Sunday 26 August 2018

MAT SABU MESTI PASTIKAN ADA YANG DIHUKUM DALAM KES HISHAMMUDDIN GUNA PENGIRING TENTERA


Dalam reaksi awalnya sebelum ini berhubung pendedahan adanya tiga anggota tentera khas masih memberi khidmat kepada Hishammuddin Hussein, Menteri Pertahanan Mohamad Sabu telah mengarahkan agar siasatan dijalankan dengan segera.


Katanya, tindakan sewajarnya juga akan diambil jika terbukti terdapat sebarang pelanggaran kepada peraturan serta amalan sedia ada.


"Saya telah mengarahkan siasatan segera dibuat dan tindakan sewajarnya akan diambil jika terdapat sebarang perlanggaran terhadap peraturan dan amalan sedia ada," kata Mat Sabu melalui laman Twitternya semalam.


Dalam penjelasan Hishammuddin kemudiannya pula, beliau tidak menafikan kebenaran tentang pendedahan adanya tiga anggota tentera khas yang masih berkhidmat dengannya, tetapi mengatakan ia hanya untuk sementara waktu saja.


Hishammuddin mengatakan beliau sudah menawarkan pekerjaaan kepada ketiga-tiga anggota tentera itu untuk terus berkhidmat dengannya di mana jika bersetuju dengan tawarannya, mereka hendaklah berhenti daripada Angkatan Tentera Malaysia dengan serta-merta.

Berdasarkan penjelasan bekas Menteri Pertahanan dan sepupu Najib Razak itu, beliau secara nyata mengakui ada  sesuatu yang tidak kena dalam perkhidmatan ketiga-tiga anggota tentera khas berkenaan dengannya.


Persoalan paling utama ialah bagaimanakah tiga anggota tentera itu masih boleh terus berkhidmat dengan Hishammuddin sehingga sekarang?


Apakah sebaik tidak lagi menjadi Menteri Pertahanan, Hishammuddin memang ada memohon untuk menggunakan secara sementara khidmat ketiga-tiga anggota tentera berkenaan?


Siapakah di pihak Angkatan Tentera Malaysia yang meluluskan permohonan tersebut?


Apakah dengan kelulusan menggunakan khidmat secara sementara itu, Hishammuddin kemudiannya terlupa atau buat-buat lupa tentang tempoh masa yang perlu dipatuhinya sehingga terlajak waktunya sampai sekarang?


Mengapa pula setelah tempoh penggunaan tiga anggota tentera khas itu berlalu sampai sekarang, tetapi pihak Angkatan Tentera Malaysia masih lagi berdiam diri mengenainya?


Bukankah Angkatan Tentera Malaysia selalu terikat dengan disiplin yang tinggi, termasuk berkaitan masa?


Jadi, siapa yang bersalah dalam melanggar peraturan dan amalan sedia ada?


Hishammuddin atau ada pihak tertentu dalam Angkatan Tentera Malaysia yang dalam hati mereka masih totok dengan UMNO dan BN?


Jika Hishammuddin masih ada tiga anggota khas tentera berkhidmat dengannya, bagaimana dengan bekas-bekas Menteri Pertahanan sebelum ini?


Lantaran itu, atas nama Malaysia Baru yang lebih telus dan lebih bertanggungjawab, Mat Sabu mesti meneruskan siasatan kes ini, meskipun setelah Hishammuddin tampil dengan penjelasannya.


Siasatan pula wajib dilakukan secara menyeluruh dan jangan sesekali cuba melindungi sesiapa yang didapati curang dan durjana dalam hal

ini. (ShahbudinHusin 26/08/2018).

125 comments:

  1. depa bertugas mesti atas arahan org atas. YB Menhan mesti ambil tindakan pegawai atasan yg luluskan tugasan tu.

    terfirst ke aku ni???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong u bro..
      Benar serta sokong apa yg abg Shah tulis dan sarankan..
      ..angkatan tenteta melayu umnoo..
      Hahahahaahampehhheh..

      Delete
    2. yea anda 1st....

      masalahnya... tentera bertindakan atas arahan menteri atau arahan panglima? confuse aku ni...

      bankami.blogspot.com

      Delete
    3. PAS: Negara tak perlukan GST dan SST, zakat model terbaik
      Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 1:05 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:13 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN l Sama ada GST atau SST, sifatnya sama sahaja pada sudut implikasi terhadap pengguna akhir iaitu perlu menanggung kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang dibeli atau dilanggan.

      Islam telah menggariskan kaedah yang lebih adil berkenaan pengambilan harta daripada orang lain supaya tidak mengambilnya tanpa hak dan menyerahkannya pula kepada yang tidak berhak.

      Zakat adalah model terbaik berkenaan perkara ini; bukan sahaja merupakan ibadah bagi umat Islam, bahkan merupakan kaedah pengagihan kekayaan yang saksama dalam kalangan manusia.

      Mereka yang dikurniakan Allah dengan lebihan pendapatan diwajibkan mengeluarkan sebahagian harta yang dimiliki kepada golongan yang tidak berkemampuan bagi mencukupkan keperluan asasnya. Mereka yang memberi dan menerima kedua-duanya diberkati Allah.

      Sistem percukaian yang mahu dilaksanakan sepatutnya merujuk kaedah ini sebagai dasar yang penting.



      Betapa Islam sangat teliti dan berhati-hati tentang permasalahan mengambil harta daripada orang lain, keharusan memungut cukai tidak dibiarkan bebas; sebaliknya diikat dengan syarat-syarat tertentu.

      Cukai selain daripada cukai terhadap hasil dan pendapatan hanya wajar dikenakan kepada golongan kaya, pada waktu bertempoh, untuk memenuhi keperluan mendesak yang berkaitan maslahah umum pentadbiran negara dalam keadaan pendapatan negara pula tidak mencukupi.

      Kepentingan siapa?

      Pada masa sama kerajaan tetap berkewajipan mengikhtiarkan sumber pendapatan lain dan mestilah tidak boros berbelanja serta mengelak berlaku ketirisan.

      Berbeza dengan struktur ekonomi moden, cukai dijadikan penyumbang utama kepada pendapatan negara.

      Jika dibelek khazanah ilmu Islam, selain zakat, adanya cukai seperti kharaj, jizyah dan 'usyur yang menepati syarat-syarat ini, dikutip untuk mencukupkan perbelanjaan negara bagi memenuhi dan menjaga maslahah rakyat.

      Persoalannya, GST dan SST yang mahu dimansuhkan atau dilaksanakan ini sebenarnya untuk kepentingan siapa? Kerajaan, korporat atau rakyat?

      Jika benar demi rakyat, tidak sepatutnya cukai diganti dengan cukai kerana ia tetap menjadikan rakyat sebagai penanggung beban.

      Kerajaan sepatutnya lebih kreatif dan inovatif melakukan 'ijtihad' meneroka pelbagai sumber bagi menambah pendapatan negara; bukannya mengambil jalan mudah dan singkat dengan mengenakan cukai kepenggunaan kepada rakyat.



      Bahkan, sebenarnya negara bukannya tidak mempunyai cukup pendapatan, tetapi kerana kelemahan dalam mengurus pendapatan dan perbelanjaan menyebabkan berlaku ketidakcukupan.

      Justeru, adalah lebih utama Kerajaan menumpukan usaha kepada perkara-perkara berikut terlebih dahulu tanpa perlu tergesa-gesa melaksanakan cukai kepenggunaan :

      Pertama, membasmi ketirisan perbelanjaan yang dilaporkan mencecah sehingga 30 peratus daripada dana kerajaan.

      Kedua, meningkatkan kecekapan sistem percukaian sedia ada terutamanya menyelesaikan isu mengelak pembayaran cukai. Contohnya, pada 2015 sahaja, seramai 791,239 pembayar cukai pendapatan individu dan 65,545 pembayar cukai pendapatan syarikat tidak menjelaskan cukai pendapatan kepada LHDN melibatkan pembayaran berjumlah RM8.2 bilion.

      Ketiga, menangani aktiviti penyeludupan yang menyebabkan kerugian. Sebelum ini ada dilaporkan Kerajaan kerugian RM4 bilion dalam bentuk hasil cukai tidak berbayar akibat sindiket rokok seludup, RM540 juta setahun akibat aktiviti penyeludupan minyak masak dan RM200 juta sebulan akibat penyeludupan wang ke sebuah negara jiran.

      Harta orang kaya

      PAS bukannya anti cukai atau menafikan kepentingan cukai. Cumanya, terlalu jelas bahawa GST 'merompak' terang-terangan dan SST pula 'mencuri' diam-diam duit rakyat. Oleh itu, PAS menolak kedua-dua cukai kepenggunaan ini.

      Delete
    4. Tambah baik sistem BR1M sedia ada kata Abdul Hadi


      Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan konsep membantu golongan miskin perlu diteruskan bagi mengatasi masalah kemiskinan di Malaysia.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya pendapat beliau berhubung cadangan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu memansuhkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tidak lama lagi.

      Menurut Ahli Parlimen Marang itu, perkara penting yang perlu diberi penekanan adalah pembaikan terhadap sistem sedia ada dan melakukannya dengan cara sistematik, bukannya ‘hilang’ begitu sahaja.

      “Apa yang penting adalah konsep membantu orang miskin, konsep itu perlu diteruskan. Yang penting adalah melakukan pembaikan untuk melakukannya dengan cara sistematik.

      “Jangan hilang begitu sahaja. Usahakan betul-betul supaya dapat mengatasi masalah kemiskinan,” katanya pada sidang media selepas Majlis Melabuh Unjam di Perairan Marang, di sini, hari ini.

      Semalam, Dr Mahathir memaklumkan kerajaan akan mengurangkan jumlah BR1M sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Menurutnya, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.


      : Membaiki apa yang sedia ada, hindari daripada merasuah rakyat, bantu yang benar-benar memerlukan menghidari negara daripada sistem kapitalis....

      Delete
    5. Mengorak langkah 100 Hari Kerajaan Terengganu



      KALAU dilihat secara baca sepintas lalu, memang tak ada perkataan pertanian yang ditulis dalam Manifesto PRU14 PAS Terengganu.

      Tapi kita perlu baca dan faham apa yang tersirat bagaimana Portfolio Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa berperanan untuk mengisi kemenangan ini serta bergandingan bersama Portfolio lain dalam melaksanakan manifesto.

      Tiga sasaran utama yang melibatkan Portfolio Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa ialah:

      1. Bekalan air percuma 20 meter padu kepada penduduk miskin.

      Data yang menyatakan bahawa 100 peratus penduduk Negeri Terengganu telah menikmati bekalan air bersih sebenarnya tak tepat. Masih ramai lagi penduduk desa atau luar bandar yang menggunakan air telaga atau boring air. Sebahagian besar mereka adalah rakyat miskin. Data Profil Kampung yang sedang dikemaskini perlu tepat dan menggambarkan situasi sebenar rakyat barulah pelan pembangunan boleh dirancang dengan baik. Janji untuk memberikan bekalan air percuma tak akan bermakna apa-apa bagi penduduk miskin yang belum menikmati kemudahan bekalan air. Di sinilah peranan Portfolio Pembangunan Desa mengambil tugas bekerjasama dengan Kementerian Pembangunan Luar Bandar untuk menyelesaikan isu bekalan air luar bandar.

      2. Menyediakan 20 ribu peluang pekerjaan dalam masa 4 tahun.

      Kita menyedari bahawa Terengganu bukanlah sebuah negeri industri. Persaingan untuk mengisi ruang di sektor industri di negeri ini agak tinggi. Terengganu masih lagi sebuah negeri pertanian.

      Kita masih ada kira-kira 12 ribu hektar tanah kosong yang terbiar di seluruh negeri. Ramai orang muda belia Terengganu yang tak ada kerja. Pelbagai kemudahan kursus, khidmat nasihat teknikal serta kemudahan pembiayaan dan bantuan termasuklah kemudahan pasaran disediakan oleh pelbagai Jabatan dan Agensi seperti Jabatan Pertanian, Jabatan Veterinar, Lembaga Pertubuhan Peladang dan Lembaga Perindustrian Nenas.

      Saya menyedari bahawa belia kita tak dapat maklumat dan tak diberitahu tentang peluang yang boleh diceburi dalam bidang pertanian dan asas tani. Kerana itu saya telah mengambil langkah dalam siri program jelajah turun padang untuk bertemu dan berdialog secara langsung bersama rakyat di peringkat yang paling bawah bersama Jabatan dan Agensi berkenaan.

      Batu Buruk, Kerteh, Bukit Payong dan Jabi antara lokasi yang telah diadakan program dialog bersama rakyat. Ghairah rakyat untuk mengetahui tentang peluang-peluang pertanian untuk mereka ceburi sangat baik sehinggakan program di Jabi turut dihadiri oleh petani dari Kuala Terengganu.

      Kita perlu membangun dengan cara kita sendiri. Pertanian ialah suatu perniagaan dan sumber rezeki rakyat di samping menjamin 'food security'.

      Matlamat awal saya, di bawah Program Sumber Rezeki Baru (SRB) paling minima setiap Dun mesti melaksanakan satu projek pertanian berkelompok untuk golongan belia. Orang muda belia mesti mencurahkan tenaga yang ada. Kerajaan Negeri membantu mana yang perlu.

      Delete
    6. 3. Mengembalikan tanah rakyat yang dirampas dan membuka permohonan tanah baru.

      Tanah yang dirampas selepas 2004 adalah RTB Tapak Rumah dan RTB Pertanian. Begitu juga permohonan tanah baru majoritinya adalah tanah tapak rumah dan pertanian.

      Tanah pertanian perlu diusahakan dan ditanam dengan tanaman. Tak dinamakan tanah pertanian jika hanya tumbuh semak dan lalang. Apa halangan yang menghalang dan apa masalah yang timbul sehingga rakyat tak dapat bertani adalah kerja kerajaan untuk mencari jalan penyelesaiannya. Kerana itulah pendekatan turun padang berjumpa masyarakat petani sangat perlu supaya kita boleh dengar sendiri suara hati mereka. Rakyat segan nak datang jumpa Pengarah Pertanian Negeri dan Pengarah Lembaga Pertubuhan Peladang. Exco Pertanian telah bawa Pengarah turun jumpa rakyat. Satu halangan birokrasi telah berjaya diatasi.

      Halangan diatasi, peluang diberi dan bantuan disediakan maka rakyat boleh bekerja dan perlu bekerja. Saya yakin daripada 20 ribu peluang pekerjaan yang disasarkan dalam masa 4 tahun, sektor pertanian mampu menyumbang sebahagian besar peluang.

      Industri padi di Terengganu dengan kawasan IADA KETARA di Besut sebagai pemain utama meliputi kawasan seluas kira-kira 5 ribu hektar melibatkan kira-kira 4 ribu orang petani.

      Rancangan KETARA Fasa 2 dengan peluasan kira-kira 5 ribu hektar lagi kawasan penanaman padi di Besut dan Setiu di bawah KETARA telah diajukan oleh Jabatan Pertanian Negeri kepada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Dari jumlah pengembangan keluasan tanaman padi ini, beberapa ribu lagi peluang pekerjaan mampu disediakan.

      Infrastruktur pertanian dan asas tani di Negeri Terengganu yang dibina menggunakan ratusan juta wang rakyat saya telah kenal pasti banyak yang terbiar dan kosong. Projek Kelapa Matag Kubang Puyu, Projek Kambing Lembah Kaprima, beberapa Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM), ladang ternakan ayam, bebiri dan lembu tiada tanaman dan ternakan.

      Saya telah mengarahkan Jabatan Pertanian dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar untuk menyediakan Kertas Pelan Pemulihan Projek-projek Yang Terbiar untuk dimanfaatkan kembali.

      Tentunya bila pemulihan ini berjaya, ia boleh menyediakan peluang pekerjaan kepada beberapa ratus orang rakyat lagi.

      YB DR AZMAN IBRAHIM
      Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembagunan Desa Negeri Terengganu.

      : Yang penting dan lebih utama daripada pembangunan fizikal ialah rakyat ada kerja dan boleh dapat makan serta mempnyai tempat kediaman sendiri walaupun tak sebesar dan hebat makna daripada rakyat merempat dan terpaksa menyewa....

      Delete
    7. Sekarang kita hidup gelisah



      Dalam era Malaysia baharu yang dicanang selepas pertukaran kerajaan, soal perpaduan dan keharmonian negara dipertikai susulan pelbagai isu yang tumbul saban hari.

      Bermula isu agama dan kaum yang dimainkan oleh pelbagai pihak hingga ke isu hak kesamarataan yang dituntut.

      Pengarah Institut Kajian Institusi Raja, Kepimpinan dan Komuniti Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Prof Datuk Dr Ramlah Adam berkata rakyat kini hidup gelisah dan tidak tenteram memikirkan apa yang bakal berlaku setiap hari.

      "Rakyat rasa gelisah dan tak tenteram sebab setiap hari bila buka surat khabar mesti ada yang memeranjatkan.

      "Sekarang tak perlu cakap soal perpaduan sebab memang dah terjejas. Saya tak fikir kita boleh hidup aman damai, kemarahan dalaman telah bermula. Bimbang nanti ia jadi bom masa," katanya kepada Sinar Harian.

      Beliau turut mempersoalkan konsep Malaysia baharu yang dicanang sejak tiga bulan lalu.

      "Perpaduan sekarang orang tak peduli, kerajaan terlalu mulut celupar, kaum Melayu terus dihina, golongan songsang semakin bersepah-sepah, kita jadi kurang ajar dan tak tahu malu.

      "Jadi di mana Malaysia baharu itu? Adakah sebab terbuka dalam beri pendapat? Tapi bila individu seperti doktor itu beri pendapat, dikecam pula," katanya.

      Dalam pada itu beliau mengingatkan kerajaan agar lebih bertanggungjawab dalam mengeluarkan sebarang kenyataan.

      "Caranya senang saja, kerajaan yang sudah menang kenalah matang. Jangan terus hukum kerajaan dulu, mereka banyak jasa kepada negara ini.

      "Jangan buka aib negara kepada negara luar, ini tunjukkan mereka tak sayangkan negara," katanya.


      : Tidak ada apa yang menarik dan boleh dibanggakan selepas 100 hari hanya kejatuhan Najib dan BN. Tapi tiada jaminan PH tidak seganas BN....

      Delete
    8. Mahathir cuba berdalih pasal CEP



      The Straits Times Singapura melaporkan bulan lalu bahawa beberapa pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) telah berselisih faham dengan Majlis Penasihat Kerajaan (CEP), terutamanya mengenai perubahan kakitangan penting dalam kerajaan.

      Mereka dari pembangkang juga menimbulkan isu mengenai peranan CEP dalam proses membuat keputusan apabila Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin menyebutnya sebagai "badan yang tidak dipilih dan tidak dapat dipertanggungjawabkan"..

      Walaupun mandat 100 hari itu tamat pada 20 Ogos, Tun Dr Mahathir Mohamad memberitahu Malaysiakini dalam satu wawancara bahawa majlis penasihat itu mesti meneruskan peranan mereka.

      Beliau juga menafikan laporan bahawa CEP campur tangan di kementerian tertentu.

      "Kita perlu teruskan, kerana kita mempunyai banyak kerja untuk dilakukan, tetapi ada perkara yang saya tidak boleh lakukan.

      "Saya tidak boleh mewawancara orang, bertanya mereka mengenai latar belakang mereka dan melakukan penyelidikan dan semua itu.

      "Mereka perlu menjalankan kerja mereka, tetapi mereka telah melakukan kerja mereka. Mandat mereka untuk memaklumkan saya tentang penemuan mereka. Saya bertindak, dan kadang-kadang saya bertindak mengikut apa yang mereka cadangkan," katanya.

      Pengaruhi bukan masuk campur

      Majlis itu, yang dibentuk beberapa hari selepas pilihan raya umum 9 pada Mei, terdiri daripada bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin, bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, bekas presiden Petronas Tan Sri Mohd Hassan Marican, pakar ekonomi, Jomo Kwame Sundaram dan jutawan, Tan Sri Robert Kuok.



      Dalam wawancara bersama Malaysiakini, Mahathir berkata tidak semua cadangan majlis itu diambil dan menegaskan keputusan akhir masih dibuat oleh beliau selaku perdana menteri.

      "Mereka tidak campur tangan dalam kerajaan. Mereka berkomunikasi dengan saya, yang dalam terma rujukan mereka. Mereka ada menasihatkan saya apa yang perlu dilakukan dan bagaimana untuk melakukan perkara-perkara ini," katanya.

      Misalnya, Mahathir berkata majlis itu mempunyai hak untuk menasihati beliau bagi melantik anggota parti di institusi utama.

      Untuk itu, katanya, mereka mempengaruhi kerajaan tetapi tidak mengganggu urusan kerajaan.

      Menjelang pembubaran CEP pada masa depan, beberapa anggotanya telah dilantik bagi jawatan tertentu.

      Zeti dilantik menggantikan Tan Sri Abdul Wahid Omar sebagai pengerusi Sime Darby Property Bhd dan Permodalan National Bhd pada bulan Julai.

      Ahli ekonomi Muhammed Abdul Khalid, yang mengetuai sekretariat CEP, akan berkhidmat sebagai penasihat ekonomi Mahathir bermula Isnin.

      Manakala Pengerusi CEP, Daim juga dijadikan penasihat kerajaan.

      Delete
    9. 'Mereka taat kepada Najib seperti hamba'

      Mahathir juga mengatakan salah satu sebab mengapa beliau mahukan majlis itu meneruskan peranan penasihatnya adalah kerana pendahulunya, Datuk Seri Najib Razak telah melemahkan peranan penjawat awam.

      Ini, katanya menjadi sebab mengapa perlu kerajaan distruktur semula, yang tidak dilakukannya ketika beliau mula mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pada tahun 1981.

      "Apabila saya mengambil alih pada tahun 1981, semuanya ok, saya tidak perlu mengubah apa-apa, tetapi kali ini, saya perlu menyusun semula kerajaan," jelasnya.

      Katanya, beberapa pegawai tertinggi kerajaan sebelum ini dilihat menyokong BN termasuk memakai baju gabungan parti itu semasa tempoh kempen pilihan raya umum ke-14.

      "Kamu tahu, para eksekutif ini telah dilemahkan oleh Najib. Mereka bekerja untuk parti, bukan untuk saya, bukan untuk kerajaan, bukan untuk rakyat.

      "Saya memerlukan orang yang saya boleh percaya. Saya mesti mengatakan bahawa sukar untuk mempercayai orang kerana kamu tidak tahu latar belakang mereka," katanya.

      Mahathir juga mempersoalkan kesetiaan pegawai-pegawai kanan kerajaan ini dan mendakwa sesetengahnya cuba mengetepikan arahannya dalam tempoh tiga bulan sejak HARAPAN merampas Putrajaya.

      "Semasa Najib, mereka menuruti dia seperti hamba. Dia memberitahu mereka untuk melakukan perkara-perkara jenayah, seperti yang dilakukannya dengan bekas peguam negara (Tan Sri Mohamed Apandi Ali).

      "Dia menyembunyikan bukti dengan meletakkannya di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA). Kamu tidak boleh menyembunyikan bukti.

      "Apabila Najib meminta mereka untuk menyembunyikan bukti, mereka berbuat demikian, maksudnya untuk mengatakan bahawa saya akan mempercayai orang ini, saya tidak boleh," kata Mahathir sambil menambah tindakan akan diambil terhadap penjawat-penjawat awam berkenaan.


      : Mahathir akan mengulang sesuatu perkara banyak kali suapa perkara itu kelihat benar dan jujur... Itulah cara dia menjadi UMNO parti jahanam selama 22 tahun dan menghasilkan pemimpin yang merosakkan rakyat....

      Delete
    10. Parti Gay: Menteri WP Usah Bacul Ambil Tindakan



      Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) terlebih dahulu ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) atas kejayaan serbuan terhadap sebuah kelab gay yang beroperasi di ibu kota beberapa hari lalu.

      Serbuan ini tanda ketegasan pihak PDRM dan JAWI membanteras golongan LGBT ini daripada terus menjadi wabak dalam masyarakat khususnya di ibu kota.

      Bagi DPPWP, pihak berautoriti seperti PDRM, AADK dan JAWI sentiasa komited dalam membanteras gejala ini namun, pihak kerajaan dahulu mahupun sekarang seolah olah memandang tidak serius atas kesan wabak ini terus berleluasa.

      Kerajaan sedia ada dilihat hanya mahu mengambil kredit sahaja atas kecekapan pihak berkuasa yang membuat operasi serbuan walhal mereka tidak serius membanteras parti sebegini terus dianjurkan. Ibarat lembu punya susu tetapi sapi dapat nama. Ini realiti yang berlaku.

      Sekali lagi, DPPWP menegaskan supaya Menteri WP mengambil tindakan tegas terhadap parti gay terbesar yang akan berlangsung bermula 30 Ogos 2018 di G Tower, Jalan Tun Razak. Kami telah mendesak sebelum ini melalui kenyataan media Ketua Pemuda DPPWP, namun tiada tindakan serius daripada Menteri WP.

      Oleh itu, Menteri WP digesa agar usah bersikap hangat hangat tahi ayam dan pilih bulu dalam membanteras maksiat yang berlaku. Tindakan tegas kepada penganjur wajib dikeluarkan segera demi menyelamatkan generasi sekarang dari terus lemas dalam kancah kehinaan.

      Jika tidak ada tindakan tegas Menteri WP, pihak DPPWP memberi amaran akan mengerakkan seluruh rakyat menentang penganjuran parti gay ini supaya ia dibatalkan.

      Sekian, terima kasih.

      Ubaid Hj Akla
      Naib Ketua,
      Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan


      : Khalid cari isu saman NGO Muslimah dan cuba tutup apa yang sedang berlaku....

      Delete
    11. Tiada siapa tuduh Khutbah Arafah Liberalisme



      Semalam terlihat poster Kuliah "Rahmatan Lil Alamin" dalam group parti AMANAH yang akan disampaikan oleh Ustaz Zaharuddin dengan tajuk "Mengapa Khutbah Arafah dituduh Liberalisme?" pagi ini. (sekarang sedang berlangsung)


      Pertama saya hairan kenapa pendokong parti AMANAH yang terdiri daripada pengerak IKRAM suka membuat tuduhan, persepsi dan kadang kala boleh menjadi fitnah.

      Saya juga hairan kenapa Ustaz Zaharuddin bermatian untuk membela kesalahan dibuat oleh puaknya sendiri dalam parti AMANAH?

      Pertama, tiada siapa yang tuduh khutbah Arafah itu Liberalisme. Entah ustaz Zaharuddin mendapat di mana maklumat ini.

      Yang saya tahu ada satu surat daripada Widad Ahmad Asnawi yang menyatakan bahawa dulu dia selalu suka mendengar khutbah Arafat tapi kini tidak lagi kerana tak setuju dengan Dr. Mujahid Rawa. Antara petikannya ialah;
      Biasa akan suka untuk mendengar khutbah di Arafah.. kalini.. hurm..

      Akibat dari Menteri Agama bersalaman dgn Nisha.. sahabat saya telah terserempak dengan Mak Nyah di tandas salah sebuah shopping mall terkemuka di Putrajaya..

      Ustaz Zaharuddin boleh baca di sini (http://mindarakyat.blogspot.com/2018/08/biasa-aku-suka-mendengar-khutbah-di.html) untuk memahami maksud dan cerita sebenar tentang khutbah Arafat.

      Kena beza antara tak suka khutbah Arafah dengan tak suka orang yang membaca khutbah Arafah. Khutbah Arafah tidak liberal yang liberal dan nak bawa fahaman liberal ialah Mujahid Rawa dan parti AMANAH yang didokong oleh Ustaz Zaharuddin dan IKRAM.

      Balik daripada Mekah, sekal;i lagi Mujahid cuba membuat kenyataan yang boleh disalah tafsirkan sebagai memisahkan politik dengan agama. Ini pun adalah kekeliruan yang dibuat oleh Dr Mujahid yang sepatutnya Ust Zaharuddin betulkan perkara ini.

      Bukan nak membela puak sendiri.
      Nanti orang akan muak kepada Ustaz sebagaimana orang muak dengan Dr Mujahid and the geng.

      SemutApi @ FireAnt
      http://semutapi-fireants.blogspot.com/



      : Ustaz Zaharuddin ni dulu bukan main licik menyembunyikan sifat sebenarnya semasa dalam PAS, sekarang rupa sebenar terdedah satu persatu bahawa pertubuhan IKRAM pengkhianat perjuangan PAS....

      Delete
    12. Janji 100 hari HARAPAN, kalau nak buat 'cincai' bolehlah - Rafidah



      Bekas menteri persekutuan, Tan Sri Rafidah Aziz menyatakan walapun ada janji 100 hari pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN) yang belum tertunai tetapi tempoh itu bukanlah ukuran bagi rakyat menilai keberkesanan kerajaan.

      Rafidah dipetik Utusan Online berkata janji itu boleh saja dilaksanakan kerajaan secara 'cincai' tetapi menyifatkan hal itu tidak realistik.

