Saturday 18 August 2018

JIKA BENAR UMNO JUGA MAHU ANWAR JADI PERDANA MENTERI, KENAPA TIDAK PARTI ITU YANG KOSONGKAN KERUSI?


Semakin hari berlalu, walaupun di mulutnya berkata tidak mahu tergesa-gesa, tetapi riak ikan di air jelas memperlihatkan Anwar Ibrahim sudah tidak sabar lagi untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir Mohamad.


Terbaru, beliau menyatakan banyak pihak datang menemuinya dan sedia mengosongkan kerusi masing-masing bagi memberinya laluan bertanding sebagai Ahli Parlimen.


"Sejak kembali dari Turki, berpuluh Ahli Parlimen datang jumpa saya dari semua parti dan kita berbeza pendapat semasa pilihanraya, tetapi kita tidak ada permusuhan peribadi," kata beliau.


Beliau seterusnya menyebut, antara Ahli Parlimen yang datang menemuinya dan sedia mengosongkan kerusi itu adalah daripada Perak, Negeri Sembilan, Kelantan dan juga Kedah.

Beliau sekali lagi mengulangi, ia bukan saja daripada Ahli Parlimen PKR, tetapi merangkumi semua parti.


Perghhh...hebat...


Selain itu, Anwar juga mengatakan keinginannya untuk menjaga Parlimen dan menguruskan sebarang pembaharuan institusi itu meskipun beliau tidak berada dalam kerajaan.


"Biar Tun Mahathir memberi tumpuan dalam mentadbir negara," tambah Anwar yang baru-baru ini disahkan menang tanpa bertanding sebagai Presiden PKR.


Dalam waktu yang sama, Anwar terus mengulangi kenyataan bahawa beliau buat masa ini tidak mahu tergesa-gesa untuk menjadi Ahli Parlimen.


"Sebaik ada keputusan untuk saya bertanding dan menjadi Ahli Parlimen, saya akan maklumkan terlebih dahulu perkara itu kepada Tun Mahathir," tegas Anwar.


Daripada beberapa kenyataan Anwar kebelakangan ini, sekali imbas memang ia memperlihatkan seperti beliau masih boleh bersabar dan tidak mahu tergesa-gesa untuk menjadi Ahli Parlimen dan seterusnya mengambil alih jawatan Perdana Menteri, tetapi jika diteliti gerak langkahnya pula bagai memberi gambaran beliau begitu ingin untuk menggantikan Tun Mahathir secepat mungkin yang boleh.


Selain dilihat kerap menemui pelbagai pihak dalam masyarakat untuk mengukuhkan kedudukannya, gaya kempen yang digerakkan oleh kem Rafizi Ramli dengan menyasarkan kecaman kepada Tun Mahathir, Tun Daim Zainuddin dan Azmin Ali dianggap banyak pihak sebagai tindakan "baling batu sembunyi tangan" oleh Anwar sendiri.

Anwar sendiri tidak menghalang gaya kempen sedemikian rupa, malah tegurannya yang mengingatkan pihak yang bertanding menggunakan etika, tidak memfitnah dan tidak menggunakan kedudukan untuk meraih undi, tidak lebih sekadar teguran biasa-biasa saja.


Yang lebih menarik, UMNO sendiri, meski berbeza parti, turut mahu Anwar cepat-cepat menjadi Perdana Menteri.


Zahid Hamidi sebelum ini secara terbuka menzahirkan keyakinan Pakatan Harapan akan tumbang dan UMNO akan kembali menjadi kerajaan sebelum PRU15.


"Saya baik dengan semua orang, termasuk orang yang baru keluar penjara," katanya yang jelas merujuk kepada Anwar.


Annuar Musa pula menyatakan negara kini memerlukan Anwar sebagai Perdana Menteri bagi memastikan kedudukan Melayu dan Islam tidak terus terancam.


"Hanya Anwar yang mampu memulihkan keadaan, malah sejak dulu lagi perjuangannya cukup kejap dalam isu Islam, Melayu, Raja-Raja dan ummah," tambah Ahli Parlimen Ketereh itu lagi.


Tidak ketinggalan, Ahmad Maslan juga mahu Anwar cepat-cepat menjadi Perdana Menteri menggantikan Tun Mahathir.


Berucap di Parlimen, Ahmad berkata, beliau berharap akan menjadi Perdana Menteri tidak lama lagi bagi membolehkan pemberian bantuan dan elaun kepada petani dapat disegerakan.


Tidak dipastikan apakah tindakan beberapa pemimpin UMNO begitu beria-ia mahukan Anwar jadi Perdana Menteri itu hanya untuk menyakitkan hati Tun Mahathir atau kerana keyakinan terhadap Presiden PKR itu atau sememangnya ada perjanjian sulit di belakang tabir antara kedua-dua pihak.

Yang peliknya, sementara mereka ghairah melonjakkan nama Anwar itu, mengapakah tidak pernah kedengaran ada pemimpin UMNO mahu Zahid Hamidi sebagai Perdana Menteri?


Tetapi, jika benar UMNO mahukan Anwar cepat-cepat jadi Perdana Menteri, mengapa tidak parti itu saja yang menawarkan satu kerusi Parlimen paling selesa dan selamat untuk ditandingi oleh Presiden PKR dalam waktu terdekat ini?


Kenapa takut untuk mengorbankan satu kerusi demi Anwar, sedangkan beria-ia mahu beliau cepat-cepat jadi Perdana Menteri? (ShahbudinHusin 18/08/2018)

118 comments:

  1. Tolong bagi tau Mat Nuar....banyak sangat foreplay pun tak bagus juga....boleh hilang keghairahan dan anti climax...at the same time tergopoh- gapah xdan tak sabo- sabo boleh menyebabkan pre- mature ejaculation....maknonyo molopeh layi nak jadi PM. untuk kesekian kalinyo
    ...
    Sebaiknya Mat Nuar duduk diam- diam, pi sembang di kedai kopi jumpa oang-orang kampong serata tempat...berkenalan dan bersembang...jangan sembang bab politik tapi hal biasa- biasa....bila penat pegi surau wirid dan berdoa kpd Allah seiklas hati....jika dikehendakiiNya jadilah kdmu PM...jika tidak memang bukan rezeki kamu..... banyak menyebuk sana sini bikin ramai orang meluat sama kamu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sembang kedai kopi tarak standad, Bang.

      Nesti di istana lah.

      Delete
    2. Setuju bahawa banyak menyebuk sana sini bikin ramai orang meluat sama kamu....

      Bukan masalah "over exposure" tapi masalah rakyat nampak macam menyibuk saja.

      Politik, kata nya, ia lah persepsi. Bila tingkah laku dan kata kata dia memberi persepsi "menyibuk", itu bukan lah politik yang baik.

      Delete
    3. Satu lawan satu di Seri Setia & Belakong



      Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia dan Balakong akan menyaksikan pertembungan satu lawan satu masing-masing antara calon Pakatan Harapan dan PAS dan DAP.

      Di Seri Setia ia melibatkan calon HARAPAN, bekas anggota Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) Halimey Abu Bakar, 46, dan calon PAS, yang juga bekas anggota Exco kerajaan Selangor, Dr Halimah Ali, 58.

      PRK Balakong pula akan menyaskikan pertandingan satu lawan satu antara calon Pakatan Harapan dan MCA antara Tan Chee Tiong (MCA) dengan Wong Siew Ki (DAP).

      Pegawai Pengurus PRK DUN Seri Setia, Datuk Mohd Azizi Mohd Zain membuat pengumuman itu pada pukul 10.37 pagi di pusat penamaan calon di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MPBJ) di sini, hari ini.

      Mohd Azizi berkata pihaknya menerima borang pencalonan daripada calon HARAPAN pada pukul 9.10 pagi, manakala daripada calon PAS, pukul 9.15 pagi.

      Proses penamaan calon yang berlangsung selama sejam ditutup pada pukul 10 pagi. - Bernama

      : Menguji pengaruh pembangkang PAS, MCA selepas PRU-14....

      Delete
    4. Admin FB Kelab Maya Mahathir alami “Sakit Punggung”



      Admin Fb page Kelab Maya Mahathir mendakwa undian atas talian mereka telah disabotaj oleh gerakan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dan dibantu oleh FB page Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net yang didakwa merupakan kumpulan cyberdedak pembangkang.

      Ini kerana apabila undian tersebut ditutup, 88% tidak berpuas hati dengan PH manakala 12% sahaja yang berpuas hati.

      Keputusan yang tidak memihak kepada admin FB Page tersebut telah menyebabkan beliau mengalami kesakitan punggung (butthurt).


      Berikut merupakan kenyataan penuh admin fb page Kelab Maya Mahathir:
      #CUBAAN_SABOTAJ_KERAJAAN_PH_DIBWH_PIMPINAN_AYAHANDA_TUN!

      Admin telah tahu dan dimaklumkan dari awal oleh beberapa sahabat bahawa jangan buat polls kerana setiap polls yg dijalankan di media sosial oleh Kumpulan Penyokong Kerajaan ini akan dicabul oleh satu gerakan yg mendokong DSAI sebagai Perdana Menteri dan dibantu oleh Kumpulan Cyberdedak Pembangkang seperti Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net.

      Malah kita tahu Kumpulan #CyberTaliban dari #Parti_Perasan_Surga telah sedaya upaya berkempen dan menjadikan polls di page2 penyokong kerajaan nampak seolah2 rakyat tidak berpuas hati dengan Kerajaan Ayahanda Tun. Cuba bandingkan poll #sebelum_disabotaj yg menunjukkan 85% rakyat #menyokong dan #berpuashati dgn kerajaan pimpinan Ayahanda Tun.



      Hakikatnya admin lampirkan bukti. 54 ribu pengguna fb telah mengambil bahagian daalm poll ini yang kebanyakkannya dari kumpulan yg admin sebutkan tadi sebab keputusan akhir poll ini menunjukkan 88% ketidakpuasan hati rakyat manakala 12% menunjukkan sebaliknya.



      Usah risau, kerana 258 Ribu pengguna yg melihat post ini hanya 52 ribu @ 21% pengguna fb shj yg mengambil bahagian manakala yg lain masih memberikan peluang dan yakin dengan Kerajaan PH dibawah kepimpinan Ayahanda TDM. 100 hari dari 1825 hari lagi ada untuk kerajaan memimpin negara jadi usahkan meroyan mcm babi kena belacan. – Admin Din JDT

      Terdahulu, TTKM melaporkan beberapa undian di fb pages menunjukkan 67%-90% tidak puas hati dengan prestasi 100 hari PH memerintah.



      Malah, fb page penjilat kerajaan (JiKera) no 1, Suara Rakyat juga menunjukkan keputusan pengundian yang hampir sama dimana hampir 80% tidak berpuas hati.

      Sumber : TTKM

      : Kalau ada dikalangan anak muda sekarang mendapat cerita bagaimana Atuk mereka semasa menjadi PM ke-4 sudah tentu mereka tahu mereka pasti benar-benar dikencing....

      Delete

    5. Malang Pitas dibalik 'projek udang kerajaan' Najib

      Gabungan parti politik di peringkat nasional menawarkan alternatif yang lebih stabil berbanding dengan landskap politik Sabah yang berubah-ubah, terdiri daripada parti-parti politik yang berseteru dan kesetiaan yang sering beralih.

      Pada tahun 2010, Mastupang Somoi cukup teruja apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan sebuah projek ternakan kolam udang komersil akan dibina di kampung halamannya di Pitas, wilayah utara Sabah. Sepanjang hidupnya Mastupang Somoi hanya menjadi penyokong tegar BN.

      Kolam udang bernilai RM1.23 bilion itu dikatakan bertujuan untuk mengurangkan kemiskinan dengan membawa industri, pekerjaan dan bekalan air bersih mengalir serta harapan untuk sebuah kehidupan yang lebih baik.

      Walau bagaimanapun, selepas empat tahun kolam udang itu mula beroperasi, Mastupang (gambar) menjadi salah seorang pemimpin yang membantah projek itu.

      Baru-baru ini, wartawan Malaysiakini yang mengadakan lawatan ke Pitas berkesempatan menaiki sampan yang didayung, melihat ke beberapa kawasan paya bakau di sepanjang aliran muara Sungai Telaga dan anak-anak sungainya bagi menyaksikan betapa besarnya kawasan hutan bakau yang telah musnah atau mati terhapus akibat projek kolam udang tersebut.

      Penduduk kampung mendakwa bahawa aliran air masin masuk ke muara telah sengaja dialihkan sementara lebih daripada 2,000 ekar hutan terdiri daripada beribu-ribu pokok bakau ditebang bagi memberi laluan kepada ladang itu.

      Sejak zaman berzaman, masyarakat kampung di situ menjadikan hutan paya bakau ini sumber rezeki untuk mendapatkan ikan, ketam dan spesis kerang tempatan yang dipanggil lokan. Bagaimanapun, sumber rezeki ini semakin sukar dicari pada tahun-tahun kebelakangan ini.

      Delete
    6. Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      Andansura (kiri) dan Mujibur Rahman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Wakil rakyat Pas berpendapat janji 100 hari yang didendangkan kerajaan PH mengecewakan sebilangan besar rakyat di negara ini apabila banyak janji tidak tertunai seperti tempoh yang disebutkan.

      Adun Berserah, Andansura Rabu berkata, ini kerana rakyat memberikan sokongan kepada PH ber­dasarkan tawaran yang dibuat oleh pihak-pihak yang bertanding.


      Malangnya, tawaran tersebut tidak ditunaikan seperti tempoh yang dijanjikan.

      “Semua tawaran yang dibuat mestilah sesuatu yang bersifat realistik dan boleh dilaksanakan. Jika tidak, ia adalah satu penipuan kepada pengundi-pengundi,” katanya.

      Sementara itu, Adun Chenor, Mujibur Rahman Ishak pula berkata, dalam tempoh 100 hari pemerintahan, kerajaan perlu melihat sejauh mana pelaksanaan manifesto yang telah ditunaikan.

      Sebagai contoh, katanya sehingga kini rakyat masih menantikan bilakah harga petrol akan diturunkan.

      Menurutnya, sekiranya kerajaan menyedari bahawa manifesto itu sukar untuk dilaksanakan, kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat.

      “Segala kelewatan sepatutnya kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat. Rakyat mahukan perbezaan dengan pemerintahan sebelum ini.

      ”Maka dalam tempoh 100 hari yang telah berlalu, PH perlu membuat kajian terhadap janji manifestonya dan sanggup memohon maaf kepada rakyat bagi manifesto yang belum terlaksana.

      “Jangan ada sifat berdendam dengan kerajaan terdahulu tapi membangunkan negara untuk kesenangan rakyat,” katanya.


      .

      Delete
    7. Justice lick. I like your name.

      Delete
    8. Thank you, sir. It was inspired, even suggested, by the great Fan Tun whose pantun knocks the heads of all peo-Najib Umno Bn blokes.

      I also like your name. If only I have smart pomen for my dilapidated decades-old junks ... and talk politics when the cars are repaired ...

      Delete
    9. Harga Proton naik RM1,500 ke RM3,000 lepas SST
      9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5.8K
      Proton
      Proton - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Proton Edar Sdn Bhd menjangka harga kenderaan jenama tempatan akan meningkat sekitar RM1,500 hingga RM3,000 apabila Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) diperkenalkan semula September depan.

      Justeru, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn Bhd, Abdul Rashid Musa menasihatkan orang ramai membeli kereta itu sekarang, iaitu ketika dalam tempoh peralihan daripada kadar sifar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kepada SST untuk menikmati penjimatan.


      "Kita menjangka harga kenderaan Proton akan meningkat selepas pelaksanaan SST, cuma angka tepat belum dapat dipastikan memandangkan kerajaan belum lagi mengumumkan mekanisme cukai ini. "Pengiraan peningkatan harga ini (RM1,500-RM3,000) dibuat berdasarkan tindakan kerajaan terdahulu memperkenalkan GST bagi menggantikan SST di mana terdapat pengurangan dalam harga kereta Proton sekitar RM1,500 hingga RM3,000 pada waktu itu.

      "Justeru, apabila SST diperkenalkan semula, kami menjangka akan ada peningkatan harga dalam kuantum sama," katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis penyampaian hadiah program 'Proton Wealth on Wheels (WOW) Challenge' di sini hari ini.

      Abdul Rashid berkata, semua kenderaan Proton masih boleh ditempa memandangkan stok masih mencukupi untuk memenuhi permintaan dalam tempoh peralihan sistem percukaian itu daripada kadar sifar GST kepada SST.

      Beliau juga menasihatkan orang ramai supaya jangan terlalu memilih warna kereta dan varian sekiranya mahu kenderaan diserahkan kepada mereka dengan kadar segera.

      WOW adalah program hasil kerjasama Proton dan Grab Malaysia bagi memberi cabaran kepada pemandu perkhidmatan itu untuk menamatkan cabaran berdasarkan penggunaan bahan api dan perbatuan tertinggi.

      Dipecahkan kepada tiga kategori iaitu kereta Proton Iriz, Saga dan Persona, setiap pemenang membawa pulang 'baucar jualan' untuk pembelian kereta Proton baharu bernilai RM6,888. - Bernama

      Delete

    10. Bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman sedang mempersiapkan sebuah pasukan untuk menghentikan sebarang cubaan melakukan penipuan pada pilihan raya umum nanti.

      “Macam-macam perkara yang hendak ditipu. Saya bagaimanapun sedang ‘monitor’ perkara ini, selagi saya di barisan depan, saya tidak akan benarkan semua ini berlaku.

      “Saya sedang siapkan jentera, tuan-tuan jangan takut, undi yang tuan berikan adalah rahsia. Jadi kita boleh keluarkan kerajaan ini,” katanya pada himpunan “Sayang Malaysia Hapuskan Kleptokrasi” di Padang Timur, hari ini.

      Rashid yang juga naib presiden PPBM mendakwa hanya pegawai tertinggi kerajaan yang menyokong kepimpinan Barisan Nasional (BN).

      “Selagi ada kerajaan yang memimpin sekarang ini, negara kita tidak akan menjadi baik. Kita harus malu pada dunia yang kini mengutuk kita, yang tidak mengutuk hanyalah pegawai tertinggi kerajaan,” dakwanya.


      Delete
    11. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete
    12. Mana sudah si Mastumpang itu?

      Saya kasi tau sama kau Mastumpang.

      Dulu di dalam blog si Budin ini ada satu orang namanya Wak Kojola kengkang lima sen berkepala mancis. Bapok itu orang.

      Dia punya nasib pun sama juga masam kau punya nasib.

      Masa umno/bn memerintah dia masih lagi di lorong Chow kit karajanya hisap rokok si John. Tapi pandai butul dia bersakap politik. Paling dia suka angkat kaki si najib.

      Tapi kasian.

      Bila PH manang saja pilihanraya tarus dia kana heart attack bah.

      Mati sudah dia sakarang ini.

      Delete
    13. Dakwaan BN 'rompak' bayaran balik GST, Irwan Serigar buat laporan SPRM
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 1:59 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 2:04 petang

      A+ A-
      Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Mohd Irwan Serigar yang memandu sendiri kenderaan Chevrolet berwarna hitam memasuki SPRM pada kira-kira pukul 9.30 pagi sebelum keluar semula dua jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan yang dibuat, Mohd Irwan Serigar berkata adalah laporan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran kerana dakwaan bahawa RM18 bilion hilang adalah tidak berasas.

      "Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund," katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Mohd Irwan Serigar berkata semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng pada Rabu mendedahkan berlaku kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Mohd Irwan Serigar kemudian menafikan dakwaan itu.

      Delete

    14. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    15. Seorang demi seorang kroni Mahathir akan masuk kerajaan



      Satu laporan media membayangkan pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin mungkin dilantik menjadi penasihat dalam kerajaan selepas kemungkinan pembubaran majlis itu.

      Menurut The Star yang memetik sumber, bekas menteri kewangan itu mungkin dilantik ekoran pengalamannya dalam perkhidmatan awam dan sektor swasta.

      Sumber itu dipetik berkata, Daim akan membantu menteri-menteri baru dalam soal pentadbiran awam.

      "Ramai menteri yang masih baru dan tidak memegang pernah memegang jawatan besar dalam kerajaan. Menguruskan menteri adalah sukar, terutama mengendali perkhidmatan awam yang memiliki pegawai kanan yang sudah lama berkhidmat," katanya.

      Laporan itu juga memetik seorang pesara kakitangan kanan kerajaan yang tidak dinamakan sebagai berkata, kepakaran Daim selaku bekas menteri kewangan bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad boleh membantu jika negara mengalami kemelesetan.

      "Pada 1985, Daim menjadi menteri kewangan, ketika itu negara mengalami krisis ekonomi ekoran kemelesetan global. Pada 1998, Dr Mahathir memanggil semula Daim untuk membantunya ketika negara mengalami kemelesetan paling buruk," katanya.

      Ketua Biro Dasar dan Strategi BERSATU Datuk Rais Hussin berkata, terpulang kepada Mahathir untuk melanjutkan tempoh Majlis Penasihat Kerajaan dan peranan anggotanya selepas itu.

      "Bagi Daim, ada pelbagai variasi untuk peranannya pada masa akan datang, ada yang kata dia akan dilantik sebagai penasihat, ada juga berkata mandat Majlis Penasihat Kerajaan akan diperbaharui.

      "Kita perlu ingat pengetahuan dan pengalaman Daim, terutama dalam mengendalikan perkhidmatan awam, adalah satu aset besar," katanya ketika dihubungi.

      Rais bagaimanapun berkata keputusan tersebut belum muktamad.

      "Perdana menteri akan membuat keputusan dengan berunding dengan kabinet dan majlis presiden HARAPAN untuk menentukan langkah seterusnya berkaitan Majlis Penasihat Kerajaan," katanya.

      Majlis itu ditubuhkan Mahathir sebaik mengangkat sumpah sebagai perdana menteri. Ia ditugaskan membantu kerajaan dalam masa 100 hari pentadbiran namun spekulasi mengatakan tempohnya mungkin dilanjutkan.

