Tuesday, 27 September 2016

ALAMAKKK....NAMA PAK LAH PUN TERBABIT JUGA!!


Ada dua persoalan utama timbul berikutan laporan terbaru oleh Free Malaysia Malaysia berkaitan sijil halal kedua yang mahu dikeluarkan oleh Risda dengan dengan kerjasama Institut Kerjasama Islam Antarabangsa Malaysia atau Ikiam.

- Ikiam adalah sebuah NGO yang dinaungi oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

- Ikiam dipengerusikan oleh Zahidi Zainul Abidin yang juga merupakan Pengerusi Risda. Zahidi, dalam masa yang sama merupakan Ahli Parlimen dan Ketua UMNO Bahagian Padang Besar, Perlis.
Dalam persoalan pertama, dengan merancang mahu mengeluarkan sijil halal kedua untuk usahawan Bumiputera, apakah Ikiam yang dinaungi oleh Pak Lah sedar bahawa tindakan itu adalah bertentangan dengan undang-undang di bawah Akta Perihal Dagangan 2011 seperti yang dinyatakan oleh Ketua Pengarah Jakim sendiri?

Jika Ikiam tidak sedar mengenainya, apakah Pak Lah sebagai bekas Perdana Menteri turut tidak menyedarinya juga?

Dalam hal ini, pernahkah Ikiam meminta pandangan dan nasihat daripada Pak Lah terlebih dahulu sebelum mahu mengeluarkan sijil halal kedua tersebut?

Berkaitan persoalan kedua pula, tidakkah macam pelik apabila Risda dan Ikiam menjalinkan kerjasama sedangkan kedua-duanya dipengerusikan oleh orang yang sama?
Jika pengeluaran sijil halal itu melibatkan bayaran tertentu yang perlu dibuat oleh usahawan Bumiputera dan merupakan pendapatan kepada  Risda dan Ikiam, tidakkah ini bermakna terdapat percanggahan kepentingan yang telah dilakukan oleh Zahidi selaku pengerusi kepada kedua-duanya?

Atau mungkinkah Risda sedang dijadikan "kenderaan"  untuk memberi pendapatan kepada Ikiam sebagai sebuah NGO? (SH 27/09/2016).

42 comments:

  1. Replies
    1. Muka penipu pahit gini pun, ada Melayu boleh suka. Apa punya chibai daa..

      Delete
    2. khas buat 14:07
      Balik2 muko diyo jo nak nentukan Malaysia, patut ei dah bersara tu duduk ontok2 layan cucu mcm Paklah. Takdo kojo lain asik2 nak jaga suku sakat diyo jo lopeh tu nak suruh boboi ambik alih, mahu sampai 2040 kroni2 diyo jo. 1mdb tu contoh sykt bosa yang bernaug dibawahnya jenis2 perniagaan utk rakyat M'sia keuntungannya lbh krg mcm Petronas kan milik rakyat M'sia khas utk bumiputra. Tak tahu la mangkok2 sokong berasaskan kebencian. Tak kemana2 lengok je la apo jadi pada Nuar dianiaya dan skrg bergabung semula sebab nak jaga diri jo, rakyat dah lamo di julapkan mamtan. Woi bangun la. Jgn ikut je buat la kajian mentelaah baca kisah2 yang lalu. Dulu bukan main kato Nuar itu ini last2 berpeluk balik. Apo la siol politik murahan. Betoi tak bro?

