Wednesday 29 August 2018

BAGAIMANA JIKA AZMIN KECUNDANG KEPADA RAFIZI? ADAKAH BELIAU AKAN MASUK BERSATU?


Siapa akan menang dalam pertandingan antara Azmin Ali dengan Rafizi Ramli?


Ini adalah soalan yang paling banyak ditanyakan di mana-mana apabila memperkatakan tentang pertandingan jawatan timbalan presiden yang bakal berlaku dalam PKR yang pengundiannya akan berlangsung bulan depan.


Sesetengah pihak merasakan Azmin akan menang dalam persaingan tersebut berdasarkan kedudukannya dalam kerajaan serta rekod cemerlangnua sebagai Menteri Besar Selangor sebelum ini.


Meskipun Azmin dilihat belum berkempen sebagaimana kem

Rafizi yang diketahui sudah bergerak ke beberapa negeri dan mencetuskan kontroversi, mereka percaya Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu ada kelebihan dalam mengekalkan jawatannya.


Sesetengah pihak yang lain pula penuh yakin Rafizi mampu membuat kejutan dan menumbangkan Azmin kali ini.


Pihak yang menyebelahi Rafizi ini meluahkan keyakinan itu berdasarkan bakat menonjol yang diperlihatkan Rafizi selama ini, selain percaya bekas Ahli Parlimen Pandan itu memang merupakan pilihan Anwar Ibrahim yang sudah pun menang tanpa bertanding sebagai Presiden PKR.


Kata mereka, Rafizi tidak akan bertanding menentang Azmin jika tidak mendapat sokongan penuh daripada Anwar.


Anwar pula, kata mereka, tidak mungkin akan membiarkan Rafizi yang bertanding dengan kebebasan menggunakan isu berkaitan dirinya sebagai bakal Perdana Menteri yang dikatakan mungkin dihalang menuju jawatan itu oleh Azmin, berakhir dengan kekalahan begitu saja.


Lebih-lebih lagi, selain Nurul Izzah iaitu anak Anwar sendiri berada dalam kem Rafizi dan Saifuddin Nasution selaku Setiausaha Agung PKR pula begitu kuat berkempen dengan menjual nama Anwar sebagai mahukan orang seperti Rafizi sebagai pemimpin nombor dua dalam parti itu, jika Azmin terus menang ia tentu saja sesuatu yang akan memalukan nama Anwar akhirnya.


Untuk itu, tambah mereka, walaupun Anwar dilihat berkecuali dan pernah mengatakan kedua-dua calon itu adalah daripada penyokong kuatnya, beliau dikatakan pasti akan berusaha untuk memastikan kemenangan kepada Rafizi berbanding benar-benar tidak memihak kepada sesiapa yang akhirnya akan menyebabkan Azmin dapat mengekalkan jawatannya.


Anwar yang sedang dalam pendakian untuk kali kedua menuju jawatan Perdana Menteri juga dikatakan tentu lebih mahu laluannya menjadi lancar atau tidak terganggu, apa lagi menyesal jika akhirnya nanti terbukti bahawa Azmin benar-benar merupakan penghalangnya kepada jawatan Perdana Menteri itu.


Isu Anwar sebagai bakal pengganti Tun Mahathir yang digunakan dengan meluas oleh kem Rafizi diyakini banyak pihak akan berjaya mempengaruhi ahli-ahli PKR untuk memihak kepada bekas Ahli Parlimen Pandan kerana mereka memang sudah sekian lama mahukan Anwar berjaya memegang jawatan tersebut dalam perjuangan kariernya.


Jika itu yang lebih mungkin akan berlaku dan berterusan dalam hari-hari seterusnya, ternampak bahawa peluang Rafizi kelihatan lebih cerah berbanding Azmin.


Maka, apa akan jadi kepada Azmin jika beliau kecundang kepada Rafizi?


Adakah Azmin akan terus kekal berada dalam kabinet sebagai menteri atau PKR akan mencadangkan namanya digugurkan berikutan kedudukannya bukan lagi dalam hireaki parti serta untuk memastikan laluan Anwar tidak terhalang lagi?


Atau mungkinkah, dengan kekalahan itu akan membuka laluan untuk Azmin menyertai Bersatu? (ShahbudinHusin 29/08/2018)

140 comments:

  1. Yang paling utama, UMNO/BN sudah ghuyub dan tidak mungkin dapat bangkit dalam tempoh terdekat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan Haprak pun huru Hara, bertelagah sesama sendiri.
      Sebahagian besar menteri yg dilantik tak ada kredibiliti langsung sbg menteri. Ingatkan menteri BN dah teruk, yg ni lagi teruk. Tak lama lg hangpa berperang sesama sendiri lah tuu..

      Delete

    2. Kredibiliti Najib Al Jibo dan konco2 mencuri, merompak dan melanun wang rakyat di 1MDB dll?

      Menibai duit dari projek itu ini, duit GST tak tahu pigi ke mana.

      Umno dah gone case, depa dah tak larat nak perang, Mudin dah terdiam, Kerry Okspod KJ pun dah senyap.

      Delete
    3. Teruk pun teruklah, asalkan dia org tak mencuri wang negara. Kalau hebat tp merembat, nak buat apa?

      Delete
    4. Setuju sangat bro....

      Delete


    5. Perancangan Anwar bila jadi PM:

      Tendang Azmin dari sebarang jawatan.

      Rafizi akan jadi menteri kewangan menggantikan Guan Eng.

      Kaya-rayalah mereka.......


      Kita akan menyaksikan semula kerakusan pemimpin merembat hasil negara.......

      Delete

    6. saya menyokong penuh cadangannya agar kerajaan PH menubuhkan RCI projek ECRL dan saluran gas paip Sabah TETAPI dengan dua syarat.

      Nombor satu, kita masukkan juga projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR) dan nombor dua, Najib mesti suruh pesekongkolnya dalam skandal 1MDB, Low Taek Jho aka Jho Low balik ke tanah air.

      Kalau Najib kata dia tak bersalah, dia wajib bawa Jho Low balik untuk jadi saksi melainkan orang lain yang sebenarnya berkonspirasi dengan Jho Low dan orang atau beberapa orang lain yang bersekongkol dengan Jho Low itu adalah orang yang Najib hendak lindungi.

      Sekarang keadaan menjadi lebih mendesak bagi Mohd Najib sekiranya dia betul-betul tidak bersalah untuk menyuruh Jho Low balik. Ini adalah kerana Jho Low sendiri sedang dalam proses dituduh macam Najib, di mahkamah Malaysia.

      Kalau Najib suruh Jho Low balik, bolehlah mereka dan peguam-peguam mereka yang handal-handal itu berpakat mempertahankan mereka secara bersama.

      Tapi kalau Mohd Najib berdegil juga tidak mahu bekerjasama bawa balik Jho Low, pihak pendakwa raya patut membuka kes terhadap orang yang disyaki bersangkut-paut dengan beliau.

      Ini sudah pun mula dilakukan polis dan Peguam Negara apabila mereka menyeret bapa Jho Low, Tan Sri (Larry) Low Hock Peng, ke mahkamah bersama-sama anaknya.


      Delete
    7. MELAYU PUJA TOKONG


      Pimpinan Amanah jadi Pasu Bunga dalam Pakatan Harapan



      Dilihat aktif menyatakan pandangannya secara saborono terutama membabitkan PAS - di Facebook tanpa mempedulikan statusnya sebagai timbalan menteri, hari ini beberapa pemimpin parti terbabit tampil mengkritik Hanipa Maidin.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man misalnya berpendapat timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri itu perlu meluangkan lebih banyak masa di parlimen berbanding di luar.

      Kata anggota parlimen (MP) Kubang Krian dengan cara itu Hanipa dapat mengetahui apa yang dibahaskan di Dewan Rakyat sekali gus memahami konteks sesuatu isu yang diulas wakil rakyat PAS.

      "Saya tengok komentar Hanipa tu macam dia tak tahu apa yang dibahas sepanjang sesi terbabit," katanya kepada media di lobi parlimen hari ini.

      Terdahulu Hanipa hari ini berpendapat ada sesetengah MP kelihatan "aktif dan segar" apabila berbahas mengenai isu aurat namun keadaan itu tidak kelihatan apabila menyentuh masalah rasuah dan salah guna kuasa.

      "Semalam di parlimen, ada beberapa MP membangkitkan isu penutupan aurat ketika Menteri Pengangkutan dan Menteri Sumber Manusia (Anthony Loke) sedang menggulung. Saya ada di dewan pada masa itu.

      "Pengalaman saya di dalam dewan dan melihat setengah anggota parlimen (beragama) Islam berbahas, saya lihat apabila isu seperti itu timbul, relatifnya para wakil rakyat parti itu agak aktif dan segar untuk berbahas dibandingkan isu-isu lain seperti isu rasuah, isu salah guna kuasa, isu pembaziran dan isu-isu lain yang jejaskan kehidupan rakyat," katanya tanpa menyebut parti yang dimaksudkan.

      Semua sedia berbahas

      Isu berkenaan dibangkitkan Anggota Parlimen PAS Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff ketika perbahasan titah diraja pada 25 Julai lalu.

      Ketika itu, Siti Zailah antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.

      Untuk rekod Hanipa yang juga MP Sepang memang aktif memberikan pandangannya - biasanya bersifat bersahaja - di Facebook sejak lama dulu.

      Sementara itu MP Pengkalan Chepa Ahmad Marzuk Shaary berkata ada kalangan wakil rakyat Pakatan Harapan memiliki pendidikan tinggi, malah sehingga ke peringkat doktor falsafah.

      Justeru katanya mereka wajar memberikan pemahaman mengenai Islam kepada kerajaan.

      "Jangan jadi (macam) pasu bunga dalam PH (HARAPAN), tetapi mereka mesti jelaskan," katanya.

      MP Tumpat Che Abdullah Mat Nawi pula berkata seseorang menteri atau timbalan menteri perlu berada di parlimen untuk menjawab sesuatu isu.

      "Menteri (atau timbalan menteri) tak perlu jawab di Facebook secara sinis (sebaliknya) di parlimen dan kita bersedia membahaskannya di parlimen.

      "Ia bukan sekadar isu aurat, malah apa sahaja tajuk, MP PAS sedia berbahas," katanya.


      : Pimpinan Amanah nak beli hati DAP dan pengundi Cina, mereka sanggup buat apa sahaja termasuk jual penderian agama selama ini....

      Delete

    8. he rakyat is absolutely totally behind Tun Dr. M, he makes it crystal clear, there will be no return to absolute monarchy, and that the people's voice is paramount.

      Dr Mahathir informed lawmakers that the constitutional amendments made in 1983, 1984 and 1994 were not aimed at eroding the special position of the Rulers but to ensure that bills passed by both Houses in Parliament became law as soon as possible.

      “The amendments should not be viewed as inappropriate or usurping the dignity of the Rulers, but to uphold the sovereignty of the people and authority of the legislature which represents the voice of the people,”
      Following the amendments, he said, a Bill would be deemed passed after 30 days, irrespective of whether royal assent was given by the King.

      Mahathir (PH-Langkawi) said the amendments to the Federal Constitution had been made to ensure that the people’s decisions could not be cancelled or set aside by the Yang di-Pertuan Agong.

      “Our country is a democracy where the voice of the people determines everything. Nevertheless, we give space to the king to know of the laws that are passed in both lower and upper houses.

      “If the king is given absolute power to reject laws, then the people will lose their power. Then we will no longer be a democracy. Instead, we will be an absolute monarchy.

      “I am not convinced that this is the kind of system you want. You also agree with me that power lies with the people,” he said in reply to a question from Wan Junaidi Tuanku Jaafar (BN-Santubong).

      According to the parliamentary democracy practised here, the power to formulate laws belongs to the Parliament, hence the provisions contained in Article 66 (4A) removes all doubts on the right of Parliament to formulate laws.

      “It rejects the doubt that the Parliament is powerless, and is instead ruled by rulers who have absolute power,” he said.

      Mahathir added that the amendments should not be viewed as an attempt to threaten the dignity of the rulers, but rather as an affirmation of the sovereignty of the people and the legislative institution that represents their wishes.

      “The dignity of the rulers is still upheld in the context of constitutional monarchy,”

      Recently a PKR leader has been going around posturing as the champion of the monarchy among others, so we can tell this leader, if you are not the champion of the rakyat you surely do not deserve to hold the highest office in the country - as PM. Do not betray your own PKR party and the govt we all voted in.

      The rakyat has become free again after years of UMNO led rule, led to near brink of bankrupty, leaders riddled by corruption, nepotism, croynism, cash is king politics, muzzled by fear, sabotage, and the rakyat were helpless against their onslaught.

      Tun Dr Mahathir, the cabinet, ministers and the whole govt team, advisors including the CEP, has our mandate to lead the country as long as the rakyat wants, never nind that an opportunist says it is his turn.

      Delete
    9. PAS: HARAPAN ikut jejak langkah BN lantik duta khas
      Diterbitkan 14 Ogs 2018, 4:19 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 4:22 petang

      A+ A-

      PAS menyifatkan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mengikut jejak langkah pentadbiran BN apabila meneruskan jawatan duta khas perdana menteri.

      Timbalan Presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata demikian ketika mengulas pelantikan pengerusi DAP merangkap anggota parlimen Cheras Tan Kok Wai sebagai duta khas perdana menteri ke China.

      Tuan Ibrahim berkata, apatah lagi HARAPAN sendiri sebelum ini mengkritik BN yang melantik antaranya Tun Samy Vellu sebagai duta khas ke India dan Asia Selatan serta Datuk Seri Ong Ka Ting sebagai duta khas ke China.

      "PAS kesal Kerajaan HARAPAN mengikut jejak langkah Kerajaan BN dengan melantik Tan Kok Wai sebagai duta khas ke China," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau berkata lagi, kerajaan mengumumkan tidak mampu melaksanakan janji 100 hari dan pembatalan serta penangguhan projek yang membawa kebaikan kepada rakyat kerana tiada kemampuan kewangan.


      "Pada masa sama tindakan kerajaan seperti cadangan kereta nasional baru dan kini pelantikan duta khas menyebabkan rakyat terasa dipermainkan. Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelit fakta dan menipu rakyat," katanya yang juga anggota parlimen Kubang Kerian.

      Menurut laporan media tempatan, Tan akan menggantikan Ong Ka Ting berkuatkuasa 1 Ogos lalu dengan peranan untuk memperkukuh hubungan negara dengan kuasa ekonomi dunia itu.

      Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong hari ini memberitahu Dewan Rakyat terma dan syarat pelantikan Tan masih belum dimuktamadkan.

      Beliau berkata duta khas itu mungkin dilantik secara kontrak dan tidak diberi taraf menteri seperti yang dibuat pentadbiran BN.

      Delete
    10. Mula-mula Suka Kemudian Padam Muka




      Langkah untuk kembali kepada sistem SST merupakan langkah keterbelakang, terutamanya ketika lebih 160 negara di seluruh dunia sudah beralih kepada sistem GST.

      Hal ini kerana, hasil daripada persetujuan antara pakar-pakar dan pertubuhan ekonomi antarabangsa merumuskan GST tiada cukai bertindih (cascading effect), lebih telus dan mempunyai sistem kawal selia menyeluruh bagi mengelakkan penyelewengan.

      Cadangan menggantikan GST kepada SST seperti berbalik kepada roda petak daripada roda bulat. Penguatkuasaan cukai sebanyak 6% akan dikenakan pada setiap peringkat pengilang, pengedaran sehinggalah ke peringkat pengguna.

      Di bawah sistem SST, harga produk sering diubah suai sesuka hati oleh orang tengah kerana mereka tidak perlu menyatakan jumlah cukai sebenar.

      Terdapat banyak kes di mana pengilang tidak mendedahkan kadar SST mereka dan menyimpan kutipan cukai ini yang dikenakan ke atas pengguna.

      Apabila kita melihatnya secara objektif, GST merupakan langkah ke depan. Sekarang, ramai menentang GST kerana ia muncul secara jelas di dalam bil mereka, mengingatkan mereka sedang membayar cukai. Manakala di bawah sistem SST pula, peniaga tidak perlu menyatakan cukai. Jadi, kita tidak terasa seperti membayar cukai kerana tidak sedar kewujudannya.

      Ada yang akan bertanya, jika SST menjadikan barangan lebih mahal, mengapa harga barangan lebih murah sebelum kedatangan GST, iaitu di bawah SST?

      Terdapat 2 jawapan bagi persoalan ini. Pertama sekali dan yang paling popular adalah kegiatan pencatutan. Orang tengah mengambil kesempatan menaikkan harga dan menuduh GST penyebabnya.

      Sebab ke-2 adalah GST lebih cekap dan menyeluruh dalam pengutipan cukai kerana ianya dikawal selia sistem kukuh, menyebabkan tiada sesiapa dapat lari daripada dikenakan GST.

      Isu pokoknya, tiada sesiapa yang suka membayar cukai. Namun, penghapusan GST tidak bermakna cukai akan dihapuskan. Sebaliknya, SST akan dikembalikan.

      Jika ada pihak ikhlas mahu menghapuskan cukai kepenggunaan, mereka akan menurunkan kadar GST ke sifar, bukannya memperdaya orang dengan menukarnya kepada SST.

      Jadi, pembangkang perlu bersikap jujur terhadap rakyat, sudah tentu mereka tahu kelemahan sistem SST ini kerana ramai di antara mereka terdiri daripada golongan yang arif dalam ilmu kewangan.

      Jadi, adakah mereka benar-benar percaya kepada sistem ini atau mereka hanya mahu memansuhkan GST (untuk digantikan dengan SST) semata-mata untuk memancing undi?

      Kesimpulannya, terdapat 2 perkara utama yang perlu difahami. Pertama, sekiranya GST dihapuskan, ia akan disusuli SST. Kedua, SST adalah sistem lapuk dan tindakan mengembalikannya adalah perbuatan tidak bertanggungjawab.

      Dasar yang diguna pakai untuk negara kita perlulah bersesuaian buat jangka panjang (#Forwardlooking), bukannya yang lapuk. Oleh itu, penting untuk kita menerapkan pemikiran #ForwardTogether demi merealisasikan masa depan cerah. Sufiyan Abas

      Delete
    11. Keputusan PRK Seri Setia Adalah Referendum Rakyat Terhadap Polisi PH



      Keputusan Prk Seri Setia Adalah Referendum Rakyat Terhadap Polisi PH.

      Jika PH Menang Bergaya, Menunjukkan Bahawa Rakyat Bersetuju Dgn.

      1. Rakyat Terutama Orang Melayu Tidak Memerlukan Tongkat Lagi Dan Boleh Bersaing Secara Berdepan.

      2. Pembayaran PTPTN akan dikuatkuasakan secara tegas supaya PTPTN dapat diteruskan tanpa Pump in Money dari Kerajaan.

      3. Subsidi Harga Minyak Petrol Dan Diesel Tidak Diperlukan Rakyat dan wang tersebut lebih digunakan utk pembinaan projek mega yg lain seperti proton2.

      4. Pemberian Bantuan Oleh Korporat Kepada Orang Kanan Politik Seperti SU Menteri Bukanlah Kesalahan.

      5. Tol akan diteruskan dan dinaikkan berdasarkan perjanjian sedia ada.

      6. Klinik RM1 Tidak Bagus, Kerana Rakyat Mahukan Perkhidmatan Lebih Baik Dan Sanggup Membayar Insuran Kesihatan.

      7. Rakyat Malaysia Dibenarkan Mempromosikan Apa Jua Agama Dan Mazhab Tanpa Halangan.

      Dr Ishak IbrahimPenganalis Politik


      : Rakyat perlu bijak untuk menjadi pengimbang dan ini akan memberikan kelebihan kepada rakyat dalam menentukan masa depan negara....

      Delete
    12. Untuk sedapkan hati, Anwar terpaksa akui kejujuran Mahathir



      Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau percaya Tun Dr Mahathir Mohamad akan mematuhi persetujuan sebelum ini untuk menyerahkan kedudukan perdana menteri kepadanya, menurut laporan Nikkei Asian Review.

      "Saya percayakannya dan tiada sebab untuk saya persoal," katanya seperti dipetik, sambil mengakui ada pihak yang cuba melaga-lagakannya dengan Mahathir atas sebab peribadi.

      "Selagi saya terus mempunyai hubungan baik dengannya, tidak mengapa," katanya lagi.

      Anwar juga dilaporkan berkata beliau bercadang untuk masuk ke Parlimen, melalui pilihan raya kecil pada Oktober, bagi memainkan peranan semak dan imbang terhadap reformasi institusi kerajaan.

      "Keputusan untuk aktif dalam parlimen adalah strategik dari aspek orang tidak akan ada tanggapan yang saya cuba mengganggu atau menyukarkan keadaan untuk Mahathir," katanya.

      Anwar juga memberitahu Nikkei Asian Review bahawa beliau tiada niat mengganggu pentadbiran Mahathir.

      Berkenaan reformasi oleh kerajaan pula, Anwar berkata beliau mahu dasar bumiputera agar dikembalikan kepada tujuan asal iaitu membasmi kemiskinan.

      "Dasar itu yang berasaskan kaum dan telah disalah guna untuk mengkayakan kroni perlu dihentikan.
      "Dasar yang membantu golongan terpinggir, minoriti dan bumiputera yang ketinggalan perlu diteruskan sebagai (dasar) tindakan afirmatif, bukannya sebagai dasar bumiputera," katanya lagi.

      Menurut wawancara itu yang disiarkan hari ini, beliau juga menyokong tindakan Mahathir untuk menyemak semula pelaburan dari China, namun menekankan kepentingan menambah baik hubungan antara dua negara.

      Anwar mendakwa kerajaan sebelum ini "terlalu lembut" bagi menarik sokongan golongan Muslim konservatif, dan berkata masyarakat di negara ini perlu menghormati perbezaan kepercayaan dan cara hidup orang lain.

      Beliau dilaporkan berkata, ia termasuk golongan gay, biseksual dan transgender, tetapi kerajaan tidak akan mengiktiraf perkahwinan sejenis.


      : Adakah Anwar akan di'sengat' kali kedua?....

      Delete
    13. Toleransi, Rahmatan lil 'alamin dan Hifz al-deen



      Maksud kepada istilah toleransi kerap dipadankan dengan kehendak barat. Peliknya ada pula cendikiawan Islam yang turut mengangkat pandangan mereka. Begitulah besarnya pengaruh barat-kuffar menjajah pemikiran mereka.

      Bagi barat tahap toleransi hanya dicapai apabila nilai-nilai barat diterapkan dalam sesebuah masyarakat (khususnya jika masyarakat itu terdapat di dalamnya pelbagai agama dan bangsa). Dalam kes masyarakat di Malaysia yang terdiri dari masyarakat majmuk, justeru untuk menjadi masyarakat yang toleran, maka umat Islam perlu bertolak ansur, melonggarkan pegangan ajaran agamanya (Islam). Dalam masa yang sama, sedikit demi sedikit menerap dan menerima nilai-nilai kafir (barat). Maksudnya umat Islam perlu mengambil pendekatan "bertolak ansur", iaitu nilai-nilai Islam "ditolak" ke belakang/tepi dan nilai-nilai kafir (barat) sedikit demi sedikit "beransur-ansur" diketengahkan bagi mengambil tempat nilai-nilai Islam yang ditinggalkan.

      Dibimbangi, takut-takut kayu ukur yang sama ini juga digunakan dalam slogan "Rahmatan lil 'alamin" dan "Hifz al-Deen" tajaan Parti AMANAH, komponen PH yang memerintah Malaysia sekarang..

      Islam akan menjadi "Rahmatan lil 'alamin" hanya apabila umat Islam berpegang dan beramal mengikut tiga sendi agamanya (aqidah syariah dan akhlak) lalu dengan itu umat lain (yang bukan Islam) dan makhluk-makhluk lain termasuk binatang dan tumbuhan selamat dan tidak teraniaya dibawah sistem Islam.. Masing-masing secara otomatik terbela. Itulah yang dikatakan Islam datang untuk rahmat sekian alam. Begitu juga dengan istilah "hifz al-deen" yang hanya untuk Islam. Biarkan penganut agama lain menjaga agama mereka masing-masing, tidak perlu orang Islam turut jaga agama mereka, kerana Allah SAW sendiri pun hanya mengistiharkan akan menjaga/ memelihara agama Islam ini. Islam agama yang hak, maka selayaknya dipelihara.

      Surtahman Kastin Hassan.

      Delete
    14. Ada bukti, ada kuasa kerajaan tapi simpan bukti nak dedah tahun depan 2019... bodoh atau bangang?



      Dia ni Menteri Pertahanan. Orang yang ada kuasa. Ada pengaruh tetapi apa perlu dia tunggu sampai tahun depan. Bukti kan dah cukup. Buka fail la sekarang. SPRM tiada masalah ikut arahan.

      Nak kata dia ni bodoh, dia pimpinan parti dan ramai agamawan, prof dan cerdik pandai duduk bawah dia dalam parti dia. Ahli hadis dan mufti pun p[engikut parti dia secara siir.


      : Benar kata Tok Guru Nik Abdul Aziz, jika tinggal PAS jadi bodoh....

      Delete
    15. Menteri PH yang hebat sanggup tidur dijalanan untuk turun harga minyak



      Sebelum kuasa, sebelum rakyat undi bukan main hebat tunjuk kepada rakyat sanggup berpanas, sanggup tidur tepi jalan demi perjuangan rakyat. Nak turun harga minyak.

      Bila ada kuasa. Minyak tak boleh turun pasal negara banyak hutang.. Cakap MUNAFIK BERTOPENGKAN AGAMA.


      : Jangan kata bertopengkan agama, dia baru balik Mekah, baru baca khutabah Arafah. Ramai lagi yang kena kencing tu lihat menteri agama baru naik pangkat terus jumpa tuhan....

      Delete
    16. Bodoh PH, mereka ingat cukai soda boleh selesai masalah obesiti



      Sebuah badan penyelidikan dasar awam menasihatkan kerajaan berhati-hati terhadap cadangan cukai soda kerana masalah obesiti tidak dapat diselesaikan dengan hanya bergantung kepada cukai memandangkan minuman soda bukan satu-satunya penyumbang terhadap masalah obesiti.

      Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial, Azrul Mohd Khalib berkata, keluarga berpendapatan rendah yang membelanjakan sebahagian wang ke atas minuman soda sebagai sumber tenaga murah akan terjejas dengan pelaksanaan cukai itu.

