Monday 20 August 2018

TUN MAHATHIR MENYATUKAN CINTA PAS DAN UMNO?


Setelah bertahun-tahun bermusuhan, termasuk mencemuh dengan label kafir dan parti ajaran sesat serta memekik lolong mengata sesama sendiri di pentas-pentas ceramah, UMNO dan Pas kini nampaknya sudah pun menemui titik pertemuan untuk kembali menjadi rakan sejati.


Sesetengah pihak pula mengibaratkan hubungan UMNO dan Pas sekarang ini ibarat pasangan lanjut usia yang tiba-tiba teringin untuk berkahwin semula.


Tidaklah menjadi kesalahan untuk perkahwinan itu, cuma yang diharapkan biarlah ia berkekalan sampai bila-bila.


Malah, diharapkan juga agar sesama mereka tidak lagi mengungkit-ungkit perkara lama, terutama berkaitan label kafir dan ajaran sesat yang pernah dilemparkan sebelum ini.


Janganlah hanya kerana gagal di Seri Setia nanti, perkahwinan yang dibina akan jadi berantakan, mula menyalahkan sesama sendiri dan akhirnya bercerai begitu saja.


Atau janganlah pula jika ada pilihanraya kecil di Kelantan dan Terengganu selepas ini, Pas dan UMNO mula bercakaran dengan tujuan tujuan untuk memonopoli hak bertanding, yang jika persefahaman gagal dicapai, sudahnya berpisah adalah jalan penyelesaian terakhir.


Kekalkanlah perkahwinan kali ini sampai bila-bila. Malu juga perkahwinan kali ini tidak kekal, apatah lagi kepada masyarakat apabila mengenangkan Pas sebenarnya merupakan satu-satunya pihak yang pernah berkahwin dengan hampir  semua parti utama  di negara ini.


Dengan UMNO, Semangat 46, PKR, DAP dan beberapa parti lain semua sudah pernah dikahwini oleh Pas. Perkahwinan dengan UMNO ini adalah kali kedua buat Pas. Dengan Bersatu juga pernah cuba mahu berkahwin, cuma tidak menjadi kenyataan saja.


Di waktu yang sama, melalui perkahwinan dengan UMNO ini, Pas juga sudah pun menerima baik kehadiran MCA dan MIC, meskipun kedua-dua parti itu pernah terbukti turut menolak hudud dan RUU355.


Tetapi, kata Hadi Awang, berbeza dengan DAP, meskipun MCA dan MIC juga menentang hudud, tetapi mereka tidak pernah memusuhi Pas.


Ohhhhhhhhh.....rupa-rupanya bagi Hadi tidak mengapa bagi sesiapa untuk menentang hudud, asal saja jangan memusuhi Pas.


Apakah ini bermakna Pas itu lebih besar berbanding Islam?


Apakah kenyataan Hadi itu bermakna Pas hanya sebuah parti politik untuk mengejar kuasa semata-mata dan bukannya parti politik untuk memperjuangkan Islam yang hakiki?


Apa pun muslihatnya di sebalik perkahwinan semula Pas dengan UMNO ini, kedua-dua parti patut berterima kasih kepada Tun Mahathir Mohamad kerana kembalinya semula beliau ke arena politik dan menjadi Perdana Menteri buat kali kedualah yang menyumbang ke arah penyatuan tersebut.


Tanpa keberadaan Tun Mahathir di tempatnya sekarang, Pas dan UMNO mungkin masih lagi berstatus "kekasih gelap" atau barangkali terus bercakaran seperti dulu.


Sebelum ini dan sewaktu UMNO berkuasa, meskipun Hadi Awang dan Najib dilihat mempunyai hubungan baik, termasuk adanya dakwaan keakraban mereka disebabkan faktor wang, tetapi laluan ke arah perkahwinan tidak pernah dibincangkan.


Sebaliknya, Pas hanya mahu bekerjasama dengan hal-hal tertentu dan selebihnya kekal sebagai "kekasih gelap"  atas kepercayaan bahawa pertandingan tiga penjuru bukan saja akan memberi kelebihan kepada UMNO untuk mengekalkan kuasa, malah juga dikata mampu menjadikan parti itu sebagai "king maker" yang sudah tentu ada harganya yang tertentu.


Bagaimanapun, setelah UMNO hilang kuasa, Najib tercampak tanpa kuasa dan Tun Mahathir berjaya menjadi Perdana Menteri buat kali kedua, Pas langsung tergerak hati untuk melangsungkan perkahwinan dengan UMNO yang langkah awalnya sudah pun dibuktikan di Sungai Kandis dan Seri Setia.


Di Balakong juga, Pas sanggup memberikan sokongan terbuka kepada MCA dan sudah melupakan penentangan parti Cina itu terhadap hudud dan RUU355.


Dalam erti kata lain, apabila Pas sanggup berkahwin dengan UMNO setelah parti itu tiada kuasa dan Najib pula bukan lagi Perdana Menteri, di dalam hati Pas, yang sebenarnya paling disayanginya dan ingin dikembalikan martabatnya ke puncak kuasa semula bukanlah Najib atau mana-mana pemimpin, tetapi UMNO itu sendiri.


Kasih sayang Pas sebenarnya adalah mutlak kepada UMNO.


Namun, kerana adanya Tun Mahathirlah maka penyatuan Pas dan UMNO itu boleh berlaku. (ShahbudinHusin 20/08/2018)

109 comments:

  1. Replies
    1. Kahwin jangan tak kahwin....!!
      Jika berlaku talak 3 padan muka

      Delete
    2. Nak kawin senang aje. Banyak imam antara depa.

      Tapi ada jugak khalwat - bersekewangan senyap2.

      Kes RM90 juta sampai ke mahkamah London.

      Dah banyak duit ler katakan.

      Delete
    3. Mohd Amar tak setuju haramkan kahwin bawah umur
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 25 Jul 2018, 5:09 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 5:21 petang

      A+ A-
      Pemimpin PAS berpendapat usaha kerajaan untuk mengharamkan terus perkahwinan melibatkan kanak-kanak bawah had umur sebagai "bertentangan dengan Islam".

      Naib presidennya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, beliau secara peribadi tidak bersetuju cadangan tersebut.

      "Kalau mengharamkan terus (perkahwinan melibatkan kanak-kanak) saya sebenarnya tidak bersetuju, sebab dari segi agama ia tidak salah, tetapi kita boleh mengawal.

      "Kita sudah ada undang-undang, mana-mana perkahwinan bawah umur perlu mendapat kebenaran pihak berkuasa negeri. Kita kuat kuasa undang-undang itu sajalah," katanya kepada media ketika ditemui selepas Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kota Bharu, hari ini.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berhubung usaha bagi merangka standard operasi piawai (SOP) mahkamah syariah untuk memperketatkan peruntukan berkaitan perkahwinan kanak-kanak.

      Menyifatkan SOP itu sebagai “langkah jangka pendek”, Mujahid menjelaskan bahawa kerajaan juga cenderung untuk mengharamkan terus perkahwinan kanak-kanak.

      "Kita akan keluarkan SOP untuk memperketatkan (prosedur) kerana selagi ada peruntukan (perkahwinan kanak-kanak), kamu harus hormatinya.

      "Ini hanya langkah sementara, langkah jangka panjang lebih penting. Kita patut sampai kepada pengharaman perkahwinan kanak-kanak,” kata Mujahid.

      Semenatara itu, Mohd Amar yang juga anggota dewan undangan negeri (ADUN) Panchor dan timbalan menteri besar Kelantan, menegaskan, dalam agama Islam perkara itu tidak boleh diharamkan.


      "Perkara yang dibolehkan agama mengapa kita nak haramkan. Tetapi kalau mengawal itu bagus, takut orang ambil kesempatan," jelasnya.

      Terdahulu isu perkahwinan kanak-kanak tercetus apabila seorang lelaki 41 tahun dari Gua Musang, Kelantan bertemu jodoh dengan seorang kanak-kanak 11 tahun.

      Pada masa ini, kanak-kanak perempuan bawah 16 tahun dan lelaki bawah 18 tahun dibenarkan berkahwin jika mendapat kebenaran mahkamah syariah.

      Bagi bukan Islam, golongan itu perlu mendapatkan kebenaran khas ketua menteri atau menteri besar negeri berkaitan.

      Delete
    4. PAS: Bahaya suara sumbang ancam Islam
      Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 5:14 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 5:20 petang

      A+ A-
      KATA MP | Kerajaan dan semua ahli parlimen sama ada Islam atau bukan Islam berkewajipan untuk mempertahankan Islam.

      Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan sesuai dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang telah memperuntukkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

      Sebagai ahli badan legistatif, ahli-ahli parlimen sepatutnya lebih memahami tuntutan daripada peruntukan ini.

      Tambah pula, Tanah Melayu telah mempunyai peruntukan jelas mengenai kedudukan Islam sebagai agama negeri sejak dari sebelum merdeka. Perkara VII Perlembagaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 51 Perlembagaan Negeri Terengganu 1911 lebih awal meletakkan Islam sebagai agama negeri.

      Menunjukkan, agama Islam itu begitu sebati sekali dalam adunan budaya dan amalan dalam negara ini sejak dahulu lagi sehingga diperundangkan dalam Perlembagaan.

      Ilmu ketatanegaraan Islam

      Justeru, adalah tidak wajar sekali jika berlaku dalam pentadbiran dan tindakan para pemimpin di negara ini yang bercanggah dengan kehendak dan ajaran agama Islam.

      Kerajaan juga mesti memahami bahawa adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk "menegakkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam itu" seperti yang dijelaskan oleh para ulamak Islam dalam disiplin ilmu ketatanegaraan dan politik Islam.

      Apabila Islam ditegakkan maka agama-agama lain akan terpelihara untuk diamalkan secara aman dan damai kerana antara prinsip Islam ialah tiada paksaan dalam beragama.

      Salah satu kewajipan ini ialah memelihara agama Islam (hifz ad-din) itu sendiri pada dua aspek; (i) memastikan Islam itu kekal dan dilaksanakan serta diperkasakan, dan (ii) melindungi Islam daripada perkara-perkara yang membawa kepada kerosakan atau kemusnahannya.

      'Gesaan hapus kedaulatan Islam'

      Malangnya mutakhir ini, suara-suara sumbang yang memburukkan imej institusi dan undang-undang syariah; mahu agar umat Islam dibebaskan daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama, menuntut supaya semua agama diletakkan sama rata (transcendental unity of religion) dan menggesa supaya kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini dihapuskan seolah-olah tidak diberikan perhatian dan tidak dipandang berat oleh kerajaan.

      Tindakan ancaman terhadap Islam ini adalah sangat merbahaya kepada perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

      Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Kerajaan dan semua Ahli Parlimen lebih bertanggungjawab untuk memelihara Islam di negara ini.


      Perkara ini telah saya tegaskan di Dewan Rakyat menerusi Ucapan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang saya sampaikan pada hari ini dan hari semalam.



      DATUK DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus dan juga pemimpin kanan PAS yang memegang jawatan Ahli Majlis Syura Ulamak PAS, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Bendahari Dewan Ulamak PAS.

      Delete
    5. PAS bantu mangsa kebakaran di Likas



      SEPANGGAR: PAS Kawasan Sepanggar dengan kerjasama Khidmat Malaysia telah melaksanakan operasi bantuan kepada mangsa kebakaran di Kampung Cenderamata 2, Likas di sini kelmarin.

      Sumbangan bantuan yang diserahkan kepada mangsa berupa keperluan asas seperti telekung, lampin pakai buang, pakaiam, makanan serta barangan lain.

      Misi bersepadu dipimpin Pengerusi Khidmat Malaysia Sabah, Zulzaim Hilmee Abidin itu turut dijayakan sama dengan penglibatan Jabatan Amal Malaysia Sepanggar.

      Pengalaman kolaborasi entiti tersebut telah melaksanakan pelbagai usaha yang bertujuan meringankan beban lebih 800 mangsa pada kejadian kebakaran melibatkan 152 rumah minggu lalu itu.



      Zulzaim menggesa perhatian pihak berkuasa terhadap masalah kejadian kebakaran yang kerap berlaku kepada perumahan atau perkampungan penduduk di negeri itu dan percaya ia mampu ditangani. -HARAKAHDAILY 29/7/2018


      : Kebajikan mesti menjadi agenda utama PAS walaupun PAS tak menang di situ....

      Delete
    6. Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
      NURULFATIHA MUAH 30 JULAI 2018
      Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
      Najib dan Dr Mahathir ada cerita antara mereka.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, tuduhan menyatakan beliau tidak menyokong Proton adalah tidak benar.

      Sebaliknya, Najib berkata, kerajaan di bawah pimpinannya telah menyediakan geran pembangunan dan penyelidikan (R&D) sebanyak RM1.1 bilion dan pinjaman mudah RM1.5 bilion kepada Proton sebelum ini, selepas syarikat itu membuktikan mempunyai pelan mampan yang mampu dilaksanakan.


      Selain itu, beliau juga mendedahkan, sebelum hubungannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad renggang, kerajaan pimpinannya juga telah memberi sokongan kepada perdana menteri ketujuh itu untuk projek kenderaan elektriknya.

      "Melalui permintaan dibuat Dr Mahathir, satu geran RM270 juta diberikan kepada Proton pada 2010 bagi menjalin satu kerjasama perniagaan dengan sebuah syarikat United Kingdom dimiliki rakannya Kamal Siddiqi, yang berpengkalan di Britain bagi memajukan kereta dan lori elektrik.

      "Bagaimanapun, pelaburan ini gagal dan kerajaan membuat keputusan untuk tidak menyalurkan lagi dana. Ini turut menyebabkan kemarahan Dr Mahathir," katanya menerusi entri terbaharu di Facebook miliknya hari ini.

      Najib berkata, beliau berpendirian bahawa rakyat tidak seharusnya menanggung masalah Proton dan syarikat itu perlu bersaing pada keupayaan sendiri sebagaimana dilakukan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua).

      "Jika Perodua mampu menjadi jenama kereta paling teratas di negara ini, tiada alasan untuk Proton untuk tidak mencapai kedudukan yang sama," katanya.

      Dalam pada itu, Najib turut akui bahawa janji PRU13 BN untuk mengurangkan 30 peratus harga kereta adalah tidak menyeluruh ke atas semua jenis kereta.

      "Di sebalik ada di dalam kerajaan saya pada masa itu yang menyuarakan kebimbangan bahawa harga kereta menurun dengan terlalu pantas akan memberi tekanan terhadap bank, penjual kereta terpakai dan nilai aset isi rumah, ada harga beberapa model kereta menurun 30 peratus.

      "Secara keseluruhan, harga kereta menurun pada pelbagai peringkat," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan Pakatan Harapan pula 'menghadiahkan' rakyat dengan harga kereta lebih tinggi, dalam keadaan rakyat masih tertunggu-tunggu janji harga petrol lebih rendah dan tol dihapuskan ditunaikan.

      "Ketika saya dilantik sebagai PM, harga kereta yang tinggi dan perlindungan terhadap Proton adalah antara aduan utama dan beban kepada rakyat.

      "Seorang wartawan kewangan turut membuat anggaran, rakyat terpaksa menanggung RM360 bilion demi Proton dan Eon yang pada masa itu menjana pendapatan di atas beban rakyat sehingga Eon turut memiliki bank sendiri," katanya.

      Menurutnya, beliau sedia maklum harga kereta yang tinggi adalah satu bebanan untuk rakyat, terutama bagi kumpulan berpendapatan rendah dan menengah.

      "Sebuah kereta yang dijual dengan harga RM20,000 lebih mahal ekoran pelbagai cukai dan dasar akan menyebabkan pembeli yang mengambil pinjaman sembilan tahun pada kadar faedah 4 peratus, membayar RM28,000 pada akhir pinjaman mereka.

      "Harga kereta lebih tinggi juga turut menyebabkan kos selenggara dan perlindungan insurans setiap tahun yang akan menambah beban pembeli," katanya.

      Bagi memperbetulkan masalah legasi ini, katanya, kerajaan pimpinannya telah menghapuskan cukai import 10 peratus bagi kereta dari Jepun dan memperkenalkan insentif Kenderaan Cekap Tenaga (EEV).

      Delete

    7. I categorically welcome FDI from China as I welcome FDI from any country. What I object to is the kind of FDI from China.

      3. It is not about investing in manufacturing industries in Malaysia. It is about acquiring land in Malaysia, building settlements, towns, and cities which are to be sold to mainland Chinese who will come and live here. They will not number in the hundreds or thousands but in millions.

      4. It is this massive immigration that we object to. If the project is by Indians and a few million Indians are to come and live in Malaysia, we would also strongly object.

      5. Or if the Russians or Eastern Europeans were to mass migrate into Malaysia we would object. And if Africans or Arabs were to flood Malaysia we would also object.

      6. Look at the refugees seeking asylum in Europe. By comparison with the 400 million Europeans, the number is small; only 4 million. But look at how the Europeans react to them.

      7. They put up razor wire fence and send police and police dogs to keep the immigrants out. They left these people in the open, exposed to the extremely cold winter so that many would die. They got Turkey to agree to take in millions of these refugees when Turkey has already hosted almost 3 million.

      Delete
    8. Nak hairan apa.

      MCA sanggup jadi cina buta untuk pas berkahwin semula dgn bn.

      Apa pun aku ucapkan selamat penganting baru sajalah kat Tuang Presideng Haji Hadi Ah..Wang!!

      Woiii wak kojola kengkang kepala mancis, hang tak kena jemput makan kenduri depa ka?

      Delete
    9. Wak kojola kengkang kepala mancis memang celaka!!!

      Delete
    10. GST, Pakatan Harapan buat kesilapan besar kata bos Mydin



      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) membuat kesilapan besar apabila ingin melaksanakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kembali bagi menggantikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
      Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin, berkata secara praktikal GST lebih efisien.

      Malah katanya jika isu ketirisan yang menjadi masalah besar, Ameer berkata pelaksanaan SST lebih banyak membuka ruang untuk itu berbanding GST.

      Sebagai seorang ahli perniagaan, Ameer turut berpendapat, langkah betul yang perlu diambil kerajaan HARAPAN bukanlah menggantikan GST sebaliknya menurunkan kadar yang ditetapkan.

      "Misalnya rendahkan kepada dua atau tiga peratus berbanding enam peratus," katanya.

      Bagaimanapun, beliau percaya perkara berkenaan tidak akan berlaku memandangkan HARAPAN sebelum ini telah pun berjanji kepada rakyat untuk menghapuskan GST.

      "Saya rasa kerajaan akan membuat kesilapan besar dalam dunia. (Laksanakan SST) ini kesilapan, ini ego, sebab mereka ini orang politik.

      "Mereka dah buat janji dan kena tepati janji, kalau tidak rakyat marah pula. Saya rasa itu masalahnya," kata Ameer dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini baru-baru ini.

      Ketirisan boleh dielak

      Menurut beliau kerajaan HARAPAN menekankan azam mereka tidak mahu membebankan rakyat ketika kutipan GST sebelum ini ialah sebanyak RM44 bilion.

      Justeru katanya mereka akan melaksanakan SST namun itu nanti akan membuat hasil kutipan kerajaan menurun kepada kira-kira RM22 bilion saja.

      Dalam keadaan begitu katanya cara yang betul ialah mengurangkan kadar GST daripada enam kepada tiga peratus.

      "Peniaga pun tak perlu susah dan tak perlu ubah apa-apa sistem yang sebelum ini dah dibelanjakan.
      "Dan yang paling mustahak, ia tak ada ketirisan," katanya.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas soalan sama ada GST atau SST yang memberi kebaikan kepada rakyat.

      Kerajaan HARAPAN berhasrat untuk melaksanakan SST bermula pada 1 September depan. Ia sebagai menunaikan salah satu antara janji gabungan itu dalam 100 hari pertama mereka berkuasa.

      Ekoran pelaksanaan SST, Jabatan Kastam Diraja Malaysia menjangkakan kira-kira 6,400 jenis barangan akan dikenakan SST berbanding 11,197 barangan yang dikenakan GST sebelum ini.

      Terdapat 470,000 syarikat pengeluar yang berdaftar dengan sistem MyGST dan kira-kira 70,000 daripada jumlah itu akan dipindahkan ke dalam sistem MySST secara berperingkat.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengatakan, SST akan dikenakan ke atas barang-barang yang lebih sedikit berbanding GST - khususnya 38 peratus barangan yang membentuk "bakul barangan" indeks harga pengguna (CPI) berbanding GST yang lebih 60 peratus.

      Delete
    11. Komunis Juga Penjajah



      Saya tertarik kepada polemik berkenaan adakah kumpulan komunis itu juga pejuang kemerdekaan yang perlu disenaraikan dalam perjuangan menentang penjajah dahulu?

      Sebelum menghukum hendaklah dibaca dan dikaji sejarah dan kefahamannya. Kalangan ilmuan pengkaji sejarah bersepakat bahawa teori komunis adalah ijtihad manusia Yahudi German bernama Karl Marx. Dia bukan Melayu, bukan Cina, bukan India dan bukan juga dari kalangan penduduk asal di hutan rimba tanah air kita.

      Teorinya yang ekstrem membela rakyat marhaen yang miskin sehingga menasionalisasikan (merampas dan memilik negarakan harta) sangat menarik pemikiran ramai rakyat Asia yang tertindas. Namun mereka terlepas pandang teorinya yang menolak adanya Tuhan yang dipercayai oleh semua agama, lebih-lebih lagi agama Islam yang lengkap pengajarannya melibatkan ekonomi, politik dan seluruh aspek kehidupan manusia sejagat. Maka Islam menjadi musuhnya paling ketat. Bahkan ramai daripada kalangan ilmuan dan pemimpin Barat menganggap Islam lebih bahaya daripada komunis, walaupun mereka juga berperang menentang komunis sehingga hari ini.

      Walaupun komunis itu tidak membawa bala tenteranya seperti negara Barat yang menjajah kita, tetapi fahamannya menjajah pemikiran rakyat pelbagai kaum yang direkrut menjadi bala tenteranya. Memang mereka juga menentang penjajah Barat, tetapi mereka juga adalah bala tentera penjajah pemikiran komunis, di mana bahayanya lebih besar dari bala tentera penjajah Barat yang berkulit putih itu. Ini kerana fahaman komunis itu membunuh akidah secara ekstrem. Adapun penjajah Barat secara lebih terang-terangan dapat dilihat wajahnya.

      Di sinilah saya memahami mengapa pemimpin generasi awal daripada PAS seperti Almarhum Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan lain-lain yang menentang penjajah British tidak bersama komunis ke dalam hutan. Bahkan mereka juga menyokong ISA kerana menentang komunis, bukannya menangkap ikut suka hati.

      Kita juga membaca bagaimana tanah air umat Islam yang dijajah oleh komunis itu menerima akibat yang lebih dahsyat daripada penjajah Barat, di mana kesannya masih nyata pada hari ini. Walaupun ideologi komunis telah dikuburkan oleh penganutnya sendiri.

      Delete

    12. Najib was quick to respond on the Forest City, naming you as U-Turn Mahathir. How a Prime Minister resort to name calling an ex-Prime Minister is so unbecoming. If you disagree, talk with facts and figures. Name calling shows how immature a person is, and that he has no facts and figures to back his argument.

      If Najib or any other leaders feel Forest City is the right move, let's have an open debate about the Forest City in live television. Disclose all the contributions, the documents, the beneficiaries of the Forest City. Sadly, I believe it was because of this challenge by Tun to disclose everything, the debate will never happen.

      Look at how Tun quickly respond to any issues. He knows he has the facts and figures to back him up. He knows he is right. This is how a Prime Minister should behave.

      On the other hand, the 1MDB scandal has been long with no closure in sight. The rakyat continue to wonder about the 1MDB scandal. If the response to the 1MDB scandal is as quick as response with name calling, I think this scandal would have been closed a long time ago.

      P/S : So it is MCA that wanted the DPM post. Najib was quick to capitalise on this when news spread. Please also be quick to respond to the 1MDB scandal.

      Delete
    13. Kereta Nasional ke-3 bukti pemerintahan autokratik Tun M
      RIDAUDDIN DAUD 8 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore426
      Mohd Puad Zarkashi
      Mohd Puad Zarkashi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pemimpin dalam kerajaan PH dianggap gagal sekiranya tidak mampu menyekat impian kereta nasional ketiga hasil ilham Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Ketua Umno Bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, kegagalan menyekat hasrat Dr Mahathir bermakna mereka membenarkan pentadbiran autokratik di bawah pimpinan Ahli Parlimen Langkawi itu.


      Menurutnya, jika pemimpin PH tidak membantah cadangan tersebut maka sah mereka takut kepada Dr Mahathir, takut kehilangan jawatan malah membuktikan mereka tidak takut kepada rakyat.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan lancar kereta Nasional 3.0 menjelang 2020]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Malaysia bakal ada kereta nasional baharu: Tun M]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Projek kereta nasional tingkatkan kemahiran rakyat]

      “Proton diswastakan pada 2012, hampir di’bailout’ apabila Dr Mahathir meminta Datuk Seri Najib Tun Razak menyuntik RM2 bilion kepada Proton.

      “Ketika itu Proton berhutang RM700 juta kepada vendor yang majoritinya Bumiputera. Jualan Proton merosot kepada 5,000 unit sebulan pada 2017 berbanding 200,000 unit sebelumnya.

      “Bahkan kerugian Proton pada 2016 ialah RM150 juta. Justeru apa perlunya Proton 2.0? Kenapa tidak dipulihkan saja Proton 1.0,” katanya memetik laporan Umno Online.

      Tambah beliau, banyak lagi keutamaan lain perlu diselesaikan berbanding mewujudkan projek kereta nasional yang baru.

      “Kalau kerajaan terpaksa memungkiri janji manifesto mereka atas alasan kewangan, kenapa kereta nasional baru mahu dilaksanakan? Tidakkah itu nanti membebankan rakyat.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Semak semula projek kereta Nasional ketiga]

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Tiada siapa ingin lihat kereta nasional kedua...']

      “Sedangkan banyak keutamaan lain perlu diselesaikan. Antaranya harga kereta lebih murah seperti dijanjikan dalam Buku Jingga (Bajet Harapan). Lebih baik kemudahan pengangkutan awam dimodenkan,” ujarnya.

      Tambah bekas Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) ini, beliau tidak akan berasa hairan sekiranya jambatan bengkok akan dibina malah Formula 1 juga kembali mengaum di Malaysia.

      “Maka lama lagilah Dr Mahathir jadi PM (Perdana Menteri). Kempunan lagilah Anwar?,” soalnya.

      Delete
    14. APA HEBATNYA BANGSA MELAYU

      1. NABI IBRAHIM AS PERNAH MENJEJAKKAN KAKI KE BUMI INI UNTUK MELIHAT TEMPAT TINGGAL CUCU-CICIT ISTERI YANG KETIGA DENGAN MENINGGALKAN SEBILAH SENJATA SEPERTI TANDUK RUSA ATAU KIJANG YANG KITA NAMAKAN KERIS. SEBAB ITULAH CIK SITI WAN KEMBANG TANAH SERENDAH SEKEBUN BUNGA MENJADIKAN BINATANG INI SEBAGAI PERLAMBANGAN NEGERI KELANTAN.

