Wednesday 5 July 2017

YANG DI KELANTAN INI IKUT PANDUAN AL-QURAN ATAU TIDAK?


Meneruskan pembelaan terhadap dirinya setelah dikecam teruk kerana menyamakan saman sivil DOJ sebagai suatu bentuk campurtangan asing, Presiden Pas, Hadi Awang dalam tulisan terbarunya berkata,  kemelut 1MDB harus diselesaikan berpandukan ajaran Al-Quran.


Beliau juga memetik sebuah pesanan Rasulullah melalui hadis yang bermaksud:- 

"Sesiapa yang menunjukkan bersama Islam ajaran yang baik nescaya dia mendapat pahalanya dan pahala orang yang mengikut contoh baiknya tanpa dikurangkan pahalanya sedikit pun dan sesiapa yang menunjukkan bersama Islam ajaran yang jahat nescaya dia memikul dosanya dan dosa orang mengambil teladannya selepasnya tanpa dikurangkan dosanya sedikit pun (riwayat Muslim)".


Alhamdulillah, siapa pun yang beragama Islam dan beriman dengan Al-Quran dan Hadis, pasti tidak menolak kebenaran kata-kata Hadi itu.


Jika Al-Quran yang diikuti dengan teliti, bukan sekadar dibaca tanpa meresap ke hati, tidak saja semua kemelut mudah diatasi, bahkan skandal 1MDB, kehilangan wang, pemindahan tunai beribu juta kepada akaun peribadi, joli dan shopping di sana sini dengan wang curi atau sumber yang diragui, semuanya tidak mungkin akan terjadi.

Tetapi, sementara mengatakan Al-Quran sebagai jalan penyelesaian terpuji, apa pula hukumnya berbaik-baik dengan pencuri?


Bagaimana pula dengan Pas yang dikata mahu menegakkan hukum Islam dan mungkin mampu membawa penyelesaian kepada kemelut 1MDB berpandukan Al-Quran, namun hanya mahu bertanding 100 kerusi saja?


Adakah Pas benar-benar mahu berkuasa atau sekadar ingin membantu penguasa sedia ada, bukan saja untuk terus berkuasa, bahkan mungkin melindungi dan menutup terus penyiasatan 1MDB?


Oppps...sebelum terlupa, terlanjur Hadi bercakap tentang berpegang kepada panduan Al-Quran, adakah beliau sedar tentang projek karbon di Kelantan yang melibatkan 1 juta ekar hutan simpan?

Sebagaimana yang didedahkan oleh Husam Musa, syarikat yang terbabit bukan saja tiada kelulusan Bank Negara dan ada kaitan dengan pelaburan yang meragukan, malah pejabatnya juga didakwa tidak wujud.


Soalan mudah saja, adakah ajaran Al-Quran benar-benar diikuti dan dijadikan panduan sebelum Kerajaan Pas Kelantan melaksanakan projek tersebut? (ShahbudinHusin 05/07/2017)

206 comments:

  1. Klu buleh ler geng2 lebai nih pikior bukak minda cikit..

    1) Apasal masa petir ribut baham 2 kali umngok kat PD n pahang tu hanya ada cedera ringan jer sorang @ dua tak perlu masuk sepital pon..

    2) Tetapi wktu petir ribut baham terajang hempap lebai tepat kaw2 kat sarang semut tuh ada 19 org tumbang msuk sepital dan ada yg sgt kritikal..

    Dari kaca mata petir dan ribut tuh sape kah agaknya yg lebih jahat belit dan lahanat, umngok ke atau lebai tuh?

    klu umngok yg baca quran dah tentu takde sape yg caya, tp klu lebai jubah sorban baca quran belit dan temberang abis walaun2 smua ternganga lena..

    sbb tu ler petir ribut dtg hentok hempap kepala lebai kaw2 kot2 buleh terbukak minda..

    Hoi! lebai2..awok ade kat ner?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk org bukan PAS, wajib ikut Quran.

      Kalo dah ahli PAS, lelagi tok ketua PAS, pegi mampis la Quran segala bagai.. kahkahkah..

      Delete
    2. Taik Butir Najib5 July 2017 at 15:02

      Dah tak faham isu 1mdb diam jer laa , komen sembarang tunjukan pada org ramai tahap bongok pemikiran nya, lepas kena hamput dgn netizens, tolak pulak kat AlQuran.

      Hadi oh Hadi sudahlah ... dok kampung jaga cucu je dah laaa. Memalukan laaa !

      Delete
    3. Beberapa laman web gerakan evangelis antarabangsa, secara terang-terangan menceritakan satu per satu perancangan pihak mereka untuk menjalankan kerja-kerja dakyah ke atas umat Islam di dalam negara ini. Meskipun perkara tersebut merupakan perkara yang melanggar Perlembagaan dan undang-undang tempatan, kumpulan-kumpulan ini tidak gentar malah menganggap ianya sebagai satu cabaran yang perlu diatasi.

      Dengan jumlah kolektif ahli ECFA yang menghasilkan pendapatan lebih daripada USD26 billion setahun, isu dana dan tenaga kerja bukanlah satu bentuk masalah yang harus mereka fikirkan.

      Antara yang menyediakan platform untuk umat Islam murtad ialah pasukan jangka panjang Pioneers yang kini sedang membuat perkiraan untuk memberi bantuan kepada warga Kristian yang telah meninggalkan agama Islam supaya dapat mendirikan gereja-gereja. Empat pertubuhan bakal ditubuhkan dan akan dianggotai oleh warga Kristian setempat.

      Menurut laman web tersebut, “Pasukan jangka panjang sedang cuba memikirkan cara-cara untuk melatih, memberi motivasi dan bantuan kepada sepasukan Kristian tempatan yang dahulunya Muslim, termasuk Putra (bukan nama sebenar) untuk mendirikan gereja. Mereka sedang berdoa untuk memulakan empat pertubuhan baru yang akan dianggotai oleh golongan yang beriman dalam masa beberapa bulan lagi.”

      Putra adalah seorang Melayu yang telah meninggalkan Islam dan memeluk agama Kristian. Setelah beberapa tahun memeluk agama Kristian, Putra telah mendapat tempat di sebuah seminari untuk mendapatkan latihan untuk melaksanakan dakyah di rantau ini.

      Sekarang, beliau adalah seorang rakan dan pembantu kepada usaha Pioneers di Asia Tenggara. Sungguhpun ingin berkongsi ajaran Tuhan Jesus, namun Putra merasa takut untuk melakukannya.

      Pioneers merupakan pertubuhan Kristian dan ahli kepada ECFA yang giat menjalankan usaha Kristianisasi di serata dunia. ECFA menyatakan bahawa secara kolektif, kesemua ahli pertubuhan itu menjana pendapatan sebanyak USD26 billion setahun (RM110.14 billion).

      Usaha gigih Pioneers di rantau ini telah membuahkan hasil dan banyak keluarga yang pada asalnya menganut agama Islam telah berjaya dimurtadkan. Tanpa halangan daripada mana-mana pihak, Pioneers terus bebas melaburkan duit dan kepakaran untuk mengembangkan agama Kristian dan berdakyah kepada umat Islam.

      Selain daripada itu, Open Doors menganjurkan doa untuk umat Islam yang dipaksa mempelajari agama Islam di sekolah-sekolah tadika di negara ini. Open Doors melihat usaha mengajar mata pelajaran Pendidikan Islam pada tahap pra-sekolah sebagai satu bentuk propaganda Islamik anjuran kerajaan dan menggesa penganut agama Kristian di negara ini untuk berdoa menentang sebarang usaha Islamisasi

      Delete
    4. “Terpulang pada kitalah, sesiapa yang mendapat majoriti akan menjadi PM. Kita menang dahulu kemudian baru bercakap siapa akan jadi PM” kata Wan Azizah.

      Ayat ini sebenarnya hendak menyindir parti kecil yang mempunyai ego besar iaitu PPBM milik Tun Mahathir Mohamad.

      Di atas kertas, PPBM hanya ada satu kerusi sekarang, tetapi berlagak hendak jadi ketua dalam PH.

      Pakatan Harapan akan terus jadi lintang pukang macam sekarang. Tiada ketua, tiada logo, tiada organisasi, tiada warna yang sama kerana permusuhan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mahathir berdarah kembali.

      Pakatan Harapan kini sudah jadi Pakatan Hancur.

      Kenapa kehancuran ini berlaku? Kerana kedua duanya “gila kuasa” hendak jadi PM. Wan Azizah mahu jadi “PM Sementara” untuk diserah pada Anwar.

      Mahathir juga mahu jadi “PM Sementara” untuk diserah jawatan itu kepada Mukhriz.

      Mereka berjumpa tahun lepas di mahkamah, berbaik sekejap sahaja. Dendam dan luka lama kini berdarah kembali. Semuanya kerana berebut jawatan calon Perdana Menteri.

      ‘Berhati-hati jangan dipatuk dua kali… ular itu kini memakai mahkota’ [Shakespeare].

      Puisi ini pernah dikongsikan oleh Anwar Ibrahim melalui ‘Warkah Dari Penjara’ bagi menegur sebilangan pemimpin pembangkang tentang penglibatan Mahathir dan Deklarasi Rakyat pada tahun lepas.

      Warkah itu terbit di saat Kit Siang memegang kuat tangan Mahathir dan mereka bersama sama angkat tangan untuk kempen “Selamatkan Malaysia” menerusi Deklarasi Rakyat. Anwar risau tengok cara Mahathir memaafkan bapa rasis DAP.

      Anwar sifatkan Deklarasi Rakyat Mahathir sebagai ada agenda tersendiri dan tidak selari dengan perjuangan reformasinya.

      “Secara dasarnya, ia kekal sebagai dokumen Mahathir. Ia cacat dan tidak selari dengan pandangan dari sudut reformasi” tulis Anwar dalam warkahnya.

      “Berhati hati dengan Machiavellians yang akhirnya menyerahkan kuasa kepada kroninya” kata Anwar kepada Mahathir. Memang benarlah batu penghalang Anwar adalah Mahathir, musuh sampai mati Mahathir juga adalah Anwar.

      Bila Mahathir buat parti sendiri pada September 2016, sekali lagi Mahathir buat Anwar sakit kepala di penjara bila mencadangkan Pakatan Harapan kena tiru BN, ada logo dan nama yang sama. Anwar tidak setuju cadangan Mahathir itu.

      Anwar lebih suka pakatan yang longgar macam sekarang.

      Lebih senang hendak menipu dan kencing antara satu sama lain. Serta jalin hubungan songsang sesama parti seperti di Selangor.

      Bila Mahathir dua kali sebut hendak jadi PM semula pada bulan Jun ini, Anwar mula gelisah dari dalam penjara. Anwar seolah “fed up” dengan sikap diktator Mahathir. Akhirnya Anwar tarik diri sebagai calon Perdana Menteri.

      Mahathir dedah pekung mesyuarat sulit Pakatan Harapan pada Channel NewsAsia pada 20 Jun 2017. Mahathir mendedahkan PKR bimbang dan tidak percaya padanya dalam mesyuarat. “Mereka rasa saya mahu rampas parti” kata Mahathir.

      Dalam mesyuarat Pakatan Harapan yang pertama dengan Mahathir, Wan Azizah tidak hadir dan memberi alasan sakit. Mat Sabu yang pengerusikan mesyuarat.

      Rupanya Wan Azizah gunakan alasan itu untuk berjumpa selama 45 minit dengan Anwar. Wan Azizah masih tidak boleh menerima kehadiran Mahathir. Luka reformasi masih ada.

      Apa yang membuat parut lama berdarah balik ialah bila Mahathir enggan mengangkat plakad bertulis “Anwar PM ke-7” pada 21 Mei 2017. Mukhriz selepas itu balun Anwar dalam media mengatakan bukan hak PKR tentukan calon PM.

      Seminggu selepas itu, Mahathir pula tampil beritahu bahawa dia juga mahu jadi PM ke-7. Ini yang menambah garam pada luka yang masih berdarah. Kit Siang cuba jadi orang tengah dengan mencadangkan semua orang tutup mulut mengenai calon PM pada 18 Jun lepas.

      Hari yang sama, DAP keluar senarai kabinet bayangan mereka yang diimaginasi oleh Zaid Ibrahim. Cadangan Kit Siang dan kabinet bayangan Zaid tidak mampu hentikan pendarahan dalaman Mahathir dan Anwar.

      Luka itu lebih parah dan bernanah, bila Wan Azizah mengalu ngalukan penubuhan Suruhanjaya Diraja Skandal Forex untuk menyiasat kehilangan RM40 billion di zaman Mahathir.

      Delete
    5. Khalid Samad pula yang berada di sebelah Wan Azizah semalam dalam satu sidang media menyatakan keputusan RCI Forex boleh jejaskan kedudukan Mahathir.

      Bermakna Khalid Samad membayangkan bahawa Mahathir boleh dihumban ke lokap kerana RCI Forex ini. Anwar dan Kit Siang adalah saksi utama.

      Mereka berdua belum mendedahkan kesemuanya lagi. Boleh jadi kalau Anwar dan Kit Siang berpakat, Mahathir boleh masuk ke dalam.

      Hanya kerana berebut jawatan PM, apa sahaja boleh dilakukan. Tidak mustahil kekacauan yang berlaku dalam Armada PPBM sekarang juga adalah kerana tangan Anwar.

      Mahathir sudah kena “game” dengan Anwar. Satu dunia sudah tahu sekarang Daim dan Mahathir bayar DoJ, media asing dan Clinton Foundation sejumlah RM50 juta untuk jatuhkan Najib.

      Bila bergaduh, semua perkara ditelanjang dan dilondeh asalkan musuh dapat dijatuhkan. Inilah prinsip Machiavelli bagi Anwar dan juga Mahathir. Keduanya sama sahaja.

      Delete
    6. DEDAKMAN dah mari

      Delete
    7. Membaca wawancara Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, di dalam akhbar mingguan The Edge Malaysia keluaran 19-25 Jun 2017, jelas tergambar kebencian membuak-buak yang tersemat di dalam dada beliau terhadap PAS sejak dulu hingga kini.

      Bila ditanyakan mengenai kedudukan PAS di dalam dunia politik Malaysia sekarang, Tun Dr Mahathir menjawab: “PAS adalah pengacau, ia sentiasa menjadi pengacau, ia tidak pernah mencapai apa-apa kejayaan. Apa yang PAS buat untuk Islam kecuali untuk melemahkan orang-orang Islam? Mereka tidak menubuhkan universiti Islam, bank Islam, Takaful atau Tabung Haji untuk memudahkan haji, sebagai contoh. Semua ini tidak dibuat oleh PAS.”

