Thursday, 16 August 2018

UNTUK JADI PENGGANTI TUN MAHATHIR, ANWAR HARUS BANYAK BERSABAR


Isu kedudukan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-8 dan bakal pengganti kepada Tun Mahathir Mohamad tidak seharusnya menjadi perdebatan, apatah lagi diragui oleh mana-mana pihak.


Ini kerana soal itu sebenarnya sudah pun selesai sebelum PRU14 lagi di mana telah ada permuafakatan dan persefahaman di kalangan semua parti dalam Pakatan Harapan untuk Tun Mahathir menyerahkan jawatan Perdana Menteri itu kepada Anwar Ibrahim.


Malah seperti pernah diakui oleh Anwar sendiri,  permuafakatan itu juga dibentuk dalam satu perjanjian yang bertulis.


Dalam erti kata lain, kedudukan Anwar sebagai bakal Perdana Menteri kali ini adalah berbeza dengan ketika beliau dalam UMNO dan memegang jawatan Timbalan Presiden dan Timbalan Perdana Menteri dahulu.


Ketika itu tidak ada langsung persefahaman atau perjanjian bahawa beliau mesti menjadi Perdana Menteri selepas Tun Mahathir.


Kedudukan Anwar sebagai orang nombor dua dalam parti dan kerajaan ketika itu hanyalah secara konvensyen saja dianggap sebagai bakal Perdana Menteri.


Jadi, berdasarkan itu memang tidak logik jika masih ada pihak berasa bimbang sama ada Anwar dapat jadi Perdana Menteri atau sebaliknya.


Jika pihak UMNO atau Pas yang mereka-reka cerita berkenaan perkara itu, ia mungkin boleh difahami kerana mereka ada perasaan dengki dan cuba melaga-lagakan bukan saja antara Anwar dengan Tun Mahathir, bahkan jika boleh, mahu melihat hubungan mesra antara parti dalam Pakatan Harapan turut berkecai sama.


Lebih anih, mengapa pihak yang risau dan bimbang tentang kedudukan Anwar itu datang daripada PKR sendiri?


Apakah mereka tidak percaya kepada parti sendiri yang terlibat secara langsung dalam persefahaman tersebut?


Di mana logiknya Azmin yang sejak dalam UMNO lagi bersama dengan Anwar dan kemudian menjadi sebahagian tulang belakang PKR, tiba-tiba dikaitkan dengan usaha menolak Presiden PKR itu daripada menjadi Perdana Menteri?


Adakah juga mereka tidak percaya kepada Tun Mahathir dalam menunaikan janji persefahaman itu?


Jika Tun Mahathir yang tidak dipercayai, mampukah beliau seorang diri menolak persefahaman dan permuafakatan tersebut?


Ataukah mereka tidak percaya lagi kepada DAP dan Amanah untuk berpegang kepada persefahaman itu?


Mungkinkah pula ia semata-mata bahan kempen kem Rafizi Ramli untuk memenangi pertandingan jawatan timbalan presiden PKR menentang Azmin Ali?


Namun, adakah sesuatu yang sihat jika Rafizi membenarkan perkara itu berlaku dan berterusan sedangkan dalam masa yang sama beliau telah mencemarkan nama  baik Tun Mahathir, Tun Daim Zainuddin, Anwar dan Azmin sendiri?


Rafizi seharusnya bertanding dengan cara yang sihat dan tidak dengan menjual nama Tun Mahathir, Tun Daim dan Anwar atau mengaitkan Azmin dengan komplot yang sebenarnya tidak wujud.


Beliau sewajarnya menawarkan diri dan ideanya sebagai pertimbangan untuk ahli-ahli PKR memilihnya sebagai pemimpin untuk bersaing dengan Azmin bagi merebut jawatan timbalan presiden PKR.


Menggunakan isu Anwar serta menjual nama Tun Mahathir dan Tun Daim langsung tidak relevan kerana soal perlantikan Perdana Menteri ke-8 sebenarnya sudah pun selesai dan dimuktamadkan melalui Pakatan Harapan sebelum pilihanraya 9 Mei lagi.


Cuma yang harus difahami, sebaik saja Pakatan Harapan menang dan Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, ruang masa secukupnya mesti diberikan kepada Pengerusi Pakatan Harapan itu untuk mentadbir negara dalam tempoh waktu yang munasabah bagi merealisasikan janji memulihkan ekonomi dan menyelamatkan negara yang dirosakkan akibat kepimpinan kleptokrat Najib Razak sebelum ini.


Ruang masa itu boleh jadi dua tahun, tiga tahun atau lebih daripada itu. Ia terpulang kepada Majlis Presiden Pakatan Harapan yang mana Anwar beserta Dr. Wan Azizah Wan Ismail adalah antara anggota majlis tersebut.


Tapi, tentulah tidak munasabah, malah akan menjadi bahan ketawa dunia jika sekiranya Tun Mahathir hanya menjadi Perdana Menteri bagi tempoh kurang dua tahun atau setahun atau enam bulan dan kemudian terus menyerahkannya kepada Anwar kerana tidak banyak pembaharuan yang dapat dilakukan dalam tempoh sesingkat itu.


Tempoh dua tahun dan kurang juga barangkali tidak cukup untuk memberi kepuasan kepada Dr. Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri dalam menabur khidmat baktinya kepada rakyat setelah menjadi Presiden PKR demi menjulang perjuangan Anwar selama kira-kira 20 tahun sebelum ini.


Dalam ini, Anwar juga harus menghargai pengorbanan Dr. Wan Azizah yang mana sifat sabar dan sedia berkorbannya tidak banyak dimiliki oleh isteri-isteri lain dengan turut memberi masa yang munasabah untuk isterinya itu memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri selama mungkin yang boleh.


Oleh yang demikian, semua pihak, termasuk kem Rafizi dan Anwar sendiri, sebaik-baiknya haruslah 'alun-alun', banyak bersabar dan lebih memahami realiti sebelum tergesa-gesa mahu mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir. (ShahbudinHusin 16/08/2018)

51 comments:

  1. Untuk menjadi pengganti Tun Mahathir seseorang itu mestilah diizinkan oleh Allah swt sendiri untuk menjadi PM.

    Biar pun Tun Mahathir bersetuju dan biar pun seluruh negara juga bersetuju tetapi jika tidak ada izin mahupun kehendak Allah, seseorang itu tetap tak akan menjadi PM.

    Percaya kepada qada dan qadar nescaya hati akan menjadi tenang.

    Tidak percaya kepada qada dan qadar dan hanya bergantung kepada keyakinan diri sendiri semata-mata hati tetap akan menjadi gelisah dan takut hajat peribadi tidak kesampaian.

    Siapa PM selepas Tun sudah pun tertulis. Hanya masa akan membuktikan siapakah orangnya.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. Meleis biasa la . Allah itu la.. Allah ini la.. Kejap² nampak mcm ulamak Tauhid besar bila bergebang. Rupanya kita² ni munafik besar sebenarnya. Perjudikan ibadat tiru²an utk judi tikam syurga loka. Haha... Mungkin kita berasa kita mcm ada saham rakan kongsi waktu tuhan ciptakan syurga dulu.

      Dah terbukti ratusan tahun Melayu berpolitik mcm taik. Kalo nak berjaya, dah lama dah boleh buat. Tapi Melayu memilih utk tidak mau buat. Zaman Portugis 500 tahun dulu pun boleh. Tapi tidak, pakat² nak jadi juara kitul. Datang zaman Inggeris, pun sama² jadi pakar kitul.

      Kitul² ni dlm Melayu sgt susah dibuang. Melekat mcm nama Melayu di badan. Di masjid, di surau, di pondok² agama, di pejabat², di pabrik².. sumer selesa pilih jadi keling kitul. Tok² imam pun, 2x5 ja.. Ada agama, hanya elok dibuat lapik punggung ja bagi nampak kemaih... Kahkahkah.. Lan*iao..

      TV² negara kapir harbi, sibuk dgn tonjolkan berbagai teknologi silih berganti. TV negara² Islam sibuk dgn perangai kitulnya diulang².. Bodoh, kitul, biol, lembam, sandbagging.. berselang².

      Berbalik kpd Anwar, tak mungkin beliau jadi PM. Persen Azizah jauh lebih baik dari Anwar utk jawatan tu. Zaman sudah berubah. Langkah jadikan Anwar sbg PM, adalah utk kembalikan kestiman kpd nostalgia lama dan langkah kurang berhemah utk Malaysia baru lebih cemerlang. Mungkin elok saja direhatkan saja Anwar dari politik. Masa zaman BN atau 5 tahun lps, mungkin Anwar masih didepan. Skrg dah ramai yg layak dari Anwar. Beliau telah ketinggalan di ranking ke 10 atau 20 barangkali. Kita mahu yg terbaik dijadikan PM. Bukan yg di ranking bawahan diangkat jadi PM.

      Gen x, gen y, gen millenia blabla sudah mahukan kelainan. Prabakaran, Syed Saddiq, Yeo B Yin cukup baik utk direkrut sbg bakal² pemimpin masa depan. Yg season² ni, jadi penasihat menteri² muda dan beriadah berehat² jaga rumah dah la.

      Delete
    2. sumbang sangat pilihan langkah dsa nie...

      Delete
    3. Yang di-Pertuan Agong tonggak negara
      WARTAWAN SINAR HARIAN 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Zainul Rijal Abu Bakar
      Zainul Rijal Abu Bakar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MALAYSIA adalah satu-satunya negara yang unik kerana mempunyai sistem giliran dalam kalangan raja-raja Melayu yang dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong. Pemilihan lima tahun sekali ini merupakan sejarah yang akan diingati oleh setiap rakyat. Tiada negara lain yang mengamalkan sistem giliran seperti Malaysia.

      Perkara 39 Perlembagaan Per­sekutuan meletakkan kuasa eksekutif Persekutuan adalah di tangan Yang di-Pertuan Agong dan kuasa tersebut boleh dijalankan oleh jemaah menteri. Walaupun Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan menyatakan Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasi­hat, ia tidak bermakna Yang di-Pertuan Agong pada hari ini perlu mematuhi secara total nasihat jemaah menteri.


      Kuasa dan budi bicara Yang di-Pertuan Agong sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan cuma pentafsiran peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mungkin masih dibelenggu dengan tafsiran silam.

      Sebagaimana diketahui umum bagi mentafsirkan sesuatu per­kataan dalam Perlembagaan Persekutuan terdapat beberapa kaedah yang perlu diikuti. Antaranya jika perkataan tersebut jelas maka makna yang jelas tersebut tidak perlu ditafsirkan lagi. Makna literalnya perlu diberikan bukan makna yang dihasratkan oleh penggubal undang-undang.

      Pada pandangan saya nasihat adalah nasihat, nasihat tidak perlu diikuti sepenuhnya kerana perkataan nasihat itu sangat jelas dan mempunyai maknanya sendiri.

      Sudah sampai masanya tafsiran perlembagaan tidak boleh lagi dipenjara dengan tafsiran berdasarkan sejarah kerana makna perkataan nasihat itu sangat jelas. Kalau dahulu British mentafsirkan nasihat Resident British kepada raja-raja Melayu bersifat wajib dipatuhi, tafsiran sebegitu hendaklah tidak lagi di­gunakan sebaliknya memartabatkan makna sebenar nasihat itu sendiri yang tidak bersifat mengikat.

      British mengongkong raja-raja Melayu melalui residen mereka kerana British mahu mengawal Tanah Melayu mengikut telunjuk mereka. Ini juga dilakukan bagi menjaga kepentingan British di Tanah Melayu. Pada hari ini hal yang sama tidak lagi berlaku yang mana Kerajaan yang dilantik adalah pilihan rakyat dan terdiri daripada anak watan.

      Ramai yang sudah mula sedar sistem kenegaraan di Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia bukanlah hanya berpaksi kepada tiga elemen sahaja iaitu eksekutif, legislatif dan kehakiman.

      Sebaliknya ketiga-tiga elemen tersebut dipayungi oleh Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu Yang di-Pertuan Agong perlu diberi kebebasan menilai nasihat jemaah menteri. Kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong melaksanakan tanggung­jawab berperlembagaan baginda sudah tidak boleh dinafikan lagi kerana kita lihat ketika ini raja-raja Melayu sudah mempunyai pen­didikan tinggi.

      Malah Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan pula mengangkat Yang di-Pertuan Agong sebagai Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan. Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong juga berfungsi menjaga keamanan dan mempertahan kedau­latan negara.

      Baginda pada bila-bila masa boleh mengerah angkatan tentera bersiap siaga atau melakukan sesuatu bagi mempertahankan negara dari aspek ketenteraan.

      Yang di-Pertuan Agong tidak keseorangan dalam melaksanakan tanggungjawab berperlembagaan baginda. Baginda dibantu oleh Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada sembilan raja-raja Melayu kese­luruhannya.

      Perkara 38(3) Perlembagaan Persekutuan umpamanya memberi keabsahan kepada Majlis Raja-Raja menimbang dan memberi penelitian berkenaan dasar-dasar negara. Penimbang telitian dasar negara tidak akan menjadi sah tanpa kehadiran Yang di-Pertuan Agong.

      Delete
    4. Mengapa k'jaan mahu langkaui kuasa speaker - Bung Moktar
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 3:22 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 3:24 petang

      A+ A-

      Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Seri Bung Moktar Radin menyifatkan tindakan kerajaan mengemukakan usul merujuknya ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan sebagai janggal, seolah-olah tidak mengiktiraf dan melangkaui keputusan Speaker Dewan Rakyat.

      Bung Moktar berkata, kerajaan seolah-olah bertindak berat sebelah dan meminta supaya diberi layanan lebih adil.

      “Ada juga penyokong kerajaan mengeluarkan perkataan tidak sopan tetapi tidak diambil tindakan.

      “Saya sudah minta maaf dengan ikhlas dan menarik balik perkataan kurang sopan itu.

      “Speaker terima dan memberi saya amaran, maka mengapa perlu ada usul sebegini?” soalnya pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

      Mengikut Aturan Mesyuarat dan Usul-Usul Dewan Rakyat hari ini, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin akan mencadangkan ahli parlimen Kinabatangan itu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan atas perbuatan yang dianggap menghina majlis.

      Usul itu menyatakan, Dewan memandang serius perbuatan Bung Moktar kerana penggunaan perkataan kurang sopan olehnya menyinggung ahi parlimen terutama wanita kerana mencemari prestij dan nama baik Dewan.

      Walaupun notis tersebut tidak menyatakan sifat sebenar kesalahan itu, ia dipercayai berkaitan dengan kata-kata f***k oleh Bung di Dewan Rakyat pada 7 Ogos lalu ketika membahaskan Rang Undang-Undang Cukai Jualan 2018.

      Mengulas lanjut, Bung berkata tindakan kerajaan itu seolah-olah mengkepikan keputusan Datuk Mohd Rashid Hasnon, yang ketika itu menerima permohonan maaf setelah beliau menarik balik perkataan yang dianggap menghina itu.


      "Hari ini saya lihat ada usul (merujuk beliau ke jawatankuasa) akan diketengahkan kerajaan dan jika ada undi, memang kalahlah.

      "Mengapa kerajaan mahu melangkaui kuasa speaker Dewan Rakyat? Dalam hal ini saya minta speaker Dewan Rakyat tegas menentukan hala tuju Dewan Rakyat.

      "Mana-mana pihak tidak seharusnya melangkaui keputusan speaker hingga menjejaskan integriti Dewan Rakyat itu sendiri," katanya.

