Tuesday 21 August 2018

PAS BAKAL MASUK BN?


Selepas menjalin persefahaman dengan UMNO dalam pilihanraya kecil iaitu Sungai Kandis dan sekarang di Seri Setia, Pas kemudiannya  turut mengorak langkah untuk berbaik sama dengan MCA dan juga MIC.


Dalam pilihanraya kecil Balakong di mana MCA bertanding yang tarikh pengundiannya serentak dengan Seri Setia, PAS secara terbuka menyatakan sokongannya kepada calon parti itu.


Dengan MIC, barisan kepimpinan Pas yang diketuai Hadi Awang pula telah mengadakan perbincangan rasmi dengan kepimpinan baru parti tersebut dan kedua-duanya sepakat menyatakan kesediaan untuk saling bekerjasama.


Bermakna, jika selepas ini ada pilihanraya kecil yang yang kouta bertandingnya dimiliki oleh MIC, Pas tiada masalah lagi untuk turut menyatakan sokongannya terbuka kepada calon parti itu, sama seperti yang dilakukannya kepada MCA di Balakong.


Secara kebetulan, ketiga-tiga parti yang Pas sudah bekerjasama, menyatakan sokongan terbuka dan dekati itu ialah saki-saki yang masih tinggal dalam BN sekarang ini.


Sebelum PRU14, BN ada 13 parti komponen di dalamnya, tetapi sebaik ia hilang kuasa, satu demi satu meninggalkannya hingga yang masih setia ketika ini hanyalah UMNO, MCA dan MIC saja.


Adakah dengan berbaik-baik dengan ketiga-tiga parti itu merupakan petunjuk bahawa Pas akan menyertai BN?


Apakah ia mustahil?


Tidak ada yang mustahil dalam politik selagi yang masing-masing kejar ialah kuasa kerana dalam keinginan untuk mengejar kuasa, mereka boleh berpakat dengan sesiapa saja.


Malah, akan sentiasa ada dalil, nas atau bakal dicari hadis-hadis tertentu untuk menghalalkan apa yang mahu dilakukan itu.


Itulah seronoknya bermain politik yang nikmatnya tidak kedapatan jika sekadar menubuhkan persatuan, NGO atau sekadar sembang-sembang politik di kedai kopi.


Tidak kira apa anutan sekali pun parti politik yang terlibat, baik Islam, nasionalis atau apa saja, hukum politiknya adalah sama iaitu kuasa dan demi kuasa, semua perkara jadi boleh belaka.


Di sudut yang lain, sebenarnya juga menyertai BN juga adalah satu-satunya pilihan jika benar Pas mahu menguatkan kedudukan pembangkang selepas era tumbangnya BN pada pilihanraya 9 Mei lalu.


Ini kerana jika Pas terus sendirian dan bertanding atas logonya sendiri, meskipun sekiranya ada persefahaman dengan UMNO, MCA dan MIC atau dengan BN itu sekali pun, keberangkalian terus wujudnya kekeliruan di kalangan pengundi adalah tidak dapat dielakkan.


Lagi pula, jika masih Pas bertanding dengan logo sendiri dan UMNO, MCA serta MIC pula terus menggunakan simbol dacing, ia tidak akan mampu meresahkan, jauh sekali menggerunkan Pakatan Harapan yang kini sudah mula bertanding atas simbol sendiri iaitu HAR🔺PAN.


Lulusnya pendaftaran Pakatan Harapan untuk gabungan itu bersaing secara rasmi dengan BN adalah langkah terbaik ke arah kematangan dan membawa politik negara menuju sistem dua parti yang sebenarnya mampu membawa lebih kebaikan kepada rakyat.


Bersendirian, mewujudkan blok ketiga atau terus dengan Gagasan Sejahtera adalah adalah langkah yang tidak lagi relevan bagi Pas.


Maka, untuk menjayakan sistem dua parti dalam negara ini serta memungkinkan untuk memberi cabaran kepada Pakatan Harapan, Pas tiada pilihan lain selain menyertai BN dan berhenti daripada terus bertanding atas logo bulan. (ShahbudinHusin 21/08/2018)

111 comments:

  1. Replies
    1. Tinjauan telefon: Ahli PKR dakwa Rafizi ceroboh data peribadi
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 4:41 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 5:16 petang

      A+ A-
      Sebilangan ahli PKR menerima kajiselidik menerusi panggilan telefon yang bertanya sama ada mereka bersetuju dengan pencalonan Rafizi Ramli bagi jawatan timbalan presiden PKR.

      Rakaman panggilan telefon (disertakan di bawah) yang diperoleh Malaysiakini memerlukan penerima panggilan menaip "1" atau "2" untuk menyatakan sama ada mereka bersetuju dengan soalan ditanya.

      Semakan dengan ketua bahagian PKR di beberapa buah negeri mendedahkan mereka menyedari perkara itu, walaupun hanya sebilangan ahli dikatakan menerima panggilan telefon berkenaan.

      Menurut seorang ketua bahagian yang enggan namanya disebutkan, jika seseorang calon memiliki nombor telefon kesemua anggota PKR, ia akan memberi kelebihan yang tidak adil kepada calon berkenaan.

      Apa yang pelik, kata ketua bahagian berkenaan, ahli parti yang baru sahaja didaftarkan di bahagiannya pada bulan Jun lalu turut menerima tinjauan telefon berkenaan.

      "Dalam borang permohonan anggota yang saya terima, nombor telefon tidak diperlukan daripada pemohon baru," kata ketua bahagian itu.

      Dalam satu kenyataannya media hari ini, Ketua Biro Komunikasi PKR Selangor, Nor Hizwan Ahmad berkata tinjauan telefon berkenaan melanggar Seksyen 6 Akta Data Perlindungan Peribadi.

      "Seseorang tidak boleh memproses data peribadi seorang subjek yang mana subjek tersebut tidak memberikan persetujuan untuk memproses data tersebut, yang mana dalam konteks ini penggunaan nombor telefon anggota PKR," katanya.



      Beliau juga berharap calon-calon yang bertanding berkempen dengan cara beretika, selaras dengan prinsip PKR yang menjunjung kedaulatan undang-undang.

      Rafizi nafi langgar undang-undang

      Sementara itu, Rafizi dalam kenyataan kepada Malaysiakini hari ini berkata pihaknya tidak melakukan kesalahan undang-undang.

      "Panggilan itu dibuat menggunakan sistem yang dibangunkan oleh Invoke sejak 2 tahun lalu.

      "Maklumat nombor telefon tidak diambil dari daftar keanggotaan PKR, sebaliknya menggunakan data dalaman di Invoke yang memang telah ada sejak tahun 2016 lagi.

      "Tidak ada pihak dari kalangan pimpinan PKR atau Pakatan Harapan sebelum ini yang menuduh saya (dan Invoke) melanggar undang-undang.

      "Mereka dimaklumkan bahawa data yang kami perolehi adalah melalui petisyen yang dianjurkan, maklumat dari syarikat pemasaran swasta dan pangkalan data yang dibina oleh lebih 40,000 sukarelawan Invoke," katanya.

      Sementara itu, Setiausaha Agung PRK, Datuk Saifuddin Nasution ketika ditemui di ibu pejabat PKR hari ini, berkata Invoke boleh memanfaatkan data anggota PKR yang diperoleh ketika pilihan raya umum ke-14 lalu.

      "Invoke ada data pengundi seluruh negara. Anggota PKR ada 841,000 ahli yang layak (memilih), kemungkinan mereka "subset" yang invoke ada data mereka

      "Invoke mempunyai data mengenai B40 (dan program) e-Kasih. Itu core business dia. Itu perkara yang mereka boleh manfaatkan," kata Saifuddin.

      Delete

    2. To the credit of our Harapan Government, the re-opening of these cases were part of the pledges made by Harapan and its coalition partners during GE14 election campaign.

      Thanks to whistleblowers WikiLeaks, the whole world now knows how Najib accumulated his ill-gotten wealth.

      Our problem is that Najib’s moles lurk quietly in various Ministries and Government Departments, the Attorney-General Chambers not excluded and this is rather frightening.

      Article 145 (3) of the Federal Constitution provides, inter alia, that the AG “shall have power, exercisable at his discretion, to institute, conduct or discontinue any proceedings for an offence, other than proceedings before a Syariah court, a native court or a court martial.

      Bloggers like Kadir Jasin (and even Che Det) who whistle-blow misdeeds of certain personages have either personally or through their spouses (as had happened to Tun Dr Siti Hasmah) been hauled up to answer on some alleged offences under the Sedition Act 1948.

      Delete
    3. LBGT pun ‘mati’

      Kalau dipakai hujah Islam, maka tidak sampai ke hati penganut agama lain. Begitulah kalau diguna pun hujah dari Kristian, misalnya, juga terhad kepada penganut Kristian sahaja.

      Oleh itu, bagi pemerintah Amerika Syarikat, apa yang mustahak perlu diajarkan di sekolah ialah keluargalah yang pertama: family first. Mencintai keluarga dan darah daging sendiri. Sementara mana-mana kelompok LBGT, mustahil mereka dapat melahirkan zuriat sebagai unit asas yang membentuk sistem kekeluargaan.

      LBGT pun ‘mati’. Mati tanpa dibunuh.

      Anak-anak saudara saya itu, dalam hatinya pun tahu, tanpa keluarga, ibu-ayah atau datuk-neneknya, maka mereka takkan lahir di dunia ini. Bagaimanakah sistem ibu-ayah, datuk-nenek, lelaki-perempuan boleh menjadi pilihan kedua atau serata dengan sistem sejenis manusia?

      Tanpa ‘dihasut’ atau didakwah lebih lanjut pun, mereka yang sedang menjalani proses remaja tidak akan sanggup menjadi mana-mana kelompok dalam kategori LBGT. Namun, sekali lagi tidak pula sampai mahu memalukan, menindas atau memukul golongan itu.

      Di sini, kita harus bergembira atau dalam bahasa Inggerisnya, “gay” terhadap menteri agama, Dr Mujahid Yusuf Rawa yang hampir jelas jalan pemikirannya dengan anak-anak saudara saya. Maksud saya, dengan sistem pendidikan di Amerika yang maju, yang perlu kembali mengajarkan anak-anak kita bahawa keluarga adalah yang terpentingnya dalam sistem sosial.

      Sejauh mana pun atuk-nenek mereka, dan walaupun berbeza warganegara, mereka pasti akan pulang. Menjejak manusia yang kerananya mereka ada di muka dunia.

      Menafikan kenyataan ini adalah kebiadapan. Bukan kepada negara—Malaysia atau Amerika—tetapi kepada diri mereka sendiri.


      Selepas habis berbual, kami perlu berlalu. Dia membuka pintu kereta kepada saya. Sambil menghulur tangan dan meminta saya masuk dahulu, sambil katanya, “Uncle Hasmi, ladies first!”

      Begitulah dia berjenaka. Terbahak saya ketawa.

      HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai Jalan Telawi.

      Delete
    4. dris ajak rakyat bangkit lawan 'tali barut asing'
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 3:16 petang

      A+ A-
      PAS mengajak orang ramai supaya "bangkit" melawan tali barut kuasa asing kerana bekerjasama dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI).

      Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata pendedahan dibuat Presiden IRI Daniel Twining, menunjukkan beberapa parti politik bekerjasama dengan badan berpangkalan di AS itu.

      Justeru katanya apa yang berlaku itu amat berbahaya kepada keselamatan negara.

      "Kalau benar dakwaan IRI, bermakna sesiapa yang menjadi kerajaan akan ‘di-remote control’ oleh pihak yang memberi dedak kepadanya.

      "Yang menjadi mangsa ialah rakyat dan negara kerana yang memimpin mereka tidak bermaya untuk melawan kehendak kuasa asing.

      "Mereka bukan menjaga negara tetapi menjaga tuan besar yang memberi suapan kepada mereka," katanya.

      Pada 12 Julai lalu Twining mendedahkan IRI cuba "mengukuhkan" parti pembangkang di Malaysia sejak 2002.

      Malah Twining berkata ia memberi kesan kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) yang pada 9 Mei lalu menafikan BN daripada mendapat mandat kembali menjadi kerajaan Malaysia.

      Bukan pembangkang saja

      Ketua Penerangan PKR Syed Ibrahim Syed Noh mengesahkan kerjasama HARAPAN dengan IRI tetapi ia bukan untuk mempengaruhi politik tempatan.

      Datuk Seri Najib Razak kemudian menggesa isu berkenaan disiasat kerana kerjasama berkenaan boleh dianggap lebih teruk berbanding tindakan agensi perisikan kerajaan semasa di bawah pentadbirannya menulis surat kepada Agensi Perisikan Pusat (CIA).

      Ekoran laporan mengenai kerjasama IRI dan parti politik di Malaysia, mereka kemudian menjelaskan hubungan terbabit tidak saja berlaku dengan pembangkang sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu.

      Kata IRI mereka turut bekerjasama dengan parti-parti politik Malaysia merentasi spektrum BN dan HARAPAN.



      "IRI adalah organisasi bukan partisan yang bekerjasama dengan rakan-rakan di Malaysia sejak tahun 2002 untuk mengukuhkan keupayaan parti politik bersaing dalam pilihan raya dan mematuhi amalan tadbir berorientasikan rakyat.

      "IRI membekalkan sokongan bukan partisan kepada parti-parti yang meliputi seluruh spektrum politik dalam bentuk bengkel latihan dan rundingan dengan gabungan parti-parti HARAPAN dan BN.

      "IRI tidak memberi bantuan kewangan kepada parti-parti politik di Malaysia," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

      Baca PAS desak HARAPAN dedah jumlah dana dari IRI
      Idris berkata parti politik di Malaysia tidak seharunya memperjudikan kedaulatan negara dan rakyat hanya kerana mahukan kemenangan dalam pilihan raya.

      Katanya pengalaman politik di Timur Tengah yang mengundang kuasa asing untuk menjatuhkan rejim tempatan mesti menjadi pengajaran.

      Bekas anggota parlimen Bukit Gantang itu juga menegaskan orang ramai tidak boleh membiarkan pemimpin menjadi boneka kepada negara luar

      "Rakyat Malaysia jangan pandang mudah isu campur tangan asing walaupun ketika kita masih menunggu janji 100 hari kerajaan, dan terbaru isu kapal mewah Equanimity yang baru sampai.

      "Kedaulatan negara adalah hak kita, bangkit melawan tali barut kuasa asing," katanya

      Delete

    5. Truly seen Najib is Desperate
      He is playing a racial card ,a racial intended intention
      Of Tun & Lim Kit Siang even to extends
      Suddenly Najib of No where was so concern of the Rohingya up to he needs to stand demo at the stadium
      Again & again Najib is a Clown

      Tun have even inform on his day 1 of calloborating with DAP ,PKR
      Is merely to get Clown Najib down
      Not because of hatred towards Najib as much as I hate Najib
      It is because Najib today poses a Threat to Malaysia for his own Lusts

      DAP & PKR are even aware of Tun intentions
      As they are helping each other to build a Strength to put matters Right for Malaysia

      I personally challenge Najib now as in this blog i,m writing today
      If he was sincere of helping the Rohingya in Mynmar
      I dare Najib to voice Malaysia un acceptable of the Mynmar Govt treatment of double standards towards the Rohingya
      In United Nation Assembly also the ASEAN Meetings now
      Najib must dare to call for the meeting urgent as innocent life , Genocides are taking place in Mynmar
      Its Humanitarians more to Religion

      I dare Najib to Militarize our Malaysia Personnel to Burma to safeguard the Rohingya with approval of ASEAN or United Nation
      Mynamar refusal to allow foreign Media is an indications Mynmar Govt
      Is intentionally abetting to the Genocides

      SO Najib
      I heard you say loudly like a kid practicing an act at the stadium
      As a PM you should stand Tall at the United Nation , ASEAN and Bang the Table for the Rohingya
      Lets do Rosmah some proud of you

      Our First Lady has suddenly today become a very much decent housewife than a Clowning Mrs First Lady

      Delete
    6. Selepas Zunar Kini Mejar Zaidi pula ‘frust’ dengan Pakatan Harapan



      Mejar (B) Zaidi Ahmad, yang dipecat daripada angkatan tentera tiga tahun lalu, menyuarakan kekecewaan selepas selepas kerajaan menolak permohonannya agar jawatannya dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dikembalikan atau beliau dibayar pencen.

      Beliau yang kini berkhidmat sebagai pegawai penerangan pejabat ketua menteri Pulau Pinang hari ini berkata, Majlis Angkatan Tentera memberitahunya bahawa beliau tidak layak mendapat tuntutan itu kerana dipecat daripada tugas.

      "Saya akan jumpa mereka di hari pengadilan," katanya kepada Malaysiakini.

      "Saya tidak mahu ulas panjang tentang keputusan itu tetapi saya mahu ingatkan pemimpin HARAPAN agar tidak lupa, mereka kini sudah menjadi menteri, gembira dan boleh menikmati kemewahan.

      "Jangan lupa rakyat yang berjuang dan mengangkat anda ke kedudukan sekarang, kerana rakyat yang sama juga boleh jatuhkan anda," katanya lagi.

      Beliau membuat permohonan itu Mei lalu kepada Mohamad Sabu yang ketika itu baru menjadi menteri pertahanan.

      Dalam permohonannya, Zaidi meminta agar pencennya dikembalikan atau beliau dimasukkan semula dalam TUDM atas asas dirinya sebagai juruterbang berpengalaman yang "dipaksa" melepaskan jawatan oleh kerajaan BN.

      Mohamad berkata akan mengkaji permohonan itu dan akan mengambil tindakan jika perlu.

      Malaysiakini sudah menghubungi Mohamad dan menunggu maklum balasnya.

      Zaidi dipecat pada 12 Januari 2015 selepas mencabar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung isu dakwat kekal.

      Beliau membuat laporan polis ketika PRU 2013, dan tindakan itu dianggap bertentangan dengan etika kerjanya.


      : Mat Sabu nak balas dendam dulu buat surat terbuka hentam Mat Sabu dan Amanah, masuk DAP....

      Delete
    7. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete
    8. Seorang demi seorang kroni Mahathir akan masuk kerajaan



      Satu laporan media membayangkan pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin mungkin dilantik menjadi penasihat dalam kerajaan selepas kemungkinan pembubaran majlis itu.

      Menurut The Star yang memetik sumber, bekas menteri kewangan itu mungkin dilantik ekoran pengalamannya dalam perkhidmatan awam dan sektor swasta.

      Sumber itu dipetik berkata, Daim akan membantu menteri-menteri baru dalam soal pentadbiran awam.

      "Ramai menteri yang masih baru dan tidak memegang pernah memegang jawatan besar dalam kerajaan. Menguruskan menteri adalah sukar, terutama mengendali perkhidmatan awam yang memiliki pegawai kanan yang sudah lama berkhidmat," katanya.

      Laporan itu juga memetik seorang pesara kakitangan kanan kerajaan yang tidak dinamakan sebagai berkata, kepakaran Daim selaku bekas menteri kewangan bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad boleh membantu jika negara mengalami kemelesetan.

      "Pada 1985, Daim menjadi menteri kewangan, ketika itu negara mengalami krisis ekonomi ekoran kemelesetan global. Pada 1998, Dr Mahathir memanggil semula Daim untuk membantunya ketika negara mengalami kemelesetan paling buruk," katanya.

      Ketua Biro Dasar dan Strategi BERSATU Datuk Rais Hussin berkata, terpulang kepada Mahathir untuk melanjutkan tempoh Majlis Penasihat Kerajaan dan peranan anggotanya selepas itu.

      "Bagi Daim, ada pelbagai variasi untuk peranannya pada masa akan datang, ada yang kata dia akan dilantik sebagai penasihat, ada juga berkata mandat Majlis Penasihat Kerajaan akan diperbaharui.

      "Kita perlu ingat pengetahuan dan pengalaman Daim, terutama dalam mengendalikan perkhidmatan awam, adalah satu aset besar," katanya ketika dihubungi.

      Rais bagaimanapun berkata keputusan tersebut belum muktamad.

      "Perdana menteri akan membuat keputusan dengan berunding dengan kabinet dan majlis presiden HARAPAN untuk menentukan langkah seterusnya berkaitan Majlis Penasihat Kerajaan," katanya.

      Majlis itu ditubuhkan Mahathir sebaik mengangkat sumpah sebagai perdana menteri. Ia ditugaskan membantu kerajaan dalam masa 100 hari pentadbiran namun spekulasi mengatakan tempohnya mungkin dilanjutkan.

      Bagaimanapun salah seorang anggotanya Tan Sri Zeti Aziz baru-baru ini berkata tugas mereka hampir selesai dan sedang menyiapkan laporan penuh.


      : Setelah Mahathir menguasai semua sekali, baru dia serah kepada Anwar.. bila Anwar buat lain macam Najib jangan hairan umur Mahathir 100 tahun masa itu buat gerakan jatuhkan Anwar....

      Delete
    9. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete

    10. Kata Anwar beliau tidak menghadapi sebarang masalah dengan Dr Mahathir. Justeru, katanya, beliau memberikan nasihat kepada Abdullah Sani supaya membetulkan keadaan.

      Namun katanya pihak yang tidak terlibat dalam perjanjian sesama anggota HARAPAN diingatkan supaya tidak menggagalkan usaha tersebut.

      "Mereka yang ada di luar sana dan tak ada kena-mengena dengan HARAPAN, jangan campur tangan atau cuba gagalkan peralihan kuasa ini," katanya.

      Menjelaskan perbualan berkenaan, Abdullah Sani berkata, beliau berada di Kota Kinabalu apabila dihubungi Anwar.

      NOTA: Nampak nya Anwar sedar bahawa penghebohan di buat mereka spt Abdullah Sani itu boleh meng"gagalkan peralihan kuasa" itu. Banyak reaksi terhadap nya dari penyokong Tun Mahathir dan lain2 pihak yang mahukan nya terus sebagai PM.

      Delete
    11. Tidak bersetuju dengan pendapat tuan.
      Sekali lagi saya menyeru pas dan umno bergabung dengan segera. Buang cepat² pakaian kotor masing² dan pakai baju baru dengan semangat dan iltizam yg baharu. Parti² lain boleh turut masuk gabung dengan mewujudkan hanya 1 sistem parti pembangkang.
      Jangan lambat² sebab gabungan tuan akan dinilai dan diperhatikan oleh melayu² atas pagar, budak² muda yg pangkah PH kerana faktor TDM dan gabungan yg serasi ini akan menjadi kekuatan baharu secara perlahan².
      Sebab, bila TDM sudah tiada nanti, gabungan pembangkang sepatutnya telah kuat.
      PH dipangkah melayu² UMNO dan melayu² atas pagar (secara terpaksa) atas faktor tun dan najib. Bila Tun xde nanti, ph bukan parti pilihan lagi sebab kami boleh menjangka apa akan berlaku (perebutan kuasa dan Cindai tunjuk tocang).

      Delete
    12. tak perlu cari dalil baru..dalil masa PR dulu boleh pakai ma.

      Delete
    13. Anwar Jangan Nampak Terlalu Gelojoh & Jangan Pula Terlalu Perlahan, Kalau Tak Melepas



      Dalam pc anwar hari ni dia ada sebut utk berbincang dgn mahathir utk beri ruang kpd nya utk sertai parlimen dan 'memulakan proses reform parlimen'...ayat ini agak menarik utk diperkatakan...

      anwar ni seorang yg amat berhati-hati dalam ucapan dan semua perkataan dia diucapkan dgn teratur...itu yg menjadikan ucapan dia penuh karismatik...apabila dia sebut 'memulakan proses reform parlimen', ia menandakan bahawa proses perubahan yang dikehendaki melalui kemenangan ph belum bermula...jadi apa yg dibuat oleh ahli2 parlimen ph sekarang ini???...

      ayat ini secara tak langsung membawa persoalan apakah semua tindakan yg dilakukan oleh mahathir dan anggota kabinetnya sekarang ini masih tidak boleh dianggap satu proses 'reform' sehingga anwar terpaksa menyertai parlimen utk melakukannya???...

