITAN JUGA MENGGALAKKAN PERKARA-PERKARA YANG MENJURUS KEPADA PERLAKUAN SEKS HARAM…..AZAZIL DIKENALI SETERUSNYA SEBAGAI IBLIS/LUCIFER…..SECRET SOCIETIES/ILLUMINITI/FREEMASON ADALAH MEREKA YANG MENJADIKAN IBLIS/LUCIFER SEBAGAI TUHAN/WALI MEREKA…..MEREKA MENJADIKAN PERISTIWA DI LANGIT TERSEBUT PERMULAAN PEMBERONTAKAN TERHADAP ALLAH SWT…BERTITIK-TOLAK DARI SITU BERMULALAH IDEOLOGI PAGANISME….

      5. AGAMA PAGAN IALAH TAKRIFAN KEPADA MANA-MANA AGAMA DI DALAM DUNIA INI YANG MENJADIKAN MAKHLUK HIDUP ATAU TIDAK HIDUP SEBAGAI OBJEK SEMBAHAN….MISALNYA,,BINATANG,,,POKOK,,,MANUSIA,,,,MATAHARI SEBAGAI OBJEK SEMBAHAN….WALAUPUN SEMBAHAN ITU TIDAK DIANGGAP SEBAGAI TUHAN ATAU SEKADAR WAKIL TUHAN ATAU MAKHLUK SUCI,,,,IA TETAP DIANGGAP PAGAN….SELAIN ITU,,,UNSUR-UNSUR PAGAN JUGA BOLEH MENYERAP SESEORANG PEMIMPIN APABILA IA MEMBINA PATUNG MENYERUPAI DIRINYA KETIKA IA MASIH HIDUP….DI ZAMAN MODEN INI,,,AGAMA PAGAN TERUS WUJUD PADA KEBANYAKAN AGAMA UTAMA DUNIA DAN IA BUKAN LAGI SEBUAH SEJARAH,,,IA DIJADIKAN KEPERLUAN DALAM SESUATU BUDAYA….


      Delete
    18. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Siasat jgn x siasat..
    Ingatkan dah sepi oklh slamat..
    Puak melayu x sedar diri ingat dia lg punya kerajaan..
    Apa nak jd dgn puak puaka ni..
    Stupid or just plain idiot..
    Hhahaahaawellmacaikeh keh keh heh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan kena buktikan jet Jho Low dibeli dengan dana Malaysia dulu'
      Hariz Mohd | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 12:31 tengah hari | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 12:44 tengah hari

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Kerajaan perlu membuktikan jet Jho Low dibeli menggunakan dana Malaysia terlebih dahulu sebelum dapat membawa balik ke negara ini.

      “Kita akan cuba dapatkan balik (jet itu). Kita percaya jet itu dibeli menggunakan wang curi dari Malaysia.

      “Kita perlukan buktikan wang digunakan untuk beli jet itu adalah wang curi, kerana (Jho Low) curi wang dari Malaysia.

      “Jadi jet itu milik Malaysia, sama seperti bot (Equanimity),” kata Tun Dr Mahthir Mohamad.

      Perdana menteri berkata demikian selepas menjawab soalan pemberita di Putrajaya berkaitan usaha membawa balik jet berkaitan dari Singapura.

      Pada 12 Ogos lalu, Mahathir berkata jet persendirian itu perlu dibawa balik ke negara ini.


      Bagaimanapun ketika itu, katanya, beliau kurang tahu butiran terhadap usaha membawa jet tersebut yang kini ditahan di Singapura.

      Singapura dilaporkan merampas jet Bombardier Global 5000 berharga AS$ 5 juta pada Februari lalu.

      Selain Equanimity, jet itu antara aset yang dikehendaki Jabatan Keadilan (DOJ), Amerika Syarikat (AS) sebagai sebahagian daripada saman pelucuthakan sivil mereka.

      DOJ mendakwa aset tersebut dibeli dengan menggunakan dana 1MDB.

      Delete
    2. BR1M bukan dari sumber dicuri tapi hasil GST
      Diterbitkan 25 Ogs 2018, 3:22 petang | Dikemaskini 25 Ogs 2018, 3:56 petang

      A+ A-
      Datuk Seri Najib Razak meluahkan rasa kesal terhadap pengumuman Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan dikurangkan secara berperingkat sebelum dihapuskan.

      Bekas perdana menteri itu juga menafikan tuduhan bahawa BR1M dibayar dengan wang yang 'dicuri' atau bertujuan untuk 'membeli rakyat', sebaliknya ia hasil kutipan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      "Agak pelik tuduhan bahawa kerajaan BN "curi" wang untuk bagi balik kepada rakyat.

      "Wang untuk membayar BR1M bukan dari sumber yang dicuri. Ia dari langkah rasionalisasi subsidi dan GST," kata Najib menerusi kenyataan di Facebook.

      Katanya, BR1M juga bukan digunakan untuk tujuan politik, manakala kriteria penerima berdasarkan pendapatan bulanan isi keluarga tanpa mengira fahaman politik mereka.

      "Orang yang kaya lebih banyak mendapat faedah dari subsidi pukal manakala kutipan GST lebih banyak dari SST (Cukai Jualan dan Perkhidmatan) kerana orang kaya yang bayar lebih banyak GST kerana perbelanjaan mereka lebih.

      "Lebih penting, GST mengurangkan pengelakan cukai, mengurangkan aliran dana haram dan mengutip cukai daripada ekonomi 'gelap'," tambahnya.

      Mengulas lanjut, Najib berkata wang kutipan GST dikembalikan kepada golongan B40 sebagai BR1M yang jumlahnya dinaikkan berikutan pertumbuhan ekonomi negara.

      "Dengan ini, jurang kekayaan dan pendapatan antara golongan yang kaya dan miskin boleh dirapatkan.

      "Ini jelas dari nisbah GINI (nisbah yang mengukur kesaksamaan pendapatan) yang semakin menurun sehingga terendah di bawah 0.40 untuk pertama sekali dalam sejarah pada tahun 2016," katanya.

      Terdahulu Portal The Malaysian Insight (TMI) dalam wawancara bersama Mahathir melaporkan pengurangan BR1M akan dilakukan beransur-ansur sebelum ia dihapuskan.

      Baca: Laporan: BR1M akan dikurangkan sedikit demi sedikit - Dr M

      “Kita akan kurangkan sedikit demi sedikit apa yang kita berikan kepada mereka (BR1M) dan jelaskan kepada mereka apa objektif kita.

      “Saya sentiasa cakap mengenai tongkat. Buanglah tongkat anda, berjalan di atas kaki sendiri. Barulah anda menjadi kuat dan anda akan jadi lebih baik.

      “Jika anda hanya suap rakyat, mereka akan jadi lemah,” kata Mahathir seperti dipetik TMI.

      Kenapa hukum orang miskin?

      Sementara itu Najib turut mengulas pengumuman kerajaan bahawa kadar pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) untuk suku kedua tahun ini menurun kepada 4.5 peratus berbanding 5.4 peratus sebelum itu.

      Beliau mendakwa beberapa penganalisa ekonomi juga meramalkan Malaysia bakal mengalami kemelesetan ekonomi atau krisis dalam tempoh yang terdekat.

      "Harga getah dan minyak sawit juga telah turun dengan teruk semenjak PRU14.

      "Ketika inilah orang miskin yang patut ditolong, bukan dihukum. Di mana salahnya kalau kita mengambil wang dari yang kaya dan yang lari cukai untuk membayar kepada yang miskin?

      "Adakah PH sudah lupa bahawa mereka berjanji untuk meneruskan BR1M dalam manifesto?

      "Mengapa sekarang mahu mungkir janji dan menghukum rakyat miskin?" Soalnya.

      Delete
    3. Agama tak boleh bebas dengan politik. Agama membimbing politik ke jalan yang benar sebagai tututan Islam. Balik Mekah ingat makin cerdik menghurai sesuatu perkara tetapi makin kalut....

      Delete
    4. BR1M bukan sahaja untuk orang tak bekerja, tapi orang yang bekerja tapi tak mampu hidup pada negara yang kos sara hidup tinggi. Br1m juga untuk orang kurang upaya, takkan Mahathir dan PH bodoh nak faham....

      Delete

    5. KEPALA BAPAK KAU mengeluarkan komen2 tak berkaitan dengan tajuk pos.

      UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja diUmno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Delete

    6. DIA SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    7. Raja Petra bawa IRI ke Malaysia pada tahun 2000



      Blogger terkenal, Raja Petra Kamarudin, semalam mendedahkan secara terperinci berkenaan koridor kuasa atau perancangan menyeluruh mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad secara penaklukan kuasa bagi memperluaskan 'legasi Mahathir' menjelang tahun 2020.



      Baru-baru ini telah tersebar dengan meluas sebuah video berdurasi 2.26 minit mengenai sebuah forum yang di adakan oleh Centre for Strategic and International Studies (CSIS) di Amerika Syarikat. Di dalam video tersebut seorang individu yang dikenali sebagai Daniel Twinning telah memperkenal diri beliau sebagai ahli International Republic Institute (IRI).

      Daniel Twinning - IRI
      Daniel Twinning telah secara terbuka membuat pengakuan bahawa IRI telah pun bekerjasama dengan pihak pembangkang- PAKATAN (pihak kerajaan masa kini) sejak tahun 2002 untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Daniel Twinning juga mengaku telah bertemu dengan beberapa individu pemimpin pembangkang pada masa itu untuk bekerjasama termasuklah menyalurkan dana serta berkongsi strategi untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional.

      Laporan Polis Reggy Jessy
      Selama 15 tahun pada 2018 pembangkang yang disebut di atas telah berjaya menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional pada PRU14 lalu. Ekoran dari sebaran video tersebut satu laporan Polis telah di buat oleh sebuah NGO Pergerakan Malaysiaku Tanah Airku diterajui oleh penulis blog The Third Force - Reggy Jessy pada 7hb Ogos 2018. Reggy Jessy berpendapat pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia hendaklah menjalankan siasatan kerana pendedahan di dalam video tersebut adalah suatu pengakuan yang boleh diterima pakai dari sudut perundangan. Manakala individu yang dinyatakan oleh Daniel Twinning merupakan “pengkhianat Negara” dan harus dikenal pasti serta di ambil tindakan berpandukan peruntukkan undang-undang Negara serta Perlembagaan Persekutuan bagi kesalahan cubaan menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dengan menggunakan kuasa asing secara tidak sah.

      Raja Petra Kamarudin
      Geliga Naga mengesahkan bahawa Raja Petra Kamarudin merupakan individu yang bertanggung jawab ke Washington, Amerika Syarikat pada tahun 2000 dan beliaulah yang membawa masuk IRI ke Negara Malaysia bagi tujuan untuk bekerjasama menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional pada ketika itu. Raja Petra Kamarudin telah membawa dua orang ahli IRI ke Malaysia pada ketika itu. Satu perjumpaan telah berlaku di antara dua ahli IRI tersebut dengan Mustafa Ali di Terengganu, bagi membincangkan perkara yang sama.




      RPK ditahan dibawah ISA
      Raja Petra Kamarudin kemudiannya telah di tahan oleh pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia pada April 2001 dibawah tindakan perundangan ISA selama 60 hari. Di dalam tempoh 60 hari beliau di tahan, pihak Cawangan Khas PDRM telah mensyaki Raja Petra Kamarudin adalah agent kepada CIA dan sebanyak 200 helai dokumen soal siasat telah ditandatangani oleh Raja Petra Kamarudin mengesahkan penglibatan IRI di dalam usaha kerjasama bersama pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Maka dengan dokumen-dokumen yang direkodkan seperti di atas adalah relaven untuk pihak Polis Diraja Malaysia menjalankan siasatan bersabit laporan Polis yang dibuat oleh Reggy Jessy. Pihak PDRM haruslah bertindak secara professional berlandaskan undang-undang tanpa dipengaruhi oleh unsur-unsur politik semasa di dalam menjalankan tugas dan menguatkuasakan undang-undang demi keutuhan integrity PDRM. Geliga Naga berpendapat PDRM haruslah mengesan dan mengenal pasti individu-individu yang bekerjsama dengan IRI untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dan harus dibawa ke muka pengadilan.

      Dato Seri Najib Razak
      Malahan Dato Seri Najib Razak sendiri telah mengeluarkan kenyataan media menggesa pihak berkuasa PDRM untuk menjalankan siasatan serta mengambil tindakan di atas pendedahan video tersebut – “ Najib calls for inquiry into between Pakatan and IRI” The Star online 7hb Ogos 2018. Kredibiliti pembangkang ketika itu dan menjadi kerajaan ketika ini amatlah dikhuatiri.

      Sumber : Geliga Naga

      Delete
    8. SOKONG PH = SOKONG LGBT


      Jangan sokong produk LGBT
      RAIHAM MOHD SANUSI 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore186
      Jangan sokong produk LGBT
      Satiful (dua, kiri) menyerahkan bendera TATIUC kepada kepada kontinjen TATIUC yang bakal bertanding dalam Networking Games Majlis Sukan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) Malaysia 2018.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KEMAMAN - Kerajaan negeri meminta masyarakat tidak memberi sokongan dan tidak membeli produk keluaran golongan lesbian, gay, biseksual dan transgander (LGBT) sebagai tanda memprotes agar mereka kembali ke pangkal jalan.

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahari Mamat berkata, masyarakat perlu memainkan peranan kerana perkara mungkar menjadi tanggungjawab bersama untuk dicegah dan bukan hanya menjadi tanggungjawab kerajaan.


      "Kalau kita jadi pengikut mereka di media sosial seperti Facebook dan kita promosikan mereka, kita beli barang mereka, lagilah keadaan akan bertambah serius sebab mereka.

      "Jangan serah kepada kerajaan saja untuk selesaikan isu LGBT ini. Semua masyarakat perlu mainkan peranan, jangan beri galakan kepada mereka. Kalau semua orang marah, tak selesa...mereka InsyaALLAH akan berubah," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas beramah mesra bersama warga kerja Kolej Universiti TATI (TATIUC) di Teluk Kalong, di sini.

      Bagaimanapun, Satiful berkata, mereka yang terjebak dengan gejala LGBT di Terengganu masih lagi rendah iaitu tidak sampai satu peratus daripada keseluruhan rakyat negeri ini yang dianggarkan seramai 1 juta orang.

      "Kita lihat sekarang golongan LGBT ini mahu masyarakat menerima mereka tetapi kita tengok mereka sendiri tidak boleh menerima diri mereka.

      "Perkara-perkara ini terjadi saya rasa kerana kita terlalu terikut dengan situasi berlaku di negara barat dan kita import ke dalam masyarakat kita," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan negeri menerusi porrfolionya di bawah Bahagian Pelaksanaan Syariah mengambil pendekatan lembut dalam menangani masalah berkenaan termasuk melibatkan mereka dalam seminar seperti yang telah dianjurkan baru-baru ini.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai saranan agar golongan transgender menggunakan tandas orang kurang upaya (OKU), Satiful membantah cadangan berkenaan.

      "Dia perlu tandas ke? Mana boleh guna tandas OKU kalau dia sendiri bukan OKU," katanya sambil berseloroh

      Delete
    9. Beca, tembikai susu, Naimbif antara kejayaan 100 hari Kelantan
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:40 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 4:56 petang

      A+ A-

      Kerajaan PAS Kelantan hari ini berkata sudah berjaya melaksanakan beberapa manifestonya selepas mendapat mandat baru dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      Antara kejayaan itu, kata Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob, “berjaya menyediakan beca bermotor sebanyak 10 buah dan sebuah bas untuk para pelancong melawat tempat bersejarah dalam Bandar Kota Bharu”.

      Dalam kenyataan semalam, Ahmad juga berkata kerajaan negeri juga mengaktifkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Kelantan dengan melantik ketua pegawai eksekutif dan kakitangannya bagi menjayakan sektor pertanian negeri.

      “Antara projek yang sudah dijalankan adalah projek pertanian rock melon (tembikai susu) bagi menghasilkan jus rock melon yang mana jenis buah ini adalah yang terbaik di negara kita,” katanya.

      Beliau juga berkata program perternakan lembu pedaging juga diberi fokus dengan menghasilkan daging lembu yang dijenamakan sebagai “Naimbif”.

      “Di samping itu, sektor penanaman padi dan durian kunyit telah berjaya dan sedang dikembangkan dengan lebih pesat,” kata Ahmad.

      Dalam kenyataan hari ini, Ahmad juga berkata bagi penggal ini, kerajaan negeri membuat ketetapan supaya apa sahaja program utama hendaklah dilaksanakan secara bersepadu berasaskan kepada tiga fokus utama iaitu:


      Menambah peluang pekerjaan melalui aktiviti ekonomi industri hiliran berasaskan sumber asli serta meningkatkan lagi sektor perkhidmatan dan pertanian.

      Bagi menjayakan program kebersihan, keceriaan bandar dan penghijauan.

      Menangani masalah sosial dan maksiat.

      “Walaupun kerajaan negeri Kelantan tidak meletakkan tempoh tertentu untuk menunaikan janji manifesto, namun usaha ke arah pelaksanaan janji telah dilaksanakan dengan sebaiknya bagi meneruskan khidmat terbaik demi kesejahteraan rakyat negeri Kelantan,” katanya.

      Delete
    10. PH PENYOKONG LGBT


      PAS selar pengerusi Suhakam kerana pertahan pasangan lesbian
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:11 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 5:57 petang

      A+ A-

      PAS memberi amaran akan mengheret Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) ke mahkamah atas tuduhan menghina kerana mengecam keputusan Mahkamah Syariah yang menjatuhkan hukuman ke atas dua wanita kerana melakukan hubungan sejenis.

      Sehubungan itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan menggesa Pengerusi Suhakam Tan Sri Razali Ismail untuk menarik balik kenyataan suruhanjaya itu semalam, yang membidas sabitan itu sebagai hukuman tidak berperikemanusiaan dan satu bentuk penyeksaan.

