Friday 17 August 2018

UMNO, PAS TAK PERLU KECOH2 TENTANG MANIFESTO, KEGEMBIRAAN SEPANJANG HAYAT RAKYAT IALAH DAPAT MENUMBANGKAN NAJIB


Hari ini genap 100 hari Pakatan Harapan memerintah negara sejak menang pada pilihanraya umum 9 Mei lalu. Ini juga bermakna sudah 100 hari UMNO dan BN hidup tanpa kuasa sejak negara merdeka.


Dalam tempoh 100 hari ini yang paling banyak dijadikan isu ialah berkenaan janji 10 perkara sebagaimana yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan yang dijanji akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari mengambil alih kerajaan.


Realitinya janji Pakatan Harapan terbahagi kepada dua - satu dalam tempoh 100 hari dan satu lagi dalam tempoh lima tahun perlaksanaannya.


Berkenaan 10 janji 100 hari itu, dua daripada sudah pun dilaksanakan, lima lagi sebahagiannya telah dilaksanakan dan tiga selebihnya dalam perlaksanaan.


Janji yang sudah dilaksanakan ialah menghapuskan cukai GST dan menjalankan kajian terhadap projek-projek mega yang dianugerahkan kepada negara asing.


Janji yang sebahagiannya telah dilaksanakan ialah menstabilkan harga petrol serta  memperkenalkan subsidi bersasar, caruman KWSP untuk suri rumah, menyamaratakan gaji minimum, penangguhan bayaran balik PTPTN dan menubuhkan jawatankuasa untuk menyemak Perjanjian Malaysia 1963.


Janji dalam perlaksanaan pula ialah menghapuskan hutang peneroka Felda, menubuhkan RCI untuk menyiasat 1MDB, Felda, MARA serta Tabung Haji dan memperkenalkan Skim Peduli Sihat dan pemberian RM500 bagi pembiayaan rawatan di klinik untuk golongan berpendapatan B40.


Secara umumnya, mengambil kita bahawa Pakatan Harapan adalah gabungan baru yang mengambil alih kerajaan daripada BN yang telah menguasai negara sejak 61 tahun lalu, pencapaian janji manifesto setakat ini boleh dikira tetap membanggakan.


Lebih-lebih lagi ia dilaksanakan dalam keadaan negara tidak cukup wang akibat pemborosan, suka bermewah dan deretan skandal yang dikaitkan dengan Najib Razak dan Rosmah Mansor sebelum ini sehingga hutang negara cukup tinggi sebagai tinggalannya.


Ketika diperintah Najib, UMNO dan BN, negara kita tidak ubah seperti sebuah rumah yang hanya cantik di luar, tetapi banyak bahagian di dalamnya sudah rosak dan reput.


Semua kerosakan dan kereputan itu hanya diketahui apabila Pakatan Harapan berjaya memasuki rumah tersebut. Sebelum ini semuanya macam baik-baik saja.


Lantaran itu, meskipun ada janji yang harus ditunaikan, membaiki kerosakan dan bahagian yang reput itu mesti juga dilaksanakan. Dalam keadaan dua perkara serentak harus dilakukan, maka sudah tentu ada kelewatan yang tidak dapat dielakkan.


Dari segi rakyat, majoritinya faham keadaan ini. Sebab itu mereka tidak begitu bising dengan janji manifesto tersebut. Tambahan lagi dengan Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, rakyat percaya beliau adalah pemimpin yang berpegang kepada janji dan akan berusaha melaksanakannya dengan sebaik mungkin.


Selain itu, Pakatan Harapan juga sedar janji manifesto adalah komitmen mereka kepada rakyat. Jika gagal ditunaikan, ia akan memberi kesan kepada mereka dalam pilihanraya yang berikutnya.


Maka, yang menjadi hambatan hanyalah kelewatan dan perlukan sedikit masa saja dan bukannya untuk memungkiri sama sekali janji-janji manifesto itu.


Namun demikian, yang paling penting dan mampu memberi kegembiraan sepanjang hayat kepada rakyat ialah kejayaan Pakatan Harapan mengalahkan UMNO dan BN serta menyingkirkan Najib daripada puncak kuasa di Putrajaya.


Ini adalah kegembiraan yang tiada tolok bandingnya bagi rakyat sekarang ini. Berapa markah yang Pakatan Harapan patut dapat segi menunaikan janji tidak begitu penting lagi sebenarnya.


Bayangkan betapa derita dan sakit hatinya hidup rakyat dalam tempoh 100 hari ini jika Najib dan Rosmah masih lagi berkuasa?


Sebab itu, yang terlebih bising dan sibuk-sibuk berkaitan janji ini hanyalah UMNO, BN dan juga Pas. Rakyat boleh dikira relaks dan tenang-tenang saja. UMNO dan BN berkelakuan demikian kerana mereka masih tidak boleh menerima kekalahan dalam pilihanraya umum yang lalu. 


Mereka selalu percaya UMNO dan BN adalah keramat dan kononnya sentiasa dalam peliharaan Allah, walaupun ketika itu mereka sedang menyamun dan melanun wang rakyat untuk kekayaan peribadi dan keluarga.


Pas juga turut bising dengan janji manifesto kerana parti itu sakit hati dengan kejayaan Pakatan Harapan memenangi pilihanraya dan sekaligus menggagalkan hasrat untuk menjadi "king maker"  dengan tujuan menjual diri pada harga yang tertentu.


Makna kata, baik UMNO dan BN atau Pas, pertikaian mereka mengenai janji manifesto Pakatan Harapan tidaklah dengan niat ikhlas atau untuk kepentingan rakyat, tetapi hanyalah kerana nafsu dan dendam yang masih belum terpadam.


Memang janji mesti dipenuhi, tetapi ia juga harus mengambil kira keadaan negara dan kedudukan ekonomi. Secara perlahan-lahan, semua janji itu pasti akan ditunaikan akhirnya sebagaimana berjayanya Pakatan Harapan menunaikannya  di Selangor dan Pulau Pinang sejak mengambil alih negeri tersebut pada 2008 yang lalu. (ShahbudinHusin 17/08/2018)

155 comments:

  1. Dulu yg beria-ia sangat buat manifesto utk tarik sokongan org Pas Dan UMNO supaya beralih arah utk menangkan PH, bila dah menang bagi warning supaya jgn kecoh-kecoh pasal manifesto.

    Blogger bongok mcm ni pun ada kat Malaysia ni. Ingatkan kat semenanjung jaffna je ada blogger bongok. Kat sini pun ada jugak rupanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blogger yang mnulis pos tidak bongok. Kamu yang tak faham maksud dan apa yang Sdr Budin tulis ada lah bongok.

      Dan bangang.

      Kamu tak beri fakta, ha nya menuduh, orang lain pun boleh buat macam kamu.

      Delete
    2. Dominasi DAP dalam HARAPAN kian ketara, kata PAS
      Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:24 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:26 petang

      A+ A-
      PAS melihat Pakatan Harapan kini semakin ketara mengikut kehendak DAP yang menjadi salah satu parti komponan dalam gabungan berkenaan.

      Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan berkata bukti terbaru yang ditunjukkan kerajaan HARAPAN ialah sikap Kementerian Pendidikan.

      Kata bekas anggota parlimen Temerloh cara menterinya mengendalikan isu bantuan kepada sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) begitu ketara menunjukkan HARAPAN didominasi DAP.

      "Baru kelmarin menteri buat kenyataan.

      "Apabila DAP sound (tegur) maka hari ini menteri buat U-turn di selekoh tajam," katanya menyindir.

      Mengiringi hantaran di Facebook Nasrudin ialah dua tangkap layar berita Malaysiakini mengenai isu bantuan SMPC.

      Semalam dua wakil rakyat DAP membidas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik apabila tidak menyediakan peruntukan kewangan kepada SMPC.

      Kecaman itu keluarkan Anggota Parlimen Ipoh Timor Wong Kah Woh dan Anggota Dewan Undangan Negeri Bercham, Ong Boon Piow.

      Maszlee sebelum itu menjawab soalan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) mengenai peruntukan kepada SMPC di negara ini.


      Kata Maszlee sekolah-sekolah berkenaan - sama seperti sekolah agama persendirian - tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan.

      Justeru kkatanya mereka tidak akan menerima peruntukan daripada kementerian.

      "Kementerian Pendidikan tidak menyediakan peruntukan bagi sekolah dan murid yang belajar di SMPC kerana ia tidak digolong di bawah mana-mana kategori institusi pendidikan dalam sistem pendidikan nasional," katanya.

      Bagaimanapun Maszlee kemudian dilaporkan media berbahasa Cina sebagai berkata kerajaan akan menyediakan peruntukan kepada SMPC melalui peruntukan kerajaan persekutuan, lapor beberapa akhbar harian Cina semalam.

      Delete
    3. '20% royalti berdasarkan keuntungan langgar janji manifesto'
      Diterbitkan 26 Jul 2018, 11:48 pagi | Dikemaskini 26 Jul 2018, 12:05 tengah hari

      A+ A-
      Anggota Parlimen Tumpat, Che Abdullah Mat Nawi berkata jawapan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengenai pemberian royalti minyak bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Beliau merujuk jawapan Azmin pada sesi soal jawab lisan di parlimen semalam yang menyatakan 20 peratus royalti akan diberikan berasaskan keuntungan dan bukan berdasarkan pengeluaran hasil seperti difahami sebelum ini.

      "Kenyataan ini sesungguhnya amat mendukacitakan rakyat di negeri-negeri pengeluar petroleum kerana ia bertentangan dengan janji manifesto HARAPAN pada pilihan raya yang lalu," kata Che Abdullah dalam kenyataan hari ini.

      Menurutnya, manifesto pilihan HARAPAN pada PRU lalu menyatakan: "Kerajaan Pakatan Harapan akan menambah jumlah royalti petroleum kepada Sabah dan Sarawak, serta negeri-negeri pengeluar petroleum yang lain, kepada 20 peratus atau nilai yang bersamaan, sebagai salah satu langkah pembahagian hasil petroleum yang lebih adil"

      "Jelas dalam kenyataan manifesto di atas merujuk kepada hasil petroleum, bukannya keuntungan," jelas Che Abdullah.

      Katanya, perkara itu juga dinyatakan dalam fasal 1 Perjanjian Kerajaan Negeri Kelantan dengan Petroliam Nasional Berhad pada 9 Mei 1975.

      "Malah, jawapan perdana menteri merujuk kepada penyata rasmi parlimen bertarikh 12 November 1975 juga menjelaskan bahawa royalti dibayar berdasarkan "nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi di negeri-negeri masing-masing"," tambah beliau.

      Katanya, berdasarkan justifikasi yang dinyatakan, royalti adalah pembayaran wang tunai berdasarkan kepada pengeluaran (gross production).

      "Ini juga konsisten dengan maksud asal royalti itu sendiri, berbeza dengan nama dividen dan sebagainya.


      "Namun, pendirian kerajaan selepas memenangi pilihan raya adalah berbeza dari manifestonya. Sekali lagi rakyat tertipu," kata Che Abdullah.

      Semalam, Azmin mengakui kerajaan pusat tidak dapat menyegerakan penyaluran 20 peratus royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar bahan api itu dan perlu menunggu Akta Pembangunan Petroleum 1974 dipinda.

      Menurut Azmin, pemberian royalti minyak 20 peratus itu juga akan dibuat berdasarkan keuntungan diperolehi Petronas dan bukan pengeluaran.

      “Cadangan tambah royalti petroleum kepada 20 peratus ini adalah berdasarkan keuntungan Petronas selepas cukai dan bukan jumlah hasil pengeluaran kasar," katanya.

      Delete
    4. DBP mahu diajak berbincang isu UEC
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 27 Jul 2018, 2:03 petang | Dikemaskini 28 Jul 2018, 11:02 pagi

      A+ A-

      Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menyokong kenyataan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik agar Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dikaji secara menyeluruh.

      Pengerusi Lembaga Pengelola DBP Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom bagaimanapun berkata, agensi itu juga berpendirian sebarang keputusan berkaitan UEC perlu mengambil kira Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan, Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 serta Akta Pendidikan 1996 (Akta 550).

      Malah, beliau juga bersetuju supaya mata pelajaran sejarah menjadi mata pelajaran wajib lulus selain Bahasa Malaysia untuk pemegang UEC.

      "Mata pelajaran sejarah mesti masuk sebagai kajian holistik yang menyeluruh (oleh kementerian pendidikan).

      "Kita perlu ambil kira kepentingan Malaysia. Ia berkait rapat dengan perpaduan negara kerana isu pertama ialah kedaulatan bahasa Melayu," katanya pada sidang media di ibu pejabat DBP di Kuala Lumpur hari ini.

      Selain itu, DBP turut berharap agar peranan agensi berkenaan diambil kira oleh kementerian pendidikan dalam menentukan hala tuju UEC.


      Meskipun ketika ini masih belum dipanggil untuk berbincang mengenai perkara berkenaan, Mohamed Hatta berkata, DBP sentiasa bersedia dan terbuka untuk bertemu dengan pihak kementerian.

      "Setahu saya (DBP) belum dipanggil tapi kita ada perbincangan yang tidak formal dengan pejabat menteri dan menteri sendiri.

      "Kalau kita tidak dipanggil, kami mahu dipanggil kerana kita prihatin dan kita perjuangkan kedaulatan bahasa Melayu dan keutuhan serta perkembangan sastera.

      "Ini berkaitan perpaduan negara," ujarnya lagi.

      Delete
    5. Mana janji nak hapus hutang peneroka Felda, soal Najib
      Geraldine Tong | Diterbitkan 26 Jul 2018, 2:21 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 5:41 petang

      A+ A-
      PARLIMEN | Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mempersoalkan janji Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menghapuskan hutang peneroka Felda dalam masa 100 hari membentuk kerajaan persekutuan.

      "Saya ingin tanya di sini, manifesto PH (HARAPAN) berjanji membatalkan kesemua hutang peneroka dalam tempoh 100 hari.

      "Apa akan jadi kepada janji ini?" soalnya dalam ucapan sulungnya sebagai ahli parlimen pembangkang di Dewan Rakyat.

      Anggota Parlimen Pekan membangkitkan perkara berkenaan ketika membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong.

      Daripada 10 janji 100 hari HARAPAN, isu hutang peneroka Felda adalah satu-satunya yang dilihat tiada perkembangan.

      Najib berkata ketika pentadbiran BN, peneroka menerima banyak manfaat seperti bonus dan duit raya.


      "Namun sebaik saja kerajaan baru mentadbir, mereka tidak diendahkan.

      "Malah Hari Peneroka tidak disambut, bayaran lewat dan janji tidak ditunaikan," katanya lagi.

      Najib kemudian mempersoalkan sama ada bayaran kepada peneroka akan terus dikurangkan pada masa akan datang.

      Ketika pentadbiran BN, Felda dan Felda Global Ventures menjadi perhatian kerana didakwa dengan isu salah urus, kerugian dan pelaburan yang meragukan.

      Delete
    6. Pemilihan PKR: Adakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi?



      “Jom lawan Azmin!” Itulah mood yang sedang dibina secara tidak langsung oleh Rafizi Ramli yang melancarkan kempennya untuk berebut jawatan timbalan presiden PKR yang disandang Datuk Seri Azmin Ali.

      Dengan penyertaan Nurul Izzah Anwar, anak kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail ini dan juga calon tunggal presiden PKR akan datang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam kem Rafizi, pemilik badan pemikir Invoke telah melahirkan persepsi inilah barisan yang dikehendaki keluarga presiden PKR.

      Sama ada persepsi itu betul mahupun tidak, asalkan persepsinya begitu, maka ia akan dianggap betul di dalam PKR kerana itulah makanan harian mereka.

      Apapun, niat Rafizi bertanding adalah untuk menyingkirkan Azmin dan kini ia diketahui umum. Apa pergeseran yang berlaku di antara mereka, hanyalah mereka yang tahu.

      Rafizi berkata, antara sebab beliau berebut jawatan timbalan presiden PKR ialah untuk membebaskan PKR daripada budaya “salam cium tangan” dan feudal serta budaya orang bawah tidak boleh menegur orang atas.

      Tiada hadiah untuk sesiapa yang dapat meneka kem mana yang dimaksudkan Rafizi sebagai pembawa budaya itu.

      Berbalik kepada Azmin, sebenarnya Rafizi adalah penyumbang terbesar secara tidak langsung kepada perkembangan pesat politik Azmin yang tidak diketahui umum.

      Sebelum Langkah Kajang yang dicipta Rafizi, Azmin cumalah seorang Adun biasa dan ahli Parlimen di Selangor. Ketika itu, yang memegang jawatan menteri besar Selangor ialah Tan Sri Khalid Ibrahim yang tidak sebulu dengan Azmin.

      Azmin mendapat durian runtuh apabila Langkah Kajang Rafizi gagal menaikkan Wan Azizah mahupun Anwar sebagai menteri besar Selangor dan jawatan itu jatuh ke tangan Azmin. Bermula dari situlah kerjaya Azmin berkembang pesat sehinggalah kini beliau menjadi menteri hal ehwal ekonomi.

      Meskipun Azmin ditekan dan diserang pelbagai arah di dalam PKR, kepetahan politik Azmin menyebabkan beliau sentiasa berada di depan Rafizi mahupun Anwar, dan kedudukan Azmin tidak pernah goyah, walaupun suatu ketika Rafizi pernah memegang jawatan setiausaha agung PKR.

      Contoh terbaru yang menonjolkan lagi kehebatan berpolitik Azmin di dalam PKR ialah siapa yang menggantikannya sebagai menteri besar Selangor.

      Ia bukan satu kebetulan Adun Dusun Tua, Amirudin Shari dipilih menggantikan Azmin sebagai menteri besar Selangor dan bukannya Dr Idris Ahmad seperti yang diwar-warkan media sebagai pilihan utama.

      Seperti Langkah Kajang, Azmin masih mendiamkan diri terhadap pendiriannya di dalam pemilihan PKR. Beliau membiarkan Rafizi melancarkan segala “kerjanya” dahulu.

      Baru-baru ini, ada 4 peletakan jawatan di dalam PKR Selangor yang didakwa tidak berpuas hati dengan amalan “kronisme dan nepotisme” di dalam lantikan ahli majlis.

      Dan kebetulan, isu ini mendapat perhatian Datuk Johari Abdul yang diumumkan Rafizi sebagai salah satu anggota pasukannya semalam yang menggesa “kepimpinan Selangor” menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      Siapa pengerusi PKR Selangor? Sudah tentunya Azmin! Jadi, tidak perlulah kita teka siapa yang sedang disasarkan Johari daripada pasukan Rafizi di dalam gesaannya di atas.

      Tiada apa yang akan berlaku kepada Rafizi, sekiranya beliau tewas di dalam perebutan kuasa kali ini. Namun, jika Azmin dan pasukannya tewas, Azmin mungkin terpaksa kembali ke zaman sebelum Langkah Kajang.

      Apakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi kali ini?

      Ataupun Rafizi akan tersilap taktik lagi sehingga membawa kerugian kepada Anwar dan memberikan durian runtuh sekali lagi kepada Azmin sehinggakan akhirnya Azmin bakal menguasai PKR secara total dan bebas daripada kongkongan keluarga Anwar?

      Yang paling penting, apakah kesudahan yang diinginkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad?

      TIMMY SAY


      : Jika silap langkap bukan sahaja Rafizi tumbang, tapi Anwar juga tumbang kerana dibelakang Azmin adalah Mahthir....

      Delete
    7. JIHAD TERHADAP KAFIR/MUNAFIK


      Kapal misi Gaza bawa wakil Malaysia dipercayai dirampas Israel



      KUALA LUMPUR: Sebuah kapal yang dalam misi kemanusiaan ke Palestin bersama 22 aktivis dipercayai dirampas Israel, ketika ia menghampiri Gaza.

      Ketua Pegawai Eksekutif Humanitarian Care Malaysia (MyCARE), Kamarul Zaman Shaharul Anwar berkata Kapal Al-Awda terputus hubungan komunikasi dengan pihak media Freedom Flotilla Coalition (FFC) dan dalam laporan terakhir radio kapal, ketua kapal menyatakan mereka melihat 4 kapal perang Israel sedang menghampiri kapal itu.

      Beliau berkata, pihaknya tidak dapat menghubungi wakil Malaysia dalam kapal itu menggunakan telefon satelit seperti biasa dan Pusat Pemantauan Just Future for Palestine (JFP) MyCARE turut terputus hubungan dengan anggota misi JFP.

      “Kami terputus hubungan dengan kapal itu pada 7.15 malam ini (waktu Malaysia) (1.15 petang waktu tempatan) dan (pada kedudukan) kurang 49 batu nautika dari Gaza,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.


      : Isreal makin biadab..

      Delete
    8. Aku xheran sgt psl janji tu...sbb tanpa janji tu pun aku ttp pangkah PH

      Delete
    9. Bodoh dan Jumud membuatkan Abdul Aziz tidak faham kehendak Islam



      PETALING JAYA: Individu yang menerima pemakaian uniform yang dipakai kakitangan Malaysia Airlines menyuarakan keraguan sekiranya kerajaan akan memaksa majikan menerima kod etika berpakaian yang dirangka itu tanpa mendengar pandangan mereka.

      Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas ketua pegawai eksekutif Malaysia Airlines System (MAS) dari 1982 hingga 1992 memberitahu, beliau akan menentang pelaksanaan peraturan itu namun beliau percaya Putrajaya akan melaksanakannya sebaik mungkin.

      Beliau menyifatkan pentadbiran Pakatan Harapan sebagai kerajaan yang “waras”.

      “Kita perlu melihat garis panduan terlebih dahulu,” katanya. “Jika ada masalah, saya pasti mereka boleh berbincang dengan kerajaan.”

      Beliau mengulas pengumuman kerajaan baru-baru ini untuk mengenakan kod etika berpakaian untuk pekerja wanita Islam di sektor swasta.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa dipetik sebagai berkata perhotelan dan syarikat penerbangan adalah antara sektor yang disasarkan dan tujuan kod etika itu adalah untuk menghalang diskriminasi wanita Islam, khususnya untuk isu pakaian dan mengamalkan pegangan agama dalam kehidupan seharian mereka.

      Abdul Aziz mendedahkan beliau adalah orang yang bertanggungjawab mereka seragam yang masih digunakan oleh pekerja Malaysia Airlines sehingga hari ini. MAS menjadi Malaysia Airlines pada 2015.

      “Saya mengamalkan cara hidup Islam sejak kecil,” katanya. “Saya tidak melanggar mana-mana peraturan Islam.”

      “Pada masa yang sama, kita perlu waras dan memahami kita hidup dalam dunia yang kompetitif. Jadi, walaupun saya setuju seragam mesti kelihatan sopan, ia tidak bermakna kita mesti memakai jubah atau menutup diri dari kepala hingga ke kaki.”



      Abdul Aziz ini faham tak kod pakaian yang dikehenadaki Islam ialah menutup aurat. Bukan macam sesetengah bukan Islam faham dan juga orang Islam yang jahil faham.




      Jika masih ramai orang macam Aziz ada Islam di negara kita tidak akan berjaya.

      Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), yang mewakili lebih 5,000 syarikat, berkata pihaknya berharap kerajaan akan berunding dengan majikan dalam merangka mana-mana kod etika yang perlu mereka patuhi.

      “Adalah baik bagi majikan untuk memenuhi keperluan pekerja mereka, tetapi ini tidak harus mengikat kerana ia menjadi kod etika, dan bukannya undang-undang,” kata Pengarah Eksekutif MEF, Shamsuddin Bardan.

      “Juga, pekerja wanita Islam harus diberikan pilihan sama ada untuk mematuhi kod etika tersebut.”

      Presiden Persatuan Hotel Malaysia (MAH) Cheah Swee Hee dan Persatuan Pengusaha Hotel Christopher Raj berkata kumpulan mereka tidak mempunyai sebarang bantahan terhadap sebarang kod etika berpakaian. Mereka menambah pekerja hotel tidak dihalang daripada memakai tudung.

      Bagaimanapun, Cheah berkata mana-mana pekerja yang memilih untuk memakai tudung mesti memilih warna yang diluluskan oleh hotel tempat mereka bekerja.

      Pelbagai kumpulan hak dan aktivis mengkritik langkah kerajaan sejak Mujahid mengumumkannya.

      Delete
    10. Raja Petra bawa IRI ke Malaysia pada tahun 2000



      Blogger terkenal, Raja Petra Kamarudin, semalam mendedahkan secara terperinci berkenaan koridor kuasa atau perancangan menyeluruh mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad secara penaklukan kuasa bagi memperluaskan 'legasi Mahathir' menjelang tahun 2020.



      Baru-baru ini telah tersebar dengan meluas sebuah video berdurasi 2.26 minit mengenai sebuah forum yang di adakan oleh Centre for Strategic and International Studies (CSIS) di Amerika Syarikat. Di dalam video tersebut seorang individu yang dikenali sebagai Daniel Twinning telah memperkenal diri beliau sebagai ahli International Republic Institute (IRI).

      Daniel Twinning - IRI
      Daniel Twinning telah secara terbuka membuat pengakuan bahawa IRI telah pun bekerjasama dengan pihak pembangkang- PAKATAN (pihak kerajaan masa kini) sejak tahun 2002 untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Daniel Twinning juga mengaku telah bertemu dengan beberapa individu pemimpin pembangkang pada masa itu untuk bekerjasama termasuklah menyalurkan dana serta berkongsi strategi untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional.

      Laporan Polis Reggy Jessy
      Selama 15 tahun pada 2018 pembangkang yang disebut di atas telah berjaya menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional pada PRU14 lalu. Ekoran dari sebaran video tersebut satu laporan Polis telah di buat oleh sebuah NGO Pergerakan Malaysiaku Tanah Airku diterajui oleh penulis blog The Third Force - Reggy Jessy pada 7hb Ogos 2018. Reggy Jessy berpendapat pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia hendaklah menjalankan siasatan kerana pendedahan di dalam video tersebut adalah suatu pengakuan yang boleh diterima pakai dari sudut perundangan. Manakala individu yang dinyatakan oleh Daniel Twinning merupakan “pengkhianat Negara” dan harus dikenal pasti serta di ambil tindakan berpandukan peruntukkan undang-undang Negara serta Perlembagaan Persekutuan bagi kesalahan cubaan menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dengan menggunakan kuasa asing secara tidak sah.

      Raja Petra Kamarudin
      Geliga Naga mengesahkan bahawa Raja Petra Kamarudin merupakan individu yang bertanggung jawab ke Washington, Amerika Syarikat pada tahun 2000 dan beliaulah yang membawa masuk IRI ke Negara Malaysia bagi tujuan untuk bekerjasama menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional pada ketika itu. Raja Petra Kamarudin telah membawa dua orang ahli IRI ke Malaysia pada ketika itu. Satu perjumpaan telah berlaku di antara dua ahli IRI tersebut dengan Mustafa Ali di Terengganu, bagi membincangkan perkara yang sama.




      RPK ditahan dibawah ISA
      Raja Petra Kamarudin kemudiannya telah di tahan oleh pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia pada April 2001 dibawah tindakan perundangan ISA selama 60 hari. Di dalam tempoh 60 hari beliau di tahan, pihak Cawangan Khas PDRM telah mensyaki Raja Petra Kamarudin adalah agent kepada CIA dan sebanyak 200 helai dokumen soal siasat telah ditandatangani oleh Raja Petra Kamarudin mengesahkan penglibatan IRI di dalam usaha kerjasama bersama pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Maka dengan dokumen-dokumen yang direkodkan seperti di atas adalah relaven untuk pihak Polis Diraja Malaysia menjalankan siasatan bersabit laporan Polis yang dibuat oleh Reggy Jessy. Pihak PDRM haruslah bertindak secara professional berlandaskan undang-undang tanpa dipengaruhi oleh unsur-unsur politik semasa di dalam menjalankan tugas dan menguatkuasakan undang-undang demi keutuhan integrity PDRM. Geliga Naga berpendapat PDRM haruslah mengesan dan mengenal pasti individu-individu yang bekerjsama dengan IRI untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dan harus dibawa ke muka pengadilan.

      Dato Seri Najib Razak
      Malahan Dato Seri Najib Razak sendiri telah mengeluarkan kenyataan media menggesa pihak berkuasa PDRM untuk menjalankan siasatan serta mengambil tindakan di atas pendedahan video tersebut – “ Najib calls for inquiry into between Pakatan and IRI” The Star online 7hb Ogos 2018. Kredibiliti pembangkang ketika itu dan menjadi kerajaan ketika ini amatlah dikhuatiri.

      Sumber : Geliga Naga

      Delete
    11. Beli SPLASH RM2.55 bilion Mengapa Mahal?



      Sahlah pendedahan akhbar berpengaruh di Singapura, The Straits Times iaitu Kerajaan Selangor akan beli Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dengan harga RM2.55 bilion.

      Terdahulu, waima sehari sebelum itu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali berdolak dalik apabila perkara ini dibangkitkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, mantan Perdana Menteri Malaysia awal minggu ini.

      Isunya kenapa terlalu mahal? RM2.55 bilion jauh berbeza dengan harga dicadangkan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim iaitu RM250 juta. Cukup jelas amalan “double standard” Kerajaan Pakatan Harapan (PH).

      Projek lain seperti MRT3 dan HSR ditangguh serta dikaji semula atas alasan kononnya mahal. Tetapi kenapa pembelian SPALSH yang mahal gila tidak ditangguh dan dikaji semula. Kenapa nampak terburu buru.

      Menurut The Straits Times lagi, Kerajaan Pusat akan bayar RM1.9 bilion manakala baki RM650 juta akan dibayar secara berperingkat selama sembilan tahun oleh pihak Pengurusan Air Selangor.

      Menteri Besar Selangor, Amiruddin Shaari mendakwa Kerajaan Selangor tidak keluar duit sesen pun. Maksudnya sahlah pendedahan akhbar The Straits Times iaitu Kerajaan Pusat yang akan bayar.

      Satu lagi isu besar, Pengerusi SPLASH ialah Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah. Dia kuasai saham SPLASH sebanyak 30 peratus. Nampaknya dia untung. Dia ialah kroni Tun Daim Zainuddin, orang kuat Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Maka apakah Daim sebagai Pengerusi Council of Eminent Person (CEP) mempengaruhi segala urus niaga sebegini cepat. Apakah Daim ambil peluang jadi Pengerusi CEP untuk tujuan bisnes, bukan bina Malaysia Baru dijanjikan?

      Apakah betul Wan Azmi adalah pengasas bersama Parti Peribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dicipta Mahathir untuk hancurkan UMNO? Mana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), tolong lah siasat.

      Justeru memang wajar Khalid menjadi calon PAS dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia nanti. Khalid yang lebih memahaminya boleh menjadikan isu ini sebagai bahan kempen utama.

      Dan PRK DUN Seri Setia boleh menjadi medan kepada pihak pembangkang dapat melipat gandakan usaha untuk mendedahkan amalan double standard, gejala ketidak telusan dan budaya kronisme oleh Kerajaan PH.

      Mohd. Puad Zarkashi


      : Tak ada beza sebenarnya antara PEROMPAK dan PENYAMUM....

      Delete
    12. Akhirnya Menteri Agama Akur Dengan Marina Mahathir



      Undang-undang yang menetapkan lelaki berumur 18 tahun dan perempuan 16 tahun yang ingin berkahwin perlu mendapatkan kebenaran mahkamah serta ketua menteri atau menteri besar mungkin ditiadakan pada masa akan datang.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, cadangan itu bagi membuka ruang kepada era baru undang-undang perkahwinan di negara ini iaitu dengan mengharamkan perkahwinan bawah umur.


      "Kami mencadangkan pada masa hadapan syarat-syarat ini ditiadakan atau dengan kata lain mengharamkan perkahwinan bawah umur yang ditetapkan oleh undang-undang dan boleh dianggap satu jenayah jika mana-mana warganegara tidak mematuhi had umur.

      "Haram itu bukan haram daripada segi hukum (syarak) tapi daripada segi pentadbiran," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Trip Silaturrahim Memikat Merbuk dan Tekukor di Tanjung Piandang dekat Parit Buntar, hari ini.


      Ramai berpendapat keputusan Mujahid adalah dipengaruhi dengan pendapat Marina Mathir sebelum ini. Malang bagi orang yang ada PhD agama masih takut dan akur dengan desakkan Marina Mahathir yang sebelum ini sangat aktif dalam gerakan Sistem in Islam yang dikatakan sesat dan juga antara pengerak LGBT.


      Bagaimanapun, Mujahid mengakui isu perkahwinan bawah umur itu adalah sesuatu yang sensitif kerana ia turut melibatkan adat dalam kalangan masyarakat terutama di Sabah dan Sarawak.

      "Di Sabah dan Sarawak ada yang mengahwinkan anak mereka di bawah umur. Dari segi Islam juga ada pandangan kahwin bawah umur itu sesuatu yang harus dengan kata lain tidak boleh kata tidak boleh," katanya.

      Menjelas lanjut, Mujahid berkata ulama, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pakar perundangan serta Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan mengadakan pertemuan setiap bulan bagi membincangkan isu perkahwinan bawah umur mengikut perspektif Islam.

      "Perbincangan itu juga adalah untuk melihat sejauh mana tanggungjawab kerajaan boleh campur tangan (dalam perkahwinan bawah umur) untuk kepentingan dan maslahat umum," katanya.

      Isu perkahwinan bawah umur timbul selepas seorang lelaki berumur 41 tahun berkahwin dengan seorang budak perempuan berumur 11 tahun di Gua Musang, Kelantan pada Jun lalu.

      Contohi langkah MAIS

      Dalam perkembangan lain, Mujahid berkata Rang Undang-undang Suruhanjaya Harmoni dan Perdamaian dijangka dibentangkan di Parlimen tahun depan sebagai antara usaha untuk melindungi semua agama daripada dihina.

      "Draf (rang undang-undang) itu perlu dibincangkan dan mendapat kelulusan pejabat Peguam Negara, kabinet sebelum dibentangkan di Parlimen," katanya.

      Sementara itu, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) sedang bekerjasama Mujahid untuk menaikkan had umur perkahwinan dalam semua undang-undang berkaitan kepada 18 tahun.

      Kementerian berkata ini akan melibatkan Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) I984, Ordinan Undang-undang Keluarga Islam (Sarawak) 2001, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam setiap Negeri, Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976, dan undang-undang adat kumpulan etnik di Sarawak.

      Kerajaan juga mengalu-alukan pengumuman yang dibuat tepat masanya oleh Majlis Agala Islam Selangor (MAIS) mengenai cadangan menaikkan had umur berkahwin untuk remaja perempuan Islam kepada 18 tahun.

      "Inisiatif serupa diharap diterajui oleh semua negeri ke arah penyeragaman had umur minimum untuk berkahwin di Malaysia," kata KPWKM dalam satu kenyataan hari ini.

      : Dulu semasa perjumpaan tertutup dengan IKRAM cakap takkan jual agama kepada Mahathir. Mahathir sebagai anak tangga tapi apa mereka nak jawab dan apa IKRAM nak berhujah? Dengan anak Mahathir pun tunduk patuh seolah-olah Marina ulama besar....

      Delete
    13. Anwar antara Rafizi dan Azmin yang berkuasa



      Sorang ahli politik ini dilihat tidak terkawal, dan pada masa lalu menyinggung ramai pimpinan parti kerana bercakap secara berterus-terang.

      Tetapi Rafizi Ramli tidak memegang apa-apa jawatan kerajaan, dan tentu sekali bukan seorang Ahli Parlimen. Oleh itu tidak timbul persoalan sama ada ahli politik ini satu ancaman.

      Lawannya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, adalah kawan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tempat mengadu watak utama PKR itu.

      Tetapi timbalan presiden PKR itu cepat menaiki tangga politik mutakhir ini, dan dalam politik, itu sahaja cukup untuk menyebabkan seseorang itu dilihat sebagai satu ancaman.

      Sumber parti mengatakan itu antara dilemma yang Anwar hadapi sekarang, ketika beliau bersiap sedia untuk mengambil alih jawatan presiden parti selepas pencalonannya tidak dicabar.

      Perhatian semua orang kini tertumpu pada pertandingan orang nombor duanya.

      Rafizi, yang bukan wakil rakyat dan bukan menteri, sedang bersiap untuk mencabar Azmin, yang bukan sahaja mengetuai porfolio hal ehwal ekonomi yang berkuasa tetapi juga sebahagian golongan dalaman di penjana pendapatan kerajaan, Khazanah Nasional.

      Jadi siapa yang lebih layak menjadi orang nombor 2 parti itu?

      “Kadang-kadang susah nak bekerja dengan Rafizi,” kata sumber dalam kem Azmin.

      Beliau berkata tidak boleh dinafikan Rafizi banyak menyumbang kepada PKR, dan pengorbanannya termasuk tidak bertanding pilihan raya kerana pertuduhan jenayah terhadapnya bawah pentadbiran lepas diketahui umum.

      Bekas Ahli Parlimen Kapar, G Manivannan, yang bersaing untuk tempat di majlis pimpinan pusat PKR, bersetuju dengan komen itu.

      “Rafizi jelajah ke seluruh negara dan memainkan peranan penting menjelaskan banyak isu dan agenda Pakatan Harapan jika gabungan itu menang Putrajaya,” katanya.

      “Kalau dia menang, dia boleh bantu Anwar memenuhi agenda PKR.”

      Seorang lagi pemimpin parti bersetuju Rafizi seorang yang “berprinsip” dan “tidak bertolak ansur dalam isu yang dia perjuangkan.”

      Namun begitu: “Dalam politik, perkara itu boleh menjadi liabiliti, terutama pada orang atasan. Itu boleh menyebabkan dia bersengketa dengan Anwar.”

      Sementara itu, seorang ahli parti dalam kem Rafizi berkata pencapaian Azmin setakat ini menjadi liabiliti kepada parti.

      Beliau berkata bekas menteri besar Selangor itu dilihat sebagai satu ancaman, dan hubungan rapatnya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mematahkan dakwaan bahawa dia pilihan utama perdana menteri sebagai penggantinya.

      “Sudah 20 tahun Anwar menunggu untuk menjadi perdana menteri,” katanya. “Dia perlukan orang nombor 2 yang boleh bekerja dengannya, seseorang yang tidak akan menjadi satu ancaman.”

