Friday 24 August 2018

KERUSI PERDANA MENTERI MEMANG TERJAMIN UNTUK ANWAR, CUMA......


Dalam satu perkembangan terbaru, Anwar Ibrahim meminta agar jangan dibangkitkan lagi cerita-cerita mengenai wujudnya konspirasi untuk menghalang beliau daripada menjadi Perdana Menteri menggantikan Tun Mahathir Mohamad.


Anwar berkata demikian sebagai mengucapkan terima kasih kepada Ahli Parlimen Kapar, Abdullah Sani Abdul Hamid yang baru-baru ini memohon maaf kepada Tun Mahathir berhubung dakwaan yang pernah dibuatnya mengenai konspirasi itu.


Sejujurnya isu mengenai Perdana Menteri ke-8 dan kedudukan Anwar sebagai pengganti Tun Mahathir tidak sepatutnya timbul sama sekali. Tidak ada isu sebenarnya mengenai perkara itu kerana Anwar sudah pun dipersetujui secara muktamad untuk mengambil alih jawatan tersebut daripada Tun Mahathir.


Ia bukan saja dipersetujui antara Tun Mahathir dengan Anwar, malah juga antara PKR, DAP, Amanah dan juga Bersatu yang menganggotai Pakatan Harapan.


Siapakah yang mampu membatalkan persetujuan tersebut?


Dalam waktu yang sama, Tun Mahathir sendiri menunjukkan keikhlasan yang tinggi terhadap Anwar sebagai bakal penggantinya. Beliau bukan saja menyegerakan permohonan untuk pembebasan serta pengampuan bagi Anwar sebaik mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri, bahkan dalam proses pembentukan kabinet selepas kemenangan dalam pilihanraya umum lalu juga beliau turut beberapa kali mengadakan perbincangan dengan dengan Presiden PKR itu.

Memang dulu ketika dalam UMNO, Tun Mahathir pernah bertelingkah dengan Anwar, tetapi semua itu adalah sejarah lama yang tidak perlu diungkit lagi.


Kedua-dua mereka bukan saja sudah berdamai, bahkan telah mencipta sejarah baru yang mencatatkan kemenangan bersejarah buat Pakatan Harapan.


Tanpa Tun Mahathir, Pakatan Harapan tidak mungkin mampu mencapai kejayaan menumbangkan BN, tetapi tanpa kesediaan Anwar untuk memaafkan dan berdamai dengan Tun Mahathir, Pakatan Harapan juga tidak mungkin berupaya mencipta kejayaan bersejarah itu.


Makna kata, Tun Mahathir dan Anwar ada peranan  dan sumbangan yang melekat di hati sanubari seluruh rakyat Malaysia dalam membebaskan negara ini yang pastinya keadaan akan terus bertambah buruk jika BN tidak berjaya ditumbangkan.


Lebih daripada, dalam kabinet juga ada isteri Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri dan orang kanan kepada Tun Mahathir.


Di luar kabinet pula, ada Majlis Presiden Pakatan Harapan yang mana selain ketua-ketua parti dalam gabungan itu menjadi anggotanya, Anwar sendiri turut dilantik sebagai Ketua Umumnya.


Sebaik selesai proses pemilihan PKR nanti di mana Anwar akan disahkan sebagai Presiden PKR, tidak mustahil kedudukan Anwar juga akan diubah menjadi Presiden Pakatan Harapan untuk mengambil alih tempat Dr. Wan Azizah.


Berdasarkan semua itu dan bagaimana Tun Mahathir sebenarnya cukup ikhlas untuk meletakkan Anwar sebagai pengantinya, tidak ada sesiapa, walau sebesar hama sekali pun, patut membenarkan terselitnya perasaan curiga mengenai proses pengggantian itu.


Lagi pula, dalam usia 93 tahun dan sudah dua kali merasa menjadi Perdana Menteri serta tiada apa-apa lagi yang dimahu dikejarnya, Tun Mahathir pasti akan dikenang sepanjang zaman jika beliau berjaya melakukan proses peralihan kuasa kepada Anwar dengan aman dan tenteram pada kali ini.


Anwar, dengan izin Tuhan, pasti akan menjadi Perdana Menteri akhirnya.


Persoalannya cuma cepat atau lambat saja. Dalam hal ini, Anwar bukan saja harus bertoleransi kepada Tun Mahathir yang perlu menyelesaikan banyak perkara terlebih dahulu dan meletakkan negara dalam keadaan stabil sebelum penyerahan kuasa, bahkan beliau juga mesti bertimbang rasa kepada isterinya, Dr. Wan Azizah.


Dr. Wan Azizah selama ini sanggup berkorban selama 20 dalam menghidupkan obor perjuangan Anwar bersama PKR dengan ketabahan serta kesabaran yang tiada tolok bandingnya jika dibandingkan dengan kebanyakan isteri-isteri pemimpin yang lain.


Apabila Anwar mahu cepat jadi Perdana Menteri, beliau juga sebenarnya seperti menyuruh isterinya berhenti bersekali dengan Tun Mahathir. Sama ada Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri terlebih dahulu atau terus mengambil alih jawatan Perdana Menteri, dalam kedua-dua keadaan itu, Dr. Wan Azizah mesti meletakkan jawatannya sekali.


Untuk itu, sebagai lelaki budiman, Anwar haruslah tidak terlalu tergesa-gesa dalam membersarakan isterinya sebagai Timbalan Perdana Menteri. 


Biarlah sekurang-kurangnya dua tahun atau sehingga tiga tahun di mana jika bersara pun ketika itu, Dr. Wan Azizah sudah layak menikmati pencen atas perkhidmatannya dalam kerajaan sebelum bertukar karier menjadi suri rumah dan pengiring kepada Anwar.


Pokok persoalannya, tempat untuk Anwar sebagai Perdana Menteri ke-8 memang sudah terjamin, cuma beliau mesti banyak bersabar dan sedikit bertimbangrasa saja.


Ada masalahkah untuk berbuat demikian, Pak Sheikh? (ShahbudinHusin 24/08/2018)

126 comments:

  1. Replies
    1. Tidak....tidak....


      Mungkin????

      Delete
    2. Dlm dunia era slps kenabian Muhammad SAW, hanya 2 orang sahaja yg boleh kita percayai. Iaitu kedua ibubapa kita. Apabila kedua² sudah tiada, kahkahkah.. TIDAK ADA siapa lagi yg boleh kita percayai.

      Lagi² di dalam politik. Semua kaki belit dan penipu belaka.

      Delete
    3. Sudah2lah Menipu Dan Fitnah Untuk Memburukkan Kerajaan Dahulu



      Nie lagi satu hal...

      Cakap berbelit2, tak tahu ler sama ada saja nak cover malu sbb lawatan Mahathir ke China bukan jer x mendatangkan apa2 hasil tapi buat China marah kat Malaysia atau sebab tak nak wartawan tanya isu Li Keqiang tinggalkan Mahathir terkulat2 dlm sidang media...

      Mahathir masa berucap kat Forum Pemimpin Kelab Usahawan China di Beijing mendakwa kerajaan BN sebelum ini korup dalam menerima kemasukan pelabur atau syarikat dari China...

      "Terdapat kes di mana pelabur di minta memberi 30 peratus saham kepada sesetengah orang"...
      "Itulah sebabnya berlaku kelewatan kerana orang tertentu cuba mendapatkan wang daripada pelabur" kata Mahathir...

      Balik ke sini plot dah bertukar...

      Mungkin sbb pelabur China dah sergah Mahathir dgn mengatakan mereka tak pernah berhadapan dengan masalah sedemikian...

      Jadi masa bercakap dalam sidang akhbar sekembali dari China Mahathir pusing cerita dgn katakan ada ahli perniagaan Cina (Malaysia) lah pulak yg mengadu pada dia tentang permintaan rasuah 30 peratus saham dari individu tertentu dalam kerajaan lama...

      Masa dekat China Mahathir kata orang kerajaan dulu minta 30% dari pelabur asing tapi bila balik Malaysia pula cakap pegawai kerajaan yang dulu minta dari peniaga Cina tempatan pulak!!!

      Sudah tukarkah...🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

      Bila di tanya apakah akan di lakukan siasatan???

      Beliau menyatakan 'tidak' kerana tiada bukti dan hanya dengar cakap!!!

      Mahathir juga mendakwa ahli perniagaan hanya berminat mengadu kepada beliau tetapi tidak mahu melalui proses siasatan SPRM yang menyukarkan...

      Tak mungkin Mahathir tak tahu bahawa di bawah Akta SPRM kegagalan melaporkan perbuatan meminta rasuah adalah satu kesalahan berat dan boleh di hukum penjara...

      Ini merupakan satu sikap tidak bertanggungjawab Perdana Menteri...

      Beliau memalukan pentadbiran kerajaan Malaysia di peringkat antarabangsa walau tanpa sebarang bukti...

      Paling memalukan sebagai Perdana Menteri, Tun Mahathir tak boleh nak bezakan antara cakap kedai kopi dengan bercakap dalam sidang akhbar dan dialog antarabangsa...

      Delete
    4. Budin langsung tak komen/tulis berkenaan Mahathir ke China amat memalukan ... Takut keno smash ke Budin2 poyi la mabok!

      Delete
    5. Aku dah hidup di zaman Tun dulu,
      Tun adalah pembela negara bangsa,
      Dia tak pernah menipu..

      Yang pandai menipu,si KEPALA BAPAK!!!!

      Delete
    6. Dapat aku rasakan,
      Semangat bulan merdeka dah kembali pulih,
      Selepas longlai selama 13 tahun!!!!

      Dapat kau rasa tu yenggedey????

      Delete
    7. Mano tahu kot2 Budin plak jadi PM ke 8
      Budin2 dah sunat ko bolum

      Delete
    8. Kalau nak tahu Budin dah sunat ke belum ,apa kata suruh kerabat pompuan kamu cuba dulu ???

      Delete
    9. untuk makluman diny yusoff,
      dia belum ada bini lagi,
      tongah nak berkira dengan pompuan srawak

      NAMANYA KEJORA!!!!

      Delete
    10. INI BUKTINYA :

      BN kalah pun Kejora tak rasa sangat hampa
      Bagi Kejora, siapa kerajaan pun tak jadii apa
      Hamba kerja kerajaan gaji masih lah serupa
      Cuma suspen, Mas nak letak belanja berapa

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    11. Dr Halimah, Selat Kelang dan Seri Setia.

      Rata-rata mengiktiraf bahawa Dr Halimah adalah sinonim dengan Selat Kelang. Beliau khasnya mempunyai asas dan sokongan yang kuat di Selat Kelang sejak tahun 1999 dimana calon PAS ketika itu ialah Dr Ahmad Supian.

      Beliau sendiri mula bertanding pada PRU 2004. Walaupun tewas, beliau bangkit dan menang pada PRU 2008, dan berjaya mempertahankan kerusi pada PRU 2013.

      Oleh kerana PAS memilih untuk keluar dari Pakatan Rakyat, dan bertanding bersendirian dalam pertembungan tiga penjuru pada PRU ke-14, nasib tidak menyebelahi beliau kerana tewas tipis 500 undi.



      Bagaimanapun, dengan sokongan Melayu disekitar 35 peratus, ini adalah satu pencapaian yang cukup mengkagumkan. Di takdirkan sekiranya dibuat pilihanraya semula di Selat Kelang pada hari ini, adalah tidak mustahil Dr Halimah akan memenangi semula kerusi ini dengan mudah.

      Data dan statistik jarang menipu dan menyesatkan. Di lihat kepada statistik PRU ke-14 untuk DUN Seri Setia (di mana hasilnya PKR menang dengan majoriti hampir 20,000) jikapun digabungkan undi PAS dan BN, jumlahnya sekitar 14,000, jauh ketinggalan di belakang undi PKR sebanyak 29,000.

      Jika di interpolasi dengan hasil keputusan PRK Sungai Kandis, dengan trend peratus keluar mengundi yang sama, di atas kertas, Dr Halimah bakal dimalukan dengan kekalahan defisit 14,000.

      Pokoknya, medan untuk Dr Halimah adalah di Selat Kelang. Bukan Seri Setia. Adalah sesuatu yang mengkagetkan bagaimana strategi PAS me’nyah’kan Dr Halimah dari tempat ‘selesa’ di Selat Kelang untuk dikorbankan di Seri Setia.


      Adakah Dr Halimah bakal bertemu nasib malang yang sama seperti dua doktor sebelum ini? Ataukah ada pertimbangan lain atau ilmu mantiq yang tidak boleh dibaca oleh pemilih Seri Setia (atau Selat Kelang?).

      Pendeknya, pemilihan Dr Halimah tentunya membuatkan pengundi Seri Setia khasnya kagum, dan kaget.

      NAZRI NOOR adalah pembaca Malaysiakini dan penganalisis di firma Strata Analytica.

      Delete
    12. Pencen Rakyat dibayar tahun depan
      NORADILA MAHAMAD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore746
      Hanafiah Mat
      Hanafiah Mat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri bakal melunaskan satu lagi manifesto Pas iaitu memberi Pencen Rakyat sebanyak RM50 sebulan kepada warga emas yang layak.

      Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri, Hanafiah Mat berkata, pemberian itu akan dibayar pada tahun hadapan bermula Januari 2019.


      Menurutnya, ia akan diberi kepada warga emas yang tidak pernah mendapat sebarang bentuk bantuan daripada agensi lain dan juga bukan seorang pesara kerajaan.

      "Pencen Rakyat RM50 sebulan ini untuk warga emas yang tidak pernah mendapat bantuan daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu dan juga Jabatan Kebajikan Masyarakat dan mereka sebelum ini bekerja sendiri.

      "Kerajaan akan bayar mulai tahun depan sebanyak RM50 sebulan tetapi akan diagihkan dua atau tiga kali setahun (jumlah terkumpul mengikut bulan belum dibayar).

      Beliau berkata demikian kepada pemberita di Majlis Penyampaian Cek Saguhati Perkahwinan Ibu/Bapa Tunggal dan Pinjaman Modal Program Jaya Diri, di Pejabat Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, di sini, semalam.

      Hadir sama, Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, Mohd Shafaruddin Mustaffa dan Timbalannya, Ramlah Idris.

      Hanafiah berkata, jumlah sebenar penerima layak belum dipastikan kerana ia sedang diproses yang dilaksanakan di Pusat Khidmat Dun seluruh negeri melalui Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK).

      Delete
    13. Kah.kah..kah..tak tau Budin ni ape sepak terajang yg nak di mainnya, dah 2 kali dah teman baca isi yg agak sama, memujuk."bg peluanglah pd Wan Azizah.." apsal Budin ..ada ape agenda nya..??
      Pd sy, kalau mlm ni Anwar suruh letak jawatan, Wan Azizah akan letak jawatan..x de masaalah.

      Delete
    14. 20% royalti berdasarkan keuntungan langgar janji manifesto'
      Diterbitkan 26 Jul 2018, 11:48 pagi | Dikemaskini 26 Jul 2018, 12:05 tengah hari

      A+ A-
      Anggota Parlimen Tumpat, Che Abdullah Mat Nawi berkata jawapan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengenai pemberian royalti minyak bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Beliau merujuk jawapan Azmin pada sesi soal jawab lisan di parlimen semalam yang menyatakan 20 peratus royalti akan diberikan berasaskan keuntungan dan bukan berdasarkan pengeluaran hasil seperti difahami sebelum ini.

      "Kenyataan ini sesungguhnya amat mendukacitakan rakyat di negeri-negeri pengeluar petroleum kerana ia bertentangan dengan janji manifesto HARAPAN pada pilihan raya yang lalu," kata Che Abdullah dalam kenyataan hari ini.

      Menurutnya, manifesto pilihan HARAPAN pada PRU lalu menyatakan: "Kerajaan Pakatan Harapan akan menambah jumlah royalti petroleum kepada Sabah dan Sarawak, serta negeri-negeri pengeluar petroleum yang lain, kepada 20 peratus atau nilai yang bersamaan, sebagai salah satu langkah pembahagian hasil petroleum yang lebih adil"

      "Jelas dalam kenyataan manifesto di atas merujuk kepada hasil petroleum, bukannya keuntungan," jelas Che Abdullah.

      Katanya, perkara itu juga dinyatakan dalam fasal 1 Perjanjian Kerajaan Negeri Kelantan dengan Petroliam Nasional Berhad pada 9 Mei 1975.

      "Malah, jawapan perdana menteri merujuk kepada penyata rasmi parlimen bertarikh 12 November 1975 juga menjelaskan bahawa royalti dibayar berdasarkan "nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi di negeri-negeri masing-masing"," tambah beliau.

      Katanya, berdasarkan justifikasi yang dinyatakan, royalti adalah pembayaran wang tunai berdasarkan kepada pengeluaran (gross production).

      "Ini juga konsisten dengan maksud asal royalti itu sendiri, berbeza dengan nama dividen dan sebagainya.


      "Namun, pendirian kerajaan selepas memenangi pilihan raya adalah berbeza dari manifestonya. Sekali lagi rakyat tertipu," kata Che Abdullah.

      Semalam, Azmin mengakui kerajaan pusat tidak dapat menyegerakan penyaluran 20 peratus royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar bahan api itu dan perlu menunggu Akta Pembangunan Petroleum 1974 dipinda.

      Menurut Azmin, pemberian royalti minyak 20 peratus itu juga akan dibuat berdasarkan keuntungan diperolehi Petronas dan bukan pengeluaran.

      “Cadangan tambah royalti petroleum kepada 20 peratus ini adalah berdasarkan keuntungan Petronas selepas cukai dan bukan jumlah hasil pengeluaran kasar," katanya.

      Delete
    15. 00 Hari Pakatan, 100 fakta



      1. Harga Minyak tidak diturunkan walau satu sen sedangkan harga minyak dunia menurun

      2. Satu Tol pun masih tidak dimansuhkan, malah masih tiada rancangan pemansuhan

      3. Hutang yang dipaksa ke atas peneroka FELDA masih tidak dihapuskan sama sekali

      4. Harga ubat tidak diturunkan dengan signifikan

      5. Tarif elektrik dirancang untuk dinaikkan

      6. Gaji kakitangan awam enggan dinaikkan

      7. Gaji minimum tidak serius diperkasakan

      8. Tiada Inisiatif Peduli Sihat

      9. Cukai SST 10% campur 6% bakal melonjakkan harga barang dan membebankan rakyat

      10. Klinik komuniti ada yang ditutup

      11. Dari segi fokus mengurangkan jurang antara kaya-miskin, tiadanya cukai ke atas orang kaya seperti ‘Higher income tax’

      12. Tiada usaha untuk laksanakan ‘Capital gain tax’

      13. Tiada usaha untuk laksanakan ‘inheritance tax’ ke atas orang kaya yang mewariskan kekayaan kepada anak mereka – lalu yang kaya semakin kaya, yang miskin makin miskin

      14. Insurans wajib masih samar dan bakal bebankan golongan B40

      15. KPDNKK perlu lebih proaktif dengan mekanisme pencegahan inflasi terbaharu

      16. Harga rumah perlu diturunkan dengan agresif.

      17. Menteri perlu berhenti mendedahkan situasi pertahanan dalaman negara seperti jumlah Sukhoi yang boleh beroperasi

      18. Menteri perlu berhenti merendahkan kedudukan semasa ketenteraan negara sebagai paling lemah di Asia Tenggara sedangkan fakta tidak sedemikian

      19. Pembocoran Surat MEIO kepada CIA tidak boleh diulangi kerana beri kesan kepada perisik negara

      20. Kes P. Ramasamy dan pengganas LTTE perlu ditangani dengan lebih tegas

      21. Pendekatan Unilateral seperti menamatkan KSCIP tanpa rundingan dengan Arab Saudi perlu dielakkan pada masa hadapan

      22. Kemaraan China di Laut China Selatan wajib diambil serius, tidak cukup sekadar nasihat kepada kuasa besar – strategi yang ampuh perlu dirangka segera.

      23. Menteri Luar tidak perlu buka ‘kotak Pandora’ dengan menandatangani semua Konvensyen Hak Asasi Manusia

      24. Visi baharu Malaysia dalam ASEAN dan OIC perlu dibentangkan, setakat ini tiada beza dengan kerajaan terdahulu

      25. Menteri MITI perlu cekap tangani Perang Perdagangan Amerika-China, setakat ini cuma tunggu dan lihat, tidak proaktif

      26. Tindakan menyerah Pulau Batu Puteh begitu sahaja kepada Singapura jangan diulangi dalam kes rundingan HSR dan semakan harga air.

      27. Isu pengisytiharan Israel negara ‘Bangsa Yahudi’ tidak dihadapi dengan agresif oleh kerajaan - sekadar mengeluarkan kenyataan mengkritik

      28. Menteri perlu cermat dalam melontarkan pandangan seperti isu istilah ‘Hifz Din’

      29. Menteri jangan apologetik dalam isu LGBT

      30. Dr. Ilyani yang jelas mengatakan kebenaran diberikan ingatan, tidak dijemput untuk sesi penerangan oleh mana-mana Menteri sama sekali. Golongan LGBT sebaliknya lebih disantuni Menteri.

      31. Menteri bukan Islam tidak sepatutnya perkecilkan usaha pakaian patuh Syariah

      32. Menteri perlu segera memohon maaf apabila ter’celupar’ seperti dalam isu tuduhan Melayu ‘Pendatang’

      Delete
    16. 33. Kenyataan akhbar tidak perlu lagi diedarkan dalam Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil

      34. Tidak seharusnya Perdana Menteri arahkan PDRM menggunakan Bahasa Inggeris dalam taklimat

      35. Masih tiada pelan penghapusan monopoli Astro

      36. Kenyataan akhbar para Menteri yang lemah dan bermasalah dari segi fokus dan penyampaian.

      37. Tarik-tali pengiktirafan Sijil UEC jangan lagi diulangi

      38. Janji 30% wanita dalam kabinet seharusnya ditepati.

      39. Pengurusan aset negara perlu dibebaskan daripada retorik politik seperti kes memburukkan Khazanah di bawah Tan Sri Azman Mokhtar – sedangkan beliau berjaya memacu Khazanah melonjakkan nilai kepada RM82 bilion sejak 2004

      40. Jadikan pengajaran Khazanah hilang RM2 bilion dalam satu malam – jangan jadikan amalan memburukkan profesional dan pakar yang telah banyak menyumbang demi laba politik

      41. Reformasi institusi juga terencat dengan pelantikan Tun Mahathir sendiri menjadi Pengerusi Khazanah

      42. Tambah terencat dengan pelantikan Azmin Ali sebagai Pengarah Khazanah – dituduh ‘kartel’ oleh calon Timbalan Presiden PKR sendiri iaitu Rafizi Ramli

      43. Tiada rancangan pemerkasaan kontraktor kecil Bumiputera secara komprehensif setakat ini

      44. Kawasan parlimen pembangkang dianaktiri dengan peruntukan RM100k berbanding Pakatan (RM500k). Seluruh negeri Pantai Timur terkesan dengan agihan yang tidak adil ini.

      45. Rancangan alternatif monopoli beras BERNAS masih perlahan

      46. ‘Tarik-tali’ royalti petroleum kepada 4 negeri yang memerlukan untuk memangkin pembangunan: Sabah, Sarawak, Terengganu, dan Kelatan.

