Saturday, 4 August 2018

JANGAN JADIKAN ORANG POLITIK MANGSA PENGANIAYAAN DALAM SEBUAH PERJUANGAN....


Salah satu janji Pakatan Harapan dalam kempen PRU14 lalu ialah tidak akan melantik orang politik sebagai ahli lembaga pengarah syarikat-syarikat berkaitan kerajaan atau GLC, sebaliknya mengisinya daripada kalangan profesional yang berkelayakan.


Janji itu terkandung dalam buku manifesto yang berbunyi - "Kerajaan Pakatan Harapan akan memastikan perlantikan ahli lembaga pengarah ke dalam GLC nasional dan negeri adalah dari kalangan golongan profesional dan bukan berdasarkan kaitan politik mereka."


Lantaran itu, apabila Tun Mahathir Mohamad menjadi Pengerusi Khazanah Nasional baru-baru ini, kecoh seketika satu Malaya dengan pelbagai kecaman kononnya Pakatan Harapan telah memungkiri janjinya.


Hakikatnya, tiada apa-apa janji yang telah dimungkiri kerana Khazanah adalah entiti pelaburan utama kerajaan dan memang selayaknya sesiapa juga yang menjadi Perdana Menteri menjadi pengerusinya bagi menentukan hala tuju pelaburan selari dengan hasrat kerajaan.


Lagi pula, tiada mana-mana ungkapan dalam manifesto yang menyebut Perdana Menteri tidak boleh menjadi Pengerusi Khazanah atau GLC, sebaliknya yang dilarang ialah daripada memegang portfolio kementerian, khususnya Kementerian Kewangan.


Meskipun demikian, larangan untuk melantik orang politik daripada memegang jawatan dalam GLC juga seharusnya dinilai kembali, dilonggarkan atau diberi tafsiran semula agar kerajaan baru, parti dan mereka yang berjuang dalam politik dapat bergerak seiring dan tiada mana-mana pihak terasa dipinggirkan.


Kejayaan menubuhkan kerajaan ialah melalui usaha parti dan pejuang-pejuang politik. Iltizam dan idealisme politik serta kegigihan ahli politiklah yang menjadikan sesebuah perjuangan itu mampu mencapai kejayaan dan akhirnya dapat menubuhkan kerajaan.


Apabila sudah menjadi kerajaan dan kalau diibarat sebuah kereta, orang politik ialah pemandu yang akan memegang stereng serta menentukan ke mana hala kereta mahu dibawa, manakala pegawai kerajaan adalah enjinnya yang akan memastikan matlamat perjalanan berakhir dengan kejayaan.


Tidak dinafikan bahawa enjin adalah penting, tetapi orang yang memegang streng atau menjadi pemandu juga sama pentingnya. Pemandu yang cekap dan handal mungkin dapat meredah perjalanan yang sukar dan mampu pergi ke destinasi yang jauh, sementara pemandu biasa-biasa barangkali hanya berupaya untuk berpusing-pusing di sekitar pekan kecil saja.


Jika dalam pengurusan negara atau negeri, peranan orang politik dijadikan amat penting dengan jawatan tertentu diperuntukkan seperti perdana menteri, timbalan perdana menteri, menteri, timbalan menteri, menteri besar dan ketua menteri, exco kerajaan negeri dan sebagainya, perkara yang sama juga seharusnya dilakukan dalam GLC.


GLC juga perlukan pemandu yang baik, cekap dan handal bagi memastikan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan itu mampu mencapai matlamat penubuhannya serta mencatat keuntungan yang akan memberi manfaat kepada kerajaan pada akhirnya.


Oleh kerana jawatan-jawatan utama dalam kerajaan Pusat dan negeri begitu terhad jumlahnya, maka di sinilah penting dan munasabahnya untuk meletakkan orang-orang politik yang sesuai serta berkelayakan dalam GLC.


Sementara kita mengakui ada kebaikan secara idealnya dengan peraturan tidak meletakkan orang politik dalam GLC, tetapi harus diakui bahawa kebanyakan pejuang dan pemimpin politik juga adalah mereka yang profesional dan mempunyai kelayakan tertentu.


Di antara mereka itu ada yang merupakan bekas menteri, peguam, jurutera, akauntan dan sebagainya.


Jadi, mengapa kelebihan mereka mahu diketepikan begitu saja?


Selain itu, siapakah kalangan profesional yang betul-betul bebas daripada dikaitkan dengan politik?


Bukankah, meskipun seseorang itu tidak menjadi pemimpin dalam mana-mana parti politik, tetapi dengan menjadi ahli atau mengundi dalam pilihanraya juga bermakna mereka tidak bebas daripada dikaitkan dengan parti politik?


Tambahan lagi, jika Pakatan Harapan bimbang bahawa keberadaan orang politik dalam GLC akan mendedahkan mereka kepada perbuatan rasuah dan salah guna kuasa, yang harus dilakukan ialah memperkuat dan memberi lebih kuasa lagi  kepada SPRM untuk bertindak tanpa campurtangan kuasa politik atasan, bukannya dengan menghalang mereka daripada memegang apa-apa jawatan.


Selain itu, apakah orang profesional, jika mengetuai GLC, mereka akan benar-benar dijamin bebas daripada rasuah dan salah guna kuasa?


Untuk itu, berkaitan janji yang satu tersebut,  sesuai dengan Tun Mahathir sendiri pernah mengatakan bahawa manifesto bukannya kitab suci, adalah lebih terpuji dan menepati kehendak demokrasi yang sebenarnya jika beliau bersedia untuk memungkirinya.


Mungkin ada GLC yang perlu dipengerusikan oleh kalangan profesional, tetapi sebahagian besar, sama ada di peringkat nasional atau negeri, ia harus diberikan kepada pemimpin-pemimpin politik menerajuinya.


Orang politik mesti diberi peranan yang munasabah dalam GLC kerana dengannya akan berupaya memastikan kedudukan kerajaan menjadi lebih baik dan seimbang di mata rakyat serta dalam masa yang sama menjadikan parti politik yang menguasai kerajaan lebih bernafas segar dan bertambah aktif menyantuni rakyat.


Hanya dengan aktifnya parti politik di tengah-tengah masyarakat melalui sumbangan pemimpin politik dan  pejuang politik di dalamnya saja yang akan menentukan sama ada kejayaan dalam pilihanraya seterusnya dapat dikekalkan atau sebaliknya.


Kepada Tun Mahathir dan Pakatan Harapan, memungkiri janji daripada melantik orang politik dalam GLC tidaklah lebih besar dosanya berbanding membiarkan mereka yang berkelayakan, tetapi  tidak diberikan apa-apa jawatan kerana ia akan menjadikan pejuang politik berkenaan mangsa penganiayaan dalam sebuah perjuangan, sedangkan mereka ada peranan serta sumbangan tertentu kepada kejayaan Pakatan Harapan sehingga mampu menjadi sebuah kerajaan.  (ShahbudinHusin 04/08/2018).

132 comments:

  1. Bendaklah yang gunakan banyak nama termasuk nama yang biasa nya bawa kopipes tak habis habis itu memang sentiasa menJADIKAN ORANG POLITIK MANGSA PENGANIAYAAN DALAM PERJUANGAN nya yang dah hampir karam.

    Siapa saja dalam PH di kata nya macam macam. Dia coba kenen atau deflectkan tuduhan2 Najib menncuri, merompak dan melanun wang rakyat i 1MDB dll.

    Setakat ini, satu tuduhan sudah di buat di mahkamah - pecah amanah dan salah guna kuasa di buat nya di SRC Internationl yang melibatkan wang berjumlah RM42 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khazanah bukan lah GLC. Khazanah ada lah badan Kerajaan yang ditubuhkan bagi kepentingan Bumiputera. Ia mendokong tujuan dan kepentingan politik. Dan kepentingan negara. Tidak salah PM memegang tampok pimpinan nya sebagai Pengerusi.

      Saya fikir bahawa di zaman Najib, walau pun dia bukan Pengerusi, tetapi dia memberi arahan dan garis panduan bagi perjalanan Khazanah. Isteri nya juga berpengaruh di dalam hala tujuan badan itu sehingga membuat pelaburan berkenaan pakaian dalam wanita, membawa rugi RM80 juta.

      Delete
    2. Khazanah bukan GLC.huahahaha ape ko cakap ni labu.kalau ye pun sokong ph jgnlah nampak bodoh sgt.
      Mcmana pun tun m mmg lbh drp layak nak jd chrman.cuma yg dulu dok janji bukan2 tu kenapa.

      Delete
    3. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. meroyan la umngok ni...rakyat dah menolak

    ReplyDelete
  3. Tak usah tulis panjang2 lah tuan. Karangan munafiq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ada masalah "short attention span" ke? Pergi jumpa doktor pakar le. Itu sakit jiwa. Dalam kata2 lain - sakit otak.

      Pergi lah jumpa. Akan di kasi nya obat. Baik untuk kamu dan baik untuk peserta lain di blog ini. Bila ko baik, kau akan nampak tidak mengacau di sini. Kalau tak setuju pun dengan isi blog pos di sini, ko boleh beri pendapat yang bermakna.

      Amacam, bole?

      Delete
    2. Ayuh mari kita semua di sini pegang cakap Tikus Tonggeng anonyMOUSE 17:30.