      Delete
    3. khas buat yang terkesima dgn mantan,
      Balik2 muko diyo jo nak nentukan Malaysia, patut ei dah bersara tu duduk ontok2 layan cucu mcm Paklah. Takdo kojo lain asik2 nak jaga suku sakat diyo jo lopeh tu nak suruh boboi ambik alih, mahu sampai 2040 kroni2 diyo jo. 1mdb tu contoh sykt bosa yang bernaug dibawahnya jenis2 perniagaan utk rakyat M'sia keuntungannya lbh krg mcm Petronas kan milik rakyat M'sia khas utk bumiputra. Tak tahu la mangkok2 sokong berasaskan kebencian. Tak kemana2 lengok je la apo jadi pada Nuar dianiaya dan skrg bergabung semula sebab nak jaga diri jo, rakyat dah lamo di julapkan mamtan. Woi bangun la. Jgn ikut je buat la kajian mentelaah baca kisah2 yang lalu. Dulu bukan main kato Nuar itu ini last2 berpeluk balik dan yg masih bangkang asal bangkang tu la menjadi hobi korang dari azali, dulu sokong Nuar dulu kato Mahazalim la Mahafiraun la. Patut ei mantan ni la korang patut meluat. Apo toh skrg korang kono gula2 dek diyo lagi ko. Apo la siol politik murahan.

      Delete
    4. Beruk 1338 & 1353 ni dulu pakai nama "waghih"

      Tapi agaknya org2 kampung adik beradik sedara mara ipar duai dah tibai dia sebab pakai nick tu maka dia jadilah mat anon sahaja..

      Lama senyap sekarang dah berkokok balik sebab dedak dah habis la tu apalagi..

      Delete
    5. sajo nak buek penorangan M'sia ni tak habis rebut jawatan, kojo tak buek ei nak pulun duwit mudah yo.
      Itu pun ko nak follow oden.

      Delete
    6. Tak payah nak terangkan apa2 dah. Tak ada orang yg nak dengar penerangan Org bodoh bin bangang Macam kau. Makan je la taik palat najip byk2 biar kekal bodoh kau sampai kiamat

      Delete
  2. Din,
    Kalau dibenarkan alamatnya semua NGO nak kuarkan sijil sendiri. PPIM pun nak juga. Ini semua poyo, nak rembat duit aje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..lepas tu setiap majlis agama..
      ..lepas tu setiap PBT..
      ..lepas tu..lepas tu..

      Delete
  3. Sdr Budin,
    Saya nak tahu sangat la siapa sebenarnya yang punya idea mengarut dan bahalol ini , adakah pengurusi ikram atau pak lah ini la cara fikir UMNO era kini sungguh memalukan dan merugikan rakyat terutama orang melayu kalau pilih jadi pemimpin.

    Tapi kalau nak salahkan pun payah sdr budin sudah menjadi lumrah dalam masyarakat melayu islam kita sejak beberapa dekad ini dimana kalau sebut saja islam dan agama nya kalau nak usaha dapat dana atau pendapatan akan dilakukan dengan jalan mudah iaitu memberi dan menjual apa saja atas nama islam dan agamanya ,kemudian melalui apa saja ceramah yang bersabit dengan islam dan agama nya dan sekiranya semua jalan mudah untuk dapat wang sudah jadi buntu digunalah cara minta sedekah atas nama islam dan agama nya.

    Jadi Sdr budin apakah pengajaran di sini yang kita dapat lihat adalah untuk mendapatkan dana atau pendapatan mudah tiada halangan dan rasa malu pihak tertentu untuk meperkosakan nama islam dan agamanya bagi tujuan tersebut kerana sudah menjadi lumrah kebanyakkan orang melayu islam akan tidak mempersoal sebarang aktiviti atau perbuatan untuk dapat dana dan pendapatan kalau nama islam dan agamanya diguankan atau ada imej Arab atau sekurang kurangnya berlagak alim.

    Selagi pemikiran melayu islam tak boleh ubah dan masih obses dengan label islam dan agama nya selagi itu lah akan ada idea idea mengarut diatas dari pihak yang tak berguna langsung kepada pembangunan insan melayu islam itu sendiri apatah lagi kalau nak memelihara nama baik agama islam itu sendiri .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap2 pak Lah sendiri punya idea. Blaja kat mat najip masa dok sebelah2 masa kat tugu Negara haritu

      Delete
  4. Bisnes atas bisnes,rakyat pi mampos yang penting kaut seberapa banyak DEDAK yang tinggal, selagi belum MATI!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puak2 ni memang haram jadah betoi....ni yang hangat satu badan ni

      Delete
    2. pukul rata la...