      Bermula minggu depan, separuh daripada 800,000 ahli PKR akan mengambil bahagian dalam pemilihan pemmimpin tertinggi parti.

      Azmin hari ini mengesahkan dia akan melawan Rafizi dan mempertahankan jawatannya.

      Perkembangan itu sudah dijangka kerana mereka berdua dilihat bukanlah kawan baik. Perkembagan ini juga menamatkan spekulasi Azmin mungkin mencabar Anwar untuk jawatan presiden.

      Pada masa ini, sumber percaya kelebihan berada di tangan Azmin.

      Bekas setiausaha sulit Anwar itu juga mendapat sokongan ahli majlis PKR di seluruh negara, yang berterima kasih kepada Azmin atas pelantikan mereka.

      ‘Kotor’

      Walaupun pemimpin-pemimpin kanan cuba mempertahankan parti itu ditengah-tengah spekulasi mengatakan PKR diancam perpecahan, sumber mengatakan kempen untuk jawatan nombor 2 parti boleh terjerumus menjadi pertarungan peribadi.

      Delete

    14. semak la entry mamat justice nie... bodo tak besukat, kerjany copy paste je... bla la ko... semak tul...

      Delete
    15. Mana ada "yg beria-ia sangat buat manifesto utk tarik sokongan org Pas Dan UMNO supaya beralih arah "? Awat tak sebut mana satu apek manifesto yang kata begitu?

      Mana PH mahu buat begitu. Depa tahu "org Pas Dan UMNO" tidak akan "beralih arah". Hang boroh ka cakap begitu? Yang PH coba tarik sokongan ia lah pengundi umum nya.

      Delete
    16. Seriously kami penyokong PH memang cuma nak kerajaan Najib tumbang je. Itu yang paling utama. Tumbang Najib maka semua yang lain Insya Allah akan dapat diperbaiki. Tak dalam 100 tahun, dalam 5 tahun okay. Kami cuma nak kerajaan yang bersih,pemimpin tak korup tak songlap duit rakyat,transparensi dalam perkara2 melibatkan kepentingan rakyat,kebebasan bersuara,undang2 yang sama ke atas para menteri Dan keluarga mereka..yang penting rakyat tak rasa tertindas.

      Delete
    17. Alhamdulillah kemenangan yg sebenar adalah memBEEnD kan umno dr puncak kuasa yg kerja pemimpinnya melanun harta negara.

      Kepada pas kita pun tak tau la apa yg dpt dilakukannya kalau ditakdirkan menang pru dulu. Sedangkan tun M yg pernah jd pm selama 22 thn. pun dilihat bermasalah untuk menunaikan janji sprt yg dirancangkan akibat masalah2 yg ditinggalkan oleh pentadbiran dulu yg mentadbir cara cash is king yg akibatnya dia terpaksa buat operasi
      ala gali lubang tutup lobang..pinjam uang gula2kan rakyat
      dn tabur dedak sana sini,apa yg boleh dilakukan oleh hj.hadi sbg pm dr gagasan sejahtera agaknya ya.

      Jadi bersyukurlah dgn pencapaian kerajaan PH dgn janji yg telah ditunaikan. Peluang msh ada untuk memenuhi janji yg belum tertunai dlm masa kira2 4 tahun lagi.

      Delete
    18. Kahkahkah.. Gua tersangat bahagia BN telah diterajang dan akan bungkuih perlahan².

      Cuma gua terkilan kerana niat gua untuk membunuh diri tidak dpt dilaksanakan kerana gua masih cintakan dunia dan takut mati. Kahkahkah..

      Delete
    19. KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA

      1. PERKATAAN MELAKA DIAMBIL DARI BAHASA ARAB ( MULAQAT ) IAITU TEMPAT PERTEMUAN ( PEDAGANG-PEDAGANG DARI SELURUH DUNIA )…KERAJAAN ISLAM MELAKA DI KEMUNCAK KEGEMILANGANNYA ADALAH PADA MASA PEMERINTAHAN SULTAN ALAUDDIN RIAYAT SHAH DI MANA BELIAU ADALAH SEORANG YANG ALIM DAN FAQIH DALAM HUKUM-HAKAM ISLAM…DI ZAMAN BELIAULAH HUKUM HUDUD DILAKSANAKAN…KEPERIBADIAN BAGINDA SEPERTI UMAR AL KHATTAB DI MANA BAGINDA PADA MALAM HARI MERONDA SEORANG DIRI DAN BERJAYA MEMBUNUH 5 ORANG PEROMPAK DENGAN KEHANDALAN BAGINDA BERSILAT…

      2. SEBELUM ITU KERAJAAN MELAYU FUNAN DI CATAT SEBAGAI EMPAYAR PERTAMA DI ASIA TENGGARA BEBERAPA ABAD SEBELUM MASIHI….KERAJAAN INI BERTEMPAT DI CHAMPA ( KAMPUCHEA )…UMAT MELAYU MENJADI BANGSA YANG MAJU DAN BERTAMDDUN DAN BEGITU HEBAT DALAM PERLOMBONGAN EMAS DAN TIMAH…SELAIN ITU BANGSA MELAYU MENJADI RAJA MARITIM DUNIA SEHINGGA LAUT DI SITU DINAMAKAN LAUT CHAMPA….OLEH KERANA SERANGAN YAJUJ MAKJUJ ( CINA/VIET ) BANGSA MELAYU TELAH BERUNDUR KE SELATAN DAN LAUT TERSEBUT TELAH BERTUKAR NAMA KEPADA LAUT CHINA SELATAN….KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU LAIN YANG TURUT SAMA TERTUBUH IALAH LANGKASUKA 2M ( PATANI & THAI ),,,KEDAH TUA 5M ( LEMBAH BUJANG KEDAH ),,,GANGGA NEGARA 5M( PERAK ),,,,TAN TAN 6M ( TRENGGANU ),,,CHIH TU 6M ( KELANTAN ),,,SRIVIJAYA 7M ( SUMATERA ) DAN MAJAPAHIT 13M ( JAWA )


      3. KERAJAAN MELAKA KETIKA ITU MEMPUNYAI KELENGKAPAN PERANG YANG TERCANGGIH DI DUNIA KERANA KERAJAAN INI ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA EMPAYAR OTTHMANIAH TERMASUK KERAJAAN ACHEH DAN KERAJAAN SULU…SEPERTI KELENGKAPAN TENTERA AMERIKA JIKA HENDAK DIBANDINGKAN ZAMAN SEKARANG….MENURUT RELAZIONE DEL PRIMO VIAGGIO INTORNO AL-MONDO ( REPORT ON THE FIRST VOYAGE AROUND THE WORLD ) KARANGAN ANTONIO FIGAFETTA,,,KEKUATAN MELAKA PADA WAKTU ITU ADALAH 20,000 ORANG TENTERA YANG TERDIRI DARIPADA TENTERA TEMPATAN SELAIN TENTERA UPAHAN DARI JAWA,,,PARSI DAN BEBERAPA NEGERI ISLAM YANG LAIN…..KELENGKAPAN KETENTERAAN MELAKA KETIKA ITU IALAH 6,000 ARTILERI ( MERIAM BESAR BERKUASA TINGGI ),,,20 GAJAH PERANG SERTA SENJATA API DI KENALI SEBAGAI ISTINGGAR ( SENAPANG PANJANG ),,,TARKUL ( SENAPANG PENDEK ),,,PEMURAS ( PISTOL ),,, BAJU BESI SERTA MERIAM-MERIAM KECIL DIKENALI SEBAGAI LELA DAN RENTAKA ( ZAMAN SEKARANG SEPERTI RPG YANG MUDAH DIANGKUT ) HASIL KREATIVITI BANGSA MELAYU YANG DICEMBURUI PENJAJAH KETIKA ITU…KOTA MELAKA PULA KETIKA ITU ADALAH DIBINA DARIPADA BATU….

      4. DARI SEGI KELENGKAPAN TENTERA LAUT DAN PERKAPALAN… ANGKATAN LAUT MELAKA YANG SERING MERONDA SEPANJANG SELAT MELAKA,,,LALUAN DAGANG TERSIBUK DI DUNIA SAMPAI SEKARANGPUN DIAKUI KECEKAPANNYA…DI BAWAH KEPIMPINAN TOKOH-TOKOH BERWIBAWA SEPERTI BENDAHARA TUN PERAK DAN LAKSAMANA HANG TUAH,,IA TELAH BERJAYA MEMUKUL MUNDUR ARMADA LAUT THAI…JUGA ANCAMAN MANA-MANA PIHAK…BUKANKAH IA CUKUP BESAR DAN KUAT UNTUK MENJAMIN KESELAMATAN PENDUDUK,,,PENDATANG DAN PEDAGANG SEPANJANG SELAT MELAKA??? …MAMPU MERONDA DARI UTARA SEMANANJUNG SEHINGGA SELATAN KE PULAU JAWA..MEMANTAU DAN MENGHIDU PERGERAKAN MUSUH SEBELUM MEREKA DAPAT MENGHAMPIRI PUSAT PEMERINTAHAN DI KOTA MELAKA…LALU BAGAIMANA KOTA MELAKA YANG DIGELAR BARAT SEBAGAI “VENICE OF THE EAST” BOLEH KALAH DENGAN MUDAH???...PIHAK PORTUGIS SENDIRI MENGAKUI BAHAWA PEJUANG-PEJUANG MELAYU MELAKA ADALAH GAGAH PERKASA DAN TERLATIH DALAM ILMU PEPERANGAN SERTA DILENGKAPI PELBAGAI JENIS SENJATA POTENSI…

      Delete
    20. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Anwar mula menyedari permainan licik PM bila tertubuhnya CEP yang dipengerusikan oleh Daim. Semua sedia maklum bahawa Daim adalah musuh lama politik Anwar.

    Kalau PM memang jujur ingin menyerah jawatan kepada Anwar selepas 2 tahun, kenapa tidak Anwar yang berada dalam majlis orang-orang 'eminent' itu dan menjadi pengerusi. Secara tidak langsung, PM sudah memberitahu bahawa Anwar bukanlah di kalangan orang-orang 'eminent' dan tak layak untuk menasihati kerajaan.

    Pada mulanya majlis itu dikatakan hanya nak ditubuhkan untuk 100 hari sahaja kerana kerajaan Malaysia baru belum stabil dan perlu dinasihati. Tapi kini CEP itu akan diteruskan lagi melampaui 100 hari dan sudah tentu Anwar tidak boleh menjadi PM dengan Daim sebagai ketua penasihat.

    20 tahun sudah berlalu sejak 1998, Anwar terpaksa mengigit jari sekali lagi, cuma mungkin kali ini bukan menggigit dalam penjara. Menyedari hal ini Anwar tidak boleh berdiam diri lagi, dia terpaksa menggerakkan jentera dan tenteranya. Dia tak perlu takut kerana kerusi MP partinya sebanyak 46 itu jauh mendahului kerusi MP parti PM yang hanya sebanyak 13.

    Adakah PM bersedia untuk mengambil risiko PH jadi kucar kacir sekiranya dia cuba mengenepikan Anwar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Amar tak setuju haramkan kahwin bawah umur
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 25 Jul 2018, 5:09 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 5:21 petang

      A+ A-
      Pemimpin PAS berpendapat usaha kerajaan untuk mengharamkan terus perkahwinan melibatkan kanak-kanak bawah had umur sebagai "bertentangan dengan Islam".

      Naib presidennya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, beliau secara peribadi tidak bersetuju cadangan tersebut.

      "Kalau mengharamkan terus (perkahwinan melibatkan kanak-kanak) saya sebenarnya tidak bersetuju, sebab dari segi agama ia tidak salah, tetapi kita boleh mengawal.

      "Kita sudah ada undang-undang, mana-mana perkahwinan bawah umur perlu mendapat kebenaran pihak berkuasa negeri. Kita kuat kuasa undang-undang itu sajalah," katanya kepada media ketika ditemui selepas Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kota Bharu, hari ini.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berhubung usaha bagi merangka standard operasi piawai (SOP) mahkamah syariah untuk memperketatkan peruntukan berkaitan perkahwinan kanak-kanak.

      Menyifatkan SOP itu sebagai “langkah jangka pendek”, Mujahid menjelaskan bahawa kerajaan juga cenderung untuk mengharamkan terus perkahwinan kanak-kanak.

      "Kita akan keluarkan SOP untuk memperketatkan (prosedur) kerana selagi ada peruntukan (perkahwinan kanak-kanak), kamu harus hormatinya.

      "Ini hanya langkah sementara, langkah jangka panjang lebih penting. Kita patut sampai kepada pengharaman perkahwinan kanak-kanak,” kata Mujahid.

      Semenatara itu, Mohd Amar yang juga anggota dewan undangan negeri (ADUN) Panchor dan timbalan menteri besar Kelantan, menegaskan, dalam agama Islam perkara itu tidak boleh diharamkan.


      "Perkara yang dibolehkan agama mengapa kita nak haramkan. Tetapi kalau mengawal itu bagus, takut orang ambil kesempatan," jelasnya.

      Terdahulu isu perkahwinan kanak-kanak tercetus apabila seorang lelaki 41 tahun dari Gua Musang, Kelantan bertemu jodoh dengan seorang kanak-kanak 11 tahun.

      Pada masa ini, kanak-kanak perempuan bawah 16 tahun dan lelaki bawah 18 tahun dibenarkan berkahwin jika mendapat kebenaran mahkamah syariah.

      Bagi bukan Islam, golongan itu perlu mendapatkan kebenaran khas ketua menteri atau menteri besar negeri berkaitan.

      Delete
    2. PAS: Bahaya suara sumbang ancam Islam
      Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 5:14 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 5:20 petang

      A+ A-
      KATA MP | Kerajaan dan semua ahli parlimen sama ada Islam atau bukan Islam berkewajipan untuk mempertahankan Islam.

      Tanggungjawab ini perlu dilaksanakan sesuai dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang telah memperuntukkan “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

      Sebagai ahli badan legistatif, ahli-ahli parlimen sepatutnya lebih memahami tuntutan daripada peruntukan ini.

      Tambah pula, Tanah Melayu telah mempunyai peruntukan jelas mengenai kedudukan Islam sebagai agama negeri sejak dari sebelum merdeka. Perkara VII Perlembagaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 51 Perlembagaan Negeri Terengganu 1911 lebih awal meletakkan Islam sebagai agama negeri.

      Menunjukkan, agama Islam itu begitu sebati sekali dalam adunan budaya dan amalan dalam negara ini sejak dahulu lagi sehingga diperundangkan dalam Perlembagaan.

      Ilmu ketatanegaraan Islam

      Justeru, adalah tidak wajar sekali jika berlaku dalam pentadbiran dan tindakan para pemimpin di negara ini yang bercanggah dengan kehendak dan ajaran agama Islam.

      Kerajaan juga mesti memahami bahawa adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk "menegakkan Islam dan mentadbir dunia dengan Islam itu" seperti yang dijelaskan oleh para ulamak Islam dalam disiplin ilmu ketatanegaraan dan politik Islam.

      Apabila Islam ditegakkan maka agama-agama lain akan terpelihara untuk diamalkan secara aman dan damai kerana antara prinsip Islam ialah tiada paksaan dalam beragama.

      Salah satu kewajipan ini ialah memelihara agama Islam (hifz ad-din) itu sendiri pada dua aspek; (i) memastikan Islam itu kekal dan dilaksanakan serta diperkasakan, dan (ii) melindungi Islam daripada perkara-perkara yang membawa kepada kerosakan atau kemusnahannya.

      'Gesaan hapus kedaulatan Islam'

      Malangnya mutakhir ini, suara-suara sumbang yang memburukkan imej institusi dan undang-undang syariah; mahu agar umat Islam dibebaskan daripada ikatan undang-undang kawalan moral yang berasaskan agama, menuntut supaya semua agama diletakkan sama rata (transcendental unity of religion) dan menggesa supaya kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan di negara ini dihapuskan seolah-olah tidak diberikan perhatian dan tidak dipandang berat oleh kerajaan.

      Tindakan ancaman terhadap Islam ini adalah sangat merbahaya kepada perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

      Oleh yang demikian, saya amat berharap agar Kerajaan dan semua Ahli Parlimen lebih bertanggungjawab untuk memelihara Islam di negara ini.


      Perkara ini telah saya tegaskan di Dewan Rakyat menerusi Ucapan Menjunjung Kasih Titah Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang saya sampaikan pada hari ini dan hari semalam.



      DATUK DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus dan juga pemimpin kanan PAS yang memegang jawatan Ahli Majlis Syura Ulamak PAS, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Bendahari Dewan Ulamak PAS.

      Delete
    3. PAS bantu mangsa kebakaran di Likas



      SEPANGGAR: PAS Kawasan Sepanggar dengan kerjasama Khidmat Malaysia telah melaksanakan operasi bantuan kepada mangsa kebakaran di Kampung Cenderamata 2, Likas di sini kelmarin.

      Sumbangan bantuan yang diserahkan kepada mangsa berupa keperluan asas seperti telekung, lampin pakai buang, pakaiam, makanan serta barangan lain.

      Misi bersepadu dipimpin Pengerusi Khidmat Malaysia Sabah, Zulzaim Hilmee Abidin itu turut dijayakan sama dengan penglibatan Jabatan Amal Malaysia Sepanggar.

      Pengalaman kolaborasi entiti tersebut telah melaksanakan pelbagai usaha yang bertujuan meringankan beban lebih 800 mangsa pada kejadian kebakaran melibatkan 152 rumah minggu lalu itu.



      Zulzaim menggesa perhatian pihak berkuasa terhadap masalah kejadian kebakaran yang kerap berlaku kepada perumahan atau perkampungan penduduk di negeri itu dan percaya ia mampu ditangani. -HARAKAHDAILY 29/7/2018


      : Kebajikan mesti menjadi agenda utama PAS walaupun PAS tak menang di situ....

      Delete
    4. Reputasi Selangor terjejas dakwaan kronisme, kata MP PKR



      Pemimpin kanan PKR mendesak kepimpinan di Selangor menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi untuk menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

      MP Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata walaupun beliau tiada maklumat mengenai dakwaan yang dibuat pemimpin AMK Selangor yang meletak jawatan daripada parti itu, namun terdapat asas bagi kepimpinan negeri untuk menyiasat perkara berkenaan.

      "Saya tidak ada maklumat tapi mengikut apa yang mereka kata, saya harap kerajaan Selangor siasat sebab tuduhan disebut agak serious.

      "Ia melibatkan bukan sahaja masalah imej tapi mungkin juga salah laku kewangan dan sebagainya," kata Johari kepada pemberita selepas suatu majlis di Ampang yang mengumumkan pasukan Rafizi Ramli dalam pemilihan PKR akan datang ini.

      Johari berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai peletakan jawatan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor Syed Badli Shah Syed Osman dan Ketua AMK Sabak Bernam Abdul Mutalib Ahmad kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan kepimpinan negeri.

      Semalam, Mutalib, menyatakan kekesalan kerana mendakwa tiada seorang pun belia dari Sabak Bernam dilantik sebagai ahli majlis tempatan dan mendakwa "taktik kotor dan kronisme telah menjadi kanser di parti" dan oleh itu memutuskan untuk meletak jawatan daripada PKR.

      Terdahulu semasa majlis itu, Johari diumumkan Rafizi sebagai pesaing untuk jawatan naib presiden PKR.


      : UMNO dan PKR ni spesis sama lahir daripada ibu yang sama....

      Delete
    5. MBM gesa Syed Saddiq jelaskan maksud 'macai politik'
      RIDAUDDIN DAUD 3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore289
      Mu’ammar Ghadafi Jamal Jamaluddin
      Mu’ammar Ghadafi Jamal Jamaluddin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Majlis Belia Malaysia (MBM) menggesa Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Abdul Rahman menjelaskan maksud sebenar 'macai politik' dan mengemukakan bukti badan gabungan MBM yang ditarik balik bantuan kerana mengkritik kerajaan.

      Presidennya, Muammar Ghadafi Jamal Jamaludin mendakwa Ahli Parlimen Muar itu tersilap dan terburu-buru menuduh MBM dan pertubuhan belia sebagai 'macai politik' sedangkan pertubuhan tersebut tidak didaftarkan sebagai sayap parti politik.


      Dalam satu kenyataan media dikeluarkan pertubuhan itu, MBM membantah sekeras-kerasnya tuduhan berkenaan lantas menggesa Syed Saddiq memohon maaf dan menarik balik kenyataan tersebut serta tidak akan mengulangi kesilapan sama pada masa depan.

      "Istilah ‘macai politik’ tidak ada di dalam kamus Dewan Bahasa dan Pustaka. Namun dalam bahasa pasar orang Cina ‘Ma’ bermaksud kuda, ‘cai’ bermaksud si kecil, si muda atau binatang yang muda. Ia mempunyai konotasi yang negatif terhadap pelaku sebagai ‘budak yang diperkudakan’.

      "Adalah tidak wajar perkataan tersebut diucapkan di dalam Dewan yang mulia tanpa memberi pengertian yang jelas kerana ia mengundang persepsi yang negatif. Pihak MBM ingin memohon pihak Menteri menjelaskan tentang maksud sebenar macai politik," katanya.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Bersihkan persatuan belia daripada macai politik ]

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Tak wajar label NGO belia 'macai politik' ]

      [ ARTIKEL BERKAITAN: 'Syed Saddiq tidak faham gerakan persatuan belia' ]

      Menurutnya, janganlah kerana hanya segelintir pimpinan belia yang terlibat dalam politik maka label ‘macai politik’ diletakkan kepada pertubuhan belia sedangkan MBM meraikan pendirian politik masing-masing dan berusaha mewujudkan budaya politik matang dan bertanggungjawab dalam kalangan belia.

      Tambah beliau, MBM mempunyai sejarah yang panjang di Malaysia malah kewujudan pertubuhan pada tahun 1948 mendahului sebahagian besar parti-parti politik yang ditubuhkan di negara ini hatta Kementerian Belia Dan Sukan sendiri.

      Jelasnya, meskipun terdapat ahli dan pimpinan MBM aktif berpolitik namun itu tidak bermakna bahawa keseluruhan persatuan belia tersebut adalah ‘macai politik’ parti tertentu.

      "Malahan MBM menjadi medium terbaik menyatukan pandangan dan fahaman politik yang pelbagai ini demi kepentingan belia dan pergerakan belia seluruhnya. MBM mengambil pendekatan berlapang dada dan meraikan kepelbagaian selaras dengan hak asasi yang dijamin oleh Perlembagaan Malaysia.

      "MBM berpandangan selayaknya Menteri memberi gesaan kepada pertubuhan belia untuk meraikan perbezaan fikrah politik dan ideologi politik malah mereka harus duduk bersama bagi membincangkan pelbagai agenda demi kepentingan pembangunan belia di Malaysia," ujarnya.

      Tegasnya, MBM bersedia bersama mengangkat aspirasi Syed Saddiq agar persatuan belia menjadi kuasa pendesak belia terkuat kerajaan dalam usaha menjadi pengimbang kepada kerajaan demi masa depan Malaysia.

      Delete
    6. SAMBUNGAN : KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA


      5. INI ADALAH GAMBARAN BAHTERA MELAYU MELAKA ABAD KE 15 YANG DIBERI NAMA MENDAM BERAHI….DALAM SEJARAH MELAYU SULATUS SALATIN DAN HIKAYAT HANG TUAH ADA DICERITAKAN TENTANG BAHTERA SULTAN MAHMUD SHAH MELAKA INI…DIBINA SEKITAR 1453 DI BAWAH SELIAAN BENDAHARA DAN LAKSAMANA TUN TUAH…PANJANG 180 KAKI,,, LEBAR 36 KAKI…IA JAUH LEBIH PANJANG DAN BESAR DARIPADA FLOR DE LA MAR PORTUGIS…MEMPUNYAI 2 DEK..DEK DEPAN UNTUK NAKHODA DILENGKAPI 3 MERIAM…DEK BELAKANG ADALAH DEK DI RAJA…MEMPUNYAI 3 LAYAR DAN SERATUS DAYUNG..BOLEH MEMBAWA 400 PERAJURIT….SEMASA DI BAWAH KENDALIAN LAKSAMANA BAHTERA INI MEMBUAT 9 EKPEDISI BESAR…ANTARANYA KE MAJAPAHIT,,,MING ( CHINA ),,,SAILONG ( CEYLON ),,,SIAM UNTUK BELI 4 EKOR GAJAH DAN ISTANBUL UNTUK BELI MERIAM….SAYANGNYA PIHAK BERKUASA MELAKA SEKARANG TIDAK BERMINAT MEMBINA REPLIKA BAHTERA INI….YANG DIBINA REPLIKA FLOR DE LAR MAR…ALANGKAH HINANYA BANGSA YANG TELAH DIJAJAH BERBANGGA DENGAN PENJAJAH!!!!!


      6. ORANG PORTUGIS SEBENARNYA DI MASA ITU MASIH KOLOT,,,MEREKA TERJUMPA SEBUAH BENDA AJAIB DI ISTANA MELAKA…BILA DIPANDANG OBJEK TERSEBUT,,,,MUNCULLAH MUKA MANUSIA DI DALAMNYA…APABILA DITELITI BALIK,,,MUKA MANUSIA ITU ADALAH MUKA ORANG YANG MEMANDANG…RUPA-RUPANYA OBJEK ITU ADALAH CERMIN TETAPI ORANG PORTUGIS BARU PERTAMA KALI MELIHATNYA! JADI SIAPAKAN YANG KUNO DAN SIAPAKAH YANG LEBIH BERTAMADDUN?


      7. PARA PENGKAJI DI TAPAK ARKEOLOGI YANG DIIKTIRAF SEBAGAI TAPAK TAMADUN MANUSIA TERTUA DI ASIA TENGGARA MENEMUI BEBERAPA TINGGALAN KAPAL-KAPAL PURBA DI SUNGAI KUNO YANG PERNAH MENGALIR DI KAWASAN BERSEJARAH “KEDAH TUA “ ITU BERIBU TAHUN DAHULU..PENEMUAN TINGGALAN KAPAL-KAPAL PURBA TERSEBUT DIDEDAHKAN OLEH EXCO AGAMA, HAL EHWAL MASYARAKAT SIAM, PELANCONGAN DAN WARISAN,,,KERJA RAYA NEGERI DATO MOHD RAWI ABDUL HAMID….BUKAN SAHAJA DI TANAH MELAYU TAPI KAPAL-KAPAL MELAYU DITEMUI JUGA DI NEGARA-NEGARA LAIN OLEH PAKAR ARKEOLOGI…


      8. KAPAL-KAPAL GERGASI ALAM MELAYU DINAMAKAN JONG DIMANA PERNAH BERLAKU PERISTIWA JONG INI TIDAK PERASAN TERLANGGAR KAPAL PORTUGIS…DI NEGARA CHINA PULA JONG INI TIDAK DIBENARKAN BERLABOH DI PELABUHAN…INI MENGGAMBARKAN BETAPA MEGA/GERGASINYA JONG-JONG TERSEBUT…PERKATAAN JONG TELAH DIGUNA PAKAI DALAM BAHASA INGGERIS KEPADA JUNK….




      9. KERIS ADALAH SENJATA WARISAN PENINGGALAN NABI IBRAHIM AS KEPADA ANAK CUCU BAGINDA….BANGSA MELAYU ADALAH TERKENAL PEMBUAT KERIS YANG CUKUP SENI DAN HEBAT…TAMADUN MEREKA BERUSIA 4000 TAHUN….BERMAKNA MEREKA ADALAH HEBAT DALAM PEMBUATAN BARANGAN LOGAM…ADA KAJIAN YANG DIJALANKAN MENUNJUKKAN KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU DI NUSANTARA ADALAH PEMBUAT DAN PENGELUAR SENJATA-SENJATA API TERBAIK DI DUNIA MENEWASKAN BELANDA,,,PORTUGIS SERTA SEPANYOL….CATATAN-CATATAN PENGEMBARA DAN PEDAGANG AWAL EROPAH DAN CINA JUGA MENUNJUKKAN KERAJAAN-KERAJAAN NUSANTARA YANG MENGELILINGI KERAJAAN MELAYU MELAKA KETIKA ITU ADALAH PENGELUAR-PENGELUAR UTAMA MERIAM-MERIAM HEBAT DAN BERKUASA DI DUNIA SEPERTI KESULTANAN BRUNEI,,KESULATANAN PATTANI,,,KESULTANAN SULU DAN BEBERAPA KERAJAAN MELAYU LAIN DI ASIA TENGGARA….MALAHAN KERAJAAN TURKI OTHMANIAH JUGA PERNAH MEMBELI MERIAM-MERIAM YANG BERKUALITI DARIPADA KERAJAAN KESULATANAN MELAYU DI NUSANTARA….


      10. ANGKATAN LAUT PORTUGIS PERTAMA YANG MENYERANG MELAKA DIKETUAI OLEH GONZALO PAREIRA…DENGAN KEKUATAN 7 BUAH KAPAL,,,10 BUAH GALI PANJANG DAN 13 BUAH FUSTA,,,ANGKATAN PAREIRA INI TIDAK SEMPAT MENGINJAK KAKI KE BUMI MELAKA KERANA KEHANDALAN TUN HASSAN TEMENGGUNG DAN KEBIJAKSANAAN BENDAHARA MELAKA ,,,PORTUGIS GAGAL…NAMUN PORTUGIS YANG PADA AWALNYA DATANG BERDAGANG PADA 1509,,,MULA MENCARI TITIK KELEMAHAN KERAJAAN MELAYU ISLAM MELAKA…AKHIRNYA KERAJAAN MELAKA TUMBANG PADA TAHUN 1511…

      Delete
  3. ANWAR NAK COUNTER BALIK BILA PM SURUH PDRM GUNA BAHASA INGGERIS

    KUALA LUMPUR - Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta kerajaan mempertimbangkan untuk mengadakan kursus buat Ahli Parlimen yang dilihat lemah dalam tahap penguasaan bahasa Melayu.
    Jelasnya, tindakan itu pernah dilakukan oleh Dewan Undangan Negeri Selangor pada tahun 2008 sewaktu gabungan Pakatan Rakyat ketika itu berjaya mengambil alih pemerintahan daripada BN.
    Ramai yang menegur prestasi Ahli Parlimen di Parlimen, berucap dalam bahasa yang lemah, kesat dan kurang sopan.
    "Bagi yang lemah tak salah bagi Parlimen menganjurkan kursus bahasa... Kalau tak malu nanti kita dengar penguasaan bahasa yang jauh lebih lemah daripada pelajar SPM (Sijil Pelajaran Malaysia)," katanya.
    Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas sesi pertemuan bersama sasterawan dan budayawan di pejabatnya di sini petang tadi.
    Antara yang hadir ialah Sasterawan Negara, Datuk Seri Abdul Samad Mohamed Said dan Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka, Omar Jaafar. - K! ONLINE

    SYABBAS DSAI...PERJUANGKAN BAHASA KEBANGSAAN, BAHASA KEBANGGAAN KITA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU BN ULAR SAWA MAKA PH ADALAH NAGA


      Lim: Tanya BN kenapa judi sukan pernah lulus
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 24 Jul 2018, 1:54 petang | Dikemaskini 24 Jul 2018, 1:56 petang

      A+ A-
      Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini berdepan lagi soalan pemberita susulan keputusan kerajaan yang tiada perancangan untuk kembali meluluskan lesen judi sukan kepada syarikat taikun Tan Sri Vincent Tan, Ascot Sports Sdn Bhd.

      Lim bagaimanapun meminta pemberita bertanya terlebih dahulu kepada kerajaan BN dahulu yang pernah meluluskannya, bukan kepada kerajaan baru yang tidak menyokongnya.

      “Kerajaan dahulu yang luluskan.

      “Sepatutnya soalan ini ditanya kepada kerajaan lama kerana mereka luluskan lesen itu,” katanya ketika ditanya alasan permohonan itu tidak dilayan.

      Ditanya sekali lagi berkaitan pembatalan lesen itu, Lim sekali lagi mengulangi gesaan sama kepada pemberita.

      "Lulus tetapi tidak diteruskan. Jadi perkara itu (luluskan lesen) tidak timbul.

      "Jadi anda (pemberita) sepatutnya tanya kepada kerajaan terdahulu kenapa mereka meluluskan (lesen perjudian sebelum ini)," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, dalam jawapan bertulis menjawab soalan Datuk Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau), Lim berkata kerajaan tidak berniat atau merancang untuk meluluskan sebarang lesen aktiviti perjudian sukan kepada Ascot Sports atau mana-mana operator.

      Lim berkata, Kementerian Kewangan ketika pentadbiran BN pernah mengeluarkan lesen kepada Ascot pada 13 Januari 2010 tetapi menarik balik pada 5 Oktober tahun sama selepas mendapat kecaman.

      Tan dilihat ramai sebagai orang yang rapat dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Delete
    2. Badan pemikir Ideas beri amaran kuasa tak seimbang dengan Dr Mahathir dalam Khazanah



      PETALING JAYA: Sebuah badan pemikir menyuarakan keraguan berhubung keputusan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempengerusikan dana kekayaan negara, Khazanah Nasional Berhad.

      Penyelaras Unit Demokrasi dan Tadbir Urus di Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Aira Azhari berkata, kuasa “besar” perdana menteri mungkin menyebabkan ahli lembaga pengarah tidak berani membantah keputusan penting yang dibuatnya.

      “Wujud ketidakseimbangan kuasa dengan adanya perdana menteri. Sebagai alternatif, mungkin seorang penjawat awam seperti wakil dari Jabatan Perdana Menteri boleh berada dalam lembaga pengarah.”

      Semalam, Dr Mahathir mempertahankan pelantikannya sebagai pengerusi Khazanah dengan berkata, ia adalah tanggungjawabnya untuk mengembalikan dana kekayaan negara itu kembali ke landasan betul.

      Tetapi, Aira berkata, semak dan imbang Parlimen untuk badan seperti Khazanah akan memastikan ketelusan dan akauntabiliti di tahap tinggi.

      Beliau memberi contoh dana pencen kerajaan Norway yang dikenali sebagai “Dana Minyak” dan diuruskan Kementerian Kewangan yang perlu bertanggungjawab kepada Parlimen Norway.

      “Di bawah Dana Minyak, semua orang boleh melihat dan meneliti setiap pelaburannya di laman webnya.

      “Semuanya didedahkan, seperti mandat yang diberikan selaku dana untuk kepentingan rakyat Norway. Malaysia patut cuba mencontohinya.”

      Pensyarah Universiti Malaya, Prof Edmund Terence Gomez bagaimanapun berkata, kebiasaannya, menteri kewangan dan perdana menteri perlu menganggotai lembaga pengarah Khazanah.

      Pakar mengenai politik dan korporat Malaysia itu menyifatkan pelantikan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali sebagai ahli lembaga pengarah adalah janggal, tetapi “tidak salah sama sekali” kerana Khazanah berurusan dengan perkara berkaitan ekonomi.

      Katanya, Khazanah boleh dikeluarkan daripada Menteri Kewangan Diperbadankan dan diletakkan dalam kementerian lain.

      “Ketika ini, Khazanah masih di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan. Jika menteri kewangan tidak berada dalam lembaga pengarah Khazanah, kemungkinan besar beliau tidak tahu apa yang dilakukan lembaga pengarah Khazanah.”

      Sebelum ini, Gomez membantah ahli politik mengetuai badan berkanun dan yarikat berkaitan kerajaan (GLC), kecuali mereka berbuat demikian dalam kapasiti menteri atau kerajaan.

      Centre for a Better Tommorrow (Cenbet) berkata, walaupun ahli lembaga pengarah Khazanah yang baru adalah “orang berkaliber”, mereka tidak sepatutnya terdiri daripada ahli politik atau Kabinet kerana mereka akan terdedah kepada liabiliti yang boleh ditangani pemimpin korporat dengan cara lebih baik.

      Delete
    3. “Dana kekayaan negara patut dikendalikan seperti syarikat lain dan ini bermakna pertimbangan politik perlu dikecualikan daripada lembaga pengarah,” kata Cenbet dalam satu kenyataan kepada FMT.

      Menurutnya, jika ada tujuan politik khas untuk dana itu, ia perlu dinyatakan dengan jelas sebagai sebahagian misi untuk diketahui dan dilaksanakan pihak pengurusan, serta bertanggungjawab kepada rakyat.

      “Dengan adanya profesional dalam lembaga pengarah, kerajaan boleh mengkritik lembaga pengarah jika berlaku salah urus.”

      Katanya, demokrasi matang di seluruh dunia mengelakkan amalan melantik ahli politik menguruskan pelaburan dibiayai awam dan Malaysia perlu mengelakkan satu lagi kegagalan atau misi menyelamat disebabkan campur tangan politik.

      “Ini juga sejajar pembaharuan institusi yang disokong kerajaan baru.”

      Isnin lalu, Jabatan Perdana Menteri mengumumkan pelantikan 5 ahli lembaga pengarah baru, iaitu Dr Mahathir sebagai pengerusi, menggantikan Datuk Seri Najib Razak yang meletak jawatan pada 31 Mei lalu.

      Azmin bersama ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Tan Sri Mohd Hassan Marican, bekas timbalan gabenor Bank Negara, Dr Sukhdave Singh dan bekas pengarah eksekutif Suruhanjaya Sekuriti, Goh Ching Yin pula dilantik sebagai ahli lembaga pengarah Khazanah.


      : Politik matang mana-mana didunia tidak melantik ahli politik mengurus pelaburan tapi Mahathir buat apa yang selama ini BN buat. TAK ADA BEZA....

      Delete
    4. Asal-Usul Nama MALAYSIA dan Apa Maknanya?



      Kita semua tahu bahawa MALAYSIA ialah nama negara kita setelah berlaku percantuman antara 11 negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Sebelum penubuhan Malaysia, kita di Semenanjung Tanah Melayu memanggil negara kita Persekutuan Tanah Melayu. Semasa negara kita merdeka dari British pada tahun 1957, nama negara kita pada masa itu ialah PERSEKUTUAN TANAH MELAYU.

      Persekutuan Tanah Melayu telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh penjajah British, dengan persetujuan Raja-Raja Melayu dan UMNO (United Malays National Organisation). Sebelum itu, negeri-negeri yang tergabung di dalam Persekutuan Tanah Melayu di panggil negeri-negeri TANAH MELAYU sahaja. Di dalam bahasa Inggeris, negeri-negeri Tanah Melayu dipanggil ‘Malay States’, sementara Persekutuan Tanah Melayu di panggil ‘Federation of Malaya’, atau ‘Malaya’ sahaja.




