Sunday, 23 July 2017

YANG MANA BENAR, 99 PERATUS ATAU 1 PERATUS?


Benarkah 99 peratus tuduhan-tuduhan mengenai Rosmah Mansor selama ini adalah tidak benar?


Jika 99 peratus tuduhan itu tidak benar, sudah tentu bermakna hanya 1 peratus saja yang benar.


Kalau 99 peratus tidak benar, kenapa hanya satu perkara iaitu pejabat Rosmah di Seri Perdana saja yang ditampilkan sebagai contoh tuduhan tidak benar tersebut?


Soalnya, adakah tuduhan mengenai pejabat itu begitu berleluasa diperkatakan atau hanya pernah sekali sekala saja diperkatakan suatu ketika dahulu?

Bagaimana tentang banyak tuduhan serta dakwaan yang lain yang lebih kerap diperkatakan?


Apakah dakwaan mengenai hobi membeli-belah tidak benar?


Apakah dakwaan mengenai koleksi beg tangan tidak benar?


Apakah dakwaan mengenai barang kemas, cincin, gelang, dan rantai leher tidak benar?


Apakah dakwaan mengenai penggunaan jet tidak benar?


Apakah dakwaan mengenai kemewahan, pembaziran dan pembelian barangan mahal tidak benar?


Apakah berita dan gambar  tentang aktiviti membeli-belah yang pernah tersiar di pelbagai media, portal antarabangsa dan portal dalam negara semuanya tidak benar?


Oleh kerana Abdul Rahman Dahlan mengesahkan MO1 adalah Najib, adakah dakwaan DOJ bahawa isteri MO1 ada menerima pelbagai hadiah barang kemas bernilai RM128 juta daripada Jho Low juga tidak benar?


Apakah pelbagai kemewahan majlis perkahwinan anak perempuan Rosmah sebagaimana yang kerap diceritakan oleh Tun Mahathir dalam ceramahnya sebelum ini tidak benar?


Ohhh....apa lagi?


Jika mahu dikutip satu persatu dakwaan mengenai Rosmah sejak 2009 lagi yang pernah didedahkan di pebagai media, senarainya mungkin terlalu panjang dan apakah 99 peratus daripadanya benar-benar tidak benar?


Apakah tuduhan 99 peratus tidak benar dan apakah pula 1 peratus yang benar itu?


Kiranya begitu banyak dakwaan tidak benar, mengapa tidak ada satu pun tindakan saman diambil?


Malah, kenapa cabaran Tun Mahathir agar beliau disaman pun sehingga sekarang tidak disahut?


Atau, mungkinkah 99 peratus  tuduhan adalah benar dan hanya 1 peratus tidak benar?


Manalah tahu kan..kan...kan!! (ShahbudinHusin 23/07/2017)

106 comments:

  1. Kisah ROSMAH ini bukan lagi sejak tahun 2009 malah sejak dia mula kenal najib dan sapu laki orang yang biol ini pun sudah viral dan diketahui umum, cerita Rosmah ini sejak kahwin dgn najib bukan lagi satu fitnah tapi kenyatan diperakui oleh keluarga kedua dua pihak.. semuanya penuh dgn keburukan nafsu Dan tamak walaupun kedua dua sudah pun bersuami Dan beristeri..hingga ada yg mengelar PUAKA.....HE HE HE HE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa nak percaya dengan perempuan yang main kayu 3?
      Perempuan curang tak boleh percayai.

      Delete
    2. Banyak pakai botox.

      Delete
    3. Satu ayat jer yg ada dalam kepala teman....
      say NO to BN.

      Delete
    4. Perempuan Puaka mana ada benarnya

      Delete
    5. kegagalan KL Monorail, Putra LRT, Star LRT and perkhidmatan bas Intrakota.

      “Semua 4 projek pengangkutan awam utama Kuala Lumpur di bawah pentadbiran Dr Mahathir diserahkan kepada syarikat swasta melalui konsesi dan kemudiannya bankrap.
      tiada projek pengangkutan awam yang dirancang Najib – lanjutan LRT1, LRT2 dan MRT – dilaksanakan dengan perjanjian konsesi dan masih dikendalikan kerajaan.
      Tiada keperluan untuk perjanjian konsesi yang memerlukan kenaikan bayaran berkala dan projek itu disiapkan tepat pada masanya dan tidak melebihi bajet atau siap lebih awal serta di bawah anggaran kos
      Merujuk Monorail KL ia adalah projek diswastakan yang diluluskan dalam mesyuarat Kabinet pada Jun 1989.Kosnya dianggarkan pada RM143 juta ketika itu. Tetapi, apabila selesai dan dibuka pada 2003, ia dikatakan menelan belanja RM1.18 bilion.

      “Syarikat itu muflis dan diselamatkan serta diambil alih Prasarana pada 2007 pada harga RM882 juta.
      Putra LRT dan Star LRT yang terpaksa diselamatkan Prasarana pada 2002 dengan bayaran berjumlah RM9 bilion.

      Putra LRT hanya beroperasi selama 4 tahun sebelum diambil alih, manakala Star LRT berkhidmat selama 6 tahun di bawah pemegang konsesi swasta.

      “Perkhidmatan bas Intrakota yang mula beroperasi pada 1998 juga muflis dan terpaksa diambil alih Prasarana pada 2013 dengan kos RM177 juta.

      Delete
    6. 1) Isu anjing sejuk sikit selepas viral penyakit anjing gila. Sekarang ni geger isu Pelancaran Jentera Pilihanraya PAS Permatang Pauh, isu Syeikh Nuruddin al-Banjari vs Dr Rozaimie Ramli dan isu pembentukan Pakatan Harapan.



      2) Isu jentera PAS Permatang Pauh dicemuh lawan sebagai memberi tongkat kepada Umno, pengacau dan sebagainya. Manakala dari peringkat PAS pula, semua berpendirian PAS Permatang Pauh sudah kembali bekerja untuk parti sendiri.
      3) Dari sudutu PH/PKR, ia adalah sabotaj PAS terhadap kerusi lagenda pemimpinnya DS Anwar/DS Wan Azizah. Malah DS Anwar bukan sekadar menang atas kerusi PKR kononnya ihsan laluan yang PAS beri, malah DS Anwar menang sejak beliau dalam Umno/BN lagi. Maka sudah menjadi sesuatu yang sebati antara DS Anwar - Permatang Pauh, Permatang Pauh - DS Anwar.