      Bagaimanapun salah seorang anggotanya Tan Sri Zeti Aziz baru-baru ini berkata tugas mereka hampir selesai dan sedang menyiapkan laporan penuh.


      : Setelah Mahathir menguasai semua sekali, baru dia serah kepada Anwar.. bila Anwar buat lain macam Najib jangan hairan umur Mahathir 100 tahun masa itu buat gerakan jatuhkan Anwar....

      Delete
    16. Suka Sungguh Pimpinan Parti AMANAH (IKRAM) bersama dengan perempuan



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusuf berkata perkara berkenaan diluahkan Nisha Ayub yang mewakili golongan transgender pada pertemuan berlangsung di pejabat menteri berkenaan di Putrajaya hari ini.

      Mujahid berkata pertemuan dijalankan susulan isu penurunan gambar Nisha yang dipamerkan pada Festival George Town di Pulau Pinang itu juga membuka ruang bagi pihaknya mendekati golongan berkenaan.

      Ok saya juga setuju dengan apa yang Dr Mujahid orang kuat IKRAM seperti Nik Omar berkata.

      Tapi Apa pentingnya kena bersalam?
      Tak boleh ke tak bersalam?

      Nisha Ayud tu perempuan bukan transgender atau lelaki. Bila ayahnya mati emak dia masuk Islam ketika dia umur 6 tahun.



      Artis Yana Shamsuddin boleh tolak salam dengan artis luar negara. Tak jadi masalah pun. Ini sikit-sikit nak bersama. Daripada Mat Sabu, Dr Maszlee, Nizar Jamaludin, Hanipa, dll

      Tak bersalam tak boleh Mudarat sangat.
      Ini ahli IKRAM kena jawab dan faham supaya orang tak pandang serong kepada PERTUBUHAN IKRAM.



      Bukan salam aje peluk pun boleh asal dapat undi bukan Islam. Rosak puak IKRAM ni. Atas masjid bukan main warak tapi pada realiti nafsu lebih daripada agama dan akal.








      : Sudah sampai masa ahli IKRAM keluar pertubuhan merosakkan ini masuk PAS atau ISMA dan HALUAN....

      Delete
    17. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    18. anwar x ada mohd kat namanya bang..apa nak buat anwar bkn pemimpin kecik anak..dia juga bks pemimpin besar umno jgk dulu..skrg mengetuai parti terbesar dlm PH takkan nak duduk diam berwirid dlm rumah plak.

      Lagipun apa salahnya dia nk tolong tun m mengukuhkan kerajaan dr serangan bertali arus pembngkang yg
      diketuai umno yg ckp berpengalaman menjadi keraajan. Tambahan lg kebanyakan menteri kabinet adalah muka2 baru yg hanya berpengalaman menjadi pemimpin pembangkang.

      Delete
  2. Bukan kosongkan kawasan Parlimen untuk dia bertanding saja. Juga kosongkan jawatan Presiden parti depa untuk Anwar jadi PM bila depa menang aje Pru15.

    Atau Pru16. Atau Pru20.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Wow, dia ulangi, "bukan saja daripada Ahli Parlimen PKR, tetapi merangkumi semua parti."

      Hebat Ban Non nih. Dahtu, pakai baju berseling ikat tangan, nampak kesian, kot strategi nak dapat sokongan.

      Tapi camna nak sokong dia jadi PM, sebab dia tak sihat, sakit tak habaigh2.

      Tun Mahathir sakit tua pun tarak.

      Delete
    2. Apa tujuan DAP nak bukan Islam dan Transgender ada dalam JAKIM?



      Modus operandinya agak mudah iaitu DAP tidak cakap isu tersebut bagi elak dikutuk umat Islam tetapi eksploit Melayu yang juga ahli parti itu sebagai boneka kononnya ia suara kaum berkenaan.

      Namun, semua maklum saranan dikemuka Prof. Dr. Tajuddin Rasdi, pensyarah senibina Islam, yang disiar portal pro-Pakatan Harapan (PH) minggu lalu; sebenarnya cerminan imej DAP mahu campuri urusan hal ehwal Islam.

      Ini termasuk dengan letak individu yang cenderung fahaman liberalisme dan pluralisme sebagai antara ahli lembaga pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kononnya agar ‘suara orang luar’ juga diambil perhatian sama.

      “Saya cadangkan supaya ia perlu dianggotai oleh 20 paratus daripada Bukan Islam yang mewakili pelbagai agama, bangsa dan keprihatinan. Perlu ada juga wakil yang boleh bercakap bagi pihak kumpulan minoriti tertentu lain.

      “Ini seperti LGBT, Ahmadiah atau kumpulan Syiah,” demikian cadangan pelik Tajuddin yang juga merupakan ahli DAP seumur hidup dari kalangan Melayu vokal dan disiarkan menerusi laman Free Malaysia Today baru-baru ini.

      Dalam tulisan itu, beliau menyatakan banyak isu Islam di Malaysia konon telah ceroboh bidang bukan Islam sambil beri contoh kes ‘pijak kepala lembu’, seruan bakar Bible dan himpunan Baju Merah yang laungkan slogan Islamik.

      Juga pertembungan Mufti Perlis dengan aktivis pelampau Hindu Hindraf, Waythamoorthy, isu Zakir Naik dan P. Ramasamy dan beberapa contoh lain disebutkan Tajuddin kononnya cetus kebimbangan masyarakat bukan Islam.

      Baginya, isu-isu ini menunjukkan bahawa Islam merupakan isu bagi Malaysia secara keseluruhannya dan wajar kelompok bukan Muslim diajak terlibat beri pandangan menerusi pelantikan dalam lembaga pengarah Jakim.

      “Saya mahu mencadangkan yang kita terima bahawa ada sesetengah isu berkaitan hal ehwal Islam merupakan isu rakyat Malaysia tanpa kira agama mereka dan bukan hanya eksklusif membabitkan umat Islam semata-mata.

      “Walaupun penjajah British yang telah memberikan kemerdekaan kepada Malaya mensyaratkan supaya perihal Islam akan kekal di bawah kuasa institusi Islam, kita mesti melihat semula idea ini di dalam konteks lebih luas.

      “Ini termasuk dari segi kontemporari, kebudayaan dan amalan profesional dalam dunia berkembang pesat,” dalih Tajuddin sebagai rasional lantik golongan kafir, pondan dan ajaran sesat itu untuk sertai lembaga pengarah Jakim.

      Perasaan kuat beliau menyatakan bahawa konon tiba masa untuk kita semua pertimbangkan bukan Islam sebagai sebahagian daripada mana-mana ahli lembaga pengarah yang dilantik dalam mana-mana institusi Islam tempatan.

      Ini juga untuk membolehkan perspektif seimbang terhadap masalah dan terlibat sama dalam hasil cara penyelesaian masalah yang lebih baik berbanding sekadar input idea daripada hanya anggota panel beragama Islam semata-mata.

      “Lagi pun, mereka ini masih rakyat Malaysia. Ahli jawatankuasa atau lembaga pengarah ini hanya sebagai minoriti dan tidak mampu beri kesan kepada kekuatan undian orang Islam dalam jawatankuasa atau lembaga pengarah itu.

      “Apa yang saya ingin ketengahkan ialah pandangan minoriti ini mesti diwakili kerana saya tiada langsung keyakinan kepada kemampuan pakar Islam untuk fahami atau hargai semua bentuk keprihatinan kelompok rakyat Malaysia.”

      Hakikatnya, meskipun yang bercakap lontar idea aneh ini ialah orang Melayu dan beragama Islam, tetapi dalang sebenarnya ialah DAP serta diketahui ada agenda tersirat mahu hancur Islam dari dalam. – Agensi/Mynewshub.TV

      : Setelah ekonomi, kemudian kuasa politik kini agama yang menjadi tiang keutuhan Melayu ingin dirobek. Bila agak Melayu nak sedar dan bersatu dalam perjuangan Islam?....

      Delete
    3. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete

    4. "Apabila pokok bakau ditebang, sumber pendapatan kita - ikan, udang dan ketam - semuanya hilang. Apabila anda mempunyai enam buah kampung untuk mencari rezeki di kawasan yang sama, lebih sukar untuk mendapat kutipan hasilnya.

      "Dulu, setiap kali untuk seorang boleh dapat 200 kilogram lokan, tetapi sekarang nak tangkap untuk makan pun tak cukup.

      "Sekarang, bila kita nak makan lokan, kita perlu membeli guna wang. Kami biasa tangkap secara percuma dan jual untuk pendapatan yang kecil," kata Mastupang.

      Hutan bakau itu juga menjadi tapak 'keramat' suku Tembuono, salah satu suku orang asal Sabah, juga Mastupang. Sebahagian daripada 'tempat keramat' itu telah dimusnahkan dek Kerajaan BN.

      Delete
    5. Mahu tutup isu janji manifesto'
      WARTAWAN SINAR HARIAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      AES
      Kebanyakan kenderaan bergerak perlahan apabila melepasi Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di Kilometer 6.6 Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE) yang menghubungkan Kajang-Puchong hari ini. -Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan kerajaan memansuhkan saman AES hanyalah untuk menutupi janji manifesto yang gagal dilaksanakan kerajaan PH.

      Bekas Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, langkah tersebut dilihat sebagai satu pendekatan yang mudah semata-mata untuk menyedapkan hati rakyat.


      “Ini merupakan pada saya satu pendekatan yang mudah kerana kerajaan hari ini tidak menunaikan janji-janji yang besar-besar antaranya tidak dapat menurunkan harga minyak, harga barangan dan tol juga tidak dapat hapuskan.

      “Jadi paling tidak, tindakan ini paling kurang pun untuk sedapkan hati rakyat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

      Pada masa sama, beliau turut menafikan dakwaan kerajaan BN sebelum ini dikatakan mengaut keuntungan daripada kutipan saman AES tersebut.

      “AES ini dilaksanakan sebenarnya untuk mendisiplinkan rakyat supaya lebih berhemah di atas jalan raya dan paling penting tujuannya untuk mengurangkan kadar kemalangan.

      “Apabila saman AES ini dibatalkan, ia sekali gus menjadikan pengguna jalan raya tidak serik dengan kesalahan yang dilakukan. Jadi tidak timbul soal kerajaan BN kaut keuntungan seperti dakwaan tersebut,” katanya.

      Jelasnya lagi, mana-mana individu yang melanggar undang-undang akan dikenakan denda dan ia turut berlaku di seluruh dunia.

      Delete

    6. APA YANG DI TIPU NAJIB UMNO BN BERKAITAN PERSEMBADAN SEMULA SPR?

      Apa sebenarnya dalam laporan persempadanan semula SPR?

      LAPORAN KHAS | Laporan akhir persempadanan semula oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk semenanjung dan Wilayah Persekutuan dibentangkan di parlimen hari ini. Tetapi apa maksud sebenarnya buat pengundi biasa?

      Selain pengundi terpaksa menyemak semula lokasi mengundi untuk pilihan raya umum akan datang, persempadanan semula juga telah mengubah nilai undi masing-masing.

      Tidak jumlah pengundi satu kawasan itu, sama ada 10,000 atau 100,000 orang, tiap kawasan akan tetap memilih seorang wakil rakyat sahaja.

      Amalam itu dilakukan setiap 10 tahun dengan alasan supaya jumlah pengundi setiap kawasan mempunyai jumlah pengundi yang lebih seimbang. Bagaimanapun, kadang kala proses ini disalah guna untuk kepentingan sebelah pihak.

      Delete

    7. Kira-kira 5,000 orang menghadiri himpunan ini yang bermula 4 petang tadi dan dijadualkan berakhir dengan ucapan Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad, pada jam 11 malam nanti.

      Himpunan anti-kleptokrasi ini merupakan pengakhiran siri jelajah dan ceramah yang dimulakan di Penaga, Pulau Pinang sejak 3 bulan lalu.

      Ia adalah himpunan pertama anjuran Pakatan Harapan sejak gabungan 4 parti pembangkang itu mengemukakan pendaftaran kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM), akhir Julai lalu.

      Kleptokrasi, atau negara yang diperintah pencuri, merupakan istilah digunakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikah (DoJ) dalam usaha merampas aset mewah yang didakwa dibeli menggunakan dana diseleweng daripada 1MDB.

      Delete
    8. Kasian bah si Mastumpang.

      Sakarang baru si Mastumpang tahu apa arti kasusahan apabila minda rakyat sudah kana amput dgn umno/bn!!!!

      Delete
    9. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete
    10. Mufti P Pinang: Seni bukan untuk tujuan liar dan tak bermoral
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 3:26 petang

      A+ A-
      Golongan yang kecewa dengan penurunan potret aktivis lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dalam pameran fotografi tidak faham erti kebebasan, kata Mufti Pulau Pinang.

      “Apa yang mereka perjuangkan sebenarnya ialah kebebasan haiwan kerana kebebasan manusia mestilah dibatasi agama dan adat,” kata Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dipetik Sinar Harian.

      Wan Salim berkata demikian sebagai menggesa agar kerajaan Pulau Pinang tidak tunduk dengan desakan yang diterima susulan penurunan potret aktivis LGBT, Nisha Ayub dan Pang Khee Teik dalam festival pameran fotografi Stripes and Strokes di George Town.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof semalam mengaku mengarahkan potret aktivis LGBT itu diturunkan dengan menyifatkan ia berbentuk promosi serta bertentangan dengan polisi kerajaan berhubung isu LGBT.

      Tambah Wan Salim, Islam tidak menentang aktiviti seni tetapi perlu mengikut batas agama dan adat.

      “Biarlah segala kegiatan seni yang kita lakukan mampu menyumbang kepada pembinaan peribadi dan jati diri bangsa kita, bukan seni yang liar dan tidak bermoral yang boleh membawa bangsa dan negara kita ke jurang keruntuhan,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Dalam perkembangan sama, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria memuji dan menyokong tindakan Mujahid dalam menangani perkara itu.

      "Tahniah dan syabas diucapkan kepada menteri agama kerana berani menyatakan kebenaran dan secara tidak langsung mempertahankan kredibiliti institusi agama Islam," katanya.

      Harussani juga berkata mempromosi ikon LGBT merupakan usaha untuk "menggalakkan dan mengiktiraf" golongan berkenaan.

      "LGBT adalah perbuatan mungkar yang dilaknat dan diharamkan oleh Allah sama ada dilakukan secara terang atau sembunyi.

      "LGBT juga merupakan perbuatan terkutuk yang menyalahi kemuliaan seseorang manusia kerana menafikan hak berhubungan melalui perkahwinan yang sah dan diiktiraf syarak.

      "Perbuatan mempromosi ikon-ikon LGBT di khalayak ramai adalah usaha untuk menggalakkan dan mengiktiraf perbuatan haram tersebut," katanya.

      Delete

    11. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    12. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete
    13. Umno bukan musuh PAS selama lamanya



      Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan ahli PAS bahawa UMNO bukan lagi ‘musuh’ mereka yang perlu diserang kerana tampuk negara kini sudah dikuasai Pakatan Harapan (PH).

      Presiden PAS itu turut memberi banyangan yang UMNO adalah rakan baharu mereka dalam usaha mengembalikan kuasa politik umat Islam pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      Abdul Hadi turut membidas sikap sesetengah penceramah PAS yang masih ‘ligat’ menyerang UMNO seolah-olah parti itu masih lagi memegang tampuk pemerintahan negara.

      “Terdapat kalangan penceramah PAS duduk hentam UMNO… UMNO dah kalah teruk, dia ingat UMNO jadi kerajaan lagi. Mereka perlu ingat yang memerintah sekarang adalah PH bukan UMNO lagi.

      “Ini tidak, masih ceramah macam dulu juga, (mereka) ini tak faham dan tak reti (pandai) politik.

      “Biar saya sebut terus terang, PAS sebagai parti Islam perlu mengambil satu langkah fiqah muwazanah iaitu pertimbangan untuk memilih (pihak) mana yang lebih baik untuk mempertahankan kuasa politik umat Islam, ini perlu difahami,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) di Dewan Majlis Daerah Marang di Marang, Jumaat.

      Abdul Hadi berkata, Pilihan Raya Umum (PRU) lalu memperlihatkan keputusan unik apabila pemerintah tidak seimbang dengan demografi penduduk Malaysia.

      “Keputusan PRU lalu ditentukan orang muda berusia 21 hingga 30 tahun dan pengundi bukan Islam. Sebanyak 30 peratus pengundi muda yang baharu setahun jagung ini dan 90 peratus bukan Islam memilih PH sehingga menumbangkan Barisan Nasional (BN).

      “Penduduk Malaysia meliputi sebanyak 65 peratus orang Islam tapi yang menguasai Parlimen dengan majoriti mudah ialah bukan Islam.

      “Ini menjadikan cabaran untuk kita dan mungkin apa yang diluluskan di peringkat negeri tidak akan diluluskan (di Parlimen), di samping ada orang yang nak cepat jadi Perdana Menteri menambahkan lagi cabaran kepada kita,” katanya.


      : PAS tidak bermusuh dengan ahli UMNO kerana PAS nak ahli UMNO....

      Delete
  3. kítα ѕєmuα tαu вlσg вudín ní pєnчσkσng tєgαr вєrѕαtu tun m, jαdí tαk hαírαn jíkα вαnчαk ѕчαk wαѕαngkα kєpαdα dѕαí. kítα ѕєmuα mαklum dѕαí íkhlαѕ dαlαm kєluαrkαn kαtα2, hαnчα mєrєkα чαng вєrlαínαn ídєσlσgí чαng cαkαp вєrlαkσn. dѕαí tєlαh hαвíѕkαn lєвíh 10 tαhun dαlαm pєnjαrα dєmí pєrjuαngαn untuk rαkчαt. mєrєkα чαng вєrkσkσk mєmвídαѕ dѕαí hαnчα lαh mєrєkα чαng ѕєlαmα íní mєnjαdí pєmєrhαtí dαn tídαk tєrlíвαt dαlαm pєrjuαngαn mєrєdαh wαtєr cαnσn, вєrmαlαm dí lσkαp, dítєrαjαng, díhínα dαn вєrnαcαm2 dugααn dαn ríntαngαn чαng dítєrímα. jαdí ѕєtєlαh mєnjαdí mαlαчѕíα вαru mudαh2αn ѕєmuα вαík umnσ, вn, pαѕ, gєrαkαn αtαu αpα ѕαjα pєgαngαn pσlítík mєrєkα вєвαѕ mєmвuαt kєnчαtααn αѕαlkαn tídαk fítnαh, mєncurí αtαu nєrσmpαk. αdα fαhαm kαh dєngαn kєnчαtααn αku чαng вukαn αhlí mαnα2 pαrtí pσlítík pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib anda lah ada gerobok untuk simpan sepatu. Rakyat biasa ha nya ada rak sahaja, kalau tidak, sepatu letak bersepah sahaja di tepi pintu.

      Tapi, memang lah "mєrєkα чαng вєrkσkσk mєmвídαѕ dѕαí hαnчα lαh mєrєkα чαng ѕєlαmα íní mєnjαdí pєmєrhαtí dαn tídαk tєrlíвαt dαlαm pєrjuαngαn mєrєdαh wαtєr cαnσn, вєrmαlαm dí lσkαp, dítєrαjαng, díhínα dαn вєrnαcαm2 dugααn dαn ríntαngαn чαng dítєrímα." Sebab mereka rakyat yang patuh kepada undang undang, bertingkah laku dan "berkokok" dengan sederhana.

      Dan yang "mєncurí αtαu nєrσmpαk" itu ia lah Najib dan gerombolan nya.

      Jangan salah orang, wahai sepatu.

      Delete
    2. Najib cabar lapor polis, Apa lagi Lim Guan Eng dan PH nak? Lapor ajelah kalau bukan “persepsi”



      Datuk Seri Najib Tun Razak cabar Lim Guan Eng lapor polis isu dakwaan konon RM19 bilion bayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST) ‘dirompak’ Barisan Nasional (BN).

      Bekas perdana menteri itu berkata, di sebalik tuduhan liar di Parlimen kerana Pakatan Harapan (PH) ada imuniti, Guan Eng sepatutnya secara peribadi buat laporan polis dengan nyata secara jelas BN telah rompak dana tersebut.

      “Berikutan cara pengurusan ekonomi yang tersasar kerajaan baharu ini, mereka (menteri kewangan) kini menuding jari ke arah kerajaan BN. Ini adalah sebab sebenar mengapa banyak janji manifesto PH kekal tidak ditunaikan.

      “Juga mengapa program bantuan kepada golongan memerlukan pula dipotong manakala kenaikan gaji kakitangan awam dibekukan, dan bukanlah kerana tuduhan ciptaan mereka kononnya hutang negara adalah RM1 trilion.

      “Kemudian dakwa BN ‘merompak RM19 bilion daripada dana tuntutan GST’,” kata Najib dalam nada sindiran sebagai ulas kegagalan PH tunai pelbagai janji manis manifesto mereka sendiri dengan cipta banyak dalih baharu.

      Minggu lepas, Guan Eng mengejutkan Dewan Rakyat dengan berkata BN ‘merompak’ wang bayaran balik GST dan akibat itu wujudnya kekurangan sebanyak RM19 bilion wang yang tidak dibayar balik kepada peniaga sejak 2015.

      Setakat ini, Ahli Parlimen BN Rembau, Khairy Jamaluddin membuat laporan polis berhubung dakwaan itu dan mahu kes tersebut dibawa kepada pihak mahkamah jika benar berlaku ‘rompakan’ seperti ditohmah Guan Eng.

      Sistem GST 6 peratus mula disifarkan pada 1 Jun lepas dan kerajaan PH bakal memperkenalkan semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bermula 1 September depan sempena Hari Kebangsaan 2018 dengan kadar 16 peratus.

      Najib berkata, kerajaan PH juga perlu membayar balik cukai input sebanyak RM8 bilion kepada peniaga bagi GST yang dibayar ke atas pembelian dan perbelanjaan (termasuk import barangan) untuk bulan April dan Mei.

