Saturday, 24 September 2016

NAK LAWAN CARA MANA NI USTAZ, DUA PENJURU ATAU TIGA PENJURU?

Sabar dulu...jangan cepat gembira dengan kenyataan Ketua Penerangan Pas, Nasharuddin Tantawi ini.

Dalam kenyataannya, beliau yang juga Ahli Parlimen Temerloh menegaskan, Pas tidak sesekali akan bergabung dengan UMNO dalam pilihanraya umum akan datang, malah telah menetapkan pendirian akan bertanding di mana-mana kerusi yang ditandinginya.

Sekali baca memang nampak cantik kenyataan itu, tetapi apakah maksud sebenar kata-kata beliau itu?

Adakah ia bermaksud Pas sedia berunding dengan rakan-rakan pembangkang lain untuk merealisasikan pertandingan satu lawan satu atau tekad berlawan di semua kerusi UMNO itu bertujuan supaya berlakunya pertandingan tiga penjuru?

Kalau nak lawan UMNO tetapi dalam masa yang sama tidak mahu berpakat dan menjadikan satu lawan satu sebagai kenyataan, ia juga bermaksud mahu memberi kelebihan atau memenangkan pihak lawan.

Lawan memang banyak lawan, ada lawan betul-betul, ada lawan main-main dan ada juga lawan untuk sengaja bagi pihak lawan menang.

Lagi pun kata-katanya bahawa Pas akan bertanding di semua kerusi UMNO banyak maksud tersiratnya.

Buat apa Pas umum nak bertanding di semua kerusi UMNO? Bukankah Pakatan Harapan dan PPBM juga akan bertanding di kerusi UMNO sama?

Yang mana satu ni ustaz, nak lawan UMNO dua penjuru atau tiga penjuru? (SH 24/09/2016).

95 comments:

  1. Tak payah la PH Dan PPBM masih nak merayu kat PAS untuk 2 penjuru. Biar 3 penjuru pun Takpa. Lawan tetap lawan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menurut kajian Lebai Musang Berjanggut satu gabungan baru yang bernama PAU(PAS AND UMNO) perlu dibentuk demi papaduang assobiyyah wasatiyyah melayu.

      Pakatan Harapan adalah golongan jahil agama, jebon, barua, pengkhianat, kaldai yang kuasai parti kafir harbi DAP.

      Delete
    2. Menurut kajian Lebai Musang Berjanggut satu gabungan baru yang bernama PAU(PAS AND UMNO) perlu dibentuk demi papaduang assobiyyah wasatiyyah melayu.

      Pakatan Harapan adalah golongan jahil agama, jebon, barua, pengkhianat, kaldai yang kuasai parti kafir harbi DAP.

      Delete
    3. Aku tak percaya dgn parti U-Turn ni. Selama ni dah banyak kali kita tengok meka U-Turn. Sorry la tak caya dah.

      Delete
    4. Ustat2 PAS ni cekap main hadis dan Quran. Pusing la kot mana pun, hanya depa saja yg betoi dan benar.

      Yg penting, hang tetap pasti melopong slps kene mantra dgn hadis dan Quran.

      Delete
    5. Haha.. Melayu ni spesis biasa la, mulut mesti manis jual agama. InsyaAllah, MasyaAllah, Jazakallah. Walhal dalam hati dan amal, memang kontra giler. Menipu dan tidak ikhlas, sumer guna taktik yang bersangkutan agama supaya dilihat murni, alim dan kudus.

      Delete
    6. Dinn Osman, mu ni suka lawan hantam dah jadi darah daging mu le oi ...

      Delete
    7. Ambo tak make dedak la wei.Anon 07: 30. Mu lagi terok pada ambo make bedak yang penuh najib... Hihihihihi...

      Delete
    8. Ambo tak make dedak la wei.Anon 07: 30. Mu lagi terok pada ambo make bedak yang penuh najib... Hihihihihi...

      Delete
    9. Menurutnya lagi, persempadanan semula akan menyebabkan sekurang-kurangnya 17 kerusi pembangkang mengalami penurunan jumlah pengundi Cina.
      Katanya, keadaan itu berlaku kerana pengundi Cina akan dipindahkan ke dalam kawasan DAP.
      Dalam pada itu, Pengarah Strategi PKR, Sim Tze Tzin berkata, Biro Politik PKR telah menolak cadangan DAP untuk mengawalkan pilihan raya negeri.
      Katanya, Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali telah menjelaskan perkara itu kepada ahli parti dan ia diterima sebulat suara oleh Biro Politik PKR.
      Antara penjelasan Azmin ialah keperluan perbincangan dengan Pas bagi mengelakkan pertarungan tiga penjuru. Analisis yang dilakukan PKR mendapati pembangkang mungkin kecundang di Selangor tidak kira pilihan raya negeri diawalkan atau sebaliknya.
      Keadaan itu akan berlaku jika pembangkang gagal mencapai persefahaman dengan Pas di Selangor.
      Penganalisis daripada PKR, Chan Ming Kai meramalkan PKR akan kehilangan tiga kerusi di Selangor, DAP (dua kerusi), Amanah (tiga kerusi) dan Pas (11 kerusi) jika pilihan raya di Selangor diawalkan.
      PKR mungkin kehilangan kerusi Ijok, Batu Tiga dan Kota Andalas manakala DAP berdepan laluan sukar di Sungai Pelek dan Kuala Kubu Baru.
      Selain Bangi yang mana Pas dilihat berpeluang menang, parti pembangkang itu berdepan kemungkinan kehilangan 11 kerusi berisiko tinggi yang lain.
      Kawasan yang diintai Amanah seperti Seri Serdang, Cempaka dan Templer Park juga mungkin dirampas oleh Barisan Nasional (BN).
      Ming Kai berkata, kejayaan pembangkang di Selangor pada 2008 dan 2013 didorong oleh taburan pengundi Cina di kawasan berlainan selain sokongan daripada pengundi bukan Cina.
      "Pada 2008, cuma terdapat dua kawasan yang mempunyai lebih daripada 70 peratus pengundi Cina iaitu Seri Kembangan dan Damansara.
      "Bukit Gasing dan Sungai Pinang pula mempunyai pengundi Cina yang menghampiri 70 peratus iaitu masing-masing 69 peratus dan 61 peratus," katanya.
      Menurutnya, kejayaan Pas pada 2008 adalah banyak didorong oleh kejayaannya mendapat sokongan 50 peratus pengundi Cina.
      "Pada 2013 pula, kerusi Pas melonjak daripada tujuh kepada 15 selepas mendapat sokongan kira-kira 40 peratus pengundi Cina," katanya.