      47. Penoreh getah belum dibantu dengan agresif dan komprehensif.

      48. Dari sudut tadbir urus pula, keseluruhan kabinet kerajaan Pakatan perlu segera untuk isytiharkan harta secara terbuka

      49. Sesetengah Timbalan Menteri perlu berhenti daripada lebih sudu dari kuah berbanding Menteri

      50. Anggota Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) tidak wajar memonopoli jawatan ekonomi politik

      51. Suruhanjaya Siasatan Diraja MARA, FELDA, Tabung Haji perlu ditubuhkan

      52. Reformasi struktur MARA, FELDA, dan Tabung Haji tidak perlu dilengahkan

      53. Amalan mengutus individu bukan eksekutif seperti Tun Daim ke China, mengetepikan Menteri Luar dan Menteri Kewangan, perlu dihentikan

      54. Amalan ‘bulldozer’ di Parlimen seperti kes SST perlu dihentikan.

      55. Dana kebajikan bekas atlet tidak diperkasa hingga tiada pendaftaran baharu boleh dibuat, hanya untuk menampung bekas atlet sedia ada sahaja

      56. A Kadir Jasin yang disiasat kerana dedah perbelanjaan dan isteri YDPA dilantik Penasihat PM

      57. Dalam sektor pendidikan pula, mekanisme bagi menangani isu ‘Guru Duka Lara’ belum komprehensif

      58. MyBrain dan MyPhD perlu dihidupkan kembali untuk merancakkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) negara

      59. ‘Tarik-tali’ Peminjam PTPTN wajib dihentikan

      60. Pelan jangka panjang dan sederhana TVET masih kabur

      61. Reformasi Universiti Awam (UA) masih tidak kelihatan

      62. Tiada rancangan Revolusi Industri 4.0 Pakatan

      63. Isu ‘Kiri’ dan ‘Komunisme’ dalam silibus Sejarah perlu ditangani dengan cermat oleh jawatankuasa pakar Sejarah, NGO, dan intelektual awam.

      64. ‘U-Turn HSR’, jejas imej negara di Singapura

      65. ‘U-Turn ECRL’, jejas kredibiliti kerajaan dalam mengimbangi kepentingan nasional dan hubungan dengan China

      66. Menteri Industri Utama masih tiada rancangan jangka panjang yang komprehensif

      67. Tidak telus soal pinjaman dari Jepun, rakyat wajar dimaklumkan secara terperinci

      68. ‘U-Turn’ MRT3 yang amat diperlukan di bandar

      69. Pengerusi DAP Tan Kok Wai jadi Duta Khas ke China, sedangkan selama ini mengkritik amalan melantik Duta Khas atas dasar politik

      70. Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak bercakap benar tentang pertemuan dengan pegawai Singapura untuk rudingkan HSR

      Delete
    17. 71. Tiada keberanian untuk saman kes tuduhan RM18 bilion tuntutan GST ‘dicuri’

      72. Tiada perkembangan siasatan kes Taib Mahmud

      73. Tiada perkembangan kes rasuah Azmin yang dilapor Rafizi

      74. DAP Pulau Pinang teruskan projek PIL-1 di sebalik bantahan penduduk

      75. Tiada perkembangan jelas kes Banglo Lim Guan Eng

      76. KWSP Suri Rumah agak lewat dilaksanakan

      77. Tidak telus dalam mendedahkan pegawai khas Menteri untuk berurusan dengan rakyat

      78. Menteri dan Timbalan Menteri yang kurang wibawa – portfolio yang tidak padan dengan taraf pendidikan

      79. Menteri hanya umumkan agihan pembangunan luar bandar untuk negeri Pakatan sahaja

      80. Peruntukan khas RM10 juta kepada Kedah ditadbir Mukhriz Mahathir setiap tahun. Bagaimana dengan negeri-negeri lain?

      81. RM2-3 juta sebulan untuk selenggara kapal mewah Equanimity seharusnya disalurkan kepada lebih 50 ribu nelayan dan penoreh getah yang terkesan dengan kejatuhan harga komoditi

      82. RM500,000 untuk turunkan logo ‘1Malaysia’ seharusnya disalurkan kepada golongan lebih memerlukan seperti nelayan dan penoreh getah

      83. ‘U-turn’ pengharaman tukang masak warga asing

      84. IRI Amerika diundang ke Pejabat PM tanpa ketelusan, tidak dimaklum kepada rakyat

      85. Universiti Pertanian dicadang sedangkan UPM sudah lama wujud

      86. MBM dan GPMS digelar ‘Macai Politik’ sebelum Menteri menarik balik kenyataan sedemikian

      87. Pemerkasaan mahkamah Syariah dan RUU355 masih belum dirundingkan secara komprehensif

      88. Kontroversi Pelantikan Ketua Hakim Negara perlu dielakkan - mengulangi persepsi campur tangan Mahathirisme dalam badan kehakiman

      89. Kontroversi pelantikan Peguam Negara tidak ditangani dengan cermat

      90. Lantik MB Selangor (Azmin Ali) jadi Menteri Hal Ehwal Ekonomi

      91. Menteri Kewangan perlu berhenti bekerja seperti detektif semata-mata

      92. Alasan hutang RM1 trillion untuk kerajaan tidak menunaikan manifesto perlu dihentikan segera, bekerjalah dengan kreatif untuk buktikan kerajaan Pakatan mampu penuhi manifesto meskipun dalam keadaan yang mencabar.

      93. Berhenti salahkan kerajaan terdahulu, fokus pada usaha menjana pendapatan baharu (tenaga Solar, ‘Artifical Intelligence’ AI, Torium, mikrob, dan sebagainya).

      94. Tiada koordinasi yang sinergi rentas kementerian seperti Pertanian, Industri Utama, Pengangkutan, MITI, dan Keusahawanan dalam merangka pelan ‘keselamatan makanan negara’ (Food Security).

      95. Obses Tun M dengan Projek Kereta Ketiga walau ditentang ramai

      96. Lemah pengurusan eksport sawit negara ke China, hinggakan China membeli sawit Indonesia secara tanpa had, dengan Kesatuan Eropah pula kaedah Kementerian Industri Utama masih ‘klise’

      97. Pelan pengangkutan awam bandar dan luar bandar Pakatan juga tenggelam dek projek kereta nasional ketiga

      98. Pelaburan asing masih perlu untuk ditingkatkan.

      99. Mata wang Ringgit gagal untuk diperkasakan, malah tiada perancangan sistematik seperti mana yang dijanjikan di halaman 18 Manifesto Pakatan.

      100. Amalan ‘umum dulu, kaji kemudian’, ‘tuduh dulu, siasat kemudian’, dan 'provok dulu, mohon maaf kemudian' amat menjejaskan kredibiliti kerajaan dan menghakis kepercayaan rakyat.

      Semoga segala kritikan diterima positif untuk penambahbaikan kerajaan. Kita tidak ingin negara kita menjadi negara lemah (Weak state). Kita tidak sanggup melihat negara kita menjadi negara bacul (Pariah state). Dan kita pastinya tidak reda negara kita menjadi negara gagal (Failed State).

      Abdul Muein Abadi
      Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)


      : PH boleh diertikan sebagai PAKATAN HANCING....

      Delete

    18. Mahkamah benar Equanimity dijual
      Koh Jun Lin | Diterbitkan 24 Ogs 2018, 4:27 petang | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 5:39 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan permohonan untuk menjual kapal layar mewah Equanimity sementara perbicaraan diteruskan.

      Peguam plaintif, Ong Chee Kwan, memaklumkan perkara itu kepada pemberita selepas bertemu Pesuruhjaya Kehakiman Khadijah Idris berhubung perkara itu.

      "Mahkamah membenarkan permohonan untuk menjual (Equanimity) sementara dalam perbicaraan, yang bererti anda dapat arahan untuk menjual kapal layar itu sementara menunggu keputusan pemilikan aset itu.

      "Langkah kami seterusnya adalah untuk memastikan kapal layar itu dijual secepat mungkin," katanya kepada pemberita di pekarangan mahkamah.

      Tiada perwakilan daripada Equanimity atau ahli perniagaan Jho Low hadir di mahkamah.

      Jelas Ong, notis untuk penjualan segera itu telah diberikan kepada pemilik berdaftar Equanimity (Cayman) Ltd pada Rabu lalu. Syarikat berkenaan sebelum ini menafikan menerima notis itu.

      Tambah Ong, sehingga kini, tiada pihak yang memfailkan penampilan kepada kes itu dan tempoh 14 hari untuk Equanimity Ltd berbuat demikian sudah tamat.

      Ketika dihubungi kemudian, Ong menjelaskan bahawa meskipun Equanimity tidak lagi boleh memfailkan penampilan terhadap kes itu, pihak lain yang berminat seperti Low sendiri boleh berbuat demikian.

      Sementara itu, peguam Jeremy M Joseph, yang juga mewakili 1MDB dan kerajaan, memberitahu pemberita bahawa langkah seterusnya adalah untuk mendapatkan pakar bagi menilai harga kapal layar itu dan broker untuk menjualnya.

      Sementara itu, Ong berkata, plaintif akan memohon penghakiman ingkar memandangkan tiada pihak lain yang menuntut kapal layar berkenaan di mahkamah Kuala Lumpur

      Delete
    19. Tuan Ibrahim: Kegagalan 100 hari HARAPAN, senjata kempen PAS
      Anne Muhammad | Diterbitkan 18 Ogs 2018, 11:37 malam | Dikemaskini 18 Ogs 2018, 11:41 malam

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | PAS akan menekankan isu kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) menunaikan manifesto janji 100 hari serta komposisi kerusi yang tidak seimbang di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) menjelang PRK Dun Seri Setia.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kedua-dua isu berkenaan dilihat penting memandangkan ia berkait dengan kepentingan rakyat.

      Katanya juga, rakyat telah menyatakan kekecewaan terhadap kegagalan kerajaan menunaikan janji di dalam manifesto mereka.

      “Dalam konteks negeri, perlu suara pembangkang yang kuat untuk mengimbangi kerajaan.

      "Sekarang kita cuma ada lima suara pembangkang dalam DUN Selangor. Sebab itu kita perlu ada semak dan imbang yang kuat dalam kerajaan negeri.

      “Isu kedua adalah apabila peralihan pentadbiran berlaku, rakyat boleh menilai prestasi selama 100 hari yang dijanjikan kerajaan dan sejauh mana mereka mampu menunaikannya," katanya ketika hadir di Pusat Penamaan Calon PRK Seri Setia di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), hari ini.

      PM bagi markah 33 peratus

      Anggota parlimen Kubang Kerian itu turut berkata kerajaan sendiri telah mengakui kegagalan mereka apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri sekadar memberi markah 33 peratus kepada prestasi pentadbiran sepanjang 100 hari mentadbir.

      “Kita melihat pada PRU14 lalu, rakyat ‘termakan’ dengan janji dan manifesto Pakatan Harapan kerana mereka ingin melihat perubahan kepada negara.

      “Tetapi apa yang berlaku hari ini, mereka meluahkan rasa kecewa menerusi media sosial terhadap kegagalan kerajaan menunaikan manifesto yang dijanjikan," katanya.

      Sementara itu Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata parti itu akan menggerakkan jentera mereka bagi membantu calon PAS.

      Katanya, selain jentera kempen, Umno juga akan menyenaraikan beberapa penceramah berkaliber untuk menyokong PAS sepanjang 21 hari tempoh kempen.

      “Soal bantu berkempen, tiga pergerakan Umno iaitu Wanita, Pemuda dan Puteri akan gerakkan jentera mereka bagi bantu kempen PAS.

      Titik-tolak kerjasama rasmi Umno-PAS

      "Kita juga akan bincang dengan PAS mengenai keperluan lain yang akan diperlukan. Majlis Tertinggi Umno juga akan menyediakan penceramah bagi program kempen," katanya.


      Ismail turut menganggap PRK Seri Setia secara tidak langsung menjadi titik-tolak kerjasama rasmi antara Umno dan PAS biarpun bukan secara hitam putih.

      “Hari ini saya menganggap kerjasama Umno dan PAS adalah rasmi walaupun tiada perjanjian di atas kertas. Kehadiran pimpinan Umno dan sokongan yang diberikan jelas menunjukkan hubungan antara kedua-dua parti semakin baik.

      “Jika dibandingkan dengan PRK Sungai Kandis tempoh hari, hubungan kali ini lebih baik dan kita komited untuk pastikan PAS menang di Seri Setia,” katanya.

      Hadir sama bersama Ismail, Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam, Ketua Wanita Umno Datuk Noraini Ahmad dan Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris yang lebih dikenali dengan nama Papagomo.

      Delete
    20. Puterasinggora bapok chow kit road
      Hisap rokok john.

      Delete
    21. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Hanya 'percaturan' dan sikap tamak Anwar dan penyokong beliau saja yang boleh menidakkan peluang beliau untuk menjadi PM ke-8.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Sabu elak media, hanya lambai tangan
      RIDAUDDIN DAUD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore8.4K
      Mat Sabu elak media, hanya lambai tangan
      Mat sabu lambai sebelum masuk Dewan Rakyat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu sentiasa menjadi perhatian termasuklah ketika beliau menghadiri sidang Parlimen.

      Ahli Parlimen Kota Raja itu menjadi tumpuan media selepas pembantunya dikatakan menerima wang berjumlah kira-kira RM800,000.


      Media sentiasa menantikan kehadiran beliau di bangunan Parlimen bagi mendapatkan penjelasan berkenaan isu tersebut namun ternyata beliau mempunyai cara tersendiri berhadapan media.

      Wartawan, jurugambar dan jurukamera bersiap sedia di lobi Parlimen apabila mengetahui beliau mahu keluar namun apa yang ‘dicita-citakan’ tidak kesampaian.

      Sebaik membuka pintu dan melihat media sudah berkumpul, Mohamad hanya senyum dan melambai kepada media sebelum masuk semula ke dalam Dewan Rakyat.

      Tindakannya itu disambut dengan ketawa daripada pengamal media yang mungkin tahu beliau belum bersedia untuk menjawab soalan daripada media.

      Baru-baru ini, seorang daripada pegawai kanan beliau disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Pegawai itu didakwa menerima wang berjumlah RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantu menyelesaikan masalah hutang supaya namanya dapat dikeluarkan daripada status muflis.

      Delete

    2. Najib keluar air liur tengok kapal itu bakal dijual. Keluar air mata darah sekali pun Najib tak kan dapat naik kapal tersebut. Najib nak buka mulut takut ttg kapal tersebut sbb dia tak tahu siapa punya kapal tersebut. Lps ni jet kena lelong. Najib dapat rasakan modus operandinya berkecai. Rakyat Malaysia terlalu power. UMNO jahanam maka Najib tak boleh nak teruskan kerja haram lagi. Najib dipenjara dlm Malaysia. Tiada lagi sambutan utk beliau kecuali di Pekan. Dia umpama melukut ditepi gantang.

      Maksudnya penjualan boleh dilakukan..kerana semasa pihak pendakwaan memfailkan notis tuntutan perintah jualan..tiada pihak yang memfailkan notis tuntutan hak milik secara rasmi dimahkamah.
      Begitu juga hari ini,tiada wakil atau pemilik kapal hadir untuk membuat bantahan atau tuntutan.
      Jadi bila tiada tuntutan mahkamah boleh memerintahkan untuk lelongan atau jualan.
      Begitu lah biasanya procedure mahkamah.

      Delete
    3. DAP tetap mahu kerajaan Perak lulus hak milik tanah 999 tahun



      DAP Perak tetap mahukan kerajaan negeri memberikan status hak milik 999 tahun atau hak milik kekal kepada kampung-kampung baru seperti yang dijanjikan dalam manifesto Pakatan Harapan ketika pilihan raya umum lalu.

      Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming berkata kuasa untuk meminda perkara hal ehwal tanah berada bawah bidang kuasa kerajaan negeri dan bukan tertakluk kepada Majlis Tanah Negara (MTN).

      “Saya merasakan ia tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan di mana tanah-tanah adalah bidang kuasa kerajaan negeri dan Majlis Tanah Negara hanya memberikan nasihat, itu sahaja,” katanya selepas merasmikan majlis jualan amal membabitkan penyertaan 5 sekolah rendah dan menengah Cina dalam Teluk Intan di Sekolah Menengah (SM) Persendirian San Min hari ini.

      Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu dalam ucapan penggulungan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini berkata kerajaan negeri tidak boleh memberikan status hak milik 999 tahun atau hak milik kekal kepada kampung-kampung baru kerana ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

      Faizal berkata semakan dengan Majlis Tanah Negara (MTN) iaitu Dasar Spesifik Mengenai Pemegangan Tanah Bagi Kawasan Kampung-Kampung Baru memutuskan tempoh pajakan atau “leasehold” bagi kampung baru dinaikkan daripada 30 tahun kepada 60 tahun.

      Menteri besar menjelaskan mesyuarat MTN Ke-53 pada 25 April 1997 menetapkan tempoh pajakan bagi kampung baru hendaklah sekurang-kurangnya 60 tahun tetapi tidak melebihi 99 tahun.

      Dalam pada itu, Nga berkata hak milik 999 tahun bukan isu kerana pihaknya akan memberikan hak milik itu kepada semua bangsa melibatkan kampung tersusun, penempatan kaum India dan kampung baru.

      “Saya ingin tekankan apabila kita berikan hak milik kekal, kita bagi kepada semua bangsa dan ini perlu ditegaskan…Jangan salah faham, ini bukan tanah baharu, ini adalah lot kediaman yang didiami oleh penduduk sebelum kemerdekaan sejak 1948 iaitu waktu darurat, sudah wujudnya kampung baru.

      “Itu rumah mereka, takkan kita hendak rampas rumah rakyat? Cuma saya minta berikan hak milik, hak milik sememangnya ada, cuma dilanjutkan tempoh pajakan maka tak jadi isu,” katanya.

      Nga berkata pihaknya tidak meletakkan tekanan terhadap Faizal namun perkara itu ada dalam manifesto dan Pakatan Harapan komited untuk melaksanakan semua janji-janji itu.

      : Kalau manifesto berkaitan dengan bukan Islam bukan main lagi mereka usaha untuk tunai....

      Delete
  3. Aduh.....sakitnya disini!
    Hahahahaha...budin budin....sinisnya pertanyaan kamu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila hapus hutang peneroka?



      KUALA LUMPUR 1 Ogos - Kerajaan Pakatan Harapan (PH) digesa memberikan penjelasan lanjut mengenai janji untuk menghapuskan hutang peneroka sebagaimana termaktub dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

      Gesaan itu disuarakan oleh Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang kecewa de­ngan sikap kerajaan kerana masih membisu mengenai janji tersebut.

      Hal ini kerana, Naib Presiden UMNO itu percaya bahawa ramai peneroka mengundi PH kerana `termakan’ dengan janji penghapusan hutang itu.

      “Menteri (Hal Ehwal Ekonomi) perlu menjawab apakah hutang peneroka akan dihapuskan? Jika ya, apakah semua hutang atau sebahagian daripada hutang?

      “Apakah jenis hutang-hutang dan bila akan dihapuskan?” kata­nya dalam kenyataan di sini hari ini.

      Ismail Sabri dalam pada itu berpendapat hutang-hutang pe­neroka tidak akan dihapuskan selepas melihat kepada penjelasan mengenainya dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

      “Samalah seperti pengundi di Sabah dan Sarawak yang tertipu dengan janji royalti minyak 20 peratus daripada pendapatan kasar hasil minyak sedangkan PH membuat definisi sendiri seba­nyak 20 peratus daripada keuntungan bersih,” jelas beliau.

      Selain itu, beliau turut menzahirkan rasa kecewa berikutan kegagalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjawab isu Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan mengelak daripada celahan isu Felda pada sesi perbahasan di Dewan Rakyat.

      Sedangkan, kata Ismail Sabri, isu berkaitan Mara sangat dekat dengan hati orang Melayu serta bumiputera.

      “Isu memecahkan fungsi-fungsi Mara dengan meletakkannya di bawah beberapa kementerian langsung tidak mendapat maklum balas daripada menteri,” ujar beliau.


      : Sekarang BN pandai menuntut janji, dulu BN suka berjanji. PH dan BN semuanya kaki tipu rakyat....

      Delete

    2. Najib dan Rosmah tak dapat lah anugerah Tun tahun ini, penjilat mereka yang gunakan nama GENG NAJIB dan berbagai nama nama lain pun tak dapat pingat AHLI MENGAMPU NAJIB (AMN), sebab -

      Tiada anugerah darjah kebesaran di keputeraan Agong tahun ini

      Norman Goh | Diterbitkan 24 Ogs 2018, 4:43 petang | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 5:19 petang

      A+ A-
      EKSKLUSIF | Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V tidak akan mengurniakan darjah kebesaran sempena sambutan ulang tahun keputeraan rasmi baginda pada 9 September ini.

      Seorang pegawai di pejabat perdana menteri mengesahkan perkara itu kepada Malaysiakini.

      "(Sambutan) hanya ada titah daripada Agong dan ucapan tahniah daripada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad," kata seorang lagi sumber yang enggan dinamakan.

      Malaysiakini difahamkan ini kali pertama Agong tidak akan mengurniakan darjah kebesaran pada hari keputeraannya.

      Difahamkan senarai penerima tahun ini yang telah disediakan pentadbiran lalu akan disemak semula.

      Perkara itu turut disebut bekas menteri Tan Sri Rais Yatim di twitter semalam.


      "Syabas jika benar. Jangan hendaknya amalan was-was ufti terdahulu diteruskan termasuk di peringkat negeri," ciapnya.


      RAISYATIM
      @DrRaisYatim
      Dikhabarkan tahun ini takda anugerah bintang kebesaran oleh YDAgong, cuma titah ucapan dan ucapan PM saja. Syabas kalau benar begitu. Jgn hendaknya amalan was-was ufti terdahulu berterusan termasuk di peringkat negeri. Fasal bintang ini, ia semacam cacing dah naik ke mata.

      12:16 PM - Aug 24, 2018
      151
      64 people are talking about this
      Twitter Ads info and privacy
      Sultan Muhammad V menganugerahkan 1,518 darjah kebesaran ketika hari keputeraannya tahun lalu.

      Sejumlah 48 individu dianugerahkan gelaran Tan Sri sementara tiga, iaitu bekas Presiden MIC Samy Vellu, bekas Timbalan Presiden MCA Michael Chen dan bekas Ketua Hakim Negara Md Raus Shariff mendapat gelaran tertinggi iaitu Tun.

      Delete
    3. Hilang 19 billion, dicabar lapor polis, LGE berdalih hanya jumpa polis



      Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata dia akan memberi keterangan kepada polis minggu depan berkenaan dakwaan kehilangan RM19.25 bilion dalam akaun amanah GST.

      Lim dalam kenyataan hari ini berkata dia menyahut cadangan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang mencadangkan beliau membuat satu laporan polis berhubung perkara itu.

      Beliau berkata Najib tidak akan ada lagi alasan untuk tidak menjawab soalan penting berkaitan dakwaannya itu.

      “Najib enggan menjawab tentang penglibatan beliau sebagai menteri kewangan dalam masalah ini dengan mengatakan saya harus membuat laporan polis.

      “Polis akan mengambil keterangan saya minggu hadapan dan Najib tidak akan ada lagi alasan untuk mengelak daripada menjawab 3 soalan penting tentang kehilangan RM19.25 bilion dalam Tabung Bayaran Balik GST yang menjejaskan 121,429 syarikat dan individu.

      “Kerjasama penuh dengan pihak polis menunjukkan kerajaan baharu mahu kebenaran didedahkan,” katanya hari ini.

      Sebelum ini, Lim mencetuskan gempar di Dewan Rakyat apabila dia menuduh BN “rompak” wang tuntutan GST daripada Kumpulan Wang Disatukan dan menyebabkan kekurangan sebanyak RM19 bilion yang tidak dibayar kepada para peniaga sejak 2015.

      Jumlah wang perlu dibayar balik adalah RM9.2 bilion pada 2018, RM6.8 bilion pada 2017, RM2.8 bilion pada 2016 dan RM600 juta pada 2015.

      Lim berkata kastam mengesahkan bayaran balik GST berjumlah RM19.4 bilion setakat 31 Mei 2018 tetapi akaun amanah itu hanya mempunyai RM1.4 bilion.

      Najib berkata kerajaan Pakatan Harapan (PH) berlindung sebalik kekebalan Parlimen dan menggesa Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam menyiasat dakwaan itu.

      Bekas perdana menteri berkata kerajaan PH menyalahkan kegagalannya melaksanakan janji manifesto pilihan raya ke atas pentadbiran Barisan Nasional (BN) lepas.