      (Teks sebenar jawapan Tun Dr Mahathir di dalam bahasa Inggeris: “PAS is a spoiler, it has always been a spoiler, it has never achieved anything. What has PAS done for Islam except to weaken the Muslims? They did not create the Islamic university, Islamic banking, the Takaful or Tabung Haji to facilitate haj, for example. All these were not done by PAS.”)

      Sebenarnya, kecaman berterusan Tun Dr Mahathir terhadap PAS ini tidak hanya terkena kepada pemimpin PAS sahaja, malah turut terkena kepada pemimpin AMANAH juga kerana mereka sendiri sebelum ini lama berada di dalam PAS di samping saudara terdekat mereka pernah menjadi pemimpin tertinggi PAS, termasuk Presiden dan/atau Mursyidul Am PAS.
      Malangnya, tatkala pemimpin AMANAH seperti Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa cepat-cepat memprotes tulisan Ketua Pegawai Eksekutif IDEAS, Wan Saiful Wan Jan, bila tulisan Wan Saiful memberikan imej yang agak negatif terhadap ayahanda beliau, Almarhum Haji Yusof Rawa, yang merupakan bekas Presiden dan bekas Mursyidul Am PAS, tiada sebarang teguran pernah dibuat oleh pemimpin AMANAH ke atas Tun Dr Mahathir bila kritikan Tun Dr Mahathir turut melibatkan nama baik mereka atau saudara terdekat mereka sendiri.

      Datuk Dr Mujahid, yang merupakan Naib Presiden AMANAH, malah dilaporkan oleh sebuah portal berita tempatan sebagai berkata pada 8 Jun lalu bahawa “PPBM dan Tun Dr Mahathir penting kepada pakatan pembangkang”, bahawa “undi yang diperlukan untuk menang pada pilihan raya nanti boleh didapatkan melalui Tun Dr Mahathir” dan bahawa “PPBM akan membolehkan kita capai puncak – iaitu menjadi Kerajaan Persekutuan”.

      Besar sungguh rupanya bahana impian untuk menjadi Kerajaan Persekutuan kepada pemimpin AMANAH seperti Datuk Dr Mujahid ini sehingga beliau langsung tidak malu untuk menyatakan sokongan terbuka kepada Tun Dr Mahathir walaupun tempias kritikan berkali-kali Tun Dr Mahathir terhadap PAS turut terkena kepada beliau dan ayahanda beliau sendiri, apatah lagi bila Tun Dr Mahathir sendiri merupakan musuh ketat ayahanda beliau.

      Sepanjang beliau memimpin PAS, khususnya selaku Presiden dan Mursyidul Am PAS, apa yang tidak pernah dikatakan oleh Almarhum Haji Yusof terhadap Tun Dr Mahathir? Banyak sekali rekod sejarah yang tercatat mengenai kecaman-kecaman Almarhum Haji Yusof terhadap Tun Dr Mahathir ini, sama ada di dalam ucapan, kenyataan atau tulisan beliau.

      Lebih jauh lagi, Almarhum Haji Yusof, selaku Presiden PAS (waktu itu masih dikenali sebagai Yang Dipertua PAS), pernah pada 11 Julai 1988 menulis sepucuk surat mewakili PAS kepada Yang di-Pertuan Agong waktu itu, iaitu Sultan Mahmood Iskandar Al-Haj, bagi merayu Baginda dan Raja-Raja Melayu yang lain supaya bertindak segera bagi menyelamatkan negara dan rakyat daripada mala petaka ciptaan Tun Dr Mahathir.

      Kepada Almarhum Haji Yusof, Tun Dr Mahathir adalah pencipta “keadaan zalim dan tindakan ganas politik yang keterlaluan” dan “orang yang lupa kepada amanah Allah SWT”, tetapi kepada anakanda beliau, Datuk Dr Mujahid, Tun Dr Mahathir-lah yang akan memenangkan beliau dan rakan-rakan beliau sekali gus membolehkan mereka capai puncak.

      Delete
    8. Undang-undang anti-evangelicalisme ini bukanlah sesuatu yang baharu. Hampir setahun yang lalu, negara Russia telah memperkenalkan beberapa pindaan terhadap undang-undang pencegahan terorisme yang termasuk di dalamnya halangan-halangan terhadap evangelisme dan kerja-kerja dakyah kristian atau dikenali sebagai “Yarovaya Act”, bersempena nama salah seorang pemimpin politik Irina Yarovaya yang mencetuskan projek perundangan untuk memperkukuh undang-undang menangani esktrimisme dan terorisme pada April 2016. Pindaan tersebut telah ditandatangani presiden Vladmir Putin pada 7 Julai tahun yang sama.

      Pindaan tersebut memperuntukkan antaranya mengenai sekatan-sekatan baru ke atas evangelicalisme dan kerja-kerja dakyah kristian. Pindaan menambah peruntukan baru untuk Perundangan berkaitan keagamaan di Rusia, menyatakan bahawa "aktiviti dakyah" hanya boleh dilakukan "tanpa halangan" di gereja-gereja dan tapak agama lain yang ditetapkan oleh undang-undang tersebut, dan bahawa ia dilarang sama sekali untuk melakukan aktiviti-aktiviti dakyah di kediaman persendirian. "Aktiviti Missionari" ditakrifkan sebagai "aktiviti persatuan agama, bertujuan menyebarkan maklumat tentang kepercayaan di kalangan orang yang bukan peserta (ahli, pengikut) dalam persatuan agama, dengan tujuan untuk melibatkan orang-orang ini sebagai peserta (ahli, pengikut). Ia dijalankan secara langsung dengan persatuan agama atau oleh rakyat atau entiti undang-undang yang diberi kuasa oleh mereka, secara terbuka, dengan bantuan media, internet atau cara lain yang sah. "Aktiviti Missionari tidak boleh digunakan untuk meneruskan pelanggaran keselamatan awam, selain menetapkan aktiviti-aktiviti dakyah hanya boleh dilakukan oleh ahli-ahli kumpulan agama berdaftar dan organisasi. Sesebuah kumpulan agama menjadi tidak layak untuk melaksanakan aktiviti dakyah jika mereka telah diharamkan di bawah perintah mahkamah untuk mengamalkan ekstremisme atau keganasan, atau telah dibubarkan. Manakala mubaligh asing hanya boleh melaksanakan aktiviti-aktiviti dakyah selepas mendaftar untuk mendapatkan permit dari sebuah pertubuhan agama yang diiktiraf. Rakyat juga dikehendaki melaporkan aktiviti agama yang tidak dibenarkan kepada kerajaan atau boleh didenda mengikut undang-undang tersebut.

      Negara lain turut mempunyai undang-undang khusus bagi menjamin keharmonian berterusan masyarakat dalaman mereka, sebagai contoh, Singapura mempunyai “Maintenance of Religious Harmony Act” yang diluluskan parlimennya pada November 1990 dan dikuatkuasakan pada Mac 1992. Undang-undang ini membenarkan Menteri Dalam Negeri Republik itu membuat perintah sekatan (restraining order) terhadap mana-mana pihak yang menyebabkan perasaan permusuhan, kebencian, niat jahat atau permusuhan antara kumpulan-kumpulan agama; atau mempromosikan agenda politik, menjalankan aktiviti subversif, atau menggalakkan ketidaksetiaan terhadap Presiden atau Kerajaan di bawah samaran menyebarkan atau mengamalkan kepercayaan agama. Perintah sekatan juga boleh dibuat terhadap mereka yang menghasut atau menggalakkan mana-mana pemimpin agama atau mana-mana kumpulan agama atau institusi untuk melakukan perbuatan di atas; atau orang yang bukan pemimpin agama yang menyebabkan atau cuba untuk menyebabkan perasaan permusuhan, kebencian, niat jahat atau permusuhan antara kumpulan-kumpulan agama Perintah sekatan itu boleh mengarahkan pemimpin agama tersebut bahawa dia perlu mendapatkan kebenaran daripada Menteri sebelum menangani anggota mana-mana kumpulan agama atau institusi, membantu atau menyumbang kepada penerbitan agama, atau memegang jawatan dalam lembaga atau jawatankuasa editorial penerbitan tersebut dan pelanggaran perintah sekatan ini adalah kesalahan jenayah. Undang-undang ini sememangnya difikirkan sesuai memandangkan ia dibuat di bawah peruntukan Perkara 15(4) Perlembagaan negara berkenaan berkenaan gangguan terhadap ketenteraman awam, yang serupa dengan Perkara 11(5) Perlembagaan negara kita.

      Delete
    9. Mosque visits to fish Malay votes
      Surely they can add more sizzle and “kemeriahan” by adding a few artiste wannabe’s from those Muslim activists from NGOs aligned and very familiar with DAP’s pursuit of maqasid syariah and rahmatun lil alamin.

      Or perhaps DAP is only concerned with festive celebrations involving a particular ethnicity whose votes are crucial to their survival and relevance?

      Or simply an opportunity to mock others subtly?

      All playacting and showboating by DAP during this year’s month of Ramadhan has been a flop and a blunder.

      The rakyat have had enough of buka puasa in suraus and masjids to see through the DAP’s deceptive strategies to win over the hearts of Malay-Muslim voters.
      DAP’s Malay foot-soldier enablers
      The rakyat (and voters) are very aware about the issue of evangelism among some of DAP’s leadership ranks and how celupar some chauvinistic DAP leaders’ mouth can be in matters related to Islam, the syariah, the Muslims or the Islamic institutions in the country.

      The voice of and call to reason, sanity, unity, patriotism (ada ke?) and stability by the opposition parties are all mere political rhetoric uttered in honey-laced jargon meant to confuse and ridicule.

      The leftist liberal and pro-opposition media too would join in the chorus gleefully. Their media massacre against any those writers, organizations, institutions who dared to stand up to the opposition’s arrogance will be as ferocious as the online attack by the frenzied footsoldiers, khadams and punggung-lickers.

      Examples are aplenty.

      Any apologies tendered for reckless provocative statements directed against any Muslims or offensive seditious publications have been obvious trademarks of unrepentant diehard habitual offenders. They are just an afterthought.
      How is DAP celebrating this Raya?
      So let us throw them (DAP, PKR, PAN and the leftist pro-Opposition media moguls) a CHALLENGE to produce a truly Malaysian Hari Raya video clip minus the political overtones.

      You think they are up to it?

      Me, I don’t think so.

      But if they cannot produce a heartwarming video clip great enough to merit our applause, I can tell you what we the rakyat can do to express our gratitude:

      By showing them the exit in the 14th GE!

      Delete
    10. Assalamualaikum,,

      Dr.Tan Sing Giow, MP DAP yang menjadi naib pengerusi PAC telah mengambil pendirian setelah siasatan kes 1MDB Najib tidak boleh disabitkan dengan salah urus 1MDB kerana ketiadaan bukti dan kenyataan beliau kini digunakan oleh Ameno untuk menafikan segala tuduhan dan tohmahan kepada Najib yang dilemparkan kepada Najib.DoJ Amerika yang menyaman 1MDB untuk merampas kembali harta 1MBD turut dirancakkan peranannya oleh penuduh Najib bagi membuktikan Najib terlibat menyamun harta negara.

      Kerancakan penyokong saman DoJ telah menyebabkan TGHH mengeluarkan satu surat terbuka kepada parti politik agar tidak mengheret campurtangan asing dalam pilihanraya negara.Surat terbuka ini dikeluarkan TGHH kerana semakin nyata sekarang parti parti politik pembangkang dari blolk PH mahu menjadikan isu saman DoJ di Amerika sebagai modal politik mereka untuk PRU 14 nanti.Parti parti ini enggan menerima keputusan PAC yang diketuai oleh salah seorang ahli mereka tetapi sebaliknya terus menggunakan saman DoJ sebagai bukti dakwaan mereka bahawa Najib menyamun dan perlu disingkirkan.Saya yakin dan percaya ada pihak tertentu cuba mempengaruhi keputusan DoJ menerusi beberapa bukti presepsi yang dikemukakan kepada DoJ agar nanti Najib akan disabitkan bagi membolehkan mereka mendapat kelebihan undi di PRU 14.

      Isunya sekarang penyamun perlu disingkirkan dan penyamun itu menuding kepada Najib dan beberapa pihak yang dikata mempertahankan Najib dengan dicipta ruang ruang kosong untuk menuduh sudah mendapat dedak.PAS dituduh menerima dedak, TGHH dituduh mempertahankan Najib kerana dedak, semuanya dedak walaupun dedaknya tak kelihatan di alam nyata dan di alam maya juga.

      Fokus perjuangan PH sekarang ialah 1MDB dan Najib penyamun. tidak lain dari itu, GST tidak penting, harga minyak tidak penting tetapi 1MDB yang penting sebab itu tempatnya Najib menyamun, GST bukan lagi menyamun malah kalau PH menang nanti, belum tentu GST akan hapus, tak perlu diambil berat tentang itu,1MDB dulu yang perlu, Najib perlu disabitkan bersalah di Amerika untuk menghapuskan di negara sendiri.Apa jadi selepas Najib jatuh tak penting, Islam dijual tak mengapa, evangelist mahu berkembang tak apa. LGBT diberi hak mereka tak mengapa, bukan isu penting, isu pentingnya penyamun perlu dihapuskan.

      Itu presepsi PH yang hanya mahu melihat dulu penyamun dihapuskan tetapi presepsi PAS dn Gagasan Sejahtera disebalik tuduhan PH mahu mempertahanakn Najib ialah BN tak perlu dikekalkan, Rakyat diajak menyinkiran BN kerana 1001 macam kepincangan yang berlaku.1MBD walaupun PAS hormati keputusan PAC yang mengataka tiada bukti Najib bersalah tetapi ianya masih lagi kepincangan yang berlaku, PAS berharap menamatkan khidmat BN kerana kepincangan 1MDB bersama sama banyak kepincangan lain termasuk kepincangan membiarkan evangelist berleluasa dalam memurtadkan umat Islam, membiarkan golongan LGBT berkembang pesat sehingga muncul kumpulan mereka menuntut hak songsangnya, semuanya mahu diubah dan kata TITM BN sudah tidak boleh dikekalkan.

      Itu beza antara PH dan Gagasan Sejahtera(GS).GS dituduh mempertahankan Najib oleh PH terutama kuda kayunya PAN, tetapi dalam masa yang sama mesej GS terus berkumandanga ke telinga rakyat agar BN tidak dikekalkan selepas PRU 14 nanti.

      Gelombang mesej yang berbeza sudah boleh ditangkap rakyat, Sudah banyak juga suara suara mahu menolak PH didengari pada ketika suara suara menghapuskan penyamun Najib mula perlahan dan semakin tidak bermaya.

