Thursday 30 August 2018

NAJIB PATUT BERTERIMA KASIH BN KALAH PILIHANRAYA.....


Bagaimanakah ketua sebuah agensi perisikan kerajaan boleh terlibat dalam skandal wang pilihanraya berjumlah AS$12 juta atau kira-kira RM50 juta?


Lebih buruk, bagaimanakah wang tersebut yang sepatutnya digunakan untuk pilihanraya, tetapi lebih separuh daripadanya ditemui masih tidak digunakan, malah seolah-olah disembunyikan di sebuah kondo?

Bayangkan apa terjadi dan betapa meriahnya kehidupan mereka yang terbabit sekarang ini jika dalam PRU14 lalu BN masih lagi mampu mengekalkan kuasanya?


Hidup-hidup Najib Razak dan kerajaan diperbodohkan begitu saja!!


Jika tidak kerana Pakatan Harapan yang memenangi pilihanraya, pastinya Najib sendiri tidak tahu atau tidak sedar dana pilihanraya yang sepatutnya dibelanjakan rupa-rupanya telah disorokkan.


Adakah mereka tidak membelanjakannya kerana sudah menjangka BN akan kalah dan hilang kuasa?

Apa pun, dengan terdedahnya skandal melibatkan ketua agensi perisikan negara ini, Najib sekurang-kurangnya patut berterima kasih kerana BN dapat dikalahkan dan akhirnya Pakatan Harapan mentadbir negara.


Jika tidak, sampai sekarang skandal ini akan terus tersembunyi rapi dan seolah-olah mereka telah bekerja dengan cemerlangnya.


Cisss....(ShahbudinHusin 30/08/2018).

87 comments:

  1. penyamun samun penyamun...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila mahu mansuh tol jambatan Pulau Pinang
      Diterbitkan 17 Ogs 2018, 6:58 petang | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 7:02 petang

      A+ A-

      Umno terus mempersoalkan kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menghapuskan tol Jambatan Pulau Pinang walaupun telah 100 hari mentadbir negara ini.

      Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Nibong Tebal, Mohd Norhiesham Ismail berkata, perkembangan berkenaan menunjukkan seolah-olah HARAPAN mempermainkan perasaan pengundi yang telah menyokong mereka.

      Katanya, janji berkenaan wajar ditunaikan memandangkan bekas Ketua Menteri, Lim Guan Eng begitu bersungguh-sungguh membuat tawaran itu ketika kempen Pilihan Raya Umum Ke -14 (PRU-14).

      “Guan Eng mahu hapuskan tol selepas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjanji akan memansuhkan tol bagi penunggang motosikal Jambatan Pulau Pinang sekiranya Barisan Nasional (BN) merampas negeri ini.

      “Tawaran beliau (Guan Eng) ketika itu seperti mahu mencabar apa yang ditawarkan BN, namun selepas menang mereka beri alasan mahu kaji terlebih dahulu menyebabkan ribuan pengguna Jambatan Pulau Pinang tertanya-tanya tentang janji berkenaan,” katanya yang dipetik oleh portal Utusan Malaysia, hari ini.

      Pada April lalu, Najib menjanjikan bayaran tol untuk penunggang motosikal yang menggunakan Jambatan Pulau Pinang akan dimansuhkan jika mereka berjaya menguasai negeri itu pada PRU ke-14.

      Namun Lim yang juga adalah setiausaha agung DAP menawarkan tawaran lebih menarik.


      Katanya, jika Pakatan Harapan (HARAPAN) menjadi kerajaan persekutuan bukan saja tol untuk motosikal dihapuskan, malah untuk semua kenderaan.

      Mengulas lanjut, Norhiesham berkata, sikap berdiam diri Lim menimbulkan pelbagai persepsi antaranya ‘cakap tidak serupa bikin’ dalam kalangan rakyat terhadap pemimpim HARAPAN.

      “Sebelum ini, mereka (kerajaan negeri) pernah berjanji untuk menghapuskan tol Sungai Nyior di Butterworth sekiranya menang pada 2008, namun perkara berkenaan tidak dilaksanakan sehingga hari ini,” katanya.

      Delete
    2. Mengapa Perlu Undi Dr Halimah Di PRK Seri Setia?



      PRK Seri Setia adalah peluang dalam ruang demokrasi bagi pengundi memilih wakil yang akan betul-betul berkesan dan efektif membawa suara dan hak mereka dalam DUN Selangor. Selepas PRU ke 14 kemenangan selesa PH di Selangor telah memberikan mereka kuasa yang terlalu besar dengan memenangi 51 kerusi DUN berbanding pembangkang yang hanya menguasai 5 kerusi sahaja. Rakyat khususnya pengundi di Seri Setia telah menolak pemerintah terdahulu kerana krisis keyakinan akibat rasuah dan salahguna kuasa yang berlaku. Hal yang sama boleh berlaku di Selangor negeri terkaya di Malaysia dalam situasi pemimpin yang terlalu selesa dengan kuasa sehingga mengumpul kekayaan diri sendiri dan kroni lebih diutamakan berbanding nasib rakyat terbanyak yang masih melarat seperti di DUN Seri Setia. Benarlah pepatah “absolute power will corrupt absolutely” (kuasa yang mutlak akan membawa kerosakan yang juga mutlak). Adakah di Selangor perkara ini tidak berlaku? Buka mata dan perhatikan gaya hidup pemimpin-pemimpin pilihan anda dan anak-anak serta ahli keluarga mereka.

      Peranan Pembangkang
      Dalam sistem demokrasi berparlimen peranan pembangkang adalah sama penting dengan pemimpin parti pemerintah. Sebarang kesilapan dan tindakan yang salah mesti ditegur dan diperbetulkan oleh pembangkang. “The opposition main role is to question the government of the day and hold them accountable to the public. The opposition represents an alternative government and is responsible for challenging the policies of the government and producing different policies where appropriate”.

      Dengan kuasa besar yang diberikan oleh pengundi di Selangor Kerajaan negeri boleh melakukan apa sahaja samada yang menguntungkan rakyat atau hanya menguntungkan segelintir pemimpin yang rakus. Justru kehadiran gabungan pembangkang dalam mana-mana sistem demokrasi adalah satu kemestian. Saidina Abu Bakar sendiri sejurus terpilih sebagai Khalifah mengakui perlunya “penegur” yang akan membetulkan jika dia terpesong dari kebenaran. Saidina ‘Umar tersenyum tanda restu bila ada pembangkang yang bersuara “Andai engkau menyimpang pedang ini akan meluruskanmu”.

      Inilah yang diperlukan YAB Menteri Besar Selangor iaitu penasihat yang terdiri dari kalangan pembangkang yang tiada apa-apa kepentingan melainkan untuk menegur dan membetulkan kepincangan yang mungkin hanya didiamkan oleh pemimpin dari PH. Back benchers dan YB dari PH pastinya akan mempertahankan tindakan MB dan Kerajaan negeri di bawah pimpinannya sekalipun tindakan atau polisi atau keputusan yang di ambil sebenarnya amat merugikan rakyat terbanyak. Ibarat pepatah Inggeris “birds of a feather flock together”(Burung dari jenis yng sama akan sentiasa terbang berkumpulan bersama).

      Delete
    3. Kes study: Pengambilalihan SPLASH oleh Kerajaan Negeri Selangor

      DUN berperanan meluluskan undang-undang baru, pindaan undang-undang atau memansuhkan undang-undang sedia ada. DUN dan ahli-ahlinya juga bertanggungjawab memperakui bajet yang dibentangkan untuk perbelanjaanan kewangan negeri. Sebagai contoh di peringkat Persekutuan bagaimana cukai GST yang diperkenal oleh kerjaan terdahulu dan cukai SST yang baru di perkenalkan semula oleh PH telah di bentang dan diperdebatkan oleh ahli-ahli yang berhormat dari Kerajaan dan pembangkang. Undian akan dibuat untuk meluluskan sesuatu rang undang-undang, bajet mahupun apa-apa usul diperingkat parlimen. Keadaan yang sama berlaku di dewan Undangan Negeri. Andai suara pembangkang lemah dan bilangannya sedikit, sudah tentu undang-undang atau dasar atau polisi sekalipun buruk, menyusah dan merugikan rakyat akan diluluskan dengan sokongan dari kalangan YB yang mewakili parti pemerintah.

      Sebagai contoh, dalam isu pengambil alihan Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) oleh Kerajaan negeri boleh menyedarkan rakyat. Kerajaan negeri membayar 10 kali ganda untuk membeli SPLASH pada harga RM 2.55 billion sedangkan nilai sebenar sebelum ini hanya pada harga RM 250.6 million sahaja. Kenapa membayar lebih dari yang sepatutnya? Apakah ada pihak yang menangguk di air keruh dan mengambil untung atas angin dari transaksi ini? Transaksi ini jelas merugikan duit rakyat negeri Selangor dan hanya mengutungkan syarikat kroni yang berkepentingan. Namun apakan daya walau terlihat kepincangan sebegini tiada kuasa yang dapat menyekat atau membantah dek kerana suara pembangkang yang tidak signifikan.

      PRK Seri Setia dan perlunya mengundi pembangkang

      PRK Seri Setia bukan medan untuk menjatuhkan parti pemerintah yang angkuh atau korup seperti dalam PRU ke 14 tetapi adalah medan untuk memberikan parti dan pemimpin yang baru dipilih dengan wakil yang akan meluruskan kesilapan, dasar yang merugikan rakyat, salah guna kuasa, kronisma dan nepotisma, rasuah dan penyelewengan yang mungkin telah dan akan berlaku dengan “mata pedang” yakni teguran dan kritikan yang tidak mampu di lakukan oleh kalangan wakil rakyat kerajaan PH yang mempunyai kepentingan diri.

      Perumpamaan pentingnya Pembangkang

      Dalam pertandingan tarik tali, jika pasukan A mempunyai 15 pemain sedang pasukan lawannya B hanya 5 orang sudah pasti pasukan A akan mudah menewaskan pasukan B kerana tiada tentangan mahupun cabaran yang boleh mengimbangi pasukan A. Pasukan A pastinya boleh melakukan apa sahaja untuk menang. Malah para pemainnya juga akan culas dan tidak bersungguh-sungguh kerana yakin mereka akan menang walau apa yang berlaku. Bagi memberi ruang yang adil, pemain dari kumpulan B mesti di tambah agar mampu mencabar dan bersaing secara sihat. Yang untungnya adalah penonton yang telah membeli tiket untuk menyaksikan perlawanan dan permainan yang seimbang dan menghiburkan. Begitulah juga di PRK Seri Setia, tugas pengundi adalah untuk memastikan suara pebangkang di tambah untuk memberi ruang teguran dan penambahbaikan dari pihak yang berbeza parti. Yang untung adalah rakyat dan pengundi yang akan memberi isyarat kepada Kerajaan sedia ada agar menunaikan amanah yang telah diberikan rakyat kepada mereka dan jangan sekali-kali menghancurkan harapan yang dibina.

      Delete
    4. Pengundi Bukan Islam Seri Setia

      Pengundi bukan Melayu seharusnya lebih bijak dan matang dalam memilih. Mereka sentiasa mahukan transperancy dan ketelusan dalam pentadbiran kerajaan negeri. Mereka faham bagaimana rosaknya pemimpin jika terlalu berkuasa. Undi mereka kepada PH pasti tidak akan mengubah apa-apa. PH sudah menjadi Kerajaan di peringkat pusat dan negeri Selangor. Undi bukan Melayu kepada calon PAS tidak bermaksud mereka mengundi penyangak atau perasuah kerana PAS adalah satu-satunya parti yang bebas dari kes rasuah berbanding dengan parti-parti lain. Sebaliknya undi mereka untuk calon PAS akan membawa angin perubahan dan check and balance agar pemimpin tidak lekas lupa diri. Mereka tidak patut bimbang untuk memilih calon PAS yang tidak membawa kepada undang-undang hudud, kerana jika Dr Halimah menang sekalipun beliau tidak ada kuasa untuk itu. Tetapi sekurang-kurangnya Dr Halimah akan menjadi suara yang menegur dan mengingatkan pihak kerajaan agar sentiasa mendahulukan rakyat dan menunaikan janji-janji manifesto yang belum tertunai.

      Rugikah mengundi Pembangkang di Seri Setia?

      Walaupun ada yang berfikir dengan memilih pembangkang pengundi di Seri Setia akan di anak tirikan oleh kerajaan negeri ianya tidak akan berlaku. Sebaliknya Kerajaan negeri akan memberi perhatian yang lebih kepada kawasan yang di wakili pembangkang untuk memastikan pengundi mendapat pembelaan sewajarnya dan kembali menyokong mereka dalam pilihraya akan datang. Sudah tentu Kerajaan PH tidak akan melakukan sesuatu yang merugikan pengundi yang menggunakan hak demokrasi mereka secara bebas dan adil.

      Kesimpulan

      Pilihan ditangan anda pengundi yang bijak untuk menentukan apa yang diperlukan oleh DUN Selangor. DUN Selangor hanya perlukan wakil pembangkang yang akan membawa suara menegur, mengingat dan membetulkan apa-apa tindakan, dasar dan polisi yang tidak menguntungkan rakyat. Tugas ini mungkin tidak mampu dilakukan di kalangan parti-parti dalam PH yang dilihat menyokong apa sahaja yang di buat oleh kerjaan PH. Jangan anggap tiada apa yang perlu ditegur kerana semuanya akan berjalan baik. Orang politik adalah manusia biasa yang ada kemahuan dan selera tersendiri untuk kekal berkuasa dengan segala cara meskipun membelakangkan pengundi yang telah memilihnya. Justru undi anda kepada calon PAS Dr Halimah Ali adalah petunjuk nilai kematangan pengundi di Seri Setia yang membugar nafas demokrasi dengan wajah yang lebih segar dan penuh keterbukaan. Semoga Selangor akan lebih sejahtera dengan pilihan anda yang penuh bijaksana.


      : Rakyat perlu bagi isyarakt agak PH tidak menjadi BN yang kedua....

      Delete
    5. Rupanya PETRON Syarikat Abdul Hadi dan anak beranak




      Selepas Malaysiakini menyiarkan berita Petron dapat kontrak bekal minyak kepada kenderaan kerajaan. Komen di Malaysiakini hampir semuanya menghentam kerajaan PH. Kemudian Malaysiakini padamkan komen menghentam PH untuk imbangi komen pada artikel berkenaan.

      Kemudian, tak puas hati Malasyiakini tukar tajuk bukan Petron sahaja yang dapat kontrak bekal minyak. Katanya dengan ada beberapa syarikat kononnya wujud persaingan.

      Persaingan kepala hotak Kementerian Kewangan. Kalau dah dapat kontark bekal misal 2 tahun, nak bersaing dengan siap lagi. Celaka suka bodohkan pembaca.

      Kerajaan PH ingat rakyat bodoh kerana sokong mereka, jadi mereka nak cucuk hidung dengan berita membodoh pembaca.

      Ada netizen minta untuk tanya RAFIZI RAMLI siapa punya syarikat PETRON ini? Mungkin NAJIB RAZAK kot.

      Kalau tanya LIM KIT SIANG, mesti dia jawab ABDUL HADI dan anak-beranak pimpinan PAS punya. PAS kan lebai tomak haloba. Tak ingat akhirat.



      Ini cerita sebelum PKR dan Mahathir sebelum mereka bercium mulut kata MAT SABU.



      Ini pula kata ANWAR sebelum mereka buat hubungan sulit dengan Mahathir menikam kawan mereka NAJIB sedangkan mereka adalah 3 RAKAN KUMPULAN PEROMPAK WANG RAKYAT.



      Setelah mendengar ucapan mereka, adakah

      1. Anwar dan Rafizi kaki penipu suka buat cerita lawak. Dan pengikut reformasi 18 tahun dibodohkan 2 orang ini?
      2. Atau memang Mahathir jahat tapi 2 orang ini sanggup jilat ludah demi nak jawatan. Perjuangan rakyat hanya MEMBODOHKAN PENYOKONG SAHAJA. Mereka ini pun kaki isi perut juga.

      Anda ada akal anda boleh fikir.
      Kalau kena bodoh lagi memang anda bodoh piang

      SemutApi @ FireAnt
      http://semutapi-fireants.blogspot.com/


      : Semut Api tak ulas bagaimana geng hadis dan Ikram yang percaya kepada Mahathir kononnya Mahathir dah bertaubat nak betul kesilapan lalu....

      Delete
    6. Rasuah 1.5 Billion: Shafie Apdal Tidak Akan Didakwa



      Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal tidak akan didakwa atas kes penyalahgunaan dana sebanyak RM1.5 bilion yang dikaitkan dengan beliau ketika menjadi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong berkata, tiada bukti mencukupi untuk mendakwa Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) itu.

      Malah, kata beliau, Pejabat Peguam Negara memutuskan kes tersebut sebagai `tiada tindakan lanjut’ (NFA) dan `kes untuk simpan’ (KUS) kerana bukti tidak mencukupi.

      Pendakwa Raya memutuskan pada 28 Jun lalu bahawa tiada pendakwaan diteruskan kerana bukti yang diperolehi tidak mencukupi bagi tindakan selanjutnya.

      Beliau menjawab soalan Senator Datuk Jamilah Sulaiman yang meminta menyatakan kedudukan kes penyalahgunaan dana yang dikaitkan dengan Mohd. Shafie dan sama ada pendakwaan akan diteruskan atau tidak.

      Sebelum ini bekas Perdana Menteri DS Najib Razak tetap akan didakwa pada tahun hadapan walaupun bukti masih lagi tidak mencukupi mengenai tuduhan di atas penggubahan wang haram.

      Ini adalah kerana DS Najib bukan pemimpin Pakatan Harapan.


      : Sehari dua ini kita lihat beberapa kes mahkamah yang melibatkan pimpinan atau orang PH telah dibebaskan atau dibuang kes. Nampaknya PH tak kurang hebatknya macam BN pasal kroni....

      Delete
    7. Kerajaan PH adalah Kerajaan Yang paling "mendukacitakan"



      Kerajaan PH adalah Kerajaan Yang paling "mendukacitakan" dalam sejarah Malaysia Dan Asia... Oleh kerana janji manifesto bulan dan bintang, telah menyebabkan Kerajaan PH pada hari ini tidak berdaya untuk melaksanakan janji-janji tersebut...

      Justeru itu, kepada semua rakyat kita wajib mendesak hak sebagai rakyat Malaysia tidak kiralah apa parti pun yang kita dokong pada PRU yang lepas...

      Kerajaan PH mulai resah
      Oleh kerana banyak janji-janji dan juga permasalahan demi permasalahan timbul, rejim madey ini telah menjadi semakin resah Dan terdesak... Akibat dari faktor mereka tidak dapat hendak mainkan isu Najib kerana Masih belum lagi didakwa sampai ke Hari ini, menyebabkan rejim madey termasuk PM ke 7 menjadi semakin resah! Tambahan Pula rakyat telah mula sedar isu Najib ini dah menjadi seperti cerita kartun kerana isu Najib ini hanya digembar gemburkan untuk mengalih perhatian rakyat, kerana banyak langkah2 PH menerajui negera Malaysia ini sangat teruk dan keupayaan Menteri yang rata-rata dungu dalam menjalankan tugasan

      Mahathir ternyata telah tenggelam punca kerana rakyat dah muak dengan Cara Kerajaan PH Yang hanya mainkan politik dendam untuk mendakwa Najib Yang boleh dikatakan sampai ke hari ini tetap steady dan terus berjuang seperti biasa walaupun si tua madey ini bertalu-talu mengecam Najib... Taktik madey dalam usaha memburukkan Najib ternyata telah membuatkan rakyat muak dan jelak...

      Madey wujudkan pula berita pasal kapal mewah kononnya Najib Beli pakai duit 1MDB, Dan berita ini sengaja disensasikan kerana ingin menutup cerita tentang anaknya dak Marina yang nyata mempertahankan menuntut hak LGBT... Rakyat menjadi marah sangat dengan isu ini, ternyata madey walaupun beliau PM yang beragama Islam, tetapi gagal membawa Islam dengan sebaiknya, kerana langsung tidak menegur perbuatan anaknya, Yang bertentangan dari ajaran Islam...

      Cara madey ini, nampak seperti beliau sudi menghalalkan sesuatu Yang haram dan dari segi hukum, pemimpin Islam seperti madey ini tidak wajib untuk dihormat dan harus ditentang jika berlarutan seperti ini... Ini adalah usaha ke arah untuk Liberal kan Islam di Malaysia ini

      Madey juga gagal mengawal sikap menteri2 nya yang angkuh lagi bodoh dan biadap kepada Islam dan Masyarakat Melayu... Penghinaan dan keceluparan menteri2 PH semakin biadap, melampau dan tidak boleh senang2 dimaafkan!

      Ternyata pada hari ini, orang Islam dan Melayu di Negara Malaysia ini semakin dicabar... Begitu juga dengan Raja Melayu, semakin dicuit-cuit oleh si bangsat madey dan menteri2 serta penyokong2 PH yang biadap!!!!

      Delete


    8. Harus kita ingat, janji2 manifesto PH, mereka tak tepati, LGBT mereka sanjung gila2, Menteri pendidikan baru jadi Menteri pendapatan tak seberapa dah pergi Haji Naik first class dengan tambang Yang Mahal, Menteri kewangan paling bebal, termasuk Menteri ekonomi bercakap skrip drama sbb main pusing2 cakap, Menteri pertahanan Pula uneducated.... Menteri2 Yang berbangsa India biadap nak mampus! Menteri Melayu PH tunggul Dan jadi kayu walaupun agama Islam diperkotak-katikkan dan Melayu ditindas!!!

      Segelintir masyarakat cina, siap ajak penguatkuasa Majlis bergaduh dan mengherdik penguatkuasa Yang berbangsa Melayu itu...

      Harga ringgit makin jatuh! Getah, minyak kelapa sawit pun jatuh teruk!!!! Tetapi anak madey dapat projek besar!!! Belum tengok Di negeri-negeri pemerintahan PH, siapa yang dapat projek juta2....

      Orang kerja Kerajaan walau Ada kelulusan bagai nak mampus kerja tapi tangga gaji naik setapak demi setapak!!! Tapi pegawai khas menteri-menteri takde kelulusan atau kelulusan rendah terus dapat gred JUSA... Ada akal ke? Cuba cek Di semua kementerian!!!

      Pendek kata Kerajaan PH gagal dan tak layak jadi Kerajaan... Kami mahu YDPA bubarkan Kerajaan ini dengan segera!!!!