      "Mahkamah Tinggi Syariah di Terengganu mensabitkan dua wanita kerana cuba melakukan hubungan sejenis. Dari maklumat yang kami perolehi, kedua-dua wanita mengaku bersalah di mahkamah," katanya.

      "Mereka dituduh di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) di mana mahkamah dibenarkan menjatuhkan hukuman maksimum penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan rotan," katanya.

      Menurut pemimpin PAS itu, wanita berkenaan, masing-masing dikenakan denda RM3,300 dan enam sebatan, yang adalah dalam bidang kuasa mahkamah syariah.

      "PAS menolak dan membantah penghinaan mahkamah oleh pengerusi Suhakam itu," kata Takiyuddin yang adalah Ahli Parlimen Kota Bharu.

      "Sekiranya dia tidak menarik balik kenyataan itu, mungkin kita akan melakukan sesuatu," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

      Beliau berkata, sebagai wakil rakyat beragama Islam, pihaknya sekeras-kerasnya menolak, mengutuk dan mengecam tindakan Razali.

      “Apabila mahkamah jatuhkan hukuman, kita orang biasa tidak boleh mempersoalkan selagi mana hukuman dijatuhkan itu berada dalam lingkungan undang-undang.

      “Kenyataan ini tidak wajar dikeluarkan oleh Suhakam kerana ini membabitkan hak asasi orang Islam yang tidak dipaksa kepada orang bukan Islam.


      “Dalam kes ini, orang yang dituduh dan dihukum adalah orang Islam,” katanya.

      Takiyuddin turut mempersoalkan kenyataan Razali mempertikai hukuman sebat terhadap pasangan terbabit.

      “Ini rotan syariah. Kami tidak bersetuju dengan pandangan pengerusi Suhakam menyifatkan tindakan sebatan syariah sebagai kejam, mendera dan tidak berperikemanusiaan,” katanya.

      Delete
    11. Kos sara hidup rakyat tetap sama
      MOHD HAFIZ ISMAIL 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore155
      Kos sara hidup rakyat tetap sama
      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah ahli Dewan Rakyat bagi penggal ke-14. - Foto Sharifuddin Abdul Rahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      TANGGAL 9 Mei 2018 menjadi satu sejarah kepada Malaysia apabila kerajaan BN yang mentadbir selama 60 tahun ditumbangkan Pakatan Harapan (PH).

      Dalam PRU14, Manifesto PH menjadi salah satu kepada punca kemenangan dan hari ini mata rakyat negara ini tertumpu kepada pelaksanaan manifesto mereka terutama 10 Janji 100 hari PH.


      Kota beberapa janji
      Sebaik mengambil alih, PH menunaikan dua janji awal dengan memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan mengekalkan harga petrol.

      Sebelum Rang Undang-undang Pemansuhan GST diluluskan Dewan Rakyat pada 8 Ogos, kerajaan mengenakan GST pada kadar sifar peratus selain memberi tempoh tiga bulan tanpa cukai kepada rakyat sebelum melaksanakan sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) September ini.

      Begitu juga dengan inisiatif kerajaan mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20, RON97 RM2.65 dan diesel RM2.18 berbanding penetapan secara mingguan.

      Kerajaan turut membatalkan senarai hitam Jabatan Imigresen terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Kementerian Pendidikan membenarkan peminjam yang bergaji bawah RM4,000 sebulan menangguhkan bayaran dengan syarat mereka perlu mengemaskini maklumat pendapatan.

      Golongan wanita juga bakal menikmati manfaat menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah dengan kerajaan memperuntukkan RM20 juta bagi menjayakan fasa pertama Program Sukarela Insentif Suri (Suri).

      Seramai 359,065 wanita yang berdaftar dengan sistem e-Kasih bakal menerima insentif ini yang dilaksanakan dalam tiga fasa yang menyasarkan suri rumah, Ketua Isi Rumah (KIR), ibu tunggal, balu dan wanita bujang.

      Fasa pertama bermula 15 Ogos ini menyaksikan kerajaan menyumbang RM40 sebulan bagi setiap caruman sukarela dengan jumlah minimum RM5 ke akaun KWSP manakala bagi fasa kedua, yang dijangka bermula tahun depan, kerajaan akan meningkatkan sumbangan kepada RM50 dengan RM10 daripadanya disumbangkan kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

      Fasa ketiga Suri, yang dijangka pada awal 2020, pula melibatkan 2 peratus sumbangan KWSP suami dimasukkan ke akaun isteri.

      Berdasarkan janji 100 hari PH, mereka turut menyenaraikan untuk menyiasat skandal negara dan pada 4 Julai lalu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa bagi tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu pertuduhan salah guna kuasa membabitkan wang berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd di Bangunan Ambank Group Jalan Raja Chulan antara 24 dan 29 Disember 2014.

      Kos sara hidup belum selesai
      Walaupun kerajaan berjaya menunaikan janji mereka namun isu kos sara hidup dan harga barang masih tidak dapat diatasi.

      Mengambil contoh GST, walaupun kerajaan telah memansuhkan GST namun harga barang masih tidak turun.

      Umum mengetahui GST ini satu mekanisme kutipan cukai lebih cekap berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dengan kutipan mencecah RM41 bilion pada 2016.

      Namun kerana kelemahan kerajaan dari segi penguatkuasaan kawalan harga, maka peniaga mengambil peluang menaikkan harga barang menyebabkan pengguna terpaksa menanggung peningkatan harga tersebut.

      Bagi Timbalan Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (Mata), Saizol Ismail menyatakan SST mempunyai impak berganda namun pengguna tidak nampak kerana ia tidak dicatatkan dalam resit kerana hanya melibatkan pengeluar dengan ‘orang kedua’.

      Secara zahirnya kerajaan hari ini mengotakan janji dalam manifesto mereka untuk menghapuskan GST, tetapi kesannya pasti ada kepada rakyat dari sudut perbelanjaan harian dan kos sara hidup.

      Delete
    12. Mengapa k'jaan mahu langkaui kuasa speaker - Bung Moktar
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 3:22 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 3:24 petang

      A+ A-

      Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Seri Bung Moktar Radin menyifatkan tindakan kerajaan mengemukakan usul merujuknya ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan sebagai janggal, seolah-olah tidak mengiktiraf dan melangkaui keputusan Speaker Dewan Rakyat.

      Bung Moktar berkata, kerajaan seolah-olah bertindak berat sebelah dan meminta supaya diberi layanan lebih adil.

      “Ada juga penyokong kerajaan mengeluarkan perkataan tidak sopan tetapi tidak diambil tindakan.

      “Saya sudah minta maaf dengan ikhlas dan menarik balik perkataan kurang sopan itu.

      “Speaker terima dan memberi saya amaran, maka mengapa perlu ada usul sebegini?” soalnya pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

      Mengikut Aturan Mesyuarat dan Usul-Usul Dewan Rakyat hari ini, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin akan mencadangkan ahli parlimen Kinabatangan itu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan atas perbuatan yang dianggap menghina majlis.

      Usul itu menyatakan, Dewan memandang serius perbuatan Bung Moktar kerana penggunaan perkataan kurang sopan olehnya menyinggung ahi parlimen terutama wanita kerana mencemari prestij dan nama baik Dewan.

      Walaupun notis tersebut tidak menyatakan sifat sebenar kesalahan itu, ia dipercayai berkaitan dengan kata-kata f***k oleh Bung di Dewan Rakyat pada 7 Ogos lalu ketika membahaskan Rang Undang-Undang Cukai Jualan 2018.

      Mengulas lanjut, Bung berkata tindakan kerajaan itu seolah-olah mengkepikan keputusan Datuk Mohd Rashid Hasnon, yang ketika itu menerima permohonan maaf setelah beliau menarik balik perkataan yang dianggap menghina itu.


      "Hari ini saya lihat ada usul (merujuk beliau ke jawatankuasa) akan diketengahkan kerajaan dan jika ada undi, memang kalahlah.

      "Mengapa kerajaan mahu melangkaui kuasa speaker Dewan Rakyat? Dalam hal ini saya minta speaker Dewan Rakyat tegas menentukan hala tuju Dewan Rakyat.

      "Mana-mana pihak tidak seharusnya melangkaui keputusan speaker hingga menjejaskan integriti Dewan Rakyat itu sendiri," katanya.

      Delete

    13. PRK Balakong

      Tiada sebab nak tukar

      Peniaga kecil Nur Siti Baizura Badrul (gambar, kanan) berkata tiada sebab untuknya beralih sokongan dan kemenangan MCA tidak akan mengubah apa-apa dalam kerajaan negeri.



      "Saya puas hati dengan program kebajikan kerajaan negeri, seperti bas percuma dan peruntukan ibu tunggal. Ibu dan ramai kawan saya ibu tunggal.

      "Anak saya dapat manfaat daripada Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) dan bagi saya skim Peduli Sihat agak baik. Jadi 'tidak' untuk MCA," katanya.



      Pemilik restoran Nazrin Syed Mohd Bukhari (gambar) pula menyatakan penghargaan kepada mendiang ADUN Balakong Eddie Ng atas kemajuan yang dialami kawasan DUN itu beberapa tahun ini.

      "Semua berjalan dengan baik, kenapa nak tukar? Saya cuma berharap calon DAP mampu buat lebih baik lagi daripada Ng," kata pemuda berusia 26 tahun itu.

      Pada PRU ke-14, Ng menang besar, dengan majoriti 35,538 undi, mengatasi Mohd Ibrahim Ghazali (PAS) dan Lim Chin Wah.


      Di kawasan majoriti Cina itu, MCA malah mendapat tempat terakhir dengan 5,874 undi, lebih sedikit berbanding PAS dengan 6,230 undi.

      PRK Balakong akan berlangsung pada 8 September ini. Ia diadakan berikutan kematian Ng dalam satu kemalangan jalan raya pada 20 Julai lalu.

      Tidak sepertu PRU lalu, PRK ini menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara Tan dan calon DAP Wong Siew Ki.

      Delete
    14. PAS bantu mangsa kebakaran di Likas



      SEPANGGAR: PAS Kawasan Sepanggar dengan kerjasama Khidmat Malaysia telah melaksanakan operasi bantuan kepada mangsa kebakaran di Kampung Cenderamata 2, Likas di sini kelmarin.

      Sumbangan bantuan yang diserahkan kepada mangsa berupa keperluan asas seperti telekung, lampin pakai buang, pakaiam, makanan serta barangan lain.

      Misi bersepadu dipimpin Pengerusi Khidmat Malaysia Sabah, Zulzaim Hilmee Abidin itu turut dijayakan sama dengan penglibatan Jabatan Amal Malaysia Sepanggar.

      Pengalaman kolaborasi entiti tersebut telah melaksanakan pelbagai usaha yang bertujuan meringankan beban lebih 800 mangsa pada kejadian kebakaran melibatkan 152 rumah minggu lalu itu.



      Zulzaim menggesa perhatian pihak berkuasa terhadap masalah kejadian kebakaran yang kerap berlaku kepada perumahan atau perkampungan penduduk di negeri itu dan percaya ia mampu ditangani. -HARAKAHDAILY 29/7/2018


      : Kebajikan mesti menjadi agenda utama PAS walaupun PAS tak menang di situ....

      Delete
    15. PH = LGBT = KOMUNIS = SYIAH = LIBERAL = SEKULAR


      Komunis Juga Penjajah



      Saya tertarik kepada polemik berkenaan adakah kumpulan komunis itu juga pejuang kemerdekaan yang perlu disenaraikan dalam perjuangan menentang penjajah dahulu?

      Sebelum menghukum hendaklah dibaca dan dikaji sejarah dan kefahamannya. Kalangan ilmuan pengkaji sejarah bersepakat bahawa teori komunis adalah ijtihad manusia Yahudi German bernama Karl Marx. Dia bukan Melayu, bukan Cina, bukan India dan bukan juga dari kalangan penduduk asal di hutan rimba tanah air kita.

      Teorinya yang ekstrem membela rakyat marhaen yang miskin sehingga menasionalisasikan (merampas dan memilik negarakan harta) sangat menarik pemikiran ramai rakyat Asia yang tertindas. Namun mereka terlepas pandang teorinya yang menolak adanya Tuhan yang dipercayai oleh semua agama, lebih-lebih lagi agama Islam yang lengkap pengajarannya melibatkan ekonomi, politik dan seluruh aspek kehidupan manusia sejagat. Maka Islam menjadi musuhnya paling ketat. Bahkan ramai daripada kalangan ilmuan dan pemimpin Barat menganggap Islam lebih bahaya daripada komunis, walaupun mereka juga berperang menentang komunis sehingga hari ini.

      Walaupun komunis itu tidak membawa bala tenteranya seperti negara Barat yang menjajah kita, tetapi fahamannya menjajah pemikiran rakyat pelbagai kaum yang direkrut menjadi bala tenteranya. Memang mereka juga menentang penjajah Barat, tetapi mereka juga adalah bala tentera penjajah pemikiran komunis, di mana bahayanya lebih besar dari bala tentera penjajah Barat yang berkulit putih itu. Ini kerana fahaman komunis itu membunuh akidah secara ekstrem. Adapun penjajah Barat secara lebih terang-terangan dapat dilihat wajahnya.

      Di sinilah saya memahami mengapa pemimpin generasi awal daripada PAS seperti Almarhum Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan lain-lain yang menentang penjajah British tidak bersama komunis ke dalam hutan. Bahkan mereka juga menyokong ISA kerana menentang komunis, bukannya menangkap ikut suka hati.

      Kita juga membaca bagaimana tanah air umat Islam yang dijajah oleh komunis itu menerima akibat yang lebih dahsyat daripada penjajah Barat, di mana kesannya masih nyata pada hari ini. Walaupun ideologi komunis telah dikuburkan oleh penganutnya sendiri.


      Delete
    16. PAGANISME : SIRI 2

      6. DI KALANGAN MANUSIA,,,ORANG YANG MULA-MULA MEMPERKENALKAN PAGANISME ADALAH NAMRUD DI MANA DIA TELAH MEMPROKLAMASI DIRINYA SEBAGAI TUHAN DAN DIPAKSA RAKYATNYA MENYEMBAH PATUNG, BERHALA,,BINATANG DAN DEWA…..DI ANTARA KUMPULAN REFORMIS INJIL ATAU KRISTIAN TERDAPAT INDIVIDU-INDIVIDU YANG BERJAWATAN PENTING DALAM KRISTIAN SEPERTI PADERI-PADERI,,,BISHOP DAN MUBALIGH….KUMPULAN INI MEMBAWA SATU PERSOALAN BARU YANG TIDAK MUNGKIN TERDUGA OLEH AHLI-AHLI AKADEMIK,,,TEOLOGI,,,POLITIK DAN MASYARAKAT DUNIA…PERKARA YANG DIBAWA IALAH TERDAPAT KEMUNGKINAN BESAR AGAMA MEREKA SENDIRI IAITU KRISTIAN TELAH ROSAK KESELURUHANNYA DIPENGARUHI UNSUR-UNSUR PAGAN BABYLON….DALAM KAJIAN-KAJIAN INTENSIF MEREKA,,,BERASASKAN GABUNG-JALIN FAKTA SEJARAH,,,MANUSKRIP DAN ISU SEMASA,,,MEREKA BERJAYA MEMBENTANGKAN KEPADA DUNIA BAHAWA AGAMA YANG DICIPTA OLEH NAMRUD KETIKA MEMERINTAH BABYLON MASIH WUJUD DI SELURUH DUNIA…IA WUJUD SECARA HISTORIK,,,TERSEMBUNYI,,,BERSIMBOL DAN SISTEMATIK…..MANAKALA KESAN PENGARUH TERBESARNYA WUJUD DI DALAM KRISTIAN KATOLIK YANG DIPELOPORI OLEH GEREJA ROMAN KATOLIK DI VATICAN…..

      7. NAMA-NAMA SEPERTI PROFESSOR ALEXANDER HISLOP,,,PROFESSOR AUSTEN LAYARD,,,,,ADAM CLARKE,,,,THOMAS INNMAN,,,ROBERT ISAAC DAN WILLIAM WALSH ADALAH PELOPOR KEPADA PEMBONGKARAN HUBUNG KAIT PENGARUH BABYLON NAMRUD DI DALAM KRISTIAN….MANAKALA DALAM ERA 1990-AN,,,MUNCUL NAMA-NAMA PENYELIDIK KONSPIRASI BARU YANG MENERUSKAN KAJIAN TERSEBUT SEPERTI RALPH WOODROW,,,LEONARD KING,,,WILL DURANT,,,,CHARLES WIESMAN,,,,CYRIL BAILEY DAN RAMAI LAGI…..HASIL KAJIAN KUMPULAN INI TELAH MENJADI RUJUKAN UTAMA KEBANYAKAN PENGKAJI KONSPIRASI ERA MODEN,,,,PELBAGAI KEMASKINI MAKLUMAT DAN TAMBAHAN MAKLUMAT DILAKUKAN BAGI TUJUAN PENYELARASAN DATA DAN KESESUAIAN DENGAN ISU SEMASA…


      8. PEMBONGKARAN FAKTA OLEH KUMPULAN INI TERHADAP GEREJA VATICAN DILIHAT MENJADI SATU KEKANGAN BARU KEPADA KUMPULAN GLOBAL ELIT….HASIL PEMBONGKARAN KUMPULAN REFORMIS TEOLOGI INI JUGA TELAH MEMBENARKAN TULISAN-TULISAN KRITIKAL OLEH PEMERHATI TEORI KONSPIRASI YANG SENTIASA MENGAWASI GERAK-GERI KERJA ROTHSCHILD,,,ILLUMINITI DAN FREEMASON SEPERTI JOHN ROBINSON,,,JOHN QUINCY ADAM,,,JENERAL CHEREP SPIRIDOVICH,,,JENERAL WILLIAM GUY CARR….MENJELANG SELEPAS ERA PERANG DUNIA KEDUA,,,,PERBAHASAN TENTANG PENGARUH PAGAN BABYLON DI DALAM AGAMA-AGAMA DUNIA KHUSUSNYA KRISTIAN MENJADI SEMAKIN RANCAK….MUNCUL PASTOR-PASTOR KATOLIK YANG MEMILIKI ORGANISASI DAKWAH SENDIRI MENYEMARAKKAN HUJAH-HUJAH HISLOP DAN LAYARD BERKAITAN PENGARUH PAGAN DI DALAM KATOLIK….SERANGAN TERUS DILAKUKAN MELALUI PENULISAN DAN FORUM UNTUK MEMBONGKAR PENGARUH BABYLON DI DALAM GEREJA ROMAN DI VATICAN…..