      “Kesemua itu melibatkan kurangan sebanyak RM31 bilion bagi tahun ini.” Justeru beliau berkata, defisit pendapatan daripada GST itu menyebabkan PH potong bantuan kepada golongan miskin dan tidak naik gaji penjawat awam.

      Mengulas lanjut Najib berkata, kerajaan PH sebaliknya lebih minat menyalahkan BN atas kegagalan laksana janji manifesto kempen pilihan raya umum mereka dan berlindung di sebalik kekebalan diberikan oleh Parlimen.

      Ini termasuk dengan buat dakwaan jahat konon BN ‘rompak’ RM19 bilion wang bayaran balik GST yang kemudian terbukti tidak benar setelah dinafikan sendiri oleh pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia sendiri minggu lalu.

      Najib yang juga bekas menteri kewangan turut mengingatkan orang ramai tentang kemungkinan cukai baharu diperkenalkan oleh kerajaan PH bagi tampung kekurangan hasil akibat pemansuhan GST. – Mynewshub.TV

      : Setelah pengalaman PRU-14 banyak perkara dimanipulasi oleh pihak PH untuk jatuhkan BN, jadi rakyat mula ragui apa kenyataan pimpinan PH. Jalan terbaik biar pihak berkuasa menyiasat untuk mengesahkan kebenarannya. Tapi kenapa PH tak berani?....

      Delete

    3. Sementara itu, janji 3,000 peluang pekerjaan yang diikrarkan kepada mereka oleh projek ternakan udang Kerajaan BN itu masih belum termakbul.

      Mastupang menganggarkan paling ramai hanya sekitar 30 orang dari kampungnya, di Kampung Sungai Eloi yang bekerja di kolam udang itu. Beliau tidak pasti berapa ramai lagi dari penduduk kampung lain yang bekerja di situ.

      Kecewa dengan kehilangan mata pencarian dan peluang pekerjaan, anak lelakinya Martin mengikut jejak sekian ramai anak muda yang berhijrah meninggalkan kampung bagi mencari pekerjaan di bandar-bandar seperti Kuala Lumpur.

      Begitu lah penipuan Kerajaan BN Najib.

      Delete
    4. Pas fokus dua isu menjelang PRK Seri Setia
      MUHAMAD FAIZ SULONG 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore19
      Pas fokus dua isu menjelang PRK Seri Setia
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas akan memberi fokus kepada dua isu utama iaitu kegagalan kerajaan menunaikan manifesto Janji 100 Hari serta ketidakseimbangan komposisi kerusi di dalam Dun pada kempen PRK Dun Seri Setia.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kedua-dua isu berkenaan dilihat penting memandangkan ia berkait dengan kepentingan rakyat.


      “Dalam konteks negeri, perlu suara pembangkang yang kuat untuk mengimbangi kerajaan. Sekarang kita cuma ada lima suara pembangkang dalam Dun Selangor. Sebab itu kita perlu ada semak dan imbang yang kuat dalam kerajaan negeri.

      “Isu kedua adalah apabila peralihan pentadbiran berlaku, rakyat boleh menilai prestasi selama 100 hari yang dijanjikan kerajaan dan sejauh mana mereka mampu menunaikannya," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika hadir di Pusat Penamaan Calon PRK Seri Setia di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), hari ini.

      Pas meletakkan calonnya, Dr Halimah Ali.

      Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, rakyat telah menyatakan kekecewaan terhadap kegagalan kerajaan menunaikan janji di dalam manifesto mereka.

      Malah, menurutnya, kerajaan sendiri mengakui kegagalan mereka apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri sekadar memberi markah 33 peratus kepada prestasi pentadbiran sepanjang 100 hari mentadbir.

      “Kita melihat pada PRU14 lalu, rakyat ‘termakan’ dengan janji dan manifesto PH kerana mereka ingin melihat perubahan kepada negara.

      “Tetapi apa yang berlaku hari ini, mereka meluahkan rasa kecewa menerusi media sosial terhadap kegagalan kerajaan menunaikan manifesto yangbdijanjikan," katanya.

      Delete

    5. M'kini akan menunjukkan bagaimana ia boleh mempengaruhi keputusan pilihan raya umum ke-14 (PRU14) serta bagaimana pengundi boleh menyemak sama ada amalan itu menjejaskan mereka.

      Bagaimana bentuk kawasan pilihan raya di Malaysia?

      Terdapat keseluruhan 222 kerusi parlimen yang dalamnya terdapat dua hingga enam kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

      Dalam setiap DUN ada beberapa daerah mengundi yang antara empat tempat bagi kawasan kecil sehingga 20 tempat bagi kawasan besar.

      SPR boleh mengubahnya di setiap peringkat.

      Apa SPR boleh buat?

      Di peringkat pusat, SPR boleh memindahkan atau menukar kerusi DUN dari satu parlimen ke parlimen lain, mengubah komposisi sesebuah kerusi, populasi pengundi dan malah kecenderungan politik.

      Perkara sama boleh dibuat di peringkat DUN dengan memindahkan pusat mengundi dari satu kerusi ke kerusi lain. Bentuk perubahan ini lebih sukar untuk dikesan semata-mata berdasarkan bilangan pusat pengundian.

      Delete
    6. Hospital Kajang sesak, kadar guna katil 150% sehari
      Bernama | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 9:10 malam | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 9:12 malam

      A+ A-
      Hospital Kajang sesak kerana menerima kemasukan pesakit 50 peratus melebihi kapasitinya, kata Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      Beliau berkata kadar penggunaan katil harian hospital itu tinggi sehingga mencapai 150 peratus sehari merupakan antara punca utama kesesakan itu.

      Menurutnya, perkara yang telah berlanjutan sejak beberapa tahun lalu itu disebabkan oleh kemasukan pesakit yang tinggi sehingga bukan sahaja memberi kesan pada wad-wad hospital tersebut malah di Klinik Pakar dan Jabatan Kecemasan.

      Katanya kadar kemasukan tinggi itu telah memaksa pihak hospital menerima kemasukan pesakit walaupun melebihi kapasiti hospital berkenaan.

      Oleh itu Dr Dzulkefly berkata beliau telah mengarahkan hospital itu untuk mengoptimakan penggunaan ruang sedia ada di samping memohon penambahan jumlah katil.

      “Buat masa ini Hospital Kajang mempunyai 326 katil, jadi saya telah minta supaya pihak hospital buat permohonan sekurang-kurangnya tambah 15 katil lagi.

      “Bagi penyelesaian jangka panjang, pihak kementerian bercadang untuk membina blok tambahan dan menaik taraf bangunan sedia ada,” kata Dr Dzulkefly kepada pemberita setelah melawat hospital itu di Kajang, hari ini.

      Lawatan itu dibuat bagi meninjau kesesakan hospital itu susulan aduan seorang pengguna di laman Twitter bulan lalu yang turut mendapat reaksi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.


      Sementara itu, Dr Dzulkefly berkata pembinaan Kompleks Wanita dan Kanak-Kanak, yang merupakan sebahagian daripada projek menaik taraf Hospital Kajang juga diharap dapat menampung jumlah kemasukan pesakit yang meningkat.

      Menurutnya, projek yang dijangka siap pada 2021 itu bakal mempunyai kapasiti sebanyak 272 katil.

      “Dengan adanya projek naik taraf ini kami harap fasiliti baharu ini akan beri keselesaan dan memenuhi kehendak masyarakat setempat,” katanya.

      - Bernama

      Delete

    7. 'Baca manifesto!' - pesan Rais

      Menteri dan timbalan menteri perlu meluangkan masa untuk membaca Buku Harapan iaitu manifesto pilihan raya Pakatan Harapan (HARAPAN), kata Ketua Biro Strategi dan Dasar BERSATU, Datuk Rais Hussin Mohamed.

      "Ini hanya satu pemerhatian tetapi menteri dan timbalan menteri pun tak baca manifesto.

      "Jadi permintaan pertama saya adalah orang yang sepatutnya menunaikan apa yang dijanjikan mesti membacanya," katanya yang juga pengerusi jawatankuasa manifesto HARAPAN ketika wawancara bersama Malaysiakini sempena 100 hari pentadbiran HARAPAN.

      Rais berkata begitu juga dengan ketua setiausaha dan pegawai tinggi kerajaan.

      "Semua pelaksana, mereka juga perlu baca manifesto - penting kerana ini dasar dan perkara utama dalam pentadbiran HARAPAN. Justeru mereka patut tahu," katanya lagi.

      Delete
    8. Bah Mastumpang, kau tidak mahu ikut berhijrah ke kl ka?

      Di sini boleh bikin bisnes jual lokan bakar sama sup ikan basong

      Delete
    9. Apa itu kisah “The Equanimity?”



      Jom saya terangkan dalam bahasa kampung jer. Supaya semua rakyat pelbagai peringkat faham.

      BAB 1
      The EQUAMINITY adalah sebuah kapal mewah yang disita secara tidak sah oleh kerajaan Indonesia. Namun apabila peguam2 empunya kapal tersebut iaitu EQUAMINITY (Cayman) Ltd. membantah penyitaan tersebut sebagai tidak sah dan ianya tiada kaitan dengan 1MDB , maka Mahkamah Daerah Jakarta Selatan Indonesia, melepaskan penyitaan atas alasan kukuh ianya memang tiada kaitan dengan 1MDB, faham tak setakat ini? 🤔.

      Namun usaha gigih KERAjaan Puunah Harapan cuba mengaitkan bahawa kapal itu dipunyai oleh Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Maka bertungkus lumus lah para pemimpin dan mahamacai Puunah Harapan mencipta reka cerita fitnah tanpa fakta agar rakyat yang kelas bangang percaya bahawa ianya milik Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Bukan setakat itu sahaja, usaha keras mahacai pemfitnah tersebut untuk mengaitkan Jho Low dengan DS Najib.

      BAB 2
      Bertahun-tahun lamanya mereka berusaha dan cuba kaitkan Jho Low dengan DS Najib. Yang kelakarnya ayahnda Jho Low adalah kroni rapat kepada PM ke 4 dan PM ke 7. Ayahnda kepada Jho Low telah mengumpul kekayaan sejak zaman PM ke 4 lagi.

      Faham tak setakat ini? 😅😅

      BAB 3
      Persoalannya Bagaimana kapal mewah THE EQUAMINITY boleh dibawa ke Malaysia oleh PM ke 7? Sedangkan ianya telah diisytihar oleh Mahkamah Selatan Jakarta bahawa kapal tersebut adalah kepunyaan sebuah syarikat luar negara iaitu EQUAMUNITY (Cayman) Ltd dan tidak ada kena mengena dengan 1MDB. Penjelasan paling logik adalah jika PM ke 7 adalah pemilik syarikat EQUAMUNITY (Cayman) Ltd.

      BAB 4
      Persoalan seterusnya Mengapa pula setelah dibawa ke Malaysia baharu hendak siasat siapa Tuanpunya kapal ni? Kalau tidak tahu Tuanpunya kapal ni, mengapa pulak di bawa ke Malaysia? Kenapa tak bawa ke United Nation ke? Bermakna reka cerita yang mengatakan ianya kepunyaan Jho Low yang dibeli dengan wang 1MDB adalah fitnah semata-mata ke?

      Kenapa nak siasat sampai 6-9 bulan hanya untuk nak tahu empunya kapal?
      Yg ni lagi pelik erk🤔. Dalam dunia berteknologi tinggi yg mana capaian data hanya dihujung jari, perlukah 6-9 bulan?

      BAB 5
      Apakah harta yg disita oleh kerajaan, menjadi tanggungjawab kerajaan menangung kos selenggaraan. Tak logikkan? Adakah kereta anda yang disita oleh JPJ atau PDRM ditanggung kos selenggarannya oleh kerajaan? Adakah kapal ini perlu diselenggara? Siapa yang nak gunakannya? Setahu saya telah banyak kapal yang disita oleh kerajaan dan ianya menjadi besi buruk di dockyard di mana ia di simpan.

      Terlalu banyak misteri yang disorokkan oleh KERA jaan Puunah Harapan😏 yang telus mulus tentang EQUAMINITY

      Dah faham? 🤣. Tepuk lah👏🏻👏🏻

      Kapt Azizan Adam (B)


      : Sebenarnya Mahathir nak jadikan kapal ini macam "TILAM" Anwar untuk Najib dalam pembicaraan nanti....

      Delete
    10. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete

    11. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    12. Umat yang ditertawakan

      Nabi S.A.W turut mengingatkan bahawa umat Islam yang asalnya sangat digeruni oleh musuh, bakal dipermainkan dan menjadi korban ratahan musuh:

      يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا، فَقَالَ قَائِلٌ: وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ؟ قَالَ: بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهْنَ، فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهْنُ؟ قَالَ: حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ

      "Akan berlaku kamu dikerumun oleh kelompok-kelompok manusia seperti makanan dikerumuni di bekasnya. Maka ada yang bertanya: Dan adakah ketika itu kami sedikit? Nabi menjawab: Bahkan kamu ketika itu ramai tetapi kamu ibarat buih di lautan. Dan ketika itu Allah mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu. Allah menimpakan ke atas hati kamu semua penyakit Wahn. Maka ada yang bertanya: Apakah itu Wahn? Nabi menjawab: Cintakan dunia takutkan mati"

      (Hadis Riwayat Abu Daud)

      Dari Hadis ini, Nabi telah mengingatkan senario umat Islam yang hilang jati diri lalu menjadi mainan musuh. Itu semua merupakan akibat dari:

      ● Tidak serius berpegang dengan Islam.

      ● Cintakan dunia, takutkan mati syahid. Tamak, pentingkan diri sendiri dan penakut menguasai jiwa.

      ● Dari penyakit itu, umat Islam sanggup memperdagangkan prinsip lalu mudah dibeli oleh musuh.

      Utamakan maruah iman

      Pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah Ashabul Kahfi, mereka sanggup kehilangan segalanya asalkan maruah iman mereka terpelihara. Dari perspektif material keduniaan, mereka kelihatan seperti 'loser'.

      Namun hakikatnya Allah mentabalkan merekalah perwira kebenaran. Dunia gerun dengan mereka sungguhpun ketika mereka tidur. Persoalannya, sanggupkah kita bersusah di dunia dan hilang segala kepentingan semata-mata kerana prinsip iman? Selagi Islam tidak diletakkan sebagai keutamaan hakiki, ramai bagaimana sekalipun dan gegak gempita slogan yang dilaungkan, tidak akan boleh menakutkan musuh. Mereka tahu, umat Islam boleh dibeli berdasarkan 'tag' harga masing-masing.

      ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
      Ketua Urusan Ulamak
      PAS Kawasan Klang


      : Pemuda yang menyelamatkan agama sanggup buat apa sahaja demi perjuangan....

      Delete
  4. Ahmad Zahid sepatut nya bersedia memberikan jawatan Presiden Umno kpd Anwar, pelawa dia masuk Umno, kasi bertanding satu kawasan atas nama Umno bila ada PRK lagi.

    Sebab dia rapat dengan Anwar dimasa dia Ketua Pemuda dan Anwar jadi Menteri Kewangan dulu. Ada yang mengata Zahid dapat mengumpul RM160 juta (yang Tun M kata dideclared) ikhsan komisen ke apa di aturkan dek Anwar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji 100 Hari daripada PH, Apa kata hikmat Menteri Kita?



      Dengan penuh harapan, dengan pelbagai pengorbanan rakyat pilih untuk undi PH. Pengundi PAS ada yang terpaksa berlawan dengan pejuangan mereka daripada memilih pimpinan Melayu Islam kepada PH demi "SEKALI INI SAHAJA NAK JATUHKAN NAJIB dan BN".

      Tapi apa rakyat dapat daripada hasil pengorbanan menjatuhkan Najib dan BN. Hanya menteri-menteri yang bercakap sekadar mengikut nafsu dan memikirkan apa yang rakyat nak.


      : Ini dinamakan kena kencing....

      Delete

    2. Satu lagi janji yang belum ditepati Kerajaan Najib BN hingga mereka dah kapor sekarang adalah bekalan air bersih ke kawasan itu.

      "Dua tahun yang lalu, seseorang dari projek kolam udang itu berkata kami akan membawa masuk bekalan air bersih tetapi sehingga kini tiada apa yang dilakukan untuk memasang paip ke kampung kami.

      "Air hujan adalah satu-satunya sumber air kita. Sekiranya berlaku kemarau maka kita terpaksa membeli air daripada jabatan air negeri," kata adik perempuan Mastupang, Olon Somoi kepada Malaysiakini ketika ditemuramah di rumahnya.

      Mastupang pertama kali menentang projek kolam udang itu pada tahun 2013, ketika projek itu bermula dan menebang beratus-ratus ekar hutan bakau tanpa kebenaran daripada Jabatan Perlindungan Alam Sekitar.

      Dibantu segelintir anggota keluarganya, termasuk Olon, mereka meletakkan papan tanda di sepanjang tebing sungai untuk menegaskan kawasan itu milik masyarakat.

      Delete
    3. Mahathir baru sedar PH terlebih janji



      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Pakatan Harapan (PH) menghadapi kesukaran menunaikan janji pilihan rayanya kerana ia “membuat terlampau banyak janji” kerana percaya ia tidak akan memenangi pilihan raya umum 9 Mei lepas.

      Dalam erti kata mudah difahami Mahathir berkata mereka (PAKATAN HARAPAN) sengaja menipu rakyat dengan JANJI-JANJI PALSU yang tidak dapat dilaksanakan bagi menekan kerajaan BN pimpinan NAJIB. Dengan janji ini mereka harap rakyat akan berkeyakinan untuk menjatuhkan Najib.

      Akhbar Straits Times Singapura (ST) melaporkan Dr Mahathir berkata demikian kepada Ahli Parlimen PH dan Parti Warisan Sabah dalam satu pertemuan tertutup Isnin lepas.

      “Sebenarnya kita tidak menjangka akan menang, jadi kita sediakan sebuah manifesto yang tebal dengan pelbagai janji.

      “Kita perlu berkorban bagi menunaikan janji kita. Jika kita tidak dapat menunaikannya, maka kita perlukan alasan kuat yang boleh diterima oleh rakyat,” Dr Mahathir dipetik berkata oleh akhbar itu yang menyebut beberapa sumber yang hadir.

      Makna mudah PAKATAN HARAPAN perlu manipulasi data dan maklumat untuk menunjukkan kerajaan tak boleh tunai janji berkenaan misalnya NEGARA BANYAK HUTANG DILUAR JANGKA, Jika tunai JANJI Kerajaan terpaksa tangung itu dan ini.

      INI kira menipu rakyat juga. Bahasa sekarang "kencing rakyat".

      PAKATAN HARAPAN juga akan menyebar luas satu kefahaman penyokong dan pengundi PAKATAN HARAPAN pada PRU-14 sebelum ini tidak kisah pun dengan janji manifesto asalkan BN dan PAS tak boleh memerintah.

      Pakatan Harapan akan membesarkan penyelewengan wang semasa BN memerintah dengan membesar angka dan sebagainya sehingga rakyat tertumpu kepada kleptorasi daripada janji manifesto.

      PH berhadapan kritikan keras pelbagai pihak yang berkata kerajaan baru itu gagal menunaikan janji manifestonya dalam tempoh 100 hari selepas mengambil alih kuasa seperti dijanjikan.

      Bagaimanapun semalam, Timbalan Perdana Menteri, Dr Wan Azizah Ismail mempertahankan pakatan politik itu dan berkata ia tidak perlu meminta maaf atas kegagalan menunaikan sebahagian daripada janji yang dibuat.

      “Tidak mudah, kerana sewaktu kami mengambil alih kerajaan kami tidak mempunyai cukup maklumat tentang masalah sebenar yang dihadapi.

      “Saya tidak memberi alasan. Saya tahu kami tidak boleh menyerah kerana kami gagal mencapai sasaran, tetapi kami bekerja bersungguh-sungguh,” katanya.

      Setakat ini PH berjaya menunaikan beberapa janjinya seperti menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan pengenalan program caruman i-Suri Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah.

      Janji lain termasuk subsidi petrol bersasaran, pelupusan hutang peneroka Felda, menyamaratakan gaji minimum, mengembalikan hak Sabah dan Sarawak mengikut Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), menangguhkan pembayaran balik pinjaman Perbadadan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk peminjam berpendapatan di bawah RM4,000 sebulan, menyediakan skim penjagaan kesihatan untuk semua rakyat, menyiasat skandal dan mengkaji semula projek mega.

      Menurut sumber, Dr Mahathir mengemukakan contoh janji PH untuk memberikan status menteri kepada ketua pembangkang.

      Beliau berkata, PH membuat janji itu kerana menjangka tidak akan menang pilihan raya.

      “Tetapi kita menang, dan kini kita berasa tidak selesa untuk memberikan status menteri kepada ketua pembangkang,” beliau dipetik sebagai berkata.


      : Biasa bagi penipu, setelah menipu kali pertama mereka akan menipu lagi untuk menutup penipuan pertama dan seterusnya akan menipu kali ketiga nak tutup penipuan ke-2. Akhirnya rakyat kerajaan PH akan senti kena tipu (KENA KENCING)....

      Delete

    4. Sebagai contoh, di Selangor sahaja ada 946 pusat mengundi.

      Satu lagi perubahan, yang jarang berlaku, dengan memecahkan satu pusat mengundi kepada dua dan meletakkannya dalam kawasan berbeza.

      Selain itu, SPR juga boleh menggabungkan pusat mengundi dari kawasan berbeza dan meletakkan di satu kawasan.

      SPR juga boleh mengubah nama kawasan atau pusat mengundi. Di zaman Najib / Umno Bn itu yang di jangka dibuat.

      Apa yang SPR buat?

      Persempadanan semula kali ini agak unik kerana tidak melibatkan penambahan jumlah kerusi parlimen, yang memerlukan pindaan perlembagaan dan sokongan dua pertiga anggota Dewan Rakyat.

      Seperti yang kita tahu, BN tidak lagi mempunyai suara sebanyak itu di parlimen.