      4) Bagi PAS, kerusi Permatang Pauh sudah ditandinginya sekian lama, menentang Umno/BN termasuk menentang DS Anwar sendiri yang masih Umno/BN. Sehinggalah tertubuhnya PKN/PKR, PAS memberi laluan kepada DS Anwar/PKR untuk berdepan Umno/BN sebagai permuafakatan politik BA. Jentera PAS Permatang Pauh diguna untuk kempen politik PKR.

      5) Hari ini setelah tiada lagi tahaluf siyasi dengan PKR, PAS mengambil langkah untuk menggembeling tenaga jentera mereka untuk PAS sendiri. Setelah sekian lama tidak bertanding, kali ini adalah cubaan pertama PAS untuk mengetahui sokongan akar umbi yang masih tersisa setelah berlalunya era BA, PR dan sekarang era tertubuhnya AMANAH dan HARAPAN.

      6) Saya rasa tak ada masalah PAS mahu bertanding. Itu Hak PAS dalam sistem demokrasi. Tiga penjuru pun tiga penjurulah. Siapa nak menang, kena pandai kempen.

      Delete
    7. Setelah dilantik menjadi Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad kian hari mula menunjukkan gaya kepimpinannya terdahulu ketika beliau menjawat perdana menteri.

      Semalam beliau mendedahkan realiti yang sedang dihadapi PH terutamanya DAP dan kedudukan sebenar DAP di hati beliau.



      “Ada 2 parti lain (dalam PH) yang berbilang kaum. DAP boleh bertanding di bawah 2 parti itu (kalau pendaftaran mereka dibatalkan).

      “Saya yakin PKR dan Amanah akan terima mereka tetapi kita tidak boleh kerana kita parti Melayu,” Dr Mahathir dipetik sebagai berkata dengan andaian bahawa jika pendaftaran DAP dibatalkan dan usaha mendaftarkan PH gagal sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      Beliau turut memberikan maksud tersirat bahawa jika DAP diberikan laluan untuk bertanding di bawah PPBM, persepsi terhadap PPBM sebagai parti Melayu akan terjejas.

      Walaupun Dr Mahathir berkata demikian dengan alasan bahawa orang Melayu masih bersifat komunal dan oleh itu parti berbilang kaum seperti DAP akan ditolak oleh orang Melayu, tetapi ramai yang memahami pandangan tersirat Dr Mahathir terhadap DAP iaitu “DAP ditolak oleh orang Melayu.”

      Mengesan betapa ‘damaging’ kenyataan Dr Mahathir ini, Penasihat DAP Lim Kit Siang yang namanya tidak terpilih dalam senarai kepimpinan PH tampil dengan kenyataan balas mendahului suara pengerusi dan ketua umum PH.


      Kit Siang cuba mengolah pandangan Dr Mahathir daripada sudut kaum kepada sudut kawasan pendalaman dan bandar.

      “Saya fikir kebangkitan di kawasan pedalaman yang rata-ratanya orang Melayu, bukan sahaja di kawasan bandar, penting untuk rakyat Malaysia. Ini bukan soal kaum. Ini soal kawasan bandar dan desa,” balas Kit Siang.

      Bayangkan apakah yang akan dituduh Kit Siang terhadap Dr Mahathir kalau bekas perdana menteri itu tidak bersama mereka dalam PH hari ini, sekiranya sejarah episod serangan DAP terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam isu ‘I am Malay first’ diambil sebagai ukuran?

      Begitulah hebatnya politik Dr Mahathir.

      Bersama DAP, beliau kini disambut sebagai wira di majlis-majlis DAP dan imej beliau telah berubah daripada seseorang yang digelar ‘rasis’ ketikanya bersama Perkasa dan Umno kepada tokoh yang bakal menyelamatkan negara walaupun kini beliau berusia 92 tahun.

      Sebaliknya, DAP, meskipun bersama Dr Mahathir, masih tetap dilihat sebagai parti yang akan menjauhkan undi orang Melayu kepada PPBM.

      Setelah berusaha menyamai taraf PPBM dalam PH setaraf dengan taraf Umno dalam BN, apakah Dr Mahathir akan memulakan langkah seterusnya untuk menyamakan taraf DAP dalam PH kepada taraf MCA dalam BN dengan alasan untuk menghilangkan takut orang Melayu terhadap PH?

      Apapun, politik kawal-mengawal dan pertembungan pengaruh antara Dr Mahathir yang berjawatan sebagai pengerusi PH dan Kit Siang yang tidak berjawatan dalam PH akan terus berlarutan sehingga PRU14 sementara pengerusi dan ketua umum PH sekadar memerhatikan dinamik pertembungan ini dari tepi.

      Delete
  2. Sape nak ngaku berak tengah jalan. Aku first pis pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi hutan pun tak ngaku berak..

      Ko 2nd lah pis pus..

      Tulis tengok keyboard Jgn tengok badak gempal comel.


      Hihiiiii

      Delete
  3. Yang teramat pasti benarnya, adalah tuduhan mengatakan Rosmah itu macam badak memakai rambut palsu hitam berkilat lagi padahal umur dah tua renta, perasan mudalah badak tu...ptuiii!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana seekor badak

      Habis selurh negara lemas kena percikan air kesukaan badak

      Delete
  4. Kalau kaji sejarah kajatuhan seseorang pemimpin yg lemah dan zalim selalunya isteri yang boros dan sentiasa lagak lebih dari suami kadang kadang itu dia yg memimpin kacau habis semua ajensi kerajaan, di Malaysia nasib tak baik sedang berlaku. Puaka puiii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam Imelda Marcos. Filipina jatuh gara-gara nafsu kebendaan betina ini.

      Malaysia akan menyusul kemudian.

      Delete
  5. Tak payahlah jadi manusia kalau sudah tidak kenal yang mana benar dan yang mana salah, yang mana baik dan yang mana buruk. Allah tidak memberi petunjuk kepada orang yang zalim.