      Kami tak mahu agama Islam Dan bangsa Melayu dipijak-pijak!!! Diinjak-injak!!! Kami mahu PRU semula... Atau sistem Monarki Di Malaysia ini semula!!!

      Kebangkitan keramat


      : Sudah sampai masa rakyat bangkit dan menentang sebelum Mahathir dan PH mencengkam lebih kuat....

      Delete
    9. Munafik Salaf Vs Munafik Kalaf



      Sejarah Islam menobatkan Abdullah bin Ubai sebagai bapa munafik. Beliau hidup sezaman dengan Rasulullah saw. Ketika dia mati, Rasulullah saw telah bersolat jenazah keatas mayatnya, walau pun cuba dinasihati (halang) oleh Sayaidina Umar ra untuk tidak melakukannya.

      Namun Rasulullah saw tetap melakukannya dengan alasan "persaksian Islam" (shadatain) Abdullah sendiri. Malah beliau (Abdullah) kerap kelihatan solat berjemaah di saf pertama dibelakang Rasulullah saw.. Selepas solat jenazah, turun wahyu (al-Quran) yang mengharamkan buat selama-lamanya solat dan berdiri (hormat) di kubur keatas mana-mana orang munafik yang mati.

      (Munafik ialah orang yang zahirnya Islam tetapi hatinya kafir, benci dan mahu menghancurkan Islam. Apa yang ada pada penampilan zahir tidak sama dengan apa yang terpendam di hati (batin)).

      Cuba renung baik-baik, ada tak orang atau pertubuhan atas nama Islam yang tanpa perasaan (tanpa disedari) kerjanya mahu meruntuhkan/merosakkan Islam sama ada dasarnya, strukturnya, sistemnya........aqidahnya, syariatnya, akhlaknya...... Mereka cuba membentuk acuan Islam yang baru dan tersendiri sesuai dengan nasional dan akal pemikiran mereka atau mencorak Islam yang disenangi dengan barat/kafir, Kristian, Yahudi, Freemansion, Hindu. (dan banyak lagi).

      Mereka menolak nas yang bertentangan dengan rasional akal (bukan membimbing akal dengan nas), mahu mentafsir al-Quran bersesuaian dengan zaman (sedangkan al-Quran sesuai untuk sepanjang zaman hingga kiamat), menolak tafsir muktabar dan melakukan pelbagai kerja lagi .Akhirnya Islam jadi rojak. Adakah golongan ini merupakan salah satu daripadany?.Ana pun termenung memikirkannya. Takut-takut jawapannya "Ya".

      Surtahman Kastin Hassan


      : Ada 4 sifat munafik yang boleh dilihat dengan jelas untuk kita mengukur sifat sebenar golongan munafik dalam politik Malaysia....

      Delete
    10. Pasaraya Wakaf PAS Kini Dalam Fasa Pembinaan



      KUALA DUNGUN, 26 OGOS 2018 - Pasaraya Wakaf PAS dibawah Lajnah Ekonomi PAS Pusat kini memasuki fasa pembinaan.

      Menurut pengurus projek, Ust Ahmad Asyraf "Semalam kita telah bawa pekerja-pekerja kontrak untuk membersihkan tapak sekaligus membawa masuk barang-barang asas pembinaan."

      Pasaraya Wakaf PAS ini menelan belanja sebanyak RM 12 juta dan bakal memberikan pulangan pendapatan kepada PAS RM 60 ribu sebulan.

      "Alhamdulillah, hari ini kita turut menjemput Ahli Parlimen Dungun, YB Ust Haji Wan Hassan Mohd Ramli untuk melihat sendiri perkembangan projek Pasaraya Wakaf PAS ini." ujarnya lagi.



      Majlis Pelancaran Pembinaan Pasaraya Wakaf PAS ini akan disempurnakan oleh Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS dalam masa terdekat.

      Menurut Pengerusi Lajnah Ekonomi PAS Pusat, YB Dato' Dr Khairuddin Aman Razali at-Takiri "InsyaAllah, kita telah mendapat persetujuan, hanya menunggu tarikh Tuan Guru Presiden yang dijangka pertengahan September ini." ketika dihubungi semalam.

      Ketika ditemui di tapak projek, YB Ust Wan Hassan Mohd Ramli turut gembira melihat perkembangan positif pembinaan pasaraya ini.

      Sumbangan dan wakaf RM 30 masih diperlukan, dan boleh dimasukkan terus ke akaun Maybank Parti Islam Se-Malaysia PAS Dana Sanabil 564025404697

      Maklumat lanjut mengenai Pasaraya Wakaf PAS ini boleh di dapati menerusi laman web www.wakafummah.com

      Like & Share FB Lajnah Ekonomi PAS Pusat : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1035817043292995&id=559464100928294


      : Idea Pasaraya Wakaf ini sangat baik dan menarik. Sangat baik jika disebar luaskan seluruh negara....

      Delete
    11. DAP kini menjadi pak turut Mahathir
      Shamsul Anuar Nasarah | Diterbitkan 30 Ogs 2018, 9:00 malam | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 9:14 malam

      A+ A-
      ULASAN | Sebelum berkuasa pelbagai saranan dibuat oleh DAP melalui apa cara untuk menonjolkan diri. Merekalah kononnya jaguh memperjuangkan kebebasan media, bersuara, hak asasi dan sebagainya.

      Namun apabila sudah berada di kerusi kuasa segalanya berubah, malah semakin nampak mula mencengkam bagi mengekalkan kuasa.

      Justeru itu, Umno hairan kenapa tiba-tiba DAP membisu dengan keputusan kerajaan untuk menyemak semula dan mengekalkan Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA).

      Sedangkan suara merekalah yang paling lantang menentang akta itu selama ini, malah semakin lantang menjelang PRU14.

      Persoalan saya adakah pemimpin mereka seperti Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng leka dan terlena ketika ini apabila berada dalam kerajaan sekarang dan mengangguk saja kepada apa jua keputusan perdana menteri kerana impian berkuasa telah mereka perolehi?

      OSA masih dikekalkan

      Tun Dr Mahathir Mohamad berkata OSA amat perlu agar jemaah menterinya 'tidak membocorkan apa-apa rahsia kerajaan'. Dalam erti kata lain, ia bertujuan menutup mulut anggota kabinetnya, termasuk lapan orang daripada DAP.

      Ini bermakna tidak ada sesiapa pun, termasuk rakyat, boleh menjadi 'whistleblower' terhadap sebarang salah laku kerajaan. Oleh itu, banyak perkara ditutup termasuklah perkara yang berkaitan laporan yang sepatutnya dibentangkan oleh Majlis Penasihat Kerajaan selepas 100 hari Pakatan Harapan (HARAPAN) memerintah.

      Kita pelik dengan sikap DAP ini kerana ia adalah sebahagian daripada janjinya kepada rakyat sebelum PRU. Namun, dengan kedudukan DAP sekarang, apabila mereka sudah berkuasa segalanya berubah demi kepentingan politik mereka.

      Jadi saya harap rakyat sedar dan melihat betapa besarnya muslihat yang DAP lakukan demi masa depan kuasanya dan parti ini tidak boleh dipercayai..

      Delete
    12. Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam di Internet mengkritik langkah itu dengan berkata pada mas lalu kesemua kenderaan kerajaan menggunakan khidmat Petronas.

      Petron bukan satu-satunya dikaitkan dengan keluarga Mahathir yang menjalankan urus niaga dengan kerajaan.

      Sebelum ini, nama seorang lagi anak Mahathir, Mokhzani, muncul selepas sebuah syarikat dianugerahkan kontrak pemasangan dan penyelenggaraan Internet jalu lebar Unifi oleh Telekom Malaysia.

      Opcom berkata akan terus membida kontrak-kontrak syarikat berkaitan kerajaan.

      Delete
    13. PH BABI KAU


      Perak laksana sistem moden ternak babi tahun depan
      Bernama | Diterbitkan 30 Ogs 2018, 3:31 petang | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 3:34 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Kerajaan negeri Perak akan melaksanakan sepenuhnya sistem penternakan babi secara moden menjelang akhir tahun depan, kata Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Hal Ehwal Pengguna, Integrasi Nasional dan Sumber Manusia negeri A Sivanesan.

      Beliau berkata sistem itu tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya kerana penternak perlu memenuhi beberapa kriteria iaitu melaksanakan sistem kandang tertutup dan sistem pengurusan sisa kumbahan sifar, jarak minimum 200 meter dari rumah kediaman, sekolah, klinik, tempat ibadat serta kemudahan awam selain mengamalkan Amalan Penternakan Baik.​​​​​

      Katanya, sehingga kini hanya 57 daripada 115 ladang penternakan babi di negeri ini telah melaksanakan sistem berkenaan.

      "Walaupun kerajaan Persekutuan telah memperkenalkan dasar bagi melaksanakan sistem penternakan khinzir moden menjelang 2021, tetapi kita tidak mahu menunggu terlalu lama dan mahu ia dilaksanakan selewat-lewatnya akhir tahun depan," katanya pada sidang media selepas mengadakan pertemuan dengan Persatuan Penternakan Khinzir Negeri Perak di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.

      Sivanesan berkata terdapat 540,000 ekor babi yang diternak di ladang khinzir di seluruh negeri antaranya di daerah Kerian, Kuala Kangsar, Kampar, Kinta, Manjung, Batang Padang dan Hilir Perak.

      Pada pertemuan itu, Persatuan Penternakan Khinzir Negeri Perak telah menyumbangkan sebanyak RM450,000 kepada Tabung Harapan Malaysia.

      - Bernama

      Delete
    14. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    15. Teruskan AES: HARAPAN lebih kejam, kata MCA
      Diterbitkan 17 Ogs 2018, 6:33 petang | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 6:41 petang

      A+ A-
      MCA hari ini menempelak kerajaan Pakatan Harapan yang memutuskan untuk tidak menghapuskan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) tetapi sebaliknya akan meneruskannya di bawah seliaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mulai 1 September.

      Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong dalam satu hantaran di Facebook berkata, PKR dan DAP selama ini mahu AES dihapuskan kerana berpendapat sistem itu kejam dan menjadi alat oleh kerajaan BN.

      "Oleh itu saya terkejut apabila kerajaan Pakatan Harapan mahu meneruskan sistem AES malah berkata tiada lagi diskaun terhadap saman AES seperti yang dilakukan kerajaan BN. Bukankah ini lebih kejam?

      "Lim Guan Eng juga terkenal kerana melarang AES dipasang di Pulau Pinang dan mendesak sistem itu dihapuskan dan menuntut semua denda yang telah dibayar dipulangkan," kata Wee.



      Beliau mengulas kenyataan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook hari ini yang mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju membatlkan 3.1 juta saman AES yang belum berbayar.

      Mengulas lanjut, Wee berkata, jika kerajaan HARAPAN berhasrat membatalkan saman AES mereka perlu adil dengan memulangkan semula bayaran denda yang telah dilunaskan oleh pesalah AES yang lain sejak 2012.
      Menurut Loke, pembatalan itu dilakukan selepas kontrak syarikat pengendali sistem AES yang akan tamat pada 31 Ogos ini tidak disambung kerajaan.

      Bagaimanapun operasi kamera dan saman AES akan diambil alih sepenuhnya oleh JPJ mulai 1 September depan.

      Malah, kata Loke, penguatkuasaan akan dilakukan dengan tegas tanpa sebarang diskaun.

      Delete
    16. Jati lick, tak baca lalalalal, tak nampak lalalalalla. Lalallala i dont see lalalalalal. Bn melingkup, Merdeka, umno lingkup merdeka, merdeka merdeka merdeka....

      Delete
    17. Janji gagal ditepati sebab HARAPAN tak ikhlas, kata PAS
      Diterbitkan 18 Ogs 2018, 4:28 petang | Dikemaskini 18 Ogs 2018, 4:32 petang

      A+ A-

      PAS berkata Pakatan Harapan (HARAPAN) sepatutnya mampu mengotakan 10 janji terawal mereka jika gabungan terbabit ikhlas dalam perjuangannya.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata sikap sebegitu menyebabkan hanya tiga daripada 10 janji HARAPAN ditunaikan, dan akhirnya rakyat menjadi mangsa.

      "PAS percaya jika HARAPAN ikhlas dan benar-benar bertekad untuk menunaikan janjinya, kesemua janji akan dapat melaksanakannya meskipun ada perkara di dalam manifesto HARAPAN tidak dipersetujui PAS," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Walaupun bermusuhan dalam politik, anggota parlimen Kubang Kerian itu menjelaskan PAS tidak gembira apabila kerajaan gagal melaksanakan janji-janji yang diungkapkan dalam manifesto menjelang pilihan raya umum (PRU) pada 9 Mei lalu.

      Kata Tuan Ibrahim kegagalan HARAPAN menunaikan 10 janji 100 hari mereka hanya membawa kesengsaraan kepada rakyat dan negara.

      Bagaimanapun dalam kenyataan sama Tuan Ibrahim memuji sikap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang dianggap terbuka mengakui kesilapan.

      Kata Tuan Ibrahim, Dr Mahathir yang juga pengerusi HARAPAN mengaku gabungan terbabit hanya berjaya menunaikan 21 daripada 60 janji dalam manifesto mereka selepas 100 hari menjadi kerajaan.

      Sebab itu PAS diperlukan

      "Ini adalah satu permulaan yang baik kepada politik baru yang bersifat lebih jujur dan rendah diri dalam menghadapi kegagalan serta kelemahan sendiri akibat sikap suka menegakkan benang yang basah, seperti diamalkan kerajaan lalu.

      "Meskipun dalam konteks perlaksanaan janji 100 hari HARAPAN hanya mampu menunaikan tiga daripada 10 janjinya, PAS percaya jika mereka ikhlas dan bertekad untuk menunaikan janji, kesemua ikrar tersebut dapat dilaksanakan," katanya.

      HARAPAN menjadi gabungan pertama berjaya menafikan mandat untuk BN menjadi kerajaan buat kali pertama sejak kira-kira 61 tahun lalu.

      BN - dan sebelumnya dikenali sebagai Perikatan - menjadi kerajaan selepas British memberikan kemerdekaan pada 1957.

      Dr Mahathir ialah antara watak penting yang berjaya menarik sokongan majoriti pengundi supaya mengundi HARAPAN pada 9 Mei lalu.



      Menjelang PRU ke-14 HARAPAN mengemukakan 10 perkara yang dijanjikan akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari pertama mereka membentuk kerajaan.

      Tempoh 100 hari itu berakhir semalam.

      Kata Tuan Ibrahim dalam keadaan HARAPAN gagal sebagai kerajaan, gabungan itu memerlukan pembangkang yang kuat bagi menjadi badan semak dan imbang demi kepentingan rakyat.

      Menurut bekas pensyarah itu, kewujudan pembangkang yang kuat akan membantu mendesak kerajaan segera membantu menunaikan janji-janjinya.

      "HARAPAN memerlukan pembangkang yang kuat bagi memastikan mereka tidak leka daripada menunaikan janji kepada rakyat.


      "Sebagai pembangkang, PAS akan memainkan peranannya sebagai mekanisme semak dan imbang - menyokong apabila agendanya baik untuk rakyat dan Islam dan membantah jika sebaliknya," katanya.

      Untuk rekod kenyataan Tuan Ibrahim itu dibuat pada hari yang sama PAS mengemukakan borang pencalonan untuk mencabar HARAPAN dalam pilihan raya kecil Seri Setia di Petaling Jaya.

      PAS menamakan bekas anggota Dewan Undangan Negeri Selat Kelang, Dr Halimah Ali, 58, sebagai calon untuk kerusi Seri Setia, manakala HARAPAN mengemukakan Halimey Abu Bakar, 46, bagi mempertahankannya.

      PRK Seri Setia akan diadakan pada 8 Sept, serentak dengan satu lagi PRK iaitu di Balakong.

      Delete
    18. Semua janji dalam manifesto 100 hari perlu dilaksanakan apabila sampai waktunya. Kami sabo menunggu tetapi rupa2nya adalah yg tidak tercatat dalam manifesto tersebut iaitu membersihkan sampah sarap dan pengkhianat dalam jabatan dan agensi kerajaan...PH bersihkan dulu sampah2 dalam pentadbiran peringkat tertinggi ini terlebih dahulu...

      Delete
    19. Kelantan kenakan tindakan tegas terhadap pondan
      15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4.9K
      Mahkamah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Denda sehingga RM1,000 atau penjara sekurang-kurangnya enam bulan atau kedua-duanya boleh dikenakan terhadap lelaki yang disabitkan kesalahan kerana berpakaian seperti perempuan atau berlagak seperti pondan di tempat awam di negeri ini, kata Ketua Hakim Syarie Kelantan Datuk Daud Muhammad.

      Beliau berkata tindakan itu boleh dikenakan terhadap pesalah warga tempatan dan orang luar yang datang ke negeri ini.


      Lelaki yang berpakaian atau berlagak seperti pondan adalah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 7 Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985, katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Pentauliahan Peguam Syarie di Jabatan Syariah, Tunjong di sini, hari ini.

      Bagaimana pun beliau tidak pasti undang-undang negeri ini berkenaan pondan sama dengan negeri lain tetapi yang beliau pasti, undang-undang negeri ini jelas mengatakan sesiapa yang berpakaian atau berlagak seperti pondan di tempat awam boleh didenda atau dihukum penjara di bawah enakmen itu.

      "Terpulang kepada mereka (lelaki itu) jika mereka ingin kelihatan seperti perempuan di rumah mereka tetapi jangan di tempat awam, ia adalah satu kesalahan serius," katanya.

      Daud percaya pondan masih wujud di Kelantan kerana beberapa faktor termasuk pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan serta kurang perhatian daripada ibu bapa kepada anak-anak mereka.

      "Golongan ini wujud di negeri ini tetapi saya tidak pasti jumlah sebenar mereka. Semasa saya berkhidmat sebagai ketua penguatkuasa agama negeri, terdapat antara 40 hingga 70 pondan di negeri ini.

      Itu dalam tahun 1980-an dan untuk mendidik mereka, kami sentiasa mengadakan dialog dan juga kaunseling sepanjang masa. Sekarang ini saya percaya bilangan mereka mungkin berkurangan dari tahun 80- an," katanya.

      Bagaimanapun, beliau mendakwa kekurangan dalam menjalankan operasi oleh pihak berkuasa tempatan boleh mendorong pondan bebas mengadakan aktiviti mereka. – Bernama

      Delete
    20. T'ganu perhebat program perkahwinan ibu, bapa tunggal
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 6:27 pagi | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 6:33 pagi

      A+ A-

      Kerajaan negeri Terengganu akan terus memperhebatkan program perkahwinan melibatkan ibu dan bapa tunggal di seluruh negeri bagi membolehkan 43,269 orang golongan itu membina kehidupan berkeluarga yang lebih baik.

      Menerusi program yang dimulakan pada tahun ini, kerajaan negeri menyediakan insentif RM1,000 untuk golongan ibu dan bapa tunggal yang ingin kembali menjalani kehidupan berumah tangga.

      Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri Hanafiah Mat berkata setakat Jun tahun ini, 35,426 ibu tunggal dan 7,843 bapa tunggal di negeri ini telah berdaftar dengan program itu.

      "Jumlah ini sebenarnya tidaklah terlalu ramai jika dibandingkan nisbah penduduk Terengganu keseluruhannya. Namun kerajaan negeri akan terus menyediakan pelbagai insentif kepada mereka untuk mengukuhkan institusi kekeluargaan di negeri ini.

      Program insentif perkahwinan ibu tunggal dan bapa tunggal sebanyak RM1,000 seorang ini misalnya adalah satu sumbangan permulaan yang baik daripada kerajaan negeri untuk membantu mereka memulakan kehidupan baharu," katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengagihkan cek sagu hati perkahwinan kepada 117 ibu dan bapa tunggal di sini hari ini. Turut hadir Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) , Mohd Shafaruddin Mustaffa.

      Ketika ini, 311 ibu dan bapa tunggal telah menerima insentif sebanyak RM1,000 seorang itu.


      Hanafiah berkata kebanyakan ibu dan bapa tunggal di Terengganu adalah mereka yang kematian pasangan masing-masing dan hanya sebahagian kecil sahaja yang bercerai.

      Ditanya mengenai kemungkinan berlaku perbuatan tidak bertanggungjawab yang memperalatkan ibu atau bapa tunggal ini semata-mata untuk mendapatkan wang insentif itu, Hanafi berkata hanya satu kes dilaporkan kepada YPKT setakat ini.

      "Ia hanya kes terpencil di mana berlaku perceraian setelah pasangan mereka menerima wang ini... mungkin memang setakat itu sahaja jodoh mereka. Apa pun, kerajaan negeri akan sentiasa melaksanakan pelbagai program pasca perkahwinan kepada mereka agar perkahwinan itu kekal ke akhir hayat," katanya.

      - Bernama

      Delete
    21. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH


      Untuk melihat ianya berlaku, orang Cina harus melonggarkan prinsip KECINAAN (bukan buang, cuma meredakan sedikit). Kita tidak boleh mengenepikan konsep Bumiputera. Ia bahaya.
      Penyelesaian untuk Kontrak (Perkara 153) Perlembagaan Persekutuan adalah jelas.

      Sama ada:

      1) Kita mengagungkan Kontrak tersebuat buat selama-lamanya, dan juga mengamalkan tabiat berunsurkan tinggalan keturunan nenek moyang kita (sekolah Cina, bahasa Cina, dewan perniagaan Cina, apa jua elemen CINA dalam aspek pendidikan dan ekonomi).

      atau

      2) Kita Mengintegrasi atau mengasimilasikan budaya kita dengan budaya warga Nusantara/melayu/asal..

      Untuk kita MENAMATKAN KONTRAK (Perkara 153) itu, kita perlulah mencari lebih banyak titik persamaan dengan orang Melayu.
      Tai Zee Kin

      : Malangnya Dong Zong tamak kata seorang profesor Cina sendiri....

      Delete
    22. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    23. Boleh tahan banyak jugak dedak dimakan justice league ni. Stok 12 juta masih betahan copy paste.Ke stok juta juta ringgit lain yg Najib tak tahu kena songlap pada malam BN kalah?

      Delete
  2. Najib tau tapi buat-buat tak tau...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang-orang Melayu Malaysia tidak wajar dilabelkan sebagai pendatang walaupun terdapat sebahagian daripada mereka yang berasal dari Indonesia.