      Delete
    10. DAP merupakan sebuah parti lidah bercabang, kata Ketua Penerangan PAS Negeri Selangor, Roslan Shahir Mohd Shahir.


      Beliau berkata begitu ketika membuat perbandingan dua kenyataan berbeza pimpinan DAP iaitu Tony Pua, Pengerusi DAP Selangor dan Liew Chin Tong, Pengarah Pendidikan Politik DAP Kebangsaan berkaitan dengan rasional diadakan pilihan raya mengejut di negeri itu ekoran persempadanan semula kawasan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

      Roslan Shahir menyenaraikan tujuh kerusi DUN yang disebut Pua berisiko bakal dimenangi BN ekoran persempadanan semula kawasan, namun ketujuh-tujuh kerusi itu tiada satu pun yang melibatkan kerusi DAP.

      “Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua umpamanya mendakwa bahawa tindakan sewenang-wenang SPR mengubah dan meminda sempadan-sempadan pilihanraya di Selangor akan membuka peluang BN kembali berkuasa di negeri ini.

      “Pua mendakwa sekurang-kurangnya 7 kerusi DUN akan dikuasai oleh BN melalui proses persempadanan baru ini kiranya pilihanraya diadakan selepas ia diluluskan. Kerusi-kerusi berkenaan adalah Sabak (PAS), Hulu Kelang (PAS-dicuri Pan), Sementa (PKR), Selat Kelang (PAS), Pelabuhan Kelang (PKR-kini Bebas), Sejangkang (PAS) dan Morib (PAS-dicuri Pan)

      “Manakala 10 lagi kerusi (yang tidak disebutkan) mempunyai potensi majoritinya dikurangkan malah boleh juga dirampas BN.

      “Atas dasar ini Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang kemudiannya mencadangkan agar Dewan Negeri Selangor dibubarkan supaya Pilihanraya Negeri dapat dilakukan sebelum proses persempadanan ini diluluskan,”katanya dalam tulisan terbaharu bertajuk “Hodohnya lidah bercabang DAP” hari ini.

      Selepas Pua, muncul pula Liew yang juga Pengerusi DAP Johor membuat dakwaan pilihan raya mengejut perlu diadakan di Selangor kerana wujudnya kerjasama di antara PAS dan UMNO di negeri itu.

      “Kemudian seorang lagi pemimpin kanan DAP Liew Chin Tong yang mengulas laporan akhbar Nanyang Siang Pau yang mendakwa ada kerjasama politik antara UMNO dan PAS untuk merampas Selangor melalui proses persempadanan semula ini berkata: Sukar untuk pastikan sejauh mana kebenaran laporan tersebut tetapi kebarangkalian wujudnya perjanjian sedemikian tidak boleh dipandang ringan. Malah, ia merupakan andaian yang paling logik ekoran hubungan UMNO dan PAS yang semakin kuat,”

      “Sekali lagi DAP menjadikan PAS sebagai mangsa, mereka dengan jahat cuba mencetuskan keraguan rakyat terhadap PAS, apabila melemparkan fitnah kononnya ada kerjasama PAS dan UMNO dalam proses persempadanan semula SPR ini.

      “Kalau kita teliti kenyataan Tony Pua di atas dan bandingkan dengan kenyataan Liew Chin Tong, di situ sahaja terbukti betapa bercabangnya lidah para pimpinan DAP ini,”jelas Roslan Shahir.

      Menurutnya lagi, hujah DAP saling kontradik di antara satu sama lain sehingga menyebabkan justifikasi untuk mengadakan pilihan raya mengejut di Selangor menjadi tidak logik.

      “Pua mendakwa 7 kerusi DUN Selangor boleh dikuasai BN dalam proses persempadanan ini. Dari 7 kerusi itu kalau kita perhati 5 adalah milik PAS. Bermakna PAS lah pada pandangan Pua yang akan rugi besar melalui proses persempadanan semula ini.

      “Tiba-tiba Liew pula mendakwa keberangkalian wujudnya perjanjian atau kerjasama PAS dan UMNO untuk menentang PKR dan PAN.

      “Kalau ada kerjasama PAS dan UMNO, kenapa proses persempadanan pilihan raya ini yang Tony dakwa mahu membuka peluang buat BN kembali berkuasa di Selangor mengakibatkan PAS bakal kalah 5 kerusi.

      “Kerjasama apanya kalau BN menang dan PAS kalah?,” soalnya.

      Delete
    11. “Darell telah memaklumkan kepada kami bahawa beliau akan menyertai sebuah parti politik tempatan (di Sabah) dan bersatu dalam usaha menegakkan agenda (pembaharuan) pergerakan reformasi dan keadilan.

      “PKR menerima keputusan beliau kerana komitmen yang ditunjukkan untuk menentang Barisan Nasional. Kami percaya, dengan angin perubahan, ramai lagi akan turut serta dalam perjuangan Reformasi,” kata Wan Azizah.

      Sumber.

      Direct je la.

      1. Minta tolong sesiapa yang terdekat dengan DSWA menasihati dia agar selepas ini bersara terus la dari dunia politik.

      2. Politik memang bukan bidang kepakaran DSWA.

      3. Tak aku sangka bahawanya parti boleh merelakan kepergian wakil rakyatnya ke parti lain..

      4. PKR hilang satu wakil rakyat (minggu depan dijangka akan menjadi 2) dan wakil2 rakyat ini akan menguatkan kedudukan parti baru yang disertai mereka.

      5. Ini bermaksud PKR akan menjadi bertambah lemah disebabkan kehilangan wakil2 rakyat tersebut. Pengaruh, kuasa, kedudukan susut berbanding sebelumnya.

      6. PRU ke 14 bukan lama lagi. Kenapa wakil2 rakyat ini menjadi begitu tidak sabar untuk melompat parti. Tidak kah mereka takut akan dihukum oleh pengundi2 lepas mereka?