      Katanya, kajian dan pengalaman di negara lain yang melaksanakan cukai sedemikian, seperti Chile, Mexico dan United Kingdom (UK), menunjukkan cukai soda mempunyai kesan jangka pendek serta panjang.

      “Untuk jangka pendek, pengguna muda (berusia 13 hingga 30 tahun) dengan latar belakang sosial ekonomi berlainan kemungkinan besar akan mengurangkan pengambilan gula sehingga 80% berbanding purata pengguna, dengan beralih kepada minuman kurang gula.

      “Orang lebih tua dan mereka yang mengamalkan diet bergula tinggi berkemungkinan tidak mengubah tabiat kerana mereka sudah mempunyai pilihan sendiri untuk gula dan tidak sensitif terhadap kenaikan harga.

      “Dalam jangka panjang, situasi itu akan menjadi normal dan pengguna mungkin membeli minuman soda sama, tetapi membayar harga lebih mahal.”

      Beliau mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini yang berkata, kerajaan sedang mempertimbangkan pelaksanaan cukai soda bagi menggalakkan kehidupan lebih sihat dan mengurangkan pengambilan gula yang boleh menyebabkan penyakit kencing manis.

      Azrul berkata, cukai itu mungkin berjaya mencapai sasaran mengurangkan pengambilan gula bagi satu kumpulan khusus, tetapi kesannya tidak besar terhadap kumpulan lebih besar.

      “Jika mereka beralih atau meningkatkan pengambilan minuman bergula seperti teh tarik atau kopi susu, maka kesannya mungkin hilang.

      “Oleh itu, keberkesanan cukai soda dalam mengurangkan masalah obesiti bercampur-campur.”

      Katanya, perniagaannya seperti kedai kopi dan runcit akan terjejas dalam jangka pendek, tetapi keadaan mungkin pulih selepas kenaikan kos diselaraskan dan menjadi normal.

      Azrul mencadangkan cukai itu dilaksanakan ke atas pengeluar dan bukannya di peringkat peruncit, seperti di UK.

      Katanya, minuman dengan kuantiti gula tertentu bagi setiap 100ml perlu dikenakan kadar cukai khusus untuk setiap liter.

      “Ini akan mendapat hasil yang dikehendaki untuk pengeluar mengambil inisiatif dan mempunyai insentif mengurangkan kandungan gula dalam produk mereka untuk mengelak dikenakan cukai.

      “Hasil pendapatan yang dikutip akan disalurkan untuk membiayai program kesihatan bagi menangani penyakit tidak berjangkit (NCD), khasnya kencing manis dan faktor risiko seperti obesiti.”

      Katanya, masalah obesiti tidak dapat diselesaikan dengan hanya bergantung kepada cukai kerana ada penyumbang lain terhadap masalah itu.

      Beliau berkata, kerajaan perlu mengutamakan pengetahuan kesihatan dan program pencegahan NCD untuk mendidik serta mewujudkan kesedaran rakyat terhadap pilihan sihat dan tingkah laku berpengaruh.

      : Sebenarnya kerajaan melihat banyak duit boleh diperolehi daripada tumbuh macam cendawan kedai makanan segera yang kebanyakkan minumannya adalah soda.....

      Delete
    17. Pas prihatin nasib semua kaum
      ASYRAF MUHAMMAD 29 OGOS 2018
      Dr Halimah Ali
      Halimah menandatangani buku lawatan ketika berkunjung ke pusat media PRK Dun Seri Setia hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas adalah sebuah parti yang prihatin dan sentiasa memberi perhatian terhadap nasib seluruh kaum di negara ini.

      Calon Pas PRK Dun Seri Setia, Dr Halimah Ali berkata, dakwaan yang mengatakan bahawa Pas hanya memberi tumpuan kepada satu kaum sahaja adalah tidak benar berikutan terdapat pelbagai program yang telah dirangka membabitkan penglibatan daripada pelbagai kaum sebelum ini.


      "Saya sendiri sebagai Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional dan Biro Solidariti Pas Selangor sememangnya telah merancang dan melaksanakan banyak aktiviti bersama pelbagai kaum.

      "Kita kena beri perhatian khusus dan layanan seadanya kepada golongan bukan Melayu memandangkan perkara ini turut termaktub di dalam perlembagaan Pas," katanya ketika sidang media hari ini.

      Halimah berkata demikian selepas mengadakan lawatan ke Pusat Media PRK Dun Seri Setia di Bangunan Tabung Haji Kelana Jaya.

      Dalam pada itu, Halimah juga memberi jaminan akan menumpukan perhatian kepada semua kaum di Dun Seri Setia sekiranya dipilih selepas ini sejajar dengan perlembagaan parti.

      Katanya, sewaktu berkhidmat sebagai Adun Selat Klang sejak 2008 lalu, beliau telah berkhidmat buat semua kaum di kawasan terlibat bagi membantu membela nasib rakyat secara keseluruhan.

      "Sebagai contoh di Pulau Ketam, kawasan itu mempunyai kira-kira 99 peratus masyarakat Cina namun dalam setiap perayaan mereka, saya akan turut sama turun padang bagi meraikan mereka.

      "Sepanjang kira-kira 10 tahun berkidmat sebagai Adun sebelum ini, saya sentiasa meraikan kepelbagaian kaum, agama dan bangsa," katanya.

      Halimah berkata, beliau tidak mempunyai masalah untuk meneruskan tradisi sedemikian di Dun Seri Setia selepas ini bagi memberi perkhidmatan kepada seluruh rakyat tanpa mengira kaum, agama dan bangsa.

      "Pas bukan ekstrimis dan Pas menentang ekstremisme.

      "Dan jika saya dipilih, saya akan bawa suara seluruh rakyat di dalam Sidang Dun selepas ini," katanya.

      Delete
    18. PM-4 PUNCA KEROSAKAN AKHLAK


      Dai Afiqah bimbang 90 peratus remaja tonton pornografi
      AZIMAH GHAZALI 29 OGOS 2018
      Dai Afiqah bimbang 90 peratus remaja tonton pornografi
      Afiqah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GADIS ini antara contoh terbaik belia bijak mengambil peluang, di samping menabur bakti untuk anak bangsa sebaik tamat pengajian di institusi pengajian tinggi.

      Naib juara pentas akhir Da’i Pendakwah Nusantara, Nur Afiqah Mahmud, 23, kini menumpukan kampung halamannya Kedah khususnya di tempatnya di Baling, untuk menjalankan program kemasyarakatan.

      Jika sebelum ini banyak membuat program dengan kerjasama agensi dan jabatan terlibat, dengan platform yang ada sebaik tamat pengajiannya di Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) Mei lalu, dia kini menumpukan program meningkatkan jati diri golongan anak gadis.

      “Saya pun ada latar belakang Ijazah Sarjana Muda Kaunseling, kajian tesis saya pun pasal isu anak luar nikah, dari situ saya lihat isu anak gadis di negara ini perlu diberi perhatian. Saya rasa perlu ‘all-out’ isu ni.

      “Nak buka premis kebajikan gadis tu mungkin tak mampu lagi. Sekarang saya mulakan dengan langkah pencegahan dulu,” katanya yang sebelum ini sering turun padang ke sekolah-sekolah dengan kerjasama Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi memberikan ceramah kepada pelajar wanita. Khuatir dengan isu-isu berkait belia wanita, katanya, tumpuan diberikan kepada gadis kerana berasa dekat dengan golongan itu, apatah lagi hampir sebaya.

      Afiqah juga mengajak rakan-rakan dainya bersama, namun buat masa ini mahu berbakti dahulu di kawasannya dengan menumpukan 18 sekolah menengah di Baling sebelum bergerak ke daerah dan negeri lain.

      “Saya salah seorang Ikon JKM dilantik awal tahun ni. Daripada situ saya kumpul maklumat. Saya bimbang, bayangkan daripada jumlah belia Malaysia, purata didapati dalam masa 15 minit, seorang anak luar nikah dilahirkan.

      “Kalau dalam tempoh satu bulan lebih kurang 2,000 anak luar nikah. Kalau dalam tempoh setahun bayangkan berapa, itu perangkaan daripada Jabatan Pendaftaran Negara. Saya ambil semua tu dari JKM. Itu statistik pada 2012. Sekarang boleh jangkakan apakah jumlah itu meningkat. Ini sebab penting tumpuan diberikan terhadap mereka ini,” katanya.



      Gejala sosial
      Sedar untuk menjangkau bilangan pelajar wanita bukan mudah, Afiqah berkata, dia perlu ada kerjasama dengan guru-guru kaunseling seluruh negara.

      Mengulas belia terlibat gejala sosial, sama ada lelaki mahupun wanita, katanya punca utama disebabkan melihat video pornografi.

      “Saya boleh kata, 90 peratus remaja sekolah kita yang lihat benda (porno) ni. Tambahan dengan wifi free, guna telefon bimbit tak dikawal oleh ibu bapa, sampai tak boleh belajar, terlanjur.

      “Bila lihat jumlah yang ramai ini rasa nak menangis. Bila terlibat benda-benda macam tu, saya tanya soalan kedua pula, solat tak... 90 peratus juga yang tak solat. Jadi benda tu berkait, bila tak solat akademik pun jatuh,” katanya.

      Menurutnya, dibimbangkan dengan isu timbul ini, generasi akan datang turut terjejas sekali gus boleh merosakkan negara.

      Delete
    19. Pengumuman kerajaan HARAPAN yang berubah-ubah boleh resahkan pelabur'
      Diterbitkan 29 Ogs 2018, 11:37 pagi | Dikemaskini 29 Ogs 2018, 11:42 pagi

      A+ A-
      Terdapat "corak komunikasi perhubungan awam yang mengganggu" berhubung cara penadbiran HARAPAN membuat pengumuman dasarnya, yang terbaru adalah dasar Putrajaya mengenai projek Forest City di Johor, kata Centre for a Better Tomorrow (Cenbet).

      Badan pemikir itu berkata pengumuman Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa orang asing tidak akan dibenarkan memiliki hartanah di Forest City mengejutkan ramai pihak, malah kerajaan Johor juga.

      "Sehari kemudian, Pejabat Perdana Menteri menjelaskan warga asing dibenarkan memiliki hartanah, (tetapi) tertakluk kepada syarat-syarat. Jurang komunikasi sedemikian boleh menyebabkan kegelisahan di kalangan pelabur.

      "Ia juga menimbulkan persoalan mengenai pencerobohan kerajaan persekutuan terhadap perkara tanah, yang mana hak tersebut diperuntukkan di bawah bidang kuasa negeri," kata Cenbet dalam satu kenyataan hari ini.

      Contoh lain "jurang komunikasi" itu, termasuklah kenyataan bercanggah yang dibuat oleh tokoh-tokoh kerajaan mengenai projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR) dan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL).

      "Projek bernilai berbilion ringgit ini melibatkan kerajaan dan pelabur asing, sebarang perkembangan utama akan menarik sorotan liputan media antarabangsa.

      Perlu lebih banyak FDI

      "Dengan kerajaan baru di Putrajaya, negara perlu meredakan kebimbangan pelabur, bukan menambah ketidakpastian, terutama apabila kita memerlukan lebih banyak FDI dalam landskap ekonomi yang semakin pesat bersaing," kata Cenbet itu.

      Badan itu juga mendesak Putrajaya untuk berhati-hati dalam membuat pengumuman pada masa depan dan memastikan bahawa terdapat proses sewajarnya yang perlu dilakukan terlebih dahulu, termasuk penglibatan pihak berkepentingan untuk memastikan urus tadbir yang baik.

      Projek Forest City adalah usaha sama antara Country Garden Holdings - salah sebuah firma hartanah terbesar China - dan syarikat berkaitan Sultan Johor.

      Ia terletak berhampiran pelabuhan Tanjung Pelepas, merangkumi kawasan seluas 1,386 hektar di empat pulau buatan manusia.

      Ia dipasarkan sebagai projek pembangunan bercampur dan pada mulanya bertujuan untuk menarik pembeli dari China. Dianggarkan penduduk Forest City akan mencecah 700,000 orang menjelang 2035.

      Ia dilancarkan pada tahun 2014 oleh pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, yang memberikan status bebas cukai dan menawarkan pemaju pengecualian cukai yang memberangsangkan.

      Pada kempen PRU14 lalu, Mahathir berulang-kali mengkritik projek tersebut mengatakan ia bakal mengubah penduduk Johor secara mendadak dan projek hartanah tidak sepatutnya hanya disasarkan untuk dijual khusus untuk orang asing sahaja.

      Delete

    20. PEMILIHAN PKR | Angkatan Muda Keadilan (AMK) menegaskan, "budaya kabilah kronisme dalam PKR kian membarah dan akan membunuh gerakan reformasi secara perlahan-lahan jika tidak ditangani dengan cermat."

      "Para pimpinan PKR bertanggungjawab untuk mempertahankan prinsip reformasi dengan membawa semangat keadilan dan ketelusan terlebih lagi menerapkan prinsip ini ke dalam pemerintahan sebuah kerajaan.

      "Prinsip ini seakan dicemari tatkala segelintir pimpinan mula bersikap seperti "si kaduk naik junjung" apabila diberikan kuasa terlebih lagi selepas PKR menjadi sebahagian daripada kerajaan persekutuan.

      "Agihan kuasa tanpa meritokrasi yang hanya tertumpu kepada kabilah tertentu merosakkan perjuangan reformasi," kata Penolong Setiausaha AMK, Syed Badli Syed Osman dalam suatu kenyataan hari ini.

      Mengenai peribahasa "kaduk naik junjung" ini, walaupun Syed Badli tidak menyebut sebarang nama, namun dipercayai kenyataan itu merujuk beberapa pimpinan PKR yang kini memegang jawatan menteri persekutuan.

      Setia pada Anwar

      Dalam kenyataan yang difahamkan berkaitan dengan pemilihan PKR ini, Syed Badli menggesa anggota parti setia kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan memilih timbalan presiden PKR yang tidak bercita-cita tinggi demi tembolok sendiri.

      "Justeru persoalan utama kini adalah siapa yang mampu untuk mendukung prinsip reformasi dan memastikan kesetiaan yang tidak berbelah bagi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku presiden.

      "Anwar perlu disokong oleh orang nombor dua yang diyakini mampu mempermudahkan perjalanan PKR dan bukannya individu yang bercita-cita tinggi demi tembolok dan kabilah sendiri," katanya lagi.

      Semalam, Naib Presiden PKR Tian Chua dalam wawancara bersama Malaysiakini menjelaskan Timbalan Presiden parti, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali kurang aktif berkempen dalam pemilihan kerana memfokuskan pada urusan pentadbiran kerajaan.

      "Kami tidak boleh mengabaikan semua keja pentadbiran untuk pertandingan jawatan parti kami dan mengecewakan orang ramai," katanya yang akan mempertahankan jawatan pada pemilihan kali ini.

      Selain Azmin yang menjadi Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Zuraida Kamaruddin dan Dr A Xavier Jayakumar juga di dalam kabinet.

      Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Saifuddin Nasution Ismail pula dilaporkan dalam kem calon timbalan presiden PKR, Rafizi Ramli. Bagaimanapun, Saifuddin tidak bertanding dalam pemilihan

      Terdapat 12 calon yang menyasarkan jawatan naib presiden PKR, termasuk lapan orang daripada kem Azmin dan Rafizi.

      Kem Azmin menawarkan Chua, Xavier, Zuraida dan Shamsul Iskandar Md Akin manakala kem Rafizi menawarkan Nurul Izzah Anwar, Datuk Johari Abdul, William Leong dan S Kesavan untuk jawatan.

      Setakat ini, Rafizi telah berkempen secara aktif di Sabah, Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor tetapi terdapat sedikit bukti bahawa mereka yang bersekutu dengan Azmin melakukan perkara yang sama.

      Delete
    21. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Kecundang ke, kena tendang ke, saya yakin Azmin akan terus kekal berada dalam kabinet sebagai menteri. Saya fikir Tun Mahathir ada rancangan tertentu bagi melantik Azmin kke Jemaah Menteri. Azmin rekod baik semasa pegang jawatan MB Selangor. Personaliti dia pun menarik, ramai yang rasa senang bila menjumpai atau bersama dengan dia, Sultan elangor pun nampak nya suka dia.

    Saya ragu jika PKR akan mencadangkan namanya digugurkan dari kabinet. Mereka boleh cdangkan nama lain di lantik ke kabinet tapi it's not really their business to want Azmin out. Itu prerogative Tun M. Azmin tidak buat salah, ha nya kalah (kalau lah begitu) dan bukan satu sebab mmemecat dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin belom berkempen. Rafizi hari hari kempen. Dia ada masa. Dia tak pegang jawatan Kerajaan.

      Tapi Azmin dapat publisiti penuh tiap kali dia berucap atau buat kenyataan. Yang selalu nya ada isi. bukan ha nya rhetorik, macam Rafizi. Ahli2 yang mengundi di PKR boleh baca dan lihat di TV.

      Saya fikir Azmin akan menang. Dan terus sebagai Menteri kanan. Nyata sebagai alternatif kpd Anwar untuk jawatan PM. Bagus kalau menjadi realiti.

      Delete
    2. PH MEMBELAKANGKAN BAHASA MELAYU


      Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan hanya dalam Bahasa Cina?



      Menurut rakan-rakan media, Menteri Pendidikan YB Dr. Maszlee hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

      Sebagai seorang Menteri, Dr. Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen.

      Kenapa perlu berbuat demikian?

      Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di Parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan.

      Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan Bahasa Kebangsanan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan.

      Yang peliknya kenapa YB Menteri Pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam Bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?


      : Pakatan Harapan merosak negara apabila terpaksa membayar balik budi kepada masyarakat Cina

      Delete

    3. Saya setuju dengan Mohd Najib berkenaan RCI ini kerana kita nak tahu pasal apa dia atau kerajaan Barisan Nasional (BN) buat "perjanjian bodoh" dengan China dan Singapura?

      Adakah kerana kerajaan BN dah tak ada cara lain melainkan berhutang besar-besaran untuk bayar balik hutang 1MDB atau ada sebab-sebab lain Malaysia tunduk kepada China dan Singapura?

      Misalnya apakah China dan Singapura mempunyai satu rahsia besar atau cengkaman maut yang memaksa Mohd Najib dan kerajaan BN tunduk kepada kehendak mereka?

      Kita tahu masa HSR dirundingkan, beberapa kes jenayah berkaitan dengan 1MDB sedang dibicarakan di Singapura.

      Apakah ini cara Mohd Najib “memujuk” Singapura agar tidak melibatkan Jho Low atau beliau sendiri dalam kes-kes jenayah itu?

      Umno dan BN bukan saja berdiam diri malah memberi sokongan bulat kepada Mohd Najib seolah-olah dia adalah dewa dari kayangan kerana boleh dikatakan hampir semua ketuanya disogok dengan duit songlap 1MDB.

      Jadi RCI yang Mohd Najib cadangkan itu boleh memberi pencerahan mengapa kerajaan BN menandatangani perjanjian bodoh dengan negara-negara asing.

      Ketua-ketua Umno yang terima duit 1MDB itu wajib dipanggil untuk bagi keterangan sebab Mohd Najib mungkin telah menceritakan kepada mereka tujuan beliau menubuhkan 1MDB, berhutang secara bodoh daripada China dan tunduk kepada Singapura.

      Kita jangan sekali-kali lupa. China negara besar. Singapura negara canggih. Kedua-dua mereka mempunyai sistem risikan yang luas dan rapi. Takut-takut ada rahsia pemimpin kita yang mereka simpan dan boleh digunakan untuk tujuan strategik.

      Delete
    4. PH TAK MINAT BANTU ORANG MISKIN


      Mana bantuan kerajaan?'
      AMMAR MUBASSYIR 1 OGOS 2018
      'Mana bantuan kerajaan?'
      Abd Nasir (tengah) meninjau keadaan jalan tersebut
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BALING - Adun Bayu, menuntut pihak berwajib memberikan perhatian kepada jalan runtuh sepanjang 20 meter di Kampung Padang Sadan.

      Abdul Nasir Idris berkata,masalah itu berlaku sebelum November tahun lalu namun sehingga kini tiada tindakan.


      Menurutnya, penduduk telah menyerahkan surat permohonan pembinaan titi kepada Ahli Parlimen pada 20 November tahun lepas.

      "Sebanyak 10 buah rumah terjejas akibat masalah ini, dalam masa ramai penduduk kampung lain turut menggunakan jalan ini untuk ke kebun.

      "Daripada sudut keselamatan, ia sepatutnya jadi keutamaan. Jalan yang runtuh itu hanya dapat digunakan penunggang motosikal sahaja,"katanya kepada Sinar Harian di Pejabat Pusat Khidmat Dun Bayu.

      Terdahulu, Abd Nasir dan dua pegawai Dun Bayu, Mohd Zaid Abdul Mukti serta Fakhrurazi Ahmad bertemu penduduk dan meninjau keadaan jalan tersebut.

      Beliau berkata, penduduk yang mempunyai kereta terpaksa meletakkan kenderaan hampir 50 meter dari jarak rumah.

      "Mereka kemudiannya terpaksa berjalan kaki ke rumah. Dari sudut lain, kita risau keselamatan kenderaan yang diparkir jauh itu, boleh berlaku kecurian atau pecah kereta," katanya.

      Abd Nasir berkata, paling dibimbangi apabila berlaku kes kematian atau masalah kesihatan dalam kalangan penduduk di situ.

      "Nak bawa keranda pun tidak boleh di kawasan tu, jika ada kematian, mayat terpaksa diusung. Seorang di depan, seorang di belakang.

      "Struktur bawah jalan juga tidak kukuh, ia boleh runtuh bila-bila masa,"katanya.

      Beliau berkata tindakan kerajaan hari ini menguruskan peruntukkan bagi membaiki jalan tersebut turut dipersoal.

      "Sudah hampir 100 hari pemerintahan, apakah masalah peruntukan masih belum selesai?

      "Jangan hingga berlaku kecelakaan baru tuding jari mencari kesalahan pihak lain. Kerajaan tidak boleh kata tidak ada peruntukan, itu memalukan,"katanya.

      Sementara, penduduk, Darus Yahman,64, berkata, mereka berharap kerajaan negeri dapat memberikan perhatian kepada jalan tersebut.

      "Jalan ni jika tidak diperbaiki sangat bahaya dan berisiko terhadap keselamatan pengguna,"katanya.

      Delete

    5. THERE have been many articles and comments made on the role of the Council of Eminent Persons (CEP). Some are thoughtful and largely accurate but most are akin to fictions.

      I would not blame the writers and commentators because the council has not been generous with information. Understandably so because it is still work-in-progress and its chairman, Tun Daim Zainuddin, isn’t a chatty kind of person.

      [Anonymous comments will not be published. Please use real or pseudonym. Thank you.]

      While the Pakatan Harapan government encourages freedom of expression, still it is unprofessional and unethical for the journalists, writers and members of parliament to make comments based on untruth and hearsay.

      The Rembau Barisan Nasional Member of Parliament, Khairy Jamaluddin aka KJ is one of them. He was reported saying in the Dewan Rakyat that members of the CEP are unelected.

      Everybody knows that. If they are elected, they would be in the Parliament answering KJ. He then went on to accuse Daim of exceeding his authority by purportedly asking Chief Justice, Tun Md Raus Shariff, to resign.

      As a parliamentarian and a former minister, people expect him to check his facts. Did he ask Raus if this is true? If he did not, it shows that he is being irresponsible and should apologise.

      Delete
    6. Tak ada beza jawapan menteri BN dan menteri PH... tak tahu



      Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata beliau tidak mempunyai maklumat berkaitan arahan kementeriannya agar sekolah, universiti, kolej dan institusi lain di bawah bidang kuasanya untuk berhenti melanggan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia.

      Maszlee berkata beliau perlu memeriksa berkaitan memo yang dikeluarkan oleh penasihat khasnya, Wan Saiful Wan Jan berhubung perkara itu.

      "Saya kena tanya Wan Saiful Wan Jan dulu sebab sekarang kita dalam langkah berjimat-cermat. Surat khabar pun boleh baca online," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

      Sementara itu, Maszlee turut mengelak untuk menjawab apabila ditanya mengenai sama ada akhbar lain turut mengalami nasib yang sama.

      Maszlee berkata demikian ketika ditanya berkaitan memo yang dikeluarkan Wan Saiful berhubung pemberhentian langganan Utusan kepada sekolah universiti, kolej dan institusi lain di bawah bidang kementerian pendidikan.

      Memo bertarikh 18 Julai itu ditujukan kepada Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Malaysia Mohd Ghazali Abas.


      : Cara Maszlee Malik menjawab soalan wartawan sebenar "Seriously he destroying pakatan image"....

      Delete
  3. sr rafizi yg mendpt sokongan padu drpd keluarga Anwar kemungkinan besar akan menang.

    yb azmin perlu bersedia dgn 'fall back position' nya.

    saya akan berasa amat kecewa jika Malaysia bakal d pimpin olih 'peliwat' yg tlh d jatuhkan hukuman n d ampun.

    saya akan mengkaji semula pendirian saya jika Anwar dgn tegas n jelas mengishtiharkan yg dia bukan homo atau pun bisexual. ia nya perlu d dokong olih kenyataan yg serupa olih tun m, yb nurul n yab ds wan azizah.

    sebagai seorng yg beragama islam, kita tlh d ingatkan olih Nabi Besar kita Mohamad SAW yg kaum 'Luth' bukan lah sebahagian drpd umat nya.

    sdr Saiful (yg sudah melafazkan sumpah muhabalah) perlu kehadapan semula utk menjernih kan keadaan.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami sokong pandangan serta saranan dato..
      Dato yg hampir serta bergaul dgn beliau..
      sekian waktunya kami x sesekali bersubahat dgn membenarkan ianya berlaku atau pun tidak atas tuduhan liwat walau telah dbicarakan dan dhukum sebnyak 2x..kerana tuduhan itu harus dtegakan berlandaskan perundangan islam/perbicaraan mahkamah syariah..ini pertuduhan seorang islam terhadap seorang islam..

      Delete
    2. Bang Shah..kami pilih DSAzminAli..khalas!

      Delete
    3. PH MULA DENGKI BILA RAMAI MENDAPAT ORANG MELAYU


      ECRL: Jangan mangsakan rakyat Pantai Timur
      RAZIATUL HANUM A. RAJAK 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore197
      Ismail Sabri Yaakob
      Ismail Sabri
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kerajaan diingatkan agar tidak menjadikan rakyat Pantai Timur sebagai mangsa dengan membatalkan projek Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL).

      Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (BN-Bera) berkata, projek itu begitu dinantikan rakyat Pantai Timur yang bakal mengubah wajah negeri-negeri itu setelah menanti sekian lama.


      "Kita difahamkan projek ECRL masih ditangguhkan dan masih belum pasti diteruskan kerana masalah kos. Kita setuju, kajilah kos tersebut.

      "Tetapi banyak perkara lain yang boleh diberi perhatian selain masalah kos.

      "Saya harap kerajaan hari ini lebih rasional. Jangan hanya kerana projek ini diperkenalkan BN maka ia dibatalkan. Peluang pembangunan untuk Pantai Timur yang selama ini dah ketinggalan akan tertutup," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2018, hari ini.

      Sebelum ini Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata projek itu akan diteruskan sekiranya terma dalam kontrak perjanjian boleh dirunding semula.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ECRL diteruskam namun bersyarat]

      Beliau juga tidak menolak dakwaan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Pas-Kubang Kerian) yang sempat mencelah kemungkinan kerajaan enggan meneruskan projek tersebut kerana ketiga-tiga negeri terlibat dimenangi. pembangkang.

      "Saya setuju, ini mungkin andaian iaitu Kelantan dan Terengganu diperintah Pas, Pahang diperintah BN yang berbeza dengan Persekutuan.

      "Saya harap rakyat tiga negeri ini tidak jadi mangsa oleh kerajaan hari ini semata-mata kerana berbeza fahaman politik," katanya.

      Menurutnya, projek itu mampu memberi manfaat krpada penduduk Pantai Timur termasuk dalam sektor ekonomi dan pembangunan.

      "ECRL lalu bandar-bandar kecil terutama di stesen persinggahan, bandar itu akan lebih maju. Sektor perumahan juga lebih maju di kawasan laluan ECRL kerana jarak yang singkat.

      Begitu juga sektor ekonomi, harga tanah meningkat, pelancongan dan pekerjaan. Penduduk Pantai Timur memang menantikan ECRL," katanya.

      Beliau sempat melahirkan kebimbangan terhadap nasib pelajar-pelajar GiatMara yang mengambil kursus khusus berkaitan ECRL yang akan habis belajar tidak lama lagi.

      "GiatMara bekerjasama dengan Universiti Malaysia Pahang seramai 700 orang yang mengambil kursus kemahiran projek rel ini?

      "UniKL bersama institusi dari Jepun wujudkan Rail Institute yang fokus pada ECRL dan HSR. Apa akan jadi pada pelajar-pelajar ini?," tanyanya.

      Delete

    4. 1. Hanya di Malaysia sesiapa yang dituduh telah menyamun wang negara sehingga tercipta sejarah sebagai penyelewengan wang terbesar di dalam dunia masih hidup bebas.

      2. Ada yang masih menjadi wakil rakyat bebas bersuara di parimen! Bahkan ada yang berani mengugut pihak berkuasa kita! Paling tidak boleh diterima, ada wakil2 rakyat dari pihak kerajaan yang mahu mereka2 yang dituduh menyamun ini dilayan hebat! Kegilaan apakah ini ?

      3. Selain daripada menambah ahli, PPBM mesti perkemaskan sistem pendaftaran keahlian kerana masih ada ramai orang yang sudah isi borang ahli lebih setahun tetapi masih belum diterima menjadi ahli sehingga kini. Ini perlu disegerakan jika tidak semangat perjuangan yang ada itu mungkin luntur.

      4. Bukan sahaja nasib peneroka FELDA perlu dibela tetapi sistem bantuan kepada mereka yang susah dan kurang berkeupayaan mesti ditambahbaik.

      5. Saya benar2 berharap wakil2 rakyat di pihak kerajaan mengikut cara kerja Tun Dr Mahathir. Beliau begitu fokus untuk bawa Malaysia kembali gemilang.

      Delete
    5. PH JANGAN BUANG RAJA


      Yang di-Pertuan Agong tonggak negara
      WARTAWAN SINAR HARIAN 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Zainul Rijal Abu Bakar
      Zainul Rijal Abu Bakar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MALAYSIA adalah satu-satunya negara yang unik kerana mempunyai sistem giliran dalam kalangan raja-raja Melayu yang dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong. Pemilihan lima tahun sekali ini merupakan sejarah yang akan diingati oleh setiap rakyat. Tiada negara lain yang mengamalkan sistem giliran seperti Malaysia.

      Perkara 39 Perlembagaan Per­sekutuan meletakkan kuasa eksekutif Persekutuan adalah di tangan Yang di-Pertuan Agong dan kuasa tersebut boleh dijalankan oleh jemaah menteri. Walaupun Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan menyatakan Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasi­hat, ia tidak bermakna Yang di-Pertuan Agong pada hari ini perlu mematuhi secara total nasihat jemaah menteri.


      Kuasa dan budi bicara Yang di-Pertuan Agong sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan cuma pentafsiran peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mungkin masih dibelenggu dengan tafsiran silam.

      Sebagaimana diketahui umum bagi mentafsirkan sesuatu per­kataan dalam Perlembagaan Persekutuan terdapat beberapa kaedah yang perlu diikuti. Antaranya jika perkataan tersebut jelas maka makna yang jelas tersebut tidak perlu ditafsirkan lagi. Makna literalnya perlu diberikan bukan makna yang dihasratkan oleh penggubal undang-undang.

      Pada pandangan saya nasihat adalah nasihat, nasihat tidak perlu diikuti sepenuhnya kerana perkataan nasihat itu sangat jelas dan mempunyai maknanya sendiri.

      Sudah sampai masanya tafsiran perlembagaan tidak boleh lagi dipenjara dengan tafsiran berdasarkan sejarah kerana makna perkataan nasihat itu sangat jelas. Kalau dahulu British mentafsirkan nasihat Resident British kepada raja-raja Melayu bersifat wajib dipatuhi, tafsiran sebegitu hendaklah tidak lagi di­gunakan sebaliknya memartabatkan makna sebenar nasihat itu sendiri yang tidak bersifat mengikat.

      British mengongkong raja-raja Melayu melalui residen mereka kerana British mahu mengawal Tanah Melayu mengikut telunjuk mereka. Ini juga dilakukan bagi menjaga kepentingan British di Tanah Melayu. Pada hari ini hal yang sama tidak lagi berlaku yang mana Kerajaan yang dilantik adalah pilihan rakyat dan terdiri daripada anak watan.

      Ramai yang sudah mula sedar sistem kenegaraan di Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia bukanlah hanya berpaksi kepada tiga elemen sahaja iaitu eksekutif, legislatif dan kehakiman.

      Sebaliknya ketiga-tiga elemen tersebut dipayungi oleh Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu Yang di-Pertuan Agong perlu diberi kebebasan menilai nasihat jemaah menteri. Kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong melaksanakan tanggung­jawab berperlembagaan baginda sudah tidak boleh dinafikan lagi kerana kita lihat ketika ini raja-raja Melayu sudah mempunyai pen­didikan tinggi.

      Malah Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan pula mengangkat Yang di-Pertuan Agong sebagai Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan. Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong juga berfungsi menjaga keamanan dan mempertahan kedau­latan negara.

      Baginda pada bila-bila masa boleh mengerah angkatan tentera bersiap siaga atau melakukan sesuatu bagi mempertahankan negara dari aspek ketenteraan.

      Yang di-Pertuan Agong tidak keseorangan dalam melaksanakan tanggungjawab berperlembagaan baginda. Baginda dibantu oleh Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada sembilan raja-raja Melayu kese­luruhannya.

      Perkara 38(3) Perlembagaan Persekutuan umpamanya memberi keabsahan kepada Majlis Raja-Raja menimbang dan memberi penelitian berkenaan dasar-dasar negara. Penimbang telitian dasar negara tidak akan menjadi sah tanpa kehadiran Yang di-Pertuan Agong.

      Delete

    6. The same goes for those who wrote in or told the media about the CEP. Clearly some of them love publicity and think highly of themselves. They thrive on wild imaginations and can’t suppress their bloated ego. They crave the limelight.

      This government promises freedom of expressions. But free expression must be based on facts and truths or, at the very least, on thoughtful analyses and fair comments.

      KJ and his nemesis - Umno President and Bagan Datuk MP, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi - also issued statements on the en-bloc resignation of the Khazanah Nasional Berhad board.

      KJ had said that company must not revert to old ways of doing business. Was he then agreeing with the PH government?

      That’s exactly what the new government is asking government-linked companies (GLCs) and government-linked investment companies (GLICs) not to do i.e going back to the bad old ways.

      The government and the CEP have discovered enough evident to conclude that their old ways of doing business were bad and had led to billions of ringgit of losses and missing funds.

      I think KJ is too young to suffer from dementia. So he must have still remember that the bad old ways started in or around 2004 when he ruled supreme at the 4th floor of the Prime Minister’s Department and Tan Sri Nor Mohamed Yakcop was elevated to the post of Finance Minster II by the then Prime Minister, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

      Nor Mohamed is a survivor extraordinaire. Despite losing billions in botched foreign currency trading at Bank Negara in the 1990s, he was rehabilitated by Tun Dr Mahathir Mohamad during the 1997/98 Asian Financial Crisis, made minister by Abdullah and Deputy Chairman of Khazanah by Mohd Najib Abdul Razak.

      Delete

    7. Zahid, on the other hand, hopes that there will be no political appointees in the board of GLCs and GLICs. He must be sleep walking or high on ketum, figuratively speaking I hope. Or he is perpetuating lies in order to continue to fool his uninformed Umno constituents.

      The PH government has made it very clear about this. It would not flood the GLCs and GLICs with political appointees at the board and management levels like the Umno-led Barisan Nasional government did.

      It was these political appointees who ran such iconic agencies like Mara, Felda, Tabung Haji and Felcra to the ground.

      KJ is so confident of Khazanah’s performance that he fully supports the outgoing Board. Has he checked the accounts of the Company beyond what was reported in the annual reports and press statements?

      Delete
    8. Jadi Bos Khazanah Ada Aset RM157 Bilion, Bukan Rugi RM80 Juta



      SEJAK Pakatan Harapan (PH) menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad terbukti berjaya ‘Selamatkan Malaysia’ dalam masa kurang 100 hari.

      Khazanah Nasional Berhad umpamanya, ditinggalkan untuk diwarisi era pemerintahan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan nilai aset melebihi daripada kerugian dicatatkan.

      Ironi, kerana mahu rakyat benci Barisan Nasional (BN) dan khususnya Najib, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali semalam cuba perbesar angka rugi bisnes coli dan seluar dalam wanita sebanyak RM80 juta.

      Justeru, ia mewajarkan pimpinan atasan Khazanah yang tiada tali persaudaraan dengan Najib tiba-tiba diarahkan untuk lepas jawatan masing-masing pada minggu lalu. Ada yang lihat ia sebagai usaha terancang cukup sistematik.

      Ada pihak ugut mereka supaya kosongkan jawatan. Kebenaran kisah ini tidak dapat dipastikan. Sekadar berlegar di sembang warung politik sahaja. Lucunya Mahathir boleh pula lantik dirinya sendiri untuk jadi Pengerusi Khazanah!

      Hakikatnya komuniti bisnes seluruh dunia terkejut besar dengar berita pengunduran serentak ramai bos Khazanah termasuk Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar sendiri yang sepatutnya berakhir kontrak sekitar Mei 2019!

      Apa yang pasti, sayap pelaburan strategik kerajaan Malaysia itu pada hari ini sebenarnya memiliki aset mewah kira-kira RM157 bilion, sejak Azman mengambil alih Khazanah daripada hanya RM65 bilion pada 2004 lalu! Banyak tu!

      Najib ada bertanya di dalam Dewan Rakyat mengenai isu pengunduran ramai peneraju Khazanah, Azmin cuma jawab konon ia rugi RM80 juta bagi pelaburan pakaian dalam. Kata orang, dalam berniaga tentu ada untung rugi.

      Andai kata angka RM80 juta itu mahu dibandingkan dengan RM150 bilion, apakah kerajaan PH telah secara tidak langsung mengatakan Khazanah telah pun mengalami kerugian secara keseluruhannya berbanding aset dimilikinya?

      Bertambah pelik, Mahathir selamba umum melantik diri sendiri sebagai Pengerusi Khazanah manakala Azmin pula sebagai orang nombor dua walhal ia jelas bertentangan dengan janji manifesto PH sendiri untuk kempen PRU lepas.

      Apabila netizen mula persoal tentang manifesto blok parti itu untuk bebas GLC daripada pengaruh orang politik, pemimpin PH dengan tanpa rasa bersalah buat-buat tidak tahu bahkan menghalalkan apa yang haram sebelumnya.

      Ibarat kata, dulu babi haram dimakan. Tapi jika babi ada depan mata, selamba ratah. Hakikatnya Khazanah selama ini tidak pernah menerima suntikan modal tetap daripada pihak kerajaan BN sejak diwujudkan puluhan tahun lalu.

      Kisah kejayaan Azman sebenarnya sudah bermula lama beberapa tahun sebelum ini. Memang ada suara yang mahukan ‘kerusi’ beliau. Iyalah, aset sah ada beratus-ratus bilion ringgit yang dikumpul.

      Ini membuatkan ramai kelabu mata seperti harimau renung daging. Kecemerlangan Khazanah jauh berbeza dengan Temasek Holdings, sayap pelaburan kerajaan Singapura yang rugi besar akibat campur tangan politik keterlaluan.

      Tidak seperti entiti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Tabung Haji, Khazanah tidak menerima suntikan modal tetap, selain ia laksana pelaburan pemangkin di dalam dan luar negara – serta inisiatif pembangunan untuk negara.

      Ia menjayakan modal insan melalui Yayasan Hasanah ditubuh pada 2015 dengan RM3 bilion dicagar sebagai biaya bagi pacu agenda pembangunan bangsa memajukan Malaysia menjadi negara berdaya saing di peringkat global.

      Modal ini dilindungi dan hanya faedah digunakan untuk memastikan kemapanannya. Tahun lalu sahaja, yayasan tersebut hanya membelanjakan kira-kira RM125 juta, dengan sebahagian besarnya untuk fokus bidang pendidikan.

      Delete
  4. "untuk memastikan laluan Anwar tidak terhalang lagi"? Waah, ini isu besar dan sensitif, Bang.

    Kalau Anwar sudah pegang jawatan Presiden party, apa kah dia mahu di lihat sebagai pentingkan diri sendiri bila berbuat begitu? Mintak Tun M tendang Azmin atas alasan Azmin tak lagi Timb Presiden parti? Sebab orang ramai akan lihat dia buat begitu untuk "memastikan laluan dia (Anwar) tidak terhalang lagi".

    Nampak benar motif personal interest Presiden parti jika dia buat begitu. Dia mesti sedar bahawa ramai di kalangan rakyat jelata yang tidak suka dia (terutama nyha yang mahukan Tun M memerintah lama) jika dia buat begitu, tentu ramai yang mengkeji dia, seperti selalu di lihat di blog ini.

    Saya yakin dia baca blog ini. Itu sebab saya selalu mengkomen di sini, hehe. Pendirian saya terhadap dia sebagai pemimpin ... sudah banyak kali tercatit di sini, Bang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia akan suruh Pizi buatkan itu ini. Pizi sanggup jadi budak suruhan dia. Sebab takda jalan lain nak jadi menteri. Tak usah caya Pizi kata dia tak mahu jawatan.

      Delete
    2. PH PUNCA MEREBAKNYA LGBT


      Surat Terbuka Dr. Ilyani mengesahkan Pendokong Pakatan Harapan Suka Buat Persepsi Negetif



      Saya cuba membaca satu persatu, ayat demi ayat kenyataan yang dibuat oleh Dr. Nur Ilyani Mohamed Nawawi dalam facebooknya. Saya cuba memahami apakah isu yang cuba dikengahkan oleh doltor berkenaan dalam kegawatan bicara sosial LGBT.

      Dalam hal ini Dr Nur Ilyani tidak bersalah. Dia dengan jelas tidak mendikriminasikan golongan LGBT. Hanya dia tidak puas hati kepada Marina Mahathir yang memperjuangkan hak yang tidak ada hala tuju yang jelas dalam konsep negara berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi.



      Paling malang Nampak ketua pengarah Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pun tak ada maklumat jelas berkenaan tulisan Dr Nur Ilyana. Kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

      Bila pulak Datuk Dr. Nur Ilyani mendiskriminasi?
      Malulah ketua pengarah membuat kenyataan tanpa ada maklumat betul.

      Antara lain Dr.Nur Ilyani menulis;
      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.
      Saya tak nampak salah, hanya dia bertegas kepada prinsip risiko seperti juga pesakit kanser akibat amalan merokok dan HIV dengan pengamal LGBT.

      Saya setuju dengan Dr Murizah Mohd Zain berkata "Dalam etika perubatan kita diajar untuk tidak membezakan pesakit. Sama ada yang miskin atau kaya, yang hitam atau putih, perempuan atau lelaki hatta LGBT pun akan kita rawat secara adil.

      "Dalam perubatan juga kita di ajar satu prinsip yang dikenali sebagai perubatan pencegahan atau "preventive medicine".

      "Jika kita tahu faktor risiko sakit jantung adalah merokok, kolesterol tinggi, darah tinggi maka tanggungjawab kita ialah meninggalkan rokok, menjaga darah tinggi dan paras kolesterol,"




      Malang bagi seorang Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman yang membuat kenyataan tanpa mengetahui isu sebenar.

      Dekan ini berkata "Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,"

      Bila pula Dr. Ilyani tidak melayan pesakit AIDS?
      Agaknya apa terjadi kalau doktor macam dekan ini tanpa maklumat pesakit terus membuat pembedahan?

      Saya tak berhasrat untuk membuat "copy dan paste" kenyataan-kenyataan bodoh pendokong PAKATAN HARAPAN dalam komen-komen di Malaysiakini dan akhbar pro PH. Mereka bukan sahaja buta maklumat tetapi membuat persepsi buruk dengan mereka maklumat tambahan untuk memburuk pendokong Islam di Malaysia terutama golongan doktor yang ada kesedaran Islam.

      Delete

    3. KALAU ada pihak, khususnya di kalangan saki-baki peniup trumpet Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, yang menganggap lawatan rasmi Tun Dr Mahathir Mohamad ke China sebagai cuti makan angin ternyatalah mereka silap besar.

      Yang pasti lawatan Perdana Menteri ke negara gergasi itu bukanlah lawatan bermain golf, bersiar-siar atau membeli-belah.

      Lawatan beliau adalah bagi merungkai isu-isu besar yang tercetus akibat sikap tidak berhemah dalam urusan kewangan oleh Kerajaan Umno-Barisan Nasional pimpinan Mohd Najib.

      Bukan mudah bagi Dr Mahathir, yang mengagumi dan mempertahankan China di arena antarabangsa, menemui pemimpin-pemimpin tertinggi negara itu bagi menyatakan khabar buruk.

      Dalam lawatan tersebut beliau menemui dan berbincang dengan Presiden Xi Jinping dan Perdana Menteri, Li Keqiang.

      Seperti kita semua ketahui, Perdana Menteri telah memaklumkan kepada mereka mengenai ketidakupayaan Malaysia untuk meneruskan dua projek besar yang dibiayai dan dilaksanakan oleh China, iaitu Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan Saluran Gas Sabah.

      Beliau memberitahu mereka bahawa kedudukan kewangan Malaysia tidak memungkinkan dua projek itu diteruskan tanpa memburukkan lagi beban terhadap rakyat.

      Bagaimanapun, pihak berkepentingan atau yang menyokong kerajaan lama tetap berusaha memutarbelitkan fakta.

      Delete
    4. PH TAK SUKA ORANG KUAT AGAMA


      Pramugari terpaksa buka tudung demi sara keluarga



      KUALA LUMPUR: Seorang wakil rakyat PAS mendakwa ada pramugari Islam yang terpaksa membuka tudung ketika bekerja demi menyara kehidupan keluarga.

      Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengambil tindakan tegas untuk melindungi hak pekerja wanita, khasnya dalam isu etika pakaian.

      “Ada pekerja wanita mengadu mereka tak boleh berpakaian menutup aurat kerana halangan majikan, sebagai contoh pramugari.

      “Secara peribadi, saya pernah bercakap dengan mereka, mereka kata terpaksa buka tudung apabila bekerja untuk sara mak dan anak,” katanya ketika membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

      Zailah turut menegur pemimpin yang lantang memperjuangkan Islam, tetapi kini mendiamkan diri selepas mendapat jawatan.

      “Apa jadi kepada negara kita, di mana suara-suara menteri yang sebelum ini hebat mempertahankan Islam? Adakah kerana mereka sudah dapat kedudukan (maka mereka) senyap? Kalau betul nak laksana Islam, laksana sebagaimana diperintah agama.

      Beliau berharap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof Rawa akan memandang serius dan bertindak terhadap isu etika pakaian serta masalah lain yang dihadapi pekerja beragama Islam.

      “Saya berharap menteri agama ambil berat perkara ini, kalau betul-betul nak jaga agama, nombor 1 jaga agama Islam sebagai agama rasmi.

      “Kita tidak mahu rakyat kita ada tak dapat keluar solat Jumaat, ada juga suara NGO mencadangkan sembahyang Jumaat dibuat pada Sabtu.”

      : Ramai pimpinan Islam dalam PH kini mulut tersumbat dedak kerana tak mampu bersuara..

      Delete

    5. Yes Khazanah did make tens of billions of ringgit in profits since its inception in 1993. Tan Sri Azman Mokhtar was its Chief Operating Officer since 2004.

      Making profits is the objective of Khazanah. Its executives are paid well to make profits. But what about those billions of ringgit of losses they incurred?

      Many writers, bloggers and social media activists sang praises for Khazanah and Permodalan Nasional Berhad (PNB) directors, saying they were professional and apolitical. Ex-ministers are apolitical?

      Then there was the suggestion that Putrajaya was stunned by the Khazanah board en-bloc resignation. How could Putrajaya be stunned when it was reported that it declined to meet the Khazanah Managing Director?

      But a representative of the departing board told me that they finally succeeded in making contact with the government following which the en-bloc resignation offer was made.

      Delete
    6. Helah janji HARAPAN tak masuk akal
      Shamsul Anuar Nasarah | Diterbitkan 13 Ogs 2018, 8:40 malam | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 8:51 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) akhirnya terpaksa mengakui kesukaran memansuhkan kutipan tol di seluruh negara. Kemudian sudah diduga, isu kelemahan ekonomi negara akan digunakan untuk menutup kegagalan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menunaikan janji manifestonya kepada rakyat sedangkan ia merancang pembangunan berbilion ringgit.

      Namun, sesuatu yang sukar diterima dan tidak masuk akal. Dalam merancang pembinaan projek LRT Pulau Pinang yang bakal menelan belanja berbilion ringgit, dan usahasama kereta nasional ke-3 dengan Indonesia, kerajaan tampak tidak tahu mengurus kewangan negara dengan baik serta tidak berkeupayaan menentukan keutamaan dan keperluan rakyat.

      Pengumuman Menteri Kerja Raya, Baru Bian tidak sedikitpun memeranjatkan pembangkang kerana pemansuhan tol dan PTPTN yang didakwa sebagai sama jumlahnya dengan hutang 1MDB, sebenarnya cuma janji untuk menipu rakyat dan menggula-gulakan mereka.

      Lebih menampakkan permainan persepsi oleh kerajaan HARAPAN, ialah apabila memaklumkan pada rakyat perlunya menjual kapal mewah Equanimity untuk membayar hutang 1MDB.

      BN wariskan kewangan kukuh

      Semua ini boleh dipersoalkan kerana adalah sesuatu yang kurang waras memandangkan kerajaan Amerika Syarikat belum pun secara rasminya memaklumkan Malaysia bahawa ia dibeli dengan wang rakyat.

      Kerajaan Barisan Nasional sebenarnya mewariskan kewangan dan tahap ekonomi yang kukuh kepada HARAPAN.

      Dengan pakej stimulus dan rangsangan ekonomi yang mantap sepatutnya tidak menimbulkan banyak masalah kepada kerajaan HARAPAN, namun mereka terus mencari jalan untuk berbohong agar kebanyakan janji manifesto tidak ditunaikan.

      Kita tahu bahawa penghapusan kutipan tol yang membabitkan RM52 bilion dalam bentuk sukuk, amat mustahil dilaksanakan, lebih-lebih lagi dengan beberapa pembinaan lebuh raya bertol bernilai kira-kira RM40 bilion sekarang.

      Apakah kerajaan sanggup membayar balik kos pembinaan lebuh raya berkenaan dan menanggung biaya senggaraannya?



      Sampai bilakah kerajaan HARAPAN akan menggunakan helah 'ekonomi yang lemah' untuk menutup kegagalannya menunaikan janji kepada rakyat?

      Lebih tidak meningkatkan keyakinan pemain ekonomi apabila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pula membuat kenyataan seperti budak sekolah umpamanya berkata sistem percukaian SST akan lebih merancakkan pembangunan ekonomi dan negara tidak akan bankrap.

      Apakah Malaysia sudah bankrap ketika HARAPAN mengambil alih? Ke mana perginya pakar ekonomi mereka yang sepatutnya memberi tumpuan kepada 'stimulus package' dan formula terbaik untuk meringankan beban hidup rakyat.

      Mungkin kerajaan menganggap pemansuhan BTN dan Program Latihan Khidmat Negara yang diumumkan hari ini adalah untuk kebaikan rakyat dan meningkatkan taraf hidup mereka, malah mungkin menganggap tindakan penting ketika ini.

      Dendam kesumat hapuskan projek BN

      Pada saya, ia cuma untuk meneruskan politik dendam kesumat dengan menghapuskan apa saja projek yang diperkenalkan di bawah kerajaan BN. Sedang keutamaan kerajaan sepatut membela kebajikan rakyat ketika ini.

      Justeru, bilakah kutipan tol akan dihentikan? Bagaimana pula dengan PTPTN? Sampai bila pula ekonomi negara akan dianggap kukuh untuk melaksanakan janji-janji PRU14 itu?

      Paling tidak masuk akal ialah helah perdana menteri untuk tidak memberi kenaikan gaji walau satu peratus pun kepada penjawat awam, kononnya menunggu sehingga ekonomi pulih.


      Semua dilihat tidak mesra rakyat sebaliknya lebih 'mesra kroni-kroni' kerajaan. Selama mana pula rakyat akan berdiam diri dengan segala pembohongan dan putar-belit seumpama ini.

      Malah dalam keadaan kerajaan HARAPAN mendakwa tiada wang, dalam RUU Perbekalan ( Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan ) 2018 yang dibahas hari ini, diperuntukkan pula perbelanjaan untuk Formula 1 di bawah kementerian belia dan sukan ?