      Sama sama lah kita tunggu apa kesudahannya, antara melupuskan BN dan menghapus penyamun.........

      Delete
    11. Gabungan Pakatan Harapan dilihat seperti drama Melayu yang penuh dengan plot dan penceritaan.

      Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa, Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, parti gabungan pembangkang ini terlalu banyak kisah yang membuatkan mereka terus popular.



      “Mereka ada hero, heroin dan plot cerita mereka membuatkan ramai ingin tahu sama seperti drama-drama Melayu.

      “Dengan semua tokoh politik yang ada bersama Pakatan Harapan, jelas mereka keliru dasar perjuangan mereka dalam dunia politik ini,” katanya kepada Sinar Harian Online.

      Beliau berkata, sejak awal penubuhan lagi, Pakatan Harapan dilihat tidak konsisten dengan perjuangan mereka.

      “Pakatan Harapan dilihat semakin sukar untuk mendapat kemenangan besar dalam PRU14 apatah lagi membentuk kerajaan. Sejak daripada pentadbiran Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak 1999, pembangkang tidak dapat memecahkan tembok pemerintahan BN.

      “Perkara utama yang dilihat adalah sehingga kini, mereka gagal untuk meletakkan nama calon perdana menteri.

      “Pembangkang masih keliru dan tidak dapat menyenaraikan nama perdana menteri. Ini sangat penting kerana calon inilah yang akan mentadbir negara apabila mereka berjaya dalam PRU14 nanti,” katanya lagi.

      Malah ujarnya, keputusan yang hendak diambil juga menampakkan mereka masih tidak dapat melakukannya secara sebulat suara.

      “Ada yang mahu Anwar diangkat sebagai perdana menteri, namun ada juga yang meletakkan Tun Dr Mahathir Mohamad disebabkan pengalaman dan kecekapan beliau memacu negara suatu ketika dahulu.

      “Ada juga nama-nama lain yang disebut sebagai calon perdana menteri kerana kebanyakan pengundi mahukan ‘darah muda’ sebagai pentadbir di mana, ia lebih peka dengan situasi semasa,” katanya.

      Disebabkan ini, pengundi juga sukar membuat pilihan hanya kerana ketidaksepakatan yang ditunjukkan.

      “Tidak hanya pengundi tegar mereka, malah pengundi atas pagar juga dilihat kurang yakin dengan kemampuan pakatan harapan untuk mentadbir negara.

      “Harus diingat, pengundi hari ini lebih bijak berbanding 2013. Melihatkan senario politik semasa dan isu-isu yang berlegar di sekeliling, pengundi atas pagar yang jadi penentu mungkin memilih untuk tidak mengundi,” jelasnya.

      Md Shukri berkata, Pakatan Harapan masih belum bersedia untuk menjadi pembangkang, apatah lagi menjadi kerajaan.

      “Duduk sebagai pembangkang sahaja mereka tidak kuat, bagaimana nak jadi kerajaan? Dikhuatiri mereka akan jadi seperti perdana menteri Britain Theresa May yang sukar membentuk kerajaan di atas kelemahan sendiri.

      “Apa yang saya lihat, pembangkang sejak awal penubuhannya tidak dapat dikoordinasi dengan baik. Mereka tidak ada titik fokus sebenar,” katanya.

      Jelasnya, Pakatan Harapan terus dibelenggu apabila terdapat terlalu ramai tokoh di dalamnya.

      “Tokoh-tokoh pembangkang terus menjadi liabiliti. Kerana itu kita lihat Pas tarik diri dan membentuk pakatan sendiri (masih sebagai pembangkang),” ujarnya.

      Delete
    12. Assalamualaikum,,

      Surat terbuka TGHH menyentak hampir semua orang yang selama ini leka dengan keghairahan mahu mensabitkan Najib dengan salah urus 1MDB.Keputusan PAC terutamanya mengenai tidak adanya Najib dalam senarai tertuduh kerana ketiadaan bukti tidak diterima oleh kebanyakan penuduh tegar yang diketuai oleh Mahathir.Sekalipun kenyataan itu dikeluarkan sendiri oleh naib pengerusi PAC, Dr.Tang Sing Giow, MP DAP tetapi oleh kerana ianya tidak mengikut selera PH, maka ia tidak diterima.

      Tiba tiba bila DoJ menjalankan siasatan mengenai salah urus 1MBD, ramai pula yang melompat kegembiraan.Walaupun DoJ tidak mengaitkan Najib tetapi Mo1 yang digunakan oleh DoJ mendapat reaksi positif dari PH, mereka tetap mahu mensabitkan Najib dengan 1MDB.

      Inilah makna sebenar kepada kata kata TGHH bahawa kita patut menerima keputusan siasatan dalam negeri walaupun buruk mana sekali pun daripada t meminta pihak luar meneruskan siasatan untuk mensabitkan sesuatu yang tidak boleh kita buktikan kepada penyiasat dalam negeri.

      PAC ialah badan penyiasatan dalam negeri yang tidak diterima keputusannya tetapi DoJ ialah badan asing yang menyiasat sesuatu yang tidak ada kena mengena dengan negara kita, tetapi merasakan mereka saja betul, PH dengan pantas menerima keputusan DoJ sebagai betul, lapuran DoJ menyebut Mo1 maka cepat cepat PH menekan Najib dengan soalan siapa Mo1?

      Itulah keghairahan PH untuk mensabitkan Najib dengan 1MDB sekaligus mahu menggunakannya sebagai modal meraih undi di PRU 14.Dalam keghairahan itu kita juga mendengar bagaimana beberapa wakil PH telah terbang ke Amerika menemui DoJ dan dalam pertemuan mereka ini tersebar cerita bagaimana nama Najib dibawa bersama untuk dimasukkan ke dalam keputusan DoJ, cuma sehingga kini masih belum ada nama Najib, tapi mereka masih belum berhenti berusaha.Tetapi siapa tahu Mo1 itu mainan PH dan DoJ?

      Saya percaya sesuatu mengenai ini sudah sampai ke pengetahuan TGHH sebab itu beliau menulis surat terbuka khusus untuk parti parti PH yang sedang berada dalam mood terlalu ghairah sekarang ini.Perlu juga diingatkan TGHH bagi yang mengenali beliau bukan jenis manusia yang suka cakap sia sia.Setiap sepatah perkataan yang disebutnya satupun tiada yang sia sia.Kalau dulu dia bercakap mengenai calon PKR yang jual pil kuda, memamg betul dan kalau sekarang ini beliau mengingatkan agar jangan jual kehormatan negara dengan mengundang campur tangan asing, maka perlu diberikan perhatian, jangan sampai menyesal nanti.

      Pendaknya, surat terbuka TGHH sebenarnya satu ingatan agar jangan jual kehormatan negara, sebelum memuji DoJ sebagai badan yang tak boleh dijual beli, terima PAC terlebih dahulu, apatah lagi PAC diketuai oleh ahli pembangkang juga.Tak perlu memuji DoJ lebih lebih konon, kerana disebalik semuanya itu mereka sangat berminat untuk campur tangan kalau diundang dan ada yang boleh menguntungkan mereka.

      Itu ingatan TGHH kepada semua, urusan negara kita biar kita urus sendiri,1MDB cuma satu dari 1001 macam kepincangan BN buat masa sekarang, jadi kenapa fokus kepada 1MDB semata dan lupakan yang lain?

      Delete
    13. DEDAKMAN dah mari

      Delete
    14. Dedakman dedakman neraja menunggu. Oops saya lupa kerana mereka semua tiada agama. Syaitan bertopeng manusia. Pengkhianat rakyat.

      Delete
    15. nie la... klu org terlebih mengaku alim... nampak hukum2 hakam nie, dekat orang lain je... sendiri tangan busuk, kateny wangi... yahadi, yahadi... pentaksub ko pun sama naik je....

      pernah pentaksub yahadi ckp - "saya malas nak cakap la, klu nak compare kan amalan saya, dgn amalan dia org, hissshhh jauh sangat...'. saya dalam hati, ayo ini mcm cakap ka, sedih saya, klu jenis mcm nielah yg dilahirkan kumpulan agama nie...


      Delete
    16. Saekor anjing tugasnya untuk menyalak. Jika tak menyalak itu bukan anjing. Lagi kuat menyalak tuan nya akan beri makan dedak basi. Tuan nya makan dedak kelas satu.
      Serupa saja anjing anjing ini dari umno/pas.....tahu menyalak saja....halal haram tak nampak sebab 'HATI SUDAH BUTA'.

      beginikah kesudahan nasib bangsa melayu?....puak munafik memegang kuasa?

      Delete
    17. Kepada semua dedakman. Walau mcm mana kamu spin kami yang berpelajaran tidak akan berubah pemikiran Tuan Budin tau sebab itu dia tidak menyekat komen kamu. Jadi pengkhianat rakyat sila teruskan komen kamu. Tetapi saya ada sedikit komen untuk dedakian. Sebenar nya kamu semua ada mempunyai sedikit bakat kerana agak menonjol juga kerakter binatang kamu semua yang akan layak di panggil pengkhianat rakyat dan negara. Syabas dari kami tetapi saya tidak oasti apakah pandangan Tuan klepet kamu mungkin (saya cuma cakap kemungkinan) akan du berhentikan dedak kerana pecah identiti dan begitu jelas di ketahui sebagai pengkhianat rakyat.

      Delete
    18. PERHATIKAN siapa yang jadi agen Sarawak Report untuk tadah beg James Bond kutip crowdfunding di Malaysia bagi mencari dana untuk lawan Presiden PAS di Mahkamah London.

      Yang bantu itulah mereka yang manusia sehati dan sejiwa dengan Sarawak Report untuk berkonfrantasi dengan perjuangan Islam yang didukung PAS di Malaysia.
      Angka £30,000 tak sukar untuk dikumpulkan oleh Sarawak Report kerana kufar dan yang sewaktu dengannya akan bersatu hati bagi menentang Islam dan perjuangan Islam. Kalau tak cukup, boleh minta dengan deretan nama-nama besar tauke barat dan Yahudi yang kaya raya. Angka sebanyak itu sekadar celah gigi saja.

      Mereka yang sayangkan Islam perlu melihat bahawa fitnah 90 juta ini bukan ditujukan kepada batang tubuh Presiden PAS seorang diri dan bukan juga kepada parti PAS kerana namanya PAS tetapi kerana peranan yang dimainkan oleh PAS sebagai benteng Islam di bumi Malaysia. Maka kerana itu imej PAS perlu dirosakkan. Fitnah ini ditujukan kepada PAS kerana perjuangan Islam. Berjaya merosakkan imej PAS bermakna berjaya merobohkan sebahagian dari benteng Islam yang berdiri teguh di Malaysia. Kalau PAS sebuah parti sekular, pastinya PAS tak akan berhadapan dengan fitnah yang jijik ini.

      Tapi begitulah sunnah Allah. Dalam perjuangan getir ini, kalau kita merasa sakit maka musuh kita juga merasa sakit. Lebihnya di pihak PAS kerana kita ada Allah sebagai tempat berharap, apa yang mereka tak harapkan.

      Kalau kita disindir tadah tin Milo, mereka pula tadah beg James Bond! Pokoknya kutip derma dari publik juga. Maknanya mereka pun sakit juga. Kalau kita tak tidur malam, apa kurangnya mereka.

      Jangan ingat PAS ini parti Tok Lebai yang ahlinya 'orang darat' kilas kain pelikat berselipar Jepun. Bunyi Mahkamah London pun dah kecut perut. Nak jijak kaki di London pun sesat kebarat, apatah lagi nak failkan saman!

      Untuk Rekod Presiden PAS pernah menang kes saman lawan Daily Mirror, sebuah akhbar berpangkalan di London pada tahun 2007 apabila akhbar yang berpangkalan di London tersebut menyiarkan gambar Presiden PAS dan mengaitkan Tuan Guru Presiden dengan beberapa siri keganasan dan pengeboman di United Kingdom. Akhirnya Daily Mirror terpaksa bayar ganti rugi dan mengemukakan permohonan maaf. Mungkin Sarawak Report miss dengan rekod ini.

      Delete
  2. 20 Fatwa Terkenal Mursyidul Am PAS Yang Wajib Orang PAS Hafal

    1. "Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang, kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidak mendirikan negara Islam."
    - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian 12 Mei 1999.

    2. "Bukan sahaja dalam menifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri dan baca perlembagaan itu."
    - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 4 Ogos 2001.


    3. "Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri kafir."
    - Ceramah Nik Aziz Nik Mat di Padang Tembak, Pengkalan Chepa, 3 Julai 1999.


    4. "Jika melawan UMNO tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid."
    - Kuliah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Kg Pulau Melaka.

    5. "Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri berpeluang menggunakan maki hamun, tapi terserahlah kepada manusia di mana tempatnya."
    - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 28 April 1999.

    6. "Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima."
    - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 24 Januari 1999.

    7. "Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir atau haram."
    - Hukum Dewan Ulama PAS Kelantan, Ogos 1963.

    8. "Islam tidak melarang umatnya mengeluarkan perkataan mencarut dan mencaci seseorang jika kena pada tempat dan masanya, kerana ia sudah menjadi salah satu naluri."
    - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 29 April 1999.

    9. "Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembangunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila diminum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?"
    - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 26 November 1994.

    10. "PAS sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa..."
    - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 25 Jun 1999.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Almunafikun....

      Delete
    2. Nik Aziz & Hadi Awang - sepasang sang takfir itu - sudah lama habis modal melabur ugama demi ego sendirinyo.

      Delete
  3. 11. "Menentang PAS adalah Haram mengikut Al-Quran."
    - Nik Aziz Nik Mat, Berita Minggu, 24 April 1994.

    12. "Saya di antara orang yang cukup kuat menyokong untuk meluaskan keahlian PAS ini kepada orang bukan Islam."
    - Nik Aziz Nik Mat, Kota Bharu, 1999.

    13. "Para imam hendaklah faham bahawa ada anak-anak mukim tidak mahu menuruti imam yang beraqidah politik suku, agama suku, kerana boleh menyebabkan sembahyang tidak sah."
    - Nik Aziz Nik Mat, Harakah, 4 Mac 2001.

    14. "Negara kita Malaysia belum merdeka lagi kerana perlembagaannya masih perlembagaan kafir."
    - Khutbah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Pengadang Baru, Marang, Oktober 2001.


    15. "Memang ada lagi persefahaman antara PAS dengan Malaikat, sebab itulah APU (Angkatan Perpaduan Ummah) memerintah lagi (di Kelantan)."
    –Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 27 April 1995.

