Saturday 11 August 2018

SELAIN PENGAWAL KESELAMATAN, MUNGKINKAH ADA PIHAK LAIN TURUT SAMA MENCURI DANA PILIHANRAYA DARIPADA PEJABAT NAJIB?


Apa yang kita tahu dan didedahkan di dada-dada media hanyalah mengenai perbuatan sekumpulan 17 pengawal keselamatan mencuri wang yang dipercayai dana pilihanraya berjumlah RM3.5 juta dalam bilik bekas Perdana Menteri, Najib Razak di Pejabat Perdana Menteri.


Mereka melakukan perbuatan itu pada malam 9 Mei lalu sebaik menyedari BN sudah tewas dan kerajaan baru akan mengambil alih pentadbiran Putrajaya.


Daripada kejadian tersebut, sekurang-kurangnya ada dua persoalan yang bermain-main di kepala orangramai ketika ini:-


Pertama, adakah hanya RM3.5 juta itu saja yang disimpan atau merupakan lebihan kegunaan pilihanraya yang ada di pejabat Najib?


Jika  ada lebih banyak yang mungkin disimpan di pejabat Najib, ke manakah perginya wang-wang tersebut?

Kedua, kiranya pengawal keselamatan pun boleh tahu mengenai wang dalam pejabat Najib, apakah mungkin ada pihak-pihak lain yang bekerja dengan Perdana Menteri ketika itu lebih mengetahui tentang berapa jumlah beg atau kotak yang ada tesimpan dalam Pejabat Perdana Menteri?


Dalam konteks itu, memang mustahak sebenarnya untuk pihak SPRM memanggil Najib bagi diambil keterangannya mengenai wang tersebut.


Selepas keterangan Najib diambil, barangkali boleh dipertimbangkan  juga untuk SPRM memanggil semua pegawai dan kakitangan yang pernah bekerja dengan Najib yang tentunya bebas keluar masuk ke Pejabat Perdana Menteri pada bila-bila masa sebelum secara rasmi diumumkan tumbangnya BN pada subuh 10 Mei lalu.


Kamera CCTV atau litar tertutup pula mungkin boleh dilihat semula untuk mengetahui sesiapa yang ada memasuki Pejabat Perdana Menteri ketika itu.


Selain untuk mengetahui berapa banyak wang yang tersimpan di pejabat Najib, penyiasatan lebih menyeluruh oleh SPRM juga penting  untuk menentukan kebarangkalian tiada pihak-pihak lain yang mungkin lebih dulu serta  cekap daripada 17 pengawal keselamatan dalam melakukan pencurian dana pilihanraya yang tidak mustahil jumlahnya lebih banyak daripada RM3.5 juta itu. (ShahbudinHusin 11/08/2018).

126 comments:

  1. Pendedahan IRI: Malaysia dalam bahaya



    SELURUH rakyat Malaysia terkejut dengan pendedahan yang telah dibuat oleh Daniel Twining, Presiden IRI (International Republican Institute) di dalam satu forum yang bertajuk “Supporting Democracy In Challenging Times” di Washington pada 17 Julai 2018. Kita sedia maklum bahawa IRI merupakan sebuah badan pemikir berpangkalan di Amerika Syarikat.

    Di dalam forum tersebut, Daniel mendedahkan bahawa IRI bukan sekadar menjalinkan hubungan dengan pemimpin pakatan pembangkang sejak 2002 (15 tahun lalu), malah menyalurkan bantuan strategi dan dana kepada parti-parti pakatan pembangkang pada waktu itu bagi menjatuhkan kerajaan sebelum ini.

    Lebih daripada itu, IRI turut mengadakan perjumpaan bersama pemimpin kanan Pakatan Harapan di Pejabat Perdana Menteri setelah Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

    Walaupun beberapa pimpinan PKR dan DAP menafikan tuduhan tersebut, namun PAS melihat penafian ini belum cukup disebabkan pihak IRI sendiri yang membuat pengakuan dan pendedahan tersebut.

    Bagi PAS Wilayah Persekutuan, pendedahan dan pengakuan ini merupakan hal yang terlalu berat dan tidak boleh dipandang ringan. Tindakan membenarkan campur tangan asing akan mengakibatkan kuasa luar menjadi pencatur kepada pentadbiran serta hala tuju negara. Tambahan pula, ia juga meletakkan negara dan rakyat dalam suasana yang tidak selamat sekali gus negara bakal menerima ancaman besar daripada pertembungan kuasa Amerika Syarikat dan China.

    Justeru, PAS Wilayah Persekutuan mewakili seluruh rakyat Wilayah Persekutuan mendesak agar pihak kerajaan mengambil langkah sebagaimana berikut:

    i. Kerajaan wajib membuat penjelasan kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap tuduhan yang dibuat oleh IRI. Sekiranya tuduhan ini adalah benar, kerajaan perlu mendedahkan berapakah jumlah dana yang telah diterima oleh Pakatan Harapan daripada IRI? Bagaimanakah dana tersebut disalurkan kepada pimpinan Pakatan Harapan? Apakah perjanjian yang termeterai antara Pakatan Harapan dengan IRI?

    ii. Sekiranya pengakuan dan tuduhan IRI tersebut merupakan fitnah dan palsu, rakyat mendesak agar kerajaan Malaysia menyaman IRI atas pengakuan palsu yang dilemparkan kerana telah menjatuhkan maruah Malaysia dan seluruh rakyat negara ini.

    iii. Pihak kerajaan turut didesak agar menubuhkan satu badan siasatan yang bebas bagi menyiasat keterlibatan IRI dan campur tangan politik dalam Malaysia. Hal ini penting agar Malaysia tidak menjadi boneka kepada mana-mana kuasa besar dunia.

    iv. PAS Wilayah Persekutuan juga mendesak agar Akta Kawalan Dana Politik dan Politik Wang diluluskan di parlimen agar seluruh rakyat mengetahui sumber dan dana sesebuah parti politik. Hal ini penting agar tiada pihak luar yang campur tangan demi kepentingan kuasa luar. Akta ini telah PAS kemukakan dan draf akta ini telah diserahkan pada Pejabat Perdana Menteri sebelum ini.

    PAS Wilayah Persekutuan mendesak agar kerajaan dapat memberi maklum balas dengan kadar segera dan mengambil berat dalam isu ini.

    Haji Mohamad Noor Mohamad
    Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan


    : 4 parti dalam Pakatan Harapan membiasu agar isu ini tertutup dengan sendiri....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Tiba-tiba 1MDB mengaku tidak dapat bayar hutang sebanyak USD600 million / RM2,580 billion kepada IPIC, sebuah dana pelaburan milik Abu Dhabi yang telah jamin hutang oleh 1MDB.

      2. Oleh kerana 1MDB sudah diambil alih oleh Kerajaan, maka Kerajaanlah yang gagal bayar hutang.

      3. Kenapa tidak?

      4. Tak ada duitkah kita?

      5. Bila kita hutang kita perlu ada rancangan untuk bayar. Duit yang dihutang bukan untuk belanja hangus. Tentu ada rancangan untuk melabur, untuk dapat keuntungan yang boleh diguna untuk bayar hutang dalam satu jangka masa tertentu.

      6. Jika diguna untuk membeli apa-apa, apa yang dibeli akan menjadi aset pegangan peminjam. Aset boleh dijual dan hasil boleh diguna untuk bayar hutang. Taklah semua. Hutang yang perlu dibayar pada Julai 31 hanya separuh sahaja. Lagi separuh boleh dibayar pada bulan Disember.

      7. Jikalau harga jualan merugikan pun, sebahagian dari pelaburan atau harta boleh dijual cukup untuk bayar hanya separuh dari hutang.

      8. Tetapi Kerajaan tidak dapat bayar. Mana pergi duit yang dihutang. Jika tidak rugi kerana pelaburan atau tidak beli harta yang boleh dijual, dimanakah duit yang dipinjam berada.

      9. Sekarang Bank Negara mengeluar bon untuk sebanyak RM2.5 billion. Jika perolehan dari bon mencukupi untuk bayar hutang, soal ke mana pergi wang yang dipinjam masih tidak terjawab. Pinjaman melalui bon perlu dibayar.

      10. Pendapat Najib ialah orang Melayu bodoh. Bagi duit secara langsung kepada orang Melayu, mereka tidak akan soal lagi di mana pergi USD600 million. Yang hilang duit Kerajaan. Wang tunai yang diberi secara langsung lebih mudah dirasai dari duit berbillion yang hilang oleh Kerajaan.

      11. Dan Najib percaya orang Melayu akan terus sokong Najib. Tetapi orang Melayu bukan bodoh seperti disangka oleh Najib. Mereka sudah sedar duit yang hilang itu adalah duit mereka. Hutang juga akan dibayar oleh mereka dan anak cucu mereka.

      12. Hutang yang tidak dibayar oleh Najib akan dipikul oleh rakyat termasuk orang Melayu. Maka akan dinaikkan cukai GST dan lain-lain.

      13. Jika hutang negara tidak dibayar, negara akan jadi muflis. Maka negara tidak dapat hutang lagi. Tabung Kerajaan akan merosot. Bukan sahaja dana untuk pembangunan akan kurang dana untuk operasi juga akan terhakis. Akan merosot berterusanlah ekonomi negara.

      Delete
    2. Tidak ada siapa rompak duit GST’
      NOR AINNA HAMZAH 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      Johari Abdul Ghani,
      Johari Abdul Ghani,
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - “Tidak ada siapa yang rompak duit GST (cukai barang dan perkhidmatan),” tegas bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani ketika dihubungi Sinar Harian.

      Johari berkata, keadaan berkenaan adalah lebih kepada kegagalan Kastam (Jabatan Kastam Diraja Malaysia) dan kakitangan Kementerian Kewangan Malaysia untuk menerangkan kepada Menteri Kewangan bagaimana proses mengutip cukai GST dan membayar “refund” GST dibuat selama ini.


      Bagaimanapun menurutnya, adalah sesuatu yang tidak wajar sekiranya semua pihak menyalahkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng memandangkan beliau baru sahaja menjawat jawatan berkenaan.

      “Kita tidak boleh salahkan Lim Guan Eng pasal dia baru menjawat jawatan Menteri Kewangan ini. Saya percaya dengan laporan polis yang dibuat oleh KJ (Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin) itu dapat merungkai segala kekalutan kehilangan ini,” katanya.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Bekas KSU Perbendaharaan tahu kehilangan RM18b? ]

      Kelmarin, Khairy membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul pada jam 2.00 petang berhubung dakwaan Guan Eng bahawa RM18 bilion wang tuntutan GST yang sepatutnya dibayar balik kepada peniaga telah ‘dirompak’ oleh kerajaan BN.

      Khairy berkata tuduhan yang dibuat oleh Guan Eng semalam di Dewan Rakyat berhubung isu berkenaan merupakan tuduhan yang serius dan memerlukan bukti kukuh.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Bekas KSU Perbendaharaan nafi kerajaan BN rompak RM18b ]

      Semalam, bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah membuat laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di ibu pejabat suruhanjaya itu berhubung isu bayaran balik cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) bernilai RM18 bilion yang didakwa 'dirompak'.

      Menurut Mohd Irwan yang ditemui di hadapan bangunan SPRM kira-kira jam 11.38 pagi, beliau membuat laporan kepada SPRM kerana dakwaan 'merompak' berkenaan tidak berasas.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Rompak GST: Bekas KSU Perbendaharaan buat laporan SPRM ]

      Selasa lalu, Guan Eng mendakwa bahawa kerajaan sebelum ini telah menyalahgunakan RM18 bilion daripada RM19.4 bilion bayaran balik GST yang telah dikutip sejak sistem itu diperkenalkan.

      Katanya, tempoh pembayaran yang sepatutnya diberikan kepada peniaga adalah dalam masa dua minggu namun ia tidak berlaku sehingga tertangguh selama dua tahun.

      Delete
    3. CARA NAJIB TIPU 39

      1. Najib berada dalam keadaan cemas. Sentimen rakyat 90% menolak Najib. Mereka tidak akan undi BN dalam PRU 14.

      2. Oleh itu sudah ternampak penipuan yang dilakukan dan akan dilakukan oleh Najib.

      3. Demikianlah dunia percaya Najib akan tipu sehingga “The Economist” U.K. telah siar berita bertajuk Najib akan curi PRU 14 di Malaysia.

      4. Apakah jenis penipuan yang sedang dilakukan oleh Najib. Saya senarai dibawah penipuannya.

      i. Senarai pengundi sudah diubah sehingga 4 juta tidak ada alamat yang penuh.

      ii. Beratus pengundi mempunyai nama yang sama, umur sama tetapi tinggal di negeri-negeri berlainan.

      iii. Hingga 70 pengundi memiliki alamat yang sama – iaitu tinggal di satu rumah – walaupun berlainan kaum. Apabila diselidik terdapat hanya 2 orang di rumah itu.

      iiii. Pengundi pos dan pengundi awal bertambah hingga 1 juta. Cara mengundi pos tidak jelas dan terbuka untuk penipuan. Peti undi boleh disembunyi dari pemerhati parti lawan. Besar kemungkinan kertas undi ditambah.

      v. Sempadan kawasan pilihanraya diubah supaya kaum-kaum diasingkan. Kononnya Melayu mudah disogok supaya mengundi BN. Mengikut Najib orang Cina sukar disogok. Ini dilihat dalam PRU 13.

      vi. Pengundi terutama kakitangan Kerajaan ditakutkan dengan dakwaan kononnya Najib tahu siapa undi siapa. Pegawai dan kakitangan Kerajaan diberi amaran oleh Najib sendiri bahawa mereka mesti undi BN atau tindakan akan diambil terhadap mereka. Sebenarnya tiada siapa yang akan tahu siapa undi siapa apabila perkiraan dibuat.

      vii. Bantuan wang kepada parti lawan disekat dengan tindakan oleh LHDN dan MACC menambah cukai atau membeku wang di bank supaya perniagaan tidak dapat diteruskan.

      viii. Semua kawan-kawan pemimpin parti lawan ditegah berdekat dengan pimpinan parti lawan. Maka pemimpin parti lawan kehilangan semua kawan. Sudah tentu mereka tidak boleh bantu P.H. Kontrak mereka, perniagaan mereka, hutang bank mereka akan dihentikan jika masih berjumpa pemimpin parti lawan. Tindakan-tindakan ini menentukan parti lawan tidak ada kewangan yang diperlukan untuk biayai pilihanraya. Sebaliknya Najib memiliki banyak duit yang diselewengkan dari 1MDB dan lain-lain dana Kerajaan.

      ix. Sogokan wang dan barangan kepada bakal pengundi dibuat secara terbuka oleh Najib dan UMNO sebab polis atau MACC tidak dibenar oleh Najib mengambil tindakan undang-undang.

      x. Tempat mengundi ditukar tanpa diberitahu pengundi supaya apabila mereka pergi ke tempat mengundi biasa nama mereka tidak ada disitu. Tempat undi mereka dipindah jauh dari tempat tinggal pengundi. Dengan itu mereka tidak dapat mengundi. Hak mereka dicabul.

      Delete
    4. xi. Daftar pengundi baru disembunyi daripada parti lawan sehingga tidak dapat parti lawan berkempen dikalangan mereka.

      xii. Pada kebiasaannya parti politik yang baru ditubuh didaftar oleh Pendaftar Pertubuhan dengan segera. Tetapi permohonan gabungan parti pembangkang yang dinamakan Pakatan Harapan tidak dijawab setelah sembilan bulan berlalu. Keadaan tidak menentu ini meletak Pakatan Harapan dalam keadaan serba salah. P.H. tidak dapat membuat persiapan sebagai sebuah parti dengan mengguna satu logo dan satu simbol baginya. Jika diketahui P.H. tidak akan didaftar maka parti-parti dalam P.H. perlu guna 4 simbol sendiri. Ini akan mengelirukan pengundi berkenaan yang manakah simbol bagi parti-parti lawan yang bergabung dalam P.H.

      xiii. Kononnya P.H. tidak dilulus pendaftarannya ialah kerana Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) telah tidak mengikut perlembagaannya. Ini disebut dalam ucapan ROS tetapi tidak disampaikan secara bertulis kepada PPBM. PPBM tidak dapat perbetulkan kesalahannya untuk mendapat kelulusan ROS. Arahan mahkamah kepada ROS untuk jawab surat PPBM hanya menghasil surat dari ROS meminta tambahan maklumat yang sudahpun lama diberi oleh PPBM. Di antara sebab-sebab yang banyak ialah kerana mesyuarat agung PPBM tidak mengikut perlembagaan. PPBM mesti adakan mesyuarat cawangan dahulu. PPBM parti baru dan belum ada cawangan jauh sekali mengadakan cawangan yang disahkan oleh ROS. PPBM hanya dapat tubuh bahagian dan tidak semua diluluskan oleh ROS. Sebab itu PPBM terpaksa mengadakan mesyuarat agung PPBM dengan dihadiri oleh wakil bahagian yang dilulus sahaja. Ternampak jelas ROS hendak cari salah supaya P.H. tidak didaftar. Sekarang ROS telah bubar sementara Parti Pribumi Bersatu Malaysia supaya tidak boleh bertanding dalam pilihanraya. Bermacam syarat dikenakan termasuk ditegah pamer gambar pengerusinya. Pembubaran selama 30 hari didapati sama dengan pilihanraya. Niat jahat Kerajaan dan ROS amat jelas.

      Undi Pos.

      5. Peraturan mengundi pos tidak jelas. Pengundi boleh undi di rumah dan hantar undinya kepada SPR. Tidak ada polling agen parti pembangkang mengawasi pengundi atau sesiapa lain semasa mengundi. Parti lawan tidak dapat mengetahui siapa yang mengundi, ke mana undi itu dihantar, siapa yang menyimpannya, di mana peti undi (jika ada) disimpan.

      6. Pengundi pos juga disenarai dalam senarai pengundi biasa dan boleh mengundi secara biasa. Besar kemungkinan pengundi undi dua kali. Juga undi mungkin tidak dapat dirahsiakan; yang mana ini mendedahkan kepada ugutan tindakan tertentu oleh Kerajaan.

      7. Amatlah jelas proses PRU 14 akan dipenuhi dengan aneka jenis penipuan oleh Najib. Ia tidak akan bersih. Benarlah Najib akan mencuri PRU ke -14.

      8. Namun penipuan ini boleh dibantut oleh rakyat dengan keluar mengundi lebih dari 85% pengundi dalam tiap-tiap kawasan pilihanraya.

      9. Dan sekarang hari mengundi ditetapkan pada hari Rabu, hari bekerja. Ini satu lagi cara Najib untuk sekat rakyat dari mengundi. Ya, semasa saya PM pernah hari mengundi ditentukan pada hari Isnin. Tetap diberi cuti pada hari itu.

      10. Jangan takut.

      11. Undi biasa di tempat mengundi adalah rahsia. Jika kelebihan mengatasi 10,000 bagi P.H., undi pos tidak akan mencukupi untuk disumbat ke dalam peti undi.

      12. Jika disogok – ambil sahaja wang dan hadiah. Wang dan hadiah ini datang dari wang pengundi sebagai rakyat yang dicuri oleh Najib.

      13. Pengundi tidak perlu terima kasih kepada Najib atau mengundi BN.

      14. Jika disuruh bersumpah, bersumpahlah. Tetapi buat niat lain – niat untuk menolong P.H. Niat lebih diterima dari sumpah paksa yang dilafaz.

      Delete
    5. Bahaya ancaman ideologi asing
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore36
      Bahaya ancaman ideologi asing
      Abd Latiff ketika ditemubual wartawan Nor Khalilah Gusti Hassan secara langsung, semalam.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Peperangan sebenar pada masa kini bukan lagi menghunus senjata sebaliknya serapan ideologi asing ke dalam masyarakat yang kian tular secara halus tanpa disedari.

      Demikian pesan bekas pejuang negara yang merupakan Naib Presiden III, Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM) Kapten (B) Abd Lataiff Mohd Nor.


      Menurutnya, perang ideologi dan pemikiran ini sudah lama melanda dan sama ada sedar atau tidak, dibimbangi pemikiran generasi X, Y, Z telah berubah kepada pemikiran asing seperti fahaman komunisme.

      "Sebelum merdeka, ada dua komunis yang tentera perangi. Pertama komunis bersenjata, yang berada di dalam hutan, berperang dengan tentera. Yang kedua berada di luar yang membekalkan senjata, makan minum dan informasi kepada komunis yang berada di dalam hutan.

      "Apabila peletakan senjata pada 1987, komunis di dalam hutan ini letakkan senjata. Namun persoalannya ke mana mereka yang berada di luar dan dalam kalangan masyarakat ini pada masa dulu?

      "Inilah yang saya katakan cabaran perjuangan pejuang pada masa kini. Ke manakah komunis komunis yang tidak terlibat dalam peletakan senjata ini? Komunis pada masa dahulu memberikan ancaman dengan peperangan, jerangkap samar dan helah yang bijak serta di luar kotak pemikiran, namun ancaman pada masa kini lebih hebat lagi apabila mereka memerangi kita dari sudut ideologi dan pemikiran,” katanya.

      Beliau berkata demikian dalam sesi temu bual secara langsung bersama Wartawan Nor Khalilah Gusti Hassan di Facebook Sinar Harian, semalam.

      Menurutnya, apa yang lebih mencabar adalah untuk memberi pemahaman dan menjaga pemikiran anak muda generasi baharu agar tidak mudah menerima ideologi yang dibawa komunisme.

      Apatah lagi katanya, dengan kemudahan dan kemodenan masa kini sesuatu berita itu terlalu mudah berlegar dan dibawa oleh media sosial.

      "Mendepani media sosial juga merupakan cabaran berat buat pejuang masa kini. Apatah lagi masyarakat terdedah dengan akses yang mudah dan amat mempercayai apa yang mereka dengar dan baca yang dikongsi menerusi sosial media, ” katanya.

      Dalam temu bual tersebut beliau turut berkongsi pengalaman ketika berperang dengan komunis di mana secara peribadi beliau berpendapat komunis memiliki semangat juang tinggi serta dendam sampai ke mati.

      "Komunis sikapnya apabila nak balas dendam dengan tentera itu, sampai ke mati. Ketika saya menangani mayat musuh, saya dapati komunis ini selepas dah cedera atau mati kena tembak, dia akan cabut pin granit, pegang di badan dan meniarap.

      "Apabila kita periksa badan komunis tu, granit tu akan meletup. Lihat, sebelum mati pun komunis ni berfikir nak balas dendam.

      "Nampak tak komunis dia dendam sampai nak mati pun dia tak nak mati seorang,” katanya.

      Dalam pada itu beliau turut berpesan kepada bekas atau pesara tentera yang belum mendaftar mana-mana persatuan untuk menyertai PVATM.

      Menurutnya, kerajaan menerusi mana-mana persatuan bekas dan veteran tentera amat mengutamakan kebajikan mereka lebih-lebih lagi dari sudut kesihatan.

      "Daftarlah pada mana-mana cawangan persatuan di seluruh Malaysia kerana banyak manfaat bukan sahaja untuk veteran tentera, tetapi juga balu dan ahli keluarga bekas tentera.

      "Jika tak daftar persatuan bagaimana kerajaan nak tahu ada pesara atau veteran yang perlu dibantu?” katanya.

      Delete
    6. 1. Jika kita (umat Islam) terpaksa memilih antara dua kemudharatan, kita wajib memilih yang kurang mudharat (mudarat) nya kepada Agama, Bangsa, dan Negara.

      2. PM yang sudah terbukti PECAH AMANAH, dan tidak bersih serta menyalahguna kuasa, tidak wajar lagi diberi peluang untuk menjadi PM. Umat Islam wajib memilih pemimpin Islam yang AMANAH.

      3. Pemimpin ialah pemegang amanah, dan cuma orang bodoh serta dung* saja yang masih mahu memberi amanah kepada seorang pemimpin yang telah sah pecah amanah. Sudahlah korup, boros, dan ‘blur/lemah’ pula. Habis aset-aset dan tanah-tanah berharga digadai & dijual kepada warga asing untuk membayar hutang keliling pinggang.

      4. Saya menolak PM Najib @ Ah Jib Gor sebab beliau PECAH AMANAH (sebab utama).

      5. DSN juga menipu rakyat berkenaan 1MDB. Beliau sanggup menipu demi mempertahankan Si Low Taek Jho, teman subahat beliau dalam penyelewengan wang 1MDB (wang rakyat/Negara). Apa lagi yang boleh diharapkan dari seorang penipu, pencuri dan penyangak?

      Delete
    7. Bakal ketua pembangkang Selangor nak bela rakyat
      Anne Muhammad | Diterbitkan 11 Ogs 2018, 11:26 pagi | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 11:47 pagi

      A+ A-
      WAWANCARA | Pilihan raya umum (PRU) ke-14 mengubah hidup seorang pemuda yang sebelum ini dekat dengan kerja-kerja khidmat masyarakat.

      Ia bermula apabila Rizam Ismail, 37, dipilih majoriti pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Air Tawar. Justeru dia muncul sebagai pemenang di kerusi berkenaan.

      Kini cabaran Rizam bertambah lagi apabila namanya dicalonkan sebagai ketua pembangkang bagi DUN Selangor.

      Menurut Rizam dia sendiri tidak pernah terfikir akan menjadi wakil rakyat pada suatu hari dalam hidupnya, apatah lagi diberi kepercayaan sebagai ketua pembangkang.

      Secara berterus-terang dia mengakui tugas yang diberikannya itu nanti adalah mencabar berdasarkan kepada keadaan semasa yang menyaksikan pembangkang hanya mewakili kira-kira 10 peratus daripada jumlah keseluruhan anggota dalam DUN Selangor.

      “Saya mohon sokongan semua pihak dan sedia menerima teguran supaya mampu menjadi ketua pembangkang berwibawa,” katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini baru-baru ini.

      Pada PRU ke-14 lalu Pakatan Harapan (HARAPAN) mengekalkan mandat rakyat dengan kekal mentadbir Selangor.

      Tak ada ketua pembangkang

      Berbanding PRU ke-13 pada lima tahun lalu, HARAPAN menang lebih bergaya di DUN Selangor apabila memenangi 51 daripada 56 kerusi yang ada.

      BN pula hanya mempertahankan empat kerusi manakala PAS - yang memilih untuk berseteru dengan HARAPAN - tinggal satu wakil saja.

      Memang Rizam belum menjadi ketua pembangkang secara rasmi namun diyakini ia tidak menjadi sebarang masalah kerana BN hanya menghantar namanya kepada DUN Selangor sebagai calon tunggal mereka.

      Majlis pelantikan rasmi Rizam sebagai ketua pembangkang dijadual akan diadakan bulan depan.

      Untuk rekod sebelum ini DUN Selangor tidak mempunyai ketua pembangkang sejak Dis 2014 selepas ADUN Sungai Burong Datuk Shamsudin Lias melepaskan jawatannya.



      Beliau mendakwa peletakan jawatan itu dibuat berdasarkan prinsip "integriti" serta sebagai menghormati undang-undang negeri yang mewajibkan ketua pembangkang memegang jawatan pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negeri (PAC).

      Menurut Rizam, cabaran terbesarnya sekarang ialah memastikan suara lima ADUN pembangkang didengari bagi menjadi jurusemak dan imbang kerajaan negeri.

      “Kami akan mendesak dan beri cadangan untuk menguntungkan rakyat.

      "DUN ialah tempat berbahas dan Umno akan bersama sesiapa sahaja untuk memastikan rakyat terbela.

      “Walaupun jumlah kami kecil, saya tetap berdiri teguh menjadi pembangkang berwibawa bagi memastikan kedaulatan agama, raja dan kebajikan rakyat terbela di Selangor sebab selepas PRU ke-14, kerajaan mendapat mandat cukup besar dan kita tak nak mereka leka,” katanya.



      Rizam berkata perkara pertama yang akan diambil perhatian dalam tempoh 100 hari menjadi ketua pembangkang nanti ialah memastikan isu isi rumah diperjuangkan dalam sidang DUN.

      Selain itu, pemegang ijazah sains politik dari Universiti Terbuka Malaysia (OUM) itu berpendapat, perkara lain yang akan dilihat ialah isu peluang pekerjaan melibatkan graduan muda dan langkah-langkah yang akan diambil kerajaan bagi meningkatkan pendapatan Selangor.

      “Hari ini pelabur kurang di Selangor, menjadikan ia kebimbangan kerana jika pelabur hilang kepercayaan akhirnya kerajaan negeri tertumpu pada cukai-cukai peniaga dalaman dan premium tanah.

      "Ini akhirnya akan menekan rakyat," katanya.


      Anak ketiga daripada empat beradik itu berkata dia bersama rakan-rakan yang lain akan mengambil pendekatan mendesak kerajaan menunaikan janji manifesto PRU ke-14 di peringkat negeri.

      “Sekarang isu besar ialah kerajaan tak dapat laksanakan janji, selain kehilangan pelabur luar.

      "Hilang pelabur luar ini lebih bahaya. Ini yang akan menyebabkan negara muflis, bukannya 1MDB.

      “Rakyat kena sedar ini. Kalau rakyat nak janji HARAPAN itu tertunai mereka kena sokong kami supaya dapat menjadi pembangkang yang kuat,” katanya.

      Delete
    8. 1. Yes, in a fair election, DSN’s hope of winning the 14th GE is almost NIL.

      2. I believe those who support Najib’s regime (‘konco-konco’) are going to suffer the most if Malaysia is bankrupt (“10. If Najib wins the consequences would be terrible…”). Most of them only know how to ‘bodek / ampu’. They need to learn other ‘skills’.

      3. I’m afraid that those who work with the Government and pensioners are going to suffer too since they depend on the Government (salaries and pensions).

      4. I still remember reading an article about people in Greece who could only withdraw 60 Euros per day (daily withdrawal limit) from their accounts.

      Delete
    9. Umat yang ditertawakan

      Nabi S.A.W turut mengingatkan bahawa umat Islam yang asalnya sangat digeruni oleh musuh, bakal dipermainkan dan menjadi korban ratahan musuh:

      يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا، فَقَالَ قَائِلٌ: وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ؟ قَالَ: بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهْنَ، فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهْنُ؟ قَالَ: حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ

      "Akan berlaku kamu dikerumun oleh kelompok-kelompok manusia seperti makanan dikerumuni di bekasnya. Maka ada yang bertanya: Dan adakah ketika itu kami sedikit? Nabi menjawab: Bahkan kamu ketika itu ramai tetapi kamu ibarat buih di lautan. Dan ketika itu Allah mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu. Allah menimpakan ke atas hati kamu semua penyakit Wahn. Maka ada yang bertanya: Apakah itu Wahn? Nabi menjawab: Cintakan dunia takutkan mati"

      (Hadis Riwayat Abu Daud)

      Dari Hadis ini, Nabi telah mengingatkan senario umat Islam yang hilang jati diri lalu menjadi mainan musuh. Itu semua merupakan akibat dari:

      ● Tidak serius berpegang dengan Islam.

      ● Cintakan dunia, takutkan mati syahid. Tamak, pentingkan diri sendiri dan penakut menguasai jiwa.

      ● Dari penyakit itu, umat Islam sanggup memperdagangkan prinsip lalu mudah dibeli oleh musuh.

      Utamakan maruah iman

      Pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah Ashabul Kahfi, mereka sanggup kehilangan segalanya asalkan maruah iman mereka terpelihara. Dari perspektif material keduniaan, mereka kelihatan seperti 'loser'.

      Namun hakikatnya Allah mentabalkan merekalah perwira kebenaran. Dunia gerun dengan mereka sungguhpun ketika mereka tidur. Persoalannya, sanggupkah kita bersusah di dunia dan hilang segala kepentingan semata-mata kerana prinsip iman? Selagi Islam tidak diletakkan sebagai keutamaan hakiki, ramai bagaimana sekalipun dan gegak gempita slogan yang dilaungkan, tidak akan boleh menakutkan musuh. Mereka tahu, umat Islam boleh dibeli berdasarkan 'tag' harga masing-masing.

      ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
      Ketua Urusan Ulamak
      PAS Kawasan Klang


      : Pemuda yang menyelamatkan agama sanggup buat apa sahaja demi perjuangan....

      Delete
    10. Tun Mahathir Mohamad hari ini sekali lagi mengkritik Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang dikaitkan dengan gaya hidup mewah.

      “Saya didatangi oleh ramai kumpulan-kumpulan dan individu yang mengadu terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib.

      "Mereka datang berkali-kali dan meminta saya buat sesuatu supaya Najib berhentikan dasar dan pendekatannya.

      “Yang datang bukan sahaja orang Melayu dan ahli Umno tetapi juga orang Cina.

      “Mereka amat tidak senang dengan isteri Najib, dengan cara hidup mewahnya, dengan lagaknya seakan-akan ia perdana menteri,” katanya.

      Menulis dalam blognya hari ini, Mahathir berkata akibat desakan itu bertalu-talu, beliau cuba menegur Najib tetapi tidak berkesan.

      ”Desakan supaya saya membuat sesuatu untuk menyedarkan Najib akan kemerosotan sokongan kepadanya, dan kebencian kepada tindak-tanduknya serta cara hidup mewah isterinya datang bertalu-talu kepada saya.

      “Buatlah sesuatu, kata mereka. Saya jawab saya sudah buat tetapi tidak berkesan,” kata perdana menteri paling lama dalam sejarah Malaysia itu.

      'Keadaan amat serius'

      Bagaimanapun, kata Mahathir, apabila beliau mula mendengar berkaitan dakwaan skandal 1MDB, beliau merasakan keadaan sudah menjadi amat serius.

      “Pada masa itu maklumat tidak banyak. Saya terpaksa buat keputusan untuk hantar kepada Najib surat menyatakan saya tidak sokongnya lagi.
      “Najib hanya mengarah orang berdekatan dengannya supaya saya tarik balik surat saya.

      "Kerana ia tidak dedah penarikan sokongan saya, terpaksalah saya dedah sendiri,” katanya lagi.

      Mahathir pada 29 April membangkitkan dakwaan gaya hidup Rosmah susulan khabar angin beliau membelanjakan RM3 juta hanya untuk hiasan bunga-buangan ketika majlis perkahwinan anaknya.