      Persoalannya, bagaimana timbul nama MALAYSIA, iaitu gabungan nama-nama MALAYS dan ‘IA’. Dan kenapa pemimpin-pemimpin kita terdahulu menamakan nama negara kita MALASIA. Apakah dengan pertukaran nama dari Persekutuan Tanah Melayu kepada MALAYSIA, terhapuslah kata asal MELAYU sebagaimana dalam nama Persekutuan Tanah Melayu?


      Kalau kita kaji nama-nama negara-negara di dunia, terdapat nama-nama utama negara dunia, iaitu yang berakhir dengan ‘land’ , ‘tan’ dan ‘ia’. Semuanya membawa maksud yang hampir sama, bermaksud ‘tanah’. ‘Land’ ialah dari bahasa Inggeris/Eropah, ‘tan’ dari bahasa Farsi, dan ‘ia’ dari bahasa Latin.





      Antara nama-nama berakhir dengan ‘land’ ialah England (Tanah bangsa Angels), Iceland (tanah air batu atau ‘ice’), Scotland (tanah bangsa Scots), Swaziland (tanah bangsa Swazis), Finland (tanah bangsa Finns) dan sebagainya. Tidak lupa juga nama Thailand (tanah bangsa Thai).



      Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tanah bangsa Tajik), Afghanistan(tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan.



      Hampir separuh nama-nama negara dunia berakhir dengan perkataan ‘ia’. Antaranya termasuk Russia (tanah bangsa Ross), Somalia (tanah bangsa Somali), Algeria (tanah bangsa Algiers), Bolivia (tanah bangsa Bolivars), India (tanah sungai Indus), Columbia (tanah Columbus), Mongolia (tanah bangsa Mongols), Ethiopia (tanah bangsa kulit hitam) dan sebagainya.

      Dari paparan di atas, jelaslah nama MALAYSIA adalah versi ‘latinised’ berpangkalkan perkataan MALAYS, ungkapan dalam bahasa Inggeris bagi perkataan MELAYU. Jadi MALAYS-IA bermakna LAND OF THE MALAYS, atau lebih tepat, TANAH BANGSA MELAYU.


      : Pakatan Harapan cuba untuk mengelapkan sejarah bagi kepentingan politik MALAYSIAN-MALAYSIAN...

      Delete
    5. SIRI AKHIR : KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAKA

      11. JAWAPAN KEPADA SOALAN DI ATAS IALAH KERANA KERAJAAN ISLAM MELAKA SUDAH MULA MELUPAKAN AJARAN ALQURAN SUPAYA BENAR-BENAR BERIMAN DENGAN TIDAK MEMBERI KEPERCAYAAN KEPADA ORANG KAFIR DAN BERWASPADA KEPADA MUNAFIK/HIPOKRIT..APABILA KESULTANAN MELAKA TELAH MEMBERIKAN KEDUDUKAN DAN JAWATAN KEPADA ORANG ASING DAN AKHIRNYA MEREKA MEMECAHKAN RAHSIA KERAJAAN KEPADA MUSUH….MEREKA JUGA TIDAK BERTAKWA DENGAN BERINTEGRITI DALAM AMALAN HARIAN SEPERTI MENGAMALKAN RASUAH DAN KRONISME SERTA MENGIKUT KELEMAHAN DIRI…SIKAP DAN AMALAN YANG SAMALAH YANG MENYEBABKAN EMPAYAR AGUNG OTTHMANIAH TUMBANG…


      12. PORTUGIS DENGAN SEMATA-MATA KEKUATAN TENTERA MEREKA TENTU SAMA SEKALI TIDAK DAPAT MENGALAHKAN KERAJAAN MELAKA YANG TERLALU TEGUH,,,KUAT DAN HEBAT…TAPI PORTUGIS MENDAPAT SOKONGAN DARI TALIBARUT DAN PENGKHIANAT DARIPADA KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU YANG LAIN DENGAN MENGHANTAR ARMADA MEREKA…ANALISA LEBIH MENDALAM PERLU DIBUAT UNTUK MENGENAL PASTI MANAKAH KERAJAAN-KERAJAAN TERSEBUT YANG TERLIBAT DALAM MENJATUHKAN KERAJAAN MELAKA….KERAJAAN-KERAJAAN YANG DITUDUH MUNGKIN KERAJAAN MELAKA SENDIRI KERANA SABOTAJ DARI DALAM ,,,KERAJAAN PAHANG,,,KERAJAAN RIAU-LINGGA DAN KERAJAAN JOHOR…KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU INI TELAH BERGABUNG DI BAWAH ARAHAN PORTUGIS UNTUK MENAWAN MELAKA…

      Delete
  4. Video: Viral Lagu Parodi Rai 100 Hari Pemerintahan PH

     August 17, 2018 Abdul Mursyid Zainuddin 

    KUALA LUMPUR – Sempena meraikan genap 100 hari pemerintahan PH yang mengambil alih kerajaan pusat dari BN, satu lagu parodi dicipta dan kini viral di media sosial.

    Lagu berjudul “Janji 100 Hari” itu dimuat naik di beberapa laman Facebook sejak awal hari ini mendapat pelbagai reaksi dari netizen.

    Lirik lagu berkenaan secara sinis mengimbas kembali pelbagai janji yang ditabur pemimpin PH sepanjang kempen meraih undi pada PRU14 yang lalu.

    “Sedap pula lagu ni… Boleh masuk muzik² tv,” ulas netizen yang menggunakan nama Bangcik Meran.

    “Brader ni bnyk follow isu semasa ni. Power2, hahaha,” ujar Siddiq Hafiz pula dipercayai merujuk kepada lirik lagu tersebut.

    Dalam perkembangan lain, media melaporkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam pertemuan tertutup dengan pemimpin PH dan parti Warisan Sabah pada Isnin lepas mengakui PH terlalu banyak menabur janji manis ketika berkempen.

    “Sebenarnya kita tidak menjangka akan menang, jadi kita sediakan sebuah manifesto yang tebal dengan pelbagai janji,” kata Dr Mahathir, dipetik dari laporan portal FMT dan akhbar Straits Times Singapura.

    Laporan yang sama juga menyebut Dr Mahathir berkata, PH perlu mencipta alasan bagi mengurangkan tekanan dari rakyat yang menuntut janji-janji tersebut dipenuhi.

    “Jika kita tidak dapat menunaikannya, maka kita perlukan alasan kuat yang boleh diterima oleh rakyat,” ujarnya lagi.

    Kenyataan Dr Mahathir itu dilihat selari dengan gaya pentadbiran kerajaan PH yang dari awal hingga sekarang kerap menyalahkan kerajaan sebelumnya dipercayai bagi mengalih perhatian umum dari bercakap mengenai kegagalan PH menunaikan janji. – SuaraTV

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapore Yang Hebat ...



      Pada hari selasa 11 Julai 2017, baru ini seorang rakan telah ke Singapura untuk trip satu hari. Setibanya beliau di Changi Airport beliau lihat agak ramai pekerja2 airport Melayu yang agak lanjut usia masih bekerja sebagai tukang cuci.

      Apabila beliau berjumpa sahabatnya Dr Hisham beliau pun bertanyakan tentang Melayu di Singapore kerana apa yang dia lihat di airport suasana kurang selesa baginya.

      Dr Hisham memulakan ceritanya dengan berkata, orang Melayu di Malaysia sepatutnya bersyukur kerana nasib rakan sebangsa mereka di Singapore cukup ditekan.

      Katanya, pertama peluang untuk melanjut pelajaran amat tipis. Dari 100 orang, hanya 4 orang anak Melayu diterima berdasarkan quota dimana Melayu di Singapore hanya 4% sahaja.

      Katanya lagi, 4 pelajar ini akan diberikan kursus yg akan ditentukan oleh universiti. Pastinya kursus tersebut adalah yg paling sukar! Sekiranya pelajar tersebut ingin menukar kursus pihak universiti tidak membenarkannya sebaliknya menasihatkan pelajar tersebut berhenti saja.

      Sekiranya pelajar tersebut gagal walau satu kertas ujian, dia akan dikeluarkan dari universiti.
      Tetapi sekiranya berjaya, pihak universiti akan menekan pelajar tersebut agar menjelaskan yuram yg tinggi. Sekiranya gagal maka pelajar tersebut terpaksa berhenti dari U tersebut.

      Perlu diketahui TIADA BIASISWA UTK PELAJAR MELAYU DI SINGAPURA!

      Begitu juga halnya dalam perniagaan. Seperti sahabat saya , beliau mempunyai klinik sendiri tetapi sekiranya pihak kerajaan melihat potensi yang begitu baik maka beliau dipaksa untuk menerima seorang Cina Singapore untuk duduk sebagai Pengarah!.

      Sekiranya beliau tidak bersetuju, beliau akan berhadapan lesen perniagaannya tidak lagi disambung dan diarahkan tutup!.

      Orang Melayu yang ingin berniaga di Singapore harus menerima lokasi yg telah ditetapkan oleh pihak kerajaan. Lokasi2 strategik kebanyakkannya dikuasai oleh Cina manakala Melayu luar dari kawasan tersebut ditambah pula dengan kadar sewaan yang tinggi.

      Sikap pemimpin Cina yang begitu skeptikal dengan Melayu dan sering kali dikaitkan sebagai kumpulan bermasalah di Singapore menyebabkan ramai Melayu yang diperosok ke dalam pusat tahanan melalui penguatkuasaan ISA!

      Sekirannya 4 Melayu sudah selesai menjalani hukuman dibawah ISA, kerajaan Singapore akan memastikan 4 Melayu lain akan mengisi tempat tersebut.
      Bentuk kesalahan adalah berbagai.

      Banyak lagi tekanan yang diceritakan dan bagaimana Melayu didiskriminasi sebagitu hebat. Tetapi Melayu kita di Malaysia masih tidak sedar akan nikmat berkerajaan sendiri.

      Tidak mustahil nasib kita juga akan sama dgn Melayu Singapore kalau kita masih seronok bertelagah kerana politik dan menjadikan DAP mentor setiap kali melayu berpecah sepertimana PKR, PAN dan parti cap Bunga raya yg menyembah DAP bagi meneruskan survivel politik yg ada.. .. .

      MELAYU INI TIDAK LUPA


      : Tidak mustahil Melayu Malaysia akan merempak di tanah airnya sendiri kalau mereka masih bodoh memahmi politik

      Delete
    2. i-Guru kesal dengan Maszlee
      SYAMILAH ZULKIFLI 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      Mohd Azizee Hasan
      Mohd Azizee Hasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru) kesal dengan tindakan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik hari ini yang dilihat lebih mengutamakan sekolah persendirian berbanding sekolah aliran perdana.

      Presidennya, Mohd Azizee Hasan berkata, pihak kerajaan sepatutnya lebih memberi tumpuan kepada sekolah yang melaksanakan dasar pendidikan negara sebagaimana termaktub dalam Akta Pendidikan 1996.


      “Kenapa sekolah persendirian pula yang perlu diberi perhatian, bagaimana pula nasib sekolah aliran perdana.

      “Pihak menteri tidak perlu tunduk dengan desakan kaum lain kerana banyak lagi isu lebih besar dan fundamental yang perlu diberi perhatian,” katanya kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, berkenaan dengan permintaan supaya peruntukan kewangan turut diberi kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), ia sepatutnya tidak perlu dilayan.

      Beliau berkata, adalah lebih baik jika lebih banyak bantuan diberi kepada institusi sekolah agama seperti sekolah agama rakyat, sekolah tahfiz dan sekolah swasta yang melaksanakan kurikulum kebangsaan serta mengambil peperiksaan kebangsaan.

      “Kita bimbang jika kerajaan beri bantuan kepada sekolah persendirian ini, ia seolah-olah menganaktirikan sekolah aliran perdana yang mengguna pakai sistem kurikulum pendidikan kebangsaan,” katanya.

      Dalam perkembangan lain, beliau meminta Kementerian Pendidikan supaya segera menangani isu kemurungan guru seperti yang disebut oleh Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia(NUTP), Kamarozaman Abd Razak baru-baru ini.

      Katanya, i-Guru berpendapat isu berkenaan serius dan perlu diberi perhatian kerana ia boleh menganggu proses pengajaran dan pembelajaran sekali gus menjadikan pendidikan kurang efektif.

      “Antara faktor yang boleh mengundang masalah kemurungan ini apabila beban guru dan saiz bilangan pelajar yang ramai dalam satu-satu kelas selain faktor segelintir guru yang terpaksa berjauhan dengan keluarga.

      “Kementerian Pendidikan juga perlu menambah baik infrastruktur sekolah berdasarkan kepada keperluan,”katanya.

      Delete
    3. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
    4. https://suara.tv/17/08/2018/video-viral-lagu-parodi-rai-100-hari-pemerintahan-ph/

      Delete
    5. Anak luar nikah boleh bin nama bapa, mana Mujahid?



      PUTRAJAYA 27 Julai - Mahkamah Rayuan berpendirian, anak pasangan beragama Islam yang dilahirkan secara luar nikah kini layak di sisi undang-undang untuk berbinkan nama bapanya.

      Keputusan penting itu dicapai oleh panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Tengku Maimun Tuan Mat ketika membenarkan rayuan seorang kanak-kanak lelaki berusia tujuh tahun dan kedua ibu bapanya.

      Beliau yang bersidang bersama Datuk Abdul Rahman Sebli dan Puan Sri Zaleha Yusof sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak semakan kehakiman yang difailkan oleh ketiga-tiganya.

      Mahkamah berpendirian, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) selaku responden kedua telah bertindak di luar bidang kuasa ketika mendaftarkan ‘Abdullah’ sebagai nama bapa kepada kanak-kanak itu dalam sijil kelahirannya.

      Ibu dan bapa kanak-kanak itu (perayu kedua dan perayu ketiga), kedua-duanya beragama Islam bernikah pada 24 Oktober 2009. Kanak-kanak lelaki itu lahir pada 17 April 2010 iaitu lima bulan dan 24 hari (atau lima bulan dan 27 hari menurut kalendar Qamariah Islam).

      Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia memutuskan anak tidak sah taraf tidak boleh dinasabkan kepada lelaki yang menyebabkan kelahirannya atau kepada sesiapa yang mengaku menjadi bapa kepada anak tersebut.

      Muzakarah itu mendefinisikan anak tak sah taraf ialah sebagai:

      1. Anak yang dilahirkan di luar nikah sama ada akibat zina atau rogol dan dia bukan daripada persetubuhan syubhah atau bukan daripada anak perhambaan.

      2. Anak dilahirkan kurang dari enam bulan dua lahzah (saat) mengikut Takwim Qamariah daripada tarikh tamkin (setubuh). - UTUSAN ONLINE


      : Dalam kedudukan ini mana Menteri Agama? Adakah Mujahid nak jawab, sebelum ini hebat mengkritik UMNO/BN. Sekarang bila ada kuasa apa yang awak buat?....

      Delete
    6. Exco Armada tegur Syed Saddiq isu macai politik
      WARTAWAN SINAR HARIAN 3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore310
      Exco Armada tegur Syed Saddiq isu macai politik
      Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kenyataan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkenaan isu ‘macai politik’ dalam persatuan belia turut mendapat teguran Exco Armada Bersatu.

      Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir yang juga ahli seumur hidup Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) berkata, tidak semua ahli dalam pertubuhan belia merupakan macai politik.


      Katanya, Syed Saddiq tidak boleh pukul rata dengan menyatakan pertubuhan belia sebagai alat kepada parti politik.

      “Tidak dinafikan oleh kerana pertubuhan belia dinaungi Kementerian Belia dan Sukan, lumrah mana-mana badan dalam pergerakan belia mempunyai kecenderungan terhadap satu parti ditambah negara selama ini tidak pernah bertukar kerajaan. Oleh itu, bukan sahaja kecenderungan, malah doktrin parti pemerintah kerajaan terdahulu telah terbiasa dan berakar dalam pergerakan belia.

      “Sehingga ramai pemimpin pergerakan belia lupa bahawa biar pun dinaungi kerajaan, ia perlu bersifat ‘non-partisan’ atau mungkin meraih pelbagai perbezaan demi menjaga kemaslahatan gagasan pemikiran (idealisme) manusiawi sekaligus memelihara keharmonian dalam kalangan belia di Malaysia,” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Katanya, bagaimanapun tidak semua anggota pergerakan belia itu menggunakan pentas belia sebagai alat kepada parti politik dan menteri perlu lebih spesifik dan tidak boleh pukul rata.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Bersihkan persatuan belia daripada macai politik]

      http://www.sinarharian.com.my/politik/bersihkan-persatuan-belia-daripada-macai-politik-1.863446]

      Bagaimanapun, menurut Mohd Ashraf, memang tidak dinafikan ada pemimpin tertinggi belia menjadikan NGO mereka sebagai kuda tunggangan politik demi agenda peribadi atau kelangsungan pertubuhan.

      “Malah ada yang disalahguna hingga masuk ‘kocek sendiri’, menyebabkan pemimpin tertinggi pertubuhan tidak bersifat telus dalam komentar dan kritikan atau sekadar bersifat kosmetik,” katanya.

      Susulan itu, katanya, seruan Syed Saddiq perlu disambut baik oleh pertubuhan belia termasuk GPMS dengan terbuka.

      “Ini bagi memastikan pergerakan mereka tidak dikekang dan mampu menjadi ‘check and balance’ dalam agenda memperkasa belia.

      "Di samping mereka tidak lagi kelihatan seperti ‘macai’ atau ‘kaki jilat’ kepimpinan negara,” katanya.

      Delete
    7. Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



      Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

      Isu 1, Minyak Mahal
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

      Isu 2, Tol
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

      Isu 3, Getah Murah.
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

      Isu 4, GST
      Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
      "Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

      Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


      : Pakatan Harapan sangat Hancing....

      Delete
    8. 'Orang Kristian sudah ambil alih Putrajaya'
      Annabelle Lee | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 11:50 malam | Dikemaskini 4 Ogs 2018, 2:24 pagi

      A+ A-

      SG KANDIS | Pada malam terakhir kempen pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman memberi amaran kepada pengundi di kawasan itu mengenai pemimpin Kristian dalam kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Bercakap kepada sekumpulan pengundi Melayu di Kampung Jawa malam ini, beliau merujuk kepada video tular yang menunjukkan paderi Kristian meraikan kemenangan HARAPAN pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu.

      "Orang Kristian sudah mengambil alih, take over kuasa Putrajaya dan negeri-negeri yang saya sebut tadi. Betul memang betul.

      "Sekarang ini menteri-menteri, tengok. Lim Guan Eng tu Kristian, Anthony Loke Kristian, Tony Pua Kristian, Hannah Yeoh Kristian.

      "Teresa Kok - Khalid Samad marah apabila saya kata Teresa Kok ini satu-satu perempuan yang ada 'kok'," katanya disambut gelak ketawa orang ramai.

      Tajuddin mendakwa ahli-ahli politik DAP berkenaan menggunakan kedudukan mereka dalam kerajaan untuk mengembangkan ajaran Kristian.

      "Nama-nama yang saya sebut ini mereka ini pengembang agama Kristian. Mereka ini pengembang agama Kristian.

      "Kita kena waspada. Dalam dia berpolitik, dia menggunakan platform politik untuk mengembang, menyebar agama Kristian," dakwanya.

      Lim merupakan menteri kewangan manakala Loke dilantik sebagai Menteri Pengangkutan dalam kabinet perdana menteri, Tun Dr Maahthir Mohamad.

      Pua pula merupakan pegawai khas di kementerian kewangan, manakala Yeoh merupakan timbalan menteri wanita, keluarga dan pembangunan masyarakat. Kok pula dilantik mengetuai kementerian industri utama.

      'Hapuskan raja-raja Melayu'

      Ahli politik Umno itu juga mendakwa DAP berkuasa dalam HARAPAN dan di sebalik keputusan dibuat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga menjangkakan DAP suatu hari nanti akan berusaha untuk menghapuskan raja-raja Melayu dan menjadikan Malaysia sebuah republik.

      "Jangka panjang, tuan-tuan, puan-puan ini penting ni.


      "Beberapa hari nanti kalau boleh mereka nak hapuskan raja-raja Melayu.

      "Mereka nak tubuhkan satu sistem pemerintahan seperti Singapore, tak ada raja tak ada sultan, tak ada Yang di-Pertuan Agong.

      "Sistem republik - iaitu ketua negara terdiri daripada siapa sahaja - boleh jadi Melayu, Cina, India," dakwanya.

      Delete
  5. Janji 100 hari - Apa kata rakyat?

    Saksikan video di Youtube:

    https://youtu.be/8-MU2qT3qYQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah nak kencing lah admin..!

      Delete
    2. Perhimpunan aman di Kuala Krau
      ROSILAWATI ROSEDI 3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.2K
      Perhimpunan Aman di Kuala Krau
      Antara mereka yang hadir dalam perhimpunan aman di Kuala Krau anjuran Umno Bahagian Kuala Krau hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA KRAU - Kira-kira 500 memenuhi perkarangan Masjid An Nur Kuala Krau sempena Perhimpunan Aman Kebangkitan Ummah Mempertahankan Agama Islam,Bangsa Melayu dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu hari ini.

      Perhimpunan anjuran Umno Bahagian Kuala Krau itu disertai beberapa NGO terdiri bekas polis, tentera, peneroka termasuk masyarakat Orang Asli(OA) dan penduduk setempat.


      Hadir sama Ketua Umno Bahagian,Datuk Seri Ismail Mohamed Said yang juga Ahli Parlimen Kuala Krau, Exco Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam,Pelajaran dan Kesihatan Negeri,Datuk Seri Syed Ibrahim Syed Ahmad yang juga Adun Kerdau.

      Perhimpunan lebih sejam yang bermula kira-kira jam 2.15 petang itu menuntut hak dan keistimewaan orang Melayu dan agama Islam di negara ini.

      Selain laungan 'Hidup Melayu yang bergema,sebaik perhimpunan berakhir kira-kira jam 3.30 petang, mereka turut berarak ke Balai Polis Kuala Krau untuk membuat laporan polis terhadap Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran serta penghinaan terhadap agama Islam,bangsa Melayu dan Raja-raja Melayu oleh beberapa pengguna Facebook.

      Delete
    3. Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
      NURULFATIHA MUAH 30 JULAI 2018
      Najib dedah dana projek kenderaan elektrik Tun M
      Najib dan Dr Mahathir ada cerita antara mereka.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, tuduhan menyatakan beliau tidak menyokong Proton adalah tidak benar.

      Sebaliknya, Najib berkata, kerajaan di bawah pimpinannya telah menyediakan geran pembangunan dan penyelidikan (R&D) sebanyak RM1.1 bilion dan pinjaman mudah RM1.5 bilion kepada Proton sebelum ini, selepas syarikat itu membuktikan mempunyai pelan mampan yang mampu dilaksanakan.


      Selain itu, beliau juga mendedahkan, sebelum hubungannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad renggang, kerajaan pimpinannya juga telah memberi sokongan kepada perdana menteri ketujuh itu untuk projek kenderaan elektriknya.

      "Melalui permintaan dibuat Dr Mahathir, satu geran RM270 juta diberikan kepada Proton pada 2010 bagi menjalin satu kerjasama perniagaan dengan sebuah syarikat United Kingdom dimiliki rakannya Kamal Siddiqi, yang berpengkalan di Britain bagi memajukan kereta dan lori elektrik.

      "Bagaimanapun, pelaburan ini gagal dan kerajaan membuat keputusan untuk tidak menyalurkan lagi dana. Ini turut menyebabkan kemarahan Dr Mahathir," katanya menerusi entri terbaharu di Facebook miliknya hari ini.

      Najib berkata, beliau berpendirian bahawa rakyat tidak seharusnya menanggung masalah Proton dan syarikat itu perlu bersaing pada keupayaan sendiri sebagaimana dilakukan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua).

      "Jika Perodua mampu menjadi jenama kereta paling teratas di negara ini, tiada alasan untuk Proton untuk tidak mencapai kedudukan yang sama," katanya.

      Dalam pada itu, Najib turut akui bahawa janji PRU13 BN untuk mengurangkan 30 peratus harga kereta adalah tidak menyeluruh ke atas semua jenis kereta.

      "Di sebalik ada di dalam kerajaan saya pada masa itu yang menyuarakan kebimbangan bahawa harga kereta menurun dengan terlalu pantas akan memberi tekanan terhadap bank, penjual kereta terpakai dan nilai aset isi rumah, ada harga beberapa model kereta menurun 30 peratus.

      "Secara keseluruhan, harga kereta menurun pada pelbagai peringkat," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan Pakatan Harapan pula 'menghadiahkan' rakyat dengan harga kereta lebih tinggi, dalam keadaan rakyat masih tertunggu-tunggu janji harga petrol lebih rendah dan tol dihapuskan ditunaikan.

      "Ketika saya dilantik sebagai PM, harga kereta yang tinggi dan perlindungan terhadap Proton adalah antara aduan utama dan beban kepada rakyat.

      "Seorang wartawan kewangan turut membuat anggaran, rakyat terpaksa menanggung RM360 bilion demi Proton dan Eon yang pada masa itu menjana pendapatan di atas beban rakyat sehingga Eon turut memiliki bank sendiri," katanya.

      Menurutnya, beliau sedia maklum harga kereta yang tinggi adalah satu bebanan untuk rakyat, terutama bagi kumpulan berpendapatan rendah dan menengah.

      "Sebuah kereta yang dijual dengan harga RM20,000 lebih mahal ekoran pelbagai cukai dan dasar akan menyebabkan pembeli yang mengambil pinjaman sembilan tahun pada kadar faedah 4 peratus, membayar RM28,000 pada akhir pinjaman mereka.

      "Harga kereta lebih tinggi juga turut menyebabkan kos selenggara dan perlindungan insurans setiap tahun yang akan menambah beban pembeli," katanya.

      Bagi memperbetulkan masalah legasi ini, katanya, kerajaan pimpinannya telah menghapuskan cukai import 10 peratus bagi kereta dari Jepun dan memperkenalkan insentif Kenderaan Cekap Tenaga (EEV).

      Delete
    4. Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Perkasakan sekolah tahfiz berbanding UEC
      Roslan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Tindakan PH mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) walaupun bertentangan dengan Perlembagaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan menimbulkan kemusykilan.

      Exco Pemuda Pas, Roslan Md Esa berkata pihaknya tidak bersetuju dan membantah keras usaha tersebut kerana tidak bertepatan dengan masyarakat Malaysia hidup saling melengkapi antara satu sama lain tanpa mengira latar belakang kaum, agama dan bahasa.


      Menurutnya, walaupun masih di fasa awal cadangan namun, tuntutan UEC ini perlu dilihat daripada kaca mata perpaduan kaum serta kesan jangka masa panjang terhadap sistem pendidikan di Malaysia.

      "Bagi kami, kerajaan perlu memiliki keberanian untuk memperkasakan semua sekolah kebangsaan selain mengkaji semula kedudukan sistem pendidikan vernakular di negara ini.

      "Daripada meluluskan UEC lebih baik perkara itu diberi kepada sekolah tahfiz yang terlalu memerlukan pembelaan dan bantuan sokongan daripada kerajaan," katanya, semalam.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai kewajipan penggunaan kasut hitam, Roslan berkata kerajaan perlu menggagap isu itu bukanlah sesuatu yang mendesak.

      "Seharusnya tangani terlebih dahulu isu-isu yang lebih mendesak. Contohnya beg sekolah berat terpaksa ‘dipikul’ murid, bebanan tugas guru yang tidak pernah selesai dan akses internet bertaraf ‘siput’ sedangkan guru-guru diminta memberikan pelbagai laporan secara dalam talian.

      "Itu belum lagi kurikulum yang sentiasa berubah-ubah yang amat menekan guru-guru dan anak-anak.

      "Yang jadi mangsa guru-guru sehinggakan ramai me­ngalami tekanan perasaan tetapi demi melaksanakan tugas dan amanah mendidik anak bangsa, mereka hadapi dan tempuhi juga," katanya.

      Delete
    5. Perumahan dengan akses internet usah bebankan rakyat
      3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore71
      Perumahan dengan akses internet usah bebankan rakyat
      Gambar Hiasan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA-LUMPUR - Hasrat kerajaan supaya projek perumahan baharu disediakan akses internet disambut baik banyak pihak, namun timbul juga kebimbangan ia boleh menyebabkan peningkatan kos kepada pemaju perumahan, dengan akhirnya harga rumah turut naik.

      Apabila Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo mengumumkan kementerian itu bercadang menggubal satu rang undang-undang (RUU) bagi mewajibkan setiap pembinaan bangunan baharu menyedia akses internet, wujud pandangan supaya pelaksanaannya diperhalusi agar ia benar-benar memberi manfaat kepada orang ramai.


      Melalui tinjauan di laman media sosial bagi melihat pandangan netizen berhubung cadangan menteri itu, mereka hanya berharap cadangan berkenaan tidak akan membebankan rakyat pada akhirnya.

      Ada netizen yang risau kemungkinan harga rumah akan naik dan masalah ini wajib dipantau kerajaan agar tiada pemaju sewenang-wenangnya menaikkan harga jualan rumah atas alasan pemasangan akses internet itu melibatkan kos yang tinggi kepada mereka.

      Pelajar Universiti Malaya, Muiz Baharudin berkata kerajaan harus lebih tegas dalam memantau harga rumah disebabkan kemungkinan pemaju boleh mengenakan caj tersembunyi.

      “Dengan bertambahnya kos pembinaan ditambah dengan pemasangan internet ini, tak dapat dinafikan harga sesebuah rumah juga turut meningkat,” katanya menerusi Facebook.

      Gobind ketika mengumumkan cadangan RUU itu ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong bagi kementeriannya di Dewan Rakyat Rabu lalu, berkata melalui penggubalan RUU itu, kemudahan akses internet boleh dikategorikan sebagai utiliti seperti bekalan elektrik dan air untuk setiap unit rumah.

      Sementara itu, Yusof Tashfin di laman Facebooknya berkata adalah seeloknya kerajaan menambah baik perkhidmatan akses internet sedia ada dahulu sebelum melaksanakan cadangan berkenaan.

      “Cadangan saya sebagai rakyat pula ialah, kerajaan patut mempercepatkan proses menambah baik kelajuan internet, selain mengurangkan kos penggunaan internet,” katanya.

      Pengerusi Persatuan Penduduk Pangsapuri Dewan Bandaraya Kuala Lumpur Setapak Jaya 1B, Adnan Lop, 65, berkata usaha mewujudkan akses di kawasan perumahan baharu sangat dialu-alukan tetapi ia diharapkan tidak membebankan rakyat atau menjejaskan kos sara hidup penduduk secara bulanan.

      “Zaman sekarang semuanya di hujung jari. Saya pasti orang ramai mahukan fasiliti itu disediakan untuk kemudahan tetapi mengenakan caj mengikut kemampuan penduduk atau (lebih baik) kalau diberikan secara percuma,” katanya.

      Toomie Baru, 28, dari Tenom, Sabah berkata perancangan tersebut sebaiknya dilaksanakan dengan mengambil kira penduduk di kawasan perumahan di luar bandar yang sukar mendapatkan rangkaian internet.

      “Kebanyakan orang sekarang menggunakan internet dalam urusan seharian mereka seperti membayar utiliti bulanan, online shopping, dan sebagainya. Bukan itu sahaja, masyarakat luar bandar juga menggunakan internet untuk ‘keep update’ mengenai isu semasa.

      “Ada juga segelintir suri rumah yang menjana pendapatan melalui bisnes dalam talian. Mungkin projek ini dapat menguntungkan mereka (penduduk luar bandar),” katanya. - Bernama

      Delete
    6. Usah dibunuh Utusan Malaysia
      Nor Azman Hasbullah | Diterbitkan 3 Ogs 2018, 6:36 petang | Dikemaskini 3 Ogs 2018, 6:50 petang

      A+ A-
      ULASAN | Kenyataan Perdana Menteri terhadap akhbar Utusan Malaysia ekoran laporannya yang menghentam kerajaan adalah amat dikesali.

      Ia ibarat menyimbah garam di luka apabila kenyataan Dr Mahathir itu dikeluarkan ekoran arahan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memberhentikan serta merta langganan akhbar Utusan Malaysia di bahagian, agensi, sekolah, universiti, kolej dan semua institusi di bawah kementerian itu.

      Kenyataan dan arahan itu amat tidak wajar kerana ia secara langsung memberi kesan negatif kepada keluhuran perlembagaan negara yang menjunjung kebebasan akhbar serta kebebasan bersuara dan menyatakan perkara-perkara kebenaran.

      Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan negara jelas memberikan pencerahan tentang kebebasan itu dan itu turut dihuraikan dengan teliti menerusi Fasal (2), (3) dan (4) perkara yang sama.

      Apatah lagi semua itu berlaku dalam suasana kepimpinan negara yang baru memegang tampuk pemerintahan negara serta berlandaskan sokongan serta keyakinan rakyat untuk institusi dan kebebasan pihak media terus direkayasa dan berkembang pesat.

      Malangnya harapan itu meleset dalam tempoh kurang 100 hari pemerintahan kerajaan hari ini.

      Kenyataan perdana menteri dan tindakan oleh KPM tidak wajar berlaku kerana ia mengancam kebebasan pengamal media daripada terus berkhidmat dengan kebebasan seperti mana yang dilaungkan semenjak sebelum merdeka.

      Malah kebebasan akhbar itu jelas terpancar menerusi segala ruang lingkup perundangan yang membenarkannya beroperasi tanpa rasa takut atau memihak without fear or favour.

      Selaku media perdana, Utusan Malaysia berhak memainkan peranannya dalam melaporkan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan yang melibatkan dalam apa jua organisasi mahupun individu.

      Malah, ia turut berperanan menggalakkan tata kelola kerajaan dan agensinya untuk sentiasa melaksanakan polisi-polisi yang terbaik demi manfaat para pemegang taruhnya.

      Kedua, kenyataan dan tindakan itu juga langsung tidak menggambarkan besarnya jiwa dan roh yang dimilikinya kedua-duanya.

      Ironinya kerana perdana menteri dan kementerian seperti KPM sepatutnya tegar dalam meniup semangat dan mendidik jiwa-jiwa insan dalam membangunkan sebuah negara bangsa.

      Mana mungkin terbinanya tamadun yang hebat jika soal kebebasan akhbar pun tidak mampu ditangani dengan sebaiknya.

      Ketiga, jika soal perbezaan ideologi politik yang menjadi sandaran bagi keputusan yang dibuat, perdana menteri dan agensi kerajaan seharusnya bersikap adil dengan bertindak sedemikian rupa ke atas media lain.

      Ia perlu mengekang seluruh rakyat daripada menelusuri segala maklumat yang disajikan pihak media dari segenap saluran.

      Sekiranya tindakan sedemikian diambil, maka sudah tentu negara akan mundur beberapa abad ke belakang.

      Keempat, dalam era ledakan maklumat kita seharusnya membuka seluas-luas peluang untuk rakyat menerobos ruang di depan mata dalam mengejar ilmu dari perspektif berbeza.

      Delete
    7. Kerajaan kena ‘tanggung’ RM3 juta sebulan selanggara Equanimity



      PELABUHAN KLANG – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu membelanjakan sehingga RM3 juta setiap bulan bagi penyelenggaraan kapal persiaran mewah, Equanimity, sekiranya proses penjualan atau lelongan gagal dilakukan.

      Peguam syarikat pelaburan nasional 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Jeremy Joseph berkata memandangkan kapal mewah itu kini selamat tiba di Malaysia, tugas menyelenggara kini perlu diambil alih oleh Kerajaan Persekutuan.

      “Kita juga meminta agar kapal itu dijual kerana ia agak mahal untuk diselenggara dan kini ditanggung oleh kerajaan.

      “Malah penyelenggaraan kapal ini akan menelan (dijangka) belanja sehingga RM3 juta sebulan,” katanya pada sidang media di Terminal Boustead Cruise Center, di sini, hari ini.

      Terdahulu kapal mewah yang dipercayai milik ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low tiba pada jam 12.25 tengahari di sini selepas berlepas dari pelabuhan Batam petang semalam.

      Kerajaan Indonesia menyerahkan Equanimity kepada kerajaan Malaysia atas permintaan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, semasa melakukan kunjungan ke negara jiran itu, Jun lalu.

      Sebelum ini, kapal yang dikaitkan dengan 1MDB itu telah ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia berhubung siasatan oleh Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat.

      Sementara itu, Joseph berkata, mahkamah akan memulakan prosiding terhadap kapal persiaran mewah itu khususnya dalam usaha mendapatkan pengisytiharan pemilikan pada Januari depan.

      “Biasanya ambil masa enam hingga sembilan bulan dan boleh jadi lebih awal bergantung kepada pemilikan kapal itu dituntut oleh pihak lain,” katanya. – MalaysiaGazette

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini termasuk membenarkan mereka untuk membaca dan menimba naratif berbeza dari sebuah penerbitan akhbar.

      Akhbar Utusan Malaysia merupakan penerbitan media perdana yang telah banyak berjasa dalam pembangunan negara.

      Ia turut memainkan peranan penting dalam setiap lipatan sejarah tanahair dengan memberikan laporan tepat dan tuntas. Seluruh warga akhbar itu amat arif dan akur tentang keluhuran Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan negara.

      Jika "credentials" semapan itupun boleh dikesampingkan KPM, apatah lagi yang sewaktu dengannya.

      Kelima, dalam suasana ekonomi yang tidak menentu serta perubahan landskap politik negara, KPM perlu lebih manusiawi dalam menjalankan peranannya.

      Tentunya tindakan pemberhentian sedemikian rupa bakal menjejaskan sekian ramai pengamal media dan keluarga mereka.

      Jika dendam kesumat yang menjadi garis pandu bagi Perdana Menteri dan KPM dalam mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia, percayalah kelak karma akan menimpa si pembuat di kemudian hari.

      Justeru, saya menggesa agar kenyataan dan keputusan tersebut ditarik semula.


      Perdana menteri dan KPM seharusnya berjiwa besar dan menjadi pelopor kepada meningkatkan kebebasan media menerusi kerencaman sumber ilmu.

      Usah dibunuh Utusan Malaysia!

      NOR AZMAN HASBULLAH Ialah ketua penerangan Majlis Belia Negeri Johor (MBNJ).

