Monday, 6 August 2018

SELEPAS JADI PRESIDEN PKR, DI MANA ANWAR AKAN BERTANDING? BENARKAH PILIHANNYA LEMBAH PANTAI?


Anwar Ibrahim kini sah menjadi Presiden PKR mengambil alih tempat isterinya, Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang tidak mempertahankan jawatan tersebut dan tidak juga dicalonkan untuk sebarang jawatan yang lain.


Pencalonan Anwar bagi jawatan Presiden PKR yang tidak dicabar oleh sesiapa adalah sebahagian daripada persediaan beliau untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir Mohamad selepas ini.


Sebelum ini dan sejak PKR ditubuhkan, Anwar hanyalah Ketua Umum parti itu. Dengan sekarang menjadi presiden, Anwar secara langsung memantapkan lagi kedudukan dirinya, sesuai dengan hasratnya untuk menjadi Perdana Menteri selepas ini.


Sebagaimana yang dipersetujui Pakatan Harapan sebelum ini, Tun Mahathir hanyalah Perdana Menteri sementara untuk suatu tempoh tertentu dan kemudian akan menyerahkan jawatan itu kepada Anwar untuk mengambil alihnya.


Persetujuan itulah yang akhirnya berjaya mengikat hubungan kerjasama lebih mantap antara PKR, DAP, Amanah dan Bersatu yang seterusnya bersetuju juga untuk melantik Tun Mahathir mengetuai Pakatan Harapan.


Setelah Pakatan Harapan berjaya menumbangkan BN dan Anwar dibebaskan daripada penjara, sementara dipersetujui bahawa Tun Mahathir memerlukan tempoh tertentu bagi menyelesaikan beberapa perkara dalam pentadbiran negara dan menunaikan janji-janji dalam manifesto pilihanraya, dalam masa yang sama ia tentu juga membuatkan bekas Timbalan Perdana Menteri itu punya keghairahan tersendiri untuk sama-sama berperanan dalam kerajaan.


Apatah lagi, ini merupakan kali kedua beliau diura-urakan akan menjadi pengganti kepada Perdana Menteri yang sama iaitu Tun Mahathir.


Secara logiknya dan jika diizinkan Tuhan, memang tiada halangan untuk Anwar mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir, lebih-lebih lagi itulah janji yang sudah termetrai dalam Pakatan Harapan.


Ditambah dengan PKR mengusai kerusi Parlimen paling banyak dan Tun Mahathir sendiri sudah berusia 93 tahun, duduknya Anwar sebagai presiden parti adalah isyarat beliau sudah sedia untuk menjadi Perdana Menteri pada bila-bila masa.


Cumanya, oleh kerana Tun Mahathir sendiri pernah menyebut bahawa beliau memerlukan masa sekurang-kurangnya dua tahun sebagai Perdana Menteri untuk menyelesaikan banyak perkara sebelum menyerahkan jawatan itu kepada Anwar, bila penyerahan jawatan itu sepatutnya berlaku seharusnya sebaik-baiknya terserah kepada kedua-dua pemimpin berkenaan memuktamadkannya.


Yang menjadi persoalan sekarang, selepas Anwar menjadi Presiden PKR, di kawasan manakah beliau akan bertanding untuk menjadi Ahli Parlimen bagi membolehkannya mengambil alih jawatan Perdana Menteri?


Meskipun ramai yang meramalkan beliau akan bertanding di Pandan di mana kerusi itu sekarang diwakili oleh Dr. Wan Azizah atau di Permatang Pauh yang diduduki oleh anaknya, Nurul Izzah tetapi beberapa Ahli Parlimen kawasan lain juga disebut-sebut bersedia mengosongkan kerusi mereka untuk memberi laluan kepada Anwar.


Antara yang menjadi percakapan umum ialah Lembah Pantai yang sekarang diwakili oleh Fahmi Fadzil yang juga merupakan Pengarah Komunikasi PKR.


Diberitakan, setelah Anwar menjadi Presiden dan sebelum berakhir tahun 2018 ini, Fahmi akan bertindak meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Lembah Pantai untuk membolehkan Anwar bertanding di kawasan tersebut.


Anwar dikatakan enggan bertanding di Pandan kerana buat sementara ini beliau mahu isterinya terus menjadi Timbalan Perdana Menteri kepada Tun Mahathir.


Dr. Wan Azizah dilapor hanya akan mengosongkan kedudukannya dalam kerajaan apabila Anwar sudah sedia kembali memegang jawatan dalam kerajaan, sama ada sebagai Timbalan Perdana Menteri terlebih dahulu atau terus menggantikan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri.


Lagi pula, selepas Anwar menjadi Perdana Menteri nanti dan dalam pilihanraya seterusnya, kerusi Pandan itu akan dikembalikan semula kepada Rafizi Ramli, tidak kira sama ada beliau menang atau kalah dalam persaingannya dengan Azmin Ali bagi jawatan Timbalan Presiden PKR.


Dalam waktu yang sama, Nurul Izzah akan terus menduduki kerusi Parlimen Permatang Pauh selepas Anwar menjadi Perdana Menteri sebagai persediaan PKR menyediakannya sebagai pemimpin pelapis negara di masa depan.


Sementara Fahmi, atas pengorbanannya sedia mengosongkan kerusi kepada Anwar, beliau dijangka akan dilantik sebagai senator serta diberikan kedudukan dalam kerajaan sebagai balasannya. (ShahbudinHusin 06/08/2018)

103 comments:

  1. KUALA LUMPUR: Pemilihan Majlis Pimpinan Tertinggi PKR 2018 menyaksikan Datuk Seri Anwar Ibrahim menang tanpa bertanding bagi jawatan presiden.

    Dato’ Seri Azmin Ali nampaknya telah mengambil keputusan untuk tidak bertanding menetang Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam pemilihan jawatan presiden PKR.

    Setakat ini, kita tidak dapat mengenalpasti sebab sebenar Azmin mengambil keputusan tersebut walaupun Dr Mahathir Mohamad sendiri inginkan beliau bertanding kerusi presiden.

    Walau apapun, tahniah diucapkan kepada Dato’ Seri Anwar atas kejayaan beliau dan berharap agar Dr Mahathir akan mengumumkan dalam masa yang terdekat satu pelan peralihan kuasa yang selaras dengan janjinya untuk menjadikan Anwar Perdana Menteri.

    Pengumuman tersebut bakal membantu Anwar megatur strateginya memandangkan beliau sendiri perlu menjadi seorang ahli Parlimen sebelum mampu menerajui tampuk pimpinan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka buat spekulasi TDM mahu Azmin bertanding presiden PKR lawan dsai... kutip sampah dari mana ni... jangan buat berita palsu. Azmin dan dsai dah lama berjuang bersama. Azmin ada tempat tersendiri di sisi dsai. Puluhan tahun bersama pahit maung sebelum mengecap kejayaan.. pandainya ko adu domba...

      Delete
    2. Seawal 8:28 Tonggeng bedebah membuka tirai pura2 berlakon dgn ucapan penuh beracun- "tahniah diucapkan kepada Dato’ Seri Anwar atas kejayaan beliau dan berharap agar Dr Mahathir akan mengumumkan dalam masa yang terdekat satu pelan peralihan kuasa yang selaras dengan janjinya untuk menjadikan Anwar Perdana Menteri".

      Alih2 tak pasal2 dia buat U Turn melawan arus @ 11.27 mengadu domba - "Pak Non dah kena main da...Tok Dek tak mau dia, Tok Dek nak penaik Mat Jemin. Tu yg menulaq audio Pak Non tibai Tok Det & Mat Jemin. Geng2 depa la nak pedajai & cantaih Pak Non.
      Tinggai mimpi saja la Pak Non nak jadi PM.

      Perhatikan semua - Anak Haramjadah sial ini tak abis2 menadah nonggeng menyebar dakyah melaga-lagakan orang.

      Delete
    3. Bagi saya,
      1.biar lah tun mahathir meneruskan usaha usaha baik pulih negara
      2.bukan senang nak cuci tahi sial yg di tinggal kan najib selama 9 tahun,
      3.kurang kurang tun kena kerja lagi 5 tahun utk pulih kan negara
      4.masa itu umur tun dah 98 tahun,
      5.tapi alang alang 98 tahun sy tambah lagi 2 tahun, genap kan 100tahun umur tun utk bersara
      6.ini ialah record dunia alam semesta
      7.dijangka umur tun akan Sampai hingga 114 tahun

      Delete
    4. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Replies
    1. Janganlah nak bertanding kt Pahang... kubu kuat umno ni... apa pun dsnr buat tetap sokong...

      Delete
  3. Biarlah kekosongan parlimen berlaku secara semula jadi sebelum tempoh dua tahun sebagai menghormati rakyat.

    Di mana sahaja atau di kubu siapa sahaja kekosongan itu berlaku sudah tentu sosok seseorang seperti Anwar yang berkarisma tinggi tentunya tidak mempunyai masalah untuk menang.

