Sunday 12 August 2018

LOGIKKAH BARANG2 BERHARGA DISIMPAN DI RUMAH BESAN?

Dilaporkan bahawa kononnya kurang separuh daripada barangan yang dirampas sebelum ini di kediaman dan kondo yang dikaitkan dengan Najib Razak serta dikaitkan dengan 1MDB adalah merupakan milik Rosmah Mansor.


Selebihnya ia dikatakan milik besan Rosmah iaitu Maria Nazarbayez, selain ada juga yang merupakan kepunyaan anak Najib sendiri, Nooryana Najwa.


Pernahkah kita dengar seseorang menyimpan berkotak-kotak beg tangan mewah dan berbeg-beg barangan kemas di rumah besannya?


Jika kita sendiri sebagai besan, adakah kita akan meletakkan barangan berharga seperti itu di rumah besan kita?


Kahkahkah....


Putar...Abang Halim...putar...


Sebelum ini, Najib turut dilaporkan berkata, wang tunai berjumlah RM114 juta yang dirampas bersama barangan kemas dan beg tangan itu juga adalah kepunyaan UMNO yang merupakan lebihan yang tidak digunakan dalam pilihanraya lalu.


Pengakuan Najib itu dibuat di sebalik fakta yang didedahkan oleh pihak polis bahawa wang tunai itu adalah dalam 29 jenis mata wang asing.


Sebagaimana pengakuan Najib itu menimbulkan keraguan yang nyata, dakwaan sejumlah barangan yang dirampas itu merupakan milik besan Rosmah juga menimbulkan tanda tanya yang sama kepada kita.


Logikkah ia? (ShahbudinHusin 12/08/2018)

137 comments:

  1. Di rumah besan, di rumah anak, apa pun tak masuk akal. Mesti di rumah sendiri. Kalau simpan di bank, lain lah. Takut kena curi.

    Mesti ada muslihat bila simpan di rumah besan. Atau yang menuntut barang barang itu besan punya ada lah mengarut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ruang Reply pertama ini perlu di gunakan cepat bagi mengelakkan penyangak memasukkan kopipes.

      Najib seolah olah hilang akal beberapa hari sebab tidak mengata wang RM114 juta itu Umno punya apabila saja Polis lakukan geledakan, rampasan dan sitaan.

      Ha nya seleps beberapa hari bahru dia mengata begitu. Itu "after thought" yang begitu lama, membayangkan "bad thought" nak elakkan di soal dapat dari mana wang itu.

      Tapi, alahai, tak banyak yang bukan "bad thought" keluar dari kepala Najib selepas tersungkur di Pru14.

      Delete
    2. Selepas Mahathir, menteri pula kata 10 Janji 100 hari sukar ditunaikan



      KUANTAN – Ketua Setiausaha Pakatan Harapan (PH), Datuk Saifuddin Abdullah mengakui ada beberapa perkara dalam manifesto PH yang dijanji untuk dilaksanakan dalam dempoh 100 hari sukar ditunaikan, sebaliknya memerlukan tempoh lebih lama, menurut laporan Bernama.

      Saifuddin, yang juga Menteri Luar, berkata, ini kerana keadaan ekonomi dan kewangan yang diambil alih daripada kerajaan Barisan Nasional sebelum ini lebih ‘teruk’ daripada apa yang disangkakan.
      “Dalam masa 100 hari, ada 10 janji yang telah kita sebut dalam Manifesto PH, ada perkara yang sudah kita laksanakan, ada perkara yang sedang diusahakan dan ada perkara yang baru kita mulakan.

      Ia satu janji yang kita tetap akan tunaikan, tetapi saya harap rakyat Malaysia memahami keadaannya sangat teruk sehingga ada satu dua janji sukar dilaksanakan dalam 100 hari, mungkin dapat dilaksanakan satu dua tahun,” – Datuk Saifuddin Abdullah
      Beliau, yang juga Ahli Parlimen Indera Mahkota berkata demikian ketika berucap pada majlis Makan Malam Sambutan Ulangtahun ke-43 Gabungan Persatuan Tionghua Kuantan di sini malam tadi.

      Daripada 10 janji Pakatan Harapan, hanya 2 janji yang benar-benar ditunaikan iaitu menghapuskan GST dan Menyiasat Skandal. 8 janji lain hanya dilakukan separuh atau tidak ditunaikan langsung.


      : Janji paling utama JANJI KRONI DAPAT MAKAN....

      Delete
    3. Why money not kept in bank earning interest, Umno asked
      FMT Reporters | August 10, 2018

      Aliran questions if Umno's constitution allows the president to keep huge amounts of cash belonging to the party.

      Police transferring boxes containing cash during raids at a property linked to Najib last May. (AFP pic)

      PETALING JAYA: Penang-based pressure group Aliran has questioned Umno over the huge amounts of money kept in hard cash, including the millions of ringgit seized from former leader Najib Razak, which he said belonged to the party.

      Aliran’s P Ramakrishnan questioned why the huge amount of money was not deposited in banks instead.

      “Doesn’t Umno have faith in our banks for the money to be safely kept in the bank earning interest? What is the responsibility of the treasurer? Does he play any role at all?” he asked in a statement.

      It comes amid reports that some RM3.5 million had been removed from the Prime Minister’s Office in Putrajaya on the night of May 9, following Umno’s defeat in the general election.



      Najib had said the money was to be used for Umno’s election campaign, and was being kept outside the strong room and safes in his office.

      Najib said the RM114 million cash seized by police in several raids at properties linked to his family members was also party funds.

      But Aliran questioned if the Umno constitution allowed the president to keep party funds in that manner.

      “What is the role of the treasurer then?” it asked. “Normally, the money of a society is managed by the treasurer. In Umno’s case, we rarely hear of the treasurer.”

      It added that as required by law, party funds should be kept in a bank and operated by chosen officials.

      “Payment can only be made for any big expenditure incurred following a decision of the Umno Supreme Council.

      “No party constitution gives absolute authority or discretion to the party president to use so much money as to when and how without being accountable,” said Ramakrishnan.

      “Don’t the Umno members query this practice?” he asked.

      Delete
    4. Jangan tutup IPG Kota Bharu
      ADILA SHARINNI WAHID 11 OGOS 2018
      Jangan tutup IPG Kota Bharu
      Kain rentang mohon kekalkan IPG Kota Bharu digantung di sekeliling kawasan institusi itu.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU – Warga Institut Pendidikan Guru (IPG) Kota Bharu terus merayu kerajaan terutama Kementerian Pendidikan supaya tidak meneruskan proses pemansuhan dan penukaran fungsi institusi itu kepada Kolej Vokasional.

      Pengerusi Pasukan Bertindak IPG Kota Bharu, Abd Razak Shafie berkata, proses pemansuhan dan penukaran institut berkenaan berjalan secara berperingkat-peringkat dan kini IPG tersebut hanya tinggal 200 penuntut berbanding 1,000 penuntut pada tahun-tahun sebelum ini.


      “Selepas keputusan untuk menutup atau menukar fungsi IPG ini dibuat, kali terakhir kemasukan pelajar di IPG hanya dibuat pada tahun 2016 dan sehingga kini hanya tinggal 200 penuntut dengan 150 pensyarah.

      “Angka yang terlalu kecil berbanding 1,000 jumlah pelajar yang kebiasaannya menuntut IPG ini pada saban tahun. Hal ini juga kerana IPG Malaysia bertindak menghantar pelajar dalam jumlah yang kurang serta membekukan kemasukan pelajar baharu ke institusi ini,” katanya ditemui pada Majlis Forum Malaysia Baharu: Harapan Negara dan Cabaran Pendidikan di Kelantan di IPG itu, tadi.

      Katanya, pihaknya juga menggesa kerajaan terutama Kementerian Pendidikan membuat semakan semula terhadap keputusan pemansuhan dan penukaran fungsi institusi terbabit yang dibuat oleh kerajaan terdahulu.

      “Proses memilih penutupan sembilan IPG termasuk kampus Kota Bharu ini tidak dilakukan secara adil menyebabkan ada negeri yang hanya ada satu IPG ditutup terus seperti di Kota Bharu sebaliknya negeri lain yang mempunyai dua hingga tiga IPG pula dikekalkan.

      “Sepatutnya, IPG Kota Bharu yang merupakan IPG kedua tertua berusia 64 tahun ini dikekalkan kerana sejarahnya dan lokasinya juga strategik berada di kawasan luar bandar yang mana persekitarannya kondusif untuk para penuntut belajar,” katanya.

      Beliau berkata, dari sudut kos sara hidup juga, Kelantan masih lagi rendah berbanding di Kuala Lumpur atau bandar-bandar besar yang lain selain mempertimbangkan semula pertukaran fungsinya kepada Kolej Vokasional yang sudah banyak terdapat di Kelantan.

      “Alasan mahu tukar kepada Kolej Vokasional kerana keperluan kepada kemahiran, di Kota Bharu sudah ada enam kolej vokasional, dua politeknik, Institut Latihan Perindustrian, 19 Giat Mara dan tiga Kolej Komuniti yang kesemuanya menawarkan pendidikan kemahiran, malah bersebelahan IPG ini sendiri ada koleh vokasional.

      “Perkara ini perlu dilihat semula kerana dirasakan tidak masuk akal untuk mengorbankan satu IPG yang merupakan institusi awam kepada kolej kemahiran yang sudah terlalu banyak di Kelantan,” katanya.

      Beliau berkata, pihaknya juga akan terus melakukan pelbagai usaha dan terus mengemukakan rayuan kepada pihak berkenaan sehingga tempoh 2020 rayuan dibenarkan agar IPG ini terus kekal untuk melahirkan guru bagi murid sekolah rendah.

      “Di Malaysia ada 7,771 sekolah rendah dan kalau dikira setahun seorang guru bersara, maka ada 7,771 kekosongan sedangkan pengambilan IPG seluruh Malaysia hanya 3,200 setahun dengan 50,000 calon yang memohon.

      “Murid di dalam kelas juga berterusan jumlahnya antara 40-45 orang berbanding hasrat 25-30 murid sahaja yang dimahukan kerajaan. Bagaimana boleh kata lambakan lepasan dari IPG, jadi pihak kami akan teruskan usaha sehingga terakhir akan kemukakan rayuan kepada Agong berhubung isu ini,” katanya.

      Delete

    5. Dr Mahathir kata UMNO Sudah Busuk Sampai Ke Usus.

      Dr Mahathir dilaporkan berkata keadaan UMNO ini adalah “rotten to the core” atau yang telah diterjemahkan kepada “busuk sehingga ke usus”.

      Ertinya Dr Mahathir menyatakan bahawa UMNO sudah tidak dapat diselamatkan lagi dan harus dibuang atau diganti baru. Busuknya umpama buah epal yang sudah busuk sehingga ke bahagian dalam. Ertinya tiada lagi bahagian-bahagian dalam UMNO yang boleh diselamatkan dan keseluruhan UMNO harus dibuang di dalam longkang.

      Tiada bukti pun DAP dan PKR anti kepada Islam mahupun orang Melayu dan Islam. Malahan, baru-baru ini, Lim Guan Eng telah meluluskan peruntukan kepada para Huffaz Al Quran. Juga, di bawah “DAP”, dakwah Islamiyyah di Selangor menjadi cukup hebat dan cukup luas tidak seperti sewaktu di bawah UMNO dahulu.

      Jadi, apa perlunya PAS berusaha berbaik dengan UMNO? Apa yang PAS boleh dapat dari berbaik dengan UMNO?

      Muzakarah dan Kerajaan Perpaduan adalah alasan yang jelas mahu membawa PAS rapat dengan UMNO. Sedangkan keputusan muktamar adalah supaya kita merapatkan saf dan hubungan dengan PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat.

      Kalau Dr Mahathir sudah give up dengan UMNO, mengapa masih ada kepimpinan PAS yang menaruh harapan pada UMNO? Pelik bin ajaib

      Delete
    6. Najib sedih k'jaan tak naik gaji penjawat awam
      Najib Razak | Diterbitkan 11 Ogs 2018, 9:03 malam | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 9:10 malam

      A+ A-
      KATA MP | Saya sedih dengan pengumuman Tun Mahathir bahawa kerajaan tidak akan menaikkan gaji penjawat awam dan menguatkuasa gaji minima pada masa terdekat.

      Menurut beliau, kerajaan tidak mampu kerana adalah majikan terbesar dan menaikkan gaji minima akan memberi impak kepada kos operasi kerajaan.

      Isu gaji penjawat awam yang dikaitkan dengan gaji minima adalah salah satu polisi utama yang menyebabkan Mahathir kurang senang dengan saya.

      Mahathir telah berkata sebelum ini bahawa beliau dipaksa untuk keluar daripada persaraan untuk melawan saya kerana rakan-rakan perniagaannya tidak senang dengan keputusan polisi kerajaan saya.

      Gaji minima merupakan salah satu polisi yang tidak disukai beliau dan rakan-rakannya.

      Malah, Mahathir menulis mengenai ketidak puasan beliau dengan gaji minima di dalam blog Chedet pada 2 Mei 2012 di mana beliau menyatakan Malaysia sudahpun mempunyai gaji yang tinggi di ASEAN setelah Singapura dan menaikkan gaji minima akan menyababkan pelabur dan orang asing memindahkan kilang mereka keluar dari Malaysia.

      GST lebih banyak kutip wang orang kaya

      Pandangan saya ialah jurang pendapatan di Malaysia adalah tinggi dan kita tidak memerlukan kilang yang datang ke sini untuk mengeksploitasi rakyat malaysia dengan gaji rendah.

      Kalau mahu, mereka boleh pergi dan kita boleh menggantikan dengan industri dan pelabur yang menawarkan gaji yang lebih baik untuk rakyat Malaysia.

      Menaikkan gaji penjawat awam mendekati gaji sektor swasta dan menaikkan pendapatan rakyat adalah salah satu fokus utama kerajaan saya terdahulu. Ini adil.

      Ini antara sebab polisi seperti GST dan gaji minima diperkenalkan

      Di bawah GST, ahli perniagaaan kaya dan ekonomi gelap tidak lagi dapat mengelak dan melarikan diri dari cukai atau terlibat dalam pengeluaran kapital dari Malaysia secara haram seperti yang mereka lakaukan di bawa SST, sementara kami mengutip lebih banyak wang daripada orang kaya yang akan berbelanja lebih di bawah GST berbanding dengan orang miskin kerana terdapat banyak pengecualian.

      Kerana itulah kutipan SST adalah kurang berbanding GST.

      Ahli perniagaan elak cukai

      Sekarang GST telah dihapuskan, orang kaya dan ahli perniagaan boleh mengelakkan cukai sekali lagi dan merekalah yang akan beroleh kelebihan utama.

      Wang yang hilang kepada orang kaya ini tidak lagi boleh digunakan untuk menaikkan gaji penjawat awam dan membantu kumpulan B40.

      Menaikkan gaji penjawat awam merupakan salah satu dari janji di bawah manifesto BN PRU14 dengan kajian gaji dijanjikan pada bulan Julai. Ini tidak lagi menjadi.

      Penjawat awam yang paling terkesan bukan hanya kerana gaji masih tidak dinaikkan, tetapi dari segi pencen jangka hayat yang lebih rendah apabila mereka bersara.
      Saya harap “Malaysia Baharu” ini bukan hanya untuk yang kaya dan golongan peniaga sahaja.



      DATUK SERI NAJIB RAZAK ialah Anggota Parlimen Pekan serta bekas perdana menteri dan bekas presiden Umno.

      Delete

    7. The fate and folly of Najib, Rosmah and company

      Whenever those entrusted to lead by serving the people fail to live up to expectations, fate has a way of catching up on them.

      As the ousted Najib Razak sat in the dock and Rosmah Mansor made her presence felt in the courthouse, the fall of the Umno empire was on the minds of many.

      But few can argue that corruption, extravagance, greed and self-interest – at the expense of good governance – foiled Umno’s plan to remain in power beyond six decades. For those who are now forced to account for their actions as they are hauled up one after another, it is not what their horoscopes had forecast. On the contrary, Umno’s fate today was of one man’s making.

      Let what we are witnessing be a warning to politicians and parties that pledge to remain loyal to the people – and to business and professional circles as well. In this always-connected age of reason, there is nowhere to hide.

      The price is high. Some might claim that the court of public opinion is not a reflection of justice. But public perception does shape outcomes.

      Perceptions are real; they are rooted in the life experiences of people including villains and victims. Whenever those entrusted to lead by serving the people fail to live up to public expectations, they must know that fate has a way of catching up with them some day and holding them to account.

      Let Umno, its coalition partners and all those who screamed their battle cry be reminded that there is no turning back the clock on the new Malaysia, being built on the back of the aspirations of the people, who have little tolerance for the follies of the past.

      Delete
    8. Tanah dituntut Orang Asli milik kerajaan negeri – Takiyuddin
      Anne Muhammad | Diterbitkan 11 Ogs 2018, 8:45 malam | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 10:37 malam

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      Item 4
      Item 5
      A+ A-
      Anggota Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan berkata tanah adat yang dituntut masyarakat Orang Asli, Gua Musang adalah milik mutlak kerajaan negeri Kelantan.

      Beliau juga mendakwa tindakan masyarakat orang asli menuntut tanah tersebut selepas dipertahankan NGO tertentu.

      “Di Kelantan tidak wujud tanah adat untuk Orang Asli, tidak pernah ada dalam undang-undang tanah Kelantan dan tak pernah digazetkan (tanah adat orang Asli).

      “Apa jadi masalah sekarang, kawasan kerajaan negeri yang menjadi kawasan balak diberi kebenaran dan permit pembalakan oleh jabatan perhutanan tetapi sebahagian Orang Asli ini ‘dibackup’ oleh beberapa NGO yang dakwa tanah itu tanah Orang Asli sedangkan itu tanah kerajaan sebab itu mereka buat blockade halang pembalak,” katanya semasa sidang media di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM), Gombak hari ini.

      Setiausaha Agung PAS itu berkata walaupun dalam undang-undang Kelantan tiada istilah tanah adat Orang Asli namun kerajaan negeri telah menggazetkan kawasan rayau mereka yang membenarkan masyarakat itu melakukan aktiviti harian tanpa gangguan.

      “Kerajaan negeri telah menggazetkan kawasan rayau Orang Asli iaitu kawasan perkampungan dan sekitarnya di mana dia boleh bercucuk tanam, ternakan dan sebagainya.

      “Kerajaan tak akan keluar kebenaran kepada syarikat untuk keluar kayu balak dan sebagainya di kawasan yang di klasifikasikan kawasan rayau Orang Asli,” katanya sambil memaklumkan anggaran kawasan rayau orang asli meliputi belasan ekar.

      Semalam kira-kira 200 Orang Asli dari Gua Musang, Kelantan menunggu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad selama tujuh jam bagi meminta bantuan mewartakan tanah adat mereka, selepas kerajaan Kelantan pimpinan PAS gagal berbuat demikian.

      Wakil masyarakat Temiar menemui Dr Mahathir berhubung pertikaian mengenai hak tanah adat dengan sebuah syarikat perladangan durian Musang King baru-baru ini.

      Pengerusi Belia Jaringan Kampung Orang Asli Kelantan, Nik Mohd Syafiq Dendi Abdullah berkata kerajaan negeri tidak mengambil sebarang tindakan untuk menyelesaikan isu tanah adat Orang Asli, selepas pertemuan pada 2013.

      Dr Mahathir turut berjanji untuk berbincang dengan kerajaan negeri Kelantan bagi mencari jalan penyelesaian terhadap isu pencerobohan tanah wilayah adat Orang Asli di Gua Musang, Kelantan.

      Mengulas lanjut, Takiyuddin berkata pihaknya bersedia bersemuka dengan kerajaan pusat bagi membincangkan isu Orang Asli.

      “Saya rasa selama ni tak ada masalah Kelantan bincang dengan kerajaan pusat. Di Kelantan Orang Asli dilantik menjadi penghulu, duduk dalam organisasi kerajaan maksudnya ketua kampung, tidak ada masalah (untuk bincang dengan kerajaan),” katanya.

      Delete
    9. Surat Datuk Abdul Hamid Bador Kepada Kerajaan

      Datuk Abdul Hamid Bador adalah antara individu yang terjejas akibat siasatan skandal 1MDB baru-baru ini telah dipanggil bertemu perdana menteri kerajaan HARAPAN Tun Dr Mahathir bersama bekas peguam negara Tan Sri Gani Patail dan bekas Timbalan Pesuruhjaya SPRM [Bah: Operasi] Datuk Shukri Abdull untuk menjelaskan masalah sebenar.

      Datuk Shukri Abdull kemudiannya diumumkan sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM selepas pertemuan dengan Tun Mahathir – apakah Datuk Hamid Bador akan diumumkan sebagai Ketua Polis Negara?

      Datuk Hamid Bador juga hari ini dilantik ahli Pasukan Khas Siasatan 1MDB yang diberi mandat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir untuk menyiasat skandal 1MDB di dalam dan diluar negara.

      Untuk rekod, Tun Mahathir selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri menyebut bahawa sesiapa yang terjejas, ditukar atau diturun pangkat akan dinaikkan pangkat semula; ‘demoted will be promoted’.

      Delete
    10. Sila baca surat itu di bahagian bawah Comment Section blog ini.

      Delete
    11. LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf



      JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

      Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

      Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

      Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

      Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

      Delete
    12. Tonggeng..tonggeng..

      Dah berkali-kali dingatkan - kalau yer pun nak kopipes, tengok ler dulu artikel itu relevant tak dgn topik? Kan dah memantul, benjol dahi kamu tuu, bila main gasak buta2?

      Cermin diri dulu - apakah tindakan kamu selama ini menonggeng nadah minta perhatian serta bermulut lancang celupar biadab bagai MakNyah Jalang LGBT itu contoh baik sebagai seorang Muslim.....??

      Cakap tak agak-agak, padan muka....!!

      Delete
    13. Seorang demi seorang kroni Mahathir akan masuk kerajaan



      Satu laporan media membayangkan pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin mungkin dilantik menjadi penasihat dalam kerajaan selepas kemungkinan pembubaran majlis itu.

      Menurut The Star yang memetik sumber, bekas menteri kewangan itu mungkin dilantik ekoran pengalamannya dalam perkhidmatan awam dan sektor swasta.

      Sumber itu dipetik berkata, Daim akan membantu menteri-menteri baru dalam soal pentadbiran awam.

      "Ramai menteri yang masih baru dan tidak memegang pernah memegang jawatan besar dalam kerajaan. Menguruskan menteri adalah sukar, terutama mengendali perkhidmatan awam yang memiliki pegawai kanan yang sudah lama berkhidmat," katanya.

      Laporan itu juga memetik seorang pesara kakitangan kanan kerajaan yang tidak dinamakan sebagai berkata, kepakaran Daim selaku bekas menteri kewangan bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad boleh membantu jika negara mengalami kemelesetan.

      "Pada 1985, Daim menjadi menteri kewangan, ketika itu negara mengalami krisis ekonomi ekoran kemelesetan global. Pada 1998, Dr Mahathir memanggil semula Daim untuk membantunya ketika negara mengalami kemelesetan paling buruk," katanya.

      Ketua Biro Dasar dan Strategi BERSATU Datuk Rais Hussin berkata, terpulang kepada Mahathir untuk melanjutkan tempoh Majlis Penasihat Kerajaan dan peranan anggotanya selepas itu.

      "Bagi Daim, ada pelbagai variasi untuk peranannya pada masa akan datang, ada yang kata dia akan dilantik sebagai penasihat, ada juga berkata mandat Majlis Penasihat Kerajaan akan diperbaharui.

      "Kita perlu ingat pengetahuan dan pengalaman Daim, terutama dalam mengendalikan perkhidmatan awam, adalah satu aset besar," katanya ketika dihubungi.

      Rais bagaimanapun berkata keputusan tersebut belum muktamad.

      "Perdana menteri akan membuat keputusan dengan berunding dengan kabinet dan majlis presiden HARAPAN untuk menentukan langkah seterusnya berkaitan Majlis Penasihat Kerajaan," katanya.

      Majlis itu ditubuhkan Mahathir sebaik mengangkat sumpah sebagai perdana menteri. Ia ditugaskan membantu kerajaan dalam masa 100 hari pentadbiran namun spekulasi mengatakan tempohnya mungkin dilanjutkan.

      Bagaimanapun salah seorang anggotanya Tan Sri Zeti Aziz baru-baru ini berkata tugas mereka hampir selesai dan sedang menyiapkan laporan penuh.


      : Setelah Mahathir menguasai semua sekali, baru dia serah kepada Anwar.. bila Anwar buat lain macam Najib jangan hairan umur Mahathir 100 tahun masa itu buat gerakan jatuhkan Anwar....

      Delete
    14. Saya meminjam nukilan serta rumusan 'sdra A New Dawn for Malaysia'.....

      Anggaplah suara-suara sumbang dalam blog ni seumpama bunyi tin milo kosong.. hanya bising aje, tapi takde "substance"... mereka ni masih tak sedar bahawa rakyat majoriti telah memilih PH.. biarkan aje perangai mundur mereka tu, maklumlah masih mentah lagi jadi pembangkang... belum cukup lagi 100hari tu...

      bila mereka dah bertahun jadi pembangkang (macam kita dulu), mungkin lepas tu barulah mereka akan sedar bahawa hujahan tak ikut topik dan hujahan "trivial" nih takde sapa nak layan dan takkan diambil serius... buek mengabihkan boreh yo...

      Delete
    15. Usaha iktiraf komunis tidak logik
      NORHASPIDA YATIM 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore858
      Usaha iktiraf komunis tidak logik
      Ahmad Samsuri melekatkan bendera pada sebuah kenderaan rasmi kerajaan sempena Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kempen Jalur Gemilang Tahun 2018 Peringkat Negeri, di sini, hari ini. ( Foto: Urusetia Penerangan Darul Iman (UPDI)
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Usaha segelintir pihak mengiktiraf komunis sebagai pejuang kemerdekaan negara disifatkan tidak logik dan tidak masuk akal.

      Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, ia tidak bertepatan dengan realiti yang berlaku dalam perjuangan kemerdekaan tanah air.


      "Kita telah mencapai kemerdekaan dengan bermandikan keringat, darah dan nyawa para pejuang yang terdiri dalam kalangan anggota-anggota keselamatan.

      "Dengan penghargaan yang selama ini diberikan kepada mereka, saya tidak faham mengapa pihak yang mempunyai pemikiran berbeza dengan rakyat Malaysia mahu mengiktiraf komunis.

      "Tidak logik sekiranya kita ambil pendekatan serupa," katanya ketika ditemui selepas merasmikan Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kempen Jalur Gemilang Tahun 2018 Peringkat Negeri, di Dewan Besar, Wisma Darul Iman, di sini, hari ini.

      Dalam pada itu, Ahmad Samsuri ketika berucap merasmikan majlis itu berkata, generasi belia hari ini perlu diberi pengertian mengenai kemerdekaan, jati diri dan semangat patriotik.

      "Semangat rukun negara perlu dikembalikan supaya rakyat di seluruh negara memahami serta mengamalkan lima prinsipnya di dalam kehidupan.

      "Kefahaman mengenai kontrak sosial juga perlu diterapkan dengan semangat patriotik yang tinggi," katanya.

      Ahmad Samsuri berkata, Jalur Gemilang akan dikibarkan dalam tempoh sebulan di negeri ini sempena sambutan bulan kemerdekaan.

      "Walaupun tempoh sebulan diberikan untuk kibar Jalur Gemilang, pengisian kemerdekaan dan cara memanfaatkan kemerdekaan yang kita miliki hari ini penting dalam membina negara," katanya.

      Majlis itu turut menyaksikan penyerahan bendera kepada semua agensi dan jabatan kerajaan bagi memeriahkan lagi kempen kibar Jalur Gemilang.