      Delete
    2. Gelaran macai politik tidak wajar!
      WARTAWAN SINAR HARIAN 3 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore154
      Mohd Hilmi dan Muzaidi
      Mohd Hilmi dan Muzaidi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BUKIT MERTAJAM - Menggelarkan pertubuhan belia sebagai macai politik bukanlah satu kenyataan yang bijak oleh seorang menteri yang bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pembangunan belia di negara ini.

      Sedangkan ramai kepimpinan dalam parti kerajaan mahupun pembangkang merupakan mereka yang pernah berjuang, menimba pengalaman dan menabur bakti dalam pertubuhan belia.


      Pengerusi Gerakan Belia 4B Pulau Pinang, Mohd Hilmi Elias berkata, pihaknya kesal dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkenaan isu ‘macai politik’ dalam persatuan belia.

      "Mungkin YB Menteri kurang pengetahuan bahawa ramai pemimpin masa kini berasal daripada pertubuhan belia malah calon PRK Sg Kandis dari parti PKR juga merupakan produk belia di mana beliau merupakan bekas Yang Dipertua Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) di kawasannya.

      "Walaupun diakui ramai kepimpinan belia turut terlibat dalam wadah politik baik di pihak kerajaan dan pembangkang, tetapi harus diakui mereka ini semua pandai membezakan warna baju apabila berjuang dalam platform masing-masing," katanya di sini.

      Sebelum ini Syed Saddiq dilaporkan berkata, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) bertekad mahu membersihkan persatuan belia daripada menjadi macai politik kepada kerajaan.

      Sementara itu, Hilmi berkata, peranan pertubuhan belia itu haruslah dilihat menyeluruh bukan sekadar hanya beberapa program yang melibatkan acara politik sahaja.

      Katanya, lebih molek sekiranya Syed Saddiq memanggil kepimpinan tertinggi setiap pertubuhan belia ini berbincang dahulu dan mengambil maklum akan peranan mereka sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan atau gelaran hanya berdasarkan pandangan dan nasihat dari beberapa rakan menteri sendiri.

      Sementara itu, Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Muzaidi Mohd Ali berkata, sebagai seorang menteri belia, Syed Saddiq tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan sedemikian.

      "Banyak pertubuhan belia di negara ini yang komited membantu kerajaan dalam melahirkan belia yang berdedikasi dan GPMS sendiri telah banyak melahirkan belia yang cemerlang sama ada dari segi akademik dan sahsiah,"katanya.

      Delete
    3. Surat terbuka untuk Marina Mahathir pendokong LGBT



      Kehadapan Cik Puan Marina bt Mahathir,

      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.

      7) Kami juga punya hak untuk memastikan pemikiran anak-anak kami dan sanak saudara kami agar terselamat daripada terjerumus ke dalam pemikiran & perbuatan songsang ini. Na'uzubillah.

      8 ) Akhirnya, jika kalian rasa itu bukan satu dosa dan itu adalah hak peribadi, maka buatlah tapi pastikan kalian bukan berada di bumi Tuhan!

      Nur Ilyani Mohamed Nawawi
      Pasir Mas
      6/8/2018

      #NormalisasiDosa #NoLGBTIQ
      #NoLesbian
      #NoGay
      #NoBisexual
      #NoTransexual
      #NoIntersexual
      #NoQuestioning

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Tak Betul Pun Bersatu Layan



      KOTA BHARU: Seorang wakil rakyat Umno disebut-sebut bakal meninggalkan parti itu tidak hadir ke program khas pengumuman mengenainya di Machang, Kelantan, hari ini.

      Dalam program yang dinamakan Hijrah 2.0 anjuran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kelantan itu, spekulasi mengenai kedudukan anggota dewan undangan negeri (ADUN) Gual Ipoh, Mohd Bakri Mustapha, akhirnya ditamatkan.

      Namun tanpa Bakri, program Hijrah 2.0 itu tetap diteruskan seperti dijadualkan. Lebih 500 pimpinan Umno di peringkat akar umbi parti terbabit mengisytiharkan keluar dari parti tersebut.

      Mengetuai mereka ialah bekas ADUN Bukit Tuku, Datuk Mohd Zain Ismail.

      Timbalan Pengerusi BERSATU Kelantan Datuk Sazmi Miah berkata, beliau sememangnya mengadakan perbincangan dengan beberapa wakil rakyat Umno Kelantan yang berhasrat untuk keluar daripada parti itu.

      Bagaimanapun katanya setakat ini belum ada antara ADUN terbabit yang memutuskan untuk bersama BERSATU.

      "Ini kerja tuhan belaka, mungkin bukan hari ini. Tapi akan berlaku juga nanti, mereka (Umno) tak boleh nak tahan.

      "Hari ini 500 bekas pemimpin akar umbi Umno berhijrah," katanya ketika berucap di program tersebut.

      Terdahulu Malaysiakini melaporkan spekulasi seorang ADUN Umno Kelantan akan menyertai BERSATU.

      Bagaimanapun, Mohd Bakri yang dijangka ADUN yang terbabit semalam muncul membuat penafian.

      Sementara itu, program Hijrah 2.0 turut dihiburkan dengan kemunculan Mat Tere yang tidak ketinggalan mengisytiharkan dirinya keluar dari Umno.

      Mat Tere - atau nama sebenarnya, Muhammad Zul Apis Baharum - merupakan orang kurang upaya (OKU) yang pernah menggemparkan negara apabila dikatakan menghina Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim melalui satu rakaman video, tahun lalu.

      "Saya Mohd Zul Apis Baharum isytihar keluar Umno, dan akan berjuang bersama BERSATU, " katanya ketika diminta berucap sebentar.

      Hadir sama Timbalan Presiden BERSATU, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Pengerusi BERSATU Kelantan, Datuk Kamaruddin Md Noor.


      : Normal bagi anak buah perompak akan lari kepada peyamum untuk berlindung setelah ketua p[erompak diguling....

      Delete
    2. Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ambilalih tol?



      Kos nak mansuhkan Tol . Atleast RM30billion diperlukan untuk tujuan pengambilalihan . Itu kos paling sedikit kerajaan perlu bayar untuk ambil alih 5 konsesi . 5 konsesi tersebut adalah PLUS , Lebuhraya kulim butterworth , Link Kedua , Penang Bridge dan Expressway lingkaran tengah . Konsesi lain xmasuk lagi .

      Semasa nak ambil alih PLUS expressway Berhad ( PEB ) , sukuk terbesar dalam dunia telah diterbitkan . Sukuk tersebut bernilai RM30billion , IMTN , Coupon rate 5% , temph matang 27 tahun . Tahun diterbitkan 2012 . Sekarang ni tahun 2018. Bond tersebut ada balance 21 tahun lagi. Kalau kerajaan nak tebus balik bond tersebut , kerajaan perlu membayar future interest sekali . So kita boleh cakap minimum yang perlu dibayar untuk tebus bond tersebut kerajaan perlu membayar RM45billion .
      Itu baru untuk 5 konsesi , ada berpuluh lagi konsesi yang perlu diselesaikan . Total kos untuk mansuhkan semua tol menelan belanja ratusan billion . Kos lain yang perlu diambil kira , kos maintainance . Kos maintainance untuk PLUS highway sahaja memerlukan RM1billion untuk kos penyelenggaraan dan total untuk selenggara kesemua lebuh raya dalam Malaysia akan menelan belanja RM8-9billion .

      Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ini semua ? Tidak . Data ni semua ada dekat public domain . Kos maintenance PLUS boleh rujuk jawapan dalam dewan rakyat , bond yang diterbitkan boleh tengok dekat laman web SC , kos penyelenggaran highway lain boleh tengok dekat laman web bursa malaysia . Pemegang konsesi kebanyakkan public listed company . Litrak , ecovest , SILK ni semua boleh tengok dekat laman web bursamalaysia .

      Itu namanya menanam tebu dipinggir bibir . Pandai berjanji tapi liat nak tepati janji .

      P/S - Tiada reference diletakkan tapi saya ada bgtau macam mana nak buat rujukan . So boleh cuba la buat rujukan sendiri .


      : Politik manipulasi bukan berniat untuk membantu tetapi untuk berkuasa....

      Delete
    3. Tindakan dangkal label anak muda macai
      SHAFIQ TINO 4 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore75
      Tindakan dangkal label anak muda macai
      Hafiz
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      JOHOR BAHRU - Penglibatan anak muda dalam politik tidak seharusnya dilabel ‘macai’ sebaliknya perlu diberikan galakan kerana golongan itulah yang bakal meneruskan variasi landskap politik negara di masa hadapan.

      Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Sembrong, Hafiz Ariffin berkata, ia berikutan hasrat memilih parti itu adalah sesuatu kebebasan yang mana penting dalam proses demokrasi tanah air.


      “Penglabelan 'macai' kepada orang muda yang menyokong atau terlibat dalam politik adalah suatu tindakan yang dangkal dan tidak berjiwa besar.

      “Sebaliknya, keberanian mereka untuk memilih parti politik yang mana wajar untuk mereka berjuang bersama adalah sesuatu yang perlu dipuji dan diberikan galakan, kerana merekalah suatu ketika nanti akan mengisi dan mewarnai lanskap politik masa depan negara,” katanya dalam satu kenyataan di sini, sebentar tadi.

      Hafiz berkata, perkara itu juga sama berlaku kepada orang muda yang memimpin persatuan belia tetapi dengan pegangan politik yang kuat.

      Katanya, tidak seharusnya persatuan mereka itu dilabelkan ‘pro’ kepada parti politik yang disokong pemimpin muda mereka kerana setiap ahli persatuan bebas memilih parti politik mereka sendiri.

      “Orang yang memimpin persatuan belia dan mempunyai tahap kecenderungan terhadap sesuatu parti politik tidak boleh dilabelkan bahawa keseluruhan persatuan itu akan menyokong parti politik yang didokongi oleh pemimpin persatuan belia tersebut.

      ”Sebagai contoh, saya sendiri pernah bersama dalam kepimpinan belia salah satunya adalah Majlis Belia Malaysia, ramai di antara mereka yang mempunyai kepercayaan dan pilihan parti politik yang berbeza.

      “Namun ia tidak membataskan organisasi itu untuk terus memenuhi fungsi utama iaitu menyuarakan dan memperjuangkan kehendak keperluan belia semasa dan sebagai suara ketiga dalam menegur kerajaan sedia ada,” katanya.

      Ujarnya, semangat aktivis dan berorganisasi dalam persatuan adalah sesuatu yang lebih besar serta luas daripada kecenderungan memilih parti politik.

      “Sebab itulah mereka yang lahir dari kilang persatuan belia kebanyakannya mempunyai kefahaman, kematangan, keberanian dan keupayaan untuk memimpin apabila mereka tamat usia belia dan menjadi pemimpin kepada masyarakt. Contoh yang cukup ramai, tidak perlu saya senaraikan, malah ada di pihak kerajaan kini.

      “Jadi berhentilah melabel orang muda yang menyokong politik dan terlibat dalam persatuan belia sebagai macai.

      "Hadapi, tangani dan pimpin mereka melalui teladan, nescaya lanksap belia negara kita mampu berubah. Bukan sahaja sebagai pendesak, tetapi contoh teladan kepada yang kebanyakan,” katanya.

      Delete
    4. HSR: Penafian Singapura malukan Malaysia



      KUALA LUMPUR – Pembangkang terkejut dengan penafian Singapura terhadap kenyataan Menteri Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang menyatakan bertemu wakil republik itu atas urusan Rel Berkelajuan Tinggi (HSR).

      Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, kenyataan rasmi negara jiran itu memalukan kerajaan Malaysia kerana disifatkan sebagai ‘pembohong besar’ dan mereka–reka cerita bagi menyedapkan hati rakyat.

      “Jika benar kenyataan itu, kami tidak faham maksud sebenar perkara itu dibohongi, sama ada untuk membuktikan kepada rakyat bahawa HSR masih ada dalam jadual pembangunan atau sekadar menunjukkan betapa Kerajaan PH (Pakatan Harapan) benar-benar membuat kerjanya” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau turut mempersoalkan mengapa rakyat tidak dimaklumkan mengenai kedudukan sebenar rundingan dengan republik itu.

      “Perlukah mereka dibohongi bagi menutup kelemahan kita? Selepas kerajaan mencipta penipuan paling besar mengenai kedudukan hutang negara, kini kita disuakan pula dengan pelbagai tipu muslihat oleh kerajaan.

      “Belum pun tiga bulan memerintah, kerajaan sudah banyak melakukan ‘silap mata’ terhadap dasar dan janji manifestonya untuk PRU ke-14,” katanya.

      Beliau turut membidas tindakan kerajaan baharu PH yang membuat pusingan ‘u’ terhadap janji untuk menghapuskan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan menutup Biro Tata Negara (BTN) yang selama ini dianggap digunakan oleh Barisan Nasional bagi kepentingan politik. – MalaysiaGazett

      Delete
  8. Khairy Jamaluddin sekolahkan pemimpin umno

    Manifesto HARAPAN: Tak laksana pun rakyat tak kisah, kata Khairy


    Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin berpendapat tidak penting untuk menilai prestasi 100 hari pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) kerana rakyat tidak ambil kisah sama ada janji mereka itu ditunaikan atau tidak.


    “Media tanya saya berkenaan 100 hari kerajaan HARAPAN. Saya kata, rakyat tak kisah tentang janji 100 hari atau janji lain dalam manifesto.


    “Tak laksana pun rakyat tak kisah. Mereka hanya mahu buang Umno-BN pada PRU14. Justeru, parti saya kena fikir strategi baharu,” cuitnya di Twitter, hari ini.


    Khairy percaya, apa yang penting kepada rakyat ialah BN ditumbangkan dan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diturunkan daripada terus mentadbir negara.


    Malah, katanya rakyat juga berkata “lebih baik dari kamu (Umno-BN) dulu” dan “tak dapat tunai sebab hutang yang ditinggalkan BN.”


    Justeru, katanya Umno dan BN hari ini terpaksa mencari naratif dan hujah baru.


    “BN-Umno perlu halatuju baharu. Kepimpinan mesti berada di hadapan kelok perubahan.


    “Dah sampai 100 hari. Patut fikir “what’s next?” Bukan masih jual naratif janji tidak ditunaikan. That’s done. Move on,” katanya.


    Hari ini genap 100 hari pentadbiran HARAPAN menerajui Putrajaya selepas menumbangkan BN pada pilihan raya umum ke-14 pada 9 Mei lalu.

    -malaysiakini
    at 8/17/2018 09:16:00 PTG
    https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/khairy-jamaluddin-sekolahkan-pemimpin.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perletakan jawatan pegawai tertinggi syarikat berkaitan kerajaan



      1.​Siri perletakan jawatan dan penamatan kontrak pelbagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah Syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) semenjak peralihan kuasa dari Kerajaan Barisan Nasional amat menggusarkan.

      2.​Ia kelihatan seolah-olah Pakatan Harapan mengambil pendekatan yang mirip diamalkan oleh Bekas Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush - ‘if you are not with us, you are against us’.

      3.​Dalam konteks lain yang lebih ringkas, Kerajaan Pakatan Harapan boleh dianggap mengamalkan pendekatan ‘a zero sum game’ - sebelah pihak menang semua dan sebelah lagi tewas sepenuhnya.

      4.​Pendekatan seperti ini gagal mengharmonikan kelebihan dan kekuatan sedia ada yang sepatutnya digunakan sepenuhnya demi mendapat hasil dan manfaat untuk rakyat dan negara. Perkara ini sangat merugikan semua pihak.

      5.​Ia bercanggah dan mengkhianati aspirasi membangunkan tanah air ini bersama-sama, dengan memaksimumkan penggunaan bakat terbaik tanpa mengira kecenderungan politik.

      6.​Saya berpendapat tindakan menyingkir dan memaksa perletakan jawatan pegawai tinggi GLC, sama ada secara langsung atau tidak langsung, adalah sangat bertentangan dengan semangat dan amalan politik baru yang seharusnya mengembleng semua potensi terbaik Malaysia untuk membangunkan Malaysia Baharu.

      7.​Lebih-lebih lagi semua jawatan tertinggi di GLC diisi oleh individu dan tokoh yang mempunyai pengalaman, kepakaran dan percapaian yang terbukti serta kepimpinan yang teruji.

      8.​Malah, dan lebih merugikan, tindakan Kerajaan PH untuk menyingkir dan memaksa perletakan jawatan pegawai tinggi ini sangat bersalahan dengan aspirasi membangunkan keupayaan ekonomi bangsa Melayu dengan lebih strategik.

      9.​Saya berpendirian bahawa, salah satu strategi untuk membangunkan kebolehsaingan ekonomi orang Melayu dan menjayakan ekonomi Malaysia yang inklusif ialah dengan mengangkat dan mengiktiraf pemimpin korporat serta pengurus ekonomi dan kewangan yang kompeten dan berwibawa.

      10.​Tindakan menyingkir atau menyebabkan tersingkirnya, mana-mana bakat terbaik Melayu dari memimpin GLC atas alasan kecenderungan politik tanpa disandarkan kepada faktor kegagalan mengurus dan prestasi yang buruk, adalah satu penganiayaan dan amalan yang wajar dihentikan serta merta.

      11.​Saya menyeru dan amat berharap agar Kerajaan PH menghentikan segera tindakan pembersihan tokoh korporat atau ‘corporate figure cleansing’ ini.

      Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin


      : Pegawai syarikat letak jawatan kerana cara PH yang menyebabkan pelaburan negara makin merosot dan ini tidak membantu mereka untuk kekal ..

      Delete
    2. 12. Saya tambah ye Dato’ Seri Mohamed Khaled bin Nordin... Semasa sebagai MB Johor Jalan Persekutuan dari Gemas Baru ke Yong Peng pun terlambung-lambung, tidak diperbaiki sampai Umno kalah. Jalan berkenaan masih dalam keadaan begitu sehingga sekarang.

      13. Mereka yang disingkir dan meletak jawatan adalah pengkhianat, tidak jujur, sabotaj bukan sahaja kepada Kerajaan PH tetapi kepada Rakyat Malaysia khasnya.

      Delete
    3. Cubaan “beli” MP Batu RM25 juta oleh ‘geng’ Anwar



      KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen paling muda dalam sejarah negara, P Prabakaran menyangkal dakwaan beliau dibayar RM25 juta untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen Batu.

      Wakil rakyat berusia 22 tahun itu menyifatkan dakwaan berkenaan sekadar khabar angin.

      “Itu tidak benar dan saya tidak boleh ulas perkara yang tidak betul.

      “Mereka suka sangat kepada saya, mungkin sebab itu mereka buat cerita ini,” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Desas-desus tersebar di media sosial mendakwa beliau dibayar sejumlah wang demi memastikan Anwar yang baru menang tanpa bertanding jawatan presiden PKR, Ahad lalu, boleh memasuki Parlimen dan seterusnya menjadi perdana menteri ke-8.

      Semalam, Ahli Parlimen Selayang, William Leong menyuarakan kesediaan melepaskan kerusinya untuk memberi laluan kepada Anwar, selepas isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak sulungnya, Nurul Izzah enggan melepaskan kerusi Parlimen Pandan serta Permatang Pauh.


      : Kali ni bukan sahaja Rafizi menangis, tapi Anwar pun turut menangis sama....

      Delete
    4. GST, Pakatan Harapan buat kesilapan besar kata bos Mydin



      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) membuat kesilapan besar apabila ingin melaksanakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kembali bagi menggantikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
      Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin, berkata secara praktikal GST lebih efisien.

      Malah katanya jika isu ketirisan yang menjadi masalah besar, Ameer berkata pelaksanaan SST lebih banyak membuka ruang untuk itu berbanding GST.

      Sebagai seorang ahli perniagaan, Ameer turut berpendapat, langkah betul yang perlu diambil kerajaan HARAPAN bukanlah menggantikan GST sebaliknya menurunkan kadar yang ditetapkan.

      "Misalnya rendahkan kepada dua atau tiga peratus berbanding enam peratus," katanya.

      Bagaimanapun, beliau percaya perkara berkenaan tidak akan berlaku memandangkan HARAPAN sebelum ini telah pun berjanji kepada rakyat untuk menghapuskan GST.

      "Saya rasa kerajaan akan membuat kesilapan besar dalam dunia. (Laksanakan SST) ini kesilapan, ini ego, sebab mereka ini orang politik.

      "Mereka dah buat janji dan kena tepati janji, kalau tidak rakyat marah pula. Saya rasa itu masalahnya," kata Ameer dalam temu bual eksklusif dengan Malaysiakini baru-baru ini.

      Ketirisan boleh dielak

      Menurut beliau kerajaan HARAPAN menekankan azam mereka tidak mahu membebankan rakyat ketika kutipan GST sebelum ini ialah sebanyak RM44 bilion.

      Justeru katanya mereka akan melaksanakan SST namun itu nanti akan membuat hasil kutipan kerajaan menurun kepada kira-kira RM22 bilion saja.

      Dalam keadaan begitu katanya cara yang betul ialah mengurangkan kadar GST daripada enam kepada tiga peratus.

      "Peniaga pun tak perlu susah dan tak perlu ubah apa-apa sistem yang sebelum ini dah dibelanjakan.
      "Dan yang paling mustahak, ia tak ada ketirisan," katanya.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas soalan sama ada GST atau SST yang memberi kebaikan kepada rakyat.

      Kerajaan HARAPAN berhasrat untuk melaksanakan SST bermula pada 1 September depan. Ia sebagai menunaikan salah satu antara janji gabungan itu dalam 100 hari pertama mereka berkuasa.

      Ekoran pelaksanaan SST, Jabatan Kastam Diraja Malaysia menjangkakan kira-kira 6,400 jenis barangan akan dikenakan SST berbanding 11,197 barangan yang dikenakan GST sebelum ini.

      Terdapat 470,000 syarikat pengeluar yang berdaftar dengan sistem MyGST dan kira-kira 70,000 daripada jumlah itu akan dipindahkan ke dalam sistem MySST secara berperingkat.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengatakan, SST akan dikenakan ke atas barang-barang yang lebih sedikit berbanding GST - khususnya 38 peratus barangan yang membentuk "bakul barangan" indeks harga pengguna (CPI) berbanding GST yang lebih 60 peratus.

      Delete
    5. Harga barang lebih mahal

      Ameer yang telah menjalankan perniagaan sejak 1980-an turut memberi penjelasan mengenai perbandingan harga sekiranya SST dilaksanakan.

      Menurutnya, jika cukai SST dikenakan pada kadar 10 peratus, harga barangan- selain makanan segar dan dalam tin - akan melambung naik bebeza semasa GST dilaksanakan.

      "GST lebih telus dan efisien cuma masalahnya kadarnya terlalu tinggi. Kerajaan boleh turunkan harga tapi kerajaan perlukan duit, itu kita faham.

      "SST pula lebih terdedah kepada ketirisan kerana hanya satu peringkat sahaja dan sukar untuk diawasi.

      "Semua orang setuju, dan kerajaan pun setuju (SST terdedah kepada ketirisan) tapi mereka kata tak apa sebab mereka akan buat denda dan harap orang akan ikut," katanya.

      Namun menurut Ameer kerajaan sebenarnya "sudah terlambat" untuk berundur daripada janji yang diikrarkan sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu.



      "Nasi sudah menjadi bubur, sebab mereka semua ini ahli politik," katanya.

      Menjelaskan mengenai bagaimana SST akan memberi kesan terhadap harga barang, Ameer memberikan contoh sekiranya kadar cukai berkenaan terbahagi kepada tiga iaitu sifar peratus, lima peratus dan 10 peratus.

      Memiliki lebih 70 pasar raya di seluruh negara, Ameer menerangkan meskipun angka kadar cukai berkenaan merupakan satu andaian namun sebagai seorang ahli perniagaan yang terlibat dengan proses rantaian bekalan, pengilangan, mengedar serta menjual, beliau berkata harga barangan berubah mengikut kadar SST.

      "Kita (Mydin) buat semua, sudah tentu kita tahu. Sudah tentu ia andaian.

      "Kalau nak senang kita ambil begini: pengilang biasanya ambil keuntungan dalam 20 peratus, ini margin. Sudah tentu ada yang ambil keuntungan 15 peratus, 25 peratus tetapi ini kita andai secara umum. Kita perlu andaikan sesuatu dan berikan angka.

      "Pemborong pula akan ambil (keuntungan) lima atau 10 peratus sahaja begitu juga dengan pengedar.
      "Kalau di butik, margin keuntungan ialah 300 peratus. Baju kalau beli dengan harga RM100, ia akan dijual dengan harga RM400. Kalau di pasar raya contohnya di Mydin, kami beli RM100, jual RM120.

      "Jadi kita ambil margin 20 peratus (pengilang), 10 peratus (pengedar) dan 20 peratus (penjual). Kalau kita ambil pengiraan begini, semua barang yang SST sifar peratus akan murah berbanding enam peratus GST.

      "GST mempunyai tiga peringkat tetapi diakhirnya hanya enam peratus," katanya.

      Beliau turut menjelaskan, sekiranya barangan yang dikenakan SST pada kadar lima peratus, harga barangan itu pada akhirnya mempunyai harga hampir sama semasa GST dilaksanakan.

      "(Jika lima peratus) maknanya tiada beza jika kerajaan melaksanakan SST atau GST, harganya sama.
      "Tetapi jika ada barangan yang dikenakan 10 peratus SST, harga barang akan mahal. Tak boleh cakap tak akan ada barang yang tak naik harga," jelas Ameer lagi.

      Delete
    6. Jangan batalkan GST lagi

      Selain itu, dalam wawancara sama, Ameer turut menggesa agar kerajaan menyenaraikan segara barangan yang akan dikenakan SST.

      Katanya, ia bagi memudahkan ahli perniagaan untuk melabel serta menulis harga barangan sekiranya ia diimport.

      "Saya tak tahu kenapa nak tangguh umum kadar (terhadap barangan). Sekurang-kurangnya kita perlu tahu, September tinggal sebulan sahaja lagi. Barang yang dah dipesan dah nak masuk, harga nak kena tulis.

      "Kalau naik lima peratus, kena naikkan harga lima peratus. Kalau 10 peratus, kena tukar harga. Barang kita dah pesan enam bulan lalu," katanya.



      Sehubungan itu, Ameer juga memberi cadangan kepada pihak kerajaan agar tidak terburu-buru membatalkan GST.

      Menurutnya, sebelum pelaksanaan SST ingin dibuat, kerajaan perlu cuba menurunkan kadar GST terlebih dahulu bagi memberi gambaran sama ada ia bagus untuk negara atau tidak.

      "Kalau kerajaan nak buat sangat SST, buatlah. Tapi boleh tak mereka buat GST satu peratus dulu, dari situ kerajaan akan tahu. Jadi janganlah mansuhkan dulu.

      "Sekarang kerajaan dah rugi beberapa bilion sebab nak tunggu SST.

      "(Jika tak jadi batal GST) mereka boleh minta maaf, cakap: saya silap, mari kita laksana GST dua peratus bukan mansuhkan.

      "Tapi mereka takut. Saya rasa mereka lupa yang mereka sekarang yang mentadbir negara. Saya rasa rakyat akan faham (jika tidak jadi hapuskan GST)," kata ahli perniagaan berusia 62 tahun itu lagi.


      : Puak-puak PH ni ego lebih, kadang kala pengetahuan tak banyak, fakta tak ada banyak rumusan berdasarkan andaian dan persepsi sahaja....

      Delete
    7. Sumpah Jawatan bila dilaksanakan sekadar tidak lebih tidak kurang sebagai pengampu bodek belaka, sebab berada didalam kotak keramat. Sekarang kotak keramat telah lebur, akibat dirosakan oleh orang dalam itu sendiri. Itulah umno

      Delete
    8. Pejuang Kemerdekaan dan penyelewengan Sejarah



      Saya melihat video wawancara bersama calon DAP yang merupakan cucu kepada seorang pengganas Parti Komunis Malaya dengan penuh jengkel dan menyedihkan.

      1. Saya adalah doktor terakhir yang merawat wira Bukit Kepong Sarjan Hj. Yusof Rono pada tahun 2005 di Hospital Melaka.

      2. Pada masa itu saya bertugas di Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi Hospital Melaka.

      3. Yusof Rono adalah merupakan satu-satunya wira terakhir Peristiwa Bukit Kepong yang masih hidup pada ketika itu.

      4. Beliau dimasukkan ke ICU kerana masalah pendarahan pada usus yang amat banyak (Lower GI bleed initially attributed to Angiodysplasia).

      5. Setelah percubaan merawatnya secara konservatif gagal, dan pendarahannya tidak berhenti, maka keputusan dibuat oleh Pakar Bedah untuk membedah Tn Hj Yusof Rono.

      6. Sayalah doktor bius baginya yang telah intubate dan menjaganya sepanjang pembedahan yang memakan masa hampir 3 jam tersebut.

      7. Saya masih ingat, sebelum pembedahan tersebut, Allahyarham seorang yang sungguh berani dan tabah. Apabila diajar mengucap kalimah, sebutannya lancar sebelum saya memberinya ubat bius.

      8. Malangnya keadaan Allahyarham sangat tidak stabil semasa pembedahan dan dihantar ke ICU untuk rawatan lanjut. Beliau meninggal dunia di ICU dan sebab kematiannya adalah disebabkan oleh pendarahan akibat ketumbuhan pada usus kecil (gastro intestinal stromal tumour).

      9. Sepanjang saya menjaga beliau sebelum pembedahan di Ward High Dependency Unit (kini ICU Orkid), saya tidak melepaskan peluang bertanya tentang pengalamannya berjuang menentang komunis.

      10. Beliau seorang pejuang sejati. Darah yang mengalir dalam tubuhnya, darah patriot. Seorang yang cukup cintakan negara. Dalam keadaan yang lemah sakit itu, beliau begitu berkobar-kobar menceritakan kepada saya peristiwa tersebut seolah-olah ia baru berlaku semalam.

      11. Dengan bangganya beliau menyelak pakaiannya menunjukkan parut-parut kesan dari peluru komunis yang menembusi tubuh beliau.

      12. Dalam keadaanya yang lemah itu pun Allahyarham tidak jemu-jemu bercerita kepada saya peri keganasan komunis serta bencinya beliau terhadap komunis. Kemerdekaan yang kita kecapi mesti dihargai katanya.

      13. Melalui beliaulah saya pertama kali mendengar nama Mat Indera. Rupa-rupanya, yang mengarahkan serta mengetuai serangan terhadap Bukit Kepong adalah seorang Anak Melayu yang beragama Islam! Bukan hanya Mat Indera saja Melayu yang menjadi tali barut Komunis, tetapi juga ada Melayu2 lain seperti Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh.

      Delete
    9. Pulau Batu Putih Umno gadaikan. Sejarah juga neh. KTMB Woodlands ke Tg Pagar Umno gadaikan juga. Termasuklah Singapura dan Dua Blok Minyak kepada Brunai.. itulah realiti Umno yang sejarah jahatnya disembunyikan. Nauzubillahminzalik

      Delete
    10. Kisah Lao Tzu, Maharaja dan pencuri



      Kisah zaman dulu di China,Maharaja sangat suka dengan Lao Tzu, dan melantik dia sebagai pembesar istana, tapi Loa Tzu menolak dengan alasan bahawa cara dia melihat sesuatu amat berbeza dengan Raja, walaupun begitu, Maharaja masih mahu meneruskan niat nya itu.

      Terjadi satu hari seorang pencuri telah tertangkap kerana mencuri di rumah seorang hartawan dan jutawan yang amat berpegaruh...setelah dibicara didepan Toa Zhu dia telah memenjarakan orang kaya tersebut dan pencuri tersebut dengan 6 bulan penjara, orang kaya memprotes kerana dia bukan pencuri malah hartanya di curi, ini keputusan gila kata nya.

      Dengar baik baik alasan Toa Zhu...awak memang kaya ,awak sedar atau tidak, kekayaan awak itu telah membuat ramai yg jatuh miskin hingga mereka terpaksa mencuri untuk keperluan hidup mereka, sepatutnya awak dipenjara 1 tahun.

      Mendengar alasan itu si kaya merayu untuk bercakap dengan Maharaja, dan dibenarkan oleh Toa Zhu. Orang kaya tadi meminta supaya raja campur tangan kerana tidak pernah dalam sejarah yang dicuri juga dipenjakan, setelah mendengar itu Maharaja membebaskan org kaya itu dan melucutkan kan jawatan Toa Zhu......

      SIAPA KAH YANG BETUL DALAM CERITA INI?


      : Mahathir berebut kuasa dengan Najib, rakyat jadi mangsa....

      Delete
    11. Yana Samsudin tolak bersalaman dengan ahli Running Ma tapi Dr Maszlee & Mat Sabu suka bersalam...



      TINDAKAN pelakon dan pengacara Yana Samsudin menolak untuk bersalaman dengan salah seorang anggota Running Man mendapat perhatian netizen.

      Menerusi video yang dimuat naik Yana pada Sabtu, dia menolak secara baik apabila salah seorang ahli kumpulan itu iaitu Jee Seok untuk bersalaman dengannya.

      Bagaimanapun, Yana kemudian menjelaskan bahawa dia hanya bersalaman dengan wanita.
      "I only shake hands with girl (Saya hanya bersalaman dengan perempuan sahaja)" ujarnya.

      Video berdurasi satu minit itu mendapat hampir 170,000 tontonan di laman sosial miliknya.
      Rata-rata memuji tindakan pelakon filem Adnan Sempit ini yang menjaga akhlak dan batas sebagai seorang muslimah.

      Sementara itu Yana berkata, dia akan bersiaran secara langsung bersama ahli Running Man pada Ahad ini di TV9 dalam rancangan CJ Wow Shop.

      "Esok (Ahad) bersedia Yana akan bersama abang dan akak dari Korea Runing Man untuk offer korang barang yang terbaik dari Korea," ujarnya.

      Empat selebriti popular Korea Selatan ke Malaysia bagi menghangatkan rancangan CJ Wow Shop dengan kerjasama Channel A menerusi program Sales King TV.

      Antara selebriti tersebut iaitu anggota Running Man iaitu Ji Suk-jin dan Yang Se-chan serta penyanyi JeA daripada kumpulan Brown Eyed Girls dan Sung-jong (INFINITE).




      Tapi malang yang hebat bercakap Islam tak boleh nak bagi penerangan kepada bukan Islam bahawa lelaki dan perempuan tidak boleh bersalam. Ambil pandangan yang daif... tak ada jati diri Islam yang kuat. Hanya bercakap sahaja kuat.



      Yang ini pun sama parti Islam baharu kononnya. Sangat rosak kalau pimpinan yang dikatakan hebat dalam perjuangan bersama PAS dulu kini lebur dengan tangan lembut perempuan.

      Sepatutnya Dr Maszlee Malik dan Mat Sabu belajar dengan artis Yana.

      : Dr. Maszlee jadi rujukan IKRAM, agaknya apa alasan IKRAM nak menghalakan perkara ini?....

      Delete
    12. Lelaki Melayu Ramai Dijangkiti HIV Kerana Aktiviti Songsang LGBT



      KUALA LUMPUR – Selepas dilaporkan golongan yang mengamalkan aktiviti seks songsang membabitkan homoseksual dan biseksual menjadi faktor tertinggi penularan HIV, namun apa yang membimbangkan apabila pecahan kaum menunjukkan orang Melayu paling ramai dijangkiti virus berkenaan sepanjang 2017.

      Lebih mengejutkan, mengikut pecahan kaum, 54 peratus mewakili 1,800 individu daripada 3,347 jumlah keseluruhan kes baharu penghidap HIV merupakan orang Melayu.

      Jumlah itu lebih dua kali ganda lebih tinggi berbanding kaum Cina iaitu sebanyak 725 dan lebih besar berbanding kaum India ia­itu hanya 240 kes baharu.

      Bagaimanapun, berdasarkan laporan Sektor HIV/STI, Bahagian Kawalan Pe­nyakit, Kementerian Kesihatan, jumlah kes baharu HIV dalam kala­ngan orang Melayu menurun berban­ding tahun-tahun sebelum ini dengan mencatatkan sebanyak 1,953 kes pada tahun 2016 dan 1,838 kes pada tahun 2015.

      Di samping itu, bagi pecahan jantina pula, lelaki Melayu mencatatkan seramai 1,600 kes baharu dijangkiti HIV manakala pe­rempuan pula sebanyak 200 kes dengan perbandingan sebanyak 2,890 bagi keseluruhan lelaki dan 457 perempuan seluruh negara.

      Utusan Malaysia pada Khamis lalu melaporkan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) merupakan kumpulan tertinggi kes baharu dijangkiti HIV iaitu melebihi 50 peratus daripada 3,347 individu yang menjadi penghidap virus berkenaan.

      Dalam laporan itu turut memaklumkan 1,697 individu dalam kumpulan homoseksual dan biseksual selain 1,335 kes dalam kategori heteroseksual merupakan kelompok tertinggi kes baharu dijangkiti HIV sepanjang tahun lalu.

      Senario membimbangkan itu sekali gus menunjukkan hampir 90.6 peratus kes baharu penularan HIV adalah disebabkan hubungan seks sedangkan kadar jangkitan dalam kalangan penagih dadah pula mencatatkan penurunan mendadak pada kadar tidak sampai empat peratus.

      Dalam pada itu, mengikut pe­cahan negeri pula, Selangor mencatatkan pembawa HIV baharu paling ramai dengan 968 kes di­ikuti dengan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebanyak 464 kes selain Johor 347 kes.

      Faktor itu turut dipengaruhi oleh perpindahan penghidap HIV untuk tujuan bekerja di Lembah Klang selain pesakit berpindah untuk mendapatkan rawatan luar daripada tempat asal kelahiran berikutan kebimbangan stigma negatif terhadap penghidap virus berkenaan.

      Secara keseluruhannya, dalam tempoh 1986 sehingga 2016, seramai 111,916 kes HIV dicatatkan dengan jumlah 93,089 penghidap virus itu masih hidup selain jumlah kanak-kanak di bawah 13 tahun yang dijangkiti adalah seramai 1,146 orang.


      : Tapi ada yang jual prinsip untuk dapat undi golongan ini....

      Delete
    13. Apapun pilihan Azmin, terpaksa berdepan Anwar



      Walaupun audio panas mirip suara Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyerang Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjelang pemilihan PKR dinafi sekeras-kerasnya oleh PKR dan tuan punya badan, sesiapa pun tidak dapat meneka apa pandangan sebenar Tun Dr Mahathir Mohamad dan Azmin terhadap audio tersebut.