      Bagaimanapun, SPR telah menggariskan semula sempadan pilihan raya di 222 kerusi parlimen, yang hanya memerlukan sokongan majoriti mudah dalam parlimen.

      BN dengan mudah dapat mengalahkan pembangkang apabila pengundian dibuat.

      Perkara itu telah berlaku di Sabah dan Sarawak tetapi tidak semenanjung kerana BN tidak menguasai tiga negeri dan majoriti dua pertiga anggota Dewan Rakyat.

      Delete
    5. Peguam bela Najib mahu dokumen lengkap
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 8:30 malam | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 8:34 malam

      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka membuat permohonan di mahkamah esok untuk mendapatkan dokumen perbicaraan di bawah Seksyen 51A Kanun Prosedur Jenayah.

      Dokumen berkenaan sebelum ini diserahkan kepada pihak pendakwaan dalam bentuk cakera padat (CD).

      Sumber berkata, pasukan peguam bela melihat perkara itu secara serius apabila mereka hanya dibekalkan CD yang didakwa mengandungi dokumen perbicaraan semalam.

      Mereka berkata demikian selepas pasukan pendakwaan yang diketuai Ketua Unit Perbicaraan dan Rayuan Jabatan Peguam Negara, Mohd Hanafiah Zakaria memberikan "alasan" di mahkamah bahawa dokumen berkenaan belum siap.

      "Seorang anggota pasukan pendakwaan telah menyerahkan CD yang ditandakan dengan huruf 'A' kepada pasukan peguam bela semalam.

      "Terdahulu di mahkamah, mereka mendakwa dokumen itu belum siap," kata.

      Sumber terbabit juga menyatakan penyerahan dokumen dalam bentuk CD itu bukan amalan biasa dan jelas adalah 'salah'.

      "Ia sepatutnya dalam bentuk dokumen yang mesti disediakan mengikut indeks yang mesti ditandatangani oleh penerima. Dokumen mestilah dalam bentuk hard copy," katanya sambil menambah Najib juga bingung dengan penyerahan CD berkenaan.

      Sumber itu berkata pasukan peguam bela yang diketuai Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah bimbang dokumen-dokumen dalam CD itu mungkin tidak lengkap dan akan melambatkan persediaan mereka.

      "Mereka perlu melihat dokumen-dokumen lengkap supaya mereka dapat menilai betapa kuatnya kes ini, dan ini termasuk melihat bagaimana saksi-saksi itu boleh dipercayai."

      Sumber itu menambah pasukan itu mungkin kesuntukan waktu kerana mereka perlu melakukan "bedah siasat" pada dokumen tersebut sebelum perbicaraan bermula yang dijangkakan pada bulan November.

      "Kenapa mereka (pasukan pendakwa) melakukan ini kepada pasukan peguam bela? Adakah mereka mempunyai niat jahat untuk sengaja memperlambat pasukan pembelaan?" soalnya.

      Delete

    6. Rais kata Manifesto HARAPAN mengandungi 10 janji untuk 100 hari. Tetapi bagi jangka panjang ia merangkumi 60 perkara yang ingin dilaksanakan HARAPAN.

      Bagaimanapun kerajaan hanya mampu memenuhi dua daripada 10 janji itu, iaitu pemansuhan GST dan penilaian semula projek-projek mega.

      Rais menegaskan ia bukanlah bermakna kerajaan mungkir janji kerana para menteri bekerja keras untuk menunaikannya walaupun dengan tempoh yang sedikit lama.

      Beliau berkata manifesto itu dirangka berdasarkan maklumat awam tanpa butiran yang baru diketahui HARAPAN selepas menjadi kerajaan, terutama berkenaan kadar hutang negara.

      "Tetapi kita percaya dengan sedikit masa dan penentukuran dalam rancangan kita, semua janji ini dapat dipenuhi," katanya.

      Beliau lebih percaya dalam mencari penyelesaian berbanding memberi alasan bagi mengabsahkan kegagalan menunaikan janji.

      Delete
    7. Oiiii...Mastumpang.

      Masih kau ikut lagi sama umno/bn ka?

      Itulah kau Mastumpang. Sakarang baru kau sadar.

      Apalah kau punya nasib ini.Betul betul sial di bawah kera..jaan Musa Aman.

      Saaaaaana di London dia bertapuk. Kana kasi buduh buduh saja kau orang olehnya. Syiok syiok dia mengamput di London sakarang ini.

      Delete
    8. Puluhan ribu Melayu akan muflis dalam tempoh enam bulan



      Melihat kepada perkembangan semasa melalui arus pemerintahan kerajaan baru iaitu Kerajaan Pakatan Harapan, kebajikan rakyat nampaknya bukanlah menjadi keutamaan. Keutamaan mereka adalah mencari kesalahan dan menunding jari kepada pihak lain. Tujuannya adalah untuk mengalihkan perhatian rakyat dari kegagalan mereka mentadbir urus Negara ini dengan lebih baik dari kerajaan terdahulu. Mereka terbukti gagal untuk memenuhi janji 100 Hari Manifesto Pakatan Harapan yang akan tamat tempoh 100 hari pada 18hb Ogos 2018 ini.

      Kemelut ekonomi berlansung secara berterusan. Puluhan billion Ringgit di bawa keluar oleh para pelabur akibat ketidakyakinan terhadap pimpinan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohammad mentadbir urus ekonomi Negara. Kegagalan di dalam memperbaharui rundingan perniagaan dengan China menerusi agen kerajaan iaitu Tun Daim menambahkan lagi kekalutan ekonomi.

      Terkini bangsa Melayu pula akan menjadi mangsa seterusnya. Puluhan ribu bangsa Melayu akan di isytihar muflis dalam tempoh enam bulan dari sekarang. Kenapa? Geliga Naga di maklumkan bahawa ratusan ribu pekerja bertaraf kontrak yang bertugas di Jabatan Kerajaan, GLC Kerajaan telahpun ditamatkan kontrak. Dengan kata lain mangsa-mangsa ini diberhentikan kerja. Tindakan memberhentikan kerja bukan setakat pekerja bertaraf kontrak sahaja tetapi ianya juga melibatkan semua jawatan lantikan politik termasuklah Duta-duta Malaysia di luar Negara.

      Kumpulan-kumpulan yang disebutkan di atas ada membuat pinjaman kewangan dari institusi perbankkan melalui pinjaman kenderaan, kad kredit, pinjaman perumahan, pinjaman peribadi dan sebagainya. Bagaimana mereka mampu untuk membuat bayaran semula sedangkan mereka kini tidak mempunyai pendapatan ekoran penamatan kontrak pekerjaan. Maknanya mereka akan menghadapi tindakan mahkamah menerusi bank-bank berkenaan dan akhirnya mereka akan diisytiharkan muflis.

      Selain dari mangsa-mangsa di atas, para petani yang membuat pinjaman menerusi institusi kewangan turut menghadapi risiko yang sama. Mereka membuat pinjaman untuk menjalankan pertanian tanaman semula sawit, ladang durian, program pertanian burung walit dan program-program pertanian yang lain, yang melibatkan pinjaman kewangan. Kesemua modul pertanian yang disebutkan di atas kini tidak mempunyai nilai pasaran. Oleh yang demikian pembayaran pinjaman gagal dibuat. Di jangkakan kumpulan ini akan menghadapi tindakan mahkamah ekoran dari kegagalan pembayaran ansuran pinjaman pada Disember 2018 atau Januari 2019. Maka bertambahlah jumlah bangsa Melayu yang akan diisytihar muflis.

      Kesemua golongan yang disebutkan di atas adalah bangsa Melayu. Jika kerajaan Pakatan Harapan yang diterajui oleh Tun Dr Mahathir peka dan prihatin pastinya semua ini tidak berlaku. Bangsa Melayu menjadi mangsa sekali lagi. Bukan setakat ditipu di dalam janji Manifesto 100 Hari Pakatan Harapan tetapi keadaannya lebih parah dengan penambahan jumlah individu yang akan di isytiharkan muflis pada akhir 2018 atau awal 2019. Soalnya apakah “harapan” yang boleh diharapkan oleh rakyat terhadap kerajaan Pakatan Harapan terutamanya menentukan masa depan bangsa Melayu di Negara ini.

      Geliga Naga


      : Cara ekonomi yang dilakukan oleh PH adalah untuk menyusu kera di hutan....

      Delete
    9. Bekas KSU Perbendaharaan Lapor SPRM, Gesa Siasat Tuduhan Lim Guan Eng



      PUTRAJAYA – Bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Chevrolet hitam yang dipandu Irwan memasuki kawasan SPRM kira-kira 9.30 pagi tadi, sebelum keluar semula 2 jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan itu, Irwan berkata, ia bertujuan mendapatkan kebenaran kerana dakwaan kehilangan RM18 bilion itu tidak berasas.

      “Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund,” katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Irwan berkata, semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Rabu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Irwan kemudian menafikan dakwaan itu. – BERNAMA


      : Rakyat sebenar dikaburi dengan berita persepsi dan manipulasi. Pasal kerajaan tak bersungguh nak benteras berita palsu....

      Delete

    10. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    11. AMARAN KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      Penduduk gempar Lipis dilanda hujan batu
      Diterbitkan 11 Ogs 2018, 5:59 pagi | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 6:27 pagi

      A+ A-
      Penduduk di sekitar bandar Kuala Lipis, gempar apabila hujan air batu melanda kawasan itu kira-kira 20 minit, petang semalam.

      Kejadian pukul 6.45 petang itu pada awalnya mengundang panik dalam kalangan orang ramai yang risau kenderaan mereka rosak ditimpa hujan batu sebesar guli.

      Hujan air batu bagaimanapun turut menarik perhatian ramai apabila ada yang mengutip serta mengambil gambar ketulan ais itu.

      Seorang penduduk Ahmad Nazree Sahbudin, 35, berkata, kejadian tersebut berlaku dengan hujan secara tiba-tiba sebelum dikejutkan dengan iringan bunyi kuat apabila ketulan ais menimpa lebih 10 kereta yang diletakkan berhampiran.

      Menurutnya, dia dan rakan-rakannya menjenguk ke luar dan mendapati hujan turun bersama ketulan kecil berwarna putih.

      “Memandangkan ini kali pertama melihat hujan air batu, kami teruja untuk mengutip ketulan ais yang bertaburan di atas jalan dan membeleknya dari dekat.

      "Kami nampak hujan air batu jatuh melantun-lantun di atas jalan dan sempat melihat fenomena ini selama kira-kira 15 minit," katanya ketika dihubungi Bernama.

      Seorang lagi penduduk, Mohd Hishamuddin Aduat, 24, berkata, hujan air batu itu dianggap luar biasa kerana berlaku secara menyeluruh di sekitar bandar berkenaan.

      "Memang teruja dapat tengok hujan air batu pertama kali sepanjang umur saya. Ais yang jatuh berbentuk ketulan tetapi ia lembut daripada ketulan air batu biasa... jadi tiada kenderaan rosak disebabkan hujan ini.

      Tidak sangka pula selepas dua minggu hujan tidak turun di Kuala Lipis tiba-tiba jadi hujan air batu pula hari ini," katanya.
      Fenomena hujan batu terhasil apabila ketulan ais terbentuk dalam awan ribut petir atau awan kumulonimbus, iaitu sumber utama pembentukan hujan ribut petir, disebabkan oleh arus perolakan yang kuat dalam awan berkenaan.

      Hujan batu lazimnya berlaku ketika ribut petir kuat dalam ketinggian awan yang melepasi takat beku sehingga mencapai 12,192 meter manakala saiz hujan batu yang terhasil lazimnya adalah antara lima milimeter (mm) atau sebesar biji kacang sehingga 1.5cm iaitu sebesar sebiji guli.

      Kejadian hujan batu ini biasanya berlaku setempat iaitu sekitar kawasan yang berada di bawah awan kumulonimbus. Tempoh kejadian juga agak singkat iaitu hanya lebih kurang 20 minit sahaja.

      - Bernama

      Delete
    12. Bahaya ancaman ideologi asing
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore36
      Bahaya ancaman ideologi asing
      Abd Latiff ketika ditemubual wartawan Nor Khalilah Gusti Hassan secara langsung, semalam.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Peperangan sebenar pada masa kini bukan lagi menghunus senjata sebaliknya serapan ideologi asing ke dalam masyarakat yang kian tular secara halus tanpa disedari.

      Demikian pesan bekas pejuang negara yang merupakan Naib Presiden III, Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM) Kapten (B) Abd Lataiff Mohd Nor.


      Menurutnya, perang ideologi dan pemikiran ini sudah lama melanda dan sama ada sedar atau tidak, dibimbangi pemikiran generasi X, Y, Z telah berubah kepada pemikiran asing seperti fahaman komunisme.

      "Sebelum merdeka, ada dua komunis yang tentera perangi. Pertama komunis bersenjata, yang berada di dalam hutan, berperang dengan tentera. Yang kedua berada di luar yang membekalkan senjata, makan minum dan informasi kepada komunis yang berada di dalam hutan.

      "Apabila peletakan senjata pada 1987, komunis di dalam hutan ini letakkan senjata. Namun persoalannya ke mana mereka yang berada di luar dan dalam kalangan masyarakat ini pada masa dulu?

      "Inilah yang saya katakan cabaran perjuangan pejuang pada masa kini. Ke manakah komunis komunis yang tidak terlibat dalam peletakan senjata ini? Komunis pada masa dahulu memberikan ancaman dengan peperangan, jerangkap samar dan helah yang bijak serta di luar kotak pemikiran, namun ancaman pada masa kini lebih hebat lagi apabila mereka memerangi kita dari sudut ideologi dan pemikiran,” katanya.

      Beliau berkata demikian dalam sesi temu bual secara langsung bersama Wartawan Nor Khalilah Gusti Hassan di Facebook Sinar Harian, semalam.

      Menurutnya, apa yang lebih mencabar adalah untuk memberi pemahaman dan menjaga pemikiran anak muda generasi baharu agar tidak mudah menerima ideologi yang dibawa komunisme.

      Apatah lagi katanya, dengan kemudahan dan kemodenan masa kini sesuatu berita itu terlalu mudah berlegar dan dibawa oleh media sosial.

      "Mendepani media sosial juga merupakan cabaran berat buat pejuang masa kini. Apatah lagi masyarakat terdedah dengan akses yang mudah dan amat mempercayai apa yang mereka dengar dan baca yang dikongsi menerusi sosial media, ” katanya.

      Dalam temu bual tersebut beliau turut berkongsi pengalaman ketika berperang dengan komunis di mana secara peribadi beliau berpendapat komunis memiliki semangat juang tinggi serta dendam sampai ke mati.

      "Komunis sikapnya apabila nak balas dendam dengan tentera itu, sampai ke mati. Ketika saya menangani mayat musuh, saya dapati komunis ini selepas dah cedera atau mati kena tembak, dia akan cabut pin granit, pegang di badan dan meniarap.

      "Apabila kita periksa badan komunis tu, granit tu akan meletup. Lihat, sebelum mati pun komunis ni berfikir nak balas dendam.

      "Nampak tak komunis dia dendam sampai nak mati pun dia tak nak mati seorang,” katanya.

      Dalam pada itu beliau turut berpesan kepada bekas atau pesara tentera yang belum mendaftar mana-mana persatuan untuk menyertai PVATM.

      Menurutnya, kerajaan menerusi mana-mana persatuan bekas dan veteran tentera amat mengutamakan kebajikan mereka lebih-lebih lagi dari sudut kesihatan.

      "Daftarlah pada mana-mana cawangan persatuan di seluruh Malaysia kerana banyak manfaat bukan sahaja untuk veteran tentera, tetapi juga balu dan ahli keluarga bekas tentera.

      "Jika tak daftar persatuan bagaimana kerajaan nak tahu ada pesara atau veteran yang perlu dibantu?” katanya.

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pilih penjahat Sebagai Pemimpin



      Sejauhmanakah benarnya dikatakan zaman ini merupakan zaman kita didominasi oleh orang jahat berbanding orang yang soleh.

      Dalam perintah salat berjemaah, banyak ibrah dan pelajaran tentang kepemimpinan yang boleh diambil. Rasulullah s.a.w memerintahkan agar seorang imam itu dipilih yang paling baik bacaannya, paling faham terhadap sunnah nabi, paling dahulu masuk Islam dan paling tua usianya. Jika itu merupakan kelayakan dalam imamatus shughra (kepimpinan kecil), lalu bagaimana dengan imamatul udzma (kepimpinan besar)?

      Daripada Abu Mas’ud Uqbah bin Amr al-Badri al-Anshari r.a, ia berkata, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud; “Yang berhak menjadi imam solat suatu kaum adalah yang terbaik di antara mereka dalam membaca Kitab Allah. Jika semua jamaah sama baiknya dalam membaca Kitab Allah, maka pilihlah yang paling memahami as-Sunnah. Jika semua sama dalam memahami as-Sunnah, maka pilihlah yang paling dahulu hijrahnya. Jika mereka sama dalam hijrahnya, maka pilihlah yang paling tua dalam usianya. Janganlah seseorang itu menjadi imam orang lain yang berada dalam kekuasaan orang pertama, dan jangan pula orang itu duduk di tempat kehormatan orang lain kecuali dengan seizinnya.” (Hadis riwayat Muslim)

      Lihatlah bagaimana seorang imam itu harus yang paling baik akhlak dan ilmunya, paling tua (dewasa secara psikologis dan spiritualnya) dan paling dahulu dalam kebajikan. Dalam solat, Imam harus merapikan barisan jemaahnya, yang bererti seorang pemimpin harus mempunyai kemampuan untuk mengurus masyarakatnya. Imam harus ditaati makmum, dimana makmum tidak boleh menyamai apalagi mendahului imam.

      Meskipun demikian imam juga harus tahu diri, tidak boleh lama berdiri dalam solatnya hingga memberatkan makmum yang mengikutinya.

      Jika imam salah maka makmum harus menegurnya, tentu saja dengan cara yang sopan, bukan dengan kata-kata kasar. Hal lain yang juga sangat penting diperhatikan oleh imam adalah bahawa orang-orang di saf pertama, iaitu jemaah yang ada di belakangnya adalah mereka yang mempunyai kemampuan sama atau hampir sama dengan imam. Di mana bila suatu saat imam uzur atau batal, merekalah yang paling cepat menggantikannya.

      Dalam konteks kepemimpinan masyarakat, maka seorang pemimpin harus memilih orang-orang terdekat yang mempunyai kelayakan; ilmu, akhlak, usia dan sumbangan perjuangan yang jelas. Demikianlah gambaran sederhana tentang kepemimpinan dalam Islam yang dapat diambil dari konsep solat berjemaah.

      Sekian tahun lamanya para sahabat dibina oleh Rasulullah s.a.w tentang kepemimpinan yang salah satunya dengan pembinaan solat berjemaah. Sehingga jadilah mereka para pemimpin handal yang dapat memakmurkan dunia.

      Di era Khalifah ar-Rasyidin, langit dan bumi mengalirkan keberkahan yang tiada henti, keadilan dan kesejahteraan dapat dirasakan rakyat. Semua bersumber dari keberadaan orang-orang soleh yang memimpin umat.

      Namun, Rasulullah s.a.w juga mengingatkan kepada umatnya akan datangnya suatu masa di mana semua sumber keberkahan dan kebahagiaan hidup itu akan berakhir.

      Rasulullah s.a.w menceritakan akan datangnya suatu zaman yang umat manusia semasa itu menyingkirkan manusia-manusia soleh dan memilih para penjahat dan perosak agama sebagai pemimpin mereka.

      Siapapun tahu bahawa para pemangku kekuasaan itu lebih didominasi oleh orang-orang yang gila jabatan dan kedudukan,kemashyuran dan kekuasaan

      Kerosakan masyarakat secara moral dan spiritual membuat mereka juga menolak jika orang-orang baik memimpin mereka kerana masyarakat yang telah rosak juga sangat keberatan jika berbagai-bagai kesenangan dan syahwat yang selama ini telah menjadi kebiasaan mereka tiba-tiba dihapuskan.

      Delete
    2. AES: Lidah pimpinan DAP kini dah bercabang



      Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan tidak akan dibatalkan sebaliknya diambil alih oleh JPJ sepenuhnya mulai 1 September depan setelah kontrak pengendali sistem AES yang tamat pada 31 ogos ini tamat, lapor Malaysiakini.

      Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook, kerajaan turut ‘bekorban’ dengan membatalkan semua saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang tertunggak sebelum ini.
      “Kerajaan telah ‘berkorban’ untuk tidak mengutip saman AES ini maka semua saman AES setakat ini yang masih belum dibayar oleh orang ramai telah dibatalkan. Jumlah saman adalah sebanyak 3.1 juta. Dengan setiap saman AES adalah RM150, maka semua jumlah adalah RM435 juta,” – Anthony Loke Siew Fook
      Tambah beliau lagi, mulai 1 September depan, AES akan dikuatkuasakan oleh JPJ dengan tegas dan tiada lagi diskaun.

      Antony berkata sedemikian selepas menyempurnakan Kempen Kibar Jalur Gemilang Kementerian Pengangkutan di Putrajaya hari ini.

      TTKM mendapati bahawa sebelum ini, pimpinan utama Pakatan termasuk Lim Guan Eng mendesak supaya AES dibatalkan dan saman AES pesalah trafik yang telah dibayar dikembalikan. Beliau juga dilaporkan berkata AES adalah skim kotor dan menzalimi rakyat.



      Pada laporan lain, kerajaan Pulau Pinang pada 2012 menolak aplikasi sistem AES yang disifatkan sebagai membebankan rakyat dan menguntungkan syarikat pemasangan dan kerajaan semata-mata.



      Kerajaan Pakatan Harapan berdepan masalah kekurangan hasil apabila GST dibatalkan. Penerusan AES ini dilihat sedikit sebanyak dapat menambah hasil kerajaan.

      Sumber : TTKM


      : DAP dah dapat apa yang mereka hajati, rakyat bukan agenda mereka. Mereka ada agenda lebih besar yang sesetengah pimpinan Melayu dalam PH bodoh nak memahami....