      Delete
    16. Barang2 Datin Cindy pun di simpan di sana. Nampaknya macam stor untuk disewa. "Everything at it's worst"

      Delete
    17. Tuan Budin,
      Dengan hormatnya saya meminta komen2 yang keluar tajuk jangan disiarkan kerana ia merupakan penghinaan atau kekacauan yang cuba menghina pembaca2 blog Tuan. Cuba kita rasa dimanakah kecerdikan mereka sekiranya tajuk yang dibincangkan oleh Tuan Budin pun mereka tidak memahaminya. Tetapi sebenarnya watak seperti @justise league,lebai modern yang selalu meyimpang ini cuma mengambil peluang untuk beriklan politik, mengambil kesempatan menghasut bukannya tidak memahami tajuk yang diperbincangkan. Maka Tuan Budin harus padam komen2 sebegitu.
      Tuan Budin saya kadang2 menjenguk juga blog Tuan tetapi tidak kerap lagi kerana bosan dengan komen2 tidak dalam tajuk ini yang panjang lebar. Ini adalah satu daripada motto cybertrooper berbayar umno untuk mengacau supaya kurang penyokong PH ingin berkomen diblog Tuan. Saya sebelum PRU14 kuat mengomen dan menentang penyokong BN dan ramai lagi2 seperjuangan di blog ini tetapi nampaknya sudah berkurangan atau jarang2 mereka komen. Nampaknya cara pengacau atau cybertrooper BN berkesan. Jadi saya merayu daripada Tuan Budin supaya jangan memberi peluang mereka daripada mensabotage blog tuan. Keadilan harus diberikan walaupun pmembangkang tetapi mestilah komen di dalam tajuk.

      Delete
    18. 'Perkasa mahkamah syariah tak boleh tinggalkan RUU355'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 12 Ogs 2018, 3:15 petang | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 3:22 petang

      A+ A-
      Hasrat kerajaan persekutuan untuk memperkasakan mahkamah syariah secara menyeluruh disambut baik kerajaan PAS Kelantan.

      Bagaimanapun menurut Ketua Dewan Ulama PAS negeri, Datuk Hassan Mohamood pelaksanaannya tetap perlu dilakukan melalui Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355.

      "Kita setuju memperkasakan (mahkamah syariah) tapi RUU355 tetap perlu diutamakan upaya masalah-masalah gejala sosial yang berlaku dapat dikurangkan dan dihapuskan. Salah satu caranya dengan RUU355," katanya ketika ditemui media di Kota Bharu, hari ini.

      Beliau yang juga anggota dewan undangan negeri (ADUN) Tawang berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof.

      Bercakap di Dewan Rakyat baru-baru ini Mujahid berkata, usul Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak sesuai bagi kerangka mahkamah syariah dan tidak holistik (bersifat menyeluruh).

      Menurutnya, sebelum melihat isu meningkatkan hukuman syariah, pihak kerajaan perlu melihat isu kecekapan hakim dan pendakwa raya mahkamah syariah

      "Kami akan cuba terapkan, kami lebih lihat isu pemerkasaan mahkamah syariah secara holistik," katanya, sambil menambah sistem mahkamah syariah tidak memiliki infrastruktur untuk mengendalikan peningkatan jumlah hukuman itu.

      Sementara itu, Hassan berkata, isu jawatankuasa teknikal RUU355 yang diwujudkan antara Kelantan dan kerajaan pusat kini terserah kepada pentabiran baru di peringkat persekutuan itu.

      "Untuk jawatankuasa teknikal bersama kerajaan persekutuan itu terserah pada mereka.

      "Peluang terserah pada kerajaan persekutuan, kita akan terus berusaha.


      "Kerajaan negeri tidak akan berputus asa dan akan berusaha supaya RUU355 dapat dibentangkan diluluskan di parlimen dan dilaksanakan, insya-Allah," katanya.

      Kerajaan BN sebelum ini memberikan tiga kali peluang untuk membolehkan Hadi membentangkan rang undang-undang untuk meminda Akta 355.

      Pada April tahun lepas, Dewan Rakyat menangguhkan pembentangan dan berkata ia akan dibahaskan pada sesi berikutnya.

      PAS berhasrat menaikkan hukuman bagi kesalahan syariah kepada penjara 30 tahun, denda RM100,000 dan 100 sebatan rotan, berbanding hukuman sekarang yang memperuntukkan penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan.

      Delete
    19. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Logik!
    Sebenarnya bukan besannya yg menumpangkan beg2 tu,jibby dan rosei yg menumpang rumah besannya...
    Kah kah kah....
    Oh betapa maksumnya mereka tanpa sedikit pun rasa malu dan bersalah. Angkuh betul mereka ni!
    Masa anda telah sampai!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelaksanaan Polisi Gaji Minimum Antara Sebab Dr Mahathir Serang Najib



      KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan isu gaji penjawat awam yang mempunyai kaitan dengan pelaksanaan gaji minimum merupakan salah satu sebab mengapa Tun Dr. Mahathir Mohamad melawan beliau sebelum ini.

      Bekas Perdana Menteri itu mendakwa Dr. Mahathir kurang senang dengan polisi tersebut yang diperjuangkan oleh kerajaan di bawah Barisan Nasional (BN).

      “Dr. Mahathir telah berkata sebelum ini bahawa beliau dipaksa untuk keluar daripada persaraan untuk melawan saya kerana rakan-rakan perniagaannya tidak senang dengan keputusan polisi kerajaan saya. Gaji minimum merupakan salah satu polisi yang tidak disukai beliau dan rakan-rakannya.

      “Malah, Dr. Mahathir menulis mengenai ketidakpuasan beliau terhadap gaji minimum dalam blog Chedet pada 2 Mei 2012 dengan menyatakan negara sudah pun mempunyai gaji yang tinggi di ASEAN setelah Singapura dan menaikkan gaji minimum menyebabkan pelabur serta orang asing memindahkan kilang mereka keluar dari Malaysia,” katanya menerusi catatan dalam laman Facebook beliau, hari ini.

      Catatan itu sebagai reaksi terhadap kenyataan Dr. Mahathir yang juga Perdana Menteri bahawa tiada kenaikan gaji penjawat awam dan pelaksanaan gaji minimum dalam masa terdekat kerana kekangan kewangan dihadapi kerajaan.


      : Kalau dah benci semua sebab boleh jadi alasan....

      Delete

    2. Mahathir said almost 30,000 people have signed up to join PPBM members in Sarawak as the party prepares to expand to the state.

      “We just need to ensure there is no overlapping in the Sarawak leadership,” he added.

      PPBM’s Sarawak chapter was announced on Aug 5.

      At the press conference, Mahathir also responded to criticism that Pakatan Harapan was using Mara, the government’s Bumiputera empowerment agency, for political ends.

      “A lot of views expressed have been expressed regarding Mara,” he said, without explaining further.

      A Malay pressure group recently urged Putrajaya not to use Mara as its “political ammunition”, saying the agency should instead be strengthened.

      The United Malay Economic Action Council (MTEM) also said it was opposed to any move to split up Mara and place it under several ministries.

      Delete
    3. Mapim bantah tuntutan LGBT
      GOKINA MORGANAN 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore389
      Mapim bantah tuntutan LGBT
      Mohd Azmi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      POKOK SENA - [DIKEMASKINI] Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) tidak bersetuju dengan tuntutan dibuat oleh golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang mahukan hak sama dinikmati oleh rakyat di negara ini.

      Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, sekiranya hak itu diberikan, ia satu mesej seolah-olah golongan tersebut diterima dan diiktiraf.


      “LGBT adalah satu cara hidup bukan sahaja tidak disetujui orang Islam malah ia tidak diterima juga oleh bukan Islam.

      “Kita tidak mahu LGBT sebagai suatu norma kehidupan walaupun dikatakan mereka mempunyai hak kebebasan individu atas nama undang-undang hak manusia. Di Malaysia kita ada budaya, adat dan rukun beragama,” katanya kepada media selepas menghadiri Majlis Sambutan 72 Tahun Persatuan Ulama Kedah (PUK) di Dewan Syeikh Niamat Yusoff, di sini, hari ini.

      Menurutnya, walaupun gaya hidup yang diamalkan golongan tersebut tidak dibenarkan di negara ini, mereka masih sebahagian daripada masyarakat dan sebab itu mereka diberi hak sebagai warganegara Malaysia di mana mereka tidak boleh didiskriminasi di tempat kerja atau dalam isu lain.

      “Walaupun hak tersebut ditolak, golongan itu masih perlu dihormati dan tidak seharusnya dikecam dan dihina sebaliknya masyarakat perlu saling menasihati golongan itu untuk kembali ke pangkal jalan.

      “Tidak perlu kecam dan keluarkan kata-kata yang tidak baik kepada mereka sebaliknya sebagai masyarakat yang prihatin kita perlu saling menasihati bagi memastikan gaya hidup itu tidak terus berleluasa di negara ini,” katanya.

      Beliau turut menegaskan, LGBT yang dikaitkan dengan macam-macam amalan-amalan yang tidak sihat dari segi moral, itu tidak boleh dibiarkan berkembang.

      “Bukan Islam malah semua agama di negara ini tidak setuju dengan budaya hidup seperti ini....sekiranya membiarkan mereka buat acara-acara seolah LGBT sudah tentu ia menjadi mesej bahawa perbuatan sedemikian diterima dan diiktiraf sebagai satu badan,” katanya.

      Pada 17 Julai lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menyatakan bahawa golongan LGBT di Malaysia berhak menikmati hak yang sama sebagai warga negara ini dan mereka tidak seharusnya didiskriminasi.

      Delete
    4. Golongan profesional setuju 'Umno busuk hingga ke usus'

      Para peguam, doktor dan jurutera dalam PAS mengesahkan mereka menyertai parti Islam itu kerana tahu Umno sememangnya busuk sebelum bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata demikian lagi.

      Mereka mengulas tulisan Mahathir dalam blognya yang mendakwa ada bekas pemimpin kanan Umno yang mendakwa "Umno kini busuk sehingga ke ususnya" (Umno is rotten to the core) ekoran amalan rasuah dalam parti itu.

      Bagi Mahathir, pandangan itu kini sudah menular ke semua peringkat orang Melayu, bahkan ahli Umno juga.

      Mahathir juga berkata, akibat dari pendapat sebegin,i hanya mereka yang kurang cerdik sahaja menyertai Umno manakala yang cerdik dan profesional menyertai PAS.

      "Sebab itu tidak ramai ahli profesional yang dapat menjadi ahli Umno. Sebaliknya semakin ramai daripada pemimpin PAS terdiri daripada doktor, peguam, jurutera dan lain-lain profesyen," tulis Mahathir.

      Mohamed Hanipa Maidin, salah seorang peguam yang menyertai PAS berkata, dia menyertai PAS kerana dari dahulu lagi tahu Umno ini busuk dengan rasuahnya.

      Khalid Samad, seorang jurutera yang belajar di luar negara dan menyertai PAS sejak lewat 1980an dahulu juga bersetuju dengan pandangan Mahathir.

      Dr Mariah Mahmud, anggota Parlimen Kota Raja adalah bekas pensyarah perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia kata orang-orang yang cerdik kini mahukan satu perjuangan yang berlandaskan Islam

      Harakahdaily

      Delete
    5. Najib persoal kenapa Guan Eng baru sedar RM18b tunggakan GST
      Bernama | Diterbitkan 11 Ogs 2018, 9:22 malam | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 9:24 malam

      A+ A-
      Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mempertikaikan bagaimana Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengambil masa sehingga tiga bulan untuk menyedari terdapat tunggakan tuntutan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sebanyak RM18 bilion.

      Dalam catatan terbaharunya di laman Facebook, bekas perdana menteri itu turut menyoal kenyataan Lim bahawa kerajaan tidak boleh membuat bayaran itu kerana sudah ‘dirompak’ sedangkan RM18 bilion itu bukanlah suatu angka yang kecil.

      “Apa yang saya lihat, kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sebenarnya tidak menjangkakan peningkatan mendadak tuntutan GST sebaik sahaja ia disifarkan.

      “Pengecualian cukai GST selama tiga bulan di mana kerajaan tidak lagi memperolehi pendapatan daripada (hasil) GST atau Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) turut bermakna wang di dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya disalurkan, mungkin sudah digunakan bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan,” katanya.

      Najib berkata, Jabatan Kastam Diraja Malaysia juga telah mengesahkan kutipan GST tidak dicuri, dirompak atau disalurkan ke mana-mana akaun tidak sah sebaliknya didepositkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan Kerajaan yang kemudian digunakan untuk membayar kepada akaun tuntutan GST secara berkala.

      “Tempoh yang disebut adalah sehingga 31 Mei 2018. Barisan Nasional (BN) hilang kuasa pada 9 Mei 2018. Ini bermakna, permintaan untuk menyalurkan dana ke akaun amanah tuntutan GST bagi bulan April dan Mei 2018 adalah di bawah pentadbiran Pakatan Harapan,” katanya.

      Jelas Najib, jumlah tuntutan adalah berdasarkan kepada borang GST-3, yang mana ia diisi oleh pemilik perniagaan untuk membuat tuntutan yang kemudiannya bergantung kepada berapa jumlah yang sudah diaudit atau diluluskan oleh pihak kastam.

      “Ia adalah jumlah kasar dan bukan jumlah yang sudah diluluskan. Berapa jumlah tertunggak yang sudah diaudit, ditolak atau diluluskan oleh pihak kastam sebelum membuat permohonan dana dipindahkan ke dalam akaun amanah tuntutan GST?” soal beliau.

      Beliau juga bertanya daripada jumlah RM19.4 bilion tersebut, berapa banyakkah tuntutan baharu berikutan langkah pensifaran GST.

      “Biar pun mengambil kira tuntutan GST bagi April dan Mei yang amat tinggi di mana ia bukan lagi di bawah kerajaan BN, lebih 76 peratus daripada tuntutan GST sudah dibuat oleh kerajaan BN dan menunjukkan tidak berlaku langsung rompakan seperti dituduh,” katanya.

      Najib berkata, kutipan SST yang lebih rendah berbanding GST akan memburukkan lagi keadaan yang mana kerajaan dijangka tidak akan memiliki dana untuk membayar tuntutan GST tertunggak itu.


      “Ini akan memberi kesan kepada pelabur yang risau janji Lim bahawa kerajaan HARAPAN akan mencapai defisit bajet 2.8 peratus tidak akan dapat ditunaikan.

      “Tidak mencapai sasaran janji defisit bajet turut akan mengurangkan keyakinan pelabur dan akan menyebabkan penarafan kredit negara ini diturunkan,” katanya.

      Beliau juga berharap siasatan pihak Polis Diraja Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan mendedahkan perkara sebenar dalam isu terbabit.

      - Bernama

      Delete
    6. Najib masih tertanya-tanya benci dan marah rakyat terhadap dirinya dan kawan-kawan?

      “MACAM itu sekali orang tidak sukakan saya?”

      Dua orang mendengar Najib Razak bertanyakan soalan itu ketika kekalahan Barisan Nasional (BN) tampak semakin jelas pada malam 9 Mei yang lalu.

      Penasihatnya berhimpun dekat dengannya di kediaman bekas perdana menteri itu Langgak Duta, Kuala Lumpur. Muka mereka bertambah pucat dan muram apabila satu demi satu keputusan masuk.

      Kerusi Parlimen jatuh satu demi satu di Sarawak, manakala kerusi negeri di Johor, Melaka dan Negeri Sembilan terasa hilang daripada jangkauan bakal terlepas kepada Pakatan Harapan (PH).

      Dua orang yang mendengar pertanyaan itu keluar daripada mulut Najib terdiam. Tiada kata-kata yang dapat menggambarkan rasa hati mereka yang bergelora, kecewa akan kekalahan yang mengejutkan yang ternampak daripada keputusan yang tidak putus-putus masuk.

      Delete
    7. Mahathir vs Marina, Jangan gelak



      Mahathir Mohamad memang nak buat Islam. Mahathir sebak merasa tiada jalan untuk umat Islam berjaya melainkan kena baca al Quran. Sehingga dia menangis untuk berkata-kata.


      Mahathir menangis, Dr Asri Zainal Abidin (MAZA) pula sebak. Hebatnya Maza memahami Islam Mahathir.

      Tapi saya tak pasti dia ni menangis atau sebak bila isterinya Siti Hasmah ingin menutup aurat dan mengamal ajaran Islam setelah hampir 90 tahun mengabaikan. Itu Setahu saya Siti Hasmah berkata mahathir berpasing muka masam bila dia cuba menutup aurat.

      Ini mungkin Dr Maza tidak sempat menangis dan sebak.



      Selepas beberapa hari Dr. MAZA sebak, anak Tun Mahathir pula, si Marina Tun Mahathir mengesa agar golongan LGBT di negara ini diberikan hak yang sama seperti manusia normal. LGBT berhak mengamalkan hidup mereka seperti manusia normal.

      Saya tak pasti ini mengikut al Quran atau tidak. Kena tanya Dr Asri. Dia kan mufti banyak pengetahuan agamanya. Orang lain mana boleh bagi hukum, semuanya tak betul.

      : Malang nasib Mahathir, lagi malang nasib Mahathir jika ada anak yang boleh merosakkan. Umat Islam amat malang kalau ada mufti atau ahli hadis yang mendekati pemerintah yang malang....

      Delete
    8. Mengata dulang, paku serpih.
      Mengata orang, dia yg lebih.

      Benar2 munafik kamu Tonggeng....!!

      Cermin diri kamu dulu - apakah tindakan kamu selama ini menonggeng nadah minta perhatian serta bermulut lancang celupar biadab bagai MakNyah Jalang LGBT itu contoh baik sebagai seorang Muslim.....??

      Cakap tak agak-agak, padan muka....!!

      Delete
    9. Isu LGBT: Bahasa Siti Kasim tak matang, kata mufti
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 11:16 pagi | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 11:21 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin sekali lagi mengajak peguam kontroversi, Siti Kasim untuk berdialog secara terbuka berkaitan isu golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT).

      “Dulu Puan Siti Kassim telah kita jemput untuk satu majlis dialog terbuka tentang isu Islam di Malaysia. Beliau enggan datang dengan alasan-alasan beliau.

      “Padahal, ia satu dialog yang adil selaras dengan semangat Malaysia baharu yang ingin menjadikan dialog matang sebagai pentas penyuburan pemikiran rakyat,” katanya dalam satu kenyataan yang dihantar di Facebook.

      Menurut beliau, Siti Kasim sekali lagi bising kali ini berkaitan LGBT dan bahasa yang digunakan Siti Kasim sangat tidak matang.

      “Hari ini beliau bising lagi pasal LBGT, seakan akan undi beliau dan golongan LGBT sahaja yang menyebabkan kerajaan hari ini memerintah.

      “Sangat tidak matang cara bahasa dan gaya yang dipertontonkan. Apatahlagi jika mahu diukur dari nilai budaya timur dan nusantara kita yang santun dan berbudi bahasa. Sangat janggal. Bimbang jika watak seperti itu dilihat oleh anak-anak kita yang masih mentah.” katanya.



      Mohd Asri berkata, dialog adalah sesuatu yang adil dilakukan dan selaras dengan semangat Malaysia baru yang ingin menjadikan dialog matang sebagai pentas penyuburan pemikiran rakyat.

      Mengulas lanjut, mufti itu berharap ada pihak yang boleh menganjurkan dialog beliau bersama Siti Kassim.

      Beliau juga percaya terdapat ramai tokoh ataupun aktivis masyarakat yang boleh dipilih untuk mewakili suara majoriti rakyat yang tidak menerima LGBT.

      “Mungkin Ustaz Salman Ali juga masih bersedia untuk dialog tersebut.

      “Jika tiada penganjur, kita di Perlis akan menjemput beliau untuk dialog tersebut secara terbuka dan adil,” katanya.
      Pada 8 Ogos lalu, selaras dengan tindakan Stiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Datuk Farizan Darus yang mengarahkan George Town Festival menurunkan gambar yang menampilkan dua orang aktivis LGBT - Nisha Ayub dan Pang Khee Teik - Siti Kassim juga meminta potretnya diturunkan.



      Beliau turut membidas kerajaan Pakatan Harapan yang menurutnya sebagai tidak ada beza dengan kerajaan BN sebelum ini. Malah katanya, rakyat telah mengundi “closet Islamofascists”.

      Sambil menyelar mereka yang mengarahkan supaya gambar aktivis LGBT itu diturunkan, peguam itu berkata, pemimpin tidak seharusnya tunduk kepada mereka yang taksub dan fasis.

      Delete
    10. Kepala Bapak Najib Kau botak tak berjambul ler, tonggeng....!!

      Aper mata kamu 'potek' tak baca baca berita2 berikut...

      GEORGE TOWN, 8 Ogos ― "PENGANJUR pameran fotografi yang meletakkan potret dua aktivis komuniti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) menyifatkan tindakan Putrajaya yang mengarahkan potret mereka diturunkan sebagai “tindakan bacul”.

      Foto pameran dibuang, aktivis LGBT persoal kerajaan PH.

      Aktivis lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) mendesak Pakatan Harapan (PH) menyatakan sikap terhadap mereka.

      Nisha Ayub tertanya-tanya sikap kerajaan apabila potretnya dan Phang Khee Teik diturunkan daripada pameran mengenai patriotisme di sini.
      ---------------------------------------------------------------------

      Tonggeng..tonggeng..

      Bukankah itu jelas Kerajaan Pusat & Negeri PH tidak membenarkan sebarang promosi atau aktiviti2 LGBT, bongok........??

      Kenapa terover sangat spin gasing hingga melenting terpelanting, Ada aper2 ker?

      Entah2 sebab potret kamu yg berwajah MakNyah kena baling, tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
    11. Jho Low: Tindakan Dr M rampas prosiding undang-undang memalukan
      Diterbitkan 12 Ogs 2018, 11:51 pagi | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 12:01 tengah hari

      A+ A-

      Ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low yang kini dalam buruan menuduh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad 'merampas' prosiding undang-undang negara lain untuk mendapatkan kapal layar Equanimity yang dikaitkan dengan 1MDB.

      Dalam kenyataan dari peguamnya, seperti yang dilaporkan Free Malaysia Today (FMT), Jho Low bertegas bahawa penyitaan Equanimity oleh kerajaan Malaysia adalah tidak sah.

      Kenyataan itu dibuat selapas Dr Mahathir semalam menegaskan bahawa pihak berkuasa AS dan Indonesia sependapat dengan Malaysia berhubung kapal layar mewah berkenaan, yang katanya dijamin oleh AS ia dimiliki oleh Low kerana didakwa dibeli menggunakan "duit rakyat Malaysia".

      Peguam Jho Low dilaporkan menuduh Dr Mahathir memutar belit kenyataan Jabatan Kehakiman AS (DOJ), dan menambah bahawa: "Kenyataan salah oleh kerajaan Malaysia yang berulang kali ini memalukan AS, yang menegaskan bahawa mereka tidak terlibat dalam rampasan haram kapal layar berkenaan dan akan memaklumkan mahkamah AS pada 17 Ogos.

      "Sangat jelas bahawa rejim Dr Mahathir tidak mementingkan proses perundangan yang adil dan saksama. Tindakannya merampas prosiding undang-undang di negara lain yang melibatkan kerajaan di negara itu dalam isu Equanimity membuktikan hal ini.


      Equanimity menjadi pertikaian antara DOJ dan pihak berkuasa Indonesia selepas kerajaan republik itu memfailkan saman sivil penyitaan terhadap kapal mewah bernilai AS$250 juta itu tahun lalu.

      DOJ mendakwa Equanimity dibeli menggunakan wang yang diseleweng dari dana 1MDB melalui sistem kewangan AS dan Jho Low memiliki kapal mewah itu melalui beberapa perantara termasuklah syarikat Equanimity Ltd.

      Minggu lalu Indonesia mengumumkan untuk menyerahkan Equanimity kepada Malaysia dan Selasa lalu kapal layar itu tiba di Pelabuhan Klang.

      Delete
  3. Besan dia pun penyamun jugak le tu! Menyamun di negara sendiri...hasil menyamun simpan di malaysia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendedahan Abu Kassim jelas menunjukkan Najib dan Rosmah disabotaj Kastam dalam isu cincin RM24 juta



      Abu Kassim Mohamed selaku bekas Ketua Pencegah Rasuah Malaysia telah mendedahkan dengan terang dan terperinci berkaitan dengan isu cincin yang giat diperkaitkan dengan Datin Seri Rosmah Mansor sebelum pilihanraya umum ke-14 (GE14).



      Bekas pengarah SPRM mengaku pihak Kastam memperkenakan Najib dalam isu cincin berlian rujuk laman http://pakdin.my/videobekas-pengarah-sprm-mengaku-pihak-kastam-memperkenakan-najib-dalam-isu-cincin-berlian/

      Menurut beliau, pihak Kastam-lah yang membocorkan dan mengedar dokumen yang dikenali sebagai Borang Kastam kepada pihak tertentu untuk disalah gunakan dan menfitnah Dato’ Sri Najib Tun Razak dan Datin Sri Rosmah Mansor.

      Pakatan Harapan hanya memainkan separuh cerita isu cincin tersebut dengan mengatakan bahawa cincin itu kepunyaan Datin Sri Rosmah, walhal cerita sepenuhnya ialah ianya bukan kepunyaan Datin Sri Rosmah dan beliau tidak pernah memiliki ataupun membelinya. Cincin itu hanyalah untuk ditontonkan dan diterbangkan balik ke New York.

      Punca Dato’ Sri Najib Razak disabotaj oleh Pihak Kastam adalah kerana SPRM telah menyiasat Pihak Kastam berkaitan dengan kes RM 3 bilion. Mereka mendesak dan mengadakan perjumpaan dengan Peguam Negara agar kes tersebut diberikan pengecualian terhadap mereka namun Abu Kassim Mohamed menasihati Dato’ Sri Najib Razak agar tidak terlibat untuk menjaga dan mempertahankan identiti dan tindakan SPRM yang tegas terhadap Pihak Kastam.

      Disebabkan Dato’ Sri Najib enggan berkerjasama mahupun berjumpa dengan pihak Kastam, maka pihak Kastam bangkit marah dan terus mendedahkan serta mengedarkan dokumen tersebut kepada pihak yang tertentu.

      Dokumen yang diedarkan itu memberi tanggapan yang salah, seolah-olah Datin Sri Rosmah-lah yang mengimport cincin tersebut untuk membelinya. Sebaliknya, cincin itu tidak dibeli dan dihantar ke New York dan juga bukan Datin Sri Rosmah yang ingin ditonton lihatkan cincin tersebut tetapi adalah keluarga menantunya dari Kazakhstan. Mengapakah kesemua ini tidak pernah didedahkan?

      Malang sekali di dalam negara ini semua dipolitikkan.



      https://youtu.be/3AlxxAbxxOg
      Penjelasan fitnah cincin RM24 juta Rosmah Mansor

      Pembaca boleh membuat rujukan:


      “SPRM menahan seramai 62 pegawai Jabatan Kastam Diraja kerana terlibat dalam aktiviti pengubahan wang haram serta pelbagai kesalahan lain. Pelabuhan Klang menyaksikan tangkapan teramai iaitu 48 orang”

      http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0403&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm




      ‘Dua pegawai kanan kastam ditahan’
      http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0330&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

      Kamaluddin Idrus


      : Ramainya rakyat Malaysia beragama Islam menjadi muflis diakhirat nanti, solat mereka amalan baik mereka sia-sia untuk membayar fitnah disebarkan....

      Delete
    2. Ini cincin yg mana satu, bagaimana yg lain-lain tu. Kita Putar Dulu Abg Halim. Auta Besar!....Auta Besar....Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    3. "We Cannot Carry This Baggage Forever" - UMNO Sec-Gen Says About Najib

      He thinks the party should focus on rebuilding itself instead.