      Berbeza dengan imigran Cina dan India yang dibawa masuk ke Tanah Melayu, orang-orang Melayu berhijrah secara sukarela dengan niat untuk bermastautin di Tanah Melayu sebelum sempadan antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Indonesia terwujud.

      Tanah Melayu juga sememangnya terletak secara geografi, di Semenanjung Melayu dalam rantau Kepulauan Melayu. Mana mungkin sesuatu kaum itu wajar digelar pendatang di wilayahnya sendiri.

      Menjelang kemerdekaan, orang-orang Melayu menerima kaum-kaum Cina dan India sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka, dengan syarat hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu sebagai bumiputera dihormati dan diiktiraf sepenuhnya oleh komuniti bukan bumiputera.

      Ini adalah pendekatan yang diambil oleh pemimpin-pemimpin pada ketika itu yang sehingga kini menjamin kestabilan politik, ekonomi dan sosial negara Malaysia.

      Walaupun orang-orang Cina dan India di Malaysia pernah menjadi imigran pada zaman penjajahan, orang-orang Melayu kini perlu menerima yang kaum bukan bumiputera juga adalah teman senegara.

      Tidak wajar bagi orang-orang Melayu untuk menganggap mereka pendatang secara berterusan kerana mereka adalah rakyat Malaysia.

      Sementara itu, kaum bukan bumiputera perlu menghormati hak istimewa orang-orang Melayu dan bumiputera yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan hak ini tidak boleh dipersoalkan sewenang-wenangnya.

      Mereka juga harus menghormati Rukun Negara dengan mempelajari dan menghormati Bahasa Melayu, bahasa yang diikitiraf sebagai bahasa kebangsaan dalam Perlembagaan Persekutuan.

      Adalah amat menyedihkan sehingga kini ada rakyat Malaysia yang tidak fasih berbahasa Melayu.

      Malah, ada wakil rakyat sendiri yang kurang fasih berbahasa Melayu seolah-olah mereka tidak lahir dan dibesarkan di Malaysia.

      Rakyat Malaysia perlu senantiasa menghormati antara satu sama lain agar kegemilangan Srivijaya, Majapahit ataupun Melaka dapat dikembalikan di zaman moden ini menerusi negara kita yang tercinta, Malaysia.

      Bak kata-kata Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim:

      “Generasi muda di negara ini perlu sedar yang mereka milik sebuah negara bangsa dan dengan itu perlu menghormati sejarahnya. “

      MOHD HAZMI MOHD RUSLI (PH. D) ialah pensyarah kanan di Universiti Sains Islam Malaysia dan profesor pelawat di Sekolah Undang-undang, Far Eastern Federal University, Vladivostok, Rusia.

      Delete
    2. NGO tegur k'jaan agresif pada 1MDB, tapi 'lepaskan' Taib
      Diterbitkan 25 Jul 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 2:23 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kerajaan tidak boleh agresif dalam kes 1MDB sahaja tetapi tidak mempedulikan dakwaan-dakwaan terhadap Yang Dipertua Sarawak Tun Taib Mahmud, kata Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4).

      “Rakyat Malaysia yang mengundi dengan semangat antikleptokrasi dan antirasuah di Malaysia tidak boleh bertolak ansur terhadap ketidakpedulian ini.

      “C4 menggesa kerajaan Pakatan Harapan mengambil tindakan tegas dan segera,” kata pengarah eksekutif kumpulan itu Cynthia Gabriel.

      Dalam kenyataan hari ini, Cynthia menggesa Peguam Negara Tommy Thomas “menjadi berani, adil dan tidak memilih pendakwaan” dalam dakwaan kes-kes kleptokrasi Taib.

      “Kita tidak boleh agresif terhadap 1MDB dan biarkan perkara ini terlepas. Rasuah seperti ini, jika benar, tiada tempat dalam Malaysia baru,” kata Cynthia.

      NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund menuduh keluarga Taib bertanggungjawab terhadap pembalakan berleluasa di Sarawak dan mengganggarkan kekayaannya sekitar RM46 bilion.

      Menteri undang-undang Liew Vui Keong bagaimanapun berkata Tiab telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013.


      Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Mohd Shukri Abdul berkata pihaknya telah membuka 15 kertas siasatan terhadap Taib tetapi tidak dapat mengaitkannya tanpa maklumat baru.

      Cynthia bagaimanapun berkata BMF bersedia berkongsi maklumat mereka.

      Taib telah menafikan sebarang salah alu sepanjang menjadi ketua menteri Sarawak dari tahun 1981 hingga 2014.

      Delete
    3. Tuan Ibrahim: Kegagalan 100 hari HARAPAN, senjata kempen PAS
      Anne Muhammad | Diterbitkan 18 Ogs 2018, 11:37 malam | Dikemaskini 18 Ogs 2018, 11:41 malam

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | PAS akan menekankan isu kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) menunaikan manifesto janji 100 hari serta komposisi kerusi yang tidak seimbang di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) menjelang PRK Dun Seri Setia.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kedua-dua isu berkenaan dilihat penting memandangkan ia berkait dengan kepentingan rakyat.

      Katanya juga, rakyat telah menyatakan kekecewaan terhadap kegagalan kerajaan menunaikan janji di dalam manifesto mereka.

      “Dalam konteks negeri, perlu suara pembangkang yang kuat untuk mengimbangi kerajaan.

      "Sekarang kita cuma ada lima suara pembangkang dalam DUN Selangor. Sebab itu kita perlu ada semak dan imbang yang kuat dalam kerajaan negeri.

      “Isu kedua adalah apabila peralihan pentadbiran berlaku, rakyat boleh menilai prestasi selama 100 hari yang dijanjikan kerajaan dan sejauh mana mereka mampu menunaikannya," katanya ketika hadir di Pusat Penamaan Calon PRK Seri Setia di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), hari ini.

      PM bagi markah 33 peratus

      Anggota parlimen Kubang Kerian itu turut berkata kerajaan sendiri telah mengakui kegagalan mereka apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri sekadar memberi markah 33 peratus kepada prestasi pentadbiran sepanjang 100 hari mentadbir.

      “Kita melihat pada PRU14 lalu, rakyat ‘termakan’ dengan janji dan manifesto Pakatan Harapan kerana mereka ingin melihat perubahan kepada negara.

      “Tetapi apa yang berlaku hari ini, mereka meluahkan rasa kecewa menerusi media sosial terhadap kegagalan kerajaan menunaikan manifesto yang dijanjikan," katanya.

      Sementara itu Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata parti itu akan menggerakkan jentera mereka bagi membantu calon PAS.

      Katanya, selain jentera kempen, Umno juga akan menyenaraikan beberapa penceramah berkaliber untuk menyokong PAS sepanjang 21 hari tempoh kempen.

      “Soal bantu berkempen, tiga pergerakan Umno iaitu Wanita, Pemuda dan Puteri akan gerakkan jentera mereka bagi bantu kempen PAS.

      Titik-tolak kerjasama rasmi Umno-PAS

      "Kita juga akan bincang dengan PAS mengenai keperluan lain yang akan diperlukan. Majlis Tertinggi Umno juga akan menyediakan penceramah bagi program kempen," katanya.


      Ismail turut menganggap PRK Seri Setia secara tidak langsung menjadi titik-tolak kerjasama rasmi antara Umno dan PAS biarpun bukan secara hitam putih.

      “Hari ini saya menganggap kerjasama Umno dan PAS adalah rasmi walaupun tiada perjanjian di atas kertas. Kehadiran pimpinan Umno dan sokongan yang diberikan jelas menunjukkan hubungan antara kedua-dua parti semakin baik.

      “Jika dibandingkan dengan PRK Sungai Kandis tempoh hari, hubungan kali ini lebih baik dan kita komited untuk pastikan PAS menang di Seri Setia,” katanya.

      Hadir sama bersama Ismail, Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam, Ketua Wanita Umno Datuk Noraini Ahmad dan Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris yang lebih dikenali dengan nama Papagomo.

      Delete
  3. Nampaknya umno ketandusan isu. Pi mai pi mai cytro parti tsbt terpaksa mengitar cerita basi termasuk hal babi. Kasihannya!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. NGO gesa mufti bersuara dalam isu berkaitan Islam
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 27 Jul 2018, 6:24 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 6:29 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Sebuah pertubuhan yang menggelarkan diri mereka sebagai Majlis Tindakan dan Badan Penyelaras NGO Islam Malaysia menggesa para mufti untuk bersuara dalam isu berkaitan orang Islam di negara ini.

      Mereka menyatakan desakan itu dalam satu perhimpunan di Masjid Negara hari ini yang disertai kira-kira 50 hadirin.

      Koordinatornya Yahya Long Ali berkata, kerajaan dan pembangkang tidak senada dalam isu berkaitan sensitiviti orang Islam yang menurut mereka tidak diselesaikan sehingga kini.

      Beliau berkata, antara isu itu adalah budaya LGBT (lesbian, gay, biseksual, transgender), Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355, sekolah tahfiz dan hak institusi Islam dan Raja-raja Melayu.

      Mufti adalah satu badan yang tinggi..mereka boleh keluarkan fatwa..kita nak dia berani bersuara dan bertegas dalam soal melibatkan Islam.

      "(Mufti) Tak boleh ikut arahan ketua masing-masing," katanya di perkarangan Masjid Negara di Kuala Lumpur selepas sembahyang Jumaat tengah hari tadi.

      Beliau mendakwa wakil sejumlah 30 NGO hadir ke perhimpunan itu, termasuk daripada Wanita Intifada Negara dan Gerakan Pembela Ummah Kedah.

      Yahya berkata isu RUU355 dibahaskan sejak pentadbiran BN lagi namun sehingga kini tidak selesai, kerana pemimpin beragama Islam dalam kerajaan dan pembangkang tidak bersatu.

      Delete
    2. Baca manifesto!' - pesan Rais pada menteri
      Pasukan Malaysiakini | Diterbitkan 17 Ogs 2018, 5:08 petang | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 5:14 petang

      A+ A-

      100 HARI | Menteri dan timbalan menteri perlu meluangkan masa untuk membaca Buku Harapan iaitu manifesto pilihan raya Pakatan Harapan (HARAPAN), kata Ketua Biro Strategi dan Dasar BERSATU, Datuk Rais Hussin Mohamed.

      "Ini hanya satu pemerhatian tetapi menteri dan timbalan menteri pun tak baca manifesto.

      "Jadi permintaan pertama saya adalah orang yang sepatutnya menunaikan apa yang dijanjikan mesti membacanya," katanya yang juga pengerusi jawatankuasa manifesto HARAPAN ketika wawancara bersama Malaysiakini sempena 100 hari pentadbiran HARAPAN.

      Rais berkata begitu juga dengan ketua setiausaha dan pegawai tinggi kerajaan.

      "Semua pelaksana, mereka juga perlu baca manifesto - penting kerana ini dasar dan perkara utama dalam pentadbiran HARAPAN. Justeru mereka patut tahu," katanya lagi.

      Manifesto HARAPAN mengandungi 10 janji untuk 100 hari. Tetapi bagi jangka panjang ia merangkumi 60 perkara yang ingin dilaksanakan HARAPAN.

      Bagaimanapun kerajaan hanya mampu memenuhi dua daripada 10 janji itu, iaitu pemansuhan GST dan penilaian semula projek-projek mega.



      Rais menegaskan ia bukanlah bermakna kerajaan mungkir janji kerana para menteri bekerja keras untuk menunaikannya walaupun dengan tempoh yang sedikit lama.

      Beliau berkata manifesto itu dirangka berdasarkan maklumat awam tanpa butiran yang baru diketahui HARAPAN selepas menjadi kerajaan, terutama berkenaan kadar hutang negara.

      "Tetapi kita percaya dengan sedikit masa dan penentukuran dalam rancangan kita, semua janji ini dapat dipenuhi," katanya.

      Beliau lebih percaya dalam mencari penyelesaian berbanding memberi alasan bagi mengabsahkan kegagalan menunaikan janji.

      'Dulu orang tak peduli'

      Rais berkata lagi, hakikat bahawa manifesto HARAPAN hangat diperkatakan - hampir saban hari - selepas PRU ke-14 sendiri adalah satu bentuk kejayaan.

      "Dalam 13 PRU lalu, manifesto hanya dibincangkan sebelum PRU dan tidak selepas.

      "Tetapi selepas PRU ke-14, semua orang bercakap tentangnya setiap hari.

      "Ada keghairahan baru dalam penyertaan demokratik...orang ramai menjadi semakin peka," katanya.

      Beliau juga ditanya tentang Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang cuba 'mengecilkan' manifesto itu, antaranya apabila berkata "ia bukan kitab suci" dan "terlalu tebal".



      "Jika seseorang itu berkata ia bukan kitab suci, saya serahkan kepada dia sendiri. Mungkin ia bagi membina naratif untuk mengurangkan tekanan kepada menteri.

      "Dalam menguruskan negara, and tidak boleh merangka manifesto yang nipis. Ia perlu tebal, terutama apabila merangkumi semua lapisan masyarakat.

      "Apa yang penting adalah apa kandungannya. Kita tidak patut tumpu kepada alasan tetapi bagaimana untuk melaksanakannya."

      Pada 14 Mei lalu beliau berkata jawatankuasa pemantauan manifesto akan ditubuhkan. Menurut Rais, beliau memang ada membangkitkan perkara itu kepada kerajaan.

      'Adili kami dalam masa lima tahun'

      Bagaimanapun beliau berkata kerajaan memutuskan untuk menubuhkan jawatankuasa dalam kabinet dan ia dipengerusikan Mahathir sendiri.

      "Jika saya perdana menteri, saya akan panggil orang luar untuk melakukan audit (kepada manifesto) kerana ia akan memberi perspektif yang berkecuali - anda tak boleh audit kerja sendiri.

      "Tapi (Mahathir) merasakan wajar agar ia diadakan di peringkat kabinet - untuk menunjukkan signifikannya," katanya lagi.

      Delete
    3. Pelantikan ketua pengarah baru AADK dikritik
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 9:32 malam | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 9:34 malam

      A+ A-

      Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) tidak akan bergerak ke depan jika jawatan ketua pengarah diberikan kepada mereka yang bakal bersara atau sebab lain, kata sumber.

      Sumber itu, yang memegang jawatan kanan dalam agensi berkenaan, mempersoalkan sama ada AADK adalah tempat "mencampak" mereka yang sudah berada di hujung kerjaya.

      Sumber berkenaan merespons kepada pelantikan Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Bukit Aman Datuk Seri Zulkifli Abdullah sebagai ketua pengarah AADK yang baru.

      "Adakah pegawai AADK tak ada yang layak untuk menerajui agensi ini? Kalau tengok rekod sejak 2008... semua mereka ini dalam tempoh berpencen," kata sumber itu.

      Sumber itu juga mendakwa Menteri Dalam Negeri dan ketua setiausaha kerajaan meminggirkan agensi berkenaan.

      Setiap kali pelantikan ketua pengarah baru, kata sumber itu, dasar dan fungsi agensi itu akan diubah.

      "Tiada usaha berterusan dari dasar sebelumnya, pendekatan, program dan visi untuk menghalang dan memulihkan penagih dadah.

      "Ketua pengarah baru yang dilantik bagi jawatan itu berada di penghujung kerjaya atau sebagai hukuman hanya akan berikan perkhidmatan ala kadar sekadar nak menunggu pencen," kata sumber lagi.

      Selain itu, sumber turut menyorot bahawa ketua pengarah yang dibawa dari luar tidak mempunyai kepakaran atau pengalaman untuk berurusan dengan perkara tugas agensi berkenaan.

      Justeru, sumber itu merayu agar Menteri Dalam Negeri mempertimbangkan keputusan dan melantik individu yang berkelayakan bagi jawatan berkenaan.

      "Ketua setiausaha negara perlu sensitif dalam memastikan kesesuaian individu itu untuk menjadi ketua pengarah. Bukan main tangkap muat saja.

      "Ia akan memberi kesan kepada fungsi, tanggungjawab, visi, misi dan pencapaian matlamat penubuhan AADK seperti yang dihasratkan dalam Akta AADK 2004," katanya.

      Sumber itu juga pelantikan seperti yang ada akan menjejaskan moral kakitangan AADK.


      "Kita risau pegawai-pegawai AADK pun buat kerja dengan tidak sepenuh hati, terpaksa dan penuh dengan lakonan sebagai bantahan kerana ketidakpuasan hati terhadap pelantikan ketua pengarah yang dibuat secara tangkap muat," katanya.

      Sebelum ini, Malay Mail melaporkan pelantikan Zulkifli itu adalah atas arahan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Zulkifli pula menyatakan rasa terkejut dengan pelantikannya namun menganggap ia sebagai penghormatan untuk menerajui AADK.

      Delete
    4. PAS kekal jadi 'kingmaker'
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 2 Ogs 2018, 11:57 pagi | Dikemaskini 3 Ogs 2018, 2:08 petang

      A+ A-
      WAWANCARA | PAS tetap yakin parti itu kekal dengan statusnya sebagai kingmaker walaupun selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Menurut timbalan presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, istilah itu bukan sahaja terpakai semasa pilihan raya malah melibatkan senario semasa politik.

      "Saya fikir kita kekal sebagai kingmaker dalam konteks sokongan politik.

      "Walaupun ia tidak (memberi kesan) pada keputusan (PRU) baru-baru ini tetapi dari segi sokongan (PAS tetap kingmaker).

      "King maker ini bukan melibatkan pilihan raya sahaja tetapi (termasuk) senario politik," katanya dalam temubual bersama Malaysiakini.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kedudukan terkini parti itu yang sebelum ini diuar-uarkan menjadi kingmaker seperti yang dinyatakan Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Menjelang PRU ke-14 lalu, Abdul Hadi pernah menjangkakan tiada satu pun parti yang dapat membentuk kerajaan selepas PRU14.

      Ekoran itu, Abdul Hadi yang mengekalkan kerusi parlimen Marang menganggap PAS sebagai king maker sekiranya parti itu menang 40 kerusi dan menjadi tempat bergantung parti lain yang mahu menubuhkan kerajaan.

      Namun, pada PRU pada 9 Mei alu, PAS hanya memenangi 18 kerusi parlimen. Cuma parti itu mengekalkan pentadbiran di Kelantan serta menawan Terengganu.

      Muafakat bersama Umno

      Sementara itu, bercakap mengenai pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, Tuan Ibrahim memberitahu bahawa arahan parti sangat jelas iaitu menggesa anggota akar umbi tidak memberikan undi kepada Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Menurut anggota parlimen Kubang Kerian itu, PAS perlu memastikan blok pembangkang kuat di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor bagi mengimbangi kerajaan negeri.

      "Kita tengok pada pelbagai isu dan sokongan, jadi kita tak pilih HARAPAN. Pertama, kita baru buat himpunan (UMMAH) yang marah dengan pelbagai isu yang berlaku, tiba-tiba nak undi HARAPAN. Nampak tak kena.

      "Kedua, keperluan untuk wujud suasana pembangkang yang kuat dalam DUN Selangor. Memang pilihan raya kecil ini tidak akan jejaskan kerajan negeri tapi ia mungkin dapat kukuhkan suara pembangkang," katanya.

      Menurut bekas pensyarah Institut Teknologi MARA itu wujud perbezaan pada pembangkang dulu dan sekarang.

      Katanya pembangkang tidak wajar dijadikan musuh kerana dalam sistem demokrasi, mereka sebenarnya banyak membantu kerajaan.

      "Kita kena ambil pendekatan itu, bukan macam dulu.

      "Dalam konteks ini, kenyataan yang dikeluarkan Nasruddin Hasan dan Khairuddin Aman Razali sama dengan setiausaha agung," ujarnya.



      Meskipun menggesa agar ahli akar umbi memberi undi kepada Umno namun Tuan Ibrahim menegaskan tiada sebarang perjanjian atau kerjasama yang dilakukan PAS bersama parti berkenaan.

      "PAS tak terikat dengan Umno dengan sebarang perjanjian. Keputusan kita sokong mana-mana (parti) bergantung kepada kes. Di Selangor dalam blok pembangkang kita bersama Umno.

      "Jadi saya fikir tak timbul isu kecelaruan.

      "Kita bukan anti-HARAPAN cuma ada muafakat dengan Umno. Ia berdasarkan keperluan semasa," katanya.

      Ditanya mengapa kini PAS boleh bekerjasama dengan Umno sedangkan parti itu merupakan musuh utama mereka sebelum ini, Tuan Ibrahim berkata muafakat itu berlaku memandangkan mereka sama-sama pembangkang.



      Diajukan soalan mengapa ketika menjadi pembangkang bersama HARAPAN tiada muafakat berlaku, beliau menjelaskan, ia berikutan wujudnya DAP yang sering menghalang agenda Islam.

      "Dulu Umno kerajaan. Dalam konteks dia kerajaan, kalau kita tahu mereka tak betul, tak betullah kalau kita nak beri kuasa pada dia. Sekarang Umno bukan lagi kerajaan.

      "Perjuangan PAS bermatlamat untuk mendaulatkan Islam, muafakat itu perlu. Kalau ada muafakat tapi kuasa Islam tak boleh di bawa, agenda islam ditentang, dibantah.

      Delete
    5. teruk sangatsakit gila babi justice league,dedak dah xde,tunggu masa nak mati meragan

      Delete
    6. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete
    7. Tajuddin: Bagaimana pula hubungan rapat Dr M dengan taikun?
      Geraldine Tong | Diterbitkan 15 Ogs 2018, 8:33 malam | Dikemaskini 15 Ogs 2018, 8:36 malam

      A+ A-

      Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Tajuddin Abdul Rahman membangkitkan soal Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan beberapa taikun.

      "Bagaimana dengan hari jadi Mahathir? Siapa taja sambutan besar hari jadinya?

      "Tiada barang (yang dihadiahkan) tetapi adakah anda tahu berapa banyak dihabiskan untuk majlis hari jadi? Ratus ribu dan mungkin lebih," katanya kepada pemberita di Parlimen hari ini.

      Beliau mengaitkan dua syarikat - konglomerat infrastruktur dan pelbagai - dengan Mahathir.

      Katanya, salah satu syarikat yang rapat dengan Mahathir pernah mendapat kontrak untuk sebuah penjana kuasa bebas (IPP).

      "30 tahun lalu mereka hanya ada pejabat kecil. Mereka jadi besar. Mengapa? Kerana Mahathir menyokongnya.

      Ya, dia (pemilik) bekerja keras tetapi dia dapat segala sokongan (daripada Mahathir). Dia jadi billionaire daripada IPP," dakwanya.