      Bila dia ingkar - kita letuk, jotos, jitak, ketuk kepala dia cukup2 bila dia muncul menonggeng dgn bahan kopipes panjang berjela-jela.

      Delete
    3. Si tikus anon tu bagaikan anjing yg tetewas bertarung je perangainya...hahahahahaha

      Delete
    4. Macai umno tu bukan tahu..beza antara status khazanah dgn syarikat glc. Bila kite kate bongokkkk marah pulak

      Delete
    5. Alah Pak Othaman si tikus 17.30 tu mmg bodoh pun.

      Delete
  4. "apabila Tun Mahathir Mohamad menjadi Pengerusi Khazanah Nasional baru-baru ini, kecoh seketika satu Malaya dengan pelbagai kecaman .."

    Yang buat kecaman itu mahu coba pertahankan mereka yang ada kepentingan, tak mahu rahsia depa terbongkar. Mana boleh. Di mana2 pun depa akan di dedahkan. Bodoh, berniaga baju dalam dan seluar dalam hingga rugi RM80 juta. Mengarut punya kerja.

    Takda sebab mengungkit Tun Mahathir mengambil jawatan Pengerusi Khazanah. Badan itu telah lari dari tujuan nya - membantu Bumiputera. Di buat Najib macam Kepala Bapak Dia punya, di arah kuncu2 nya buat itu ini yang tak betul.

    Rakyat berharap Tun Mahathir akan bawa Khazanah balik ke pangkal jalan. Capaikan tujuan asal nya. Tapi Tun mesti di beri masa yang cukup. Amat banyak perlu di lakukan nya. Perlu sekurang kurang nya 5 tahun dia pegang jawatan PM bagi mendapatkan kesan yang boleh di harap memuaskan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allow me to recap WHO IS THE GRAND OLD STATESMAN, TUN MAHATHIR MOHAMED?

      Tun Dr Mahathir Mohamad — a name that needs no introduction to over 30 million Malaysians — will create a national and world history as the oldest prime minister in the world, who is also the first Malaysian to return to office 15 years after retirement.

      The nonagenarian is the country’s seventh prime minister, a definitely amazing comeback, after serving as the country’s fourth prime minister for 22 years between 1981-2003.

      This time, Dr Mahathir is leading Pakatan Harapan which consists of PKR, DAP, Parti Pribumi Bersatu Malaysia and Amanah.

      The wave that Dr Mahathir brought onto some 14.97 million registered voters in the country was evident in the thousands who thronged Pakatan Harapan’s election campaigns nationwide in the last 11 days.

      It certainly is a momentous moment in his illustrious career that began with him as an elected member of the Dewan Rakyat for Kota Setar in 1957.

      He was also first elected to Parliament in 1964 as a member of Umno, the dominant party within the ruling governmental coalition.

      In 1976, he became deputy prime minister and in June 1981 was elected president of Umno.

      He became prime minister in July that year, the first commoner to hold that office.

      As prime minister, Dr Mahathir modernised the country’s economy and built landmark projects, including the Petronas Twin Towers in Kuala Lumpur, which at one point, were the world’s tallest buildings.

      The national car Proton, the administrative capital of Putrajaya and the Penang Bridge were among the other jaw-dropping projects executed under his tenure.

      Cyberspace and even outer space have become realities for Malaysia. Who would have ever thought that the quiet agricultural enclave of Sepang would one day be home to one of the world’s best airports and a Formula One circuit.

      During his tenure, the fifth, sixth, seventh and eighth Malaysia plans were launched, and light rail transit changed the face of urban transportation.

      For almost a decade under his premiership, the economy grew at a dizzying rate of about 9% per year.

      Vision 2020 was also launched by Dr Mahathir in 1990 as the New Economic Policy was coming to an end after 20 years.

      When he stepped down on Oct 25, 2003, he caught everyone in this country of 21 million by surprise, including his closest political associates, foreign diplomats and even his wife, who seemed to gasp when she heard the words.

      Dr Mahathir then chose Tun Abdullah Ahmad Badawi to succeed him as prime minister and Datuk Seri Mohd Najib Razak as his deputy. By 2009, Abdullah stepped down and was replaced by Najib.

      Dr Mahathir’s 22-year rule was as transformative, and now that he is back, more could certainly be expected.

      In his last hours of campaigning before the election, Dr Mahathir made a rather emotional plea to citizens to vote for a change.

      “This time, we are together to replace the government. The government has been there for more than 60 years. It is time it goes,” he said.

      The man, who led Malaysia for decades with dagger-sharp rhetoric and increasingly autocratic ways, is 93 this July and in frail health.

      However, it does not stop him from allying himself with Opposition figures he once repressed.

      To most, he is the man who defined much of Malaysia’s political history.

      Now, he is standing before both the country as a whole and the new Opposition allies he once persecuted, asking them to ignore the past.

      The embattled fund (1MDB) that allegedly mishandled billions of dollars has been a clear target which Dr Mahathir claims was the main instigator for him forming his own party in 2015.

      Without Dr Mahathir, analysts say, the four-party Opposition coalition has no leader who can unify its factions and appeal to rural, ethnically Malay voters, who make up a decisive voting bloc.

      Delete
    2. Bagus itu, Sdr Othaman.

      Saya fikir, dalam sejarah, tiap sebutan Tun M menjadi PM semula selepas 15 tahun mesti di iringi dengan penerangan kepincangan watak dan peribadi Najib, yang mendesak nya menjadi aktif semula dalam politik.

      Mesti di ulang beberapa kali panduan dari kesah itu (the moral of the story): JANGAN CURI, ROMPAK DAN LANUN WANG RAKYAT.

      Delete
  5. Tun M tahu apa yang terbaik untuk mengembalikan kegemilangan Ekonomi kita. Dia akan membuat apa yg termampu demi kepentingan negara dan kesejahteraan rakyat. Jika 10 Jawatan Pengerusi pun dia pegang. Saya akan tetap menyokongnya. Kerana Tun M adalah Pemimpin Terbaik yang pernah Malaysia lahirkan . Semoga Allah terus memberkati usahanya memulihkan Ekonomi.

    ReplyDelete
  6. Khazanah hanye berfungsi sebagai pengurus kpd pelaboran negara...syarikat 2 glc yg bertanggongjawab urusan operasi.....jadi tak wujud konflik kepentingan antara pengerusi khazanah dgn syarikat2 glc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai umno tu bukan tahu..beza antara status khazanah dgn syarikat glc. Bila kite kate bongokkkk marah pulak

      Delete
  7. KELONGGARAN KEPADA AHLI POLITIK MEMEGANG JAWATAN DALAM GLC PERLU BERSYARAT. MEREKA TERDIRI DARI PROFESIONAL DAN BUKAN 'FREE LOADER' AHLI POLITIK
    YANG NAK MAKAN GAJI BUTA SEMATA MATA.

    ReplyDelete
  8. LATEST UPDATE PRK SUNGAI KANDIS @ 8.00 MALAM:

    Menurut teman2 di Selangor, PH-PKR sedang JAUH mendahului - petunjuk UMNO + PAS confirm tak lagi diterima di Selangor Darul Ehsan.

    Mana tonggeng nak letak muka, ekkkk.....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perhatikan:

      GENG NAJIB tidak akan keluar selagi justice league belom keluar.

      Vice versa.

      Sebab itu ada lah orang yang sama.

      Tapi betul, kalau confirm Sg Kandis di menangi PH, GENG NAJIB AL JIBO kena letak muka ke ju.o

      Delete
    2. Walau pun BN tewas, BN berkurang seribu lbh undi saja berbanding PRU14 tapi undi PH berkurang lebih 8 ribu.
      Petanda jelas, orang2 Melayu mula menyedari penipuan DAPH...
      Apa citer Tn Hj Labu Tempe...???

      Delete
    3. Pastinya ramai yang tak keluar mengundi adalah melayu

      Delete
    4. 70% penduduk Sg Kandis Melayu. Ramai yg tak keluar.
      Lagi 30% kaf alif pha ya ra tu mestilah semua keluar...mereka tak kasi can punya...
      Geng Ah Beng & Kula...

      Delete
    5. Mana Tn Hj Labu Tempe nak letak muka, ekkkk.....?

      Ki kik kik...

      Delete
    6. Wak Suman jual Tempek Bacin tu apa dia tau...hebatnya hanya lah ngipas dan nyonyot tolor the Grand old stateman's tu aje bhai!!

      Keh..keh..keh..Harrk..Tuii...kikhkiokokihkikikoik!

      Delete
    7. PRU14 lawan 3 penjuru UmNo dan PAS tewas kepada PH.

      PRK Sg Kandis lawan 2 penjuru, UmNo + PAS tetap kalah kepada PH.

      Macai sembang kemain konon PH akan tumpas sebab orang Melayu dan rakyat dah sedar kena kencing sampai hancing, hakikatnya sudah terbukti UmNo yang meroyan dan syok sendiri.

      Semakin UmNo dan PAS memainkan isu perkauman sempit untuk menutup pendustaan mereka, semakin jauh mereka akan ditolak oleh majoriti.

      Lupakan PRU15, kerana segala petunjuk menunjukkan mereka akan dikuburkan terus semasa Tun M masih menjadi PM. In shaa Allah.