      Secretary-general of United Malays National Organisation (UMNO) Tan Sri Annuar Musa thinks the party should focus on itself instead of standing by former premier Datuk Seri Najib Razak

      "We must continue this journey. We are not going to wait. We are not going to waste our time defending Najib," Annuar told The Malaysian Insight in an interview yesterday, 8 August.

      "We in UMNO cannot carry this baggage forever... it is entirely his (Najib) responsibility," Annuar added, in reference to Najib's charges.

      Annuar spoke to The Malaysian Insight in an exclusive interview yesterday, 8 August.
      Annuar's statement came hours after Najib was charged with three counts of money-laundering at the Kuala Lumpur Court Complex yesterday.

      The former Prime Minister now faces seven charges in total for the SRC International Bhd case, a former subsidiary of 1Malaysia Development Berhad (1MDB). 

      Titiwangsa UMNO division chief Datuk Seri Johari Abdul Ghani also shared Annuar's sentiment about Najib

      Free Malaysia Today reported Johari as questioning Najib's prominence during the campaign period for the recent Sungai Kandis by-election.

      The division chief added that with Najib's corruption charges, putting him at the forefront of by-election campaigning would create a negative perception towards UMNO.

      "The past president's (Najib) era is history. If UMNO doesn't change and defend its legacy — the cause of our rejection in GE14 (14th General Election) — then it is possible that UMNO too will become history," Johari was quoted as saying by theSun.

      Delete
    4. Najib yakin siasatan buktikan kerajaan BN tak rompak GST
      NOR AINNA HAMZAH 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore881
      Najib yakin siasatan buktikan kerajaan BN tak rompak GST
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yakin hasil siasatan Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) akan membuktikan kerajaan BN sebelum ini tidak merompak hasil cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Najib menerusi kenyataan di Facebooknya berkata, dia telah membaca secara teliti serta mempunyai pandangan terhadap kenyataan dikeluarkan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) bagi memberi penjelasan tentang ‘kehilangan’ RM18 bilion baru-baru ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Rompak GST: Alasan PH tak laksana janji manifesto]

      Menurutnya, pihak Kastam mengesahkan kutipan GST tidak dicuri, dirompak atau disalurkan ke mana-mana akaun tidak sah, sebaliknya didepositkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan yang kemudiannya membayar kepada akaun tuntutan GST secara berkala.

      ”Tuntutan yang dibuat selepas PRU14 bagi GST input untuk April dan Mei kemungkinan pada jumlah yang sangat besar kerana pada bulan berikutnya adalah GST sifar dan perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST bahan mentah mereka serta merta menyebabkan sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

      “Biarpun mengambil kira tuntutan GST bagi April dan Mei amat tinggi di mana ia bukan lagi di bawah kerajaan BN, masih lebih 76 peratus daripada tuntutan GST sudah dibuat oleh kerajaan BN dan menunjukkan tidak berlaku langsung rompakan seperti dituduh,” katanya.

      Najib berkata, dia tidak pernah menuduh kerajaan PH menggunakan kesemua RM18 bilion dalam masa tiga minggu sahaja tetapi untuk masa tiga bulan ini.

      “Ini jawapan yang tidak masuk akal dari Lim Guan Eng (Menteri Kewangan). Mengapa Menteri Kewangan mengambil masa sehingga tiga bulan untuk menyedari terdapat tunggakan tuntutan sebanyak RM18 bilion dan kini berkata kerajaan tidak boleh membayarnya kerana wang itu sudah ‘dirompak?’ RM18 bilion bukan angka yang kecil.

      ”Apa yang saya lihat, kerajaan PH tidak menjangka peningkatan mendadak tuntutan GST sebaik ia disifarkan,” katanya.

      Menurutnya, pengecualian cukai GST selama tiga bulan di mana kerajaan tidak lagi memperoleh pendapatan dari GST atau SST turut bermakna wang di dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya disalurkan, mungkin sudah digunakan bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

      ”Diburukkan lagi dengan kutipan SST yang lebih rendah berbanding GST, kerajaan dijangka tidak memiliki dana untuk membayar tuntutan GST tertunggak itu.

      “Ini akan memberi kesan kepada pelabur yang risau bahawa janji Guan Eng bahawa kerajaan PH akan mencapai defisit bajet 2.8 peratus tidak akan dapat ditunaikan,” katanya.

      Menurutnya, tidak mencapai sasaran janji defisit bajet turut akan mengurangkan keyakinan pelabur dan akan menyebabkan penarafan kredit negara ini diturunkan.

      Sementara itu, Najib turut menjelaskan tempoh tuntutan yang dibuat Kastam adalah pada 31 Mei lalu dan BN hilang kuasa pada 9 Mei lalu.

      “Ini bermakna, permintaan untuk menyalurkan dana ke akaun amanah tuntutan GST bagi bulan April dan Mei lalu adalah di bawah pentadbiran PH,” katanya.

      “Jumlah tuntutan adalah berdasarkan kepada boring GST-3, di mana ia diisi oleh pemilik perniagaan untuk membuat tuntutan. Ia kemudiannya bergantung kepada berapa jumlah yang sudah diaudit atau diluluskan pihak Kastam. Ia adalah jumlah kasar dan bukan jumlah yang sudah diluluskan.

      Najib turut mempersoalkan berapakah jumlah tertunggak yang sudah diaudit, ditolak atau diluluskan oleh Kastam sebelum membuat permohonan dana dipindahkan ke dalam akaun amanah tuntutan GST?

      Malah berapa jumlah daripada RM19.4 bilion ini adalah dari tuntutan baharu berikutan daripada pensifaran GST?

      Delete
    5. These Are The Four Charges Handed To Najib Today At Court

      Among the six former Malaysian prime ministers, Najib is the first to face criminal charges.

      Datuk Seri Najib Razak's charges were read out to him at the Sessions Court

      Najib was handed three counts of criminal breach of trust (CBT) and one count of abuse of power, carrying a maximum of 20 years imprisonment each.

      Najib was first charged under Section 409 of the Penal Code for transferring RM27 million from SRC International, a 1MDB subsidiary, into his private bank account between 24 December and 29 December 2014.

      His second CBT charge concerned the transfer of RM5 million from the company into his bank account during the same period of time.

      In the third CBT charge under Section 409 of the Penal Code, the former premier was accused of transferring RM10 million from SRC into his account between 10 February and 2 March 2015.

      A charge on abuse of power accused Najib of siphoning off RM42 million while giving government guarantees on SRC's RM4 billion loan from the Retirement Fund Inc (KWAP) between 17 August 2011 and 8 February 2012. The charge comes under Section 23 of the Malaysian Anti-Corruption Commission Act 2009, The Borneo Post reported.

      Najib was arrested at his home by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC)

      Delete
    6. Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      HAZELEN LIANA KAMARUDIN 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore435
      Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      Noor Hariri Mohamed Noor
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR MAS - Tindakan anak Perdana Menteri, Marina Mahathir yang menyokong perjuangan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) di negara ini dibimbangi mampu mempengaruhi Kerajaan PH untuk mengiktiraf kumpulan berkenaan.

      Ketua Pemuda Umno Kelantan, Noor Hariri Mohamed Noor berkata, pihaknya berpandangan Marina akan sedaya upaya mempengaruhi bapanya (Tun Dr Mahathir Mohamed) untuk mendapat 'lampu hijau' bagi memastikan LGBT mendapat tempat.


      "Itulah yang menjadi kebimbangan kami terhadap isu LGBT.

      "Sebab itulah, Pemuda Umno Kelantan mendesak supaya Kerajaan PH menyatakan pendirian mereka berhubung isu LGBT," katanya.

      Menurutnya, Pemuda Umno Kelantan bimbang sekiranya pendirian itu tidak segera dinyatakan ia akan menimbulkan pelbagai persepsi negatif dalam kalangan masyarakat.

      Katanya, persepsi negatif itu dibimbangi boleh mencetuskan rasa kurang senang rakyat khususnya umat Islam berhubung isu ini.

      "Islam adalah agama persekutuan yang telah termaktub dalam perlembagaan Malaysia.

      "Jangan kerana kepentingan segelintir golongan minoriti kita sanggup menggadaikan agama dan kestabilan negara," katanya.

      Noor Hariri berkata, beliau hairan dengan tindak-tanduk Marina yang ghairah menyokong LGBT sedangkan sebelum ini dia memperjuangkan isu Aids.

      "Barangkali Marina sudah lupa bahaya seks bebas, luar tabii dan hubungan sejenis antara penyumbang utama kepada penyakit itu," katanya.

      Menurutnya, beliau berharap Marina kembali ke pangkal jalan dengan kadar segera dan melupakan perjuangan tidak masuk akal itu.

      Delete

    7. “Tiada siapa tahu tahap kemarahan terhadap Najib dan BN. Memang orang kata mereka akan undi PH tetapi kami fikir masih selamat,” kata seorang penasihat kepada The Malaysian Insight.

      Keadaan tidak seperti ini ketika pengundian bermula pada pagi 9 Mei itu. BN tidak pernah kalah pilihan raya sejak ayah Najib, Razak Hussein menubuhkannya pada 1974. Parti sebelumnya, Perikatan juga menang berterusan sejak pilihan raya 1955, dua tahun sebelum Malaya merdeka.

      Pentadbiran Najib yakin ia akan kekal sebagai kerajaan di Parlimen yang mempunyai 222 kerusi itu. Ia malah meramalkan BN boleh mendapat semula majoriti dua pertiga yang akan membolehkannya meluluskan undang-undang yang memerlukannya tanpa kerjasama pembangkang.

      BN ada wang, jentera dan media yang mendukungnya, sama seperti dalam pilihan raya-pilihan raya sebelumnya. Ia juga percaya lawan politiknya dalam keadaan kucar-kacir dengan Dr Mahathir Mohamad menerajui PH yang terpaksa menggunakan logo PKR apabila Bersatu digantung pendaftarannya.

      “Macam mana boleh silap?” Tanya seorang pengatur strategi BN kepada The Malaysian Insight, yang tidak sedar bagaimana kekalahan itu datang pada Rabu itu.

      “Kami tidak nampak tanda-tandanya langsung,” katanya.

      Bukan beliau saja yang tidak nampak kekalahan yang datang itu. Pasukan pakar strategi BN yang diupah dengan lumayan yakin parti itu akan menang besar dan membayangkan kepada pimpinan tertinggi untuk meyakinkan para penyokong yang mereka akan menang.

      Delete
    8. Bila makan duit DAP, facebook Hussin makin bodoh membuat komen



      Memang banyak dapat duit kalau jadi "RedArmy" DAP. Tapi malang kalau bagi yang beragama Islam sanggup jual agama sehingga hilang kewarasanya dalam menjalankan kerja propanganda DAP.

      Royalti adalah hak rakyat. Kalau dapat royalti bukan rakyat penyokong PAS sahaja dapat manafaat. Yang sokong PH, Yang sokong BN @ UMNO pun dapat. Yang jual agama dengan DAP macam Hussin pun akan dapat manafaatnya.

      Soal royalti adalah soal prinsip dan kalau PH buat kerja bodoh macam apa yang dikehendaki oleh si Hussin yang jual diri kerana nak sesuap nasi mana prinsi perjuangan PAKATAN RAKYAT. Apakah PH nak dirinya sama macam BN @ UMNO dulu yang rakyat jatuhkannya?

      Zaman sekarang orang dah fikir matang. Politik bukan zaman Pak Kaduk tapi malang fikiran jumud
      Hussin nak PH jadi Pak Kaduk dan Mahathir jadi MAHAZALIM semula.

      Harap jangan layang si bodoh Hussin
      akal dia pendek. Binalah politik matang.

      Delete
    9. Tak abis2 si Tonggeng berFUCKtua.....!!

      Habis tuu, buat ibadah umrah & haji atas hasil duit haram riba tajaan Yahudi Zionist Goldman Sachs + samun perbendaharaan negara dijadikan suapan untuk meraih sokongan - apa cerita, haaaaaaaa.....??

      Ajaran ustart mana tuu, ularmak2 pas pis pus atau ularmak2 songkok tinggi ker.....??

      Delete
    10. Saya IC biru, kenapa dilarang masuk pekarangan mahkamah?'
      Anne Muhammad | Diterbitkan 10 Ogs 2018, 1:55 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 2:34 petang

      A+ A-
      Sekumpulan kecil penyokong Datuk Seri Najib Razak menyatakan rasa tidak puas hati apabila dilarang memasuki pekarangan Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

      Mereka yang tiba sejak jam 9 pagi hanya dibenarkan berada di luar kawasan mahkamah dengan kawalan ketat pihak berkuasa.

      Terdahulu, bekas perdana menteri itu hadir ke mahkamah bagi pendengaran permohonan perintah larangan mengulas (gag order) terhadap tujuh pertuduhan terhadapnya, ditukar daripada sementara menjadi kekal.

      Selepas penangguhan prosiding, Najib kemudian menaiki kenderaan keluar dari pekarangan kompleks mahkamah dengan dikerumuni sekumpulan kurang daripada 10 orang penyokongnya.

      Mereka melaungkan slogan “hidup Datuk Najib” dan “hancur Pakatan”.

      Selepas kenderaan dinaiki Najib meninggalkan kompleks mahkamah, kumpulan tersebut terus menjerit dengan mendakwa bahawa kerajaan hari ini “maha zalim”.

      Mereka turut mempersoalkan sama ada terdapat arahan kepada penguatkuasa untuk melarang mereka masuk ke pekarangan mahkamah.

      Salah seorang yang ditemui, Rajendran Yenkaiah dari Bentong, Pahang mempertikaikan larangan itu dan mengingatkan bahawa mereka datang sebagai rakyat Malaysia yang mahu memberikan sokongan moral kepada pemimpin yang mereka sayangi.


      “Mereka (pihak berkuasa) kata kami tidak boleh masuk sebab arahan atasan. Siapa yang halang? Kami rakyat Malaysia ada IC (kad pengenalan).

      “Saya IC biru (warganegara), bukan pendatang kenapa tidak boleh masuk?” katanya yang lantas mengeluarkan kad pengenalan dari dompetnya.

      Turut kelihatan bersama-sama kumpulan itu adalah pelakon Ellie Suriaty yang kini dikenali sebagai penyokong tegar Najib.

      Prosiding tersebut bersambung jam 2.30 petang ini.

      Delete
    11. Dgn taqdir Illahi, tak sampai 100 hari 3 PRK terjadi.

      Saya yakin, Sang Maha Kuasa nak mengesahkan Kemenangan PH di GE 14 adalah benar2 mutlak & bukti nyata rakyat Malaysia dgn suara majoriti telah menolak Najib, BN-Umno & Pas.

      Delete
    12. Pas gerakkan seluruh jentera bantu kempen PRK Seri Setia
      NORHASPIDA YATIM 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore532
      Pas gerakkan seluruh jentera bantu kempen PRK Seri Setia
      Ahmad Samsuri (kiri) menyerahkan Jalur Gemilang kepada wakil agensi dan jabatan sempena Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kempen Jalur Gemilang Tahun 2018 Peringkat Negeri, di Dewan Besar, Wisma Darul Iman, di sini, hari ini. Foto: Urusetia Penerangan Darul Iman (UPDI)
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Jentera Pas dari seluruh negara akan digerakkan bagi membantu kempen sempena PRK Dun Seri Setia yang dijangka diadakan 8 September ini.

      Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, jumlah jentera yang akan digerakkan itu masih di peringkat perbincangan.


      "Saya percaya, bukan Pas Terengganu sahaja yang akan hantar jentera untuk membantu di Seri Setia, jentera Pas dari seluruh negeri akan ambil bahagian dalam membantu kempen sempena PRK Dun itu," katanya.

      "Jumlah berapa ramai jentera, bila dan dimana mereka akan berada akan diputuskan dalam mesyuarat jentera dalam tempoh sehari, dua ini," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kempen Jalur Gemilang Tahun 2018 Peringkat Negeri, di Dewan Besar, Wisma Darul Iman, di sini, hari ini.

      Terdahulu, Pengarah PRK Dun Seri Setia, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Pas telah menyenarai pendek nama tiga calon yang akan bertanding dan akan dimuktamadkan 15 Ogos ini.

      Sebelum ini, bekas Adun Seri Setia dari PKR, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin, 55, meninggal dunia di Hospital Putrajaya, 2 Ogos lalu.

      Delete
    13. SAMBUNGAN PERKATAAN WALI DALAM ALQURAN


      14. BERDASARKAN AYAT-AYAT DI ATAS KITA BOLEH FAHAMI BAHAWA MELANTIK ORANG KAFIR MENJADI WALI MEMBUATKAN SESEORANG ITU BERSIFAT MUNAFIK,,,TIDAK PERLU MENJADIKAN ILMUAN YANG MENJUAL AGAMA MENJADI WALI,,,,,JANGAN MELANTIK MEREKA YANG MENYEBABKAN PERPECAHAN DI KALANGAN UMAT ISLAM MENJADI WALI KERANA MENGHADAPI GOLONGAN MUNAFIK,,,,,ORANG BERIMAN WAJIB MELANTIK SESAMA ORANG BERIMAN YANG MENUNAIKAN SOLAT DAN ZAKAT SERTA BERHIJARAH,,BERJIHAD DENGAN HARTA DAN NYAWA,,,,MEMBERI PERLINDUNGAN DAN MEMBELA SESAMA ORANG BERIMAN…..ORANG KAFIR ADALAH WALI SESAMA MEREKA JADI KENAPA ORANG BERIMAN BERSUSAH PAYAH HENDAK MELANTIK MEREKA….MEREKA YANG MELANTIK ORANG KAFIR TIDAK MENDAPAT PERTOLONGAN ALLAH….HATTA SAUDARA TERDEKAT PUN TIDAK BOLEH DILANTIK JIKA MEREKA LEBIH SAYANG KEPADA KEKUFURAN APALAGI YANG TIADA PERKAITAN KELUARGA….

      15. APA PULA PERKAITAN PERKATAAN WALI DENGAN NAMA ALLAH,,,,INI ADALAH KERANA JIKA SILAP MEMILIH KAFIR SEHINGGA MEMBELAKANG HUKUM ALLAH IA AKAN SAMPAI MENUHANKAN MEREKA…SYIRIK BUKAN SAHAJA DENGAN MENYEMBAH TOKONG TAPI BERSEKUTU DALAM MEMBUAT PERUNDANGAN DENGAN MENOLAK HUKUM ALLAH.


      16. CUBA PERHATIKAN NEGARA SEPERTI SYRIA DIPERINTAH OLEH SYIAH KAFIR PARTI BA`ATH,,,WALAUPUN PUN PADA MULA PEMERINTAHAN HAFIZ ALASAD TELAH MENURUNKAN HARGA BARANGAN KEPADA 15% DAN SEMUA RAKYAT BERGEMBIRA TAPI LIHATLAH APA KESUDAHANNYA….DENDAM KESUMAT YANG TIDAK KUNJUNG HABIS…LIHAT PULA APA TERJADI PADA MYAMMAR HABIS DILANYAKNYA UMAT ISLAM…DIBUNUH,,,DIPERKOSA,,,,DIRAMPAS HARTA MEREKA….LIHAT PULA APA JADI DULU PADA SEPANYOL DIPAKSA UMAT ISLAM TUKAR AGAMA….MANA-MANA YANG TIDAK SEMPAT LARI HABIS SEMUA MATI DIBUNUH…PERKARA YANG SAMA BERLAKU DI FILIPINA…….INILAH AKIBATNYA JIKA DIBIARKAN KAFIR MEMERINTAH,,,ALLAH TELAH MEMBERI PERINGATAN BAHAWA MANUSIA YANG PALING BERMUSUH KEPADA KAMU IALAH YAHUDI DAN MUSYRIKIN ( PENYEMBAH BERHALA DAN DEWA )…

      Delete
  4. Bila sebelah kaki dah dalam jel, merepet merapulah nakkan org percaya. Got d cheek hina org saperti katun, komen denialnya hampir semua katun. Masih x sedar diri lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Lim Kit Siang dilantik jadi Senator... anak Hadi aje tak boleh



      Anak perempuan kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Lim Hui Ying dilantik menjadi Ahli Dewan Negara penggal 2018-2022.

      Hui Ying yang merupakan Setiausaha DAP Pulau Pinang dan adik perempuan kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng diusulkan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang untuk jawatan itu.

      Selain daripada Hui Ying, DUN Pulau Pinang juga meluluskan bekas Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff sebagai Ahli Dewan Negara yang baru.

      Kedua-dua mereka akan menggantikan Siti Aishah Shaik Ismail dan Dr Ariffin S M Omar yang tamat tempoh perkhidmatan sebagai Ahli Dewan Negara pada 1 Jun 2018.

      Usul pelantikan itu dicadangkan sendiri oleh Ketua Menteri, Chow Kon Yeow dan disokong Dr Afif Bahardin (PKR- Seberang Jaya).

      Cadangan itu kemudian mendapat persetujuan sebulat suara oleh semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) petang tadi.

      Hui Ying yang menyertai DAP pada 1999 mula berjinak-jinak dengan dunia politik dengan lebih mendalam semenjak abangnya Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang pada tahun 2008.

      : DAP buat apa sahaja penjilat parti AMANAH dah kata parti itu maksum....

      Delete
    2. UMNO sedia jalin kerjasama, termasuk dengan DAP - Annuar Musa
      Astro Awani | Diterbitkan pada Ogos 10, 2018 08:28 MYT
      Facebook Twitter Email Google whatsapp icon
      UMNO sedia jalin kerjasama, termasuk dengan DAP - Annuar Musa
      ANNUAR: UMNO sedia jalin bekerjasama dengan mana-mana parti, termasuk DAP. -Gambar fail
      KUALA LUMPUR: UMNO sedia jalin bekerjasama dengan mana-mana parti, termasuk DAP.

      Demikian tegas Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa yang menambah bahawa UMNO tidak boleh terus tegar dalam era Malaysia Baharu ketika melalui 'fasa baharu', lapor The Malaysian Insight.

      "Kita (UMNO) ingin terbuka kepada sebarang pilihan.

      "Formula lama gabungan Barisan Nasional (BN) sudah ketinggalan zaman," katanya lagi.

      Barisan Nasional (BN) dilapor digantung sementara ketika UMNO melalui 'fasa baharu' untuk mencari 'rakan politik' mereka.

      Delete
    3. Tengok muka Umno macam nak tolong Pas
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      Tengok muka Umno macam nak tolong Pas
      Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GOMBAK – Pas menjangkakan Umno akan membantu calon parti Islam itu untuk memenangi PRK Dun Seri Setia yang dijadualkan pada bulan depan.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, keyakinan itu dizahirkan apabila Umno tidak menempatkan calon mereka bagi merebut kerusi yang ditinggalkan bekas Adun PKR, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin yang meninggal dunia pada 2 Ogos lalu.


      “Kita tengok muka dia (Umno) macam nak tolong.

      “Kita harap mungkin apabila mereka tak turunkan calon, pengundi Umno akan mengundi... tolong Pas,” katanya di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad, di sini, hari ini.

      Tuan Ibrahim yang dilantik sebagai Pengarah PRK Dun Seri Setia mengumumkan buat masa ini, Pas telah menyenarai pendek tiga nama calon yang akan dimuktamadkan 15 Ogos nanti.

      “Ada yang pernah bertanding pilihan raya umum lepas dan ada calon baharu,” kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

      Sementara itu, ketika ditanya kesudian Pas untuk membenarkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turun membantu dalam siri kempen di PRK Dun Seri Setia, Tuan Ibrahim hanya berkata, pihaknya mengalu-alukan bantuan semua pihak.

      “Dalam Pas kita ada beberapa perkara yang boleh dan tidak boleh. Bahkan petugas Pas sedang memahami situasi pengundi dan sensitiviti masyarakat setempat, itu perlu ambil kira,” ujarnya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Umno perlu berani singkir Najib]

      Bagi perkembangan PRK Dun Balakong pula, beliau yakin pengundi Pas di situ akan memberi undi.

      “Balakong, BN tak letak calon, MCA guna logo sendiri. Ini percubaan mereka untuk keluar daripada logo BN.

      “Bila Pas tak letak calon, mungkin ahli Pas yang akan beri undi,” jelasnya

      Delete

    4. Who is 'Malaysian Official 1'?

      The allegations shocked the world. the US Department of Justice filed a lawsuit to seize the assets it says were bought with more than US$3.5bn stolen from Malaysian national wealth fund 1MDB.

      US Attorney General Loretta Lynch laid the case out clearly: "Unfortunately, sadly, tragically, a number of corrupt officials treated this public trust as a personal bank account."

      The lawsuit alleged that those named in the suit were responsible for the fraud. But it also mentioned a "Malaysian Official 1" more than 30 times, and alleged that this official received some US$681m of the stolen money.

      From the details in the suit, it was widely understood that "Malaysian Official 1" is Malaysian Prime Minister Najib Razak.


      Delete
    5. MCA sedia bersama pembangkang, termasuk PAS di Balakong - Liow
      Annabelle Lee | Diterbitkan 11 Ogs 2018, 5:00 petang | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 5:03 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      PRK BALAKONG | Presiden MCA, Liow Tiong Lai berkata partinya terbuka bekerja sama dengan kesemua parti-parti pembangkang, termasuk PAS dalam pilihan raya kecil kerusi DUN itu.

      "Kami akan bekerja sama dengan semua parti tanpa mengira komponen (yang menjadi gabungannya).

      "Yang paling penting mereka adalah parti pembangkang.

      "Gabungan parti pembangkang perlu bekerja sama dalam melawan kerajaan ini kerana kerajaan tidak dapat menunaikan banyak janjinya," dakwa beliau pada sidang akhbar selepas melancarkan bilik gerakan arti itu di Balakong hari ini.

      Ketika ditanya jika beliau terbuka untuk menjalin hubungan dengan PAS, beliau berkata "ya" selagi mereka dapat bekerja bersama-sama.

      "(Kami akan bekerja sama dengan) sesiapa yang memiliki agenda yang sama, sebarang parti yang mempunya agenda semak dan imbang terhadap kerajaan ini," katanya.


      Liow mengakui parti itu berada dalam kedudukan bukan pilihan pada PRK 8 September ini. Bagaimanapun, beliau menggesa pengundi memberikan "peluang kepada MCA" bagi mempunyai suara dalam Dewan Undangan Negeri Selangor.

      "Setiap undi untuk MCA bermakna kami boleh semak dan imbang kerajaan negeri dengan lebih baik," kata Liow.

      Beliau juga berkata MCA telah menyenarai pendek empat calon untuk Balakong dan akan mengumumkan keputusan akhirnya sebelum hari penamaan calon pada Sabtu, 18 Ogos akan datang.

      Delete

    6. Khemah berbumbung putih yang dipasang di kediaman peribadi Najib di kawasan kejiranan mewah di Langgak Duta, yang terletak di jalan mati bertentangan dengan Istana Negara, sudah dipersiapkan untuk merayakan kemenangan BN. Iklan ucap tahniah sudah diatur untuk diterbitkan dalam akhbar yang dikawal oleh parti-parti dalam BN.

      “Najib yakin menang sekurang-kurangnya 133 kerusi, sama seperti 2013,” kata seorang pegawai strategi. Seorang yang lain berkata timbalannya, Ahmad Zahid Hamidi meyakinkan para penyokong pada hari pengundian bahawa 142 kerusi dalam tangan kerana jumlah pengundi yang ramai pada Rabu itu.

      Isteri Najib, Rosmah Mansor difahamkan menghubungi beberapa isteri pemimpin kanan dan mengulangi keyakinan Najib, BN akan menang 133 kerusi. “Beliau menelefon mereka pada 11.30 malam dan berkata BN boleh menang 133 kerusi,” kata seorang lagi pegawai strategi.