      'Saya hadiahkan jam kepada Najib'

      Terdahulu, Tajuddin mempertahankan Datuk Seri Najib Razak berhubung rampasan barang bernilai sehingga RM1.1 bilion di hartanah berkaitannya.



      Beliau berkata bekas perdana menteri itu sudah lama terlibat dalam politik dan menghadiri banyak acara sepanjang tempoh itu.

      Malah, beliau pasti Najib menerima hadiah apabila menghadiri acara keraian termasuk perkahwinan.

      "Saya pasti dia dan isterinya dapat hadiah apabila pergi ke setiap majlis kahwin. Ketika Najib hadir ke majlis perkahwinan anak saya, saya juga beri hadiah jam.

      "Sekian lama, hadiah itu berlonggok di rumah. Sepanjang 20 tahun, berapa banyak hadiah (yang diperoleh Najib)?" soal Tajuddin lagi.

      'Khairy tahu apa?'

      Selain Mahathir, Tajuddin turut mengkritik anggota parlimen Rembau Khairy Jamaluddin yang disifatkannya masih setahun jagung.


      "(Media) sentiasa wawancara Khairy, tidak wawancara saya.

      "Apa yang Khairy tahu, dia masih muda. Dia tidak tahu sejarah dari 1980-an dan 1990-an.

      "Saya tahu, saya sudah aktif dalam Umno sejak 1976," katanya.

      Khairy kemudian menjawab soalan Tajuddin kepadanya itu di Twitter dengan berkata, "Tak banyak".

      Delete
  4. terima kasih ph kerana menyerahkan negara islam malaysia pada pemerintahan kafir laknat..mana maruah klu hya jd boneka dap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daripada mengutuk, apa kata saudara berdakwah kepada mereka.

      Delete
    2. Tandas OKU hanya untuk OKU sahaja: Ras Adiba
      ZULQARNAIN ABU HASSAN 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore246
      Tandas OKU hanya untuk OKU sahaja: Ras Adiba
      Personaliti TV, Ras Adiba
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PERSONALITI TV, Ras Adiba kesal dengan sikap segelintir masyarakat yang mempersendakan tandas golongan orang kurang upaya (OKU).

      Dalam satu kenyataan terbaharu, Ras Adiba sekali lagi memuat naik peringatan itu di Instagramnya.


      "Hallo, tanda OKU hanya untuk OKU sahaja faham!" tulis Ras Adiba.

      Terdahulu, Ras Adiba berharap agar mereka yang benar-benar mahu menggunakan tandas OKU sila dapatkan kad pengenalan OKU terlebih dahulu.

      "Understand?!Kawan-kawan yang dihormati. Sila henti mempersendakan tandas OKU kami. Ianya tidak melucukan langsung!


      "Kalau betul anda nak menggunakan tandas kami, sila jadi OKU dulu. Sehingga waktu itu sila blah! Ada faham?!" luahnya.

      Sebelum ini Sinar Harian turut melaporkan, Ras Adiba telah membuat surat terbuka kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, iaitu Fuziah Salleh.

      Surat tersebut menyarankan komuniti transgender menggunakan tandas OKU buat sementara waktu sebelum mereka diterima sepenuhnya oleh masyarakat.

      Delete
    3. Bila hapus hutang peneroka?



      KUALA LUMPUR 1 Ogos - Kerajaan Pakatan Harapan (PH) digesa memberikan penjelasan lanjut mengenai janji untuk menghapuskan hutang peneroka sebagaimana termaktub dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

      Gesaan itu disuarakan oleh Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang kecewa de­ngan sikap kerajaan kerana masih membisu mengenai janji tersebut.

      Hal ini kerana, Naib Presiden UMNO itu percaya bahawa ramai peneroka mengundi PH kerana `termakan’ dengan janji penghapusan hutang itu.

      “Menteri (Hal Ehwal Ekonomi) perlu menjawab apakah hutang peneroka akan dihapuskan? Jika ya, apakah semua hutang atau sebahagian daripada hutang?

      “Apakah jenis hutang-hutang dan bila akan dihapuskan?” kata­nya dalam kenyataan di sini hari ini.

      Ismail Sabri dalam pada itu berpendapat hutang-hutang pe­neroka tidak akan dihapuskan selepas melihat kepada penjelasan mengenainya dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

      “Samalah seperti pengundi di Sabah dan Sarawak yang tertipu dengan janji royalti minyak 20 peratus daripada pendapatan kasar hasil minyak sedangkan PH membuat definisi sendiri seba­nyak 20 peratus daripada keuntungan bersih,” jelas beliau.

      Selain itu, beliau turut menzahirkan rasa kecewa berikutan kegagalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjawab isu Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan mengelak daripada celahan isu Felda pada sesi perbahasan di Dewan Rakyat.

      Sedangkan, kata Ismail Sabri, isu berkaitan Mara sangat dekat dengan hati orang Melayu serta bumiputera.

      “Isu memecahkan fungsi-fungsi Mara dengan meletakkannya di bawah beberapa kementerian langsung tidak mendapat maklum balas daripada menteri,” ujar beliau.


      : Sekarang BN pandai menuntut janji, dulu BN suka berjanji. PH dan BN semuanya kaki tipu rakyat....

      Delete
  5. Sobat2 sekelian...kau orang aad perasan tak benda ni ????

    Menteri Pertahanan, Mat Sabu di dalam Sidang Parlimen baru2 ni berkata, hanya 4 jet pejuang TUDM yang mampu terbang.

    Semalam, telah tular di media sosial tweet seorang netizen yang menghadiri raptai perarakan Hari Kemerdekaan Ke 61 di Putrajaya mendapati terdapat 16 jet pejuang TUDM yang membuat pertunjukan udara.

    16 jet pejuang berkenaan membentuk angka 61 melambangkankan 61 tahun negara telah mencapai kemerdekaan.

    Rakyat Msia pun pelik lah....Dari mana datangnya lebihan 12 jet pejuang? Adakah kita telah mengimpot atau meminjam lebihan jet pejuang tu daripada negara jiran seperti Indonesia, Singapura atau Thailand dengan sewa harian?

    Atau adakah ini adalah jet pejuang kepunyaan TUDM Malaysia dan Menteri Pertahanan tidak tahu apa yang beliau cakap di Parlimen tempoh hari.

    Kesian lan..takkan lah Mat Syabu ni tak dapat briefing terlebih dulu dari pegawai2 nya di KEMENTAH sebelum membuat pendedahan sensasi tu bhai ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita lalu:
      PETALING JAYA: Seorang brigadier jeneral bersara menyelar Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu kerana mendedahkan hanya 4 daripada 28 buah jet pejuang buatan Rusia milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) boleh terbang..

      Diulangi 4 daripada 28 jet buatan Rusia yg boleh terbang.
      Jet buatan lain tak disentuh langsung.

      Soalan aku, kenapa sejak kebelakangan ni kau semakin bangang?

      Delete
    2. Why Penang’s expensive LRT plan must be reviewed
      August 3, 2018
      The state government should have done a comparative study on the financial viability of alternative public transport systems before a choice was made.
      COMMENT


      By Ahmad Hilmy and Lim Mah Hui

      Much has been said about the Penang state government prioritising the construction of a Light Rail Transit (LRT) system from George Town to the Penang International Airport, together with several other mega infrastructure projects under an altered version of the Penang Transport Master Plan (PTMP) which ballooned from RM27 billion under Halcrow, to RM46 billion under SRS Consortium.

      What has not been aptly explained is why the state has chosen the LRT which is not only much more expensive to build, but also costlier to operate and maintain, compared to alternatives such as a tram or BRT (Bus Rapid Transit) system. Curiously enough, the state is insistent on pursuing the LRT project even though the tram and BRT were recommended in the original PTMP designed after meticulous study by UK-based engineering consultant Halcrow.

      Despite the Halcrow PTMP being officially adopted by the state in March 2013, the PTMP was radically redone by a Gamuda-led corporate entity named SRS Consortium which was awarded the contract to implement the plan.



      But is the projected LRT ridership by SRS realistic? Has the state done a financial analysis on the expected annual deficit of operating the LRT, as opposed to a BRT or tram system, and is it putting Penang at financial risk?

      Why was no comparative study done on the financial viability of alternative public transport systems before a choice was made?

      Table 1 shows that it is three times more expensive to construct an LRT (RM220m/km) than a tram (RM80m/km) and 4.5 times costlier compared to an elevated BRT system (RM50m/km).

      Table 1: Comparative costs of LRT, modern tram, BRT


      Source: * LRT numbers from SRS proposal; ** Tram and BRT numbers from Halcrow report Vol.2: Table 5.1; Table 11.5.

      SRS estimated the annual O&M cost for the LRT line at RM170 million, while the Halcrow report estimated the O&M costs for the tram line to be RM22 million.

      Is SRS’ projected ridership for the LRT at 42 million per year (116,000 per day) realistic? Or is it inflated? A recent article by Roger Tan published in FMT similarly questioned the 42 million ridership figure. He wrote: “How is it possible for the Penang LRT to have an annual passenger journey per person much higher than most MRT lines in London, Singapore and Kuala Lumpur when it does not have an interchange station with other rail links during its first year of operations?”

      As a comparison, the daily total ridership for Rapid Penang buses in the whole state is still less than 100,000 per day after more than 10 years of operation. Using the experience of Kuala Lumpur’s three LRT lines as a guide, the actual ridership for the three ranges from 3% to 20% of projected ridership, with an average of 18%. Hence, we believe that a projection of eight million trips (19% of original projection, ie. 21,920 trips per day) is more realistic than the 42 million per year claimed by SRS.

      Based on the eight million trips costing an average of RM4.00 per trip, the projected deficit for operating the LRT is RM138 million per year. In contrast, the projected surplus for the tram is RM10 million a year (See Table 1).

      Delete
    3. While this is a back-of-an-envelope estimate, the state government must commission an independent comparative financial analysis of the various modes of public transport systems, which it has not done, before making such major decisions.

      The KL-Klang Valley LRT experience is further instructive. Within the first two years of its operation, the projects racked up massive losses due to inflated financial projections; the federal government had to pump in RM5 billion or more to bail out the operators. It would be irresponsible for the Penang state government to plunge the state into financial distress.

      In conclusion, we call on the state to exercise fiscal prudence and conduct proper studies and comparisons with other cheaper and more sustainable public transport systems, before leading Penang down a treacherous path.

      Notes:

      1. To make valid comparison across the different systems, only the construction costs, inclusive of the electrical and operating systems, are used. These numbers do not include land acquisition costs that vary significantly.

      2. Halcrow recommended three tram lines for the island, each with almost equal distance, with annual O&M costs of RM67 million. We therefore used RM22 million as cost for one line (see Table 11.5, Halcrow Report Vol.2).

      Ahmad Hilmy is an associate professor at USM, and Lim Mah Hui is a former professor, international banker and Penang Island city councillor.

      Delete
    4. 100 Hari Pakatan, 100 fakta



      1. Harga Minyak tidak diturunkan walau satu sen sedangkan harga minyak dunia menurun

      2. Satu Tol pun masih tidak dimansuhkan, malah masih tiada rancangan pemansuhan

      3. Hutang yang dipaksa ke atas peneroka FELDA masih tidak dihapuskan sama sekali

      4. Harga ubat tidak diturunkan dengan signifikan

      5. Tarif elektrik dirancang untuk dinaikkan

      6. Gaji kakitangan awam enggan dinaikkan

      7. Gaji minimum tidak serius diperkasakan

      8. Tiada Inisiatif Peduli Sihat

      9. Cukai SST 10% campur 6% bakal melonjakkan harga barang dan membebankan rakyat

      10. Klinik komuniti ada yang ditutup

      11. Dari segi fokus mengurangkan jurang antara kaya-miskin, tiadanya cukai ke atas orang kaya seperti ‘Higher income tax’

      12. Tiada usaha untuk laksanakan ‘Capital gain tax’

      13. Tiada usaha untuk laksanakan ‘inheritance tax’ ke atas orang kaya yang mewariskan kekayaan kepada anak mereka – lalu yang kaya semakin kaya, yang miskin makin miskin

      14. Insurans wajib masih samar dan bakal bebankan golongan B40

      15. KPDNKK perlu lebih proaktif dengan mekanisme pencegahan inflasi terbaharu

      16. Harga rumah perlu diturunkan dengan agresif.

      17. Menteri perlu berhenti mendedahkan situasi pertahanan dalaman negara seperti jumlah Sukhoi yang boleh beroperasi

      18. Menteri perlu berhenti merendahkan kedudukan semasa ketenteraan negara sebagai paling lemah di Asia Tenggara sedangkan fakta tidak sedemikian

      19. Pembocoran Surat MEIO kepada CIA tidak boleh diulangi kerana beri kesan kepada perisik negara

      20. Kes P. Ramasamy dan pengganas LTTE perlu ditangani dengan lebih tegas

      21. Pendekatan Unilateral seperti menamatkan KSCIP tanpa rundingan dengan Arab Saudi perlu dielakkan pada masa hadapan

      22. Kemaraan China di Laut China Selatan wajib diambil serius, tidak cukup sekadar nasihat kepada kuasa besar – strategi yang ampuh perlu dirangka segera.

      23. Menteri Luar tidak perlu buka ‘kotak Pandora’ dengan menandatangani semua Konvensyen Hak Asasi Manusia

      24. Visi baharu Malaysia dalam ASEAN dan OIC perlu dibentangkan, setakat ini tiada beza dengan kerajaan terdahulu

      25. Menteri MITI perlu cekap tangani Perang Perdagangan Amerika-China, setakat ini cuma tunggu dan lihat, tidak proaktif

      26. Tindakan menyerah Pulau Batu Puteh begitu sahaja kepada Singapura jangan diulangi dalam kes rundingan HSR dan semakan harga air.

      27. Isu pengisytiharan Israel negara ‘Bangsa Yahudi’ tidak dihadapi dengan agresif oleh kerajaan - sekadar mengeluarkan kenyataan mengkritik

      28. Menteri perlu cermat dalam melontarkan pandangan seperti isu istilah ‘Hifz Din’

      29. Menteri jangan apologetik dalam isu LGBT

      30. Dr. Ilyani yang jelas mengatakan kebenaran diberikan ingatan, tidak dijemput untuk sesi penerangan oleh mana-mana Menteri sama sekali. Golongan LGBT sebaliknya lebih disantuni Menteri.

      31. Menteri bukan Islam tidak sepatutnya perkecilkan usaha pakaian patuh Syariah

      32. Menteri perlu segera memohon maaf apabila ter’celupar’ seperti dalam isu tuduhan Melayu ‘Pendatang’

      Delete
    5. 33. Kenyataan akhbar tidak perlu lagi diedarkan dalam Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil

      34. Tidak seharusnya Perdana Menteri arahkan PDRM menggunakan Bahasa Inggeris dalam taklimat

      35. Masih tiada pelan penghapusan monopoli Astro

      36. Kenyataan akhbar para Menteri yang lemah dan bermasalah dari segi fokus dan penyampaian.

      37. Tarik-tali pengiktirafan Sijil UEC jangan lagi diulangi

      38. Janji 30% wanita dalam kabinet seharusnya ditepati.

      39. Pengurusan aset negara perlu dibebaskan daripada retorik politik seperti kes memburukkan Khazanah di bawah Tan Sri Azman Mokhtar – sedangkan beliau berjaya memacu Khazanah melonjakkan nilai kepada RM82 bilion sejak 2004

      40. Jadikan pengajaran Khazanah hilang RM2 bilion dalam satu malam – jangan jadikan amalan memburukkan profesional dan pakar yang telah banyak menyumbang demi laba politik

      41. Reformasi institusi juga terencat dengan pelantikan Tun Mahathir sendiri menjadi Pengerusi Khazanah

      42. Tambah terencat dengan pelantikan Azmin Ali sebagai Pengarah Khazanah – dituduh ‘kartel’ oleh calon Timbalan Presiden PKR sendiri iaitu Rafizi Ramli

      43. Tiada rancangan pemerkasaan kontraktor kecil Bumiputera secara komprehensif setakat ini

      44. Kawasan parlimen pembangkang dianaktiri dengan peruntukan RM100k berbanding Pakatan (RM500k). Seluruh negeri Pantai Timur terkesan dengan agihan yang tidak adil ini.

      45. Rancangan alternatif monopoli beras BERNAS masih perlahan

      46. ‘Tarik-tali’ royalti petroleum kepada 4 negeri yang memerlukan untuk memangkin pembangunan: Sabah, Sarawak, Terengganu, dan Kelatan.

      47. Penoreh getah belum dibantu dengan agresif dan komprehensif.

      48. Dari sudut tadbir urus pula, keseluruhan kabinet kerajaan Pakatan perlu segera untuk isytiharkan harta secara terbuka

      49. Sesetengah Timbalan Menteri perlu berhenti daripada lebih sudu dari kuah berbanding Menteri

      50. Anggota Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) tidak wajar memonopoli jawatan ekonomi politik

      51. Suruhanjaya Siasatan Diraja MARA, FELDA, Tabung Haji perlu ditubuhkan

      52. Reformasi struktur MARA, FELDA, dan Tabung Haji tidak perlu dilengahkan

      53. Amalan mengutus individu bukan eksekutif seperti Tun Daim ke China, mengetepikan Menteri Luar dan Menteri Kewangan, perlu dihentikan

      54. Amalan ‘bulldozer’ di Parlimen seperti kes SST perlu dihentikan.

      55. Dana kebajikan bekas atlet tidak diperkasa hingga tiada pendaftaran baharu boleh dibuat, hanya untuk menampung bekas atlet sedia ada sahaja

      56. A Kadir Jasin yang disiasat kerana dedah perbelanjaan dan isteri YDPA dilantik Penasihat PM

      57. Dalam sektor pendidikan pula, mekanisme bagi menangani isu ‘Guru Duka Lara’ belum komprehensif

      58. MyBrain dan MyPhD perlu dihidupkan kembali untuk merancakkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) negara

      59. ‘Tarik-tali’ Peminjam PTPTN wajib dihentikan

      60. Pelan jangka panjang dan sederhana TVET masih kabur

      61. Reformasi Universiti Awam (UA) masih tidak kelihatan

      62. Tiada rancangan Revolusi Industri 4.0 Pakatan

      63. Isu ‘Kiri’ dan ‘Komunisme’ dalam silibus Sejarah perlu ditangani dengan cermat oleh jawatankuasa pakar Sejarah, NGO, dan intelektual awam.

      64. ‘U-Turn HSR’, jejas imej negara di Singapura

      65. ‘U-Turn ECRL’, jejas kredibiliti kerajaan dalam mengimbangi kepentingan nasional dan hubungan dengan China

      66. Menteri Industri Utama masih tiada rancangan jangka panjang yang komprehensif

      67. Tidak telus soal pinjaman dari Jepun, rakyat wajar dimaklumkan secara terperinci

      68. ‘U-Turn’ MRT3 yang amat diperlukan di bandar

      69. Pengerusi DAP Tan Kok Wai jadi Duta Khas ke China, sedangkan selama ini mengkritik amalan melantik Duta Khas atas dasar politik

      70. Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak bercakap benar tentang pertemuan dengan pegawai Singapura untuk rudingkan HSR

      Delete
    6. 71. Tiada keberanian untuk saman kes tuduhan RM18 bilion tuntutan GST ‘dicuri’

      72. Tiada perkembangan siasatan kes Taib Mahmud

      73. Tiada perkembangan kes rasuah Azmin yang dilapor Rafizi

      74. DAP Pulau Pinang teruskan projek PIL-1 di sebalik bantahan penduduk

      75. Tiada perkembangan jelas kes Banglo Lim Guan Eng

      76. KWSP Suri Rumah agak lewat dilaksanakan

      77. Tidak telus dalam mendedahkan pegawai khas Menteri untuk berurusan dengan rakyat

      78. Menteri dan Timbalan Menteri yang kurang wibawa – portfolio yang tidak padan dengan taraf pendidikan

      79. Menteri hanya umumkan agihan pembangunan luar bandar untuk negeri Pakatan sahaja

      80. Peruntukan khas RM10 juta kepada Kedah ditadbir Mukhriz Mahathir setiap tahun. Bagaimana dengan negeri-negeri lain?

      81. RM2-3 juta sebulan untuk selenggara kapal mewah Equanimity seharusnya disalurkan kepada lebih 50 ribu nelayan dan penoreh getah yang terkesan dengan kejatuhan harga komoditi

      82. RM500,000 untuk turunkan logo ‘1Malaysia’ seharusnya disalurkan kepada golongan lebih memerlukan seperti nelayan dan penoreh getah

      83. ‘U-turn’ pengharaman tukang masak warga asing

      84. IRI Amerika diundang ke Pejabat PM tanpa ketelusan, tidak dimaklum kepada rakyat

      85. Universiti Pertanian dicadang sedangkan UPM sudah lama wujud

      86. MBM dan GPMS digelar ‘Macai Politik’ sebelum Menteri menarik balik kenyataan sedemikian

      87. Pemerkasaan mahkamah Syariah dan RUU355 masih belum dirundingkan secara komprehensif

      88. Kontroversi Pelantikan Ketua Hakim Negara perlu dielakkan - mengulangi persepsi campur tangan Mahathirisme dalam badan kehakiman

      89. Kontroversi pelantikan Peguam Negara tidak ditangani dengan cermat

      90. Lantik MB Selangor (Azmin Ali) jadi Menteri Hal Ehwal Ekonomi

      91. Menteri Kewangan perlu berhenti bekerja seperti detektif semata-mata

      92. Alasan hutang RM1 trillion untuk kerajaan tidak menunaikan manifesto perlu dihentikan segera, bekerjalah dengan kreatif untuk buktikan kerajaan Pakatan mampu penuhi manifesto meskipun dalam keadaan yang mencabar.

      93. Berhenti salahkan kerajaan terdahulu, fokus pada usaha menjana pendapatan baharu (tenaga Solar, ‘Artifical Intelligence’ AI, Torium, mikrob, dan sebagainya).

      94. Tiada koordinasi yang sinergi rentas kementerian seperti Pertanian, Industri Utama, Pengangkutan, MITI, dan Keusahawanan dalam merangka pelan ‘keselamatan makanan negara’ (Food Security).

      95. Obses Tun M dengan Projek Kereta Ketiga walau ditentang ramai

      96. Lemah pengurusan eksport sawit negara ke China, hinggakan China membeli sawit Indonesia secara tanpa had, dengan Kesatuan Eropah pula kaedah Kementerian Industri Utama masih ‘klise’

      97. Pelan pengangkutan awam bandar dan luar bandar Pakatan juga tenggelam dek projek kereta nasional ketiga

      98. Pelaburan asing masih perlu untuk ditingkatkan.

      99. Mata wang Ringgit gagal untuk diperkasakan, malah tiada perancangan sistematik seperti mana yang dijanjikan di halaman 18 Manifesto Pakatan.

