Wednesday, 21 September 2016

NURUL NUHA YANG PERLU DICONTOHI


Sesuai dengan keinginan banyak pihak agar isu maaf antara Tun Mahathir Mohamad dengan Anwar Ibrahim tidak lagi diungkit dan diperbesarkan, perkara tersebutlah  yang kini diambil secara positif oleh keluarga bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Nurul Nuha Anwar yang sebelum ini mahu Tun Mahathir memohon maaf secara terbuka kepada bapanya berhubung peristiwa 1998, akhirnya turut sama-sama menyedari bahawa isu berkaitan negara lebih penting untuk diberi perhatian.
Kata beliau, isu maaf itu tidak perlu diungkit lagi kerana yang penting ialah semua pihak harus bergerak ke hadapan bersama-sama agenda reformasi yang sudah dipersetujui antara bapanya dengan Tun Mahathir.

Meskipun tidak mudah, semua pihak tentunya amat menghargai dan menyanjung tinggi pendirian ahli keluarga Anwar itu.

Selagi Najib ada dan BN memegang kuasa, semua  pihak seharusnya sama-sama berjiwa besar dan menyedari bahawa tidak ada perkara yang lebih penting untuk digembleng selain berpadu tenaga menyingkirkan mereka itu. 

Tiada makna dengan hanya mengatakan ingin perubahan dan mahu menumbangkan BN, tetapi sekelumit jiwa besar seperti keluarga Anwar pun tidak dimiliki.

Mohon terasa kepada mereka yang tidak henti-henti berbalah dan menghalakan peluru kepada sesama sendiri berbanding melemahkan musuh sebenar yang perlu dikalahkan. (SH 21/09/2016).

47 comments:

  1. Bro, sepatutnya anak lelaki tunggal Anwar yg perlu tampul ke depan.
    X timbul soal minat politik atau tidak, mcm Sdr Faiz Fadzil.
    Anyway, tqvm Nuha. Kira d Sabah r with u n family.
    Take care.

    ReplyDelete
  2. Bro, sepatutnya anak lelaki tunggal Anwar yg perlu tampul ke depan.
    X timbul soal minat politik atau tidak, mcm Sdr Faiz Fadzil.
    Anyway, tqvm Nuha. Kira d Sabah r with u n family.
    Take care.

    ReplyDelete
  3. Syabas nurul nuha. Utamakan negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arwah dato Fadzil Noor termakbul dah doakan Madey lengok dopan mato diyo, diyo hilangkan fungsi ngajo, sodomy 1 dan 2 sumbek Nuar diyo punyo kojo jugak utk sonang Najib takbir tanpo gangguan Nuar.. elokla Madey tolong furnishkan Najib, dah Najib tak ikut perentah diyo ..Madey talipon2 Najib tak jawab su'uh buek jambatan bengkok dan lain2 ..tu yang diyo hangin satu bodan , ek ang semuo dulu, kan main lagi kato Madey bagai2 tak adil tak adil sumbekkan Nuar dlm penjaro la ni.. yo ang sokong lagi Madey & Nuar tu memang ea byk lah kroni. Yo un sokong lagi buek apo?????

      Delete
  4. jgn jadi ikan mati yg hanyut mengikut arus....

    ReplyDelete
  5. Isu kecik2 ni mainan umno elak dari kita bincang isu lebih bsr seperti persempadanan semula kawasan pilihanraya. Tak boleh menang sokongan rakyat, dialihnya kawasan mengundi. Kerja syaitan spr kita patut halang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. S.P.R. Apa yang pelik nya dengan puak puak ini. Yang faham agama pun masih menjadi penyokong kepada pemimpin yang rasuah dan yang seumpama dengan nya. Kalau nak tahu apa itu S.P.R, ia nya merupa kan Syaitan Perosak Raya dan mungkin tidak percaya dengan balasan di Akhirat. Kalau dia tahu sudah pasti dia tak berperanggai demikian.

      Delete
  6. Alhamdulillah,

    Semoga kedua-dua mereka ini yang berjiwa rakyat dapat bersama-sama berganding baru menyelamatkan Malaysia.

    ReplyDelete
  7. nasihat ikhlas saya kpd izzah n nuha ia lah utk melupai episode mengenai bapa mereka anwar Ibrahim.

    ini lah saja opsyen yg ada jika mahu maju dlm arena politi Negara.

    saya juga suka mengesyorkan sdri2 mengadakan 'heart 2 heart talk' dgn wan azizah utk mengetahui sama ada beliau mempercayai perangai sonsang anwar.

    apa juga 'verdict' yg d beri nya harus d terima dgn hati terbuka kerana 'kita tidak bolih memilah siapa ibu bapa kita'.

    bukti kan kpd warga bahawa darah perjuangan yg d warisi masih mampu d pelepori tanpa d selubungi dgn scandal.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Wise counsel, Tuan .....