      “Isunya ialah, orang bercerita. Ia mungkin salah atau betul. Saya tak pasti kalau ia benar, tetapi saya fikir ada yang fakta. Itu jadi masalah,” tulisnya sebelum ini.

      Delete
    11. Report polis. Biar polis siasat klu nya u org sungguh confident yg pembangkangan terima bantuan dari segi kewangan. Yg rakyat tahu, kita memang nak tumbangkan BN sejak 2013.

      Delete
    12. Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Harapan



      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.
      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.
      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.
      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph. Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan. Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka. Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Paling win kita ada menteri penganas tamil tau. Haa apa lagi. Tepukkk l

      Delete
    13. 50hairyboy...

      Betul - Kalau berani sebagai pejuang sejati.

      Kalau tidak,
      Pekik melolong semuanya temberang
      Tonggeng tongong Maknyah jalang

      Telek menelek semuanya bohong
      Ahlil Nujum Tonggeng Tongong.....!!

      Bukannya betul semuanya auta
      Tonggeng tongong jostick kojolla....!!

      Delete
    14. Tidak perlu pertahankan saya, Najib beritahu Umno
      FMT Reporters | August 9, 2018
      Najib berkata kesalahannya hanyalah kerana melakukan yang terbaik demi rakyat, negara dan parti.

      Datuk Seri Najib Razak. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata Umno tidak perlu mempertahankan dirinya daripada serangan pihak lawan kerana dia tidak bersalah.

      Najib yakin dapat mempertahankan diri dalam perbicaraan yang adil. Bekas presiden Umno ini berdepan 7 pertuduhan pecah amanah, salah guna kuasa dan pengubahan wang haram di mahkamah.

      “Kesalahan saya hanyalah kerana melakukan yang terbaik demi rakyat, negara dan parti saya. Segala tuduhan dan fitnah adalah terhadap saya dan bukan Umno.

      “Sebagai perdana menteri dan presiden BN pada masa itu, saya menjadi sasaran pihak lawan yang membuat pelbagai serangan fitnah terhadap saya,” katanya dalam kenyataan hari ini.



      Najib menjawab perbincangan dalam kalangan pimpinan Umno tentang penglibatannya dalam kempen pilihan raya kecil.

      Ketua Umno Titiwangsa Datuk Seri Johari Abdul Ghani bimbang kehadirannya akan memberi memberi kesan pada persepsi pengundi, manakala Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan ahli kepada bakti Najib.

      Najib menjelaskan tujuannya turun ke DUN Sungai Kandis pada pilihan raya kecil lalu hanyalah untuk menunaikan hasrat calon, Datuk Lokman Noor Adam.

      “Saya tidak berhasrat menjadi presiden Umno lagi. Kepimpinan Umno baharu perlu diberikan kepercayaan dan ruang,” katanya.

      Najib selaku ketua Umno dan Ahli Parlimen Pekan akan terus bersuara dalam isu rakyat dan negara, kerana mempunyai pengetahuan dan pengalaman dalam kerajaan lalu.

      “Saya berhak menggunakan kebebasan bersuara saya dan berhak mempertahankan diri saya jika timbul lagi sebarang tuduhan dibuat terhadap saya atau kerajaan BN lalu,” katanya.

      Najib menjadi menteri besar Pahang pada 1982-1986 dan memegang pelbagai jawatan Kabinet persekutuan selepas itu.

      Delete
    15. KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA

      1. PERKATAAN MELAKA DIAMBIL DARI BAHASA ARAB ( MULAQAT ) IAITU TEMPAT PERTEMUAN ( PEDAGANG-PEDAGANG DARI SELURUH DUNIA )…KERAJAAN ISLAM MELAKA DI KEMUNCAK KEGEMILANGANNYA ADALAH PADA MASA PEMERINTAHAN SULTAN ALAUDDIN RIAYAT SHAH DI MANA BELIAU ADALAH SEORANG YANG ALIM DAN FAQIH DALAM HUKUM-HAKAM ISLAM…DI ZAMAN BELIAULAH HUKUM HUDUD DILAKSANAKAN…KEPERIBADIAN BAGINDA SEPERTI UMAR AL KHATTAB DI MANA BAGINDA PADA MALAM HARI MERONDA SEORANG DIRI DAN BERJAYA MEMBUNUH 5 ORANG PEROMPAK DENGAN KEHANDALAN BAGINDA BERSILAT…

      2. SEBELUM ITU KERAJAAN MELAYU FUNAN DI CATAT SEBAGAI EMPAYAR PERTAMA DI ASIA TENGGARA BEBERAPA ABAD SEBELUM MASIHI….KERAJAAN INI BERTEMPAT DI CHAMPA ( KAMPUCHEA )…UMAT MELAYU MENJADI BANGSA YANG MAJU DAN BERTAMDDUN DAN BEGITU HEBAT DALAM PERLOMBONGAN EMAS DAN TIMAH…SELAIN ITU BANGSA MELAYU MENJADI RAJA MARITIM DUNIA SEHINGGA LAUT DI SITU DINAMAKAN LAUT CHAMPA….OLEH KERANA SERANGAN YAJUJ MAKJUJ ( CINA/VIET ) BANGSA MELAYU TELAH BERUNDUR KE SELATAN DAN LAUT TERSEBUT TELAH BERTUKAR NAMA KEPADA LAUT CHINA SELATAN….KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU LAIN YANG TURUT SAMA TERTUBUH IALAH LANGKASUKA 2M ( PATANI & THAI ),,,KEDAH TUA 5M ( LEMBAH BUJANG KEDAH ),,,GANGGA NEGARA 5M( PERAK ),,,,TAN TAN 6M ( TRENGGANU ),,,CHIH TU 6M ( KELANTAN ),,,SRIVIJAYA 7M ( SUMATERA ) DAN MAJAPAHIT 13M ( JAWA )


      3. KERAJAAN MELAKA KETIKA ITU MEMPUNYAI KELENGKAPAN PERANG YANG TERCANGGIH DI DUNIA KERANA KERAJAAN INI ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA EMPAYAR OTTHMANIAH TERMASUK KERAJAAN ACHEH DAN KERAJAAN SULU…SEPERTI KELENGKAPAN TENTERA AMERIKA JIKA HENDAK DIBANDINGKAN ZAMAN SEKARANG….MENURUT RELAZIONE DEL PRIMO VIAGGIO INTORNO AL-MONDO ( REPORT ON THE FIRST VOYAGE AROUND THE WORLD ) KARANGAN ANTONIO FIGAFETTA,,,KEKUATAN MELAKA PADA WAKTU ITU ADALAH 20,000 ORANG TENTERA YANG TERDIRI DARIPADA TENTERA TEMPATAN SELAIN TENTERA UPAHAN DARI JAWA,,,PARSI DAN BEBERAPA NEGERI ISLAM YANG LAIN…..KELENGKAPAN KETENTERAAN MELAKA KETIKA ITU IALAH 6,000 ARTILERI ( MERIAM BESAR BERKUASA TINGGI ),,,20 GAJAH PERANG SERTA SENJATA API DI KENALI SEBAGAI ISTINGGAR ( SENAPANG PANJANG ),,,TARKUL ( SENAPANG PENDEK ),,,PEMURAS ( PISTOL ),,, BAJU BESI SERTA MERIAM-MERIAM KECIL DIKENALI SEBAGAI LELA DAN RENTAKA ( ZAMAN SEKARANG SEPERTI RPG YANG MUDAH DIANGKUT ) HASIL KREATIVITI BANGSA MELAYU YANG DICEMBURUI PENJAJAH KETIKA ITU…KOTA MELAKA PULA KETIKA ITU ADALAH DIBINA DARIPADA BATU….

      4. DARI SEGI KELENGKAPAN TENTERA LAUT DAN PERKAPALAN… ANGKATAN LAUT MELAKA YANG SERING MERONDA SEPANJANG SELAT MELAKA,,,LALUAN DAGANG TERSIBUK DI DUNIA SAMPAI SEKARANGPUN DIAKUI KECEKAPANNYA…DI BAWAH KEPIMPINAN TOKOH-TOKOH BERWIBAWA SEPERTI BENDAHARA TUN PERAK DAN LAKSAMANA HANG TUAH,,IA TELAH BERJAYA MEMUKUL MUNDUR ARMADA LAUT THAI…JUGA ANCAMAN MANA-MANA PIHAK…BUKANKAH IA CUKUP BESAR DAN KUAT UNTUK MENJAMIN KESELAMATAN PENDUDUK,,,PENDATANG DAN PEDAGANG SEPANJANG SELAT MELAKA??? …MAMPU MERONDA DARI UTARA SEMANANJUNG SEHINGGA SELATAN KE PULAU JAWA..MEMANTAU DAN MENGHIDU PERGERAKAN MUSUH SEBELUM MEREKA DAPAT MENGHAMPIRI PUSAT PEMERINTAHAN DI KOTA MELAKA…LALU BAGAIMANA KOTA MELAKA YANG DIGELAR BARAT SEBAGAI “VENICE OF THE EAST” BOLEH KALAH DENGAN MUDAH???...PIHAK PORTUGIS SENDIRI MENGAKUI BAHAWA PEJUANG-PEJUANG MELAYU MELAKA ADALAH GAGAH PERKASA DAN TERLATIH DALAM ILMU PEPERANGAN SERTA DILENGKAPI PELBAGAI JENIS SENJATA POTENSI…

      Delete
    16. SAMBUNGAN : KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA


      5. INI ADALAH GAMBARAN BAHTERA MELAYU MELAKA ABAD KE 15 YANG DIBERI NAMA MENDAM BERAHI….DALAM SEJARAH MELAYU SULATUS SALATIN DAN HIKAYAT HANG TUAH ADA DICERITAKAN TENTANG BAHTERA SULTAN MAHMUD SHAH MELAKA INI…DIBINA SEKITAR 1453 DI BAWAH SELIAAN BENDAHARA DAN LAKSAMANA TUN TUAH…PANJANG 180 KAKI,,, LEBAR 36 KAKI…IA JAUH LEBIH PANJANG DAN BESAR DARIPADA FLOR DE LA MAR PORTUGIS…MEMPUNYAI 2 DEK..DEK DEPAN UNTUK NAKHODA DILENGKAPI 3 MERIAM…DEK BELAKANG ADALAH DEK DI RAJA…MEMPUNYAI 3 LAYAR DAN SERATUS DAYUNG..BOLEH MEMBAWA 400 PERAJURIT….SEMASA DI BAWAH KENDALIAN LAKSAMANA BAHTERA INI MEMBUAT 9 EKPEDISI BESAR…ANTARANYA KE MAJAPAHIT,,,MING ( CHINA ),,,SAILONG ( CEYLON ),,,SIAM UNTUK BELI 4 EKOR GAJAH DAN ISTANBUL UNTUK BELI MERIAM….SAYANGNYA PIHAK BERKUASA MELAKA SEKARANG TIDAK BERMINAT MEMBINA REPLIKA BAHTERA INI….YANG DIBINA REPLIKA FLOR DE LAR MAR…ALANGKAH HINANYA BANGSA YANG TELAH DIJAJAH BERBANGGA DENGAN PENJAJAH!!!!!


      6. ORANG PORTUGIS SEBENARNYA DI MASA ITU MASIH KOLOT,,,MEREKA TERJUMPA SEBUAH BENDA AJAIB DI ISTANA MELAKA…BILA DIPANDANG OBJEK TERSEBUT,,,,MUNCULLAH MUKA MANUSIA DI DALAMNYA…APABILA DITELITI BALIK,,,MUKA MANUSIA ITU ADALAH MUKA ORANG YANG MEMANDANG…RUPA-RUPANYA OBJEK ITU ADALAH CERMIN TETAPI ORANG PORTUGIS BARU PERTAMA KALI MELIHATNYA! JADI SIAPAKAN YANG KUNO DAN SIAPAKAH YANG LEBIH BERTAMADDUN?


      7. PARA PENGKAJI DI TAPAK ARKEOLOGI YANG DIIKTIRAF SEBAGAI TAPAK TAMADUN MANUSIA TERTUA DI ASIA TENGGARA MENEMUI BEBERAPA TINGGALAN KAPAL-KAPAL PURBA DI SUNGAI KUNO YANG PERNAH MENGALIR DI KAWASAN BERSEJARAH “KEDAH TUA “ ITU BERIBU TAHUN DAHULU..PENEMUAN TINGGALAN KAPAL-KAPAL PURBA TERSEBUT DIDEDAHKAN OLEH EXCO AGAMA, HAL EHWAL MASYARAKAT SIAM, PELANCONGAN DAN WARISAN,,,KERJA RAYA NEGERI DATO MOHD RAWI ABDUL HAMID….BUKAN SAHAJA DI TANAH MELAYU TAPI KAPAL-KAPAL MELAYU DITEMUI JUGA DI NEGARA-NEGARA LAIN OLEH PAKAR ARKEOLOGI…


      8. KAPAL-KAPAL GERGASI ALAM MELAYU DINAMAKAN JONG DIMANA PERNAH BERLAKU PERISTIWA JONG INI TIDAK PERASAN TERLANGGAR KAPAL PORTUGIS…DI NEGARA CHINA PULA JONG INI TIDAK DIBENARKAN BERLABOH DI PELABUHAN…INI MENGGAMBARKAN BETAPA MEGA/GERGASINYA JONG-JONG TERSEBUT…PERKATAAN JONG TELAH DIGUNA PAKAI DALAM BAHASA INGGERIS KEPADA JUNK….




      9. KERIS ADALAH SENJATA WARISAN PENINGGALAN NABI IBRAHIM AS KEPADA ANAK CUCU BAGINDA….BANGSA MELAYU ADALAH TERKENAL PEMBUAT KERIS YANG CUKUP SENI DAN HEBAT…TAMADUN MEREKA BERUSIA 4000 TAHUN….BERMAKNA MEREKA ADALAH HEBAT DALAM PEMBUATAN BARANGAN LOGAM…ADA KAJIAN YANG DIJALANKAN MENUNJUKKAN KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU DI NUSANTARA ADALAH PEMBUAT DAN PENGELUAR SENJATA-SENJATA API TERBAIK DI DUNIA MENEWASKAN BELANDA,,,PORTUGIS SERTA SEPANYOL….CATATAN-CATATAN PENGEMBARA DAN PEDAGANG AWAL EROPAH DAN CINA JUGA MENUNJUKKAN KERAJAAN-KERAJAAN NUSANTARA YANG MENGELILINGI KERAJAAN MELAYU MELAKA KETIKA ITU ADALAH PENGELUAR-PENGELUAR UTAMA MERIAM-MERIAM HEBAT DAN BERKUASA DI DUNIA SEPERTI KESULTANAN BRUNEI,,KESULATANAN PATTANI,,,KESULTANAN SULU DAN BEBERAPA KERAJAAN MELAYU LAIN DI ASIA TENGGARA….MALAHAN KERAJAAN TURKI OTHMANIAH JUGA PERNAH MEMBELI MERIAM-MERIAM YANG BERKUALITI DARIPADA KERAJAAN KESULATANAN MELAYU DI NUSANTARA….


      10. ANGKATAN LAUT PORTUGIS PERTAMA YANG MENYERANG MELAKA DIKETUAI OLEH GONZALO PAREIRA…DENGAN KEKUATAN 7 BUAH KAPAL,,,10 BUAH GALI PANJANG DAN 13 BUAH FUSTA,,,ANGKATAN PAREIRA INI TIDAK SEMPAT MENGINJAK KAKI KE BUMI MELAKA KERANA KEHANDALAN TUN HASSAN TEMENGGUNG DAN KEBIJAKSANAAN BENDAHARA MELAKA ,,,PORTUGIS GAGAL…NAMUN PORTUGIS YANG PADA AWALNYA DATANG BERDAGANG PADA 1509,,,MULA MENCARI TITIK KELEMAHAN KERAJAAN MELAYU ISLAM MELAKA…AKHIRNYA KERAJAAN MELAKA TUMBANG PADA TAHUN 1511…

      Delete
    17. SIRI AKHIR : KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA

      11. JAWAPAN KEPADA SOALAN DI ATAS IALAH KERANA KERAJAAN ISLAM MELAKA SUDAH MULA MELUPAKAN AJARAN ALQURAN SUPAYA BENAR-BENAR BERIMAN DENGAN TIDAK MEMBERI KEPERCAYAAN KEPADA ORANG KAFIR DAN BERWASPADA KEPADA MUNAFIK/HIPOKRIT..APABILA KESULTANAN MELAKA TELAH MEMBERIKAN KEDUDUKAN DAN JAWATAN KEPADA ORANG ASING DAN AKHIRNYA MEREKA MEMECAHKAN RAHSIA KERAJAAN KEPADA MUSUH….MEREKA JUGA TIDAK BERTAKWA DENGAN BERINTEGRITI DALAM AMALAN HARIAN SEPERTI MENGAMALKAN RASUAH DAN KRONISME SERTA MENGIKUT KELEMAHAN DIRI…SIKAP DAN AMALAN YANG SAMALAH YANG MENYEBABKAN EMPAYAR AGUNG OTTHMANIAH TUMBANG…


      12. PORTUGIS DENGAN SEMATA-MATA KEKUATAN TENTERA MEREKA TENTU SAMA SEKALI TIDAK DAPAT MENGALAHKAN KERAJAAN MELAKA YANG TERLALU TEGUH,,,KUAT DAN HEBAT…TAPI PORTUGIS MENDAPAT SOKONGAN DARI TALIBARUT DAN PENGKHIANAT DARIPADA KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU YANG LAIN DENGAN MENGHANTAR ARMADA MEREKA…ANALISA LEBIH MENDALAM PERLU DIBUAT UNTUK MENGENAL PASTI MANAKAH KERAJAAN-KERAJAAN TERSEBUT YANG TERLIBAT DALAM MENJATUHKAN KERAJAAN MELAKA….KERAJAAN-KERAJAAN YANG DITUDUH MUNGKIN KERAJAAN MELAKA SENDIRI KERANA SABOTAJ DARI DALAM ,,,KERAJAAN PAHANG,,,KERAJAAN RIAU-LINGGA DAN KERAJAAN JOHOR…KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU INI TELAH BERGABUNG DI BAWAH ARAHAN PORTUGIS UNTUK MENAWAN MELAKA…

      Delete
    18. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. logiknya pengawal adalah level terakhir yg dpt duit tu.

    kalau pengawal pun blh berpesta duit juta2 apa tah lg di level yg lbh atas. ni bkn tuduh ini logika.

    hingga sebegitu byk duit letak sepah2. klu dlm peti besi dipejabat pm takkn semudah itu pengawal ambik. tentu disimpan di stor yg tiada keselamatan.. dn mungkin pengawal tu diarah punggah semasa disimpan hibgga mereka tau lokasi.

    aah apa lah sgt juta2 dibanding dgn billion.

    persoalannya duit siapa dn sumber mana. ada kilang cetak haram ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno bukan musuh PAS selama lamanya



      Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan ahli PAS bahawa UMNO bukan lagi ‘musuh’ mereka yang perlu diserang kerana tampuk negara kini sudah dikuasai Pakatan Harapan (PH).

      Presiden PAS itu turut memberi banyangan yang UMNO adalah rakan baharu mereka dalam usaha mengembalikan kuasa politik umat Islam pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      Abdul Hadi turut membidas sikap sesetengah penceramah PAS yang masih ‘ligat’ menyerang UMNO seolah-olah parti itu masih lagi memegang tampuk pemerintahan negara.

      “Terdapat kalangan penceramah PAS duduk hentam UMNO… UMNO dah kalah teruk, dia ingat UMNO jadi kerajaan lagi. Mereka perlu ingat yang memerintah sekarang adalah PH bukan UMNO lagi.

      “Ini tidak, masih ceramah macam dulu juga, (mereka) ini tak faham dan tak reti (pandai) politik.

      “Biar saya sebut terus terang, PAS sebagai parti Islam perlu mengambil satu langkah fiqah muwazanah iaitu pertimbangan untuk memilih (pihak) mana yang lebih baik untuk mempertahankan kuasa politik umat Islam, ini perlu difahami,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) di Dewan Majlis Daerah Marang di Marang, Jumaat.

      Abdul Hadi berkata, Pilihan Raya Umum (PRU) lalu memperlihatkan keputusan unik apabila pemerintah tidak seimbang dengan demografi penduduk Malaysia.

      “Keputusan PRU lalu ditentukan orang muda berusia 21 hingga 30 tahun dan pengundi bukan Islam. Sebanyak 30 peratus pengundi muda yang baharu setahun jagung ini dan 90 peratus bukan Islam memilih PH sehingga menumbangkan Barisan Nasional (BN).

      “Penduduk Malaysia meliputi sebanyak 65 peratus orang Islam tapi yang menguasai Parlimen dengan majoriti mudah ialah bukan Islam.

      “Ini menjadikan cabaran untuk kita dan mungkin apa yang diluluskan di peringkat negeri tidak akan diluluskan (di Parlimen), di samping ada orang yang nak cepat jadi Perdana Menteri menambahkan lagi cabaran kepada kita,” katanya.


      : PAS tidak bermusuh dengan ahli UMNO kerana PAS nak ahli UMNO....

      Delete
    2. Najib memang Biadab , Tidak Tanggung Jawab

      Hari hari berita yg kita dengar adalah

      Kepentingan Najib menjaga dan mengawal Kedudukan beliau sebagai PM

      Lebih dari Tanggung Jawab seorang PM menerajui Negara dengan sempurna

      Beliau memberi Habuan bertujuan mengekalkan kedudukan beliau

      Lebih dari Bertanggung jawab terhadap Negara
      Memberi Habuan kepada Pengikut beliau
      Memberi habuan kepada Rakyat bertujuan mengekalkan kedudukan beliau demi Kepentigan peribadi

      Adalah Sifat Biadab sedangkan Negara di Berlenggu dengan Hutang Piutang

      Yg Beliau kasi Habuan bukanlah duit Bapak beliau atau duit Bapak Rosmah

      Tapi Duit Negara yg seharus duit ini di peruntukan untuk menjelaskan segala hutang piutang negara
      Bukan untuk Tembolok dan Kepentingan beliau sekerluarga

      Semakin hari Malaysia Amat Benci akan Kepimpinan Najib

      Justeru Kemimpinan UMNO di Coreng

      Delete
    3. Suka Sungguh Pimpinan Parti AMANAH (IKRAM) bersama dengan perempuan



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusuf berkata perkara berkenaan diluahkan Nisha Ayub yang mewakili golongan transgender pada pertemuan berlangsung di pejabat menteri berkenaan di Putrajaya hari ini.

      Mujahid berkata pertemuan dijalankan susulan isu penurunan gambar Nisha yang dipamerkan pada Festival George Town di Pulau Pinang itu juga membuka ruang bagi pihaknya mendekati golongan berkenaan.

      Ok saya juga setuju dengan apa yang Dr Mujahid orang kuat IKRAM seperti Nik Omar berkata.

      Tapi Apa pentingnya kena bersalam?
      Tak boleh ke tak bersalam?

      Nisha Ayud tu perempuan bukan transgender atau lelaki. Bila ayahnya mati emak dia masuk Islam ketika dia umur 6 tahun.



      Artis Yana Shamsuddin boleh tolak salam dengan artis luar negara. Tak jadi masalah pun. Ini sikit-sikit nak bersama. Daripada Mat Sabu, Dr Maszlee, Nizar Jamaludin, Hanipa, dll

      Tak bersalam tak boleh Mudarat sangat.
      Ini ahli IKRAM kena jawab dan faham supaya orang tak pandang serong kepada PERTUBUHAN IKRAM.



      Bukan salam aje peluk pun boleh asal dapat undi bukan Islam. Rosak puak IKRAM ni. Atas masjid bukan main warak tapi pada realiti nafsu lebih daripada agama dan akal.








      : Sudah sampai masa ahli IKRAM keluar pertubuhan merosakkan ini masuk PAS atau ISMA dan HALUAN....

      Delete
    4. Dunia Islam sekarang memerlukan Pemimpin yg Sejati
      Yang Tulin, Yang Luar Biasa

      Siapa Gerangan beliau ?
      Untuk Malaysia , Najib , Zahid
      Tentu sekali Tidak , No ….No….. NO

      Tun Mahathir Mohamad
      Sudah terlihat Kebolihan , Keberanian di United Nation seketika dahulu
      Sekarang dan kini bagaimana ?

      Wira kita yg Sejati ini sudah Tua dan seharusnya Bersara
      Tapi , semangat beliau , semangat Laksamana

      Tun dalam Hayat kami di Kandung Badan
      Kami mengucapkan ribuan terima kaseh pada Tun
      Semoga jasa dan amalan Tun akan memuliakan dan memudahkan Tun

      Mengapa Najib juga Zahid bergitu genting sekali untuk mempertahankan tubu mereka , sedangkan Rakyat sudah hilang kepercayaan
      Adakah mereka fikir kami akan memilih mereka untuk kepuasan mereka
      Adakah ini ciri dan mutu Kepimpinan Melayu Kepimpinan Islam ?

      Semoga kita sesama sedar akan apa yg amat penting untuk masa depan kita
      Semoga Pemimpin kita adalah Pemimpin yg Sejati dan Luar Biasa
      Inilah Kepimpinan yg di perlukan Dunia Islam sekarang

      Bukan Budak budak macam Zahid
      Bukan Pemboros macam Najib

      Delete
    5. Kerajaan harus tegas halang tuntutan LGBT
      ROSLINDA HASHIM 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore273
      Kerajaan harus tegas halang tuntutan LGBT
      Sharifah Maznah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Kerajaan perlu bertindak tegas terhadap kempen yang mahu menghalalkan gaya hidup lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) di negara ini.

      Ketua Wanita Umno Kedah, Datuk Sharifah Maznah Syed Kassim Barakbah berkata, sekiranya komuniti itu diberi pengiktirafan dan hak sama rata, dibimbangi ia membawa bencana terhadap keharmonian masyarakat selain menghancurkan sistem adat di negara ini.


      Menurutnya, golongan itu sepatutnya berasa malu untuk menuntut hak kebebasan kerana mereka yang membuat pilihan untuk songsang berbanding naluri manusia normal.

      “Kami ingin tegaskan, jika hak sama rata yang dimaksudkan adalah mereka dibenarkan melakukan aktiviti LGBT dengan bebas tanpa sebarang tindakan undang-undang, maka hak berkenaan harus ditentang semua pihak,” katanya.

      Sharifah Maznah berkata, beberapa negara barat yang sering mendakwa negara mereka adalah juara hak asasi manusia juga tidak pernah memberi hak kebebasan perkahwinan sama jenis di negara berkenaan.

      “Apa lagi hak yang mereka mahu sedangkan selama ini mereka menikmati hak sama seperti masyarakat lain. Namakan apa hak yang tidak diperolehi mereka, baik dari aspek pendidikan, kesihatan, ekonomi atau pekerjaan,” katanya.

      Oleh itu beliau menggesa kerajaan dan pihak berkuasa agama menghalang sebarang percubaan golongan LGBT untuk mendapatkan sebarang keistimewaan.


      .
      Soothe Dry, Sensitive Skin with Dove DermaSeries
      NEW Dove DermaSeries

      Delete
    6. 1. Memang PM Najib @ Ah Jib Gor teramat cemas dan gabra.

      2. Saya nampak bendera/poster BN merata-rata walaupun hari penamaan calon masih belum lepas. BN/UMNO kelihatan panik pada PRU kali ini.

      3. Yang lucunya, BN perang poster sorang-sorang – syok sendiri. Inikah dia demokrasi cara rejim Najib? Buat malu saja mengaku ‘berjiwa besar’ sebab ternyata Si PM Kleptokrat ini pengecut @ bacul.

      4. Bertambah lucu, gambar Tun M pun khabarnya diharamkan sebab PH tidak diluluskan. Jadi SPR dan RoS masing-masing memainkan peranan sebagai tali barut rejim Najib. Syabas!

      5. Lagi lucu, UMNO boleh pula tunda pemilihan sekali lagi sehingga ke tahun hadapan. RoS agaknya ingat pemilihan boleh ditunda berkali-kali (sesuka hati). 18 bulan sudah diberi, tapi boleh lagi pemilihan ditunda. Takkanlah senang-senang saja RoS luluskan permohonan penundaan pemilihan untuk kali kedua. Lainlah kalau ada kejadian darurat (perintah berkurung) atau perang yang tidak membolehkan ahli-ahli UMNO untuk keluar bersidang! Mengapa UMNO tidak dibubarkan (haramkan)? Takut? Atau, ada habuan? (sekadar bertanya).

      6. Mengenai logo, sebenarnya saya tidak berkenan dengan penggunaan logo PKR (calon PH). Mengapa tidak dipilih saja satu logo/simbol dari ‘database’ SPR, dan kesemua calon PH boleh guna simbol tersebut (saya rasa tiada halangan sebab logo memang telah diluluskan oleh SPR).

      7. Meluat saya melihat DSN menghina dan mengumpat Tun di khalayak ramai semalam (di TV). Dia ingat perlakuan dia elok sangatkah? Harapan saya, selepas 9 Mei 2018 ini, Tun Mahathir ialah PM Malaysia. Insya Allah.

      Delete
    7. 'Pengalaman penduduk sepatutnya cukup untuk yakinkan k'jaan'
      Diterbitkan 11 Ogs 2018, 12:25 tengah hari | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 12:30 tengah hari

      A+ A-

      Kenyataan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Dr Xavier Jayakumar berhubung lombong emas kontroversi di Raub tidak mendatangkan ancaman kesihatan bertentangan dengan pendirian Pakatan Harapan (HARAPAN) sebelum ini dalam isu itu, kata seorang ADUN Pahang.

      ADUN Tras Chow Yu Hui menyangkal kenyataan Xavier yang dibuat di Dewan Rakyat 9 Ogos lalu, bahawa tiada bukti saintifik yang menunjukkan penggunaan sianida dalam kegiatan perlombongan di Bukit Koman, Raub, membahayakan alam sekitar dan penduduk di sana.

      Dalam kenyataan hari ini, Chow mempersoalkan dakwaan Xavier itu dan berkata pengalaman penduduk sepatutnya mampu meyakinkan kerajaan lebih daripada "data saintifik rasmi".

      "Lebih teruk lagi, tiada sebarang buffer zone di antara kilang perlombongan dan kawasan perumahan penduduk, kecuali satu jalan raya.

      "Jika projek perlombongan emas ini tidak membahayakan kesihatan penduduk, mengapakah wujudnya bau yang kurang menyenangkan dan 300 laporan penduduk tentang ketidakselesaan hanya dalam masa sebulan lombong mula beroperasi.

      "Pengalaman penduduk sudah tentunya lebih menyakinkan berbanding dengan data 'saintifik' rasmi kerajaan," katanya.

      Lombong itu menjadi punca pertikaian di kalangan penduduk Kampung Baru Bukit Koman sejak syarika Raub Australia Gold Mining Sdn Bhd (RAGM) memulakan operasi pada 2007.

      Penduduk mendakwa penggunaan sianida telah menjejaskan kesihatan mereka antaranya memberikan masalah kulit, mata menjadi merah dan berair serta kesukaran bernafas.

      Kerajaan dulu dan RAGM bagaimanapun menafikan dakwaan itu. RAGM malah memfailkan saman terhadap Ban Cyanide Action Group (BCAC) dan Malaysiakini.

      Chow berkata, penduduk dan BCAC - yang ditubuhkan untuk memperjuangkan kebajikan penduduk - telah berjuang selama lebih sedekad dan menyokong HARAPAN dalam PRU.

      "Tetapi apabila RAGM akhirnya berhenti beroperasi, rakan seperjuangan mereka yang kini telah membentuk kerajaan baru pula menafikan usaha mereka selama ini. Ini tentu menyakitkan hati jawatankuasa dan penduduk di sana.

      "Saya memohon Kementerian Air, Tanah dan Sumber Asli yang diketuai Dr Xavier menyiasat semula kes ini serta bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Kementerian Tenaga, Teknologi, Sains, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar supaya menilai semula pangkalan data bekas kerajaan tentang isu ini.

      "Jika terdapat maklumat yang telah disembunyikan atau tidak sahih, ia harus diperbetulkan serta merta demi keadilan penduduk di Bukit Koman," katanya yang turut meminta kerajaan menghantar pegawai untuk menyiasat kawasan kilang RAGM jika terdapat tinggalan sisa toksik.


      Xavier membuat kenyataan itu ketika mengulas kenyataan Wong Tack (HARAPAN-Bentong) dan Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis) berhubung kesan penggunaan sianida kepada kesihatan.

      Memetik laporan yang tidak dinamakan, beliau berkata tiada kaitan antara sianida dan kanser kulit dan bahan itu akan mengewap dan menjadi karbon dioksida yang tidak mengeluarkan bau.

      Beliau juga berkata lombong itu sudah tidak lagi beroperasi dan syarikat perlombongan telah memberikan peluang pekerjaan kepada lebih 100 penduduk dan menyumbang RM8 juta royalti tahunan kepada kerajaan negeri.

      Pada bulan lalu, Mahkamah Persekutuan membenarkan Malaysiakini untuk merayu keputusan Mahkamah Rayuan yang mendapati laporan portal itu mengenai Raub Australian Gold Mine (RAGM) bersifat fitnah

      Delete
    8. semoga Bersatu serta parti amanah dan dap dapat didaftarkan secepat mungkin.Kita perlukan satukan Pakatan untuk menumbangkan Parti BNajis dan mnno pada Pru 14.

      Lepas tu kita boleh format kesemua undang2 malaysia dan parlimen supaya bebas dan benar2 mewakili rakyat dan kemudian kita tangkap semua Penyamun2 1mdb dalam kerajaan sekarang termasuk sekali 40 penyamun. Kita jangan bagi MO1 and family lari dari malaysia.

      hapuskan GSt dan tangkap semua pengkhinat negara yg meranapkan felda dan bebagai lagi masalah yg ditimbulkan oleh kerajaan sekarang BNajis supaya rakyat tak dibebani hutang.

      Tolak mnno! tu bukan parti bela rakyat tu parti perah duit rakyat,Parti pemyamun sampai pemuda Dumnno pun jadi bisu+takut,Parti yg hidup dalam mimpi kegemilangan masa lampau dan suka abaikan masalah yg dihadapi rakyat depan mata sekarang.Parti BNajis yg perbodohkan dari negara sendiri rakyat malaysia.