      “Kita undi kerajaan untuk 100 hari? Tidak, tetapi untuk lima tahun, maka pegang pada situ. Dalam manifesto yang diberikan, ada yang sudah dilaksanakan pun.

      “Jika ada yang tidak dilaksanakan, itu adalah kerana keadaan memerlukan pelbagai siasatan, tidak boleh dibuat dalam tempoh 100 hari. Kalau nak buat ‘cincai’, bolehlah, semata-mata kononnya kerana janji.

      “Bagi saya realitinya, janganlah kita pegang sebuah kerajaan baharu kepada 100 hari untuk buat semuanya, itu tidak realistik. Beri masa, kita tidak pernah pun memberi kerajaan 60 tahun lepas tempoh masa 100 hari,” kata beliau dalam wawancara bersama Utusan Online.

      Rafidah yang juga bekas ketua wanita Umno berkata HARAPAN sebaliknya perlu mengetengahkan strategi dan dasar yang bijak.

      “Itulah kita kadang-kadang tidak tengok keadaan menyeluruh dan gambaran yang luas. Manifesto satu sahaja, adalah untuk pilihan raya. Tetapi janganlah itu pula hendak dijadikan panduan kepada lima tahun akan datang, saya sendiri pun tidak akan terima.

      “Jika ada sistem yang rosak, ia harus dinilai semula melalui proses, prosedur serta undang-undang yang boleh memakan masa lebih sebulan atau dua bulan. Kalau kita nak benarkan landasan mentadbir negara kukuh balik, kita perlu pandang ke hadapan,” jelas bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri itu lagi.

      : Ni idea untuk nak kencing rakyat....

      Delete
    13. Surat Terbuka Kepada YAB Menteri Besar Selangor



      1 - Saya berasa kesal membaca kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Besar Selangor, YAB Amirudin Shari yang meminta Dr. Halimah Ali meletak jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Selangor (PPAS) selepas beliau dinamakan oleh PAS sebagai calon untuk Pilihan Raya Kecil N32 DUN Seri Setia.

      Rujuk : http://www.sinarharian.com.my/mobile/politik/prk-seri-setia-dr-halimah-perlu-letak-jawatan-lembaga-ppas-1.871033

      2 - Begitu juga kekesalan dan kekecewaan saya akan kenyataan yang dikeluarkan oleh Penolong Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK), Syed Badli Shah Syed Osman.

      Rujuk : https://m.malaysiakini.com/news/439639

      3 - Adalah diketahui bahawasanya jawatan Dr. Halimah Ali dalam PPAS bukanlah berelaun bulanan sebagaimana syarikat berkaitan negeri (GLC) seperti Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

      4 - Bahkan beliau kekal memegang jawatan tersebut kerana minat mendalam beliau akan bidang bacaan malah hasil sumbangan beliau pernah mendapat pengiktirafan Malaysia Book Of Record (MBOR) sebagai 'The Largest Outdoor Reading Event' yang berjaya mengumpul 15,271 peserta semasa penganjuran Pesta Buku Selangor di PPAS.

      5 - Saya mengharapkan kerajaan Pakatan Harapan usahlah bermain politik dendam murahan sebegini di saat mereka melaungkan hak demokrasi yang patut diberikan samarata kepada semua rakyat tanpa mengira latar belakang. Apakah demokrasi hanya terpakai kepada Pakatan Harapan sahaja?

      6 - Politik sebegini hanya akan menyebabkan rakyat muak dan bosan akan kerenah kerajaan sediada seperti mana yang dihadapi oleh mereka daripada kerajaan BN terdahulu. Sekarang adalah masa untuk membina semula negara dan menunaikan segala yang dijanjikan kepada rakyat.

      7 - Adakah Pakatan Harapan menyedari bahawasanya mereka kini merupakan kerajaan persekutuan yang mentadbir Malaysia pasca PRU14? Realitinya, mereka hendaklah bertindak seperti kerajaan dan bukannya masih mempunyai mentaliti pembangkang.

      8 - Atau apakah kontroversi ini sengaja dicipta agar rakyat dapat dialihkan dari isu kegagalan kerajaan Pakatan Harapan menunaikan manifesto 100 hari seperti yang dijanjikan atau isu pembantu khas kepada seorang menteri atau isu pemilikan tanah selama 999 tahun atau isu LGBT yang sedang hangat diperkatakan sekarang?

      9 - Dalam pada itu, saya ingin mengucapkan tahniah dan syabas kepada Dr. Halimah atas sikap berjiwa besar beliau yang akan melepaskan jawatan dalam PPAS walaupun beliau layak untuk terus memegang jawatan tersebut kerana tidak mahu mencetuskan polemik yang berterusan.

      Rujuk : https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/08/464238/dr-halimah-akan-letak-jawatan-di-ppas

      10 - Inilah yang seharusnya dilakukan oleh seorang pemimpin yang memikirkan mengenai keutamaan agenda rakyat yang patut didahulukan berbanding agenda peribadi.

      11 - Dikesempatan ini juga, saya ingin menyeru kepada semua pengundi N32 DUN Seri Setia supaya keluar mengundi untuk memenangkan Dr. Halimah dalam Pilihan Raya Kecil yang akan diadakan tidak lama lagi bagi memastikan kerajaan Negeri Selangor mempunyai pembangkang yang kuat untuk proses semak dan imbang.

      12 - Pencapaian dan kejayaan yang dilakarkan oleh Dr. Halimah semasa menjadi ADUN Selat Klang dan Exco kerajaan Negeri Selangor wajar dipertimbangkan oleh pengundi Seri Setia sebelum membuat keputusan yang pastinya akan menguntungkan masa depan mereka.

      ' Sik Sejahtera Bersama Islam '

      YB AHMAD TARMIZI SULAIMAN
      Timbalan Yang DiPertua PAS Kawasan Sik
      Ahli Parlimen Sik


      : PH nak lantik 'awak mereka' walaupun bodoh dan tak faham apa yang dipegang....

      Delete
    14. Mujahid gesa pisahkan politik dan agama



      mujahid gesa pisahkan politik dan agama...yg dia tak sedaq dgn politik lah dia boleh dilantik sebagai menteri hal ehwal agama...

      Kalau nak pisahkan...tunjuk lah contoh dulu...hang letak jawatan menteri dan ahli parlimen, pi karang dua tiga buah kitab dulu...buka pondok ka, mengajaq ka dulu...lps tu tunggu tengok bila agaknya kerajaan nk lantik hang jadi menteri pulak...

      Dan dia juga tak sedaq bahawa apa yg dia sebut tu amat bertentangan dgn prinsip perjuangan almarhum ayahandanya iaitu Tuan Guru Yusof Rawa (ATGYR)...ATGYR merupakan pangasas kepada konsep "kepimpinan ulama" dengan dibantu oleh almarhum UFN, TGNA dan TGHH....kejayaan konsep tersebut telah ditempa dgn hebat apabila PAS semakin mendapat sokongan rakyat sehinggalah berlaku tragedi Memali...

      Tiba2 si mujahid ni nk suruh pisahkan agama dan politik... sudah panas punggung kah mujahid???...dan fahaman atau pegangan utk memisahkan agama dan politik ini lah yg telah disebut oleh almarhum TGNA sebagai "politik suku agama suku"...bila buat urusan politik, agama simpan dalam poket...ertinya apa saja yg diputuskan tak libat dgn dosa dan pahala...bila nk sembahyang, baru ambik balik agama tu guna...

      sesungguhnya mujahid tidak mewarisi langsung peninggalan almarhum TGYR samada ilmunya, ketrampilannya mahupun semangat perjuangannya...mmg patut manusia jenis ini angkat kaki dari PAS....

      alfaqir ilallah ppk
      14 Zulhijjah 1439H

      Delete
    15. Agama harus bebas dari politik, kata Mujahid. Mujahid sebar fahaman songsong



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusuf mengingatkan semua pihak agar tidak membenarkan agama dipengaruhi sebarang unsur politik.

      Tegas Mujahid, ini kerana kedudukan agama sepatutnya diletakkan lebih tinggi daripada semua perkara.

      “Agama seharusnya bebas dari unsur politik, termasuklah khutbah di mimbar-mimbar masjid. Agama harus lebih bebas dari semua kerana ia lebih tinggi dari semua,” kata Mujahid dalam sidang media di KLIA, hari ini.

      Mengulas lanjut, Mujahid berkata penyampaian teks khutbah seharusnya menjurus ke arah kebaikan dan bukan melabel pihak lain hanya kerana berbeza pandangan politik.

      “Ia (teks khutbah seharusnya) lebih menyeru kepada kebaikan, menyeru kepada membina negara ini dan lebih penting jauhkan daripada melabel-labelkan kelompok tertentu hanya kerana berbeza pandang politik apatah lagi menyebarkan fitnah yang tidak betul hanya untuk kepentingan politik.

      “Dan itu sememangnya menjadi nasihat saya sejak dari awal pegang jawatan menteri, agar agama tidak di politikkan,” kata naib presiden AMANAH itu.

      Bagaimanapun, anggota parlimen Parit Buntar itu berkata pihaknya akan menyemak kenyataan AMANAH Kelantan itu bagi tindakan lanjut.

      “Saya baru balik dan saya sepanjang di Mekah saya lebih tertumpu kepada ibadah saya serta jemaah Haji.

      “Bagaimanapun, saya akan semak apa isunya nanti bila saya masuk pejabat dan akan ambil langkah susulan jika benar terdapat dakwaan sedemikian,” katanya.

      : Agama tak boleh bebas dengan politik. Agama membimbing politik ke jalan yang benar sebagai tututan Islam. Balik Mekah ingat makin cerdik menghurai sesuatu perkara tetapi makin kalut....

      Delete
    16. Bantuan BR1M Akan Dihapuskan Dalam Masa Terdekat – Dr Mahathir



      KUALA LUMPUR – Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan dikurangkan sedikit demi sedikit sebelum dihapuskan dalam masa terdekat.

      Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, ia terpaksa dilakukan memandangkan rakyat terlalu dimanjakan oleh pentadbiran bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Sehubungan itu, Dr. Mahathir menegaskan, rakyat tidak patut merasakan mereka boleh mendapatkan wang tanpa bekerja.

      “Najib memanjakan rakyat dengan membuatkan mereka fikir tanpa melakukan sebarang kerja kerajaan akan berikan wang kepada mereka.

      “Sekarang kita tidak boleh berikan mereka wang kerana kita tidak mencuri wang, tetapi mereka masih mahu wang (BR1M),” katanya dipetik menerusi wawancara bersama portal The Malaysian Insight hari ini.


      : BR1M bukan sahaja untuk orang tak bekerja, tapi orang yang bekerja tapi tak mampu hidup pada negara yang kos sara hidup tinggi. Br1m juga untuk orang kurang upaya, takkan Mahathir dan PH bodoh nak faham....

      Delete

    17. 'Under Najib, many became thieves': PM Dr Mahathir

      "Your days are numbered".

      Dr Mahathir said that there was so much rot in the government, brought on by his predecessor and one-time protégé Datuk Seri Najib Razak, that everyone under him “became a thief.”--fotoBERNAMA

      ALOR STAR: Your days are numbered.

      This was the message delivered by Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad today to those from the previous administration who had broken the law with impunity.

      Dr Mahathir said that there was so much rot in the government, brought on by his predecessor and one-time protégé Datuk Seri Najib Razak, that everyone under him “became a thief.”

      “When Najib became a thief, everyone under him became a thief.

      “Government officers made RM200,000 a month. Where did (the money) come from? It was all stolen money.

      “(And) some government officers were given RM300 million for projects – but pocketed RM100 million.

      “Those who (committed these crimes) will have their comeuppance. Malaysia has its laws,” said the Bersatu chairman at the Jelajah Malaysia Baru event here.

      Also in attendance was Deputy Prime Minister and outgoing PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Defence Minister and Amanah president Mohamad Sabu; and Kedah Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

      Delete
    18. Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ambilalih tol?



      Kos nak mansuhkan Tol . Atleast RM30billion diperlukan untuk tujuan pengambilalihan . Itu kos paling sedikit kerajaan perlu bayar untuk ambil alih 5 konsesi . 5 konsesi tersebut adalah PLUS , Lebuhraya kulim butterworth , Link Kedua , Penang Bridge dan Expressway lingkaran tengah . Konsesi lain xmasuk lagi .

      Semasa nak ambil alih PLUS expressway Berhad ( PEB ) , sukuk terbesar dalam dunia telah diterbitkan . Sukuk tersebut bernilai RM30billion , IMTN , Coupon rate 5% , temph matang 27 tahun . Tahun diterbitkan 2012 . Sekarang ni tahun 2018. Bond tersebut ada balance 21 tahun lagi. Kalau kerajaan nak tebus balik bond tersebut , kerajaan perlu membayar future interest sekali . So kita boleh cakap minimum yang perlu dibayar untuk tebus bond tersebut kerajaan perlu membayar RM45billion .
      Itu baru untuk 5 konsesi , ada berpuluh lagi konsesi yang perlu diselesaikan . Total kos untuk mansuhkan semua tol menelan belanja ratusan billion . Kos lain yang perlu diambil kira , kos maintainance . Kos maintainance untuk PLUS highway sahaja memerlukan RM1billion untuk kos penyelenggaraan dan total untuk selenggara kesemua lebuh raya dalam Malaysia akan menelan belanja RM8-9billion .

      Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ini semua ? Tidak . Data ni semua ada dekat public domain . Kos maintenance PLUS boleh rujuk jawapan dalam dewan rakyat , bond yang diterbitkan boleh tengok dekat laman web SC , kos penyelenggaran highway lain boleh tengok dekat laman web bursa malaysia . Pemegang konsesi kebanyakkan public listed company . Litrak , ecovest , SILK ni semua boleh tengok dekat laman web bursamalaysia .

      Itu namanya menanam tebu dipinggir bibir . Pandai berjanji tapi liat nak tepati janji .

      P/S - Tiada reference diletakkan tapi saya ada bgtau macam mana nak buat rujukan . So boleh cuba la buat rujukan sendiri .


      : Politik manipulasi bukan berniat untuk membantu tetapi untuk berkuasa....

      Delete
    19. BR1M: Azmin sangat dangkal
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 26 OGOS 2018
      Khairy Jamaluddin
      Khairy Jamaluddin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin membantah cadangan sama ada Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dikurangkan atau dimansuh.

      Katanya, pemberian wang tunai seumpama ini (cash transfer) satu polisi yang diamalkan oleh banyak negara lain.


      "Bantuan ini sangat membantu menanggung beban sara hidup bagi golongan pendapatan rendah (B40).

      "Kalau pemberian wang tunai itu sogokan, hentikan juga ‘bonus’ dan‘duit raya’ untuk kakitangan awam," katanya menerusi twitternya hari ini.

      Dalam pada itu Khairy menyangkal alasan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bahawa BR1M yang dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional mempunyai unsur rasuah untuk mendapatkan sokongan rakyat

      "Alasan Azmin Ali sangat dangkal.

      "BR1M boleh dikukuh dari segi pengesahan penerima yang layak (better means testing) & perbelanjaan bersyarat (hanya boleh guna untuk beli barang2 tertentu sahaja," katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: BR1M dihentikan, ada unsur rasuah]

      Hari Azmin menegaskan bahawa pemberian BR1M yang dilaksanakan kerajaan BN terdahulu perlu dihentikan kerana ia mempunyai unsur rasuah untuk mendapatkan sokongan rakyat.

      Beliau berkata bagaimanapun kerajaan di bawah pimpinan PH sedang merangka inisiatif baharu yang meletakkan fokus untuk mensejahterakan rakyat bukan menyogok atau memperbodohkan rakyat.

      Sebelum ini, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pentadbirannya berhasrat mengurangkan BR1M secara berperingkat sebelum dihentikan sepenuhnya.

      Delete
    20. Orang Cina benci ditipu: Tuan Ibrahim
      NORAFIZA JAAFAR 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore980
      Orang Cina benci ditipu: Tuan Ibrahim
      Tuan Ibrahim mengetuai sidang media yang diadakan, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Manifesto PH adalah perkara serius yang bakal menjadi indikator sokongan orang Cina kepada kerajaan pada masa akan datang.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, ia berdasarkan hati budi kaum Cina yang tidak suka pembohongan dan memegang teras kesetiaan.


      "Secara keseluruhan Pas belum jelas akan sokongan pengundi Cina namun berdasarkan indikator janji PH, saya yakin mereka (orang Cina) ambil serius.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Halimah akui sukar tarik sokongan pengundi Cina]

      "Orang Cina tak boleh terima apabila pemimpin berbohong dengan pelbagai helah dan janji manifesto tidak ditunaikan," katanya dalam sidang media PRK Seri Setia diadakan di Pejabat Perhubungan Pas Selangor, hari ini.

      Katanya, Pas mengharapkan sokongan MCA dalam membantu kempen PRK Seri Setia.


      Tuck Wah
      "Pas mengalu-alukan kerjasama semua pihak termasuk dalam kalangan Umno untuk membantu perjalanan kempen.

      "Begitu juga dengan MCA namun Pas memahami situasi parti itu yang sedang fokus membantu calon mereka di Balakong," katanya.

      Dalam pada itu, Bendahari Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP), Kong Tuck Wah meminta pengundi Cina matang dalam membuat pilihan dan memilih calon yang mampu membuat kerja.

      "Orang Cina memberi peluang kepada PH sebab kerajaan PH masih muda tapi selepas satu atau dua tahun nanti baru mereka akan rasa sakit kerana janji PH tidak ditunaikan.

      "Saya harap orang Cina tidak menggunakan satu telinga saja, dengar juga cakap pembangkang bukan hanya cakap kerajaan saja.. Selepas itu tapis dan nilaikan mana betul," katanya.

      Sinar Harian melaporkan calon Pas PRK Seri Setia, Dr Halimah Ali mengakui kesukaran menarik sokongan pengundi Cina yang masih tertarik dengan propaganda dibawa PH.

      Delete
    21. Peluang Pas cerah, rakyat rasa tertipu dengan PH'
      NORAFIZA JAAFAR 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.5K
      'Peluang Pas cerah, rakyat rasa tertipu dengan PH'
      Ciapan Roslan Shahir di laman mikro Twitter miliknya.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pengarah Pilihan Raya Pas Selangor, Roslan Shahir Mohd Shahir meletakkan keyakinan Pas mempunyai peluang tinggi untuk menang PRK Seri Setia.

      Menerusi perkongsian di lamam mikro Twitternya, Roslan berkata, PRK Seri Setia adalah signal kekecewaan rakyat terhadap janji PH.


      "Baki 14 hari kempen ternyata semakin cerah. Gabungan jentera Pas-Umno makin mantap dan lebih penting penerimaan rakyat makin menyerlah. Rakyat kecewa dan tertipu dengan janji PH. Seri Setia akan jadi signal kebangkitan mereka," tulisnya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Halimah miliki pengalaman luar biasa]

      Beliau difahamkan berada di Makkah untuk ibadah haji namun tidak menghalang beliau mengikuti perkembangan perjalanan kempen PRK Seri Setia yang meletakkan calon Pas, Dr Halimah Ali.

      Ciapan berkenaan mendapat reaksi pengikutnya yang turut memberikan sokongan terhadap kenyataannya.

      "Hanya yang taksub PH dan hati dah tertutup akan tetap undi PH," tulis Muhammad Najid Ahmad Khairani.

      Delete
    22. PH jangan buat silap dalam isu BR1M: Nik Nazmi
      MOHD HAFIZ ISMAIL 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4K
      Nik Nazmi
      Nik Nazmi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ketua Pemuda Harapan, Nik Nazmi Nik Ahmad menyatakan sebarang keputusan berkaitan Bantuan Sara Hidup (BSH) yang dahulunya dikenali dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) harus dibuat melalui persetujuan kesemua parti PH dan Kabinet.

      Katanya, ini kerana Manifesto PH telah berjanji bahawa BR1M akan dikekalkan untuk golongan B40.


      Menurutnya, sistem BSH perlu diteliti semula agar ia menepati matlamat untuk mengurangkan jurang pendapatan dalam masyarakat dan membolehkan penerima berdiri di atas kaki sendiri.

      “Sebarang perubahan juga mesti memastikan bahawa penerima tidak terkesan sehingga menjadi lebih susah. Walau apa pun yang dinyatakan, sebarang perancangan juga perlu mengambil kira terutamanya penerima yang tidak mampu bekerja sama ada kerana faktor umur atau kecacatan fizikal atau mental.

      “Perancangan ini mestilah dibuat dengan telus dan informasi hendaklah disampaikan kepada rakyat dengan jelas untuk mengelakkan daripada berlaku sebarang salah faham,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Dalam satu wawancara, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan kerajaan akan mengurangkan jumlah BR1M sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Katanya, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.

      [ARTIKEL BERKAITAN: BR1M dikurangkan sebelum mansuh: Tun M]

      Menurut Nik Nazmi, sebarang bantuan dalam bentuk pemindahan wang tidak salah, terutama jika disyaratkan kepada sesuatu yang positif seperti meletakkan syarat bahawa anak-anak penerima diberi imunisasi dahulu atau sebarang syarat berkenaan pendidikan dan latihan.

      “Kejayaan bantuan sebegini telah dibuktikan di negara lain seperti program Prospera di Mexico dan Bolsa Familia di Brazil, kedua-duanya mendapat pujian serata dunia dengan kajian mendapati ia berjaya meningkatkan keadaan kesihatan, perolehan pendidikan, mobiliti sosial seperti memberi kesan positif kepada pasaran kerja dan ekonomi rumahtangga.

      “Juga tidak boleh dinafikan bahawa bantuan yang membina lebih baik daripada yang cuma memberi. Tetapi ada juga segilintir golongan masyarakat yang amat memerlukan bantuan dan perkara ini tidak boleh diperkecilkan. PH tidak boleh membuat kesilapan dalam hal ini, sejarah akan menilai kita,” katanya.

      Mengulas lanjut, beliau mendakwa jumlah rakyat yang mengharapkan bantuan tersebut adalah antara kegagalan kerajaan pimpinan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      “Keguasaran pasti dirasai oleh ramai penerima BSH yang lain apabila Dr Mahathir menyatakan untuk mengurangkan atau memansuhkan terus bantuan berkenaan.

      “Ini kerana pemberian wang sudah menjadi bantuan hayat bagi kebanyakan mereka,” katanya.

      Delete
    23. Siasat secara telus dakwaan rasuah pembantu politik menteri
      HAZELEN LIANA KAMARUDIN 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore153
      Siasat secara telus dakwaan rasuah pembantu politik menteri
      Noor Hariri
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR MAS - Pemuda Umno Kelantan menuntut siasatan menyeluruh dilakukan ke atas pembantu politik Menteri Pertahanan berhubung dakwaan salah guna kuasa dalam pembayaran hutangnya berjumlah RM800,000.

      Ketuanya, Noor Hariri Mohamed Noor berkata, siasatan menyeluruh itu bertujuan memastikan rakyat mendapat maklumat yang jelas berhubung kes berkenaan selepas ia tular di media sosial.


      "Ia juga amat penting untuk membersihkan nama Kementerian Pertahanan dan menteri sendiri (Mohamad Sabu) daripada terpalit berhubung kes ini," katanya.

      Menurutnya, Pemuda Umno Kelantan turut berharap supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dapat memberikan respon segera berkaitan dengan perjalanan proses siasatan.

      Katanya, siasatan yang telus sahaja dapat mengesahkan apa sebenarnya berlaku selaras dengan slogan kerajaan PH iaitu Malaysia Baharu.

      Noor Hariri yang juga Ketua Pemuda Umno Pasir Mas berkata, pihaknya berharap tiada campur tangan politik yang boleh mempengaruhi siasatan tersebut.

      Beliau juga berharap Mohamad dapat memberikan kerjasama penuh dan terbaik sepanjang proses siasatan melibatkan pegawainya itu.

      "Kita amat berharap SPRM diberikan kuasa penuh untuk menjalankan siasatan ke atas kes ini.

      "Besar harapan kita agar pesalah dihadapkan ke muka pengadilan supaya ia menjadi iktibar kepada seluruh masyarakat," katanya.

      Terdahulu, SPRM mengesahkan sedang menyiasat seorang pembantu politik seorang menteri berhubung dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan masalah hutang serta dikeluarkan daripada status muflis.

      Delete
    24. Nak jual Equanimity mungkin ambil masa bertahun’
      WARTAWAN SINAR HARIAN 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore420
      Kapal layar mewah Equanimity
      Kapal layar mewah Equanimity - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Selepas Mahkamah Admiralti membenarkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menjual kapal mewah Equanimity, proses mencari pembeli untuk kapal tersebut sudah boleh dimulakan.

      Salah satu cara yang boleh diambil adalah dengan melelong kapal tersebut namun Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad merancang untuk membuka bidaan bagi kapal layar mewah berkenaan.


      Begitupun, Ketua VesselsValue (syarikat berpengkalan di London menilai harga kapal), Sam Tucker memaklumkan proses penjualan kapal kadangkala memakan masa selama bertahun-tahun.

      “Biasanya penjualan kapal akan melibatkan penjual bekerjasama dengan broker. Jadi, broker ini akan mengiklankan penjualan itu menggunakan pelbagai cara kepada prospek pembeli.

      “Apabila pembeli munculkan diri maka proses survey dan tawar-menawar bermula. Kadangkala kapal berada di pasaran selama beberapa tahun sebelum berjaya dijual,” katanya memetik laporan The Star, hari ini.

      Dalam pada itu, Tucker menjelaskan tidak ramai berminat untuk membeli kapal layar mewah dalam pasaran dan situasi itu sebenarnya sama dengan sebelum ini, tidak pernah berubah.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Jho Low selar kerajaan mahu jual Equanimity]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M mahu jual segera kapal Equanimity]

      Menurutnya, sebuah kapal layar, Anastasia yang dibina di tempat sama dengan Equanimity tetapi saiznya lebih kecil dijual pada harga RM321 juta baru-baru ini.

      Ketika ditanya adakah Equanimity boleh dijual dengan harga RM761 juta seperti diniliai VesselsValue, Tucker berpendapat ia boleh dijual pada harga tersebut asalkan keadaan kapal masih baik.

      “Jika kapal itu dijual dengan cepat seperti dalam lelongan misalnya, mungkin harganya sedikit rendah berbanding jika ia diiklankan dan dijual seperti biasa.

      “Mengekalkan keadaan Equanimity adalah penting kerana ia merupakan faktor utama yang boleh menyebabkan penurunan harga kapal,” ujarnya.

      Difahamkan, penurunan harga untuk kapal layar mewah seperti itu adalah sekitar 20 peratus selepas tahun pertama, lima ke 10 peratus untuk tahun kedua, lima ke tujuh peratus untuk tahun ketiga dan lima peratus lagi bagi tahun-tahun berikutnya.

      Dalam pada itu, Tucker menjelaskan pencemaran air dan asap di sekitar Boustead Cruise Centre, Pelabuhan Klang tidak akan menyebabkan banyak kerosakan kepada kapal tersebut.

      “Impak yang ada adalah jurutera dan krew kapal perlu membersihkan beberapa bahagian dalam kapal itu dan ia biasanya adalah tugas rutin untuk kapal sebesar itu.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Bahagian dalam The Equanimity kelihatan mewah ]

      “Selagi krew terus membersihkan kapal itu maka sepatutnya tiada kesan kerosakan jangka masa panjang kepada kapal tersebut,” jelasnya.

      Beliau berkata demikian bagi menjawab dakwaan mengatakan kapal mewah dikatakan milik ahli perniagaan kontroversi, Low Taek Jho (Jho Low) bakal rosak disebabkan terdedah dengan persekitaran tidak sihat.

      Delete
    25. Hadi: PAS pernah terima Mahathir ketika dibuang Umno
      Diterbitkan 26 Ogs 2018, 6:36 petang | Dikemaskini 26 Ogs 2018, 6:47 petang

      A+ A-

      PAS sama sekali tidak akan menutup pintunya terhadap mana-mana tokoh termasuk bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, kata presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Beliau mengimbas kembali tindakan PAS pada era 1960-an yang menerima Tun Dr Mahathir Mohamad dengan baik selepas beliau dibuang daripada Umno.

      "Kita terbuka kepada semua yang sedia menerima kita, bahkan pada 1969 kita terima Mahathir yang ditolak Umno (ketika itu).

      "Kita menerima dan tidak bersikap negatif kepada sesiapa," katanya ketika sidang media di Marang, Terengganu hari ini.

      Sebelum ini beberapa pemimpin Umno telah meminta Najib agar menjarakkan diri daripada parti itu kerana bimbang dakwaan skandal sekitarnya akan turut menjejaskan parti.

      Pada masa sama, Hadi sebelum ini dilaporkan berkata PAS tiada halangan jika Najib ingin membantu kempen parti itu di PRK Seri Setia.

      Berhubung PRK itu, Hadi berkata beliau yakin "akan berlaku perubahan" jika trend pengundian PRK Sungai Kandis - dengan peratusan keluar mengundi yang merosot - berterusan dan ditambah dengan undi Umno kepada calon PAS Dr Halimah Ali.