      Delete
  5. Azmin menyertai Bersatu tidak penting. Selagi PKR bersama PPBM dalam PH.

    Yang pentng nya Che Det punya pemikiran terhadap nya. Dia di beri jawatan penting - Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Menteri Kanan. Bukan kerana dia Timbalan Presiden PKR tapi kerana penilaian kebolehan nya.

    Maaf kata, lebih penting dari Wan Azizah yang nampak nya bagus untuk "adorn the cabinet", ke sana sini mengikut Tun M di tiap upacara resmi. Kata2 dia, kenyataan dia tidak nampak ada impak. Tetapi bila Azmin cakap pasal Bumi Agenda, berdentum bunyi nya, tersenyap orang ramai, minat nak tahu butiran nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan :

      Saya percaya Dato` tidak diberikan input yang jelas berkenaan kes-kes dan situasi yang telah berlaku di luar negara apabila golongan ini menjadi terlampau agresif dan dominant dalam bersuara. Oleh itu saya berharap dapat berjumpa dengan Dato` at your most convenient time untuk saya bentangkan pula pandangan kami wanita-wanita normal yang telah pun didiskriminisasikan daripada hak privasi dan keamanan untuk mengunakan tempat awam seperti tandas wanita .

      Kalau Dato` boleh berjumpa dengan Nisha, apa salahnya mendengar pandangan saya pula walaupun saya bukan selebriti.

      Cadangan kedua- saya pohon Dato` keluarkan kenyataan sekali lagi berkenaan isu ini tetapi lebih jelas berhubung "public places".

      Saya pohon dengan rendah diri Dato` menyatakan bahawa golongan transgender boleh mengunakan public places yang dikhususkan untuk lelaki sahaja. Kalau tandas - guna tandas lelaki. Kalau ruang solat- sila solat di ruang lelaki.

      Barulah kami tidak bising. Selagi Dato` tidak memperbaiki kenyataan Dato`, selagi itulah kami wanita normal terpaksa mempertahankan hak kami. Dan Dato` kami tidak ragu-ragu untuk mengunakan proses Mahkamah sekiranya kenyataan Dato` itu telah menyebabkan peningkatan penggunaan oleh golongan transgender di ruang awam untuk wanita .

      Terima kasih di atas masa Dato` membaca email ini. Mudahan mendapat perhatian Dato` sewajarnya.

      Yang benar,

      Nurhidayaty Maidin
      Peguambela & Peguamcara
      Tetuan Nur Maidin & Co

      Email to : parlimenparitbuntar@gmail.com, mujahidrawa64@gmail.com


      : Susah manusia sebelum jadi pemimpin banyak sangat kritik orang, bila tuhan berikan kuasa mula tak tahu cara nak selesaikan dengan bijaksana....

      Delete

    2. Portal berita Malaysiakini misalnya, dengan pantas menyiarkan sepucuk surat daripada seorang penulis tanpa nama yang memperkenalkan dirinya sebagai "concerned China-Malaysia observer", yang menyifatkan lawatan Perdana Menteri itu sebagai "diplomatic disaster" (malapetaka diplomatik).

      Penulis yang membaling batu ke arah Dr Mahathir itu memberi amaran bahawa rakyat jelata Malaysia patut berasa bimbang terhadap tindak balas China.

      Kita tidak tahu siapa sebenarnya penulis surat tersebut, tapi daripada nada tulisannya seolah-olah beliau sangat pakar dalam hal ehwal China sehingga berani menggambarkan negara tersebut sebagai pendendam.

      Penulis tanpa nama itu berkata lagi, tidak ada pelaburan baru yang besar yang diumumkan hasil lawatan tersebut sebaliknya ia sekadar meneruskan apa yang kerajaan Mohd Najib telah lakukan.

      Hakikat bahawa kerajaan baru Pakatan Harapan membatalkan projek hutang era Mohd Najib tidap pula diketengahkan.

      Penulis tersebut juga seolah-olah dapat membaca isi hati pembesar China, khususnya Perdana Menteri Li Keqiang, apabila beliau berkata Li tidak menjawab kenyataan Tun Dr Mahathit mengenai negara kaya tidak sepatutnya menakluki negara lain.

      Dia berkata, sidang akhbar bersama Dr Mahathir-Li berhenti secara mengejut dengan Li menjabat tangan Dr Mahathir sambil memberikan senyuman paksa.

      Jelaslah masih ada pihak di Malaysia yang berfikir seperti zaman Mohd Najib di mana pemimpin Malaysia senyum simpul sambil berpelukan dengan pemimpin asing tetapi melakukan perkara yang merugikan negara.

      Tidak mengapalah kalau China “marah” dan akan “bertindak balas” terhadap kita. Kita tidak mengundi pemimpin China. Kita mengundi pemimpin kita.

      Adalah kewajipan pemimpin yang kita pilih menjaga kebajikan kita dan mempertahankan kedaulatan negara kita.

      Apa yang pemimpin China hendak lakukan, itu adalah hak dan budi bicara mereka.

      Tetapi saya yakin China tidak akan sewenang-wenangnya mengorbankan perhubungan yang dijalin oleh Almarhum Tun Abdul Razak 44 tahun lalu semata-mata kerana sayangkan anak beliau.

      Delete
    3. PH ULTRA KIASU


      Kelantan tolak UEC



      KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam, demi mengekalkan kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu.

      Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, berkata malah pihaknya turut menyokong penuh kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang tidak bersetuju UEC diiktiraf kerana hanya akan merosakkan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Kita mesti berhati-hati kerana ia membabitkan ketuanan Melayu dan bahasa Melayu. Bagus untuk pihak tertentu memberi pandangan seperti ini (menolak UEC) sebelum perkara itu berlaku.

      "Semoga kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu dikekalkan. Pengiktirafan UEC dilihat membolehkan seseorang mudah berada dalam perkhidmatan awam tanpa memiliki kemahiran dan kebudayaan bahasa Melayu yang baik," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Infaq: Asnaf dan Anak Yatim di Masjid Kota Darul Naim, di sini, hari ini.

      Media sebelum ini melaporkan kenyataan Harussani yang tidak bersetuju dengan pandangan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu mahu mengiktiraf UEC.

      Harussani dipetik sebagai berkata, dasar pendidikan sedia ada sudah terbukti mampu memacu pembangunan Malaysia ke arah kebaikan selaras sistem pendidikan berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      "Mutakhir ini, bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum, sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan," kata Harussani.

      UEC dikeluarkan oleh sekolah persendirian Cina yang sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan dan tidak selari silibus ditetapkan Kementerian Pendidikan.

      Terdahulu, Ahmad Faizal dilaporkan sebagai berkata, kerajaan Perak sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon memperoleh kredit dalam Bahasa Melayu, selaras janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).


      : UEC adalah titik pemisah perpaduan kaum di Malaysia....

      Delete
    4. The government and the CEP have to dwell deeper into Khazanah and other GLICs that built their businesses around legacy assets.

      We need to know how much of their turnovers and profits are generated by assets transferred to them by the government – the legacy assets – and by the new businesses they create on their own.

      This could be the reason that prompted the Prime Minister, Tun Dr Mahatrhir Mohamad, to say that Khazanah had deviated from the objective of assisting the Bumiputera.

      Like the PNB, much of Khazanah’s early assets were shares of blue chip companies held in trust for the Bumiputera by the government. They were transferred - mostly at cost - to PNB in the early 1980s and Khazanah a decade later.

      While PNB remains largely Bumiputera although some of its unit trust funds are now open to all Malaysians, other Bumiputera trust agencies, including Khazanah, have lost their original character.

      Let’s face it. Not all departing GLC managers are playing fair or are gentlemen. There are those who submitted resignation letters without stating the effective dates. There are those who said they would leave when their contracts expire.

      The timing of resignation offer by the Khazanah board is also ominous. It coincides with the time when rating agencies are in town to interview their resource persons. Before this, Khazanah is known to be in their good books.

      If the board’s claim that its role is supervisory and investment decisions are made by the management is true, then their en-bloc resignation shouldn’t leave a major impact on Khazanah’s operation.

      Delete
    5. PAS selar pengerusi Suhakam kerana pertahan pasangan lesbian
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:11 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 5:57 petang

      A+ A-

      PAS memberi amaran akan mengheret Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) ke mahkamah atas tuduhan menghina kerana mengecam keputusan Mahkamah Syariah yang menjatuhkan hukuman ke atas dua wanita kerana melakukan hubungan sejenis.

      Sehubungan itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan menggesa Pengerusi Suhakam Tan Sri Razali Ismail untuk menarik balik kenyataan suruhanjaya itu semalam, yang membidas sabitan itu sebagai hukuman tidak berperikemanusiaan dan satu bentuk penyeksaan.

      "Mahkamah Tinggi Syariah di Terengganu mensabitkan dua wanita kerana cuba melakukan hubungan sejenis. Dari maklumat yang kami perolehi, kedua-dua wanita mengaku bersalah di mahkamah," katanya.

      "Mereka dituduh di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) di mana mahkamah dibenarkan menjatuhkan hukuman maksimum penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan rotan," katanya.

      Menurut pemimpin PAS itu, wanita berkenaan, masing-masing dikenakan denda RM3,300 dan enam sebatan, yang adalah dalam bidang kuasa mahkamah syariah.

      "PAS menolak dan membantah penghinaan mahkamah oleh pengerusi Suhakam itu," kata Takiyuddin yang adalah Ahli Parlimen Kota Bharu.

      "Sekiranya dia tidak menarik balik kenyataan itu, mungkin kita akan melakukan sesuatu," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

      Beliau berkata, sebagai wakil rakyat beragama Islam, pihaknya sekeras-kerasnya menolak, mengutuk dan mengecam tindakan Razali.

      “Apabila mahkamah jatuhkan hukuman, kita orang biasa tidak boleh mempersoalkan selagi mana hukuman dijatuhkan itu berada dalam lingkungan undang-undang.

      “Kenyataan ini tidak wajar dikeluarkan oleh Suhakam kerana ini membabitkan hak asasi orang Islam yang tidak dipaksa kepada orang bukan Islam.


      “Dalam kes ini, orang yang dituduh dan dihukum adalah orang Islam,” katanya.

      Takiyuddin turut mempersoalkan kenyataan Razali mempertikai hukuman sebat terhadap pasangan terbabit.

      “Ini rotan syariah. Kami tidak bersetuju dengan pandangan pengerusi Suhakam menyifatkan tindakan sebatan syariah sebagai kejam, mendera dan tidak berperikemanusiaan,” katanya.

      Delete
  6. Kadang2 terfikir saya taksubnya orang2 PKR ni terhadap Anwar macam nabi,reformasi macam agama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka bencikan Najib sebelom PH muncul lagi. Sebelom Anwar masuk penjara lagi. Di buat Najib berkaitan kes Saiful. Banyak kegiatan mahukan Anwar di bebaskan.

      Jadi sokongan kpd Anwar itu terbawa bawa lah hingga Anwar dah keluar penjara. Mereka patut berterima kasih kpd Tun Dr Mahathir mengusahakan untuk Anwar di beaskan dan di ampun YDP Agong.

      Dan biarkan dia merintah menyelesaikan begitu banyak masalah negara yang di timbulkan Najib celaka. Dan membangunkan negara semula.

      Delete
    2. Saya mengenali ramai org2 PKR dan pernah bekerje dgn seorang peminpin PKR.Janganlah kata atau tuduh hal2 buruk ttg Anwar pertikai agenda reformasi, berparang pun mrk sanggup.Binggung dan adakala nya menakutkan..

      Delete
    3. Kalau begitu, tak boleh lah sokong Anwar di beri peluang jadi PM.

      Delete
    4. Manusia hanya merancang tp Allah menentukan.. kalau itu dah takdirkan Anwar jd PM , alhamdulillah , rezeki dia. Pandangan saya perjuangan mesti tidak alas dgn ketaksuban melampau..

      Delete
    5. Bro..pd kami bkn apa hanya peluang yg ada utk beliau buktikan laungan keramat sekian lama..membentras rasuah..refom pentadbiran kerajaan.. keadilan utk rakyat..refom3..selainnya blah blah blah..hanya kuasa sebagai pm je yg dpt membuktikan agenda yg hendak dbawanya dan kita sokong..
      kita lihat apa yg terjd selaku najib pm6..kita lihat selaku mahathir pm4..kini mahathir pm7 adalh perubahan yg dbawanya..singkir org2 yg bawa malapetaka..sekurang2nya refom udah berlaku..jika muafakatan dan kesefahaman bersahabat kalangan ph tercerai berai..nampak gaya anwar masuk hutan cari petai dek sekor dah jd kaldai..hahahahabisbingai..

      Delete
    6. Ok bro,teman terima komen deme ..👍

      Delete
    7. SEBELUM MENANG MENGATA ORANG, BILA DAH MENANG MULALAH NAK MERASA


      SPRM siasat orang kuat Mat Sabu susulan 'bantuan RM800k'
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Ogs 2018, 4:53 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 5:03 petang

      A+ A-
      EKSKLUSIF l Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat seorang pegawai kanan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

      Ini susulan dakwaan dia menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan hutangnya dan dikeluarkan daripada status muflis.

      Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki mengesahkan kepada Malaysiakini bahawa siasatan sedang dijalankan tetapi enggan mendedahkan lanjut butiran berkaitan.

      Sementara itu, sumber-sumber memberitahu Malaysiakini, pegawai itu diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi kira-kira empat tahun lalu.

      Status itu kekal sehingga penghujung Mei lalu, apabila beberapa bayaran dikatakan dimasukkan ke dalam akaun jabatan itu oleh beberapa pihak untuk penyelesaian hutangnya.

      “Didakwa bayaran itu dibuat bagi pihaknya hanya beberapa hari selepas Mohamad mengangkat sumpah sebagai menteri pertahanan,” kata sumber.

      Sumber yang lain berkata SPRM telah merakamkan kenyataan pegawai itu untuk membantu siasatan.

      Selain dia, sepuluh lagi individu telah dirakamkan kenyataan, termasuk beberapa kontraktor pertahanan dan wakil-wakil perniagaan.

      “Agak meragukan bila dia dikatakan akan dilantik sebagai pembantu kepada menteri,” katanya.


      Sumber berkata SPRM menyiasat sama ada hutang itu diselesaikan dengan niat mendapatkan projek sebagai balasan.

      Mohamad, yang juga presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), melapor diri sebagai menteri pertahanan pada 22 Mei, sehari selepas mengangkat sumpah jawatan bersama 13 lagi pemimpin Pakatan Harapan.

      Malaysiakini sudah menghubungi menteri dan seorang setiausahanya serta masih menunggu penjelasan mereka.

      Delete

    8. You won't be surprised that Malaysiakini is being bought over directly or indirectly by Anwar Ibrahim and Rafizi gang.

      Anwar's parrot P Gunasegaran has been running a series of negative writings against Tun M.


      You would also notice Malaysiakini posting now is slant toward Anwar/Rafizi and some not favorable news on them in relation to PKR election are strategically omitted from Malaysiakini even though there are news in mainstream media and Malaysian Insight.


      It looks like Malaysiakini is the organ for Anwar in a crusade against Tun M.

      Perjanjian yg ditandatangani oleh Najib sangat bodoh sehingga China sendiri sangat bodoh jika tidak menandatangani perjanjian yang menguntungkan dan berat sebelah itu

      Delete
    9. PH TAK MINAT BANTU ORANG MELAYU MISLOM


      Guan Eng perlu buktikan mahu bantu orang miskin'
      Diterbitkan 12 Ogs 2018, 11:11 malam | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 11:14 malam

      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng perlu membuktikan dirinya bukan seorang yang benar-benar mahu membantu golongan miskin dan bukan orang kaya.

      "Guan Eng perlu buktikan bahawa dia benar-benar mahu membantu golongan B40 dan bukan hanya mahu menolong golongan kaya, peniaga dan ekonomi gelap untuk mengelakkan cukai atau membantu pengaliran dana haram ke luar negara," kata anggota parlimen Pekan dalam suatu kenyataan malam ini.

      Najib menyelar Lim selepas dikritik menteri berkenaan kerana sebelum ini bekas presiden Umno itu membidas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Najib menyebut kenyataan Mahathir bahawa tidak akan ada kenaikan gaji pegawai awam kerana kekangan kewangan dan menyalahkan keputusan Pakatan Harapan untuk menghapuskan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

      Walau bagaimanapun, Lim berkata rakyat telah menolak BN dalam PRU14 kerana GST. Lim juga mengulang komitmen pentadbiran baru untuk membantu golongan miskin, termasuk meneruskan bantuan tunai BSH dan subsidi petrol.

      Najib terkejut berselang tawa

      Najib berkata Bantuan Sara Hidup (BSH) yang dipetik Lim sangat menggelikan hatinya kerana bantuan tunai itu sudah disediakan kerajaan sebelumnya.

      Menurut Najib, BSH hanyalah penjenamaan semula BR1M.

      "Saya terkejut membaca kenyataan Lim Guan Eng yang cuba memberi bukti kononnya dia juga mempertahankan golongan yang miskin.

      "Terkejut saya berselang ketawa sebenarnya.

      "Malahan, jika BN menang bayaran ini sepatutnya RM800 dan bukan RM400 sahaja untuk ansuran ini," katanya.
      Najib turut menempelak keputusan kerajaan HARAPAN untuk mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20 seliter.

      Beliau mendakwa Lim sebelum ini mengadu apabila RON95 berharga RM2.10 seliter walaupun harga minyak dunia lebih tinggi.

      Najib meminta Lim untuk membuktikan komitmennya untuk membantu golongan miskin dengan memenuhi janji HARAPAN untuk mengurangkan harga minyak, menghapuskan tol dan menurunkan harga elektrik.

      "Dia juga patut menjamin harga barang tidak akan naik bila SST diperkenalkan bulan depan pada ketika harga barang tidak turun selepas GST telah dimansuhkan," kata Najib lagi.

      Delete

    10. The CEP’s main task is to collect information on the activities of GLCs and other government agencies during the kleptocratic reign of Mohd Najib, analyze them and present their findings to the Prime Minister. It is up to the Prime Minister and his cabinet to decide what to do with the findings.

      The strong message here is this: The costly mistakes and conspiracies of the past should not and would not be repeated.

      The cabinet runs the country. The suggestion that there is a contest for power and differences of opinions between the government and the CEP is the work of the ignorant and the foul-minded.

      Personally I think the glory stories of outright cheating, corruption, breach of trust, abuse of power and the neglect of fiduciary duty should all be investigated by the Malaysian Anti-Corruption Agency, the police, the Parliamentary Account Committee and the Auditor General.

      The people have the right to know and receive restitution in the form of a better government, sustainable economy and fair wealth distribution.

      This is what we want for Malaysia Baru - the New Malaysia.

      Delete
    11. ANWAR KENA KENCING


      Pelan untuk hadkan tempoh PM mungkin tangguh, kata Dr M
      Hariz Mohd | Diterbitkan 13 Ogs 2018, 8:18 malam | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 10:29 malam

      A+ A-
      Pelan untuk mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri kepada dua penggal mungkin ditangguhkan kerana ia memerlukan pindaan perlembagaan yang menghendaki sokongan dua pertiga anggota parlimen, maklum Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Ini katanya antara pembaharuan yang perlu ditangguhkan sehingga Pakatan Harapan (HARAPAN) mendapatkan sokongan mencukupi di parlimen.

      "Satu perkara yang tak mungkin kita lakukan ialah perkara-perkara yang perlu pindaan perlembagaan ini tak dapat dilakukan kerana kita tak punyai dua pertiga ahli dalam parlimen.

      "Tetapi berkenaan perkara-perkara tertentu, jika kita dapati kelakuan dari parti lawan bahawa mereka akan sokong dan memberi sokongan dua pertiga kepada pindaan, barulah kita akan buat tindakan-tindakan yang perlu kelulusan dua pertiga daripada parlimen," kata beliau kepada pemberita pada sidang akhybar selepas mempengerusikan mesyuarat khas kabinet mengenai antirasuah awal hari ini.

      Menyebut had tempoh jawatan perdana menteri sebagai contoh, Mahathir berkata beliau akan berbincang dengan parti pembangkang tidak lama lagi.

      PM akan bincang dengan pembangkang

      "Misalnya, apabila kami kata kami mahukan perdana menteri memegang jawatannya selama satu penggal sahaja, kami perlu memiliki kuasa tertentu di parlimen. Beberapa perkara itu memerlukan pindaan perlembagaan.


      "Ini antara punca yang menyebabkan kami terpaksa menangguhkan (janji ini) sehinggalah kami mendapat sokongan yang mencukupi," katanya.

      Ketika ditanya wartawan jika HARAPANH akan membincangkan dengan parti pembangkang mengenai cadangan pindaan berkenaan, Mahathir berkata: "Kami telah memutuskan hal tersebut sebentar tadi. Selepas ini, saya akan berbincang dengan pihak pembangkang."

      Antara janji manifesto HARAPAN pada PRU14 lalu adalah mengehadkan tempoh memegang jawatan perdana menteri selama dua penggal sahaja dan perdana menteri tidak boleh menjawat portfolio menteri kewangan.

      Delete
  7. Rahman jpc..wah ayat kau jahat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat yang mana? Ayat "saya akan berasa amat kecewa jika Malaysia bakal d pimpin olih 'peliwat' yg tlh d jatuhkan hukuman n d ampun."?

      Ayat itu tak jahat. Pendapat dia. Negara bebas. Dan saya setuju serta sokong kata2 itu.

      Delete
    2. anon 8:27,

      my request or suggestion is just n fair.

      nak jadi 'office boy' pun kena temuduga. ini kan pula PM Malaysia.

      Delete
    3. PH BENCI ORANG MELAYU


      MB: Terengganu berharap k'jaan pertimbang semula ECRL
      Bernama | Diterbitkan 22 Ogs 2018, 4:53 petang | Dikemaskini 22 Ogs 2018, 4:55 petang

      A+ A-
      Kerajaan Terengganu berharap bahawa kerajaan Persekutuan mempertimbangkan semula pembatalan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) kerana ia akan menjejaskan perkembangan ekonomi negeri ini.

      Menteri Besar Dr Ahmad Shamsuri Mokhtar yang mengetahui mengenai pembatalan itu menerusi media massa berkata ketika ini proses awal seperti membina laluan, stesen, terowong, jambatan telahpun dilakukan termasuk proses pengambilalihan tanah.

      Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri majlis korban perdana Dewan Undangan Negeri (DUN) Rhu Rendang, di Kampung Rhu Muda, di Marang, hari ini.

      Semalam, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan memutuskan untuk membatalkan projek usaha sama dengan kerajaan China dan akan cuba mencari jalan penyelesaian tanpa perlu membayar pampasan yang tinggi kepada pihak yang terlibat dalam projek berkenaan.

      Projek ECRL yang dicadangkan pentadbiran bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak sebelum itu mencetuskan kontroversi berikutan kosnya yang mencecah hingga RM70 bilion.

      Mengikut perancangan, laluan sepanjang 688 kilometer itu menghubungkan Pelabuhan Klang di Pantai Barat dengan Pantai Timur melalui Kuantan, di Pahang dan berakhir di Pengkalan Kubor di Kelantan.

      Sementara itu, Ahmad Shamsuri turut menyertai upacara korban 22 ekor lembu hari ini untuk diagihkan kepada golongan kurang berkemampuan di Dun Rhu Rendang.

      - Bernama

      Delete

    4. " Goldman Sachs bond agreement (for 1MDB) obviously had criminal intent (money corruption). The Goldman Sachs banker who arranged the 1MDB bond deal has since faced investigation and been found guilty of wrong doing in at least one country. The former Prime Minister who authorised it had criminal intent and has been implicated by the US DOJ and is also facing criminal charges in Malaysia. That Goldman Sachs bond agreement should just be repudiated. Malaysia does not have to honour a criminal act.

      Malaysia should pass an Act of Parliament and announce to the world that we are repudiating that entire bond deal. That will teach a real lesson to the fraudulent bankers. "

      I sincerely believe this is worthy to consider and will get the support of all the people. Criminal acts must be repudiated, and PH should get the Act passed as soon as possible.

      Delete
    5. AMARAN SUPAYA KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      Gempar bunyi kuat di Puchong
      NUR FARHANA ABDUL MANAN 1 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.2K
      Gempar bunyi kuat di Puchong
      Tular gambar objek misteri yang dikaitkan dengan bunyi kuat menggemparkan penduduk Puchong malam tadi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUCHONG - Ribuan penduduk Puchong semalam gempar dan cemas apabila merasai gegaran dan mendengar bunyi guruh kuat dalam tempoh lama kira-kira jam 8 malam semalam.

      Gegaran turut dirasai penduduk sekitar Cyberjaya dan Putrajaya malah perkara itu dikongsi netizen di media sosial.


      Turut mengejutkan apabila tular rakaman objek misteri bersama kilat seolah-olah membentuk cahaya menuju ke langit.

      Penduduk mendakwa ketika bunyi guruh luar biasa itu, alat penggera kenderaan kebanyakkan kereta berbunyi tanpa henti dalam insiden berlaku ketika hujan lebat malam tadi.

      Netizen, Sarah Alveorr dalam status dimuatnaik dalam akaun Facebook miliknya berkata terdengar bunyi dentuman kuat seolah-olah pintu digegarkan.

      “Bunyi dentuman kuat…bergegar-gegar pintu rumah dan tingkap…apa benda tu…,”muatnaiknya.

      Fizzi Zain pula berkata, keadaan turut dirasai di Seri Kembangan.

      “Sama la kat (dekat) Seri Kembangan ni…ternampak cahaya terang…pastu (lepas itu) bunyi guruh panjang…saya suspek meteor kecik (kecil) terbakar kat langit sebelum terhempas,”katanya.

      Norhayati Abu ATie pula berkata, kilat masuk hingga ke ruangan dapur rumahnya.

      “SubhanaAllah…ye kat P14E1 pun macam tu…kilat macam nak masuk kat dapur tengah nak masak…kuat gila bunyinya…bergegar satu rumah…telinga rasa berdengung,”katanya.

      Dalam pada itu, Jabatan Bomba dan Penyelamat yang dihubungi memaklumkan tidak menerima sebarang laporan gempa bumi malam tadi

      Delete

    6. The CEP board is doing national service, not a task for the faint hearted. And the ones who are carping and finger pointing, including the "traitors" within their own GLC organisations are running scared because they know the New Malaysia headed by Tun Dr M and his cabinet, ministers, deputy ministers and MPs are winning out. We need the CEP to be around still, performing the advisory roles which are needed beyond the 100 days. Some of Tun's ministers have to learn the high art of statesmenship and they will quickly learn. Meantime, CEP is there to be leaned on and we must use their talent and skills and they will be generous to us.