      2. KENAPAKAH PULA CIK SITI WAN KEMBANG MEMBUAT KOTA DI GUA MUSANG DAN BUKANNYA DI KOTA BHARU. INI ADALAH KERANA KEADAAN DI SANA ADA HUTAN DAN GUA SAMA SEPERTI CUCUNDA BELIAU RASULLAH SAW YANG MELAKUKAN PERTAPAAN DI GUA HIRA'...DIA INGIN BERTAHANNUTH DI GUA TERSEBUT DENGAN KIJANG ADALAH PERLAMBANGAN SEBAGAI BINATANG YANG MEMILIKI KANTUNG KASTURI...KAJILAH SEJARAH PASTI ADA PERTALIAN ANTARA SATU SAMA LAIN..

      3. SEKARANG LIHAT KEPADA BANGSA INI YANG CUKUP SINONIM DENGAN BUNGA..KALAU DULU DI KAMPUNG-KAMPUNG SEKURANG-KURANGNYA ADA SEJENIS POKOK BUNGA YANG DITANAM DI HALAMAN RUMAH. KERAJAAN KEMBOJA,,CEMPAKA,,MELATI,,PATTANI...LANGKASUKA ADALAH NAMA SPESIS BUNGA...KERAJAAN MELAYU UTARA TERMASUK SEGENTING KRA..EMPAYAR CHERMIN JEDDAH....DI TENGAH,, KELANTAN,,PAHANG,,JOHOR,,,MELAKA,,,KEDAH TUA DAN SELANGOR....DI SEBELAH TIMUR,, FUNAN ( 65M - 555M ),,,OKINAWA DAN SULU..SEBELAH BARAT SUMATERA,,RIAU,,DAN JAWA..INI AKHIRNYA DIKEMBANG OLEH MAHARAJA SRIVIJAYA DAN MAHARAJA KESULTANAN MELAKA SAMPAILAH KEPADA KITA HARI INI.

      4. MEREKA TELAH MEMBUKA SATU DEMI SATU SEJARAH SERTA NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH YANG LAIN..SEBAB ITULAH BILA DISEBUT MELAYU PERNAH SAMPAI KE HUJUNG MADAGASKAR DAN PALING JAUH DI KEPULUAN HAWAII..TERDAPAT DI UNIVERSITI OF TENNESSE SATU ALAT APUNGAN MILIK HULUBALANG MELAYU DAHULU YANG DITEMUI DI KEPULAUAN HAWAII...SEBAB ITU HULUBALANG MELAKA MENGGUNAKAN LALUAN KEPULAUAN CEBU MEREKA TIDAK SESAT BILA TIBA DI KEPULUAN HAWAII..DI HALL CHAMBER ADA SEBILAH KERIS SEDANGKAN ORANG JEPUN GUNA PEDANG SAMURAI ( TANAKA ) DAN KAIZEN BUSHIDO….PADA KERIS TERSEBUT ADA TULISAN RENCONG..PROFESSOR DARI UNIVERSITI COLLEGE OF LONDON BILA DIA MENELITI KERIS TERSEBUT RUPA-RUPANYA RAMUAN UNTUK MEMBUAT KERIS TERSBUT ADALAH RAMUAN TUJUH PA….BIASANYA PENDERKAR DAN HULUBALANG YANG TAHU APA DIA RAHSIA BESI TUJUH PA…

      5. PARA ARKEOLOGI JEPUN BILA MEREKA TEMUI INI,,,BILA DIKAJI KERIS TADI YANG DIJUMPAI DI OKINAWA BUKAN MILIK BANGSA JEPUN…DI DARATAN PULA DI PULAU YONAGUNI ADA SATU MINORITI PENDUDUK SATU KAMPUNG YANG PENGHUNINYA ADA 63 ORANG SAHAJA…BILA PERGI MEREKA GUNA BAHASA JEPUN…SOAL SIASAT DAN TEMU RAMAH TAPI LANGSUNG TIDAK DIFAHAMI OLEH MEREKA..GUNA BAHASA JEPUN TAK PANDAI TAPI BILA MEREKA BERCAKAP DITULIS OLEH PENEMU RAMAH TADI MEREKA MENYEBUT TIGA PERKATAAN IAITU MATA,,BATU,,DAN AIR…INI BAHASA SIAPA?...INI BAHASA MELAYU..


      Delete
    15. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. PAS=Putarbelit Agamawan SeMalaysia meletakkan islam dan maslahat ummat islam lebih rendah dari kepentingan parti. Biar ummat islam rosak, porak peranda dgn fahaman sesat dan politik kafir mengkafir... asalkan parti dan pemimpin dapat kedudukan.... semua soal halal haram, amar maaruf-nahi munkar ditafsirkan mengikut kehendak kepentingan nafsu politik kepartian.

    sudah sudah lah...bertaubat lah sebelum terlambat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heran nya depa ramai yang pakai jubah, serban dan bawak tasbih.

      Entah apa diwirit depa, Tuhan saja yang tahu.

      Delete
    2. Reputasi Selangor terjejas dakwaan kronisme, kata MP PKR



      Pemimpin kanan PKR mendesak kepimpinan di Selangor menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi untuk menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      MP Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata walaupun beliau tiada maklumat mengenai dakwaan yang dibuat pemimpin AMK Selangor yang meletak jawatan daripada parti itu, namun terdapat asas bagi kepimpinan negeri untuk menyiasat perkara berkenaan.

      "Saya tidak ada maklumat tapi mengikut apa yang mereka kata, saya harap kerajaan Selangor siasat sebab tuduhan disebut agak serious.

      "Ia melibatkan bukan sahaja masalah imej tapi mungkin juga salah laku kewangan dan sebagainya," kata Johari kepada pemberita selepas suatu majlis di Ampang yang mengumumkan pasukan Rafizi Ramli dalam pemilihan PKR akan datang ini.

      Johari berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai peletakan jawatan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor Syed Badli Shah Syed Osman dan Ketua AMK Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kepimpinan negeri.

      Semalam, Mutalib, menyatakan kekesalan kerana mendakwa tiada seorang pun belia dari Sabak Bernam dilantik sebagai ahli majlis tempatan dan mendakwa "taktik kotor dan kronisme telah menjadi kanser di parti" dan oleh itu memutuskan untuk meletak jawatan daripada PKR.

      Terdahulu semasa majlis itu, Johari diumumkan Rafizi sebagai pesaing untuk jawatan naib presiden PKR.


      : UMNO dan PKR ni spesis sama lahir daripada ibu yang sama....

      Delete
    3. “Dana kekayaan negara patut dikendalikan seperti syarikat lain dan ini bermakna pertimbangan politik perlu dikecualikan daripada lembaga pengarah,” kata Cenbet dalam satu kenyataan kepada FMT.

      Menurutnya, jika ada tujuan politik khas untuk dana itu, ia perlu dinyatakan dengan jelas sebagai sebahagian misi untuk diketahui dan dilaksanakan pihak pengurusan, serta bertanggungjawab kepada rakyat.

      “Dengan adanya profesional dalam lembaga pengarah, kerajaan boleh mengkritik lembaga pengarah jika berlaku salah urus.”

      Katanya, demokrasi matang di seluruh dunia mengelakkan amalan melantik ahli politik menguruskan pelaburan dibiayai awam dan Malaysia perlu mengelakkan satu lagi kegagalan atau misi menyelamat disebabkan campur tangan politik.

      “Ini juga sejajar pembaharuan institusi yang disokong kerajaan baru.”

      Isnin lalu, Jabatan Perdana Menteri mengumumkan pelantikan 5 ahli lembaga pengarah baru, iaitu Dr Mahathir sebagai pengerusi, menggantikan Datuk Seri Najib Razak yang meletak jawatan pada 31 Mei lalu.

      Azmin bersama ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Tan Sri Mohd Hassan Marican, bekas timbalan gabenor Bank Negara, Dr Sukhdave Singh dan bekas pengarah eksekutif Suruhanjaya Sekuriti, Goh Ching Yin pula dilantik sebagai ahli lembaga pengarah Khazanah.


      : Politik matang mana-mana didunia tidak melantik ahli politik mengurus pelaburan tapi Mahathir buat apa yang selama ini BN buat. TAK ADA BEZA....

      Delete
    4. Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      Roslan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Tindakan PH mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) walaupun bertentangan dengan Perlembagaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan menimbulkan kemusykilan.

      Exco Pemuda Pas, Roslan Md Esa berkata pihaknya tidak bersetuju dan membantah keras usaha tersebut kerana tidak bertepatan dengan masyarakat Malaysia hidup saling melengkapi antara satu sama lain tanpa mengira latar belakang kaum, agama dan bahasa.


      Menurutnya, walaupun masih di fasa awal cadangan namun, tuntutan UEC ini perlu dilihat daripada kaca mata perpaduan kaum serta kesan jangka masa panjang terhadap sistem pendidikan di Malaysia.

      "Bagi kami, kerajaan perlu memiliki keberanian untuk memperkasakan semua sekolah kebangsaan selain mengkaji semula kedudukan sistem pendidikan vernakular di negara ini.

      "Daripada meluluskan UEC lebih baik perkara itu diberi kepada sekolah tahfiz yang terlalu memerlukan pembelaan dan bantuan sokongan daripada kerajaan," katanya, semalam.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai kewajipan penggunaan kasut hitam, Roslan berkata kerajaan perlu menggagap isu itu bukanlah sesuatu yang mendesak.

      "Seharusnya tangani terlebih dahulu isu-isu yang lebih mendesak. Contohnya beg sekolah berat terpaksa ‘dipikul’ murid, bebanan tugas guru yang tidak pernah selesai dan akses internet bertaraf ‘siput’ sedangkan guru-guru diminta memberikan pelbagai laporan secara dalam talian.

      "Itu belum lagi kurikulum yang sentiasa berubah-ubah yang amat menekan guru-guru dan anak-anak.

      "Yang jadi mangsa guru-guru sehinggakan ramai me­ngalami tekanan perasaan tetapi demi melaksanakan tugas dan amanah mendidik anak bangsa, mereka hadapi dan tempuhi juga," katanya.

      Delete
    5. Perumahan dengan akses internet usah bebankan rakyat
      3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore71
      Perumahan dengan akses internet usah bebankan rakyat
      Gambar Hiasan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA-LUMPUR - Hasrat kerajaan supaya projek perumahan baharu disediakan akses internet disambut baik banyak pihak, namun timbul juga kebimbangan ia boleh menyebabkan peningkatan kos kepada pemaju perumahan, dengan akhirnya harga rumah turut naik.

      Apabila Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo mengumumkan kementerian itu bercadang menggubal satu rang undang-undang (RUU) bagi mewajibkan setiap pembinaan bangunan baharu menyedia akses internet, wujud pandangan supaya pelaksanaannya diperhalusi agar ia benar-benar memberi manfaat kepada orang ramai.


      Melalui tinjauan di laman media sosial bagi melihat pandangan netizen berhubung cadangan menteri itu, mereka hanya berharap cadangan berkenaan tidak akan membebankan rakyat pada akhirnya.

      Ada netizen yang risau kemungkinan harga rumah akan naik dan masalah ini wajib dipantau kerajaan agar tiada pemaju sewenang-wenangnya menaikkan harga jualan rumah atas alasan pemasangan akses internet itu melibatkan kos yang tinggi kepada mereka.

      Pelajar Universiti Malaya, Muiz Baharudin berkata kerajaan harus lebih tegas dalam memantau harga rumah disebabkan kemungkinan pemaju boleh mengenakan caj tersembunyi.

      “Dengan bertambahnya kos pembinaan ditambah dengan pemasangan internet ini, tak dapat dinafikan harga sesebuah rumah juga turut meningkat,” katanya menerusi Facebook.

      Gobind ketika mengumumkan cadangan RUU itu ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong bagi kementeriannya di Dewan Rakyat Rabu lalu, berkata melalui penggubalan RUU itu, kemudahan akses internet boleh dikategorikan sebagai utiliti seperti bekalan elektrik dan air untuk setiap unit rumah.

      Sementara itu, Yusof Tashfin di laman Facebooknya berkata adalah seeloknya kerajaan menambah baik perkhidmatan akses internet sedia ada dahulu sebelum melaksanakan cadangan berkenaan.

      “Cadangan saya sebagai rakyat pula ialah, kerajaan patut mempercepatkan proses menambah baik kelajuan internet, selain mengurangkan kos penggunaan internet,” katanya.

      Pengerusi Persatuan Penduduk Pangsapuri Dewan Bandaraya Kuala Lumpur Setapak Jaya 1B, Adnan Lop, 65, berkata usaha mewujudkan akses di kawasan perumahan baharu sangat dialu-alukan tetapi ia diharapkan tidak membebankan rakyat atau menjejaskan kos sara hidup penduduk secara bulanan.

      “Zaman sekarang semuanya di hujung jari. Saya pasti orang ramai mahukan fasiliti itu disediakan untuk kemudahan tetapi mengenakan caj mengikut kemampuan penduduk atau (lebih baik) kalau diberikan secara percuma,” katanya.

      Toomie Baru, 28, dari Tenom, Sabah berkata perancangan tersebut sebaiknya dilaksanakan dengan mengambil kira penduduk di kawasan perumahan di luar bandar yang sukar mendapatkan rangkaian internet.

      “Kebanyakan orang sekarang menggunakan internet dalam urusan seharian mereka seperti membayar utiliti bulanan, online shopping, dan sebagainya. Bukan itu sahaja, masyarakat luar bandar juga menggunakan internet untuk ‘keep update’ mengenai isu semasa.

      “Ada juga segelintir suri rumah yang menjana pendapatan melalui bisnes dalam talian. Mungkin projek ini dapat menguntungkan mereka (penduduk luar bandar),” katanya. - Bernama

      Delete

    6. 8. Mr Trump wants to build a wall to prevent Mexicans and other South Americans from migrating into the U.S. They have police patrols and guard dogs to keep out these foreigners.

      9. That’s how much nations are against mass immigration into their countries.

      10. But the U.S. allows Japanese, Korean and Chinese automotive companies to set up plants in the U.S., to employ American workers, and borrow money from U.S. banks.

      11. Clearly there is a difference between FDI in industries to create jobs for the local people and the mass entry of foreign people to settle even in the U.S. It is so also in the countries of Europe.

      12. The Chinese are welcome to invest in industries in Malaysia. But just as we would not welcome mass immigration of Indians, or Pakistanis or Europeans or Africans into Malaysia we have to adopt the same stance on Chinese immigration into Malaysia.

      13. No one can deny that the development of cities like the Forest City is to accommodate mainly mainland Chinese. They have already bought the properties and are coming by the planeloads to inspect and buy the properties offered.

      14. In and around JB alone there will be 1½ million foreign Chinese. What about the developments going on in Kuala Lumpur, Penang, Malacca and Kuantan, Pahang. What about the housing to be built for the workers and engineers when the East Coast Railway and the HSR are being built.

      Delete
    7. Cubaan “beli” MP Batu RM25 juta oleh ‘geng’ Anwar



      KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen paling muda dalam sejarah negara, P Prabakaran menyangkal dakwaan beliau dibayar RM25 juta untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen Batu.

      Wakil rakyat berusia 22 tahun itu menyifatkan dakwaan berkenaan sekadar khabar angin.

      “Itu tidak benar dan saya tidak boleh ulas perkara yang tidak betul.

      “Mereka suka sangat kepada saya, mungkin sebab itu mereka buat cerita ini,” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Desas-desus tersebar di media sosial mendakwa beliau dibayar sejumlah wang demi memastikan Anwar yang baru menang tanpa bertanding jawatan presiden PKR, Ahad lalu, boleh memasuki Parlimen dan seterusnya menjadi perdana menteri ke-8.

      Semalam, Ahli Parlimen Selayang, William Leong menyuarakan kesediaan melepaskan kerusinya untuk memberi laluan kepada Anwar, selepas isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak sulungnya, Nurul Izzah enggan melepaskan kerusi Parlimen Pandan serta Permatang Pauh.


      : Kali ni bukan sahaja Rafizi menangis, tapi Anwar pun turut menangis sama....

      Delete
    8. Apapun pilihan Azmin, terpaksa berdepan Anwar



      Walaupun audio panas mirip suara Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyerang Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjelang pemilihan PKR dinafi sekeras-kerasnya oleh PKR dan tuan punya badan, sesiapa pun tidak dapat meneka apa pandangan sebenar Tun Dr Mahathir Mohamad dan Azmin terhadap audio tersebut.

      Yang pasti, mereka tidak boleh mengabaikan audio itu begitu sahaja dalam percaturan politik seterusnya.

      Perkembangan kerjaya Azmin sejak Langkah Kajang sangat menakjubkan. Daripada seorang Adun dan Ahli Parlimen, Azmin menjadi menteri besar Selangor dan kini menteri hal ekonomi dan dilantik oleh Dr Mahathir sebagai lembaga pengarah di Khazanah Nasional Berhad. Bahkan, Timbalan Perdana Menteri Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng pun tidak memiliki keistimewaan seperti itu.

      Dengan keistimewaan begitu, Azmin hari ini sudah dilihat mampu menjawat jawatan perdana menteri. Beliau pencabar terdekat kepada Anwar untuk menjawat jawatan PM selepas Dr Mahathir di dalam Pakatan Harapan. Dari sudut kebolehan dan kedudukan politik, Azmin mempunyai kelebihan mengatasi Anwar di luar PKR berbanding di dalam PKR. Dari sudut kesihatan, Azmin juga jauh lebih muda berbanding Anwar.

      Lebih penting, Azmin sudah boleh berdiri sendiri dan membawa PKR tanpa bayang-bayang Anwar.

      Jadi, tiada apa yang perlu dihairankan jika benar ada usaha untuk menjatuhkan Azmin. Seperti mana-mana dinasti, tiada raja yang duduk diam apabila dirinya rasa terancam.

      Jika Anwar dibiarkan menang tanpa bertanding sebagai presiden PKR, beliau akan bebas bergerak untuk berkempen secara halus untuk calon timbalan yang disukainya. Tindakan anak beliau, Nurul Izzah, untuk bersama pasukan Rafizi Ramli yang berebut jawatan timbalan presiden yang disandang Azmin antara kempen halus yang jelas mesejnya. Azmin sudah tentu sedar akan bahayanya situasi ini.

      Selain Rafizi dan Nurul, Setiausaha Agung Saifuddin Nasution turut mula melancarkan kempen halus. Ini boleh dilihat daripada saranan beliau baru-baru ini agar ahli-ahli PKR menolak pemimpin yang terbawa-bawa untuk menggunakan kedudukan mereka bagi membina empayar peribadi atas alasan ia berlawanan dengan pendirian PKR.

      Pemimpin yang berkebolehan membina empayar peribadi mesti mempunyai 2 syarat, satunya kaya-raya dan satu lagi memegang jawatan yang amat berkuasa dan boleh membina kekayaan para pengikut.

      Di dalam PKR, pemimpin manakah yang memenuhi kedua-dua syarat itu hari ini? Nama pertama yang muncul di minda kalian, itulah beliau.

      Jika Azmin bertanding jawatan presiden, maka beliau akan bertembung dengan Anwar secara langsung. Jika beliau sekadar mempertahankan jawatan, maka beliau juga akan bertembung dengan Anwar secara tidak langsung kerana anak Anwar memberikan sokongan kepada Rafizi.

      Oleh itu, apapun pilihan Azmin, beliau terpaksa berdepan dengan Anwar. Ia sudah tidak boleh dielakkan. Audio panas yang didakwa palsu itu hanya sekadar loceng amaran awal pertembungan ini.

      Loceng itu sudah pasti mencuri perhatian Dr Mahathir dan sahabatnya, Tun Daim Zainuddin.

      TIMMY SAY


      : Lebih 50 pimpinan PKR sebelum ini di'korban'kan oleh Anwar. Azmin jangan silap langkah... kalau tak dia akan terima nasib sama dengan kawan-kawannya terdahulu..

      Delete

    9. Its not of the Chinese , Indian or any from other mainland
      Its about the securing of the roots of the Bumis, The Originals

      The Originals include the Malay Sultan Generations
      For it will not end like the Singapore Sultan generations today - Living in HDB flats , their Istana was owned by the Govt today
      The Sultan of Malaysia today must realise this
      It is now to be seen not later

      As much in Johor
      With the influx of China Chinese, Singapore Chinese working hand in hand with the Malaysia
      Chinese , it is just waiting time for DAP to come by and oust UMNO
      It will be Bye bye Sultan in a matters of time

      Today Najib UMNO Govt are Blinded ,are made Fools ,A Very Weak Govt indeed
      Who expects Sympathy out of their own wrong doings

      Delete
    10. Wakil rakyat PAS minta 2 pemimpin PH jangan jadi pasu dalam Kabinet
      Mohamad Fadli | August 8, 2018
      Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Ahmad Marzuk Shaary meminta Khalid Samad dan Mohamed Hanipa Maidin menyuarakan pendirian berhubung pakaian seragam pramugari MAB.
      VIDEO INSIDE

      Ahmad Marzuk Shaary berkata, ini adalah masa sesuai untuk PH memperkasakan Islam dengan menambah aspek pemakaian patuh syariah bagi pakaian seragam pramugari. (Gambar Youtube)

      KUALA LUMPUR: Seorang wakil rakyat PAS meminta 2 pemimpin Pakatan Harapan (PH) tidak menjadi pasu bunga dalam Kabinet dengan menyuarakan pendirian mereka berhubung pakaian seragam pramugari Malaysia Airlines Berhad (MAB).

      Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Pengkalan Chepa) merujuk Menteri Wilayah, Khalid Samad (PH-Shah Alam) dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Hanipa Maidin (PH-Sepang) yang mendiamkan diri berhubung isu itu.

      Katanya, ini adalah masa sesuai untuk PH memperkasakan Islam dengan menambah aspek pemakaian patuh syariah bagi pakaian seragam pramugari.

      “Di bawah kawalan kerajaan baru, sepatutnya ada pemakaian patuh syariah dan kita perlu maju setapak lagi. Isu pemakaian pramugari Malaysia Airlines ini sudah berlanjutan dan tidak diselesaikan sehingga hari ini.



      “Sepang dan Shah Alam orang yang berjuang bersama untuk aspek pemakaian patuh syariah. Mereka jangan jadi pasu bunga dalam Kabinet,” katanya dalam Dewan Rakyat hari ini.

      Terdahulu, Marzuk bertanya kepada menteri pengangkutan adakah pakaian seragam pramugari MAB sesuai dengan imej Islam sebagai agama rasmi negara.

      Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, syarikat penerbangan boleh memilih pakaian seragam pramugari patuh syariah, selagi ia mematuhi kriteria ditetapkan Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

      Beliau berkata, untuk mendapat sijil keselamatan, syarikat penerbangan perlu memastikan pakaian seragam kru penerbangan membolehkan mereka melakukan prosedur keselamatan dalam tempoh ditetapkan.

      “Oleh itu, syarikat penerbangan bebas memilih pakaian kru mereka, selagi ia memenuhi kriteria ditetapkan,” katanya sambil menambah antara kriteria itu ialah seragam yang membolehkan anak kapal melaksanakan pemindahan kecemasan dan keputusan komersial syarikat penerbangan berdasarkan imej korporat mereka.

      “Kementerian tidak mempunyai sekatan sekiranya pramugari beragama Islam mahu memakai pakaian yang mematuhi syariah, selagi ia memenuhi kriteria yang ditetapkan CAAM.”

      Katanya, sejajar tema “Hospitaliti Malaysia” yang diamalkan MAB, pakaian seragam kebaya pramugarinya mencerminkan budaya tempatan.

      Delete
    11. APA HEBATNYA HUDUD

      1. SEMUA ORANG KECUT PERUT BILA DENGAR PERKATAAN HUDUD.. ,,BELUM LAGI DILAKSANAKAN....KALAU SUDAH DILAKSANAKAN TENTULAH IA AKAN MEMBERI KESAN MAKSIMA KEPADA PENURUNAN JENAYAH...

      2. ANDA MENYALAHKAN ORANG LAIN KERANA TIDAK MELAKSANAKAN HUDUD SEDANGKAN APA PERANAN ANDA SEBAGAI SEORANG MUSLIM/BERIMAN.,, JIKA ANDA MENGATAKAN HUDUD TIDAK DAPAT DILAKSANAKAN KERANA PERLUKAN SOKONGAN MAJORITI. MAKA ANDA BERUSHALAH BIAR DAPAT MAJORITI.,, MAHATHIR JADI PM PUN BUKAN DARI PARTI MAJORITI.. BILA ANDA KATA TIDAK SESUAI KERANA ADA KAUM DAN AGAMA LAIN DI MALAYSIA MAKA UNDANG-UNDANG LORD REID LEBIH TIDAK SESUAI DILAKSANAKAN KERANA TIDAK ADA KENA MENGENA PUN DENGAN MANA-MANA UGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA.

      3. HUKUM HUDUD BUKANLAH BARU DIPERKENALKAN OLEH ALQURAN TETAPI TELAH DIPERKENALKAN LAMA DULU OLEH TAURAT/INJIL LAGI.,,,SILA RUJUK SEBAGAI CONTOH HUKUMAN POTONG TANGAN DISEBUT OLEH BIBLE : MARKUS 5:29-30 & 9:43-48, HUKUMAN REJAM/MATI UNTUK PENZINA : DEUTERONOMY 22:22-24,, LEVITICIUS 20:10.. HUKUMAN REJAM DALAM TANAKH YAHUDI : ULANGAN : 17 : 2-17

      4. DI MALAYSIA SENDIRI PERNAH DILAKSANAKAN UNDANG-UNDANG MELAKA PADA ABAD 15 SEHINGGA AWAL ABAD 16...ANTARA LAIN HUKUMAN TERSEBUT IALAH HUKUM BUNUH KE ATAS MUHSAN YANG BERZINA ( FASAL 2 ),,,QISAS: BUNUH DI BALAS BUNUH ( FASAL 5 ),,,POTONG TANGAN KERANA MENCURI ( FASAL 7 ),,,,EKONOMI HARAM AMBIL RIBA ( FASAL 30 ),,,,HUKUMAN MURTAD JIKA TIDAK TAUBAT DIBUNUH ( FASAL 36 ).

      6. HUDUD DARI SEGI BAHASA BERMAKNA BATASAN/HAD/LIMITATION. ISTILAH HUDUD DIGUNAKAN ALQURAN UNTUK HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN NIKAH KAHWIN,,FARAID DAN PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD JUGA DIGUNAKAN SECARA UMUM KEPADA SEMUA HUKUM-HAKAM LAIN..DAN AHKIRNYA PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD DIKENALI UMUM SEBAGAI HUKUM JENAYAH YANG MELIBATKAN ROGOL, MENCURI DAN SEBAGAINYA.