    16. "Kerajaan PAS Kelantan akan mengkaji kemungkinan melarang wanita bekerja. Tidak adil membiarkan wanita, kerana lelaki dari segi fitrahnya mempunyai tanggungjawab mencari nafkah bagi menanggung kehidupan keluarga."
    – Nik Aziz Nik Mat, 16 Mac 1999 di Kota Baharu.

    17. "Ya Allah, aku mohon butakan mata pengundi-pengundi hantu supaya mereka tidak nampak simbol lain kecuali simbol PAS."
    – Doa Nik Aziz Nik Mat pada 27 Mei 1999 diaminkan oleh kira-kira 3,000 penyokong beliau dalam satu majlis makan malam dan ceramah PAS di Sungai Bakut, Nibong Tebal.


    18. "Tiada sebab langsung orang Islam tolak Islam. Islam yang dibawa oleh UMNO ini Islam kacukan, Islam plastik. Macam duit palsu, ubat palsu, makanan palsu. Ini Islam palsu yang dibawa UMNO. Islam ini tidak boleh bawa ke akhirat, tidak boleh bawa ke syurga, dia boleh bawa dekat pintu kubur. Bertengkar atas muka bumi tak habis-habis dengan Melayu sendiri boleh bertengkar."
    – Nik Aziz Nik Mat, Rakaman Audio di Sidang Akhbar di Pulau Pinang pada 17 Ogos 2009.

    19. "Islam bawah UMNO tidak ke mana dan tidak boleh bawa seseorang itu ke syurga. Berdasarkan perkara itu, saya percaya penduduk di kawasan Permatang Pasir akan memilih calon Pas sebagai wakil rakyat mereka (undi PAS masuk Syurga)."
    – Ucapan Nik Aziz Nik Mat kepada pemberita di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) pada 17 Ogos 2009 selepas proses penamaan calon bagi pilihan raya kecil Permatang Pasir.


    20. "Nabi Muhamad, masa kecilnya seperti Mat atau Mamat, setaraf budak-budak biasa di kampung-kampung, hanya mulia ketika berumur 40 tahun iaitu setelah menerima kerasulan, malah sambut Maulidur Rasul adalah kerja orang tak sudah."
    - jawapan Nik Aziz semasa menyokong Kerajaan Pulau Pinang mengharamkan perarakan Majlis Sambutan Maulidur Rasul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Take pernah diorang ketua PAS itu berhujjah politiknya berdasarkan "maqasid al-shariah" hanya mati2 mahu ke hukum hudud fahamannyo yang mentah itu.

      Delete
  4. لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فِى ٱلۡبِلَـٰدِ (١٩٦)

    Jangan sekali-kali engkau (wahai Muhammad) terpedaya oleh usaha gerakan orang-orang yang kafir di dalam negeri (yang membawa keuntungan-keuntungan kepada mereka).

    (Al-'Imran, ayat 196)

    Dalam konteks Negara kita Malaysia ini, orang2 kafir harbi ini mengadu domba dan memperdaya kita umat Islam/Melayu. Mereka akan bertepuk sorak riang gembira apabila melihat kita sesama Islam bergaduh dan berpecah belah. Mereka memujuk kita untuk menentang dan menumbangkan kerajaan yg sekarang ini diterajui oleh pemimpin2 Islam/Melayu.

    Mereka nampak keuntungan yg akan berpihak kepada mereka apabila orang2 Melayu berpecah kepada banyak kelompok2 yg lebih kecil.

    Dengan itu, fikir-fikirkanlah ayat peringatan Allah ini dan tahu2 lah siapa puak kafir haprak yang mencari keuntungan dalam negeri ini dan siapa Melayu/Islam haprak yang sanggp jadi keldai kepada puak kafir haprak ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah tentu bukan dari ISLAM PAS PIS PUS

      Delete
    2. Ayat di atas tu sebijik tibai kepala Matdey...

      Delete
    3. 14.44
      Sebenarnya sebijik tibai kepala kau. Bersepai.

      Delete
    4. .
      .

      Jho Low kafir laknat.

      Delete
    5. Ayat diatas menunjukan Allah tidak berpihak kepada PAS. Kelantan saja yang menang itu pun akan kalah di Pru14 akan datang. Janganlah campur agama dengan politik. Bodoh

      Delete
    6. Aisey man , macam mana berita dari Harakah bolih masuk blog Budin ni ???

      Berita ni kalau di siarkan di akhbar Utusan , gerenti Utusan terpaksa di "pulangkan " semula .

      Delete
  5. Pas tak serik ...lembah direh dah kena tiou sekarang projek carbon yg tak de pejabat plak....pembesar pas adeb makan ker?...

    ReplyDelete
  6. Encik Hadi ini ISLAM ke ?
    Ini ISLAM ala PAS agak nya?
    Boleh ke 1MDB dapat selesaikan cara ISLAM PAS PIS PUS ?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh aja... sebab 90juta udah masuk akaun,

      Delete
    2. Masih ada lagi ker orang beranggapan yg hadi awang ini ulama?

      Cakap hal agama hadi mmg pandai tetapi dia adalah sebenar benarnya pariah!!!!

      Manusia laknatullah alaihi.

      Kalau nak tahu erti musang berbulu ayam inilah orangnya.

      Delete
    3. Al munafikun...

      Delete
    4. Setahu saya bila nampak lobai paspispus, budak budak jerit ular mak ,tolong ular mak, ular. Lu fikir lah sendiri.

      Delete
  7. Kalo ikut qutan memang mudah jer ....prompak mesti dihukum...tak boleh dibala...tapi pas berbelit2 sokong prompak...nak pertahankan ketuanan melayu prompak...kitsb mana lobai pas pakai?...kitab 90 jota gaknye...

    ReplyDelete
  8. بَشِّرِ ٱلۡمُنَـٰفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمۡ عَذَابًا أَلِيمًا (١٣٨)

    Sampaikanlah khabar berita kepada orang-orang munafik: Bahawa sesungguhnya disediakan untuk mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

    (An_Nisak, ayat 138)

    ٱلَّذِينَ يَتَّخِذُونَ ٱلۡكَـٰفِرِينَ أَوۡلِيَآءَ مِن دُونِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ‌ۚ أَيَبۡتَغُونَ عِندَهُمُ ٱلۡعِزَّةَ فَإِنَّ ٱلۡعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعً۬ا (١٣٩)

    (Iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Tidaklah patut mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah, (diberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya).

    (An-Nisak, ayat 139)
    ____________________________________________

    Kalau nak dibandingkan dgn suasana politik di Malaysia sekarang, puak munafiq ini dulu sangat membenci dan bermusuhan dgn puak kafir kominis yg sangat memusuhi orang Islam/Melayu.

    Tetapi kini, bagi puak2 munafiq ini, apabila mereka terdesak dan mendapati kekuatan mereka tidak cukup untuk menumbangkan kerajaan yg ada, mereka dengan menggadai maruah pergi mendampingi puak kafir harbi ini untuk meminta pertolongan. Puak kafir yang dulu mereka labelkan sebagai kominis, musuh negara, musuh Melayu dan musuh Islam ini, sanggup mereka jadikan kawan untuk bersandar kekuatan.

    Tindakan puak munafiq ini adalah semata-mata untuk mencari/menumpang kekuatan. Dan mereka berharap akan mendapat kemuliaan jika berjaya menumbang kuasa Islam/Melayu yang ada sekarang. Namu Allah tegaskan mereka tidak mulia di sisiNya sebab Allah katakan tidak patut mereka berbuat begitu. Mereka melanggar larangan Allah, sedangkan mereka sendiri tahu akan kejahatan puak kafir itu.

    Mereka, puak munafiq ini lebih yakin dengan pertolongan kafir kominis berbanding dengan pertolongan Allah…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang tulis ini lagi MUNAFIQ
      Tak tahi yang HAq dan Batil

      Delete
    2. Sekali lagi, ayst2 yg tibai batang idong Matdey... kih kih kih ...

      Delete
    3. Apa yang kau merepek meraban ni SETANNNN ??

      Yang munafik tuh adalah PAS & UMNO Lahanat !

      Hadi dok gentel telo najib... si najib dok gentel telo Jho Low... Jho low cina babi tuh ENJOYYYYYY !

      Rosmah badak kat tepi sorak angkat tangan penuh dgn berlian hasil curi laki dia! <---- INI YG MUNAFIK SANGAT !

      Delete
    4. .
      .

      Akhir zaman dah ini..

      Mana ada lagi orang yang betul-betul beriman mengikut standard Quran.

      Semua parti melayu Islam munafik lah gitu. UNNO dengan MIC MCA. PAS letak calun agama Kristian dan bersama parti Ikatan. Jurucakap PAS se orang Hindu.

      Delete
    5. Munafik ni pemimpin Umno. Termasuk penyokong yang suka bawa berita palsu.

      Kafir tu MCA, MIC, GERAKAN asli kafir sebab semua Buddha dan Hindu. Ada sorang Muslim dah keluar.

      Dulu mereka bergantung dengan kafir barat, APCO, TPPA, OBAMA. Bila dah kena cekup mereka pun lari mencicit balik.

      Dan sekarang mereka jadi Penyembah Kafir China Komunis. IPP yang dijual kepada China mendedahkan Malaysia kepada sabotaj kuasa asing.

      Tapi jangan bimbang!

      Lobai HAHA tak kisah...
      Lobai HAHA dah jadi baruah...
      Munafikun disucikan guna surah...
      Asal Melayu Islam sudah...

      Delete
    6. YANG MENULIS 14:42 ITU PUAK MUNAFIK.

      Delete
    7. hukum islam hanya pada orang lain sahaja dimata orang pas... mereka itu anggap diri mereka sudah cukup beramal dan amalannya lebih banyak dibandingkan kita2 nie...

      kalau rasulullah pun di setarafkn dgn mat2 yg lain oleh mursyid mereka yg dah padam, so dia nak cakap la jugak, yg dia selevel dgn nabi2 di hadapan Allah...

      pegey jalan la mat lebai oiii... takat bersekongkol dgn puak zalim yg menindas... senyum2.. sedondon... berambus la korang semua...


      Delete
  9. https://www.youtube.com/watch?v=s3VKxSwjBTw

    Layari youtube , DOA PAS PIS PUS
    BN KO , KO BN

    ISLAM ke ini Encik Hadi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg doakan tu bukan Hj Hadi. Dlm PAS ketika itu ada mereka yg sangat bencikan UMNO. Mereka rasa perjuangan Islam itu PAS lawan UMNO. Tanpa mereka sedari PAS ditipu masuk Pakatan yg di kuasai evengelis liberal. TGNA nampak serasi sangat dgn usaha ini. TGHH pula lain haluan - sehingga jadi makian puak puak penyokong pakatan batil ini. Hatta penyokong pakatan batil dlm PAS cuba ambil alih jawatan Presiden. Dengan kehendak Allah tak berjaya dan puak ini membawa diri dan menubuhkan PAN. PAN teruskan hubungan dengan DAP dengan mengadaikan isu aqidah dan syariah - menurut kehendak DAP. Bersyukur sangat TGHH berserta pimpinan ulama' membawa keluar PAS dari kebatilan ini. Allah juga kurniakan ilham untuk mereka amalkan politik matang. TGHH juga sedar 1MDB ini difitnah seteruknya. Wakil PAS pada PAC boleh dirujuk. TGHH sendiri difitnah terima 90 juta duit 1MDB.

      Delete
    2. Kena sgtlah kau dgn hadi awang.
      Lebih baik kau ambil hadi awang tu buat laki kau.

      Delete
    3. .
      .

      Yang sah Amanat Ha Ha kan ?

      UMNO kafir !

      Ikut Quran balik lah.. Tarik Amanat Sesat lagi menyesatkan tu

      Delete
    4. Mrs Jubor dan penjilat Tuhan Jho Low. Tolong jawap
      1) Umno ditudoh oleh PAS kafir. Jadi yang mana betul UMNO kafir atau PAS fitnah?
      2) Bekerjasama dengan DAP kafir komunis lebih baik atau dengan MCA kafir yang bawa komunis lebih baik?
      Ini soalan senang saja untuk pengkhianat rakyat. Jawapjangan tidak jawap.

      Delete
    5. Mrs Jubor said Tuhan Jho Low yang syiok bermain perempuan dengan duit rakyat malaysia tu laundered duit IPIC. This idiot think IPIC is as stupid as him. OMG inilah bukti pendedak kerana sudah tahu tiada fakta yang lain bokeh diberi tetapi terpaksa cakap sesuatu. They are all really sampah masyarakat.

      Delete
    6. A lot of umno leaders cant leave their post cost they also have lots of skeleton in their cabinet but Dato Mahfuz and Tuan Ibrahim Tuan Man should leave PASpispus the party without intergrity. Most of the leaders that read and memories Quran but unable to understand the correct meaning so they just intepreted according to their understanding and also according to whichever amount or bidder is higher for them to issue their statement. Walaunta

      Delete
    7. Mat j kata low adalah konsultant 1mdb pulak kah kah kah

      Delete
    8. Tatang Ka, 1. PAS dan UMNO pernah berselisih. Alhamdulillah dengan politik matang kini kedua parti boleh kerjasama untuk kebaikan ummah. Kenapa perlu marah dgn perubahan yg positif ini?
      2. Sebenarnya DAP dan MCA bersatu dibalik tabir untuk kepentingan Cina. Malangnya Melayu juga yg saling berbunuhan. Realiti politiknya dlm PH DAP kerusi paling banyak dan menjadi pemimpin PH. Disamping itu DAP juga jadi wadah evengelis untuk sebarkan ajaran sesat mereka dan menentang segala usaha perkasakan aqidah dan syariah Islam. Usaha murtadkan melayu juga menjadi agenda mereka yg dilihat pada kes DUMC. 16 drp 20 ahli CEC DAP adalah evengelis termasuk Joseph Lim Guan Eng. MCA pula kini merupakan parti kecil dln BN yg dikuasai Melayu Islam. Pimpinan BN adalah UMNO dan Islam. Kelihatan pada isu RUU 355 dan Zakir Naik, UMNO pertahan keduanya walau ditentang oleh kafir MCA. Berbeza dgn PH. Bila DAP menentang RUU355 dan Zakir Naik kelihatan PAN dan PKR sambut usaha ketua mereka DAP. Sanggup gadai islam kerana ikut telunjuk evengelis DAP. Dlm pada itu kalau melayu islam bersatu kita tidak perlupun pada sokongan parti kafir. Malangnya strategi kafir liberal evengelis adalah divide and rule. Secara tak sedar Tatang Ka menjadi mangsa rancangan licik mereka. Kebencian saudara yg meluap luap sesama Islam adalah bukti kejayaan mereka.

      Delete
    9. Setakat Mr j komen, auta jer banyak bersumber fakta air liur.