      Kesimpulannya aku boleh katakan bahawa anwar sebenarnya tidak berpuas hati dgn perjalanan kerajaan dan parlimen yg dikepalai oleh mahathir...tp buat masa skrg, dia tidak boleh bertindak sewenang-wenangnya kerana silap langkah, buruk padahnya kpd dirinya sendiri dan pkr...apatah lagi skrg ni parti2 komponen ph iaitu pan dan dap sudah boleh dianggap berada dalam kem mahathir...

      Dalam bab ni mahathir mmg cerdik...dia bagi banyak kuasa kpd ahli parlimen dap dan pan walaupun pkr mendominasi jumlah kerusi...puak2 dap dan pan yg sejak puluhan tahun berjuang mmg dok mengidam nak jadi kerajaan atau nak jadi menteri...so depa sama sekali tidak akan sanggup lepaskan kedudukan depa yg ada hari ini demi anwar....dgn kata lain, seandainya permusuhan anwar dan mahathir kembali berputik...puak2 dap dan pan tidak lagi akan menyebelahi anwar kerana tidak sanggup kehilangan peluang yg depa dok idam lama dah....

      Kita tengok bagaimana dgn mudahnya mahathir berjaya menyahkan anwar sebagai calon PM ph sebelum PRU 14 hari tu tanpa banyak tentangan...padahal sebelum penyertaan mahathir dalam kem pembangkang dahulu, jangan boleh ada nama lain dicadangkan sebagai PM walaupun nama yg dicadangkan mempunyai kelayakan...dan kemudian kita boleh tengok bagaimana pemimpin2 dap dan pan menjadi backup kpd mahathir walaupun bbrp kenyataan mahathir mutakhir ini boleh dianggap penuh kontroversi...

      Justeru, anwar perlu lebih berhati-hati dalam tindakannya... Tidak boleh dinampak terlalu gelojoh, tapi tidak boleh terlalu perlahan....takut tak sempat merasa kerusi PM....

      alfaqir ilallah ppk


      : Perang dingin Anwar-Mahathir yang nasib Anwar baik Mahathir hanya ada 13....

      Delete
    14. Pendedahan IRI: Malaysia dalam bahaya



      SELURUH rakyat Malaysia terkejut dengan pendedahan yang telah dibuat oleh Daniel Twining, Presiden IRI (International Republican Institute) di dalam satu forum yang bertajuk “Supporting Democracy In Challenging Times” di Washington pada 17 Julai 2018. Kita sedia maklum bahawa IRI merupakan sebuah badan pemikir berpangkalan di Amerika Syarikat.

      Di dalam forum tersebut, Daniel mendedahkan bahawa IRI bukan sekadar menjalinkan hubungan dengan pemimpin pakatan pembangkang sejak 2002 (15 tahun lalu), malah menyalurkan bantuan strategi dan dana kepada parti-parti pakatan pembangkang pada waktu itu bagi menjatuhkan kerajaan sebelum ini.

      Lebih daripada itu, IRI turut mengadakan perjumpaan bersama pemimpin kanan Pakatan Harapan di Pejabat Perdana Menteri setelah Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

      Walaupun beberapa pimpinan PKR dan DAP menafikan tuduhan tersebut, namun PAS melihat penafian ini belum cukup disebabkan pihak IRI sendiri yang membuat pengakuan dan pendedahan tersebut.

      Bagi PAS Wilayah Persekutuan, pendedahan dan pengakuan ini merupakan hal yang terlalu berat dan tidak boleh dipandang ringan. Tindakan membenarkan campur tangan asing akan mengakibatkan kuasa luar menjadi pencatur kepada pentadbiran serta hala tuju negara. Tambahan pula, ia juga meletakkan negara dan rakyat dalam suasana yang tidak selamat sekali gus negara bakal menerima ancaman besar daripada pertembungan kuasa Amerika Syarikat dan China.

      Justeru, PAS Wilayah Persekutuan mewakili seluruh rakyat Wilayah Persekutuan mendesak agar pihak kerajaan mengambil langkah sebagaimana berikut:

      i. Kerajaan wajib membuat penjelasan kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap tuduhan yang dibuat oleh IRI. Sekiranya tuduhan ini adalah benar, kerajaan perlu mendedahkan berapakah jumlah dana yang telah diterima oleh Pakatan Harapan daripada IRI? Bagaimanakah dana tersebut disalurkan kepada pimpinan Pakatan Harapan? Apakah perjanjian yang termeterai antara Pakatan Harapan dengan IRI?

      ii. Sekiranya pengakuan dan tuduhan IRI tersebut merupakan fitnah dan palsu, rakyat mendesak agar kerajaan Malaysia menyaman IRI atas pengakuan palsu yang dilemparkan kerana telah menjatuhkan maruah Malaysia dan seluruh rakyat negara ini.

      iii. Pihak kerajaan turut didesak agar menubuhkan satu badan siasatan yang bebas bagi menyiasat keterlibatan IRI dan campur tangan politik dalam Malaysia. Hal ini penting agar Malaysia tidak menjadi boneka kepada mana-mana kuasa besar dunia.

      iv. PAS Wilayah Persekutuan juga mendesak agar Akta Kawalan Dana Politik dan Politik Wang diluluskan di parlimen agar seluruh rakyat mengetahui sumber dan dana sesebuah parti politik. Hal ini penting agar tiada pihak luar yang campur tangan demi kepentingan kuasa luar. Akta ini telah PAS kemukakan dan draf akta ini telah diserahkan pada Pejabat Perdana Menteri sebelum ini.

      PAS Wilayah Persekutuan mendesak agar kerajaan dapat memberi maklum balas dengan kadar segera dan mengambil berat dalam isu ini.

      Haji Mohamad Noor Mohamad
      Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan


      : 4 parti dalam Pakatan Harapan membiasu agar isu ini tertutup dengan sendiri....

      Delete

    15. Kepada semua rakyat Malaysia yang cinta Negara Bertuah ini.

      Ingin saya maklumkan bahawa Parti Pribumi Bersatu Malaysia sudah tertubuh dengan rasminya.

      Kami pengasas telah tubuh parti ini kerana kami percaya dengan sokongan rakyat kami akan dapat pulihkan semula Negara bertuah ini.

      Rakyat merata-rata telah menyuara dan mendesak supaya sesuatu dibuat untuk mengembalikan negara ke jalan yang mulia – jalan yang berjaya bangunkan negara miskin ini sehingga terkenal sebagai contoh kepada negara-negara membangun lain di dunia.

      Di mana sahaja rakyat Malaysia pergi, mereka dapat berbangga dengan komen baik terhadap kemajuan yang dicapai oleh negara ini.

      Tetapi hari ini rakyat berasa malu kerana disindir oleh orang asing kerana Malaysia sudah jadi di antara sepuluh negara yang amat korap, yang Perdana Menterinya dituduh melesapkan berbillion Ringgit, yang dibeban dengan hutang yang besar, yang rakyat tertekan dengan cukai dan sara hidup yang tinggi, yang tidak diperintah mengikut undang-undang, dan yang merosot kemajuannya.

      Demokrasi tidak diamal dalam pemerintahan sekarang dan rakyat hidup dalam ketakutan kerana ugutan-ugutan dan tindakan oleh Kerajaan dengan undang-undang yang zalim atau di luar undang-undang.

      Kebebasan bersuara sudah dihapuskan dan rakyat terdedah kepada tahanan tanpa bicara dan tanpa pemeriksaan post mortem – inquest – ke atas si mati untuk menentukan sebab kematian. Segala tindakan Kerajaan dan pegawainya tidak boleh disoal dalam mahkamah.

      Parti kami, akan bekerjasama dengan parti-parti pembangkang lain untuk mengalahkan BN dan UMNO dalam pilihanraya. Hasrat kami ialah untuk memelihara hak rakyat supaya kembali hidup berbahagia.

      Walaupun banyak ugutan dibuat oleh Kerajaan ramai sudah orang Bumiputra mendaftar sebagai ahli PPBM. Dan ramai pula bukan Bumiputra yang mendaftar sebagai ahli bersekutu.

      Delete
    16. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Kalo PAS masuk, kot MCA & Gerakan keluar BN. Depa takut Hudud PAS, tak caya undang2 itu tak akan di kenakan kpd bukan Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU DAH KAFIR


      'Sami jutawan' dihukum penjara 114 tahun
      Reuters | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 4:11 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 4:40 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-

      GLOBAL | Bekas sami Buddha warga Thailand yang dikecam hebat susulan kehidupan mewahnya dijatuhkan hukuman penjara 114 tahun hari ini selepas mahkamah mensabitkannya dengan kesalahan penipuan, pengubahan wang haram dan jenayah siber.

      Wirapol Sukhpol yang dilihat di klip video di YouTube pada 2013 memegang sejumlah wang menaiki jet peribadi dalam perjalanan pulang ke Thailand pada 2007 selepas diekstradisi dari AS.

      Wirapol yang sebelum ini dikenali dengan nama Luang Pu Nenkham, disingkir dari kuil buddhanya pada 2013 selepas video berkenaan tersebar. Dia antara lain dituduh mengadakan hubungan seksual - yang merupakan kesalahan besar bagi sami - dengan gadis bawah umur. Setelah itu dia melarikan diri ke AS.

      Mahkamah jenayah di Bangkok menjatuhkan hukuman 114 tahun penjara ke atas Wirapol. Bagaimanapun, dia hanya akan menjalani 20 tahun penjara kerana undang-undang Thailand menetapkan tempoh berkenaan sebagai tempoh maksimum bagi seseorang yang didapati bersalah untuk beberapa kali bagi kesalahan sama.

      "Dia terlibat dalam penipuan dengan mendakwa mempunyai kuasa istimewa untuk menyembuhkan orang dan dia juga membeli banyak kereta mewah yang dianggap dari kesalahan pengubahan wang haram," kata seorang pegawai di Jabatan Litigasi Khas kepada Reuters. Pegawai berkenaan bagaimanapun enggan namanya didedahkan kerana dia tidak mempunyai kebenaran bercakap kepada media.

      "Mahkamah mendapati dia bersalah atas beberapa kesalahan yang membawa hukuman 114 penjara jika dijumlahkan kesemuanya, yang bererti dia akan dipenjara 20 tahun (mengikut undang-undang Thailand)," katanya.

      Wirapol dan peguamnya tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan ulasan. Wirapol berdepan tuduhan berasingan mencabul dan menculik kanak-kanak. Keputusan kes dijangka akan dibacakan pada Oktober.


      Kes berprofil tinggi Wirapol menyorot semula siri skandal wang dan seksual yang tercetus di kalangan sami Buddha di Thailand kebelakangan ini, yang menyebabkan gesaan untuk pembaharuan institusi keagamaan.

      Kerajaan tentera yang berkuasa selepas kudeta pada 2014 dilihat meningkatkan usaha membendung Buddhism dengan menangkap sami yang terlibat dalam skandal rasuah dan memperkenalkan rang undang-undang bagi mengurangkan pengaruh Majlis Sangha Supreme - badan yang mentadbir sami Buddha.

      (Laporan oleh Panarat Thepgumpanat & Panu Wongcha-um Disunting oleh Amy Sawitta Lefevre, Robert Birsel).

      Delete
    2. LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf



      JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

      Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

      Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

      Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

      Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

      USTAZ ROSLI ABDUL JABAR

      Delete

    3. When Bukit Aman cannot find an offence in other Acts of Parliament to investigate a person deemed by the powers that be, to be a threat to the ruling party’s survival, they will invariably rely on the rather wide range of “seditious tendency” under Section 3 of the Sedition Act stipulated as follows:

      (a) to bring into hatred or contempt or to excite disaffection against any Ruler or against any Government;

      (b) to excite the subjects of any Ruler or the inhabitants of any territory governed by any Government to attempt to procure in the territory of the Ruler or governed by the Government, the alteration, otherwise than by lawful means, of any matter as by law established;

      (c) to bring into hatred or contempt or to excite disaffection against the administration of justice in Malaysia or in any State;

      (d) to raise discontent or disaffection amongst the subjects of the Yang di-Pertuan Agong or of the Ruler of any State or amongst the inhabitants of Malaysia or of any State;

      (e) to promote feelings of ill will and hostility between different races or classes of the population of Malaysia;
      Or

      (f) to question any matter, right, status, position, privilege, sovereignty or prerogative established or protected by the provisions of Part III [on Citizenship] of the Federal Constitution or Article 152 [on National Language], 153 [Reservation of quotas in respect of services, permits, etc for Malays and natives of any of the States of Sabah or Sarawak], 181 [Saving for Rulers sovereignty, etc] of the Federal Constitution.

      Thus, Najib’s cronies in the AG’s Department continue to have a field day intimidating and terrifying anti-BN supporters and often charge a person with having committed a “seditious tendency” against any Ruler or Government.”

      Delete
    4. Rafizi: Azmin, Zuraida, Tian mahu kerjasama dengan PAS PRU lalu
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 5:20 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 6:12 petang

      A+ A-
      Di tengah kehangatan bahang pemilihan PKR, naib presiden parti itu, Rafizi Ramli, mendakwa pesaingnya untuk jawatan timbalan presiden, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu bekerjasama dengan PAS pada pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Selain Azmin, Rafizi turut menamakan dua lagi pemimpin kanan PKR iaitu ketua wanitanya, Zuraida Kamaruddin dan seorang lagi naib presiden, Tian Chua.

      Kata Rafizi mereka menyokong kerjasama PKR dengan PAS bagi mengelakkan Pakatan Harapan (HARAPAN) berdepan dengan pertembungan tiga penjuru.

      Pendedahan itu dibuat Rafizi selepas tinjauan kaji selidik menerusi telefon dijalankan pihaknya kepada ahli PKR menerima kritikan daripada penyokong Azmin.

      Baca: Tinjauan telefon: Ahli PKR dakwa Rafizi ceroboh data peribadi

      "Pasukan saya di Invoke bertanggungjawab menjalankan kaji selidik dan memprofil pengundi-pengundi sepanjang kempen PRU ke-14 yang lepas.

      "Antara lain, saya bertegas sejak awal bahawa pertandingan tiga penjuru yang melibatkan PAS akan memberi kemenangan kepada PKR/Pakatan Harapan, walaupun saingan saya Datuk Seri Azmin Ali menentang kerjasama dengan Pakatan Harapan dan mahu mengelakkan pertandingan tiga penjuru melalui kerjasama politik dengan PAS.

      "Oleh kerana Invoke mempunyai data pengundi yang membolehkan kami membuat kajianlah, maka saya dan sahabat-sahabat berjaya meyakinkan pimpinan untuk meneruskan pertandingan tiga penjuru, walaupun pimpinan lain seperti Datuk Seri Azmin, saudara Tian Chua, saudari Zuraida mahu meneruskan kerjasama dengan PAS," kata Rafizi.

      Pada pemilihan PKR yang dijadual bermula 14 September depan, Rafizi akan mencabar Azmin bagi jawatan timbalan presiden PKR yang kini disandang menteri hal ehwal ekonomi itu.

      Manakala Zuraida akan bertanding merebut jawatan naib presiden dan Tian pula akan mempertahankan jawatannya - juga sebagai naib presiden PKR.

      Kedua-dua Zuraida dan Tian dilihat berada dalam kem Azmin.

      Pada pilihan raya umum lalu, HARAPAN yang terdiri daripada PKR, DAP, AMANAH dan BERSATU mencipta sejarah apabila buat pertama kalinya berjaya menumbangkan BN yang telah berkuasa selama 61 tahun.

      PAS pula bersendirian membentuk gabungan yang dikenali sebagai Gagasan Sejahtera, memenangi dua negeri di Kelantan dan Terengganu.


      Menurut Rafizi, tidak ada pihak daripada kalangan pimpinan PKR atau HARAPAN sebelum ini menuduh beliau serta Invoke melanggar undang-undang.

      "Satu-satunya pihak sebelum ini yang mendakwa Invoke melanggar undang-undang dan mahu operasi kami ditutup adalah Umno.

      "Saya berharap saingan saya tidak meminjam modal kempen yang sama dari Umno dalam saingan ini.

      "Saya mengingatkan diri saya dan sahabat-sahabat yang bertanding agar memberi tumpuan kepada wawasan kita untuk memperkuatkan parti, bukannya menyerang dan membuat tuduhan seperti ini," katanya.

      Malaysiakini sedang berusaha mengubungi pihak Azmin untuk mendapatkan reaksi.

      Delete
    5. Dr Mujahid, jadilah ‘gay’
      Hasmi Hashim | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 12:23 tengah hari | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 12:27 tengah hari

      A+ A-
      ULASAN | Seorang anak buah saya, warga Amerika, umurnya 12 tahun. Dia bercuti sebulan setengah, pulang ke Malaysia.

      Dia pulang ke Malaysia ketika ada cerita panas tentang LBGT. Dia tak tahu itu. Dia tidak membaca berita tentang negara ini. Baginya, bagi abang dan kakaknya yang berbeza empat dan tiga tahun lebih tua, “family first”: keluargalah yang perlu diutamakan.

      Selepas keluarga, barulah negara mereka: Amerika Syarikat. “Family first” adalah “nilai Amerika” yang ketiga-tiganya belajar di sekolah. Dan memang sistem pendidikan AS—bagi sesetengah orang mengecamnya sebagai ‘sistem Barat’ atau ‘kafir’ itu—mengajarkan bahawa keluarga adalah perkara utama waima dalam hidup bernegara.

      Dalam kata lain, negara pun tidak boleh menandingi keluarga. Apatah lagi hal-hal lain. Begitulah asas patriotisme Amerika dibentuk. Seolah-olah keluarga adalah negara, negara adalah keluarga.

      Umurnya 12 tahun seperti yang saya tuliskan tadi. Sehinggalah dalam satu perbualan kami, dia memberi komen tentang maksud “gay”. Katanya, gay mempunyai dua makna dalam perbendaharaan kata bahasa Inggeris.

      Makna pertama adalah makna yang dikecam ramai orang. Gay, jelasnya, bermaksud seseorang lelaki yang suka kepada pasangan sejenis. Sementara maksud kedua, jelasnya lagi, “gembira” (“happy”).

      Maksud kedua itu adalah pengertian yang lebih lama dipakai bagi tamadun manusia. Bukan pengertian pertama. Dan dia pun memberikan contoh ayat, “Hey Uncle Hasmi, I am so gay for you!”

      Terjemahan dalam bahasa Melayu, “Hei Pakcik Hasmi, saya gembira untuk anda!”

      Di waktu lain, anak buah saya itu ngobrol dengan kakaknya. Dia merasa aneh dengan lelaki yang menyukai kaum sejenis. Jawab sang kakak, “jangan tindas dan bersikap berat sebelah terhadap mereka.”

      Jawab sang adik, “ya, tetapi tetap aneh!”

      Di dalam masyarakat yang terbuka seperti Amerika Syarikat itu pun, menyukai kaum sejenis tetap dilihat aneh.

      Aneh bukan kerana sesiapa yang menyebut atau mengajarkannya sebagai aneh, tetapi daripada rasa awalnya sendiri sudah pun begitu. Perasaan awal itulah barangkali yang disebut dalam Islam sebagai “fitrah”.

      Tetapi Amerika tidak memakai hujah agama bagi berhadapan dengan individu LBGT. Terutama begitu rencam dan banyaknya agama di sana.

      Delete

    6. These MCA, Gerakan, MIC and other Barisan goons are the most unprincipled leeches around. It is apparent that the Chinese no longer support MCA. MCA has no legitimacy to represent anybody.

      Unlike the past where there were genuine respect and sharing of power, these so called parties and leaders are just disposable window dressing used by Najib and Umno to legitimize Barisan representing major races of the country.

      MCA should break up the one sided alliance if there is any honor left with them. Just a few days ago there were demands that the transport ministry portfolio be taken from MCA and given to Umno. Liow is indeed pathetic and seamless behaving like a pariah dog defending his master for mere crumbs. A traitor to the founders of MCA. Tun Tan Cheng Lock would weep if he is still alive to see how low has his party fallen.

      Delete
    7. Persekongkolan dengan IRI suatu yang mengaibkan negara



      Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni mengingatkan parti politik, tidak kira kerajaan dan pembangkang supaya kembali mempraktikkan konsep wala’ dan bara’ berlandaskan politik Islam.

      Beliau berkata, kedaulatan negara khususnya umat Islam di Malaysia tidak akan terancam seperti sekarang, jika ahli politik di negara ini disiplin dalam mempraktikkan dua konsep itu di landasan yang betul.

      “Kalaulah ahli politik Malaysia berdisiplin di dalam wala’ (kesetian kepada umat Islam) dan bara’ (tidak mendedahkan kelemahan umat Islam kepada bukan Islam, serta berpakat menjatuhkan umat Islam), maka tidaklah terjadi seperti yang berlaku sekarang,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

      Beliau meluahkan rasa kesal terhadap kerajaan sekarang, yang didakwa ‘bersekongkol’ dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI), sebuah badan pemikir Amerika Syarikat (AS) sejak tahun 2002.

      Katanya, kekuatan dalam umat Islam sudah memadai untuk membangunkan negara, tanpa perlu merujuk atau meminta campur tangan pihak asing untuk memberikan rundingan, bahkan sehingga terhutang budi apabila menerima dana.

      IRI sebelum ini mendakwa, bahawa usahanya di Malaysia telah membuahkan hasil melalui keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu dan ia menguntungkan AS daripada segi saingannya dengan China ketika ini.

      Pengakuan itu dibuat Presiden IRI, Daniel Twining dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies (CSIS), bulan lalu memberitahu, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baharu Putrajaya sejak mula lagi.

      Bagaimanapun, perkara itu dinafikan beberapa pemimpin PH termasuk Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Nurul Izzah sebelum ini mendakwa, kerjasama antara PH dan IRI hanyalah setakat latihan kepimpinan dwipartisan, dan mengaitkan Barisan Nasional (BN) serta Gerakan menerima latihan sama.

      Muhammad Fauzi berkata, sejarah membuktikan bahawa tiada negara Islam yang gagal kerana kekuatan musuh, sebaliknya sikap ketidaksetiaan ahli politik meminta pertolongan daripada pihak asing untuk menumbangkan pesaingnya, adalah punca kejatuhan berlaku

      Delete
    8. Harga Proton naik RM1,500 ke RM3,000 lepas SST
      9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5.8K
      Proton
      Proton - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Proton Edar Sdn Bhd menjangka harga kenderaan jenama tempatan akan meningkat sekitar RM1,500 hingga RM3,000 apabila Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) diperkenalkan semula September depan.

      Justeru, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn Bhd, Abdul Rashid Musa menasihatkan orang ramai membeli kereta itu sekarang, iaitu ketika dalam tempoh peralihan daripada kadar sifar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kepada SST untuk menikmati penjimatan.


      "Kita menjangka harga kenderaan Proton akan meningkat selepas pelaksanaan SST, cuma angka tepat belum dapat dipastikan memandangkan kerajaan belum lagi mengumumkan mekanisme cukai ini. "Pengiraan peningkatan harga ini (RM1,500-RM3,000) dibuat berdasarkan tindakan kerajaan terdahulu memperkenalkan GST bagi menggantikan SST di mana terdapat pengurangan dalam harga kereta Proton sekitar RM1,500 hingga RM3,000 pada waktu itu.

      "Justeru, apabila SST diperkenalkan semula, kami menjangka akan ada peningkatan harga dalam kuantum sama," katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis penyampaian hadiah program 'Proton Wealth on Wheels (WOW) Challenge' di sini hari ini.

      Abdul Rashid berkata, semua kenderaan Proton masih boleh ditempa memandangkan stok masih mencukupi untuk memenuhi permintaan dalam tempoh peralihan sistem percukaian itu daripada kadar sifar GST kepada SST.

      Beliau juga menasihatkan orang ramai supaya jangan terlalu memilih warna kereta dan varian sekiranya mahu kenderaan diserahkan kepada mereka dengan kadar segera.

