Sunday, 4 September 2016

SIAPA PEMIMPIN UMNO JOHOR YANG PERTAMA BERANI MENYOKONG SEPENUHNYA IDEA TMJ INI?


Sesungguhnya ini adalah idea terpuji daripada Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim dalam konteks mewujudkan perpaduan dan persefahaman sesama rakyat.

Menurut baginda, untuk masa depan, tiada lagi sekolah Tamil, Cina atau Melayu di Johor, yang ada hanya satu sekolah untuk Bangsa Johor sahaja.

"Awak ada sekolah Tamil, awak ada sekolah Cina, awak juga ada sekolah Melayu (kebangsaan).

"Dari kecil awak dah ajar dia (pelajar) jangan bersatu, lepas tu (apabila besar) awak suruh mereka bersatu," jelas baginda lagi mengenai rasional perlunya kerajaan negeri Johor mewujudkan sekolah tersebut.

Nah....sekarang siapakah pemimpin UMNO yang pertama berani paling ke depan menyokong sepenuhnya idea Tengku Mahkota Johor ini?

Hishammuddin Hussein? Azalina Othman Said? Dr Puad Zarkashi? Atau siapa?

Menteri Besar Johor, Khaled Nordin pula seharusnya tampil memberi jaminan dengan segera bilakah Sekolah Bangsa Johor ini boleh direalisasikan di negeri tersebut? 

Tahun depan, dua tahun lagi atau bila?

Ayuh...pemimpin-pemimpin UMNO Johor sekalian, tunjukkanlah wajah sebenar tentang apakah yang lebih penting, perpaduan dan persefahaman jangka panjang untuk rakyat atau undi daripada bukan Melayu?

Jika sebelum ini ramai pemimpin UMNO Johor begitu ghairah menyokong konsep Bangsa Johor, apakah mereka juga setuju dengan Sekolah Bangsa Johor ini?

Bagaimana pula dengan pemimpin MCA dan MIC Johor? Setuju atau tidak dengan idea bakal Sultan Johor kali ini? (SH 04/09/2016).

100 comments:

  1. Kita tgk apa komen bangsa najib pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knp khaled nordin diam?

      Sebagai MB Johor khaled kenalah bersuara terlebih dahulu jangan dok tunggu dato seri auww..auww tu.

      Dato seri auww..auww bukan reti apa pun. Tetapi mencampuri urusan dan bidang kuasa orang lain dia memang hebat.

      Delete
    2. Kita tunggu dan dengar Mr. Bijak pandai Phooooooaaatttttttt zakar....shit nak kata apa.

      Harap2 dia tak bisulah

      Delete
    3. hati hati...jangan sampai ada yang komen bangsa Malaysia sebagai pengganti bangsa Johor kerana ini adalah agenda DAP sejak berzaman. Gomen dulu dah berjaya buang status agama dan bangsa dalam kad pengenalan yang baru, jangan sampai anak cucu cicit kita terpaksa berjuang untuk mengingatkan kembali, perkara yang kita buat sekarang

      Delete
  2. Minta maaf tmj.. Idea berkenaan bangsa bersatu adalah agenda yg sgt bagus cuma saya kurang setuju dgn dinamakan bangsa johor.. Tukar lah dgn nama bangsa malaysia atau warga malaysia..
    Saya sedar dan tau idea bangsa johor ni adalah utk satukan semua bangsa dijohor.. Ada melayu cina india dan sbgnya disebut bangsa johor.. Tetapi dinegeri lain pun ada melayu.. Cina.. India dan lain2
    Kenapa tak perjuangkan utk seluruh tanah air.. Kenapa johor sahaja. Ini akan mewujudkan jurang antara negeri.. Akan wujud melayu kedah. Melayu negeri sembilan.. Melayu melaka dan sbgnya.. Bygkan bangsa melayu akan pecah jadi 14 puak ikut negeri masing2.. Itu baru melayu. Belum bangsa2 lain..
    Semua kita sayang kg halaman masing2 apatah lagi kalu kita raja atau ketua kg mesti kita sgt sayang kg halaman.. Tetapi kita juga sayang pada bangsa kita juga pada negara.. Persoalan.. Kenapa kita dipecahkan oleh negeri masing2 walau satu negara.. Nak gabung cukup hanya sebut 'warga malaysia'.. Bukan johor atau selangir atau kelantan atau lain2.. Lepas nak buat apa2 idea berkenaan bersatu buatla atas dasar bersama dlm saty negara bukan negeri sahaja.. Saya sokong sekolah satu bangsa saja seperti idea tmj tetapi biar atas dasar negara..
    Sekolah biarlah nama sekolah dgn nama 'sekilah bersatu malaysia'
    Bahasa pengantar sekolah adalah bahasa malaysia (bukan bahasa bangsa johor)
    Setiap pagi mesti ada doa yg dibaca seperti yg dianjur dlm islam
    Pakaian sekolah menutup aurat bagi semua bangsa
    Wajib belajar agama masing2 (mengikut ajaran masing bersama)
    Bagi pelajar bukan islam kena belajar agama islam sekadar pekenalan begitu juga org islam kena blajar agama lain sekadar perkenalan supya lebih hormat agama masing2

    Bahasa ibunda masing2 tetapi pembelajaran dlm bahasa malaysia

    Sejarah masing2 bersama2

    Ini baru adil utk semua.. Bukan johor sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di UK dan Europe, sekolah kerajaan mesti tiada pengaruh agama dan bangsa. Itu baru adil untuk semua orang. Sekolah China, India dan Aliran Agama Islam mesti ditutup kerana menyebabkan pecah belah umat dan mendidik murid2 jadi racist.
      Kalau nak ikut saranan kau yang di atas, kau kenalah buat private school. Private mesti independent, tidak dibenarkan langsung menerima bantuan dan grant kerajaan walaupun satu sen..

      Delete
    2. Setuju dengan Anon 18:46.

      Idea sekolah kebangsaan yang diperkenalkan suatu masa dahulu adalah untuk memenuhi apa yang disuarakan Tunku Ismail hari ini. Malangnya apabila ada parti politik yang merasakan kedudukan mereka goyah dalam kerajaan maka pendidikan telah dipergunakan untuk memulih dan menguatkan sokongan kaum-kaum tertentu ke atas mereka. Kesannya Sekolah Kebangsaan gah pada nama. Matlamat dan tujuan asal Sekolah Kebangsaan yakni untuk menyatu padukan rakyat sekaligus beransur-ansur menghapuskan sekolah jenis perkauman gagal berpunca ketamakan kuasa ahli politik (baca Regim).

      Ibu bapa kamu Melayu dan India mempercayai korikulum Sekolah Jenis Cina lebih baik dari Sekolah Kebangsaan. Kaum Cina pula melihat Sekolah Kebangsaan hanya akan menghilangkan jati diri anak mereka.

      Idea Sekolah Bangsa Johor sangat mirip dengan Sekolah Kebangsaan cumanya menjuarai matlamat kenegerian mengatasi semangat kebangsaan itu bukan kaedah terbaik membudayakan ilmu kelas tinggi dan mensejahterakan rakyat Johor dengan rakyat negeri-negeri lain di Malaysia. Bangsa-bangsa maju di benua Eropah tidak mempunyai sekolah kenegerian.

      Bertahun-tahun kita memyaksikan betapa jeliknya terjermahan semangat kenegerian di padang sukan. Kita tidak mahu wabak kenegerian merebak pula ke dalam sistem masyarakat dan pentadbiran.

      Apa yang rakyat Johor dan Malaysia perlukan ialah satu sistem pendidikan yang menjadikan kita semua satu bangsa Malaysia yang tulen, bukan sekadar beretorik 1 Malaysia. Untuk mendapatkan sistem pendidikan yang setaraf dengan bangsa negara maju, kita memerlukan kerajaan setaraf negara maju, yang tidak menggunakan agama dan perkauman sebagai agenda politik mereka.