    ReplyDelete
  6. Kalau tak nak percaya pada 99% tuduhan pembangkang, macamana tuduhan DOJ yg dikeluarkan dlm beratus helaian kertas lapuran dgn tatapan dunia

    ReplyDelete
  7. Kalu dah anak sendiri pun bercakap macam tu, apa yg tak benarnya. Belum termasuk adik sendiri. Bagaimana dengan India karpet punya cerita.Tak benar juga. kami tau kerja hang tapi cerdik lah sikit bila buat kenyataan.

    ReplyDelete
  8. Adoh, awat bodoh sangat hang rizal oooii. Bila hang buat kenyataan ni, hang tau dak sapa yg dok baca. Kalu hang dok pi berbisik dibelakang dapoq tapa lah juga. Macamana hang nak suruh cai cai hampa defence hang ni. Kalu depa ni buka mulut siap kena sembelih punya. Tak tau berapa ramai cai cai hampa dok maki hang lani. Bukan takat kami yg dok gelak dekat hang tapi geng umno pun mesti tersenyum dengan kenyataan hang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut rizal aka@menteri bahagian jaga rosmah ni...berbincang dulu dgn blogger seperti mrj.baru buat statment.senang skit mrj nak spin cover up..

      Ini pandai2 terlebih mangkuk dari dedak lah pulak

      Delete
    2. Gekok dah lobai rizal pendek tu makan dedak

      Delete
  9. Selain dari kebodohan vip2, ada 2 lagi masuk senarai dungu abad ini di negara kita.
    1. Rizal
    2. T. Sharipudin
    Dua2 bahalol tahap kronik,ada otak tapi lembu. Maruah mmg dah takde.
    Betul lah kata Tun,beliau tak mampu mengubah cara berfikir org melayu. Melayu mana? Tu ada contoh 2 ekor tu. Buta dah sampai tak boleh nak beza yg benar dan yg salah....janji masuk riban2. Murah betul maruah mamat ni!! Dedak je, cukup lah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan jangan dua dua ni lembu laki kak ijat yang terlepas kot .

      Mungkin juga kerbau kerbau yang terlepas dari sawah padi di Kota Belud ??

      Delete
  10. Budin ni pun satu ,

    Apa yang si Rizal Mansor nak bagi tahu adalah 99% yang di ceritakan tentang Rosmah Mansor tu benar . Manakala yang tidak benarnya hanya 1% saja .

    Kita kena faham apa maksud sebenar yang tersirat di dalam kepala hotak walaunta walaunta ini .

    Chontoh nya ...

    Najib bilang tidak ada duit masuk akaun dia , lat lat memang ribu ribu juta masuk .

    Aril Kanda kata " I personally saw the money with my very own eyes " lat lat kertas jamban rupanya .

    Itu pun kita bernasib baik , Najib belum jadi TUN . Kalau dia dapat TUN , dia kan menjadi raja kepada segala U~turn !! Nasib ,,,nasib ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aril Kanda kata " I personally saw the money with my very own eyes " lat lat kertas jamban rupanya .



      Ayat arul yg paling tak tahan untuk digelak...tapi ni pun mrj ckap betullllllll..benarrrrrr

      Delete
  11. mengikut apa yg tlh d maklum kan kpd saya, ada dua sebab utama mengapa najib tlh kalah dlm pru 1999 :-
    1)rakyat Pekan masih marah kpd najib kerana tlh mencerai kan isteri pertama nya utk menikahi rosmah n rosmah d lihat sebagai meruntuhkan 'masjid bahagia'.

    2)rosmah keberatan utk mendampingi najib semasa lawatan2 k kampung2.

    mungkinkah ia nya akan berulang? hanya pru 14 akan memberi jawapan.

    pasangan ini sudah mula tidak d sukai akibat drpd pendedahan 2 yg d buat selama ini.

    mungkin kah isu cincin rm127juta yg masih tidak berupaya d perjejaskan olih najib akan membawa padah? atau bolih kah pemberian dedak/rasuah secara masif bolih 'kautim' warga Pekan?

    hanya masa akan menentukan segala gala nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pernah mengatakan pendudok Pekan telah di lembukan olih Najib ( sorry Srda Rahman kita).

      Mengapa tidaknya ...

      Derma lembu untuk korban olih Najib pada tahun 2014 ~~~~~~ 539 ekor .
      Manakala jumlah pada 2015 pula adalah 592 ekor .

      Kita tunggu dan lihat berapa ekor lembu yang akan Najib dermakan kepada orang Pekan tahun ini .

      Delete
    2. saya percaya tahun ini lebih banyak (tahun terakhir) sebelum kedua mereka berehat paksa d istana bamboo.

      kalu bolih setiap warga layak mengundi akan d beri satu unta,lembu atau kambing.

      tapi yg mereka tak bolih jamin ia lah sama ada undi akan memihak kpd mereka.

      warga Pekan sudah 'bangkit' - insya'allah.

      Delete
    3. Untung jadi warga pekan....zaman pak lah mana ada bagi kat org kepala batas cmtu.zaman tun pun mana org kubang pasu dapat semua tu


      Untung la org pekan...org pekan jer kot rakyat malaysia.itu pun mrj punya la puji melangit jugak daaaaaa....

      Delete
    4. Sdra Rahman ,

      Orang bijak pandai pernah berkata ..

      Nak membuang pokok , kita potong akar umbinya . Jika tak terkorek , kita potongkan sampai tinggal tunggulnya . Jikalau tunas baru keluar , kita patah patahkan . Lama kelamaan tunggul saja yang tinggal .

      Delete
    5. Anon 02:43 ,

      Cuba kamu tanyakan kat Mr J , pujian setinggi langit tu langit yang mana satu .? Kot kot , pujian Mr J tu setinggi 'langit' di dalam mulut dia .

      Delete
    6. Correction ....

      korban pada 2015 ~~~~~~ 539 ekor
      korban pada 2016 ~~~~~~ 592 ekor .

      Delete
    7. korban pada 2017 ~~~~~~ kerusi parlimen pekan.

      Delete
    8. ameeen.
      jika tun m bertanding d pekan,
      ada rakan kata rosmah akan tercirit.

      mungkin dia akan minta najib cari kerusi selamat.

      tapi malang nya opsyen yg ada amat terhad.


      saya mencelah bahawa 'all seats r not safe anymore. not even d toilet seat'. hi hi!