      Tetapi kemenangan yang diyakini itu tidak datang.

      Delete
    7. Komunis Juga Penjajah



      Saya tertarik kepada polemik berkenaan adakah kumpulan komunis itu juga pejuang kemerdekaan yang perlu disenaraikan dalam perjuangan menentang penjajah dahulu?

      Sebelum menghukum hendaklah dibaca dan dikaji sejarah dan kefahamannya. Kalangan ilmuan pengkaji sejarah bersepakat bahawa teori komunis adalah ijtihad manusia Yahudi German bernama Karl Marx. Dia bukan Melayu, bukan Cina, bukan India dan bukan juga dari kalangan penduduk asal di hutan rimba tanah air kita.

      Teorinya yang ekstrem membela rakyat marhaen yang miskin sehingga menasionalisasikan (merampas dan memilik negarakan harta) sangat menarik pemikiran ramai rakyat Asia yang tertindas. Namun mereka terlepas pandang teorinya yang menolak adanya Tuhan yang dipercayai oleh semua agama, lebih-lebih lagi agama Islam yang lengkap pengajarannya melibatkan ekonomi, politik dan seluruh aspek kehidupan manusia sejagat. Maka Islam menjadi musuhnya paling ketat. Bahkan ramai daripada kalangan ilmuan dan pemimpin Barat menganggap Islam lebih bahaya daripada komunis, walaupun mereka juga berperang menentang komunis sehingga hari ini.

      Walaupun komunis itu tidak membawa bala tenteranya seperti negara Barat yang menjajah kita, tetapi fahamannya menjajah pemikiran rakyat pelbagai kaum yang direkrut menjadi bala tenteranya. Memang mereka juga menentang penjajah Barat, tetapi mereka juga adalah bala tentera penjajah pemikiran komunis, di mana bahayanya lebih besar dari bala tentera penjajah Barat yang berkulit putih itu. Ini kerana fahaman komunis itu membunuh akidah secara ekstrem. Adapun penjajah Barat secara lebih terang-terangan dapat dilihat wajahnya.

      Di sinilah saya memahami mengapa pemimpin generasi awal daripada PAS seperti Almarhum Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan lain-lain yang menentang penjajah British tidak bersama komunis ke dalam hutan. Bahkan mereka juga menyokong ISA kerana menentang komunis, bukannya menangkap ikut suka hati.

      Kita juga membaca bagaimana tanah air umat Islam yang dijajah oleh komunis itu menerima akibat yang lebih dahsyat daripada penjajah Barat, di mana kesannya masih nyata pada hari ini. Walaupun ideologi komunis telah dikuburkan oleh penganutnya sendiri.

      Delete
    8. Tonggeng tongong....

      Orang dok bincang topik 'logikkah barang berharga disimpan di rumah besan', yg kamu nyasar songsang ikut ajaran PAS (Parti Ajaran Songsang) pasal komunis, aper ker hal, haaaaaa.......???

      Cakap tak agak-agak, padan muka....!!

      Delete
    9. Dakwaan BN 'rompak' bayaran balik GST, Irwan Serigar buat laporan SPRM
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 1:59 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 2:04 petang

      A+ A-
      Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Mohd Irwan Serigar yang memandu sendiri kenderaan Chevrolet berwarna hitam memasuki SPRM pada kira-kira pukul 9.30 pagi sebelum keluar semula dua jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan yang dibuat, Mohd Irwan Serigar berkata adalah laporan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran kerana dakwaan bahawa RM18 bilion hilang adalah tidak berasas.

      "Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund," katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Mohd Irwan Serigar berkata semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng pada Rabu mendedahkan berlaku kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Mohd Irwan Serigar kemudian menafikan dakwaan itu.

      Delete
    10. Tonggeng tongong...

      Bukankah sebelum ini saya dah syorkan kamu buat bertenang tok sah tergopoh-gapah ttg hal ini....??

      Masa akan menentukan (setelah pemeriksaan SPRM, audit oleh pihak Kementerian kewangan) - sama ada Si Batak Mendailing Irwan Serigar adalah 'Serigala' atau 'Serikandi', okay?

      Walau bagaimanapun, dgn harapan agar kamu tidak mengulang putar belit, saya tak keberatan untuk memaparkan fakta2 terkini berhubung dakwaan & penafian Irwan Serigar.

      Dgr sini baik2, Tonggeng....

      Pada 1 April 2015, Kastam mintak 82.9 billion drpd Tabung Amanah tapi hanya diberi 63.5 billion iaitu kurang 19.4 billion.Pada 31 Mei 2018, tapi perlu ingat LGE belum masuk lagi ke pejabat MOF. Jadi, macam mana Najib boleh tuduh LGE yang kebas duit ni...?????
      Memang patutpun KJ buat laporan polis agar kecurian ini disiasat.

      PUTRAJAYA - Sebanyak RM19.4 bilion telah dituntut oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia untuk pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST) tetapi tidak diluluskan oleh Tabung Amanah.

      Ketua Pengarah Kastam, Datuk Seri T Subromaniam berkata, daripada keperluan pembayaran balik GST sebanyak RM82.9 bilion yang telah dilaporkan, hanya RM63.5 bilion pembayaran balik GST telah dibayar melalui Tabung Amanah bagi sepanjang tempoh 1 April 2015 sehingga 31 Mei 2018.

      Katanya, pada 31 Mei 2018, Tabung Amanah masih memerlukan dan mengalami kekurangan untuk membayar tunggakan bayaran balik cukai GST sebanyak RM19.4 bilion.

      Berikut adalah kenyataan media penuh oleh Subromaniam:

      “Tabung Amanah adalah satu Kumpulan Wang yang diwujudkan bagi tujuan pembayaran balik GST di bawah Seksyen 54, Akta Cukai Barang dan Perkhidmatan (2014).

      “Semua bayaran GST dimasukkan ke dalam Akaun Kumpulan Wang Disatukan yang kemudiannya akan dipindahkan kepada Tabung Amanah untuk membolehkan pembayaran balik GST dapat dilaksanakan.

      “Dalam tempoh 1 April 2015 sehingga 31 Mei 2018, Kastam telah melaporkan dalam Mesyuarat Tabung Amanah Bulanan yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan bahawa keperluan pulangan balik GST adalah berjumlah RM82.9 bilion.

      “Jumlah ini adalah berdasarkan kepada Borang GST-03 (untuk menuntut bayaran balik GST) yang telah difailkan ke dalam sistem GST Kastam oleh pembayar cukai.

      “Walau bagaimanapun, daripada keperluan pembayaran balik GST sebanyak RM82.9 bilion yang telah dilaporkan, hanya RM63.5 bilion pembayaran balik GST telah dibayar melalui Tabung Amanah bagi sepanjang tempoh yang sama.

      “Kastam ada menuntut RM82.9 bilion daripada Mesyuarat Tabung Amanah Bulanan ini untuk tujuan pembayaran balik GST dalam tempoh 1 April 2015 sehingga 31 Mei 2018 tetapi jumlah penuh tidak dipindahkan kepada Tabung Amanah.

      “Oleh itu, pada 31 Mei 2018, Tabung Amanah masih memerlukan dan mengalami kekurangan untuk membayar tunggakan bayaran balik cukai GST sebanyak RM19.4 bilion”.

      Irwan Serigar told reporters that he made a report so as to find out the truth because he felt that the allegation of the missing RM18 billion was unfounded.

      He had yesterday denied the allegation by Finance Minister Lim Guan Eng on Wednesday that there was a shortfall of RM18 billion in the RM19.4 billion meant for the refund of the GST to traders.

      Once money is in the Consolidated Fund, it is treated as "general revenue" and can be spent and jolly well to line the pockets of Umno cronies.

      YB LGE is saying that it was not kept in a trust fund earmarked for refunds to traders.

      Hence, the money goes without saying IS missing, perhaps kena rompak dah......!!

      We'll wait and see the outcome in due course.

      Delete
    11. Fakta tambahan, sila baca nie.....

      8 Ogos, 2018
      KJ BUAT LAPORAN POLIS BERHUBUNG ISU TUNTUTAN GST BERJUMLAH RM18 bilyon YANG DIPENGAPKAN OLEH BN NAJIB:

      Khairy bercakap dengan media selepas membuat laporan polis.
      --------------------------------------------------------------

      KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin hari ini membuat laporan polis berhubung dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa RM18 bilion wang tuntutan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang sepatutnya dibayar balik kepada peniaga telah ‘dirompak’ oleh kerajaan BN.

      Khairy berkata tuduhan yang dibuat oleh Guan Eng semalam di Dewan Rakyat berhubung isu berkenaan merupakan tuduhan yang serius dan memerlukan bukti kukuh.

      “Semalam di Parlimen saya tanya beliau (Guan Eng), adakah siasatan akan dibuat terhadap isu ini?

      “Guan Eng menjawab kementeriannya akan melakukan siasatan dalaman bagi menyiasat perkara berkenaan,” katanya.

      Guan Eng perlu membuat siasatan terbuka dan bukan siasatan dalaman di peringkat kementeriannya, katanya ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, di sini, pada 2 petang.

      “Kami di BN juga hendak membersihkan nama kerajaan yang lepas, sekiranya berlaku ‘rompakan’ maka bawalah mereka yang terlibat ke muka pengadilan.

      “Sekiranya tidak, maka mestilah dijelaskan bahawa tuduhan tersebut tidak tepat serta tidak berasas,” katanya.

      Khairy juga akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), esok berhubung perkara yang sama.

      Semalam, ketika membentangkan Rang Undang-Undang Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) (Pemansuhan) 2018 di Dewan Rakyat, Lim berkata, kerajaan akan berusaha melunaskan tunggakan tuntutan cukai input bagi GST mulai tahun depan.

      Katanya, tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST sejak 1 April 2015 hingga 31 Mei lepas berjumlah RM19.4 bilion, bagaimanapun, baki semasa dalam Tabung Bayaran Balik hanya RM1.49 bilion, bermakna berlaku kekurangan kira-kira RM18 bilion.

      Susulan itu, satu siasatan dalaman giat dilakukan oleh Kementerian Kewangan bagi mengenal pasti punca pengurangan RM18 bilion itu. – Bernama

      Delete
    12. INI BARU DIKATAKAN 'BUKU BERTEMU RUAS'...!!

      Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Siregar Abdullah hari ini menafikan dakwaan & membuat laporan ke pihak SPRM berlakunya kehilangan wang kira-kira RM18 bilion untuk tuntutan balik Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).
      ---------------------------------------------

      Sementara itu pula, Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika membentangkan Rang Undang-undang Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018 bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam mendedahkan terdapat sejumlah RM19.4 billion dalam tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST sejak pelaksanaannya pada April 2015 sehingga 31 Mei lalu.

      Katanya rekod JKDM mengesahkan daripada jumlah tunggakan tersebut, sebanyak RM9.2 billion atau 47 peratus adalah pada tahun ini; RM6.8 billion (35 peratus) pada 2017; RM2.8 billion (15 peratus) pada 2016 dan RM600 juta (3 peratus) pada 2015.

      Bagaimanapun, Lim mendakwa baki sedia ada dalam tabung bayaran balik GST hanyalah sekitar RM1.49 bilion sahaja, menandakan terdapat kekurangan kira-kira RM18 bilion.
      ------------------------------------------

      Sama2 kita tunggu siapa yg benar, siapa yg klentong.....??

      Delete
    13. Petisyen solidariti untuk Dr Nur Ilyani diwujudkan
      WARTAWAN SINAR HARIAN 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Petisyen solidariti untuk Dr Nur Ilyani diwujudkan
      Petisyen solidariti Dr Nur Ilyani diwujudkan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR- Sebuah petisyen bagi solidariti untuk pegawai perubatan, Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi yang menulis surat terbuka bukan aktivis, Datin Marina Mahathir berkait Lesbian Gay Biseksual Transgender (LGBT) diwujudkan hari ini.

      Ia susulan makluman terkini di mana doktor yang bertugas di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) itu bakal berdepan tindakan tatatertib selepas diadukan oleh pihak tertentu kepada Biro Pengaduan Awam (BPA).


      Petisyen yang dibuat oleh Khairul Afnan Khalid itu antara lain menyatakan kebersamaan buat Dr Nur Ilyani atas dasar kebenaran.

      “Setelah kenyataan beliau mendapat perhatian ramai, kini terdapat dua aduan di BPA yang menggesa tindakan tatatertib ke atas beliau.

      Kami ingin tegaskan bahawa kenyataan beliau adalah benar, berasaskan kajian dan bukti serta amat penting untuk difahami oleh seluruh masyarakat.

      “Oleh itu, demi masa hadapan yang sejahtera buat semua, kami menyatakan solidariti buat Dr Nur Ilyani,” katanya.

      Menurut petisyen itu juga, meskipun tidak mengiktiraf LGBT namun mereka menyokong bahawa golongan itu perlu dibantu.

      “Kami dengan ini menyatakan solidariti kami bersama Dr Ilyani yang mewakili suara majoriti rakyat Malaysia untuk tidak mengiktiraf LGBT namun menyokong mereka perlu dibantu.

      “Tindakan terhadap Dr Ilyani adalah tidak wajar dan usaha mengiktiraf LGBT akan memburukkan jangkitan HIV di Malaysia,” tulisnya.

      Sehingga jam 7 malam, sebanyak 3449 petisyen telah ditandatangani oleh rakyat dari seluruh negara.

      Delete
    14. Heyy Pukimak haramjadah...

      Aoa hubungan isu yg kau cedok dan lontar di sini ada kait dgn Kerajaan PH & topik kali ini, haaaaa....??

      Bukankah dah ku terangkan dgn nas & bukti Kerajaan PH tidak menyokong apa2 pun kegiatan atau promosi LGBT seperti yg kau promosi di sini siang malam menonggeng nadah untuk mencari langganan, FAHAMMMMMMM......??

      Delete
    15. PAS gesa KKM tak ambil tindakan pada Dr Ilyani
      Diterbitkan 12 Ogs 2018, 6:00 petang | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 6:53 petang

      A+ A-
      PAS menggesa kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) supaya tidak mengenakan sebarang tindakan tatatertib atau pentadbiran ke atas doktor perubatan, Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi berikutan ‘surat terbuka’ beliau kepada aktivis sosial, Marina Mahathir, baru-baru ini.

      Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan, Siti Zailah Mohd Yusoff berkata, ini kerana beliau percaya aduan yang dibuat ke atas Dr Ilyani itu tidak berasas sama sekali.

      Kata Siti Zailah, ia juga disifatkan sebagai usaha untuk menyekat pandangan terbuka doktor berkenaan.

      “Dalam hal ini, sebagai seorang rakyat Malaysia, bahkan mewakili suara majoriti rakyat Malaysia dan polisi semasa negara, saya percaya beliau dijamin hak menyuarakan pandangan secara bebas dan terbuka.

      “Beliau juga dalam menyuarakan pandangannya sama sekali tidak menolak keperluan dakwah dan pemulihan kepada golongan LGBT ini,” katanya dalam satu kenyataan.

      Menerusi hantaran yang dimuat naik pada 6 Ogos lalu, Dr Ilyani lantang mengkritik desakan Marina yang mahukan hak kesamarataan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), sama seperti dinikmati rakyat negara ini.

      'Surat terbuka' telah dipadamkan

      Hantaran yang dianggap sebagai ‘surat terbuka’ itu mendapat lebih 4,000 tanda suka dan 2,700 perkongsian di Facebook, namun telah ‘dipadamkan’ tidak lama kemudian dipercayai selepas menerima aduan.

      Tidak hanya di Facebook, aduan terhadap surat terbuka Dr Ilyani juga telah dibuat kepada Biro Pengaduan Awam, yang memungkinkan beliau dikenakan tindakan tatatertib oleh pihak kementerian kesihatan.

      Mengulas lanjut, Siti Zailah yang juga Anggota Parlimen Rantau Panjang berkata, sikap berani yang ditonjolkan Dr Ilyani dalam menyatakan pendirian selayaknya mendapat pujian, bahkan diberi perhatian khusus oleh kerajaan.

      “Sehubungan itu, kami Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan menyatakan sokongan dan solidariti kami terhadap prinsip yang diperjuangkan oleh Dr Nur Ilyani dan menyeru agar seluruh rakyat Malaysia dan NGO yang berada pada prinsip yang sama turut menyatakan sokongan dan solidariti,” katanya.

      Delete
  5. Najib, Geng Najib , Justice League masih beranggapan bahawa rakyat Malaysia semuanyadibelenggu kebodohan dan mudah dimomok- momokkan dengan cerita dongeng mereka....woooiii! boleh pegi mamposlah dengan cerita bohong kau orang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi laporan polis terhadap Kula Segaran, Guan Eng
      KHAIRIL ANWAR MOHD AMIN 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore273
      Lagi laporan polis terhadap Kula Segaran, Guan Eng
      Anuar (tengah) dan Muhammad Amin (berdiri atas kenderaan) bersama lebih 100 masyarakat Melayu Larut mengecam Kula Segaran dalam satu Himpunan Umat Melayu Larut di sini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SELAMA - Desakan masyarakat Melayu menuntut Menteri Sumber Manusia, M Kula Segaran meletakkan jawatan susulan mengeluarkan kenyataan orang Melayu adalah pendatang kini semakin diperhebat.

      Terbaharu, lebih 100 masyarakat Melayu Parlimen Larut mengadakan demonstrasi aman melalui program Himpunan Umat Melayu di hadapan bangunan Umno Bahagian Larut, di sini bagi mengecam kenyataan Kula Segaran yang dianggap 'melampau' dan mencabar maruah kaum itu.


      Selain itu, dua laporan polis turut dibuat penganjur program dan kepimpinan Umno Bahagian Larut terhadap Kula Segaran dan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di Balai Polis Selama, pagi ini atas dua kes berasingan termasuk isu kenyataan kontroversi pemimpin DAP itu.

      Koordinator program, Mohd Anuar Ariffin berkata, kenyataan Kula Segaran yang turut mendakwa penduduk asal Tanah Melayu ialah penganut Hindu baru-baru ini juga dianggap tidak tepat dan cuba memutarbelitkan fakta diperakui tokoh sejarah tempatan termasuk cendikiawan berbangsa Cina.


      Anuar sewaktu menyampaikan ucapan di atas sebuah kenderaan pacuan empat roda.
      Menurutnya, kenyataan tersebut menjurus kepada unsur menghasut dan menimbulkan ketegangan kaum sekali gus mengakibatkan ketidakstabilan dari aspek keselamatan.

      "Siasatan dan tindakan segera perlu diambil dengan segera oleh kerajaan Harapan diketuai Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Ahli Parlimen Ipoh Barat itu yang kami anggap tidak layak lagi berada dalam senarai Kabinet.

      "Kita juga mendesak Kula Segaran meletak jawatan sebagai Menteri Sumber Manusia kerana kenyataan beliau memberi sentimen tidak baik.

      "Kenyataan beliau ternyata mengguris perasaan penduduk Parlimen Larut yang majoriti berbangsa Melayu dan sekiranya tuntutan kami tidak dilayan, pelbagai siri himpunan membabit ribuan orang Melayu Larut akan dilaksanakan," katanya ketika ditemui media pada program Himpunan Umat Melayu Larut yang turut disertai enam NGO Melayu di hadapan bangunan Umno Bahagian Larut, di sini hari ini.

      Turut hadir Timbalan Ketua Umno Bahagian Larut, Datuk Dr Muhammad Amin Zakaria.

      Sebelum ini, Naib Pengerusi DAP itu telah memohon maaf susulan kontroversi berhubung dakwaan beliau menyifatkan orang Melayu sebagai pendatang hari ini.

      Dalam pada itu, Muhammad Amin menegaskan satu laporan polis turut dibuat ke atas Guan Eng berhubung dakwaan RM18 bilion wang tuntutan cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang sepatutnya dibayar balik kepada peniaga, ‘dirompak’ oleh kerajaan BN.

      Katanya, dakwaan itu adalah berniat jahat dan cuba hendak meletakkan segala kesalahan dan kepincangan yang berlaku dalam pentadbiran kerajaan Harapan ketika ini pada bahu kerajaan terdahulu.

      Delete
    2. BN needs to be suspended, says Umno

      Umno secretary-general Annuar Musa predicts that the party will be back in power in two years.

      BARISAN Nasional should be suspended temporarily to explore the possibilities of fostering other political partnerships, said Umno secretary-general Annuar Musa.

      The former minister said Umno was going through a “new phase” and the BN component parties needed to be pragmatic and look at the possibility of working with other parties.

      Delete
    3. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Angka korban tunjuk perasaan Palestin meningkat
      11 OGOS 2018
      Angka korban tunjuk perasaan Palestin meningkat
      Mayat sukarelawan perubatan, Abdullah al-Qatati diusung orang ramai ke tanah perkuburan.
      GAZA - PALESTIN.Seorang lelaki Palestin berusia 40 tahun yang terkena tembakan Israel di sempadan Gaza maut akibat kecederaan, hari ini dan menjadikan jumlah terkini kematian tunjuk perasaan semalam kepada tiga orang.

      Mangsa adalah antara sekurang-kurangnya 131 penduduk Palestin yang cedera angkara peluru rejim Zionis, walaupun gencatan tidak rasmi antara pemerintah Islam Hamas dan tentera Israel masih berjalan.


      Kementerian Kesihatan wilayah itu mengenal pasti mangsa sebagai Ahmed Abu Lulu, ditembak di sempadan dekat timur bandar Rafah, di mana dua lagi penduduk Palestin lain turut maut.

      Dua mangsa sebelum ini adalah Ali al-Alul, 55, dan sukarelawan perubatan Abdullah al-Qatati, 21. - AFP

      Delete

    4. KJ kesal tak terus terang dengan Najib

      Khairy Jamaluddin, mengakui kesal kerana tidak berterus-terang dengan bekas Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak, berhubung penolakan akar umbi terhadap parti itu.

      Katanya, ia berlaku selepas bekas Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan Naib Presiden, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, disingkir daripada kepemimpinan parti.

      "Selepas Muhyiddin dan Shafie dikeluarkan, tiada siapa mahu mengakui ada masalah dalam UMNO. Itu kesilapan besar di pihak kita.

      "Apakah ada isyarat? Ya, isyaratnya jelas tetapi kita tidak menyedarinya," katanya dalam wawancara bersama Channel News Asia (CNA).

      "UMNO akan pupus jika kita kita meneruskan pemikiran feudal untuk melindungi pemimpin daripada kebenaran," katanya.

      Muhyiddin kini adalah Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang menjadi antara gabungan Pakatan Harapan (PH) manakala Shafie menerajui Parti Warisan Sabah.

      Delete
    5. Rafizi: Tumpu laksana janji manifesto berbanding kritik k'jaan dulu
      Diterbitkan 11 Ogs 2018, 3:56 petang | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 4:07 petang

      A+ A-
      Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mendakwa kerajaan sekarang lebih kerap mengkritik dan membongkar kesalahan kerajaan BN dulu berbanding usaha melaksanakan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Dalam wawancara bersama Berita Harian hari ini, beliau menegur perkara itu dan menawarkan formula 80:20 - 80 peratus tumpuan kepada rancangan yang ingin dilaksanakan dan 20 peratus kritikan terhadap pentadbiran BN.

      Katanya, beliau faham menteri dan anggota parlimen HARAPAN di Dewan Rakyat "menyampah" dengan BN yang seperti tiada kena-mengena dengan masalah tinggalan kerajaan dulu yang perlu dihadapi pentadbiran kini.

      "...Sebab itu timbul kritikan, sindiran, serangan serta macam-macam pembongkaran. Kalau pun hendak menegur, biarlah 20 peratus saja manakala 80 peratus ditumpukan kepada rancangan kita dan apa yang mahu kerajaan laksanakan," katanya seperti dipetik.


      Beliau berkata antara perkara yang perlu diberi tumpuan oleh kerajaan adalah isu harga barang, harga minyak dan kedudukan ekonomi negara.

      Bekas anggota parlimen Pandan itu sendiri dilihat mengambil langkah berbeza iaitu dengan menyuarakan kritikan terhadap kerajaan - antaranya dalam isu kemungkinan kenaikan tarif elektrik dan cadangan kereta nasional ketiga.

      Beliau berkata lagi, rakyat faham masalah yang dihadapi kerajaan HARAPAN dalam memikul tinggalan kerajaan dulu dan boleh memberi masa untuk kerajaan menyelesaikannya.

      "Namun, kalau rakyat melihat (kerajaan) tidak ada kerja lain, asyik tumpu kepada pembongkaran dan menyerang pembangkang maka kesabaran rakyat akan terhakis dengan lebih cepat," katanya lagi seperti dipetik.

      Delete

    6. Najib tidak pergi ke ibu pejabat Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) seperti lazimnya presiden parti yang menang. Beliau sebaliknya terperap di rumah, dan pemimpin-pemimpin kanan parti mula berdatangan untuk melihat keputusan yang masuk.

      “Kita akan kalah besar. Johor tumbang, Melaka tumbang, Negeri Sembilan juga,” kata seorang ahli Parlimen Umno yang kalah kepada PH.

      Beliau awalnya menjangkakan akan menang tipis kerana jumlah pengundi keluar yang ramai tetapi kemudiannya kalah dengan lebih 10,000 majoriti memihak lawannya.

      Menjelang pukul 9 malam, beberapa pemimpin kanan BN sudah kalah termasuk Presiden MCA, Liow Tiong Lai; Presiden MIC, Dr S. Subramaniam; Pengerusi Felda, Shahrir Samad dan dua orang kanan Najib di Sabah, Salleh Said Keruak dan Abdul Rahman Dahlan.

      Harapan kemungkinan masih boleh menang walaupun berdepan satu demi satu kekalahan hancur lebur apabila tidak lama selepas tengah malam, Dr Mahathir mengisytiharkan PH menang walaupun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) lambat mengumumkan keputusan, sehingga dikecam pelbagai pihak.

      Dr Mahathir menang untuk kali keenam, kecuali kali ini beliau menang dengan menerajui PH dan bukannya BN. Najib terdiam sepanjang malam. Jurucakapnya berkata beliau akan membuat satu kenyataan pada sebelah pagi nanti.

      Perdana menteri keenam itu masih tertanya-tanya sejauh mana benci dan marahnya rakyat terhadap beliau dan kawan-kawannya, manakala orang kanannya menunggu keputusan akhir untuk merencanakan langkah seterusnya.

      Sementara itu, di luar orang merayakan kemenangan PH. Khemah putih di halaman kediaman Najib suram dan kosong. Penyokongnya sudah tidak lagi berhimpun di PWTC dan hanya segelintir yang datang ke kediamannya.

      Petugas akhbar terpaksa menarik keluar iklan ucap tahniah untuk BN sementara editor cuba memikirkan tajuk berita yang boleh diterima yang menangkap maksud perubahan kerajaan yang bersejarah dan luar biasa pada 9 Mei lalu.

      Delete
    7. 'Kita seperti tiada ‘bapa’ - ANGKASA
      Diterbitkan 11 Ogs 2018, 2:26 petang | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 2:31 petang

      A+ A-

      Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (Angkasa) meminta agar kerajaan meletakkan portfolio koperasi di mana-mana kementerian yang bersesuaian secepat mungkin.

      Naib Presiden (Kewangan dan Integriti) Angkasa Dr Mohd Azlan Yahya berkata ia bagi membolehkan badan koperasi itu bergerak serta merancang sesuatu perkara yang boleh membawa impak sosial dan ekonomi kepada hampir 7 juta anggotanya yang mewakili 20 peratus rakyat di seluruh negara ketika ini.