      WOW adalah program hasil kerjasama Proton dan Grab Malaysia bagi memberi cabaran kepada pemandu perkhidmatan itu untuk menamatkan cabaran berdasarkan penggunaan bahan api dan perbatuan tertinggi.

      Dipecahkan kepada tiga kategori iaitu kereta Proton Iriz, Saga dan Persona, setiap pemenang membawa pulang 'baucar jualan' untuk pembelian kereta Proton baharu bernilai RM6,888. - Bernama

      Delete
    9. Suka Sungguh Pimpinan Parti AMANAH (IKRAM) bersama dengan perempuan



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusuf berkata perkara berkenaan diluahkan Nisha Ayub yang mewakili golongan transgender pada pertemuan berlangsung di pejabat menteri berkenaan di Putrajaya hari ini.

      Mujahid berkata pertemuan dijalankan susulan isu penurunan gambar Nisha yang dipamerkan pada Festival George Town di Pulau Pinang itu juga membuka ruang bagi pihaknya mendekati golongan berkenaan.

      Ok saya juga setuju dengan apa yang Dr Mujahid orang kuat IKRAM seperti Nik Omar berkata.

      Tapi Apa pentingnya kena bersalam?
      Tak boleh ke tak bersalam?

      Nisha Ayud tu perempuan bukan transgender atau lelaki. Bila ayahnya mati emak dia masuk Islam ketika dia umur 6 tahun.



      Artis Yana Shamsuddin boleh tolak salam dengan artis luar negara. Tak jadi masalah pun. Ini sikit-sikit nak bersama. Daripada Mat Sabu, Dr Maszlee, Nizar Jamaludin, Hanipa, dll

      Tak bersalam tak boleh Mudarat sangat.
      Ini ahli IKRAM kena jawab dan faham supaya orang tak pandang serong kepada PERTUBUHAN IKRAM.



      Bukan salam aje peluk pun boleh asal dapat undi bukan Islam. Rosak puak IKRAM ni. Atas masjid bukan main warak tapi pada realiti nafsu lebih daripada agama dan akal.








      : Sudah sampai masa ahli IKRAM keluar pertubuhan merosakkan ini masuk PAS atau ISMA dan HALUAN....

      Delete
    10. Apa itu kisah “The Equanimity?”



      Jom saya terangkan dalam bahasa kampung jer. Supaya semua rakyat pelbagai peringkat faham.

      BAB 1
      The EQUAMINITY adalah sebuah kapal mewah yang disita secara tidak sah oleh kerajaan Indonesia. Namun apabila peguam2 empunya kapal tersebut iaitu EQUAMINITY (Cayman) Ltd. membantah penyitaan tersebut sebagai tidak sah dan ianya tiada kaitan dengan 1MDB , maka Mahkamah Daerah Jakarta Selatan Indonesia, melepaskan penyitaan atas alasan kukuh ianya memang tiada kaitan dengan 1MDB, faham tak setakat ini? 🤔.

      Namun usaha gigih KERAjaan Puunah Harapan cuba mengaitkan bahawa kapal itu dipunyai oleh Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Maka bertungkus lumus lah para pemimpin dan mahamacai Puunah Harapan mencipta reka cerita fitnah tanpa fakta agar rakyat yang kelas bangang percaya bahawa ianya milik Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Bukan setakat itu sahaja, usaha keras mahacai pemfitnah tersebut untuk mengaitkan Jho Low dengan DS Najib.

      BAB 2
      Bertahun-tahun lamanya mereka berusaha dan cuba kaitkan Jho Low dengan DS Najib. Yang kelakarnya ayahnda Jho Low adalah kroni rapat kepada PM ke 4 dan PM ke 7. Ayahnda kepada Jho Low telah mengumpul kekayaan sejak zaman PM ke 4 lagi.

      Faham tak setakat ini? 😅😅

      BAB 3
      Persoalannya Bagaimana kapal mewah THE EQUAMINITY boleh dibawa ke Malaysia oleh PM ke 7? Sedangkan ianya telah diisytihar oleh Mahkamah Selatan Jakarta bahawa kapal tersebut adalah kepunyaan sebuah syarikat luar negara iaitu EQUAMUNITY (Cayman) Ltd dan tidak ada kena mengena dengan 1MDB. Penjelasan paling logik adalah jika PM ke 7 adalah pemilik syarikat EQUAMUNITY (Cayman) Ltd.

      BAB 4
      Persoalan seterusnya Mengapa pula setelah dibawa ke Malaysia baharu hendak siasat siapa Tuanpunya kapal ni? Kalau tidak tahu Tuanpunya kapal ni, mengapa pulak di bawa ke Malaysia? Kenapa tak bawa ke United Nation ke? Bermakna reka cerita yang mengatakan ianya kepunyaan Jho Low yang dibeli dengan wang 1MDB adalah fitnah semata-mata ke?

      Kenapa nak siasat sampai 6-9 bulan hanya untuk nak tahu empunya kapal?
      Yg ni lagi pelik erk🤔. Dalam dunia berteknologi tinggi yg mana capaian data hanya dihujung jari, perlukah 6-9 bulan?

      BAB 5
      Apakah harta yg disita oleh kerajaan, menjadi tanggungjawab kerajaan menangung kos selenggaraan. Tak logikkan? Adakah kereta anda yang disita oleh JPJ atau PDRM ditanggung kos selenggarannya oleh kerajaan? Adakah kapal ini perlu diselenggara? Siapa yang nak gunakannya? Setahu saya telah banyak kapal yang disita oleh kerajaan dan ianya menjadi besi buruk di dockyard di mana ia di simpan.

      Terlalu banyak misteri yang disorokkan oleh KERA jaan Puunah Harapan😏 yang telus mulus tentang EQUAMINITY

      Dah faham? 🤣. Tepuk lah👏🏻👏🏻

      Kapt Azizan Adam (B)


      : Sebenarnya Mahathir nak jadikan kapal ini macam "TILAM" Anwar untuk Najib dalam pembicaraan nanti....

      Delete
    11. Bersara di peringkat Kapten aje ker? Awat tak mintak Najib kasi pangkat kolonel ke general.

      Berikut ini c&p lawan KEPTEN PEROSAK MALAYSIA:

      Salam rakyat 1 Malaysia, Ada beberapa perkara yang perlu diteliti dan perlu berfikir tentang apa yang berlaku di negeri JOHOR.

      1. Pembangunan di negeri johor untuk Siapa.? Adakah untuk dinikmati oleh warga johor atau rakyat Malaysia .

      2. Adakah peniaga atau kontraktor tempat an mendapat faedah Dari kemajuan ini.?

      3. Kalau kontraktor Dari luar negara maka pengaliran mata wang ke luar negara Akan berlaku . Keadaan ini memburukkan lagi kadar pertukaran asing.

      Pembaca Lain boleh sambung point masing masing
      4.

      5.

      6.

      Delete
    12. Kerajaan mahu swastakan kesihatan?



      “We are thinking of minimum coverage of between RM10,000 and RM20,000 per family with annual premium of below RM1,000. That is something workable,” he said, adding that the government would subsidise those who could not afford the premium.“For those who feel the coverage amount is not enough, they can still top up on their own or even buy private health insurance,” he noted.Dr Lee said if everyone is covered by insurance, hospitals can charge according to cost.
      -Petikan dari laporan Malay Mail.
      Ini adalah sesuatu cara di mana kerajaan menswastakan kos penjagaan kesihatan (healthcare). Dan ini adalah masih tahap market testing. Sebenarnya, saya faham bahawa insurans ini akan membantu rakyat dengan membayar kos hospital dan perubatan, namun mereka terpaksa membayar RM1,000 setahun.

      Disebabkan oleh harga kos ubat yang sangat mahal oleh syarikat pharmaceutical dan juga harga kos rawatan yang dicaj oleh hospital swasta, ini diwujudkan untuk memberi satu solusi jangka pendek. Maksud saya adalah kerajaan tidak dapat memberi insentif kepada rakyat dengan menaiktarafkan hospital kerajaan dan memberi lebih banyak manfaat , tetapi insurans ini seumpama menyerah kalah kepada kos rawatan yang sangat tinggi. Ia tidak memperbetulkan masalah secara akarnya, tetapi secara luarannya. Cuba bayangkan jika ada insurans ini, bagaimana hospital swasta dan syarikat ubat akan menaikkan harga lagi?

      Idea ini bukan baru, ia adalah idea meniru NHS dan BN pernah mencadangkan implementasi ini di sini seperti 1Care. Walaupun begitu, ditolak oleh masyarakat disebabkan 10% daripada gaji akan digunakan untuk ini dan badan baru akan dicipta untuk ini yang mungkin mendatangkan masalah. Adakah PH menggunakan idea ini? Saya tidak tahu.

      NHS ini walaupun ada kebaikannya, tetapi amat berbahaya di dalam tangan seorang neoliberal di mana peruntukan tidak akan diberi atau dikurangkan, dan ia akan menjejaskan servis hospital dan pekerjanya.

      Salah satu cadangan saya adalah menaikkan subsidi, membina lebih hospital kerajaan , membawa ubat generic , memeriksa hospital swasta yang mengecaj harga yang sangat tinggi dan
      mengurangkannya kepada sesuatu yang lebih berpatutan, memajukan kualiti hospital kerajaan dan membina lebih banyak klinik dan memperbanyakkan pemeriksaan percuma di merata negara kita.
      Pada pendapat saya , jika rakyat ada kebolehaksesan kepada hospital kerajaan dan ubat yang berkualiti dengan harga murah, pihak insurans akan kurang relevan dan hospital swasta dan ubat mahal akan self-regulate(pengendalian sendiri) disebabkan persaingan hospital kerajaan.

      Segalanya berpunca daripada ketakutan dan stereotaip kita terhadap hospital kerajaan. Agak buntu untuk kita lihat projek pembinaan hospital kerajaan pada masa kini dengan kerajaan baru dengan alasan “hutang”. Hospital kerajaan dan ubat generic akan mengurangkan bisnes hospital swasta dan ubat pharmaceutical, di mana hospital swasta dan ubat mahal terpaksa self-regulate(mengendalikan sendiri) kerana kekurangan pelanggan(demand). Kerajaan neoliberal akan mengurangkan kebergantungan rakyat pada kerajaan, dan akan menaikkan kapasiti kapitalis dengan memberi safety net yang tidak seberapa kepada rakyat. Ini adalah falsafah mereka.

      Ini pernah berlaku dulu :
      “The Malaysian government in 1983 under then-prime minister Dr Mahathir Mohamad introduced privatisation policies which allow the private sector to play a greater role in taking away the government’s responsibilities in both healthcare and education. Healthcare has exhibited ever increasing costs since then.

      Delete

    13. maka Parti Pribumi Bersatu Malaysia tertubuhlah dengan rasminya.

      b. Tahniah diucapkan kepada semua yang terlibat yang bertungkus lumus mengharung segala halangan untuk mewujudkan satu wadah perjuangan mulia demi menegakkan kebenaran untuk mengembalikan maruah dan kedaulatan Negara Malaysia yang tercinta ini.

      c. Adalah diharapkan agar semua yang menjadi ahli dan yang menyokong perjuangan ini akan terus teguh dan bersabar menghadapi apa jua halangan dan dugaan.

      d. Insya ALLAH dalam masa yang terdekat akan ada lebih ramai rakyat Malaysia yang cintakan negara ini akan menyertai dan terus menyokongnya.

      e. Saya doakan agar perjalanan dan perjuangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia ini akan terus berjalan lancar dan mencapai matlamat yang dituju. Aamiiin.

      Delete
  3. Depa PAS mengorak langkah untuk berbaik sama dengan MCA dan juga MIC ha nya untuk kebetulan, for convenience sake, untuk nak memang PRK itu saja.

    MCA dan Gerakan akan kehilangan ramai penyokong - malahan ahli depa pun akan cabut lari - jika bersatu untuk jangka masa panjang.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Irwan Serigar nafi k'jaan BN 'rompak' bayaran balik GST
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 5:02 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 5:06 petang

      A+ A-
      Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah menafikan dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa kerajaan BN dulu 'merompak' RM18 bilion yang sepatutnya untuk bayaran balik GST.

      Irwan berkata wang itu dimasukkan dahulu dalam akaun kumpulan wang disatukan dan jumlah bagi bayaran balik dimasukkan dalam akaun amanah secara bulanan berdasarkan keperluan Jabatan Kastam, hasil audit terhadap tuntutan bayaran balik dan kedudukan hasil kerajaan.

      Beliau berkata ia selepas mesyuarat pengurusan aliran tunai kerajaan persekutuan yang diadakan setiap bulan.


      "Setiap sen dikira, ia adalah duit rakyat, lebih penting ia berada dalam Kumpulan Wang Disatukan, kemudian bila diperlukan, ia akan dikeluarkan," katanya seperti dilapor Utusan Malaysia, hari ini.

      Beliau mengulas dakwaan Lim semalam bahawa kerajaan telah menyalahgunakan RM18 bilion daripada RM19.4 bilion bayaran balik GST yang telah dikutip sejak sistem itu diperkenalkan.

      Menurut Lim, ia menyebabkan bayaran balik kepada peniaga yang sepatutnya dibuat dalam masa dua minggu, tertangguh sehingga dua tahun.

      Lim juga mendakwa wang tersebut digunakan untuk menutup defisit, membiayai projek pembangunan dan untuk membuat "apa yang mereka suka"

      Delete
    2. Sekali lagi PAS desak PH buktikan tak terima dana, kerjasama dengan IRI



      KUALA LUMPUR: PAS mendesak kerajaan Pakatan Harapan (PH) menunjukkan bukti untuk menolak dakwaan mereka bekerjasama dan menerima dana politik daripada sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, Institut Republikan Antarabangsa (IRI).

      Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, jika PH tidak membuat penjelasan dan menunjukkan bukti, ia boleh menjejaskan kedaulatan serta keselamatan negara kerana ia membabitkan campur tangan kuasa asing.

      “Mereka perlu jelaskan kepada rakyat dengan bukti yang kukuh. Jika mereka benar-benar terlibat, mereka perlu jelaskan berapa jumlah dana yang diterima dari badan itu. Jika tidak, apa pula buktinya?” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, Presiden IRI, Daniel Twinning mendakwa IRI bekerjasama dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002 dan menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      Beliau dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies bulan lepas berkata, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru di Putrajaya sejak mula lagi.

      Beliau turut mendakwa usaha IRI di Malaysia akhirnya membuahkan hasil pada PRU14 lalu dan menguntungkan AS dari segi saingannya dengan China ketika ini.

      Tetapi, IRI dalam satu kenyataan hari ini mengkritik laporan FMT semalam dan menegaskan ia adalah organisasi tidak berpihak yang bekerjasama dengan rakan di Malaysia sejak 2002 untuk “mengukuhkan kemampuan parti politik bersaing dalam pilihan raya dan mematuhi amalan tadbir urus berpusatkan rakyat”.

      “IRI memberikan sokongan pembangunan kapasiti tidak berpihak kepada parti politik daripada semua spektrum politik dalam bentuk bengkel latihan langsung dan perundingan dengan gabungan PH dan BN.

      “Kegiatan ini membabitkan peserta daripada semua spektrum politik serta sosial, dan memasukkan inisiatif direka untuk meningkatkan penyertaan belia dalam bidang politik dan sivik serta memperkukuhkan kemampuan organisasi masyarakat sivil Malaysia.

      “Melalui kerja-kerja ini, IRI membantu rakyat Malaysia menyampaikan kebimbangan mereka kepada kerajaan dan pegawai terpilih bertanggungjawab,” katanya sambil menambah ia tidak memberi bantuan kewangan kepada parti politik di Malaysia.

      Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mencadangkan kerajaan menggubal akta mengawal kemasukan dana politik demi menjaga keselamatan dan kedaulatan negara daripada campur tangan asing.

      “Kita bimbang ada pihak pihak luar mempunyai kepentingan tertentu menyalurkan dana dan kewangan mereka kepada parti-parti politik di Malaysia untuk mencapai hasrat mereka sendiri.

      “Draf yang diperlukan untuk mewujudkan akta tersebut sudah ada di Pejabat Perdana Menteri kerana sudah lama kita cadangkan perkara ini.”


      : Pasal tuduh PAS mesti riuh sekampung bila masa orang dedah hubungan dengan IRI, diam membiau macam tikus, seorang pun tak berani ulas....

      Delete

    3. It is a relief to note that one of our Government’s pre-election pledges is the abolition of the Sedition Act. The late Justice NH Chan, in a book he wrote after retiring as Judge of the Court of Appeal, gave the following advice to the police:

      “If the police are not careful, one of these days they will find themselves at the receiving end of a suit for malicious prosecution, false arrest or whatever the victims of their harassment would throw at them.”

      Throughout our campaign to bring down constitutionally the Najib regime, we in the anti-BN movement, had openly accused Najib of committing numerous wrongs including the 1MDB scandal.

      And now, his lackeys in the AG’s Chambers, send out junior police officers to “discuss” with “suspects” accused of breaking the law.

      Our Harapan Government must discreetly persuade and give assurance to these junior officers to blow the whistle on the Najib-lackeys.

      The Attorney-General should utilise his powers under Article 145(3) of the Federal Constitution to convince these junior police officers to co-operate with the Government.

      And bloggers like Kadir Jasin should not be coerced to keep mum over what the general public sees as wrong. Our Malay Rulers should have nothing to fear if they understand their special position and stick to their duties as spelt out by the Constitution.

      It is heartening to note that our King keeps himself well informed of the on-goings in Parliament when, during the opening of the 14th Parliament yesterday, as His Majesty invited all present to be seated, jibed, in clear reference to the Opposition walk-out during the swearing in of Speaker YB Datuk Mohamad Ariff Yusof, “Tuan Yang di Pertua Dewan Rakyat, Tuan Yang di Pertua Dewan Negara dan ahli-ahli berhormat sekalian, sila duduk dan jangan lari.”

      We know that under Tun and Tun’s present Cabinet members, the Pakatan Government is here to stay for years to come.

      Delete
    4. Felcra fail saman fitnah pada Sim, Roketkini
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 4:50 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 4:53 petang

      A+ A-
      Felcra Bhd memfailkan saman fitnah ke atas Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim dan editor portal DAP, Roketkini yang tidak dinamakan.

      Saman berkenaan berhubung artikel yang disiarkan pada 12 Mac bertajuk "Peserta Felcra rugi RM600 juta setahun akibat urus niaga haram?".

      Saman itu difailkan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh Omar Ismail Hazman & Co pada 6 Jun.


      Berdasarkan kenyataan dakwaan, Felcra menyifatkan artikel berkenaan sebagai fitnah dan salah kerana menggambarkan Felcra terlibat dalam perdagangan haram dengan pihak ketiga sehingga menyebabkan kerugian serta melanggar jualan perahan minyak sawit dengan mengenakan kadar yang lebih rendah daripada kadar minimum.

      Selain itu, Felcra juga mendakwa bahawa artikel berkenaan memberi gambaran bahawa Felcra tidak boleh dipercayai dan tidak bertanggungjawab serta meraih keuntungan daripada peserta Felcra yang menyebabkan kerugian RM600 juta.

      Tambah Felcra, artikel itu yang memetik Sim merosakkan reputasi syarikat mereka, serta disiarkan tanpa fakta yang kukuh sehingga menyebabkan kekeliruan

      Delete
    5. Pas desak siasat kerjasama DAP-IRI
      RIDAUDDIN DAUD 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore399
      Nuridah Mohd Salleh
      Nuridah Mohd Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Dewan Muslimat Pas Malaysia (DMPM) mendesak siasatan lanjut dibuat terhadap dakwaan International Republican Institute (IRI) mendakwa wujudnya kerjasama antara mereka dengan parti politik di Malaysia sejak 2002.

      Ketuanya, Nuridah Mohd Salleh dalam satu kenyataan menegaskan siasatan segera perlu dilakukan bagi mengelakkan campur tangan berterusan daripada kuasa asing yang mempunyai ideologi mereka sendiri.


      Menurutnya, penglibatan secara langsung IRI dengan parti politik di negara ini dilihat sebagai ancaman terhadap perjalanan politik di Malaysia.

      “DMPM memandang serius tentang pengakuan dan pendedahan eksklusif daripada International Republican Institute (IRI) mengenai wujudnya kerjasama dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002.

      “Hal ini turut diakui oleh kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng semalam yang mengakui wujud hubungan dengan IRI dalam program kursus dan latihan yang dianjurkan oleh badan pemikir tersebut.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng akui DAP ada hubungan dengan IRI]

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Kenyataan IRI dedah kegiatan 'khianat' PH']

      “Penglibatan langsung IRI dengan parti-parti politik di Malaysia akan membayangi ideologi yang turut diagendakan oleh mereka. Oleh itu, ia dilihat sebagai ancaman terhadap politik negara,” katanya.

      Tambah beliau, orang Melayu dan Islam berasa tidak selesa, bimbang dan resah dengan beberapa isu termasuk yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dipolemikkan pihak-pihak tertentu selepas peralihan kerajaan.

      “Ditambah pula isu berkaitan IRI ini, ia menambahkan lagi kebimbangan yang sedia ada,” tegasnya.

      Guan Eng dalam kenyataannya sebelum ini mendakwa hubungan dengan IRI hanyalah berbentuk kursus latihan dan bertukar pandangan serta idea, sama seperti yang dilakukan oleh BN-Umno bersama IRI.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pas tiada kaitan dengan IRI]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Najib tuntut siasatan hubungan PH dengan IRI]

      Jelasnya, ada sebahagian pemimpin DAP menjalani kursus bersama IRI berkenaan isu-isu teknikal di bawah naungan pemahaman proses demokrasi yang berkaitan dengan pengundian dan komunikasi.

      “Hubungan dengan ahli pemikir adalah berlainan dengan hubungan langsung dengan CIA atau parti politik seperti Parti Komunis China.

      “Tidak seperti sesetengah ekstremis, tidak ada yang salah bagi Umno untuk mengadakan hubungan dengan Parti Komunis China setakat mana pemimpin Umno dijemput untuk mesyuarat parti China Parti Komunis China,” katanya.

      Delete

    6. Yeah shame on you MCA the kaki bodek or you should now officially been known as Malaysian Chinese Abettor to Pee M Najib.

      An abettor is someone who helps another person commit a crime. If you drive the getaway car during a bank robbery, you’re an abettor. If you assist someone else in doing something wrong, offering any kind of support or encouragement, you abet that person.

      Damn you MCA, bear in mind you were never Chinese choice anymore since 2008 GE12 so much so you will dutifully be licking your dirty Pee M butt. hihihi..

      Delete
    7. Bersama PAS dulu nak hapus cukai eksais kini nak buat kereta baharu



      Pakatan Harapan telah berjanji menghapuskan cukai eksais bagi menurunkan harga kereta, bukan berusaha mewujudkan perusahaan kereta nasional ketiga.

      Sejak Buku Jingga ditulis dalam tahun 2010, komitmen menghapuskan duti eksais kereta, yang dilihat mereka sangat membebankan, tidak pernah berubah.

      “Platform dasar yang mahu menghapuskan cukai eksais demi menurunkan harga kereta ini tidak pernah berubah selepas Pakatan Harapan ditubuhkan.

      “Tidak ada mana-mana bahagian di dalam kempen Pakatan Harapan atau manifesto Pakatan Harapan yang menyelitkan usaha mewujudkan perusahaan kereta nasional yang ketiga.




      Buku Jingga dipersetujui oleh Pakatan Rakyat, pendahulu Pakatan Harapan, antara PAS, PKR dan DAP.

      Tempat PAS kemudian diganti oleh serpihannya Parti Amanah Negara (AMANAH) dalam gabungan baru.

      Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Yusof, kelmarin berkata, kerajaan sedia melancarkan “projek kereta nasional 3.0” menjelang 2020 seperti dibayangkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Redzuan berkata kerajaan percaya langkah itu akan mencergaskan kembali industri automotif negara dan berpotensi besar.

      Dalam kenyataan hari ini, Rafizi menegaskan, cukai eksais banyak dikaitkan dengan usaha melindungi kereta-kereta nasional yang akhirnya menyebabkan harga kereta lebih mahal berbanding negara-negara lain.