      9. ALEXANDER HISLOP BERHUJAH BAHAWA BUKAN SAHAJA NAMRUD SEORANG PEMIMPIN EMPAYAR,,,DIA PAKAR DALAM ILMU HITAM,,,,ASTRONOMI DAN PENDUKUNAN…KESEMUA ILMU BERCORAK KESIHIRAN DAN PERDUKUNAN INI TELAH MENJADI ASAS KEPADA FAHAMAN ZOROASTER YANG WUJUD HINGGA SEKARANG….HISLOP JUGA MENEGASKAN ISTILAH ZOROASTER SENDIRI YANG MENJADI NAMA KEPADA FAHAMAN ITU SEBENARNYA NAMA RAJA NAMRUD…KEMAHIRAN TINGGI DALAM PENGGUNAAN SIHIR JUGA DILAKUKAN OLEH SEMIRAMIS,,,ISTERI NAMRUD…..SEJARAWAN GREEK,,JOSEPHUS MENEGASKAN DALAM BUKUNYA BAHAWA NAMRUD ADALAH PERMULAAN KEPADA PERUBAHAN PERADABAN MASYARAKAT DUNIA…NAMRUD IALAH PUNCA MANUSIA BERANI SYIRIK KEPADA ALLAH…AHLI SEJARAH YANG LEBIH KRITIKAL DALAM TEOLOGI SEPERTI ALEXANDER HISLOP MENEGASKAN DALAM KAJIANNYA BAHAWA SEMASA NAMRUD MENJADI PEMIMPIN EMPAYAR,,DIA BERJAYA MEMBINA NILAI KEYAKINAN DI KALANGAN RAKYATNYA AGAR MENYEMBAH DIRINYA SEBAGAI TUHAN DAN MENGANGGAP BERKUASA SEPERTI TUHAN…

      Delete

  3. Oleh kerana KEPALA BAPAK yang gunakan nama justice league asyik masukkan komen yng tak kene mengena dengan tajuk pos si Budin, maka, sebagai membaling "a piece of shit" kpd muka nya, di buat juga apa yang di buat nya:

    EXCLUSIVE: Jewish woman asked police to intervene after she was called 'a piece of s***' at tense 'anti-Semitic' meeting hosted by Jeremy Corbyn in Parliament where speaker said 'Israel go to hell'

    Police had to intervene at a meeting hosted by Corbyn in Parliament

    Three of the speakers at the event were politicians suspended from their parties on charges of anti-Semitism
    One Jewish woman accused a man of calling her a 'piece of sh**'

    The unrest began when a Jewish person was prevented from speaking

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh dan Jumud membuatkan Abdul Aziz tidak faham kehendak Islam



      PETALING JAYA: Individu yang menerima pemakaian uniform yang dipakai kakitangan Malaysia Airlines menyuarakan keraguan sekiranya kerajaan akan memaksa majikan menerima kod etika berpakaian yang dirangka itu tanpa mendengar pandangan mereka.

      Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas ketua pegawai eksekutif Malaysia Airlines System (MAS) dari 1982 hingga 1992 memberitahu, beliau akan menentang pelaksanaan peraturan itu namun beliau percaya Putrajaya akan melaksanakannya sebaik mungkin.

      Beliau menyifatkan pentadbiran Pakatan Harapan sebagai kerajaan yang “waras”.

      “Kita perlu melihat garis panduan terlebih dahulu,” katanya. “Jika ada masalah, saya pasti mereka boleh berbincang dengan kerajaan.”

      Beliau mengulas pengumuman kerajaan baru-baru ini untuk mengenakan kod etika berpakaian untuk pekerja wanita Islam di sektor swasta.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa dipetik sebagai berkata perhotelan dan syarikat penerbangan adalah antara sektor yang disasarkan dan tujuan kod etika itu adalah untuk menghalang diskriminasi wanita Islam, khususnya untuk isu pakaian dan mengamalkan pegangan agama dalam kehidupan seharian mereka.

      Abdul Aziz mendedahkan beliau adalah orang yang bertanggungjawab mereka seragam yang masih digunakan oleh pekerja Malaysia Airlines sehingga hari ini. MAS menjadi Malaysia Airlines pada 2015.

      “Saya mengamalkan cara hidup Islam sejak kecil,” katanya. “Saya tidak melanggar mana-mana peraturan Islam.”

      “Pada masa yang sama, kita perlu waras dan memahami kita hidup dalam dunia yang kompetitif. Jadi, walaupun saya setuju seragam mesti kelihatan sopan, ia tidak bermakna kita mesti memakai jubah atau menutup diri dari kepala hingga ke kaki.”



      Abdul Aziz ini faham tak kod pakaian yang dikehenadaki Islam ialah menutup aurat. Bukan macam sesetengah bukan Islam faham dan juga orang Islam yang jahil faham.




      Jika masih ramai orang macam Aziz ada Islam di negara kita tidak akan berjaya.

      Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), yang mewakili lebih 5,000 syarikat, berkata pihaknya berharap kerajaan akan berunding dengan majikan dalam merangka mana-mana kod etika yang perlu mereka patuhi.

      “Adalah baik bagi majikan untuk memenuhi keperluan pekerja mereka, tetapi ini tidak harus mengikat kerana ia menjadi kod etika, dan bukannya undang-undang,” kata Pengarah Eksekutif MEF, Shamsuddin Bardan.

      “Juga, pekerja wanita Islam harus diberikan pilihan sama ada untuk mematuhi kod etika tersebut.”

      Presiden Persatuan Hotel Malaysia (MAH) Cheah Swee Hee dan Persatuan Pengusaha Hotel Christopher Raj berkata kumpulan mereka tidak mempunyai sebarang bantahan terhadap sebarang kod etika berpakaian. Mereka menambah pekerja hotel tidak dihalang daripada memakai tudung.

      Bagaimanapun, Cheah berkata mana-mana pekerja yang memilih untuk memakai tudung mesti memilih warna yang diluluskan oleh hotel tempat mereka bekerja.

      Pelbagai kumpulan hak dan aktivis mengkritik langkah kerajaan sejak Mujahid mengumumkannya.

      Delete

    2. Beberapa dekad mca jadi calun dan wakil rakyat di kawasan saya, batang hidung pun x pernah nampak... jika selisih tepi jalan pun kami x kenal itu adalah YB kami...

      masa itu asal bn, balutlah cap tu pada pokok,kayu dan batu... ia tetap diundi...walau majoriti pengundi adalah melayu..

      mereka jadi sebahgian daripada kerajaan masa tu pun tiada apa yg orang kampung dapat ... apatah lagi sekarang...

      masa tu yg racist bukan dap tetapi mca umno bn...
      majority china masa zaman mca berkuasa sebelum penampilan dap sangat sombong..
      x blh blh sembang sama punya...

      sembang utk mereka masyuk wang dan dapat business blh.... mereka x mau sembang takut rugi wang atau negotiation in business..…Lihat Lagi

      Delete
    3. BAJET BOROS


      Kereta Nasional ke-3 bukti pemerintahan autokratik Tun M
      RIDAUDDIN DAUD 8 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore426
      Mohd Puad Zarkashi
      Mohd Puad Zarkashi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pemimpin dalam kerajaan PH dianggap gagal sekiranya tidak mampu menyekat impian kereta nasional ketiga hasil ilham Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Ketua Umno Bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, kegagalan menyekat hasrat Dr Mahathir bermakna mereka membenarkan pentadbiran autokratik di bawah pimpinan Ahli Parlimen Langkawi itu.


      Menurutnya, jika pemimpin PH tidak membantah cadangan tersebut maka sah mereka takut kepada Dr Mahathir, takut kehilangan jawatan malah membuktikan mereka tidak takut kepada rakyat.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan lancar kereta Nasional 3.0 menjelang 2020]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Malaysia bakal ada kereta nasional baharu: Tun M]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Projek kereta nasional tingkatkan kemahiran rakyat]

      “Proton diswastakan pada 2012, hampir di’bailout’ apabila Dr Mahathir meminta Datuk Seri Najib Tun Razak menyuntik RM2 bilion kepada Proton.

      “Ketika itu Proton berhutang RM700 juta kepada vendor yang majoritinya Bumiputera. Jualan Proton merosot kepada 5,000 unit sebulan pada 2017 berbanding 200,000 unit sebelumnya.

      “Bahkan kerugian Proton pada 2016 ialah RM150 juta. Justeru apa perlunya Proton 2.0? Kenapa tidak dipulihkan saja Proton 1.0,” katanya memetik laporan Umno Online.

      Tambah beliau, banyak lagi keutamaan lain perlu diselesaikan berbanding mewujudkan projek kereta nasional yang baru.

      “Kalau kerajaan terpaksa memungkiri janji manifesto mereka atas alasan kewangan, kenapa kereta nasional baru mahu dilaksanakan? Tidakkah itu nanti membebankan rakyat.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Semak semula projek kereta Nasional ketiga]

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Tiada siapa ingin lihat kereta nasional kedua...']

      “Sedangkan banyak keutamaan lain perlu diselesaikan. Antaranya harga kereta lebih murah seperti dijanjikan dalam Buku Jingga (Bajet Harapan). Lebih baik kemudahan pengangkutan awam dimodenkan,” ujarnya.

      Tambah bekas Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) ini, beliau tidak akan berasa hairan sekiranya jambatan bengkok akan dibina malah Formula 1 juga kembali mengaum di Malaysia.

      “Maka lama lagilah Dr Mahathir jadi PM (Perdana Menteri). Kempunan lagilah Anwar?,” soalnya.

      Delete
    4. PAGANISME : SIRI 3

      10. ANTARA SALAH SATU CONTOH PENGARUH PALING KUAT DARI PAGAN KE ATAS MASYARAKAT MODEN SEKARANG IALAH KONSEP PENYEMBAHAN BERHALA IBU DAN ANAK….BUDAYA PENYEMBAHAN CARA INI TELAH DIADAPTASI OLEH KEBANYAKAN AGAMA ( KECUALI ISLAM SUNNI ) DALAM RITUAL SEHARIAN…IBU DIANGGAP WANITA SUCI YANG MEMPUNYAI STATUS TINGGI SEPERTI DEWA MANAKALA ANAK YANG DILAHIRKAN ADALAH ANAK HASIL HUBUNGAN ISTIMEWA ANTARA IBU DAN DEWA…..TERDAPAT BANYAK PENYEMBAHAN BERHALA YANG BERKONSEP YANG SAMA DENGAN PENYEMBAHAN SEMIRAMIS DAN TAMMUZ ( ISTERI DAN ANAK NAMRUD )…IA DIDAPATI PADA HAMPIR KESELURUHAN MASYARAKAT DUNIA PADA SETIAP NEGARA DAN BANGSA YANG BERBEZA….KONSEP PENYEMBAHAN IBU DAN ANAK INI TIDAK LAIN ADALAH BERASASKAN DARI PENYEMBAHAN PAGAN BABYLON…..DALAM KAJIANNYA,,,PROF. HISLOP MENYATAKAN PARA MUBALIGH KRISTIAN YANG PERGI BERDAKWAH KE TIBET,,,CHINA,,,DAN JEPUN SANGAT TERKEJUT APABILA MENDAPATI PATUNG-PATUNG SEMBAHAN MEREKA MEMPUNYAI KONSEP YANG SAMA DENGAN PATUNG VIRGIN MARY DAN JESUS….KONSEP INI SAMA SEPERTI MANA YANG DIAMALKAN OLEH GEREJA ROMAN KATOLIK….

      11. DALAM KAJIAN ROY SCHULZ ( 1967 ),,,SELEPAS KEMATIAN NAMRUD,,,SEMIRAMIS DIKATAKAN TELAH KEMBALI KE MESIR DAN CUBA MENGUKUHKAN KEDUDUKANNYA DI SANA….SEBAGAI SALAH SATU JAJAHAN NAMRUD,,,SEMIRAMIS DIGELAR DEWI ISIS DI MESIR…KETIKA DI MESIR SEMIRAMIS ATAU ISIS DIKATAKAN TELAH MELAHIRKAN ANAK LUAR NIKAH BERSAMA LELAKI LAIN….ANAK LUAR NIKAH BARU ITU DINAMAKAN SEBAGAI TAMMUZ,,,MANAKALA DI MESIR IA DIKENALI SEBAGAI DEWA HORUS….ANAK BARU ITULAH DIJADIKAN SANDARAN KEPADA RAMALAN BERITA NABI IBRAHIM AS YANG MERAMALKAN KEMUNCULAN MESSIAH ATAU ISA AS YANG AKAN DILAHIRKAN TANPA BAPA,,,IBUNYA SEORANG WANITA SUCI YANG TIDAK PERNAH DISENTUH OLEH MANA-MANA LELAKI….SEMIRAMIS BERJAYA MEMERINTAH MESIR PADA 2137 SEBELUM MASIHI BERSAMA ANAKNYA TAMMUZ ATAU HORUS YANG MASIH KECIL….PEMERINTAHAN MESIR DIBERIKAN KEPADA TAMMUZ APABILA DEWASA…SELAMA 31 TAHUN MEMERINTAH TAMMUZ TELAH KEMBALI SEMULA KE KERAJAAN LAMANYA BABYLON….

      12. WALAUPUN SEMIRAMIS DAN TAMMUZ TELAH MATI TETAPI TIDAK DAPAT DINAFIKAN PENGARUH PEMIKIRAN PAGANNYA MASIH KUAT SEHINGGA MENYELINAP KE SEGENAP RUANG-RUANG AGAMA DUNIA KHUSUSNYA AGAMA KRISTIAN….PENYEMBAHAN BERKONSEPKAN IBU SUCI DAN ANAK TUHAN DILIHAT TERUS MENERUS BERGERAK MENELUSURI ZAMAN SEOLAH-OLAH ADA SEKUMPULAN MANUSIA TERTENTU YANG BEKERJA KERAS MENGEKALKAN PENGARUH ISTERI NAMRUD INI…PERGERAKAN PENGARUH SEMIRAMIS DAN TAMMUZ INI BUKAN BARU SAHAJA DIBINCANGKAN PADA ERA TAHUN 2000 TETAPI IA SUDAH DISEDARI OLEH PIHAK-PIHAK TERTENTU SEJAK ABAD KE-3 IAITU 300 TAHUN SELEPAS NABI ISA DILAHIRKAN….PERBAHASAN PENGARUH SEMIRAMIS,,,,TAMMUZ DAN NAMRUD MASIH DIPERDEBATKAN SEHINGGA SEKARANG DAN KEBANYAKAN PENGANUT KRISTIAN MULA MENYEDARI HAL INI TERMASUK KELOMPOK ORANG AWAM….


      Delete
  4. Court martialkan pegawai yg membenarkan perkara jelek saperti ni berlaku. Adakah dia sangka umno akan berkuasa balik dlm masa singkat ni. Jika cap jari hitam mngundi bolih d courtmartial dan dhentikan tanpa pencen, petualang ni wajib dberi tindakan sama.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kalau betul ini di arahkan oleh pegawai tentera, ini nampak sudah jadi macam di Philippines di mana ada banduan2 kaya di penjara boleh dapat hawa dingin di aturkan masuk ke "cell" nya, makanan di tempah dari Four Star hotels dsb nya. Amat mengarut keadaan nya.

      Macam macam manifestasi korapsi berlaku di zaman Najib. Harap di kikis sejauh mana yang boleh.

      Setuju bahawa, jika keadaan itu di arah oleh mana2 pegawi tentera, dia mesti di court martial dan di buang kerja pronto selepas di dapati bersalah.

      Delete
    2. JIHAD TERHADAP KAFIR/MUNAFIK


      Kapal misi Gaza bawa wakil Malaysia dipercayai dirampas Israel



      KUALA LUMPUR: Sebuah kapal yang dalam misi kemanusiaan ke Palestin bersama 22 aktivis dipercayai dirampas Israel, ketika ia menghampiri Gaza.

      Ketua Pegawai Eksekutif Humanitarian Care Malaysia (MyCARE), Kamarul Zaman Shaharul Anwar berkata Kapal Al-Awda terputus hubungan komunikasi dengan pihak media Freedom Flotilla Coalition (FFC) dan dalam laporan terakhir radio kapal, ketua kapal menyatakan mereka melihat 4 kapal perang Israel sedang menghampiri kapal itu.

      Beliau berkata, pihaknya tidak dapat menghubungi wakil Malaysia dalam kapal itu menggunakan telefon satelit seperti biasa dan Pusat Pemantauan Just Future for Palestine (JFP) MyCARE turut terputus hubungan dengan anggota misi JFP.

      “Kami terputus hubungan dengan kapal itu pada 7.15 malam ini (waktu Malaysia) (1.15 petang waktu tempatan) dan (pada kedudukan) kurang 49 batu nautika dari Gaza,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.


      : Isreal makin biadab..