      “Apabila kita nak terlibat dalam dasar polisi tak boleh lagi sebab kita seperti tiada ‘bapa’, jadi penting bagi gerakan koperasi ada kementerian yang khusus maknanya ada fungsi koperasi. Harap kerajaan buat keputusan lebih tepat di mana koperasi sepatutnya berada,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Seminar Pengurusan Berat Badan di Jitra hari ini.

      Beliau berkata langkah itu juga bagi memastikan gerakan koperasi mempunyai platform dan saluran yang sesuai untuk memberi sebarang cadangan berkaitan pembangunan koperasi kepada kerajaan memandangkan ketika ini mereka hanya ada Suruhanjaya Koperasi Malaysia sebagai tempat rujukan.

      Katanya bekas perdana menteri kelima Tun Abdullah Ahmad Badawi pernah mengiktiraf peranan koperasi sebagai sektor ketiga negara selepas sektor kerajaan dan swasta, dalam menjana ekonomi negara.


      Sementara itu, Azlan turut meminta agar kerajaan mengiktiraf koperasi sebagai antara kategori Perniagaan Kecil dan Sederhana (SME) memandangkan 97 peratus aktiviti perniagaan koperasi di negara ini beroperasi secara sederhana, kecil dan mikro.

      “Peruntukan kerajaan hanya diberi kepada SME, jadi koperasi tidak boleh menikmati modal perniagaan, geran serta bantuan kerajaan, sekali gus menjadikan skop pembangunan koperasi sangat terhad,” katanya.

      Program anjuran Jawatankuasa Perhubungan Angkasa Negeri (JPAN) dengan kerjasama Mahsuri Medical Centre itu disertai 80 anggota gabungan koperasi, bertujuan memberi kesedaran mengenai tahap kesihatan anggota agar sentiasa dalam keadaan baik dan bebas obesiti.

      - Bernama

      Delete
    8. Tun Mahathir pejam mata, sebak hutang negara diumum Guan Eng, tapi…

      Tun Dr Mahathir sebak termenung memikirkan beban hutang negara seperti diumumkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

      Dia terdiam. Di riak wajahnya ada tanda tanda muram dan sedih yang teramat dalam apabila Lim Guan Eng (LGE) menyatakan hutang negara sudah mencecah RM1.2 trillion.

      Dia memejamkan mata, suasana hening dan hiba, lama ..lebih dari lima minit tak seorang pun berani membuka mulut.

      Masing-masing terpaku melihat Tun Mahathir (Tun M) terus memejamkan mata tanpa berkata apa apa. Hanya terlihat bibirnya yang bergerak-gerak menahan pilu yang sangat menguris hatinya.

      Selepas hampir tujuh minit suasana terhenti dan hening, dia membuka mata dan di kelopak mata yang sudah tua dan uzur itu jelas terlihat ada linangan airmata.

      Kami tidak berani menatap matanya yang tajam. Kami mengalih pandang ke arah lain kerana tak sanggup melihat airmatanya gugur.

      Berapa lagi kita ada? Tanyanya dalam dialeg utara, LGE tak berani menjawab…

      Tun M bertanya lagi… cukup tak nak bagi rakyat BRIM sebelum raya ni?

      Sekali lagi suaranya sebak dan pertuturan bahasa Kedahnya semakin pekat.

      LGE: Cukup Tun untuk rakyat cukup.

      Tun M: Untuk Kelantan dan Terengganu dah kira kalu (kalau) nak bagi 20% royalti minyak?

      LGE: Dalam proses Tun.

      Tun M: Awat lambat sangat, pi siap cepat cepat brim dan royalti tu.

      LGE: Errr…pasal Tol tu tun?

      Tun M: Takpa tu nanti saya panggil konsesi tengok macam mana kita forfeited kos depa..

      Kemudian semua bangun, aku sempat menoleh kebelakang sebelum berlalu pergi, aku melihat Tun Mahathir mencarik tisu di atas mejanya mengesap matanya. Mungkinkah Tun M menangis lagi??

      Inilah manusia yang kalian hina dan caci dia, tapi kalian tak tahu, sebelah tangan nya sarat hutang negara yang dibuat oleh ******* Najib, sebelah tangannya lagi masih kosong tapi dia nak bagi juga pada rakyat.

      Dia pernah melakukan kesilapan, dia akan tebus kembali, beri dia ruang dan peluang, jangan terlalu mendesak.

      Dia tak pernah ambil cuti rehat sejak jadi PM, bekerja 18 jam sehari, hanya kerana satu sebab, nak lihat rakyat gembira dan negara pulih semula.

      Ya Allah, berikan lah kesihatan dan keselamatan kepada Tun Mahathir. Sumber MalaysiaDateline

      Delete
    9. Anwar antara Rafizi dan Azmin yang berkuasa



      Sorang ahli politik ini dilihat tidak terkawal, dan pada masa lalu menyinggung ramai pimpinan parti kerana bercakap secara berterus-terang.

      Tetapi Rafizi Ramli tidak memegang apa-apa jawatan kerajaan, dan tentu sekali bukan seorang Ahli Parlimen. Oleh itu tidak timbul persoalan sama ada ahli politik ini satu ancaman.

      Lawannya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, adalah kawan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tempat mengadu watak utama PKR itu.

      Tetapi timbalan presiden PKR itu cepat menaiki tangga politik mutakhir ini, dan dalam politik, itu sahaja cukup untuk menyebabkan seseorang itu dilihat sebagai satu ancaman.

      Sumber parti mengatakan itu antara dilemma yang Anwar hadapi sekarang, ketika beliau bersiap sedia untuk mengambil alih jawatan presiden parti selepas pencalonannya tidak dicabar.

      Perhatian semua orang kini tertumpu pada pertandingan orang nombor duanya.

      Rafizi, yang bukan wakil rakyat dan bukan menteri, sedang bersiap untuk mencabar Azmin, yang bukan sahaja mengetuai porfolio hal ehwal ekonomi yang berkuasa tetapi juga sebahagian golongan dalaman di penjana pendapatan kerajaan, Khazanah Nasional.

      Jadi siapa yang lebih layak menjadi orang nombor 2 parti itu?

      “Kadang-kadang susah nak bekerja dengan Rafizi,” kata sumber dalam kem Azmin.

      Beliau berkata tidak boleh dinafikan Rafizi banyak menyumbang kepada PKR, dan pengorbanannya termasuk tidak bertanding pilihan raya kerana pertuduhan jenayah terhadapnya bawah pentadbiran lepas diketahui umum.

      Bekas Ahli Parlimen Kapar, G Manivannan, yang bersaing untuk tempat di majlis pimpinan pusat PKR, bersetuju dengan komen itu.

      “Rafizi jelajah ke seluruh negara dan memainkan peranan penting menjelaskan banyak isu dan agenda Pakatan Harapan jika gabungan itu menang Putrajaya,” katanya.

      “Kalau dia menang, dia boleh bantu Anwar memenuhi agenda PKR.”

      Seorang lagi pemimpin parti bersetuju Rafizi seorang yang “berprinsip” dan “tidak bertolak ansur dalam isu yang dia perjuangkan.”

      Namun begitu: “Dalam politik, perkara itu boleh menjadi liabiliti, terutama pada orang atasan. Itu boleh menyebabkan dia bersengketa dengan Anwar.”

      Sementara itu, seorang ahli parti dalam kem Rafizi berkata pencapaian Azmin setakat ini menjadi liabiliti kepada parti.

      Beliau berkata bekas menteri besar Selangor itu dilihat sebagai satu ancaman, dan hubungan rapatnya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mematahkan dakwaan bahawa dia pilihan utama perdana menteri sebagai penggantinya.

      “Sudah 20 tahun Anwar menunggu untuk menjadi perdana menteri,” katanya. “Dia perlukan orang nombor 2 yang boleh bekerja dengannya, seseorang yang tidak akan menjadi satu ancaman.”

      Bermula minggu depan, separuh daripada 800,000 ahli PKR akan mengambil bahagian dalam pemilihan pemmimpin tertinggi parti.

      Azmin hari ini mengesahkan dia akan melawan Rafizi dan mempertahankan jawatannya.

      Perkembangan itu sudah dijangka kerana mereka berdua dilihat bukanlah kawan baik. Perkembagan ini juga menamatkan spekulasi Azmin mungkin mencabar Anwar untuk jawatan presiden.

      Pada masa ini, sumber percaya kelebihan berada di tangan Azmin.

      Bekas setiausaha sulit Anwar itu juga mendapat sokongan ahli majlis PKR di seluruh negara, yang berterima kasih kepada Azmin atas pelantikan mereka.

      ‘Kotor’

      Walaupun pemimpin-pemimpin kanan cuba mempertahankan parti itu ditengah-tengah spekulasi mengatakan PKR diancam perpecahan, sumber mengatakan kempen untuk jawatan nombor 2 parti boleh terjerumus menjadi pertarungan peribadi.

      Delete
    10. Apa itu kisah “The Equanimity?”



      Jom saya terangkan dalam bahasa kampung jer. Supaya semua rakyat pelbagai peringkat faham.

      BAB 1
      The EQUAMINITY adalah sebuah kapal mewah yang disita secara tidak sah oleh kerajaan Indonesia. Namun apabila peguam2 empunya kapal tersebut iaitu EQUAMINITY (Cayman) Ltd. membantah penyitaan tersebut sebagai tidak sah dan ianya tiada kaitan dengan 1MDB , maka Mahkamah Daerah Jakarta Selatan Indonesia, melepaskan penyitaan atas alasan kukuh ianya memang tiada kaitan dengan 1MDB, faham tak setakat ini? 🤔.

      Namun usaha gigih KERAjaan Puunah Harapan cuba mengaitkan bahawa kapal itu dipunyai oleh Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Maka bertungkus lumus lah para pemimpin dan mahamacai Puunah Harapan mencipta reka cerita fitnah tanpa fakta agar rakyat yang kelas bangang percaya bahawa ianya milik Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Bukan setakat itu sahaja, usaha keras mahacai pemfitnah tersebut untuk mengaitkan Jho Low dengan DS Najib.

      BAB 2
      Bertahun-tahun lamanya mereka berusaha dan cuba kaitkan Jho Low dengan DS Najib. Yang kelakarnya ayahnda Jho Low adalah kroni rapat kepada PM ke 4 dan PM ke 7. Ayahnda kepada Jho Low telah mengumpul kekayaan sejak zaman PM ke 4 lagi.

      Faham tak setakat ini? 😅😅

      BAB 3
      Persoalannya Bagaimana kapal mewah THE EQUAMINITY boleh dibawa ke Malaysia oleh PM ke 7? Sedangkan ianya telah diisytihar oleh Mahkamah Selatan Jakarta bahawa kapal tersebut adalah kepunyaan sebuah syarikat luar negara iaitu EQUAMUNITY (Cayman) Ltd dan tidak ada kena mengena dengan 1MDB. Penjelasan paling logik adalah jika PM ke 7 adalah pemilik syarikat EQUAMUNITY (Cayman) Ltd.

      BAB 4
      Persoalan seterusnya Mengapa pula setelah dibawa ke Malaysia baharu hendak siasat siapa Tuanpunya kapal ni? Kalau tidak tahu Tuanpunya kapal ni, mengapa pulak di bawa ke Malaysia? Kenapa tak bawa ke United Nation ke? Bermakna reka cerita yang mengatakan ianya kepunyaan Jho Low yang dibeli dengan wang 1MDB adalah fitnah semata-mata ke?

      Kenapa nak siasat sampai 6-9 bulan hanya untuk nak tahu empunya kapal?
      Yg ni lagi pelik erk🤔. Dalam dunia berteknologi tinggi yg mana capaian data hanya dihujung jari, perlukah 6-9 bulan?

      BAB 5
      Apakah harta yg disita oleh kerajaan, menjadi tanggungjawab kerajaan menangung kos selenggaraan. Tak logikkan? Adakah kereta anda yang disita oleh JPJ atau PDRM ditanggung kos selenggarannya oleh kerajaan? Adakah kapal ini perlu diselenggara? Siapa yang nak gunakannya? Setahu saya telah banyak kapal yang disita oleh kerajaan dan ianya menjadi besi buruk di dockyard di mana ia di simpan.

      Terlalu banyak misteri yang disorokkan oleh KERA jaan Puunah Harapan😏 yang telus mulus tentang EQUAMINITY

      Dah faham? 🤣. Tepuk lah👏🏻👏🏻

      Kapt Azizan Adam (B)


      : Sebenarnya Mahathir nak jadikan kapal ini macam "TILAM" Anwar untuk Najib dalam pembicaraan nanti....

      Delete
    11. Alih2 pulak budak Tonggeng menyongel sewel hal dalam kain/kelambu orang yg langsung tak ada kena mengena dgn topik kali ini - sebijik tak ubah macam MakNyah Jalang LGBT merungus dengus sebab tak laku, betul tak pembaca2 budiman...??

      Delete
    12. Equanimity menjadi bangkai biawak kerana kebodohan Mahathir & PH



      Dulu semasa isu tuduhan liwat kepada Anwar Ibrahim, tilam menjadi bahan bukti untuk dijaja bagi menunjukkan kesungguhan atau benarnya apa yang diperkatakan. Kini untuk Najib, kapal mewah Equanimity pula dipertontonkan untuk menunjukkan Najib telah menjahanamkan harta rakyat.

      Sedar tak sedar, rakyat pula menjadi mangsa untuk membiayai kos Equanimity yang tak sepatutnya rakyat terbeban dengan mainan POLITIK BODOH DAN KOTOR PAKATAN HARAPAN. Anda boleh baca tulisan Timmy Say dalam isu ini di bawah..

      .....

      Kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, kos penyelengaraan kapal Equanimity mencecah RM 2 juta sebulan dan oleh sebab itu kerajaan bercadang menjualnya secepat mungkin.

      Tambah beliau lagi, kapal mewah itu perlu dijaga dengan baik dan tidak dibuka kepada umum supaya ia dapat dijual kepada pembeli yang berminat.

      Kapal Equanimity yang didakwa milik Jho Low yang dibeli dengan menggunakan duit 1MDB diserahkan kepada Malaysia oleh pihak Indonesia pada 7 Ogos lalu setelah kapal itu disita oleh pihak polis negara jiran itu pada 26 Februari 2018 atas permohonan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ).

      Ini bermakna sudah 5 bulan kapal itu berada di bawah jagaan kerajaan Indonesia sebelum diserahkan kepada kerajaan Malaysia. Tidak diketahui siapakah yang membiayai kos penyelengaraan Equanimity selama 5 bulan yang lepas sejak ia disita oleh kerajaan Indonesia.

      Terdapat juga ura-ura yang menyatakan kerajaan Indonesia tidak sanggup membelanjakan duit untuk menyelenggara Equanimity lalu diserahkan kapal mewah ini kepada Malaysia untuk dijaga. Namun perkara ini tidak dapat disahkan.

      Apapun kini Equanimity sudah berada di tangan Malaysia dan sudah menjadi tanggungjawab kerajaan Malaysia untuk menjaganya dengan perbelanjaan RM2 juta sebulan.

      Persoalannya apakah Equanimity dapat dijual dengan mudah?

      Pada bulan April lalu, hakim Mahkamah Daerah Jakarta Selatan mendapati kapal layar berkenaan merupakan milik sah Equanimity (Cayman) Ltd dan memerintahkan supaya kapal terbabit dikembalikan kepada pemohon (Equanimity Cayman) selaku pemiliknya.

      Tiga bulan kemudian, polis Indonesia sekali lagi merampas Equanimity pada bulan Julai yang lalu juga atas permohonan DOJ sebelum diserahkan pada Malaysia pada 7 Ogos yang lalu.

      Persoalannya, bolehkah kerajaan Malaysia menjual Equanimity sebelum proses mahkamah menentukan siapa pemilik sebenar Equanimity selesai?

      Jika Equanimity (Cayman) Ltd terus menfailkan tuntutan balas terhadap hasil jualan Equanimity, berapa lamakah proses ini akan berlangsung dan siapakah yang akan membiayai kos penyelenggaraan kapal mewah itu yang kini berada di Pulau Indah sepanjang waktu tuntutan ini? Apakah duit rakyat akan digunakan untuk membiayai kos tersebut?

      Persoalan lebih besar ialah dengan latar belakang proses undang-undang yang sebegitu rumit, dan nama Equanimity yang sudah diburukkan seluruh pelosok dunia bersama skandal 1MDB, maka siapakah yang sanggup memiliki kapal mewah yang terlalu sensasi beritanya itu meskipun ia ditawarkan pada harga yang sangat murah?

      Ini kerana pembeli kapal mewah juga bakal berhadapan dengan kes tuntutan terhadap kapal ini oleh Equanimity (Cayman) Ltd yang mungkin panjang proses undang-undangnya.

      Lebih teruk, peribadi pembeli dan sumber duit yang digunakan untuk membeli kapal mewah ini juga terdedah kepada perhatian media yang tidak perlu.

      Diharap Equanimity tidak menjadi bangkai biawak yang perlu dipikul rakyat Malaysia buat satu tempoh yang panjang hanya kerana ada pihak yang ingin terus meraih mata politik terhadap BN dan Datuk Seri Najib Razak secara berpanjangan bagi menutup kegagalan menunaikan janji-janji pilihanraya.

      TIMMY SAY


      : Agaknya 100 hari nanti rakyat masih sedar atau tidak bahawa mereka sudah basah dan hancing dengan kencingan Pakatan Harapan?....

      Delete
    13. Lantak pegi jalan daaa dgn temberang kau tuu......!!

      Delete
    14. Tonggeng Musibat...

      Saja nak memberi PERINGATAN....!!

      Dalam mana2 mesyuarat, perbahasan, forum - sesiapa yg bercakap luar agenda mesyuarat akan ditertawakan & dipersilakan pengerusi untuk meninggalkan bilik menyuarat/dewan agar mesyuarat tidak membuang masa & mencapai/menepati matlamat mesyuarat.

      Kalau dalam peperiksaan atau pertandingan debat, peserta yg melalut luar topik GERENTI dapat TELOR '0'....!!

      Fahammmmmm tuuuu, tonggengg.....!!

      Delete
    15. Pengusaha bas minta k'jaan kurang harga diesel
      Bernama | Diterbitkan 12 Ogs 2018, 6:26 petang | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 6:29 petang

      A+ A-
      Konsortium E-Mutiara Berhad memohon kerajaan agar mengkaji kembali harga diesel bagi mengurangkan beban kepada pengusaha pengangkutan awam.

      Pengerusi Eksekutifnya Che Ibrahim Che Ismail berkata jika harga bahan api tersebut dapat dikurangkan, ia akan memberi kesan positif terhadap pertumbuhan ekonomi syarikat pengangkutan.

      “Hampir 10 tahun tiada kenaikan tambang bas jadi kita harap sekurang-kurangnya ada perubahan positif dari penurunan harga diesel terutama kepada pengusaha bas

      “Kos operasi sentiasa meningkat, tetapi tambang bas masih pada tahap yang sama,” katanya pada majlis pelancaran Kempen Kibar Jalur Gemilang di Terminal Bas Lembah Sireh di Kota Bharu, hari ini.


      Program tersebut dilancarkan Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) Ahmad Robert Abdul Rahim.

      Pada kempen itu, Konsortium E-Mutiara Berhad mengedarkan sebanyak 2,000 bendera Jalur Gemilang sempena Kempen Kibar Jalur Gemilang untuk menyuntik semangat patriotisme khususnya kepada generasi muda.

      Che Ibrahim berkata, program julung kali diadakan itu melibatkan kira-kira 300 pekerja syarikat berkenaan termasuk pelajar Kolej Poly-Tech MARA (KPTM) Kota Bharu serta penumpang bas dan pengguna jalanraya di sekitar Terminal Bas Lembah Sireh.

      - Bernama

      Delete
  6. Ini sumber kemungkinan dari Bijan
    Semuanya dirampas polis tu orang punya dia tolong simpan
    Apa punya IQ la ini mantan
    Patutlah PRU 14 ari tu, rakyat malaysia dah humban..

    Kalau boleh bagilah jawapan yang logik
    Rakyat bukannya macam siTongGeng yang kepala udang berisi taik
    Macai macam tu ko buat apa pun dia kata baik
    Dedak telah menyebabkan otaknya mengalami sawan tarik..

    Dalam opis pm ada simpan cash berjutaan
    Kononnya duit ameno dia tolong jagakan
    Boleh pulak tu dirembat oleh segerombolan pengawal keselamatan
    Duit hilang tak pula direport pada pihak berkenaan..

    Siapa yang percaya cakap bijan memang bangang
    Dari dulu menipu sampai jawatan pun dah hilang
    Kalau yang menyokong pun mungkin sama spesis punya orang
    Hah, Disini pun ada contoh, ala mamat yang non partisan tu dan suka berladang..








    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP Jadi kura-kura menyorok kepala Isu CSIS



      KUALA LUMPUR – Pendedahan ahli Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), Daniel Twining bahawa ejen asing itu terlibat secara langsung dalam membantu pembangkang menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam PRU-14 merupakan perkara yang serius.

      Datuk Dr. Noraini Ahmad berkata, pengakuan Twining itu sepatutnya dibahaskan dalam Dewan Rakyat kerana ia jelad melibatkan campur tangan asing untuk menggulingkan kerajaan dalam PRU pada 9 Mei lalu.

      “Campur tangan kuasa asing terhadap negara ini, apatah lagi menerusi pembiayaan dana tidak boleh dibiarkan kerana selain kedaulatan negara terancam.

      “Ia berupaya menaikkan atau menjatuhkan kepimpinan kerajaan termasuklah yang diterajui oleh gabungan Pakatan Harapan hari ini,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

      Justeru, Noraini mempersoalkan DAP masih bersikap seperti ‘kura-kura menyorok kepala dalam cengkerang’ selepas Twining secara terbuka mengakui CSIS berkomplot dengan pembangkang sejak tahun 2002 bagi menumbangkan kerajaan BN.

      Kata beliau, DAP masih berdiam diri daripada memberikan sebarang penjelasan atau membuat penafian kepada rakyat berhubung pendedahan Twining itu.

      “Sebelum ini pun, DAP tidak berani beri penjelasan mengenai dakwaan parti itu ditawarkan dana AS$300 juta (RM1.2 bilion) dari rejim Israel sekiranya mereka dapat menawan Putrajaya dalam PRU ke-13,” katanya lagi.

      Noraini berkata, pendedahan DAP ditawarkan dana oleh Israel itu dibuat oleh Mohamed Razali yang merupakan bekas pegawai khas Ketua Menteri Pulau Pinang.

      Kata beliau, Mohamed Razali beberapa tahun lepas malah mendedahkan 17 orang ahli DAP telah dilatih oleh perisikan Israel untuk menjadi pakar strategi kerana beliau antara yang menjalani latihan tersebut. – MYNEWSHUB.TV

      Delete

    2. Pengakuan KP SPRM buktikan negara pernah ditadbir ala mafia

      oleh Mahfuz Omar

      1. Pendedahan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Shukri Abdull pada hari ini bahawa beliau terpaksa meninggalkan Malaysia kerana merasakan nyawanya terancam ketika mengetuai siasatan ke atas skandal kewangan berkaitan SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB, 3 tahun lalu benar-benar menggemparkan negara.

      2. Kenyataan Datuk Shukri itu membuktikan bahawa Malaysia pernah di tadbir ala mafia atau gangster. Semenjak negara ini merdeka sehingga sekarang, belum pernah kita mendengar ada pemimpin melakukan tindakan luar batasan kuasa terhadap kakitangan awam sebagaimana yang berlaku dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini.

      Tindakan seperti ini begitu melampau dan tidak mungkin dapat dimaafkan begitu sahaja. Semestinya rakyat yang mengikuti perkembangan beliau merasa sedih dan dukacita bagaimana beliau dilayan sedemikian sedangkan beliau dan SPRM berusaha keras mahu menegakkan kebenaran dan menyelamatkan negara.

      3. Saya ucapkan terima kasih kepada Datuk Shukri Abdull kerana berani mendedahkan pengalaman beliau semasa menyiasat kes skandal 1MDB dan SRC. Jika tanpa pendedahan beliau, rakyat Malaysia tidak akan tahu bahawa ada segelintir elit politik era pemerintahan Barisan Nasional (BN) yang mencengkam negara menggunakan kekuasaan dan kekerasan terhadap penjawat awam dan menjadikan negara ini seolah-olah milik peribadi mereka.

      4. Jika pemimpin kanan SPRM sendiri mengakui diugut, diancam, ditukar dan dipecat ketika menjalankan tugas, bagaimana pula dengan kakitangan bawahan yang lain. Mungkin ramai lagi yang mengalami pengalaman yang sama atau mungkin lebih teruk tetapi enggan mendedahkannya kerana bimbang ancaman keselamatan terhadap diri dan keluarga mereka.

      Delete
    3. 5. Dalam hal ini, saya bersetuju agar siasatan menyeluruh dibuat bagi membuktikan kebenaran dakwaan Datuk Shukri tersebut.

      Jika ternyata ia benar dilakukan, pelakunya wajar dijatuhkan hukuman berat atas jenayah yang dilakukan itu. Ia juga sebagai pengajaran bahawa penyelewengan dan salah guna kuasa adalah jenayah berat yang tidak boleh dimaafkan dan sesiapa sahaja yang melakukannya wajar dijatuhkan hukuman setimpal.

      6. Apa yang berlaku terhadap beliau menjadi sejarah hitam buat negara dan era pemerintahan baru Pakatan Harapan (PH) perkara sedemikian tidak akan berulang. Apa yang diharapkan kakitangan kerajaan agar terus dengan sikap profesional, menjalankan tugas atas profesionalisme dan tidak takut kepada sebarang ugutan oleh pemimpin politik yang berkuasa.

      Pentadbir kerajaan perlu bertindak mengikut lunas undang-undang dan bukan mengikut arahan secara semberono oleh pihak atasan. Jangan lindungi pemimpin yang korup tetapi bekerja untuk kepentingan negara tercinta.

      Saya yakin, jika pemimpin dan kakitangan awam saling bekerjasama melindungi negara dan rakyat saya percaya Malaysia akan kembali utuh dan mengulangi kegemilangan pemerintahan negara suatu ketika dahulu.

      Delete
    4. Akhirnya Menteri Agama Akur Dengan Marina Mahathir



      Undang-undang yang menetapkan lelaki berumur 18 tahun dan perempuan 16 tahun yang ingin berkahwin perlu mendapatkan kebenaran mahkamah serta ketua menteri atau menteri besar mungkin ditiadakan pada masa akan datang.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, cadangan itu bagi membuka ruang kepada era baru undang-undang perkahwinan di negara ini iaitu dengan mengharamkan perkahwinan bawah umur.


      "Kami mencadangkan pada masa hadapan syarat-syarat ini ditiadakan atau dengan kata lain mengharamkan perkahwinan bawah umur yang ditetapkan oleh undang-undang dan boleh dianggap satu jenayah jika mana-mana warganegara tidak mematuhi had umur.

      "Haram itu bukan haram daripada segi hukum (syarak) tapi daripada segi pentadbiran," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Trip Silaturrahim Memikat Merbuk dan Tekukor di Tanjung Piandang dekat Parit Buntar, hari ini.


      Ramai berpendapat keputusan Mujahid adalah dipengaruhi dengan pendapat Marina Mathir sebelum ini. Malang bagi orang yang ada PhD agama masih takut dan akur dengan desakkan Marina Mahathir yang sebelum ini sangat aktif dalam gerakan Sistem in Islam yang dikatakan sesat dan juga antara pengerak LGBT.


      Bagaimanapun, Mujahid mengakui isu perkahwinan bawah umur itu adalah sesuatu yang sensitif kerana ia turut melibatkan adat dalam kalangan masyarakat terutama di Sabah dan Sarawak.

      "Di Sabah dan Sarawak ada yang mengahwinkan anak mereka di bawah umur. Dari segi Islam juga ada pandangan kahwin bawah umur itu sesuatu yang harus dengan kata lain tidak boleh kata tidak boleh," katanya.