      Delete
    9. Pak Rahman.......berbagai cara dan hal akan dibuat untuk halang Tun M dari bertanding di Pekan........salah satunya ialah keputusan siasatan RCI Forex yg diarah siapkan dalam masa 3 bulan.....

      Ini sumer boleh dibaca......guna common sense.

      Tak caya nanti sama2 kita tengok.....

      Delete
    10. MADEY dah NYANYUK.....Macai FUKATAN HAPRAK ...Anjing BELAAN Dapigs pun sama NYANYUK....'TOP DOG' akan Menyalak kesana kemari sehingga PRU tiba....tak sedar Parti nak MELINGKOP .....

      Delete
    11. How much is that top dog in the window?
      The living legend is not folk's tale
      How much is the top dog in the window?
      The Grand Old Statesman ain't for sale

      How can you forego without regret
      The living legend is not a tale
      Is he that so easy to forget
      This old top dog ain't for sale

      I must take a trip to my home town
      The old top dog is not for sale
      How can we compare with silly clown
      The old top dog carries no tail

      Delete
  12. Yg betul bawah 6%. Ini wak yg confirm, bukan main petik.
    Ya. Kurang 6,% ahli UMNO percayakan,1% tentang Mah itu betul.
    94,% percaya 99,% kisah2 hitam Mah itu betul.
    Cuma dlm suasana North Korea, oops,...Malaysia ahli takut bersuara, walaupun anak cucu akn terpaksa tanggunghutang kerakusan Rejim Jubbo.

    Takut pecat.

    ReplyDelete
  13. Tengoklah tu...

    Modal AIR LIUR lagi.

    Sape nak percaya?

    ReplyDelete
  14. Memang kamu bijak ... bak kata P. Ramlee " kamu yang bijak pandai pun bolih kena tipu dengan dia ( siapa lagi kalau bukan pemberi dedak kamu ) , kamu jugak yang bodoh! ".

    Kamu kata Raja Konsesi . Kamu fahamke apa yang di maksudkan dengan system konsesi ? Jikalau Najib terpekik terlolong mengatakan seluroh dunia mengenakan GST , membuat projek cara konsesi juga terdapat dimerata dunia .
    Secara dasarnya , cara ini juga dikenali sebagai Private Funding Initiatives (PFI) . Projek cara konsesi dijalankan dengan pelaburan di buat olih syarikat berkenaan diberi kebenaran mengutip hasil atas tempoh yang di persetujui . Sistem ini juga di kenali sebagai BOT ( Built , operate and transfer )
    Umpama yang jelas adalah PLUS . PLUS di beri tempoh selama 35 tahun untuk beroperasi. Selepas tamat tempoh , projek itu sepatutnya di serahkan kepada kerajaan .
    Tetapi mengapa kerajaan Najib menyambung tempoh konsesi PLUS yang tamat tempoh tahun hadapan ke tahun 2039 ...iaitu tambahan selama 21 tahun lagi ?? Duit , tau , duit ! PLUS memberi pulangan lebih 1 billion setiap tahun kepada kerajaan .

    Bagitu juga YTL Power . Mengapa Najib melanjutkan tempoh kepada janakuasa kertih yang sudah pun terhenti selama 6 bulan kerana tamat tempoh ? Raja Bahrin dari Amanah menentang dengan keras , tambahan TNB mengelami lebihan tenaga ketika ini ? Atau TNB/kerajaan bolih mengambilalih janakuasa ini dengan harga murah ?

    Untuk projek MRT , kamu ingat Najib ke 100% menjayakannya ??
    Betul apa yang di nyatakan olih anon 17:17 . ' Urban Traffic Dispersal Plan ' telah pun wujud ketika deklarasi 'Visi 2020' lagi .
    ECRL yang di pekik lolong olih Najib sehingga bertaburan air lior itu pun telah dirancang lebih 20 tahun dulu . Tetapi rancangan itu telah di bekukan selepas kajian yang di buat olih JICA merumuskan projek itu tidak praktikal !

    Nak saya komen bab NFC ?? Tak perlulah . Cuma nak bertanya je kat Kak Ijat kamu ... duit yang dipinjam dari kerajaan tu sudah settle ke belum ?? Sebagaimana semua sudah maklum , lembu lembu yang di katakana itu semuanya sudah lari pergi duduk di kondo ..


    Saje kopipes....sb tgok mrj buat tak nampak je pencerahan bro diny ni. Nk tgok ape j nak spin kikikiki

    ReplyDelete
  15. Dikemaskini satu hari yang lalu · Diterbitkan pada 22 Jul 2017 2:49PM · 1



    Umno Sabah terus serang Shafie Apdal
    Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi (tiga dari kanan) bersama pemimpin Umno lain semasa pembukaan mesyuarat Umno Bahagian Kimanis, Papar dan Beaufort di Bongawan, Papar, hari ini. – Gambar The Malaysian Insight, 22 Julai 2017.

    SERANGAN terhadap bekas naib presiden Umno Shafie Apdal berterusan di mesyuarat Umno tahunan di Sabah apabila Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi menggambarkan bekas rakannya Kabinet itu sebagai individu "kekurangan daya tahan".

    "Lihatlah kawan kita (Shafie). Beliau mengatakan sesuatu pada waktu pagi tetapi berkata sesuatu yang berbeza pada waktu petang. Beliau mempunyai masalah dengan konsisten.

    "Ketika berkuasa, segala-galanya baik, tetapi ketika dipecat sebagai menteri, semuanya menjadi buruk," katanya semasa pembukaan pertemuan bahagian Kimanis, Papar dan Beaufort di Bongawan, Papar, hari ini.

    Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, Musa Aman, Menteri Luar dan Ahli Parlimen Kimanis Anifah Aman dan pemimpin bahagian lain.


    Pemergian Shafie daripada gabungan pemerintah bermula dengan pemecatan beliau daripada Kabinet persekutuan pada 2015, dan seterusnya sebagai naib presiden Umno pada 2016.

    Zahid berkata ahli politik seperti beliau sepatutnya membina daya tahan politik, sambil menambah ia bukan sesuatu luar biasa bagi ahli mereka berdepan masalah dalam kerjaya.

