Friday, 16 September 2016

AL-FATIHAH DAN ALHAMDULILLAH



Dua berita diterima pagi ini. Satu berita sedih, satu lagi berita gembira. Satu perlu diucapkan Al-Fatihah dan satu lagi harus disyukuri Alhamdulillah.
Takziah dan Al-Fatihah kerana kembalinya ke rahmatullah Mursyidul Am Pas, Dr. Haron Din yang juga seorang tokoh ulama terkenal pada jam 10.10 pagi tadi di Hospital Stanford University, California, Amerika Syarikat.
Alhamdulillah pula kerana akhirnya Tun Mahathir Mohamad diterima mengadap Yang Dipertuan Agong untuk mempersembahkan petisyen Deklarasi Rakyat yang sebelum ini telah berjaya mengumpul 1.4 juta tandatangan.

Menurut catatan di blog A Kadir Jasin, pertemuan di Istana Anak Bukit, Alor Setar itu berlangsung selama kira-kira sejam pada petang semalam. (SH 16/09/2016).

45 comments:

  1. Daulat tuanku!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Daulat Tuanku.

    Semoga Tuanku dapat mengambil perhatian rintihan rakyat yang sudah tidak mahu Najib menjadi PM. Seluruh dunia tahu Najib terlibat dengan skandal rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

    Kita mahu PM yang bersih dan dihormati oleh rakyat dan dunia luar. Najib telah mencemarkan nama negara dengan begitu memalukan, sehingga pihak US terlibat sama mengambil tindakan.

    ReplyDelete
  3. Innalillah. Dari segi mengajar ilmu agama, kerja2 dakwah serta politik semasa zaman TGNA, respek habis.

    Cuma terkilan juga bilamana tiba zaman Haji Hadi, beliau kelihatan kurang bertenaga dan tidak dpt berbuat apa2 dgn kelaku Hadi n the gang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan tengah sakit, mber full power la...

      Delete
  4. Al-fatihah..إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون
    Ya Allah Ya Tuhanku ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya, semoga arwah di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.. AlFatihah .
    بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم
    ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـلَمِين۞ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم۞ مَـلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين۞إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ۞ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ۞صِرَطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ۞امين

    ReplyDelete
    Replies
    1. `Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, ustaz, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.

      Dan mereka menjadikan jin sekutu bagi Allah, padahal Allah jualah yang mencipta jin-jin itu; dan mereka berdusta terhadap Allah dengan mengada-adakan bagiNya perkara yang takde, dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan.

      Maha Suci Allah dan Maha Tinggilah Ia dari apa yang mereka sifatkan!

      (Al-An'aam 6:100)

      Delete
    2. Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari orang-orang munafik itu selama-lamanya,

      dan janganlah engkau berada di (tepi) kuburnya,

      kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).

      (At-Taubah 9:84)

      Delete
  5. Kematian yg khusnul khotimah di pg jumaat yg mulia. Baru baru ni tn guru hj salleh pondok sik tlh pergi, skrg tn guru dr Haron din pula.. Sedih.. Insaflh wahai umat, terkuburnya ulama bermkna terkuburnya ilmu.. Ilmu didada mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia bukan mati pagi Jumaat malah hari Khamis di Amerika. Waktu mereka lewat dari kita.

      Delete
    2. Mati malam jumaat ke, malam nisfu shaaban ke, di pagi raya ke, tidaklah penting sangat berbanding dengan amal ibadat serta perjuangan di jalan Allah....

      Delete
    3. Anon 17:10 jgn mudah mengeluarkan fatwa penting ke tak penting mengikut sesedap mulut.

      Malam Jumaat. Hari Jumaat. Malam nisfu syaaban. Pagi raya ada barakahnya.

      Perjuangan pas bukan perjuangan agama. Pas bukan agama. Pas bukan lslam. Islam bukan Pas.

      Para rasul para nabi tidak pernah menubuhkan parti atau menganggotai mana mana parti politik.

      Delete
    4. Anon 18:42 bodoh jugak ko..parti hanya alat utk matlamat perjuangan cam ko naik kereta utk.kedestinasi..jgn lak ko kata nabi tak naik kereta kenapa kita naik kereta.

      Delete
    5. Anon 20:22 buruk sungguh pekerti kamu ni. Semuga Allah Taala memberikan taufik dan hidayah kpd kamu.

      Delete
  6. AL Fatihah dan takziah kepada keluarga Dr. Haron Din.

    Alhamdullilah,syukur Deklarasi Rakyat telah berjaya dipersembahkan ke bawah Duli.Semoga Allah mempermudahkan segala usaha Tun dan mereka yang lain.BERSATU!

    ReplyDelete
  7. AL FATIHAH dan takziah untuk keluarga Allahyarham.