      Delete
  8. Sorang d luar...sorang d penjara... yg d penjara pula x bebas. Blhkah yg d luar tu bebaskn yg d penjara tu.. ntah ler...

    ReplyDelete
  9. Ternyata anak2 Anwar amat menghormati dan menyayangi bapanya. Inilah contoh anak2 yg soleh dan solehah.

    Sebelum inipun Nurul Nuha ada berkata beliau akan menghormati apa jua keputusan Anwar berkaitan hubungan dgn Tun Dr M.

    ReplyDelete
  10. Ternyata anak2 Anwar amat menghormati dan menyayangi bapanya. Inilah contoh anak2 yg soleh dan solehah.

    Sebelum inipun Nurul Nuha ada berkata beliau akan menghormati apa jua keputusan Anwar berkaitan hubungan dgn Tun Dr M.

    ReplyDelete
  11. Lihatlah bagaimana permainan Allah.
    Begitu indah sekali perancanganNya.
    Akhirnya nanti, Malaysia akan berada
    dalam kecermelangan dibawah pimpinan
    dua negarawan - Mahathir dan Anwar.
    Suatu ketika dulu pernah menjadi PM dan TPM.
    Hidup Mahathir!... Hidup Anwar!!...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 17:28.
      aku sokong anda.

      Delete
  12. pada penghujungnya perjuangan anwar akhirnya berakhir begitu sahaja apabila dihijack oleh sekutu Tun Dr mahathir..perkara ini akan memberi bencana kepada rakyat apabila wujudnya pergolakkan dan perang sesama sendiri dikalangan pemimpin pembangkang dan rakyat perlu berhati-hati dengan agenda licik kedua-dua pemimpin ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 19.09,
      Analisis kamu macam baru nak bersunat...semuanya macam jenis cakap sedap hati ...masa mahathir dan anuar jadi PM dan TPM rakyat semua kebulur ka ...zaman tu la orang melayu baru mula nak jadi koperat bila zaman pak lah dan Najib semua jadi keparat...sebab semuanya berhati perut macam kamu.

      Delete
    2. "Alih tiang gol" ni memang ciri2 nyata pecacai mat najip.

      Yg herannya telor tadak nk guna nama sendiri. Cakap degar2 tapi guna nama anon je.

      Usaha terdesak pemakan dedak bagi menutup bangkai gajah menggunakan henbeg birkin.

      Bukak blog sendiri la woi toksah memekak kat sini.

      Delete
  13. Madey sama anwar perlu sebulat suara namakan perdana menteri pilihan andai jika menang pru nanti..sbulat suara hanya pada stakat akta nak buat apa..kena spakat tentang hal yg paling besar la..jika tidak negara dan rakyat jd taruhan,tp bran ke mangkuk berdua tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 20.01,
      Sebenarnya kamu yang mangkuk ,berotak udang dan buta hati, macam cadangan kamu hanya menyedapkan batang zakar najib saja untuk kekal kuasa...sudah la kamu jenis melayu tiada penderian.

      Delete
    2. Kalau masih ingat dalam sejarah kita masa dijajah dahulu ada segelintir Org melayu sendiri yg memperlekehkan usaha utk mencapai kemerdekaan dengan ayat "orang melayu buat jarum pun tak tahu". Org2 ini sebenarnya dibayar oleh penjajah untuk memesongkan pemikiran masyarakat pada masa itu supaya jangan menuntut kemerdekaan dan kekal 'menadah kangkang' pada penjajah.

      Itulah pemikiran dan jenis orangnya anon 20:01 ni. Walaupun kita dah 59 tahun merdeka..

      Delete
  14. FiKiran orang Berilmu makan nasi

    ReplyDelete
  15. Anak-anak Anwar Ibrahim barangkali mendengar pesan dan perintah ayahanda mereka. Mereka berusaha menjadi anak yang taat. Tetapi mangsa-mangsa kekejaman KDN melalui PDRM dan Imigresen, dan akta-akta zolim seperti ISA, Hasutan dan Kanun Jenayah tidak akan lupa dan tidak mudah memaafkan sejarah hitam 1998-1999. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.