      Selain itu, katanya lagi, pihaknya juga mendapati sokongan terhadap Pakatan Harapan (HARAPAN) kian merosot.

      "(Keadaan) Sangat positif kerana kita ada undi teras Umno, dicampur dengan (kemerosotan sokongan terhadap HARAPAN) dan perubahan undi di Sungai Kandis, kita jangka akan ada perubahan.


      "Kita sedar kemenangan tidak mudah tetapi ia tidak mustahil. Kita akan kerja kuat," katanya lagi.

      Halimah akan berdepan calon HARAPAN Halimey Abu Bakar.

      Pada PRU ke-14, PKR menang besar di Seri Setia apabila mendapat 29,250 undi berbanding BN (9,878) dan PAS (4,563).

      PRK itu diadakan kematian penyandangnya Shaharuddin Badaruddin akibet kanser pada 2 Ogos lalu.

      Delete
    26. Laporan: Jualan lelong, liputan buruk rendahkan harga Equanimity
      Diterbitkan 26 Ogs 2018, 3:29 petang | Dikemaskini 26 Ogs 2018, 3:49 petang

      A+ A-
      Jualan lelong dan laporan negatif mengenai kapal layar mewah, Equanimity boleh menyebabkan pembeli berpotensi menurunkan harga bidaan mereka bagi kapal tersebut, lapor The Star hari ini.

      Sam Tucker, ketua bahagian kapal mewah dari firma penilaian kapal yang berpangkalan di London, VesselsValue dipetik portal itu ketika menjelaskan proses penjualan Equanimity.

      Syarikat itu menilai kapal berkenaan berharga sekitar AS$ 175 juta.

      Tucker berkata Equanimity boleh mencecah harga yang sama atau dalam lingkungan tersebut dengan syarat ia menerima perhatian yang sewajarnya.

      "Jika kapal itu dijual dengan cepat, misalnya, melalui lelong, kita sepatutnya akan melihat harga yang lebih rendah berbanding jika kapal ini dipasarkan dan dijual secara biasa.

      "Hakikatnya kapal ini dipaparkan dalam akhbar sejak kebelakangan ini dan atas sebab yang tidak semestinya betul, mungkin menggalakkan pembeli meletakkan tawaran yang lebih rendah," katanya dipetik sebagai berkata.

      Laporan itu juga menyebut Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan bahawa kerajaan bercadang untuk mengadakan bidaan bagi menjual kapal itu.

      Tiada perubahan dalam pasaran kapal layar

      Tucker berkata, proses jualan biasanya bermula dengan penjual menghubungi broker, yang kemudian memasarkan kapal melalui media dan e-mel kepada rakan pembeli.

      "Jika pembeli hadir sendiri, proses tinjauan dan rundingan bermula," katanya.

      Tucker dilaporkan berkata tidak ada perubahan dalam sentimen pasaran untuk kapal layar mewah itu yang dijangka mempunyai sedikit pembeli.

      Kapal Equanimity berukuran - lebih 24m tinggi dan 91.5m panjang.

      Beliau berkata Anastasia, yang dibina oleh pembina kapal yang sama tetapi lebih kecil pada ukuran 76m, baru-baru ini dijual dengan harga €67.5 juta (RM321 juta) sejajar dengan sentimen pasaran.

      Menurut laporan itu, nilai kapal layar menyusut 20 peratus dalam tahun pertama, lima hingga sepuluh peratus pada tahun kedua, lima hingga tujuh peratus pada tahun ketiga dan kira-kira lima peratus pada setiap tahun berikutnya.

      Jabatan Keadilan Amerika (DOJ) mendakwa ahli perniagaan yang kini sedang diburu, Low Taek Jho menyalahgunakan AS$ 250 juta daripada dana 1MDB untuk membiayai pembelian kapal itu, menerusi beberapa perantara bagi menyembunyikan punca wang tersebut.

      Kerajaan dan 1MDB telah memetik dakwaan DOJ ketika memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi menuntut kapal itu baru-baru ini.

      Delete
    27. Pembatalan ECRL mimpi buruk untuk orang Pantai Timur
      Abdul Latiff Abdul Rahman | Diterbitkan 26 Ogs 2018, 12:31 tengah hari | Dikemaskini 26 Ogs 2018, 12:47 tengah hari

      A+ A-
      ULASAN | Pengumuman Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) mungkin dibatalkan seakan mimpi buruk untuk seluruh penduduk Kelantan dan Pantai Timur.

      Kalaupun projek zaman Datuk Seri Najib Razak ini mempunyai sejuta masalah dan ketirisan, namun hasrat bekas perdana menteri itu sedikit memberi rasa gembira kepada rakyat Kelantan dan Pantai Timur.

      Kami diberi harapan bahawa kami tidak lagi diabaikan.

      Tinggal kini ada satu lagi berita harapan kepada rakyat Kelantan iaitu projek lebuh raya Center Spin Road (CSR).

      Dalam persidangan pertama Dewan Rakyat baru-baru ini saya sudah bangkitkan bahawa projek ini wajib dipercepatkan. Pakej atau fasa pembinaan perlu berjalan serentak.

      Projek yang sepatutnya bermula awal 1990-an ketika Rancangan Malaysia kelima ini tertangguh sehingga kini. Perlu diingatkan, pengumuman projek ini dibuat ketika zaman Perdana Menteri keempat, yang kini kembali menjadi Perdana ketujuh.

      Setakat ini hanya pakej B1 (Pasir Hor-Kadok) saja yang baru siap sepenuhnya dan dibuka kepada umum.

      Ketika musim cuti perayaan jalan Kota Bharu-Kuala Krai memang terlalu sesak. Jika awal cuti pengguna yang melalui jalan menghala ke Kota Bharu akan ‘make jem’ (makan jam).

      Pengumuman perdana menteri berkaitan ECRL dibatalkan sepatutnya digantikan dengan pengumuman lain yang lebih menggembirakan, iaitu mempercepatkan pembinaan lebuh raya ini.

      Baca: Saifuddin: Status ECRL bergantung rundingan pihak swasta terlibat

      Penduduk Kelantan akan lebih berterima kasih jika ia menjadi keutamaan kerajaan.


      Mungkin pendekatan lebih lunak perdana menteri ketujuh sikit sebanyak boleh membuatkan kami melupakan penderaan terhadap Kelantan oleh perdana menteri keempat dulu.

      Apakah penderaan ini masih berkait rapat dengan keputusan penduduk Kelantan kekal memilih PAS? Walhal kita semua melaung dan mengagungkan prinsip demokrasi?

      Dalam masa yang sama rakyat Kelantan juga adalah pembayar cukai.

      Seperti firman Allah SWT: Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan larangan-Nya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhi-Nya. (Surat An-Nahl ayat 90)

      ABDUL LATIFF ABDUL RAHMAN adalah anggota parlimen Kuala Krai dan Yang Dipertua PAS Kuala Krai.

      Delete
    28. MCA: Pembangkang lemah punca k'jaan senang mungkir janji
      Diterbitkan 26 Ogs 2018, 11:53 pagi | Dikemaskini 26 Ogs 2018, 11:56 pagi

      A+ A-
      PRK BALAKONG | Keadaan pembangkang yang lemah pada masa ini adalah punca mengapa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) boleh memungkiri janji dan merancang untuk mewujudkan rancangan untuk satu lagi kereta nasional baru, kata Naib Pengerusi Wanita MCA Datuk Ong Chong Swen.

      Beliau yang juga senator berkata, sejak mendapat kuasa kerajaan telah gagal menunaikan banyak janji PRU ke-14 dengan menjadikan hutang negara sebagai alasan.

      "Ironinya, mereka merancang untuk mewujudkan kereta nasional ketiga! Mengapa ia menjadi keutamaan jika negara menanggung hutang yang besar?

      "Pernah tertanya-tanya mengapa kerajaan boleh memungkiri janji, pada masa sama membuat rancangan kereta nasional yang dibenci rakyat?

      "Kerana tiada pembangkang yang kuat untuk memainkan peranan semak dan imbang yang berkesan," katanya dalam kenyataan hari ini bagi menyokong calon MCA PRK Balakong, Tan Chee Teong.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng memberitahu Dewan Rakyat sebelum ini bahawa projek yang akan dilancarkan menjelang 2020 akan melibatkan dana swasta, bukannya rakyat.

      Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong kemudian menggesa kerajaan berjanji ia tidak akan 'bail-out' projek itu, seperti Proton pada masa lalu.

      Jurang besar

      Berhubung DUN Selangor, Ong berkata jurang antara wakil rakyat kerajaan dan pembangkang terlalu besar.

      HARAPAN memegang 51 kerusi DUN. Baki empat kerusi diduduki BN dan satu oleh PAS.

      "Apabila parti pemerintah terlalu kuat dan pembangkang terlalu lemah, ia tidak baik untuk pemantauan dalam DUN," katanya lagi.

      Katanya, kemenangan untuk DAP di PRK Balakong tidak akan mengubah apa-apa, sebaliknya kemenangan MCA bermakna menambah seorang lagi pemantau dalam dewan undangan negeri.

      PRK Balakong diadakan selepas kematian bekas ADUN Eddie Ng Tien Chee dalam satu kemalangan jalan raya bulan lalu.

      Ia diadakan serentak dengan PRK Seri Setia - juga dalam DUN Selangor - pada 8 September ini.

      Delete
    29. PENYAMUN CAKAP BENAR


      Bimbang KDNK suku kedua merosot teruk, ringgit jatuh
      Najib Razak | Diterbitkan 26 Ogs 2018, 10:57 pagi | Dikemaskini 26 Ogs 2018, 11:30 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Minggu lepas, kerajaan mengumumkan bahawa pertumbuhan KDNK (GDP) negara untuk suku kedua merosot dengan teruk dari 5.4 peratus sehingga 4.5 peratus - jauh di bawah kesemua unjuran pakar analisa ekonomi.

      Kejatuhan sebegini agak membimbangkan kerana kadar pertumbuhan suku kedua kini di bawah paras negara Indonesia dan Thailand yang sebelum ini lebih rendah dari kita.

      Walaupun bukan lagi perdana menteri, halatuju ekonomi negara masih merupakan keutamaan saya. Oleh itu saya mengambil sedikit masa untuk meneliti data-data dan pengumuman kerajaan untuk fahaman lebih mendalam.

      Pertumbuhan KDNK bagi suku kedua mungkin lebih rendah kerana semua sektor ekonomi telah menunjukkan kejatuhan yang berpunca dari banyak projek-projek telah dihentikan tetapi diselamatkan oleh sektor permintaan dalam negara (domestic consumption) apabila GST disifarkan yang mengalakkan lebih banyak pengguna untuk membeli.

      Tetapi keadaan ini tidak akan berpanjangan kerana cukai SST akan bermula bulan depan.

      Pelaburan langsung asing (FDI) juga menurun dari RM12 bilion pada suku pertama kepada RM2.8 bilion manakala pelaburan portfolio (iaitu saham dan bon) telah menunjukkan pengaliran keluar sebanyak RM38.3 bilion pada suku kedua berbanding pengaliran ke dalam sebanyak RM2.5 bilion untuk suku pertama.

      Rizab antarabangsa BNM yang diumumkan setiap dua minggu terus jatuh setiap kali diumumkan semenjak PRU14 daripada AS$110 bilion kepada AS$104.2 bilion pada 15 Ogos.

      Kejatuhan nilai ringgit

      Matawang ringgit juga telah menyusut 25 sen kepada RM4.10 berbanding RM3.85 pada bulan April sebelum pilihan raya.

      Nilai ringgit banyak bergantung kepada harga minyak dunia. Beberapa tahun dahulu semasa saya perdana menteri, ringgit juga jatuh di bawah RM4.10 semasa harga minyak dunia sangat rendah sehingga di bawah AS$30 satu tong.

      Tetapi ringgit yang lemah kini ialah ketika harga minyak dunia jauh lebih tinggi pada tahap AS$75 satu tong. Tidak mustahil nilai ringgit akan lebih lemah lagi jika harga minyak dunia jatuh sekali lagi.

      Banyak juga yang membimbangkan. Lebihan dagangan antarabangsa juga jatuh teruk dalam bulan Mei dan Jun kepada RM6 bilion iaitu setengah daripada lebihan RM13 bilion untuk bulan April kerana jumlah import kita telah naik dengan pesat manakala kadar pertumbuhan ekspot kita telah menurun. Ini mungkin disebabkan oleh GST disifarkan dan menyebabkan pengguna menjurus kepada pembelian barang import.

      Oleh itu, lebihan akaun semasa kita telah jatuh dari RM15 bilion daripada suku sebelumnya kepada RM3.9 bilion. Lebihan akaun semasa ini amat penting. Jika ia menjadi negatif, mungkin penarafan kredit negara (sovereign credit rating) akan terkesan.

      Kadar pengangguran turut menunjukkan peningkatan sedikit pada bulan Jun disebabkan mereka yang tiada kerja telah naik sebanyak 17,000 orang berbanding bulan April.

      Eksport sawit turun setiap bulan

      Pendapatan kerajaan juga menurun kepada RM14.1 bilion pada bulan Jun berbanding RM20.9 bilion pada bulan sebelumnya. Ini mungkin kerana GST sudah mula disifarkan.

      Hasil yang semakin menyusut tentu akan memberi tekanan kepada kerajaan dan menyebabkan keupayaan kerajaan untuk menyelamatkan negara dan membantu rakyat akan lebih lemah.

      Delete
  2. ini menunjukkan ada pegawai2 atasan atm masih lagi menurut perintah umno.

    lihat shj layanan yg diberikan kpd fugitive musa aman - org yg ugut YDPN dan kluar negara secara haram tak ikut laluan halal.

    cian tengok jamal jamban kena gari masih dibw dr indon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sbb vip kot... kahkahkah

      bankami.blogspot.com

      Delete
    2. Perkahwinan sejenis bermula dari menuntut hak
      Diterbitkan 8 Ogs 2018, 2:26 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 3:11 petang

      A+ A-
      Desakan komuniti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) untuk menuntut hak yang sama boleh menjadi permulaan bagi mengiktiraf perkahwinan sejenis di masa depan, kata Ketua Wanita Umno, Datuk Noraini Ahmad.

      Beliau mengulas kenyataan aktivis sosial Marina Mahathir yang berkata komuniti LGBT hanya mencari hak yang sama seperti diperuntukkan oleh undang-undang dan bukan hak tambahan seperti perkahwinan sejenis.

      "Benar kata Marina, hari ini mereka bukan minta perkahwinan sejenis tetapi apa akan jadi pada masa akan datang?

      "Perkahwinan sejenis di negara-negara lain bermula dari perjuangan menuntut kononnya hak asasi sama rata untuk golongan LGBT," kata Noraini dalam satu kenyataan media hari ini.

      Baca: LGBT hanya mahu hak sama seperti semua orang, tidak lebih

      Noraini berkata, rakyat Malaysia termasuk komuniti LGBT tidak pernah dinafikan hak asasi mereka untuk menjalani kehidupan seharian.

      "Kita menentang penghinaan dan diskriminasi terhadap golongan LGBT yang berusaha mendapatkan bantuan untuk menyelesaikan kekeliruan perasaan mereka, baik dari sudut spiritual mahupun perubatan.

      "Namun sebagai wanita dan ibu, Wanita Umno tidak akan membenarkan golongan LGBT dihalalkan perlakuan songsang mereka dalam kalangan masyarakat kerana ini bukan jalan penyelesaian kepada isu LGBT," katanya,

      Malah Noraini berkata, daripada perspektif lebih besar, LGBT yang bertentangan dengan nilai agama dan perlembagaan hanya akan merosakkan sistem sosial dan kekeluargaan di negara ini.

      "Maka untuk menghalalkan golongan LGBT mengamalkan gaya hidup hubungan sesama jantina secara terbuka merupakan satu hak yang berlebihan untuk diminta dalam sebuah negara Islam seperti Malaysia," katanya.

      14 kali ganda dijangkiti HIV


      Anggota parlimen Parit Sulung itu turut menambah dalam perkembangan terbaru, golongan LGBT dikesan sebagai kelompok tertinggi dijangkiti HIV.

      Angka itu katanya mewakili 50 peratus kes baru dilaporkan sepanjang 2017.

      "Ini berdasarkan laporan Sektor HIV/STI, Bahagian Kawalan Pe­nyakit, Kementerian Kesihatan yang merekodkan sebanyak 1,697 individu yang mengamalkan tabiat seks songsang seperti homoseksual dan biseksual adalah sebahagian daripada 3,347 kes HIV baru dicatatkan pada tahun lalu.

      "Lebih mengejutkan, jumlah tersebut adalah 14 kali ganda lebih tinggi berbanding individu yang mengambil dadah melalui perkongsian jarum suntikan (IDU) dijangkiti HIV yang sering diperkatakan sebagai punca utama penyebaran virus berkenaan," katanya.

      Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mengelakkan kempen yang membolehkan LGBT mempraktikkan gaya hidup mereka secara bebas di negara ini.

      Sebelum ini, menteri hal ehwal agama, Mujahid Yusof Rawa berkata meskipun LGBT tidak seharusnya didiskriminasi, mereka tidak seharusnya mencabar sistem nilai dan nilai di negara ini

      Delete

    3. Lawyers: Pressure mounts on Jho Low, dad after Interpol red notice

      Charges were filed against Jho Low and his father in their absence at the Sessions Court registry in Putrajaya yesterday. (Bloomberg pic)
      PETALING JAYA: Pressure will mount on elusive businessman Low Taek Jho, better known as Jho Low, and his father as their movements will be restricted following the request by Malaysian police to Interpol to issue a red notice to arrest them, lawyers said.

      SN Nair said:

      They said both should be handed over to Malaysian police if law enforcement agencies outside Malaysia were prepared to hunt them if they are hiding in an Interpol-member country.

      However, they said any attempt to bring them to face trial could be frustrated if the foreign nation concerned refused to co-operate.

      Lawyer SN Nair said the warrant of arrest obtained by police against Jho Low and his father, Low Hock Peng, yesterday had facilitated Interpol to issue the notice.

      “Interpol member countries should look for the father and son as there is a warrant of arrest issued against them now,” he said.


      Nair said the warrant of arrest obtained against Jho Low and his father was a significant development that the long arm of the law was catching up with the two.

      The lawyer said this in response to police registering criminal charges against Jho Low and his father with embezzling funds allegedly stolen from state investor 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

      Jho Low is scheduled to face eight charges under the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act 2001.

      Three charges were for receiving money and the remaining five were for transferring the cash.

      The father faces one charge of transferring US$56 million to his son.

      The charges were filed against the two in their absence at the Sessions Court registry in Putrajaya yesterday.

      Following this, police have also obtained warrants of arrest against the two from the court.


      N Sivananthan.
      Lawyer N Sivananthan said the two men could now be extradited if caught in a foreign jurisdiction.

      “Their movements will be restricted as police in other jurisdictions will be put on alert and will arrest the two if they are hiding in their country,” he said.

      He said Jho Low and his father would also be careful when travelling to another country as they could be arrested upon landing due to the red notice.

      However, Sivananthan said their arrest could be an uphill task if the Interpol member country refused to execute the warrant of arrest.

      “If that is the case, the father and son could continue to live there for as long as they wish,” he added.

      According to media reports, the two were currently believed to be in either China or Abu Dhabi.

      Council of Eminent Persons chairman Daim Zainuddin said the government was aware of the whereabouts of Jho Low.

      “We know his whereabouts. The last time he was in Macau.

      “I think the government knows where he is,” he said earlier this week at a press conference to announce that the CEP had completed its 100-day mandate.

      Delete
    4. Orang Kristian sudah ambil alih Putrajaya'
      Annabelle Lee | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 11:50 malam | Dikemaskini 4 Ogs 2018, 2:24 pagi

      A+ A-

      SG KANDIS | Pada malam terakhir kempen pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman memberi amaran kepada pengundi di kawasan itu mengenai pemimpin Kristian dalam kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Bercakap kepada sekumpulan pengundi Melayu di Kampung Jawa malam ini, beliau merujuk kepada video tular yang menunjukkan paderi Kristian meraikan kemenangan HARAPAN pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu.

      "Orang Kristian sudah mengambil alih, take over kuasa Putrajaya dan negeri-negeri yang saya sebut tadi. Betul memang betul.

      "Sekarang ini menteri-menteri, tengok. Lim Guan Eng tu Kristian, Anthony Loke Kristian, Tony Pua Kristian, Hannah Yeoh Kristian.

      "Teresa Kok - Khalid Samad marah apabila saya kata Teresa Kok ini satu-satu perempuan yang ada 'kok'," katanya disambut gelak ketawa orang ramai.

      Tajuddin mendakwa ahli-ahli politik DAP berkenaan menggunakan kedudukan mereka dalam kerajaan untuk mengembangkan ajaran Kristian.

      "Nama-nama yang saya sebut ini mereka ini pengembang agama Kristian. Mereka ini pengembang agama Kristian.

      "Kita kena waspada. Dalam dia berpolitik, dia menggunakan platform politik untuk mengembang, menyebar agama Kristian," dakwanya.

      Lim merupakan menteri kewangan manakala Loke dilantik sebagai Menteri Pengangkutan dalam kabinet perdana menteri, Tun Dr Maahthir Mohamad.

      Pua pula merupakan pegawai khas di kementerian kewangan, manakala Yeoh merupakan timbalan menteri wanita, keluarga dan pembangunan masyarakat. Kok pula dilantik mengetuai kementerian industri utama.

      'Hapuskan raja-raja Melayu'

      Ahli politik Umno itu juga mendakwa DAP berkuasa dalam HARAPAN dan di sebalik keputusan dibuat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga menjangkakan DAP suatu hari nanti akan berusaha untuk menghapuskan raja-raja Melayu dan menjadikan Malaysia sebuah republik.

      "Jangka panjang, tuan-tuan, puan-puan ini penting ni.


      "Beberapa hari nanti kalau boleh mereka nak hapuskan raja-raja Melayu.

      "Mereka nak tubuhkan satu sistem pemerintahan seperti Singapore, tak ada raja tak ada sultan, tak ada Yang di-Pertuan Agong.

      "Sistem republik - iaitu ketua negara terdiri daripada siapa sahaja - boleh jadi Melayu, Cina, India," dakwanya.

      Delete

  3. Tidak lain, tidak bukan. Mesti ada yang kena tindakan. Tindakan disiplin dan tindakan mahkamah.

    Yang 3 orang tentera itu mesti di kenkan tindakan disiplin. Mereka mesti tahu ambik dua gaji itu salah.

    Kalau pun Hishamuddin tidak mngistilah bayaran nya kapada mereka itu sebagai "gaji", nyata itu salah. Pandangan ekstrim nya: itu rasuah. Pemberi Mudin, penerima jongos2 nya semua salah dari pandngan ini.

    Mudin salah guna kuasa di masa dia masih pegng jawatan, teruskan nya masa dia dan UNO sudah KO. Boleh di dakwa di mahkamah, Beb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakaian pramugari perlu sopan, islamik
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 12:59 tengah hari | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:22 petang

      A+ A-
      TINJAUAN | Isu pakaian melibatkan pekerja kabin kapal terbang sekali lagi mendapat perhatian umum selepas dibangkitkan di parlimen.

      Malaysiakini cuba mendapatkan pandangan masyarakat mengenai isu berkenaan dalam kriteria yang mereka mahukan khususnya melibatkan pemakaian pramugari.

      Seksi, tidak menutup aurat (bagi pekerja Islam) dan tidak sopan antara masalah yang dilihat menjadi fokus utama.

      Bagi pengusaha tudung, Amalina Ahmad Zaki (bawah), 28, berpendapat pemakaian pramugari syarikat penerbangan di Malaysia sewajarnya perlu mencerminkan dan menterjemahkan identiti Islam.



      Menurutnya, Islam sebagai agama rasmi negara juga boleh diterjemahkan melalui pakaian pramugari.

      "Keadaan sekarang agak sakit mata kita lihat, kalau mereka itu keluarga kita pasti marah.

      "Jadi adalah lebih baik jika pakaian mereka lebih sopan dan menutut aurat. Kita tonjolkan nilai-nilai islamik sejajar dengan Islam sebagai agama persekutuan negara," katanya kepada Malaysiakini di Kota Bharu, semalam.

      Terdahulu, isu tersebut dibangkitkan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) ketika perbahasan titah diraja pada 25 Julai lalu.

      Ketika itu, beliau antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.



      Pekerja swasta, Hamzi Abdul Majid (atas), 24, pula berpendapat isu tersebut perlu ditangani kerajaan dengan berhemah dengan pelaksanaan undang-undang.

      Katanya, kerajaan perlu membuat ketetapan dan garis panduan mengenai kod etika melibatkan pramugari.

      "Jadi, melaluinya syarikat penerbangan perlu diwajibkan mematuhi ketetapan tersebut.

      "Pemakaian sekarang agak menjolok mata dan kurang sopan. Tidak sesuai untuk pekerja Islam," katanya.

      Sementara itu, Akmal Aini Rahim, 27, menegaskan kod etika patuh syariah bagi pramugari perlu diperkenalkan agar pekerja bidang itu kelihatan lebih sopan.

      "Khusus bagi pekerja Muslim, kita patut utamakan aurat dalam pemakaian. Pakai skirt pendek atau pakaian ketat hanya mengundang tarikan si hidung belang.

      "Jadi, lebih baik pakai menutup aurat contohnya seluar panjang yang digayakan dengan baju kot, atau baju kurung dan bertudung," ujarnya yang juga seorang pekerja swasta.

      Dalam pada itu, selain isu pemakaian pramugari, pengguna juga mempunyai kriteria lain dalam memilih syarikat penerbangan terbaik untuk mendapatkan perkhidmatan.



      Bagi Ang Wui Chong (atas), 42, berkata, sebagai pengguna bukan Muslim isu kualiti perkhidmatan penerbangan lebih diberi perhatian.

      "Pada saya kualiti perkhidmatan lebih penting berbanding pakaian.

      "Kecuali cutting pakaian itu (nampak) tidak selesa sehingga prestasi perkhidmatannya," katanya ringkas.

      Amir Hazlin Lin, 50, pula berpendapat kriteria utama apabila memilih syarikat penerbangan adalah tambang murah, muatan barang dan kesesuaian waktu berlepas atau ketibaan ke destinasi.

      "Yang penting harga murah, muatan barang atau luggage. Selain itu waktu berlepas yang sesuai.

      "Isu pakaian itu bergantung pada polisi syarikat penerbangan, " katanya.


      Syukor Ahmad, 41, pula berpandang seseorang pengguna menaiki kapal terbang bukan untuk melihat pramugari.

      Tanpa menafikan isu pakaian pramugari perlu diambil perhatian katanya, seseorang pengguna menaiki kapal terbang pastinya mementingkan keselesaan dan keselamatan terjamin.

      "Kalau saya naik kapal terbang tak peduli sangat isu pakaian pramugari. Kalau masa penerbangan panjang kita tidur atau baca buku. Bukan nak tengok pramugari.

      "Yang penting selamat sampai ke destinasi pada jangka masa yang ditetapkan, " katanya.

      Delete

    2. Anwar tiada hasrat hukum hakim, tapi mahu Shafee diadili
      Geraldine Tong | Diterbitkan 26 Ogs 2018, 7:04 petang | Dikemaskini 26 Ogs 2018, 7:09 petang

      A+ A-
      Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak akan membawa hakim yang pernah menghukumnya ke penjara dibawa ke muka pengadilan, tetapi mahu dakwaan ketidakadilan dalam kes Liwat II ditangani.

      Beliau mengulas gesaan peguam SN Nair agar diadakan inkuiri terhadap tiga sabitan terhadap Anwar sebelum ini - satu untuk salah guna kuasa dan dua untuk liwat.

      Nair berkata, oleh kerana Anwar menerima pengampunan Yang di-Pertuan Agong atas sebab ketidakadilan ketara (miscarriage of justice), para hakim yang menjatuhkan hukuman terhadapnya bersalah kerana tidak memberikan keadilan berdasarkan undang-undang, serta gagal mematuhi ikrar kehakiman.

      Bercakap dengan pemberita hari ini, Anwar berkata beliau lebih berminat untuk memperbetul ketidakadilan, antaranya dakwaan bahawa pendakwa dalam kes itu Tan Sri Shafee Abdullah menerima RM9.5 juta daripada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      "Kami sudah buat permohonan di mahkamah berhubung isu Shafee menerima RM9.5 juta.

      "Ia menjejaskan kes, dan melaluinya kami akan membangkitkan kes berkenaan keputusan semberono Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

      "Dan saya fikir jika masih ada rasa (sense) keadilan dan keperluan memperbetul perkara yang salah, ketua kehakiman sekarang perlu mengambil tindakan sepatutnya dengan segera," katanya.


      Beliau ditemui dalam majlis pelancaran buku Anwar Returns: The Final Twist di Kuala Lumpur hari ini.

      Dalam kes Liwat II, ketika pendakwaan terhadap Anwar di Mahkamah Rayuan, kerajaan mengambil langkah di luar kebiasaan dengan mengambil peguam iaitu Shafee seabgai pendakwa utama, bukannya pendakwa raya kerajaan.