      Berjayanya sesuatu bangsa terhasil dari sistem pendidikan yang baik dan sempurna. Dan menukar kerajaan yang berdiri atas nucleus perkauman mampu menghasilkan bangsa Malaysia tulen yang berjaya.

      Delete
    3. Komen utk encik 1905
      Kalu kita buat apa yg UK dan Uerope buat di sekolah kita, kita akan kehilangan jatidiri bangsa dan agama.
      Kita harus didik anak2 saling mengenal bangsa pelbagai kaum dan agama dibawah satu bumbung.
      Belajar tentang agama juga mengenal bangsa di sekolah yg sama dgn kaum lain dlm bahasa kebangsaan.
      Belajar mengenal bangsa dan agama sendiri tidak menjadikan kita rasis tetapi lebih kepada mengenal jatidiri dlm kepelbagaian kaum dlm satu negara yg berbilang kaum.
      Inilah yg kerajaan harus ubah dan menyokong kearah bersatu bermula disekolah dgn bantuan kerajaan
      Hapuskan sekolah kebangsaan dan private school.. Agenda ini sepatutnya mengatasi politik mana2 parti atau semangat kenegerian

      Delete
    4. susah nak cakap dengan orang yang minda disuap dengan agenda bangsa dan agama. Tujuan pendidikan sekolah Malaysia hanyalah untuk survival politik, bangsa dan agama. Dah dekad 50 tahun system pendidikan UMNO dan kerajaan..semuanya failed...belajar berdoa dan menutup aurat, tapi gagal menjadikan mereka manusia yang berguna dan melahirkan generasi burung kakak tua...Walaupun ada PHD, nak tulis ayat dalam english pun tak boleh...ini kenyataan...Bab agama lagi parah, ramai yang makan tanpa baca bismillah...Doa dibaca untuk bukan untuk amalan tapi lulus exam..
      Ingatlah...jangan rosak budak2..walaupun Berdoa segala2nya, bersemangat nasionalis dan beragama Islam mazhab UMNO, produknya hanyalah penagih dadah, pemakan rasuah, mat rempit, jumud dalam agama dan pengotor, mentality kampungan dan ketinggalan zaman. Sekolah agama pula pecah belahlah umat, maka lahirlah golongan wahabi, islam liberal, Islam UMNO, Islam PAs, tabligh, ISMA dam macam2 firkah yang tiada munafaat kepada agama, bangsa dan Negara.
      Sistem Pendidikan mesti bebas dari agenda politik, bangsa dan agama.

      Delete
    5. Alahai 18:46...nk sgt bersatu ya? Hasrat TMJ tu nk menyemai sikap bersatu antara semua kaum sejak dari kecil sbb utk melentur bulu biarlah dari rebung nya. Xde isu la dgn bangsa johor ni. Lau bangsa johor ni wujud skalipun..xde nya jd perpecahan & wujud nya melayu kedah la melayu selangor la. Lau nk sgt bersatu..hapuskan negeri2 terus...yg ade tinggal malaysia je..mcm ni agaknya lebih BERSATU kot. Apa la sempit sgt fikiran tu ya? Camni la..lau anon 18:46 isi apa2 borang yg perlu tulis di ruangan BANGSA @ RACES...jgn risau sbb saudara xkn jumpa org johor yg akan tulis Bangsa Johor dlm ruangan tersebut. Ini adlh ideologi peringkat negeri utk penyatuan BUKAN NYA nk buat BANGSA BARU. Tolong jgn pemikiran tu cetek sgt please.

      Delete
  3. Saya sangat tertarik dgn komen TMJ hari ini mengenai isu panas dlm pentadbiran FAM.

    Tidak dapat dielakkan ianya mengaitkan presiden sekarang dan presiden terdahulu persatuan itu.

    Para pemerhati dan peminat bolasepak tanahair sedang ternanti2 respons dan komen dari 2 tokoh bolasepak negara ini.

    Sekurang2nya kita dpt menilai walaupun dikritik hebat, mungkin ada juga sumbangan yg mereka taburkan kpd pembangunan bolasepak negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 18:48 kau ni mabuk ketum ke apa komen tak ada kaitan tajuk, parak

      Delete
    2. Mabuk Todi kah?? Lain topik lain pulak cerita anda...!!!

      Delete
    3. Kau salah telan ubat ke 18:48, nampak pening semacam je

      Delete
  4. Dah lewat engku..sekolah wawasan dah ada tp tk berfungsi....sb terlalu asyik berpolitik....perbetulkan budaya,kementerian pendidikan..tukar kp tukar ksu tukar menteri..dasar pun bertukar..guru pening..pelajar biol...hasilnya...
    masyarakat cempera...perbetul yg utama dulu....sistem gelong...mai lah apa cadangan pun...hancur belaka

    ReplyDelete
  5. Dah lewat engku..sekolah wawasan dah ada tp tk berfungsi....sb terlalu asyik berpolitik....perbetulkan budaya,kementerian pendidikan..tukar kp tukar ksu tukar menteri..dasar pun bertukar..guru pening..pelajar biol...hasilnya...
    masyarakat cempera...perbetul yg utama dulu....sistem gelong...mai lah apa cadangan pun...hancur belaka

    ReplyDelete
  6. Saya ada produk sek aliran inggeris,sek kami punyai semua bangsa melayu, cina, india, punjabi, eurasian kami wajib lulus bm dn bi di peringkat mce, ketika itu ble lihat kelompok murid berbagai bangsa bermain dn mengulangkaji pelajaran dn saya akui hubungan kaum ketika itu adala lebih baik dr skrg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku, bapa aku dan mak aku...walaupun ke sekolah dengan lencana salib, sebab sekolah Kristian methodis...belajar agama hanya uztazah tidak pakai tudung, berkasut tumit tinggi, memakai kebaya ketat dan berkain belah ala2 Sarimah..tapi kami masih kekal Islam dan tidak mencuri, berzina, merempit, makan rasuah, sex bebas, hisap dadah, bawa lari anak dara orang ...dan tengok tv yang tak disensor...sebaliknya sekolah sekarang, terbalik pulak...menjadi pusat penyediaan penagih dadah, samseng, bosia, pemakan rasuah, perogol anak sendiri, dajal, kaki penipu, racist dan pengotor dan segala2 sampah sarap...Mufti2 zaman ini apa kau jawab kepada Allah kat akhriat nanti.

      Delete
  7. Bangsa johor???

    Kuasa digunakan untuk menambah baikan....

    Atau...

    Kuasa digunakan untuk popular...

    ReplyDelete
  8. buat pulak institut kolej u bangsa johor baru gah sikit

    ReplyDelete
  9. Selepas wujudnya bangsa Johor maka wujudkan pula Raja atau Sultan dari kalangan Cina dan India. Macam mana, ada setuju..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. adey mr syed albudin..
      ambo setuju sangat cdgn d atas.
      kalu india mmg kena sbb depa byk raja..kalu cina jd raja sapa nak
      bekidmat mesti d kembiri..nak habag bg....
      ank-ank mentri dan ank-ank raja p sekolah org putih.......bangsa penjajah..
      depa suma keturunan pahlawan dan pendekag...kag kag kag .......jd mangkag..
      bwat le sekolah bangsa apa pun mlayu marhaen tetap jd kulibatak cina..hidop amno...nama tanah mlayu p tukag jd malai..sia..

      Delete
  10. Bila ABIM menular dlm dasar pelajaran negara bnyk unsur2 agama di bawak masuk dlm system pelajaran.Banyak lah graduan2 'unemployed'agama dpt tempat di sekolah2 dan pengajian tinggi.Dari situ lah mula nya ' hancur' sekolah2 kebangsaan setiap aktivity ustat2 lah yg lebeh berkuasa Dari guru besar atau pengetua.Pendapat mereka ' mesti' di terima kerana lebeh arif dlm syariah.Hingga di pintu tandas pun di tulis DOA utk masuk tandas.Bermacam2 DOA di sumbat kpd murid2.Tidak salah berdoa dan kita juga kena berdoa meminta berkat dari Allah s.w.t tp kita kena resap budaya usaha yg kuat dan mencari pengetahuan duniawi juga akhirat.God will only help those who help themselves.
    Akhir kata penyelesaian hanya satu aliran dan gubal semula bab2 agama.
    Dasar baru mestilah dpt menarik pelajar bukan melayu dan Islam.