      Dapatkan balik duit 1mdb yg diselewangen oleh geng2 mo1 dan 40 penyamun+menteri dungul kerajaan yg DOJ amerika rampas. Lepas tu siasat dan dapatkan balik kesemua duit rakyat yg dirompak.

      Tangkap Jho LOw dan format SPRM supaya benar2 bebas dan report terus ke parlimen.Mahkamah pun perlu difomat supaya hakim2 tak berguna,penakut tu dipecat dan diganti dengan hakim yg jujur dan berani untuk rakyat.

      Delete
    9. MELAYU HEBAT


      Satelit UiTM kini di orbit
      Diterbitkan 11 Ogs 2018, 8:26 pagi | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 8:30 pagi

      A+ A-

      Universiti Teknologi Mara (UiTM) hari ini melakar sejarah apabila menjadi institusi pendidikan awam pertama di negara ini yang berjaya melancarkan satelit nano sulungnya ke orbit dari Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

      Satelit UiTMSAT-1 itu dilancarkan ke orbit kira-kira 5.45 petang waktu Malaysia dan acara tersebut dipancarkan secara langsung dari Agensi Eksplorasi Angkasa Lepas Jepun (JAXA).

      Turut hadir menyaksikan pelancaran itu ialah Ketua Pengarah Kementerian Pendidikan Tinggi Datin Paduka Ir Dr Siti Hamisah Tapsir, Ketua Unit Pengoperasian Angkasa Agensi Angkasa Negara Hamid Salim dan Timbalan Dekan Penyelidikan dan Inovasi, Fakulti Kejuruteraan Elektrik UiTM Dr Juliana Johari.

      Siti Hamisah ketika ditemui pemberita kemudian berkata pelancaran 'UiTMSAT-1’ itu merupakan satu titik tolak dalam memperkasa penyelidikan berkaitan bidang angkasa di negara ini.

      "Projek satelit yang dilancarkan UiTM merupakan satu projek yang sememangnya patut dibanggakan dan universiti lain di negara ini juga digalakkan mengikut jejak langkah UiTM untuk merancakkan lagi bidang kajian angkasa,” katanya.

      Satelit itu dilancarkan ke ISS menerusi roket kargo Space X Falcon 9 dari Stesen Tentera Udara Cape Canaveral di Florida, Amerika Syarikat pada 29 Jun lalu.

      Satelit nano berbentuk kiub berukuran 10 sentimeter itu dibina oleh dua pelajar UiTM di Jepun iaitu Syazana Basyirah Mohamad Zaki dan Muhammad Hasif Azami hasil jalinan kerjasama dengan Kyushu Institute of Technology (KyuTech) menerusi program ‘Joint Global Multi-Nation (BIRDS-2)’.

      Selain mereka, turut mengikuti program berkenaan ialah lapan pelajar lain dari Bhutan dan Filipina yang membina satelit nano bagi negara mereka iaitu BHUTAN-1 dan MAYA-1 (Filipina).


      Projek tersebut bermula dengan perancangan misi satelit pada Disember 2016, diikuti dengan mereka bentuk dan membina model satelit, menguji, memasang, sebagai persediaan pelancaran dan menggerakkan satelit berkenaan. Sementara itu, Muhammad Hasif berkata data yang diperoleh daripada satelit itu akan disalurkan ke Pusat Satelit Komunikasi UiTM untuk tujuan penyelidikan.

      "Satelit ini mempunyai enam misi antaranya pengambilan imej, menguji korelasi lokasi satelit, ujian cip Sistem Penentu Kedudukan Global, mengukur medan magnetik di angkasa untuk data pemetaan geomagnetik di rantau Asia Tenggara serta komunikasi radio.

      "Selepas setengah jam satelit berada di ruang angkasa, kita sudah boleh mengumpul data-data yang diperlukan selaras dengan misi satelit itu," katanya.

      - Bernama

      Delete
    10. Malaysia perlu Kerjaan yg Mantap
      Perlu zalim demi kebenaran dan kejayaan
      Najib sudah jadi alasan kenapa UMNO tumbang
      Seperti juga kata perpatah sekarang
      Bapa tubuh UMNO
      Anak Kubur UMNO

      Sememangnya Najib bukan lah Pemimipin
      Tidak kelihatan hingga kini beliau orang yg pintar
      Malah saya lihat Najib lebih pada Kebudak budakan
      Contoh beliau mencunggkil harga kangkung turun untuk berdepan dengan kenyataan

      Baru kini beliau pergi Umrah
      Terlihat juga beliau cuba mencerminkan diri beliau yg baik
      Tapi sayang terlihat pula sifat beliau yg riak
      Mempolitikan urusan Ibadah
      Tak pernah pula saya lihat gambar beliau bersama Riza Aziz & Rosmah

      Di rumah Haram yg di beli Riza & Jho Low di Amerika
      Takkan ia duit sudah buang berbillion Najib tidak kunjung atau ambil gambar di rumah kebanggaan Rosmah
      Tunjukan lah kawan kawan

      Saya inginkan Kerajaan yg Mantap lagi Tegas
      Kerajaan yg mementingkan agenda & kepentingan Malaysia
      Bukan Kerajaan yg konon nak tunjuk baik dengan jiran
      tapi menyusahkan rakyat sendiri
      Contoh Najib mengeluarkan wang pada US dengan beliau rasa bergitu bangga

      Delete
    11. Shafee dakwa pihak pendakwaan tidak mempunyai dokemen lengkap



      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka membuat permohonan di mahkamah esok untuk mendapatkan dokumen perbicaraan di bawah Seksyen 51A Kanun Prosedur Jenayah.

      Dokumen berkenaan sebelum ini diserahkan kepada pihak pendakwaan dalam bentuk cakera padat (CD).

      Sumber berkata, pasukan peguam bela melihat perkara itu secara serius apabila mereka hanya dibekalkan CD yang didakwa mengandungi dokumen perbicaraan semalam.

      Mereka berkata demikian selepas pasukan pendakwaan yang diketuai Ketua Unit Perbicaraan dan Rayuan Jabatan Peguam Negara, Mohd Hanafiah Zakaria memberikan "alasan" di mahkamah bahawa dokumen berkenaan belum siap.

      "Seorang anggota pasukan pendakwaan telah menyerahkan CD yang ditandakan dengan huruf 'A' kepada pasukan peguam bela semalam.

      "Terdahulu di mahkamah, mereka mendakwa dokumen itu belum siap," kata.

      Sumber terbabit juga menyatakan penyerahan dokumen dalam bentuk CD itu bukan amalan biasa dan jelas adalah 'salah'.

      "Ia sepatutnya dalam bentuk dokumen yang mesti disediakan mengikut indeks yang mesti ditandatangani oleh penerima. Dokumen mestilah dalam bentuk hard copy," katanya sambil menambah Najib juga bingung dengan penyerahan CD berkenaan.

      Sumber itu berkata pasukan peguam bela yang diketuai Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah bimbang dokumen-dokumen dalam CD itu mungkin tidak lengkap dan akan melambatkan persediaan mereka.

      "Mereka perlu melihat dokumen-dokumen lengkap supaya mereka dapat menilai betapa kuatnya kes ini, dan ini termasuk melihat bagaimana saksi-saksi itu boleh dipercayai."

      Sumber itu menambah pasukan itu mungkin kesuntukan waktu kerana mereka perlu melakukan "bedah siasat" pada dokumen tersebut sebelum perbicaraan bermula yang dijangkakan pada bulan November.

      "Kenapa mereka (pasukan pendakwa) melakukan ini kepada pasukan peguam bela? Adakah mereka mempunyai niat jahat untuk sengaja memperlambat pasukan pembelaan?" soalnya.

      : Tak apa tak ada bukti pun, bawa kapal mewah yang diragui untuk dijaja macam tilam zaman Anwar tu kira ok, rakyat nanti terbodoh pula kali kedua....

      Delete
    12. 1. Saya telah bekerja keras untuk menjadikan Najib Perdana Menteri Malaysia.

      2. Tetapi sekarang saya mahu dia disingkirkan, meletak jawatan daripada menjadi Perdana Menteri.

      3. Ia bukan hal peribadi.

      4. Ia adalah kerana dia telah gagal teruk sebagai Perdana Menteri.

      5. Daripada awal lagi saya perhatikan perkara-perkara salah yang dia lakukan.

      6. Kita telah merdeka semenjak 1957. Kita sepatutnya dapat mentadbir negara kita sendiri. Sesungguhnya kita telah pun berbuat demikian selama beberapa dekad sebelum Najib, dan kita telah melakukannya dengan cemerlang.

      7. Tetapi Najib melantik beberapa pegawai British sebagai penasihatnya.

      8. Najib telah melantik ramai perunding asing untuk menasihatinya bagaimana mentadbir negara.

      9. Orang-orang ini melibatkan kos berbilion-bilion ringgit tetapi nasihat mereka secara amnya tidak baik untuk negara ini. Mereka tidak tahu apa-apa tentang politik, ekonomi dan sensitivi Malaysia. Akibatnya pembangunan Malaysia lembab dan bangsa-bangsa berada dalam keadaan menentang satu sama lain.

      10. Kerajaan di bawah pimpinan Najib menjadi sangat tidak popular. Walaupun memberi banyak wang kepada rakyat, mereka menolak beliau dalam Pilihan Raya 2013. Prestasi beliau lebih buruk daripada Abdullah, yang juga telah ditolak oleh rakyat. Orang Cina menolaknya sama sekali walaupun beliau mengisytiharkan dirinya sebagai saudara mereka.

      11. Dia menimbulkan kemarahan kakitangan awam dengan menubuhkan Pemandu untuk mengambil alih tugas EPU. Kakitangan Pemandu yang bukannya pegawai Kerajaan telah dibayar gaji yang tinggi, jauh lebih tinggi mengatasi Skim Gaji Kerajaan. Begitu marah, sebilangan pejawat awam sebaik sahaja bersara mereka telah menyertai parti pembangkang dan bertanding sebagai calon pembangkang, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

      12. Pertumbuhan ekonomi jatuh di bawah paras pertumbuhan ekonomi Filipina dan Indonesia.

      13. Mata wang telah susut dan harga saham susut dengan teruk mengakibatkan masalah untuk perniagaan, pengimport dan pengeksport. Kos sara hidup meningkat terutama selepas GST.

      Delete
    13. 14. Kemudian datangnya pula skandal 1MDB. Suatu dana yang sama sekali tidak perlu telah diwujudkan yang akan dibiayai oleh pinjaman yang besar. Kerajaan telah memberi satu juta Ringgit sebagai modal tetapi 1MDB (1Malaysia Development Berhad) telah meminjam 42 bilion Ringgit daripada pasaran. Ia membayar faedah yang tinggi sebanyak 5.9% dan memberikan komisen 10% kepada Goldman Sachs. Kerajaan tidak pernah meminjam begitu banyak atau membayar kadar yang begitu tinggi itu.

      15. 1MDB membeli loji kuasa elektrik pada harga lebih tinggi daripada harga pasaran. Ia juga membeli/mengambilalih hutang piutang syarikat-syarikat janakuasa. Jumlah kos adalah 18 bilion Ringgit. 1MDB kehilangan begitu banyak wang sehingga ia tidak boleh membayar faedah ke atas pinjaman.

      16. 1MDB membeli tanah Kerajaan pada 60 Ringgit kaki persegi sedangkan harga sebenarnya adalah lebih daripada RM3,000 kaki persegi. Dengan menilai semula tanah itu sebanyak 50 kali ganda, ia mendakwa asetnya adalah lebih besar daripada hutangnya. Ini adalah seperti menjual permit import yang didapati secara percuma daripada Kerajaan.

      17. Kemudian 1MDB telah menyertai perniagaan yang mencurigakan dengan Petro Saudi sebagai rakan usaha sama. Ia membayar USD1 Bilion bagi saham 40 peratus miliknya itu. Enam bulan kemudian usaha sama ini telah dibubarkan. Akan tetapi USD1 Bilion itu bersama dengan USD700 juta yang lain telah ditukar menjadi pinjaman kepada Petro Saudi. Wang ini kini telah lesap.

      18. Satu-satunya aset yang dipunyai oleh 1MDB sekarang adalah loji kuasa dan tanah di Kuala Lumpur. Lebih daripada RM20 Bilion daripada 42 Bilion ringgit itu tidak dapat dikesan atau dihitung.

      19. Kemudian tiba-tiba Wall Street Journal melaporkan bahawa Najib mempunyai USD700 juta dalam akaun peribadinya di Bank Arab-Malaysia (bersamaan RM2.6 bilion pada masa itu).

      20. Tidak ada PM Malaysia atau Presiden UMNO yang boleh mempunyai wang sebanyak itu. Semua sumbangan kepada UMNO biasanya diterima dan dibankkan oleh Bendahari UMNO. Semua aset diletakkan di bawah nama tiga pemegang amanah.

      21. Tidak pernah dalam sejarah UMNO terdapat lebih daripada RM250 juta secara tunai. Semua aset lain adalah dalam bentuk saham, tanah dan bangunan. Presiden adalah bertanggungjawab untuk menyerahkan semua sumbangan kepada Bendahari untuk perbankan. Presiden tidak pernah menyimpan wang UMNO atau wang didermakan kepada UMNO, untuk pilihan raya misalnya, di dalam akaun peribadinya. Tiada peruntukan untuk akaun UMNO dikendalikan oleh Presiden.

      22. Najib dan isterinya terkenal dengan gaya hidup yang mewah. Jelas sekali jutaan telah dibelanjakan untuk pertunangan dan pelbagai majlis perkahwinan di Malaysia dan Kazakhstan. Anak tiri Najib membelanjakan ratusan juta dolar membeli hartanah di London, New York dan California. Beliau juga membiayai pembikinan filem Hollywood, “The Wolf of Wall Street” dengan perbelanjaan melebihi USD100 juta.

      23. Dengan gaji Najib sebagai Perdana Menteri, adalah mustahil baginya untuk membelanjakan jutaan ringgit bagi semua ini. Ada satu kenyataan oleh PMO yang mendakwa bahawa wang bagi harta-harta luar negara dan filem itu telah diwarisi. Adalah mustahil bagi Tun Razak, atau Haji Noah atau bapa Rosmah untuk memiliki dan mewariskan ratusan juta Ringgit. Malah mereka tidak dikenali sebagai jutawan pun. Adik beradik Najib menafikan dakwaan itu.

      24. Jadi dari mana datangnya wang itu? Najib mendakwa 2.6 bilion Ringgit itu telah didermakan kepadanya oleh seorang Arab. Ini tidak masuk akal. Tiada siapa yang pernah memberikan wang sebanyak itu kepada sesiapa. Dan Najib tidak dapat membuktikan bahawa orang Arab itu telah memberinya wang.

      25. Dan dengan itu sebuah pasukan petugas khas yang terdiri daripada Peguam Negara, Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah, Gabenor Bank Negara dan Ketua Polis Negara telah ditubuhkan untuk menyiasat punca RM2.6 bilion berada dalam akaun peribadi Najib di Bank Arab-Malaysia.

      26. Jawatankuasa Kira-Kira Dewan Rakyat juga sedang menyiasat apa yang berlaku kepada RM 42 bilion Ringgit yang dipinjam oleh 1MDB. Begitu juga Ketua Audit Negara.

      Delete
    14. 27. Tiba-tiba Najib memecat Peguam Negara dengan mendakwa dia sakit. Peguam Negara menafikan beliau sakit. Tidak ada sijil oleh doktor membuktikan dia sakit. Najib tidak mempunyai hak untuk mendakwa bahawa Peguam Negara sedang sakit.

      28. Pada masa yang sama, ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dikatakan telah pergi bercuti. Gabenor Bank Negara membisu. Kemudian dia menyatakan dia takut ditangkap.

      29. Dua daripada ahli-ahli Kerajaan PAC dilantik Timbalan Menteri dan dua lagi diberi pekerjaan lain. Mereka tidak dapat meneruskan kerja-kerja mereka sebagai ahli PAC. PAC adalah tanpa seorang Pengerusi dan siasatan 1MDB telah berhenti.

      30. Dua anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah telah ditangkap, dibebaskan dan dipindahkan ke Pejabat Perdana Menteri. Selepas komplen dibuat mereka telah dipindahkan semula ke Suruhanjaya.

      31. Penolong Ketua Cawangan Khas telah dipindahkan keluar. Beliau kemudian membuat kenyataan yang keras terhadap pemindahannya.

      32. Orang yang bercakap mengenai 1MDB dan 2.6 bilion ringgit dalam akaun Najib, atau melaporkan mengenainya telah ditangkap, pasport mereka dirampas dan diancam oleh polis dengan soal siasat. Ianya seolah-olah sebarang soalan mengenai 1MDB dan Najib 2.6 bilion merupakan tindakan untuk melemahkan demokrasi dan menjatuhkan Kerajaan yang dipilih dengan betul. Orang boleh ditahan sehingga 28 hari tanpa perbicaraan di bawah undang-undang baru yang bertujuan untuk mencegah tindakan keganasan. Bercakap tentang 1MDB dan RM2.6 bilion kepunyaan Najib seolah-olah merupakan tindakan keganasan. Najib lupa bahawa beliau sendiri terlibat dalam penyingkiran pemimpin terdahulu yang juga dipilih secara demokrasi.

      33. Kemudian datangnya sesuatu yang menggemparkan. Al Jazeera menayangkan kisah pembunuhan gadis Mongolia Altantuya. Adalah jelas daripada kisah itu bahawa Najib mempunyai kaitan dengan pembunuhan itu.

      34. Ramai rakyat Malaysia tidak mahu mempercayainya. Tetapi orang di seluruh dunia mempercayai cerita itu. Ia telah menjadi satu skandal antarabangsa. Ia telah memalukan Malaysia. Di mana-mana sahaja sesiapa pergi, ada yang bertanya, “Apa yang telah berlaku kepada Malaysia”.

      35. Di antara 1MDB, 2.6 bilion ringgit dalam akaun peribadi Najib dan pembunuhan Altantuya, nama baik Malaysia benar-benar rosak. Tidak pernah sebelum ini, Malaysia menjadi begitu hina oleh Perdana Menterinya sendiri. Tidak pernah orang memandang rendah negara ini. Tidak pernah sebelum ini rakyat Malaysia begitu malu dengan negara mereka.

      36. Najib telah membayar orang untuk menunjuk perasaan di jalan-jalan untuk menyokong beliau. Dengan sewenangnya beliau juga mengharamkan usaha orang-orang tunjuk perasaan bagi memecatnya.

      37. Untuk mata wang dan ekonomi pulih, Najib mesti berhenti menjadi Perdana Menteri Malaysia. Rakyat Malaysia mesti menuntut penyingkiran Najib. Ianya sesuatu yang amat demokratik untuk menuntut penyingkiran beliau. Tindakan yang diambil beliau untuk menahan seseorang untuk mengadakan perhimpunan untuk menuntut penyingkiran beliau adalah apa yang tidak demokratik dan bercanggah dengan undang-undang negara ini.

      38. Saya menyeru semua rakyat Malaysia untuk menuntut Najib membenarkan siasatan terhadapnya yang akan dijalankan oleh orang-orang bebas yang tidak dilantik olehnya. Najib mesti membenarkan proses undang-undang berjalan. Jika didapati bahawa dia telah melakukan kesalahan dia perlu didesak untuk
      meletakkan jawatan.

      39. Hanya dengan pengundurannya sebagai Perdana Menteri Malaysia barulah ekonomi akan pulih, nilai ringgit akan meningkat, dan kos sara hidup akan turun. Hanya selepas penyingkirannya rakyat Malaysia akan mampu berdiri semula.

      Delete
    15. Timbalan Menteri & Roketkini (DAP) disaman kerana fitnah Felcra



      KUALA LUMPUR: Felcra Berhad memfailkan saman fitnah terhadap Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim Chee Keong dan editor Roketkini.com berhubung penerbitan sebuah artikel yang mendakwa wujudnya urus niaga haram dalam penjualan minyak sawit.

      Felcra, selaku plaintif memfailkan saman fitnah itu pada 6 Jun lepas menerusi Tetuan Omar Ismail Hazman & Co dengan menamakan Sim, yang juga ahli parlimen Bukit Mertajam dan editor akhbar dalam talian itu selaku defendan pertama dan ke-2.

      Peguam Norja Abdul Razak, yang mewakili Felcra ketika ditemui pemberita berkata hari ini ditetapkan untuk pengurusan kes di dalam kamar Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Faizah Jamaludin.

      “Mahkamah menetapkan 13 September untuk pengurusan kes selanjutnya dan mahkamah mengarahkan plaintif memasukkan afidavit jawapan kepada pembelaan sebelum atau pada 16 Ogos,” katanya.

      Dalam pernyataan tuntutan, Felcra mendakwa defendan ke-2 menerbitkan artikel berjudul “Peserta Felcra rugi RM600 juta setahun akibat urus niaga haram?” di Roketkini.com pada 12 Mac lepas, berdasarkan kenyataan Sim.

      Dakwa plaintif, artikel itu membawa maksud syarikatnya menjalankan urus niaga haram dengan pihak ke-3 sehingga menyebabkan kerugian kepada peserta Felcra selain mendakwa Felcra melanggar peraturan menjual minyak sawit dengan kadar perahan minyak sawit (OER) yang jauh lebih rendah daripada kadar minimum yang ditetapkan oleh undang-undang.

      Syarikat itu turut mendakwa semua urus niaga yang dijalankan mematuhi peraturan perolehan syarikat dan penerbitan artikel berkenaan menyebabkan reputasi plaintif terjejas selaku organisasi yang ditubuhkan sejak 1966 bagi membangunkan sektor luar bandar.

      Oleh itu, Felcra menuntut ganti rugi am dan teladan serta memohon perintah injunksi untuk menghalang defendan menerbitkan artikel serupa serta menuntut defendan membuat permohonan maaf secara terbuka di dalam akhbar tempatan dan media sosial.

      : Kalau usaha saman dibuat secara teratur dan sistematik bagi setiap fitnah yang dikeluarkan oleh PAKATAN HARAPAN rasanya tak lama berita-berita buruk di media massa akan berkurangan...

      Delete
    16. Betul bro Just Lick.

      Checkmate - Game Over.....!!

      Delete
    17. ADA HIKMAHNYA ISLAM HARAMKAN ARAK


      Lelaki mabuk keluarkan pistol, cetus panik di pusat beli-belah
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 3:17 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 3:19 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Seorang warga emas yang sedang menerima rawatan paramedik di Centrepoint Shopping Centre, Bandar Utama, semalam mencetuskan panic selepas dia tiba-tiba mengeluarkan sepucuk pistol semi-automatik.

      Insiden berlaku kira-kira pukul 6 petang ketika dia sedang dirawat ekoran kecederaan di kepala selepas jatuh dan terhantuk meja restoran, tidak lama selepas bertikam lidah dengan seorang kawan di situ.

      Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Md Zani Che Din berkata, lelaki berusia 61 tahun itu dipercayai mabuk ketika itu dan telah ditahan polis.

      "Selepas jatuh dan mencederakan diri sendiri, pemilik restoran menelefon polis.


      "Ketika paramedik merawatnya dia keluarkan pistol dan mula mencari kawannya, yang dia bertikam lidah sebelum itu.

      "Ini mencetuskan panik di kalangan orang ramai di situ, yang segera menghubungi polis menerusi talian kecemasan," kata Zani dalam kenyataan.

      Zani berkata polis telah merampas senjata itu, yang mana lelaki itu memiliki lesen, dan dia kini disiasat bawah Seksyen 506 Kanun Kesiksaan atas melakukan intimidasi jenayah menggunakan senjata api.

      Difahamkan polis juga telah memeriksa rakaman CCTV yang mengesahkan lelaki itu terjatuh dengan sendiri.

      Delete
    18. Aper ker bengongnya budak Tonggeng sewel kopipes artikel tak ada kaitan langsung dgn topik kali ini.

      Sah-sah dia nie 'terencat akal' sebab 'lahir tak cukup bulan' selain tak abis sekolah....!!

      Delete
    19. ALQURAN MENDAHULUI SAINS DAN TEKNOLOGI : TIDAK SEPERTI INJIL/GEREJA YANG TIDAK RELEVAN MENYEBABKAN BARAT MEMBERONTAK DAN LAHIRNYA LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME


      1. PLURALISME/LIBERALISME/SEKULARISME LAHIR AKIBAT PEMBERONTAKAN BARAT TERHADAP BIBLE/GEREJA YANG MENOLAK SAINS DAN TEKNOLOGI YANG BERKEMBANG BEGITU PESAT DARI DUNIA ISLAM KETIKA ITU..BERIKUT ADALAH KEMAJUAN-KEMAJUAN SAINS/TEKNOLOGI DICAPAI OLEH SAINTIS ISLAM YANG TELAH MENGUBAH DUNIA SEPERTI YANG KITA NIKMATI HARI INI…

      2. NABI MUHAMMAD SAW MERUPAKAN INSAN PERTAMA MENGGUNAKAN KAYU SUGI DARIPADA POKOK MISWAK SEBAGAI BERUS GIGI UNTUK MENYEGARKAN NAFAS…IA MENJADI ASAS KEPADA PENCIPTAAN BERUS GIGI…EKSTRAK DARIPADA MISWAK DIBUKTIKAN 20 KALI GANDA LEBIH BERKESAN DARIPADA PUDINA BIASA...KITA DIAJAR PENJAJAH MENGGOSOK GIGI 2 KALI SEHARI SEDANGKAN BAGINDA MENGGOSOK BEGITU KERAP…OLEH ITU MUSLIM SEPATUTNYA MENGGOSOK GIGI SEKURANG-KURANGNYA 5 KALI SEHARI SETIAP KALI SEBELUM MENUNAIKAN SOLAT…

      3. AL KHINDI DALAM RISALAHNYA YANG BERTAJUK “ SEBUAH MANUSKRIP DALAM MENTAFSIR MESEJ KRIPTOGRAFHI”MENERANGKAN BAGAIMANA PEMBACAAN TULISAN RAHSIA DILAKUKAN…BELIAU MERUPAKAN ORANG PERTAMA MEMBERIKAN PENERANGAN BERKENAAN KRIPTOGRAFI..DALAM RISALAH ITU BELIAU JUGA MENGHURAIKAN KAEDAH ANALISA KEKERAPAN YANG PERTAMA DI DUNIA…


      4. AL KHAWRIZMI MERUPAKAN AHLI MATEMATIK ISLAM PERTAMA SEKALI MENCIPTA ALGEBRA…BELIAU JUGA TERKENAL DI SELURUH DUNIA MEMBERI IDEA PENGGUNAAN NOMBOR..SELAIN ITU AL KHAYYAM DAN SHARAF AT DIN AT TUSI JUGA MENYUMBANGKAN DALAM BIDANG MATEMATIK DENGAN MEMPERKENALKAN GEOMETRI ALGEBRA DAN MENYELESAIKAN PERSAMAAN KUBIK…SUMBANGAN MEREKA TIDAK TERHENTI SETAKAT ITU SAHAJA DENGAN MEMPERKENALKAN SISTEM PERNOMBORAN BERANGKA OLEH AL KHAWRIZMI DAN AL KHINDI..

      5. PAKAR PERUBATAN DARI GREEK ADALAH ORANG PERTAMA YANG MENGKAJI PEREDARAN DARAH DARI KANAN KE VENTIKEL KIRA JANTUNG MELALUI LALUAN SEPTUM….NAMUN TEORI INI TELAH DIBUKTIKAN OLEH AHLI PERUBATAN SYRIA,,IBNU AN NAFIS DENGAN RAMALANNYA YANG TEPAT MENGATAKAN BAHAWA DARAH BERGERAK DARI KANAN KE VENTRIKEL KIRI MELALUI PARU-PARU…TAMBAH BELIAU LAGI,,,DARAH YANG MELALUI PARU-PARU ITU DICUCI UNTUK DIGUNAKAN KEMBALI OLEH BADAN….TEORI OLEH IBNU AN NAFIS TIDAK DIBERI PERHATIAN SEHINGGALAH ABAD KE 20..

      6. SAINTIS PERTAMA YANG MEMPERKENALKAN PROSES PENAPISAN YANG MEMISAHKAN BEBERAPA JENIS CECAIR MERUPAKAN AHLI KIMIA ISLAM TERKEMUKA DAN DIBERI GELARAN “BAPA KIMIA” IAITU JABBIR BIN HAYYAN…PROSES PENAPISAN ALKEMI YANG SANGAT BERGUNA DAN DIGUNAKAN SECARA MELUAS SEHINGGA KE HARI INI SEPERTI PENYEJATAN,,,PENAPISAN,,,PENULENAN,,,PENGOKSIDAAN,,,DAN PENGHABLURAN OLEH BELIAU…


      7. KETIKA DALAM PEMERINTAHAN EMPAYAR OTTOMAN,,IBRAHIM EFENDI SEORANG ARKITEK ISLAM TELAH MENCIPTA KAPAL SELAM PERTAMA DI DUNIA YANG DIBERI NAMA “TAHTELBAHIR” PADA TAHUN 1720M…SEORANG BERNAMA HUMAYUN IAITU PENULIS OTTOMAN MEMBANDINGKAN KAPAL SELAM INI DENGAN SEEKOR BUAYA DALAM BENTUK MESIN YANG BOLEH TENGGELAM DALAM AIR DAN MEREKA YANG BERADA DI DALAMNYA BERNAFAS MELALUI PAIP…

      8. AL ZAHRAWI MERUPAKAN SEORANG PAKAR BEDAH ISLAM YANG TELAH MEMPERKENALKAN PEMBEDAHAN KEPADA DUNIA…DI GELAR SEBAGAI BAPA PEMBEDAHAN,,,DOKTOR HEBAT INI TELAH MENCIPTA BERATUS-RATUS PERALATAN BEDAH YANG ANTARANYA MASIH KEKAL DIGUNAKAN SEHINGGA KINI DALAM PEMBEDAHAN MODEN SEPERTI GUNTING TEPAT,,,JARUM,,,GERGAJI TULANG DAN BANYAK LAGI…BUKU PERUBATAN YANG SANGAT TERKENAL DAN BERPENGARUH DALAM BIDANG PERUBATAN IAITU KITAB AL TASRIF YANG MERANGKUMI RAWATAN BERATUS-RATUS PENYAKIT DAN PELBAGAI KAEDAH PEMBEDAHAN DITULIS OLEH SAINTIS ISLAM INI….

      Delete
  3. Saya musykil, bagaimana Najib sebagai ahli politik boleh berfikiran untuk mencuri duit negara, melainkan Najib tidak pandai berniaga. Atau cuba mencuba. Try and error.

    Dan sampai ditahap ini, saya fikir ia bukan try n error lagi, atau menutup salah niaga atau salah laku. Ia adalah lebih kepada bersifat lanun.

    Dan sudah tentu kita tidak silap percaturan. Cuma sekarang saya telah dapat menetapkan kenapa Najib tubuhkan 1MDB?

    Kerana Najib adalah lanun.

    Najib adalah lanun Bugis.

    Teringat saya pada hadis Rasulullah saw yang boleh difahami bahawa untuk memilih isteri, lihatlah pada agamanya, hartanya dan keturunannya.

    Peri pentingnya dalam hal keturunan.

    Bagaimana itu Zahid Hamidi orang Ponorogo?

    Apakah orang Ponorogo juga tidak mengenali Sunan Gunung Jati? Yang katanya juga antara ahli keluarga kerabat Syeikh Abdul Malek?

    Barang lepas jangan dikenang. Zaman itu sudah berlalu kata Zahid Hamidi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      China tindas etnik Uighur
      11 OGOS 2018
      PBB
      PBB
      GENEVA - SWITZERLAND. Panel hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengesahkan menerima banyak laporan berhubung lebih satu juta etnik Uighur China yang ditahan di sebuah kem pengasingan rahsia.

      Ahli jawatankuasa PBB berhubung Penghapusan Bangsa, Gay McDougall berkata, etnik Uighur dan minoriti Islam dipaksa tinggal di ‘kem politik indoktrinasi’.


      Perkara tersebut didedahkan pada persidangan Geneva yang dijadual berlangsung hingga Isnin depan berhubung rekod China, termasuk Hong Kong dan Macau.

      Delegasi China yang diwakili 50 pegawai bagaimanapun tidak membuat sebarang komen berhubung pendedahan berkenaan. - Reuters


      Delete
    2. NEGATING THE ELECTION 31

      1. Najib must know the whole country is against him. His chances of winning the 14th G.E. are almost nil.

      2. He also knows the direct consequences for him if he loses. He would be charged in court and he may find himself in jail.

      3. Knowing all these, he must make sure he would not lose. By hook and most certainly by crook he must win.

      4. One of the things he is likely to do if he loses by a small margin is to declare a state of emergency and to suspend parliament. He would set up a Mageran type of Government and rule the country by decree.

      5. To do this he will need the support of mainly the army chief and the police chief.

      6. When Marcos was ruling the Philippines as a dictator, he had the support of army and police chiefs. But when he caused Aquino to be assassinated, the chiefs withdrew their support. With that the people took to the streets and demanded the removal of Marcos as President. The people power movement was successful because Marcos had lost the support of the chiefs.

      7. In Malaysia currently the Inspector General of Police and Chief of the armed forces are supporters of the Prime Minister or at least are compliant to what he does. Even when he clearly breaks the law they appear not to be concerned.

      8. Najib’s misrule is far more serious than Marcos. There is clear evidence that he has stolen Government money. In the eyes of the world his abuse of power is acknowledged. Najib’s Malaysia is described as a kleptocracy, not a democracy any more. The rule of law is blatantly ignored by Najib. Corruption by him is rampant.

      9. The question is whether the support would continue if he seizes power following the election. At this moment the people believe the possibility is real, very real. Only an overwhelming victory of the opposition will prevent this.

      10. If Najib wins the consequences would be terrible. This country will become bankrupt as total debt now is almost one trillion Ringgit. Najib has been selling chunks of Malaysia in order to pay debts. All the best land have been sold. There will come a time when he would not be able to raise money to pay debts. When that time comes, Malaysia would become a bankrupt country.