      Contrast that to the dunggus like Najib, Zahid, Khairy, Annuar who are running around like desperadoes, headless, eyeless and mindless. Simply because the clothes have been stripped from them. Imagine what they now look like = naked.

      Delete
    7. Dr Rozaimi belajar agama untuk mengkritik PAS sahaja



      Semalam Dr Rozaimi Ramle membuat ulasan berkenaan perkataan sesat yang digunakan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng terhadap celahan dibuat anggota parlimen PAS dari Tumpat, Che Abdullah Mat Nawi di Dewan Rakyat. Che Abdullah Mat Nawi meminta LGE menarik perkataan tersebut kerana "sesat" selalu digunakan kepada ahli neraka dalam al Quran.

      Saya tak nak komen perkataan sesat tersebut. Sebab perkataan baik pun kalau digunakan tujuan untuk perli boleh bawa maksud buruk. Misalnya LGE "terlalu cerdik" sehingga negara mengalami kerugian pelabur berbilion ringgit. Adalah TERLALU CERDIK itu baik? LGE gelak menerima pujian?

      Isunya si Rozaimi ni yang suka sangat mengkritik PAS. Kerjanya nak cari apa pimpinan PAS sebut yang boleh disalahkan dan dijadikan isu kononnya PAS perguna agama. PAS Tunggang Islam.

      Sebelum ini dia kritik tuan Ibramin Tuan Man bila tuan Ibrahim buat twit di Twitter semasa nak membeli sebaik-baiknya jangan beli dipasar ramadan penjualnya tak menutup aurat. Di bahas oleh si Rozaimi ini sah beli. Tuan Ibrahim cakap pasal tasauf dia galak nak kritik hujah guna fekah. Pengikut dia jadi bodoh sama politik perkara tak sepatutnya.





      Yang peliknya tak ada pun dia mengkritik Mujahid pasal penggunaan tandas oleh geng transgender. Natizen sahaja yang memnbuat kritikan sehingga Mujahid minta maaf.

      Adakah kerana Mujahid itu geng kita maka kita tak perlu kritik.

      Begitu dengan Mahathir. Tak dengar kritikan daripada Rozaimi pasal komen Mahathir berkenaan zakat dia perli ada orang tak bayar zakat kepada kerajaan. "Saya baca al-Quran tetapi tak ada yang kata kita perlu membayar zakat kepada kerajaan."Tetapi saya suka bayar zakat kepada kerajaan. Jika tidak, kita perlu cari orang miskin, ini susah".

      Dr Rozaimi sama macam Dr Asri hanya bergantung kepada "dagu" pemerintah.

      Delete
  8. 8.02 ni bukan taksub..tetapi Anwar adalah pengasas refomasi..dia berhak diberi keutamaan..rekod masa TPM dulu pun baik tak macam yg lepas srbelum pru14 dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr anuwar pengasas repomasi.
      Mr rapizi tonjang pejuang rakyat yg tulen dan yg toli dan yg koli
      Mr mat sabu pejuang revolusi sampe pes kata kepala jebon,alih alih mat sabu jd james bond 007.

      Tetapi rame-rame ahli politik soka jd pejuang kroni dan juge kelepetrokrasi..
      Sampe mlayu melingkop dlm romah sendiri..
      Hidop hidop hidop hidop.

      Delete
    2. PH PAKAR KENCING


      Jangan asyik beri alasan bayar hutang'
      SYAMILAH ZULKIFLI 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.4K
      'Jangan asyik beri alasan bayar hutang'
      LATTEFFAH
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Kerajaan PH tidak sewajarnya mem­berikan alasan ingin memberi tumpuan men­gurang­kan hutang negara hingga mengakibatkan tiada kenaikan gaji terhadap 1.6 juta penjawat awam di negara ini.

      Ketua Wanita Umno Negeri Sembilan, Latteffah Ali berkata, kenyataan itu jelas menunjukkan yang mereka gagal mengurus tadbir kewangan dan ia tidak pernah berlaku pada kerajaan BN sebelum ini.


      “Kenapa kerajaan baru ini tak boleh buat benda sama? Dulu mereka kata kerajaan BN banyak hutang, tapi setiap tahun penjawat awam tetap ada kenaikan gaji.

      “Jangan pula semua perkara beri alasan sebab nak bayar hutang negara. Gunakanlah kutipan Tabung Harapan Malaysia itu untuk bayar segala hutang atau mungkin boleh kurangkan jumlah hutang yang ada,” katanya kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, jika benar kerajaan begitu bersusah payah terpaksa membayar hutang negara, buktikan kepada penjawat awam secara lebih telus ia berikutan dalam keadaan ekonomi negara hari ini, kenaikan gaji amat penting terutamanya kepada yang berpendapatan rendah.

      “Walaupun jumlah kenaikan diberi sedikit, tapi ia amat bermakna. Yang penting ada kenaikan kerana itu yang dinanti-nanti penjawat awam setiap tahun. Saya berharap kerajaan dapat pertimbangkannya semula,” katanya.

      Terdahulu Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan belum bersedia menaikkan gaji 1.6 juta penjawat awam namun berjanji untuk melakukannya pada waktu bersesuaian.

      Beliau berkata, kenaikan gaji itu akan memberi kesan kepada kerajaan yang ketika ini sedang memberi tumpuan untuk mengurangkan hutang negara.

      Delete

    3. have viewed our PM Tun Mahathir handle the live press conferences, wow my hat off to him. He thinks standing on his feet, he speaks without hesitation and has the facts and persuasion that goes with the job. He stands tall with Premier Li and President Xi, we Malaysians are truly proud that he represents us.
      For an instant at the near end of the joint presso, Premier Li tried to catch Tun Mahathir off guard with some witty comments, our PM Tun then addressed the issue with great finesse and without labouring the point, free trade without fair trade does not benefit anyone.
      Who else can trade "punches" and leave everyone feeling good.
      SYABAS indeed to Tun M. We are honoured that you continue to lead us.

      One other point, fully agree with Tun that Daim and the CEP are still very much needed.
      No time for them to rest, let them get going !!

      Another point is that Malaysiakini article on Tun's trip to China, smacks of a well prepared piece, and if it is rumoured to be supporting other interests, well I should warn the CEO and Editor in Chief that just as we supported Malaysiakini in their buy a brick wall, we can also tear down the brick wall. Take this point well and be fair in your reporting. Humpty Dumpty will have a great fall.

      Delete
    4. PH BENCI BAHASA MELAYU


      Harussani dukacita jika UEC diiktiraf



      KUALA LUMPUR – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berpendapat tindakan kerajaan mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) akan merosakkan dasar pendidikan sedia ada.

      Jelas beliau, Dasar Pendidikan Kebangsaan kini sudah terbukti mampu memacu pembangunan negara ke arah kebaikan selaras dengan sistem pendidikan negara yang berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      “Pengiktirafan UEC akan merungkai asas perpaduan kaum yang berpaksikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      “Adalah amat mendukacitakan sama sekali sekiranya UEC diiktiraf, ini kerana ia membuka ruang yang cukup besar kepada kaum lain dengan menimbulkan semangat perkauman, sekali gus boleh merosakkan suasana harmoni yang sudah sekian lama wujud di negara ini,” katanya dalam satu kenyataannya di sini hari ini.

      Ahad lalu, Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu dilaporkan berkata, kerajaan negeri sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon mendapat kredit dalam Bahasa Melayu.

      Beliau dipetik sebagai berkata, ia selaras dengan janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk Pilihan Raya Umum Ke-14.

      Harussani berkata, Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960 adalah antara dasar terbaik yang sudah digubal dengan mengambil kira semangat perpaduan kaum bagi memastikan sistem pendidikan negara mampu memelihara perpaduan nasional dan manfaatnya sudah dirasai rakyat sekarang.

      Jelasnya, pengorbanan negarawan seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lok dan Tun Tan Siew Sin daripada MCA yang menghalang UEC pada zaman mereka adalah semangat perpaduan kaum yang sangat tinggi.

      “Mutakhir ini bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu yang semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan sedia ada.

      “Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Tambahan pula, Dasar Pendidikan Kebangsaan mengangkat Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar,” katanya. – MalaysiaGazette

      : Untuk membentuk negara Malaysia dalam berbilangan kaum mesti ada satu pengikatnya. Bahasa Melayu adalah ikatan yang terbina lebih 60 tahu tapi kini dilonggarkan oleh mereka yang berkepentingan politik....

      Delete
    5. UEC adalah Api dalam sekam kata Prof Dato’ Dr. Teo Kok Seong



      SEJARAH

      Pada tahun 1975, Unified Examinantion Certificate (UEC) telah diwujudkan oleh dua persatuan cina iaitu Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia ( Jiao Zong) dan Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong). Berikutan daripada pelancaran UEC ini, kedua-dua pemimpin daripada Jiao Zong dan Dong Zong telah dipanggil ke parlimen oleh Menteri Pendidikan pada ketika itu iaitu tidak lain dan tidak bukan Perdana Menteri ke-7 kita, Tun Dr Mahathir sendiri.

      Beliau meminta kedua-dua orang pemimpin tersebut untuk membatalkan pelaksanaan UEC. Ironinya, sudah 43 tahun UEC bersarang didalam aliran pendidikan di Malaysia dan menjadi satu isu yang tenggelam timbul. Sekali lagi isu UEC ini dibangkitkan apabila UEC ini menjadi salah satu daripada manifesto dalam PRU ke-14 kerajaan Malaysia yang baharu ini.

      JIAO ZONG & DONG ZONG

      Kedua-dua persatuan ini wujud pada tahun 1952 sebagai tindak balas kepada Ordinan Pendidikan 1952. Ordinan ini mengangkat Laporan Pendidikan Barnes. Barnes, seorang pegawai British diamanahkan untuk mengetuai jawatankuasa pendidikan pada tahun 1950 untuk mengkaji tentang pendidikan aliran melayu.

      Antara saranan Barnes dalam laporan beliau yang diangkat oleh Ordinan Pendidikan 1952 ialah beliau meminta untuk sekolah vernakular melayu, cina dan india dihapuskan dan mewujudkan sekolah kebangsaan berasaskan satu aliran sahaja sama ada menggunakan Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu.

      Berikutan perkara ini, Jiao Zong dan Dong Zong mengambil langkah untuk mempromosikan pendidikan dalam aliran Bahasa Mandarin supaya setaraf dengan Bahasa Melayu. Kedua-dua pertubuhan ini telah bergabung dan menukar nama kepada Dong Jiao Zong.

      UEC vs SISTEM PENDIDKAN KEBANGSAAN

      Mereka yang memilih untuk meneruskan pendidikan di sekolah menengah jenis kebangsaan cina yang menawarkan aliran UEC boleh disifatkan sebagai taksub dengan bahasa cina/mandarin. Kerajaan memberi kelonggaran pada peringkat pendidikan rendah untuk mereka yang ingin bersekolah di sekolah jenis kebangsaan cina. Tetapi, selepas menyelesaikan pendidikan di peringkat rendah, ada segolongan mereka yang tidak mahu untuk ke sekolah menengah aliran kebangsaan dan memilih untuk ke sekolah persendirian cina yang menawarkan UEC walaupun sudah berada dalam aliran vernakular peringkat rendah selama 6 tahun. Apakah sistem pendidikan negara begitu rendah nilainya di mata golongan-golongan ini ?

      Delete

    6. have not heard anything so preposterous as the bare-faced lies by the ex DG Intelligence head
      She said, CIA letter nothing to do with Najib, and yet it had everything to do with Najib.

      If intelligence officers are alledgedly shaken, the whole rakyat (including the rest of the intelligence officers who are not involved in the letter) is shocked and shaken when treason and treachery are the order of the day, when she and the allegedly 10 intelligence officers who vetted the letter she sent out to CIA called a foreign govt to interfere with our country and govt.

      She and the 10 officers must be put on trial for treason, and if Najib is found conspiring with her, he too must face the law.

      Delete
    7. PH didakwa cuba permainkan rakyat
      WARTAWAN SINAR HARIAN 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Tuan Ibrahim Tuan Man. - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kerajaan PH didakwa cuba mempermainkan rakyat apabila menggunakan isu ketiadaan wang, namun pada masa sama melakukan perkara-perkara lain yang boleh dipertikaikan.

      Ini termasuk juga dengan pelantikan Pengerusi DAP, Tan Kok Wai sebagai Duta Khas ke China.


      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, rakyat dimaklumkan kerajaan tidak mampu laksanakan janji 100 hari dan membatalkan pelbagai projek yang memberi impak besar kepada kepentingan rakyat disebabkan ketiadaan kewangan.

      Namun katanya, pada masa sama, kerajaan dilihat berhasrat untuk mengadakan pelbagai program besar yang lain.

      "Dalam ketiadaan wang untuk rakyat, pelbagai tindakan kerajaan seperti mengadakan semula Formula 1, Kereta Nasional dan kini pelantikan Duta Khas ke China menyebabkan rakyat terasa dipermainkan.

      "Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelitkan fakta dan menipu rakyat ," katanya dalam satu kenyataan.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim berkata, Pas kesal dengan tindakan kerajaan melantik Kok Wai sebagai Duta Khas ke China yang didakwa mengikut jejak langkah BN.

      "Ketika era kerajaan lalu (BN), pembangkang mengkritik tindakan BN melantik Duta khas Perdana Menteri bertaraf menteri iaitu Tun Samy Vellu (India dan Asia Selatan), Ong Ka Ting (China) dan Datuk Seri Tiong King Sing (Asia Timur merangkumi Jepun, Korea Selatan dan Taiwan)," katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tan Kok Wai layak sebagai Duta Khas ke China]

      Semalam, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, pelantikan Kok Wai adalah berdasarkan kelayakannya dan beliau mempunyai tanggungjawab untuk memudahkan hubungan perniagaan antara Malaysia dan China.

      Delete
  9. Reformasi sbb liwat dia dulu ke.. Tu bukan reformasi. .melayu melayu tetap dengan kebodohannya.. Najib suka ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH FIKIRAN TAK WARAS


      Kenapa Menteri & Timbalan Menteri PH buat kenyataan “bodoh” macam BN sebelum ini?



      Hari ini Naib Presiden AMANAH Datuk Mahfuz Omar, yang juga Timbalan Menteri Sumber Manusia berkata golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) seharusnya dibantu untuk kembali semula ke identiti asal dan bukannya membangkitkan isu untuk mengiktiraf hak golongan itu secara total.

      Kata si Mahfuz, “Saya fikir isu ini tidak harus dilihat dalam satu kerangka yang salah, kita harus melihat dalam konteks mendidik bagaimana nak bawa mereka balik kepada identiti yang normal, yang sebenarnya, itu yang harus dilakukan."




      Saya setuju kalau yang kencing bediri seperti yang dipostkan oleh seorang facebooker pagi tadi untuk kembalik normal kerana "anu"nya masih ada. Tapi dia kena buat pembedahan untuk buang impalan dalam dadanya.

      Tapi bagaimana pula yang dah tak ada "anu" kerana telah dipotong? Nak sambung balik? Dengan apa?

      Mahfuz sepatutnya faham isu kenapa ada sebahagian rakyat marah dan mengecam kumpulan ini kerana mereka ini bukan KHUNSA tetapi lahir sebagai LELAKI SEJATI tapi makan hormon dan membuat pembedahan besarkan bahagian tertentu. Begitu yang wanita jadi lelaki.

      Ini adalah gejala yang Allah lingkupkan bumi dengan BALA yang sangat dahsyat dan kita dilarang untuk menzirahi kawasan yang dibalakan oleh Allah. Nabi s.a.w. mencepatkan perjalanan apabila sampai ke kawasan yang dibalakan oleh ALlah.



      Seorang lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang juga pimpinan parti AMANAH sebelum ini, menyatakan bahawa golongan LGBT di Malaysia berhak menikmati hak yang sama sebagai warganegara ini dan mereka tidak seharusnya didiskriminasi dalam sebarang bentuk termasuk di tempat kerja. Transgender boleh guna tandas wanita katanya.

      Yang lain saya setuju tapi bab guna tandas wanita tu saya rasa Mujahid masih pening macam si Mahfuz juga.


      Bayangkan si Transgender (baca pondan) ni masih belum potong kerana kos potong paling murah pun RM20k. Jadi macam dalam kartun di atas.

      Mujahid walaunpun dia pakai pakaian perempuan kalau dia lahir dengan asal dan asli sebagai LELAKI, dia ada NAFSU SYAWAT. Tiba naik syawatnya tak haru satu tandas.

      Bila saya fikir rupanya 'bodoh' betul menteri dan timbalan menteri PH ni.

      Delete

    2. Saya amat setuju dengan pendapat Datuk. Sama ada China akan marah tidak penting bagi kita. Nak tarik balik pelaburan dari negara kita? Biarkan lah. Semuanya lebih merugikan negara daripada menguntungkan.

      Namunbegitu saya agak bersetuju dengan pendapat bahawa China mempunyai banyak pengaruh di dalam negara kita. Ini termasuk di dalam dan di luar kerajaan. Oleh itu saya berharap pihak perisikan kita diperkasakan kembali supaya kita dapat menjaga kepentingan negara dan pemimpinnya daripada anasir-anasir subversif.

      Datuk, di dalam semangat merdeka sekarang, keberanian Tun seharusnya menjadi inspirasi kepada rakyat supaya tidak lagi tunduk kepada kuasa besar seperti di zaman Najib dan Pak Lah. Pemimpin-pemimpin lain juga patut sedar bahawa segala kelemahan mereka, yang lama atau yang baharu, boleh dieksploitasikan oleh musuh-musuh negara. Oleh itu sentiasalah bersih, cekap dan amanah.

      Delete
    3. PH TAK PANDAI URUS EKONOMI


      Ringgit opens lowest in 8 months against US dollar
      Bernama | August 15, 2018
      Current investors were said to be worried about the contagion affecting emerging market currencies, which saw a move to a safe haven.

      Ringgit Malaysia. (Reuters pic)

      KUALA LUMPUR: The ringgit slid further against the US dollar in early trade today, reaching an eight-month low amid escalating tension between Washington and Ankara.

      At 9 am, the local note was traded at 4.0970/1000 versus the greenback from yesterday’s close of 4.0950/1000.

      Hermana Capital Bhd Chief Executive Officer and Chief Investment Officer Datuk Nazri Khan Adam Khan said current investors were worried about the contagion affecting emerging market currencies, which saw a move to a safe haven.

      “Malaysia will be affected as we are a significant trading partner with Turkey, with the nation being the 18th largest economy in the world. However, the ringgit (poor) performance is due to external factors, not domestic,” he said.



      Yesterday, Turkey retaliated with a boycott on American electronic products after the US hit the nation with higher tariffs on aluminium and steel following the detention of an American pastor.

      The ringgit, however, was traded higher against a basket of major currencies.

      It increased against the Singapore dollar to 2.9714/9747 from 2.9795/9851 on Tuesday and rose against the Japanese yen to 3.6787/6818 from 3.6909/6964.

      The local note inched up against the British pound to 5.2061/2107 from 5.2330/2410 and strengthened vis-a-vis the euro at 4.6435/6486 from 4.6699/6769.

      Delete

    4. EXPOSE that Research Division in the Prime Minister's Department had written a letter to then director designate of the US Central Intelligence Agency (CIA), Gina Haspel, five days before the May 9 General Election does not come as a surprise to me.

      Haspel had since been confirmed as CIA director and the letter to her could be one of the documents that the police were looking for when they raided the house and office of one officer by the name of Hasanah Abdul Hamid soon after the Barisan Nasional’s defeat.

      The letter that is making the round in the online and social media bears her name and signature. The letterhead used introduces this Hasanah as Director General, Research Division, Prime Minister’s Department.

      The content of her letter can be read in the online and social media accounts. In short it appealed for CIA's assistance just in case the BN won the GE narrowly.

      Delete
    5. Jangan sokong produk LGBT
      RAIHAM MOHD SANUSI 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore186
      Jangan sokong produk LGBT
      Satiful (dua, kiri) menyerahkan bendera TATIUC kepada kepada kontinjen TATIUC yang bakal bertanding dalam Networking Games Majlis Sukan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) Malaysia 2018.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KEMAMAN - Kerajaan negeri meminta masyarakat tidak memberi sokongan dan tidak membeli produk keluaran golongan lesbian, gay, biseksual dan transgander (LGBT) sebagai tanda memprotes agar mereka kembali ke pangkal jalan.

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahari Mamat berkata, masyarakat perlu memainkan peranan kerana perkara mungkar menjadi tanggungjawab bersama untuk dicegah dan bukan hanya menjadi tanggungjawab kerajaan.


      "Kalau kita jadi pengikut mereka di media sosial seperti Facebook dan kita promosikan mereka, kita beli barang mereka, lagilah keadaan akan bertambah serius sebab mereka.

      "Jangan serah kepada kerajaan saja untuk selesaikan isu LGBT ini. Semua masyarakat perlu mainkan peranan, jangan beri galakan kepada mereka. Kalau semua orang marah, tak selesa...mereka InsyaALLAH akan berubah," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas beramah mesra bersama warga kerja Kolej Universiti TATI (TATIUC) di Teluk Kalong, di sini.

      Bagaimanapun, Satiful berkata, mereka yang terjebak dengan gejala LGBT di Terengganu masih lagi rendah iaitu tidak sampai satu peratus daripada keseluruhan rakyat negeri ini yang dianggarkan seramai 1 juta orang.

      "Kita lihat sekarang golongan LGBT ini mahu masyarakat menerima mereka tetapi kita tengok mereka sendiri tidak boleh menerima diri mereka.

      "Perkara-perkara ini terjadi saya rasa kerana kita terlalu terikut dengan situasi berlaku di negara barat dan kita import ke dalam masyarakat kita," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan negeri menerusi porrfolionya di bawah Bahagian Pelaksanaan Syariah mengambil pendekatan lembut dalam menangani masalah berkenaan termasuk melibatkan mereka dalam seminar seperti yang telah dianjurkan baru-baru ini.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai saranan agar golongan transgender menggunakan tandas orang kurang upaya (OKU), Satiful membantah cadangan berkenaan.

      "Dia perlu tandas ke? Mana boleh guna tandas OKU kalau dia sendiri bukan OKU," katanya sambil berseloroh

      Delete
  10. 6.50 Rafizi ni ok..kita rakyat Malaysia patut berbangga punyai org muda mcm dia sanggup tinggalkan keselesaan demi nak bela rakyat yg dizalami Kerajaan kleptokrasi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ada 2 convictions, macam mana ok? Termasuk OSA conviction, released on two-year good behaviour bond.

      Dia gopoh, tak fikir mendalam, pendapat di INVOKE berkenaan Pru14 itu berterabur.

      Delete
    2. Berterabur? Pendapat dia lah paling tepat berkenaan pru14. Nak harapkan yg lain macam lalang punye keputusan. Tak payah la...

      Delete

    3. The reason that Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil does not need his fancy titles now is that he will shortly acquire a new one:

      "The World's Greatest Confirmed Kleptocrat".

      For the sake of nostalgia, it can be...

      "Datuk Seri I Mappadulung World's Greatest Confirmed Kleptocrat"

      But in Sungai Buloh (?) he may just be assigned a number.

      (By "Sungai Buloh" I am of course referring to the plant nurseries there, nothing else. We cannot pre-judge, kan?)

      Delete
    4. PH MANIPULASI NAJIB UNTUK JATUHKAN MELAYU


      Mengapa k'jaan mahu langkaui kuasa speaker - Bung Moktar
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 3:22 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 3:24 petang

      A+ A-

      Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Seri Bung Moktar Radin menyifatkan tindakan kerajaan mengemukakan usul merujuknya ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan sebagai janggal, seolah-olah tidak mengiktiraf dan melangkaui keputusan Speaker Dewan Rakyat.

      Bung Moktar berkata, kerajaan seolah-olah bertindak berat sebelah dan meminta supaya diberi layanan lebih adil.

      “Ada juga penyokong kerajaan mengeluarkan perkataan tidak sopan tetapi tidak diambil tindakan.

      “Saya sudah minta maaf dengan ikhlas dan menarik balik perkataan kurang sopan itu.

      “Speaker terima dan memberi saya amaran, maka mengapa perlu ada usul sebegini?” soalnya pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

      Mengikut Aturan Mesyuarat dan Usul-Usul Dewan Rakyat hari ini, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin akan mencadangkan ahli parlimen Kinabatangan itu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan atas perbuatan yang dianggap menghina majlis.

      Usul itu menyatakan, Dewan memandang serius perbuatan Bung Moktar kerana penggunaan perkataan kurang sopan olehnya menyinggung ahi parlimen terutama wanita kerana mencemari prestij dan nama baik Dewan.

      Walaupun notis tersebut tidak menyatakan sifat sebenar kesalahan itu, ia dipercayai berkaitan dengan kata-kata f***k oleh Bung di Dewan Rakyat pada 7 Ogos lalu ketika membahaskan Rang Undang-Undang Cukai Jualan 2018.

      Mengulas lanjut, Bung berkata tindakan kerajaan itu seolah-olah mengkepikan keputusan Datuk Mohd Rashid Hasnon, yang ketika itu menerima permohonan maaf setelah beliau menarik balik perkataan yang dianggap menghina itu.


      "Hari ini saya lihat ada usul (merujuk beliau ke jawatankuasa) akan diketengahkan kerajaan dan jika ada undi, memang kalahlah.

      "Mengapa kerajaan mahu melangkaui kuasa speaker Dewan Rakyat? Dalam hal ini saya minta speaker Dewan Rakyat tegas menentukan hala tuju Dewan Rakyat.

      "Mana-mana pihak tidak seharusnya melangkaui keputusan speaker hingga menjejaskan integriti Dewan Rakyat itu sendiri," katanya.

      Delete

    5. To justify that extraordinary PM's Dept Research Division DG's) request, the letter writer ran down the Pakatan Harapan and its Chiarman, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Sadly this Hasanah did not even get the Prime Minister’s name correct. The name of Dr Mahathir's father was spelt as Mohammad. She, among other things, told the CIA that Dr Mahathir is anti-West and anti-Semite.

      Her purported letter, reminds me of the many stories I heard from reliable sources that the ousted PM, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak, had the support of many foreign embassies in Kuala Lumpur and their governments.