      Beliau justeru membangkitkan sama ada idea untuk menubuhkan perusahaan kereta nasional yang ketiga akan mendatangkan kesan kewangan yang besar kepada rakyat.


      : Nampaknya rakyat akan dibodohkan dengan sikap pentingan kroni dalam PAKATAN HARAPAN. Rafizi sekadar melukut....

      Delete
    8. Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      Andansura (kiri) dan Mujibur Rahman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Wakil rakyat Pas berpendapat janji 100 hari yang didendangkan kerajaan PH mengecewakan sebilangan besar rakyat di negara ini apabila banyak janji tidak tertunai seperti tempoh yang disebutkan.

      Adun Berserah, Andansura Rabu berkata, ini kerana rakyat memberikan sokongan kepada PH ber­dasarkan tawaran yang dibuat oleh pihak-pihak yang bertanding.


      Malangnya, tawaran tersebut tidak ditunaikan seperti tempoh yang dijanjikan.

      “Semua tawaran yang dibuat mestilah sesuatu yang bersifat realistik dan boleh dilaksanakan. Jika tidak, ia adalah satu penipuan kepada pengundi-pengundi,” katanya.

      Sementara itu, Adun Chenor, Mujibur Rahman Ishak pula berkata, dalam tempoh 100 hari pemerintahan, kerajaan perlu melihat sejauh mana pelaksanaan manifesto yang telah ditunaikan.

      Sebagai contoh, katanya sehingga kini rakyat masih menantikan bilakah harga petrol akan diturunkan.

      Menurutnya, sekiranya kerajaan menyedari bahawa manifesto itu sukar untuk dilaksanakan, kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat.

      “Segala kelewatan sepatutnya kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat. Rakyat mahukan perbezaan dengan pemerintahan sebelum ini.

      ”Maka dalam tempoh 100 hari yang telah berlalu, PH perlu membuat kajian terhadap janji manifestonya dan sanggup memohon maaf kepada rakyat bagi manifesto yang belum terlaksana.

      “Jangan ada sifat berdendam dengan kerajaan terdahulu tapi membangunkan negara untuk kesenangan rakyat,” katanya.


      .

      Delete
    9. Apa tujuan DAP nak bukan Islam dan Transgender ada dalam JAKIM?



      Modus operandinya agak mudah iaitu DAP tidak cakap isu tersebut bagi elak dikutuk umat Islam tetapi eksploit Melayu yang juga ahli parti itu sebagai boneka kononnya ia suara kaum berkenaan.

      Namun, semua maklum saranan dikemuka Prof. Dr. Tajuddin Rasdi, pensyarah senibina Islam, yang disiar portal pro-Pakatan Harapan (PH) minggu lalu; sebenarnya cerminan imej DAP mahu campuri urusan hal ehwal Islam.

      Ini termasuk dengan letak individu yang cenderung fahaman liberalisme dan pluralisme sebagai antara ahli lembaga pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kononnya agar ‘suara orang luar’ juga diambil perhatian sama.

      “Saya cadangkan supaya ia perlu dianggotai oleh 20 paratus daripada Bukan Islam yang mewakili pelbagai agama, bangsa dan keprihatinan. Perlu ada juga wakil yang boleh bercakap bagi pihak kumpulan minoriti tertentu lain.

      “Ini seperti LGBT, Ahmadiah atau kumpulan Syiah,” demikian cadangan pelik Tajuddin yang juga merupakan ahli DAP seumur hidup dari kalangan Melayu vokal dan disiarkan menerusi laman Free Malaysia Today baru-baru ini.

      Dalam tulisan itu, beliau menyatakan banyak isu Islam di Malaysia konon telah ceroboh bidang bukan Islam sambil beri contoh kes ‘pijak kepala lembu’, seruan bakar Bible dan himpunan Baju Merah yang laungkan slogan Islamik.

      Juga pertembungan Mufti Perlis dengan aktivis pelampau Hindu Hindraf, Waythamoorthy, isu Zakir Naik dan P. Ramasamy dan beberapa contoh lain disebutkan Tajuddin kononnya cetus kebimbangan masyarakat bukan Islam.

      Baginya, isu-isu ini menunjukkan bahawa Islam merupakan isu bagi Malaysia secara keseluruhannya dan wajar kelompok bukan Muslim diajak terlibat beri pandangan menerusi pelantikan dalam lembaga pengarah Jakim.

      “Saya mahu mencadangkan yang kita terima bahawa ada sesetengah isu berkaitan hal ehwal Islam merupakan isu rakyat Malaysia tanpa kira agama mereka dan bukan hanya eksklusif membabitkan umat Islam semata-mata.

      “Walaupun penjajah British yang telah memberikan kemerdekaan kepada Malaya mensyaratkan supaya perihal Islam akan kekal di bawah kuasa institusi Islam, kita mesti melihat semula idea ini di dalam konteks lebih luas.

      “Ini termasuk dari segi kontemporari, kebudayaan dan amalan profesional dalam dunia berkembang pesat,” dalih Tajuddin sebagai rasional lantik golongan kafir, pondan dan ajaran sesat itu untuk sertai lembaga pengarah Jakim.

      Perasaan kuat beliau menyatakan bahawa konon tiba masa untuk kita semua pertimbangkan bukan Islam sebagai sebahagian daripada mana-mana ahli lembaga pengarah yang dilantik dalam mana-mana institusi Islam tempatan.

      Ini juga untuk membolehkan perspektif seimbang terhadap masalah dan terlibat sama dalam hasil cara penyelesaian masalah yang lebih baik berbanding sekadar input idea daripada hanya anggota panel beragama Islam semata-mata.

      “Lagi pun, mereka ini masih rakyat Malaysia. Ahli jawatankuasa atau lembaga pengarah ini hanya sebagai minoriti dan tidak mampu beri kesan kepada kekuatan undian orang Islam dalam jawatankuasa atau lembaga pengarah itu.

      “Apa yang saya ingin ketengahkan ialah pandangan minoriti ini mesti diwakili kerana saya tiada langsung keyakinan kepada kemampuan pakar Islam untuk fahami atau hargai semua bentuk keprihatinan kelompok rakyat Malaysia.”

      Hakikatnya, meskipun yang bercakap lontar idea aneh ini ialah orang Melayu dan beragama Islam, tetapi dalang sebenarnya ialah DAP serta diketahui ada agenda tersirat mahu hancur Islam dari dalam. – Agensi/Mynewshub.TV

      : Setelah ekonomi, kemudian kuasa politik kini agama yang menjadi tiang keutuhan Melayu ingin dirobek. Bila agak Melayu nak sedar dan bersatu dalam perjuangan Islam?....

      Delete
    10. Hospital Kajang sesak, kadar guna katil 150% sehari
      Bernama | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 9:10 malam | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 9:12 malam

      A+ A-
      Hospital Kajang sesak kerana menerima kemasukan pesakit 50 peratus melebihi kapasitinya, kata Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      Beliau berkata kadar penggunaan katil harian hospital itu tinggi sehingga mencapai 150 peratus sehari merupakan antara punca utama kesesakan itu.

      Menurutnya, perkara yang telah berlanjutan sejak beberapa tahun lalu itu disebabkan oleh kemasukan pesakit yang tinggi sehingga bukan sahaja memberi kesan pada wad-wad hospital tersebut malah di Klinik Pakar dan Jabatan Kecemasan.

      Katanya kadar kemasukan tinggi itu telah memaksa pihak hospital menerima kemasukan pesakit walaupun melebihi kapasiti hospital berkenaan.

      Oleh itu Dr Dzulkefly berkata beliau telah mengarahkan hospital itu untuk mengoptimakan penggunaan ruang sedia ada di samping memohon penambahan jumlah katil.

      “Buat masa ini Hospital Kajang mempunyai 326 katil, jadi saya telah minta supaya pihak hospital buat permohonan sekurang-kurangnya tambah 15 katil lagi.

      “Bagi penyelesaian jangka panjang, pihak kementerian bercadang untuk membina blok tambahan dan menaik taraf bangunan sedia ada,” kata Dr Dzulkefly kepada pemberita setelah melawat hospital itu di Kajang, hari ini.

      Lawatan itu dibuat bagi meninjau kesesakan hospital itu susulan aduan seorang pengguna di laman Twitter bulan lalu yang turut mendapat reaksi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.


      Sementara itu, Dr Dzulkefly berkata pembinaan Kompleks Wanita dan Kanak-Kanak, yang merupakan sebahagian daripada projek menaik taraf Hospital Kajang juga diharap dapat menampung jumlah kemasukan pesakit yang meningkat.

      Menurutnya, projek yang dijangka siap pada 2021 itu bakal mempunyai kapasiti sebanyak 272 katil.

      “Dengan adanya projek naik taraf ini kami harap fasiliti baharu ini akan beri keselesaan dan memenuhi kehendak masyarakat setempat,” katanya.

      - Bernama

      Delete

    11. Najis terkenal dengan rancangan bebalnya melaksanakan perkara-perkara pelik tetapi gagal meletakkan Malaysia dalam suasana yang semakin makmur. Betapa bodohnya Najis mughallazah ini.

      Setuju dengan kenyataan tentang seekor lagi - MB Johor ini. Bagi saya kita jangan terlalu mengejar kemajuan, pelabur hartanah dari luar negara kerana akibatnya tanah Melayu dan pemilikan Melayu tergadai.

      Sebenarnya siapakah yang peroleh keuntungan jangka pendek khususnya wilayah Iskandar di Johor? Adakah rakyat? Adakah orang Melayu? Jawapannya hanya segelintir rakyat berbangsa Melayu saja yang mendapat menafaatnya tetapi untuk tempoh lebih 5 hingga 10 tahun hingga ke kiamat, saya jamin lebih 90% keuntungan akan diperolehi oleh mereka yang bukan Melayu atau “bangsa Johor”.

      Tidak boleh nakkan “bangsa Johor”. Pahal pun kalau Forest City di benarkan berterusan, orang Joho jadilah rakyat umpama pepatah melukut di tepi gantang atau menang sorak kampung tergadai.

      Delete
    12. Timbalan Menteri & Roketkini (DAP) disaman kerana fitnah Felcra



      KUALA LUMPUR: Felcra Berhad memfailkan saman fitnah terhadap Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim Chee Keong dan editor Roketkini.com berhubung penerbitan sebuah artikel yang mendakwa wujudnya urus niaga haram dalam penjualan minyak sawit.

      Felcra, selaku plaintif memfailkan saman fitnah itu pada 6 Jun lepas menerusi Tetuan Omar Ismail Hazman & Co dengan menamakan Sim, yang juga ahli parlimen Bukit Mertajam dan editor akhbar dalam talian itu selaku defendan pertama dan ke-2.

      Peguam Norja Abdul Razak, yang mewakili Felcra ketika ditemui pemberita berkata hari ini ditetapkan untuk pengurusan kes di dalam kamar Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Faizah Jamaludin.

      “Mahkamah menetapkan 13 September untuk pengurusan kes selanjutnya dan mahkamah mengarahkan plaintif memasukkan afidavit jawapan kepada pembelaan sebelum atau pada 16 Ogos,” katanya.

      Dalam pernyataan tuntutan, Felcra mendakwa defendan ke-2 menerbitkan artikel berjudul “Peserta Felcra rugi RM600 juta setahun akibat urus niaga haram?” di Roketkini.com pada 12 Mac lepas, berdasarkan kenyataan Sim.

      Dakwa plaintif, artikel itu membawa maksud syarikatnya menjalankan urus niaga haram dengan pihak ke-3 sehingga menyebabkan kerugian kepada peserta Felcra selain mendakwa Felcra melanggar peraturan menjual minyak sawit dengan kadar perahan minyak sawit (OER) yang jauh lebih rendah daripada kadar minimum yang ditetapkan oleh undang-undang.

      Syarikat itu turut mendakwa semua urus niaga yang dijalankan mematuhi peraturan perolehan syarikat dan penerbitan artikel berkenaan menyebabkan reputasi plaintif terjejas selaku organisasi yang ditubuhkan sejak 1966 bagi membangunkan sektor luar bandar.

      Oleh itu, Felcra menuntut ganti rugi am dan teladan serta memohon perintah injunksi untuk menghalang defendan menerbitkan artikel serupa serta menuntut defendan membuat permohonan maaf secara terbuka di dalam akhbar tempatan dan media sosial.

      : Kalau usaha saman dibuat secara teratur dan sistematik bagi setiap fitnah yang dikeluarkan oleh PAKATAN HARAPAN rasanya tak lama berita-berita buruk di media massa akan berkurangan....

      Delete
    13. Pendedahan IRI: Malaysia dalam bahaya



      SELURUH rakyat Malaysia terkejut dengan pendedahan yang telah dibuat oleh Daniel Twining, Presiden IRI (International Republican Institute) di dalam satu forum yang bertajuk “Supporting Democracy In Challenging Times” di Washington pada 17 Julai 2018. Kita sedia maklum bahawa IRI merupakan sebuah badan pemikir berpangkalan di Amerika Syarikat.

      Di dalam forum tersebut, Daniel mendedahkan bahawa IRI bukan sekadar menjalinkan hubungan dengan pemimpin pakatan pembangkang sejak 2002 (15 tahun lalu), malah menyalurkan bantuan strategi dan dana kepada parti-parti pakatan pembangkang pada waktu itu bagi menjatuhkan kerajaan sebelum ini.

      Lebih daripada itu, IRI turut mengadakan perjumpaan bersama pemimpin kanan Pakatan Harapan di Pejabat Perdana Menteri setelah Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

      Walaupun beberapa pimpinan PKR dan DAP menafikan tuduhan tersebut, namun PAS melihat penafian ini belum cukup disebabkan pihak IRI sendiri yang membuat pengakuan dan pendedahan tersebut.

      Bagi PAS Wilayah Persekutuan, pendedahan dan pengakuan ini merupakan hal yang terlalu berat dan tidak boleh dipandang ringan. Tindakan membenarkan campur tangan asing akan mengakibatkan kuasa luar menjadi pencatur kepada pentadbiran serta hala tuju negara. Tambahan pula, ia juga meletakkan negara dan rakyat dalam suasana yang tidak selamat sekali gus negara bakal menerima ancaman besar daripada pertembungan kuasa Amerika Syarikat dan China.

      Justeru, PAS Wilayah Persekutuan mewakili seluruh rakyat Wilayah Persekutuan mendesak agar pihak kerajaan mengambil langkah sebagaimana berikut:

      i. Kerajaan wajib membuat penjelasan kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap tuduhan yang dibuat oleh IRI. Sekiranya tuduhan ini adalah benar, kerajaan perlu mendedahkan berapakah jumlah dana yang telah diterima oleh Pakatan Harapan daripada IRI? Bagaimanakah dana tersebut disalurkan kepada pimpinan Pakatan Harapan? Apakah perjanjian yang termeterai antara Pakatan Harapan dengan IRI?

      ii. Sekiranya pengakuan dan tuduhan IRI tersebut merupakan fitnah dan palsu, rakyat mendesak agar kerajaan Malaysia menyaman IRI atas pengakuan palsu yang dilemparkan kerana telah menjatuhkan maruah Malaysia dan seluruh rakyat negara ini.

      iii. Pihak kerajaan turut didesak agar menubuhkan satu badan siasatan yang bebas bagi menyiasat keterlibatan IRI dan campur tangan politik dalam Malaysia. Hal ini penting agar Malaysia tidak menjadi boneka kepada mana-mana kuasa besar dunia.

      iv. PAS Wilayah Persekutuan juga mendesak agar Akta Kawalan Dana Politik dan Politik Wang diluluskan di parlimen agar seluruh rakyat mengetahui sumber dan dana sesebuah parti politik. Hal ini penting agar tiada pihak luar yang campur tangan demi kepentingan kuasa luar. Akta ini telah PAS kemukakan dan draf akta ini telah diserahkan pada Pejabat Perdana Menteri sebelum ini.

      PAS Wilayah Persekutuan mendesak agar kerajaan dapat memberi maklum balas dengan kadar segera dan mengambil berat dalam isu ini.

      Haji Mohamad Noor Mohamad
      Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan


      : 4 parti dalam Pakatan Harapan membiasu agar isu ini tertutup dengan sendiri....

      Delete

    14. I wish to share a few points for Tun to consider ;
      (1) PPBM goal is to return Malaysia to its glory
      (2) PPBM need to openly start recruiting MP’s and Wakil Rakyat candidates from now.
      (3) PPBM teams i.e President, Deputy Presidents, Vice Presidents etc only involves themselves on running parties and shortlisting candidates for national election. PPBM teams shall not be selected as candidates for national elections.
      (4) All candidates for MP’s and Wakil rakyats must have reasonable education level real world work experience.
      (5) Upon winning elections, the Prime Minister, MB, Ministers and Deputy Ministers need not be selected from the pool of MP’s and wakil rakyats. Well Qualified candidates anywhere from Malaysia will be selected to fill in this positions.

      Delete

  4. PAS sudah ketandusan idea, ketandusan strategi, ketandusan sokongan, hinggakan mahu bekerja sama cara bersatu dengan parti2 bukan Islam. Yang depa tak pernah buat dulu kala.

    Depa sudah sedar selama berpuluh tahun berpolitik depa tak sampai ke mana mana melainkan Kelantan dan Trengganu. Hadi tak usah harap lah menjadi PM. Pemimpin PAS yang berikutan pun tak boleh harap pegang jawatan No.1 itu.

    Undi Melayu depa tak boleh dapat 1/3 pun, banyak pergi ke parti2 Melayu lain spt PKR, Bersatu dan Umno.

    PAS kena tukar pendirian, imej, platform. Mengenalkan PAS sebagai parti Islam tak boleh nak jalan ke Putrajaya. Dlm masyarakat Melayu pun, apa tah bukan Melayu / Islam.

    Islam itu agama, bukan parti politik. Kot PAS boleh tukar nama depa dari PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) kepada PARII MENJUNJUNG ISLAM MALAYSIA - PMIM.

    Bunyi macam "pimp" tapi jangan kisahkan itu sebab ahli2 dan penyokong depa tak faham apa makna perkataan itu pun - RM90 juta itu bukan tanda depa itu jadi "pimp".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mufti Perak gesa kerajaan tolak cadangan iktiraf komunis
      NORMAWATI ADNAN 9 OGOS 2018
      Tan Sri Dr Harussani
      Tan Sri Dr Harussani
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Kerajaan wajib menolak cadangan pihak tertentu untuk mengkaji semula buku teks sejarah sekolah bagi tujuan mengiktiraf sumbangan komunis dalam kemerdekaan negara.

      Gesaan itu dibuat Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria yang menyifatkan pengiktirafan itu menafikan sumbangan dan pengorbanan ulama, rakyat jelata, perajurit dan pahlawan negara yang berjuang mempertahankan tanah air.


      Menurutnya, komunis yang datang ke Tanah Melayu untuk mengambil alih pentadbiran bukan sahaja membunuh orang tua, wanita dan kanak-kanak, tetapi juga menangkap dan membunuh alim ulama yang memperjuangkan kemerdekaan dari British.

      "Ulama menentang komunis kerana mempertahankan akidah umat Islam dan menghalang mereka daripada menjajah tanah air.

      "Adalah tidak perlu memperkenalkan komunis kepada generasi akan datang sebaliknya memperkenalkan sumbangan alim ulama dan pejuang kemerdekaan untuk memupuk nilai kesetiaan kepada

      raja dan negara sepertimana rukun negara," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Beliau berkata, Islam juga tidak pernah mengiktiraf apatah lagi memberi kerjasama kepada komunis kerana fahaman itu menolak kewujudan dan kekuasaan ALLAH.

      Katanya, pemikiran komunis seperti atheis, tolak tuhan, tolak agama, free thinking, matlamat menghalalkan cara mengikut aliran Machiavelli dan agama adalah candu merupakan fahaman yang perlu dielakkan umat Islam.

      "Mengiktiraf sumbangan komunis adalah menggalak dan mempromosi kezaliman serta fahaman ekstrem kalangan rakyat.

      "Pelajar sekolah perlu disemai nilai murni yang holistik, bukannya mendedahkan mereka kepada keganasan dan kezaliman," katanya.

      Delete
    2. Kerajaan Johor guna PBT, ketua kampung sebar pengaruh politik'
      Hasni Mohammad | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 9:20 pagi | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 9:27 pagi

      A+ A-
      ULASAN | Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan ketua kampung adalah mereka yang kita gelar sebagai kerajaan ketiga. Mereka adalah pelaksana dasar, entiti yang berhubung dan berinteraksi dengan masyarakat secara langsung dan merupakan kelompok paling hampir dengan rakyat.

      Setiap isu tempatan akan disuarakan kepada mereka untuk diangkat dan diberikan perhatian (selain melalui wakil-wakil rakyat).

      Justeru, fungsi dan peranan mereka amat penting dan kritikal. Keupayaan mereka menjalankan tugas, mengenal pasti isu dan menguruskan masalah setempat adalah perkara yang tidak boleh dikompromi.

      Ahli majlis dan ketua kampung adalah cerminan tidak langsung kerajaan dan merupakan mereka yang amat diharapkan oleh masyarakat sekeliling. Paling penting, mereka mestilah golongan yang neutral atau non-partisan serta bersedia untuk berkhidmat dengan baik dan penuh kesungguhan.

      Perkara ini menjadikan setiap calon yang dilantik mestilah terdiri daripada mereka yang mempunyai kebolehan, pengalaman dan perwakatan yang layak dan bersesuaian.

      Pendekatan asal boleh, tangkap muat dan semberono dalam perlantikan mereka akan menyebabkan khidmat kepada masyarakat terganggu dan gagal.

      Jadi, tidak pelik jika BN dan Pakatan Harapan (HARAPAN) kedua-duanya sentiasa mengutarakan naratif pemerkasaan entiti kerajaan ketiga ini dalam pelbagai aspek. Malah, perkara ini diutarakan sebagai salah satu tawaran utama dalam kempen PRU ke-14 yang lepas.

      Antaranya adalah untuk memastikan ketua kampung dan ahli majlis terdiri daripada mereka yang pakar, profesional, berkelayakan, orang tempatan, telus dan tidak mempunyai pengaruh politik. Ini sekaligus menjadikan pemilihan calon dan pelantikan mereka untuk mengisi dan menggalas tugas kerajaan ketiga amat penting dan tidak boleh diambil mudah.

      Malangnya, perkara yang sebaliknya berlaku dalam pemilihan dan perlantikan ahli majlis dan ketua kampung di Johor. Bukan sahaja pemilihan dan penyenaraian calon yang dilakukan tidak menggembirakan masyarakat sekeliling. Malah, terdapat perkara-perkara yang amat mengecewakan dilakukan oleh kerajaan negeri. Antaranya:

      Delete

    3. MCA are paid to make noise for UMNO. They just bark this today and that tomorrow. They just don’t care what they bark is consistent or not. If you bark to get paid, you normally don’t care about consistency, principles. motto of a party, and so on.

      Nothing is new from MCA. We should not take them too seriously. If MCA claims to work for the Chinese community, they won’t be in this sorry state now. If they claim to work for the interest of this country, they should have left BN coalition long time ago.

      Delete

    4. I sincerely believe there are a number of MCA-Chinese who are not in sync with the idea of their leaders working with the kleptocrat, but what to do they too have took the ‘baits’ and couldn’t let go or they’ll lose everything. Just like umno, they live in a world in which loudness and speaking out are the tickets to popularity and financial success…proof?…you want a datukship or rewarded a senator…be loud like jamal the gangster or umno dep youth chief. MCA, be extra loud and you’ll be very well rewarded.

      Well MCA, you are rewarded, they are coming. China has been approached as a source of fund for 1MDB. Chinese companies have acquired a number of 1MDB’s assets, oya Malaysia under your kleptocrat would swap assets for financing.

      Chinese companies are buying Malaysian assets as a financial life line for 1MDB, our very own Malaysian fund which stole from the country’s coffers. MCA, this is your opportunity to flourish your businesses.