    Begitu juga dengan Rafizi yang hampir pasti menang boleh menunggu kekosongan parlimen atau dlantik menjadi senator seterusnya menggantikan Azmin, Menteri Ekonomi @ Menteri Kewangan kedua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Bro Keluang.....rafizi akan dilantik menteri ekonomi dan menteri kewangan kedua bila pak syeik jadi pm. Senang hati juak juak member lama nuar sewaktu jadi menteri kew dulu.
      Manusia merancang, Allah juga merangcang untuk hambanya.
      Sudah tentu takdir Allah merahmati seluruh hamba nya bukan khas untuk kepentingan sipolan dan sipolan sahaja.
      Kita tunggu dan lihat takdir untuk rakyat Malaysia.

      Delete
    2. Pak Non dah kena main da...
      Tok Dek tak mau dia, Tok Dek nak penaik Mat Jemin.
      Tu yg menulaq audio Pak Non tibai Tok Det & Mat Jemin. Geng2 depa la nak pedajai & cantaih Pak Non.
      Tinggai mimpi saja la Pak Non nak jadi PM.

      Delete
    3. Seawal 8:28 Tonggeng bedebah membuka tirai pura2 berlakon dgn ucapan penuh beracun- "tahniah diucapkan kepada Dato’ Seri Anwar atas kejayaan beliau dan berharap agar Dr Mahathir akan mengumumkan dalam masa yang terdekat satu pelan peralihan kuasa yang selaras dengan janjinya untuk menjadikan Anwar Perdana Menteri".

      Alih2 tak pasal2 dia buat U Turn melawan arus @ 11.27 mengadu domba - "Pak Non dah kena main da...Tok Dek tak mau dia, Tok Dek nak penaik Mat Jemin. Tu yg menulaq audio Pak Non tibai Tok Det & Mat Jemin. Geng2 depa la nak pedajai & cantaih Pak Non.
      Tinggai mimpi saja la Pak Non nak jadi PM.

      Perhatikan semua - Anak Haramjadah sial ini tak abis2 menadah nonggeng menyebar dakyah melaga-lagakan orang.

      Delete

    4. Anonymous6 August 2018 at 11:27,

      Sapa kata Pak Non dah kena main ... Ko yng kata, tak boleh caya punya.

      Hang cakap tak tentu arah nanti orang penaik kat punkoq hang, baru hang tau.

      Yang nak kena tibai tu, hang lah. Hang pembatu api, silap2 kena kat pala hang, baru hang tau.

      Najib dah mati kah? (Politik nya).

      Delete
  4. Harap semua dalam PH jangan asyik memikirkan kedudukan/jawatan semata-mata. Ingat tanggung-jawab anda adalah kepada pengundi/rakyat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kehilangan lebih lapan ribu undi PH di Sg Kandis memberi satu tamparan hebat kpd kerajaan.
      Mungkin kerajaan makin sedar bahawa orang2 Melayu tak sepanjang masa boleh dicucuk hidung.

      Delete
    2. Tonggeng..tonggeng..

      Tak pernah dibuat orang menggoreng ronggeng sambil menonggeng seperti kamu - nampak bodoh tau....!!

      The real fact evidently proven is - di PRU 14, BN/Umno + Pas dapat 18,091 undi. Kok kok kenapa keputusan semalam hanya dapat 9,585 undi saja. Kemana hilangnya 8,506 undi itu walau dah berseKUTU satu kepala, haaaa....??

      Bukankah pemimpin Lebai2 Berseban & Songkok2 Tinggi baru2 ini dah buat PENGISTIHARAN RASMI untuk berseKUTU-seKEPALA.

      Aper kamu Pekak Badak & Buta ker.....??

      Delete
    3. Umno tiada tempat langsung di hati pengundi PAS. Memang lingkup teruslah parti keris kontot ni.

      Delete
    4. Down syndrome Najib, OKT dan PRK2 Selangor

      1. Najib Klepto yg mengalami down sindrom OKT (Orang Kena Tuduh) telah hijack PRK2 diSelangor. Dgn memilih calon dari grup penjilat dia, Najib dan Rosmah turun padang mcm orang mabuk Kool-Aid dari existential dilemma KJ.

      Dah jadi personal referendum mendapatkan undian awam utk bukti kan diri tidak bersalah. Malangnya, Sg. Kandis memberi verdict bersalah. Terkulai dog Lokman Adam kena reject. 1-0.

      2. Ada 2 peluang lagi bagi Najib. Top penjilat2 lain selain Lokman Adam: Fuad Zakarshit, Ellie Suriati, Tun Faisal, Tontowi, Nik Abodoh, Tajuddin, RPK, Eric See Too/LSS.

      Oleh kerana PAS dah kahwin secara rasmi dgn Umno, tiada masalah memberi laluan pilihan calon kpd Klepto. Sama juga MCA yg dah nazak akan bagi muka. Lagi pun PAS dan MCA boleh dikautim dgn hulor lebih sikit spt biasa.

      Ikut barometer wala kpd Najib, calon2 cocok yalah Sri Setia - Fuad Zakarshit dan Balakong - Eric Sito/LSS.

      Dua panglima tegar dan paling setia Najib dgn over spin kempen discredit dan menghodohkan Kerajaan Pakatan Selangor. Menyalak non-stop isu2 legasi yg ditinggal berak merata Umno Selangor tapi diselesaikan cantik PR: air, sampah, tanah2 swasta PKNS, Ijok, Manifesto blah..blah

      3. PRK2 ini platform utk kotakan apa yg mereka spin. Kalau dah 3-0, verdict rakyat Najib bersalah balaci2 ini semua bolehlah angkat bendera putih, hara kiri dan join senarai panglima2 terkubur diSelangor: Zain Badak, Noh Udang, Zool Nordin, Zuhdi, Ust Doa Munajat. Najib Klepto boleh bersiap kealam baru.

      4. Atau Umno dan kontraktornya PAS boleh ambil pedoman dari saranan Timbalan Menteri Mahfuz, save face cabut awal2.

      Delete
    5. Simple mathematics for Tn Hj Labu:

      In the Sg Kandis by-election,
      15,427 PH voters give support to PH.
      About 8500 previous PH voters did not vote, meaning that they are now not interested in PH anymore.

      9585 vote for BN, which mean they are against PH.

      7500 Pas supporters didn't vote. Neither they support BN nor PH.

      This means that, more than 24,500 people of Sg Kandis (8000 + 9585 + 7500) are not in favour of PH.
      In a simple word, 15,427 like PH but more than 24,500 hate them instead.

      Got it, Tn Hj Labu Tempe Bongok!

      Delete
    6. Where got, Mamat Anon 1354. That's just your opinion. Pro-PH opinions are always better. PH won last PRU and PRK, what.

      What got talk the "8500 previous PH voters did not vote, meaning that they are now ... hate PH'

      and "7500 Pas supporters didn't vote" ... now hate PH oso?

      You talk from your assol, arr?

      Delete
  5. Kesian anon 11.23. Dah tak de modal lain lagi
    KESIAN, KESIAN, KESIAN KAU YANG BERJIWA MISKIN

    ReplyDelete

  6. Pada saya, di mana Anwar bertanding tidak begitu penting. Yang penting nya, selepas dia menjadi Ahli Parlimen, bila kah patut dia pegang jawatan PM.

    Betul, di masa kempen Pru14 dan sebelom nya, telah di katakan dia akan memegang jawatan itu dalam temph 2 tahun dari Pru14. Tetapi selepas di ketahui bahawa ada begitu banyak masalah yang perlu di selesaikan, begitu banyak kerosakan pentadbiran dll akibat salah laku Najib yang perlu di baikki, ramai yang sudah mengeluarkan pendapat bahawa Tun Dr Mahathir perlu di benarkan memerintah sekurang kurang satu penggal penuh, 5 tahun.

    Saya setuju dan sokong pendapat itu. Sebab tempoh itu di perlukan bagi melihat kesan yang memuaskan usaha usaha membaikki kerosakan yang di buat Najib itu. Tambah lagi, Tun Dr Mahathir perlu giatkan semula dan pesatkan acara memperbaikki ekonomi orang2 Melayu yang masih ketinggalan jauh di belakang di negara ini. Yang Najib hampir tidak pedulikan - DEB yang Tun Dr Mahathir giatkan dahulu di ketepikan nya.

    Di zaman Tun Dr Mahathir yang dulu, Bumiputera sudah mencapai kekayan korporat sebanyak 30%. Perlu ditingkatkan sekurang kurang nya kapada 40%. Kekayaan di bidang bidang ekonomi lain, seperti bagunan komersial dan perumahan belom, di kira. Perlu mencapai 30%. Ini semua sudah tentu tidak boleh di capai dengan cepat, memerlukan sekurang kurang nya 5 tahun bagi melihat kesan dasar dasar yang di laksanakan bagi nya.