      Delete
    10. Mr J Sama sama kita tunggu kes DOJ apa kesudahan nya. Tiada guna nya kita berdebat. Even minister n lobai reasoning looks so stupid to me. Just to recap a few.
      1) Campurtangan asing. How ridiculous it sound. Money laundered in US n they are taking action bcoz their law has been broken. Whats the outcome is secondary but how can we said medling in our affair. Its unacceptable. Find a better reason please.
      2) It was the same thing when wsj said 2.6b was deposited into PM account and PM denied but later under presured said not for personal gain. Thats evasive coz its actually a simple answer yes or no. No one ask for the purposed yet. Educated people can smell lies n guilty from distance kilometers away.
      3) People use documents of money trail but we use air liur. (paperless era) . Malaysia must be full of kangaroo not human afterall we hv a kangaroo court that accept paperless reasoning. Do you think our court can accept? If yes then MACC have nothing to look forward in any case. I even wonder why all the arrest recently where the AG said donation and not aware is accepted. Obvious double standard or 2 sets of law if those arrested charged n found guilty isn't it.
      AG said why US didnt consult his office but when Swiss AG requested he refuse now he ask why? Just imagine we have been a laughing stock of the world and our monkeys and kangaroo kept issuing stupid statement that makes them so uneducated that they cant understand simple law and without even a bit of common sense. The whole world will say we voted them and indirectly Malaysian are stupid but the real fact is we have a lot of PENGKGIANAT RAKYAT.
      4) Lobai said must have 4 whitness. Hey lobai, usually crimes happen with rats, cats, insect n dogs around at a very eerie and quite place. Is that the whitness you are refering to?
      Mr J go and digest with whats left of your little brain that you have in your skull. Sorry SPIN doesnt work on me.
      All these are not only funny but hilarious. Malaysia must be a country full of clown.

      Delete
    11. .
      .
      mr j cakap MCA parti kecil yg tunduk dgn umno... hahahahahahahhahahahaaaa... syok sendiri nampak... RUU buku 3 lima tu nenek ko dah luluskan ke... siapa yg kena langkah mayat siapa lepas nie...



      Delete
  10. Dlm tulisan terbaru tuan haji hadi hendaklah ikut al quran utk selesai masalah 1mdb dgn cara jgn jatuhkan najib cukup dgn nasihat. Tak perlu tukar kerajaan. Itu fahaman saya berdasarkan tulisan ini

    'Al-Quran menegaskan kepada perubahan sikap, perangai atau akhlak, bukannya mengubah tokoh atau orang-orangnya sahaja.

    Islam mengekalkan sesiapa yang bertaubat dan kembali kepada kebenaran. Kalau hanya sekadar mengubah orangnya sahaja sedangkan perangainya sama, maka perubahannya juga membawa rebah yang sama'

    ..jadi soalan saya pada tuan haji hadi.. Kalu tunggu pelaku taubat utk selesai masalah,sapa nak byr hutang 1mdb yg bertimbun tu?

    Saya fikir tuan haji salah faham dlm memahami masalah ini (1mdb) atau sengaja tak paham bahawa masalah 1mdb atau lain2 oleh kerajaan. Masalah utama adalah AMANAH pemimpin.. Semua org layak bertaubat lepas buat salah. Tapi kalu takda amanah tak layak jadi pemimpin. Itulah yg dituntut islam..jgn ambil islam sekerat2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebanyakan rakyat Malaysia faham bahawa
      1MDB = Satu Malaysia Dalam Bahaya

      Fahaman Encik Hadi
      1MDB = Satu Malaysia Dapat Burger

      Delete
    2. Hadi buat buat tak paham

      Delete
    3. Saudara, segala 'malapetaka' 1MDB berligar dlm blog blog dan kepala penyokong tegar Pakatan sahaja. 1MDB dah bereskan masaalah kecairannya dan sekarang giat siapkan projek lapangan terbang tentera. DOJ sitakan harta Jho Low. Tiada kaitan 1MDB. Kalau diberi harta pada 1MDB maka rayalah 1MDB.

      Delete
    4. .
      .

      Tiada kaitan dengan 1MDB tapi tak ambil tindakan termasuk lah Rizal.
      Cina Jho Low ada dua nama dan dua paspot tapi yang ada satu nama dan satu paspot pulak yang kena tindakan di halang keluar negara.

      Ha Ha pun kata kemelut 1MDB ....

      Maki Hamun. Cerca mengeji.. Ikut Quran ??

      Kemampuan hanya tinggal untuk menulis ... cakap dah perlahan, terketar-ketar ? Mata dah pandang atas bawah... insaf lah.

      Kalau tak kerap keluar TV..

      Delete
    5. .
      .

      Anon 14 45

      Dengan hormat.

      Sikap, perangai atau akhlak sebenarnya lahir dari sifat.

      Tidak ada guna nya kalau ke tiga-tiga nya baik tapi tidak datang dari sifat.

      Mulia itu sifat. Hina itu mungkin pada perangai atau sikap.

      Manusia tidak mempunyai sifat.
      Allah sahaja yang memiliki Sifat.

      Kerana memahami Sifat Nya....Yang buruk dari saya. Dan yang baik dari Allah

      Wallahualam.

      Delete
    6. Cair la pulak..

      Apa yg 1mdb cair..

      Cair ker chai

      Delete
    7. Setuju dengan 17:05..

      Dengan hormat.

      Dan Sifat pula tidak boleh berdiri tanpa zat..

      Dan satu kepada banyak, dan banyak kepada satu ada pertaliannya..

      Wallahua'lam..

      Delete
    8. MrJ @1546

      Kepala Hotak kamu..

      "1MDB dah bereskan masaalah kecairannya dan sekarang giat siapkan projek lapangan terbang tentera."

      Apa yang cairnya tentang 1MDB...cairan yang masuk jamban adelah...

      1MDB dah mampus!...MOF dah simpan dalam bilik mayat...

      Can anyone prove to us...is 1MDB still a going concern?

      Mr J...kalau dah bodoh...jangan tunjuk kat awam...Akal kamu tu kat mane?...Kepala hotak kamu letak dimana?

      Haiwan ada otak tapi tak ada akal...
      Dedak tu adalah makanan haiwan ternak...

      Kamu kenyang makan dedak ke?

      Delete
    9. Bor mrs j dan pendedak lain ni semua pengkhianat rakyat. Tiada beragama. Syaitan yang bertopengkan manusia. Mereka ni binatang makan dedak baru lah di ambil jadi cybertrooper. Tiada harga diri, tidak tahu malu, willing to stoop sow low. Thats their charactor. Lulus penuh sebagai pendedak. Maki hamun saja pengkhianat rakyat sebegini. Jangan layan. Lagi layan lagi bangga lah mereka. Semua low IQ macam menteri cabaret di negara ini.

      Delete
    10. Komen diatas untuk bro bro di blog Tuan Budin.

      Delete
    11. Bro Malaysiabaru, mrs jubir and gangs belive in the crimes pay philosophy. I like your respond to them. Just maki saja jangan dilayan. Syabas bro thats the right strategy.

      Delete
    12. You are absolutely correct.

      There are ways and methods to respond to juvinile behavior of the kind that mrs j posses.

      Simply screw them right on their face or just totally ignore them outright..

      This weird creature is undoubtedly human Nor a beast. Something closer to the kind of DAJAL seems more likely..

      . be careful becus dajal is duty bound to create mass destruction to mankind !

      M ... Munafiq
      R ... Rahsiakan
      J ... Jenayah

      Simple as that

      Delete
    13. kah kah kah
      msiabaru kata jgn layan mr j
      layan juga ye...

      Delete
    14. Bodooo ko tak.nampak tatang ka panggil kami...

      Dia minta pandangan kami bagi sebab ayat munafik kawan ko tu bisa murtadkan org

      Delete
    15. Mr j, jangan auta la dengan fakta air liur tu. Busuk fakta air liur basi tu.

      Delete
    16. Mrj ini bapak putar alam.
      Dia ini muslim ke keling hindu kita tak tahu.
      Tapi yg pasti orang ini kumpulan penyamun.

      Delete
    17. kecairan hutang 1MDB disangkut keatas bahu kerajaan menerusi arahan pemimpin bodo lg zalim, dan kemudian hasil kerajaan adalah diperah dari rakyat yang tak tahu-menahu kuasa pemerintahan disalahgunakan untuk perbelanjaan yg tidak patut oleh 1mdb...

      puak pas menutup sebelah mata, demi kelangsungan parti sanggup bermesra dgn penyamun, dan ini dianggap 'kematangan'... matang anda dilihat oleh kami merupakan sesuatu yang bodoh dan menjerumus puak kamu ke lembah maksiat kepada Allah swt...

      Delete
  11. Majlis perlancaran karbon di Kelantan adalah untuk mengaburkan pelabur pelabur bahawa projek itu satu realiti dan diiktiraf kerajaan.

    Ia hanya untuk menarik dan menambah pelaburan, akhirnya penganjur lari dan projek tak jadi.

    Penggubahan wang haram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu lagi ala skandal 1mdb

      Delete
    2. .
      .

      Lagi celaka dari 1MDB.

      Pejabat langsung tak ada.

      Sampai kiamat DoJ siasat tak dapat apa-apa petunjuk ..

      Jangan sampai DoJ guna khidmat Raja Bomoh pulak..

      Delete
    3. Ini punya hal raja bomoh tak boleh minta tolong. Depa orang umno. Jin mereka mesti tak mahu siasat orang pas sebab mereka sudah jadi saudara......he....

      Delete
  12. Bertaubat lah,

    sudah sudah lah tafsirkan ayat quran dan hadith mengikut kehendak nafsu kepentingan politik...

    ReplyDelete
  13. Tak payahlah nak pakai Al quran doakan saja anjing2 yg cakap lebih tu dilakanati Allah org Islam ini dah bodoh belaka beryopengkan Alquran saja seban berlingkar tapi habok belaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ruliros, jangan tertipu fitnah pakatan. Kawallah emosi dan jangan maki atau laknat ulama'. Perkara ini bukan dari akhlak Islam. Namun puak pakatan sentiasa kutuk dan laknat dan harapkan kebaikan dari Allah ayas perbuatan mungkar mereka ini. Jaga diri jangan terjebak.

      Delete
    2. Mr J

      Yang kutuk BN KO , KO BN itu siapa ?
      Ulama ke Ularmak.
      Ynag kaki kutuk ialah orang2 PAS . Dan sekarang UMNO dah tersampuk seperti Jamal Jamban , Nazri Gangster , Tajudin etc .

      Delete
    3. Mr J,

      Kamu buat2 tak tahu! kenapa masih mahu mengikut anjing menyalak bukit?

      Delete
    4. .
      .

      Bila tak boleh sampaikan pendekatan cara akal guna cara ceramah. Berpandu kan Al-Quran. Ya, tapi apa yang di buat?

      Solat hajat ?
      Bermunajat di Padang Merbok ?
      Berpuasa 7 hari berturut-turut ?

      Umat Islam dulu pun berpandu kan Al-Quran. Bila perang ada strateginya. Berniaga ada cara nya.

      Delete
    5. Anon 1610, yg doa itu Nik Razi adik Allahyarham TGNA. Kena di ingat dlm PAS hatta dlm parti lainpun tak semua sama. Nik Razi ketika itu terperangkap dlm konflik PAS-UMNO yg menyebabkannya berdoa sedemikian. Tidak tahu kalau bencinya kini dah berkurangan. Jangan dipalitkan TGHH dengan doa ini. Hatta kinipun kelihatan pemimpin PAS berbeza pandangan dlm isu hubungan PAS-UMNO. TGHH da TITM pun kelihatan berbeza pendekatan mereka terhadap hubungan ini.

      Delete
    6. UP, adalah suatu keutamaan kini untuk satukan hati ummah. Perkara yg dah berlalu tidak perlu diungkit. PAS banyak kebaikannya tapi ada juga kekurangannya. UMNO ada kekurangannya tapi banyak juga kebaikannya. Hasil kerjasama kedua parti ini akan saling bantu atasi kelemahan masin masing dan memperkasakan kebaikan mereka. Marilah bersama saya dlm usaha ini. Usaha untuk jatuhkan UMNO dan PAS dan menaikan Pakatan yg berpaksikan evengelis liberal tiada apa apa kebaikan untuk ummah. Hatta ia lunturkan akidah kita.

      Delete
    7. Mr j, mana tahu yang pakatan tiada kebaikan untuk ummah?..mana buktinya mr j..kasi le mereka peluang dahulu untuk buktikan..kenapa mr j hendak berperangai seperti anjing dan bayang2..takut pada perkara yang tak nampak..

      Delete
    8. Anon 1833, Pakatan berpaksikan evengelis DAP dan liberal dari kalangan parti lain. PH menentang segala usaha mendirikan Islam. Baik Ruu 355, isu Zakir Naik, isu anak kecil murtad, isu LGBT hatta memurtadkan Melayu sendiri. Rujuk you tube ucapan Nurul Izzah yg dihadiri oleh Mujahid Yusof Rawa. Bagaimanapun berikut adalah nas nya;
      1. Al Baqarah 120 bermaksud 'Orang orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha padamu sehingga kamu ikuti agama mereka'
      2. An Nisa' 144 bermaksud 'Wahai org yg beriman jangan kamu ambil org kafir sebagai pemimpin/pelindung dengan meninggalkan orang Mukmin. Inginkah kamu mengadakan alasan yg nyata bagi Allah(untuk menyiksamu).
      3. Dalil Akli: PH tidak mempunyai calun PM dan kabinet bayangan yg dipersetujui. Hatta mereka bercakaran sama sendiri kerana tamakan jawatan. Apa jadi pada negara kalau pakatan yg huru hara ini naik?
      4.Pakatan tidak mempunyai sebarang polisi nyata untuk tadbir negara. Apa akan jadi pada negara tanpa arah yg jelas dan menasabah? Bagaimana saudara rasa PH ini baik walhal saudarapun tidak tahu apa akan mereka perbuat kerana tiada polisi. Menaikan parti tanpa polisi mengundang kehancuran.

      Bagaimanakah PH sebegini ini akan baik untuk ummah??

      Delete
    9. Pencuri sekarang ni pelik...
      bila dah dikepung penduduk dunia...
      diugut parang dan bambu...
      berkat ajaran Lobai HAHA..
      Hanya pakai jubah dan serban...
      Pencuri ingat boleh lepas...
      Akhirnya dengan Lobai HAHA lari...
      Kena perambat satu kampung...
      Hidup dah menyimpang dari Islam..
      Kleptokrasi dibantu assobiyah...
      Nabi cela dan tak mengaku umat..
      Ruginya diri sokong jenayah!