      7. SEBABNYA HUDUD DINAMAKAN HAD/BATASAN/LIMITATION IALAH KERANA HUKUM ISLAM MEMPUNYAI 3 LAPISAN/LEVEL HUKUM IAITU HUDUD,,,QISAS DAN TA'ZIR...BERBEZA DENGAN UNDANG-UNDANG SIVIL YANG HANYA MEMPUNYAI SATU LAPISAN SAHAJA...

      8. IA BERMAKSUD UNDANG-UNDANG SIVIL TIDAK KEBAL DARI DICEROBOHI OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA...AKAN ADA PEMIMPIN YANG MENGATASI UNDANG-UNDANG YANG MEREKA KUAT-KUASAKAN..PEMIMPIN INI HAKIKATNYA TELAH MENJADI TUHAN SELAIN ALLLAH SWT.

      9. DALAM UNDANG-UNDANG ISLAM,, DUA LAPISAN ATAS IAITU HUDUD DAN QISAS TIDAK ADA CAMPUR TANGAN MANUSIA SAMA SEKALI HATTA SETINGGI MANAPUN KEDUDUKAN PEMIMPIN ITU...HANYA LAPISAN KETIGA IAITU TA'ZIR SAHAJA YANG DIBENARKAN DIPUTUSKAN OLEH DEWAN RAKYAT/NEGARA.

      10, DALAM ALQURAN ADA DISEBUTKAN BAHAWA ORANG-ORANG KAFIR MENGAMBIL PENDETA/PADERI MEREKA SEBAGAI TUHAN SELAIN ALLAH SWT... INI ADALAH KERANA PADERI/RAHIB MEREKA TELAH MENJADI TUHAN DENGAN MENGUBAH UNDANG-UNDANG ASAL YANG DITURUNKAN OLEH ALLAH SWT... BARANG SIAPA YANG SETUJU DENGAN UNDANG-UNDANG CIPTAAN MANUSIA TERSEBUT TELAH TERKELUAR DARI IMAN/ISLAM KERANA MELAKUKAN KESYIRIKAN.

      11. OLEH KERANA KITAB-KITAB SUCI SEBELUM ALQURAN TELAH DINODAI DAN DIUBAH OLEH TANGAN-TANGAN PADERI/RAHIB/SAMI/PEMUKA AGAMA MAKA ALLAH MENURUNKAN ALQURAN DENGAN JAMINAN TIADA LAGI PENGUBAHAN OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA UNTUK DIDAULATKAN DI MUKA BUMI….


      Delete
  3. Replies
    1. Politik punya pasai, yang bangkang Hudud pun depa sokong.

      Tapi Umno pun tak sokong Hudud PAS. Najib permainkan depa denga RUU355 di Parlimen.

      Delete
    2. Badan pemikir Ideas beri amaran kuasa tak seimbang dengan Dr Mahathir dalam Khazanah



      PETALING JAYA: Sebuah badan pemikir menyuarakan keraguan berhubung keputusan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempengerusikan dana kekayaan negara, Khazanah Nasional Berhad.

      Penyelaras Unit Demokrasi dan Tadbir Urus di Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Aira Azhari berkata, kuasa “besar” perdana menteri mungkin menyebabkan ahli lembaga pengarah tidak berani membantah keputusan penting yang dibuatnya.

      “Wujud ketidakseimbangan kuasa dengan adanya perdana menteri. Sebagai alternatif, mungkin seorang penjawat awam seperti wakil dari Jabatan Perdana Menteri boleh berada dalam lembaga pengarah.”

      Semalam, Dr Mahathir mempertahankan pelantikannya sebagai pengerusi Khazanah dengan berkata, ia adalah tanggungjawabnya untuk mengembalikan dana kekayaan negara itu kembali ke landasan betul.

      Tetapi, Aira berkata, semak dan imbang Parlimen untuk badan seperti Khazanah akan memastikan ketelusan dan akauntabiliti di tahap tinggi.

      Beliau memberi contoh dana pencen kerajaan Norway yang dikenali sebagai “Dana Minyak” dan diuruskan Kementerian Kewangan yang perlu bertanggungjawab kepada Parlimen Norway.

      “Di bawah Dana Minyak, semua orang boleh melihat dan meneliti setiap pelaburannya di laman webnya.

      “Semuanya didedahkan, seperti mandat yang diberikan selaku dana untuk kepentingan rakyat Norway. Malaysia patut cuba mencontohinya.”

      Pensyarah Universiti Malaya, Prof Edmund Terence Gomez bagaimanapun berkata, kebiasaannya, menteri kewangan dan perdana menteri perlu menganggotai lembaga pengarah Khazanah.

      Pakar mengenai politik dan korporat Malaysia itu menyifatkan pelantikan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali sebagai ahli lembaga pengarah adalah janggal, tetapi “tidak salah sama sekali” kerana Khazanah berurusan dengan perkara berkaitan ekonomi.

      Katanya, Khazanah boleh dikeluarkan daripada Menteri Kewangan Diperbadankan dan diletakkan dalam kementerian lain.

      “Ketika ini, Khazanah masih di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan. Jika menteri kewangan tidak berada dalam lembaga pengarah Khazanah, kemungkinan besar beliau tidak tahu apa yang dilakukan lembaga pengarah Khazanah.”

      Sebelum ini, Gomez membantah ahli politik mengetuai badan berkanun dan yarikat berkaitan kerajaan (GLC), kecuali mereka berbuat demikian dalam kapasiti menteri atau kerajaan.

      Centre for a Better Tommorrow (Cenbet) berkata, walaupun ahli lembaga pengarah Khazanah yang baru adalah “orang berkaliber”, mereka tidak sepatutnya terdiri daripada ahli politik atau Kabinet kerana mereka akan terdedah kepada liabiliti yang boleh ditangani pemimpin korporat dengan cara lebih baik.

      Delete
    3. Asal-Usul Nama MALAYSIA dan Apa Maknanya?



      Kita semua tahu bahawa MALAYSIA ialah nama negara kita setelah berlaku percantuman antara 11 negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Sebelum penubuhan Malaysia, kita di Semenanjung Tanah Melayu memanggil negara kita Persekutuan Tanah Melayu. Semasa negara kita merdeka dari British pada tahun 1957, nama negara kita pada masa itu ialah PERSEKUTUAN TANAH MELAYU.

      Persekutuan Tanah Melayu telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh penjajah British, dengan persetujuan Raja-Raja Melayu dan UMNO (United Malays National Organisation). Sebelum itu, negeri-negeri yang tergabung di dalam Persekutuan Tanah Melayu di panggil negeri-negeri TANAH MELAYU sahaja. Di dalam bahasa Inggeris, negeri-negeri Tanah Melayu dipanggil ‘Malay States’, sementara Persekutuan Tanah Melayu di panggil ‘Federation of Malaya’, atau ‘Malaya’ sahaja.




      Persoalannya, bagaimana timbul nama MALAYSIA, iaitu gabungan nama-nama MALAYS dan ‘IA’. Dan kenapa pemimpin-pemimpin kita terdahulu menamakan nama negara kita MALASIA. Apakah dengan pertukaran nama dari Persekutuan Tanah Melayu kepada MALAYSIA, terhapuslah kata asal MELAYU sebagaimana dalam nama Persekutuan Tanah Melayu?


      Kalau kita kaji nama-nama negara-negara di dunia, terdapat nama-nama utama negara dunia, iaitu yang berakhir dengan ‘land’ , ‘tan’ dan ‘ia’. Semuanya membawa maksud yang hampir sama, bermaksud ‘tanah’. ‘Land’ ialah dari bahasa Inggeris/Eropah, ‘tan’ dari bahasa Farsi, dan ‘ia’ dari bahasa Latin.





      Antara nama-nama berakhir dengan ‘land’ ialah England (Tanah bangsa Angels), Iceland (tanah air batu atau ‘ice’), Scotland (tanah bangsa Scots), Swaziland (tanah bangsa Swazis), Finland (tanah bangsa Finns) dan sebagainya. Tidak lupa juga nama Thailand (tanah bangsa Thai).



      Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan.



      Hampir separuh nama-nama negara dunia berakhir dengan perkataan ‘ia’. Antaranya termasuk Russia (tanah bangsa Ross), Somalia (tanah bangsa Somali), Algeria (tanah bangsa Algiers), Bolivia (tanah bangsa Bolivars), India (tanah sungai Indus), Columbia (tanah Columbus), Mongolia (tanah bangsa Mongols), Ethiopia (tanah bangsa kulit hitam) dan sebagainya.

      Dari paparan di atas, jelaslah nama MALAYSIA adalah versi ‘latinised’ berpangkalkan perkataan MALAYS, ungkapan dalam bahasa Inggeris bagi perkataan MELAYU. Jadi MALAYS-IA bermakna LAND OF THE MALAYS, atau lebih tepat, TANAH BANGSA MELAYU.


      : Pakatan Harapan cuba untuk mengelapkan sejarah bagi kepentingan politik MALAYSIAN-MALAYSIAN...

      Delete
    4. Singapore Yang Hebat ...



      Pada hari selasa 11 Julai 2017, baru ini seorang rakan telah ke Singapura untuk trip satu hari. Setibanya beliau di Changi Airport beliau lihat agak ramai pekerja2 airport Melayu yang agak lanjut usia masih bekerja sebagai tukang cuci.

      Apabila beliau berjumpa sahabatnya Dr Hisham beliau pun bertanyakan tentang Melayu di Singapore kerana apa yang dia lihat di airport suasana kurang selesa baginya.

      Dr Hisham memulakan ceritanya dengan berkata, orang Melayu di Malaysia sepatutnya bersyukur kerana nasib rakan sebangsa mereka di Singapore cukup ditekan.

      Katanya, pertama peluang untuk melanjut pelajaran amat tipis. Dari 100 orang, hanya 4 orang anak Melayu diterima berdasarkan quota dimana Melayu di Singapore hanya 4% sahaja.

      Katanya lagi, 4 pelajar ini akan diberikan kursus yg akan ditentukan oleh universiti. Pastinya kursus tersebut adalah yg paling sukar! Sekiranya pelajar tersebut ingin menukar kursus pihak universiti tidak membenarkannya sebaliknya menasihatkan pelajar tersebut berhenti saja.

      Sekiranya pelajar tersebut gagal walau satu kertas ujian, dia akan dikeluarkan dari universiti.
      Tetapi sekiranya berjaya, pihak universiti akan menekan pelajar tersebut agar menjelaskan yuram yg tinggi. Sekiranya gagal maka pelajar tersebut terpaksa berhenti dari U tersebut.

      Perlu diketahui TIADA BIASISWA UTK PELAJAR MELAYU DI SINGAPURA!

      Begitu juga halnya dalam perniagaan. Seperti sahabat saya , beliau mempunyai klinik sendiri tetapi sekiranya pihak kerajaan melihat potensi yang begitu baik maka beliau dipaksa untuk menerima seorang Cina Singapore untuk duduk sebagai Pengarah!.

      Sekiranya beliau tidak bersetuju, beliau akan berhadapan lesen perniagaannya tidak lagi disambung dan diarahkan tutup!.

      Orang Melayu yang ingin berniaga di Singapore harus menerima lokasi yg telah ditetapkan oleh pihak kerajaan. Lokasi2 strategik kebanyakkannya dikuasai oleh Cina manakala Melayu luar dari kawasan tersebut ditambah pula dengan kadar sewaan yang tinggi.

      Sikap pemimpin Cina yang begitu skeptikal dengan Melayu dan sering kali dikaitkan sebagai kumpulan bermasalah di Singapore menyebabkan ramai Melayu yang diperosok ke dalam pusat tahanan melalui penguatkuasaan ISA!

      Sekirannya 4 Melayu sudah selesai menjalani hukuman dibawah ISA, kerajaan Singapore akan memastikan 4 Melayu lain akan mengisi tempat tersebut.
      Bentuk kesalahan adalah berbagai.

      Banyak lagi tekanan yang diceritakan dan bagaimana Melayu didiskriminasi sebagitu hebat. Tetapi Melayu kita di Malaysia masih tidak sedar akan nikmat berkerajaan sendiri.

      Tidak mustahil nasib kita juga akan sama dgn Melayu Singapore kalau kita masih seronok bertelagah kerana politik dan menjadikan DAP mentor setiap kali melayu berpecah sepertimana PKR, PAN dan parti cap Bunga raya yg menyembah DAP bagi meneruskan survivel politik yg ada.. .. .

      MELAYU INI TIDAK LUPA


      : Tidak mustahil Melayu Malaysia akan merempak di tanah airnya sendiri kalau mereka masih bodoh memahmi politik

      Delete
    5. Usah dibunuh Utusan Malaysia
      Nor Azman Hasbullah | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 6:36 petang | Dikemaskini 3 Ogs 2018, 6:50 petang

      A+ A-
      ULASAN | Kenyataan Perdana Menteri terhadap akhbar Utusan Malaysia ekoran laporannya yang menghentam kerajaan adalah amat dikesali.

      Ia ibarat menyimbah garam di luka apabila kenyataan Dr Mahathir itu dikeluarkan ekoran arahan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memberhentikan serta merta langganan akhbar Utusan Malaysia di bahagian, agensi, sekolah, universiti, kolej dan semua institusi di bawah kementerian itu.

      Kenyataan dan arahan itu amat tidak wajar kerana ia secara langsung memberi kesan negatif kepada keluhuran perlembagaan negara yang menjunjung kebebasan akhbar serta kebebasan bersuara dan menyatakan perkara-perkara kebenaran.

      Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan negara jelas memberikan pencerahan tentang kebebasan itu dan itu turut dihuraikan dengan teliti menerusi Fasal (2), (3) dan (4) perkara yang sama.

      Apatah lagi semua itu berlaku dalam suasana kepimpinan negara yang baru memegang tampuk pemerintahan negara serta berlandaskan sokongan serta keyakinan rakyat untuk institusi dan kebebasan pihak media terus direkayasa dan berkembang pesat.

      Malangnya harapan itu meleset dalam tempoh kurang 100 hari pemerintahan kerajaan hari ini.

      Kenyataan perdana menteri dan tindakan oleh KPM tidak wajar berlaku kerana ia mengancam kebebasan pengamal media daripada terus berkhidmat dengan kebebasan seperti mana yang dilaungkan semenjak sebelum merdeka.

      Malah kebebasan akhbar itu jelas terpancar menerusi segala ruang lingkup perundangan yang membenarkannya beroperasi tanpa rasa takut atau memihak without fear or favour.

      Selaku media perdana, Utusan Malaysia berhak memainkan peranannya dalam melaporkan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan yang melibatkan dalam apa jua organisasi mahupun individu.

      Malah, ia turut berperanan menggalakkan tata kelola kerajaan dan agensinya untuk sentiasa melaksanakan polisi-polisi yang terbaik demi manfaat para pemegang taruhnya.

      Kedua, kenyataan dan tindakan itu juga langsung tidak menggambarkan besarnya jiwa dan roh yang dimilikinya kedua-duanya.

      Ironinya kerana perdana menteri dan kementerian seperti KPM sepatutnya tegar dalam meniup semangat dan mendidik jiwa-jiwa insan dalam membangunkan sebuah negara bangsa.

      Mana mungkin terbinanya tamadun yang hebat jika soal kebebasan akhbar pun tidak mampu ditangani dengan sebaiknya.

      Ketiga, jika soal perbezaan ideologi politik yang menjadi sandaran bagi keputusan yang dibuat, perdana menteri dan agensi kerajaan seharusnya bersikap adil dengan bertindak sedemikian rupa ke atas media lain.

      Ia perlu mengekang seluruh rakyat daripada menelusuri segala maklumat yang disajikan pihak media dari segenap saluran.

      Sekiranya tindakan sedemikian diambil, maka sudah tentu negara akan mundur beberapa abad ke belakang.

      Keempat, dalam era ledakan maklumat kita seharusnya membuka seluas-luas peluang untuk rakyat menerobos ruang di depan mata dalam mengejar ilmu dari perspektif berbeza.

      Delete

    6. 15. Najib’s boast of attracting more than 140 billion of FDI from China is all about selling prime Malaysian land for the China Chinese to settle in. If he had gone to India or Africa or Europe and sold Malaysian land for millions of foreigners to settle on, I would still not consider that as FDI. And I think Malaysians would also feel the same about it.

      16. It is not about being anti-foreign or anti-Chinese. It is about being pro-Malaysia. Additionally these immigrants will not confine themselves to their enclaves only. They will want to go to other places and to do business. They had come in through the powerful companies of China.

      17. They will compete with Malaysian businesses. Already many contracts for the construction of high rise buildings have been won by them. The small and medium enterprises will also face competition by them.

      18. Local businesses, largely Malaysian Chinese owned, will definitely lose out to those of the mainland Chinese.

      19. We have seen the speed and efficiency of the China Chinese builders. They bring in their own workers from China. They can build a 5 star hotel complete with interior decoration and landscaping in 8 months. And they are operating them themselves in the areas they have developed in Johor.

      20. Whether the Malaysian business people will admit it or not the fact is that these foreign residents will take a big chunk of the businesses of Malaysians.

      21. They need to think about this and stop talking about being anti-Chinese. I and my friends in the new party are not anti-Chinese. We are working with a predominantly Chinese party. Trying to make the Malaysian Chinese reject us is actually trying to support the kleptocratic Najib Government.

      Delete
    7. Perletakan jawatan pegawai tertinggi syarikat berkaitan kerajaan



      1.​Siri perletakan jawatan dan penamatan kontrak pelbagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah Syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) semenjak peralihan kuasa dari Kerajaan Barisan Nasional amat menggusarkan.

      2.​Ia kelihatan seolah-olah Pakatan Harapan mengambil pendekatan yang mirip diamalkan oleh Bekas Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush - ‘if you are not with us, you are against us’.

      3.​Dalam konteks lain yang lebih ringkas, Kerajaan Pakatan Harapan boleh dianggap mengamalkan pendekatan ‘a zero sum game’ - sebelah pihak menang semua dan sebelah lagi tewas sepenuhnya.

      4.​Pendekatan seperti ini gagal mengharmonikan kelebihan dan kekuatan sedia ada yang sepatutnya digunakan sepenuhnya demi mendapat hasil dan manfaat untuk rakyat dan negara. Perkara ini sangat merugikan semua pihak.

      5.​Ia bercanggah dan mengkhianati aspirasi membangunkan tanah air ini bersama-sama, dengan memaksimumkan penggunaan bakat terbaik tanpa mengira kecenderungan politik.

      6.​Saya berpendapat tindakan menyingkir dan memaksa perletakan jawatan pegawai tinggi GLC, sama ada secara langsung atau tidak langsung, adalah sangat bertentangan dengan semangat dan amalan politik baru yang seharusnya mengembleng semua potensi terbaik Malaysia untuk membangunkan Malaysia Baharu.

      7.​Lebih-lebih lagi semua jawatan tertinggi di GLC diisi oleh individu dan tokoh yang mempunyai pengalaman, kepakaran dan percapaian yang terbukti serta kepimpinan yang teruji.

      8.​Malah, dan lebih merugikan, tindakan Kerajaan PH untuk menyingkir dan memaksa perletakan jawatan pegawai tinggi ini sangat bersalahan dengan aspirasi membangunkan keupayaan ekonomi bangsa Melayu dengan lebih strategik.

      9.​Saya berpendirian bahawa, salah satu strategi untuk membangunkan kebolehsaingan ekonomi orang Melayu dan menjayakan ekonomi Malaysia yang inklusif ialah dengan mengangkat dan mengiktiraf pemimpin korporat serta pengurus ekonomi dan kewangan yang kompeten dan berwibawa.

      10.​Tindakan menyingkir atau menyebabkan tersingkirnya, mana-mana bakat terbaik Melayu dari memimpin GLC atas alasan kecenderungan politik tanpa disandarkan kepada faktor kegagalan mengurus dan prestasi yang buruk, adalah satu penganiayaan dan amalan yang wajar dihentikan serta merta.

      11.​Saya menyeru dan amat berharap agar Kerajaan PH menghentikan segera tindakan pembersihan tokoh korporat atau ‘corporate figure cleansing’ ini.

      Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin


      : Pegawai syarikat letak jawatan kerana cara PH yang menyebabkan pelaburan negara makin merosot dan ini tidak membantu mereka untuk kekal ..

      Delete
    8. Forest City… Financing dari China, developer and contractor dari China, pekerja dari China, equipment pun dari China. Malaysia dapat apa? Malaysia tak dapat apa… cuma tergadai tanah. Kedai-kedai kat bawah Forest City tu pon entah-entah orang China akan sapu.

      3. Sehingga ke hari ni, kita tak nampak pun China punya FDI di Malaysia yang Najib kata berjumlah beratus billion hengget. Ada sesiapa nampak kilang-kilang China di Malaysia? Buat apa China nak melabur buka kilang di Malaysia sebab labour mereka lagi murah dari Malaysia?

      4. Power plant… Disebabkan desperate, Najib izinkan China miliki 100% power plant di Malaysia walaupun ianya bertentangan dengan rules & regulation yang ditetapkan.

      5. Bandar Malaysia… Disebabkan desperate, Najib izinkan China beli 60% Bandar Malaysia tapi bayar kemudian. Tak perlu bayar sekarang… Bayar tiga tahun dari sekarang.

      Inilah dia FDI China yang Najib bangga-banggakan sangat. China invest dalam perniagaan ni semua bukannya sebab mereka yakin yang Najib ni bagus. China invest dalam semua perniagaan ni sebab mereka tau gomen Najib desperate perlukan duit. Dia dah curi melalui 1MDB.

      Delete
    9. Lelaki Melayu Ramai Dijangkiti HIV Kerana Aktiviti Songsang LGBT



      KUALA LUMPUR – Selepas dilaporkan golongan yang mengamalkan aktiviti seks songsang membabitkan homoseksual dan biseksual menjadi faktor tertinggi penularan HIV, namun apa yang membimbangkan apabila pecahan kaum menunjukkan orang Melayu paling ramai dijangkiti virus berkenaan sepanjang 2017.

      Lebih mengejutkan, mengikut pecahan kaum, 54 peratus mewakili 1,800 individu daripada 3,347 jumlah keseluruhan kes baharu penghidap HIV merupakan orang Melayu.

      Jumlah itu lebih dua kali ganda lebih tinggi berbanding kaum Cina iaitu sebanyak 725 dan lebih besar berbanding kaum India ia­itu hanya 240 kes baharu.

      Bagaimanapun, berdasarkan laporan Sektor HIV/STI, Bahagian Kawalan Pe­nyakit, Kementerian Kesihatan, jumlah kes baharu HIV dalam kala­ngan orang Melayu menurun berban­ding tahun-tahun sebelum ini dengan mencatatkan sebanyak 1,953 kes pada tahun 2016 dan 1,838 kes pada tahun 2015.

      Di samping itu, bagi pecahan jantina pula, lelaki Melayu mencatatkan seramai 1,600 kes baharu dijangkiti HIV manakala pe­rempuan pula sebanyak 200 kes dengan perbandingan sebanyak 2,890 bagi keseluruhan lelaki dan 457 perempuan seluruh negara.

      Utusan Malaysia pada Khamis lalu melaporkan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) merupakan kumpulan tertinggi kes baharu dijangkiti HIV iaitu melebihi 50 peratus daripada 3,347 individu yang menjadi penghidap virus berkenaan.

      Dalam laporan itu turut memaklumkan 1,697 individu dalam kumpulan homoseksual dan biseksual selain 1,335 kes dalam kategori heteroseksual merupakan kelompok tertinggi kes baharu dijangkiti HIV sepanjang tahun lalu.

      Senario membimbangkan itu sekali gus menunjukkan hampir 90.6 peratus kes baharu penularan HIV adalah disebabkan hubungan seks sedangkan kadar jangkitan dalam kalangan penagih dadah pula mencatatkan penurunan mendadak pada kadar tidak sampai empat peratus.

      Dalam pada itu, mengikut pe­cahan negeri pula, Selangor mencatatkan pembawa HIV baharu paling ramai dengan 968 kes di­ikuti dengan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebanyak 464 kes selain Johor 347 kes.

      Faktor itu turut dipengaruhi oleh perpindahan penghidap HIV untuk tujuan bekerja di Lembah Klang selain pesakit berpindah untuk mendapatkan rawatan luar daripada tempat asal kelahiran berikutan kebimbangan stigma negatif terhadap penghidap virus berkenaan.

      Secara keseluruhannya, dalam tempoh 1986 sehingga 2016, seramai 111,916 kes HIV dicatatkan dengan jumlah 93,089 penghidap virus itu masih hidup selain jumlah kanak-kanak di bawah 13 tahun yang dijangkiti adalah seramai 1,146 orang.


      : Tapi ada yang jual prinsip untuk dapat undi golongan ini....

      Delete

    10. RASUAH DAN IBADAT HAJI

      Sementara mufti mungkin arif dalam bidang agama tetap jelas mereka tidak tahu dengan mendalam berkenaan 1MDB dan bagaimana Najib telah melakukan berbagai jenayah, termasuk mencuri duit 1MDB.


      4. Islam amat menekan keadilan apabila menghukum. Daripada apa yang diketahui berkenaan 1MDB melalui kenyataan dan perbincangan oleh Mufti, adalah jelas mereka tidak memiliki pengetahuan yang cukup untuk memutus bahawa duit 1MDB boleh diguna untuk ibadat haji.

      5. Tanpa ditanya atau dikaji, jauh sekali dibicara dengan tertib berkenaan jenayah yang dilakukan oleh Najib dengan wang 1MDB, mereka menjatuh hukum bahawa wang 1MDB halal diguna untuk ibadah haji.

      Delete
    11. Dulu kata Najib ambil duit dari Najib, sekarang HARAPAN pula'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 5:05 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 6:15 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Sekretariat Peguam Muda Pergerakan Pemuda Umno mempersoalkan tindakan kerajaan melantik peguamcara daripada firma guaman yang diasaskan Peguam Negara, Tommy Thomas bagi memfailkan tuntutan ke atas kapal mewah, Equanimity.

      Pengerusi sekretariatnya, Nik Saiful Adli Burhan berkata, pihaknya berpandangan pelantikan itu boleh menimbulkan konflik kepentingan antara peranan peguam negara dan pemilik firma guaman tersebut.

      "Konflik kepentingan ini bercanggah dengan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) yang jelas menyebut dan berjanji akan menghentikan kerosakan institusi-institusi penting negara dan mengembalikan kedaulatan undang-undang dalam menjamin kebebasan agensi-agensi penting kerajaan," katanya.

      Beliau berkata demikian pada sidang media di Kota Bharu, hari ini.

      Semalam, Kapal layar mewah Equanimity yang dikaitkan dengan ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low tiba di Terminal Boustead Cruise Center, Pelabuhan Klang.

      Nik Saiful Adli berkata, sebelum ini HARAPAN sering melaungkan dalam ceramah-ceramah mereka menggambarkan contoh konflik kepentingan melibatkan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

      "Najib minta duit daripada Najib, diluluskan oleh Najib kepada Najib, kini ia seoalah-olah berbalik kepada mereka (HARAPAN)," ujarnya.

      Ungkapan itu sebelum ini dipopularkan Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu ketika berceramah pada kempen pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu bagi menggambarkan jawatan-jawatan yang dipegang Najib.