    ReplyDelete
  7. pas umno jg kehilangan 10k pengundi yg dh penat.

    ReplyDelete
  8. Saya pelik dengan cara Kepimpinan Tertinggi PKR mencatur 'kerusi-politik' yang telah pun dipilih oleh pengundi dikawasan yang dicatur pada PRU14.
    Terlalu banyak pencaturan 'pintu-belakang' yang membelakang sikap kejujuran dan integrity. Jika langkah ala-Kajang dimana AP Lembah Pantai sanggup melepaskan kerusi itu dan sebagai balasan, akan dijadikan Senator, tidakkah ia berbau 'rasuah-politik'?

    ReplyDelete


  9. Berbagai aspek ekonomi dan hala tujuan negara di rosakkan Najib di 9 tahun pemmerintahan nya.

    Di Kuantan Pahang, di biarkan nya syarikat China punyai kawasan perindustrian besar yang di kepong keliling nya dengan tembok konkrit, di kawal kemasukan nya dek orang2 mereka dari China, hampir semua pekerja nya orang China, peraturan pertauran di dalam nya saperti di China, hingga bahasa yang di gunakan di papan papan tanda dalam kawasan itu pun bahasa Cina.

    Itu sudah menjadi seolah olah secebis negara China di dalam negara kita. Sudah tentu menjejas kedaulatan negara ini. Perlu di tukar secara perlahan sebab mereka telah di benarkan buat begitu di pemerintahan Najib.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Di Johor, lagi teruk keadaan yang di biarkan Najib berlaku.

      Forest City di benarkan memajukan perumahan harga mahal yang Bloomberg News laporkan di maksudkan untuk rakyat China membeli nya.

      Projek ini akan membawa masuk 700,000 unit x 4 (purata sefamili) = 2.8 juta orang China masuk negara ini dan di beri taraf penduduk tetap, yang, selepas 10 tahun, menjadi layak memohon kerakyatan.

      Bukan kah itu memporak perandakan nisbah Melayu:Cina, menukar status quo, mencairkan jumlah dan kuasa Melayu di Johor dan di negara ini? Jumlah itu jauh lebih besar dari jumlah pendatang yang di kata masuk negara ini di "Projek IC di Sabah" dahulu.

      Itu juga memerlukan masa mengatur semula keadaan nya, contoh nya, mengarah Menteri Besar Johor mempinda "Development Order" dan pelan2 pembangunan bagi bahagian projek yang belom di bina. Dan bersedia membuat respons yang efektif kapada rungutan pihak berkenaan di Johor yang terlibat dalam projek itu.

      Masalah masalah seperti itu memerlukan Tun Dr Mahathir memegang jawatan sekurang kurang 5 tahun.

      Saya fikir, dengan pendirian Anwar terhadap istana, dia tidak akan boleh menyelesaikan kes Forest City itu, sebab ada melibatkan istana.

      Kalau Anwar menjadi PM sabelom masalah Forest City itu di selesaikan, jumlah dan kuasa Melayu di Johor, malahan di negara ini, akan di cairkan dengan kemasukan 2.8 juta orang China yang akan berpeluang menjadi rakyat selepas 10 tahun bertaraf penduduk tetap di Forest City.

      Itu mengarut. Amat mengarut. Tidak boleh di benarkan projek itu di teruskan begitu tampa di pinda. Tun Dr Mahathir lah orang nya yang boleh menentukan itu di lakukan. Dalam masa yang berpatutan.

      Delete
    2. Sejarah tidak akan memaafkan mereka yang bertanggung jawab jika keadaan di Kuantan dan di Johor Bahru itu tidak di perbetulkan.

      Mereka di Kerajaan negeri dan di Kerajaan Federal.

      Kaum Melayu akan berkata: Tiada Maaf Bagi Mu.

      Delete
    3. Situasi & landskap sepanjang Tanah Penghujung Selat Tebrau Selatan amat menyayat & mengguris hati bila aura, semangat & roh perkampungan Melayu dimusnah-leburkan dgn projek2 mega Wilayah Iskandar, Forest City, Iskandar Water Front anjuran UMNO dengan tajaan Syarikat China Komunis serta direstui oleh pihak Istana Johor.

      Dengan sekelip mata, lenyap sudah Pantai Lido, Stulang Laut, Plentong, Bakar Batu, Kg Sungai Melayu, Kuala Danga, Skudai Kiri, Pengkalan Rinting, Kg Mohamed Amin, Kampung Bahru nerubah wajah keaslian Melayu dek dilanda tsunami 'konon atas nama arus pembangunan' yg digadai jual secara Kekal (Freehold) kpd orang asing.

      Bukankah itu Pengkhianatan kpd Anak Watan Bangsa Melayu Johor sendiri.....??

      Delete
    4. Wak Suman peraih Tempek Bacin..Wak tak nak ke citer pasal kampung2 melayu yang telah tergadai dan dilenyapkan dengan rakusnya atas nama pembangunan di Spore tu haah ???

      Delete
    5. Orang2 Melayu Spura tak ada lagi yang merempat. Mereka terpaksa bersaing hebat untuk terus maju. Rata2 mereka punya harga diri, tidak makan suap, berpelajaran & fasih berbahasa Inggeris membuat mereka self reliant, self confident & Outgoing bila berkomunisi & bersosial dgn foreigner.

      Masjid2 di setiap pelusuk & penjuru Spura semua diurus tadbir dgn penuh professionalisme oleh warga Melayu tempatan untuk fardu ain & kifayah sepenuh masa tanpa bantuan kewangan dari pemerintah.

      Boleh dikatakan semua warga Melayu Spura mampu beli rumah dgn skim perumahan yg cekap. Tempat tinggal pun bersih, nyaman & tenteram dgn penyelanggaraan Jawatankuasa Penduduk yg effisien & penuh dedikasi. Hampir semua rumah warga Melayu di sana dilengkapi dgn alat2 elektronik berteknologi terkini & berhawa dingin.

      Presidennya pun kini dah dijawat oleh Orang Melayu.

      Fahammmmmmm.....???

      Delete
    6. Bodoh nya si Tonjol GENG NAJIB nih, dok alih tiang gol, oang cakap pasai Johor, dia cakap pasai Spore.

      Delete
  10. Silap besar Azmin tak bertanding jawatan Presiden PKR tu. Sokongan padanya cukup2 kuat dari akar umbi dan MP2 PKR yang lain. Mereka dah nampak Anwar ni tak sabar2 nak jadi PM..tak boleh tunggu Turnnya pulak. Sekarang..dah tentu ada MP PKR yg bakal dikorbankannya..kemungkinan besar Isterinya.

    Tapi hari tu dia cakap buakn kaka Wan, sbb kak wan baru jadi TPM dan dia tak mau kacaunya. Anaknya Nurul..mungkin tak jugak, Nurul ni dilihat ada potensi untuk naik lebuh tinggi dalam politik. Yg pasti..ada MP2 PKR lain yg bakal dikorbankannya. Dah tentu ini bakal mengkecut perutkan semua MP PKR. Bila2 maas aje ada yg akan diarahkan untuk letak jawatan agar memberi laluan utk Anwar bertanding jadi MP.

    Rakyat lihat bukan satu kerusi MP yg akan dikosongkan tapi dua...habis kaalu nak lantik Rafizi dalam kabinet dia perlu jadi MP jugak. Rafizi tak nak jadi senator...jatuh maruahnya nanti. Tak gentelman langsung cara tu bhai !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seawal 8:28 Tonggeng bedebah membuka tirai pura2 berlakon dgn ucapan penuh beracun- "tahniah diucapkan kepada Dato’ Seri Anwar atas kejayaan beliau dan berharap agar Dr Mahathir akan mengumumkan dalam masa yang terdekat satu pelan peralihan kuasa yang selaras dengan janjinya untuk menjadikan Anwar Perdana Menteri".

      Alih2 tak pasal2 dia buat U Turn melawan arus @ 11.27 mengadu domba - "Pak Non dah kena main da...Tok Dek tak mau dia, Tok Dek nak penaik Mat Jemin. Tu yg menulaq audio Pak Non tibai Tok Det & Mat Jemin. Geng2 depa la nak pedajai & cantaih Pak Non.
      Tinggai mimpi saja la Pak Non nak jadi PM.

      Perhatikan semua - Anak Haramjadah sial ini tak abis2 menadah nonggeng menyebar dakyah melaga-lagakan orang.

      Delete
    2. Wak Suman jual Tempek Bacin..takde maknanya kalau nak dilaga2kan Anwar dan Madey..ni dah memang realiti depan mata yg tak dapat disorokkan lagi.Takkan lah wak tak sedar lagi api kebencian di antara mereka berdua. Sentiasa aje nak mengambil peluang untuk menyekel kepala sesama mereka.