    ReplyDelete
  8. Bila agaknya pm nak bertaubat
    dan insaf.rakyat merana tapi
    isterinya enjoy sakan beli
    barang mewah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahu takpe,,i dah lama fed up dengan PM

      Delete
  9. Moga kita dapat mengambil iktibar dr dua berita tersebut

    ReplyDelete
  10. Moga kita dapat mengambil iktibar dr dua berita tersebut

    ReplyDelete
  11. alfatihah saya sedakah kan.

    sudah tentu akan ada rombakan kepimpinan tertinggi PAS.

    hj hadi mungkin d lantik sebagai pengganti.

    tuan Ibrahim yg lebih 'practical' n berpijak d bumi nyata mungkin akan mengambil alih selaku presiden.

    rayuan saya kpd beliau ia lah utk tidak d pengaruhi olih 'cash is king'.

    pertemuan ydp agong dgn tun m selama 1 jam membawa seribu harapan.

    penyerahan borang deklarasi rakyat sungguh pun bersejarah, hanya lah alasan utk bertemu.

    saya amat yakin sekali bahawa tuanku sudah memahami impak kerajaan kleptocracy terhadap rakyat jelata.

    nyah kan 'bapa klepet negara' n pasangan dari tahta pemerintahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi lebai hadi ada jgn mimpi PIS akan berada dilandasan politik yang betul

      Delete
    2. Landasan yang benar untuk "pemimpin" adalah: AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR;

      bukan Amar Mungkar Li Fulus (mendorong keburukan demi kutip dedak)!!!

      Delete
  12. Apb nabi SAW wafat..

    Dia tlh menyuloh dgn terang pd kita musuh2 sprt Abu Jahal & Abu Lahap...bapak penyamun klepet serta bapak penCURI perompak!

    Quran yg turun kpd nya menyuloh terang akn kezaliman FIRAUN Haman & Karun yg menindas dgn kekejaman serta kerakusan trhdp harta serta jiwa raga rkyat nya


    Nani SAW juga menyuloh terang perihal laku ahlul2 KITAB aka agamawan penjilat penipu & PeNYAWAR pengeliru yg coba menutup sbnr2 erti CAHAYA kbnaran yg baginda bawakan!


    Nabi SAW membawa kita bnar2 ddlm sulohan CAHAYA yg bnar2 TERANG hatta walau "satu" SEN pun diklepet kita semua boleh NAMPAK...inikan pulok 42'billiyun!

    Buleh pulok ugamawan rasa ok bla 2.6biliyun masuk kdlm akaun pribadi, dan buleh pulok tolol setuju.. tak ker pelik tue!?

    Apb seseorg tue meninggal dunia elok sama2 kita renong kan..adakah dia menyuloh CAHAYA yg terang sprt nabi SAW lakukan ATAU pun sama dan serupa sprt penipu peNGELIRU agamawan2 ahlulKTAB dulu2 pernah lakukan..

    Itulah hebatnya sejarah utk dijdkan ukuran serta renongan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 13:54, setuju sangat

      Delete
    2. Pada akulah. Haron Din pergi meninggalkan nama buruk pada dirinya dan juga Pas. Tindakan bersama Hadi bersekongkol dengan UMNO membuatkan kehebatannya tercalar dimata rayat Malaysia. Ini satu peringatan buat Hadi dan juga Najib. Tiba masanya, roh akan berpisah dari badan. Tidak ada yang kekal.

      Delete
    3. Kiamat kecil akan membawa kehakiman amal baik dan buruk - sudah tentunya

      Delete
    4. Buruk dan baik hamba Allah itu biarlah Allah saja yang menilai. Kita serahkan kepada yang maha bijaksana dan adil. Tak usah kita campur urusan Allah.

      Urusan kita sebagai hamba Allah ialah menjaga agama, bangsa dan negara. Musuhilah rasuah, wang haram, tamak-haloba, penipuan, penindasan dan perbuatan munafik yang menjadi barah dalam masyarakat dan negara kita sekarang ini.

      Delete
  13. Takziah buat keluarga Dr Haron Din dan teramatlah tahniah buat Tun M!!! Daulat tuanku, dengarilah keluhan dan rintihan rakyat!!!!!!

    ReplyDelete
  14. Salam Budin,

    Saya

    mendapatkan

    Skandal Deepak & Bank Rskyat.

    Saya tinggal di Shah Alam dan bukan OKU

    mintak derma tapi mintak beli buku ni.

    Atau ada tuan2 di sini tahu mana boleh dapatnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya buku tersebut ada di jual di kedai2 buku, tapi di KL paling senang ada di Pustaka Mukmin, Jalan Tuanku Abdul Rahman. Jika mahu membeli secara online, boleh call/sms/whatsapp no 019-6620 234. Tq.

      Delete
    2. Terima kasih akan beli online :)

      Delete
  15. Yang pergi, dah pergi. Yang ada, turun bersih 5. Kalau balik kampong, bersih kan kepala otak saudara mara di kampung dari kotoran umno. Setiap kampong adalah battlefields atau medan perang yang menentukan hala tuju negara. Bandar dah selamat.