      Sementara itu, Nik Saiful Adli yang juga exco Pemuda Umno turut menggesa siasatan terhadap kapal mewah berkenaan dijalankan dengan telus tanpa ada agenda tersembunyi untuk kepentingan politik semata-mata.

      "Rakyat berhak mendapat laporan telus berkaitan setiap isu yang disiasat.

      "Jangan pula selepas ini ia menjadi seperti siasatan kes 1MDB terhadap Najib, berakhir dengan keputusan bahawa akaun beliau tiada kaitan dan tiada tuduhan berkaitan 1MDB," katanya.

      Delete
    12. KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      1. JIKA HENDAK TAHU MENGAPA SESUATU SISTEM ITU MEMBAWA KEBAIKAN ATAU TIDAK, KAWAN-KAWAN PERLU MENYELIDIK ADAKAH SISTEM TERSEBUT DI GEMARI ATAU TIDAK OLEH ZIONIS/ILLUMINITI/FREEMASON. JIKA DIKAJI SISTEM BERAJA SEMEMANGNYA DIBENCI OLEH MEREKA. JADI INI BERMAKNA SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG TERBAIK.

      2. BEGITU JUGA JIKA HENDAK DIKETAHUI SESUATU AMALAN ITU BAIK ATAU TIDAK, CUBA KITA KAJI SYIATAN GEMAR ATAU TIDAK?..ADAKAH ARAK JUDI, ZINA DAN MENIPU DISUKAI SYAITAN, JIKA DISUKAI BERMAKNA PERKARA ITU TIDAK BAIK. ADAKAH SYAITAN MENGGEMARI JIKA HUKUM-HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN?. JAWABNYA TIDAK. SELALUNYA DAN DALAM KEBANYAKAN HAL SISTEM ISLAM HANYA DAPAT DILAKSANAKAN OLEH SISTEM BERAJA. TENGOK SAHAJA SEPERTI BERUNAI DARUS SALAM. KENAPA NEGARA TERSEBUT TIDAK BERMASALAH MELAKSANAKAN SISTEM ISLAM. JAWABANNYA ADALAH KERANA SISTEM BERAJA YANG DIAMALKAN.

      3. SISTEM ISLAM INI BUKANLAH BARU. SISTEM INI DILAKSANAKAN SECARA SISTEMATIK SEMENJAK NABI MUSA SEPERTI KITAB TAURAT. NABI-NABI YANG MENYUSUL KEMUDIAN MENGGUNAKAN UNDANG-UNDANG TAURAT TERSEBUT. OLEH KERANA ITULAH SAMPAI SEKARANGPUN KALAU KITA MEMBACA INJIL TERDAPAT OLD TESTAMENT(ASALNYA TAURAT) KERANA ISA A.S DIMINTA MELAKSANAKAN HUKUM-HAKAM TAURAT. JIKA KITA MEMBACA AL QURAN, ALLAH MEMERINTAH MUHAMMAD MEMINTA YAHUDI UNTUK MEMILIH SAMADA MEMILIH HUKUM ALQURAN ATAU TAURAT.

      4. SISTEM DEMOKRASI YANG DIAMALKAN ADALAH SISTEM DAJJAL YANG SEMEMANGNYA DIDOKTRINKAN UNTUK TIDAK MEMBENAR PELAKSANAAN HUKUM HAKAM ISLAM. SEBAGAI CONTOH MESIR DAN ALGERIA APABILA PARTI ISLAM BERJAYA MENGAMBIL ALIH NEGARA SERTA MERTA KERAJAAAN TERSEBUT DIGULINGKAN… SISTEM INI HANYA MEMENANGKAN GOLONGAN MAJORITI TANPA MENGIRA MAJORITI ITU BETUL ATAU TIDAK…SEDANGKAN ISLAM MENYOKONG KEBENARAN ( TRUTH SHALL PREVAIL )…SEBAGAI CONTOH DI USA ARAK PERNAH DIHARAMKAN TAPI BERTUKAR MENJADI HALAL KERANA MAJORITI…ADAKAH SISTEM BEGINI DISOKONG ORANG BERIMAN??

      5. SISTEM DEMOKRASI TIDAK MEMPUNYAI NILAI MORAL. SEBAGAI CONTOH NAHENDA MODI PM INDIA MEMPUNYAI REKOD MEMBUNUH 2000 MUSLIM DAN DI SENARAI HITAMKAN UNTUK MEMASUKI BEBERAPA BUAH NEGARA. TAPI SETELAH MENANG MENJADI PRESIDEN LARANGAN TERSEBUT SERTA MERTA DI HAPUSKAN. BEGITU JUGA,, KATAK DAN KADOK POLITIK YANG TIDAK BERMORAL DI BENARKAN DALAM SISTEM DEMOKRASI MALAYSIA.

      6. DI ACEH, HUKUM HAKAM ISLAM HANYA BERJAYA DILAKSANAKAN APABILA SETELAH SETENGAH ABAD PEJUANG-PEJUANG ISLAM BERJIHAD DAN MENDAPAT AUTONOMI SENDIRI BARULAH HUKUM ISLAM DAPAT DITEGAKKAN. ADAPUN DI DAERAH-DAERAH LAIN INDONESIA UMAT ISLAM BERKECAMUK DENGAN SEGALA MACAM FAHAMAN DAN AGAMA SEHINGGA SEBUAH RUMAH MEMPUNYAI KELUARGA YANG MEMPUNYAI PELBAGAI AGAMA. GEREJA DIGILIR-GILIRKAN UNTUK MELAKSANAKAN PELBAGAI RITUAL SEMUA AGAMA SECARA BERGILIR. INILAH AKIBATNYA PELAKSANAAN SISTEM REPUBLIKAN.

      7. NEGARA-NEGARA SEPERTI BELANDA,,,,BELGIUM,,,,SWEDEN,,,NORWAY,,,DENMARK,,,,SEPANYOL,,,,JEPUN,,,QATAR,,,,ENGLAND DAN THAILAND MASIH MENGAMALKAN SISTEM BERAJA TIDAK DIPERSOALKAN SEMATA-MATA KERANA MEREKA BUKAN BERAGAMA ISLAM.

      8. DI INDONESIA DARI SEGI AMALAN BERAGAMA,,, NEGARA ITU MEMAKAI KONSEP PLURALISMA/PANCASILA YANG CUBA MENYAMA RATAKAN SETIAP RAKYATNYA….. SEMUA AGAMA DIANGGAP SETARA…. MASYARAKAT DI INDONESIA LEBIH BEBAS SEHINGGA MUNCUL PELBAGAI ALIRAN FAHAMAN YANG KALAU DI NEGARA ISLAM LAIN SENANG-SENANG DIANGGAP AJARAN SESAT…. MALAH TERDAPAT BANYAK ALIRAN KEBATINAN MENGAKU ISLAM TETAPI MENOLAK SOLAT DAN PUASA SECARA TERANG-TERANGAN TANPA PERLU TAKUT DITUDUH MURTAD LALU DIHUKUM PIHAK BERKUASA.

      9. DI SINGAPURA PULA SETELAH SISTEM PRESIDEN DILAKSANAKAN UMAT ISLAM BERBONDONG-BONDONG MENGANUT FAHAMAN SESAT QADIANI.

      10. JADI SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG DOMINAN UNTUK MENDAULATKAN HUKUM HAKAM ISLAM. SESIAPA YANG TIDAK BERSETUJU DENGAN HUKUM HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN ADALAH KAFIR/MUNAFIK/HIPOKRIT/MURTAD/PENGIKUT DAJJAL…


      Delete
  4. Replies
    1. KALAU BN ULAR SAWA MAKA PH ADALAH NAGA


      Lim: Tanya BN kenapa judi sukan pernah lulus
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 24 Jul 2018, 1:54 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 1:56 petang

      A+ A-
      Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini berdepan lagi soalan pemberita susulan keputusan kerajaan yang tiada perancangan untuk kembali meluluskan lesen judi sukan kepada syarikat taikun Tan Sri Vincent Tan, Ascot Sports Sdn Bhd.

      Lim bagaimanapun meminta pemberita bertanya terlebih dahulu kepada kerajaan BN dahulu yang pernah meluluskannya, bukan kepada kerajaan baru yang tidak menyokongnya.

      “Kerajaan dahulu yang luluskan.

      “Sepatutnya soalan ini ditanya kepada kerajaan lama kerana mereka luluskan lesen itu,” katanya ketika ditanya alasan permohonan itu tidak dilayan.

      Ditanya sekali lagi berkaitan pembatalan lesen itu, Lim sekali lagi mengulangi gesaan sama kepada pemberita.

      "Lulus tetapi tidak diteruskan. Jadi perkara itu (luluskan lesen) tidak timbul.

      "Jadi anda (pemberita) sepatutnya tanya kepada kerajaan terdahulu kenapa mereka meluluskan (lesen perjudian sebelum ini)," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, dalam jawapan bertulis menjawab soalan Datuk Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau), Lim berkata kerajaan tidak berniat atau merancang untuk meluluskan sebarang lesen aktiviti perjudian sukan kepada Ascot Sports atau mana-mana operator.

      Lim berkata, Kementerian Kewangan ketika pentadbiran BN pernah mengeluarkan lesen kepada Ascot pada 13 Januari 2010 tetapi menarik balik pada 5 Oktober tahun sama selepas mendapat kecaman.

      Tan dilihat ramai sebagai orang yang rapat dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Delete
    2. -Guru kesal dengan Maszlee
      SYAMILAH ZULKIFLI 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      Mohd Azizee Hasan
      Mohd Azizee Hasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru) kesal dengan tindakan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik hari ini yang dilihat lebih mengutamakan sekolah persendirian berbanding sekolah aliran perdana.

      Presidennya, Mohd Azizee Hasan berkata, pihak kerajaan sepatutnya lebih memberi tumpuan kepada sekolah yang melaksanakan dasar pendidikan negara sebagaimana termaktub dalam Akta Pendidikan 1996.


      “Kenapa sekolah persendirian pula yang perlu diberi perhatian, bagaimana pula nasib sekolah aliran perdana.

      “Pihak menteri tidak perlu tunduk dengan desakan kaum lain kerana banyak lagi isu lebih besar dan fundamental yang perlu diberi perhatian,” katanya kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, berkenaan dengan permintaan supaya peruntukan kewangan turut diberi kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), ia sepatutnya tidak perlu dilayan.

      Beliau berkata, adalah lebih baik jika lebih banyak bantuan diberi kepada institusi sekolah agama seperti sekolah agama rakyat, sekolah tahfiz dan sekolah swasta yang melaksanakan kurikulum kebangsaan serta mengambil peperiksaan kebangsaan.

      “Kita bimbang jika kerajaan beri bantuan kepada sekolah persendirian ini, ia seolah-olah menganaktirikan sekolah aliran perdana yang mengguna pakai sistem kurikulum pendidikan kebangsaan,” katanya.

      Dalam perkembangan lain, beliau meminta Kementerian Pendidikan supaya segera menangani isu kemurungan guru seperti yang disebut oleh Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia(NUTP), Kamarozaman Abd Razak baru-baru ini.

      Katanya, i-Guru berpendapat isu berkenaan serius dan perlu diberi perhatian kerana ia boleh menganggu proses pengajaran dan pembelajaran sekali gus menjadikan pendidikan kurang efektif.

      “Antara faktor yang boleh mengundang masalah kemurungan ini apabila beban guru dan saiz bilangan pelajar yang ramai dalam satu-satu kelas selain faktor segelintir guru yang terpaksa berjauhan dengan keluarga.

      “Kementerian Pendidikan juga perlu menambah baik infrastruktur sekolah berdasarkan kepada keperluan,”katanya.

      Delete
    3. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
    4. Kerajaan kena ‘tanggung’ RM3 juta sebulan selanggara Equanimity



      PELABUHAN KLANG – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu membelanjakan sehingga RM3 juta setiap bulan bagi penyelenggaraan kapal persiaran mewah, Equanimity, sekiranya proses penjualan atau lelongan gagal dilakukan.

      Peguam syarikat pelaburan nasional 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Jeremy Joseph berkata memandangkan kapal mewah itu kini selamat tiba di Malaysia, tugas menyelenggara kini perlu diambil alih oleh Kerajaan Persekutuan.

      “Kita juga meminta agar kapal itu dijual kerana ia agak mahal untuk diselenggara dan kini ditanggung oleh kerajaan.

      “Malah penyelenggaraan kapal ini akan menelan (dijangka) belanja sehingga RM3 juta sebulan,” katanya pada sidang media di Terminal Boustead Cruise Center, di sini, hari ini.

      Terdahulu kapal mewah yang dipercayai milik ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low tiba pada jam 12.25 tengahari di sini selepas berlepas dari pelabuhan Batam petang semalam.

      Kerajaan Indonesia menyerahkan Equanimity kepada kerajaan Malaysia atas permintaan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, semasa melakukan kunjungan ke negara jiran itu, Jun lalu.

      Sebelum ini, kapal yang dikaitkan dengan 1MDB itu telah ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia berhubung siasatan oleh Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat.

      Sementara itu, Joseph berkata, mahkamah akan memulakan prosiding terhadap kapal persiaran mewah itu khususnya dalam usaha mendapatkan pengisytiharan pemilikan pada Januari depan.

      “Biasanya ambil masa enam hingga sembilan bulan dan boleh jadi lebih awal bergantung kepada pemilikan kapal itu dituntut oleh pihak lain,” katanya. – MalaysiaGazette

      Delete

    5. Selagi Najis Razak Pee M a.k.a penyamun duit kebajikan rakyat bertakhta di atas dan masih pegang kuasa. Semua berita keluar dari TV,Internet ataupun surat khabar baik jangan pecaya 100%.

      Kita sekarang bukan hidup senang…kemiskinan makin bertambah,pergangguran makin banyak.kerja tak banyak,Pekerja kena buang kerja ada la.Ekonomi elok dalam berita/tv je.Korang semua percaya tak?
      wartawan pun tiada kebebasan.Usah kata wartawan kita sendiri silap post je pun boleh masuk lokap.

      Kita duk bayar cukai.Tak pe la memang patut kita duk bayar cukai tapi takkan nak bayar cukai hari2,bulan2,tahun2.Apa yg cukai bagi kat kita? Brim? tu 6% GST cukai lagi kan?.Nanti menang jadi 8 atau 10% ni memang wajib.lepas tu nanti diorang menteri2 keldai kata Kami ikut Trend negara luar.

      menang bersorak kampung tergadai. Ayat ni datang dari Umno dulu.Memang tepat kalau UMNO BN menang merana la korang lagi.

      Delete
    6. HSR: Penafian Singapura malukan Malaysia



      KUALA LUMPUR – Pembangkang terkejut dengan penafian Singapura terhadap kenyataan Menteri Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang menyatakan bertemu wakil republik itu atas urusan Rel Berkelajuan Tinggi (HSR).

      Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, kenyataan rasmi negara jiran itu memalukan kerajaan Malaysia kerana disifatkan sebagai ‘pembohong besar’ dan mereka–reka cerita bagi menyedapkan hati rakyat.

      “Jika benar kenyataan itu, kami tidak faham maksud sebenar perkara itu dibohongi, sama ada untuk membuktikan kepada rakyat bahawa HSR masih ada dalam jadual pembangunan atau sekadar menunjukkan betapa Kerajaan PH (Pakatan Harapan) benar-benar membuat kerjanya” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau turut mempersoalkan mengapa rakyat tidak dimaklumkan mengenai kedudukan sebenar rundingan dengan republik itu.

      “Perlukah mereka dibohongi bagi menutup kelemahan kita? Selepas kerajaan mencipta penipuan paling besar mengenai kedudukan hutang negara, kini kita disuakan pula dengan pelbagai tipu muslihat oleh kerajaan.

      “Belum pun tiga bulan memerintah, kerajaan sudah banyak melakukan ‘silap mata’ terhadap dasar dan janji manifestonya untuk PRU ke-14,” katanya.

      Beliau turut membidas tindakan kerajaan baharu PH yang membuat pusingan ‘u’ terhadap janji untuk menghapuskan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan menutup Biro Tata Negara (BTN) yang selama ini dianggap digunakan oleh Barisan Nasional bagi kepentingan politik. – MalaysiaGazett

      Delete
    7. Yana Samsudin tolak bersalaman dengan ahli Running Ma tapi Dr Maszlee & Mat Sabu suka bersalam...



      TINDAKAN pelakon dan pengacara Yana Samsudin menolak untuk bersalaman dengan salah seorang anggota Running Man mendapat perhatian netizen.

      Menerusi video yang dimuat naik Yana pada Sabtu, dia menolak secara baik apabila salah seorang ahli kumpulan itu iaitu Jee Seok untuk bersalaman dengannya.

      Bagaimanapun, Yana kemudian menjelaskan bahawa dia hanya bersalaman dengan wanita.
      "I only shake hands with girl (Saya hanya bersalaman dengan perempuan sahaja)" ujarnya.

      Video berdurasi satu minit itu mendapat hampir 170,000 tontonan di laman sosial miliknya.
      Rata-rata memuji tindakan pelakon filem Adnan Sempit ini yang menjaga akhlak dan batas sebagai seorang muslimah.

      Sementara itu Yana berkata, dia akan bersiaran secara langsung bersama ahli Running Man pada Ahad ini di TV9 dalam rancangan CJ Wow Shop.

      "Esok (Ahad) bersedia Yana akan bersama abang dan akak dari Korea Runing Man untuk offer korang barang yang terbaik dari Korea," ujarnya.

      Empat selebriti popular Korea Selatan ke Malaysia bagi menghangatkan rancangan CJ Wow Shop dengan kerjasama Channel A menerusi program Sales King TV.

      Antara selebriti tersebut iaitu anggota Running Man iaitu Ji Suk-jin dan Yang Se-chan serta penyanyi JeA daripada kumpulan Brown Eyed Girls dan Sung-jong (INFINITE).




      Tapi malang yang hebat bercakap Islam tak boleh nak bagi penerangan kepada bukan Islam bahawa lelaki dan perempuan tidak boleh bersalam. Ambil pandangan yang daif... tak ada jati diri Islam yang kuat. Hanya bercakap sahaja kuat.



      Yang ini pun sama parti Islam baharu kononnya. Sangat rosak kalau pimpinan yang dikatakan hebat dalam perjuangan bersama PAS dulu kini lebur dengan tangan lembut perempuan.

      Sepatutnya Dr Maszlee Malik dan Mat Sabu belajar dengan artis Yana.

      : Dr. Maszlee jadi rujukan IKRAM, agaknya apa alasan IKRAM nak menghalakan perkara ini?....

      Delete

    8. Tidak ada kaitan politik lansung bila ramai rakyat Malaysia termasuklah Tun membenci Najib.

      Ini kes jenayah… Jenayah yang dilakukan oleh Najib yang semua orang tau.

      Najib ni bukan sekadar ahli politik tapi dia seorang penjenyah serta penyamun.

      Najib juga bukan seorang yang bijak. Najib sangat bodoh yang amat sangat. Dia merupakan satu-satunya penyamun yang curi duit berbillion hengget dan kemudiannya memasukkan duit curi ke dalam akaun peribadi dia. Pandai kan Najib ni? Dah menyamun tapi tak reti nak sorok duit samun tu!

      Delete

    9. 6. Ramai rakyat Malaysia tahu dan seluruh dunia tahu bahawa wang sebanyak 42 billion Ringgit dipinjam oleh 1MDB dengan faedah yang amat tinggi dan komisyen 10% kepada Goldman Sachs tanpa mengikuti cara-cara pinjaman Kerajaan.

      7. Wang ini dilabur dalam syarikat yang menimbul tanda tanya akan asset dan perniagaanya, dikeluar modal yang dilabur dari syarikat ini, dijadikan pinjaman kepada syarikat ini, dipindah ke beberapa pulau Caribbean, dimasuk dalam bank di Singapura dan sekarang ini diketahui dapat ke tangan Jho Low. Kemudian wang ini didakwa oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat telah masuk dalam akaun peribadi Najib.

      8. Demikianlah pengurusan wang ini sehingga ia dibekukan oleh Singapura, Switzerland dan bank-bank berkenaan ditutup oleh Kerajaan Singapura, kerana terlibat dengan jenayah money laundering iaitu pembersihan duit haram.

      9. Jabatan Keadilan Amerika Syarikat telah dakwa lebih US 3 billion wang 1MDB telah dicuri dan percubaan dibuat untuk membersihkan wang ini dengan membeli rumah mewah di Amerika dan di U.K. serta dibeli gambar lukisan dan dilabur dalam pengeluaran filem lucah “Wolf of Wall Street”.

      10. Bagi hakim yang berhajat menjatuh hukuman, semua ini perlu diselidiki dan diambil kira sebelum dihukum. Tetapi amatlah jelas kewangan 1MDB tidak dikaji oleh mufti kerana ingin menghalalkannya untuk buat ibadah haji.


      Delete

    10. 11. .. semua orang tahu bahawa wang yang dicuri tidak halal. Mengguna wang yang dicuri untuk ibadat amat bercanggah dengan ajaran Islam. Ia ditegah.

      12. Oleh kerana mufti-mufti tidak tahu dan tidak mengadakan kajian dan perbicaraan dengan tertib sebelum mereka membuat kenyataan bahawa saya cuba menjadi Tuhan kerana menyoal samada sah atau tidak mengguna duit 1MDB, maka saya berhak mempertikaikan dakwaan mereka.

      13. Lebih-lebih lagi mereka adalah pegawai upahan Kerajaan dan terdedah kepada tindakan jika mereka, dengan mendakwa ibadat haji dengan duit 1MDB tidak sah, sekaligus mengaku Najib telah mencuri duit 1MDB.

      14. Lagipun mereka tentu tahu bahawa tujuan Najib membiayai beribu orang untuk tunaikan Ibadat haji bukan kerana mencari pahala tetapi kerana bertujuan mendapat sokongan politik dari penerima-penerima ini. Ini adalah satu jenis rasuah dan ini juga haram disisi agama Islam.

      15. Apakah pendapat mufti berkenaan dengan ibadat haji dengan duit dua kali haram – sekali duit curi, kemudian duit sogok.

      16. Kalau masih anggap halal, terimalah dan lakulah ibadat haji dengan duit 1MDB.

      11. Mungkin orang Islam seperti saya tidak tahu secara mendalam dengan hukum hakam Islam, tetapi semua tahu bahawa wang yang dicuri tidak halal. Mengguna wang yang dicuri untuk ibadat amat bercanggah dengan ajaran Islam. Ia ditegah.

      12. Oleh kerana mufti-mufti tidak tahu dan tidak mengadakan kajian dan perbicaraan dengan tertib sebelum mereka membuat kenyataan bahawa saya cuba menjadi Tuhan kerana menyoal samada sah atau tidak mengguna duit 1MDB, maka saya berhak mempertikaikan dakwaan mereka.

      13. Lebih-lebih lagi mereka adalah pegawai upahan Kerajaan dan terdedah kepada tindakan jika mereka, dengan mendakwa ibadat haji dengan duit 1MDB tidak sah, sekaligus mengaku Najib telah mencuri duit 1MDB.

      14. Lagipun mereka tentu tahu bahawa tujuan Najib membiayai beribu orang untuk tunaikan Ibadat haji bukan kerana mencari pahala tetapi kerana bertujuan mendapat sokongan politik dari penerima-penerima ini. Ini adalah satu jenis rasuah dan ini juga haram disisi agama Islam.

      15. Apakah pendapat mufti berkenaan dengan ibadat haji dengan duit dua kali haram – sekali duit curi, kemudian duit sogok.

      16. Kalau masih anggap halal, terimalah dan lakulah ibadat haji dengan duit 1MDB.

      Delete
    11. Ezam pertikai pelantikan Bakke sebagai pengerusi MPOB



      Pengerusi NGO Hisbah Centre For Reform (Hisbah), Datuk Ezam Mohd Nor mempertikai pelantikan Tan Sri Mohd Bakke Salleh sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang baru.

      Ini kerana menurutnya, Bakke merupakan salah seorang ahli lembaga 1MDB suatu ketika dahulu dan namanya turut dinyatakan beberapa kali dalam laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) berhubung skandal syarikat berkenaan.

      "Mengekalkan kedudukan beliau sedia ada dalam GLC sementara siasatan menyeluruh terhadap 1MDB dituntaskan boleh diterima tetapi membuat pelantikan baru dalam sebuah agensi kerajaan adalah salah dan tidak boleh diterima sama sekali," kata Ezam dalam satu kenyataan.

      Ezam berkata pada April 2017, beliau memfailkan saman sivil terhadap perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak dan kesemua ahli lembaga pengarah 1MDB termasuk Bakke sendiri.

      Kes itu katanya masih berjalan di Mahkamah Rayuan.

      "Saya menuntut penjelasan daripada menteri yang berkuasa dan terlibat dalam pelantikan ini.

      "Komitmen kerajaan baru untuk melakukan koreksi terhadap kesalahan lalu khususnya 1MDB mesti menyeluruh dan tidak hanya membabitkan Najib dan beberapa kuncu tegarnya sahaja.

      "Adalah bodoh dan tidak masuk akal sekiranya kita boleh mengandaikan puluhan billion wang negara yang dicuri hanya membabitkan 2-3 kerat penyamun sahaja," tegasnya.

      Semalam MPOB mengumumkan Mohd Bakke dilantik sebagai pengerusi baru lembaga berkenaan untuk tempoh dua tahun berkuat kuasa 31 Julai 2018.

      MPOB menjelaskan Mohd Bakke yang kini berkhidmat sebagai timbalan pengerusi eksekutif dan pengarah urusan Sime Darby Plantations Bhd, dilantik berdasarkan mempunyai pengalaman luas dalam industri minyak sawit.

      Pelantikan itu juga kata MPOB berdasarkan pembabitannya dalam beberapa syarikat perladangan termasuk presiden dan ketua eksekutif kumpulan Sime Darby.

      Sementara itu Ezam berkata Hisbah juga meneliti "kelakuan" beberapa pemimpin kerajaan baru yang "memberi muka" malah memberikan layanan VIP kepada mereka yang jelas terlibat dalam skandal 1MDB.

      Ini katanya, termasuk adik kepada Najib yang terpalit dengan skandal berkenaan secara langsung tetapi masih mendapat "layanan istimewa".

      Delete
    12. KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN


      1. ALQURAN SATU-SATUNYA KITAB SUCI DI DUNIA INI YANG MASIH TINGGAL SEPERTI ASAL KEASLIANNYA.


      2. ALQURAN TERBUKTI PERKATAAN TUHAN YANG TULEN 100% BERDASARKAN KAJIAN SAINTIFIK.

      3. ANTARA LAIN MUKJIZAT ALQURAN ADALAH KITAB INI DIHAFAL SEPENUHNYA OLEH JUTAAN PENGANUTNYA. TIDAK ADA MANA-MANA KITAB LAIN YANG SANGGUP DIHAFAL.