      This is not surprising. Embassies and countries whose governments were super friendly with Najib and had committed billions of ringgit in his cost-inflated mega projects surely did not want to see him defeated.

      So the story goes that almost all major embassies and foreign missions in Kuala Lumpur reported to their governments that Najib and the BN would win the GE comfortably.

      There’s a lot of hypocrisy in diplomacy. Many experienced diplomats knew the BN would lose. Some of them were even sympathetic towards the opposition. But they had to predict the BN’s victory because that was what their governments wanted to hear.

      I was told that a few of them were called back to their respective capitals to explain how they got it wrong.

      Again it is hypocrisy and play acting. Actually their bosses back home knew what exactly happened and wanted to make sure that their own tracks were covered.

      I would not dare accuse them of interfering on behalf of the BN but their generosity towards Najib was a bit too much to be a coincidence.

      Delete
    6. Peneroka Felda tuntut janji PH
      AKMALIAH RAZAK 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.1K
      Mohd Norfazly
      Mohd Norfazly
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GUA MUSANG - Kerajaan diminta menunaikan janji menghapuskan hutang peneroka Felda sepertimana yang dijanjikan dalam manifesto PH pada PRU14 lalu.

      Pengerusi Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) Kelantan, Mohd Norfazly Mohd Daud berkata, janji yang disenaraikan dalam tempoh 100 hari pemerintahan itu masih belum tertunai.


      Menurutnya, walaupun tempoh 100 hari bakal berakhir, peneroka masih menunggu janji berkenaan daripada pemerintahan baharu.

      "Peneroka menuntut janji berkenaan kerana hutang semakin tinggi. Mereka bimbang memandangkan rata-rata peneroka sudah semakin berusia.

      "Janji yang disenaraikan dalam manifesto itu cukup menarik kerana itulah masalah utama yang membelenggu peneroka hingga kini.

      "Malah, hutang yang ada tidak mudah untuk dilangsaikan dalam usia mereka dan akan ditanggung generasi kedua dan seterusnya," katanya.

      Bagi peneroka Felda Aring 1, Ruzelan Romli, dia memohon kerajaan supaya mempertimbangkan separuh daripada pinjaman sara hidup dilupuskan.

      Katanya, untuk 100 peratus itu, dia kurang yakin kerajaan mampu menunaikannya dan cukup sekiranya 40 peratus sahaja.

      "Rata-rata purata pinjaman peneroka di antara RM80,000 hingga RM100,000. Kalau separuh atau 40 peratus daripadanya, ia sudah memadai.

      "Untuk menyelesaikan kesemua jumlah itu, ia adalah satu perkara yang mustahil kerana kami golongan peneroka semakin dimamah usia dan akan menanggung hutang seumur hidup.

      "Selain itu, kita mohon agar hutang kos pembangunan tanam semula dihapuskan. Setiap peneroka menanggung kos berkenaan kira-kira RM40,000," katanya.

      Delete
  11. Jgn sempitkan fikiran dgn istilah refomasi..utama refomasi nak tegakkan keadilan..hapuskan kleptokrasi.rasuh.salah guna kuasa..betol tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH AJE YANG BETUL


      Apa salah PLKN, BTN?
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pas mempertikaikan keputusan PH mengubah sistem kerajaan terdahulu tanpa melihat implikasi kepada kos.

      Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Pas-Kubang Kerian) berkata kerajaan baharu sepatutnya menguruskan sistem atau dasar yang ada dengan lebih baik.


      "Setiap kali kita tukar sistem, perlu melihat daripada kerangka yang menyeluruh. Kita tahu kegagalan (sistem lama) kerana kelemahan dalam urus tadbir atau diseleweng, salah guna jadi kita harapkan kerajaan PH ini betulkan apa yang tak betul itu.

      "Apa salah PLKN? Apa masalah BTN? Kalau kata mereka disalahgunakan, kerajaan baharu ini janganlah salahguna.

      "Betulkan polisi, dasar supaya kita dapat betulkan kembali tapi bukan dengan menukar atau menamatkan. Implikasinya amat besar, ia melibatkan kakitangan dan kos-kos yang berlaku di kem-kem tersebut," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan (Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan) 2018, hari ini.

      Pagi tadi, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng ketika bacaan RUU kali kedua berkata Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan Biro Tata Negara (BTN) dimansuhkan di mana penstrukturan semula fungsi, perjawatan, peruntukan kewangan serta aset akan dilakukan oleh Kementerian Belia dan Sukan.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim yang juga Timbalan Presiden Pas memberitahu kos pelaksanaan keseluruhan GST pada tahun 2015 ialah RM376 juta dan pertukaran kembali kepada SST mencecah kos sebanyak RM4.5 juta.

      Selain itu, beliau turut menyentuh soal percanggahan kenyataam antara menteri melibatkan beberapa perkara yang sering berlaku sejak kebelakangan ini.

      "Dalam Parlimen kerajaan kata tangguh PLKN dan BTN tapi kenyataan media hari ini kata dibubarkan. Mana satu sebenarnya? Kadang-kadang ada yang bercanggah antara jawapan menteri dengan menteri lain.

      "Sebagai contoh, menteri kata elaun sara diri hidup kepada nelayan diteruskan tepai perdana menteri kata akan dibatalkan. Jadi mana satu yang betul? Banyak kali berlaku percanggahan," katanya.

      Delete

    2. Tun Dr M makes me stand tall, makes me proud of my country Malaysia, makes me glad that he is at the forefront to face off big bullies like China, US.
      He punches above the waist, his punches are power packed.

      He is never one for hiding his messages, stings like a bee, floats like a butterfly. None come close to his qualities and values.

      Let China and US fight between themselves, Tun will steer Malaysia through these choppy waters and stormy weather, then each will realise that Malaysia is one true prize that they should try to get on their side.

      Delete
    3. PH BENCI ISLAM


      Pas tunggu peluang bahas RUU355 di Parlimen
      12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      RUU355
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Pas tidak akan berputus asa untuk mencari peluang membahaskan kembali Rang Undang-Undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU355) di Parlimen di sebalik langkah kerajaan Persekutuan yang sedang mencari formula penyelesaian lebih holistik untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.

      Ketua Dewan Ulama Pas Kelantan, Datuk Hassan Mohamood berkata walaupun parti itu bersetuju dengan langkah Kerajaan Persekutuan dalam mencari penyelesaian terbaik berhubung perkara tersebut namun dalam masa yang sama Pas yakin hanya RUU355 dapat menyelesaikan masalah sosial yang melanda umat Islam ketika ini.


      “Kita setuju memperkasa (Mahkamah Syariah secara holistik) tapi dalam memperkasa pun, RUU355 ini mesti diutamakan sebab matlamat kita nak perkasa Mahkamah Syariah ini supaya masalah-masalah yang berbangkit seperti gejala sosial dapat dikurangkan seterusnya dapat dihapuskan.

      “Salah satu caranya (menghapuskan gejala sosial) adalah menerusi pelaksanaan RUU355,” katanya ketika ditemui di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: RUU355 tidak perlu jawatankuasa baharu]

      Rabu lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dilaporkan berkata jawatankuasa yang ditubuhkan antara pentadbiran kerajaan Persekutuan terdahulu dan kerajaan negeri dalam membincangkan RUU 355 kini tidak lagi berfungsi.

      Mujahid dipetik sebagai berkata dasar kerajaan baharu melihat Mahkamah Syariah dalam kerangka yang lebih holisitik dan lebih melihat kepada intipati dari segi hakim, penguatkuasaan, infrastruktur dan lain-lain.- Bernama

      Delete

    4. But the new Pakatan Harapan too has engage in some degree of play-acting itself. This is diplomacy.


      Illustration Only: Signing of HSR agreement at Sri Perdana
      I am sure the PMO and Wisma Putra knew countries and foreign leaders that consorted with Najib but they would not do things to embarrass these leaders and their people.

      So the new PH Government has to send special representatives and envoys to calm things down before the Prime Minister and other political leaders make a visit to these countries.

      As for past public servants, including former ministers and diplomats, action will certainly have to be taken if there is evidence that they consorted with foreign government and agencies.

      I am not accusing them of treason or anything like that. But seeking foreign help in what is essentially a domestic and internal affair - like the General Election - is unpardonable.

      Delete
    5. lelaki menyamar masuki tandas wanita
      Diterbitkan 13 Ogs 2018, 2:32 petang | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 2:43 petang

      A+ A-
      Minggu lalu Datuk Seri Bung Moktar Radin mengejutkan orang ramai apabila mencarut di dalam Dewan Rakyat.

      Kali ini anggota parlimen Kinabatangan itu sekali lagi menarik perhatian dengan memberikan pandangannya mengenai kemelut komuniti LGBT.

      Ketika ia masih dibincangkan dengan hangatnya Bung Moktar menciap dengan selamba untuk menyatakan "kebimbangan" dialaminya.

      Bagaimanapun melalui ciapan itu fokus Bung Moktar, 58, lebih terarah kepada isu penggunaan tandas.

      "Saya bimbang mulai hari ini banyak laki-laki yang akan menyamar menjadi pondan untuk memudahkan mereka memasuki tandas wanita," katanya di Twitter tengah hari tadi.

      Untuk rekod lazimnya istilah "pondan" dianggap menghina berbanding istilah lain yang lebih diterima, seperti mak nyah.

      Ia melibatkan seseorang yang dilahirkan sebagai lelaki namun berpakaian atau membuat penampilan seperti wanita.

      Anggota parlimen Umno itu dilihat merujuk kepada kenyataan dibuat Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof pada Jumaat lalu.

      Dalam sidang medianya Mujahid mengulas mengenai isu diskriminasi dialami golongan transgender di negara ini dan meminta orang ramai lebih memahami.




      Bung Moktar Radin
      @MyKinabatangan
      Saya bimbang mulai hari ini banyak laki laki yg akan menyamar menjadi pondan utk memudahkan mereka memasuki tandas wanita

      12:14 PM - Aug 13, 2018
      416
      451 people are talking about this
      Twitter Ads info and privacy


      Katanya ada kejadian melibatkan doktor yang enggan memberikan perkhidmatan kepada golongan terbabit, selain berdepan dengan masalah di tempat kerja.

      Turut dibangkitkan secara spontan ialah masalah penggunaan tandas di kalangan transgender.

      Bagaimanapun, hari ini anggota parlimen Parit Buntar itu sudah membuat penjelasan lanjut mengenai apa yang dimaksudkannya pada sidang media berkenaan.
      Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin pula mempunyai cara tersendiri untuk mengupas isu berkenaan.

      Katanyam penyelesaian mudah untuk kekeliruan penggunaan tandas untuk golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dapat ditangani jika dirujuk kepada saluran kencing yang digunakan.

      “Saya ingin mencadangkan jika kekeliruan ini terjadi kepada mana-mana individu, disyorkan dia berjumpa pakar untuk memeriksa dirinya semasa dia membuang air kecil di saluran mana air itu keluar.

      “Jika ia keluar melalui alat sulit lelaki, silalah ke tandas lelaki. Jika keluar melalui alat sulit wanita, sila ke tandas wanita.

      “Jika tidak keluar langsung, ataupun keluar tidak melalui alat sulit lelaki ataupun wanita, silalah ke hospital. Jika doktor kata anda cacat, bolehlah ke tandas orang kurang upaya (OKU),” katanya.

      Delete
  12. Macam mana pun kita patut bagi peluang pada Anwar.kalau nak dibandingkan dgn Najib..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah dia dulu: tak sabaw. Masalah dia sekarang kot sama - tak sabaw.

      Dalam pada itu, Azmin dah timbul.

      Delete
    2. PH NAK RAMPAS HAK MELAYU


      This is Malay land’, Tajuddin beritahu wakil rakyat DAP
      Faiz Zainudin | July 25, 2018
      Ahli Parlimen Pasir Salak berkata demikian selepas Khoo Poay Tiong meminta dia belajar sejarah sebelum bercakap mengenai Malaysian Malaysia.
      DEWAN RAKYAT


      KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat gamat apabila Khoo Poay Tiong (PH-Kota Melaka) meminta Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) belajar sejarah sebelum bercakap mengenai konsep Malaysian Malaysia.

      “Sejarah? Ini tanah Melayu tahu. Kamu cakap soal sejarah, ‘this is Malay land’,” katanya ketika membahaskan titah Agong hari ini.

      Terdahulu, Tajuddin dalam ucapannya menyeru semua wakil rakyat menghormati institusi raja-raja dan hak orang Melayu, namun RSN Rayer (PH-Jelutong) tidak berpuas hati kerana merasakan ia ditujukan kepada Pakatan Harapan.





      Tajuddin berkata gesaannya untuk semua pihak. “Kita mesti tunjukkan kesetiaan kepada raja-raja Melayu. Raja penting kepada kita, sebagai ketua agama Islam. Kalau kamu hina raja, kamu hina orang Melayu.”

      Beliau menjelaskan gesaannya mahu mempertahankan institusi raja-raja, yang bertanggungjawab menjaga hak dan keistimewaan Bumiputera dan Islam.

      “Tapi ada orang mewujudkan persepsi perkauman. Kalau kita orang Melayu-Islam pertahan hak kita bukan bermakna kita rasis,” katanya.

      Tajuddin sempat membidas idea kesamarataan dalam konsep Malaysian Malaysia yang dikaitkan dengan DAP.

      “Itu bukan keadilan. Kita beri pertolongan kepada yang memerlukan. Kita beri pada Orang India, Melayu, Cina dan lain-lain yang perlukan pertolongan. Tidak ada perkauman,” katanya.

      Kata-kata Tajuddin itu mengundang reaksi Khoo, yang bangun mencelah dan berkata Malaysian Malaysia yang dilaungkan DAP itu untuk menjaga hak semua kaum.

      Tajuddin bagaimanapun mempertikaikan jawapan Khoo. “Jangan cakap sahaja. Di mulut lain, di hati lain. Kita tahu agenda kamu.”

      Khoo membalas dakwaan itu dengan meminta Tajuddin mempelajari sejarah, di mana ia dijawab dengan berkata “this is Malay land”.

      Keadaan semakin tegang apabila Willie Mongin (PH-Puncak Borneo) bangun dan mencelah. “Ini tanah Malaysia, bukan tanah Melayu”.

      “Kalau awak nak berdebat dengan saya kita boleh berdebat di luar,” kata Tajuddin pula.

      Keadaan kembali tenang apabila Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon meminta Khoo dan Willie berhenti mengganggu Tajuddin.

      Tanah Melayu atau nama Inggerisnya, Malaya, adalah kumpulan negeri-negeri di Malaysia Barat, dan dirujuk seperti itu dalam dokumen rasmi kerajaan seperti Perintah Perlembagaan Persekutuan dan jawatan seperti Hakim Besar Malaya.

      Tanah Melayu bergabung dengan Sarawak, Borneo Utara (sekarang Sabah) dan Singapura untuk membentuk Malaysia pada 1963

      Delete

    3. it seems the clique behind Rafizi and Anwar are getting desperate to achieve a win for Rafizi as the deputy president of PKR.

      What has Rafizi done? It's debatable, taking advantage of the press and limelight to get his "exposes" published. A strategist? by his own doing, trying to be the heroic figure, he got himself disqualified to stand for election in GE14.

      Is he a thinker, the jury is still out, look at the failed Kajang moves, his weakest point is his support for Anwar despite the latter's many failings.

      INstead of trying to pull PH closer, Rafizi seems to think it fit to publicise the case involving an aide to Defence Minister Mohamad Sabu.

      Why now? Deflecting attention away from the antics of this guy Abdullah Sani?

      The former Pandan MP claimed he was told that the sum used to settle the aide's bankrupt status came from a "crowdfunding" initiative...

      So why is he not leaving it up to MACC to complete their investigations first?
      If he has any evidence, for goodness sake give it to the MACC.

      Unfortunately, his actions show he's still a one man show, not a team player.

      Sound advice to Rafizi, wait your turn.
      Azmin as the former MB of Selangor turned the state around and this state has reserves of more than 10 billion ringgit.

      Rafizi may dislike him personally, but Azmin is the best person to hold the PKR deputy president post.



      Delete
    4. Slow Slow Tipu



      Secara umumnya, menipu adalah suatu perbuatan yang tidak baik dan amat ditegah dalam amalan seharian kita. Walau bagaimanapun, dalam bidang psikologi, terdapat satu teknik yang menggalakkan anda untuk menipu dan perbuatan 'menipu' dalam konteks ini bukan sahaja tidak mendatangkan kemudaratan, malah mendatangkan manfaat bergantung kepada tujuan anda menggunakan teknik ini.

      Teknik yang diperkatakan ini dinamakan "self-fulfilling prophecy" (SFP) atau dalam bahasa Melayu, ia dinamakan sebagai "ramalan kebenaran kendiri". SFP sebenarnya berfungsi dengan menggunakan hanya satu mekanisme iaitu menipu diri sendiri. Yang menariknya, 'penipuan' ini boleh dilakukan secara sedar ataupun berlaku tanpa kita sedari – maksudnya kadangkala kita sendiri tidak tahu bahawa kita sedang menipu diri sendiri!

      Contoh terbaik dalam menipu diri sendiri ialah mereka yang mengundi PAKATAN HARAPAN bagi mendapat suatu kebaikan dengan menjatuhkan Najib. Sedangkan diri mereka sedar Najib itu anak murib Mahathir. Ini disahkan oleh Mat Sabu.

      Tapi demi SFP
      Semuanya menjadi bodoh menipu diri sendiri.

      : SST anak beranak (bukan adik beradik seperti kata Mahathir) Nak bodohkan diri sendiri bersama Pakatan Harapan....

      Delete

    5. anyone reading the letter from Najib's intelligence dept to the CIA will arrive at the same conclusion. That it was a highly treacherous and treasonous request to a foreign power to help the former regime retain power, post GE14.

      A former ambassador today claimed a letter purportedly written by the top intelligence officer under the previous Najib Razak administration to the Central Intelligence Agency (CIA) hints at plans for an “extra judicial power grab” in the aftermath of the 14th general election (GE14).

      “I find it very strange, even bizarre, that our intelligence agency, a government department, would send such a letter to their US counterpart,” Dennis Ignatius told
      FMT.

      Our authorities have no option and must investigate and charge the writer and her dept of conspiracy, complicity, treason and high treason. And it would be reasonable that Hasanah's boss would know of the existence of such a letter as it would be incredible that she would write to the CIA in the context it was written.

      Delete
    6. Terus nepotisme, adik Guan Eng pula dilantik senator'
      Diterbitkan 13 Ogs 2018, 2:45 petang | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 2:51 petang

      A+ A-
      Umno membidas lantikan Setiausaha DAP Pulau Pinang Lim Hui Ying sebagai senator.

      Naib Presiden Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, lantikan anak penasihat DAP Lim Kit Siang yang juga adik Menteri Kewangan Guan Eng, menyemarakkan lagi amalan kronisme dan nepotisme dalam DAP.

      “Tidak cukupkah dengan Lim Kit Siang, Guan Eng dan isterinya, Betty Chew menjadi orang penting dalam parti, sekarang ini disertai pula anak perempuan penasihat DAP ini,” katanya.

      Mempersoalkan kelayakan Hui Ying, Ismail berkata dalam DAP boleh dikatakan sebahagian wakil rakyatnya mempunyai pertalian darah.

      Katanya, selain keluar Lim, perkara sama turut berlaku dalam keluarga mendiang Karpal Singh.

      Dalam kenyataan hari ini, Ismail perkata perkara itu amat mengecewakan kerana parti itu yang paling lantang mengkritik amalan kronisme parti serta memperjuangkan agenda perubahan.

      Tetapi, kata Ismail, realitinya ia merupakan sebahagian daripada budaya dan amalan mereka.

      Hui Ying dan bekas anggota parlimen Balik Pulau dari PKR Yusmadi Yusoff, Jumaat lalu dilantik sebagai anggota Dewan Negara, untuk tempoh tiga tahun.


      Mereka menggantikan Siti Aishah Shaik Ismail (PKR) dan Dr Ariffin SM Omar (DAP) yang menamatkan khidmat 1 Jun lalu.

      Hui Ying, 55 yang memegang ijazah ekonomi Universiti Malaya (UM) menyertai DAP pada 1999.

      Beliau pernah memegang pelbagai jawatan antaranya naib pengerusi DAP Pulau Pinang dan pembantu setiausaha DAP Pulau Pinang.

      Beliau dilantik sebagai pengurus pilihan raya DAP pada 2013 dan 2018 dan dikatakan membantu parti memenangi kesemua kerusi yang ditandingi di Pulau Pinang untuk kedua-dua pilihan raya umum itu.

      Delete
  13. Ni Rafizi dgn Azmin..dia org baik2.ni jawatan dalam parti sape sape pun boleh bertanding..pandai le dia org atur.
    Kita yg tak tentu arah..watpa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Kita yg tak tentu arah"? Speak or yourself.

      Yang lain2 di sini semua nya steady. Memberi pendapat berdasarkan fakta dan hujah2 yang boleh diterima melainkan oleh kamu.

      Kamu hanya menuntut dan menuduh - claiming and accusing. Tukar lah cara. Sekarang tahun 2018.

      Delete
    2. UNDI LAH PAS


      Saya tak sokong kelentongraksi: Halimah
      NORAFIZA JAAFAR 19 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      Saya tak sokong kelentongraksi: Halimah
      Dr Halimah (kiri) turun bertemu pengundi Dun Seri Setia, hari ini
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - "Tak sokong kleptokrasi tak bermakna saya menyokong kelentongraksi," seloroh Calon Pas PRK Seri Setia, Dr Halimah Ali.

      Beliau menyeru pengundi untuk memberikan kepercayaan kepadanya untuk menjadi wakil rakyat Dun Seri Setia.


      Menurutnya, Selangor memerlukan pembangkang yang kuat untuk memainkan peranan sebagai 'check and balance'.

      "Bagus macam mana pun kerajaan jika tidak ditegur mereka akan menjadi lupa dan leka.

      [ARTIKEL BERKAITAN: PH lawan Pas di Seri Setia]

      "Justeru saya perlukan sokongan anda khususnya pengundi atas pagar yang pangkah PH pada PRU lalu untuk memilih saya sebagai wakil rakyat Dun Seri Setia," katanya.

      Katanya, beliau bertanggungjawab untuk bersuara dalam Sidang Dun kerana mempunyai pengalaman sebagai Adun dan Exco.

      "Saya mempunyai pengalaman dan tahu selok belok pentadbiran jadi kerajaan tak boleh nak kelentong.

      "Pembangkang yang kuat adalah yang boleh menegur kerajaan dan memperjuangkan hak rakyat," katanya.

      Dr Halimah Ali merupakan penyandang kerusi Adun Selat Klang selama dua penggal sejak 2008.

      PRU14 menyaksikan Dr Halimah gagal mempertahankan kerusi Selat Klang selepas tewas kepada Datuk Abdul Rashid Ashari (PKR) yang menang dengan majoriti 500 undi.

      Delete

    3. SEORANG pembahas yang menggunakan nama samaran “Anti pengkhianat” yang mengulas dalam tampalan “Jangan tawar-menawar dengan lembaga pengarah GLC/GLIC”, antara lain berkata:

      “Dengarnya bekas pegawai khas ksp sekarang bertugas di pejabat pm?

      “Dengarnya lagi pegawai-pegawai tinggi kerajaan yang menyokong kepimpinan lalu dan dinaikkan kerana menyokong kepimpinan lalu masih berleluasa menasihati menteri kerajaan yang baru bak semut menghurung gula.

      “Apa kerajaan baru akan buat untuk menangani pegawai-pegawai yang telah mencemarkan nama baik perkhidmatan awam secara keseluruhannya?”

      Saya yakin ada kebenaran dalam hujah pembahas “Anti pengkhianat” itu dan saya amat percaya Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, pun tahu hal ini.

      Tetapi kita kena berprasangka baik bahawa manusia boleh berubah. Yang mana kesalahan mereka tidak terlalu besar dan tidak mengancam keselamatan atau merugikan negara, kita terima sajalah.

      Kita cam siapa mereka, kita beritahu apa yang mereka lakukan sebelum ini salah dan nasihatkan agar mereka berkhidmat dengan setia dan tekun demi negara dan rakyat jelata.

      Kita nasihatkan mereka jangan ikut resmi anjing walaupun tidak makan najis tapi hidu tetap hidu. Kalau pisang berbuah dua kali, kita tadah tangan bersyukur kepada Tuhan kerana melakukan keajaiban dan memberikan kita rezeki tambahan.

      Yang kita tidak mahu adalah melepaskan anjing tersepit. Bila terlepas kita pula diserang dan digigitnya. Lagilah parah jika ditakdirkan anjing yang kita tolong itu anjing gila.

      Sekarang banyak anjing jenis itu bising menyalak dalam media arus perdana dan media sosial seolah-olah masih diberi makan oleh tuan lama mereka. Atau boleh jadi juga mereka menyalak kelaparan.

      Saya cadangkan kepada pihak berkuasa pencegahan rasuah dan percukaian tolong tengok dari mana mereka ini dapat duit untuk hidup senang dan terus menyalah melalak.

      Delete
    4. PH MENGELAK BILA ISU KENA ATAS BATANG HIDUNG


      Yang kedua isu agar besar ialah tersebarnya gambar Mat Sabu dengan Zaza G-String oleh 3 orang dikatakan ahli parti AMANAH.

      Pada 4 Mei 2018 Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), Mohamad Sabu menyatakan bahawa beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap tiga lelaki yang menuduhnya melakukan hubungan luar nikah dengan seorang wanita.

      Bagaimanapun, tarikh dan masa untuk beliau yang juga calon PKR bagi kerusi Parlimen Kota Raja memfailkan kes berkenaan di mahkamah menimbulkan tanda tanya kerana belum membuat laporan polis berhubung dakwaan berkenaan.

      Timbalan Setiausaha Agung AMANAH, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus berkata, beliau dimaklumkan Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu akan mengambil tindakan undang-undang terhadap tiga individu terbabit.



      3 orang kuat parti AMANAH yang membela sebaran gambar dan video Mat Sabu sebelum PRU-14 baru-baru ini diam membisu. Laporan polis tidak ada malah saman yang diperkataan hanya untuk KENCING pengikut parti AMANAH sahaja.