      100. Amalan ‘umum dulu, kaji kemudian’, ‘tuduh dulu, siasat kemudian’, dan 'provok dulu, mohon maaf kemudian' amat menjejaskan kredibiliti kerajaan dan menghakis kepercayaan rakyat.

      Semoga segala kritikan diterima positif untuk penambahbaikan kerajaan. Kita tidak ingin negara kita menjadi negara lemah (Weak state). Kita tidak sanggup melihat negara kita menjadi negara bacul (Pariah state). Dan kita pastinya tidak reda negara kita menjadi negara gagal (Failed State).

      Abdul Muein Abadi
      Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)


      : PH boleh diertikan sebagai PAKATAN HANCING....

      Delete
  6. kesian geng2 umno, semua kehilangan dedak mula merapu yg bukan bukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes 'Bin Abdullah' diarah dibicarakan semula
      Hafiz Yatim | Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:13 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:16 petang

      A+ A-
      Kes "bin Abdullah",y ang rayuan Majlis Agama Islam Negeri Johor telah didengar pada Februari lalu, akan didengar kembali (de nova) oleh hakim Mahkamah Persetuan di hadapan tujuh panel hakim.

      Pada 7 Februari lalu, pendengaran dibuat di hadapan lima panel hakim diketuai ketua hakim negara ketika itu Tun Md Raus Sharif.

      Sekarang jawatan itu disandang oleh Tan Sri Richard Malanjum.

      Perkara ini didedahkan oleh peguam keluarga terlibat Nizam Bashir ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
      “Perkara ini akan didengar de novo pada 18 Oktober.

      “Walaupun mahkamah tidak menyatakan dengan jelas tetapi kita tahu Raus telah pergi,” katanya.

      Malanjum ketika dilantik sebagai ketua hakim negara berkata kes-kes melibatkan kepentingan awam akan dijalankan di hadapan tujuh panel hakim.

      Kes berkaitan isu perlembagaan akan melibatkan isu sembilan hakim.

      Delete
    2. DAP tetap mahu kerajaan Perak lulus hak milik tanah 999 tahun



      DAP Perak tetap mahukan kerajaan negeri memberikan status hak milik 999 tahun atau hak milik kekal kepada kampung-kampung baru seperti yang dijanjikan dalam manifesto Pakatan Harapan ketika pilihan raya umum lalu.

      Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming berkata kuasa untuk meminda perkara hal ehwal tanah berada bawah bidang kuasa kerajaan negeri dan bukan tertakluk kepada Majlis Tanah Negara (MTN).

      “Saya merasakan ia tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan di mana tanah-tanah adalah bidang kuasa kerajaan negeri dan Majlis Tanah Negara hanya memberikan nasihat, itu sahaja,” katanya selepas merasmikan majlis jualan amal membabitkan penyertaan 5 sekolah rendah dan menengah Cina dalam Teluk Intan di Sekolah Menengah (SM) Persendirian San Min hari ini.

      Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu dalam ucapan penggulungan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini berkata kerajaan negeri tidak boleh memberikan status hak milik 999 tahun atau hak milik kekal kepada kampung-kampung baru kerana ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

      Faizal berkata semakan dengan Majlis Tanah Negara (MTN) iaitu Dasar Spesifik Mengenai Pemegangan Tanah Bagi Kawasan Kampung-Kampung Baru memutuskan tempoh pajakan atau “leasehold” bagi kampung baru dinaikkan daripada 30 tahun kepada 60 tahun.

      Menteri besar menjelaskan mesyuarat MTN Ke-53 pada 25 April 1997 menetapkan tempoh pajakan bagi kampung baru hendaklah sekurang-kurangnya 60 tahun tetapi tidak melebihi 99 tahun.

      Dalam pada itu, Nga berkata hak milik 999 tahun bukan isu kerana pihaknya akan memberikan hak milik itu kepada semua bangsa melibatkan kampung tersusun, penempatan kaum India dan kampung baru.

      “Saya ingin tekankan apabila kita berikan hak milik kekal, kita bagi kepada semua bangsa dan ini perlu ditegaskan…Jangan salah faham, ini bukan tanah baharu, ini adalah lot kediaman yang didiami oleh penduduk sebelum kemerdekaan sejak 1948 iaitu waktu darurat, sudah wujudnya kampung baru.

      “Itu rumah mereka, takkan kita hendak rampas rumah rakyat? Cuma saya minta berikan hak milik, hak milik sememangnya ada, cuma dilanjutkan tempoh pajakan maka tak jadi isu,” katanya.

      Nga berkata pihaknya tidak meletakkan tekanan terhadap Faizal namun perkara itu ada dalam manifesto dan Pakatan Harapan komited untuk melaksanakan semua janji-janji itu.

      : Kalau manifesto berkaitan dengan bukan Islam bukan main lagi mereka usaha untuk tunai....

      Delete
  7. Rakyat marhaein di negara ni nak ucapkan setinggi2 tahniah tak terhingga kepada petron yang kini dilantik menjadi pembekal bahan api kepada kegunaan kenderaan Kerajaan PH.

    Arahan ni telah dikeluarkan melalui satu surat arahan rasmi dari MOF yang tular baru2 ni di media sosial.

    Pastinya kejayaan ini adalah usaha berterusan syarikat serta semangat daddykasi yang diterapkan oleh pasukan. Alhamdulillah, inilah yang Perdana Menteri maksudkan supaya Rakyat Malaysia jangan mengharapkan kepada tongkat...tetapi perlu lah ada connection dan rekomen dari prang dalam..kroniisme lah tu !!!

    Adakah ini agihan harta rampasan perang? Anak siapakah yang bertuah ini yang syarikat minyaknya dapat kontrak Kerajaan? Tentulah beliau merupakan seorang peniaga yang daddykasi yang tidak perlukan tongkat dan bantuan kerajaan untuk maju.

    Kita orang kampung, pekebun, petani, penoreh getah, peneroka Felda dan nelayan, BR1M pun dipanggil rasuah.

    Kita fikir baik sajalah. Mungkin harga Petron jauh lebih murah dari Petronas. Mungkin ada banyak kelebihan yang Petron boleh tawarkan kepada Kerajaan PH berbanding Petronas. Kita kena beri peluang kepada siapa yang membantu Kerajaan PH. Yang ini, tak perlu tender atau sebut harga. Cukup sekadar 'Direct Award' atau Rundingan Terus.

    Tahniah Petron sekali lagi. Terima kasih pengundi-pengundi yang telah memberi peluang kepada PH untuk menyuburkan budaya kronisme dan nepotisme dalam urusan sehari2an mereka.

    Diorang makan daging wagyu ..kau orang makan kangkung rebus cecah air asam aje bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kementerian Kewangan menjelaskan, pelantikan syarikat Petron sebagai salah satu pembekal minyak untuk kenderaan kerajaan dibuat untuk mewujudkan persaingan sihat.

      Menurut kenyataan yang dikeluarkan syarikat itu petang ini, Petron bukanlah pembekal tunggal untuk minyak bagi kegunaan kenderaan kerajaan.

      "Perlu ditegaskan, Petronas dan Shell masih merupakan pembekal minyak petrol dan diesel untuk kegunaan kerajaan sejak 1997," katanya.

      Utk GN, ko buat fitnah, makanya ko makan bangkai.

      Delete
    2. Pencen Rakyat dibayar tahun depan
      NORADILA MAHAMAD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore746
      Hanafiah Mat
      Hanafiah Mat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri bakal melunaskan satu lagi manifesto Pas iaitu memberi Pencen Rakyat sebanyak RM50 sebulan kepada warga emas yang layak.

      Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri, Hanafiah Mat berkata, pemberian itu akan dibayar pada tahun hadapan bermula Januari 2019.


      Menurutnya, ia akan diberi kepada warga emas yang tidak pernah mendapat sebarang bentuk bantuan daripada agensi lain dan juga bukan seorang pesara kerajaan.

      "Pencen Rakyat RM50 sebulan ini untuk warga emas yang tidak pernah mendapat bantuan daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu dan juga Jabatan Kebajikan Masyarakat dan mereka sebelum ini bekerja sendiri.

      "Kerajaan akan bayar mulai tahun depan sebanyak RM50 sebulan tetapi akan diagihkan dua atau tiga kali setahun (jumlah terkumpul mengikut bulan belum dibayar).

      Beliau berkata demikian kepada pemberita di Majlis Penyampaian Cek Saguhati Perkahwinan Ibu/Bapa Tunggal dan Pinjaman Modal Program Jaya Diri, di Pejabat Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, di sini, semalam.

      Hadir sama, Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, Mohd Shafaruddin Mustaffa dan Timbalannya, Ramlah Idris.

      Hanafiah berkata, jumlah sebenar penerima layak belum dipastikan kerana ia sedang diproses yang dilaksanakan di Pusat Khidmat Dun seluruh negeri melalui Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK).

      Delete
    3. Mat Sabu elak media, hanya lambai tangan
      RIDAUDDIN DAUD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore8.4K
      Mat Sabu elak media, hanya lambai tangan
      Mat sabu lambai sebelum masuk Dewan Rakyat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu sentiasa menjadi perhatian termasuklah ketika beliau menghadiri sidang Parlimen.

      Ahli Parlimen Kota Raja itu menjadi tumpuan media selepas pembantunya dikatakan menerima wang berjumlah kira-kira RM800,000.


      Media sentiasa menantikan kehadiran beliau di bangunan Parlimen bagi mendapatkan penjelasan berkenaan isu tersebut namun ternyata beliau mempunyai cara tersendiri berhadapan media.

      Wartawan, jurugambar dan jurukamera bersiap sedia di lobi Parlimen apabila mengetahui beliau mahu keluar namun apa yang ‘dicita-citakan’ tidak kesampaian.

      Sebaik membuka pintu dan melihat media sudah berkumpul, Mohamad hanya senyum dan melambai kepada media sebelum masuk semula ke dalam Dewan Rakyat.

      Tindakannya itu disambut dengan ketawa daripada pengamal media yang mungkin tahu beliau belum bersedia untuk menjawab soalan daripada media.

      Baru-baru ini, seorang daripada pegawai kanan beliau disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Pegawai itu didakwa menerima wang berjumlah RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantu menyelesaikan masalah hutang supaya namanya dapat dikeluarkan daripada status muflis.

      Delete
    4. geng najis buat fitnah....tak tau cerita, last2 kantoi fitnah......

      Delete
    5. hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

      Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

      Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

      Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.

      Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

      Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
      Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

      Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

      Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).
      Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

      Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.

      Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
      Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
      Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.

      Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).

      Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.

      Tidak cukup!

      Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.

      Delete
    6. Prestasi 100 hari k'jaan, PAS beri HARAPAN gred 'D'
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 1:44 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 2:22 petang

      A+ A-

      PAS memberikan gred 'gagal' kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk pencapaian 100 hari sebagai kerajaan persekutuan.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man memberikan 27 hingga 30 daripada 100 markah untuk HARAPAN menjelang genap 100 hari pentadbirannya esok.

      "Sebuah NGO berpandangan HARAPAN hanya penuhi 20 hingga 30 peratus daripada (10 janji) dalam masa 100 hari,"


      "PAS beri lebih rendah - 27 hingga 30 peratus, gred D dan perlu dinilai kembali," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

      Walaupun kerajaan menyalahkan hutang besar negara - mencecah RM1 trilion - sebagai penghalang, Tuan Ibrahim menyifatkan ia tidak boleh dijadikan alasan kerana hutang negara diumumkan di Parlimen.

      Katanya lagi, selain daripada gagal menunaikan janji, kerajaan HARAPAN juga mengumumkan perkara yang tidak termasuk dalam manifesto, antaranya cadangan mewujudkan kereta nasional baru.

      Delete
  8. saya tidak hairan jika wang tersebut d bawa masuk dgn menyalah guna kemudahan 'diplomatic bag' yg kebal hukum n tiada siapa bolih menyemak d semua pintu keluar negara yg terbabit.

    peg2 penyelidik (research officers) yg d tempatkan d negara2 terbabit wajib juga d selidiki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr Halimah, Selat Kelang dan Seri Setia.

      Rata-rata mengiktiraf bahawa Dr Halimah adalah sinonim dengan Selat Kelang. Beliau khasnya mempunyai asas dan sokongan yang kuat di Selat Kelang sejak tahun 1999 dimana calon PAS ketika itu ialah Dr Ahmad Supian.

      Beliau sendiri mula bertanding pada PRU 2004. Walaupun tewas, beliau bangkit dan menang pada PRU 2008, dan berjaya mempertahankan kerusi pada PRU 2013.

      Oleh kerana PAS memilih untuk keluar dari Pakatan Rakyat, dan bertanding bersendirian dalam pertembungan tiga penjuru pada PRU ke-14, nasib tidak menyebelahi beliau kerana tewas tipis 500 undi.



      Bagaimanapun, dengan sokongan Melayu disekitar 35 peratus, ini adalah satu pencapaian yang cukup mengkagumkan. Di takdirkan sekiranya dibuat pilihanraya semula di Selat Kelang pada hari ini, adalah tidak mustahil Dr Halimah akan memenangi semula kerusi ini dengan mudah.

      Data dan statistik jarang menipu dan menyesatkan. Di lihat kepada statistik PRU ke-14 untuk DUN Seri Setia (di mana hasilnya PKR menang dengan majoriti hampir 20,000) jikapun digabungkan undi PAS dan BN, jumlahnya sekitar 14,000, jauh ketinggalan di belakang undi PKR sebanyak 29,000.

      Jika di interpolasi dengan hasil keputusan PRK Sungai Kandis, dengan trend peratus keluar mengundi yang sama, di atas kertas, Dr Halimah bakal dimalukan dengan kekalahan defisit 14,000.

      Pokoknya, medan untuk Dr Halimah adalah di Selat Kelang. Bukan Seri Setia. Adalah sesuatu yang mengkagetkan bagaimana strategi PAS me’nyah’kan Dr Halimah dari tempat ‘selesa’ di Selat Kelang untuk dikorbankan di Seri Setia.


      Adakah Dr Halimah bakal bertemu nasib malang yang sama seperti dua doktor sebelum ini? Ataukah ada pertimbangan lain atau ilmu mantiq yang tidak boleh dibaca oleh pemilih Seri Setia (atau Selat Kelang?).

      Pendeknya, pemilihan Dr Halimah tentunya membuatkan pengundi Seri Setia khasnya kagum, dan kaget.

      NAZRI NOOR adalah pembaca Malaysiakini dan penganalisis di firma Strata Analytica.

      Delete
    2. By Ahmad Hilmy and Lim Mah Hui

      Why does Penang need to rush for the 7.2km undersea tunnel project when the original Penang Transport Master Plan (PTMP) officially adopted by the state government clearly states that it is not an urgent priority? Why this haste when the survey of Penang’s traffic volume by UK-based engineering consultant Halcrow showed that cross-channel traffic in 2011 accounted for only 7% of total state traffic during peak hours?

      The first draft by Halcrow that was presented sometime at the end of 2012 to the Penang Transport Council showed the undersea tunnel may only be needed towards 2030. However, for some reason, in the final draft in 2013, Halcrow brought the date forward to 2025.

      The public was told by the state government that the tunnel was needed because it could not get federal approval to build a third bridge across the channel or obtain approval to take over ownership and operation of the ferry service.



      But now that Pakatan Harapan controls both the state and federal governments, it is in a position to consider cheaper and environmentally friendlier forms of public transport. This notably includes improving the ferry service or/and possibly having a rail link on one of the existing bridges.

      Despite all this, Penang Chief Minister Chow Kon Yeow has again brought up the issue of the tunnel and other mega infrastructure, saying they are a priority for his administration to solve the island’s traffic problems.

      The undersea tunnel project would connect Gurney Drive on the island to Bagan Ajam on the mainland. It is planned to be built along with three main highways comprising the 10.5km north coastal paired road from Tanjung Bungah to Teluk Bahang, as well as the 5.7km Air Itam-Tun Dr Lim Chong Eu Expressway and 4.1km Gurney Drive-Tun Dr Lim Chong Eu Expressway paired roads. In total, these four projects are estimated to cost RM6.4 billion.

      Many Penangites would love to use the ferry service if it was efficiently managed and brought up to, for example, the standard of the Hong Kong–Kowloon ferry service. Pedestrian usage of the ferry service has been dwindling over the years because it is infrequent, unreliable and not pleasant. A proper study should be made on the cost of upgrading the ferry service to acceptable standards.

      Presently, the rail service of KTM, which has improved significantly, unfortunately ends at the Prai/Butterworth station. It is poorly integrated with the ferry service. It takes almost one hour for passengers to cross from this railway station to the ferry terminal at Weld Quay on the island, thereby discouraging people from using trains as an entry mode to Penang island. This is another compelling reason to improve the ferry service.

      Additionally, the state and federal authorities working in coordination should look at the feasibility of providing a rail link on one of the bridges between the mainland and island. A cross-channel commuter train would be much better than constructing yet another bridge for cars. It would also cut travel time considerably and encourage people, especially those on the island heading to or coming from Kuala Lumpur, to use the train instead.

      For all the above reasons, the current Penang government which promises competency, accountability, transparency and openness should have greater public engagement and participation before bulldozing through these mega projects.

      Ahmad Hilmy is an associate professor at USM, and Lim Mah Hui is a former professor, international banker and Penang Island city councillor.

      Delete
  9. Kengkawan2 sekelian...kau orangb tentu dah tau berkaitan kekyaan luar biasa Dinasti...mustahil lah kalau kau tak perasan betapa mewahnya diorang ????

    Anak dia semua senarai orang terkaya dalam Malaysia ni semua anak dia.... Mirzan cukup kaya, kapal dia punya..lori dia punya. Rumah-rumah banglo..rumah agam besar di Kanada semua Mirzan punya.

    Sekarang ni Mokhzani anak dia... Mokhzani pun tauke cukup kaya, semua kapal dan semua kontrak minyak dia punya dan yang terbaru ni kayanya anak-beranak Mahathir ini sampai dia boleh beli kilang arak di Filipina.

    Dengan duit kilang arak tu jugak, dia beli stesen-stesen minyak Esso... Tu yang dia tukar jadi Petron nye tu....

    Jangan beli minyak di Petron lepas ini. Beli minyak di Petron samalah bagi duit dekat Mirzan dan Mokhzani.

    Samalah macam kita mengkayakan tauke judi daripada Malaysia ni, tauke arak dari Malaysia....setuju tak bhai ???

    ReplyDelete
  10. Bulat Kontol...Tentu kau perasan berita terlatest ni mengenai ECRL !!!!

    Malaysia dan China dikatakan sedang berunding harga berjumlah RM55 bilion untuk projek Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dan menurut Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, ada pihak menawarkan untuk melakukan serendah RM10 bilion.

    Tanpa menamakan pihak yang berminat, Perdana Menteri berkata Putrajaya pasti akan mempertimbangkan alternatif yang lebih murah kerana ia akan menjadi bodoh untuk mengabaikan pihak berkenaan.

    Agak menarik ada pihak yang menawarkan harga projek ECRL serendah RM10 bilion, untuk laluan sepanjang 688km yang menghubungkan Pelabuhan Klang ke Pantai Timur melalui Kuantan, Pahang dan Pengkalan Kubor di Kelantan, dengan melalui hutan dan gunung serta pembinaan beberapa terowong bagi mengurangkan kesan alam sekitar.

    Kenyataan media bagi beberapa projek keretapi di rantau ini akan dapat memberikan gambaran yang baik di mana kedudukan kos ECRL berbanding di negara lain.

    1. Keretapi laju menghubungkan lapangan terbang Suvarnabhumi, Don Mueang and U-Tapao di Thailand diluluskan pada 2018. US$7.2 bilion (RM29.5 bilion) bagi 260km = RM113 juta bagi setiap kilometer.

    2. Keretapi laju menghubungkan Bangkok dengan daerah Nakhon Ratchasima diluluskan pada 2017. Kos US$5.5 bilion (RM22.6 bilion) bagi 250 km = RM90.2 juta setiap kilometer.

    3. Keretapi laju Indonesia dari Jakarta ke Bandung diluluskan pada 2017. Kos US$5.9 bilion (RM24.2 bilion) bagi 250km = RM96.8 juta bagi setiap kilometer.

    Hari ini, Perdana Menteri berkata terdapat syarikat tempatan yang boleh membina ECRL pada kos RM10 bilion sahaja. Bagi jarak 688km, ia bermasuk kos hanya RM14.5 juta bagi setiap kilometer. Adakah harga ini realistik jika dibanding dengan projek-projek lain?

    Sifir Perdana Menteri Keempat atau Ketujuh amat mudah iaitu berikan projek pada harga murah kepada kroni dengan usahasama dengan GLC. Seperti biasa sekiranya projek ini gagal, ianya bakal diselamatkan oleh Kerajaan dengan kos yang lebih tinggi.

    Walau bagaimanapun, kita fikir positif sahajalah. Mungkin ECRL yang akan dimajukan oleh pihak yang menawarkan harga RM10 bilion tu mirip2 keretapi yang kanak2 selalu naik macam kat funfair tu keer ????

    Kih..kih..kih..Harrrk ..Tuii..koikikhkioikikoikkok !!!

    ReplyDelete
  11. Bulat Kontol...Kalau kau belum terbaca lagi berita terbaru berkaitan Forest City ni, aku turunkan untuk kau baca dan hadamkan betul2 dalam benak kau yang dah makin berkeladak tu beb !!!!

    Forest City : Dendam Mahathir Letak Malaysia Pada Risiko Geopolitik Dan Keselamatan

    FOREST CITY DAN SULTAN JOHOR DALAM PERANG MAHATHIR - CHINA

    Kontroversi hubungan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir dengan China kini terus panas apabila beliau hari ini mengisytiharkan bahawa warga asing tidak akan di benarkan untuk membeli dan tinggal di kediaman Forest City, Johor...

    Tindakan ini bakal memberi kesan kepada ribuan pembeli warga China...

    Malah projek yang bernilai kira2 RM400 bilion itu turut melibatkan Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor Sultan Ibrahim Ismail...

    Pemilikan DYMM Sultan Johor Sultan Ibrahim Ismail dalam projek Forest City di laporkan wartawan MalaysiaKini, Nigel Aw dalam laporan bertarikh 14 Julai 2014 yang bertajuk 'The Case Of Forest City And The Johor Sultan'... manakala dalam edisi Bahasa Melayu bertajuk 'Al Kisah Forest City Dan Sultan Johor'...