    ReplyDelete
  16. Haritu korang gelar dia harong Jin,ulamak pemakan dedak, hari ko baca fatihah, husnul khotimah la,, ye ke bagi korang husnul khotimah ni? Jika benar almarhum husnul khotimah, maknanya kekal beliau bersama pas tu satu tindakan yg betul lah..korang jadi PANcacai Dap tu boleh dapat husnul khotimah jugak ke? Kemudian hari ni korang hentam haji Hadi lagi,,besok bila dia meninggal, korang kata husnul khotimah pulak,,,haiyya,, korang ni memang tiada pendirian betul la,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kan le org nak cakap benda2 yg tak elok pd org yg dah meninggal...!!!

      Lain le kamu yg beragama walaun...dari hidup sampai mati asyik memaki hamun dan mengkafirkan org...puiii.

      Dey pigi mati laaa dey...!!!

      Delete
    2. Dah mati pun dey. Sorang dah kena kebumi kat SF. Kutuk bomoh sikit2 bukannya ada dosa pun.

      Besar lagi dosa pawang agama pas kau tu. Menyekutukan Allah. Nak dapat pahala camana? Amal dia pun Allah tak terima.

      Delete
  17. Kalau mati menyokong najib Allah akan tanya juga.Apa pasal kamu sokong kamu dah tahu dia guna duit rakyat .Dia mengkhianati rakyat.kalau dapat duit dapat dana dan sokong najib Allah akan hukum juga.Orang melayu bila cakap ni ,dah mati sudah lah.Ya saudara Anwar mungkin ilmu diri dia cukup baik saya maafkan dia,mahathir dah tua.Tapi kita yang ke dah belantan,sepak terajang dgn polis tiada maaf bagi mu.Ku doakan kepada kamu ke neraka jahanam Allah tempatkan kamu.Ini pulak nak jumpa Agung kamu ingat orang akan lupa apa yang kamu buat menjahamkan negara.Kalau mat sabu pun kata dia tua dah pencen sudah lah,keadilan tidak akan timbul dibumi Msia ini.Kita kena belajar dari Turki yang menangkap hampir 200 ribu politician,hakim,jeneral,cikgu dan dan tidak ketinggalan kapten bolasepak negar Turki.Negara ini rosak teruk harus ambil iktibar dari Turki.Tenguk kini Pelajar di Mesir amat menduka cita kan.Panda bermilion ringgit dibuang.Tak berguna mengejar negara maju kalau rakyat susah.Tujuan utama mengejar negara mudah mensonglap duit rakyat duit negara untuk kepenting pribadi anak betina puaka.INI LAH PEMNPIN MELAYU YAHUDI PENGKHIANAT DURJANA ANAK BANGSA BERSAMA PENDOKONG NYE.

    ReplyDelete
  18. dulu masa beliau buat komen pasai langkawi
    jangan jadi padang arak padang tekukor
    beliu terus diharamkan di tv
    zaman tu zaman mahade

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oiiii.miss vee kau ni memang sundal

      Delete
  20. Al fatihah
    Daulat tuanku
    Syukur alhamdullilah..amin
    KERIS
    pahang

    ReplyDelete
  21. Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda :

    إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ الْعِبَادِ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ؛ حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالاً، فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا.

    “Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan serta merta mencabutnya dari hati manusia. Akan tetapi Allah mencabut ilmu dengan cara mewafatkan para ‘ulama. Kalau Allah tidak lagi menyisakan seorang ‘ulama pun, maka manusia akan menjadikan pimpinan-pimpinan yang bodoh. Kemudian para pimpinan bodoh tersebut akan ditanya dan mereka pun berfatwa tanpa ilmu. Akhirnya mereka sesat dan menyesatkan.
    [Al-Bukhari (100, 7307);Muslim (2673)]

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang Allah ambik tu ulamak bodohlah tu. Bodoh jual agama jadi pawang dukun, mengaku diri guru ulamak. Tapi menipu orang.

      Ahli kitab memanglah sesat dan menyesatkan. Pegi tanyalah murid2 Harun Din berapa banyak kitab dia ajar masa hidup dulu?

      Delete
  22. Miss Vee ni panggilan mat salleh. Kalo melayu miss vee adalah buritt atau farajj. Huhuhu. Pinjam buritt jap. Nk buat full injection. Hihihi

    ReplyDelete
  23. weait..
    yg dok mengupat kpd org yg dah meninggal utk apa.. tambah pahala utk dia..bagus..bagus..t.kasih.
    yg suka cerca mengumpat org silakan, teruskan hobi anda itu.. kutuklah najib, betina puakanya, mahadir, anuar, mahyuddin dan bnyak lagi semuga pahala anda dpa kpd mereka.
    hidup biar berjasa bila mati kita dicerca ha ha.
    hidup biar jadi perompak bila mati org ingat kat kita..ingat tu najib.
    tapi kalau ulama ni tak beranilah nak komen sebab dia tak kacau org pun..

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...