      Delete

    3. PRK Balakong

      BN menganggap rakyat bodoh. Biarlah mereka belajar bahawa rakyat msia tdk lagi blh d perbodohkan. Bg BN , menjadi kesalahan klu tdk dpt tunai janji 100 hari berbanding rasuah besar2an.
      Suka · Balas · 1 · 1j

      Norman Norman
      Calon mca ni, suka cakap merepek, minta bg mereka peluang supaya boleh semak dan imbang Ph supaya tak korup.....cakap yg tak de nilai, nape tak pastikan najib tak korup dulu???
      Suka · Balas · 4 · 3j

      Ng Bk
      Sumbangan dedak harus diterima dan di balas body. ...
      Suka · Balas · 2j

      Badrul Zaman
      Bangang dia tu.. Dah terlepas pada PH barulah nak semak.. kan ke bangang namanya tu..

      Delete
    4. Reputasi Selangor terjejas dakwaan kronisme, kata MP PKR



      Pemimpin kanan PKR mendesak kepimpinan di Selangor menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi untuk menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      MP Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata walaupun beliau tiada maklumat mengenai dakwaan yang dibuat pemimpin AMK Selangor yang meletak jawatan daripada parti itu, namun terdapat asas bagi kepimpinan negeri untuk menyiasat perkara berkenaan.

      "Saya tidak ada maklumat tapi mengikut apa yang mereka kata, saya harap kerajaan Selangor siasat sebab tuduhan disebut agak serious.

      "Ia melibatkan bukan sahaja masalah imej tapi mungkin juga salah laku kewangan dan sebagainya," kata Johari kepada pemberita selepas suatu majlis di Ampang yang mengumumkan pasukan Rafizi Ramli dalam pemilihan PKR akan datang ini.

      Johari berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai peletakan jawatan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor Syed Badli Shah Syed Osman dan Ketua AMK Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kepimpinan negeri.

      Semalam, Mutalib, menyatakan kekesalan kerana mendakwa tiada seorang pun belia dari Sabak Bernam dilantik sebagai ahli majlis tempatan dan mendakwa "taktik kotor dan kronisme telah menjadi kanser di parti" dan oleh itu memutuskan untuk meletak jawatan daripada PKR.

      Terdahulu semasa majlis itu, Johari diumumkan Rafizi sebagai pesaing untuk jawatan naib presiden PKR.


      : UMNO dan PKR ni spesis sama lahir daripada ibu yang sama....

      Delete
    5. KENAPA DR. ZAKIR NAIK DI DENDAMI OLEH SEBAHAGIAN NON-MUSLIM MALAYSIA

      1. PENDEKATAN DR. ZAKIR NAIK ADALAH MUDAH IAITU MENCARI PERSAMAAN ANTARA PELBAGAI AGAMA DENGAN ISLAM….JADI KENAPAKAH DR. ZAKIR NAIK BEGITU DIBENCI OLEH NON MUSLIM MALAYSIA?..SETIAP KALI UCAPAN BELIAU TIDAK LARI DARI MENCARI PERSAMAAN DAN BUKANNYA PERBEZAAN….PESERTA-PESERTA BUKAN ISLAM YANG CURIUS UNTUK TAHU APAKAH PERBEZAANNYA MEREKA AKAN DATANG BERDUYUN-DUYUN UNTUK BERTANYA BELIAU…KERANA ITULAH DR. ZAKIR NAIK TELAH MENERANGKAN APAKAH PERBEZAAN ANTARA AGAMA-AGAMA DI DUNIA….JADI BUKANLAH DR. ZAKIR NAIK YANG MEMULAKAN PERBEZAAN TAPI PENDESAK-PENDESAK DARI NON MUSLIMLAH YANG TERLALU INGIN TAHU….

      2. SEBENARNYA RAMAI DI KALANGAN NON-MUSLIM YANG TELAH LAMA MENJALANKAN KAJIAN DAN PERBANDINGAN ANTARA AGAMA…MEREKA DATANG UNTUK MENCARI PENJELASAN TERHADAP KEKELIRUAN YANG DITEMUI MEREKA…SEBAHAGIAN MEREKA TELAHPUN BERSEDIA MEMELUK ISLAM JIKA KEKUSUTAN TERSEBUT DAPAT DIRUNGKAIKAN…KERANA ITU MEREKA DENGAN MUDAH MENGUCAPKAN KALIMAH SYAHADAH…KERANA SEMUDAH ITULAH UNTUK MEMELUK ISLAM DAN UNTUK MEMPRAKTIKKANNYA PERLU USAHA SEHINGGA KE LIANG LAHAD…. SEPATUTNYA NON-MUSLIM MALAYSIA BANYAK-BANYAK BERTERIMA KASIH KEPADA DR. ZAKIR KERANA MEMBANTU MENGHAFAL DAN MENJELASKAN KITAB SUCI MEREKA SEDANGKAN MEREKA SENDIRI TIDAK PERNAH MEMBACA KESELURUHAN KITAB SUCI MEREKA…

      3. DI NEGARA-NEGARA BARAT MEREKA YANG MEMELUK ISLAM ADALAH KERANA ISLAM ADALAH AGAMA SIMPLE DAN STRAIGHT FORWARD TIDAK BERBELIT-BELIT DAN SPIN UNTUK MEMBERI PENJELASAN…SEPERTI TUHAN ITU SATU/TUNGGAL DARI SEGI TEORI DAN PRAKTIKALNYA….AJARAN-AJARANNYA MASUK AKAL,,,SENANG DAN MUDAH DIFAHAMI….SELARI DENGAN SAINS DAN TEKNOLOGI…BAGI SEORANG FREE THINKER UNTUK MENGANUT ISLAM LEBIH MUDAH DARI SEORANG YANG TELAH MENGANUT MANA-MANA AGAMA KERANA MEREKA TIDAK PERCAYA TUHAN-TUHAN YANG PALSU..HANYA TINGGAL MENYAKINKAN MEREKA HANYA SATU TUHAN SAHAJA YANG WUJUD DAN WAJIB DISEMBAH….

      4. SATU LAGI PERSAMAAN YANG WUJUD ANTARA AGAMA-AGAMA IALAH SATU FIGURE/PEMIMPIN/AVATAR/MAITREYA/MALEECA/THE COMFORTER HEBAT YANG DINANTI-NANTI OLEH MEREKA YANG AKAN MUNCUL SEPERTI MANA YANG TERCATAT DALAM KITAB-KITAB SUCI MEREKA…..BERDASARKAN CIRI-CIRI YANG ADA DALAM KITAB-KITAB TERDAHULU JIKA DITINJAU DAN DIANALISA IA ADALAH BERTEPATAN DENGAN PERIBADI NABI MUHAMMAD SAW….DR. ZAKIR NAIK CUBA MENYAKINKAN MEREKA BAHAWA IKON ITULAH YANG DINANTI-NANTIKAN OLEH MEREKA SEBENARNYA BERDASARKAN HUJAH-HUJAH DARI KITAB SUCI MEREKA SENDIRI…PERLU DIINGAT TIADA UNSUR PAKSAAN BAHKAN IA DIBUAT DALAM DISKUSI ILMIAH DAN SUASANA HARMONI….

      5. JADI ITULAH SAHAJA DUA CIRI CERAMAH BELIAU KE SERATA PELUSUK DUNIA….JIKA TERDAPAT APA-APA DESAKAN/PERTANYAAN/PROVOKASI MAKA TERPAKSALAH BELIAU JELASKAN PERBEZAAN-PERBEZAAN TERSEBUT…..PENJELASAN TENTANG PERBEZAAN TERSEBUTLAH YANG MEMBUAT NON-MUSLIM MALAYSIA MENYALAH TAFSIRKAN MAKSUD BELIAU…..JIKA DI NEGARA-NEGARA BARAT PENJELASAN SEBEGITU TIDAK MENJADI KUDIS PUN BAGI MEREKA KERANA MEREKA BERFIKIRAN TERBUKA…MEREKA TELAHPUN LAMA MENINGGALKAN AJARAN BIBLE….BANYAK GEREJA-GEREJA MEREKA BERTUKAR MENJADI MASJID… DR. ZAKIR MENGAJAK MEREKA MENJADI PENGIKUT SEBENAR JESUS/ISA A.S… CUMA YANG MENARIK VISA DR. ZAKIR DARI BERKUNJUNG KE NEGARA MEREKA ADALAH ORANG POLITIK…

      Delete
  5. Court martialkan pegawai yg membenarkan perkara jelek saperti ni berlaku. Adakah dia sangka umno akan berkuasa balik dlm masa singkat ni. Jika cap jari hitam mngundi bolih d courtmartial dan dhentikan tanpa pencen, petualang ni wajib dberi tindakan sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemilihan PKR: Adakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi?



      “Jom lawan Azmin!” Itulah mood yang sedang dibina secara tidak langsung oleh Rafizi Ramli yang melancarkan kempennya untuk berebut jawatan timbalan presiden PKR yang disandang Datuk Seri Azmin Ali.

      Dengan penyertaan Nurul Izzah Anwar, anak kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail ini dan juga calon tunggal presiden PKR akan datang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam kem Rafizi, pemilik badan pemikir Invoke telah melahirkan persepsi inilah barisan yang dikehendaki keluarga presiden PKR.

      Sama ada persepsi itu betul mahupun tidak, asalkan persepsinya begitu, maka ia akan dianggap betul di dalam PKR kerana itulah makanan harian mereka.

      Apapun, niat Rafizi bertanding adalah untuk menyingkirkan Azmin dan kini ia diketahui umum. Apa pergeseran yang berlaku di antara mereka, hanyalah mereka yang tahu.

      Rafizi berkata, antara sebab beliau berebut jawatan timbalan presiden PKR ialah untuk membebaskan PKR daripada budaya “salam cium tangan” dan feudal serta budaya orang bawah tidak boleh menegur orang atas.

      Tiada hadiah untuk sesiapa yang dapat meneka kem mana yang dimaksudkan Rafizi sebagai pembawa budaya itu.

      Berbalik kepada Azmin, sebenarnya Rafizi adalah penyumbang terbesar secara tidak langsung kepada perkembangan pesat politik Azmin yang tidak diketahui umum.

      Sebelum Langkah Kajang yang dicipta Rafizi, Azmin cumalah seorang Adun biasa dan ahli Parlimen di Selangor. Ketika itu, yang memegang jawatan menteri besar Selangor ialah Tan Sri Khalid Ibrahim yang tidak sebulu dengan Azmin.

      Azmin mendapat durian runtuh apabila Langkah Kajang Rafizi gagal menaikkan Wan Azizah mahupun Anwar sebagai menteri besar Selangor dan jawatan itu jatuh ke tangan Azmin. Bermula dari situlah kerjaya Azmin berkembang pesat sehinggalah kini beliau menjadi menteri hal ehwal ekonomi.

      Meskipun Azmin ditekan dan diserang pelbagai arah di dalam PKR, kepetahan politik Azmin menyebabkan beliau sentiasa berada di depan Rafizi mahupun Anwar, dan kedudukan Azmin tidak pernah goyah, walaupun suatu ketika Rafizi pernah memegang jawatan setiausaha agung PKR.

      Contoh terbaru yang menonjolkan lagi kehebatan berpolitik Azmin di dalam PKR ialah siapa yang menggantikannya sebagai menteri besar Selangor.

      Ia bukan satu kebetulan Adun Dusun Tua, Amirudin Shari dipilih menggantikan Azmin sebagai menteri besar Selangor dan bukannya Dr Idris Ahmad seperti yang diwar-warkan media sebagai pilihan utama.

      Seperti Langkah Kajang, Azmin masih mendiamkan diri terhadap pendiriannya di dalam pemilihan PKR. Beliau membiarkan Rafizi melancarkan segala “kerjanya” dahulu.

      Baru-baru ini, ada 4 peletakan jawatan di dalam PKR Selangor yang didakwa tidak berpuas hati dengan amalan “kronisme dan nepotisme” di dalam lantikan ahli majlis.

      Dan kebetulan, isu ini mendapat perhatian Datuk Johari Abdul yang diumumkan Rafizi sebagai salah satu anggota pasukannya semalam yang menggesa “kepimpinan Selangor” menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      Siapa pengerusi PKR Selangor? Sudah tentunya Azmin! Jadi, tidak perlulah kita teka siapa yang sedang disasarkan Johari daripada pasukan Rafizi di dalam gesaannya di atas.

      Tiada apa yang akan berlaku kepada Rafizi, sekiranya beliau tewas di dalam perebutan kuasa kali ini. Namun, jika Azmin dan pasukannya tewas, Azmin mungkin terpaksa kembali ke zaman sebelum Langkah Kajang.

      Apakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi kali ini?

      Ataupun Rafizi akan tersilap taktik lagi sehingga membawa kerugian kepada Anwar dan memberikan durian runtuh sekali lagi kepada Azmin sehinggakan akhirnya Azmin bakal menguasai PKR secara total dan bebas daripada kongkongan keluarga Anwar?

      Yang paling penting, apakah kesudahan yang diinginkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad?

      TIMMY SAY


      : Jika silap langkap bukan sahaja Rafizi tumbang, tapi Anwar juga tumbang kerana dibelakang Azmin adalah Mahthir....

      Delete
    2. PRK BALAKONG

      Tahniah...pertama kali dari mula sampai akhir wartawan berani menulis kebenaran dan berfakta. Bukan anti MCA sahaja (tetapi BN+ gabungannya dan juga PAS yg berkerjasama dgn umno) tetapi rata2 atau peratusan penggundi2 menyatakan sokongan padu pada DAP(PH).

      MCA MICKEY MOUSE- tak bersuara 61 thn dan masih berpeluk tubuh dengan B-End. Tak ada pendirian tetap. kalau tak ubah, rakyat tolong kasih ubah dengan pembubaran parti dinosaur.

      Dah terlepas baru nak bersuara.. sudah terlambat

      Delete
    3. “Dana kekayaan negara patut dikendalikan seperti syarikat lain dan ini bermakna pertimbangan politik perlu dikecualikan daripada lembaga pengarah,” kata Cenbet dalam satu kenyataan kepada FMT.

      Menurutnya, jika ada tujuan politik khas untuk dana itu, ia perlu dinyatakan dengan jelas sebagai sebahagian misi untuk diketahui dan dilaksanakan pihak pengurusan, serta bertanggungjawab kepada rakyat.

      “Dengan adanya profesional dalam lembaga pengarah, kerajaan boleh mengkritik lembaga pengarah jika berlaku salah urus.”

      Katanya, demokrasi matang di seluruh dunia mengelakkan amalan melantik ahli politik menguruskan pelaburan dibiayai awam dan Malaysia perlu mengelakkan satu lagi kegagalan atau misi menyelamat disebabkan campur tangan politik.

      “Ini juga sejajar pembaharuan institusi yang disokong kerajaan baru.”

      Isnin lalu, Jabatan Perdana Menteri mengumumkan pelantikan 5 ahli lembaga pengarah baru, iaitu Dr Mahathir sebagai pengerusi, menggantikan Datuk Seri Najib Razak yang meletak jawatan pada 31 Mei lalu.

      Azmin bersama ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Tan Sri Mohd Hassan Marican, bekas timbalan gabenor Bank Negara, Dr Sukhdave Singh dan bekas pengarah eksekutif Suruhanjaya Sekuriti, Goh Ching Yin pula dilantik sebagai ahli lembaga pengarah Khazanah.


      : Politik matang mana-mana didunia tidak melantik ahli politik mengurus pelaburan tapi Mahathir buat apa yang selama ini BN buat. TAK ADA BEZA....

      Delete
    4. SAMBUNGAN : KENAPA DR. ZAKIR NAIK DI DENDAMI OLEH SEBAHAGIAN NON-MUSLIM MALAYSIA


      6. DI MANA-MANA UNIVERSITI DI DUNIA AKAN ADA BIDANG PERBANDINGAN AGAMA….MEREKA MENGGUNAKAN METHODOLOGY MANTIQ-FALSAFAH IAITU SETIAP PERKHABARAN ADALAH BENAR-PALSU 50-50…..WALAUPUN IA BERNAMA KITAB SUCI IA DILETAKKAN SETARAF DENGAN PERKHABARAN-PERKHABARAN LAIN…KEBENARAN MESTI DIUJI DAN DIKAJI SEHABIS-HABISNYA,,,,KITAB SUCI TIDAK LAGI BERSTATUS KITAB SUCI APABILA HANYA ADA SATU SAHAJA KEPALSUAN….

      7. KATALAH SEORANG DOKTOR BERKATA SECARA UMUM “SESIAPA YANG BERBADAN GEMUK BERPOTENSI MENDAPAT PELBAGAI JENIS PENYAKIT”,,TIBA-TIBA SEORANG GEMUK MELENTING DAN MARAH-MARAH TERHADAP DOKTOR TERSEBUT KERANA MENYINGGUNG PERASAANNYA…SIKAP SEBEGITU TIDAK BERMANFAAT BAGINYA…ADALAH LEBIH BAIK SI GEMUK TADI BERSIKAP TERBUKA DAN MENGUBAH GAYA HIDUPNYA SUPAYA LEBIH RAMPING DAN SIHAT…BEGITULAH PERBANDINGAN DR. ZAKIR NAIK DENGAN BEBERAPA KERAT NON-MUSLIM MALAYSIA….TIDAKKAH KAEDAH YANG DIGUNA PAKAI OLEH DR. ZAKIR SESUAI DENGAN SEMANGAT RAKYAT MALAYSIA YANG PRO-DEMOKRASI DAN BERFAHAMAN LIBERALISME/PLURALISME?..

      Delete
  6. Kengkawan semua...Kita semuanya kenalah faham dan menerima penjelasan bodoh kenapa Rejim Pakatan Hancing ni nak kurangkan bayaran BR1M dan seterusnya menghapuskan bantuan tersebut.

    Yang pertama, tindakan itu hanya sekadar nak membalas dendam terhadap Kerajaan Barisan Nasional yang prihatin terhadap kebajikan rakyat. Jika BR1M diteruskan, mana Rejim Pakatan Hancing tu nak letak muka...dah tentu lah mereka dikatakan sebagai kerajaan yang copypaste dan takde idea sendiri..asyik2 recycle aje idea kerajaan BN dulu beb !!!