      Kalau tanya pada mereka berdua, dah tentu sampai kiamat pun takkan mereka mengaku yg mereka ada isu. Semuanya nampak macam OK dan smooth sailing..tapi kat belakang tabir. hanya Allah yg mengetahui dendam membara di antara mereka. Ingat Anwar tu senang2 aje nak lupakan aap yg telah Madey lakukan padanya dulu..sampai dalam rakaman odio tempoh hari pun Anwar bangkitka kes liwat yg telah dirancang oleh Madey tu.

      Wak suman Tempek yang mengaku sangat rapat dan kaki jilat kerandut Madey tu pun tau..Madey takkan berdiam diri aje kalau plannya untuk suruh Azmin lawan Anwar dalam pemilihan tu tak jadi kenyataan. Dia mesti ada contegency plannya yg lain.unytuk terus memberi tekanan pada Anwar. Malah ada laporan dari dalam PKR yg mengatakan rakaman odio suara Anwar yang tular tempoh hari ada lahrancangannya untuk memporak peranda dan memecah belahkan perpaduan dalam PKR. Madey nampak..kalau PKR ni kuat, jawatan PMnya dalam keadaan bahaya. PKR mesti digoncang..by hook or by crook dan cara yg paling ampuh ialah bila Azmin bertanding jawatan presiden. Tapi tak kesampaian..bila Azmin kecut tolornya dan tarik diri di saat2 akhir. mesti frust menonggeng Madey..segala perancangannya dan begitu banyak wang ringgit yg telah dilaburkan pada Azmin tak berhasil.

      Macam jugak apa yg telah dilaburkan pada Ku Li dan KJ dulu dalam pemilihan presiden UMNO..all gone down the drain. Selagi ada mahluk yg bernama Madey dalam negara ni, selagi tu lah Msia dan rakyat takkan dapat menjalani kehidupan dengan aman dan tenteram..setuju tak wak Suman Jula Tempek bacin ??

      Delete
    3. Tun Dr Mahathir tidak akan dapat kmenangan di Pru14 jika dia tidak di sukai ramai.

      Sebalik nya, Najib lah yang di benci ramai. Dulu menang PRU pun ada lah dengan bantuan Tun Dr Mahathir.

      Najib masuk politik pun atas ihsan Tun - di beri peluang bertanding di kawasan Pekan. Di didik dan di naikkan pangkat sehingga pegang jawatan Menteri kanan.

      Yang tidak nampak itu semua ada lah buta. Atau mereng otak nya.

      Delete
    4. Siapa sangka seorang Pahlawan Bugis dan pasangannya Iron Lady ROSmelda MaRAKUS boleh jatuh 'tergolek dog' dalam kancah amat hina dicemuh seantero dunia sepanjang zaman.

      Siapa dapat menduga 'Orang Tua Renta' boleh kembali mengambil alih pemerintahan, 'anak muda berusia 25 tahun' jadi Menteri Penuh, dan 'Penghibur Beraura' seperti Mat Sabu boleh jadi Menteri Kanan, pegang port folio Menteri Pertahanan pulak tuu.....!!

      Jika memang dah menjadi ketentuan Illahi, Insya Allah DSAI bakal menggantikan Tun M. Jika tidak, itu pun HAQ kepunyaan Allah SWT.

      So....

      "Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)"
      (originally by Doris Day)

      When I was just a little girl
      I asked my mother, what will I be
      Will I be pretty, will I be rich
      Here's what she said to me.

      Que Sera, Sera,
      Whatever will be, will be
      The future's not ours, to see
      Que Sera, Sera
      What will be, will be.

      When I was young, I fell in love
      I asked my sweetheart what lies ahead
      Will we have rainbows, day after day
      Here's what my sweetheart said.

      Que Sera, Sera,
      Whatever will be, will be
      The future's not ours, to see
      Que Sera, Sera
      What will be, will be.

      Now I have children of my own
      They ask their mother, what will I be
      Will I be handsome, will I be rich
      I tell them tenderly.

      Que Sera, Sera,
      Whatever will be, will be
      The future's not ours, to see
      Que Sera, Sera
      What will be, will be.

      So nobody can say with certainty that DSAI is destined or not destined as the 8th PM of Malaysia.

      Men proposed, god disposed, put that into your dumb-dumb head, ok kiddo.....??

      Delete
    5. Menang dgn penipuan.
      Dua penipuan besar:
      1. Janji2 bulan bintang manifestomato PRU14
      2. Tohmahan & fitnah ke atas Najib & 1MDB.

      Dr MAZA cakap, "perbuatan menipu pengundi adalah haraamm..."

      Delete
    6. Dgn kemenangan PH, Tn Hj Labu Tempe untung besar lah.
      Projek kroni berjalan balik.
      Dapat jadi JKK Felda Taib Andak pulak tu...
      Ki kik kik...

      Delete
    7. Tonggeng is still sober, could only lick his wound - a born loser lost soul.....!!

      Delete
    8. Wak Suman peraih Tempek Bacin..Aikkk..nyanyi sakan nampak?? Bewerapa banyak tempek bacin yang laku hari ni haah ???

      Delete
    9. Mamat Anonymous 13:26,

      Ko suruh lah si MAZA tuh letak jawatan kalo dia nak berpolitik. Tengok lah kalo dia boleh keluor fatwa pasai politik.

      Silap2 ko pun berdosa ikut fatwa dia.

      Pssst, yang dia cakap "perbuatan menipu pengundi adalah haraamm..." di maksud nya Najib lah.

      Delete
  11. Wak Suman peraih Tempek Bacin...Harap Wak dapat luangkan masa Waak untuk baca berita di bawah ni. Semoga otak Wak yangdah masuk fasa Dementia tu dapat berfungsi semula !!

    Presiden International Republican Institute (IRI), Daniel Twinning mendedahkan bahawa institut yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu melatih parti politik pembangkang di Malaysia sejak 15 tahun dulu dengan menggunakan dana dari National Endownment for Democracy (NED), sehingga berjaya menubuhkan kerajaan pada PRU14 lepas.

    Beliau berkata demikian dalam satu program dialog yang bertajuk 'Supporting Democracy in Challenging Times' yang diadakan di ibu pejabat Center For Strategic and International Studies (CSIS ) di Washington, Amerika Syarikat, 17 Julai lepas. Daniel menceritakan bantuan yang mereka berikan kepada pembangkang di Malaysia sejak tahun 2002.

    Beliau turut menceritakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin kanan Pakatan Harapan (PH) di Pejabat Perdana Menteri selepas PH menang pilihan raya 9 Mei lepas. PH dikatakan berterima kasih kepada IRI kerana membantu menjatuhkan Kerajaan BN.

    Campurtangan asing di dalam menjatuhkan sebuah Kerajaan yang sah? Anda fikir sendiri kerana anda menyumbang dengan undi di dalam PRU14. Jelas wujud campurtangan asing dalam pemerintahan kerajaan PH. Adakah Malaysia dijajah secara halus oleh kuasa asing?

    Berikut adalah transkrip penuh Daniel Twinning,


    Malaysia, for 61 years, one party govern this country since it became independent in 1957. The constructed, a totally gerrymandered, corrupt political system, in which the ruling party accrued every advantage and double down on holding the tools of power, fusion of state and kind of leading economic sectors etc.

    So IRI, we had worked in Malaysia with opposition political party since 2002 and guess who’s funding we did it with? The National Endowment for Democracy (NED) and guess who wouldn’t fund democratic political party work in Malaysia?

    The USAID for international Development and the State Department because they said You know I think the reflection was gosh! This is kind of a one-party system. This is not a bad.

    This is a bad use of our funds and to Malaysia’s kind of a valuable military partner so for 15 years working working with NED resources we worked to strengthen Malaysian opposition parties and guess what happen two months ago after 61 years they won! Not thanks to us, thanks to them, the good guys.

    There was such a reaction to the excesses of corruption and cronyism and nepotism if we had nothing to do with us but it was the excesses of the one-party state the kind of logical culmination of the abuses of power in this quite rich Southeast Asian and so, I visited and I was sitting there with many of the leaders the new leaders of this government.

    Many of whom were just our partners we had been working with for 15 years and one of the most senior of them who’s now one of the people running the government said to me:
    "Gosh! IRI! You never gave up on us even when we were ready to give up on ourselves right ?"

    We’re sitting in Prime Minister’s Office. Here we are.
    That’s a tribute to them, not a tribute to us. If it’s an example of playing the long game and the reason i wanted to bring this up is the link because guess what?

    The first step really one of the first step the new government took it froze Chinese infrastructure investments because it had opened the books and discovered that there was a lot of funny money. Swishing around what had been this very corrupt closed unaccountable system. Right?

    And so there is a big corruption cleanup and there’s a big kind of a deep dive on foreign influence in this country. This is not a hugely pro-american country.

    It’s probably never going to be an actual US ally but this is going to redound to our benefit right? And that’s an example of the long game.