      Beliau juga meminta rakyat bersedia menghadapi cukai baharu yang akan kerajaan perlu perkenalkan bagi menggantikan kekurangan akibat pemansuhan GST.

      Lim berkata Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri T Subromaniam mengesahkan kekurangan RM19.25 bilion itu tidak dipindahkan ke akaun amanah GST dalam mesyuarat bulanan yang dipengerusikan bekas ketua setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar.

      “Sungguhpun segala keputusan dibuat oleh Irwan, Najib masih memainkan peranan yang penting kerana hanya menteri kewangan mempunyai kuasa untuk meluluskan agar RM19.25 bilion tidak dipindahkan ke dalam Tabung Bayaran Balik GST ataupun bayaran balik GST tidak dibuat dalam masa dua minggu seperti yang ditetapkan oleh undang-undang,” katanya.

      PH menurunkan kadar GST 6% ke 0% pada 1 Jun dan cukai jualan dan perkhidmatan atau SST akan diperkenalkan pada 1 September.


      : Sampai bila PH nak pular belit fakta dan manipulasi isu dan maklumat?....

      Delete
  4. Kata2 Sdr Budin seperti berikut perlu di ulang, di peringati dan di ikuti:

    "Sejujurnya isu mengenai Perdana Menteri ke-8 dan kedudukan Anwar sebagai pengganti Tun Mahathir tidak sepatutnya timbul sama sekali. Tidak ada isu sebenarnya mengenai perkara itu kerana Anwar sudah pun dipersetujui secara muktamad untuk mengambil alih jawatan tersebut daripada Tun Mahathir."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu juga di ingati:

      SELEPAS ROBOHKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN, SASAR BANDAR CHINA FOREST CITY DI JOHOR BAHRU, PROJEK2 MENGARUT NAJIB BENARKAN DI NEGARA INI.

      2.8 JUTA RAKYAT CHINA MASUK JOHOR DENGAN TARAF PERMANENT STAY SELEPAS 12 TAHUN LAYAK MEMOHON JADI RAKYAT.

      700,000 UNIT KEDIAMAN MAHAL UNTUK DEPA X 4 (PURATA SEFAMILI) = 2.8 JUTA RAKYAT CHINA JADI RAKYAT DI JOHOR, DI BENARKAN SI BODOH NAJIB.

      Delete

    2. TAHNIAH JUST LICK
      YANG AMAT PEKA MASALAH NEGARA
      KAMI TOMPANG TAHU

      BILA SEBUT SOAL...ROBOH-ROBOH NIH
      TERINGAT PANTUN LAGENDA MELAYU....

      GINILAH BUNYINYA...

      KALAU ROBOH KOTA MELAKA
      PAPAN DI JAWA SAYA SORONGKAN
      KALAU SUNGGUH BAGAI DI KATA
      JIWA DAN RAGA SAYA SERAHKAN

      Delete
    3. Awasi kebebasan melampau, kata PAS
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 1:52 petang | Dikemaskini 3 Ogs 2018, 2:05 petang

      A+ A-
      WAWANCARA | PAS berpendapat ruang kebebasan bersuara di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN) hari ini lebih baik berbanding semasa BN menjadi kerajaan.

      Katanya sebelum HARAPAN mengambil alih kerajaan orang ramai pernah berada dalam keadaan bimbang untuk mengkritik kerana berdepan dengan tindak balas yang menyusahkan.

      Namun, timbalan presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, walaupun begitu tetap ada 'kelompongan' hingga menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan terutamanya melibatkan isu Islam dan Melayu.

      "Saya tengok ada pihak ambil kesempatan sebab kerajaan HARAPAN lebih terbuka.

      "Ruang lebih terbuka berbanding zaman BN sebab pada masa itu sekatan terlalu kuat.

      "Sesiapa yang kritik kerajaan saja, ada pihak kena tukar (dipindahkan tempat kerja), rakyat nak kritik kerajaan pun tak berani," katanya semasa ditemui Malaysiakini.

      Walaupun begitu Tuan Ibrahim berpendapat keadaan semasa itu perlu ditangani dengan segera bagi mengelak sebarang masalah lebih besar atau rumit.

      "Ini (kerajaan) kena pantau cepat. Kita nak membina sesuatu itu susah, tetapi nak meruntuhkan senang. Kita tak nak ia menyebabkan sentimen perkauman," katanya.

      Mahu bebas yang terkawal

      Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan sama ada agama Islam dan orang Melayu terancam selepas HARAPAN menjadi kerajaan sejak 9 Mei lalu.

      Menurut anggota parlimen Kubang Kerian itu lagi, kerajaan perlu melakukan pemantauan terutamanya pada media sosial kerana PAS bimbang tindakan mengkritik tanpa kawalan akan menjadi satu budaya kelak.

      "Saya tengok keberanian pihak mengkritik Islam makin jelas dalam media sosial yang sepatutnya berada di bawah tanggungjawab kerajaan.

      "Kita harap ia tidak dibiarkan berterusan hingga akhirnya jadi budaya dan sesiapa nak mengkritik, menghentam, semua boleh," katanya.

      Menjelaskan pandangannya itu Tuan Ibrahim berkata PAS tidak ada masalah dengan kebebasan yang diberi namun menegaskan ia mesti dalam keadaan terkawal.



      Ketika kekangan terhadap kebebasan bersuara itu dianggap tidak wajar, kebebasan mutlak juga, katanya, tidak boleh diterima.

      Menurut Tuan Ibrahim PAS menyedari tidak mudah untuk melakukan pemantauan itu namun pada media sosial ia perlu dilakukan dengan kaedah yang betul.

      "Suasana ini mungkin ambil masa tetapi ia tetap perlu supaya tak jadi budaya," ujarnya yang turut mengaitkan isu itu dengan cadangan menutup sekolah tahfiz.

      Orang ramai bimbang

      Idea itu dinyatakan bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin pada Julai lalu menyarankan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof agar menutup sekolah tahfiz sebagai usaha membawa keluar umat Islam daripada "amalan agama yang jumud".

      Menjelaskan lagi mengenai saranan tersebut, Zainuddin yang pernah menjadi ketua pengarang kumpulan Utusan memberitahu beliau menekankan penutupan sekolah tahfiz persendirian yang didirikan tanpa izin.

      Saranan Zainuddin itu bagaimanapun menerima kecaman pelbagai pihak termasuk PAS yang berikrar akan mempertahankan institusi tersebut.

      Malah PAS menganggap kenyataan bekas menteri tersebut sebagai tidak berakhlak.



      Ditanya sama ada beliau bersetuju dengan kenyataan Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) yang mendakwa Islam dan Melayu terancam selepas pilihan raya umum ke-14, Tuan Ibrahim berkata beliau bersependapat dengan gabungan berkenaan.

      Delete

    4. Jika boleh, semua gelaran, pingat, bintang dan anugerah sejak zaman merdeka dihapuskan. Semua orang hanya layak dipanggil Encik atau Puan sahaja. Jimat wang dan jimat masa menyebut gelaran. Barulah Malaysia Baharu!

      Begini lah baru betul. Encik atau Puan sahaja.

      ... setuju sangat dengan cadangan tu malah kalau boleh diikuti oleh negeri-negeri - di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

      Delete
    5. Setelah menyaman PKR pada Ogos 2014, yang mana ketika itu, Khalid turut mengarahkan pembantunya untuk menyerahkan laporan PKR berkenaan kaitan pemimpin PKR dengan urus niaga yang meragukan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), yang memohon badan tersebut untuk menyiasat dakwaan ke atasnya – sekali gus menjadi orang yang julung kali meminta dirinya disiasat bagi kes rasuah, di Malaysia. Setahun kemudian, selepas Khalid diturunkan daripada jawatan MB Selangor, Khalid memenangi kes saman malunya terhadap PKR apabila bekas Setiausaha Agung PKR waktu itu membacakan permohonan maaf secara terbuka di dalam mahkamah. Permohonan maaf itu adalah tanpa syarat dan PKR mengakui setiap tuduhan dan dakwaan terhadap Khalid adalah tidak benar dan berniat memfitnah.

      Kes kedua pula adalah kes yang berlaku pada tahun lepas. Lanjutan usul RUU 355 yang sedang hangat dibicarakan, Rafizi dalam debat Parlimen olok-olok anjuran PKR pada 10 April 2017 yang lalu mengeluarkan satu kenyataan bahawa pindaan Rang Undang-undang Mah­kamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 (RUU 355) yang tidak menaikkan gaji Hakim Mahkamah Syariah akan meningkatkan ri­si­ko pengambilan rasuah dan sa­lah guna kuasa dalam kalangan Hakim-hakim Mahkamah tersebut.

      Beliau berkata, rekod Hakim yang ditangkap dan ditahan kerana ra­suah menunjukkan bahawa rekod Hakim Mahkamah Syariah adalah lebih tinggi berbanding Hakim Mahkamah Sivil. Sedangkan sehingga waktu itu, hanya satu sahaja kes rasuah melibatkan Hakim Syarie yang telah didakwa dan disa­bitkan kesalahan, sekali gus dapatlah dikonklusikan bahawa kenyataan Rafizi adalah merupakan suatu fitnah dan penghinaan kepada Institusi Kehakiman Syariah serta Hakim-hakimnya. Kita melihat, kenyataan ini tidak lain adalah untuk menimbulkan kekeliruan serta mengurangkan kepercayaan masyarakat terhadap Institusi Kehakiman Syariah dengan cara merendahkan martabat dan kedudukan Hakim-hakim Syariah yang selama ini dihormati dan dipandang tinggi oleh masyarakat terutamanya dalam kalangan orang Islam.

      Kes yang terakhir pula, adalah kes saman fitnah RM90 juta terhadap Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Kewujudan kes ini juga turut menguatkan lagi hujah saya terhadap kepentingan akta ini. Setelah PAS difitnah bekerjasama dengan menerima sejumlah besar wang daripada Umno melalui beliau, kita akhirnya menyaksikan keputusan mahkamah yang memihak kepada PAS apabila editor Sarawak Reports, Clare Rewcastle Brown diperintahkan supaya membayar sebanyak RM156,197 (£28,900) atas tuduhan tidak berasas tersebut. Tuduhan ini dilihat tidak lain, bermatlamatkan supaya masyarakat menganggap bahawa PAS sememangnya mahu bergabung dengan Umno ketika Pilihan Raya Umum yang lalu. Walaupun sudah terbukti tidak berasas, namun fitnah ini masih lagi dipercayai oleh sebahagian besar masyarakat di Malaysia.

      Tiga kes yang saya bawakan ini memperlihatkan bahawa ketiga-tiganya adalah berpandu kepada sikap matlamat menghalalkan cara, atau cara pandang sebagaimana yang pernah disebut oleh Nicollo Machiavelli, “the ends justify the means”. Akhirnya, ia membunuh nilai-nilai paling asas dalam sebuah masyarakat demi mencapai matlamat jangka pendek dan juga sekadar memenuhi kepentingan peribadi satu pihak sahaja lalu menindas yang lain daripadanya.

      Apabila kita berbicara dari sudut pandang Islam, kita sedia maklum, bahawa fitnah adalah dosa yang begitu besar hukuman dan azabnya di sisi Allah. Ini termaktub dalam dalil-dalil yang ada. Al-Quran sebagai kitab mukjizat ilmu adalah suatu petunjuk di sepanjang zaman. Ia memandu setiap insan yang beriman, berakhlak dan bertaqwa. Ia menyedarkan betapa kewajipan kita di hadapan Allah adalah besar dan berat. Ia juga menuntut kita agar menggunakan segala nikmat pancaindera kurniaan Allah dengan betul dan tepat, kerana semuanya nanti akan dihisab di Hari Kiamat.

      Delete
  5. Yolah budin. Aku ikot je lah saranan hang pa smua. Aku ni din, ok je menunggu. Yg x boleh sabar tim2 rapiji tu. Tah apa bnda tah kemaruk bebenar nk tgk aku naik pm cpt. Relax wat lek wat pis sudah. Aku x bole halang din org mcm rapiji nk ckp. Kerana ianya menyanggahi prinsip bersuara aku. Ah, tgk je lah ye din pe nasib aku. Kalau ada, dapat lah kome nikmati zaman pemerintahan aku. Kalau xde, kempunan lah kome smua. - sheikh a bin i

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGBT tahu mereka buat salah tapi cuba selindung
      RIDAUDDIN DAUD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore283
      Harry Zulkifli
      Harry Zulkifli
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) tahu mereka melakukan kesalahan namun mereka memilih untuk menyembunyikan kesalahan tersebut.

      Pendakwah bebas, Harry Zulkifli berkata, kebanyakan golongan tersebut tahu ada sesuatu yang tidak kena dengan diri mereka namun malu untuk bercerita kepada orang lain termasuk keluarga sendiri.


      Menurutnya, mereka seharusnya memberitahu keluarga sekiranya mahu menyelamatkan diri dari terus terjerumus dengan gejala tersebut.

      “Kalau kita fikir panjang, kalau kita nak selamatkan diri kita, sebaiknya kita beritahu orang terdekat, beritahu keluarga kita.

      “Kita kena beritahu mereka supaya keluarga tahu macam mana nak jaga kita, tengok ke mana kita pergi dan pantau dengan siapa kita berkawan. Seeloknya bermula dari rumah pemantauan sebegitu.

      “Saya ada kawan LGBT, mereka tahu apa yang mereka buat itu salah, ada yang tak kena tapi biasanya dia akan malu nak beritahu kepada orang lain,” katanya.

      Tambah beliau, golongan tersebut perlu membuang persepsi bahawa mereka tidak akan berubah kerana usaha kembali kepada fitrah boleh berjaya sekiranya mereka benar-benar ingin berubah.

      “Tiada istilah tak boleh berubah. Saya dulu sentiasa cakap saya tak boleh berubah. Saya berfikir saya mungkin boleh ubah fizikal tapi naluri tak boleh ubah.

      “Tapi bila kita ikhtiar, bila kita usaha, macam saya minta nasihat dan lakukan perubatan Islam, saya minta pada ALLAH dan ALLAH hilangkan naluri itu sedikit demi sedikit,” ujarnya.

      Delete

    2. ini Msia baru, bukan Msia Umno yg kejar pingat kebesaran. Lambakan pingat juga menyaksikan ramai yg buat kerja jahat - termasuk org2 Umno lah. Nak buat kerja jahat jika tak ingt tuhan pun, ingatlah sama pd itu pangkat.

      Susah ooo jadi juruacara majlis kalau puak puak Tun,Puak Tan Sri,Puak Datuk Seri hadir..habis semua kna sebut...kalau tertinggal..habis majlis..boss kau akan panggil kau..hahahah..daj la sebelum majlis kau dah mengemis sana sini tanya gelaran nama takut salah sebut...

      Delete
    3. Secara logik akalnya pula, akta ini dilihat sangat baik dalam aspek menjaga keselamatan bukan sahaja di peringkat individu, bahkan politik bernegara. Tidak kira sama ada yang mentadbir adalah Kerajaan BN, PH, atau siapa pun jua. Mana-mana kerajaan akan menanggung akibatnya jika sebaran berita palsu ini masih lagi dianggap mainan dan isu remeh-temeh. Yang lebih menakutkan, jika kita pula yang mengambilnya sebagai strategi dan amalan, semata-mata untuk mencapai menang yang sekejap.

      Sirah menunjukkan, Rasulullah S.A.W sendiri bertindak menghancurkan Masjid al-Dhirar yang dibina oleh golongan Munafik untuk menyebarkan berita palsu dan memecah-belah kesatuan umat Islam. Justeru, seharusnya, di saat inilah kerajaan perlu meneladani dan mempamerkan kepada rakyat ‘political will’ yang tinggi bagi membendung amalan buruk ini, yang sayang sekali, apa yang berlaku hari ini adalah yang sebaliknya.

      Maka, di bawah tajuk ini juga, saya berasa terpanggil untuk mengemukakan beberapa cadangan lain yang perlu diambil perhatian oleh pihak kerajaan bagi membendung sedikit sebanyak; mara bahaya, fitnah dan keburukan gejala media sosial yang tidak terkawal hari ini, demi kebaikan semua rakyat; baik Melayu, India mahupun Cina. Baik yang beragama Islam, mahupun yang bukan.

      Memastikan wujudnya sebuah undang-undang yang berkesan bagi menyekat penularan berita tidak benar, dalam masa yang sama ia mestilah tidak disalahgunakan atau bersikap bias kepada mana-mana pihak yang berkepentingan.

      Sentiasa menyemak semula dan melakukan pindaan penguatkuasaan supaya akta ini lebih efektif, sekali gus mendidik rakyat supaya lebih berhati-hati dalam setiap maklumat yang disebarkan; bukannya bergerak semula ke belakang.

      Menghidupkan kesedaran rakyat bahawa fitnah perlu dibendung. Antara modus operandinya adalah pemerkasaan sistem pendidikan dengan memasukkannya ke dalam mana-mana topik pelajaran dalam silibus pendidikan anak-anak hari ini, seperti Subjek Moral, Subjek Pendidikan Islam ataupun Subjek IT; yang mana dirasakan sesuai. Subjek ini berperanan memberi fokus terhadap isu-isu berkaitan, termasuklah bahaya fitnah dan panduan menggunakan media dengan betul dan wajar. Ini memerlukan peranan dan penggemblengan tenaga daripada pihak Kementerian Pendidikan dan juga Kementerian Komunikasi.

      Sekali lagi, saya dengan ini menegaskan bahawa Akta Antiberita Tidak Benar ini adalah tidak wajar dimansuhkan dan seharusnya disokong walau siapapun jua yang mengusulkannya. Sebaliknya, ia boleh dipinda dari masa ke semasa bagi menambah baik akta sedia ada jika terdapat kekurangan dan sedikit kecacatan. Ingatlah, kita diberi amanah dan rakyat yang besar jumlahnya sedang menilai bagaimana kita boleh sampai kepada suatu keputusan yang sangat dangkal; bercanggahan dengan Hukum Islam serta logik akal seorang manusia yang sihat akal fikirannya.

      Hanya pencuri yang takut dengan hukuman mencuri, dan hanya yang menyebarkan berita tidak benar sahaja yang takut dengan hukuman yang kita bincangkan hari ini. Jika tidak mahu dianggap oleh rakyat sebagai penyebar berita tidak benar, maka buktikanlah dan perkasakanlah undang-undang ini sehabis baik, tanpa perlu berlapikkan alasan-alasan teknikal yang maksudnya tidak lain cuma untuk menafikan undang-undang yang lebih tegas ini.

      Ya, kita bebas bersuara. Tapi, bukanlah bebas tanpa ada sempadan, pagar dan batas. Kebebasan tanpa batas, sebenarnya ia sendiri adalah suatu bentuk penghambaan, iaitu penghambaan kepada nafsu dan kehendak diri sendiri yang selalu pada akhirnya mendorong manusia ke lembah kehinaan. Kebebasan yang betul, adalah kebebasan yang berpandukan kepada prinsip betul salah, sebagaimana yang telah digariskan oleh Allah, walaupun ianya, dalam beberapa keadaan sangat berlawanan dengan kehendakl peribadi kita.

      Delete
  6. GENG YANG TAK HABIS-HABIS BEREFORMASI
    REFORMASI KEMENDE DI TAHUN 2018 NIH
    ITU CERITA ZAMAN 1997,1998 DULU NIH

    REFORMASI YANG DI ATUR MR. LORD
    YANG MENJATUHKAN MATA WANG KITA
    YANG MEMISKINKAN SELURUH ASIA TENGGARA
    KECUALI ANAK EMAS MEREKA "SINGAPORE"

    ZAMAN DAH BERUBAH WEI......
    TANPA BANTUAN TUN DAN PARTI AMANAH
    GALAH TAK SAMPAI NAK JOLOK PUTRA JAYA

    BERSYUKUR ATAS ANUGERAH TUHAN TU....

    JANGAN DISEBUT LAGI PERKATAAN 'REFORMASI'
    KERANA ANDA DAH MENANG

    REFORMASI HANYA UNTUK UMNO DAN PAS KINI !

    APA PUN..SAMA-SAMA KITA ROYANKAN PAS,UMNO,MCA
    DI SERI SETIA DAN BALAKONG

    KASI BELAKONG SAMA DEPA....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleeh...13 kerusi je ponnn...
      Eksyen je yg lebih, semua jawatan nak rebut...piiirahh manik.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Badan kehakiman mesti terpisah, bebas
      16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Istana Kehakiman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Badan Kehakiman adalah komponen penting, walaupun bukan satu-satunya dalam sistem semak dan imbang.

      Prof Datuk Dr Shad Saleem Faruqi, pemegang Kursi Tunku Abdul Rahman, Fakulti Undang-undang Universiti Malaya berkata badan kehakiman mestilah terpisah dan bebas daripada dua badan lain di negara ini iaitu badan eksekutif dan perundangan.


      “Ia adalah seperti injap keselamatan yang tanpanya demokrasi tidak dapat berkembang. Atas sebab ini, kebebasan badan kehakiman harus dilindungi, integriti dan kebolehannya harus dihargai dan menghormati keputusan mahkamah harus dipertahankan.

      Para hakim, baik lelaki dan wanita, mestilah berintegriti, tidak berat sebelah dan mempunyai kebijaksanaan dalam perundangan. Selain mempunyai ilmu pengetahuan yang mendalam mengenai undang-undang, mereka juga harus mempunyai “sense of justice.”

      Mereka harus mempunyai keberanian moral untuk berdepan antara rakyat dan negara serta mentadbir keadilan tanpa berat sebelah dan takut kepada dua badan lain,” kata beliau dalam ucapannya bertajuk “30th Anniversary of the 1998 Judicial Crisis: Lesson about the Importance of Judicial Independence and Impartiality” di sini.

      Beliau juga berkata doktrin struktur asa telah dipulihkan dan bidang kuasa kehakiman yang tersekat melalui pindaan kepada Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan nampaknya telah dikembalikan dan menambah kuasa semakan mahkamah sivil terhadap mahkamah-mahkamah syariah telah ditekankan.

      “Peraturan “locus standi” telah diliberalisasikan. Doktrin baharu “proportionaliti” dalam undang-undang pentadbiran telah diperkenalkan,” kata beliau.

      Shad selanjutnya berkata prinsip keadilan semulajadi telah diangkat daripada peraturan common law kepada sebahagian daripada proses sewajarnya dan pelaksanaan saksama di bawah Perkara 5 dan 8 Perlembagaan Persekutuan dan dalam kebanyakan kes, perlembagaan ditafsirkan secara prismatik. - Bernama

      Delete

    7. Kita boleh harap negara kekekurangan dua rakyat dan anak isteri mereka yang berambus, lari dari waran tangkap, bagus -

      Mahkamah keluar waran tangkap Jho Low, bapa
      Bernama | Diterbitkan 24 Ogs 2018, 8:50 malam | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 8:53 malam

      A+ A-
      Mahkamah Sesyen Putrajaya hari ini mengeluarkan waran tangkap terhadap jutawan kontroversi, Low Taek Jho atau Jho Low dan bapanya, Tan Sri Low Hock Peng bagi membantu siasatan berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Waran tangkap tersebut dikeluarkan selepas mahkamah membenarkan permohonan polis dan Pejabat Peguam Negara bagi mendapatkan perintah tersebut bagi membolehkan dua beranak itu dibawa pulang bagi menghadapi pertuduhan pengubahan wang haram.

      Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun, ketika mengesahkan perkara itu dalam kenyataan, berkata, waran tangkap itu bagi membolehkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendapatkan kerjasama polis antarabangsa (Interpol) untuk mengeluarkan notis merah bagi mengesan serta menahan dua beranak itu.

      Katanya, waran tangkap diperoleh selepas pertuduhan terhadap Jho Low serta bapanya dibuat di Mahkamah Sesyen Putrajaya mengikut kesalahan di bawah Seksyen 4(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (Akta 613).