      Delete

    3. Walaupun mereka bergelut untuk mendapatkan lebih banyak sokongan pada mulanya, namun masyarakat dari lima kampung di sekitar kawasan itu kemudiannya menyertai gerakan mereka selepas mereka sedar alam sekitar dan mata pencarian mereka menjadi pertaruhan projek udang berkenaan.

      Namun begitu, pada tahun 2016, DUN Sabah telah meluluskan lagi sebanyak 1,000 hektar kawasan hutan bakau untuk dijadikan projek kolam udang, kali ini oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (SEDIA).

      Mastupang berkata bahawa 1,000 ekar hutan bakau itu adalah kawasan masyarakat penduduk kampung mencari rezeki.

      Beliau dan kumpulannya bertekad membantah projek SEDIA itu.

      "Kami ada bidalan,'kalau takut, jangan berani-berani; kalau berani, jangan takut-takut.

      "Kami berjuang bagi generasi akan datang, untuk anak cucu kami," katanya.

      Apo nak di kato, kena tipu Najib dan Umno Bn.

      Delete
    4. Pemilihan PKR : Anwar cuba sembunyi tangan



      Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak akan terperangkap di tengah-tengah pertembungan kem dua calon timbalan presiden Rafizi Ramli dan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

      "Saya tidak berhasrat untuk terheret oleh individu atau pihak yang bertanding dalam parti kerana (pemilihan) ini dilakukan atas semangat demokrasi," katanya semasa sidang akhbar di pejabat barunya di Petaling Jaya hari ini.

      Ramai penganalisis berkata Anwar cuba untuk menunjukkan bahawa dia tak terbabit. Ramai juga tahu bahawa Rafizi tidak akan begitu lantang jika tidak "lampu hijau" daripada bosnya.

      Siapa yang menjadi dalang LANGKAH KAJANG. Rafizi dan siapa yang mengatur semua ini kalau tidak Anwar Ibrahim.

      Dalam kenyataan media Anwar berpura-pura dia tidak menyembelahi mana-mana pihak.

      "Satu-satunya peringatan adalah agar mereka (calon) mematuhi peraturan dan etika, prosedur tidak membeli undi, tiada ugutan dan fitnah...kerana ini bertentangan dengan prinsip parti kita," katanya yang bakal menjadi presiden PKR tidak lama lagi.

      Anwar diminta mengulas laporan yang mendakwa beliau menggunakan Rafizi untuk mendesak pelantikannya sebagai pengganti Tun Dr Mahathir Mohamad.

      "Jika anda faham Rafizi sebagai intelektual awam, dia tidak akan terlalu mudah disuruh oleh mana-mana personaliti kata Anwar.

      "Dia ada pandangan sendiri, ada yang saya setuju, ada yang tidak," katanya lagi.

      Tapi semua orang tahu bahawa Rafizi walaupun intelektual tinggi dia masih lag "budak pencacai" Anwar.

      Beberapa pemimpin PKR yang dikaitkan dengan Rafizi sebelum ini mendakwa wujudnya komplot melibatkan Azmin dan disokong Mahathir untuk menghalang Anwar menjadi perdana menteri dalam masa dua tahun.

      Mereka berkempen kemenangan mereka - dengan mengalahkan kem Azmin - akan menjamin Anwar sebagai perdana menteri kelapan.

      Antaranya Anggota Parlimen Kapar Abdullah Sani Abdul Hamid yang bertegas mahukan Anwar dilantik dalam tempoh masa itu, berdasarkan konsensus parti komponen Pakatan Harapan (HARAPAN) sebelum PRU ke-14.

      Adakah Abdullah Sani ni intelektual tinggi juga ke? Dia boleh fikir sendiri setiap kenyataannya? Orang sekarang tak mudah ditipu. Semua orang tahu ini mainan Anwar Ibrahim belaka.

      'Sangat, sangat sabar'

      Anwar bagaimanapun menepis tanggapan yang beliau tidak sabar untuk menjadi perdana menteri.

      "Pihak yang terdesak akan sentiasa menggunakan hujah ini.

      "Sejak 1998 orang kata Anwar akan jadi perdana menteri," katanya merujuk penyingkirannya daripada jawatan timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno yang mencetuskan gerakan
      Reformasi dan seterusnya, PKR.

      "Selama 20 tahun. Saya pasti saya sangat, sangat sabar untuk tunggu 20 tahun," katanya lagi.


      : Macam Anwar nak kena 'games' dengan Mahathir sekali lagi aje....

      Delete

    5. Perubahan di buat SPR di bawah Najib Umno Bn di peringkat persekutuan -

      Semakan terhadap laporan persempadanan semula menunjukkan sekurang-kurangnya 14 kerusi parlimen diubah dengan memindahkan DUN antara kawasan parlimen.

      Di Perak misalnya, kerusi Sitiawan (dinamakan semula sebagai Astaka) bawah parlimen Lumut dipindahkan ke kawasan parlimen Beruas.

      Dalam pilihan raya umum lalu, Lumut mempunyai tiga DUN – Sitiawan, Pasir Panjang dan Pangkor. PKR menang di parlimen Lumut dengan 8,168 undi.

      Bagaimanapun, kebanyakan undi PKR datang dari Sitiawan, yang DAP menang dengan jumlah besar 11,820 undi. Pembangkang kalah di Pasir Panjang dan Pangkor.

      Justeru, tanpa Sitiawan, pembangkang kemungkinan besar akan kecundang di Lumut.

      Di Kelantan, kerusi DUN Chetok di Pasir Mas ditukar dengan Meranti di Rantau Panjang

      PAS menang di Pasir Mas dengan 8,047 undi manakala di Rantau Panjang pula dengan majoriti 6,276 undi.

      Dengan memindahkan Meranti (PAS menang 3,933 undi) dengan menggantikannya dengan Chetok (PAS menang 1,985 undi), Rantau Panjang akan menjadi kerusi lebih marginal. Sementara Pasir Mas yang sudah sedia selamat akan lebih menjanjikan kemenangan pada parti itu.

      Delete
    6. Hospital Kajang sesak, kadar guna katil 150% sehari
      Bernama | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 9:10 malam | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 9:12 malam

      A+ A-
      Hospital Kajang sesak kerana menerima kemasukan pesakit 50 peratus melebihi kapasitinya, kata Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      Beliau berkata kadar penggunaan katil harian hospital itu tinggi sehingga mencapai 150 peratus sehari merupakan antara punca utama kesesakan itu.

      Menurutnya, perkara yang telah berlanjutan sejak beberapa tahun lalu itu disebabkan oleh kemasukan pesakit yang tinggi sehingga bukan sahaja memberi kesan pada wad-wad hospital tersebut malah di Klinik Pakar dan Jabatan Kecemasan.

      Katanya kadar kemasukan tinggi itu telah memaksa pihak hospital menerima kemasukan pesakit walaupun melebihi kapasiti hospital berkenaan.

      Oleh itu Dr Dzulkefly berkata beliau telah mengarahkan hospital itu untuk mengoptimakan penggunaan ruang sedia ada di samping memohon penambahan jumlah katil.

      “Buat masa ini Hospital Kajang mempunyai 326 katil, jadi saya telah minta supaya pihak hospital buat permohonan sekurang-kurangnya tambah 15 katil lagi.

      “Bagi penyelesaian jangka panjang, pihak kementerian bercadang untuk membina blok tambahan dan menaik taraf bangunan sedia ada,” kata Dr Dzulkefly kepada pemberita setelah melawat hospital itu di Kajang, hari ini.

      Lawatan itu dibuat bagi meninjau kesesakan hospital itu susulan aduan seorang pengguna di laman Twitter bulan lalu yang turut mendapat reaksi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.


      Sementara itu, Dr Dzulkefly berkata pembinaan Kompleks Wanita dan Kanak-Kanak, yang merupakan sebahagian daripada projek menaik taraf Hospital Kajang juga diharap dapat menampung jumlah kemasukan pesakit yang meningkat.

      Menurutnya, projek yang dijangka siap pada 2021 itu bakal mempunyai kapasiti sebanyak 272 katil.

      “Dengan adanya projek naik taraf ini kami harap fasiliti baharu ini akan beri keselesaan dan memenuhi kehendak masyarakat setempat,” katanya.

      - Bernama

      Delete

    7. 'Dulu orang tak peduli manifesto'

      Rais berkata lagi, hakikat bahawa manifesto HARAPAN hangat diperkatakan - hampir saban hari - selepas PRU ke-14 sendiri adalah satu bentuk kejayaan.

      "Dalam 13 PRU lalu, manifesto hanya dibincangkan sebelum PRU dan tidak selepas.

      "Tetapi selepas PRU ke-14, semua orang bercakap tentangnya setiap hari.

      "Ada keghairahan baru dalam penyertaan demokratik...orang ramai menjadi semakin peka," katanya.

      Beliau juga ditanya tentang Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang cuba 'mengecilkan' manifesto itu, antaranya apabila berkata "ia bukan kitab suci" dan "terlalu tebal".

      "Jika seseorang itu berkata ia bukan kitab suci, saya serahkan kepada dia sendiri. Mungkin ia bagi membina naratif untuk mengurangkan tekanan kepada menteri.

      Delete
    8. Shafee dakwa pihak pendakwaan tidak mempunyai dokemen lengkap



      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka membuat permohonan di mahkamah esok untuk mendapatkan dokumen perbicaraan di bawah Seksyen 51A Kanun Prosedur Jenayah.

      Dokumen berkenaan sebelum ini diserahkan kepada pihak pendakwaan dalam bentuk cakera padat (CD).

      Sumber berkata, pasukan peguam bela melihat perkara itu secara serius apabila mereka hanya dibekalkan CD yang didakwa mengandungi dokumen perbicaraan semalam.

      Mereka berkata demikian selepas pasukan pendakwaan yang diketuai Ketua Unit Perbicaraan dan Rayuan Jabatan Peguam Negara, Mohd Hanafiah Zakaria memberikan "alasan" di mahkamah bahawa dokumen berkenaan belum siap.

      "Seorang anggota pasukan pendakwaan telah menyerahkan CD yang ditandakan dengan huruf 'A' kepada pasukan peguam bela semalam.

      "Terdahulu di mahkamah, mereka mendakwa dokumen itu belum siap," kata.

      Sumber terbabit juga menyatakan penyerahan dokumen dalam bentuk CD itu bukan amalan biasa dan jelas adalah 'salah'.

      "Ia sepatutnya dalam bentuk dokumen yang mesti disediakan mengikut indeks yang mesti ditandatangani oleh penerima. Dokumen mestilah dalam bentuk hard copy," katanya sambil menambah Najib juga bingung dengan penyerahan CD berkenaan.

      Sumber itu berkata pasukan peguam bela yang diketuai Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah bimbang dokumen-dokumen dalam CD itu mungkin tidak lengkap dan akan melambatkan persediaan mereka.

      "Mereka perlu melihat dokumen-dokumen lengkap supaya mereka dapat menilai betapa kuatnya kes ini, dan ini termasuk melihat bagaimana saksi-saksi itu boleh dipercayai."

      Sumber itu menambah pasukan itu mungkin kesuntukan waktu kerana mereka perlu melakukan "bedah siasat" pada dokumen tersebut sebelum perbicaraan bermula yang dijangkakan pada bulan November.

      "Kenapa mereka (pasukan pendakwa) melakukan ini kepada pasukan peguam bela? Adakah mereka mempunyai niat jahat untuk sengaja memperlambat pasukan pembelaan?" soalnya.

      : Tak apa tak ada bukti pun, bawa kapal mewah yang diragui untuk dijaja macam tilam zaman Anwar tu kira ok, rakyat nanti terbodoh pula kali kedua....

      Delete
    9. MCA: Mat Sabu perlu belajar simpan rahsia keselamatan negara
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 4:05 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 4:09 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Menteri Pertahanan Mohamad Sabu perlu belajar merahsiakan perkara tertentu, terutamanya berhubung keselamatan negara, kata senator Ti Lian Ker.

      Jurucakap publisiti MCA itu berkata perkara seumpamanya perlulah dibincangkan di dalam kabinet atau agensi berkaitan dan bukannya dinyatakan kepada umum.

      "Selepas berbulan latihan di kem dan membahayakan diri di barisan hadapan pertahanan negara, menteri pertahanan tidak seharusnya melemahkan semangat tenteranya.

      "Ini yang dilakukan Mohamad apabila memaklumkan Dewan Rakyat bahawa dari segi kekuatan tentera laut dan tentera udara kita berada di bawah sekali," katanya.

      Mengimbas insiden pencerobohan di Sabah lima tahun lalu yang mengorbankan 10 anggota keselamatan negara, Ti mengingatkan bahawa kenyataan Mohamad itu boleh membuka pintu kepada pengganas atas tentera militan luar untuk cubaan serangan baru.

      Ti juga mempersoalkan bahawa sekiranya kenyataan Mohamad itu benar, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak akan menggunakan khidmat tentera Malaysia untuk misi keamanan di negara yang terlibat dalam konflik perang.


      "Berdasarkan maklumat dari Misi Keamanan PBB, Malaysia terletak di ranking kelapan tertinggi sebagai penyumbang tentera kepada PBB di Asia, iaitu menyumbang sebanyak 887 tentera kepada misi PBB setakat Oktober 2017.

      "Sejak Oktober 1960, selepas Malaysia menghantar kontinjen pertama seramai 3,500 dari Rejimen Askar Melayu DiRaja ke operasi PBB di Congo, Malaysia setelah itu turut terlibat lebih 30 operasi keamanan di Lubnan, Kemboja dan negara lain," katanya.
      Ti juga menyifatkan kenyataan pegawai akhbar Mohamad yang dipetik dalam laporan NST hari ini berhubung keperluan meningkatkan aset tentera untuk menguatkan angkatan tentera sebagai 'damage control'.

      "Bukankah itu perkara piawai bagi semua angkatan tentera seluruh dunia, tapi mereka tidak umumkan betapa lemahnya angkatan tentera mereka.

      Delete

    10. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    11. Tindakan “cerdik” Mat Sabu dalam isu keselamatan negara



      Termasuk semalam, sudah dua kali Menteri Pertahanan Malaysia, Mohamad Sabu mendedahkan secara terang-terang tanpa berselindung tentang kelemahan pasukan pertahanan kita yakni Angkatan Tentera Malaysia.

      Tidaklah diketahui apa sebab dan musababnya Mat Sabu mendedahkan perkara itu untuk pengetahuan umum, mungkin untuk menunjukkan yang kerajaan Pakatan Harapan ini lebih telus dari kerajaan dahulu iaitu Barisan Nasional atau Mat Sabu ada sebab lain.

      Kali pertama, Mat Sabu dedahkan di dalam dewan parlimen yang mana pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM TUDM hanya empat buah sahaja yang boleh terbang, bagi pihak Pakatan Harapan, mereka sudah boleh gelak basar menunjukkan kepada rakyat yang Barisan Nasional tidak mampu menjaga aset-aset pertahanan udara negara, tetapi sedarkah Mat Sabu, di sebalik gelak besar PH itu, ada mata-mata di luar sana sudah mula mencongak-congak tentang kekuatan pertahanan udara negara kita?

      Semalam sekali lagi Mat Sabu membuat pendedahan kononnya pertahanan negara lemah berbanding negara Asean yang lain, satu kenyataan yang dilihat cukup tidak adil dan tidak masuk akal, adakah benar pertahanan negara kita cukup lemah?

      Benarkah pertahanan negara lemah? peruntukan untuk pertahanan sebanyak RM.17.0 Billion untuk tahun 2018, RM.15.1 Billion (2017) RM.17.3 Billion (2016) dan RM.17.7 Billion (2015) dengan peruntukan sebegitu banyak, adakah adil untuk Mat Sabu mengatakan pertahanan negara kita atara yang terlemah di rantau Asean ini? Laos, Cambodia, Philippines dan Myanmar lebih hebat dari Malaysia?

      Malah kita masih ingat lagi, beberapa rakan Mat Sabu ketika itu memperlekehkan aset-aset pertahanan kita seperti mengatakan kapal selam Scorpene milik TLDM tidak boleh menyelam dan ada suara-suara sumbang mereka-mereka yang kini telah menjadi kerajaan dulu mengatakan "buat apa beli senjata canggih-canggih, kita bukannya nak perang pun...!! baik guna wang rakyat tu untuk bina sekolah, rumah, hospital.." dan "alah beli senjata perang canggih-canggih tapi tak guna pun, kita bukan ada musuh, bukan nak perang pun..." itu adalah sekelumit psyche di kalangan pemimpin pembangkang kini mereka sudah pun menjadi kerajaan.

      Dengan keceluparan mulut-mulut sahabat Mat Sabu itu dulu, sudah tentu membantutkan usaha kerajaan ketika itu Barisan Nasional untuk memperkasakan ATM, bayangkan ketika Najib Razak membentangkan Bajet Pertahanan, cakap-cakap yang menyakitkan hati pastinya akan keluar dari mulut rakan-rakan Menhan Mat Sabu, pernah sampai satu tahap, rakan-rakan Mat Sabu mempertikaikan peranan ATM yang berkhidmat dibawah panji-paji PBB dan mempersoalkan latihan-latihan ketenteraan yang dibuat oleh ATM di dalam mahupun di luar negara, pembaziran kata mereka.

      Jadi, kenyataan Mat Sabu yang mengatakan pertahanan negara kita lemah boleh mengundang petaka buat negara kita, pelabur boleh menarik pelaburan mereka dari negara ini, pelabur tidak yakin untuk melabur di sesebuah negara yang mana pertahanan negara itu lemah dan di akui sendiri oleh Menteri Pertahanan negara itu, bolehkah kita anggap Mat Sabu cuba mensabotaj ekonomi negara?


      : Jangan marah dia sedang 'ghairah'....

      Delete
    12. Umno beri PAS Seri Setia



      SAYUGIA bersyukur kepada Allah kerana membuka hati Umno memberi PAS bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Seri Setia, Selangor yang dikosongkan oleh kematian Adun PKR, Prof. Shaharudin Badarudin.

      Ini adalah kali ketiga dalam sejarah 60 tahun Umno memberi laluan kepada PAS dalam pilihan raya. Pertama pada PRU 1974, justeru PAS adalah kerabat Barisan Nasional. Kedua PRK mengisi Dun yang dikosongkan oleh kematian Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

      Pada PRU 1974 itu PAS bersatu dengan Umno. Dua PRK itu pula justeru Umno tidak makan cekak gara-gara kesan pimpinan lemah Datuk Najib.

      PAS terima tawaran Umno itu kerana ijtihad Majlis Syura Ulamak selepas PRU14 mengelak pertandingan tiga penjuru yang melibatkan PAS, BN dan PH. Majlis Syura dipercayai akan mengadakan mesyuarat jika PRK berlaku di kawasan yang diwakili PAS dan di negeri yang PAS berkuasa sekalipun ia dikosongkan baik BN mahupun PH.

      Kerana Umno memilih bertanding di Sungai Kandis, PAS menarik diri. Sikap itu sesuai dengan amalan PAS selama ini sentiasa bersama pembangkang. 60 tahun dulu Umno bukan pembangkang, maka PAS tidak bersamanya. Kali ini Umno pembangkang, maka harus PAS bersamanya.

      PAS bersama pembangkang bukan suka sangat parti-parti berkenaan, tetapi ia boleh mengurangkan kekuatan dan pengaruh parti pemerintah. Jika ia boleh dilemahkan, maka ia mudah dikalahkan.

      60 tahun Umno tidak dapat dikalahkan, berbagai kepincangan dan kerosakan dilakukannya. Jika PAS tidak bersama pembangkang di Sungai Kandis, ditakuti PH akan berkuasa sampai 60 tahun pula, maka akan menambah lebih banyak kerosakan.

      Pembangkang yang kuat di Selangor atau di mana-mana saja boleh mengurangkan kerakusan kerajaan.

      Sikap PAS di Sungai Kandis itu untuk PRK saja. Bagi PRU15 akan ditentukan masa itu. Ia tidak mesti sama.

      Tetapi jika Umno menolak Sungai Kandis tentulah yang bertanding itu PAS. Seperti di PRK Seri Setia ini PAS terima tawaran itu dengan harapan pembangkang dapat dikuatkan di Selangor. Mungkin PAS tidak berjaya di Seri Setia seperti Sungai Kandis, tetapi ia mungkin menang dengan izin Allah. Tiada siapa tahu secara tepat masa akan datang selain Allah.

      PAS setia dengan sikap sejak lebih 60 tahun, ia buat kerja. Yang memenangkannya Allah.

      Dengan perkembangan terbaru Allah buka hati Umno untuk memberi laluan kepada PAS. Syukur kepada-Nya dan terima kasih pada Umno, kerana sikapnya itu PAS tidak perlu berlawan dengan banyak pihak. Ia dapat tumpukan urusan PH saja, moga-moga ia permulaan bagi menjadikan PAS pembangkang yang terkuat. Jika boleh biarlah ada satu parti pembangkang saja.

      Laluan yang Umno beri itu berpeluang bagi PAS berdakwah politik di Seri Setia khususnya dan semua. PAS tidak seperti YADIM yang berdakwah saja. Tetapi ia berdakwah dan berpolitik. Tentunya ia dapat menggandakan dakwah kepada semua. Ia peluang terbaik berdakwah kepada Umno dan PH.

      PAS bersama Pakatan dulu berserampang dua mata. Berpolitik dan berdakwah. Ia peluang terbaik berdakwah kepada DAP dan PKR. Percubaan itu gagal. Bukan DAP dapat didakwah, tetapi ia pula dapat dakyah di kalangan PAS.

      Kegagalan itu tidak bererti gagal seterusnya. Peluang terbaik dapat bersama Umno, moga-moga dapat menambah dekatkan Umno kepada PAS. Kempen PAS nanti boleh jadi iklan bagi menjadikan Umno lebih banyak tahu tentang PAS. Dakwah politik kepada PH diteruskan juga.

