Sunday, 30 July 2017

AWAS!!!...GOLONGAN MAMAK DAN INDIA MUSLIM BAKAL KENA 'PANCUNG' MASA DEPANNYA OLEH ZAHID HAMIDI?


Semua orang tahu Zahid Hamidi berketurunan Jawa dan dalam satu temubual dengan stesen televisyen Indonesia tidak lama dahulu,  nampaknya beliau berbangga dengan keturunannya yang berasal dari negara jiran itu.

Namun, Zahid Hamidi rupa-rupanya tidak sekadar berketurunan Jawa, tetapi juga sepertinya anti dengan golongan mamak dan keturunan India Muslim di negara ini.

Tidak seperti Najib yang mahu memberi taraf Bumiputera kepada keturunan India Muslim dan meletakkan kedudukan yang tinggi dalam kerajaan kepada sekian ramai mereka yang berketurunan mamak dan India Muslim, Zahid Hamidi sebaliknya seolah-olah bersikap anti terhadap kelompok tersebut.

Dengan beliau mengungkit darah keturunan Tun Mahathir Mohamad, ramai yang jadi tidak faham apa kaitan dan tujuannya Timbalan Perdana Menteri itu berbuat demikian?
Lebih sukar difahami kerana Zahid Hamidi kononnya sudah 30 tahun mengunjungi Kaabah pada setiap akhir Ramadan tanpa pernah tertinggal melakukannya walau sekali pun.

Apakah begitu sekali cara berpolitik orang yang selalu berbangga dan bercerita dengan kawan-kawan mengenai kemampuannya mengunjungi Kaabah setiap tahun?

Kenapa Zahid Hamidi menampakkan sikap antinya itu dan apa kaitannya keturunan Tun Mahathir dengan persoalan politik, khususnya skandal 1MDB dan kecurian wang yang berlaku dalam negara?

Apakah tindakannya itu dapat menambahkan undi untuk UMNO dan BN?

Atau ia sebaliknya hanya menjadikan UMNO dan BN makin dibenci serta ditolak?

Jika demikian, apakah tujuan Zahid Hamidi berbuat begitu?

Apa salahnya Tun Mahathir yang berketurunan India Muslim dan menjadi Perdana Menteri selama ini sedangkan darah itulah yang membina banyak pembangunan seperti KLCC, KLIA, LRT, Lebuhraya Utara-Selatan dan pelbagai lagi sepanjang pemerintahannya?

Apakah dengan mengungkit darah keturunan Tun Mahathir, Zahid Hamidi cuba menyanggah hasrat Najib mahu memberi taraf Bumiputera kepada golongan India Muslim?

Apakah juga Zahid Hamidi tidak senang dengan kedudukan Ali Hamsa sebagai Ketua Setiausaha Negara, Irwan Siregar sebagai Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak, Reezal Merican Naina Merican sebagai Ahli Parlimen dan Timbalan Menteri Luar Negeri, Azeez Rahim sebagai Pengerusi Tabung Haji, Shahrizat Jalil sebagai Ketua Wanita UMNO, Aziz Sheikh Fadzir dan Musa Sheikh Fadzir sebagai Ketua UMNO Bahagian Kulim Bandar Baharu dan Ketua UMNO Bukit Mertajam dan lain-lain lagi yang berketurunan mamak dan India Muslim?

Kalau Zahid Hamidi begitu curiga dan lantang mendakwa Tun Mahathir yang berketurunan India Muslim telah mempergunakan orang Melayu, apakah ia juga bermaksud semua yang berketurunan India Muslim berperangai begitu?

Apakah nasib mereka yang berketurunan India Muslim, baik dalam UMNO atau kerajaan selepas ini - dikekalkan dan diberi peluang bertanding lagi dalam pilihanraya akan datang atau Zahid Hamidi akan memainkan peranan berbisik kepada Najib agar menggugurkan satu persatu mereka itu? 

Bagaimana jika ditakdirkan Zahid Hamidi menjadi Perdana Menteri?

Apakah hanya Jawa saja yang mendapat tempat dan semua India Muslim akan diketepikan?

Awass....mamak dan India Muslim semua, Zahid Hamidi mula merbahaya kepada anda!! (ShahbudinHusin 30/07/2017)

216 comments:

  1. Pariyah Dog betul ni Zahid komedi....!!
    Tak habis-habisan kisah sebut bangsa Tun M secara sindir,,,dah start main perkauman pulak si jowo ini....Menteri paling "nonsense"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawa munafik dan pembohong besar....ZH
      Sape Pak Arab yg kamu jumpa..?
      Khabaq mai lah..
      Jika bukan munafik dan pembohong besar...

      Delete
    2. 30 tahun berturut turut di akhir ramadan dia menziarahi kaabah.

      Patutlah dia boleh berjumpa dgn arwah tok arab yg menderma 2.6 bilion ke akaun peribadi najib.

      Kalau dah boleh berjumpa dgn arwah tok arab tu knp tak seru saja dia supaya muncul di tengah2 Dataran Merdeka untuk membuat pengakuan bersumpah kpd rakyat Malaysia.

      Delete
    3. Heran ye org umno ni suka sgt menghina darah keturunan asal usul. Bukankah bangsa melayu ini asal usul rumpun melayu darah keturunannya pelbagai, jawa bugis bajau berunai termasuklah mamak india muslim dsbnya. So zahid hamidi kau janganlah nak temberang. Engkau pun bukan melayu asli. Engkau jowo.

      Delete
    4. Bukan keturunan yg jadi perkara pokok.....dalam Islam keturunan, bangsa dan kulit tu tak masuk buku....yg dikira ialah amalan kita.

      Jangan ujib riyak dgn keturunan bugis ke...jowo...kutty ke....sumer tu tak dikira.....yg dihisab ialah amalan.

      Riyak tu penghapus pahala macam kayu dimakan api. Berpuloh kali buat ibadah tapi dgn sekali ujub dan riyak dgn amalan sendiri....pahala boleh hancur jadi abu.

      Delete
    5. Sahabat nabi saidina Bilal hitam legam tak pernah pun nabi dgn para sahabat ungkit usul asal dia

      Delete
    6. Lupa nak tanya. Zahid dok pi mekah tiap2 tahun naik jet kerajaan ker

      Delete
    7. Apa semua kami yg berketurunan India ni bangsat sangat ke?. Nak kutuk Mahathir ke ape ke itu hak masing-masing tapi sebagai seorang timbalan presiden umno dan timbalan perdana menteri adalah tidak masuk di akal jika dia terlupa kami yg berketurunan India ni juga terdiri dari ahli-ahli umno dan pengundi setia BN. Terima kasih 'CIKGU'.

      Delete
    8. Malu la sikit. Anda seorang Timbalan Perdana Menteri. Tidak seharusnya seorang TPM bercakap & bertutur sebegitu rupa. Hormati lah bangsa atau kaum yang lain. Sesungguhnya BAHASA MELAMBANG BANGSA! Jadi jangan la memalukan BANGSA sendiri!

      Delete
    9. Apa yg saya pelajari ada 2 tokoh yg mengharumkan kegemilangan Sejarah Melayu terkenal seantero dunia.

      Pertama:
      Bendahara Melaka berketurunan Mamak yg bergelar Mamak Bendahara TUN MUTAHIR.

      Kedua....Perdana Menteri yg juga berketurunan Mamak bergelar Tun Dr. MAHATHIR.

      Nama kedua tokoh besar ini bermula dgn huruf 'mim' atau 'm" yg sinonim dengan....

      Muslim
      Muhammad
      Melayu
      Malaysia

      Najib apa ada.......????

      Delete
    10. Hari tu org blog ni hamun bila DSN kata mamak dikira bumiputra. Hari ni bila latar belakang TDM yg kira mamak didedah marah pula. Bukankah saudara juga yg hina DSN sebagai Bugis dan berinya macam macam gelaran buruk? Bukankah isterinya juga diberi berbagai gelaran buruk. Kenapa perbuatan sendiri tak nampak tapi perbuatan sekecil mana org lain nampak. Saya tak pertahan Zahid dlm hal ini. Cuma teringat TDM berkali sebut DSN sebagai Bugis - tak marah ke?? Marilah sama sama berhenti mengungkit bangsa sesama Muslim.

      Delete
    11. Mr J,
      Sapa yg mula gelar diri dia pahlawan bugis yg tidak akan berundur, tun mahathir ke atau ds najib

      Delete
    12. Tun Mahathir bila berucap dgn nada tenang, tak pernah mendabik dada, terjerit-lolong dan mengaku dia Mamak.

      Sebaliknya...Najib & Jahid yg sering bongkak melaung-lolong sana sini di RTM/TV3 Suku konon seorang pahlawan Bugis & sekor lagi Jawa totok.

      Delete
    13. Mr J at 00:54,
      "Kenapa perbuatan geng sekapal sendiri tak nampak, tapi perbuatan sekecil mana org lain kemain nampak lagi si Mr J hingga berkobar2 terpanggil utk menegur...?"

      *Skrol ke bawah dan rujuk 22:44.