      Delete

    5. Has the kleptocrat sold Malaysia? Is kleptocracy contagious? When one associates with a thief could he become a thief? Kleptomaniac is a disease, maybe those in the psychiatric profession can verify this. Sub-consciously, he steals to catch the attention of…maybe his wife. It started from borrowing, and when his desires got bigger and bigger, he started to steal and the stealing got bigger and bigger. He steals to call out for help. Kleptomaniac needs psychiatric help. Kleptomania causes him to suffer from ethical consequences of malnutrition of the brain that causes the mind to tangle.

      “HIDUP BERSATU!”

      Delete
    6. Bila makan duit DAP, facebook Hussin makin bodoh membuat komen



      Memang banyak dapat duit kalau jadi "RedArmy" DAP. Tapi malang kalau bagi yang beragama Islam sanggup jual agama sehingga hilang kewarasanya dalam menjalankan kerja propanganda DAP.

      Royalti adalah hak rakyat. Kalau dapat royalti bukan rakyat penyokong PAS sahaja dapat manafaat. Yang sokong PH, Yang sokong BN @ UMNO pun dapat. Yang jual agama dengan DAP macam Hussin pun akan dapat manafaatnya.

      Soal royalti adalah soal prinsip dan kalau PH buat kerja bodoh macam apa yang dikehendaki oleh si Hussin yang jual diri kerana nak sesuap nasi mana prinsi perjuangan PAKATAN RAKYAT. Apakah PH nak dirinya sama macam BN @ UMNO dulu yang rakyat jatuhkannya?

      Zaman sekarang orang dah fikir matang. Politik bukan zaman Pak Kaduk tapi malang fikiran jumud
      Hussin nak PH jadi Pak Kaduk dan Mahathir jadi MAHAZALIM semula.

      Harap jangan layang si bodoh Hussin
      akal dia pendek. Binalah politik matang.

      Delete
    7. LGBT perlu hormati hak, sensitiviti golongan majoriti
      9 OGOS 2018
      Fuziah Salleh
      Fuziah Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) diingatkan untuk menghormati sensitiviti dan hak kelompok majoriti masyarakat di negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh.

      Beliau berkata adalah penting untuk kerajaan hari ini melindungi sensitiviti dan suara majoriti berhubung isu tersebut terutamanya para ibu bapa yang risau anak mereka akan terpengaruh dengan gaya hidup sebegitu sekiranya ia dipromosikan secara umum.


      “Apabila golongan LGBT bercakap mengenai hak asasi manusia, kita menghormati hak mereka, tetapi dalam masyarakat ada banyak kelompok lain yang turut mempunyai hak… majoriti masyarakat di negara ini tidak mahu budaya tersebut dipromosikan secara umum," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

      Fuziah berkata demikian ketika mengulas arahan penurunan dua potret aktivis LGBT pada pameran fotografi ‘Stripes and Strokes’ bersempena Festival Georgetown, Pulau Pinang.

      “Apabila kita suruh turunkan (potret aktivis) bukan bermaksud kita mendiskriminasi mereka, kita hormat tetapi bukan sehingga kita mempromosi dan mengiktiraf mereka seolah-olah majoriti di negara ini tidak mempunyai suara,” katanya.

      "Kalau mereka (golongan LGBT) mengamalkannya di ruang peribadi mereka itu adalah antara mereka dengan Tuhan tetapi apabila mereka mengamalkannya di khalayak dan mempromosikannya pula, maka itu melanggar norma-norma dan syariat. Kita menghormati hak mereka tetapi mereka perlu bataskannya hanya di ruang peribadi," katanya.

      Terdahulu ketika berucap merasmikan seminar Cakna Isu-Isu Semasa “Wacana Kontemporari Wanita dan Hak Asasi”, Fuziah berkata adalah penting untuk memastikan golongan wanita menduduki sekurang-kurangnya 30 peratus dalam peringkat pembuat keputusan.

      “Ini adalah kerana perspektif yang dibawa wanita adalah berbeza daripada lelaki dan bagi memberi keseimbangan dalam setiap keputusan perlu adanya input-input daripada golongan ini," katanya. –Bernama

      Delete
    8. Aurat isu berkait Hak Asasi Manusia



      ISU aurat adalah merupakan satu isu besar yang berkaitan Hak Asasi Manusia. Di samping ia adalah tuntutan wajib dalam agama Islam, ia juga bersesuaian dengan Rukun Negara yang dimulai dengan Kepercayaan kepada Tuhan.

      Selain itu, dalam konteks Malaysia juga, agama Islam yang menjadi agama Persekutuan sepatutnya mengutamakan tuntutan Islam menjadi sebahagian daripada syarat berpakaian di tempat kerja.

      Amat malang sebahagian masyarakat sekarang khususnya pembuat dasar dan penguasa tidak melihat isu ini secara lebih meluas. Kebiasaannya apabila disebut isu aurat, lebih ditekankan seolah-olah berlaku paksaan terhadap kaedah berpakaian.

      Saya mahu tekankan di sini, berapa ramai ibu bapa yang ingin melihat anak-anak mereka menutup aurat tetapi disebabkan peraturan di tempat kerja yang tidak membenarkan maka hasrat mereka tidak tercapai. Berapa ramai pula suami yang juga mahu isteri mereka menutup aurat tetapi akibat peraturan di tempat kerja tidak membenarkan maka hasrat mereka tidak tercapai. Bukankah ini juga satu pencabulan hak asasi manusia? Hak ibu bapa dan suami yang tidak dapat dipenuhi.

      Sesiapa yang yakin dengan hukum dan peraturan Allah, semuanya sesuai dengan fitrah dan kehendak manusia.

      Masyarakat, majikan dan pembuat dasar sepatutnya berlaku adil khususnya pada umat Islam. Lebih-lebih lagi dalam konteks kehidupan kita di Malaysia. Jangan terlalu prejudis dengan ajaran Islam. Saya juga berharap pembuat dasar dan penguasa jangan sekali-kali memperkecilkan hukum dan peraturan Islam.

      DR ALIAKBAR GULASAN
      Setiausaha PAS Sabah


      : Tapi malang Hanipa Maidin kata pejuang kebebsan dan hak asasi tak faham....

      Delete
    9. UEC: Bahasa menyamakan BN dan PH



      MEMAHKAMAHKAN PM Najib betul. Menyelongkar misteri 1MDB betul. Memansuhkan GST pun betul. Apa kesan jangka pendeknya terpaksa dilalui tetapi setiap yang berhantu mesti hantunya dimasukkan ke dalam botol seperti jin zaman purba tersimpan dalam botol zaman purba.


      Kerajaan Pakatan Harapan telah memerdekakan rakyat dan negara dari puaka yang berhantu itu. Berbulan madu sekaliannya justerunya.

      Tetapi sekalian yang merdeka tadi boleh diserang angin ahmar apabila kerajaan PH bermain mata dengan UEC (Sijil Peperiksaan Bersepadu) yang seolah-olah pro Taiwan dan mengancam jiwa bahasa yang sudah separuh nyawa ikan itu. Pemuja Mahathir kata, PH tak gagal. Tetapi sekaliannya boleh masuk hospital.

      Dato’ Seri Anwar Ibrahim dimasukkan ke hospital luar negeri atas sakit yang diidap lama, tetapi jangan isu UEC itu dia tidak discaj atau dimasukkan semula ke wad.

      Saya terharu atas aduan jasawan kementerian pendidikan tentang main mata menteri Maszlee Malik atas isu UEC yang berpuaka itu. Sekoman-koman menteri pelajaran Hishammuddin Hussein dulu memo itu tidak dibawa ke mejanya.

      Saya sangsi aduan awam atas Maszlee yang sedang diuji itu. Tetapi saya ikut wacana Karangkrafnya di TV, saya rasa dia boleh meyakinkan politik UECnya, tidak seperti yang dibimbangkan oleh jasawan kementerian itu. Tetapi setiap yang bermain mata itu tetap berisiko.

      Selepas itu saya terima persepsi umum, Maszlee konfiden bila tiada DAP. Bila didatangi DAP dia dikatakan longlai.

      Wabak puaka UEC merebak HFMD tentang tangan, kaki dan mulut. Semua boleh dilanggar sakit jantung. Jangan itu pecah di perut ada perhimpunan ribuan di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur. Ia dikuti oleh lambakan rencana terasa hampas dengan kerajaan PH yang belum disahkan gagal. Ia boleh menjadikan perlembagaan kosong dan satu bahasa mati meragam.

      Semuanya menyimpulkan kerajaan BN menghampakan kerana takut kepada kaum saudagar. Tetapi kerajaan PH juga tidak dapat diharap. Perkembangan PH setakat ini masuk minggu kesepuluh sama hampas dengan kerajaan BN 60 tahun.

      Bila-bila dua sama - dari sistem yang satu - mungkin itulah natijahnya memandang remeh kepada pihak yang ketiga yang menjadi pihak ketiga dalam lawanan tiga penjuru.

      Menteri Maszlee melalui wacana di Karangkraf seolah-olah terhandal dari semua menteri pelajaran yang terdiri dari Khir Johari, Hamid Khan, Dr. Mahathir, Musa Hitam, Hussein Onn, Anwar Ibrahim, Abdulah Badawi, Najib, Hishammuddin Hussein, Muhyiddin Yassin dan Mahdzir Khalid. Bahasa Melayu akan diperkasa bersama Inggeris sebagaimana Inggeris itu perkasa di England.

      Apabila PH dikatakan sehampas BN, yang menjadikan ia hampas iaitu Maszlee masuk bakul yang sama dengan semua mantan menteri pelajaran.

      Dirasa dasar pelajaran itu hebat justeru menteri pelajaran yang pertama Tun Razak. Dia hebat dengan Penyata Razaknya dan ditambah kemas dengan Penyata Rahman Talib. Yang hebat hanya penyata dan dasar. Pelaksanaan tetap hampas.

      Selepas 13 Mei 1969, Rahman Yaakub jadi menteri pelajaran. Disediakannya dasar satu bahasa pengantar di semua sekolah dari rendah hingga ke universiti. Tun Razak yang menggantikan Tunku ragu bukan Melayu akan menghantar anak sekolah luar negeri.

      Dia minta Rahman Yaakub menangguhkan. Berapa ramai mampu hantar anak sekolah rendah luar negeri. Rahman Yaakub tidak berganjak. Menangis siswa bila Rahman dihantar balik ke Sarawak. Mereka usir dari kampus Hussein Onn yang menggantikan menteri pelajaran.

      Sekolah satu bahasa terkubur. Tun Razak rupanya nasonalis separuh masak juga.

      SUBKY LATIF


      : Tak ada beza BN dan PH melainkan satu perompak dan satu lagi penyamum wang rakyat....

      Delete

    10. 1. Menteri Besar Johor berkata bahawa tuduhan saya bahawa 700,000 orang asing akan mendapat kerakyatan Malaysia tidak munasabah.

      2. Itu MB Johor. Itu bukan Perdana Menteri Najib. Kalau sebelum Najib menjadi PM saya tuduh bahawa ia akan mempunyai 2.6 billion Ringgit dalam akaun peribadinya di Ambank, siapa yang akan percaya.

      3. Tetapi hari ini semua dunia tahu yang Najib telah lesapkan duit itu dari 1MDB yang ditubuh dan dikuasai penuh olehnya. Ya. Memang MB Johor tidak tahu. Memang ahli-ahli UMNO yang hadir dalam mesyuarat agong UMNO tidak tahu kerana telinga dan mata mereka telah disumbat dengan dedak dan mereka hanya boleh dengar cakap-cakap Najib dan konco-konconya schaja.

      4. Tetapi dakwaan yang Najib lesapkan duit 1MDB kedalam poketnya memang benar, walaupun jika dakwaan ini dibuat sebelum ia menjadi PM, tidak siapa pun akan percaya.

      5. Ya. Memberi kerakyatan kepada 700,000 orang asing memang bunyi tidak masuk akal. Tetapi Najib biasa membuat perkara-perkara yang tidak masuk akal, yang luar biasa.

      Delete
    11. Admin FB Kelab Maya Mahathir alami “Sakit Punggung”



      Admin Fb page Kelab Maya Mahathir mendakwa undian atas talian mereka telah disabotaj oleh gerakan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dan dibantu oleh FB page Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net yang didakwa merupakan kumpulan cyberdedak pembangkang.

      Ini kerana apabila undian tersebut ditutup, 88% tidak berpuas hati dengan PH manakala 12% sahaja yang berpuas hati.

      Keputusan yang tidak memihak kepada admin FB Page tersebut telah menyebabkan beliau mengalami kesakitan punggung (butthurt).


      Berikut merupakan kenyataan penuh admin fb page Kelab Maya Mahathir:
      #CUBAAN_SABOTAJ_KERAJAAN_PH_DIBWH_PIMPINAN_AYAHANDA_TUN!

      Admin telah tahu dan dimaklumkan dari awal oleh beberapa sahabat bahawa jangan buat polls kerana setiap polls yg dijalankan di media sosial oleh Kumpulan Penyokong Kerajaan ini akan dicabul oleh satu gerakan yg mendokong DSAI sebagai Perdana Menteri dan dibantu oleh Kumpulan Cyberdedak Pembangkang seperti Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net.

      Malah kita tahu Kumpulan #CyberTaliban dari #Parti_Perasan_Surga telah sedaya upaya berkempen dan menjadikan polls di page2 penyokong kerajaan nampak seolah2 rakyat tidak berpuas hati dengan Kerajaan Ayahanda Tun. Cuba bandingkan poll #sebelum_disabotaj yg menunjukkan 85% rakyat #menyokong dan #berpuashati dgn kerajaan pimpinan Ayahanda Tun.



      Hakikatnya admin lampirkan bukti. 54 ribu pengguna fb telah mengambil bahagian daalm poll ini yang kebanyakkannya dari kumpulan yg admin sebutkan tadi sebab keputusan akhir poll ini menunjukkan 88% ketidakpuasan hati rakyat manakala 12% menunjukkan sebaliknya.



      Usah risau, kerana 258 Ribu pengguna yg melihat post ini hanya 52 ribu @ 21% pengguna fb shj yg mengambil bahagian manakala yg lain masih memberikan peluang dan yakin dengan Kerajaan PH dibawah kepimpinan Ayahanda TDM. 100 hari dari 1825 hari lagi ada untuk kerajaan memimpin negara jadi usahkan meroyan mcm babi kena belacan. – Admin Din JDT

      Terdahulu, TTKM melaporkan beberapa undian di fb pages menunjukkan 67%-90% tidak puas hati dengan prestasi 100 hari PH memerintah.



      Malah, fb page penjilat kerajaan (JiKera) no 1, Suara Rakyat juga menunjukkan keputusan pengundian yang hampir sama dimana hampir 80% tidak berpuas hati.

      Sumber : TTKM

      : Kalau ada dikalangan anak muda sekarang mendapat cerita bagaimana Atuk mereka semasa menjadi PM ke-4 sudah tentu mereka tahu mereka pasti benar-benar dikencing....

      Delete
    12. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete
    13. Pas fokus dua isu menjelang PRK Seri Setia
      MUHAMAD FAIZ SULONG 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore19
      Pas fokus dua isu menjelang PRK Seri Setia
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas akan memberi fokus kepada dua isu utama iaitu kegagalan kerajaan menunaikan manifesto Janji 100 Hari serta ketidakseimbangan komposisi kerusi di dalam Dun pada kempen PRK Dun Seri Setia.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kedua-dua isu berkenaan dilihat penting memandangkan ia berkait dengan kepentingan rakyat.


      “Dalam konteks negeri, perlu suara pembangkang yang kuat untuk mengimbangi kerajaan. Sekarang kita cuma ada lima suara pembangkang dalam Dun Selangor. Sebab itu kita perlu ada semak dan imbang yang kuat dalam kerajaan negeri.

      “Isu kedua adalah apabila peralihan pentadbiran berlaku, rakyat boleh menilai prestasi selama 100 hari yang dijanjikan kerajaan dan sejauh mana mereka mampu menunaikannya," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika hadir di Pusat Penamaan Calon PRK Seri Setia di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), hari ini.

      Pas meletakkan calonnya, Dr Halimah Ali.

      Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, rakyat telah menyatakan kekecewaan terhadap kegagalan kerajaan menunaikan janji di dalam manifesto mereka.

      Malah, menurutnya, kerajaan sendiri mengakui kegagalan mereka apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri sekadar memberi markah 33 peratus kepada prestasi pentadbiran sepanjang 100 hari mentadbir.

      “Kita melihat pada PRU14 lalu, rakyat ‘termakan’ dengan janji dan manifesto PH kerana mereka ingin melihat perubahan kepada negara.

      “Tetapi apa yang berlaku hari ini, mereka meluahkan rasa kecewa menerusi media sosial terhadap kegagalan kerajaan menunaikan manifesto yangbdijanjikan," katanya.

      Delete
    14. Kami sebenarnya cukup kenal Khaled Nordin ini sejak lewat 80an lagi dan bagaimana dan siapa yang menaikkan dia.

      Cikgu politik dia si Shahrir Samad tu.

      KN ini hanya boneka Shahrir, jadi senang cakap Shahrir yang memerintah maka kalau dia cakap sebegitu faham2lah siapa yang cubit punggong dia suruh dia mencarut ala sang burung kakatua Shahrir.

      KN ini memang jenis blur sotong sebab asyik kena remote control, kalau tak, masakan anak lelaki Tunggalnya sendiri tidak berpuashati dengan kemelut 1MDB yang tiada ketirisan hingga mengajukan berbelas2 soalan dalam FBnya walhal bapa dia MB.

      Anak dia seorang itu sahaja buah hati dia pun tak puashati dengan sang Pee M namun dia KN tak boleh buat apa2 maklumlah yang menurut perintah.

      Akhirnya Uncle Shahrir dia pulak yang pandai2 beri jawapan bagi pihak Pee M kepada anak Khaled huhuhu..

      Berbalik kepada ramalan Tun terhadap siapsaga Pee M Najib di selatan tanahair sudah boleh diterima akal yang waras pada hari ini hingga perkara yang dibangkitkan pada ceramah di Krubung Melaka itu membayangkan bagaimana Melaka Getaway dirancangkan adalah kelangsungan projek Iskandar dan the Forest City maknanya Melaka adalah back up untuk pasca PRU 14 pula.

      Pee M Najib memang licik dan Shahrir barangkali sudah ambil maklum cuma budak suruhannya ini lembab sikit namun KN dah menampakkan perut jalan ke depannya.

      Nasib badanlah wahai orang Johorku..

      Delete
    15. Agensi kerajaan perlu tangani LGBT
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore30
      Agensi kerajaan perlu tangani LGBT
      Wan Abdul Wahid (duduk, kanan) dan Abdul Rahman (duduk, kiri) bersama NGO, Ukhwah membincangkan program pencegahan LGBT di negeri ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PEKAN - Pihak pentadbiran agama Islam dan agensi kerajaan di negara ini perlu bertindak dalam menangani lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kerana masyarakat sememangnya mengharapkan pihak berwajib bertindak dalam perkara ini.

      Timbalan Yang Dipertua Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip), Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan berkata isu LGBT ini bukan sahaja berlaku di negara ini malah masyarakat di negara lain turut menentang hak sama rata golongan ini dan ada negara yang menghukum dengan kekerasan.


      Menurutnya, di Malaysia lebih menggunakan konsep lemah-lembut dalam menentang kerana masyarakat kita mempunyai peradaban baik, bersopan-santun dan mengikut peraturan ditetapkan.

      "Masyarakat mengharapkan pihak berkuasa bertindak dalam perkara ini mereka tidak gemar dan masih waras sebab masing-masing tidak mahu perkara tersebut berlaku pada keluarga merekai,” katanya ketika ditemui di Muip, di sini semalam.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai kenyataan Marina Mahathir yang menuntut hak sama rata LGBT, Wan Abdul Wahid berkata Muip tidak pernah mendiskriminasikan hak golongan LGBT, namun perkara songsang ini tidak boleh dibiar begitu sahaja.

      Beliau berkata, selagi berlaku perkara bertentangan agama Islam, ia perlu diperbetulkan supaya mereka kembali ke jalan benar.

      Tambahnya, di Pahang golongan yang ramai terdiri daripada transgender dan pihaknya tidak pernah diskriminasi mereka.

      "Malah kita beri mereka rumah, ceramah dan kelas agama, malah ada yang kita bagi kerja pada mereka.

      "Kita juga mempunyai seorang bekas pondan yang sudah berubah kini aktif menarik golongan lain untuk turut berubah,” katanya.

      Delete
    16. ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      Andansura (kiri) dan Mujibur Rahman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Wakil rakyat Pas berpendapat janji 100 hari yang didendangkan kerajaan PH mengecewakan sebilangan besar rakyat di negara ini apabila banyak janji tidak tertunai seperti tempoh yang disebutkan.

      Adun Berserah, Andansura Rabu berkata, ini kerana rakyat memberikan sokongan kepada PH ber­dasarkan tawaran yang dibuat oleh pihak-pihak yang bertanding.


      Malangnya, tawaran tersebut tidak ditunaikan seperti tempoh yang dijanjikan.

      “Semua tawaran yang dibuat mestilah sesuatu yang bersifat realistik dan boleh dilaksanakan. Jika tidak, ia adalah satu penipuan kepada pengundi-pengundi,” katanya.

      Sementara itu, Adun Chenor, Mujibur Rahman Ishak pula berkata, dalam tempoh 100 hari pemerintahan, kerajaan perlu melihat sejauh mana pelaksanaan manifesto yang telah ditunaikan.

      Sebagai contoh, katanya sehingga kini rakyat masih menantikan bilakah harga petrol akan diturunkan.

      Menurutnya, sekiranya kerajaan menyedari bahawa manifesto itu sukar untuk dilaksanakan, kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat.

      “Segala kelewatan sepatutnya kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat. Rakyat mahukan perbezaan dengan pemerintahan sebelum ini.

      ”Maka dalam tempoh 100 hari yang telah berlalu, PH perlu membuat kajian terhadap janji manifestonya dan sanggup memohon maaf kepada rakyat bagi manifesto yang belum terlaksana.

      “Jangan ada sifat berdendam dengan kerajaan terdahulu tapi membangunkan negara untuk kesenangan rakyat,” katanya

      Delete

    17. Tahniah diatas penubuhan PPBM. HIDUP BERSATU! Semoga Allah Berkati BERSATU.

      Tun, why is it the sultan of johor has a negative sentiment towards Tun and BERSATU? He loathes the emerging of the new party and any reforms or changes that are intended to bring benefits to the country.

      The impression I get is that this crown of the south carry grudges from the past. It sounds like it. What he said are so bluntly harsh against Tun and BERSATU. What was said was not soothing neither does it encourage or improve people’s sentiments.

      Is feudalism still exists in Malaysia? It feels like it. But you know what Tun, the more they brag and smear boastful statements the more stronger and deeper I sokong Tun and BERSATU.

      Let us wish for the day when we wake up and open our eyes we could feel the cool breeze and breath the fresh air of FREEDOM and HAPPINESS! If we don’t get to feel it then let us do it for our children and their generations and the next and the next…..

      Delete
  5. Mr syed albodin.
    Hidop maupakat membawa barakat ,bila dah dpt berakat pakat jd mosebat mcm sial.

    Pas dgn uumno dah cerai rojok balik..
    Apa yg penteng kerojasama bwat masa sekarang sbb hal yg akan mendatang sapa pong tak tau lg katanya.
    Yg dpt barakat dlm malaisa coma ahli politik ada mlayu ,cina,india dan laen-laen lg.
    Malaisa negara makmog dan bertuah kata ahli politik negara.
    Sapa yg rajin hidop mewah ,temasok pendatang haramjadah.
    Mlayu coma rajin betepok dan besorak, kira rajin juga pa.tapi jd bangsat dlm negara.
    Paklebai kata poak kafirun coma dpt kesenangan donia,akhirah nnti dpt neraka. iyo ke .lagu tu ka ..
    Poak mlayu yg benasib sosah dlm doniawi nnti dpt sorga di akhirah nnti.
    Bkn niat teman nak petikai ,coma yg depan mata pon terang-terang d sebat habih-habisan lg mau cereta pekara yg akan mendatang.
    Mcm panton orang tanjong.
    Balik pulau bayan lepas.
    Sini teperelau sana telepas.pas pas pas


    ReplyDelete
    Replies
    1. Pusat digesa bayar royalti ikut jadual



      SAYA menggesa pihak Kerajaan Persekutuan untuk melaksanakan pembayaran royalti 5 peratus berdasarkan pengeluaran mengikut jadual bermula Ogos ini.