      SUBKY LATIF


      : PAS dulu gagal kerana ada pimpinan PAS yang melihat kemenangan suatu yang lebih utama daripada dakwah dan kepentingan Melayu Islam....

      Delete
    13. Tidak ada siapa rompak duit GST’
      NOR AINNA HAMZAH 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      Johari Abdul Ghani,
      Johari Abdul Ghani,
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - “Tidak ada siapa yang rompak duit GST (cukai barang dan perkhidmatan),” tegas bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani ketika dihubungi Sinar Harian.

      Johari berkata, keadaan berkenaan adalah lebih kepada kegagalan Kastam (Jabatan Kastam Diraja Malaysia) dan kakitangan Kementerian Kewangan Malaysia untuk menerangkan kepada Menteri Kewangan bagaimana proses mengutip cukai GST dan membayar “refund” GST dibuat selama ini.


      Bagaimanapun menurutnya, adalah sesuatu yang tidak wajar sekiranya semua pihak menyalahkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng memandangkan beliau baru sahaja menjawat jawatan berkenaan.

      “Kita tidak boleh salahkan Lim Guan Eng pasal dia baru menjawat jawatan Menteri Kewangan ini. Saya percaya dengan laporan polis yang dibuat oleh KJ (Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin) itu dapat merungkai segala kekalutan kehilangan ini,” katanya.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Bekas KSU Perbendaharaan tahu kehilangan RM18b? ]

      Kelmarin, Khairy membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul pada jam 2.00 petang berhubung dakwaan Guan Eng bahawa RM18 bilion wang tuntutan GST yang sepatutnya dibayar balik kepada peniaga telah ‘dirompak’ oleh kerajaan BN.

      Khairy berkata tuduhan yang dibuat oleh Guan Eng semalam di Dewan Rakyat berhubung isu berkenaan merupakan tuduhan yang serius dan memerlukan bukti kukuh.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Bekas KSU Perbendaharaan nafi kerajaan BN rompak RM18b ]

      Semalam, bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah membuat laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di ibu pejabat suruhanjaya itu berhubung isu bayaran balik cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) bernilai RM18 bilion yang didakwa 'dirompak'.

      Menurut Mohd Irwan yang ditemui di hadapan bangunan SPRM kira-kira jam 11.38 pagi, beliau membuat laporan kepada SPRM kerana dakwaan 'merompak' berkenaan tidak berasas.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Rompak GST: Bekas KSU Perbendaharaan buat laporan SPRM ]

      Selasa lalu, Guan Eng mendakwa bahawa kerajaan sebelum ini telah menyalahgunakan RM18 bilion daripada RM19.4 bilion bayaran balik GST yang telah dikutip sejak sistem itu diperkenalkan.

      Katanya, tempoh pembayaran yang sepatutnya diberikan kepada peniaga adalah dalam masa dua minggu namun ia tidak berlaku sehingga tertangguh selama dua tahun.

      Delete
  6. SUARA-SUARA BEROK YANG BERTERIAK.....
    PENUH MUSLIHAT DAN BERSIFAT MENJAHANAM

    CISSSSSS....BEDEBAH
    (PINJAM KATA AZMIN)

    SEMOGA TUHAN MELAKNAT KUMPULAN INI..
    KUMPULAN AHLI PARLIMEN YANG BERJUANG BUKAN
    KERANA RAKYAT...TETAPI BERKEPENTINGAN..LAIN..

    HARAPAN KAMI YANG MENGUNDI PH...
    AGAR TUN TERUS BERUSAHA MEMULIHKAN NEGARA..

    MASA DEPAN NEGARA LEBIH UTAMA..
    DARI BERKOKOK SIAPA PENGANTI PM SELEPAS INI..

    JAHANAMLAH KAMU SEMUA..
    YANG SENGAJA NAK MENGGUGAT TUN...

    HIDUP TUN..
    BINA MALAYSIA BARU..
    KAMI BERSAMA MU !!!!!


    Desir-desir bayu,di Kaki Banjaran Singgora

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berat sekali fitnah yang harus dihadapi oleh kaum muslimin di akhir zaman, terutama apabila sudah berhadapan dengan kekuasaan yang berada di tangan orang-orang zalim. Fenomena rakyat dan pemimpin yang zalim adalah lingkaran syaitan yang terus berputar tanpa diketahui jalan untuk memutusnya.

      Dekatkanlah diri kita kepada Allah dengan melakukan segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Semoga dengan rahmat dan perlindunganNya kita selamat dari termasuk golongan-golongan yang dimurkaiNya.


      : Islam mengajar bagaimana memilih pemimpin tapi malang rakyat lebih percaya khabar internet dan media massa daripada khbar al Quran dan Sunnah....

      Delete
    2. Rafizi dedah empat dokumen rasuah RM800,000 Mat Sabu kata 'no comment’



      Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu enggan memberi sebarang ulasan berkenaan pendedahan Naib Presiden PKR, Mohd Rafizi Ramli yang mendedahkan bukti membabitkan isu pegawainya.

      “Tak apa, saya tak mahu jawab berkenaan itu,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini. (sila rujuk Pegawai Mat Sabu disiasat SPRM dakwaan terima RM800,000 )

      Terdahulu, beliau yang juga Ahli Parliman Kota Raja, melawat kawasan kebakaran tanah gambut di Kampung Johan Setia, Jalan Kebun, di sini.

      Kelmarin, Rafizi dalam satu kenyataan mendedahkan empat bayaran meragukan yang didakwa diterima pegawai Mohamad membabitkan jumlah RM318,525; RM100,000; RM300,000 dan RM100,800 pada 30 Mei 2018 dan 31 Mei 2018.(sila rujuk Alasan pegawai Mat Sabu dapat RM800k dari derma sukar diterima — Rafizi)

      Calon Naib Presiden PKR itu berkata, sukar menerima alasan kononnya wang itu diperoleh hasil biaya awam untuk melepaskan pegawai itu daripada status muflis.

      Sebelum ini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki, mengesahkan pihaknya sedang menyiasat pembantu politik Mohamad berhubung dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan masalah hutang serta dikeluarkan daripada status muflis.(sila rujuk Menteri sound Rafizi dedah dokumen rasuah pegawai Mat Sabu)

      Sementara itu, Mohamad berkata, kementeriannya sudah menggerakkan aset udara mereka bagi proses pembenihan awam dalam usaha menangani cuaca panas dan jerebu.

      Katanya, aset terbabit sudah digerakkan di sekitar Selangor dan Perak sebagai usaha mencari kedudukan awan yang sesuai. (Sila rujuk Menteri terlibat rasuah akan dipecat – Tun M)

      “Kita ikhtiar pelbagai cara. Jerebu ini bukan disebabkan kebakaran di negara ini saja tetapi juga yang berlaku di Sumatera.

      “Kita perlu cari awan dan kawasan sesuai untuk melakukan kerja pembenihan awan. Jika kita buat di kawasan padang pasir yang tiada awan, (pembenihan awan) tidak jadi juga,” katanya. – BH

      Sumber: Link

      : Dulu nak saman 3 orang yang dedah video dan gambar berkepit dengan gadis g-string. Sampai hari ini senya aje.....

      Delete


    3. Syarikat pengendali kolam udang tersebut ialah Sunlight Inno Seafood Sdn Bhd, projek usaha sama antara pengeluar makanan laut beku, Sunlight Seafood dan Inno Resource Development Sdn Bhd, sebuah anak syarikat Yayasan Sabah yang dimiliki oleh kerajaan negeri Sabah.

      Sunlight Inno sebelum ini mendakwa mengambil lebih daripada seratus pekerja penduduk tempatan dan menafikan syarikat itu bertanggungjawab untuk menyediakan bekalan air bersih kepada masyarakat di situ.

      Ia juga menyangkal dakwaan syarikat itu melanggar undang-undang dengan bertindak secara tidak sah dalam menebang hutan bakau. Syarikat itu memberi alasan projek kolam udang itu terletak di kawasan yang telah diwartakan kerajaan terlebih dahulu untuk aktiviti perikanan pada tahun 1983.

      Sunlight Inno menolak untuk mengulas laporan ini.

      DUN Pitas ialah salah satu dari tiga kawasan Dewan Undangan Negeri di bawah parlimen Kudat, yang diwujudkan pada tahun 2004. BN telah memenangi Kudat dengan majoriti besar pada setiap pilihan raya.

      Najib Umno/Bn janji dengan penduduk tempatan, lepas itu biorkan mereka terbengkalai, nak minum air tak masin pun takda.

      Kejam, amat kejam. Itu pasal Najib dan Umno/Bn hampir pejam sekarang.

      Delete
    4. Guan Eng usah jaga tepi kain MCA
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore110
      Dr Wee Ka Siong
      Ka Siong
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BANGI - Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengingatkan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng supaya tidak sibuk menjaga tepi kain MCA berhubung cubaan pertama parti itu menggunakan logo sendiri pada PRK Dun Balakong.

      Ka Siong mempertahankan MCA menggunakan logo sendiri demi maruah dan perpaduan bukannya menjadi parti perkauman seperti didakwa.


      "MCA dengan logo kita, jangan jaga tepi kain orang.

      "Kami (MCA) buat untuk maruah, demi perpaduan. Nak lihat sejauh mana MCA dah kawan lama dengan rakan-rakan Melayu, India adakah mereka akan datang sama membantu," katanya ketika ditemui di pusat penamaan calon di Dewan Utama Demesne Pejabat Daerah/Tanah Hulu Langat di sini, hari ini.

      Ahli Parlimen Ayer Hitam itu menyifatkan dakwaan dan reaksi negatif yang menyifatkan tindakan MCA menggunakan logo sendiri sebagai alat serangan psikologi PH.

      "Mereka tak restui PH sekarang. Saya rasa ini guna psikologi seolah-olah kita (MCA) terjerat. Dulu beliau (Guan Eng) yang hancurkan perpecahan parti sendiri," katanya.

      Menurutnya, mengikut logik, Guan Eng ketika PRU14 lalu, PH sudah bersetuju untuk semua calon menggunakan lambang PKR namun pada masa sama, di Sabah dan Sarawak masih menggunakan logo roket.

      "Boleh saya buat andaian beliau tak seiring dengan PH atau gugusan yang dibentuk parti.

      "Jangan jaga tepi kain orang. Kali ini kita buat hampir sama namun kita dilihat sebagai tindakan tak betul. Beliau kena ingat apa beliau buat 100 hari lalu," sindirnya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: PRK Balakong: MCA guna logo sendiri]

      Tambahnya, tempoh kempen 21 hari yang disifatkan lebih panjang daripada dijangka memerlukan ketahanan stamina jentera parti untuk turun berkempen.

      "Kita perlukan stamina tambahan untuk mendepani cabaran 21 hari ini, kena konsisten dan lipat gandakan usaha.

      "Perlu fikir cara terbaik untuk tawan hati 30 peratus pengundi Melayu di Dun Balakong, macam mana nak tarik.

      "Tapi kita (MCA) akan cuba sedaya upaya minta doa restu. Penilaian buruk PH dalam tempoh 100 hari akan dijadikan modal kempen kita," katanya.

      Delete
    5. Di Selangor terdapat perubahan di l0 kawasan parlimen.

      Kawasan-kawasan itu adalah Hulu Langat, Serdang (dinamakan semula sebagai Bangi), Puchong, Kelana Jaya (Subang), Petaling Jaya Selatan (Petaling Jaya), Petaling Jaya Utara (Damansara), Subang (Sungai Buloh), Kapar, Klang dan Kota Raja.

      Berikut ringkasan perubahan yang di buat SPR di bawah penjangak Najib umno Bn:

      Beberapa DUN terlibat diberi nama baru, iaitu Bangi (ditukar kepada Sungai Ramal, Damansara Utama (Bandar Utama), Sungai Pinang (Bandar Baru Klang), Kota Alam Shah (Sentosa) dan Sri Andalas (Sungai Kandis).

      Pulau Pinang hanya satu-satunya negeri yang tidak mempunyai perubahan sama ada di peringkat DUN atau parlimen.

      Delete
    6. Khairy gesa HARAPAN bawa 'perompak GST' ke muka pengadilan
      Shakira Buang | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 6:21 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 6:30 petang

      A+ A-
      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) digesa membawa individu yang terlibat dalam dakwaan "merompak" bayaran balik GST ke muka pengadilan.

      Anggota Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin berkata, ini kerana pemimpin BN tidak boleh menerima dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam sidang Dewan Rakyat semalam.

      Kata Khairy, anggota parlimen Bagan itu juga dilihat gagal memberi jawapan secara tepat.

      “Kalau betul berlaku penyelewengan, tak dipulangkan wang GST pada peniaga, maka siapa yang membuat keputusan mesti dibawa ke muka pengadilan.

      “BN tidak boleh menerima apabila kami dituduh merompak RM19.4 bilion wang pembayar cukai GST,” katanya dalam sidang media di bangunan Parlimen, hari ini.

      Tegas Khairy yang juga bekas Ketua Pemuda Umno, perkataan 'rompakan' itu adalah tuduhan besar dan merupakan perbuatan jenayah.

      Oleh itu, siasatan dalaman di Kementerian Kewangan sahaja tidak mencukupi, katanya.

      Beliau berkata, atas sebab yang sama beliau telah membuat laporan polis berhubung perkara itu.

      Manakala satu laporan akan dibuat di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) esok.

      Justeru, beliau berharap siasatan yang bakal dilakukan beberapa pihak berkuasa itu tidak diganggu

      “Kalau dah buat tuduhan berat seperti 'rompakan', saya rasa siasatan dalaman tak cukup sebab BN termasuklah anggota pentadbiran lalu nak membersihkan nama dan imej daripada tohmahan berat ini,” katanya.

      Lim ketika penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Cukai Jualan 2018 di Dewan Rakyat dua hari lepas mendakwa kerajaan BN 'merompak' bayaran balik GST yang sepatutnya dipulangkan kepada peniaga dalam masa dua minggu.

      Beliau sekali lagi membangkitkan perkara itu di Dewan Rakyat semalam dengan berkata audit dalaman dan pemeriksaan kastam mendapati sejumlah RM18 bilion hilang dalam tabung bayaran balik GST.

      Ekoran daripada itu satu laporan polis dibuat oleh Timbalan Ketua Perhubungan Umno Bahagian Rembau, hari ini di Balai Polis Sentul.

      Delete

    7. Rais kata, "Dalam menguruskan negara, tidak boleh merangka manifesto yang nipis. Ia perlu tebal, terutama apabila merangkumi semua lapisan masyarakat.

      "Apa yang penting adalah apa kandungannya. Kita tidak patut tumpu kepada alasan tetapi bagaimana untuk melaksanakannya."

      Pada 14 Mei lalu beliau berkata jawatankuasa pemantauan manifesto akan ditubuhkan. Menurut Rais, beliau memang ada membangkitkan perkara itu kepada kerajaan.

      'Adili kami dalam masa lima tahun'

      Bagaimanapun beliau berkata kerajaan memutuskan untuk menubuhkan jawatankuasa dalam kabinet dan ia dipengerusikan Mahathir sendiri.

      "Jika saya perdana menteri, saya akan panggil orang luar untuk melakukan audit (kepada manifesto) kerana ia akan memberi perspektif yang berkecuali - anda tak boleh audit kerja sendiri.

      "Tapi (Mahathir) merasakan wajar agar ia diadakan di peringkat kabinet - untuk menunjukkan signifikannya," katanya lagi.


      Delete
    8. Bekas KSU Perbendaharaan Lapor SPRM, Gesa Siasat Tuduhan Lim Guan Eng



      PUTRAJAYA – Bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Chevrolet hitam yang dipandu Irwan memasuki kawasan SPRM kira-kira 9.30 pagi tadi, sebelum keluar semula 2 jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan itu, Irwan berkata, ia bertujuan mendapatkan kebenaran kerana dakwaan kehilangan RM18 bilion itu tidak berasas.

      “Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund,” katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Irwan berkata, semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Rabu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Irwan kemudian menafikan dakwaan itu. – BERNAMA


      : Rakyat sebenar dikaburi dengan berita persepsi dan manipulasi. Pasal kerajaan tak bersungguh nak benteras berita palsu....

      Delete
    9. Tak wajar guna alasan tiada dana
      ROSLINDA HASHIM 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore187
      Tak wajar guna alasan tiada dana
      Mahfuz (kanan) ketika meninjau wad Violet Zone yang belum beroperasi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Kerajaan pusat tidak wajar menggunakan alasan kekurangan peruntukan sebagai kekangan menaik taraf kemudahan kesihatan.

      Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, ini kerana infrastruktur yang tidak sempurna serta kekurangan pegawai perubatan akan memberi kesan terhadap perkhidmatan selain aspek keselamatan dan nyawa pesakit. Menurutnya, kebanyakan hospital mengalami masalah sama, terutama kekurangan doktor pakar dan pegawai perubatan di wad kecemasan serta kesesakan pesakit dalam wad.


      “Kerajaan perlu penuhi permintaan pihak hospital seperti tambahan pegawai perubatan dan doktor pakar, kekangan kewangan tidak boleh dijadikan alasan,” katanya ketika meninjau bangunan baharu wad kecemasan Violet, di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

      Mahfuz berkata, HSB antara hospital yang berdepan masalah kekurangan pegawai perubatan, di mana jumlah doktor bertugas di wad kecemasan adalah 29 orang untuk 24 jam, dibandingkan keperluan untuk beroperasi 24 jam adalah 60 doktor.

      “Apabila jumlah doktor kurang, pesakit kes ringan terpaksa menunggu lama. Keutamaan rawatan adalah untuk pesakit kritikal, kemalangan dan serangan yang serius,” katanya.

      Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, wad kecemasan juga sentiasa sesak dengan pesakit kerana pesakit kes ringan enggan ke klinik sebagai pilihan.

      “Walaupun ada rungutan tempoh menunggu lama, kadang sehingga tiga jam sebelum dirawat, namun tidak dapat elak kerana pesakit yang alami sakit biasa pun datang sini. Sedangkan mereka ada pilihan ke klinik menyebabkan berlaku kesesakan,” katanya.

      Sehubungan itu, Mahfuz berharap orang ramai harus peka peranan wad kecemasan yang perlu diberikan keutamaan kepada pesakit kritikal.

      “Ada pesakit sanggup tunggu berjam-jam namun ia agak membuang masa. Jika pilih klinik, rawatan pun sama. Masyaralat harus tahu pilihan yang ada, manakala Jabatan Kesihatan negeri perlu uarkan maklumat lebih meluas mengenai kewujudan klinik sekitar kawasan,” katanya.

      Menurutnya, sekiranya masalah ini berlarutan antara opsyen adalah dengan menetapkan peraturan lebih ketat seperti hanya pesakit kritikal diterima di wad kecemasan.

      “Namun perlu diadakan hebahan atau kempen terlebih dahulu berkaitan peranan wad kecemasan dan pilihan rawatan di klinik,” katanya.

      Mengulas mengenai tambahan bangunan baharu menempatkan pesakit wad kecemasan yang dikenali sebagai Violet Zone, katanya, ia antara usaha baik mengurangkan kesesakan pesakit.

      “Wad kecemasan tambahan ini dikhususkan kepada penyakit mudah berjangkit, dikuarantin selepas pulang dari luar negara seperti Makkah atau alami jangkitan lain. Tempat sudah siap namun peralatan belum lengkap, hanya menempatkan katil lama tanpa tilam,” katanya.

      Mahfuz berharap, Kementerian Kesihatan menyediakan peruntukan untuk melengkapkan kemudahan di wad berkenaan agar dapat beroperasi segera

      Delete

    10. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    11. Pendedahan IRI: Malaysia dalam bahaya



      SELURUH rakyat Malaysia terkejut dengan pendedahan yang telah dibuat oleh Daniel Twining, Presiden IRI (International Republican Institute) di dalam satu forum yang bertajuk “Supporting Democracy In Challenging Times” di Washington pada 17 Julai 2018. Kita sedia maklum bahawa IRI merupakan sebuah badan pemikir berpangkalan di Amerika Syarikat.

      Di dalam forum tersebut, Daniel mendedahkan bahawa IRI bukan sekadar menjalinkan hubungan dengan pemimpin pakatan pembangkang sejak 2002 (15 tahun lalu), malah menyalurkan bantuan strategi dan dana kepada parti-parti pakatan pembangkang pada waktu itu bagi menjatuhkan kerajaan sebelum ini.

      Lebih daripada itu, IRI turut mengadakan perjumpaan bersama pemimpin kanan Pakatan Harapan di Pejabat Perdana Menteri setelah Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

      Walaupun beberapa pimpinan PKR dan DAP menafikan tuduhan tersebut, namun PAS melihat penafian ini belum cukup disebabkan pihak IRI sendiri yang membuat pengakuan dan pendedahan tersebut.

      Bagi PAS Wilayah Persekutuan, pendedahan dan pengakuan ini merupakan hal yang terlalu berat dan tidak boleh dipandang ringan. Tindakan membenarkan campur tangan asing akan mengakibatkan kuasa luar menjadi pencatur kepada pentadbiran serta hala tuju negara. Tambahan pula, ia juga meletakkan negara dan rakyat dalam suasana yang tidak selamat sekali gus negara bakal menerima ancaman besar daripada pertembungan kuasa Amerika Syarikat dan China.