      Delete
    10. Mr j, nak tanya sikit..

      1. Al Baqarah 120 bermaksud 'Orang orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha padamu sehingga kamu ikuti agama mereka'

      Sekarang ni kerajaan BN yang ada ni dapat ke restu dari orang yahudi dan nasrani?

      2. An Nisa' 144 bermaksud 'Wahai org yg beriman jangan kamu ambil org kafir sebagai pemimpin/pelindung dengan meninggalkan orang Mukmin. Inginkah kamu mengadakan alasan yg nyata bagi Allah(untuk menyiksamu).

      Hari tu mr j kata, jho low tu jadi penasihat 1mdb, kenapa sibijan lantik orang kafir jadi penasihat? Dah takde orang islam lagi ker..

      3. Dalil Akli: PH tidak mempunyai calun PM dan kabinet bayangan yg dipersetujui. Hatta mereka bercakaran sama sendiri kerana tamakan jawatan. Apa jadi pada negara kalau pakatan yg huru hara ini naik?

      Apakah kabinet dapur yang ada sekarang tidak bercakaran? Adakah kabinet yang membiarkan kemungkaran berlaku pada negara dan rakyat dikatakan sepakat?.

      4.Pakatan tidak mempunyai sebarang polisi nyata untuk tadbir negara. Apa akan jadi pada negara tanpa arah yg jelas dan menasabah? Bagaimana saudara rasa PH ini baik walhal saudarapun tidak tahu apa akan mereka perbuat kerana tiada polisi. Menaikan parti tanpa polisi mengundang kehancuran.

      Mr j, polisi boleh dibentuk..dengan polisi yang ada sekarang pun, rasuah dan penggelapan dana makin menjadi jadi..kenapa boleh jadi begitu?

      Delete
    11. .
      .

      TGHH da TITM pun kelihatan berbeza pendekatan mereka terhadap hubungan ini.

      Kenapa tak kata Tuan Ibrahim pun hendak memecah ummah atau senada dengan LKS?


      Apa hokum UMNO lantik jadi Menteri? Tak ada orang ISLAM lagi ke sampai kira dharurat?

      Satu masa dulu MCA memang mengaku Malaysia negara Islam tapi Islam sekular. Bukankah sekular tidak bantah LGBT dan evengelis pun memang sekular?

      Menyatukan Ummah bukan mengiyakan perbuatan menyamun dan boros. Hadi buruk bertahun-tahun. Baru berlaku seta gun dua dah jadi baik. Mahathir berjasa 22 tahun di pula siang malam terus jadi jahat.


      Delete
    12. Mr j, setakat lu punya auta, tak gugat iman dengan fakta air liur tu. Kasi fakta la bila komen, bukan auta

      Delete
    13. Deiii....mr j poddahhhh!!!
      Perkara yg lalu jgn diungkit konon.
      Kalau tak mau diungkit tarik balik amanat laki kau hj hadi tu dan minta maaf.

      Pariahhh punya hadi!!!

      Dia yg kafir dia nak kata orang lain pula yg kafir.

      Delete
    14. Jadi....MRJ ini orang pas ya?
      Sekarang masuk sini nak tolong najib. Yang lain mana pi?
      Patut pun akhir akhir ini banyak article pas masuk blog ini.
      Yang menyamar tok lebai sebelum inj pun mrj juga?
      .....hati kamu sudah buta mrj....

      Delete
    15. Mrs jubor ni dan sewaktu dengan dia iaitu serigala adu domba, kojolah, unknown, semua ini pengkhianat rakyat, syaitan bertopengkan manusia, pemakan dedak, penyembah Tuhan Jho Low kafir, berpura pura marah DAP tapi berpeluk dengan MCA sebab tuan mereka berpeluk, marah kita penyokong yahudi tetapi tuan mereka berurusan dan bayar komisen yg paling tinggi di sejarah manusia di muka bumi ini kepada Goldman Sach yahudi pendedak diam saja, mulut disebat dengan toli(cakap dusun sabah) bagi Tuhan Jho Low berjoli sakan dengan perempuan dengan duit rakyat dan bagi sedikit dedak pada binatang binatang yang saya sebut diatas. Kepada pengkhianat rakyat jangan lah cuba memperbodohkan kami dengan marahkan DAP, marah Cina, PH di kontrol Cina DAP tetapi apabila Tuan kamu yang bela Jho Low cina kafir (kesemua orang islam di BN diam saja) termasuk dedakian dan Mrs Jubor cuba spin Tuhan Jho Low agent IPIC (ketawa saya mwahahaha) pendedak semua sebenarnya tiada beragama. Sanggup menkhianati sesama manusia. Tidak takut pada Tuhan mereka.
      You stupid dedakian want to take us for a ride. Stop dreaming.

      Delete
  14. Sejak hadi mesra amno smua ulamak terpalit hingga org ramai mula kutuk ulama, zaman tgna n seangkatannya ulamak cukup dhormati....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok Guru U Turn smpi msuk lam kubo...lam kubo agak2 bole buat u turn tak...?

      kiikikikik

      Delete
    2. Mr. J marah tu kalau orang kutuk tok guru hadi awang sebab tok guru hadi awang tu laki dia.

      Delete
    3. Zack, laknat orang bukanlah akhlak Islam. Lagi yg kita maki dan laknat itu ulama'. Biar apapun beza pendapat kita laknat bukan jalannya. Berhujahlah dgn bijak. Ramai ulama' yg berbeza pendapat antara mereka tapi mereka berlapang dada. Lapanglah dada Zack. Mana tahu satu hari saudara akan sama pandangan dgn TGHH.

      Delete
    4. Yak mungkin zack makan dedak mcm HaHa... Laknatullah..

      jauhi zack berperangai munafik macam may j dan tuan guru hadi

      Amin

      Delete
    5. .
      .

      Najib boleh Haramjadah kan orang..

      Ha Ha lagi dahsyat.. boleh kafirkan orang..

      Ha Ha di laknat bukan pasal dia ulama tapi pasal dia Presiden parti politik.

      Delete
    6. Cuba lagi dengan auta yg lebih baik mr j

      Delete
    7. Aku nak bersama hj hadi? Jauh panggang dari apilah mr j!!!

      Dia yg kafir. Bukan aku.

      Delete
    8. Mrj....ustaz kamu dulu tak ajar kah bagaimana nak cari rezeki yang halal?
      Berani kamu berjudi nasib untuk dapat upah lumayam dari hasil haram?
      Fikir fikirkan lah....

      Delete
    9. Tolong mak, ular mak, toloooong mak ular, mak ular mak

      Delete
    10. sedutan dari yg diatas untuk senaraikan pegangan MR J dan juak2ny secara pukal...


      5. "Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri berpeluang menggunakan maki hamun, tapi terserahlah kepada manusia di mana tempatnya."
      - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 28 April 1999.

      6. "Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima."
      - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 24 Januari 1999.

      7. "Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir atau haram."
      - Hukum Dewan Ulama PAS Kelantan, Ogos 1963.

      8. "Islam tidak melarang umatnya mengeluarkan perkataan mencarut dan mencaci seseorang jika kena pada tempat dan masanya, kerana ia sudah menjadi salah satu naluri."
      - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 29 April 1999.




      ada 20 petikan akidah org2 pas dahulu, kini dan tepu.. silalah cari sendiri kat atas2 tu...

      Delete
  15. .
    .

    Sekawan anjing dalam sebuah Kampung berkelahi berebut tulang tidak akan menjemput anjing luar bersama.

    Ini bukan tulang. Ini hutang.

    Kalau sup tulang aad semangkuk tak ada de nak panggil orang meja sebelah join.

    Ini hutang. Bebanan. Datang DoJ nak tanggung dengan menyiasat dan pulangkan semula semua duit .. dengan duit tersebut boleh makan sup tulang ramai-ramai.. gila ke apa orang tua nie ?

    ReplyDelete
  16. Tuan Haji masih x faham saman DOJ adalah kerana pendobi-pendobi wang seperti si tembam singkek dan anak tiri mo1 telah melanggar undang-undang Amerika dan sebaliknya berfahaman bahawa tindakan DOJ itu mencampuri hal ehwal Malaysia?

    Ya ke masih x faham atau buat-buat x faham? Tak kan Tuan HajI lembam sangat. Usah lah bersendiwara. Semua orang, termasuk orang-orang PAS sendiri, berasa terkilan dengan kenyataan mutakhir Tuan Haji.

    Kenyataan Tuan Haji mahu x mahu dan secara tersirat telah membela pencuri-pencuri dana 1mdb.

    Sebenarnya kiasan anjing-anjing sekampung berebut tulang yang Tuan Haji kemukakan itu x cukup pun untuk menggambarkan bala dan beban yang ditanggungi rakyat Malaysia. Kenapakah dalam kiasan anjing-anjing Tuan Haji itu tidak dinyatakan bahawa anjing-anjing sekampung Tuan Haji yang berebut tulang itu telah dicuri dari orang kampung?

    Usahlah memperdayakan diri sendiri. Apa-apa pun kenyataan Tuan Haji pada persekitaran waktu sekarang adalah seribu macam x kena dalam halwa telinga rakyat Malaysia. Hanya pemakan dedak sahaja yang boleh terima, dan susah bagi sesiapa yang pegang kepada prinsip nahi mungkar berpendirian bahawa dakwaan PAS telah menerima wang sogokan 90j itu adalah fitnah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Anjing-anjing sekampung pun ada yang tak di kongsi makan tulang.

      Terjemahan.

      Anjing-anjing = Pemimpin PAScai

      Sekampung = Se parti

      Tulang = Dedak.


      Cuma ada se ekor yang ronda kampung pada waktu malam supaya kampung tak di dicerobohi oleh anjing lain.






      Delete
  17. Buruknya Islam kerana ramai pemimpinnya seperti Hadi.Munafik sejati yang kerjanya menjual agama.Pemecah belah ummah yang disayangi oleh golongan sesat dan menyesatkan.

    ReplyDelete
  18. Sungguh suci Ayohtullah ni.
    Siap alas bahasa Anjing,tulang.
    Sebiji nek.kat muka sendiri kot.
    Allah maha kuasa, bijak percaturanNYA.
    Sedap2 Brahmin ni nak kencing umat,last2 dia kencing masok mulut sendiri dan sedikit pengikut2 Melayu Islam bengapnya.
    Cuma spt kebiasaa A9 , Q7 dan ulat2 Tahek Low seangkatan Miss J.Hanam Hatimati yg akan terus pulaskan ayat demi sesuap sebutir Tahek Low.
    Asal melayu islam. Aaal bahagia...

    ReplyDelete
  19. Lobai HAHA dah tak kisah
    Isu berat jadi mudah
    Otaknya kosong mulutnya sampah
    Asal Melayu Islam sudah...

    Lobai HAHA dah tak kisah
    Najib

    ReplyDelete
  20. Alahai hadi kemana nak bawa Pas ni samaada naik keatas atau terjun gaung, silap gaya kelantee akan tersungkur dan tak bangun2 selepas pru nanti,

    ReplyDelete

  21. Ya Marhaban Al Fathil Tuan Sheikh Abd Hadi, Timbalan President Ulamak Sedunia.

    Apa kata Kita lupakan parti2 nya nyamok Dan parasit ini buat sementara, kita buat MOU sekarang, Enta boleh memerintah Kelantan sementara ana
    merintah Selangor.

    Ana tidak meletakkan calon ana di Kelantan dan mengarah semua penyokong ana mengundi calon enta di Kelantan

    Dan enta pula membuat perkara sebaliknya di Selangor ini. Kita akan gang-up untuk mementang PH.

    Ia itu PAS+UMNO lawan sama itu PKR+PPBM+PAN... Tengok siapa nak tergolek.

    Salamm

    ReplyDelete
  22. CHE KAMALIAH ENDUD:
    Rakan2 semua, cuba kaji sejarah.
    1. 1998 seorang Timb. Menteri Pendidikan bangsa cina mencadangkan supaya PMR bukan jadi penentu naik ke Ting 4. Naik T4 secara "automic promotion". Budak2 MELAYU melompat "kegirangan". Tak payah lulus pun boleh naik darjah.
    Akibatnya, PMR dapat SEMUA E pun naik.ke Ting 4.

    2. 1999 Timb. Menteri Pend cina yg sama mencadangkan agar BM sahaja diperlukan utk LULUS SPM. Sekali lagi budak2 melayu melompat "keseronokan" dan rasa sangat bertuah. Pengetua2 pun seronok - Results SPM 100% setiap tahun. PPD dan JPN tak.bising pasal percentage lulus sbb Lulus BM, maka Lulus SPM.
    Akibatnya, berlambak2 budak Melayu lulus tapi gagal m/pelajaran lain dan melepak, merempit dan jadi pekerja kilang lepas SPM.
    Bilangan anak melayu yg masuk.ke aliran sains merosot. Bangsa lain sedar cepat, mereka tidak leka.

    3. Tahun 2002 ada wakil rakyat cina cadangkan agar yuran PMR dan yuran SPM dimansuhkan. PM ke-5 masa tu setuju.
    Akibatnya, yuran pemeriksa kertas soalan PMR dan SPM tak naik2. Tiada insentif. LPM kaku...nak beli mesin OMR pun tak ada upaya. Kebocoran kertas soalan berleluasa.
    Results melambung2 hebat.
    Akhirnya LPM tukarkan PMR kpd PBS? PT3? School-based assessment yg diurus oleh guru2 dan tak.perlu dibayar.
    Anak2 melayu "berseronok" lagi. PMR mula tiada harga.

    4. Tahun 2000 Kertas 3 utk Bio/ Kimia/ Fizik diperkenalkan. Anak2. Science dan Math di perkenalkan. Anak2 Melayu sangkut. Bangsa lain tetap di hadapan.

    5. Lepas tu diperkenalkan calculator. Cuba check bila dan siapa bawa usul ini? Siapa menterinya?? Anak melayu seronok sebab tak payah buat kira2 secara congak. Tak payah press otak....

    6. Sekarang, isu hp pulak dibawa. Anak2 melayu "meraung2 bersorak". Check siapa menteri2 dalam education kita.

    Saya berada selama 30 tahun dalam LPM - dapat melihat data mentah results anak2 melayu selepas sesuatu POLISI dibuat. memang menyedihkan. Kita si SBP tak nampak benda2 macam ni sbb kita dapat yg " creme de la creme". Tak ramai guru kita yg jadi KETUA PEMERIKSA Subjek2 Sains di LPM.

    Ketua Pemeriksa Maths, Kimia, Fizik dan Add Maths Biasanya di pegang oleh orang cina. Mereka beri feedback kpd menteri mereka. Menteri mereka buat strategi bgmn nak lemahkan orang melayu agar pemimpin2 melayu yang lahir lemah dan tiada idea dan mudah dipulas.