      Delete
    5. Ya betoi harus byk besabar .
      Mcm teman juga yg jd kolibatak.
      Masa moda sabag sampe toa.
      Masa toa lg kena sabag byk byk sampe mampuih.
      Bila kita usaha dan besabag kita akn dpt apa yg d usahakan .
      Masa moda sabag sampe toa.
      Dulu muda sekarang dah dpt toa wa ckp lu.
      Lani teman sabag tunggu mampuih la pulak nnti-nanti mendpt la tu.
      Yg baguihnya jawatan teman dari moda sampe toa tetap tak bertukag tangan pada orang laen.
      Sbb teman pegang jawatan mlayu kolibatak dari moda sampe toa dan akn sampe mampuih wa ckp lu..
      Selagi ada nyawa d badan selagi ada siang dan mlm.
      Salamat mandeka.

      Delete
    6. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    7. Ia mr john doe,
      Betul tu, biar lah tun dr m meneruskan usaha baiki negara,
      Sebagai rakyat hajat utk menjatuh kan najib rosmah umno bn sudah cukup,
      Janji 100 hari tolak tepi dulu,
      Sy percaya usaha tun dr m utk pemulihan negara,
      Berbalik pd rafizi dan d s anwar ibrahim,
      Mohon bersabar dulu,
      Minta semangat negarawan mengatasi akal peribadi,
      Harap bersabar,
      Adun kampar abdullah sani, mohon perlahankan sikit voleum suara,
      Ramai yg sedang perhati,
      Jangan kecoh kecoh kelam kabut,
      Najib rosmah umno bn dah tumbang,
      Kerajaan skrg pakatan dan tun dr m ada pm malaysia,
      Apa yg di runsingkan wahai abdullah sani,
      Tun dr m kan ada lagi,
      Apa yg abdullah sani nak kelam kabut,
      %#k@ "#k najib rosmah umno bn dah kalah jgn kelam kabut...

      Delete
  2. Replies
    1. Saya tidak setuju dgn pandangan sdr. Kajian IDE, mendapati kemenangan PHbukan d sebabkan oleh kekuatan TM.
      Pandangan pefibDi saya, Bersatu cuma menang 13 kerusi saja.
      Anwar boleh menjadi seorg PM yg sebaik TM if not better.

      Delete
    2. Kos sara hidup rakyat tetap sama
      MOHD HAFIZ ISMAIL 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore155
      Kos sara hidup rakyat tetap sama
      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah ahli Dewan Rakyat bagi penggal ke-14. - Foto Sharifuddin Abdul Rahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      TANGGAL 9 Mei 2018 menjadi satu sejarah kepada Malaysia apabila kerajaan BN yang mentadbir selama 60 tahun ditumbangkan Pakatan Harapan (PH).

      Dalam PRU14, Manifesto PH menjadi salah satu kepada punca kemenangan dan hari ini mata rakyat negara ini tertumpu kepada pelaksanaan manifesto mereka terutama 10 Janji 100 hari PH.


      Kota beberapa janji
      Sebaik mengambil alih, PH menunaikan dua janji awal dengan memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan mengekalkan harga petrol.

      Sebelum Rang Undang-undang Pemansuhan GST diluluskan Dewan Rakyat pada 8 Ogos, kerajaan mengenakan GST pada kadar sifar peratus selain memberi tempoh tiga bulan tanpa cukai kepada rakyat sebelum melaksanakan sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) September ini.

      Begitu juga dengan inisiatif kerajaan mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20, RON97 RM2.65 dan diesel RM2.18 berbanding penetapan secara mingguan.

      Kerajaan turut membatalkan senarai hitam Jabatan Imigresen terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Kementerian Pendidikan membenarkan peminjam yang bergaji bawah RM4,000 sebulan menangguhkan bayaran dengan syarat mereka perlu mengemaskini maklumat pendapatan.

      Golongan wanita juga bakal menikmati manfaat menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah dengan kerajaan memperuntukkan RM20 juta bagi menjayakan fasa pertama Program Sukarela Insentif Suri (Suri).

      Seramai 359,065 wanita yang berdaftar dengan sistem e-Kasih bakal menerima insentif ini yang dilaksanakan dalam tiga fasa yang menyasarkan suri rumah, Ketua Isi Rumah (KIR), ibu tunggal, balu dan wanita bujang.

      Fasa pertama bermula 15 Ogos ini menyaksikan kerajaan menyumbang RM40 sebulan bagi setiap caruman sukarela dengan jumlah minimum RM5 ke akaun KWSP manakala bagi fasa kedua, yang dijangka bermula tahun depan, kerajaan akan meningkatkan sumbangan kepada RM50 dengan RM10 daripadanya disumbangkan kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

      Fasa ketiga Suri, yang dijangka pada awal 2020, pula melibatkan 2 peratus sumbangan KWSP suami dimasukkan ke akaun isteri.

      Berdasarkan janji 100 hari PH, mereka turut menyenaraikan untuk menyiasat skandal negara dan pada 4 Julai lalu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa bagi tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu pertuduhan salah guna kuasa membabitkan wang berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd di Bangunan Ambank Group Jalan Raja Chulan antara 24 dan 29 Disember 2014.

      Kos sara hidup belum selesai
      Walaupun kerajaan berjaya menunaikan janji mereka namun isu kos sara hidup dan harga barang masih tidak dapat diatasi.

      Mengambil contoh GST, walaupun kerajaan telah memansuhkan GST namun harga barang masih tidak turun.

      Umum mengetahui GST ini satu mekanisme kutipan cukai lebih cekap berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dengan kutipan mencecah RM41 bilion pada 2016.

      Namun kerana kelemahan kerajaan dari segi penguatkuasaan kawalan harga, maka peniaga mengambil peluang menaikkan harga barang menyebabkan pengguna terpaksa menanggung peningkatan harga tersebut.

      Bagi Timbalan Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (Mata), Saizol Ismail menyatakan SST mempunyai impak berganda namun pengguna tidak nampak kerana ia tidak dicatatkan dalam resit kerana hanya melibatkan pengeluar dengan ‘orang kedua’.

      Secara zahirnya kerajaan hari ini mengotakan janji dalam manifesto mereka untuk menghapuskan GST, tetapi kesannya pasti ada kepada rakyat dari sudut perbelanjaan harian dan kos sara hidup.

      Delete
    3. PAS selar pengerusi Suhakam kerana pertahan pasangan lesbian
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:11 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 5:57 petang

      A+ A-

      PAS memberi amaran akan mengheret Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) ke mahkamah atas tuduhan menghina kerana mengecam keputusan Mahkamah Syariah yang menjatuhkan hukuman ke atas dua wanita kerana melakukan hubungan sejenis.

      Sehubungan itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan menggesa Pengerusi Suhakam Tan Sri Razali Ismail untuk menarik balik kenyataan suruhanjaya itu semalam, yang membidas sabitan itu sebagai hukuman tidak berperikemanusiaan dan satu bentuk penyeksaan.

      "Mahkamah Tinggi Syariah di Terengganu mensabitkan dua wanita kerana cuba melakukan hubungan sejenis. Dari maklumat yang kami perolehi, kedua-dua wanita mengaku bersalah di mahkamah," katanya.

      "Mereka dituduh di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) di mana mahkamah dibenarkan menjatuhkan hukuman maksimum penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan rotan," katanya.

      Menurut pemimpin PAS itu, wanita berkenaan, masing-masing dikenakan denda RM3,300 dan enam sebatan, yang adalah dalam bidang kuasa mahkamah syariah.

      "PAS menolak dan membantah penghinaan mahkamah oleh pengerusi Suhakam itu," kata Takiyuddin yang adalah Ahli Parlimen Kota Bharu.

      "Sekiranya dia tidak menarik balik kenyataan itu, mungkin kita akan melakukan sesuatu," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

      Beliau berkata, sebagai wakil rakyat beragama Islam, pihaknya sekeras-kerasnya menolak, mengutuk dan mengecam tindakan Razali.

      “Apabila mahkamah jatuhkan hukuman, kita orang biasa tidak boleh mempersoalkan selagi mana hukuman dijatuhkan itu berada dalam lingkungan undang-undang.

      “Kenyataan ini tidak wajar dikeluarkan oleh Suhakam kerana ini membabitkan hak asasi orang Islam yang tidak dipaksa kepada orang bukan Islam.


      “Dalam kes ini, orang yang dituduh dan dihukum adalah orang Islam,” katanya.

      Takiyuddin turut mempersoalkan kenyataan Razali mempertikai hukuman sebat terhadap pasangan terbabit.

      “Ini rotan syariah. Kami tidak bersetuju dengan pandangan pengerusi Suhakam menyifatkan tindakan sebatan syariah sebagai kejam, mendera dan tidak berperikemanusiaan,” katanya.

      Delete
    4. ALQURAN MENDAHULUI SAINS DAN TEKNOLOGI : TIDAK SEPERTI INJIL/GEREJA YANG TIDAK RELEVAN MENYEBABKAN BARAT MEMBERONTAK DAN LAHIRNYA LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME


      1. PLURALISME/LIBERALISME/SEKULARISME LAHIR AKIBAT PEMBERONTAKAN BARAT TERHADAP BIBLE/GEREJA YANG MENOLAK SAINS DAN TEKNOLOGI YANG BERKEMBANG BEGITU PESAT DARI DUNIA ISLAM KETIKA ITU..BERIKUT ADALAH KEMAJUAN-KEMAJUAN SAINS/TEKNOLOGI DICAPAI OLEH SAINTIS ISLAM YANG TELAH MENGUBAH DUNIA SEPERTI YANG KITA NIKMATI HARI INI…

      2. NABI MUHAMMAD SAW MERUPAKAN INSAN PERTAMA MENGGUNAKAN KAYU SUGI DARIPADA POKOK MISWAK SEBAGAI BERUS GIGI UNTUK MENYEGARKAN NAFAS…IA MENJADI ASAS KEPADA PENCIPTAAN BERUS GIGI…EKSTRAK DARIPADA MISWAK DIBUKTIKAN 20 KALI GANDA LEBIH BERKESAN DARIPADA PUDINA BIASA...KITA DIAJAR PENJAJAH MENGGOSOK GIGI 2 KALI SEHARI SEDANGKAN BAGINDA MENGGOSOK BEGITU KERAP…OLEH ITU MUSLIM SEPATUTNYA MENGGOSOK GIGI SEKURANG-KURANGNYA 5 KALI SEHARI SETIAP KALI SEBELUM MENUNAIKAN SOLAT…

      3. AL KHINDI DALAM RISALAHNYA YANG BERTAJUK “ SEBUAH MANUSKRIP DALAM MENTAFSIR MESEJ KRIPTOGRAFHI”MENERANGKAN BAGAIMANA PEMBACAAN TULISAN RAHSIA DILAKUKAN…BELIAU MERUPAKAN ORANG PERTAMA MEMBERIKAN PENERANGAN BERKENAAN KRIPTOGRAFI..DALAM RISALAH ITU BELIAU JUGA MENGHURAIKAN KAEDAH ANALISA KEKERAPAN YANG PERTAMA DI DUNIA…


      4. AL KHAWRIZMI MERUPAKAN AHLI MATEMATIK ISLAM PERTAMA SEKALI MENCIPTA ALGEBRA…BELIAU JUGA TERKENAL DI SELURUH DUNIA MEMBERI IDEA PENGGUNAAN NOMBOR..SELAIN ITU AL KHAYYAM DAN SHARAF AT DIN AT TUSI JUGA MENYUMBANGKAN DALAM BIDANG MATEMATIK DENGAN MEMPERKENALKAN GEOMETRI ALGEBRA DAN MENYELESAIKAN PERSAMAAN KUBIK…SUMBANGAN MEREKA TIDAK TERHENTI SETAKAT ITU SAHAJA DENGAN MEMPERKENALKAN SISTEM PERNOMBORAN BERANGKA OLEH AL KHAWRIZMI DAN AL KHINDI..

      5. PAKAR PERUBATAN DARI GREEK ADALAH ORANG PERTAMA YANG MENGKAJI PEREDARAN DARAH DARI KANAN KE VENTIKEL KIRA JANTUNG MELALUI LALUAN SEPTUM….NAMUN TEORI INI TELAH DIBUKTIKAN OLEH AHLI PERUBATAN SYRIA,,IBNU AN NAFIS DENGAN RAMALANNYA YANG TEPAT MENGATAKAN BAHAWA DARAH BERGERAK DARI KANAN KE VENTRIKEL KIRI MELALUI PARU-PARU…TAMBAH BELIAU LAGI,,,DARAH YANG MELALUI PARU-PARU ITU DICUCI UNTUK DIGUNAKAN KEMBALI OLEH BADAN….TEORI OLEH IBNU AN NAFIS TIDAK DIBERI PERHATIAN SEHINGGALAH ABAD KE 20..

      6. SAINTIS PERTAMA YANG MEMPERKENALKAN PROSES PENAPISAN YANG MEMISAHKAN BEBERAPA JENIS CECAIR MERUPAKAN AHLI KIMIA ISLAM TERKEMUKA DAN DIBERI GELARAN “BAPA KIMIA” IAITU JABBIR BIN HAYYAN…PROSES PENAPISAN ALKEMI YANG SANGAT BERGUNA DAN DIGUNAKAN SECARA MELUAS SEHINGGA KE HARI INI SEPERTI PENYEJATAN,,,PENAPISAN,,,PENULENAN,,,PENGOKSIDAAN,,,DAN PENGHABLURAN OLEH BELIAU…


      7. KETIKA DALAM PEMERINTAHAN EMPAYAR OTTOMAN,,IBRAHIM EFENDI SEORANG ARKITEK ISLAM TELAH MENCIPTA KAPAL SELAM PERTAMA DI DUNIA YANG DIBERI NAMA “TAHTELBAHIR” PADA TAHUN 1720M…SEORANG BERNAMA HUMAYUN IAITU PENULIS OTTOMAN MEMBANDINGKAN KAPAL SELAM INI DENGAN SEEKOR BUAYA DALAM BENTUK MESIN YANG BOLEH TENGGELAM DALAM AIR DAN MEREKA YANG BERADA DI DALAMNYA BERNAFAS MELALUI PAIP…

      8. AL ZAHRAWI MERUPAKAN SEORANG PAKAR BEDAH ISLAM YANG TELAH MEMPERKENALKAN PEMBEDAHAN KEPADA DUNIA…DI GELAR SEBAGAI BAPA PEMBEDAHAN,,,DOKTOR HEBAT INI TELAH MENCIPTA BERATUS-RATUS PERALATAN BEDAH YANG ANTARANYA MASIH KEKAL DIGUNAKAN SEHINGGA KINI DALAM PEMBEDAHAN MODEN SEPERTI GUNTING TEPAT,,,JARUM,,,GERGAJI TULANG DAN BANYAK LAGI…BUKU PERUBATAN YANG SANGAT TERKENAL DAN BERPENGARUH DALAM BIDANG PERUBATAN IAITU KITAB AL TASRIF YANG MERANGKUMI RAWATAN BERATUS-RATUS PENYAKIT DAN PELBAGAI KAEDAH PEMBEDAHAN DITULIS OLEH SAINTIS ISLAM INI….


      Delete
    5. Pas mohon diam,
      LGBT tu boleh di settle kemudian,
      Pas patut ckp pasal kapal equaminity, najib 1mdb ,perompak duit rakyat ber billiun,
      Pas boleh dpt kan maklumat maklumat duit 1mdb yg di beku di mana mana negara,
      Dpt jugak membantu negara dan nmpk bijak, tapi
      Yg pas sibuk sibuk kan lgbt lgbt,
      Batang pelir bulu serabut pas kaput penghisap dubur najib Apa yg kau sibuk hal lgbt,
      Ini mslh peribadi seseorang,
      Ada pekara yg lebih penting lagi,
      Pasangan lgbt tu menghisap pelir depan lebai pas ke
      Byk lagi nk ckp ni tapi tgn sakit lagi bye

      Delete
  3. Elok lah bagi DSAI pula jadi PM. Dia lebih tegas dan mempunyai karisma Islam yang lebih utuh berbanding TDM. Ingatlah bahawa dulu DSAI adalah presiden ABIM. Isterinya pula seorang yang bersopan santun, berbudi pekerti tinggi dan berpakaian cara muslimah.

