Tuesday 7 August 2018

MUHYIDDIN DIBENAR KELUAR HOSPITAL, KINI BEREHAT BERSAMA KELUARGA


KENYATAAN MEDIA

PEJABAT MENTERI DALAM NEGERI


YB Tan Sri Muhyiddin Hj Mohd Yassin telah dibenarkan meninggalkan hospital setelah selesai pembedahan dan rawatan.


Beliau akan berehat sementara bersama keluarga.


Terima kasih kepada semua doktor, jururawat serta staf Hospital Mount Elizabeth Singapura. Terima kasih juga kepada semua yang telah mendoakan kesihatan dan meluangkan masa melawat YB Tan Sri Muhyiddin Hj Mohd Yassin semasa beliau di sana.


Hafiz bin Abdul Halim

Setiausaha Akhbar kepada Menteri Dalam Negeri

7 Ogos 2018





85 comments:

  1. Replies
    1. PAS desak HARAPAN dedah jumlah dana dari IRI



      PAS memandang serius pendedahan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) berhubung penglibatan parti politik negara ini terhadap pembentukan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Menurut Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, pembangkang mendesak agar kerajaan melakukan siasatan segera mengenai pendedahan itu kerana melibatkan campur tangan politik negara.

      "Kita desak mereka dedahkan jumlah dana yang diberikan kerana ada pengakuan mereka beri dana kepada parti (HARAPAN) di Malaysia.

      "Kita harap satu siasatan dibuat bagi mendedahkan semua penglibatan IRI dalam campur tangan politik dalam negara," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

      Anggota parlimen Kubang Kerian itu merujuk kepada kenyataan Presiden IRI, Daniel Twining Yang mendakwa pertubuhannya telah berusaha untuk "mengukuhkan" parti pembangkang di Malaysia.

      Kumpulan yang berpangkalan di Washington itu mengakui turut bekerjasama dengan parti-parti politik Malaysia merentasi spektrum siasah yang melibatkan BN dan Pakatan Harapan.

      Penjelasan kerajaan

      Dalam pada itu, Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan, pembangkang mendesak agar kerajaan HARAPAN memberikan penjelasan yang sah mengenai dakwaan IRI.

      "Bagi PAS apabila IRI telah membuat pengakuan bahawa mereka punya kaitan dengan memberikan bantuan strategi dan dana kepada parti politik pembangkang yang sudah tentunya bukan PAS.

      "Kita nak mintak kepada pihak yang dikatakan oleh IRI telah dibantu sehingga mereka menjadi kerajaan persekutuan supaya mereka buat penjelasan kepada rakyat.

      "Mereka perlu beri penjelasan sama ada dakwaan itu adalah betul atau tidak. Kalau tiada kaitan mereka kena buktikan bahawa mereka tidak ada kaitan," katanya lagi.

      Sebelum ini, Setiausaha Agung DAP, Tony Pua mendedahkan semua parti politik di Malaysia terlibat dengan latihan yang dianjurkan oleh IRI.

      Katanya bukan sahaja partinya, DAP, malah Umno, Pas, Gerakan, MCA juga pernah terlibat terlibat dengan latihan anjuran IRI.

      “Tak kiralah Umno, Gerakan, MCA, DAP semua terlibat kerana latihannya seperti komunikasi dan internet.

      “Jadi mereka menganjur latihan melibatkan semua parti. Ia bukan sahaja kami. Mereka juga telah mengeluarkan kenyataan,” ujar Tony Pua.

      Delete
    2. Kenyataan Mujahid berbaur fitnah, kata Iksim



      PETALING JAYA: Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (Iksim) mendakwa kenyataan Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa tentang dapatan audit dalaman ke atas badan pemikir itu bersifat fitnah.

      Iksim dalam kenyataan berkata dakwaan menteri di Jabatan Perdana Menteri itu di Parlimen hari ini berdasarkan dapatan pasukan audit dalam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang “separuh masak”.

      “Menteri membuat satu bentuk dakwaan berdasarkan laporan pasukan audit dalam MAIWP yang bukan juruaudit bertauliah. Dapatan mereka masih bersifat separuh masak kerana belum dijalankan ‘exit conference’,” kata Iksim.

      “Exit conference” ialah mesyuarat bertujuan menyampaikan keputusan audit kepada pihak pengurusan dan mendapatkan komen mengenai penemuan dan syor yang dicadangkan sebelum draf laporan audit dikeluarkan.

      Iksim berkata pihaknya memberikan kerjasama penuh kepada pasukan audit dalam terbabit dan masih menunggu “exit conference” yang ditangguhkan 3 kali oleh MAIWP.


      Terdahulu, Putrajaya menyekat semua dana dan aktiviti Iksim serta merta, selepas audit mendapati wujud penyalahgunaan kuasa dan pengurusan dana yang tidak telus.

      Mujahid berkata RM7.4 juta daripada RM7.6 juta yang diterima daripada MAIWP tidak direkodkan dan tiada bukti di mana ia dibelanjakan, untuk apa yang dibelanjakan, dan berapa jumlah dibelanjakan.

      “RM7.4 juta dana yang dibangkitkan menteri berpunca dari prosedur kerja dan tatacara perakunan yang berbeza di antara MAIWP dan prosedur yang digunapakai oleh Iksim,” kata badan pemikir itu.

      “Setiap ringgit yang diuruskan perbelanjaan oleh IKSIM mempunyai rekod terperinci dan boleh disemak dalam masa beberapa minit. Akan tetapi pasukan Audit MAIWP menganggap perbezaan itu sebagai kesilapan.”

      Iksim memaklumkan mereka bukan anak syarikat MAIWP, tertakluk bawah Akta Syarikat, dan diaudit bersih sejak ditubuhkan oleh juruaudit bertauliah.

      Badan pemikir itu mengingatkan kenyataan dan dakwaan oleh Mujahid itu tidak diberikan imuniti kerana ia dibuat di luar Dewan Rakyat.

      “Justeru sesiapa yang memanjangkannya boleh terjebak dengan tindakan undang-undang,” katanya.

      Iksim ialah sebuah institut yang bekerjasama rapat dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan penubuhannya diluluskan Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam (MKI), Jakim, MAIWP dan Majlis Agama Islam Negeri.

      Iksim diperbadankan pada 9 Disember 2014 dengan persetujuan Majlis Raja-raja Melayu untuk menegakkan Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

      : Fitnah kini dah biasa bagi parti AMANAH, apa nak hairannya....

      Delete
    3. 14. Tidak ada kata-kata pujian yang keluar dari mulut Allahyarham serta keluarganya mengenai Mat Indera ini. Yang keluar hanyalah kejian dan celaan terhadap perjuangan songsang Mat Indera sebagai seorang pengganas, tali barut komunis dan pengkhianat bangsa. Beliau bercerita tentang sahabat2 polisnya dibakar hidup-hidup berserta isteri-isteri polis serta anak polis yang kecil juga dibakar hingga rentung.

      15. Saya diberi ingatan oleh Allahyarham bahawa, pada setiap masa, akan ada orang-orang Melayu seperti Mat Indera ini di dalam masyarakat kita. Malah, saya masih ingat beliau berkata, Komunis belum mati kerana tali barutnya masih bergerak secara subversif dan bersembunyi, hanya menunggu masa untuk bangkit kembali memporak perandakan negara.

      16. Kata-kata beliau terbukti benar.

      17. Hari ini kita melihat pemimpin-pemimpin parti politik sanggup menidakkan fakta sejarah serta suara-suara yang menyeru diiktiraf Chin Peng, Abdullah CD, Rashid Maidin, Mat Indera dan lain-lain pengkhianat negara ini diangkat sebagai pejuang kemerdekaan negara. Malah diletakkan keturunan mereka sebagai calon pilihanraya dan dengan bangga mereka memuji datuk dan nenek mereka yang merupakan pengkhianat negara sebagai pejuang pula!

      18. Pujian2 sebegini serta usaha mengiktiraf para pengganas komunis ini seolah-olah meludah, kencing dan berak di atas kubur mereka-mereka yang telah berkorban untuk negara.

      19. Para pejuang kemerdekaan kita sentiasa berusaha membebaskan negara kita dan mahukan kedaulatan negara ini terpelihara di bawah naungan Raja2 Melayu. Komunis pula menentang dan memerangi Raja2 Melayu. Mana mungkin kita menerima mereka ini sebagai pejuang? Dasar2 komunisme tidak memungkin negara kita diperintah oleh Raja dan Sultan! Apakah ini sebabnya dikatakan oleh cucu komunis ini bahawa Malaysian Malaysia dekat di hatinya?

      20. Mereka meneruskan penentangan secara bersenjata mereka (PKM) ke atas Negara sekalipun setelah pengisytiharan kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 dan berterusan sehingga 1989! Mereka tidak pernah mengiktiraf kemerdekaan serta kedaulatan negara sehingga mereka menyerah kalah pada 1989.

      21. Dalam tempoh itu, betapa banyak anggota Angkatan Tentera Malaysia serta rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa kekejaman komunis? Apakah segala pengorbanan mereka ini hanyalah sia-sia?

      22. Dan kini kita mengangkat pula anak cucu komunis ini sebagai calon pilihanraya? Malah tidak asing bagi para pemimpin pembangkang yang mengatakan bahawa Chin Peng adalah pejuang kebebasan negara.

      23. Benarlah kata Allahyarham Sarjan(R) Tn Hj. Yusof Rono, petualang dan pengkhianat bangsa dan negara belum mati tetapi bersalin kulit serta bertukar wajah. Akan tetapi, nada perjuangan mereka tetap serupa.

      24. Dan kini keturunan mereka ini diletakkan pula sebagai calon PRU dengan sengaja. Seolah2 diletakkan bagi mempertahankan, mendapat pengiktirafan dan membawa suara datuk dan nenek mereka kembali ke negara kita.

      25. Tidak hairanlah sekiranya mereka berkuasa, maka sejarah akan diubah. Dato Onn, Tunku Abdul Rahman dan UMNO akan disebut sebagai perkakas British. Manakala mereka yang memerangi negara ini mengangkat senjata sehingga 1989 pula akan dikatakan sebagai pejuang kebangsaan yang sebenar!

      Nauzubillahi min zalik!

      Saya menulis artikel ini di atas kapasiti saya sebagai orang yang terakhir bercakap dengan Allahyarham Tn Hj. Yusof Rono.

      Dr. Abdul Rahman Abdul Kadir

      Delete
    4. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    5. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  2. Selamat kembali berjuang Tan Sri,
    Antara menteri yang berani awal awal mengkritik najib,
    Salute....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cubaan “beli” MP Batu RM25 juta oleh ‘geng’ Anwar



      KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen paling muda dalam sejarah negara, P Prabakaran menyangkal dakwaan beliau dibayar RM25 juta untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen Batu.

      Wakil rakyat berusia 22 tahun itu menyifatkan dakwaan berkenaan sekadar khabar angin.

      “Itu tidak benar dan saya tidak boleh ulas perkara yang tidak betul.

      “Mereka suka sangat kepada saya, mungkin sebab itu mereka buat cerita ini,” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Desas-desus tersebar di media sosial mendakwa beliau dibayar sejumlah wang demi memastikan Anwar yang baru menang tanpa bertanding jawatan presiden PKR, Ahad lalu, boleh memasuki Parlimen dan seterusnya menjadi perdana menteri ke-8.

      Semalam, Ahli Parlimen Selayang, William Leong menyuarakan kesediaan melepaskan kerusinya untuk memberi laluan kepada Anwar, selepas isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak sulungnya, Nurul Izzah enggan melepaskan kerusi Parlimen Pandan serta Permatang Pauh.


      : Kali ni bukan sahaja Rafizi menangis, tapi Anwar pun turut menangis sama....

      Delete
    2. Kalau Anwar nak bertanding bagi la kawasan yg menang tipis bukan kawasan yg dah gerenti menang.Mungkin sebab Anwar nanti majoriti yg tipis naik 10x ganda.Bakal PM tu, Tun M dulu pun bertanding kawasan pembangkang tak pernah menang.

      Delete
    3. HSR: Penafian Singapura malukan Malaysia



      KUALA LUMPUR – Pembangkang terkejut dengan penafian Singapura terhadap kenyataan Menteri Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang menyatakan bertemu wakil republik itu atas urusan Rel Berkelajuan Tinggi (HSR).

      Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, kenyataan rasmi negara jiran itu memalukan kerajaan Malaysia kerana disifatkan sebagai ‘pembohong besar’ dan mereka–reka cerita bagi menyedapkan hati rakyat.