      Delete
  5. Pertindihan kepentingan. Pengerusi NGO dan RISDA orang yang sama. Patut disiasat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju disiasat.
      Tapi bila Sprm nak siasat?

      Delete
    2. Tunggu hari SELASA, geng lebai bijaN akan buat report....kipidap ha ha ha

      Delete
  6. di masa hadapan sila keluarkan pula sijil halal untuk rasuah yang syariah compliance

    ReplyDelete
  7. Nakhoda...apa pandangan kamu dalam hal ini Tuan nakhoda? Tiada kafir yang terlibat, ianya khusus isu orang islam di malaysia. Pandangan kamu di alu alu kan. Pasti ada cerita khambing biri biri dan serigala yang mahu diceritakan.

    ReplyDelete
  8. Cantik.....SIJIL YANG HARAM.....Haramjadah betoi juak-juak yang Muslim tapi tak Islam. Kerja nak kelentong dan memperbodohkan orang aje! Layak dilabel laknatullah!

    ReplyDelete
  9. Alkisah nakhoda sedang mereng otaknya.Maka tidaklah nakhoda tahu membezakan dedak halal atau dedak haram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha,.. sejujurnya kita masih boleh berkawan.. cuma jangan terlalu taasub .. maka pastilah lembut lisan, lembut hati, jernih pertimbangan.

      Sudah mesti ada hujah yg di pegang oleh IKIAM dalam ia mengeluarkan sijil halal khas untuk produk dari bumiputera Islam.

      Tetapi apabila JAKIM membatalkan sijil halal keluaran IKIAM atas kesalahan melanggar bidang kuasa JAKIM .. maka IKIAM haruslah akur.

      Dan seperti biasa si jahil yg hitam hatinya .. akan menimbulkan prasangka buruk dan diolah agar ia menjadi fitnah terhadap IKIAM,JAKIM .. seterusnya akan dipasung pula terhadap kerajaan.

      Nilai adab dan ilmu bukan lagi menjadi pegangan pada manusia2 yg jahil lagi menyombong diri

      Delete
    2. Aik?

      Mana tikus?

      Mana serigala?

      Delete
  10. As a malay muslim, my opinion is there is no need for an agency like jakim, yapeim, majlis fatwa. Yang peflu a strong majlis agama di negeri2 masing.

    Soal halal haram, biar individu itu sendiri yang bertanggungjawab dan majlis agama islam membantu.

    Isu yang terpenting dalam negara adalah menyedar orang melayu islam mengenai bahaya rasuah di mana negara kita diambang ke hancuran. Rasuah bukan hanya untuk orang muslim dan melayu sahaja bahkan untuk semua rakyat malaysia berbilang kaum dan agama.

    Melayu muslim sekarang tak hirau hal haramnya rasuah namun berpolemik tentang tangkap khalwat, tak puasa, tak solat jumaat, tutup aurat, mudahnya menkafir sesama muslim.

    Sapa sebenarnya ulama di malaysia. Saya berani jaeab tak ada. Yang ada guru agama, yang kuat berpolitik, materialistik, lulusan timur tengah yang kebudayaan dan fahaman mengenai islam sangat2 keliru. Sebab itu tak pernah aman di timur tengah.

    Muslim di malaysia suka pada lahiriah, bentuk, rupa, hipokrit......tak terdapat lagi orang yang betul2 menonjol musli yang baik......

    Yang sedihnya mahu semua orang bukan islam hormat kita sedangkan kita tak menonjol sebagai muslim yang baik walaupun tak sempurna..

    Sedih.........