      “Jabatan Siasatan Jenayah Komersil telah menjalankan siasatan terhadap syarikat 1MDB atas pelbagai kesalahan jenayah melibatkan transaksi kewangan dan urus niaga yang dijalankan syarikat berkenaan.

      “Hasil siasatan telah dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara dan keputusan telah dibuat untuk mengenakan pertuduhan terhadap kedua-dua individu berkenaan di mahkamah hari ini,” katanya.

      Beliau berkata Jho Low, 36, dikenakan lapan pertuduhan manakala Hock Peng, 66, dengan satu pertuduhan di bawah Seksyen 4(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (Akta 613).

      Menurut laporan media, dua beranak itu dipercayai bersembunyi di China atau Abu Dhabi.

      Sebelum ini, Jabatan Imigresen membatalkan pasport Jho Low pada 15 Jun lalu atas permintaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penyiasatan mereka terhadap skandal 1MDB.

      Delete
    8. hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

      Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

      Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

      Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.

      Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

      Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
      Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

      Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

      Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).
      Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

      Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.

      Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
      Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
      Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.

      Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).

      Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.

      Tidak cukup!

      Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.

      Delete
  7. Amiinn..bersetuju dgn pak sheik budin. tp apsal msh ada suara2 dlm blog ini yg tk suka atau ragu2 pak syeikh jd pm8.
    Kata kuncinya di sini sprt dizahirkan oleh sheik albudin, Anwar sudah memaafkan tun m dn beliau juga menerima
    perjuangan reformasi anwar. Maka itulah
    permulaan kejayaan Harapan sehingga membentuk kerajaan sekarang.
    Apa yg diharapkan agar kepimpinan pkr
    sekarang ini dpt menguruskan pemilihan pemimpin baru nanti supaya berjalan dengan lebih terurus tanpa membawa bibit2perpecahan dalaman dlm perebutan jawatan khususnya melibatkan kerusi timbalan presiden yg panas itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas tak halang Najib turun kempen Seri Setia
      RIDAUDDIN DAUD & ASYRAF MUHAMMAD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.4K
      Pas tak halang Najib turun kempen Seri Setia
      Abdul Hadi ketika menjawab soalan media selepas majlis pengisytiharan calon Pas bagi PRK Dun Seri Setia.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak menghalang sekiranya bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turun berkempen di PRK Dun Seri Setia.

      Menurutnya, Pas tidak menutup pintu kepada sesiapa dan terpulang kepada pandangan masing-masing sama ada perlu datang atau tidak.


      Beliau berkata demikian bagi mengulas pertanyaan media berhubung pendirian parti tersebut sekiranya Najib ikut sama berkempen di Dun Seri Setia.

      “Kita tak tutup pintu kepada semua, terpulang kepada pandangan masing-masing perlu atau tidak untuk datang,” katanya dalam sidang media selepas pengisytiharan calon PRK Dun Seri Setia.

      Najib sebelum ini menyatakan beliau tidak akan lagi turun berkempen untuk BN dalam siri kempen di PRK Dun Balakong dan Seri Setia kerana ingin berehat.

      “Tak perlu, saya nak berehat,” katanya ringkas.

      Dalam pada itu, Ahli Parlimen Marang itu seakan memberi bayangan berkemungkinan mengarahkan ahli Pas mengundi MCA di Dun Balakong nanti.

      Ketika ditanya soalan tersebut, Abdul Hadi hanya mengangguk dan menjawab ringkas.

      “InsyaALLAH, kerana kita sama-sama semangat pembangkang,” ujarnya.

      Delete

    2. Fred Scott kata:

      Baguslah macam tu. Cybertrooper ameno dan pasno suka cakap, najib bersuhabat dengan jho low, cina yang setan. Melayu suci, najis tiada masalah, cina punya babi. Najis belot makan duit semua bawahan disuap dedak, mereka tetap suci, yang setan cina kata diaorang. Fikir guna buntot. Bodoh tahap maksimum. Tiada boleh diubati, kasi je reput si Najib, Jho Low itu

      .. puaka politik amat dibenci oleh negara yg ingin menangkap mereka..Saya percaya amat mustahil untuk menangkap org biasa jika dia diluar negara ,lebih2 jika dia memiliki harta yg begitu banyak.

      Anyway good luck..To be frank..cara yg paling sesuai bagi menangkap atau memaksa mereka ke Malaysia adalah dgn mengadakan tuduhan keganasan keatas mereka..

      Atau paling mudah ikut style korea utara.

      Delete
    3. Janji gagal ditepati sebab HARAPAN tak ikhlas, kata PAS
      Diterbitkan 18 Ogs 2018, 4:28 petang | Dikemaskini 18 Ogs 2018, 4:32 petang

      A+ A-

      PAS berkata Pakatan Harapan (HARAPAN) sepatutnya mampu mengotakan 10 janji terawal mereka jika gabungan terbabit ikhlas dalam perjuangannya.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata sikap sebegitu menyebabkan hanya tiga daripada 10 janji HARAPAN ditunaikan, dan akhirnya rakyat menjadi mangsa.

      "PAS percaya jika HARAPAN ikhlas dan benar-benar bertekad untuk menunaikan janjinya, kesemua janji akan dapat melaksanakannya meskipun ada perkara di dalam manifesto HARAPAN tidak dipersetujui PAS," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Walaupun bermusuhan dalam politik, anggota parlimen Kubang Kerian itu menjelaskan PAS tidak gembira apabila kerajaan gagal melaksanakan janji-janji yang diungkapkan dalam manifesto menjelang pilihan raya umum (PRU) pada 9 Mei lalu.

      Kata Tuan Ibrahim kegagalan HARAPAN menunaikan 10 janji 100 hari mereka hanya membawa kesengsaraan kepada rakyat dan negara.

      Bagaimanapun dalam kenyataan sama Tuan Ibrahim memuji sikap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang dianggap terbuka mengakui kesilapan.

      Kata Tuan Ibrahim, Dr Mahathir yang juga pengerusi HARAPAN mengaku gabungan terbabit hanya berjaya menunaikan 21 daripada 60 janji dalam manifesto mereka selepas 100 hari menjadi kerajaan.

      Sebab itu PAS diperlukan

      "Ini adalah satu permulaan yang baik kepada politik baru yang bersifat lebih jujur dan rendah diri dalam menghadapi kegagalan serta kelemahan sendiri akibat sikap suka menegakkan benang yang basah, seperti diamalkan kerajaan lalu.

      "Meskipun dalam konteks perlaksanaan janji 100 hari HARAPAN hanya mampu menunaikan tiga daripada 10 janjinya, PAS percaya jika mereka ikhlas dan bertekad untuk menunaikan janji, kesemua ikrar tersebut dapat dilaksanakan," katanya.

      HARAPAN menjadi gabungan pertama berjaya menafikan mandat untuk BN menjadi kerajaan buat kali pertama sejak kira-kira 61 tahun lalu.

      BN - dan sebelumnya dikenali sebagai Perikatan - menjadi kerajaan selepas British memberikan kemerdekaan pada 1957.

      Dr Mahathir ialah antara watak penting yang berjaya menarik sokongan majoriti pengundi supaya mengundi HARAPAN pada 9 Mei lalu.



      Menjelang PRU ke-14 HARAPAN mengemukakan 10 perkara yang dijanjikan akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari pertama mereka membentuk kerajaan.

      Tempoh 100 hari itu berakhir semalam.

      Kata Tuan Ibrahim dalam keadaan HARAPAN gagal sebagai kerajaan, gabungan itu memerlukan pembangkang yang kuat bagi menjadi badan semak dan imbang demi kepentingan rakyat.

      Menurut bekas pensyarah itu, kewujudan pembangkang yang kuat akan membantu mendesak kerajaan segera membantu menunaikan janji-janjinya.

      "HARAPAN memerlukan pembangkang yang kuat bagi memastikan mereka tidak leka daripada menunaikan janji kepada rakyat.


      "Sebagai pembangkang, PAS akan memainkan peranannya sebagai mekanisme semak dan imbang - menyokong apabila agendanya baik untuk rakyat dan Islam dan membantah jika sebaliknya," katanya.

      Untuk rekod kenyataan Tuan Ibrahim itu dibuat pada hari yang sama PAS mengemukakan borang pencalonan untuk mencabar HARAPAN dalam pilihan raya kecil Seri Setia di Petaling Jaya.

      PAS menamakan bekas anggota Dewan Undangan Negeri Selat Kelang, Dr Halimah Ali, 58, sebagai calon untuk kerusi Seri Setia, manakala HARAPAN mengemukakan Halimey Abu Bakar, 46, bagi mempertahankannya.

      PRK Seri Setia akan diadakan pada 8 Sept, serentak dengan satu lagi PRK iaitu di Balakong.

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PROJEK MEMBAZIR PH


      Elaun kehadiran DUN S'ngor naik 6 kali ganda - Speaker
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 18 Ogs 2018, 4:39 petang | Dikemaskini 18 Ogs 2018, 10:12 malam

      A+ A-

      WAWANCARA | Speaker DUN Selangor, Ng Sue Lim mempertimbang berbagai kaedah bagi menggalakkan sesi perbahasan ketika Dewan Undangan Negeri bersidang bulan hadapan, antaranya dengan menaikkan elaun kehadiran untuk para ADUN.

      Beliau berkata amat penting untuk memiliki dewan yang aktif, terutamanya dengan pembangkang hanya mempunyai lima daripada 56 kerusi DUN.

      Ng berkata pembangkang yang kuat diperlukan bagi menyemak kerajaan yang memerintah supaya memastikan kecekapan urus tadbir dan mencegah rasuah serta memelihara kualiti cabang legislatif itu.

      Pembangkang yang lemah akan menghalang kualiti perbahasan di dalam dewan, katanya.

      "Saya akan mencari cara untuk menggalakkan ADUN, terutamanya wakil rakyat yang baru daripada kedua-dua pihak supaya dapat menggunakan platform ini dengan sebaik-baiknya bagi berbahas isu yang berkaitan (kepentingan) rakyat.

      "Ini antara cabaran saya," katanya dalam wawancara Malaysiakini.

      Sama seperti elaun parlimen

      Ng, yang juga ADUN Sekinchan mencadangkan kenaikan enam kali ganda elaun kehadiran ADUN iaitu daripada elaun sekarang yang berjumlah RM75 sehari kepada antara RM300 hingga RM500 sehari, sama seperti amalan parlimen.

      "Elaun lama ini yang bertujuan untuk menggalakkan kehadiran penggubal undang-undang tidak cukup menarik.

      "Elaun RM75 sehari telah ditetapkan selama berdekad-dekad," maklum beliau.

      Beliau berkata jika langkah ini dilaksanakan kerajaan negeri sepatutnya memiliki kemampuan untuk menampung kenaikan ini.

      Bagaimanapun, langkah-langkah akan diambil bagi menyelia ADUN daripada hanya sekadar menandatangani kehadiran untuk mendapatkan elaun.



      Ng berkata beliau sedang mempertimbangkan untuk meletakkan mesin pengimbas cap jari atau kad tebuk (punch card) di pintu masuk Dewan Undangan Negeri dan elaun kehadiran hanya diberikan kepada ADUN yang hadir penuh sepanjang sidang berlangsung pada hari itu.

      "Pada akhir sidang, kami boleh memuatnaik kehadiran wakil rakyat di laman web kami (DUN Selangor) dan rakyat boleh mengakses indeks prestasi utama (KPI) para ADUN," katanya.

      Paparan umum rekod kehadiran ini membolehkan pengundi memantau secara langsung prestasi wakil rakyat mereka di dalam DUN, jelasnya.

      Namun, speaker DUN berkata hal ini bukan bertujuan untuk memalukan seseorang ADUN tetapi bagi memastikan mereka tidak menjadi kaki ponteng.

      Selain menggalakkan kehadiran, Ng juga mempertimbangkan untuk mewajibkan setiap ADUN mengambil bahagian dalam perbahasan bajet dan titah Sultan Selangor.


      Beliau berkata ADUN akan mengkaji cadangan itu dan cara untuk melaksanakannya.

      Ng juga bersetuju jika wakil rakyat daripada gabungan parti pemerintah dibenarkan untuk mengundi berdasarkan pilihan mereka berbanding keputusan parti.

      Beliau berkata tidak ada masalah dengan saranan undi rahsia.

      Delete
  9. Siapa yg boleh dpercayai oleh Tun M seketika ini.laungan reformasi dahulu itu memangg benar..hanya ketika itu Tun keliru serta dkelirukan oleh puak puaka apek lampir..seketika kini pandanglh lihatlh betapa kebobrokan itu jelas..hanya 20thn menjelang dan selamat memegang kuasa kini penyelewengan rasuah ketirisan klepetan terbongkar satu persatu..pentadbiran yg dkuasai oleh puak politikus melayu umnobn harus dpersalahkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nah..seagi puak puaka hantu saka berkeliaran..umnobn harus dpupuskan..

      Delete
    2. Jika diukur kesabarannya..20 thn puak puaka hantu setan cuba mencantas membunuh kariar poltiknya..yg pasti beliau masih berdiri tegak..itulh sdr Anwar Ibrahim..

      Delete
    3. X basah dek hujan..x kering dek panas..kan..kan..bang Shah..

      Delete
    4. Merdeka Centre tak nak buat kajian siapa menteri paling “hancing”



      Hari ini saya terbaca tinjauan Merdeka Centre yang mendapati Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri kabinet paling popular di kalangan orang Melayu dan bukan Melayu.

      Dapatan kajian yang dijalankan pada 7 hingga 14 Ogos itu, mendapati Wan Azizah mendapat kadar sokongan sebanyak 75 peratus dengan 16 peratus saja yang tidak berpuas hati dengan prestasinya.

      Perincian dapat kajian menunjukkan sokongan tinggi daripada masyarakat Melayu (71 peratus sokong; 19 peratus tidak sokong) dan bukan Melayu (84 peratus sokong; 9 peratus tidak sokong).

      Tempat kedua pula Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali 54 peratus sokong. Tempat ketiga Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Mat Yasin (62 peratus sokong; 18 peratus tidak) dan kelima pula Menteri Pertahanan Mohamad Sabu (58 peratus sokong; 22 peratus tidak).

      Minta maaf saya bukan nak pertikai kajian Merdeka Centre yang mempunyai pengalaman yang baik dalam kajian politiknya. Tapi ada sedikit keraguan dengan sikap respoden yang memberikan hasil dapatan.

      Wan Azizah ni bekas pelajar terbaik kolej perubatan luar negara, dia memang hebat dalam pelajaran. Dia juga seorang penyabar dengan suaminya yang 'banyak kerenah'. Dia tak boleh 'bertemu roma' dengan Azmin tapi demi perjuangan suami dia boleh sabar. Dia bukan marah Azmin kerana Azmin nak rebut jawatan dalam PKR tapi dia tak suka dengan isteri Azmin. Luka itu tak boleh diubati walaupun dia mati dan hidup semula. Tapi demi suami dia sabar.

      Agaknya kerana itu respondan memilih dia nombor satu.
      Tapi risau dengan Wan Azizah ni, baca teks ucapan pun tersasul dan silap. Boleh popular rupanya.

      Si Muhyiddin pula lagi hebat lepas angkat sumpah tak sampai sebelum terus cuti rehat dapat nombor tiga. Kalau dia tak cuti agaknya boleh terus dapat nombor satu.

      Mat Sabu yang terpalit dengan pembantu kanan yang disiasat SPRM pun dapat nombor juga. Ini betul-betul kajian "hancing".

      Daripada terus hancing dengan janji manifesto yang tak ada yang ditunai melainkan hapus GST dan tangkap Najib dengan 1MDB itu pun masih diragui, apakah kita boleh kata kajian ini betul-betul releven dengan hasil dapatannya.

      Jangan-jangan Merdeka Centre nak ikut PAKATAN HARAPAN nak HANCINGkan rakyat dengan kajian kononnya. Banyak dah rakyat kena hancing oleh kajian INVOKE RAFIZI. Rasa cukuplah nak puji melangit pimpinan PAKATAN HARAPAN.

      Yang penting tanya mereka kenapa JANJI MANIFESTO tak boleh dilaksanakan.

      Delete

    5. Jho Taek Low dapat informasi dari hari ke hari tentang perkembangan di Malaysia untuk menangkap beliau dan aku pasti Hantu Kak Semah memberi perkembangan itu.

      Semah mungkin risau sebab bila Jolo kena tangkap, semua cerita bakal keluar. Semah tak bolih offer apa-apa kekebalan sekarang.

      Depa 'curi' wang negara berbillion2 hidup senang-lenang, kita nak beri rumah teres satu biji pun tak mampu, org2 yg terlibat mesti di tangkap dan rampas semua harta dan juga wang mereka, buat byk rumah utk rakyat yg memerlukan, pencuri2 ( org yg terlibat ) ini blh pi neraka jahaman.

      Delete
    6. Mansuh Akta803: Mesej songsang PH



      MALAYSIA antara pengguna media sosial yang terbesar di Asia yang mencatatkan seramai 24 juta pengguna internet dan lebih 51 peratus menggunakan aplikasi WhatsApp sebagai wadah berkongsi berita dan maklumat menurut laporan Digital News pada Januari 2018. Laporan tersebut turut menyatakan bahawa rakyat Malaysia mendapatkan berita melalui media sosial sebanyak 86 peratus, bercetak sebanyak 45 peratus, televisyen sebanyak 54 peratus dan radio (15 peratus). Ini menjadi bukti bahawa penggunaan media sosial dalam kalangan masyarakat Malaysia hari ini adalah sangat dominan.

      Pada April 2018, kerajaan terdahulu daripada Barisan Nasional (BN) telah membentangkan serta meluluskan suatu akta yang sangat baik, iaitu Akta Antiberita Tidak Benar 2018 yang kita semua sedia maklum; (i) menyediakan hukuman denda kepada sesiapa sahaja yang menularkan suatu bentuk berita tidak benar iaitu tidak melebihi RM500,000 atau penjara tidak melebihi 6 tahun, (ii) menetapkan bahawa pemberhentian penularan harus dilakukan, serta (iii) kegagalan melaksanakannya boleh didenda sebanyak RM100,000 dan RM3,000 bagi setiap hari daripada hari disabitkan kesalahan.

      Kita menyaksikan, akta ini menerima reaksi yang pelbagai, baik daripada rakyat bawahan, mahupun pemimpin parti-parti politik yang sentiasa dinilai tindak-tanduknya oleh rakyat. PAS bersetuju, manakala Pakatan Harapan (PH) membantah tidak bersetuju atas beberapa alasan yang begitu teknikal. Rakyat pula, ada yang menyokong dan ada pula yang sebaliknya. Pendapat yang menyokong sangat ramai kerana hal ini adalah selari dengan nilai-nilai Islam yang telah diajarkan, serta menepati logik akal fikiran yang sihat; namun yang tidak menyokongnya juga tidak kurang besar jumlahnya.

      Antara alasan yang dikemukakan adalah; akta ini akan menyekat hak kebebasan bersuara, oleh pengamal media terutamanya. Sebenarnya, pandangan ini adalah kurang tepat kerana Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 yang digubal sebelum ini, menerusi Seksyen 8A juga ada menggariskan kesalahan bagi penyiaran sebarang berita palsu. Namun yang demikian, meskipun adanya di situ sebuah peruntukan undang-undang, ia dilihat gagal untuk membendung penyebaran berita tidak benar yang semakin menular susulan ledakan teknologi maklumat, yang tumbuhnya seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan, bahkan saya percaya, tentu akan tumbuh lebih banyak lagi bila mana akta ini dimansuhkan.

      Menyentuh kes-kes yang melibatkan berita tidak benar, khususnya yang melibatkan amalan berpolitik di negara kita; kita dapati kes-kes yang bakal saya kemukan ini bukan sahaja memadai bahkan cukup kuat bagi mendorong dan mendesak rakyat agar turut bersama-sama menyokong akta ini.

      Pertama adalah pada 2014 yang lalu, di mana kita telah menyaksikan bagaimana bekas MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim terpaksa berdepan suasana fitnah ke atasnya demi sebuah matlamat jangka pendek sekumpulan pihak yang dinamakan sebagai Langkah Kajang. Tidak kiralah langkah itu berjaya ataupun tidak berjaya; persoalannya adakah ianya betul. Ketika kempen memaksa Khalid meletak jawatan, PKR dan DAP telah mengeluarkan sebuah dokumen kenyataan sebanyak 91 muka surat yang mengandungi tuduhan dan fitnah ke atas beliau berkenaan segala macam salah laku dan rasuah yang mana ia sering diulang-ulang di pentas-pentas ceramah mereka.

      Delete
  10. Yang selalu kedengaran bukannya DSAI mahu cepat jadi PM, sebaliknya tuduhan liar ke atas beliau bahawa beliau nak cepat jadi PM. DSAI rileks sahaja. Yang banyak buat bising ialah orang yang tak mahu DSAI jadi PM. Lapas satu, satu perkara ditimbulkan. Itu isu sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya dapat RM50 sehari
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Hanya dapat RM50 sehari
      Mustakim Jalil
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KLUANG - Persekutuan Driver-Driver Melayu Kluang (PDMK) mendakwa mata pencarian mereka hilang lebih 50 peratus selepas kewujudan Grab Car selain orang perseorangan yang menjalankan kegiatan mengambil penumpang tanpa lesen atau lebih dikenali sebagai Private Sapu.

      Yang Dipertua PDMK, Mustakim Jalil berkata, hasil pemantauan mendapati kegiatan Private Sapu berlaku seawal jam tujuh pagi hingga lewat malam terutama hujung minggu dan cuti umum.


      "Keadaan jadi lebih teruk lagi apabila pemandu Grab Car turut mengambil penumpang tanpa tunggu panggilan daripada sistem e-hailing termasuk mereka yang ingin mendapatkan perkhidmatan teksi di hentian teksi.

      "Malahan ada Private Sapu dan Grab Car tunggu di luar hentian bas sedangkan hentian teksi hanya terletak 20 meter sahaja. Keadaan ini sering berlaku apabila tiba musim cuti persekolahan atau perayaan," katanya.

      Menurutnya, sebahagian Private Sapu pula akan menunggu di Jalan Ong Lai Bar, di sini, dengan mensasarkan penumpang terdiri daripada anggota tentera serta kakitangan penjara dari kem dan penjara berdekatan.

      Katanya, pendapatan pemandu teksi juga turut terjejas dan jauh lebih rendah daripada sebelum ini dan ada di antara ahli PDMK hanya memperolehi RM50 sehari dan pendapatan tersebut belum ditolak kos minyak petrol atau gas.

      "Bagi memastikan keadaan ini tidak berterusan, saya bersama ahli PDMK akan jumpa polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Majlis Perbandaran Kluang (MPK) serta Ahli Parlimen Kluang, Wong Shu Qi dalam masa terdekat.

      "Pihak kami juga akan memohon mendapatkan petak khas untuk pemandu teksi menunggu serta mendapatkan penumpang di hadapan Pasaraya Kluang Mall, Pasaraya Kluang Parade, Jalan Ong Lai Bar dan Persimpangan Jalan Tan Sir Khor di Jalan Mersing," katanya.

      Menurutnya, selain itu, kawasan lain yang dipertimbangkan untuk memohon petak khas pemandu teksi adalah di Pasaraya Econsave, Stesen Keretapi, Pasar Awam dan Hospital Enche Besar Hajjah Khalsom (HEBHK) Kluang.

      Katanya, beliau juga berharap pihak bertanggungjawab dapat meluluskan permohonan ini sebagai langkah pertama mengatasi masalah Private Sapu selain Grab Car yang menyebabkan pendapatan semua pemandu teksi di sekitar daerah ini terjejas sejak akhir-akhir ini.Gesa pihak berkaitan ambil langkah segera.