      Delete
    14. .
      .
      patut la ketua penyamun nak tendang assistant dia... bodo tak tentu hala...
      .
      .
      keturunan bangla tingkat 4, tak ke ko marah wak oii...
      .
      .
      ameno.. hahahahahahhaa
      pas.. hahahahahah
      lucu la korang sekarang nie...
      .
      .

      Delete
    15. Dr Mahathir mempergunakan komuniti Melayu dan Umno untuk meneruskan karier politiknya, meskipun bekas perdana menteri dan presiden Umno itu berketurunan India.

      Delete
  2. Yo wak, ni dah dekad ke dua, abad ke 21. Politik murahan dah tak laku dah. Jaga la sikit standard PhD UKM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul dia buat PHD tu atau orang lain yg tolong buatkan

      Delete
    2. PHD ke tak....yg pasti teman takkan lupa Wak Jahid pernah ngaku dia dah jumpa dgn Tok Arab yg derma 2.6b tu.

      Masha-Allah sampai gitu sekali...!!

      Delete
    3. Dia dah bertaraf keramat tu bro Phantom.
      Dia boleh nampak benda2 ghaib ni

      Delete
    4. suruh dia buat kajian berkenaan tahap kecerdikan ahli parlimen ameno: kajian bagan serai dan tanjung karang... adakah mulut lancang mereka mendahului akal bakal membelit tengkok sendiri.. hahahaha


      Delete
  3. Tun M pon orang Islam juga.

    Adakah kita terlalu megah dengan bangsa... nabi (saw) menegah kita bersifat assobiah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masyallah wakmjahid


      Haram babi betul.perangai org Telok dogol

      Kenapa.malysia kini tak lapor kesemuanya


      Wakmjahid kata mamk kuty ini ADALAH AGEN NOSAD SEPERTI MUSTAFA KAMAL ATATURK..

      wahai Mahathir knp byk masjid ko bina selama 22tahun kalau ko ni yahudi ???


      Delete
  4. Berdosa dgn Allah...maka kita mohon lah keampunan dlm kita mengakui kelemahan kita sebagai hamba.
    Tetapi dosa si CELAKA ni memburuk2kan ciptaan Allah bagaimana?
    Apakah CELAKA ini begitu mulia disisi Allah? Sekadar 30 tahun mengunjungi Mekah....hei celaka! Unta tu beranak membesar dan mati juga di Mekah lebih mulia dari kamu, bangsat!
    Apa pun jgn lah sampai menghina. Bila aku tengok celaka ni berbahasa inggeris,amat lah memalukan dgn jawatan celaka ni sebagai no 2 di msia. Tahap bodoh....ada hati menghina org lain dgn fakta yg salah!!!
    DASAR HARAMJADAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. 30 tahun mengunjungi kaabah tapi sanggup pukul setengah mati boy friend anak sendiri setengah mati.

      Ugut nak tanam belakang rumah.
      Bawa bodyguards dan tanya lagi kau kenal tak aku ni siapa?

      Tinggi sungguh darjat kau zahid.

      Hebat..cukup hebat zahid ni dlm membuat komedi.

      Kau boleh buat filem kali ni zahid bertajuk "Menantu TPM"

      Delete
    2. Tok , apa khabar
      puan sri nurul ok?
      budak ezmir badol tu kat mana sekarang tok?

      Delete
    3. melayu umno tentu bangga ada tpm standard ckp london berterabur..hehehe

      Delete
    4. Timbalan PM kita yg kelihatan bodoh-sengeh terkial-kial ketika berucap di PBB walau teks telah disediakan.

      Buat malu saja....!!

      Delete
    5. Beginilah manusia. Bila buat org tak nampak. Bila kena batang hidung sendiri terangkat. Ambillah pelajaran. Berhentilah hina org lain....

      Delete
    6. Mr J at 00:57,
      "Beginilah manusia. Bila geng sekapal yg buat, tak nampak. Bila yg tak sekapal, kemain berkobar2 terangkat, terpanggil utk menegur."

      Delete
  5. Politik umno tetap mengamalkan politik sempit berbaur perkauman dan bangsa..bila berkempen lagi la kuat isu2 kaum dan agama dilaungkan..


    Harap orang felda tak terima isu kaum dan agama lagi bila dikempen di kawaaan felda..paling kerap isu ialah kit siang akan jadi pm klau ph menang

    ReplyDelete
  6. Umno sekarang dah semakin di hujung hayat , jgn salah orang lain terutama orang orang diluar umno , kerana umno dihujung hayat disebabkan parti ini dipenuhi oleh pemimpin pemimpin yg lemah , rendah nilai akhlak , korup Dan bermasalah , dipenuhi ahli ahli tiada kesedaran yg diri mudah di tipu oleh pemimpin pemimpin tidak AMANAH Dan cinta habuan dunia dari segalanya.

    ReplyDelete
  7. Pemimpin Umno semua otak mati, sebab banyak sangat cekik duit projek dan rasuah !

    Presiden umno pencuri, pengecut, jantan dayus, timbalan dia pun sama mangkuk hayun cakap english berterabur macam wak jawa duduk kat hutan kalimantan. Ada hati nak kutuk asal usul Tun.

    Kuburkan Umno dan pemimpin lahanat2 ni !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarik balik kata2 u bro..tak baik kata mcm tu kpd tok keramat nanti turun bala.

      Delete
    2. Bro feldamari....jangan mike kena hempap dgn badaakkk sudah lerr....

      Delete
    3. badak badak jgn sebut..c4 kang

      Delete
  8. Nampaknya Tun tak payah susah susah berkempen.
    Tindakan mereka membuat rakyat semakin jelak dan meluat.

    ReplyDelete
  9. jawa hati busuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn cakap mcm tu bro tak baik.
      Dia tu keramat

      Delete
    2. Jng gitu. Jng lupa sejarah kyai Salleh di batu pahat masa zaman komunis dulu. Asal usul jawa ada yg dari jawa timur ada dari jawa tengah ada yg jawa barat tapi zahid dari jawa keparat. Dia tak seperti kebiasaan jawa yg menjunjung tinggi tata krama kehalusan budi.

      Delete
    3. Dia telah dijangkiti penyakit keji pas selepas bercium molot dgn hadi

      Delete
    4. Cuba siasat salasilah kiyai salleh knp kwn2 dia panggil salleh keling

      Delete
  10. BN dah menggelabah dan sudah ketandusan idea. Ini lah dia parti Bangang takde kredibiliti langsung pemimpin2 nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN bertambah kuat sebab umno dah ada tok keramat.

      Delete
  11. kalau tak salah tun M hanya 1/4 darah mamak kan...
    kenapa manusia spt zahid ni nak hina ciptaan Allah?
    nampaknya sia-sia dia pi ulang alik ke mekah

    ReplyDelete
    Replies
    1. You silap bro

      Manusia keramat tak pernah menghina sesama manusia.

      Delete
    2. kalau orang kata dia ni keramat
      bolehlah minta nombor ekor

      Delete
  12. Ala lah Zahid ni. Saya pun ada darah Jawa dari seblah ibu.
    Kalau sdah setiap tahun pergi umrah, perangai serta pekerti tentu bertambah elok dan bkan sebaliknya.
    Betapa hipokritnya Zahid. Bila TM jadi PM kenspa x bising isu India Muslim.
    Why now.Buat malu org Jawa saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro mali

      You wong jawa biasa2 saja.
      Dia tu sama tarafnya dgn wali sungo.

      Delete
  13. Apa benda la si zahid buat perangai macam ni..
    Bodoh dan keji yang teramat sangat sampai menghina dan keji Mahathir...aku pun tak sokong mahathir tapi takda la sampai keji keturunan seseorang.. memang takda moral pemimpin umno skrg ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keramat tu bro
      Wong jawo kata sunan

      Delete
    2. Inilah yang terjadi pada umno sekarang, dia pikir dia lebih berkuasa dari segala galanya melebihi Allah..
      Apa terjadi? Setiap perkataan yang keluar MEMBUAT orang rasa lebih benci pada UMNO.

      Delete
    3. betul tu anon 20.43
      kasi ajar sikit puak2 yang riak ni dimasa pru nanti.
      biar dorang sedar langit tu tinggi ke rendah.

      Delete
    4. Wali songoh (9) sunan kalijaga saja keturunan jawa yg lain keturunan arab

      Delete
  14. Badak mana badak? senyap je badak. sape sebenanye badak ni?

    ReplyDelete
  15. Mana geng K9 ..senyap je..takkan keluar time orang tgh tido je...canine

    ReplyDelete
    Replies
    1. K9 geng Hishamuddin.
      Zahid buka kem diorg, diorg tak berminat nak backing.

      Delete
  16. Jangan sekali2 memberi undi kepada simulut senget ni.....manusia durjana yang tidak boleh dipercayai.Simulut senget ni bukan sekali telah berbohong tegapi sudah berkali2.Ayoh mari kita ramai2 jatuhkan manusia durjana yang pandai berpura2 ini.

    SiZahid ni durjana yang tidak mengenang budi....sidurjana inilah yang telah datang kepada Tun dan meminta Tun berbuat sesuatu kepada Najib mengenai 1MDB,tetapi setelah Tun mengambil tindakan ,dia terus lari meninggalkan Tun kesaorangan.Bukan itu sahaja malah siZahid bangang ni kembali menyokong Najib dan menghina Tun dengan macam2 penghinaan....