      Ini bagi menepati perjanjian asal yang termaktub di antara Kerajaan-kerajaan Negeri Pengeluar dengan Kerajaan Persekutuan itu sendiri yang merujuk kepada Seksyen 4 Akta Kemajuan Petroleum 1974.

      Walaupun Menteri Hal Ehwal Ekonomi, YB Azmin tidak secara langsung menjawab persoalan saya mengenai pembayaran royalti pada Ogos depan, alasan beliau untuk mendahulukan rundingan 20 peratus berdasarkan keuntungan tidak mempunyai kaitan dengan perjanjian asal tersebut.

      Perbahasan tentang cadangan baru iaitu pemberian 20 peratus royalti berasaskan keuntungan masih panjang dan melibatkan proses perbincangan yang kompleks. Ia melibatkan pelbagai golongan berkepentingan, malah dalam kedudukan semasa, cadangan tersebut kelihatan mustahil untuk diteruskan.

      Maka, saya menggesa agar Kerajaan Persekutuan meneruskan pembayaran royalti pada Februari dan Ogos setiap tahun supaya ia dapat memberikan manfaat kepada rakyat negeri-negeri berkenaan.

      YB NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ
      Ahli Parlimen Bachok


      : Nampak rakyat Kelantan dan Terengganu kena kencing lagi...

      Delete
    2. Pulau Pinang Promosi LGBT Di George Town Festival



      MALAYSIA baharu yang disebut-sebut lahir selepas 9 Mei ini telah menonjolkan macam-macam penyelewengan akhlak dan agama.

      Terbaru di Pulau Pinang, sebuah pesta dikenali George Town Festival diadakan sepanjang bulan Ogos ini hingga awal September.

      Festival tahunan ini akan menjadi program yang diadakan selari dengan bulan kemerdekaan, dan akan mengadakan sambutan merdeka mereka sendiri.

      Sambutan merdeka mereka tentulah mengangkat versi alternatif sejarah, seperti mempromosi komunis.

      Dikatakan pesta ini meraikan kebudayaan dan warisan George Town, Pulau Pinang di samping budaya tempatan yang lain.

      Tetapi ia sudah jadi acara besar-besaran mempromosi agenda liberal puak Pakatan Harapan yang dikuasai DAP.

      Termasuk yang dipromosikan ialah budaya songsang LGBT, dengan tokoh-tokoh mereka terpampang mempromosikan kegiatan mereka.

      Acara disokong kerajaan negeri Pulau Pinang ini mengiktiraf golongan LGBT ini melalui festival yang menjadi program pelancongan negeri ini.

      Nama-nama seperti Siti Kasim yang bekerja keras memperjuangkan ajaran pelik, Nisha Ayub yang mendapat anugerah dari kerajaan Amerika Syarikat, Pang Khee Teik penggerak program LGBT Seksualiti Merdeka dan aktif dalam menuntut hak LGBT antara yang ditonjolkan.







      Jelas bahawa ini hanya boleh berlaku di bawah pemerintahan PH yang menyebar ajaran liberal kepada masyarakat.

      Kalau dulu mereka masih menyorok menjalankan program, bawah “Malaysia baharu” mereka boleh mengadakan program terbuka yang disokong kerajaan negeri. – MYNEWSHUB.TV

      : Memang bukan Islam akan buat perkara yang merosakkan, tapi malangnya apa 'haramjadah' yang pimpinan Islam dlm PH jadi tunggul aje....

      Delete

    3. 6. Dizaman Najib, orang yang membuat laporan polis berkenaan duit yang dilesapkan oleh Najib, disoal oleh polis, dimasuk dalam tahanan, dan dihadap ke mahkamah bersama dengan peguamnya atas tuduhan sabotaj ekonomi.

      7. Tak masuk akal. Bercanggah dengan undang-undang. Tetapi ini sudah berlaku.

      8. Laporan berkenaan dengan jenayah Najib oleh Bank Negara, MACC, Auditor-General didakwa oleh Pendakwa Raya tidak punyai bukti Najib melakukan apa-apa kesalahan, tidak dibenar mahkamah membicara kes, didakwa bahawa laporan ini rahsia Kerajaan, dan Pendakwa Raya menghalang sebarang penyelidikan dibuat berkenaan salahguna wang 1MDB.

      9. Semua ini, perkara-perkara ganjil, luar biasa, bertentangan dengan undang-undang, tidak pernah berlaku tetapi sudah berlaku dibawah pemerintahan Najib.

      10. Dan berpuluh lagi perkara yang tidak masuk akal sudah pun berlaku, dibawah pemerintahan Najib.

      11. Sebab itu dakwaan bahawa 700,000 orang asing ini akan diberi kad pengenalan, di daftar dan mengundi dalam PRU 14 tidak begitu ganjil atau “rubbish”. Najib boleh melakukannya.

      12. Hari ini pun sudah ada kes pelawat asing memiliki passport negara lain tetapi I.C Malaysia. Dalam negara Cash is King Najib, pegawai boleh disogok atau cara-cara lain dibuat untuk memberi IC Malaysia kepada 700,000 orang asing yang akan bermastautin di Johor.

      Delete
    4. Satu lawan satu di Seri Setia & Belakong



      Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia dan Balakong akan menyaksikan pertembungan satu lawan satu masing-masing antara calon Pakatan Harapan dan PAS dan DAP.

      Di Seri Setia ia melibatkan calon HARAPAN, bekas anggota Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) Halimey Abu Bakar, 46, dan calon PAS, yang juga bekas anggota Exco kerajaan Selangor, Dr Halimah Ali, 58.

      PRK Balakong pula akan menyaskikan pertandingan satu lawan satu antara calon Pakatan Harapan dan MCA antara Tan Chee Tiong (MCA) dengan Wong Siew Ki (DAP).

      Pegawai Pengurus PRK DUN Seri Setia, Datuk Mohd Azizi Mohd Zain membuat pengumuman itu pada pukul 10.37 pagi di pusat penamaan calon di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MPBJ) di sini, hari ini.

      Mohd Azizi berkata pihaknya menerima borang pencalonan daripada calon HARAPAN pada pukul 9.10 pagi, manakala daripada calon PAS, pukul 9.15 pagi.

      Proses penamaan calon yang berlangsung selama sejam ditutup pada pukul 10 pagi. - Bernama

      : Menguji pengaruh pembangkang PAS, MCA selepas PRU-14....

      Delete
    5. Mahu tutup isu janji manifesto'
      WARTAWAN SINAR HARIAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      AES
      Kebanyakan kenderaan bergerak perlahan apabila melepasi Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di Kilometer 6.6 Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE) yang menghubungkan Kajang-Puchong hari ini. -Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan kerajaan memansuhkan saman AES hanyalah untuk menutupi janji manifesto yang gagal dilaksanakan kerajaan PH.

      Bekas Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, langkah tersebut dilihat sebagai satu pendekatan yang mudah semata-mata untuk menyedapkan hati rakyat.


      “Ini merupakan pada saya satu pendekatan yang mudah kerana kerajaan hari ini tidak menunaikan janji-janji yang besar-besar antaranya tidak dapat menurunkan harga minyak, harga barangan dan tol juga tidak dapat hapuskan.

      “Jadi paling tidak, tindakan ini paling kurang pun untuk sedapkan hati rakyat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

      Pada masa sama, beliau turut menafikan dakwaan kerajaan BN sebelum ini dikatakan mengaut keuntungan daripada kutipan saman AES tersebut.

      “AES ini dilaksanakan sebenarnya untuk mendisiplinkan rakyat supaya lebih berhemah di atas jalan raya dan paling penting tujuannya untuk mengurangkan kadar kemalangan.

      “Apabila saman AES ini dibatalkan, ia sekali gus menjadikan pengguna jalan raya tidak serik dengan kesalahan yang dilakukan. Jadi tidak timbul soal kerajaan BN kaut keuntungan seperti dakwaan tersebut,” katanya.

      Jelasnya lagi, mana-mana individu yang melanggar undang-undang akan dikenakan denda dan ia turut berlaku di seluruh dunia.

      Delete
    6. Najib cabar lapor polis, Apa lagi Lim Guan Eng dan PH nak? Lapor ajelah kalau bukan “persepsi”



      Datuk Seri Najib Tun Razak cabar Lim Guan Eng lapor polis isu dakwaan konon RM19 bilion bayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST) ‘dirompak’ Barisan Nasional (BN).

      Bekas perdana menteri itu berkata, di sebalik tuduhan liar di Parlimen kerana Pakatan Harapan (PH) ada imuniti, Guan Eng sepatutnya secara peribadi buat laporan polis dengan nyata secara jelas BN telah rompak dana tersebut.

      “Berikutan cara pengurusan ekonomi yang tersasar kerajaan baharu ini, mereka (menteri kewangan) kini menuding jari ke arah kerajaan BN. Ini adalah sebab sebenar mengapa banyak janji manifesto PH kekal tidak ditunaikan.

      “Juga mengapa program bantuan kepada golongan memerlukan pula dipotong manakala kenaikan gaji kakitangan awam dibekukan, dan bukanlah kerana tuduhan ciptaan mereka kononnya hutang negara adalah RM1 trilion.

      “Kemudian dakwa BN ‘merompak RM19 bilion daripada dana tuntutan GST’,” kata Najib dalam nada sindiran sebagai ulas kegagalan PH tunai pelbagai janji manis manifesto mereka sendiri dengan cipta banyak dalih baharu.

      Minggu lepas, Guan Eng mengejutkan Dewan Rakyat dengan berkata BN ‘merompak’ wang bayaran balik GST dan akibat itu wujudnya kekurangan sebanyak RM19 bilion wang yang tidak dibayar balik kepada peniaga sejak 2015.

      Setakat ini, Ahli Parlimen BN Rembau, Khairy Jamaluddin membuat laporan polis berhubung dakwaan itu dan mahu kes tersebut dibawa kepada pihak mahkamah jika benar berlaku ‘rompakan’ seperti ditohmah Guan Eng.

      Sistem GST 6 peratus mula disifarkan pada 1 Jun lepas dan kerajaan PH bakal memperkenalkan semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bermula 1 September depan sempena Hari Kebangsaan 2018 dengan kadar 16 peratus.

      Najib berkata, kerajaan PH juga perlu membayar balik cukai input sebanyak RM8 bilion kepada peniaga bagi GST yang dibayar ke atas pembelian dan perbelanjaan (termasuk import barangan) untuk bulan April dan Mei.

      “Kesemua itu melibatkan kurangan sebanyak RM31 bilion bagi tahun ini.” Justeru beliau berkata, defisit pendapatan daripada GST itu menyebabkan PH potong bantuan kepada golongan miskin dan tidak naik gaji penjawat awam.

      Mengulas lanjut Najib berkata, kerajaan PH sebaliknya lebih minat menyalahkan BN atas kegagalan laksana janji manifesto kempen pilihan raya umum mereka dan berlindung di sebalik kekebalan diberikan oleh Parlimen.

      Ini termasuk dengan buat dakwaan jahat konon BN ‘rompak’ RM19 bilion wang bayaran balik GST yang kemudian terbukti tidak benar setelah dinafikan sendiri oleh pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia sendiri minggu lalu.

      Najib yang juga bekas menteri kewangan turut mengingatkan orang ramai tentang kemungkinan cukai baharu diperkenalkan oleh kerajaan PH bagi tampung kekurangan hasil akibat pemansuhan GST. – Mynewshub.TV

      : Setelah pengalaman PRU-14 banyak perkara dimanipulasi oleh pihak PH untuk jatuhkan BN, jadi rakyat mula ragui apa kenyataan pimpinan PH. Jalan terbaik biar pihak berkuasa menyiasat untuk mengesahkan kebenarannya. Tapi kenapa PH tak berani?....

      Delete

    7. The problem is only with one person. This person is so morally corrupt that he will do anything just to secure his wealth and position. If he can turn this into a racial issue, he would gladly do it.

      Finally let me ask you this one final question Karl. Why are the Malays in Singapore which has a Chinese for a PM is doing very much better than the Malays in malaysia? This alone speaks for itself.

      As Tun has always mentioned, Melayu memang mudah lupa. Once melayu sudah berkuasa, dia akan terus lupa asal usul nya yang juga berasal Dari perkampungan melayu. Malah bila sudah berkuasa, mereka akan mengambil kesempatan lagi terhadap kamu melayu sendiri dgn memporbodohkan melayu di Kampung lagi.

      Itu sepatutnya tidak berlaku. Yes, Najib thinks there is no cause and effect in stealing the rakyat’s money, but trust me, one day things will come in full circle.

      If there is only one person that can destroy the Malays it is Najib himself

      Delete
    8. Rompak GST: Alasan PH tak laksana janji manifesto
      NOR AINNA HAMZAH 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Najib Tun Razak
      Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyelar Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang dilihat sekali lagi memberikan kenyataan politik yang tidak benar berhubung tuduhan BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Najib menerusi kenyataan di laman sosial Facebooknya menegaskan tuduhan Guan Eng itu tidak berasas sama sekali.


      Menurutnya, apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun lalu, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

      ”Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan,” katanya.

      Najib berkata, sebagai akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      ”Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri,” katanya.

      Menurutnya, dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

      ”Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan,” katanya.

      Najib berkata, jika dakwaan berkenaan didapati tidak benar, maka Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      “Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

      Sikap Guan Eng yang terus membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram’ juga dipersoalkan oleh Najib.

      “Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      “Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu,” katanya.

      Najib berkata, atas dasar itu, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      [ARTIKEL BERKAITAN:Rompak GST: Bekas KSU Perbendaharaan buat laporan SPRM]

      [ARTIKEL BERKAITAN:Bekas KSU Perbendaharaan nafi kerajaan BN rompak RM18b]

      Menurutnya, di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

      Delete
    9. Tindakan “cerdik” Mat Sabu dalam isu keselamatan negara



      Termasuk semalam, sudah dua kali Menteri Pertahanan Malaysia, Mohamad Sabu mendedahkan secara terang-terang tanpa berselindung tentang kelemahan pasukan pertahanan kita yakni Angkatan Tentera Malaysia.

      Tidaklah diketahui apa sebab dan musababnya Mat Sabu mendedahkan perkara itu untuk pengetahuan umum, mungkin untuk menunjukkan yang kerajaan Pakatan Harapan ini lebih telus dari kerajaan dahulu iaitu Barisan Nasional atau Mat Sabu ada sebab lain.

      Kali pertama, Mat Sabu dedahkan di dalam dewan parlimen yang mana pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM TUDM hanya empat buah sahaja yang boleh terbang, bagi pihak Pakatan Harapan, mereka sudah boleh gelak basar menunjukkan kepada rakyat yang Barisan Nasional tidak mampu menjaga aset-aset pertahanan udara negara, tetapi sedarkah Mat Sabu, di sebalik gelak besar PH itu, ada mata-mata di luar sana sudah mula mencongak-congak tentang kekuatan pertahanan udara negara kita?

      Semalam sekali lagi Mat Sabu membuat pendedahan kononnya pertahanan negara lemah berbanding negara Asean yang lain, satu kenyataan yang dilihat cukup tidak adil dan tidak masuk akal, adakah benar pertahanan negara kita cukup lemah?

      Benarkah pertahanan negara lemah? peruntukan untuk pertahanan sebanyak RM.17.0 Billion untuk tahun 2018, RM.15.1 Billion (2017) RM.17.3 Billion (2016) dan RM.17.7 Billion (2015) dengan peruntukan sebegitu banyak, adakah adil untuk Mat Sabu mengatakan pertahanan negara kita atara yang terlemah di rantau Asean ini? Laos, Cambodia, Philippines dan Myanmar lebih hebat dari Malaysia?

      Malah kita masih ingat lagi, beberapa rakan Mat Sabu ketika itu memperlekehkan aset-aset pertahanan kita seperti mengatakan kapal selam Scorpene milik TLDM tidak boleh menyelam dan ada suara-suara sumbang mereka-mereka yang kini telah menjadi kerajaan dulu mengatakan "buat apa beli senjata canggih-canggih, kita bukannya nak perang pun...!! baik guna wang rakyat tu untuk bina sekolah, rumah, hospital.." dan "alah beli senjata perang canggih-canggih tapi tak guna pun, kita bukan ada musuh, bukan nak perang pun..." itu adalah sekelumit psyche di kalangan pemimpin pembangkang kini mereka sudah pun menjadi kerajaan.

      Dengan keceluparan mulut-mulut sahabat Mat Sabu itu dulu, sudah tentu membantutkan usaha kerajaan ketika itu Barisan Nasional untuk memperkasakan ATM, bayangkan ketika Najib Razak membentangkan Bajet Pertahanan, cakap-cakap yang menyakitkan hati pastinya akan keluar dari mulut rakan-rakan Menhan Mat Sabu, pernah sampai satu tahap, rakan-rakan Mat Sabu mempertikaikan peranan ATM yang berkhidmat dibawah panji-paji PBB dan mempersoalkan latihan-latihan ketenteraan yang dibuat oleh ATM di dalam mahupun di luar negara, pembaziran kata mereka.

      Jadi, kenyataan Mat Sabu yang mengatakan pertahanan negara kita lemah boleh mengundang petaka buat negara kita, pelabur boleh menarik pelaburan mereka dari negara ini, pelabur tidak yakin untuk melabur di sesebuah negara yang mana pertahanan negara itu lemah dan di akui sendiri oleh Menteri Pertahanan negara itu, bolehkah kita anggap Mat Sabu cuba mensabotaj ekonomi negara?


      : Jangan marah dia sedang 'ghairah'...

      Delete

    10. Najis has 3 things in mind for licking China.
      1, US won’t welcome him anymore as they are aware of his looting job
      2, MO1W2’s son can’t recover his looted assets in US here after, so he was brought to China to look for new channels to invest the remaining loot
      3, Najis need money to spend for next GE and that he will pawn assets of Malaysia and get loan from China

      Since Malaysia doesn’t play any major role in world stage, US won’t mind of Malaysia moving towards China.

      Delete

  6. 13. Bloomberg melapor bahawa di sekeliling JB terdapat 60 project yang boleh diduduki oleh 1½ juta orang. Siapakah yang akan mengisi bangunan pencakar langit di kawasan Iskandar, Johor.

    14. Masuk akalkah jika orang Johor, Melayu, Cina dan India seramai 1½ juta berpindah untuk tinggal dalam projek-projek mewah ini. Tak masuk akal.

    15. Untuk 1½ juta orang asing tinggal di sekeliling JB masuk akal. Kononnya nak tinggal hanya 3 bulan musim sejuk sahaja. Sudah ada syarat dan perjanjiankah? Bolehkah kita gambarkan 700,000 orang terbang ke Johor untuk tinggal 3 bulan dan lepas itu 700,000 orang ini terbang balik dan tinggal bandaraya Iskandar JB kosong selama 9 bulan. Fikirkan 1½ juta manusia mengosongkan bandar, pangsapuri, kedai, kilang selama 9 bulan. Sunyi senyap Johor Bharu. Masuk akal?

    16. Jika 1½ juta orang asing ini pilih untuk tinggal, untuk bekerja untuk berniaga, untuk melahirkan anak sepanjang tahun dapatkah Mohamad Khalid MB halau mereka keluar.

    17. Kalau tidak dapat halau keluar mereka, apakah status mereka. Apakata kalau mereka tuntut untuk jadi pemastautin tetap? Apakata kalau mereka tuntut kerakyatan Malaysia?

    18. Apakata kalau senyap-senyap mereka diberi IC Malaysia?

    19. Mustahil! Tidak. Najib terdesak. Baginya membuat undang-undang untuk memiliki kuasa penuh, tangkap dan kurung orang, menamat jawatan, menyogok wang, mengguna Lembaga Hasil Dalam Negeri untuk menekan orang, bahkan Badan Pencegah Rasuah untuk menakut rakyat sudah diamal olehnya. Setakat memberi IC, mendaftar sebagai pengundi 700,000 orang asing adalah perkara biasa baginya. Mungkin tak sampai 700,000, mungkin lebih bukan masalah bagi Najib.

    ReplyDelete
    Replies

    1. 20. Melesapkan duit Kerajaan (duit rakyat) berbillion Ringgit baginya tiada masalah. Apabila Presiden Amerika, dihadapan Najib, menyindir tentang penipuan yang dilakukan olehnya, senyumannya kekal dibibir. Tak ada berasa malu sedikit pun.

      21. Kes membasuh bersih duit yang dicuri dari 1MDB sehingga Malaysia dikenali sebagai di antara 10 negara rasuah terbesar didunia, kes anak tiri dituduh mencuri ratusan million dollar Amerika untuk membuat filem lucah, tidak sedikit pun menimbul rasa malu oleh Najib.

      22. Mat Salleh kata orang ini “has thick skin” mempunyai kulit tebal. Tak tahu malu langsung. Memalu negara dan rakyatnya okay. Asalkan boleh jadi PM.

      23. Jika sogokan dan penipuan dilakukan dalam pilihan raya, itu pun okay.

      24. Sebab itu bukanlah mustahil jika 700,000 orang asing mengundi dalam PRU 14.

      25. Kepada Mohamad Khalid, Menteri Besar Johor, saya ucap tahniah. Awak akan dapat 1 ½ juta orang asing di sekeliling awak. Mereka kononnya tidak akan menjadi rakyat. Tetapi mereka akan berada di sekeliling kamu.

      26. Hanya dengan adanya 1 ½ juta orang asing di Johor, akan menjadi masalah kepada kamu. Lihat apa jadi kepada Singapura. Hanya kerana komposisi penduduknya tidak seperti di Malaysia, kita terpaksa keluarkan Singapura dari Malaysia. Apabila JB dikelilingi oleh 1 ½ juta orang asing apakah kita akan merdekakan wilayah Iskandar. Na’uzubillah.

      Delete
    2. MB Johor kepala letak kaki meluluskan pelan pembangunan Forest City yang melibatkan 700,000 unit kediaman mahal di rancangkan untuk rakyat China.

      700,000 unit x 3 orang (purata se famili) = 2,1 juta rakyat China diam di Johor dengan taraf penduduk tetap, selepas 12 tahun, layak mohon kerakyatan.

      Bila 2.1 juta rakyat China jadi rakyat, habis kuasa Melayu di Johor dan cair kuasa Melayu di Malaysia. MB Johor yang meluluskan itu, serta mereka yang mahukan nya, mungkin kerja basuh kaki rakyat China yang jadi orang Malaysia itu.

      Bodoh. Amat bodoh punya kerja.

      Delete
    3. Khalid jawab MB isu tawaran nilai beli Splash
      WARTAWAN SINAR HARIAN 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore366
      Khalid Ibrahim
      Khalid Ibrahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menegaskan, beliau tidak ada pada sebarang masa membuat tawaran pembelian ekuiti Splash dengan nilai RM2.92 bilion sebagaimana yang dinyatakan Menteri Besar, Amirudin Shari.

      Katanya, kenyataan dibuat Amirudin itu hanyalah bagi menjustifikasikan tawaran RM2.55 bilion kerajaan negeri bagi pembelian ekuiti Splash selain mendakwa Amirudin keliru dengan perbezaan maksud ‘jumlah keseluruhan tawaran’ dengan ‘tawaran pembelian nilai ekuiti syarikat’.


      “Saya percaya butiran yang dibekalkan jelas menunjukkan bahawa semua tawaran harga yang ditawarkan kepada pemegang konsesi bukan tawaran nilai ekuiti semata-mata.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pengambilalihan Splash, siapa kata kena bayar 10 kali ganda?]