    Sekiranya semua orang mampu memaafkan dan melupakan maka tidak akan ada penginayaan, peperangan dan permusuhan di muka bumi. Realiti berbeda dari imaginasi.

    Namun itu tidak harus terus dijadikan halangan untuk usaha-usaha kesatuan dan kerjasama. Ia pasti berjaya merubah sesuatu, hanya masa menentukan. Dan kejayaan itu bergantung penuh kepada kejujuran dan keutamaan. Ahli politik dan watak-watak kepimpinan perlu tahu membeda agenda peribadi dan agenda nasional. Dari situ mudahlah matlamat bersama dicapai.

    Pesanan kepada pendokong kedua-dua Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim, jika dua musuh tradisi ini bersedia memaafkan dan melupakan, adalah lebih afdal kita mengutamakan pendirian mereka tersebut dari mengenang dan mengungkit episod perseteruan mereka yang lalu dan barangkali kezoliman yang menimpa kita. Bukankah pekerjaan menghukum dan mengadili ini milik Rabbul Alamin? Biarlah Allah membalas segala kejahatan (dan kebaikan) yang pernah mereka lakukan. Cuma dalam hidup mesti selalu berwaspada. Tiada lagi mahkluk yang boleh dipercayai 100%. Simpan sedikit kebaikan (kemurahan hati) pada diri. Insha'Allah tidak mudah diperdaya.

    ReplyDelete
  16. En. Budin, Saya tdk begitu risau ttg perihal tun & dsai, mereja berdua ckp professional....tetapi saya lebih cemas dgn kelakuan parti2 DAP vs PAS, Amanah vs PAS . 2 parti ini cukup keras kepala, ego , sikap abg besar & selalu buat u-turn.
    Ini ug penting untuk di selesaikan jika barisan pembangkang mau menang.

    ReplyDelete
  17. mengikut islam, jika kita betdosa kpd Allah swt, kita memohon ampun dan bertaubat
    sekiranya kita melakukan kesalahan sesama manusia, kita bersalam dan memohon maaf. maaf yg lahir dari hati yg ikhlas adalah antara yg membuat salah dan yg menerima maaf. org lain x perlu tau pun.
    saya yakin tun dan anwar sudah melakukan demi agama bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  18. Sekuruh jentera kerajaan dan agong di bawah telunjuk pok jib
    Fikirlah rakyat
    KERIS

    ReplyDelete
  19. Kalau pembangkang gagal capai kata sepakat 1 lawan 1 , BN akan menang. Kalau itu terjadi, aku awal awal lagi katakan pada semua ahli pembangkang....padan muka.

    Dan kepada mereka yang akan undi BN, dalam tempoh 5 ke 10 tahun lagi, hutang negara akan bertambah, lebih banyak aset akan dijual pada China, maruah negara tak dapat dipulihkan, lebih ramai graduan melayu menganggur, aku awal awal lagi katakan pada anda....padan muka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baris kedua tu hang ni macam tuhan lagaknya, M'sia hanya sektor minyak je terjejas malah semua negara, Sektor pembuatan, pembinaan dan perkhidmatan mcm biasa je,
      jangan milih kerja la, peluang berniaga byk da kalu rajin malah diberi bantuan kalu mahu. poyi tgk pasar2 segalanya mcm biasa je org berbelanja. jual aset tu dlm bentuk berniaga rapiji sotong saja nak bubuh jarum dan minyak supaya org marah. tu aja,

      Delete
    2. 23.44...Kau tak tau apa2 pasal ekonomi, apa yang berlaku sekarang, dan impaknya dalam masa 5 ke 10 tahun akan datang. Kalau tahap sekolah pondok, jangan cakap pasal ekonomi. Pasal jual aset pada China tak ada kena mengena dengan soal rafizi bubuh jarum. Satu dunia dah tau. South china morning post awal2 lagi dah buat analisa impaknya pada negara. Kau apa tau?

      Delete
    3. Memangla anon 23:44 tu katak bawah tempurung.

      Selamba badak je kau kata sektor pembinaan, perkhidmatan dan pembuatan macam biasa? Kau nak bohong sapa tu? Bohong diri sendiri agaknya kau ni.

      Memangla Org pergi Pasar Macam biasa kalau tak macamana dapur nak berasap? Ke kau nak jadi tukang hantar brg dapur ke rumah2 org dlm Malaysia ni?