      “Jika benar kenyataan itu, kami tidak faham maksud sebenar perkara itu dibohongi, sama ada untuk membuktikan kepada rakyat bahawa HSR masih ada dalam jadual pembangunan atau sekadar menunjukkan betapa Kerajaan PH (Pakatan Harapan) benar-benar membuat kerjanya” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau turut mempersoalkan mengapa rakyat tidak dimaklumkan mengenai kedudukan sebenar rundingan dengan republik itu.

      “Perlukah mereka dibohongi bagi menutup kelemahan kita? Selepas kerajaan mencipta penipuan paling besar mengenai kedudukan hutang negara, kini kita disuakan pula dengan pelbagai tipu muslihat oleh kerajaan.

      “Belum pun tiga bulan memerintah, kerajaan sudah banyak melakukan ‘silap mata’ terhadap dasar dan janji manifestonya untuk PRU ke-14,” katanya.

      Beliau turut membidas tindakan kerajaan baharu PH yang membuat pusingan ‘u’ terhadap janji untuk menghapuskan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan menutup Biro Tata Negara (BTN) yang selama ini dianggap digunakan oleh Barisan Nasional bagi kepentingan politik. – MalaysiaGazett

      Delete
    4. Surat terbuka untuk Marina Mahathir pendokong LGBT



      Kehadapan Cik Puan Marina bt Mahathir,

      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.

      7) Kami juga punya hak untuk memastikan pemikiran anak-anak kami dan sanak saudara kami agar terselamat daripada terjerumus ke dalam pemikiran & perbuatan songsang ini. Na'uzubillah.

      8 ) Akhirnya, jika kalian rasa itu bukan satu dosa dan itu adalah hak peribadi, maka buatlah tapi pastikan kalian bukan berada di bumi Tuhan!

      Nur Ilyani Mohamed Nawawi
      Pasir Mas
      6/8/2018

      #NormalisasiDosa #NoLGBTIQ
      #NoLesbian
      #NoGay
      #NoBisexual
      #NoTransexual
      #NoIntersexual
      #NoQuestioning

      Delete
    5. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    6. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  3. Fan Tat dan KBB...Kau perasan tak berapa banyak Flip Flop dan U-Turn Dari Menteri Kerajaan Tomato sejak dia orang bentuk kerajaan tu ??

    Kau berdua tak terfikir ke .....Apakah Menteri-Menteri Kerajaan PH ni tidak pernah berasa bosan untuk melakukan lawak spastik dan keputusan 'u-turn' berulang2 kali? Rakyat pun sudah kehilangan kiraan berapa kali lawak 'u-turn' ini dilakukan. Ini contoh terbaharu.

    09/07/2018:

    Kata Menteri Belia Dan Sukaneka, Syed Saddiq,
    BTN akan dimansuhkan, pengumuman tersebut akan dibuat dalam masa terdekat.

    06/08/2018:

    Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohd Farid Md Rafik, berkata,

    BTN akan dijenamakan semula.

    Yang ini dah jadi legend beb.... Ini lawak Menteri PH paling kelakar minggu ini sampai rakyat ketawa terbahak2 dan berguling2 kat lebuhraya dari Perlis sampai ke JB !!

    Ada sesiapa boleh bisikkan ke telinga Menteri Pertanian berkenaan bahawa Universiti Putra Malaysia yang dijenamakan semula dari Universiti Pertanian Malaysia masih lagi wujud dengan fungsi yang sama sejak dulu. Menteri ni dah lupa keerr...dia kan bergelar student kat universiti tu tahun 1984 dulu !!

    Universiti berkenaan masih beroperasi dan masih tidak ditutup. Kalau masih bebal, azankan sahaja ke telinga. Lembu 7 ekor betul punya Menteri lah dia ni !! Lepas satu satu lawak yang disajikan pada rakyat. Patut lah sekarang ni dah tak nampak muka dia lagi kat Parlimen...tak berani nak duduk takut kena hentam kaw2 dengan MP2 Pembangkang bhai !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman penjual Tempek...Kata menteri pertanian ni kawan baik sehidup semati Wak. Patutnya Wak kena lah nasihatkan dia supaya kurang2kan lah sikit buat lawak bodo macam tu. Buat perabisaje duit rakyat untuk bayar gaji dan elaunnya. Msia ni dah ada pelawak yang cukup ramai..tak payah nak tambah lagi lah !!!

      Delete
    2. Diaorg ni ada bakat membangkang je.Nak manage menggigil. Cakap dulu, pikir bila2 pun boleh.Ala2 pembangkang.
      Dulu punya menteri ada bakat menyamun.Apa2 nak buat pun kena ada kepentingan.Dah jadi pembangkang pandai pulak nak betulkan orang lain.
      Macam ketam.Cuma sekarang ni masih anak2 lagi.Elok dicantas terus sebelum jadi bapak ketam

      Delete
    3. Kerajaan kena ‘tanggung’ RM3 juta sebulan selanggara Equanimity



      PELABUHAN KLANG – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu membelanjakan sehingga RM3 juta setiap bulan bagi penyelenggaraan kapal persiaran mewah, Equanimity, sekiranya proses penjualan atau lelongan gagal dilakukan.

      Peguam syarikat pelaburan nasional 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Jeremy Joseph berkata memandangkan kapal mewah itu kini selamat tiba di Malaysia, tugas menyelenggara kini perlu diambil alih oleh Kerajaan Persekutuan.

      “Kita juga meminta agar kapal itu dijual kerana ia agak mahal untuk diselenggara dan kini ditanggung oleh kerajaan.

      “Malah penyelenggaraan kapal ini akan menelan (dijangka) belanja sehingga RM3 juta sebulan,” katanya pada sidang media di Terminal Boustead Cruise Center, di sini, hari ini.

      Terdahulu kapal mewah yang dipercayai milik ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low tiba pada jam 12.25 tengahari di sini selepas berlepas dari pelabuhan Batam petang semalam.

      Kerajaan Indonesia menyerahkan Equanimity kepada kerajaan Malaysia atas permintaan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, semasa melakukan kunjungan ke negara jiran itu, Jun lalu.

      Sebelum ini, kapal yang dikaitkan dengan 1MDB itu telah ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia berhubung siasatan oleh Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat.

      Sementara itu, Joseph berkata, mahkamah akan memulakan prosiding terhadap kapal persiaran mewah itu khususnya dalam usaha mendapatkan pengisytiharan pemilikan pada Januari depan.

      “Biasanya ambil masa enam hingga sembilan bulan dan boleh jadi lebih awal bergantung kepada pemilikan kapal itu dituntut oleh pihak lain,” katanya. – MalaysiaGazette

      Delete
    4. Cerita Pomen Tua



      Ada satu pomen yang sangat handal tetapi dah berumur, dia sangat mahir membaiki kereta.

      Dulu dia bekerja untuk sebuah bengkel, bengkel itu sangat maju. Kemudian dia berhenti kerana dia merasakan dia sudah terlalu lama bekerja dan merasakan pomen yang ada boleh meneruskan kegemilangan bengkel itu.

      Tetapi, bengkel itu mula bermasalah tak lama selepas dia berhenti. Jadi pomen tua ini mengambil keputusan untuk bekerja semula di bengkel tersebut.

      Masalah mula timbul bila pomen tua ini mula bekerja semula, dia sukar bekerjasama dengan pomen yang sedia ada, maka dia mencadangkan kepada tokey bengkel untuk tukar semua pomen dan ambil pomen baru. Pomen baru yang diambil adalah kenalan baru pomen tua.

      Pada awalnya nampak baik bila ada pomen baru dan pomen tua. Tokey nampak ada perubahan pada bengkel.

      Masalah mula timbul bila kereta yang datang untuk diperbaiki adalah kereta berteknologi baru bukan kereta dari zaman pomen tua.

      Pomen tua masih cuba memperbaiki kereta itu dengan pengetahuan dan cara yang lama. Pomen baru pula tak mahir tetapi cuba juga untuk memperbaiki kereta itu.

      Kereta tak siap, masalah makin banyak. Satu kereta, ramai pomen, ramai komen tak ada kemajuan.

      Pomen tua sepatutnya control dan ajar pomen muda bahawa ini kereta baru, kena repair cara baru dan mengakui ada kereta yang kita tak boleh nak repair, kena mintak tolong dari bengkel lain.

      Sabarlah owner kereta.....
      Lagi 5 tahun kalau tak siap nampaknya kena tukar bengkel la jawapnya

      P/S: Cerita ini tiada kaitan dengan yang telah mati

      Delete
    5. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    6. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  4. Fan Tat dan Bulat Kontol...Tahniah lah, akhirnya kapal mewah kontroversi Equanimity tiba di Port Klang tengah hari tadi.

    Kau orang tau tak...Bloomberg melaporkan, "Thom Mrozek, a spokesman for the US attorney’s office in Los Angeles, said the US was not party to the agreement between Indonesia and Malaysia."

    Malaysiakini, melaporkan bahawa Peguam Negara Tommy Thommas and Friends berkata, "As a result of the Mutual Legal Assistance Treaties (MLAs) between Indonesia, US and Malaysia which were activated recently, sensitive and delicate negotiations were conducted at the highest levels of different agencies in the three countries to accomplish this feat".

    Siapa yang bercakap betul dan siapa yang berbohong? Benda macam ni hanya berlaku dalam Kerajaan Tomato Dua Butiraje..satu isu, dua pendapat yang tak konsisten !!

    Kerajaan PH sebenarnya bodoh. Kalau mengikut laporan FMT, pasukan undang-undang 1MDB yang dilantik oleh Jabatan Peguam Negara bagi mewakili kedua-dua firma pelaburan dan Putrajaya hari ini berkata, ianya akan mengambil masa enam hingga sembilan bulan untuk menentukan siapa pemilik kapal pesiar mewah Equanimity.

    Tambahan pula menurut peguam Jeremy M Joseph, Kerajaan Indonesia bijak menyerahkan kapal mewah itu kepada Malaysia disebabkan ianya agak mahal untuk menyelenggarakan kapal berkenaan. Ini kerana penyelenggaraan sahaja akan menelan belanja kira-kira RM3 juta sebulan. Macai Tomato Fuckatan Haprakan bersorak kegirangan sedangkan mereka lupa Malaysia terpaksa menanggung kos yang tidak sepatutnya setiap bulan. Ertinya kita kena keluarkan belanja antara RM 18 hingga 27 juta untuk kos penyelenggaraan kapal tu.

    Ingatkan Madey ni bijak sangat..tapi rupa2nya Jokowi lagi bijak. Dalam keadaan hutang negara dah mencecah RM 1 Trillion, mana nak cekau duit sebanyak tu??? Mungkin boleh dicadangkan kutipan satu tabung buluh lain khas untuk kerja2 selenggaraan untuk kaapl tu kot. Mungkin kau berdua boleh lah memulakannya dari sekarang bhai !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul lah presiden Indonesia ni bijak, menteri PH yang kurang cerdik... memang betul kos untuk maintain kapal2 seperti ini sangat mahal, mungkin lebih 3 juta sebulan.

      Bayangkan nak maintain kapal yg idle mcm ni, nak maintain enjin, electronic system, preservation cost, docking kos, repair cost, some part kalau rosak spare parts kena special order from europe, custome made tools etc etc, memang mahal.

      Memandangkan kapal ini milik persendirian dan tidak ada kena mengena dengan Najib dan rakyat Malaysia, rakyat sokong supaya ianya dilelong dgn segera.

      NAK CEPAT, LELONG DALAM MUDAH.COM atau iklankan dalam GO Shop.... kalau tak laku juga jual scrap kat kedai besi buruk... kalau tak laku juga eloklah DILETUPKAN SAHAJA BUAT TUKUN UNTUK HABITAT 3 BILLIONS IKAN KEMBONG. IANYA BERBALOI BHAI!!!!!!!!!

      Delete
    2. Rayer MP Jelutong banyak kali buat kerja bodoh ganggu perbahasan



      Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) berang apabila RSN Rayer (HARAPAN-Jelutong) berulang kali mengganggu beliau di Dewan Rakyat dengan soalan mengenai isteri bekas perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan kapal layar Equanimity.

      Semasa membahaskan Rang Undang-undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018, Khairy menegaskan bahawa GST adalah sistem yang lebih cekap daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

      Rayer kemudian mencelah dan bertanya: “Kalau efisien, isteri YB Pekan (Datuk Seri Najib Razak) ada bayar GST untuk semua barang-barang yang dibawa masuk.... (bernilai) RM60 juta.”