      Haji Hassan Omar menulis dalam blogsnya supaya Mat Sabu saman Razali Abdul Rahman
      merupakan bekas Setiausaha Politik Lim Guan Eng. Juga Pegawai Tugas-tugas Khas LGE. Dia juga merupakan bekas Ketua Organisasi DAP Bahagian Jelutong. (sila rujuk di sini)

      Daripada petikan artikel Haji Hassan, Razali membuat tuduhan kepada Mohamad Sabu;

      1. Seorang yang hipokrit dengan Islam. Dia bermuka-muka dengan agama dihadapan orang ramai.
      2. Mohamad Sabu juga menyokong agenda kritianisasi DAP
      3. Mohamad Sabu seorang perasuah (rasuah 1 juta)
      4. Mohamad Sabu mengamal politik menghalalkan cara.




      Malangnya sampai hari ini, bila PAKATAN HARAPAN sudah berkuasa isu yang dibangkitkan oleh Razali Abdul Rahman diam begitu sahaja. Mana maruah diri Mat Sabu. Mat maruah diri parti AMANAH?

      Yang saya pelik Dr Asri, Dr Daniel, Dr Rozaime, Dr Zaharudddin dan beberapa orang lagi cerdik pandai agama seolah-olah buta mata atas isu ini.

      Pertubuhan IKRAM yang menjadi pengerak utama parti AMANAH juga sama membisu tuli dalam isu rasuah, seks dan pengkhianatan perjuangan agama. Apakah mereka sibuk membahagi "harta ghanimah" sehingga hilang jati diri Islam dalam diri mereka membiarkan perkara yang mengaibkan berlaku dalam parti mereka?

      Saya cukup kesian dengan penggerak IKRAM di kawasan-kawasan yang bekerja keras untuk pertubuhan ini sedangkan pimpinan atas hanya melihat keduniaan melebih perjuangan.

      Delete

    5. Selepas di abaikan Najib, minta PH jaga hak melayu, terutama tanah dan koata bumiputra

      PRU sudah selesai jadi elok kiranya jika dapat di kurang kan penulisan mengenai politik,
      Kenapa kerajaan negeri Malaka membenarkan tanah tanah yg hampir tamat tempuh (list 99 tahun)
      di perbaharui dengan mengana kan bayaran sumbangan (primium)?

      Pemimpin yg bodoh mengatakan bahawa bayaran ini adalah sumber pendapatan negeri
      Seolah olah otak mereka beku bodoh tidak pandai mencari sumber pendapat lain

      Kanapa tidak tanah2 yg cantik di kawasan bandar bersejarah yg tamat tempun di ambil alih olh kerajaan negeri atau di jadikan Pegangan bumiputra (MCL)

      Ingat 99 thn bukan satu masa yg pendek mcm mcm boleh berlaku

      Pada siapa Malayu harus mengadu selepas BN mencuri dan adakah PH akan menyamun

      Lain lain boleh bertolak ansur tapi hak org malayu terutama tanah dan hak pelajaran sama sekali tidak boleh di perjudikan

      Delete
    6. usul tergempar kutuk usaha iktiraf LGBT



      KOTA BHARU - Muktamar Pemuda Pas Kelantan Kali Ke-59 hari ini meluluskan satu usul tergempar mengutuk sebarang usaha untuk mengiktiraf golongan LGBT.

      Muktamar berlangsung di Hotel Grand River View itu sekali gus menyatakan solidariti bersama Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi yang telah mencetuskan fenomena alam maya dengan surat terbukanya kepada Marina Mahathir baru-baru ini.

      Usul tersebut dibawa oleh perwakilan dari Machang, Abdullah Hassan dan disokong oeh perwakilan dari Pasir Mas, Muhammad Saiful Adli Sulaiman.

      Ketua Pemuda Pas Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, usul yang diluluskan sebulat suara itu menandakan keprihatinan pihaknya terhadap semua pihak yang sedang berusaha menentang budaya songsang LGBT daripada menular ke tengah masyarakat.

      Menurutnya, fenomena tersebut dikhuatiri semakin merebak apabila melihat kenyataan demi kenyataan dikeluarkan pihak kerajaan melalui para menterinya kelihatan seolah-olah ke arah mengiktiraf tuntutan golongan itu.

      “Apa yang mengejutkan kita ialah apabila surat terbuka yang ditulis oleh Dr Nur Ilyani telah dipadamkan oleh pihak pengurusan Facebook di atas alasan ia menganggu hak komuniti lain.

      “Ia sekali gus membayangkan bahawa golongan ini mempunyai suara yang cukup berpengaruh sehingga tulisan tersebut dipadamkan hanya selepas beberapa jam sahaja disiarkan di media sosial,” katanya kepada Sinar Harian.

      Dalam masa sama, Ahmad Fadhli Shaari turut mendesak kerajaan melalui Kementerian Kesihatan agar tidak mengenakan apa-apa tekanan kepada pegawai berkenaan yang jelas tidak melanggar sebarang peraturan dalam perkhidmatan awam semasa menulis surat berkenaan.

      “Kita berikan amaran, jika sebarang tindakan dikenakan, pihak kerajaan berdepan dengan kebangkitan besar-besaran dari seluruh umat Islam di Malaysia,” katanya.

      Sementara itu, Abdullah Hassan yang membangkitkan usul berkenaan turut menyatakan tuntutan agar pihak kerajaan bertindak ke atas golongan yang sedang mempromosikan budaya songsang berkenaan.

      “Kita mendesak kerajaan mengambil tindakan sesuai yang tegas terhadap usaha-usaha pihak tertentu yang cuba memperomosikan LGBT dan menuntut hak yang tidak munasabah di atas nama hak asasi manusia,” katanya.

      Katanya, aktiviti tersebut sekiranya tidak dibendung akan menjadi ancaman kepada amalan hidup masyarakat Islam di Malaysia.

      Delete
  14. Pendapat dia dlm invoke pasal pru14 tu banyak yg betol juga..target dia tepat kecuali kelantan dan terengganu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Sapa yg pecaya ph menang? Dia je yg ckp camtuh. Yg lain kelaut dalam.

      Delete
    2. PH RASIS


      MCA: Kenapa kenyataan Maszlee dalam bahasa Cina sahaja?
      Wee Ka Siong | Diterbitkan 27 Jul 2018, 11:30 pagi | Dikemaskini 27 Jul 2018, 11:56 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik hanya dalam Bahasa Cina? Bukankah bahasa kebangsaan perlu dimartabatkan?

      Menurut rakan-rakan media, menteri pendidikan hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

      BACA : Kini Maszlee kata SMPC boleh dapat peruntukan

      Sebagai seorang menteri, Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen.

      Kenapa perlu berbuat demikian? Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan.

      Bahasa Malaysia bahasa rasmi

      Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan bahasa kebangsaan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan.

      Yang peliknya kenapa menteri pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?

      Maszlee harus faham bahawa Sekolah Persendirian Cina tidak terhad kepada pelajar kaum Cina sahaja. Ini menunjukkan beliau berfikiran sempit perkauman.

      Selain itu, sebagai menteri pendidikan, beliau sepatutnya mengamalkan sikap terbuka kepada semua rakyat tanpa mengira kaum dan tidak mengamalkan favouritism dalam menangani isu-isu pendidikan.

      Sehubungan itu, tindakan Maszlee yang hanya mengeluarkan kenyataan media dalam bahasa Cina berhubung isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” juga amat mencurigakan, memandangkan kandungan kenyataan media tersebut adalah jawapan tambahan kepada pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat.

      Pencerahan rakyat berbilang kaum

      Maka, sewajarnya beliau mengeluarkan kenyataan tersebut dalam bahasa Malaysia supaya ia turut dapat memberi pencerahan kepada semua rakyat berbilang kaum.

      Pendek kata, Maszlee tidak patut mengeluarkan kenyataan yang sedap didengar masyarakat Cina tetapi bercakap lain di masyarakat kaum bukan Cina.


      Sekiranya beliau ikhlas dalam mempertingkatkan mutu sistem pendidikan pelbagai aliran di negara ini, termasuklah pendidikan aliran Cina, beliau perlu bersikap terbuka dan telus dalam menggalas tanggungjawab sebagai seorang menteri pendidikan yang mewakili semua rakyat Malaysia

      Delete

    3. Kakitangan Awam

      Adalah mustahil bagi Dr Mahathir dan kabinetnya mengesan semua pengkhianat dan penjenayah peninggalan kerajaan kleptokrasi Barisan Nasional (BN), menamatkan perkhidmatan mereka dan menghadapkan mereka ke muka pengadilan.

      Seperti yang kita baca, lihat dan dengar daripada laporan media massa, sudah banyak pegawai seperti itu telah meletak jawatan, bersara atau ditukarkan.

      Tetapi adalah mustahil menapis setiap orang daripada kira-kira 1.6 juta kakitangan awam dan mengambil tindakan ke atas mereka. Lagipun bukan semua mereka terlibat secara sukarela menjadi tali barut atau boneka kerajaan dahulu.

      Yang terang-terang bersubahat dan terbabit dalam politik BN seperti berkempen untuk calon-calon BN sehingga sanggup naik pentas dan menari macam kera kena belacan atau orang mabuk todi sudah pun ditamatkan perkhidmatan.

      Harap jangan ada musang berbulu ayam di kalangan mereka

      Memang betul ada lagi saki-baki yang bersubahat dengan kerajaan lama, termasuk yang melakukan penganiayaan serta pengkhianatan terhadap Pakatan Harapan (PH) masih memegang jawatan penting.

      Delete
    4. MUNAFIK SUKA MENIPU


      NGO tak puas hati pencapaian 100 hari HARAPAN
      Anne Muhammad | Diterbitkan 15 Ogs 2018, 4:12 petang | Dikemaskini 15 Ogs 2018, 4:19 petang

      A+ A-
      Menjelang 100 hari kerajaan baru, beberapa pemimpin NGO menyifatkan prestasi Pakatan Harapan (HARAPAN) belum memuaskan terutama dalam soal menunaikan janji dalam manifesto PRU ke-14.

      Penasihat Suara Rakyat Malaysia (Suaram) Kua Kia Soong menyifatkan kerajaan berdolak-dalik dalam beberapa janji, antaranya isu royalti kepada negeri pengeluar minyak dan penghapusan tol lebuh raya.

      "Pendapatan daripada royalti minyak dijanjikan kepada penduduk Pantai Timur. (Kerajaan) flip flop dalam royalti, (dan juga) tol lebuh raya," katanya ketika membentangkan laporan 100 hari janji HARAPAN di Dewan Perhimpuna Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH) hari ini.

      Isu berhubung royalti timbul apabila Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjelaskan janji 20 peratus adalah daripada keuntungan dan bukannya pengeluaran hasil seperti tanggapan awal.

      Kelantan tetap mahukan lima peratus royalti daripada pengeluaran hasil, manakala Terengganu pula akan meneliti secara terperinci berhubung perkara itu.

      Azmin juga berkata kerajaan tidak dapat menyegerakan penyaluran 20 peratus royalti minyak kerana perlu meminda Akta Pembangunan Petroleum 1974.



      Antara perkara lain yang dibangkitkan Kua adalah ketiadaan siasatan terhadap Yang di-Pertua Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan keluarganya yang tidak mengisytiharkan aset.

      Untuk rekod, Menteri Undang-undang datuk Liew Vui Keong berkata Taib telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013, manakala SPRM berkata telah membuka 15 kertas siasatan tetapi didapati tiada pertuduhan dan memerlukan maklumat baru.

      Kua juga mendakwa kerajaan lebih berminat mencari kesalahan kerajaan lalu.

      “Kita baca berita tentang wang GST yang hilang tapi apa tindakan susulan? Sudahkah polis atau peguam negara bertindak? Sepatutnya kita diberitahu apa jadi pada wang itu dalam masa seminggu,” katanya lagi.

      'Pembaharu bukan tukang bersih'

      Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) 2.0 juga tidak berpuas hati dalam soal janji manifesto tetapi memahami kesukaran yang dihadapi kerajaan mewarisi pentadbiran daripada BN.

      “Tak (puas hati) tapi secara umum okey, kita faham bukan senang nak betulkan masalah selama 60 tahun. Kalau sesetengah menteri kata dia datang rumah sudah buruk, tiba-tiba nak kemas memang susah.




      “Tetapi kita tak boleh biarkan kerajaan bergerak dengan kadar yang bersahaja tanpa ada desakan dan komentar daripada takyat,” kata pemangku pengerusinya Shahrul Aman Mohd Shaari (gambar).

      Beliau bagaimanapun gembira apabila kerajaan hari ini membuka ruang untuk NGO menyuarakan kritikan berbanding pentadbiran lalu yang melabel mereka sebagai propembangkang.

      Penolong Profesor Fakulti Sains Sosial University Nottingham, Gayathry Venkiteswaran pula berharap kerajaan baru berhenti menjadi 'pembersih' dan mula menjadi 'pembaharu' seperti yang dijanjikan sebelum ini.

      "Mereka (kerajaan) mahu beri gambaran yang BN sangat teruk. Benar, BN bertanggungjawab terhadap banyak perkara.

      "Tetapi kerajaan perlu mengubah sikap agar lebih terbuka untuk membuat pembaharuan," katanya lagi.

      Delete

    5. The Prime Minister, Tun Dr Mahathir Mohamad, had lamented at a meeting of the supreme leadership council of Parti Primbumi Bersata Malaysia (PPBM) in Petaling Jaya that the government might find it hard to fulfil all the promises it made.

      Those with elementary understanding of the economy would, by now, know that the ousted kleptokratic BN government had left a much greater mess than most of us had dared to imagine.

      The financial market, already spooked by the US-China trade disputes, reacted negatively to the news of the BN’s plundering.

      There’s no way that the new government could or should hide these bad news from the investors.

      My attitude is, let us be as truthful as we could. After all, the PH had promised transparency and accountability.

      What has been discovered so far shows that the former Prime Minister, who was also Finance Minister, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak, had wantonly and systematically crippled the country’s economy.

      The institutional damage his government did was systematic and systemic. Literally there wasn’t an institution, including the monarchy, that hadn’t been usurped and perverted using bribery and intimidation. Cash was truly the supreme king.

      It started with the formation of 1Malaysia Development Berhad (1MDB) in 2009, the year he became Prime Minister, and gotten worse with every subsequent get-rich-quick scheme he launched – anything from the commercialisation of Felda assets via the Felda Global Ventures IPO to the launch of a slew of debt-funded mega projects.

      Delete
    6. PAS yakin UMNO, MCA, PAS & atas pagar akan undi pembangkang



      PAS mahu anggota parti mereka mengundi calon MCA di pilihan raya kecil (PRK) di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balakong.

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata ia adalah atas "semangat pembangkang".

      "InshaAllah kerana kita sama-sama semangat pembangkang," katanya menjawab soalan pemberita sama ada PAS akan mengarahkan anggotanya mengundi calon MCA di Balakong.

      Abdul Hadi berkata demikian pada sidang media selepas pengumuman calon PAS bagi kerusi DUN Seri Setia di Petaling Jaya, semalam.

      MCA sebelum ini mengumumkan meletakkan Ketua Pemuda MCA Cawangan Batu 11 Cheras Tan Chee Teong sebagai calon parti mereka untuk pilihan raya kecil (PRK) Balakong.

      PRK Balakong dan Seri Setia akan diadakan serentak pada 8 September depan.

      Sementara itu, Abdul Hadi yang juga merupakan anggota parlimen Marang yakin penyokong Umno akan mengundi calon PAS di kerusi DUN Seri Setia.

      "Bukan sahaja pengundi Umno tetapi pengundi bukan Umno, yang ada rakan-rakan kita, Umno yang ada pengaruh itu boleh menambah nilai," katanya.

      'Buka pintu pada semua'

      Abdul Hadi juga menjelaskan bahawa pihaknya membuka pintu kepada semua yang ingin membantu kempen PAS di Seri Setia, termasuklah kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      "Kita tak tutup pintu pada semua, terpulang pada pandangan masing masing untuk datang (membantu kempen)," katanya.

      Umno sebelum ini mengambil keputusan untuk tidak meletakkan calon dan memberi laluan kepada PAS untuk bertanding di kerusi DUN Seri Setia.

      Pada PRK di Sungai Kandi 4 Ogos lalu, PAS tidak meletakkan calon untuk "memudahkan mengalahkan calon HARAPAN".

      Pada sidang media semalam, PAS menamakan bekas anggota dewan undangan negeri (ADUN) Selat Kelang Dr Halimah Ali, sebagai calon PRK Seri Setia.

      Kerusi DUN Seri Setia kosong berikutan kematian penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin pada 2 Ogos lalu.

      Pada PRU lalu, Shaharuddin memenangi kerusi DUN Seri Setia dengan majoriti 19,372 undi selepas menewaskan calon BN, Yusoff M Haniff; Mohd Ghazali Daud (PAS) dan S Vigneswaran (Bebas).

      : Sudah sampai masa PAS perlu bina Pakatan Pembangkang dengan mengambil komponen UMNO, MCA dan MIC yang bersih....

      Delete
  15. Alo mr syed albodin.

    Tongkat mlayu, gomen buang pon takpa pasai mlayu tetap pake tongkat ali.
    Bg depa betanding duluan kalah menang adat petandingan.
    Kalu uumno ckp menang dan menang tak peronah nak mengalah sampe pru 14 terus bongkoih , mlayu pong menang juge coma menang sorak sama menang tepok sbb dpt byk minum dan mkn kuah. kwah kwah kwah
    Kalu dok atas alhamdulillah kalu dok bawah inallillah.
    Walaupong yg dok bawah takleh dok kat atas ,yg dok atas pong sonang-lenang boleh kebawah .bag-hang.
    Seropa jugak depan atu belakang pong mlayu rase gumbira juge,depa kata janji rasa bergeli-geleman..
    Pasai yg mengontrol negare orang-orang kite..
    Kuah pong kuah le yob asai senang dpt makankedarah itu yg ponting.. bkn poting...sebot betoi-betoi ponting..
    Mlayu tak minta tanah atu lembu pawah dpt tompang tepok dah kira cukop seronok .kwah kwah kwah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemilihan yg lepas, jika azmin langgar wan azizah sudah pasti dia presiden pkr dan sekarang pertahankan jawatan itu. From day one hinga skarang tidak pernah mendahului bossnya,skrg hendak d terajang kluarga dan penjilat bossnya. Loyalty bermula dari atas kebawah, bukan sabaliknya. Saya cadangkan kalah atau menang, azmin masuk bersatu dan mukriz beri laluan untk dia jadi timbalan. Maintain status quo.

      Delete
    2. Alo Mamat omtaya shit,

      Ko pandai menyamar ye? Konon nya orang Siam dari nama ko, Melayu dari bahasa ko, Cina dari asyik mengata Melayu bodoh, pangkai tongkat, India dari putar belit ko.

      Nak kata ko orang politik, tak betul sebab ko tak reti pun politik. Tapi ko cakap pong macam orang gila, kata Mlayu tak minta tanah atu lembu pawah, entahapekebenda ko maksudkan, orang gila ko saja yang tahu.

      Yang bagus nya, semua orang Siam, Melayu, Cina, India yang ko coba samarkan itu tangkap ko, jangan belasah sebab itu salah, ha nya jentik telinga dan hidung ko sorang lepas sorang, siang dan malam, hingga ko sedar bahawa menyamar dan memberi gmbaran tak baik kpd orang Siam, Melayu, Cina dan India itu membawa padah begitu kpd ko.

      Bedebah.

      Delete
    3. PH TAK PEDULI ORANG MISKIN LEBIH-LEBIH LAGI MELAYU


      Gerai burger usang tempat berteduh dua beranak



      MELAKA: Pihak berkuasa menemui seorang ibu dan anak lelakinya yang berusia tujuh tahun, tidur di sebuah gerai burger usang.

      Difahamkan mereka tidur dan menjadikannya sebagai 'rumah' di dalam ruang kecil itu selama dua bulan.

      'Kediaman' mereka itu terletak di Balai Panjang di sini.

      Kanak-kanak itu disedari pasukan The Star semasa melakukan tugasan di kawasan itu, sebelum memaklumkan perkara tersebut kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kesidang, Allex Seah.

      Dia kemudian dibawa oleh pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan ditempatkan di sebuah rumah.

      Budak lelaki itu dari keluarga yang bercerai, tinggal bersama ibunya yang berusia 33 tahun.

      Bapanya disabitkan kesalahan mencuri tiga tahun lalu.

      Kanak-kanak tersebut yang tidak bersekolah, mempunyai empat lagi adik-beradik yang ketika ini ditempatkan di rumah perlindungan di bawah JKM.

      Pegawai penguat kuasa Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Melaka yang turut serta dalam kunjungan Seah, mendapati ibu kanak-kanak itu positif dadah.

      AADK kemudian membawa wanita berkenaan yang mengandung tujuh bulan, untuk pemulihan.

      : Sebelum kalau isu Kelantan, heboh machai PH serang kerajaan PAS Kelantan. Hari ini kerajaan PH perlu perihatin untuk mendapat maklumat kadang kala ada rakyat terbiar yang kita terpandang

      Delete

    4. Malah pada pandangan umum, ada kalangan mereka yang seolah-olah menjadi orang kanan dan orang kepercayaan Perdana Menteri dan kerajaan PH.

      Ini tidak benar. Walaupun mereka masih berkhidmat dan nampak rapat dengan Perdana Menteri serta kerajaan, kita tahu siapa mereka dan apa yang mereka lakukan sewaktu pemerintahan OKT Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak bermaharajalela. Mereka ini tidak akan diampunkan semudah itu.

      Tetapi demi kelancaran pentadbiran negara dan supaya tidak meneruskan kerosakan ke atas perkhidmatan awam, kita terpaksa bersabar, berlapang dada dan secara arif menerima mereka.

      Kerosakan yang berlaku kepada perkhidmatan awam adalah sebahagian kecil sahaja daripada kerosakan sistematik dan menyeluruh yang dilakukan oleh pemerintahan Najib ke atas institusi-institusi utama negara.

      Sebab itulah PH menjadikan reformasi institusi sebagai salah satu keutamaannya.

      Yang bersalah wajib dihukum sama ada melalui tindakan disiplin atau jika kesalahan mereka berbentuk jenayah, dihadapkan ke muka pengadilan.

      Cuma bukanlah mudah untuk melaksanakan tindakan disiplin dan undang-undang ini kerana bilangan yang terlibat dan cara mereka bersubahat dengan kerajaan BN adalah berbeza dan berperingkat.

      Keutamaan terpaksa diberikan kepada yang jelas melakukan rasuah, pecah amanah, penyelewengan dan salah guna kuasa.

      Ini telah pun dimulakan dengan menghadapkan ketua kepada segala ketua kerajaan yang mencuri, Mohd Najib, ke muka pengadilan.

      Dalam kita bersangka baik, kita terpaksa akui bahawa yang jahat tetap jahat dan watak seperti itu ada dalam perkhidmatan awam.

      Saya dimaklumkan tentang seorang ketua jabatan yang “terpaksa” meletak jawatan, telah melantik beberapa orang kanannya untuk mengisi jawatan utama sebelum dia berundur.

      Apabila ketua baru masuk dia mendapati semua jawatan penting baru saja diisi oleh ketua lama. Dan ikut cerita, ketua yang berhenti itu menubuhkan syarikat perundingan dengan harapan mendapat bantuan daripada anak buah yang dilantiknya.

      Saya juga mendengar ada sampai 1,000 kes yang melibatkan rasuah, penyelewengan, pecah amanah, salah guna kuasa dan kecuaian tugas telah dikesan oleh kerajaan sehingga kini.

      Jadi bukanlah mudah bagi kerajaan untuk menyelesaikan segala masalah dan menunaikan semua janji dalam masa 100 hari atau setahun.

      Serentak itu hal-hal berkaitan kebajikan rakyat jelata dan keselamatan negara wajib ditangani setiap hari dan setiap masa dalam suasana di mana kedudukan kewangan negara yang ditinggalkan oleh kerajaan lama dalam keadaan kucar-kacir.

      Cuma saya berharap menteri-menteri lebih jelas dan pantas bertindak meringankan beban rakyat jelata dan memacu pemulihan ekonomi supaya Malaysia Baru yang rakyat jelata bayangkan itu menjadi kenyataan.

      Tak payahlah berlebih sangat berebut jabatan dan agensi. Jangan sampai dituduh cuba membina empayar atau pentingkan diri sendiri. Silalah buat kerja demi rakyat jelata.

      Delete
    5. Kerajaan akan haram perkawinan bawah umur walaupun pun Islam (Allah) benar kata Mujahid



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata, meskipun Islam membenarkan perkahwinan bawah umur, namun kerajaan melihat kepada maslahat (keperluan) yang lebih besar.

      Menurut menteri agama, berdasarkan siasah syar'iyyah, kerajaan mahu mengharamkan perkahwinan bawah umur bagi mengelak berlakunya eksploitasi golongan itu.

      "Kalau kita ketatkan (kawalan), ia bersifat sementara sahaja. Isu perkahwinan kanak-kanak ini adalah untuk melindungi kanak-kanak bawah umur.

      "Kita kena ambil satu sikap, biarpun dia (Datuk Mohd Amar Nik Abdullah) kata dalam Islam (Allah) dibenarkan.

      "Perkara itu boleh, tapi kita kena faham maslahat kepentingan awam yang lebih besar terutama pelindungan pada kanak-kanak dan banyak kes perkahwinan bawah umur ini lebih kepada eksploitasi," katanya.

      Beliau berkata demikian pada pemberita di lobi parlimen hari ini.

      Ia sebagai mengulas soalan pemberita berhubung kenyataan Mohd Amar, timbalan menteri besar Kelantan, yang tidak setuju pengharaman perkahwinan kanak-kanak dilaksanakan atas alasan “dari segi agama ia tidak salah”.

      Komentar:

      Mohon saya kongsikan sedikit keindahan agama Islam dengan saudara. Dalam Islam, anak gadis tidak boleh berkahwin kecuali dengan izin wali yang sah (kebiasaan ibu bapa). Tak kira lah anak gadis tersebut dah umur berapa sekali pon.

      Dan apa itu syarat umum menjadi wali dalam perkahwinan? Wali wajib seseorang yang baligh, berakal, merdeka, laki2, islam, adil dan tidak dalam haji/umrah. Sekiranya wali tidak menepati syarat tersebut, perkahwinan dianggap tidak sah. Sekiranya perkahwinan tersebut merugikan anak gadis, adakah wali tersebut boleh dianggap adil?

      Islam telah memberi jawapan isu perkahwinan bawah umur ini 1400 tahun dahulu, sedangkan Malaysia masih mencari penyelesaian pada tahun 2018. Begitulah indahnya ajaran Islam. Tepat dan terpakai sepanjang zaman. - Abdullah Sadzik

      : Pakatan Harapan cuba Mengharamkan yang halal dan peliknya yang haram dihalalkan pula. Rosak pimpinan yang langgar baiah dengan Allah dan lari daripada PAS atas alasan kononnya PAS tak terbuka....