      Justeru, PAS Wilayah Persekutuan mewakili seluruh rakyat Wilayah Persekutuan mendesak agar pihak kerajaan mengambil langkah sebagaimana berikut:

      i. Kerajaan wajib membuat penjelasan kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap tuduhan yang dibuat oleh IRI. Sekiranya tuduhan ini adalah benar, kerajaan perlu mendedahkan berapakah jumlah dana yang telah diterima oleh Pakatan Harapan daripada IRI? Bagaimanakah dana tersebut disalurkan kepada pimpinan Pakatan Harapan? Apakah perjanjian yang termeterai antara Pakatan Harapan dengan IRI?

      ii. Sekiranya pengakuan dan tuduhan IRI tersebut merupakan fitnah dan palsu, rakyat mendesak agar kerajaan Malaysia menyaman IRI atas pengakuan palsu yang dilemparkan kerana telah menjatuhkan maruah Malaysia dan seluruh rakyat negara ini.

      iii. Pihak kerajaan turut didesak agar menubuhkan satu badan siasatan yang bebas bagi menyiasat keterlibatan IRI dan campur tangan politik dalam Malaysia. Hal ini penting agar Malaysia tidak menjadi boneka kepada mana-mana kuasa besar dunia.

      iv. PAS Wilayah Persekutuan juga mendesak agar Akta Kawalan Dana Politik dan Politik Wang diluluskan di parlimen agar seluruh rakyat mengetahui sumber dan dana sesebuah parti politik. Hal ini penting agar tiada pihak luar yang campur tangan demi kepentingan kuasa luar. Akta ini telah PAS kemukakan dan draf akta ini telah diserahkan pada Pejabat Perdana Menteri sebelum ini.

      PAS Wilayah Persekutuan mendesak agar kerajaan dapat memberi maklum balas dengan kadar segera dan mengambil berat dalam isu ini.

      Haji Mohamad Noor Mohamad
      Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan


      : 4 parti dalam Pakatan Harapan membiasu agar isu ini tertutup dengan sendiri....

      Delete
  7. AP UMNO JUMPA ANWAR
    MINTA JADI PM SEGERA !

    KAH...KAH....KAH....
    PM KEPALA ATUK KO !!
    GENG PENJAHANAM !!
    MUSLIHAT NAK PORAK PERANDA KERAJAAN BARU

    SEBENARNYA SOAL PM, TAK TIMBOL MASA INI
    MASA INI BAIK PIKIR PASAL NAK MEMAKMORKAN RAKYAT

    WOI, RAFIZI!
    YANG KAU KEMPEN MASA SEBELUM PRU DULU..
    APA MATLAMAT KAU BAHALUL !

    1)NAK JATUHKAN BN, UNTUK SELAMATKAN RAKYAT!

    @

    2)NAK JATUHKAN BN,KERANA NAK JADIKAN ANWAR PM

    KALO YANG KE 2,KAU PILIH,MEMANG KAU BAHALOL!!!

    KENAPA TAK SEBUT MATLAMAT YANG 2,KEPADA RAKYAT DULU

    NASIB BAIKLAH PH MENANG
    KALU TIDAK MEMANG KAU DAH MERENGKOK DALAM PENJARA

    SEKARANG DAH BEBAS
    COBA BERSYUKOR ATAS ITU

    SEKARANG APA YANG KAU BUAT!
    BIKIN KACAU DALAM KAMPONG SENDIRI!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      Andansura (kiri) dan Mujibur Rahman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Wakil rakyat Pas berpendapat janji 100 hari yang didendangkan kerajaan PH mengecewakan sebilangan besar rakyat di negara ini apabila banyak janji tidak tertunai seperti tempoh yang disebutkan.

      Adun Berserah, Andansura Rabu berkata, ini kerana rakyat memberikan sokongan kepada PH ber­dasarkan tawaran yang dibuat oleh pihak-pihak yang bertanding.


      Malangnya, tawaran tersebut tidak ditunaikan seperti tempoh yang dijanjikan.

      “Semua tawaran yang dibuat mestilah sesuatu yang bersifat realistik dan boleh dilaksanakan. Jika tidak, ia adalah satu penipuan kepada pengundi-pengundi,” katanya.

      Sementara itu, Adun Chenor, Mujibur Rahman Ishak pula berkata, dalam tempoh 100 hari pemerintahan, kerajaan perlu melihat sejauh mana pelaksanaan manifesto yang telah ditunaikan.

      Sebagai contoh, katanya sehingga kini rakyat masih menantikan bilakah harga petrol akan diturunkan.

      Menurutnya, sekiranya kerajaan menyedari bahawa manifesto itu sukar untuk dilaksanakan, kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat.

      “Segala kelewatan sepatutnya kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat. Rakyat mahukan perbezaan dengan pemerintahan sebelum ini.

      ”Maka dalam tempoh 100 hari yang telah berlalu, PH perlu membuat kajian terhadap janji manifestonya dan sanggup memohon maaf kepada rakyat bagi manifesto yang belum terlaksana.

      “Jangan ada sifat berdendam dengan kerajaan terdahulu tapi membangunkan negara untuk kesenangan rakyat,” katanya

      Delete

    2. Perubahan DUN (di buat SPR di bawah Najib Umno Bn bedebah) -

      Kerusi DUN boleh diubah dengan memindahkan kawasan mengundi.

      Terdapat 6,125 pusat mengundi di semenanjung dan Wilayah Persekutuan. Ratusan perubahan telah dibuat, menjadikan mustahil disenaraikan semula dalam laporan ini.

      Bagi menggambarkan perubahan itu, contohnya dalam dilihat di DUN Bukit Selambau di Kedah, yang dimenangi PKR dengan hanya 530 undi.

      SPR memutuskan memindahkan pusat mengundi Taman Ria Jaya (dimenangi PKR dengan 905 undi) ke DUN bersebelahan, Sidam.

      Ia bukan sahaja menghapuskan majoriti PKR tetapi memberi kelebihan 375 undi kepada BN.

      Delete
    3. Tindakan “cerdik” Mat Sabu dalam isu keselamatan negara



      Termasuk semalam, sudah dua kali Menteri Pertahanan Malaysia, Mohamad Sabu mendedahkan secara terang-terang tanpa berselindung tentang kelemahan pasukan pertahanan kita yakni Angkatan Tentera Malaysia.

      Tidaklah diketahui apa sebab dan musababnya Mat Sabu mendedahkan perkara itu untuk pengetahuan umum, mungkin untuk menunjukkan yang kerajaan Pakatan Harapan ini lebih telus dari kerajaan dahulu iaitu Barisan Nasional atau Mat Sabu ada sebab lain.

      Kali pertama, Mat Sabu dedahkan di dalam dewan parlimen yang mana pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM TUDM hanya empat buah sahaja yang boleh terbang, bagi pihak Pakatan Harapan, mereka sudah boleh gelak basar menunjukkan kepada rakyat yang Barisan Nasional tidak mampu menjaga aset-aset pertahanan udara negara, tetapi sedarkah Mat Sabu, di sebalik gelak besar PH itu, ada mata-mata di luar sana sudah mula mencongak-congak tentang kekuatan pertahanan udara negara kita?

      Semalam sekali lagi Mat Sabu membuat pendedahan kononnya pertahanan negara lemah berbanding negara Asean yang lain, satu kenyataan yang dilihat cukup tidak adil dan tidak masuk akal, adakah benar pertahanan negara kita cukup lemah?

      Benarkah pertahanan negara lemah? peruntukan untuk pertahanan sebanyak RM.17.0 Billion untuk tahun 2018, RM.15.1 Billion (2017) RM.17.3 Billion (2016) dan RM.17.7 Billion (2015) dengan peruntukan sebegitu banyak, adakah adil untuk Mat Sabu mengatakan pertahanan negara kita atara yang terlemah di rantau Asean ini? Laos, Cambodia, Philippines dan Myanmar lebih hebat dari Malaysia?

      Malah kita masih ingat lagi, beberapa rakan Mat Sabu ketika itu memperlekehkan aset-aset pertahanan kita seperti mengatakan kapal selam Scorpene milik TLDM tidak boleh menyelam dan ada suara-suara sumbang mereka-mereka yang kini telah menjadi kerajaan dulu mengatakan "buat apa beli senjata canggih-canggih, kita bukannya nak perang pun...!! baik guna wang rakyat tu untuk bina sekolah, rumah, hospital.." dan "alah beli senjata perang canggih-canggih tapi tak guna pun, kita bukan ada musuh, bukan nak perang pun..." itu adalah sekelumit psyche di kalangan pemimpin pembangkang kini mereka sudah pun menjadi kerajaan.

      Dengan keceluparan mulut-mulut sahabat Mat Sabu itu dulu, sudah tentu membantutkan usaha kerajaan ketika itu Barisan Nasional untuk memperkasakan ATM, bayangkan ketika Najib Razak membentangkan Bajet Pertahanan, cakap-cakap yang menyakitkan hati pastinya akan keluar dari mulut rakan-rakan Menhan Mat Sabu, pernah sampai satu tahap, rakan-rakan Mat Sabu mempertikaikan peranan ATM yang berkhidmat dibawah panji-paji PBB dan mempersoalkan latihan-latihan ketenteraan yang dibuat oleh ATM di dalam mahupun di luar negara, pembaziran kata mereka.

      Jadi, kenyataan Mat Sabu yang mengatakan pertahanan negara kita lemah boleh mengundang petaka buat negara kita, pelabur boleh menarik pelaburan mereka dari negara ini, pelabur tidak yakin untuk melabur di sesebuah negara yang mana pertahanan negara itu lemah dan di akui sendiri oleh Menteri Pertahanan negara itu, bolehkah kita anggap Mat Sabu cuba mensabotaj ekonomi negara?


      : Jangan marah dia sedang 'ghairah'...

      Delete

    4. Rais berkata janji-janji dalam manifesto tidak dibuat secara sewenang-wenangnya, tetapi melalui proses yang ketat.

      Menurutnya, ia hasil daripada rundingan awam, parti dan firma penyelidikan sebelum diluluskan oleh kepimpinan setiap parti komponen dan juga majlis presiden HARAPAN.


      "Saya rasa dengan kemampuan menteri yang kita ada sekarang, bawa kepimpinan Mahathir dan Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail yang berkebolehan, ia boleh dilakukan.

      "Jika kita siap untuk memberi tumpuan kepada menunaikan janji dan bukan menjadi defensif, ia lebih baik untuk kita.

      "Akhirnya, di penghujung tahun kelima (pentadbiran HARAPAN), nilailah kami. (Ketika itu) Kami sepatutnya mampu menunaikan hampir kesemuanya," katanya lagi.

      Delete
    5. Penyokong Najib tidak puas hati
      MUHAMMAD AFHAM RAMLI 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Penyokong Najib tidak puas hati
      Sekumpulan penyokong Najib menyuarakan kekecewaan mereka kerana tidak dibenarkan masuk ke Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Penyokong bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan kekecewaan mereka susulan tidak dibenarkan masuk ke pekarangan Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, di sini, hari ini.

      Kehadiran mereka sejak jam 8 pagi itu turut disertai pengarah dan pelakon terkenal Ellie Suriati.


      Menurut Ellie, kehadiran mereka semua hari ini adalah sebagai tanda sokongan kepada bekas Presiden Umno itu.

      “Kami tidak dibenarkan masuk, malah ada diletakkan papan amaran yang tidak membenarkan kami masuk. Jadi, kami ini hanya penyokong sahaja, tiada masalah dan bukan dalam Akta Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pun.

      “Najib adalah seorang reformis di mana dia membubarkan ISA dan mewujudkan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma). Itulah suara sebagai sebuah negara demokrasi,” katanya ketika ditemui di sini.

      Tambah Ellie, jadi, mengapa ada sekatan untuk penyokong seperti mereka?

      Katanya, dia bersama penyokong lain amat tidak berpuas hati dengan sekatan ini dan diharap sekatan ini tidak dibuat pada masa yang lain.

      “Jika benda sekecil ini pun tidak boleh, apatah lagi rule of law di dalam sana (mahkamah),” katanya.

      Hari ini pihak pembelaan Najib yang diketuai oleh Peguam, Tan Sri Shafee Abdullah akan berhujah berhubung permohonan mereka untuk mendapatkan perintah tegahan ataupun gag order bagi menghalang perbicaraan awam berhubung merit terhadap tujuh pertuduhan yang dikemukakan oleh pendakwaraya terhadap Najib.

      Delete
    6. Pelakon terkenal ka Ellie tu? Kalau nak kata cantik sangat tu jauh sekalilah.

      Apa kepentingan dia dlm politik tanah air hari ini? Memekik mekik di mahkamah tu pun lakonan saja.

      Setakat ambil upah untuk berlakon menyalak sokong najib ada laaa.

      Delete
    7. Najib: K'jaan HARAPAN mungkin dah belanja wang GST RM18 bilion
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 4:39 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 5:11 petang

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mungkin sudah membelanjakan RM18 bilion wang pembayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Najib berkata, dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa BN merompak wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali.

      Ini kerana katanya, seperti kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan.

      Dari situ, katanya, dana dibayar ke akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      "Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin HARAPAN juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu," kata Najib dalam satu kenyataan hari ini.

      Justeru, kata Najib tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kesemua kutipan GST dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      "Oleh kerana kerajaan HARAPAN kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan HARAPAN mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

      "Akibatnya, kerajaan HARAPAN mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekali gus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      "Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan HARAPAN sendiri," katanya.

      Bagaimanapun Najib berkata beliau bersedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selaku bekas Menteri Kewangan.

      "Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      "Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik," katanya.

      Ketika membentangkan RUU Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Mansuh) 2018 Selasa lalu, Lim mendedahkan audit dalaman Jabatan Kastam mendapati tabung bayaran balik GST kekurangan hampir RM18 bilion.


      Baca: 'Audit dedah salah guna RM18 bilion tabung bayar balik GST'

      Beliau mendakwa kerajaan BN memalsukan akaun dan menyalahgunakan dana dalam akaun bayaran balik GST untuk menutup defisit dasar kewangan kerajaan.

      Bagaimanapun, Lim enggan mengaitkan perkara itu dengan Najib, sebaliknya berkata bekas setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah pasti "tahu" mengenainya.

      Irwan menafikan dakwaan bahawa kerajaan BN telah merompak bayaran balik GST dan membuat laporan kepada SPRM pagi ini.

      Delete

    8. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    9. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete
  8. Pasukan-pasukan yang bathil akan bergabung untuk menewaskan Tun M selepas mereka melihat Tun M sentiasa tewaskan mereka.

    Mereka menyangka dengan bergabung sesama sendiri mereka akan berjaya menewaskan pasukan Tun M.

    Hakikatnya mereka silap. Kemenangan Tun M bukan semata-mata usaha manusiawi melainkan ia melibatkan izin dan kehendak Allah juga.

    Nasihat dan peringatan ikhlas untuk sesiapa sahaja, sekiranya mahu menjatuhkan Tun M, maka bersedialah untuk sendiri yang jatuh.

    Ramai yang telah mencuba dan ramai yang telah merasainya. Sekiranya sesiapa yang mahu merasai tewas, maka silakanlah. Dengan izin dan kehendak Allah, Tun M yang berjuang di atas kebenaran akan kekal berdiri sebagai pemenang, in shaa Allah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bantah RTC Rembau ditutup
      17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore647
      Bantah RTC Rembau ditutup
      Penduduk protes penutupan RTC Rembau. Turut hadir Zaifulbahri (depan, dua kanan)
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      REMBAU - Sekumpulan 50 penduduk berhimpun di hadapan Masjid Jamek An-Nur di sini, bagi menyatakan bantahan penutupan Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Rembau yang diumumkan Menteri Besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun, semalam.

      Kumpulan terbabit diketuai Adun Chembong, Datuk Zaifulbahri Idris yang menegaskan bantahan itu bukan bermotifkan politik, sebaliknya demi kepentingan masyarakat di daerah berkenaan.


      “Kita tahu sejak adanya RTC ini, ia banyak memberi manfaat dan faedah kepada penduduk Rembau khususnya orang-orang kampung. Jadi mereka tidak perlu bersusah payah pergi ke pusat bandar atau Seremban untuk mendapatkan perkhidmatan.

      “Namun penutupan RTC ini bukan sahaja menjejaskan kepentingan masyarakat di sini tetapi turut akan menyukarkan mereka kerana terpaksa berulang-alik dari Rembau ke Seremban,” katanya, semalam.

      Dalam pada itu, Zaifulbahri mengalu-alukan keputusan kerajaan negeri untuk membuka sebuah lagi RTC di Jempol, namun pada masa sama berharap operasi RTC Rembau dikekalkan.

      Pada Rabu lalu, Aminuddin dipetik sebagai mengesahkan RTC di Rembau akan ditutup dan RTC baharu dibuka di Jempol.

      Aminuddin berkata, penubuhan RTC di Jempol lebih strategik dan amat diperlukan penduduk sedangkan penduduk Rembau boleh menggunakan perkhidmatan serupa di Pusat Transformasi Bandar Seremban, kira-kira 20 kilometer dari daerah itu.

      Sementara itu, pekerja swasta Amri Muhammad, 35, berkata penutupan RTC tersebut akan menyebabkan penduduk menanggung kos perjalanan lebih tinggi untuk ke Seremban.

      “Selama ini kita dapat kurangkan kos perbelanjaan kerana tidak perlu ke Seremban untuk memperbaharui pasport. Bayangkan kalau RTC ditutup, ia akan sukarkan penduduk Rembau khususnya mereka yang tak ada kenderaan untuk pergi ke sana,” katanya. - Bernama

      Delete
    2. Di Johor, DAP kalah tipis 103 undi di Paloh. (Akibat pemindahan SPR buat di bawah Najib Umno Bn, celaka).

      SPR memindahkan Felda Kahang Barat ke Paloh. Felda itu menyaksikan BN menang dengan 1,279 undi.

      Pusat mengundi itu pada asalnya dari kawasan bersebelahan Kahang, yang BN menang selesa 7,801 undi.

      Lihat carta ini dalam Infogram.

      Delete
    3. Anwar Jangan Nampak Terlalu Gelojoh & Jangan Pula Terlalu Perlahan, Kalau Tak Melepas



      Dalam pc anwar hari ni dia ada sebut utk berbincang dgn mahathir utk beri ruang kpd nya utk sertai parlimen dan 'memulakan proses reform parlimen'...ayat ini agak menarik utk diperkatakan...

      anwar ni seorang yg amat berhati-hati dalam ucapan dan semua perkataan dia diucapkan dgn teratur...itu yg menjadikan ucapan dia penuh karismatik...apabila dia sebut 'memulakan proses reform parlimen', ia menandakan bahawa proses perubahan yang dikehendaki melalui kemenangan ph belum bermula...jadi apa yg dibuat oleh ahli2 parlimen ph sekarang ini???...

      ayat ini secara tak langsung membawa persoalan apakah semua tindakan yg dilakukan oleh mahathir dan anggota kabinetnya sekarang ini masih tidak boleh dianggap satu proses 'reform' sehingga anwar terpaksa menyertai parlimen utk melakukannya???...

      Kesimpulannya aku boleh katakan bahawa anwar sebenarnya tidak berpuas hati dgn perjalanan kerajaan dan parlimen yg dikepalai oleh mahathir...tp buat masa skrg, dia tidak boleh bertindak sewenang-wenangnya kerana silap langkah, buruk padahnya kpd dirinya sendiri dan pkr...apatah lagi skrg ni parti2 komponen ph iaitu pan dan dap sudah boleh dianggap berada dalam kem mahathir...

      Dalam bab ni mahathir mmg cerdik...dia bagi banyak kuasa kpd ahli parlimen dap dan pan walaupun pkr mendominasi jumlah kerusi...puak2 dap dan pan yg sejak puluhan tahun berjuang mmg dok mengidam nak jadi kerajaan atau nak jadi menteri...so depa sama sekali tidak akan sanggup lepaskan kedudukan depa yg ada hari ini demi anwar....dgn kata lain, seandainya permusuhan anwar dan mahathir kembali berputik...puak2 dap dan pan tidak lagi akan menyebelahi anwar kerana tidak sanggup kehilangan peluang yg depa dok idam lama dah....

      Kita tengok bagaimana dgn mudahnya mahathir berjaya menyahkan anwar sebagai calon PM ph sebelum PRU 14 hari tu tanpa banyak tentangan...padahal sebelum penyertaan mahathir dalam kem pembangkang dahulu, jangan boleh ada nama lain dicadangkan sebagai PM walaupun nama yg dicadangkan mempunyai kelayakan...dan kemudian kita boleh tengok bagaimana pemimpin2 dap dan pan menjadi backup kpd mahathir walaupun bbrp kenyataan mahathir mutakhir ini boleh dianggap penuh kontroversi...

      Justeru, anwar perlu lebih berhati-hati dalam tindakannya... Tidak boleh dinampak terlalu gelojoh, tapi tidak boleh terlalu perlahan....takut tak sempat merasa kerusi PM....

      alfaqir ilallah ppk


      : Perang dingin Anwar-Mahathir yang nasib Anwar baik Mahathir hanya ada 13....

      Delete
    4. Perubahan pusat mengundi dibuat SPR di bawah Najib Umno Bn -

      Penggabungan dan pemecahan pusat mengundi jarang dibuat tetapi semakan laporan persempadanan semula yang dilihat Malaysiakini menyaksikan ia berlaku di sesetengah tempat.

      Di pusat mengundi Pak Sabah, Terengganu, dalam DUN Rantau Abang (PAS menang 141 undi), mempunyai 1,887 pengundi.

      Berdasarkan Google Maps, pusat mengundi melibatkan dua kampung, iaitu Kampung Che Lijah dan Kampung Pak Sabah.

      SPR memindahkan 1,163 daripada 1,887 pengundi di Pak Sabah ke Sura Gate, pusat mengundi di DUN Sura.

      Susulan Pak Sabah hanya melibatkan pengundi dari Kampugn Che Lijah, ia diberi nama baru pusat mengundi Che Lijah.

      Perubahan di peringkat ini sukar dianalisis kerana pengundi Che Lijah dan Pak Sabah membuang undi di peti yang sama dalam pilihan raya umum lalu. Mustahil untuk diketahui tentang kecenderungan pengundian di kawasan itu.

      Delete

    5. Bagaimanapun, secara keseluruhan, 59.87 pengundi di kawasan itu cenderung kepada PAS. Mengandaikan 1,163 pengundi dipindah keluar dan akan mengundi dengan dengan cara yang sama, PAS akan hilang 700 undi.

      Memang di Rantau Abang dengan majoriti tipis 141 undi, pemindahan itu boleh membuatkan PAS kalah kali ini.

      Bagaimana perubahan ini pengaruhi keputusan PRU14?