    Walau pun setelah difitnah liwat sehingga terpaksa merengkok dalam penjara, DSAI tetap sabar, tabah, gigih dan tidak patah semangat untuk terus berjuang demi bangsa, agama dan negara.

    Dia telah berjaya menyatukan parti-parti pembangkang di bawah Pakatan Rakyat yang kemudiannya tumpang disertai oleh TDM/PPBM dan diubah kepada Pakatan Harapan.

    Kita percaya di bawah DSAi, bangsa Melayu dan agama Islam akan lebih terbela dan dipertahankan di samping hak kepentingan bangsa lain juga tidak diabaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum tentu Samdol,,mungkin juga DS Anwar akan gagal memerintah.

      Delete
    2. Elok lah bagi DSAI pula jadi PM. Dia lebih tegas dan mempunyai karisma Islam yang lebih utuh berbanding TDM. Ingatlah bahawa dulu DSAI adalah presiden ABIM. Isterinya pula seorang yang bersopan santun, berbudi pekerti tinggi dan berpakaian cara muslimah.

      YANG SABENORNYEEERRR
      ULASAN INI DARI SI JUSTICE(BERTIH GORENG)
      KOJAB 0NIMOS.....KEJAB JUSTICE....

      DI SORANG JE, KUTU BN YANG MERAYAP KAT BLOG BUDIN

      KUTU BABI

      KAH.....KAH.....KAH.....KAH....

      Delete
    3. Kejora Tonggeng konon mengampu/menjilat DSAI.

      Tonggeng & Fizi dakwa konon Tun M hanya tumpang semangkok, PKR boleh menang PRU untuk mentadbir putrajaya. Tapi 2 bahlol ini lupa dari rekod sejak 1999 lagi, parti pembangkang asyik kempunan saja. Mari kita lihat putar belit, lidah bercabang bagai ular kepala dua dia menabur racun......

      Justice League on 13 Aug at 12:14:
      Cubaan Anwar Singkirkan Azmin menggunakan Rafizi?
      Anwar nak singkir Azmin, silap besar..Silap-silap Anwar akan tersungkur kali kedua...

      Anonymous 13 August 2018 at 11:55:
      PH SEMAKIN PORAK PERANDA
      GENG2 DARI KEM PAK NON - PIJI MAKIN GARANG MENYERANG KEM TOK DET - JEMIN...
      HAAH TEPUUKK.

      justice league 13 August 2018 at 14:27:
      Azmin sebenarnya ialah satu lagi sebab kenapa Anwar mahu mengambil alih jawatan presiden daripada isterinya
      Setakat ini, Azmin sudah mendahului di depan kerana sudah berada dalam kabinet dan menguasai sebuah negeri, manakala Anwar masih belum pasti kedudukan sebagai presiden parti dan perdana menteri. – Mynewshub.tv

      Anonymous 13 August 2018 at 12:18:
      Perang saudara kecil sudah bermula...tak lama lagi akan meletus perang besar...dan hancuurrr...
      Haah... tepuukkk...

      Anonymous 13 August 2018 at 13:19:
      Ingatlah ahli2 PKR, mereka yang baru sehari dua menumpang kita dalam Pakatan, kini dah mula masuk jarum dan mahu menguasai kita. Bukan sahaja PKR menjadi kucar-kacir, bahkan kestabilan PH juga akan turut terjejas.
      Mereka itu perlu disingkir.. dan satu sahaja cara untuk singkirkan mereka, iaitu dengan menaikkan DSAI menjadi PM. Ayuh kita beri sokongan kepada gabungan DSAI-Rafizi.

      Anonymous 13 August 2018 at 14:15:
      Retak menanti belah
      Rapuh menanti patah
      Goyah menanti pecah
      Serabut menanti pokah
      Kah kah kah...

      Anonymouse 14 August 2018 at 00:53:
      Sebelum PRU:
      "Yes! Anwar bergandingan dgn Tun untuk tumbangkan BN. Eloklah tu, saling bermaafan. Tun pun dah minta maaf & Nuar kini dah insaf berubah. Kalau menang, Tun jadi PM 2 tahun, lepas itu Anwar ambil alih"
      Selepas PRU:
      "Menyibok je Anwar ni..perasan lebih, PH menang bukan sebab PKR tapi aura Tun. Jangan harap lah bekas banduan peliwat ni nak jadi PM."
      Kah kah kah..
      ------------------------------------------------------------------
      Last2 dia tertangkap basah mencemuh hina DSAI terlepas kata, "Jangan harap lah bekas banduan peliwat ni nak jadi PM".

      Perangai Kejora Tonggeng dari dulu sampai sekarang tak ubah macam MakNyah Jalang menyundal dirinya siang malam.

      Begitulah Allah SWT nak tunjukkan betapa keji & kotornya tingkah Kejora Tonggeng....!!

      Delete
    4. Memang bodoh bebal lah Tn Hj Labu Tempe dungu ni.
      Kata2 sebelum PRU & selepas PRU itu adalah kata2 perli yg ditujukan kpd penyokong2 PH yg berpura-pura sokong Anwar, terutamanya dari puak cap munge!
      Otak keldai punya tua renta...

      Delete
    5. 100 hari Pakatan Harapan #MalaysiaBaharu

      LGBT dapat makin mendapat tempat.
      Syiah makin mendapat suara.
      MyBrain15 Tangguh.
      ECRL batal, teruskan (lepas Vincent Tan beli saham), batal semula (lepas Vincent Tan kantoi beli saham).
      Malaysia tanggung beban urus Kapal Layar Equanimity berjumlah 3 juta sebulan.
      Kasut Hitam di sekolah.
      LGBT boleh pakai tandas OKU.
      Projek MRT dikecilkan.
      Projek LRT dikecilkan.
      Pegawai Lim Guan Eng salah bubuh titik.
      PM pengerusi Khazanah.
      Anak PM dapat projek mega telekom.
      Kristian Peguam Negara & Ketua Hakim Negara.
      Tol tak dihapuskan.
      PTPTN tak dimansuhkan.
      Tak bayar PTPTN akan dibangkrapkan.
      Caj Hospital Kerajaan diganti dengan sistem insuran kesihatan.
      Harga kereta Proton meningkat.
      Tax SST 16% (GST 6%).
      Manifesto bukan bible.
      Tiada kenaikan gaji kakitangan awam.
      Tiada penambahan kuota Haji.
      Tidak berlaku penghapusan hutang peneroka Felda.
      Ringgit semakin jatuh.
      Tarif elektrik meningkat.
      Harga Tomato murah.
      Menteri suruh kira ikan di laut.
      AG angkat sumpah waktu malam.
      Dato Jamal ditahan hanya kerana kes pecahkan arak dan serbu rumah perjudian.
      Akaun cucu bekas PM dibekukan tanpa alasan munasabah.
      AG gagal berikan dokumen pertuduhan penuh pada pasukan pembelaan.
      Menteri Agama suruh hormati hak-hak LGBT.
      Moptee Perlis membisu seribu bahasa.
      Marina Mahathir buat aduan pada BPA (Biro Pengaduan Awam) ke atas doktor yang tulis surat terbuka kepadanya berhubung isu LGBT.
      King Salman Centre for International Peace ditutup tanpa perbincangan dengan Kerajaan Arab Saudi.
      1,100 Jemaah Haji tajaan Yayasan 1MDB dibatalkan pemergian mereka.
      Harga barang semakin meningkat.
      Tiada pendidikan percuma.

      Yang dah laksana:

      Senarai Hitam Imigresen PTPTN dibatalkan.
      Kes-kes besar dibuka semula.
      KWSP untuk suri rumah (Isteri pertama sahaja).

      Apa cirita Tn Hj Labu Tempe dungu?
      LU NILAI LAH SINDRI...

      Delete
    6. Anon 00.48

      Suman tempe tu dulu tak abis sekolah, elok juga anda sekolahkan dia tu.

      Delete
    7. Ha ha ha hi hi hu hu......what a laugh looking at another stupid denial syndrome using lame & foolish argument - masih juga cakap sorang2 macam orang dah mereng otak.

      Last2 dia tertangkap basah mencemuh hina DSAI terlepas kata, "Jangan harap lah bekas banduan peliwat ni nak jadi PM".

      Perangai Kejora Tonggeng dari dulu sampai sekarang tak ubah macam MakNyah Jalang menyundal dirinya siang malam.

      Begitulah Allah SWT nak tunjukkan betapa keji & kotornya tingkah Kejora Tonggeng....!!

      Look Tonggeng idiot,

      Listen me now and listen me good
      Stop being stupid and a useless deadwood

      Pelanduk boleh lupakan jerat
      Jerat tak lupa Tonggeng keparat

      Akibat tebiat harktuii ke langit
      Muka sendiri terludah terpalit

      Padan muka Tonggeng bangsat....!!

      Delete
    8. SAMBUNGAN : ALQURAN MENDAHULUI SAINS DAN TEKNOLOGI : TIDAK SEPERTI INJIL/GEREJA YANG TIDAK RELEVAN MENYEBABKAN BARAT MEMBERONTAK DAN LAHIRNYA LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME



      9. TEKNIK INOKULASI ATAU VAKSINASI YANG DIKATAKAN TELAH DICIPTA OLEH EDWARD JENNNER DAN LOUIS PASTEUR ADALAH TIDAK BENAR….IA SEBENARNYA TELAH DICIPTA OLEH SAINTIS ISLAM UNTUK MERAWAT PENYAKIT CACAR DI TURKI YANG DIPERKENALKAN KE EROPAH OLEH ORANG TURKI…CACAR LEMBU DIGUNAKAN UNTUK MEMVAKSIN KANAK-KANAK DI TURKI BAGI MERAWAT PENYAKIT CACAR 50 TAHUN SEBELUM BARAT MENEMUKAN TEKNIK ITU….SAINTIS ISLAM JUGA MEMPERKENALKAN PROSES AWAL MENGGUNAKAN TUMBUHAN SEBAGAI UBATAN UNTUK MENYEMBUHKAN PENYAKIT…IBNU SINA SEORANG SAINTIS TERKEMUKA ISLAM TELAH MEMBERIKAN SUMBANGAN YANG SANGAT BESAR DALAM BIDANG PERUBATAN DENGAN BUKUNYA “AL QANUN FII TIB” YANG MENERANGKAN BEBERAPA KAEDAH FARMAKOLOGI SERTA BERATUS-RATUS JENIS UBAT…SAINTIS ISLAM JUGA MENCIPTA MERKURIK KLORIDA YANG DIGUNAKAN UNTUK MENYEMBUH LUKA….

      10. ANTARA SUMBANGAN LAIN SAINTIS ISLAM DALAM BIDANG MATEMATIK MERUPAKAN PERSAMAAN KUADRATIK YANG DICIPTA OLEH AHLI METAMATIK PARSI IAITU ABDUL WAFA BUZJANI…BELIAU JUGA BANYAK MEMBANGUNKAN PERSAMAAN QUADRATIK LAIN DAN BANYAK DARIPADANYA MASIH DIGUNAKAN SEHINGGA KINI…ILMU MATEMATIKNYA SANGAT HEBAT BELIAU DAPAT MENYELESAIKAN 13 BENTUK PERSAMAAN KUBIK…..


      11. AHLI FIZIK ISLAM IBNU SAHAL MERUPAKAN ORANG YANG BERTANGGUNG JAWAB MENCIPTA HUKUM SNELL YANG DIGUNAKAN UNTUK MENCARI HUBUNGAN ANTARA SUDUT TUJU DAN PEMBIASAN…BELIAU MEMBENTANGKAN PELBAGAI JENIS BENTUK KANTA YANG MENUMPUKAN CAHAYA TANPA PENYIMPANGAN GEOMETRI DALAM NASKAHNYA “ON BURNING MIRRORS AND LENSES”…BELIAU JUGA ADALAH PENCIPTA KANTA ASFERA….

      12. JIKA ANDA MENGAMBIL GAMBAR ATAU BERSELFIE,,,ANDA PATUT BERTERIMA KASIH KEPADA AHLI SAINS ARAB YANG BERNAMA IBNU AL HAYTAM…BELIAU BUKAN SAHAJA MENYUMBANG DALAM BIDANG MATEMATIK,,,,ASTRONOMI DAN FIZIK,,,BELIAU MALAH TELAH MEMBERIKAN PERUBAHAN KEPADA BIDANG OPTIK….KAMERA PINHOLE ( KAMERA DENGAN APERTURE PINHOLE TANPA KANTA ) DICIPTA OLEH BELIAU MENGGUNAKAN TEKNIK YANG BELIAU TEMUI KETIKA MEMBUAT KAJIAN MENGGUNAKAN CAHAYA YANG DIPANCARKAN MELALUI LUBANG PADA TINGKAPNYA DAN MEMBUAT KESIMPULAN BAHAWA SINAR CAHAYA AKAN MENJADI SEMAKIN TAJAM JIKA LUBANG ITU SEMAKIN KECIL….BELIAU JUGA MEMBUKTIKAN BAHAWA SINAR CAHAYA BUKAN MENINGGALKAN MATA SEBALIKNYA MASUK KE DALAM MATA…


      13. ORANG PERTAMA YANG MENCIPTA BEKAS KACA DAN KANTA PEMBESAR ADALAH SAINTIS ISLAM BERNAMA ABBAS IBNU FIRNIS DAN DENGAN KANTA TERSEBUT BELIAU MENCIPTA CERMIN MATA…CERMIN JUGA DICIPTA OLEH ORANG ISLAM YANG KEMUDIANNYA DIPERLAJARI OLEH ORANG ITALI AKAN TEKNIK PEMBUATANNYA PADA ABAD KE 9 DAN KE 10.

      14. DUA ORANG AHLI KIMIA ARAB IAITU JABIR IBNU HAYYAN DAN ALKINDI ADALAH ORANG PERTAMA YANG MEMBANGUNKAN INDUSTRI MINYAK WANGI MANAKALA ALKINDI PULA MENGGABUNGKAN BEBERAPA JENIS TUMBUHAN DAN HERBA UNTUK MENGHASILKAN PELBAGAI JENIS BAU DAN WANGIAN…


      15. KESIMPULANNYA IALAH NEGARA BARAT MENJADI MAJU KERANA MENINGGALKAN BIBLE/GEREJA MANAKALA SEBALIKNYA EMPAYAR ISLAM MENJADI MAJU KERANA MENJUNJUNG TINGGI ALQURAN DAN AL HADIS….

      Delete
  4. Anon 20.35
    Helah jarum beracun kau tak laku disini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos sara hidup rakyat tetap sama
      MOHD HAFIZ ISMAIL 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore155
      Kos sara hidup rakyat tetap sama
      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah ahli Dewan Rakyat bagi penggal ke-14. - Foto Sharifuddin Abdul Rahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      TANGGAL 9 Mei 2018 menjadi satu sejarah kepada Malaysia apabila kerajaan BN yang mentadbir selama 60 tahun ditumbangkan Pakatan Harapan (PH).

      Dalam PRU14, Manifesto PH menjadi salah satu kepada punca kemenangan dan hari ini mata rakyat negara ini tertumpu kepada pelaksanaan manifesto mereka terutama 10 Janji 100 hari PH.


      Kota beberapa janji
      Sebaik mengambil alih, PH menunaikan dua janji awal dengan memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan mengekalkan harga petrol.

      Sebelum Rang Undang-undang Pemansuhan GST diluluskan Dewan Rakyat pada 8 Ogos, kerajaan mengenakan GST pada kadar sifar peratus selain memberi tempoh tiga bulan tanpa cukai kepada rakyat sebelum melaksanakan sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) September ini.