      Delete
    3. Ibrah al-Kahfi: Jadilah umat yang digeruni



      KETIKA Ashabul Kahfi ditidurkan oleh Allah selama 300 tahun, mereka dikurniakan kehebatan yang menyebabkan sesiapa pun akan merasa jika terserempak dengan mereka:

      وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ۚ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ ۖ وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ ۚ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا

      "Dan kamu mengira mereka itu bangun sedangkan mereka sedang nyenyak tidur. Dan kami membolak-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri. Sementara anjing mereka menghulurkan kedua kakinya di depan pintu gua. Dan jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu berpaling melarikan diri daripada mereka. Dan tentulah hati kami diselubungi ketakutan terhadap mereka"

      (al-Kahfi 18)

      Kurniaan kepada penegak kebenaran

      Imam Ibnu Kathir mengulas, Allah mencampakkan aura kehebatan yang dahsyat kepada Ashabul Kahfi menyebabkan mereka terpelihara dan tidak boleh disentuh oleh musuh.

      Kita sedia maklum bahawa Ashabul Kahfi tidak mempunyai kekuatan fizikal mahupun material. Dalam keadaan serba lemah, mereka tegar mempertahankan iman. Sikap Ashabul Kahfi yang cukup menghargai iman, menyebabkan Allah mengurniakan kehebatan kepada mereka walaupun dalam keadaan sedang nyenyak tidur.

      Dengan kaki anjing yang terhulur di luar pintu gua, Ashabul Kahfi dilihat sentiasa bersiap menghalau sesiapa sahaja yang mahu mengganggu mereka.

      Aura Nabi dan umatnya

      Nabi S.A.W dikurniakan kehebatan yang dahsyat, sehingga musuh-musuh Islam cukup gerun dengan Baginda walaupun dari jarak yang jauh. Baginda memperakui kurniaan Allah kepada dirinya:

      نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ مَسِيرَةَ شَهْر

      "Aku dibantu oleh Allah dengan rasa gerun (musuh terhadapku) sebulan perjalanan"

      (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

      Allah telah menjelaskan bahawa pertempuran antara iman dan kufur akan membuahkan rasa gerun musuh terhadap golongan yang beriman:

      سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللهِ

      "Kami akan campakkan kepada hati-hati golongan yang kufur dengan rasa gerun kerana mereka mensyirikkan Allah"

      (ali-'Imran: 151)

      Delete
    4. 1. Kalau sebagaimana Tun khabarkan cerita bekas-bekas diktator yang pernah di gulingkan maka kita rakyat Malaysia terpaksa memilih antara dua cara atau pilihan iaitu cara mudah atau susah.

      2. Cara mudahnya adalah melalui peti undi walau pun Tun kata pasti PM akan buat sesuatu kalau tahu Partinya akan tewas , contohnya distiharkan darurat.

      3. Pada pendapat Rimba Emas hanya melalui peti undilah rakyat Malaysia sekurang-kurangnya dapat mengelak pertumpahan darah.

      4. Di contohkan apa yang telah berlaku pada President Sukarno di gulingkan oleh gerakan yang di cetuskan kepimpinan pelajar mahasiswa ketika itu juga buya Hamka (guru ku) turut di bebaskan setelah terpenjara selama 2 tahun.

      5. Mengulingkan cara rusuhan lebih-lebih lagi di halang pihak tentera yang menyebelahi kerajaan pasti boleh berlaku pertumpahan darah atau pun kecederaan.

      6. Justeru rakyat berkorbanlah sekarang ketika sedikit halangan untuk dapat menghadir diri untuk keluar mengundi ketika di adakan pilihanraya yang termaktub dalam perlembagaan .

      7. Janganlah kita bertindak dengan cara susah iaitu cara yang tidak di benarkan oleh pihak berkuasa atau kerajaan. Sebabnya akan ada kesusahan pada pihak yang lemah di kalangan rakyat.

      8. Sejarah juga memperlihatkan kadang-kadang kuasa manusia bila berlakunya PERTARUNGAN pasti berlakunya perkara buruk.

      9. Malah untuk membasmi kuasa jahat yang besar memerlukan pertolongan dari yang maha berkuasa iaitu tuhan yang menjadi makhluk ciptaannya ini.

      10. Dari contoh-contoh ini menunjukkan manusia ini lemah dan kepada tuhan akhirnya kita kembali.

      Delete
    5. Puluhan ribu Melayu akan muflis dalam tempoh enam bulan



      Melihat kepada perkembangan semasa melalui arus pemerintahan kerajaan baru iaitu Kerajaan Pakatan Harapan, kebajikan rakyat nampaknya bukanlah menjadi keutamaan. Keutamaan mereka adalah mencari kesalahan dan menunding jari kepada pihak lain. Tujuannya adalah untuk mengalihkan perhatian rakyat dari kegagalan mereka mentadbir urus Negara ini dengan lebih baik dari kerajaan terdahulu. Mereka terbukti gagal untuk memenuhi janji 100 Hari Manifesto Pakatan Harapan yang akan tamat tempoh 100 hari pada 18hb Ogos 2018 ini.

      Kemelut ekonomi berlansung secara berterusan. Puluhan billion Ringgit di bawa keluar oleh para pelabur akibat ketidakyakinan terhadap pimpinan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohammad mentadbir urus ekonomi Negara. Kegagalan di dalam memperbaharui rundingan perniagaan dengan China menerusi agen kerajaan iaitu Tun Daim menambahkan lagi kekalutan ekonomi.

      Terkini bangsa Melayu pula akan menjadi mangsa seterusnya. Puluhan ribu bangsa Melayu akan di isytihar muflis dalam tempoh enam bulan dari sekarang. Kenapa? Geliga Naga di maklumkan bahawa ratusan ribu pekerja bertaraf kontrak yang bertugas di Jabatan Kerajaan, GLC Kerajaan telahpun ditamatkan kontrak. Dengan kata lain mangsa-mangsa ini diberhentikan kerja. Tindakan memberhentikan kerja bukan setakat pekerja bertaraf kontrak sahaja tetapi ianya juga melibatkan semua jawatan lantikan politik termasuklah Duta-duta Malaysia di luar Negara.

      Kumpulan-kumpulan yang disebutkan di atas ada membuat pinjaman kewangan dari institusi perbankkan melalui pinjaman kenderaan, kad kredit, pinjaman perumahan, pinjaman peribadi dan sebagainya. Bagaimana mereka mampu untuk membuat bayaran semula sedangkan mereka kini tidak mempunyai pendapatan ekoran penamatan kontrak pekerjaan. Maknanya mereka akan menghadapi tindakan mahkamah menerusi bank-bank berkenaan dan akhirnya mereka akan diisytiharkan muflis.

      Selain dari mangsa-mangsa di atas, para petani yang membuat pinjaman menerusi institusi kewangan turut menghadapi risiko yang sama. Mereka membuat pinjaman untuk menjalankan pertanian tanaman semula sawit, ladang durian, program pertanian burung walit dan program-program pertanian yang lain, yang melibatkan pinjaman kewangan. Kesemua modul pertanian yang disebutkan di atas kini tidak mempunyai nilai pasaran. Oleh yang demikian pembayaran pinjaman gagal dibuat. Di jangkakan kumpulan ini akan menghadapi tindakan mahkamah ekoran dari kegagalan pembayaran ansuran pinjaman pada Disember 2018 atau Januari 2019. Maka bertambahlah jumlah bangsa Melayu yang akan diisytihar muflis.

      Kesemua golongan yang disebutkan di atas adalah bangsa Melayu. Jika kerajaan Pakatan Harapan yang diterajui oleh Tun Dr Mahathir peka dan prihatin pastinya semua ini tidak berlaku. Bangsa Melayu menjadi mangsa sekali lagi. Bukan setakat ditipu di dalam janji Manifesto 100 Hari Pakatan Harapan tetapi keadaannya lebih parah dengan penambahan jumlah individu yang akan di isytiharkan muflis pada akhir 2018 atau awal 2019. Soalnya apakah “harapan” yang boleh diharapkan oleh rakyat terhadap kerajaan Pakatan Harapan terutamanya menentukan masa depan bangsa Melayu di Negara ini.

      Geliga Naga


      : Cara ekonomi yang dilakukan oleh PH adalah untuk menyusu kera di hutan....

      Delete
    6. Kita tidak perlu tunjuk ajar Pak Menteri pilihan Najib yang ada sekarang ini, semuanya bodoh-bodoh belaka.

      Yang cerdiknya bab membodek, mengampu, mengipas, mengeluarkan kenyataan yang perapu dan bodoh saja.

      Lihat saja Nazri komen nilai RM yang jatuh, “boleh menggalakkan pelancung luar datang ke Malaysia”. Itu saja kenyataannya dan relax. Lepas tu buat kenyataan kutuk TM dan ampu-ampu sikit Najib. Apa la bangsat kerja seorang menteri seperti ini????

      Salleh Said Keruak ini umpama “najis bab*”. TV3 yang semakin bodoh selalu pula keluarkan kenyataan bodohnya. Kutuk TM dan mengampu Najib juga???? Betul-beetul seorang menteri low class.

      Zahid Hamidi,punya minda yang tidak boleh dilabel bakal PM.

      Seperti beberapa kawan-kawan saya kata, menteri-menteri yang ada sekarang termasuk Najib, sebelum sebagai menteri Nampak bijak, bila dah jadi menteri Nampak bodoh pulak.

      Ha ha ha ha…

      Begitu juga Wahid dan Nur Jazlan, ketara kebodohannya selepas diserap ke jawatan menteri.

      Kesimpulannya menteri-menteri pembodek najib ini semuanya otak letak kat tapak kaki.

      Delete
    7. Najib: K'jaan HARAPAN mungkin dah belanja wang GST RM18 bilion
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 4:39 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 5:11 petang

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mungkin sudah membelanjakan RM18 bilion wang pembayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Najib berkata, dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa BN merompak wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali.

      Ini kerana katanya, seperti kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan.

      Dari situ, katanya, dana dibayar ke akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      "Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin HARAPAN juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu," kata Najib dalam satu kenyataan hari ini.

      Justeru, kata Najib tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kesemua kutipan GST dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      "Oleh kerana kerajaan HARAPAN kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan HARAPAN mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

      "Akibatnya, kerajaan HARAPAN mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekali gus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      "Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan HARAPAN sendiri," katanya.

      Bagaimanapun Najib berkata beliau bersedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selaku bekas Menteri Kewangan.

      "Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      "Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik," katanya.

      Ketika membentangkan RUU Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Mansuh) 2018 Selasa lalu, Lim mendedahkan audit dalaman Jabatan Kastam mendapati tabung bayaran balik GST kekurangan hampir RM18 bilion.


      Baca: 'Audit dedah salah guna RM18 bilion tabung bayar balik GST'

      Beliau mendakwa kerajaan BN memalsukan akaun dan menyalahgunakan dana dalam akaun bayaran balik GST untuk menutup defisit dasar kewangan kerajaan.

      Bagaimanapun, Lim enggan mengaitkan perkara itu dengan Najib, sebaliknya berkata bekas setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah pasti "tahu" mengenainya.

      Irwan menafikan dakwaan bahawa kerajaan BN telah merompak bayaran balik GST dan membuat laporan kepada SPRM pagi ini.

      Delete
    8. Tonggeng...

      Kopipes berjela-jela tak ada gunanya jika tak ada kesudahan, tak gitu....??

      Kenapa kamu masih juga gopoh terkinja-kinja tak sabar2 & degil serta bengap, haaaaa...??

      Bukankah saya dah jelaskan semalam dgn ringkas & jelas (concise & precise).....

      Tonggeng tongong...

      Masa akan menentukan (setelah pemeriksaan SPRM, audit oleh pihak Kementerian kewangan) - sama ada Si Batak Mendailing Irwan Siregar ini 'Serigala' atau 'Serikandi', setuju kan..kan..kan....??

      Delete
    9. SAMBUNGAN : ALQURAN MENDAHULUI SAINS DAN TEKNOLOGI : TIDAK SEPERTI INJIL/GEREJA YANG TIDAK RELEVAN MENYEBABKAN BARAT MEMBERONTAK DAN LAHIRNYA LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME



      9. TEKNIK INOKULASI ATAU VAKSINASI YANG DIKATAKAN TELAH DICIPTA OLEH EDWARD JENNNER DAN LOUIS PASTEUR ADALAH TIDAK BENAR….IA SEBENARNYA TELAH DICIPTA OLEH SAINTIS ISLAM UNTUK MERAWAT PENYAKIT CACAR DI TURKI YANG DIPERKENALKAN KE EROPAH OLEH ORANG TURKI…CACAR LEMBU DIGUNAKAN UNTUK MEMVAKSIN KANAK-KANAK DI TURKI BAGI MERAWAT PENYAKIT CACAR 50 TAHUN SEBELUM BARAT MENEMUKAN TEKNIK ITU….SAINTIS ISLAM JUGA MEMPERKENALKAN PROSES AWAL MENGGUNAKAN TUMBUHAN SEBAGAI UBATAN UNTUK MENYEMBUHKAN PENYAKIT…IBNU SINA SEORANG SAINTIS TERKEMUKA ISLAM TELAH MEMBERIKAN SUMBANGAN YANG SANGAT BESAR DALAM BIDANG PERUBATAN DENGAN BUKUNYA “AL QANUN FII TIB” YANG MENERANGKAN BEBERAPA KAEDAH FARMAKOLOGI SERTA BERATUS-RATUS JENIS UBAT…SAINTIS ISLAM JUGA MENCIPTA MERKURIK KLORIDA YANG DIGUNAKAN UNTUK MENYEMBUH LUKA….

      10. ANTARA SUMBANGAN LAIN SAINTIS ISLAM DALAM BIDANG MATEMATIK MERUPAKAN PERSAMAAN KUADRATIK YANG DICIPTA OLEH AHLI METAMATIK PARSI IAITU ABDUL WAFA BUZJANI…BELIAU JUGA BANYAK MEMBANGUNKAN PERSAMAAN QUADRATIK LAIN DAN BANYAK DARIPADANYA MASIH DIGUNAKAN SEHINGGA KINI…ILMU MATEMATIKNYA SANGAT HEBAT BELIAU DAPAT MENYELESAIKAN 13 BENTUK PERSAMAAN KUBIK…..


      11. AHLI FIZIK ISLAM IBNU SAHAL MERUPAKAN ORANG YANG BERTANGGUNG JAWAB MENCIPTA HUKUM SNELL YANG DIGUNAKAN UNTUK MENCARI HUBUNGAN ANTARA SUDUT TUJU DAN PEMBIASAN…BELIAU MEMBENTANGKAN PELBAGAI JENIS BENTUK KANTA YANG MENUMPUKAN CAHAYA TANPA PENYIMPANGAN GEOMETRI DALAM NASKAHNYA “ON BURNING MIRRORS AND LENSES”…BELIAU JUGA ADALAH PENCIPTA KANTA ASFERA….

      12. JIKA ANDA MENGAMBIL GAMBAR ATAU BERSELFIE,,,ANDA PATUT BERTERIMA KASIH KEPADA AHLI SAINS ARAB YANG BERNAMA IBNU AL HAYTAM…BELIAU BUKAN SAHAJA MENYUMBANG DALAM BIDANG MATEMATIK,,,,ASTRONOMI DAN FIZIK,,,BELIAU MALAH TELAH MEMBERIKAN PERUBAHAN KEPADA BIDANG OPTIK….KAMERA PINHOLE ( KAMERA DENGAN APERTURE PINHOLE TANPA KANTA ) DICIPTA OLEH BELIAU MENGGUNAKAN TEKNIK YANG BELIAU TEMUI KETIKA MEMBUAT KAJIAN MENGGUNAKAN CAHAYA YANG DIPANCARKAN MELALUI LUBANG PADA TINGKAPNYA DAN MEMBUAT KESIMPULAN BAHAWA SINAR CAHAYA AKAN MENJADI SEMAKIN TAJAM JIKA LUBANG ITU SEMAKIN KECIL….BELIAU JUGA MEMBUKTIKAN BAHAWA SINAR CAHAYA BUKAN MENINGGALKAN MATA SEBALIKNYA MASUK KE DALAM MATA…


      13. ORANG PERTAMA YANG MENCIPTA BEKAS KACA DAN KANTA PEMBESAR ADALAH SAINTIS ISLAM BERNAMA ABBAS IBNU FIRNIS DAN DENGAN KANTA TERSEBUT BELIAU MENCIPTA CERMIN MATA…CERMIN JUGA DICIPTA OLEH ORANG ISLAM YANG KEMUDIANNYA DIPERLAJARI OLEH ORANG ITALI AKAN TEKNIK PEMBUATANNYA PADA ABAD KE 9 DAN KE 10.

      14. DUA ORANG AHLI KIMIA ARAB IAITU JABIR IBNU HAYYAN DAN ALKINDI ADALAH ORANG PERTAMA YANG MEMBANGUNKAN INDUSTRI MINYAK WANGI MANAKALA ALKINDI PULA MENGGABUNGKAN BEBERAPA JENIS TUMBUHAN DAN HERBA UNTUK MENGHASILKAN PELBAGAI JENIS BAU DAN WANGIAN…


      15. KESIMPULANNYA IALAH NEGARA BARAT MENJADI MAJU KERANA MENINGGALKAN BIBLE/GEREJA MANAKALA SEBALIKNYA EMPAYAR ISLAM MENJADI MAJU KERANA MENJUNJUNG TINGGI ALQURAN DAN AL HADIS….


      Delete
  4. Wak Suman Tempek Bacin dan sobat2 sekelian..kau orang perasan tak benda ni haah???

    Lain macam betul arahan yang dikeluarkan oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia Rejim Pakatan Hancing ni ya.

    Dengar katanya, diorang melarang penggunaan perkataan MERDEKA sempena sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia tahun ni dengan alasan kononnya nak menjaga sentimen.

    Arahan itu menjadi tular dilaman media sosial yang memaparkan kiriman Email dari Kementerian tersebut.

    Antara lain, kenyataan itu menyebut, mesyuarat Jawatankuasa Induk Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2018 telah menetapkan bahawa pengunaan perkataan "MERDEKA" dan bilangan tahun bagi sambutan kali ini seperti "MERDEKA Ke - 41" tidak digunakan bagi sebarang ucapan dan iklan.

    Persoalannya, adakah benar arahan sedemikian keluar dari Kementerian berkenaan? Dan jika ianya benar, kenapa diorang fobia sangat dengan perkataan MERDEKA tu sehingga ianya tidak dibenarkan???

    Atau pun kerana merdeka ni tak dikaitkan denhan perjuangan komunis untuk membebaskan tanah air dulu ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemerhatian saya, menteri-menteri yang membodek Najib pada PRU14 akan datang bakal “bungkus” kerana beberapa faktor:

      1. mereka pembodek Najib atas alasan yang tidak masuk akal;
      2. anti TM kerana TM yang masih kuat pengaruhnya sentiasa berhujah dengan fakta dan masuk akal sedangkan mereka mengkritik TM menggunakan isu yang bodoh;
      3. selepas menjadi menteri banyak cakap dan mengeluarkan idea yang merapu;
      4. mengamalkan sikap mementingkan diri melebihi kepentingan rakyat keseluruhannya;
      5. menyokong pemimpin no 1 yang korup, tiada integrity dan double standard;
      6. hanya menyokong tindak-tanduk Najib walaupun Najib melakukan banyak kesilapan urus tadbir kewangan negara dan menyusahkan rakyat dengan banyak isu seperti kes 1MDB, isu 2.6 billion yang masuk akaun najib ( tiada orang yang tahu ), inflasi yang meningkat, nilai RM yang semakin merosot berbanding Negara jiran seperti Indonesia, Thailand, Singapore, Filipina dan banyak Negara di dunia dan terlibat dengan skandal Altantuya.

      Delete
    2. 1. Penulisan Tun ini telah dikritik. Kata pengkritik Tun ialah membangkitkan isu lama dan berulang ulang.

      2. Itulah strategi penyokong Dato Najib. Tidak menjawab persoalan Rakyat, mencari
      kesalahan Tun dan memutar belitkan fakta 1MDB, SRC International dan Jho Low.

      3. Ketiga – tiga fakta ini sebenarnya telah membawa kepada pendedahan wang lebih
      kurang RM Dua Ribu Enam Ratus Juta telah dimasukkan ke Akaun peribadi DS Najib.

      4. Menteri dan sebahagian pemimpin UMNO telah mengambil sikap tolol dengan membenarkan perbuatan jenayah ini.

      5. Penyokong DS Najib sedang berusaha untuk memastikan lebih kurang 2.6 ribu juta ini adalah benar daripada derma yang dibenarkan oleh undang undang.

      6. Penyataan SPRM dijadikan sebagai asas bahawa penerimaan wang derma sebagai munasabah dan dibenarkan.

      7. Apa lagi hendak di bisingkan apabila SPRM membuat penyataan tersebut.

      8. Kes Althantuya, DS Najib dah bersumpah di Masjid dan Musa Hassan membut sokongan bahawa DS Najib tiada halangan bagi Musa Hassan menyiasat dan mendakwa Razak Baginda.

      9. Penyokong Najib menyatakan pengakuan bunuh telah dibuat oleh Sirul dan Azilah, dan keadilan telah ditegakkan.

      10.Ramai yang tidak berpuas hati sebab jumlah kerugian 1 MDB telah diserap di dalam akaun yang pelbagai. Malahan jualan tanah oleh 1MDB adalah hasil dari pemerolehan tanah tanah kerajaan dngan harga yang murah.

      11.Wang yang dipinjamkan kepada 1MDB hanyalah digunakan untuk membayar hutang kepada Bank.

      12.Watak utama di dalam 1MDB tidak disiasat ataupun siasatan tidak didedahkan.

      13.DS Najib kata beri 6 bulan. Sekarang masa untuk beliau dah tinggal 4 bulan.

      14. Seorang ketua Pencuri yang dibebaskan akan melakukan curian lagi.

      15. Negara Malaysia menghadapi masalah yang tersangat besar.

      Delete
    3. Kengkawan yang di homati di blog ni...Diam tak diam, count down 100 hari PH memerintah dah dekat sangat, tapi janji2 mereka masih belum ditunaikan lagi .

      Ketua Penerangan Pemuda UMNO Pahang, Fadzli Mohd Kamal berkata tinggal beberapa hari sahaja lagi menjelang 100 hari pemerintahan Pakatan Harapan (PH) sejak Pilihan Raya Umum (PRU-14) yang lalu, pasti kerajaan PH akan temui jalan buntu sekali gus gagal penuhi janji yang terkandung dalam manifesto hebat mereka yang kononnya akan dilaksanakan dalam tempoh tersebut.

      Menurut beliau, maka janji-janji ini akhirnya akan jadi janji kosong atau lebih tepat ‘penipuan kepada rakyat’ kerana rakyat selama ini dididik untuk mempercayai bahawa janji-janji yang terkandung dalam manifesto mesti dijayakan oleh parti yang menang dam itulah amalan dan tradisi selama ini.

      “Janji GST akan dimansuhkan, memang benar, tetapi digantikan pula dengan SST, yang dijangka menyebabkan kenaikan harga barang dan perkhidmatan yang lebih tinggi berbanding sebelum ini.

      Jika dari awal kerajaan PH berjanji GST dimansuhkan dan digantikan dengan SST, maka sudah pasti rakyat tidak akan mengundi mereka. Mereka hanya sebut mengenai SST selepas mereka menang. Ini yang dimaksudkan sebagai ‘penipuan kepada rakyat’.

      “Malah, janji-janji utama yang lain termasuk pemansuhan bayaran PTPTN, penetapan minyak petrol pada harga RM1.50 dan penghapusan bayaran tol, sudah pasti gagal dilaksanakan menjelang 100 hari pemerintahan PH kerana ia melibatkan implikasi kewangan yang terlalu besar. Persoalannya… kenapa berjanji kalau tidak boleh ditepati?

      “Rakyat mula bising dan berasa curiga. Mereka juga mula sedar betapa kerajaan hari ini lebih suka bercakap kosong, gemar mengeluarkan kenyataan bersifat populis, dibarisi menteri yang tidak berpengalaman, serta sibuk dengan isu-isu remeh,” katanya kepada UMNO-Online, di sini, hari ini.

      Katanya lagi, maka timbullah kenyataan seperti pelajar wajib pakai kasut hitam, hutang negara 1 trilion, Angkatan Tentera Malaysia paling teruk di dunia, jangan pandang pramugari jika menjolok mata, dan pelbagai lagi.

      Padahal kata beliau, lagi banyak lagi isu rakyat yang lebih penting dan mendesak untuk diselesaikan seperti berkaitan penurunan harga sawit dan getah, kenaikan harga barang, penyaluran bantuan kewangan ke sekolah-sekolah, gerakan mempromosi LGBT yang kian berleluasa, penyebaran fahaman syiah yang semakin tidak terkawal dan lain-lain lagi.

      “Inilah isu-isu rakyat yang harus terlebih dahulu diberi tumpuan berbanding kasut hitam. Apa ikhtiar kerajaan untuk selesaikan isu ini.

      Ini belum cerita pasal kelemahan dan kesilapan kenyataan menteri-menteri PH yang mengakibatkan berbilion ringgit dibawa keluar dari Bursa Saham Kuala Lumpur, kerajaan China mula beralih dari Malaysia dengan membeli minyak sawit Indonesia, dan macam-macam lagi.

      “Hakikatnya, inilah yang berlaku dalam tempoh 100 hari pemerintahan PH. Janji tidak dilaksanakan, serta pada masa yang sama, macam-macam kesilapan dilakukan yang menjejaskan masa depan rakyat dan negara,” katanya lagi.

      Rakyat bukan lah nakkan banyak sangat dari kerajaan era baru ni..cuma sekadar jika mereka sanggup mengakui bahwa mereka telah berbohong dan menipu rakyat dan tak mampu menunaikan janji2 tu..itu pun dah cukup bagus bagi rakyat. Persoalannya...berani kah mereka berbuat sedemikian ???

      Delete
    4. Kucar kacir dah “Bogus worrior” ni buat negara kita. Melayu berbalah dengan cina… pastu melayu berbalah sama sendiri.

      Pada hal kita nak Najib jer berhenti. Dia sorang je. Tapi sekarang habis parti dilibatkannya. Bila dah libatkan parti, itu yang berpuak puak sekarang ni. Kalau semua boleh fokus buang si Najib sorang..kan tak seteruk sekarang keadaannya.

      Orang tak mintak pun yang lebih lebih. Ada ke sampai orang mintak kaum lain jadi PM?
      Takde pun. Takde sampai kena bubarkan UMNO pun. Apa yang susah sangat. Masalah ni berpunca dari Najib. So dia jer lah mesti disingkirkan.

      Tak boleh ke asingkan Najib dengan parti dan kaum? Fokus pada apa yang dia dah buat. Tak payah libatkan dengan kaum atau parti. Biar dia tanggung sendiri. Biar dia jawab sendiri. Tak boleh ke?

      Kan dia kata dia tak salah. So biarlah dia buktikan sendiri. Yang parti sibuk tolong dia buat apa? Tak payah le tambah masalah. Yang lain sibuk back up dia buat apa? Lain le kalau memang dalam 1MDB jugak. Sebab tu melayu berpecah belah. Lepas tu kaitkan kaum lain pulak. Pada hal masalah asalnya ialah Najib dengan pengurusan 1MDBnya. Syarikat penuh dengan hutang. Untung tak tentu tapi rugi dan hutang dah terbukti. Kesudahannya rakyat dibeban dengan GST. Siapa punya angkara? Najib la kan?

      Delete
    5. Penyokong Najib tidak puas hati
      MUHAMMAD AFHAM RAMLI 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Penyokong Najib tidak puas hati
      Sekumpulan penyokong Najib menyuarakan kekecewaan mereka kerana tidak dibenarkan masuk ke Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Penyokong bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan kekecewaan mereka susulan tidak dibenarkan masuk ke pekarangan Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, di sini, hari ini.

      Kehadiran mereka sejak jam 8 pagi itu turut disertai pengarah dan pelakon terkenal Ellie Suriati.


      Menurut Ellie, kehadiran mereka semua hari ini adalah sebagai tanda sokongan kepada bekas Presiden Umno itu.

      “Kami tidak dibenarkan masuk, malah ada diletakkan papan amaran yang tidak membenarkan kami masuk. Jadi, kami ini hanya penyokong sahaja, tiada masalah dan bukan dalam Akta Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pun.

      “Najib adalah seorang reformis di mana dia membubarkan ISA dan mewujudkan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma). Itulah suara sebagai sebuah negara demokrasi,” katanya ketika ditemui di sini.

      Tambah Ellie, jadi, mengapa ada sekatan untuk penyokong seperti mereka?

      Katanya, dia bersama penyokong lain amat tidak berpuas hati dengan sekatan ini dan diharap sekatan ini tidak dibuat pada masa yang lain.

      “Jika benda sekecil ini pun tidak boleh, apatah lagi rule of law di dalam sana (mahkamah),” katanya.

      Hari ini pihak pembelaan Najib yang diketuai oleh Peguam, Tan Sri Shafee Abdullah akan berhujah berhubung permohonan mereka untuk mendapatkan perintah tegahan ataupun gag order bagi menghalang perbicaraan awam berhubung merit terhadap tujuh pertuduhan yang dikemukakan oleh pendakwaraya terhadap Najib.

      Delete
    6. ADAKAH ANDA PERCAYA BERASAL DARI BERUK : JIKA TIDAK ANDA SEBENARNYA TELAH MENOLAK FAHAM LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME/LGBT


      1. FAHAMAN LIBERALISME/SEKULARISME/PLURALISME/LGBT ADALAH BERTUNJANG KEPADA FAHAMAN MANUSIA BERASAL DARI BERUK….ADAKAH BENAR SEPERTI YANG DIDAKWA OLEH MEREKA??...JIKA ANDA SELIDIKI TIADA SATUPUN BUKU YANG BERTAJUK FACT OF EVOLUSION…SEMUA BUKU BERTAJUK THEORY OF EVOLUSION….INI MENUNJUKKAN TEORI MANUSIA BERASAL DARI BERUK BUKANLAH FAKTA SEBENARNYA…ALQURAN DAN HADIS SEBAGAI FAKTA MENYEBUTKAN BAHAWA MANUSIA BERASAL DARI ADAM AS..

      2. DALAM BUKU DARWIN “THE ORIGIN OF SPECIES” DICERITAKAN KETIKA CHARLES DARWIN BELAYAR KE PULAU KALATROPIS DENGAN MENAIKI KAPAL HMS BEAGLE,,,DI SANA DIA MELIHAT BURUNG LUBANG KAYU,,,BERGANTUNG KEPADA LUBANG YANG DIPATUK,,,PARUHNYA MENJADI PANJANG DAN PENDEK…KAJIAN INI DIBUAT PADA SPESIES YANG SAMA BUKAN PADA SPESIES BERLAINAN….CHARLES DARWIN MENULIS SURAT KEPADA TEMANNYA THOMAS THOMTON PADA TAHUN 1861…BELIAU MENGATAKAN AKU TIDAK PERCAYA KEPADA NATURAL SELECTION SEBAB TIADA BUKTI,,,AKU HANYA GUNAKANNYA UNTUK MEMBANTUKU DALAM KLASIFIKASI EMBRIOLOGI,,,MORFOLOGI DAN RUDIMENTARY ORGAN…CHARLES DARWIN SENDIRI MENGATAKAN ADA MATA RANTAI YANG HILANG ( MISSING LINK ) ANTARA TAHAP-TAHAP EVOLUSI DARI LUCY,,,HOMO SAPIEN,,,NEO NAENDRATA DAN CRO MAGNON….CHARLES DARWIN JUGA TIDAK SETUJU DENGAN TEORI TERSEBUT…


      3. ALASAN TEORI INI DIKEMBANGKAN KEPADA SELURUH DUNIA DENGAN MANIPULASI SEBAGAI FAKTA SAINS ADALAH KERANA JIKA ANDA BUAT ANALISA,,,GEREJA TELAH MENENTANG SAINS SEBELUMNYA DAN MENGHUKUM MATI GALILEO KERANA IA MEMBUAT PERNYATAAN MENGENAI ASTRONOMY DAN LAIN-LAIN YANG BERCANGGAH DENGAN BIBLE…MAKA KERANA ITU POPE SEKARANG TELAH MEMINTA MAAF…JADI KETIKA CHARLES DARWIN DATANG DENGAN TEORI YANG MENOLAK BIBLE MEREKA TIDAK MEMERLUKAN BUKTI YANG CUKUP,,,”THE ENEMY OF MY ENEMY IS MY FRIEND”…JADI MEREKA YANG MENDOKONG TEORI INI ADALAH KERANA SEMATA-MATA IA BERCANGGAH DENGAN BIBLE/GEREJA BUKANLAH KERANA IA FAKTA/BENAR…

      4. TERDAPAT RATUSAN SAINTIS DAN PENERIMA HADIAH NOBEL YANG MENENTANG TEORI EVOLUSI…DI KALANGAN MEREKA ADA YANG MENULIS BUKU YANG KHUSUS….ANTARA MEREKA ITU IALAH P.P GRASE,,,1971 KETUA KAJIAN EVOLUSI,,,UNIVERSITI SAJERIO,,,PARIS,,,,,SIR ALBERT GEORGE PENERIMA HADIAH NOBEL ATAS PENEMUAN VITAMIN C,,,,,SIR FRED HOYLE DENGAN KARYANYA,,,,RUPERT ALBERT MENULIS SEBUAH TEORI BARU MENENTANG TEORI EVOLUSI…SIR FRANK SALISBURY,,,SIR WHITEMEAT AHLI BIOLOGI DENGAN KARYANYA,,,,


      5. PENYOKONG-PENYOKONG TEORI EVOLUSI MENGGUNAKAN ALASAN ADA BUKTI PADA TINGKAT LEBIH RENDAH IAITU AMEOBA DAPAT BERUBAH MENJADI PAREMISHIA…ALQURAN TIDAK MENGATAKAN AMEOBA TIDAK BOLEH BERUBAH MENJADI PAREMISHIA NAMUN SEBENARNYA TIADAPUN BUKTI PERKARA TERSEBUT…

      6. JIKA ANDA LAKUKAN PERBANDINGAN PROBABILITY DARI SATU BENTUK DNA,,DARI KERA KE MANUSIA KEBARANGKALIANNYA ADALAH NULL ( ZERO ),,,BERMAKNA TEORI EVOLUSI ADALAH PALSU…


      7. PENYOKONG TEORI DARWIN TELAH MENGEMBANGKAN TEORI TERSEBUT KEPADA HOMOSEKSUALITAS ADALAH GENETIK…SETELAH DISELIDIK TERNYATA MANIPULATORNYA ADALAH SEORANG HOMOSEKSUAL….DI MALAYSIA LGBT HANYALAH MEWAKILI 0.01% RAKYAT MALAYSIA DAN MERUPAKAN PENYUMBANG PENYAKIT KELAMIN DAN HIV…APAKAH ADA AGENDA TERSEMBUNYI DISEBALIK MEREKA YANG MENGEMBAR-GEMBURKAN EXTRIMIS INI?