    "Kita tidak boleh menjadi 'kacang lupakan kulit'. Dahulu, Shafie sanggup berbohong demi Umno untuk menunjukkan kesetiaannya kepada parti, tetapi sekarang beliau bercakap dengan nada yang berbeza," katanya.

    Anifah, pada malam Jumaat, memberi amaran kepada ahli parti supaya waspada terhadap Shafie.

    Menurut Zahid, ahli politik yang kuat diperlukan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) dan ini ditunjukkan dalam kesatuan ahli sejak ia ditubuhkan di Sabah 26 tahun lalu.

    "Sebagai abang termuda dalam Umno, Sabah setia kepada parti dan hari ini, ia mempunyai lebih 561,000 ahli, salah satu keahlian negeri yang terbesar," katanya.

    Beliau kemudian memetik dapatan kajian struktur Institut Teknologi Mara (UiTM) mengenai pengaruh BN di Sabah, menyatakan 76% rakyat Sabah masih memerlukan Umno, manakala 71.2% percaya BN berjaya membawa pelbagai transformasi kepada negeri ini, dan 70% masih menyokong Umno dan BN.

    Zahid berkata rakyat Sabah akan terdedah kepada pelbagai risiko jika mereka menolak Umno dan BN.

    Beliau menyamakan keadaan dengan kekecewaan rakyat Britain apabila mereka menyokong referendum Brexit.

    "Sabah juga mengetahui situasi ini berdasarkan pengalaman lalu apabila (Joseph) Pairin memutuskan meninggalkan BN untuk bekerjasama dengan pembangkang pada 1980-an," katanya.

    Zahid juga berkata Perdana Menteri Najib Razak mengamanahkannya melihat isu politik Sabah dan menyelesaikannya.

    Mengakui menyedari tentang perbalahan parti di Sabah dan berjanji melawat negeri itu setiap dua minggu bagi menangani semua isu.

    The Malaysian Insight diberitahu terdapat pertelingkahan kepimpinan Umno bahagian di Beaufort dan Papar, dengan beberapa pemimpin kini "tidak mampu lagi bertentang mata."

    "Saya menyedari isu yang sudah diperjelaskan. Jangan risau saya akan berurusan dengan mereka," katanya.

    Beliau juga mengumumkan peruntukan sebanyak RM1 juta bagi ketiga-tiga bahagian Umno itu bagi projek kemudahan mereka. – 22 Julai, 2017

    ReplyDelete
  16. Semua kata-kata Rizal itu adalah benar bahawa dia berkata tidak benar..........seantero dunia benar-benar sudah dengar........

    ReplyDelete
  17. BNEXIT.
    Allah dah angkat hijab mungkar Umnobn dan kemunafikan lobai2 PiS.
    Pilihan diberi utk lihat sendiri. Bagi yg sengkek iman atau pejam mata hati ala Dajjal , mereka yg pilih.
    Bukan siapa pun boleh paksa.
    Cuma klepto tv kerja dia auta.
    Tapi pelahap Tahek Low dan Penghirup Koncin jampi dah berkurangan dibawah 6%,spt dimaklum Wak Jahed.
    Kita tunggu PRU,
    Kita tahu Allah maha penyayang.
    Dia akan tunjuk lagi,
    najis gajah 1mdb.

    Selamat asak dan gasak ulat2 tahek A9 dan Q7...
    BNEXIT

    Tun Fan

    ReplyDelete
  18. Najib dan Rosmah adalah pasangan yang sangat secocok.

    Tuhan ciptakan mereka untuk sesama sendiri.

    Najib tidak boleh salahkan Rosmah dan Rosmah juga tidak boleh salahkan Najib. Mereka sehaluan dan arah mereka juga sama.

    Kelak nasib mereka juga akan sama.

    Kita tunggu dan lihat saja apa yang akan jadi selepas tempoh permainan mereka tamat.

    Tak lama dah, in shaa Allah


    Betul tak J, unknown sahabat dan Kejora?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa daa bro john doe...? Kenapa dgn Rosmah saja boleh cucuk...habis tuu dgn Isteri pertama tak bleh ker sampai diceraikan?
      Tapi dgn Ziana Zain, no comment

      Jgn marah...sesekali nak juga berlawak tapi pedas & tajam..

      Delete
    2. Pak othman,

      Mana boleh nak marah taiko.. Salute ja..

      Isteri pertama tu akan bersyukur yang amat sangat diceraikan Najib apabila melihat kesudahan Najib kelak.

      Same goes to bekas suami Rosmah juga.

      Tak lupa kepada macai2 K9.

      Delete
    3. Bro John dan Pak Othaman.......agama kata perempuan yg baik untuk lelaki yg baik......perempuan jahat untuk lelaki yg jahat....

      Dah kena daahhh.......penyangak jumpa penyamun.

      Delete
    4. Pasangan Nuar Al Jubori dan Jijah Kipas...Pasangan SeCUCUK....juga Pasangan si Jidin dan Si Gideee pu paling CUCUK....nak kata orang kononnnnn sesekali asam pedas da tajam....Wuf...Wuf...Wuf...........

      Delete
    5. Disuruh duduk2-duduk
      Dijerit-jerit
      Dibentak-bentak
      Najib yg dulu handsome
      Rambut panjang dah makin botak

      Kalau memilih alah bang
      Biar betol-betol
      Jangan tersalah pilih alah bang
      Kena Queen Control

      Delete
    6. Hehehe.......ini lagu lama tapi masih relevant sampai sekarang.

      Delete
    7. tak leh tahan bila tengok najib kena senggol dgn badak ketika duduk nak bergambar...hehe cai korang tentu merasa bangga kan mempunyai ketua yang berdarah pahlawan.kah×10

      Delete
  19. FUYOOOINKKKKK....

    KJ KATA GANDINGAN KUTTY ALJUBORI MUDAH
    BANYAK ISU & SAMPAH SARAP BERSEPAH SEPAH
    TAK CUKUP SAMPAH ANAK KRONI &HARAMJADAH
    NAK TUNGGU PRU JER KASI DEPA BERAMBUS BLAH

    KIKIKOKIKI....

    BERAMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK NI....


    INI KALI DAH DEKAT DAH NI...

    UBAHH

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETUL 800
      ...AKHIRNYA 800 membuat keputusan TEPAT !

      " INI KALI DAH DEKAT DAH NI...

      UBAHH"

      YA BETUL!!, DAAH LAMAA UMNOBNPAS SUDAHPUN ROSAK.
      YA UBAH !!

      BNEXIT ,!!!

      TAHNIAH 800.
      KEINSAFANMU AKAN SELAMATKAN MALAYSIA.
      SYABAS 800.

      TUN FAN

      Delete
    2. Tun Fan...

      Kenapa beruk sekor sepanjang malam hingga 8:00 pagi ini menyenyeh terlompat-lompat tak tentu hala...kena sembelit tak boleh berak ker dia..??

      Delete
    3. Pak Man,

      Beruk 800 sakit perut mengeliat.
      Silap terlahap tahek low berulat.
      Bos sempit stock baru kna sekat.
      Semua tk kna apa dibuat.
      Tun nk datang pekan,Jubbo gamat.
      UmNo BN mmg khianat,
      PAS lobai lalang mmg lahanat,
      Lpas PRU semua sg buloh disumbat,
      Barulah Malaysia selamat.
      Ayahbonda dulu sudah peringat,
      Awas jaga kalau nak taat,
      Kuasa naik kepala,jadi musibat
      RAHMA pun sudah,N jadi penamat.

      BNEXIT,
      SELAMAT BERJUANG.

      Delete
    4. Ha..ha..ha..Thank you so much bro Fan Tun. That was a damn good hilarious answer....what a beautiful day to start with.

      Ha..ha..ha..

      Salam Perjuangan, bro.

      Delete
    5. haha its TUN FAN,
      FAN TUN is the master Pantunist.
      Tun Fan is a oldbie
      (*reverse of newbie)
      Ninja smoke screen works all the time.
      Although at times, i forget to tag the comment.
      Cant wait to read Fan Tun soon.

      Apapun.
      BNEXIT,
      BNTERSGBULOH

      Delete
    6. HA...HA...HA...BERUK...WAK SUMAN DOK MEROYAN 26 JAM .....BEKASSSSS PENGERUSIIIII UMNO...TAK DAPAT JAWATAN...TU DOK MEROYAN SIANG MALAM....SAH HARAP LERRRR FUKATAN HAPRAP NAK MENANG PRUUUU....MELOPONG LERRRR....MAKAN JER LA TULANG BABI DAPIGS SAMPAI TERCEKIK....

      Delete
    7. Kejora is damn mad
      His pen is missing
      Kejora is bad
      His penis missing

      Kejora so sad
      He sat on the wall
      He feels so bad
      Having losing his ball

      Delete
    8. Pak Othaman.....this is the poem of the day.....

      Bravo......a nice one...!!

      Delete
  20. sekarang orang sibuk pasal Harapan satu lawan satu dengan BN-UMNO. PAS tak kira sebab lepas pru PAS akan pilih antara Harapan atau BN.

    Orang nak tahu samada cabaran Mahathir untuk berdebat dengan mana-mana pemimpin UMNO berkaitan isu 1MDB.

    Tiba-tiba timbul pulak kisah badak air tak pasal-pasal. Agaknya dah lama orang tak peduli kot? Hati dia tak senang apa lagi Jamal Jamban bawak `Kak Wan“ jalan-jalan.

    Dia naik MRT dengan laki dia.. orang buat tak tahu..

    Shiannnn nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kini terdedah Najib takut Tun Mahathir turut serta bertanding dalam PRU 14, terutama di Pekan. RCI Torek (memekak saja) ditubuhkan untuk menangkap & mnghalang Tun Mahathir bertanding. Betul kata Wak Mustarjo...ini dah style samseng 'taik kucing'..!!

      Nah... baca laporan akbar tapi tak disiarkan di RTM (Rehat Tidur Makan saja), TV3 Suku & pUTUSAN DARAH.
      ---------------------------------
      Pakatan Harapan chairman Dr Mahathir Mohamad claims BN wants to use the forex scandal to have him arrested so that he'll be out of the picture come GE14.

      Dr Mahathir Mohamad is confident he will not be arrested under any circumstances prior to the next general election (GE14).
      Mahathir said while the Barisan Nasional (BN) government may try to have him arrested using the Royal Commission of Inquiry (RCI) formed to probe the forex losses suffered by Bank Negara Malaysia (BNM) in the early 1990s, he believes he would remain a free man until GE14.
      “They don’t just want to discredit me. I think they want to arrest me so that I will be out of the picture when the general election takes place.
      “What he wants to do is to get rid of me. So far he has not succeeded, but I think he will cook up something,” Mahathir said, referring to Prime Minister Najib Razak.
      “But even if they charge me, the hearing in court will take a long time. In the meantime, I’m free to campaign.
      “I will be a free man, until the general election,” the 92-year-old, who is also Pakatan Harapan chairman, told reporters at an open house organised by DAP’s Zaid Ibrahim, here today.
      He was asked to comment on the RCI, which was formed to investigate the central bank’s forex loss in the 1990s, when he was prime minister.

      The RCI has been given a three-month time frame to complete its task and submit a report to the Yang di-Pertuan Agong.
      Meanwhile, when asked if he was prepared for the prospect of going to jail, Mahathir said, “I can’t help it, if the rule of law is no longer applicable in Malaysia”.
      “People lodge a report about him (Najib) to the police, and that person gets arrested and charged in court for terrorism.”

      Mahathir also denied allegations that he was responsible for the BNM forex scandal, saying he knew “for a fact” that while he was the prime minister at the time, BNM had acted independently.
      He said he couldn’t be held responsible for the faults of the central bank.
      “We investigated, we published all our findings, we didn’t hide them under the Official Secrets Act. Then, we debated it in parliament, where any allegations of wrongdoing were dismissed.
      “So, if they want to charge me, they can. But they cannot arrest me for no reason,” he added.
      --------------------------------
      Berulang kali Tun M cabar Najib berdebat sebagai susulan Forum Nothing To Hide I yg Najib kecut nak hadhirkan diri. Kita nak tengok sampai bila dia nak menyorok dalm kain Rosmah.