      Wallahu a'lam

      Delete
    8. Sabarlah ost John. Tak lama lagi dah Bg Non nak jadi PM.

      Delete
    9. GN,
      Mana dah hilang lesap Tn Hj Labu Tempe tu?
      Agaknya dlm perjalanan ke hospital tak?
      Ki kik kik...

      Delete
    10. Mari kita lihat keputusan PRU 14 & PRK hari ini di Sg Kandis.

      PRU 14:
      PH/PKR - 23,009 undi
      UMNO - 11,518
      PAS - 7,518
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,907)

      PRK HARI INI:
      PH/PKR - 11,518 undi
      UMNO+PAS - 9,585 undi
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,842 undi)

      Komentar saya:
      Apa ke benda yg Tonggeng merapu, melalut, merepek, meraban nie terkinja-kinja macam beruk kena belacan.

      Kelebihan yg diperolehi PH/PKR tak jauh bezanya dari keputusan PRU 14 & PRK hari ini, bongok.....!!

      Delete
    11. Mari kita lihat keputusan PRU 14 & PRK hari ini di Sg Kandis.

      PRU 14:
      PH/PKR - 23,998 undi
      UMNO - 11,518
      PAS - 7,518
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,907)

      PRK HARI INI:
      PH/PKR - 11,518 undi
      UMNO+PAS - 9,585 undi
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,842 undi)

      Komentar saya:
      Apa ke benda yg Tonggeng merapu, melalut, merepek, meraban nie terkinja-kinja macam beruk kena belacan.

      Kelebihan yg diperolehi PH/PKR tak jauh bezanya dari keputusan PRU 14 & PRK hari ini, bongok.....!!

      Delete
    12. Anon...Kau jangan marah Wak Suman sangat..nanti dia masuk sepital balik pasal darah tingginya yang kronik tu. Dia bukannya tau mengira pun..yang taunya ialah kira keuntungan jual Tempek bacinnya setiap hari !!!

      Keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kikikoikhkiokioikok !!!

      Delete


    13. GENG NAJIB AL JIBO,

      Bila kau tunjukkan tabiat biadap dan kurang ajar itu, nampak lah kau orang tua yang masa kecil di tinggalkan mak bapak kamu di kandang kambing masa mereka menoreh getah.

      Kau lapar, ambik tahi kambing, masuk mulut, makan. Selalu kau buat gitu. Sampai ke tua kau asyik kahak dan ludah nak keluarkan rasa tahi kambing kau makan dulu itu.

      Kita semua tahu kau orang tua dah tak kerja, asyik mengkopipes tak renti renti atas beberapa nama. Bedenah kamu, orang tua!

      Delete
  9. Tidak rasmi BN tewas 5764 berbanding 12,480 pada 86 hari yang lalu menunjukan 6686 pengurangan majoriti sudah cukup memberi isyarat jelas kepada putrajaya agar tidak terus memperbodohkan rakyat.



    Peratusan keluar mengundi yang sangat rendah turut memberi isyarat kepada Kerajaan pakatan dan juga SPR bagi memastikan demokrasi terus subur di Negara ini.

    BN hanya hilang 1935 undi (9583) berbanding PRU 14 (11,518)

    Manakala sokongan PKR lagi teruk merosot apabila hanya menerima 15,347 undi berbanding 23,998 pada pru14 (86hari yg lalu) dan ianya menunjukan angka sebanyak 8651 undi yg mereka hilang.

    Isyarat yang jelas dan sangat kuat kepada Putrajaya supaya tidak terus berdolak dalih dan membuat dasar dan polisi yang tidak menguntungkan rakyat.

    Haji Mohd Zaffarollah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari kita lihat keputusan PRU 14 & PRK hari ini di Sg Kandis.

      PRU 14:
      PH/PKR - 23,009 undi
      UMNO - 11,518
      PAS - 7,518
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,907)

      PRK HARI INI:
      PH/PKR - 11,518 undi
      UMNO+PAS - 9,585 undi
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,842 undi)

      Komentar saya:
      Apa ke benda yg Tonggeng merapu, melalut, merepek, meraban nie terkinja-kinja macam beruk kena belacan.

      Kelebihan yg diperolehi PH/PKR tak jauh bezanya dari keputusan PRU 14 & PRK hari ini, bongok.....!!

      Delete
    2. Tak jauh hapa nya Tn Hj Labu Bongok!
      DAPH hilang 8751 undi.
      BN hilang 1933 undi jer..

      Kah kah kah...

      Delete
    3. Anon 23.30...Kau jangan marah Wak Suman sangat..nanti dia masuk sepital balik pasal darah tingginya yang kronik tu. Dia bukannya tau mengira pun..yang taunya ialah kira keuntungan jual Tempek bacinnya setiap hari !!!

      Keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kikikoikhkiokioikok !!!

      Delete
  10. Peratusan keluar mengundi yg tak sampai 50% menunjukkan bahawa ramai yg dulu mengundi PH masa PRU14 tidak keluar mengundi PRK Sg Kandis.
    Mereka2 ini mungkin tidak mahu mengundi BN, tapi mereka juga merasa benci untuk mengundi PH lagi kerana tidak mahu tertipu lagi seperti PRU yg lepas...
    Satu petanda baik bagi Umno-Pas untuk PRU15 yg akan datang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petanda baik! Tahniah. Errrr... Tp Lokman kalah jugak kan?

      Delete
    2. Sdra Bulat Ken...

      Budak level tadika tak abis sekolah konon nak spin fakta walau dah terang2 hujung2 Umno/Pas tak ada tempat lagi di bumi Selangor Darul Ehsan.

      Mari kita lihat keputusan PRU 14 & PRK hari ini di Sg Kandis.

      PRU 14:
      PH/PKR - 23,998 undi
      UMNO+PAS - 18,091 UNDI
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,907)

      PRK HARI INI:
      PH/PKR - 11,518 undi
      UMNO+PAS - 9,585 undi
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,842 undi)

      Komentar saya:
      Apa ke benda yg Tonggeng merapu, melalut, merepek, meraban nie terkinja-kinja macam beruk kena belacan.

      Kelebihan yg diperolehi PH/PKR tak jauh bezanya dari keputusan PRU 14 & PRK hari ini.

      Delete
    3. Anon 21.16...Kau jangan marah Wak Suman sangat..nanti dia masuk sepital balik pasal darah tingginya yang kronik tu. Dia bukannya tau mengira pun..yang taunya ialah kira keuntungan jual Tempek bacinnya setiap hari !!!

      Keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kikikoikhkiokioikok !!!

      Delete
    4. Tak jauh hapa nya Tn Hj Labu Bongok!
      DAPH hilang 8751 undi.
      BN hilang 1933 undi jer..

      Kah kah kah...

      Delete
  11. Kalau tak berjanji rakyat pun tak tuntut.bila tak ble tunai janji jadi mangsa penganyiyaan la pulak.

    ReplyDelete
  12. Sobat2 yang dikasihi sekelian...Memng betul lah telahab para penganalisa2 politik non partisan yan aku sempat temui. Kata mereka..PRK Sg.kandis ini ada lah referendum betapa rakayt dah nampak segala wayang kulit yang telah dimainkan oleh Tok Dalang2 PH.

    Bukti paling nyata, peratusan undi yang lebih sikit aje dari 50%..terendah dalam sejarah PRK Negara sejak mencapai kemerdekaan. Keputusan rasmi belum diumumkan , dijangka seawal2nya jam 10 nanti. Kita tak heran lah kalau PKR menanag, yang diherankan kenapa peratusan mengundi rendah dan juga majoriti kemenangan jauh lebih trendah dari PRU14. Yang pling mengejutkan, tresangat ketara pengurangan undi untuk PKR kali ni, berbanding PRU lepas. DLA boleh mengangkat muka..dia tak perlu malu kerana , walaupun bukan calon anak tempatan, undi terhadapnya cukup2 tinggi.

    Penganalisa2 politik tu juga menambah, DLA sedar untuk mencapai kemenangan mungkin agak sukar..tapi kalau dapat kurangkan peratusan dan bilangan undi untuk PKR pun ada lah satu "kemenangan " untuk dirinya dan UMNO. Sewajarnya lah PKR dan PH mengambil iktibar dari PRK Sg. Kandis ni untuk bermuhasabah diri untuk menilai semula segala kelemahan yang semakin ketara dalam parti tu. Tak lama lag, PRK Seri Setia pulak dan sekali lagi PKR akan bertanding mempertahnakan kerusi tersebut. Kalau tak ambil tindakan segera, signal nyata lagi terang yang diberikan oleh warga Sg. Kandis akan diterjemahkan dengan lebih kejam lagi oleh warga Seri Setia kepada calon PKR. Tak sampai pun 100 hari pentadbiran PH, dah nampak kegoyangan pala lutut yang amat ketara di pihak mereka. Kuasa rakyat kuasa keramat...tak mustahil Seri Setia bakal menjadi medan dan wadah untuk menunjukkan jalan keluar kepada PKR....slow but steady !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lokman adam menang prk sgi kandis....tahniah tahniah gn dan rakan2 macai rosmah semua.

      Akhirnya warga malaysia terpengaruh dgn adu domba perkauman ,tipu putar belit isu agama anda.