    ReplyDelete
  11. Shah.Semalam saya ada comment di posting shah bahawa Zahidi sering gunakan Pak Lah dari zaman exco pemuda lagi(shah juga tahu hal itu).Saya kenal zahidi dari zaman dia baru aktif Pemuda.Barangkali,maaf jika saya salah,Zahidi kena cari kemasukan(income) lebih sekarang,rumah dia yg baru tak jauh dari Ibu pejabat Risda tu kena bayar juga tiap bulan.Dan kena tanggung 2 dapur.

    ReplyDelete
  12. KENAPA?

    KENAPA?

    KENAPA?

    1. Adakah Sijil Halal Risda lebih halal dari Sijil Halal Jakim?

    2. Siapa IKIAM ni? Sejak bila NGO boleh diberi Kuasa mengeluarkan Sijil Perdagangan. Apakah ini termaktub dalam Memorandum Pertubuhannya.

    3. IKIAM dibawah naungan Pak Lah...dah bangun ke belum?

    4. Si Zahidi Zainul Abidin ni...kamu ni ular dua kepala ke apa?...IKIAM ko Pengerusi...Risda pun ko Pengerusi...Apa ko satu guru dengan Pengerusi LTH yang juga satu kapal dengan 1MDB tu?

    5. Zaman Najib jadi PM dan MO1 ni...semua menteri dan peneraju GLC macam otak dah terendam dalam cuka getah....kalau susu getah dicampur cuka getah ia jadi getah beku...dapat jual...tapi otak kalau kena cuka getah...padam tak berfungsi langsung...otak udang lagi baik...sekurang kurang nya dapat buat kuah laksa.

    Kreatif tak bertempat.

    Kepada Zahidi Zainul Abidin...tumpukan usaha kepada Risda...Fahami dan hayati asas penubuhan Risda itu sendiri...adakah Risda telah mencapai matlamat? Jangan dok menceroboh rumah dan kuasa orang lain.

    Apa kata omputih...Don't jump the gun!...dah orang bising baru nak rujuk dengan Jakim...Heh!...

    ReplyDelete
  13. Idea RISDA mengeluarkan logo halal hanyalah sebagai tambahan sahaja atau pun dikenali sebagai 'supplementary' logo. Tidak ada isu pun benda ni. Tiada kaitan pun dengan politik UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada keperluan untuk menjalankan tugas bertindih. Sama lah seperti SPAD dan JPJ, Majlis sukan negara dan institut sukan negara, kementerian pelajaran dan pendidikan tinggi. Sebab tu la sekarang ni ada sampai 1.6 juta penjawat awam, 400000 di GLC. Pergi tengok di kantin mana mana jabatan, ada orang minum setiap masa. Sembang sembang dan main FB di pejabat tu perkara biasa. Kerja takuk lama jugak, bila ada kelewatan, tuduh jabatan itu ini yang lambat. Contoh terbaik ialah DBKL....tengok website bukan main cantik, ada pelbagai cawangan, ada pelbagai program dan acara, tapi tengok jalan2 sekitar kl, berlubang tak sudah sudah. Tak payah lah risda buat kerja supplementary.

      Delete
    2. Sebenarnya tiada isu pun dalam pertindihan kerja dalam supplementary work. Supplementary work ni bergantung kepada skop. Contohnya, dua pihak kelihatan buat kerja yang sama. Skop pihak A dengan skop pihak B adalah berbeza. Begitu juga JPJ lebih kepada skop penguatkuasaan hal ehwal pengguna kenderaan bermotor jalan raya. Manakala SPAD lebih kepada skop penguatkuasaan kenderaan awam dari segi tambang, perlesenan, keselamatan dan lain-lain. So, tiada masalah RISDA ingin mengeluarkan logo halalnya sendiri.

      Delete
    3. Kerana pertindihan kerja la ramai sangat relax kat ofis kerajaan. Kami di private sektor makin bertambah scope kerja, kerana tiada penggantian bila ada orang berhenti kerja atau diberhentikan kerja, yerrr lah, ekonomi macam taik. Orang gomen dan glc kain laaa, masih ada masa fikir benda2 karut.