      Delete

    2. Penangkapan Jho Taek ada lah Satu2nya berita yg dinanti2kan selama 2 thn. Dulu byk pencacai dlm MK menggangap kaum Cina x sanggup/rela mengecam perbuatan si bangsat ni dan dijdkan isu perkauman bhw kami cuma mengecam perbuatan penyelewengan ketirisan dan rasuah k’jaan Dumno. Sy nak beri penekanan bhw semua bangsat2 yg merosakkan bangsa dan negara adalah PENGKHIANAT kpd kita semua RAKYAT MSIA.

      Haiya! ...skrg lu punya bapak pun sama ikut lu lari ...lu gumok2 pun kuat lari ha ...

      Kenapa lambat tangkap bapak dia...

      Delete
    3. Kenapa dulu PAS bersama PR dan tidak BN?



      Jawapan kita ketika itu antaranya ialah :
      Kita tahu dalam PR ada non muslim, ada sekuler, ada liberal, ada chauvinist, ada kristian, ada hindu dsb

      Namun dalam BN juga ada non muslim, ada sekuler, ada liberal, ada chauvinist, ada kristian, ada hindu dsb

      Lalu kenapa ketika itu kita memutuskan bersama PR? Kerana ketika itu nyata bukti BN yang berkuasa rasuah, menyeleweng dan menyalahguna kuasa, menindas dan menekan. Sementara PR masa itu (2008) belum terbukti melakukan perkara-perkara tersebut. Sementelah pula dalam situasi lemah masing-masing berusaha menunjukkan toleransi dan jaminan.

      Ketika itu (2008) sudah ada andaian dari pelbagai pihak bahawa DAP hanya berpura-pura baik. Nanti jika dia kuat, dia akan tunjuk toncang dan belangnya. Ya, betul juga kebarangkalian dan andaian itu. Tapi dalam buat keputusan, kita tak boleh sangat mengikut andaian. Mesti fakta dan bukti.

      Akhirnya dalam tempoh 2008-2015 telah terbukti DAP menzahirkan permusuhan dan kebenciannya kpd Islam dan undang-undang Islam. Malah lebih dari itu ia menunjukkan kejahatannya dengan mengisytiharkan pemutusan hubungan, menyerang PAS, ulamak PAS dan Presiden terbuka dan bertalu-talu. Bekerja memecahbelahkan PAS dengan terlibat melobi untuk muktamar PAS dan sebagainya.

      Kemudiannya ia disambut oleh sebahagian PKR pasca PRU13 berkaitan Kajang Move, penukaran MB Selangor sehingga PRU14. Maka PAS memutuskan untuk tiada lagi pakatan dgn asas peristiwa-peristiwa tersebut.

      Menjelang PRU14, PAS menimbang bagaimana strategik politik. Hasil pertimbangan sebelum pilihanraya, keputusan yang dibuat ialah kedua-duanya mudharat dan kedua-duanya berpotensi menang dan berkuasa. Lalu dalam situasi kuasa beli yang masih terbuka dari rakyat, PAS memutuskan untuk bersendirian bersama Gagasan Sejahtera. Lalu keputusannya adalah seperti yang kita semua tahu.

      Situasi baru selepas PRU14 mestilah dinilai secara terperinci. Menilai prinsip, sikap dan tindakan semua pihak. Penilaian terhadap PH yang berkuasa dengan segala isu dan tindakan berbangkit. Juga menilai BN dengan segala kebarangkalian. Tetapi antara bukti dan fakta yang berlaku dan andaian terhadap kebarangkalian, mesti ada kaedah yang jelas.

      Maka pimpinan Ulama' PAS khasnya Majlis Syura Ulama' ketika ini meneliti hasil laporan postmortem, hasil laporan kumpulan penyelidik, hasil laporan tindakan PH dan BN semasa serta melihat kaedah-kaedah syarak untuk membuat keputusan.

      Sehingga setakat PRK Sg Kandis, Sri Setia dan Balakong, PAS menggunakan kaedah Fiqh Muwazanah, menimbang antara dua mafsadah, menimbang antara mafsadah dan maslahah.

      Keputusannya ialah tidak menyokong dan tidak mengundi calon PH. Jelas dan terang. Jika nak takrifkan sebagai sokong BN pun silakan. Ahli PAS pernah pangkah calon PKR dan DAP demi pertimbangan syarak yang telah diputuskan oleh syura dan pimpinan PAS. Ada pun untuk move berikutnya, insyaallah pimpinan dan Majlis Syura PAS akan bentangkan selepas retreat PAS Pusat dan diendorst oleh Majlis Syura Ulama'. Setakat hari ini, ahli akan bertindak mengikut keputusan dan pekeliling semasa yang dikeluarkan.

      Mungkin ada orang lain yang memilih untuk berijtihad sendiri atau merujuk ijtihad ulama mereka, silakan kalau itu benar-benar ijtihad. Jika sudah begitu ijtihadnya, berlawan dan bertembunglah kita. Ijtihad bukan ikut hawa nafsu, tetapi mengikut panduan syarak. Takkanlah atas alasan berbeza ijtihad, kita nak langgar batas hukum dan kaedah yang telah kita pegang sesuka hati.

      Bila natijahnya berlawan, berlawanlah. Janganlah nak bermain ayat-ayat cinta pula.


      : Sudah sampai masa satu ketetapan yang jelas untuk perkara ini dibuat selepas Muktamar PAS di Terengganu nanti....

      Delete
  11. Kengkawan semua..kau orang ada perasan tak benda ni haaah???

    Kalau dah niat Madey nak batalkan projek ECRL tu kerana dendam peribadi, mana mungkin dia fikirkan mengenai kepentingan rakyat.

    Kalau dah dalam benak hati dia nak beri tekanan supaya rakyat di Pantai Timur ni tunduk kepada dia, mana nak dia peduli dengan apa kehendak mereka.

    Maka demi mencapai kehendak dan keinginan serta menjaga kepentingan Politik Peribadi, macam-macam alasan boleh diberikan.

    Pokok pangkalnya, keputusan flip-flop yang dilakukan oleh Ketua Rejim Pakatan Hancing ni hanya sekadar wayang Politik Longkang semata-mata.

    Hasrat dia memang nak orang di Pantai Timur ni merengek dan merintih pada dia supaya nampak macam mereka terpaksa bergantung harap pada dia sorang...dendam dia tak pernah padam pada orang2 kat pantai timur ni dari dulu sampai sekarang bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH MENANGKAN PEMBANGKANG....
      TERIMALAH PADAHNYA !!!!!!!

      KIH....KIH.....KIH....

      Delete
    2. Dominasi DAP dalam HARAPAN kian ketara, kata PAS
      Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:24 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:26 petang

      A+ A-
      PAS melihat Pakatan Harapan kini semakin ketara mengikut kehendak DAP yang menjadi salah satu parti komponan dalam gabungan berkenaan.

      Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan berkata bukti terbaru yang ditunjukkan kerajaan HARAPAN ialah sikap Kementerian Pendidikan.

      Kata bekas anggota parlimen Temerloh cara menterinya mengendalikan isu bantuan kepada sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) begitu ketara menunjukkan HARAPAN didominasi DAP.

      "Baru kelmarin menteri buat kenyataan.

      "Apabila DAP sound (tegur) maka hari ini menteri buat U-turn di selekoh tajam," katanya menyindir.

      Mengiringi hantaran di Facebook Nasrudin ialah dua tangkap layar berita Malaysiakini mengenai isu bantuan SMPC.

      Semalam dua wakil rakyat DAP membidas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik apabila tidak menyediakan peruntukan kewangan kepada SMPC.

      Kecaman itu keluarkan Anggota Parlimen Ipoh Timor Wong Kah Woh dan Anggota Dewan Undangan Negeri Bercham, Ong Boon Piow.

      Maszlee sebelum itu menjawab soalan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) mengenai peruntukan kepada SMPC di negara ini.


      Kata Maszlee sekolah-sekolah berkenaan - sama seperti sekolah agama persendirian - tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan.

      Justeru kkatanya mereka tidak akan menerima peruntukan daripada kementerian.

      "Kementerian Pendidikan tidak menyediakan peruntukan bagi sekolah dan murid yang belajar di SMPC kerana ia tidak digolong di bawah mana-mana kategori institusi pendidikan dalam sistem pendidikan nasional," katanya.

      Bagaimanapun Maszlee kemudian dilaporkan media berbahasa Cina sebagai berkata kerajaan akan menyediakan peruntukan kepada SMPC melalui peruntukan kerajaan persekutuan, lapor beberapa akhbar harian Cina semalam.

      Delete
    3. LAYAN APA DEPA MAU

      MACAM MAIN DAM AJI....

      BAGI MAKAN DULU....

      NANTI DEPA TAHU LANGIT TINGGI RENDAH..

      Delete
    4. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete

    5. 1. Najib malu jika Perdana Menteri (PM) Malaysia terdiri dari orang tua berumur 90 tahun lebih.



      2. Tetapi Najib tak berasa malu apabila Malaysia mempunyai PM yang dunia kenal sebagai kleptokrat, perasuah dan pencuri.

      3. Apabila percubaan untuk membersihkan duit yang dicuri dari 1MDB oleh anak tirinya dengan membeli mahligai di London, New York dan Hollywood, membuat filem lucah dan sebagainya dan didakwa oleh Department of Justice Amerika Syarikat kerana melanggar undang-undang “money laundering” di Amerika dan harta-harta yang dibeli dirampas, Perdana Menteri Malaysia yang dituduh terlibat tidak berasa sedikit pun malu.


      4. Kapal layar Equanimity dirampas oleh polis Indonesia bersama Federal Bureau of Investigation (FBI) – Biro Penyiasatan Persekutuan Amerika Syarikat. TV dan majalah Indonesia melapor kapal ini dibeli dengan duit yang dicuri dari 1MDB oleh Jho Low, sahabat karib Najib. Seluruh Indonesia dan kepimpinannya sekarang tahu Najib terlibat dengan mencuri duit 1MDB, Najib sedikitpun tak berasa malu.

      5. Malah Najib hadiri mesyuarat ASEAN/Australia di Melbourne tanpa sedikit pun berasa malu berada bersama Presiden Indonesia dan Perdana Menteri Australia dan Singapura, bahkan semua ketua-ketua kerajaan yang hadir tahu akan pencuriannya.

      6. Tidak pun malu apabila cuba menasihat ketua-ketua Kerajaan ASEAN dan Australia akan cara menangani masalah.

      7. Negara malu mempunyai Perdana Menteri yang seluruh dunia percaya telah selewengkan berbillion Ringgit duit Kerajaan. Negara malu Malaysia diklasifikasi sebagai negara rasuah dan kleptokrasi. Demikianlah rakyat berasa malu sehingga tidak mengakui rakyat Malaysia apabila ditanya di luar negara.

      8. Rakyat Malaysia malu tetapi Perdana Menteri mereka tidak malu. Kononnya mempunyai Perdana Menteri, berumur lebih dari 90 tahun memalukan Najib.

      9. Sesungguhnya amat pelik Perdana Menteri Malaysia ini. Apalah nasib rakyat Malaysia mendapat Perdana Menteri yang dipandang hina oleh dunia dan tak tahu malu.

      10. Rakyat malu.

      11. Najib tak malu; tak malu apabila berjumpa dengan pemimpin negara lain dengan berlagak sebagai seorang yang boleh nasihat pemimpin negara lain.

      Delete
    6. Tajuddin: Bagaimana pula hubungan rapat Dr M dengan taikun?
      Geraldine Tong | Diterbitkan 15 Ogs 2018, 8:33 malam | Dikemaskini 15 Ogs 2018, 8:36 malam

      A+ A-

      Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Tajuddin Abdul Rahman membangkitkan soal Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan beberapa taikun.

      "Bagaimana dengan hari jadi Mahathir? Siapa taja sambutan besar hari jadinya?

      "Tiada barang (yang dihadiahkan) tetapi adakah anda tahu berapa banyak dihabiskan untuk majlis hari jadi? Ratus ribu dan mungkin lebih," katanya kepada pemberita di Parlimen hari ini.

      Beliau mengaitkan dua syarikat - konglomerat infrastruktur dan pelbagai - dengan Mahathir.

      Katanya, salah satu syarikat yang rapat dengan Mahathir pernah mendapat kontrak untuk sebuah penjana kuasa bebas (IPP).

      "30 tahun lalu mereka hanya ada pejabat kecil. Mereka jadi besar. Mengapa? Kerana Mahathir menyokongnya.

      Ya, dia (pemilik) bekerja keras tetapi dia dapat segala sokongan (daripada Mahathir). Dia jadi billionaire daripada IPP," dakwanya.

      'Saya hadiahkan jam kepada Najib'

      Terdahulu, Tajuddin mempertahankan Datuk Seri Najib Razak berhubung rampasan barang bernilai sehingga RM1.1 bilion di hartanah berkaitannya.



      Beliau berkata bekas perdana menteri itu sudah lama terlibat dalam politik dan menghadiri banyak acara sepanjang tempoh itu.

      Malah, beliau pasti Najib menerima hadiah apabila menghadiri acara keraian termasuk perkahwinan.

      "Saya pasti dia dan isterinya dapat hadiah apabila pergi ke setiap majlis kahwin. Ketika Najib hadir ke majlis perkahwinan anak saya, saya juga beri hadiah jam.

      "Sekian lama, hadiah itu berlonggok di rumah. Sepanjang 20 tahun, berapa banyak hadiah (yang diperoleh Najib)?" soal Tajuddin lagi.

      'Khairy tahu apa?'

      Selain Mahathir, Tajuddin turut mengkritik anggota parlimen Rembau Khairy Jamaluddin yang disifatkannya masih setahun jagung.


      "(Media) sentiasa wawancara Khairy, tidak wawancara saya.

      "Apa yang Khairy tahu, dia masih muda. Dia tidak tahu sejarah dari 1980-an dan 1990-an.

      "Saya tahu, saya sudah aktif dalam Umno sejak 1976," katanya.

      Khairy kemudian menjawab soalan Tajuddin kepadanya itu di Twitter dengan berkata, "Tak banyak".

      Delete
  12. Jqngqn mimipilqh DS Anwar nak jadi PM selagi Tun Daim jadi penasihat khas pada Tun M. Dari dulu lagi Daim ni memang tak sukakan Anwar...sebab tu lah dia letak jawatan menteri kewangan dulu dan push Anwar ganti tempatnya. Yang teruknya Anwar lahn yang kena cucu beraknya yang bersepah2 tu dan akhirnya Anwar diterajang keluar dari kabinet. Sekarang ni Daim lah orang yang kuat membantah Anwar jadi PM..seperti yabg diperkatakan olehnya dalam wawancara dengan Straits Times Spore dulu. Gigit jari kaki lah lu Nuar !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAIM ADALAH PAKEJ PENYELAMAT NEGARA...

      DARI KEROSAKKAN YANG DIBUAT OLEH KEPALA BAPAK!!!

      KAMI SOKONG PAKEJ PENYELAMAT

      BUKAN PAKEJ PEROSAK MACAM YOU!!!

      KIH....KIHH....KIHHH

      AWAT LA..BODOH BABENOR KO NIH!!!

      Delete
    2. AMBIL LA GENG YANG DOK CANANG SIAPA PM-8

      BUAT KAWAN KO....

      BUAT PECAH BELAH PH JE....

      KIHH....KIHHHHH...KIHHHHHHHHH

      Delete
    3. Kelantan kenakan tindakan tegas terhadap pondan
      15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4.9K
      Mahkamah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Denda sehingga RM1,000 atau penjara sekurang-kurangnya enam bulan atau kedua-duanya boleh dikenakan terhadap lelaki yang disabitkan kesalahan kerana berpakaian seperti perempuan atau berlagak seperti pondan di tempat awam di negeri ini, kata Ketua Hakim Syarie Kelantan Datuk Daud Muhammad.

      Beliau berkata tindakan itu boleh dikenakan terhadap pesalah warga tempatan dan orang luar yang datang ke negeri ini.


      Lelaki yang berpakaian atau berlagak seperti pondan adalah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 7 Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985, katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Pentauliahan Peguam Syarie di Jabatan Syariah, Tunjong di sini, hari ini.

      Bagaimana pun beliau tidak pasti undang-undang negeri ini berkenaan pondan sama dengan negeri lain tetapi yang beliau pasti, undang-undang negeri ini jelas mengatakan sesiapa yang berpakaian atau berlagak seperti pondan di tempat awam boleh didenda atau dihukum penjara di bawah enakmen itu.

      "Terpulang kepada mereka (lelaki itu) jika mereka ingin kelihatan seperti perempuan di rumah mereka tetapi jangan di tempat awam, ia adalah satu kesalahan serius," katanya.

      Daud percaya pondan masih wujud di Kelantan kerana beberapa faktor termasuk pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan serta kurang perhatian daripada ibu bapa kepada anak-anak mereka.

      "Golongan ini wujud di negeri ini tetapi saya tidak pasti jumlah sebenar mereka. Semasa saya berkhidmat sebagai ketua penguatkuasa agama negeri, terdapat antara 40 hingga 70 pondan di negeri ini.

      Itu dalam tahun 1980-an dan untuk mendidik mereka, kami sentiasa mengadakan dialog dan juga kaunseling sepanjang masa. Sekarang ini saya percaya bilangan mereka mungkin berkurangan dari tahun 80- an," katanya.

      Bagaimanapun, beliau mendakwa kekurangan dalam menjalankan operasi oleh pihak berkuasa tempatan boleh mendorong pondan bebas mengadakan aktiviti mereka. – Bernama

      Delete

    4. Saya rasa amat malu semasa diluar Negara dengan tingkah-laku peminpin umno-bn zaman Najib, lebih-lebih lagi penipuan didalam Petro Saudi / IPIC BVI / SRC / GoodStar / Blackrock HK.

      Saya tak percaya ada lagi manusia yang waras / berotak sokong penipuan ini macam. Mungkin mereka terdesak atau tak berotak.

      Biar Malu kerana Miskin
      Jangan Malu Belagak Kaya

      Berjimat semasa Berada
      Dah tak ada , Tak ada apa yg nak di Jimatkan

      Biar Tunduknya Padi , Berisi
      Jangan diri nya Lalang tapi Kosong

      Inilah Kerajaan Pimpinan Najib Razak

      Delete
    5. T'ganu perhebat program perkahwinan ibu, bapa tunggal
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 6:27 pagi | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 6:33 pagi

      A+ A-

      Kerajaan negeri Terengganu akan terus memperhebatkan program perkahwinan melibatkan ibu dan bapa tunggal di seluruh negeri bagi membolehkan 43,269 orang golongan itu membina kehidupan berkeluarga yang lebih baik.

      Menerusi program yang dimulakan pada tahun ini, kerajaan negeri menyediakan insentif RM1,000 untuk golongan ibu dan bapa tunggal yang ingin kembali menjalani kehidupan berumah tangga.

      Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri Hanafiah Mat berkata setakat Jun tahun ini, 35,426 ibu tunggal dan 7,843 bapa tunggal di negeri ini telah berdaftar dengan program itu.

      "Jumlah ini sebenarnya tidaklah terlalu ramai jika dibandingkan nisbah penduduk Terengganu keseluruhannya. Namun kerajaan negeri akan terus menyediakan pelbagai insentif kepada mereka untuk mengukuhkan institusi kekeluargaan di negeri ini.

      Program insentif perkahwinan ibu tunggal dan bapa tunggal sebanyak RM1,000 seorang ini misalnya adalah satu sumbangan permulaan yang baik daripada kerajaan negeri untuk membantu mereka memulakan kehidupan baharu," katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengagihkan cek sagu hati perkahwinan kepada 117 ibu dan bapa tunggal di sini hari ini. Turut hadir Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) , Mohd Shafaruddin Mustaffa.

      Ketika ini, 311 ibu dan bapa tunggal telah menerima insentif sebanyak RM1,000 seorang itu.


      Hanafiah berkata kebanyakan ibu dan bapa tunggal di Terengganu adalah mereka yang kematian pasangan masing-masing dan hanya sebahagian kecil sahaja yang bercerai.

      Ditanya mengenai kemungkinan berlaku perbuatan tidak bertanggungjawab yang memperalatkan ibu atau bapa tunggal ini semata-mata untuk mendapatkan wang insentif itu, Hanafi berkata hanya satu kes dilaporkan kepada YPKT setakat ini.

      "Ia hanya kes terpencil di mana berlaku perceraian setelah pasangan mereka menerima wang ini... mungkin memang setakat itu sahaja jodoh mereka. Apa pun, kerajaan negeri akan sentiasa melaksanakan pelbagai program pasca perkahwinan kepada mereka agar perkahwinan itu kekal ke akhir hayat," katanya.

      - Bernama

      Delete
  13. Sobat2 sekelian....Sehingga kini , masih ramai lagi dikalangan rakyat yang tertanya-tanya, apa tugas dan fungsi sebenar SPRM selepas Rejim Pakatan Hancing tu berkuasa?

    Adakah SPRM hanya bertugas untuk membalas dendam bagi pihak Rejim Pakatan Hancing terhadap Kerajaan terdahulu semata-mata?

    Jika benar SPRM diberi tanggungjawab membenteras rasuah dan penyelewengan, kenapa kes yang melibatkan Menteri Macai yang jaga sukaneka ni takde sebarang tindakan pun diambil? Bukan ke dia dah buat laporan sepertimyang didakwanya dulu?

    Rakyat nak tahu kebenaran. Adakah benar dakwaan yang dibuat oleh Menteri Macai ni sebelum PRU yang lepas? Ya ke ada orang yang nak sogok dia sebanyak RM 5 juta tu?

    Atau, adakah dakwaan yang dibuat oleh Menteri Sukaneka Macai ni hanya sekadar tuduhan kosong semata-mata untuk menipu rakyat bagi menjaga kepentingan Politik Peribadi Menteri Macai ni?

    Kalau betul ada, orang yang didakwa tu perlu didakwa dan dikenakan tindakan yang sewajarnya. Bukannya dilepaskan begitu sahaja tanpa sebarang tindakan undang-undang....rakyat nak tengok beetul ke apa yang telah didakwanya dulu atau sekadar main wayang politik pekje cina aje !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN GANGGU BEKAS MENTERI SUKANEKA TU!!!

      ULASANNYA BANYAK MENYELEBAHI PH !!!

      RUGI LA KALU DIA KENA JAIL!!!

      ITU POLITIK, NAMANYERRRRRRR

      KIHH KIHHHH KIHHHHHHH

      Delete
    2. Sikap Melayu PH Menyebabkan Kaduk Naik Junjung



      DAP, walaupun berjaya memukat 95% undi Cina, masih bersifat minoriti dalam lingkup demografi Malaysia. Yang menjadikan DAP tampak amat berkuasa ialah sokongan Melayu PH yang bersama dengan PKR, PAN dan PPBM. DAP benar-benar mengambil kesempatan terhadap situasi perpecahan Melayu mutakhir.

      Demikian juga dengan LGBT dan golongan Islam liberal. Mereka tidak lagi takut atau segan untuk menonjolkan identiti. Wajah personaliti, vokal dan aktiviti mereka kini terpampang di media massa mencari ruang dan diberi peluang oleh institusi sealiran.

      Entah bila fenomena kebejatan ini akan berakhir? Masakan berakhir selagi Mahathir yang kini berada dalam zon usia “lemah dan nyanyuk” menjadi PM dan DAP mengasak di sisi sebagai kingmaker. Semuanya ikut kemahuan susunatur politik DAP yang anti-Islam.

      Cengkaman DAP amat berbisa. DAP boleh mengugut untuk menggugurkan Menteri Pendidikan, Dr Mazlee Malik apabila menafikan bantuan kepada sekolah persendirian Cina. Kalau menteri pun terkejut beruk lantas terus menyatakan bantuan akan disalurkan, apalah sangat dengan staf-staf kerajaan dan GLC dari parti PAN, PKR dan PPBM yang sedang enak melahap dedak yang ditaburkan oleh DAP.