      Najib ketika soalan diajukan tidak berada di Dewan Rakyat. Rayer dipercayai merujuk kepada barangan kemas yang dihantar oleh seorang tukang emas Lubnan kepada Rosmah untuk dipertimbangkan untuk dibeli.

      Khairy kemudian terus membidas Rayer dan mendakwa pemimpin DAP itu cuba untuk meletakkan namanya setaraf dengan bekas pengerusi DAP, mendiang Karpal Singh, yang merupakan Ahli Parlimen Jelutong dari 1978 hingga 1999.

      "Jelutong sahabat saya tetapi sejak jadi ahli parlimen, dia sangat desperate nak jadi seperti Karpal Singh, ahli Parlimen Jelutong dulu.

      “My friend, I have the honour being in this Dewan with Karpal Singh and you are no where near,” katanya.

      Rayer membalas dengan menjawap bahawa tidak sesiapa yang dapat menyaingi Karpal Singh dan mencadangkan supaya Khairy menjawab soalannya jika beliau adalah "seorang lelaki".

      “Seperti tuduhan kamu, perkara ini mestilah didakwa di mahkamah terlebih dahulu sebelum kamu membuat andaian,” kata Khairy sebagai Rayer.

      Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon kemudian campur tangan dan menggesa Khairy untuk meneruskan ucapannya.

      Khairy berhujah bahawa sistem GST membolehkan kerajaan untuk melihat keseluruhan rantaian bekalan.

      "Ini kerana mereka perlu mengisytiharkan kepada kerajaan," katanya.

      Bagaimanapun, Rayer sekali lagi mencelah, kali ini bertanya jika GST telah dibayar untuk pembelian kapal layar mewah Equanimity, yang dipercayai milik ahli perniagaan Low Taek Jho dengan menggunakan dana yang didakwa diselewengkan dari 1MDB.

      Khairy akhirnya mula hilang sabarnya dan membidas Rayer.

      "Betul, betulkah? Jika ini kualiti perbahasan kamu, baik baliklah, duduk,” katanya.

      Dalam perbahasannya, Khairy menggesa kerajaan supaya memperbaiki kelemahan dalam sistem GST dan bukan memasuhkannya.

      Beliau berkata mungkin termasuk penambahbaikan mekanisme pembayaran balik, mengurangkan kadar dan memperluaskan senarai pengecualian.


      : Macam mana PH nak bentuk kerajaan yang berwibawa kalau MP mereka masih kebudakan membuat pertanyaan mengganggu isu dibahaskan dengan trolling daripada isu sebenar ....

      Delete
    3. Menteri PH yang “uneducated supporters” sebelum 100 hari



      Untuk mencapai janji 100 hari tentulah Pakatan Harapan akan melantik menteri-menteri yang hebat gabungan daripada 4 kompenan parti dan pendokong 4 parti berkenaan.

      Tapi apa yang rakyat dapat hanya menteri yang memenuhi nafsu dan kehendaki perebutan jawatan untuk parti bukan untuk rakyat.

      Ab Jalil menulis apa yang rakyat dapat sebelum 100 hari ialah;

      1. Bangsa Hindu penduduk asal negera ini
      2. kasut Hitam
      3. 7 ekor lembu
      4. Tulis kenyataan akhbar bahasa Melayu guna google translator
      5. Rakyat tidak terbeban dengan SST kerana Hasil cukai kerajaan kurang
      6. Barang akan naik tapi tidak setinggi GST
      7. Manifesto bukan kitab suci
      8. Hadis ialah sesuatu yang bila buat dapat pahala, tak buat tak apa
      8. LIMA diadakan setiap tahun
      9. Harga makanan Food Truck lebih mahal kerana kos penyediaan lagi tinggi dan lebih bersih dari kedai tepi jalan.
      10. Kita akan turunkan semua papan tanda Klinik 1Malaysia
      11. Bagi warganegara kepada pekerja asing (agaknya untuk penuhi janji mengurangkan pekerja asing 😂)
      12. Panggil Ketua Jabatan bawah kementerian lain bagi taklimat kepadanya tanpa kebenaran Menteri
      13. Jika FAM tidak boleh kawal FA negeri lebih baik jangan sertai Sukan Asia
      14. Kenyataan rasmi MoF perlu dalam bahasa Mandarin sebab ada rakyat keturunan cina di negara ini.
      15. Permit tukang masak asing akan ditarik balik
      16. Ajak orang derma untuk bayar balik hutang negara
      17. Tender belum tutup kos HSR sudah jadi RM100 bilion
      18. Kerajaan sedia tanggung dosa kerana tidak penuhi janji manifesto
      19. Rakyat tidak terbeban kerana hanya tarif letrik perniagaan yang naik
      20. Khazanah sudah lari matlamat asal kerana ia ditubuhkan untuk jaga kepentingan Bumiputera
      21. Harga daging naik, kita nasihatkan rakyat bijak membuat pembelian kerana daging bukan barang kawalan dan peniaga lebih beretika.


      : Ini menepati kata-kata terlepas mulut buaya masuk mulut harimau. Terselamat daripada PEROMPAK dapat pula PENYAMUM ....

      Delete
    4. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    5. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  5. Fan Tat dan Bulat Kontol..tentu kau berdua bersetuju kalau dikatakan KITA NI DIPERINTAH OLEH PAKATAN PEMBOHONG!

    Sebenarnya...kapal tu adalah salah satu plot drama pembohong Mahakutty untuk justifikasikan tuduhannya pada Najib razak untk mengaitaknnaynay dengqan 1MDB ni.

    Agak2 kau lah...ke mana perginya Jho lo yang diratibkan sangat oleh mahacai sebelum PRU, kalau Jamal senang2 ditangkap, jho lo liat kemain... apa manderam yang Tokong Kit Sial pakai untuk protect proksinya tu?

    Penafian Singapura memalukan Malaysia -Zahid
    Azrul Hakimie Anuer

    07 Ogos 2018 7:17 PM


    KUALA LUMPUR 7 Ogos – Penafian Singapura bahawa berlaku pertemuan antara pihaknya dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali tentang projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) disifatkan sebagai memalukan Malaysia.

    Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, hal ini kerana Malaysia disifatkan sebagai ‘pembohong besar’ dan mereka-reka cerita untuk menyedapkan hati rakyat.

    Katanya, jika benar, pihaknya tidak faham mengapa perkara itu perlu dibohongi, adakah semata-mata mahu membuktikan kepada rakyat bahawa HSR masih ada dalam jadual pembangunan atau sekadar menunjukkan betapa Pakatan Harapan (PH) benar-benar melaksanakan tugasnya.

    Apa nak diherankan..bohong, spin , fitnah dengan menteri2 PH ni berpisah tiada..dulu, kini dan selama2nya beb !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas Zunar Kini Mejar Zaidi pula ‘frust’ dengan Pakatan Harapan



      Mejar (B) Zaidi Ahmad, yang dipecat daripada angkatan tentera tiga tahun lalu, menyuarakan kekecewaan selepas selepas kerajaan menolak permohonannya agar jawatannya dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dikembalikan atau beliau dibayar pencen.

      Beliau yang kini berkhidmat sebagai pegawai penerangan pejabat ketua menteri Pulau Pinang hari ini berkata, Majlis Angkatan Tentera memberitahunya bahawa beliau tidak layak mendapat tuntutan itu kerana dipecat daripada tugas.

      "Saya akan jumpa mereka di hari pengadilan," katanya kepada Malaysiakini.

      "Saya tidak mahu ulas panjang tentang keputusan itu tetapi saya mahu ingatkan pemimpin HARAPAN agar tidak lupa, mereka kini sudah menjadi menteri, gembira dan boleh menikmati kemewahan.

      "Jangan lupa rakyat yang berjuang dan mengangkat anda ke kedudukan sekarang, kerana rakyat yang sama juga boleh jatuhkan anda," katanya lagi.

      Beliau membuat permohonan itu Mei lalu kepada Mohamad Sabu yang ketika itu baru menjadi menteri pertahanan.

      Dalam permohonannya, Zaidi meminta agar pencennya dikembalikan atau beliau dimasukkan semula dalam TUDM atas asas dirinya sebagai juruterbang berpengalaman yang "dipaksa" melepaskan jawatan oleh kerajaan BN.

      Mohamad berkata akan mengkaji permohonan itu dan akan mengambil tindakan jika perlu.

      Malaysiakini sudah menghubungi Mohamad dan menunggu maklum balasnya.

      Zaidi dipecat pada 12 Januari 2015 selepas mencabar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung isu dakwat kekal.

      Beliau membuat laporan polis ketika PRU 2013, dan tindakan itu dianggap bertentangan dengan etika kerjanya.


      : Mat Sabu nak balas dendam dulu buat surat terbuka hentam Mat Sabu dan Amanah, masuk DAP....

      Delete
    2. INI KAH PH MAHU KAN


      Denmark kuat kuasa denda wanita pakai niqab
      Minda Rakyat 23 hrs ago # Luar Negara
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Denmark menguatkuasa undang-undang mengharamkan wanita berniqab, dan sekiranya membantah peraturan itu hukuman denda dikenakan.

      Peraturan itu menetapkan, memakai burqa yang menutup seluruh muka, atau niqab, yang cuma menunjukkan mata, di tempat umum dikenakan denda sehingga 1,000 kroner (RM635).

      Larangan juga memasukkan aksesori lain yang menutup muka seperti janggut palsu. Kesalahan berulang boleh didenda sehingga 10,000 kroner (RM6,365).

      Semalam, seorang wanita menjadi individu pertama didenda kerana memakai niqab selepas undang-undang itu dikuatkuasakan Rabu lalu.

      Wanita berusia 28 tahun berkenaan didenda selepas dikecam seorang wanita lain yang cuba memaksa membuka niqabnya.

      Kejadian itu berlaku di sebuah pusat beli-belah di Horsholm, 25 kilometer dari utara Copenhagen.

      Bagaimanapun undang-undang baru itu menimbulkan bantahan dan kritikan dalam kalangan kumpulan hak asasi manusia.

      Amnesty International menyifatkan undang-undang itu sebagai diskriminasi terhadap hak wanita, terutama wanita Islam yang memilih memakai burqa.

      Pengharaman pemakaian niqab telah dikuatkuasakan di Perancis, Austria, Bulgaria dan Bavaria, sebuah negeri di Jerman. –Agensi


      : Umat Islam negara kita belum sedar, selepas tersempit nanti baru mereka nak bersatu....

      Delete
    3. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    4. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  6. Rakan2 sekelian...kau orang setuju tak dengan rancangan Madey untuk meneruskan projek nasional ke tiganya tu. Walaupun dalam keadaan hutang negara yang begitu tinggi, dia masih bernafsu lagi dengan projek tersebut.Sampaikan sanggup ke Jepun untuk kali ke dua dengan harapan kerajaan Jepun meluluskan pinjaman Kredit Yen tu.

    Kerajaan dinasihatkan supaya tidak membebankan rakyat semata-mata untuk merealisasikan impian atau meneruskan legasi seseorang pemimpin dengan meneruskan projek yang akan menelan belanja yang banyak seperti projek kereta nasional ketiga.

    Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, berdasarkan kepada fakta dan statistik sedia ada, kerajaan sedia maklum bahawa bukan mudah bagi projek kereta nasional ketiga itu untuk berjaya dan sekiranya berjaya, ia akan menelan kos dan masa yang banyak.

    “Proton yang diperkenalkan sejak tahun 1983 hanya berjaya mencatat eksport sebanyak 20,000 hingga 30,000 buah. Mengikut laporan kewangan bagi tahun terakhir sebelum ia dinyahsenaraikan daripada Bursa Malaysia, Proton mencatat kerugian sebanyak RM88.2 juta, walaupun menerima bantuan kewangan secara berlanjutan daripada kerajaan.

    “Dengan meneliti statistik yang ada, saya tidak nampak apakah potensi industri automotif di negara ini, sebaliknya pelbagai subsidi dan perlindungan yang bakal diguna pakai oleh kerajaan bagi tujuan melindungi kereta nasional bakal membawa implikasi negatif kepada pembangunan industri automotif negara ini secara keseluruhannya.