      Begitu juga dengan inisiatif kerajaan mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20, RON97 RM2.65 dan diesel RM2.18 berbanding penetapan secara mingguan.

      Kerajaan turut membatalkan senarai hitam Jabatan Imigresen terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Kementerian Pendidikan membenarkan peminjam yang bergaji bawah RM4,000 sebulan menangguhkan bayaran dengan syarat mereka perlu mengemaskini maklumat pendapatan.

      Golongan wanita juga bakal menikmati manfaat menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah dengan kerajaan memperuntukkan RM20 juta bagi menjayakan fasa pertama Program Sukarela Insentif Suri (Suri).

      Seramai 359,065 wanita yang berdaftar dengan sistem e-Kasih bakal menerima insentif ini yang dilaksanakan dalam tiga fasa yang menyasarkan suri rumah, Ketua Isi Rumah (KIR), ibu tunggal, balu dan wanita bujang.

      Fasa pertama bermula 15 Ogos ini menyaksikan kerajaan menyumbang RM40 sebulan bagi setiap caruman sukarela dengan jumlah minimum RM5 ke akaun KWSP manakala bagi fasa kedua, yang dijangka bermula tahun depan, kerajaan akan meningkatkan sumbangan kepada RM50 dengan RM10 daripadanya disumbangkan kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

      Fasa ketiga Suri, yang dijangka pada awal 2020, pula melibatkan 2 peratus sumbangan KWSP suami dimasukkan ke akaun isteri.

      Berdasarkan janji 100 hari PH, mereka turut menyenaraikan untuk menyiasat skandal negara dan pada 4 Julai lalu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa bagi tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu pertuduhan salah guna kuasa membabitkan wang berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd di Bangunan Ambank Group Jalan Raja Chulan antara 24 dan 29 Disember 2014.

      Kos sara hidup belum selesai
      Walaupun kerajaan berjaya menunaikan janji mereka namun isu kos sara hidup dan harga barang masih tidak dapat diatasi.

      Mengambil contoh GST, walaupun kerajaan telah memansuhkan GST namun harga barang masih tidak turun.

      Umum mengetahui GST ini satu mekanisme kutipan cukai lebih cekap berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dengan kutipan mencecah RM41 bilion pada 2016.

      Namun kerana kelemahan kerajaan dari segi penguatkuasaan kawalan harga, maka peniaga mengambil peluang menaikkan harga barang menyebabkan pengguna terpaksa menanggung peningkatan harga tersebut.

      Bagi Timbalan Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (Mata), Saizol Ismail menyatakan SST mempunyai impak berganda namun pengguna tidak nampak kerana ia tidak dicatatkan dalam resit kerana hanya melibatkan pengeluar dengan ‘orang kedua’.

      Secara zahirnya kerajaan hari ini mengotakan janji dalam manifesto mereka untuk menghapuskan GST, tetapi kesannya pasti ada kepada rakyat dari sudut perbelanjaan harian dan kos sara hidup.

      Delete
    2. Beca, tembikai susu, Naimbif antara kejayaan 100 hari Kelantan
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:40 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 4:56 petang

      A+ A-

      Kerajaan PAS Kelantan hari ini berkata sudah berjaya melaksanakan beberapa manifestonya selepas mendapat mandat baru dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      Antara kejayaan itu, kata Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob, “berjaya menyediakan beca bermotor sebanyak 10 buah dan sebuah bas untuk para pelancong melawat tempat bersejarah dalam Bandar Kota Bharu”.

      Dalam kenyataan semalam, Ahmad juga berkata kerajaan negeri juga mengaktifkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Kelantan dengan melantik ketua pegawai eksekutif dan kakitangannya bagi menjayakan sektor pertanian negeri.

      “Antara projek yang sudah dijalankan adalah projek pertanian rock melon (tembikai susu) bagi menghasilkan jus rock melon yang mana jenis buah ini adalah yang terbaik di negara kita,” katanya.

      Beliau juga berkata program perternakan lembu pedaging juga diberi fokus dengan menghasilkan daging lembu yang dijenamakan sebagai “Naimbif”.

      “Di samping itu, sektor penanaman padi dan durian kunyit telah berjaya dan sedang dikembangkan dengan lebih pesat,” kata Ahmad.

      Dalam kenyataan hari ini, Ahmad juga berkata bagi penggal ini, kerajaan negeri membuat ketetapan supaya apa sahaja program utama hendaklah dilaksanakan secara bersepadu berasaskan kepada tiga fokus utama iaitu:


      Menambah peluang pekerjaan melalui aktiviti ekonomi industri hiliran berasaskan sumber asli serta meningkatkan lagi sektor perkhidmatan dan pertanian.

      Bagi menjayakan program kebersihan, keceriaan bandar dan penghijauan.

      Menangani masalah sosial dan maksiat.

      “Walaupun kerajaan negeri Kelantan tidak meletakkan tempoh tertentu untuk menunaikan janji manifesto, namun usaha ke arah pelaksanaan janji telah dilaksanakan dengan sebaiknya bagi meneruskan khidmat terbaik demi kesejahteraan rakyat negeri Kelantan,” katanya.

      Delete
    3. ADAKAH ANDA PERCAYA BERASAL DARI BERUK : JIKA TIDAK ANDA SEBENARNYA TELAH MENOLAK FAHAM LIBERALISME/PLURALISME/SEKULARISME/LGBT


      1. FAHAMAN LIBERALISME/SEKULARISME/PLURALISME/LGBT ADALAH BERTUNJANG KEPADA FAHAMAN MANUSIA BERASAL DARI BERUK….ADAKAH BENAR SEPERTI YANG DIDAKWA OLEH MEREKA??...JIKA ANDA SELIDIKI TIADA SATUPUN BUKU YANG BERTAJUK FACT OF EVOLUSION…SEMUA BUKU BERTAJUK THEORY OF EVOLUSION….INI MENUNJUKKAN TEORI MANUSIA BERASAL DARI BERUK BUKANLAH FAKTA SEBENARNYA…ALQURAN DAN HADIS SEBAGAI FAKTA MENYEBUTKAN BAHAWA MANUSIA BERASAL DARI ADAM AS..

      2. DALAM BUKU DARWIN “THE ORIGIN OF SPECIES” DICERITAKAN KETIKA CHARLES DARWIN BELAYAR KE PULAU KALATROPIS DENGAN MENAIKI KAPAL HMS BEAGLE,,,DI SANA DIA MELIHAT BURUNG LUBANG KAYU,,,BERGANTUNG KEPADA LUBANG YANG DIPATUK,,,PARUHNYA MENJADI PANJANG DAN PENDEK…KAJIAN INI DIBUAT PADA SPESIES YANG SAMA BUKAN PADA SPESIES BERLAINAN….CHARLES DARWIN MENULIS SURAT KEPADA TEMANNYA THOMAS THOMTON PADA TAHUN 1861…BELIAU MENGATAKAN AKU TIDAK PERCAYA KEPADA NATURAL SELECTION SEBAB TIADA BUKTI,,,AKU HANYA GUNAKANNYA UNTUK MEMBANTUKU DALAM KLASIFIKASI EMBRIOLOGI,,,MORFOLOGI DAN RUDIMENTARY ORGAN…CHARLES DARWIN SENDIRI MENGATAKAN ADA MATA RANTAI YANG HILANG ( MISSING LINK ) ANTARA TAHAP-TAHAP EVOLUSI DARI LUCY,,,HOMO SAPIEN,,,NEO NAENDRATA DAN CRO MAGNON….CHARLES DARWIN JUGA TIDAK SETUJU DENGAN TEORI TERSEBUT…


      3. ALASAN TEORI INI DIKEMBANGKAN KEPADA SELURUH DUNIA DENGAN MANIPULASI SEBAGAI FAKTA SAINS ADALAH KERANA JIKA ANDA BUAT ANALISA,,,GEREJA TELAH MENENTANG SAINS SEBELUMNYA DAN MENGHUKUM MATI GALILEO KERANA IA MEMBUAT PERNYATAAN MENGENAI ASTRONOMY DAN LAIN-LAIN YANG BERCANGGAH DENGAN BIBLE…MAKA KERANA ITU POPE SEKARANG TELAH MEMINTA MAAF…JADI KETIKA CHARLES DARWIN DATANG DENGAN TEORI YANG MENOLAK BIBLE MEREKA TIDAK MEMERLUKAN BUKTI YANG CUKUP,,,”THE ENEMY OF MY ENEMY IS MY FRIEND”…JADI MEREKA YANG MENDOKONG TEORI INI ADALAH KERANA SEMATA-MATA IA BERCANGGAH DENGAN BIBLE/GEREJA BUKANLAH KERANA IA FAKTA/BENAR…

      4. TERDAPAT RATUSAN SAINTIS DAN PENERIMA HADIAH NOBEL YANG MENENTANG TEORI EVOLUSI…DI KALANGAN MEREKA ADA YANG MENULIS BUKU YANG KHUSUS….ANTARA MEREKA ITU IALAH P.P GRASE,,,1971 KETUA KAJIAN EVOLUSI,,,UNIVERSITI SAJERIO,,,PARIS,,,,,SIR ALBERT GEORGE PENERIMA HADIAH NOBEL ATAS PENEMUAN VITAMIN C,,,,,SIR FRED HOYLE DENGAN KARYANYA,,,,RUPERT ALBERT MENULIS SEBUAH TEORI BARU MENENTANG TEORI EVOLUSI…SIR FRANK SALISBURY,,,SIR WHITEMEAT AHLI BIOLOGI DENGAN KARYANYA,,,,


      5. PENYOKONG-PENYOKONG TEORI EVOLUSI MENGGUNAKAN ALASAN ADA BUKTI PADA TINGKAT LEBIH RENDAH IAITU AMEOBA DAPAT BERUBAH MENJADI PAREMISHIA…ALQURAN TIDAK MENGATAKAN AMEOBA TIDAK BOLEH BERUBAH MENJADI PAREMISHIA NAMUN SEBENARNYA TIADAPUN BUKTI PERKARA TERSEBUT…

      6. JIKA ANDA LAKUKAN PERBANDINGAN PROBABILITY DARI SATU BENTUK DNA,,DARI KERA KE MANUSIA KEBARANGKALIANNYA ADALAH NULL ( ZERO ),,,BERMAKNA TEORI EVOLUSI ADALAH PALSU…


      7. PENYOKONG TEORI DARWIN TELAH MENGEMBANGKAN TEORI TERSEBUT KEPADA HOMOSEKSUALITAS ADALAH GENETIK…SETELAH DISELIDIK TERNYATA MANIPULATORNYA ADALAH SEORANG HOMOSEKSUAL….DI MALAYSIA LGBT HANYALAH MEWAKILI 0.01% RAKYAT MALAYSIA DAN MERUPAKAN PENYUMBANG PENYAKIT KELAMIN DAN HIV…APAKAH ADA AGENDA TERSEMBUNYI DISEBALIK MEREKA YANG MENGEMBAR-GEMBURKAN EXTRIMIS INI?





      Delete
  5. semua kena move forward!,asam garam dlm perjuangan bila memerintah,. sys bersetuju dgn bro budin,ada perbezaan pasangan tun & dsai,semasa dlm umno dan sekarang.

    sya fikir ni perkara yg tetap akn berlaku pada mana2 gabungan parti,bila segelintir kumpulan tak dapat jawatan/habuan yg mereka idamkan..nak-nak lagi bila jadi kuasa memerintah.kumpulan ini tidak besar,lama kelamaan jika mereka "BERSABAR",mereka suatu ketika,akn dapat. Jika mereka memandang kebawah pada ahli2 yg bertungkus lumus >20thn,tak dapat apa-apapun,jadi MP/DUN,Ahli majlis pun tak terbayang!,cuma KEPUASAN, TEWASKAN Najib/bn...untuk MALAYSIA YG LEBIH BAIK.!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sokong produk LGBT
      RAIHAM MOHD SANUSI 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore186
      Jangan sokong produk LGBT
      Satiful (dua, kiri) menyerahkan bendera TATIUC kepada kepada kontinjen TATIUC yang bakal bertanding dalam Networking Games Majlis Sukan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) Malaysia 2018.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KEMAMAN - Kerajaan negeri meminta masyarakat tidak memberi sokongan dan tidak membeli produk keluaran golongan lesbian, gay, biseksual dan transgander (LGBT) sebagai tanda memprotes agar mereka kembali ke pangkal jalan.

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahari Mamat berkata, masyarakat perlu memainkan peranan kerana perkara mungkar menjadi tanggungjawab bersama untuk dicegah dan bukan hanya menjadi tanggungjawab kerajaan.


      "Kalau kita jadi pengikut mereka di media sosial seperti Facebook dan kita promosikan mereka, kita beli barang mereka, lagilah keadaan akan bertambah serius sebab mereka.

      "Jangan serah kepada kerajaan saja untuk selesaikan isu LGBT ini. Semua masyarakat perlu mainkan peranan, jangan beri galakan kepada mereka. Kalau semua orang marah, tak selesa...mereka InsyaALLAH akan berubah," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas beramah mesra bersama warga kerja Kolej Universiti TATI (TATIUC) di Teluk Kalong, di sini.

      Bagaimanapun, Satiful berkata, mereka yang terjebak dengan gejala LGBT di Terengganu masih lagi rendah iaitu tidak sampai satu peratus daripada keseluruhan rakyat negeri ini yang dianggarkan seramai 1 juta orang.

      "Kita lihat sekarang golongan LGBT ini mahu masyarakat menerima mereka tetapi kita tengok mereka sendiri tidak boleh menerima diri mereka.

      "Perkara-perkara ini terjadi saya rasa kerana kita terlalu terikut dengan situasi berlaku di negara barat dan kita import ke dalam masyarakat kita," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan negeri menerusi porrfolionya di bawah Bahagian Pelaksanaan Syariah mengambil pendekatan lembut dalam menangani masalah berkenaan termasuk melibatkan mereka dalam seminar seperti yang telah dianjurkan baru-baru ini.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai saranan agar golongan transgender menggunakan tandas orang kurang upaya (OKU), Satiful membantah cadangan berkenaan.

      "Dia perlu tandas ke? Mana boleh guna tandas OKU kalau dia sendiri bukan OKU," katanya sambil berseloroh

      Delete
    2. PAS: Undi MCA di PRK Balakong sebab mereka rakyat Malaysia
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 6:16 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 6:26 petang

      A+ A-

      Jika alasan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang supaya anggota parti mengundi calon MCA pada pilihan raya kecil (PRK) di kerusi DUN Balakong adalah atas "semangat pembangkang" hari ini, setiausaha Majlis Syura Ulama parti itu memberi hujah yang berlainan.

      Datuk Dr Nik Zawawi Salleh (PAS-Pasir Puteh) ketika membahaskan usul Rang Undang-undang Antiberita Tidak Benar (Pemansuhan) di Dewan Rakyat, berkata, walaupun MCA menentang hukum hudud, sokongan kepada parti Cina itu dibuat kerana mereka adalah "rakyat Malaysia".

      "PAS kalau bekerjasama dengan MCA, Umno (sebab) mereka adalah rakyat Malaysia.

      "Berbanding dengan di sebelah sana (kerajaan) yang bekerjasama dan bekerja dengan rakyat asing, IRI (International Republican Institute)," katanya ketika menjawab soalan Cha Kee Chin (HARAPAN-Rasah).

      Nik Zawawi dipercayai merujuk kepada kenyataan Presiden IRI, Daniel Twining yang mendakwa usaha pertubuhannya untuk "mengukuhkan" parti pembangkang di Malaysia sudah berjalan sejak 2002.

      IRI merupakan badan gabungan dengan Parti Republikan di Amerika Syarikat dan merupakan salah satu daripada kumpulan yang didanai oleh National Endowment for Democracy (NED) yang mendapat dana daripada Kongres AS.