      Hingga saat ini, belum ada suatu dasar kerajaan dan kenyataan media pemimpin Melayu PH yang mencanggahi dasar dan kemahuan DAP. Sebab itulah desakan agar pramugari dibenarkan berpakaian menutup aurat berakhir dengan kegagalan sebaliknya soal LGBT sampai tahap pondan pun boleh guna tandas wanita mengikut IQ Mujahid.

      Ruang legar Parlimen telah dimeriahkan oleh penyokong DAP dan golongan liberal. Satu situasi asing yang tidak menyentuh langsung jati diri muslim kalangan Melayu PH. Di satu sudut lain, dua parti teras Melayu PAS dan UMNO masih belum ketemu titik sentuh demi Islam. Inilah punca kaduk naik junjung. Junjungnya ialah Melayuku yang haru-biru.

      *#NekadBersamaIslam*
      *#TerengganuMajuBerkatSejahtera*
      *#PRU15UntukPAS*


      BayangDiAir
      13/8/2018

      Delete

    3. Najib menlindungi & mengupamakan Jho Low
      Lebih dari mementingkan UMNO juga kepentingan Malaysia
      Najib harus di singkir dari UMNO juga dari jawatan PM
      Demi kepentingan UMNO demi kepentingan Malaysia juga Kepentingan Ummah
      Kini kelihatan Najib lebih mementingkan Jho Low
      Mengapa tidak Najib lantik Jho Low sebagai President UMNO
      Justeru lantik Jho Low jadi Perdana Menteri Malaysia

      Jho Low berjaya memecah belahkan Ummah yg dinamakan Melayu
      Keretakan UMNO bermula dan lahir dari jenayah Jho Low yg bermula dari 1MDB
      Melayu mudah lupa , Melayu juga Bodoh
      Dan Najib masih menyembunyikan Jho Low
      Tak mungkin Najib tidak tahu dimana Jho Low

      Najib harus Pergi Demi Ummah
      UMNO juga Malaysia bukan sudah tidak perlukan Najib lagi
      Tetapi Pilihan Najib sebagai PM
      Adalah satu Kesalahan Besar yg di buat olih Tun sendiri
      Maka Tun berazam untuk memperbetulkan Kesilapan Tun
      Ini dapat kita lihat ketulinan keikhlasan usaha Tun demi Ummah

      Najib semenjak jadi PM
      Tidak kelihatan Baik atau Bagusnya
      Yg nampak beliau Boros membelanja wang Malaysia
      Najib bukan Perniaga , bukan Ahli Ekonomist
      yg Tidak terlihat bayangannya hingga kini
      Kita tidak mengharapkan Kejayaan yg Cermerlang
      Tapi Kehancuran yg kita lihat

      Bukan saja Negara bakal jadi Papa
      Kerana Najib , UMNO berpecah belah
      Malah Kaum Melayu sudah berpihak pihak

      Delete
    4. By Ahmad Hilmy and Lim Mah Hui

      Why does Penang need to rush for the 7.2km undersea tunnel project when the original Penang Transport Master Plan (PTMP) officially adopted by the state government clearly states that it is not an urgent priority? Why this haste when the survey of Penang’s traffic volume by UK-based engineering consultant Halcrow showed that cross-channel traffic in 2011 accounted for only 7% of total state traffic during peak hours?

      The first draft by Halcrow that was presented sometime at the end of 2012 to the Penang Transport Council showed the undersea tunnel may only be needed towards 2030. However, for some reason, in the final draft in 2013, Halcrow brought the date forward to 2025.

      The public was told by the state government that the tunnel was needed because it could not get federal approval to build a third bridge across the channel or obtain approval to take over ownership and operation of the ferry service.



      But now that Pakatan Harapan controls both the state and federal governments, it is in a position to consider cheaper and environmentally friendlier forms of public transport. This notably includes improving the ferry service or/and possibly having a rail link on one of the existing bridges.

      Despite all this, Penang Chief Minister Chow Kon Yeow has again brought up the issue of the tunnel and other mega infrastructure, saying they are a priority for his administration to solve the island’s traffic problems.

      The undersea tunnel project would connect Gurney Drive on the island to Bagan Ajam on the mainland. It is planned to be built along with three main highways comprising the 10.5km north coastal paired road from Tanjung Bungah to Teluk Bahang, as well as the 5.7km Air Itam-Tun Dr Lim Chong Eu Expressway and 4.1km Gurney Drive-Tun Dr Lim Chong Eu Expressway paired roads. In total, these four projects are estimated to cost RM6.4 billion.

      Many Penangites would love to use the ferry service if it was efficiently managed and brought up to, for example, the standard of the Hong Kong–Kowloon ferry service. Pedestrian usage of the ferry service has been dwindling over the years because it is infrequent, unreliable and not pleasant. A proper study should be made on the cost of upgrading the ferry service to acceptable standards.

      Presently, the rail service of KTM, which has improved significantly, unfortunately ends at the Prai/Butterworth station. It is poorly integrated with the ferry service. It takes almost one hour for passengers to cross from this railway station to the ferry terminal at Weld Quay on the island, thereby discouraging people from using trains as an entry mode to Penang island. This is another compelling reason to improve the ferry service.

      Additionally, the state and federal authorities working in coordination should look at the feasibility of providing a rail link on one of the bridges between the mainland and island. A cross-channel commuter train would be much better than constructing yet another bridge for cars. It would also cut travel time considerably and encourage people, especially those on the island heading to or coming from Kuala Lumpur, to use the train instead.

      For all the above reasons, the current Penang government which promises competency, accountability, transparency and openness should have greater public engagement and participation before bulldozing through these mega projects.

      Ahmad Hilmy is an associate professor at USM, and Lim Mah Hui is a former professor, international banker and Penang Island city councillor.

      Delete
  14. Sahabat2 ku di blog ni...kau orang tentu terbaca billboard yang banyak dipasamg di merata2 tempat berkaitan sambutan hari kemerdekaan kita akan datang ni .

    Yang rakyat tak faham ialah....Apa motif KERAjaan Pakatan Harapan mengeja keBANGSAan seperti ini? Kementerian sudah tidak kenal huruf besar dan kecil?

    Mana ada huruf besar di tengah-tengah perkataan seperti keBANGSAan atau beberapa huruf besar di hadapan seperti KERAjaan. Rosak bahasa dan tulisan Bahasa Malaysia, dirogol pihak Kementerian.

    Kenapa ditekankan 'bangsa'? Adakah KERAjaan Pakatan Harapan ingin menekankan konsep 'Malaysian Malaysia'? Bangsa Malaysia?

    Lagipun sudah termaktub 31 Ogos adalah Hari keMERDEKAan berdasarkan Perlembagaan Malaysia dan bukan Hari KeBANGSAan.

    Inilah padahnya bila diletakkan orang yang tak cerdik mengetuai kementerian komunikasi ni...hancur bahasa dan ejaan dibuatnya beb !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. keBANGSAan lebih indah dari GENG NAJIB

      Delete
    2. nasib baik ph menang,

      kalu tidak jadi peNYAmun

      Delete
    3. Prestasi 100 hari k'jaan, PAS beri HARAPAN gred 'D'
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 1:44 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 2:22 petang

      A+ A-

      PAS memberikan gred 'gagal' kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk pencapaian 100 hari sebagai kerajaan persekutuan.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man memberikan 27 hingga 30 daripada 100 markah untuk HARAPAN menjelang genap 100 hari pentadbirannya esok.

      "Sebuah NGO berpandangan HARAPAN hanya penuhi 20 hingga 30 peratus daripada (10 janji) dalam masa 100 hari,"


      "PAS beri lebih rendah - 27 hingga 30 peratus, gred D dan perlu dinilai kembali," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

      Walaupun kerajaan menyalahkan hutang besar negara - mencecah RM1 trilion - sebagai penghalang, Tuan Ibrahim menyifatkan ia tidak boleh dijadikan alasan kerana hutang negara diumumkan di Parlimen.

      Katanya lagi, selain daripada gagal menunaikan janji, kerajaan HARAPAN juga mengumumkan perkara yang tidak termasuk dalam manifesto, antaranya cadangan mewujudkan kereta nasional baru.

      Delete

    4. MO1 has no knowledge of the concept of self dignity. This is because he does not such quality. It is like someone who presenting himself naked in public and just smile when people laughed at him

      Unfortunately such ignorant spoiled brat was chosen to be a leader in UMNO. He showed some of the bad traits even before becoming PM. It was also UMNO’s mistake that this kind of ignorant and immoral person is now the PM.

      The current situation in our country speaks a lot about the abhorrent status of the current leaders in the present government – they are all crooks and work only for the crook. Not for the rakyat or the country.

      Delete
    5. Untuk melihat ianya berlaku, orang Cina harus melonggarkan prinsip KECINAAN (bukan buang, cuma meredakan sedikit). Kita tidak boleh mengenepikan konsep Bumiputera. Ia bahaya.
      Penyelesaian untuk Kontrak (Perkara 153) Perlembagaan Persekutuan adalah jelas.

      Sama ada:

      1) Kita mengagungkan Kontrak tersebuat buat selama-lamanya, dan juga mengamalkan tabiat berunsurkan tinggalan keturunan nenek moyang kita (sekolah Cina, bahasa Cina, dewan perniagaan Cina, apa jua elemen CINA dalam aspek pendidikan dan ekonomi).

      atau

      2) Kita Mengintegrasi atau mengasimilasikan budaya kita dengan budaya warga Nusantara/melayu/asal..

      Untuk kita MENAMATKAN KONTRAK (Perkara 153) itu, kita perlulah mencari lebih banyak titik persamaan dengan orang Melayu.
      Tai Zee Kin

      : Malangnya Dong Zong tamak kata seorang profesor Cina sendiri....

      Delete
  15. PRK Seri Setia dan Balakong.

    1. PAS dan rakan2 yg dikafiri dulu UMNO dan MCA telah kehabisan modal utk berkempen

    2. DiSg. Kandis, ABAH akhirnya memakan diri kerana pengundi2 memilih Asal Bukan Abdul Hadi

    3. Terkini Anti-Klentongkrasi dan Unity Opposition nampak mcm KO jugak bila klengtong2 Hadi dlm Amanat Hadi menghalalkan kafir2 lama dan gulai daging halal Moktar Senik dah di campur dgn ketul2 Babi MCA.
    Tak ke jilat ludah2 balik bila gulai Unity dah ada daging Babi?

    Apa kata ahli2 akar umbi PAS mengenai politik Machiavelli PAS menghalalkan cara ini?

    3. Terkini senjata sulit yalah penampilan encore Klepto Najib bersama2 Hadi? UMNO sendiri dah senaraihitamkan Najib dan Rosmah top 10 "most unwanted" kerana jenayah mencuri khazanah negara.

    4. Latest, Jho Low dan Ayah Larry Low dihadap Mahkamah Tinggi dengan Siri Pertama jenayah curi dan gubahan duit 1MDB berdasarkan bukti2 MLA dari penyiasatan dan penghukuman individu2 dan bank2 yg subahat diSing dan Swiss. Malah sama dgn bukti2 forensik DOJ. Next step, extradition dan assets freeze.

    5. Najib Klepto pun dlm queue selain dari 1MDB, ECRL, Gas, PFI, Felda, Tabung Haji, LTAT byk kena jawab

    5. Bukan roket sains mengapa Selangor dimenangi 2 term dan now 1 term sapu bersih Pakatan Harapan dgn mangsa2 hebat spt Najib sendiri, Zain Badak, Noh Udang/Jamban sbg peneraju UMNO Selangor.

    Selain dipuji Sultan Selangor, Pakatan terbukti memberi perkhidmatan terbaik kpd rakyat Selangor, Negeri terus mahu dan tidak berulang keborokan UMNO Selangor dulu2.

    Spt diSg. Kandis, pengundi Selangor tak mungkin mengundi Penyamun yg bangsatkan Melayu, Islam dan Raja walaupun diberi Sijil Halal oleh PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolak cadangan wujud kemudahan buat LGBT
      WARTAWAN SINAR HARIAN 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore354
      Tolak cadangan wujud kemudahan buat LGBT
      Rosni Sohar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Wanita Umno Selangor menolak cadangan kerajaan yang ingin mewujudkan ekosistem dan kemudahan buat golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang dilihat bertentangan dengan agama Islam.

      Ketuanya, Datuk Rosni Sohar berkata, kerajaan seharusnya lebih sensitif dalam menyediakan ekosistem kemudahan buat semua lapisan masyarakat dan bukan hanya tertumpu kepada satu golongan tertentu sahaja.


      Beliau berkata, pihaknya merasakan kerajaan PH telah tersasar dalam fokus mereka yang kononnya untuk menyelamatkan Malaysia.

      "Sebaliknya kerajaan hari ini telah kabur dalam menuruti tekanan pihak tertentu dengan pendekatan dan keputusan populis demi meredakan kemarahan serta kegelisahan rakyat terhadap ketidakmampuan mereka menunaikan janji-janji PRU14 lalu,"katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Rosni memaklumkan bahawa pihaknya turut mendesak kerajaan PH untuk menyelesaikan isu berkaitan LGBT ini dengan kadar segera dan tegas.

      "Ini adalah supaya kegusaran rakyat dapat diredakan terutamanya di kalangan keluarga Islam yang menolak perlakuan LGBT secara terbuka.,"katanya.

      Dalam pada itu, mengulas mengenai surat terbuka Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi kepada aktivis masyarakat, Datin Paduka Marina Mahathir berhubung isu LGBT, Rosni berkata Wanita Umno Selangor turut menyatakan sokongan kepada pihak terbabit yang menyuarakan pendirian berhubung isu itu.

      Tambah Rosni, pihaknya berharap agar Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak mengenakan tindakan tatatertib ke atas tindakan beliau berikutan negara ini mengamalkan kebebasan bersuara.

      "Apatah lagi tindakan Dr. Ilyani itu tidak melanggar mana-mana undang-undang,"katanya.

      Sebelum ini, gara-gara menulis surat secara terbuka, Nur Ilyani berdepan tindakan tatatertib selepas tindakannya diadukan kepada Biro Pengaduan Awam (BPA).

      [ARTIKEL BERKAITAN: Gara-gara utus surat kepada Marina, doktor diadu kepada BPA]

      Semalam, Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad menyatakan pihaknya belum membuat kata putus berhubung isu melibatkan Nur Ilyani.

      Namun begitu, beliau berkata, perkara tersebut tidak senyap begitu sahaja dan ia berada dalam pemerhatiannya.

      Delete
    2. Ikut sifir PPP, PAS boleh menang tipis di Seri Setia
      Diterbitkan 18 Ogs 2018, 1:36 petang | Dikemaskini 18 Ogs 2018, 1:42 petang

      A+ A-

      PRK SERI SETIA | Pusat Penyelidikan PAS (PPP) yakin parti itu mampu mengetepikan Pakatan Harapan (HARAPAN) sekali gus memenangi kerusi pada pilihan raya kecil (PRK) Seri Setia pada 8 Sept depan berdasarkan perkembangan semasa di negara ini.

      Pengarahnya Dr Mohd Zuhdi Marsuki berkata ada beberapa faktor yang mendorong PPP berkeyakinan besar mampu membuat kejutan.

      Menyatakan beberapa faktor tersebut Mohd Zuhdi berkata PAS mampu memenangi PRK Seri Setia dengan majoriti tipis namun cukup bermakna kepada perkembangan politik Malaysia.

      Beliau yang juga anggota Jawatankuasa Pusat PAS menjelaskan kedudukan kerusi dewan undangan negeri Seri Setia yang berada di tengah kawasan bandar raya Petaling jaya, Subang Jaya dan Shah Alam memungkinkan perubahan corak pengundian berlaku.

      "Keyakinan ini berasaskan corak pengundian pengundi-pengundi di kawasan bandar yang dinamik serta mudah untuk membuat perubahan," katanya.

      Menurut Zuhdi lagi "lebih separuh" pengundi di kawasan bandar - termasuk Melayu - boleh dikategorikan sebagai pengundi atas pagar.

      Bagi pengundi yang memang sudah berpihak kepada pertubuhan tertentu pula, katanya, rata-rata terdiri daripada penyokong BN dan PAS saja.

      Protes kepada HARAPAN

      "Pengundi-pengundi atas pagar ini lazimnya dipengaruhi oleh isu-isu semasa dan faktor keterampilan calon.

      "Oleh sebab itu, PPP berkeyakinan sebahagian besar pengundi yang memilih HARAPAN pada PRU ke-14 lalu dipengaruhi oleh sentimen menolak perdana menteri keenam (Datuk Seri Najib Razak) yang menjadi faktor paling dominan bagi mereka ketika itu.

      "Pada PRK Seri Setia ini, pengundi-pengundi atas pagar tersebut tidak lagi dipengaruhi kuat oleh sentimen seumpama itu, memandangkan BN telah pun tumbang dalam PRU baru-baru ini," katanya lagi.



      PRK Seri Setia diadakan ekoran kekosongannya apabila penyandang Dr Shaharuddin Badaruddin meninggal dunia pada 2 Ogos lalu.

      Pada PRU ke-14 lalu bekas pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu memenangi kerusi Seri Setia dengan memperoleh 29,250 undi.

      Undi sebanyak 19,372 menjarakkan allahyarham dengan pencabar terdekat, Yusoff M Haniff (BN) yang mendapat 9,878 undi. Calon PAS pula sekadar mengumpul 4,564 undi. Seorang lagi calon ialah S Vigneswaran (bebas) yang cuma mendapat 217 undi.



      Ada seramai 52,650 orang pengundi di Seri Setia dan daripada jumlah itu 55 peratus ialah Melayu, diikuti Cina 20 peratus, India 24 peratus dan lain-lain 2 peratus.

      Menurut Mohd Zuhdi berdasarkan perkembangan politik semasa dan keputusan PRK DUN Sungai Kandis pada 4 Ogos lalu, faktor yang menentukan corak pilihan pengundi atas pagar ialah protes mereka terhadap janji-janji manifesto HARAPAN yang tidak ditepati, selain tiada perubahan ketara pada taraf hidup rakyat.

      Bagaimanapun, katanya, di Sungai Kandis pengundi menzahirkan protes mereka dengan tidak keluar mengundi, bukannya dengan dengan mengundi calon HARAPAN.



      "Manakala pada PRK DUN Seri Setia ini pula, faktor yang sama akan turut berpotensi mencorakkan pengundian pengundi-pengundi di DUN ini, sama ada mereka terus mengambil sikap tidak keluar mengundi atau mengundi calon PAS.

      "Dengan janji Umno atau BN untuk membantu PAS, calon PAS dilihat mampu memperolehi undi teras sehingga 14,000 (undi)," katanya.

      Untuk rekod Mohd Zuhdi ialah calon pilihan PAS untuk merampas kerusi parlimen Shah Alam pada PRU lalu.

      Bagaimanapun kerusi berkenaan kekal dimenangi Khalid Samad 55,949 undi. Mohd Zuhdi pula berada di tempat ketiga dengan mengumpul 15,194 undi.

      Delete
    3. NAJIB – PERDANA MENTERI 12
      26 Mar 2018 | UMNO

      1. Negara Malaysia sudah merdeka selama 60 tahun, tetapi nama baik Malaysia tidak pernah dicemar dengan begitu teruk seperti sejak Dato Sri Najib menjadi Perdana Menteri.



      2. Ya, memang pun negara pernah dikecam kerana ISA. Memang pun ada rasuah yang berlaku dalam Kerajaan di bawah pimpinan Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein dan juga saya.

      3. Tetapi perbuatan-perbuatan ini tidaklah sampai Malaysia digelar negara rasuah bersama dengan sepuluh buah negara di dunia yang amalan rasuah amat tinggi – tidaklah sampai digelar negara kleptokrasi pimpinan penjenayah, pencuri.


      4. Tidak juga pernah ada tuduhan, bahkan dakwaan bahawa Perdana Menteri Malaysia sendiri adalah perasuah yang terlibat dengan penyelewengan berbillion duit Kerajaan, dengan namanya disebut dalam kes-kes pembersihan wang berbillion yang dicuri dari syarikat 1MDB.

      5. Laporan-laporan dalam akhbar dan T.V. seluruh dunia jelas dan terbuka mendedah akan pembelian rumah mewah di London, New York dan Hollywood, pembelian pesawat jet, kapal layar gergasi, intan berlian berjuta ringgit untuk isteri Perdana Menteri, berjudi di Las Vegas, hadiah bermillion kepada gadis cantik, sebagai cara untuk bersihkan wang yang dicuri dari dana 1MDB.

      6. Dalam negeri pula berbillion wang Ringgit Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), dana pencen dari Kumpulan Wang Persaraan (KWAP), wang dari gadaian ladang Felda dan Tabung Haji hilang begitu sahaja. Wang 42 billion Ringgit yang dipinjam oleh 1MDB hilang entah ke mana dan laporan audit 1MDB dari 2013 hingga 2017 tidak dibuat seperti dikehendaki oleh undang-undang.

      7. Akhbar dan T.V. dalam negara tidak dibenar lapor berkenaan wang 2.6 billion Ringgit yang berada dalam akaun peribadi Najib. Demikian juga ahli BN, UMNO dilarang bercakap berkenaan masalah-masalah ini.

      8. Penyokong-penyokong Najib, terutama Menteri dilarang bertemu dengan pemimpin parti lawan, walaupun mereka adalah kawan lama dan biasa bekerja dalam Kerajaan dan parti yang sama.

      9. Perlembagaan dan undang-undang tidak dihormati sehingga laporan kepada polis akan salahguna kuasa oleh Perdana Menteri tidak disusuli dengan siasatan oleh polis. Sebaliknya orang yang membuat laporan ditahan, disoal, dimasuk penjara dan dituduh sebagai pengganas.

      Delete
    4. PAS mahu anggota undi calon MCA di Balakong
      Anne Muhammad | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 6:00 pagi | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 6:05 pagi

      A+ A-

      PAS mahu anggota parti mereka mengundi calon MCA di pilihan raya kecil (PRK) di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balakong.

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata ia adalah atas "semangat pembangkang".

      "InshaAllah kerana kita sama-sama semangat pembangkang," katanya menjawab soalan pemberita sama ada PAS akan mengarahkan anggotanya mengundi calon MCA di Balakong.

      Abdul Hadi berkata demikian pada sidang media selepas pengumuman calon PAS bagi kerusi DUN Seri Setia di Petaling Jaya, semalam.

      MCA sebelum ini mengumumkan meletakkan Ketua Pemuda MCA Cawangan Batu 11 Cheras Tan Chee Teong sebagai calon parti mereka untuk pilihan raya kecil (PRK) Balakong.

      PRK Balakong dan Seri Setia akan diadakan serentak pada 8 September depan.

      Sementara itu, Abdul Hadi yang juga merupakan anggota parlimen Marang yakin penyokong Umno akan mengundi calon PAS di kerusi DUN Seri Setia.

      "Bukan sahaja pengundi Umno tetapi pengundi bukan Umno, yang ada rakan-rakan kita, Umno yang ada pengaruh itu boleh menambah nilai," katanya.

      'Buka pintu pada semua'

      Abdul Hadi juga menjelaskan bahawa pihaknya membuka pintu kepada semua yang ingin membantu kempen PAS di Seri Setia, termasuklah kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      "Kita tak tutup pintu pada semua, terpulang pada pandangan masing masing untuk datang (membantu kempen)," katanya.

      Umno sebelum ini mengambil keputusan untuk tidak meletakkan calon dan memberi laluan kepada PAS untuk bertanding di kerusi DUN Seri Setia.


      Pada PRK di Sungai Kandi 4 Ogos lalu, PAS tidak meletakkan calon untuk "memudahkan mengalahkan calon HARAPAN".

      Pada sidang media semalam, PAS menamakan bekas anggota dewan undangan negeri (ADUN) Selat Kelang Dr Halimah Ali, sebagai calon PRK Seri Setia.

      Kerusi DUN Seri Setia kosong berikutan kematian penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin pada 2 Ogos lalu.