    Saya mengikuti sejarah perubahan2 dalam sistem pendidikan ini sejak saya jadi guru lagi. Setiap kali, kesannya merugikan orang Melayu. Kita mudah digula2kan dengan keseronokan dan keselesaan.
    MELAYU MUDAH LUPA.. memang betul.

    SAYA MENCADANGKAN, KALAU NAK FIGHT BENDA NI MESTI PAKAI DATA YG KONKRIT, BUKAN SENTIMEN. KAJI SEJARAH, BUKAN SEKADAR APA YG KITA RASA PATUT DAN APA YG KITA INGIN. MUNGKIN KENA BUAT KAJIAN IMPAK DI SEKOLAH2 KITA - TAK.PAYAH SEKOLAH HARIAN. DAPATKAN INPUT DARI GURU2 PEMERIKSA KERTAS. SEEK AUDIENCE DGN MENTERI. PROTES TANPA DATA TAK KUKUH.

    Perkara ini bukan pasal handphone. Ini berkaitan dengan "SURVIVAL BANGSA MELAYU".

    Dalam tempoh 40 tahun, saya terus melihat bagaimana bangsa ku diPERKOTAK-KATIKKAN tanpa disedari.
    Inilah yg dikatakan "ethnic cleansing" melalui pendidikan.

    Kamaliah.

    KAJI KESAN SESUATU POLISI MENGIKUT KAUM. GUNA DATA.
    Jangan terkejut, bangsa kitalah yg paling ghairah menyokong polisi tersebut dan kemudian yg paling kuat melalak apabila nasi dah menjadi bubur.

    WAJIB SHARE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahaya menteri cina mca...

      Delete
    2. Tujuan timb. Menteri tersebut adalah untuk mempastikan semua rakyat Malaysia mendapat 11 tahun persekolan, juga budak yang gagal PMR dah malas untuk ke sekolah... Sementa mereka terlalu muda untuk memasuki pasaran buruh..,. Perlu di ingat kabinet yang melulus itu semua... Hanya menteri penuh saja yg layak menjadi ahli cabinet

      Delete
    3. Itu menteri BN lah bodoh sangat.

      Delete
  23. Hadi dpt 90 juta? Bila nak saman??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia saman, terdedahlah bukti di mahkamah yg Hadi memang dah terima 90 juta

      Delete
    2. Hysam dah cabar lobai supaya saman...lobai pas bisu...

      Delete
  24. Mr J ato Mr Jebon...adakah evangelis menyokong prompak wang 1 mdb?...
    Ape tindakan kerajaan menghalang gerakan evangelis?

    Kalo orang islam sendiri tidak ikut quran contoh merompak mencuri dan membelavprompak tidak kah mudah evangelis memesong aqidah orang islam?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beginilah kerja orang orang munafik. Mereka mengalih isu sebenar dengan menyembunyi fakta.
      Kerja mereka berbohong kepala semua orang.
      Kenali sifat sifat orang munafik supaya kita tidak diperdaya.

      Delete
  25. Orang islam yg berpegang kpd ajaran islam iaitu quran hadis tidak bimbang dengan evangelis kritian...
    Evangelis kristian mengembangkan ajaran kristian...pendakwah islam kembangkan ajaran islam..
    Kenapa islam tidak mendakwah evangelis sebaliknye takut kpd evangelis?....jawapanye
    kerana orang islam sendiri melanggar peraturan hukum ugama islam seperti merompak dan membela perompak...
    Dimalaysia dan negara lai ade orang kristian memeluk islam..termasuk oaderi turut memeluk islam...tak perlu menaktkan evangelis kpd orang islam...tapi menggalakkan ialam mendakwah evangelis...massaalah hari ini orang bukan islam tidak menghormati islam kerana islam melakukan kemungkaran seperti merompak dan membelavperompak...termasuk yg digelarkan ulamak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali

      Contoh terbaek

      Mrs j cakap jgn fitnah ikut ajaran Islam tapi pada masa sama dalam diam di belakang mrs j mencuri merompak merogol bersama ketua dedak najip

      Depan kita bukan main ayat pijak semut tak mati.. Suruh jadi soleh.. Tapi pada masa sama ajak kita hormat penyamun dan ikut blkg pak imam najip pergi menyamun wang rakyat

      Macam.mana nih.. Solat puasa zakat jauhi fitnah tapi menyamun rasuah do bolehkan

      Ajaran agama mana ni JOHN DOE?

      Ada ke dalam koran buat baik sambil buat jahat seiringan..

      Amal makruf amal mungkar sifat mrs J.. Buat baik seiringan buat dosa.. Jadi kosong kosong. Masuk neraka tak masuk syurga tak

      Jika ijut IMAM NAJIP kita berada d tengah antara syurga dan neraka..hehehee

      Taubatlah munafik mrs j almurtadi

      Delete
    2. Ini pertama kali saya dengar org mengejar cita cita di antara syurga dan neraka..

      Belum pernah ustaz UAI cerita keadaan di antara syurga dan neraka. Bagaimana agaknya tempat ini..

      Ada sungai mengalir bersama buah-buahan dan bidadari atau api besar yg makan kulit kita ?

      Mcmana keadaan di tempat imam Najib ini nanti?


      Best tak ?

      Delete
    3. Nampaknye macai 1 mesia nak jadikan evangelis sebagai modal takutkan orang islam supsya sokong umno yg dipimpin oleh prompak...
      Mungkin madal perkauman dah kurang menyengat jadi gunakan idu ugama plak..
      Secara logoknye evangelis mengembangkan kristian kpd semua bangsa dan agama...tapi puak2 macai 1 mesia gambarkan evangelis tumpukan kristian kpd melayu islam sahaja di malaysia.....
      Puak sesat yg tidak ikut quran ni nak sesatkan orang lain plak..

      Delete
    4. Anon, bacalah quran untuk fahami bagaimana berhubung dgn yahudi dan nasara. Kita dilarang mengambil mereka sebagai pemimpin, pelindung dan teman setia. Sila rujuk Aali 'Imran 28, AnNisa'144, Al Maidah 57, AtTaubah 23, AlMujaadilah 22....dsb.
      Al Quran telah beri kita amaran tentang hubungan dgn nasara kerana takut mereka akan pesongkan aqidah kita. Adalah naif untuk kita katakan biar mereka sebarkan ajaran dan orang islam harus kuat iman dsb. Biarlah kitab Allah ini beri kita petunjuk. Umat Islam hendaklah pelihara aqidah. Segala yg merosakan aqidah harus ditentang dan bukan disokong. Kalau saudara mendalami AlQuran saudara akan sedar berapa jauhnya pendokong PH ini dari tuntutan aqidah. Takutlah hari hisab.

      Delete
    5. Kawasan yd ditandingi mca dan mic penyokong umno nak pangkah saper plak?..tak payah kluarvunfi?...

      Delete
    6. Tak de ayat dlm quran tak boleh buat mungkar dlm quran?..

      Delete
    7. Gereja di KL anjur berbuka puasa..

      Masyallah tenang sungguh d gereja..

      Dalam 40 org yg pergi takde seorang pun jemaah yg masuk Kristian. Tapi bila ikut imam najip terasa pulak nak murtad


      Bila ikut umno rasa macam dah dekat dgn murtad...

      Mencuri merompak melanun menipu rakyat di bolehkan. Pada masa dama ajak rakyat taat pemimpin kleptokrat dan buat amal makruf...

      'dakwah' cara imam najip dan imam hadi ni akan mempercepat proses munafik dan murtad..


      Alahurabi


      Jauhi dari ularrrrmak palsu dan kleptomaniac..

      Biarlah mereka . baik angkat lim Guan eng lagi baik.. Tak rugi apa apa.. Rezab Penang naik cecah 2b . Di Selangor pula cecah 4 5b ! Dari kosong zaman toyol dan gerakan bn


      Tak perlu takut kpd Kristian. Yg akan murtadkan kita adalah umngok

      Delete
    8. Almurtadi J kata

      Jgn ambil.yahudi dan Nasrani sbg imam

      Tapi ambil.melayu lahanat Islam.babi kleptokrat boleh


      Cibai betul almurtadi bawak ajaran mazhab cilaka mana


      SEBIJI MACAM ITU UKNOWN DAN NEWCASTLE..

      JOHN DOE MANA KAMU.. ALMURTADI DAH MUNCUL IMAM J

      Delete
    9. Banyak auta la mr j

      Delete
    10. Mrj ini orang pas yg menjadi sukarelawan umno.
      Bapak muna..k....

      Delete
    11. Mr jubor ni pengkhianat rakyat. Depan kita marah DAP kafir, belakang kita peluk Jho Low kafir sebab Penabur dedak yang suruh.
      Mencuri boleh diterima kalau melayu islam.
      Mencuri tidak boleh diterima kalau bangsa dan agama lain.
      Agama apa yang mrs jubor dan geng dia anuti. Al Quran kah Al syaitan yang mereka baca.?

      Delete
  26. jho lowWednesday, July 05, 2017 8:01:00 PM

    Terima kasih kerana terus menyokong saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko baru dapat 1B bukan? jebon di sana dah balun 90B, habis anak beranak jadi billionaire, sekarang jebon tu Nak jadi PM pula supaya cucu2 pun jadi billionaire juga.

      Delete
    2. Dah repot polis?

      Delete
    3. Hello J, ada pakai serban ka?
      Warna apa? Kuning ka?

      Delete
    4. Ya J kalau sudah pakai bagi tau ok. Boleh lah budak budak jerit tolong mak, ular mak, tolong ular mak.

      Delete
  27. Nak cover jahat, Kristian disebat
    Yang menyamun Melayu buat
    Mengajak sama si kopiah bulat
    Konon perpaduan, dua dua musibat!

    Amanah,PKR,Bersatu ramai Melayu
    DAP bukan parti yg teraju
    Orang umno fikirannya kayu
    Takutkan Melayu nak tukar baju!

    Walau DAP Kristian agama
    Melayu Pakatan akan bersama
    Agama Islam kita Utama
    Dalam BN adakah Islam,MCA terima?

    Dah buat jahat jangan berdalih
    Mengata yang jahat DOJ Mat Saleh
    Melayu Islam, tapi sembelih
    Songlap dan bohong,itu nak pilih?

    Dalam negara ramai dah sebut
    Kayakan keluarga billion dibolot
    Jika tak betul,fitnah dan karut
    Saman Mahathir, kenapa takut??




    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Kadang kadang heran difikiran kita
      PH dikata penyokong Evengelis liberal pula
      Takkan diaorang tak ingat dulu ada mufti keluarkan fakta
      Orang islam murtad, listnya panjang berjela jela..

      Nak tanya sikit mr j kita
      Semua tu berlaku pembangkang kah punya kerja?
      Takkan bila nak pru aje, mr j spin nak kata
      Ini semuanya salah DAP dan pembangkang sahaja..

      Berapa banyakkah kerusi DAP lawan
      Dapatkah mereka membentuk kerajaan
      Takkan itu pun mr j tak boleh hadamkan
      Adakah dedak menutup akal fikiran..

      Bila kita beri peringatan
      Dituduh pula kita pada bangsa lain beri sokongan
      Hilang isu agama, rasis pula dimainkan
      Kerana malaun macam nilah, sibijan masih kekal dalam pemerintahan..


      Delete
    2. Fan tun taik..go to hell..

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun dan bro perak man. Terberak 2217.

      Delete
  28. Mr J,

    Kononnya... Kamu takut dengan Evengelis liberal lah.. tapi, pada masa yang sama kamu subahat dan halalkan perompak mengambil bukan hak milik mereka! walaupun perompak itu org islam wajib sokong juga! kalau mcm itu lah..fahaman kamu.. hadis, kitab mana kamu belajar?

    Kamu takut dan marah dengan budaya sesatkan umat islam, tapi, malangnya org2 melayulah yang paling ramai tersesat dengan berhibur, berlawak, bertanding nanyian dalam TV! apa kerajaan Umno telah lakukan ?

    Ngaji Al Quran tapi takut untuk berkata benar.kenapa jadi mcm tu..sebab, kamu bersubahat juga dengan org islam yang buat perkara yang dilarang Allah SWT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini contoh gunakan agama untuk kepentingan diri...tepatnye jual agama...

      Delete
    2. UP, siapa yg akan menyokong perompak dan penyamun? Kalau ada kebenaran dlm tuduhan ini saya akan bersama menolak dan minta digantikan pemimpin baru. Hatta org UMNO sekalipun tidak akan sokong perompak. Tapi sebelum tuduh cuba pastikan kesahihkan berita dulu. Kalau tidak kita hanya sebarkan fitnah. Masa mula mula kes ini keluar saya pun mencari kepastiannya. Bila PAC yg dianggotai oleh 5 ahli parlimen mendapati PM tidak terlibat saya yakin dgn penemuan itu. Masakan pembangkang akan sokong PM? Lepas PAC 4 negara buat siasatan akibat lapuran yg dibuat oleh kuncu kuncu bekas PM. Satu demi satu negara negara ini tutup siasatan tanpa babitkan PM. Hatta DOJ sekalipun setakat kini hanya berani sita harta Jho Low tanpa bicara jenayah. DOJ juga tidak secara terus babitkan PM. Setakat ini apa bukti yg UP ada untuk tuduh PM perompak?

      Delete
    3. Poddahhhhhhhh mr j.

      Bila umno serang tuan ibrahim tentang 1MDB laki kau hadi awang buat apa?

      Sepatutnya dia bela timbalan dia. Ini tidak dok main kote kat rumah.

      Delete
    4. Hei..J,
      Kamu ini gila ke biul?
      Asyik cakap takda bukti saja tiap hari?
      Kamu ingat kami ini sek rendah tarag kamu kah? Jangan fikir kamu saja cerdik ya?
      Kamu pun sudah lama di blog ini,
      tapi akal kamu tak cerdik mana untuk berhujah.
      ...takda bukti....kenapa tak report.....doj tak sebut nama...
      Itu saja yg kamu pandai sebut bila beri alasan.
      Bodoh!!!!

      Delete
  29. Kalo korang betul2 nak bela evangelist, hari Ahad tidak siapa yg melarang korang pergi gereja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami dah masuk gereja berpuloh kali

      Tak de apa pun... Tenang adalah. dengar choir yg sungguh merdu nyanyian anak anak kecil.

      Setakat baca bible yg cerita pasal Noah...joseph.. Jacob... Jesus... Moses... Semua ada dalam koran...

      Kamu tak pernah masuk gereja atau belajar bible cakap banyak..