    “Akibatnya, rakyat terpaksa membeli kereta luar negara dengan harga yang jauh lebih mahal daripada mana-mana negara di dunia ini, hanya kerana kereta luar negara dikatakan ‘mengancam’ kedudukan kereta nasional,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini. – UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badan pemikir pro-Republikan AS dedah hubungan dgn PH jatuhkan BN



      PETALING JAYA: Sebuah pertubuhan yang berkait rapat dengan tokoh kanan parti Republikan dan bekas pegawai tinggi perisikan Amerika Syarikat (AS) bekerjasama dengan pembangkang Malaysia sejak 2002, termasuk Pakatan Harapan yang menambilalih kuasa dalam pilihan raya umum Mei lepas, menurut satu pendedahan dalam forum melibatkan badan pemikir utama negara itu baru-baru ini.

      The International Republican Institute (IRI), sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, yang ahli lembaga pengarahnya termasuk pemimpin parti Republikan seperti John McCain, serta bekas penasihat Keselamatan Negara dan bekas pegawai tentera AS berkata, kegiatan badan itu di Malaysia akhirnya berhasil dalam pilihan raya umum ke-14 lepas dan ia menguntungkan AS dari sudut persaingannya dengan China sekarang.

      “Saya pergi dan duduk bersama-sama ramai pemimpin baru kerajaan baru di sana, dan ramai dalam kalangan mereka merupakan rakan kongsi yang bekerja dengan kita sejak 15 tahun lepas. Salah seorang yang paling kanan dalam kalangan mereka, yang kini menguasai kerajaan berkata kepada saya, ‘Hebat IRI, anda tidak meninggalkan kami walaupun pada saat kami sudah bersedia untuk menyerah kalah’,” kata presiden IRI Daniel Twinning dalam satu forum anjuran Center for Startegic & International Studies, bulan lepas.

      Twinning berkata, dalam pertemuan di pejabat perdana menteri selepas pilihan raya umum itu, beliau memberitahu pemimpin kanan PH bahawa kredit itu milik mereka, “bukan kami”.

      Kenyataannya itu dijangka menghangatkan lagi debat berhubung peranan AS dalam proses demokrasi negara berikutan pendedahan sepucuk surat daripada ketua risik kanan di bawah pentadbiran bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta sokongan Washington sekiranya Barisan Nasional menang tipis dalam pilihan raya baru lalu.

      Polis kini menjalankan siasatan ke atas surat yang ditulis oleh bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (ME10) Datuk Hasanah Abdul Hamid kepada rakan sejawatannya di Biro Penyiasatan Pusat AS (CIA), yang antara lain menyebut bahawa AS lebih beruntung sekiranya Najib memimpin Malaysia berbanding Dr Mahathir yang “anti-Yahudi” dan “anti-Barat”.

      Pemimpin PH mendesak Hasanah didakwa kerana mengkhianati negara.

      Pemeriksaan ringkas ke atas lamanweb IRI mendapati badan itu ditaja oleh Jabatan Negara AS dan National Endowment for Democracy (NED), sebuah pertubuhan yang bermatlamatkan “pengukuhan institusi demokrasi di seluruh dunia”, termasuk kesatuan sekerja dan kuasa pasaran bebas.

      Twinning memberitahu forum tersebut bahawa Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru Putrajaya sejak dari mula lagi.

      “Tahukah anda bahawa antara langkah pertama diambil oleh kerajaan baru itu? Ia membekukan pelaburan infrastruktur China kerana ia membuka rekod dan mendapati terdapatnya banyak wang ‘pelik’ yang bergerak ke sana-sini dalam sebuah sistem korup, tidak telus dan berakauntibiliti,” katanya, yang jelas merujuk kepada kajian semula beberapa projek mega melibatkan syarikat China, termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

      Twinning mengakui Malaysia tidak mungkin menjadi sekutu AS, tetapi kemenangan PH akan memberi manfaat kepada Washington.


      : PH dia mencuri dia yang laung minta tolong....

      Delete
    2. Zunar kini dah meluat dengan Mahathir bekas “Mahazalim”



      KARTUNIS penyokong kuat Pakatan Harapan (PH), Zunar mula menunjukkan kritikan terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melalui kartunnya yang tersebar hari ini di media sosial.

      Kartun tersebut menggambarkan Mahathir melencong dari jalan “Malaysia baharu” dan menuju ke arah mempertahankan dan membina legasinya, termasuk Formula 1, jambatan bengkok, Khazanah dan “Proton 2.0”


      Kartunis politik yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semasa Mahathir memerintah telah mula menunjukkan kritikan keras terhadap PH.

      Sebelum ini, Zunar mengkritik Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik yang disifatkan mengutamakan hal-hal kecil seperti kasut hitam berbanding reformasi pendidikan yang lebih utama.

      Zunar menjadi musuh ketat Mahathir sejak era reformasi bermula 1998 apabila beliau menjadi penyokong kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Beliau juga menerbitkan banyak buku kartun bertema kritikan terhadap Mahathir, antaranya Lagak Pak Mahat.

      Banyak kritikan melalui karikatur dibuat sepanjang tempoh pertembungan sengit PKR dengan Mahathir dan UMNO.


      Kemalangan maut di dagu Mahathir
      Antara kartun beliau yang paling diingati berkenaan Mahathir ialah menggambarkan bentuk litar Sepang menyerupai bentuk muka Mahathir.

      Zunar juga menimbulkan kontroversi melalui beberapa kartunnya yang dianggap melampaui batas termasuk menghina agama dan peribadi pemimpin-pemimpin negara. – Mynewshub.tv


      : Malaysiakini kini sedang menyingkir Zunar daripada kartunis mereka apabila Zunar tak ikut kehendak Malaysiakini jangan kritik Mahathir....

      Delete
    3. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    4. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  7. Bulat Kontol ...Kau ada terbaca berita ni tak?? Hebat betul si Ah Beng ni nak geromal rakyat Msia dan larikan perhatian kita daripada mendesak kerajaan Fuckatan Haprakan menunaikan janji2 manifestomato mereka ...masa dah hampir time ni kan !!!

    PETALING JAYA: Lim Guan Eng didakwa sengaja cuba mengalih perhatian rakyat supaya tertumpu kepada kapal mewah, Equanimity yang dikaitkan dengan dana 1Malaysia Development Berhad.

    Ketua Pergerakan Malaysiaku Tanahairku, Raggie Jessy berkata, dengan berbuat demikian, Menteri Kewangan dikatakan cuba menutup isu sebenar melibatkan dirinya dengan Kerajaan China.

    Katanya, agak kelakar kenyataan Guan Eng kononnya mahu melelong kapal mewah kerana Equanimity didakwa dibeli menggunakan dana tersebut.

    “Guan Eng sebenarnya seperti badut sarkas kononnya mahu lelong kapal mewah itu.

    “Dia sepatutnya menyiasat secara sah nilai sebenar kapal itu dan membuktikan sama ada ia dibeli menggunakan hasil dana 1MDB atau macam mana.

    “Guan Eng tahu kapal itu tidak boleh dilelong tapi dia bercakap demikian untuk mengkaburi mata dari isu lain kepada isu kapal ini,” katanya kepada pemberita di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya hari ini.

    Katanya, Guan Eng cuba mengalih perhatian media dan rakyat daripada sebab sebenar dia tidak pergi ke China seperti dinyatakan oleh Tun Mahathir Mohamad sebelum ini.

    “Dia (Guan Eng) tidak boleh pergi ke China sebab kerajaan kuasa besar Asia itu melarang pemimpin DAP itu daripada memasuki negara itu,” katanya.

    Raggie mendakwa mempunyai maklumat sahih yang menyatakan China sebenarnya sudah kecewa dengan kerajaan, selain kegagalan rundingan yang diadakan bersama Tun Daim Zainuddin.

    “China sudah mengarahkan untuk mengurangkan pengimportan minyak sawit dari negara kita dan dia memfokus kepada sawit Indonesia..kenapa hal ini Guan Eng tidak mahu ceritakan..sebab itu dia buka cerita lelong kapal mewah itu,” tegasnya.

    Selain itu, Raggie juga mendakwa Kerajaan China juga secara drastik membekukan sarang burung dan buah durian, juga beberapa projek insfrastruktur.

    India juga dikatakan tidak berpuas hati dengan Malaysia dalam isu Zakir Naik yang sangat dikehendaki oleh Cawangan Jenayah Pusat India (CBI) negara itu, katanya.

    Sumber: Malaysian Gazette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah tak boleh masuk ke negara China..maknanya yang dikatakan dap itu kominis jugak dah salahlah ?

      Delete
    2. ICU...Tentu kau dah dengar PC Lim Guan Eng@ Ah Beng yang menyatakan kapal layar yang dirampas di Indonesia akan dipamerkan dan kemudian dijual.

      Ada banyak kesalahan undang-undang di sini.

      Pertama adakah ada arahan mahkamah negara ini untuk merampas kapal layar tersebut? Jika tidak ada dari mana kuasa merampas ini diperolehi oleh Kerajaan Malaysia?

      Kedua adakah Mahkamah Indonesia telah meluluskan perintah penghantaran barang rampasan ini?

      Atau sekadar pakatan antara Jokowi dan Mahathir? Adakah undang-undang membenarkan pencabulan seperti ini?

      Ketiga, bagi tahu Lim Guan Eng, Kerajaan tidak boleh lelong apa-apa barang milik orang lain yang dirampas kecuali telah dibuktikan jenayah dan mendapat penghakiman Mahkamah untuk rampasan.

      Ini sudah jadi negara komunis atau autokrasi yang kerajaan boleh buat keputusan sesuka hati, melanggar undang-undang sedia ada.

      Rakyat tidak menentang usaha merampas kapal layar terbabit jika ia terbukti hasil dari wang negara ini yang dicuri oleh Jho Low.

      Namun tindakan harus berlandaskan undang-undang bukan semberono.

      Bar Council sekarang dah jadi macam tikus membaiki labu plak..lantak kau lah Labu !!!

      Delete
    3. Peguam Jho Low berkata rampasan kapal layar Equanimity oleh KERAjaan Malaysia tidak sah dan bertentangan dengan perintah mahkamah di AS.

      Rampasan itu dibuat berikutan permintaan peribadi Dr Mahathir kepada Indonesia.

      “Seperti yang dilakukannya dalam krisis kehakiman 1988, Mahathir menunjukkan kepada dunia bahawa rejim baru beliau masih tidak berminat dengan pemerintahan mengikut undang-undang” kata beliau, merujuk kepada krisis yang tercetus akibat pemecatan beberapa hakim kanan pada penggal pertama Dr Mahathir menjadi perdana menteri.

      Low berkata, langkah terbaru kerajaan menunjukkan “betapa pantasnya kedaulatan undang-undang diketepikan daripada rejim Mahathir”.

      Low berkata penyerahan kapal layar itu kepada Malaysia juga bertentangan dengan perintah mahkamah di AS.

      Kata beliau, Jabatan Kehakiman AS (DOJ) menyebut bahawa kapal layar itu sepatutnya berada di bawah penguasaan AS sehingga mahkamah menentukan pemilik sebenarnya.

      “Tindakan sebegini semakin menjelaskan bahawa tidak ada bidang kuasa undang-undang di mana isu dalam kes ini boleh dihakimi secara adil berikutan putar belit media global yang didorong pihak berkepentingan politik bertujuan mensabitkan Low di ruang awam,” kata kenyataan itu.

      Delete
    4. Ezam pertikai pelantikan Bakke sebagai pengerusi MPOB



      Pengerusi NGO Hisbah Centre For Reform (Hisbah), Datuk Ezam Mohd Nor mempertikai pelantikan Tan Sri Mohd Bakke Salleh sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang baru.

      Ini kerana menurutnya, Bakke merupakan salah seorang ahli lembaga 1MDB suatu ketika dahulu dan namanya turut dinyatakan beberapa kali dalam laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) berhubung skandal syarikat berkenaan.

      "Mengekalkan kedudukan beliau sedia ada dalam GLC sementara siasatan menyeluruh terhadap 1MDB dituntaskan boleh diterima tetapi membuat pelantikan baru dalam sebuah agensi kerajaan adalah salah dan tidak boleh diterima sama sekali," kata Ezam dalam satu kenyataan.

      Ezam berkata pada April 2017, beliau memfailkan saman sivil terhadap perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak dan kesemua ahli lembaga pengarah 1MDB termasuk Bakke sendiri.

      Kes itu katanya masih berjalan di Mahkamah Rayuan.

      "Saya menuntut penjelasan daripada menteri yang berkuasa dan terlibat dalam pelantikan ini.

      "Komitmen kerajaan baru untuk melakukan koreksi terhadap kesalahan lalu khususnya 1MDB mesti menyeluruh dan tidak hanya membabitkan Najib dan beberapa kuncu tegarnya sahaja.