      Yang pasti, mereka tidak boleh mengabaikan audio itu begitu sahaja dalam percaturan politik seterusnya.

      Perkembangan kerjaya Azmin sejak Langkah Kajang sangat menakjubkan. Daripada seorang Adun dan Ahli Parlimen, Azmin menjadi menteri besar Selangor dan kini menteri hal ekonomi dan dilantik oleh Dr Mahathir sebagai lembaga pengarah di Khazanah Nasional Berhad. Bahkan, Timbalan Perdana Menteri Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng pun tidak memiliki keistimewaan seperti itu.

      Dengan keistimewaan begitu, Azmin hari ini sudah dilihat mampu menjawat jawatan perdana menteri. Beliau pencabar terdekat kepada Anwar untuk menjawat jawatan PM selepas Dr Mahathir di dalam Pakatan Harapan. Dari sudut kebolehan dan kedudukan politik, Azmin mempunyai kelebihan mengatasi Anwar di luar PKR berbanding di dalam PKR. Dari sudut kesihatan, Azmin juga jauh lebih muda berbanding Anwar.

      Lebih penting, Azmin sudah boleh berdiri sendiri dan membawa PKR tanpa bayang-bayang Anwar.

      Jadi, tiada apa yang perlu dihairankan jika benar ada usaha untuk menjatuhkan Azmin. Seperti mana-mana dinasti, tiada raja yang duduk diam apabila dirinya rasa terancam.

      Jika Anwar dibiarkan menang tanpa bertanding sebagai presiden PKR, beliau akan bebas bergerak untuk berkempen secara halus untuk calon timbalan yang disukainya. Tindakan anak beliau, Nurul Izzah, untuk bersama pasukan Rafizi Ramli yang berebut jawatan timbalan presiden yang disandang Azmin antara kempen halus yang jelas mesejnya. Azmin sudah tentu sedar akan bahayanya situasi ini.

      Selain Rafizi dan Nurul, Setiausaha Agung Saifuddin Nasution turut mula melancarkan kempen halus. Ini boleh dilihat daripada saranan beliau baru-baru ini agar ahli-ahli PKR menolak pemimpin yang terbawa-bawa untuk menggunakan kedudukan mereka bagi membina empayar peribadi atas alasan ia berlawanan dengan pendirian PKR.

      Pemimpin yang berkebolehan membina empayar peribadi mesti mempunyai 2 syarat, satunya kaya-raya dan satu lagi memegang jawatan yang amat berkuasa dan boleh membina kekayaan para pengikut.

      Di dalam PKR, pemimpin manakah yang memenuhi kedua-dua syarat itu hari ini? Nama pertama yang muncul di minda kalian, itulah beliau.

      Jika Azmin bertanding jawatan presiden, maka beliau akan bertembung dengan Anwar secara langsung. Jika beliau sekadar mempertahankan jawatan, maka beliau juga akan bertembung dengan Anwar secara tidak langsung kerana anak Anwar memberikan sokongan kepada Rafizi.

      Oleh itu, apapun pilihan Azmin, beliau terpaksa berdepan dengan Anwar. Ia sudah tidak boleh dielakkan. Audio panas yang didakwa palsu itu hanya sekadar loceng amaran awal pertembungan ini.

      Loceng itu sudah pasti mencuri perhatian Dr Mahathir dan sahabatnya, Tun Daim Zainuddin.

      TIMMY SAY


      : Lebih 50 pimpinan PKR sebelum ini di'korban'kan oleh Anwar. Azmin jangan silap langkah... kalau tak dia akan terima nasib sama dengan kawan-kawannya terdahulu..

      Delete
    14. Komunis Juga Penjajah



      Saya tertarik kepada polemik berkenaan adakah kumpulan komunis itu juga pejuang kemerdekaan yang perlu disenaraikan dalam perjuangan menentang penjajah dahulu?

      Sebelum menghukum hendaklah dibaca dan dikaji sejarah dan kefahamannya. Kalangan ilmuan pengkaji sejarah bersepakat bahawa teori komunis adalah ijtihad manusia Yahudi German bernama Karl Marx. Dia bukan Melayu, bukan Cina, bukan India dan bukan juga dari kalangan penduduk asal di hutan rimba tanah air kita.

      Teorinya yang ekstrem membela rakyat marhaen yang miskin sehingga menasionalisasikan (merampas dan memilik negarakan harta) sangat menarik pemikiran ramai rakyat Asia yang tertindas. Namun mereka terlepas pandang teorinya yang menolak adanya Tuhan yang dipercayai oleh semua agama, lebih-lebih lagi agama Islam yang lengkap pengajarannya melibatkan ekonomi, politik dan seluruh aspek kehidupan manusia sejagat. Maka Islam menjadi musuhnya paling ketat. Bahkan ramai daripada kalangan ilmuan dan pemimpin Barat menganggap Islam lebih bahaya daripada komunis, walaupun mereka juga berperang menentang komunis sehingga hari ini.

      Walaupun komunis itu tidak membawa bala tenteranya seperti negara Barat yang menjajah kita, tetapi fahamannya menjajah pemikiran rakyat pelbagai kaum yang direkrut menjadi bala tenteranya. Memang mereka juga menentang penjajah Barat, tetapi mereka juga adalah bala tentera penjajah pemikiran komunis, di mana bahayanya lebih besar dari bala tentera penjajah Barat yang berkulit putih itu. Ini kerana fahaman komunis itu membunuh akidah secara ekstrem. Adapun penjajah Barat secara lebih terang-terangan dapat dilihat wajahnya.

      Di sinilah saya memahami mengapa pemimpin generasi awal daripada PAS seperti Almarhum Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan lain-lain yang menentang penjajah British tidak bersama komunis ke dalam hutan. Bahkan mereka juga menyokong ISA kerana menentang komunis, bukannya menangkap ikut suka hati.

      Kita juga membaca bagaimana tanah air umat Islam yang dijajah oleh komunis itu menerima akibat yang lebih dahsyat daripada penjajah Barat, di mana kesannya masih nyata pada hari ini. Walaupun ideologi komunis telah dikuburkan oleh penganutnya sendiri.

      Delete
    15. Hayatilah lagu popular dari BTN ini... dan fikirlah dengan hati yang terbuka angkara siapa sebenarnya bumi yang dipijak ini menjadi milik orang...
      https://youtu.be/WErVkXCwBTg
      tetapi umno juga yang mengkhianatinya

      Delete
    16. Mahu jadi orang dari lahir sampai usia 18 tahun. Apa umno buat masa berkuasa utk menangani isu LGBT? Ajak mak andam mak nyah ke majlis orang umno? itukah utk bawa mereka ke jalan yg lurus? Apa umno buat dengan pendidikan negara dalam mengatasi masalah LGBT, pandai bunyi bila sebagai pembangkang?

      Delete
    17. Umno penggadai yang jahatnya ramai tidak tahu. 8061.

      Tuesday, April 23, 2013
      Akhbar Singapura dedahkan pemimpin UMNO jual tanah dengan harga rendah kepada Robert Kuok..

      Isu yang sering diutarakan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dalam apa saja majlis atau ceramah yang dihadiri mereka ialah, Melayu akan terpinggir jika DAP diberikan kuasa..

      Menjadikan Pulau Pinang sebagai contoh menurut mereka kebanyakkan Melayu Pulau Pinang telah dipinggirkan dan seterusnya disingkirkan dari Pulau Pinang kerana tanah milik mereka telah diambil oleh DAP kononnya..

      Namun begitu hakikat sebenarnya ialah.. Kebanyakkan Melayu di Pulau Pinang ini telah terpinggir dan tersingkir dari Pulau Pinang angkara mereka..

      Merekalah yang telah menjadi orang tengah untuk membeli dengan harga murah kemudiannya menjualkannya dengan harga yang tinggi kepada pemaju untuk dibangunkan..

      Hari ini akhbar berpengaruh dari seberang tambak mendedahkan tanah di Johor telah dijual pada harga jauh lebih rendah dari harga pasaran semasa oleh pemimpin UMNO kepada seorang Billionair berbangsa cina..

      Dengan keluasan 12.5 ekar nilai tanah di Nusajaya dianggarkan sudah mencecah RM13.4 bilion pada harga RM720 sekaki persegi..

      Tetapi ianya telah dijual pada harga jauh lebih rendah dari harga pasaran iaitu RM182Juta sahaja..

      Baca apa yang dilaporkan oleh Jalan Pulang berdasarkan laporan oleh Straits Times Singapore itu..

      Mengejutkan! Pendedahan terbaru sebuah laporan akhbar di Singapura, The Straits Times mengesahkan bahawa bilionair terkenal, Robert Kuok sudah pun membeli tanah di Iskandar Malaysia di Nusajaya pada harga RM182 juta (SGD74 juta).

      Pembelian itu dibuat kurang dari dua minggu sebelum pilihanraya umum 5 Mei ini menerusi usahasamanya dengan cabang pelaburan kerajaan Malaysia, Khazanah Nasional (Khazanah).

      Dua lot tanah presint di Nusajaya telah dibeli dengan pegangan ekuiti 70 peratus dimiliki oleh Robert sementara selebihnya oleh Khazanah.

      Dalam pelaburan yang dijangka memperolehi pulangan sehingga RM12 bilion (SGD3.7 bilion) dalam masa 15 tahun, Robert yang merupakan manusia terkaya di Asia Tenggara sudah memulakan projek berskala besar di pusat pentadbiran kerajaan Johor itu sebaik sahaja pembelian selesai.

      Kekayaan terkini Robert di seluruh dunia dianggarkan bernilai USD12.7 bilion (RM40.64 bilion).

      Menerusi syarikat induknya, Kuok Brothers, Khazanah dan syarikat Kuok tersebut akan bergabung menjadi entiti dinamakan Southern Marina Development untuk membangunkan tanah seluas lima hektar di Puteri Harbour di Nusajaya dari pemilik tanah asal, UEM Berhad (UEM).

      Menurut laporan The Straits Times yang disiarkan di ruangan Asia Report itu, Southern Marina akan membangunkan lot kediaman termasuk kondominium bernilai tinggi, lot perniagaan dan pusat membeli belah terbaru di Johor Bharu dengan nilai anggaran kasar pembinaan mencecah RM1.2 bilion (SGD479 juta) dalam tempoh tersebut.

      Kuok yang menetap di Hong Kong terkenal dengan monopoli gula sebelum diambil alih oleh seorang lagi taikun Melayu yang rapat dengan Umno, Syed Mokhtar al-Bukhary pada 2010.

      Dijangka lebih banyak tanah Melayu akan tergadai sekiranya Johor kekal dikuasai Barisan Nasional (BN) selepas pilihanraya umum 5 Mei ini.

      Nusajaya terletak dalam parlimen Gelang Patah yang menyaksikan pertembungan dua gergasi antara Penasihat DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang dengan BEKAS menteri besar Johor yang disingkirkan, Abdul Ghani Othman.

      Tanpa menunggu keputusan pilihanraya umum, Kuok dengan berani melabur sejumlah besar hartanya kerana disokong oleh kepimpinan Ghani sejurus sebelum parlimen dibubarkan 3 April lalu.

      Persoalan yang timbul adalah bagaimana tanah bernilai tinggi kepunyaan kroni Umno itu boleh terlepas dengan mudah ke tangan Kuok dan Khazanah pada harga begitu murah sedangkan nilai tanah di Nusajaya sudah mencecah RM13.4 bilion pada harga RM720 sekaki persegi?

      Apakah ini satu lagi kaedah digunakan Ghani untuk memperoleh wang berkempen menerusi penjualan tanah pada harga yang sangat murah? ~ Jalan Pulang

      Delete
    18. Aidil Khalid sekolahkan Siti Kasim mengenai perkahwinan kanak-kanak



      Peguam dan aktivis Concerned Lawyers for Justice (CLJ), Aidil Khalid, menjawab Siti Kasim mengenai cara menangani perkahwinan kanak-kanak dalam rangka sistem perundangan di Malaysia.

      : Puak-puak LGBT dan sekutunya selalu rasa mereka berfikiran jitu dan hebat, tapi malangnya bila ada forum dan dialog selalu mereka tersungkur dengan hujah yang jumud dan rasis....

      Delete
    19. PAS: Negara tak perlukan GST dan SST, zakat model terbaik
      Mohd Khairuddin Aman Razali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 1:05 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:13 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN l Sama ada GST atau SST, sifatnya sama sahaja pada sudut implikasi terhadap pengguna akhir iaitu perlu menanggung kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang dibeli atau dilanggan.

      Islam telah menggariskan kaedah yang lebih adil berkenaan pengambilan harta daripada orang lain supaya tidak mengambilnya tanpa hak dan menyerahkannya pula kepada yang tidak berhak.

      Zakat adalah model terbaik berkenaan perkara ini; bukan sahaja merupakan ibadah bagi umat Islam, bahkan merupakan kaedah pengagihan kekayaan yang saksama dalam kalangan manusia.

      Mereka yang dikurniakan Allah dengan lebihan pendapatan diwajibkan mengeluarkan sebahagian harta yang dimiliki kepada golongan yang tidak berkemampuan bagi mencukupkan keperluan asasnya. Mereka yang memberi dan menerima kedua-duanya diberkati Allah.

      Sistem percukaian yang mahu dilaksanakan sepatutnya merujuk kaedah ini sebagai dasar yang penting.



      Betapa Islam sangat teliti dan berhati-hati tentang permasalahan mengambil harta daripada orang lain, keharusan memungut cukai tidak dibiarkan bebas; sebaliknya diikat dengan syarat-syarat tertentu.

      Cukai selain daripada cukai terhadap hasil dan pendapatan hanya wajar dikenakan kepada golongan kaya, pada waktu bertempoh, untuk memenuhi keperluan mendesak yang berkaitan maslahah umum pentadbiran negara dalam keadaan pendapatan negara pula tidak mencukupi.

      Kepentingan siapa?

      Pada masa sama kerajaan tetap berkewajipan mengikhtiarkan sumber pendapatan lain dan mestilah tidak boros berbelanja serta mengelak berlaku ketirisan.

      Berbeza dengan struktur ekonomi moden, cukai dijadikan penyumbang utama kepada pendapatan negara.

      Jika dibelek khazanah ilmu Islam, selain zakat, adanya cukai seperti kharaj, jizyah dan 'usyur yang menepati syarat-syarat ini, dikutip untuk mencukupkan perbelanjaan negara bagi memenuhi dan menjaga maslahah rakyat.

      Persoalannya, GST dan SST yang mahu dimansuhkan atau dilaksanakan ini sebenarnya untuk kepentingan siapa? Kerajaan, korporat atau rakyat?

      Jika benar demi rakyat, tidak sepatutnya cukai diganti dengan cukai kerana ia tetap menjadikan rakyat sebagai penanggung beban.

      Kerajaan sepatutnya lebih kreatif dan inovatif melakukan 'ijtihad' meneroka pelbagai sumber bagi menambah pendapatan negara; bukannya mengambil jalan mudah dan singkat dengan mengenakan cukai kepenggunaan kepada rakyat.



      Bahkan, sebenarnya negara bukannya tidak mempunyai cukup pendapatan, tetapi kerana kelemahan dalam mengurus pendapatan dan perbelanjaan menyebabkan berlaku ketidakcukupan.

      Justeru, adalah lebih utama Kerajaan menumpukan usaha kepada perkara-perkara berikut terlebih dahulu tanpa perlu tergesa-gesa melaksanakan cukai kepenggunaan :

      Pertama, membasmi ketirisan perbelanjaan yang dilaporkan mencecah sehingga 30 peratus daripada dana kerajaan.

      Kedua, meningkatkan kecekapan sistem percukaian sedia ada terutamanya menyelesaikan isu mengelak pembayaran cukai. Contohnya, pada 2015 sahaja, seramai 791,239 pembayar cukai pendapatan individu dan 65,545 pembayar cukai pendapatan syarikat tidak menjelaskan cukai pendapatan kepada LHDN melibatkan pembayaran berjumlah RM8.2 bilion.

      Ketiga, menangani aktiviti penyeludupan yang menyebabkan kerugian. Sebelum ini ada dilaporkan Kerajaan kerugian RM4 bilion dalam bentuk hasil cukai tidak berbayar akibat sindiket rokok seludup, RM540 juta setahun akibat aktiviti penyeludupan minyak masak dan RM200 juta sebulan akibat penyeludupan wang ke sebuah negara jiran.

      Harta orang kaya

      PAS bukannya anti cukai atau menafikan kepentingan cukai. Cumanya, terlalu jelas bahawa GST 'merompak' terang-terangan dan SST pula 'mencuri' diam-diam duit rakyat. Oleh itu, PAS menolak kedua-dua cukai kepenggunaan ini.

      Delete
    20. Wanita Umno: Perkahwinan sejenis bermula dari menuntut hak
      Diterbitkan 8 Ogs 2018, 2:26 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 3:11 petang

      A+ A-
      Desakan komuniti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) untuk menuntut hak yang sama boleh menjadi permulaan bagi mengiktiraf perkahwinan sejenis di masa depan, kata Ketua Wanita Umno, Datuk Noraini Ahmad.

      Beliau mengulas kenyataan aktivis sosial Marina Mahathir yang berkata komuniti LGBT hanya mencari hak yang sama seperti diperuntukkan oleh undang-undang dan bukan hak tambahan seperti perkahwinan sejenis.

      "Benar kata Marina, hari ini mereka bukan minta perkahwinan sejenis tetapi apa akan jadi pada masa akan datang?

      "Perkahwinan sejenis di negara-negara lain bermula dari perjuangan menuntut kononnya hak asasi sama rata untuk golongan LGBT," kata Noraini dalam satu kenyataan media hari ini.

      Baca: LGBT hanya mahu hak sama seperti semua orang, tidak lebih

      Noraini berkata, rakyat Malaysia termasuk komuniti LGBT tidak pernah dinafikan hak asasi mereka untuk menjalani kehidupan seharian.

      "Kita menentang penghinaan dan diskriminasi terhadap golongan LGBT yang berusaha mendapatkan bantuan untuk menyelesaikan kekeliruan perasaan mereka, baik dari sudut spiritual mahupun perubatan.

      "Namun sebagai wanita dan ibu, Wanita Umno tidak akan membenarkan golongan LGBT dihalalkan perlakuan songsang mereka dalam kalangan masyarakat kerana ini bukan jalan penyelesaian kepada isu LGBT," katanya,

      Malah Noraini berkata, daripada perspektif lebih besar, LGBT yang bertentangan dengan nilai agama dan perlembagaan hanya akan merosakkan sistem sosial dan kekeluargaan di negara ini.

      "Maka untuk menghalalkan golongan LGBT mengamalkan gaya hidup hubungan sesama jantina secara terbuka merupakan satu hak yang berlebihan untuk diminta dalam sebuah negara Islam seperti Malaysia," katanya.

      14 kali ganda dijangkiti HIV


      Anggota parlimen Parit Sulung itu turut menambah dalam perkembangan terbaru, golongan LGBT dikesan sebagai kelompok tertinggi dijangkiti HIV.

      Angka itu katanya mewakili 50 peratus kes baru dilaporkan sepanjang 2017.

      "Ini berdasarkan laporan Sektor HIV/STI, Bahagian Kawalan Pe­nyakit, Kementerian Kesihatan yang merekodkan sebanyak 1,697 individu yang mengamalkan tabiat seks songsang seperti homoseksual dan biseksual adalah sebahagian daripada 3,347 kes HIV baru dicatatkan pada tahun lalu.

      "Lebih mengejutkan, jumlah tersebut adalah 14 kali ganda lebih tinggi berbanding individu yang mengambil dadah melalui perkongsian jarum suntikan (IDU) dijangkiti HIV yang sering diperkatakan sebagai punca utama penyebaran virus berkenaan," katanya.

      Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mengelakkan kempen yang membolehkan LGBT mempraktikkan gaya hidup mereka secara bebas di negara ini.

      Sebelum ini, menteri hal ehwal agama, Mujahid Yusof Rawa berkata meskipun LGBT tidak seharusnya didiskriminasi, mereka tidak seharusnya mencabar sistem nilai dan nilai di negara ini

      Delete
    21. Pakaian pramugari perlu sopan, islamik
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 12:59 tengah hari | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:22 petang

      A+ A-
      TINJAUAN | Isu pakaian melibatkan pekerja kabin kapal terbang sekali lagi mendapat perhatian umum selepas dibangkitkan di parlimen.

      Malaysiakini cuba mendapatkan pandangan masyarakat mengenai isu berkenaan dalam kriteria yang mereka mahukan khususnya melibatkan pemakaian pramugari.

      Seksi, tidak menutup aurat (bagi pekerja Islam) dan tidak sopan antara masalah yang dilihat menjadi fokus utama.

      Bagi pengusaha tudung, Amalina Ahmad Zaki (bawah), 28, berpendapat pemakaian pramugari syarikat penerbangan di Malaysia sewajarnya perlu mencerminkan dan menterjemahkan identiti Islam.



      Menurutnya, Islam sebagai agama rasmi negara juga boleh diterjemahkan melalui pakaian pramugari.

      "Keadaan sekarang agak sakit mata kita lihat, kalau mereka itu keluarga kita pasti marah.

      "Jadi adalah lebih baik jika pakaian mereka lebih sopan dan menutut aurat. Kita tonjolkan nilai-nilai islamik sejajar dengan Islam sebagai agama persekutuan negara," katanya kepada Malaysiakini di Kota Bharu, semalam.

      Terdahulu, isu tersebut dibangkitkan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) ketika perbahasan titah diraja pada 25 Julai lalu.

      Ketika itu, beliau antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.



      Pekerja swasta, Hamzi Abdul Majid (atas), 24, pula berpendapat isu tersebut perlu ditangani kerajaan dengan berhemah dengan pelaksanaan undang-undang.

      Katanya, kerajaan perlu membuat ketetapan dan garis panduan mengenai kod etika melibatkan pramugari.

      "Jadi, melaluinya syarikat penerbangan perlu diwajibkan mematuhi ketetapan tersebut.

      "Pemakaian sekarang agak menjolok mata dan kurang sopan. Tidak sesuai untuk pekerja Islam," katanya.

      Sementara itu, Akmal Aini Rahim, 27, menegaskan kod etika patuh syariah bagi pramugari perlu diperkenalkan agar pekerja bidang itu kelihatan lebih sopan.

      "Khusus bagi pekerja Muslim, kita patut utamakan aurat dalam pemakaian. Pakai skirt pendek atau pakaian ketat hanya mengundang tarikan si hidung belang.

      "Jadi, lebih baik pakai menutup aurat contohnya seluar panjang yang digayakan dengan baju kot, atau baju kurung dan bertudung," ujarnya yang juga seorang pekerja swasta.

      Dalam pada itu, selain isu pemakaian pramugari, pengguna juga mempunyai kriteria lain dalam memilih syarikat penerbangan terbaik untuk mendapatkan perkhidmatan.



      Bagi Ang Wui Chong (atas), 42, berkata, sebagai pengguna bukan Muslim isu kualiti perkhidmatan penerbangan lebih diberi perhatian.

      "Pada saya kualiti perkhidmatan lebih penting berbanding pakaian.

      "Kecuali cutting pakaian itu (nampak) tidak selesa sehingga prestasi perkhidmatannya," katanya ringkas.

      Amir Hazlin Lin, 50, pula berpendapat kriteria utama apabila memilih syarikat penerbangan adalah tambang murah, muatan barang dan kesesuaian waktu berlepas atau ketibaan ke destinasi.

      "Yang penting harga murah, muatan barang atau luggage. Selain itu waktu berlepas yang sesuai.

      "Isu pakaian itu bergantung pada polisi syarikat penerbangan, " katanya.


      Syukor Ahmad, 41, pula berpandang seseorang pengguna menaiki kapal terbang bukan untuk melihat pramugari.

      Tanpa menafikan isu pakaian pramugari perlu diambil perhatian katanya, seseorang pengguna menaiki kapal terbang pastinya mementingkan keselesaan dan keselamatan terjamin.

      "Kalau saya naik kapal terbang tak peduli sangat isu pakaian pramugari. Kalau masa penerbangan panjang kita tidur atau baca buku. Bukan nak tengok pramugari.

      "Yang penting selamat sampai ke destinasi pada jangka masa yang ditetapkan, " katanya.

      Delete
    22. Ada ustaz ulas politik dari maklumat longkang, kata ulama PAS
      Diterbitkan 8 Ogs 2018, 2:50 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 2:56 petang

      A+ A-

      Seorang pemimpin kanan PAS hari ini "membangangkan" ustaz serta pendakwah tertentu kerana mengeluarkan pandangan politik semasa.

      Ketua Dewan Ulama PAS Pahang Mokhtar Senik berkata pada dasarnya dia bersimpati terhadap pihak terbabit kerana membuat ulasan politik namun tidak mencapai tahap yang sepatutnya.

      Katanya, ustaz serta ilmuan itu cuba mengupas mengenai isu semasa dari sudut pandang Islam.

      "Tapi malangnya kedua-duanya tak menjadi.

      "Isu politik (diulas) diangkat dari maklumat longkangan. Lalu nak diulas dengan hukum-hakam Islam," katanya melalui satu hantaran di media sosial.

      Berdasarkan kenyataan dibuatnya itu Mokhtar kini berada di Riau, Indonesia.

      Beliau yang sebelum ini dicalonkan PAS di kerusi parlimen Padang Besar - dan kalah calon BN, Datuk Zahidi Zainul Abidin - berkata golongan terbabit sebenarnya takut untuk menyertai politik.

      Pada masa sama Mokhtar membayangkan ustaz serta ilmuan Islam yang dimaksudkannya itu masih mengintai-intai peluang di mana-mana tempat yang sesuai.

      Dalam keadaan begitulah kata Mokhtar ustaz dan ilmuan terbabit tetap mengulas isu politik kerana didakwanya bimbangkan orang ramai menyangka mereka tidak tahu perkembangan semasa politik.

      "Hasilnya keluarlah pandangan bangang," katanya.

      Tidak dapat dipastikan siapa individu yang disasarkan oleh Mokhtar itu.


      Bagaimanapun pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris Dr Rozaimi Ramle adalah antara tokoh akademik yang sering mengulas mengenai isu semasa politik.

      Walaupun tidak menjadikan mana-ana pihak secara khusus dalam tegurannya, PAS adalah antara parti yang sering dikritik Rozaimi.

      Malah beliau yang dianggap antara ilmuan yang pakar dalam bidang kajian hadis pernah menawarkan diri berdebat dengan Datuk Dr Khairuddin Aman Razali selepas anggota parlimen Kuala Nerus itu menyarankan supaya kepala Mufti Perlis Datuk Dr Asri Zainul Abidin "disekeh".

      Untuk rekod Khairuddin dan Mokhtar ialah anggota Jawatankuasa Pusat PAS.

      Delete
    23. Ahmad ajak orang muda 'bantai' HARAPAN
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 3:45 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 3:51 petang

      A+ A-
      PARLIMEN | Datuk Seri Ahmad Maslan berkata pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) nanti akan memberi kesan kepada golongan muda yang menggunakan perkhidmatan telefon prabayar.

      Anggota parlimen Pontian itu menjelaskan apabila SST dilaksanakan nanti mereka terpaksa membayar harga lebih tinggi untuk menambah nilai bagi meneruskan perkhidmatan telefon masing-masing.

      "Bersedialah... bersedialah kad-kad prabayar itu akan naik harga kerana ada 6 peratus cukai perkhidmatan.

      "Sekarang (harga tidak naik sebab) sifar peratus GST (cukai barangan dan perkhidmatan).

      "Lepas ni tentu harga menjadi lebih mahal, dan mengamuklah..." katanya.

      Justeru Ahmad mengajar golongan muda terbabit membantu pembangkang uuntuk menyerang kerajaan sebagai kesan daripada beban yang mereka tanggung.

      "Tolonglah bantu kami, menggunakan media sosial, bantai pihak Pakatan Harapan ini," katanya.

      Tempat orang kaya

      Ahmad berkata demikian semasa berbahas Rang Undang-undang SST di hari ini.

      Untuk rekod kerajaan dulu juga dikritik semasa GST dilaksanakan ke atas perkhidmatan prabayar pada 2015.

      Bagaimanapun pengendali telekomunikasi diarah menyerap cukai berkenaan dan mengembalikan harga jualan tambah nilai itu kepada paras sebelum GST.

      Baca Ahmad rela tak dapat like dan share

      Dalam ucapan sama Ahmad meminta kerajaan SST dikenakan lebih tinggi bagi pusat-pusat hiburan, atau lebih baik kalau ditutup terus.

      Tambahan pula katanya tempat-tempat sebegitu hanya dikunjungi oleh orang kaya-kaya.

      Katanya langkah itu perlu diambil supaya ia membebankan orang ramai untuk mengunjunginya.

      "Kasino, loteri, perjudian, pertaruhan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6 peratus. Kenapa hanya 6 peratus sedangkan ia boleh dikenakan lebih daripada itu.

      "Tempat-tempat pertaruhan dan perjudian ini, saya cadang dikenakan 20 peratus supaya orang tak pergi di tempat itu.

      "Kalau boleh, tutup terus kasino, permainan loteri, mesin perjudian dan seumpamanya ini," katanya.

      Delete
    24. Kroni PM jual tanah di Johor kepada orang asing?
      admin 2/13/2013 11:24:00 AM 0
      (Oleh Sidiqin Omar)

      SKUDAI 13 FEB: Tanah rakyat Johor yang dirembat secara haram sedang dilelong kepada pelabur asing oleh kroni Perdana Menteri untuk pembangunan bersepadu Iskandar Malaysia, kata Naib Pengerusi KEADILAN Johor, Hasan Karim.

      Dedah beliau, semua tanah berkenaan dilelong kepada pelabur Eropah, China, Hong Kong dan Singapura.

      Akibatnya, penduduk yang memiliki plot tanah kecil menjadi mangsa rampasan secara sistematik selepas disatukan atas nama pembangunan tersebut.

      Iskandar“Dari Sungai Danga, Sungai Perling sampai ke Tanjung Pelepas, kebanyakan tanah diberi pada KPRJ (Kumpulan Prasarana Rakyat Johor).

      “Tapi bukan KPRJ yang bangun dan uruskan. Tanah ini digadai kepada Danga Bay yang dipunyai Lim Kang Hoo, kroni Najib Razak dan Ghani Othman,” kata Hasan.

      “Dulu DPMJ (Dewan Perniagaan Melayu Johor) nak majukan, tapi ditolak. Sekarang di Lido Boulevard, dari depan Masjid Abu Bakar sampai Marin Shahbandar dimiliki tauke judi, Vincent Tan,” katanya lagi pada Ceramah Umum KEADILAN di Taman Skudai Indah, di sini semalam.

      Njaib“Rumah di Iskandar ini pun bukan untuk rakyat biasa, tetapi untuk orang-orang kaya. Harga jutaan ringgit. Adakah rakyat biasa mampu beli?” soal Hasan.

      “Yang ada sekarang ini pun, ramai tak mampu beli rumah,” sambungnya disahut sorakan ‘betul’ hadirin.

      Hasan sebelum itu bersama Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim ke Forum Perdana Isu Tanah Di Negeri Johor di Hotel Li Garden, Pasir Gudang.

      Menurut Hasan, berbanding Johor, Pihak Berkuasa Tempatan Selangor di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat lebih proaktif menyelesaikan masalah pemilikan tanah.

      “Kalau duduk 10 tahun, kerajaan (Selangor) beri geran. Di Johor, ada yang duduk 40 tahun masih tak dapat hak milik.

      “Di Selangor, Menteri Besar dan pegawai pejabat tanah turun padang. Di Johor, dah buat temujanji dengan D.O (pegawai daerah) pun, susah nak jumpa,” kata Hasan.

      Isu tanah di Johor kritikal sehingga Pakatan Rakyat menuntut kerajaan negeri menyelesaikan segera tuntutan, permohonan dan pampasan pengambilan melibatkan puluhan kes termasuk Iskandar Malaysia.

      Antaranya isu pengambilan tanah di Pengerang, Felda Cahaya Baru Masai, Kampung Plentong Tengah, Sungai Balang, Bekok, Kampung Skudai Kiri dan puluhan lagi.

      Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=44901

      Delete
    25. Hidup Shahbudin!

      Hidup Tun Mahathir!

      Hidup Pakatan Harapan!

      Hidup KJ!..opps..terbabas..
      moga celik..hati x berbalik2..x sia2 cerdik..namun ada kes bongkar..jgn nak berkelik2..

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulisan bang Shah ini kali cukup baik..itulah gambarannye..jelas..terang..tabik u bro..
      Yg masih kelam..kabur..gelap..x dapek den nak nolong do..
      Ado..bonggang boto dio..itu hahh..ket ates tu..
      Nampak gogham bona dio kek bang Shah..
      Hahahahapuakumnokaratberlumut..

      Delete
    2. INI KAH PH MAHU KAN


      Denmark kuat kuasa denda wanita pakai niqab
      Minda Rakyat 23 hrs ago # Luar Negara
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Denmark menguatkuasa undang-undang mengharamkan wanita berniqab, dan sekiranya membantah peraturan itu hukuman denda dikenakan.

      Peraturan itu menetapkan, memakai burqa yang menutup seluruh muka, atau niqab, yang cuma menunjukkan mata, di tempat umum dikenakan denda sehingga 1,000 kroner (RM635).

      Larangan juga memasukkan aksesori lain yang menutup muka seperti janggut palsu. Kesalahan berulang boleh didenda sehingga 10,000 kroner (RM6,365).

      Semalam, seorang wanita menjadi individu pertama didenda kerana memakai niqab selepas undang-undang itu dikuatkuasakan Rabu lalu.

      Wanita berusia 28 tahun berkenaan didenda selepas dikecam seorang wanita lain yang cuba memaksa membuka niqabnya.

      Kejadian itu berlaku di sebuah pusat beli-belah di Horsholm, 25 kilometer dari utara Copenhagen.

      Bagaimanapun undang-undang baru itu menimbulkan bantahan dan kritikan dalam kalangan kumpulan hak asasi manusia.

      Amnesty International menyifatkan undang-undang itu sebagai diskriminasi terhadap hak wanita, terutama wanita Islam yang memilih memakai burqa.

      Pengharaman pemakaian niqab telah dikuatkuasakan di Perancis, Austria, Bulgaria dan Bavaria, sebuah negeri di Jerman. –Agensi


      : Umat Islam negara kita belum sedar, selepas tersempit nanti baru mereka nak bersatu....

      Delete
    3. Badan pemikir pro-Republikan AS dedah hubungan dgn PH jatuhkan BN



      PETALING JAYA: Sebuah pertubuhan yang berkait rapat dengan tokoh kanan parti Republikan dan bekas pegawai tinggi perisikan Amerika Syarikat (AS) bekerjasama dengan pembangkang Malaysia sejak 2002, termasuk Pakatan Harapan yang menambilalih kuasa dalam pilihan raya umum Mei lepas, menurut satu pendedahan dalam forum melibatkan badan pemikir utama negara itu baru-baru ini.

      The International Republican Institute (IRI), sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, yang ahli lembaga pengarahnya termasuk pemimpin parti Republikan seperti John McCain, serta bekas penasihat Keselamatan Negara dan bekas pegawai tentera AS berkata, kegiatan badan itu di Malaysia akhirnya berhasil dalam pilihan raya umum ke-14 lepas dan ia menguntungkan AS dari sudut persaingannya dengan China sekarang.

      “Saya pergi dan duduk bersama-sama ramai pemimpin baru kerajaan baru di sana, dan ramai dalam kalangan mereka merupakan rakan kongsi yang bekerja dengan kita sejak 15 tahun lepas. Salah seorang yang paling kanan dalam kalangan mereka, yang kini menguasai kerajaan berkata kepada saya, ‘Hebat IRI, anda tidak meninggalkan kami walaupun pada saat kami sudah bersedia untuk menyerah kalah’,” kata presiden IRI Daniel Twinning dalam satu forum anjuran Center for Startegic & International Studies, bulan lepas.

      Twinning berkata, dalam pertemuan di pejabat perdana menteri selepas pilihan raya umum itu, beliau memberitahu pemimpin kanan PH bahawa kredit itu milik mereka, “bukan kami”.

      Kenyataannya itu dijangka menghangatkan lagi debat berhubung peranan AS dalam proses demokrasi negara berikutan pendedahan sepucuk surat daripada ketua risik kanan di bawah pentadbiran bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta sokongan Washington sekiranya Barisan Nasional menang tipis dalam pilihan raya baru lalu.

      Polis kini menjalankan siasatan ke atas surat yang ditulis oleh bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (ME10) Datuk Hasanah Abdul Hamid kepada rakan sejawatannya di Biro Penyiasatan Pusat AS (CIA), yang antara lain menyebut bahawa AS lebih beruntung sekiranya Najib memimpin Malaysia berbanding Dr Mahathir yang “anti-Yahudi” dan “anti-Barat”.

      Pemimpin PH mendesak Hasanah didakwa kerana mengkhianati negara.

      Pemeriksaan ringkas ke atas lamanweb IRI mendapati badan itu ditaja oleh Jabatan Negara AS dan National Endowment for Democracy (NED), sebuah pertubuhan yang bermatlamatkan “pengukuhan institusi demokrasi di seluruh dunia”, termasuk kesatuan sekerja dan kuasa pasaran bebas.

      Twinning memberitahu forum tersebut bahawa Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru Putrajaya sejak dari mula lagi.

      “Tahukah anda bahawa antara langkah pertama diambil oleh kerajaan baru itu? Ia membekukan pelaburan infrastruktur China kerana ia membuka rekod dan mendapati terdapatnya banyak wang ‘pelik’ yang bergerak ke sana-sini dalam sebuah sistem korup, tidak telus dan berakauntibiliti,” katanya, yang jelas merujuk kepada kajian semula beberapa projek mega melibatkan syarikat China, termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

      Twinning mengakui Malaysia tidak mungkin menjadi sekutu AS, tetapi kemenangan PH akan memberi manfaat kepada Washington.


      : PH dia mencuri dia yang laung minta tolong....

      Delete
    4. Zunar kini dah meluat dengan Mahathir bekas “Mahazalim”



      KARTUNIS penyokong kuat Pakatan Harapan (PH), Zunar mula menunjukkan kritikan terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melalui kartunnya yang tersebar hari ini di media sosial.