    Yang keduanya, rakyat kena faham kedudukan Rejim Pakatan Hancing tu sekarang. Diorang terpaksa tanggung hutang 1 Trillion. Maka sebab itu BR1M terpaksa dihapuskan.

    Seterusnya yang Ketiga, Rejim Pakatan Hancing ni nak pakai banyak duit untuk perkara lain. Diantaranya, diorang nak kena bayar balik pampasan kepada China sebab batalkan projek tanpa sebab yang kukuh.

    Selain itu, BR1M terpaksa dibatalkan sebab Rejim Pakatan Hancing tu nak bayar kos penyelengaraan kapal mewah tanpa pemilik yang disita sebelum ini.

    Jadi, demi memenuhi kehendak dan kerakusan serta keegoan Rejim Pakatan Hancing ni, terpaksa la Kebajikan Rakyat Digadaikan atas alasan nak mendidik rakyat supaya berdikari....makin hancing lah rakyat marhaein dikencing mereka setiap hari bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. 'MCA buat longkang pun orang tak yakin'

      PRK BALAKONG | Tema utama kempen MCA bagi PRK Balakong adalah untuk menjadi semak dan imbang kepada kerajaan Selangor yang dipimpin Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Malah 'semak dan imbang' menjadi slogan rasmi calonnya, Tan Chee Teong - meminta pengundi agar memberi peluang kepada calon bukan pilihan sepertinya untuk masuk ke Dewan Undangan Negeri (DUN) dan memberi tekanan kepada HARAPAN agar tidak menjadi korup dan memenuhi janji manifesto.

      Menjelang genap seminggu tempoh kempen, tinjauan rambang menunjukkan pengundi Balakong - termasuk anggota MCA sendiri - masih tidak yakin dengan kemampuan parti itu memainkan tanggungjawab tersebut.

      Bagi peniaga dan anggota MCA Chong Kwi Weng, partinya perlu keluar dari BN dan membuktikan ia mampu berdiri sendiri sebelum cuba menjadi pendesak kepada pihak lain.

      "Sebagai anggota parti, kami telah banyak kali beri mereka (MCA) peluang untuk bersuara. Selama 60 tahun mereka dalam kerajaan tetapi tak buat apa-apa.

      "GERAKAN berani untuk tinggalkan BN. Kami, MCA, diheret ketika dalam BN), kenapa masih mahu kekal? Tak malu?" soal lelaki berusia 66 tahun itu.



      Chong (gambar) berkata MCA tidak berani untuk mengkritik bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isu 1MDB.

      "Jangan hanya cakap tentang apa yang gagal dicapai HARAPAN untuk 100 hari," katanya kepada Malaysiakini ketika ditemui di gerainya di Taming Jaya, Balakong.

      Delete
    2. PAS: Bahaya suara sumbang ancam Islam
      Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 5:14 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 5:20 petang

      A+ A-
      KATA MP | Kerajaan dan semua ahli parlimen sama ada Islam atau bukan Islam berkewajipan untuk mempertahankan Islam.

      Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan sesuai dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang telah memperuntukkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

      Sebagai ahli badan legistatif, ahli-ahli parlimen sepatutnya lebih memahami tuntutan daripada peruntukan ini.

      Tambah pula, Tanah Melayu telah mempunyai peruntukan jelas mengenai kedudukan Islam sebagai agama negeri sejak dari sebelum merdeka. Perkara VII Perlembagaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 51 Perlembagaan Negeri Terengganu 1911 lebih awal meletakkan Islam sebagai agama negeri.

      Menunjukkan, agama Islam itu begitu sebati sekali dalam adunan budaya dan amalan dalam negara ini sejak dahulu lagi sehingga diperundangkan dalam Perlembagaan.

      Ilmu ketatanegaraan Islam

      Justeru, adalah tidak wajar sekali jika berlaku dalam pentadbiran dan tindakan para pemimpin di negara ini yang bercanggah dengan kehendak dan ajaran agama Islam.

      Kerajaan juga mesti memahami bahawa adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk "menegakkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam itu" seperti yang dijelaskan oleh para ulamak Islam dalam disiplin ilmu ketatanegaraan dan politik Islam.

      Apabila Islam ditegakkan maka agama-agama lain akan terpelihara untuk diamalkan secara aman dan damai kerana antara prinsip Islam ialah tiada paksaan dalam beragama.

      Salah satu kewajipan ini ialah memelihara agama Islam (hifz ad-din) itu sendiri pada dua aspek; (i) memastikan Islam itu kekal dan dilaksanakan serta diperkasakan, dan (ii) melindungi Islam daripada perkara-perkara yang membawa kepada kerosakan atau kemusnahannya.

      'Gesaan hapus kedaulatan Islam'

      Malangnya mutakhir ini, suara-suara sumbang yang memburukkan imej institusi dan undang-undang syariah; mahu agar umat Islam dibebaskan daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama, menuntut supaya semua agama diletakkan sama rata (transcendental unity of religion) dan menggesa supaya kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini dihapuskan seolah-olah tidak diberikan perhatian dan tidak dipandang berat oleh kerajaan.

      Tindakan ancaman terhadap Islam ini adalah sangat merbahaya kepada perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

      Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Kerajaan dan semua Ahli Parlimen lebih bertanggungjawab untuk memelihara Islam di negara ini.


      Perkara ini telah saya tegaskan di Dewan Rakyat menerusi Ucapan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang saya sampaikan pada hari ini dan hari semalam.



      DATUK DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus dan juga pemimpin kanan PAS yang memegang jawatan Ahli Majlis Syura Ulamak PAS, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Bendahari Dewan Ulamak PAS.

      Delete

    3. PRK BALAKONG

      Perbuatan masa lampau olih BN/UMNO rakyat dan benci dan meluat fikir fikirkan lah

      Buang masa je mca tanding..rakyat Selangor tetap sokong ph lgi itu kawasan cina mesti dap menang sbb mca takut dengan bn najib

      Kerajaan sebelum ini tidak jujur dan MCA bersuara terlalu lambat tentangnya. Orang tak percaya mereka lagi.

      "Nak buat longkang pun orang tak percaya,"

      Masing masing jaga tembolok.. bukan nak jaga rakyat pun. Bila dah terlepas pada PH barulah terhegeh hegeh nak buat itu ini.. puuiii

      Delete
    4. PH = UEC = LGBT = KOMUNIS = SEKULAR = LIBERAL


      Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      Roslan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Tindakan PH mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) walaupun bertentangan dengan Perlembagaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan menimbulkan kemusykilan.

      Exco Pemuda Pas, Roslan Md Esa berkata pihaknya tidak bersetuju dan membantah keras usaha tersebut kerana tidak bertepatan dengan masyarakat Malaysia hidup saling melengkapi antara satu sama lain tanpa mengira latar belakang kaum, agama dan bahasa.


      Menurutnya, walaupun masih di fasa awal cadangan namun, tuntutan UEC ini perlu dilihat daripada kaca mata perpaduan kaum serta kesan jangka masa panjang terhadap sistem pendidikan di Malaysia.

      "Bagi kami, kerajaan perlu memiliki keberanian untuk memperkasakan semua sekolah kebangsaan selain mengkaji semula kedudukan sistem pendidikan vernakular di negara ini.

      "Daripada meluluskan UEC lebih baik perkara itu diberi kepada sekolah tahfiz yang terlalu memerlukan pembelaan dan bantuan sokongan daripada kerajaan," katanya, semalam.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai kewajipan penggunaan kasut hitam, Roslan berkata kerajaan perlu menggagap isu itu bukanlah sesuatu yang mendesak.

      "Seharusnya tangani terlebih dahulu isu-isu yang lebih mendesak. Contohnya beg sekolah berat terpaksa ‘dipikul’ murid, bebanan tugas guru yang tidak pernah selesai dan akses internet bertaraf ‘siput’ sedangkan guru-guru diminta memberikan pelbagai laporan secara dalam talian.

      "Itu belum lagi kurikulum yang sentiasa berubah-ubah yang amat menekan guru-guru dan anak-anak.

      "Yang jadi mangsa guru-guru sehinggakan ramai me­ngalami tekanan perasaan tetapi demi melaksanakan tugas dan amanah mendidik anak bangsa, mereka hadapi dan tempuhi juga," katanya.

      Delete
    5. APA HEBATNYA BAHASA MELAYU

      1. NABI IBRAHIM AS MELALUI KETIGA ISTERINYA TELAH MELAHIRKAN TIGA BANGSA-BANGSA UTAMA DI DUNIA INI….SITI SARAH MELAHIRKAN BANGSA ISRAEL,,,,SITI HAJAR MELAHIRKAN BANGSA ARAB DAN SITI QANTURAH MELAHIRKAN BANGSA JAWI…JAWI BERASAL DARI PERKATAAAN JIWI IAITU SATU TUHAN ATAU JAWWUN IAITU NEGERI ATAS ANGIN….MELALUI QANTURAH BAGINDA AS DIKURNIAKAN ENAM ORANG ANAK BERNAMA ZIMRAN,,,JOKSHAN,,,MADYAN,,,MADAN,,,IYSHBAK DAN SYUA’AH….MADYAN TELAH DIMINTA MENETAP DI SELATAN SEMENANJUN ARAB….SEMENTARA ADIK-BERADIK YANG LAIN TELAH BERHIJRAH MENUJU KE BAHAGIAN TIMUR….DI TIMUR MEREKA TELAH TINGGAL DI KAWASAN LEMBAH INDUS SEHINGGA BANJARAN DISITU DINAMAKAN “HIMALAYA” ( GUNUNG MELAYU )…BERDASARKAN CATATAN SEJARAH DI TANAH INDIA PENDUDUK ASALNYA IALAH BERKULIT HITAM MANIS….MEREKA ADALAH BANGSA MELAYU….SETELAH DISERANG YA’JUJ DAN MA’JUJ ( ARYA/PARSI ) MEREKA TELAH BERUNDUR KE SEBELAH TIMUR DI INDO CHINA….DI SITULAH TAMADUN GILANG-GEMILANG MEREKA BERMULA SEBAGAI BANGSA TERTUA DI ASIA TENGGARA….NEGARA TERSEBUT ADALAH NEGARA FUNAN TERDIRI DARIPADA CHAMPA DAN LANGKASUKA….

      2. DALAM MEMASTIKAN PENGGUNAAN BAHASA MELAYU SELAKU BAHASA KEBANGSAAN TIDAK TERUS DIPERLEKEHKAN OLEH RAKYAT DI NEGARA INI,,,SUDAH TIBA MASANYA SEJARAH KEHEBATAN BAHASA MELAYU DIDEDAHKAN BAGI MEMBERI KEFAHAMAN KHUSUSNYA KEPADA MASYARAKAT AWAM SEBAB BAHASA INI DIPILIH SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN YANG PERLU DIDAULATKAN OLEH SEMUA LAPISAN MASYARAKAT….


      3. KAUM CINA DI MALAYSIA PADA HARI INI MAJORITINYA ADALAH KETURUNAN IMIGRAN DARI SELATAN CHINA IAITU KEBANYAKANNYA DARI WILAYAH FUJIAN DAN GUANGDONG…ETNIK-ETNIK DARI SELATAN CHINA INI BERTUTUR DALAM BAHASA IBUNDA MEREKA YANG TERSENDIRI SEPERTI HOKKIEN,,,TEOCHEW,,,HAKKA DAN KANTONIS….MANDARIN PULA BUKANLAH BAHASA YANG BERASAL DARI SELATAN CHINA TETAPI MERUPAKAN BAHASA YANG BERASAL DARI DIALEK BEIJING YANG DITUTURKAN OLEH MASYARAKAT DARI UTARA…

      4. BAHASA MANDARIN YANG MERUPAKAN BAHASA RASMI REPUBLIK RAKYAT CHINA TELAH DIJADIKAN SEBAGAI BAHASA RASMI BAGI MENYATUKAN PELBAGAI ETNIK-ETNIK CINA DI SINGAPURA SEPERTI HOKKIEN,,,TEOCHEW,,,KANTONIS,,,HAINAN DAN HAKKA WALAUPUN ETNIK-ETNIK INI BUKAN DARI UTARA CHINA…JUSTERU ITU,,,PENGGUNAAN DIALEK CHINA SELAIN DARIPADA MANDARIN TELAH DILARANG DI MEDIA MASSSA REPUBLIK BERKENAAN…TINDAKAN INI TELAH MENIMBULKAN KRITIKAN DAN MENYEBABKAN GENERASI MUDA CINA DI REPUBLIK BERKENAAN PADA MASA KINI MENGHADAPI KESUKARAN UNTUK BERKOMUNIKASI DENGAN GENERASI TUA MEREKA YANG MASIH BERTUTUR DALAM BAHASA IBUNDA MASING-MASING….ALASAN MENJADIKAN BAHASA MANDARIN SEBAGAI BAHASA PEMERSATU UNTUK ETNIK-ETNIK CINA DI SINGAPURA ATAS FAKTOR SEJARAH BAHAWA BAHASA TERSEBUT TELAH DIGUNAKAN SECARA RASMI SEJAK 5000 TAHUN DAHULU JUGA TELAH DIPERTIKAIKAN…..INI KERANA TERDAPAT JUGA DINASTI-DINASTI CHINA SEPERTI DINASTI TANG YANG BAHASA RASMINYA LEBIH MIRIP DENGAN BAHASA HOKKIEN YANG DIGUNAKAN PADA HARI INI…..


      5. BAHASA MELAYU SEBENARNYA TELAH MELALUI SEJARAH PERKEMBANGAN YANG CUKUP PANJANG….SEJAK DAHULU LAGI BAHASA MELAYU TELAH BERPERANAN SEBAGAI BAHASA PERANTARA UTAMA ATAU LINGUA FRANCA DI ASIA TENGGARA AMNYA DAN DI NUSANTARA KHASNYA….TIDAK MENGHAIRANKAN APABILA SEORANG SARJANA BELANDA IAITU FRANCOIS VALENTIJN TELAH MELETAKKAN BAHASA MELAYU PADA KE 16 YANG DIGUNAKAN DI NUSANTARA HINGGA KE FILIPINA SETARAF DENGAN BAHASA LATIN DAN BAHASA PERANCIS YANG MENJADI LINGUA FRANCA DI EROPAH KETIKA ITU….MALAHAN BELIAU TURUT MENYATAKAN JIKA SESEORANG TIDAK MENGETAHUI BAHASA INI,,,MEREKA AKAN DIANGGAP SEBAGAI ORANG TIMUR YANG TIDAK BERPENDIDIKAN….

      6. BAHASA MELAYU ADALAH SATU BAHASA FLEKSIBEL TERUTAMA DARI SEGI SISTEM TULISANNYA DAN MAMPU MENYESUAIKAN DIRINYA SELARAS DENGAN PEREDARAN ZAMAN….BAHASA MELAYU TELAH MENGALAMI PERKEMBANGAN YANG DAPAT DIBAHAGIKAN KEPADA EMPAT PERINGKAT IAITU BAHASA MELAYU PURBA,,,,BAHASA MELAYU KUNO,,,,BAHASA MELAYU KLASIK DAN BAHASA MELAYU MODEN….BAHASA MELAYU PURBA TELAH WUJUD SEBELUM MASIHI DI CHAMPA ( KINI DALAM WILAYAH VIETNAM ) DAN SEKARANG MASIH DIPERTUTURKAN OLEH BANGSA ACHEH…

      Delete


  7. KEPALA HOTAK HISHAMUDIN mengata : Pasukan khas tentera jadi pegawai pengiring hanya sementara. Dia tak tahu ke bahawa sementara ke tak, itu salah dari beberapa segi. Lulus loyar apa si Mamat nih?

    Hishammuddin kata anggota pasukan khas Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang menjadi pegawai pengiringnya hanya berkhidmat untuk sementara waktu sahaja.

    Bagaimanapun, beliau berkata telah menawarkan mereka untuk bekerja dengannya hanya jika mereka meletakkan jawatan dalam tentera.

    "Mereka sangat rapat dengan saya dan keluarga, bertahun-tahun berkhidmat dengan kami. Mereka hanya (bertugas) dengan saya untuk tempoh sementara waktu sahaja.

    "Saya telah menawarkan mereka bekerja dengan saya, tetapi jika mereka terima maka mereka perlu meletakkan jawatan dalam ATM serta-merta," kata Hishammuddin di Twitter.

    Bodoh bangan punya bekas Menteri, dia patut tentukan bahawa selagi mereka tidak berhenti dari jawatan di ATM, dia patut halang mereka menjadi pegawai pengiring nya.

    Beliau mengulas laporan Malaysiakini yang memetik Menteri Pertahanan Mohamad Sabu mengarahkan siasatan terhadap dua anggota Pasukan Khas Laut (Paskal) dan seorang komando ATM yang masih berkhidmat di bawah Hishammuddin sebagai pegawai pengiringnya.

    Sumber memberitahu Malaysiakini, ketiga-tiga anggota pasukan khas ATM itu sepatutnya tamat berkhidmat dengan Hishammuddin selepas Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran.

    Bagaimanapun, mereka masih meneruskan khidmat di bawah Hishammuddin, dengan satu sumber mendakwa mereka mendapat bayaran berganda daripada bekas menteri itu dan ATM.

    Menteri Mohamad Sabu berjanji tindakan yang sesuai akan diambil terhadap ketiga-tiga anggota pasukan khas ATM itu jika didapati melanggar sebarang peraturan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Amar tak setuju haramkan kahwin bawah umur
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 25 Jul 2018, 5:09 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 5:21 petang

      A+ A-
      Pemimpin PAS berpendapat usaha kerajaan untuk mengharamkan terus perkahwinan melibatkan kanak-kanak bawah had umur sebagai "bertentangan dengan Islam".

      Naib presidennya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, beliau secara peribadi tidak bersetuju cadangan tersebut.

      "Kalau mengharamkan terus (perkahwinan melibatkan kanak-kanak) saya sebenarnya tidak bersetuju, sebab dari segi agama ia tidak salah, tetapi kita boleh mengawal.