      "Adalah bodoh dan tidak masuk akal sekiranya kita boleh mengandaikan puluhan billion wang negara yang dicuri hanya membabitkan 2-3 kerat penyamun sahaja," tegasnya.

      Semalam MPOB mengumumkan Mohd Bakke dilantik sebagai pengerusi baru lembaga berkenaan untuk tempoh dua tahun berkuat kuasa 31 Julai 2018.

      MPOB menjelaskan Mohd Bakke yang kini berkhidmat sebagai timbalan pengerusi eksekutif dan pengarah urusan Sime Darby Plantations Bhd, dilantik berdasarkan mempunyai pengalaman luas dalam industri minyak sawit.

      Pelantikan itu juga kata MPOB berdasarkan pembabitannya dalam beberapa syarikat perladangan termasuk presiden dan ketua eksekutif kumpulan Sime Darby.

      Sementara itu Ezam berkata Hisbah juga meneliti "kelakuan" beberapa pemimpin kerajaan baru yang "memberi muka" malah memberikan layanan VIP kepada mereka yang jelas terlibat dalam skandal 1MDB.

      Ini katanya, termasuk adik kepada Najib yang terpalit dengan skandal berkenaan secara langsung tetapi masih mendapat "layanan istimewa".

      Delete
    5. Anwar nak buat “langkah Kajang 2”



      Anggota Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen hari ini menawarkan kesediaan beliu untuk mengosongkan kerusi parlimen yang disandangnya bagi memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding.

      “Saya sedia lepaskan kerusi itu kepada Datuk Seri Anwar,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen sebentar tadi.

      Sebelum ini, timbul spekulasi calon naib presiden PKR itu akan mengosongkan kerusi parlimen Selayang bagi memberi peluang kepada Anwar yang diisytiharkan sebagai presiden PKR apabila beliau menang tanpa bertanding Ahad lalu.

      Pada pilihan raya umum ke-14, Anwar tidak dapat mempertahankan kerusi Permatang Pauh kerana masih di penjara atas kesalahan liwat II sejak 2015. Bagaimanapun sebaik sahaja Pakatan Harapan berjaya menumbangkan BN, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir telah menghadap Yang di-Pertuan Agong dan memohon beliau diberikan pengampunan penuh.

      Isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak perempuan mereka Nurul Izzah masing-masing sebelum ini dilaporkan berkata mereka tidak berhasrat melepaskan kerusi Parlimen Pandan dan Permatang Pauh.

      Anwar menggantikan isterinya yang juga adalah timbalan perdana menteri yang tidak mempertahankan jawatan presiden PKR pada pemilihan parti kali ini.

      Mengulas lanjut apakah beliau sanggup menjadi “kambing hitam”, Leong berkata “ya”.

      Malah, katanya perkara sama juga akan dilakukan oleh semua 50 orang anggota parlimen PKR.

      “Kalau diminta saya sanggup (jadi kambing hitam), malah saya percaya 50 anggota parlimen PKR yang lain juga kalau diminta (berbuat demikian) tak ada siapa yang tidak akan beri laluan pada Anwar,” katanya.

      Bagaimanapun, kata Leong sehingga hari ini tidak ada perbincangan mengenainya dibuat pihak pimpinan parti itu.

      “Setakat ini tak ada apa perbincangan,” katanya.

      Pada pilihan raya kecil (PRK) DUN Sungai Kandis yang lalu, Anwar berkata bahawa sebuah kerusi Parlimen akan dikosongkan bagi memberikan beliau ruang untuk bertanding.

      Anwar yang dinamakan akan menggantikan Dr Mahathir perlu menjadi ahli parlimen sebelum dapat dilantik menjadi perdana menteri dan menerajui kerajaan Pakatan Harapan.


      : Parti mana pula akan menjadi mangsa. Sebelum ini PAS terfitnah dek kerana nafsu PKR....

      Delete
    6. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    7. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  8. Sobat2 ku yang dihormati sekelian....kau orang tentu setuju bahawa...

    Hakikatnya, bahawa tidak ada siapa di kalangan pemimpin PKR yang berani menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Presiden parti itu dalam pemilihan PKR tidak lama lagi, bukanlah bukti kesetiaan atau yang berkaitan dengan itu seperti yang banyak disebutkan beberapa pihak yang ada kaitan dengan individu yang diura-urakan cuba mencabar pemimpin berusia 71 tahun tersebut.

    Yang betulnya, cabar pun bukan boleh menang, lagi apa mau temberang? Setia atau apa lain yang disebutkan itu, hanya untuk menghantar mesej kepada penyokong bahawa tidak ada pergolakkan politik, dalam pemilihan pertama sejak menang pilihanraya umum buat pertama kali juga.

    PKR adalah parti yang ditubuhkan berasaskan Anwar Ibrahim. Segala berkaitan dengan PKR adalah Anwar. Presiden PKR tidak pernah bertukar ganti sejak penubuhannya hampir 20 tahun dulu pun, sebab Datuk Seri Wan Azizah Ismail adalah isteri kepada Anwar.

    Anwar tidak pernah menjadi Presiden PKR kerana bersebab, bukan kerana beliau tidak mahu atau tidak boleh.

    Melawan Wan Azizah (bagi ramai penyokong setia PKR), adalah sama hasilnya dengan melawan Anwar. Tidak ada siapa yang cukup jantan untuk berbuat demikian kerana itu sama maksudnya dengan menyarungkan “tali ke leher untuk dijerut” – baca dalam konteks metafora politik.

    Sebetulnya, ramai orang, terutama di kalangan generasi muda yang mahu melihat Anwar segera menjadi Perdana Menteri Malaysia yang seterusnya.

    Pada mereka, Tun Mahathir hanyalah stepping stone sahaja, mengukuhkan keyakinan rakyat dalam PRU14 bahawa bila BN ditumbangkan akan ada pengganti yang sepadan atau dari segi persepsinya, lebih baik.

    Faham stepping stone tu apa? Tak faham, pergi masuk sekolah balik. Stepping stone bukan maksudnya “batu untuk dipijak”, tapi kalau nak faham macam itu, lantaklah, aku bukan rugi apa2 pun.

    Pada mereka, Malaysia hanya akan benar-benar “berubah”, Malaysia akan hanya benar-benar baru, hanya setelah Anwar mengambil alih. Sebab itu PKR masih boleh menang PRK Sg Kandis sekalipun dengan majoriti merosot dan kegalalan melaksanakan janji 100 hari, kerana ultimate goal mereka yang mengundi, adalah supaya kemenangan itu dapat terus menyemarakkan keinginan melihat Anwar, akhirnya, menjadi Perdana Menteri.

    Nanti kalau kalah, ada pulak alasan kenapa Anwar tidak boleh jadi Perdana Menteri lagi....setuju tak sobat2 sekelian ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imam tak berganjak daripada solat ketika gempa bumi melanda Lombok



      JAKARTA: Video seorang imam Indonesia meneruskan bacaan dalam solat di Bali ketika gempa bumi melanda Lombok menjadi viral di media sosial, apabila pengguna laman sosial memujinya mempunyai iman yang teguh.

      Imam terbabit berceramah di sebuah masjid di Denpasar, pulau percutian Bali apabila gempa bumi dengan 6.9 magnitud melanda pada malam Ahad lalu.

      Rakaman yang direkodkan menerusi telefon bimbit, menunjukkan dia menahan tangannya ke dinding ketika dewan solat itu bergoncang dengan kuat dan beberapa jemaah melarikan diri dari bangunan itu.



      Terdapat beberapa jemaah lain tidak berganjak daripada solat ketika masjid itu bergerak ke kiri dan ke kanan.

      Gempa kuat itu mengorbankan sekurang-kurangnya 91 orang dan meranapkan ribuan bangunan di Lombok. Sejumlah masjid di pulau itu runtuh dengan jemaah terperangkap di dalamnya.

      Gempa itu juga dirasai dengan kuat di Bali, pulau yang didominasi penganut Hindu di negara majoriti Islam terbesar di dunia itu.

      Klip itu tersebar selepas pihak masjid menyiarkannya di laman Facebook.

      Ia ditonton lebih 130,000 kali di Facebook dan dikongsikan di Youtube dan Twitter.

      “Saya menangis … bahkan dia tidak berganjak, walaupun dia dibenarkan meninggalkan solat ketika gempa bumi,” kata ulama Indonesia, Yusuf Mansur, yang berkongsi klip itu kepada 2 juta pengikutnya di Instagram.

      “Keimanan yang ditunjukkan oleh imam dan para jemaah itu adalah luar biasa,” pengguna Twitter Inyol tweeted kepada 39,000 pengikutnya.


      : Menitis air mata melihat keteguhan iman....

      Delete
    2. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    3. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  9. Kengkawan semua...akhirnya YB Menteri Kewangan Rejim Pakatan Hancing si Ah Beng ni mengakui dalam Parlimen, bahawa perlaksanaan cukai GST adalah lebih Telus dan Efektif dari SST.

    Apa yang dimaksudkan Cukai Lebih Telus itu? Ia bermakna GST mempunyai sistem Self-Policing dimana peniaga tak boleh lari dari membayar cukai seperti yang mereka lakukan sewaktu perlaksanaan SST sebelum ini.

    Dalam erti kata lain, tindakan Rejim Pakatan Hancing nak mengembalikan sistem cukai SST pada kadar 16 peratus hanya memberi keuntungan kepada peniaga dan merugikan rakyat yang terpaksa tanggung kenaikkan harga barang secara mendadak!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GST, Pakatan Harapan buat kesilapan besar kata bos Mydin



      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) membuat kesilapan besar apabila ingin melaksanakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kembali bagi menggantikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
      Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin, berkata secara praktikal GST lebih efisien.

      Malah katanya jika isu ketirisan yang menjadi masalah besar, Ameer berkata pelaksanaan SST lebih banyak membuka ruang untuk itu berbanding GST.

      Sebagai seorang ahli perniagaan, Ameer turut berpendapat, langkah betul yang perlu diambil kerajaan HARAPAN bukanlah menggantikan GST sebaliknya menurunkan kadar yang ditetapkan.

      "Misalnya rendahkan kepada dua atau tiga peratus berbanding enam peratus," katanya.

      Bagaimanapun, beliau percaya perkara berkenaan tidak akan berlaku memandangkan HARAPAN sebelum ini telah pun berjanji kepada rakyat untuk menghapuskan GST.

      "Saya rasa kerajaan akan membuat kesilapan besar dalam dunia. (Laksanakan SST) ini kesilapan, ini ego, sebab mereka ini orang politik.

      "Mereka dah buat janji dan kena tepati janji, kalau tidak rakyat marah pula. Saya rasa itu masalahnya," kata Ameer dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini baru-baru ini.

      Ketirisan boleh dielak

      Menurut beliau kerajaan HARAPAN menekankan azam mereka tidak mahu membebankan rakyat ketika kutipan GST sebelum ini ialah sebanyak RM44 bilion.

      Justeru katanya mereka akan melaksanakan SST namun itu nanti akan membuat hasil kutipan kerajaan menurun kepada kira-kira RM22 bilion saja.

      Dalam keadaan begitu katanya cara yang betul ialah mengurangkan kadar GST daripada enam kepada tiga peratus.

      "Peniaga pun tak perlu susah dan tak perlu ubah apa-apa sistem yang sebelum ini dah dibelanjakan.
      "Dan yang paling mustahak, ia tak ada ketirisan," katanya.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas soalan sama ada GST atau SST yang memberi kebaikan kepada rakyat.

      Kerajaan HARAPAN berhasrat untuk melaksanakan SST bermula pada 1 September depan. Ia sebagai menunaikan salah satu antara janji gabungan itu dalam 100 hari pertama mereka berkuasa.

      Ekoran pelaksanaan SST, Jabatan Kastam Diraja Malaysia menjangkakan kira-kira 6,400 jenis barangan akan dikenakan SST berbanding 11,197 barangan yang dikenakan GST sebelum ini.

      Terdapat 470,000 syarikat pengeluar yang berdaftar dengan sistem MyGST dan kira-kira 70,000 daripada jumlah itu akan dipindahkan ke dalam sistem MySST secara berperingkat.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengatakan, SST akan dikenakan ke atas barang-barang yang lebih sedikit berbanding GST - khususnya 38 peratus barangan yang membentuk "bakul barangan" indeks harga pengguna (CPI) berbanding GST yang lebih 60 peratus.

      Delete
    2. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    3. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. Rakan2 ku sekelian...Sepatutnya kerajaan Fuckatan Haprakan ni janganlah menjadikan isu rampasan kapal layar sebagai bahan fitnah dan persepsi untuk mengalih perhatian rakyat. Lakukan apa sahaja mngikut lunas undang-undang.