    ReplyDelete
    Replies
    1. doa harian pun panjang berjela2
      maklumlah nak tunjuk hebat ilmu agama dia
      bila exam pulak doa lagi panjang
      pastu azan
      mcm nak pi perang
      akhirnya pelajar masuk dewan lewat
      bagus la tu
      tunjuk contoh dan amalan tak hormati masa
      solat tunggang terbalik pun tak dpt mdisiplinkan diri utk hormati masa
      buah fikiran depa saja yg afdhal konon
      hahaha

      Delete
  11. Sewaktu saya menginap di sebuah hotel di Indonesia bersama keluarga tahun lepas, saya belajar satu perkara. Tiap petang selama 3 hari 2 malam di hotel berkenaan, anak anak saya (8 dan 10 tahun) berenang di kolam renang. Dan tiap petang itu juga saya lihat anak anak saya mesra berenang dan bermain dengan anak anak satu keluarga Indonesia (kaum China). Mereka sangat mesra. Walau pun anak anak keluarga berkenaan berbahasa Indonesia, tetapi anak anak saya dapat memahaminya (kerana isteri saya Indonesia). Kerana bahasa yang diguna hampir sama (apatah lagi kalau 100% sama) dan masing masing dapat memahaminya, mereka tidak merasa janggal malah cepat mesra sekali.

    Hal ini jarang sekali saya lihat berlaku sewaktu menginap di mana mana hotel di Malaysia. Kaum bukan Melayu dan keluarga mereka cenderung mengguna bahasa ibunda atau English berbanding Bahasa Malaysia. Ini amat tidak membantu dalam usaha perpaduan dan integrasi nasional lebih lebih lagi diperingkat kanak kanak sedangkan waktu inilah paling baik untuk membentuk perpaduan dan persahabatan antara kaum yang berbeza.

    Apa yang disuarakan TMJ itu ada kebenarannya. Negara Malaysia yang selama ini diterajui oleh Melayu UMNO jelas gagal untuk merealisasikan perkara ini. Cumanya saya lebih bersetuju apa yang mahu diusahakan oleh TMJ itu diperluaskan dan dilaksanakan ke peringkat nasional tanpa bertangguh lagi bagi mewujudkan integrasi nasional yang lebih mantap. Kerajaan UMNO BN patut malu dengan keupayaan Indonesia yang telah berjaya melakukannya. Amat wajar sekali pemerintah diperingkat persekutuan diperlekehkan TMJ kerana kegagalan kerajaan UMNO BN selama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong. Harus buat peringkat nasional.. Bukan negeri.. Harus satu bahasa saja.. Bahasa malaysia.. Cina yg lahir kat malaysia pun byk yg hampeh.. Taktau ckp bahasa malaysia walau berpuluh tahun hidup.. Agenda bahasa sangat penting dlm membentuk perpaduan.. Bahasa ibunda harus diamal tetapi bahasa malaysia wajib tahu..

      Delete
    2. Itu memang BETUL. Kenapa ini terjadi? Sebabnya hanya yg keje gomen je guna bahasa melayu. Keje swasta ni lau x guna english mmg x sah. Kata bahasa pengantar bahasa melayu. Bukan nya keje berurusan dgn mat salleh...pusing2 dok berurusan dgn melayu cina india juga. Tapi kena gak guna english.Kan ke bengong nama nya. Memang cina di indonesia lebih gemar bertutut bahasa indonesia nk dibandingkn dgn cina di malaysia yg lebih gemar bertutur dlm bahasa cina & english sama la india pun. Cina & india di kampung2 suka guna bahasa ibunda mereka & cina & india di bandar lbh suka guna english. Sbb nya sejak kecil lg da skola kat skola "JENIS"...jadi sampai ke besar la jadi mcm ni.

      Delete
  12. Mata wang Bangsa Johor tak buat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..kelakar kamu ni.
      Walaupun kelakar tapi isinya memang tepat

      Delete
  13. Org Umno bodoh dah tersepit.kikiki.

    ReplyDelete
  14. Komen?
    KERIS

    guling najib dulu baru bangsa johor ke kelanran ke nogori ke kedah ke?

    ReplyDelete
  15. saya masih keberatan utk menerima sesuatu initiative yg berteraskan 'bangsa' kenegerian.

    konsep ini mungkin akan d salahgunakan olih orang/kumpulan yg kurang bertanggung jawab.

    kalau kita tidak waspada mungkin akan terdapat penonjulan konsep kindegarden bangsa...,uni bangsa ...,kedai bangsa..., kampong bangsa...,dll.

    mungkin tujuan nya murni pada mula nya tetapi jika sudah menjadi kenyataan ,ia nya amat sukar sekali utk d bendung.

    saya pernah memberi pendapat bahawa alang kah baik nya pihak pemerintah memperkenal kan pedidikan melalui satu jenis sekolah selepas peristiwa 13 mei 69.

    dalam keadaan sekarang hampir mustahil utk d laksanakan.

    namun apa yg penting sekarang ia lah utk mengadakan satu dasar yg bolih memperbaiki mutu pembelajaran d sekolah2 serta mempunyai dynamism utk d memenuhi kehendak suasana yg senentiasa berubah d dunia nyata.(demands of d real world).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di tahun 60an, majoriti ibubapa bukan melayu menghantar anak2 ke sekolah kebangsaan. Tapi kini, sekolah kebangsaan dah jadi sekolah melayu. Ibubapa bukan melayu bukan tak suka anak2 melayu, tapi mereka tak suka guru2 melayu, terutamanya yang dari kampong, yang cuba menerap budaya melayu dan agama islam kepada anak2 mereka. Kini sekolah kebangsaan menjadi sekolah vernacular, sekolah cina pulak menjadi sekolah multiracial. 85,000 anak2 melayu/bumi belajar di sekolah cina. Ini membuktikan bahawa kehendak rakyat tidak boleh dipaksa melalui dasar, sepatutnya dasar perlu memperakui kehendak rakyat. Apa pon, sistem kita kini carca marba. Buat lah apa yang patut.

      Delete
  16. Kita perlu sekolah yang satu.Tetapi idea bangsa Johor itu lebih sesuai sekira negeri itu keluar dari Malaysia.Ada ibu negara Johor,ada mata wang sendiri dan kau fikirlah sendiri.

    ReplyDelete
  17. Itu menunjukkan apabila seorang pemimpin dihormati,setiap arahan,tindakan dan juga cadangan yg dikeluarkan,orang bwhan akan ikut dan contohi..jd bila konsep bangsa J ni diwujudkan,idea spt sekolah BANGSA JOHOR pun bakal ditubuhkan,maka dgn ini rakyat bwhan takkan ada hujah utk membangkang..apatah lagi sesuatu yg mendatangkan manfaat kpd BANGSA J itu sendiri..
    Ada baik,ada buruknya ttg konsep kenegerian ni..apatah lg utk mewujudkan sebuah identiti bangsa..kita setiap negeri ada yg lebih ada yg kurang..apa salah kita bekerjasama..??adakah Johor akan mengambil langkah spt Brunei mengasingkan diri dari pentadbiran persekutuan..??adakah ada pihak tertentu cuba meniupkan angin2 perpisahan utk Johor keluar dari malaysia..??bunga2 dah nampak..tp cuba tnya diri sendiri,angkara siapa..??
    Bangsa Johor begitu mengagungkan sultan mereka atas keprihatinan baginda terhadap BANGSA NYA..ttp adakah pemimpin tertinggi di negara ini mendapat sanjungan dari warganegara nya sendiri..??persoalannya lagi adakah negeri2 lain mengikut jejak johor dgn mewujudkan BANGSA sendiri..apa akan jadi pd malaysia..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pd pendapat saya
      bila sekumpulan mengasingkan diri dari yang lain
      mereka rasa gah dan bangga diri
      pandang rendah kpd yg lain yang bukan satu kumpulan dgn mereka