      7. Atau mungkin hasil tinjauan menunjukkan keputusan yang tidak menyebelahi PKR? PKR semakin kehilangan pengaruh di Sabah?

      8. Situasi politik setempat di Sabah dan Sarawak berbeza dari Semenanjung. Sungguhpun mereka terbuka tetapi mereka masih bersikap berpuak-puak. Yakni, kepercayaan mereka hanya parti tempatan yang patutnya mentadbir dan memerintah negeri2 itu.

      9. PKR, DAP dan AMANAH sepatutnya tumpukan usaha bagaimana nak menawan pengundi2 Sabah dengan cara mendidik mereka bahawanya pemimpin yang baik dan menjaga kebajikan rakyat merentasi kaum, agama, kenegerian, suku-kaum, bahasa dan juga parti.

      10. Lagipun kepercayaan yang DSWA berikan kepada wakil rakyat lompat ini sebenarnya boleh mengundang padah.

      11. Bayangkan, jika parti baru Shafie mendapat sokongan publik, dalam PRN dapat pula kerusi.. tak pasal-pasal jadi pesaing kepada PKR. Apakah PKR yakin Shafie dan parti barunya akan tetap taat setia bersama pembangkang?

      12. Silap2 UMNO Sabah deal belakang-belakang dengan Shafie dan mereka bersatu semula, tak risau ka kena tikam belakang?

      13. Mahathir demi nak mengalahkan Najib sanggup berpakat dengan Anwar, musuh ketat dia no 1. Siapa yang dalam Malaysia neh tatau tentang permusuhan Anwar-Mahathir? Semua tahu la!

      14. Dan andai parti Mahathir juga mendapat sokongan publik dalam PRU kelak, mungkin beberapa buah kerusi katakanlah, UMNO akan berdiam diri ke? Boleh jadi mereka akan deal belakang2. Kau dapat apa yang kau nak, aku dapat apa yang aku nak. Kita sedang bercakap tentang politik kot.

      15. Kepercayaan yang seakan absolute kepada parti Mahathir dan Shafie tak sepatutnya terjadi. Tambahan pula, mp-mp lompat itu khianat pada pengundi. Apakah pengundi PKR bersetuju dengan perlompatan tersebut? Apakah PKR telah berbincang sebulat suara sebelum itu ketika DSWA seakan meraikan tindakan Darell?

      16. Semacam tak percaya aku presiden sebuah parti boleh menjadi begitu relax-relax bahkan tersangatnya terbuka meraikan ahli parlimennya lompat parti.

      17. Andai bukan kerana bangang, boleh jadi wakil rakyat tu berperanan sebagai SPY kot. Tu pasal presiden PKR terbuka sangat. Sangka baik je la.

      KAHKAHKAHKAH.

      Delete
    12. Seorang lagi wakil rakyat PKR di Sabah dijangka menyertai parti diketuai bekas Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal. Selepas Ahli Parlimen Penampang, Darell Leiking mengesahkan meninggalkan PKR untuk bersama Mohd Shafie, timbul desas-desus Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Moyog, Terrence Siambun, bakal mengikut jejaknya.

      Bagaimanapun, Terrence ketika dihubungi hari ini, enggan mengesahkan khabar itu tetapi memberitahu akan membuat pengumuman berhubung masa depan politiknya dalam masa terdekat.

      “Saya simpan dulu komen ini (menyertai parti Mohd Shafie). Saya tidak mahu mengeluarkan apa-apa kenyataan. Saya akan buat pengumuman bila tiba masanya,” katanya. Difahamkan, Terence akan membuat pengumuman berhubung kedudukannya dalam PKR selewat-lewatnya minggu depan.

      Semalam, Darrel yang menjadi Ahli Parlimen Penampang sejak tahun 2013, mengesahkan meninggalkan PKR untuk menyertai Mohd Shafie yang menghidupkan semula sebuah parti politik sedia ada di Sabah.

      Delete
    13. Penganjur Bersih 5 disarankan memujuk barisan kepimpinan tertinggi Pas untuk sama-sama ikut serta dalam perhimpunan yang dirancang, November depan.


      Penganalisis politik dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Prof Madya Dr Jeniri Amir berkata, tindakan itu penting untuk himpunan sepenting Bersih.‎

      “Pas perlu ikut serta kerana himpunan lepas-lepas, sokongan ahli Pas itu serta penyertaan aktif Pas membuktikan ia memberi kesan besar setidak-tidaknya dari segi jumlah peserta himpunan.

      “Perhimpunan sebelum ini tanpa Pas terbukti sedikit sebanyak ia terjejas. Maka, penting untuk mereka memujuk pemimpin tertinggi Pas untuk ikut serta bagi membuktikan perhimpunan ini mendapat sokongan semua pihak dan untuk memberi gambaran ada perpaduan serta kerjasama utuh dalam kalangan pihak terbabit demi agenda Bersih 5 ini,” katanya kepada Sinar Online.‎

      Sebelum ini, DAP dilaporkan berkata Pas harus menunjukkan komitmen tidak berbelah bahagi terhadap matlamat untuk menumbangkan BN termasuk menyertai perhimpunan Bersih 5 bagi menuntut pengunduran Najib.

      Setakat ini, Pas masih belum memutuskan penyertaannya dalam Bersih 5 selepas Bersih 2.0 mengumumkan tarikh perhimpunan itu.

      Mengulas lanjut, Dr Jeniri berkata, jumlah penyertaan yang terjejas dalam perhimpunan itu akan dimanfaatkan kerajaan sedia ada.

      "Sudah tentu ia akan dimanfaatkan kerajaan untuk menyatakan perhimpunan itu tidak mendapat sokongan rakyat. Jadi, sebelum kenyataan sedemikian keluar, maka amat perlu bagi mereka untuk berunding," katanya.

      Ketika ditanya jangkaan suasana Bersih 5 sekiranya ia berlangsung tanpa Pas, Dr Jeniri menegaskan semua pihak tidak dapat menafikan hakikat Pas memang mempunyai jentera akar umbi dan ahli yang ramai di negara ini.

      Namun, beliau mengingatkan Pas tentang kedudukan parti Islam itu yang berada di pihak pembangkang.