      Anwar sebelum ini membuat permohonan untuk mengetepikan sabitan kes Liwat II atas dakwaan ketidakadilan ekoran Shafee yang dikatakan menerima RM9.5 juta.

      Pendengaran bagi permohonan itu dijadual pada 14 September nanti.

      Delete
    3. Melayu orang asal Benua Sunda, bukan pendatang'
      NOR AINNA HAMZAH 2 OGOS 2018
      'Melayu orang asal Benua Sunda, bukan pendatang'
      Zaharah ketika ditemui pada program berkenaan, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Melayu di negara ini bukanlah pendatang sebaliknya keturunan Melayu diiktiraf DNA kedua terbesar di dunia.

      Penyelidik sejarah dan penulis Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia (IAAM), Zaharah Sulaiman berkata, sewajarnya tidak timbul isu Melayu sebagai pendatang memandangkan Melayu merupakan orang asal di negara ini berasal dari Benua Sunda.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Saya minta maaf: Kula Segaran]

      Menurutnya yang berkongsi hasil kajian dalam bukunya ‘Asal Usul Melayu, Induknya di Benua Sunda’, Melayu merupakan kaum di dunia ini yang paling bertoleransi tinggi dan tidak materialistik.

      “Sejak dari dahulu, Melayu telah ditolak ke kampung-kampung dan mempunyai kehidupan yang santai. Kerajaan pula hanya membina bandar-bandar yang diduduki bangsa asing.

      “Bukan mengenai rasis atau menindas. Kita pandang dari segi sejarah, sudut mana kita dipinggirkan dan kajian saya ini boleh digunakan sebagai rujukan termasuklah rujukan kerajaan bagi takrifan Melayu dalam perlembagaan negara,” katanya sempena Program Syarahan ‘Asal Usul Melayu Induknya di Benua Sunda’ di Institut Antarabangsa Tamadun Islam dan Dunia Melayu (ISRAC), hari ini.

      Sementara itu, Zaharah berkata, dapatan dari buku berkenaan juga akan dapat memadatkan lagi tafsiran bangsa Melayu dalam perlembagaan negara supaya tidak ada kelonggaran lopong-lopong maksud jati diri Melayu.

      “Malah menurutnya orang yang membuat polisi (kerajaan) juga boleh membuat polisi lebih baik berdasarkan kajian buku ini bagi masa depan Melayu di negara ini,” katanya.

      Delete
  4. BODOH NAK MAMPUS!!!!! Jelas sangat ketidak bijaksanaan sifat setiap mereka yang terlibat. Orang jenis apakah mereka ni semua?

    ReplyDelete

  5. Tak sangka. Hishamuddin orang yang tidak di kaitkan dengan 1MDB, tak di beritakan ada banyak juta wang macam Wak Jahid, Tapi rupa nya ada tahi dalam gerobok nya juga.

    Apa kah dia takutkan keselamatan diri nya hingga mahukan 3 orang dari Pasukan Khas Tentera menjadi bodyguards nya?

    Mungkin dia sedar bahawa Najib boleh menggunakan kuasa di Pindaan Akta Keselamatan bagi mengistiharkan dharurat jika kalah di Pru14. Jadi, dia bersedia lah jika ada huru hara berikutan itu.

    Pandai cucu Dato Onn ni nak hidup. Nampak nya nak hidup sorang. Atau bersama Jibo, anak Tun Razak. Tapi mungkin kedua dua nya masuk penjara nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ustaz ulas politik dari maklumat longkang, kata ulama PAS
      Diterbitkan 8 Ogs 2018, 2:50 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 2:56 petang

      A+ A-

      Seorang pemimpin kanan PAS hari ini "membangangkan" ustaz serta pendakwah tertentu kerana mengeluarkan pandangan politik semasa.

      Ketua Dewan Ulama PAS Pahang Mokhtar Senik berkata pada dasarnya dia bersimpati terhadap pihak terbabit kerana membuat ulasan politik namun tidak mencapai tahap yang sepatutnya.

      Katanya, ustaz serta ilmuan itu cuba mengupas mengenai isu semasa dari sudut pandang Islam.

      "Tapi malangnya kedua-duanya tak menjadi.

      "Isu politik (diulas) diangkat dari maklumat longkangan. Lalu nak diulas dengan hukum-hakam Islam," katanya melalui satu hantaran di media sosial.

      Berdasarkan kenyataan dibuatnya itu Mokhtar kini berada di Riau, Indonesia.

      Beliau yang sebelum ini dicalonkan PAS di kerusi parlimen Padang Besar - dan kalah calon BN, Datuk Zahidi Zainul Abidin - berkata golongan terbabit sebenarnya takut untuk menyertai politik.

      Pada masa sama Mokhtar membayangkan ustaz serta ilmuan Islam yang dimaksudkannya itu masih mengintai-intai peluang di mana-mana tempat yang sesuai.

      Dalam keadaan begitulah kata Mokhtar ustaz dan ilmuan terbabit tetap mengulas isu politik kerana didakwanya bimbangkan orang ramai menyangka mereka tidak tahu perkembangan semasa politik.

      "Hasilnya keluarlah pandangan bangang," katanya.

      Tidak dapat dipastikan siapa individu yang disasarkan oleh Mokhtar itu.


      Bagaimanapun pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris Dr Rozaimi Ramle adalah antara tokoh akademik yang sering mengulas mengenai isu semasa politik.

      Walaupun tidak menjadikan mana-ana pihak secara khusus dalam tegurannya, PAS adalah antara parti yang sering dikritik Rozaimi.

      Malah beliau yang dianggap antara ilmuan yang pakar dalam bidang kajian hadis pernah menawarkan diri berdebat dengan Datuk Dr Khairuddin Aman Razali selepas anggota parlimen Kuala Nerus itu menyarankan supaya kepala Mufti Perlis Datuk Dr Asri Zainul Abidin "disekeh".

      Untuk rekod Khairuddin dan Mokhtar ialah anggota Jawatankuasa Pusat PAS.

      Delete

    2. Shafee Abdullah WAJAR diadili secepat yang boleh agar dia dapat diadili dengan segera. Peguam seperti ini biarlah yang terakhir dimuka bumi ini.

      Hakim UMNO 9.5 juta berjaya membuktikan Saiful jual buntut memperolehi kemenangan Besar dengan harga buntut saiful juta2..

      dia kalau tak salah pernah berkata bahawa beliau tidak pernah dapat wang ini dari pak najib...
      Mungkin dia dapat dari orang lain atau pihak lain atau duit derma parti umno...

      Delete
    3. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
  6. Mana boleh anggota tentera berhenti serta merta. Byk procedure yg kena dilalui sblm berhenti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceritakanlah apa procedure nya.

      Kalau tak "letak jawatan", court martialkan mereka atas kesalahan makan dua gaji, kemudian berhentikan kerja.

      Kalau di arah pegawai atasan, court martialkan sesiapa juga tak kira pangkat apa.

      Memang, pegawai tentera ada sistem "batman" dan sebagai nya. Menteri boleh diberi kemudahan itu.

      Tapi selepas dia tidak lagi Menteri, tidak ada sebab boleh diberi kemudahan itu. Takkan sampai mati ada 3 orang tentera "mengiring" dia? Bukan kah mengarut begitu.

      Delete
    2. Zenda . Asmah kurang pengertian .
      Siapa kata anggota pengiring itu diberhentikan . Mereka akan dipindah tugas ke cawangan lain sahaja .

      Samalah dgn pengiring Mahathir yg di tamatkan olih Najib dan IGP lama . Mereka kembali bertugas kejabatan trafik .

      Delete
    3. ajak orang muda 'bantai' HARAPAN
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 3:45 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 3:51 petang

      A+ A-
      PARLIMEN | Datuk Seri Ahmad Maslan berkata pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) nanti akan memberi kesan kepada golongan muda yang menggunakan perkhidmatan telefon prabayar.

      Anggota parlimen Pontian itu menjelaskan apabila SST dilaksanakan nanti mereka terpaksa membayar harga lebih tinggi untuk menambah nilai bagi meneruskan perkhidmatan telefon masing-masing.

      "Bersedialah... bersedialah kad-kad prabayar itu akan naik harga kerana ada 6 peratus cukai perkhidmatan.

      "Sekarang (harga tidak naik sebab) sifar peratus GST (cukai barangan dan perkhidmatan).

      "Lepas ni tentu harga menjadi lebih mahal, dan mengamuklah..." katanya.

      Justeru Ahmad mengajar golongan muda terbabit membantu pembangkang uuntuk menyerang kerajaan sebagai kesan daripada beban yang mereka tanggung.

      "Tolonglah bantu kami, menggunakan media sosial, bantai pihak Pakatan Harapan ini," katanya.

      Tempat orang kaya

      Ahmad berkata demikian semasa berbahas Rang Undang-undang SST di hari ini.

      Untuk rekod kerajaan dulu juga dikritik semasa GST dilaksanakan ke atas perkhidmatan prabayar pada 2015.

      Bagaimanapun pengendali telekomunikasi diarah menyerap cukai berkenaan dan mengembalikan harga jualan tambah nilai itu kepada paras sebelum GST.

      Baca Ahmad rela tak dapat like dan share

      Dalam ucapan sama Ahmad meminta kerajaan SST dikenakan lebih tinggi bagi pusat-pusat hiburan, atau lebih baik kalau ditutup terus.

      Tambahan pula katanya tempat-tempat sebegitu hanya dikunjungi oleh orang kaya-kaya.

      Katanya langkah itu perlu diambil supaya ia membebankan orang ramai untuk mengunjunginya.

      "Kasino, loteri, perjudian, pertaruhan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6 peratus. Kenapa hanya 6 peratus sedangkan ia boleh dikenakan lebih daripada itu.

      "Tempat-tempat pertaruhan dan perjudian ini, saya cadang dikenakan 20 peratus supaya orang tak pergi di tempat itu.

      "Kalau boleh, tutup terus kasino, permainan loteri, mesin perjudian dan seumpamanya ini," katanya.

      Delete

    4. Najib mana mau lari, kiri kanan atas bawah rakyat songkit hang. Tak pasai hakim yang mengdengar kes anuar terpalit sama termasuk shafie.

      Si Piee tu harus di dakwa kerana terima 9.5 juta duit haram
      Suka · Balas · 1 · 57m

      Kassim Samad
      Jahanam aku...!!!! kata shafei Dollah....
      Suka · Balas · 20m

      Azman Ismail
      Makin tersepit peguam shafee ni

      Delete
    5. Zunar kini dah meluat dengan Mahathir bekas “Mahazalim”



      KARTUNIS penyokong kuat Pakatan Harapan (PH), Zunar mula menunjukkan kritikan terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melalui kartunnya yang tersebar hari ini di media sosial.

      Kartun tersebut menggambarkan Mahathir melencong dari jalan “Malaysia baharu” dan menuju ke arah mempertahankan dan membina legasinya, termasuk Formula 1, jambatan bengkok, Khazanah dan “Proton 2.0”


      Kartunis politik yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semasa Mahathir memerintah telah mula menunjukkan kritikan keras terhadap PH.

      Sebelum ini, Zunar mengkritik Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik yang disifatkan mengutamakan hal-hal kecil seperti kasut hitam berbanding reformasi pendidikan yang lebih utama.

      Zunar menjadi musuh ketat Mahathir sejak era reformasi bermula 1998 apabila beliau menjadi penyokong kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Beliau juga menerbitkan banyak buku kartun bertema kritikan terhadap Mahathir, antaranya Lagak Pak Mahat.

      Banyak kritikan melalui karikatur dibuat sepanjang tempoh pertembungan sengit PKR dengan Mahathir dan UMNO.


      Kemalangan maut di dagu Mahathir
      Antara kartun beliau yang paling diingati berkenaan Mahathir ialah menggambarkan bentuk litar Sepang menyerupai bentuk muka Mahathir.

      Zunar juga menimbulkan kontroversi melalui beberapa kartunnya yang dianggap melampaui batas termasuk menghina agama dan peribadi pemimpin-pemimpin negara. – Mynewshub.tv


      : Malaysiakini kini sedang menyingkir Zunar daripada kartunis mereka apabila Zunar tak ikut kehendak Malaysiakini jangan kritik Mahathir....

      Delete
  7. Jap lagi captainmalaya akan bangun tidor dan mulakan sesi cnp kt blog ni...bosannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi nemesis dia, yang pakai nama PEROSAK MALAYSIA, jugak akan keluar jugak.

      Sedap membaca apa yang di kopipes PEROSAK MALAYSIA itu.

      Delete
    2. Harga barang lebih mahal

      Ameer yang telah menjalankan perniagaan sejak 1980-an turut memberi penjelasan mengenai perbandingan harga sekiranya SST dilaksanakan.

      Menurutnya, jika cukai SST dikenakan pada kadar 10 peratus, harga barangan- selain makanan segar dan dalam tin - akan melambung naik bebeza semasa GST dilaksanakan.

      "GST lebih telus dan efisien cuma masalahnya kadarnya terlalu tinggi. Kerajaan boleh turunkan harga tapi kerajaan perlukan duit, itu kita faham.

      "SST pula lebih terdedah kepada ketirisan kerana hanya satu peringkat sahaja dan sukar untuk diawasi.

      "Semua orang setuju, dan kerajaan pun setuju (SST terdedah kepada ketirisan) tapi mereka kata tak apa sebab mereka akan buat denda dan harap orang akan ikut," katanya.

      Namun menurut Ameer kerajaan sebenarnya "sudah terlambat" untuk berundur daripada janji yang diikrarkan sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu.



      "Nasi sudah menjadi bubur, sebab mereka semua ini ahli politik," katanya.

      Menjelaskan mengenai bagaimana SST akan memberi kesan terhadap harga barang, Ameer memberikan contoh sekiranya kadar cukai berkenaan terbahagi kepada tiga iaitu sifar peratus, lima peratus dan 10 peratus.

      Memiliki lebih 70 pasar raya di seluruh negara, Ameer menerangkan meskipun angka kadar cukai berkenaan merupakan satu andaian namun sebagai seorang ahli perniagaan yang terlibat dengan proses rantaian bekalan, pengilangan, mengedar serta menjual, beliau berkata harga barangan berubah mengikut kadar SST.

      "Kita (Mydin) buat semua, sudah tentu kita tahu. Sudah tentu ia andaian.

      "Kalau nak senang kita ambil begini: pengilang biasanya ambil keuntungan dalam 20 peratus, ini margin. Sudah tentu ada yang ambil keuntungan 15 peratus, 25 peratus tetapi ini kita andai secara umum. Kita perlu andaikan sesuatu dan berikan angka.

      "Pemborong pula akan ambil (keuntungan) lima atau 10 peratus sahaja begitu juga dengan pengedar.
      "Kalau di butik, margin keuntungan ialah 300 peratus. Baju kalau beli dengan harga RM100, ia akan dijual dengan harga RM400. Kalau di pasar raya contohnya di Mydin, kami beli RM100, jual RM120.

      "Jadi kita ambil margin 20 peratus (pengilang), 10 peratus (pengedar) dan 20 peratus (penjual). Kalau kita ambil pengiraan begini, semua barang yang SST sifar peratus akan murah berbanding enam peratus GST.

      "GST mempunyai tiga peringkat tetapi diakhirnya hanya enam peratus," katanya.

      Beliau turut menjelaskan, sekiranya barangan yang dikenakan SST pada kadar lima peratus, harga barangan itu pada akhirnya mempunyai harga hampir sama semasa GST dilaksanakan.

      "(Jika lima peratus) maknanya tiada beza jika kerajaan melaksanakan SST atau GST, harganya sama.
      "Tetapi jika ada barangan yang dikenakan 10 peratus SST, harga barang akan mahal. Tak boleh cakap tak akan ada barang yang tak naik harga," jelas Ameer lagi.

      Delete

    3. Penasihat paling dipercayai: Melihat kembali Daim Zainuddin

      Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menjadi perdana menteri selepas PRU ke-14, ramai tokoh yang dahulu merupakan orang kanannya kembali ke hadapan - barangkali yang paling menyerlah adalah Tun Daim Zainuddin.

      Antara langkah pertama Mahathir sebagai perdana menteri adalah menubuhkan Majlis Penasihat Kerajaan - sebuah majlis dianggotai lima tokoh berpengaruh dan diketuai Daim.

      "Ramai di kalangan kami tiada pengalaman dalam kerajaan. Kami perlukan kepakaran dalam soal ini.

      "Tentulah kepakaran perlu datang daripada mereka yang ada pengalaman dalam pentadbiran, atau berada dalam kerajaan, atau pernah memegang jawatan.

      "(Itulah sebabnya) kami memutuskan untuk menubuhkan majlis penasihat," katanya ketika itu.

      Daim bersara dari politik pada 2001. Selama itu, beliau tidak menonjolkan diri - walaupun sesekali mengeluarkan kenyataan kritikal terhadap pentadbiran BN - sehinggalah menyertai kempen Pakatan Harapan (HARAPAN) pada PRU ke-14.


      Delete
    4. Ini termasuk membenarkan mereka untuk membaca dan menimba naratif berbeza dari sebuah penerbitan akhbar.

      Akhbar Utusan Malaysia merupakan penerbitan media perdana yang telah banyak berjasa dalam pembangunan negara.

      Ia turut memainkan peranan penting dalam setiap lipatan sejarah tanahair dengan memberikan laporan tepat dan tuntas. Seluruh warga akhbar itu amat arif dan akur tentang keluhuran Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan negara.

      Jika "credentials" semapan itupun boleh dikesampingkan KPM, apatah lagi yang sewaktu dengannya.

      Kelima, dalam suasana ekonomi yang tidak menentu serta perubahan landskap politik negara, KPM perlu lebih manusiawi dalam menjalankan peranannya.

      Tentunya tindakan pemberhentian sedemikian rupa bakal menjejaskan sekian ramai pengamal media dan keluarga mereka.

      Jika dendam kesumat yang menjadi garis pandu bagi Perdana Menteri dan KPM dalam mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia, percayalah kelak karma akan menimpa si pembuat di kemudian hari.

      Justeru, saya menggesa agar kenyataan dan keputusan tersebut ditarik semula.


      Perdana menteri dan KPM seharusnya berjiwa besar dan menjadi pelopor kepada meningkatkan kebebasan media menerusi kerencaman sumber ilmu.

      Usah dibunuh Utusan Malaysia!

      NOR AZMAN HASBULLAH Ialah ketua penerangan Majlis Belia Negeri Johor (MBNJ).

      Delete
  8. Nampak mcm boring sikit la budin..tgk menteri pertahanan dgn menteri dalam negeri ni agak perlahan dalam tindakan terhadap anasir dalaman di mindeff dan di b.aman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat terbuka untuk Marina Mahathir pendokong LGBT



      Kehadapan Cik Puan Marina bt Mahathir,

      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.

      7) Kami juga punya hak untuk memastikan pemikiran anak-anak kami dan sanak saudara kami agar terselamat daripada terjerumus ke dalam pemikiran & perbuatan songsang ini. Na'uzubillah.

      8 ) Akhirnya, jika kalian rasa itu bukan satu dosa dan itu adalah hak peribadi, maka buatlah tapi pastikan kalian bukan berada di bumi Tuhan!

      Nur Ilyani Mohamed Nawawi
      Pasir Mas
      6/8/2018

      #NormalisasiDosa #NoLGBTIQ
      #NoLesbian
      #NoGay
      #NoBisexual
      #NoTransexual
      #NoIntersexual
      #NoQuestioning

      Delete

    2. Bagaimanapun hubungan antara Mahathir dan Daim tetap rapat dan ia bermula sejak beberapa dekad lalu.

      Sama seperti Mahathir, Daim juga berasal dari Alor Setar, Kedah. Lahir pada 29 April 1938, beliau merupakan anak bongsu daripada 13 beradik. Bapanya merupakan kerani kerajaan manakala ibunya suri rumah.

      Beliau bersekolah di Sekolah Melayu Seberang Perak, sebelum ke Kolej Sultan Abdul Hamid (KSAH) dan St. Xavier Institution di Pulau Pinang. Beliau kemudian kembali ke KSAH sebagai guru.

      Ibunya, Pok Rafeah, kemudian menjual tanah keluarga untuk Daim menyambung pelajaran dalam bidang undang-undang di Lincoln's Inn, United Kingdom. Beliau lulus peperiksaan peguam pada 1959.

      Untuk sepuluh tahun seterusnya, beliau menjadi peguam, timbalan pendakwa, majistret, dan hakim Mahkamah Sesyen, sebelum membuka langkah ke dunia perniagaan.

      Beberapa usaha awalnya menemui kegagalan, namun Daim berjaya menebus kerugian melalui pelaburan selepas itu, termasuk dalam pembuatan produk keluli dan besi, pembuatan makanan ringan, plastik dan hartanah.

      Pada 1973, syarikat hartanahnya mendapat tanah bernilai tinggi di Cheras dan ia membantu melancarkan kerjaya pembinaannya. Pada 1982, Asiaweek melaporkan ia ekoran hubungan rapat Daim dengan menteri besar Selangor ketika itu, Datuk Harun Idris.


      Ketika inilah Daim mula menjadi orang yang rapat dengan Mahathir. Ia ketika Mahathir membuat kemunculan semula dalam Umno selepas terpinggir ekoran perseteruannya dengan Tunku Abdul Rahman.

      Pada 1976, Daim tamat belajar pembangunan bandar selama dua tahun di University of Berkeley, California, dan dilantik sebagai pengerusi pemaju hartanah Peremba yang ketika itu dimiliki Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA).

      Mahathir ketika itu masuk tahun ketiga sebagai timbalan perdana menteri.

      Pada 1981 Mahathir menjadi perdana menteri dan presiden Umno. Setahun kemudian, Daim dilantik untuk mengetuai syarikat pelaburan parti itu, Fleet Holdings Sdn Bhd.

      Pada 1984, beliau menjadi bendahari Umno. Dalam politik nasional pula, beliau dilantik sebagai senator pada 1980 dan anggota parlimen Kuala Muda pada 1982.

      Delete
    3. Perhimpunan aman di Kuala Krau
      ROSILAWATI ROSEDI 3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.2K
      Perhimpunan Aman di Kuala Krau
      Antara mereka yang hadir dalam perhimpunan aman di Kuala Krau anjuran Umno Bahagian Kuala Krau hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA KRAU - Kira-kira 500 memenuhi perkarangan Masjid An Nur Kuala Krau sempena Perhimpunan Aman Kebangkitan Ummah Mempertahankan Agama Islam,Bangsa Melayu dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu hari ini.

      Perhimpunan anjuran Umno Bahagian Kuala Krau itu disertai beberapa NGO terdiri bekas polis, tentera, peneroka termasuk masyarakat Orang Asli(OA) dan penduduk setempat.


      Hadir sama Ketua Umno Bahagian,Datuk Seri Ismail Mohamed Said yang juga Ahli Parlimen Kuala Krau, Exco Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam,Pelajaran dan Kesihatan Negeri,Datuk Seri Syed Ibrahim Syed Ahmad yang juga Adun Kerdau.

      Perhimpunan lebih sejam yang bermula kira-kira jam 2.15 petang itu menuntut hak dan keistimewaan orang Melayu dan agama Islam di negara ini.

      Selain laungan 'Hidup Melayu yang bergema,sebaik perhimpunan berakhir kira-kira jam 3.30 petang, mereka turut berarak ke Balai Polis Kuala Krau untuk membuat laporan polis terhadap Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran serta penghinaan terhadap agama Islam,bangsa Melayu dan Raja-raja Melayu oleh beberapa pengguna Facebook.

      Delete

  9. Aku kecewa sepenuh nya dengan si Mudin. Aku ingat masih ada some semblencae of decency di antara keluarga2 aristokrat. Rupa2 nya keluarga Tun Razak, Tun Hussein semua Kleptokrat.

    Mudin Kleptokrat dengan mengguna perkhidmatan tanaga Angkatan Tentera untuk kepentingan diri dia sendiri. Dia menjadi amat kiparat. Menjadi busuk banyak ulat. Macam Najib yang ulat dah masuk ke perut, ke otak, habis melarat.

    Balasan nya? Penjara lah. Dia, sepupu nya, Rosmah semua nak kena sunat. Amacam, rhyme ke tak, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok bro berayun..
      Puak klepet merembat..selagi dpt dsebat..aristokrat taie palat..saka hantu puaka berkarat jelas bangsat..
      Sat sat x dpt nak telan bro..kelat..
      Hahahahajaplangaulalatmaihinggap

      Delete
    2. INI KAH PH MAHU KAN


      Denmark kuat kuasa denda wanita pakai niqab
      Minda Rakyat 23 hrs ago # Luar Negara
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Denmark menguatkuasa undang-undang mengharamkan wanita berniqab, dan sekiranya membantah peraturan itu hukuman denda dikenakan.

      Peraturan itu menetapkan, memakai burqa yang menutup seluruh muka, atau niqab, yang cuma menunjukkan mata, di tempat umum dikenakan denda sehingga 1,000 kroner (RM635).

      Larangan juga memasukkan aksesori lain yang menutup muka seperti janggut palsu. Kesalahan berulang boleh didenda sehingga 10,000 kroner (RM6,365).

      Semalam, seorang wanita menjadi individu pertama didenda kerana memakai niqab selepas undang-undang itu dikuatkuasakan Rabu lalu.

      Wanita berusia 28 tahun berkenaan didenda selepas dikecam seorang wanita lain yang cuba memaksa membuka niqabnya.

      Kejadian itu berlaku di sebuah pusat beli-belah di Horsholm, 25 kilometer dari utara Copenhagen.

      Bagaimanapun undang-undang baru itu menimbulkan bantahan dan kritikan dalam kalangan kumpulan hak asasi manusia.

      Amnesty International menyifatkan undang-undang itu sebagai diskriminasi terhadap hak wanita, terutama wanita Islam yang memilih memakai burqa.

      Pengharaman pemakaian niqab telah dikuatkuasakan di Perancis, Austria, Bulgaria dan Bavaria, sebuah negeri di Jerman. –Agensi


      : Umat Islam negara kita belum sedar, selepas tersempit nanti baru mereka nak bersatu....

      Delete

    3. Orang-orang Daim

      Tahun-tahun berikutnya adalah waktu yang menarik untuk Daim: Melalui Peremba beliau menguruskan pelaburan kerajaan, di Fleet Holdings pula pelaburan Umno.

      Pada masa sama beliau tetap seorang ahli perniagaan.

      Ia membawa kepada beberapa urus niaga besar dan spekulasi bahawa beliau adalah antara orang paling kaya di Malaysia - dan barangkali Asia - pada masa itu.

      Ketika pertama kali menyertai kabinet sebagai menteri kewangan pada 1984, aset miliknya dianggarkan berjumlah RM843.32 juta.

      Namun kejayaan ini diiringi dakwaan konflik kepentingan - ekoran peranannya mengendalikan pelaburan kerajaan dan perniagaan sendiri secara serentak.

      Sepanjang di Peremba, beliau turut membentuk beberapa tokoh korporat ternama.

      Mereka ini - yang digelar sebagai Daim's Boys - termasuklah Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah yang kemudian menjadi CEO Malayan Banking Bhd, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Manaf menjadi pengerusi SP Setia dan pengarah Eco World, dan Datuk Seri Robert Tan yang memiliki saham di syarikat tersenarai di bursa.

      Seorang lagi adalah Tan Sri Tajudin Ramli (gambar) yang kemudian menjadi CEO Malaysian Airlines.

      Ketika kabinet mengarahkan Daim melucutkan kepentingan perniagaannya pada 1986, beliau didedahkan mempunyai kepentingan dalam United Malayan Banking Corporation (kemudian menjadi sebahagian daripada RHB Bank), Sime Darby, Technology Resources Industries (TRI), System Televisyen Malaysia (TV3), Cold Storage, Guthrie Ropel, Maybank, Tasik Cement, Oriental Holdings, Bolton Properties, Idris Hydraulic, Malayan Flour, Industrial Oxygen dan Syarikat Permodalan & Perusahaan Perak.

      Pendakian Daim ke tampuk kuasa dengan pantas ketika pentadbiran Mahathir dikatakan kerana beliau tidak dilihat mempunyai cita-cita politik yang tinggi, tetapi mempunyai kepintaran dalam bidang kewangan dan tahu bagaimana untuk menjayakan sesuatu perkara.

      Delete
    4. Ezam pertikai pelantikan Bakke sebagai pengerusi MPOB



      Pengerusi NGO Hisbah Centre For Reform (Hisbah), Datuk Ezam Mohd Nor mempertikai pelantikan Tan Sri Mohd Bakke Salleh sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang baru.

      Ini kerana menurutnya, Bakke merupakan salah seorang ahli lembaga 1MDB suatu ketika dahulu dan namanya turut dinyatakan beberapa kali dalam laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) berhubung skandal syarikat berkenaan.