      "Kita sudah ada undang-undang, mana-mana perkahwinan bawah umur perlu mendapat kebenaran pihak berkuasa negeri. Kita kuat kuasa undang-undang itu sajalah," katanya kepada media ketika ditemui selepas Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kota Bharu, hari ini.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berhubung usaha bagi merangka standard operasi piawai (SOP) mahkamah syariah untuk memperketatkan peruntukan berkaitan perkahwinan kanak-kanak.

      Menyifatkan SOP itu sebagai “langkah jangka pendek”, Mujahid menjelaskan bahawa kerajaan juga cenderung untuk mengharamkan terus perkahwinan kanak-kanak.

      "Kita akan keluarkan SOP untuk memperketatkan (prosedur) kerana selagi ada peruntukan (perkahwinan kanak-kanak), kamu harus hormatinya.

      "Ini hanya langkah sementara, langkah jangka panjang lebih penting. Kita patut sampai kepada pengharaman perkahwinan kanak-kanak,” kata Mujahid.

      Semenatara itu, Mohd Amar yang juga anggota dewan undangan negeri (ADUN) Panchor dan timbalan menteri besar Kelantan, menegaskan, dalam agama Islam perkara itu tidak boleh diharamkan.


      "Perkara yang dibolehkan agama mengapa kita nak haramkan. Tetapi kalau mengawal itu bagus, takut orang ambil kesempatan," jelasnya.

      Terdahulu isu perkahwinan kanak-kanak tercetus apabila seorang lelaki 41 tahun dari Gua Musang, Kelantan bertemu jodoh dengan seorang kanak-kanak 11 tahun.

      Pada masa ini, kanak-kanak perempuan bawah 16 tahun dan lelaki bawah 18 tahun dibenarkan berkahwin jika mendapat kebenaran mahkamah syariah.

      Bagi bukan Islam, golongan itu perlu mendapatkan kebenaran khas ketua menteri atau menteri besar negeri berkaitan.

      Delete

    2. PRK BALAKONG

      Tajuk ini MCA buat longkang orang pun tak yakin. ..! Kenapa sampai begitu? Kerana MCA mulut dgn kata2 ahlinya macam longkang bau busuk dari hati dan mulutnya asyik dgn analogi ...haha...@$$
      Sayonara MCA. ..haha

      Tak payahlah mca nak buat MENYEMAK aje kat dun. Nak IMBANG pun DACING dah expired. Kasi timbang bulan ajelah.

      mudahkan kerja.. bagi pas jer la bertanding.. mca tolong kempen supaya pangkah dap.. kalau dah buat parit pun orang tak percaya.. dapat jugak la sikit ikut bontot yb nanti

      Harap MCA akan hilang wang deposit atau hampir² hilang..... Bru tau langit tinggi rendah

      Delete
    3. Perumahan dengan akses internet usah bebankan rakyat
      3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore71
      Perumahan dengan akses internet usah bebankan rakyat
      Gambar Hiasan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA-LUMPUR - Hasrat kerajaan supaya projek perumahan baharu disediakan akses internet disambut baik banyak pihak, namun timbul juga kebimbangan ia boleh menyebabkan peningkatan kos kepada pemaju perumahan, dengan akhirnya harga rumah turut naik.

      Apabila Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo mengumumkan kementerian itu bercadang menggubal satu rang undang-undang (RUU) bagi mewajibkan setiap pembinaan bangunan baharu menyedia akses internet, wujud pandangan supaya pelaksanaannya diperhalusi agar ia benar-benar memberi manfaat kepada orang ramai.


      Melalui tinjauan di laman media sosial bagi melihat pandangan netizen berhubung cadangan menteri itu, mereka hanya berharap cadangan berkenaan tidak akan membebankan rakyat pada akhirnya.

      Ada netizen yang risau kemungkinan harga rumah akan naik dan masalah ini wajib dipantau kerajaan agar tiada pemaju sewenang-wenangnya menaikkan harga jualan rumah atas alasan pemasangan akses internet itu melibatkan kos yang tinggi kepada mereka.

      Pelajar Universiti Malaya, Muiz Baharudin berkata kerajaan harus lebih tegas dalam memantau harga rumah disebabkan kemungkinan pemaju boleh mengenakan caj tersembunyi.

      “Dengan bertambahnya kos pembinaan ditambah dengan pemasangan internet ini, tak dapat dinafikan harga sesebuah rumah juga turut meningkat,” katanya menerusi Facebook.

      Gobind ketika mengumumkan cadangan RUU itu ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong bagi kementeriannya di Dewan Rakyat Rabu lalu, berkata melalui penggubalan RUU itu, kemudahan akses internet boleh dikategorikan sebagai utiliti seperti bekalan elektrik dan air untuk setiap unit rumah.

      Sementara itu, Yusof Tashfin di laman Facebooknya berkata adalah seeloknya kerajaan menambah baik perkhidmatan akses internet sedia ada dahulu sebelum melaksanakan cadangan berkenaan.

      “Cadangan saya sebagai rakyat pula ialah, kerajaan patut mempercepatkan proses menambah baik kelajuan internet, selain mengurangkan kos penggunaan internet,” katanya.

      Pengerusi Persatuan Penduduk Pangsapuri Dewan Bandaraya Kuala Lumpur Setapak Jaya 1B, Adnan Lop, 65, berkata usaha mewujudkan akses di kawasan perumahan baharu sangat dialu-alukan tetapi ia diharapkan tidak membebankan rakyat atau menjejaskan kos sara hidup penduduk secara bulanan.

      “Zaman sekarang semuanya di hujung jari. Saya pasti orang ramai mahukan fasiliti itu disediakan untuk kemudahan tetapi mengenakan caj mengikut kemampuan penduduk atau (lebih baik) kalau diberikan secara percuma,” katanya.

      Toomie Baru, 28, dari Tenom, Sabah berkata perancangan tersebut sebaiknya dilaksanakan dengan mengambil kira penduduk di kawasan perumahan di luar bandar yang sukar mendapatkan rangkaian internet.

      “Kebanyakan orang sekarang menggunakan internet dalam urusan seharian mereka seperti membayar utiliti bulanan, online shopping, dan sebagainya. Bukan itu sahaja, masyarakat luar bandar juga menggunakan internet untuk ‘keep update’ mengenai isu semasa.

      “Ada juga segelintir suri rumah yang menjana pendapatan melalui bisnes dalam talian. Mungkin projek ini dapat menguntungkan mereka (penduduk luar bandar),” katanya. - Bernama

      Delete
    4. SAMBUNGAN : APA HEBATNYA BAHASA MELAYU

      7. ERA BAHASA MELAYU KUNO PULA BERMULA PADA ABAD KE-4 MASEHI IAITU BERDASARKAN KEPADA TARIKH YANG TERCATAT PADA PRASASTI DONG YEN CHAU….PRASASTI ATAU BATU BERSURAT INI MERUPAKAN YANG TERTUA MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU KUNO DAN TELAH DITEMUI DI TELUK TOURANE,,,,SELATAN VIETNAM….PADA PRASASTI BERKENAAN,,,,TERCATAT BEBERAPA PATAH PERKATAAN YANG MASIH KEKAL DALAM BAHASA MELAYU PADA HARI INI SEPERTI NAGA,,, NI ( INI),,,URAN ( ORANG ),,,SARIBU ( SERIBU ),,,THUN ( TAHUN ),,,DNAN (DENGAN ),,,DUA,,,RATUS,,,LAPAS ( LEPAS ),,,BAWA,,,DATAM ( DATANG ) WUAT ( BUAT ),,,WANUA ( BENUA ),,,WULAN ( BULAN ),,,TIJUH ( TUJUH )DAN PELBAGAI LAGI..….PRASASTI SOJOMERTO YANG DITEMUI DI DESA SOJOMERTO,,,,KECAMATAN REBAN,,,,KABUPATEN BATANG,,,JAWA TENGAH BERTARIKH PADA AWAL ABAD KE-7 MASIHI MENUNJUKKAN PENGARUH BAHASA SANSKRIT YANG SANGAT KUAT…..PRASASTI KEDUKAN BUKIT YANG DITEMUI DI TEPI SUNGAI TATANG IAITU DI KAMPUNG KEDUKAN BUKIT,,,PALEMBANG,,,SUMATERA SELATAN BERTARIKH 683 MASEHI,,,SERTA TIDAK TERKECUALI JUGA DI SEMANJUNG TANAH MELAYU…..TERDAPAT BANYAK LAGI PRASASTI-PRASASTI LAIN YANG DITEMUI SELEPAS TARIKH BERKENAAN…

      8. PENEMUAN PRASASTI-PRASASTI DI DALAM BAHASA MELAYU KUNO YANG MELIPUTI KAWASAN DARATAN DAN KEPULAUAN ASIA TENGGARA MEMBUKTIKAN BAHAWA BAHASA MELAYU KUNO TELAH TERSEBAR LUAS PADA ZAMANNYA YANG TERDIRI YANG TERDIRI DARIPADA BEBERAPA BUAH KERAJAAN DAN EMPAYAR RUMPUN MELAYU SEPERTI KERAJAAN CHAMPA DI INDOCHINA,,,,KERAJAAN SAILENDRA DI JAWA SERTA EMPAYAR SRI VIJAYA YANG TURUT MELIPUTI PULAU SUMATERA DAN SEMENANJUNG HINGGA KE SEGENTING KRA….


      9. ZAMAN BAHASA MELAYU KLASIK BERMULA BERMULA PADA AWAL ABAD KE-14 IAITU BERDASARKAN KEPADA TARIKH YANG TERCATAT PADA PENEMUAN PRASASTI TERENGGANU IAITU 702 HIJRAH BERSAMAAN DENGAN TAHUN 1303 MASIHI…PRASASTI INI MENGGUNAKAN TULISAN JAWI SEPENUHNYA DAN MEMPUNYAI KATA-KATA PINJAMAN DARI BAHASA ARAB YANG MEMISAHKANNYA DARI BAHASA MELAYU KUNO….PRASASTI-PRASASTI DALAM BAHASA MELAYU KLASIK JUGA BANYAK TERDAPAT DI SEMANJUNG SERTA BORNEO….SELAIN TULISAN PADA PRASASTI,,,TULISAN BAHASA MELAYU KLASIK JUGA TURUT DIABADIKAN DALAM BENTUK MANUSKRIP MELAYU LAMA…JUMLAHNYA AMAT BANYAK IAITU DIANGGARKAN MELEBIHI 2000 NASKAH DAN KEBANYAKKANNYA TERSIMPAN DI 14 BUAH NEGARA TERUTAMANYA DI BARAT…

      10. PADA ZAMAN TERSEBUT JUGA BAHASA MELAYU TELAH DIPELAJARI OLEH BANGSA ASING SEPERTI ORANG CINA,,,INDIA,,,ARAB,,PARSI SERTA BANGSA DARI BARAT SEPERTI PORTUGIS,,,ITALI,,,BELANDA,,,INGGERIS,,PERANCIS DAN SEPANYOL BAGI TUJUAN PERNIAGAAN,,,PERHUBUNGAN ANTARA RAJA DAN NEGARA SERTA PENGEMBANGAN AJARAN AGAMA…BAHASA MELAYU KLASIK JUGA TURUT BERPERANAN SEBAGAI BAHASA PENTADBIRAN DAN PEMERINTAHAN BAGI KERAJAAN SERTA KESULTANAN YANG TERDAPAT DI NUSANTARA….


      11. BAHASA MELAYU KLASIK TELAH MENCAPAI PUNCAK KEAGUNGANNYA PADA KIRA-KIRA TAHUN 1750 MASIHI…KITAB-KITAB YANG DIKARANG PADA ZAMAN BAHASA MELAYU KLASIK BUKAN SAHAJA MENGENAI AGAMA ISLAM BAHKAN TURUT MELIPUTI BIDANG LAIN SEPERTI SEJARAH,,,HIKAYAT,,,,BINTANG DUA BELAS,,,,HAL EHWAL HAIWAN,,,,PERDUKUNAN DAN PERUBATAN MELAYU,,,,PENTADBIRAN DAN PEMERINTAHAN,,,FALSAFAH PENGEMBARAAN DAN SEBAGAINYA….PADA MASA TERSEBUT,,,,PEKEMBANGAN ILMU PENGETAHUAN DAN KEGIATAN INTELEKTUAL DALAM BAHASA MELAYU MENJADI SALAH SATU ANTARA ENAM BAHASA DUNIA….



      Delete
  8. Sobat2 sekeian...nak tanya lah, kau orang ada terbaca tak iklan satu pertandingan menulis yang dianjurkan oleh KPM baru2 ni sempena sambutan hari kemerdekaan 2018???

    Kementerian Pendidikan Malaysia ni satu hal jugak kan... kenapalah suka sangat menggunakan perkataan yang belum diluluskan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) untuk peraduan Hari Kemerdekaan 2018 tu.

    Apa salahnya perkataan Cerpen (cerita pendek) yang telah diluluskan DBP berbanding Certot (cerita kontot). Nasib baik Certot, kalau NGENTOT, baru kita mendapat perhatian seluruh dunia kerana kehebatan kerajaan Malaysia Baharu.

    Peliknya, puak-puak DBP dan para pejuang Bahasa Kebangsaan yang sebelum ini sangat sensitif dengan Bahasa Kebangsaan, tiba-tiba menjadi sepi dan tidak bermaya.

    Kerajaan Pakatan Harapan macam sudah tidak ada kerja lain, selain menukar dan beretorik dengan istilah saja, buat kerja untuk Rakyatlah...dsah lah janji 100 hari tak dipenuhi..nyampah pulak rakyat tengok gelagat depa semua kan !!!

    Kesimpulannya, mungkin Menteri Pendidikan yang baharu lahir di zaman budak-budak Wechat. Kita patut memanggilnya Mentot (Menteri Kontot)...amacam bagus tak cadangan tu bhai ???

    kih..kih..kih..Harrrk..Ruiii..kikokikoikhkikikhkioikikkok!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengar khabar..Hishamuddin Rais katanya yang mula2 gunakan terma certot. Tapi dipungut oleh puak2 ni pulak dan dijadikan istilah rasmi.

      Jangan terperanjat kalau ada soalan macam ni keluar dalam peperiksaan KBAT SPM tahun ini:

      Tuliskan satu certot mengenai Mentot dan janji menghapuskan Tol Simpang Rengam yang tidak dipenuhi lagi hingga ke hari ini ...tidak lebih daripada 100 patah perkataan!!!

      Delete

    2. Dr Mahathir mahu 'Tembok Besar China Kuantan' diroboh

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu melihat tembok yang mengelilingi Taman Perindustrian Malaysia-China Kuantan (MCKIP) dirobohkan.

      Malaysiakini dalam laporan khas tahun lalu menyorot pembinaan tembok sepanjang kira-kira sembilan kilometer mengelilingi kompleks industri berkenaan yang digambarkan oleh penduduk tempatan sebagai "Tembok Besar China Kuantan".

      Dr Mahathir dalam wawancara pertamanya selepas pulang dari China berkata beliau sedang cuba meletakkan semula pihak berkuasa Malaysia di kawasan itu dan telah membangkitkannya kepada Beijing.

      "Saya jelaskan kepada kerajaan China bahawa kita akan patuhi peraturan, undang-undang dan amalan mereka di China, jadi kita juga mahu mereka mematuhi undang-undang dan amalan di Malaysia. Mereka tidak pernah menyatakan keengganan kepada hal ini.

      "Kami perlu memastikan bahawa pembangunan ini mengikut undang-undang dan peraturan," katanya kepada Malaysiakini dalam wawancara di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya.

      Pekerja dari China memberitahu Malaysiakini bahawa mereka dilarang keluar dari kawasan tembok berkenaan dan pekerja dibahagi-bahagi mengikut wilayah tempat tinggal mereka di China.

      INGAT: SELEPAS ROBOHKAN TEMBOK CHINA DI KUANTAN, SASARKAN BANDAR CHINA DI FOREST CITY, JOHOR BAHRU

      Delete
    3. Cubaan “beli” MP Batu RM25 juta oleh ‘geng’ Anwar



      KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen paling muda dalam sejarah negara, P Prabakaran menyangkal dakwaan beliau dibayar RM25 juta untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen Batu.

      Wakil rakyat berusia 22 tahun itu menyifatkan dakwaan berkenaan sekadar khabar angin.

      “Itu tidak benar dan saya tidak boleh ulas perkara yang tidak betul.

      “Mereka suka sangat kepada saya, mungkin sebab itu mereka buat cerita ini,” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Desas-desus tersebar di media sosial mendakwa beliau dibayar sejumlah wang demi memastikan Anwar yang baru menang tanpa bertanding jawatan presiden PKR, Ahad lalu, boleh memasuki Parlimen dan seterusnya menjadi perdana menteri ke-8.

      Semalam, Ahli Parlimen Selayang, William Leong menyuarakan kesediaan melepaskan kerusinya untuk memberi laluan kepada Anwar, selepas isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak sulungnya, Nurul Izzah enggan melepaskan kerusi Parlimen Pandan serta Permatang Pauh.


      : Kali ni bukan sahaja Rafizi menangis, tapi Anwar pun turut menangis sama....