      "Kena tanya apakah matlamat sebenar Pas di pihak pembangkang? Adakah untuk memastikan BN terus berkuasa?

      "Kalau Pas ingin hantar mesej mereka jalin kerjasama dengan BN, maka kepentingan Pas sebagai parti pembangkang itu harus dipersoalkan kerana parti pembangkang bertujuan untuk menumbangkan parti yang memerintah dan mengambil alih tempat itu," katanya.

      Sementara, Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat menyifatkan Bersih 5 tidak akan meriah tanpa penyertaan Pas.

      "Sebenarnya semangat rakyat untuk berkumpul itu sudah semakin tawar. Pas ini hadir untuk menyuntikkan promosi kepada sesebuah perhimpunan itu dengan agama yang akan memacu ramai peserta untuk ikut serta.

      "Ini yang tiada pada Pakatan Harapan. Jadi, tanpa Pas, suntikan ini hilang dan ia akan memberikan situasi hambar kepada perhimpunan itu," katanya.

      Delete
    14. ADUN DAP Sungai Pinang, Lim Siew Khim mengakui mengetahui isu berkaitan rasuah membabitkan bapanya, Lim Keat Seong, bagi permohonan rumah mampu milik projek kerajaan negeri Pulau Pinang.

      Siew Khim mengakui perkara tersebut selepas sebuah lagi video didedahkan laman sosial Facebook Penang Kini mempamerkan perbualan telefon antara seorang individu dengan ADUN berkenaan.
      Kata Siew Khim, beliau mengetahui bapanya menuntut wang dan menjalankan 'urusniaga' diatas peruntukan rumah mampu milik kerajaan negeri sejak tahun lepas.

      "Walaubagaimanapun, ayah saya menafikan terlibat dan perkara tersebut tidak timbul lagi," katanya dipetik portal Malaysia Outlook.

      Halaman Facebook sama sebelum ini turut berkongsi sebuah video Keat Seong bersama abang angkat Siew Khim, Ong Hock Hin berbincang bersama beberapa mangsa bapa ADUN berkenaan

      Mangsa berkenaan mendesak Keat Seong memulangkan semula wang yang telah diberikan sebelum ini sebagai pendahuluan untuk dimasukkan dalam senarai pemilik perumahan projek kerajaan negeri.

      Video kedua Penang Kini yang dimuat naik Jumaat lalu dalam pada itu menunjukkan bukti Siew Khim dihibungi oleh orang tengah mewakili mangsa skandal berkenaan disamping membuat aduan terhadap perilaku bapanya.

      ADUN Sungai Pinang dalam pada itu memberitahu China Press mengakui dihubungi orang tengah berkenaan yang merupakan pemimpin Parti Cinta Malaysia (PCM) berpangkalan di Pulau Pinang.

      Lapor media Cina berkenaan, Siew Khim mendakwa pendedahan skandal berkenaan merupakan konspirasi untuk menjatuhkan kariernya disamping menyifatkan dirinya malang serta tidak lagi berdaya untuk menasihati bapanya.

      "Apa saya boleh buat? Apa kamu mahu saya buat?" katanya berang.

      Delete
    15. If there’s something that has been glaringly wrong with the Malaysian Cabinet for a long time now, it’s that the Prime Minister and the Finance Minister have been the same person.
      While it is fair that the selection of cabinet members should be left to the wisdom of the Prime Minister, there should be limits, especially in the appointment of the Finance Minister.
      It is fundamentally wrong for the most powerful person in the country to also be in charge of the nation’s coffers.
      In fact, former Bank Negara Deputy Governor Lin See Yan revealed earlier this year that Abdul Razak Hussein was never comfortable holding the Finance Minister’s post when he was Prime Minister, but reluctantly did so after the resignation of Tan Siew Sin.
      Razak, Lin said, felt that this violated the principles of checks and balances. In fact, he did relinquish the portfolio as soon as he could.
      On Thursday, the Wall Street Journal reported that another former PM, Mahathir Mohamad, said in a lecture that the roles of Prime Minister and Finance Minister should be separated to prevent a repeat of the scandal associated with 1MDB, which is wholly owned by the Finance Ministry.
      Mahathir, who himself had two stints as Finance Minister, said in the London lecture: “We should put a bar” to prevent the Prime Minister from becoming the Minister of Finance.
      Mahathir is absolutely right. There needs to be such a separation of power. The Prime Minister cannot be the Finance Minister, and perhaps should not even be the Home Minister, another position which could be abused in the wrong hands.
      What is funny is that a visionary statesman like Mahathir, the architect of Wawasan 2020, could not foresee the danger of allowing one person to hold both portfolios, like he himself did. That’s quite unbecoming of someone who idolised Razak and regarded him as his mentor.

      Delete
  2. Saya amat berharap PAS bergabung dengan UMNO demi Islam dan Melayu. Pergabungan PAS UMNO dapat melemahkan DAP PKR PAN PPBM. PPBM ni menempek sahaja dengan PH. Kalau pembangkang menang sekalipun dalam PRU 14 ni, tengoklah nanti permainan PPBM. Madey ni terkenal dengan pemain politik negara. Orang melayu masih buta mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah pas sanggup memejamkan mata keatas kemungkaran yg dilakukan oleh umno???

      Delete
    2. Umno parti jual bangsa
      Pas parti jual agama

      Undi Pas = Undi Umno

      Delete
    3. Dulu apa yg umno buat semuanya pas kata haram belaka.
      Sekarang dah halal
      Dapat RM90 juta semua haram dan dosa menjadi suci

      Delete
    4. Hang tau mana?komen yang koman.hehe

      Delete
    5. Macam mana madey boleh terpujuk rayu dengan nuor al-juburi...sanggupkah malaysia dipimpin oleh gay...seteruk-teruk DSN, dia tak de ler gay..

      Delete
    6. Gay tu kau yg cakap.... bukti pun kelaut... otak keldai betul....

      Delete
    7. Anon 21:17

      Kamu jgn harap PAS & UMNO bersatu. Sbb mereka hanya perjuangkan kedudukan & kepentingan sendiri. Yg kuburkan MECD tu DAP ke? Yg hapuskan DEB tu DAP ke? Yg BANGSATkan Melayu tu DAP ke?