      Menjelas lanjut, Mujahid berkata ulama, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pakar perundangan serta Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan mengadakan pertemuan setiap bulan bagi membincangkan isu perkahwinan bawah umur mengikut perspektif Islam.

      "Perbincangan itu juga adalah untuk melihat sejauh mana tanggungjawab kerajaan boleh campur tangan (dalam perkahwinan bawah umur) untuk kepentingan dan maslahat umum," katanya.

      Isu perkahwinan bawah umur timbul selepas seorang lelaki berumur 41 tahun berkahwin dengan seorang budak perempuan berumur 11 tahun di Gua Musang, Kelantan pada Jun lalu.

      Contohi langkah MAIS

      Dalam perkembangan lain, Mujahid berkata Rang Undang-undang Suruhanjaya Harmoni dan Perdamaian dijangka dibentangkan di Parlimen tahun depan sebagai antara usaha untuk melindungi semua agama daripada dihina.

      "Draf (rang undang-undang) itu perlu dibincangkan dan mendapat kelulusan pejabat Peguam Negara, kabinet sebelum dibentangkan di Parlimen," katanya.

      Sementara itu, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) sedang bekerjasama Mujahid untuk menaikkan had umur perkahwinan dalam semua undang-undang berkaitan kepada 18 tahun.

      Kementerian berkata ini akan melibatkan Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) I984, Ordinan Undang-undang Keluarga Islam (Sarawak) 2001, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam setiap Negeri, Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976, dan undang-undang adat kumpulan etnik di Sarawak.

      Kerajaan juga mengalu-alukan pengumuman yang dibuat tepat masanya oleh Majlis Agala Islam Selangor (MAIS) mengenai cadangan menaikkan had umur berkahwin untuk remaja perempuan Islam kepada 18 tahun.

      "Inisiatif serupa diharap diterajui oleh semua negeri ke arah penyeragaman had umur minimum untuk berkahwin di Malaysia," kata KPWKM dalam satu kenyataan hari ini.

      : Dulu semasa perjumpaan tertutup dengan IKRAM cakap takkan jual agama kepada Mahathir. Mahathir sebagai anak tangga tapi apa mereka nak jawab dan apa IKRAM nak berhujah? Dengan anak Mahathir pun tunduk patuh seolah-olah Marina ulama besar....

      Delete
    5. Mufti P Pinang: Seni bukan untuk tujuan liar dan tak bermoral
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 3:26 petang

      A+ A-
      Golongan yang kecewa dengan penurunan potret aktivis lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dalam pameran fotografi tidak faham erti kebebasan, kata Mufti Pulau Pinang.

      “Apa yang mereka perjuangkan sebenarnya ialah kebebasan haiwan kerana kebebasan manusia mestilah dibatasi agama dan adat,” kata Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dipetik Sinar Harian.

      Wan Salim berkata demikian sebagai menggesa agar kerajaan Pulau Pinang tidak tunduk dengan desakan yang diterima susulan penurunan potret aktivis LGBT, Nisha Ayub dan Pang Khee Teik dalam festival pameran fotografi Stripes and Strokes di George Town.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof semalam mengaku mengarahkan potret aktivis LGBT itu diturunkan dengan menyifatkan ia berbentuk promosi serta bertentangan dengan polisi kerajaan berhubung isu LGBT.

      Tambah Wan Salim, Islam tidak menentang aktiviti seni tetapi perlu mengikut batas agama dan adat.

      “Biarlah segala kegiatan seni yang kita lakukan mampu menyumbang kepada pembinaan peribadi dan jati diri bangsa kita, bukan seni yang liar dan tidak bermoral yang boleh membawa bangsa dan negara kita ke jurang keruntuhan,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Dalam perkembangan sama, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria memuji dan menyokong tindakan Mujahid dalam menangani perkara itu.

      "Tahniah dan syabas diucapkan kepada menteri agama kerana berani menyatakan kebenaran dan secara tidak langsung mempertahankan kredibiliti institusi agama Islam," katanya.

      Harussani juga berkata mempromosi ikon LGBT merupakan usaha untuk "menggalakkan dan mengiktiraf" golongan berkenaan.

      "LGBT adalah perbuatan mungkar yang dilaknat dan diharamkan oleh Allah sama ada dilakukan secara terang atau sembunyi.

      "LGBT juga merupakan perbuatan terkutuk yang menyalahi kemuliaan seseorang manusia kerana menafikan hak berhubungan melalui perkahwinan yang sah dan diiktiraf syarak.

      "Perbuatan mempromosi ikon-ikon LGBT di khalayak ramai adalah usaha untuk menggalakkan dan mengiktiraf perbuatan haram tersebut," katanya.

      Delete
  7. Surat Datuk Abdul Hamid Bador Kepada Kerajaan

    Datuk Abdul Hamid Bador adalah antara individu yang terjejas akibat siasatan skandal 1MDB baru-baru ini telah dipanggil bertemu perdana menteri kerajaan HARAPAN Tun Dr Mahathir bersama bekas peguam negara Tan Sri Gani Patail dan bekas Timbalan Pesuruhjaya SPRM [Bah: Operasi] Datuk Shukri Abdull untuk menjelaskan masalah sebenar.

    Datuk Shukri Abdull kemudiannya diumumkan sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM selepas pertemuan dengan Tun Mahathir – apakah Datuk Hamid Bador akan diumumkan sebagai Ketua Polis Negara?

    Datuk Hamid Bador juga hari ini dilantik ahli Pasukan Khas Siasatan 1MDB yang diberi mandat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir untuk menyiasat skandal 1MDB di dalam dan diluar negara.

    Untuk rekod, Tun Mahathir selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri menyebut bahawa sesiapa yang terjejas, ditukar atau diturun pangkat akan dinaikkan pangkat semula; ‘demoted will be promoted’.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terlebih dahulu izinkan saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua ahli keluarga, saudara mara, sahabat, jiran, serta anak Malaysia yang bencikan kemungkaran, yang tidak berhenti-henti memberikan galakan serta mendoakan keselamatan diri saya serta keluarga. Saya amat terhutang budi. Sesungguhnya galakan dan doa-doa suci inilah yang memberikan saya kekuatan dan keberanian untuk terus memerangi kemungkaran.

      Saya juga amat terhutang budi kepada pihak media kerana telah sudi memberikan ruang untuk menyiarkan rintihan hati kecil saya ini untuk tatapan rakyat Malaysia yang berasa amat terguris hati, marah, kecewa, hampa, geram serta terhimpit dengan “tingkahlaku tidak bertanggungjawab” pemimpin-pemimpin kerajaan sejak kebelakangan ini.

      Sesungguhnya keputusan yang saya ambil untuk menulis SURAT TERBUKA KEPADA KERAJAAN ini adalah keputusan saya sendiri tanpa disogok atau dibatu-apikan oleh mana2 individu atau organisasi yang berkepentingan.

      Saya bertindak atas sifat sebagai seorang pegawai kerajaan yang TERANIAYA, disebabkan oleh pendirian saya tidak mahu bersekongkol dengan pihak yang secara terang-terangan telah melakukan kesalahan besar kepada negara.

      Saya faham bahawa sebagai seorang pegawai bawahan saya terikat dengan beberapa peraturan yang melarang saya untuk menyuarakan apa2 kritikan terhadap kerajaan tanpa terlebih dahulu mendapat keizinan dari ketua jabatan.

      Saya juga faham bahawa satu bentuk tindakan disiplin boleh dikenakan ke atas diri saya. Malahan surat Beri Penjelasan 1 oleh Ketua Polis Negara telahpun saya jawab panjang lebar pada 15 Sept lalu.

      Tetapi di waktu yang sama saya juga sedar tentang hak dan tanggungjawab saya, yang jauh lebih besar dan suci, di bawah PERLEMBAGAAN dan UNDANG-UNDANG NEGARA untuk mempertahankan negara dari segala bentuk ancaman termasuk yang berkaitan dengan JENAYAH.

      Apatah lagi saya adalah seorang pegawai Polis Di Raja Malaysia yang telah mengangkat sumpah untuk berkhidmat dengan penuh kejujuran sebagaimana yang dikehendaki oleh AKTA POLIS.

      Delete
    2. Oleh demikian dengan penuh keinsafan dan berbekalkan doa orangramai ini saya memberanikan diri untuk berusaha menegakkan kebenaran bagi menyelamatkan pertiwi dari ancaman manusia-manusia rakus yang sedang bermaharajalela memporakperandakan segala sistem pentadbiran sedia ada dan secara terang-terangan melanggar undang-undang bagi memuaskan nafsu buas mereka.

      Saya rasa terpanggil untuk tampil ke depan sekali lagi bagi bersuara kerana pihak yang bersalah dilihat belum insaf. Apalah pilihan yang ada pada saya untuk membuat aduan mengikut prosedur jabatan apabila hampir semua ketua-ketua jabatan terbabit dengan komplot membohongi rakyat sambil “merestui perlakuan jenayah” pemimpin-pemimpin tertinggi negara!!!

      “What choice do I have???”. Perlu juga saya tegaskan di sini bahawa niat saya BUKANNYA UNTUK MENUMBANGKAN KERAJAAN. Niat suci saya hanya untuk MENEGAKKAN KEADILAN. Siapa yang bersalah maka dialah yang akan menerima padahnya di sisi undang-undang.

      Sesungguhnya undang-undang itu buta dari segi darjat dan kedudukan……tiada bezanya di antara seorang Pembantu Am Rendah dengan seorang Menteri……di antara seorang prebet dengan seorang general……di antara seorang konstabel dengan seorang komisioner dan di antara seorang peneroka FELDA dengan seorang jutawan terbilang!!! Jenayah tetap jenayah.

      Ramai juga rakan-rakan saya yang ikhlas menyuarakan kebimbangan mereka tentang keselamatan diri saya. Ada di antara mereka yang menyarankan kemungkinan besar “hired killer atau killers” dari Selatan Thai telah diupah oleh “perompak-perompak” wang rakyat ini untuk membunuh saya.

      Insya Allah saya tidak sekali-kali akan berundur. Saya akur dengan KEAGUNGAN ALLAH SWT. Lagi cepat saya mati….lagi cepat mereka masuk jel dan digantung leher sampai mati. Jika saya gugur sekalipun saya yakin perjuangan saya ini tidak akan terhenti di situ saja.

      Delete
    3. Ingin saya tegaskan di sini bahawa usaha saya ini bukannya bermatlamatkan untuk saya mendabik dada demi kemenangan. Usaha saya ini hanyalah untuk menegakkan keadilan.

      Saya lakukan semua ini semata-mata untuk menghambakan diri saya kepada rakyat bagi menyedarkan kerajaan bahawa keadaan negara semakin meruncing dan rakyat sudah loya melihat segala sandiwara yang dipersembahkan oleh pemimpin-pemimpin haprak ini. Jauh sekali niat di hati kecil saya ini untuk cuba menjadi jagoh atau mencari populariti.

      Saya bukannya manusia yang egoistik…..bukan seorang berdarah panglima…..seorang yang sudah besar kepala……atau JOBO, mengikut slang orang REMBAU. Saya hanya ingin berbakti pada pertiwi tercinta. Apabila sudah pencen nanti saya tidak akan menyesal kerana saya telah berusaha gigih menjalankan amanat Allah SWT.

      Saya mendapat tahu bahawa usaha untuk menghakiskan kredibiliti saya sedang giat dijalankan oleh pucuk pimpinan Cawangan Khas yang ada sekarang. Saya digambarkan sebagai seorang yang kecewa dan selfish kerana tidak dilantik menjadi Pengarah Cawangan Khas.

      Kononnya saya tidak mengenang budi apabila permohonan saya untuk pencen awal telah ditolak oleh Ketua Polis Negara. Bila pulak saya memohon untuk pencen awal??? Saya menyeru kepada Pengarah Cawangan Khas, supaya ingat pesanan arwah orangtua kita dulu……jangan berbohong dan jangan gadaikan maruah diri dengan membela orang yang terang-terang bersalah demi merebut jawatan.

      Delete
    4. Seluruh peringkat organisasi Cawangan Khas didendangkan dengan cerita-cerita bohong yang kononnya saya ini “meroyan” dan seperti seorang yang “gila talak” selepas “ditendang keluar” dari Cawangan Khas.

      Oh…oh…oh…jauh sekali melesetnya pemikiran mereka. Sebenarnya saya bukan seperti mereka yang hanya suka dan pandai “menjilat” tulang-tulang yang dilemparkan oleh pemimpin politik haprak ini. Saya BELUM PERNAH MENCIUM TANGAN pemimpin-pemimpin haprak serta tangan isteri mereka.

      Sebelum ini saya telah berkali-kali menzahirkan pendirian saya kepada anakbuah saya di dalam Cawangan Khas bahawa saya tidak rela meneruskan perkhidmatan dalam Cawangan Khas jika saya terpaksa bersekongkol dengan mereka untuk membohongi rakyat dengan kerja-kerja kotor demi menyelamatkan Perdana Menteri dan kuncu-kuncunya itu dalam kes “rompakan” wang 1MDB ini.

      Saya juga tidak mahu diperalatkan oleh seorang Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri yang lagaknya seperti seorang gengster.

      Jika beginilah kotornya imejnya dua pemimpin tertinggi negara maka sebagai seorang pegawai polis yang masih bermaruah saya tidak sekali-kali ingin meneruskan khidmat saya dalam Cawangan Khas. Tetapi ini tidak bermakna saya tidak lagi mahu berkhidmat dengan PDRM.

      Sebaliknya saya merayu kepada KPN supaya saya dikekalkan di Bukit Aman, paling tidak dalam Jabatan Integriti Dan Pematuhan Standard (JIPS) supaya saya boleh terus menyumbang secara positif kepada PDRM dalam hal-hal disiplin dan pembasmian rasuah.

      Itu saja sebabnya yang saya berani berdiri berseorangan diri memerangi kemungkaran. Ingat ye….saya tidak pernah menghasut mana-mana warga Cawangan Khas untuk menyokong segala usaha saya menegakkan kebenaran.

      Mereka sudah matang dan boleh berfikir sendiri. Tepuk dada tanya selera. Semaklah semua rekod komunikasi saya. Sepatutnya Dato Sri tunjukkan kepimpinan yang baik dan bukannya memfitnah orang-orang yang terdahulu. Saya berjuang bersendirian tanpa ada bodyguard.

      Insya allah saya tidak memerlukan tenaga Unit Tindakan Khas dan outrider polis untuk menjaga keselamatan saya. I AM NOT A COWARD!!! Kepada Pengarah Cawangan Khas saya menyeru supaya jangan membodek berlebih sangat.

      Kalau nak mengampu bos tu ampulah puas-puas. Insya allah bila tiba masanya nanti bolehlah Dato Sri sama-sama mengiringi beliau masuk jel……I Know What You Did Last Summer!!!

      Delete
    5. Semenjak pertemuan saya dengan pihak media pada 23 Ogos yang lalu saya telah menerima pelbagai nasihat, teguran, kritikan, dan juga ancaman dari individu-individu tertentu.

      Ada yang bersifat konstruktif dan tidak kurang juga yang bernada ugutan dan gertakan untuk menangkap saya. Ribuan terima kasih saya ucapkan kepada mereka yang berniat baik.

      Kepada mereka yang berniat serong saya doakan juga agar Allah SWT memberikan mereka kesedaran dan peluang untuk kembali ke jalan yang diredhai. Jangan pula cuba untuk nak membabitkan sejarah perkahwinan saya dalam isu ini sebagaimana yang dilakukan Dato Rizal Mansor, pegawai khas 1st Lady tu, tempohari.

      Ibarat ayam jantan yang mengepak dan berkokok megah sedangkan buntutnya sendiri bersememeh dengan tahi. Bukan saja skandal Dato’ Rizal itu boleh saya dedahkan malahan “cerita-cerita menarik” tentang bosnya Datin Sri Rosmah sendiri boleh saya riwayatkan di khalayak ramai.

      Afterall birds of the same feathers flock together. Oleh demikian janganlah sesiapa mahu cuba memutarbelitkan hal peribadi saya dalam JIHAD MENEGAK KEADILAN ini. Stick to the issue!!!

      Pada hari ini saya ingin mengambil kesempatan untuk membuat beberapa saranan atau gesaan penting kepada beberapa pegawai tertinggi kerajaan yang selama ini, secara sedar ataupun tidak, atau samada dengan penuh kerelaan atau secara keterpaksaan, telah terpalit dengan kontroversi isu 1MDB.

      Delete
    6. Kedudukan kes ini sebenarnya bolehlah dirumuskan sebagai sesuatu yang SUDAH TERANG LAGI BERSULUH.

      Itulah kata-kata terakhir Tan Sri Gani Patail kepada saya sebelum beliau “dipecat”. Saranan ini terpaksa saya buat kerana sesungguhnya majoriti rakyat telah berasa amat marah dan meluat terhadap tindak tanduk pegawai-pegawai tertinggi kerajaan ini yang secara terang-terangan telah menyalahgunakan kuasa.

      Sungguh menjijikkan tindak tanduk desprados ini untuk terus berkuasa dan mengelakkan diri dari MASUK KE DALAM JEL. Mereka sanggup berbuat apa saja untuk memastikan siasatan ini terhenti.

      Serentak dengan usaha itu mereka menggunakan strategi mengelirukan rakyat dengan mencipta skrip basi yang tidak masuk akal kononnya wujud konspirasi untuk MENGGULINGKAN KERAJAAN. Siapa yang nak gulingkan kerajaan???

      Kononnya orang-orang CINA NAK RAMPAS KUASA!!! Ish ish ish jahat sungguh taktik “diversion” yang digunakan oleh para “perompak”ini. Dari isu Pecah Amanah Jenayah dah bertukar pula jadi isu perkauman.

      Siapalah agaknya penasihat strategi “perompak” ini ye….pandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua.

      Sebenarnya apa yang rakyat mahukan ialah penjelasan Perdana Menteri tentang misteri “kehilangan” wang 1MDB. Rakyat berhak tahu cerita sebenar-benarnya kerana 1MDB telah meminjam RM4 billion dari Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP). Ini wang rakyat.

      Ini bukan wang Yayasan Tan Sri Noah. As simple as that!!! Mengapa takut untuk tampil memberi penjelasan??? Mengapa mesti tunggu lagi 6 bulan untuk merungkai misteri ini??? Mengapa PAC dan Special Taskforce itu dibubarkan???

      Delete
    7. Mengapa tiba-tiba Peguam Negara “dipecat” dan pegawai SPRM ditangkap? Mengapa hasil siasatan Bank Negara itu masih belum diputuskan oleh Peguam Negara?

      Mengapa ketiga-tiga saksi utama kes itu masih berdolak-dalik dan tidak berani segera tampil memberi keterangan? Hanya orang bersalah saja yang takut!!!

      Rakyat juga ingin tahu betul kah berjuta-juta ringgit wang KWAP telah dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri dan samada benar sebahagian darinya telah digunakan untuk membayar caj solekan kulit Datin Sri Rosmah serta lain-lain perbelanjaan mewah beliau??

      Saranan dan gesaan ikhlas ini saya tujukan kepada,

      4 Tan Sri anggota pasukan khas siasatan 1MDB –

      KETUA SETIAUSAHA NEGARA

      Delete
    8. Surat Datuk Abdul Hamid Bador Kepada Kerajaan

      Saranan dan gesaan ikhlas ini saya tujukan kepada,

      4 Tan Sri anggota pasukan khas siasatan 1MDB –

      KETUA SETIAUSAHA NEGARA,

      Kepada Y.bhg Tan Sri Ali Hamsa saya merayu agar Tan Sri dapat melaksanakan tanggungjawab sebagai Penjawat Awam No. 1 dengan penuh kejujuran dan beramanah sebagaimana yang Tan Sri sendiri unjurkan dalam banyak amanat-amanat kepada penjawat awam sebelum ini.

      Tan Sri seharusnya berani dan ikhlas dalam menggunakan kuasa dan pengaruh jawatan dalam kes 1MDB ini. Sebagai bapa kepada perkhidmatan awam Malaysia adalah menjadi kewajipan Tan Sri untuk menunjukkan contoh kepimpinan yang terbaik kepada ratusan ribu anakbuah.

      Takutilah kemurkaan Allah SWT. Jangan sekali-kali Tan Sri takut kepada tekanan pemimpin-pemimpin politik yang sudah jauh menyimpang dan menyeleweng.

      Tan Sri wajib sedar bahawa penjawat-penjawat awam amat mengharapkan Tan Sri untuk berlaku adil dan tegas menguatkuasakan peraturan -peraturan kerajaan dan bukannya bersubahat dengan mereka yang terang-terang bersalah, untuk menekan, menukar, mengugut, memecat dan menangkap penjawat-penjawat awam yang jujur melaksanakan tugas. Sepatutnya Tan Sri menjadi pembela kepada penjawat awam yang teraniaya!!!

      Mengapa keadaan boleh jadi sebegini buruk Tan Sri??? Tidakkah Tan Sri nanti berasa malu kepada isteri, anak menantu dan ahli keluarga yang lain?? Tidak salah jika saya katakan bahawa moral para penjawat awam kini sudah jatuh merudum.

      Ikrar jabatan yang dilafazkan setiap bulan oleh penjawat awam untuk memberi perkhidmatan terbaik serta penuh integriti kepada rakyat dan negara sudah tidak bermakna lagi. Ingatlah Tan Sri….jangan sampai kita tergolong dalam kumpulan orang-orang MUNAFIK!!!

      Delete
    9. Beli SPLASH RM2.55 bilion Mengapa Mahal?



      Sahlah pendedahan akhbar berpengaruh di Singapura, The Straits Times iaitu Kerajaan Selangor akan beli Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dengan harga RM2.55 bilion.

      Terdahulu, waima sehari sebelum itu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali berdolak dalik apabila perkara ini dibangkitkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, mantan Perdana Menteri Malaysia awal minggu ini.

      Isunya kenapa terlalu mahal? RM2.55 bilion jauh berbeza dengan harga dicadangkan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim iaitu RM250 juta. Cukup jelas amalan “double standard” Kerajaan Pakatan Harapan (PH).

      Projek lain seperti MRT3 dan HSR ditangguh serta dikaji semula atas alasan kononnya mahal. Tetapi kenapa pembelian SPALSH yang mahal gila tidak ditangguh dan dikaji semula. Kenapa nampak terburu buru.

      Menurut The Straits Times lagi, Kerajaan Pusat akan bayar RM1.9 bilion manakala baki RM650 juta akan dibayar secara berperingkat selama sembilan tahun oleh pihak Pengurusan Air Selangor.

      Menteri Besar Selangor, Amiruddin Shaari mendakwa Kerajaan Selangor tidak keluar duit sesen pun. Maksudnya sahlah pendedahan akhbar The Straits Times iaitu Kerajaan Pusat yang akan bayar.

      Satu lagi isu besar, Pengerusi SPLASH ialah Tan Sri Wan Azmi Wan Hamzah. Dia kuasai saham SPLASH sebanyak 30 peratus. Nampaknya dia untung. Dia ialah kroni Tun Daim Zainuddin, orang kuat Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Maka apakah Daim sebagai Pengerusi Council of Eminent Person (CEP) mempengaruhi segala urus niaga sebegini cepat. Apakah Daim ambil peluang jadi Pengerusi CEP untuk tujuan bisnes, bukan bina Malaysia Baru dijanjikan?

      Apakah betul Wan Azmi adalah pengasas bersama Parti Peribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dicipta Mahathir untuk hancurkan UMNO? Mana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), tolong lah siasat.

      Justeru memang wajar Khalid menjadi calon PAS dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia nanti. Khalid yang lebih memahaminya boleh menjadikan isu ini sebagai bahan kempen utama.

      Dan PRK DUN Seri Setia boleh menjadi medan kepada pihak pembangkang dapat melipat gandakan usaha untuk mendedahkan amalan double standard, gejala ketidak telusan dan budaya kronisme oleh Kerajaan PH.

      Delete
    10. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete

  8. Surat Datuk Abdul Hamid Bador Kepada Kerajaan

    Saranan dan gesaan ikhlas ini saya tujukan kepada,

    KETUA SETIAUSAHA NEGARA (ada di atas)

    PEGUAM NEGARA, TAN SRI APANDI ALI.

    Rakyat di seluruh negara amat terkejut apabila Y.A Tan Sri tiba-tiba muncul di saat memuncaknya kontroversi 1MDB. Memanglah tidak terlintas langsung di benak mereka bahawa penggantian jawatan Tan Sri Gani Patail itu dilakukan se pantas kilat membelah bumi.

    Memanglah kami tahu bahawa penentuan siapa yang paling layak memegang jawatan paling berkuasa itu adalah hak mutlak DYMM SPB Agong atas syor Perdana Menteri. Tetapi di dalam kes Tan Sri prosesnya berjalan luarbiasa sekali.

    Apakah nawaitu Tan Sri sewaktu mula-mula menerima jawatan tersebut…….to discharge your duties with the highest standard of integrity??? Atau adakah Tan Sri sendiri masih terpinga-pinga dan berat untuk menerima beban jawatan tersebut???

    Tetapi orangramai bertanggapan bahawa Tan Sri sendiri telah banyak menyumbang idea tentang halatuju tindakan kerajaan di saat-saat genting keputusan “memecat” Tan Sri Gani Patail itu dibuat.

    Dalam ertikata lain….Tan Sri telah bersubahat dengan Perdana Menteri. Wahai Tan Sri yang budiman…..ingatlah betapa sakitnya hukuman di hari Pengadilan nanti. Pada tahap umur sekarang pintu Rahmatullah kelihatan sudah terenggang sedikit.

    Kita sudah tidak punyai banyak masa lagi. Janganlah dek kerana hendakkan glamor jawatan maruah diri kita gadaikan. Saya masih ada sedikit keyakinan bahawa dengan pengalaman sebagai hakim yang sebegitu luas Tan Sri mampu melaksanakan amanat Allah SWT supaya berlaku adil.

    Segerakanlah membuat keputusan khususnya berkaitan hasil siasatan Bank Negara itu yang kini failnya sudahpun berada di tangan Tan Sri. Bukankah Jabatan Peguam Negara sedia mempunyai ramai pakar undang-undang lulusan dalam dan luar negara???

    Sudah pasti tenaga otak bijak mereka boleh digembeling bagi membantu Tan Sri membuat keputusan dengan cepat dan tepat. Beranikanlah diri Tan Sri untuk disyukuri anakcucu kemudian hari. Jangan aibkan nama baik kita kepada generasi anakcucu kemudian hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KETUA POLIS NEGARA.

      Kepada Ydh Tan sri saya ingin mengambil peluang untuk menasihati Tan Sri agar dapat menghayati setiap patah perkataan yang tertera dalam Sumpah Jawatan, Ikrar Polis, Rukun Negara dan Perlembagaan Negara.

      Kuatkuasakanlah Akta Polis itu dengan sejujur-jujurnya. Kita pernah sama-sama berikrar untuk mempertahankan pertiwi dari segala bentuk ancaman. Jangan sekali-kali kita gentar dengan gertakan pemimpin-pemimpin politik yang kian terdesak akibat sifat tamak mereka. Jangan takut dengan ugutan halus “are you with me or are you not?”

      Janganlah PDRM bertindak MEMILIH BULU dalam penguatkuasaan undang-undang. Yakinlahlah Tan Sri bahawa 120 ribu warga PDRM ini akan tetap setia berdiri teguh mematuhi segala arahan Tan Sri yang berlandaskan undang-undang.

      Ingatkah Tan Sri kepada lirik lagu keramat kita “POLIS SEDIA BERKHIDMAT”? Perkhidmatan kita adalah untuk rakyat dan negara dan bukannya untuk melindungi petualang negara!!!