    Forest City di usahakan oleh kerjasama China ~ Johor melalui Country Garden Pacific View (CGPV)...

    Sebanyak 66 % pegangan CGPV di kuasai oleh 3 syarikat gergasi China iaitu Country Garden Waterfront Sdn Bhd, Country Garden Danga Bay Sdn Bhd, dan Country Garden Real Estate Sdn Bhd...

    Baki 34 % pegangan CGPV di miliki Kerajaan Negeri Johor iaitu Esplanade Danga 88 Sdn Bhd...

    Baginda Sultan Ibrahim merupakan pemilik saham terbesar Esplanade Danga 88 Sdn Bhd, dengan kawalan pegangan 64.4 % syarikat berkenaan...

    Kerajaan Negeri Johor melalui Kumpulan Prasarana Rakyat Johor (KPRJ) pula menguasai sekitar 20 % saham dalam syarikat tersebut...

    Projek raksasa yang di bangunkan Country Garden Holdings Co. tersebut menyediakan kira2 700,000 unit kediaman di mana antara pembeli majoritinya (70%) adalah dari China menerusi skim 'Malaysia My Second Home' @ MM2H...

    Malah Tun Mahathir turut menegaskan bahawa tiada sebarang visa akan di berikan kepada warga asing yang membeli kediaman di Forest City untuk tinggal di negara ini...

    Hal ini bermakna bahawa ribuan pembeli dari China tidak akan di benarkan untuk mendiami kediaman yang telah mereka beli di Johor...

    Adakah Keputusan Mahathir Ini Ekoran Layanan Kerajaan China Kepada Beliau Sewaktu Lawatan Rasmi Tempoh Hari

    Tindakan agresif Mahathir ini di kaitkan dengan lawatan beliau ke China baru2 ini di mana beliau telah mengumumkan hasrat untuk membatalkan projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan dua projek saluran paip trans-Sabah (TSGP) di Beijing...

    Kemudiannya Mahathir mengatakan bahawa keputusan akhir pembatalan ECRL tertakluk pada jumlah pampasan yang perlu di bayar kerajaan kepada China pula...

    Adakah langkah ini merupakan tindak balas Mahathir kepada China yang di katakan enggan mengalah kepada tuntutan beliau ketika lawatan ke sana minggu lalu?

    Perlu di ketahui bahawa ketika lawatan Mahathir ke China, China turut telah menghantar kapal 'Coast Guard' mereka ke Zon Ekonomi Eksklusif milik Malaysia berhampiran Beting Patinggi Ali...

    Tentera Laut Di Raja Malaysia (TLDM) menghantar dua buah kapal kelas Kedah iaitu KD Selangor dan KD Kelantan sebagai reaksi tindakbalas...

    Malah Mahathir sebelum ini turut mengisytiharkan bahawa 'Tembok Besar China' di Kuantan perlu di robohkan (merujuk pada struktur projek Malaysia-China Kuantan Industrial Park - MCKIP)...

    Apa yang pasti tindakan ini bakal memberi impak besar bukan sahaja ke atas projek Forest City...

    Malah imej negara, hubungan Malaysia - China, dan secara khususnya hubungan Mahathir dan DYMM Sultan Johor...

    Pertembungan antara Mahathir dengan Sultan Ibrahim pada hakikatnya telah berlangsung secara terbuka sejak awal tahun 2017 lagi apabila kedua2nya saling berbalas kenyataan...



    ReplyDelete
    Replies
    1. DYMM Sultan Ibrahim mempertahankan projek Forest City sebagai peluang untuk membangunkan hartanah Johor di samping mengatakan bahawa projek berskala 2000 hektar terbabit adalah lot antarabangsa yang terbuka untuk di beli oleh sesiapa sahaja warga asing...

      Bukannya dari China sahaja malah tiada beza dengan projek perumahan mewah di Selangor dan Pulau Pinang yang turut di jual kepada warga asing...

      Mahathir pula mengkritik projek Forest City sebagai menggadai kedaulatan negara dengan anggaran 700,000 warga asing yang membeli kediaman di sana akan memperoleh kewarganegaraan sedangkan warga tempatan tidak berkemampuan sama sekali untuk memiliki kediaman tersebut...

      Selain daripada kebimbangan demografi dengan kemungkinan kemasukan 700,000 warga asing (khususnya China di bawah skim Malaysia My Second Home MM2H) terdapat juga kebimbangan akan impak projek Forest City ke atas alam sekitar dan juga Pelabuhan Tanjung Pelepas...

      Dari sudut pandang geopolitik, langkah pelaburan infrastruktur dan hartanah besar2an di luar negara oleh China ini adalah sebagai pelengkap kepada strategi agung (grand strategy) mereka iaitu Inisiatif OBOR (kini di kenali sebagai BRI)...

      Perindustrian Maritim Malaysia Akan Mendapat Impak Negatif

      Kebanyakan projek pelabuhan akan di gabungkan dengan penciptaan bandar2 satelit gergasi di Johor dan Melaka seperti Iskandar Malaysia di Johor dan Melaka Gateway yang turut di sertakan dengan pelabuhan yang baru di bina...

      Di Melaka akan ada empat buah pulau buatan daripada tanah yang di tambak serta di bahagikan kepada :

      》Pulau Pelancongan, Hiburan, dan Pembangunan Hartanah...

      》Pulau Zon Ekonomi Perdagangan Bebas...

      》Pulau Pelabuhan Melaka Gateway...

      》Taman Perindustrian Maritim (Evers 2017)...

      Hakikatnya projek Forest City sudah menjadi persoalan sejak tahun lalu apabila kerajaan China mengetatkan pengaliran modal keluar dari negara China...

      Sekali gus memberi impak negatif ke atas pembelian kediaman Forest City dalam kalangan warga China...

      Di tambah dengan langkah terbaru oleh Mahathir ini di jangka lebih banyak isu dan permasalahan yang akan timbul...

      Bagaimana dengan pemilikan kediaman warga asing di Selangor dan Pulau Pinang?

      Apakah masa depan projek Melaka Gateway?

      Adakah imej kita akan merosot di mata dunia korporat kerana 'mengganggu' persetujuan pembelian warga China di Forest City?

      Ataukah imej kita akan melonjak dengan laungan ketegasan mempertahankan kedaulatan tanah air?

      Dari sudut politik dan geopolitik pula apa akan jadi pada hubungan Malaysia ~ China selepas ini?

      Adakah China akan menghentikan projek mereka seperti projek Malaysia ~ China Kuantan Industrial Park (MCKIP)?

      Adakah China akan menghukum kita dengan pampasan yang tinggi dalam kes pembatalan ECRL?

      Bagaimana pula dengan hubungan Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor dan Mahathir susulan kes terbaru ini?



      Walau apa pun alasannya, kerajaan PH mesti bijak menguruskan ketegangan hubungan dua hala yg mula memberikan kesan kepada rakyat Malaysia...

      China ialah kuasa ekonomi kedua terbesar dunia dan bukanlah tandingan kepada Malaysia walau dari sudut mana sekali pun...

      Tidak pula bermaksud kita perlu menyerahkan segala2nya semata2 kerana mahu mengambil hati China...

      Namun ketegasan tanpa ruang diplomasi bukanlah langkah yang bijak...

      Janganlah kerana mahu menjaga 'reputasi' dan ego seorang pemimpin, lebih 30 juta rakyat Malaysia terpaksa menderita...

      Ini bukan masanya untuk kita menang bersorak tapi akhirnya tanah air kita tergadai!!!

      Semoga Allah peliharakan negara kita menjelang ulang tahun kemerdekaan ke-61 ini...dan pastinya ketidak puasan hati Tun M terhadap institusi kesultanan di negara ni akan memasuki fasa yang baru akibat dari isu Forest City ni !!!

      Delete
  12. Bulat Kontol dan cai2 PH yang melambak2 kat blog ni....kau orang ada terbaca tak berita sensasi ni ???

    Baru2 ni,Pemantau Malaysia Baru (PEMANTAU), Civil & Human Rights Movement Malaysia (CHaRM) bersama beberapa NGO lain hari ini menyerahkan memorandum bantahan kepada Presiden Amerika Syarikat berhubung campur tangan negara itu dalam politik negara ini.


    Presiden PEMANTAU Datuk Lokman Noor Adam berkata, tindakan ini berikutan pendedahan yang dibuat oleh Daniel Twining iaitu salah seorang pegawai International Republican Institute (IRI) yang mendedahkan bahawa bermula tahun 2002 sehingga kini IRI dan National Endowment for Democracy (NED) telah menyalurkan bantuan kewangan serta terlibat dalam satu konspirasi untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN).

    “Ini bukan kita tuduh tetapi telah disahkan dan akui oleh Daniel sendiri. Sebenarnya secara peribadi saya juga telah mendedahkan PKR khususnya telah menerima dana daripada Amerika Syarikat.

    Kita juga tahu perhimpunan Bersih menerima dana dari NED dan ini jelas membuktikan dengan pendedahan yang dibuat oleh Daniel sememangnya Amerika Syarikat telah terlibat dalam konspirasi menjatuhkan seorang Perdana Menteri yang sangat berwibawa.

    “Kita nak beritahu, Malaysia adalah sebuah negara berdaulat, tidak sepatutnya ada mana-mana negara campur tangan dalam urusan politik negara ini.

    Sebagaimana mereka mengecam Rusia campur tangan dalam urusan politik mereka dahulu begitu juga kita.

    “Hari ini kesan daripada tindakan campur tangan ini, kita telah mendapat sebuah kerajaan yang tidak boleh diharap… senang cerita tidak guna satu sen pun.

    Sudahlah janji tidak ditunaikan kecuali GST yang akhirnya akan membawa padah kepada rakyat kerana bakal meningkatkan kos sara hidup, dalam pada masa yang sama mereka gagal untuk mentadbir negara ini dengan baik juga telah menyebabkan kerosakan yang teruk walau baru memerintah dalam tempoh lebih kurang 120 hari,” ujar beliau kepada media selepas menyerahkan memorandum tersebut kepada wakil kedutaan Amerika Syarikat.

    Tambah Lokman, kerajaan baru pimpinan Pakatan Harapan ini adalah sebuah kerajaan proksi kepada Amerika Syarikat dan ini adalah sebuah kerajaan yang gagal segagalnya.

    Kejayaan mereka tegasnya hanyalah ‘menjahanamkan’ ekonomi negara ini dalam tempoh yang singkat.

    “BN meninggalkan bursa saham dengan 1850 mata, hari ini tinggal lebih kurang 1600 mata. Kita juga tinggalkan keadaan mata wang negara pada 9 Mei lalu pada tahap 1US bersamaan RM3.86, hari ini mata wanga kita berada pada tahap RM4.13.

    “Lihatlah bagaiman mereka berjaya dengan polisi mereka yang pro kepada Europian Union untuk mendesak kononnya memberi tekanan kepada Datuk Seri Najib dan akibat daripada tindakan tersebut hari ini Europian Union telah mengharamkan minyak sawit Malaysia… yang tertekan bukan Datuk Seri Najib tetapi adalah peneroka Felda dan pengusaha kelapa sawit,” ujar beliau.

    Kalau tanya mana2 rakyat Msia yang waras mindanya..dah tentu mereka sebulat suara bersetuju dengan apa yang diperkatakan olehn Dato Lokman Adam tu...ini bukan cakap kosong aje, tetapi diertakan dengan bukti yang tak boleh dinafikan oleh sesiap pun yang cintakan negara ini....Selamat menyambut Hari kemerdekaan Msia yang ke 61 !!!!

    ReplyDelete
  13. Bulat kontol...ni haah..aku pastekan untuk kau apa yang diperkatakan oleh Global Times, sebuah akhbar yang banyak mengulas tentang pelaburan di antara negara di dunia n9 ..baca dan fahamkan betul2 yeer !!!!

    Source:Global Times
    Published: 2018/8/28 22:33:40

    "An industrial park is not a foreign country. It should be under the laws of Malaysia. Cutting out entry to local officials is not the right thing to do," Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad was reported as saying when asked about the wall enclosing the Malaysia-China Kuantan Industrial Park (MCKIP). We expect the Chinese to comply with our laws and regulations when we are in Malaysia, he said.

    His remarks have drawn massive attention as well as hype from Western media outlets.

    However, according to a report carried by Sin Chew Daily, the industrial park which was set up in 2012 in line with the China-Malaysia agreement, had no wall.

    The wall was actually built by Alliance Steel, a Malaysian consortium, to enclose the factory. Vehicles can freely pass through the park and hundreds of vendors are doing business within it. They have never been driven out by the managers of the park.

    Setting up walls enclosing the plants is a common practice in other industrial parks of Malaysia and is often seen around the world.

    Some Malaysians obviously mistook the wall of the factory for the wall of the industrial park and then incorrectly relayed the erroneous message to the prime minister.

    Mahathir advocates pursuing a policy of expanding friendly cooperation with China. During his recent visit to Beijing, he also called on Chinese companies to invest in Malaysia and increase technology transfer to his country.

    But when it comes to specific China-funded projects, his remarks gave rise to confusion. Like this time, it is startling to equate the controversy surrounding a factory wall with state sovereignty.

    Chinese investors have no intention of eroding Malaysian sovereignty. The MCKIP was established by joint promotion of the two governments.

    It is impossible for Chinese authorities to enforce any law there. The entire industrial park is protected by Malaysian law and is functioning under Malaysian law. If the industrial park's operation is at odds with local residents' interests, the Malaysian government should resolve the problems through coordination, instead of comparing them to sovereignty issues, which would probably only aggravate the disputes.

    When such remarks are heard by Chinese people, the latter find it piercing. They will definitely make Chinese investors worry about Malaysian public opinion and whether such an atmosphere will affect investment in the country.

    Expanding China-Malaysia cooperation is obviously the real intention of the Mahathir administration. It's only that the new government has some different ideals from its predecessors, which is perhaps a normal phenomenon for Malaysia.

    China should understand and adapt to Malaysia's internal adjustments and remain consistent in cooperation with the country while Chinese firms should protect their own interests. The Chinese government should also help them safeguard their interests so that expanding cooperation and settling disputes according to laws and regulations will become the norm.

    Strengthening cooperation is the best choice for both sides to optimize China-Malaysia relations. But Malaysia should be reminded that many words of Kuala Lumpur can be spread to China via the internet, causing different reactions among the Chinese public. How the Chinese public sees China-Malaysia cooperation is by no means inconsequential to Malaysia's interests.

    ReplyDelete
  14. Bulat kontol..Rasanya tentu kau setuju kalau dikatakan....Tulisan Balas Najib Razak terhadap tuduhan2 kosong PH boleh KO kan kerajaan Rejim pembohong dan penipu besar tu beb !!!


    KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak bakal mendapat manfaat, sekiranya jawapan balas bekas Perdana Menteri itu terhadap tuduhan kerajaan terdahulu tidak dapat dijawab secara baik oleh kerajaan.

    Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia, Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata, kelantangan Najib dalam menjawab beberapa isu yang terpalit dengan dirinya pada suatu ketika dahulu perlu diberi perhatian oleh PH.


    Katanya, jika PH gagal menyangkal jawapan Najib itu, ia bakal memberi impak negatif kepada pemerintah sekarang.

    "Najib tiada pilihan kerana ia membabitkan kepimpinan beliau. Apatah lagi kini beliau mempunyai akses terhad untuk salur pandangannya.

    "Kesannya akan ada jika sekiranya pandangan beliau gagal disangkal Oleh kerajaan hari ini," katanya kepada Sinar Harian.

    Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai usaha BN terutama Najib membersihkan setiap satu tuduhan PH terdapat kerajaan BN dahulu, sama ada ia akan beri kesan kepada Kerajaan PH atau tidak.

    Mengulas lanjut, Sivamurugan menyarankan agar kerajaan mula memberi tumpuan pada dasar mereka.

    "Ini kerana pertembungan kedua-duanya akan berterusan selagi hanya kesalahan cuba dicari oleh kerajaan yang sepatutnya mempamer sebagai kerajaan reformis dari melakukan pembersihan pada kerajaan lama," katanya.

    Najib sejak kebelakangan ini seolah-olah membuat sesi pencerahan berhubung dakwaan salah laku BN dahulu, antaranya mengenai isu pelaksanaan cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), isu dakwaan menjual kedaulatan kepada negara China, isu kereta Proton dan beberapa lagi isu lain. - Sinar Harian

    Patutlah ..beria2 sanagta Tun M nak DS Najib ni disabitkan dengan segala tuduhan2 tu..by hook or by crook. Rejim ni dah tak mampu nak menjawab balik segala rebuttal yang dilontarkan oleh DSNR tu bhai !!!!

    ReplyDelete
  15. Bulat kontol dan rakan2 sekelian...di bawah ni aku turunkan apa yang dang telah digarapkan oleh Hishamuddin Rais berkaitan perlantikan menteri2 kabinet kayu reput fasa pertama selepas pembentukan kerajaan Rejim PH Mei hari tu beb !!!

    Bila PKR Mahu Tangguhkan Pentadbiran Kerajaan 2 Minggu

    August 30, 2018

    Jumaat, 11 Mei 2018. Majlis Presiden Pakatan bercadang untuk mengadakan mesyuarat pertama. Ini sehari sesudah upacara Mahathir Muhamad selesai mengangkat sumpah sebagai perdana menteri Malaysia ke-7 di hadapan Yang di-Pertuan Agong.

    Kabinet masih belum ditubuh. Umum hanya tahu bahawa Mahathir menjadi perdana menteri dan Wan Azizah menjadi timbalan. Fakta ini telah dijaja ke seluruh negara ketika kempen jelajah. Mustahil masih ada sosok yang terlalu Lokman Adam hinggakan gagal memahami fakta ini.

    Pada hari Jumaat biasanya Mahathir akan bermukim di Yayasan Albukhary (bawah). Ini rutin Mahathir untuk berada dekat dengan Masjid Negara. Hanya perlu menapak beberapa minit melintasi jalan untuk berjumaat.

    Justeru pada pagi Jumaat itu Mahathir mencadangkan agar mesyuarat pertama kerajaan baru ini diadakan di Yayasan Albukhary. Pemimpin Parti Amanah dan DAP bersetuju.

    Cadangan ini masuk akal kerana secara muktamad kerajaan Pakatan belum lagi wujud. Tidak mungkin boleh menggunakan ruang parlimen atau bermesyuarat di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya.

    Sayugia diingatkan Jumaat 11 Mei 2018 ialah hari cuti umum di Malaysia. Sesudah mengundi pada Rabu 9 Mei, warga Malaysia mendapat cuti panjang - Khamis, Jumaat, Sabtu dan Ahad.

    Ini adalah cuti merayakan kejayaan anak semua bangsa menghumbankan Najib-Rosmah dan United Malays National Organisation ke tong sampah sejarah.

    Mesyuarat pertama kerajaan Pakatan Harapan dipengerusikan oleh Mahathir Muhamad berjalan lancar.

    Mereka membincangkan ini dan itu dalam Pakatan Harapan. Dan akhirnya Mahathir memberitahu kepada yang hadir bahawa dia melantik Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri, Mat Sabu sebagai menteri pertahanan dan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan.

    Wan Azizah bersuara menyatakan yang dia tidak bersetuju dengan pelantikan Lim Guan Eng.

    “Kalau bukan Guan Eng, siapa yang patut dilantik?” Mahathir bertanya.

    “Rafizi,” Wan Azizah memberi jawapan jelas.

    Keadaan menjadi tegang. High noon muncul di Yayasan Albukhary. Ini kerana apa yang disuarakan oleh Wan Azizah tidak masuk akal kepada sesiapa yang waras.

    “Bagaimana?” Mahathir bertanya.

    Pertanyaan Mahathir ini berasaskan fakta. Rafizi tidak bertanding dalam PRU14 ini. Rafizi sedang menghadapi beberapa tuduhan. Kerusi Parlimen Pandan yang dahulunya diwakili oleh Rafizi kini diambil alih oleh Wan Azizah sendiri.

    Semua mata memandang kepada Wan Azizah. Semua menunggu jawapan. Suasana tegang.

    Kita tangguhkan kerajaan Pakatan Harapan selama dua minggu. Kita ampunkan Anwar. Kita ampunkan Rafizi.

    Ini jalan pintas yang diajukan oleh Wan Azizah.

    Jika gajah ada dalam bilik ketika Wan Azizah bersuara pasti gajah ini akan bertempik. Jika harimau yang mendengar kata-kata Wan Azizah pada petang itu pasti sang harimau ini akan menerkam. Tapi ini tidak berlaku di bilik mesyuarat Yayasan Albukhary.

    Semua sopan membisu. Semua senyap. Semua menjadi hairan bin takjub. Semua menjadi pelik bin tak percaya. Tapi inilah yang telah berlaku pada Jumaat 11 Mei 2018 di Yayasan Albukhary.

    Kata-kata pelik dari Cik Siti Susah Nak Percaya berdesing lalu. Hairan. Hairan. Pelik lagi memelikkan.

    Babak Yayasan Albukhary yang saya tulis ini pasti ramai yang tidak akan percaya. Kenyataan PKR untuk menangguhkan kerajaan Pakatan Harapan selama dua minggu tidak masuk akal. Tujuan penangguhan hanya untuk tujuan pengampunan Anwar dan Rafizi pasti susah untuk dipercayai.

    Tangguh dua minggu ertinya meneruskan kerajaan kerajaan Najib-Rosmah sebagai kerajaan menjaga. Pelik tetapi inilah yang disuarakan oleh Wan Azizah.







    ReplyDelete
    Replies
    1. Hishamuddin Rais wajib merakam babak ini. Ini untuk pengajaran kepada anak cucu-cicit kita. Ini untuk mengenali watak mat songel sama seperti kita semua dapat mengenali watak Si Kitul yang wujud 600 tahun dahulu dalam kerajaan Melayu Melaka.

      Suasana tegang berterusan. Ratusan media dalam dan luar negara sedang menunggu di luar bangunan. Dalam suasana tegang ini sidang akhbar diadakan juga sesudah mesyuarat berakhir. Mahathir memberitahu media bahawa nama-nama para menteri akan diumumkan esok, Sabtu 12 Mei 2018.

      Mesyuarat kedua Pakatan Harapan akan diadakan di ibu pejabat Bersatu di sebelah Amcorp Mall Petaling Jaya.