      Yg mengkhianati Melayu ialah Najib sendiri!
      Yg mengkhianati Melayu ialah UMNO sendiri lantaran bersekongkol dgn Najib songlap wang 1MDB.
      Yang mengkhianati umat Islam ialah PAS sendiri yg mencandukan modal agama demi undi & kuasa.

      Delete
    8. Umno dgn pas dah bersatu dan anon 22:05 tu anak sulong merekalah. Bodoh mcm lembu

      Delete
    9. Ada jugak nakhoda kapal 3 suku ni menganjing...dah termakan nasi kangkang semah kut..

      Delete
    10. Fikir Tajam, abih yg ko gi sembah taksub madey tu wat pe? Sape yg pecat nuor 1998? Sape yg kacaukn kes memali? Sape
      yg pecat hakim negara? Sape yg jemput Israel men sukan dl? Jawab2...

      Delete
    11. Anon 0143,

      Xada sapa yg sembah tun. Cuma Negara xpernah tergadai n jadi lawak antarabangsa ngalahkan lawak nabil masa zaman Tun.

      Ke kau yg sembah najip (atau lebih tepatnya dedak najip)?

      Delete
    12. Kalu gabung dua partai kemungkaran ni maka sekaligus habisnya ugama dan bangsa.

      Delete
    13. Bagus tajul.. Harap yg terkena , boleh fikir waras.
      Anon 22: 37.. Gay yg rosak si peluwat dn yg meliwT jer, tp romoak samun jual negara.. Shopping sakan melantak duit negara.. Kesan nya pd kau, aku rakyat dn keturunn nya sgt dahsyat.. Merana 7 keturunn pun tk abes..

      Delete
    14. Anon 22:13 & yang sewaktu dengannya.
      Kau tengok (jadi saksi) ke Anwar menjubur atuk/nenek/mak/bapak/isteri/anak2/adik2 lelaki dan perempuan kau?...

      Delete
    15. Hahaha...kalau dah taksub kat al-Juburi...nak wat cmne...Heran ea..korang ni dah mkn air mani Al-juburi ke??? walopun ak mkn dedak DSN, at least dedak mende bole dimakan...

      Delete
    16. Seorang lelaki menjubur seekor anjing gile. Maka lahirlah anon 12:01 ke dunia....kahkahkah

      Delete
    17. dah tu trg2 la ko rang sokong pan proxy dap, elok la kalu ko tu Melayu udah hilang arah.

      Delete
    18. Anon 1201,

      Selama aku follow mana2 blog bkenaan najip & 'legasi' wan emdibinya, kau la pematuk dedak yg pertama mengaku akhirnya yg memang kau terima dedak. Sekaligus membuktikan dedak tu wujud, dan bukan setakat para menteri, ketua bahagian & ketua cawangan malah penempel dalam blog pun merasa juga dedak.

      Kalau berani gunalah nama sendiri di sini. Senang kami nak trace awak lepas najip tumbang nanti.

      Kalau xberani nampak sangatlah telor kau pun dah ngecot jd besar dedak jugak (silap2 dh tmakan sendiri xperasan) - sama Macam mat najip jugak..

      Delete
    19. Mat Sabu kata lawan 18 penjuru pun tak apa.
      Inilah cakap orang yang bukan gila kuasa.
      Insyaalah PH/Amanah akan menang dalam Pru14.

      Delete
  3. PAS ni mcm jadi tali barut UMNO dah. PAS akan jadi pensabotaj dalam PH dgn lawan 3 penjuru. Harap PKR, Amanah, DAP, PPBM buka mata hal ini. PAS digunakan UMNO utk manipulasi PRU-14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas skg dah jadi 'perempuan simpanan' ameno - dinafikan sebarang hubungan tapi jadi penyedap masa berkempen dan pilihanraya sbb duit dh bagi siap2..

      Delete
  4. Habis tu pas tak payah ada calon lah ya,bagi laluan pada Pan dan parti ppbm bertanding..apa nak buat pas mesti hormat kepada 2 parti baru ini yang mahu mula bertapak,Pada pandangan saya Pan itu tak perlu lah di wujudkan ini kerana agenda atau perjuangan mereka pun seakan2 Pas juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas ada calon buat apa!!?? Pas bukan nak menang pun! Pas bukan gila kuasa pun! Pas cuma nak redho Allah dan redho amno jer..!!

      Sebab itu, pas tk payah bertanding!! Baik duduk ramai2 ustad2 pas main suku lutut dan buah pelaq masing2....kahkahkah

      Delete
  5. Tak usahlah PH dan rakyat Msia percaya pd Pas, Parti Auta Semalaysia ni. Tuang presideng dan para lebainya suka ckp putarbelit @ pembohong bersiri.

    Bertanding pilihanraya bkn utk menang tapi sibuk nk letak calon di kesemua kawasan pru. Mana Pas dpt duit yg banyak kalo bkn dari hasil kongsi rompakan NajibRosmah?

    Parti Auta Semalaysia @ Parti Gadai Bini @ PASIK akhir sekali jd PIGS (pemakan dedak haram istiqomah menjual agama dan memalukan Islam).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian pada akar umbi pas - beriya2 perjuangkan parti tapi pucuk pimpinan dok cong dedak najip kasi..

      Delete
  6. hahahahahh...nak percaya lobai tarbus gi german tenguk porno..ni...heheh..sejak dap cabar dia,nak tunjuk receipt hotel yg dia tenguk porno..kejap2 tu..senyap sepi dah tak kutuk dap lagi...ini punya orng boleh percaya ka..dia menang temerloh kerana cina dap..apa hukumnya terima undi cina kafir harba ya lobai tarbus../dulu pas tikam belakang PR13 5 DUN..Dah sign semua president setuju..tapi lobai2 tarbus ni tak amanah langsung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut fahaman Mat "Nakhoda"...maian rasuah tak salah, tonton porno german tak salah, salah guna kuasa tak salah, janji2 pemimpin tidak ditepati pada rakyat juga tak salah..

      Asalkan @ dengan syarat..

      Pemimpin @ "Nakhoda" itu mestilah MELAYU & ISLAM. Maka halal lah semua perbuatan di atas.

      Delete
    2. Lagi besar serbannya lebih besar penipuan yg dia akan dibuat.
      RM90 juta joe..