      Delete
  5. Wak Suman Tempek Bacin dan balaci2nya....ini lagi berita berkaitan duit GST yang digebang2kan oleh Si Ah Beng tu !!!!

    Lepas satu persatu kebodohan dikalangan Menteri Rejim Pakatan Hancing ni terserlah kepada umum akibat kerana terdorong dengan emosi yang tidak stabil.

    Maka sebab itulah Menteri Kewangan Rejim Pakatan Hancing ni seolah-olah hilang kemaluan selepas dia kantoi menipu dan membuat tuduhan palsu didalam Dewan Parlimen.

    Perkara itu disahkan apabila Ketua Pengarah Kastam DiRaja Malaysia dalam satu kenyataan hari ini mendedahkan, baki pembayaran balik GST sebanyak RM 19.4 billion itu TIDAK DIBAYAR BALIK oleh Rejim Pakatan.

    Menurut kenyataan tersebut, bayaran balik tuntutan GST bermula dari 1 April 2015 sehingga 31 Mei 2018 sudah diselesaikan. Namun selepas 31 Mei, sewaktu Rejim Pakatan merampas Putrajaya, baki tuntutan sebanyak RM 19.4 masih tertunggak.

    Dalam erti kata mudahnya, "Rompakan" yang didakwa oleh Guan Eng semalam adalah satu PEMBOHONGAN yang dilakukan hanya semata-mata untuk membodohkan rakyat demi kepentingan Politik Peribadi Rejim Pakatan Haprak tu semata-mata. Bukan sebab dia nak menegakkan keadilan untuk rakyat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1MDB is najib and najib is 1MDB. Tun perlu ulang dan sebut balik hal isu sebenar sebab 1MDB@najib putar dan putar isu ini jadi isu perkauman antara Melayu dan Cina. Lecek sungguh mereka ni.

      Tun always stay focus dan tak lari daripada topik sebenar. Kita ni yang selalu need to be reminded and focus on the main isu. Tun ada aura dan cara tersendiri yang boleh menarik ramai orang. Si Keruak ni ada? Tun tak perlu beli upah orang untuk berjuang bersama2 Tun, hanya dengan tulisan di blog sudah dapat menarik berjuta2 followers.

      Please patch up each other differences and focus on the main hot issue on how to clean up the 1MDB@najib mess. Who knows maybe you two could oneday be good friends, insyAllah. Allah works Wonders.

      Delete
    2. Tonggeng Idiot...

      PM Tunku Abdul Rahman
      Finance Minister - Tun Sir Henry HS Lee & Tun Tan Siew Sin.
      (No hal, no problem)

      PM Tun A Razak
      Finance Minister - Tun Tan Siew Sin
      (No hal, no problem)

      PM Tun Abdullah Badawi
      Finance Minister - Tun Abdullah Badawi
      (Problem starts shaky).

      PM Najib Razak
      Finance Minister - Najib Razak
      (All gone haywired, big problem)

      PM Tun Mahathir
      Finance Minister - Lim Guan Eng
      (So, why the fucking fuss, you fucking stupid racist idiot.....??

      Delete
    3. Tak wajar guna alasan tiada dana
      ROSLINDA HASHIM 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore187
      Tak wajar guna alasan tiada dana
      Mahfuz (kanan) ketika meninjau wad Violet Zone yang belum beroperasi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Kerajaan pusat tidak wajar menggunakan alasan kekurangan peruntukan sebagai kekangan menaik taraf kemudahan kesihatan.

      Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, ini kerana infrastruktur yang tidak sempurna serta kekurangan pegawai perubatan akan memberi kesan terhadap perkhidmatan selain aspek keselamatan dan nyawa pesakit. Menurutnya, kebanyakan hospital mengalami masalah sama, terutama kekurangan doktor pakar dan pegawai perubatan di wad kecemasan serta kesesakan pesakit dalam wad.


      “Kerajaan perlu penuhi permintaan pihak hospital seperti tambahan pegawai perubatan dan doktor pakar, kekangan kewangan tidak boleh dijadikan alasan,” katanya ketika meninjau bangunan baharu wad kecemasan Violet, di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

      Mahfuz berkata, HSB antara hospital yang berdepan masalah kekurangan pegawai perubatan, di mana jumlah doktor bertugas di wad kecemasan adalah 29 orang untuk 24 jam, dibandingkan keperluan untuk beroperasi 24 jam adalah 60 doktor.

      “Apabila jumlah doktor kurang, pesakit kes ringan terpaksa menunggu lama. Keutamaan rawatan adalah untuk pesakit kritikal, kemalangan dan serangan yang serius,” katanya.

      Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, wad kecemasan juga sentiasa sesak dengan pesakit kerana pesakit kes ringan enggan ke klinik sebagai pilihan.

      “Walaupun ada rungutan tempoh menunggu lama, kadang sehingga tiga jam sebelum dirawat, namun tidak dapat elak kerana pesakit yang alami sakit biasa pun datang sini. Sedangkan mereka ada pilihan ke klinik menyebabkan berlaku kesesakan,” katanya.

      Sehubungan itu, Mahfuz berharap orang ramai harus peka peranan wad kecemasan yang perlu diberikan keutamaan kepada pesakit kritikal.

      “Ada pesakit sanggup tunggu berjam-jam namun ia agak membuang masa. Jika pilih klinik, rawatan pun sama. Masyaralat harus tahu pilihan yang ada, manakala Jabatan Kesihatan negeri perlu uarkan maklumat lebih meluas mengenai kewujudan klinik sekitar kawasan,” katanya.

      Menurutnya, sekiranya masalah ini berlarutan antara opsyen adalah dengan menetapkan peraturan lebih ketat seperti hanya pesakit kritikal diterima di wad kecemasan.

      “Namun perlu diadakan hebahan atau kempen terlebih dahulu berkaitan peranan wad kecemasan dan pilihan rawatan di klinik,” katanya.

      Mengulas mengenai tambahan bangunan baharu menempatkan pesakit wad kecemasan yang dikenali sebagai Violet Zone, katanya, ia antara usaha baik mengurangkan kesesakan pesakit.

      “Wad kecemasan tambahan ini dikhususkan kepada penyakit mudah berjangkit, dikuarantin selepas pulang dari luar negara seperti Makkah atau alami jangkitan lain. Tempat sudah siap namun peralatan belum lengkap, hanya menempatkan katil lama tanpa tilam,” katanya.

      Mahfuz berharap, Kementerian Kesihatan menyediakan peruntukan untuk melengkapkan kemudahan di wad berkenaan agar dapat beroperasi segera

      Delete
    4. KENAPAKAH ALQURAN MELARANG ORANG BERIMAN DARI MEMBERI KEPERCAYAAN KEPADA ORANG KAFIR/MUNAFIK


      1. MUSLIMS ARE THE MOST HYGIENIC PERSONS IN THE WORLD….MEREKA BUKAN SAHAJA BERSIH DARI SEGI BADAN DAN PAKAIAN BAHKAN SEMUA KEHIDUPAN HIDUP MEREKA…KEBERSIHAN PALING UTAMA IALAH KEBERSIHAN AKIDAH ATAUPUN PEGANGAN HATI/PEGANGAN HIDUP….IAITU TAUHID DENGAN MENGESAKAN ALLAH TUHAN YANG SATU…ALLAHLAH SATUNYA-SATUNYA TEMPAT TUMPUAN SELURUH MAKHLUK…TIDAK BERANAK DAN TIDAK PULA DIPERANAKKAN…DAN TIADA SUATUPUN YANG BOLEH DIBANDINGKAN DENGANNYA….

      2. BAIK MACAM MANAPUN SEKALIPUN SESEORANG ITU JIKA DIA MENSYIRIKKAN ALLAH MAKA SUDAH TENTU ADA TIDAK KENA DENGAN PERJALANAN HIDUPNYA….KATALAH DIA BERBUAT BAIK DENGAN MASYARAKAT TAPI DIA TIDAK SETIA PADA BIG BOSS TENTULAH ADA MASALAH BESAR….KATALAH SI A,,,BERKHIDMAT DENGAN SYARIKAT ZZZ TAPI IA TIDAK MENJALANKAN AMANAH DENGAN SEBAIKNYA DENGAN TIDAK PATUH KEPADA ATURAN PEJABAT SEPERTI TIDAK HADIR KERJA SEBAGAIMANA DI TUNTUT TAPI DALAM MASA SAMA DIA BEKERJA DENGAN SYARIKAT YYY…DIA MENDAPAT GAJI DARI KEDUA-DUA SYARIKAT TERSEBUT…DIA MALAH BERKELAKUAN BAIK DENGAN KAWAN DAN MASYARAKAT DENGAN MEMBERI DERMA DAN BERBELANJA….BEGITULAH KEADAAN SEORANG ITU BILA DIA MENDUAKAN ALLAH…DALAM KEADAAN PERCAYA PERCAYA KEPADA ALLAH TAPI DIA JUGA MENYEMBAH PATUNG DAN DEWA….ASSOCIATE PARTNER WITH ALLAH INILAH YANG TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH DI AKHIRAT BESOK WALAUPUN DIA SEORANG YANG BAIK TINGKAHLAKUNYA SEMASA DI DUNIA…..


      3. SYIRIK ADALAH NAJIS/CEMAR/KOTOR DALAM AKIDAH/TAUHID….JIKA DENGAN ALLAH DIA SUDAH BERLAKU CURANG APALAGI DENGAN MANUSIA TENTU TIADA LAGI MASALAH BAGINYA….HANYA ORANG MEMBUTA-TULI SAHAJA BOLEH MENERIMA PAGANISME SEPERTI ITU….KAFIR MUSYRIKIN MENDAKWA MEREKA JUGA MENERIMA KONSEP SATU TUHAN TAPI PADA PRAKTIKALNYA TIDAK BEGITU….

      4. JIKA SUDAH KOTOR DALAM AKIDAH/PEGANGAN HATI TENTU JUGA AKAN KOTOR DALAM CARA HIDUPNYA….MINUM ARAK,,,BERJUDI,,,,ADALAH MAINAN BIASA KEHIDUPAN MEREKA…MEREKA TIDAK SEDAR ARAK/DADAH ADALAH AMALAN YANG MENGOTORKAN AKAL/FIKIRAN MEREKA YANG WARAS….BERJUDI JUGA MENGOTORKAN PENDAPATAN/HARTA MEREKA…BABI JUGA DIHARAMKAN KERANA KOTOR KERANA BABI ADALAH OMNIVOUR YANG MAKAN SERBA-SERBI TERMASUK KEKOTORAN SELAIN MERUPAKAN VEKTOR KEPADA VIRUS/PARASITE…


      5. ORANG YANG BERFIKIRAN KOTOR DAN MENGAMALKAN CARA HIDUP KOTOR….KALAU SUDAH TANPA SEGAN SILU MENSYIRIKKAN ALLAH,,,MERASAKAN DIA TIDAK DIPERHATIKAN OLEH ALLAH DALAM KEHIDUPAN SEHARIANNYA,,,,TENTU IA JUGA TIDAK AKAN TAKUT MELAKUKAN KESALAHAN DAN JENAYAH JIKA DAPAT MELEPASKAN DIRI DARI MATA/UNDANG-UNDANG MANUSIA….

      6. HIDUP MUSYRIKIN BERGELUMANG DENGAN NAJIS SYIRIK DENGAN MENYEMBAH BATU,,,KAYU,,,LOGAM DAN BINATANG….MEREKA JUGA MENYEMBAH DEWA ( MANUSIA SEPARA TUHAN )…KETURUNAN MEREKA JUGA NAJIS BERZURIATKAN ZINA DAN SEKS BEBAS…DIERA DNA SEKARANG MASYARAKAT MEREKA MAKIN BERKECAMUK SETELAH UJIAN MENGESAHKAN ANAK MEREKA BUKAN DARI BENIH MEREKA KERANA KECURANGAN PASANGAN MEREKA…MEMAKAN NAJIS BANGKAI….TIDAK TAHU CEMAR ATAU CUCI YANG SEBENARNYA…FIKIRAN DAN CARA MEREKA BERFIKIR JUGA NAJIS KERANA MINUM AIR KENCING SYAITAN ( ARAK )..


      7. KERANA ITULAH ALQURAN MELARANG KAFIR DARIPADA MEMASUKI TANAH HARAM MAKKAH..KERANA MEREKA HAKIKATNYA NAJIS/KOTOR BATIN DAN ZAHIR…

      8. ALQURAN JUGA MEMBERI AMARAN ORANG KAFIR LEBIH MEMPERCAYAI SESAMA MEREKA ..JADI MENGAPA PULA ORANG ISLAM BERIA-IA BENAR MEMPERAYAI ORANG KAFIR….TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN MELAINKAN KERANA MEREKA MEMPUNYAI PENYAKIT NIFAQ ( MUNAFIK ) DALAM HATI….


      9. JIKA KITA ANALISA,,,ANTARA PUNCA KEJATUHAN EMPAYAR ISLAM APABILA MEREKA MULA MENARUH KEPERCAYAAN KEPADA KAFIR…LORD ALLENBY( KAFIR )/LAWRENCE OF ARABIA( MUNAFIK ) ADALAH NAMA YANG TIDAK ASING LAGI MENYUMBANG KEPADA KEJATUHAN EMPAYAR UTHMANIAH DENGAN BERSUBAHAT DENGAN PEMUKA ARAB/WAHABI…BEGITU JUGA KOTA MELAKA ROBOH KERANA PEMUKA MELAYU BERSUBAHAT DENGAN KAFIR PORTUGIS DAN MENYERANG DARI BELAKANG…

      Delete
  6. Wak Suman Tempek Bacin dan pemoooja2nya yang bersepah2 kat Blog Budin, si batu api ni....Kau orang tak berasa pelik lagi ajaib ke bila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng@ si Ah Beng tu masih tak mengumumkan berapa baki wang yang ada dalam akaun Kumpulan Wang Disatukan dan kenapa Ketua Setiausaha Perbendaharaan tidak meluluskan permohonan RM19 bilion yang bertujuan untuk dimasukkan dari Kumpulan Wang Disatukan ke Tabung Amanah bagi pembayaran baki tuntutan pulangan (refund) GST dari tempoh bermula 9 Mei hingga 31 Mei dari pihak kastam.

    Dengan mengandaikan bahawa TS Erwan Serigar, Ketua Setiausaha Perbendaharaan bagi tempoh 9 Mei hingga 31 Mei 2018 telah ditukar ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), maka tiada siapa yang boleh meluluskan permohonan Kastam, ketika itu.

    Walau bagaimanapun, GST sifar bermula 01/06/2018. Kenapa DS Dr Ismail Bakar sebagai Ketua Setiausaha Perbendaharaan yang baru dilantik pada 12/06/2018 bagi menggantikan TS Irwan masih tidak meluluskan permohonan kastam selepas menjawat jawatan itu sehinggalah sekarang?

    Kenapa Lim Guan Eng di dalam Dewan Rakyat mendakwa duit GST RM19 billion telah hilang dan dirompak?

    Terdapat 2 kemungkinan iaitu;

    1. Duit itu tak hilang dan masih ada di dalam akaun Kumpulan Wang Disatukan dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, DS Dr Ismail masih tidak meluluskan permohonan kastam untuk dipindah wang sejumlah RM19 bilion ke dalam Tabung Amanah untuk pembayaran pulangan GST.

    2. Duit dalam Kumpulan Wang Disatukan telah digunakan oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) buat sementara waktu untuk pembangunan dan perbelanjaan pengurusan memandangkan Kerajaan PH telah kehilangan hasil sebanyak RM21 bilion akibat pengumuman GST sifar.

    Keadaan bertambah buruk apabila Kerajaan PH terpaksa menggunakan sejumlah RM61 bilon untuk menstabilkan nilai ringgit agar tidak mencecah sehingga RM4.50 dalam tempoh beberapa bulan selepas mengambil alih pentadbiran kerajaan dari Barisan Nasional.

    Kesimpulannya, dalam mana-mana jeadaan sekalipun, tuduhan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa duit pulangan GST telah dirompak adalah fitnah. Lim Guan Eng perlu meletakkan jawatan kerana memfitnah di Dewan Rakyat.

    Ingatkan Ah Beng ni bijak sangat orangnya..rupa2nya kebengapannya masih tak abis2 lagi...dicarry forward semasa jadi KM Penang dulu. Pasi tu lah hari tu mata kirinya bengkak sampai nak tertutup sebab banyak sangat membohong, menipu, memfitnah orang dan mengelentongkan rakayt marhaein di nnegara ni. Wak Suman pun tentu setuju kan Wak ????


    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih yang amat sangat kepada Tun & Isteri di atas perjuangan & jasa Tun kepada negara kita ‘Malaysia’ tercinta.

      Banyak bezanya antara dulu & sekarang. Dulu, Tun lebih pentingkan taraf hidup rakyat tak kira apa bangsanya, kami rasakan amat selamat dibawah pimpinan Tun.

      Saya amat menghormati Tun & amat kecewa bila ada yang kritik Tun atas dasar platform politik. Jasa Tun tak akan kami lupakan hingga ke anak cucu kami.

      Sekarang, Jenayah semakin berleluasa, taraf hidup semakin tinggi, institusi institusi kerajaan menjadi boneka dan macam macam lagi. Saya masih berharap agar pemimpin yang ada sekarang, yang masih berkuasa supaya ambillah yang baik dari kepimpinan Tun.

      Janganlah kita lupa sehingga boleh menghancurkan generasi yang akan datang. Saya bukanlah orang Politik tetapi kesian rakyat malaysia seperti kami yang makin hari makin miskin. Terima kasih.

      Delete
    2. From east to west
      Tun M is the best....!!

      From past to now
      Tonggeng is merely langau...!!

      Delete
    3. Pendirian Najib berjiwa besar: Annuar
      NOR AINNA HAMZAH 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore664
      Pendirian Najib berjiwa besar: Annuar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pendirian bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya Umno tidak lagi perlu mempertahankannya lagi terhadap fitnah yang dilemparkan ke atasnya dilihat sangat berjiwa besar.

      Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Annuar Musa menerusi laman sosial facebooknya berkata, bekas perdana menteri berkenaan sangat konsisten mengulangi pendirian Umno tidak patut menanggung beban mempertahankannya lagi.


      “Ramai pemimpin yang menggunakan partinya untuk pertahan mehnah (ujian atau cabaran)… sangat peribadi sifatnya tapi Datuk Seri Najib tidak begitu..Kalau ini difahami, kenyataan saya tidak perlu dicuba untuk disalah mengertikan.

      “Sebagai sebuah parti, kita harus terus bergerak ke hadapan menjunjung amanah dan menjulang perjuangan,” katanya.

      Annuar menegaskan seperti mana kata Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, pemimpin lama perlu dihormati.

      Menurutnya, dalam isu Datuk Seri Najib, sewajarnya bukan hanya perlu dihormati, malah harus menuntu agar proses keadilan yang seadil-adilnya wajib di berikan pada bekas perdana menteri berkenaan.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: ‘Umno tak perlu pertahankan saya lagi’, luah Najib ]

      Semalam, pemimpin dan ahli Umno dinasihat tidak berterusan mengkritik pemimpin sendiri sebaliknya meneladani parti lawan yang sentiasa mempertahankan pemimpinnya daripada difitnah.

      Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Lokman Noor Adam menggesa pimpinan dan ahli Umno supaya memberi peluang kepada Najib mempertahankan dirinya kerana beliau difitnah.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Jangan pandang rendah kepada Najib ]

      Kelmarin, Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menasihati bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani agar tidak memandang rendah terhadap Najib.

      Zahid yang juga Ketua Pembangkang berkata, Johari tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang meremehkan peranan Najib.

      Kelmarin memetik laporan Malaysiakini Johari mempersoalkan kewajaran Najib turun berkempen di PRK Sungai Kandis sedangkan banyak persepsi negatif dilemparkan terhadap beliau sepanjang terpalit dengan beberapa kes yang masih dalam siasatan.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Umno harus henti kritik pemimpin sendiri ]

      Semalam, Najib menyuarakan supaya Umno tidak lagi perlu mempertahankannya lagi terhadap fitnah yang dilemparkan ke atasnya.

      Najib menerusi perkongsiannya dalam laman sosial facebooknya berkata, melalui perbicaraan yang adil, beliau yakin dapat mempertahankan dirinya sendiri.

      Delete
    4. LIBERALISME ADALAH FAHAMAN YANG EKSTRIM



      1. LIBERALISME ADALAH FAHAMAN YANG DIIMPORT DARI BARAT/KRISTIAN YANG TIDAK ADA KENA MENGENAPUN DENGAN MANA-MANA AGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA…..TAPI KENAPA PULA KEBELAKANGAN INI RAMAI RAKYAT MALAYSIA BERIA-BERIA BENAR MEMPERTAHANKAN ISME TERSEBUT?

      2. LIBERALISME BERMULA APABILA BARAT MENENTANG AGAMA KRISTIAN YANG KETINGGALAN ZAMAN BERCANGGAH DENGAN FAKTA SAINS…DI SAAT DUNIA ISLAM CEMERLANG DAN GAH DENGAN KEMAJUAN SAINS DAN TEKNOLOGI,,,KETIKA ITU KELUAR TOKOH-TOKOH ISLAM YANG HEBAT SEPERTI ALBIRUNI,,,ALKHAWARIZMI,,,ALFARABI,,DAN BEGITU RAMAI FIGURA YANG HEBAT….SAINS DAN MATEMATIK DI ASASKAN OLEH ISLAM BESERTA CIPTAAN SAINS YANG HEBAT…DI INDIA BARAT KETIKA ITU DI BAWAH PEMERINTAHAN ISLAM DI BANDAR AGRA ,,,,TAJ MAHAL PADA PUNCAKNYA SAINTIS ISLAM MELETAK BERLIAN/INTAN DI MANA PADA MALAM HARI BANDAR AGRA TERANG BENDERANG KERANA PANTULAN CAHAYA..ITULAH BETAPA HEBATNYA SAINTIS ISLAM….( SETELAH BRITISH MENJAJAH INTAN ITU TELAH DIBAWA PULANG KE BRITIAN )….. BARAT KETIKA ITU DI ZAMAN GELAP (DARK AGE)….GEREJA KRISTIAN TELAH MENYIKSA SEBAHAGIAN SAINTIS BARAT DAN ADA YANG DIBUNUH…SAINTIS BARAT YANG MULA MENERIMA ILMU DARI BAGHDAD,, KOTA ILMU KETIKA ITU KERANA TIDAK SEHALUAN DENGAN FAHAMAN GEREJA….


      3. LIBERALISME LAHIR EKORAN FAHAMAN SEKULARISME YANG MENOLAK AGAMA KRISTIAN DARI PEMERINTAHAN/POLITIK…MEMBOLEHKAN SESUATU TINDAKAN ATAU AMALAN BEBAS DARIPADA KETENTUAN AGAMA…FAHAMAN INI TERUS MENJALAR DAN MELARAT KEPADA ISLAM AGAMA SUCI/TAUHID YANG TIADA KENA MENGENA DENGAN AGAMA-AGAMA PENGANUT BERHALA DAN DEWA (PAGANISME)

      4. JUARA/PEMUKA LIBERALISME ADALAH YAHUDI/KAFIR LAKNATULLAH….MEREKA IALAH DARI SCOTLAND DAVID HUME,,,ADAM SMITH,,,,IMMANUEL KANT ( JERMAN ),,,DARI PERANCIS IALAH VOLTAIRE DAN JEAN-JACQUES ROUSSEAU…MEREKA MEMPERSOALKAN KUASA GEREJA SEMASA ZAMAN RENAISSANCE DAN REVOLUSI GEMILANG DI GREAT BRITAIN….LIBERALISME SECARA UMUMNYA MENENTANG PERATURAN-PERATURAN KERAJAAN DI DALAM,,KESUSTERAAN,,,SENI,,,AKADEMIK,,,PERJUDIAN,,,SEKS,,,PELACURAN,,,PENGUGURAN KANDUNGAN,,PENGUNAAN PENGAWALAN PENGANDUNGAN,,,KESAKITAN MUKTAMAD,,,ARAK,,,GANJA DAN BARANG-BARANG KAWALAN YANG LAIN,,,TERMASUK JUGA MENJATUHKAN KUASA RAJA DARI SEGI POLITIK

      5. DENGAN FAHAMAN INILAH, MAKA LAHIRNYA IDEOLOGI PANCASILA DI INDONESIA…DARINYA JUGA,,,PENGANUT FAHAMAN LIBERAL MENYERU AGAR DIBENAR PERKAHWINAN CAMPUR ANTARA AGAMA KERANA SEMUA AGAMA ADALAH BENAR DAN BETUL DAN PERKAHWINAN SEBEGINI SEMEMANGNYA TELAH DIAMALKAN DI INDONESIA MENUNJUKKAN KEJAYAAN BESAR GOLONGAN ISLAM LIBERAL DI SANA….DI MALAYSIA,,,PENULARAN FAHAMAN PLURALISME DAPAT DILIHAT DALAM KES-KES SEPERTI :- A) SAMBUTAN KONGSI RAYA,,,,B) BEBERAPA MENTERI MUSLIM DAN SEBUAH NGO MUSLIM ( SIS ) TELAH MENYOKONG PENUBUHAN INTER FAITH COUNCIL (IFC) SEBAGAIMANA DICADANGKAN OLEH MAJLIS KRISTIAN,,,BUDDHA,,,HINDU DAN SIKH MALAYSIA….C) MENDESAK AGAR DIBERIKAN HAK KEBEBESAN MURTAD UNTUK PENGANUT ISLAM DI MALAYSIA..D) AYAT-AYAT ALQURAN PERLU DITAFSIR SEMULA AGAR SELARI DENGAN PEREDARAN ZAMAN….E) MEMPERTIKAI SYARIAT ALLAH DAN HUKUM-HAKAM FIQH….F) MENOLAK PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG MORAL AGAMA..

      6. JIKALAU BENAR SEMUA AGAMA ADALAH BENAR DAN BETUL,,,,MASUK SAHAJA KE DALAM AGAMA ISLAM KERANA ITU DI SEBUT DALAM SEMUA KITAB-KITAB SUCI….KENAPA MEREKA ENGGAN??...TIADA LAIN KERANA INI SEMUA AGENDA IBLIS/LUCIFER/ILLUMINITI/FREEMASON….MEREKA TIDAK SEDAR MEREKA SEDANG DIPERALATKAN UNTUK MENJADI HABUAN NERAKA BERSAMA IBLIS LAKNATULLAH…..


      Delete
    5. Kejora Tonggeng, mmng ini blog adalah pemoooja2nya Tuan Budin dan penyokong2 TunM/PH yang bersepah2 kat Blog Budin. So wwhat?. If you don't like to see our comments here you just get out of this blog lah! Habis cerita,go to your same head, same gangs' blog mcam mykemut.com ker , Harakah Deadolready ke. Hang xyah baca komen2 kami dan hang pun takyah komen2 kat sini. SBB kami pun takyah tgk komen2 sampah kat sini pun! Ada faaaahhhaaaam ?
      So what if Tuan Budin is batu api..kami semua pun suka!...To quote Fahmi Reza's popular Satirical Sketch.."Kita semua Penghasut" termasuk dgn kau2 sekali Tonggeng

      Delete

  7. Wak Suman Tempek Bacin...Tentu wak sebagai peminat golongan ni dah tau berita sensasai ni kan !!!

    Tiada masalah untuk golongan transgender untuk berkongsi tandas wanita. Ini pendapat yang dikemukakan oleh Menteri Agama, Mujahid Yusuf.

    Mujahid berkata,
    Adakah dia mengganggu anda, jika dia (Nisha) pergi ke tandas wanita kerana dia kelihatan seperti perempuan.

    Saya tidak bercakap bagi pihak orang lain. Namun, saya keberatan dan berhati-hati sekiranya golongan pondan atau transgender berkongsi tandas wanita dengan golongan perempuan. Selain isu moral, kemungkinaan akan berlaku kes rogol dan pencabulan di tandas wanita oleh golongan ini.

    Kalau berlaku benda2 macam tu..sapa yang nak kita persalahkan....tentu Wak Suman pun ada terfikir pasal perkara ni kan ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib has to go
      His foreign advisor need to go
      Foreign Govt influence puppeting UMNO Govt need to go
      Will definitely prosperous Malaysia
      We have done it during Tun Mahathirr Govt
      We have proven it

      Lazy Govt under Najib find an easy way solution to Malaysia problem
      Gets money from sponsor , from Tax payer money
      Distribute it to their needs will not lasts the Govt
      Very much seen Najib Govt is Pauper Begging for Foreign Assists
      Than making good working hard for Malaysia Economy

      Ya these are typical Malay Najib Bugis Pemalas Mentality

      Malaysia needs not a Pure Malay Leader
      These Leader needs to have Mix Blood
      1 Sudu Chamca Darah Mamak ,4 Sudu Chamca Darah Melayu

      Delete
    2. Tonggeng,

      Bukan salah ibumu TERmengandung
      Bapak kamu degil tak pakai sarung

      Siapa yg bersalah jika kamu yg berperangai MakNyah jalang terpekik terlolong malam dan siang, haaaaaaaa.....???

      Delete
    3. Projek Gagal Diwarisi Kerajaan Terdahulu sedang disemak



      Projek Ternakan Kambing Lembah Kaprima Kampung Chabang Kerteh, Kemaman didakwa antara projek gagal kerajaan yang terdahulu yang `terpaksa' diwarisi kerajaan negeri masa kini.

      Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa negeri, Dr Azman Ibrahim berkata, projek yang bertujuan bagi merealisasikan matlamat menjadikan Terengganu sebagai hab pengeluar kambing terbesar negara dalam 10 hingga 15 tahun akan datang itu, melibatkan 20 hektar tanah, lima unit kandang, rumah penternak dan pejabat serta stor baja.




      "Pada September ini, perjanjian dengan syarikat yang gagal kita akan tamatkan untuk kita mulakan satu perancangan baru.

      "Infrastruktur penternakan yang dibina menggunakan puluhan juta wang rakyat tidak sewajarnya terbiar dan rosak begitu sahaja,"katanya kepada Urusetia Penerangan Darul Iman, semalam.



      Untuk rekod, Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini menswastakan projek Lembah Kaprima kepada lapan anak jati negeri melibatkan Kampung Payang Kayu, Hulu Terengganu, Kampung Chabang, Kerteh (Kemaman), Segading (Hulu Besut), Hulu Seladang dan Telaga Papan (Setiu), Durian Mentangau (Dungun), Tanjung Gaduh (Marang) dan Mengabang Bakong (Kuala Nerus).
      Projek berkenaan yang bermula sejak 2006 peringkat pelaksanaan fasa ketiga (2015) selepas melaksanakan fasa pertama dan kedua iaitu penyediaan infrastruktur berjalan lancar.
      Kerajaan negeri ketika itu juga membelanjakan lebih RM13 juta untuk penyediaan infrastruktur seperti jalan dan kandang untuk ternakan kambing berkenaan. Selain itu, projek berkenaan turut diswastakan kepada pengusaha dalam bentuk sewaan kandang yang mana setiap lembah kaprima mempunyai lima kandang dan setiap kandang disewa dengan harga RM200 sebulan.

      Sumber: LINK


      : Terengganu negeri kaya, rakyat jadi miskin kerana pimpinan kerajaan terdahulu bodoh menggunakan wang untuk kebaikan...

      Delete
    4. APA HEBATNYA ISLAM


      1. ALLAH MENEGASKAN DALAM ALQURAN BAHAWA HANYA ADDIN/AGAMA/CARA HIDUP SATU-SATUNYA DITERIMA OLEH ALLAH DARI DULU,,,,KINI DAN SELAMA-SELAMANYA IALAH ISLAM…ISLAM YANG DIANUTI OLEH MANUSIA PERTAMA ADAM AS SEHINGGALAH SELURUH PARA NABI DAN RASUL SEPANJANG ZAMAN MENGAJAK MANUSIA KEPADA KEBENARAN SEHINGGALAH PENUTUP SEGALA RASUL IAITU NABI MUHAMMAD SAW.

      2. JIKA ADAM AS DISEBUT ABUL INSAN ( BAPA MANUSIA )…MEMBAWA SYARIAT ADAM… MAKA IBRAHIM AS DISEBUT ABUL ANBIYAA ( BAPA PARA NABI )…MEMBAWA SYARIAT IBRAHIM KERANA DARIPADA BAGINDA TERBIT SEGALA NABI-NABI SELEPAS BAGINDA,,,RAJA-RAJA SERTA SERTA PEMIMPIN UMAT-UMAT KEMUDIAN,,,JUGA PECAHAN BANGSA-BANGSA ARAB ( DARIPADA ISTERI SITI SARAH ),,,BANI ISRAEL YANG TURUT BERSAUDARA DENGAN BANGSA-BANGSA ATAUPUN EROPAH ( DARI SITI SARAH )…DAN BANGSA JAWI ( DARI ISTERI KETIGA ; SITI BATTURAH ) YANG TIDAK SEMUA ORANG TAHU KEWUJUDANNYA….