    Kepada tuan2 dan saudara2 sekelian saya ingin bertanya!!...manusia seperti inikah yang harus kita sokong untuk menjadi pemimpin kita??...sedangkan jika ditegok pada muka kita sudah tahu siapa sebenarnya si mulut senget ini!!.....

    Saya juga masih tidak lupa apa yang telah dia buat kepada bekas. kekasih anak dia yang gatal itu....

    Saya berharap jika tidak keberatan tuan Shah dapat menulis diblog ini kesah siZahid komedi durjana ini yang pernah menemui Tun dan meminta Tun buat sesuatu .Tun pernah menceritakan ini didalam satu interview dengan wartawan tetapi berita ini tidak dipanjangkan malah hanya senyap begitu sahaja.Oleh itu sekali lagi saya berharap kepada tuan Shah supaya dapat menemui Tun dan bertanyakan cerita ini dengan lebih jelas lagi.

    ReplyDelete
  17. Kah kah ..
    Nnti mamak tukar banggla
    ada sepupu spapat dia dah bukak pejabat kat banggla impot masuk bhai kasi ic
    lu org nnti putih mata

    kah kah kah...

    ReplyDelete
  18. Ameno..nonono..katakan tidak pada ameno

    ReplyDelete
  19. Woi Erwan Serega Abdolah, Ali Hamsa, Azeez Rahim, Zambry Kadir, Aziz tok seh dan Musa tok seikh, Reezal Marikan dan seluruh keturunan MAMAK, tok KOMIDI dah sound korang punye keturunan dan sukusakat tu,
    tak terasa apa-apa ke.....
    ke dah hilang kemaluan korang sume.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wanita lembu kondo tu pun mamak juga ek

      Delete
  20. Kau masuk,masuklah dulu
    Kaulah masuk,kenapa aku?
    Si Zack,Shafiek,Mali dah tunggu
    Kena belasah,mati lah aku..!

    Nanti dedak kita tak dapat
    Kaulah masuk,jangan le lambat
    Takpe biar Pakatan nak sebat
    Muka kita kan tebal sangat!

    Mana Mrj kenapa tak dulu
    Aku tak tahan si Cybertrooper tu
    Sekali dia hentam,telinga berbulu
    Ada ke kita digelar hantu!

    Itu si Othaman nasib tak masuk
    Si John Doe kita dihempuk
    Malaysiabaru kita dikutuk
    Ada sekali tu,aku terduduk!!

    Haaa..jom ajak Mat Singapork
    Tak boleh cai,dia sibuk
    Kan pantun dia boleh ketuk
    TAK BOLEHH..kat Geylang dah jadi bapok!

    Tu dua orang suka berpantun
    Gerammnya aku tepat melantun
    Kita masuk dah jadi kartun
    Dua2 sangat membela Tun!

    Kalau camtu kita tunggu dulu
    Mr j masuk,biar dia kena dulu
    Rasanya cai.. dah malas aku
    Macamana kita buat,umno tak lakuu!!





    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper30 July 2017 at 21:39

      Hahahaha....
      Seperti biasa, pantun-pantun Fan Tun senantiasa menghiburkan.
      Marilah kita bersama berganding bahu menggunakan kepakaran tersendiri dalam menguburkan UMNO/BN dalam PRU mendatang Insyaallah.
      Sekarang kita tunggu pula pantun balas dari Perak Man.

      Delete
    2. Pantun aku ok juge nih..

      DILUAR PAGAR SIBUAH NANGKA
      AMBIL GALAH TOLONG JOLOKKAN
      UMNO SUDAH TUA BANGKA
      PAKAT-PAKAT JOLOK
      (biar jatuh selepuk)

      kih---kih...kih

      Delete
    3. Terbaik bro Fan Tun.

      Keep it up and on.

      Pendedak dah tersedak.

      Delete
    4. part kat geylang jadi bapok buat aku tak leh angkat seh
      kah×3

      Delete
    5. Terbaik bro fan tun..

      Wei biar la mr j kena balun dulu
      Kita nak tolong ker, rasanya tak perlu
      Ni ada satu rahsia dia aku nak kasi tahu
      Mr j tu ada darah mamak kita punya ksu..

      Patutlah ko tak nak tolong
      Ko rupanya cai wak jahid yang dikantoi bohong
      Tak sangka ye pemimpin um..no,no tu memang bengong
      Dalam keadaan dah teruk pun, kawan lain disinggung..

      Begini rupanya pemimpin melayu
      30 tahun pergi mekah pun nak kasitahu
      Katanya dia ni anak seorang tok guru
      Takkan tak dengar, riak memakan amal menjadi abu..

      Agaknya itu lah punca kenapa
      Amal dilakukan tidak berharga
      Seolah berbohong itu tidak ada apa apa
      Kitab mana dia rujuk, kita nak tahu juga..

      Mungkin kita boleh tanya sahabat
      Bab spin ayat quran dia ni hebat
      Ilmu biri2 dan serigala dia seorang yang dapat
      Aisey man, sori la cai, ko tak tau ke, dia kan dengan Azeez TH tu sepupu sepapat..

      Delete
    6. I am still around listening and watching.

      Kebelakangan ini agak sibuk urusan kelauarga. Saya bakal dapat menantu perempuan berasal dari utara.

      Delete
    7. Tahniah pak Othaman.

      Semoga keluarga bertambah meriah dan bahagia.

      Delete
    8. Tahniah Pak Othaman

      Semuga segala urusan berjalan lancar dan dipemudahkan tuhan.

      Aamiin.

      Delete
    9. Terbaik bro Fan Tun dan Perak Man. 2 kembar ni berpisah tiada....dalam blog ni mereka bertemu.

      Kita di sini sama2 bersatu hati walau tak pernah berjumpa. Itulah kejayaan dan semangat yg kita bina dalam blog ni bersama2 nama2 lama yg kita dah kenal....nama2 baru......dan Anon2 yg sekapal.

      Teman bangga dengan kalian.......
      Salam perjuangan kepada kalian sumer. Moga sentiasa dirahmati Allah swt.

      Tak lupa kpd Pak Othaman...selamat menerima menantu....insha-Allah akan datang terima cucu pulak.

      Delete
  21. Badak sumatra tu spesis jawa jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. spesis mangkok hayun

      Delete
  22. Wak jahid bakal bergaduh sama hisapuddin


    Islam itu indah.. Tapi orang Islam itu haram jadah

    Termasuk wak jahid edy wang dan king soloman..semua baruahkan islam

    ReplyDelete
  23. Mahathir keturunan mamak+melayu
    Suku kawin campur
    otak dan pertimbangan lebih baik dari
    darah Melayu Asli
    Macam durian kawin
    lebih baik dari durian kampung
    (buruk sana sini)
    APA DAH JADI DENGAN KEPIMPINAN
    SELEPAS MAHATHIR,BILA DIGANTI
    DENGAN MELAYU ASLI!!!!!!
    Cuba renungkan

    ReplyDelete
  24. Wak jahid,wak jahid,memang CELAKA betul la dia ni..cari la isu politik,takde maruah langsung ungkit isu keturunan..bukankah itu kuasa Allah jadikan..30 tahun berturut-turut keMekah ini perangai nya..mungkin sebab jumpa arwah arab penderma 2.6 billion tu,dah sewel dah jawa bangsat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UNTA tu sepanjang hayatnya di mekah...ada jugak gunanya!
      Angkuh riak dan takbur....tunggulah azab Allah

      Delete
  25. kemungkinan UMNO dan PAS bergabung
    masa pru-14 nanti
    nama baru penggabungan

    MONOPOUS

    ReplyDelete
  26. Tempohari berucap di UN Assembly boleh guna bahasa melayu, tapi dia memilih English. Dah ler berterabur tonggang langgang...nih nak kata dia lebih melayu dari Jawa sedangkan Tun M tak terlihat mamak tapi lebih menyerlah Melayu nya!

    Tahap menteri dan segala timbalan dah sampai bongok tahap kronik sehingga yang terbaru si Tajudi beri statement 'KOK' dan 'ONLY MONEY'...maka terserlah lah barisan BONGOK 'melayu-melayu' di Putrajaya. Campur 3 juta ahli dUMNO...its scary to think so many so stupid so clueless what is facts what is business what is theft what is abuse and what is GOOD GOVERNANCE!

    Habis semua Islam jadi buruk, melayu jadi HINA, UMNO-BN jadi pemusnah.....negara hanya angkara skandal 1MDB, SRC, FGV, FELDA, dll..