      Chen bertanya mengenai pendirian PAS pada PRK DUN Balakong yang dilihat bersedia menjalinkan kerjasama dengan MCA meskipun parti itu sebelum ini dengan lantang menolak usul Rang Undang-undang (RUU) Akta 355 berkaitan hukum hudud yang dibawa PAS.

      MCA selama ini konsisten secara terbuka menolak RUU berkenaan yang ingin meningkatkan hukuman yang boleh dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah.

      Abdul Hadi, malam semalam meminta anggotanya mengundi MCA atas semangat pembangkang.

      Isu kerjasama antara MCA itu timbul selepas Nik Zawawi dalam ucapannya sebelum itu mengkritik tindakan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Ia susulan, terdapat beberapa pemimpin dalam HARAPAN yang pernah mengkritik perdana menteri berkenaan.

      Kenyataan berkenaan dikeluarkan bagi menyokong hujah Nik Zawawi agar Akta Antiberita Tidak Benar tidak dimansuhkan.


      "Akta antiberita palsu ini sangat efisien dan lebih baik untuk sistem perundangan dalam negara.

      "Saya amati ucapan-ucapan yang disebut oleh wakil daripada kerajaan seperti wakil Port Dickson (Danyal Balagopal Abdullah) - (mansuh akta berkenaan) untuk lahirkan rakyat berani tegur kerajaan, pemimpin.

      "Apa cerita dulu sebahagain pemimpin yang komen Langkawi (Dr Mahathir) berapi-api, macam-macam komen, kenapa hari ini senyap? Apakah mereka jilat ludah sendiri?

      "Dengan hapus benda (akta) ini, ia lahirkan masyarakat yang berani menegur, ini sangat terpesong jauh," katanya.

      Delete
    3. Tonggeng..tonggeng..

      Apa masalah kamu masih merapu isu LGBT, haaaaaaaa.......??

      Look Tonggeng idiot,

      Listen me now and listen me good
      Stop being stupid and a useless deadwood

      Pelanduk boleh lupakan jerat
      Jerat tak lupa Tonggeng keparat

      Akibat tebiat harktuii ke langit
      Muka sendiri terludah terpalit

      Padan muka Tonggeng bangsat....!!

      My advice - adjust diri kamu dulu, rentikanlah tingkah MakNyah menyundal jalang siang malam & menyamar macam2 nama. Kenapa tidak jadi Jantan Sejati guna identiti sendiri, bukan Tikus Pengecut......??



      Delete
    4. KENAPAKAH ALQURAN MELARANG ORANG BERIMAN DARI MEMBERI KEPERCAYAAN KEPADA ORANG KAFIR/MUNAFIK


      1. MUSLIMS ARE THE MOST HYGIENIC PERSONS IN THE WORLD….MEREKA BUKAN SAHAJA BERSIH DARI SEGI BADAN DAN PAKAIAN BAHKAN SEMUA KEHIDUPAN HIDUP MEREKA…KEBERSIHAN PALING UTAMA IALAH KEBERSIHAN AKIDAH ATAUPUN PEGANGAN HATI/PEGANGAN HIDUP….IAITU TAUHID DENGAN MENGESAKAN ALLAH TUHAN YANG SATU…ALLAHLAH SATUNYA-SATUNYA TEMPAT TUMPUAN SELURUH MAKHLUK…TIDAK BERANAK DAN TIDAK PULA DIPERANAKKAN…DAN TIADA SUATUPUN YANG BOLEH DIBANDINGKAN DENGANNYA….

      2. BAIK MACAM MANAPUN SEKALIPUN SESEORANG ITU JIKA DIA MENSYIRIKKAN ALLAH MAKA SUDAH TENTU ADA TIDAK KENA DENGAN PERJALANAN HIDUPNYA….KATALAH DIA BERBUAT BAIK DENGAN MASYARAKAT TAPI DIA TIDAK SETIA PADA BIG BOSS TENTULAH ADA MASALAH BESAR….KATALAH SI A,,,BERKHIDMAT DENGAN SYARIKAT ZZZ TAPI IA TIDAK MENJALANKAN AMANAH DENGAN SEBAIKNYA DENGAN TIDAK PATUH KEPADA ATURAN PEJABAT SEPERTI TIDAK HADIR KERJA SEBAGAIMANA DI TUNTUT TAPI DALAM MASA SAMA DIA BEKERJA DENGAN SYARIKAT YYY…DIA MENDAPAT GAJI DARI KEDUA-DUA SYARIKAT TERSEBUT…DIA MALAH BERKELAKUAN BAIK DENGAN KAWAN DAN MASYARAKAT DENGAN MEMBERI DERMA DAN BERBELANJA….BEGITULAH KEADAAN SEORANG ITU BILA DIA MENDUAKAN ALLAH…DALAM KEADAAN PERCAYA PERCAYA KEPADA ALLAH TAPI DIA JUGA MENYEMBAH PATUNG DAN DEWA….ASSOCIATE PARTNER WITH ALLAH INILAH YANG TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH DI AKHIRAT BESOK WALAUPUN DIA SEORANG YANG BAIK TINGKAHLAKUNYA SEMASA DI DUNIA…..


      3. SYIRIK ADALAH NAJIS/CEMAR/KOTOR DALAM AKIDAH/TAUHID….JIKA DENGAN ALLAH DIA SUDAH BERLAKU CURANG APALAGI DENGAN MANUSIA TENTU TIADA LAGI MASALAH BAGINYA….HANYA ORANG MEMBUTA-TULI SAHAJA BOLEH MENERIMA PAGANISME SEPERTI ITU….KAFIR MUSYRIKIN MENDAKWA MEREKA JUGA MENERIMA KONSEP SATU TUHAN TAPI PADA PRAKTIKALNYA TIDAK BEGITU….

      4. JIKA SUDAH KOTOR DALAM AKIDAH/PEGANGAN HATI TENTU JUGA AKAN KOTOR DALAM CARA HIDUPNYA….MINUM ARAK,,,BERJUDI,,,,ADALAH MAINAN BIASA KEHIDUPAN MEREKA…MEREKA TIDAK SEDAR ARAK/DADAH ADALAH AMALAN YANG MENGOTORKAN AKAL/FIKIRAN MEREKA YANG WARAS….BERJUDI JUGA MENGOTORKAN PENDAPATAN/HARTA MEREKA…BABI JUGA DIHARAMKAN KERANA KOTOR KERANA BABI ADALAH OMNIVOUR YANG MAKAN SERBA-SERBI TERMASUK KEKOTORAN SELAIN MERUPAKAN VEKTOR KEPADA VIRUS/PARASITE…


      5. ORANG YANG BERFIKIRAN KOTOR DAN MENGAMALKAN CARA HIDUP KOTOR….KALAU SUDAH TANPA SEGAN SILU MENSYIRIKKAN ALLAH,,,MERASAKAN DIA TIDAK DIPERHATIKAN OLEH ALLAH DALAM KEHIDUPAN SEHARIANNYA,,,,TENTU IA JUGA TIDAK AKAN TAKUT MELAKUKAN KESALAHAN DAN JENAYAH JIKA DAPAT MELEPASKAN DIRI DARI MATA/UNDANG-UNDANG MANUSIA….

      6. HIDUP MUSYRIKIN BERGELUMANG DENGAN NAJIS SYIRIK DENGAN MENYEMBAH BATU,,,KAYU,,,LOGAM DAN BINATANG….MEREKA JUGA MENYEMBAH DEWA ( MANUSIA SEPARA TUHAN )…KETURUNAN MEREKA JUGA NAJIS BERZURIATKAN ZINA DAN SEKS BEBAS…DIERA DNA SEKARANG MASYARAKAT MEREKA MAKIN BERKECAMUK SETELAH UJIAN MENGESAHKAN ANAK MEREKA BUKAN DARI BENIH MEREKA KERANA KECURANGAN PASANGAN MEREKA…MEMAKAN NAJIS BANGKAI….TIDAK TAHU CEMAR ATAU CUCI YANG SEBENARNYA…FIKIRAN DAN CARA MEREKA BERFIKIR JUGA NAJIS KERANA MINUM AIR KENCING SYAITAN ( ARAK )..


      7. KERANA ITULAH ALQURAN MELARANG KAFIR DARIPADA MEMASUKI TANAH HARAM MAKKAH..KERANA MEREKA HAKIKATNYA NAJIS/KOTOR BATIN DAN ZAHIR…

      8. ALQURAN JUGA MEMBERI AMARAN ORANG KAFIR LEBIH MEMPERCAYAI SESAMA MEREKA ..JADI MENGAPA PULA ORANG ISLAM BERIA-IA BENAR MEMPERAYAI ORANG KAFIR….TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN MELAINKAN KERANA MEREKA MEMPUNYAI PENYAKIT NIFAQ ( MUNAFIK ) DALAM HATI….


      9. JIKA KITA ANALISA,,,ANTARA PUNCA KEJATUHAN EMPAYAR ISLAM APABILA MEREKA MULA MENARUH KEPERCAYAAN KEPADA KAFIR…LORD ALLENBY( KAFIR )/LAWRENCE OF ARABIA( MUNAFIK ) ADALAH NAMA YANG TIDAK ASING LAGI MENYUMBANG KEPADA KEJATUHAN EMPAYAR UTHMANIAH DENGAN BERSUBAHAT DENGAN PEMUKA ARAB/WAHABI…BEGITU JUGA KOTA MELAKA ROBOH KERANA PEMUKA MELAYU BERSUBAHAT DENGAN KAFIR PORTUGIS DAN MENYERANG DARI BELAKANG…


      Delete
  6. DALAM BANYAK-BANYAK AP PH

    HANYA MUHYIDDIN YANG REDHA DIA DIPECAT

    HANYA SELANGKAH SAJA UNTUK JADI PM

    DIA TAK SURUH ORANG MERUSUH PON...

    MASA AKAN MENENTUKAN....

    JANJI TETAP JANJI......

    NAMUN TUHAN YANG BISA MENENTUKANNYA....

    AKU DOAKAN BELIAU JADI PM SELEPAS TUN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Sabu elak media, hanya lambai tangan
      RIDAUDDIN DAUD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore8.4K
      Mat Sabu elak media, hanya lambai tangan
      Mat sabu lambai sebelum masuk Dewan Rakyat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu sentiasa menjadi perhatian termasuklah ketika beliau menghadiri sidang Parlimen.

      Ahli Parlimen Kota Raja itu menjadi tumpuan media selepas pembantunya dikatakan menerima wang berjumlah kira-kira RM800,000.


      Media sentiasa menantikan kehadiran beliau di bangunan Parlimen bagi mendapatkan penjelasan berkenaan isu tersebut namun ternyata beliau mempunyai cara tersendiri berhadapan media.

      Wartawan, jurugambar dan jurukamera bersiap sedia di lobi Parlimen apabila mengetahui beliau mahu keluar namun apa yang ‘dicita-citakan’ tidak kesampaian.

      Sebaik membuka pintu dan melihat media sudah berkumpul, Mohamad hanya senyum dan melambai kepada media sebelum masuk semula ke dalam Dewan Rakyat.

      Tindakannya itu disambut dengan ketawa daripada pengamal media yang mungkin tahu beliau belum bersedia untuk menjawab soalan daripada media.

      Baru-baru ini, seorang daripada pegawai kanan beliau disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Pegawai itu didakwa menerima wang berjumlah RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantu menyelesaikan masalah hutang supaya namanya dapat dikeluarkan daripada status muflis.

      Delete
    2. Dr Halimah, Selat Kelang dan Seri Setia.

      Rata-rata mengiktiraf bahawa Dr Halimah adalah sinonim dengan Selat Kelang. Beliau khasnya mempunyai asas dan sokongan yang kuat di Selat Kelang sejak tahun 1999 dimana calon PAS ketika itu ialah Dr Ahmad Supian.

      Beliau sendiri mula bertanding pada PRU 2004. Walaupun tewas, beliau bangkit dan menang pada PRU 2008, dan berjaya mempertahankan kerusi pada PRU 2013.

      Oleh kerana PAS memilih untuk keluar dari Pakatan Rakyat, dan bertanding bersendirian dalam pertembungan tiga penjuru pada PRU ke-14, nasib tidak menyebelahi beliau kerana tewas tipis 500 undi.



      Bagaimanapun, dengan sokongan Melayu disekitar 35 peratus, ini adalah satu pencapaian yang cukup mengkagumkan. Di takdirkan sekiranya dibuat pilihanraya semula di Selat Kelang pada hari ini, adalah tidak mustahil Dr Halimah akan memenangi semula kerusi ini dengan mudah.

      Data dan statistik jarang menipu dan menyesatkan. Di lihat kepada statistik PRU ke-14 untuk DUN Seri Setia (di mana hasilnya PKR menang dengan majoriti hampir 20,000) jikapun digabungkan undi PAS dan BN, jumlahnya sekitar 14,000, jauh ketinggalan di belakang undi PKR sebanyak 29,000.

      Jika di interpolasi dengan hasil keputusan PRK Sungai Kandis, dengan trend peratus keluar mengundi yang sama, di atas kertas, Dr Halimah bakal dimalukan dengan kekalahan defisit 14,000.

      Pokoknya, medan untuk Dr Halimah adalah di Selat Kelang. Bukan Seri Setia. Adalah sesuatu yang mengkagetkan bagaimana strategi PAS me’nyah’kan Dr Halimah dari tempat ‘selesa’ di Selat Kelang untuk dikorbankan di Seri Setia.


      Adakah Dr Halimah bakal bertemu nasib malang yang sama seperti dua doktor sebelum ini? Ataukah ada pertimbangan lain atau ilmu mantiq yang tidak boleh dibaca oleh pemilih Seri Setia (atau Selat Kelang?).

      Pendeknya, pemilihan Dr Halimah tentunya membuatkan pengundi Seri Setia khasnya kagum, dan kaget.

      NAZRI NOOR adalah pembaca Malaysiakini dan penganalisis di firma Strata Analytica.

      Delete
    3. LIBERALISME ADALAH FAHAMAN YANG EKSTRIM



      1. LIBERALISME ADALAH FAHAMAN YANG DIIMPORT DARI BARAT/KRISTIAN YANG TIDAK ADA KENA MENGENAPUN DENGAN MANA-MANA AGAMA DAN BANGSA DI MALAYSIA…..TAPI KENAPA PULA KEBELAKANGAN INI RAMAI RAKYAT MALAYSIA BERIA-BERIA BENAR MEMPERTAHANKAN ISME TERSEBUT?

      2. LIBERALISME BERMULA APABILA BARAT MENENTANG AGAMA KRISTIAN YANG KETINGGALAN ZAMAN BERCANGGAH DENGAN FAKTA SAINS…DI SAAT DUNIA ISLAM CEMERLANG DAN GAH DENGAN KEMAJUAN SAINS DAN TEKNOLOGI,,,KETIKA ITU KELUAR TOKOH-TOKOH ISLAM YANG HEBAT SEPERTI ALBIRUNI,,,ALKHAWARIZMI,,,ALFARABI,,DAN BEGITU RAMAI FIGURA YANG HEBAT….SAINS DAN MATEMATIK DI ASASKAN OLEH ISLAM BESERTA CIPTAAN SAINS YANG HEBAT…DI INDIA BARAT KETIKA ITU DI BAWAH PEMERINTAHAN ISLAM DI BANDAR AGRA ,,,,TAJ MAHAL PADA PUNCAKNYA SAINTIS ISLAM MELETAK BERLIAN/INTAN DI MANA PADA MALAM HARI BANDAR AGRA TERANG BENDERANG KERANA PANTULAN CAHAYA..ITULAH BETAPA HEBATNYA SAINTIS ISLAM….( SETELAH BRITISH MENJAJAH INTAN ITU TELAH DIBAWA PULANG KE BRITIAN )….. BARAT KETIKA ITU DI ZAMAN GELAP (DARK AGE)….GEREJA KRISTIAN TELAH MENYIKSA SEBAHAGIAN SAINTIS BARAT DAN ADA YANG DIBUNUH…SAINTIS BARAT YANG MULA MENERIMA ILMU DARI BAGHDAD,, KOTA ILMU KETIKA ITU KERANA TIDAK SEHALUAN DENGAN FAHAMAN GEREJA….