      "Mengekalkan kedudukan beliau sedia ada dalam GLC sementara siasatan menyeluruh terhadap 1MDB dituntaskan boleh diterima tetapi membuat pelantikan baru dalam sebuah agensi kerajaan adalah salah dan tidak boleh diterima sama sekali," kata Ezam dalam satu kenyataan.

      Ezam berkata pada April 2017, beliau memfailkan saman sivil terhadap perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak dan kesemua ahli lembaga pengarah 1MDB termasuk Bakke sendiri.

      Kes itu katanya masih berjalan di Mahkamah Rayuan.

      "Saya menuntut penjelasan daripada menteri yang berkuasa dan terlibat dalam pelantikan ini.

      "Komitmen kerajaan baru untuk melakukan koreksi terhadap kesalahan lalu khususnya 1MDB mesti menyeluruh dan tidak hanya membabitkan Najib dan beberapa kuncu tegarnya sahaja.

      "Adalah bodoh dan tidak masuk akal sekiranya kita boleh mengandaikan puluhan billion wang negara yang dicuri hanya membabitkan 2-3 kerat penyamun sahaja," tegasnya.

      Semalam MPOB mengumumkan Mohd Bakke dilantik sebagai pengerusi baru lembaga berkenaan untuk tempoh dua tahun berkuat kuasa 31 Julai 2018.

      MPOB menjelaskan Mohd Bakke yang kini berkhidmat sebagai timbalan pengerusi eksekutif dan pengarah urusan Sime Darby Plantations Bhd, dilantik berdasarkan mempunyai pengalaman luas dalam industri minyak sawit.

      Pelantikan itu juga kata MPOB berdasarkan pembabitannya dalam beberapa syarikat perladangan termasuk presiden dan ketua eksekutif kumpulan Sime Darby.

      Sementara itu Ezam berkata Hisbah juga meneliti "kelakuan" beberapa pemimpin kerajaan baru yang "memberi muka" malah memberikan layanan VIP kepada mereka yang jelas terlibat dalam skandal 1MDB.

      Ini katanya, termasuk adik kepada Najib yang terpalit dengan skandal berkenaan secara langsung tetapi masih mendapat "layanan istimewa".

      Delete
  10. Tambah satu kes lagi. Penyalahgunaan kuasa. Baru syok melihat bekas-bekas menteri najib kena dakwa. Semakin cerah lah prospek Guaman. Masyuuuk sebab banyak kes. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan batalkan GST lagi

      Selain itu, dalam wawancara sama, Ameer turut menggesa agar kerajaan menyenaraikan segara barangan yang akan dikenakan SST.

      Katanya, ia bagi memudahkan ahli perniagaan untuk melabel serta menulis harga barangan sekiranya ia diimport.

      "Saya tak tahu kenapa nak tangguh umum kadar (terhadap barangan). Sekurang-kurangnya kita perlu tahu, September tinggal sebulan sahaja lagi. Barang yang dah dipesan dah nak masuk, harga nak kena tulis.

      "Kalau naik lima peratus, kena naikkan harga lima peratus. Kalau 10 peratus, kena tukar harga. Barang kita dah pesan enam bulan lalu," katanya.



      Sehubungan itu, Ameer juga memberi cadangan kepada pihak kerajaan agar tidak terburu-buru membatalkan GST.

      Menurutnya, sebelum pelaksanaan SST ingin dibuat, kerajaan perlu cuba menurunkan kadar GST terlebih dahulu bagi memberi gambaran sama ada ia bagus untuk negara atau tidak.

      "Kalau kerajaan nak buat sangat SST, buatlah. Tapi boleh tak mereka buat GST satu peratus dulu, dari situ kerajaan akan tahu. Jadi janganlah mansuhkan dulu.

      "Sekarang kerajaan dah rugi beberapa bilion sebab nak tunggu SST.

      "(Jika tak jadi batal GST) mereka boleh minta maaf, cakap: saya silap, mari kita laksana GST dua peratus bukan mansuhkan.

      "Tapi mereka takut. Saya rasa mereka lupa yang mereka sekarang yang mentadbir negara. Saya rasa rakyat akan faham (jika tidak jadi hapuskan GST)," kata ahli perniagaan berusia 62 tahun itu lagi.


      : Puak-puak PH ni ego lebih, kadang kala pengetahuan tak banyak, fakta tak ada banyak rumusan berdasarkan andaian dan persepsi sahaja....

      Delete

    2. Daim Sebagai Menteri Kewangan

      jawatan rasmi Daim yang paling diketahui ramai adalah menteri kewangan dalam kabinet Mahathir - selama dua penggal iaitu pada 1984-1991 dan 1998-2001.

      Kedua-dua tempoh itu adalah saat-saat mencabar untuk ekonomi negara - untuk penggal pertama, beliau ditugaskan untuk menutup ketirisan dan mengurangkan hutang luar Malaysia dalam jangka masa lebih cepat daripada jangkaan.

      Pada penggal kedua, beliau mengendalikan ekonomi negara yang masih terkesan akibat krisis kewangan Asia.

      Daim tidak lagi menjadi menteri selepas 1991 tetapi ia tidak bermakna Mahathir tidak memberikan apa-apa peranan kepadanya.

      Beliau kekal menjadi penasihat ekonomi dan menjadi utusan ke luar negara.

      Misalnya, Mahathir dilaporkan menghantar Daim ke Amerika Syarikat dan berjaya memujuk negara itu untuk mengehadkan pengeluaran stok timah yang ketika itu menyebabkan kemerosotan harga dan menjejaskan industri timah di Malaysia.

      Daim juga dikatakan menjadi pencetus kepada banyak dasar Mahathir ketika itu.

      Mahathir pernah dipetik berkata: "(Dia) tahu perkara paling pokok, bagaimana untuk melaksanakan (dasar). Misalnya, jika saya kata penswastaan, tugasnya adalah untuk mencari cara menswastakan. Dia tunjukkan bagaimana ia perlu dilakukan."

      Delete
    3. Yana Samsudin tolak bersalaman dengan ahli Running Ma tapi Dr Maszlee & Mat Sabu suka bersalam...



      TINDAKAN pelakon dan pengacara Yana Samsudin menolak untuk bersalaman dengan salah seorang anggota Running Man mendapat perhatian netizen.

      Menerusi video yang dimuat naik Yana pada Sabtu, dia menolak secara baik apabila salah seorang ahli kumpulan itu iaitu Jee Seok untuk bersalaman dengannya.

      Bagaimanapun, Yana kemudian menjelaskan bahawa dia hanya bersalaman dengan wanita.
      "I only shake hands with girl (Saya hanya bersalaman dengan perempuan sahaja)" ujarnya.

      Video berdurasi satu minit itu mendapat hampir 170,000 tontonan di laman sosial miliknya.
      Rata-rata memuji tindakan pelakon filem Adnan Sempit ini yang menjaga akhlak dan batas sebagai seorang muslimah.

      Sementara itu Yana berkata, dia akan bersiaran secara langsung bersama ahli Running Man pada Ahad ini di TV9 dalam rancangan CJ Wow Shop.

      "Esok (Ahad) bersedia Yana akan bersama abang dan akak dari Korea Runing Man untuk offer korang barang yang terbaik dari Korea," ujarnya.

      Empat selebriti popular Korea Selatan ke Malaysia bagi menghangatkan rancangan CJ Wow Shop dengan kerjasama Channel A menerusi program Sales King TV.

      Antara selebriti tersebut iaitu anggota Running Man iaitu Ji Suk-jin dan Yang Se-chan serta penyanyi JeA daripada kumpulan Brown Eyed Girls dan Sung-jong (INFINITE).




      Tapi malang yang hebat bercakap Islam tak boleh nak bagi penerangan kepada bukan Islam bahawa lelaki dan perempuan tidak boleh bersalam. Ambil pandangan yang daif... tak ada jati diri Islam yang kuat. Hanya bercakap sahaja kuat.



      Yang ini pun sama parti Islam baharu kononnya. Sangat rosak kalau pimpinan yang dikatakan hebat dalam perjuangan bersama PAS dulu kini lebur dengan tangan lembut perempuan.

      Sepatutnya Dr Maszlee Malik dan Mat Sabu belajar dengan artis Yana.

      : Dr. Maszlee jadi rujukan IKRAM, agaknya apa alasan IKRAM nak menghalakan perkara ini?....

      Delete
  11. Sejarah negara ini di lebihkurng satu dekad di antara pemerintahan Tun Mahathir pertama dengan pemerintahan nya ke duua merakamkan banyak tahi palat.

    Di keluarkan dek Najib dan Rosmah, sekarang jugak dek Hishamuddin yang jugak ada meluat.

    Mereka mesti di telanjangkan di mahkamah bagi rakyat melihat depa punya aurat. "aurat" berarti malu, aib, dan buruk. Kata aurat berasal dari kata awira yang artinya hilang perasaan. hikmah2000.blogspot.com/.../definisi-aurat-serta-hukum-menutup....

    Tapi, dari segi undang2, sudah terlambat Najib dan Rosmah nak menutup aurat. Proses undang2 sudah berjalan, 7 tuduhan dah di kenakan kpd Najib di mahkamah. Rosmah belom di tuduh, tapi di jangka tak lama lagi. Mudin mungkin di tuduh salah guna kuasa seperti sudah di terangkan di berbagai penulisan di atas.

    Tidak boleh lah depa asyik nak senag dan sedap saja. Dah sampai masa nya depa di kucing kurapkan di mahkamah. Najib sudah nampak nyata seorang common criminal berkaitan 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Tak Betul Pun Bersatu Layan



      KOTA BHARU: Seorang wakil rakyat Umno disebut-sebut bakal meninggalkan parti itu tidak hadir ke program khas pengumuman mengenainya di Machang, Kelantan, hari ini.

      Dalam program yang dinamakan Hijrah 2.0 anjuran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kelantan itu, spekulasi mengenai kedudukan anggota dewan undangan negeri (ADUN) Gual Ipoh, Mohd Bakri Mustapha, akhirnya ditamatkan.

      Namun tanpa Bakri, program Hijrah 2.0 itu tetap diteruskan seperti dijadualkan. Lebih 500 pimpinan Umno di peringkat akar umbi parti terbabit mengisytiharkan keluar dari parti tersebut.

      Mengetuai mereka ialah bekas ADUN Bukit Tuku, Datuk Mohd Zain Ismail.

      Timbalan Pengerusi BERSATU Kelantan Datuk Sazmi Miah berkata, beliau sememangnya mengadakan perbincangan dengan beberapa wakil rakyat Umno Kelantan yang berhasrat untuk keluar daripada parti itu.

      Bagaimanapun katanya setakat ini belum ada antara ADUN terbabit yang memutuskan untuk bersama BERSATU.

      "Ini kerja tuhan belaka, mungkin bukan hari ini. Tapi akan berlaku juga nanti, mereka (Umno) tak boleh nak tahan.

      "Hari ini 500 bekas pemimpin akar umbi Umno berhijrah," katanya ketika berucap di program tersebut.

      Terdahulu Malaysiakini melaporkan spekulasi seorang ADUN Umno Kelantan akan menyertai BERSATU.

      Bagaimanapun, Mohd Bakri yang dijangka ADUN yang terbabit semalam muncul membuat penafian.

      Sementara itu, program Hijrah 2.0 turut dihiburkan dengan kemunculan Mat Tere yang tidak ketinggalan mengisytiharkan dirinya keluar dari Umno.

      Mat Tere - atau nama sebenarnya, Muhammad Zul Apis Baharum - merupakan orang kurang upaya (OKU) yang pernah menggemparkan negara apabila dikatakan menghina Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim melalui satu rakaman video, tahun lalu.

      "Saya Mohd Zul Apis Baharum isytihar keluar Umno, dan akan berjuang bersama BERSATU, " katanya ketika diminta berucap sebentar.

      Hadir sama Timbalan Presiden BERSATU, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Pengerusi BERSATU Kelantan, Datuk Kamaruddin Md Noor.


      : Normal bagi anak buah perompak akan lari kepada peyamum untuk berlindung setelah ketua p[erompak diguling....

      Delete

    2. Daim mahu kekal dalam persaraan

      Daim meletakkan jawatan kabinet buat kali kedua pada 2001, hanya dua tahun sebelum Mahathir sendiri menyuarakan hasratnya untuk berundur.

      Dalam satu wawancara pada 2004, Daim berkata beliau telah bersara. Tahun lalu, beliau berkata kepada pemberita yang beliau mahu kekal bersara selepas PRU ke-14.

      Tidak sampai beberapa hari selepas Mahathir mengangkat sumpah, beliau dilantik menjadi pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan.

      Majlis Penasihat Kerajaan mula mengadakan mesyuarat dan pendengaran bagi mendapatkan maklum balas untuk kerajaan, serta menubuhkan jawatankuasa 1MDB dan jawatankuasa reformasi institusi.

      Daim juga telah ke China pada Julai lalu untuk merundingkan beberapa projek antara Malaysia dan China yang ditandatangani oleh kerajaan BN, menjelang lawatan Mahathir tempoh hari.

      Ia juga bukan tanpa kontroversi. Anggota parlimen pembangkang seperti Khairy Jamaluddin menyatakan kerisauannya bahawa majlis itu telah melangkaui tugasnya sebagai penasihat.

      AKhbar Singapura Straits Times pula melaporkan tentang khabar angin rasa tidak puas hati di kalangan pengawai kerajaan dan HARAPAN terhadap pengaruh majlis itu.

      Ia bukan kali pertama Daim dan Majlis Penasihat Kerajaan dituduh melangkaui tugas mereka.

      Ada laporan mendakwa Daim pada Jun lalu telah meminta Tun Md Raus Sharif dan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin melepaskan jawatan ketua hakim negara dan presiden Mahkamah Rayuan dan atas restu Mahathir.

      Apa-apa pun, Majlis Penasihat Kerajaan dan Daim nampaknya akan terus kekal memainkan peranan selepas 100 hari pentadbiran HARAPAN.

      "Ada yang merasakan Majlis Penasihat Kerajaan akan ditamatkan, tetapi saya belum buat keputusan.

      "Saya tidak ada cakap apa-apa tentang 100 hari (untuk tempoh majlis itu). Saya masih perlukan khidmat mereka," kata Mahathir.

      Dalam wawancara bersama Malaysiakini pada 23 Ogos lalu, Mahathir berkata "masih ada banyak kerja yang perlu dilakukan" Majlis Penasihat kerana ada perkara yang beliau tidak dapat tangani secara sendiri.

      "Saya tak boleh temuduga orang, tanya tentang latar belakang mereka, buat kajian dan sebagainya," katanya.

      Sebelum ini, beberapa media memetik Mahathir sebagai berkata majlis itu akan membantu kerajaan untuk membentuk dasar dan program untuk mencapai janji 100 hari kerajaan, dan ia juga tempoh masa bagi kewujudannya.

      Delete
    3. HSR: Penafian Singapura malukan Malaysia



      KUALA LUMPUR – Pembangkang terkejut dengan penafian Singapura terhadap kenyataan Menteri Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang menyatakan bertemu wakil republik itu atas urusan Rel Berkelajuan Tinggi (HSR).

      Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, kenyataan rasmi negara jiran itu memalukan kerajaan Malaysia kerana disifatkan sebagai ‘pembohong besar’ dan mereka–reka cerita bagi menyedapkan hati rakyat.

      “Jika benar kenyataan itu, kami tidak faham maksud sebenar perkara itu dibohongi, sama ada untuk membuktikan kepada rakyat bahawa HSR masih ada dalam jadual pembangunan atau sekadar menunjukkan betapa Kerajaan PH (Pakatan Harapan) benar-benar membuat kerjanya” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau turut mempersoalkan mengapa rakyat tidak dimaklumkan mengenai kedudukan sebenar rundingan dengan republik itu.

      “Perlukah mereka dibohongi bagi menutup kelemahan kita? Selepas kerajaan mencipta penipuan paling besar mengenai kedudukan hutang negara, kini kita disuakan pula dengan pelbagai tipu muslihat oleh kerajaan.

      “Belum pun tiga bulan memerintah, kerajaan sudah banyak melakukan ‘silap mata’ terhadap dasar dan janji manifestonya untuk PRU ke-14,” katanya.

      Beliau turut membidas tindakan kerajaan baharu PH yang membuat pusingan ‘u’ terhadap janji untuk menghapuskan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan menutup Biro Tata Negara (BTN) yang selama ini dianggap digunakan oleh Barisan Nasional bagi kepentingan politik. – MalaysiaGazett

      Delete
  12. Hisham pun dah gila talak. Hi hi!

    Jawapan yg sama mungkin akan d beri jika d dapati isteri yg terpaksa d cerai nya masih duduk d bawah satu bumbung.

    Bila d tanya, mungkin jawapan nya serupa - Temporary arrangement.

    Hancuss!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badan pemikir pro-Republikan AS dedah hubungan dgn PH jatuhkan BN



      PETALING JAYA: Sebuah pertubuhan yang berkait rapat dengan tokoh kanan parti Republikan dan bekas pegawai tinggi perisikan Amerika Syarikat (AS) bekerjasama dengan pembangkang Malaysia sejak 2002, termasuk Pakatan Harapan yang menambilalih kuasa dalam pilihan raya umum Mei lepas, menurut satu pendedahan dalam forum melibatkan badan pemikir utama negara itu baru-baru ini.

      The International Republican Institute (IRI), sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, yang ahli lembaga pengarahnya termasuk pemimpin parti Republikan seperti John McCain, serta bekas penasihat Keselamatan Negara dan bekas pegawai tentera AS berkata, kegiatan badan itu di Malaysia akhirnya berhasil dalam pilihan raya umum ke-14 lepas dan ia menguntungkan AS dari sudut persaingannya dengan China sekarang.

      “Saya pergi dan duduk bersama-sama ramai pemimpin baru kerajaan baru di sana, dan ramai dalam kalangan mereka merupakan rakan kongsi yang bekerja dengan kita sejak 15 tahun lepas. Salah seorang yang paling kanan dalam kalangan mereka, yang kini menguasai kerajaan berkata kepada saya, ‘Hebat IRI, anda tidak meninggalkan kami walaupun pada saat kami sudah bersedia untuk menyerah kalah’,” kata presiden IRI Daniel Twinning dalam satu forum anjuran Center for Startegic & International Studies, bulan lepas.

      Twinning berkata, dalam pertemuan di pejabat perdana menteri selepas pilihan raya umum itu, beliau memberitahu pemimpin kanan PH bahawa kredit itu milik mereka, “bukan kami”.

      Kenyataannya itu dijangka menghangatkan lagi debat berhubung peranan AS dalam proses demokrasi negara berikutan pendedahan sepucuk surat daripada ketua risik kanan di bawah pentadbiran bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta sokongan Washington sekiranya Barisan Nasional menang tipis dalam pilihan raya baru lalu.

      Polis kini menjalankan siasatan ke atas surat yang ditulis oleh bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (ME10) Datuk Hasanah Abdul Hamid kepada rakan sejawatannya di Biro Penyiasatan Pusat AS (CIA), yang antara lain menyebut bahawa AS lebih beruntung sekiranya Najib memimpin Malaysia berbanding Dr Mahathir yang “anti-Yahudi” dan “anti-Barat”.

      Pemimpin PH mendesak Hasanah didakwa kerana mengkhianati negara.

      Pemeriksaan ringkas ke atas lamanweb IRI mendapati badan itu ditaja oleh Jabatan Negara AS dan National Endowment for Democracy (NED), sebuah pertubuhan yang bermatlamatkan “pengukuhan institusi demokrasi di seluruh dunia”, termasuk kesatuan sekerja dan kuasa pasaran bebas.

      Twinning memberitahu forum tersebut bahawa Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru Putrajaya sejak dari mula lagi.

      “Tahukah anda bahawa antara langkah pertama diambil oleh kerajaan baru itu? Ia membekukan pelaburan infrastruktur China kerana ia membuka rekod dan mendapati terdapatnya banyak wang ‘pelik’ yang bergerak ke sana-sini dalam sebuah sistem korup, tidak telus dan berakauntibiliti,” katanya, yang jelas merujuk kepada kajian semula beberapa projek mega melibatkan syarikat China, termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

      Twinning mengakui Malaysia tidak mungkin menjadi sekutu AS, tetapi kemenangan PH akan memberi manfaat kepada Washington.


      : PH dia mencuri dia yang laung minta tolong....

      Delete

    2. HAH, ANGKATAN TENTERA KATA PERKHIDMATAN 3 ORANG PEGAWAI TNTENTA UNTUK HISHAMUDDIN TAMMAT PADA PRU14. jadi tahi lah nama kau, Mudin.

      ATM: Tugas tentera sebagai pengiring Hisham tamat pada PRU ke-14

      Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengesahkan tiga anggota pasukan khas sepatutnya tidak lagi menjadi pengiring kepada bekas Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

      Ini kerana tugas itu telah ditamatkan sebaik selepas PRU ke-14, kata ATM dalam satu kenyataan hari ini.

      "Menyahut kenyataan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu, ATM telah melaksanakan siasatan terhadap dakwaan tersebut.

      "ATM akan mengambil tindakan sewajarnya bagi memastikan semua anggota yang masih berkhidmat tidak melaksanakan apa jua tugasan dengan pihak yang tidak mempunyai hak dan kaitan, berdasarkan peraturan semasa," kata kenyataan itu yang dikeluarkan oleh Bahagian Hal Ehwal Awam, Markas ATM.

      ATM turut mengingatkan semua anggotanya agar tidak melanggar perintah dan peraturan semasa.

      Susulan laporan Malaysiakini semalam, Mohamad berkata beliau telah mengarahkan siasatan segera terhadap dakwaan dua anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL) dan seorang komando masih menjadi pengiring Hishammuddin.

      Hishammuddin pula berkata tiga anggota itu hanya berkhidmat untuk sementara waktu.

      "Saya telah menawarkan kerja tetapi jika mereka terima maka mereka harus berhenti dari Angkatan Tentera Malaysia dengan serta-merta," katanya, sambil menyifatkan mereka sudah begitu rapat dengan keluarganya.

      Delete
    3. Kerajaan kena ‘tanggung’ RM3 juta sebulan selanggara Equanimity



      PELABUHAN KLANG – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu membelanjakan sehingga RM3 juta setiap bulan bagi penyelenggaraan kapal persiaran mewah, Equanimity, sekiranya proses penjualan atau lelongan gagal dilakukan.

      Peguam syarikat pelaburan nasional 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Jeremy Joseph berkata memandangkan kapal mewah itu kini selamat tiba di Malaysia, tugas menyelenggara kini perlu diambil alih oleh Kerajaan Persekutuan.

      “Kita juga meminta agar kapal itu dijual kerana ia agak mahal untuk diselenggara dan kini ditanggung oleh kerajaan.

      “Malah penyelenggaraan kapal ini akan menelan (dijangka) belanja sehingga RM3 juta sebulan,” katanya pada sidang media di Terminal Boustead Cruise Center, di sini, hari ini.

      Terdahulu kapal mewah yang dipercayai milik ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low tiba pada jam 12.25 tengahari di sini selepas berlepas dari pelabuhan Batam petang semalam.

      Kerajaan Indonesia menyerahkan Equanimity kepada kerajaan Malaysia atas permintaan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, semasa melakukan kunjungan ke negara jiran itu, Jun lalu.

      Sebelum ini, kapal yang dikaitkan dengan 1MDB itu telah ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia berhubung siasatan oleh Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat.

      Sementara itu, Joseph berkata, mahkamah akan memulakan prosiding terhadap kapal persiaran mewah itu khususnya dalam usaha mendapatkan pengisytiharan pemilikan pada Januari depan.

      “Biasanya ambil masa enam hingga sembilan bulan dan boleh jadi lebih awal bergantung kepada pemilikan kapal itu dituntut oleh pihak lain,” katanya. – MalaysiaGazette

      Delete
  13. Di jalanraya, bila raja2, vvip n sbgnya hendak lalu, smua krita awam d arah berhenti atau ketepi untk bagi laluan. Sarupa jugalah, bila penyamun, pnyangak, keleptokrat patut dtangkap dan dakwa, bagi laluan priority untk humbankan mrika dlm jel sacepat mungkin. Meluat sangat dengar celoteh merika d parlimen dan laman web. Kursuskan salah saorang menteri dgn presiden durtete.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Kemerdekaan dan penyelewengan Sejarah



      Saya melihat video wawancara bersama calon DAP yang merupakan cucu kepada seorang pengganas Parti Komunis Malaya dengan penuh jengkel dan menyedihkan.

      1. Saya adalah doktor terakhir yang merawat wira Bukit Kepong Sarjan Hj. Yusof Rono pada tahun 2005 di Hospital Melaka.

      2. Pada masa itu saya bertugas di Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi Hospital Melaka.

      3. Yusof Rono adalah merupakan satu-satunya wira terakhir Peristiwa Bukit Kepong yang masih hidup pada ketika itu.

      4. Beliau dimasukkan ke ICU kerana masalah pendarahan pada usus yang amat banyak (Lower GI bleed initially attributed to Angiodysplasia).

      5. Setelah percubaan merawatnya secara konservatif gagal, dan pendarahannya tidak berhenti, maka keputusan dibuat oleh Pakar Bedah untuk membedah Tn Hj Yusof Rono.

      6. Sayalah doktor bius baginya yang telah intubate dan menjaganya sepanjang pembedahan yang memakan masa hampir 3 jam tersebut.

      7. Saya masih ingat, sebelum pembedahan tersebut, Allahyarham seorang yang sungguh berani dan tabah. Apabila diajar mengucap kalimah, sebutannya lancar sebelum saya memberinya ubat bius.

      8. Malangnya keadaan Allahyarham sangat tidak stabil semasa pembedahan dan dihantar ke ICU untuk rawatan lanjut. Beliau meninggal dunia di ICU dan sebab kematiannya adalah disebabkan oleh pendarahan akibat ketumbuhan pada usus kecil (gastro intestinal stromal tumour).

      9. Sepanjang saya menjaga beliau sebelum pembedahan di Ward High Dependency Unit (kini ICU Orkid), saya tidak melepaskan peluang bertanya tentang pengalamannya berjuang menentang komunis.

      10. Beliau seorang pejuang sejati. Darah yang mengalir dalam tubuhnya, darah patriot. Seorang yang cukup cintakan negara. Dalam keadaan yang lemah sakit itu, beliau begitu berkobar-kobar menceritakan kepada saya peristiwa tersebut seolah-olah ia baru berlaku semalam.

      11. Dengan bangganya beliau menyelak pakaiannya menunjukkan parut-parut kesan dari peluru komunis yang menembusi tubuh beliau.

      12. Dalam keadaanya yang lemah itu pun Allahyarham tidak jemu-jemu bercerita kepada saya peri keganasan komunis serta bencinya beliau terhadap komunis. Kemerdekaan yang kita kecapi mesti dihargai katanya.

      13. Melalui beliaulah saya pertama kali mendengar nama Mat Indera. Rupa-rupanya, yang mengarahkan serta mengetuai serangan terhadap Bukit Kepong adalah seorang Anak Melayu yang beragama Islam! Bukan hanya Mat Indera saja Melayu yang menjadi tali barut Komunis, tetapi juga ada Melayu2 lain seperti Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh.

      Delete

    2. Kalau dah tamat kenapa Pegawai Atasan kpd anggota pengiring Hishamuddin tersebut tidak melaporkan ketidakhadiran bertugas selama 3 bulan ??? Pelikk..

      Ini bermakna negara kita dalam keadaan bahaya......jika tiga anggota mereka pun tidak dapat kesan dan bayar gaji selama tiga sbulan tanpa kerja sah.....macam mana nak kawal sempadan kita?

      Delete
    3. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
  14. Kengkawan semua.....MUNGKIN lucu dan pelik apabila sepanjang 22 tahun pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad langsung tiada siapa pun berani mahu menyiasat pelbagai penyelewengan negarawan tersebut.
    Meskipun isu panas itu sering dibangkitkan pembangkang termasuk otai DAP sendiri, Lim Kit Siang sama ada ketika berceramah politik atau perbahasan di Parlimen, akhirnya skandal mega berkenaan senyap begitu sahaja.

    Siapa boleh membuktikan wang rakyat digunakan untuk bailout atau menyelamatkan Perwaja Steel Berhad benar-benar diberi kepada syarikat keluli terbesar nasional itu dan telah digunakan seperti yang dipohon pihak tersebut.

    Pernahkah Perwaja disiasat secara telus sebagaimana dilakukan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) di Parlimen begitu gigih menyiasat aliran dana oleh sayap pelaburan strategik kerajaan Malaysia iaitu 1MDB?

    Bayangkan sejumlah RM9 bilion diperuntukkan untuk Perwaja dan kesemua dana itu terhapus hangus begitu sahaja ketika era sekeping tiket wayang filem masih berharga RM1.20 dan sebungkus nasi lemak pun bernilai 50 sen.

    Ketika Proton pernah dahulu memohon dana kerajaan berjumlah RM1.5 bilion, ia disertai dengan ‘kertas kerja’ yang menyatakan sebab apa jumlah itu dipohon dan bakal digunakan untuk apa lengkap butiran sebelum diluluskan.