    ReplyDelete
  27. Anak PATI KAH dia ni. Dia sendiri mengaku semasa interview di Indonesia tempoh hari. Emak dan bapa dari seberang. Asli. Itu kita tak kisah tapi ada hati nak kutuk orang lain. Termasuk keturunan kami. Hang jangan mai penang geng kami ramai disini. Sampai hang mampos pun tak akan dapat balik penang. Kami akan sokong orang yang tau hormat kami dan keturunan kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak penduduk tetap (PR) dua2 ibu bapa dia PR, sbb perlembagaan msia benarkan anak kpd PR dibri kewarganegaraan, klau dia anak PR india atau cina atau negara lain dia dpt kewarganegaraan tp jahid ni anak jawa indon jd dpt jd warganegara, bumiputera dn melayu

      Delete
  28. Harapan terus menerus serang isu 1MDB. Kerana serangan tersebut UMNO guna isu Forex yang bertahun-tahun lama nya.

    Ini sekarang main isu keturunan. Apa sudah jadi dengan isu Forex ? Tak ada bukti ? Atau tak ada kes ?

    ReplyDelete
  29. MANA PENDEDAK NAJIB NI..? DAH XDE SKRIP KE?

    ReplyDelete
  30. Setakat ni jasa zahid satu benda pun aku tak nampak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengoklah pekan bagan datoh apa yg ada

      Delete
    2. jasa dia hanya jumpa tok arab dan pecahkan muka anak orang.
      tu je yang aku nampak.

      Delete
    3. Bro Mat Noor....teman tersengeh sorang baca komen selamba mike...
      Hehehe......

      Salam perjuangan yeop....

      Delete
    4. salam disambut dari jauh...
      selamat berjuang bro2 ku semua

      Delete
  31. Semenjak 2 menjak ni makin ramai penyokong ph dlm blog budin ni..caner geng samsung nk carik makan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon22:17,geng samsung tak payah susah2 cari makan..semua najib bagi free..sbb tu semua dgn pemimpinnya sekali biol.

      Delete
    2. Kerja samsung hanya untuk Najib dan Rosmah tidak termasuk Zahid.

      Bila baca tajuk mengenai Zahid dia orang abaikan. Najib nak sepupu dia jadi penganti.. bukan Zahid.

      Delete
    3. Oooooohhhh...gitu ka anon 2233,
      patut le sunyi cai cai bengong kejap tadi.
      Ha tu kat bawah tu dah bunyi macam oinkkk oinkkk tu...he he he he he pstttttt

      Delete
    4. lama x nmpk bro pomen smart ngan pak othaman..sihat ke depa.

      Delete
    5. Bro Zack.....teman berasa suka kawan2 sekapal kita makin bertambah....udah ada nama2 baru yg komen di blog ni.....gitu jugak dgn rakan2 Anon yg sama2 bagi sokongan......

      Bersatu kita.....salam perjuangan kepada semua yg sehaluan..!!

      Delete
  32. Sapa belum cakap pasal dr m lagi ah?
    Presiden dah, pasal pm keturunan dari india yang x menolong org india. Hishamuddin pun dah, dia tanya bila pakatan nak siasat dr m?
    Khairy pun dah, lks anwar dan dr m patut pencen!
    Rpk pun dah, dia kata usah percaya anwar dan dr m.
    Nazri pdg rengas pun dah, dia kata dia nak tumbuk (bukan harafiah) dr m.
    Mufti pun dah, dia tanya eh eh eh ko ni ada lesen buat fatwa dak?
    Yapiem pun dah, eh eh eh ko ni tuhan ke?
    Pas pun dah, org pencen elok wirid atas sejadah jelah atau pi main masak-masak ngan cuculah.
    Semua orang dah kecuali zahid...

    ReplyDelete
  33. Isu keturunan, bangsa dan darjat cuma laku dalam UMNO. Sepatutnya semasa Mahathir jadi Presiden UMNO perkara ini di dedah. Kalau dedah sekarang bermakna ahli UMNO yang mengaku mempertahankan melayu sebenarnya telah mempertahankan kaum Mamak.

    Dalam Pakatan Harapan itu semua tak di ambil kira. Bugis ke, Jawa ke, Boyan ke, Bajau ke, Melayu patani ke.. asalkan warga negara dan bukan Penipu, Penyamun, Kaki Putar Belit dan Pengkhianat, asalkan ada kemampuan dan kebijaksanaan boleh jadi pemimpin.

    Jadi apa hal UMNO nak bangkitkan keturunan Mahathir sekarang ?

    ReplyDelete
  34. Zahid Hamidi kononnya sudah 30 tahun mengunjungi Kaabah pada setiap akhir Ramadan ...

    Pergi tiap-tiap tahun bukan nya nak jadi muslim yang baik.

    Pergi minta keampunan dan balik buat perkara tak baik dan dosa. Pergi lagi minta keampunan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam evanglist je pi kat padri kat gereja mintak hapus dosa bila dah buat dosa.
      gitu ka sahabat aka yang kelaka?

      Delete
    2. Zahid yang pergi umrah tiap-tiap tahun...

      Zahid lah yang ikut .. kenapa pulak orang yang tak pernah pergi buat umrah yang di tanya ?

      Delete
  35. http://celahgelegar.blogspot.my/2017/07/buku-g25kahwin-campur-agama-perlu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+celahgelegarblogspotcom+(CELAH+GELEGAR)&m=1

    LINK ATAS BUKU G25 UNTUK KAHWIN CAMPUR MCM DI INDONESIA SEMUA NAMA PENULIS BUKU G25 BAKAL PM KE-7 MESIA ANWAR ALJUBOORI PENGASAS PLURALISMA MURTAD...

    BOKU G25 SUDAH DIHARAMKAN DI MALAYSIA
    SEMUA PENULISNYA MEMBER KAMCIN ALJUBOORI
    INI LAH MAMAK KUTTY DOLU DOLU PUNYA AUTA
    ALJUBOORI X LAYAK JASI PM SBB SONDOL BONTOT JANTAN PUNYA
    ARI NI MAMAK KUTTY JILAT BALIK BONTOT PENGASAS PLURALISMA
    MME SAH PEMIMPIN UTARA SEMUA TAK GUNA
    SEMUA PEMIMPIN DARI UTARA X BOLE PAKAI PUNYA.....
    MME SAH PEMIMPIN UTARA BABI BABI SEMUA...
    NAK FAKTA..? MEH GUE KASI BELANJA...

    PANTUN BERKERAT KERAT NI LA FAKTA BUKAN AUTA... NAK LAGI FAKTA KA...?

    BRRAMBUSSSSSS BARUA MAMAK KUTTY DAP@SINGAPORK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahasa awak buruk ngat!!!!!
      agaknya dan kena penyakit BABUN GILA

      Delete
    2. Pelik..., sangat pelik...!

      Mr J tak pernah sekali pun tegur gaya bahasa Anon 22:44 ni.
      Sebab sekapal ke, maka halalan toyyiban, jadik tak perlu ditegur...?????

      Ulangsiar Mr J 31 July 2017 at 00:57:
      Beginilah manusia. Bila buat org tak nampak. Bila kena batang hidung sendiri terangkat. Ambillah pelajaran. Berhentilah hina org lain...

      Mr J cakap tak serupa bikin...
      Tidakkah kamu memerhati & memikirkanya dgn akal...?

      Delete
    3. Dalam hal ini walaupun tidak patut guna bahasa.. samada mengejek atau mencarut.. di blog ini.. ia nya di lakukan oleh macai dedak Samsung.. ikut taraf memang itu lah cara dia orang..

      Tapi bila yang cakap mengejek ini bukan macai dedak Samsung tapi TPM... memalukan dan menjatuhkan maruah sendiri.

      TPM itu baru sahaja jumpa Ulama Nusantara dalam satu persidangan.. Dia tak dapat berkat rupa nya

      Delete
    4. Mr J tu....jahat org dia nampak tp jahat puak2 dia....dia buat2 tak nampak. Tu sebab dia tak pernah tegur Mat Pork ni.

      Delete
    5. Perangai si Mr J,
      Jahat puak2 dia, dia buat2 tak nampak.
      Apatah lagi jahat puak2 Najib, ...disembunyi2kannya.
      Semampu mungkin, disuci halalkannya terus.
      Berlagak alim dan warak kononnya.
      Demi Islam kononnya.
      Jual agama utk manafaat dunia yg sedikit...!!!

      Delete
    6. 'Pelajaran' apa yg engkau ambil, Mr J...???

      Delete
    7. Ha ha ha
      Checkmate lagi Encik J ni...!
      Ha ha ha

      Delete
  36. Amboi Dr. Wak Jahid, sedap betul kau menghina keturunan Tun Mahathir panggil dia Kutty bagai. Kutty Kutty dia pun jasa dia tersangatlah besar kepada orang Melayu. Apa jasa kau pada orang Melayu?

    Cakap bahasa Inggeris berterabur dengan loghat jawa dekat United Nations..Belasah boyfriend anak sendiri pasal kuar dating tak mintak izin. Itulah jasa kau sepanjang jadi orang politik.. Dedahkan maklumat sulit orang. Siap tunjuk bukti lagi hasil dari aktiviti SALAH GUNA KUASA sebagai Menteri KDN.

    Menyelongkar maklumat sulit bekas PM ke- 4 di Jabatan Pendaftaran dengan niat untuk memalukan dan mengaibkan Dr. Mahathir.
    Seronok la kau nak malukan orang Wak Jahid. Aku tunggu jer nanti orang bukak aib kau pulak. Kau tengok la nanti Wak Jahid. Sekarang ni sedap la engkau duk mengata bagai pasal tengah pegang kuasa. Allah itu Maha adil. Pelanduk selalu lupakan jerat tapi jerat tak pernah lupakan pelanduk!..