      3. LIBERALISME LAHIR EKORAN FAHAMAN SEKULARISME YANG MENOLAK AGAMA KRISTIAN DARI PEMERINTAHAN/POLITIK…MEMBOLEHKAN SESUATU TINDAKAN ATAU AMALAN BEBAS DARIPADA KETENTUAN AGAMA…FAHAMAN INI TERUS MENJALAR DAN MELARAT KEPADA ISLAM AGAMA SUCI/TAUHID YANG TIADA KENA MENGENA DENGAN AGAMA-AGAMA PENGANUT BERHALA DAN DEWA (PAGANISME)

      4. JUARA/PEMUKA LIBERALISME ADALAH YAHUDI/KAFIR LAKNATULLAH….MEREKA IALAH DARI SCOTLAND DAVID HUME,,,ADAM SMITH,,,,IMMANUEL KANT ( JERMAN ),,,DARI PERANCIS IALAH VOLTAIRE DAN JEAN-JACQUES ROUSSEAU…MEREKA MEMPERSOALKAN KUASA GEREJA SEMASA ZAMAN RENAISSANCE DAN REVOLUSI GEMILANG DI GREAT BRITAIN….LIBERALISME SECARA UMUMNYA MENENTANG PERATURAN-PERATURAN KERAJAAN DI DALAM,,KESUSTERAAN,,,SENI,,,AKADEMIK,,,PERJUDIAN,,,SEKS,,,PELACURAN,,,PENGUGURAN KANDUNGAN,,PENGUNAAN PENGAWALAN PENGANDUNGAN,,,KESAKITAN MUKTAMAD,,,ARAK,,,GANJA DAN BARANG-BARANG KAWALAN YANG LAIN,,,TERMASUK JUGA MENJATUHKAN KUASA RAJA DARI SEGI POLITIK

      5. DENGAN FAHAMAN INILAH, MAKA LAHIRNYA IDEOLOGI PANCASILA DI INDONESIA…DARINYA JUGA,,,PENGANUT FAHAMAN LIBERAL MENYERU AGAR DIBENAR PERKAHWINAN CAMPUR ANTARA AGAMA KERANA SEMUA AGAMA ADALAH BENAR DAN BETUL DAN PERKAHWINAN SEBEGINI SEMEMANGNYA TELAH DIAMALKAN DI INDONESIA MENUNJUKKAN KEJAYAAN BESAR GOLONGAN ISLAM LIBERAL DI SANA….DI MALAYSIA,,,PENULARAN FAHAMAN PLURALISME DAPAT DILIHAT DALAM KES-KES SEPERTI :- A) SAMBUTAN KONGSI RAYA,,,,B) BEBERAPA MENTERI MUSLIM DAN SEBUAH NGO MUSLIM ( SIS ) TELAH MENYOKONG PENUBUHAN INTER FAITH COUNCIL (IFC) SEBAGAIMANA DICADANGKAN OLEH MAJLIS KRISTIAN,,,BUDDHA,,,HINDU DAN SIKH MALAYSIA….C) MENDESAK AGAR DIBERIKAN HAK KEBEBESAN MURTAD UNTUK PENGANUT ISLAM DI MALAYSIA..D) AYAT-AYAT ALQURAN PERLU DITAFSIR SEMULA AGAR SELARI DENGAN PEREDARAN ZAMAN….E) MEMPERTIKAI SYARIAT ALLAH DAN HUKUM-HAKAM FIQH….F) MENOLAK PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG MORAL AGAMA..

      6. JIKALAU BENAR SEMUA AGAMA ADALAH BENAR DAN BETUL,,,,MASUK SAHAJA KE DALAM AGAMA ISLAM KERANA ITU DI SEBUT DALAM SEMUA KITAB-KITAB SUCI….KENAPA MEREKA ENGGAN??...TIADA LAIN KERANA INI SEMUA AGENDA IBLIS/LUCIFER/ILLUMINITI/FREEMASON….MEREKA TIDAK SEDAR MEREKA SEDANG DIPERALATKAN UNTUK MENJADI HABUAN NERAKA BERSAMA IBLIS LAKNATULLAH…..


      Delete
  7. Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid mendakwa lanjutan perkhidmatan Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) bukti Tun Dr Mahathir Mohamad tidak akan menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Katanya, Dr Mahathir pernah memberi bayangan hampir sama sebelum ini, apabila mengumumkan beliau akan terus memegang jawatan itu jika rakyat masih memerlukannya.

    “Dr Mahathir sendiri bila nak berhenti? Bila nak serah jawatan? Ini perjanjian konsensus, tetapi hari ini beliau sambung (lanjut perkhidmatan) Majlis Penasihat Kerajaan dalam satu jangka masa lagi.

    “Maksudnya apa? Maksudnya tidak bersedia menyerahkan kepada Anwar jawatannya,” katanya di lobi Parlimen hari ini.

    Terdahulu, Dr Mahathir mengumumkan CEP tidak akan dibubarkan walaupun pentadbiran Pakatan Harapan (PH) akan genap 100 hari kerana khidmat mereka masih diperlukan.

    Pengumuman itu bercanggah kenyataannya pada 12 Mei lalu yang CEP akan dibubabarkan selepas 100 hari pentadbiran PH.

    Pada 11 Jun lalu, Dr Mahathir dalam lawatan ke Jepun ketika itu berkata, beliau akan terus menjadi perdana menteri, jika itu yang dikehendaki rakyat.

    Sementara itu, Sani menyifatkan hanya pihak yang tidak memahami politik akan mengkritik tindakannya mendakwa Dr Mahathir dan Tun Daim Zainuddin yang mengetuai CEP cuba menghalang Anwar menjadi perdana menteri.

    Semalam, Ketua PPBM Bahagian Padang Serai, Khairul Anuar Ramli memberi 7 hari kepada Sani memohon maaf berhubung dakwaannya Dr Mahathir dan Daim mendalangi kempen menghalang Anwar memimpin negara.

    Sumber : http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/08/16/ahli-parlimen-kapar-dakwa-lanjutan-cep-bukti-dr-m-enggan-berundur/

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA HEBATNYA ISLAM


      1. ALLAH MENEGASKAN DALAM ALQURAN BAHAWA HANYA ADDIN/AGAMA/CARA HIDUP SATU-SATUNYA DITERIMA OLEH ALLAH DARI DULU,,,,KINI DAN SELAMA-SELAMANYA IALAH ISLAM…ISLAM YANG DIANUTI OLEH MANUSIA PERTAMA ADAM AS SEHINGGALAH SELURUH PARA NABI DAN RASUL SEPANJANG ZAMAN MENGAJAK MANUSIA KEPADA KEBENARAN SEHINGGALAH PENUTUP SEGALA RASUL IAITU NABI MUHAMMAD SAW.

      2. JIKA ADAM AS DISEBUT ABUL INSAN ( BAPA MANUSIA )…MEMBAWA SYARIAT ADAM… MAKA IBRAHIM AS DISEBUT ABUL ANBIYAA ( BAPA PARA NABI )…MEMBAWA SYARIAT IBRAHIM KERANA DARIPADA BAGINDA TERBIT SEGALA NABI-NABI SELEPAS BAGINDA,,,RAJA-RAJA SERTA SERTA PEMIMPIN UMAT-UMAT KEMUDIAN,,,JUGA PECAHAN BANGSA-BANGSA ARAB ( DARIPADA ISTERI SITI SARAH ),,,BANI ISRAEL YANG TURUT BERSAUDARA DENGAN BANGSA-BANGSA ATAUPUN EROPAH ( DARI SITI SARAH )…DAN BANGSA JAWI ( DARI ISTERI KETIGA ; SITI BATTURAH ) YANG TIDAK SEMUA ORANG TAHU KEWUJUDANNYA….


      3. MAKA ITU,,,JIKA DITELITI KITAB-KITAB MELAYU LAMA,,,,AGAMA YANG ADA DISEBUT WUJUD SEBELUM KEMUNCULAN NABI MUHAMMAD SAW ADALAH SYARIAT NABI IBRAHIM AS IAITU AGAMA ISLAM JUGA…..WUJUD SATU ISTILAH UNTUK MEMANGGIL PENGIKUT AJARAN NABI IBRAHIM AS SEBAGAI SEBAGAI ORANG-ORANG HANIFIAH IAITU MEREKA YANG LURUS…..APAPUN HAKIKATNYA ORANG HANIFIAH ADALAH ORANG ISLAM KERANA MEREKA MENGIKUT JALAN YANG LURUS DALAM PENYERAHAN KEPADA ALLAH SWT….BUKANKAH NABI MUHAMMAD SAW SENDIRI MENGAMALKAN SYARIAT NABI IBRAHIM SEBELUM BAGINDA MENDAPAT WAHYU DAN MENJADI RASUL?..BUKANKAH BAGINDA SERING MELAKUKAN SOLAT DUA RAKAAT SEPERTI DIAMALKAN NENEK MOYANGNYA?...

      4. NABI YANG TIDAK KURANG PENTINGNYA IALAH NABI ZULKIFLI AS LAHIR LEBIH KURANG 600 TAHUN SEBELUM NABI ISA AS ATAU LEBIH LAMA LAGI…DALAM ALQURAN ADA DISEBUT DUA ORANG LAGI TOKOH DENGAN BERMULA PANGKAL NAMA ZU/ZUL IAITU ZULQARNAIN DAN ZUNNUN (NABI YUNUS AS)…NABI ZULKIFLI DINISBAHKAN KEPADA KIFLI DI MANA DALAM BAHASA ARAB BERMAKSUD TANGGUNGAN…TIADA TANGGUNGAN PALING BESAR MELAINKAN SEBAGAI PEMERINTAH/RAJA….BAGINDA ZULKIFLI ADALAH RAJA DI ZAMANNYA….BAGINDALAH SEBENARNYA NAMA AGUNG DISEBUT SEBAGAI SIDARTHA GAUTAMA…DALAM KITAB BUDHA ADA DISEBUTKAN BAGINDA MEMIMPIN PERANG MELAWAN TENTERA BERGAJAH….ALQURAN 95 : 1 – 3 DEMI TIN DAN ZAITUN,,DEMI TUR SINA ( BUKIT SINAI ),,,DEMI NEGERI ( MEKAH ) YANG AMAN INI……NABI ZULKIFLI DILAHIRKAN DI KIFLI ( SELATAN BAGHDAD DI TEPI SUNGAI EUFRAT )…DISEBUT DALAM KITAB BUDHA BAHAWA SIDHARTA ADALAH SINONIM DENGAN POKOK TIN/FIG/BODHI DI MANA JIKA DIKAJI ASAL POKOK TIN ADALAH DARI TIMUR TENGAH….ZAITUN ADALAH ISYARAT KEPADA NABI ISA AS….TUR SINA KEPADA NABI MUSA AS DAN MEKAH IALAH MUHAMMAD SAW..KITAB BUDDHA JUGA MENYEBUT KEDATANGAN MAITREYA IAITU NABI AKHIR/PENUTUP MEMBAWA RAHMAT KEPADA SEKELIAN ALAM BERSIFAT UNIVERSAL/ALAMI…JIKA DITELITI KESEMUA CIRI-CIRI YANG DISEBUTKAN TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN NABI MUHAMMAD SAW….NABI-NABI SEBELUM MUHAMMAD SAW BERSIFAT NATION/LOCAL PADA BANGSA MASING-MASING…SEBAB ITULAH DALAM KESEMUA KITAB-KITAB SUCI DISEBUTKAN DENGAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN YANG BERSIFAT UNIVERSAL SUPAYA SEMUA PENGANUT KITAB-KITAB TERSEBUT MENERIMA MAITREYA/KALKI AVTAR BILA BAGINDA DIUTUSKAN..

      5. ALQURAN MENEGASKAN BAHAWA BARANGSIAPA YANG MENCARI ADDIN/AGAMA/WAY OF LIFE SELAIN ISLAM MAKA IA TIDAK DITERIMA….DI AKHIRAT KELAK TERMASUK DI KALANGAN ORANG YANG RUGI


      Delete
  8. Tak malu ke menangis meronta, mengemis memberontak dan meng ugut untuk jadi PM (?)

    Tak sekolah ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Potensi besar PAS di Seri Setia dan Balakong
      Al-Abror Mohd Yusuf | Diterbitkan 17 Ogs 2018, 9:00 pagi | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 7:31 pagi

      A+ A-

      PULASAN | Tidak banyak pilihan yang ada buat PAS sekarang. Dalam keadaan parti itu semakin terpinggir tindakan paling bijak ialah mengambil langkah yang tepat dan segera.

      Memanglah kalau ditanyakan kepada orang seperti Nasrudin Hassan dan Nik Mohamad Abduh Nik Aziz, kalau ditakdirkan AMANAH bubar dan anggotanya berbondong-bondong masuk PAS, mereka akan bertegas bahawa PAS tidak pernah lemah.

      PAS tidak pernah kalah, cuma belum menang.

      Cuma itulah, kadang-kadang kesungguhan PAS untuk mencapai kemenangan itu tidak selari dengan apa yang mereka buat. Ia kira-kira sama macam seseorang yang sedang berada di tempat duduk pemandu sebuah kereta dan bersedia 110 peratus untuk menuju destinasi yang dikehendaki.

      Dia pun menekan pedal minyak kereta itu sekuat hati. Masalahnya ialah, gear dibiarkan dalam keadaan neutral. Maka jadilah enjin itu terbiar dalam keadaan melahu ketika pemandu dan penumpangnya bercita-cita untuk sampai ke tempat yang dituju.

      Namun itu bukanlah masalah sama sekali buat PAS. Bagi PAS kemenangan yang sebenar ialah di akhirat. Maka apa yang dilakukan di dunia ini perlu diterima dengan pasrah, terutama apabila ia disurahkan daripada mulut presiden atau mursyidul am mereka.

      Maka dalam keadaan itu, kita memahami percaturan PAS dari semasa ke semasa. Cuma kalau boleh kita juga mahu mencadangkan beberapa idea kepada parti itu menjelang berlangsungnya dua pilihan raya kecil (PRK) pada 8 Sept nanti.

      Semarak slogan ABAH

      Pertama, PAS perlu meneruskan eksperimen siasah mereka selepas PRK Sungai Kandis. Apa yang mereka lakukan mulai 21 Jul hingga 4 Ogos lalu adalah langkah tepat untuk membina PAS yang lebih ampuh.

      Justeru di medan Sungai Kandis dan Balakong PAS mempunyai makmal yang luas untuk meneruskan uji kaji siasah mereka. Letaklah apa istilah atau nama Arab apa pun, ia tentu akan diraikan oleh orang ramai, khususnya pengundi di kedua-dua kerusi dewan undangan negeri (DUN) berkenaan.

      Antara uji kaji yang perlu dilakukan PAS ialah membawa Tuan Guru Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sekerap mungkin ke kedua-dua kawasan DUN berkenaan.



      Lebih kerap beliau hadir lebih baik, terutama di Balakong. Bukanlah pengundi di Balakong itu juga rakyat Malaysia yang berhak disantuni Abdul Hadi?

      Kedua, semarakkan slogan yang ampuh dan padu Asalkan Bukan Pakatan Harapan (ABAH). Perlu diulang-ulang dan diratibkan slogan ini seperti ABU (Asalkan Bukan Umno) yang pernah dilakukan oleh penentang BN suatu ketika dulu.