      Delete
    2. Ada berani nak sahut cabaran Nothing to Hide 2.0..???

      Laporan Audit pon tak berani nak keluarkan.....sampai ni duk dalam peti....

      Delete
    3. pas akan melepas.

      d Kelantan yg d urus tadbir saperti hampeh selama lebih 20 thn, UMNO sudah membuat perkiraan utk merampas kembali 'serambi mekah'yg banyak menghasilkan 'muslim mungkar'.

      PH pun sedang mendpt impak yg positive.

      tidak kira lah. sama ada kerajaan negeri d bawah umno atau PH. pertukaran kerajaan yg sudah jumud akan membawa berkah kpd warga Kelantan.

      Delete
    4. FUKATAN HAPRAK AKAN MELINGKOP PADA PRU NANTI....HANG SDEMUA ANJING BELAAN DAP MEROYAN LERRRR CUKUP-CUKUP....SAMPAI TERCEKIK TULANG BABI DAPIGS......

      Delete
  21. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Oh yessss Sir...sudah tentu & pasti...!! Hanya malaon2 & sewel-sewel saja yg sokong beri undi BeNawe (BN) & UMNO (Unscrupulous Malay Nie Olang).

      Salam Perjuangan...Hidup Pakatan HARAPAN yg diharapkan oleh semua warga Malaysia generasi muda.

      Delete
    3. Oh yessss Sir...sudah tentu & pasti...!! Hanya malaon2 & sewel-sewel saja yg sokong beri undi BeNawe (BN) & UMNO (Unscrupulous Malay Nie Olang).

      Salam Perjuangan...Hidup Pakatan HARAPAN yg diharapkan oleh semua warga Malaysia generasi muda.

      Delete
    4. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....HE....HE...HE...PARTI ROKET DAH NAK MENJUNM....PARTI CAP MUNGE....DAH MElayu....SUMAN KO MAKAN LERRR TULANG BABI TU SAMPAI TERCEKIK.....

      Delete
  22. Rosmah ni banyak duit (duit haram) but has no taste and style! Tidak saja itu,she likes to use pawang,bomoh,dukun, as her consultant..

    Setakat jadi tukang angkat beg tak payah lah nak mengada ada..berjuta rakyat Malaysia meluat dengan Rosmah ni dari dulu lagi!

    ReplyDelete
  23. Tukang angkat beg pun pendek juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulang Lutut pinggang termampat.
      tentu pendek bila disukat.
      Tentu sebab benda yg diangkat,
      dah terlebih berat.
      Mananya tak jadi berat?
      bila dosa dan tahek skali sumbat
      Ini akibat tamak sampai tak hingat.
      Lepas PRU semua sg buloh sumbat.
      Usahlah mungkar kita nak taat.

      Tun Fan

      Delete
    2. Pendek tapi akal paanjaaanggg tu....1 Msia lingkopppp......

      Delete
    3. Yeah right 1017,

      Panjang.
      They sold their soul in exchange for slimy shit,
      n tahek low cirit.
      May ALLAH make tgem suffer,
      down here,
      ..and hereafter,
      or even forever,
      their sin cannot be forgiven,ever.
      Rakyat must never be made to suffer.
      They using vountry, like it belong to their father.
      BNEXIT MYST COME SOONER

      Selamat berjuang

      Tun Fan

      Delete
    4. Dapat DOSA kering la ko orang SEMUA.....

      Delete
  24. Rizal pun cai-cai juga..
    Najib beri 6 insentif..
    Rosmah tak mengalah..
    Rizal tolong UP kan jadi 99 insentif..

    PRU tak lama lagi..
    ramai pemimpin memuji diri..
    angkat bakul sendiri..
    Cai-cai..jadi buta tuli..
    Selepas PRU..
    Ramai cai-cai bawa diri sendiri..



    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro UP.......the klepets ni akan kenal sape kawan mereka setelah kuasa hilang.

      Percayalah bila tak der kuasa semua akan lari jauhkan diri tinggalkan dia.

      Langit tak selalunya cerah......sampai masa mendung jugak.

      Delete
    2. Bro phantom.

      Termausklah Kejora, nakhoda kapal korek dan J pendusta, semuanya akan lari tinggalkan Najib dan cuba hapuskan bukti mereka pernah mejadi macai dedak cyberterompah.

      Pendedak akan lari bila dedak dah habis.

      Delete
    3. All good things must come to an end

      Delete
    4. MEROYAN lerrr ko Orang Semua....FUKATAN HAPRAK...ANJING BELAAN DAPIGS....Nak Melingkop....dah kenyang makan Tulang BABI Dapigs lerrr tuuuu....

      Delete
    5. Bros John Doe & Zack......setuju dgn kata2 kome bedua.

      Delete
  25. Belum pernah isteri vvip atau pemimpin wanita yang di tuduh sebanyak Rosmah. Ikutkan kekerapan tuduhan ke atas Rosmah sekurang-kurangnya selang 3 minggu satu tuduhan.

    Ini contoh wanita berani dan berhati besi.

    Yang paling win ialah tuduhan sebanyak itu (99%) ialah tuduhan yang berulang kerana satu (1%) keburukan Rosmah ialah suka boros dan berbelanja sakan.

    Kehidupan Rosmah sudah tidak seperti dulu. Orang terutama perempuan akan kira berapa harga satu badan Rosmah

    Rosmah hanya memperagakan badan nya ditempat yang terhad...Berapa lama Rosmah mampu menahan nafsu keinginan untuk memperagakan badan nya .. tentu timbul penyesalan menjadi isteri se orang PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyesalan tentu besar, ibarat busuk kumbahan yg pecah limpah.
      Spt kata Bro John, ramai akan lari.
      Boleh setakat nak lari dari tsunami kumbahan. Tapi busuk akan ikut sipelahap termasuk A9 Q7 dan para2 lobai pura.
      mana mu.gkin lari apabila busuk sudah sebahagian darah daging. Tubuh sudah mengalir najis tahek low..busuk tetap ikut.
      Mungkin pentadbir selepas BNEXIT perlu besarkan tapak pelupusan sediaada diSg Buloh.