      Sudah lupakah Tan Sri bahawa telah sekian banyak warga PDRM, majoritinya yang berpangkat rendah, yang ditangkap dan diadili serta dihukum kerana rasuah yang tidak seberapa besar nilainya jika dibandingkan dengan misteri “kehilangan” wang 1MDB???

      Tanpa mengira kecil ataupun besar nilai wang serta tinggi rendahnya pangkat mereka yang terlibat dalam satu-satu kes itu…..jenayah tetap jenayah.

      ….. Tanpa mengira oleh pemimpin tertinggi negara. Saya amat yakin ramai warga PDRM sendiri yang berasa kecewa dengan halatuju tindakan siasatan oleh pihak kita. Di sebalik kuasa yang begitu luas PDRM dilihat mengambil pendirian bersahaja, sambil lewa atau acuh tidak acuh dalam pendekatan siasatan kes 1MDB.

      Malahan Tan Sri sendiri dianggap oleh orangramai telah BERSUBAHAT DENGAN SENGAJA MELINDUNGI mereka yang terlibat dalam kes ini dan di waktu yang sama telah menganiaya pegawai-pegawai SPRM dan Bank Negara.

      Adakah Tan Sri diugut oleh mereka dengan sesuatu yang menakutkan? Cukuplah Tan Sri. Kembalilah bernaung di bawah pancaran semangat Panji Di Raja PDRM yang kita arak setiap 25 March. Berilah pengisian yang terbaik kepada Ikrar Hari Polis itu.

      Gunakanlah segala kuasa yang ada pada jawatan Tan Sri itu di jalan Allah SWT. Jadilah KHALIFAH ALLAH di bumi tercinta atau setidak-tidaknya contohilah keberanian dan kebijaksanaan pahlawan Islam yang terbilang, KHALID AL-WALID.

      Delete
    2. MANTAN PEGUAM NEGARA, TAN SRI GANI PATAIL.

      Saya berasa amat sedih dan bersimpati sekali dengan nasib yang menimpa Y.Bhg Tan Sri. Ibarat pepatah Melayu….sudah jatuh ditimpa tangga. Tergamak mereka menggunakan alasan penyakit yang masih boleh diubati itu untuk “memecat” Tan Sri.

      Tan Sri sendiri pernah memberitahu saya dengan penuh bersemangat tentang perancangan doktor pakar untuk melakukan pemindahan buah pinggang itu selepas Aidil Fitri yang lalu. Hina dan menjijikkan sungguh tindakan mereka ke atas Tan Sri.

      Sebelum tragedi pemecatan jawatan tersebut berlaku saya amat konfiden dengan ketegasan Tan Sri dalam mengepalai usaha Special Taskforce 1MDB tersebut. Bimbang betul Perdana Menteri dengan pendirian “no nonsense” Tan Sri itu.

      Tetapi sesudah “dipecat” Tan Sri diam membisu seribu bahasa. Apa yang sudah terjadi pada diri Tan Sri? Ada pihak menyatakan bahawa Tan Sri diugut agar tidak melawan. Kononnya Tan Sri mempunyai skandal atau salahlaku yang boleh digunakan oleh mereka untuk mengaibkan Tan Sri di khalayak umum?

      “Cummon Tan Sri !!! What is a small personal scandal, even if there is such, when compared to the horrific impact the 1MDB fiasco has unto the nation!!! People will easily forgive you. Come out and make a stand. All this while you are idolised as a tough fighter among the civil servants. Why in a sudden you become so timid? What have they done to you? Allah SWT will protect you sir”.

      Ada juga suara-suara nakal yang menggambarkan bahawa Tan Sri telah termakan sogokan “perompak” ini dengan “habuan-habuan”tertentu. Tetapi mengenali diri Tan Sri saya yakin semua itu akan Tan Sri tolak mentah-mentah begitu sahaja.

      Saya masih ingat dengan jelas kata-kata bersemangat Tan Sri pada malam pertemuan terakhir kita sebelum Tan Sri “dipecat”……” Hey look…this difficult decision that I have made is not about toppling the government. I am not interested in politics. I am just doing my job”.

      Lantaran mendengar kata-kata Tan Sri itu saya spontan berdiri dan memberi tabik hormat polis kepada Tan Sri. I can never forget this special moment sir. Saya mendoakan agar rawatan kesihatan ke atas Tan Sri berjalan dengan selamat dan sempurnanya. Aamiin.

      Delete
    3. Jangan terkejut kalau PH mungkir Janji kata Kadir Jasin



      Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk A Kadir Jasin tidak menolak kemungkinan ada janji dalam manifesto PRU14 Pakatan Harapan (PH) yang tidak akan dilaksanakan langsung.

      Pada masa sama, beliau juga tidak menolak kemungkinan ada janji yang terpaksa dipertimbangkan semula. Ada juga janji yang mengambil masa untuk dilaksanakan, yang bukan dalam tempoh 100 pemerintahan.

      Mengakui bukan mudah untuk kerajaan PH menunaikan janji kepada rakyat dalam tempoh singkat, Tokoh Wartawan Negara itu berkata, kerajaan sedang berusaha keras menampal kebocoran kewangan negara akibat rasuah, pecah amanah, penyelewengan dan pemborosan yang dilakukan kerajaan terdahulu.

      “Saya yakin majoriti rakyat jelata akan memberikan secukup masa dan peluang kepada kerajaan untuk menunaikan janji-janjinya, dengan syarat ia menjalankan tugas dengan baik dan bukan berebut jawatan atau jabatan

      “Memang betul. Ada janji yang ditunaikan sebaik saja Perdana Menteri mengangkat sumpah pada malam 11 Mei lalu dan ada juga yang kerajaan sendiri akui akan mengambil masa untuk dilaksanakan. Malah kita jangan terkejut kalau ada janji yang terpaksa dipertimbangkan semula atau tidak dilaksanakan langsung.

      “Yang boleh ditunaikan, kerajaan telah tunaikan atau akan ditunaikan secepat mungkin. Itu pun tidak bermakna ia akan beri kesan serta-merta kepada negara dan rakyat jelata. Mesti ada janji yang ditunaikan itu mengambil masa untuk dirasai,” katanya.

      Menerusi tulisan di Sinar Harian hari ini, bekas Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times itu berkata, sebagai rakyat kita terpaksa mengakui bukan mudah untuk kerajaan merungkai segala tindakan masa lampau.

      Apatah lagi katanya, bukan semua kakitangan awam dan eksekutif syarikat berkaitan kerajaan (GLC) memberi kerjasama atau ikhlas membantu kerajaan sekarang.

      “Masih ada kakitangan awam, eksekutif GLC dan pengamal media massa yang syarikat mereka dimodali oleh GLC terus setia kepada Barisan Nasional.

      “Walaupun ramai telah digugurkan atau meletakkan jawatan secara sukarela masih ada saki-baki yang boleh mensabotaj usaha kerajaan untuk tunai janji dan berkhidmat kepada rakyat jelata.

      “Bahkan ada yang melantik atau cuba lantik tali barut mereka untuk mengisi jawatan penting dalam jabatan dan agensi sebelum mereka dipecat atau meletakkan jawatan,” katanya.


      : Kini rakyat dah hancing, PH kencing merata-rata. Rakyat tak kisah pun kena kencing. Lihat apa terjadi di Sg Kandis. Kalau berak pun rakyat sedia....

      Delete
    4. Bekas KSU Perbendaharaan Lapor SPRM, Gesa Siasat Tuduhan Lim Guan Eng



      PUTRAJAYA – Bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Chevrolet hitam yang dipandu Irwan memasuki kawasan SPRM kira-kira 9.30 pagi tadi, sebelum keluar semula 2 jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan itu, Irwan berkata, ia bertujuan mendapatkan kebenaran kerana dakwaan kehilangan RM18 bilion itu tidak berasas.

      “Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund,” katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Irwan berkata, semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Rabu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Irwan kemudian menafikan dakwaan itu. – BERNAMA


      : Rakyat sebenar dikaburi dengan berita persepsi dan manipulasi. Pasal kerajaan tak bersungguh nak benteras berita palsu....

      Delete
    5. 8 Ogos, 2018
      KJ BUAT LAPORAN POLIS BERHUBUNG ISU TUNTUTAN GST BERJUMLAH RM18 bilyon YANG DIPENGAPKAN OLEH BN NAJIB:

      Khairy bercakap dengan media selepas membuat laporan polis.
      --------------------------------------------------------------

      KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin hari ini membuat laporan polis berhubung dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa RM18 bilion wang tuntutan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang sepatutnya dibayar balik kepada peniaga telah ‘dirompak’ oleh kerajaan BN.

      Khairy berkata tuduhan yang dibuat oleh Guan Eng semalam di Dewan Rakyat berhubung isu berkenaan merupakan tuduhan yang serius dan memerlukan bukti kukuh.

      “Semalam di Parlimen saya tanya beliau (Guan Eng), adakah siasatan akan dibuat terhadap isu ini?

      “Guan Eng menjawab kementeriannya akan melakukan siasatan dalaman bagi menyiasat perkara berkenaan,” katanya.

      Guan Eng perlu membuat siasatan terbuka dan bukan siasatan dalaman di peringkat kementeriannya, katanya ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, di sini, pada 2 petang.

      “Kami di BN juga hendak membersihkan nama kerajaan yang lepas, sekiranya berlaku ‘rompakan’ maka bawalah mereka yang terlibat ke muka pengadilan.

      “Sekiranya tidak, maka mestilah dijelaskan bahawa tuduhan tersebut tidak tepat serta tidak berasas,” katanya.

      Khairy juga akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), esok berhubung perkara yang sama.

      Semalam, ketika membentangkan Rang Undang-Undang Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) (Pemansuhan) 2018 di Dewan Rakyat, Lim berkata, kerajaan akan berusaha melunaskan tunggakan tuntutan cukai input bagi GST mulai tahun depan.

      Katanya, tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST sejak 1 April 2015 hingga 31 Mei lepas berjumlah RM19.4 bilion, bagaimanapun, baki semasa dalam Tabung Bayaran Balik hanya RM1.49 bilion, bermakna berlaku kekurangan kira-kira RM18 bilion.

      Susulan itu, satu siasatan dalaman giat dilakukan oleh Kementerian Kewangan bagi mengenal pasti punca pengurangan RM18 bilion itu. – Bernama
      Delete
      Othaman Ahmad12 August 2018 at 19:12

      INI BARU DIKATAKAN 'BUKU BERTEMU RUAS'...!!

      Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Siregar Abdullah hari ini menafikan dakwaan & membuat laporan ke pihak SPRM berlakunya kehilangan wang kira-kira RM18 bilion untuk tuntutan balik Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).
      ---------------------------------------------

      Sementara itu pula, Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika membentangkan Rang Undang-undang Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018 bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam mendedahkan terdapat sejumlah RM19.4 billion dalam tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST sejak pelaksanaannya pada April 2015 sehingga 31 Mei lalu.

      Katanya rekod JKDM mengesahkan daripada jumlah tunggakan tersebut, sebanyak RM9.2 billion atau 47 peratus adalah pada tahun ini; RM6.8 billion (35 peratus) pada 2017; RM2.8 billion (15 peratus) pada 2016 dan RM600 juta (3 peratus) pada 2015.

      Bagaimanapun, Lim mendakwa baki sedia ada dalam tabung bayaran balik GST hanyalah sekitar RM1.49 bilion sahaja, menandakan terdapat kekurangan kira-kira RM18 bilion.
      ------------------------------------------

      Sama2 kita tunggu siapa yg rembat RM18 bilyon berkenaan.

      Delete
  9. kita tahu n yakin yg wang n harta rosmah/najib 'berkoyan koyan' banyak nya.

    setengah mungkin masih tersorok dlm negeri. tapi sejumlah besar nya saya percaya tlh d simpan d luar negara.

    usaha besar besaran wajib d teruskan utk merampasnya kembali n d pulangkan kpd rakyat (treasury).

    merampas kapal mewah n pesawat tidak lah sebegitu rumit jika d bandingkan dgn emas n berlian yg mungkin sama atau lebih nilai nya. namun 'inspector clouseau' kerajaan PH wajib memikul t/jwb ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila mr rahman jpc sebot hareta rosmah/najib sampe bekoyan-koyan
      Ikot logik,teman ingat lagu ni

      Dimana dia pakdolah ku sayang.
      Hatinya kecil badannya besag.
      Darila jauh kamilah datang.
      Hajatnya besaggiler bkn kepalang
      Burong la pipit burong la engang
      Sekarang la tingi terebang tinggi.
      Hareta koli cuma sekangkang.
      Hareta pakdolah la goni ber goni goni..
      Kwah,kwah kwah.
      Pasai koli coma layak mkn kwah.
      Hari-hari mkn kwah sampe pupuih.
      Kwah...kwah ...kwah..

      Delete
    2. Raja Petra bawa IRI ke Malaysia pada tahun 2000



      Blogger terkenal, Raja Petra Kamarudin, semalam mendedahkan secara terperinci berkenaan koridor kuasa atau perancangan menyeluruh mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad secara penaklukan kuasa bagi memperluaskan 'legasi Mahathir' menjelang tahun 2020.



      Baru-baru ini telah tersebar dengan meluas sebuah video berdurasi 2.26 minit mengenai sebuah forum yang di adakan oleh Centre for Strategic and International Studies (CSIS) di Amerika Syarikat. Di dalam video tersebut seorang individu yang dikenali sebagai Daniel Twinning telah memperkenal diri beliau sebagai ahli International Republic Institute (IRI).

      Daniel Twinning - IRI
      Daniel Twinning telah secara terbuka membuat pengakuan bahawa IRI telah pun bekerjasama dengan pihak pembangkang- PAKATAN (pihak kerajaan masa kini) sejak tahun 2002 untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Daniel Twinning juga mengaku telah bertemu dengan beberapa individu pemimpin pembangkang pada masa itu untuk bekerjasama termasuklah menyalurkan dana serta berkongsi strategi untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional.

      Laporan Polis Reggy Jessy
      Selama 15 tahun pada 2018 pembangkang yang disebut di atas telah berjaya menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional pada PRU14 lalu. Ekoran dari sebaran video tersebut satu laporan Polis telah di buat oleh sebuah NGO Pergerakan Malaysiaku Tanah Airku diterajui oleh penulis blog The Third Force - Reggy Jessy pada 7hb Ogos 2018. Reggy Jessy berpendapat pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia hendaklah menjalankan siasatan kerana pendedahan di dalam video tersebut adalah suatu pengakuan yang boleh diterima pakai dari sudut perundangan. Manakala individu yang dinyatakan oleh Daniel Twinning merupakan “pengkhianat Negara” dan harus dikenal pasti serta di ambil tindakan berpandukan peruntukkan undang-undang Negara serta Perlembagaan Persekutuan bagi kesalahan cubaan menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dengan menggunakan kuasa asing secara tidak sah.

      Raja Petra Kamarudin
      Geliga Naga mengesahkan bahawa Raja Petra Kamarudin merupakan individu yang bertanggung jawab ke Washington, Amerika Syarikat pada tahun 2000 dan beliaulah yang membawa masuk IRI ke Negara Malaysia bagi tujuan untuk bekerjasama menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional pada ketika itu. Raja Petra Kamarudin telah membawa dua orang ahli IRI ke Malaysia pada ketika itu. Satu perjumpaan telah berlaku di antara dua ahli IRI tersebut dengan Mustafa Ali di Terengganu, bagi membincangkan perkara yang sama.




      RPK ditahan dibawah ISA
      Raja Petra Kamarudin kemudiannya telah di tahan oleh pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia pada April 2001 dibawah tindakan perundangan ISA selama 60 hari. Di dalam tempoh 60 hari beliau di tahan, pihak Cawangan Khas PDRM telah mensyaki Raja Petra Kamarudin adalah agent kepada CIA dan sebanyak 200 helai dokumen soal siasat telah ditandatangani oleh Raja Petra Kamarudin mengesahkan penglibatan IRI di dalam usaha kerjasama bersama pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Maka dengan dokumen-dokumen yang direkodkan seperti di atas adalah relaven untuk pihak Polis Diraja Malaysia menjalankan siasatan bersabit laporan Polis yang dibuat oleh Reggy Jessy. Pihak PDRM haruslah bertindak secara professional berlandaskan undang-undang tanpa dipengaruhi oleh unsur-unsur politik semasa di dalam menjalankan tugas dan menguatkuasakan undang-undang demi keutuhan integrity PDRM. Geliga Naga berpendapat PDRM haruslah mengesan dan mengenal pasti individu-individu yang bekerjsama dengan IRI untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dan harus dibawa ke muka pengadilan.

      Dato Seri Najib Razak
      Malahan Dato Seri Najib Razak sendiri telah mengeluarkan kenyataan media menggesa pihak berkuasa PDRM untuk menjalankan siasatan serta mengambil tindakan di atas pendedahan video tersebut – “ Najib calls for inquiry into between Pakatan and IRI” The Star online 7hb Ogos 2018. Kredibiliti pembangkang ketika itu dan menjadi kerajaan ketika ini amatlah dikhuatiri.

      Sumber : Geliga Naga

      Delete
  10. Terbaek tibai bro Perak Man
    Banyak harta Jibbo dah kenen
    Ini species licik kemain
    Di atas wang dia bermain!

    Konon barang mewah dijumpa
    Banyak milik besannya dia
    Mungkin besan orang pelupa
    Jibbo simpankan elak bahaya..

    Sekejap AmeNo sekejap besan
    Jibbo berdalih tak mahu kesan
    Billion ringgit tengok pun pengsan
    Nasib baik tak jumpa nesan!

    Aku penyamun di dalam negeri
    Dalam tempayan ku punya menteri
    Lulus projek berapa nak beri
    Komisyen wajib..mana nak free!

    Bini aku nak buat rambut
    Harga sekali jangan ko sebut
    Mesti teliti ko ingat rumput?
    Sekali jalan beratnya semput!

    Besan aku orangnya kaya
    Tapi bank dia tak caya
    Itu simpan di rumah saya
    Sebenarnya kami..dua dua buaya!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh dan Jumud membuatkan Abdul Aziz tidak faham kehendak Islam



      PETALING JAYA: Individu yang menerima pemakaian uniform yang dipakai kakitangan Malaysia Airlines menyuarakan keraguan sekiranya kerajaan akan memaksa majikan menerima kod etika berpakaian yang dirangka itu tanpa mendengar pandangan mereka.

      Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas ketua pegawai eksekutif Malaysia Airlines System (MAS) dari 1982 hingga 1992 memberitahu, beliau akan menentang pelaksanaan peraturan itu namun beliau percaya Putrajaya akan melaksanakannya sebaik mungkin.

      Beliau menyifatkan pentadbiran Pakatan Harapan sebagai kerajaan yang “waras”.

      “Kita perlu melihat garis panduan terlebih dahulu,” katanya. “Jika ada masalah, saya pasti mereka boleh berbincang dengan kerajaan.”

      Beliau mengulas pengumuman kerajaan baru-baru ini untuk mengenakan kod etika berpakaian untuk pekerja wanita Islam di sektor swasta.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa dipetik sebagai berkata perhotelan dan syarikat penerbangan adalah antara sektor yang disasarkan dan tujuan kod etika itu adalah untuk menghalang diskriminasi wanita Islam, khususnya untuk isu pakaian dan mengamalkan pegangan agama dalam kehidupan seharian mereka.

      Abdul Aziz mendedahkan beliau adalah orang yang bertanggungjawab mereka seragam yang masih digunakan oleh pekerja Malaysia Airlines sehingga hari ini. MAS menjadi Malaysia Airlines pada 2015.

      “Saya mengamalkan cara hidup Islam sejak kecil,” katanya. “Saya tidak melanggar mana-mana peraturan Islam.”

      “Pada masa yang sama, kita perlu waras dan memahami kita hidup dalam dunia yang kompetitif. Jadi, walaupun saya setuju seragam mesti kelihatan sopan, ia tidak bermakna kita mesti memakai jubah atau menutup diri dari kepala hingga ke kaki.”



      Abdul Aziz ini faham tak kod pakaian yang dikehenadaki Islam ialah menutup aurat. Bukan macam sesetengah bukan Islam faham dan juga orang Islam yang jahil faham.




      Jika masih ramai orang macam Aziz ada Islam di negara kita tidak akan berjaya.

      Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), yang mewakili lebih 5,000 syarikat, berkata pihaknya berharap kerajaan akan berunding dengan majikan dalam merangka mana-mana kod etika yang perlu mereka patuhi.

      “Adalah baik bagi majikan untuk memenuhi keperluan pekerja mereka, tetapi ini tidak harus mengikat kerana ia menjadi kod etika, dan bukannya undang-undang,” kata Pengarah Eksekutif MEF, Shamsuddin Bardan.

      “Juga, pekerja wanita Islam harus diberikan pilihan sama ada untuk mematuhi kod etika tersebut.”

      Presiden Persatuan Hotel Malaysia (MAH) Cheah Swee Hee dan Persatuan Pengusaha Hotel Christopher Raj berkata kumpulan mereka tidak mempunyai sebarang bantahan terhadap sebarang kod etika berpakaian. Mereka menambah pekerja hotel tidak dihalang daripada memakai tudung.

      Bagaimanapun, Cheah berkata mana-mana pekerja yang memilih untuk memakai tudung mesti memilih warna yang diluluskan oleh hotel tempat mereka bekerja.

      Pelbagai kumpulan hak dan aktivis mengkritik langkah kerajaan sejak Mujahid mengumumkannya.

      Delete
    2. Hahaha..terbaik bro fan tun..

      Buaya buaya tu diaorang ni pantang
      Tak boleh nampak barang kemas mahupun wang
      Ada je helah dan plan klepto dirancang
      Tapi akhirnya terkantoi malunya alang kepalang..

      Minah justik lik ni takde kerja lain
      Bila kita nak berpantun pun sibuk kopipes kemain
      Ntah apa isu dia tampal pun tak diketahui,memang no brain
      Mungkin otaknya sudah terkena penyakit gangren!..



      Delete
    3. Ujian lebih besar daripada tiga Adun mati



      TAKZIAH buat PKR dan Pakatan Harapan (PH) atas tiga kematian Adunnya di Selangor dalam masa kurang daripada 100 kemenangannya dalam PRU14.

      Saya setuju dan simpati dengan kenyataan Dr. Wan Azizah yang menyifatkan tiga kematian Adun itu Mat Shuhaimi Shafie (Adun Sungai Kandis), Ng Tien Chee (Adun Balakong) dan Prof. Dr. Shaharudin Badaruddin (Adun Seri Setia) sebagai satu ujian besar kepada Pakatan Harapan.

      Moga-moga sekalian kerabat parti itu tabah atas ujian itu.

      Tetapi ada lagi ujian yang lebih besar dari tiga kematian itu buat semua, bukan sekadar warga PH, bahkan sekalian rakyat iaitu Perdana Menteri Dr. Mahathir menjadikan dirinya sebagai Pengerusi Khazanah. Malah ia ujian yang tidak terhingga buat diri Mahathir yang seusia 93 tahun itu.

      Sekalian terkejut, mungkin isterinya sendiri dengan kejadian itu, kebanyakannya menerimanya sebagai suatu yang negatif.

      Mungkin ada positifnya seperti kebaikan arak, tetapi sangkaan negatifnya lebih banyak. Apapun kebaikan sesuatu itu terletak pada doa seumumnya, tetapi reaksi spontan kebanyakan atas tindakan Perdana Meneri itu ia tidak elok. Jika reaksi spontan jadi doa semua, maka maksud doa yang tidak disengajakan itu tidak menggalakkan.

      Tidak perlu disenaraikan satu persatu akan negatifnya, dorongan yang dialami oleh 1MDB yang jadi puaka skandal terbesar adalah gara-gara Perdana Menteri menjadi pengerusi badan pelaburan terpenting negara.

      Mungkin semuanya tidak berniat buruk mengambil jawatan terbesar itu, tetapi ujiannya nescaya tidak terkendali apabila sesuatu amanah itu diminta, apa lagi bila ia diambil sendiri seperti Mahathir dengan Khazanah.

      Antara yang memburukkan pentadbiran sebelum ini ialah Perdana Menteri menjadikannya Menteri Kewangan. Dua jawatan yang sepatutnya dijawat oleh dua orang, boleh menutup pintu selidik dan imbang bahkan membuka peluang PM jadi diktator atau separuh tirani.

      Saya baca biografi Tun Abdullah Ayub, mantan KSN. PM Tun Razak bercadang menjadi Menteri Kewangan menggantikan Tun Tan Siew Sin. Sebagai pegawai kanan Perbendaharaan dinasihatkannya Perdana Menteri, jika Menteri Kewangan ada masalah, Perdana Menterilah tempat rujukan. Bila Menteri Kewangan itu PM, kepada siapa hendak merujuk? Tun Razak membatalkan hasratnya.

      PM yang mula jadi Menteri Kewangan ialah Mahathir bagi menggantikan Tun Daim Zainuddin yang berundur. Diadakannya Menteri Kewangan kedua. PM selepasnya menyambungnya.

      Islam tidak mahu seseorang jawatan beramanah. Dibimbangan dia tidak terkendali tanggungjajwabnya. Akan ada fitnahnya. Apabila amanah itu tidak dimohon, tetapi masyarakat mengamanahkannya, nescaya Allah limpah pertolongan ke atasnya. Umat berdoa, moga-moga pemegang amanah berjaya memikul amanah.

      Warga Khazanah menangis apabila Tan Sri Azman Mokhtar menamatkan khidmatnya di Khazanah. Ini tanda dia disenangi di sebalik kelemahannya sebagai manusia. Jika keadilan diberi kepadanya, adalah hikmahnya. Jika berlaku kezaliman celakalah padahnya.

      Umumnya Malaysia gembira Najib digantikan supaya wujud pemerintahan yang telus. Meskipun Mahathir dulu tidak 100 peratus telus tetapi melampau batasnya tidak seteruk yang digantikannya. Penampilan kali kedua ini selain boleh menampak kekurangan lampau, jangan mengulangi barang sedikit kesilapan.

      Mungkin tindakan 100 harinya baik belaka dengan izin Allah. Tetapi dengan menjadi Pengerusi Khazanah boleh memadamkan kerja baik 100 harinya. Sebagai PM berpengalaman dan sementara, dia patut jadi contoh godfather yang menyenangkan penyokong dan penentang.

      Mungkin ada kebaikannya bagi Khazanah. Setakat ini ujiian kepada semua khususnya Harapan lebih besar daripada tiga Adun yang pergi.

      SUBKY LATIF


      : Mampukah pimpinan dalam PH menghadapi MAHAQORUN jelmaan baru....

      Delete
    4. Masih melalut buat kerja tak pekdah mengutip sampah sarap, haaaaaaa......??

      Delete
    5. Rais bidas UEC, gesa menteri jangan tunduk kepada tekanan



      PETALING JAYA: Bekas menteri, Tan Sri Rais Yatim yang merupakan ahli PPBM membidas Menteri Pendidikan, Maszlee Malik dalam satu perhimpunan yang kebanyakannya dihadiri ahli Umno dan PAS.

      Rais menyerang rancangan Pakatan Harapan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) yang dikeluarkan sekolah menengah persendirian Cina sebagai kelayakan untuk kemasukan ke universiti awam.

      Rais menyertai Himpunan Kebangkitan Ummah di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, yang dihadiri kira-kira 3,000 peserta, termasuk pemimpin PAS dan calon Barisan Nasional di Pilihan Raya Kecil Sungai Kandis, Datuk Lokman Noor Adam.

      “Dong Jiao Zong (pergerakan pendidikan Cina) mahu kerajaan mengiktiraf UEC, tetapi menteri kita sudah mempertimbangkan untuk mengkaji Seksyen 15, 16 dan 13 (Akta Pendidikan) dan sama ada UEC sejajar dengannya? Beliau perlu menjawab soalan ini!” katanya dipetik Malay Mail Online.