      3. MAKA ITU,,,JIKA DITELITI KITAB-KITAB MELAYU LAMA,,,,AGAMA YANG ADA DISEBUT WUJUD SEBELUM KEMUNCULAN NABI MUHAMMAD SAW ADALAH SYARIAT NABI IBRAHIM AS IAITU AGAMA ISLAM JUGA…..WUJUD SATU ISTILAH UNTUK MEMANGGIL PENGIKUT AJARAN NABI IBRAHIM AS SEBAGAI SEBAGAI ORANG-ORANG HANIFIAH IAITU MEREKA YANG LURUS…..APAPUN HAKIKATNYA ORANG HANIFIAH ADALAH ORANG ISLAM KERANA MEREKA MENGIKUT JALAN YANG LURUS DALAM PENYERAHAN KEPADA ALLAH SWT….BUKANKAH NABI MUHAMMAD SAW SENDIRI MENGAMALKAN SYARIAT NABI IBRAHIM SEBELUM BAGINDA MENDAPAT WAHYU DAN MENJADI RASUL?..BUKANKAH BAGINDA SERING MELAKUKAN SOLAT DUA RAKAAT SEPERTI DIAMALKAN NENEK MOYANGNYA?...

      4. NABI YANG TIDAK KURANG PENTINGNYA IALAH NABI ZULKIFLI AS LAHIR LEBIH KURANG 600 TAHUN SEBELUM NABI ISA AS ATAU LEBIH LAMA LAGI…DALAM ALQURAN ADA DISEBUT DUA ORANG LAGI TOKOH DENGAN BERMULA PANGKAL NAMA ZU/ZUL IAITU ZULQARNAIN DAN ZUNNUN (NABI YUNUS AS)…NABI ZULKIFLI DINISBAHKAN KEPADA KIFLI DI MANA DALAM BAHASA ARAB BERMAKSUD TANGGUNGAN…TIADA TANGGUNGAN PALING BESAR MELAINKAN SEBAGAI PEMERINTAH/RAJA….BAGINDA ZULKIFLI ADALAH RAJA DI ZAMANNYA….BAGINDALAH SEBENARNYA NAMA AGUNG DISEBUT SEBAGAI SIDARTHA GAUTAMA…DALAM KITAB BUDHA ADA DISEBUTKAN BAGINDA MEMIMPIN PERANG MELAWAN TENTERA BERGAJAH….ALQURAN 95 : 1 – 3 DEMI TIN DAN ZAITUN,,DEMI TUR SINA ( BUKIT SINAI ),,,DEMI NEGERI ( MEKAH ) YANG AMAN INI……NABI ZULKIFLI DILAHIRKAN DI KIFLI ( SELATAN BAGHDAD DI TEPI SUNGAI EUFRAT )…DISEBUT DALAM KITAB BUDHA BAHAWA SIDHARTA ADALAH SINONIM DENGAN POKOK TIN/FIG/BODHI DI MANA JIKA DIKAJI ASAL POKOK TIN ADALAH DARI TIMUR TENGAH….ZAITUN ADALAH ISYARAT KEPADA NABI ISA AS….TUR SINA KEPADA NABI MUSA AS DAN MEKAH IALAH MUHAMMAD SAW..KITAB BUDDHA JUGA MENYEBUT KEDATANGAN MAITREYA IAITU NABI AKHIR/PENUTUP MEMBAWA RAHMAT KEPADA SEKELIAN ALAM BERSIFAT UNIVERSAL/ALAMI…JIKA DITELITI KESEMUA CIRI-CIRI YANG DISEBUTKAN TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN NABI MUHAMMAD SAW….NABI-NABI SEBELUM MUHAMMAD SAW BERSIFAT NATION/LOCAL PADA BANGSA MASING-MASING…SEBAB ITULAH DALAM KESEMUA KITAB-KITAB SUCI DISEBUTKAN DENGAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN YANG BERSIFAT UNIVERSAL SUPAYA SEMUA PENGANUT KITAB-KITAB TERSEBUT MENERIMA MAITREYA/KALKI AVTAR BILA BAGINDA DIUTUSKAN..

      5. ALQURAN MENEGASKAN BAHAWA BARANGSIAPA YANG MENCARI ADDIN/AGAMA/WAY OF LIFE SELAIN ISLAM MAKA IA TIDAK DITERIMA….DI AKHIRAT KELAK TERMASUK DI KALANGAN ORANG YANG RUGI


      Delete
  8. Sobat2 muslimin ku sekelian....Kau orang tak rasa pelik ke bila Menteri Agama yak baca Hadis Nabi ke? Kenapa dilayan sangat golongan yang dilaknat oleh Nabi?

    Kamu lebih cerdik dari Nabi ke?
    Ustaz2 dalam PH dah takde maruah ke?
    Abis sume dah jadi sotong atau setan bisu ajeeer???


    عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ.


    Yang bermaksud, daripada Ibnu ‘Abbas, katanya, “Rasulullah saw mela‘nat lelaki yang meniru-niru gaya perempuan, dan perempuan yang meniru-meniru gaya lelaki.”

    Begitu juga hadith,


    عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: لَعَنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُخَنَّثِينَ مِنَ الرِّجَالِ، وَالْمُتَرَجِّلاَتِ مِنَ النِّسَاءِ وَقَالَ: أَخْرِجُوهُمْ مِنْ بُيُوتِكُم.

    Yang bermaksud, daripada Ibnu ‘Abbas. katanya, “Nabi saw mela‘nat lelaki yang berperangai pondan dan perempuan yang berperangai lelaki. Baginda bersabda, usirlah mereka dari rumah kamu.”

    Begitu juga hadith,


    عن أبي هريرة رضي الله عته قال: لَعَنَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّجُلَ يَلْبِسُ لِبْسَةَ المَرْأَةِ، وَالمَرْأَةَ تَلْبِسُ لِبْسَةَ الرَّجُلِ.

    Yang bermaksud : Daripada Abi Hurairah r.a berkata :Rasulullah SAW telah melaknat orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan perempuan yang memakai pakaian lelaki.

    (Hadith Riwayat Abu Daud: 4098 muka surat 27 dalam Bab libas An-nisak Juzuk 4)

    Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan al-Tabrani, Abdullah bin Amru bin al-As r.a telah melihat Ummu Sa‘id binti Abu Jahal berjalan seperti seorang lelaki dengan pedang tersisip di pinggangnya lalu Abdullah berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda,

    لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ، وَلاَ مَنْ تَشَبَّهَ بِالنِّسَاءِ مِنَ الرِّجَالِ.

    Yang bermaksud, Bukanlah daripada kalangan umatku perempuan meniru lelaki dan lelaki meniru perempuan.

    Laknat dalam hadith di atas merupakan celaan yang sangat berat kepada pelaku.

    Ianya menunjukkan betapa kerasnya larangan Rasulullah terhadap perbuatan tersebut. Dalam kitab Fath al-Bari, al-Tabari menjelaskan laknat ( لعن ) bermakna tidak harus ( لا يجوز ) iaitu haram.

    Manakala al-Syeikh Abu Muhammad bin Abi Hamzah berkata: Laknat ( اللعن ) itu menunjukkan bahawa perbuatan tersebut adalah sebahagian daripada dosa-dosa besar.


    Semoga hadith2 yang dikongsikan di atas dapat dihadamkan betul2 oleh minda dan otak kita dan kita ambik iktibar dan pengajaran darinya demi kelangsungan generasi Islam akan datang di bumi tercinta ini. Wallahhuaklam !!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. China has not given up its claim to Malaysia as being part of a “greater China”. Relinquishing that claim was an integral part of the negotiations for establishing mutual recognition between Malaysia and China and the establishment of diplomatic relations between the two nations.

      China’s ambassador’s interference in Malaysia’s domestic affairs (by his recent comments)demands Malaysia’s government sanction the man, demand an unreserved apology from him and his government and a renewal of the promise they made a few decades ago that Malaysia is a sovereign nation and that China has no claims to it.

      The Malays have been pushed against a wall and now radicalized to the point we are all living on borrowed time before the inevitable and unthinkable happens.The Tun of all people should be sensitive to the signs that are there. he lived through it and has written extensively about similar previous events in the nations’s history that ended in bloodshed.

      It is clear that the recent renaissance of Chin Peng as a “hero” was part of China’s sinister build up at another shot at control of Malaysia. This time in a more cunning, covert, sweeter, more acceptable, respectable way.

      They have engaged institutions like the Malaysian Bar, retired Judges, politicians and academics to help them pursue their objectives in this regard. The objectives though remain the same. Domination of Malaysia and subjugation of its Malays. Perhaps a short study of how Chinese intelligence has operated in other countries through openings in its democratic institutions would serve as an indicator of China’s intentions for Malaysia.

      Malaysia’s upper middle class Malays, those foreign educated beer swilling, token only Muslims, beneficiaries of the NEP at the expense of rural Malays, have joined the other side without realizing it. They have become part of the chorus insulting Islam, the culture of the Malay, the constitution and all legal and cultural institutions of the nation Malaysia.

      The Chinese ambassador’s comments is the last straw. The Prime Minister Najib has a sacred obligation to stand up to the Chinese in at least a token manner and to rebuke the Chinese Ambassador for his comments. The Ambassador’s comments is undiplomatic and a thinly veiled threat reflecting Chinese hegemony in the region.

      China has already showed its willingness to invade. It has taken parts of land in the south China sea whilst the rest of the world looks on with pious platitudes as a response, Malaysia included. China is not invincible. No one is.

      If the Malays don’t stand up to directing its government, in a majority, then they can only blame themselves when the take over by the Chinese ( as in Singapore)is complete.

      The responses by Chinese Malaysians on social media after the Ambassadors comments is reminiscent of the insults, abuses and threats immediately prior to May 13 (1969). They now think themselves to be protected and invincible, China watching their backs.

      Delete

    2. In truth the Malays have no choice but to react. Malays everywhere with any sense of dignity, self respect and pride will pressure government to act. Thats what government is there for. Not to act in the interests of powerful minorities but the interests of the majority. And in this case that majority is overwhelmingly Malay.

      China has already annexed the south China sea with a unilateral creation of an exclusion zone in the area. The government has paid lip service to this act of international piracy. It is an invasion in no uncertain terms.

      The former prime minister TDM has also disappointingly discarded the cause of Malays in pursuit of his own personal political goals it would appear. I say this respectfully and in deference to his position as an elder statesman.

      It is as if Altantuya, 1MDB, $2.6 billion are the most important things on this planet and none of the Malays (Muslims), their culture, their institutions or their position as a majority mean anything.

      Malays are the political fodder to set alight when something goes wrong. Malays are the punching bag when the Chinese don’t get their way. Yet the Chinese who complain are quite content to bribe their way through Malay politicians whilst the vast majority of Malays carry the can for their collective sins.

      The Chinese not only accuse Datuk Najib of financial impropriety. They have blamed TDM and others for all of Malaysia’s ills and have also on many occasions accused TDM of having given away licenses and privileges in exchange for bribes although they have not provided the evidence of the same.

      They Chinese through Bersih and other NGO’s are now doing the same thing with the current PM and no one should not back them in their scurrilous and criminal allegations against either TDM or Datuk Najib.

      Social media and the so called “freedom of the press” has become a tool for Malay bashing because the Malays do not speak read or write as competently in English as the foreign and English educated minorities that attack the Malays. And why should they?

      It is time for the tail to wag the dog. The government regardless of its political complexion like the constitution needs to be kept sacrosanct and inviolable as long as it is in office. It is the adat of not only the Malay in this respect but also the overriding obligation of every citizen.

      If the Malays of Malaysia in a majority do not act now, the precedent will have already taken root that regardless of what they do in the future, they will be subservient to the mainly Chinese and those other groups who are on a dog leash to them forever.

      The Chinese ambassador’s unsolicited comments is evidence that the Chinese of Malaysia are “their citizens” and not loyal citizens of Malaysia. The Chinese enjoy a citizenship of convenience in Malaysia at the expense of all Malays.

      Delete
    3. Mujahid: Tiada ikon lain ke?



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa melihat tiada masalah dengan penurunan gambar aktivis lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT) dari satu pameran di Pulau Pinang.

      Menteri agama melihat gambar-gambar itu seperti mempromosikan gejala LGBT.

      "Jadi untuk menghormati polisi kerana bagi saya kalau anda letakkan gambar bersama simbol dan ditulis aktivis LGBT, jika (dikatakan) tiada promosi, jadi apa sebenarnya definisi promosi?

      "Tak kisahlah anda ingin katakan ia promosi untuk ikon merdeka. Adakah perlu ikon sedemikian? Tiada ikon lain (yang boleh ditampilkan)?



      "Jadi, jika saya tidak berkata apa-apa mengenainya, kita dilihat seperti mencabar polisi yang kita katakan beberapa kali sebelum ini," katanya lagi.

      Dalam pameran fotografi “Stripes and Strokes” di George Town bermula 4 Ogos itu, pada mulanya turut dipaparkan gambar dua aktivis LGTB Nisha Ayub dan Pang Khee Teik bersama bendera Malaysia.

      Nisha, seorang mak nyah, dipaparkan sedang memegang Jalur Gemilang manakala Pang pula menyangkut bendera Malaysia di bahu sambil memegang bendera pelangi yang menjadi lambang perjuangan LGBT.

      Keseluruhan sebanyak 26 gambar dipamerkan, termasuk Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar, veteran DAP Lim Kit Siang dan aktivis kontroversi Siti Kasim.

      Mengecewakan, kata jurugambar

      Sementara itu, jurugambar Mooreyameen Mohamad menyifatkan penurunan gambar itu sebagai mengecewakan.

      Mooreyameen berkata beliau diberitahu penurunan karya itu susulan arahan Pejabat Perdana Menteri.

      Seorang jurucakap PMO bagaimanapun menafikannya.

      “Ia di peringkat negeri, tanya penganjur,” katanya.

      Difahamkan penurunan itu dibuat susulan reaksi pengguna maya yang mengkritik aktivis LGBT terlibat di Facebook.

      'Awak mahu saya tangkap mereka?'

      Sementara itu, Mujahid juga turut ditanya berkaitan langkah kerajaan dalam menangani budaya itu.

      Katanya, pelbagai langkah telah dilaksanakan kerajaan dalam usaha menangani masalah tersebut.

      Bagaimanapun, kata Mujahid, tindakan hanya boleh diambil selagi tiada jenayah dilakukana atau selagi tidak mempromosikan gerakan itu.

      "Apa yang kamu (wartawan) mahu saya buat? Awak mahu saya tangkap mereka-mereka ini?

      "Anda mahu saya letak mereka dalam penjara sebab (aktiviti mereka)?

      "Kedua bab mempromosikan (LGBT), kamu tidak boleh lebih dari itu. Ini langkah terbaik yang pernah kami buat dalam memastikan isu ini ditangani sebab awak kata tadi isu ini sensitif," katanya kepada media di lobi Parlimen hari ini.


      : LGBT menjadi jadi era PH ni. Puak perosak akhlak ni kan yang bantu menangkan PH da parti AMANAH. Tun M sendiri membiarkan anaknya terlibat dgn LGBT.

      Delete
    4. HANG TUAH MEMANG WUJUD


      1. DR. ROHAIDAH BERSAMA PROFESSOR HASHIM MEMBUAT KAJIAN TENTANG PENEMUAN KERIS DI RYUKYU (OKINAWA ) JEPUN…MAKLUMAN DARIPADA KEMENTERIAN JEPUN BAHAWA BUKAN SAHAJA KERIS TAPI MEREKA ADA BUKU YANG DIPANGGIL “REKIDAI HOAN” IAITU CATATAN KERAJAAN JEPUN DAHULU BERNAMA RYUKYU DI BAWAH JAJAHAN CHINA TENTANG PERJALANAN MAHARAJA DI SANA…BUKU ITU DITULIS DALAM TEMPOH 444 TAHUN SEMENJAK TAHUN 1414M.

      2. DALAM CATATAN ITU ADA SEPULUH PUCUK SURAT PERHUBUNGAN DIPLOMATIK ANTARA KERAJAAN RYUKYU DENGAN KERAJAAN MELAKA….DI SEBUT BEGINI “SURAT HANG TUAH LOH SIMANA MARAKA 1480”…SEDANGKAN DALAM HIKAYAT HANG TUAH HANYA DINYATAKAN HANG TUAH KE RYUKYU…ANTARA LAIN CATATAN ITU LAGI “THE LAKSAMANA IS THE FAMOUS MAN THAT WAS WRITTEN IN IN ALFONSO DE ALBUQUERQUE COMMENTARIES”…DITULIS DISITU LAKSAMANA DARI MELAKA…BUKU DE ALFONSO MENYATAKAN PADA 1511M HANG TUAH MASIH HIDUP DAN HENDAK KEMBALI KE MELAKA TAPI ALFONSO MENAHAN BELIAU DI SUNGAI MUAR KERANA MEMPUNYAI “UNCOMMON CAPABILIETIES”.


      3. SUME ORIENTAL IALAH CATATAN PEDAGANG-PEDAGANG PORTUGIS OLEH PENULIS BERNAMA TOME PIRES MENULIS TENTANG KEGAGAHAN LAKSAMANA MELAKA INI…JADI SAHLAH LAKSAMANA YANG BERTUGAS SEMASA SULTAN MANSUR SHAH DAN SULTAN ALAUDDIN HANYA HANG TUAH….HANG TUAH PERGI KE CHINA MEWAKILI SULTAN ALAUDDIN IAITU CUCU HANG TUAH MELALUI PERKAHWINAN SULTAN MANSUR SHAH DENGAN PUTERI LAKSAMANA JUGA TERCATAT DALAM SUME ORIENTAL.


      Delete
  9. pada keluarga najib/rosmah n anak2 mereka, apa lah sangat hendak d hairankan.

    jika mereka ada berbillion yg tersorok d akaun luar negara,(mengikut laporan serawak report) jumlah yg d simpan d rumah n d pejabat ada ciput (loose change).

    kita tunggu saja apabila jho low d tangkap n bersetuju sebagai usaha 'plea bargain' nya utk menjadi 'crown witness'.

    habis semua akan terburai. Tunggu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Humpty jibby sat on the wall
      Hibppo jumbo had a big fall

      Delete
    2. Dengarlah tuan satu cerita
      Cerita budak tak abis sekolah
      Nak jadi nujum yang potek mata
      Bukannya betul semuanya auta

      Kisahnya sembunyi di balik tabir
      Dari hal sang nujum cakap tak fikir
      Telek menelek semua temberang
      Ahlil nujum Tonggeng terkangkang

      Delete
    3. RM18 bilion: PH dicabar buat laporan polis
      WARTAWAN SINAR HARIAN 9 OGOS 2018
      Dewan Rakyat
      Dewan Rakyat. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen BN, Datuk Hasbullah Osman mencabar kerajaan membuat laporan polis berhubung tuduhan kehilangan RM18 bilion bayaran balik GST.

      Wakil rakyat Gerik itu berkata, dakwaan kerajaan itu perlu diserahkan kepada pihak polis.

      "Saya cabar Jelutong (RSN Rayer), Menteri Kewangan (Lim Guan Eng) buat laporan polis supaya polis dapat selesaikan apa yang dituduh kepada kerajaan sebelum ini.

      "Apakah benar RM18 bilion hilang? Kalau tidak ada dalam akaun amanah, wang tersebut mungkin ada dalam akaun Yang Disatukan.

      "Kalau betul wang tersebut hilang, kami semua rela didakwa. Kenyataan Menteri Kewangan mengelirukan dewan dan seluruh rakyat Malaysia," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Kastam (Pindaan) 2018.

      Semalam, Guan Eng mendedahkan sejumlah RM18 bilion pengembalian GST didakwa telah hilang di bawah pentadbiran kerajaan BN sebelum ini.

      Delete
    4. Tonggeng gampang haramjadah....

      Tak payah sibuk menyibuk berak tak cebok, ok...??

      Dah ada pihak2 yg buat laporan polis & laporan SPRM. Memang Kerajaan PH ambil berat malah GERENTI memberi keutamaan (priority over priorities) kes kehilangan duit gst RM18 bilyon.

      Yang kamu dok melolong memekak saja, bila nak buat laopran polis pulak, takkan selamanya menyorok sembunyi setakat berani baling batu sembunyi tangan, haaaaaaa.....??

      Cissss, Dasar Pengecut......!!!

      Delete
    5. Idris ajak rakyat bangkit lawan 'tali barut asing'
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 3:16 petang

      A+ A-
      PAS mengajak orang ramai supaya "bangkit" melawan tali barut kuasa asing kerana bekerjasama dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI).

      Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata pendedahan dibuat Presiden IRI Daniel Twining, menunjukkan beberapa parti politik bekerjasama dengan badan berpangkalan di AS itu.

      Justeru katanya apa yang berlaku itu amat berbahaya kepada keselamatan negara.

      "Kalau benar dakwaan IRI, bermakna sesiapa yang menjadi kerajaan akan ‘di-remote control’ oleh pihak yang memberi dedak kepadanya.

      "Yang menjadi mangsa ialah rakyat dan negara kerana yang memimpin mereka tidak bermaya untuk melawan kehendak kuasa asing.

      "Mereka bukan menjaga negara tetapi menjaga tuan besar yang memberi suapan kepada mereka," katanya.

      Pada 12 Julai lalu Twining mendedahkan IRI cuba "mengukuhkan" parti pembangkang di Malaysia sejak 2002.

      Malah Twining berkata ia memberi kesan kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) yang pada 9 Mei lalu menafikan BN daripada mendapat mandat kembali menjadi kerajaan Malaysia.

      Bukan pembangkang saja

      Ketua Penerangan PKR Syed Ibrahim Syed Noh mengesahkan kerjasama HARAPAN dengan IRI tetapi ia bukan untuk mempengaruhi politik tempatan.

      Datuk Seri Najib Razak kemudian menggesa isu berkenaan disiasat kerana kerjasama berkenaan boleh dianggap lebih teruk berbanding tindakan agensi perisikan kerajaan semasa di bawah pentadbirannya menulis surat kepada Agensi Perisikan Pusat (CIA).

      Ekoran laporan mengenai kerjasama IRI dan parti politik di Malaysia, mereka kemudian menjelaskan hubungan terbabit tidak saja berlaku dengan pembangkang sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu.

      Kata IRI mereka turut bekerjasama dengan parti-parti politik Malaysia merentasi spektrum BN dan HARAPAN.



      "IRI adalah organisasi bukan partisan yang bekerjasama dengan rakan-rakan di Malaysia sejak tahun 2002 untuk mengukuhkan keupayaan parti politik bersaing dalam pilihan raya dan mematuhi amalan tadbir berorientasikan rakyat.

      "IRI membekalkan sokongan bukan partisan kepada parti-parti yang meliputi seluruh spektrum politik dalam bentuk bengkel latihan dan rundingan dengan gabungan parti-parti HARAPAN dan BN.

      "IRI tidak memberi bantuan kewangan kepada parti-parti politik di Malaysia," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

      Baca PAS desak HARAPAN dedah jumlah dana dari IRI
      Idris berkata parti politik di Malaysia tidak seharunya memperjudikan kedaulatan negara dan rakyat hanya kerana mahukan kemenangan dalam pilihan raya.

      Katanya pengalaman politik di Timur Tengah yang mengundang kuasa asing untuk menjatuhkan rejim tempatan mesti menjadi pengajaran.

      Bekas anggota parlimen Bukit Gantang itu juga menegaskan orang ramai tidak boleh membiarkan pemimpin menjadi boneka kepada negara luar

      "Rakyat Malaysia jangan pandang mudah isu campur tangan asing walaupun ketika kita masih menunggu janji 100 hari kerajaan, dan terbaru isu kapal mewah Equanimity yang baru sampai.

      "Kedaulatan negara adalah hak kita, bangkit melawan tali barut kuasa asing," katanya

      Delete
    6. APA HEBATNYA ALHADIS AN NABAWI : PENGIKUT SYIAH DIMINTA KEMBALI KE PANGKAL JALAN



      1. JIKA ADA ORANG YANG MENENTANG HADIS NABI MUHAMMAD SAW BERITAHU MEREKA,,, SEBELUM MEREKA MENGKRITIK HADIS TERSEBUT BUAT GESAAN SUPAYA FAKULTI-FAKULTI SEJARAH DI MANA-MANA UNIVERSITI DI TUTUP TERLEBIH DAHULU….INI ADALAH KERANA SEHEBAT MANAPUN CERITA SEJARAH TIDAK BOLEH MENANDINGI SELEMAH-SELEMAH HADIS.

      2. AL HADIS ADALAH SUMBER KEDUA ISLAM SETELAH ALQURAN BERDASARKAN BANYAK SEKALI AYAT-AYAT ALQURAN SUPAYA MENTAATI ALLAH DAN RASULNYA….SESORANG MUNGKIN TIDAK DAPAT MENUNAIKAN SOLAT,,,ZAKAT,,,DSB NYA DENGAN PRAKTIKAL TANPA ADANYA HADIS NABI SAW…

      3. HADIS-HADIS NABI DINILAI BERDASARKAN RIWAYAH DAN DIRAYAH….RIWAYAH IALAH SANAD TURUN TEMURUN DARI BAGINDA NABI SAW SEHINGGA SAMPAI KEPADA PERAWI YANG AKHIR….DIRAYAH PULA IALAH INTISARI FAKTA KEBENARAN DALAM HADIS TERSEBUT…


      4. JIKA PERAWI THIQAH (DIPERCAYAI) SETIAP PERINGKAT ADALAH RAMAI MAKA HADIS ITU SAMPAI KE PERINGKAT TAWATIR IAITU AUTHENTIC TANPA DIPERTIKAIKAN LAGI DAN MENJADI PEGANGAN AKIDAH…PERAWI-PERAWI DIKRITIK TAHAP KEKUATAN INGATAN DAN INTEGRITI MEREKA DALAM CABANG PENGKHUSUSAN RIJALUL HADIS.

      5. ALQURAN DITULIS DAN DIBUKUKAN SEJAK NABI SAW HIDUP LAGI…NABI MELARANG MENULIS HADIS KETIKA PENULISAN ALQURAN DIBUAT TAKUT NANTI MENGELIRUKAN PEMBUKUAN ALQURAN…AL HADIS DI TULIS SETELAH PEMBUKUAN ALQURAN TELAH LENGKAP….


      6. HADIS-HADIS DIKLASIFIKASIKAN KEPADA SAHIH,,HASAN,,,DHAIF DAN SEBAGAINYA BERDASARKAN TAHAP STANDARD SPESIFIKASI YANG DITETAPKAN OLEH ULAMA ISLAM...ILMU BERKENAAN DENGAN KLASIFIKASI INI DIBAHAS DENGAN PANJANG LEBAR DALAM MUSTALAHUL HADIS….BERDASARKAN PENILAIAN TERSEBUT HADIS-HADIS PALSU DAPAT DIBERSIHKAN DARI PENGKALAN HADIS…HADIS-HADIS YANG DIBUKUKAN IALAH BUKHARI,,,MUSLIM,,,TARMIZI,,,ABU DAUD,,,,AN NASAI,,,IBNU MAJAH DLL…

      7. PENGIKUT SYIAH/ANTI HADIS DIMINTA KEMBALI KEPADA AJARAN SUNNAH YANG SEBENARNYA DENGAN MENINGGALKAN HADIS PALSU KARANGAN ALKULAINI…KAJIAN YANG DIBUAT MENUNJUKKAN BAHAWA PENDUKUNG MEREKA BERLATAR BELAKANGKAN FAKULTI SEJARAH TULEN…MEREKA HENDAKLAH SEDARLAH SEDAR,,,BILA BERHADAPAN INTEGRITI ALHADIS YANG MEGA DAN GAGAH PERKASA MEREKA ADALAH IBARAT KUMAN.



      Delete
    7. saya ada menulis artikel pendek mengenai kemelut GST ni dlm blog saya.

      jemput layari nya.

      url - http://ramblingsofrahmanjpc.wordpress.com

      tk.

      Delete
  10. Wak Suman penjual Tempek bacin...terjumpa benda ni kat blog outsyed the box. Cuba Wak baca dan hadamkannya betul2 yeer..boleh kan Wak ???

    Ketiadaan Anwar dalam kabinet buka ruang kepada adu domba
    Azmin Ali ganti Mahathir satu isyarat yang tidak baik
    akan menggangu kestabilan kerajaan baru

    Azmin diberi jawatan menteri kanan dengan pelbagai agensi penting
    menghantar isyarat bahawa rumus itu adalah betul

    Anwar mengusahakan pakatan baru dengan Umno dan PAS
    bagi membentuk kerajaan baru yang akan beliau ketuainya

    Jangan sangka HARAPAN tidak boleh dikalahkan.
    HARAPAN tidak boleh menyangka tidak boleh tumbang

    pengundi HARAPAN kritikal dengan kerajaan HARAPAN.
    Mereka boleh berubah bila-bila masa sahaja


    Anwar sebagai menteri pembangunan luar bandar

    Anwar perlu menumpukan kepada perubahan dan pembangunan masyarakat desa

    Anwar timbalan perdana menteri sewajarnya
    memegang juga Kementerian Pembangunan Luar Bandar
    Rina Harun boleh memegang Kementerian Pembangunan Wanita

    Anwar lama bermain dengan masyarakat desa semenjak di bangku Universiti
    lama menjadi pembangkang serta lama dalam penjara

    Jadikan Morsi sebagai tauladan
    Pedoman pemerintahan setahun Morsi patut dijadikan tauladan
    Media bebas dalam keadaan rakyat belum terdidik menyumbang kepada tidak stabil
    kemarahan rakyat dibakar oleh media dibiar bebas atas nama demokrasi


    Maka di sinilah peranan boleh dimainkan Anwar

    Wak setuju tak apa yang diperkatakannya tu ???

    ReplyDelete
    Replies

    1. 1. Najib @ Ah Jib Gor … has totally failed as PM.

      2. His first mistake was to adopt a Chinese name, ‘Ah Jib Gor’, just to ‘kowtow’ the Chinese community.
      This clearly shows that he is such a WEAK Malay leader, and that’s why he was rejected by the Chinese community during the 13th GE. I can only say ‘padan muka’. May be his foreign advisers and other expensive advisers advised him to do so (‘kowtow’ the Chinese community), and he ‘stupidly’ followed their billion-dollar ‘stupid advice’. He gave millions of ringgit to Chinese schools, which was unnecessary.

      3. Najib also tried very hard to ‘kowtow’ to the Oppositions (and their supporters). He repealed ISA and EO, and almost abolished the Sedition Act. But, he failed to get their votes during PRU-13. ‘Padan muka’ again…

      4. In fact he’s losing the Malay/Bumiputra votes because he did not take good care (‘pinggirkan’) of those who voted UMNO/BN that made it possible for him to be the PM. Only stupid leaders would ignore their voters, and instead ‘kowtow’ those who rejected them.

      Delete
    2. RM18 bilion tak hilang, mungkin diguna untuk pembangunan
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5.4K
      Dr Ahmad Zahid Hamidi
      Dr Ahmad Zahid Hamidi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa RM18 bilion kutipan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tidak hilang, sebaliknya mungkin digunakan untuk tujuan pembangunan.

      Presiden Umno itu bagaimanapun, tidak menganggap wang RM18 bilion itu hilang kerana ia dimasukkan dalam akaun yang disatukan.


      “Saya tidak fikir ia kehilangan (RM18 bilion) kerana ia masuk ke dalam wang ke akaun yang disatukan (consolidated account) maka wang itu harus dilihat berada di dalam kumpulan dana yang disatukan.

      “Kalau wang itu dibelanjakan untuk tujuan-tujuan yang tidak mematuhi peraturan maka barulah itu namanya kecurian. Namun, Jika wang itu dibelanjakan untuk pelbagai projek yang ditentukan melalui bajet ataupun ucapan belanjawan atau di luar ucapan belanjawan maka peruntukan tambahan perlu dikemukakan di dewan untuk kami perbahaskan.

      “Tapi jangan menuduh untuk memberikan persepsi semuanya kesalahan kerajaan yang lalu kerana kerajaan yang lalu juga didokong oleh pegawai kerajaan terutamanya pegawai kementerian kewangan dan mereka harus berlaku adil terhadap pegawai berkenaan yang menjalankan tugas mengikut ketaatan pada ‘government of the day’, kata Zahid ketika ditemui di lobi Parlimen, hari ini.

      Beliau mendesak Kerajaan PH untuk berhenti mengamalkan sikap sebagai pembangkang terutamanya dalam dakwaan kehilangan RM18 bilion wang kutipan GST.

      Menurut Zahid, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak sepatutnya memainkan peranan sebagai ‘blame game’ sebaliknya jalan terbaik ialah mencari jalan menyelesaikan masalah yang dibangkitkan.

      “Jalan terbaik ialah menyelesaikan bukan memainkan peranan sebagai ‘blame game’.Jika itu merupakan satu pendekatan baharu yang akan diambil melalui pengenalan dan pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

      “Maka kerajaan yang ada sekarang ini harus mengambil tanggung jawab menyelesaikan permasalahan itu, bersikaplah sebagai kerajaan dan tidak bersikap sebagai pembangkang. Mereka harus bertindak sebagai kerajaan untuk menyelesaikan masalah rakyat.

      “Jika itu masalah yang sedang dihadapi oleh peniaga-peniaga yang sepatutnya menuntut semula bayaran ataupun tuntutan daripada GST yang harus dibayar semula kepada peniaga-peniaga berkenaan,” kata Zahid ketika ditemui media di lobi Parlimen, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: RM18 bilion hilang ketika zaman pentadbiran BN?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Bekas Ketua S/usaha Perbendaharaan tahu kehilangan RM18b?]

      Beliau berpendapat, sikap sebagai kerajaan lebih penting daripada sikap ‘blame game’ seolah-olah PH masih lagi sebagai pembangkang.

      “Kalau mereka tidak boleh menyelesaikan masalah itu serahkan pada kami sebagai kerajaan.

      Kami akan selesaikan dan mencari jalan untuk menyelesaikannya,” ujarnya.

      Semalam, Guan Eng di Dewan Rakyat mendedahkan sejumlah RM18 bilion pengembalian GST didakwa telah hilang di bawah pentadbiran kerajaan BN sebelum ini.