      Delete
    2. Lokman "sedar untuk mencapai kemenangan mungkin agak sukar..tapi kalau dapat kurangkan peratusan dan bilangan undi untuk PKR pun ada lah satu "kemenangan " untuk dirinya dan UMNO."

      Hahaha, tak dapat rotan, akar pun jadi, eh? Tapi, klau dah tahu tak akan menang, buat apa nak bertanding?

      Ada sokongan PAS pun tak menang, kesian. Tapi ramai yang tahu bahawa PAS sokong pun acah tak acah saja. Tak kisah lah hal RM90 juta. Akar umbi PAS pun bukan ada merasa. Pigi jahanam lah Lokman dan pemimpin PAS yang kenyang dengan duit, gamak nya dalam hati depa.

      Delete
  13. https://youtu.be/kD-ZaKK_3M8 Indonesia setuju serah Equanimity kpd Malaysia

    1. Hand over Equanimity ini walaupun subject kpd penyelerasan dgn FBI yg bertindak diatas court order US menyerlahkan statesmanship TDM dgn Jokowi. Jika Malaysia berjaya, bermakna sedikit peratusan dari duit curi Klepto boleh recoup dari nilai USD250 million aset ini. Indonesia terima fakta aset dibeli duit curi dari Malaysia.

    2. Khazanah adalah hasil tangan TDM. So no worry, walaupun tidak mengenakan GST masa itu beliau mampu bawa Malaysia ke mercu Asian Tigers dgn bergaya dan rakyat tidak terbeban.

    3. Umno terutama Zahid, KJ mengkritik CEC tapi yang peliknya mereka pulak tubuhkan Majlis Penasihat dgn Ku Li utk revival. Yg lebih parah, Lembaga Penasihat 1MDB dibawah Najiblah yang diberi kuasa kuda utk sailang duit 1MDB.

    4. Dari result Sg. Kandis peratus majority PH keatas (Umno/PAS) naik dari 10% kpd 20%. Sah Najib akan join Lokman Adam ambil alih peranan Jamban jadi badut jalanan menghiburkan Kerajaan Pakatan diSelangor. Ellie Suriaty dan serban tebal Tontowi akan ikut serta menjuangkan tema pembelaan salah laku Klepto Najib walaupun tajuk munafik yalah perpaduan ummah membela agama, bangsa dan raja.

    Najib yang dalam sabattical dari keluar negara berjoli sakan duit Klepto yg disimpan luar, tengah tunggu tarikh mahkamah kes CBT dan rasuah.

    5. PAS mengundi UMNO kerana PH haram dan memilih yang ringan antara dua mudharat. Ini akan memudahkan Kerajaan Pusat PH buat keputusan untuk salurkan royalti minyak direct kpd rakyat Terengganu dan Kelantan. Ini adalah mudharat yang lebih ringan dpd menyalurkan kpd kerajaan Negeri yang bakal gunakan utk tujuan politik membela Klepto.

    ReplyDelete
  14. Terkini:
    PRK Sg Kandis: PKR 15,427, BN 9,585, Bebas 97 undi.

    BN hanya hilang 1933 undi (9585) berbanding PRU 14 (11,518).

    Manakala sokongan PKR lagi teruk merosot apabila hanya menerima 15,427 undi berbanding 23,998 pada pru14 (86hari yg lalu) dan ianya menunjukan angka sebanyak 8571 undi yg mereka hilang.

    Analisis:
    Pengundi2 BN setia mengundi BN, mungkin ada yg tak mengundi kerana merasa tak yakin akan menang.

    Pengundi2 PH pula (yg Melayu), ramai yg 'fed up' dgn kerajaan PH yg mereka nilai dlm tak sampai 3 bulan yg lalu.

    Sebab apa fed up?
    Pertama sebab tak menunaikan janji2 (menipu).
    Kedua sebab makin mengenepikan Islam, memperjuangkan Syiah & LGBT.
    Ketiga sebab memberi keutamaan kpd puak kafir dlm perlantikan jawatan penting seperti Peguam Negara & Ketua Hakim negara.
    Keempat sebab takut & tunduk dgn desakan puak Dhong Zhong dlm pengiktiraran UEC.
    Kelima sebab makin mengenepikan BM sebagai bahasa rasmi dgn membenarkan kenyataan rasmi kerajaan dibuat dlm bahasa Mandarin.
    Keenam sebab mereka sudah mula nampak amalan kronisma & nepotisma dlm PH.
    Ketujuh sebab hanya banyak retorik tentang Najib & 1MDB tapi pendakwaan tidak pun dibuat.
    Banyak lagi lah... tak larat nak sebut...

    Ini baru 86 hari... 5 tahun lagi tak tahu lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh lupa...1 lagi sebab ialah mereka tidak rela dianggap pendatang di tanahair sendiri oleh pendatang paria bangsat yg tak sedar diri datang menumpang...

      Delete
    2. 5 tahun lagi mcm tu jugak... Kalah!!!!!!!!!!!!!!!!

      Delete
    3. Kompom ler pupus aku rase umno ni 2-3tahun lagi

      Delete
  15. Sg kandis oooh sg kandis...lokeman adam dah terjun sg kandis dgn putarbelitnye...

    ReplyDelete
  16. Keputusan rasmi PRK Sg. Kandis :

    PKR 2018 : 15, 427 ( 61.44% )

    BN : 9, 585 ( 38.17 % )

    BEBAS : 97 ( 0.39 % )

    Jumlah : 25,109 ( 100%)

    PRU 14

    PKR : 23,998 ( 61.44% )

    BN : 11,518 ( 26.68 % )

    PAS : 7,573 ( 17.54 % )

    PRM : 76 ( 0.18 % )

    Keseluruhan : 43,175 ( 100% )

    Nak tanya lah...Apasal majoriti PKR tu dah turun dengan mendadak sangat tu dan peratusan keluar mengundi teruk sangat eeerk ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu Sg Kandis mula fed up dgn KERA-jaan DAPH.

      Delete
    2. Ehh! Mana perginya 7573 undi dari PAS? Sepatutnya kalau tambah dengan undi PAS, BN boleh menang bergaya pada malam ni. Tp sebaliknya yg terjadi.. Oh ye, mungkin BN dah kena kencing. Kikikikikiki...

      Delete
    3. Tentu kengkawan pun setuju, kalau menang macam ni tak syok sangat lah ..takde apa2 yang nak dibanggakan...betul tak ???

      Delete
    4. Eh mana beribu ribu walaoonnn pas?? Taknak menangkan si lokman ke?

      Delete
    5. X betul bhai..kalah tetap kalah..menang tetap menang..so simple..1+1=2..hanya puak tonggeng je = 3 1/4..
      Hahahaaatoing3..

      Delete
    6. Budak level tadika tak abis sekolah konon nak spin fakta walau dah terang2 hujung2 Umno/Pas tak ada tempat lagi di bumi Selangor Darul Ehsan - hujung2 tetap kalah dgn peratusan & kelebihan majoriti yg hampir sama.

      Mari kita lihat keputusan PRU 14 & PRK hari ini di Sg Kandis.

      PRU 14:
      PH/PKR - 23,998 undi
      UMNO+PAS - 18,091 UNDI
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,907)

      PRK HARI INI:
      PH/PKR - 11,518 undi
      UMNO+PAS - 9,585 undi
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,842 undi)

      Komentar saya:
      Apa ke benda yg Tonggeng merapu, melalut, merepek, meraban nie terkinja-kinja macam beruk kena belacan.

      Kelebihan yg diperolehi PH/PKR tak jauh bezanya dari keputusan PRU 14 & PRK hari ini.

      Delete
    7. Tak jauh hapa nya Tn Hj Labu Bongok!
      DAPH hilang 8751 undi.
      BN hilang 1933 undi jer..

      Kah kah kah...

      Delete
    8. Tonggeng..tonggeng..

      Di PRU 14, BN-Umno+Pas peroleh jumlah keseluruhan 18,091 undi. Kini di PRK hari ini hanya dapat 9,585 undi saja.
      Ke mana hilangnya 8,506 tuu, haaaaa....?? Atau 8,506 pengundi umno/pas itu dah fed-up & patah semangat sebab tahu rakyat umumnya dah menolak kedua parti itu, ker....??

      Ini detail statistiknya, bahlol....

      PRU 14:
      PH/PKR - 23,998 undi
      UMNO+PAS - 18,091 undi
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,907)

      PRK HARI INI:
      PH/PKR - 11,518 undi
      UMNO+PAS - 9,585 undi
      (PH/PKR mengatasi Umno+Pas dgn kelebihan 5,842 undi)

      Apa ke benda yg kamu tonggeng menonggeng merapu, melalut, merepek, meraban nie terkinja-kinja macam beruk kena belacan.

      Natijahnya, kelebihan yg diperolehi PH/PKR tak jauh bezanya dari keputusan PRU 14 & PRK hari ini.

      Delete
    9. Woi Tn Hj Labungok munafiq!

      PRU14 ko campur undi BN + Pas, 18091 undi. Lps tu ko nak banding dgn PRK ini BN saja, 9585 undi. Kan ker korang kata Pas tak undi BN dlm PRK ni? Dlm PRU14 memang sah ler Pas mengundi Pas.

      Apa punya bahalol punya tua renta. Kecik2 tak nak mampos, bila dah tua kerepot menyusahkan bangsa & agama...

      Ptuiihh...