      Pada PRU lalu, Shaharuddin memenangi kerusi DUN Seri Setia dengan majoriti 19,372 undi selepas menewaskan calon BN, Yusoff M Haniff; Mohd Ghazali Daud (PAS) dan S Vigneswaran (Bebas).

      Delete
  16. Sobat2 sekelian...kau orang ingat tak lagi benda ni...

    Dulu masa kerajaan Malaysia setuju dengan keputusan DRB-Hicom untuk PROTON berkerja sama dengan Geely ramai yang mencemuh DS Najib Razak, perdana menteri masa tu...



    Masa tu Tun Mahathir kata Najib dah jual Proton pada China...

    Sindir Mahathir, apa lagi yang Najib nak jual pada China...

    Tapi Najib bertegas pada waktu itu dengan menyatakan bahawa Geely mampu selamatkan Proton dan membawa Proton kehadapan dengan lebih baik lagi...



    Akhirnya hari ini pekara itu terbukti benar...

    Proton yang dulunya sering mengalami masalah keewangan dan pasaran yang mengucup akibat persaingan hari ini dah mampu buka kilang keretanya di negara China bersama Geely bagi pasaran antarabangsa...

    Bukan itu sahaja Geely jugak di katakan bakal melabur RM41 Bilion bagi projek Proton 3 yang mana berkemungkinan besar di negara Indonesia...

    Apa yg di persetujui antara Proton - Geely masa lawatan Mahathir sebenarnya adalah ulangan perjanjian antara Proton - Geely era Najib...

    Mahathir di lihat tak konsisten dengan keputusan kerjasama antara Proton - Geely...

    Kerjasama yg 'haram' di zaman Najib sekarang dah jadi 'halal' lepas 'di sucikan' lepas Mahathir berkuasa...

    Jelas sekali Mahathir tanpa segan silu menjilat balik 'kahak hijau' yang dia ludahkan...

    Usaha Najib menjalinkan kerjasama dengan Geely dulu adalah untuk menyelamatkan perindustrian otomobil nasional dan bukan menjual industri otomobil nasional kepada China...



    Hasil dari perkembagan ini tulahan dan cemuhan pelbagai pihak termasuk daripada Tun Mahathir sendiri sebelum ini jelas satu tulahan dan cemuhan yang bersifat satu pembohongan kepada rakyat Malaysia...

    Sekali lagi Mahathir berjaya buktikan bahawa beliau memang hebat menukarkan fitnah yang telah dia lemparkan kepada Najib menjadi satu kisah kejayaan untuk dirinya sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN, HANGPA DAPAT UPAH BANYAK MANA
      DOK JADI LANGAU KAT BLOG NI ?

      AMBIK AKU SAMA WOiiiiii!!!!

      Delete
    2. Mengajar nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan sebagainya. Tiada usaha daripada kaum cina untuk integrasi dengan keturunan Nusantara/Melayu pada ketika itu. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang terus menjadi faktor UTAMA yang membawa kepada idea 'bumiputera'.

      Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal (Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.

      Pertama sekali untuk membendung 'Kecinaan'. Saudagar Cina dahulu kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada Nyonya Peranakan dulu-dulu yang memakai kerongsang bergambaran Queen Victoria sebagai tanda setia kepada kerajaan British (rujuk kepada Museum Peranakan Singapura). Kita juga ada dewan perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).

      Pendek kata, Warga keturunan Nusantara/Melayu tiada kuasa ekonomi langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan sekaligus menghakis "kewujudan" mereka. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang amat ketara dan biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka masa itu. Disebabkan itulah mereka memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan secara beramai-ramai kepada golongan imigran.

      Aspek kedua, adalah perasaan "tidak selamat" dengan lambakan imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai mereka bersatu menentang warga Nusantara/warga asal. Perasaan sebeginilah yang mencegah warga nusantara/Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf kerakyatan generasi imigran tadi.

      Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan secara beramai ramai orang Cina dan India, mendesak mereka pulang ke negara asal secara berperingkat, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.
      Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal Kontrak/Perjanjian terbesar antara Warga Nusantara/Melayu/Warga asal & Imigran, yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).

      Dengan pengenalan Perkara 153, warga Nusantara/asal berasa mereka boleh lega hati atas aspek kerisauan sebelum ini, iaitu serangan "Kecinaan" dan "rasa tidak selamat" seperti yang dinyata di atas. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara ekonominya mahupun pendidikan, kerana terjamin oleh perlembagaan.

      Nenek moyang kami (Cina), yang awal-awal dulu hanyalah imigran (pendatang) generasi pertama, sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai pertukaran kepada taraf kerakyatan secara beramai-ramai .

      Delete

    3. Zaman Najib -

      10. Proses perlantikan dan penamatan khidmat pegawai tinggi Kerajaan tidak dituruti, bahkan Yang Di-Pertuan Agong dibohongi kononnya pegawai berkenaan sakit dan perlu dihentikan. Pegawai ganti juga dilantik tanpa proses perlembagaan. Aturan serta peraturan untuk melanjutkan khidmat hakim tidak dipedulikan.

      11. Polis, SPRM dan Lembaga Hasil Dalam Negeri diguna untuk ugut dan menekan rakyat. Cukai tambahan dikenakan, dikira sehingga 10 tahun ke belakang walaupun tidak ada bukti cukai ini diperuntukkan dalam undang-undang.

      12. SPRM menuduh peniaga telah lakukan pembersihan wang yang dicuri atau hasil dari rasuah. Mereka ditahan dan di penjara. Ramai pemimpin parti lawan dituduh terlibat dengan rasuah dan lain-lain tanpa bukti dan didera dan diganggu.

      13. Sebaliknya berbillion Ringgit yang ada dalam akaun Perdana Menteri yang tidak dapat disahkan puncanya selain dari pengakuan PM yang ianya tidak bersalah ditutup kes oleh Pendakwa Raya dan laporan diletak dibawah undang-undang rahsia Kerajaan. Dakwaan bahawa PM tidak melakukan apa-apa kesalahan tidak disertai dengan dokumen-dokumen walaupun segala urusan wang yang berbillion perlu dicatit dalam dokuman dan buku-buku akaun bank.

      14. Sesungguhnya Dato Sri Najib telah rosakkan Kerajaan dan pentadbiran negara serta institusi-institusinya. Pemerintahan Najib tidak diasaskan kepada Perlembagaan dan undang-undang. Pengagihan kuasa antara pembuat undang-undang, pelaksana pemerintahan dan kehakiman sudah dihapuskan dan seluruh kuasa dibolot oleh Perdana Menteri.

      15. Kewangan Negara disalahguna untuk projek-projek yang amat merugikan. Di masa yang sama Najib meminjam berbillion Ringgit untuk projek yang tidak mampu memberi pulangan yang cukup untuk bayar balik hutang.

      16. Rakyat dan anak cucu mereka akan tanggung beban hutang ini berpuluh tahun.

      17. Inilah warisan peninggalan Najib. Jika ia dipilih oleh rakyat untuk terus menjadi Perdana Menteri, maka percayalah demokrasi tidak akan kembali kepada negara ini. Sebaliknya pemerintahan kleptokrasi akan berterusan dan negara akan hancur kerana tidak ada pemerintahan mengikut undang-undang. Dengan itu keselamatan rakyat akan menjadi lebih teruk.

      18. Ada yang berpendapat Pakatan Harapan tidak dapat membuat apa-apa untuk pulih keadaan. Tetapi kehancuran negara tetap menjadi lebih teruk jika Najib dapat mengekalkan kleptokrasinya. Beban hutang akan bertambah dan wilayah-wilayah negara akan dijual.

      19. Tidak mudah untuk PH pulih negara tetapi apabila kami memerintah Najib tidak akan dapat rosakkan negara lagi. Dan kami berkemahiran dalam menyelamat dan memulih ekonomi, kewangan dan sosio-politik negara. Ini kami yakin. Tolaklah kleptokrasi Najib.

      Delete
    4. Badan pemikir beri amaran kuasa tak seimbang dengan Dr M dalam Khazanah
      Robin Augustin | August 3, 2018
      Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi berkata, kuasa 'besar' perdana menteri mungkin menyebabkan ahli lembaga pengarah tidak berani membantah keputusan penting yang dibuatnya.

      Dr Mahathir Mohamad berkata, ia adalah tanggungjawabnya untuk mengembalikan Khazanah ke landasan betul. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Sebuah badan pemikir menyuarakan keraguan berhubung keputusan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempengerusikan dana kekayaan negara, Khazanah Nasional Berhad.

      Penyelaras Unit Demokrasi dan Tadbir Urus di Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Aira Azhari berkata, kuasa “besar” perdana menteri mungkin menyebabkan ahli lembaga pengarah tidak berani membantah keputusan penting yang dibuatnya.

      “Wujud ketidakseimbangan kuasa dengan adanya perdana menteri. Sebagai alternatif, mungkin seorang penjawat awam seperti wakil dari Jabatan Perdana Menteri boleh berada dalam lembaga pengarah.”

      Semalam, Dr Mahathir mempertahankan pelantikannya sebagai pengerusi Khazanah dengan berkata, ia adalah tanggungjawabnya untuk mengembalikan dana kekayaan negara itu kembali ke landasan betul.

      Tetapi, Aira berkata, semak dan imbang Parlimen untuk badan seperti Khazanah akan memastikan ketelusan dan akauntabiliti di tahap tinggi.

      Beliau memberi contoh dana pencen kerajaan Norway yang dikenali sebagai “Dana Minyak” dan diuruskan Kementerian Kewangan yang perlu bertanggungjawab kepada Parlimen Norway.

      “Di bawah Dana Minyak, semua orang boleh melihat dan meneliti setiap pelaburannya di laman webnya.

      “Semuanya didedahkan, seperti mandat yang diberikan selaku dana untuk kepentingan rakyat Norway. Malaysia patut cuba mencontohinya.”

      Pensyarah Universiti Malaya, Prof Edmund Terence Gomez bagaimanapun berkata, kebiasaannya, menteri kewangan dan perdana menteri perlu menganggotai lembaga pengarah Khazanah.

      Pakar mengenai politik dan korporat Malaysia itu menyifatkan pelantikan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali sebagai ahli lembaga pengarah adalah janggal, tetapi “tidak salah sama sekali” kerana Khazanah berurusan dengan perkara berkaitan ekonomi.

      Katanya, Khazanah boleh dikeluarkan daripada Menteri Kewangan Diperbadankan dan diletakkan dalam kementerian lain.

      “Ketika ini, Khazanah masih di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan. Jika menteri kewangan tidak berada dalam lembaga pengarah Khazanah, kemungkinan besar beliau tidak tahu apa yang dilakukan lembaga pengarah Khazanah.”

      Sebelum ini, Gomez membantah ahli politik mengetuai badan berkanun dan yarikat berkaitan kerajaan (GLC), kecuali mereka berbuat demikian dalam kapasiti menteri atau kerajaan.

      Centre for a Better Tommorrow (Cenbet) berkata, walaupun ahli lembaga pengarah Khazanah yang baru adalah “orang berkaliber”, mereka tidak sepatutnya terdiri daripada ahli politik atau Kabinet kerana mereka akan terdedah kepada liabiliti yang boleh ditangani pemimpin korporat dengan cara lebih baik.

      “Dana kekayaan negara patut dikendalikan seperti syarikat lain dan ini bermakna pertimbangan politik perlu dikecualikan daripada lembaga pengarah,” kata Cenbet dalam satu kenyataan kepada FMT.

      Menurutnya, jika ada tujuan politik khas untuk dana itu, ia perlu dinyatakan dengan jelas sebagai sebahagian misi untuk diketahui dan dilaksanakan pihak pengurusan, serta bertanggungjawab kepada rakyat.

      “Dengan adanya profesional dalam lembaga pengarah, kerajaan boleh mengkritik lembaga pengarah jika berlaku salah urus.”

      Katanya, demokrasi matang di seluruh dunia mengelakkan amalan melantik ahli politik menguruskan pelaburan dibiayai awam dan Malaysia perlu mengelakkan satu lagi kegagalan atau misi menyelamat disebabkan campur tangan politik.

      Delete
  17. Rakan2 yang dikasihi sekelian...Semua oran tau...Pembinaan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yang moden dan berkelajuan tinggi sepanjang 688.3 kilometer menelan belanja sebanyak RM55 bilion (tambahan RM9 bilion yang telah ditandatangani kepada kos RM46 bilion di Fasa 1) yang akan menghubungkan negeri-negeri Pantai Timur dengan fasa pertama membabitkan laluan landasan kereta api elektrik melalui Kelantan, Terengganu, Pahang dan Selangor.

    Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng mendakwa pembinaan ECRL menelan belanja sebanyak RM81 bilion kerana beliau mencampurkan kos untuk Fasa 2 dan lain-lain penambahan seperti kos operasi, kos pengambilalihan tanah, kadar faedah bank dan lain-lain yang tidak wajar dimasukkan (Fasa 2 yang diluluskan kabinet namun belum ditandatangani dengan CCCC boleh dibatalkan pada bila-bila masa jika negara merasakan ia tidak diperlukan sekarang).

    Kos pembinaan: RM55 bilion

    Status projek terkini: Sekurang-kurangnya 15 peratus telah disiapkan

    Jumlah yang telah dibayar: RM19.67 bilion (RM10 bilion bayaran awal dan RM9.67 bilion dibayar mengikut jadual projek yang disiapkan).

    Baki yang perlu dibayar: RM35.33 bilion
    Jumlah gantirugi jika menamatkan projek ECRL: RM30-35 bilion

    (RM19.69 bayaran balik ke China’s EximBank yang memberikan pinjaman yang mesti dilunaskan, tambahan RM10 bilion bagi tuntutan gantirugi dan penalti oleh China Communications Construction Company (CCCC) kerana pembatalan ECRL, gantirugi yang akan diminta oleh kontraktor, subkontraktor dan pihak-pihak lain yang terkesan dengan pembatalan projek di mana anggaran tambahan gantirugi sebanyak RM5 bilion, jumlah tepat akan dikemaskini sebaik sahaja mendapat makluman terkini jumlah gantirugi)

    Kesimpulan:

    Senario 1: Jika projek ECRL diteruskan, kerajaan perlu membayar baki sebanyak RM35.33 bilion dan negara akan mempunyai Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yang moden dan berkelajuan tinggi sepanjang 688.3 kilometer yang akan menghubungkan negeri-negeri Pantai Timur dengan fasa pertama membabitkan laluan landasan kereta api elektrik melalui Kelantan, Terengganu, Pahang dan Selangor dengan jajaran sepanjang 531.6 kilometer dan jajaran sisihan sepanjang 68.7 km.

    Kesan: Tercapai hasrat membangunkan negeri-negeri Pantai Timurtermasuk industri pelancongan, taraf hidup dan ekonomi rakyat tempatan akan meningkat.

    Tidak perlu bersesak-sesak lagi di jalanraya untuk pulang ke kampung seperti biasa setiap kali tiba musim perayaan. Memberi peluang pekerjaan bagi lebih kurang 1000 jurutera dan pekerja rakyat Malaysia yang terlibat dalam projek ECRL selain daripada manfaat membuka peluang pekerjaan buat rakyat tempatan.

    Senario 2:

    Jika projek dibatalkan, kerajaan perlu membayar gantirugi sebanyak RM30-35 bilion dan negara tidak mempunyai apa-apa melainkan struktur binaan ECRL yang telah siap lebih kurang 15 peratus yang akhirnya akan ditinggalkan usang ataupun dirobohkan (menambah kos kepada kerajaan).

    Kesan:

    Tidak memenuhi hasrat membangunkan negeri-negeri Pantai Timur dan rakyat tidak mendapat apa-apa manfaat. Kesesakan jalanraya untuk pulang ke kampung masih berlaku seperti biasa setiap kali tiba musim perayaan.

    Ribuan pekerja yang terlibat termasuk jurutera akan diberhentikan dan tidak membuka peluang pekerjaan buat rakyat tempatan.

    Pelik kan..takkan lah Tun M dan Kerajaan PH tak buat kajian menyeluruh kesan2 negatif yang bakal berlaku akibat pembatalan ECRL ni...kata diorang pandai sangat..tapi rupa2nya..hampeeeh !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penganalisaan yg hancus..berselirat dgn putarbelit .

      Kenyataan Mahathir terakru ...belum ada angka2 dikeluarkan .

      Kamu Geng Najib , bab mendusta serah kat kamu 🖕

      Delete

    2. Minat saya adalah kemenangan pd PH. Saya mengharapkan kemenangan bergaya dan bermaruah, winning as dignify gentlemen. Ini penting bukan sekadar PH akan dihormati di dlm Negara malah dgn cara itu maruah Negara yg tercalar di luar Negara In Shaa Allah akan terhapus pd mlm kemenangan itu juga.

      (4) To me isu2 kewangan, ekonomi dan sosial yg sedang kita hadapi adalah “peanut”. Kita boleh selesaikan masalah itu dgn mudah dan cepat. In Shaa Allah dlm 2-3 tahun kita boleh pulih sepenuhnya jika kita punya tekad yg kental. Sesungguhnya semua permasalahan tersebut, in the words of the late Sanusi Junid are nothing but just a matter of Najib MO1. We have no problem except Najib MO1 is the problem.

      (5) Saya yakin, rakyat akan mendokong PH, jika PH melakukan segala langkahnya tidak secara keterlaluan. Kini apa yg saya nampak wujud unsur2 riak, dendam malah saling dengki-tamak. Buang @ kurangkan secara jelas semua itu. Kita hendak selamat dan bina Negara. So let focus to reform yg hendak kita lakukan sebagai landasan utk selamatkan dan bina Negara. Sila jelaskan maksud, intipati dan jangkaan keputusan reform yg hendak kita capai. Rakyat dari sekarang harus dibawa utk mengatur langkah ke depan. Fikiran rakyat sudah berserabut, jgn kusutkan lagi dgn hujah2 yg tidak memberi harapan. Mereka sedang menanti what better next from
      PH. Tibai menibai, maki hamun, dengki-tamak, dan paling dahsyat, riak tidak membawa kita ke mana2 melainkan kemurkaan Allah (dan kemungkinan rasa muak rakyat).

      (6) Once Parlimen bubar, time to stop tibai-maki-hamun but great to focus on making the rakyat to feel good with PH. Saya yakin In Shaa Allah a shift in strategies and contents and substances of the talks dari apa yg sudah diperkatakan sejak 2011 boleh membuka fikiran rakyat. PH harus jelas bergerak sebagai PH dan bukan lagi sebagai sekumpulan kalangan yg ingin nampak out doing di antara satu sama lain. Team work peringkat Negeri dan kawasan perlu jelas. Contoh Husam di Kelantan lebih jelas ingin menonjol dirinya sebagai next MB, but who and where is his Cabinet Team? Rakyat tahu kelemahan Husam. Team work boleh kukuhkan imej PH. Samalah di lain2 negeri. Team work sebagai PH dan juga sebagai next Cabinet perlu ditonjol cepat. Team yg boleh bercakap tentang HARAPAN. Bukan Harapan utk sumbat Najib MO1 ke dlm penjara, itu perkara picisan dan boleh berbau dendam dan dengki, nyatakan dan tunjukkan HARAPAN utk rakyat being much much better in every aspects of the rights di bawah PH. Berubahlah PH agar rakyat turut mahu mengubah.

      (7) Tun biasakanlah utk menyatakan In Shaa Allah atas segala lafaz berbentuk janji jika kita jujur dan ikhlas. Allah memperingatkan itu kpd SAW, maka kita juga perlu amalkan itu. Semoga Allah kekalkan kita semua di jln benarNya.

      Delete
    3. Tun Mahathir, Daim guna pemimpin PKR jadi puppet mereka



      Perang dalam PKR makin parah. Tunggu masa sahaja nak meletup dan membunuh sebahagian besar pimpinan mereka. PKR adalah 'takik' untuk memecahkan Pakatan Harapan, bagaimana takik yang berlaku pada tatanic apabila terkena aisberg.

      Ahli Dewan Undangan Negeri, Ijok, Dr Idris Ahmad yang juga Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan berkata beliau menolak Tun Dr Mahathir secara terbuka.

      "Saya tahu bagaimana watak buruk dan jahatnya Tun Dr Mahathir dibantu oleh (Tun) Daim. Jangan percaya. Tengok bagaimana Tun Mahathir, Daim menggunakan pemimpin kita (PKR) di Keadilan jadi puppet mereka."

      Tonton video ini. Anda akan tahu bahawa hayat PKR dan PH dah tak lama.




      : Nak rosak dan runtuhnya PH tak perlu masa yang lama....

      Delete
  18. Rata2 rakyat ynag ditemui , khususnya warga pantai Timur sebulat suara bersetuju bahawa Kerajaan sepatutnya mengkaji keperluan untuk masa yang akan datang bukannya bertindak membatalkan ECRL kerana hasil rundingan ekonomi tidak memihak kepada Malaysia yang mengakibatkan hubungan dengan China semakin buruk...dan kini dipandang serong oleh gergasi ekonomi tu.

    Kos yang dipolitikkan dan tidak sepatutnya dimasukkan oleh Menteri Kewangan yang hanya merumitkan keadaan, wajar dihentikan oleh Perdana Menteri, Tun Mahathir kerana ia memberi kesan diplomatik secara langsung antara dua negara.

    Tun Mahathir perlu cerdik untuk membuat keputusan dengan tidak dipengaruhi oleh sentimen projek ECRL ini sebagai legasi yang sangat baik dan terkehadapan yang ditinggalkan oleh kerajaan Barisan Nasional dan Perdana Menterinya Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak.

    Beliau wajar meneruskan projek yang baik dan memberi manfaat secara langsung kepada rakyat terutamanya di negeri-negeri Pantai Timur yang agak terkebelakang berbanding di bandar-bandar besar.

    Rakyat merasakan sudah sewajibnya mindset PM ke 4 dulu tu dibuang dan dihumban jauh2 dari mindset PM ke 7 kita ni..kalau tak, wal hasil balik asal ajelah kan..dendam kesumat tetap bertahta di sanubarinya !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 😁😁😁🤣🤣🤣😥😥😥

      Delete

    2. 1. Kesemua ahli MT UMNO dan para pemimpin dalam parti-parti komponen BN yang bersekongkol dengan Si PM Kleptokrat yang durjana ini wajar disingkirkan bagi membersihkan nama Malaysia. Para penyokong PM Najib @ Ah Jib Gor bersubahat mencuri wang rakyat.

      2. Manusia cuma boleh merancang, tetapi segala yang berlaku ialah atas kehendak Allah SWT.

      3. Mungkin apa yang berlaku ini ialah KIFARAH (pembalasan) dari Allah SWT. Dulu ada golongan manusia yang tidak bersyukur bila Tun menjadi Perdana Menteri Malaysia.

      4. Rasa kelakar pula bila pihak yang dahulunya menuduh (memfitnah) Tun diktator, Mahazalim/Mahafiraun, korup, etc. ialah pihak sama yang bertindak melantik Tun sebagai calon PM ke-7 jika PH menang. Alahai…Yang lagi kelakar, golongan yang dahulunya mempertahankan Tun semasa Tun PM, sudah menganggap Tun sebagai musuh nombor satu mereka. Bang*ngkah?

      5. Si PM Kleptokrat ini amat RIAK dan sentiasa memperlekeh segala sumbangan Tun kepada rakyat dan Malaysia seolah-olah dia hebat dan disanjung rakyat. Islam amat melarang perbuatan RIAK (sentiasa membandingkan diri beliau dengan Tun).

      6. Peliknya, ada pula orang dung* yang menyalahkan Tun bila nama Malaysia terjejas dengan teruk dek perangai buruk PM Najib @ Ah Jib Gor dan konco-konco beliau.

      7. Sebagai rakyat yang ada simpanan /deposit /pelaburan di KWSP, TH, ASB/ASN, etc., saya tidak reda dengan penyalahgunaan kuasa serta penyelewengan yang sewenang-wenangnya dilakukan oleh pihak rejim Najib terhadap wang yang diamanahkan rakyat untuk mereka uruskan.