    Lucunya konon untuk membayar vendor tetapi setelah jual kereta pun Proton masih mahu wang bantuan untuk membayar vendor. Siapakah bijaksana di tampuk Proton sebagai ‘diktator’ ketika itu? Semua tahu jawapannya.

    Ia kegagalan mutlak, tetapi tidak dianggap jenayah seperti 1MDB kerana tiada siapa mahu jatuhkan siapa ketika itu, walau sudah 30 tahun Proton wujud, tidak mengapa, kerana ia memberi banyak pekerjaan sebagai alasan logiknya.

    Dalam erti kata lain Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebenarnya boleh ‘buka’ lagi 10 buah kilang kereta dengan kesemuanya rugi tetapi itu tidak mengapa kerana memberi peluang pekerjaan kepada penganggur.

    Namun, sebelum RM1.5 bilion diberi, dianggarkan RM13 bilion telah diberi sebagai bantuan selama ini, namun Proton masih memerlukan suntikan dana sehingga hari ini malah kurang menguasai pasaran automotif tempatan.


    Maka dengan suntikan dana tambahan tetapi jualan tidak lagi menggalakkan, tentu ramai ingin tahu ke manakah perginya semua wang rakyat hasil daripada jualan kereta yang sudah mencecah jutaan unit itu sejak sekian lama?

    Persoalan, pernahkah disiasat apakah sebenarnya dibuat dengan wang suntikan diberi sebelum ini? Jawapannya, tidak pernah pun disiasat oleh pihak ketiga seperti PAC dan sekadar berakhir dengan cakap politik kedai kopi!

    Lebih kelakar, untuk isu terkini susulan pendedahan Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat (AS) berhubung skandal songlap mega Bumiputera Malaysia Finance (BMF) era 1980-an, Mahathir seperti ‘terkedu’ memberi dalih.

    Beliau selamba dilaporkan oleh akhbar popular berbahasa Inggeris The Star hanya menjawab dengan menyatakan “I was not responsible for BMF’s “missing millions” (Saya tidak bertanggung jawab untuk kehilangan jutaan BMF itu).

    Begitulah mudahnya Mahathir ‘lepas tangan’ walhal masuk akalkah ketika negara belum mewah seperti hari ini namun segumpal wang beralih ke tangan pihak lain tanpa pengetahuan beliau sebagai perdana menteri waktu itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu kata Mahathir, tambah lagi memang ada laporan menyatakan siasatan pernah dibuat, namun sedalam mana ia pernah disiasat dan dari sudut mana disiasat pun sebenarnya boleh dipersoalkan dari segi tahap integriti.

      Kita boleh lihat betapa kes besar wang rakyat beralih ke pihak bukan bumiputera dari bank milik bumiputera tetapi pihak penyiasat hanya hantar seorang sahaja juruaudit dan kemudian dibunuh misteri, seolah-olah mahu tutup kes.

      Inilah ‘bau najis’ zaman Mahathir memerintah yang waktu itu belum lagi ada media sosial dan aplikasi gajet pintar untuk penyebaran maklumat waima rakyat dikongkong cuma mendapatkan berita daripada media arus perdana.

      Belum lagi isu kerugian tukaran wang asing dianggarkan berjumlah RM30 bilion yang diarahkan Mahathir terhadap Bank Negara Malaysa. Benarkah forex loss atau paper loss atau sebenarnya tiada loss seperti mana dinyatakan?

      Pernahkah PAC atau Badan Pencegah Rasuah (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) siasat kerugian bank pusat itu? Atau adakah ini juga sandiwara Mahathir sahaja kerana wang itu telah dilesapkan secara senyap.

      Kita boleh andaikan pelbagai alasan kerana ia belum pernah disiasat bahkan kita juga boleh jadikan semua skandal zaman Mahathir dahulu sebenarnya seumpama kes 1MDB. Cuma yang bezanya isu 1MDB jauh lebih telus!

      Rakyat sebenarnya boleh juga menukarkan terma isu kesilapan perniagaan era Mahathir kepada istilah jenayah komersial dan penyelewengan duit rakyat. Ia bergantung kepada siapa yang ‘busuk hati’ untuk melakukannya.

      Ketika MAS dibeli semula dalam keadaan uzur, miskin dan daif daripada kroni Mahatir, Tan Sri Tajuddin Ramli, ia dipaksa dijual dengan harga ‘bodoh’ iaitu RM8 sesaham walhal harganya ketika itu cuma sekitar RM3 sahaja.

      Siapalah yang bodoh mengarahkan syarikat penerbangan kebangsaan itu diserahkan kepada individu, dan si bodoh mana pula yang arah beli semula setelah ia habis dipunahkan serta ditanggung oleh pentadbiran selepas Mahathir?

      Beli semula konon atas nama ‘kepentingan negara’ dengan menggunakan wang rakyat, apa kejadahnya, kerana ia jelas terbukti menyerahkan kepada kroni sendiri namun diubah atas nama apa? Tanggung jawab sosial korporat?

      Mahukah Najib sendiri buka semula kes ini dan menyenaraikan ia sebagai kes jenayah komersial dan bukan kes kesilapan perniagaan. Untuk makluman sebagai perbandingan, isu 1MDB hanyalah contoh kes perniagaan biasa.

      Jika ada silap pun, ia cuma keputusan akibat kesilapan perniagaan semata-mata seperti isu Temasek di Singapura, tetapi akibat ada individu ‘busuk hati’ mahu guling Perdana Menteri, maka ia dijadikan seolah-olah kes jenayah.

      Kini, terdedah kesemua kisah lampau Mahathir, apabila tindakan bodoh dan keputusan bodoh telah dibuat pada zaman rakyat ‘bisu dan buta’ maklumat. Peliknya, skandal era Mahathir belum pernah pun ada siasatan terperinci.

      Dan paling menjadi persoalan, adakah dengan menjatuhkan semua Perdana Menteri dengan kadar satu penggal konon adalah untuk menyelamatkan ‘tengkuk’ diri sendiri kerana ketakutan hal lampau sebegini akan timbul.

      Maka perlu sangat dan memang logik untuk beliau segera menaikkan zuriat sendiri sebagai Perdana Menteri supaya berasa lebih selamat daripada hal ini semua dibongkarkan dengan menggunakan kuasa khas Perdana Menterinya.

      Nampaknya titik-titik hitam zaman Mahathir yang konon dianggap sebagai gah gemilang dahulu tetapi kini sudah boleh dicantumkan untuk dijadikan ia sebagai satu garisan.

      Delete

    2. JIKA INI LAH SIKAP PEGAWAI KANAN ATM, "CONFIRM" KOMUNIS / MUSUH NEGARA MASUK NEGARA PON TAK TAU ATAU BUAT TAK KISAH LANGSUNG TIADA DISPLIN TUGAS HAKIKI MEREKA INI.

      Aku kata mana boss 3 anggota tentera ni? apakah pegawai kanan ATM tidak menjalankan tugas sepatutnya hingga terlepas pandang tugas hakiki? manusia jika tidak dikawal ketua memang akan jadi seperti lembu lepas dipadang tak pulang pulang kekandang. Takan itu pon aku nak ajar?pegawai pegawai ini harus diambil tindakan displin kerana sudah rugikan duit rakyat

      Hishamuddin pon harus diambil tindakan undang2, sebagi bekas Menteri langsung tiada amanah terhadap negara.

      Delete
    3. LGBT : Mahathir cakapnya kadang kala dia sendiri lupa


      Lupa, anda tahu apa itu lupa?
      Katakan anda pinjamkan wang kepada kawan anda. Bila anda tanya bila nak bayar, dia jawab bila dia pinjam. Betul-betul lupa bukan buat-buat lupa (ini pun perangai Mahathir juga). Sakit kita nak mengingatkan kawan kita. Akhirnya duit kita boleh lesap.

      Hari ini saya cerita pasal Mahathir mudah lupa atas isu LGBT. Dulu bukan main kata geng LGBT dan Amiga itu tidak betul. Ini cerita tahun 2012 semasa itu Marina aktif dengan LGBT, SIS dan Human Right bersama Amiga.



      Bekas PM Tun Dr Mahathir Mohamed telah mengingatkan anaknya Datin Paduka Marina agar berhati2 dalam menyatakan sokongan secara terbuka dalam mana2 badan hanya dek kerana mahu bergerak atas nama 'Human Right'.

      Apatah lagi sokongan tersebut diberikan terhadap Kumpulan yang memperjuangkan hak kebebasan suara Pro LGBT dikepalai Ambiga.

      "Saya berharap dia akan sedar apa yang dia lakukan adalah tidak baik untuk diri sendiri dan imej keluarga. Beliau juga harus peka tentang adik kandungnya Datuk Mukhriz yang memegang jawatan dalam Kerajaan. (Ni kepentingan anak dia seorang lagi yang kini giat di lobi bakal PM selepas dia meninggal nanti)

      Bekas Perdana Menteri itu berkata demikian dalam satu temu bual dengan stesen televisyen dalam talian - Observer Malaysia (MobTV).



      "Mungkin ia adalah kerana dia tidak mempunyai cita-cita supaya dia bercakap menerusi fikirannya. Saya tidak boleh bersetuju dengan perkara-perkara yang dia lakukan, tetapi hari ini anda tidak boleh memberitahu anak-anak anda agar menghentikan apa yang diperlakukan mereka."

      "Dia (Marina) tidak pernah memberi penjelasan mengenai sokongan terhadap kumpulan ini (LGBT). Tapi saya berharap dia tidak. Saya faham dia bercakap soal Human Right. Akan tetapi ada batasan2 nya. Jangan sehingga perlakuan yang ditegah seperti LGBT ini juga ada ruang untuk dipertahankan."


      Sekarang dia lupa tentang LGBT
      Dia pun menjadi sebahagian daripada kumpulan ini kerana demi kepentingan undi mereka atas asas kedudukan Pakatan Harapan yang mangkin tergugat.

      SemutApi @ FireAnt
      http://semutapi-fireants.blogspot.com/



      : Lupa dan Nyanyuk sangat berbeza tapi jika seseorang ada 2 perkara ini, huru hara kita, apatah lagi dia pula berkuasa....

      Delete
  15. Sobat2 sekelian..cuba teka sapa yang pernah mengeluarkan kata2 keramat ni sebelum PRU14 dulu tu ????

    Sokonglah dan undilah saya calon pakatun dan wakil Ikelam ! Jika saya menang PRU, saya akan hapuskan tol Simpang Ragam ! Hari ini saya menang, esok saya hapus tol Simpang Ragam ! Tepuuuk !

    Tepuuuk .... Kah kah kah kah kah kah ... Tepuuk !

    Hari ini saya telah berjaya kencing pengundi saya di Simpang Ragam yang sedang beratur membayar tol tetapi sifu saya dan abang besar roket lagi hebat kencing rakyat hancing seluruh negara !

    Tepuuk !

    Pengundi-pengundi saya hanya mampu menelan kahak sendiri sahaja ! Kah kah kah kah

    Tepuuuk !!!!

    Nanti PRU yang akan datang, saya dan pakatun akan janjikan orang-orang Simpang Ragam lawatan ke Planet Marikh jika mereka undi saya lagi !

    Tepuuuk ! Kah ... kah ... kah ...kah

    ReplyDelete
    Replies

    1. Jangan tepuk. Tapi berak lah. Di situ juga.

      Woooi Anak Hussien Onn..apa yg kau merapu ni? 3 Malaoon tu jadi pengiring u on " Temporary Assignment Basic" ????? u marbuk ketum ke stim ganja?? Terbiak buruk abuse of power for personal benefit ni masih kau terbawa2 ..rakyat da teach u all a good lesson..during pru 14 masih lagi kau tak mau ambil iktibar..

      (1) Adakah rekod menunjukkan anggota2 tersebut benar tidak hadir bertugas tanpa kebenaran di unit attachment masing2....??

      (2) JIKA BENAR tidak hadir, perlu ada inquiry mengapa tiada laporan AWOL dilaksanakan oleh Commanding Officer unit terbabit. Tidak silap, tindakan segera AWOL perlu dilaksanakan selewatnya 14 hari selpas berlaku ketidakhadiran.

      (3) Namun JIKA rekod menunjukkan mereka sememangnya hadir bertugas di unit attachment masing2, maka tiada perlanggaran peraturan disiplin berlaku disini.

      (4) Siasatan perlu diteruskan.......MUNGKIN kerja mengiringi Bekas Menteri berkenaan dilaksanakan semasa hujung minggu atau semasa dlm cuti anggota atau selepas waktu bekerja.

      Jika ini berlaku, tindakan anggota2 berkenaan adalah dianggap sebagai membuat kerja2 'part time' yg sememang menjadi amalan sebahagian besar anggota tentera dan pekerja2 kerajaan lain seluruh Malaysia seperti niaga pasar malam, jadi pengawal peribadi events dsb. Ini tidak bertentangan dgn mana2 peraturan kecuali sekiranya telah ada Perintah Tetap melarang setiap anggota tentera membuat apa jua kerja sampingan, maka bolehlah diambil tindakan. Tetapi tempias dapat la jugak kat anggota2 lain yg tidak terlibat tetapi mmg ada buat kerja 'part time' kat pasar minggu dsb.

      (5) JIKA tugasan tersebut adalah mmg kerja 'part time' anggota terlibat, maka 'gaji' yg diterima itu adalah pendapatan tambahan mereka yg sah. No issue....

      (6) NAMUN memandangkan perkara ini melibatkan Political Interest tanahair, maka pihak atasan ATM selepas ini perlu memberi Perintah Tetap kepada kesemua anggota ATM melarang mereka melaksanakan apa jua urusan yg membabitkan bekas2 menteri dan ahli2 politik pada sebilang masa selagi mereka adalah tertakhluk kpd Akta Angkatan Tentera Malaysia 1972.

      Delete
    2. MCA pun lawan hudud, tapi...’
      Diterbitkan 20 Ogs 2018, 4:32 petang | Dikemaskini 20 Ogs 2018, 4:43 petang

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi penjelasan mengapa parti itu boleh bekerjasama dengan MCA walaupun komponen BN itu menentang hudud seperti DAP.

      Baginya, MCA tidak pernah berada dalam satu gabungan dengan PAS, tidak seperti DAP ketika era Pakatan Rakyat.

      "MCA tentang hudud, DAP tentang hudud.

      "Tetapi DAP menentang ketika sama-sama dalam Pakatan (Rakyat), dalam satu gagasan. Mereka tak hormat (PAS) dan serang kita.

      "MCA bukan dalam satu pakatan. Tak setuju tak setujulah, (tetapi) mereka tak serang seperti DAP," katanya pada sidang media yang disiarkan di Facebooknya, hari ini.

      Beliau menjawab soalan pemberita berhubung kerjasama kedua-dua parti itu dalam PRK Seri Setia dan Balakong yang akan diadakan serentak 8 September ini.


      Kerjasama parti pembangkang pasca-PRU ke-14 bermula dengan PRK Sungai Kandis beberapa minggu lalu, apabila PAS mengambil keputusan untuk tidak meletakkan calon dan memberi laluan kepada Datuk Lokman Noor Adam.

      Pendekatan sama diambil Umno dalam PRK Seri Setia apabila mereka pula memberi laluan kepada PAS yang mencalonkan bekas Exco Selangor Dr Halimah Ali.

      Selain MCA dan Umno, PAS juga mencapai persefahaman dengan MIC dalam satu pertemuan antara Hadi dan presiden parti itu, Tan Sri S A Vigneswaran di ibu pejabat PAS 19 Ogos lalu.

      Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan berkata kerjasama antara pembangkang itu, atau unity opposition (pembangkang perpaduan), akan terus meresahkan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Delete
  16. Kengkawan semua..korang perasan tak ...Menteri Kerajaan PH, seringkali mengeluarkan kenyataan dengan tidak pernah berfikir, tidak menggunakan akal fikiran di kepala sebaliknya otak di kepala lutut. Apabila sudah menjadi Menteri Persekutuan, Azmin Ali berkata fokus untuk mensejahterakan Rakyat bukan menyogok dan memperbodohkan Rakyat.

    Pemberian wang tunai merupakan satu polisi yang diamalkan oleh kebanyakan negara lain. Ianya sangat membantu menanggung beban sara hidup bagi golongan pendapatan rendah B40. Kalau pemberian wang tunai itu sogokan atau rasuah seperti definasi Azmin Ali, hentikan juga pemberian bonus dan duit raya untuk kakitangan awam.

    Azmin Ali mungkin terlupa, semasa kempen PRU14, beliau turut memberikan bantuan tunai di antara RM500 hingga RM1,000 bagi menampung kos sara hidup golongan miskin, kononnya. Ini bukan sogokan tetapi al sedekah wal jariah wal ikhlas...betul2 lah depa ni cakap tak serupa bikin kan !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Rosli Sabubg
      Ketiga tiga anggota tentera ini bertugas diatas arahan menteri pertahanan. Mereka bertugas 24 jam mengikut arahan menteri pertahanan. Pegawai atasan ketiga tiga orang ini tiada hak mengarahkan tugas lain tanpa krbenaran menteri pertahanan. Menteri pertahanan mesti disalahkan . Beliau tahu peraturan kerja ketiga tiga anggota tentera ini.
      Suka · Balas · 4j

      Zuhairi Mohamed
      pelik !....ketua dan penyelia tak menyedari ke 3 anggota masih tak bertugas di tempat masing2 selepas pru14 atau dah lupa sbb dah lama sangat jadi pegawal pengiring peribadi. anak hussein onn ni tak kisah lah sbb drp bn memang semua kaki sapu harta dan hak kerajaan

      Delete
    2. Menteri PH yang “uneducated supporters” sebelum 100 hari



      Untuk mencapai janji 100 hari tentulah Pakatan Harapan akan melantik menteri-menteri yang hebat gabungan daripada 4 kompenan parti dan pendokong 4 parti berkenaan.

      Tapi apa yang rakyat dapat hanya menteri yang memenuhi nafsu dan kehendaki perebutan jawatan untuk parti bukan untuk rakyat.

      Ab Jalil menulis apa yang rakyat dapat sebelum 100 hari ialah;

      1. Bangsa Hindu penduduk asal negera ini
      2. kasut Hitam
      3. 7 ekor lembu
      4. Tulis kenyataan akhbar bahasa Melayu guna google translator
      5. Rakyat tidak terbeban dengan SST kerana Hasil cukai kerajaan kurang
      6. Barang akan naik tapi tidak setinggi GST
      7. Manifesto bukan kitab suci
      8. Hadis ialah sesuatu yang bila buat dapat pahala, tak buat tak apa
      8. LIMA diadakan setiap tahun
      9. Harga makanan Food Truck lebih mahal kerana kos penyediaan lagi tinggi dan lebih bersih dari kedai tepi jalan.
      10. Kita akan turunkan semua papan tanda Klinik 1Malaysia
      11. Bagi warganegara kepada pekerja asing (agaknya untuk penuhi janji mengurangkan pekerja asing 😂)
      12. Panggil Ketua Jabatan bawah kementerian lain bagi taklimat kepadanya tanpa kebenaran Menteri
      13. Jika FAM tidak boleh kawal FA negeri lebih baik jangan sertai Sukan Asia
      14. Kenyataan rasmi MoF perlu dalam bahasa Mandarin sebab ada rakyat keturunan cina di negara ini.
      15. Permit tukang masak asing akan ditarik balik
      16. Ajak orang derma untuk bayar balik hutang negara
      17. Tender belum tutup kos HSR sudah jadi RM100 bilion
      18. Kerajaan sedia tanggung dosa kerana tidak penuhi janji manifesto
      19. Rakyat tidak terbeban kerana hanya tarif letrik perniagaan yang naik
      20. Khazanah sudah lari matlamat asal kerana ia ditubuhkan untuk jaga kepentingan Bumiputera
      21. Harga daging naik, kita nasihatkan rakyat bijak membuat pembelian kerana daging bukan barang kawalan dan peniaga lebih beretika.


      : Ini menepati kata-kata terlepas mulut buaya masuk mulut harimau. Terselamat daripada PEROMPAK dapat pula PENYAMUM ....

      Delete
  17. Sobat2 sekelian..kau orang terperasan tak ..kini Malaysia menuju kearah kapitalis, rakyat kena kerja keras untuk dapat duit dan teruskan kehidupan.

    KERAjaan pulak jana duit dgn kenakan berbagai cukai. Hasil dari cukai boleh create project baru utk cronies. Sebahagian project yg bangunkan oleh cronies plak, untung sesama mereka dgn kontrak2 konsesi jangka panjang dan kos dibebankan pada rakyat..

    Itulah maksud ayat atok93, rakyat kena rajin usaha dan cari kekayaan sendiri, rakyat kaya, KERAjaan pun kaya...bermula lah era mennjarah harta negara seperti era PM ke 4 dulu tu bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Hishamuddin kata, " mereka begitu rapat dgn keluarga saya". Adakah INI alasan kukuh kluar dr mulut mantan Menteri. Soal prinsip serapat suami Isteri pun terpaksa berpisah.

      3 anggota ni mungkin blh dmaafkan sbb x mampu fikir jauh. ttp si anak Onn ni patut tau la batas2 yg perlu ikut stlh kerajaan BN jatuh.... mentality SPM, diploma berbeza dgn mentality Menteri.

      Pecat saja. Beres semua isu.

      Moral of the story...mana2 tentera ATM yg masih bertuankan pemimpin yg kalah PRU wajib diberhentikan segera !

      kalau dah ditamatkan, sepatutnya 3 anggota tsb telah diberi tugas lain. Kalau tak hadir tugas yg ditetapkan berarti mereka telah 'tidak hadir tanpa cuti (thtc) dan boleh didakwa akta atm. Hukuman 3 bulan penjara dan dibuang kerja.

      Delete
    2. Selepas Zunar Kini Mejar Zaidi pula ‘frust’ dengan Pakatan Harapan



      Mejar (B) Zaidi Ahmad, yang dipecat daripada angkatan tentera tiga tahun lalu, menyuarakan kekecewaan selepas selepas kerajaan menolak permohonannya agar jawatannya dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dikembalikan atau beliau dibayar pencen.

      Beliau yang kini berkhidmat sebagai pegawai penerangan pejabat ketua menteri Pulau Pinang hari ini berkata, Majlis Angkatan Tentera memberitahunya bahawa beliau tidak layak mendapat tuntutan itu kerana dipecat daripada tugas.

      "Saya akan jumpa mereka di hari pengadilan," katanya kepada Malaysiakini.

      "Saya tidak mahu ulas panjang tentang keputusan itu tetapi saya mahu ingatkan pemimpin HARAPAN agar tidak lupa, mereka kini sudah menjadi menteri, gembira dan boleh menikmati kemewahan.

      "Jangan lupa rakyat yang berjuang dan mengangkat anda ke kedudukan sekarang, kerana rakyat yang sama juga boleh jatuhkan anda," katanya lagi.

      Beliau membuat permohonan itu Mei lalu kepada Mohamad Sabu yang ketika itu baru menjadi menteri pertahanan.

      Dalam permohonannya, Zaidi meminta agar pencennya dikembalikan atau beliau dimasukkan semula dalam TUDM atas asas dirinya sebagai juruterbang berpengalaman yang "dipaksa" melepaskan jawatan oleh kerajaan BN.

      Mohamad berkata akan mengkaji permohonan itu dan akan mengambil tindakan jika perlu.

      Malaysiakini sudah menghubungi Mohamad dan menunggu maklum balasnya.

      Zaidi dipecat pada 12 Januari 2015 selepas mencabar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung isu dakwat kekal.

      Beliau membuat laporan polis ketika PRU 2013, dan tindakan itu dianggap bertentangan dengan etika kerjanya.


      : Mat Sabu nak balas dendam dulu buat surat terbuka hentam Mat Sabu dan Amanah, masuk DAP....

      Delete
  18. Kita semua tentu tertengok Video seorang Menteri Pakatan Haprakan mengeluarkan duit di sebuah bank menjadi viral di media sosial.

    Ramai macai Tomato yang memuji kezuhudan Menteri berkenaan turun ke lokasi untuk mengeluarkan duit. Tindakan Menteri berkenaan mendapat perhatian sehingga ada yang ingin bergambar dengan beliau.

    Itu alasan macai Tomato. Apa yang kita nampak adalah Menteri berkenaan menggunakan tiga atau empat 'riders' atau pengiring polis untuk mengeluarkan wang.

    Kedua, kereta Menteri berkenaan tidak dipakir secara sempurna dan mungkin menganggu lalu lintas.

    Jadi di mana zuhudnya Menteri berkenaan tu...saja nak buat propa aje untuk tarik publisiti murah beb !!!!


    ReplyDelete
    Replies

    1. Tak pasal2 cari penyakit .Sepatutnya dgn kekayaan hisham ,anak bekas pm , sepupu pun bilionaire dicampur dgn kekayaan diri pakailah pengawal sendiri /swasta ,jangan bila dah bocor rahsia gelabah dgn alasan bodoh . Ni buat orang gelak je....anak bekas menteri pun mampu ada guard dua tiga orang dan pemandu lagi

      3 pegawai tak lapor MINDEF dpt gaji lg..tolong bg penjelasan

      Wang dah terlalu banyak sebab tule kena pakai bodyguard yang berkemahiran tinggi

      mana maruah diri kau, bapak kau, Mudin? dah kalah buat cara kalah, jgn la nk tunjuk keras kepala, mengajar kerja yg salah pd org lain, selama ni agak nya ni lah yg d lakukan olih org2 bn masa bekuasa, dah bos mcm tu, anak buah pun sama Celaka

      Delete
    2. Persekongkolan dengan IRI suatu yang mengaibkan negara



      Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni mengingatkan parti politik, tidak kira kerajaan dan pembangkang supaya kembali mempraktikkan konsep wala’ dan bara’ berlandaskan politik Islam.

      Beliau berkata, kedaulatan negara khususnya umat Islam di Malaysia tidak akan terancam seperti sekarang, jika ahli politik di negara ini disiplin dalam mempraktikkan dua konsep itu di landasan yang betul.

      “Kalaulah ahli politik Malaysia berdisiplin di dalam wala’ (kesetian kepada umat Islam) dan bara’ (tidak mendedahkan kelemahan umat Islam kepada bukan Islam, serta berpakat menjatuhkan umat Islam), maka tidaklah terjadi seperti yang berlaku sekarang,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

      Beliau meluahkan rasa kesal terhadap kerajaan sekarang, yang didakwa ‘bersekongkol’ dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI), sebuah badan pemikir Amerika Syarikat (AS) sejak tahun 2002.

      Katanya, kekuatan dalam umat Islam sudah memadai untuk membangunkan negara, tanpa perlu merujuk atau meminta campur tangan pihak asing untuk memberikan rundingan, bahkan sehingga terhutang budi apabila menerima dana.

      IRI sebelum ini mendakwa, bahawa usahanya di Malaysia telah membuahkan hasil melalui keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu dan ia menguntungkan AS daripada segi saingannya dengan China ketika ini.

      Pengakuan itu dibuat Presiden IRI, Daniel Twining dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies (CSIS), bulan lalu memberitahu, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baharu Putrajaya sejak mula lagi.

      Bagaimanapun, perkara itu dinafikan beberapa pemimpin PH termasuk Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Nurul Izzah sebelum ini mendakwa, kerjasama antara PH dan IRI hanyalah setakat latihan kepimpinan dwipartisan, dan mengaitkan Barisan Nasional (BN) serta Gerakan menerima latihan sama.

      Muhammad Fauzi berkata, sejarah membuktikan bahawa tiada negara Islam yang gagal kerana kekuatan musuh, sebaliknya sikap ketidaksetiaan ahli politik meminta pertolongan daripada pihak asing untuk menumbangkan pesaingnya, adalah punca kejatuhan berlaku

      Delete
  19. Raakn2 sekelian..korang tau tak ????

    Belum pernah terjadi dalam sejarah negara apabila pemimpin bukan dari kalangan kerajaan diiktiraf dan dijemput ke majlis rasmi kerajaan Arab Saudi, ujar bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Beliau berkata demikian sebagai mengulas bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang menjadi antara jemputan Raja Arab Saudi, Raja Salman bin Abdul Aziz Al Saud dalam majlis merayakan sambutan Hari Haji di Istana Raja Salman di Mina, Arab Saudi.

    Najib turut membongkar kekejaman Kerajaan Pakatan Harapan (PH) menghalangnya menunaikan haji jemputan khas dari Arab Saudi.

    Menurut Najib, kerajaan Arab Saudi juga telah menyediakan pesawat khas untuk membawanya ke sana namun malangnya ketika ini namanya di dalam senarai hitam pihak Imigresen ke luar negara atas arahan Kerajaan PH.

    “Saya dengar pesawat Khas Kerajaan Arab Saudi sudah bersedia membawa saya tapi malangnya saya telah disenarai hitamkan oleh pihak imigresen dari ke luar negara.

    “Baginda turut kesal terhadap Kerajaan Pakatan Harapan (PH) hari ini kerana bertindak biadab menutup Pusat Keamanan Antarabangsa King Salman di Putrajaya yang diluluskan saya dulu,” katanya dalam satu kenyataan.