      Delete
    10. Tak sudah2 dunguuuuu macai umno ni

      Delete
    11. Jamesdean1....

      Pas & Umno kan dah ngaku adik beradik. Mereka diberi kesempatan tunjuk belang di PRK Sg Kandis sekali lagi dalam masa singkat selepas PRU 14.

      Takde mana pun hebat mereka setelah bergabung - tetap kecundang....!!
      Dulu undi mereka dapat kumpul 18,091, semalam setakat dapat 9,585 - bermakna undi mereka merosot 8,506.
      Ke mana & kenapa sampai jadi begitu, yer...??

      Tonggeng nak putar belit fakta untuk menutup kemaluan - dah terlondeh dah, kebongokan dia...!!

      Delete

    12. GENG NAJIB AL JIBO,

      Betul ke angka2 yang kamu keluarkan itu? Apa kah itu yang keluar dari bntt kamu.

      Tak ramai keluar mengundi? Sebab bosankan Najib Al jibo, tak mahu tengok muka dia lagi tersengeh sengeh merengkah di sana sini, dan konfiden PH akan menang.

      Betul, ramai tak keluar pun, PH menang. Sakit hati kau ye? Terima lah nasib kau, Mat.

      Delete
    13. Bulat Ken 4 August 2018 at 22:43

      Ehh! Mana perginya 7573 undi dari PAS? Sepatutnya kalau tambah dengan undi PAS, BN boleh menang bergaya pada malam ni. Tp sebaliknya yg terjadi.. Oh ye, mungkin BN dah kena kencing.

      Respon:

      Ya lah Bulat Ken(tut), kalau tambah lagi 7 ribu lebih undi dari PAS tu, BN akan dapat lebih 17 ribu undi. Maknanya DAPH bungkus! Betul tak?

      Bukan mcm pengiraan bongok bangang si tua renta bapok Tn Hj Labungok tu...

      Kah kah kah kah...

      Delete
  17. Tahniah dan syabbas kita ucapkan kpd Melayu2 Sg Kandis kerana sudah ramai yg makin sedar dgn kelicikan penipuan KERA-jaan DAPH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahnia kepada pengundi kerana terus menolak parti kencing 60.

      Delete
    2. Nampaknya misi adu domba geng kopipes gagal lagi...kasihannnnnnn macai rosmah

      Delete
    3. 'Memang kita x mengharapkan bn menang' kata anunimouse..
      apa lg mau sembang lalok..tikus umno ni mau main sorok2..dsg kandis pun dah tergelepok..
      Hahahahaakitagumbirapok3bertepuk2..

      Delete
  18. Memang kita tidak mengharapkan kemenangan BN pun..
    Namun kesedaran sebahagian besar umat Melayu Islam bahawa mereka sedang ditipu itu adalah satu pencapaian yg amat berharga sekali...
    Kita masih ada banyak masa lagi...InsyaAllah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencapaian? Kalah adalah pencapaian? Kikikikikik...

      Delete
    2. Ko sekolah sampai darjah berapa Bulat Ken(tut)?

      Kalau di sekolah, sebelumnya gagal dgn mendapat 5 markah, lps itu gagal lagi dgn mendapat 35 markah, dah dikira penjngkatan pencapaian.

      Apa punya bahalol si lahabau keldai DAP nih...

      Ki kik kik...

      Delete
    3. Tak paham2 lagi puak bani melayu umno ni,walau sudah ditendang diludah oleh rakyat malaysia masih tak paham bahasa.puak umno jenuh sudah memainkan isu ketuanan melayu,keturunan,agama dan perkauman tapi tetap ditendang rakyat jelata.

      Macam yg kj cakap baru ni.."umno bakal mampos terus kalu terus main isu perkauman dan agama"

      Delete
    4. Pencapaian kepala bapak kau si tikus...seperti kata2 najib seketika dulu

      Delete
    5. Tetap nak jadi keldai rosmah budak umno ni..adehhhhhh

      Delete
    6. Anon 22.44..Bulat kontol yang dah jadi bujur tu manalah tau !! Masa dia sekolah dulu, markah teringgi yang dia dapat hanya lah 5% aje. Tak pernah lebih dari tu bhai!!!

      Keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kikikoikhkiokioikok !!!

      Delete
    7. Jamesdean1MDB....lagi teruk beb. Bila time periksa aje, tak pernah hadir...apa taknya..dia ni kaki ponteng dan lawan cakap cikgu !!

      Keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kikikoikhkiokioikok !!!

      Delete
    8. GN, markah tertinggi aku masa sekolah 1%... Tp aku dapat nombor 1 sebab yg lain semua 0. Kalau tak silap aku kau antara murid yg dapat kosong sampai cikgu ckp beruk pun lagi pandai dari kau.

      Kihkihkih... Harkkkkk.. Tuiii... Kiokiokiokiki

      Delete
    9. Owhh...rupa2nya Bulat Ken(tut) ni dulu sekolah bebudak terencat akal...
      Siaann..selama ini aku dok kutuk dia...tak tahu dia OKU...
      Maaf yer Bulat Ken(tut)...

      Ki kik kik...

      Delete
    10. 23:21, Aku bukan bersekolah tp jadi tenaga pengajar kat situ. Tak silap aku ko pun aku pernah ajar tp tak pernahnya pandai. Sama bodoh macam GN. Kalau duduk sebelah menyebelah, sekali tengok mcm kembar. Dua kali tengok mcm nak bagi penampar.

      Kik kik kik...

      Delete
    11. Kental betul macai rosmah ni..tahan di maki.muke salut taik jho low ke ape korang ni??

      Delete
  19. Itu baru Melayu Sg Kandis, Selangor yg memang totok penyokong DAPH.
    Kalau tempat lain yg 50-50 tu terjadi lagi PRK, berani potong jari DAPH akan bungkus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak paham2 lagi puak bani melayu umno ni,walau sudah ditendang diludah oleh rakyat malaysia masih tak paham bahasa.puak umno jenuh sudah memainkan isu ketuanan melayu,keturunan,agama dan perkauman tapi tetap ditendang rakyat jelata.

      Macam yg kj cakap baru ni.."umno bakal mampos terus kalu terus main isu perkauman dan agama"

      Delete
    2. Anunimouse ko jgn cakap gitu..lagak sombong..mencabar tu hati2..jgn kan ko potong jari..x semene2 potong kaki..mana tau dgilis lrt..
      Kehkehkeh..

      Delete
  20. Fuyooo....Kau orang tau tak berita yang hangat di pasaran sekaarng ni haah ??

    3 MINGGU BERKEMPEN, NAK BUAT RAKYAT LUPA JANJI 100 HARI KE???

    SPR sekarang dah jadi alat Rejim Pakatan Hancing apabila mengumumkan tempoh Pilihan Raya Kecil Balakong selama 3 minggu.

    Semua orang secara umumnya tahu bahawa tarikh 18 Ogos 2018 adalah tarikh akhir 100 Hari pemerintahan Rejim Pakatan Hancing tu.

    Maka sudah tentu pada tarikh tersebut, rakyat akan mula menagih Janji 100 Hari yang telah dibuat oleh Rejim Pakatan Hancing itu sewaktu berkempen PRU ke 14 yang lalu.

    Antara Janji yang masih GAGAL ditunaikan ialah Penangguhan Bayaran Balik PTPTN bagi peminjam yang berpendapatan dibawah RM 4 ribu.

    Selain itu, Rejim Pakatan Hancing tu juga masih GAGAL menghapuskan tol, menurunkan pasaran harga minyak dan menghapuskan hutang Peneroka Felda.

    Jadi tak mustahil sekiranya tempoh 3 minggu berkempen PRK Balakong tu sengaja diadakan untuk membuatkan rakyat lupa terhadap Janji yang dibuat oleh Rejim Pakatan Hancing tu secara tidak lansung!!! Bijak2..ialah kalau tak bijak menipu dan membohong, takkan lah depa semua boleh menang dalam PRU 14 yang lepas..betul tak bhai!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbukti pada mlm ni rakyat undi PH bukan kerana janji tp kerana tak mahu rejim pencuri.

      Delete
    2. Kikikiki...kompom pupus umno ni

      Delete

    3. GENG NAJIB AL JIBO,

      AMAT KECIL LAH OTAK MAMU, AMAT CETEK LAH PEMIKIRN KAMU, AMAT BUNTU LAH PANDANGAN KAMU BILA MENUDUH, "NAK BUAT RAKYAT LUPA JANJI 100 HARI".

      Luaskan lah pemikiran kau, Mamat, THINK OUTSIDE THE BOX, jangan asyik ke situ sahaja, nampak bodoh sangat kamu bila rakyat sendiri nampak bahawa janji2 100 hari itu banyak yang dah di penuhi (contoh nya, buang GST), yang lain saperti mengstabilkan harga barangan (yang naik melambong tinggi di zaman Najib Al Jibo) memakan masa.

      Tak boleh masuk dalam kepala kamu ke bahawa manifesto itu bukan "set in stone"? Asyik budak kebudakan kamu ini. Grow up.