      Pada hemat saya pada Jumaat malam sebelum pagi Sabtu muncul pasti banyak perkara yang telah bergayut dan hanyut dalam sungai PKR. Pasti banyak surat khabar lama yang dibaca sekali lagi. Pasti banyak hampas kelapa yang telah diramas berkali-kali. Pasti deringan telefon simpang siur. Merancang. Berstrategi.

      Buktinya, di pagi Sabtu 12 Mei 2108, PKR menolak untuk mengadakan mesyuarat di ibu pejabat BERSATU. Wan Azizah mencadangkan mesyuarat diadakan di bilik tahanan Anwar di Hospital Cheras.

      Di mana? Di mana? Di mana?

      Saya ulangi sekali lagi, di bilik Anwar Ibrahim ditahan. Di mana? Dalam Hospital Cheras. Biar betul?

      Betul. Apa yang ditulis oleh Hishamuddin Rais ini betul, tepat lagi sahih. Ini bukan fitnah. Ini bukan penglipur lara. Ini fakta. Ini bukan skrip teater Tok Gopoh.

      Bila cadangan ini keluar dari mulut Wan Azizah, semua pemimpin Pakatan berpandangan sesama sendiri. Cadangan membuat mesyuarat di bilik tahanan dalam hospital Cheras diperkuat oleh desakan YB Saifuddin Nasution yang juga setiausaha PKR.


      PKR berkeras

      Semua senyap kerana pemimpin Pakatan Harapan tidak menyangka apa yang mereka dengar. Wan Azizah terus dengan pendirian untuk mengadakan mesyuarat di bilik tahanan Hospital Cheras. PKR berkeras dengan tuntunan ini. PKR tidak mahu mesyuarat berlangsung di pejabat BERSATU.

      Mahathir Muhamad secara sopan menolak cadangan Wan Azizah. Mahathir mahu meneruskan permesyuaratan di pejabat BERSATU. Tapi PKR terus berkeras.

      Dua pandangan kini bertentangan.


      Ini menjadikan suasana pagi Sabtu tegang-megang. Suasana high noon sekali lagi muncul pada hari kedua kerajaan Pakatan Harapan.

      Ini titik dan detik-detik songel dalam sejarah Malaysia Baru. Fakta ini wajib diketahui oleh anak semua bangsa. Hari pertama mesyuarat pertama Pakatan Harapan telah menjadi songel. Hari kedua juga berpotensi untuk menjadi lebih songel.

      Wan Azizah enggan mengendur. Mahathir juga tidak lentur. Wan Azizah mahu ‘menarik diri’ jika mesyuarat ini diteruskan. Semua menjadi gelabah. Tegang.

      Kalau dalam istana, pada malam sebelumnya seorang Cina bernama Lim Guan Eng telah memujuk Mahathir. Kali ini seorang Benggali bernama Gobind Sing Deo telah memujuk Wan Azizah agar jangan walk out dari mesyuarat.

      Delete
    2. Jalan tengah dicari. Satu delegasi dihantar bertemu Anwar untuk menerangkan duduk perkara. Mesyuarat ditangguh.

      Sosok yang dilantik sebagai wakil Pakatan untuk pergi ke Cheras ialah Mat Sabu dari AMANAH, Gobind dari DAP dan Syed Saddiq dari BERSATU. Mereka ditugaskan membuat penerangan demi meredakan ketegangan.

      Di Hospital Cheras, Gobind dan Mat Sabu dibenarkan masuk. Syed Saddiq tidak dibenarkan masuk atas alasan ini tempat banduan ditahan. Kenapa dua dibenarkan dan yang ketiga dilarang? Inilah namanya politik Dunia Ketiga yang bergantung kepada budi bicara. Khalas.

      Gobind menerangkan duduk perkara kepada Anwar. Cuba meredakan keadaan dan memperlihatkan logik kenapa mesyuarat diadakan di ibu pejabat BERSATU dan bukan dalam tempat banduan atau hospital.

      Gobind juga berjanji kepada Anwar bahawa dia akan meminta Mahathir sendiri datang berjumpa dengan Anwar selepas mesyuarat selesai pada petang ini.

      Bagaimana dengan Mat Sabu? Apa yang disuarakan oleh Anwar kepada Mat Sabu?

      Sejarah merakamkan bahawa Mat Sabu dan Anwar ialah kawan lama dan juga musuh lama. Pada satu ketika dulu Mat Sabu memperkenalkan konsep “Al-juburi” untuk Anwar Ibrahim. Ini ketika Anwar dalam United Malays National Organisation dan Mat Sabu dalam Parti Islam PAS.

      Di zaman Reformasi, dua musuh ini berkawan kembali dalam kancah perjuangan menentang musuh yang bernama Mahathir. Musuh bersama yang memenjarakan Anwar. Ketika Anwar ditahan kali kedua Mat Sabu terus bersama bertahan melawan Najib.


      Pemegang kad ABIM

      Wajib diberitahu, Mat Sabu pernah bertanding melawan Anwar di Permatang Pauh dalam PRU7 pada tahun 1986. Perlu diingatkan juga dua sosok ini adalah pemegang kad ahli ABIM.

      Pada pagi Sabtu itu Anwar agak kasar terhadap Mat Sabu. Anwar meminta cermin, kayu ukur dan kain untuk tujuan membuat baju Mat Sabu. Mat Sabu kenal dan tahu sangat siapa dia si Anwar ini. Justeru Mat Sabu membiarkan Anwar berlabun seorang diri.

      Mat Sabu faham tekanan dalam penjara yang dihadapi oleh Anwar. Ini kerana Mat Sabu sendiri pernah dua kali di penjara oleh Mahathir Muhamad.

      Delegasi berjumpa Anwar sampai kembali ke PJ. Mesyuarat diteruskan. Keadaan masih tegang. Wakil PKR terus menolak mesyuarat diadakan di ibu pejabat BERSATU.

      Wan Azizah mengambil telefon bimbit dan membuat panggilan. Kemudian Wan Azizah muncul kembali untuk mengambil barangan di atas meja. Parti Keadilan Rakyat merasa tidak puas hati atas penerusan mesyuarat di ibu pejabat BERSATU.

      Mat songel mana yang ditelefon oleh Cik Siti Susah Nak Percaya tidak pula jelas. Hanya Guru Nanak saja yang mengetahui.

      Akhirnya Wan Azizah dan delegasi PKR mengambil keputusan untuk memulaukan mesyuarat. Pucuk pimpinan PKR berundur dari ibu pejabat BERSATU. Amin.

      Pada hari Sabtu ini saya berada dalam kedai kopi di Amcorp Mall. Kemudian saya mendapat panggilan agar saya naik ke tingkat lapan pejabat BERSATU. Tujuan ialah untuk memberi sokongan kepada Mat Sabu.

      Saya menunggu di pintu bilik. Muncul Zeti yang terus hilang ke dalam lif. Kemudian muncul Hasan Merican. Kami bersalaman. Kami mengenal satu sama lain. Kami dari sekolah yang sama. Si Hasan ini pemain kriket yang baik. Dia ini junior saya di sekolah.

      Delete
    3. Kemudian muncul Daim berseluar hitam, berbaju putih lengan pendek dan bercapal. Kami bersalaman. Kali pertama saya kenal Daim ialah pada Jumaat 4 Mei 2018. Kami berkenalan di atas pentas ketika malam penutup kempen jelajah di Melaka.

      Daim membisikkan kepada saya, “Semua selesai. Muhyiddin menteri KDN, Mat Sabu pertahanan dan Lim Guan Eng kewangan.”

      Jelas tugas saya untuk memberi sokongan kepada Mat Sabu selesai. Lalu saya turun kembali untuk pulang. Nampaknya semua telah beres.

      Di rumah saya menerima SMS dari Ayen.

      Si Ayen ini adalah bekas mahasiswa Universiti Bangsar Utama. Sosok ini adalah pelakon asal Tok Ampoo. Watak Tok Ampoo ini juga pernah dimainkan oleh Amir yang kini sudah menjadi menteri besar Selangor.

      Si Ayen, kawan saya ini bertanya kenapa Wan Azizah tidak ada ketika sidang akhbar Pakatan Harapan, di mana Mahathir mengumumkan tiga menteri kabinet? Si Ayen ini pasti telah menonton TV atau FB live.


      Rafizi meraung-raung

      Saya tidak menjawab SMS Si Ayen. Saya harapkan dia akan membaca tulisan ini. Maka dia akan faham kenapa Wan Azizah dan pimpinan PKR tidak hadir dalam sidang akhbar itu.

      Pada petang Sabtu yang sama saya difahamkan Mahathir telah pergi berjumpa Anwar Ibrahim dalam bilik tahanan di Hospital Cheras. Apa yang mereka labunkan hanya Guru Nanak yang tahu.

      Tetiba, Tup-tup, lewat petang Sabtu yang sama, Rafizi meraung-raung dan melaung-laung tanda tidak puas hati atas lantikan tiga menteri oleh Mahathir. Rafizi menolak lantikan ini. PKR tidak bersetuju.

      Beberapa jam sesudah berita raungan Rafizi yang dilaporkan oleh Malaysiakini muncul pula berita dari Twitter Ambiga.

      Ambiga menulis: “PKR please stop your nonsense”.

      Dalam Bahasa Melayu Si Ambiga dengan penuh hormat meminta PKR berhenti dari membuat onar karut-marut.

      HISHAMUDDIN RAIS
      Malaysiakini

      Ooooo...Ptutlah Pizi, DS Azizah dan DSAI tak puas hati sangat dengan perlantikan menteri2 oleh Tun M ni..rupa2nya pilihan mereka untuk menduduki menteri kanan iaiatu Pizi tak dipenuhi oleh Tun M..dan ketidak puasan hati tu terus berlanjutan sehingga sekarang ni..cuma aktornya aje yang berbeza, tapi matlamat tetap sama bhai !!!!

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badan kehakiman mesti terpisah, bebas
      16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Istana Kehakiman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Badan Kehakiman adalah komponen penting, walaupun bukan satu-satunya dalam sistem semak dan imbang.

      Prof Datuk Dr Shad Saleem Faruqi, pemegang Kursi Tunku Abdul Rahman, Fakulti Undang-undang Universiti Malaya berkata badan kehakiman mestilah terpisah dan bebas daripada dua badan lain di negara ini iaitu badan eksekutif dan perundangan.


      “Ia adalah seperti injap keselamatan yang tanpanya demokrasi tidak dapat berkembang. Atas sebab ini, kebebasan badan kehakiman harus dilindungi, integriti dan kebolehannya harus dihargai dan menghormati keputusan mahkamah harus dipertahankan.

      Para hakim, baik lelaki dan wanita, mestilah berintegriti, tidak berat sebelah dan mempunyai kebijaksanaan dalam perundangan. Selain mempunyai ilmu pengetahuan yang mendalam mengenai undang-undang, mereka juga harus mempunyai “sense of justice.”

      Mereka harus mempunyai keberanian moral untuk berdepan antara rakyat dan negara serta mentadbir keadilan tanpa berat sebelah dan takut kepada dua badan lain,” kata beliau dalam ucapannya bertajuk “30th Anniversary of the 1998 Judicial Crisis: Lesson about the Importance of Judicial Independence and Impartiality” di sini.

      Beliau juga berkata doktrin struktur asa telah dipulihkan dan bidang kuasa kehakiman yang tersekat melalui pindaan kepada Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan nampaknya telah dikembalikan dan menambah kuasa semakan mahkamah sivil terhadap mahkamah-mahkamah syariah telah ditekankan.

      “Peraturan “locus standi” telah diliberalisasikan. Doktrin baharu “proportionaliti” dalam undang-undang pentadbiran telah diperkenalkan,” kata beliau.

      Shad selanjutnya berkata prinsip keadilan semulajadi telah diangkat daripada peraturan common law kepada sebahagian daripada proses sewajarnya dan pelaksanaan saksama di bawah Perkara 5 dan 8 Perlembagaan Persekutuan dan dalam kebanyakan kes, perlembagaan ditafsirkan secara prismatik. - Bernama

      Delete
    2. Kenapa dulu PAS bersama PR dan tidak BN?



      Jawapan kita ketika itu antaranya ialah :
      Kita tahu dalam PR ada non muslim, ada sekuler, ada liberal, ada chauvinist, ada kristian, ada hindu dsb

      Namun dalam BN juga ada non muslim, ada sekuler, ada liberal, ada chauvinist, ada kristian, ada hindu dsb

      Lalu kenapa ketika itu kita memutuskan bersama PR? Kerana ketika itu nyata bukti BN yang berkuasa rasuah, menyeleweng dan menyalahguna kuasa, menindas dan menekan. Sementara PR masa itu (2008) belum terbukti melakukan perkara-perkara tersebut. Sementelah pula dalam situasi lemah masing-masing berusaha menunjukkan toleransi dan jaminan.

      Ketika itu (2008) sudah ada andaian dari pelbagai pihak bahawa DAP hanya berpura-pura baik. Nanti jika dia kuat, dia akan tunjuk toncang dan belangnya. Ya, betul juga kebarangkalian dan andaian itu. Tapi dalam buat keputusan, kita tak boleh sangat mengikut andaian. Mesti fakta dan bukti.

      Akhirnya dalam tempoh 2008-2015 telah terbukti DAP menzahirkan permusuhan dan kebenciannya kpd Islam dan undang-undang Islam. Malah lebih dari itu ia menunjukkan kejahatannya dengan mengisytiharkan pemutusan hubungan, menyerang PAS, ulamak PAS dan Presiden terbuka dan bertalu-talu. Bekerja memecahbelahkan PAS dengan terlibat melobi untuk muktamar PAS dan sebagainya.

      Kemudiannya ia disambut oleh sebahagian PKR pasca PRU13 berkaitan Kajang Move, penukaran MB Selangor sehingga PRU14. Maka PAS memutuskan untuk tiada lagi pakatan dgn asas peristiwa-peristiwa tersebut.

      Menjelang PRU14, PAS menimbang bagaimana strategik politik. Hasil pertimbangan sebelum pilihanraya, keputusan yang dibuat ialah kedua-duanya mudharat dan kedua-duanya berpotensi menang dan berkuasa. Lalu dalam situasi kuasa beli yang masih terbuka dari rakyat, PAS memutuskan untuk bersendirian bersama Gagasan Sejahtera. Lalu keputusannya adalah seperti yang kita semua tahu.

      Situasi baru selepas PRU14 mestilah dinilai secara terperinci. Menilai prinsip, sikap dan tindakan semua pihak. Penilaian terhadap PH yang berkuasa dengan segala isu dan tindakan berbangkit. Juga menilai BN dengan segala kebarangkalian. Tetapi antara bukti dan fakta yang berlaku dan andaian terhadap kebarangkalian, mesti ada kaedah yang jelas.

      Maka pimpinan Ulama' PAS khasnya Majlis Syura Ulama' ketika ini meneliti hasil laporan postmortem, hasil laporan kumpulan penyelidik, hasil laporan tindakan PH dan BN semasa serta melihat kaedah-kaedah syarak untuk membuat keputusan.

      Sehingga setakat PRK Sg Kandis, Sri Setia dan Balakong, PAS menggunakan kaedah Fiqh Muwazanah, menimbang antara dua mafsadah, menimbang antara mafsadah dan maslahah.

      Keputusannya ialah tidak menyokong dan tidak mengundi calon PH. Jelas dan terang. Jika nak takrifkan sebagai sokong BN pun silakan. Ahli PAS pernah pangkah calon PKR dan DAP demi pertimbangan syarak yang telah diputuskan oleh syura dan pimpinan PAS. Ada pun untuk move berikutnya, insyaallah pimpinan dan Majlis Syura PAS akan bentangkan selepas retreat PAS Pusat dan diendorst oleh Majlis Syura Ulama'. Setakat hari ini, ahli akan bertindak mengikut keputusan dan pekeliling semasa yang dikeluarkan.

      Mungkin ada orang lain yang memilih untuk berijtihad sendiri atau merujuk ijtihad ulama mereka, silakan kalau itu benar-benar ijtihad. Jika sudah begitu ijtihadnya, berlawan dan bertembunglah kita. Ijtihad bukan ikut hawa nafsu, tetapi mengikut panduan syarak. Takkanlah atas alasan berbeza ijtihad, kita nak langgar batas hukum dan kaedah yang telah kita pegang sesuka hati.

      Bila natijahnya berlawan, berlawanlah. Janganlah nak bermain ayat-ayat cinta pula.


      : Sudah sampai masa satu ketetapan yang jelas untuk perkara ini dibuat selepas Muktamar PAS di Terengganu nanti....

      Delete
  17. Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa tengah meroyan tu AK,
      Berapa lama depa boleh bertahan....
      Sobab paip wang dulu sudah di tutup..
      Lama-lama mati kering juga..

      Delete
    2. Secara logik akalnya pula, akta ini dilihat sangat baik dalam aspek menjaga keselamatan bukan sahaja di peringkat individu, bahkan politik bernegara. Tidak kira sama ada yang mentadbir adalah Kerajaan BN, PH, atau siapa pun jua. Mana-mana kerajaan akan menanggung akibatnya jika sebaran berita palsu ini masih lagi dianggap mainan dan isu remeh-temeh. Yang lebih menakutkan, jika kita pula yang mengambilnya sebagai strategi dan amalan, semata-mata untuk mencapai menang yang sekejap.

      Sirah menunjukkan, Rasulullah S.A.W sendiri bertindak menghancurkan Masjid al-Dhirar yang dibina oleh golongan Munafik untuk menyebarkan berita palsu dan memecah-belah kesatuan umat Islam. Justeru, seharusnya, di saat inilah kerajaan perlu meneladani dan mempamerkan kepada rakyat ‘political will’ yang tinggi bagi membendung amalan buruk ini, yang sayang sekali, apa yang berlaku hari ini adalah yang sebaliknya.

      Maka, di bawah tajuk ini juga, saya berasa terpanggil untuk mengemukakan beberapa cadangan lain yang perlu diambil perhatian oleh pihak kerajaan bagi membendung sedikit sebanyak; mara bahaya, fitnah dan keburukan gejala media sosial yang tidak terkawal hari ini, demi kebaikan semua rakyat; baik Melayu, India mahupun Cina. Baik yang beragama Islam, mahupun yang bukan.

      Memastikan wujudnya sebuah undang-undang yang berkesan bagi menyekat penularan berita tidak benar, dalam masa yang sama ia mestilah tidak disalahgunakan atau bersikap bias kepada mana-mana pihak yang berkepentingan.

      Sentiasa menyemak semula dan melakukan pindaan penguatkuasaan supaya akta ini lebih efektif, sekali gus mendidik rakyat supaya lebih berhati-hati dalam setiap maklumat yang disebarkan; bukannya bergerak semula ke belakang.

      Menghidupkan kesedaran rakyat bahawa fitnah perlu dibendung. Antara modus operandinya adalah pemerkasaan sistem pendidikan dengan memasukkannya ke dalam mana-mana topik pelajaran dalam silibus pendidikan anak-anak hari ini, seperti Subjek Moral, Subjek Pendidikan Islam ataupun Subjek IT; yang mana dirasakan sesuai. Subjek ini berperanan memberi fokus terhadap isu-isu berkaitan, termasuklah bahaya fitnah dan panduan menggunakan media dengan betul dan wajar. Ini memerlukan peranan dan penggemblengan tenaga daripada pihak Kementerian Pendidikan dan juga Kementerian Komunikasi.

      Sekali lagi, saya dengan ini menegaskan bahawa Akta Antiberita Tidak Benar ini adalah tidak wajar dimansuhkan dan seharusnya disokong walau siapapun jua yang mengusulkannya. Sebaliknya, ia boleh dipinda dari masa ke semasa bagi menambah baik akta sedia ada jika terdapat kekurangan dan sedikit kecacatan. Ingatlah, kita diberi amanah dan rakyat yang besar jumlahnya sedang menilai bagaimana kita boleh sampai kepada suatu keputusan yang sangat dangkal; bercanggahan dengan Hukum Islam serta logik akal seorang manusia yang sihat akal fikirannya.

      Hanya pencuri yang takut dengan hukuman mencuri, dan hanya yang menyebarkan berita tidak benar sahaja yang takut dengan hukuman yang kita bincangkan hari ini. Jika tidak mahu dianggap oleh rakyat sebagai penyebar berita tidak benar, maka buktikanlah dan perkasakanlah undang-undang ini sehabis baik, tanpa perlu berlapikkan alasan-alasan teknikal yang maksudnya tidak lain cuma untuk menafikan undang-undang yang lebih tegas ini.

      Ya, kita bebas bersuara. Tapi, bukanlah bebas tanpa ada sempadan, pagar dan batas. Kebebasan tanpa batas, sebenarnya ia sendiri adalah suatu bentuk penghambaan, iaitu penghambaan kepada nafsu dan kehendak diri sendiri yang selalu pada akhirnya mendorong manusia ke lembah kehinaan. Kebebasan yang betul, adalah kebebasan yang berpandukan kepada prinsip betul salah, sebagaimana yang telah digariskan oleh Allah, walaupun ianya, dalam beberapa keadaan sangat berlawanan dengan kehendakl peribadi kita.

      Delete
    3. Hanya dapat RM50 sehari
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Hanya dapat RM50 sehari
      Mustakim Jalil
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KLUANG - Persekutuan Driver-Driver Melayu Kluang (PDMK) mendakwa mata pencarian mereka hilang lebih 50 peratus selepas kewujudan Grab Car selain orang perseorangan yang menjalankan kegiatan mengambil penumpang tanpa lesen atau lebih dikenali sebagai Private Sapu.

      Yang Dipertua PDMK, Mustakim Jalil berkata, hasil pemantauan mendapati kegiatan Private Sapu berlaku seawal jam tujuh pagi hingga lewat malam terutama hujung minggu dan cuti umum.


      "Keadaan jadi lebih teruk lagi apabila pemandu Grab Car turut mengambil penumpang tanpa tunggu panggilan daripada sistem e-hailing termasuk mereka yang ingin mendapatkan perkhidmatan teksi di hentian teksi.

      "Malahan ada Private Sapu dan Grab Car tunggu di luar hentian bas sedangkan hentian teksi hanya terletak 20 meter sahaja. Keadaan ini sering berlaku apabila tiba musim cuti persekolahan atau perayaan," katanya.

      Menurutnya, sebahagian Private Sapu pula akan menunggu di Jalan Ong Lai Bar, di sini, dengan mensasarkan penumpang terdiri daripada anggota tentera serta kakitangan penjara dari kem dan penjara berdekatan.