    Menyifatkan hubungannya dengan Raja Salman ibarat anak dan bapa, justeru itu katanya segala perancangan yang dibuat sebelum ini akan ditanggung oleh baginda sendiri termasuklah dalam isu memerangi keganasan puak pelampau di negara-negara Asia Barat.

    “Beliau turut kesal tindakan kerajaan Malaysia menarik balik pasukan tentera yang ditugaskan untuk mengawal keselamatan di Makkah dan Kaabah ketika zaman saya.

    “Meskipun tidak disebut secara terbuka, bagi yang faham senario geopolitik Asia Barat, tentu ramai maklum hubungan kurang mesra (Tun) Dr Mahathir dengan Arab Saudi sejak dulu tiada kesudahan termasuk isu derma RM2.6 bilion untuk menfitnah saya akhirnya kerajaan Barisan Nasional (BN) dapat ditumbangkan,” katanya.

    kesian kan..PM ke 7 tak termasuk pun dalam senarai tetamu kehormat tu..mesti dia tengah menangis terisak2 mengenangkan nasib buruk yang menimpanya kan !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. 63
      Pemuda AMANAH: Tindakan Hisham ambil anggota ATM tak beretika

      Susulan tindakan bekas menteri pertahanan mengambil tiga anggota khas ATM sebagai pegawai pengiringinya.

      Bukan soal etka saja, ini soal jenayah, menyalah guna kuasa, atau menipu dia ada kuasa lagi konon nya si Mudin itu.

      Tak layak pegang jawatan apa lain, tak layak sebagai peguam, Majlis Peguam perlu tarik apa2 kebenaran dia praktis sebagai peguam, gila, tahu salah meneruskan guna 3 pegawai tentera, dia buat derk aje.

      Bedebah punya anak Hussein Onn, cucu Onn Jaafar.

      Delete
  20. Assalam kengkawan..jom kita luangkan sedikit dari masa kita untuk membaca apa ulasan DS Najib berkitan keadaan ekonomi negara yang terkini...hadamkannya yeer !!!

    Minggu lepas, kerajaan mengumumkan bahawa pertumbuhan KDNK (GDP) negara untuk suku kedua merosot dengan teruk dari 5.4 peratus sehingga 4.5 peratus – jauh di bawah kesemua unjuran pakar analisa ekonomi.

    Kejatuhan sebegini agak membimbangkan kerana kadar pertumbuhan suku kedua kini di bawah paras negara Indonesia dan Thailand yang sebelum ini lebih rendah dari kita.

    Walaupun bukan lagi Perdana Menteri, halatuju ekonomi negara masih merupakan keutamaan saya. Oleh itu saya mengambil sedikit masa untuk meneliti data-data dan pengumuman kerajaan untuk fahaman lebih mendalam.

    Pertumbuhan KDNK bagi suku kedua mungkin lebih rendah kerana semua sektor ekonomi telah menunjukkan kejatuhan yang berpunca dari banyak projek-projek telah dihentikan tetapi diselamatkan oleh sektor permintaan dalam negara (domestic consumption) apabila GST disifarkan yang mengalakkan lebih banyak pengguna untuk membeli.

    Tetapi keadaan ini tidak akan berpanjangan kerana cukai SST akan bermula bulan depan.

    Pelaburan langsung asing (FDI) juga menurun dari RM12 bilion pada suku pertama kepada RM2.8 bilion manakala pelaburan portfolio (iaitu saham dan bon) telah menunjukkan pengaliran keluar sebanyak RM38.3 bilion pada suku kedua berbanding pengaliran ke dalam sebanyak RM2.5 bilion untuk suku pertama.

    Rizab antarabangsa BNM yang diumumkan setiap dua minggu terus jatuh setiap kali diumumkan semenjak PRU14 daripada US$110 bilion kepada US$104.2 bilion pada 15 Ogos.

    Matawang ringgit juga telah menyusut 25 sen kepada RM4.10 berbanding RM3.85 pada bulan April sebelum pilihanraya.

    Nilai Ringgit banyak bergantung kepada harga minyak dunia. Beberapa tahun dahulu masa saya Perdana Menteri, Ringgit juga jatuh di bawah RM4.10 semasa harga minyak dunia sangat rendah sehingga di bawah US$30 satu tong.

    Tetapi Ringgit yang lemah kini ialah ketika harga minyak dunia jauh lebih tinggi pada tahap US$75 satu tong. Tidak mustahil nilai Ringgit akan lebih lemah lagi jika harga minyak dunia jatuh sekali lagi.

    Banyak juga yang membimbangkan. Lebihan dagangan antarabangsa juga jatuh teruk dalam bulan Mei dan Jun kepada RM6 bilion iaitu setengah daripada lebihan RM13 bilion untuk bulan April kerana jumlah import kita telah naik dengan pesat manakala kadar pertumbuhan ekspot kita telah menurun.

    Ini mungkin disebabkan oleh GST disifarkan dan menyebabkan pengguna menjurus kepada pembelian barang import.

    Oleh itu, lebihan akaun semasa kita telah jatuh dari RM15 bilion daripada suku sebelumnya kepada RM3.9 bilion. Lebihan akaun semasa ini amat penting.

    Jika ia menjadi negatif, mungkin penarafan kredit negara (sovereign credit rating) akan terkesan.

    Kadar pengangguran turut menunjukkan peningkatan sedikit pada bulan Jun disebabkan mereka yang tiada kerja telah naik sebanyak 17,000 orang berbanding bulan April.

    Pendapatan kerajaan juga menurun kepada RM14.1 bilion pada bulan Jun berbanding RM20.9 bilion pada bulan sebelumnya. Ini mungkin kerana GST sudah mula disifarkan.

    Hasil yang semakin menyusut tentu akan memberi tekanan kepada kerajaan dan menyebabkan keupayaan kerajaan untuk menyelamatkan negara dan membantu rakyat akan lebih lemah.

    Di sebalik harga minyak sawit yang sudah menurun, jumlah ekspot minyak sawit juga turun dengan teruk setiap bulan selepas PRU14.

    Eksport minyak sawit bulan Julai adalah 17 peratus lebih rendah berbanding tahun sebelumnya manakala jumlah eksport bagi bulan Ogos dijangka rendah sebanyak 26 peratus berbanding bulan yang sama tahun lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadar inflasi untuk bulan Jun pada kadar 0.8% dan naik kepada 0.9% bagi bulan Julai manakala inflasi makanan untuk bandaraya Kuala Lumpur sebanyak 3.5% pada bulan Julai membuktikan harga barang-barang masih naik selepas GST dimansuhkan. Kadarnya positif dan bukan negatif bermakna harga masih naik.

      Kadar inflasi ini tentu akan naik lebih tinggi pada bulan September apabila cukai SST diperkenalkan.

      Mereka yang arif ataupun ada minat dalam bidang ekonomi pasti tahu dan memahami bahawa kesemua petunjuk-petunjuk ini adalah tidak baik dan jika berterusan, agak merisaukan dan mungkin boleh bertambah buruk.

      Walaupun saya hairan mengapa prestasi ekonomi telah bertukar hala dan merosot begini selepas PRU14, adalah tidak adil untuk menilai prestasi kerajaan baru berdasarkan cuma 4 bulan sahaja tetapi sudah tentu dasar-dasar dalam dan luar negara kerajaan baru ada kesannya.

      Apa-apa pun, saya berdoa untuk ekonomi negara terus maju dan kerajaan baharu ini akan memantau data-data ini dengan teliti supaya peluang pekerjaan dijanakan, inflasi terkawal apabila SST bermula dan kita tidak jatuh ke dalam kemelesetan ataupun krisis ekonomi dalam jangka pendek seperti yang diramal oleh beberapa pakar ekonomi bank.

      Kalau ditanya mana2 pakar ekonjomi Msia, dah tentu mereka semua akan bersetuju dengan aap yang diperkatakan oleh DS Najib tu...cuma kerajaan Haprakan ni aje yang degil sangat untuk mengakui betapa teruknya keadaan ekonomi negara di bawah pentadbiran mereka bhai !!!

      Delete

    2. Atas apa alasan sekalipun ..Mereka pegawai tentera ialah penjawat awam yang berkhidmat kepada YDPA dan Kerajaan YDPA..bukan berkhidmat utk UMNO dan Spesisnya...Pegawai tersebut dapat gaji dari 2 sumber..dari Kerajaan dan dari Hisyamuddin..

      Tindakan undang undang perlu diambil terhadap Hisyamuddin dan pengawal keselamatan tersebut..

      Delete
    3. Pas tanding untuk menang
      MUHAMMAD FAIZ SULONG 20 OGOS 2018
      Pas tanding untuk menang
      Halimah (tengah) sewaktu menyantuni masyarakat di sekitar Pasar Malam Kampung Lindungan sempena kempen PRK Seri Setia.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas bertanding pada PRK Dun Seri Setia dengan matlamat utama untuk memenangi kerusi berkenaan, bukan sekadar untuk mengurangkan majoriti undi.

      Calon Pas, Dr Halimah Ali berkata, biarpun majoriti undi yang dimenangi PH pada PRU14 lalu satu jumlah besar, namun perlu dilihat faktor utamanya adalah kerana kehendak rakyat yang mahu perubahan waktu itu.


      "PRU14 suasananya lain, kita lihat jika (PRU14) kalau PH letakkan calon muda ke calon yang faham politik atau tidak pun, boleh menang.

      "Tapi ini PRK , suasananya berlainan. Jadi Pas bertanding kali ini sudah tentu untuk menang.

      "Realitinya, pertandingan mana-mana pun ia 50-50 (peluang), jadi saya dan jentera Pas bekerja untuk menang pada PRK Seri Setia," katanya kepada Sinar Harian ketika membuat lawatan kempen di Pasar Malam Kampung Lindungan, sebentar tadi.

      Selain itu, Halimah yang juga bekas Adun Selat Klang tidak menafikan ketika ini, pola kecenderungan pengundi di kawasan bandar bandar dilihat condong menyokong PH.

      Katanya, hal itu berikutan kebanyakan mereka telah dipengaruhi dengan persepsi yang salah, khususnya terhadap parti Pas.

      "Pola pengundi kawasan bandar sokong ke arah PH kerana mereka telah termakan persepsi yang salah mengenai Pas.

      "Jadi tugas kami dalam tempoh berkempen ini adalah menerangkan kepada pengundi mengenai Pas dan kenapa pentingnya suara pembangkang yang kuat

      "Andai kata PH menang lagi, samada boleh tunaikan 100 Hari 10 Janji atau tidak, perkara itu tidak akan didengar lagi. Jadi, PRK Seri Setia ini adalah referendum untuk rakyat," katanya.

      Delete
  21. Berikut ini ada di lakukan puak Najib, terutama nya yang selalu main enggeh dan diam saja kpada Najib mencuri, merompak dan melanun duit rakyat di1MDB dll -

    Butt, seriously: Couple fails to conceive after years of marriage because they were doing it wrongly

    KUALA LUMPUR: If you’d never engaged in the act of eating before, you’d be forgiven for sticking a banana up your nose instead of in your mouth on your first try.

    But if, after FOUR YEARS of sticking bananas up your nose, you STILL don’t understand why you’re on the brink of starvation, then… we need to talk.

    This completely BANANAS situation was encountered by an obstetrician in Guiyang, China when she was visited by a couple who had failed to conceive after four years of marriage, the Guiyang Evening Post reported.

    The 26-year-old husband and 24-year-old wife, who had probably been breaking their backs trying to become parents, were concerned that one of them was infertile; while the wife also complained of pain each time they got down to business.

    Suspecting a gynaecological disease, the obstetrician proceeded to examine the woman – but she didn’t get far. For, partly covering the woman’s naughty bits was (ta da!) her hymen, which was very much intact (and probably embarrassed to still be there). The wife was a virgin.

    Letting her nose lead the way, the bewildered doctor then examined the woman’s butt. A little prodding here, and a slight jiggle there was enough to reveal to her that the wife’s derriere had not just been used as an exit for the past four years, but an entrance as well.

    Sherlock was not needed to figure this one out (though one wonders what he would have said about it). The couple had been mistakenly having bum sex for four years, fully expecting babies to pop out as a result.

    The obstetrician (who was probably thinking she had quite an anecdote to tell her colleagues around the watercooler later) discovered that the country bumpkin duo was shockingly ignorant about sex, having never been told about the birds and the bees.

    According to RT, the good doctor immediately issued the couple intercourse guidelines and a sex education handbook, before sending them back on their way to the countryside whence they came to try again.

    Which raises another pertinent question. The couple lived on farmland. Surrounded by livestock. What occurred to them when they saw their animals mating, left and right? That they were eating bananas correctly?

    P.S. – Several months later, the couple presented the obstetrician with a number of chickens and 100 eggs as a thank you. After finally giving the wife’s buttocks a break, the couple was finally expecting. Aww.

    ReplyDelete
    Replies
    1. R Kelantan harap kerajaan tunai janji
      MAZRAM IDZAM RIDZAL MAHMUD 20 OGOS 2018
      R Kelantan harap kerajaan tunai janji
      Nazri
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Kerajaan PH perlu menunaikan janji untuk membayar royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar sumber bahan api ketika mereka sudah melepasi fasa 100 hari mentadbir negara.

      Presiden Royalti Kelantan, Nazri Deraman berkata, walaupun ia tidak terkandung dalam manifesto PH namun sudah tiba masanya pentadbiran kerajaan baharu itu menyegerakan pembayaran tersebut berikutan Kelantan telah dinafikan hak sejak 25 tahun lalu.

      "Saya harap ia bukan sekadar persetujuan melalui kenyataan media sahaja tetapi perlu direalisasikan dengan bayaran pertama sebelum Oktober nanti mengikut kaedah pembayaran dua kali setahun.

      "Saya juga berharap tidak ada lagi kenyataan mengelirukan daripada pimpinan kerajaan Persekutuan mengenai perjanjian dan Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974," katanya kepada Sinar Harian hari ini.

      Dalam masa sama, Nazri menegaskan, kaedah bayaran royalti minyak juga tidak harus dijadikan isu berpanjangan memandangkan ia jelas terkandung dalam perjanjian tersebut.

      Justeru beliau berkata, satu rundingan perlu dilakukan bagi mencari mekanisme terbaik berhubung pembayaran itu melibatkan wakil kerajaan Pusat, Petronas dan semua negeri terlibat.

      "Tak timbul soal jumlah lima peratus (berdasarkan jumlah pengeluaran) atau 20 peratus (berasaskan keuntungan) kerana pelaksanaannya telah pun dilakukan ke atas Sabah, Sarawak dan Terengganu selama ini," katanya.

      Dalam pada itu, mengulas kemajuan semasa kerajaan negeri yang turut melalui tiga bulan pasca PRU14, Nazri menyanjung tinggi usaha untuk mempercepatkan penubuhan Perbadanan Petroleum Kelantan.

      Menurut pandangannya secara peribadi, perbadanan itu boleh diwujudkan kerana berdasarkan perlembagaan urusan mineral adalah di bawah jadual negeri.

      "Perbadanan ini merupakan antara perkara (kejayaan) paling besar sekiranya ia menjadi kenyataan dan ini membolehkan Kelantan menjadi negeri pengeluar serta mengusahakan sendiri pembangunan industri petroleum ini.

      "Perjanjian penyerahan hak kepada Petronas pada 9 Mei 1975 juga tidak boleh mengikat kerajaan negeri untuk membangunkan sendiri industri minyak kerana Petronas sendiri terlebih dahulu memulakan pencabulan terhadap perjanjian itu," katanya.

      Delete
    2. PH perlu jelaskan hubungannya dengan IRI, kata Tawfik Ismail



      PETALING JAYA: Seorang bekas Ahli Parlimen menggesa pemimpin Pakatan Harapan (PH) menjelaskan hubungan 15 tahun mereka dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) yang berpangkalan di Washington dan mendedahkan sama ada hubungan itu mempengaruhi keputusan dasar yang dibuat oleh pakatan politik itu.

      Tawfik Ismail, bekas ahli Umno dan Ahli Parlimen Sungai Benut dari 1986 ke 1990 berkata, kenyataan Presiden IRI, Daniel Twinning, baru-baru ini mengenai hubungan itu merupakan suatu “cerita yang menarik”.

      “Berdasarkan pengakuannya sendiri, IRI bekerja bersama-sama dengan pembangkang semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

      Twinning membuat kenyataan itu dalam satu forum diadakan di Washington bulan lepas. Beliau berkata usaha IRI membuahkan hasil dalam pilihan raya umum Mei lepas, dan ia memberi manfaat kepada Amerika Syarikat dari sudut persainganya dengan China sekarang.

      Tawfik memberitahu FMT bahawa rujukan kepada China itu menunjukkan Malaysia “membantu dan bersubahat” dengan satu kuasa politik di AS dan “mengesahkan kebimbangan bahawa pihak tertentu di negara itu menggunakan parti politik tempatan”.

      Beliau mengingatkan tentang dakwaan PH bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) membenarkan dirinya digunakan oleh China, sekali gus menunjukkan PH kini boleh dituduh bermuka-muka.

      “Kumpulan sivil yang mempersoalkan BN berhubung keputusan dasarnya mengenai China, perlu bertanyakan soalan yang sama tentang kerajaan PH dalam konteks hubungannya dengan AS,” kata beliau.

      Penganalisis keselamatan, Lam Choong Wah bercakap tentang yayasan asing – bukan sahaja Barat, tetapi juga Timur Tengah – yang beroperasi di Malaysia dan beliau mengesyaki sebilangan daripadanya bekerja ke arah penerimaan ideologi politik mereka.

      Beliau berkata, ini merupakan sebab kenapa undang-undang berkaitan pendanaan parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili kepentingan politik tertentu perlu digubal.

      Berikutan laporan media tempatan tentang kenyataan Twinning, IRI berkata ia sentiasa bebas daripada politik partisan dalam kegiatannya di Malaysia dan ia bekerja dengan PH dan juga BN.

      Terdahulu, ketua publisiti DAP, Tony Pua berkata semua parti politik di Malaysia pernah terlibat dalam sesi latihan dianjurkan IRI.

      Beliau enggan memberi komen berhubung dakwaan bahawa IRI mula bekerja dengan pembangkang pada 2002 bagi melemahkan kerajaan BN.


      : PH jadi kura-kuran sorok kepala. Ada tuduhan PAS terima RM90 juta bising, kena batang hidung sendiri diam seribu bahasa....

      Delete
  22. Kalau kita semua rajin membaca kenyataan dari kerajaan Haprakan ni..takde satu pun yang betul..semuanya berbelit2 , dah macam lidah ular yang bercabang beb !!!!

    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memberikan pendirian bercanggah dengan Menteri Pertanian Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub berkaitan bantuan bulanan kerajaan kepada nelayan.

    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam wawancara dengan Malay Mail hari ini berkata kerajaan berhasrat memansuhkan bantuan bulanan antara RM200 hingga RM300 kepada 57,000 nelayan.

    Manakala Salahuddin dalam sidang medianya semalam pula memberi jaminan kerajaan akan meneruskan bantuan itu.

    Memetik laporan media MKini, Salahuddin berkata beliau sedang mendapatkan penjelasan daripada Pejabat Perdana Menteri berkaitan perkara itu.

    Mahathir dalam wawancara itu berkata Putrajaya tidak dapat mengekalkan dasar-dasar era BN kerana kekurangan dana.

    “Mereka mampu beri kerana ia wang curi. Atau ia disalah guna daripada dana-dana kerajaan, untuk menjadi popular di kalangan nelayan.

    “Kita tidak boleh gunakan wang kerajaan untuk itu, untuk menjadi popular. Kita tiada wang curi untuk diberi pada mereka.

    “Jadi kita terpaksa potong. Mereka hilang pendapatan tetap percuma. Kerana kita tidak dapat beri, mereka tidak akan gembira,” beliau dipetik sebagai berkata semalam.

    Salahuddin, dalam sidang media selepas mesyuarat kabinet sebelum ini berkata, beliau menerima aduan nelayan bahawa elaun mereka tidak dimasukkan ke dalam bank.

    Bagaimanapun, katanya, ini hanya kes terpencil susulan kemungkinan masalah teknikal dengan salah satu bank serta menjadi ia tidak akan dihentikan.

    “Saya ingin nyatakan semua elaun sara hidup dah dideposit 11 Jun.

    “Secara umum semua bantuan berkaitan bajet akan diteruskan seperti biasa. Rakyat tak usah bimbang bila tukar kerajaan elaun sara hidup dihentikan. Itu tidak berlaku,” katanya.

    Katanya, jika ekonomi bertambah baik dan hutang negara dalam kawalan, insentif-insentif kepada rakyat akan disemak semula.

    Bantuan kepada nelayan itu diberikan sejak 2008 bagi membantu mengurangkan kos sara hidup mereka.

    Hanya nelayan yang turun ke laut sekurang-kurangnya 120 hari setahun layak mendapat bantuan itu.

    Amcam pak nelayan...masih tak perasan lago ke kau orang dah kena kincin kaw2 dengan Tun dan Pakatan Haprakan tu..tak sangka kan, inilah balasan yang kau orang dapat setelah berhempas pulas memenangkan diorang hari tu..nyesal tak abis kan ????

    ReplyDelete
  23. Takde sorang pun rakyat Msia yang berani menafikan bahawa DS Najib Razak amat peka kepada keperluan rakyat marhaein, terutama di bandar.

    Jom kita imbas semula kata-kata DS Najib mengenai MRT 3 semasa merasmikan MRT Sg.Buloh -Kajang yg lalu:

    “Lebih banyak “Projek Infra Rakyat” sedang dipertimbangkan dan saya tahu di antara yang paling ditunggu-tunggu rakyat ialah MRT 3, yang lebih dikenali sebagai Laluan Lingkaran atau pun “Circle Line”, yang akan melengkapi capaian pengangkutan rel di kawasan-kawasan utama ibu kota dengan menghubungi semua jajaran-jaran rel yang sedia ada, sekaligus menjadikan pengangkutan awam di Kuala Lumpur “fully integrated”.

    Tetapi sayang. Atas alasan untuk menggagalkan semua legasi dan melenyapkan segala budi DS Najib Razak di mata rakyat, Dr. Mahathir sanggup batalkan projek ini.

    Ironinya, projek pembinaan kondo mewah Langkawi yg diberi kepada KRONI yg langsung tiada kebaikan untuk rakyat selamba saja diluluskan sehingga berbillion-billion nilainya.

    Ya, cukup kencang cara Dr M cuba lenyapkan legasi Najib...ini lah akibatnya jika dendam kesumat yang bersarang kat dalam hatinya tu masih tak dikikisnya..sampai bila2 pun, Msia tercinta ni takkan selamat dan aman bhai !!!

    ReplyDelete
  24. Baru sekarang rakyat tau projek Scorpene tu sapa punya idea untuk menjarah harta negara !!!

    Projek kapal selam dipelopori oleh Mokhzani Mahathir dan Daim Zainuddin pada tahun 1995 sementara Najib adalah Menteri Pelajaran dan tidak terlibat dalam hal pertahanan.

    Pelopor asal program kapal selam Malaysia ialah Mokhzani Mahathir dan Ibrahim Mohd Noor (yang ketika itu merupakan CEO BERNAS yang baru disenaraikan, yang bertindak bagi pihak Daim Zainuddin). Mereka mencadangkan versi German Type 212 (an Air-Independent Propulsion version of the Type 209 design) melalui syarikat yang dipanggil … Perimekar Sdn Bhd, ketika itu beroperasi di sebuah banglo di Jalan Lembah Ledang di Jalan Semantan di Kuala Lumpur.



    Walau bagaimanapun, pada tahun 1999, Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Laksamana Tan Sri Abu Bakar Jamal meyakinkan kepada Perdana Menteri pada masa itu (teka siapa) di Avillion Layang-Layang Resort agar membeli kapal selam yang sangat berkebolehan.

    Perdana Menteri menerima idea tersebut apabila Laksamana Abu Bakar berkata, “Bayangkan kita (TLDM) boleh beroperasi dengan senyap sejauh Laut Jepun dan Lautan Hindi Utara, tanpa diketahui sesiapa.” Kemudiannya lampu hijau telah diberikan.

    Sekitar September 2001, pemilikan Perimekar Sdn Bhd telah dipindahkan ke Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) melalui ‘special purpose vehicle’ Boustead Bhd yang dikenali sebagai Ombak Laut Sdn Bhd. Lembaga Pengarah Perimekar Sdn Bhd adalah Laksamana Muda (Bersara) Hussin Tamby dan Mazlina Makhzan, isteri Abdul Razak Baginda.

    Syarikat itu, bersama-sama dengan pegawai dari TLDM menyediakan lebih daripada 17,000 muka surat dokumen teknikal Scorpene. Selepas daripada itu, seperti yang dinyatakan dalam catatan sebelum ini, Setiausaha Perbendaharaan mengambil alih rundingan komersial terakhir. Kementerian Pertahanan, Perimekar tidak lagi memainkan apa-apa peranan.

    Perjanjian untuk membeli dua kapal selam jenis Scorpene dari DCNS dan Thales telah ditandatangani pada Jun 2002, apabila Perdana Menteri yang juga merupakan Menteri Kewangan ketika itu yang akan memberikan kelulusan akhir untuk pemerolehan itu. Ia ditandatangani oleh semua pihak yang berkaitan di Ballroom di Mandarin Oriental Kuala Lumpur.

    Kementerian Kewangan diwakili oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Samsuddin Hitam manakala LTAT diwakili oleh Dato’ Lodin Wok Kamaruddin.

    Pertimbangan untuk perjanjian itu sebahagiannya dalam bentuk – eksport minyak sawit ke Perancis. Pertimbangan akhir dari perundingan itu mengikut keadaan yang ditetapkan oleh Kementerian Pengangkutan yang mana dipersetujui oleh Perancis sebelum perjanjian itu ditandatangani – memberikan kepada Malaysia Airlines mendapatkan hak mendarat ke-5, ke-6, ke-7 dan ke-8 di Charles de Gaulle (CDG) Paris.

    Jadi, sekarang anda tahu cerita di sebalik Scorpene. Sekarang anda tahu mustahil bagi sesiapa yang terlibat untuk melupakan perjanjian yang telah dibuat 15 tahun yang lalu.

    Jadi, ianya adalah Mokhzani Mahathir dan Tun Daim Zainuddin disebalik kontrak kapal selam pada tahun 1995 dan keputusan muktamad dibuat pada tahun 2001 dan kontrak ditandatangani pada tahun 2002. Najib mengambil alih sebagai Perdana Menteri pada tahun 2009 setelah semuanya selesai. Tetapi kemudian mereka menuding jari mereka kepada Najib yang tidak terlibat sehinggalah tujuh tahun kemudian. Dan inilah hasil siasatan yang didedahkan oleh polis Perancis.

    Jadi, Mahathir membuat keputusan yang betul dengan menukar kuda di pertengahan jalan ketika ‘kuda’ kapal selam Scorpene baru ini lebih keldai daripada kuda lama 1MDB? Saya menganggap orang yang lemas akan memaut apa sahaja termasuk tahi dan Mahathir pasti memaut kepada tahi dengan menghidupkan semula kisah kapal selam Scorpene dimana anaknya, Mokhzani, dan Daim akan didapati bersalah.

    Sesiapa yang lupa tidak seharusnya berada dalam politik kerana ia boleh menjadi tanda kemerosotan fungsi otak. Dan orang-orang ini harus mengingati Allah sebelum dia akhirnya melupakan Siapa Allah.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Najib melupakan siapa Allah bila mencuri, merompak dan melanun berbilion Ringgit duit rakyat di 1MDB dll

      Delete
    2. R Kelantan harap kerajaan tunai janji
      MAZRAM IDZAM RIDZAL MAHMUD 20 OGOS 2018
      R Kelantan harap kerajaan tunai janji
      Nazri
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Kerajaan PH perlu menunaikan janji untuk membayar royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar sumber bahan api ketika mereka sudah melepasi fasa 100 hari mentadbir negara.

      Presiden Royalti Kelantan, Nazri Deraman berkata, walaupun ia tidak terkandung dalam manifesto PH namun sudah tiba masanya pentadbiran kerajaan baharu itu menyegerakan pembayaran tersebut berikutan Kelantan telah dinafikan hak sejak 25 tahun lalu.

      "Saya harap ia bukan sekadar persetujuan melalui kenyataan media sahaja tetapi perlu direalisasikan dengan bayaran pertama sebelum Oktober nanti mengikut kaedah pembayaran dua kali setahun.

      "Saya juga berharap tidak ada lagi kenyataan mengelirukan daripada pimpinan kerajaan Persekutuan mengenai perjanjian dan Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974," katanya kepada Sinar Harian hari ini.

      Dalam masa sama, Nazri menegaskan, kaedah bayaran royalti minyak juga tidak harus dijadikan isu berpanjangan memandangkan ia jelas terkandung dalam perjanjian tersebut.

      Justeru beliau berkata, satu rundingan perlu dilakukan bagi mencari mekanisme terbaik berhubung pembayaran itu melibatkan wakil kerajaan Pusat, Petronas dan semua negeri terlibat.