      Delete
  21. Orang2 Melayu perlahan-lahan dah mula tunjuk bahawa mereka tak akan membiarkan diri mereka diperbodohkan dan ditipu berterusan.
    Sebahagiannya dah mula sedar dan bangkit di Sg Kandis.
    Sg Kandis menjadi pembuka langkah.
    Pepatah mengatakan, perjalanan seribu batu bermula dgn langkah pertama..
    Ayuh Melayu Islam, kita terus melangkah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkahkalahhhhhhhhhhhhh teruk

      Delete
    2. Baguslah kalau melayu dah mula sedar...bn ..pas dan ph tak boleh dipercayai..jadi ...nak percaya pada sapa...?

      Delete
  22. Lebih 8 ribu pengundi (Melayu) yg dulunya menyokong DAPH semasa PRU14, hari ini tidak keluar mengundi sebagai tanda protes & tidak puas hati dgn KERA-jaan DAPH.
    Lambat laun mereka ini akan menjadi penyokong BN. InsyaAllah...

    ReplyDelete
  23. Kengkawan...adakah ini adalah antara faktor utama yang menyebabkan majoriti undi dan peratus sokongan kepada calon PKR menurun dengan begitu teruk sekali dalam PRK Sg. Kandis tu ???

    REJIM PKR SELANGOR RUGIKAN RAKYAT, UNTUNGKAN KRONI!!!

    Bekas Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim mendakwa dia percaya Rejim PKR Selangor akan mengkaji semula atau menghentikan program pemberian air percuma kepada isi rumah di negeri itu selepas mengambil alih Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH).

    “Hari ini apabila pembelian SPLASH oleh Syarikat Air Selangor (Air Selangor) berjumlah RM2.55 bilion dimuktamadkan, ianya menjadikan rakyat Selangor membayar lebih 10 kali ganda dari apa yang ditawarkan oleh kerajaan negeri pada 2013.

    “Strategi kerajaan negeri hari ini memberi peluang kepada pemilik saham SPLASH mendapat keuntungan dan pampasan yang berlebihan.

    “Pada masa yang sama, ia juga meletakkan beban serta tanggungjawab untuk pembayaran tersebut ke atas rakyat dengan mengenakan tarif yang tinggi,” katanya menerusi kiriman Facebook.

    Tak mustahil kan kengkawan, memang ternyata ada logiknya ....apa pendapat kau orang ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau sebut Khalid Ibrahim yang dah takda kuasa dan tak dapat memikirkan cara2 menyelesaikan masalah air Selangor di zaman pemerintahan nya. Apa dia tahu?

      Di zaman nya, asyik kekurangan air di Selangor, Makcik2 kena angkat air dari bawah ke atas beberapa tingkat di rumah murah yang takda lift.

      Tak mahu luluskan tanah bagi projek federal memasang paip air berpunca dari Pahang. Dia otak kecik, tak payah cerita panjang lah.

      Delete
  24. Perkara mudah x payah nak susah2..analisa untuk sedap menyejuk memujuk hati korang..terima jelh dah kalah..andai ph menang 1 undi pun ia tetap menang..Namun pemilih x nak umnobn..parti hantu saka puaka..xda harapan menang..korang x tulis srt ke usa/cia ke mintak tolong..
    Selepas ni balakong..seterusnya seri setia..turun kempen kuat2 macai2 oii..dengar khabar nak bg pas tanding kat seri setia..dun balakong x bersuara..
    Hahahahatahniahlahkalah keh keh kehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Balakong tu mmg sah lah kepunyaan DAPH sbb penduduknya majoriti cerdik.
      Ambil kata2 KBB tomato:
      "Pemakan babi cerdik, pemakan lembu pulak bodoh..."
      Dipetik dari blog Kluangmanis LGBT.

      Ki kik kik...

      Delete
    2. Ko dlm katogori yg mana..

      Sudahlh ko lepak jelah dlm tongkang nak karam tu..

      Delete
  25. Sobat2 sekelian..Kau orang perasan tak, sejak akhir2 ni macam boleh diduga apabila puak Rejim Pakatan Hancing ni akan panas bontot setiap kali umat Islam nak bersatu. Macam-macam tuduhan akan dilemparkan.

    Tapi malangnya, yang dengki dengan penyatuan umat Islam tu datangnya dari kalangan mereka yang mendakwa kononnya nak menegaklan Islam tu sendiri.

    Itulah bahananya bila kuat sangat ikut bontot DAPigs sampai tahap sakit hati melihat perpaduan Ummah dikalangan umat Islam di Malaysia ni semakin menjadi kenyataan.

    Kalau ikutkan hukum Islam, yang benci pada penyatuan Ummah ni hanya Dajjal dan Syaitan je. Tak tau la pulak kalau Barua DAPigs ni termasuk dalam kategori itu juga!!! Pastinya...ramai jugak yang melambak2 dalam blog ni, cuma mereka ni semua malu nak ngaku ajeer!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB AL JIBO,

      Bila kau kata Pakatan Hancing, kau tu apa? Busuk mcm tahi? Atau kau sebnar nya tahi dari mata ke kaki. Panas bontot? Kau terkentot bila di sepak terajang sebab mulut celupar?

      Kau kata, "yang benci pada penyatuan Ummah ni hanya Dajjal dan Syaitan". Tapi kau lebih teruk dari itu bila menuduh tanpa alasan dan bukti yng kukuh. Kau Binatang.

      Delete
  26. Ali & Abu di dalam kelas yg sama.
    Ali kuat menipu dlm peperiksaan dan selalu mendapat markah yg lebih tinggi dari Abu. Abu pula yg lurus jujur mendapat markah yg lebih rendah.
    Dlm peperiksaan bulan Mei, Ali mendapat 24 markah, manakala Abu mendapat 11.5 markah.
    Pada peperiksaan bulan Ogos, Ali mendapat 15.4 markah (markah Ali banyak dipotong kerana cikgu dapat mengesan penipuan dlm jawapannya), manakala Abu mendapat 9.6 markah.
    Soalannya, siapakah yg lebih merosot pencapaiannya antara dua orang murid ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada juga penipuan yg cikgu tak dapat kesan pada jawapan Ali tu. Kalau dapat dikesan, lagi teruk lah markah dia.

      Delete
    2. Kedua2nya merosot kerna abu ko x lapor dia menipu..cikgu pulak pilih kasih..cikgu pun cikgu 3 1/4..hinggakan x dpt kesan penipuan ali..lg pandai ali..kan..kan
      Hahahahasalahke..

      Delete
  27. Rakyat Msia sampai sekarang ni masih tertanya2....apa yang sebenarnya dimahukan oleh YB Menteri ni? Adakah YB Menteri Rejim Pakatan Hancing ni hanya sekadar mahukan Publisiti Murahan dengan mencetuskan provokasi bertaraf Longkang terhadap Persatuan Belia?

    Dalam kenyataan rasmi yang dibuat baru2 ini, YB Menteri kata nak kembalikan kebebasan kepada Persatuan Belia. Tapi dalam masa yang sama dia tak bagi kebebasan kepada Belia terlibat dalam Politik.

    Jadi dimana kebebasan yang dimaksudkan oleh YB Menteri ni? Dia khayal ke sewaktu buat kenyataan? Tulis kenyataan media sewaktu tengah pergi clubbing ke?

    Kalau betul YB Menteri nak beri kebebasan kepada Belia dan menjadikan Belia itu sebagai golongan Pendesak kepada mana-mana pihak, dia tak perlu takut sekiranya pemimpin Belia itu terlibat dalam Politik.

    Realitinya hari ini, bukan dalam kalangan pemimpin Belia itu semuanya menyokong Kerajaan terdahulu. Yang jadi Pendedak Rejim Pakatan Haprak pun ramai juga.

    Hakikatnya, anak muda hari ni tak nak pemimpin yang suka cakap berbelit - belit dan gemar menghina orang ni tak tentu arah.

    Apa yang jelas, kenyataan yang dibuat oleh YB Menteri ni membuktikan yang dia seorang pemimpin yang Cakap Tak Serupa Bikin. Seluar Singkat... rupanya Akal Dia Pun 3 Suku singkatnya jugak!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak paham2 lagi puak bani melayu umno ni,walau sudah ditendang diludah oleh rakyat malaysia masih tak paham bahasa.puak umno jenuh sudah memainkan isu ketuanan melayu,keturunan,agama dan perkauman tapi tetap ditendang rakyat jelata.

      Macam yg kj cakap baru ni.."umno bakal mampos terus kalu terus main isu perkauman dan agama"

      Delete

    2. GENG NAJIB AL JIBO,

      Bila ada hujah2 yang tak bijak, jawab nya tak apayah yang bijk2 juga.

      Contoh nya kau mengata (kopipes?), "bukan dalam kalangan pemimpin Belia itu semuanya menyokong Kerajaan terdahulu."

      Memang lah. Itu sebab tidak semua di tendang.

      Delete
  28. Sobat2 sekelian...khususnya Wak Suman Tempek Bacin dan Bulat kontol, tau tak berita ni ??

    Hari ini sahaja 4 orang pemimpin dan penyokong Kerajaan Pakatan Harapan digugurkan pertuduhan oleh Mahkamah Majesterit.

    Ini selepas Timbalan Pendakwa Raya (TPP), Noorelynna Hanim Abd Halim memaklumkan kepada Majistret bahawa Pejabat Peguam Negara (AGC) telah menerima surat representasi dan bersetuju untuk menggugurkan pertuduhan berhubung himpunan ‘Kita Lawan’ pada tahun 2015.