      Delete
  7. Aku fikir maksudnya pas akan bertanding setiap kerusi, berapa penjuru pun x pa, yg penting penjuru pas mesti ada..pas tak peduli pasal coalition, kalo tak ,tak kan nak wat statement camtu..ini lah antara sebab sebab ameno x dapat ditumbangkan..

    ReplyDelete
  8. Pada pendapat saya dari statement tersebut sudah jelas sekali yang pas tetap akan menjadi iblis dan syaitan bagi memenangkan parti yang telah terpesong.

    Kita tunggu dan lihat samaada saman hadi terhadap SR menjadi kenyataan atau tidak. Ianya akan menjadi tanda aras.

    Sebenarnya saya sedang menunggu banyak perkara dari tindak tanduk pas. Salah satu adalah RUU yg akan diperbahaskan diparlimen bulan depan. Akan ada lagi kah dolak dalih hadi di parlimen nanti. Ahkirnya kebenaran tetap akan timbul pada penghujungnya. Adakah pas MEMPOLITIKAN ISLAM ATAU MENGISLAMKAN POLITIK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi reservekan hari apa ya nak gi saman? Xkan selasa jugak kot hahaha

      Delete
  9. pru14 ni ustaz x tau nk duk mna.kerusi temerloh akan kembali mp lama bekas menteri pengajian tggi...tunggu ja lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dgn kaki bangku.

      Temerloh adalah kubu kuat Umno zaman berzaman. Hamzah Abu Samah, Sabbaruddin Chik, Sarit Yusoh dan yg terakhir Saifuddin.

      Apakah sumbangan Nasharuddin Tantawi kpd kawasan parlimen Temerloh setakat ini sejak menang pru13?

      Sebagai orang berasal dari Temerloh saya pun tak pasti. Selain dari imej bandar ikan patin tak ada apa2 yg signifikan.

      Saya rasa beliau tidak menjiwai Temerloh sebab beliau bukan orang Temerloh. Saya rasa dia ini jenis lebih cakap dari kerja.

      Memilih beliau sebagai MP Temerloh adalah satu kesilapan.

      Sejak kes beliau sembahyang sunat lepas itu mohon maaf pada DAP utk satu kes mahkamah, saya terus hilang konfiden terhadap beliau.

      Delete
    2. Temberang saja tantawi tu
      Serban saja besar macam karung guni
      Tapi apa sumbangan tantawi kpd agama bangsa dan negara khasnya kpd penduduk di temerloh
      Makan kenduri saja ker

      Delete
  10. Jangan bimbanglah.
    Dalam Pru14 nanti
    Pas, satu kerusi pun tarak.
    Kerana dah jadi parti sundal
    bukan lagi parti agama
    macam zaman Nik Aziz dulu.
    Percayalah...

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum, Benda ni ikut kan tak rumit. Ok, Semua nak kalahkan umno. Jadi kekalkan siapa yg bertanding dlm PRU13 lepas. Yg menang tu boleh dikekalkan di dun atau parlimen mane pun ,siapa yg kalah boleh la bincang parti mane yg confident boleh menang. Ape pun alasan, 3 penjuru hanya memberi kelebihan 1 pihak saja. Kata tujuan sama. Jadi kena ada kesepakatan la. Masing2 dah otai, tak kan tu pun nak Cakap. Tapi Jgn mulut lain Hati lain, tu yg payah.

    ReplyDelete
  12. Tak ada jalan pintas untuk menjatuhkan BN kecuali satu lawan satu di semua kawasan, tapi di kuartiri last minute pada kebiasaan nya parti Pak Lebai main 3 penjuru dengan tujuan konon nya nak selamat kan UMNO puiik

    ReplyDelete
  13. Ini ustaz commercial jadi kenalah baca kenyataan dia ni cara commercial. Ni ustaz follow the money ..

    ReplyDelete
  14. UMNO sudah sebati dalam hidupku..ak dibesarkan dalam pemerintahan UMNO..Walaupun UMNO dikatakan korup, ak tetap pertahankan UMNO. UMNO itu jiwaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu begitu sya ucapkan taniah kepada kamu kerana bertukar daripada manusia ke binatang.Baru padan makan dedak. Tapi bangang mcm kamu ni bau dedak pun tdk dapat dihidu.

      Delete
    2. Anon 1:37 awat Bodoh piang ngat ni ??? , UMNO terjun lombong taik, mu pun nk terjun sama la ya.. , snggup main dgn taik?? Akai ada ka?

      Delete
  15. Tontowi al germani. Huhu. Ketua penerangan paling pendiam dlm sejarah Pis. Pemalu kot. Tp pi german dan tengok film porno german pay per view. Huhuhu. Byk jawatan tu dio pegang. Ketua penerangan ajk pusat ajk olarmak boss haramkah ketua lujnah dll. Janggut nye ciput jer w.pon serban besarr. Hihihi. Makno nye ilmu pon ciput jugak. Hihihi. Koter mgkn besorrr. Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 143. Jgn sesekali hina ulama PAS. Mereka adalah warisan agama. Dasar PGayR dan DAPig. Anti ulama. Ulama. Bukan olarmak. Hormat sikit pd ulama dan agama.

      Delete
    2. Onon 01.50 satu lgi bangang bin bahlol. Ulama Pas Warisan agama. Najib UMNO kurnia Tuhan.
      Itulah jadi nya apabila campuradukan agama dengan politik. Macam manalah boleh hormat. Otak bin udang.

      Delete
  16. Tontowi klon hj hadi awe donde. Hihi. Cakap tokleh pakai. Suka u turn jer. Titm pi mano? Byk kali jugok dio kena u turn dgn hj hadi dan din ayam. Hihihi

    ReplyDelete
  17. Tontowi ni olarmak ka? Perasan olarmak ado lahh. Serban jer besorr. Akhlak cam longkang. Samalah dgn azli taliban nik boduuh nik menyamar moktar arsenik sidek noor dll. Ini olarmak hampehh dlm parti islam pis pimpinan hadi awe boroi. Hihihi. Oppps din ayam jgn lupo. Hihihi

    ReplyDelete
  18. Pas Ikatan Gagasan Sejahtera. bersamaan PIGS.Elok tu perangaidepa sebiji macam tu.