      Kartun tersebut menggambarkan Mahathir melencong dari jalan “Malaysia baharu” dan menuju ke arah mempertahankan dan membina legasinya, termasuk Formula 1, jambatan bengkok, Khazanah dan “Proton 2.0”


      Kartunis politik yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semasa Mahathir memerintah telah mula menunjukkan kritikan keras terhadap PH.

      Sebelum ini, Zunar mengkritik Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik yang disifatkan mengutamakan hal-hal kecil seperti kasut hitam berbanding reformasi pendidikan yang lebih utama.

      Zunar menjadi musuh ketat Mahathir sejak era reformasi bermula 1998 apabila beliau menjadi penyokong kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Beliau juga menerbitkan banyak buku kartun bertema kritikan terhadap Mahathir, antaranya Lagak Pak Mahat.

      Banyak kritikan melalui karikatur dibuat sepanjang tempoh pertembungan sengit PKR dengan Mahathir dan UMNO.


      Kemalangan maut di dagu Mahathir
      Antara kartun beliau yang paling diingati berkenaan Mahathir ialah menggambarkan bentuk litar Sepang menyerupai bentuk muka Mahathir.

      Zunar juga menimbulkan kontroversi melalui beberapa kartunnya yang dianggap melampaui batas termasuk menghina agama dan peribadi pemimpin-pemimpin negara. – Mynewshub.tv


      : Malaysiakini kini sedang menyingkir Zunar daripada kartunis mereka apabila Zunar tak ikut kehendak Malaysiakini jangan kritik Mahathir....

      Delete
    5. Ezam pertikai pelantikan Bakke sebagai pengerusi MPOB



      Pengerusi NGO Hisbah Centre For Reform (Hisbah), Datuk Ezam Mohd Nor mempertikai pelantikan Tan Sri Mohd Bakke Salleh sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang baru.

      Ini kerana menurutnya, Bakke merupakan salah seorang ahli lembaga 1MDB suatu ketika dahulu dan namanya turut dinyatakan beberapa kali dalam laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) berhubung skandal syarikat berkenaan.

      "Mengekalkan kedudukan beliau sedia ada dalam GLC sementara siasatan menyeluruh terhadap 1MDB dituntaskan boleh diterima tetapi membuat pelantikan baru dalam sebuah agensi kerajaan adalah salah dan tidak boleh diterima sama sekali," kata Ezam dalam satu kenyataan.

      Ezam berkata pada April 2017, beliau memfailkan saman sivil terhadap perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak dan kesemua ahli lembaga pengarah 1MDB termasuk Bakke sendiri.

      Kes itu katanya masih berjalan di Mahkamah Rayuan.

      "Saya menuntut penjelasan daripada menteri yang berkuasa dan terlibat dalam pelantikan ini.

      "Komitmen kerajaan baru untuk melakukan koreksi terhadap kesalahan lalu khususnya 1MDB mesti menyeluruh dan tidak hanya membabitkan Najib dan beberapa kuncu tegarnya sahaja.

      "Adalah bodoh dan tidak masuk akal sekiranya kita boleh mengandaikan puluhan billion wang negara yang dicuri hanya membabitkan 2-3 kerat penyamun sahaja," tegasnya.

      Semalam MPOB mengumumkan Mohd Bakke dilantik sebagai pengerusi baru lembaga berkenaan untuk tempoh dua tahun berkuat kuasa 31 Julai 2018.

      MPOB menjelaskan Mohd Bakke yang kini berkhidmat sebagai timbalan pengerusi eksekutif dan pengarah urusan Sime Darby Plantations Bhd, dilantik berdasarkan mempunyai pengalaman luas dalam industri minyak sawit.

      Pelantikan itu juga kata MPOB berdasarkan pembabitannya dalam beberapa syarikat perladangan termasuk presiden dan ketua eksekutif kumpulan Sime Darby.

      Sementara itu Ezam berkata Hisbah juga meneliti "kelakuan" beberapa pemimpin kerajaan baru yang "memberi muka" malah memberikan layanan VIP kepada mereka yang jelas terlibat dalam skandal 1MDB.

      Ini katanya, termasuk adik kepada Najib yang terpalit dengan skandal berkenaan secara langsung tetapi masih mendapat "layanan istimewa".

      Delete
    6. Hidup Shahbudin!!

      Hidup Tun Mahathir!!

      Hidup Pakatan Rakyat!!

      Delete
    7. Dulu kata Najib ambil duit dari Najib, sekarang HARAPAN pula'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 5:05 petang | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 6:15 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Sekretariat Peguam Muda Pergerakan Pemuda Umno mempersoalkan tindakan kerajaan melantik peguamcara daripada firma guaman yang diasaskan Peguam Negara, Tommy Thomas bagi memfailkan tuntutan ke atas kapal mewah, Equanimity.

      Pengerusi sekretariatnya, Nik Saiful Adli Burhan berkata, pihaknya berpandangan pelantikan itu boleh menimbulkan konflik kepentingan antara peranan peguam negara dan pemilik firma guaman tersebut.

      "Konflik kepentingan ini bercanggah dengan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) yang jelas menyebut dan berjanji akan menghentikan kerosakan institusi-institusi penting negara dan mengembalikan kedaulatan undang-undang dalam menjamin kebebasan agensi-agensi penting kerajaan," katanya.

      Beliau berkata demikian pada sidang media di Kota Bharu, hari ini.

      Semalam, Kapal layar mewah Equanimity yang dikaitkan dengan ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low tiba di Terminal Boustead Cruise Center, Pelabuhan Klang.

      Nik Saiful Adli berkata, sebelum ini HARAPAN sering melaungkan dalam ceramah-ceramah mereka menggambarkan contoh konflik kepentingan melibatkan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

      "Najib minta duit daripada Najib, diluluskan oleh Najib kepada Najib, kini ia seoalah-olah berbalik kepada mereka (HARAPAN)," ujarnya.

      Ungkapan itu sebelum ini dipopularkan Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu ketika berceramah pada kempen pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu bagi menggambarkan jawatan-jawatan yang dipegang Najib.

      Sementara itu, Nik Saiful Adli yang juga exco Pemuda Umno turut menggesa siasatan terhadap kapal mewah berkenaan dijalankan dengan telus tanpa ada agenda tersembunyi untuk kepentingan politik semata-mata.

      "Rakyat berhak mendapat laporan telus berkaitan setiap isu yang disiasat.

      "Jangan pula selepas ini ia menjadi seperti siasatan kes 1MDB terhadap Najib, berakhir dengan keputusan bahawa akaun beliau tiada kaitan dan tiada tuduhan berkaitan 1MDB," katanya.

      Delete
    8. Wakil rakyat PAS minta 2 pemimpin PH jangan jadi pasu dalam Kabinet
      Mohamad Fadli | August 8, 2018
      Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Ahmad Marzuk Shaary meminta Khalid Samad dan Mohamed Hanipa Maidin menyuarakan pendirian berhubung pakaian seragam pramugari MAB.
      VIDEO INSIDE

      Ahmad Marzuk Shaary berkata, ini adalah masa sesuai untuk PH memperkasakan Islam dengan menambah aspek pemakaian patuh syariah bagi pakaian seragam pramugari. (Gambar Youtube)

      KUALA LUMPUR: Seorang wakil rakyat PAS meminta 2 pemimpin Pakatan Harapan (PH) tidak menjadi pasu bunga dalam Kabinet dengan menyuarakan pendirian mereka berhubung pakaian seragam pramugari Malaysia Airlines Berhad (MAB).

      Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Pengkalan Chepa) merujuk Menteri Wilayah, Khalid Samad (PH-Shah Alam) dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Hanipa Maidin (PH-Sepang) yang mendiamkan diri berhubung isu itu.

      Katanya, ini adalah masa sesuai untuk PH memperkasakan Islam dengan menambah aspek pemakaian patuh syariah bagi pakaian seragam pramugari.

      “Di bawah kawalan kerajaan baru, sepatutnya ada pemakaian patuh syariah dan kita perlu maju setapak lagi. Isu pemakaian pramugari Malaysia Airlines ini sudah berlanjutan dan tidak diselesaikan sehingga hari ini.



      “Sepang dan Shah Alam orang yang berjuang bersama untuk aspek pemakaian patuh syariah. Mereka jangan jadi pasu bunga dalam Kabinet,” katanya dalam Dewan Rakyat hari ini.

      Terdahulu, Marzuk bertanya kepada menteri pengangkutan adakah pakaian seragam pramugari MAB sesuai dengan imej Islam sebagai agama rasmi negara.

      Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, syarikat penerbangan boleh memilih pakaian seragam pramugari patuh syariah, selagi ia mematuhi kriteria ditetapkan Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

      Beliau berkata, untuk mendapat sijil keselamatan, syarikat penerbangan perlu memastikan pakaian seragam kru penerbangan membolehkan mereka melakukan prosedur keselamatan dalam tempoh ditetapkan.

      “Oleh itu, syarikat penerbangan bebas memilih pakaian kru mereka, selagi ia memenuhi kriteria ditetapkan,” katanya sambil menambah antara kriteria itu ialah seragam yang membolehkan anak kapal melaksanakan pemindahan kecemasan dan keputusan komersial syarikat penerbangan berdasarkan imej korporat mereka.

      “Kementerian tidak mempunyai sekatan sekiranya pramugari beragama Islam mahu memakai pakaian yang mematuhi syariah, selagi ia memenuhi kriteria yang ditetapkan CAAM.”

      Katanya, sejajar tema “Hospitaliti Malaysia” yang diamalkan MAB, pakaian seragam kebaya pramugarinya mencerminkan budaya tempatan.

      Delete
    9. Kereta Nasional ke-3 bukti pemerintahan autokratik Tun M
      RIDAUDDIN DAUD 8 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore426
      Mohd Puad Zarkashi
      Mohd Puad Zarkashi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pemimpin dalam kerajaan PH dianggap gagal sekiranya tidak mampu menyekat impian kereta nasional ketiga hasil ilham Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Ketua Umno Bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, kegagalan menyekat hasrat Dr Mahathir bermakna mereka membenarkan pentadbiran autokratik di bawah pimpinan Ahli Parlimen Langkawi itu.


      Menurutnya, jika pemimpin PH tidak membantah cadangan tersebut maka sah mereka takut kepada Dr Mahathir, takut kehilangan jawatan malah membuktikan mereka tidak takut kepada rakyat.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan lancar kereta Nasional 3.0 menjelang 2020]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Malaysia bakal ada kereta nasional baharu: Tun M]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Projek kereta nasional tingkatkan kemahiran rakyat]

      “Proton diswastakan pada 2012, hampir di’bailout’ apabila Dr Mahathir meminta Datuk Seri Najib Tun Razak menyuntik RM2 bilion kepada Proton.

      “Ketika itu Proton berhutang RM700 juta kepada vendor yang majoritinya Bumiputera. Jualan Proton merosot kepada 5,000 unit sebulan pada 2017 berbanding 200,000 unit sebelumnya.

      “Bahkan kerugian Proton pada 2016 ialah RM150 juta. Justeru apa perlunya Proton 2.0? Kenapa tidak dipulihkan saja Proton 1.0,” katanya memetik laporan Umno Online.

      Tambah beliau, banyak lagi keutamaan lain perlu diselesaikan berbanding mewujudkan projek kereta nasional yang baru.

      “Kalau kerajaan terpaksa memungkiri janji manifesto mereka atas alasan kewangan, kenapa kereta nasional baru mahu dilaksanakan? Tidakkah itu nanti membebankan rakyat.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Semak semula projek kereta Nasional ketiga]

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Tiada siapa ingin lihat kereta nasional kedua...']

      “Sedangkan banyak keutamaan lain perlu diselesaikan. Antaranya harga kereta lebih murah seperti dijanjikan dalam Buku Jingga (Bajet Harapan). Lebih baik kemudahan pengangkutan awam dimodenkan,” ujarnya.

      Tambah bekas Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) ini, beliau tidak akan berasa hairan sekiranya jambatan bengkok akan dibina malah Formula 1 juga kembali mengaum di Malaysia.

      “Maka lama lagilah Dr Mahathir jadi PM (Perdana Menteri). Kempunan lagilah Anwar?,” soalnya.

      Delete
    10. MP Pasir Mas beri harapan kepada PH
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 8 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore434
      MP Pasir Mas beri harapan kepada PH
      Ahmad Fadhli Shaari
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen (Pas - Pasir Mas) Ahmad Fadhli Shaari menaruh harapan agar PH terus memartabatkan Islam di negara ini.

      Jelasnya, harapan ini didasari dengan semangat pimpinan PH yang berjanji untuk terus memperkasakan Islam dalam agenda pembangunan mereka.


      "Saya memberikan harapan kepada PH kerana saya nampak menteri-menteri mereka ada usaha memartabatkan syariah seperti mana yang disebut oleh Menteri Hal Ehwal Agama Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dalam isu kod etika pemakaian pramugari paling tidak hujung tahun ini.

      "Maknanya dari sudut jaminan ada tetapi melihat rekod hari ini nampaknya golongan nak cabar agama ini semakin berleluasa," katanya kepada Sinar Harian.

      Mengulas lanjut dalam isu memartabatkan Islam ini, beliau berkata

      Pas akan terus menjadi golongan pendesak agar kepentingan Islam senantiasa dijaga.

      "Bagi saya Pas akan membantu kerajaan dengan cara desakan," katanya.

      Hari ini, Nik Omar berharap agar masyarakat Islam di negara ini memberi peluang kepada kerajaan PH untuk melaksanakan agenda Islam.

      Menurut anak kepada bekas Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat itu, beliau yakin kerajaan PH sememangnya k

      Delete
    11. Projek Gagal Diwarisi Kerajaan Terdahulu sedang disemak



      Projek Ternakan Kambing Lembah Kaprima Kampung Chabang Kerteh, Kemaman didakwa antara projek gagal kerajaan yang terdahulu yang `terpaksa' diwarisi kerajaan negeri masa kini.

      Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa negeri, Dr Azman Ibrahim berkata, projek yang bertujuan bagi merealisasikan matlamat menjadikan Terengganu sebagai hab pengeluar kambing terbesar negara dalam 10 hingga 15 tahun akan datang itu, melibatkan 20 hektar tanah, lima unit kandang, rumah penternak dan pejabat serta stor baja.




      "Pada September ini, perjanjian dengan syarikat yang gagal kita akan tamatkan untuk kita mulakan satu perancangan baru.

      "Infrastruktur penternakan yang dibina menggunakan puluhan juta wang rakyat tidak sewajarnya terbiar dan rosak begitu sahaja,"katanya kepada Urusetia Penerangan Darul Iman, semalam.



      Untuk rekod, Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini menswastakan projek Lembah Kaprima kepada lapan anak jati negeri melibatkan Kampung Payang Kayu, Hulu Terengganu, Kampung Chabang, Kerteh (Kemaman), Segading (Hulu Besut), Hulu Seladang dan Telaga Papan (Setiu), Durian Mentangau (Dungun), Tanjung Gaduh (Marang) dan Mengabang Bakong (Kuala Nerus).
      Projek berkenaan yang bermula sejak 2006 peringkat pelaksanaan fasa ketiga (2015) selepas melaksanakan fasa pertama dan kedua iaitu penyediaan infrastruktur berjalan lancar.
      Kerajaan negeri ketika itu juga membelanjakan lebih RM13 juta untuk penyediaan infrastruktur seperti jalan dan kandang untuk ternakan kambing berkenaan. Selain itu, projek berkenaan turut diswastakan kepada pengusaha dalam bentuk sewaan kandang yang mana setiap lembah kaprima mempunyai lima kandang dan setiap kandang disewa dengan harga RM200 sebulan.

      Sumber: LINK


      : Terengganu negeri kaya, rakyat jadi miskin kerana pimpinan kerajaan terdahulu bodoh menggunakan wang untuk kebaikan...

      Delete
    12. Mujahid: Tiada ikon lain ke?



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa melihat tiada masalah dengan penurunan gambar aktivis lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT) dari satu pameran di Pulau Pinang.

      Menteri agama melihat gambar-gambar itu seperti mempromosikan gejala LGBT.

      "Jadi untuk menghormati polisi kerana bagi saya kalau anda letakkan gambar bersama simbol dan ditulis aktivis LGBT, jika (dikatakan) tiada promosi, jadi apa sebenarnya definisi promosi?

      "Tak kisahlah anda ingin katakan ia promosi untuk ikon merdeka. Adakah perlu ikon sedemikian? Tiada ikon lain (yang boleh ditampilkan)?



      "Jadi, jika saya tidak berkata apa-apa mengenainya, kita dilihat seperti mencabar polisi yang kita katakan beberapa kali sebelum ini," katanya lagi.

      Dalam pameran fotografi “Stripes and Strokes” di George Town bermula 4 Ogos itu, pada mulanya turut dipaparkan gambar dua aktivis LGTB Nisha Ayub dan Pang Khee Teik bersama bendera Malaysia.

      Nisha, seorang mak nyah, dipaparkan sedang memegang Jalur Gemilang manakala Pang pula menyangkut bendera Malaysia di bahu sambil memegang bendera pelangi yang menjadi lambang perjuangan LGBT.

      Keseluruhan sebanyak 26 gambar dipamerkan, termasuk Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar, veteran DAP Lim Kit Siang dan aktivis kontroversi Siti Kasim.

      Mengecewakan, kata jurugambar

      Sementara itu, jurugambar Mooreyameen Mohamad menyifatkan penurunan gambar itu sebagai mengecewakan.

      Mooreyameen berkata beliau diberitahu penurunan karya itu susulan arahan Pejabat Perdana Menteri.

      Seorang jurucakap PMO bagaimanapun menafikannya.

      “Ia di peringkat negeri, tanya penganjur,” katanya.

      Difahamkan penurunan itu dibuat susulan reaksi pengguna maya yang mengkritik aktivis LGBT terlibat di Facebook.

      'Awak mahu saya tangkap mereka?'

      Sementara itu, Mujahid juga turut ditanya berkaitan langkah kerajaan dalam menangani budaya itu.

      Katanya, pelbagai langkah telah dilaksanakan kerajaan dalam usaha menangani masalah tersebut.

      Bagaimanapun, kata Mujahid, tindakan hanya boleh diambil selagi tiada jenayah dilakukana atau selagi tidak mempromosikan gerakan itu.

      "Apa yang kamu (wartawan) mahu saya buat? Awak mahu saya tangkap mereka-mereka ini?

      "Anda mahu saya letak mereka dalam penjara sebab (aktiviti mereka)?

      "Kedua bab mempromosikan (LGBT), kamu tidak boleh lebih dari itu. Ini langkah terbaik yang pernah kami buat dalam memastikan isu ini ditangani sebab awak kata tadi isu ini sensitif," katanya kepada media di lobi Parlimen hari ini.


      : LGBT menjadi jadi era PH ni. Puak perosak akhlak ni kan yang bantu menangkan PH da parti AMANAH. Tun M sendiri membiarkan anaknya terlibat dgn LGBT.

      Delete
  10. MEROYAN SAKAN SI BERTIH GORENG NIHHHH.....
    SAMPE HABEH RUANG UNTUK DIA SAJA

    WOI BERTIH GORENG
    PRU-15, DOKEK 5 TAHUN LAGI
    KALU GINI KO DOK TULEH

    LAMA-LAMA:
    1. KEPALA BOTAK KILAT
    2. DARAH NAIK 250

    INGAT BERTIH !

    DODAK YANG KO DAPEK TU SAMPE BULAN 12 JE...
    LOPEH TU BEKALAN PUTUIH...
    SOBAB KONTRAK GENG DEDAK DAH TAMAT

    KAH...KAHKAH...KAH....KAH......

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS desak HARAPAN dedah jumlah dana dari IRI



      PAS memandang serius pendedahan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) berhubung penglibatan parti politik negara ini terhadap pembentukan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Menurut Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, pembangkang mendesak agar kerajaan melakukan siasatan segera mengenai pendedahan itu kerana melibatkan campur tangan politik negara.

      "Kita desak mereka dedahkan jumlah dana yang diberikan kerana ada pengakuan mereka beri dana kepada parti (HARAPAN) di Malaysia.

      "Kita harap satu siasatan dibuat bagi mendedahkan semua penglibatan IRI dalam campur tangan politik dalam negara," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

      Anggota parlimen Kubang Kerian itu merujuk kepada kenyataan Presiden IRI, Daniel Twining Yang mendakwa pertubuhannya telah berusaha untuk "mengukuhkan" parti pembangkang di Malaysia.

      Kumpulan yang berpangkalan di Washington itu mengakui turut bekerjasama dengan parti-parti politik Malaysia merentasi spektrum siasah yang melibatkan BN dan Pakatan Harapan.

      Penjelasan kerajaan

      Dalam pada itu, Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan, pembangkang mendesak agar kerajaan HARAPAN memberikan penjelasan yang sah mengenai dakwaan IRI.

      "Bagi PAS apabila IRI telah membuat pengakuan bahawa mereka punya kaitan dengan memberikan bantuan strategi dan dana kepada parti politik pembangkang yang sudah tentunya bukan PAS.

      "Kita nak mintak kepada pihak yang dikatakan oleh IRI telah dibantu sehingga mereka menjadi kerajaan persekutuan supaya mereka buat penjelasan kepada rakyat.

      "Mereka perlu beri penjelasan sama ada dakwaan itu adalah betul atau tidak. Kalau tiada kaitan mereka kena buktikan bahawa mereka tidak ada kaitan," katanya lagi.

      Sebelum ini, Setiausaha Agung DAP, Tony Pua mendedahkan semua parti politik di Malaysia terlibat dengan latihan yang dianjurkan oleh IRI.

      Katanya bukan sahaja partinya, DAP, malah Umno, Pas, Gerakan, MCA juga pernah terlibat terlibat dengan latihan anjuran IRI.

      “Tak kiralah Umno, Gerakan, MCA, DAP semua terlibat kerana latihannya seperti komunikasi dan internet.

      “Jadi mereka menganjur latihan melibatkan semua parti. Ia bukan sahaja kami. Mereka juga telah mengeluarkan kenyataan,” ujar Tony Pua.

      Delete
    2. 14. Tidak ada kata-kata pujian yang keluar dari mulut Allahyarham serta keluarganya mengenai Mat Indera ini. Yang keluar hanyalah kejian dan celaan terhadap perjuangan songsang Mat Indera sebagai seorang pengganas, tali barut komunis dan pengkhianat bangsa. Beliau bercerita tentang sahabat2 polisnya dibakar hidup-hidup berserta isteri-isteri polis serta anak polis yang kecil juga dibakar hingga rentung.

      15. Saya diberi ingatan oleh Allahyarham bahawa, pada setiap masa, akan ada orang-orang Melayu seperti Mat Indera ini di dalam masyarakat kita. Malah, saya masih ingat beliau berkata, Komunis belum mati kerana tali barutnya masih bergerak secara subversif dan bersembunyi, hanya menunggu masa untuk bangkit kembali memporak perandakan negara.

      16. Kata-kata beliau terbukti benar.

      17. Hari ini kita melihat pemimpin-pemimpin parti politik sanggup menidakkan fakta sejarah serta suara-suara yang menyeru diiktiraf Chin Peng, Abdullah CD, Rashid Maidin, Mat Indera dan lain-lain pengkhianat negara ini diangkat sebagai pejuang kemerdekaan negara. Malah diletakkan keturunan mereka sebagai calon pilihanraya dan dengan bangga mereka memuji datuk dan nenek mereka yang merupakan pengkhianat negara sebagai pejuang pula!

      18. Pujian2 sebegini serta usaha mengiktiraf para pengganas komunis ini seolah-olah meludah, kencing dan berak di atas kubur mereka-mereka yang telah berkorban untuk negara.

      19. Para pejuang kemerdekaan kita sentiasa berusaha membebaskan negara kita dan mahukan kedaulatan negara ini terpelihara di bawah naungan Raja2 Melayu. Komunis pula menentang dan memerangi Raja2 Melayu. Mana mungkin kita menerima mereka ini sebagai pejuang? Dasar2 komunisme tidak memungkin negara kita diperintah oleh Raja dan Sultan! Apakah ini sebabnya dikatakan oleh cucu komunis ini bahawa Malaysian Malaysia dekat di hatinya?

      20. Mereka meneruskan penentangan secara bersenjata mereka (PKM) ke atas Negara sekalipun setelah pengisytiharan kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 dan berterusan sehingga 1989! Mereka tidak pernah mengiktiraf kemerdekaan serta kedaulatan negara sehingga mereka menyerah kalah pada 1989.

      21. Dalam tempoh itu, betapa banyak anggota Angkatan Tentera Malaysia serta rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa kekejaman komunis? Apakah segala pengorbanan mereka ini hanyalah sia-sia?

      22. Dan kini kita mengangkat pula anak cucu komunis ini sebagai calon pilihanraya? Malah tidak asing bagi para pemimpin pembangkang yang mengatakan bahawa Chin Peng adalah pejuang kebebasan negara.

      23. Benarlah kata Allahyarham Sarjan(R) Tn Hj. Yusof Rono, petualang dan pengkhianat bangsa dan negara belum mati tetapi bersalin kulit serta bertukar wajah. Akan tetapi, nada perjuangan mereka tetap serupa.

      24. Dan kini keturunan mereka ini diletakkan pula sebagai calon PRU dengan sengaja. Seolah2 diletakkan bagi mempertahankan, mendapat pengiktirafan dan membawa suara datuk dan nenek mereka kembali ke negara kita.

      25. Tidak hairanlah sekiranya mereka berkuasa, maka sejarah akan diubah. Dato Onn, Tunku Abdul Rahman dan UMNO akan disebut sebagai perkakas British. Manakala mereka yang memerangi negara ini mengangkat senjata sehingga 1989 pula akan dikatakan sebagai pejuang kebangsaan yang sebenar!

      Nauzubillahi min zalik!

      Saya menulis artikel ini di atas kapasiti saya sebagai orang yang terakhir bercakap dengan Allahyarham Tn Hj. Yusof Rono.

      Dr. Abdul Rahman Abdul Kadir

      Delete
    3. Rayer MP Jelutong banyak kali buat kerja bodoh ganggu perbahasan



      Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) berang apabila RSN Rayer (HARAPAN-Jelutong) berulang kali mengganggu beliau di Dewan Rakyat dengan soalan mengenai isteri bekas perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan kapal layar Equanimity.

      Semasa membahaskan Rang Undang-undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018, Khairy menegaskan bahawa GST adalah sistem yang lebih cekap daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

      Rayer kemudian mencelah dan bertanya: “Kalau efisien, isteri YB Pekan (Datuk Seri Najib Razak) ada bayar GST untuk semua barang-barang yang dibawa masuk.... (bernilai) RM60 juta.”

      Najib ketika soalan diajukan tidak berada di Dewan Rakyat. Rayer dipercayai merujuk kepada barangan kemas yang dihantar oleh seorang tukang emas Lubnan kepada Rosmah untuk dipertimbangkan untuk dibeli.

      Khairy kemudian terus membidas Rayer dan mendakwa pemimpin DAP itu cuba untuk meletakkan namanya setaraf dengan bekas pengerusi DAP, mendiang Karpal Singh, yang merupakan Ahli Parlimen Jelutong dari 1978 hingga 1999.

      "Jelutong sahabat saya tetapi sejak jadi ahli parlimen, dia sangat desperate nak jadi seperti Karpal Singh, ahli Parlimen Jelutong dulu.

      “My friend, I have the honour being in this Dewan with Karpal Singh and you are no where near,” katanya.

      Rayer membalas dengan menjawap bahawa tidak sesiapa yang dapat menyaingi Karpal Singh dan mencadangkan supaya Khairy menjawab soalannya jika beliau adalah "seorang lelaki".

      “Seperti tuduhan kamu, perkara ini mestilah didakwa di mahkamah terlebih dahulu sebelum kamu membuat andaian,” kata Khairy sebagai Rayer.

      Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon kemudian campur tangan dan menggesa Khairy untuk meneruskan ucapannya.

      Khairy berhujah bahawa sistem GST membolehkan kerajaan untuk melihat keseluruhan rantaian bekalan.

      "Ini kerana mereka perlu mengisytiharkan kepada kerajaan," katanya.

      Bagaimanapun, Rayer sekali lagi mencelah, kali ini bertanya jika GST telah dibayar untuk pembelian kapal layar mewah Equanimity, yang dipercayai milik ahli perniagaan Low Taek Jho dengan menggunakan dana yang didakwa diselewengkan dari 1MDB.

      Khairy akhirnya mula hilang sabarnya dan membidas Rayer.

      "Betul, betulkah? Jika ini kualiti perbahasan kamu, baik baliklah, duduk,” katanya.

      Dalam perbahasannya, Khairy menggesa kerajaan supaya memperbaiki kelemahan dalam sistem GST dan bukan memasuhkannya.

      Beliau berkata mungkin termasuk penambahbaikan mekanisme pembayaran balik, mengurangkan kadar dan memperluaskan senarai pengecualian.


      : Macam mana PH nak bentuk kerajaan yang berwibawa kalau MP mereka masih kebudakan membuat pertanyaan mengganggu isu dibahaskan dengan trolling daripada isu sebenar ....

      Delete
    4. Anwar nak buat “langkah Kajang 2”



      Anggota Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen hari ini menawarkan kesediaan beliu untuk mengosongkan kerusi parlimen yang disandangnya bagi memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding.

      “Saya sedia lepaskan kerusi itu kepada Datuk Seri Anwar,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen sebentar tadi.

      Sebelum ini, timbul spekulasi calon naib presiden PKR itu akan mengosongkan kerusi parlimen Selayang bagi memberi peluang kepada Anwar yang diisytiharkan sebagai presiden PKR apabila beliau menang tanpa bertanding Ahad lalu.

      Pada pilihan raya umum ke-14, Anwar tidak dapat mempertahankan kerusi Permatang Pauh kerana masih di penjara atas kesalahan liwat II sejak 2015. Bagaimanapun sebaik sahaja Pakatan Harapan berjaya menumbangkan BN, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir telah menghadap Yang di-Pertuan Agong dan memohon beliau diberikan pengampunan penuh.

      Isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak perempuan mereka Nurul Izzah masing-masing sebelum ini dilaporkan berkata mereka tidak berhasrat melepaskan kerusi Parlimen Pandan dan Permatang Pauh.

      Anwar menggantikan isterinya yang juga adalah timbalan perdana menteri yang tidak mempertahankan jawatan presiden PKR pada pemilihan parti kali ini.

      Mengulas lanjut apakah beliau sanggup menjadi “kambing hitam”, Leong berkata “ya”.

      Malah, katanya perkara sama juga akan dilakukan oleh semua 50 orang anggota parlimen PKR.

      “Kalau diminta saya sanggup (jadi kambing hitam), malah saya percaya 50 anggota parlimen PKR yang lain juga kalau diminta (berbuat demikian) tak ada siapa yang tidak akan beri laluan pada Anwar,” katanya.

      Bagaimanapun, kata Leong sehingga hari ini tidak ada perbincangan mengenainya dibuat pihak pimpinan parti itu.

      “Setakat ini tak ada apa perbincangan,” katanya.

      Pada pilihan raya kecil (PRK) DUN Sungai Kandis yang lalu, Anwar berkata bahawa sebuah kerusi Parlimen akan dikosongkan bagi memberikan beliau ruang untuk bertanding.

      Anwar yang dinamakan akan menggantikan Dr Mahathir perlu menjadi ahli parlimen sebelum dapat dilantik menjadi perdana menteri dan menerajui kerajaan Pakatan Harapan.


      : Parti mana pula akan menjadi mangsa. Sebelum ini PAS terfitnah dek kerana nafsu PKR....

      Delete
    5. Hidup Shahbudin!
      Hidup Tun Mahathir!
      Hidup Pakatan Harapan!

      Delete
    6. RM18 bilion: PH dicabar buat laporan polis
      WARTAWAN SINAR HARIAN 9 OGOS 2018
      Dewan Rakyat
      Dewan Rakyat. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen BN, Datuk Hasbullah Osman mencabar kerajaan membuat laporan polis berhubung tuduhan kehilangan RM18 bilion bayaran balik GST.

      Wakil rakyat Gerik itu berkata, dakwaan kerajaan itu perlu diserahkan kepada pihak polis.

      "Saya cabar Jelutong (RSN Rayer), Menteri Kewangan (Lim Guan Eng) buat laporan polis supaya polis dapat selesaikan apa yang dituduh kepada kerajaan sebelum ini.

      "Apakah benar RM18 bilion hilang? Kalau tidak ada dalam akaun amanah, wang tersebut mungkin ada dalam akaun Yang Disatukan.

      "Kalau betul wang tersebut hilang, kami semua rela didakwa. Kenyataan Menteri Kewangan mengelirukan dewan dan seluruh rakyat Malaysia," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Kastam (Pindaan) 2018.

      Semalam, Guan Eng mendedahkan sejumlah RM18 bilion pengembalian GST didakwa telah hilang di bawah pentadbiran kerajaan BN sebelum ini.

      Delete
    7. RM18 bilion tak hilang, mungkin diguna untuk pembangunan
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5.4K
      Dr Ahmad Zahid Hamidi
      Dr Ahmad Zahid Hamidi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa RM18 bilion kutipan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tidak hilang, sebaliknya mungkin digunakan untuk tujuan pembangunan.

      Presiden Umno itu bagaimanapun, tidak menganggap wang RM18 bilion itu hilang kerana ia dimasukkan dalam akaun yang disatukan.


      “Saya tidak fikir ia kehilangan (RM18 bilion) kerana ia masuk ke dalam wang ke akaun yang disatukan (consolidated account) maka wang itu harus dilihat berada di dalam kumpulan dana yang disatukan.

      “Kalau wang itu dibelanjakan untuk tujuan-tujuan yang tidak mematuhi peraturan maka barulah itu namanya kecurian. Namun, Jika wang itu dibelanjakan untuk pelbagai projek yang ditentukan melalui bajet ataupun ucapan belanjawan atau di luar ucapan belanjawan maka peruntukan tambahan perlu dikemukakan di dewan untuk kami perbahaskan.

      “Tapi jangan menuduh untuk memberikan persepsi semuanya kesalahan kerajaan yang lalu kerana kerajaan yang lalu juga didokong oleh pegawai kerajaan terutamanya pegawai kementerian kewangan dan mereka harus berlaku adil terhadap pegawai berkenaan yang menjalankan tugas mengikut ketaatan pada ‘government of the day’, kata Zahid ketika ditemui di lobi Parlimen, hari ini.

      Beliau mendesak Kerajaan PH untuk berhenti mengamalkan sikap sebagai pembangkang terutamanya dalam dakwaan kehilangan RM18 bilion wang kutipan GST.

      Menurut Zahid, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak sepatutnya memainkan peranan sebagai ‘blame game’ sebaliknya jalan terbaik ialah mencari jalan menyelesaikan masalah yang dibangkitkan.

      “Jalan terbaik ialah menyelesaikan bukan memainkan peranan sebagai ‘blame game’.Jika itu merupakan satu pendekatan baharu yang akan diambil melalui pengenalan dan pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

      “Maka kerajaan yang ada sekarang ini harus mengambil tanggung jawab menyelesaikan permasalahan itu, bersikaplah sebagai kerajaan dan tidak bersikap sebagai pembangkang. Mereka harus bertindak sebagai kerajaan untuk menyelesaikan masalah rakyat.

      “Jika itu masalah yang sedang dihadapi oleh peniaga-peniaga yang sepatutnya menuntut semula bayaran ataupun tuntutan daripada GST yang harus dibayar semula kepada peniaga-peniaga berkenaan,” kata Zahid ketika ditemui media di lobi Parlimen, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: RM18 bilion hilang ketika zaman pentadbiran BN?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Bekas Ketua S/usaha Perbendaharaan tahu kehilangan RM18b?]

      Beliau berpendapat, sikap sebagai kerajaan lebih penting daripada sikap ‘blame game’ seolah-olah PH masih lagi sebagai pembangkang.

      “Kalau mereka tidak boleh menyelesaikan masalah itu serahkan pada kami sebagai kerajaan.

      Kami akan selesaikan dan mencari jalan untuk menyelesaikannya,” ujarnya.

      Semalam, Guan Eng di Dewan Rakyat mendedahkan sejumlah RM18 bilion pengembalian GST didakwa telah hilang di bawah pentadbiran kerajaan BN sebelum ini.

      Menurutnya, dana tersebut sepatutnya dikembalikan kepada peniaga dalam tempoh dua minggu selepas mereka memfailkan tuntutan masing-masing

      Delete
    8. ADA HIKMAHNYA ISLAM HARAMKAN ARAK


      Lelaki mabuk keluarkan pistol, cetus panik di pusat beli-belah
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 3:17 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 3:19 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Seorang warga emas yang sedang menerima rawatan paramedik di Centrepoint Shopping Centre, Bandar Utama, semalam mencetuskan panic selepas dia tiba-tiba mengeluarkan sepucuk pistol semi-automatik.

      Insiden berlaku kira-kira pukul 6 petang ketika dia sedang dirawat ekoran kecederaan di kepala selepas jatuh dan terhantuk meja restoran, tidak lama selepas bertikam lidah dengan seorang kawan di situ.

      Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Md Zani Che Din berkata, lelaki berusia 61 tahun itu dipercayai mabuk ketika itu dan telah ditahan polis.

      "Selepas jatuh dan mencederakan diri sendiri, pemilik restoran menelefon polis.


      "Ketika paramedik merawatnya dia keluarkan pistol dan mula mencari kawannya, yang dia bertikam lidah sebelum itu.

      "Ini mencetuskan panik di kalangan orang ramai di situ, yang segera menghubungi polis menerusi talian kecemasan," kata Zani dalam kenyataan.

      Zani berkata polis telah merampas senjata itu, yang mana lelaki itu memiliki lesen, dan dia kini disiasat bawah Seksyen 506 Kanun Kesiksaan atas melakukan intimidasi jenayah menggunakan senjata api.

      Difahamkan polis juga telah memeriksa rakaman CCTV yang mengesahkan lelaki itu terjatuh dengan sendiri.

      Delete
    9. PH perlu jelaskan hubungannya dengan IRI, kata Tawfik Ismail



      PETALING JAYA: Seorang bekas Ahli Parlimen menggesa pemimpin Pakatan Harapan (PH) menjelaskan hubungan 15 tahun mereka dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) yang berpangkalan di Washington dan mendedahkan sama ada hubungan itu mempengaruhi keputusan dasar yang dibuat oleh pakatan politik itu.