      Menurutnya, dana tersebut sepatutnya dikembalikan kepada peniaga dalam tempoh dua minggu selepas mereka memfailkan tuntutan masing-masing

      Delete
    3. Allow me to add....

      From Johari Abdul Gani's outright criticism of allowing Najib to campaign in Sungei Kandis to Annuar Musa's more forthright criticism referring Najib as "Baggage" the party could ill afford to bear", to Khalid Nordin's remarks that it was "Najib on trial and not UMNO" and went on further to say, "it mirrored what UMNO used to be, and still is, to a certain extent".

      There is a rejection of Najib from a substantial number of UMNO members, although this is not openly acknowledged and shown for fear of UMNO's famous reprisals, and whilst Khairy Jamaluddin takes pot shots from a safe distance always giving himself an escape route as even he is afraid of how big the reprisals could mean in UMNO when you say Boo to a goose.

      Sungei Kandis showed the UMNO "Leadership" if there is any now, how serious the Najib factor is to their party and its strength.

      Delete
    4. PH perlu jelaskan hubungannya dengan IRI, kata Tawfik Ismail



      PETALING JAYA: Seorang bekas Ahli Parlimen menggesa pemimpin Pakatan Harapan (PH) menjelaskan hubungan 15 tahun mereka dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) yang berpangkalan di Washington dan mendedahkan sama ada hubungan itu mempengaruhi keputusan dasar yang dibuat oleh pakatan politik itu.

      Tawfik Ismail, bekas ahli Umno dan Ahli Parlimen Sungai Benut dari 1986 ke 1990 berkata, kenyataan Presiden IRI, Daniel Twinning, baru-baru ini mengenai hubungan itu merupakan suatu “cerita yang menarik”.

      “Berdasarkan pengakuannya sendiri, IRI bekerja bersama-sama dengan pembangkang semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

      Twinning membuat kenyataan itu dalam satu forum diadakan di Washington bulan lepas. Beliau berkata usaha IRI membuahkan hasil dalam pilihan raya umum Mei lepas, dan ia memberi manfaat kepada Amerika Syarikat dari sudut persainganya dengan China sekarang.

      Tawfik memberitahu FMT bahawa rujukan kepada China itu menunjukkan Malaysia “membantu dan bersubahat” dengan satu kuasa politik di AS dan “mengesahkan kebimbangan bahawa pihak tertentu di negara itu menggunakan parti politik tempatan”.

      Beliau mengingatkan tentang dakwaan PH bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) membenarkan dirinya digunakan oleh China, sekali gus menunjukkan PH kini boleh dituduh bermuka-muka.

      “Kumpulan sivil yang mempersoalkan BN berhubung keputusan dasarnya mengenai China, perlu bertanyakan soalan yang sama tentang kerajaan PH dalam konteks hubungannya dengan AS,” kata beliau.

      Penganalisis keselamatan, Lam Choong Wah bercakap tentang yayasan asing – bukan sahaja Barat, tetapi juga Timur Tengah – yang beroperasi di Malaysia dan beliau mengesyaki sebilangan daripadanya bekerja ke arah penerimaan ideologi politik mereka.

      Beliau berkata, ini merupakan sebab kenapa undang-undang berkaitan pendanaan parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili kepentingan politik tertentu perlu digubal.

      Berikutan laporan media tempatan tentang kenyataan Twinning, IRI berkata ia sentiasa bebas daripada politik partisan dalam kegiatannya di Malaysia dan ia bekerja dengan PH dan juga BN.

      Terdahulu, ketua publisiti DAP, Tony Pua berkata semua parti politik di Malaysia pernah terlibat dalam sesi latihan dianjurkan IRI.

      Beliau enggan memberi komen berhubung dakwaan bahawa IRI mula bekerja dengan pembangkang pada 2002 bagi melemahkan kerajaan BN.


      : PH jadi kura-kuran sorok kepala. Ada tuduhan PAS terima RM90 juta bising, kena batang hidung sendiri diam seribu bahasa....

      Delete
    5. APA HEBATNYA ALQURAN


      1. JIKA ANDA KUMPULKAN SELURUH KITAB-KITAB SUCI YANG ADA DI MUKA BUMI INI DAN BUAT UJIAN FAKTA-FAKTA SAINS DALAMNYA SEMUA KITAB-KITAB SUCI TADI GAGAL KECUALI ALQURAN SAHAJA YANG MELEPASI TAPISAN TERSEBUT.


      2. ALBERT EINSTEIN ADA MENYEBUTKAN “SCIENCE WITHOUT RELIGION IS LAME….RELIGION WITHOUT SCIENCE IS BLIND…..

      3. ALQURAN ADALAH BOOK OF SIGNS NOT BOOK OF SCIENCE…PUN BEGITU BANYAK TERDAPAT FAKTA-FAKTA SCIENCE DALAM ALQURAN.


      4. ALQURAN 21 :30 MENYEBUTKAN PASAL BIG BANG…ALQURAN 79 : 30 BERKENAAN BUMI BULAT….ALQURAN 21 : 61 BERKENAAN CAHAYA BULAN BERASAL DARI MATAHARI….ALQURAN 21 :33 PASAL MATAHARI BERPUSING PADA PAKSI.

      5. ALQURAN BERCAKAP BERKENAAN BOTANI,,,BIOLOGI,,,ZOOLOGI,,,EMBRIOLOGI,,,,GENETIKA DAN LAIN-LAIN LAGI…..THE ONLY RELIGIOUS SCRIPTURE THAT PASSES THE TEST IS GLORIOUS ALQURAN..


      6. CUBA KITA RENUNGKAN,,,,BAGAIMANA MUNGKIN MUHAMMMAD SAW YANG HIDUP 1400 TAHUN YANG LAMPAU BOLEH BERCERITA BERKENAAN SEMUA ITU SEDANG BELIAU TINGGAL DI PADANG PASIR DAN TIDAK TAHU MENULIS DAN MEMBACA,,,SEDANG FAKTA SEJARAH TERSEBUT BAHARU SAHAJA DAPAT DIBUKTI DALAM 2 HINGGA 3 ABAD BARU-BARU INI….TIDAK LAIN TIDAK BUKAN KERANA BAGINDA MENDAPAT WAHYU DARI ALLAH SWT….INI MEMBUKTIKAN ALQURAN ADALAH SATU-SATUNYA KITAB SUCI YANG MASIH MENGEKALKAN KEASLIANNYA SEBAGAIMANA IA MULA DITURUNKAN….

      7. PENGIKUT SYIAH DIMINTA BERTAUBAT DARI AJARAN MEREKA YANG MENGATAKAN ALQURAN TIDAK LENGKAP..


      Delete

  11. Wak Suman Tempek Bacin...Ini satu lagi berita dari blog kat atas tu. Cuba Wak Suman baca betul2 dengan minda Wak ayng dah nak terkatup tu..pastinya Wak akan nampak ada kebenaran akan kata2 nya tu Wak !!!

    Had an interesting lunch just now. It appears that Azmin Ali is set to win the PKR Deputy President's post. Azmin is so strong inside PKR that he even prepared the nomination papers to contest the party presidency. However he has decided to let Anwar become the party president uncontested.

    Talk is Azmin Ali shall become the Deputy President of PKR.

    Both Wan Azizah and Rafizi Ramli will have no position in the PKR hierarchy - a first time occurence.

    However Wan Azizah's position as DPM (in the Cabinet) and Minister of Women's Affairs will not be at risk. Rafizi will be mining big data for sometime.

    Playing the 3rd national car issue will NOT be a major factor in the PKR party elections. The boys and girls do not seem to understand that they are already paying the highest car prices in the world. Also the highest prices in the world for chocolates, books, cigars, clothes, shoes and anything else that is imported.

    Somehow the 1,2, 3s of economics, business and finance does not jive with the folks too much. They do not understand why things are so expensive.

    (It is because of over regulation, too many import taxes, restrictions on goods - do you still need a license to carry a bag of rice from Selangor to Perak? - and other unnecessary government restrictions.) In short the outdated "ketuanan policies" are still in place. They have to go.

    Back to the PKR talk is Brader Anwar will be engineering a By Election for his Parliamentary seat after the PKR Party elections in September. So his entry into Parliament and his entry into the Cabinet, the chicken coop, the Fire Brigade etc will follow shortly after that.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng..tonggeng..

      I've said it many many times and don't mind to repeat...

      Siapa sangka seorang Pahlawan Bugis dan pasangannya Iron Lady ROSmelda MaRAKUS boleh jatuh 'tergolek dog' dalam kancah amat hina dicemuh seantero dunia sepanjang zaman.

      Siapa dapat menduga 'Orang Tua Renta' boleh kembali mengambil alih pemerintahan, 'anak muda berusia 25 tahun' jadi Menteri Penuh, dan 'Penghibur Beraura' seperti Mat Sabu boleh jadi Menteri Kanan, pegang port folio Menteri Pertahanan pulak tuu.....!!

      Jika memang dah menjadi ketentuan Illahi, Insya Allah DSAI bakal menggantikan Tun M. Jika tidak, itu pun HAQ kepunyaan Allah SWT.

      So.......

      "Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)"
      (originally by Doris Day)

      When I was just a little girl
      I asked my mother, what will I be
      Will I be pretty, will I be rich
      Here's what she said to me.

      Que Sera, Sera,
      Whatever will be, will be
      The future's not ours, to see
      Que Sera, Sera
      What will be, will be.

      When I was young, I fell in love
      I asked my sweetheart what lies ahead
      Will we have rainbows, day after day
      Here's what my sweetheart said.

      Que Sera, Sera,
      Whatever will be, will be
      The future's not ours, to see
      Que Sera, Sera
      What will be, will be.

      Now I have children of my own
      They ask their mother, what will I be
      Will I be handsome, will I be rich
      I tell them tenderly.

      Que Sera, Sera,
      Whatever will be, will be
      The future's not ours, to see
      Que Sera, Sera
      What will be, will be.

      So nobody can say with certainty that DSAI is destined or not destined as the 8th PM of Malaysia.

      Men proposed, god disposed, put that into your dumb-dumb head, ok kiddo.....??

      Delete
    2. Malaysia akan datang perlu Kerajaan yg Berkebolihan
      Perlu Kerajaan yg mementingkan kepentingan Malaysia
      Kepentingan hak Bumi Putra

      Tidak tunduk akan Kemahuan Kerajaan Luar
      Bersiap dengan ketenteraan yg kukuh
      Mempunyai Teknologi tersendiri , walau masih membeli senjata dari merata tempat

      Najib Razak bukan Orang nya
      Najib bukan Pemimpin , Tidak berjiwa Politik. Najib Nol

      Najib yg kita lihat menunduk akan kemahuan Kerajaan Luar
      Menunduk pada Amerka dengan membawa Sumbangan bukan sebagai Ahli Politik
      Yg berdiri sama tinggi

      Beliau bangga beliau punyai hubungan baik dengan Singapura
      Tidak seperti hubungan Tun Mahathir dengan Singapore dahulu
      Sebab Najib di PerBudak Budakan ,di Pebodohkan
      Najib senang kena Jotus dengan Kerajaan Luar
      Maka mereka lebih memerlukan Najib Berkuasa
      Seperti Yahudi memerlukan Trump menjadi Boneka Israel

      Sebagai Kerajaan , sebagai Pemimpin
      Kita mesti diri sama tinggi dengan mereka
      Semiskin mana kita pun

      Begiu juga Umat Islam bila bertempur dengan Musuh mesti berdiri Tegak menghadap musush kita dengan memanadang mata mereka .

      Ini lah kegagalan Pemimpin Islam sekarang
      Menunduk tanpa Persiapan
      Seharusnya di Timur Tengah juga di kebanyakan Bumi Islam
      Di kurniakan Hasil Bumi yg bergitu Kaya
      Tapi sayang Umat Isla Lupa & Lalai
      Ummat Islam hayal & lalai
      Tidak menggunakan kekayaannya sebaik nya seperti membangunkan Ketenteraan yg kukuh .Hanya menadah Tangan bukan ajaran Islam sahaja. Usaha juga di perlukan

      Delete
    3. KJ buat laporan polis berhubung isu tuntutan GST
      9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore643
      KJ buat laporan polis berhubung isu tuntutan GST
      Khairy bercakap dengan media selepas membuat laporan polis. – Foto: Twitter Ibdilillah Ishak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin hari ini membuat laporan polis berhubung dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa RM18 bilion wang tuntutan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang sepatutnya dibayar balik kepada peniaga telah ‘dirompak’ oleh kerajaan BN.

      Khairy berkata tuduhan yang dibuat oleh Guan Eng semalam di Dewan Rakyat berhubung isu berkenaan merupakan tuduhan yang serius dan memerlukan bukti kukuh.


      “Semalam di Parlimen saya tanya beliau (Guan Eng), adakah siasatan akan dibuat terhadap isu ini?

      “Guan Eng menjawab kementeriannya akan melakukan siasatan dalaman bagi menyiasat perkara berkenaan,” katanya.

      Guan Eng perlu membuat siasatan terbuka dan bukan siasatan dalaman di peringkat kementeriannya, katanya ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, di sini, pada 2 petang.

      “Kami di BN juga hendak membersihkan nama kerajaan yang lepas, sekiranya berlaku ‘rompakan’ maka bawalah mereka yang terlibat ke muka pengadilan.

      “Sekiranya tidak, maka mestilah dijelaskan bahawa tuduhan tersebut tidak tepat serta tidak berasas,” katanya.

      Khairy juga akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), esok berhubung perkara yang sama.

      Semalam, ketika membentangkan Rang Undang-Undang Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) (Pemansuhan) 2018 di Dewan Rakyat, Lim berkata, kerajaan akan berusaha melunaskan tunggakan tuntutan cukai input bagi GST mulai tahun depan.

      Katanya, tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST sejak 1 April 2015 hingga 31 Mei lepas berjumlah RM19.4 bilion, bagaimanapun, baki semasa dalam Tabung Bayaran Balik hanya RM1.49 bilion, bermakna berlaku kekurangan kira-kira RM18 bilion.

      Susulan itu, satu siasatan dalaman giat dilakukan oleh Kementerian Kewangan bagi mengenal pasti punca pengurangan RM18 bilion itu. – Bernama

      Delete
    4. Hingga PM bolih masukan duit sewenangnya ke dalam account beliau ... hingga berbillion dollar

      Ini Perdana Menteri , si Penyagak Menteri yg lain pula macam mana ?

      .. hai duit jalan depan mata ,Rosmah pula sangsing kain, tak ada system yg memantau dengan sempurna
      Hai….Kasi Pak Imam pun Pak Imam sebat

      Ini adalah Kelemahan manusia yg tak perlu di debat, ini kenyataan
      Maka Satu system yg Kukuh mesti di practikan Kerajaan Malaysia

      Jadi kita perlu amik kira , amik berat
      Dimana Salahnya kita , bukan Siapa yg salah
      Dimana salah adalah punca siapa yg salah
      Jadi para Menteri Badan Masing masing
      Perlu pertingkan Kawalan , mesti lebih Effeictive ,Efficients, Professional

      Kejatuhan Najib , Maruah beliau Tercemar
      Adalah akibat perbuatan beliau sendiri yg beliau tidak seharunya menuduh Tun atau sesiapa pun . Lihat dari awal pentakbiran Najib , banyak yg tidak betul

      Jika betul tak akan rakyat buat bising , takakan Tun Mahathir sampai buka Parti Baru BERSATU dengan alasan untuk anaknya Mukhliz jadi PM

      Terlalu banyak Kegagalan ,Kerugian yg telah dilakukan Najib
      Namakan saya satu perkara yg Najib buat yg membanggakan Malaysia ?
      Apa Dia ?
      Cincin yg debeli untuk Rosmah ?
      Penipuan yg di lakukan olih JHO lOW yg Najib tidak bertindak ?
      Filem Najis Anak Tiri Najib ?

      Delete
    5. Just Lick...

      Imagine, the fish are intelligent enough to keep their money in the river bank.

      But the greedy hippo & jibbo keep their looting money in their home - so much so even the the security Guards kecor air liur ikut sama merembat......!!

      Delete
  12. Rakyat Msia yang waras sekelian....Tahu kah anda semua bahawa hasrat Kerajaan Pakatan Harapan (PH) memansuhkan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dan menggantikannya dengan pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sebenarnya jauh lebih membebankan rakyat kelak.

    Ahli Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan (BN), kegembiraan kononnya selepas ini boleh makan di mana-mana restoran makanan segera kononnya jauh lebih murah selepas pemansuhan GST adalah tidak benar sekali.

    “Semalam, Yang Berhormat Jelutong mendakwa selepas pemansuhan GST sifar peratus, makan di KFC tiada cukai.

    “Benar ketika ini KFC atau mana-mana tempat makanan francais tidak kenakan cukai kerana tiada cukai lagi ketika ini.

    “Tapi beliau silap. Selepas pelaksanaan SST kelak, ianya jauh lebih mahal. Makanan yang di jual di situ sudah dikenakan cukai jualan sebanyak 10 peratus. Kemudian anda membeli makanan dengan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus pula. Campur kedua-duanya, sudah jadi 16 peratus.

    “Bak kata orang di luar sana, SST bersamaan dengan ‘Senyap Senyap Tambah’ atau ‘Slow Slow Tipu’. Jangan terlalu gembira,” katanya.

    Tambah Ahmad, setiap barang import juga akan dikenakan cukai perkhidmatan dan cukai jualan.

    Jika anda servis kenderaan akan dikenakan cukai jualan sebanyak 10 peratus untuk barangan di situ, ditambah pula dengan servis perkhidmatan enam peratus.

    “Pergi ke hotel pula, sebahagian barang-barang hotel sudah ada cukai jualan, campur pula dengan cukai perkhidmatan. Kemudian ditambah lagi caj servis antara satu hingga 15 peratus.

    “Caj servis ini selalunya sebagai ‘tips’ untuk pekerja hotel tetapi segelintir tempat ianya diambil oleh syarikat atau restoran itu sendiri,” tambahnya.

    Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Cukai Perkhidmatan 2018 dibentangkan dan dibaca buat kali kedua dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

    Jelas Ahmad yang juga merupakan bekas Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, rata-rata anak muda yang menggunakan kad prabayar telefon juga hanya tunggu masa harganya dinaikkan dalam masa terdekat.

    “Kepada anak-anak muda yang ada kad prabayar, bersedialah tunggu kad prabayar anda itu naik harga dengan cukai-cukai yang dikenakan kelak.

    “Jika sedemikian, pasti akan mengamuk dalam sosial, saya minta anda ‘bantu’ kami dalam Pakatan Pembangkang untuk ‘membantai’ sekali inisiatif PH yang cuba bantu kurang bebankan rakyat tetapi sebenarnya ia tidak berlaku,” tegasnya.

    Dalam pada itu, Ahmad juga menyoal relevan dan rasional bagaimana kerajaan dilihat seolah-olah ‘berlembut’ apabila mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus sahaja untuk aktiviti perjudian yang terdiri daripada nombor ramalan, kasino, kelab, loteri dan lumba kuda.

    “Mengapa tidak naikkan sahaja cukai enam peratus kepada 20 atau 30 peratus? Lagi baik naikkan atau kenakan cukai tinggi supaya orang berhenti pergi ke tempat sebegitu.

    “Tempat-tempat seperti kasino, judi, kelab malam atau persendirian itu patut dinaikkan harga,” tegasnya. – MalaysiaGazette.

    Memang ada logiknya apa yang diperkatakan oleh Dato Ahmad Maslan tu. Suka tak suka..kita wajib menerimanya dengan minda yang terbuka. Kalau apa ang disebutnya tu makes sense..apa salahnya kan???? Dah tentulah Wak Suman Tempek Bacin lah orang yang pertama menyokong kata2 DSAM tu ..betul tak Wak ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. So Najib I know you are Weak
      You do not Understand
      How one Nations will fight out for their Sovereignty
      You ,yes you
      Najib bin Razak You are inviting Troubles
      I wonder
      Is it you that Do not want to Resign
      Or
      It’s yr Master the British Advisor or Foreign Political Influence that gives you sweets n Goodies that Instruct you not to Resign

      Najib o Najib, why do you have to become such a headache to the nation. You’ve got the power to empower the people yet you choose to abuse your power instead. By employing those foreign advisers, you have reduced yourself to being proxy to the West. And you were so proud to have taken selfie with Trump??

      Delete
    2. PERKATAAN WALI DALAM ALQURAN


      1. APABILA DISEBUT SAHAJA PERKATAAN WALI RAMAI YANG MEMAHAMI WALI NIKAH ATAU WALI ALLAH YANG MEMPUNYAI KERAMAT DAN PERKARA LUAR BIASA YANG BERLAKU KE ATASNYA. SEBENARNYA PERKATAAN WALI YANG DIGUNAKAN OLEH ALQURAN ADALAH LEBIH LUAS DARIPADA ITU.

      2. TERLEBIH DAHULU SAUDARA DIPERINGATKAN SUPAYA TIDAK PERLU PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA KERANA MEREKA TIDAK KEBAL DARIPADA API NERAKA APALAGI HENDAK MENYELAMATKAN ANDA DARI AZAB TERSEBUT. PELAJARI DAN KAJI SENDIRI SUPAYA ANDA DAPAT SELAMATKAN DIRI DARIPADA ANCAMAN TERSEBUT.


      3. ALQURAN DITURUNKAN DALAM BAHASA ARAB YANG MEMPUNYAI KEPELBAGAIAN SENI…DI ANTARANYA ISTILAH YANG DIGUNAKAN BERSIFAT MELUAS PENGGUNAANNYA….WALI ADALAH BERMAKSUD AMAT DEKAT KEPADA SI POLAN,,,MENGIKUTINYA,,,MELINDUNGI TANPA BATAS,,,MENOLONGNYA,,,MENGASIHANINYA,,,MENGUASAI NEGERI,,,MENJADI WALI SATU NEGERI,,,PEMERINTAH,,,GABENOR…..WALI JUGA ADALAH NAMA BAGI TUHAN.

      4. SATU LAGI ISTILAH YANG DIGUNAKAN OLEH ALQURAN IALAH WALIJAH IA BERMAKSUD KAWAN ATAU SEKUTU.


      5. ALQURAN 4 : 44 – 45 MENGINGATKAN KITA SUPAYA BERWASPADA DENGAN PARA ILMUAN YANG MEMAHAMI KITAB SUCI TAPI MEMBELI KESESATAN DAN BERMAKSUD MENYESATKAN ORANG RAMAI DARI JALAN YANG BENAR…ALLAH MAHA TAHU MUSUH-MUSUH KAMU…CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI WALI DAN CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI PEMBANTU.

      6. AL QURAN 8 : 88 MENEGUR ORANG BERIMAN BAGAIMANA MEREKA BOLEH BERPECAH DUA BILA BERHADAPAN DENGAN GOLONGAN MUNAFIK SEDANGKAN ALLAH TELAH KEMBALIKAN MEREKA KEPADA KEKAFIRAN AKIBAT PERBUATAN MEREKA…ADAKAH KAMU BERMAKSUD MEMBERI PETUNJUK KEPADA MEREKA YANG ALLAH TELAH SESATKAN??...BARANGSIAPA YANG DISESAT OLEH ALLAH KAMU TIDAK LAGI DAPAT MENEMUI JALAN PETUNJUK UNTUKNYA….OLEH ITU JANGANLAH KAMU LANTIK DI KALANGAN MEREKA ITU SEBAGAI WALI,,,,,

      7. ALQURAN 9 : 55 – 57 MENEGASKAN BAHAWA HANYA YANG LAYAK MENJADI WALI IALAH ALLAH,,,RASULNYA DAN ORANG BERIMAN YANG MENDIRIKAN SOLAT,,,MENGELUARKAN ZAKAT DALAM KEADAAN TUNDUK KEPADA ALLAH….ALLAH MEMBERI JAMINAN KEMENANGAN KEPADA MEREKA..


      8. ALQURAN 8 : 72 SESUNGGUHNYA ORANG YANG BERIMAN,,,BERHJRAH,,,BERJIHAD DENGAN HARTA DAN NYAWA MEREKA PADA JALAN ALLAH,,,MEMBERI PERLINDUNGAN DAN MEMBELA…MEREKA INILAH YANG MENJADI WALI SESAMA MEREKA..

      9. ALQURAN 8 : 73 ORANG KAFIR ITU ADALAH WALI SESAMA MEREKA…JIKA KAMU TIDAK MEMBANTU SESAMA ORANG BERIMAN PASTI AKAN TERJADI FITNAH DI MUKA BUMI DAN KEROSAKAN YANG BESAR..


      10. ALQURAN 46 : 32 BARANG SIAPA YANG TIDAK MENYAHUT SERUAN MAKA DIA BUKANLAH DAPAT MELEMAHKAN ALLAH DI MUKA BUMI DAN TIADA SELAIN ALLAH WALI BAGINYA.

      11, ALQURAN 2 : 28 JANGANLAH ORANG BERIMAN MENGAMBIL ORANG KAFIR SEBAGAI WALI DENGAN MEMBELAKANGKAN ORANG BERIMAN….BARANG SIAPA MELAKUKANNYA IA TIDAK MENDAPAT PERTOLONGAN ALLAH.


      12. AL QURAN 9 : 23 WAHAI ORANG BERIMAN JANGANLAH KAMU MENGAMBIL AYAH DAN SAUDARA KAMU SEBAGAI WALI SEKIRANYA MEREKA LEBIH MENYINTAI KUFUR DARIPADA IMAN….BARANG SIAPA DI KALANGAN KAMU MENGAMBIL MEREKA SEBAGAI WALI MAKA MEREKA INI ORANG YANG ZALIM..


      13. AL QURAN 4 : 138-139 BERILAH KHABAR GEMBIRA KEPADA PARA MUNAFIK BAHAWA MEREKA LAYAK MENDAPAT AZAB YANG PEDIH IAITU MEREKA YANG MELANTIK ORANG-ORANG KAFIR SEBAGAI WALI DENGAN MENINGGALKAN ORANG BERIMAN….ADAKAH MEREKA INGINKAN KEMULIAAN DI SISI ORANG KAFIR ITU….SESUNGGUHNYA SEMUA KEMULIAAN ITU MILIK ALLAH..

      Delete
  13. Pak Othaman you're right
    He's going to be locked tight!..

    Together with TongGeng they're doomed
    Both sharing the same Sg Buloh room..

    Be there long, never make a comeback
    Don't forget the polong who loves handbags..

    Not forgetting Felda and the one responsible
    He can't just Vanish like Ethan Mission Impossible...

    What about the poor whose fund is terrorised
    Get Anu Musang to answer, he has to pay the price...

    Let's talk about The Licker also known as TongGeng
    Lock him up with The Puaka, there'll be less ronggeng...

    What about the Karabau, once a minister?
    Back to Kota Belud..bawa grab kereta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat...Cuba kau baca apa yang diperkatakan oleh BOS MYDIN ni. Konfom lepas ni kau akan setuju betapa kau dan cai2 PH yang lain ni dah kena taken for a ride of your lfe oleh kerajaan Era Baru ni beb !!!!!!!

      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) membuat kesilapan besar apabila ingin melaksanakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kembali bagi menggantikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

      Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin, berkata secara praktikal GST lebih efisien.

      Malah katanya jika isu ketirisan yang menjadi masalah besar, Ameer berkata pelaksanaan SST lebih banyak membuka ruang untuk itu berbanding GST.

      Sebagai seorang ahli perniagaan, Ameer turut berpendapat, langkah betul yang perlu diambil kerajaan HARAPAN bukanlah menggantikan GST sebaliknya menurunkan kadar yang ditetapkan.

      “Misalnya rendahkan kepada dua atau tiga peratus berbanding enam peratus,” katanya.

      Bagaimanapun, beliau percaya perkara berkenaan tidak akan berlaku memandangkan HARAPAN sebelum ini telah pun berjanji kepada rakyat untuk menghapuskan GST.

      “Saya rasa kerajaan akan membuat kesilapan besar dalam dunia. (Laksanakan SST) ini kesilapan, ini ego, sebab mereka ini orang politik.

      “Mereka dah buat janji dan kena tepati janji, kalau tidak rakyat marah pula. Saya rasa itu masalahnya,” kata Ameer dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini baru-baru ini.

      Ketirisan boleh dielak

      Menurut beliau kerajaan HARAPAN menekankan azam mereka tidak mahu membebankan rakyat ketika kutipan GST sebelum ini ialah sebanyak RM44 bilion.

      Justeru katanya mereka akan melaksanakan SST namun itu nanti akan membuat hasil kutipan kerajaan menurun kepada kira-kira RM22 bilion saja.

      Dalam keadaan begitu katanya cara yang betul ialah mengurangkan kadar GST daripada enam kepada tiga peratus.

      “Peniaga pun tak perlu susah dan tak perlu ubah apa-apa sistem yang sebelum ini dah dibelanjakan.

      “Dan yang paling mustahak, ia tak ada ketirisan,” katanya.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas soalan sama ada GST atau SST yang memberi kebaikan kepada rakyat.

      Kerajaan HARAPAN berhasrat untuk melaksanakan SST bermula pada 1 September depan. Ia sebagai menunaikan salah satu antara janji gabungan itu dalam 100 hari pertama mereka berkuasa.

      Ekoran pelaksanaan SST, Jabatan Kastam Diraja Malaysia menjangkakan kira-kira 6,400 jenis barangan akan dikenakan SST berbanding 11,197 barangan yang dikenakan GST sebelum ini.

      Terdapat 470,000 syarikat pengeluar yang berdaftar dengan sistem MyGST dan kira-kira 70,000 daripada jumlah itu akan dipindahkan ke dalam sistem MySST secara berperingkat.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengatakan, SST akan dikenakan ke atas barang-barang yang lebih sedikit berbanding GST – khususnya 38 peratus barangan yang membentuk “bakul barangan” indeks harga pengguna (CPI) berbanding GST yang lebih 60 peratus.



      Harga barang lebih mahal

      Ameer yang telah menjalankan perniagaan sejak 1980-an turut memberi penjelasan mengenai perbandingan harga sekiranya SST dilaksanakan.

      Menurutnya, jika cukai SST dikenakan pada kadar 10 peratus, harga barangan- selain makanan segar dan dalam tin – akan melambung naik bebeza semasa GST dilaksanakan.

      “GST lebih telus dan efisien cuma masalahnya kadarnya terlalu tinggi. Kerajaan boleh turunkan harga tapi kerajaan perlukan duit, itu kita faham.

      “SST pula lebih terdedah kepada ketirisan kerana hanya satu peringkat sahaja dan sukar untuk diawasi.

      “Semua orang setuju, dan kerajaan pun setuju (SST terdedah kepada ketirisan) tapi mereka kata tak apa sebab mereka akan buat denda dan harap orang akan ikut,” katanya.

      Namun menurut Ameer kerajaan sebenarnya “sudah terlambat” untuk berundur daripada janji yang diikrarkan sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu.

      “Nasi sudah menjadi bubur, sebab mereka semua ini ahli politik,” katanya.

      Delete
    2. Menjelaskan mengenai bagaimana SST akan memberi kesan terhadap harga barang, Ameer memberikan contoh sekiranya kadar cukai berkenaan terbahagi kepada tiga iaitu sifar peratus, lima peratus dan 10 peratus.

      Memiliki lebih 70 pasar raya di seluruh negara, Ameer menerangkan meskipun angka kadar cukai berkenaan merupakan satu andaian namun sebagai seorang ahli perniagaan yang terlibat dengan proses rantaian bekalan, pengilangan, mengedar serta menjual, beliau berkata harga barangan berubah mengikut kadar SST.

      “Kita (Mydin) buat semua, sudah tentu kita tahu. Sudah tentu ia andaian.

      “Kalau nak senang kita ambil begini: pengilang biasanya ambil keuntungan dalam 20 peratus, ini margin. Sudah tentu ada yang ambil keuntungan 15 peratus, 25 peratus tetapi ini kita andai secara umum. Kita perlu andaikan sesuatu dan berikan angka.

      “Pemborong pula akan ambil (keuntungan) lima atau 10 peratus sahaja begitu juga dengan pengedar.

      “Kalau di butik, margin keuntungan ialah 300 peratus. Baju kalau beli dengan harga RM100, ia akan dijual dengan harga RM400. Kalau di pasar raya contohnya di Mydin, kami beli RM100, jual RM120.

      “Jadi kita ambil margin 20 peratus (pengilang), 10 peratus (pengedar) dan 20 peratus (penjual). Kalau kita ambil pengiraan begini, semua barang yang SST sifar peratus akan murah berbanding enam peratus GST.

      “GST mempunyai tiga peringkat tetapi diakhirnya hanya enam peratus,” katanya.

      Beliau turut menjelaskan, sekiranya barangan yang dikenakan SST pada kadar lima peratus, harga barangan itu pada akhirnya mempunyai harga hampir sama semasa GST dilaksanakan.

      “(Jika lima peratus) maknanya tiada beza jika kerajaan melaksanakan SST atau GST, harganya sama.

      “Tetapi jika ada barangan yang dikenakan 10 peratus SST, harga barang akan mahal. Tak boleh cakap tak akan ada barang yang tak naik harga,” jelas Ameer lagi.

      Untuk gambaran lanjut, pembaca boleh merujuk jadual yang disediakan di bawah ini.

      Jangan batalkan GST lagi

      Selain itu, dalam wawancara sama, Ameer turut menggesa agar kerajaan menyenaraikan segara barangan yang akan dikenakan SST.

      Katanya, ia bagi memudahkan ahli perniagaan untuk melabel serta menulis harga barangan sekiranya ia diimport.

      “Saya tak tahu kenapa nak tangguh umum kadar (terhadap barangan). Sekurang-kurangnya kita perlu tahu, September tinggal sebulan sahaja lagi. Barang yang dah dipesan dah nak masuk, harga nak kena tulis.

      “Kalau naik lima peratus, kena naikkan harga lima peratus. Kalau 10 peratus, kena tukar harga. Barang kita dah pesan enam bulan lalu,” katanya.

      Sehubungan itu, Ameer juga memberi cadangan kepada pihak kerajaan agar tidak terburu-buru membatalkan GST.

      Menurutnya, sebelum pelaksanaan SST ingin dibuat, kerajaan perlu cuba menurunkan kadar GST terlebih dahulu bagi memberi gambaran sama ada ia bagus untuk negara atau tidak.