    Sekiranya terbukti ambil tindakan undang-undang, jangan jadikan ianya sebagai perbicaraan awam yang merupakan perbuatan jijik dari segi undang-undang dan hukum agama.

    Ini lah akibatnya jika perlantikan Peguam Negara dari kalangan bukan Islam yang tidak mengambilkira dosa dan pahala....semata2 bertujuan untuk dijadikan alat berkomplot melakukan konspirasi puak yang berdendam bagi mengaibkan DSNR aje bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga barang lebih mahal

      Ameer yang telah menjalankan perniagaan sejak 1980-an turut memberi penjelasan mengenai perbandingan harga sekiranya SST dilaksanakan.

      Menurutnya, jika cukai SST dikenakan pada kadar 10 peratus, harga barangan- selain makanan segar dan dalam tin - akan melambung naik bebeza semasa GST dilaksanakan.

      "GST lebih telus dan efisien cuma masalahnya kadarnya terlalu tinggi. Kerajaan boleh turunkan harga tapi kerajaan perlukan duit, itu kita faham.

      "SST pula lebih terdedah kepada ketirisan kerana hanya satu peringkat sahaja dan sukar untuk diawasi.

      "Semua orang setuju, dan kerajaan pun setuju (SST terdedah kepada ketirisan) tapi mereka kata tak apa sebab mereka akan buat denda dan harap orang akan ikut," katanya.

      Namun menurut Ameer kerajaan sebenarnya "sudah terlambat" untuk berundur daripada janji yang diikrarkan sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu.



      "Nasi sudah menjadi bubur, sebab mereka semua ini ahli politik," katanya.

      Menjelaskan mengenai bagaimana SST akan memberi kesan terhadap harga barang, Ameer memberikan contoh sekiranya kadar cukai berkenaan terbahagi kepada tiga iaitu sifar peratus, lima peratus dan 10 peratus.

      Memiliki lebih 70 pasar raya di seluruh negara, Ameer menerangkan meskipun angka kadar cukai berkenaan merupakan satu andaian namun sebagai seorang ahli perniagaan yang terlibat dengan proses rantaian bekalan, pengilangan, mengedar serta menjual, beliau berkata harga barangan berubah mengikut kadar SST.

      "Kita (Mydin) buat semua, sudah tentu kita tahu. Sudah tentu ia andaian.

      "Kalau nak senang kita ambil begini: pengilang biasanya ambil keuntungan dalam 20 peratus, ini margin. Sudah tentu ada yang ambil keuntungan 15 peratus, 25 peratus tetapi ini kita andai secara umum. Kita perlu andaikan sesuatu dan berikan angka.

      "Pemborong pula akan ambil (keuntungan) lima atau 10 peratus sahaja begitu juga dengan pengedar.
      "Kalau di butik, margin keuntungan ialah 300 peratus. Baju kalau beli dengan harga RM100, ia akan dijual dengan harga RM400. Kalau di pasar raya contohnya di Mydin, kami beli RM100, jual RM120.

      "Jadi kita ambil margin 20 peratus (pengilang), 10 peratus (pengedar) dan 20 peratus (penjual). Kalau kita ambil pengiraan begini, semua barang yang SST sifar peratus akan murah berbanding enam peratus GST.

      "GST mempunyai tiga peringkat tetapi diakhirnya hanya enam peratus," katanya.

      Beliau turut menjelaskan, sekiranya barangan yang dikenakan SST pada kadar lima peratus, harga barangan itu pada akhirnya mempunyai harga hampir sama semasa GST dilaksanakan.

      "(Jika lima peratus) maknanya tiada beza jika kerajaan melaksanakan SST atau GST, harganya sama.
      "Tetapi jika ada barangan yang dikenakan 10 peratus SST, harga barang akan mahal. Tak boleh cakap tak akan ada barang yang tak naik harga," jelas Ameer lagi.

      Delete
    2. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    3. Diharapkan janganlah ada orang buat kerja gila macam Tonggeng lakukan - sendiri tulis, sendrik jawab bagai orang sewel berangan syok sendiri.

      Anyway Tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan langsung dgn tajuk, apa yg kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  11. 6 Ogos: “...ambil kesempatan utk berjumpa beberapa pegawai kanan di Singapura utk berbincang tentang HSR. Perjumpaan itu sangat positif,” kata Azmin.

    7 Ogos: Singapura nafi Azmin jumpa pegawai kanan, tiada sebarang mesyuarat dijadualkan akan atau sudah berlangsung.

    KANTOI TIPU KAW2 PUNYA!!!! Mana nak letak muka tu beb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan batalkan GST lagi

      Selain itu, dalam wawancara sama, Ameer turut menggesa agar kerajaan menyenaraikan segara barangan yang akan dikenakan SST.

      Katanya, ia bagi memudahkan ahli perniagaan untuk melabel serta menulis harga barangan sekiranya ia diimport.

      "Saya tak tahu kenapa nak tangguh umum kadar (terhadap barangan). Sekurang-kurangnya kita perlu tahu, September tinggal sebulan sahaja lagi. Barang yang dah dipesan dah nak masuk, harga nak kena tulis.

      "Kalau naik lima peratus, kena naikkan harga lima peratus. Kalau 10 peratus, kena tukar harga. Barang kita dah pesan enam bulan lalu," katanya.



      Sehubungan itu, Ameer juga memberi cadangan kepada pihak kerajaan agar tidak terburu-buru membatalkan GST.

      Menurutnya, sebelum pelaksanaan SST ingin dibuat, kerajaan perlu cuba menurunkan kadar GST terlebih dahulu bagi memberi gambaran sama ada ia bagus untuk negara atau tidak.

      "Kalau kerajaan nak buat sangat SST, buatlah. Tapi boleh tak mereka buat GST satu peratus dulu, dari situ kerajaan akan tahu. Jadi janganlah mansuhkan dulu.

      "Sekarang kerajaan dah rugi beberapa bilion sebab nak tunggu SST.

      "(Jika tak jadi batal GST) mereka boleh minta maaf, cakap: saya silap, mari kita laksana GST dua peratus bukan mansuhkan.

      "Tapi mereka takut. Saya rasa mereka lupa yang mereka sekarang yang mentadbir negara. Saya rasa rakyat akan faham (jika tidak jadi hapuskan GST)," kata ahli perniagaan berusia 62 tahun itu lagi.


      : Puak-puak PH ni ego lebih, kadang kala pengetahuan tak banyak, fakta tak ada banyak rumusan berdasarkan andaian dan persepsi sahaja....

      Delete
    2. Perhatian Semua, khususnya untuk si Tonggeng:

      Esok (9 Ogos 2018), Spura bakal menyambut Hari Kemerdekaan mereka yg ke 53, ehsan dari kebongokan & kemurahan hati UMNO menyerah percuma Pulau Temasek/Singapura kepada mendiang Lee Kuan Yew pada tahun 1965. Ini tak pernah dibuat oleh mana2 pihak atau individu dalam sejarah dunia. Orang lain berjuang bermati-matian untuk mempertahankan kedaulatan negara walau seinci tanah pun. Lihat saja di Kashmir, India & Pakistan masih bergolak bersengkata berperang. Republik China pun terus tuntut Hongkong dari pihak British setelah tamat tempoh pajakan.

      Umno di zaman Pak Lah/Najib, Pulau Batu Putih pun boleh terlepas ke tangan negeri kerdil Singapura. Sejarah berulang - lagi2 dek kebongokan UMNO.

      Berbeza dgn pendirian tegas Tun M, seawal 1981 selepas beliau mengambil alih pentadbiran negara dari Tun Hussein Onn, beliau telah mengarah jet2 pejuang kita mengebom Pulau Layang2 di sekitaran Pulau Spratlys untuk memberi amaran kpd Vietnam, Filipina & Republik China dari menghampiri ceroboh kedalatan negara. Beliau juga sendiri turun ke medan pertempuran bersama komando2 kita membantu & menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Kristian Serbia ketika perang Balkan pada tahun 1990an. Inilah namanya Pemimpin berhati wira, ada jati diri bukan pengecut seperti pemimpin2 UMNO yg lain - cakap jer tak serupa bikin.


      Nah, berbalik kpd komentar2 Tonggeng @ 01:31 & 05:11......

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  12. Aiiik..Takkan lah kerana nak balas dendam pada kerajaan terdahulu, peruntukan untuk membina masjid pun menjadi mangsa mereka ni!!

    MAKLUMAN: Pembatalan Pembinaan 3 buah Masjid baru dalam Parlimen Pengerang yang berjumlah RM11 juta

    Kronologi:

    11 November 2016 – Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM5 juta untuk bina sebuah Masjid baru di Taman Bayu Damai, dalam Parlimen Pengerang, Johor.

    4 April 2018 – Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM2.5 juta untuk membina bangunan tambahan baru Masjid Felda Air Tawar 5, dalam Parlimen Pengerang, Johor.

    5 April 2018 – Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM3.5 juta bagi membina sebuah Masjid baru di Felda Semenchu, dalam Parlimen Pengerang, Johor.

    25 Julai 2018 – Kerajaan Persekutuan yang baharu telah mengesahkan pembatalan pembinaan ketiga-tiga buah Masjid tersebut dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat, Parlimen apabila ditanya oleh Ahli Parlimen Pengerang, YB Dato' Sri Azalina Othman Said

    Wak suman penjual Tempek Bacin mesti ada maklumat yang lebih komprehensif berkaitan hal tersebut...dia kan orang kuat Bersatu di Felda tu !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Kemerdekaan dan penyelewengan Sejarah



      Saya melihat video wawancara bersama calon DAP yang merupakan cucu kepada seorang pengganas Parti Komunis Malaya dengan penuh jengkel dan menyedihkan.

      1. Saya adalah doktor terakhir yang merawat wira Bukit Kepong Sarjan Hj. Yusof Rono pada tahun 2005 di Hospital Melaka.

      2. Pada masa itu saya bertugas di Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi Hospital Melaka.

      3. Yusof Rono adalah merupakan satu-satunya wira terakhir Peristiwa Bukit Kepong yang masih hidup pada ketika itu.

      4. Beliau dimasukkan ke ICU kerana masalah pendarahan pada usus yang amat banyak (Lower GI bleed initially attributed to Angiodysplasia).

      5. Setelah percubaan merawatnya secara konservatif gagal, dan pendarahannya tidak berhenti, maka keputusan dibuat oleh Pakar Bedah untuk membedah Tn Hj Yusof Rono.

      6. Sayalah doktor bius baginya yang telah intubate dan menjaganya sepanjang pembedahan yang memakan masa hampir 3 jam tersebut.

      7. Saya masih ingat, sebelum pembedahan tersebut, Allahyarham seorang yang sungguh berani dan tabah. Apabila diajar mengucap kalimah, sebutannya lancar sebelum saya memberinya ubat bius.

      8. Malangnya keadaan Allahyarham sangat tidak stabil semasa pembedahan dan dihantar ke ICU untuk rawatan lanjut. Beliau meninggal dunia di ICU dan sebab kematiannya adalah disebabkan oleh pendarahan akibat ketumbuhan pada usus kecil (gastro intestinal stromal tumour).

      9. Sepanjang saya menjaga beliau sebelum pembedahan di Ward High Dependency Unit (kini ICU Orkid), saya tidak melepaskan peluang bertanya tentang pengalamannya berjuang menentang komunis.

      10. Beliau seorang pejuang sejati. Darah yang mengalir dalam tubuhnya, darah patriot. Seorang yang cukup cintakan negara. Dalam keadaan yang lemah sakit itu, beliau begitu berkobar-kobar menceritakan kepada saya peristiwa tersebut seolah-olah ia baru berlaku semalam.

      11. Dengan bangganya beliau menyelak pakaiannya menunjukkan parut-parut kesan dari peluru komunis yang menembusi tubuh beliau.

      12. Dalam keadaanya yang lemah itu pun Allahyarham tidak jemu-jemu bercerita kepada saya peri keganasan komunis serta bencinya beliau terhadap komunis. Kemerdekaan yang kita kecapi mesti dihargai katanya.

      13. Melalui beliaulah saya pertama kali mendengar nama Mat Indera. Rupa-rupanya, yang mengarahkan serta mengetuai serangan terhadap Bukit Kepong adalah seorang Anak Melayu yang beragama Islam! Bukan hanya Mat Indera saja Melayu yang menjadi tali barut Komunis, tetapi juga ada Melayu2 lain seperti Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh.