      Tawfik Ismail, bekas ahli Umno dan Ahli Parlimen Sungai Benut dari 1986 ke 1990 berkata, kenyataan Presiden IRI, Daniel Twinning, baru-baru ini mengenai hubungan itu merupakan suatu “cerita yang menarik”.

      “Berdasarkan pengakuannya sendiri, IRI bekerja bersama-sama dengan pembangkang semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

      Twinning membuat kenyataan itu dalam satu forum diadakan di Washington bulan lepas. Beliau berkata usaha IRI membuahkan hasil dalam pilihan raya umum Mei lepas, dan ia memberi manfaat kepada Amerika Syarikat dari sudut persainganya dengan China sekarang.

      Tawfik memberitahu FMT bahawa rujukan kepada China itu menunjukkan Malaysia “membantu dan bersubahat” dengan satu kuasa politik di AS dan “mengesahkan kebimbangan bahawa pihak tertentu di negara itu menggunakan parti politik tempatan”.

      Beliau mengingatkan tentang dakwaan PH bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) membenarkan dirinya digunakan oleh China, sekali gus menunjukkan PH kini boleh dituduh bermuka-muka.

      “Kumpulan sivil yang mempersoalkan BN berhubung keputusan dasarnya mengenai China, perlu bertanyakan soalan yang sama tentang kerajaan PH dalam konteks hubungannya dengan AS,” kata beliau.

      Penganalisis keselamatan, Lam Choong Wah bercakap tentang yayasan asing – bukan sahaja Barat, tetapi juga Timur Tengah – yang beroperasi di Malaysia dan beliau mengesyaki sebilangan daripadanya bekerja ke arah penerimaan ideologi politik mereka.

      Beliau berkata, ini merupakan sebab kenapa undang-undang berkaitan pendanaan parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili kepentingan politik tertentu perlu digubal.

      Berikutan laporan media tempatan tentang kenyataan Twinning, IRI berkata ia sentiasa bebas daripada politik partisan dalam kegiatannya di Malaysia dan ia bekerja dengan PH dan juga BN.

      Terdahulu, ketua publisiti DAP, Tony Pua berkata semua parti politik di Malaysia pernah terlibat dalam sesi latihan dianjurkan IRI.

      Beliau enggan memberi komen berhubung dakwaan bahawa IRI mula bekerja dengan pembangkang pada 2002 bagi melemahkan kerajaan BN.


      : PH jadi kura-kuran sorok kepala. Ada tuduhan PAS terima RM90 juta bising, kena batang hidung sendiri diam seribu bahasa....

      Delete
    10. KJ buat laporan polis berhubung isu tuntutan GST
      9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore643
      KJ buat laporan polis berhubung isu tuntutan GST
      Khairy bercakap dengan media selepas membuat laporan polis. – Foto: Twitter Ibdilillah Ishak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin hari ini membuat laporan polis berhubung dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa RM18 bilion wang tuntutan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang sepatutnya dibayar balik kepada peniaga telah ‘dirompak’ oleh kerajaan BN.

      Khairy berkata tuduhan yang dibuat oleh Guan Eng semalam di Dewan Rakyat berhubung isu berkenaan merupakan tuduhan yang serius dan memerlukan bukti kukuh.


      “Semalam di Parlimen saya tanya beliau (Guan Eng), adakah siasatan akan dibuat terhadap isu ini?

      “Guan Eng menjawab kementeriannya akan melakukan siasatan dalaman bagi menyiasat perkara berkenaan,” katanya.

      Guan Eng perlu membuat siasatan terbuka dan bukan siasatan dalaman di peringkat kementeriannya, katanya ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, di sini, pada 2 petang.

      “Kami di BN juga hendak membersihkan nama kerajaan yang lepas, sekiranya berlaku ‘rompakan’ maka bawalah mereka yang terlibat ke muka pengadilan.

      “Sekiranya tidak, maka mestilah dijelaskan bahawa tuduhan tersebut tidak tepat serta tidak berasas,” katanya.

      Khairy juga akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), esok berhubung perkara yang sama.

      Semalam, ketika membentangkan Rang Undang-Undang Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) (Pemansuhan) 2018 di Dewan Rakyat, Lim berkata, kerajaan akan berusaha melunaskan tunggakan tuntutan cukai input bagi GST mulai tahun depan.

      Katanya, tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST sejak 1 April 2015 hingga 31 Mei lepas berjumlah RM19.4 bilion, bagaimanapun, baki semasa dalam Tabung Bayaran Balik hanya RM1.49 bilion, bermakna berlaku kekurangan kira-kira RM18 bilion.

      Susulan itu, satu siasatan dalaman giat dilakukan oleh Kementerian Kewangan bagi mengenal pasti punca pengurangan RM18 bilion itu. – Bernama

      Delete
  11. LOPEH NI, KO HILANG ARAH
    MASUK PARTI PEMERINTAH

    JANGAN LUPA CIUM TANGAN PM

    KAH...KAHHHHH...KAHHHHHHH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenyataan Mujahid berbaur fitnah, kata Iksim



      PETALING JAYA: Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (Iksim) mendakwa kenyataan Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa tentang dapatan audit dalaman ke atas badan pemikir itu bersifat fitnah.

      Iksim dalam kenyataan berkata dakwaan menteri di Jabatan Perdana Menteri itu di Parlimen hari ini berdasarkan dapatan pasukan audit dalam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang “separuh masak”.

      “Menteri membuat satu bentuk dakwaan berdasarkan laporan pasukan audit dalam MAIWP yang bukan juruaudit bertauliah. Dapatan mereka masih bersifat separuh masak kerana belum dijalankan ‘exit conference’,” kata Iksim.

      “Exit conference” ialah mesyuarat bertujuan menyampaikan keputusan audit kepada pihak pengurusan dan mendapatkan komen mengenai penemuan dan syor yang dicadangkan sebelum draf laporan audit dikeluarkan.

      Iksim berkata pihaknya memberikan kerjasama penuh kepada pasukan audit dalam terbabit dan masih menunggu “exit conference” yang ditangguhkan 3 kali oleh MAIWP.


      Terdahulu, Putrajaya menyekat semua dana dan aktiviti Iksim serta merta, selepas audit mendapati wujud penyalahgunaan kuasa dan pengurusan dana yang tidak telus.

      Mujahid berkata RM7.4 juta daripada RM7.6 juta yang diterima daripada MAIWP tidak direkodkan dan tiada bukti di mana ia dibelanjakan, untuk apa yang dibelanjakan, dan berapa jumlah dibelanjakan.

      “RM7.4 juta dana yang dibangkitkan menteri berpunca dari prosedur kerja dan tatacara perakunan yang berbeza di antara MAIWP dan prosedur yang digunapakai oleh Iksim,” kata badan pemikir itu.

      “Setiap ringgit yang diuruskan perbelanjaan oleh IKSIM mempunyai rekod terperinci dan boleh disemak dalam masa beberapa minit. Akan tetapi pasukan Audit MAIWP menganggap perbezaan itu sebagai kesilapan.”

      Iksim memaklumkan mereka bukan anak syarikat MAIWP, tertakluk bawah Akta Syarikat, dan diaudit bersih sejak ditubuhkan oleh juruaudit bertauliah.

      Badan pemikir itu mengingatkan kenyataan dan dakwaan oleh Mujahid itu tidak diberikan imuniti kerana ia dibuat di luar Dewan Rakyat.

      “Justeru sesiapa yang memanjangkannya boleh terjebak dengan tindakan undang-undang,” katanya.

      Iksim ialah sebuah institut yang bekerjasama rapat dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan penubuhannya diluluskan Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam (MKI), Jakim, MAIWP dan Majlis Agama Islam Negeri.

      Iksim diperbadankan pada 9 Disember 2014 dengan persetujuan Majlis Raja-raja Melayu untuk menegakkan Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

      : Fitnah kini dah biasa bagi parti AMANAH, apa nak hairannya....

      Delete
    2. Cerita Pomen Tua



      Ada satu pomen yang sangat handal tetapi dah berumur, dia sangat mahir membaiki kereta.

      Dulu dia bekerja untuk sebuah bengkel, bengkel itu sangat maju. Kemudian dia berhenti kerana dia merasakan dia sudah terlalu lama bekerja dan merasakan pomen yang ada boleh meneruskan kegemilangan bengkel itu.

      Tetapi, bengkel itu mula bermasalah tak lama selepas dia berhenti. Jadi pomen tua ini mengambil keputusan untuk bekerja semula di bengkel tersebut.

      Masalah mula timbul bila pomen tua ini mula bekerja semula, dia sukar bekerjasama dengan pomen yang sedia ada, maka dia mencadangkan kepada tokey bengkel untuk tukar semua pomen dan ambil pomen baru. Pomen baru yang diambil adalah kenalan baru pomen tua.

      Pada awalnya nampak baik bila ada pomen baru dan pomen tua. Tokey nampak ada perubahan pada bengkel.

      Masalah mula timbul bila kereta yang datang untuk diperbaiki adalah kereta berteknologi baru bukan kereta dari zaman pomen tua.

      Pomen tua masih cuba memperbaiki kereta itu dengan pengetahuan dan cara yang lama. Pomen baru pula tak mahir tetapi cuba juga untuk memperbaiki kereta itu.

      Kereta tak siap, masalah makin banyak. Satu kereta, ramai pomen, ramai komen tak ada kemajuan.

      Pomen tua sepatutnya control dan ajar pomen muda bahawa ini kereta baru, kena repair cara baru dan mengakui ada kereta yang kita tak boleh nak repair, kena mintak tolong dari bengkel lain.

      Sabarlah owner kereta.....
      Lagi 5 tahun kalau tak siap nampaknya kena tukar bengkel la jawapnya

      P/S: Cerita ini tiada kaitan dengan yang telah mati

      Delete
    3. Menteri PH yang “uneducated supporters” sebelum 100 hari



      Untuk mencapai janji 100 hari tentulah Pakatan Harapan akan melantik menteri-menteri yang hebat gabungan daripada 4 kompenan parti dan pendokong 4 parti berkenaan.

      Tapi apa yang rakyat dapat hanya menteri yang memenuhi nafsu dan kehendaki perebutan jawatan untuk parti bukan untuk rakyat.

      Ab Jalil menulis apa yang rakyat dapat sebelum 100 hari ialah;

      1. Bangsa Hindu penduduk asal negera ini
      2. kasut Hitam
      3. 7 ekor lembu
      4. Tulis kenyataan akhbar bahasa Melayu guna google translator
      5. Rakyat tidak terbeban dengan SST kerana Hasil cukai kerajaan kurang
      6. Barang akan naik tapi tidak setinggi GST
      7. Manifesto bukan kitab suci
      8. Hadis ialah sesuatu yang bila buat dapat pahala, tak buat tak apa
      8. LIMA diadakan setiap tahun
      9. Harga makanan Food Truck lebih mahal kerana kos penyediaan lagi tinggi dan lebih bersih dari kedai tepi jalan.
      10. Kita akan turunkan semua papan tanda Klinik 1Malaysia
      11. Bagi warganegara kepada pekerja asing (agaknya untuk penuhi janji mengurangkan pekerja asing 😂)
      12. Panggil Ketua Jabatan bawah kementerian lain bagi taklimat kepadanya tanpa kebenaran Menteri
      13. Jika FAM tidak boleh kawal FA negeri lebih baik jangan sertai Sukan Asia
      14. Kenyataan rasmi MoF perlu dalam bahasa Mandarin sebab ada rakyat keturunan cina di negara ini.
      15. Permit tukang masak asing akan ditarik balik
      16. Ajak orang derma untuk bayar balik hutang negara
      17. Tender belum tutup kos HSR sudah jadi RM100 bilion
      18. Kerajaan sedia tanggung dosa kerana tidak penuhi janji manifesto
      19. Rakyat tidak terbeban kerana hanya tarif letrik perniagaan yang naik
      20. Khazanah sudah lari matlamat asal kerana ia ditubuhkan untuk jaga kepentingan Bumiputera
      21. Harga daging naik, kita nasihatkan rakyat bijak membuat pembelian kerana daging bukan barang kawalan dan peniaga lebih beretika.


      : Ini menepati kata-kata terlepas mulut buaya masuk mulut harimau. Terselamat daripada PEROMPAK dapat pula PENYAMUM ....

      Delete
    4. Selepas Zunar Kini Mejar Zaidi pula ‘frust’ dengan Pakatan Harapan



      Mejar (B) Zaidi Ahmad, yang dipecat daripada angkatan tentera tiga tahun lalu, menyuarakan kekecewaan selepas selepas kerajaan menolak permohonannya agar jawatannya dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dikembalikan atau beliau dibayar pencen.

      Beliau yang kini berkhidmat sebagai pegawai penerangan pejabat ketua menteri Pulau Pinang hari ini berkata, Majlis Angkatan Tentera memberitahunya bahawa beliau tidak layak mendapat tuntutan itu kerana dipecat daripada tugas.

      "Saya akan jumpa mereka di hari pengadilan," katanya kepada Malaysiakini.

      "Saya tidak mahu ulas panjang tentang keputusan itu tetapi saya mahu ingatkan pemimpin HARAPAN agar tidak lupa, mereka kini sudah menjadi menteri, gembira dan boleh menikmati kemewahan.

      "Jangan lupa rakyat yang berjuang dan mengangkat anda ke kedudukan sekarang, kerana rakyat yang sama juga boleh jatuhkan anda," katanya lagi.

      Beliau membuat permohonan itu Mei lalu kepada Mohamad Sabu yang ketika itu baru menjadi menteri pertahanan.

      Dalam permohonannya, Zaidi meminta agar pencennya dikembalikan atau beliau dimasukkan semula dalam TUDM atas asas dirinya sebagai juruterbang berpengalaman yang "dipaksa" melepaskan jawatan oleh kerajaan BN.

      Mohamad berkata akan mengkaji permohonan itu dan akan mengambil tindakan jika perlu.

      Malaysiakini sudah menghubungi Mohamad dan menunggu maklum balasnya.

      Zaidi dipecat pada 12 Januari 2015 selepas mencabar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung isu dakwat kekal.

      Beliau membuat laporan polis ketika PRU 2013, dan tindakan itu dianggap bertentangan dengan etika kerjanya.


      : Mat Sabu nak balas dendam dulu buat surat terbuka hentam Mat Sabu dan Amanah, masuk DAP....

      Delete
    5. Hidup Shahbudin..
      Hidup Shahbudin..
      Hidup Shahbudin..

      Pi jlnlah puak/macai umnobn berkarat..puak/macai umnobn berlumut..korang tungganglh parti berkarat..parti berlumut tu..kaki tunggangan korang udah patah..menggesok..tempang..parahh

      Delete
    6. Persekongkolan dengan IRI suatu yang mengaibkan negara



      Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni mengingatkan parti politik, tidak kira kerajaan dan pembangkang supaya kembali mempraktikkan konsep wala’ dan bara’ berlandaskan politik Islam.

      Beliau berkata, kedaulatan negara khususnya umat Islam di Malaysia tidak akan terancam seperti sekarang, jika ahli politik di negara ini disiplin dalam mempraktikkan dua konsep itu di landasan yang betul.

      “Kalaulah ahli politik Malaysia berdisiplin di dalam wala’ (kesetian kepada umat Islam) dan bara’ (tidak mendedahkan kelemahan umat Islam kepada bukan Islam, serta berpakat menjatuhkan umat Islam), maka tidaklah terjadi seperti yang berlaku sekarang,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

      Beliau meluahkan rasa kesal terhadap kerajaan sekarang, yang didakwa ‘bersekongkol’ dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI), sebuah badan pemikir Amerika Syarikat (AS) sejak tahun 2002.

      Katanya, kekuatan dalam umat Islam sudah memadai untuk membangunkan negara, tanpa perlu merujuk atau meminta campur tangan pihak asing untuk memberikan rundingan, bahkan sehingga terhutang budi apabila menerima dana.

      IRI sebelum ini mendakwa, bahawa usahanya di Malaysia telah membuahkan hasil melalui keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu dan ia menguntungkan AS daripada segi saingannya dengan China ketika ini.

      Pengakuan itu dibuat Presiden IRI, Daniel Twining dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies (CSIS), bulan lalu memberitahu, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baharu Putrajaya sejak mula lagi.

      Bagaimanapun, perkara itu dinafikan beberapa pemimpin PH termasuk Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Nurul Izzah sebelum ini mendakwa, kerjasama antara PH dan IRI hanyalah setakat latihan kepimpinan dwipartisan, dan mengaitkan Barisan Nasional (BN) serta Gerakan menerima latihan sama.

      Muhammad Fauzi berkata, sejarah membuktikan bahawa tiada negara Islam yang gagal kerana kekuatan musuh, sebaliknya sikap ketidaksetiaan ahli politik meminta pertolongan daripada pihak asing untuk menumbangkan pesaingnya, adalah punca kejatuhan berlaku

      Delete
    7. Bersama PAS dulu nak hapus cukai eksais kini nak buat kereta baharu



      Pakatan Harapan telah berjanji menghapuskan cukai eksais bagi menurunkan harga kereta, bukan berusaha mewujudkan perusahaan kereta nasional ketiga.

      Sejak Buku Jingga ditulis dalam tahun 2010, komitmen menghapuskan duti eksais kereta, yang dilihat mereka sangat membebankan, tidak pernah berubah.

      “Platform dasar yang mahu menghapuskan cukai eksais demi menurunkan harga kereta ini tidak pernah berubah selepas Pakatan Harapan ditubuhkan.

      “Tidak ada mana-mana bahagian di dalam kempen Pakatan Harapan atau manifesto Pakatan Harapan yang menyelitkan usaha mewujudkan perusahaan kereta nasional yang ketiga.




      Buku Jingga dipersetujui oleh Pakatan Rakyat, pendahulu Pakatan Harapan, antara PAS, PKR dan DAP.

      Tempat PAS kemudian diganti oleh serpihannya Parti Amanah Negara (AMANAH) dalam gabungan baru.

      Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Yusof, kelmarin berkata, kerajaan sedia melancarkan “projek kereta nasional 3.0” menjelang 2020 seperti dibayangkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Redzuan berkata kerajaan percaya langkah itu akan mencergaskan kembali industri automotif negara dan berpotensi besar.

      Dalam kenyataan hari ini, Rafizi menegaskan, cukai eksais banyak dikaitkan dengan usaha melindungi kereta-kereta nasional yang akhirnya menyebabkan harga kereta lebih mahal berbanding negara-negara lain.

      Beliau justeru membangkitkan sama ada idea untuk menubuhkan perusahaan kereta nasional yang ketiga akan mendatangkan kesan kewangan yang besar kepada rakyat.


      : Nampaknya rakyat akan dibodohkan dengan sikap pentingan kroni dalam PAKATAN HARAPAN. Rafizi sekadar melukut....

      Delete
    8. Pulau Pinang Promosi LGBT Di George Town Festival



      MALAYSIA baharu yang disebut-sebut lahir selepas 9 Mei ini telah menonjolkan macam-macam penyelewengan akhlak dan agama.

      Terbaru di Pulau Pinang, sebuah pesta dikenali George Town Festival diadakan sepanjang bulan Ogos ini hingga awal September.

      Festival tahunan ini akan menjadi program yang diadakan selari dengan bulan kemerdekaan, dan akan mengadakan sambutan merdeka mereka sendiri.

      Sambutan merdeka mereka tentulah mengangkat versi alternatif sejarah, seperti mempromosi komunis.

      Dikatakan pesta ini meraikan kebudayaan dan warisan George Town, Pulau Pinang di samping budaya tempatan yang lain.

      Tetapi ia sudah jadi acara besar-besaran mempromosi agenda liberal puak Pakatan Harapan yang dikuasai DAP.

      Termasuk yang dipromosikan ialah budaya songsang LGBT, dengan tokoh-tokoh mereka terpampang mempromosikan kegiatan mereka.

      Acara disokong kerajaan negeri Pulau Pinang ini mengiktiraf golongan LGBT ini melalui festival yang menjadi program pelancongan negeri ini.

      Nama-nama seperti Siti Kasim yang bekerja keras memperjuangkan ajaran pelik, Nisha Ayub yang mendapat anugerah dari kerajaan Amerika Syarikat, Pang Khee Teik penggerak program LGBT Seksualiti Merdeka dan aktif dalam menuntut hak LGBT antara yang ditonjolkan.







      Jelas bahawa ini hanya boleh berlaku di bawah pemerintahan PH yang menyebar ajaran liberal kepada masyarakat.

      Kalau dulu mereka masih menyorok menjalankan program, bawah “Malaysia baharu” mereka boleh mengadakan program terbuka yang disokong kerajaan negeri. – MYNEWSHUB.TV

      : Memang bukan Islam akan buat perkara yang merosakkan, tapi malangnya apa 'haramjadah' yang pimpinan Islam dlm PH jadi tunggul aje....

      Delete
    9. Pusat digesa bayar royalti ikut jadual



      SAYA menggesa pihak Kerajaan Persekutuan untuk melaksanakan pembayaran royalti 5 peratus berdasarkan pengeluaran mengikut jadual bermula Ogos ini.

      Ini bagi menepati perjanjian asal yang termaktub di antara Kerajaan-kerajaan Negeri Pengeluar dengan Kerajaan Persekutuan itu sendiri yang merujuk kepada Seksyen 4 Akta Kemajuan Petroleum 1974.

      Walaupun Menteri Hal Ehwal Ekonomi, YB Azmin tidak secara langsung menjawab persoalan saya mengenai pembayaran royalti pada Ogos depan, alasan beliau untuk mendahulukan rundingan 20 peratus berdasarkan keuntungan tidak mempunyai kaitan dengan perjanjian asal tersebut.

      Perbahasan tentang cadangan baru iaitu pemberian 20 peratus royalti berasaskan keuntungan masih panjang dan melibatkan proses perbincangan yang kompleks. Ia melibatkan pelbagai golongan berkepentingan, malah dalam kedudukan semasa, cadangan tersebut kelihatan mustahil untuk diteruskan.

      Maka, saya menggesa agar Kerajaan Persekutuan meneruskan pembayaran royalti pada Februari dan Ogos setiap tahun supaya ia dapat memberikan manfaat kepada rakyat negeri-negeri berkenaan.

      YB NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ
      Ahli Parlimen Bachok


      : Nampak rakyat Kelantan dan Terengganu kena kencing lagi...

      Delete
    10. UEC: Bahasa menyamakan BN dan PH



      MEMAHKAMAHKAN PM Najib betul. Menyelongkar misteri 1MDB betul. Memansuhkan GST pun betul. Apa kesan jangka pendeknya terpaksa dilalui tetapi setiap yang berhantu mesti hantunya dimasukkan ke dalam botol seperti jin zaman purba tersimpan dalam botol zaman purba.


      Kerajaan Pakatan Harapan telah memerdekakan rakyat dan negara dari puaka yang berhantu itu. Berbulan madu sekaliannya justerunya.

      Tetapi sekalian yang merdeka tadi boleh diserang angin ahmar apabila kerajaan PH bermain mata dengan UEC (Sijil Peperiksaan Bersepadu) yang seolah-olah pro Taiwan dan mengancam jiwa bahasa yang sudah separuh nyawa ikan itu. Pemuja Mahathir kata, PH tak gagal. Tetapi sekaliannya boleh masuk hospital.

      Dato’ Seri Anwar Ibrahim dimasukkan ke hospital luar negeri atas sakit yang diidap lama, tetapi jangan isu UEC itu dia tidak discaj atau dimasukkan semula ke wad.

      Saya terharu atas aduan jasawan kementerian pendidikan tentang main mata menteri Maszlee Malik atas isu UEC yang berpuaka itu. Sekoman-koman menteri pelajaran Hishammuddin Hussein dulu memo itu tidak dibawa ke mejanya.

      Saya sangsi aduan awam atas Maszlee yang sedang diuji itu. Tetapi saya ikut wacana Karangkrafnya di TV, saya rasa dia boleh meyakinkan politik UECnya, tidak seperti yang dibimbangkan oleh jasawan kementerian itu. Tetapi setiap yang bermain mata itu tetap berisiko.

      Selepas itu saya terima persepsi umum, Maszlee konfiden bila tiada DAP. Bila didatangi DAP dia dikatakan longlai.

      Wabak puaka UEC merebak HFMD tentang tangan, kaki dan mulut. Semua boleh dilanggar sakit jantung. Jangan itu pecah di perut ada perhimpunan ribuan di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur. Ia dikuti oleh lambakan rencana terasa hampas dengan kerajaan PH yang belum disahkan gagal. Ia boleh menjadikan perlembagaan kosong dan satu bahasa mati meragam.

      Semuanya menyimpulkan kerajaan BN menghampakan kerana takut kepada kaum saudagar. Tetapi kerajaan PH juga tidak dapat diharap. Perkembangan PH setakat ini masuk minggu kesepuluh sama hampas dengan kerajaan BN 60 tahun.

      Bila-bila dua sama - dari sistem yang satu - mungkin itulah natijahnya memandang remeh kepada pihak yang ketiga yang menjadi pihak ketiga dalam lawanan tiga penjuru.

      Menteri Maszlee melalui wacana di Karangkraf seolah-olah terhandal dari semua menteri pelajaran yang terdiri dari Khir Johari, Hamid Khan, Dr. Mahathir, Musa Hitam, Hussein Onn, Anwar Ibrahim, Abdulah Badawi, Najib, Hishammuddin Hussein, Muhyiddin Yassin dan Mahdzir Khalid. Bahasa Melayu akan diperkasa bersama Inggeris sebagaimana Inggeris itu perkasa di England.

      Apabila PH dikatakan sehampas BN, yang menjadikan ia hampas iaitu Maszlee masuk bakul yang sama dengan semua mantan menteri pelajaran.

      Dirasa dasar pelajaran itu hebat justeru menteri pelajaran yang pertama Tun Razak. Dia hebat dengan Penyata Razaknya dan ditambah kemas dengan Penyata Rahman Talib. Yang hebat hanya penyata dan dasar. Pelaksanaan tetap hampas.

      Selepas 13 Mei 1969, Rahman Yaakub jadi menteri pelajaran. Disediakannya dasar satu bahasa pengantar di semua sekolah dari rendah hingga ke universiti. Tun Razak yang menggantikan Tunku ragu bukan Melayu akan menghantar anak sekolah luar negeri.

      Dia minta Rahman Yaakub menangguhkan. Berapa ramai mampu hantar anak sekolah rendah luar negeri. Rahman Yaakub tidak berganjak. Menangis siswa bila Rahman dihantar balik ke Sarawak. Mereka usir dari kampus Hussein Onn yang menggantikan menteri pelajaran.

      Sekolah satu bahasa terkubur. Tun Razak rupanya nasonalis separuh masak juga.

      SUBKY LATIF


      : Tak ada beza BN dan PH melainkan satu perompak dan satu lagi penyamum wang rakyat....

      Delete
    11. Aurat isu berkait Hak Asasi Manusia



      ISU aurat adalah merupakan satu isu besar yang berkaitan Hak Asasi Manusia. Di samping ia adalah tuntutan wajib dalam agama Islam, ia juga bersesuaian dengan Rukun Negara yang dimulai dengan Kepercayaan kepada Tuhan.

      Selain itu, dalam konteks Malaysia juga, agama Islam yang menjadi agama Persekutuan sepatutnya mengutamakan tuntutan Islam menjadi sebahagian daripada syarat berpakaian di tempat kerja.

      Amat malang sebahagian masyarakat sekarang khususnya pembuat dasar dan penguasa tidak melihat isu ini secara lebih meluas. Kebiasaannya apabila disebut isu aurat, lebih ditekankan seolah-olah berlaku paksaan terhadap kaedah berpakaian.

      Saya mahu tekankan di sini, berapa ramai ibu bapa yang ingin melihat anak-anak mereka menutup aurat tetapi disebabkan peraturan di tempat kerja yang tidak membenarkan maka hasrat mereka tidak tercapai. Berapa ramai pula suami yang juga mahu isteri mereka menutup aurat tetapi akibat peraturan di tempat kerja tidak membenarkan maka hasrat mereka tidak tercapai. Bukankah ini juga satu pencabulan hak asasi manusia? Hak ibu bapa dan suami yang tidak dapat dipenuhi.

      Sesiapa yang yakin dengan hukum dan peraturan Allah, semuanya sesuai dengan fitrah dan kehendak manusia.

      Masyarakat, majikan dan pembuat dasar sepatutnya berlaku adil khususnya pada umat Islam. Lebih-lebih lagi dalam konteks kehidupan kita di Malaysia. Jangan terlalu prejudis dengan ajaran Islam. Saya juga berharap pembuat dasar dan penguasa jangan sekali-kali memperkecilkan hukum dan peraturan Islam.

      DR ALIAKBAR GULASAN
      Setiausaha PAS Sabah


      : Tapi malang Hanipa Maidin kata pejuang kebebsan dan hak asasi tak faham....

      Delete
    12. Hidup Shahbudin!
      Hidup Shahbudin!
      Hidup Shahbudin!!

      Hidup Pakatan Harapan!
      Hidup Pakatan Harapan!
      Hidup Pakatan Harapsn!!

      Hidup Tun Mahathir!
      Hidup Tun Mahatjir!
      Hidup Tun Mahathir!!

      Delete
    13. Idris ajak rakyat bangkit lawan 'tali barut asing'
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 3:16 petang

      A+ A-
      PAS mengajak orang ramai supaya "bangkit" melawan tali barut kuasa asing kerana bekerjasama dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI).

      Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata pendedahan dibuat Presiden IRI Daniel Twining, menunjukkan beberapa parti politik bekerjasama dengan badan berpangkalan di AS itu.

      Justeru katanya apa yang berlaku itu amat berbahaya kepada keselamatan negara.

      "Kalau benar dakwaan IRI, bermakna sesiapa yang menjadi kerajaan akan ‘di-remote control’ oleh pihak yang memberi dedak kepadanya.

      "Yang menjadi mangsa ialah rakyat dan negara kerana yang memimpin mereka tidak bermaya untuk melawan kehendak kuasa asing.

      "Mereka bukan menjaga negara tetapi menjaga tuan besar yang memberi suapan kepada mereka," katanya.

      Pada 12 Julai lalu Twining mendedahkan IRI cuba "mengukuhkan" parti pembangkang di Malaysia sejak 2002.

      Malah Twining berkata ia memberi kesan kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) yang pada 9 Mei lalu menafikan BN daripada mendapat mandat kembali menjadi kerajaan Malaysia.

      Bukan pembangkang saja

      Ketua Penerangan PKR Syed Ibrahim Syed Noh mengesahkan kerjasama HARAPAN dengan IRI tetapi ia bukan untuk mempengaruhi politik tempatan.

      Datuk Seri Najib Razak kemudian menggesa isu berkenaan disiasat kerana kerjasama berkenaan boleh dianggap lebih teruk berbanding tindakan agensi perisikan kerajaan semasa di bawah pentadbirannya menulis surat kepada Agensi Perisikan Pusat (CIA).

      Ekoran laporan mengenai kerjasama IRI dan parti politik di Malaysia, mereka kemudian menjelaskan hubungan terbabit tidak saja berlaku dengan pembangkang sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu.

      Kata IRI mereka turut bekerjasama dengan parti-parti politik Malaysia merentasi spektrum BN dan HARAPAN.



      "IRI adalah organisasi bukan partisan yang bekerjasama dengan rakan-rakan di Malaysia sejak tahun 2002 untuk mengukuhkan keupayaan parti politik bersaing dalam pilihan raya dan mematuhi amalan tadbir berorientasikan rakyat.

      "IRI membekalkan sokongan bukan partisan kepada parti-parti yang meliputi seluruh spektrum politik dalam bentuk bengkel latihan dan rundingan dengan gabungan parti-parti HARAPAN dan BN.

      "IRI tidak memberi bantuan kewangan kepada parti-parti politik di Malaysia," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

      Baca PAS desak HARAPAN dedah jumlah dana dari IRI
      Idris berkata parti politik di Malaysia tidak seharunya memperjudikan kedaulatan negara dan rakyat hanya kerana mahukan kemenangan dalam pilihan raya.

      Katanya pengalaman politik di Timur Tengah yang mengundang kuasa asing untuk menjatuhkan rejim tempatan mesti menjadi pengajaran.

      Bekas anggota parlimen Bukit Gantang itu juga menegaskan orang ramai tidak boleh membiarkan pemimpin menjadi boneka kepada negara luar

      "Rakyat Malaysia jangan pandang mudah isu campur tangan asing walaupun ketika kita masih menunggu janji 100 hari kerajaan, dan terbaru isu kapal mewah Equanimity yang baru sampai.

      "Kedaulatan negara adalah hak kita, bangkit melawan tali barut kuasa asing," katanya

      Delete
    14. Dr Mujahid, jadilah ‘gay’
      Hasmi Hashim | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 12:23 tengah hari | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 12:27 tengah hari

      A+ A-
      ULASAN | Seorang anak buah saya, warga Amerika, umurnya 12 tahun. Dia bercuti sebulan setengah, pulang ke Malaysia.

      Dia pulang ke Malaysia ketika ada cerita panas tentang LBGT. Dia tak tahu itu. Dia tidak membaca berita tentang negara ini. Baginya, bagi abang dan kakaknya yang berbeza empat dan tiga tahun lebih tua, “family first”: keluargalah yang perlu diutamakan.

      Selepas keluarga, barulah negara mereka: Amerika Syarikat. “Family first” adalah “nilai Amerika” yang ketiga-tiganya belajar di sekolah. Dan memang sistem pendidikan AS—bagi sesetengah orang mengecamnya sebagai ‘sistem Barat’ atau ‘kafir’ itu—mengajarkan bahawa keluarga adalah perkara utama waima dalam hidup bernegara.

      Dalam kata lain, negara pun tidak boleh menandingi keluarga. Apatah lagi hal-hal lain. Begitulah asas patriotisme Amerika dibentuk. Seolah-olah keluarga adalah negara, negara adalah keluarga.

      Umurnya 12 tahun seperti yang saya tuliskan tadi. Sehinggalah dalam satu perbualan kami, dia memberi komen tentang maksud “gay”. Katanya, gay mempunyai dua makna dalam perbendaharaan kata bahasa Inggeris.

      Makna pertama adalah makna yang dikecam ramai orang. Gay, jelasnya, bermaksud seseorang lelaki yang suka kepada pasangan sejenis. Sementara maksud kedua, jelasnya lagi, “gembira” (“happy”).

      Maksud kedua itu adalah pengertian yang lebih lama dipakai bagi tamadun manusia. Bukan pengertian pertama. Dan dia pun memberikan contoh ayat, “Hey Uncle Hasmi, I am so gay for you!”

      Terjemahan dalam bahasa Melayu, “Hei Pakcik Hasmi, saya gembira untuk anda!”

      Di waktu lain, anak buah saya itu ngobrol dengan kakaknya. Dia merasa aneh dengan lelaki yang menyukai kaum sejenis. Jawab sang kakak, “jangan tindas dan bersikap berat sebelah terhadap mereka.”

      Jawab sang adik, “ya, tetapi tetap aneh!”

      Di dalam masyarakat yang terbuka seperti Amerika Syarikat itu pun, menyukai kaum sejenis tetap dilihat aneh.

      Aneh bukan kerana sesiapa yang menyebut atau mengajarkannya sebagai aneh, tetapi daripada rasa awalnya sendiri sudah pun begitu. Perasaan awal itulah barangkali yang disebut dalam Islam sebagai “fitrah”.

      Tetapi Amerika tidak memakai hujah agama bagi berhadapan dengan individu LBGT. Terutama begitu rencam dan banyaknya agama di sana.

      Delete
    15. Pas desak siasat kerjasama DAP-IRI
      RIDAUDDIN DAUD 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore399
      Nuridah Mohd Salleh
      Nuridah Mohd Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Dewan Muslimat Pas Malaysia (DMPM) mendesak siasatan lanjut dibuat terhadap dakwaan International Republican Institute (IRI) mendakwa wujudnya kerjasama antara mereka dengan parti politik di Malaysia sejak 2002.

      Ketuanya, Nuridah Mohd Salleh dalam satu kenyataan menegaskan siasatan segera perlu dilakukan bagi mengelakkan campur tangan berterusan daripada kuasa asing yang mempunyai ideologi mereka sendiri.


      Menurutnya, penglibatan secara langsung IRI dengan parti politik di negara ini dilihat sebagai ancaman terhadap perjalanan politik di Malaysia.

      “DMPM memandang serius tentang pengakuan dan pendedahan eksklusif daripada International Republican Institute (IRI) mengenai wujudnya kerjasama dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002.

      “Hal ini turut diakui oleh kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng semalam yang mengakui wujud hubungan dengan IRI dalam program kursus dan latihan yang dianjurkan oleh badan pemikir tersebut.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng akui DAP ada hubungan dengan IRI]

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Kenyataan IRI dedah kegiatan 'khianat' PH']

      “Penglibatan langsung IRI dengan parti-parti politik di Malaysia akan membayangi ideologi yang turut diagendakan oleh mereka. Oleh itu, ia dilihat sebagai ancaman terhadap politik negara,” katanya.

      Tambah beliau, orang Melayu dan Islam berasa tidak selesa, bimbang dan resah dengan beberapa isu termasuk yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dipolemikkan pihak-pihak tertentu selepas peralihan kerajaan.

      “Ditambah pula isu berkaitan IRI ini, ia menambahkan lagi kebimbangan yang sedia ada,” tegasnya.

      Guan Eng dalam kenyataannya sebelum ini mendakwa hubungan dengan IRI hanyalah berbentuk kursus latihan dan bertukar pandangan serta idea, sama seperti yang dilakukan oleh BN-Umno bersama IRI.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pas tiada kaitan dengan IRI]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Najib tuntut siasatan hubungan PH dengan IRI]

      Jelasnya, ada sebahagian pemimpin DAP menjalani kursus bersama IRI berkenaan isu-isu teknikal di bawah naungan pemahaman proses demokrasi yang berkaitan dengan pengundian dan komunikasi.

      “Hubungan dengan ahli pemikir adalah berlainan dengan hubungan langsung dengan CIA atau parti politik seperti Parti Komunis China.