    ReplyDelete
  19. Kenyataan, pendirian, perbuatan....yang semua ibarat 'meludah kelangit'! Nak tolong UMNO sebagai kacau daun adalah...mahu pecah-belahkan undi Melayu.

    Tak tahu apa nak jadi dengan orang Islam sekarang..kalau anda lihat dalam Youtube mengenai peperangan di Yemen dan Syria...sangat mendukacitakan apabila kedua-dua mazhab Sunni baik, Syiah baik...apabila mereka 'menyembelih' antara satu sama lain, Allah Akbar, dilaungkan!!!!

    ReplyDelete
  20. Saya suka baca apa yang dipaparkan olih saudara SH dan kadang-kadang mahu juga turut komen,tetapi yang lebeh suka dengan tulisan SH ini tentang komen-komen saudara pembaca.setengah -setengah pembaca yang terlalu taksub dengan kepartian tertentu meluahkan komen tersasar dari tajuk/cerita yang dipaparkan.Bagi saya tuan-tuan menempah tiket mudah keneraka dengan fitnah-fitnah yang tak bersangkut sikit pun dengan cerita yang dipaparkan olih pengarang.Ingatlah jadilah pengeritik yang bijak dengan tajuk yang tentera .Cari kebaikan jangan cari keburukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perompak Dan penyamun ada fikirkah syurga neraka?

      Delete
  21. Jangalah kita percaya dgn parti ini walaupun parti islam tetapi cakap tak serupa bikin adalah lebih baik sokong DAP dan parti pakatan yg lain yg pasti mereka itu akan kuburkan umno /bn hidup DAP

    ReplyDelete
  22. Jangalah kita percaya dgn parti ini walaupun parti islam tetapi cakap tak serupa bikin adalah lebih baik sokong DAP dan parti pakatan yg lain yg pasti mereka itu akan kuburkan umno /bn hidup DAP

    ReplyDelete
  23. hehe...tang cucuk.mrncucuk bg kat melayu...sokong DAP....Dap pun sama gak dgn parti lain... kroni anak beranak, rasuah, gangsterism, penipu....Sape kenal Ngah komeng projek jahit baju DBI pun dia nk sapu....ko belek mcmana skupang dua blog tunggu dpn opis dia utk ambik saman ....Penyudahnya cina bukit ni lari...... Teresa kote..lagilah teruk ..bek MLM TONGSAN mari...komisyen dia mintak billion..
    Lge@ lks.....Dap ni dh mcm partiumno gak....Mak bapak dia punya.....

    Tun lbh gentle...ada art dlm politik. Bukan.mcm Cina Dap bodo piang jd ahli majlis...mcm tg karang tu...

    Bg aku buat masa ni, Ppbm lbh relevan dr yg lain. Tun adalah Master dlm Art of psyco War

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn fitnah. itu Sunnah hadi yg haram diikuti!

      kalau pembangkang ada rasuah, dah lama kena naik mahkamah. kalau bab beli rumah banglo lama pun kena dakwa, inikan projek berbilyun2.

      kita disuruh benci pd kezaliman, bukan pd makhluk.

      Delete
    2. Fitnah mendenya.......ko tengok lah kes Ronnie liew tu.....hehehe.. baru follow kut politik Dap ni....Benci kpd kezaliman bkn kpd makhluk??????? Ko tau ke apa yg ko tulis ni...

      Delete
  24. Saya tertunggu2 kedatangan pemimpin pas yg bijak agama & bijak politik, ckp berkhemah,
    berprinsip,tindakan berstrategi. Yg ada skrg mmmmmmm.

    ReplyDelete
  25. Saya tertunggu2 kedatangan pemimpin pas yg bijak agama & bijak politik, ckp berkhemah,
    berprinsip,tindakan berstrategi. Yg ada skrg mmmmmmm.

    ReplyDelete
  26. di penang , Dap buat reclaimation mcm Spore buat...pggl China buat development dan bagi right reserve ...pehal.... Nak meng China kan Malaysia ker..... x pernah mana2 mentri bongok Umno buat mcm tu kcuali Najib...Najib dgn Dap buat. Malaysia bkn land lord dah....kan aku dh kata Umno era Najib dan DAp adalah sama.

    ko ingat Tun kebulor sgt ke kat Nuar ni....inilah psycho art tun. Aku tersenyum dgn skill yg tun ada. Salute dgn org tua genius ni.

    ReplyDelete
  27. di penang , Dap buat reclaimation mcm Spore buat...pggl China buat development dan bagi right reserve ...pehal.... Nak meng China kan Malaysia ker..... x pernah mana2 mentri bongok Umno buat mcm tu kcuali Najib...Najib dgn Dap buat. Malaysia bkn land lord dah....kan aku dh kata Umno era Najib dan DAp adalah sama.

    ko ingat Tun kebulor sgt ke kat Nuar ni....inilah psycho art tun. Aku tersenyum dgn skill yg tun ada. Salute dgn org tua genius ni.

    ReplyDelete
  28. Bak kata perpatah, jikalau Ketua PAS ini boleh dipercayai, lembu pun boleh panjat pokok. Kan ada khabar internet bahawa ketua ini di jemput hadir mesyuarat di New York tapi tinggal kat bilik hotel tonton video kerana tak fasih bahasa orang putih. Masa nak bayar bil hotel baru tahu filem-filem apa yang ditontoni ....

    ReplyDelete
  29. Tontowi ni olarmak ka? Perasan olarmak ado lahh. Serban jer besorr. Akhlak cam longkang. Samalah dgn azli taliban nik boduuh nik menyamar moktar arsenik sidek noor dll. Ini olarmak hampehh dlm parti islam pis pimpinan hadi awe boroi. Hihihi. Oppps din ayam jgn lupo. Hihihi

    ReplyDelete
  30. di penang , Dap buat reclaimation mcm Spore buat...pggl China buat development dan bagi right reserve ...pehal.... Nak meng China kan Malaysia ker..... x pernah terjadi dr era tunku hingga tun.Tun bg konsesus utk penang brdg bkn right reserve kcuali Najib bongok. Yg jual trus...apa return yg ada bila ko dh jual. ..Najib dgn Dap adalah sama. x pyh tggu DAp mmerintah , SKRG pun ko dh rasa mcm DAP mmerintah. Melayu/ Malaysia bkn land lord dah....kan aku dh kata Umno era Najib dan DAp adalah sama.

    ko ingat Tun kebulor sgt ke kat Nuar ni....inilah psycho art tun. Aku tersenyum dgn skill yg tun ada. Salute dgn org tua genius ni. Poltical impact yg Tun buat ni sebenarnya dpt di baca oleh Anwar. Tapi mereka bersetuju utk saling dipergunakan. Ini lah bijaknya Tun dan Anwar. Malay leaders are the most genius person.