    Thank you. Amacam Wak Suman peraih Tempek Bacin...masih tak caya lagi ke selama ni NGO asing tu dah berkolobrasi dengan pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan BN yg diplih oleh rakyat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lagi teruk. 15 tahun jadi pengkhianat negara.
      Siasat & tangkap mereka itu.

      Delete
    2. Eversince the taking over of the hopeless-corrupted BN govt by Pakatan Harapan led by The Grand Old Statesman, I see new greener pasture on this beautiful blessed land.....

      OH..WHAT A WONDERFUL WORLD

      I see trees of green, red roses too
      I see them bloom for me and you
      And I think to myself what a wonderful world
      I see skies of blue and clouds of white
      The bright blessed day, the dark sacred night
      And I think to myself what a wonderful world
      The colors of the rainbow so pretty in the sky
      Are also on the faces of people going by
      I see friends shaking hands saying how do you do
      They're really…

      I hear babies crying, I watch them grow
      They'll learn much more than I'll never know
      And I think to myself what a wonderful world
      Yes I think to myself what a wonderful world

      Delete
    3. Nyanyi sakan ler Tn Hj Labu Tempe, projek kroni banyak masyuuk...
      Sebat Wak jgn tak sebat...

      Delete
    4. Nahhh..siapa yg dapat restu Illahi akhirnya...??

      Kenapa...kamu iri & dengki ker.....??

      Looks like Tonggeng is still sober, could only lick his wound - a born loser lost soul, indeed.....!!

      Delete
    5. Anon 13.13...Setuju sangat kata2 kau . WakSuman peraih Tempek Bacin ni bukan main lagi cakap besar dan eksen kata dia bersahabat baik dengan MB Johor dan menteri Pertanian. Aku percaya jugak lah kan..kaalu tak takkan lah dia dapat kaut semua tender projek supply tempek bacin tu kat seluruh Johor tu. Sebat janagn tak sebat..kaut jangan tak kaut Wak suman ooooi. Baru lah berbaloi jadi macai dan balaci tegar depa selama ni !!!

      Delete
    6. Hujung-hujung....siapa yg dapat restu Illahi akhirnya...??

      So, kenapa berterusan mulut jalang macam MakNyah sok-sek sok sek tak dapat pelanggan nih"

      Aper ...kamu iri & dengki ker.....??

      Looks like Tonggeng is still sober, could only lick his wound - a born loser lost soul, indeed.....!!

      Delete
    7. Simple mathematics for Tn Hj Labu:

      In the Sg Kandis by-election,
      15,427 PH voters give support to PH.
      About 8500 previous PH voters did not vote, meaning that they are now not interested in PH anymore.

      9585 vote for BN, which mean they are against PH.

      7500 Pas supporters didn't vote. Neither they support BN nor PH.

      This means that, more than 24,500 people of Sg Kandis (8000 + 9585 + 7500) are not in favour of PH.
      In a simple word, 15,427 like PH but more than 24,500 hate them instead.

      Got it, Tn Hj Labu Tempe Bongok!

      Delete
    8. Anon 13.54...Wak Suman peraih Tempek Bacin ni mana lah tau matematik yang susah macam tu. Yang dia tau hanyalah kira keuntungan jual tempek bacin setiap hari !!!

      Keh..keh..kehh..Harrk...Tuii...koikhkioikoikhkik!!

      Delete
    9. You're absolutely right Mr GN.
      This lousy old Tn Hj Labu Tempe isn't good in maths at all.

      Delete
    10. Betul juga anon 13.54!

      Lagi pula, kebanyakan undi2 PH tu diperoleh dari sokongan puak 'kaf alif pha ya ra'.

      Datok Rahman jpc ada statistics pengesahan tentang ini:

      rahman jpc 5 August 2018 at 20:44

      setia Ingatan 17:43.

      d bawah adalah stats yg d perolihi drpd daftar pemilih ejen calun :

      bn - 9599
      melayu - 9110 
      bkn melayu - 489

      ph - 15372

      melayu - 3333

      cina -10667

      india - 1372.

      sdr buat lah hisab sendiri.

      fyi, saya ahli seumur hidup bersatu n penyokong tegar tun m.

      Delete
    11. Dahsyatnya.

      Daripada 15372 undi PH dapat itu, hanya 3 ribu datang dari undi Melayu?
      12 ribu undi adalah dari geng Ah Beng & Kula...!

      Memang amat jelas sekali, orang2 Melayu dah mula menolak PH.

      Delete
    12. Tonggeng..tonggeng..

      Tonggeng..tonggeng..

      Kenapa masih menampakkan kesewelan kamu - sendiri komen sendiri balas (cakap sorang2 syok sendrik) tuu....??

      Tak pernah dibuat orang menggoreng ronggeng sambil menonggeng seperti kamu - nampak bodoh tau....!!

      The real fact evidently proven is - di PRU 14, BN/Umno + Pas dapat 18,091 undi. Kok kok kenapa keputusan semalam hanya dapat 9,585 undi saja. Kemana hilangnya 8,506 undi itu walau dah berseKUTU satu kepala, haaaa....??

      Bukankah pemimpin Lebai2 Berseban & Songkok2 Tinggi baru2 ini dah buat PENGISTIHARAN RASMI untuk berseKUTU-seKEPALA.

      Aper kamu Pekak Badak & Buta ker.....??

      Delete
    13. Statistics clearly shows that PH won the previous general election due to the fact that all the non Malays are rigidly united in tumbling down the Malay-based government. With the help of few dull Malays, who got trapped with slanders & cheating promises, they manage to topple BN.
      We hope that more Malays will be getting aware of this and willing to wake up...

      Delete
    14. Mamat Tonjol Anonymous 13:54,

      Sebab kamu bodo sangat, aku kena salin semula apa yang aku tulis di 1413 di atas:

      Where got, Mamat Anon 1354. That's just your opinion. Pro-PH opinions are always better. PH won last PRU and PRK, what.

      What got talk the "8500 previous PH voters did not vote, meaning that they are now ... hate PH'

      and "7500 Pas supporters didn't vote" ... now hate PH oso?

      You talk from your assol, arr?

      Delete
    15. Tn Hj Labu Tempe ternyata tak mampu sangkal hujah2 & statistik di atas.

      Dia hanya bawa balik ulang2 'copy-paste' matematik dungu nya itu saja.

      Kah kah kah...

      Delete
    16. Anon 14:30...

      Perhaps you're correct. Nevertheless, don't forget the victory of PH/PKR yesterday at Sg Kandis is loud and clear that Malays are now beginning to support PH/PKR owing to the fact that the said constituency has majority Malay voters (if not mistaken 70%).

      Salam perjuangan for a better tomorrow, pal.

      Delete
    17. Tonggeng..tonggeng..

      Toksah banyak merapu - Hujung2 (end result) Pas+BN/Umno menang ker.....??

      Delete
    18. Haiyaa isa3 at 1432

      Don't qualel maa...

      You must aglee maa, in the Sg Kandis by-election, we are the one who make PH won maa...

      Now you see maa...we help PH a lot, so PH must help us in return...

      Win win maa...

      Why wait anymore maa...? UEC lecognize la maa...
      Allocation for SPMC also give fast la maa...

      If not, the next genelal election we don't want to help anymore maa...

      Delete
    19. Tonggeng nampak KECIWA dan 'Frust Menonggeng'....!!

      Delete
    20. Mr Othaman at 14:37,

      You must admit that it's neither the strength of PKR nor PPBM nor TDM that make PH won the by-election at Sg Kandis.

      It's the power of the Chinese and the Indian, that enabled PH to get rid of BN. So does the GE...

      Delete
    21. So...be it, kalau itu Taqdir Ilahi kerana tentu ada hikmah di sebalik semua ini. Tak gitu...??

      Delete
    22. Poor Soul Tonggeng Gay Boy....

      Let me recap you WHO IS THIS GRAND OLD STATESMAN, TUN MAHATHIR MOHAMED?
      Tun Dr Mahathir Mohamad - a name that needs no introduction to over 30 million Malaysians — will create a national and world history as the oldest prime minister in the world, who is also the first Malaysian to return to office 15 years after retirement.

      The nonagenarian is the country’s seventh prime minister, a definitely amazing comeback, after serving as the country’s fourth prime minister for 22 years between 1981-2003.

      This time, Dr Mahathir is leading Pakatan Harapan which consists of PKR, DAP, Parti Pribumi Bersatu Malaysia and Amanah.

      The wave that Dr Mahathir brought onto some 14.97 million registered voters in the country was evident in the thousands who thronged Pakatan Harapan’s election campaigns nationwide in the last 11 days.

      It certainly is a momentous moment in his illustrious career that began with him as an elected member of the Dewan Rakyat for Kota Setar in 1957.

      He was also first elected to Parliament in 1964 as a member of Umno, the dominant party within the ruling governmental coalition.

      In 1976, he became deputy prime minister and in June 1981 was elected president of Umno.

      He became prime minister in July that year, the first commoner to hold that office.