      4. AIR ZAM ZAM ADALAH AIR YANG TIDAK PERNAH KERING DAN PUTUS WALAUPUN MEMBERI KEHIDUPAN KEPADA BERJUTA-JUTA UMAT DALAM KEADAAN TANAH PASIR YANG KERING DAN GERSANG. BEGITU JUGA LAH ALQURAN DAN ALHADIS YANG TIDAK KERING PENGAJARAN DAN IKTIBAR SERTA MENCABAR MANUSIA DARI SUDUT SAINTIFIK.

      5. SAYA SALIN KATA-KATA MORGAN FREEMAN : ‘”ONE OF THE MOST HAUNTING AND BEAUTIFUL SOUND IN THE WORLD IS THE MUSLIM CALL FOR PRAYER”””…. SAUDARA SEKELIAN KAJILAH SENDIRI BERAPA RAMAI MEREKA YANG REVERT TO ISLAM ADALAH MEREKA YANG HANYA PADA MULANYA TERTARIK DENGAN SUARA AZAN….MENGAPA MEREKA TERTARIK..BECAUSE THE VOICE IS CALLING YOU TO ENTER THE PARADISE…

      5. ISLAM ADALAH AGAMA MANUSIA PERTAMA ADAM A.S. MUSLIM BERMAKSUD MANUSIA AMAN YANG MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA ALLAH. DALAM BIBLE ( VERSI JAMES : YOHANNES : 5 : 30 )…SENDIRI MENYEBUTKAN ISA A.S ADALAH SEORANG YANG MENYERAHKAN DIRINYA KEPADA ALLAH SWT. JADI ISA A.S ADALAH SEORANG MUSLIM. KERANA PERKATAAN KRISTIAN TIDAK WUJUD DALAM BIBLE….. SEBAGAI CONTOH SILA RUJUK BIBLE VERSI JAMES : YOHANNES : 5 : 30 ….JADI SELURUH PADA NABI SEHINGGA MUHAMMAD SAW ADALAH MUSLIM KESEMUANYA.

      5. PERSAMAAN ALQURAN DENGAN KITAB-KITAB LAIN ADALAH : I) HANYA SATU TUHAN YANG ESA. TIDAK BOLEH DIGAMBARKAN, DIPATUNGKAN DAN DIBUAT APA SAHAJA RUPA BENTUK. II) RAMALAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN DAN PENYUDAH SEKELIAN NABI IAITU NABI MUHAMMAD SAW. JIKA SEMUA PENGIKUT AGAMA-AGAMA LAIN TERIMA DUA HAKIKAT TERSEBUT KITA SEMUA AKAN BERSATU DAN MENJADI MUSLIM.

      6. SEBAGAI CONTOH UNTUK PERKARA I) DI ATAS RUJUKAN KITAB HINDU SEPERTI BERIKUT : YAJURVEDA 32:3, BHAGAVAD GITA 7:20. UNTUK PERKARA II) KITAB BUDHA CHAKKAVANI SINHNAD SUTTARTA 116:76, SACRED BOOK OF EAST VOL 35 PAGE 225, VOL 11 PG 36, VOL 11 PG 97, MAHA PARINIBBANA SUTTA VOL 2 VERSE 32, GOSPEL BUDDHA PG 217-218..BIBLE VERSI JAMES : YOHANNES : 16 : 12 – 14,,,,17

      7. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA. KAJI SENDIRI SEGALA KITAB-KITAB SUCI. JIKA TERDAPAT KESAMARAN DAN KETIDAKPASTIAN BARULAH BERTANYA KEPADA MEREKA.

      Delete

  5. Mana ada cinta antara depa?

    Sembahayang lain imam lain mesjid ada ler.

    KO Umno kata arwah Tokgaru Nik Ajis bila sembahyang hajatkan supaya Umno mampos.

    Di Pru14 dah separuh mampos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MBM gesa Syed Saddiq jelaskan maksud 'macai politik'
      RIDAUDDIN DAUD 3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore289
      Mu’ammar Ghadafi Jamal Jamaluddin
      Mu’ammar Ghadafi Jamal Jamaluddin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Majlis Belia Malaysia (MBM) menggesa Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Abdul Rahman menjelaskan maksud sebenar 'macai politik' dan mengemukakan bukti badan gabungan MBM yang ditarik balik bantuan kerana mengkritik kerajaan.

      Presidennya, Muammar Ghadafi Jamal Jamaludin mendakwa Ahli Parlimen Muar itu tersilap dan terburu-buru menuduh MBM dan pertubuhan belia sebagai 'macai politik' sedangkan pertubuhan tersebut tidak didaftarkan sebagai sayap parti politik.


      Dalam satu kenyataan media dikeluarkan pertubuhan itu, MBM membantah sekeras-kerasnya tuduhan berkenaan lantas menggesa Syed Saddiq memohon maaf dan menarik balik kenyataan tersebut serta tidak akan mengulangi kesilapan sama pada masa depan.

      "Istilah ‘macai politik’ tidak ada di dalam kamus Dewan Bahasa dan Pustaka. Namun dalam bahasa pasar orang Cina ‘Ma’ bermaksud kuda, ‘cai’ bermaksud si kecil, si muda atau binatang yang muda. Ia mempunyai konotasi yang negatif terhadap pelaku sebagai ‘budak yang diperkudakan’.

      "Adalah tidak wajar perkataan tersebut diucapkan di dalam Dewan yang mulia tanpa memberi pengertian yang jelas kerana ia mengundang persepsi yang negatif. Pihak MBM ingin memohon pihak Menteri menjelaskan tentang maksud sebenar macai politik," katanya.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Bersihkan persatuan belia daripada macai politik ]

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Tak wajar label NGO belia 'macai politik' ]

      [ ARTIKEL BERKAITAN: 'Syed Saddiq tidak faham gerakan persatuan belia' ]

      Menurutnya, janganlah kerana hanya segelintir pimpinan belia yang terlibat dalam politik maka label ‘macai politik’ diletakkan kepada pertubuhan belia sedangkan MBM meraikan pendirian politik masing-masing dan berusaha mewujudkan budaya politik matang dan bertanggungjawab dalam kalangan belia.

      Tambah beliau, MBM mempunyai sejarah yang panjang di Malaysia malah kewujudan pertubuhan pada tahun 1948 mendahului sebahagian besar parti-parti politik yang ditubuhkan di negara ini hatta Kementerian Belia Dan Sukan sendiri.

      Jelasnya, meskipun terdapat ahli dan pimpinan MBM aktif berpolitik namun itu tidak bermakna bahawa keseluruhan persatuan belia tersebut adalah ‘macai politik’ parti tertentu.

      "Malahan MBM menjadi medium terbaik menyatukan pandangan dan fahaman politik yang pelbagai ini demi kepentingan belia dan pergerakan belia seluruhnya. MBM mengambil pendekatan berlapang dada dan meraikan kepelbagaian selaras dengan hak asasi yang dijamin oleh Perlembagaan Malaysia.

      "MBM berpandangan selayaknya Menteri memberi gesaan kepada pertubuhan belia untuk meraikan perbezaan fikrah politik dan ideologi politik malah mereka harus duduk bersama bagi membincangkan pelbagai agenda demi kepentingan pembangunan belia di Malaysia," ujarnya.

      Tegasnya, MBM bersedia bersama mengangkat aspirasi Syed Saddiq agar persatuan belia menjadi kuasa pendesak belia terkuat kerajaan dalam usaha menjadi pengimbang kepada kerajaan demi masa depan Malaysia.

      Delete
    2. Perhimpunan aman di Kuala Krau
      ROSILAWATI ROSEDI 3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.2K
      Perhimpunan Aman di Kuala Krau
      Antara mereka yang hadir dalam perhimpunan aman di Kuala Krau anjuran Umno Bahagian Kuala Krau hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA KRAU - Kira-kira 500 memenuhi perkarangan Masjid An Nur Kuala Krau sempena Perhimpunan Aman Kebangkitan Ummah Mempertahankan Agama Islam,Bangsa Melayu dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu hari ini.

      Perhimpunan anjuran Umno Bahagian Kuala Krau itu disertai beberapa NGO terdiri bekas polis, tentera, peneroka termasuk masyarakat Orang Asli(OA) dan penduduk setempat.


      Hadir sama Ketua Umno Bahagian,Datuk Seri Ismail Mohamed Said yang juga Ahli Parlimen Kuala Krau, Exco Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam,Pelajaran dan Kesihatan Negeri,Datuk Seri Syed Ibrahim Syed Ahmad yang juga Adun Kerdau.

      Perhimpunan lebih sejam yang bermula kira-kira jam 2.15 petang itu menuntut hak dan keistimewaan orang Melayu dan agama Islam di negara ini.

      Selain laungan 'Hidup Melayu yang bergema,sebaik perhimpunan berakhir kira-kira jam 3.30 petang, mereka turut berarak ke Balai Polis Kuala Krau untuk membuat laporan polis terhadap Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran serta penghinaan terhadap agama Islam,bangsa Melayu dan Raja-raja Melayu oleh beberapa pengguna Facebook.

      Delete
    3. Ini termasuk membenarkan mereka untuk membaca dan menimba naratif berbeza dari sebuah penerbitan akhbar.

      Akhbar Utusan Malaysia merupakan penerbitan media perdana yang telah banyak berjasa dalam pembangunan negara.

      Ia turut memainkan peranan penting dalam setiap lipatan sejarah tanahair dengan memberikan laporan tepat dan tuntas. Seluruh warga akhbar itu amat arif dan akur tentang keluhuran Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan negara.

      Jika "credentials" semapan itupun boleh dikesampingkan KPM, apatah lagi yang sewaktu dengannya.

      Kelima, dalam suasana ekonomi yang tidak menentu serta perubahan landskap politik negara, KPM perlu lebih manusiawi dalam menjalankan peranannya.

      Tentunya tindakan pemberhentian sedemikian rupa bakal menjejaskan sekian ramai pengamal media dan keluarga mereka.

      Jika dendam kesumat yang menjadi garis pandu bagi Perdana Menteri dan KPM dalam mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia, percayalah kelak karma akan menimpa si pembuat di kemudian hari.

      Justeru, saya menggesa agar kenyataan dan keputusan tersebut ditarik semula.


      Perdana menteri dan KPM seharusnya berjiwa besar dan menjadi pelopor kepada meningkatkan kebebasan media menerusi kerencaman sumber ilmu.

      Usah dibunuh Utusan Malaysia!

      NOR AZMAN HASBULLAH Ialah ketua penerangan Majlis Belia Negeri Johor (MBNJ).

      Delete

    4. orang2 MO1 dah mula tergoncang2. Tun cakap ni bukan saja ikut fakta tapi sebagai peringatan, so depa ni mesti make sure la 700,000 dari China ni tak mai masuk ramai2 barulah cakap Tun tak betul, kan gitu Tun.

      Bangsa Johor dan kami di luar akan tunggu dan lihat dan chek berapa ramai masuk, berapa ramai kawin sini, berapa ramai beranak-pinak sini, berapa ramai pi balik, berapa ramai mai balik. Hai, banyak sungguh kerja kami2 ni di jabatan imigresen.

      Apakah maksud FDI yang sebenar, Tun? Adakah meminjam duit dari negara luar untuk pembanguan dan kesenangan rakyat negara yang memberi pinjaman? Atau adakah menarik pelabur2 dari luar negara untuk melabur dalam negara bagi membangun dan merancakkan lagi ekonomi dalam negara, dengan tambahan imbuhan2 yang diberi so masing2 menikmati kesemua kemajuan dan pembangunan?

      Ikut fahaman otak kecik saya ni, apabila MO1 meminjam, dan dia buat pinjaman semasa menjadi PM Malaysia, maka pinjaman tu atas nama kerajaan rakyat Malaysia, maka jadilah yang berhutang tu rakyat Malaysia, dan yang kena bayar hutang tu juga rakyat Malaysia, kan gitu Tun.

      Cuba teka bagaimana kerajaan MO1 nak kutip duit daripada rakyat Malaysia untuk bayar balik pinjaman/hutang kepada negara yang beri pinjaman/hutang? Agak-agaklah sampai berapa generasi baru habis bayar hutang?

      Delete
    5. Tindakan dangkal label anak muda macai
      SHAFIQ TINO 4 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore75
      Tindakan dangkal label anak muda macai
      Hafiz
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      JOHOR BAHRU - Penglibatan anak muda dalam politik tidak seharusnya dilabel ‘macai’ sebaliknya perlu diberikan galakan kerana golongan itulah yang bakal meneruskan variasi landskap politik negara di masa hadapan.

      Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Sembrong, Hafiz Ariffin berkata, ia berikutan hasrat memilih parti itu adalah sesuatu kebebasan yang mana penting dalam proses demokrasi tanah air.


      “Penglabelan 'macai' kepada orang muda yang menyokong atau terlibat dalam politik adalah suatu tindakan yang dangkal dan tidak berjiwa besar.

      “Sebaliknya, keberanian mereka untuk memilih parti politik yang mana wajar untuk mereka berjuang bersama adalah sesuatu yang perlu dipuji dan diberikan galakan, kerana merekalah suatu ketika nanti akan mengisi dan mewarnai lanskap politik masa depan negara,” katanya dalam satu kenyataan di sini, sebentar tadi.

      Hafiz berkata, perkara itu juga sama berlaku kepada orang muda yang memimpin persatuan belia tetapi dengan pegangan politik yang kuat.

      Katanya, tidak seharusnya persatuan mereka itu dilabelkan ‘pro’ kepada parti politik yang disokong pemimpin muda mereka kerana setiap ahli persatuan bebas memilih parti politik mereka sendiri.

      “Orang yang memimpin persatuan belia dan mempunyai tahap kecenderungan terhadap sesuatu parti politik tidak boleh dilabelkan bahawa keseluruhan persatuan itu akan menyokong parti politik yang didokongi oleh pemimpin persatuan belia tersebut.

      ”Sebagai contoh, saya sendiri pernah bersama dalam kepimpinan belia salah satunya adalah Majlis Belia Malaysia, ramai di antara mereka yang mempunyai kepercayaan dan pilihan parti politik yang berbeza.

      “Namun ia tidak membataskan organisasi itu untuk terus memenuhi fungsi utama iaitu menyuarakan dan memperjuangkan kehendak keperluan belia semasa dan sebagai suara ketiga dalam menegur kerajaan sedia ada,” katanya.

      Ujarnya, semangat aktivis dan berorganisasi dalam persatuan adalah sesuatu yang lebih besar serta luas daripada kecenderungan memilih parti politik.

      “Sebab itulah mereka yang lahir dari kilang persatuan belia kebanyakannya mempunyai kefahaman, kematangan, keberanian dan keupayaan untuk memimpin apabila mereka tamat usia belia dan menjadi pemimpin kepada masyarakt. Contoh yang cukup ramai, tidak perlu saya senaraikan, malah ada di pihak kerajaan kini.

      “Jadi berhentilah melabel orang muda yang menyokong politik dan terlibat dalam persatuan belia sebagai macai.

      "Hadapi, tangani dan pimpin mereka melalui teladan, nescaya lanksap belia negara kita mampu berubah. Bukan sahaja sebagai pendesak, tetapi contoh teladan kepada yang kebanyakan,” katanya.

      Delete
    6. Kisah Lao Tzu, Maharaja dan pencuri



      Kisah zaman dulu di China,Maharaja sangat suka dengan Lao Tzu, dan melantik dia sebagai pembesar istana, tapi Loa Tzu menolak dengan alasan bahawa cara dia melihat sesuatu amat berbeza dengan Raja, walaupun begitu, Maharaja masih mahu meneruskan niat nya itu.

      Terjadi satu hari seorang pencuri telah tertangkap kerana mencuri di rumah seorang hartawan dan jutawan yang amat berpegaruh...setelah dibicara didepan Toa Zhu dia telah memenjarakan orang kaya tersebut dan pencuri tersebut dengan 6 bulan penjara, orang kaya memprotes kerana dia bukan pencuri malah hartanya di curi, ini keputusan gila kata nya.

      Dengar baik baik alasan Toa Zhu...awak memang kaya ,awak sedar atau tidak, kekayaan awak itu telah membuat ramai yg jatuh miskin hingga mereka terpaksa mencuri untuk keperluan hidup mereka, sepatutnya awak dipenjara 1 tahun.

      Mendengar alasan itu si kaya merayu untuk bercakap dengan Maharaja, dan dibenarkan oleh Toa Zhu. Orang kaya tadi meminta supaya raja campur tangan kerana tidak pernah dalam sejarah yang dicuri juga dipenjakan, setelah mendengar itu Maharaja membebaskan org kaya itu dan melucutkan kan jawatan Toa Zhu......

      SIAPA KAH YANG BETUL DALAM CERITA INI?


      : Mahathir berebut kuasa dengan Najib, rakyat jadi mangsa....

      Delete

    7. I believe more in Tun’s concept of FDI than MO1’s. Tun’s concept is more Malaysian-friendly, more realistic and idealistic. Malaysia is still a developing country, right. So therefore, it still needs manufacturing industries for its economy to grow and develop. And location in the right place is very important to reduce logistic cost. Isn’t JB-Forest City located near the sea, so aren’t there seaports built nearby? If manufacturing industries are built in JB-FC the economy there and its nearby surroundings will be booming.

      TPPA was shown the exit by Trump, does this change anything and everything. All those researches, time, money gone to waste. Mo1’s government said TPPA is dead and buried, just because Trump dumped it, that so easy and so powerful done by one man! Now they have to find new ventures to trade. What can MO1 do to compensate for the loss – play golf again to be new buddy?

      Now between this service industry and Tun’s old-fashioned manufacturing industry (as said by a one dahlan), which is more reliable and profitable to create jobs for our young generations and those out of jobs? Which gives more economic growth and development to Malaysia? Can’t these two industries work close together hand in hand in one strategic locality like JB-FC?

      Delete
    8. Zunar kini dah meluat dengan Mahathir bekas “Mahazalim”



      KARTUNIS penyokong kuat Pakatan Harapan (PH), Zunar mula menunjukkan kritikan terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melalui kartunnya yang tersebar hari ini di media sosial.

      Kartun tersebut menggambarkan Mahathir melencong dari jalan “Malaysia baharu” dan menuju ke arah mempertahankan dan membina legasinya, termasuk Formula 1, jambatan bengkok, Khazanah dan “Proton 2.0”


      Kartunis politik yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semasa Mahathir memerintah telah mula menunjukkan kritikan keras terhadap PH.

      Sebelum ini, Zunar mengkritik Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik yang disifatkan mengutamakan hal-hal kecil seperti kasut hitam berbanding reformasi pendidikan yang lebih utama.

      Zunar menjadi musuh ketat Mahathir sejak era reformasi bermula 1998 apabila beliau menjadi penyokong kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Beliau juga menerbitkan banyak buku kartun bertema kritikan terhadap Mahathir, antaranya Lagak Pak Mahat.

      Banyak kritikan melalui karikatur dibuat sepanjang tempoh pertembungan sengit PKR dengan Mahathir dan UMNO.


      Kemalangan maut di dagu Mahathir
      Antara kartun beliau yang paling diingati berkenaan Mahathir ialah menggambarkan bentuk litar Sepang menyerupai bentuk muka Mahathir.

      Zunar juga menimbulkan kontroversi melalui beberapa kartunnya yang dianggap melampaui batas termasuk menghina agama dan peribadi pemimpin-pemimpin negara. – Mynewshub.tv


      : Malaysiakini kini sedang menyingkir Zunar daripada kartunis mereka apabila Zunar tak ikut kehendak Malaysiakini jangan kritik Mahathir....

      Delete
    9. FAKTA EKONOMI : ANTARA MAHATHIR DAN NAJIB

      1. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK.

      2. HANYA PERCAYA KEPADA FAKTA DAN ANGKA.

      3. KETIKA MAHATHIR-1.0 AMBIL KUASA NEGARA, RINGGIT MALAYSIA ADALAH RM2.50 BERBANDING USD. KETIKA EKONOMI MALAYSIA SETEGUH SINGAPURA. RINGGIT JATUH TERGOLEK SEHINGGA TERPAKSA DIIKAT. KETIKA MAHATHIR TINGGALKAN JAWATAN KETIKA ITU RINGGIT DITAMBAT RM3.80. INI BERMAKNA RINGGIT TELAH JATUH SEBANYAK 52%.

      4. SESIAPA YANG BIASA DENGAN BURSA SAHAM TENTU FAHAM KENAPA NILAI PASARAN JATUH. INI BERMAKNA THE DROP OF INTRINSIC VALUE. KENAPA JADI BEGITU?. INI ADALAH KERANA TERDAPAT KEBOCORAN BESAR ATAUPUN HUGE CORRUPTION...KEADAAN INI SETERUSNYA MENYEBABKAN INFLASI AND AS A RESULT OF INFLATION, THE PURCHASING POWER OF A UNIT CURRENCY FALLS.

      4. KETIKA NAJIB TINGGALKAN KUASA,,, RINGGIT JATUH RM3.90.... INI BERMAKNA RINGGIT JATUH HANYA 2% DIMASA NAJIB.

      5. JANGAN TERPEDAYA RINGGIT PERNAH JATUH SEHINGGA RM4.40 KERANA KETIKA ERA MAHATHIR JUGA RINGGIT PERNAH JATUH SEBANYAK ITU TAPI DITAMBAT RM3.80.

      6. EKONOMI ERA NAJIB ADALAH LEBIH TEGUH BERBANDING MAHATHIR KERANA HANYA JATUH 2% DALAM KEADAAN RINGGIT DIAPUNGKAN. INI BERMAKNA NAJIB LEBIH GENTLEMAN SEMENTARA MAHATHIR PENGECUT.

      7. ANGKA DI ATAS MENGGAMBARKAN SKANDAL KEWANGAN DI MASA MAHATHIR ADALAH JAUH LEBIH BESAR DIBANDINGKAN DI ERA NAJIB.

      8. BAGAIMANA PULA DENGAN HUTANG NEGARA?. PAKAR EKONOMI BERPENDAPAT ADALAH TIDAK BAIK BAGI SESEBUAH NEGARA JIKA TIADA HUTANG LANGSUNG KERANA TIADA APA-APA AKTIVITI EKONOMI DALAM NEGARA TERSEBUT.

      9. BAGAIMANA PULA DENGAN JUMLAH HUTANG NEGARA? JIKA A MEMPUNYAI HUTANG RM6,000 TAPI PENDAPATAN RM3,000, TENTU HUTANG ITU TIDAK SIHAT. TAPI JIKA B MEMPUNYAI HUTANG RM10,000 TAPI MEMPUNYAI PENDAPATAN RM15,000 TENTU HUTANG ITU TIADA MASALAH BAGINYA. JADI JUMLAH HUTANG TIDAK PENTING YANG PENTIING BAGI NEGARA HASIL PENDAPATAN YANG DIKENALI SEBAGAI GDP.

      10. KETIKA NAJIB TINGGALKAN TAMPUK NEGARA HUTANG NEGARA ADALAH 50.8% TAPI DI ERA MAHATHIR 1986 HUTANG NEGARA PERNAH MENCECAH 103%. JADI SAUDARA SEKELIAN BOLEH MENILAI SENDIRI SIAPAKAH LEBIH TERUK MENGURUS EKONOMI NEGARA.

      11. APA ERTINYA MATA WANG JATUH 52%,,,,,,IA BERMAKNA RAKYAT MALAYSIA MENJADI MISKIN KERANA TELAH KEHILANGAN LEBIH SEPARUH HARTA MEREKA AKIBAT DI CURI TANPA DISEDARI.

      12. KAJIAN INI BUKANLAH BERTUJUAN MENYOKONG NAJIB/MAHATHIR KERANA KEDUANYA DALAM DOKONGAN SEKULAR/KAPITALIS YANG SAMA DAN TIDAK MEMPUNYAI ILMU/AMAL ISLAMI YANG MANTAP.


      Delete
  6. Cilaka blogger Kluangdiamond. Dia dah u-turn sokong Umno pulak & tibai Bersatu. Tak guna punya blogger dedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak luar nikah boleh bin nama bapa, mana Mujahid?



      PUTRAJAYA 27 Julai - Mahkamah Rayuan berpendirian, anak pasangan beragama Islam yang dilahirkan secara luar nikah kini layak di sisi undang-undang untuk berbinkan nama bapanya.

      Keputusan penting itu dicapai oleh panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Tengku Maimun Tuan Mat ketika membenarkan rayuan seorang kanak-kanak lelaki berusia tujuh tahun dan kedua ibu bapanya.

      Beliau yang bersidang bersama Datuk Abdul Rahman Sebli dan Puan Sri Zaleha Yusof sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak semakan kehakiman yang difailkan oleh ketiga-tiganya.

      Mahkamah berpendirian, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) selaku responden kedua telah bertindak di luar bidang kuasa ketika mendaftarkan ‘Abdullah’ sebagai nama bapa kepada kanak-kanak itu dalam sijil kelahirannya.

      Ibu dan bapa kanak-kanak itu (perayu kedua dan perayu ketiga), kedua-duanya beragama Islam bernikah pada 24 Oktober 2009. Kanak-kanak lelaki itu lahir pada 17 April 2010 iaitu lima bulan dan 24 hari (atau lima bulan dan 27 hari menurut kalendar Qamariah Islam).

      Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia memutuskan anak tidak sah taraf tidak boleh dinasabkan kepada lelaki yang menyebabkan kelahirannya atau kepada sesiapa yang mengaku menjadi bapa kepada anak tersebut.

      Muzakarah itu mendefinisikan anak tak sah taraf ialah sebagai:

      1. Anak yang dilahirkan di luar nikah sama ada akibat zina atau rogol dan dia bukan daripada persetubuhan syubhah atau bukan daripada anak perhambaan.

      2. Anak dilahirkan kurang dari enam bulan dua lahzah (saat) mengikut Takwim Qamariah daripada tarikh tamkin (setubuh). - UTUSAN ONLINE


      : Dalam kedudukan ini mana Menteri Agama? Adakah Mujahid nak jawab, sebelum ini hebat mengkritik UMNO/BN. Sekarang bila ada kuasa apa yang awak buat?....

      Delete
    2. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
    3. Orang Kristian sudah ambil alih Putrajaya'
      Annabelle Lee | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 11:50 malam | Dikemaskini 4 Ogs 2018, 2:24 pagi

      A+ A-

      SG KANDIS | Pada malam terakhir kempen pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman memberi amaran kepada pengundi di kawasan itu mengenai pemimpin Kristian dalam kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Bercakap kepada sekumpulan pengundi Melayu di Kampung Jawa malam ini, beliau merujuk kepada video tular yang menunjukkan paderi Kristian meraikan kemenangan HARAPAN pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu.

      "Orang Kristian sudah mengambil alih, take over kuasa Putrajaya dan negeri-negeri yang saya sebut tadi. Betul memang betul.

      "Sekarang ini menteri-menteri, tengok. Lim Guan Eng tu Kristian, Anthony Loke Kristian, Tony Pua Kristian, Hannah Yeoh Kristian.

      "Teresa Kok - Khalid Samad marah apabila saya kata Teresa Kok ini satu-satu perempuan yang ada 'kok'," katanya disambut gelak ketawa orang ramai.