      Delete
    2. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    3. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
  13. Mahathir Cleverly Brings Home $250 Million "Equanimity" Yatch Before Fugitive Jho Low Claims It.


    Equanimity has entered Malaysian waters after a short journey from Batam, Malaysia. The luxury yacht belonging to ex-PM Najib Razak’s partner-in-crime Jho Low was reportedly escorted from Batam by the Malaysian marine police vessel KPD Setia. Both vessels were anchored about two nautical miles off the coast of Pengerang in Johor, as of 6pm.

    The Equanimity, valued at least US$250 million (RM1 billion), which among others fitted with a helicopter landing pad, an on-board gymnasium, a cinema, a massage room, an experiential shower and a plunge pool, was among some assets being sought by the U.S.-DOJ in its investigation over money laundering involving 1MDB (1Malaysia Development Bhd).

    The seized superyacht is expected to arrive in Port Klang as early as 10.45am Tuesday (7 August). Already, Prime Minister Mahathir Mohamad is super excited and happy that the yacht is now in the government’s possession. He immediately thanked Indonesian President “Jokowi” Joko Widodo for his assistance and cooperation in handing over the billion-ringgit yacht to Malaysian authorities.

    Now, we know what Mahathir did when he visited Indonesia in June. The Malaysian prime minister made a personal request to Indonesia for the hand over of the yacht to Malaysia. Not only did President Jokowi agreed to hand over the Equanimity, he had also gladly instructed his boys to search and arrest fugitive Jamal Yunos and hand him over to Malaysia too.

    Billionaire Jho Low (fullname: Low Taek Jho) was freaking furious after learning the secret deal between Indonesia and Malaysia. He, however, is believed to have bought the US$250 million yacht using money stolen from 1MDB. Mr. Low has never expected the Indonesian authorities would hand over his favourite yacht to Malaysia so easily.

    Jho Low’s lawyers instantly went ballistic, claiming that the Malaysian government’s seizure of the yacht Equanimity is illegal, and that the confiscation of the luxury vessel – which they said is owned by Equanimity (Cayman) Ltd – broke an Indonesian law and court decision, besides breaching recent United States court orders.

    But that’s precisely how the old but cunning Mahathir outsmarted the young thief. Like a fox quietly stalking before pouncing on its prey, the 93-year-old prime minister made the surprise move to check-mate Jho Low. Anyone who claims ownership of the yacht Equanimity and wants to recover it must first show proof of purchase – declared Mahathir Mohamad.

    Mahathir has no interest playing the long game in court just to prove the ownership of the Equanimity when every Tom, Dick and Harry knew the yacht was bought with Malaysian taxpayers’ money. Hence, he said in a video posted in his Facebook page – “We believe that the yacht belongs to Malaysians as it was bought by money stolen by 1MDB …”

    Low’s lawyers pointed out that the U.S. Department of Justice (DoJ) has argued that it must have possession of Equanimity to ensure that the asset retains its value pending a court hearing that can determine the final ownership and the rights of all parties involved. But that’s precisely the problem – the U.S.-DoJ almost lost the yacht back to Jho Low due to technical reasons.

    The U.S.-DOJ had lodged a civil forfeiture suit against the US$250 million vessel on June 15 last year as part of a series of 30 civil forfeiture suits aimed at seizing properties that were purported to be the proceeds of misappropriation of 1MDB funds that had been channelled through the U.S. financial system. It also claimed that the Equanimity is owned by Jho Low through a series of intermediaries.

    On Feb 28 this year, Indonesian authorities boarded and seized the vessel at the U.S.-DOJ’s request. However, the South Jakarta District Court ruled that the seizure was invalid because the U.S.-DOJ’s mutual legal assistance request was channelled directly to the Indonesian police, whereas Indonesian law requires the MLA request to be made through the Ministry of Law and Human Rights.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd .....

      As a result, the U.S.-DOJ’s Office of International Affairs was forced to re-submit a request for mutual legal assistance (MLA) to the Indonesian Ministry of Law and Human Rights on April 19. In July, the Indonesian authorities again boarded and seized the superyacht Equanimity after the previous seizure conducted in February was declared null and void on technical grounds.

      Like it or not, the U.S.-DoJ may lose its claims over the vessel before the yacht could sail for America because they are unfamiliar with the messy Indonesian law. The Equanimity’s registered owner, obviously on behalf of actual owner Jho Low, has been trying to challenge the seizure on “procedural grounds”, while a case was also filed in the U.S. courts to determine its ownership.

      There’s another huge problem with letting the U.S. authorities manage the claims of the yacht. The U.S. isn’t interested in throwing crooks into prison. America is notorious for making deals with white-collar criminals. Yes, they are more interested in settlement than putting crooks behind bars as can be seen in the case of Najib’s stepson – Riza Aziz.

      In March this year, the producer behind the 2013 film – “The Wolf of Wall Street” – Red Granite Pictures, co-founded by the ex-Malaysian prime minister’s stepson, agreed to pay the U.S. government US$60 million to settle a civil lawsuit which sought to seize assets allegedly bought with money stolen from a Malaysian state fund, 1MDB.

      Essentially, Riza Aziz admitted to stealing the money but the U.S. authorities were happy to a fine of just US$60 million. In the same breath, even after the U.S.-DoJ successfully brought back the US$250 million superyacht Equanimity to the U.S., there’s no guarantee that the Yankees won’t make a deal or settlement with Jho Low. After all, this is just a civil lawsuit.

      However, now that the new Mahathir government is taking over the yacht, it’s a different ball-game altogether. The old man has already thrown the challenge – prove it to own it. It’s hard to imagine how Jho Low’s lawyers could play the fool with Malaysian legal system when the entire nation is on the hunt for the notorious Jho Low.

      True, the way Mahathir took away the yacht from Indonesian and the U.S. is quite controversial. But it was also the cleverest manoeuvre. Jho Low’s lawyers are panicked, judging from their whining and bitching about Mahathir’s so-called “illegal” act. Well, they have to prove that fast because the Finance Ministry plans to sell the yacht to the highest bidder.

      Delete
    2. Persekongkolan dengan IRI suatu yang mengaibkan negara



      Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni mengingatkan parti politik, tidak kira kerajaan dan pembangkang supaya kembali mempraktikkan konsep wala’ dan bara’ berlandaskan politik Islam.

      Beliau berkata, kedaulatan negara khususnya umat Islam di Malaysia tidak akan terancam seperti sekarang, jika ahli politik di negara ini disiplin dalam mempraktikkan dua konsep itu di landasan yang betul.

      “Kalaulah ahli politik Malaysia berdisiplin di dalam wala’ (kesetian kepada umat Islam) dan bara’ (tidak mendedahkan kelemahan umat Islam kepada bukan Islam, serta berpakat menjatuhkan umat Islam), maka tidaklah terjadi seperti yang berlaku sekarang,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

      Beliau meluahkan rasa kesal terhadap kerajaan sekarang, yang didakwa ‘bersekongkol’ dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI), sebuah badan pemikir Amerika Syarikat (AS) sejak tahun 2002.

      Katanya, kekuatan dalam umat Islam sudah memadai untuk membangunkan negara, tanpa perlu merujuk atau meminta campur tangan pihak asing untuk memberikan rundingan, bahkan sehingga terhutang budi apabila menerima dana.

      IRI sebelum ini mendakwa, bahawa usahanya di Malaysia telah membuahkan hasil melalui keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu dan ia menguntungkan AS daripada segi saingannya dengan China ketika ini.

      Pengakuan itu dibuat Presiden IRI, Daniel Twining dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies (CSIS), bulan lalu memberitahu, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baharu Putrajaya sejak mula lagi.

      Bagaimanapun, perkara itu dinafikan beberapa pemimpin PH termasuk Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Nurul Izzah sebelum ini mendakwa, kerjasama antara PH dan IRI hanyalah setakat latihan kepimpinan dwipartisan, dan mengaitkan Barisan Nasional (BN) serta Gerakan menerima latihan sama.

      Muhammad Fauzi berkata, sejarah membuktikan bahawa tiada negara Islam yang gagal kerana kekuatan musuh, sebaliknya sikap ketidaksetiaan ahli politik meminta pertolongan daripada pihak asing untuk menumbangkan pesaingnya, adalah punca kejatuhan berlaku

      Delete
    3. just league kamu asyik JUST LICK,

      Kamu keluar lagi mengkopipes tak habis habis? Sema
      lam keluar aas nama lain, mengkopipes hal2 agama, macam di buat atas nama lebaimodern dulu di blog pos yang lalu, satu minit beza antara kopipes2 kamu.

      GENG NAJIB pun keluar melanda landa sebab GENG NAJIS tak keluar mengJIBO kan kamu?

      Selagi kamu asyik mengkopipes di sini, kamu akan di tepis dengan apa cara pun termasuk menglondehkan kopipes kamu.

      Kamu biadap dan kurang ajar, masa kecik tak di bimbing mak bapak kamu, masa tua salah campuran, asyik kopipes walau pun berkali kali di tegur peseta2 lain di sini. Bedebah kamu.

      Delete
    4. Let me join you to blast this ignorant Gay Boy Tonggeng for his repeated-endless idiotic act.

      Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
    5. Bro Diny Yusof...

      Thanks for the effort, it's very informative and helpful.

      Good Day & Salam.

      Delete
  14. Bravo TDM and 1MDB Task Force. No talk, all action.

    It is trademark TDM, world-class manoeuvre ala PNB dawn raid.

    Killer legal move 1MDB is the aggrieved owner claimant and 1MDB concurs with DOJ affidavit that money was stolen and laundered from 1MDB to buy Equanimity by Jho Low and gang.
    That assertion will support the MLAs in particular with DOJ.

    It is also well grounded with a Malaysian court warrant.

    Asset possession is bargaining power in bounty game to capture wanted man, Jho Low.

    Next stop to defray maintenance cost, aggrieved party get court order to seize and liquidate any assets from the accuser. Assets belonging to Jho Low and family on Malaysian soil or in a friendly country such as Mainland China must pay the consequential losses of the aggrieved party.

    TDM is also negotiating on the big contracts with Mainland China that implicates Jho Low. That will be another insurance game plan.

    Never underestimate the wily 93 dude. He is always a winner.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Zuklifli Abu Bakar, Esq

      It's well said backed with 'on the dot' presentation, Sir.

      It is so annoying to see empty vessels making disturbing noise.
      Why not let Tun M as PM of the day, the man most responsible for getting us to Putrajaya do his job, it has only just begun and there are years of undoing to be done.

      Rome was not built in a day so too will the rebuilding of Putrajaya as there is so much of change to be instituted.

      Change is a must, it is a difficult process because there will be a lot of resistance to change.

      Our past has left scars embedded into each and every one of us so much so even though we proclaim to be Malaysians we want to see our own kind up there.

      Change has to be done at a pace, a pace the people can accept, why even now it seems we can't accept this change at this slow rate and that is why things get delayed because of us, we do not allow the people we chose to make decisions, every time they do it we question we criticise, we condemn and we nit pick. How are we to progress then.....??

      There are 30 million Malaysians and if each one of us gave an opinion of the way things should be done, it will take till Kingdom come to solve our problems.

      Looking forward to hear some more from you, pal.

      Good day friend, Salam Sejahtera to you & family...and Salam Perjuangan....!!

      Delete
  15. Ada species gila melalak
    Kopipes panjang dia galak
    Meroyan macam gila talak
    TongGeng sebijik anjing menyalak!

    Kapal sampai dia pun bising
    Kerajaan Pakatan hendak dikencing
    Bos kapal si gemok samseng
    Dengan TongGeng member kamcing!

    Maintainance tinggi siapa yg susah
    Sebab Jibbo pelahap mentedarah
    Dibagi si gemok kaki belasah
    Songlap negara rakyat yg susah!

    Ada pulak cadangkan tukun
    Elok buat walaupun katun
    Benam TongGeng tujuh tahun
    Hingga montotnya tumbuh daun!

    membazir itu kerja geng TongGeng
    Masa berkuasa asyik beronggeng
    Hidup bermewah rakyat berlenggeng
    PRU ditolak kini tertonggeng!

    Nak letup kapal baik sekali
    macam idea yg TongGeng bagi
    Ikat TongGeng sekuat tali
    Biar meletup tersembur gigi!

    ReplyDelete
  16. Salam Sdraku Fan Tun.

    Amat menghiburkan pantun sdra - rasa kurang penat jerih otak ini memikirkan nasib anak cucu kita nanti setelah ketiadaan Tun Mahathir.