      Delete
    6. Isa3 teman blom gila. maseh waras
      palakhotak dan pikiran
      Hang yg gila pasai bwat petudohan dan petanyaan yg mengila seropa orang gila. bag-hang.
      Hang memang pandai bepolitik sbb nenek teman nama zabedah tapi orang pange bedah saja.tokwan teman nama pakya kalu orang tanya pakya mana kena jawab pakyabedah baru klear..
      Agaknya teman ore klate pase teman ralib dengar lagu dikir..

      Lagu Dikir Barat: Dilema Melayu Kita - Cikgu Naim

      Apa erti kemerdeka'e,
      Bagi umat Melayu kito,
      Tak boleh terima perubahe,
      Anak cucu berputih mato,
      Orang lain rebut peluwe,
      Sanggupkah tengok sajo,
      Masa tetap berjale,
      sesaat tak tunggu kito,
      Dilemo..Dilemo...Dilemo Melayu kito.

      Bangso lain hidup bersatu,
      Kita baloh samo sekampung,
      Bangso lain koho maju,
      Bangso kita masih mundur,
      Oghe kecek cayo selalu,
      Hangguk palo mace Jepun,
      Ikut stail dulu-dulu,
      Jadi katok bawah tepurung,
      Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

      Rumoh oghe rumoh batu,
      Rumoh kito rumoh atap,
      Rumoh oghe pagar batu,
      Rumoh kito pagar krawat,
      Rumoh oghe kapet bledu,
      Rumoh kito tikar karat,
      Maso bekwoh nyambuk natu,
      Patoh gelegar cabuk tukak,
      Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito,

      Keto oghe keto Mercedeh,
      keto kito Morris Minor,
      Keto oghe asap nipih,
      Keto kito asap bbungo,
      Keto oghe idup denge suih,
      Keto kito mapuh tolok sokmo,
      Beli baru takdok pitih,
      Beli berah pun hute sokmo,
      Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

      Anok oghe naik kapa terbe,
      Anok kito naik teksi,
      Anok oghe make hote,
      Anok kito keda kopi,
      Anok oghe jadi toke,
      Anok kito jadi kuli,
      Habih pitih tengoh bule,
      Bare bini gada lagi,
      Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

      Anok oghe jadi peniago,
      Anok kito jadi petani,
      Anok oghe baju cap boyo,
      Anok kito baju guni,
      Anok oghe bahagio,
      Anok kito ko duk pening,
      Jadi mangso dadoh ganjo,
      Jadi mangso budayo kuning,
      Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

      Anok oghe baco buku,
      Anok kito duduk deghak,
      Anok oghe masuk ke U,
      Anok kito masuk lokak,
      Anok oghe minum susu,
      Anok kito togok ubak,
      Macamano kito nok maju,
      Kalu tok sey uboh sikap,
      Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

      Anok oghe dudok masjid,
      Anok kito tepi jale,
      Anok oghe duduk ngatik,
      Anok kito duduk gewey
      Anok oghe peranga baik,
      Anak kito supo setey,
      Dudok cari balo penyakik,
      Tok sey pikir maso depe,
      Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito

      Yangni cekgu kata .hang nak kata pa
      gila juge .pasai rame ore gila tak kira siam ke mlayu ke india ke cinake .....mcm chilake..



      Delete
    7. Beca, tembikai susu, Naimbif antara kejayaan 100 hari Kelantan
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:40 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 4:56 petang

      A+ A-

      Kerajaan PAS Kelantan hari ini berkata sudah berjaya melaksanakan beberapa manifestonya selepas mendapat mandat baru dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      Antara kejayaan itu, kata Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob, “berjaya menyediakan beca bermotor sebanyak 10 buah dan sebuah bas untuk para pelancong melawat tempat bersejarah dalam Bandar Kota Bharu”.

      Dalam kenyataan semalam, Ahmad juga berkata kerajaan negeri juga mengaktifkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Kelantan dengan melantik ketua pegawai eksekutif dan kakitangannya bagi menjayakan sektor pertanian negeri.

      “Antara projek yang sudah dijalankan adalah projek pertanian rock melon (tembikai susu) bagi menghasilkan jus rock melon yang mana jenis buah ini adalah yang terbaik di negara kita,” katanya.

      Beliau juga berkata program perternakan lembu pedaging juga diberi fokus dengan menghasilkan daging lembu yang dijenamakan sebagai “Naimbif”.

      “Di samping itu, sektor penanaman padi dan durian kunyit telah berjaya dan sedang dikembangkan dengan lebih pesat,” kata Ahmad.

      Dalam kenyataan hari ini, Ahmad juga berkata bagi penggal ini, kerajaan negeri membuat ketetapan supaya apa sahaja program utama hendaklah dilaksanakan secara bersepadu berasaskan kepada tiga fokus utama iaitu:


      Menambah peluang pekerjaan melalui aktiviti ekonomi industri hiliran berasaskan sumber asli serta meningkatkan lagi sektor perkhidmatan dan pertanian.

      Bagi menjayakan program kebersihan, keceriaan bandar dan penghijauan.

      Menangani masalah sosial dan maksiat.

      “Walaupun kerajaan negeri Kelantan tidak meletakkan tempoh tertentu untuk menunaikan janji manifesto, namun usaha ke arah pelaksanaan janji telah dilaksanakan dengan sebaiknya bagi meneruskan khidmat terbaik demi kesejahteraan rakyat negeri Kelantan,” katanya.

      Delete

    8. the government must share the truth regarding the post-Najib state of the nation with the people. Let them know comprehensively the situation the country is in and what plans it has to put it back on track.

      The government should use the first sitting of the Parliament, starting July 16, to address these issues. A new budget or, at the very least, a supplementary one may be necessary.

      Surely the people want to hear from the Prime Minister, the Finance Minister (Lim Guan Eng) and the Minister in charge of the economy (Mohd Azmin Ali) about state that the economy.

      It’s timely for the Prime Minister to make his first “state of the federation” address.

      The people must be told the truth no matter how unpalatable it may be. The new government cannot perpetuate the lies and pretense of the previous administration.

      It would appear that in many cases we may be forced to start all over again. So many institutions, agencies and corporations had been so badly corrupted and perverted that they are literally financially insolvent.

      Dr Mahathir and his team had saved the country twice before. They did it in the mid-1980’s and during the 1997/98 Asian Financial Crises.

      I am sure the people would give them a chance to do it again.

      Delete
    9. Isa3 hang memang pandai bepolitik yg matang..
      Teman pasai politik tak reti langsong sbb tu teman ckp politik mcm binatang dan ahli politik seropa gampang..

      A. Samad Said : TAJUK SAJAK...HAI MELAYU..

      Hai Melayu!
      rumahmu semua dibina indonesia,
      ekonomi pula dikuasai cina,
      golongan profesional semuanya india,
      warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,
      warga bangla pula menjadi JaGa,
      orang Nepal yang menabur baja,
      orang pakistan usung karpet jaja merata,
      lalu melayu ada apa?
      harapkan ustaz, saling menyesat,
      harapkan hiburan, lagi best filem barat,
      harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat
      harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,
      harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!

      Hai melayu!
      masih mendabik menjadi tuan?
      sibuk mahu menjadi tuan, rupanya kerja kelas bawahan,
      ditipu mentah orang atasan,
      konon perjuangan ini untuk kalian!
      kerja sikit, sembang kencang,
      banyak rungut, sikit rancang,
      siapa tegur, dituduh lancang
      duduk warung, gigit kacang!

      Hai melayu!
      konon kau pantang dicabar,
      konon kau tangkas menyambar,
      tapi cuma indah khabar,
      rentakmu makin lama makin hambar
      kau melayu
      aku pun melayu,
      aku menulis bukan cemburu,
      aku mahu engkau tahu,
      kenapa melayu tak macam dulu.....

      Hai melayu!
      jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,
      bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,
      kau cuma tahu ber gaya,

      Hai melayu!
      kau melaung-laung di jalan raya,
      bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,
      pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!

      Hai melayu!
      kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,
      bila dah kaya kau jadi puaka,
      ini tandanya kau sudah derhaka!

      Hai melayu!
      sedarlah bangsa ku,
      buka lah minda mu,
      bersatulah bangsa ku,
      kerana malaya bukan lagi milik mu !
      aku pun melayu,
      engkau pun melayu,
      bodoh sombong harus di tepis,
      riak,bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,
      bersatulah melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,
      kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa

      Ahli politik mlayu coma bekongsi sama famili dan kroni saje ,,
      rakyat mlayu mampuih pi atau pi mampuih .
      Tak kira yg saraban besag bakoi dan yg lama perentah malaisa. Wa ckp lu

      Delete
    10. Wakil rakyat PH tegur kerajaan
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.3K
      Hassan Abdul Karim
      Hassan Abdul Karim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Wakil rakyat PH menegur kerajaan berhubung beberapa isu yang dilihat tidak menyebelahi rakyat termasuk projek Keretapi Pantai Timur (ECRL) dan pelantikan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Khazanah Nasional Berhad (Khazanah).

      Hassan Abdul Karim (PH-Pasir Gudang) berkata walaupun beliau di kerusi penyokong kerajaan namun beliau menegaskan tidak bersetuju dengan perkara tersebut.


      "Walaupun saya dari parti pemerintah tapi ada beberapa perkara saya tak sokong. Misalnya tentang Khazanah, perdana menteri menjadi Pengerusi Lembaga Khazanah dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi (Datuk Seri Mohamed Azmin) sebagai Ahli Lembaga Pengarah.

      "Saya rasa bagi Malaysia yang baharu, eloklah GLC ini kita serah kepada golongan profesional yang ada merit, integriti untuk menguruskan badan-badan yang penting ini," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2018, hari ini.

      Mengulas soal ECRL, Hassan berkata kerajaan perlu mengkaji kos dan memastikan projek itu berjalan demi rakyat di Pantai Timur.

      "Memang disebut projek ini mahal berpuluh bilion tapi bagi saya, kalau itu (kos) masalahnya, kita kaji balik. Kos itu mungkin boleh ditimbang semula supaya tidak semahal itu tapi janganlah dibatalkan.

      "Rakyat di Pantai Timur perlukan pembangunan dan infrastruktur. Keretapi ini ada di Pantai Barat, kenapa kita mesti nafikan di Pantai Timur?

      "Mungkin kebetulan sahaja tiga negeri ini-Kelantan, Terengganu dan Pahang tidak diwakili oleh PH tapi kita mesti ingat bahawa mereka mendapat mandat daripada rakyat. Jadi saya berharap jangan dibatalkan tapi kaji semula, lambat sedikit tak apa, buat secara berperingkat. Ini negara kita bersama," katanya yang menerima ucapan terima kasih daripada beberapa wakil rakyat pembangkang.

      [ARTIKEL BERKAITAN : ECRL diteruskan namun bersyarat]

      Dalam pada itu beliau turut menyatakan tidak setuju terhadap rancangan memulakan semula projek kereta nasional.

      [ARTIKEL BERKAITAN : Malaysia bakal ada kereta nasional baharu: Tun M]

      Katanya, kerajaan sepatutnya mempercepatkan projek keretapi Gemas-Johor Bahru serta projek Sistem Transit Rapid (RTS) Malaysia-Singapura bagi menangani masalah kesesakan di negeri itu.

      "Saya juga tidak bersetuju...ada ura-ura cadangan untuk memulakan semula projek kereta nasional yang baharu. Yang lebih baik saya lihat, jarang disebut tentang landasan keretapi berkembar elektrik dari Gemas ke Johor Bahru. Saya rasa projek ini perlu dipercepatkan dan tidaklah semahal HSR.

      "Saya nuga harap Kabinet percepatkan keretapi RTS antara Johor Bahru-Singapura yang memudahkan rakyat kedua negara ulang alik setiap hari," katanya.

      Delete
  16. Azmin Ali lebih berkeupayaan dr ahli pkr yg ada termasuk wan azizah. Harap kem rafizi banyak muhasabah diri. Berkempen secara sihat. Jgn buka pekung didada dan membabitkan org lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH TERORRIST


      Himpunan Desak Ramasamy Letak Jawatan



      Sahabat NGO Islam di sekitar Pulau Pinang hadir memberikan sokongan tanpa mengira fahaman politik & agama kepada Himpunan Desak Ramasamy letak jawatan. Dianggar sekitar 7000 berhimpunan sepanjang jalan untuk himpunan ini.




      Ramasamy didukung mereka yang Pro-LTTE di Malaysia dan Ramasamy menyanjung tinggi pengganas seperti pengasas LTTE iaitu Prabakharan.

      Kita tidak mahu mana-mana ekstrimis berleluasa di Malaysia tanpa mengira apa jua agama, bangsa dan parti politiknya.



      Pihak NGO Islam sempat menyampaikan memorudum kepada wakil kerajaan Pualau Pinang.










      : Tahniah NGO Islam dan ada bukan Islam di Pulau Pinang priihatin tentang kedaulatan negara kita..

      Delete

    2. Jika dahulu sukar kita mendengar penghinaan terhadap bangsa melayu tetapi sekarang......

      Tun M ibarat tiada kawalan terhadap menterinya.Mereka bebas berkata apa saja walaupun menyentuh hak bumiputra dan islam.Pemimpin melayu kelihatan lebih liberal dgn kenyataan2 bodoh mereka.

      Inikah permulaan sebuah kerajaan baru yg rakyat harapkan.kalau beginilah permulaannya alamat meranalah rakyat.Harapan rakyat khasnya orang melayu begitu tinggi terhadap Tun M semasa PRU 14.Malangnya harapan ini mungkin hanya tinggal harapan.

      Mengapakah perniagaan yang di monopoli orang melayu aeperti beras dan gula dipertikaikan.Bukankah harga barangan ini ditentukan oleh kerajaan.Jika monopoli orang melayu ini dapat pecahkan maka bersoraklah bangsa pendatang. Kemungkinan harga akan terus meningkat tanpa kawalan kerajaan.

      Mengapa monopoli peniaga cina tidak cuba dipecahkan.

      Hak istimewa dan dasa2 yang membantu bumiputra seolah2 begitu malu disentuh pemimpin melayu.Tun M telah membuktikan dasar ini adalah baik untuk membangunkan bumiputra dahulu. Namun perlaksanaannya hendaklah lebih telus agar yang dibantu adalah benar2 layak.Malah sepatutnya ekuiti bumiputra haruslah ditingkatkan sehingga 50 peratus.

      Umumkan keseluruh negara dasar ini agar kaum pendatang ini tidak lagi berani mempertikaikan hak bumiputra.

      Perlaksanaan suatu dasar cukup mudah dilaksanakan jika masing-masing ikhlas dan tiada kepentingan

      Delete
    3. Kos sara hidup rakyat tetap sama
      MOHD HAFIZ ISMAIL 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore155
      Kos sara hidup rakyat tetap sama
      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah ahli Dewan Rakyat bagi penggal ke-14. - Foto Sharifuddin Abdul Rahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      TANGGAL 9 Mei 2018 menjadi satu sejarah kepada Malaysia apabila kerajaan BN yang mentadbir selama 60 tahun ditumbangkan Pakatan Harapan (PH).

      Dalam PRU14, Manifesto PH menjadi salah satu kepada punca kemenangan dan hari ini mata rakyat negara ini tertumpu kepada pelaksanaan manifesto mereka terutama 10 Janji 100 hari PH.


      Kota beberapa janji
      Sebaik mengambil alih, PH menunaikan dua janji awal dengan memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan mengekalkan harga petrol.

      Sebelum Rang Undang-undang Pemansuhan GST diluluskan Dewan Rakyat pada 8 Ogos, kerajaan mengenakan GST pada kadar sifar peratus selain memberi tempoh tiga bulan tanpa cukai kepada rakyat sebelum melaksanakan sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) September ini.

      Begitu juga dengan inisiatif kerajaan mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20, RON97 RM2.65 dan diesel RM2.18 berbanding penetapan secara mingguan.

      Kerajaan turut membatalkan senarai hitam Jabatan Imigresen terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Kementerian Pendidikan membenarkan peminjam yang bergaji bawah RM4,000 sebulan menangguhkan bayaran dengan syarat mereka perlu mengemaskini maklumat pendapatan.

      Golongan wanita juga bakal menikmati manfaat menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah dengan kerajaan memperuntukkan RM20 juta bagi menjayakan fasa pertama Program Sukarela Insentif Suri (Suri).

      Seramai 359,065 wanita yang berdaftar dengan sistem e-Kasih bakal menerima insentif ini yang dilaksanakan dalam tiga fasa yang menyasarkan suri rumah, Ketua Isi Rumah (KIR), ibu tunggal, balu dan wanita bujang.

      Fasa pertama bermula 15 Ogos ini menyaksikan kerajaan menyumbang RM40 sebulan bagi setiap caruman sukarela dengan jumlah minimum RM5 ke akaun KWSP manakala bagi fasa kedua, yang dijangka bermula tahun depan, kerajaan akan meningkatkan sumbangan kepada RM50 dengan RM10 daripadanya disumbangkan kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

      Fasa ketiga Suri, yang dijangka pada awal 2020, pula melibatkan 2 peratus sumbangan KWSP suami dimasukkan ke akaun isteri.

      Berdasarkan janji 100 hari PH, mereka turut menyenaraikan untuk menyiasat skandal negara dan pada 4 Julai lalu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa bagi tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu pertuduhan salah guna kuasa membabitkan wang berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd di Bangunan Ambank Group Jalan Raja Chulan antara 24 dan 29 Disember 2014.

      Kos sara hidup belum selesai
      Walaupun kerajaan berjaya menunaikan janji mereka namun isu kos sara hidup dan harga barang masih tidak dapat diatasi.

      Mengambil contoh GST, walaupun kerajaan telah memansuhkan GST namun harga barang masih tidak turun.

      Umum mengetahui GST ini satu mekanisme kutipan cukai lebih cekap berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dengan kutipan mencecah RM41 bilion pada 2016.

      Namun kerana kelemahan kerajaan dari segi penguatkuasaan kawalan harga, maka peniaga mengambil peluang menaikkan harga barang menyebabkan pengguna terpaksa menanggung peningkatan harga tersebut.

      Bagi Timbalan Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (Mata), Saizol Ismail menyatakan SST mempunyai impak berganda namun pengguna tidak nampak kerana ia tidak dicatatkan dalam resit kerana hanya melibatkan pengeluar dengan ‘orang kedua’.

      Secara zahirnya kerajaan hari ini mengotakan janji dalam manifesto mereka untuk menghapuskan GST, tetapi kesannya pasti ada kepada rakyat dari sudut perbelanjaan harian dan kos sara hidup.

      Delete

    4. rm18 bilion wang refund gst tiada dalam tabung bayaran balik. Satu lagi petunjuk kenapa pengurusan kementerian perlu ditukar. Selepas beberapa bulan kerajaan bertukar, satu demi satu masalah terbongkar. Sekiranya tiada unsur menyembunyikan masalah, tentulah perkara ini dan lain-lain masalah sekiranya ada telah awal-awal lagi dimaklumkan kepada menteri supaya menteri maklum keadaan sebenar kewangan kerajaan.

      Sekali lagi, di mana taat setia penjawat awam dan apa kredibiliti yang tinggal kononnya mereka apolitical dan perlu kekal untuk menasihati menteri baru kalau sehingga sekarang masih ada masalah yang dibongkar oleh menteri. Entah apa pula kes yang akan dibangkitkan selepas ini.

      Delete
    5. Kaji selidik: Selepas PRU14, rasuah masih kerisauan utama rakyat
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Ogs 2018, 2:10 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 2:17 petang

      A+ A-
      Beberapa bulan selepas PRU ke-14, isu rasuah masih lagi kerisauan utama di kalangan rakyat Malaysia.

      Kaji selidik yang dijalankan Julai lalu oleh firma kajian pasaran global Ipsos mendapati 60 peratus daripada 500 responden memilih rasuah politik dan kewangan sebagai satu daripada tiga kerisauan utama mereka.

      Rasuah masih menjadi kerisauan utama walaupun kadarnya menurun enam peratus daripada kaji selidik sama yang dibuat April lalu, kata Pengarah Urusan Ipsos Malaysia Arun Menon.

      Beliau berkata, ia mungkin disebabkan pelbagai pendedahan dan penyiasatan kes rasuah sejak perubahan kerajaan.

      Sementara pendedahan tersebut membuka mata ramai, Menon berkata rakyat mahu tahu bagaimana kerajaan Pakatan Harapan akan menangani isu itu.

      "Walaupun kita lihat banyak pendedahan (kes rasuah) dibuat, ia tidak mengurangkan kerisauan," katanya.

      Isu saban hari

      Perbandingan dengan keputusan kaji selidik April juga menunjukkan kebimbangan terhadap pengangguran dan pekerjaan, serta jenayah dan keganasan, kian meningkat.

      Kebimbangan bagi pengangguran dan pekerjaan meningkat kepada 43 peratus (Julai) berbanding 33 peratus (April), manakala bagi jenayah dan keganasan meningkat kepada 41 peratus daripada 33 peratus.



      Arun berkata ia mungkin disebabkan perubahan fokus memandangkan demam pilihan raya semakin kebah.

      "Selepas keterujaan pilihan raya, orang ramai kembali kepada isu seharian iaitu pekerjaan serta jenayah dan keganasan," katanya.

      Gembira dengan cuti cukai

      Kaji selidik itu menyenaraikan enam subjek yang paling dititikberatkan rakyat Malaysia. Tiga lagi adalah kemerosotan moral, cukai dan inflasi.

      Kemerosotan moral meningkat daripada 27 ke 31 peratus dan menurut Menon, ia secara relatif berkait dengan isu rasuah.



      Bagaimanapun kebimbangan terhadap cukai dan inflasi menurun dengan banyak.

      Kebimbangan terhadap cukai menurun separuh daripada 28 peratus, dan inflasi berkurang daripada 24 kepada 16 peratus.

      Beliau berkata ia mungkin reaksi daripada kadar GST sifar bermula 1 Jun lalu oleh kerajaan.


      "Secara automatik, apabila enam peratus (GST) dikurangkan, wang yang anda keluarkan untuk pembelian seharian berkurang.

      "Dengan SST (Cukai Jualan dan Perkhidmatan), kita akan tengok bagaimana statistiknya."

      Beliau berkata Ipsos Malaysia menjalankan kaji selidik melibatkan 500 responden setiap bulan, kebanyakannya secara atas talain.

      Para responden, katanya, bukanlah orang yang sama dan melibatkan pelbagai peringkat umur, pendapatan dan kaum di seluruh negara.

      Delete

    6. in the Reuters interview Najib came across loud and clear that he did not know what transpired at 1MDB. This invited a lot of valid netizen comments because according to the 1MDB constitution HE and only he had the sole authority to approve to sign off on the financial transactions, ooops shenanigans!

      Subsequently his press statements contradicted his stand again when he attempted to rebut his earlier statements.

      Then the self-serving interview with Malaysiakini where he was allowed to re-intepret his claims:
      Najib Abdul Razak has claimed that his recent interview with Reuters was “intentionally misinterpreted” by others to give the impression he was in the dark about 1MDB-related transactions.

      In an exclusive interview with Malaysiakini, the former premier said he was aware of 1MDB's transactions, which the board would have vetted before he signed off on them.

      However, he claimed that he was not aware of any alleged misuse of funds after 1MDB had paid its joint venture (JV) partners.

      Najib also said the 1MDB board would have had to follow and be satisfied with its corporate due diligence processes before its officials asked him to formally sign off on proposed investments or transactions.

      “What I meant is I was aware of the major investments and transactions, yes, but once the transactions and investments have taken place, subsequently, I was not aware, because that is the implementation stage, as well as some of the investments, were done overseas...

      Meaning, don't blame him, it was the the board and management of 1MDB who did him wrong. Wow, Malaysiakini being used as Najib's tool?

      Delete
    7. Terengganu sasar bina semula keluargaan melalui perkahwinan ibu, bapa tunggal



      Kerajaan negeri Terengganu akan terus memperhebatkan program perkahwinan melibatkan ibu dan bapa tunggal di seluruh negeri bagi membolehkan 43,269 orang golongan itu membina kehidupan berkeluarga yang lebih baik.

      Menerusi program yang dimulakan pada tahun ini, kerajaan negeri menyediakan insentif RM1,000 untuk golongan ibu dan bapa tunggal yang ingin kembali menjalani kehidupan berumah tangga.

      Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri Hanafiah Mat berkata setakat Jun tahun ini, 35,426 ibu tunggal dan 7,843 bapa tunggal di negeri ini telah berdaftar dengan program itu.

      "Jumlah ini sebenarnya tidaklah terlalu ramai jika dibandingkan nisbah penduduk Terengganu keseluruhannya. Namun kerajaan negeri akan terus menyediakan pelbagai insentif kepada mereka untuk mengukuhkan institusi kekeluargaan di negeri ini.

      Program insentif perkahwinan ibu tunggal dan bapa tunggal sebanyak RM1,000 seorang ini misalnya adalah satu sumbangan permulaan yang baik daripada kerajaan negeri untuk membantu mereka memulakan kehidupan baharu," katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengagihkan cek sagu hati perkahwinan kepada 117 ibu dan bapa tunggal di sini hari ini. Turut hadir Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) , Mohd Shafaruddin Mustaffa.

      Ketika ini, 311 ibu dan bapa tunggal telah menerima insentif sebanyak RM1,000 seorang itu.

      Hanafiah berkata kebanyakan ibu dan bapa tunggal di Terengganu adalah mereka yang kematian pasangan masing-masing dan hanya sebahagian kecil sahaja yang bercerai.

      Ditanya mengenai kemungkinan berlaku perbuatan tidak bertanggungjawab yang memperalatkan ibu atau bapa tunggal ini semata-mata untuk mendapatkan wang insentif itu, Hanafi berkata hanya satu kes dilaporkan kepada YPKT setakat ini.

      "Ia hanya kes terpencil di mana berlaku perceraian setelah pasangan mereka menerima wang ini... mungkin memang setakat itu sahaja jodoh mereka. Apa pun, kerajaan negeri akan sentiasa melaksanakan pelbagai program pasca perkahwinan kepada mereka agar perkahwinan itu kekal ke akhir hayat," katanya.

      - Bernama

      : Membina keluarga boleh memperkuatan negara....

      Delete
  17. https://m.malaysiakini.com/columns/440752

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...