      Delete
    4. Anon 14.03, mungkin anda melihat segelintir sahaj yang mengular-ular. Tetapi itu masalah mereka. Secara kasarnya memang nampak pertindihan. Namun, hakikatnya mereka ada kerja-kerja yang khusus. Logo halal RISDA adalah khusus untuk produk pertanian dan penternakan. Mereka bekerjasama dengan JAKIM bagi mengurangkan duplikasi kerja.

      Delete
    5. Lepas ni agensi2 lain pon boleh la keluarkan logo halal sendiri...Felcra, Felda, Porim, Lembaga Koko, FAMA, LPP, Tourism malaysia pon boleh untuk pensijilan hotel....meriahhh wehhh

      Delete
    6. Bank negara dan bursa saham kl pun kena keluar sijil untuk akaun dan kaunter syariah compliance.

      Delete
    7. Ape masalahnya kalau agensi lain mengeluarkan logo halal yang tersendiri..yang penting sekali ada piawaian yang diseliakan oleh JAKIM..

      Delete
    8. Anon 1650;

      Kau tanya masalahnya?

      Kalau boleh main tempek free logo halal risda tu xapalah jugak

      Tempeklah 20-30 logo drp mana2 badan NGO hatta oleh mana2 ostat sekalipun

      Tapi kalau kena bayar? Huhu.. Risda jugak yg buat duit buta2..

      Delete
  14. Pak lah dok tido lg..

    ReplyDelete
  15. Dia org ni bukan fikirkan islam yg dia org fikir duit itu saja dahulu malaysia ini ada dua islam satu agama rasmi malaysia islam lepas itu islam hadari sampai sekarang mana perginya islam hadari itu dahlari ke org melayu ini cakap saja islam tetapi tak serupa bikin bila DAP tegur sikit islam wah bukan main lagi nak marah cakap kapir harbilah dan macam2 lagi apalah nasib islam

    ReplyDelete
  16. Dia org ni bukan fikirkan islam yg dia org fikir duit itu saja dahulu malaysia ini ada dua islam satu agama rasmi malaysia islam lepas itu islam hadari sampai sekarang mana perginya islam hadari itu dahlari ke org melayu ini cakap saja islam tetapi tak serupa bikin bila DAP tegur sikit islam wah bukan main lagi nak marah cakap kapir harbilah dan macam2 lagi apalah nasib islam

    ReplyDelete
  17. Kluarkan logo kompom dpt duit...tp yg dok kebuluq duit ni pe hal??...cmne lh usahawan bumi nk maju klu trpksa lalui 2x proses "pnghalalan" produk brbnding non-bumi yg hanya skali jika diluluskan idea ni??? Logiknya, bknkah mnyusahkan???...dh isytihar halal oleh agensi yg mnyelia Islam, nk isytihar halal mnde lg pastu???...Yg dok cadang nk eksport ketum ni dia gak ke??

    ReplyDelete
  18. Kebanyakan NGO ni macam kapal Lanun,kat mana ada pulau yang boleh di rompak,dia singgah lah.kalau ketua Pulau tu pula kepten kapal yang pandai menyamar lagi senang lah.Buat apa buat NGO kalau tak untung? Boleh jadi Barua pun sudah kira o.k pasal boleh dapat upah!.

    ReplyDelete
  19. Kebanyakan NGO ni macam kapal Lanun,kat mana ada pulau yang boleh di rompak,dia singgah lah.kalau ketua Pulau tu pula kepten kapal yang pandai menyamar lagi senang lah.Buat apa buat NGO kalau tak untung? Boleh jadi Barua pun sudah kira o.k pasal boleh dapat upah!.

    ReplyDelete
  20. शहाबुद्दीन के केस पर होगी सुनवाई आज :सुप्रीम कोर्ट करेगी फैसला
    Read More TodayNews18.com https://goo.gl/29x9PB

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...