      Lebih menarik, laungkan slogan ABAH itu sekuat yang mungkin semasa Abdul Hadi hadir. Memang mugkin ada penyokong Pakatan Harapan (HARAPAN) akan mentertawakan ABAH sebagai "Asalkan Bukan Abdul Hadi" tetapi usah dipedulikan semua itu.

      Mereka bukannya tahu apa-apa tentang siyasah PAS yang hebat itu.

      Ketiga, tonjolkan watak-watak penting dan berkaliber dalam PAS yang ada sekarang. Ia perlu untuk membuktikan parti itu tidak pernah ketandusan pemimpin yang pintar dalam percaturan sehari-hari, sama ada sebagai parti politik atau badan dakwah.

      Jika dulu almarhum Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berjaya menawan hati ramai, sekarang pemimpin yang ada juga tidak kurang handalnya.

      Selain Abdul Hadi PAS ada Nasrudin Hassan, Nik Mohamad Abduh, Mokhtar Senik dan Dr Zuhdi Marsuki adalah antara pelapis yang memiliki masa depan yang sangat cerah di persada politik negara.

      Tidak ketinggalan penting ditonjolkan dan dibawa berkempen ialah Menteri Besar Terengganu Dr Samsuri Mokhtar, walaupun ia nanti mungkin akan mengundang persepsi bahawa PAS sebenarnya tidak dapat mempertaruhkan kewibawaan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob.

      Delete
    2. HANG TUAH MEMANG WUJUD


      1. DR. ROHAIDAH BERSAMA PROFESSOR HASHIM MEMBUAT KAJIAN TENTANG PENEMUAN KERIS DI RYUKYU (OKINAWA ) JEPUN…MAKLUMAN DARIPADA KEMENTERIAN JEPUN BAHAWA BUKAN SAHAJA KERIS TAPI MEREKA ADA BUKU YANG DIPANGGIL “REKIDAI HOAN” IAITU CATATAN KERAJAAN JEPUN DAHULU BERNAMA RYUKYU DI BAWAH JAJAHAN CHINA TENTANG PERJALANAN MAHARAJA DI SANA…BUKU ITU DITULIS DALAM TEMPOH 444 TAHUN SEMENJAK TAHUN 1414M.

      2. DALAM CATATAN ITU ADA SEPULUH PUCUK SURAT PERHUBUNGAN DIPLOMATIK ANTARA KERAJAAN RYUKYU DENGAN KERAJAAN MELAKA….DI SEBUT BEGINI “SURAT HANG TUAH LOH SIMANA MARAKA 1480”…SEDANGKAN DALAM HIKAYAT HANG TUAH HANYA DINYATAKAN HANG TUAH KE RYUKYU…ANTARA LAIN CATATAN ITU LAGI “THE LAKSAMANA IS THE FAMOUS MAN THAT WAS WRITTEN IN IN ALFONSO DE ALBUQUERQUE COMMENTARIES”…DITULIS DISITU LAKSAMANA DARI MELAKA…BUKU DE ALFONSO MENYATAKAN PADA 1511M HANG TUAH MASIH HIDUP DAN HENDAK KEMBALI KE MELAKA TAPI ALFONSO MENAHAN BELIAU DI SUNGAI MUAR KERANA MEMPUNYAI “UNCOMMON CAPABILIETIES”.


      3. SUME ORIENTAL IALAH CATATAN PEDAGANG-PEDAGANG PORTUGIS OLEH PENULIS BERNAMA TOME PIRES MENULIS TENTANG KEGAGAHAN LAKSAMANA MELAKA INI…JADI SAHLAH LAKSAMANA YANG BERTUGAS SEMASA SULTAN MANSUR SHAH DAN SULTAN ALAUDDIN HANYA HANG TUAH….HANG TUAH PERGI KE CHINA MEWAKILI SULTAN ALAUDDIN IAITU CUCU HANG TUAH MELALUI PERKAHWINAN SULTAN MANSUR SHAH DENGAN PUTERI LAKSAMANA JUGA TERCATAT DALAM SUME ORIENTAL.



      Delete
  9. Eh,nak jzdi PM ka?....tak sesuai langsong!!....kedua2nya bapok dan lembut(Anuardan Rafizi).Kedua2nya sesuai sangat kalau dijadikan penari mak nyah!!....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senjata rahsia

      Keempat, pada saat-saat akhir pelawa Datuk Seri Najib Razak untuk turun berkempen, sama ada di Seri Setia atau Balakong. Ia boleh dianggap sebagai senjata rahsia untuk memenangkan pembangkang di Selangor.

      Sifirnya sangat mudah. Di Seri Setia parti yang bertanding mewakili pembangkang bagi mencabar hegemoni HARAPAN ialah PAS.

      Abdul Hadi, Nasrudin dan rakan-rakannya yang penuh bakat dan kebolehan itu tentu dapat mengolah sokongan padu di kalangan penyokong PAS.

      Kalau bernasib baik kempen dan syarahan mereka juga akan memberi kesan kepada penyokong HARAPAN. Silap-silap hari bulan habis semua hati anggota Parti Amanah Negara (AMANAH) berbolak-balik dek hujah-hujah penceramah PAS yang fasih itu.

      Dengan dibantu simpulan bahasa, bidalan dan peribahasa yang memang dikuasai PAS, ia boleh memberi kesan kepada penyokong PKR dan BERSATU. Jika itu berlaku, hanya penyokong tegar DAP sajalah menjadi harapan calon HARAPAN di Seri Setia.



      Tambahan pula PAS meletakkan Dr Halimah Ali (gambar) sebagai calon mereka.

      Secara jujur, Dr Halimah ialah winning material untuk Seri Setia. Dia bukan saja mempunyai pengalaman sebagai wakil rakyat, malah turut pernah menjadi exco Selangor.

      Di luar pula dia tidak banyak mencipta kontroversi. Jauh benar beza pengalaman Dr Halimah berbanding calon HARAPAN, Halimey Abu Bakar.

      Pantang diusik

      Dalam keadaan begitu, kemunculan Najib menjadi pelengkap janji kemenangan yang bersinar terang di Seri Setia dan Balakong.

      Tugas Najib sebenarnya bukanlah sukar sangat. Beliau hanya perlu memahamkan penyokong Umno dan BN bahawa mereka tidak ada pilihan kecuali mengundi PAS di Seri Setia.

      Kemunculan itu juga membuka ruang buat Najib menjelaskan tuduhan yang dikaitkan kepadanya oleh kerajaan. Isu 1MDB, misalnya. Jadi, tidaklah beliau hanya berceramah di Facebook semata-mata.

      Najib cuma perlukan sedikit masa untuk menawan hati pengundi. Bukankah penyokong Umno sangat terkenal dengan budaya menelan apa saja yang dilafazkan oleh pemimpin - dan beka pemimpin - mereka?

      Jangan pedulikan kritikan orang seperti Datuk Seri Johari Abdul Ghani atau Datuk Seri Khaled Nordin yang berpendapat Najib perlu menjarakkan diri daripada Umno.

      Kelima - dan terakhir - PAS perlu membuktikan mereka tetap relevan sebagai parti yang sentiasa bersemangat waja. Memang hakikatnya itulah. PAS ibarat anak muda yang sentiasa berdarah panas dan bersemangat tinggi.

      Pantang diusik sedikit, PAS akan cekap berpencak dengan lincah di padang yang mereka ciptakan. PAS tetap malar segar dan tak pernah tua, malah pada ketika tertentu kita kagum kerana parti itu tidak pernah beranjak usianya.

      Tidak dapat dipastikan sama ada ia kerana DNA parti itu yang setiasa muda atau mengalami masalah tumbesaran.


      Tapi bagus juga, sebab PAS akan kekal gagah laksana anak remaja dan tetap memiliki stamina untuk melakukan uji kaji demi uji kaji. Biarkan saja parti lain menjadi kerajaan di Putrajaya, kerana yang penting PAS bertanding dengan kerelaan penuh tidak menjadi kerajaan.

      Mungkin itulah yang dirujuk Abdul Hadi sebagai "semangat pembangkang".

      AL-ABROR MOHD YUSUF ialah wartawan Malaysiakini yang sedang melakukan eksperimen sebagai rakyat Malaysia.

      Delete
    2. PRK Seri Setia: Kagum dan kaget strategi PAS
      Nazri Noor | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 9:38 malam | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 9:53 malam

      A+ A-

      ULASAN | Pengundi Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia tentunya kagum dan mampu berbangga dengan personaliti dan latar belakang calon PAS Dr Halimah Ali.

      Beliau yang merupakan bekas ADUN Selat Kelang selama dua penggal, dan juga bekas exco Selangor di era Tan Sri Khalid Ibrahim menjadi menteri besar ini tentunya mempunyai track record politik yang mengagumkan.

      Tidak kurang hebat juga latar belakang keluarga, pendidikan, dan kerjaya yang cukup mengkagumkan. Apa tidaknya, belum pernah ada sebuah keluarga yang kesemua lapan orang ahli keluarga adalah doktor.

      Beliau, suami dan 6 orang anak semuanya doktor. Hebat dan mengkagumkan. Syabas PAS.

      Sebenarnya, tidak sedikit calon-calon PAS yang mempunyai latar belakang yang mengkagumkan. Pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 yang lalu, PAS Selangor khasnya, dalam bahasa mereka sendiri, “membariskan tiga penceramah selebriti, dua calon bukan Islam, lima jurutera, lima doktor perubatan, dua akitek, tiga lulusan doktor falsafah, dua profesor madya dan seorang akauntan. Serta sembilan calon muslimat, satu angka yang mengatasi parti-parti lain, malah negeri-negeri lain yang PAS bertanding”.

      Bagaimanapun, umum mengetahui, PAS menerima tamparan hebat di Selangor setelah kalah di semua kerusi parlimen, kalah di semua 15 kerusi kecuali satu kerusi DUN, dan hampir kesemua calon mereka tidak langsung diendahkan oleh rakyat tanpa mengira profesor atau selebriti. Malah 11 calon DUN dan empat calon parlimen mereka hilang deposit.

      Calon-calon doktor PAS

      Barisan calon yang mengkagumkan tidak semestinya membawa pulangan yang lumayan, malah sebaliknya terbukti membawa malang.

      Tidak kurang hebat juga dengan trend untuk PRK. Ambil contoh 3 PRK yang terdekat, PRK Sungai Besar 2016, PRK Kuala Kangsar 2016, dan kini PRK Seri Setia, semua calon PAS adalah bukan sembarangan.

      Tetapi secara kebetulan, kesemua mereka adalah doktor profesional. Dr Abdul Rani Osman di Sungai Besar, Dr Najihatussalehah Ahmad di Kuala Kangsar dan kini Dr Halimah Ali di Seri Setia.



      Kebetulan atau tidak, itu bukan persoalannya. Persoalan yang lebih utama ialah, PAS berusaha menonjolkan tokoh yang berlatarbelakangkan profesional dan bukan konvensional ulama atau guru pondok.

      Umum mengetahui akan nasib yang menimpa kedua-dua calon PRK yang lalu. Dr Rani yang kalah tercorot di tempat terakhir di PRK Sungai Besar terpaksa kembali ke tempat asal di parlimen Kapar untuk PRU ke-14.

      Dr Rani berkesudahan tewas dengan defisit melebihi 16,000 di tangan calon PKR. Beliau cuma mampu memintas dua calon India. Kerusi yang beliau tinggalkan seterusnya dimenangi oleh calon Pakatan Harapan (HARAPAN) pada PRU ke-14.

      Dr Najihatussalehah pula, walaupun mampu menduduki tempat kedua mendahului calon AMANAH pada PRK Kuala Kangsar, namanya terus dilupakan selepas itu.

      Calon AMANAH yang beliau ketepikan, Dr Ahmad Termizi pula terus dicalonkan untuk PRU ke-14, dan hampir berjaya memintas calon BN.

      Yang pasti, kedua-dua calon yang impressive sebegini dilihat hilang dan dilupakan, setelah tewas di PRK.

      Delete
    3. APA HEBATNYA ALHADIS AN NABAWI : PENGIKUT SYIAH DIMINTA KEMBALI KE PANGKAL JALAN



      1. JIKA ADA ORANG YANG MENENTANG HADIS NABI MUHAMMAD SAW BERITAHU MEREKA,,, SEBELUM MEREKA MENGKRITIK HADIS TERSEBUT BUAT GESAAN SUPAYA FAKULTI-FAKULTI SEJARAH DI MANA-MANA UNIVERSITI DI TUTUP TERLEBIH DAHULU….INI ADALAH KERANA SEHEBAT MANAPUN CERITA SEJARAH TIDAK BOLEH MENANDINGI SELEMAH-SELEMAH HADIS.

      2. AL HADIS ADALAH SUMBER KEDUA ISLAM SETELAH ALQURAN BERDASARKAN BANYAK SEKALI AYAT-AYAT ALQURAN SUPAYA MENTAATI ALLAH DAN RASULNYA….SESORANG MUNGKIN TIDAK DAPAT MENUNAIKAN SOLAT,,,ZAKAT,,,DSB NYA DENGAN PRAKTIKAL TANPA ADANYA HADIS NABI SAW…

      3. HADIS-HADIS NABI DINILAI BERDASARKAN RIWAYAH DAN DIRAYAH….RIWAYAH IALAH SANAD TURUN TEMURUN DARI BAGINDA NABI SAW SEHINGGA SAMPAI KEPADA PERAWI YANG AKHIR….DIRAYAH PULA IALAH INTISARI FAKTA KEBENARAN DALAM HADIS TERSEBUT…


      4. JIKA PERAWI THIQAH (DIPERCAYAI) SETIAP PERINGKAT ADALAH RAMAI MAKA HADIS ITU SAMPAI KE PERINGKAT TAWATIR IAITU AUTHENTIC TANPA DIPERTIKAIKAN LAGI DAN MENJADI PEGANGAN AKIDAH…PERAWI-PERAWI DIKRITIK TAHAP KEKUATAN INGATAN DAN INTEGRITI MEREKA DALAM CABANG PENGKHUSUSAN RIJALUL HADIS.

      5. ALQURAN DITULIS DAN DIBUKUKAN SEJAK NABI SAW HIDUP LAGI…NABI MELARANG MENULIS HADIS KETIKA PENULISAN ALQURAN DIBUAT TAKUT NANTI MENGELIRUKAN PEMBUKUAN ALQURAN…AL HADIS DI TULIS SETELAH PEMBUKUAN ALQURAN TELAH LENGKAP….


      6. HADIS-HADIS DIKLASIFIKASIKAN KEPADA SAHIH,,HASAN,,,DHAIF DAN SEBAGAINYA BERDASARKAN TAHAP STANDARD SPESIFIKASI YANG DITETAPKAN OLEH ULAMA ISLAM...ILMU BERKENAAN DENGAN KLASIFIKASI INI DIBAHAS DENGAN PANJANG LEBAR DALAM MUSTALAHUL HADIS….BERDASARKAN PENILAIAN TERSEBUT HADIS-HADIS PALSU DAPAT DIBERSIHKAN DARI PENGKALAN HADIS…HADIS-HADIS YANG DIBUKUKAN IALAH BUKHARI,,,MUSLIM,,,TARMIZI,,,ABU DAUD,,,,AN NASAI,,,IBNU MAJAH DLL…

      7. PENGIKUT SYIAH/ANTI HADIS DIMINTA KEMBALI KEPADA AJARAN SUNNAH YANG SEBENARNYA DENGAN MENINGGALKAN HADIS PALSU KARANGAN ALKULAINI…KAJIAN YANG DIBUAT MENUNJUKKAN BAHAWA PENDUKUNG MEREKA BERLATAR BELAKANGKAN FAKULTI SEJARAH TULEN…MEREKA HENDAKLAH SEDARLAH SEDAR,,,BILA BERHADAPAN INTEGRITI ALHADIS YANG MEGA DAN GAGAH PERKASA MEREKA ADALAH IBARAT KUMAN.