    Membazir itu kerja geng TongGeng
    Masa berkuasa asyik beronggeng
    Hidup bermewah rakyat berlenggeng
    PRU ditolak kini tertonggeng!

    Salam Perjuangan & Terus Berjuang, bro....!!

    ReplyDelete
  17. Pak Othaman yg kita kasihi
    Sesama berdoa sesungguh hati
    Agama, bangsa Tun penuhi
    Semoga Tun Allah berkati..

    Tiada kata secantik bahasa
    Walaupun Tun terus dinista
    Hanya sesudah bertemu yang Esa
    Barulah tahu kaca permata!

    Kepada Allah kita bermohon
    Agar semua diberi ampun
    Tun umpama si rendang pohon
    Tempat berlindung hujan dan embun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat dan member kamcengnya Wak Suman Penjual tempek Bacin...Sebagai cai2 tegar Fuckatan Haprakan sehingga kiamata, pastinya kau berdua dah perasan benda ni kan ???

      AUGUST 8, 2018

      Peguam Negara Melantik Firma Sendiri Mengendalikan Kes Penyitaan Kapal Equanimity?

      Jika ini adalah satu penyalahgunaan kuasa maka pasti Pejabat Peguam Negara akan mendakwa Tommy Thomas kerana menyalahgunakan kedudukannya sebagai Peguam Negara untuk melantik firma guaman Tommy Thomas sebagai mewakili Kerajaan Pakatan Harapan dengan bayaran yuran guaman menggunakan wang Rakyat.

      Bagi Rakyat, ini bukanlah satu penyalahgunaan kuasa oleh Tommy Thomas sebab bukan beliau yang melantik firma guaman Tommy Thomas untuk mewakili Kerajaan tetapi Pejabat Peguam Negara yang melantik. Pejabat Peguam Negara dengan Tommy Thomas adalah dua entiti berbeza. Kan lain ejaan dia tu.

      Kalau benar sekalipun ada penyalahgunaan kuasa, bagaimana dengan laporan polis yang dibuat oleh Rakyat?

      Laporan polis itu pastinya akan dibuka kertas siasatan dan pihak polis akan menyerahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk membuat pendakwaan ke atas Peguam Negara?

      Agak2 Wak Suman lah, berani keeer AG nak dakwa Thomas and Friends ni..tak ke ini akan berlaku conflict of interest dalam dirinya ???

      Hanya di negara Tomato Dua Butir ni aje lah boleh berlaku benda2 macam ni kan...setuju tak Wak Suman Tempek Bacin dan Fan Tat ???

      Delete
    2. Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Yg kamu bengang sibuk menyibuk bangang aper ker hal - kamu lebih arif dari Yg Arif ker?

      Peruntukan mana, peraturan mana, undang2 mana kamu budak mentah pakai nih untuk mempersoalkan Peguam Negara Melantik Firma Sendiri Mengendalikan Kes Penyitaan Kapal Equanimity?

      Asyik melalak tak tentu pasal sebiji macam MP Pasir 2 butir yg kuat melalak tuu, buat aper, haaaaaaa....??

      Jika tak puas hati, kamu buatlah laporan polis supaya AG diheret ke muka pengadilan sebab salah guna kuasa. Berani masih ada telor ker kamu - atau kamu nih memang jenis MakNyah banyak songel sok sek sok sek bagai jalang tak laku......??

      Btw,
      Sumber source kamu kutip dari mana tuu sampai berani2nya kamu buat kerja2 bodoh nie....??
      Aper kamu masih asih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip sarap Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      God damn it - why you bloody fool.....!!

      Delete
  18. Mereka sentias menuduh Kerajaan Pakatan Harapan sebagai PAKATAN PEMBOHONG. Tak sedari mereka itu adalah BARISAN PENCURI samapaikan cukai input yan gpatut dibayar kepada peniaga, habis disonglapnya. Bila peniaga tidak dapat bayaran cukai input, dia akan carge kagt pembeli. Hasilnya KITALAH yang menanggungnya.

    Bernama | Diterbitkan pada Ogos 07, 2018 22:45 MYT

    Tuntutan cukai input GST tidak dapat dilaksanakan
    Lim Guan Eng berkata wang pendahuluan itu sebaliknya dimasukkan ke dalam akaun dana yang disatukan dan dianggap sebagai hasil oleh kerajaan Barisan Nasional.

    KUALA LUMPUR: Tuntutan pembayaran balik cukai input bagi Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang masih berbaki, tidak dapat dilaksanakan kerana wang yang telah dibayar sebagai pendahuluan tidak dimasukkan ke dalam akaun amanah kerajaan semasa pentadbiran kerajaan sebelum ini.

    Mendedahkan perkara tersebut, Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata wang pendahuluan itu sebaliknya dimasukkan ke dalam akaun dana yang disatukan dan dianggap sebagai hasil oleh kerajaan Barisan Nasional.

    “Wang itu telah digunakan oleh kerajaan terdahulu terlebih dahulu, itu sebabnya (kenapa tuntutan cukai input GST tidak dapat dilaksanakan),” katanya semasa menggulung perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Cukai Jualan 2018 di Dewan Rakyat, hari ini.

    Beliau berkata bayaran yang sepatutnya dibayar balik dalam masa dua minggu itu tertangguh hingga dua tahun.
    “Ini perompakan serius, yang mana wang yang patut ada dalam akaun amanah tidak ada dalam akaun amanah, bagaimana kerajaan sekarang boleh bayar (kepada penuntut cukai input) kalau tak ada dalam akaun amanah?” katanya.

    Menjawab celahan Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) yang mahu Guan Eng membuktikan dakwaannya, Guan Eng berkata beliau akan membentangkan butiran mengenai perkara berkenaan semasa pembentangan RUU Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018.

    Beliau berkata berbeza dengan GST yang juga cukai pelbagai peringkat, Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diusul bagi menggantikan GST adalah cukai satu peringkat.

    “Cukai ini adalah cukai seperingkat tidak perlunya input tax (cukai) untuk minta refund (kembalian wang) dibuat. Ini adalah sebabnya kita perlukan satu sistem pencukaian satu peringkat yang saya rasa lebih mudah dan jelas, supaya masalah tuntutan tak dibayar balik tak timbul lagi,” katanya.

    Beliau juga menegaskan bahawa penggantian cukai GST kepada SST dibuat bagi meringankan beban rakyat dan akan melihat sebanyak 5,445 barangan dikecualikan cukai berbanding GST, 545 barangan.

    RUU itu kemudian diluluskan Dewan Rakyat walaupun ia cuba diserahkan kepada satu jawatankuasa pilihan oleh pihak pembangkang.

    Perkara itu diusulkan Datuk Seri Dr Ronald Kiandee (BN-Beluran) selepas selesai sesi penggulungan perbahasan, namun tidak dipersetujui majoriti Ahli Dewan Rakyat sebelum beliau meminta undian belah bahagi dilakukan.

    Undian belah bahagi kemudian menyaksikan 111 Ahli Dewan Rakyat tidak bersetuju, 51 bersetuju dan empat tidak mengundi.

    -- BERNAMA

    ReplyDelete
  19. Wak Suman penjual Tempek Bacin dan Fan Tat pembeli setianya...kau berdua tau tak berita terkini ni haah???

    1MDB bawah pengurusan baru menuntut kapal mewah Equanimity yang berlabuh di Pelabuhan Klang hari ini.

    “1MDB menuntut pemilikan Equanimity kerana mereka percaya wang mereka telah disalah guna dan dibelanjakan untuk membeli kapal itu,” kata peguam Sitpah Selvaratnam.

    Tuntutan itu dibuat berdasarkan saman pelucuthakan Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat (AS) tahun lalu.

    Tun Mahathir juga dalam videonya kelmarin juga telah mengesahkan kapal mewah itu dibeli dari duit yang dicuri dari syarikat 1MDB. Ini lagi mengesahkan kapal mewah ini perlu dipulangkan kepada syarikat 1MDB.

    Peguam Jeremy Joseph berkata, pasukan undang-undang 1MDB telah dilantik oleh Pejabat Peguam Negara untuk mewakili kedua-dua pihak, syarikat pelaburan itu dan Putrajaya.

    Kelmarin dilaporkan oleh akhbar, Perdana Menteri Tun Mahathir akan membuat lawatan dan menaiki kapal mewah tersebut dalam masa terdekat.

    Oleh kerana peguam 1MDB telah memfailkan tuntutan pemilikan ke atas Equanimity, hasrat Tun Mahathir untuk dapat merasa naik dan meninjau Kapal Mewah ini kemungkinan akan terbantut.

    Gigit jari kakai aje lah Madey dan Ah Beng ni...dan tentu lah Mat Syabu frust bergulung2 kerana tak dapat naik kapal tu dan masak kari kapla ikan, buat kuih dampeperit dan teh tarik. Terlepas lah peluangnay untuk berselfie denagn waitress2 yang cun melecun kat atas kapal tu atau memberi no. HPnya pada mereka !!!

    Wak suman Tempek Bacin dan Fan Tat pun melepas lah peluang tu kan !!

    keh..keh..keh...Harrrk...Tuiii..kiokioikhkiokikioikiki!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aper ker tebiat nak mampos budak Tonggeng hingusan merepek meraban berikut...

      "Kelmarin dilaporkan oleh akhbar, Perdana Menteri Tun Mahathir akan membuat lawatan dan menaiki kapal mewah tersebut dalam masa terdekat.
      Oleh kerana peguam 1MDB telah memfailkan tuntutan pemilikan ke atas Equanimity, hasrat Tun Mahathir untuk dapat merasa naik dan meninjau Kapal Mewah ini kemungkinan akan terbantut".
      --------------------------------------------------------

      KOMENTAR SAYA:
      Tonggeng..tonggeng..

      Masih alih tiang gol bagi menutupi KEMALUAN kamu ker, bedebah...??

      Sumber source kamu kutip dari mana tuu sampai berani2nya kamu buat kerja2 bodoh nie....??
      Aper kamu masih kutip artikel2 tahap kacang putih ker, atau Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip artikel tahap kacang putih ker, atau Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Sumber source dari mana tuu....??
      Masih kutip artikel tahap kacang putih ker, atau Sos kicap Reggy Jessie ker, atau Sos Tundun Car Lost....??

      Selain pagi petang siang malam tiap2 hari copy-paste bahan tak berkaitan dgn tajuk, apa kamu tahu? Semua tak tahu. Semuanya kamu tak tahu, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      God damn it - why you arse hole.....!!

      Delete
  20. Fan Tat dan Wak Suman Tempek Bacin...kau berdua tentunya nak ucapkan tahniah kepada seluruh Rakyat Malaysia kerana kita baru sahaja mencatatkan rekod dunia dengan meluluskan Akta SST 2018.

    Negara pertama seumpamanya di dunia yang kembali kepada sistem percukaian lapuk dan mudah ditipu oleh peniaga. Tahniah Menteri Kewangan yang paling bodoh dan bangang dalam sejarah politik negara dan dunia.

    Persoalan mudah sekarang yang dinantikan oleh Rakyat adalah adakah cukai berganda SST (10% + 6%) akan menurunkan harga barangan harian. Dua pendapat daripada 'so-called' pakar SST, Tony Pua dan Lim Guan Eng.

    Mana satu kita nak percaya? Kedua-duanya dari Kementerian Kewangan, kedua-duanya dari DAP dan kedua-duanya bercakap secara yakin berkaitan SST dan harga barang. Seorang kata tak jamin harga barang akan turun, seorang lagi kata harga barang akan lebih murah.

    Tonton lah sendiri apa kata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di Dewan Rakyat berkaitan SST tu!!

    Ini pula ulasan dari Tony Pua (MP Damansara) merangkap Pegawai Khas Menteri Kewangan di Dewan Rakyat pada 07/08/2018.

    Beliau dengan yakin berkata,

    Saya percaya, dengan sistem cukai SST yang baru ini, walaupun cukai akan dikenakan tetapi harga barang akan lebih murah daripada sistem GST bawah kerajaan BN.

    Kita tunggu kelahiran semula SST pada 01/09/2018. Kita tunggu siapa yang kena kincin kaw2 sampai basah lencun dengan mereka nanti. Macai-macai Tomato khususnya Fan Tat dan wak Suman Tempek Bacin pasti meleleh air liur menantikan SST. Rakyat majoritinya suka jawapan Pasir Salak berkaitan perlaksanaan SST tu...

    We wait, we wait first September!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, I have deep faith & confidence with full optimism what PH leaders are doing right now.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...