      Alif bata pun ko tak reti.. Tapi hu ha kutuk Kristian... Bahlol

      Delete
    2. Dah baca 'berita baik' ?

      Dah jumpa 4 ribu kesalahan

      Delete
    3. Bukan setakat berita baik

      Old testament dan segala naskah asal nukilan luke mathew pun dah baca..

      Berita baik adalah New testament atau bahasa pasar poket bible...

      Buat apa bak cari kesalahan agama org..

      The ten comandments yg asas

      1. Thou shall nit kill
      2. Thou shall bot steal

      Pun benda bagus dan baik tapi imam.kamu tak ikut.. Imam najip.tetap mencuri..

      Ko bak cari salah 'bible' pulak.. Pkmak betul ko nih..

      KO PEGI BACA KORAN DAN HADITH SAMPAI HABIS DGB IMAM NAJIP DULU BARU SEMBANG KENCANG..

      NAK CARI SALAH AGAMA ORANG TAPI AMALAN KAMU MACAM SETAN

      Delete
    4. 21.31... Ko bodos...bukan soal bela evangelis..soalnye menggunakan evagelis menakut2 kan melayu...evangelis boleh didakwah masuk islam...paderi pon masuk islam...tapibko taknmampu tarik evangelis sebab ko geng prompak...evangelis boleh dakwah ko...bible asal/injil ade dlm quran..kristian pon melarang merompak dan sokong perompak...

      Delete
    5. Bila imam najip jumpa evangelisy dakwah kencang..


      Evangelisy tanya sama imam najip ' dah pulangkan duit 1mdb dan berlian 127juta blom?

      Imam.najip kata blum lagi..

      Evangelisy kata buat apa aku ikut kamu.. Agama Kristian kami melarang mencuri.. Tapi kamu riang ria mencuri tanpa batasan.. Maaf kami tak boleh berimam kan kamu ostad najip!

      Delete
    6. OK. Ko biasa baca dak Bible ver. King James.?

      Ada dak Alif Ba Ta Jim dlm bible itu,?

      Ada dak perbuatan sumbang mahram dlm bible tu?

      Babi tu org Kristian boleh makan dak?

      Delete
  30. Ini adolah LOBAI Dunio (90juto).

    Guno ayat2 al-quran BERPILIH.
    kENO DOKET nuar..TAKDO Saksi cumo bontot Saiful jerr.TAKLEH Kamahkamah sariah.Sobab nuar kone penjara,nuar takleh bagi kesenangan.
    Bilo kono batang idung najib..walaupun lobih 5 nogoeri ado saksi,.dio boleh kato kono ado saksi.
    ULAMAK AKHIR ZAMAN...GUNO AYAT BERPILIH2..HANYA SESUAI PADO ORNG YG BAGI "FULUS".

    ReplyDelete
  31. Tok guru Hj Hadi seorang ulamak yg berwibawa
    Beliau berilmu tinggii dan layak keluarkan fatwa
    Bila PAS tidak mau geng, Puak Haprak kecewa
    Maka pelbagai fitnah dan tohmah mereka bawa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jecewa pon pas dah berpecah...di sebelah pantai barat pengaruh pas bukan kuat sangat...hehehe...dikelantan pas takot tersungkur kpd umno ato PH...

      Delete
    2. Tua ragu hj hadi dah kluarkan fatwa umno kapir...ko masih kapir kerana tuan ragu blm batalkan fatwa tu...ingat tuu..

      Delete
  32. parti politk adalah keperluan dunia,bila agam islam yg suci itu dicampuradukkan..Maka islam nampak macam teruk,islam dah jadi "BERPILIH-PILIH"Agama islam adalah perintah dan janji2 allah.Jika kepentingan politik sudah tergugat(keperluan dunia)..1,Jika pas kata DAP jahat,pemusnah islam,sesiapa bersekonkol dgn dap jadi barua dap.2.Begitu juga salah urus di kelantan ikut agama/perintah allah allah dilanggar.
    Penganut2 pas kata dgn dap..tak boleh bersama haram,demi politik kepentingan di selangor diabaikan.
    Bigitu juga di kelantan,salah urus yg memalukan.."MEREKA SENYAP"
    Ulamak2 yg tak campurkan kepentingan sendiri dan parti,akan menasihat kepada sipelakunya.
    TAPI Ulamak politik,walaupun dia tahu dia salah,kumpulannya,tapi disebabkan nak jaga hati bosss,hati ahli,jaga kepentingan,terpaksa cari2 ayat2 ,hujah yg berpiHAK,nabi kita nabi muhammad dlm mengembangkan agama, ia BERDAKWAH dgn ditunjuk ajar OLEH ALLAH,CARA Allah cara yg BETUL,bila berdakwah cara nabi,tiadalah digunakan ayat2 al-quran HANYA DIGUNAKAN untuk pada pehak lawan sahaja.Agama allah,"keterangan,panduan,perintah dan janji2 allah"
    kepada semua umat..tak kira KAUM fakir,berharta,kafir...semuanya tiada UPAH...BEZANY agama islam dan orang2 kafir..orang2 islam dapat pertolongan allah jika orang2 islam bantu agama allah..Bukan bantu politik keperluan dunia itu.

    ReplyDelete
  33. Cai2 haprak tiap hari bikin fitnah dan tohmahan
    Bukti tak ada, tapi cai asyiik lemparkan uduhan
    Kitab DOJ depa terima setaraf hadis dan quran
    Bagi mereka ni, Madey setaraf Nabi dan Tuhan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kimak ko! Mana BUKTI Arab derma? Mana resit? Harap air liur basi se Pendi je tak laku..! Kah kah kah.

      Delete
    2. Fitnah amendenye?...kena batang idung ak boleh nak tepis tuduh fitnah ler...taktik lame tu cai bodos...

      Delete
  34. *NAJIB KANTOI!! Mahkamah Singapura sahkan RM2.6 billion yg masuk ke akaun Najib adalah berasal dari 1MDB bukan putera Saudi* https://jebatmustdie.wordpress.com/2017/01/18/bukti-najib-menyamun-rm2-6-billion-dari-1mdb/

    # VIRAL DEMI NEGARA DAN ANAK CUCU TERCINTA.
    # ALLAH MAHA BESAR DAN MAHA BERKUASA BUKAN NAJIB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapork plak fitnah najib...

      Delete
    2. Sebenarnye putera saudi jugak bernama Almalik Sheikh Al Jho Lo...arab mata sepet...hehehe

      Delete
  35. Puak Haprak ni umpama gabungan kaum iblis
    Peliwat & si anak, sangat membela evangelist
    Kepala dongga depa kini si keling tua pluralist
    Diupah DOJ melalui macai si Khairudin muflis

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puak haprak cai 2 mesia baca quran hadis dan sembahyang ke tetap jugak mungkar...tetap bela prompak ikut ajaran iblis...
      Peliwat tu dah buat mualaf shafeei dan najib ketaq lutut bila mahkamah dah kluarkan perintah bentangkan akaun bayaran dan terimaan 9.5 jota duit 1 mdb...

      Delete
    2. Macai 1 mesia penjual agama ...golongan sesat...

      Delete
  36. Alahaii kesian betul si Budin blogger Fuckatan
    Spt udah habis modal fitnah nak dibuat liputan
    Tapi demi dedak direka jugak, ini admin setan
    Tak semena-mena, dia pergi serang Kelantan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spe modal ko ade?...jual agama ler midal ko...hehehe...

      Delete
  37. Madey taja penuh Budin barua punya blogspot
    Fitnah dari Amerika admin bawa masuk import
    Demi dedak dia jadi hamba Madey tua kerepot
    Asyik dgn tuduhan mencuri, kenapa tak report

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
  38. يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٍ۬ فَتَبَيَّنُوٓاْ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَۢا بِجَهَـٰلَةٍ۬ فَتُصۡبِحُواْ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَـٰدِمِينَ (٦)

    Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
    (Surah Al-Hujurat, ayat 6)


    يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ كَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ ٱلظَّنِّ إِثۡمٌ۬‌ۖ وَلَا تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًا‌ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُڪُمۡ أَن يَأۡڪُلَ لَحۡمَ أَخِيهِ مَيۡتً۬ا فَكَرِهۡتُمُوهُ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌ۬ رَّحِيمٌ۬ (١٢)

    Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
    (Surah Al-Hujurat, ayat 12)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu ha, tengok atas tu, hai cai2 haprak keparat
      Ambil lah iktibar perintah dlm surah Al-Hujurat
      Menuduh kalau tak betul itu dosa sangat berat
      Tak takut kah dgn balasan Allah dekat akhirat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

      Delete
    2. Anon 23:11

      Dengan berlandaskan ayat Al~Hujurat ayat 6 lah kami meminta :

      Peguam Negara jangan hanya pandai dan pantas menafikan apa yang di beritakan olih DoJ atau menolak dari memberi kerjasama kepada Swiss Authority .

      Meminta Najib telus dan ikhlas memberi jawapan keatas segala kekalutan 1MDB . Mengapa di OSA kan laporan Audit ? Mengapa PAC chairman , Hassan cari makan sendirian mengubah laporan PAC yang di bentangkan di Parlimen ??

      Tubohkan RCI untuk menyiasat skandal 1MDB .

      What I can say , your understanding on the meaning of the Al~Hujurat , verse 6 is too shallow , alike Mr J,

      I am no expert in the religion but I tried to understand the meaning either in English or BM . Try to understand it in totality , not unitarily .

      Delete
  39. Budin biol punya posting ni hanya buang karan
    Konon buat posting, mau cakap pasal Al-quran
    Tapi diri sendiri pun macam tak ada kesedaran
    Nun di atas tu: Al-Hujurat, An-Nisak & Al-Imran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojola pantun lucah ni hanya buang karan
      Makan dedak tapi mau cakap pasal Al-quran
      Diri sendiri makan haram tapi tak ada kesedaran
      Jangan nasihat orang je..Nun di atas tu: Al-Hujurat, An-Nisak & Al-Imran baca dan paham maksudnya, buat panduan..

      Delete
  40. Dah habis terdiam cai2 puak haprak haluan kiri
    Semua jenis jahil fasiq serupa Matdey Malabari
    Tak reti le cai nak komen bila ayat quran diberi
    Cai2 tak kenal alif ba ta ini dah habis cabut lari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah habis terdiam cai2 puak haprak penjilat jubo jibby
      Semua jenis jahil fasiq serupa pukimak apundi
      Makan dedak haram tapi masih berani ayat quran diberi
      Cai2 jibby ni tak takut tuhan,ahli neraka jahanam ni

      Delete
  41. Cai2 haprak hanya ikut jubor Madey fasiq sesat
    Percaya cerita berasas andaian, tak usul siasat
    Asyik lempar tuduhan maki cerca & kata2 kesat
    Kepala otak hanya taraf pala kote bawah pusat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cai2 haprak hanya ikut jubor jo low & jibby sesat
      Percaya cerita air liur, 1mdb tak berani siasat
      Asyik kata takde bukti, fitnah cerca & kata2 kesat
      Kepala otak dedakian hanya taraf bawah pala kote dua biji bulat

      Delete
  42. Kasihan Budin blogger upahan tali barut Yahudi
    Kempen memburuk kerajaan serba tak menjadi
    PAS lari keluar, tersekat PH punya denyut nadi
    Nak melepas geram, dihentam Tn guru Hj Hadi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasihan kojola cai upahan tali barut sijibby
      Kempen mengampu kerajaan serba tak menjadi
      Ramai ahli parti lari keluar, tersekat jibby punya denyut nadi
      Nak melepas geram, dihentam belakang mat singapork, kojola, j dan juga rosy

      Delete
  43. Habiis melingkup lesap, cai-cai bingai biol unta
    Msiaharu, Berak Man, Fuck Tun tiada lagi aota
    Kelu terkedu, tak daya nak keluar hujah & kata
    Tak tahan pedih telinga, masuk tidor membuta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habiis melingkup lesap, cai jibby bingai biol unta
      Bro Msiabaru, bro perak Man, bro Fan Tun cakap penuh dengan fakta
      Lidah cai bisu, tak daya nak keluar hujah & kata
      Tak tahan pedih telinga, maki, meroyan penuh kata nista

      Delete
  44. Othaman bapok tak dapat lagi nak ke hulu hilir
    Kini terlantar di katil hospital air mata mengalir
    Anak, cucu & cicit pergi menziarah bergilir-gilir
    Yg mampu dia buat hanyalah urut batang pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Suman yang suka ugut orang tu kerrrr...aahhhh...aku dah tampau sebijik...

      Delete
    2. Satu hari nanti kojola tak dapat lagi nak ke hulu hilir
      Kena strok terlantar di katil hospital air mata mengalir
      Tiada seekor pun anak, cucu & cicit pergi menziarah ini mulut hanyir
      Ini orang hidup pun tarak guna, tahu makan dedak dan hisap lendir

      Delete
  45. Hoi cai kah kah,
    Ko lah sebenarnye salah sorang evangelis tu, hasil didikan umnopork selama 60 tahun mengetuai bn. ko tak layak di sini pi brambosss ke mykemut ko tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko lagi kuat kemut Tulang Babi Penjuboq Dapigs....nak mampos....

      Delete
  46. Hujah dari Mr J, cai2 haprak tidak boleh makan
    Nampak kat atas, puak cai dah meroyan sakan
    Komen mengejek, berbentuk kebudak-budakan
    Mereka label Mr J dgn label yang bukan-bukan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni buat kesimpulan bodos... Mr J tak berani jawab komen 21.05 dan 21.07...hehehe....ini tak boleh makan?...oto Mr Jebon dah kena makan?..macai 1 mesia haprak jawab komen merapu2 mengejek2... Hihi...ko ni masih budak ato tak sekolah tinggi....cian ko tak pandai temberang...bodooss...hehehehe

      Delete
  47. Syabbas Mr J, keluar hujah bernas dan matang
    Pukul lemah lembut tapi cai rasa nak terlentang
    Kepala jadi pusing, udah mula nampak bintang
    Hanya dgn mengejek & hina cara depa tentang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko syabassjan Mr Jebon yg dah kena makan..mr J dan ko sama bodos ... Kuat temberang...hehehehehehe...

      Delete
  48. Entah apa akan jadi dgn cai2 haprak pukimak
    Hinggakan sanggup tuduh kafir, dekat ulamak
    Cai2 bermatian mau pertahan Matdey mamak
    Untuk Matdey, makan babi pun cai2 ni gamak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulamak ko guna ugama untuk kepentingan diri dan politik...dah rembat 90 jota makan rasuah...takut saman husam...hihihi...ko bodos...ulamak dah ksyer...ko tetap bangsat...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...