    ReplyDelete
  37. Apa boleh buat
    Tahi kambing bulat bulat
    Ingatkan sihat
    Rupanya bangsat....

    # D tujukan khas buat semua cai2 serta yg tetap berfikiran DUNGU

    ReplyDelete
  38. bukan kata tun mahathir mamak, anwar ibrahim, kj, pun mamak juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry ya.

      KJ Bangla .. Orang yang kata.

      Delete
    2. kj tu bangla..tak sior teman tgk muke die..

      Delete
  39. Anon 2212
    La ni depa tak kija siang2 hari,
    takut kena pelupuh,
    Tunggu sat lagi , hangpa dah pi tido semua, ha...
    tu jam la depa baru berani sua muka...kepala dia tu si oinkkk oinkkk BAPAK BABI...diikuti anak babi turun sepuluh oinkkk , tunjuk jantan kunun, tak nanti soruuu mis, dedak tak masuk , nanya depa...

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Sebagai seorang Melayu tanpa darah keturunan India saya sangat2 bersyukur di atas keputusan moyang Tun M untuk berhijrah dari Kerala ke tanah Melayu. Kebijaksanaan Tipoo Sultan ada pada Tun M. Untungnya ialah orang Melayu. Punya pemimpin Melayu yang diiktiraf kepimpinannya di seluruh dunia Islam sbg pemimpin Melayu.

    Tun M lebih berharga dari mana2 pembesar Bugis, Jawa, Banjar mahupun suku2 nusantara yang lain.

    Tun M mempunyai rupa Melayu yang jauh lebih kemelayuan berbanding Reezal Merican, Azeez Rahim, Shahrizat Jalil, dan Khairy Jamaluddin.

    Sekiranya Tun M ditemui di kota Makkah, seluruh dunia akan menyangka ia orang Nusantara. Tapi sekiranya nama-nama dia atas berada di Makkah saya tidak ragu2 orang Makkah akan menyangka mereka ini dari benua kecil India.

    Mudah2an penghinaan Wak Jahid ini akan memulakan peperangan suku di dalam parti UMNO jahiliyah ini di antara 'umat Melayu' selepas sang Bugis Penyamun melakukannya.

    UMNO sudah menjadi parti jahiliah. Nabi Muhammad saw menyatukan di antara Aus dan Khazraj, di antara Muhajirin dan Ansar, di antara Arab dengan Afrika, Rumi dan Parsi, tetapi Najibugis dan Jahidjowo mula memecahkan umat Melayu di atas kesukuan.

    Atau mungkin wak Jahid sedang membantai 'Hishamudin Turki' secara halus bahawa Hishamudin juga tidak layak bergelar Melayu kerana asal keturunan di luar nusantara?

    Bodoh-bodoh ini langsung tidak memahami mengapa lagu UMNO menggunakan kalimah 'kita Umat Melayu' dan bukan 'kita bangsa Melayu'.

    Celakalah ko wak Jahid di atas perbuatanmu.

    Seperti Najib saya mengatakan bahawa wak Jahid juga sedang diberi tempoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tick tock tick tock
      hehehe da dekat benorr teman rasa bro john doe.

      Delete
    2. Sokong 200% kata Bro John Doe..!!!

      Salam perjuangan Bros John Doe & Mat Noor.

      Delete
  42. Tun Mahathir kan muslim, apa salahnya???

    Selama 22 tahun pun mana ada Melayu kisah Tun ni anak kutty!!!!

    Yang salah ialah kenapa Tun menuduh DSAI seorang peliwat tanpa disertakan 4 orang saksi seperti yang dituntut oleh Islam, ini salah Tun!!!

    Kalau benar tuduhan itu tidak betul elok Tun mengaku sekarang, perbetulkan kesilapan!!!!

    Minta maaf dengan DSAI dan keluarga, baru betul!!!

    Rakyat pun terjebak dengan permainan gila ni???

    Siapa yang salah dan siapa yang betul???

    Jangan heret rakyat jadi keliru dengan sikap hipokrit kalian!!!

    Berkata benar lah wahai Tun Mahathir dan DSAI!!!!

    Tun dan DSAI, perbanyakkanlah doa agar rakyat bersedia memaafkan kesilapan kalian!!!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. 2314...baik ko tanya pasal antal toya kat najib

      Delete
    2. Versi macai tikus yang jahil cuba menjual agama tanpa ilmu.

      Di mana pula di dalam AlQuran disebutkan tuduhan liwat ke atas seorang lelaki perlukan 4 saksi?.

      Menulis kitab Allah dan kemudian mendakwanya daripada Allah adalah satu dosa besar.

      Bertaubatlah macai tikus.

      Delete
    3. Sama bebal je kau dengan Madey kutty, siapa yang tulis Al Quran???

      Jangan jadi manusia yang keliru!!!

      Kalau kau tahu mengaji Al Quran kau akan jumpa ayat2 tersebut!!!

      Jangan jadi buta Al Quran wahai macai Tikus madey kutty!!!

      Delete
    4. Engkau lah bodoh wahai macai tikus. Patutlah hanya berani menjadi macai tikus, rupanya bodoh. Sudah bodong sombong pula. Bodoh sombong tak boleh diajar.

      Aku hafal ayat tu, bukan macam ko wahai si macai tikus bodoh sombong. Bila ditanya mengelak dan kata orang bodoh dan suruh cari sendiri. Masa bagi komen tak fikir pula. Mulut lebih laju dari otak sama macam wak Jahid.

      Ayat kewajipan membawa 4 saksi adalah ke atas orang-orang yang menuduh perempuan yang telah berkahwin melakukan zina.

      Kalimah yang digunakan ialah muhsonat (المحصنات). Muhson adalah kalimah yang digunakan ke atas orang-orang yg telah berkahwin.

      Apabila ditmabah Alif dan ta jadi 'muhsonaat' ia dtujukan kepada muannas iaitu perempuan dan di dalam bentuk kata jamak.

      وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

      Surah an-nur ayat :4.

      Kalau bodoh bertanyalah bukan mengata orang bodoh. Itu serupa bodoh sombong.

      Jahil lagi bodoh menjual agama.

      Delete

    5. وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

      Terlupa pulak nak terjemah utk macai tikus si bodoh sombong penjual agama.

      "Dan orang-orang yang menuduh perempuan2 telah berkahwin (rujuk kalimah muhsonaat) dan tidak mendatangkan 4 orang saksi maka sebatlah ia dengan 80 sebatan... Sehingga akhir ayat).

      Macai tikus jahil. Macai tikus sombong. Macai tikus sebenarnya bodoh sombong. Mengata orang kalau tahu baca AlQuran akan berjumpa ayat itu padahal ayat yang ia kata tidak wujud di dalam AlQuran. Macai tikus tahu baca AlQuran atau tidak? Kalau tak tahu bertanyalah dan bukan menyombong diri.

      Macai tikus hanya diberi tempoh.

      Delete
  43. Tak sangka slma ni aku salah sangka tentang dia ni.
    Ingatkan dia ni bagus sgt.
    Makin lama makin terserlah kebahalulan dia.

    ReplyDelete
  44. Dah teruk sangat umno sampai mengungkit keturunan orang lain hanya kerana tak bersama umno.

    Lari jauh jauh dari umno. Macam zaman jahiliah.

    ReplyDelete
  45. Malaysian Cybertrooper30 July 2017 at 23:20

    Wak Jahid...
    Sadar la diri tu... Ko naik dalam UMNO pun atas budi bicara Tun. Dan kejatuhan ko bersama UMNO/BN pun atas usaha Tun jugak nanti. Cakap tu berlapik sikit.
    Apa orang Jawa memang takde adab ke?
    Kawan aku dua-tiga orang keturunan Jawa, elok je sopan. Ni Jawa puak sebelah Batak kot.
    Bila dengar ayat-ayat yang keluar dari mulut Wak Jahid ni aku jadi musykil... Ph.D. dia tu:
    Philosophiae Doctor ke atau
    Perasaan Hasad Dengki?

    Bros Pakatan rasa macam mana?

    ReplyDelete
  46. Wak Jahid ni otaknya tengah berserabut .

    Lihat saja apa yang di katakan olihnya di Kuala Langat semalam .

    Jikalau BN tak bolih rampas kembali Selangor pada PRU 14 , dia sarankan Noh Omar , timbalan Noh Omar ,Mat Natzari serta Johan Abdul Aziz harus dilimpar ke sungai yang penuh ular tedong !

    Kalau sungguh bagai di katakan , adalah lebih baik ketiga tiga walaunta UMNO ini di lempar je ke lubok buaya agar mayat pun di telan habis . Lebih afdal , sebelum lemparkan mereka ,kasi simen dulu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..

      Zahid buka mulut keluar merapu.

      Tak sedor diri Bagan Datoh pun tak selamat lagi untuknya.

      Persamaan Zahid dan Najib kedua2nya mulut berjalan dulu sebelum otak.