      Delete
  18. Bangsa kelantanese dah lama wujud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu x dinafikan lagi. Aku tau tentang kewujudan isu kenegerian ni bila study kat universiti. Berpuluh2 tahun da org kelantan ni mmg taksub isu kenegerian nya wlupun mereka xde BANGSA KELANTAN. Alaa...satu malaysia tau la camne punya extreme kenegerian kelantan ni. Lau jumpa org negeri dia..member kat sblh pun bole dia x layan..dok layan org negeri dia. Tapi xde pulak ya nk komen isu kenegerian kelantan ni yg telah wujud berpuluh2 tahun. TMJ ni berkuasa kat negeri dia..so dia buat la apa yg dia rasa baik utk negeri dia. Yg kat atas2 ni semua ckp nape x buat satu malaysia..tu korang kena tanya la si bijaN yg disayangi tu. Da nape plak nk salahkn TMJ lau x dibuat ke peringkat nasional? Apa kena mengena nya? Bukan ke nk meluntur buluh elok la dari rebungnya..itu la yg cuba di buat oleh TMJ. Yg cakap ttg isu matawang bangsa johor tu..dik cakap benda ilmiah dik. Sebab lau cakap mcm tin kosong..bole gi kat blog UMNO = Untuk Melayu No Otak. Apa kena mengena tentang isu PERPADUAN yg cuba TMJ terapkn sejak kecil dgn MATAWANG pulak?

      Delete
  19. Menurut kajian Prof. Dato' Dr. Teo Kok Seong, sekolah aliran Cina bakal menjadi sekolah aliran mainstream atau aliran kebangsaan yang multi racial dalam masa 10 tahun yang akan datang. Sekolah aliran Cina ini bakal menjadi seperti mana sekolah-sekolah Inggeris di zaman British dulu di mana ia bakal menjadi tarikan kepada pelajar Melayu, Cina dan India untuk mendapatkan pendidikan berkualiti. Komposisi murid juga akan seimbang di antara ketiga-tiga kaum dan tidak lagi didominasi oleh sesuatu kaum. Nampaknya hasrat kerajaan untuk melihat anak-anak Melayu, Cina dan India untuk belajar dalam satu siatem persekolahan akan tercapai tetapi bukan melalui sekolah kebangsaan seperti yang di war-warkan. Ianya bakal direalisasikan melalui SJKC-SJKC yang sebelum ini dianggap terlalu race-based.
    Sekolah kebangsaan pula pada masa yang akan datang akan beransur-ansur bertukar menjadi sekolah vernakular. Menurut kajian Prof. Teo, hanya terdapat 4 peratus pelajar bukan Melayu yang berdaftar di sekolah kebangsaan pada masa ini manakala terdapat 18 peratus pelajar Melayu berdaftar di sekolah Cina. Trend ini dilihat ketara peningkatannya dari tahun ke tahun.
    Kenapakah semakin ramai ibu bapa Melayu menghantar anak mereka ke sekolah Cina? Dengan kejadian buli dan ragging yang semakin menjadi-jadi di sekolah-sekolah kebangsaan, mereka lebih merasa selamat untuk menghantar anak mereka di sekolah Cina. Di sekolah Cina anak mereka selamat dan tidak dibuli. Mereka juga dapat memberi tumpuan yang sepenuhnya dalam pelajaran dalam suasana dan iklim pembelajaran yang serba canggih dan moden termasuk kelas berhawa dingin. PIBG-PIBG di sekolah-sekolah Cina ni semuanya kaya-kaya belaka. Jadi tidak hairanlah terdapat perbezaan yang agak ketara dari aspek fizikal dan P&P.
    Di sekolah kebangsaan murid-murid nakal bermaharajalela. Kegiatan buli dan pukul kerap berlaku dan seperti tidak terkawal. Lihatlah kejadian yang menimpa seorang murid di Kedah baru-baru ini yang masih terdampar di ICU akibat dibelasah. Mana guru disiplin? Mana kaunselor? Mana guru besar? Depa buat apa kat sekolah?
    Itu yang masuk berita, yang tak masuk berita banyak lagi tetapi tidak dilaporkan. Bila kes sampai ke peringkat JPN atau PPD didiamkan takut aib nama jabatan. Kejadian yang macam ni kalau report kat guru besar pun tiada apa yang berlaku. Depa bukannya nak ambil tindakan, makin disorok lagi adalah. Takut malu nama sekolah. Yang menjadi mangsa adalah pelajar itu sendiri dan ibu bapa mereka. Emosi mereka akan terjejas dan tidak dapat memberi tumpuan kepada pelajaran. Kepada ibu bapa di luar sana, jika berlaku lagi kejadian sebegini buat laporan terus ke kementerian. Report terus kat bos-bos besar di Putrajaya apa yang sebenarnya yang berlaku di sekolah-sekolah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nak buat...cikgu2 sibuk jual tupperware, kuih raya, sabun hai-o...yang tak jual apa2 sibuk sembang dan main FB

      Delete
    2. Alahai...yg keje2 swasta @ yg keje gomen selain daripada guru..memang x jual tupperware, kuih raya, sabun hai-o ke? Tolong cakap guna akal...please

      Delete
  20. Kita hrpkan seseorang yg berpengaruh utk mengangkat isu2 yg melibatkan kepentingan rakyat ke peringkat nasional..tp jwpn yg diterima Agak mengecewakan..kemungkinan isu bangsa kenegerian ini adalah lebih penting drp isu negara..

    Tak mengapalah..

    Kalau taknak tolong pun tak mengapa,sekurang2 nya jgnlah menambahkan jurang yg sedia ada disamping jwpn yang kadangkala melukakan hati rakyat..dulu tiada pun timbul isu kenegerian ni..tp sekarang akibat perbuatan pemimpin curang,jgnlah mengambil kesempatan menghentam..membina dan membentuk sebuah negara bkn nya mudah..apatah lg membentuk keharmonian pelbagai kaum..ambillah inisiatif,mencipta idea supaya negara bertambah makmur,bkn mencari salah individu utk kepentingan tertentu..

    ReplyDelete
  21. Tmj hanya boleh buat di Johor. Kalau nak tunggu federal buat memang tak jadi. Ingat dulu Mukhris buka mulut ttg sekolah satu aliran. Esoknya mca dah warning. Mic pun tak setuju.

    Idea ni bagus. Letak nama apa pun tak jadi hal...
    Sekolah Bangsa Johor
    Sekolah Rakyat Johor
    Sekolah Johor Bersatu
    Sekolah Johor Darul Takzim

    Yg penting idea ini dilaksanakan.
    2 thumbs up Tmj.

    ReplyDelete
  22. Satu lagi persoalan..


    Johor yg disebut2 sebagai negeri yg gah dipersada antarabangsa disamping sultan nya yg berjiwa rakyat..dengan nama Johor dan BANGSA NYA,apakah rata2 nya anak2 jati Johor itu sendiri yg menaikkan nama negeri tanpa melibatkan anak2 jati negeri lain..??

    Nah,dtg pula idea baru..sekolah BANGSA JOHOR..Ini adalah sesuatu yg boleh memacu perpaduan antara negeri di malaysia dan pertumbuhan kemajuan pendidikan BANGSA sendiri dgn mapan dan dinamik..



    #hambar
    BANGSA SELANGOR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sultan sepatutnya tak berniaga.. Kalu berniaga dinegeri sendiriakan ada konflik kepentingan.. Bygkan projek2 kerajaan lawan tender dgn raja.. Ini bagi saya bukan contoh raja berjiwa rakyat.