      Delete
    4. BENARKAH PARA PENDAKWAH HANYA BERBICARA HALAL DAN HARAM ( DO AND DON’T) SAHAJA


      1. JIKA ANDA MENJADI KETUA KELUARGA,,,ADAKAH ANDA BIARKAN APA SAHAJA DILAKUKAN OLEH ANAK-ANAK ANDA?...TENTU ANDA AKAN BUAT PERATURAN…KALAU ANDA MEMANDU DI JALAN RAYA ADAKAH ANDA IKUT SESUKA HATI GAYA MEMANDU ANDA DENGAN MELANGGAR LAMPU ISYARAT UMPAMANYA?….JIKA ANDA BOSAN HIDUP DI KELILINGI MANUSIA,,,ANDA MENCUBA TEROKA HUTAN BELANTARA,,ADAKAH DI SANA ANDA BOLEH BERBUAT SESUKA HATI?....JIKA ANDA JEMU DI DARATAN DAN MULA BELAYAR DI LAUTAN ADAKAH ANDA JUGA BOLEH BERBUAT SESUKA HATI?...JAWABNYA SEMUA PERKARA MEMERLUKAN PERATURAN…PERATURAN DINAMAKAN UNDANG-UNDANG/RULES/STATUES…ISTILAH AGAMA DINAMAKAN HUKUM-HAKAM…

      2. UNDANG-UNDANG MANUSIA DINAMAKAN DENGAN PELBAGAI NAMA TAPI DI SANA ADA JUGA UNDANG-UNDANG TUHAN….ORANG KAFIR DINAMAKAN DENGAN KAFIR KERANA MEREKA TIDAK MENERIMA UNDANG-UNDANG ALLAH…..LAWS OF ALLAH TIDAKLAH BANYAK JIKA DIBANDINGKAN DENGAN LAWS OF HUMANS…JIKA ANDA MELAWAT KE TOKO-TOKO BUKU ATAU PERPUSTAKAAN ANDA AKAN DAPATI DI SANA RAK-RAK DIPENUHI DENGAN LAWS OF HUMANS….LAWS OF ALLAH HANYALAH SEKADAR SEBUAH BUKU SEDERHANA TIDAK MEMERLUKAN SATUPUN RAK UNTUK MENYIMPANNYA….


      3. SETIAP KALI PILIHANRAYA SEMUA ORANG AKAN JADI SIBUK TERUTAMA ORANG-ORANG POLITIK…KENAPA MEREKA SIBUK?..KERANA MEREKA HENDAK JADI RULES MAKER…. ….PENYOKONG-PENYOKONG PARTI AKAN SIBUK MEMANCING UNDI SUPAYA WAKIL MEREKA DAPAT GUBAL UNDANG-UNDANG…. JADI SIAPA SEBENARNYA YANG SIBUK DENGAN DO AND DON’T?

      4. ALQURAN ADALAH RULES OF ALLAH SWT…TELAH SEMPURNA PENURUNANNYA SEJAK LEBIH 1400 TAHUN YANG LAMPAU…ITEMS NYA TIDAK BANYAK DAN ITULAH SAHAJA TIDAK PERNAH BERUBAH….SEBAHAGIAN BESAR DARI ALQURAN ADALAH MENGANDUNGI PENGAJARAN KEPADA KEESAAAN ALLAH SWT TUHAN YANG SATU….BAHKAN KALAU DIKAJI BANYAK HUKUM-HAKAM ALQURAN BERASAL DARI TAURAT MUSA AS YANG BERUSIA 3500 TAHUN YANG LAMPAU….JADI UNDANG-UNDANG SIAPA YANG BANYAK DAN SELALU BERUBAH?...OLEH ITU PARA DA1’ MEREKA TIDAK BANYAKPUN BERBICARA DO AND DON’T…YANG BANYAK BERBICARA IALAH POLITICIANS…JADI KENAPA DI SALAHKAN PARA DAI’?...KENAPA DISUCIKAN POLITICIANS?

      Delete
  9. Tular berita sejak akhir2 ni yang mengatakan...Tahun ini sempena Hari Keputeraan YDP Agong pada 9 September, tiada pingat kebesaran akan dianugerahkan kepada mana-mana Rakyat Malaysia.

    Namun begitu, dengan sukacitanya dimaklumkan Kerajaan Pakatan Harapan ingin mengambil kesempatan ini untuk mengumumkan bahawa Kerajaan Pakatan Harapan telah mengzahirkan Pingat Tertinggi yang akan dianugerahkan kepada seluruh Rakyat Malaysia mulai 1 September 2018.

    Pingat Tertinggi tersebut dikenali sebagai Pingat SST. Untuk makluman, Pingat SST ini tidak ada kena mengena dengan pihak Istana...ia adalah pingat yang dihidupkan semula sejak pupus setelah era PM ke4 dan kini dianugerahkan kembali oleh PM Ke 7 setelah berbincang panjang lebar dengan si Ah Beng.

    Untuk keterangan lanjut, sila hubungi semua Menteri Kabinet Dapur yang ada. Sekian, terima kasih. Tahniah kepada anda semua. Sila tepuk untuk diri sendiri!!!!

    kih..kih..kih..Harrrk..Tuiii..kikokikoikhkikikhkioikikkok!!


    ReplyDelete
    Replies

    1. Wakil tempatan yang dipilih juga mengadu bahawa mereka tidak dibenarkan masuk Tembok Besar China di Kuantan itu..

      "Taman industri bukan negara asing, ia masih lagi tertakluk kepada undang-undang Malaysia, menghalang pegawai tempatan masuk bukan perkara yang seharusnya dilakukan.

      "Tiada sesiapa yang pernah melakukan perkara itu. Anda bina taman industri dan anda tidak benarkan rakyat Malaysia masuk.

      "Ini bukan amalan yang kita gunakan. Kita mempunyai ratusan taman industri dan semuanya tertakluk di bawah undang-undang Malaysia.

      "Jadi kita perlu robohkan tembok dan semua (amalan) ini kerana ia salah di sisi undang-undang negara," kata Dr Mahathir.

      Delete
    2. Apapun pilihan Azmin, terpaksa berdepan Anwar



      Walaupun audio panas mirip suara Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyerang Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjelang pemilihan PKR dinafi sekeras-kerasnya oleh PKR dan tuan punya badan, sesiapa pun tidak dapat meneka apa pandangan sebenar Tun Dr Mahathir Mohamad dan Azmin terhadap audio tersebut.

      Yang pasti, mereka tidak boleh mengabaikan audio itu begitu sahaja dalam percaturan politik seterusnya.

      Perkembangan kerjaya Azmin sejak Langkah Kajang sangat menakjubkan. Daripada seorang Adun dan Ahli Parlimen, Azmin menjadi menteri besar Selangor dan kini menteri hal ekonomi dan dilantik oleh Dr Mahathir sebagai lembaga pengarah di Khazanah Nasional Berhad. Bahkan, Timbalan Perdana Menteri Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng pun tidak memiliki keistimewaan seperti itu.

      Dengan keistimewaan begitu, Azmin hari ini sudah dilihat mampu menjawat jawatan perdana menteri. Beliau pencabar terdekat kepada Anwar untuk menjawat jawatan PM selepas Dr Mahathir di dalam Pakatan Harapan. Dari sudut kebolehan dan kedudukan politik, Azmin mempunyai kelebihan mengatasi Anwar di luar PKR berbanding di dalam PKR. Dari sudut kesihatan, Azmin juga jauh lebih muda berbanding Anwar.

      Lebih penting, Azmin sudah boleh berdiri sendiri dan membawa PKR tanpa bayang-bayang Anwar.

      Jadi, tiada apa yang perlu dihairankan jika benar ada usaha untuk menjatuhkan Azmin. Seperti mana-mana dinasti, tiada raja yang duduk diam apabila dirinya rasa terancam.

      Jika Anwar dibiarkan menang tanpa bertanding sebagai presiden PKR, beliau akan bebas bergerak untuk berkempen secara halus untuk calon timbalan yang disukainya. Tindakan anak beliau, Nurul Izzah, untuk bersama pasukan Rafizi Ramli yang berebut jawatan timbalan presiden yang disandang Azmin antara kempen halus yang jelas mesejnya. Azmin sudah tentu sedar akan bahayanya situasi ini.

      Selain Rafizi dan Nurul, Setiausaha Agung Saifuddin Nasution turut mula melancarkan kempen halus. Ini boleh dilihat daripada saranan beliau baru-baru ini agar ahli-ahli PKR menolak pemimpin yang terbawa-bawa untuk menggunakan kedudukan mereka bagi membina empayar peribadi atas alasan ia berlawanan dengan pendirian PKR.

      Pemimpin yang berkebolehan membina empayar peribadi mesti mempunyai 2 syarat, satunya kaya-raya dan satu lagi memegang jawatan yang amat berkuasa dan boleh membina kekayaan para pengikut.

      Di dalam PKR, pemimpin manakah yang memenuhi kedua-dua syarat itu hari ini? Nama pertama yang muncul di minda kalian, itulah beliau.

      Jika Azmin bertanding jawatan presiden, maka beliau akan bertembung dengan Anwar secara langsung. Jika beliau sekadar mempertahankan jawatan, maka beliau juga akan bertembung dengan Anwar secara tidak langsung kerana anak Anwar memberikan sokongan kepada Rafizi.

      Oleh itu, apapun pilihan Azmin, beliau terpaksa berdepan dengan Anwar. Ia sudah tidak boleh dielakkan. Audio panas yang didakwa palsu itu hanya sekadar loceng amaran awal pertembungan ini.

      Loceng itu sudah pasti mencuri perhatian Dr Mahathir dan sahabatnya, Tun Daim Zainuddin.

      TIMMY SAY


      : Lebih 50 pimpinan PKR sebelum ini di'korban'kan oleh Anwar. Azmin jangan silap langkah... kalau tak dia akan terima nasib sama dengan kawan-kawannya terdahulu..

      Delete

    3. TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN

      Dr Mahathir berulang kali menuduh bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak menjual tanah kepada China sewenang-wenangnya atas nama pelaburan luar.

      Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) itu menekankan bahawa pelaburan luar langsung perlu memanfaatkan Malaysia dari segi pengetahuan teknologi selain peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia dan bukannya sekadar memberi syarikat China tanah untuk dibangunkan.



      Dilancarkan secara rasmi pada 5 Feb, MCKIP dimiliki 49 peratus oleh Guangxi Beibu Guld International Port Group Co Ltd, sebuah syarikat China yang dimiliki oleh kerajaan Wilayah Autonomi Zhuang Guangxi dan 51 peratus pemilikan selebihnya adalah konsortium tempatan, Kuantan Pahang Holding Sdn Bhd.

      INGAT:

      SELEPAS ROBOHKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN, SASARKAN BANDAR BESAR CHINA DI FOREST CITY, JOHOR BAHRU.

      Delete
    4. WANG FIAT

      1. PERJANJIAN BRETTON WOOD IALAH PERJANJIAN YANG MELIBATKAN SANDARAN MATA WANG NEGARA DUNIA KEPADA EMAS….NAMUN PERJANJIAN TERSEBUT TELAH DIBATALKAN OLEH PRESIDEN AMERIKA,,,RICHARD NIXON PADA TAHUN 1972….SEJAK ITU MATA WANG DUNIA TIDAK LAGI DISANDARKAN KEPADA EMAS TAPI IA PERNIAGAKAN DENGAN MENJADIKAN MATA WANG SEBAGAI KOMODITI…IA DIPERNIAGAKAN DALAM BENTUK PASANGAN ( PAIR ) DENGAN BERDASARKAN PERMINTAAN DAN TAWARAN…

      2. ALAM MELAYU ADALAH ALAM YANG MEMANG KAYA…DI ANTARANYA YANG PALING UTAMA IALAH EMAS…BANGSA MELAYU YANG BERTAMADUN TELAH MENJADI PELOMBONG EMAS DAN KALAU KITA MEMBACA SEJARAH KITA BOLEH INGAT UMPAMANYA KERAJAAN MELAYU PERNAH MENGHANTAR UPETI EMAS KEPADA KERAJAAN THAI DAN BURMA….SALAH SATU FAKTOR ALAM MELAYU DICEMBURUI KETIKA MENJADI EMPAYAR FUNAN IALAH KEPAKARAN MEREKA DALAM PERLOMBONGAN EMAS….KERAJAAN MELAYU PERNAH MENYELAMATKAN NEGARA CHINA YANG PERNAH JATUH MUFLIS SATU MASA DAHULU…KERAJAAN BRITIAN SEKARANG YANG MATAWANGNYA 5 KALI MATAWANG MALAYSIA IALAH KERANA MEREKA MEMPUNYAI SIMPANAN EMAS YANG DIDAPATI SEMASA MEREKA MENJAJAH TANAH MELAYU….CATATAN KERAJAAN NABI SULAIMAN DULU PERNAH MENYEBUTKAN BAHAWA ISTANA BELIAU DIBUAT DARIPADA EMAS KERANA DIAMBIL OLEH JIN DARIPADA KAWASAN INI…PTOLEMY SEORANG AHLI GEOGRAFI YUNANI MELUKIS PETA SEMENANJUNG TANAH MELAYU,,,BELIAU TELAH MENAMAKAN SEMANANJUNG INI “GOLDEN CHERSONESE” YANG BERMAKSUD SEMENANJUNG EMAS KETIKA MANUSKRIP-MANUSKRIP INDIA PURBA MENAMAKAN TANAH INI SEBAGAI ‘SUVABNARHUMI” IAITU TANAH EMAS…


      3. EKONOMI DUNIA TELAH DIKUASAI OLEH “SECRET SOCIETES” IAITU PELBAGAI KELUARGA ILLUMINITI/FREEMASON YANG MENGAWAL SEGENAP KEGIATAN HIDUP DUNIA HARI INI….DALAM PENGUASAAN TERHADAP EKONOMI DIKUASAI OLEH ROCKEFELLER DI MANA MATA WANG TIDAK LAGI DISANDARKAN KEPADA EMAS…MEREKA MEMPUNYAI AGENDA SULIT DI MANA MEREKA DAPAT MENGAWAL DAN MENJATUHKAN EKONOMI MANA-MANA NEGARA DENGAN HANYA MENJATUHKAN MATA WANG MEREKA BERMODALKAN SPEKULASI….DENGAN CARA ITU JUGA AMERIKA DAPAT MEMBELI PELBAGAI SUMBER ALAM DAN KOMODITI DARI NEGARA LAIN HANYA BERMODALKAN KERTAS,,,,DAKWAT DAN PRESS PRINTER SAHAJA….NEGARA-NEGARA LAIN HANYA MENJADI SEPERTI KELDAI YANG DIBEBANKAN DENGAN BUKU-BUKU DI ATAS BELAKANG SEPERTI YANG DIGAMBARKAN OLEH ALQURAN…

      4. OLEH ITU MALAYSIA PERLU BERWASPADA DENGAN MENCETAK MATA WANG HANYA MENGIKUT SIMPANAN EMAS…WALAUPUN DASAR KEWANGAN ANTARABANGSA TIDAK MENGHALANG MANA-MANA NEGARA MENCETAK SEBANYAK MUNGKIN MATA WANG…..SELALUNYA MANA-MANA NEGARA AKAN MENCETAK MENGIKUT KADAR 3% TOTAL GDP…OLEH ITU PERTIMBANGAN YANG TEPAT IALAH PENAMBAHAN CETAKAN WANG HENDAKLAH DISERTAKAN DENGAN PENAMBAHAN SIMPANAN EMAS…


      5. KITA SEMUA TAHU DI ERA MAHATHIR 1.0,,,,MALAYSIAN CURRENCY JATUH LEBIH 50%,,,SELEPAS ITU DASAR KEWANGAN ISLAM MULA DIPERKENALKAN DAN TERBUKTI RINGGIT LEBIH BERDAYA TAHAN…RESERVE NEGARA DALAM PAIR USD SEPATUTNYA DITUKAR KEPADA NILAI EMAS SUPAYA LEBIH MANPAN…


      Delete
  10. Rakan2 muslimin ku sekelian..Ini satu lagi berita yang menggemparkan seantero dunia Islam di rantau ini !!!!

    Prof Dr Tajuddin Rasdi, profesor Senibina Islam dari USCI, yang juga salah seorang Ahli DAP Melayu mencadangkan supaya Ahli Lembaga Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di anggotai oleh 20% bukan Islam yang mewakili pelbagai agama, bangsa dan keprihatinan...

    "Perlu ada juga wakil yang boleh bercakap bagi pihak kumpulan minoriti lain seperti LGBT, Ahmadi atau kumpulan Syiah"...

    Beliau menyatakan bahawa banyak isu2 Islam di Malaysia telah menceroboh bidang bukan Islam...

    Sambil memberikan contoh kes 'pijak kepala lembu', seruan pembakaran Bible, himpunan baju merah yang melaungkan slogan Islamik, pertembungan Asri - Waythamoorthy berkenaan kepercayaan Hindu dan isu Zakir Naik...

    Baginya isu2 ini menunjukkan bahawa isu Islam merupakan isu bagi Malaysia keseluruhannya...

    "Saya mahu mencadangkan yang kita terima bahawa sesetengah 'isu Islam' merupakan isu rakyat Malaysia dan bukan hanya isu orang Islam semata-mata"...

    "Walaupun kerajaan British yang telah memberikan kemerdekaan kepada Malaysa mensyaratkan supaya perihal Islam akan kekal di bawah kuasa institusi Agama Islam, kita mesti melihat semula idea ini di dalam konteks kontemporari, kebudayaan dan amalan professional di dalam dunia yang berkembang pesat"...

    Perasaan beliau kuat menyatakan bahawa masa untuk kita semua mempertimbangkan bukan Islam sebagai sebahagian dari mana2 Ahli Lembaga Pengarah yang di lantik dalam mana-mana institusi Islam untuk membolehkan perspektif seimbang terhadap masalah dan terlibat sama di dalam menghasilkan cara penyelesaian masalah yang lebih baik...

    "Lagi pun, mereka2 ini masih rakyat Malaysia"...

    "Ahli jawatankuasa atau ahli lembaga pengarah ini hanya sebagai minoriti dan tidak mampu untuk memberi kesan kepada kekuatan undian orang Islam dalam jawatankuasa atau lembaga pengarah tersebut"...

    "Apa yang saya ingin ketengahkan ialah, pandangan minoriti ini MESTI di wakili kerana saya tiada langsung keyakinan kepada kemampuan pakar2 Islam untuk memahami atau menghargai semua bentuk keprihatinan lain2 kumpulan rakyat Malaysia"...