      “Tetapi, ia adalah berpandukan kepada elemen yang ditetapkan di dalam penstrukturan iaitu jumlah pelaburan yang telah dibuat oleh pemegang saham syarikat konsesi, tempoh pelaburan yang telah dibuat, jumlah hutang atau liabiliti termasuk bon yang ditanggung syarikat konsesi, nilaian aset yang akan diambil alih oleh PAAB pada nilaian 1 kali Nilai Buku (1×Book Value) dan pulangan keuntungan sebanyak 12 peratus setahun,” katanya menerusi hantaran di Facebooknya.

      Menerusi hantaran sama, Abdul Khalid turut menyertakan salinan siri tawaran yang dibuat sewaktu beliau menjadi menteri besar, yang terkandung di dalam Kertas Pembentangan di dalam Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negeri dan Kertas Putih serta telah dibentangkan di Dewan Negeri Selangor pada 2013.

      Beliau turut menyertakan salinan perincian tawaran pengambilalihan dan jumlah keseluruhan tawaran.

      “Justeru, alasan kerajaan negeri bahawa saya juga telah pada 2009 menawarkan sejumlah RM2.92 bilion bagi nilai ekuiti adalah terpesong dan sengaja mahu mengelirukan rakyat.

      “Tambahan pula setiap tawaran yang dilakukan kerajaan negeri akan dengan sendirinya terbatal sekiranya terdapat pemegang konsesi yang menolak tawaran dan jika ia tamat tempoh selepas 14 hari ditawarkan.

      Tindakan menteri besar menjadikan tawaran tamat tempoh yang saya berikan sebagai justifikasi membayar lebih kepada Splash adalah alasan budak mentah dan tidak bertanggungjawab,” katanya.

      Amirudin sebelum ini dilaporkan mendakwa Abdul Khalid sewaktu menjadi menteri besar pernah membuat tawaran melebihi nilai yang dibuat oleh kerajaan negeri hari ini (RM2.55 bilion), tetapi membuat pusingan U setelah melantik juru nilai bebas.

      Sebuah portal berita juga melaporkan Amirudin menyalahkan tawaran yang dibuat Abdul Khalid, sebagai salah satu sebab proses penstrukturan air telah tertangguh dan menyebabkan nilai pengambilalihan keseluruhan Splash meningkat kepada RM3.54 bilion berbanding RM1.9 hingga RM2 bilion.

      Delete
    4. Umno bukan musuh PAS selama lamanya



      Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan ahli PAS bahawa UMNO bukan lagi ‘musuh’ mereka yang perlu diserang kerana tampuk negara kini sudah dikuasai Pakatan Harapan (PH).

      Presiden PAS itu turut memberi banyangan yang UMNO adalah rakan baharu mereka dalam usaha mengembalikan kuasa politik umat Islam pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      Abdul Hadi turut membidas sikap sesetengah penceramah PAS yang masih ‘ligat’ menyerang UMNO seolah-olah parti itu masih lagi memegang tampuk pemerintahan negara.

      “Terdapat kalangan penceramah PAS duduk hentam UMNO… UMNO dah kalah teruk, dia ingat UMNO jadi kerajaan lagi. Mereka perlu ingat yang memerintah sekarang adalah PH bukan UMNO lagi.

      “Ini tidak, masih ceramah macam dulu juga, (mereka) ini tak faham dan tak reti (pandai) politik.

      “Biar saya sebut terus terang, PAS sebagai parti Islam perlu mengambil satu langkah fiqah muwazanah iaitu pertimbangan untuk memilih (pihak) mana yang lebih baik untuk mempertahankan kuasa politik umat Islam, ini perlu difahami,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) di Dewan Majlis Daerah Marang di Marang, Jumaat.

      Abdul Hadi berkata, Pilihan Raya Umum (PRU) lalu memperlihatkan keputusan unik apabila pemerintah tidak seimbang dengan demografi penduduk Malaysia.

      “Keputusan PRU lalu ditentukan orang muda berusia 21 hingga 30 tahun dan pengundi bukan Islam. Sebanyak 30 peratus pengundi muda yang baharu setahun jagung ini dan 90 peratus bukan Islam memilih PH sehingga menumbangkan Barisan Nasional (BN).

      “Penduduk Malaysia meliputi sebanyak 65 peratus orang Islam tapi yang menguasai Parlimen dengan majoriti mudah ialah bukan Islam.

      “Ini menjadikan cabaran untuk kita dan mungkin apa yang diluluskan di peringkat negeri tidak akan diluluskan (di Parlimen), di samping ada orang yang nak cepat jadi Perdana Menteri menambahkan lagi cabaran kepada kita,” katanya.


      : PAS tidak bermusuh dengan ahli UMNO kerana PAS nak ahli UMNO....

      Delete

    5. Why do you think Najib is not scared of the world? Why do you think he can do anything and get away with it? Why do you think he can be so thick-skinned? Why oh why??

      Whatever he has done, it takes years and years of the great grand plan. It doesn’t happen just like that – like at the snap of a finger. Before he became pm who were the people behind and surrounding him? And after he became pm, are these same people with him now? These people behind him are not only as advisers but as his “agents” too. Every ambitious politicians have agents who do anything for their masters. They have been groomed to obey and be loyal. He has exploited their trust and loyalty and made them his robots, his establishment.

      All these agents have infiltrated into the blood and veins in all government institutions, in the many mushrooming of GLCs and NGOs which have become DSN-friendly. They have a knack to fool the people. That’s their mission. That’s why you find it hard to break him. I think you knew about this all along and saw it is bad for the country. That’s why you never stop slamming and banging our hearts and heads to see their real twisted plannings in-store for this beloved country. SAVE MALAYSIA that is the mission.

      When the heart has become darkened and the mind sees only the ringgit sign, then all systems in the body fail to see the light.

      Delete
    6. Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Harapan



      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.
      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.
      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.
      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph. Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan. Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka. Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Paling win kita ada menteri penganas tamil tau. Haa apa lagi. Tepukkk l

      Delete
    7. Penyokong Najib tidak puas hati
      MUHAMMAD AFHAM RAMLI 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Penyokong Najib tidak puas hati
      Sekumpulan penyokong Najib menyuarakan kekecewaan mereka kerana tidak dibenarkan masuk ke Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Penyokong bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan kekecewaan mereka susulan tidak dibenarkan masuk ke pekarangan Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, di sini, hari ini.

      Kehadiran mereka sejak jam 8 pagi itu turut disertai pengarah dan pelakon terkenal Ellie Suriati.


      Menurut Ellie, kehadiran mereka semua hari ini adalah sebagai tanda sokongan kepada bekas Presiden Umno itu.

      “Kami tidak dibenarkan masuk, malah ada diletakkan papan amaran yang tidak membenarkan kami masuk. Jadi, kami ini hanya penyokong sahaja, tiada masalah dan bukan dalam Akta Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pun.

      “Najib adalah seorang reformis di mana dia membubarkan ISA dan mewujudkan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma). Itulah suara sebagai sebuah negara demokrasi,” katanya ketika ditemui di sini.

      Tambah Ellie, jadi, mengapa ada sekatan untuk penyokong seperti mereka?

      Katanya, dia bersama penyokong lain amat tidak berpuas hati dengan sekatan ini dan diharap sekatan ini tidak dibuat pada masa yang lain.

      “Jika benda sekecil ini pun tidak boleh, apatah lagi rule of law di dalam sana (mahkamah),” katanya.

      Hari ini pihak pembelaan Najib yang diketuai oleh Peguam, Tan Sri Shafee Abdullah akan berhujah berhubung permohonan mereka untuk mendapatkan perintah tegahan ataupun gag order bagi menghalang perbicaraan awam berhubung merit terhadap tujuh pertuduhan yang dikemukakan oleh pendakwaraya terhadap Najib.

      Delete

    8. As with MO1’s current acrobatic act in China, it is definitely a show off to the US apart from MO1 begging China to save his political life. MO1 does not care if he has put the country and our citizens into the gambling arena of the world’s most powerful forces as long as he could save his own rotting skin.

      Be aware that MO1 will do all he can to win GE14. With his new adopted kiblah of look China policy he will make sure it’s victory forever for his BN and UMNO.

      Delete
  7. GERAKAN keluar BN
    MyMetroUtama
    Mohd Iskandar Ibrahim mohd_iskandar@nstp.com.my

    PARTI Parti Gerakan Rakyat Malaysia (GERAKAN) hari ini mengumumkan keluar Barisan Nasional (BN) untuk menjadi parti bebas yang konstruktif.

    GERAKAN dalam satu kenyataan berkata, keputusan sebulat suara itu dibuat hasil mesyuarat Jawatankuasa Pusat GERAKAN (CGC).

    “Keputusan ini dibuat selepas perbincangan, penelitian dan pertimbangan yang menyeluruh dan serius terhadap perkembangan politik semasa negara pasca Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

    “Sentimen dan maklum balas daripada akar umbi juga diambil kira dalam keputusan ini, pemilihan parti di peringkat cawangan sedang berlangsung di seluruh negara. Ia selaras dengan matlamat kami untuk menyatukan parti dan ahli,” katanya.

    Menurut kenyataan itu, GERAKAN wajar memulakan perjalanan politik baharu dengan kebebasan, pemerkasaan dan ketegasan untuk memperjuangkan kepercayaan terbaik demi negara dan rakyat.

    Mengulas lanjut, keputusan itu selaras dengan aspirasi, keperluan dan permintaan baru oleh rakyat pasca PRU-14 selain memutuskan bahawa GERAKAN harus melakarkan hala tuju baharu untuk terus kekal dalam perjuangan.

    “Kami keluar BN di bawah suasana yang baik, GERAKAN akan memainkan peranan sebagai sebuah parti yang bebas dalam blok pembangkang untuk menjalankan semak dan imbang ke atas Kerajaan Pakatan Harapan.

    “Kami akan bekerjasama dengan parti, invididu dan kumpulan yang berkongsi fahaman dan perjuangan yang sama atas kepentingan nasional untuk memartabatkan dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, kedaulatan undang-undang dan demokrasi Malaysia,” katanya.

    Katanya, GERAKAN sentiasa menjunjung idealisme politik, prestasi dan integriti sebagai aset selain menjadi perintis liberalisme, kepelbagaian kaum dan pragmatisme dalam politik Malaysia sekali gus berusaha memainkan peranan dalam sistem multi-parti yang matang.

    Keputusan GERAKAN itu menyaksikan BN kini hanya bertahan dengan tiga parti iaitu UMNO, MCA dan MIC.

    Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 23 Jun 2018 @ 2:35 PM
    https://www.hmetro.com.my/utama/2018/06/351049/gerakan-keluar-bn
    BERITA TERKINI!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete
    2. Wow, bengkok lah Umno dan Bn.

      Kot MCA akan ikut. Kengkang lah Umno dan Bn.

      Bila MIC pun ikut, terkontang kanting ler Umno.

      Moral of the story: Jangan pilih pemimpin klepto kotor mcm Najib.

      Delete
    3. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete

    4. Najib is simply A Clown . The most horrible Prime Minister on Earth

      Dengan Najib memasukan duit ke dalam account peribadi
      duit tidak tahu akan asal usul nya
      Sudah terbukti Najib memang Pencuri ,Penjahanam Malaysia
      Budak Higusan pun akan berkesimpulan sama

      Nampak sangat Najib bukan sahaja seorang PM Haprak
      Malah manusia & pegawai Bodoh dalam kerajaan
      Kalau ya pun nak selak duit , masukanlah ke account Rosmah ke , account saya ke ?
      Jadi tidaklah Ketara sangat .Dan Najib bolih menafikan segala tuduhan keatas beliau kelak
      Nak mencuri carilah guru mencuri
      Nak merompak carilah guru perompak

      Ialah mungkin juga jika Najib masukkan account Rosmah…..hmmmmmmm
      Alamat duit berbillion jadi Kelabu asap

      Amat Malaysia membenci Najib & sekeluarga
      Bukan dari saya , malah kebanyakan kenalan ,juga cakapan kedai kopi
      Najib perlu buat survey akan kebencian rakyat terhadap beliau sekeluarga

      Delete
    5. NGO dakwa KM tak konsisten dalam isu PORR, PIL 1
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 2:14 petang

      A+ A-
      Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) hari ini mendakwa Ketua Menteri Chow Kon Yeow tidak konsisten dalam usaha menangani masalah kesesakan lalu lintas di Pulau Pinang dengan membantah projek Lingkaran Luar Pulau Pinang (PORR) dulu tetapi menyokong projek lebuh raya Pan Island Link 1 (PIL1) sekarang.

      Pengerusi Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) R Meenakshi berkata semasa pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 2002, Chow adalah antara pembangkang yang membantah PORR.

      Beliau mempersoalkan kenapa Chow kini menyokong PIL 1 sedangkan jajarannya adalah lebih kurang sama dengan jajaran projek PORR oleh kerajaan BN terdahulu.

      "Chow menyokong seruan NGO (badan bukan kerajaan) pada ketika itu untuk membantah projek PORR yang bernilai RM5 bilion, tetapi kini beliau sendiri menyokong PIL 1 yang akan merosakkan alam sekitar," katanya di Georgetown hari ini.

      Beliau berkata Chow sebagai Anggota Parlimen Tanjong dulu pernah berhujah ketika Pameran Kesedaran Orang Awam anjuran DAP Pulau Pinang bahawa PORR bertukar menjadi projek naungan politik kerana keberkesanan dalam menangani masalah kesesakan lalu lintas di negeri ini amat diragui.

      Terdahulu, Meenakshi bersama lebih 50 anggota NGO termasuk bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Uban T. Jayabalan, bekas ADUN Tanjung Bungah Teh Yee Cheu, bekas Anggota Majlis Bandaraya Pulau Pinang Dr Lim Mah Hui dan Penasihat Chant Group Yan Lee mengadakan demonstrasi aman di hadapan Dewan Undangan Negeri untuk membantah PIL 1.

      Sementara itu, Anggota Jawatankuasa gabungan pertubuhan masyarakat, Penang Forum Khoo Salma Nasution meminta kerajaan negeri supaya mendedahkan semua pelan dalam PTMP supaya maklumat itu dapat dinilai badan global bebas.

      Beliau berkata pemimpin Pakatan Harapan negeri dalam Buku Harapan telah berhasrat untuk mengurangkan pengguna kereta persendirian dalam usaha mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini.

      "Saya ingin tahu adakah PIL 1 dan PTMP boleh mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini dan melindungi alam sekitar?

      “Harapan kami agar kerajaan negeri dapat menunaikan janji mereka dan menyemak semula PTMP," katanya.

      Beliau berkata hanya sistem pengangkutan negeri yang menyeluruh dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas, sekali gus mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini.

      Projek PIL 1 dijadualkan dilaksana dalam fasa pertama Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) yang bernilai RM46 bilion.

      PTMP adalah inisiatif kerajaan negeri, merangkumi pembinaan terowong dasar laut, lebuh raya serta LRT dan monorel selain jaringan perhubungan bas yang luas di tanah besar dan bahagian pulau.

      - Bernama

      Delete
    6. K'jaan HARAPAN mungkin dah belanja wang GST RM18 bilion
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 4:39 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 5:11 petang

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mungkin sudah membelanjakan RM18 bilion wang pembayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Najib berkata, dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa BN merompak wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali.

      Ini kerana katanya, seperti kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan.

      Dari situ, katanya, dana dibayar ke akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      "Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin HARAPAN juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu," kata Najib dalam satu kenyataan hari ini.

      Justeru, kata Najib tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kesemua kutipan GST dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      "Oleh kerana kerajaan HARAPAN kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan HARAPAN mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

      "Akibatnya, kerajaan HARAPAN mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekali gus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      "Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan HARAPAN sendiri," katanya.

      Bagaimanapun Najib berkata beliau bersedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selaku bekas Menteri Kewangan.

      "Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      "Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik," katanya.

      Ketika membentangkan RUU Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Mansuh) 2018 Selasa lalu, Lim mendedahkan audit dalaman Jabatan Kastam mendapati tabung bayaran balik GST kekurangan hampir RM18 bilion.


      Baca: 'Audit dedah salah guna RM18 bilion tabung bayar balik GST'

      Beliau mendakwa kerajaan BN memalsukan akaun dan menyalahgunakan dana dalam akaun bayaran balik GST untuk menutup defisit dasar kewangan kerajaan.

      Bagaimanapun, Lim enggan mengaitkan perkara itu dengan Najib, sebaliknya berkata bekas setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah pasti "tahu" mengenainya.

      Irwan menafikan dakwaan bahawa kerajaan BN telah merompak bayaran balik GST dan membuat laporan kepada SPRM pagi ini.

      Delete

    7. It is Najib's Duty as the Prime Minister of Malaysia to contest US , Singapore ,Swiss
      & the rest of the Attorney General , that have seized Malaysian property costing Billions

      Aout the above, I challenge the Idiotic character AG Apandi for ignoring the facts of the unseen findings
      Both PM & AG reputation is at my Foot
      I,m not accusing but they need to straight thing up as none are found guilty till today

      Now Najib is digging another Big Hole with China
      Have we pay our Debts of 1MDB ? Have we salvage the lost Land
      due to Najib Idiotic Foolishness ?
      Do we have enough Reserves to secure for the Future ?
      Now another Big hole with China ? Are’nt it Scary ?
      Do Malaysia needs to sell itself & its Soul for Development ?
      We are seeing Najib is taking a Ride again
      Can’t we afford it without Borrowings ?

      One dont’t need borrowing for Development
      Singapore Govt need no borrowing
      Najib Need to have Knowledge Not Money
      Najib have none of the above , knowledge nor money
      Even if Najib can get hold of bags of money
      without intelligence & knowledge it will results like 1MDB
      That bags of money will be gone and it will results Malaysia to Bankruptcy

      Najib is placing Malaysia at Stake
      UMNO member should realize these

      The whole family went to China for invitations ?
      Never happen in Malaysia history nor the World history
      PM has that kind of invitations invented by Najib
      Its sounds more of like the typical Malay Bugis Wedding Invitations
      Jemputan Perkawinan …Anda di jemput sekeluarga
      Hahaha …Najib & Family are Clowns of Malaysia

      As I mention earlier
      Najib is a Liar
      Once a Liar always a Liar

      Delete
  8. Saya telah lama berpendapat PAS dan UmNo akhirnya akan bersekutu untuk menewaskan Tun Mahathir dan pasukannya. Pada kiraan mereka apabila mereka bersekutu maka mereka akan dapat menewaskan Tun M dan pasukannya.

    Sama ada PAS akan menyertai BN ataupun BN akan dibubarkan dan kemudian wujud pakatan di antara PAS dengan UmNo dan pihak-pihak lain yang pada hari ini masih belum tertonjol itu akan kelihatan kemudian.

    Ada pula bersekutunya UmNo dan PAS itu sudah pun kelihatan tertulis di dinding-dinding bangunan-bangunan di Putrajaya.

    PAS dan UmNo sememangnya perlu bersekutu supaya kedua-duanya dapat dilenyapkan serentak. Lagipun ia adalah sebahagian daripada langkah-langkah untuk membawa pertempuran di antara kebenaran dan kebathilan ini ke klimaks.

    Dua petanda pertempuran ini telah sampai ke klimaks ialah:-

    1. Di Mekkah, mangkatnya sang Raja yang menjadi penjaga Baitullah dan berlakunya perebutan kuasa di antara 3 orang anak raja dan tiada seorang pun di antara mereka yang berhasil mendapatkan kuasa.

    2. Di Malaysia, negara ini akan berada di bawah pemerintahan darurat, memandangkan hanya di dalam keadaan darurat sahaja Tun M akan ditolak ke penjuru dan kehilangan kuasanya sebagai Perdana Menteri yang sah. Hanya pada ketika itu sahaja Tun M yang selalu menyebut 'rule of law' akan perlu membutirkan bahawa maksud 'rule of law' baginya ialah seperti pendapat para 'naturalist' dan bukan para 'positivist'.

    Dengan izin dan kehendak Allah, apabila pertempuran klimaks itu benar-benar berlaku, pasukan yang dipimpin oleh Tun M akan muncul sebagai pemenang mutlak.

    Tak lama mana dah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mufti P Pinang: Seni bukan untuk tujuan liar dan tak bermoral
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 3:26 petang

      A+ A-
      Golongan yang kecewa dengan penurunan potret aktivis lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dalam pameran fotografi tidak faham erti kebebasan, kata Mufti Pulau Pinang.

      “Apa yang mereka perjuangkan sebenarnya ialah kebebasan haiwan kerana kebebasan manusia mestilah dibatasi agama dan adat,” kata Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dipetik Sinar Harian.

      Wan Salim berkata demikian sebagai menggesa agar kerajaan Pulau Pinang tidak tunduk dengan desakan yang diterima susulan penurunan potret aktivis LGBT, Nisha Ayub dan Pang Khee Teik dalam festival pameran fotografi Stripes and Strokes di George Town.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof semalam mengaku mengarahkan potret aktivis LGBT itu diturunkan dengan menyifatkan ia berbentuk promosi serta bertentangan dengan polisi kerajaan berhubung isu LGBT.

      Tambah Wan Salim, Islam tidak menentang aktiviti seni tetapi perlu mengikut batas agama dan adat.

      “Biarlah segala kegiatan seni yang kita lakukan mampu menyumbang kepada pembinaan peribadi dan jati diri bangsa kita, bukan seni yang liar dan tidak bermoral yang boleh membawa bangsa dan negara kita ke jurang keruntuhan,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Dalam perkembangan sama, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria memuji dan menyokong tindakan Mujahid dalam menangani perkara itu.

      "Tahniah dan syabas diucapkan kepada menteri agama kerana berani menyatakan kebenaran dan secara tidak langsung mempertahankan kredibiliti institusi agama Islam," katanya.

      Harussani juga berkata mempromosi ikon LGBT merupakan usaha untuk "menggalakkan dan mengiktiraf" golongan berkenaan.

      "LGBT adalah perbuatan mungkar yang dilaknat dan diharamkan oleh Allah sama ada dilakukan secara terang atau sembunyi.

      "LGBT juga merupakan perbuatan terkutuk yang menyalahi kemuliaan seseorang manusia kerana menafikan hak berhubungan melalui perkahwinan yang sah dan diiktiraf syarak.

      "Perbuatan mempromosi ikon-ikon LGBT di khalayak ramai adalah usaha untuk menggalakkan dan mengiktiraf perbuatan haram tersebut," katanya.

      Delete

    2. Adakah pendapat bahawa Najib tidak mahu turun dari jawatan PM kerana takut di bicarakan kerana hutang 1MDB dan akan melakukan berbagai cara agar dapat kekal menjadi PM juga satu yang tidak MASUK AKAL ?

      1. Adakah kita tidak mahu berfikir kenapa pada mula kejadian manusia Allah s.w.t memerintah para malaikat termasuk iblis sujut kepada kita.

      2. Wal hal pada malaikat pernah persoal manusia kita mempunyai nafsu perosak tidak seperti dirinya sentiasa patuh kepada perintah Allah s.w.t.

      3. Begitu juga pada iblis yang menganggap kejadian dirinya lebih baik atau kuat dari jasad manusia sehingga engkar perintah untuk sujut pada manusia.

      4. Adakah kerana akal di beri kepada kita yang mana jika hilang pedoman terhadap keimanan maka perbuatan buruk akan dilakukan pada sesama makhluk di dunia ini.

      5. Manusia yang di pengaruhi sifat jahat kerana pengaruh syaitan atau iblis mampu melakukan perbuatan yang tidak MASUK AKAL.

      6. Malah di dunia ini akan penuh kejadian yang kadang-kadang tidak masuk akal pada pandangan mata kerana kelemahan ketajaman daya fikir yang tewas kepada nafsu.

      7. Kejadian seperti kelahiran Dajjal salah satu contoh akan berlaku pada akhir zaman yang pada sesetengah manusia lemah iman akan menjadi pengikutnya seperti di ceritakan dalam hadis sahih.