      8. Apapun saya berdoa Tun dapat menumbangkan Si PM Kleptokrat bersama konco-konco beliau, dan mengembalikan maruah Malaysia di mata dunia (tentunya dengan izin Allah SWT).

      Delete
    3. Tidak mustahil di Malaysia akan ada macam ini



      Luar negara gerakan Islam liberal adalah satu daripada ancaman kepada umat Islam yang dirancang oleh musuh Islam untuk merosakkan Islam daripada dalam melalui penganutnya yang "jahil".

      Tidak mustahil usaha di Malaysia akan menjadi lebih mudah setelah kerajaan PH berlunak dengan golongan ini. Apatah lagi ada pimpinan Islam daripada PH yang kini mendokong golongan ini.

      : Kerajaan PH menghakis Islam secara halus. Pendokongnya adalah perosak Islam secara tidak sedar....

      Delete
  19. Pak diny...Pak ada baca tak berita yang terlatest ni berkitan dengan ura2 pembatalan ECRL oleh Tun Madey...tengok apa yang telah digertakkan oleh presiden China padanya !!!!!

    Yesterday, Dr Mahathir Mohamad told Malaysiakini that the cancellation of the ECRL and gas pipeline projects wasn’t a sure thing as the decision was ultimately that of companies involved.

    However, for the past three months or so, he has been flipping back and forth between the projects being “on” to them being “off” by citing various reasons without once consulting the said companies.

    A source familiar with the matter told The Third Force that Chinese president Xi Jinping is tired of Mahathir’s antics and has given him two months to consider the status of the projects.

    All that concerns Xi at this very moment is if the Malaysian premier has the guts to abide by terms set by the Najib administration or compensate Chinese contractors in the event the projects are cancelled.

    Agak2 Pak lah..berani tak Tun Madey ambik keputusan tegas untuk membatalkan projek ECRL tu haah...selepas diberi kata dua oleh Presiden China ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih percaya lagi cerita dr Ragi Basi ni ...pooodahhh

      Delete

    2. Demi Ummah , Umat Melayu harus Bersatu
      UMNO sekarang kena singkirkan Najib & sekutu beliau
      Kembalikan UMNO lama
      Bawa balik Anwar , Mahathir , Muhideen dan yg lain
      Jernihkan UMNO dengan membuang segala Kotoran
      Menbuang yg Keruh Mengambil yg Jernih
      Bariskan Barisan Baru UMNO dengan Undi yg Sah

      UMNO bukan untu kepentingan Pribadi atau Orang Atasan
      UMNO bukan Boneka atau jadi Baruah Jho Low
      Yang kerana Jho Low kita sesama kita berpecah belah
      Sedangkan Jho Low sudah menghirup duit kita
      Dan Najib lebih mementingkan Jho Low
      Lebih dari kepentingan UMNO , Rakyat dan Ummah
      yg dinamakan Melayu Beragama Islam

      Ini Tanggung Jawab UMNO sekarang demi UMMAH

      Delete
    3. Bodoh PH ni, Takkan Nak Marah UMNO Sokong PAS



      Kemenangan PH pada PRU-14 lalu diluar jangkaan PH sendiri. Ini diakui oleh Tun Mahathir sendiri dalam beberapa siri kenyataannya.

      Antara faktor mambantu ialah hampir 95% pengundi Cina mengundi PH dan 11% pengundi Melayu daripada UMNO dan PAS beralih kepada PH. Peralihan 11% undi pengundi Melayu menurut Ilham Centre, yang memberikan kuasa kepada pakatan empat parti itu untuk menggulingkan Umno dan gabungan Barisan Nasional (BN).

      Ilham Centre memberi amaran undi lebihan 11% yang diterima itu bukanlah sokongan “tulen” kerana itu adalah pengundi UMNO dan PAS.

      “Jumlah 11% itu mudah terjejas. Ia adalah undi protes terhadap Umno dan BN daripada orang Melayu kerana faktor Najib Razak,” kata Pemangku Pengarah Eksekutif Ilham Center, Mohd Azlan Zainal.

      Undi ini juga datang daripada pengundi PAS melalui kempen "lebih afdhal buat masa ini jatuhkan Najib buat masa ini".

      Timbul persoalan kenapa PH sekarang ini menyerang PAS dengan isu PAS dan UMNO nak bersatu? Tidak lain tidak bukan kerana PH bimbang dengan kedudukan 11% sokongan 'sementara' yang diperolehi semasa PRU-14 lalu.

      Itu isu pokok. Isu semasa pula kenapa PH marah sangat UMNO sokong PAS? Dan kenapa ahli-ahli dan pendokong PAS bodoh melayang cybertropper PH yang membawa isu ini.

      Perlu diingatkan kempen PAS hampir 60 tahun lalu adalah untuk menarik pengundi dan penyokong UMNO/BN untuk menyokong PAS selain menarik pengundi atas pagar.

      Kalau pengundi UMNO, MCA dan MIC nak sokong PAS itu suatu yang benar, mesti Tok Guru Nik Abdul Aziz senyum nampak gigi jika beliau masih hidup.

      Apa bodoh sangat cybertropper nak marah kerana UMNO nak sokong PAS. Dan sangat bodoh kita (PAS) layan tulisan bodoh PH yang mengutuk UMNO sokong PAS. Kalau ramai ahli dan pimpinan UMNO sokong PAS itu lebih baik dan mencapai apa yang PAS buat selama ini daripada Yusoff Rawa bapak Mujahid Liberal, diikuti Ustaz Fadhil Nor sehingga sekarang.

      Cakap kepada mereka apa aku kisah!

      SemutApi @ FireAnt
      http://semutapi-fireants.blogspot.com/
      : PH ambil kisah pasal kalau tumbang cepat tak sempat dia nak rompak harta rakyat....

      Delete
  20. Rakan2 sekelian...Ini satu lagi berita yang mencatatkan dewngan jelasnya kejayaan lawatan Tun M ke china baru2 ni...Tahniah lah kita ucapkan pada Tun dan rombongannya atas kejayaan maha hebat tu kan !!!

    On the 20th of August 2018, Mahathir warned the Chinese against “a new version of colonialism” in what the Financial Times opined was “a pointed expression of Asian unease about China’s increasing economic and political influence in the region.”

    However, Chinese premier Li Keqiang was not at all pleased with Mahathir’s “colonialism” slur and made it clear that terms associated with the ECRL and gas pipeline projects were not up for review.

    A well-placed source informed that Mahathir went on to seek a whopping US40 billion loan from Chinese president Xi Jinping on grounds that Malaysia would face trouble paying compensations should the Chinese-backed projects be cancelled.

    Xi, however, was quick to point out that the idea of using money borrowed from China to pay China made no logical or ethical sense whatsoever and reminded Mahathir that the latter’s administration had repeatedly questioned China’s business ethics.

    He then gave a firm “no” to the Malaysian premier’s request for a long-term loan and offered instead time for Malaysia to decide on the status of the projects.

    Memang wajib lah kejayaan macam ni dicatitkan dengan tinta emas dalam sejarah negara bertuah ni kan !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Sekarang orang-orang MO1 dah mula menyelinap ke dalam PNB.. dulu ada kah PM masuk sebagai chairman yayasan pelaburan dibawah PNB?? Agaknya duit di MOF dah nak habis kah.

      Di PNB ada berbilion bilion dan pastinya akan buat creative accounting untuk mengOSAkan juga keuntungan PNB yang sebenar dan menjadikan PNB sebagai tabung pinjaman mereka sendiri yang boleh dikorek sesuka hati.

      Selepas FELDA musnah, dan 1MDB musnah, kena cari tabung lain untuk dikorek. Time bomb akan meletup juga akhirnya disebabkan mereka ini hanya membuat kerosakan demi kerosakan. Waktu itu sudah terlambat untuk Negara.

      Musnahkan Najib dan Umno.

      Delete
    2. Anwar antara Rafizi dan Azmin yang berkuasa



      Sorang ahli politik ini dilihat tidak terkawal, dan pada masa lalu menyinggung ramai pimpinan parti kerana bercakap secara berterus-terang.

      Tetapi Rafizi Ramli tidak memegang apa-apa jawatan kerajaan, dan tentu sekali bukan seorang Ahli Parlimen. Oleh itu tidak timbul persoalan sama ada ahli politik ini satu ancaman.

      Lawannya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, adalah kawan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tempat mengadu watak utama PKR itu.

      Tetapi timbalan presiden PKR itu cepat menaiki tangga politik mutakhir ini, dan dalam politik, itu sahaja cukup untuk menyebabkan seseorang itu dilihat sebagai satu ancaman.

      Sumber parti mengatakan itu antara dilemma yang Anwar hadapi sekarang, ketika beliau bersiap sedia untuk mengambil alih jawatan presiden parti selepas pencalonannya tidak dicabar.

      Perhatian semua orang kini tertumpu pada pertandingan orang nombor duanya.

      Rafizi, yang bukan wakil rakyat dan bukan menteri, sedang bersiap untuk mencabar Azmin, yang bukan sahaja mengetuai porfolio hal ehwal ekonomi yang berkuasa tetapi juga sebahagian golongan dalaman di penjana pendapatan kerajaan, Khazanah Nasional.

      Jadi siapa yang lebih layak menjadi orang nombor 2 parti itu?

      “Kadang-kadang susah nak bekerja dengan Rafizi,” kata sumber dalam kem Azmin.

      Beliau berkata tidak boleh dinafikan Rafizi banyak menyumbang kepada PKR, dan pengorbanannya termasuk tidak bertanding pilihan raya kerana pertuduhan jenayah terhadapnya bawah pentadbiran lepas diketahui umum.

      Bekas Ahli Parlimen Kapar, G Manivannan, yang bersaing untuk tempat di majlis pimpinan pusat PKR, bersetuju dengan komen itu.

      “Rafizi jelajah ke seluruh negara dan memainkan peranan penting menjelaskan banyak isu dan agenda Pakatan Harapan jika gabungan itu menang Putrajaya,” katanya.

      “Kalau dia menang, dia boleh bantu Anwar memenuhi agenda PKR.”

      Seorang lagi pemimpin parti bersetuju Rafizi seorang yang “berprinsip” dan “tidak bertolak ansur dalam isu yang dia perjuangkan.”

      Namun begitu: “Dalam politik, perkara itu boleh menjadi liabiliti, terutama pada orang atasan. Itu boleh menyebabkan dia bersengketa dengan Anwar.”

      Sementara itu, seorang ahli parti dalam kem Rafizi berkata pencapaian Azmin setakat ini menjadi liabiliti kepada parti.

      Beliau berkata bekas menteri besar Selangor itu dilihat sebagai satu ancaman, dan hubungan rapatnya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mematahkan dakwaan bahawa dia pilihan utama perdana menteri sebagai penggantinya.

      “Sudah 20 tahun Anwar menunggu untuk menjadi perdana menteri,” katanya. “Dia perlukan orang nombor 2 yang boleh bekerja dengannya, seseorang yang tidak akan menjadi satu ancaman.”

      Bermula minggu depan, separuh daripada 800,000 ahli PKR akan mengambil bahagian dalam pemilihan pemmimpin tertinggi parti.

      Azmin hari ini mengesahkan dia akan melawan Rafizi dan mempertahankan jawatannya.

      Perkembangan itu sudah dijangka kerana mereka berdua dilihat bukanlah kawan baik. Perkembagan ini juga menamatkan spekulasi Azmin mungkin mencabar Anwar untuk jawatan presiden.

      Pada masa ini, sumber percaya kelebihan berada di tangan Azmin.

      Bekas setiausaha sulit Anwar itu juga mendapat sokongan ahli majlis PKR di seluruh negara, yang berterima kasih kepada Azmin atas pelantikan mereka.

      ‘Kotor’

      Walaupun pemimpin-pemimpin kanan cuba mempertahankan parti itu ditengah-tengah spekulasi mengatakan PKR diancam perpecahan, sumber mengatakan kempen untuk jawatan nombor 2 parti boleh terjerumus menjadi pertarungan peribadi.

      Delete

    3. Jho Taek should be allowed trial in China where the penalty for many crimes is death. Be done with the bugger -

      Low Taek Jho has again said he will never get a fair trial in Malaysia even though he expressed confidence of being vindicated of the charges of embezzling 1MDB funds filed against him in Putrajaya today.

      In the latest of a series of statements issued through lawyers and public relations firms, Low – on the run from Malaysian authorities who are now preparing to try him in absentia over charges of stealing billions of dollars from 1MDB – urged the public to keep an “open mind until all of the evidence comes to light”.

      “This has been a case of trial-by-media from the start, and unfortunately, the circus continues,” Low, also known as Jho Low, said today in a statement emailed to FMT.

      Police today confirmed that eight charges of money laundering were brought against Jho Low.


      The charges are related to money laundering, and includes one against his father Low Hock Peng for transferring US$56 million to his son.

      Delete
    4. Suhakam digesa minta maaf
      RUBIAH OMAR 19 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Suhakam digesa minta maaf
      Kamaruzaman (tiga, kanan) menunjukkan salinan laporan polis ketika ditemui selepas selesai membuat laporan di Balai Polis Kuala Terengganu, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) diminta memohon maaf secara terbuka atas kenyataan menyelar keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu yang menjatuhkan hukuman enam sebatan terhadap pasangan lesbian, pada 12 Ogos lalu.

      Ketua Pemuda Pas Terengganu, Kamaruzaman Abdullah berkata, sekiranya enggan berbuat demikian, Suhakam akan berdepan dengan tindakan undang-undang di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 iaitu Sesyen 11 kerana mengingkari perintah mahkamah.


      "Seksyen berkenaan adalah bagi orang yang mengingkari, melanggar, mempertikaikan, mempersendakan atau menyebabkan dipandang hina apa-apa perintah hakim atau mahkamah.

      "Ia merupakan satu kesalahan yang boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya, jika disabitkan kesalahan," katanya selepas membuat laporan polis di Balai Polis Kuala Terengganu, di sini, hari ini.

      Kamaruzaman berkata, kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan itu adalah satu penghinaan dan mempertikaikan penghakiman dan martabat Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu selain mempersendakan hukum Allah.

      "Allah sendiri melarang hukuman sejenis dan apa yang dilakukan Suhakam juga tidak menghormati salah satu prinsip Rukun Negara iaitu kedaulatan undang-undang.

      "Apa yang dilakukannya bertentangan dengan Seksyen 11 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 kerana mengingkari perintah mahkamah," katanya.

      Terdahulu, Kamaruzaman membuat laporan polis berhubung kenyataan berkenaan kira-kira jam 10 pagi.

      Kamaruzaman berkata, pihaknya memandang serius kenyataan itu dan berharap Suhakam supaya lebih berhati-hati jika mahu mengeluarkan sebarang kenyataan terutama membabitkan sensitiviti agama selepas ini.

      "Saya harap beliau dapat memohon maaf secara terbuka dan jika tidak, kita serahkan perkara ini kepada pihak berkaitan untuk tindakan lanjut," katanya.

      Sebelum ini, pada 12 Ogos lalu, Pengerusi Suhakam, Tan Sri Razali Ismail dalam satu kenyataan dikeluarkan berkata, hukuman enam sebatan terhadap dua wanita atas kesalahan cuba melakukan hubungan sejenis itu memalukan, merendahkan martabat dan percubaan untuk memalukan si pelaku dan keluarga mereka secara terbuka.

      Sinar Harian sebelum ini ada melaporkan sepasang kekasih 'songsang' dihukum denda RM3,300 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu kerana cuba melakukan hubungan sejenis ketika ditahan dalam sebuah kereta, di Dungun, pada April lalu.

      Bukan itu sahaja, Hakim Syarie, Kamalruazmi Ismail turut mengarahkan kedua-dua wanita berusia 32 dan 22 tahun itu dihukum empat bulan penjara sekiranya gagal menjelaskan denda berkenaan.

      Delete

    5. Balls to the damned son of Tun A Razak who should admit that the Malays detest him and chucked him out into the drain -

      Najib: BN's defeat due to divided Malays, not 'Malay tsunami'
      Published: 23 Aug 2018, 3:35 pm | Modified: 23 Aug 2018, 5:13 pm

      A+ A-

      Former prime minister Najib Abdul Razak does not believe that the oft-repeated "Malay tsunami" caused BN's downfall during the recent general election.

      Instead, he said that BN had lost because the Malays were divided.

      "I think the result of the last election shows the divisions amongst the Malays.

      "It was not so much a Malay tsunami, but the fact that the Malays were divided.

      "So that allowed a small party to gain control of the government," he told Free Malaysia Today in an interview published today.

      Malaysia experienced a change in federal government for the first time during the May 9 polls, which saw BN winning only 79 parliamentary seats, down from 133 previously.

      Following this, the new Pakatan Harapan administration installed Dr Mahathir Mohamad as the new prime minister despite his party, Bersatu, holding only 10 percent of the seats in Parliament.

      Bersatu is the only race-based party in the Pakatan Harapan coalition, with its goal being to uphold bumiputera rights.

      The party, together with PAS splinter party Amanah, mostly contested in Malay-majority seats in the 14th general election (GE14).

      In GE14, Umno secured approximately 21 percent of the total votes and secured 24.32 percent of the seats, while PAS secured 16.6 percent of the popular vote while securing 8.11 percent of the seats.

      Delete
    6. Akhirnya Menteri Agama Akur Dengan Marina Mahathir



      Undang-undang yang menetapkan lelaki berumur 18 tahun dan perempuan 16 tahun yang ingin berkahwin perlu mendapatkan kebenaran mahkamah serta ketua menteri atau menteri besar mungkin ditiadakan pada masa akan datang.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, cadangan itu bagi membuka ruang kepada era baru undang-undang perkahwinan di negara ini iaitu dengan mengharamkan perkahwinan bawah umur.


      "Kami mencadangkan pada masa hadapan syarat-syarat ini ditiadakan atau dengan kata lain mengharamkan perkahwinan bawah umur yang ditetapkan oleh undang-undang dan boleh dianggap satu jenayah jika mana-mana warganegara tidak mematuhi had umur.

      "Haram itu bukan haram daripada segi hukum (syarak) tapi daripada segi pentadbiran," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Trip Silaturrahim Memikat Merbuk dan Tekukor di Tanjung Piandang dekat Parit Buntar, hari ini.


      Ramai berpendapat keputusan Mujahid adalah dipengaruhi dengan pendapat Marina Mathir sebelum ini. Malang bagi orang yang ada PhD agama masih takut dan akur dengan desakkan Marina Mahathir yang sebelum ini sangat aktif dalam gerakan Sistem in Islam yang dikatakan sesat dan juga antara pengerak LGBT.


      Bagaimanapun, Mujahid mengakui isu perkahwinan bawah umur itu adalah sesuatu yang sensitif kerana ia turut melibatkan adat dalam kalangan masyarakat terutama di Sabah dan Sarawak.

      "Di Sabah dan Sarawak ada yang mengahwinkan anak mereka di bawah umur. Dari segi Islam juga ada pandangan kahwin bawah umur itu sesuatu yang harus dengan kata lain tidak boleh kata tidak boleh," katanya.

      Menjelas lanjut, Mujahid berkata ulama, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pakar perundangan serta Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan mengadakan pertemuan setiap bulan bagi membincangkan isu perkahwinan bawah umur mengikut perspektif Islam.

      "Perbincangan itu juga adalah untuk melihat sejauh mana tanggungjawab kerajaan boleh campur tangan (dalam perkahwinan bawah umur) untuk kepentingan dan maslahat umum," katanya.

      Isu perkahwinan bawah umur timbul selepas seorang lelaki berumur 41 tahun berkahwin dengan seorang budak perempuan berumur 11 tahun di Gua Musang, Kelantan pada Jun lalu.

      Contohi langkah MAIS

      Dalam perkembangan lain, Mujahid berkata Rang Undang-undang Suruhanjaya Harmoni dan Perdamaian dijangka dibentangkan di Parlimen tahun depan sebagai antara usaha untuk melindungi semua agama daripada dihina.

      "Draf (rang undang-undang) itu perlu dibincangkan dan mendapat kelulusan pejabat Peguam Negara, kabinet sebelum dibentangkan di Parlimen," katanya.

      Sementara itu, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) sedang bekerjasama Mujahid untuk menaikkan had umur perkahwinan dalam semua undang-undang berkaitan kepada 18 tahun.

      Kementerian berkata ini akan melibatkan Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) I984, Ordinan Undang-undang Keluarga Islam (Sarawak) 2001, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam setiap Negeri, Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976, dan undang-undang adat kumpulan etnik di Sarawak.

      Kerajaan juga mengalu-alukan pengumuman yang dibuat tepat masanya oleh Majlis Agala Islam Selangor (MAIS) mengenai cadangan menaikkan had umur berkahwin untuk remaja perempuan Islam kepada 18 tahun.

      "Inisiatif serupa diharap diterajui oleh semua negeri ke arah penyeragaman had umur minimum untuk berkahwin di Malaysia," kata KPWKM dalam satu kenyataan hari ini.

      : Dulu semasa perjumpaan tertutup dengan IKRAM cakap takkan jual agama kepada Mahathir. Mahathir sebagai anak tangga tapi apa mereka nak jawab dan apa IKRAM nak berhujah? Dengan anak Mahathir pun tunduk patuh seolah-olah Marina ulama besar....

      Delete

    7. Hahaha. sudah tarak apa mau cakap, masih tak boleh cakap walau pun Najib sudah berambusss, sudah tarak akai, bankrap buah pikiran -

      Perhimpunan Agung Umno dipendekkan kepada dua hari
      Agensi berkaitan kerajaan juga tidak akan menyediakan gerai di aras dua dan tiga PWTC.

      Delete

    8. Selagi barisan tertinggi di kalangan org2 lama xakan ada perubahan Ameno ini. Masih di takuk lama dgn ego pahlawan Bugis yg sudah rebah tapi masih ingin bersuara seakan akan dia masih memerintah diganti dgn panglima Jawa Ponorogo. Pengikut lama dan sama. Brandingnya Ameno dan Rasuah berpisah tiada.

      Si Kerru Okspod KJ ketua puak Double ee as in Azees Tabung Haji pulak cakap nak bukak Umno kpd bukan Melayu. Mula lah Umno penuh ane, achi, minachi, thambi ..

      Delete
  21. Tiada apa yg terjamin.
    Saya yakin bahawa dgn doa kesemua mangsa2 liwat nya, kerusi empok PM akan terlepas juga drpd genggaman nya.
    Insya'allah.

    ReplyDelete
  22. BERITA BAIK!!!Nama saya Ratih Wahyu, saya ingin berkongsi kesaksian saya di sini di platform ini untuk semua rakyat Indonesia dan seluruh Asia berhati-hati dengan peminjam internet, Tuhan telah menyokong saya melalui Puan Kathleen Brian yang baik ibu.Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan enggan meneruskan, jadi saya memutuskan untuk mendaftar pinjaman dalam talian tetapi saya tertipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeza.Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya bercakap dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Mrs Kathleen, yang merupakan pemilik syarikat pinjaman global. Rakan saya meminta saya memohon dari Puan Kathleen, jadi saya mengumpul keberanian dan menghubunginya.Saya memohon pinjaman sebanyak Rp500, 000,000 dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu mudah disepakati tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan atas pemindahan kredit, karena fakta bahwa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk mentransfer pinjaman Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah wang tunai Rp500.000.000. Saya sangat gembira bahawa Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.Semoga Tuhan memberkati ibu Kathleen untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Kathleen melalui e-mel: kathleenloancompany1@gmail.com dan WhatsApp Only: {+12093480782} untuk pinjaman anda.Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: ratihwahy@gmail.com dan Kezia yang memperkenalkan dan memberitahu saya tentang Puan Kathleen juga mendapat pinjaman baru dari syarikat itu. Anda boleh menghubungi Kezia melalui e-melnya: keziaarjuna@gmail.com.Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua untuk meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.

    ReplyDelete
  23. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...