      “Bukan kerajaan yang perlu bersama Dong Jiao Zong, tetapi Dong Jiao Zong yang perlu bersama kerajaan dan kementerian,” kata Rais yang terkenal menyokong penggunaan bahasa kebangsaan.

      Pada 15 Julai lalu, Maszlee berkata, sebarang keputusan berhubung pengiktirafan UEC akan bersifat komprehensif dan holistik, tanpa menggugat kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

      Katanya, Kementerian Pendidikan sedang melakukan kajian holistik sebelum membuat sebarang keputusan berhubung pengiktirafan UEC.

      Rais menggesa Maszlee tidak takut kepada tekanan untuk mengiktiraf UEC.

      “Di Kelab Sultan Sulaiman pagi ini, rakyat sedia menyuarakan apa yang perlu dilakukan.”

      Katanya, Malaysia tidak memerlukan sistem pelbagai peperiksaan atau lebih daripada satu sistem pensijilan.


      : Rais kinindalam persimpangan samada nak jual diri Melayu kepada DAP bersama mahathir atau tidak....

      Delete
    6. Selepas kutip 'Sos2' (source) basi dari 'Reggie Jessy' & 'kaTun Car Lost', Si Tonggeng dah bertambah parah & nazak idea sampai2 dia kutip bahan sampah pulak dari 'blogger Sampah Abu Papadom'.
      Semua Portal2 di blog itu tersadai kulai, hapah tak dapat seorang pun respondent sebab umum maklum blog itu penuh dgn tohmah/fitnah kosong tanpa substance.

      Betul tak, Tonggeng.......??
      Hanya si Tonggeng tongong jer gamak mengutip sampah dari blog keropok Abu Papadom untuk mencemar/mengotor laman2 blog pro Pakatan Harapan.

      Delete
  11. Terbaik just lick senyap terus pembodek no 1 tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali lagi PAS desak PH buktikan tak terima dana, kerjasama dengan IRI



      KUALA LUMPUR: PAS mendesak kerajaan Pakatan Harapan (PH) menunjukkan bukti untuk menolak dakwaan mereka bekerjasama dan menerima dana politik daripada sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, Institut Republikan Antarabangsa (IRI).

      Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, jika PH tidak membuat penjelasan dan menunjukkan bukti, ia boleh menjejaskan kedaulatan serta keselamatan negara kerana ia membabitkan campur tangan kuasa asing.

      “Mereka perlu jelaskan kepada rakyat dengan bukti yang kukuh. Jika mereka benar-benar terlibat, mereka perlu jelaskan berapa jumlah dana yang diterima dari badan itu. Jika tidak, apa pula buktinya?” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, Presiden IRI, Daniel Twinning mendakwa IRI bekerjasama dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002 dan menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      Beliau dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies bulan lepas berkata, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru di Putrajaya sejak mula lagi.

      Beliau turut mendakwa usaha IRI di Malaysia akhirnya membuahkan hasil pada PRU14 lalu dan menguntungkan AS dari segi saingannya dengan China ketika ini.

      Tetapi, IRI dalam satu kenyataan hari ini mengkritik laporan FMT semalam dan menegaskan ia adalah organisasi tidak berpihak yang bekerjasama dengan rakan di Malaysia sejak 2002 untuk “mengukuhkan kemampuan parti politik bersaing dalam pilihan raya dan mematuhi amalan tadbir urus berpusatkan rakyat”.

      “IRI memberikan sokongan pembangunan kapasiti tidak berpihak kepada parti politik daripada semua spektrum politik dalam bentuk bengkel latihan langsung dan perundingan dengan gabungan PH dan BN.

      “Kegiatan ini membabitkan peserta daripada semua spektrum politik serta sosial, dan memasukkan inisiatif direka untuk meningkatkan penyertaan belia dalam bidang politik dan sivik serta memperkukuhkan kemampuan organisasi masyarakat sivil Malaysia.

      “Melalui kerja-kerja ini, IRI membantu rakyat Malaysia menyampaikan kebimbangan mereka kepada kerajaan dan pegawai terpilih bertanggungjawab,” katanya sambil menambah ia tidak memberi bantuan kewangan kepada parti politik di Malaysia.

      Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mencadangkan kerajaan menggubal akta mengawal kemasukan dana politik demi menjaga keselamatan dan kedaulatan negara daripada campur tangan asing.

      “Kita bimbang ada pihak pihak luar mempunyai kepentingan tertentu menyalurkan dana dan kewangan mereka kepada parti-parti politik di Malaysia untuk mencapai hasrat mereka sendiri.

      “Draf yang diperlukan untuk mewujudkan akta tersebut sudah ada di Pejabat Perdana Menteri kerana sudah lama kita cadangkan perkara ini.”


      : Pasal tuduh PAS mesti riuh sekampung bila masa orang dedah hubungan dengan IRI, diam membiau macam tikus, seorang pun tak berani ulas....

      Delete
    2. Beralih angin, nampak. Aper ker bodohnyer sekor langau nie bergayut di dahan yg rapuh menanti rebah ke tanah.

      Delete
    3. MCA: Mat Sabu perlu belajar simpan rahsia keselamatan negara
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 4:05 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 4:09 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Menteri Pertahanan Mohamad Sabu perlu belajar merahsiakan perkara tertentu, terutamanya berhubung keselamatan negara, kata senator Ti Lian Ker.

      Jurucakap publisiti MCA itu berkata perkara seumpamanya perlulah dibincangkan di dalam kabinet atau agensi berkaitan dan bukannya dinyatakan kepada umum.

      "Selepas berbulan latihan di kem dan membahayakan diri di barisan hadapan pertahanan negara, menteri pertahanan tidak seharusnya melemahkan semangat tenteranya.

      "Ini yang dilakukan Mohamad apabila memaklumkan Dewan Rakyat bahawa dari segi kekuatan tentera laut dan tentera udara kita berada di bawah sekali," katanya.

      Mengimbas insiden pencerobohan di Sabah lima tahun lalu yang mengorbankan 10 anggota keselamatan negara, Ti mengingatkan bahawa kenyataan Mohamad itu boleh membuka pintu kepada pengganas atas tentera militan luar untuk cubaan serangan baru.

      Ti juga mempersoalkan bahawa sekiranya kenyataan Mohamad itu benar, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak akan menggunakan khidmat tentera Malaysia untuk misi keamanan di negara yang terlibat dalam konflik perang.


      "Berdasarkan maklumat dari Misi Keamanan PBB, Malaysia terletak di ranking kelapan tertinggi sebagai penyumbang tentera kepada PBB di Asia, iaitu menyumbang sebanyak 887 tentera kepada misi PBB setakat Oktober 2017.

      "Sejak Oktober 1960, selepas Malaysia menghantar kontinjen pertama seramai 3,500 dari Rejimen Askar Melayu DiRaja ke operasi PBB di Congo, Malaysia setelah itu turut terlibat lebih 30 operasi keamanan di Lubnan, Kemboja dan negara lain," katanya.
      Ti juga menyifatkan kenyataan pegawai akhbar Mohamad yang dipetik dalam laporan NST hari ini berhubung keperluan meningkatkan aset tentera untuk menguatkan angkatan tentera sebagai 'damage control'.

      "Bukankah itu perkara piawai bagi semua angkatan tentera seluruh dunia, tapi mereka tidak umumkan betapa lemahnya angkatan tentera mereka.

      Delete
    4. RAKYAT NAK TAHU BENDA YANG BENAR
      APA SALAHNYA

      TEMPOH SEKARANG BOLEH DEDAH
      UNTUK KITA PERBAIKI
      LAINLAH SEWAKTU KETEGANGAN TERUK


      DEDAH DAN TERUS DEDAH
      KAMI NAK TAHU ABANG MAT

      Delete
    5. Surat CIA: Tiada kaitan dengan Najib
      WARTAWAN SINAR HARIAN 31 JULAI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Najib
      Najib
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (ME10) Datuk Hasanah Abdul Hamid hari ini membuat laporan polis mengenai dakwaan bahawa beliau menulis surat kepada Agensi Risikan Pusat (CIA) menjelang PRU14 lalu.

      Laporan dibuat di balai polis Travers di Kuala Lumpur pada jam 1 petang hari ini.


      Hadir sama, peguam Hasanah, Datuk Shaharuddin Ali.

      Memetik laporan Malaysiakini, Hasanah menghabiskan kira-kira satu jam memfailkan laporan tersebut, dengan disertai peguamnya.

      Ditanya mengenai laporan itu, Hasanah hanya mengulas bahawa "surat itu tidak ada kaitan dengan Najib (bekas Perdana Menteri, Datuk Seri)".

      Malah Hasanah juga memohon kepada portal berita itu agar tidak memaparkan wajahnya.

      Ini kali pertama Hasanah membuat penampilan dan bertindak susulan laporan berita yang mengaitkan suratnya kepada Pengarah CIA, Gina Haspel meminta kerajaan Amerika Syarikat menyokong Najib dan BN jika "menang tipis" pada PRU lalu.

      Difahamkan, surat berkenaan juga menggambarkan Najib sebagai pemimpin progresif yang menyokong AS, manakala Dr Mahathir Mohamad digambarkan sebagai "anti-Barat".

      Najib bagaimanapun menafikan mengetahui kewujudan surat itu mahupun dakwaan memberi arahan kepada Hasanah untuk menulis surat itu.

      Susulan dakwaan itu, pasukan peguamnya dijangka mengadakan sidang media di pejabat firma mereka di Sentul, lewat petang ini, tetapi Hasanah tidak akan hadir untuk menjawab soalan daripada media.

      Kenyataan media akan dibacakan Shaharuddin disaksikan dua peguam lain iaitu Tan Sri Abd Aziz Abd Rahman dan Mohd Khairul Azam Abdul Aziz.

      Ia bagi merungkai segala persoalan membabitkan isu penyebaran surat itu kepada CIA pada 4 Mei 2018

      Delete
  12. hanya orang yg gila saja menyimpan barang2 perhiasan mewah di rumah besan.noktah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete
    2. Masih lagi melalut buat kerja tak pekdah mengutip sampah sarap, haaaaaaa......??

      Matlamat utama kami dah tercapai.....

      Najib, BN-umno serta pas pis pus dah dipinggirkan nun jauh di sana terperosok di negeri2 pantai timur, bakal sirna hilang lenyap tak lama lagi dipukul angin badai musim tengkujuh.

      Perghhh...lega betul bila melihat umno & pas tak lagi menyibuk menyemak di Johor.

      Delete
    3. BETOLLAH PAK MAN..
      LAMA TU. DEPA NAK MEROYAN
      SAMPAI MEI 2023(LIMA TAHUN LAGI)

      KITA NAK SELAMATKAN DEPA
      DEPA TAK PAHAM....PAHAM

      BODO......BODO....

      Delete
    4. Harga sawit jatuh: 700,000 ahli koperasi terjejas
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 29 JULAI 2018
      Harga sawit jatuh: 700,000 ahli koperasi terjejas
      Abdul Fattah (tujuh kanan) merakamkan bersama sebahagian pemenang dan peserta pada kejohanan Petanque pada Kejohanan Petanque Angkasa Peringkat negeri di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Bentong di sini, semalam.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BENTONG - Trend kejatuhan harga kelapa sawit memberi implikasi menyeluruh yang turut memberikan kesan yang teruk kepada sektor koperasi negara dan ahli-ahlinya.

      Presiden Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa), Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata, kejatuhan harga komoditi itu memberikan kesan kepada kira-kira 700,000 ahli koperasi termasuk 650,000 pekebun kecil kelapa sawit.


      Menurutnya, kenaikan harga baja dan racun dipercayai akibat kejatuhan mata wang negara juga memburukkan lagi keadaan pekebun kecil kelapa sawit dalam masa harga komoditi itu terus jatuh.

      "Kejatuhan harga sawit ini menjejaskan 650,000 ahli koperasi yang mempunyai kebun kecil sawit dan kira-kira 50,000 ahli koperasi yang menjadi ahli dalam koperasi berkaitan sawit.

      "Ia menyebabkan pendapatan pekebun kecil berkurang dan memberikan kesan kepada perolehan koperasi berkaitan kelapa sawit yang akhirnya akan mengurangkan dividen diterima ahli," katanya dalam sidang media pada Kejohanan Petanque Angkasa Peringkat Negeri 2018 di Sekolah Menangah Kebangsaan Seri Bentong di sini, semalam.

      Pada majlis itu Angkasa Zon 2 dinobatkan juara keseluruhan selepas wakil mereka dari Koperasi Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mengkarak Berhad memenangi kategori koperasi dewasa lelaki dan Koperasi SMK Jengka Pusat memenangi kategori sekolah lelaki.

      Trend kejatuhan harga kelapa sawit pada masa ini menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat tanah rancangan Felda dan juga pekebun kecil apabila ada antara mereka dilaporkan hanya memperoleh pendapatan sebanyak RM280 sebulan.

      Justeru itu, Abdul Fattah mencadangkan tindakan segera seperti mewujudkan mekanisma jaminan harga (GMP) bagi memastikan pekebun kecil getah tidak terus terbeban.

      Sementara itu, beliau berharap pasaran sawit di negara ini dapat diperluaskan lagi dan tidak terhad kepada pasaran tertentu seperti negara China sahaja.

      "Melalui mekanisma harga lantai ini mungkin kerajaan boleh menampung dengan memberi subsidi sekiranya harga kelapa sawit mencecah paras minimum yang memberi bebanan teruk kepada pengusaha kelapa sawit,"katanya.

      Tambahnya, pihak Angkasa akan sentiasa membantu termasuklah dalam usaha melebarkan pasaran sawit ke luar negara melalui rangkaian koperasi.

      Delete
  13. CIAN SI BERTIH GORENG NIH!
    MEROYAN TAK HABEH-HABEH
    TAK MEMBINA MINDA

    ORANG PUN TAK BACA ULASANNYA
    SEMUANYA SI LIDAH TONGKAT PENYAMUN

    CIAN AKU......................

    JOM LA..JUSTICE
    MASUK BERSATU
    KITA KUATKAN SURVIVAL POLITIK MELAYU
    ADA FAEDAH GAK

    KAH.....KAH......KAH...

    SI CIKGU KEJORA PUN DULU
    DAH DOK TEMENUNG
    SEJAK BN KALAH

    APA KATA ORANG.....MEROYAN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. UEC tidak U-turn tetapi Tol Simpang Renggam boleh U-Turn?



      Bulan Julai berlalu penuh dengan isu panas. Menteri Pendidikan(MP Simpang Renggam) mulakan dengan kasut putih bertukar kasut hitam hingga mengundang kritik dari TS Rais Yatim yang meminta Dr Maszlee selesaikan masalah disiplin pelajar yang kian parah.

      Juga bos Mydin Datuk Ameer selaku Ahli Persatuan Pweruncit Malaysia membayangkan harga barang bakal naik bagi menampung lebihan kasut putih di pasaran.

      Belum reda kasut hitam,isu pengiktirafan sijil UEC pula memanaskan keadaan dunia pendidikan.

      Tuntutan Timbalan Menteri Pendidikan dari DAP mahu sijil UEC diiktiraf menjelang akhir tahun ini “disambut penuh mesra” oleh Dr Maszlee Malek dengan alasan janji manisfesto PH PRU 14 perlu dikotakan dan dengan penuh yakin beliau mengatakan tidak akan U- turn dengan pengiktirafan UEC.

      Apabila dikritik oleh NGO Melayu termasuk TS Rais Yatim,barulah dikendurkan dengan pelbagai istilah seperti holistik dan sebagainya.

      Begitu juga dengan isu penangguhan MyBrain kerana kewangan tetapi bersedia hulurkan bantuan kewangan kepada Sekolah Persendirian Cina(SPMC).Itupun setelah dikritik oleh ADUN dan MP DAP.

      Melihat kepada respon keras rakyat,Dr Maszlee dan Timbalannya dari DAP mula mengendur dan membisu.

      Elok NGO yang dipelawa Dr Maszlee untuk bertemu sambil minum the Tarik datang sambil memakai kasut hitam nanti.

      Abu dhomdhom TRG


      : Boleh tak boleh bergantung kehendak mereka, yang lain semuanya dikencing dengan macam-macam fakta....

      Delete
    2. Ketahuilah rakan2 seperjuangan PH,

      Si Tonggeng betul2 dah nazak idea sampai2 dia kutip bahan sampah di atas dari 'blogger Sampah Abu Papadom'.
      Portal itu dah 12 hari tersadai kulai, hapah seorang pun tak ada respond sebab umum maklum blog itu penuh dgn tohmah/fitnah kosong tanpa substance.
      Hanya si Tonggeng tongong jer gamak mengutip sampah dari blog keropok Abu Papadom untuk mencemar/mengotor laman2 blog pro Pakatan.
      Harapan.

      Salam hormat & Salam Perjuangan.

      Delete
  14. Logik untuk bercakap tentang perkara yang tak logik ..... seantero dunia sudah tahu .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khazanah juga merupakan pemilik tunggal syarikat penerbangan negara yang bermasalah, Malaysia Airlines.

      Di Singapura, Khazanah dan Temasek Holdings merupakan rakan kongsi usaha sama dalam M+S Pte Ltd, yang terlibat dalam pembangunan 4 lot tanah di Marina South dan 2 lot di Ophir-Rochor yang merupakan tapak berdirinya Marina One dan Duo sekarang.

      Terdapat spekulasi dalam kalangan kelompok kewangan Malaysia bahawa siapa juga kepimpinan baru yang ditempatkan oleh Dr Mahathir di Khazanah akan membuat perubahan pengurusan terhadap pelaburan syarikat itu yang stabil, yang mempunyai aset boleh jual bernilai sebanyak RM157.2 bilion dan nilai bersih diselaraskan RM115.6 bilion pada akhir 2017.

      Menurut kelompok perbankan, kemungkinan itu boleh mencetuskan ketidaktentuan dalam kalangan pelabur portfolio asing, yang merupakan pemilik utama saham entiti Khazanah yang disenaraikan.


      : Khazanah ada aset 160 billion. Ini kot menjadi punca..

      Delete
    2. Heyy Tonggeng Samdol...

      Wujudnya Khazanah itupun cetusan idea Tun M, tau tak...??

      Ianya adalah salah satu legasi dari beribu-ribu legasi/jasa Tun M kepada negara & bangsa.

      Najib hanya meninggalkan hutang menimbun-nimbun + mencemar maruah negara dek perbuatan klepetokrasi dia, bininya & balaci2 belaannya.

      Hadamkan ini betul2, Tonggeng bongok....!!

      Delete
    3. Habat jasa Salahuddin di Pulau Pinang sehingga dapat ‘Datuk’



      Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub hari ini dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) yang membawa gelaran Datuk oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

      Ketika ditemui selepas istiadat khas di kediaman Yang Dipertua Negeri, Salahuddin yang diiringi isteri Fatimah Taha, melahirkan rasa bangga dan terharu menerima pingat kebesaran itu.

      "Sesuatu yang sangat besar maknanya dalam karier politik saya sebagai orang Johor tetapi tiba-tiba mendapat penghargaan daripada Pulau Pinang," katanya.

      Kita tak tolak sumbangan YB Salahudin semenjak dulu lagi.. namun ada moleknya menerima gelaran tersebut setelah beliau 'perform' sebagai seorangg menteri.. Dulu semasa dalam PAS, pimpinan PAS tidak menerima pingat sewenangnya. Abdul Hadi beberapa kali menolak Dato' Seri sehingga nasihat pimpinan lain ambil untuk jaga hati sultan. Begitu juga Harun Taib dan ramai lagi.

      Tapi tak sampai 100 janji manifesto terlaksana dah dapat Datok, Lagi habat di negeri lain pula. Mungkin kerana hebat mengira ikan dilaut dan lembu diladang yang 7 ekor.

      Gelaran Datuk sekarang ni mcm senang-senang je boleh dapat.. ada bekas penjenayah yngg ada kes pun boleh dapat.. kenape ye? Manakah salah dan silap dia.. martabatkan gelaran tersebut.. ianya merupakan salah satu gelaran kebesaran 'Malaya' semenjak turun temurun.

      Nanti adalah puak-puak taasub akan berkata daripada gelaran "jebon" kini dapat gelaran "datuk". Adakah hujah ini mampu dijawab dihadapan ALlah s.w.t. dalam pengkhinatan perjuangan Islam di Malaysia. Semoga Allah berikan kita pertunjuk, Jangan sampai Allah sesatkan kita dengan 'keduanian' yang kita dan puak kita banggakan.

      : Hebat politik DAP, LGE beberapa penggal di PP tak dapat apa, ni tak sampai 2 bulan terus dapat.. Politik DAP luar jangkaan...

      Delete
    4. Aper ker hal kamu melenting tak pasal2, jealous ker Tonggeng.......??

      Delete
  15. Teman ni bangsa mlayu sunggoh aih pasai dok dlm tanah mlayu dan d bawah perentahan mlayu.
    Tapi jadi kolibatak cina atu kadam cina
    Bila mamattu kata komeneh pong penjajah ikot logik bila reja dgn penjajah depa kata talibarot atu pong barua cina komeneh.
    Hinanya tarap teman sebagai mlayu d bawah perentahan mlayu.
    Teman ingat jd kolibatak cina saja rope -ropenya jd talibarot dan barua cina komeneh juga ish ish ish.
    Tokwan teman reja dgn british penjajah jd talibarot dan barua british penjajah
    Pak sedara teman jd talibarot dan barua jepon pasai dia reja dgn jepun.
    Dari tokwan sampe bapaksedara sampe teman pakat jd barua dan talibarot penjajah habih-habisan sampe pupuih.

    Kalu gomen iktirap cina komeneh sebagai pejuang kemerdekaan tanah mlayu.
    Huish tema berasa bangga jd kolibatak cina komeneh yg berjuang menuntot mandeka dari penjajah..
    Bkn lg sebagai barua dan talibarot penjajah mcm tokwan dan paksedara teman

    Bila nyanyi lagu negaraku teman akan terpacak bediri sambe kibag jalog gemilang.
    Romah sewa teman dan gerek teman akan teman pacak dgn jalog gemilang bag hang

    Mandeka mandeka mandeka.

    ReplyDelete
  16. Tonggeng sudah tak siuman, komen2 dan kopipies nya tak mendapat tempat. Otaknya dah tersumbat, ntah apa lagi idea dan apa lagi sampah, kat Blog ni dia nak sumbat...huhuhu.. Pi tidoq lah Tonggeng woi buat air liur basi, sebasi komen2 kau kat sini

    ReplyDelete
  17. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka fesyen dan saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipuan dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang susah payah anda, saya memohon pinjaman kira-kira Rp900,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya Mengenai terhempas kerana hutang.

    Memandangkan pencarian saya untuk syarikat pinjaman peribadi yang boleh dipercayai, saya melihat iklan dalam talian lain dan nama syarikat adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

    Tuhan menjadi kemuliaan, kawan-kawan saya yang memohon pinjaman juga menerima pinjaman sedemikian, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat yang boleh dipercayai di mana Puan Christabel bekerja sebagai pengurus cawangan, dan saya memohon pinjaman sebesar Rp900,000,000 dan mereka meminta kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai mengesahkan butiran saya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia adalah jenaka, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan menipu yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya terkejut. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah yang rendah 1% tanpa cagaran.

    Saya sangat gembira bahawa Tuhan menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melompat ke udara dan dibubarkan dan kini perniagaan saya terbang tinggi di Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya Dia tidak tahu mengenai syarikat fesyen.

    Jadi saya nasihat semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara-negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau lain untuk sila hubungi
    Ibu Christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (lianmeylady@gmail.com). Anda masih boleh menghubungi nombor WhatsApp ibu yang baik +15614916019


    Terima kasih sekali lagi kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang baik dalam hidup anda.

    ReplyDelete
  18. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  19. Selamat datang ke Syarikat Pinjaman Rossa Stanley

    Berhubung dengan syarikat pinjaman dengan rekod pencapaian pinjaman dan senarai pemeriksa pinjaman di seluruh dunia, di syarikat pinjaman rossa stanley kestabilan kewangan anda adalah matlamat kami, kami memberikan pinjaman kepada

    1) Individu
    2) Badan bekerjasama
    3) Syarikat terhad.
    4) Pinjaman peribadi.
    5) Pinjaman pelaburan.
    6) Pinjaman Pembinaan.
    7) Pinjaman Gadai Janji.
    Hubungi kami sekarang melalui medium berikut,

    E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Pengarah Tel: +1 (914) 529-5708
    Whats-app: +1(914)529-5708
    Pengurus Operasi Tel: (+1) 2133153118
    Rasmi Instagram: rossastanleyloan
    Twitter rasmi: Rossastanlyloan
    Rasmi Facebook: Rossa Stanley Favor
    Alamat pejabat ibu pejabat: 3911 Kenwood Place, Orlando Florida USA.
    Zip-code: 32801
    Berdaftar di bawah pengawasan undang-undang perindustrian Florida,
    ATAU
    Isi borang permohonan di bawah dan kami akan menjawab anda dengan serta-merta, Kami sedia 24 jam setiap hari.

    DATA PEMOHON
    1) Nama Penuh:
    2) Tarikh lahir:
    3) Alamat:
    4) Nombor keselamatan sosial:
    5) Nombor Whats-app:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Jawatan di tempat kerja:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Nama Facebook:
    13) Status Perkahwinan:
    14) Agama:
    15) Negara:
    16) Jantina:
    17) Apa-apa Hilang Upaya
    18 Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum?, Jika ya, sebutkan nama syarikat pinjaman

    TINDAKAN,
    Mrs.Rossa Stanley Favor
    Ketua Pegawai Eksekutif ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    E-mel rossastanleyloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  20. Selamat datang ke Syarikat Pinjaman Rossa Stanley

    Berhubung dengan syarikat pinjaman dengan rekod pencapaian pinjaman dan senarai pemeriksa pinjaman di seluruh dunia, di syarikat pinjaman rossa stanley kestabilan kewangan anda adalah matlamat kami, kami memberikan pinjaman kepada

    1) Individu
    2) Badan bekerjasama
    3) Syarikat terhad.
    4) Pinjaman peribadi.
    5) Pinjaman pelaburan.
    6) Pinjaman Pembinaan.
    7) Pinjaman Gadai Janji.
    Hubungi kami sekarang melalui medium berikut,

    E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Pengarah Tel: +1 (914) 529-5708
    Whats-app: +1(914)529-5708
    Pengurus Operasi Tel: (+1) 2133153118
    Rasmi Instagram: rossastanleyloan
    Twitter rasmi: Rossastanlyloan
    Rasmi Facebook: Rossa Stanley Favor
    Alamat pejabat ibu pejabat: 3911 Kenwood Place, Orlando Florida USA.
    Zip-code: 32801
    Berdaftar di bawah pengawasan undang-undang perindustrian Florida,
    ATAU
    Isi borang permohonan di bawah dan kami akan menjawab anda dengan serta-merta, Kami sedia 24 jam setiap hari.

    DATA PEMOHON
    1) Nama Penuh:
    2) Tarikh lahir:
    3) Alamat:
    4) Nombor keselamatan sosial:
    5) Nombor Whats-app:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Jawatan di tempat kerja:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Nama Facebook:
    13) Status Perkahwinan:
    14) Agama:
    15) Negara:
    16) Jantina:
    17) Apa-apa Hilang Upaya
    18 Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum?, Jika ya, sebutkan nama syarikat pinjaman

    TINDAKAN,
    Mrs.Rossa Stanley Favor
    Ketua Pegawai Eksekutif ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    E-mel rossastanleyloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  21. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


    email:::::::hafizulbin365@gmail.com

    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...