      Kalau BN masih kalah di Selangor adakah Zahid akan berani kotakan katanya?

      Ini dua orang panglima Bugis dan Jawa, kalau sembang buaya pun boleh terbang.

      Delete
    2. Sokong Bro John Doe..."mulot jalan dulu dari otak"...!!
      Tepat sekali.

      Delete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Badak sumatra pun asal dari jawa gak..apelah korang ni..depa ngam la..Kalau badak air tu xler..dari aprika

    ReplyDelete
  49. jahid hamidi.. aka Jawa Tongkang aka Bapak Janda Cun laki mati dahnkawin Dato

    hahahahaha

    ReplyDelete
  50. Zahid jawa poyo bodoh otak letak bawah tapak kaki...puih..pemakan dedak rosmah no 1....kurrr...kurrrr...kurrr...

    ReplyDelete
  51. hahaha..kes ic tun. sah dan terang2 wak ini sdh kantoi..jom kita pakat tunggu jawapannya @ nak bisu jg mcm satu bugis..
    sah menipu..org umngok tepuk tangan dan ternganga dengar..

    ReplyDelete
  52. mana komen geng samsung? ooo mentang mentang pasal jahid kome senyap? cakap pasal badak baru kome bising..sayang beno kome dgn badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Askar samsung A9 tak geng Zahid.
      Mereka dlm kem Hishamuddin...

      Delete
  53. Zahid hamidi Ni Ada perasaan dendam peribadi dgn tun..
    Sapa yg ikut rapat politik tempatan Tau la kisah ni..
    Masa zaman tun,dia dah nampak zahid Ni tak boleh pakai..jenis tin kosong,pung pang bunyi her kuat..
    Jadi tun peram zahid Masa zaman tun..Kalau Sapa yg pernah lalui zaman tun,Mana timbul nama zahid hamidi..dlm kepimpinan umno peringkat nasional pun Tak Ada org kenal zahid hamidi..
    Nama zahid hamidi mekar zaman Abdullah badawi,jasa najib yg menaikkan zahid Masa tu zahid setiausaha sulit najib..
    Sbb tu zahid Ni berdendam dgn tun..gara2 kerjaya politik lambat mekar diperam oleh tun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap tu bro.

      Selepas cuba memalukan Tun M dengan isu KKR, Zahid dimalukan seperti biawak hidup apabila senarainya dikeluarkan.

      Menyedari ia tiada harapan melainkan tunduk kepada Tun M Zahid kembali menjadi lalang, bodek dan tunjuk muka sentiasa kepada Tun M sampai ke peringkat aturkan masa untuk dia naik lif bersama Tun M sehinggalah Tun M yang dikenali sifat pemaafnya ambil dia balik.

      Zahid adalah lambang political animal yang sanggup menjual apa saja dan sentiasa berubah arah ditiup angin semata-mata untuk kerusi politik.

      Tapi setakat MO2 je lah Zahid ni, tiada harapan jadi MO1.

      Delete
    2. Saya adalah perwakilan ketika itu dan saksi yg masih hidup. Saya mengesahkan benar apa bro John Doe nyatakan.

      Delete
    3. Tun M insan berjiwa besar....maaf dan terima balik Musa Hitam, Tengku Razaleigh Hamzah, Rais Yatim, Wak Jahid.....geng 46 dulu....

      Tapi lepas tu Tun M dikhianati....

      Delete
  54. tahniah jebat must die..
    isu ic Tun M..TPM dah kantoi..
    org2 umno bukalah mata..inilah umno dan menteri2 zaman MO1

    ReplyDelete
  55. There was once a sob sob story
    On going PM called it off already
    Cabinet members rushing in quickly
    Pacifying the PM was done,sadly!

    This goon was there to pacify
    He dried his tears "never say goodbye"
    Trying to show sadness,thus, do or die
    Clinging to the PM,well,he did try!

    Years come and here the goon is
    The Grand Old PM he wants to piss
    He's number two,well luck is his
    The fact is,he's not in the list!

    The Grand Old Man is still kicking,
    In good shape,wanna round of boxing?
    Tremendously applauded when he is seen
    Saving the nation from the insanes!

    Racial hatred the goon wants to start
    His ancestors coming from lands apart
    Mahathir compared to him looks smart
    Either way,the goon is set to depart!



    ReplyDelete
    Replies
    1. fAN tUN DEAR...

      Yess buddy, Tun Dr Mahathir Mohmamed is our World Class Icon & Mentor which I personally dub him as....

      THE GRAND OLD STATESMAN AND LIVING LEGEND...!!

      Delete
    2. Awesome bro fan tun..

      The Grand Old Man live happily
      Why have the goon mock him suddenly
      Just like The Good, The Bad & The Ugly
      Yes, The Grand Old Man is The Good, Bijan is The Bad and The Ugly is the goon surely..

      The goon is a moron
      Want to fight Tun M, Bring it on
      Who is the best people already known
      In knowledge and experience it can be shown..

      His arrogancy will not do him much
      He will never be in the first seat by doing such
      Dont know why the goon is in the rush
      Did he expect to win by lucky punch??..

      Delete
    3. Ohsem bros Fan Tun and Perak Man.

      Pendedak takut nak muncul lagi asyik kena tibai dengan bro berdua.

      Tapi demi dedak depa akan muncul juga nanti.

      Delete
  56. Abis la lepas nie bergasak la kutty2 clan dlm umno hentam clan2 nusantara drp jawa..bugis...acheh..gara2 si jawa sekor nie...hahahaha. Apa punya bodoh la TPM malaysia skrg nie...dok diam2 sudah la. Silap2 haribulan kena bulldozer dgn rosmah sebab celupar sgt mulut...sia2 usaha laki dia nak tarik undi the kutties sampai sanggup nak bagi taraf bumiputera kt semua mamak2 malaysia walhal mamak2 nie lagi bangga dgn keturunan diorang....tak payah terhegeh2 nak jadi melayu utk berjaya.

    ReplyDelete
  57. Apa pun keturunan tun mahatir yg penting dia islam berjaya membangunkan negara tanpa gst. Rakyat hidup aman damai walaupun gaji murah tapi harga barang kos sara hidup murah sesuailah dgn pendapatan. Bilal sahabat rasullah keturunan habsyi kulit hitam pernah jadi hamba masyarakat qurish pun menjadi sahabat baik rasullah s.a.w malah dijamin masuk syurga. Nabi pun tak ambil kisah pun pasal keturun untuk menjadi sahabatnya yg penting ada iman dan islam. Apa guna bangga sangat dengan keturunan tapi menjadi perompak penyamun dan perasuah. Rakyat hidup susah nak beli varang kena gst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawa tak sedar diri,....dia pun keturunan hindu juga.Masih dok sembah berhala.

      Delete
  58. Macam AG jugak.
    Tunjuk kertas sisatan SPRM pada photographer pemberita tapi mulut cakap PM tidak melakukan apa-apa kesalahan.

    ReplyDelete
  59. Apa nak jadi dengan kita semua ni,,ada pemimpin pun tahap low class,,,yang guinness world record nya ialah buat hutang tahap boleh bengkrap,,,

    ReplyDelete
  60. Here are the facts about Tun Mahathir Bin Mohamad Bin Iskandar :
    Yang datang dari Kerala bukan Ayahanda Tun.M tetapi Nenda Tun.M bernama Iskandar.
    Kerala adalah bukan Bangsa asal India tetapi berketurunan Yaman.
    Iskandar ( Nenda ) berkahwin dengan Siti Hawa Dari Johor maka Lahirlah Mohamad pada 1881 di Pulau Pinang.
    Mohamad pula berkahwin dengan Wan Tempawan Bt Wan Hanafi maka lahirlah Tun.M @Che Det.
    Che adalah kerana Wan berkahwin dengan rakyat kebanyakkan.
    Nenda ( Iskandar ) di datangkan oleh Syarikat Hindia Timor ( British ) untuk mengajar Bahasa Inggeris di Istana.
    Manakala Mohamad adalah Pengetua Pertama Kolej Sultan Abdul Hamid di Kedah.
    Perlu telititi salasilah dan wasilah asli sebelum memuatnaik status keturunan seseorang tanpa kepastian sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut blog Jebat MD, Zahid Hamidi tengok gambar depan IC saja, tak baca apa-apa pun dalam Handphonenya.

      IC lama gambar aje di depan, belakang baru ada tulis nama.

      Cuba tengok video baik-baik.

      Iskandar adalah tok kepada Tun M dan dalam IC Tun tak ada pun Iskandar.

      Delete
    2. Sdra ku 01:12 yg ku kasehi..

      Fakta begini baru betul...bukan macam si Kejora yg menyondol-membabi buta siang malam memberi jolokan Mamak Kuttty guna untuk menghina Tun Mahathir konon....!!

      Saya pernah bercuti ke Kerala pd tahun 90an & mendapati orang2 Kerala ini selain educated & pandai berniaga...kebanyakannya mereka ini good looking & fair complexion.