    ReplyDelete
  31. Kalu ikut cakap orang yg bertanda di dahinya bulan, dacing, roket, mata lebam, maka undinya tidak berubah. Satu lawan satu, lawan dua,lawan tiga, undinya ikut kat dahinya. Tak mampu untuk berfikir di luar yg tergambar di dahinya. Semuanya fitnah ke atas partinya, dan pemimpinnya sahaja yg maksum, pemimpin lain auta sahaja. Jadilah orang yg bebas berfikir walaupun dahi bertanda untuk katakan salah kepada pemimpin.

    ReplyDelete
  32. Tontowi al germani. Huhu. Ketua penerangan paling pendiam dlm sejarah Pis. Pemalu kot. Tp pi german dan tengok film porno german pay per view. Huhuhu. Byk jawatan tu dio pegang. Ketua penerangan ajk pusat ajk olarmak boss haramkah ketua lujnah dll. Janggut nye ciput jer w.pon serban besarr. Hihihi. Makno nye ilmu pon ciput jugak. Hihihi. Koter mgkn besorrr. Hihihi

    ReplyDelete
  33. Tontowi klon hj hadi awe donde. Hihi. Cakap tokleh pakai. Suka u turn jer. Titm pi mano? Byk kali jugok dio kena u turn dgn hj hadi dan din ayam. Hihihi

    ReplyDelete
  34. Ramai pemimpin pas lupa, mereka menang dulu sebab 1 lawan 1. Tapi pengerusi ngo mungkin banyak utk pemimpin pas jika kalah sebagai penasihat kerajaan. Dalam dewan kena hujah. Bab lain tak tahu, kecuali yg big bos cakap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faktor Anwar dan Dap juga.
      Janganlah Pas nak berlagak sombong.
      Rm90 juta apa cerita.
      Sudah saman Sr ke belum?

      Delete
  35. Pas bukan saja dah jadi parti sundal
    tapi dah jadi parti pemakan dedak.

    ReplyDelete
  36. Layak ke mangkok ni dipanggil ostat.

    ReplyDelete
  37. Tontowi al germani. Huhu. Ketua penerangan paling pendiam dlm sejarah Pis. Pemalu kot. Tp pi german dan tengok film porno german pay per view. Huhuhu. Byk jawatan tu dio pegang. Ketua penerangan ajk pusat ajk olarmak boss haramkah ketua lujnah dll. Janggut nye ciput jer w.pon serban besarr. Hihihi. Makno nye ilmu pon ciput jugak. Hihihi. Koter mgkn besorrr. Hihihi

    ReplyDelete
  38. Sdr Shahbudin suruh korang komen yang membina la wakpa korang nak bagi pahala korang pada Tantawi dapek hadiah ka korang, korang kalu Melayu trg2 sokong Pan proxy dap elok la jgn satu hari nanti sokong tokong diya. Aaa jgn marah wa ingatkan ja.

    ReplyDelete
  39. Anon 22.47. Pls baca ini:
    Tontowi ni olarmak ka? Perasan olarmak ado lahh. Serban jer besorr. Akhlak cam longkang. Samalah dgn azli taliban nik boduuh nik menyamar moktar arsenik sidek noor dll. Ini olarmak hampehh dlm parti islam pis pimpinan hadi awe boroi. Hihihi. Oppps din ayam jgn lupo. Hihihi

    ReplyDelete
  40. Niat hati mmg dia sayang bebenor kat Najib tuh ,cuma cuma pas masih malu malu kucing

    ReplyDelete
  41. Hadi Awang ni dah tak berani cakap..takut ahli PAS perasan ada udang bawah mee... bagi Tontowi cakap yang mana maksud boleh di ubah ikut selera semasa... You help me.I help you...no money no talk.. kami buat kerja Ugama bukan cari kesenangan Dunia...kami sokong kerajaan yang sedia menerima Islam kerana itu lah perjuangan PAS.

    ReplyDelete
  42. Hadi Awang ni dah tak berani cakap..takut ahli PAS perasan ada udang bawah mee... bagi Tontowi cakap yang mana maksud boleh di ubah ikut selera semasa... You help me.I help you...no money no talk.. kami buat kerja Ugama bukan cari kesenangan Dunia...kami sokong kerajaan yang sedia menerima Islam kerana itu lah perjuangan PAS.

    ReplyDelete
  43. Hadi Awang ni dah tak berani cakap..takut ahli PAS perasan ada udang bawah mee... bagi Tontowi cakap yang mana maksud boleh di ubah ikut selera semasa... You help me.I help you...no money no talk.. kami buat kerja Ugama bukan cari kesenangan Dunia...kami sokong kerajaan yang sedia menerima Islam kerana itu lah perjuangan PAS.

    ReplyDelete
  44. Hadi Awang ni dah tak berani cakap..takut ahli PAS perasan ada udang bawah mee... bagi Tontowi cakap yang mana maksud boleh di ubah ikut selera semasa... You help me.I help you...no money no talk.. kami buat kerja Ugama bukan cari kesenangan Dunia...kami sokong kerajaan yang sedia menerima Islam kerana itu lah perjuangan PAS.

    ReplyDelete
  45. Tontowi al germani. Huhu. Ketua penerangan paling pendiam dlm sejarah Pis. Pemalu kot. Tp pi german dan tengok film porno german pay per view. Huhuhu. Byk jawatan tu dio pegang. Ketua penerangan ajk pusat ajk olarmak boss haramkah ketua lujnah dll. Janggut nye ciput jer w.pon serban besarr. Hihihi. Makno nye ilmu pon ciput jugak. Hihihi. Koter mgkn besorrr. Hihihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...