      8. Menganggap perkara itu tidak masuk akal menyebabkan alpa dan akhirnya ramai yang menggikut atau menyokong perbuatan buruk itu.

      9. Ambil iktibar dari kejadian api sedikit mudah di kawal jika sudah merebak susah mengawal dan memadamnya.

      Delete
    3. LOBAIMODERN SDH MURTAD KE ...TU YG JADI CAPTAINMALAYSIA. KIKIKIKY

      Delete
    4. Seriusnya penyakit rasa tak bersalah
      DR HUZILI HUSSIN 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Dr Huzili Hussin
      Dr Huzili Hussin.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      HANYA mereka yang berjiwa besar sahaja boleh rasa dirinya bersalah. Selari dengan sifatnya yang mudah rasa bersalah, maka ucapan memohon maaf kepada individu dan kelompok yang dia telah lakukan kesalahan sentiasa meniti di bibirnya. Serentak dengan itu juga, mereka tidak akan mengulangi lagi perbuatan tersebut.

      Namun berbeza dengan kelompok yang sentiasa rasa tidak bersalah, walaupun mereka tahu apa yang mereka lakukan itu tidak betul, mereka tetap mengulangi perbuatan tersebut. Penyakit rasa bersalah ini mudah sedikit untuk diubati berbanding dengan mereka yang berpenyakit rasa tidak bersalah. Kenapa sukar diubati?. Ini kerana mereka sendiri pun tidak mengakui mereka sedang ‘dihinggapi penyakit’


      Jika kita menelusuri sikap rasa tidak bersalah terhadap apa jua perbuatan yang telah mereka lakukan di atas muka bumi ini tidak terhitung rasanya. Sikap rasa tidak bersalah ini tidak mengenal siapa; kaya atau miskin, belajar tinggi atau rendah, berpangkat atau tidak kesemuanya ada bahagian masing-masing.

      Kadangkala rasa pening juga memikirkan bahawa orang berpendidikan tinggi pun boleh rasa tidak bersalah apabila berterusan merokok di khalayak ramai serta tempat yang telah diwartakan larangan merokok. Malah lagi rasa mual melihat orang yang berpangkat tidak sedikit pun rasa bersalah memandang rendah kepada golongan rakyat biasa.

      Namun apa yang lebih menjengkelkan, ada yang pandai dalam bidang agama pun masih rasa tidak bersalah menipu, bercakap bohong, menghina serta pelbagai kesalahan lagi. Ada sahaja dalil digunakan untuk membetulkan apa yang tidak betul. Sungguh mengecewakan.

      Sebetulnya, sepanjang saya mengendalikan perkhidmatan kaunseling, mereka yang datang dengan sikap rendah diri dan mengakui kesalahan yang dilakukannya lebih cepat pulih proses kaunselingnya berbanding dengan mereka yang hadir dengan sikap rasa tidak bersalah.

      Biasanya klien yang rasa bersalah ini datang bertemu kaunselor secara sukarela berbanding dengan klien yang rasa tidak bersalah ini datang secara paksa kerana dirujuk oleh pihak ketiga.

      Perkara yang paling sukar dialami oleh saya apabila mengendalikan sesi kaunseling dengan klien sebegini adalah untuk memecahkan keegoannya. Kata-kata klise yang selalu dilontarkan oleh klien ialah; “Saya datang ini kerana terpaksa dan tiada apa-apa yang hendak dibetulkan pada diri saya”.

      Bukan mudah untuk memandu mereka semula ke atas landasan yang betul. Kesabaran, bersifat terbuka serta fokus terhadap matlamat akhir kaunseling boleh membantu kepulihan klien walaupun mengambil masa yang agak lama.

      Secara prinsipnya, setiap manusia mempunyai keegoan masing-masing. Sebetulnya sifat ego ini telah dihuraikan secara mendalam oleh Sigmund Freud seorang pakar psikoanalisis semenjak tahun 1920an lagi.

      Beliau telah memperkenalkan Teori Personaliti Freudian yang mempercayai bahawa setiap individu mempunyai tiga elemen dalam diri iaitu; id, ego dan superego di mana akhirnya akan mempengaruhi bentuk personaliti seseorang itu.

      Menurut beliau, id adalah elemen nafsu atau naluri yang sentiasa meminta sesuatu untuk kepuasan diri sama ada baik atau buruk. Manakala ego adalah unsur yang sentiasa memenuhi kehendak nafsu dan tidak bersandarkan kepada nilai dan moral yang baik.

      Superego pula, merupakan elemen yang sentiasa memandu keperluan nafsu ke arah jalan yang betul dan bermoral. Ini bermakna, personaliti individu yang buruk adalah disebabkan oleh penguasaan ego yang tinggi dalam diri di mana akur kepada segala keperluan nafsu walaupun dengan cara yang salah.

      Sebetulnya, isu berkaitan sikap baik dan buruk manusia ini telah pun dibicarakan dalam al-Quran dengan cukup jelas.

      Delete
    5. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete
    6. Tak wajar guna alasan tiada dana
      ROSLINDA HASHIM 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore187
      Tak wajar guna alasan tiada dana
      Mahfuz (kanan) ketika meninjau wad Violet Zone yang belum beroperasi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Kerajaan pusat tidak wajar menggunakan alasan kekurangan peruntukan sebagai kekangan menaik taraf kemudahan kesihatan.

      Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, ini kerana infrastruktur yang tidak sempurna serta kekurangan pegawai perubatan akan memberi kesan terhadap perkhidmatan selain aspek keselamatan dan nyawa pesakit. Menurutnya, kebanyakan hospital mengalami masalah sama, terutama kekurangan doktor pakar dan pegawai perubatan di wad kecemasan serta kesesakan pesakit dalam wad.


      “Kerajaan perlu penuhi permintaan pihak hospital seperti tambahan pegawai perubatan dan doktor pakar, kekangan kewangan tidak boleh dijadikan alasan,” katanya ketika meninjau bangunan baharu wad kecemasan Violet, di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

      Mahfuz berkata, HSB antara hospital yang berdepan masalah kekurangan pegawai perubatan, di mana jumlah doktor bertugas di wad kecemasan adalah 29 orang untuk 24 jam, dibandingkan keperluan untuk beroperasi 24 jam adalah 60 doktor.

      “Apabila jumlah doktor kurang, pesakit kes ringan terpaksa menunggu lama. Keutamaan rawatan adalah untuk pesakit kritikal, kemalangan dan serangan yang serius,” katanya.

      Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, wad kecemasan juga sentiasa sesak dengan pesakit kerana pesakit kes ringan enggan ke klinik sebagai pilihan.

      “Walaupun ada rungutan tempoh menunggu lama, kadang sehingga tiga jam sebelum dirawat, namun tidak dapat elak kerana pesakit yang alami sakit biasa pun datang sini. Sedangkan mereka ada pilihan ke klinik menyebabkan berlaku kesesakan,” katanya.

      Sehubungan itu, Mahfuz berharap orang ramai harus peka peranan wad kecemasan yang perlu diberikan keutamaan kepada pesakit kritikal.

      “Ada pesakit sanggup tunggu berjam-jam namun ia agak membuang masa. Jika pilih klinik, rawatan pun sama. Masyaralat harus tahu pilihan yang ada, manakala Jabatan Kesihatan negeri perlu uarkan maklumat lebih meluas mengenai kewujudan klinik sekitar kawasan,” katanya.

      Menurutnya, sekiranya masalah ini berlarutan antara opsyen adalah dengan menetapkan peraturan lebih ketat seperti hanya pesakit kritikal diterima di wad kecemasan.

      “Namun perlu diadakan hebahan atau kempen terlebih dahulu berkaitan peranan wad kecemasan dan pilihan rawatan di klinik,” katanya.

      Mengulas mengenai tambahan bangunan baharu menempatkan pesakit wad kecemasan yang dikenali sebagai Violet Zone, katanya, ia antara usaha baik mengurangkan kesesakan pesakit.

      “Wad kecemasan tambahan ini dikhususkan kepada penyakit mudah berjangkit, dikuarantin selepas pulang dari luar negara seperti Makkah atau alami jangkitan lain. Tempat sudah siap namun peralatan belum lengkap, hanya menempatkan katil lama tanpa tilam,” katanya.

      Mahfuz berharap, Kementerian Kesihatan menyediakan peruntukan untuk melengkapkan kemudahan di wad berkenaan agar dapat beroperasi segera

      Delete

    7. 2. Di lain-lain negara di dunia, pemimpin besar diturunkan jika melaku perbuatan yang salah atau dituduh salah. Jika tidak diturunkan, pemimpin digantung jawatan sementara siasatan dibuat.

      3. Tetapi di Malaysia walaupun terdapat bertimbun-timbun bukti salahlaku Najib berkenaan pinjaman yang dibuat oleh 1MDB yang dipengerusi olehnya, kehilangan berbillion Ringgit oleh 1MDB, kegagalan membayar faedah hutang, kesalahan pelaburan, terdapat 2.6 billion Ringgit dalam akaun peribadi Najib dalam Arab Malaysian Bank, kenyataan yang tidak munasabah tanpa bukti/dokumen akan punca wang itu yang dibuat oleh Najib, kenyataan oleh akhbar asing tentang punca wang itu, dakwaan laporan oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat bahawa wang itu dari 1MDB, kemasukan RM42 million dari SRC International (milik Kementerian Kewangan diperbadankan) ke dalam akaun peribadi Najib, ia masih berada sebagai YAB Perdana Menteri Malaysia. Selain dari itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa masih Timbalan Perdana Menteri telah dimaklum oleh Tan Sri Gani Patail akan kemasukan ke dalam akaun Najib di AmBank berbillion Ringgit. Sekarang Husni Hanadzlah pula menyoal berkenaan 1MDB dan pengurusannya.

      4. Penerimaan Najib ini adalah oleh kerana Ahli Dewan Rakyat termasuk Ahli Kabinet dan penyokong Najib dalam UMNO, MCA dan lain-lain parti dalam BN masih kononnya menanti sehingga Najib didapati bersalah sebelum mereka terima kebenaran tuduhan-tuduhan terhadapnya.

      5. Pendirian ini cuma merupa alasan yang lemah terhadap pendirian mereka. Sebenarnya mereka tahu tuduhan terhadap Najib memang berasas dan benar.

      6. Mereka tahu bahawa sebabnya Najib tidak didapati bersalah ialah kerana ia sendiri menyalahguna kuasanya dengan menyekat proses undang-undang dengan menukar Pendakwa Raya supaya penjawat yang baru menolak segala tuduhan terhadapnya.

      7. Jika proses perundangan berjalan Pendakwa Raya akan membawa kesnya ke mahkamah dan perbicaraan boleh diadakan. Menurut tuduhan dan bukti yang diketahui umum Najib tetap akan didapati bersalah oleh mahkamah.
      8. Tetapi Pendakwa Raya menyembunyi laporan-laporan ini supaya mahkamah tidak dapat mendengar kes Najib. Sebaliknya Pendakwa Raya berlagak sebagai hakim dan memutuskan bahawa tidak ada kesalahan dibuat oleh Najib dalam laporan-laporan yang diserah kepadanya.

      9. Yang jelas ialah Najib bukan didapati oleh mahkamah tidak bersalah, tetapi perbicaraan tidak dapat diadakan kerana disekat oleh Pendakwa Raya.

      10. Alasan mereka yang kononnya menerima Najib sebagai Perdana Menteri kerana ia tidak didapati bersalah, hanyalah alasan yang tidak berasas.

      11. Mereka sebenarnya cuba menipu diri dan menipu masyarakat. Mereka bersikap hipokrit. Mereka tahu tindakan Pendakwa Raya menghalang proses perundangan adalah salah.

      12. Amatlah malang Malaysia mempunyai wakil rakyat dan pemimpin masyarakat hipokrit yang turut bersama dengan Najib menjayakan penipuan olehnya.

      Delete
  9. Reply

    Othaman Ahmad21 August 2018 at 04:46
    PUTRASINGGORA
    Ramly Ahmad
    Rakan2 Seperjuangan

    Indah Aidil Fithri kerana kemaafan
    Indah Aidil Adha kerana pengorbanan
    Indah Kemenangan kerana Pakatan Harapan
    Indah Pakatan Harapan kerana ketokohan Negarawan

    Salam Aidil Adha & Salam Perjuangan......!!

    AMIN...PAK MAN
    INILAH PERJUANGAN KITA
    ATAS SEMANGAT CINTAKAN NEGARA
    DISESUAIKAN DENGAN ZAMAN LEDAKAN MAKLUMAT
    DAN KEMUDAHAN INTERNET
    BUKAN SENJATA YANG DI GALAS KE MEDAN TEMPUR
    TAPI,JEJARI YANG MENGUNGKAP KEBENARAN

    MAAF ZAHIR DAN BATIN
    SEMPENA AIDIL ADHA INI
    DAN SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN

    KEPADA RAKAN-RAKAN KITA YANG DISEBERANG SANA
    SEMOGA MEREKA DI BERI HIDAYAH
    DAN LEMBUTKANLAH HATI MEREKA
    BAGI MENERIMA KEBENARAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khairy gesa HARAPAN bawa 'perompak GST' ke muka pengadilan
      Shakira Buang | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 6:21 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 6:30 petang

      A+ A-
      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) digesa membawa individu yang terlibat dalam dakwaan "merompak" bayaran balik GST ke muka pengadilan.

      Anggota Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin berkata, ini kerana pemimpin BN tidak boleh menerima dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam sidang Dewan Rakyat semalam.

      Kata Khairy, anggota parlimen Bagan itu juga dilihat gagal memberi jawapan secara tepat.

      “Kalau betul berlaku penyelewengan, tak dipulangkan wang GST pada peniaga, maka siapa yang membuat keputusan mesti dibawa ke muka pengadilan.

      “BN tidak boleh menerima apabila kami dituduh merompak RM19.4 bilion wang pembayar cukai GST,” katanya dalam sidang media di bangunan Parlimen, hari ini.

      Tegas Khairy yang juga bekas Ketua Pemuda Umno, perkataan 'rompakan' itu adalah tuduhan besar dan merupakan perbuatan jenayah.

      Oleh itu, siasatan dalaman di Kementerian Kewangan sahaja tidak mencukupi, katanya.

      Beliau berkata, atas sebab yang sama beliau telah membuat laporan polis berhubung perkara itu.

      Manakala satu laporan akan dibuat di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) esok.

      Justeru, beliau berharap siasatan yang bakal dilakukan beberapa pihak berkuasa itu tidak diganggu

      “Kalau dah buat tuduhan berat seperti 'rompakan', saya rasa siasatan dalaman tak cukup sebab BN termasuklah anggota pentadbiran lalu nak membersihkan nama dan imej daripada tohmahan berat ini,” katanya.

      Lim ketika penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Cukai Jualan 2018 di Dewan Rakyat dua hari lepas mendakwa kerajaan BN 'merompak' bayaran balik GST yang sepatutnya dipulangkan kepada peniaga dalam masa dua minggu.

      Beliau sekali lagi membangkitkan perkara itu di Dewan Rakyat semalam dengan berkata audit dalaman dan pemeriksaan kastam mendapati sejumlah RM18 bilion hilang dalam tabung bayaran balik GST.

      Ekoran daripada itu satu laporan polis dibuat oleh Timbalan Ketua Perhubungan Umno Bahagian Rembau, hari ini di Balai Polis Sentul.

      Delete
    2. Guan Eng usah jaga tepi kain MCA
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore110
      Dr Wee Ka Siong
      Ka Siong
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BANGI - Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengingatkan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng supaya tidak sibuk menjaga tepi kain MCA berhubung cubaan pertama parti itu menggunakan logo sendiri pada PRK Dun Balakong.

      Ka Siong mempertahankan MCA menggunakan logo sendiri demi maruah dan perpaduan bukannya menjadi parti perkauman seperti didakwa.


      "MCA dengan logo kita, jangan jaga tepi kain orang.

      "Kami (MCA) buat untuk maruah, demi perpaduan. Nak lihat sejauh mana MCA dah kawan lama dengan rakan-rakan Melayu, India adakah mereka akan datang sama membantu," katanya ketika ditemui di pusat penamaan calon di Dewan Utama Demesne Pejabat Daerah/Tanah Hulu Langat di sini, hari ini.

      Ahli Parlimen Ayer Hitam itu menyifatkan dakwaan dan reaksi negatif yang menyifatkan tindakan MCA menggunakan logo sendiri sebagai alat serangan psikologi PH.

      "Mereka tak restui PH sekarang. Saya rasa ini guna psikologi seolah-olah kita (MCA) terjerat. Dulu beliau (Guan Eng) yang hancurkan perpecahan parti sendiri," katanya.

      Menurutnya, mengikut logik, Guan Eng ketika PRU14 lalu, PH sudah bersetuju untuk semua calon menggunakan lambang PKR namun pada masa sama, di Sabah dan Sarawak masih menggunakan logo roket.

      "Boleh saya buat andaian beliau tak seiring dengan PH atau gugusan yang dibentuk parti.

      "Jangan jaga tepi kain orang. Kali ini kita buat hampir sama namun kita dilihat sebagai tindakan tak betul. Beliau kena ingat apa beliau buat 100 hari lalu," sindirnya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: PRK Balakong: MCA guna logo sendiri]

      Tambahnya, tempoh kempen 21 hari yang disifatkan lebih panjang daripada dijangka memerlukan ketahanan stamina jentera parti untuk turun berkempen.

      "Kita perlukan stamina tambahan untuk mendepani cabaran 21 hari ini, kena konsisten dan lipat gandakan usaha.

      "Perlu fikir cara terbaik untuk tawan hati 30 peratus pengundi Melayu di Dun Balakong, macam mana nak tarik.

      "Tapi kita (MCA) akan cuba sedaya upaya minta doa restu. Penilaian buruk PH dalam tempoh 100 hari akan dijadikan modal kempen kita," katanya.

      Delete
    3. Berat sekali fitnah yang harus dihadapi oleh kaum muslimin di akhir zaman, terutama apabila sudah berhadapan dengan kekuasaan yang berada di tangan orang-orang zalim. Fenomena rakyat dan pemimpin yang zalim adalah lingkaran syaitan yang terus berputar tanpa diketahui jalan untuk memutusnya.

      Dekatkanlah diri kita kepada Allah dengan melakukan segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Semoga dengan rahmat dan perlindunganNya kita selamat dari termasuk golongan-golongan yang dimurkaiNya.


      : Islam mengajar bagaimana memilih pemimpin tapi malang rakyat lebih percaya khabar internet dan media massa daripada khbar al Quran dan Sunnah....

      Delete

    4. Jika begitu Tun
      Kenapa tumpukan pada Najib
      Pendawa Raya yg menghalang
      Kenapa tidak kita & Kementerian Undang undang tumpukan pada
      Pendakwa Raya yg berkenaan dahulu

      Bawa pendakwa raya ke Pengadilan
      Jika beliau didapati bersalah melindungi Najib
      Najib pula kita bawa ke muka Pengadilan

      Soalan nya Siapa yg nak Menguruskan ini semua ?
      Sultan yg sedang beradu ?
      Kementerian Undang undang yg Corrupsi ?
      Anggota UMNO yg tidak bertanggung jawab ?
      Bomoh 1 Malaysia yg mengunak Kelapa Muda ?

      Atau perlu Sorakan, Gegaran Rakyat ?

      Delete
  10. Captain msia adalah orang sama dengan geng najob..jl..kejora dan sekarang dah jadi captain...hihihi kerjanya kopipes aje... umno akan tamat sebab dah sampai tarikh luputnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas KSU Perbendaharaan Lapor SPRM, Gesa Siasat Tuduhan Lim Guan Eng



      PUTRAJAYA – Bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Chevrolet hitam yang dipandu Irwan memasuki kawasan SPRM kira-kira 9.30 pagi tadi, sebelum keluar semula 2 jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan itu, Irwan berkata, ia bertujuan mendapatkan kebenaran kerana dakwaan kehilangan RM18 bilion itu tidak berasas.

      “Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund,” katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Irwan berkata, semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Rabu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Irwan kemudian menafikan dakwaan itu. – BERNAMA


      : Rakyat sebenar dikaburi dengan berita persepsi dan manipulasi. Pasal kerajaan tak bersungguh nak benteras berita palsu....

      Delete
    2. Rafizi dedah empat dokumen rasuah RM800,000 Mat Sabu kata 'no comment’



      Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu enggan memberi sebarang ulasan berkenaan pendedahan Naib Presiden PKR, Mohd Rafizi Ramli yang mendedahkan bukti membabitkan isu pegawainya.

      “Tak apa, saya tak mahu jawab berkenaan itu,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini. (sila rujuk Pegawai Mat Sabu disiasat SPRM dakwaan terima RM800,000 )

      Terdahulu, beliau yang juga Ahli Parliman Kota Raja, melawat kawasan kebakaran tanah gambut di Kampung Johan Setia, Jalan Kebun, di sini.

      Kelmarin, Rafizi dalam satu kenyataan mendedahkan empat bayaran meragukan yang didakwa diterima pegawai Mohamad membabitkan jumlah RM318,525; RM100,000; RM300,000 dan RM100,800 pada 30 Mei 2018 dan 31 Mei 2018.(sila rujuk Alasan pegawai Mat Sabu dapat RM800k dari derma sukar diterima — Rafizi)

      Calon Naib Presiden PKR itu berkata, sukar menerima alasan kononnya wang itu diperoleh hasil biaya awam untuk melepaskan pegawai itu daripada status muflis.

      Sebelum ini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki, mengesahkan pihaknya sedang menyiasat pembantu politik Mohamad berhubung dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan masalah hutang serta dikeluarkan daripada status muflis.(sila rujuk Menteri sound Rafizi dedah dokumen rasuah pegawai Mat Sabu)

      Sementara itu, Mohamad berkata, kementeriannya sudah menggerakkan aset udara mereka bagi proses pembenihan awam dalam usaha menangani cuaca panas dan jerebu.

      Katanya, aset terbabit sudah digerakkan di sekitar Selangor dan Perak sebagai usaha mencari kedudukan awan yang sesuai. (Sila rujuk Menteri terlibat rasuah akan dipecat – Tun M)

      “Kita ikhtiar pelbagai cara. Jerebu ini bukan disebabkan kebakaran di negara ini saja tetapi juga yang berlaku di Sumatera.

      “Kita perlu cari awan dan kawasan sesuai untuk melakukan kerja pembenihan awan. Jika kita buat di kawasan padang pasir yang tiada awan, (pembenihan awan) tidak jadi juga,” katanya. – BH

      Sumber: Link

      : Dulu nak saman 3 orang yang dedah video dan gambar berkepit dengan gadis g-string. Sampai hari ini senya aje.....

      Delete

    3. The Malaysian government have become so corrupted that it is beyond hope. All good men and women have been silenced or purged. MCA, MIC and Gerakan are mere puppets. Abdul Razak Hussein must be turning in his grave seeing his legacy along with the entire country being destroyed by his pussy-whipped useless, deplorable, rapacious and destructive son and his hideous wife.

      TN50 = +30 years to plunder and loot the country.

      Going by the rate of the plunder, long before year 2050 Malaysia’s resources would have been completely drained and lands sold to foreigners. What is left is a country devoid of ability to recover.

      By then recovery would be impossible even if an able and upright leader and party is installed as the country would have been colonized economically by foreign nations.

      Therefore WAKE UP and ACT now! If UMNO wins GE18 then Malaysia will be lost forever….

      Delete
  11. Jangan la ko nak fitnah.bekerjasama bukan beerti masuk BN..dap masuk pkr ke?...

    ReplyDelete
  12. Kerjasama PAS dan UMNO sama macam Janda kawin Duda, janji Duda dapat puki, Janda dapat batang... nafsu..lust saja. Lepas puas, mula kutuk balik sama sendiri..last2 cerai. PAS pula macam Janda main kayu tiga... dengan India dia kulum, dengan Cina dia kangkang....ikut Hadi Awang, desperate punya pasal LGBT pun nanti dia sokong...Iman senipis kulit bawang

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...