      Kalau dah Bodoh bin bangang tu dok diam2 je la

      Delete
    4. Ha ha 23.44 kena cop bodoh bin bangang....kesian bapak engkau

      Delete
    5. Aik apa sampai bapak pulok ni standard pembangang memang gitu kalu tak mencela, ape2 hal lagi 5 tahun kita rasa mudah2an Malaysia mcm biasa2 je serupa skrg dah tahun yang sudah2 ok. korang jgn jadi zombie takuttttt2.

      Delete
  20. Assalamualaikum, tun Dan Anwar antara gabungan pemimpin yg hebat negara pernah ada. Tentu Berita baik ini telah lama dinanti oleh rakyat yg Pernah hidup dibawah pemerintahan mereka. Saya pun sokong yg kisah lepas biar berlalu. Sekarang adalah masa untuk menuju kehadapan Dan terus maju. Bagi Saya mereka berdua adalah gabungan yg terbaik untuk memulihkan kan negara yg agak tunggang langgang buat Masa sekarang.Walaupun Bukan sebagai menteri, cukup sebagai penasihat kepada pemimpin akan dtg. Harap rakyat dpt merasai apa yg pernah dinikmati sebelum ini. Amin.

    ReplyDelete
  21. Penyelamat negara? Hehehe...petualang je tu. Madey dan anwar macam kitul. Penghasut rakyat.Hairan ea macam mana orang masih boleh taksub dengan dua2 tu. Kaki pusing. Bermain-main dengan khayalan.At least DSN tak de ler kaki pusing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pi tidur pi....esok kau nak pi tadika, nanti lewat bangun

      Delete
    2. Hey budak 00.58!! Ko tu budak lagi. Ko ape tau pasal citer org tua2..menyibuk je...lpas balik tadika tu gi tolong mak buang sampah..ade pekdahnyer...

      Delete
    3. Mat anon 0058 ni mak dia suap taik agaknya kt dia masa kecik2 dulu. Tu yg xdpt nk ditolong dh bila dh besar pun makan taik jugak bangangnya

      Delete
  22. Pembangkang pun da x betul..kerajaan lg le x betul..ada agong pun x tau ape fungsinya..raja2 melayu ramai tp cam x wujud aje...duduk je atas kerusi kuning tu mcm patung lilin. .fungsi? Ketua agama..payung negeri? Ape yg diaorang buat utk rakyat jelata? Raya aje dpt makan free..lain dari tu ..hmmm ntah ke..malaysia oh malaysia. .daulat tuanku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg jadikan agong tu patung ialah madey kerana nak kekal berkuasa supaya takda sapa leh gulingkan dia masa dia berkuasa dulu,skrg nak lecture agong tu patung lak,bodo ke apa woi ? Tul la Allah panjangkan hayat dia supaya kita smua nampak smua ni.

      Delete
    2. Dah jelas dah kesemua itu istidraj. Macam mana orang boleh mendewakan dia. Sama mcm Nuor al-juburi tu....

      Delete
    3. Dua ekor badut Najib sedang buat Sarkis di sini.

      Maaf kami xada duit kecik nak bagi awak berdua. Gi mintak kat Rosmah. Dia banyak duit sampaikan Org nak bagi award pun dia taknak.

      Delete
    4. Hahaha....ape ler badut-badut rakyat ni melawok tgh2 malam buta ni oii...ak rs korang berdua ni x cukup tidoq rsnya...kepala pun mereng...

      Delete
  23. Learn well and move on .... that is what we should do.

    ReplyDelete
  24. Learn well and move on .... that is what we should do.

    ReplyDelete
  25. Arwah dato Fadzil Noor termakbul dah doakan Madey lengok dopan mato diyo, diyo hilangkan fungsi ngajo, sodomy 1 dan 2 sumbek Nuar diyo jugak, dah Najib tak ikut perentah diyo tu yang diyo hangin satu bodan, ek ang semuo kan main lagi kato Madey bagai2 sumbatkan Nuar dlm penjara la ni ok ang sokong lagi Madey & Nuar tu byk lah kroni. Yo un sokong lagi wakpe?????

    ReplyDelete
  26. Arwah dato Fadzil Noor termakbul dah doakan Madey lengok dopan mato diyo, diyo hilangkan fungsi ngajo, sodomy 1 dan 2 sumbek Nuar diyo jugak, dah Najib tak ikut perentah diyo tu yang diyo hangin satu bodan, ek ang semuo dulu kan main lagi kato Madey bagai2 sumbatkan Nuar dlm penjara la ni ok ang sokong lagi Madey & Nuar tu byk lah kroni. Yo un sokong lagi wakpe?????

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...