      Tajuddin mendakwa ahli-ahli politik DAP berkenaan menggunakan kedudukan mereka dalam kerajaan untuk mengembangkan ajaran Kristian.

      "Nama-nama yang saya sebut ini mereka ini pengembang agama Kristian. Mereka ini pengembang agama Kristian.

      "Kita kena waspada. Dalam dia berpolitik, dia menggunakan platform politik untuk mengembang, menyebar agama Kristian," dakwanya.

      Lim merupakan menteri kewangan manakala Loke dilantik sebagai Menteri Pengangkutan dalam kabinet perdana menteri, Tun Dr Maahthir Mohamad.

      Pua pula merupakan pegawai khas di kementerian kewangan, manakala Yeoh merupakan timbalan menteri wanita, keluarga dan pembangunan masyarakat. Kok pula dilantik mengetuai kementerian industri utama.

      'Hapuskan raja-raja Melayu'

      Ahli politik Umno itu juga mendakwa DAP berkuasa dalam HARAPAN dan di sebalik keputusan dibuat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga menjangkakan DAP suatu hari nanti akan berusaha untuk menghapuskan raja-raja Melayu dan menjadikan Malaysia sebuah republik.

      "Jangka panjang, tuan-tuan, puan-puan ini penting ni.


      "Beberapa hari nanti kalau boleh mereka nak hapuskan raja-raja Melayu.

      "Mereka nak tubuhkan satu sistem pemerintahan seperti Singapore, tak ada raja tak ada sultan, tak ada Yang di-Pertuan Agong.

      "Sistem republik - iaitu ketua negara terdiri daripada siapa sahaja - boleh jadi Melayu, Cina, India," dakwanya.

      Delete
    4. Gelaran macai politik tidak wajar!
      WARTAWAN SINAR HARIAN 3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore154
      Mohd Hilmi dan Muzaidi
      Mohd Hilmi dan Muzaidi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BUKIT MERTAJAM - Menggelarkan pertubuhan belia sebagai macai politik bukanlah satu kenyataan yang bijak oleh seorang menteri yang bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pembangunan belia di negara ini.

      Sedangkan ramai kepimpinan dalam parti kerajaan mahupun pembangkang merupakan mereka yang pernah berjuang, menimba pengalaman dan menabur bakti dalam pertubuhan belia.


      Pengerusi Gerakan Belia 4B Pulau Pinang, Mohd Hilmi Elias berkata, pihaknya kesal dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkenaan isu ‘macai politik’ dalam persatuan belia.

      "Mungkin YB Menteri kurang pengetahuan bahawa ramai pemimpin masa kini berasal daripada pertubuhan belia malah calon PRK Sg Kandis dari parti PKR juga merupakan produk belia di mana beliau merupakan bekas Yang Dipertua Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) di kawasannya.

      "Walaupun diakui ramai kepimpinan belia turut terlibat dalam wadah politik baik di pihak kerajaan dan pembangkang, tetapi harus diakui mereka ini semua pandai membezakan warna baju apabila berjuang dalam platform masing-masing," katanya di sini.

      Sebelum ini Syed Saddiq dilaporkan berkata, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) bertekad mahu membersihkan persatuan belia daripada menjadi macai politik kepada kerajaan.

      Sementara itu, Hilmi berkata, peranan pertubuhan belia itu haruslah dilihat menyeluruh bukan sekadar hanya beberapa program yang melibatkan acara politik sahaja.

      Katanya, lebih molek sekiranya Syed Saddiq memanggil kepimpinan tertinggi setiap pertubuhan belia ini berbincang dahulu dan mengambil maklum akan peranan mereka sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan atau gelaran hanya berdasarkan pandangan dan nasihat dari beberapa rakan menteri sendiri.

      Sementara itu, Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Muzaidi Mohd Ali berkata, sebagai seorang menteri belia, Syed Saddiq tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan sedemikian.

      "Banyak pertubuhan belia di negara ini yang komited membantu kerajaan dalam melahirkan belia yang berdedikasi dan GPMS sendiri telah banyak melahirkan belia yang cemerlang sama ada dari segi akademik dan sahsiah,"katanya.

      Delete
    5. BUDIN MAI NAK HABAQ BAGI,
      PERKAHWINAN NI TAK LAMA
      DENGAQ HABAQ YANG LELAKI UMOQ 70 TU
      ADA MASALAH ANU TAK NAIK,,

      YANG JANDA TU EHHHH,GATAI MENGELA SEMACAM...

      MEMANG TAK LAMA.....!!!!

      Delete

    6. teringin juga nak pi tinjau macam mana rupa JB-Forest City tapi tak mampu la Tun. Tv kita ni bukan nak siar story on how, when, why and who on the development of JB-FC or dah ada articles on it ka, how can we get hold on it. I wish we have Malaysian reporters yang berani buat investigation atau survey on any particulars that have controversial issues covering people in higher offices or palaces.

      Tanah besar China is able to roam freely into Malaysia because China knows MO1’s government is weak and ranked among one of the the most corrupted country in the world, besiege with humongous debts, malunya. Furthermore, (I’m sorry to bring this up, may their souls rest in peace), Malaysia owes China an explanation on the missing Malaysian airline with her citizens in it. China has nothing to lose giving her money and support to MO1’s corrupted government.

      It’s MO1 and his ‘generals’ who should be shameful of their incapability on how to bring in real genuine investors into Malaysia without selling an inch of her land to outsiders. Allowing outsiders to create a settlement of their own on our precious land is like promoting the expansion of a new greater colony – free of Malaysian-Malays, Malaysian-Indians, Malaysian-Chinese and Malaysian-others.

      This is never about racism or anti-Chinese. China is most welcome to invest in Malaysia according to our terms and law and order. But it’s the way how MO1’s government came to an agreement that is not to the country’s advantage, it’s like selling our sovereignty. Hope China would understand our dilemma.

      Delete
    7. Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ambilalih tol?



      Kos nak mansuhkan Tol . Atleast RM30billion diperlukan untuk tujuan pengambilalihan . Itu kos paling sedikit kerajaan perlu bayar untuk ambil alih 5 konsesi . 5 konsesi tersebut adalah PLUS , Lebuhraya kulim butterworth , Link Kedua , Penang Bridge dan Expressway lingkaran tengah . Konsesi lain xmasuk lagi .

      Semasa nak ambil alih PLUS expressway Berhad ( PEB ) , sukuk terbesar dalam dunia telah diterbitkan . Sukuk tersebut bernilai RM30billion , IMTN , Coupon rate 5% , temph matang 27 tahun . Tahun diterbitkan 2012 . Sekarang ni tahun 2018. Bond tersebut ada balance 21 tahun lagi. Kalau kerajaan nak tebus balik bond tersebut , kerajaan perlu membayar future interest sekali . So kita boleh cakap minimum yang perlu dibayar untuk tebus bond tersebut kerajaan perlu membayar RM45billion .
      Itu baru untuk 5 konsesi , ada berpuluh lagi konsesi yang perlu diselesaikan . Total kos untuk mansuhkan semua tol menelan belanja ratusan billion . Kos lain yang perlu diambil kira , kos maintainance . Kos maintainance untuk PLUS highway sahaja memerlukan RM1billion untuk kos penyelenggaraan dan total untuk selenggara kesemua lebuh raya dalam Malaysia akan menelan belanja RM8-9billion .

      Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ini semua ? Tidak . Data ni semua ada dekat public domain . Kos maintenance PLUS boleh rujuk jawapan dalam dewan rakyat , bond yang diterbitkan boleh tengok dekat laman web SC , kos penyelenggaran highway lain boleh tengok dekat laman web bursa malaysia . Pemegang konsesi kebanyakkan public listed company . Litrak , ecovest , SILK ni semua boleh tengok dekat laman web bursamalaysia .

      Itu namanya menanam tebu dipinggir bibir . Pandai berjanji tapi liat nak tepati janji .

      P/S - Tiada reference diletakkan tapi saya ada bgtau macam mana nak buat rujukan . So boleh cuba la buat rujukan sendiri .


      : Politik manipulasi bukan berniat untuk membantu tetapi untuk berkuasa....

      Delete
    8. Pejuang Kemerdekaan dan penyelewengan Sejarah



      Saya melihat video wawancara bersama calon DAP yang merupakan cucu kepada seorang pengganas Parti Komunis Malaya dengan penuh jengkel dan menyedihkan.

      1. Saya adalah doktor terakhir yang merawat wira Bukit Kepong Sarjan Hj. Yusof Rono pada tahun 2005 di Hospital Melaka.

      2. Pada masa itu saya bertugas di Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi Hospital Melaka.

      3. Yusof Rono adalah merupakan satu-satunya wira terakhir Peristiwa Bukit Kepong yang masih hidup pada ketika itu.

      4. Beliau dimasukkan ke ICU kerana masalah pendarahan pada usus yang amat banyak (Lower GI bleed initially attributed to Angiodysplasia).

      5. Setelah percubaan merawatnya secara konservatif gagal, dan pendarahannya tidak berhenti, maka keputusan dibuat oleh Pakar Bedah untuk membedah Tn Hj Yusof Rono.

      6. Sayalah doktor bius baginya yang telah intubate dan menjaganya sepanjang pembedahan yang memakan masa hampir 3 jam tersebut.

      7. Saya masih ingat, sebelum pembedahan tersebut, Allahyarham seorang yang sungguh berani dan tabah. Apabila diajar mengucap kalimah, sebutannya lancar sebelum saya memberinya ubat bius.

      8. Malangnya keadaan Allahyarham sangat tidak stabil semasa pembedahan dan dihantar ke ICU untuk rawatan lanjut. Beliau meninggal dunia di ICU dan sebab kematiannya adalah disebabkan oleh pendarahan akibat ketumbuhan pada usus kecil (gastro intestinal stromal tumour).

      9. Sepanjang saya menjaga beliau sebelum pembedahan di Ward High Dependency Unit (kini ICU Orkid), saya tidak melepaskan peluang bertanya tentang pengalamannya berjuang menentang komunis.

      10. Beliau seorang pejuang sejati. Darah yang mengalir dalam tubuhnya, darah patriot. Seorang yang cukup cintakan negara. Dalam keadaan yang lemah sakit itu, beliau begitu berkobar-kobar menceritakan kepada saya peristiwa tersebut seolah-olah ia baru berlaku semalam.

      11. Dengan bangganya beliau menyelak pakaiannya menunjukkan parut-parut kesan dari peluru komunis yang menembusi tubuh beliau.

      12. Dalam keadaanya yang lemah itu pun Allahyarham tidak jemu-jemu bercerita kepada saya peri keganasan komunis serta bencinya beliau terhadap komunis. Kemerdekaan yang kita kecapi mesti dihargai katanya.

      13. Melalui beliaulah saya pertama kali mendengar nama Mat Indera. Rupa-rupanya, yang mengarahkan serta mengetuai serangan terhadap Bukit Kepong adalah seorang Anak Melayu yang beragama Islam! Bukan hanya Mat Indera saja Melayu yang menjadi tali barut Komunis, tetapi juga ada Melayu2 lain seperti Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh.

      Delete

    9. Why is MO1’s government opening all our doors to China? No restrictions? Doesn’t this trigger a new economy invasion from China? Maybe Malaysia too needs protectionist policies like Trump. The economic development and well-being of Malaysians and Malaysian industries must be the government’s top and first priority.

      But the problem is our land is scarce and no matter how much land is reclaimed it will never be enough. Their greed, from both sides, will ask for more. Shouldn’t these reclaimed land rightfully be for Malaysians? Money borrowed in mass billions (unfortunately) from China should be invested for the development and the economic progress of all Malaysians. Instead, money borrowed are for the development and economic sustenance of the millions of foreigners, the new citizens of JB_Forest City.

      Kata ramai lagi rakyat Malaysia tak ada rumah, tanah untuk tempat berteduh jadi kenapa tanah dan bangunan dijual atau diberi kepada bangsa asing? Tak paham la? Apa jenis mainan politik ekonomi puak Najib ni?

      .. settlements to the millions of China-Chinese, and this will have a great repercussion to our own local businesses, environment and social sensitivities. Right now this is what my mind thinks and afraid of, that we will be the abandoned and forgotten people in our own land.


      Delete
    10. Badan pemikir pro-Republikan AS dedah hubungan dgn PH jatuhkan BN



      PETALING JAYA: Sebuah pertubuhan yang berkait rapat dengan tokoh kanan parti Republikan dan bekas pegawai tinggi perisikan Amerika Syarikat (AS) bekerjasama dengan pembangkang Malaysia sejak 2002, termasuk Pakatan Harapan yang menambilalih kuasa dalam pilihan raya umum Mei lepas, menurut satu pendedahan dalam forum melibatkan badan pemikir utama negara itu baru-baru ini.

      The International Republican Institute (IRI), sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, yang ahli lembaga pengarahnya termasuk pemimpin parti Republikan seperti John McCain, serta bekas penasihat Keselamatan Negara dan bekas pegawai tentera AS berkata, kegiatan badan itu di Malaysia akhirnya berhasil dalam pilihan raya umum ke-14 lepas dan ia menguntungkan AS dari sudut persaingannya dengan China sekarang.

      “Saya pergi dan duduk bersama-sama ramai pemimpin baru kerajaan baru di sana, dan ramai dalam kalangan mereka merupakan rakan kongsi yang bekerja dengan kita sejak 15 tahun lepas. Salah seorang yang paling kanan dalam kalangan mereka, yang kini menguasai kerajaan berkata kepada saya, ‘Hebat IRI, anda tidak meninggalkan kami walaupun pada saat kami sudah bersedia untuk menyerah kalah’,” kata presiden IRI Daniel Twinning dalam satu forum anjuran Center for Startegic & International Studies, bulan lepas.

      Twinning berkata, dalam pertemuan di pejabat perdana menteri selepas pilihan raya umum itu, beliau memberitahu pemimpin kanan PH bahawa kredit itu milik mereka, “bukan kami”.

      Kenyataannya itu dijangka menghangatkan lagi debat berhubung peranan AS dalam proses demokrasi negara berikutan pendedahan sepucuk surat daripada ketua risik kanan di bawah pentadbiran bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta sokongan Washington sekiranya Barisan Nasional menang tipis dalam pilihan raya baru lalu.

      Polis kini menjalankan siasatan ke atas surat yang ditulis oleh bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (ME10) Datuk Hasanah Abdul Hamid kepada rakan sejawatannya di Biro Penyiasatan Pusat AS (CIA), yang antara lain menyebut bahawa AS lebih beruntung sekiranya Najib memimpin Malaysia berbanding Dr Mahathir yang “anti-Yahudi” dan “anti-Barat”.

      Pemimpin PH mendesak Hasanah didakwa kerana mengkhianati negara.

      Pemeriksaan ringkas ke atas lamanweb IRI mendapati badan itu ditaja oleh Jabatan Negara AS dan National Endowment for Democracy (NED), sebuah pertubuhan yang bermatlamatkan “pengukuhan institusi demokrasi di seluruh dunia”, termasuk kesatuan sekerja dan kuasa pasaran bebas.

      Twinning memberitahu forum tersebut bahawa Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru Putrajaya sejak dari mula lagi.

      “Tahukah anda bahawa antara langkah pertama diambil oleh kerajaan baru itu? Ia membekukan pelaburan infrastruktur China kerana ia membuka rekod dan mendapati terdapatnya banyak wang ‘pelik’ yang bergerak ke sana-sini dalam sebuah sistem korup, tidak telus dan berakauntibiliti,” katanya, yang jelas merujuk kepada kajian semula beberapa projek mega melibatkan syarikat China, termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

      Twinning mengakui Malaysia tidak mungkin menjadi sekutu AS, tetapi kemenangan PH akan memberi manfaat kepada Washington.


      : PH dia mencuri dia yang laung minta tolong....

      Delete
    11. KOS SARA HIDUP ISU UTAMA PRU14 : BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA

      1. TUJUAN KAJIAN INI ADALAH UNTUK MENENTUKAN PIHAK MANAKAH YANG PATUT DIPERSALAHKAN BERHUBUNG KENAIKAN KOS SARA HIDUP DI MALAYSIA. SEKALI LAGI DI INGATKAN,,, SAHABAT SEKALIAN TIDAK PERLU PERCAYA KEPADA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK. PERCAYALAH KEPADA FAKTA DAN ANGKA... FIGURES NEVER LIE.

      2. ASAS KEHIDUPAN MANUSIA IALAH MAKANAN, PAKAIAN DAN TEMPAT TINGGAL. KAJIAN INI BERDASARKAN FAKTA DAN ANGKA UNTUK MENUNJUKKAN FAKTOR KENAIKAN KOS SARA HIDUP. KAJIAN INI JUGA TERTUMPU KEPADA NEGERI YANG PALING MAJU DI MALAYSIA IAITU NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG.

      3. KAJIAN SEBELUM INI TELAH MENUNJUKKAN BAHAWA ERA MAHATHIR,,,PENURUNAN NILAI MATA WANG RINGGIT IALAH SEBANYAK 52% BERBANDING ERA NAJIB 2%. KAJIAN DITERUSKAN LAGI DENGAN MEMBANDINGKAN INFLASI INDEKS HARGA PENGGUNA (IHP) DENGAN KOS SARA HIDUP BERDASARKAN LAPORAN OLEH BANK NEGARA MALAYSIA DI MANA KADAR INFLASI TERTINGGI IALAH 3,9% PADA TAHUN 2016. BERBANDING IHP PADA 2015 IALAH 3.6%...INI MENUNJUKKAN IMPAK GST TELAH MEMBERI KESAN SEBANYAK 0.3% TERHADAP INFLASI BERDASARKAN TARIKH EFEKTIF GST PADA 1 APRIL 2015.

      4. HARGA HARTANAH TELAH NAIK MENDADAK SEMENJAK TAHUN 2008 AKIBAT KENAIKAN HARGA PREMIUM TANAH KEPADA PEMAJU YANG DIKUAT KUASAKAN OLEH PAKATAN HARAPAN DI NEGERI SELANGOR DAN PULAU PINANG. DI SELANGOR KENAIKAN HARGA PREMIUM TANAH TELAH NAIK SEBANYAK 400% DAN PULAU PINANG SEBANYAK 1800%. FAKTOR INI MENYEBABKAN HARGA HARTANAH NAIK MELAMBUNG DAN KESUKARAN MEMILIKI RUMAH OLEH MAJORITI RAKYAT MALAYSIA….DATA DARIPADA KWSP MENDAPATI 90% RAKYAT MALAYSIA BERPENDAPATAN BULANAN TIDAK LEBIH RM5000….INI BERMAKNA KEDIAMAN YANG MAMPU DIMILIKI MEREKA TIDAK LEBIH DARIPADA RM180,000…HARGA PREMIUM YANG TINGGI INILAH SEBABNYA KENAPA SEJAK 2008 TIADA RUMAH KOS RENDAH,,,,KOS SEDERHANA RENDAH,,,,DAN KOS SEDERHANA…

      5. BERDASARKAN ANGKA-ANGKA DI ATAS BOLEH DISIMPULKAN BAHAWA PENYUMBANG TERBESAR KOS SARA HIDUP RAKYAT YANG TINGGI IALAH KERANA KUASA BELI TELAH MENURUN AKIBAT DARI NIILAI RINGGIT YANG TELAH JATUH LEBIH DARI SEPARUH. SEMENTARA KENAIKAN KOS TEMPAT TINGGAL TERUTAMA DI LEMBAH KELANG TELAH DISUMBANGKAN OLEH KADAR PREMIUM TANAH YANG TINGGI.

      6. MENGIKUT AJARAN ISLAM,,,,AIR,,,,RUMPUT DAN API ADALAH HAK RAKYAT SECARA BERSAMA….INI BERMAKSUD BAHAN DAN SUMBER ASAS TIDAK BOLEH DIPERNIAGAKAN….ERA MAHATHIR 1.0 DASAR YANG PALING TERUK MERANAPKAN EKONOMI ADALAH DASAR PENSWASTAAN DI MANA AGENSI-AGENSI KERAJAAN YANG MEMBUAT UNTUNG TURUT DI SWASTAKAN….SEKARANG KITA LIHAT AKIBATNYA DI MANA PENSWASTAAN TERPAKSA DITEBUS BALIK DENGAN HARGA RM2.5 BILLION DARI PIHAK SWASTA…..KALAULAH KERAJAAN MALAYSIA MENGUTAMAKAN ALQURAN DAN ALHADIS TENTULAH PERKARA BURUK SEBEGINI TIDAK BERLAKU…..



      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete

    2. It’s also unbecoming in the way MO1’s government try to hide, lied and swayed the people from learning or seeking the facts on exactly how he could secured huge sums of billions of ringgit from China. Did China see great potentials in Malaysia or China saw the weaknesses in the government? No one country wants to venture into something that is non-profitable, right Tun. As the saying goes, take advantage of the weak to prosper thyself.

      Well, the people’s perception has come to this, that the billions of borrowings said to be on economic development is as a camouflage to patch the many many holes in the country’s coffers and to pay 1MDB’s billions debts. The damage has been done. Their credibility has suffered. People’s trust and faith has crashed. They should’ve came out clean and clear the air in the first place, but instead all unanswered questions, equipped and ill-equipped facts and figures, information that could’ve shone out the truth, everything was stacked and dumped into MO1’s Top Secret boxes.

      If and when MO1’s government collapsed, the new government will inherits all these secrecy together with the financial mess, is this good or bad, Tun? I don’t know Tun, if MO1’s government is “fully-dressed” then they’re free from being “sick brain” (tumpang kata2 si nazri). They’ve nothing to worry about then, kan Tun.

      “HIDUP BERSATU!” Teruskan perjuanganmu.

      Delete
    3. Orang Tak Betul Pun Bersatu Layan



      KOTA BHARU: Seorang wakil rakyat Umno disebut-sebut bakal meninggalkan parti itu tidak hadir ke program khas pengumuman mengenainya di Machang, Kelantan, hari ini.

      Dalam program yang dinamakan Hijrah 2.0 anjuran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kelantan itu, spekulasi mengenai kedudukan anggota dewan undangan negeri (ADUN) Gual Ipoh, Mohd Bakri Mustapha, akhirnya ditamatkan.

      Namun tanpa Bakri, program Hijrah 2.0 itu tetap diteruskan seperti dijadualkan. Lebih 500 pimpinan Umno di peringkat akar umbi parti terbabit mengisytiharkan keluar dari parti tersebut.

      Mengetuai mereka ialah bekas ADUN Bukit Tuku, Datuk Mohd Zain Ismail.

      Timbalan Pengerusi BERSATU Kelantan Datuk Sazmi Miah berkata, beliau sememangnya mengadakan perbincangan dengan beberapa wakil rakyat Umno Kelantan yang berhasrat untuk keluar daripada parti itu.

      Bagaimanapun katanya setakat ini belum ada antara ADUN terbabit yang memutuskan untuk bersama BERSATU.

      "Ini kerja tuhan belaka, mungkin bukan hari ini. Tapi akan berlaku juga nanti, mereka (Umno) tak boleh nak tahan.

      "Hari ini 500 bekas pemimpin akar umbi Umno berhijrah," katanya ketika berucap di program tersebut.

      Terdahulu Malaysiakini melaporkan spekulasi seorang ADUN Umno Kelantan akan menyertai BERSATU.

      Bagaimanapun, Mohd Bakri yang dijangka ADUN yang terbabit semalam muncul membuat penafian.

      Sementara itu, program Hijrah 2.0 turut dihiburkan dengan kemunculan Mat Tere yang tidak ketinggalan mengisytiharkan dirinya keluar dari Umno.

      Mat Tere - atau nama sebenarnya, Muhammad Zul Apis Baharum - merupakan orang kurang upaya (OKU) yang pernah menggemparkan negara apabila dikatakan menghina Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim melalui satu rakaman video, tahun lalu.

      "Saya Mohd Zul Apis Baharum isytihar keluar Umno, dan akan berjuang bersama BERSATU, " katanya ketika diminta berucap sebentar.

      Hadir sama Timbalan Presiden BERSATU, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Pengerusi BERSATU Kelantan, Datuk Kamaruddin Md Noor.


      : Normal bagi anak buah perompak akan lari kepada peyamum untuk berlindung setelah ketua p[erompak diguling....

      Delete
    4. Jangan batalkan GST lagi

      Selain itu, dalam wawancara sama, Ameer turut menggesa agar kerajaan menyenaraikan segara barangan yang akan dikenakan SST.

      Katanya, ia bagi memudahkan ahli perniagaan untuk melabel serta menulis harga barangan sekiranya ia diimport.

      "Saya tak tahu kenapa nak tangguh umum kadar (terhadap barangan). Sekurang-kurangnya kita perlu tahu, September tinggal sebulan sahaja lagi. Barang yang dah dipesan dah nak masuk, harga nak kena tulis.

      "Kalau naik lima peratus, kena naikkan harga lima peratus. Kalau 10 peratus, kena tukar harga. Barang kita dah pesan enam bulan lalu," katanya.



      Sehubungan itu, Ameer juga memberi cadangan kepada pihak kerajaan agar tidak terburu-buru membatalkan GST.

      Menurutnya, sebelum pelaksanaan SST ingin dibuat, kerajaan perlu cuba menurunkan kadar GST terlebih dahulu bagi memberi gambaran sama ada ia bagus untuk negara atau tidak.

      "Kalau kerajaan nak buat sangat SST, buatlah. Tapi boleh tak mereka buat GST satu peratus dulu, dari situ kerajaan akan tahu. Jadi janganlah mansuhkan dulu.

      "Sekarang kerajaan dah rugi beberapa bilion sebab nak tunggu SST.

      "(Jika tak jadi batal GST) mereka boleh minta maaf, cakap: saya silap, mari kita laksana GST dua peratus bukan mansuhkan.

      "Tapi mereka takut. Saya rasa mereka lupa yang mereka sekarang yang mentadbir negara. Saya rasa rakyat akan faham (jika tidak jadi hapuskan GST)," kata ahli perniagaan berusia 62 tahun itu lagi.


      : Puak-puak PH ni ego lebih, kadang kala pengetahuan tak banyak, fakta tak ada banyak rumusan berdasarkan andaian dan persepsi sahaja....

      Delete

    5. Amat memalukan dan Dayus Malaysia terutama Johor kini Memerlukan Bantuan, Kewangan juga kepakaran luar untuk membuat projek perumahan

      Kelihatan Pemimpin sekarang mengambil mudah untuk mencari huraian dan menyelesaikan masaalah mereka
      Menonjolkan sifat pemimpin yg pemalas , tidak amanah , lebih gaya dari buat ,
      nascaya ini semua akan menuju kepada kehancuran
      Dan kehancuran ini sedang bermula

      Apakah semasa Tun dahulu , membuka Proton , membangunkan Twin Tower dan sebagainya
      Ada sampai Bergadai Tanah Pusaka ?