      Delete
    3. Mamak malbari dan mamak pelikat juga dikenali sbgai chulia jauh bezanya, klau baca sejarah perjalanan islam dr tanah arab ke benua india(malbar coast) dr india merebak ke indonesia (pasak) dr indonesia ke tanah melayu(melaka) beza mamak malbari dgn mamak pelikat salah satunya ia bahasa ibunda org malbar ialah malayalam manakala mamak pelikat atau chulia berbahasa tamil, mamak malbar bermahzabkan imam syafiee manakala mamak pelikat atau chulia bermahzab imam hanafi, cuba fikir2 knp umat islam msia, spore, indonesia, brunei bermahzab imam syafiee

      Delete
  61. Zahid Komidi ni fikir bila dia buat macam ni Najib GST makin sayang & pastikan dia jadi PM ke-7

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu,,,dia tau yg bijan tu memang suka tindakan bodoh macam ni,,lgi pun yg bodoh2 dan otak udang mesti sokong punyerr..

      Delete
  62. Kerala is part of India. If i am a businessman from India, i will stop my investment in Malaysia.

    ReplyDelete
  63. Allah yg pamitkan, dia tak tahu.
    Riak angkuh hinjak seteru,
    Tujuan imej diri naik pacu.
    Media sehala pun dah celaru,
    Biar Melayu tetap ditahap dunggu.
    Baru senang nak terus luku.
    30 tahun umrah dijual baru,
    Konon iman tebal,cucu guru,
    Ramai yg sudah tahu,
    Batu tokong pun diletak satu.
    Petualang semua kuat penipu,
    Jika masih simpan dlm pru,

    JAHANAM HABIS UMAT MELAYU,
    MEDIA SOROK DLM KELAMBU
    TP ALLAH GUNA TIAN BADAN BG TAHU.
    LOBAIPURA MASIH NK BUAT TAK TAHU,
    JGN MELAYU SENGKEK IMAN N DUNGGU.

    Basmi mungkar utk CUCU KAMU....

    TUN FAN

    ReplyDelete
  64. Anon 00:47

    Tepat sekali . Pemimpin yang ada sekarang ni bukan setakat "low class " , hakikatnya TERLALU "low class " kerana samaada besekongkol atau dipermainkan olih Low Taek Jho !

    Kepada semua bro seperjuangan . Saya pernah melontarkan komen keatas rentetan gelaran kutty serta kerala terhadap TDM .

    Saya hairan , di sebalik memandang rendah akan asal usul TDM , mereka tidak sedar bahawa telah mengeliling diri dengan Kerala serta Kutty yang lebih 'original' dari TDM .

    Bro John Doe , bukan hanya setakat nama nama yang sdra sebutkan itu sahaja . Nama nama besar yang lain juga ramai . Ali Hamsa , Irwan Serigar , Zambree yang mengetuai negeri Wak Jahid sendiri .

    Tidak ketinggalan KPN Khalid Abu Bakar . Khalid ni sudah 'cair' sedikit tetapi bapak saudara dia yang berniaga kaedai nasi kandar di Rantau ,N9 , masih lagi bertutur dalam bahasa ' adayapha' .

    ReplyDelete
    Replies
    1. diny yusof esq...

      Well said and I appreciate it very much.

      Raut wajah sawo matang Tun Mahathir lebih Melayu dari nama2 yg sdra sebutkan di atas. Ada yg pulak tuu hitam legam tak nampak iras-iras Melayu pun.

      Delete
  65. PPBM supreme council member Tariq Ismail, on the other hand, “thanked God” for Zahid’s statement.

    This is because Zahid had revealed that Umno leaders, who had been boasting that the party is made up of fighters of the Malays, was actually led by a non-Malay for more than 22 years.

    “The Malays are no longer tied to the dogma that they can only be led by another Malay,” he said in a statement issued tonight.

    Tariq, who is the grandson of former deputy prime minister Dr Ismail Abdul Rahman, also said that while Zahid had claimed his remarks about Mahathir weren’t meant to be a personal attack, it actually was.

    ReplyDelete
  66. salam

    mahathir bin mohamad
    mohamad bin iskandar

    mahathir a/l iskandar ni sapa?
    nenek tiri jawa gila tu ke?

    phd beli. bukan boleh cover bodoh melantun tu.

    - jiwa kacau -

    ReplyDelete
  67. melayu kita sekarang, hanya ujud paska 1945.

    perlembagaan juga tlh memberi makna yg amat luas kpd siapa yg bolih d terima sebagai melau.

    jadi ramai melayu sekarang ada lah 'melayu perlembagaan'.

    d Indonesia semua rakayaat mereka adala 'bangsa indonesia'. terdapat lebih drpd 700 suku n suku melayu hanya 5% saja (5juta).

    suku jawa (83 juta ) n suku sunda (45 juta) merankumi 50% drpd jumlah penduduk indinesia.

    mereka mempraktikan konsep 'bhennika tunggal ika".

    d Malaysia semua 3 kategori 'anak jati, anak dagang n peranakan d rangkul menjadi kaum melayu.

    jika kita mengikut klasifikasi Negara Indonesia

    mauhyiddin adalah kaum melayu suku jawa. serupa juga dgn zahid.

    najib pula adalah kaum melayu suku bugis.
    tun Mahathir kaum melayu suku india n rosmah pula kaum melayu suku minang.

    jadi jgn lah kita bermegah sangat atau mempersoalkan asal usul kita kerana kita semua adalah kaum melayu drpd berbagai suku.

    yg penting nya kita adaalah Bangsa Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong dgn cakap Pak Rahman kita kaum Melayu dari berbagai suku.

      Yg bodoh bangang jerrr merasakan sukunya lebih mulia dari suku yg lain...

      Salam perjuangan Pak Rahman.

      Delete
    2. Dah mmg adat kaum umno.akan sentiasa mengaku bangsa sendiri terbaik dari segala suku kaum dan bangsa lain..walau pada hakikatnya puak umno tu semdiri hampehhhhhh haammmmlauuu cipannnnn bebaaaalll dan senagainya

      Delete
  68. Saya cukup cukup sedih melihat gelagat pembesar kita esp senior minister yg berperangai sedemikian. How low can he gets. Itu dah level budak budak tadika.seriously, is this the best that we can get from our ministers? Patutla malaysia dah nak tunggang langgang jadinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedar tak moron ni dalam administration dia org ni pun berlambak org yg berketurunan macam dr mahathir? Phewwh! This dude really need professional helps!

      Delete
    2. And the worst of all is that dia mendedahkan maklumat peribadi seseorg to public with help from jpn! That is tantamount to power abuse!

      Delete
    3. That ic had been circulated many years back way back during the 86 election, during which tun was the pm, it was circulated by the opposition, it is fake, but when it was done by the opposition we can accept it coz that what opposition do, n they get away with it, they can always say they got the info from unknown source, but this zahid is a deputy prime minister who is also the home minister n he is saying this fake ic he got it from the nrd what a malicious lie n he drags the director general of nrd in this lie

      Delete
    4. Hi Macy, I don't agree when you said this dude needs professional help.....when the silly PhD dude is not at all PROFESSIONAL, agreed? (No punt intended)

      I don't mean to be rude, cheers!

      MLN

      Delete
  69. Bohong,bohong,dia pembohong
    Bukan sekali dah tunjuk tongong
    Doa rakyat Allah dah tanggung
    Pecah tembelang um-no no kelentong!

    Bukan sekali dia menipu
    Penderma Arab katanya tahu
    Harapkan Bijan memasuk buku
    Shima naik,dia melahu!

    Dalam video dah nampak jelas
    Depan kad terus diulas
    Nama dibelakang tengoknya malas
    Hentam keromo,dendam nak balas!

    Sejak um-no no buruk Mahathir
    Rahsia um-no no Allah dah cair
    Kapal selam pesalah hadir
    Sebut Malaysia, sendiri fikir!

    Di sana tidak,disini tidak
    Itu balasan orang yg tamak
    Pilihanraya nanti Pakatan meledak
    Hilang jawatan,jual nasi lemak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Orang terdesak memang begitu
      Konon menipu orang tak tahu
      Rahsia terburai satu persatu satu
      Masih lagi tesengih senget, jawatan di mahu..

      Udah le memegang jawatan menteri dalam negeri
      Dedah maklumat orang, tiada integriti
      Semuanya untuk kepentingan diri sendiri
      Is this a good exemplary for the society?..

      Cukup cukuplah dengan pembohongan
      Hanya untuk menagih akan sokongan
      Politik rasis ini bagi rakyat sudah tak jalan
      Yang pentingnya diri tu cakap betul dan penuh kejujuran,by the way you have lost that one!!..

      Delete
    2. Perak Man, Fan Tun and the likes, keep it up bro & sis, we'll keep the rev to the max rpm that we can achieve....the key is not in the 'power' we could generate but, the effort to make it even better.

      Salam semua.

      Delete
  70. mai sini mamak belanja nasi kandak,hang nanti jilat semua.jenis manusia yang takut hilang kedudukan dunia.jawatan hang tak kemana kerana sepupu kami ada akan mengambil alih.mau ingatlah.

    ReplyDelete
  71. Zahid Hamidi, apa tujuan kamu sampai menghina keturunan, bangsa Tun Mahathir? Kamu juga telah...memperlekehkan kejadian Allah SWT. Zahid!