      “Tidak seperti sesetengah ekstremis, tidak ada yang salah bagi Umno untuk mengadakan hubungan dengan Parti Komunis China setakat mana pemimpin Umno dijemput untuk mesyuarat parti China Parti Komunis China,” katanya.

      Delete
    16. LGBT perlu hormati hak, sensitiviti golongan majoriti
      9 OGOS 2018
      Fuziah Salleh
      Fuziah Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) diingatkan untuk menghormati sensitiviti dan hak kelompok majoriti masyarakat di negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh.

      Beliau berkata adalah penting untuk kerajaan hari ini melindungi sensitiviti dan suara majoriti berhubung isu tersebut terutamanya para ibu bapa yang risau anak mereka akan terpengaruh dengan gaya hidup sebegitu sekiranya ia dipromosikan secara umum.


      “Apabila golongan LGBT bercakap mengenai hak asasi manusia, kita menghormati hak mereka, tetapi dalam masyarakat ada banyak kelompok lain yang turut mempunyai hak… majoriti masyarakat di negara ini tidak mahu budaya tersebut dipromosikan secara umum," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

      Fuziah berkata demikian ketika mengulas arahan penurunan dua potret aktivis LGBT pada pameran fotografi ‘Stripes and Strokes’ bersempena Festival Georgetown, Pulau Pinang.

      “Apabila kita suruh turunkan (potret aktivis) bukan bermaksud kita mendiskriminasi mereka, kita hormat tetapi bukan sehingga kita mempromosi dan mengiktiraf mereka seolah-olah majoriti di negara ini tidak mempunyai suara,” katanya.

      "Kalau mereka (golongan LGBT) mengamalkannya di ruang peribadi mereka itu adalah antara mereka dengan Tuhan tetapi apabila mereka mengamalkannya di khalayak dan mempromosikannya pula, maka itu melanggar norma-norma dan syariat. Kita menghormati hak mereka tetapi mereka perlu bataskannya hanya di ruang peribadi," katanya.

      Terdahulu ketika berucap merasmikan seminar Cakna Isu-Isu Semasa “Wacana Kontemporari Wanita dan Hak Asasi”, Fuziah berkata adalah penting untuk memastikan golongan wanita menduduki sekurang-kurangnya 30 peratus dalam peringkat pembuat keputusan.

      “Ini adalah kerana perspektif yang dibawa wanita adalah berbeza daripada lelaki dan bagi memberi keseimbangan dalam setiap keputusan perlu adanya input-input daripada golongan ini," katanya. –Bernama

      Delete
    17. LBGT pun ‘mati’

      Kalau dipakai hujah Islam, maka tidak sampai ke hati penganut agama lain. Begitulah kalau diguna pun hujah dari Kristian, misalnya, juga terhad kepada penganut Kristian sahaja.

      Oleh itu, bagi pemerintah Amerika Syarikat, apa yang mustahak perlu diajarkan di sekolah ialah keluargalah yang pertama: family first. Mencintai keluarga dan darah daging sendiri. Sementara mana-mana kelompok LBGT, mustahil mereka dapat melahirkan zuriat sebagai unit asas yang membentuk sistem kekeluargaan.

      LBGT pun ‘mati’. Mati tanpa dibunuh.

      Anak-anak saudara saya itu, dalam hatinya pun tahu, tanpa keluarga, ibu-ayah atau datuk-neneknya, maka mereka takkan lahir di dunia ini. Bagaimanakah sistem ibu-ayah, datuk-nenek, lelaki-perempuan boleh menjadi pilihan kedua atau serata dengan sistem sejenis manusia?

      Tanpa ‘dihasut’ atau didakwah lebih lanjut pun, mereka yang sedang menjalani proses remaja tidak akan sanggup menjadi mana-mana kelompok dalam kategori LBGT. Namun, sekali lagi tidak pula sampai mahu memalukan, menindas atau memukul golongan itu.

      Di sini, kita harus bergembira atau dalam bahasa Inggerisnya, “gay” terhadap menteri agama, Dr Mujahid Yusuf Rawa yang hampir jelas jalan pemikirannya dengan anak-anak saudara saya. Maksud saya, dengan sistem pendidikan di Amerika yang maju, yang perlu kembali mengajarkan anak-anak kita bahawa keluarga adalah yang terpentingnya dalam sistem sosial.

      Sejauh mana pun atuk-nenek mereka, dan walaupun berbeza warganegara, mereka pasti akan pulang. Menjejak manusia yang kerananya mereka ada di muka dunia.

      Menafikan kenyataan ini adalah kebiadapan. Bukan kepada negara—Malaysia atau Amerika—tetapi kepada diri mereka sendiri.


      Selepas habis berbual, kami perlu berlalu. Dia membuka pintu kereta kepada saya. Sambil menghulur tangan dan meminta saya masuk dahulu, sambil katanya, “Uncle Hasmi, ladies first!”

      Begitulah dia berjenaka. Terbahak saya ketawa.

      HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai Jalan Telawi.

      Delete
    18. Rafizi: Azmin, Zuraida, Tian mahu kerjasama dengan PAS PRU lalu
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 5:20 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 6:12 petang

      A+ A-
      Di tengah kehangatan bahang pemilihan PKR, naib presiden parti itu, Rafizi Ramli, mendakwa pesaingnya untuk jawatan timbalan presiden, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu bekerjasama dengan PAS pada pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Selain Azmin, Rafizi turut menamakan dua lagi pemimpin kanan PKR iaitu ketua wanitanya, Zuraida Kamaruddin dan seorang lagi naib presiden, Tian Chua.

      Kata Rafizi mereka menyokong kerjasama PKR dengan PAS bagi mengelakkan Pakatan Harapan (HARAPAN) berdepan dengan pertembungan tiga penjuru.

      Pendedahan itu dibuat Rafizi selepas tinjauan kaji selidik menerusi telefon dijalankan pihaknya kepada ahli PKR menerima kritikan daripada penyokong Azmin.

      Baca: Tinjauan telefon: Ahli PKR dakwa Rafizi ceroboh data peribadi

      "Pasukan saya di Invoke bertanggungjawab menjalankan kaji selidik dan memprofil pengundi-pengundi sepanjang kempen PRU ke-14 yang lepas.

      "Antara lain, saya bertegas sejak awal bahawa pertandingan tiga penjuru yang melibatkan PAS akan memberi kemenangan kepada PKR/Pakatan Harapan, walaupun saingan saya Datuk Seri Azmin Ali menentang kerjasama dengan Pakatan Harapan dan mahu mengelakkan pertandingan tiga penjuru melalui kerjasama politik dengan PAS.

      "Oleh kerana Invoke mempunyai data pengundi yang membolehkan kami membuat kajianlah, maka saya dan sahabat-sahabat berjaya meyakinkan pimpinan untuk meneruskan pertandingan tiga penjuru, walaupun pimpinan lain seperti Datuk Seri Azmin, saudara Tian Chua, saudari Zuraida mahu meneruskan kerjasama dengan PAS," kata Rafizi.

      Pada pemilihan PKR yang dijadual bermula 14 September depan, Rafizi akan mencabar Azmin bagi jawatan timbalan presiden PKR yang kini disandang menteri hal ehwal ekonomi itu.

      Manakala Zuraida akan bertanding merebut jawatan naib presiden dan Tian pula akan mempertahankan jawatannya - juga sebagai naib presiden PKR.

      Kedua-dua Zuraida dan Tian dilihat berada dalam kem Azmin.

      Pada pilihan raya umum lalu, HARAPAN yang terdiri daripada PKR, DAP, AMANAH dan BERSATU mencipta sejarah apabila buat pertama kalinya berjaya menumbangkan BN yang telah berkuasa selama 61 tahun.

      PAS pula bersendirian membentuk gabungan yang dikenali sebagai Gagasan Sejahtera, memenangi dua negeri di Kelantan dan Terengganu.


      Menurut Rafizi, tidak ada pihak daripada kalangan pimpinan PKR atau HARAPAN sebelum ini menuduh beliau serta Invoke melanggar undang-undang.

      "Satu-satunya pihak sebelum ini yang mendakwa Invoke melanggar undang-undang dan mahu operasi kami ditutup adalah Umno.

      "Saya berharap saingan saya tidak meminjam modal kempen yang sama dari Umno dalam saingan ini.

      "Saya mengingatkan diri saya dan sahabat-sahabat yang bertanding agar memberi tumpuan kepada wawasan kita untuk memperkuatkan parti, bukannya menyerang dan membuat tuduhan seperti ini," katanya.

      Malaysiakini sedang berusaha mengubungi pihak Azmin untuk mendapatkan reaksi.

      Delete
    19. Felcra fail saman fitnah pada Sim, Roketkini
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 4:50 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 4:53 petang

      A+ A-
      Felcra Bhd memfailkan saman fitnah ke atas Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim dan editor portal DAP, Roketkini yang tidak dinamakan.

      Saman berkenaan berhubung artikel yang disiarkan pada 12 Mac bertajuk "Peserta Felcra rugi RM600 juta setahun akibat urus niaga haram?".

      Saman itu difailkan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh Omar Ismail Hazman & Co pada 6 Jun.


      Berdasarkan kenyataan dakwaan, Felcra menyifatkan artikel berkenaan sebagai fitnah dan salah kerana menggambarkan Felcra terlibat dalam perdagangan haram dengan pihak ketiga sehingga menyebabkan kerugian serta melanggar jualan perahan minyak sawit dengan mengenakan kadar yang lebih rendah daripada kadar minimum.

      Selain itu, Felcra juga mendakwa bahawa artikel berkenaan memberi gambaran bahawa Felcra tidak boleh dipercayai dan tidak bertanggungjawab serta meraih keuntungan daripada peserta Felcra yang menyebabkan kerugian RM600 juta.

      Tambah Felcra, artikel itu yang memetik Sim merosakkan reputasi syarikat mereka, serta disiarkan tanpa fakta yang kukuh sehingga menyebabkan kekeliruan

      Delete
    20. MEROYAN SAKAN SI BERTIH GORENG NIHHHH.....
      SAMPE HABEH RUANG UNTUK DIA SAJA

      WOI BERTIH GORENG
      PRU-15, DOKEK 5 TAHUN LAGI
      KALU GINI KO DOK TULEH

      LAMA-LAMA:
      1. KEPALA BOTAK KILAT
      2. DARAH NAIK 250

      INGAT BERTIH !

      DODAK YANG KO DAPEK TU SAMPE BULAN 12 JE...
      LOPEH TU BEKALAN PUTUIH...
      SOBAB KONTRAK GENG DEDAK DAH TAMAT

      KAH...KAHKAH...KAH....KAH......

      Delete
  12. Hidup Shahbudin..
    Hidup Shahbudin!
    Hidup Shahbudin!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila makan duit DAP, facebook Hussin makin bodoh membuat komen



      Memang banyak dapat duit kalau jadi "RedArmy" DAP. Tapi malang kalau bagi yang beragama Islam sanggup jual agama sehingga hilang kewarasanya dalam menjalankan kerja propanganda DAP.

      Royalti adalah hak rakyat. Kalau dapat royalti bukan rakyat penyokong PAS sahaja dapat manafaat. Yang sokong PH, Yang sokong BN @ UMNO pun dapat. Yang jual agama dengan DAP macam Hussin pun akan dapat manafaatnya.

      Soal royalti adalah soal prinsip dan kalau PH buat kerja bodoh macam apa yang dikehendaki oleh si Hussin yang jual diri kerana nak sesuap nasi mana prinsi perjuangan PAKATAN RAKYAT. Apakah PH nak dirinya sama macam BN @ UMNO dulu yang rakyat jatuhkannya?

      Zaman sekarang orang dah fikir matang. Politik bukan zaman Pak Kaduk tapi malang fikiran jumud
      Hussin nak PH jadi Pak Kaduk dan Mahathir jadi MAHAZALIM semula.

      Harap jangan layang si bodoh Hussin
      akal dia pendek. Binalah politik matang.

      Delete
    2. Mahathir vs Marina, Jangan gelak



      Mahathir Mohamad memang nak buat Islam. Mahathir sebak merasa tiada jalan untuk umat Islam berjaya melainkan kena baca al Quran. Sehingga dia menangis untuk berkata-kata.


      Mahathir menangis, Dr Asri Zainal Abidin (MAZA) pula sebak. Hebatnya Maza memahami Islam Mahathir.

      Tapi saya tak pasti dia ni menangis atau sebak bila isterinya Siti Hasmah ingin menutup aurat dan mengamal ajaran Islam setelah hampir 90 tahun mengabaikan. Itu Setahu saya Siti Hasmah berkata mahathir berpasing muka masam bila dia cuba menutup aurat.

      Ini mungkin Dr Maza tidak sempat menangis dan sebak.



      Selepas beberapa hari Dr. MAZA sebak, anak Tun Mahathir pula, si Marina Tun Mahathir mengesa agar golongan LGBT di negara ini diberikan hak yang sama seperti manusia normal. LGBT berhak mengamalkan hidup mereka seperti manusia normal.

      Saya tak pasti ini mengikut al Quran atau tidak. Kena tanya Dr Asri. Dia kan mufti banyak pengetahuan agamanya. Orang lain mana boleh bagi hukum, semuanya tak betul.

      : Malang nasib Mahathir, lagi malang nasib Mahathir jika ada anak yang boleh merosakkan. Umat Islam amat malang kalau ada mufti atau ahli hadis yang mendekati pemerintah yang malang....

      Delete
    3. DAP Jadi kura-kura menyorok kepala Isu CSIS



      KUALA LUMPUR – Pendedahan ahli Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), Daniel Twining bahawa ejen asing itu terlibat secara langsung dalam membantu pembangkang menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam PRU-14 merupakan perkara yang serius.

      Datuk Dr. Noraini Ahmad berkata, pengakuan Twining itu sepatutnya dibahaskan dalam Dewan Rakyat kerana ia jelad melibatkan campur tangan asing untuk menggulingkan kerajaan dalam PRU pada 9 Mei lalu.

      “Campur tangan kuasa asing terhadap negara ini, apatah lagi menerusi pembiayaan dana tidak boleh dibiarkan kerana selain kedaulatan negara terancam.

      “Ia berupaya menaikkan atau menjatuhkan kepimpinan kerajaan termasuklah yang diterajui oleh gabungan Pakatan Harapan hari ini,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

      Justeru, Noraini mempersoalkan DAP masih bersikap seperti ‘kura-kura menyorok kepala dalam cengkerang’ selepas Twining secara terbuka mengakui CSIS berkomplot dengan pembangkang sejak tahun 2002 bagi menumbangkan kerajaan BN.

      Kata beliau, DAP masih berdiam diri daripada memberikan sebarang penjelasan atau membuat penafian kepada rakyat berhubung pendedahan Twining itu.

      “Sebelum ini pun, DAP tidak berani beri penjelasan mengenai dakwaan parti itu ditawarkan dana AS$300 juta (RM1.2 bilion) dari rejim Israel sekiranya mereka dapat menawan Putrajaya dalam PRU ke-13,” katanya lagi.

      Noraini berkata, pendedahan DAP ditawarkan dana oleh Israel itu dibuat oleh Mohamed Razali yang merupakan bekas pegawai khas Ketua Menteri Pulau Pinang.

      Kata beliau, Mohamed Razali beberapa tahun lepas malah mendedahkan 17 orang ahli DAP telah dilatih oleh perisikan Israel untuk menjadi pakar strategi kerana beliau antara yang menjalani latihan tersebut. – MYNEWSHUB.TV

      Delete
    4. LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf



      JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

      Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

      Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

      Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

      Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

      USTAZ ROSLI ABDUL JABAR

      Delete
    5. Sekali lagi PAS desak PH buktikan tak terima dana, kerjasama dengan IRI



      KUALA LUMPUR: PAS mendesak kerajaan Pakatan Harapan (PH) menunjukkan bukti untuk menolak dakwaan mereka bekerjasama dan menerima dana politik daripada sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, Institut Republikan Antarabangsa (IRI).

      Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, jika PH tidak membuat penjelasan dan menunjukkan bukti, ia boleh menjejaskan kedaulatan serta keselamatan negara kerana ia membabitkan campur tangan kuasa asing.

      “Mereka perlu jelaskan kepada rakyat dengan bukti yang kukuh. Jika mereka benar-benar terlibat, mereka perlu jelaskan berapa jumlah dana yang diterima dari badan itu. Jika tidak, apa pula buktinya?” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, Presiden IRI, Daniel Twinning mendakwa IRI bekerjasama dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002 dan menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      Beliau dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies bulan lepas berkata, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru di Putrajaya sejak mula lagi.

      Beliau turut mendakwa usaha IRI di Malaysia akhirnya membuahkan hasil pada PRU14 lalu dan menguntungkan AS dari segi saingannya dengan China ketika ini.

      Tetapi, IRI dalam satu kenyataan hari ini mengkritik laporan FMT semalam dan menegaskan ia adalah organisasi tidak berpihak yang bekerjasama dengan rakan di Malaysia sejak 2002 untuk “mengukuhkan kemampuan parti politik bersaing dalam pilihan raya dan mematuhi amalan tadbir urus berpusatkan rakyat”.

      “IRI memberikan sokongan pembangunan kapasiti tidak berpihak kepada parti politik daripada semua spektrum politik dalam bentuk bengkel latihan langsung dan perundingan dengan gabungan PH dan BN.

      “Kegiatan ini membabitkan peserta daripada semua spektrum politik serta sosial, dan memasukkan inisiatif direka untuk meningkatkan penyertaan belia dalam bidang politik dan sivik serta memperkukuhkan kemampuan organisasi masyarakat sivil Malaysia.

      “Melalui kerja-kerja ini, IRI membantu rakyat Malaysia menyampaikan kebimbangan mereka kepada kerajaan dan pegawai terpilih bertanggungjawab,” katanya sambil menambah ia tidak memberi bantuan kewangan kepada parti politik di Malaysia.

      Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mencadangkan kerajaan menggubal akta mengawal kemasukan dana politik demi menjaga keselamatan dan kedaulatan negara daripada campur tangan asing.

      “Kita bimbang ada pihak pihak luar mempunyai kepentingan tertentu menyalurkan dana dan kewangan mereka kepada parti-parti politik di Malaysia untuk mencapai hasrat mereka sendiri.

      “Draf yang diperlukan untuk mewujudkan akta tersebut sudah ada di Pejabat Perdana Menteri kerana sudah lama kita cadangkan perkara ini.”


      : Pasal tuduh PAS mesti riuh sekampung bila masa orang dedah hubungan dengan IRI, diam membiau macam tikus, seorang pun tak berani ulas....

      Delete
    6. Hidup Shahbudin!
      Hidup Shahbudin!
      Hidup Shahbudin!
      Hidup Pakatan Harapan!
      Hidup Mahathir!

      Delete
    7. Kerajaan Johor guna PBT, ketua kampung sebar pengaruh politik'
      Hasni Mohammad | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 9:20 pagi | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 9:27 pagi

      A+ A-
      ULASAN | Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan ketua kampung adalah mereka yang kita gelar sebagai kerajaan ketiga. Mereka adalah pelaksana dasar, entiti yang berhubung dan berinteraksi dengan masyarakat secara langsung dan merupakan kelompok paling hampir dengan rakyat.

      Setiap isu tempatan akan disuarakan kepada mereka untuk diangkat dan diberikan perhatian (selain melalui wakil-wakil rakyat).

      Justeru, fungsi dan peranan mereka amat penting dan kritikal. Keupayaan mereka menjalankan tugas, mengenal pasti isu dan menguruskan masalah setempat adalah perkara yang tidak boleh dikompromi.

      Ahli majlis dan ketua kampung adalah cerminan tidak langsung kerajaan dan merupakan mereka yang amat diharapkan oleh masyarakat sekeliling. Paling penting, mereka mestilah golongan yang neutral atau non-partisan serta bersedia untuk berkhidmat dengan baik dan penuh kesungguhan.

      Perkara ini menjadikan setiap calon yang dilantik mestilah terdiri daripada mereka yang mempunyai kebolehan, pengalaman dan perwakatan yang layak dan bersesuaian.

      Pendekatan asal boleh, tangkap muat dan semberono dalam perlantikan mereka akan menyebabkan khidmat kepada masyarakat terganggu dan gagal.

      Jadi, tidak pelik jika BN dan Pakatan Harapan (HARAPAN) kedua-duanya sentiasa mengutarakan naratif pemerkasaan entiti kerajaan ketiga ini dalam pelbagai aspek. Malah, perkara ini diutarakan sebagai salah satu tawaran utama dalam kempen PRU ke-14 yang lepas.

      Antaranya adalah untuk memastikan ketua kampung dan ahli majlis terdiri daripada mereka yang pakar, profesional, berkelayakan, orang tempatan, telus dan tidak mempunyai pengaruh politik. Ini sekaligus menjadikan pemilihan calon dan pelantikan mereka untuk mengisi dan menggalas tugas kerajaan ketiga amat penting dan tidak boleh diambil mudah.

      Malangnya, perkara yang sebaliknya berlaku dalam pemilihan dan perlantikan ahli majlis dan ketua kampung di Johor. Bukan sahaja pemilihan dan penyenaraian calon yang dilakukan tidak menggembirakan masyarakat sekeliling. Malah, terdapat perkara-perkara yang amat mengecewakan dilakukan oleh kerajaan negeri. Antaranya:

      Delete
    8. Mufti Perak gesa kerajaan tolak cadangan iktiraf komunis
      NORMAWATI ADNAN 9 OGOS 2018
      Tan Sri Dr Harussani
      Tan Sri Dr Harussani
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Kerajaan wajib menolak cadangan pihak tertentu untuk mengkaji semula buku teks sejarah sekolah bagi tujuan mengiktiraf sumbangan komunis dalam kemerdekaan negara.

      Gesaan itu dibuat Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria yang menyifatkan pengiktirafan itu menafikan sumbangan dan pengorbanan ulama, rakyat jelata, perajurit dan pahlawan negara yang berjuang mempertahankan tanah air.


      Menurutnya, komunis yang datang ke Tanah Melayu untuk mengambil alih pentadbiran bukan sahaja membunuh orang tua, wanita dan kanak-kanak, tetapi juga menangkap dan membunuh alim ulama yang memperjuangkan kemerdekaan dari British.

      "Ulama menentang komunis kerana mempertahankan akidah umat Islam dan menghalang mereka daripada menjajah tanah air.

      "Adalah tidak perlu memperkenalkan komunis kepada generasi akan datang sebaliknya memperkenalkan sumbangan alim ulama dan pejuang kemerdekaan untuk memupuk nilai kesetiaan kepada

      raja dan negara sepertimana rukun negara," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Beliau berkata, Islam juga tidak pernah mengiktiraf apatah lagi memberi kerjasama kepada komunis kerana fahaman itu menolak kewujudan dan kekuasaan ALLAH.

      Katanya, pemikiran komunis seperti atheis, tolak tuhan, tolak agama, free thinking, matlamat menghalalkan cara mengikut aliran Machiavelli dan agama adalah candu merupakan fahaman yang perlu dielakkan umat Islam.

      "Mengiktiraf sumbangan komunis adalah menggalak dan mempromosi kezaliman serta fahaman ekstrem kalangan rakyat.

      "Pelajar sekolah perlu disemai nilai murni yang holistik, bukannya mendedahkan mereka kepada keganasan dan kezaliman," katanya.

      Delete
    9. Irwan Serigar nafi k'jaan BN 'rompak' bayaran balik GST
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 5:02 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 5:06 petang

      A+ A-
      Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah menafikan dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa kerajaan BN dulu 'merompak' RM18 bilion yang sepatutnya untuk bayaran balik GST.

      Irwan berkata wang itu dimasukkan dahulu dalam akaun kumpulan wang disatukan dan jumlah bagi bayaran balik dimasukkan dalam akaun amanah secara bulanan berdasarkan keperluan Jabatan Kastam, hasil audit terhadap tuntutan bayaran balik dan kedudukan hasil kerajaan.

      Beliau berkata ia selepas mesyuarat pengurusan aliran tunai kerajaan persekutuan yang diadakan setiap bulan.


      "Setiap sen dikira, ia adalah duit rakyat, lebih penting ia berada dalam Kumpulan Wang Disatukan, kemudian bila diperlukan, ia akan dikeluarkan," katanya seperti dilapor Utusan Malaysia, hari ini.

      Beliau mengulas dakwaan Lim semalam bahawa kerajaan telah menyalahgunakan RM18 bilion daripada RM19.4 bilion bayaran balik GST yang telah dikutip sejak sistem itu diperkenalkan.

      Menurut Lim, ia menyebabkan bayaran balik kepada peniaga yang sepatutnya dibuat dalam masa dua minggu, tertangguh sehingga dua tahun.

      Lim juga mendakwa wang tersebut digunakan untuk menutup defisit, membiayai projek pembangunan dan untuk membuat "apa yang mereka suka"

      Delete
    10. KALAU DAH KAFIR


      'Sami jutawan' dihukum penjara 114 tahun
      Reuters | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 4:11 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 4:40 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-

      GLOBAL | Bekas sami Buddha warga Thailand yang dikecam hebat susulan kehidupan mewahnya dijatuhkan hukuman penjara 114 tahun hari ini selepas mahkamah mensabitkannya dengan kesalahan penipuan, pengubahan wang haram dan jenayah siber.

      Wirapol Sukhpol yang dilihat di klip video di YouTube pada 2013 memegang sejumlah wang menaiki jet peribadi dalam perjalanan pulang ke Thailand pada 2007 selepas diekstradisi dari AS.

      Wirapol yang sebelum ini dikenali dengan nama Luang Pu Nenkham, disingkir dari kuil buddhanya pada 2013 selepas video berkenaan tersebar. Dia antara lain dituduh mengadakan hubungan seksual - yang merupakan kesalahan besar bagi sami - dengan gadis bawah umur. Setelah itu dia melarikan diri ke AS.

      Mahkamah jenayah di Bangkok menjatuhkan hukuman 114 tahun penjara ke atas Wirapol. Bagaimanapun, dia hanya akan menjalani 20 tahun penjara kerana undang-undang Thailand menetapkan tempoh berkenaan sebagai tempoh maksimum bagi seseorang yang didapati bersalah untuk beberapa kali bagi kesalahan sama.

      "Dia terlibat dalam penipuan dengan mendakwa mempunyai kuasa istimewa untuk menyembuhkan orang dan dia juga membeli banyak kereta mewah yang dianggap dari kesalahan pengubahan wang haram," kata seorang pegawai di Jabatan Litigasi Khas kepada Reuters. Pegawai berkenaan bagaimanapun enggan namanya didedahkan kerana dia tidak mempunyai kebenaran bercakap kepada media.

      "Mahkamah mendapati dia bersalah atas beberapa kesalahan yang membawa hukuman 114 penjara jika dijumlahkan kesemuanya, yang bererti dia akan dipenjara 20 tahun (mengikut undang-undang Thailand)," katanya.

      Wirapol dan peguamnya tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan ulasan. Wirapol berdepan tuduhan berasingan mencabul dan menculik kanak-kanak. Keputusan kes dijangka akan dibacakan pada Oktober.


      Kes berprofil tinggi Wirapol menyorot semula siri skandal wang dan seksual yang tercetus di kalangan sami Buddha di Thailand kebelakangan ini, yang menyebabkan gesaan untuk pembaharuan institusi keagamaan.

      Kerajaan tentera yang berkuasa selepas kudeta pada 2014 dilihat meningkatkan usaha membendung Buddhism dengan menangkap sami yang terlibat dalam skandal rasuah dan memperkenalkan rang undang-undang bagi mengurangkan pengaruh Majlis Sangha Supreme - badan yang mentadbir sami Buddha.

      (Laporan oleh Panarat Thepgumpanat & Panu Wongcha-um Disunting oleh Amy Sawitta Lefevre, Robert Birsel).

      - Reuters

      Delete
    11. Tinjauan telefon: Ahli PKR dakwa Rafizi ceroboh data peribadi
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 4:41 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 5:16 petang

      A+ A-
      Sebilangan ahli PKR menerima kajiselidik menerusi panggilan telefon yang bertanya sama ada mereka bersetuju dengan pencalonan Rafizi Ramli bagi jawatan timbalan presiden PKR.

      Rakaman panggilan telefon (disertakan di bawah) yang diperoleh Malaysiakini memerlukan penerima panggilan menaip "1" atau "2" untuk menyatakan sama ada mereka bersetuju dengan soalan ditanya.

      Semakan dengan ketua bahagian PKR di beberapa buah negeri mendedahkan mereka menyedari perkara itu, walaupun hanya sebilangan ahli dikatakan menerima panggilan telefon berkenaan.

      Menurut seorang ketua bahagian yang enggan namanya disebutkan, jika seseorang calon memiliki nombor telefon kesemua anggota PKR, ia akan memberi kelebihan yang tidak adil kepada calon berkenaan.

      Apa yang pelik, kata ketua bahagian berkenaan, ahli parti yang baru sahaja didaftarkan di bahagiannya pada bulan Jun lalu turut menerima tinjauan telefon berkenaan.

      "Dalam borang permohonan anggota yang saya terima, nombor telefon tidak diperlukan daripada pemohon baru," kata ketua bahagian itu.

      Dalam satu kenyataannya media hari ini, Ketua Biro Komunikasi PKR Selangor, Nor Hizwan Ahmad berkata tinjauan telefon berkenaan melanggar Seksyen 6 Akta Data Perlindungan Peribadi.

      "Seseorang tidak boleh memproses data peribadi seorang subjek yang mana subjek tersebut tidak memberikan persetujuan untuk memproses data tersebut, yang mana dalam konteks ini penggunaan nombor telefon anggota PKR," katanya.



      Beliau juga berharap calon-calon yang bertanding berkempen dengan cara beretika, selaras dengan prinsip PKR yang menjunjung kedaulatan undang-undang.

      Rafizi nafi langgar undang-undang

      Sementara itu, Rafizi dalam kenyataan kepada Malaysiakini hari ini berkata pihaknya tidak melakukan kesalahan undang-undang.

      "Panggilan itu dibuat menggunakan sistem yang dibangunkan oleh Invoke sejak 2 tahun lalu.

      "Maklumat nombor telefon tidak diambil dari daftar keanggotaan PKR, sebaliknya menggunakan data dalaman di Invoke yang memang telah ada sejak tahun 2016 lagi.

      "Tidak ada pihak dari kalangan pimpinan PKR atau Pakatan Harapan sebelum ini yang menuduh saya (dan Invoke) melanggar undang-undang.

      "Mereka dimaklumkan bahawa data yang kami perolehi adalah melalui petisyen yang dianjurkan, maklumat dari syarikat pemasaran swasta dan pangkalan data yang dibina oleh lebih 40,000 sukarelawan Invoke," katanya.

      Sementara itu, Setiausaha Agung PRK, Datuk Saifuddin Nasution ketika ditemui di ibu pejabat PKR hari ini, berkata Invoke boleh memanfaatkan data anggota PKR yang diperoleh ketika pilihan raya umum ke-14 lalu.

      "Invoke ada data pengundi seluruh negara. Anggota PKR ada 841,000 ahli yang layak (memilih), kemungkinan mereka "subset" yang invoke ada data mereka

      "Invoke mempunyai data mengenai B40 (dan program) e-Kasih. Itu core business dia. Itu perkara yang mereka boleh manfaatkan," kata Saifuddin.

      Delete
  13. MEROYAN SAKAN SI BERTIH GORENG NIHHHH.....
    SAMPE HABEH RUANG UNTUK DIA SAJA

    WOI BERTIH GORENG
    PRU-15, DOKEK 5 TAHUN LAGI
    KALU GINI KO DOK TULEH

    LAMA-LAMA:
    1. KEPALA BOTAK KILAT
    2. DARAH NAIK 250

    INGAT BERTIH !

    DODAK YANG KO DAPEK TU SAMPE BULAN 12 JE...
    LOPEH TU BEKALAN PUTUIH...
    SOBAB KONTRAK GENG DEDAK DAH TAMAT

    KAH...KAHKAH...KAH....KAH......

    ReplyDelete
  14. LOPEH NI, KO HILANG ARAH
    MASUK PARTI PEMERINTAH

    JANGAN LUPA CIUM TANGAN PM

    KAH...KAHHHHH...KAHHHHHHH.

    ReplyDelete
  15. ….A……A…..
    …///………\\\
    ///….O…..O..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((….
    …….AAAAAAA….
    …………((…………

    TULIS DAN TERUS MENULIS PEMBOHONGAN MU JUSTICE
    SESUNGGUHNYA AKU YANG MEMBERI ILHAM PADA MU

    AKU YANG MENGHITAMKAN HATIMU
    SUPAYA ENGKAU HIDUP DALAM KEGELAPAN

    AGAR ENGKAU MENJADI PENONGKAT KEBURUKKAN

    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....

    ReplyDelete
  16. HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....

    ReplyDelete
  17. HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....

    ReplyDelete
  18. ….A……A…..
    …///………\\\
    ///….O…..O..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((….
    …….AAAAAAA….
    …………((…………

    ENGKAU DAN AKU DISATUKAN
    OLEH SATU KEPALA BAPAK!!!!HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....
    HA!...HA!....HA!....HA!.....HA!.....



    ReplyDelete
  19. UMNO dan PAS sedang menggelabah apabila naratif mereka "konon2nya PH mungkir janji kepada rakyat" sudah ditolak oelh pengundi2. Mereka sedar bahawa tanpa naratif itu, UMNO dan PAS tidak mempunyai senjata ampuh yang mampu digunakan untuk mengalahkan PH.

    UMNO dan PAS sedar jika naratif "mungkir janji" ini ditolak juga oleh rakyat, berkemungkinan kedua2 parti itu mempunyai masalah besar untuk meneruskan kesinambungan hayat mereka. Sebagai parti yang telah sekian lama menunggang isu bangsa dan agama, penolakan rakyat terhadap kedua2 isu itu telah menyebabkan kedua2 parti usang itu kehilangan tujuan untuk wujud dalam politik Malaysia. Secara ringkasnya, tanpa isu bangsa dan agama UMNO dan PAS sudah berada pada keadaan menuju kepupusan dan ini menyebabkan pemimpin2 kedua2 parti itu sedang menggelupur untuk mencari isu2 yang dapat diterima oleh rakyat.

    Malang sekali bagi kedua2 parti itu, kewujudan mereka yang begitu eksklusif dengan memperkudakan isu bangsa dan agama, ianya tidak memungkinkan mereka untuk berubah dari parti yang kolot dan jumud kepada parti yang inklusif dan progresif. Setelah sekian lama hidup memperkudakan isu bangsa dan agama, UMNO dan PAS secara tidak sedar telah menyediakan kubur yang bernesankan bangsa dan agama untuk diri mereka sendiri.

    Sebagai parti perkauman dan keagamaan, kewujudan kedua2nya dalam Malaysia baharu adalah ibarat seperti ikan diatas darat. UMNO dan PAS sekarang seperti ikan yang sedang tercungap2 mencari nafas sementara menunggu saat mati, bila ia sudah terkeluar dari habitatnya. Salam takziah atau lebih tepat lagi, GOOD RIDDANCE!

    Nick.
    cape Tiger.

    ReplyDelete
  20. , tersungkur. Bukan saja Najib, Kita prlu ingat bahawa Umno parti kalah. Bukan sikit2 kalah. 60 tahun memimpin negara, alih2 berdentum. Bukan saja Umno tak sangka kalah, PH pun tak sangka menang.

    Jadi, Umno is a wounded dog. Mesti mahu menyalak, bising, kesakitan. Apa saja dikorek nya. Melainkan bntt mak badak. Sebab busuk sangat, tertiup ke muka depa sendiri

    ReplyDelete
  21. PAS pulak tarak kualiti memimpin. Tak terkenal sebagai pemimpin negara. Dah coba banyak dekad. Tak sampai kemana.

    Sejak zaman Nin Aziz. Asyik mengkafirkan Umno. Sembahayang hajatkan supaya "KO Umno". Kesian dia takda lagi melihat Umno KO di Pru14.

    Selepas berita RM90 juta, PAS nampak giat buat itu ini. Tapi rakyat ha nya lihat pemimpin2 nys di katakan pakai kereta mewah bersiung sana sini. Coba berdengung, tapi dah tak di hiraukan pengundi. Maka tak dapat banyak kerusi di Pru14.

    Sedih lagi masih acoh tak acoh nak tolong sama tolong di Pru dan Prk. Di PRK sg Kendis, ada pemimpin yang kata sokong calon Umno, tapi ramai yang diam. Keputusan nya calon PH menang.

    Apa boleh but lagi selain dari menyalak macam Umno?

    ReplyDelete

  22. Mungkin ini sebab nya mereka kecoh2 -

    PM: Walau telah kalah, BN masih tiada rasa malu

    Selepas mengelak sebarang konfrontasi dengan BN sejak PRU ke-14, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir malam ini menyasarkan kritikannya terhadap gabungan itu yang menurutnya cenderung mencetuskan kebencian dan menyebabkan negara menanggung hutang yang besar.

    "Setelah kalah BN masih cuba mengeruhkan keadaan dengan memainkan politik perkauman dan agama, bahkan cuba mengheret Raja-raja Melayu supaya menimbulkan kebencian terhadap kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

    "Setiap pelantikan ke jawatan penting dalam kerajaan dicemuh dari kaca masa bangsa dan agama. Mereka lupa apabila mereka melantik pegawai, yang diutamakan adalah sokongan tidak berbelah bahagi kepada parti mereka.

    Beliau berkata, setelah mengambil alih kerajaan, HARAPAN mendapati semua jabatan kerajaan ditakutkan oleh kerajaan dulu dan dipergunakan untuk "membuat kerja parti".

    ReplyDelete

  23. Laporan WSJ tak beretika ..., kata Jho Low. BendaAllah pencuri, perompak dan pelanun ini cakap pasal "etika". Memang perlu dilempar najis di muka nya.

    Menerusi jurucakapnya, dia berkata, dia tidak akan menyerahkan diri kerana tidak akan mendapat keadilan yang sewajarnya.

    Bagus, good riddance dari Malaysia, harta nya di rampas, jadi aset Kerajaan, guna membayar sedikit hutang negara yang puaka Najib lakukan.

    ReplyDelete
  24. Baru 100 hari dah tak tertepis kiri kanan rakyat tibai & paku, kalau sampai 5 tahun tak tahu lah luka parahnya.
    PRU15 confirm bungkus puak munafir (munafiq + kafir) ini.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...