      Hormat juga Ketaatan sesaorang pada Akhlaknya

      Malaysia akan Hancur jika di pimpin Pemimpin yg Boros , Tidak Amanah , Lebih Lagak dari Buat
      Sudah kelihatan systoms penyakit nya sedang mengular keluar
      Bermula dengan UMNO sudah Berpecah Belah

      Delete
    6. KENAPA EKONOMI ISLAM MESTI DIPERTAHANKAN

      1. DALAM DUNIA INI TERDAPAT TIGA KATEGORI EKONOMI IAITU SOSIALIS, KAPITALIS DAN ISLAM.

      2. SOSIALIS DAN KAPITALIS DI CIPTA OLEH KARL MARK SI YAHUDI LAKNAT.

      2. KAPITALIS IALAH SISTEM KAUM PEMODAL YANG MENGUTAMAKAN UNTUNG SEBESAR MUNGKIN DENGAN MODAL SEKECIL MUNGKIN. CIRI UTAMA KAPITALIS IALAH RIBA DAN MEMBOLOT KEKAYAAAN NEGARA OLEH GOLONGAN TERTENTU... DALAM DUNIA SEKARANG KAPITALIS ADALAH DOMINAN DI MANA HANYA 60 ORANG SAHAJA MENGUASAI KEKAYAAAN DUNIA. DI MALAYSIA MEREKA INI DINAMAKAN SEBAGAI PROKSI YANG MEMBOLOT KEKAYAAN NEGARA. MEREKA MENGUASAI EKONOMI MELALUI SISTEM MONOPOLI DAN MENYOROT BARANG BERTUJUAN MENGAWAL HARGA BARANGAN,,,,SEDANG KEDUA PERKARA INI DILARANG OLEH ISLAM KERANA BILA HARGA MURAH RAKYAT KEBANYAKAN DAPAT MENIKMATI KEHIDUPAN MEREKA.

      3. SISTEM EKONOMI ISLAM BERADA DI TENGAH-TENGAH KEDUA SISTEM DI ATAS YANG MELAMPAU ( EKSTREM )..

      4. DALAM SISTEM KAPITALIS,,,BANK-BANK RIBA ADALAH TERAS KEPADA SISTEM INI DI MANA BANK-BANK INI MEMCIPTA WANG DENGAN MENGENAKAN INTEREST KEPADA PEMINJAM…ISLAM MELARANG RIBA DAN MENGHALALKAN PERNIAGAAN/PELABURAN….JADI SISTEM SEBENARNYA YANG PERLU DIJALANKAN IALAH BANK MENJANA KEUNTUGAN DENGAN PELABURAN BUKANNYA MENJADI CETI MODEN…SIAPA SAHAJA YANG MENGAMALKAN AJARAN ISLAM PASTI AKAN BERJAYA DI DUNIA TIDAK KIRA WALAU IA KAFIR….CONTOH SEPERTI WARREN BUFFET IALAH SEORANG FUND MANAGER DI MANA RAMAI PELABOR YAKIN DENGAN KEBOLEHANNYA MELABURKAN WANG MEREKA…BELIAU ADALAH FUNDAMENTAL INVESTOR DI MANA TERAS SESUATU SYARIKAT AKAN DINILAI SEBELUM PELABURAN DIBUAT….SYARAT-SYARAT SEPERI EPS/PE/ROI/ROE AKAN DIBERIKAN SYARAT KETAT SELAIN PERKARA LAIN SEPERTI SESEBUAH SYARIKAT ITU MESTI KUKUH BEROPERASI SEKURANG-KURANGNYA 10 TAHUN…DAN SEBUAH SYARIKAT ITU MESTILAH DIFAHAMI CARA KERJANYA…

      5. JADI ORANG SEPERTI WARREN BUFFET INILAH CONTOH PELABUR YANG BIJAK DAN SEBENARNYA DIA ADALAH BANKER YANG SEBENAR…..OLEH ITU BANK YANG PATUT DIWUJUDKAN IALAH INVESTMENT BANK DAN BUKANNYA INTEREST BANK SEPERTI YANG ADA HARI INI DI NEGERA-NEGARA ORANG ISLAM KHUSUSNYA…..INVESTMENT BANK AKAN MEMBERIKAN PULANGAN YANG TINGGI MENGIKUT KEUNTUNGAN BERBANDING INTEREST BANK YANG HANYA MAMPU MEMBERIKAN HANYA 3% HINGGA 4% SAHAJA… ITUPUN BAGI FD….

      6. DENGAN CARA BEGINI EKONOMI AKAN MENJADI BERTAMBAH MAJU DENGAN MENGGALAKKAN SYARIKAT-SYARIKAT BERLUMBA-LUMBA MENUNJUKKAN PRESTASI TINGGI DAN PELABOR AKAN MENJADI KAYA-RAYA SETERUSNYA ISLAM MEMASTIKAN SEBAHAGIAN KEKAYAAAN TERSEBUT KEMBALI KEPADA MASYARAKAT YANG KURANG BERNASIB BAIK…

      7. EKONOMI BERASASKAN RIBA PADA SATU CYCLE AKAN MENGALAMI KEBUNTUAN DAN KETEPUAN DAN MENYEBABKAN KEMELESETAN EKONOMI…KERANA KEKAYAAN NEGARA TIDAK BERKITAR DAN BERKISAR SEPERTI YANG SEPATUTNYA…KERANA SISTEM INI LEBIH MEMBERI PELUANG KEPADA HANYA ORANG YANG KAYA…

      8. JIKA DITINJAU TERDAPAT LEBIH KURANG 20 NEGARA-NEGARA DI DUNIA YANG MENGAMALKAN 0% INTEREST RATE MANAKALA LEBIH KURANG 10 BUAH NEGARA LAIN YANG MENGENAKAN LEBIH ATAU KURANG 0% INTEREST RATE DAN MERUPAKAN NEGARA YANG THE BEST COUNTRIES TO LIVE IN.

      9. SEBABNYA ISLAM MELARANG DIKENAKAN INTEREST KERANA PASARAN HENDAKLAH DIBIARKAN BEBAS MENENTUKAN NILAINYA... DENGAN MEMAINKAN KADAR TERSEBUT AKAN MEMBUATKAN EKONOMI TIDAK STABIL... KITA BOLEH LIHAT APA YANG TERJADI PADA USA.

      10. ISLAM MAHU HARTA NEGARA DIKITARKAN DARI SI KAYA KEPADA SI MISKIN. JIKA HARTA KEKAYAAAN NEGARA DI KITARKAN SESAMA SANG KAYA MAKA AKAN MEWUJUDKAN JURANG EKONOMI ANTARA MASYARAKAT YANG MENYEBABKAN BERLAKU CLASS HATRED DAN AKHIRNYA CLASS WAR... AKHIR SEKALI NEGARA AKAN HANCUR KE LEMBAH PEPERANGAN... OLEH KERANA ITU RIBA DI ANCAM OLEH ALQURAN DENGAN PERANG OLEH ALLAH DAN RASULNYA.


      Delete

  8. Anonymous20 August 2018 at 15:46,

    Memang celaka blogger Kluangdiamond dah u-turn sokong Umno pulak & tibai Bersatu.

    Nanti kita pi tibai dia di blog dia pulak. Ramai ke yang komen di sana la ni? Kalo tak ramai, malaigh aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat terbuka untuk Marina Mahathir pendokong LGBT



      Kehadapan Cik Puan Marina bt Mahathir,

      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.

      7) Kami juga punya hak untuk memastikan pemikiran anak-anak kami dan sanak saudara kami agar terselamat daripada terjerumus ke dalam pemikiran & perbuatan songsang ini. Na'uzubillah.

      8 ) Akhirnya, jika kalian rasa itu bukan satu dosa dan itu adalah hak peribadi, maka buatlah tapi pastikan kalian bukan berada di bumi Tuhan!

      Nur Ilyani Mohamed Nawawi
      Pasir Mas
      6/8/2018

      #NormalisasiDosa #NoLGBTIQ
      #NoLesbian
      #NoGay
      #NoBisexual
      #NoTransexual
      #NoIntersexual
      #NoQuestioning

      Delete
    2. Harga barang lebih mahal

      Ameer yang telah menjalankan perniagaan sejak 1980-an turut memberi penjelasan mengenai perbandingan harga sekiranya SST dilaksanakan.

      Menurutnya, jika cukai SST dikenakan pada kadar 10 peratus, harga barangan- selain makanan segar dan dalam tin - akan melambung naik bebeza semasa GST dilaksanakan.

      "GST lebih telus dan efisien cuma masalahnya kadarnya terlalu tinggi. Kerajaan boleh turunkan harga tapi kerajaan perlukan duit, itu kita faham.

      "SST pula lebih terdedah kepada ketirisan kerana hanya satu peringkat sahaja dan sukar untuk diawasi.

      "Semua orang setuju, dan kerajaan pun setuju (SST terdedah kepada ketirisan) tapi mereka kata tak apa sebab mereka akan buat denda dan harap orang akan ikut," katanya.

      Namun menurut Ameer kerajaan sebenarnya "sudah terlambat" untuk berundur daripada janji yang diikrarkan sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu.



      "Nasi sudah menjadi bubur, sebab mereka semua ini ahli politik," katanya.

      Menjelaskan mengenai bagaimana SST akan memberi kesan terhadap harga barang, Ameer memberikan contoh sekiranya kadar cukai berkenaan terbahagi kepada tiga iaitu sifar peratus, lima peratus dan 10 peratus.

      Memiliki lebih 70 pasar raya di seluruh negara, Ameer menerangkan meskipun angka kadar cukai berkenaan merupakan satu andaian namun sebagai seorang ahli perniagaan yang terlibat dengan proses rantaian bekalan, pengilangan, mengedar serta menjual, beliau berkata harga barangan berubah mengikut kadar SST.

      "Kita (Mydin) buat semua, sudah tentu kita tahu. Sudah tentu ia andaian.

      "Kalau nak senang kita ambil begini: pengilang biasanya ambil keuntungan dalam 20 peratus, ini margin. Sudah tentu ada yang ambil keuntungan 15 peratus, 25 peratus tetapi ini kita andai secara umum. Kita perlu andaikan sesuatu dan berikan angka.

      "Pemborong pula akan ambil (keuntungan) lima atau 10 peratus sahaja begitu juga dengan pengedar.
      "Kalau di butik, margin keuntungan ialah 300 peratus. Baju kalau beli dengan harga RM100, ia akan dijual dengan harga RM400. Kalau di pasar raya contohnya di Mydin, kami beli RM100, jual RM120.

      "Jadi kita ambil margin 20 peratus (pengilang), 10 peratus (pengedar) dan 20 peratus (penjual). Kalau kita ambil pengiraan begini, semua barang yang SST sifar peratus akan murah berbanding enam peratus GST.

      "GST mempunyai tiga peringkat tetapi diakhirnya hanya enam peratus," katanya.

      Beliau turut menjelaskan, sekiranya barangan yang dikenakan SST pada kadar lima peratus, harga barangan itu pada akhirnya mempunyai harga hampir sama semasa GST dilaksanakan.

      "(Jika lima peratus) maknanya tiada beza jika kerajaan melaksanakan SST atau GST, harganya sama.
      "Tetapi jika ada barangan yang dikenakan 10 peratus SST, harga barang akan mahal. Tak boleh cakap tak akan ada barang yang tak naik harga," jelas Ameer lagi.

      Delete

    3. Now… the ‘FDI’ on Forest City ...

      On a ‘Rakyat diDahulukan’ rhetoric ...

      Anyway, lets wait until more and Forest City dwellers go for shopping in JB’s Tesco or Giant with their pet Chihuahuas in trolleys. Then we will see what Bangsa Johor’s DYMM Sultan, Najib or his Menteri-Agama have to say.

      Delete

    4. FDI ala Najis a/l Razak khususnya di Forest City Johor sememangnya FDI yang jelas mengukir “lukisan” bodoh yang jelas merugikan negara, Tun.

      Ianya umpama “indah khabar, dari rupa”. Namanya disebut FDI tetapi rupanya adalah masa depan.

      Seperti yang saya kata sebelum ini, FDI bodoh ala Najis, PM Malysia ke 6 yang sedang merosakkan negara. Sedihnya bukan saja sultan saja diperbodohkan Najis tetapi dengan keseluruhan rakyat negeri ini terpalit sama.

      Ini semua angkara seorang PM yang terlalu bodoh mentadbir negara, pemimpin China memuji sedikit saja tentang bapak dia yang ada hubungan baik dengan China pada tahun 70an dahulu, si bodoh ini terus teruja dan lupa segala-galanya apa agenda jangka panjang China untuk mengubah politik di Johor kelak.

      Segalanya bermula dengan penubuhan 1MDB tajaan Najib yang terlalu bodoh dan telah membongkar segala kelemahan pentadbirannya.

      Bila ada orang tegur, dia marah. Bila ada orang puji, orang tersebut akan diberi imbuhan berupa pangkat atau imbuhan keduniaan lain.

      Delete

    5. Mana boleh ada Bangsa Johor. ayang lain hendakkan Bangsa Selangor, Bangsa Pahang, Bangsa Wilayah ... dan macam macam lagi, apa macam Malaysia?

      Jangan sesiapa memikir mahu pecahkan Malaysia. Tiada maaf bagi nya. Tengku A Rahman "gave away Singapore to LKY FOC" pun sampai sekarang masih di maki.

      Delete
    6. Ahmad ajak orang muda 'bantai' HARAPAN
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 3:45 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 3:51 petang

      A+ A-
      PARLIMEN | Datuk Seri Ahmad Maslan berkata pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) nanti akan memberi kesan kepada golongan muda yang menggunakan perkhidmatan telefon prabayar.

      Anggota parlimen Pontian itu menjelaskan apabila SST dilaksanakan nanti mereka terpaksa membayar harga lebih tinggi untuk menambah nilai bagi meneruskan perkhidmatan telefon masing-masing.

      "Bersedialah... bersedialah kad-kad prabayar itu akan naik harga kerana ada 6 peratus cukai perkhidmatan.

      "Sekarang (harga tidak naik sebab) sifar peratus GST (cukai barangan dan perkhidmatan).

      "Lepas ni tentu harga menjadi lebih mahal, dan mengamuklah..." katanya.

      Justeru Ahmad mengajar golongan muda terbabit membantu pembangkang uuntuk menyerang kerajaan sebagai kesan daripada beban yang mereka tanggung.

      "Tolonglah bantu kami, menggunakan media sosial, bantai pihak Pakatan Harapan ini," katanya.

      Tempat orang kaya

      Ahmad berkata demikian semasa berbahas Rang Undang-undang SST di hari ini.

      Untuk rekod kerajaan dulu juga dikritik semasa GST dilaksanakan ke atas perkhidmatan prabayar pada 2015.

      Bagaimanapun pengendali telekomunikasi diarah menyerap cukai berkenaan dan mengembalikan harga jualan tambah nilai itu kepada paras sebelum GST.

      Baca Ahmad rela tak dapat like dan share

      Dalam ucapan sama Ahmad meminta kerajaan SST dikenakan lebih tinggi bagi pusat-pusat hiburan, atau lebih baik kalau ditutup terus.

      Tambahan pula katanya tempat-tempat sebegitu hanya dikunjungi oleh orang kaya-kaya.

      Katanya langkah itu perlu diambil supaya ia membebankan orang ramai untuk mengunjunginya.

      "Kasino, loteri, perjudian, pertaruhan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6 peratus. Kenapa hanya 6 peratus sedangkan ia boleh dikenakan lebih daripada itu.

      "Tempat-tempat pertaruhan dan perjudian ini, saya cadang dikenakan 20 peratus supaya orang tak pergi di tempat itu.

      "Kalau boleh, tutup terus kasino, permainan loteri, mesin perjudian dan seumpamanya ini," katanya.

      Delete
    7. APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      1. ISLAM DIAMBIL DARI PERKATAAN SILMI IAITU KEDAMAIAN DAN KEAMANAN.

      2. MUSLIM DIAMBIL DARI PERKATAAN ASLAMA IAITU MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA
      ALLAH SWT.

      3. JADI MUSLIM BERMAKSUD SEORANG YANG AMAN DAN MENYERAHKAN DIRI KEPADA ALLAH... MENERIMA SEGALA KETENTUAN OLEH ALQURAN... ALQURAN JUGA MEMERINTAH SUPAYA TAAT KEPADA RASUL. JADI MUSLIM WAJIBLAH MENYERAHKAN SEGALA KEHIDUPAN DAN JIWA RAGANYA KEPADA KEHENDAK ALQURAN DAN ALHADIS SAHIH.

      4. DALAM SOLAT SETIAP MUSLIM MEMBACA SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU ADALAH SEMATA-MATA KERANA ALLAH TAALA.

      5. DALAM HADIS DINYATAKAN MUSLIM ADALAH SEORANG YANG SELAMAT MUSLIM YANG LAIN DARI ANCAMAN LIDAH DAN TANGANNYA.

      6. JIKA ANDA TIDAK MENYERAHKAN KEPADA ALLAH BERMAKNA SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK ANDA TELAH MENYERAHKAN DIRI KEPADA IBLIS/LUCIFER BERTANDUK DUA ATAU DAJJAL/ANTI CHRIST BERMATA SATU. IF YOU DONT CHOOSE TO SUCCEED YOU CHOOSE TO FAIL. JIKA ANDA TIDAK MEMILIH SYORGA BERMAKNA ANDA MEMILIH NERAKA TIADA YANG KETIGA.



      Delete
  9. BUDIN MAI NAK HABAQ BAGI,
    PERKAHWINAN NI TAK LAMA
    DENGAQ HABAQ YANG LELAKI UMOQ 70 TU
    ADA MASALAH ANU TAK NAIK,,

    YANG JANDA TU EHHHH,GATAI MENGELA SEMACAM...

    MEMANG TAK LAMA.....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaga jaga sikit...yang umoq 70 tu satu kisah...yang takut bila nak buat yang tu...tup tup yang umoq 20-30han dok curi masuk tolong melempias sijanda bagi pihak si umoq70han tu. Ngan cara depa bertutur tu...tak heran bila hitam mereka kata putih!

      Delete
    2. Pakaian pramugari perlu sopan, islamik
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 12:59 tengah hari | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:22 petang

      A+ A-
      TINJAUAN | Isu pakaian melibatkan pekerja kabin kapal terbang sekali lagi mendapat perhatian umum selepas dibangkitkan di parlimen.

      Malaysiakini cuba mendapatkan pandangan masyarakat mengenai isu berkenaan dalam kriteria yang mereka mahukan khususnya melibatkan pemakaian pramugari.

      Seksi, tidak menutup aurat (bagi pekerja Islam) dan tidak sopan antara masalah yang dilihat menjadi fokus utama.

      Bagi pengusaha tudung, Amalina Ahmad Zaki (bawah), 28, berpendapat pemakaian pramugari syarikat penerbangan di Malaysia sewajarnya perlu mencerminkan dan menterjemahkan identiti Islam.



      Menurutnya, Islam sebagai agama rasmi negara juga boleh diterjemahkan melalui pakaian pramugari.

      "Keadaan sekarang agak sakit mata kita lihat, kalau mereka itu keluarga kita pasti marah.

      "Jadi adalah lebih baik jika pakaian mereka lebih sopan dan menutut aurat. Kita tonjolkan nilai-nilai islamik sejajar dengan Islam sebagai agama persekutuan negara," katanya kepada Malaysiakini di Kota Bharu, semalam.

      Terdahulu, isu tersebut dibangkitkan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) ketika perbahasan titah diraja pada 25 Julai lalu.

      Ketika itu, beliau antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.



      Pekerja swasta, Hamzi Abdul Majid (atas), 24, pula berpendapat isu tersebut perlu ditangani kerajaan dengan berhemah dengan pelaksanaan undang-undang.

      Katanya, kerajaan perlu membuat ketetapan dan garis panduan mengenai kod etika melibatkan pramugari.

      "Jadi, melaluinya syarikat penerbangan perlu diwajibkan mematuhi ketetapan tersebut.

      "Pemakaian sekarang agak menjolok mata dan kurang sopan. Tidak sesuai untuk pekerja Islam," katanya.

      Sementara itu, Akmal Aini Rahim, 27, menegaskan kod etika patuh syariah bagi pramugari perlu diperkenalkan agar pekerja bidang itu kelihatan lebih sopan.

      "Khusus bagi pekerja Muslim, kita patut utamakan aurat dalam pemakaian. Pakai skirt pendek atau pakaian ketat hanya mengundang tarikan si hidung belang.

      "Jadi, lebih baik pakai menutup aurat contohnya seluar panjang yang digayakan dengan baju kot, atau baju kurung dan bertudung," ujarnya yang juga seorang pekerja swasta.

      Dalam pada itu, selain isu pemakaian pramugari, pengguna juga mempunyai kriteria lain dalam memilih syarikat penerbangan terbaik untuk mendapatkan perkhidmatan.



      Bagi Ang Wui Chong (atas), 42, berkata, sebagai pengguna bukan Muslim isu kualiti perkhidmatan penerbangan lebih diberi perhatian.

      "Pada saya kualiti perkhidmatan lebih penting berbanding pakaian.

      "Kecuali cutting pakaian itu (nampak) tidak selesa sehingga prestasi perkhidmatannya," katanya ringkas.

      Amir Hazlin Lin, 50, pula berpendapat kriteria utama apabila memilih syarikat penerbangan adalah tambang murah, muatan barang dan kesesuaian waktu berlepas atau ketibaan ke destinasi.

      "Yang penting harga murah, muatan barang atau luggage. Selain itu waktu berlepas yang sesuai.

      "Isu pakaian itu bergantung pada polisi syarikat penerbangan, " katanya.


      Syukor Ahmad, 41, pula berpandang seseorang pengguna menaiki kapal terbang bukan untuk melihat pramugari.

      Tanpa menafikan isu pakaian pramugari perlu diambil perhatian katanya, seseorang pengguna menaiki kapal terbang pastinya mementingkan keselesaan dan keselamatan terjamin.

      "Kalau saya naik kapal terbang tak peduli sangat isu pakaian pramugari. Kalau masa penerbangan panjang kita tidur atau baca buku. Bukan nak tengok pramugari.

      "Yang penting selamat sampai ke destinasi pada jangka masa yang ditetapkan, " katanya.

      Delete
    3. APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      1. IMAN PADA BAHASA BERMAKSUD PERCAYA... PADA ISTILAH KUKUH DI HATI, UCAPKAN PADA LISAN DAN ZAHIRKAN PADA PERBUATAN... JIKA ADA ORANG MENJERIT API,API TAPI ANDA TIDAK BERBUAT APA-APA BERMAKNA ANDA BUKAN SEORANG YANG PERCAYA SEBENARNYA.

      2. JIKA PERCAYA APA YANG LAHIR SAHAJA BUKANLAH MAKSUDNYA BERIMAN KERANA ORANG KAFIR JUGA AKAN PERCAYA. PERCAYA KEPADA ALLAH YANG ESA TIDAK DAPAT DI PANDANG MATA HANYA DIPERCAYAI ORANG BERIMAN. BEGITULAH JUGA PERCAYA KEPADA ALQURAN, PARA RASUL, MALAIKAT, KIAMAT DAN TAKDIR KETENTUAN ALLAH. BEGITU JUGA PERCAYA KEPADA ALQURAN BERMAKSUD PERCAYA KEPADA SETIAP PERKATAAN DAN HURUF ADALAH DARIPADA ALLAH. MENPERTIKAI DAN MERAGUI MANA-MANA HUKUM BERMAKNA ANDA TELAH TERKELUAR DARI IMAN.

      3. UNTUK MENDAPATKAN KEYAKINAN, SEORANG MUSLIM ITU MESTI BERUSHA MENDAPATKAN ILMU SUPAYA IMAN ITU TEGUH DI HATI DAN TIDAK TERGUGAT.... ILMU TENTANG ALQURAN DAN ALHADIS PERLU DIPERTINGKATKAN TERUTAMA UNTUK MENGHADAPI ANCAMAN HEBAT DI AKHIR ZAMAN INI.

      4. ORANG BERIMAN PERLU MENPERJUANGKAN IMAN MEREKA SUPAYA ALQURAN DAN ALHADIS DAPAT DILAKSANAKAN DAN DITEGAKKAN DI MUKA BUMI, ALQURAN MENYEBUTKAN ADAM MANUSIA PERTAMA DAN KITA CUCU CICITNYA SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI. KHALIFAH BERMAKSUD MENEGAKKAN AGAMA DAN MENTADBIR DUNIA DENGANNYA.

      5. SEBAGAIMANA WUDUK DAN IBADAT-IBADAT YANG LAIN ADA PEMBATALNYA MAKA IMAN/SYAHADAH JUGA ADA PEMBATALNYA. JIKA ANDA SAYANGKAN IMAN/AGAMA ANDA PERHATIKAN PERBUATAN ANDA, PERKATAAN ANDA DAN PEGANGAN HATI ANDA. PERBUATAN YANG MENYEBABKAN SESEORANG KELUAR DARI AGAMA DI NAMAKAN MURTAD MANAKALA ORANG YANG TERLIBAT DINAMAKAN MURTAD.

      6. IMAN/SYAHADAH BOLEH TERBATAL DENGAN ADANYA KERAGUAN, MEMPERMAIN DAN MEMPERLEKEH MANA-MANA HUKUM ISLAM, AYAT-AYAT AL QURAN@ ALHADIS SERTA IJMA' ULAMA AHLI SUNNAH WAL JAMAAH. INGATLAH ALLAH SWT TIDAK PERLUKAN ANDA TETAPI ANDALAH YANG PERLUKAN ALLAH.

      Delete
  10. UMNO & PAS KAWIN LBGT.. DUA2 GANG KUNYIT...SAMA SGN GANG NAJIB YG DAH MAMPUS, DAN SKRG GUNA CAPTAINMALAYSIA..KAKI KENCING YG HANCING

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ustaz ulas politik dari maklumat longkang, kata ulama PAS
      Diterbitkan 8 Ogs 2018, 2:50 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 2:56 petang

      A+ A-

      Seorang pemimpin kanan PAS hari ini "membangangkan" ustaz serta pendakwah tertentu kerana mengeluarkan pandangan politik semasa.

      Ketua Dewan Ulama PAS Pahang Mokhtar Senik berkata pada dasarnya dia bersimpati terhadap pihak terbabit kerana membuat ulasan politik namun tidak mencapai tahap yang sepatutnya.

      Katanya, ustaz serta ilmuan itu cuba mengupas mengenai isu semasa dari sudut pandang Islam.

      "Tapi malangnya kedua-duanya tak menjadi.

      "Isu politik (diulas) diangkat dari maklumat longkangan. Lalu nak diulas dengan hukum-hakam Islam," katanya melalui satu hantaran di media sosial.

      Berdasarkan kenyataan dibuatnya itu Mokhtar kini berada di Riau, Indonesia.

      Beliau yang sebelum ini dicalonkan PAS di kerusi parlimen Padang Besar - dan kalah calon BN, Datuk Zahidi Zainul Abidin - berkata golongan terbabit sebenarnya takut untuk menyertai politik.

      Pada masa sama Mokhtar membayangkan ustaz serta ilmuan Islam yang dimaksudkannya itu masih mengintai-intai peluang di mana-mana tempat yang sesuai.