      As prime minister, Dr Mahathir modernised the country’s economy and built landmark projects, including the Petronas Twin Towers in Kuala Lumpur, which at one point, were the world’s tallest buildings.

      The national car Proton, the LRT, the administrative capital of Putrajaya and the Penang Bridge were among the other jaw-dropping projects executed under his tenure.

      Cyberspace and even outer space have become realities for Malaysia. Who would have ever thought that the quiet agricultural enclave of Sepang would one day be home to one of the world’s best airports and a Formula One circuit.

      During his tenure, the fifth, sixth, seventh and eighth Malaysia plans were launched, and light rail transit changed the face of urban transportation.

      For almost a decade under his premiership, the economy grew at a dizzying rate of about 9% per year.

      Vision 2020 was also launched by Dr Mahathir in 1990 as the New Economic Policy was coming to an end after 20 years.

      When he stepped down on Oct 25, 2003, he caught everyone in this country of 21 million by surprise, including his closest political associates, foreign diplomats and even his wife, who seemed to gasp when she heard the words

      Dr Mahathir then chose Tun Abdullah Ahmad Badawi to succeed him as prime minister and Datuk Seri Mohd Najib Razak as his deputy. By 2009, Abdullah stepped down and was replaced by Najib.

      Dr Mahathir’s 22-year rule was as transformative, and now that he is back, more could certainly be expected.

      In his last hours of campaigning before the election, Dr Mahathir made a rather emotional plea to citizens to vote for a change.

      “This time, we are together to replace the government. The government has been there for more than 60 years. It is time it goes,” he said.

      The man, who led Malaysia for decades with dagger-sharp rhetoric and increasingly autocratic ways, is 93 this July and in frail health.

      However, it does not stop him from allying himself with Opposition figures he once repressed.

      To most, he is the man who defined much of
      Malaysia’s political history.

      Now, he is standing before both the country as a whole and the new Opposition allies he once persecuted, asking them to ignore the past.

      The embattled fund (1MDB) that allegedly mishandled billions of dollars has been a clear target which Dr Mahathir claims was the main instigator for him forming his own party in 2015.

      Without Dr Mahathir, analysts say, the four-party Opposition coalition has no leader who can unify its factions and appeal to rural, ethnically Malay voters, who make up a decisive voting bloc.
      -----------------------------------------------

      Now let us all hear rebuttal from this forever born loser tonggeng gay boy.

      Delete
    23. Kamu salah Bang Non. Sebenarnya pengundi Melayu, Cina, India dan warganegara Malaysia yg lain berkolaborasi untuk menolak umno ke lubang kubur. Itu fakta yg kamu mesti hadam walaupun pahit.

      Yg keduanya jika benar sekalipun tuduhan kamu yg PH menang kerana pengundi Cina dan India, itu adalah hak mereka. Kamu tak boleh paksa orang utk suka pada kamu yg hidung tak mancung pipi tersorong2 mcm kiki itu. Suka hati dia oranglah nak undi siapa pun. Kenapa kamu nak sakit hati?. Lagipun siapa yg nak berketuakan pencuri? Kikikiki

      Delete
    24. Keputusan PRK Sg Kandis satu petanda baik bagi orang2 Melayu/Islam.

      Kalau kita lihat statistik yg ditunjukkan oleh Dato Rahman jpc tentang pecahan etnik undi, daripada lebih 15 ribu undi PH itu, dlm 12 ribu datang dari undi China + India & hanya 3 ribu lebih sahaja undi Melayu.

      Kita balik kpd kempen Ust Zawawi, calon PKR.
      Dlm kempen dia berkata, "saya yakin orang2 Pas akan mengundi saya kerana saya ustad..." (Semasa PRU14, dlm 7500 orang mengundi Pas.) Kita ambil sebahagian dari penyokong2 Pas itu menyokong Ustad Zawawi dlm PRK. Bermakna, tidak mustahil semua 3 ribu undi Melayu bagi PH dlm PRK itu datang dari penyokong Pas. Dan ini bermakna tiada langsung Melayu Sg Kandis yg dulu mengundi PH, mengundi PH lagi dlm PRK.

      Ini bermakna majoriti orang2 Melayu Sg Kandis menolak PH dan memilih BN. Namun, dgn undi yg banyak diperoleh dari orang2 China + India, PH menang juga.

      Namun begitu, petanda baiknya ialah orang2 Melayu sudah jaga dari lena & menyedari penipuan yg berlaku ke atas mereka. Sudah semestinya lah mereka tidak mahu tertipu lagi dlm PRU15 yg akan datang...

      Delete
    25. This comment has been removed by the author.

      Delete
    26. Tonggeng masih nangis panjang tak berlagu - tak dapat terima hakikat kekalahan walau dah terang2 dia kuat ponteng & tak ulang kaji pelajaran jadi penyebab dia tak abis sekolah & terkandas dalam peperiksaan.

      Delete
    27. Ye.. Orang Melayu Sungai Kandis memilih BN sebab tu Lokman Adam menang besar. Minggu depan boleh pi angkat sumpah... Oppss, sampah.

      Delete
    28. 15.52

      You're not giving any answer or sharing any opinion. Neither did your try to challenge the facts thrown.
      It seems that you're getting caught, confused and lacking out of idea...
      Your childish immature respond will never make you a winner.

      Delete
    29. Anon 16:04,

      Sdr patut tikam sekali dgn Bulat Ken(tut) tu...
      Oppss... sdr kena tulis semula. Si kentut tu bukannya paham omputih...

      Ki kik kik...

      Delete
    30. Tonggeng..tonggeng..

      Your poor broken english "Neither did your try to challenge the facts thrown" clearly prove that you're impersonating someone else. And furthermore, that cunning-idiotic act of yours addressing me as 15:02 not your usual name calling is so obvious, why you bloody fool......!!

      Delete
    31. Kahkahkah... Kalau cakap omputih dah kira bijak ke? Kahkahkah... Inilah standard macai umno. Boleh sikit ckp omputih dah kira pandai. Muahahaha..... Lawak siot. Tak pernah aku jumpa org bangang mcm ni. Kahkahkah... Ketawa lagi. Kahkahkah.... Sori semua! Tapi mmg lawak. Aku tak boleh tahan. Kahkahkah.......

      Delete
    32. Saja nak acah ko Bulat Ken(tut).
      Ko tak nak baca dulu. Sebenarnya 16.04 tu hentam Othaman dan puji ko.
      Opps..nak baca mcm mana, sekolah dulu, ujian ko tak pernah lebih 1% markah.
      Ki kik kik...

      Delete
    33. 16:16

      Still beating about the bush?

      Delete
    34. Poor Othaman old gay

      Kini telah mula tersebar di media sosial tentang keresahan mengenai kepercayaan kepada Perdana Menteri Malaysia Baru.

      Ini adalah kerana sejak seminggu sudah, telah tersebar mesej beratai yang menyedarkan natizen mengenai rekod buruk Tun Mahathir ketika beliau menjadi PM ke-4 selama 22 tahun.

      Natizen menpersoalkan tentang kemampuan Mahathir unyuk memajukan ekonomi negara sedangkan boleh dikatakan 90% daripada perniagaan yang dibuat semuanya rugi dan muflis.

      Di bawah adalah senarai rekod,

      #Perniagaan_Besar_Yang_diilhamkan_Tun_M

      Perwaja – Rugi
      Maminco – Rugi
      MAS – Rugi
      Bank Bumi – Rugi
      MEC Gambang – Rugi
      Proton – Rugi
      Sepang Circuit – Rugi
      Cyberjaya – hampir gagal
      Bakun – terpaksa diselamatkan
      TNB – Rugi (Kena tipu dengan IPP yg diilhamkan Tun)
      SUKOM – rugi
      Bank Negara – rugi
      Ringgit – jatuh
      Tol – rugi (memanjang kena bayar pampasan)

      #Perniagaan_Kecil_Yang_Diilhamkan_Tun_M:

      Kedai Roti The Loaf – rugi (kemungkinan bakal dibuka semula)

      Rakyat golongan B40 mula gelisah terutama natizen di media sosial kerana pelbagai kerugian telah dialami oleh Makaysia Baru seperti kehilangan banyak pekerjaan, inflasi, larinya pelabur-pelabur dan kejatuhan matawang dan nilai harga pasaran saham.

      Harga minyak juga masih tinggi dan pelbagai janji Manifesto PH dilihat masih gagal dilaksanakan walaupun kerajaan BN telah meninggalkan rizab dalam dan luar negara yang amat banyak kepada Kerajaan PH.

      Delete
    35. Tonggeng..tonggeng..

      So, apa lagi tunggu-tunggu. Pergi ler buat laporan polis dan dakwa TDM untuk pengadilan di mahkamah.

      Kenapa selama ini takde sekor pun berok BN-umno, pas & kamu lakukan sebagai anak jantan sejati, haaaa.....??

      Ini tidsk, asyik sok sek sok sek songel bagai MakNyah jalang merungut dengus tak laku dapat langganan.....!!