    Mereka adalah Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Sim Tze Tzin, Ahli Parlimen Petaling Jaya, Maria Chin Abdullah, bekas aktivis BERSIH, Mandeep Singh dan peguam Vince Tan.

    Inilah yang dinamakan Rule Of Law, Malaysian 's Style. Semenjak Tommy Thomas dilantik sebagai Peguam Negara, senarai pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang digugurkan kes mereka semakin hari semakin panjang. Termasuk kes di atas, di bawah adalah senarainya.

    Senarai berikutnya....... mungkin pengguguran dua kes rasuah dan salah guna kuasa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

    Senario yang mungkin terjadi - Satu hari di dewan kuliah Law 101.

    Pensyarah: "Apa tugas Peguam Negara ?"

    Pelajar: "Gugurkan kes dan tarik diri dari perbicaraan."

    Nampak sangat , ini lah yang berlaku kat negara kita sekarang ni !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak paham2 lagi puak bani melayu umno ni,walau sudah ditendang diludah oleh rakyat malaysia masih tak paham bahasa.puak umno jenuh sudah memainkan isu ketuanan melayu,keturunan,agama dan perkauman tapi tetap ditendang rakyat jelata.

      Macam yg kj cakap baru ni.."umno bakal mampos terus kalu terus main isu perkauman dan agama"

      Delete
    2. Payahlh bro..dorsng x faham2..
      Campak je ke hutan biar ghimau baham..

      Delete

    3. GENG NAJIB AL JIBO,

      Beza zaman Tun Mahathir ke II dengan zaman Najib ada banyak.

      1. Najib buang Peguam Negara serta merta tanpa notis dan sebab munasabah bila ketahui dia sedang sediakan charge sheet against Najib on 1MDB etc.

      2. Di lantik nya Apandi yang tak lama kemudian mengata Najib tak bersalah walau pun ada banyak bukti, conoh nya, yang menyebabkan PN sekarang heret Najib ke mahkamah bekaitan SRC International

      3. PN zaman Tun Mahathir ke II tidak gopoh mcm Pandi, tak serta merta dakwa Najib pasal 1MDB. Tunggu lain2 bukti, contoh nya yang DoJ dapat bila mereka tukar fokus kapada "the criminal aspects of the 1MDB invstigations". Sebab mahu tentukan Najib di penjarakan bila di mahkamahkan.

      4. Najib lnjutkan tempoh perkhidmatan Ketua Hkim dan Presiden Mahkamah Rayuan, membayangkan dia mahu dapat "bantuan" mereka dalam kes2 berkaitan dia. Tun Mahathir tiada buat begitu.

      Panjang senarai nya. Memadai lah setakat ini.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Sabit kesalahan setelah proses pengadilan mahkamah perundangan, dia boleh dipenjarakan atau juga di MAHMAKAMKAN kerana ada 3 kes pembunuhan bakal dibuka semula persidangannya....

      1. Wanita Mongolia Altantutuya
      2. Pengasas Ambank Najadi
      3. Pegawai Penyiasat Pejabat AG, Kevin Morais

      Delete
  29. Laporan PRK Sungai Kandis →
    Berita
    Parlimen
    Pilihan Editor
    Sukan
    Seni & Hiburan
    Global
    Kolum
    Surat
    Laporan Khas
    Ulasan
    Wawancara
    Lensakini
    TV

    'Kerajaan Kristian DAP': KJ kata masih ada yang waras dalam Umno
    4 Ogs 2018, 10:49 malam (Dikemaskini 4 Ogs 2018, 10:51 malam)

    A A
    Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin mengulas isu kaum dan agama yang dimainkan Umno, seperti amaran ancaman 'DAP Kristian'.

    "Ini merupakan existential dilemma (dilema kewujudan) Umno sekarang. Ada yang terus guna retorik DAP Kristian dan lain-lain. Tapi ada juga yang masih waras," kata Khairy pada suatu hantaran Twitter malam ini.

    Semalam, ketika penghujung kempen PRK Sungai Kandis, Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman menggesa pengundi tidak menyokong kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh "Kristian".

    Tajuddin juga mendakwa bahawa ahli politik Kristian dalam DAP menggunakan jawatan dalam kerajaan untuk menyebarkan agama mereka.

    Antara yang dinamakannya ialah pemimpin DAP Lim Guan Eng, Anthony Loke, Teresa Kok, Hannah Yeoh dan Tony Pua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini la hasil kojer pak jahid bagan.

      Delete
    2. Macam mana dulu dlm kera3jaan..macm tu juga jd pembangkang sekarang..
      samseng samsung..
      Sesen x untung..
      Puak hantu pucong
      Habis melayu dkasii cong..

      Delete
  30. Selangor memang menjadi kubu kuat PKR, kental & amat sukar ditembusi. Umpama PAS di Kelantan atau Terengganu.
    Mereka di Selangor tetap memihak PKR atau PH, tidak kira dalam PRU atau PRK. Orang2 Melayu Selangor lebih bersikap terbuka & liberal berbanding negeri-negeri lain.

    Sg Kandis, Selangor...dlm pemilihan DUN bagi PRU14, parti PKR berjaya meraih 23,998 undi, sedangkan BN hanya mampu mendapat 11,518 undi. (PAS mendapat 7573 undi). Majoriti undi PKR ke atas BN + PAS ialah lebih 4907 undi..

    4 Ogos 2018, PRK di Sg Kandis. BN turun sebagai underdog sehinggakan ada yg mengatakan BN mungkin akan kehilangan wang deposit. Namun apa yg terjadi sangat mengejutkan. Dalam kehangatan bahang PRU14 yg masih terasa, undi yg PKR terima begitu merosot sekali (15,427 undi). Kejatuhan bilangan undi yg amat ketara sekali (merosot 8571 undi). Kenapa?
    Undi BN juga merosot, dari 11,518 undi pada PRU14 turun kepada 9585 undi (merosot 1933 undi).
    Majoriti PKR ke atas BN ialah 3909 undi.

    Majoriti kemenangan PH menurun sebanyak 1000, sangat jauh dari jangkaan BN hilang delosit. PH kehilangan pula lebih 8 ribu undi!

    Sudah semestinya 8751 undi yg hilang itu undi Melayu. Kaum China & India tak akan sia-siakan walau 1 undi dan pilihan mereka tiada lain dari PH/PKR.

    Melayu sudah mula hilang kepercayaan terhadap kepimpinan kerajaan PH. Kenapa?
    Tepuk dada, tanya selera...

    ReplyDelete
  31. Tahniah PKR menang...tapi tak best lah majoriti dan peratus undi dah turun jika banding masa PRU14 dulu. Rakyat kat sana dah tak caya dengan PH pasal tak tunaikan janji2 mereka yang dalam manifestomato tu kut ?? Lagi pun rakyat ingat menang besar, tapi tak menjadi pulak !!

    Ada kah ini Petanda rakyat dah mula muak dan nak boikot PH tak?? Tengok aje lah nanti masa PRK Seri Setia nanti..Takpe Dato Lokman, ikut titah Raja Nazrin dulu tu, yang menang tak semuanya menang dan yang kalah bukan semuanya kalah !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen kau mcm ini boleh di terima. Tak memutar belit, propaganda, twists and spins. Tak mengundang respons degan kata2 kesat dan kusut. Harap kau buat begitu selalu. Tak mengkopipes berterusan. Boleh berdailog.

      Rakyat semua tahu tak boleh nilaikan prestasi kerajaan PH sekarang sebab belom sampai 100 hari memerintah pun. Yang mahu buat begitu ha nya pemimpin Umno dan kuncu2 nya, yang sentiasa frus selepas kalah Pru14.

      Takda soal rakyat dah muak atau mahu boikot PH. Ramai yang tidak keluar mengundi sebab konfidenkan PH akan menang. Betul menang. Yang kalah nak fikir apa pun, biarlah. Hakikat nya, PH menang.

      Delete
  32. Bunga2 kebangkitan Melayu
    Menguntum kembali setelah layu
    Bangkit buat sekadar termampu
    Setelah menyedari diri ditipu
    Semangat juang mula bergema
    Bila merasa terancam agama
    Puak penghasut mesti ditentang
    Bila bangsa kita dikata pendatang
    Tak kan nak berdiam tidak bising
    Kalau nak ditekan pendatang asing
    Dah tak boleh harapkan kerajaan
    Nasib bangsa tiada pembelaan
    Puak2 kafir dah makin melampau
    PRU15 nanti kita kasi tapau
    Sg Kandis bermulanya tapak
    Lagi 5 tahun mereka kita campak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laporan PRK Sungai Kandis →
      Berita
      Parlimen
      Pilihan Editor
      Sukan
      Seni & Hiburan
      Global
      Kolum
      Surat
      Laporan Khas
      Ulasan
      Wawancara
      Lensakini
      TV

      'Kerajaan Kristian DAP': KJ kata masih ada yang waras dalam Umno
      4 Ogs 2018, 10:49 malam (Dikemaskini 4 Ogs 2018, 10:51 malam)

      A A
      Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin mengulas isu kaum dan agama yang dimainkan Umno, seperti amaran ancaman 'DAP Kristian'.

      "Ini merupakan existential dilemma (dilema kewujudan) Umno sekarang. Ada yang terus guna retorik DAP Kristian dan lain-lain. Tapi ada juga yang masih waras," kata Khairy pada suatu hantaran Twitter malam ini.