      Dalam keadaan begitulah kata Mokhtar ustaz dan ilmuan terbabit tetap mengulas isu politik kerana didakwanya bimbangkan orang ramai menyangka mereka tidak tahu perkembangan semasa politik.

      "Hasilnya keluarlah pandangan bangang," katanya.

      Tidak dapat dipastikan siapa individu yang disasarkan oleh Mokhtar itu.


      Bagaimanapun pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris Dr Rozaimi Ramle adalah antara tokoh akademik yang sering mengulas mengenai isu semasa politik.

      Walaupun tidak menjadikan mana-ana pihak secara khusus dalam tegurannya, PAS adalah antara parti yang sering dikritik Rozaimi.

      Malah beliau yang dianggap antara ilmuan yang pakar dalam bidang kajian hadis pernah menawarkan diri berdebat dengan Datuk Dr Khairuddin Aman Razali selepas anggota parlimen Kuala Nerus itu menyarankan supaya kepala Mufti Perlis Datuk Dr Asri Zainul Abidin "disekeh".

      Untuk rekod Khairuddin dan Mokhtar ialah anggota Jawatankuasa Pusat PAS.

      Delete
    2. ANTARA WAHABI ,SYIAH DAN QADIYANI

      1. WAHABI ADALAH ALIRAN FAHAMAN YANG DIASASKAN OLEH MUHAMMAD ABDUL WAHAB.,, YANG JELAS WAHABI INI ADALAH RAJA ARAB SAUDI DAN PARA PEMIMPIN MEREKA... ADAPUN PARA PENGIKUT YANG LAIN ADALAH TIDAK JELAS KERANA TIADA PENGAKUAN YANG DIBUAT.,, BEGITU JUGA DENGAN MENISBAHKAN MEREKA KEPADA IBNU TAIMIYYAH JUGA TIDAK JELAS KERANA ULAMA TERSEBUT HIDUP 500 TAHUN SEBELUM MUHAMMAD ABDUL WAHAB DAN BERFAHAMAN AHLU SUNNAH WAL JAMAAH.

      2. AHLU SUNNAH WAL JAMAAH BERPEGANG KEPADA AL QURAN DAN HADIS-HADIS SAHIH DARI NABI MUHAMMAD SAW. WAHABI ADALAH BERMAZHAB HAMBALI JUGA TERMASUK DI DALAM AHLU SUNNAH WAL JAMAAH.. WAHABI TIDAK LEBIH DARI BLOK POLITIK ( POLITICAL MOVEMENT ) YANG DICIPTA OLEH ZIONIS DI MANA MEREKA TELAH MEMPERALATKAN LAWRENCE OF ARABIA UNTUK MENGHASUT PEMUKA ARAB/WAHABI UNTUK MEMBERONTAK TERHADAP EMPAYAR ISLAM OTHMANIAH,,,,KERAJAAN TERBESAR/PALING LAMA DI DUNIA….SEBAGAIMANA MEREKA MENGULANGINYA DENGAN MENCIPTA ALQAEDA` DAN ISIS..

      3. ASAL USUL WAHABI TERDAPAT DUA VERSI….VERSI PERTAMA BERMULA DENGAN SEORANG ORENTALIS BARAT TELAH BERPURA-PURA MASUK ISLAM DAN MEMPROPAGANDA BAHAWA DIA ADALAH PENGIKUT TAAT SETIA KEPADA ABDUL WAHAB…..VERSI KEDUA IALAH SEORANG ANAK ABDUL WAHAB YANG DIUSIR OLEH KELUARGANYA YANG ALIM-ULAMAK….BIASALAH DALAM SETANDAN PISANG ADA SEBIJI DUA YANG BUSUK…..DIA TELAH TERPESONG DAN MENGAMALKAN AJARAN SYIAH….DIA TELAH DIUMPAN OLEH ORIENTALIS UNTUK BERKAWIN DENGAN DUA ORANG WANITA SYIAH SECARA MUTA’AH…..DIA TELAH BERGABUNG DENGAN AL SAUD YANG AKHIRNYA TELAH MEMERANGI NAJD-RIYADH….WALAU BAGAIMANAPUN, MEREKA KALAH DALAM PEPERANGAN TERSEBUT KERANA PEMERINTAH NAJD-RIYADH TELAH MENDAPAT BANTUAN EMPAYAR ISLAM OTTHMANIAH YANG MENGGELARKAN PERANG TERSEBUT ( AWAL KURUN KE-19 ) SEBAGAI “WAHABBI WAR”…..DI AWAL KURUN KE-20 KELUARGA AL SAUD TELAH BERJAYA MENAWAN NAJD-RIYADH DENGAN BANTUAN INGGERIS….INGGERIS TELAH BERSETUJU MENYERAHKAN PEMERINTAHAN SAUDI KEPADA ABDUL AZIZ AL SAUD KERANA SETUJU DENGAN “TERM & CONDITION” MEMBIARKAN SYRIA DAN PALESTIN TIDAK TERMASUK DALAM JAJAHAN KERAJAAN SAUDI…..SYARIF HUSSEIN DIBERIKAN KERAJAAN KECIL JORDON KERANA TIDAK SETUJU DENGAN SYARAT TERSEBUT WALAUPUN TELAH DIJANJIKAN SEBELUM ITU….

      Delete
  11. Jika Umno dan PAS kahwin pun, mereka tidak dapat naik takhta Kerajaan. Tidak ada majoriti kerusi di Parlimen.

    Akan terus begitu selagi Najib penjangak negara masih ada di pemikiran pengundi dan selagi PAS di pimpin Hadi yang tidak ada karisma, imej yang tidak memberi kesan kepada pengundi.

    Kahwin 10-20 tahun pun tidak akan sampai ke mana. Sebalik nya, MCA dan Gerakan akan cabut dari BN - sudah pun renggang dengan Umno sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakaian pramugari perlu sopan, islamik
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 12:59 tengah hari | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:22 petang

      A+ A-
      TINJAUAN | Isu pakaian melibatkan pekerja kabin kapal terbang sekali lagi mendapat perhatian umum selepas dibangkitkan di parlimen.

      Malaysiakini cuba mendapatkan pandangan masyarakat mengenai isu berkenaan dalam kriteria yang mereka mahukan khususnya melibatkan pemakaian pramugari.

      Seksi, tidak menutup aurat (bagi pekerja Islam) dan tidak sopan antara masalah yang dilihat menjadi fokus utama.

      Bagi pengusaha tudung, Amalina Ahmad Zaki (bawah), 28, berpendapat pemakaian pramugari syarikat penerbangan di Malaysia sewajarnya perlu mencerminkan dan menterjemahkan identiti Islam.



      Menurutnya, Islam sebagai agama rasmi negara juga boleh diterjemahkan melalui pakaian pramugari.

      "Keadaan sekarang agak sakit mata kita lihat, kalau mereka itu keluarga kita pasti marah.

      "Jadi adalah lebih baik jika pakaian mereka lebih sopan dan menutut aurat. Kita tonjolkan nilai-nilai islamik sejajar dengan Islam sebagai agama persekutuan negara," katanya kepada Malaysiakini di Kota Bharu, semalam.

      Terdahulu, isu tersebut dibangkitkan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) ketika perbahasan titah diraja pada 25 Julai lalu.

      Ketika itu, beliau antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.



      Pekerja swasta, Hamzi Abdul Majid (atas), 24, pula berpendapat isu tersebut perlu ditangani kerajaan dengan berhemah dengan pelaksanaan undang-undang.

      Katanya, kerajaan perlu membuat ketetapan dan garis panduan mengenai kod etika melibatkan pramugari.

      "Jadi, melaluinya syarikat penerbangan perlu diwajibkan mematuhi ketetapan tersebut.

      "Pemakaian sekarang agak menjolok mata dan kurang sopan. Tidak sesuai untuk pekerja Islam," katanya.

      Sementara itu, Akmal Aini Rahim, 27, menegaskan kod etika patuh syariah bagi pramugari perlu diperkenalkan agar pekerja bidang itu kelihatan lebih sopan.

      "Khusus bagi pekerja Muslim, kita patut utamakan aurat dalam pemakaian. Pakai skirt pendek atau pakaian ketat hanya mengundang tarikan si hidung belang.

      "Jadi, lebih baik pakai menutup aurat contohnya seluar panjang yang digayakan dengan baju kot, atau baju kurung dan bertudung," ujarnya yang juga seorang pekerja swasta.

      Dalam pada itu, selain isu pemakaian pramugari, pengguna juga mempunyai kriteria lain dalam memilih syarikat penerbangan terbaik untuk mendapatkan perkhidmatan.



      Bagi Ang Wui Chong (atas), 42, berkata, sebagai pengguna bukan Muslim isu kualiti perkhidmatan penerbangan lebih diberi perhatian.

      "Pada saya kualiti perkhidmatan lebih penting berbanding pakaian.

      "Kecuali cutting pakaian itu (nampak) tidak selesa sehingga prestasi perkhidmatannya," katanya ringkas.

      Amir Hazlin Lin, 50, pula berpendapat kriteria utama apabila memilih syarikat penerbangan adalah tambang murah, muatan barang dan kesesuaian waktu berlepas atau ketibaan ke destinasi.

      "Yang penting harga murah, muatan barang atau luggage. Selain itu waktu berlepas yang sesuai.

      "Isu pakaian itu bergantung pada polisi syarikat penerbangan, " katanya.


      Syukor Ahmad, 41, pula berpandang seseorang pengguna menaiki kapal terbang bukan untuk melihat pramugari.

      Tanpa menafikan isu pakaian pramugari perlu diambil perhatian katanya, seseorang pengguna menaiki kapal terbang pastinya mementingkan keselesaan dan keselamatan terjamin.

      "Kalau saya naik kapal terbang tak peduli sangat isu pakaian pramugari. Kalau masa penerbangan panjang kita tidur atau baca buku. Bukan nak tengok pramugari.

      "Yang penting selamat sampai ke destinasi pada jangka masa yang ditetapkan, " katanya.

      Delete
    2. ANTARA WAHABI ,SYIAH DAN QADIYANI : sirti 2

      4. TIDAK SEPERTI SYIAH YANG JELAS MENGAKU DAN MEMBUAT PROPAGANDA DOKTIN MEREKA.... SYIAH ADALAH SATU-SATUNYA ALIRAN SESAT YANG MEMPERAKUI BAHAWA ALQURAN ADALAH TIDAK LENGKAP DAN MEREKA BERPEGANG KEPADA PENDAHYAH HADIS MEREKA ALKULAINI DI DALAM KITAB AL KAFI.

      5. SYIAH HANYA KELIHATAN SECARA ZAHIR SAHAJA ISLAM TAPI MEMPUNYAI AJARAN YANG PELIK-PELIK DI DALAM AGAMA MEREKA... KINI SYIAH YANG DOMINAN DI DUNIA ADALAH IMAMIAH IMAM 12.... FAHAMAN INI DI ASASKAN OLEH ABDULLAH BIN SABA' SEORANG YAHUDI YANG MUNAFIK.

      6. ANTARA KESESATAN SYIAH IALAH MENGANGGAP SAHABAT NABI SAW KAFIR,, KARBALA TANAH SUCI,,, NIKAH KONTRAK,,IMAM 12 MEREKA ADALAH MAKSUM DAN MEMPUNYAI SIFAT-SIFAT KETUHANAN,,BADA'(RESURECCTION PAGANISM)

      7, JADI JELASLAH WAHABI DAN SYIAH MEMANG CIPTAAN ILLUMINITI/FREEMASON BERTUJUAN MEMPERLAGAKAN UMAT ISLAM DAN SETERUSNYA MEWUJUDKAN PERANG ANTARA SUNNI DAN SYIAH. AKHIRNYA MENCETUSKAN PERANG DUNIA KETIGA DAN SETERUSNYA MEMBUKA JALAN KEPADA KEMUNCULAN RAJA YAHUDI DAJJAL/ANTI CHRIST.

      8. SYIAH ADALAH KAFIR/MURTAD,,,SAMA SEPERTI PENGIKUT QADIANI..TIADA LAGI SELEPAS KEBENARAN KECUALI KESESATAN….TINGGAL LAGI KENAPAKAH MAJLIS AGAMA MENGANGGAP MEREKA AJARAN SESAT??..INI ADALAH KERANA MEREKA MASIH BOLEH DIKAWAL DAN DIPANTAU DENGAN CARA BEGITU DAN ORANG RAMAI TIDAK MUDAH TERPENGARUH. BERLAINAN JIKA MEMBENARKAN MEREKA BEBAS AKAN MENYEBABKAN BILANGAN MELAYU AKAN SESAT LEBIH RAMAI SAMA SEPERTI APA YANG BERLAKU DI INDONESIA/SINGAPURA….ORANG RAMAI TIDAK BOLEH MENILAI HUJAH SEBENAR…SEPERTI KANAK-KANAK YANG DIBIARKAN BERMAIN DITEPI SUNGAI JIKA TIDAK DITEGAH APA AKAN JADI????

      9. KERANA MEREKA MAHU BIARKAN RAKYAT MELAYU MENJADI SESAT ITULAH YANG MENYEBABKAN GOLONGAN LIBERAL BERIA-IA BENAR HENDAK BEBASKAN AJARAN-AJARAN SESAT SUPAYA ISLAM MENJADI CELARU DAN SUKAR DITEGAKKAN DI MUKA BUMI ALLAH INI…..MEREKA INI TIADA LAIN ADALAH KUNCU-KUNCU FREEMASON/ILLUMINITI/DAJJAL/LUCIFER/IBLIS SAMADA MEREKA SEDAR ATAU TIDAK..


      Delete
  12. Court allows gov't to intervene in Lebanon jeweller's suit against Rosmah

    Court allows gov't to intervene in Lebanon jeweller's suit against Rosmah

    Intervention on the grounds that the gov't owns the jewellery, since it was allegedly bought using stolen funds.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wanita Umno: Perkahwinan sejenis bermula dari menuntut hak
      Diterbitkan 8 Ogs 2018, 2:26 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 3:11 petang

      A+ A-
      Desakan komuniti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) untuk menuntut hak yang sama boleh menjadi permulaan bagi mengiktiraf perkahwinan sejenis di masa depan, kata Ketua Wanita Umno, Datuk Noraini Ahmad.

      Beliau mengulas kenyataan aktivis sosial Marina Mahathir yang berkata komuniti LGBT hanya mencari hak yang sama seperti diperuntukkan oleh undang-undang dan bukan hak tambahan seperti perkahwinan sejenis.

      "Benar kata Marina, hari ini mereka bukan minta perkahwinan sejenis tetapi apa akan jadi pada masa akan datang?

      "Perkahwinan sejenis di negara-negara lain bermula dari perjuangan menuntut kononnya hak asasi sama rata untuk golongan LGBT," kata Noraini dalam satu kenyataan media hari ini.

      Baca: LGBT hanya mahu hak sama seperti semua orang, tidak lebih

      Noraini berkata, rakyat Malaysia termasuk komuniti LGBT tidak pernah dinafikan hak asasi mereka untuk menjalani kehidupan seharian.

      "Kita menentang penghinaan dan diskriminasi terhadap golongan LGBT yang berusaha mendapatkan bantuan untuk menyelesaikan kekeliruan perasaan mereka, baik dari sudut spiritual mahupun perubatan.

      "Namun sebagai wanita dan ibu, Wanita Umno tidak akan membenarkan golongan LGBT dihalalkan perlakuan songsang mereka dalam kalangan masyarakat kerana ini bukan jalan penyelesaian kepada isu LGBT," katanya,

      Malah Noraini berkata, daripada perspektif lebih besar, LGBT yang bertentangan dengan nilai agama dan perlembagaan hanya akan merosakkan sistem sosial dan kekeluargaan di negara ini.

      "Maka untuk menghalalkan golongan LGBT mengamalkan gaya hidup hubungan sesama jantina secara terbuka merupakan satu hak yang berlebihan untuk diminta dalam sebuah negara Islam seperti Malaysia," katanya.

      14 kali ganda dijangkiti HIV


      Anggota parlimen Parit Sulung itu turut menambah dalam perkembangan terbaru, golongan LGBT dikesan sebagai kelompok tertinggi dijangkiti HIV.

      Angka itu katanya mewakili 50 peratus kes baru dilaporkan sepanjang 2017.

      "Ini berdasarkan laporan Sektor HIV/STI, Bahagian Kawalan Pe­nyakit, Kementerian Kesihatan yang merekodkan sebanyak 1,697 individu yang mengamalkan tabiat seks songsang seperti homoseksual dan biseksual adalah sebahagian daripada 3,347 kes HIV baru dicatatkan pada tahun lalu.

      "Lebih mengejutkan, jumlah tersebut adalah 14 kali ganda lebih tinggi berbanding individu yang mengambil dadah melalui perkongsian jarum suntikan (IDU) dijangkiti HIV yang sering diperkatakan sebagai punca utama penyebaran virus berkenaan," katanya.

      Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mengelakkan kempen yang membolehkan LGBT mempraktikkan gaya hidup mereka secara bebas di negara ini.

      Sebelum ini, menteri hal ehwal agama, Mujahid Yusof Rawa berkata meskipun LGBT tidak seharusnya didiskriminasi, mereka tidak seharusnya mencabar sistem nilai dan nilai di negara ini

      Delete

    2. wang 1MDB ,Wang Negara Malaysia
      Yg di sumbatkan ke dalam kocek Najib , entah mana Malaun lagi
      Sudah menjadi urusan Manusia sesama Manusia
      Ini Hak kita , Hak 1 Malaysia

      Najib step baik konon untuk tutup pekung beliau
      Baru kini nak salurkan itu duit pada derma Haji
      Duit yg kemarin kemarin itu semua mana ?
      Duit yg kau kasi Jho Low , Anak Tiri kau , Bini kau yang kesemuanya , Kau kau
      Asik kau aja , lepas kau kaulah … tak adil lah macam gini

      Kenapa ini duit bolih duduk kat account kau , tidak account aku ?
      Ni kasi derma pergi Haji , Apa ? Step tunjuk Baiklah ?

      Tidak ada alasan sama sekali apabila pegawai kerajaaan bolih masukan duit dari sumber yg tidak jelas ke account masing masing
      Duit dari Arab konon…..cakap Duit dari Datuk dia dari Hong Kong kan Bagus

      Image Najib sudah Hancurrr…Nasi dah jadi Bubur
      Apa jua beliau buat akan dipandang hina , salah dan bodoh
      Di mata Malaysia juga di mata Dunia

      Delete
  13. En Shahbudin. Boleh x komen pencacai2 PAS & UMNO sesat ni tolong jgn siarkan.. sakit mata je tgk depa ni menyebok. Kalau setakat copy paste camtu, baik toksah,pi lah kelentong puak2 walaunta walauntit korang tu...pleaseeee...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS: Negara tak perlukan GST dan SST, zakat model terbaik
      Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 1:05 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:13 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN l Sama ada GST atau SST, sifatnya sama sahaja pada sudut implikasi terhadap pengguna akhir iaitu perlu menanggung kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang dibeli atau dilanggan.

      Islam telah menggariskan kaedah yang lebih adil berkenaan pengambilan harta daripada orang lain supaya tidak mengambilnya tanpa hak dan menyerahkannya pula kepada yang tidak berhak.

      Zakat adalah model terbaik berkenaan perkara ini; bukan sahaja merupakan ibadah bagi umat Islam, bahkan merupakan kaedah pengagihan kekayaan yang saksama dalam kalangan manusia.

      Mereka yang dikurniakan Allah dengan lebihan pendapatan diwajibkan mengeluarkan sebahagian harta yang dimiliki kepada golongan yang tidak berkemampuan bagi mencukupkan keperluan asasnya. Mereka yang memberi dan menerima kedua-duanya diberkati Allah.

      Sistem percukaian yang mahu dilaksanakan sepatutnya merujuk kaedah ini sebagai dasar yang penting.



      Betapa Islam sangat teliti dan berhati-hati tentang permasalahan mengambil harta daripada orang lain, keharusan memungut cukai tidak dibiarkan bebas; sebaliknya diikat dengan syarat-syarat tertentu.

      Cukai selain daripada cukai terhadap hasil dan pendapatan hanya wajar dikenakan kepada golongan kaya, pada waktu bertempoh, untuk memenuhi keperluan mendesak yang berkaitan maslahah umum pentadbiran negara dalam keadaan pendapatan negara pula tidak mencukupi.

      Kepentingan siapa?

      Pada masa sama kerajaan tetap berkewajipan mengikhtiarkan sumber pendapatan lain dan mestilah tidak boros berbelanja serta mengelak berlaku ketirisan.

      Berbeza dengan struktur ekonomi moden, cukai dijadikan penyumbang utama kepada pendapatan negara.

      Jika dibelek khazanah ilmu Islam, selain zakat, adanya cukai seperti kharaj, jizyah dan 'usyur yang menepati syarat-syarat ini, dikutip untuk mencukupkan perbelanjaan negara bagi memenuhi dan menjaga maslahah rakyat.

      Persoalannya, GST dan SST yang mahu dimansuhkan atau dilaksanakan ini sebenarnya untuk kepentingan siapa? Kerajaan, korporat atau rakyat?

      Jika benar demi rakyat, tidak sepatutnya cukai diganti dengan cukai kerana ia tetap menjadikan rakyat sebagai penanggung beban.

      Kerajaan sepatutnya lebih kreatif dan inovatif melakukan 'ijtihad' meneroka pelbagai sumber bagi menambah pendapatan negara; bukannya mengambil jalan mudah dan singkat dengan mengenakan cukai kepenggunaan kepada rakyat.



      Bahkan, sebenarnya negara bukannya tidak mempunyai cukup pendapatan, tetapi kerana kelemahan dalam mengurus pendapatan dan perbelanjaan menyebabkan berlaku ketidakcukupan.

      Justeru, adalah lebih utama Kerajaan menumpukan usaha kepada perkara-perkara berikut terlebih dahulu tanpa perlu tergesa-gesa melaksanakan cukai kepenggunaan :

      Pertama, membasmi ketirisan perbelanjaan yang dilaporkan mencecah sehingga 30 peratus daripada dana kerajaan.

      Kedua, meningkatkan kecekapan sistem percukaian sedia ada terutamanya menyelesaikan isu mengelak pembayaran cukai. Contohnya, pada 2015 sahaja, seramai 791,239 pembayar cukai pendapatan individu dan 65,545 pembayar cukai pendapatan syarikat tidak menjelaskan cukai pendapatan kepada LHDN melibatkan pembayaran berjumlah RM8.2 bilion.

      Ketiga, menangani aktiviti penyeludupan yang menyebabkan kerugian. Sebelum ini ada dilaporkan Kerajaan kerugian RM4 bilion dalam bentuk hasil cukai tidak berbayar akibat sindiket rokok seludup, RM540 juta setahun akibat aktiviti penyeludupan minyak masak dan RM200 juta sebulan akibat penyeludupan wang ke sebuah negara jiran.

      Harta orang kaya

      PAS bukannya anti cukai atau menafikan kepentingan cukai. Cumanya, terlalu jelas bahawa GST 'merompak' terang-terangan dan SST pula 'mencuri' diam-diam duit rakyat. Oleh itu, PAS menolak kedua-dua cukai kepenggunaan ini.

      Delete

    2. In the case of 1MDB, what is the source of the money? The money was obtained by secretly stealing through dubious ways and means from the country’s coffers, the people’s funds.

      We saw the warning signals when the abundance of the people’s funds were spent like their own family businesses but the exposure came too late, the people became the victims of ignorance.

      And the people have begun to pay the price for it – cost of living shoots up, higher prices of essential goods and utilities, the cut-throat gst and what-not taxes, soaring prices of housing, transportation, tolls etc etc etc…

      This is just the beginning of the story of our lives – what lies ahead, may Allah help us. For every kind of sin, there is every kind of retribution.

      Delete

  14. GUNA DUIT 1MDB UNTUK HAJI

    bab mengerjakan haji, mungkin yang terpilih tu tak tahu apa-apa tentang 1mdb. .. kita kena ingat, 1mdb tu milik negara, ertinya bukan milik 100% umat Islam di negara ini. Kita kena ingat, umat Islam hanya sekitar 60% sahaja dari keseluruhan penduduk Malaysia.

    Bila 1mdb meminjam dari pasaran modal, yang tanggung bayar adalah semua rakyat Malaysia tanpa mengira agama dan kaum. Jadi, apakah sahabat-sahabat bukan Muslim kita yang juga terpaksa membayar hutang 1mdb redha akan sebahagian duit tanggungan dibelanjakan kepada tajaan haji. Cuba mufti perjelaskan sikit..

    Kita tak nak trend bila terlibat rasuah dan salah-guna kuasa, cepat-cepat pergi cuci dosa dengan umrah dan haji yang sekarang ni nampaknya makin ketara. Ini memberikan imej buruk kepada agama kita – Islam.

    ReplyDelete
  15. Saya, sejak dahulu lagi tidak setuju samasekali Agama dipergunakan untuk meraih undi atau sokongan politik.

    Maklum sajalah, politik adalah jalan paling mudah untuk menjadi kayaraya tanpa perlu bersusah-payah berniaga atau belajar hingga ke Universiti terkemuka dunia. Yang diperlukan hanyalah sedikit pengetahuan, petah-berkata-kata, manis dibibir, berlakon warak dan menyantuni Rakyat, lebih-lebih lagi bila dekat piliharaya.

    Disamping itu, politik amat kotor; penuh tipu-daya dan muslihat demi matlamat menang piliharaya dengan ahli-politik misalnya, mengambil sikap atau pendirian berubah-rubah dan U-turn tak tentu hala.
    Contonhnya;
    Dahulu nak buat Negara Islam sehingga mencetuskan Insiden Memali. UMNO dilabel sebagai Kapir dan mereka yang memberi undi pada UMNO juga dianggap Kapir. Kerana berlainan fahaman politik berlaku penceraian dan sembahyang dua Imam.
    Kemudiannya, Negara Islam menjadi Negara Berkebajikan apabila bergabung dalam Pakatan Rakyat (DAP, PKR & PAS) dan menyeru bahawa wajib beri undi pada DAP demi menjatuhkan kerajaan BN yang ditunjangi UMNO.

    Setelah bersendirian pada PRU 14, mahu menjadi 'King Maker' pula, dengan mengharapkan PH atau BN gagal memperolehi cukup kerusi untuk tubuh Kerajaan. Lebih malang lagi, apabila berlaku tsunami Rakyat yang menjatuhkan Kleptocracy atau Kerajaan yang dipimpin oleh segerombolan pencuri, mereka berbaik-baik dan berkerjasama pula dengan UMNO yang sudah ditolak oleh Rakyat itu. Akibatnya, Islam dipandang serong oleh bukan-Islam kerana bersubahat atau bersekongkol dengan penyamun.

    Kesannya lebih-kurang sama apabila Agamawan seperti Paderi atau Ustaz dituduh atau ditangkap meliwat kanak-kanak di Gereja atau Masjid.
    Begitu juga apabila seorang ahli-politik Agama diseret kemahkamah atas tuduhan rasuah atau penyelewengan dana awam, emej & maruah Agama yang di'perjuangan' itu akan tercemar.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...