      Delete
  10. saya merayu kpd yab ds dr wan azizah n yb nurul utk menggesa ds anwar supaya besara dgn aman n kekal sebagai 'politikus yg berpengaruh'.

    beliau perlu bertanding dlm prk dulu n menang seblm layak utk d beri pertimbangan selaku PM ke 8.

    dia penuh dgn controversi n saya yakin dlm masa kempen nanti semua perbuatan2 'curang' nya d masa lampau akan d ungkit kembali olih phak lwn.

    biar lah anak2 muda n pengundi2 yg masih tidak termaklum tidak d dedahkan dgn cerita2 'jijik' mengenai beliau yg amat memalukan keluarga.

    ini adalah pandangan ikhlas saya.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib cabar Guan Eng lapor polis isu RM19b bayaran balik GST
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 10:26 malam | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 10:31 malam

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mencabar Menteri Kewangan Lim Guan Eng membuat laporan polis berhubung dakwaan RM19 bilion wang bayaran balik GST 'dirompak' BN.

      "Di sebalik tuduhan dibuat di parlimen di mana mereka mempunyai kekebalan atau imuniti kononnya BN merompak RM19 bilion dari dana tuntutan GST, Lim sepatutnya secara peribadi membuat laporan polis dengan menyatakan secara jelas BN telah merompak dana cukai input GST sebanyak RM19 bilion," katanya melalui kenyataan di Facebook malam ini.

      Najib berkata demikian susulan dakwaan Lim sebelum ini bahawa tabung bayaran balik GST kurang sebanyak RM19.428 bilion dan mendakwa wang berkenaan disalah guna oleh pentadbiran lama.

      Sementara itu, dalam kenyataan sama, Najib berkata kerajaan kehilangan sekurang-kurangnya RM31 bilion susulan penghapusan GST Jun lalu, dan pengecualian cukai selama tiga bulan sebelum SST dilaksanakan pada September depan.

      "Saya mahu menyatakan dengan jelas berikutan pengecualian cukai selama tiga bulan, kehilangan pendapatan adalah sekurang-kurangnya RM15 bilion. Terdapat juga pengurangan tambahan sekurang-kurangnya RM8 bilion bagi bulan September dan Disember 2018.

      "Dengan menghentikan secara pra-matang GST, kerajaan baharu dengan mudah akan terdedah kepada tuntutan cukai input GST sebanyak RM8 bilion bagi yang dikutip pada April dan Mei, di mana kerajaan perlu membayarnya kerana peniaga kini boleh menuntut kesemua cukai input," katanya.

      Malah, tambah Najib, jumlah itu mungkin lebih tinggi bagi beberapa bulan pertama kutipan SST.

      Ini kerana, katanya, pengguna mengambil kesempatan membeli barangan mewah seperti kereta dan barangan mahal lain ketika pengecualian cukai dan sebelum perlaksanaan SST.


      "Selain itu, pemansuhan GST serta sistem penguatkuasaan kendirinya turut memberi ruang kepada lari cukai atau pengisytiharan cukai korporat lebih rendah sebagaimana berlaku ketika SST lalu dan ini pasti akan menambah kebimbangan terhadap kerajaan baharu ini.

      "Ini adalah sebab sebenar mengapa banyak janji manifesto Pakatan Harapan kekal tidak ditunaikan dan mengapa program bantuan kepada golongan memerlukan akan dipotong manakala kenaikan gaji kakitangan awam dibekukan," katanya.

      Najib juga mendakwa kerajaan HARAPAN akan memperkenalkan pelbagai cukai baru bagi menebus kerugian susulan pemansuhan GST.

      "Rakyat kini perlu bersedia untuk pelbagai cukai baharu lain dari Pakatan Harapan berikutan pemansuhan GST dan negara tidak lagi berupaya mengutip cukai dari ekonomi tidak sah dan daripada mereka yang lari cukai," katanya.

      Delete
    2. Pelantikan ketua pengarah baru AADK dikritik
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 9:32 malam | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 9:34 malam

      A+ A-

      Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) tidak akan bergerak ke depan jika jawatan ketua pengarah diberikan kepada mereka yang bakal bersara atau sebab lain, kata sumber.

      Sumber itu, yang memegang jawatan kanan dalam agensi berkenaan, mempersoalkan sama ada AADK adalah tempat "mencampak" mereka yang sudah berada di hujung kerjaya.

      Sumber berkenaan merespons kepada pelantikan Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Bukit Aman Datuk Seri Zulkifli Abdullah sebagai ketua pengarah AADK yang baru.

      "Adakah pegawai AADK tak ada yang layak untuk menerajui agensi ini? Kalau tengok rekod sejak 2008... semua mereka ini dalam tempoh berpencen," kata sumber itu.

      Sumber itu juga mendakwa Menteri Dalam Negeri dan ketua setiausaha kerajaan meminggirkan agensi berkenaan.

      Setiap kali pelantikan ketua pengarah baru, kata sumber itu, dasar dan fungsi agensi itu akan diubah.

      "Tiada usaha berterusan dari dasar sebelumnya, pendekatan, program dan visi untuk menghalang dan memulihkan penagih dadah.

      "Ketua pengarah baru yang dilantik bagi jawatan itu berada di penghujung kerjaya atau sebagai hukuman hanya akan berikan perkhidmatan ala kadar sekadar nak menunggu pencen," kata sumber lagi.

      Selain itu, sumber turut menyorot bahawa ketua pengarah yang dibawa dari luar tidak mempunyai kepakaran atau pengalaman untuk berurusan dengan perkara tugas agensi berkenaan.

      Justeru, sumber itu merayu agar Menteri Dalam Negeri mempertimbangkan keputusan dan melantik individu yang berkelayakan bagi jawatan berkenaan.

      "Ketua setiausaha negara perlu sensitif dalam memastikan kesesuaian individu itu untuk menjadi ketua pengarah. Bukan main tangkap muat saja.

      "Ia akan memberi kesan kepada fungsi, tanggungjawab, visi, misi dan pencapaian matlamat penubuhan AADK seperti yang dihasratkan dalam Akta AADK 2004," katanya.

      Sumber itu juga pelantikan seperti yang ada akan menjejaskan moral kakitangan AADK.


      "Kita risau pegawai-pegawai AADK pun buat kerja dengan tidak sepenuh hati, terpaksa dan penuh dengan lakonan sebagai bantahan kerana ketidakpuasan hati terhadap pelantikan ketua pengarah yang dibuat secara tangkap muat," katanya.

      Sebelum ini, Malay Mail melaporkan pelantikan Zulkifli itu adalah atas arahan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Zulkifli pula menyatakan rasa terkejut dengan pelantikannya namun menganggap ia sebagai penghormatan untuk menerajui AADK.

      Delete
    3. APA HEBATNYA ALQURAN


      1. JIKA ANDA KUMPULKAN SELURUH KITAB-KITAB SUCI YANG ADA DI MUKA BUMI INI DAN BUAT UJIAN FAKTA-FAKTA SAINS DALAMNYA SEMUA KITAB-KITAB SUCI TADI GAGAL KECUALI ALQURAN SAHAJA YANG MELEPASI TAPISAN TERSEBUT.


      2. ALBERT EINSTEIN ADA MENYEBUTKAN “SCIENCE WITHOUT RELIGION IS LAME….RELIGION WITHOUT SCIENCE IS BLIND…..

      3. ALQURAN ADALAH BOOK OF SIGNS NOT BOOK OF SCIENCE…PUN BEGITU BANYAK TERDAPAT FAKTA-FAKTA SCIENCE DALAM ALQURAN.


      4. ALQURAN 21 :30 MENYEBUTKAN PASAL BIG BANG…ALQURAN 79 : 30 BERKENAAN BUMI BULAT….ALQURAN 21 : 61 BERKENAAN CAHAYA BULAN BERASAL DARI MATAHARI….ALQURAN 21 :33 PASAL MATAHARI BERPUSING PADA PAKSI.

      5. ALQURAN BERCAKAP BERKENAAN BOTANI,,,BIOLOGI,,,ZOOLOGI,,,EMBRIOLOGI,,,,GENETIKA DAN LAIN-LAIN LAGI…..THE ONLY RELIGIOUS SCRIPTURE THAT PASSES THE TEST IS GLORIOUS ALQURAN..


      6. CUBA KITA RENUNGKAN,,,,BAGAIMANA MUNGKIN MUHAMMMAD SAW YANG HIDUP 1400 TAHUN YANG LAMPAU BOLEH BERCERITA BERKENAAN SEMUA ITU SEDANG BELIAU TINGGAL DI PADANG PASIR DAN TIDAK TAHU MENULIS DAN MEMBACA,,,SEDANG FAKTA SEJARAH TERSEBUT BAHARU SAHAJA DAPAT DIBUKTI DALAM 2 HINGGA 3 ABAD BARU-BARU INI….TIDAK LAIN TIDAK BUKAN KERANA BAGINDA MENDAPAT WAHYU DARI ALLAH SWT….INI MEMBUKTIKAN ALQURAN ADALAH SATU-SATUNYA KITAB SUCI YANG MASIH MENGEKALKAN KEASLIANNYA SEBAGAIMANA IA MULA DITURUNKAN….

      7. PENGIKUT SYIAH DIMINTA BERTAUBAT DARI AJARAN MEREKA YANG MENGATAKAN ALQURAN TIDAK LENGKAP..

      Delete
  11. 'Orang tamak selalu rugi. Mcm anjing dgn bayang2'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ISLAM DAN INDIA BARAT



      1. INDIA TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU INDIA BARAT DAN INDIA TIMUR….INDIA BARAT ADALAH INDIA YANG KITA FAHAMI SEPERTI HARI INI…INDIA TIMUR IALAH ALAM/DUNIA MELAYU YANG KITA KURANG PENGETAHUAN TENTANGNYA…SEJARAH MELAYU BERMULA SEMASA HIDUP NABI IBRAHIM AS DI MANA BAGINDA TELAH MEMERINTAHKAN ANAK-ANAK BAGINDA SUPAYA BERHIJRAH KE KAWASAN EMPAYAR MELAYU PADA ZAMAN DAHULU….SEJARAH EMPAYAR MELAYU DIRAKAMKAN SEAWAL KELAHIRAN NABI ISA AS BERMULA DI FUNAN DAN CHAMPA IAITU APA YANG KITA KENALI HARI INI SEBAGAI INDOCHINA.


      2. TAMADUN INDIA BARAT DI KATAKAN BERMULA DENGAN BANGSA CAMPURAN ARYA DAN DRAVIDA…INDIA DIBERI NAMA SECARA RASMI OLEH PENJAJAH INGGERIS..KENAPA INGGERIS DATANG MENJAJAH?? SEBABNYA IALAH MEREKA DATANG DENGAN SEMANGAT PERANG SALIB…INDIA BARAT TERMASUK SALAH SATU JAJAHAN DI BAWAH EMPAYAR ISLAM…SEJARAH INDIA BARAT DAN INDIA TIMUR LEBIH KURANG SAMA DARI SEGI MULA MENJAJAH DAN KEMERDERKAAN…


      3. AGAMA HINDU TIDAK SEPERTI AGAMA-AGAMA LAIN KERANA TIDAK DAPAT DIKETAHUI SECARA PASTI SIAPA PEMBAWA PERTAMA AJARAN-AJARANNYA….INI MERUPAKAN SALAH SATU KESULITAN DALAM MEMPELAJARI DALAM MEMPELAJARI AGAMA HINDU…NAMA HINDU YANG SEKARANG LAZIM DIKENAL DAN TELAH DIPERGUNAKAN SECARA UMUM SELURUH DUNIA,,,MERUPAKAN NAMA ASING KERANA NAMA ITU DIBERIKAN OLEH ORANG BUKAN HINDU…NAMA INDIA DIJELASKAN DARI NAMA SUNGAI SINDHU,,,,YANG MENGAIRI DAERAH BARAT INDIA..BANGSA PERSIA MENYEBUT SUNGAI ITU SUNGAI HINDU…KEMUDIAN NAMA INI DIAMBIL ALIH OLEH ORANG YUNANI,,,SEHINGGA NAMA ITULAH YANG TERKENAL DI DUNIA BARAT.


      4. LEBIH KURANG SERATUS TAHUN SELEPAS KEWAFATAN BAGINDA NABI MUHAMMAD SAW,,,,,PEDAGANG-PEDAGANG ISLAM DARI ASIA BARAT DATANG KE INDIA…INDIA BERLINDUNG DENGAN PEMERINTAH ISLAM KERANA MEREKA PADA MASA ITU MENGHADAPI SERANGAN BERTALU-TALU DARI BANGSA PARSI DAN MONGOL,,PENGARUH AGAMA DAN KEBUDAYAAN ISLAM MELUAS KE SELURUH INDIA DAN PADA ABAD KE 12 BERDIRILAH KESULTANAN DELHI YANG MELAHIRKAN SUATU DINASTI ISLAM DI INDIA SELAMA BEBERAPA ABAD LAMANYA…DI SINI BERMULALAH SEJARAH GEMILANG DAN KEMUNCAKNYA TAMADUN INDIA…HINGGA SEKARANG MASIH TAMPAK DENGAN JELAS PENINGGALAN-PENINGGALAN ISLAM DI INDIA DENGAN TERDAPATNYA MASJID-MASJID DAN MAKAM-MAKAM ISLAM DI SELURUH INDIA SEPERTI TAJ MAHAL DAN LAIN SEBAGAINYA..DI SAAT-SAAT KEMUNDURAN INDIA LAHIRLAH AGAMA-AGAMA BARU SEPERTI SIKH DAN SELEPAS ITU QADIANI…SEHINGGA DIRAMPAS PENJAJAH KAFIR.


      5. PANGGILAN KEPADA PENGANUT HINDU TIDAK TERSEBUT DI DALAM VEDA DAN UPANISHAD. JIKA MERUJUK KEPADA VEDA PENGANUTNYA DIPANGGIL VEDANTIS…JADI HINDU SEBENARNYA BUKAN MERUJUK KEPADA AGAMA TAPI SEBENARNYA BANGSA HINDU YANG MENETAP DI KAWASAN TERSEBUT TANPA MENGIRA AGAMA..JIKA KITA MENGKAJI KITAB-KITAB TERSEBUT KITA AKAN JELAS BAHAWA TERDAPAT AJARAN MENGESAKAN TUHAN DAN TERDAPAT AJARAN-AJARAN YANG MENYAMAI AJARAN ALQURAN. BEGITU JUGA DALAM KITAB TERSEBUT TERDAPAT RAMALAN KEDATANGAN NABI AKHIR/PENUTUP…SEBAGAI CONTOH NAMA AYAHNDA NABI SAW ADALAH VISHNU YASH ( HAMBA ALLAH ) JIKA DITERJEMAH KEPADA BAHASA ARAB MENJADI ABDULLAH….IBUNDA NABI SAW BERNAMA SUMATHI ( PEACE AND SERENITY ) JIKA DITERJEMAH MENJADI AMINAH..DAN LAIN-LAIN CIRI PENGECAMAN BAGINDA SEPERI 4 SAHABAT YANG HEBAT IAITU ABU BAKAR, OMAR, OTHMAN DAN ALI RA.

      6. BERDASARKAN KETERANGAN DI ATAS TIDAK SYAK LAGI BAHAWA KITAB HINDU YANG ADA PADA HARI INI ASALNYA ADALAH DI BAWA OLEH BANGSA ARYA…..KITAB ITU SEBELUM BERLAKU PERUBAHAN/PINDAAN/PAGANISME ADALAH LEMBARAN/SUHUF YANG TERAWAL NABI ADAM,,,,NABI IDRIS,,,,NABI SHITH…..NABI IBRAHIM DAN MUSA AS SEBAGAIMANA TERAKAM OLEH ALQURAN 87 : 18 - 19




      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...