      Katanya, pendapatan pemandu teksi juga turut terjejas dan jauh lebih rendah daripada sebelum ini dan ada di antara ahli PDMK hanya memperolehi RM50 sehari dan pendapatan tersebut belum ditolak kos minyak petrol atau gas.

      "Bagi memastikan keadaan ini tidak berterusan, saya bersama ahli PDMK akan jumpa polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Majlis Perbandaran Kluang (MPK) serta Ahli Parlimen Kluang, Wong Shu Qi dalam masa terdekat.

      "Pihak kami juga akan memohon mendapatkan petak khas untuk pemandu teksi menunggu serta mendapatkan penumpang di hadapan Pasaraya Kluang Mall, Pasaraya Kluang Parade, Jalan Ong Lai Bar dan Persimpangan Jalan Tan Sir Khor di Jalan Mersing," katanya.

      Menurutnya, selain itu, kawasan lain yang dipertimbangkan untuk memohon petak khas pemandu teksi adalah di Pasaraya Econsave, Stesen Keretapi, Pasar Awam dan Hospital Enche Besar Hajjah Khalsom (HEBHK) Kluang.

      Katanya, beliau juga berharap pihak bertanggungjawab dapat meluluskan permohonan ini sebagai langkah pertama mengatasi masalah Private Sapu selain Grab Car yang menyebabkan pendapatan semua pemandu teksi di sekitar daerah ini terjejas sejak akhir-akhir ini.Gesa pihak berkaitan ambil langkah segera.

      Delete
  18. Memang betollah apa yang ko tulis tu GN,
    Aku ni dari dulu tidak suka PKR,
    Sebab aku tahu benih pokoknya dari mana,
    Pasti buahnya akan mengikut rupa benih!
    Aku undi PH kerana tiada pilihan lagi!
    Tapi itu merupakan langkah pertama,
    Untuk selamatkan Malaysia dari KLEPTOKRASI

    Politik ibarat permainan dam aji,
    kekadang disuapkan kita sebiji,
    Tapi lawan makan 3....

    Aku tahu Tun dan pembantu rapatnya,
    Mampu menyusun strategi baru,
    Untuk suatu kemenangan dalam permainan ini.
    Aku tahu Tun mampu merencanakannya


    AYOH KITA MENGORAK LANGKAH!
    HIDUP TUN!
    KAMI BERSAMA MU!

    SELAMAT HARI MERDEKA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGBT tahu mereka buat salah tapi cuba selindung
      RIDAUDDIN DAUD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore283
      Harry Zulkifli
      Harry Zulkifli
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) tahu mereka melakukan kesalahan namun mereka memilih untuk menyembunyikan kesalahan tersebut.

      Pendakwah bebas, Harry Zulkifli berkata, kebanyakan golongan tersebut tahu ada sesuatu yang tidak kena dengan diri mereka namun malu untuk bercerita kepada orang lain termasuk keluarga sendiri.


      Menurutnya, mereka seharusnya memberitahu keluarga sekiranya mahu menyelamatkan diri dari terus terjerumus dengan gejala tersebut.

      “Kalau kita fikir panjang, kalau kita nak selamatkan diri kita, sebaiknya kita beritahu orang terdekat, beritahu keluarga kita.

      “Kita kena beritahu mereka supaya keluarga tahu macam mana nak jaga kita, tengok ke mana kita pergi dan pantau dengan siapa kita berkawan. Seeloknya bermula dari rumah pemantauan sebegitu.

      “Saya ada kawan LGBT, mereka tahu apa yang mereka buat itu salah, ada yang tak kena tapi biasanya dia akan malu nak beritahu kepada orang lain,” katanya.

      Tambah beliau, golongan tersebut perlu membuang persepsi bahawa mereka tidak akan berubah kerana usaha kembali kepada fitrah boleh berjaya sekiranya mereka benar-benar ingin berubah.

      “Tiada istilah tak boleh berubah. Saya dulu sentiasa cakap saya tak boleh berubah. Saya berfikir saya mungkin boleh ubah fizikal tapi naluri tak boleh ubah.

      “Tapi bila kita ikhtiar, bila kita usaha, macam saya minta nasihat dan lakukan perubatan Islam, saya minta pada ALLAH dan ALLAH hilangkan naluri itu sedikit demi sedikit,” ujarnya.

      Delete
    2. Mansuh Akta803: Mesej songsang PH



      MALAYSIA antara pengguna media sosial yang terbesar di Asia yang mencatatkan seramai 24 juta pengguna internet dan lebih 51 peratus menggunakan aplikasi WhatsApp sebagai wadah berkongsi berita dan maklumat menurut laporan Digital News pada Januari 2018. Laporan tersebut turut menyatakan bahawa rakyat Malaysia mendapatkan berita melalui media sosial sebanyak 86 peratus, bercetak sebanyak 45 peratus, televisyen sebanyak 54 peratus dan radio (15 peratus). Ini menjadi bukti bahawa penggunaan media sosial dalam kalangan masyarakat Malaysia hari ini adalah sangat dominan.

      Pada April 2018, kerajaan terdahulu daripada Barisan Nasional (BN) telah membentangkan serta meluluskan suatu akta yang sangat baik, iaitu Akta Antiberita Tidak Benar 2018 yang kita semua sedia maklum; (i) menyediakan hukuman denda kepada sesiapa sahaja yang menularkan suatu bentuk berita tidak benar iaitu tidak melebihi RM500,000 atau penjara tidak melebihi 6 tahun, (ii) menetapkan bahawa pemberhentian penularan harus dilakukan, serta (iii) kegagalan melaksanakannya boleh didenda sebanyak RM100,000 dan RM3,000 bagi setiap hari daripada hari disabitkan kesalahan.

      Kita menyaksikan, akta ini menerima reaksi yang pelbagai, baik daripada rakyat bawahan, mahupun pemimpin parti-parti politik yang sentiasa dinilai tindak-tanduknya oleh rakyat. PAS bersetuju, manakala Pakatan Harapan (PH) membantah tidak bersetuju atas beberapa alasan yang begitu teknikal. Rakyat pula, ada yang menyokong dan ada pula yang sebaliknya. Pendapat yang menyokong sangat ramai kerana hal ini adalah selari dengan nilai-nilai Islam yang telah diajarkan, serta menepati logik akal fikiran yang sihat; namun yang tidak menyokongnya juga tidak kurang besar jumlahnya.

      Antara alasan yang dikemukakan adalah; akta ini akan menyekat hak kebebasan bersuara, oleh pengamal media terutamanya. Sebenarnya, pandangan ini adalah kurang tepat kerana Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 yang digubal sebelum ini, menerusi Seksyen 8A juga ada menggariskan kesalahan bagi penyiaran sebarang berita palsu. Namun yang demikian, meskipun adanya di situ sebuah peruntukan undang-undang, ia dilihat gagal untuk membendung penyebaran berita tidak benar yang semakin menular susulan ledakan teknologi maklumat, yang tumbuhnya seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan, bahkan saya percaya, tentu akan tumbuh lebih banyak lagi bila mana akta ini dimansuhkan.

      Menyentuh kes-kes yang melibatkan berita tidak benar, khususnya yang melibatkan amalan berpolitik di negara kita; kita dapati kes-kes yang bakal saya kemukan ini bukan sahaja memadai bahkan cukup kuat bagi mendorong dan mendesak rakyat agar turut bersama-sama menyokong akta ini.

      Pertama adalah pada 2014 yang lalu, di mana kita telah menyaksikan bagaimana bekas MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim terpaksa berdepan suasana fitnah ke atasnya demi sebuah matlamat jangka pendek sekumpulan pihak yang dinamakan sebagai Langkah Kajang. Tidak kiralah langkah itu berjaya ataupun tidak berjaya; persoalannya adakah ianya betul. Ketika kempen memaksa Khalid meletak jawatan, PKR dan DAP telah mengeluarkan sebuah dokumen kenyataan sebanyak 91 muka surat yang mengandungi tuduhan dan fitnah ke atas beliau berkenaan segala macam salah laku dan rasuah yang mana ia sering diulang-ulang di pentas-pentas ceramah mereka.

      Delete
  19. AKU SERU KEPADA ORANG-ORANG MELAYU
    MASUKLAH PARTI BERSATU
    KITA BINA SEMULA !
    SURVIVAL KEKUATAN POLITIK MELAYU!

    PEMIMPIN YANG MANA LAGI KITA NAK PILIH..
    LIHAT MUHYIDDIN, RELA HILANG JAWATAN
    KERANA NAK SELAMATKAN KITA!
    MUKHRIZ PUN BERADA DIJALAN YANG SAMA!

    AYOH ,JADILAH MELAYU YANG BIJAK!
    MELAYU PADA SAHSIAH MINDA YANG BENAR!

    APA LAGI YANG KITA MAHU.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setelah menyaman PKR pada Ogos 2014, yang mana ketika itu, Khalid turut mengarahkan pembantunya untuk menyerahkan laporan PKR berkenaan kaitan pemimpin PKR dengan urus niaga yang meragukan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), yang memohon badan tersebut untuk menyiasat dakwaan ke atasnya – sekali gus menjadi orang yang julung kali meminta dirinya disiasat bagi kes rasuah, di Malaysia. Setahun kemudian, selepas Khalid diturunkan daripada jawatan MB Selangor, Khalid memenangi kes saman malunya terhadap PKR apabila bekas Setiausaha Agung PKR waktu itu membacakan permohonan maaf secara terbuka di dalam mahkamah. Permohonan maaf itu adalah tanpa syarat dan PKR mengakui setiap tuduhan dan dakwaan terhadap Khalid adalah tidak benar dan berniat memfitnah.

      Kes kedua pula adalah kes yang berlaku pada tahun lepas. Lanjutan usul RUU 355 yang sedang hangat dibicarakan, Rafizi dalam debat Parlimen olok-olok anjuran PKR pada 10 April 2017 yang lalu mengeluarkan satu kenyataan bahawa pindaan Rang Undang-undang Mah­kamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 (RUU 355) yang tidak menaikkan gaji Hakim Mahkamah Syariah akan meningkatkan ri­si­ko pengambilan rasuah dan sa­lah guna kuasa dalam kalangan Hakim-hakim Mahkamah tersebut.

      Beliau berkata, rekod Hakim yang ditangkap dan ditahan kerana ra­suah menunjukkan bahawa rekod Hakim Mahkamah Syariah adalah lebih tinggi berbanding Hakim Mahkamah Sivil. Sedangkan sehingga waktu itu, hanya satu sahaja kes rasuah melibatkan Hakim Syarie yang telah didakwa dan disa­bitkan kesalahan, sekali gus dapatlah dikonklusikan bahawa kenyataan Rafizi adalah merupakan suatu fitnah dan penghinaan kepada Institusi Kehakiman Syariah serta Hakim-hakimnya. Kita melihat, kenyataan ini tidak lain adalah untuk menimbulkan kekeliruan serta mengurangkan kepercayaan masyarakat terhadap Institusi Kehakiman Syariah dengan cara merendahkan martabat dan kedudukan Hakim-hakim Syariah yang selama ini dihormati dan dipandang tinggi oleh masyarakat terutamanya dalam kalangan orang Islam.

      Kes yang terakhir pula, adalah kes saman fitnah RM90 juta terhadap Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Kewujudan kes ini juga turut menguatkan lagi hujah saya terhadap kepentingan akta ini. Setelah PAS difitnah bekerjasama dengan menerima sejumlah besar wang daripada Umno melalui beliau, kita akhirnya menyaksikan keputusan mahkamah yang memihak kepada PAS apabila editor Sarawak Reports, Clare Rewcastle Brown diperintahkan supaya membayar sebanyak RM156,197 (£28,900) atas tuduhan tidak berasas tersebut. Tuduhan ini dilihat tidak lain, bermatlamatkan supaya masyarakat menganggap bahawa PAS sememangnya mahu bergabung dengan Umno ketika Pilihan Raya Umum yang lalu. Walaupun sudah terbukti tidak berasas, namun fitnah ini masih lagi dipercayai oleh sebahagian besar masyarakat di Malaysia.

      Tiga kes yang saya bawakan ini memperlihatkan bahawa ketiga-tiganya adalah berpandu kepada sikap matlamat menghalalkan cara, atau cara pandang sebagaimana yang pernah disebut oleh Nicollo Machiavelli, “the ends justify the means”. Akhirnya, ia membunuh nilai-nilai paling asas dalam sebuah masyarakat demi mencapai matlamat jangka pendek dan juga sekadar memenuhi kepentingan peribadi satu pihak sahaja lalu menindas yang lain daripadanya.

      Apabila kita berbicara dari sudut pandang Islam, kita sedia maklum, bahawa fitnah adalah dosa yang begitu besar hukuman dan azabnya di sisi Allah. Ini termaktub dalam dalil-dalil yang ada. Al-Quran sebagai kitab mukjizat ilmu adalah suatu petunjuk di sepanjang zaman. Ia memandu setiap insan yang beriman, berakhlak dan bertaqwa. Ia menyedarkan betapa kewajipan kita di hadapan Allah adalah besar dan berat. Ia juga menuntut kita agar menggunakan segala nikmat pancaindera kurniaan Allah dengan betul dan tepat, kerana semuanya nanti akan dihisab di Hari Kiamat.

      Delete
    2. Merdeka Centre tak nak buat kajian siapa menteri paling “hancing”



      Hari ini saya terbaca tinjauan Merdeka Centre yang mendapati Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri kabinet paling popular di kalangan orang Melayu dan bukan Melayu.

      Dapatan kajian yang dijalankan pada 7 hingga 14 Ogos itu, mendapati Wan Azizah mendapat kadar sokongan sebanyak 75 peratus dengan 16 peratus saja yang tidak berpuas hati dengan prestasinya.

      Perincian dapat kajian menunjukkan sokongan tinggi daripada masyarakat Melayu (71 peratus sokong; 19 peratus tidak sokong) dan bukan Melayu (84 peratus sokong; 9 peratus tidak sokong).

      Tempat kedua pula Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali 54 peratus sokong. Tempat ketiga Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Mat Yasin (62 peratus sokong; 18 peratus tidak) dan kelima pula Menteri Pertahanan Mohamad Sabu (58 peratus sokong; 22 peratus tidak).

      Minta maaf saya bukan nak pertikai kajian Merdeka Centre yang mempunyai pengalaman yang baik dalam kajian politiknya. Tapi ada sedikit keraguan dengan sikap respoden yang memberikan hasil dapatan.

      Wan Azizah ni bekas pelajar terbaik kolej perubatan luar negara, dia memang hebat dalam pelajaran. Dia juga seorang penyabar dengan suaminya yang 'banyak kerenah'. Dia tak boleh 'bertemu roma' dengan Azmin tapi demi perjuangan suami dia boleh sabar. Dia bukan marah Azmin kerana Azmin nak rebut jawatan dalam PKR tapi dia tak suka dengan isteri Azmin. Luka itu tak boleh diubati walaupun dia mati dan hidup semula. Tapi demi suami dia sabar.

      Agaknya kerana itu respondan memilih dia nombor satu.
      Tapi risau dengan Wan Azizah ni, baca teks ucapan pun tersasul dan silap. Boleh popular rupanya.

      Si Muhyiddin pula lagi hebat lepas angkat sumpah tak sampai sebelum terus cuti rehat dapat nombor tiga. Kalau dia tak cuti agaknya boleh terus dapat nombor satu.

      Mat Sabu yang terpalit dengan pembantu kanan yang disiasat SPRM pun dapat nombor juga. Ini betul-betul kajian "hancing".

      Daripada terus hancing dengan janji manifesto yang tak ada yang ditunai melainkan hapus GST dan tangkap Najib dengan 1MDB itu pun masih diragui, apakah kita boleh kata kajian ini betul-betul releven dengan hasil dapatannya.

      Jangan-jangan Merdeka Centre nak ikut PAKATAN HARAPAN nak HANCINGkan rakyat dengan kajian kononnya. Banyak dah rakyat kena hancing oleh kajian INVOKE RAFIZI. Rasa cukuplah nak puji melangit pimpinan PAKATAN HARAPAN.

      Yang penting tanya mereka kenapa JANJI MANIFESTO tak boleh dilaksanakan.

      Delete
  20. hasanah tak perlu tutup muka. malu sbb mula x make up? klu make up pun cantek ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awasi kebebasan melampau, kata PAS
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 1:52 petang | Dikemaskini 3 Ogs 2018, 2:05 petang

      A+ A-
      WAWANCARA | PAS berpendapat ruang kebebasan bersuara di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN) hari ini lebih baik berbanding semasa BN menjadi kerajaan.

      Katanya sebelum HARAPAN mengambil alih kerajaan orang ramai pernah berada dalam keadaan bimbang untuk mengkritik kerana berdepan dengan tindak balas yang menyusahkan.

      Namun, timbalan presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, walaupun begitu tetap ada 'kelompongan' hingga menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan terutamanya melibatkan isu Islam dan Melayu.

      "Saya tengok ada pihak ambil kesempatan sebab kerajaan HARAPAN lebih terbuka.

      "Ruang lebih terbuka berbanding zaman BN sebab pada masa itu sekatan terlalu kuat.

      "Sesiapa yang kritik kerajaan saja, ada pihak kena tukar (dipindahkan tempat kerja), rakyat nak kritik kerajaan pun tak berani," katanya semasa ditemui Malaysiakini.

      Walaupun begitu Tuan Ibrahim berpendapat keadaan semasa itu perlu ditangani dengan segera bagi mengelak sebarang masalah lebih besar atau rumit.

      "Ini (kerajaan) kena pantau cepat. Kita nak membina sesuatu itu susah, tetapi nak meruntuhkan senang. Kita tak nak ia menyebabkan sentimen perkauman," katanya.

      Mahu bebas yang terkawal

      Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan sama ada agama Islam dan orang Melayu terancam selepas HARAPAN menjadi kerajaan sejak 9 Mei lalu.

      Menurut anggota parlimen Kubang Kerian itu lagi, kerajaan perlu melakukan pemantauan terutamanya pada media sosial kerana PAS bimbang tindakan mengkritik tanpa kawalan akan menjadi satu budaya kelak.

      "Saya tengok keberanian pihak mengkritik Islam makin jelas dalam media sosial yang sepatutnya berada di bawah tanggungjawab kerajaan.

      "Kita harap ia tidak dibiarkan berterusan hingga akhirnya jadi budaya dan sesiapa nak mengkritik, menghentam, semua boleh," katanya.

      Menjelaskan pandangannya itu Tuan Ibrahim berkata PAS tidak ada masalah dengan kebebasan yang diberi namun menegaskan ia mesti dalam keadaan terkawal.



      Ketika kekangan terhadap kebebasan bersuara itu dianggap tidak wajar, kebebasan mutlak juga, katanya, tidak boleh diterima.

      Menurut Tuan Ibrahim PAS menyedari tidak mudah untuk melakukan pemantauan itu namun pada media sosial ia perlu dilakukan dengan kaedah yang betul.

      "Suasana ini mungkin ambil masa tetapi ia tetap perlu supaya tak jadi budaya," ujarnya yang turut mengaitkan isu itu dengan cadangan menutup sekolah tahfiz.

      Orang ramai bimbang

      Idea itu dinyatakan bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin pada Julai lalu menyarankan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof agar menutup sekolah tahfiz sebagai usaha membawa keluar umat Islam daripada "amalan agama yang jumud".

      Menjelaskan lagi mengenai saranan tersebut, Zainuddin yang pernah menjadi ketua pengarang kumpulan Utusan memberitahu beliau menekankan penutupan sekolah tahfiz persendirian yang didirikan tanpa izin.

      Saranan Zainuddin itu bagaimanapun menerima kecaman pelbagai pihak termasuk PAS yang berikrar akan mempertahankan institusi tersebut.

      Malah PAS menganggap kenyataan bekas menteri tersebut sebagai tidak berakhlak.



      Ditanya sama ada beliau bersetuju dengan kenyataan Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) yang mendakwa Islam dan Melayu terancam selepas pilihan raya umum ke-14, Tuan Ibrahim berkata beliau bersependapat dengan gabungan berkenaan.

      Delete
    2. Sikap Melayu PH Menyebabkan Kaduk Naik Junjung



      DAP, walaupun berjaya memukat 95% undi Cina, masih bersifat minoriti dalam lingkup demografi Malaysia. Yang menjadikan DAP tampak amat berkuasa ialah sokongan Melayu PH yang bersama dengan PKR, PAN dan PPBM. DAP benar-benar mengambil kesempatan terhadap situasi perpecahan Melayu mutakhir.

      Demikian juga dengan LGBT dan golongan Islam liberal. Mereka tidak lagi takut atau segan untuk menonjolkan identiti. Wajah personaliti, vokal dan aktiviti mereka kini terpampang di media massa mencari ruang dan diberi peluang oleh institusi sealiran.

      Entah bila fenomena kebejatan ini akan berakhir? Masakan berakhir selagi Mahathir yang kini berada dalam zon usia “lemah dan nyanyuk” menjadi PM dan DAP mengasak di sisi sebagai kingmaker. Semuanya ikut kemahuan susunatur politik DAP yang anti-Islam.

      Cengkaman DAP amat berbisa. DAP boleh mengugut untuk menggugurkan Menteri Pendidikan, Dr Mazlee Malik apabila menafikan bantuan kepada sekolah persendirian Cina. Kalau menteri pun terkejut beruk lantas terus menyatakan bantuan akan disalurkan, apalah sangat dengan staf-staf kerajaan dan GLC dari parti PAN, PKR dan PPBM yang sedang enak melahap dedak yang ditaburkan oleh DAP.

      Hingga saat ini, belum ada suatu dasar kerajaan dan kenyataan media pemimpin Melayu PH yang mencanggahi dasar dan kemahuan DAP. Sebab itulah desakan agar pramugari dibenarkan berpakaian menutup aurat berakhir dengan kegagalan sebaliknya soal LGBT sampai tahap pondan pun boleh guna tandas wanita mengikut IQ Mujahid.

      Ruang legar Parlimen telah dimeriahkan oleh penyokong DAP dan golongan liberal. Satu situasi asing yang tidak menyentuh langsung jati diri muslim kalangan Melayu PH. Di satu sudut lain, dua parti teras Melayu PAS dan UMNO masih belum ketemu titik sentuh demi Islam. Inilah punca kaduk naik junjung. Junjungnya ialah Melayuku yang haru-biru.

      *#NekadBersamaIslam*
      *#TerengganuMajuBerkatSejahtera*
      *#PRU15UntukPAS*


      BayangDiAir
      13/8/2018

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...