      Semalam, ketika penghujung kempen PRK Sungai Kandis, Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman menggesa pengundi tidak menyokong kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh "Kristian".

      Tajuddin juga mendakwa bahawa ahli politik Kristian dalam DAP menggunakan jawatan dalam kerajaan untuk menyebarkan agama mereka.

      Antara yang dinamakannya ialah pemimpin DAP Lim Guan Eng, Anthony Loke, Teresa Kok, Hannah Yeoh dan Tony Pua.

      Delete
    2. KJ si kitol tu mmg musang berbulu ayam, duri dlm daging, gunting dlm lipatan, musuh dlm selimut...
      Orang2 Umno pun dah tak sabar nak minta Melayu celup ni nyah melingkup...

      Delete
  33. Dulu Khazanah Tun yang tadbir
    Elok aje tidak membazir
    Hanya pencacai terjueh bibir
    Sebab periuk dah masuk pasir!

    Periuk besar makan tak habis
    Semua jerung bukannya bilis
    Yang masak TongGeng si Chef kobis
    Pembohong besar umpama iblis!

    Bani AmeNo dah buat alasan
    Sudah ditolak masih tak perasan
    Buah rambutan dikata pulasan
    Sudah K.O masih tak pengsan!

    Kalau PRK bolehlah dakwa
    Kalah sebab dominasi Cina
    Konon Melayu sudah kecewa
    AmeNo bertanding apalah guna?

    PRU 14 semua keluar
    Melayu pulak majoriti terbesar
    AmeNo masih 'lost the war'
    Andaian cai..hihi..tersasar!

    AmeNo kalah orang dah benci
    Sebab pemimpin lagak pencuri
    Berjuta ringgit di dalam laci
    Intan permata untuk si isteri!

    Diberi amanah AmeNo mencabul
    Tak peduli bangsa, projek yg unggul
    Bermewah mewah, ke Amerika, Istanbul
    Pemimpin khianat otak berjambul!

    Bila dah kalah menyebut bangsa
    Dulu tak ingat bila berkuasa
    Murtad, gejala sosial, AmeNo selesa
    Sekarang 'Kristian' dah isu semasa'!

    Berlagak konon 'juara Melayu'
    China komunis, " We welcome you"
    Pada Yahudi, AmeNo merayu
    Mintak sokongan masa PRU!

    Kita Melayu dalam Pakatan
    Agama, bangsa tak kerat rotan
    Tetap kasih cintakan watan
    Orang dah kalah meroyan bentan!







    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Kalau kalah dikatakan satu pencapaian
      Memang patutlah ameno rakyat semua humban
      Supaya pemimpinnya diberi kesedaran
      Kerana kuasa diamanah disalah gunakan..

      Tapi takda pula mereka terima hakikat
      Bahawa ameno telah ditolak rakyat
      Sindrom denial didalam diri masih tebal melekat
      Mungkin otak tak dapat diguna kerana berkarat..

      Kalah satu pun tetap kalah
      Menang satu pun tetap menang
      Puak yang kalah kenalah muhasabah
      Janganlah pula asyik menyalahkan orang..

      Kalau pilihanraya kecil pun ameno tak boleh menang
      Nak memerintah negara semula, Jauh api dari panggang
      Dengan prestasi mereka yang kita lihat sekarang
      PRU hadapan, pasti mereka semua terjun kelongkang..

      Walaupun presiden baru dilantik
      Tapi tak nampak pun sebarang perubahan disuntik
      Yang pasti ameno menerima kekalahan drastik
      Inilah petanda ameno tak boleh bangun balik..





      Delete
  34. Tahniah kpd Pas dan umno yg telah berjaya mengalahkan calon bebas dgn majoriti yg besar.....hingga calon bebas hilang wang pertaruhan...jarang berlaku begini.

    ReplyDelete
  35. Ikut analoji mudah Najin mcm lawan badminton...

    umno dan pas double lawan PH single...

    Double yg kojol...nangis najib...

    Lokeman terjun sungai kandis dengan klentongnye..

    ReplyDelete
  36. Analisa mudah puak umno kurang pengundi kerana boikot PH..

    Pengundi tinggal diluar dah tahu PH menang tak oerlu balik...penugundi yg jauh dari pusat undi pon dah tahu PH menang jadi bagi pluang pengundi dekat pusat undi kluar buang undi..

    Kalo mereka boikot PH nereka akan kluar bagi undi kpd BN dan pas..

    Undi BN pon merosot teruk...undi sebahagian pas yg bantu undi BN yg tak nampak merosot teruk...undi BN dan pas masih tak mampu melepasi 10 ribu...pru lepas undi bn 12 ribu..

    ReplyDelete
  37. Sg Kandis, Selangor...dlm pemilihan DUN bagi PRU14, parti PKR berjaya meraih 23,998 undi, sedangkan BN hanya mampu mendapat 11,518 undi. (PAS mendapat 7573 undi). Majoriti undi PKR ke atas BN + PAS ialah lebih 4907 undi..

    Jumlah undi BN dan Pas lebih 19 ribu..prk kali ni undi bn dan pas lebih 9 ribu sahaja...tak sampai separuh dari pru lepas...undi PKR melebihi separuh...

    Bermakna BN dan pas kalah teruk...pengundi BN dan pas ramai yg boikot BN dan Pas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengundi pas bagi isyarat tak suka Pas bersama umno..

      Delete
  38. Najib Klepto selalu bilang do the math, bodoh. Jadi math yg mudah dari Sg. Kandis yalah:

    PRU14
    PH 23998 BN+PAS 18091 = 42089
    Majoriti PH 5907 = 14%

    PRK
    PH 11518 BN+PAS 9585 = 21103
    Majoriti PH 5842 = 27%

    Tahniah! Majoriti PH dari BN+PAS meningkat peratusan dari 14% kpd 27%.

    Ikut math Najib Klepto ini ada 4 fenomena:
    1. BN kencing BN
    2. BN kencing PAS
    3. PAS kencing PAS
    4. PAS kencing BN.

    Apa2 pun ABAH, Asal Bukan Abdul Hadi nampak mcm sukses kpd PH.

    Mungkin utk Balakong dan Sri Setia, BN+PAS kena berkahwin secara terbuka dan taktikal yg lebih power dari Bangsa, Agama dan Raja. Kerana Pengkhianat Klepto yang robohkan semua. Teori Putrajaya evangelista pun mencabar kedaulatan YDPA sbg payong agama Islam.

    Mungkin balik kpd Sex dan Porno?

    Oppps, Sorry. Bro Tontowi tersentak dengar P, hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SlOgan ABAH pas yg direka oleh tontowi alporno makan diri pas hingga pas kalah teruk ...

      Pas mesti ketepikan dulu tontowi alporno....

      Delete
    2. Dia yang pakai nama Al itu Al ini, hingga aku selalu kata GENG NAJIB AL JIBO.

      Pada hal, "Saddam Hussein Al Takriti" itu ha nya bermakna dia berasal dari Takrit, suatu tempat di Iraq yang dia di tangkap keluar dari lubang tanah.

      Mamat Tontowi sangat copycat orang Arab, pakai jubah, serban mcm Arab, nama pun nak ke Araban.

      Mentaliti mcm bebudak. Itu lah antara pemimpin PAS. Kena tunggu 50 tahun lagi nak merintah. Rakyat Bukan Melayu mesti sentiasa takut nak undi mereka sebab HUDUD PAS - butiran undang2 HUDUD yang depa reka, sebab HUDUD di sebut dalam Quran sedikit sahaja.

      Delete
    3. GLC sepatutnya lebih melibatkan diri dalam perniagaan yang memberi kesan terus kepada rakyat.Contohnya peruncitan dan pembekalan barang runcit.Dari dahulu bidang ni dikuasai bangsa pendatang.harga yang ditawarkan kepada bangsa mereka dan orang melayu berbeza.
      Sekiranya monopoli bangsa mereka dapat dipecahkan, rakyat akan dapat menikmati penjimatan yang lebih baik.beratus malah beribu ringgit dihabis setiap keluarga sebulan untuk barangan keperluan harian.
      Inilah malaysia baru yang sepatutnya diusahakan.Malangnya sekarang ini kerajaan lebih memberikan tumpuan memecahkan monopoli perniagaan orang melayu.Harga beras dan gula mungkin akan turun seketika sebelum terus meningkat jika bangsa pendatang ini sudah dapat memecahkan monopoli orang melayu.
      Keuntungan bebillion GLC dgn mudah dapat memecah monopoli bangsa mereka jika ada keberanian pemimpin melayu untuk bersuara dan bertindak.
      Semenjak ph menang,kepentingan bangsa pendatang lebih diambil berat berbanding kepentingan majoriti.Jika diperhatikan, apa yang mereka minta semuanya melibatkan hak bumiputra seolah olah merekalah majoriti.
      Parti politik melayu lebih mementingkan survival mereka berbanding menjaga hak orang melayu.Perlu diingat malaysia adalah hak kita dan apa yang kita beri kepada mereka adalah atas dasar timbangrasa orang melayu.
      Semenjak merdeka sedikit demi sedikit hak orang melayu diberi kepada mereka sehinggakan kita abaikan bangsa sendiri.



      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...