      "Tak timbul soal jumlah lima peratus (berdasarkan jumlah pengeluaran) atau 20 peratus (berasaskan keuntungan) kerana pelaksanaannya telah pun dilakukan ke atas Sabah, Sarawak dan Terengganu selama ini," katanya.

      Dalam pada itu, mengulas kemajuan semasa kerajaan negeri yang turut melalui tiga bulan pasca PRU14, Nazri menyanjung tinggi usaha untuk mempercepatkan penubuhan Perbadanan Petroleum Kelantan.

      Menurut pandangannya secara peribadi, perbadanan itu boleh diwujudkan kerana berdasarkan perlembagaan urusan mineral adalah di bawah jadual negeri.

      "Perbadanan ini merupakan antara perkara (kejayaan) paling besar sekiranya ia menjadi kenyataan dan ini membolehkan Kelantan menjadi negeri pengeluar serta mengusahakan sendiri pembangunan industri petroleum ini.

      "Perjanjian penyerahan hak kepada Petronas pada 9 Mei 1975 juga tidak boleh mengikat kerajaan negeri untuk membangunkan sendiri industri minyak kerana Petronas sendiri terlebih dahulu memulakan pencabulan terhadap perjanjian itu," katanya.

      Delete
  25. Baru2 ni...Menteri Kewangan telah mengumumkan projek ECRL akan diteruskan.

    Mengapa diteruskan?

    Walaupun pada asalnya telah dibatalkan oleh kerajaan ia diteruskan juga mungkin kerana kerajaan menyedari kepentingan dan manfaat besar projek ini terutamanya bagi membawa pembangunan ke negeri-negeri Pantai Timur.

    At least inilah yang difikirkan oleh kebanyakan orang.

    Padahal sebenarnya dibalik tabir ada tangan-tangan yang telah lakukan sesuatu tentang projek ini.

    Sebelum ini antara syarikat yang dianugerahkan kontrak projek ECRL oleh Kerajaan Terengganu adalah Syarikat T7 Global di mana jajaran terpanjang ECRL adalah milik mereka.

    Pada 16 Mei 2018, Vincent Tan telah membeli dan menjadi pemegang saham penting Syarikat T7 Global.

    “Dalam Mahathir kata nak batal ECRL, Vincent Tan pula gigih membeli saham syarikat buat ECRL. Tiga hari berturut-turut dia pulun. Maklum la, ada ‘orang dalam’ dah beri maklumat kan.”
    Beliau telah membeli saham syarikat yang akan membina ECRL walaupun ‘tahu’ ECRL akan dibatalkan.

    Selain pengumuman projek ECRL diteruskan, Lim Guan Eng juga mengumumkan kos projek ECRL telah meningkat kepada RM70 billion dari RM55 bilion ketika di bawah kerajaan BN sebelum ini.

    Ada tambahan RM 15 billion secara tiba-tiba.

    Nampaknya, tidak perlu tunggu lama untuk mereka mula memfaraidkan harta-harta negara. Tapi apakan daya, Malaysia telah memilih....Tahniah rakyat Msia..jangan nyesal sampai berguling2 tak cukup tanah , sudah lah kan !!!!

    ReplyDelete
  26. Tak payah cakap faraid dll mengarut lah. Yang RM2.6 bilion tu, pulangkan saja kpd Kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP takut dengan kebangkitan Melayu?
      NOR AINNA HAMZAH 20 OGOS 2018
      DAP takut dengan kebangkitan Melayu?
      Datuk Ibrahim Ali
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - DAP dikatakan bimbang selepas wujud kebangkitan Melayu apabila sebuah lagi parti Melayu baharu ditubuhkan iaitu Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra).

      Presiden Penaja Putra yang juga Presiden Persatuan Pribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, dakwaan seorang pemimpin DAP, Dr Boo Cheng Hau seperti dilaporkan oleh sebuah portal mendakwa, parti baharu berkenaan bersifat rasis adalah keterlaluan.


      Menurutnya, penubuhan parti berkenaan bukanlah bersifat rasis, namun melihat kebangkitan Melayu baharu di arena yang lebih kompetitif di negara ini.

      “Dia (DAP) wajar hentikan tuduhan Putra ini parti rasis… kami di era pembaharuan. Parti ini akan diterajui oleh Melayu baharu dan kini dalam usaha memperkasakan lagi orang Melayu secara keseluruhannya.

      “Malah, kita (Putra) juga melihat tiada keperluan untuk berlawan atau memandang rendah kepada kaum Cina dan India atau bangsa lain, bahkan melihat kepentingan untuk bekerjasama dengan bangsa lain untuk lebih cemerlang dalam perniagaan, teknologi, pendidikan, budaya dan nilai sistem,” katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Ibrahim Ali tubuh parti Putra]

      Ibrahim berkata, bagi pihaknya politik Melayu berlawan dengan parti Cina mahupun India sudah pun berakhir.

      Menurutnya, dia amat berharap agar DAP sedar dengan realiti baharu dalam arena politik hari ini.

      “Kami (Putra) bukanlah parti yang diterajui oleh Melayu ‘lama’ seperti Umno. Dakwaan dia (Dr Boo Cheng Hau) ini disebabkan ketakutan dengan kebangkitan Melayu.

      “Tanpa sokongan Melayu, DAP tak dapat menawan negara ini. Kita (Putra) akan teruskan dengan perjuangan untuk agama dan bangsa.

      Memetik laporan sebuah portal berita, Cheng Hau menyelar tindakan Ibrahim yang merupakan vateren politik yang tidak belajar dari kegagalan sebuah parti yang ditubuhkan berasaskan bangsa seperti di Afrika Selatan.

      Malah, Cheng Hau turut menyarankan Ibrahim untuk membuat lawatan deligasi yang bukan hanya disertai oleh ahli Putra, bahkan pemimpin Bersatu, Umno, MIC, MCA dan Pas ke negara berkenaan dan melawat parti Nasional di sana.

      Delete
  27. Kengkawan..rasanya kau orang pun tau sapa TS Larry Low ni kan...kalau belum, meh aku habaqkan kat hang semua nooo !!!!

    Tan Sri LARRY LOW HOCK PENG s/o LOW MENG TAK adalah ayah kepada LOW TEAK JHO JHO a.k.a JHO LOW dan merupakan seorang jutawan di Malaysia dan Singapore.

    Di Singapore Larry Low memegang jawatan sebagai seorang eksikutif dalam sebuah syarikat perlaburan bernama MWE Holdings, pengerusi syarikat Kumpulan Frenken, sebuah syarikat stockholding yang disenaraikan di Bursa Singapore.

    Larry Low juga pernah 2 kali dalam beberapa tahun sebagai President Penang Chinese Chamber of Commerce yang berpengaruh dalam politik itu.

    Bapa Larry Low pula iaitu Low Meng Tak ialah seorang jutawan di China yang menjalankan bisness didalam lombong bijih besi (iron ore), pembuatan arak dan real estates di China dan Thailand.

    Semasa Mahathir menjadi Perdana Menteri ke 4 dulu... Tan Sri Larry Low telah diberikan pelbagai kontrak kerajaan dimana diantaranya ialah:

    i) Projek keretapi Kerteh-Kuantan yang dibiayai Petronas dibina oleh MWE Holdings Berhad

    ii) Projek Light Medium Industrial buildings in Mukah

    iii) Projek Perumahan untuk pegawai-pegawai kerajaan

    iv) Projek Mukah Coal Stockyard

    v) Projek Mukah Coal-Fired Power PlantRC works for coal handling & conveyor system

    vi) Peojek Kota Samarahan Bus Terminal

    vii) Projek Assyakirin Commercial Centre

    viii) Projek Bandar Baru Betong

    ix) Projek Betong Bus Terminal

    x) Projek Bintulu Sentral

    xi) Projek Demak Laut Industrial Park (Phase II A)

    Siapa yang menipu dan siapa yang kena tipu, tepuk dada lu fikirlah sendiri bhai !!!!

    ReplyDelete
  28. KEPALA BAPAK HISHAMUDDIN mendimkan hal tiga anggota pasukan khas Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berkhidmat dengannnya walaupun tidak lagi menjadi menteri.

    KEPALA HOTAK DIA cakap pasal tidak akan menegakkan benang yang basah bila benang bukan saja basah tapi dah di lendirkan nya.

    “.. kalau salah tetap salah. Saya mengalu-alukan board of inquiry,” katanya ringkas kepada Bernama melalui sistem pesanan WhatsApp hari ini.

    Kalau tetap salah kenapa kamu buat? Bodoh punya orang. Apa nak Board of Inquiry? Mesti di siasat dan di dakwa di mahkamah di atas kesalahan jenayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga masih degil tak nak turun
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 20 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Lim Guan Eng
      Lim Guan Eng
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kerajaan akui sedar harga barangan masih tidak turun meskipun Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) diletakkan pada kadar sifar.

      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata perkara itu berlaku susulan kuasa monopoli ke atas barangan keperluan.


      "Kerajaan sedar bahawa pengguna di Malaysia sekarang hanya jimat bayaran 6 peratus sahaja sedangkan beberapa barangan keperluan masih kekal di tahap yang sama.

      "Sebabnya kuasa monopoli atas barangan perlu seperti gula dan beras. Sungguhpun 6 peratus GST telah dikeluarkan tapi harga masih berdegil tak mahu turun.

      "Mereka hendak keuntungan yang mereka tetapkan dan gunakan kuasa monopoli untuk kekalkan harga. Dalam aspek ini satu kajian menyeluruh sedang dijalankan untuk menimbang perkara ini," katanya ketika menjawab soalan tambahan di Dewan Negara, hari ini.

      Sebelumnya, Senator Datuk Sri Khairudin Samad membangkitkan soal harga barang yang masih kekal sedangkan 6 peratus GST telah dikeluarkan.

      Mengulas lanjut, Guan Eng berkata perbezaan harga gula negara lain dengan Malaysia satu kali ganda.

      "Harga gula diperingkat antarabangsa dalam lingkungan RM1.40 tapi harga runcit dan pasaran RM2.90, mengapa ia sekali ganda lebih besar?

      "Inilah sebab masalah kuasa monopoli yang nampaknya tidak memberi kepentingan kepada rakyat," katanya.

      Katanya, satu pengumuman akan dibuat Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Penggunaan, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berhubung gula tidak lama lagi.

      Menurut Guan Eng, selain kuasa monopoli harga yang tidak turun juga disebabkan oleh permintaan dan penawaran di peringkat antarabangsa di mana harga masih di tahap yang sama.

      Delete
  29. Oooo...rupa2nya ini lah yang berlaku di sebalik tabir dalam kes Jho Low tu yeer !!!!

    Mahathir and Daim want to make a deal with Jho Low. If he turns ‘state witness’ and helps nail Najib Tun Razak, then Jho Low will be given immunity from prosecution and may even be able to keep most of the money he stole.


    Mahathir and Daim are negotiating a deal with Jho Low for him to turn ‘state witness’ and testify against Najib
    Clare Rewcastle Brown of Sarawak Report was not supposed to run the story that Jho Low had been detained or arrested in China pending Tun Dr Mahathir Mohamad’s trip to that country next month.

    And this is why a very upset Mahathir said Sarawak Report’s story that Jho Low had been arrested in China is fake news.

    Tun Daim Zainuddin was supposed to have a secret meeting with Jho Low and since he was going to China they agreed to meet up there.

    Maybe Clare was not too happy that Daim and Jho Low were meeting and that is why she sabotaged the whole thing by coming out with that fake news of Jho Low being arrested in China.

    Clare went and let the cat out of the bag about Jho Low being in China

    Mahathir and Daim want to make a deal with Jho Low. If he turns ‘state witness’ and helps nail Najib Tun Razak, then Jho Low will be given immunity from prosecution and may even be able to keep most of the money he stole.

    Maybe he would have to return only a small portion of what he stole to give an impression that the deal benefits the Malaysian taxpayers.

    Clare is already upset that Sarawak’s Taib Mahmud is off the hook. If Jho Low also gets off the hook then all the stories Sarawak Report has been spinning these last many years would appear to be false. If what Sarawak Report said is true then why are Taib Mahmud and Jho Low not in jail?

    Jho Low will be given immunity from prosecution if he helps the government nail Najib

    The problem is the government has nothing on Najib other than the charges involving RM42 million of SRC International’s money. For four years they have been alleging that Najib stole RM42 billion of 1MDB’s money but in the end all they can charge him for is RM42 million and not RM42 billion.

    However, if they can get Jho Low to testify against Najib then they will have more to charge Najib for. But then Jho Low will have to be let off the hook.

    Sebab tu lah..sampai sekarang ni Tun M dan PH masih tak boleh buat keputusan samaada nak tangkap Jho low ataupun tidak..kena pikir betul2 buruk baiknya tindakan tu bhai !!!!


    ReplyDelete
  30. Jom kengkawan kita baca apa ulasan DS Najib berkitan tahap ekonomi Msia terkini...risau jugak bila membaca ulasan yang lengkap dan panjang kebar tu beb !!!!

    Minggu lepas, kerajaan mengumumkan bahawa pertumbuhan KDNK (GDP) negara untuk suku kedua merosot dengan teruk dari 5.4 peratus sehingga 4.5 peratus - jauh di bawah kesemua unjuran pakar analisa ekonomi.

    Kejatuhan sebegini agak membimbangkan kerana kadar pertumbuhan suku kedua kini di bawah paras negara Indonesia dan Thailand yang sebelum ini lebih rendah dari kita.

    Walaupun bukan lagi perdana menteri, halatuju ekonomi negara masih merupakan keutamaan saya.

    Oleh itu saya mengambil sedikit masa untuk meneliti data-data dan pengumuman kerajaan untuk fahaman lebih mendalam.

    Pertumbuhan KDNK bagi suku kedua mungkin lebih rendah kerana semua sektor ekonomi telah menunjukkan kejatuhan yang berpunca dari banyak projek-projek telah dihentikan tetapi diselamatkan oleh sektor permintaan dalam negara (domestic consumption) apabila GST disifarkan yang mengalakkan lebih banyak pengguna untuk membeli.

    Tetapi keadaan ini tidak akan berpanjangan kerana cukai SST akan bermula bulan depan.

    Pelaburan langsung asing (FDI) juga menurun dari RM12 bilion pada suku pertama kepada RM2.8 bilion manakala pelaburan portfolio (iaitu saham dan bon) telah menunjukkan pengaliran keluar sebanyak RM38.3 bilion pada suku kedua berbanding pengaliran ke dalam sebanyak RM2.5 bilion untuk suku pertama.

    Rizab antarabangsa BNM yang diumumkan setiap dua minggu terus jatuh setiap kali diumumkan semenjak PRU14 daripada AS$110 bilion kepada AS$104.2 bilion pada 15 Ogos.

    Kejatuhan nilai ringgit

    Matawang ringgit juga telah menyusut 25 sen kepada RM4.10 berbanding RM3.85 pada bulan April sebelum pilihan raya.

    Nilai ringgit banyak bergantung kepada harga minyak dunia. Beberapa tahun dahulu semasa saya perdana menteri, ringgit juga jatuh di bawah RM4.10 semasa harga minyak dunia sangat rendah sehingga di bawah AS$30 satu tong.

    Tetapi ringgit yang lemah kini ialah ketika harga minyak dunia jauh lebih tinggi pada tahap AS$75 satu tong. Tidak mustahil nilai ringgit akan lebih lemah lagi jika harga minyak dunia jatuh sekali lagi.

    Banyak juga yang membimbangkan. Lebihan dagangan antarabangsa juga jatuh teruk dalam bulan Mei dan Jun kepada RM6 bilion iaitu setengah daripada lebihan RM13 bilion untuk bulan April kerana jumlah import kita telah naik dengan pesat manakala kadar pertumbuhan ekspot kita telah menurun.

    Ini mungkin disebabkan oleh GST disifarkan dan menyebabkan pengguna menjurus kepada pembelian barang import.

    Oleh itu, lebihan akaun semasa kita telah jatuh dari RM15 bilion daripada suku sebelumnya kepada RM3.9 bilion. Lebihan akaun semasa ini amat penting.

    Jika ia menjadi negatif, mungkin penarafan kredit negara (sovereign credit rating) akan terkesan.

    Kadar pengangguran turut menunjukkan peningkatan sedikit pada bulan Jun disebabkan mereka yang tiada kerja telah naik sebanyak 17,000 orang berbanding bulan April.

    Eksport sawit turun setiap bulan

    Pendapatan kerajaan juga menurun kepada RM14.1 bilion pada bulan Jun berbanding RM20.9 bilion pada bulan sebelumnya. Ini mungkin kerana GST sudah mula disifarkan.

    Hasil yang semakin menyusut tentu akan memberi tekanan kepada kerajaan dan menyebabkan keupayaan kerajaan untuk menyelamatkan negara dan membantu rakyat akan lebih lemah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di sebalik harga minyak sawit yang sudah menurun, jumlah ekspot minyak sawit juga turun dengan teruk setiap bulan selepas PRU14.

      Eksport minyak sawit bulan Julai adalah 17 peratus lebih rendah berbanding tahun sebelumnya manakala jumlah eksport bagi bulan Ogos dijangka rendah sebanyak 26 peratus berbanding bulan yang sama tahun lalu.

      Kadar inflasi akan naik

      Kadar inflasi untuk bulan Jun pada kadar 0.8 peratus dan naik kepada 0.9 peratus bagi bulan Julai.

      Manakala inflasi makanan untuk bandaraya Kuala Lumpur sebanyak 3.5 peratus pada bulan Julai membuktikan harga barang-barang masih naik selepas GST dimansuhkan. Kadarnya positif dan bukan negatif bermakna harga masih naik.

      Kadar inflasi ini tentu akan naik lebih tinggi pada bulan September apabila cukai SST diperkenalkan.

      Mereka yang arif ataupun ada minat dalam bidang ekonomi pasti tahu dan memahami bahawa kesemua petunjuk-petunjuk ini adalah tidak baik dan jika berterusan, agak merisaukan dan mungkin boleh bertambah buruk.

      Walaupun saya hairan mengapa prestasi ekonomi telah bertukar hala dan merosot begini selepas PRU14, adalah tidak adil untuk menilai prestasi kerajaan baru berdasarkan cuma 4 bulan sahaja tetapi sudah tentu dasar-dasar dalam dan luar negara kerajaan baru ada kesannya.

      Apa-apa pun, saya berdoa untuk ekonomi negara terus maju dan kerajaan baru ini akan memantau data-data ini dengan teliti supaya peluang pekerjaan dijanakan, inflasi terkawal apabila SST bermula dan kita tidak jatuh ke dalam kemelesetan ataupun krisis ekonomi dalam jangka pendek seperti yang diramal oleh beberapa pakar ekonomi bank.

      Rakyat ingatkan dengan kerjaan baru ni akan membawa negara ke ambng kemakmuran dan sejahtera untuk rakyat..tapi rupa2nya tak begitu pulak jadinya...memang kena kincin aje lah rakyat , termasuk aku yang telah mengundi calon2 PH dalam PRU 14 yang lepas...Phuiii..dah pasti, aku dan ramai lagi rakyat Msia takkan halalkan undi kami tu sampai kiamat pun bhai !!!!

      Delete
  31. KAU YANG MENGULAS KAU JUGA YANG SAMBUT

    INDIVIDU BERNAMA MELAYU BAHLOL

    DENGAN KEBODOHAN YANG ADA

    KAU MENJADI PENONGKAT PENYAMUN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kecerdikan Pas hantui PH
      WARTAWAN SINAR HARIAN 20 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore7K
      Nasrudin Hassan
      Nasrudin Hassan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pas kini sedang memperkukuhkan Unity Opposition (UO) dengan parti pembangkang lain dalam menghadapi beberapa siri PRK sebelum PRU15.

      Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan berkata, parti itu yakin kecerdikan politik yang ditunjukkan mereka akan terus menghantui PH.


      “Sememangnya lawan politik Pas mahu supaya Pas dan parti pembangkang lain terus bercakaran dan bertelingkah, maka dalam masa yang sama mereka boleh mencedok untung berganda ganda lipatnya dan terus menang selesa dalam pilihan raya. Sementara pembangkang terus menggigit empat puntung jarinya.

      “Kecerdikan politik Pas ini, setelah mengekalkan pemerintahannya di Kelantan dan mengambil alih kerajaan Terengganu serta menambah kerusi di Pahang dan meraih 18 kerusi di Parlimen akan terus menghantui PH. Kini memperkukuhkan UO dalam menghadapi beberapa siri PRK sementara menjelang PRU15 membuatkan PH tidak senang duduk,” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Menurut beliau, ‘team’ pembangkang mesti diperkukuhkan untuk menghakis ego pemerintah yang dilihat membawa kemudaratan besar kepada agama, rakyat dan negara jika dibiarkan.

      Mengambil contoh kerjasama Pas dengan Umno di PRK Sg Kandis dan PRK Seri Setia, Nasrudin berkata, ia berlaku tanpa sebarang perjanjian politik yang mengikat antara kedua-duanya.

      Manakala, katanya, Pas menyatakan sokongan kepada MCA di PRK Balakong atas semangat pembangkang.

      “Sudah pasti keputusan dibuat ini berdasarkan pertimbangan politik semasa yang difahami daripada Fiqh Muwazanat (Feqah Timbangan Membuat Keputusan) dan Feqh Al Waqi’ (Feqah Realiti).

      “Kemenangan pembangkang dalam PRK ini, meskipun tidak merubah kerajaan negeri, tetapi mampu membentuk kekuatan dalam kalangan koalisi pembangkang di Dun Selangor. Kekuatan tersebut boleh dimanfaatkan sebagai institusi semak imbang dan menjadi pembangkang yang konstruktif,” katanya

      Delete
  32. BILA RUNTUHNYA KERAJAAN BN

    LARINYA PELABUR AKTIF (PELABUR SINGKAT)
    Selama ini bos-bos syarikat yang dilabur adalah dari kalangan politik pemerintah. Dengan runtuhnya kerajaan lama,pelabaur pasti lari buat sementara waktu . Situasi ini akan menyebabkan saham jatuh kerana polisi bos baru syarikat pasti berubah.Mereka tidak sanggup menanggung resiko kerugian ini. Nama pun pelabur, hidup mereka atas keuntungan, dan mereka tiada pilihan untuk datang semula, bila penyusunan syarikat sudah mantap.Jangan salah anggap sebagai ketidakpandaian kerajaan baru memerintah.

    PENDEDAHAN KEBOBROKAN KERAJAAN TERDAHULU.
    Pendedahan tentang salah songlap atur ekonomi kerajaan lama sememangnya perlu didedahkan kerana untuk memberi kepuasan kepada pengundi atas ketidaksilapan mengundi kerajaan baru dulu.
    Resikonya, pelabur akan rasa takut dan mereka akan keluar dari pasaran.Seperti yang disebut, situasi ini tidak lama dan pelabur akan datang semula.Masa itu pasaran akan kembali rancak dan pulih.

    Hakikatnya , kerajaan PH adalah pomen yang sedang memperbaiki jentera yang rosak dan bagi memperbaikinya memerlukan kos. Itulah yang terpaksa ditanggung oleh rakyat,tetapi hanya sementara waktu sahaja.

    Hakikat jua, lebih baik kita serahkan kepada penguasa untuk tujuan memperbaiki, dari mengekalkan penguasa lama yang membawa kerosakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kecerdikan Pas hantui PH
      WARTAWAN SINAR HARIAN 20 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore7K
      Nasrudin Hassan
      Nasrudin Hassan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pas kini sedang memperkukuhkan Unity Opposition (UO) dengan parti pembangkang lain dalam menghadapi beberapa siri PRK sebelum PRU15.

      Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan berkata, parti itu yakin kecerdikan politik yang ditunjukkan mereka akan terus menghantui PH.


      “Sememangnya lawan politik Pas mahu supaya Pas dan parti pembangkang lain terus bercakaran dan bertelingkah, maka dalam masa yang sama mereka boleh mencedok untung berganda ganda lipatnya dan terus menang selesa dalam pilihan raya. Sementara pembangkang terus menggigit empat puntung jarinya.

      “Kecerdikan politik Pas ini, setelah mengekalkan pemerintahannya di Kelantan dan mengambil alih kerajaan Terengganu serta menambah kerusi di Pahang dan meraih 18 kerusi di Parlimen akan terus menghantui PH. Kini memperkukuhkan UO dalam menghadapi beberapa siri PRK sementara menjelang PRU15 membuatkan PH tidak senang duduk,” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Menurut beliau, ‘team’ pembangkang mesti diperkukuhkan untuk menghakis ego pemerintah yang dilihat membawa kemudaratan besar kepada agama, rakyat dan negara jika dibiarkan.

      Mengambil contoh kerjasama Pas dengan Umno di PRK Sg Kandis dan PRK Seri Setia, Nasrudin berkata, ia berlaku tanpa sebarang perjanjian politik yang mengikat antara kedua-duanya.

      Manakala, katanya, Pas menyatakan sokongan kepada MCA di PRK Balakong atas semangat pembangkang.

      “Sudah pasti keputusan dibuat ini berdasarkan pertimbangan politik semasa yang difahami daripada Fiqh Muwazanat (Feqah Timbangan Membuat Keputusan) dan Feqh Al Waqi’ (Feqah Realiti).

      “Kemenangan pembangkang dalam PRK ini, meskipun tidak merubah kerajaan negeri, tetapi mampu membentuk kekuatan dalam kalangan koalisi pembangkang di Dun Selangor. Kekuatan tersebut boleh dimanfaatkan sebagai institusi semak imbang dan menjadi pembangkang yang konstruktif,” katanya

      Delete
  33. Bagi memulihkan semula survival politik Melayu,adalah diharapkan ahli-ahli UMNO masuk parti BERSATU sementara ahli PAS masuk AMANAH.Kedua-dua parti ini wajib diperkuat dan inilah masanya.

    Kita tiada pilihan.

    UMNO akan terus lemah menjelang tahun 2019 dan akan lumpuh terus pada 2020, kerana masalah kewangan yang selama ini menjadi nyawa parti.

    PAS tidak langsung menjadi pencabar terkuat pada masa akan datang, dan peluang terbaik hanya diperolehi masa PRU 14,kerana di bantu UMNO. Kalaulah parti ini memperjuangkan Islam, bukan berat jari Melayu untuk memberi kuasa kepada mereka diperingkat pusat. Selepas 16 tahun, hanya 18 kerusi saja yang mampu diperolehi.Ini bukan pilihan lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MCA P Pinang berkabung HARAPAN gagal tunai janji 100 hari
      Diterbitkan 20 Ogs 2018, 3:32 petang | Dikemaskini 20 Ogs 2018, 3:35 petang

      A+ A-
      MCA Pulau Pinang mengadakan acara pengkebumian olok-olok bagi 'berkabung' atas pemergian 100 hari pentadbiran Pakatan Harapan.

      Dengan berpakaian serba hitam, pengerusi sepuluh Bahagian MCA di negeri itu berkumpul pada malam Sabtu lalu dan menyalakan lilin sebagai tanda kegagalan HARAPAN menunaikan kebanyakan janji 100 hari mereka.

      Pengerusi MCA Pulau Pinang Tan Chuan Hong berkata HARAPAN telah mengecewakan pengundi mereka, khususnya dalam isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

      "Kepada rakyat, jelas bahawa tiada harapan untuk kerajaan baru ini," katanya sambil berkata perjuangan untuk pengiktirafan UEC kini menjadi lebih sukar.

      "Kami menjangka dalam masa lima tahun janji ini akan semakin sukar untuk dipenuhi, dan ia akan menyusahkan pengundi Cina yang memilih mereka pada PRU ke-14," katanya dalam kenyataan.

      Beliau merujuk kenyataan Menteri Pendidikan Maszlee Malik bahawa isu UEC akan dikaji secara teliti dan keputusan akan dibuat dalam masa lima tahun.

      Beliau berkata HARAPAN juga memungkiri janji untuk memberi dana bagi pembangunan dan pengurusan sekolah Cina.

      "Menteri pendidikan kata HARAPAN tidak boleh memberi dana kepada pengurusan sekolah persendirian, dan hanya peruntukkan wang untuk pembangunan.

      "Tetapi Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata sekolah persendirian akan diperuntukkan dana secara sistematik selepas pertukaran kerajaan.


      "Mengapa sehingga sekarang DAP tidak cukup tegas untuk menekan kerajaan HARAPAN dalam soal ini?" soalnya.

      Berdasarkan manifesto HARAPAN, pengiktirafan UEC tidak termasuk dalam janji 100 hariny, sebaliknya sebahagian daripada perancangan lima tahun.

      Maszlee semalam mempertahankan rekodnya dengan berkata kementeriannya telah melaksanakan 43 inisiatif pendidikan dalam masa 100 hari.

      Ia termasuk membuang nama peminjam PTPTM dalam senarai hitam Jabatan Imigresen, pemberian lebih autonomi kepada institut pengajian tinggi dan setuju untuk membina enam sekolah jenis kebangsaan Cina baru.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...