      Delete
  23. Dah2 lah TMJ,dari duk giler glemer timbul isu..baik tongkol(gelaran utk tengku)
    Jalan kan tanggungjawab anda sebagai kerabat tegur najib,tegakkan hak rakyat dari duk timbukan isu bangsat johor ni..
    Kat akhirat esok2 banyak nak menjawab bila Allah hisap..lg besar gelaran,tanggungjawab kita ni kat dunia,banyak yg akan dihisap di Padang Mahsyar kelak..
    Nabi pernah bersabda kebanyakan penghuni syurga terdiri daripada golongan miskin dunia dan golongan ini antara yang terawal masuk syurga..
    Jadi Jalan kan tanggungjawab tongkol kat dunia ni dengan amanah.bantu golongan hamba rakyat yang tertekan dan ditindas oleh pemerintahan najib daripada cr glemer timbukan isu bangsa dan perabih duit duk bid no plate yang merayu..rakyat yg memerhati meluat tgk gelagat raja2 ni.

    ReplyDelete
  24. depakata bahasa jiwa bangsa..bangsa mlayu beckp bahasa mlayu..bangsa cina beckp bahasa cina..bangsa india beckp bahasa tamil...
    kalu bangsa johor bila beckp nak guna bahasa mende..anon 00:40 sebot negeri johor gah d pesada antarabangsa...yeke ..adeke ..gah tangmana..apanya yg gah..
    hang mabok ketum kot..
    sultan bejiwa rakyat katanya..puii..
    logik akai manosia takperlu sultan... kalu nak jd sultan mesti ada manosia.. depakata rakyat..kalu sultan bejiwa manosia aku setuju sangat-sangat....
    tak kira siapa kita..tetap akan berulat bila kita mampuih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa..ini anon 0302,loghat utara..pon bangsa utagha..bangsa utagha ni suka baca sekerat2,xphm baca kasi habih..org tu dok sarcasm yg ang hingaq mcm mabok koroi otak 3 suku pasai pa..jgn buat malu oghang utagha..

      Delete
    2. Org utara tak sebut 'manosia'
      Ni bukan org utara ni.. Mak cun kot

      Delete
  25. X nk lah jd satu bangsa je mcm di indonesia. .nanti da x kenal mana org melayu. .cina. .india sb sume da sijadikan satu bangsa...tngk org indonesia. ..kita da x kenal mana org islam sb dah di jadikan satu bangsa je...org Islam blh kawin dgn org agama lain x jd masalah..anak2 blh pilih agama mana dia nak anuti..x nak lah jd mcm tu...lg bahaya

    ReplyDelete
  26. Perkara ni dah lama saya mahu ketengahkan tapi sebabkan kadaan terpaksa saya lengahkan.

    Hairan dan ajaib orang-orang Malaysia ni (terutama Melayu!) Waktu berketuakan seseorang bukan main lagi sifat bodek mereka sampai sanjungan kepada orang itu mengalahkan sanjungan kepada Rasul dan Tuhan.
    Misalan waktu TDM memerintah...apa kata dia, walaupun hitm dikata putih, itulah yang diterima mereka bulat-bulat.
    Sekarang kita boleh lihat jenis manusia yang tak tahu malu (kini termasuk bangsa lain) dengan terang-terang cuba perlekehkan 'bekas bos' serta kawan (konon) apabila orang itu sudah tidak ada kedudukan serta kuasa.
    Sedarkah haprak-haprak baik yang bos dan yang berkuasa sekarang ini betapa tidak bermaruahnya ulat-ulat jenis ini. Sekarang mereka memperlekehkan bekas bos dan menyanjung pula bos baru. Sedarlah masa akan menentukan apa pula tindakan mereka bila bos baru ni terlungkup atas sebab tertentu. Jadi bagi bos baru janganlah terlalu angkuh dan yakin sengan kedudukan kamu!
    Ini Malaysia dan inilah orang Malaysia, yang tidak ada rasa malu, dunia dan akhirat...Nauzubilah Min Zalik!

    ReplyDelete
  27. Malaysia ni umpama durian, berlainan pangsa tapi tetap setangkai.

    ReplyDelete
  28. Kuasa,kedudukan,kekayaan yg dinikmati skrg lebih penting dari menyokong TMJ.....itulah sikap/pendirian pemimpin2 umno johor.Tk percaya? tanya mereka dr hati ke hati.

    ReplyDelete
  29. Kuasa,kedudukan,kekayaan yg dinikmati skrg lebih penting dari menyokong TMJ.....itulah sikap/pendirian pemimpin2 umno johor.Tk percaya? tanya mereka dr hati ke hati.

    ReplyDelete
  30. Kenapa johor sahaja?

    1. Munkin bidang kuasa nya lebih besar dinegeri sendiri...maka lebih selesa dan mudah memulakan nya dari lingkungan yg dia mempunyai kawalan ke atas nya, umpama nya,, kita pun lebih mudah hukum anak awndiri yg buat salah.dari hukum anak org lain.

    2. Pukul anak sindir menantu... macam dia majukan JDT untuk sindir FAM... nak namakan apa..tu bukan masaalah besar kot...kita pun ubah malaya jadi malaysia bila sabah sarawak masuk bergabung.

    Wallahua'lam.. itu pandangan 10 sen yg saya nmpk.

    ReplyDelete
  31. Lantaklah TMJ nak buat sistem mcmana.

    Baginda Nak memajukan negerinya. Silap2 baginda sendiri yg keluarkan bajet utk buat sekolah tu. Bukannya baginda kapor duit rakyat macam mat najip laki Bini anak beranak buat.


    Tak dinafikan memang ada pro n kontra dlm plaksanaan apa2 dasar baru. Tapi kalau usaha tu lebih byk membawa kebaikan drp keburukan then teruskan je la.

    Kipidap buat TMJ.

    *p/s: Lama xdgr khabar Rani Kulup

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..itu mmg btol en Tajul. Lantak dia la nk buat apa kat negeri dia asalkn membawa kebaikan. Tapi kat atas ni byk cakap x guna akal. Apa kena mengena isu PERPADUAN antara kaum yg cuba diterapkn sejak kecil dgn johor kena kluar malaysia dulu lah..kena buat matawang johor lah..bimbang akan jadi isu kenegerian lah. Langsung xde kena mengena. Kalau rasa benda ni baik..suruh PM si bijaN tu buat peringkat nasional x pun suruh raja2 kat negeri2 lain buat benda ni gak abis cerita. Tolonglah cakap guna akal saudara2 semua..bodoh2 yg ada tu tolong lah sapu baik2 simpan kat bawah carpet andaikata susah sgt nak vaccum kasi hilang.

      Delete
  32. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (eleazardiaz536@gmail.com) dan mendapat pinjaman anda hari ini
    Regards,
    Eleazar Diaz pasukan pelaburan

    ReplyDelete
  33. Anda semua penipu dan penipu. Saya tidak boleh percaya mana-mana anda. Allah akan menghukum kamu masing-masing untuk menipu pada orang yang tidak bersalah. Itulah bagaimana mereka menipu saya dan mengambil wang yang diperolehi keras saya. Jika tidak kerana kawan saya yang kemudian mengarahkan saya kepada organisasi kredit tulen dipanggil Kiva, saya akan telah mati sekarang. Sila kawan-kawan, salah seorang dari kamu yang datang ke sini mencari tempat sahih untuk mendapatkan pinjaman perlu keluar dari sini dan menghubungi tempat yang sah di mana saya mendapat pinjaman saya dan anda boleh mendapatkan pinjaman daripada mereka juga. Mereka memberi pinjaman mengikut undang-undang Islam. DNO tidak mengenakan faedah. pinjaman mereka adalah faedah 0% percuma. anda boleh menghantar e-mel anda ke salah satu ejen Kiva untuk membantu anda mendapatkan pinjaman daripada mereka. e-mel beliau adalah (johnson.kivagroup@gmail.com) Hanya menghantar e-mel kepadanya dan dia akan membimbing anda bagaimana untuk mendapatkan pinjaman cepat daripada mereka. Beliau adalah orang yang membantu saya untuk mendapatkan pinjaman. Sesiapa yang memerlukan maklumat lanjut mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya boleh menghubungi e-mel peribadi saya di herman228811@gmail.com