      Kesemua kiraan di atas berdasarkan keputusan pilihan raya umum lima tahun lalu dan sempadan pilihan raya baru.

      Bagaimanapun, dengan faktor-faktor baru menjelang PRU14, sempadan baru pilihan raya akan mengukuhkan lagi kekuatan dan kelemahan kedua-dua pihak, BN dan pembangkang.

      Sebagai contoh, jika sokongan tidak berubah, pertembungan tiga penjuru dengan sempadan baru pilihan raya akan menyebabkan Pakatan Harapan dan PAS kalah teruk.

      Sebaliknya, jika “tsunami Melayu” menyebelahi HARAPAN, seperti dijanjikan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), akan memakan diri BN.

      Kamu terjejas atau tidak?

      Malaysiakini menyediakan sistem untuk pengundi menyemak sama ada kawasan anda dipindahkan atau tidak. Ia dijana dengan data-data dari laporan persempadanan semula yang dibentangkan di parlimen hari ini.

      Delete
    6. Kerajaan mahu swastakan kesihatan?



      “We are thinking of minimum coverage of between RM10,000 and RM20,000 per family with annual premium of below RM1,000. That is something workable,” he said, adding that the government would subsidise those who could not afford the premium.“For those who feel the coverage amount is not enough, they can still top up on their own or even buy private health insurance,” he noted.Dr Lee said if everyone is covered by insurance, hospitals can charge according to cost.
      -Petikan dari laporan Malay Mail.
      Ini adalah sesuatu cara di mana kerajaan menswastakan kos penjagaan kesihatan (healthcare). Dan ini adalah masih tahap market testing. Sebenarnya, saya faham bahawa insurans ini akan membantu rakyat dengan membayar kos hospital dan perubatan, namun mereka terpaksa membayar RM1,000 setahun.

      Disebabkan oleh harga kos ubat yang sangat mahal oleh syarikat pharmaceutical dan juga harga kos rawatan yang dicaj oleh hospital swasta, ini diwujudkan untuk memberi satu solusi jangka pendek. Maksud saya adalah kerajaan tidak dapat memberi insentif kepada rakyat dengan menaiktarafkan hospital kerajaan dan memberi lebih banyak manfaat , tetapi insurans ini seumpama menyerah kalah kepada kos rawatan yang sangat tinggi. Ia tidak memperbetulkan masalah secara akarnya, tetapi secara luarannya. Cuba bayangkan jika ada insurans ini, bagaimana hospital swasta dan syarikat ubat akan menaikkan harga lagi?

      Idea ini bukan baru, ia adalah idea meniru NHS dan BN pernah mencadangkan implementasi ini di sini seperti 1Care. Walaupun begitu, ditolak oleh masyarakat disebabkan 10% daripada gaji akan digunakan untuk ini dan badan baru akan dicipta untuk ini yang mungkin mendatangkan masalah. Adakah PH menggunakan idea ini? Saya tidak tahu.

      NHS ini walaupun ada kebaikannya, tetapi amat berbahaya di dalam tangan seorang neoliberal di mana peruntukan tidak akan diberi atau dikurangkan, dan ia akan menjejaskan servis hospital dan pekerjanya.

      Salah satu cadangan saya adalah menaikkan subsidi, membina lebih hospital kerajaan , membawa ubat generic , memeriksa hospital swasta yang mengecaj harga yang sangat tinggi dan
      mengurangkannya kepada sesuatu yang lebih berpatutan, memajukan kualiti hospital kerajaan dan membina lebih banyak klinik dan memperbanyakkan pemeriksaan percuma di merata negara kita.
      Pada pendapat saya , jika rakyat ada kebolehaksesan kepada hospital kerajaan dan ubat yang berkualiti dengan harga murah, pihak insurans akan kurang relevan dan hospital swasta dan ubat mahal akan self-regulate(pengendalian sendiri) disebabkan persaingan hospital kerajaan.

      Segalanya berpunca daripada ketakutan dan stereotaip kita terhadap hospital kerajaan. Agak buntu untuk kita lihat projek pembinaan hospital kerajaan pada masa kini dengan kerajaan baru dengan alasan “hutang”. Hospital kerajaan dan ubat generic akan mengurangkan bisnes hospital swasta dan ubat pharmaceutical, di mana hospital swasta dan ubat mahal terpaksa self-regulate(mengendalikan sendiri) kerana kekurangan pelanggan(demand). Kerajaan neoliberal akan mengurangkan kebergantungan rakyat pada kerajaan, dan akan menaikkan kapasiti kapitalis dengan memberi safety net yang tidak seberapa kepada rakyat. Ini adalah falsafah mereka.

      Ini pernah berlaku dulu :
      “The Malaysian government in 1983 under then-prime minister Dr Mahathir Mohamad introduced privatisation policies which allow the private sector to play a greater role in taking away the government’s responsibilities in both healthcare and education. Healthcare has exhibited ever increasing costs since then.

      Delete
    7. Timbalan Menteri & Roketkini (DAP) disaman kerana fitnah Felcra



      KUALA LUMPUR: Felcra Berhad memfailkan saman fitnah terhadap Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim Chee Keong dan editor Roketkini.com berhubung penerbitan sebuah artikel yang mendakwa wujudnya urus niaga haram dalam penjualan minyak sawit.

      Felcra, selaku plaintif memfailkan saman fitnah itu pada 6 Jun lepas menerusi Tetuan Omar Ismail Hazman & Co dengan menamakan Sim, yang juga ahli parlimen Bukit Mertajam dan editor akhbar dalam talian itu selaku defendan pertama dan ke-2.

      Peguam Norja Abdul Razak, yang mewakili Felcra ketika ditemui pemberita berkata hari ini ditetapkan untuk pengurusan kes di dalam kamar Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Faizah Jamaludin.

      “Mahkamah menetapkan 13 September untuk pengurusan kes selanjutnya dan mahkamah mengarahkan plaintif memasukkan afidavit jawapan kepada pembelaan sebelum atau pada 16 Ogos,” katanya.

      Dalam pernyataan tuntutan, Felcra mendakwa defendan ke-2 menerbitkan artikel berjudul “Peserta Felcra rugi RM600 juta setahun akibat urus niaga haram?” di Roketkini.com pada 12 Mac lepas, berdasarkan kenyataan Sim.

      Dakwa plaintif, artikel itu membawa maksud syarikatnya menjalankan urus niaga haram dengan pihak ke-3 sehingga menyebabkan kerugian kepada peserta Felcra selain mendakwa Felcra melanggar peraturan menjual minyak sawit dengan kadar perahan minyak sawit (OER) yang jauh lebih rendah daripada kadar minimum yang ditetapkan oleh undang-undang.

      Syarikat itu turut mendakwa semua urus niaga yang dijalankan mematuhi peraturan perolehan syarikat dan penerbitan artikel berkenaan menyebabkan reputasi plaintif terjejas selaku organisasi yang ditubuhkan sejak 1966 bagi membangunkan sektor luar bandar.

      Oleh itu, Felcra menuntut ganti rugi am dan teladan serta memohon perintah injunksi untuk menghalang defendan menerbitkan artikel serupa serta menuntut defendan membuat permohonan maaf secara terbuka di dalam akhbar tempatan dan media sosial.

      : Kalau usaha saman dibuat secara teratur dan sistematik bagi setiap fitnah yang dikeluarkan oleh PAKATAN HARAPAN rasanya tak lama berita-berita buruk di media massa akan berkurangan....

      Delete

    8. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    9. Agensi kerajaan perlu tangani LGBT
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore30
      Agensi kerajaan perlu tangani LGBT
      Wan Abdul Wahid (duduk, kanan) dan Abdul Rahman (duduk, kiri) bersama NGO, Ukhwah membincangkan program pencegahan LGBT di negeri ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PEKAN - Pihak pentadbiran agama Islam dan agensi kerajaan di negara ini perlu bertindak dalam menangani lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kerana masyarakat sememangnya mengharapkan pihak berwajib bertindak dalam perkara ini.

      Timbalan Yang Dipertua Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip), Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan berkata isu LGBT ini bukan sahaja berlaku di negara ini malah masyarakat di negara lain turut menentang hak sama rata golongan ini dan ada negara yang menghukum dengan kekerasan.


      Menurutnya, di Malaysia lebih menggunakan konsep lemah-lembut dalam menentang kerana masyarakat kita mempunyai peradaban baik, bersopan-santun dan mengikut peraturan ditetapkan.

      "Masyarakat mengharapkan pihak berkuasa bertindak dalam perkara ini mereka tidak gemar dan masih waras sebab masing-masing tidak mahu perkara tersebut berlaku pada keluarga merekai,” katanya ketika ditemui di Muip, di sini semalam.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai kenyataan Marina Mahathir yang menuntut hak sama rata LGBT, Wan Abdul Wahid berkata Muip tidak pernah mendiskriminasikan hak golongan LGBT, namun perkara songsang ini tidak boleh dibiar begitu sahaja.

      Beliau berkata, selagi berlaku perkara bertentangan agama Islam, ia perlu diperbetulkan supaya mereka kembali ke jalan benar.

      Tambahnya, di Pahang golongan yang ramai terdiri daripada transgender dan pihaknya tidak pernah diskriminasi mereka.

      "Malah kita beri mereka rumah, ceramah dan kelas agama, malah ada yang kita bagi kerja pada mereka.

      "Kita juga mempunyai seorang bekas pondan yang sudah berubah kini aktif menarik golongan lain untuk turut berubah,” katanya.

      Delete
  9. Baru 100 hari dah tak tertepis kiri kanan rakyat tibai & paku, kalau sampai 5 tahun tak tahu lah luka parahnya.
    PRU15 confirm bungkus puak munafir (munafiq + kafir) ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu puak munawat (munafiq + liwat).
      Atau puak munadak (munafiq + mak badak).

      Tak tibai dan paku. Kalau mak badak, tak tau lah. Sebab kulit sangat keras. Liat. Badak lah katakan.

      Delete
    2. Rompak GST: Alasan PH tak laksana janji manifesto
      NOR AINNA HAMZAH 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Najib Tun Razak
      Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyelar Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang dilihat sekali lagi memberikan kenyataan politik yang tidak benar berhubung tuduhan BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Najib menerusi kenyataan di laman sosial Facebooknya menegaskan tuduhan Guan Eng itu tidak berasas sama sekali.


      Menurutnya, apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun lalu, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

      ”Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan,” katanya.

      Najib berkata, sebagai akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      ”Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri,” katanya.

      Menurutnya, dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

      ”Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan,” katanya.

      Najib berkata, jika dakwaan berkenaan didapati tidak benar, maka Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      “Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

      Sikap Guan Eng yang terus membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram’ juga dipersoalkan oleh Najib.

      “Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      “Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu,” katanya.

      Najib berkata, atas dasar itu, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      [ARTIKEL BERKAITAN:Rompak GST: Bekas KSU Perbendaharaan buat laporan SPRM]

      [ARTIKEL BERKAITAN:Bekas KSU Perbendaharaan nafi kerajaan BN rompak RM18b]

      Menurutnya, di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

      Delete
    3. Bah Mastupang

      Kalau kau mau kaya capat kau carilah bini masam Mak Badak tu. Tapi kau mesti jadi paloi masam dia punya laki jugak.

      Mau kau Mastumpang?

      Ketulahan sudah itu orang. Sudah kana pugai Balabak.

      Delete
    4. Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Harapan



      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.
      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.
      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.
      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph. Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan. Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka. Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Paling win kita ada menteri penganas tamil tau. Haa apa lagi. Tepukkk l

      Delete

    5. Malu kena suruh JUST LICK tiap kali dia keluar sini, sekarang dia keluar atas nama lain pulak dah.

      Kamu jangan malu lah, bastak. JUST LICK YOUR WOUNDS. Or Najib's assol.

      Delete
    6. Kepten .
      Aku tepok tepok tepok sampe bediri.
      Mlayu yg palakbapak jd khadam dan barua cina ,,mcm uumno jugak.
      Mlayu yg bapak-bapak jd kolibatak cina.
      Aku sambong tepok tepok tepok.

      Delete
    7. omtaya,

      Kamu tak sekolah banyak dulu, ye? Banyak ponteng sekolah, ye? Dahtu masa dewasa tak banyak baca berita, tak bercampur dengan orang yang tahu keadaan negara.

      Kalau banyak membaca dan baik campuran, kau akan tahu bahawa nakkan Melayu jadi tokeh, tak boleh dengan kata2 yang menyakitkan hati dan boleh mencetus pergaduhan kaum.

      Kau pilih lah kerajaan yang ketua nya tak mencuri RM2.6 bilion nak jadi tokeh macam Najib. Ko patut sokong Tun Mahathir yang buat rancangan macam DEB bagi membolehkan Melayu jadi tokeh. Ada sorang bilionaire Melayu timbul di zaman dia merintah dulu. Najib bikin dia sendiri jadi bilionaire, dari duit curi.

      Jangan tepok sangat. Nanti gemuruh, bola kamu pun jatuh.

      Delete
    8. NGO dakwa KM tak konsisten dalam isu PORR, PIL 1
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 2:14 petang

      A+ A-
      Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) hari ini mendakwa Ketua Menteri Chow Kon Yeow tidak konsisten dalam usaha menangani masalah kesesakan lalu lintas di Pulau Pinang dengan membantah projek Lingkaran Luar Pulau Pinang (PORR) dulu tetapi menyokong projek lebuh raya Pan Island Link 1 (PIL1) sekarang.

      Pengerusi Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) R Meenakshi berkata semasa pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 2002, Chow adalah antara pembangkang yang membantah PORR.

      Beliau mempersoalkan kenapa Chow kini menyokong PIL 1 sedangkan jajarannya adalah lebih kurang sama dengan jajaran projek PORR oleh kerajaan BN terdahulu.

      "Chow menyokong seruan NGO (badan bukan kerajaan) pada ketika itu untuk membantah projek PORR yang bernilai RM5 bilion, tetapi kini beliau sendiri menyokong PIL 1 yang akan merosakkan alam sekitar," katanya di Georgetown hari ini.

      Beliau berkata Chow sebagai Anggota Parlimen Tanjong dulu pernah berhujah ketika Pameran Kesedaran Orang Awam anjuran DAP Pulau Pinang bahawa PORR bertukar menjadi projek naungan politik kerana keberkesanan dalam menangani masalah kesesakan lalu lintas di negeri ini amat diragui.

      Terdahulu, Meenakshi bersama lebih 50 anggota NGO termasuk bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Uban T. Jayabalan, bekas ADUN Tanjung Bungah Teh Yee Cheu, bekas Anggota Majlis Bandaraya Pulau Pinang Dr Lim Mah Hui dan Penasihat Chant Group Yan Lee mengadakan demonstrasi aman di hadapan Dewan Undangan Negeri untuk membantah PIL 1.

      Sementara itu, Anggota Jawatankuasa gabungan pertubuhan masyarakat, Penang Forum Khoo Salma Nasution meminta kerajaan negeri supaya mendedahkan semua pelan dalam PTMP supaya maklumat itu dapat dinilai badan global bebas.

      Beliau berkata pemimpin Pakatan Harapan negeri dalam Buku Harapan telah berhasrat untuk mengurangkan pengguna kereta persendirian dalam usaha mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini.

      "Saya ingin tahu adakah PIL 1 dan PTMP boleh mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini dan melindungi alam sekitar?

      “Harapan kami agar kerajaan negeri dapat menunaikan janji mereka dan menyemak semula PTMP," katanya.

      Beliau berkata hanya sistem pengangkutan negeri yang menyeluruh dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas, sekali gus mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini.

      Projek PIL 1 dijadualkan dilaksana dalam fasa pertama Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) yang bernilai RM46 bilion.

      PTMP adalah inisiatif kerajaan negeri, merangkumi pembinaan terowong dasar laut, lebuh raya serta LRT dan monorel selain jaringan perhubungan bas yang luas di tanah besar dan bahagian pulau.

      - Bernama

      Delete
    9. Teman jawab 2 soklan dlm 1 balasan 1 dok atas palak 1 lg dok celah-kangkang .depakata 2 dlm 1..
      Soklan 1 .teman akui teman sekolah tak byk coma 2 saja 1 sek. rendah.2 sek men.baghang.

      Teman pong tak soka gadoh tapi kalu gadoh-gadoh teman soka sangat.
      Teman cereta yg betoipa tiada yg tak betoi melaenkan yg betoi saja.
      Teman jd kolibatak cina sedari moda sampe toa.. depa coma sakit hati.. teman sakit seluroh bdn luag dan dlm,, teman beckp dari pengalaman hang beckp dari budak hingusan.
      Mcm kawan teman masa kecik penoh hingus nama lebai susu..
      Sbb pengalaman jd guru yg baek.

      Soklan 2.cereta pasai maruah mlayu.
      Mlayu ada maruah lg ke..sbb keling paria yg tuntot tanah mlayu.. kataya mlayu juga kaum pendatangharam.....pong maseh bediri lg keling pariatu dpt jawatan menteri lg.. ada maruah lg ke mlayu kalu coma bwat bantahan .. bermaruahla sangat.

      Maksod teman yg jd palakbapak mlayu apa depa bwat ayon telog.
      Pendek cereta kalu hangpa jd kolibatak mcm teman nnti hangpa tau nak pileh maruah atu nak pileh nak makankedarah..


      Delete
  10. Kamu berdiri tegak dan tegang, ye?

    Kamu tunjukkan kpd Kepten tak? Jaga jaga, dia Kepten Jahanam tu.

    Kamu pun begitu jugak asyik cuba merendahkan maruah Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriusnya penyakit rasa tak bersalah
      DR HUZILI HUSSIN 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Dr Huzili Hussin
      Dr Huzili Hussin.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      HANYA mereka yang berjiwa besar sahaja boleh rasa dirinya bersalah. Selari dengan sifatnya yang mudah rasa bersalah, maka ucapan memohon maaf kepada individu dan kelompok yang dia telah lakukan kesalahan sentiasa meniti di bibirnya. Serentak dengan itu juga, mereka tidak akan mengulangi lagi perbuatan tersebut.

      Namun berbeza dengan kelompok yang sentiasa rasa tidak bersalah, walaupun mereka tahu apa yang mereka lakukan itu tidak betul, mereka tetap mengulangi perbuatan tersebut. Penyakit rasa bersalah ini mudah sedikit untuk diubati berbanding dengan mereka yang berpenyakit rasa tidak bersalah. Kenapa sukar diubati?. Ini kerana mereka sendiri pun tidak mengakui mereka sedang ‘dihinggapi penyakit’


      Jika kita menelusuri sikap rasa tidak bersalah terhadap apa jua perbuatan yang telah mereka lakukan di atas muka bumi ini tidak terhitung rasanya. Sikap rasa tidak bersalah ini tidak mengenal siapa; kaya atau miskin, belajar tinggi atau rendah, berpangkat atau tidak kesemuanya ada bahagian masing-masing.

      Kadangkala rasa pening juga memikirkan bahawa orang berpendidikan tinggi pun boleh rasa tidak bersalah apabila berterusan merokok di khalayak ramai serta tempat yang telah diwartakan larangan merokok. Malah lagi rasa mual melihat orang yang berpangkat tidak sedikit pun rasa bersalah memandang rendah kepada golongan rakyat biasa.

      Namun apa yang lebih menjengkelkan, ada yang pandai dalam bidang agama pun masih rasa tidak bersalah menipu, bercakap bohong, menghina serta pelbagai kesalahan lagi. Ada sahaja dalil digunakan untuk membetulkan apa yang tidak betul. Sungguh mengecewakan.

      Sebetulnya, sepanjang saya mengendalikan perkhidmatan kaunseling, mereka yang datang dengan sikap rendah diri dan mengakui kesalahan yang dilakukannya lebih cepat pulih proses kaunselingnya berbanding dengan mereka yang hadir dengan sikap rasa tidak bersalah.

      Biasanya klien yang rasa bersalah ini datang bertemu kaunselor secara sukarela berbanding dengan klien yang rasa tidak bersalah ini datang secara paksa kerana dirujuk oleh pihak ketiga.

      Perkara yang paling sukar dialami oleh saya apabila mengendalikan sesi kaunseling dengan klien sebegini adalah untuk memecahkan keegoannya. Kata-kata klise yang selalu dilontarkan oleh klien ialah; “Saya datang ini kerana terpaksa dan tiada apa-apa yang hendak dibetulkan pada diri saya”.

      Bukan mudah untuk memandu mereka semula ke atas landasan yang betul. Kesabaran, bersifat terbuka serta fokus terhadap matlamat akhir kaunseling boleh membantu kepulihan klien walaupun mengambil masa yang agak lama.

      Secara prinsipnya, setiap manusia mempunyai keegoan masing-masing. Sebetulnya sifat ego ini telah dihuraikan secara mendalam oleh Sigmund Freud seorang pakar psikoanalisis semenjak tahun 1920an lagi.

      Beliau telah memperkenalkan Teori Personaliti Freudian yang mempercayai bahawa setiap individu mempunyai tiga elemen dalam diri iaitu; id, ego dan superego di mana akhirnya akan mempengaruhi bentuk personaliti seseorang itu.

      Menurut beliau, id adalah elemen nafsu atau naluri yang sentiasa meminta sesuatu untuk kepuasan diri sama ada baik atau buruk. Manakala ego adalah unsur yang sentiasa memenuhi kehendak nafsu dan tidak bersandarkan kepada nilai dan moral yang baik.

      Superego pula, merupakan elemen yang sentiasa memandu keperluan nafsu ke arah jalan yang betul dan bermoral. Ini bermakna, personaliti individu yang buruk adalah disebabkan oleh penguasaan ego yang tinggi dalam diri di mana akur kepada segala keperluan nafsu walaupun dengan cara yang salah.

      Sebetulnya, isu berkaitan sikap baik dan buruk manusia ini telah pun dibicarakan dalam al-Quran dengan cukup jelas.

      Delete
  11. baru aku paham siapa sebenarnya orang yang bernama shahbudin ini...sekilas ikan di air aku tahu siapa yg ko jilat...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...