      Delete

    36. Anonymous6 August 2018 at 14:46

      Wat talking one arr, Mista? Nobody cn tell from th voting slips what bangsa marked them ma. Why claim without you cannot win, moo.

      Aiseh, you no help, BN win and you gigit jali lorr. Win only what you deserve larr.

      Why UEC lecognize arr? You no lespek Perlembagaan Article 152 on BM, issit?

      If genelal election u don't want to help anymore, let PAS win and give you Huud maa...

      Pssst, I wanted to write in BM but you may not understand, it will be wasted effort, moo.

      Aiseh, apa lagi lu mau?

      Delete
  12. Wak Suman Peraih Tempek Bacin...Tentu Wak dah tau berita gembira ni kan ?? Persoalannya..bila pulak Madey nak umumkan pelan peralihan kuasa PM ke 8 kepada Anwar!!

    Dato’ Seri Azmin Ali nampaknya telah mengambil keputusan untuk tidak bertanding menetang Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam pemilihan jawatan presiden PKR.

    Setakat ini, rakyat tidak dapat mengenalpasti sebab sebenar Azmin mengambil keputusan tersebut walaupun Dr Mahathir Mohamad sendiri inginkan beliau bertanding kerusi presiden.

    Walau apapun, rakyat Msia mengucapkan tahniah kepada Dato’ Seri Anwar atas kejayaan beliau dan berharap agar Dr Mahathir akan mengumumkan dalam masa yang terdekat satu pelan peralihan kuasa yang selaras dengan janjinya untuk menjadikan Anwar Perdana Menteri.

    Pengumuman tersebut bakal membantu Anwar mengatur strateginya memandangkan beliau sendiri perlu menjadi seorang ahli Parlimen sebelum mampu menerajui tampuk pimpinan negara.

    Rakyat Msia merasakan lagi cepat Madey mengumumkan pelannya tu lagi bagus...tak sabar rasanya rakyat nak lihat Anwar duduk atas kerusi empuk PM tu. Bagi lah chan kat dia..Madey dah dua kali jadi PM, takkan lah masih tak puas2 lagi kot ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya orang lemas di Sungai atau laut - tapi kamu lemas di daratan, APER KER HALNYA.....??

      Itu urusan dalam kain kelambu orang, kenapa kamu MENYIBUK sok sek sok seh menyonyoh nyonyeh macam nenek2 gian tak dapat sentel tembakau, haaaaaaaa........???

      Delete
  13. Wak Suman oeraih Tempek Bacin...Wak tau tak berita sensasi lagi hangat membara ni haah ???

    Penyokong Ketua Umum PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim kini dipercayai bimbang terhadap kemungkinan wujudnya satu lagi misi untuk menggagalkan hasrat menjadikan idola mereka itu sebagai Perdana Menteri se­perti yang pernah berlaku 20 tahun lalu.

    Kerisauan itu ditambah de­ngan sikap dan tindakan Dr. Mahathir melantiknya sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi dan Ahli Lembaga Pengarah Khazanah Nasional Berhad yang mengawal banyak syarikat gergasi negara.

    KUALA LUMPUR: Penyokong Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim kini dipercayai bimbang terhadap kemungkinan wujudnya satu lagi misi untuk menggagalkan hasrat menjadikan idola mereka itu sebagai Perdana Menteri se­perti yang pernah berlaku 20 tahun lalu.

    Pemerhati politik berpanda­ngan, sekali pun suara rakaman yang melabelkan Timbalan Pre­siden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sebagai orang suruhan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad itu bukan milik Anwar, namun ia mampu mempengaruhi sesiapa sahaja dan mencetuskan kebimbangan berhubung nasib Anwar dalam kalangan penyokongnya.

    Kerisauan itu ditambah de­ngan sikap Mohamed Azmin yang berteka-teki dalam pemilihan PKR kali ini serta tindakan Dr. Mahathir melantiknya sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi dan Ahli Lembaga Pengarah Khazanah Nasional Berhad yang mengawal banyak syarikat gergasi negara.

    Berdasarkan sejarah, Dr. Mahathir memang gemar memberi peluang kepada pemimpin yang dilihat layak menjadi pengganti­nya, seperti yang diberikan kepada Anwar pada era 1990-an sebelum diikuti oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dan kali ini, kemungkinan giliran Mohamed Azmin pula.

    Pensyarah Kanan Bahagian Politik dan Polisi Awam Sekolah Perdana, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Mazlan Ali berkata, rakaman suara itu sudah pasti dilihat sebagai satu serangan terhadap Anwar.

    “Tidak boleh kata rakaman itu adalah suara Anwar, selagi belum dibuktikan. Tetapi telah mewujudkan persepsi bahawa ini merupakan satu lagi episod menghalang kemaraan Anwar. Sudah pasti membimbangkan penyokongnya,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini, hari ini.





    Sementara itu penganalisis politik, Dr. Ainul Adzellie Hasnul tidak menolak berlakunya kerisauan dalam kalangan penyokong Anwar lebih-lebih lagi beliau tidak cergas untuk mengemudi sebuah parti utama dalam Pakatan Harapan (PH) kerana baru pulih daripada menjalani rawatan.

    “Anwar pun tidak cergas 100 peratus lagi. Menjadi Presiden sebuah parti tulang belakang PH memerlukan seseorang yang mampu memberikan komitmen sepanjang masa, sihat dan bertenaga,” katanya.

    Beliau menambah, penyokong Anwar juga risau dengan pe­ngaruh besar Mohamed Azmin yang juga bekas Menteri Besar Selangor iaitu negeri yang dikatakan kubu terkuat PKR itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa2an sih budak sewel tak abis sekolaj nie....??

      Biasanya orang lemas di Sungai atau laut - tapi kamu lemas di daratan, APER KER HALNYA.....??

      Itu urusan dalam kain kelambu orang, kenapa kamu MENYIBUK sok sek sok seh menyonyoh nyonyeh macam nenek2 gian tak dapat sentel tembakau, haaaaaaaa........???

      Delete
    2. Walaupun Azmin sudah pasti takkan bertanding jawatan Presiden PKR, tapi kekhuatiran ahli2 PKRvdari kem Anwar masih kuat lagi. Mereka tau Mahathir takkan dengan mudah untuk menyerahkan jawatan PM ke 8 kepaad Anwar without putting up a really good fight. Bukan itu cara Mahathir. Dia pastinya akan berjuang hingga titisan darah terakhir untuk menggagalkan usaha Anwar untuk menjadi PM. Dan Mahathir is at the upper hand, dia aad segaal jentera kerajaan at his disposal...bila2 masa aje boleh kasi Anwar masuk dalam kat Bamboo River sekali lagi beb !!!

      Delete
    3. "pastinya akan berjuang hingga titisan darah terakhir"?

      Kamu menghasut, Police Cyber Unit di gesa tangkap kamu, heret ke mahkamah dan di dakwa.

      Delete
    4. Tun Mahathir takde masa nak kisahkan isu remeh temeh hal rumah tangga PKR yg diambil kesempatan oleh si Tonggeng untuk mengobrak-abrikkan perpaduan warga Pakatan Harapan.

      Sekali lagi TDM membuat lawatan kerja 3 hari ke Jepun hari ini untuk membaik pulih ekonomi negara, dan....tak lama lagi di bulan ini juga akan ke negara Tembok Besar Republik China.

      I'd like to stress that all along the opposition coalition since 1990 GE to 2013 GE led by Ku Li (Barisan Alternatif) and DSAI (Pakatan Rakyat) failed to topple the BN govt. Finally it took a 93 years Grand Old Statesman to lead the oppositions to kick out the mighty BN from Putrajaya - a unbelievable feat which stunned the entire world.

      Of late, Menteri2 Luar dari Australia, Jepun, Republik China & USA bertali arus membuat kunjungan hormat terhadap The Grand Old Statesman, Tun Mahathir.
      Bukankah itu tandanya HANYA MUTU MENGENAL MA'NIKAM....!!

      Furthermore, tersebar meluas di media2 utama dunia......

      "Mahathir's comeback will make Asean a third power in the picture – Japan".

      Satu lagi pengiktirafan antarabangsa yg membanggakan kita sebagai warga Malaysia.....!!

      Delete
    5. MENGAPA TERUS BIAR TDM KUASAI PEMERINTAHAN

      Kini telah mula tersebar di media sosial tentang keresahan mengenai kepercayaan kepada Perdana Menteri Malaysia Baru.

      Ini adalah kerana sejak seminggu sudah, telah tersebar mesej beratai yang menyedarkan natizen mengenai rekod buruk Tun Mahathir ketika beliau menjadi PM ke-4 selama 22 tahun.

      Natizen menpersoalkan tentang kemampuan Mahathir unyuk memajukan ekonomi negara sedangkan boleh dikatakan 90% daripada perniagaan yang dibuat semuanya rugi dan muflis.