      Tun Fan

      Delete
    2. Lobai rizal pendek pun dok menghitung hari.
      Jiwa kacau dah tu
      Tengah memikir untuk lari kemana.

      Delete
    3. He...He...He...MADEY (NYANYUK) dan Si Asssmin Jamban....Berebut...nak pi Tanding PEKAN...udah lerrrr...tempat sendiri belom tetntu inikan tempat orang....dah nak MELINGKOP ler..tu PKR dan parti cap MUNGE ......

      Delete
    4. MY GRAND OLD STATESMAN AND TOP DOG:

      How much is that top dog in the window?
      The living legend is not folk's tale
      How much is the top dog in the window?
      The Grand Old Statesman ain't for sale

      How can you forego without regret
      The living legend is not a tale
      Is he that so easy to forget
      This old top dog ain't for sale

      I must take a trip to my home town
      The old top dog is not for sale
      How can we compare with silly clown
      The old top dog carries no tail

      Aisey man...Kejora forgets at least Azmin never asked for extra $0.50 cents to feel good like Salem High Country. That's the $20.50 dedak Najib tags Kejora for his blowjob assignment in line with Najib's Waswas TN2050.

      Delete
  26. Katakan TIDAK kpd BN....
    1. B.Nasional
    2. Barisan Najib
    PASTI ALLAH SELAMATKAN KITA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Katak TIDAK pada FUKATAN HAPRAK...Parti yang di ketuaI KETUA TO KONG Dapigs....
      PASTI ALLAH SELAMAT M'SIA.....BUKAN KITA JERRRR.....

      Delete
    2. Kejora is damn mad
      His pen is missing
      Kejora feels bad
      His penis missing

      Kejora so sad
      He sat on the wall
      He feels so bad
      For losing his ball

      Delete
  27. Bro Phantom, Itulah...mungkin Najib the klepets masa zaman sekolahnya.. suka ponteng, skip subjek BM. Tak faham..

    Tiada pemimpin, kerajaan di dunia yang akan kekal cerah. terutamanya kepada kerajaan yang zalim..akan jatuh jua di tangan Rakyat.

    Termasuklah Najib the klepets.


    Bro John Doe,

    Word of the day.

    Macai the cyberterompah.

    I like.

    ReplyDelete
    Replies
    1. What about cyberuk terlepas.....???

      Delete
    2. Bro UP....setuju bebenor dgn mike....

      Salam perjuangan yeop &Pak Othaman.

      Delete
    3. Cyberuk terlepas...( sambil ternanga mulut menunggu dedak disuapkan)


      Pak Othaman,

      I will smile ... they, themselves want to be stupid.



      Delete
  28. Betoi lah tu, 99% pendengar Umno akan setuju sebab mereka adalah seperti presiden mereka - walking dead dan khayal terkena pukauan badak.

    Kpd dia dan saipudin yg sewaktu dengannya itu, apa yg Goebbels buat dlm parti Nazi dulu adalah sumber ilham mereka.

    Tapi Goebbels dlm liang lahad berkata, "Kalau ya pun aku ni ilham kau, usah lah jadi orang bangang yg merapu".

    ReplyDelete
  29. Tugas jibby dan rosie dah makin sampai ke penghujung. Tugas2 macai masih ada yg belum selesai,yg dah selesai dah senyap lah. Masa tetap akan sampai kpd KITA pulak utk menyelesaikan TUGAS kita iaitu menolak kerajaan yg kleto, yg kelepeto serta kononnya berkuasa veto! Sipakah mereka yg selama ini membuat keputusan bagi pihak KITA?
    KUASA KITA HAK KITA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyoooo Malam Tadi hampir 100,000 orang Hadir di Stadium Mohamad IV....debgar ucapan Hj. Hadi Awang....bertambah meroyan Lerrr si MADEY tuuuuu....HIDUP UMNO...HIDUP BN....

      Delete
    2. Hebatkan..Stadium Muhammad Ke-IV Kota Bharu tu..sama besar, standard dengan Stadium Nasional Bukit Jalil? Tentu..para pengunjung2nya..terimpit2, lelaki dan perempuan kan..?

      Kenapa tak kata aje..200,000 ?

      Delete
    3. 13.24 seekor ternakan
      Eh...eh terlepas pulak sekor!! Dah makan dedak ke belum ni? Cepat2 nnt nak masuk kandang....
      DASAR HARAMJADAH

      Delete
  30. Mmmm...buat apa cakap 100k kalau lobai bilang, "Tiada logik dalam Islam". Agaknya lepah ni ada orang akan tanya, mana sangkut-pautnya 100k dan logik?

    ReplyDelete
  31. Takpe lah rizal kalo 99 tuduhan tu palsu tapi 1 tuduhan yg betul itu ialah deman merah jambu bernilai >rm100juta (atau >rm100,000,000 untuk pengetahuan umno atau >rm100,000 ribu untuk pengetahuan makcik-makcik felda).

    Takpe lah rizal kalo 99 tuduhan tu palsu tapi 1 tuduhan betul itu ialah seorang qadam yang memasuki wang tunai rm50k ulang-alik ke bank sebanyak 40x supaya bnm x tahu.

    ReplyDelete
  32. KJ, hang korek kementerian hang dulu 100 million hilang gi mana? PAKATAN naik pru14 kita suma korek hang smpai keluak nanah nanti hahahaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Inilah sekor Bangla jutawan segera yg bermodalkan air liur mengambil kesempatan pak mentuanya yg sering tidur lena...habis saham2 Telekom dijualnya kepada Temasek Holdings, Singapura.

      Berbekalkan rezeki kerja2 korupsi, bangla ini telah menyuap para perwakilan untuk memenangi pertandingan jawatan Ketua Pemuda Unscrupulous Melay National Organiszation (UMNO). Kemenangannya di PRU 13 bagi kerusi parlimen Rembau amat kotroversi. Berkali2 dikira si Bangla ini dah didapati kalah hinggalah entah macam mana 'peti undi pos' tiba2 menjelma lewat tengah malam.

      Delete
  33. Jib molek lantik rizal jadi menteri hal ehwal rosmah. Now aku rasa gaji rizal ni pon dah jangkau rm10,000 pm. Ngabihkan borehh rizal ni. Kikiki

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...