    ReplyDelete
  34. Hello,
    Saya Puan Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (Oliviadaniel93@gmail.com)

    ReplyDelete
  35. Hello,

    Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

    Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Adakah anda ingin membeli kereta?
    Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
    Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

    Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

    Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

    ReplyDelete
  36. Hello, nama saya adalah Kristian Calvin, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. saya telah kehilangan kira-kira RM6,000 kerana saya memerlukan modal yang besar sebanyak RM80,000. i hampir meninggal dunia, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya telah dimusnahkan, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya dan anak saya saya tidak boleh berdiri ini berlaku lagi. pada bulan Jun 2016, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati anda. i juga suka menggunakan kesempatan ini untuk menasihati rakan-rakan Malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman yang cepat, hanya mendaftar melalui Puan Olivia Daniel melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (christiancalvin200@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  37. TESTIMONI CARA I GOT PINJAMAN MY DARIPADA INI SYARIKAT HEBAT, I'M A MUM SINGLE (franklinsloans37@gmail.com)

      Am Puan Carol Webb dari Orlando Florida-USA. Saya amat memerlukan pinjaman untuk perniagaan saya kerana perniagaan saya telah berjalan ke bawah dan saya mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank / syarikat kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap wang membuat peluang di internet dan Finding Nathan Dylan dan khidmatnya yang diberikan adalah nafas udara segar dalam hidup saya. Akhir sekali saya bertemu dengan pemberi pinjaman yang tulen dan perkhidmatan yang boleh dipercayai dan saya perlu mengatakan Nathan Dylan tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan beliau yang diberikan kepada saya adalah amat indah dan kini masa depan akhirnya kelihatan cerah bagi saya dan perniagaan saya kerana saya adalah membolehkan untuk mendapatkan jumlah pinjaman ($ 500,000.00). Jika anda perlu menghubungi mana-mana firma untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah rendah sebanyak 2% dan jadual pembayaran balik yang lebih baik, sila hubungi Nathan Dylan Perkhidmatan (NDS) melalui e-mel (franklinsloans37@gmail.com) anda juga boleh memanggilnya melalui nombor telefon beliau: +14344804300 {sini ada syarikat tapak http://franklinloan.at.ua} untuk menyelesaikan apa-apa masalah kewangan anda mungkin akan melalui sekarang.

    ReplyDelete
  38. TESTIMONI CARA I GOT PINJAMAN MY DARIPADA INI SYARIKAT HEBAT, I'M A MUM SINGLE (franklinsloans37@gmail.com)

      Am Puan Carol Webb dari Orlando Florida-USA. Saya amat memerlukan pinjaman untuk perniagaan saya kerana perniagaan saya telah berjalan ke bawah dan saya mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank / syarikat kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap wang membuat peluang di internet dan Finding Nathan Dylan dan khidmatnya yang diberikan adalah nafas udara segar dalam hidup saya. Akhir sekali saya bertemu dengan pemberi pinjaman yang tulen dan perkhidmatan yang boleh dipercayai dan saya perlu mengatakan Nathan Dylan tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan beliau yang diberikan kepada saya adalah amat indah dan kini masa depan akhirnya kelihatan cerah bagi saya dan perniagaan saya kerana saya adalah membolehkan untuk mendapatkan jumlah pinjaman ($ 500,000.00). Jika anda perlu menghubungi mana-mana firma untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah rendah sebanyak 2% dan jadual pembayaran balik yang lebih baik, sila hubungi Nathan Dylan Perkhidmatan (NDS) melalui e-mel (franklinsloans37@gmail.com) anda juga boleh memanggilnya melalui nombor telefon beliau: +14344804300 {sini ada syarikat tapak http://franklinloan.at.ua} untuk menyelesaikan apa-apa masalah kewangan anda mungkin akan melalui sekarang.

    ReplyDelete
  39. Hello, nama saya adalah Kristian Calvin, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. saya telah kehilangan kira-kira RM6,000 kerana saya memerlukan modal yang besar sebanyak RM80,000. i hampir meninggal dunia, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya telah dimusnahkan, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya dan anak saya saya tidak boleh berdiri ini berlaku lagi. pada bulan Jun 2016, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati anda. i juga suka menggunakan kesempatan ini untuk menasihati rakan-rakan Malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman yang cepat, hanya mendaftar melalui Puan Olivia Daniel melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (christiancalvin200@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  40. Apakah Anda membutuhkan Pinjaman Kami Adalah sah dan menjamin pemberi Pinjaman Kredit. Kami adalah syarikat DENGAN Bantuan Kewangan. Kami meminjamkan dana Kepada Individu yang membutuhkan Bantuan Kewangan, Yang Memiliki Kredit Buruk Atau membutuhkan uang Untuk TUNAI VISA VISA tagihan, Untuk berinvestasi Pada Bisnis. Boleh saya minta MENGGUNAKAN media ini kepada Untuk Memberitahu Anda bahwa Kami Memberikan Bantuan Penerima boleh membebaskan diandalkan SEBAGAI Kami Akan senang Untuk Menwap menawarkan Anda Pinjaman Hubungi Kami Melalui Email: hammers.credit@gmail.com

    Layanan Yang Meliputi diberikan

    * Hutang konsolidasi
    * Pinjaman Bisnis
    * Pinjaman Peribadi.
    * Kredit Mobil
    * Sewa pinjam Rumah

    Mengarang Kembali JIKA Berminat DENGAN Tingkat bunga kami pada 4% per tahun. Hubungi kami Melalui Email: hammers.credit@gmail.com

    Harap Koleksi Nota: Semua Individu Yang Berminat Harus Mengirim Pesan ke e-mel kami pada Untuk respon Mendesak dan rincian Untuk mendapatkan Pinjaman.

    Salam Hormat.

    ReplyDelete
  41. Hello, nama saya Henny Silalahi, dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih merupakan syarikat pinjaman palsu asal.
    Beberapa bulan yang lalu, saya adalah dari segi kewangan tegang dan terdesak, saya menjadi mangsa penipuan oleh beberapa syarikat pinjaman dalam talian, kerana saya memerlukan syarikat pinjaman yang jujur.

    Saya hampir berputus asa, tidak sehingga saya mendapatkan nasihat daripada rakan yang kemudian mengarahkan saya untuk pinjaman pemberi pinjaman yang sangat handal MORISS CERULO LOAN FIRM, yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar 750 juta dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan atau tekanan kepada kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%. Saya amat terkejut apabila saya memeriksa akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah pinjaman yang saya digunakan secara langsung dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan, kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan.

    Saya mahu anda menjadi pasti dan yakin bahawa ini adalah yang asal kerana saya mempunyai semua bukti yang memproses pinjaman ini termasuk kad id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kerja kertas. Saya percaya Puan Joy Wilson sepenuh hati kerana dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa jenis, sila hubungi syarikat melalui e-mel: (morissceruloloanfirm@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (hennysilalahi35@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    ReplyDelete
  42. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. Kami adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kewangan
    masalah, jika anda mempunyai keadaan huru-hara kewangan dan anda memerlukan dana untuk
    memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar
    bil, memulakan perniagaan yang baik atau anda mendapati sukar
    mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e - mail
    rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

     "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu begitu sahaja,
    Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

    Nama awak: ______________________
    Alamat anda: ____________________
    Negara awak: ____________________
    Tugas anda: __________________
    Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
    Tempoh pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor telefon: ________________
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
    Jika anda telah memfailkan pinjaman sebelumnya, di mana anda dirawat dengan jujur? ...

    Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, keadaan huru-hara, dan cabaran
    hubungi REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM hari ini melalui e - mail:
    rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Halo,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
     Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
    Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (Elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  46. Hello semua,

    Saya seorang pemberi pinjaman swasta, i menawarkan pinjaman pada kadar 2% ini adalah syarikat yang sah dengan penghormatan dan perbezaan kami bersedia untuk membantu anda dalam apa-apa masalah kewangan yang anda kami menawarkan semua jenis pinjaman jadi jika anda berminat dalam tawaran pinjaman ini sila hubungi kami di e-mel kami: (anggadiman1@gmail.com)

    Juga menyediakan butiran berikut supaya kita boleh meneruskan dengan pinjaman serta-merta.

    Nama:
    Jumlah yang diperlukan:
    jangka masa:
    negara:
    Tujuan pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Nombor telefon:

    Hubungi kami dengan butiran di atas pada e-mel kami: anggadiman1@gmail.com

    Salam kepada anda semua....

    ReplyDelete
  47. aasamalekum, adakah anda memerlukan pinjaman, melakukan memerlukan pinjaman segera, adakah anda memerlukan pinjaman cepat, adakah anda memerlukan pinjaman peribadi, adakah anda memerlukan pinjaman yang besar, adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan terlebih dahulu, adakah anda memerlukan pinjaman jangka panjang, adakah anda memerlukan pinjaman jangka pendek, adakah anda mendapatkan pinjaman tidak bercagar, membayar pinjaman hari yang anda perlukan, adakah anda memerlukan hari yang buruk pinjaman, keseluruhan pinjaman ibu negeri yang saya perlukan, adakah anda mahu pinjaman kereta, adakah anda mahu Morgage pinjaman, adakah anda mahu pinjaman bercagar, adakah anda mahu pinjaman rumah, Kemudian firma pinjaman yang membawa kembali kita pakej yang serendah 1%, pinjaman tanpa faedah, anda bebas untuk mendapatkan anda pinjaman cepat, untuk merealisasikan matlamat anda pada tahun baru ini, semoga allah memberkati anda, inshaillah
    e-mel kenalan <(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
      DAPATKAN SEGERA ANDA, ANDA MENDAPAT PINJAMAN CEPAT DAN BESAR

    ReplyDelete
  48. Adakah anda memerlukan pinjaman pada kadar yang sangat rendah 2%? kita beri rumah
    pinjaman, pinjaman perniagaan apa-apa jenis pinjaman yang berminat, Hubungi kami melalui e-mel: arnoidweman@gmail.com untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  49. Nama saya Jurjani Budi dari Subang Jaya malaysia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada scamers dan curang di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang dan putus asa ketika toko saya mendapat dibakar, saya pergi ke bank saya tidak memenuhi syarat untuk pinjaman saya scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dan serikat kredit online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal yang disebut pinjaman tanpa jaminan AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM sebesar Rm 250 juta dalam waktu kurang dari 4 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dan belajar lession dari kesalahan mereka. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi {aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com} Anda dapat juga menghubungi saya di emai saya {jurjanibude0811@gmail.com}

    ReplyDelete
  50. Adakah anda sedang mencari pinjaman pelaburan, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman untuk penyelesaian hutang dan pinjaman peribadi? Mencari tiada lagi kerana anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat, entiti swasta dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariajorgeglobalfinance@gmail.com)

    PEMAKAIAN DATA

    1) Nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Jantina ........................
    5) Status perkahwinan .............
    6) Pekerjaan ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) Kedudukan di tempat kerja .....
    9) Pendapatan bulanan ....................
    10) yang diperlukan Jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Tujuan pinjaman ..................
    13) Tarikh Lahir ........................

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  51. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete
  52. Saya Widaya Tarmuji, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah TRACY MORGAN LOAN FIRM. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tapi Tracy Morgan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: tracymorganloanfirm@gmail.com. Email pribadi saya sendiri: widayatarmuji@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan untuk saran saya. hati-hati

    ReplyDelete
  53. orang di seluruh dunia mendapatkan keuntungan dari kami, terlepas dari mana Anda tinggal. memberikan dana kepada orang-orang untuk membantu memenuhi standar hidup mereka kami memberikan pinjaman kepada semua pemohon kami Jika Anda tertarik dalam memperoleh pinjaman dari kami hubungi kami di globalfundfoundation9@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  55. !!! KABAR BAIK INDONESIA !!!

    Nama saya Abdul williams Muslim oleh agama. Saya menggunakan kesempatan ini untuk memberi amaran kepada para pencari pinjaman untuk berhati-hati penipu. Saya telah scammed empat kali oleh beberapa syarikat pinjaman di internet, sehingga seorang rakan saya memperkenalkan saya kepada seorang wanita bernama Mrs. sani Maryan, yang menyediakan pinjaman EUR100,000.00 dan di atas tanpa tekanan, dalam contoh pertama itu seperti berkhayal saya pinjaman saya Rp750, 000,000 tercermin ke akaun saya. Saya ingin menggunakan media ini untuk mendorong sesama pinjaman memerlukan Indonesia untuk kenalan Mrs. Maryan Sani melalui e-mel: maryansaniloancompany@gmail.com

    Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui: williamslare6@gmail.com

    ReplyDelete
  56. Hello,
    Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? mendapatkan pinjaman sekarang dan memulihkan perniagaan anda, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka tahun baru ini. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: (gloryloanfirm@gmail.com). mengisi borang Maklumat Peminjam di bawah:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    sila memohon syarikat yang sah.

    ReplyDelete
  57. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Roseanna Moore, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (roseannamoore70@gmail.com)

    ReplyDelete
  58. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  59. Ocean Pemberi Pinjaman dan Gadai Janji Terhad Kecil dan Jumlah Besar Pinjaman Pada 2%.

    Hello memohon pinjaman untuk membiayai perniagaan anda, Kami menawarkan pinjaman peribadi,
      pinjaman komersial dan peribadi dengan kadar faedah yang sangat rendah serendah 2% dalam satu tahun kepada 30 tahun tempoh pembayaran balik mana-mana sahaja di dunia. Kami menawarkan pinjaman antara 1000 kepada mana-mana jumlah yang anda meminta, hubungi kami hari ini Email; oceanfmortgages@gmail.com

    +447087694046

    ReplyDelete
  60. Perhatian !!! Perhatian !!!!
    Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% kepada orang ramai, syarikat dan masyarakat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma-terma dan syarat-syarat.
    Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin. Sila memohon sekarang melalui e-mel kepada kami dan anda akan gembira anda lakukan kerana kami akan membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu dan kami memberi pinjaman setiap hari untuk 20 orang dan lebih-lebih lagi tergesa-gesa

    Email kami di: (fatimaloanconpany@gmail.com)

    ReplyDelete
  61. TAHUN BARU PINJAMAN TAWARAN UNTUK SEMUA RAKYAT MALAYSIA DARI JESSICABROWNFINANCEFIRM !!!

    Kami ingin semua pelanggan kami yang dihormati tahun baru gembira, dan mengalu-alukan anda semua untuk syarikat pinjaman pinjaman global kami. Adakah perniagaan anda memerlukan pembiayaan? Adakah anda memerlukan wang untuk membeli peralatan, skala strategi pemasaran anda, atau mengambil pekerja-pekerja baru? Tidak kira apa keperluan anda, ada satu perkara yang anda perlu ingat: mencari pinjaman perniagaan adalah lebih mudah hari ini dalam tahun 2017 berbanding sebelum ini. Kami adalah sebuah organisasi syarikat pinjaman global; kita adalah yang paling cepat bahawa apa-apa pinjaman kepada individu yang layak, syarikat swasta dan orang ramai pada kadar faedah 4% tanpa cagaran.