    Kita tak pasti atas dasar apa Dr. Tajuddin Rasdi buat gesaan mcm tu...

    Mungkin saja nak cari publisiti murah kut sbb sebelum nie, dia di katakan membuat pengumuman terbuka mengisytiharkan dia dan isteri dia menyertai DAP untuk membuktikan bahawa DAP bukan hanya parti utk orang bukan Melayu umum tahu dalam DAP mmg dah ada orang Melayu seawal penubuhan parti DAP lagi...😂😂😂

    Jamaluddin Mahu Golongan Yang Di Laknat Allah s.w.t. Dan RasulNya Di Angkat Sebagai Penentu Halatuju Umat Islam Di Malaysia

    Amat memalukan bila seorang ahli akademik buat cadangan 'asal boleh' atau bersifat 'lembu menyondol' semata2 sebab nak publisiti murahan...

    Kita tak nampak logik serta rasional cadangan yang Tajuddin buat tu sebab :

    》Budaya songsang LGBT jelas bertentangan dengan hukum Allah s.w.t !!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN

      MCKIP sebelum ini menjelaskan bahawa tembok berkenaan tidak meliputi keseluruhan kawasan taman industri berkenaan dan hanya terhad untuk kawasan kompleks Alliance Steel (M) Sdn Bhd.

      Perlu beri manfaat kepada Malaysia

      Dalam wawancara yang berlangsung dalam bahasa Inggeris itu, Malaysiakini bertanya maksud sebenar Dr Mahathir apabila mengatakan "taking down walls".

      Dr Mahathir mengesahkan bahawa ia memberi maksud secara harfiah dan figuratif.

      "Taman industri ini dibuat di bawah undang-undang Malaysia dan kita perlu menguatkuasakan undang-undang kita di dalam taman industri berkenaan.

      "Katakan ada jenayah berlaku di dalam sana, ia tanggungjawab kita. Ia bukan tanggungjawab pihak yang memiliki taman itu," katanya.

      INGAT:

      SELEPAS ROBOHKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN, SASARKAN BANDAR CHINA FOREST CITY DI JOHOR BAHRU

      Delete
    2. Usah dibunuh Utusan Malaysia
      Nor Azman Hasbullah | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 6:36 petang | Dikemaskini 3 Ogs 2018, 6:50 petang

      A+ A-
      ULASAN | Kenyataan Perdana Menteri terhadap akhbar Utusan Malaysia ekoran laporannya yang menghentam kerajaan adalah amat dikesali.

      Ia ibarat menyimbah garam di luka apabila kenyataan Dr Mahathir itu dikeluarkan ekoran arahan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memberhentikan serta merta langganan akhbar Utusan Malaysia di bahagian, agensi, sekolah, universiti, kolej dan semua institusi di bawah kementerian itu.

      Kenyataan dan arahan itu amat tidak wajar kerana ia secara langsung memberi kesan negatif kepada keluhuran perlembagaan negara yang menjunjung kebebasan akhbar serta kebebasan bersuara dan menyatakan perkara-perkara kebenaran.

      Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan negara jelas memberikan pencerahan tentang kebebasan itu dan itu turut dihuraikan dengan teliti menerusi Fasal (2), (3) dan (4) perkara yang sama.

      Apatah lagi semua itu berlaku dalam suasana kepimpinan negara yang baru memegang tampuk pemerintahan negara serta berlandaskan sokongan serta keyakinan rakyat untuk institusi dan kebebasan pihak media terus direkayasa dan berkembang pesat.

      Malangnya harapan itu meleset dalam tempoh kurang 100 hari pemerintahan kerajaan hari ini.

      Kenyataan perdana menteri dan tindakan oleh KPM tidak wajar berlaku kerana ia mengancam kebebasan pengamal media daripada terus berkhidmat dengan kebebasan seperti mana yang dilaungkan semenjak sebelum merdeka.

      Malah kebebasan akhbar itu jelas terpancar menerusi segala ruang lingkup perundangan yang membenarkannya beroperasi tanpa rasa takut atau memihak without fear or favour.

      Selaku media perdana, Utusan Malaysia berhak memainkan peranannya dalam melaporkan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan yang melibatkan dalam apa jua organisasi mahupun individu.

      Malah, ia turut berperanan menggalakkan tata kelola kerajaan dan agensinya untuk sentiasa melaksanakan polisi-polisi yang terbaik demi manfaat para pemegang taruhnya.

      Kedua, kenyataan dan tindakan itu juga langsung tidak menggambarkan besarnya jiwa dan roh yang dimilikinya kedua-duanya.

      Ironinya kerana perdana menteri dan kementerian seperti KPM sepatutnya tegar dalam meniup semangat dan mendidik jiwa-jiwa insan dalam membangunkan sebuah negara bangsa.

      Mana mungkin terbinanya tamadun yang hebat jika soal kebebasan akhbar pun tidak mampu ditangani dengan sebaiknya.

      Ketiga, jika soal perbezaan ideologi politik yang menjadi sandaran bagi keputusan yang dibuat, perdana menteri dan agensi kerajaan seharusnya bersikap adil dengan bertindak sedemikian rupa ke atas media lain.

      Ia perlu mengekang seluruh rakyat daripada menelusuri segala maklumat yang disajikan pihak media dari segenap saluran.

      Sekiranya tindakan sedemikian diambil, maka sudah tentu negara akan mundur beberapa abad ke belakang.

      Keempat, dalam era ledakan maklumat kita seharusnya membuka seluas-luas peluang untuk rakyat menerobos ruang di depan mata dalam mengejar ilmu dari perspektif berbeza.

      Delete
  11. Rupa2nya baru ni lah rakyat tau kenapa dalam kerajaan PH ni tumbuh subur budaya nepostisme dan kroniisme...ternyaat ia disuburkan untuk memastikan harta2 negara dijarah dalam klanagn mereka dan tak terlepas ke tangan orang2 lain beb !!!

    Adik - Ipar Tun Daim Zainuddin, Muhammed Abdul Khalid dilantik sebagai penasihat ekonomi kepada Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini berkata, Muhammed yang mengetuai sekretariat Majlis Penasihat Kerajaan diketuai oleh Tun Daim, mempunyai pengalaman lebih 20 tahun dalam sektor ekonomi dan kewangan.

    Beliau mempunyai Ijazah Sarjana dalam bidang ekonomi Universiti Malaya, Ijazah Sarjana Muda Sains Universiti Southern California, Los Angeles serta Ijazah Sarjana Kedoktoran (PhD) daripada Institut d’études Politiques de Paris, di Perancis.

    Pelantikannya berkuat kuasa 27 Ogos ini....patutlah susah sangat Daim nak lepaskan jawatannya kerana dah nampak berpeti2 harta karun dah ada depan mata bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. TEMBOK BESAR CHONA DI KUANTAN

      Dr Mahathir pulang dari China pada Selasa lalu selepas berbincang dengan Beijing berhubung pengkajian semula beberapa projek mega di Malaysia yang dibiayai oleh negara itu.

      Dr Mahathir berulang kali menuduh bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak menjual tanah kepada China sewenang-wenangnya atas nama pelaburan luar.

      Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) itu menekankan bahawa pelaburan luar langsung perlu memanfaatkan Malaysia dari segi pengetahuan teknologi selain peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia dan bukannya sekadar memberi syarikat China tanah untuk dibangunkan.

      Dilancarkan secara rasmi pada 5 Feb, MCKIP dimiliki 49 peratus oleh Guangxi Beibu Guld International Port Group Co Ltd, sebuah syarikat China yang dimiliki oleh kerajaan Wilayah Autonomi Zhuang Guangxi dan 51 peratus pemilikan selebihnya adalah konsortium tempatan, Kuantan Pahang Holding Sdn Bhd.

      Kuantan Pahang Holding Sdn Bhd merupakan perkongsian awam-swasta yang terdiri daripada IJM Land Bhd (40 peratus), Sime Darby Property Bhd (30 peratus) dan kerajaan Pahang melalui Perbadanan Setiausaha Kerajaan Pahang dan Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (30 peratus).

      INGAT:

      SELEPAS ROBOHKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN, SASARKAN BANDAR BESAR CHINA DI FOREST CITY, JOHOR BAHRU.

      Delete

    2. TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN

      Upacara pembukaan disempurnakan oleh Najib dan Jia Qinglin yang ketika itu merupakan pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan Persidangan Perundingan Politik Republik Rakyat China.

      Dibahagikan kepada tiga fasa, pembangunan 1,219 ekar ketika ini akan disusuli dengan 1,000 ekar dan 800 ekar masing-masing bagi fasa dua dan fasa tiga.

      Sebahagian besar fasa pertama, atau 710 ekar, telah dijual kepada Alliance Steel (M) Sdn Bhd, yang merupakan usaha sama antara dua syartikat China - Guangxi Beibu Gulf Port International Group Co Ltd dan Guangxi ShengLong Metallurgical Co Ltd - menurut jawapan bertulis sidang DUN Pahang bertarikh 14 Sept.

      Jawapan bertulis itu menyatakan Alliance Steel, syarikat CHina pertama yang melabur dalam MCKIP, sedang membina loji keluli bersepadu moden yang sudah 50 peratus disiapkan dan dijangka mula beroperasi hujung tahun.

      Kerajaan Pahang juga mendedahkan syarikat China yang mengkhususkan kepada bateri kereta berjanji untuk melabur dalam fasa ketiga MCKIP. Laporan media juga menyatakan sebuah lagi syarikat China akan melabur dalam taman industri itu bagi membina kilang aluminium.

      MCKIP merupakan projek pertama yang akan dianugerahkan status "Taman Industri Kebangsaan" dan dikatakan akan melonjakkan perkembangan ekonomi tempatan yang akan membuka ribuan peluang pekerjaan kepada warga Kuantan.

      INGAT:

      SELEPAS ROBOHKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN, SASARKAN BANDAR BESAR CHINA DI FOREST CIITY, JOHOR BAHRU.

      Delete
    3. Perletakan jawatan pegawai tertinggi syarikat berkaitan kerajaan



      1.​Siri perletakan jawatan dan penamatan kontrak pelbagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah Syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) semenjak peralihan kuasa dari Kerajaan Barisan Nasional amat menggusarkan.

      2.​Ia kelihatan seolah-olah Pakatan Harapan mengambil pendekatan yang mirip diamalkan oleh Bekas Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush - ‘if you are not with us, you are against us’.

      3.​Dalam konteks lain yang lebih ringkas, Kerajaan Pakatan Harapan boleh dianggap mengamalkan pendekatan ‘a zero sum game’ - sebelah pihak menang semua dan sebelah lagi tewas sepenuhnya.

      4.​Pendekatan seperti ini gagal mengharmonikan kelebihan dan kekuatan sedia ada yang sepatutnya digunakan sepenuhnya demi mendapat hasil dan manfaat untuk rakyat dan negara. Perkara ini sangat merugikan semua pihak.

      5.​Ia bercanggah dan mengkhianati aspirasi membangunkan tanah air ini bersama-sama, dengan memaksimumkan penggunaan bakat terbaik tanpa mengira kecenderungan politik.

      6.​Saya berpendapat tindakan menyingkir dan memaksa perletakan jawatan pegawai tinggi GLC, sama ada secara langsung atau tidak langsung, adalah sangat bertentangan dengan semangat dan amalan politik baru yang seharusnya mengembleng semua potensi terbaik Malaysia untuk membangunkan Malaysia Baharu.

      7.​Lebih-lebih lagi semua jawatan tertinggi di GLC diisi oleh individu dan tokoh yang mempunyai pengalaman, kepakaran dan percapaian yang terbukti serta kepimpinan yang teruji.

      8.​Malah, dan lebih merugikan, tindakan Kerajaan PH untuk menyingkir dan memaksa perletakan jawatan pegawai tinggi ini sangat bersalahan dengan aspirasi membangunkan keupayaan ekonomi bangsa Melayu dengan lebih strategik.

      9.​Saya berpendirian bahawa, salah satu strategi untuk membangunkan kebolehsaingan ekonomi orang Melayu dan menjayakan ekonomi Malaysia yang inklusif ialah dengan mengangkat dan mengiktiraf pemimpin korporat serta pengurus ekonomi dan kewangan yang kompeten dan berwibawa.

      10.​Tindakan menyingkir atau menyebabkan tersingkirnya, mana-mana bakat terbaik Melayu dari memimpin GLC atas alasan kecenderungan politik tanpa disandarkan kepada faktor kegagalan mengurus dan prestasi yang buruk, adalah satu penganiayaan dan amalan yang wajar dihentikan serta merta.

      11.​Saya menyeru dan amat berharap agar Kerajaan PH menghentikan segera tindakan pembersihan tokoh korporat atau ‘corporate figure cleansing’ ini.

      Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin


      : Pegawai syarikat letak jawatan kerana cara PH yang menyebabkan pelaburan negara makin merosot dan ini tidak membantu mereka untuk kekal ..

      Delete

    4. BEDEBAH PEGAWAI NAJIB HENTAM DUIT MCM DIA JUGAK

      kONON NYA BERANI, bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Irwan Siregar Abdullah kata: Serahkan kepada pihak polis untuk melakukan siasatan menyeluruh terhadap isu pembayaran balik cukai.

      KEPALA BAPAK DIA, Jawatankuasa Aliran Tunai seliaan Kementerian Kewangan diketuai oleh dia sebagai Ketua Setiausaha Perbendaharaan.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendakwa kerajaan terdahulu gagal mengembalikan lebihan cukai pendapatan dan keuntungan cukai hartanah berjumlah RM16.046 bilion pada akhir Mei lepas.

      Terdahulu, beliau juga mendakwa bahawa bayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST) sebanyak RM19.25 bilion belum dipulangkan berikutan kegagalan pemindahan wang yang mencukupi kepada tabung amanah yang berkaitan.

      Dilaporkan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mengesahkan dakwaan Lim bahawa RM16.046 bilion lebihan cukai pendapatan dan keuntungan cukai hartanah masih belum dikembalikan kepada pembayar cukai sejak lebih enam tahun.


      Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Seri Sabin Sabitah dilaporkan mengesahkan bahawa jumlah itu membabitkan 1,653,786 kes melibatkan syarikat, individu, persatuan dan yayasan setakat 13 Mei tahun ini.

      Beliau berkata penangguhan pengembalian cukai itu adalah berikutan kekurangan dana dalam akaun amanah Tabung Bayaran Balik Cukai (TBBC).

      Turut dilaporkan Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri T Subromaniam berkata jabatannya ketika mesyuarat bulanan meminta jawatankuasa Tabung Amanah untuk mengembalikan bayaran balik GST RM82.9 bilion, namun hanya RM63.5 bilion yang dikembalikan.

      Delete
    5. Lelaki Melayu Ramai Dijangkiti HIV Kerana Aktiviti Songsang LGBT



      KUALA LUMPUR – Selepas dilaporkan golongan yang mengamalkan aktiviti seks songsang membabitkan homoseksual dan biseksual menjadi faktor tertinggi penularan HIV, namun apa yang membimbangkan apabila pecahan kaum menunjukkan orang Melayu paling ramai dijangkiti virus berkenaan sepanjang 2017.

      Lebih mengejutkan, mengikut pecahan kaum, 54 peratus mewakili 1,800 individu daripada 3,347 jumlah keseluruhan kes baharu penghidap HIV merupakan orang Melayu.

      Jumlah itu lebih dua kali ganda lebih tinggi berbanding kaum Cina iaitu sebanyak 725 dan lebih besar berbanding kaum India ia­itu hanya 240 kes baharu.

      Bagaimanapun, berdasarkan laporan Sektor HIV/STI, Bahagian Kawalan Pe­nyakit, Kementerian Kesihatan, jumlah kes baharu HIV dalam kala­ngan orang Melayu menurun berban­ding tahun-tahun sebelum ini dengan mencatatkan sebanyak 1,953 kes pada tahun 2016 dan 1,838 kes pada tahun 2015.

      Di samping itu, bagi pecahan jantina pula, lelaki Melayu mencatatkan seramai 1,600 kes baharu dijangkiti HIV manakala pe­rempuan pula sebanyak 200 kes dengan perbandingan sebanyak 2,890 bagi keseluruhan lelaki dan 457 perempuan seluruh negara.

      Utusan Malaysia pada Khamis lalu melaporkan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) merupakan kumpulan tertinggi kes baharu dijangkiti HIV iaitu melebihi 50 peratus daripada 3,347 individu yang menjadi penghidap virus berkenaan.

      Dalam laporan itu turut memaklumkan 1,697 individu dalam kumpulan homoseksual dan biseksual selain 1,335 kes dalam kategori heteroseksual merupakan kelompok tertinggi kes baharu dijangkiti HIV sepanjang tahun lalu.

      Senario membimbangkan itu sekali gus menunjukkan hampir 90.6 peratus kes baharu penularan HIV adalah disebabkan hubungan seks sedangkan kadar jangkitan dalam kalangan penagih dadah pula mencatatkan penurunan mendadak pada kadar tidak sampai empat peratus.

      Dalam pada itu, mengikut pe­cahan negeri pula, Selangor mencatatkan pembawa HIV baharu paling ramai dengan 968 kes di­ikuti dengan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebanyak 464 kes selain Johor 347 kes.

      Faktor itu turut dipengaruhi oleh perpindahan penghidap HIV untuk tujuan bekerja di Lembah Klang selain pesakit berpindah untuk mendapatkan rawatan luar daripada tempat asal kelahiran berikutan kebimbangan stigma negatif terhadap penghidap virus berkenaan.

      Secara keseluruhannya, dalam tempoh 1986 sehingga 2016, seramai 111,916 kes HIV dicatatkan dengan jumlah 93,089 penghidap virus itu masih hidup selain jumlah kanak-kanak di bawah 13 tahun yang dijangkiti adalah seramai 1,146 orang.


      : Tapi ada yang jual prinsip untuk dapat undi golongan ini....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...