    Zahid, Nasib baiklah ada Tun Mahathir yang kamu hina.. nak bela dan majukan Malaysia ...kalau harapkan Melayu UMNO habis semua tergadai ....berniaga buluh kasap....dapat duit semua lesap...depa yang kenyang dok melantak!

    Pemimpin Umno dan cai2.
    Kamu tak dapat berhujah secara ilmiah, kamu serang peribadi seseorang itu! In Shaa Allah dengan izin dan pertolongan Allah SWT. Tahun depan, Umno/BN akan ditalkinkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade tun m pernah hina bangsa jawa ke dulu?? Tak ingat la teman ni..

      Delete
  72. Rakyat Diperbodoh31 July 2017 at 08:25

    Kerajaan BN yg memerintah sekarang, seboleh mungkin, akan membiarkan rakyatnya sendiri jahil tentang Perlembagaan.
    Dengan hasrat, agar rakyatnya sendiri dgn mudah dpt diperbodoh²kan dgn mengocak sentimen agama, sentimen bangsa, sentimen raja² di klgn mereka.
    Pemimpin²nya sendiri pun barangkali turut bodoh dgn apa yg terkandung dlm Perlembagaan.
    Itu sebab boleh keluar statement² bodoh hatta dari mulut PM atau TPM itu sendiri, yg tidak sejajar dgn apa yg diputuskan dlm Perlembagaan.

    Dgn jelas, 'Melayu' ditakrifkan dalam Perkara 160 fasal (2) dalam Perlembagaan:
    'Orang Melayu' ertinya, seseorang yang perlu memenuhi kesemua ciri² di bawah:
    • menganuti agama Islam.
    • bertutur lazim dalam bahasa Melayu.
    • mengamalkan adat budaya Melayu.
    • (a) individu yg menepati ketiga² ciri di atas ATAU ibunya yg menepati ketiga² ciri di atas ATAU bapanya menepati ketiga² ciri di atas; lahir di Perseketuan atau Singapura; selewat²nya pada hari Kemerdekaan.
    • (b) adalah zuriat atau keturunan keempat² yg di atas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak bileh nasihat dah puok caiii umno ni...dah dibutakan oleh sifat ketuanan melayu terlampau .benda terang2 pun diorg buat tak perasan.ape lagi yg remeh2

      Delete
  73. Malaysian Cybertrooper31 July 2017 at 08:27

    Dengan kenyataan Wak Jahid kali ini maka sudah 3 kali Timbalan Perdana Menteri Malaysia didapati berbohong kepada rakyat.
    Pertama: Bukti Gred A beliau
    Kedua: Berjumpa penderma Arab
    Ketiga: Tun Mahathir a/l Iskandar.

    Maka boleh lah dikatakan TPM Malaysia ini merupa seorang penipu tegar.

    Untuk pengetahuan semua:

    Fakta mengenai latar
    Tun Mahathir Bin Mohamad Bin Iskandar.


    Yang datang dari Kerala bukan Ayahanda Tun.M tetapi Nenda Tun.M bernama Iskandar.

    Kerala adalah bukan Bangsa asal India tetapi berketurunan Yaman.

    Iskandar ( Nenda ) berkahwin dengan Siti Hawa Dari Johor maka Lahirlah Mohamad pada 1881 di Pulau Pinang.

    Mohamad pula berkahwin dengan Wan Tempawan Bt Wan Hanafi maka lahirlah Tun.M @Che Det.

    Che adalah kerana Wan berkahwin dengan rakyat kebanyakkan.

    Nenda ( Iskandar ) di datangkan oleh Syarikat Hindia Timor ( British ) untuk mengajar Bahasa Inggeris di Istana.

    Manakala Mohamad adalah Pengetua Pertama Kolej Sultan Abdul Hamid di Kedah.

    Perlu telititi salasilah dan wasilah asli sebelum memuatnaik status keturunan seseorang tanpa kepastian sendiri.

    Credit Dt Key Marzuki

    ReplyDelete
  74. Bagus zahid teruskan kutuk mahathri. So makin ramai akan benci UMNO N MENILAI MENTALITI SEOTANG TPM. ini tanda2 nak kalah kot kat kawasan sendiri itu yang meroyan semacam. Apalh malangnya negara dapt pemimpin2 yang bangang senangkatan dengannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 08:30,
      Benar. Dengan keculuparan mulut Zahid Hamid serta pemimpin2 Umno/BN yang tidak menghormati perlembagaan negara, tanpa mereka sedari..rakyat sedang memerhatikan, Umno sedang mengali kubur mereka sendiri.






      Delete
    2. Hahaha zahid komedi ni cuma nak tunjuk handal...padahal apa pun tak pandai. Dulu pandai2 ckp ada bukti gred A last2 senyap jgk. Pasal isu ahmad sabu pun sama akhirnya senyap jgk..

      Paling hebat isu 1mdb sampai dia mengaku pergi jumpa penderma terus..

      bak kata orang putih:

      It’s only money???? Malaysians don’t think so. It’s about trust, governance, transparency, and corruption

      Delete
    3. Tujuan pemimpin umno menipu rakyat dengan hasrat, agar rakyatnya sendiri dgn mudah dpt diperbodoh²kan dgn mengocak sentimen agama, sentimen bangsa, sentimen raja² di klgn mereka.

      Kopipes dari malaysian cybertrooper

      Delete
    4. bak kata orang putih pasal 1mdb:

      It’s only money???? Malaysians don’t think so. It’s about trust, governance, transparency, and corruption

      Delete
  75. Mr j kalau nk komen 1 ketui komen pastu lari mencicit lintang pukang baik xya komen jer lah.memalukan hamno je nmpk sgt pengecut nya.kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la jadinyer bila orang yang kaki spin cuba singgah ke blog tuan budin yang amat hebat ni..

      Delete
  76. semua org tahu - Mahathir sememangnya berketurunan mamak dari selatan India.
    kerana itulah lidah'nya ibarat biawak yg bercabang di hujung.

    asal dikhabarkan perihal salasilah lelaki tua renta itu berkait rapat pada kelakuan dan niatnya yang sanggup jilat dan melanggar segala amanat sewaktu dia berkuasa selama 22 tahun dalam UMNO.

    tiada apa yg hendak dihairankan, sedang dari kalangan bangsa Melayu itu juga banyak yg memilih untuk menjadi barua puak Cauvinist Cina DAP - inikan pula lelaki tua renta itu yang asal usulnya dari selatan India.

    selaku TPM - apa yg dinyatakan olehnya berkenaan asal keturunan Mahathir, hanya sekadar peringatan kepada ahli UMNO supaya tidak lagi menyangka gerak politik lelaki tua renta itu adalah demi bangsa Melayu.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10:13,

      Kamu pula berketurunan dan berlidah jenis apa?


      Delete
    2. Tiada nak dihairankan bahawa orang seprti kau ini.akan sentiasa sengaja membodohkan diri sendiri,agama sendiri,keluarga sendiri sekadar untuk membenarkan hujah bagi membela pemimpin umno yang hari2 bermain isu agama dan kaum di bibir mereka.

      Delete
    3. bak kata orang putih pasal 1mdb:

      It’s only money???? Malaysians don’t think so. It’s about trust, governance,transparency, and corruption

      Delete
    4. Malaysian Cybertrooper31 July 2017 at 10:33

      Oii Sahabat Jin Unknown,

      Orang lain pun berpolitik jugak, tapi bangsat apa parti poojaan hati ko tu berpolitik sampai menyentuh asal-usul dan keturunan seseorang?

      Suruh la boss ko buat banyak kali, biar ramai lagi rakyat Malaysia nampak perangai sebenar TPM (Timbalan Penipu Melayu) kesayangan ko tu.

      Makin kerap puak-puak parti ko bukak mulut bau longkang mereka, makin menyampah & meluat rakyat dibuatnya.

      Delete
  77. Pentadbiran kerajaan Malaysia sudah jd auta.
    Nak harap media,sudah gila.
    Nak harap undang2,sudah buta.
    Nak harap mufti lobai,mulut sudah plasta.
    Nak harap debat wakil, soalan kena sita.
    Nak cakap lebih, dikata derhaka.
    Tak ckp langsong,tanggong la dosa.
    Hari2 Allah bagi nyata,
    lanun2 pelahap yg sendiri bagi buka.
    Tak dengar pekak,tak nmpk buta,
    tak ckp bisu, tak tahu CELAKA.

    TUN FAN

    ReplyDelete
  78. Zahid ni lupa keturunan dia kah ??? Bukankah bapa dia tu Indon tulin yang berhijrah ke Malaysia? Sepatutnya dia tidak layak sebagai "bumiputera" sebab dia bukan asalnya orang Malaysia kan. Apa nak jadi dengan Malaysia ni? Indon boleh jadi bumiputera, India boleh jadi bumiputera, Cina pun boleh jadi bumiputera, ... lepas ni Bangla akan menjadi bumiputera ... berapa banyak bumiputera la????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramainya yg diberikan taraf bumiputera + kerakyatan segera - sebagai siapsiaga PRU-14...?????

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...