      Di bawah adalah senarai rekod,

      #Perniagaan_Besar_Yang_diilhamkan_Tun_M

      Perwaja – Rugi
      Maminco – Rugi
      MAS – Rugi
      Bank Bumi – Rugi
      MEC Gambang – Rugi
      Proton – Rugi
      Sepang Circuit – Rugi
      Cyberjaya – hampir gagal
      Bakun – terpaksa diselamatkan
      TNB – Rugi (Kena tipu dengan IPP yg diilhamkan Tun)
      SUKOM – rugi
      Bank Negara – rugi
      Ringgit – jatuh
      Tol – rugi (memanjang kena bayar pampasan)

      #Perniagaan_Kecil_Yang_Diilhamkan_Tun_M:

      Kedai Roti The Loaf – rugi (kemungkinan bakal dibuka semula)

      Rakyat golongan B40 mula gelisah terutama natizen di media sosial kerana pelbagai kerugian telah dialami oleh Makaysia Baru seperti kehilangan banyak pekerjaan, inflasi, larinya pelabur-pelabur dan kejatuhan matawang dan nilai harga pasaran saham.

      Harga minyak juga masih tinggi dan pelbagai janji Manifesto PH dilihat masih gagal dilaksanakan walaupun kerajaan BN telah meninggalkan rizab dalam dan luar negara yang amat banyak kepada Kerajaan PH.

      Delete
    6. Tonggeng..tonggeng..

      Masih menadah nonggeng murahan ker....??

      Kalau benar bagai dikata, apa lagi tunggu-tunggu. Pergi ler buat laporan polis dan dakwa TDM untuk pengadilan di mahkamah.

      Kenapa selama ini takde sekor pun berok BN-umno, pas & kamu lakukan sebagai anak jantan sejati, haaaa.....??

      Kenapa bekas AG Pandir Ali & bekas Ketua Polis Negara Khalid buat kerja acah2 saja tak tangkap & heret TDM ke mahkamah pengsdilan....?

      Tentu sebab tak ada bukti kukuh, hanya tohmahan fitnah pukimak haramjadah saja, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Ini tidsk, asyik sok sek sok sek songel bagai MakNyah jalang merungut dengus tak laku dapat langganan.....!!

      Delete
  14. Ini lah akibat nya bila Najib, Perdana Menteri di masa itu, keluarkan kata2 KEPALA BAPAK KAU.

    Sudah di ikut di sana sini, sehingga di Parlimen (Cilaka Najib, Kamus kata cilaka = bawa malang) -

    'Kepala bapak' disambut p*****k di Dewan Rakyat

    PARLIMEN | Bermula dengan ungkapan "kepala bapak" oleh seorang anggota parlimen (MP), suasana dalam Dewan Rakyat pagi tadi menjadi semakin panas sehingga salah seorang daripada mereka memilih untuk mencarut.

    Ia berlaku selepas Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Ong Kian Ming menjawab soalan Datuk Seri Hamzah Zainudin (BN-Larut) yang bertanya mengenai pelaburan langsung luar (FDI) ke Malaysia.

    RSN Rayer (HARAPAN-Jelutong) kemudian bangun untuk mengemukakan soalan tambahan melibatkan 1MDB.

    Sesuai dengan kelazimannya yang gemar mengundang kemarahan MP lain, dia 'mengumpan' dengan perkataan "kepala bapak" apabila ditegur Hamzah.

    Hamzah yang juga bekas menteri itu meminta Rayer menarik balik kenyataan tersebut kerana bertentangan dengan peraturan Dewan Rakyat.

    Speaker Datuk Mohamad Ariff Md Yusof bersetuju dengan Hamzah dan meminta Rayer menarik balik kenyataan tersebut.

    Ketika beberapa MP bercakap pada waktu yang sama, Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis) didengar mengeluarkan perkataan "p*****k" dan didengari Mohamad Ariff walaupun ketika itu mikrofon tidak dihidupkan.

    Abdul Rahman kemudian berdiri dan menarik balik kata-katanya.

    ReplyDelete
  15. Itu mintiri torpedo kapla tumpol misti kasi tahu semua rakyat ini malaysia birapa jumlah itu kapal selam, jet pejuang, kereta kebal, dan semua kelengkapan ketenteraan yg kita ada supaya rakyat tahu dan sesuai dgn polisi kirajaan baru yg telus sikarang.

    kalau setakat umum jumlah jet pejuang yg Malaysia ada shj tak lengkap dan rakyat nak tahu lebih detail lagi macha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tikus AnonyMOUSE Tonggeng @ 16:14...

      Yahhhhh...Only four of the 18 Sukhoi fighter jets purchased by the previous administration in 2007 can still fly, revealed Defence Minister Mohamad Sabu.
      Not forgetting - Jibby was once Defence Minister was he not? How did Ajib Gor the then pm allow Malaysia's national defence system to sink so very low?

      Delete
    2. Tikus AnonyMOUSE Tonggeng @ 16:14...

      Rakyat perlu tahu mana perginya duit berbilyon dibelnjakan untuk pertahanan negara selama 15 tahun kebelakangan ini.....??

      Kenapa banyak sangat jet2 pejuang kita tak pasal2 menjunam menyembah bumi, bukan bertempur pun...??

      Kenapa pulak kapal selam bernilai berbilyon-bilyon tak boleh selam...??

      Kenapa begitu mudah wilayah Sabah boleh dicerobohi Pejuang2 Sulu yg bersenjata ringan dgn kenaikan bot pancung yg purba saja.....??

      Di mana martabat angkatan tentera kita, haaaa...??

      Entah2 martabat ketika itu hanya murtabak takde telor ajer sejak di bawah kelolaan Najib, sepupu-sepipitnya si Hisaputing & Wak Jahid Komidi yg begitu gelojoh, klepet & songlap komisyen & mark-up harga.....??

      Sila jawab, yer....!!

      Delete
    3. Duit dibelanjakan, ditanya ke mana perginya?
      Dungu bebal ke apa orang ini?

      Delete
    4. Siapa yg bebal, kan jelas kamu tuu....!!

      Rakyat & YB Mat Sabu memang berhak untuk bertanya...

      Mana perginya duit berbilyon dibelanjakan untuk pertahanan negara selama 15 tahun kebelakangan ini.....??

      Kenapa banyak sangat jet2 pejuang kita tak pasal2 menjunam menyembah bumi, bukan bertempur pun...??

      Kenapa pulak kapal selam bernilai berbilyon-bilyon tak boleh selam...??

      Kenapa begitu mudah wilayah Sabah boleh dicerobohi Pejuang2 Sulu yg bersenjata ringan dgn kenaikan bot pancung yg purba saja.....??

      Di mana martabat angkatan tentera kita, haaaa...??

      Entah2 martabat tentera kita ketika itu hanya murtabak takde telor ajer sejak di bawah kelolaan Najib, sepupu-sepipitnya si Hisaputing & Wak Jahid Komidi yg begitu gelojoh, klepet & songlap komisyen & mark-up harga.....??

      Jawab, jgn nak songel yg bukan-bukan, fahammmm......!!

      Delete

    5. Othaman Ahmad asked How did Ajib Gor the then pm allow Malaysia's national defence system to sink so very low?

      Jawapan nya: korapsi. Komisen.

      Komisen berkaitan kapal selam Scorpene hingga membawa kpd pembunuhan Altantuya.

      Bagus tidak nya kapal selam Peranchis itu, tak tahu lah, tapi komisen nya di jangka bagus.

      Beli jet Sukhoi pun di zaman Ah Jib Gor sebgai PM. Kenapa beli jet Russia? Komisen nya tinggi, gamak nya.

      Delete
  16. Melayu kalah DUN tapi menang moral di Sg Kandis.
    Melayu buktikan mereka tidak boleh dipandang remeh dan diperkotak-katik.
    Diharap kerajaan sedar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat budak tak abis sekolah, masih menangis tak berlagu untuk menerima hakikat BN/Umno & Pas tak lagi diterima majoriti rakyat jelata.

      Delete
    2. Apa dia yang "tidak boleh dipandang remeh dan diperkotak-katik" tuh? Mengaku / menuduh tapi tak kasi penerangan pun.

      Betul kata Othaman "budak tak abis sekolah" punya komen.

      Delete
    3. Hello cai!!! Bukan Melayu kalah tp UMNO yg kalah. Takkan tu pun ko tak bokeh bezakan. Jadi tak timbul isu menang moral pada parti yg byk krisis moral.

      Delete
    4. Umno tu Melayu lah cik oi.

      Delete
    5. UMNO (United Macai Najib Only) itu dah nak mampos & bakal luput.

      Kini dah diganti oleh PBBM atau dalam terjemahan dalam BI 'United Malay Native Organization', re-expressed in its final form. .

      Delete
    6. Kalau native, Kula boleh join le parti cap munge tuan tu yer...?
      Ki kik kik...
      Poodachitt... poodahh...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...