    Hubungi kami hari ini untuk permintaan pinjaman anda melalui e-mel: jessicabrownfinancefirm@gmail.com PINJAMAN Perkhidmatan yang disediakan termasuk:
    ========================== ======
    * Commercial Lending.
    * Pinjaman peribadi.
    * Perniagaan Kredit.
    * Pinjaman Pelaburan.
    * Pinjaman Pembangunan.
    * Pinjaman Hasil.
    * Pembinaan Pinjaman.
    * Pinjaman Perniagaan Dan lain-lain lagi:
                                                                                BORANG PINJAMAN:
                                                                           =================
    DATA PERMOHONAN
    1) Nama Penuh:
    2) Tempoh pinjaman:
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Status perkahwinan:
    6) Tempat Kerja:
    7) Nombor Telefon:
    8) Pendapatan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Nama Facebook:
    11) Agama:
    12) Tarikh lahir:
    13¬) Kemudian kaum kerabat

    Selamat sejahtera.
    Pengarah Pinjaman: MRS JESSICA BROWN
    Regional kepala ibu pejabat Alamat: Nehru Place 13th Floor Eros Corporate Tower New Delhi 110 019.INDIA
     


    Jessicabrownfinancefirm - Copyright © 2017. Hak Cipta Terpelihara

    ReplyDelete
  62. Apakah Anda membutuhkan pinjaman? telah bank membantah Anda dari pinjaman, kami di sini untuk membantu Anda secara finansial, untuk mendapatkan pinjaman instan Anda dari setiap jumlah di tempat tujuan apapun. kebahagiaan Anda adalah prioritas kami. yang harus Anda lakukan sekarang adalah untuk email kami melalui (AUGUSTINEJUNIO@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  63. Apakah Anda mencari pinjaman? Anda membutuhkan Kredit Usaha, Kredit Tanpa Agunan, Kredit Perumahan, Atau yang Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan untuk satu atau lebih alasan? Anda memiliki tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! perusahaan pinjaman Nicole Morgan kita terbatas dalam memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Silahkan hubungi kami melalui e-mail hari ini melalui nicolemorganloan@gmail.com

    Kami memberikan pinjaman mulai dari Jumlah minimum 5.000 untuk 500.000.000,00 pada mata uang berikut: Inggris Dolar Negara, Eropa dan Great British Pounds (GBP).

    DATA PEMOHON:

      1) Nama Lengkap:
      2) Negara:
      3) Alamat: a
      4) Negara:
      5) Sex:
      6) Status Pernikahan:
      7) Pekerjaan:
      8) Nomor Telepon:
      9) posisi Saat ini di tempat kerja:
      10) Pendapatan Bulanan:
      11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
      12) Durasi Pinjaman:
      13) Tujuan Pinjaman:
      14) Agama:
      15) Apakah Anda menerapkan sebelum:
      16) Tanggal lahir:
    Mrs NICOLE MORGAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai semua,
                                            My Name Is Puan Ahmed Gloria.
        Adakah anda memerlukan pinjaman untuk apa-apa pelaburan, pinjaman untuk pengembangan perniagaan, pinjaman untuk pelaburan baru, Pinjaman untuk membayar hutang dan bil-bil, atau di mana anda menolak oleh bank pinjaman, atau di mana anda ditipu sini di internet ?. Mencari tiada lagi adik-beradik saya, bersama-sama dengan Cahya Kirana Kredit Firm, dia menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, bukan cagaran. Beliau juga menubuhkan dan terkenal wordwide, dia berada di sini untuk meletakkan dan berakhir dengan kemiskinan dan pengangguran, kerana semua orang mempunyai potensi dan masalah sendiri. Hubungi cahya ibu hari ini dan anda akan hanya lebih daripada okay dengan kehidupan anda dan kehidupan keluarga anda dan menjadi salah satu pelanggannya dihormati juga. E-mel: Her di (cahya.creditfirm@gmail.com) Terima kasih,, anda boleh menghubungi saya di sini juga ahmedgloria.2012@gmail.com

      Delete
  64. Adakah anda sedang mencari pinjaman pelaburan, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman untuk penyelesaian hutang dan pinjaman peribadi? Mencari tiada lagi kerana anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! kami memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat, entiti swasta dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (bellaalbert6@gmail.com)

    PEMAKAIAN DATA

    1) Nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jenis Kelamin:
    5) Status perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Kedudukan di tempat kerja:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman:
    11) tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh lahir:

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  65. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  66. Memohon Pinjaman segera dan Gadai janji, telah anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank-bank dan institusi kewangan lain, Kami di Tawaran COVENTRYLETON PINJAMAN SYARIKAT pinjaman daripada 1,000 hingga 100,000.000.000 anda perlu 18years dan ke atas untuk memohon, membalas kini melalui e-mel coventryletonloancoperation@gmail.com untuk maklumat lanjut.

    KAMI MENAWARKAN jenis-jenis JUMLAH PINJAMAN:
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    * Pinjaman Perniagaan
    *Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Perumahan
    * Kewangan Kereta
    * Pinjaman Commercial
    * Pinjaman Pelaburan
    NOTA: Kami memberikan anda pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan pinjaman jangka masa 1 hingga 25 tahun untuk membayar balik pinjaman. kenalan e-mel:
    coventryletonloancoperation@gmail.com Jika anda mempunyai mana-mana masalah di atas, hubungi kami sekarang untuk mendapatkan bantuan

    ReplyDelete
  67. hari yang baik

      ini adalah asas dana global, kami memberi pinjaman setiap tahunan 100% pembiayaan projek dengan pinjaman bercagar dan tidak bercagar boleh didapati kita dijamin dalam memberikan perkhidmatan kewangan kepada pelanggan-hotel kami dengan pakej pinjaman yang fleksibel pinjaman boleh diproses dan dana yang dipindahkan kepada peminjam dalam masa yang sesingkat mungkin kami beroperasi di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis kepada yang berminat syarikat pelanggan firma dan semua jenis organisasi perniagaan, orang perseorangan dan pelabur hartanah hanya hubungi kami dengan nama di bawah Jika anda sedang mencari di bagaimana untuk mendapatkan pinjaman hubungi kami kami boleh membantu anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com

    ReplyDelete
  68. Adakah anda memerlukan pinjaman pada kadar yang sangat rendah 2%? kami memberi pinjaman rumah, pinjaman perniagaan apa-apa jenis pinjaman yang berminat, Hubungi kami melalui e-mel: wemandevlin@gmail.com untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  69. Adakah anda memerlukan pinjaman pada kadar yang sangat rendah 2%? kami memberi pinjaman rumah, pinjaman perniagaan apa-apa jenis pinjaman yang berminat, Hubungi kami melalui e-mel: wemandevlin@gmail.com untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete

  70. SILA BACA!!!! SILA BACA!!!! SILA BACA!!!! SILA BACA!!!!

    Hey Guys !!! Am amat gembira saya mendapat lombong dari Luana. kad ATM kosong saya boleh mengeluarkan $ 1000 setiap hari. Saya dapat dari minggu lepas beliau dan sekarang saya mempunyai $ 14,000 secara percuma. Kosong ATM mengeluarkan wang dari mana-mana mesin ATM dan tidak ada nama di atasnya, ia tidak boleh dikesan dan kini saya mempunyai wang untuk perniagaan dan wang yang cukup untuk saya dan keluarga saya untuk hidup .Saya sangat gembira i bertemu Annie kerana saya bertemu dua orang sebelum beliau dan mereka mengambil wang saya tidak mengetahui bahawa mereka adalah penipuan. Tetapi gembira sekarang. Annie menghantar kad melalui DHL dan saya mendapat dalam dua hari. Dapatkan kad anda sendiri dari dia kini dia tidak seperti scammer lain berpura-pura mempunyai kad ATM, Beliau memberi ia keluar secara percuma untuk membantu orang walaupun ia adalah menyalahi undang-undang tetapi ia membantu banyak dan tiada siapa yang mendapat terperangkap. im berterima kasih kepada Annie kerana dia berubah cerita saya dengan tiba-tiba. kad ini berfungsi di seluruh negara kecuali Mali dan Nigeria. Alamat e-mel Annie adalah: atmhacker2015@gmail.com

    ReplyDelete
  71. Hello,
    Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? mendapatkan pinjaman sekarang dan memulihkan perniagaan anda, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka tahun baru ini. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: (gloryloanfirm@gmail.com). mengisi borang Maklumat Peminjam di bawah:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    sila memohon syarikat yang sah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...