      “Kalau kerajaan nak buat sangat SST, buatlah. Tapi boleh tak mereka buat GST satu peratus dulu, dari situ kerajaan akan tahu. Jadi janganlah mansuhkan dulu.

      “Sekarang kerajaan dah rugi beberapa bilion sebab nak tunggu SST.

      “(Jika tak jadi batal GST) mereka boleh minta maaf, cakap: saya silap, mari kita laksana GST dua peratus bukan mansuhkan.

      “Tapi mereka takut. Saya rasa mereka lupa yang mereka sekarang yang mentadbir negara. Saya rasa rakyat akan faham (jika tidak jadi hapuskan GST),” kata ahli perniagaan berusia 62 tahun itu lagi.

      MKini

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. bro fan tun....

      Ameen, and May Allah SWT always bestow His blessing upon you and your family. Salam Perjuangan.

      Delete
    5. Najib a very Girlish character

      Behind a successful leader is a Women
      Najib is a Failure He has a monstrous women behind him

      There are no excuses for Najib hiring foreigners to Govt Malaysia

      So what do we Malaysians vote for ? For foreigners to govt Malaysia

      It tells Najib is a Lazy Fat Man
      Look at his physical with his Buldging stomach compare To Putin my James Bond 007

      Najib you are waste to Malaysia
      A threat to the Bumis when foreigners is around you
      Misappropriating Govt revenue made yr Family rich like Marcos
      Is Hatred towards you but Marcos did not have foreigners around him
      That makes you Penderharka Negara Demi Kepentingan sendiri

      Delete
    6. SAMBUNGAN PERKATAAN WALI DALAM ALQURAN


      14. BERDASARKAN AYAT-AYAT DI ATAS KITA BOLEH FAHAMI BAHAWA MELANTIK ORANG KAFIR MENJADI WALI MEMBUATKAN SESEORANG ITU BERSIFAT MUNAFIK,,,TIDAK PERLU MENJADIKAN ILMUAN YANG MENJUAL AGAMA MENJADI WALI,,,,,JANGAN MELANTIK MEREKA YANG MENYEBABKAN PERPECAHAN DI KALANGAN UMAT ISLAM MENJADI WALI KERANA MENGHADAPI GOLONGAN MUNAFIK,,,,,ORANG BERIMAN WAJIB MELANTIK SESAMA ORANG BERIMAN YANG MENUNAIKAN SOLAT DAN ZAKAT SERTA BERHIJARAH,,BERJIHAD DENGAN HARTA DAN NYAWA,,,,MEMBERI PERLINDUNGAN DAN MEMBELA SESAMA ORANG BERIMAN…..ORANG KAFIR ADALAH WALI SESAMA MEREKA JADI KENAPA ORANG BERIMAN BERSUSAH PAYAH HENDAK MELANTIK MEREKA….MEREKA YANG MELANTIK ORANG KAFIR TIDAK MENDAPAT PERTOLONGAN ALLAH….HATTA SAUDARA TERDEKAT PUN TIDAK BOLEH DILANTIK JIKA MEREKA LEBIH SAYANG KEPADA KEKUFURAN APALAGI YANG TIADA PERKAITAN KELUARGA….

      15. APA PULA PERKAITAN PERKATAAN WALI DENGAN NAMA ALLAH,,,,INI ADALAH KERANA JIKA SILAP MEMILIH KAFIR SEHINGGA MEMBELAKANG HUKUM ALLAH IA AKAN SAMPAI MENUHANKAN MEREKA…SYIRIK BUKAN SAHAJA DENGAN MENYEMBAH TOKONG TAPI BERSEKUTU DALAM MEMBUAT PERUNDANGAN DENGAN MENOLAK HUKUM ALLAH.


      16. CUBA PERHATIKAN NEGARA SEPERTI SYRIA DIPERINTAH OLEH SYIAH KAFIR PARTI BA`ATH,,,WALAUPUN PUN PADA MULA PEMERINTAHAN HAFIZ ALASAD TELAH MENURUNKAN HARGA BARANGAN KEPADA 15% DAN SEMUA RAKYAT BERGEMBIRA TAPI LIHATLAH APA KESUDAHANNYA….DENDAM KESUMAT YANG TIDAK KUNJUNG HABIS…LIHAT PULA APA TERJADI PADA MYAMMAR HABIS DILANYAKNYA UMAT ISLAM…DIBUNUH,,,DIPERKOSA,,,,DIRAMPAS HARTA MEREKA….LIHAT PULA APA JADI DULU PADA SEPANYOL DIPAKSA UMAT ISLAM TUKAR AGAMA….MANA-MANA YANG TIDAK SEMPAT LARI HABIS SEMUA MATI DIBUNUH…PERKARA YANG SAMA BERLAKU DI FILIPINA…….INILAH AKIBATNYA JIKA DIBIARKAN KAFIR MEMERINTAH,,,ALLAH TELAH MEMBERI PERINGATAN BAHAWA MANUSIA YANG PALING BERMUSUH KEPADA KAMU IALAH YAHUDI DAN MUSYRIKIN ( PENYEMBAH BERHALA DAN DEWA )…

      Delete
  14. Fan Tat...ini satu lagi berita pasal SST tu. Bijak betul lah si Ah Beng ni...putar dan belit aje kejenya pada rakyat Msia ni !!!

    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng diminta membuat penjelasan mengenai Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST), bukannya membuat kenyataan meminta pembangkang dan Datuk Seri Najib Razak menjelaskan bagaimana cukai itu membebankan rakyat.

    Presiden Sukarelawan Malaysia, Isham Jalil berkata, Menteri Kewangan seharusnya tidak lari daripada tanggungjawab, takut dan lepas tangan dalam memberikan penerangan yang jelas mengenai perbezaan kedua-dua cukai berkenaan.

    Katanya, kenyataan Menteri Kewangan dan kerajaan berhubung isu itu adalah suatu tindakan dan cubaan melepas tangan dan lari dari tanggungjawab.



    “Sepatutnya kerajaan dan Menteri Kewangan yang perlu menjelaskan berkenaan SST kerana ia adalah dasar mereka dan bukannya pihak pembangkang.

    “Menteri Kewangan dan kerajaan perlu menjelaskan bagaimana SST sebanyak 10 peratus untuk barangan dan enam peratus untuk perkhidmatan yang baru diperkenalkan oleh kerajaan ini memberi impak kepada kenaikan kos sara hidup rakyat dan ketirisan kutipan cukai kerajaan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    Beliau merujuk kepada kenyataan Guan Eng malam tadi yang meminta UMNO dan Najib menjelaskan bagaimana SST membebankan rakyat berbanding pelaksanaan GST apabila SST hanya menjana pendapatan RM21 bilion berbanding RM44 bilion dikutip GST.



    Guan Eng dalam kenyataannya turut menyatakan kenyataan yang disebarkan UMNO bahawa SST membebankan berbanding GST adalah tidak masuk akal dan mengelirukan

    BH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng Idiot...

      PM Tunku Abdul Rahman
      Finance Minister - Tun Sir Henry HS Lee & Tun Tan Siew Sin.
      (No hal, no problem)

      PM Tun A Razak
      Finance Minister - Tun Tan Siew Sin
      (No hal, no problem)

      PM Tun Abdullah Badawi
      Finance Minister - Tun Abdullah Badawi
      (Problem starts shaky).

      PM Najib Razak
      Finance Minister - Najib Razak
      (All gone haywired, big problem)

      PM Tun Mahathir
      Finance Minister - Lim Guan Eng
      (So, why the fucking fuss, you fucking stupid racist idiot.....??

      Delete
    2. APA HEBATNYA BANGSA MELAYU

      1. NABI IBRAHIM AS PERNAH MENJEJAKKAN KAKI KE BUMI INI UNTUK MELIHAT TEMPAT TINGGAL CUCU-CICIT ISTERI YANG KETIGA DENGAN MENINGGALKAN SEBILAH SENJATA SEPERTI TANDUK RUSA ATAU KIJANG YANG KITA NAMAKAN KERIS. SEBAB ITULAH CIK SITI WAN KEMBANG TANAH SERENDAH SEKEBUN BUNGA MENJADIKAN BINATANG INI SEBAGAI PERLAMBANGAN NEGERI KELANTAN.

      2. KENAPAKAH PULA CIK SITI WAN KEMBANG MEMBUAT KOTA DI GUA MUSANG DAN BUKANNYA DI KOTA BHARU. INI ADALAH KERANA KEADAAN DI SANA ADA HUTAN DAN GUA SAMA SEPERTI CUCUNDA BELIAU RASULLAH SAW YANG MELAKUKAN PERTAPAAN DI GUA HIRA'...DIA INGIN BERTAHANNUTH DI GUA TERSEBUT DENGAN KIJANG ADALAH PERLAMBANGAN SEBAGAI BINATANG YANG MEMILIKI KANTUNG KASTURI...KAJILAH SEJARAH PASTI ADA PERTALIAN ANTARA SATU SAMA LAIN..

      3. SEKARANG LIHAT KEPADA BANGSA INI YANG CUKUP SINONIM DENGAN BUNGA..KALAU DULU DI KAMPUNG-KAMPUNG SEKURANG-KURANGNYA ADA SEJENIS POKOK BUNGA YANG DITANAM DI HALAMAN RUMAH. KERAJAAN KEMBOJA,,CEMPAKA,,MELATI,,PATTANI...LANGKASUKA ADALAH NAMA SPESIS BUNGA...KERAJAAN MELAYU UTARA TERMASUK SEGENTING KRA..EMPAYAR CHERMIN JEDDAH....DI TENGAH,, KELANTAN,,PAHANG,,JOHOR,,,MELAKA,,,KEDAH TUA DAN SELANGOR....DI SEBELAH TIMUR,, FUNAN ( 65M - 555M ),,,OKINAWA DAN SULU..SEBELAH BARAT SUMATERA,,RIAU,,DAN JAWA..INI AKHIRNYA DIKEMBANG OLEH MAHARAJA SRIVIJAYA DAN MAHARAJA KESULTANAN MELAKA SAMPAILAH KEPADA KITA HARI INI.

      4. MEREKA TELAH MEMBUKA SATU DEMI SATU SEJARAH SERTA NEGERI-NEGERI DAN WILAYAH-WILAYAH YANG LAIN..SEBAB ITULAH BILA DISEBUT MELAYU PERNAH SAMPAI KE HUJUNG MADAGASKAR DAN PALING JAUH DI KEPULUAN HAWAII..TERDAPAT DI UNIVERSITI OF TENNESSE SATU ALAT APUNGAN MILIK HULUBALANG MELAYU DAHULU YANG DITEMUI DI KEPULAUAN HAWAII...SEBAB ITU HULUBALANG MELAKA MENGGUNAKAN LALUAN KEPULAUAN CEBU MEREKA TIDAK SESAT BILA TIBA DI KEPULUAN HAWAII..DI HALL CHAMBER ADA SEBILAH KERIS SEDANGKAN ORANG JEPUN GUNA PEDANG SAMURAI ( TANAKA ) DAN KAIZEN BUSHIDO….PADA KERIS TERSEBUT ADA TULISAN RENCONG..PROFESSOR DARI UNIVERSITI COLLEGE OF LONDON BILA DIA MENELITI KERIS TERSEBUT RUPA-RUPANYA RAMUAN UNTUK MEMBUAT KERIS TERSBUT ADALAH RAMUAN TUJUH PA….BIASANYA PENDERKAR DAN HULUBALANG YANG TAHU APA DIA RAHSIA BESI TUJUH PA…

      5. PARA ARKEOLOGI JEPUN BILA MEREKA TEMUI INI,,,BILA DIKAJI KERIS TADI YANG DIJUMPAI DI OKINAWA BUKAN MILIK BANGSA JEPUN…DI DARATAN PULA DI PULAU YONAGUNI ADA SATU MINORITI PENDUDUK SATU KAMPUNG YANG PENGHUNINYA ADA 63 ORANG SAHAJA…BILA PERGI MEREKA GUNA BAHASA JEPUN…SOAL SIASAT DAN TEMU RAMAH TAPI LANGSUNG TIDAK DIFAHAMI OLEH MEREKA..GUNA BAHASA JEPUN TAK PANDAI TAPI BILA MEREKA BERCAKAP DITULIS OLEH PENEMU RAMAH TADI MEREKA MENYEBUT TIGA PERKATAAN IAITU MATA,,BATU,,DAN AIR…INI BAHASA SIAPA?...INI BAHASA MELAYU..


      Delete
  15. Fan Tat dan Wak Suman penjual Tempek Bacin...Ini sesuatu yang baru yang wajib kau cai berdua memikirkannya sedalam2 yang boleh !!!

    Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu sepatutnya lebih berhati-hati dan mengelak daripada terus mendedahkan kelemahan sistem pertahanan negara secara terbuka.

    Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera Tidak Berpencen Malaysia (PVATTBM), Ismail Abidin berkata, dalam masa sama, kenyataan Mohamad bahawa kedudukan pertahanan negara antara paling lemah juga boleh menyebabkan para anggota tentera terasa hati.

    Katanya, sepatutnya segala kekurangan itu disimpan seterusnya menteri berkaitan perlu mencari kaedah terbaik untuk kembali memantapkan pertahanan negara.

    “Jangan disebabkan dendam politik kita membongkar habis perkara yang tidak sepatutnya. Tindakan itu tidak menguntungkan Malaysia sebaliknya hanya boleh menyebabkan negara terdedah dengan risiko.

    “Saya harap Menteri Pertahanan selepas ini agar lebih berhati-hati apabila mengeluarkan kenyataan khususnya melibatkan soal pertahanan negara,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Beliau diminta me­ng­u­­las kenyataan Mohamad mengenai ke­dudukan pertahanan negara pada ketika ini berada di tempat paling bawah dalam kalangan negara Asia Tenggara seperti Vietnam yang mana memalukan Malaysia di peringkat antarabangsa.

    Sebelum itu, Mohamad yang juga Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) turut mendedahkan mengenai aset Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) termasuk jumlah jet pejuang yang sudah rosak.

    Tambah Ismail, pihaknya percaya Mohamad mampu menggalas tugas dengan baik namun dalam masa sama Ahli Parlimen Kota Raja itu perlu sentiasa menjaga tutur kata khususnya apabila sudah bergelar menteri.- UTUSAN ONLINE

    Rakyat berpendapat Mat Syabu ni boleh membongkar benda2 yang takkan menjejaskan keselamatan negara seperti resipi masak kari kapla ikan, respi buat kuih samperit dan teh tarik serta cara nak berselfie dengan betul bersama2 ngan pramugari2 MAS selepas memberi mereka no HPnya..setuju tak bhai ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aper lagi yg kau merepek meraban, tonggeng hoiiii....??
      Dah tebiat nak mamposs terminum banyak kicap julap disangkakan pepsi ker, haaaaaaa bodoh.....??

      Ini jawapan saya terhadap soalan bengap kamu tuu.....

      Pertahanan negara kita di bawah pantatberak Najib nyata LEMAH SHYAHWAT....!!

      Apa ker tidaknyer Lemah Syahwat - Menteri Pertahanan Najib kaki rembat komisyen, mark-up harga, beli peralatan tak tanpa spareparts, tak cukup spesifikasi, dia yg lebih2 pulak dgn Razak Baginda yg buat tempahan/pembelian bukan pakar2/pegawai tertinggi anggota keselamatan kita.

      Bayangkan, pejuang2 Sulu yg bersenjata ringgan hanya naik bot pancung boleh bebas & begitu mudah ceroboh wilayah kita, serang balai polis di Sabah hingga 6 orang anggota keselamatan kita terkorban.
      Duit negara dah dibelanjakan berbilyon-bilyon, tapi kelengkapan pertahanan negara masih purbakala. Ini didedahkan oleh bekas Jenderal sewaktu ceramah sedikit hari dulu.

      Si Jahid Komidi semua tahu dia pun kaki rembat & bersekongkol dgn Najib sewaktu dia jadi Menteri Pertahanan. Menteri Pertahanan hanya mampu memukul bantai macam kepala samseng terhada seorang pemuda sampai cedera teruk cacat seumur hidup. Adik sepupu sepipit Si Hisaputing pulak yg menggantikan tempat Jahid Komidi langsung tak ada jiwa seorang perwira, asyik amaran..amaran..amaran..habuk pun tarak & tunduk ikut cakap Najib jer.

      Delete
    2. Sila pindah ke pos baru, Sdr Othaman. Kot kita perangi nate' yang asyik kopipes itu di sana. Pembaca baru selalu nya tumpu ke blog terakhir saja. Sekian dimaklomkan.

      Delete
    3. Tks for the notification.

      I have the trust and confidence of my fellow rakan2 seperjuangan to blast this so called Tonggeng @ Justice League @ ntahle ntah @ lebai modern @ pejuang layu @ arwah kejora, etd etc.

      I will act as the last man like the role of the goalkeeper in soccer team to clean up the messes caused by the good for thing scumbag, tonggeng.

      Delete
    4. APA HEBATNYA HUDUD

      1. SEMUA ORANG KECUT PERUT BILA DENGAR PERKATAAN HUDUD.. ,,BELUM LAGI DILAKSANAKAN....KALAU SUDAH DILAKSANAKAN TENTULAH IA AKAN MEMBERI KESAN MAKSIMA KEPADA PENURUNAN JENAYAH...

      2. ANDA MENYALAHKAN ORANG LAIN KERANA TIDAK MELAKSANAKAN HUDUD SEDANGKAN APA PERANAN ANDA SEBAGAI SEORANG MUSLIM/BERIMAN.,, JIKA ANDA MENGATAKAN HUDUD TIDAK DAPAT DILAKSANAKAN KERANA PERLUKAN SOKONGAN MAJORITI. MAKA ANDA BERUSHALAH BIAR DAPAT MAJORITI.,, MAHATHIR JADI PM PUN BUKAN DARI PARTI MAJORITI.. BILA ANDA KATA TIDAK SESUAI KERANA ADA KAUM DAN AGAMA LAIN DI MALAYSIA MAKA UNDANG-UNDANG LORD REID LEBIH TIDAK SESUAI DILAKSANAKAN KERANA TIDAK ADA KENA MENGENA PUN DENGAN MANA-MANA UGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA.

      3. HUKUM HUDUD BUKANLAH BARU DIPERKENALKAN OLEH ALQURAN TETAPI TELAH DIPERKENALKAN LAMA DULU OLEH TAURAT/INJIL LAGI.,,,SILA RUJUK SEBAGAI CONTOH HUKUMAN POTONG TANGAN DISEBUT OLEH BIBLE : MARKUS 5:29-30 & 9:43-48, HUKUMAN REJAM/MATI UNTUK PENZINA : DEUTERONOMY 22:22-24,, LEVITICIUS 20:10.. HUKUMAN REJAM DALAM TANAKH YAHUDI : ULANGAN : 17 : 2-17

      4. DI MALAYSIA SENDIRI PERNAH DILAKSANAKAN UNDANG-UNDANG MELAKA PADA ABAD 15 SEHINGGA AWAL ABAD 16...ANTARA LAIN HUKUMAN TERSEBUT IALAH HUKUM BUNUH KE ATAS MUHSAN YANG BERZINA ( FASAL 2 ),,,QISAS: BUNUH DI BALAS BUNUH ( FASAL 5 ),,,POTONG TANGAN KERANA MENCURI ( FASAL 7 ),,,,EKONOMI HARAM AMBIL RIBA ( FASAL 30 ),,,,HUKUMAN MURTAD JIKA TIDAK TAUBAT DIBUNUH ( FASAL 36 ).

      6. HUDUD DARI SEGI BAHASA BERMAKNA BATASAN/HAD/LIMITATION. ISTILAH HUDUD DIGUNAKAN ALQURAN UNTUK HUKUM YANG BERKAITAN DENGAN NIKAH KAHWIN,,FARAID DAN PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD JUGA DIGUNAKAN SECARA UMUM KEPADA SEMUA HUKUM-HAKAM LAIN..DAN AHKIRNYA PENGGUNAAN ISTILAH HUDUD DIKENALI UMUM SEBAGAI HUKUM JENAYAH YANG MELIBATKAN ROGOL, MENCURI DAN SEBAGAINYA.

      7. SEBABNYA HUDUD DINAMAKAN HAD/BATASAN/LIMITATION IALAH KERANA HUKUM ISLAM MEMPUNYAI 3 LAPISAN/LEVEL HUKUM IAITU HUDUD,,,QISAS DAN TA'ZIR...BERBEZA DENGAN UNDANG-UNDANG SIVIL YANG HANYA MEMPUNYAI SATU LAPISAN SAHAJA...

      8. IA BERMAKSUD UNDANG-UNDANG SIVIL TIDAK KEBAL DARI DICEROBOHI OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA...AKAN ADA PEMIMPIN YANG MENGATASI UNDANG-UNDANG YANG MEREKA KUAT-KUASAKAN..PEMIMPIN INI HAKIKATNYA TELAH MENJADI TUHAN SELAIN ALLLAH SWT.

      9. DALAM UNDANG-UNDANG ISLAM,, DUA LAPISAN ATAS IAITU HUDUD DAN QISAS TIDAK ADA CAMPUR TANGAN MANUSIA SAMA SEKALI HATTA SETINGGI MANAPUN KEDUDUKAN PEMIMPIN ITU...HANYA LAPISAN KETIGA IAITU TA'ZIR SAHAJA YANG DIBENARKAN DIPUTUSKAN OLEH DEWAN RAKYAT/NEGARA.

      10, DALAM ALQURAN ADA DISEBUTKAN BAHAWA ORANG-ORANG KAFIR MENGAMBIL PENDETA/PADERI MEREKA SEBAGAI TUHAN SELAIN ALLAH SWT... INI ADALAH KERANA PADERI/RAHIB MEREKA TELAH MENJADI TUHAN DENGAN MENGUBAH UNDANG-UNDANG ASAL YANG DITURUNKAN OLEH ALLAH SWT... BARANG SIAPA YANG SETUJU DENGAN UNDANG-UNDANG CIPTAAN MANUSIA TERSEBUT TELAH TERKELUAR DARI IMAN/ISLAM KERANA MELAKUKAN KESYIRIKAN.

      11. OLEH KERANA KITAB-KITAB SUCI SEBELUM ALQURAN TELAH DINODAI DAN DIUBAH OLEH TANGAN-TANGAN PADERI/RAHIB/SAMI/PEMUKA AGAMA MAKA ALLAH MENURUNKAN ALQURAN DENGAN JAMINAN TIADA LAGI PENGUBAHAN OLEH TANGAN-TANGAN MANUSIA UNTUK DIDAULATKAN DI MUKA BUMI….


      Delete
    5. Begitu juga jika ularmak2 Pas & Umno masih guna pakai/jumud dgn tafsiran mundur tak progressif/berdaya maju, masih percaya dgn air jampi, tangkal, azimat, bomoh akan terus mundur tersungkur tak dapat restu Illahi seperti apa kita lihat di PRU 14 dan PRK Sungai Kandis baru2 ini.

      Tonggeng Musibat...

      Dalam mana2 mensuarat, sesiapa yg bercakap luar agenda mesyuarat akan ditertawakan & dipersilakan pengerusi untuk meninggalkan bilik menyuarat agar mesyuarat tidak membuang masa & mencapaimenepati matlamat mesyuarat.

      Kalau dalam peperiksaan atau pertandingan debat, peserta yg melalut luar topik GERENTI dapat TELOR '0'....!!

      Fahammmmmm tuuuu, tonggengg.....!!

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Truth S.P...klu PAS berjaya entah Msia dan hudud dilaksanakan..aku pasti yg mula2 kena hudud potong tangan ialah si Bugis, bini BadakSombong dia dan konco2....Najib juga akan disunat lidahnya sbb he tell es thousands time man...

      Delete
  16. Sudah ada pos baru, Sdr Othaman. Sekian dimaklomkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. OOops, yang ingat hilang tadi komen tu rupa nya ada di atas.

      Delete
    2. KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      1. JIKA HENDAK TAHU MENGAPA SESUATU SISTEM ITU MEMBAWA KEBAIKAN ATAU TIDAK, KAWAN-KAWAN PERLU MENYELIDIK ADAKAH SISTEM TERSEBUT DI GEMARI ATAU TIDAK OLEH ZIONIS/ILLUMINITI/FREEMASON. JIKA DIKAJI SISTEM BERAJA SEMEMANGNYA DIBENCI OLEH MEREKA. JADI INI BERMAKNA SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG TERBAIK.

      2. BEGITU JUGA JIKA HENDAK DIKETAHUI SESUATU AMALAN ITU BAIK ATAU TIDAK, CUBA KITA KAJI SYIATAN GEMAR ATAU TIDAK?..ADAKAH ARAK JUDI, ZINA DAN MENIPU DISUKAI SYAITAN, JIKA DISUKAI BERMAKNA PERKARA ITU TIDAK BAIK. ADAKAH SYAITAN MENGGEMARI JIKA HUKUM-HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN?. JAWABNYA TIDAK. SELALUNYA DAN DALAM KEBANYAKAN HAL SISTEM ISLAM HANYA DAPAT DILAKSANAKAN OLEH SISTEM BERAJA. TENGOK SAHAJA SEPERTI BERUNAI DARUS SALAM. KENAPA NEGARA TERSEBUT TIDAK BERMASALAH MELAKSANAKAN SISTEM ISLAM. JAWABANNYA ADALAH KERANA SISTEM BERAJA YANG DIAMALKAN.

      3. SISTEM ISLAM INI BUKANLAH BARU. SISTEM INI DILAKSANAKAN SECARA SISTEMATIK SEMENJAK NABI MUSA SEPERTI KITAB TAURAT. NABI-NABI YANG MENYUSUL KEMUDIAN MENGGUNAKAN UNDANG-UNDANG TAURAT TERSEBUT. OLEH KERANA ITULAH SAMPAI SEKARANGPUN KALAU KITA MEMBACA INJIL TERDAPAT OLD TESTAMENT(ASALNYA TAURAT) KERANA ISA A.S DIMINTA MELAKSANAKAN HUKUM-HAKAM TAURAT. JIKA KITA MEMBACA AL QURAN, ALLAH MEMERINTAH MUHAMMAD MEMINTA YAHUDI UNTUK MEMILIH SAMADA MEMILIH HUKUM ALQURAN ATAU TAURAT.

      4. SISTEM DEMOKRASI YANG DIAMALKAN ADALAH SISTEM DAJJAL YANG SEMEMANGNYA DIDOKTRINKAN UNTUK TIDAK MEMBENAR PELAKSANAAN HUKUM HAKAM ISLAM. SEBAGAI CONTOH MESIR DAN ALGERIA APABILA PARTI ISLAM BERJAYA MENGAMBIL ALIH NEGARA SERTA MERTA KERAJAAAN TERSEBUT DIGULINGKAN… SISTEM INI HANYA MEMENANGKAN GOLONGAN MAJORITI TANPA MENGIRA MAJORITI ITU BETUL ATAU TIDAK…SEDANGKAN ISLAM MENYOKONG KEBENARAN ( TRUTH SHALL PREVAIL )…SEBAGAI CONTOH DI USA ARAK PERNAH DIHARAMKAN TAPI BERTUKAR MENJADI HALAL KERANA MAJORITI…ADAKAH SISTEM BEGINI DISOKONG ORANG BERIMAN??

      5. SISTEM DEMOKRASI TIDAK MEMPUNYAI NILAI MORAL. SEBAGAI CONTOH NAHENDA MODI PM INDIA MEMPUNYAI REKOD MEMBUNUH 2000 MUSLIM DAN DI SENARAI HITAMKAN UNTUK MEMASUKI BEBERAPA BUAH NEGARA. TAPI SETELAH MENANG MENJADI PRESIDEN LARANGAN TERSEBUT SERTA MERTA DI HAPUSKAN. BEGITU JUGA,, KATAK DAN KADOK POLITIK YANG TIDAK BERMORAL DI BENARKAN DALAM SISTEM DEMOKRASI MALAYSIA.

      6. DI ACEH, HUKUM HAKAM ISLAM HANYA BERJAYA DILAKSANAKAN APABILA SETELAH SETENGAH ABAD PEJUANG-PEJUANG ISLAM BERJIHAD DAN MENDAPAT AUTONOMI SENDIRI BARULAH HUKUM ISLAM DAPAT DITEGAKKAN. ADAPUN DI DAERAH-DAERAH LAIN INDONESIA UMAT ISLAM BERKECAMUK DENGAN SEGALA MACAM FAHAMAN DAN AGAMA SEHINGGA SEBUAH RUMAH MEMPUNYAI KELUARGA YANG MEMPUNYAI PELBAGAI AGAMA. GEREJA DIGILIR-GILIRKAN UNTUK MELAKSANAKAN PELBAGAI RITUAL SEMUA AGAMA SECARA BERGILIR. INILAH AKIBATNYA PELAKSANAAN SISTEM REPUBLIKAN.

      7. NEGARA-NEGARA SEPERTI BELANDA,,,,BELGIUM,,,,SWEDEN,,,NORWAY,,,DENMARK,,,,SEPANYOL,,,,JEPUN,,,QATAR,,,,ENGLAND DAN THAILAND MASIH MENGAMALKAN SISTEM BERAJA TIDAK DIPERSOALKAN SEMATA-MATA KERANA MEREKA BUKAN BERAGAMA ISLAM.

      8. DI INDONESIA DARI SEGI AMALAN BERAGAMA,,, NEGARA ITU MEMAKAI KONSEP PLURALISMA/PANCASILA YANG CUBA MENYAMA RATAKAN SETIAP RAKYATNYA….. SEMUA AGAMA DIANGGAP SETARA…. MASYARAKAT DI INDONESIA LEBIH BEBAS SEHINGGA MUNCUL PELBAGAI ALIRAN FAHAMAN YANG KALAU DI NEGARA ISLAM LAIN SENANG-SENANG DIANGGAP AJARAN SESAT…. MALAH TERDAPAT BANYAK ALIRAN KEBATINAN MENGAKU ISLAM TETAPI MENOLAK SOLAT DAN PUASA SECARA TERANG-TERANGAN TANPA PERLU TAKUT DITUDUH MURTAD LALU DIHUKUM PIHAK BERKUASA.

      9. DI SINGAPURA PULA SETELAH SISTEM PRESIDEN DILAKSANAKAN UMAT ISLAM BERBONDONG-BONDONG MENGANUT FAHAMAN SESAT QADIANI.

      10. JADI SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG DOMINAN UNTUK MENDAULATKAN HUKUM HAKAM ISLAM. SESIAPA YANG TIDAK BERSETUJU DENGAN HUKUM HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN ADALAH KAFIR/MUNAFIK/HIPOKRIT/MURTAD/PENGIKUT DAJJAL…

      Delete
    3. Tonggeng Musibat...

      Dalam mana2 mensuarat, sesiapa yg bercakap luar agenda mesyuarat akan ditertawakan & dipersilakan pengerusi untuk meninggalkan bilik menyuarat agar mesyuarat tidak membuang masa & mencapaimenepati matlamat mesyuarat.

      Kalau dalam peperiksaan atau pertandingan debat, peserta yg melalut luar topik GERENTI dapat TELOR '0'....!!

      Fahammmmmm tuuuu, tonggengg.....!!

      Delete
  17. Wah Tuan Budin setahu mami takkan marah2 dan cursing2 mcam ni, unless Wak KurangAjar yg mulakan dan provoked.
    Well Tuan Budin, Tonggeng gerenti dapat telor, kulit telor Najib hihihihi..sbb dah disiat2 RosmahBadak

    ReplyDelete
  18. Kejora Tonggeng, mmng ini blog adalah pemoooja2nya Tuan Budin dan penyokong2 TunM/PH yang bersepah2 kat Blog Budin. So wwhat?. If you don't like to see our comments here you just get out of this blog lah! Habis cerita,go to your same head, same gangs' blog mcam mykemut.com ker , Harakah Deadolready ke. Hang xyah baca komen2 kami dan hang pun takyah komen2 kat sini. SBB kami pun takyah tgk komen2 sampah kat sini pun! Ada faaaahhhaaaam ?
    So what if Tuan Budin is batu api..kami semua pun suka!...To quote Fahmi Reza's popular Satirical Sketch.."Kita semua Penghasut" termasuk dgn kau2 sekali Tonggeng

    ReplyDelete
  19. Halo namaku KEZIA ARJUNA, tolong saya ingin kamu semua berhati-hati di internet. Saya akan menasihatkan anda supaya tidak memohon pinjaman di internet kerana tidak semuanya adalah benar, mereka adalah penipuan, mereka akan meminta anda untuk menghantar wang untuk pendaftaran, pemindahan, yuran insurans dan masih anda tidak akan mendapatkan pinjaman anda, mereka adalah semua pencuri. Saya telah menjadi mangsa dalam 3 pemberi pinjaman yang berbeza di sini dan saya menghantar sejumlah besar wang kerana saya benar-benar mahu mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercayai sebagai kali pertama, tetapi saya tidak dapat mendapatkan pinjaman daripada mereka. mesti sangat berhati-hati supaya anda tidak akan tertipu seperti saya, jika anda benar-benar mahu memohon di internet, hanya ada satu pemberi kredit saya yang saya percaya kerana selepas saya mencuba beberapa tempat dan saya tertipu, saya begitu banyak kesakitan kerana saya mempunyai banyak hutang untuk membayar, jadi rakan saya di pejabat membantu saya mencari syarikat pinjaman yang sah dan sah dan kami menemui peminjam pinjaman baru KATHLEEN BRIAN, dan kami telah dilaksanakan di syarikat itu, jadi ada kawan yang membantu saya mengikuti semua peraturan dan peraturan dan kepada Tuhan menjadi kemuliaan saya mendapat pinjaman dari syarikat sekitar 420 juta. jadi jika anda memerlukan pinjaman, anda mesti menghubungi KATHLEEN BRIAN dan ikut peraturan dan peraturan dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada kadar faedah sebanyak 2%, anda boleh menghubunginya melalui alamat e-mel kathleenloancompany1@gmail.com. Tolong Anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya untuk maklumat lanjut keziaarjuna@gmail.com

    ReplyDelete

  20. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...