Monday, 12 September 2016

HUSNI TIDAK BOLEH DIPERCAYAI....


Ramai yang nampaknya teruja dengan temubual bekas Menteri Kewangan Kedua, Husni Hanadzlah dengan sebuah akhbar yang seolah-olah menggambarkan perletakan jawatannya pada bulan Jun baru-baru ini ada kena mengenai dengan kemelut 1MDB.

Husni  yang menjadi Menteri Kewangan Kedua sejak 2009 juga mengatakan beliau tidak tahu menahu tentang penubuhan 1MDB dan kemudian menggambarkan tekanan darahnya yang meningkat sehingga terpaksa berjuma berjumpa doktor, adalah juga disebabkan permasalahan berkaitan syarikat pelaburan tersebut.

Bagi yang terlupa, kata-kata Husni ini memang mengasyikkan dan membuai perasaan, tambahan lagi sebelum ini beliau juga mengatakan mahu ke Jordan bagi mendalami pengajian Al-Quran. 

Dengan meletakkan jawatan, Husni cuba menggambarkan beliau telah menemui jalan kebenaran. Agama memang selalu dijadikan candu untuk mengkhayalkan orang lain, walaupun Husni adalah watak yang tidak konsisten dan sukar untuk dipercayai.
Sepertimana yang ditulis dalam blog ini pada 27 Jun 2016, sebaik berita perletakan jawatannya diumumkan, maklumat yang dekat dengan Husni memaklumkan, perletakan jawatannya adalah disebabkan keengganannya ditukarkan ke kementerian lain.

Beliau sebenarnya tidak secara sukarela ingin berhenti atau mengundurkan diri, tetapi semata-mata tidak setuju apabila Najib mahu menukarkannya ke kementerian lain.  Difahamkan Najib mahu Husni mengambil alih tempah Abdul Wahid Omar sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap EPU.

Berikutan itu, disebabkan patah hati dan kecewa dengan pertukaran kementerian yang seolah-olah turun gred, Husni melepaskan semua jawatannya dalam UMNO.

Kemudian, pada 3 Julai 2016, melalui kenyataannya kepada media, Husni sendiri mengesahkan perletakan jawatannya ialah kerana enggan ditukarkan ke kementerian lain.

Katanya, beliau berhasrat mahu mengakhiri kariernya di Kementerian Kewangan serta ingin bersara selepas PRU 14 akan datang dan dengan itu merasakannya, pertukaran ke kementerian lain adalah tidak efektif baginya.

Waktu itu tidak timbul sama sekali rungutan berkaitan 1MDB atau diserang darah tinggi kerana terbeban menanggung permasalahan syarikat pelaburan yang dikaitkan dengan Najib dan Jho Low itu.
Jika benar Husni rasa bersalah kerana tidak tahu mengenai penubuhan 1MDB sejak awal lagi, kenapa tidak mengundurkan diri waktu itu? Sejak 2009 hingga 2016, kenapa sanggup bertahan?

Atau, jika benar kerana jujur dan ikhlas hati tidak mahu bersekongkol atau bersubahat dengan Najib atau 1MDB, mengapa juga setelah tekanan darah tingginya mencanak naik, beliau masih tidak mahu meletakkan jawatannya?

Mengapa ketika kabinet memberikan tugas sebagai jurucakap kerajaan untuk menjawab sebarang persoalan berkaitan 1MDB, beliau bersetuju dengan tugas itu?

Selain itu, jika Najib masih mengekalkannya sebagai Menteri Kewangan Kedua, di mana Husni berdiri ketika ini, berundur diri atau masih gah dengan jawatannya yang glamour dan menjadi tumpuan ramai itu?

Jika benar juga tugas sebagai Menteri Kewangan Kedua yang antaranya perlu menangani permasalahan 1MDB yang menyebabkan tekanan darah tingginya meningkat, mengapa Husni tidak mengambil peluang untuk bersetuju dengan pertukaran ke kementerian lain kerana ia sudah tentu membawa lebih kebaikan kepada kesihatannya?

Husni...Husni...semakin banyak bercakap, makin beliau mendedahkan siapa dirinya yang sebenar. Memang 1MDB bermasalah dan banyak caca-marbanya, tetapi Husni juga memperlihatkan dirinya penuh dengan kecaca-marbaan.

Sekali lagi, kata-katanya banyak yang tidak boleh dipercayai. Isu beliau berundur hanyalah berkaitan jawatan dan kedudukan, bukan disebabkan perkara-perkara lain. (SH 12/09/2016).

36 comments:

  1. Percaya sahaja cakap najib bulat bulat walau negara tergadai. Itu lebih senang bukan..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Alahai..apa yg nk di hairankan. 85% menteri2 yg sedia ada skrang mmg KORUP & TAK BERGUNA SATU SEN pun pada negara & rakyat. Ingat la semua...UMN0 = Untuk Melayu No Otak!

      Delete
    3. Kalaulah orang2 Melayu di Malaysia ni menghayati pengorbanan nabi Allah lbrahim dan nabi Allah lsmail ini tentu mata hati mereka terbuka melihat kegigihan perjuangan Tun Mahathir yg telah berusia namun sanggup membelakangkan usia dan waktu rehatnya untuk memimpin umah yg telah rosak dan sedang dirosakkan pekertinya di Malaysia hari ini.

      Maka hari ini muncullah manusia perosak bangsa seperti jamal dan ali yg dibimbing oleh abu jahal lMDB.

      IMDB adalah mala petaka besar yg akan menentukan sial malang kpd bangsa Melayu dan cucu cicit seterusnya.

      Kalau dulu penjajah british yg mencuri hasil bumi Melayu. Hari ini Melayu sendiri yg mencuri dgn jumlah yg lebih besar drp penjajah.

      Delete
    4. Pemimpin umno ni cakap saja besar. Dia banya nampak parti pembangkang berpecah. Tetapi dalam umno pun dah berpecah belah dia buat2 tak nampak.

      Dlm komponen bn sendiri pun retak menunggu belah saja pun dia buat2 tak tahu dan dia ingat rakyat tak tahu.

      Dia cukup seronok dgn presiden makal sakti saja. MIC dan MCA dah tinggal nama.ltu pun dia dok seronok lagi sebab masing2 duit dah byk. Masing2 dah jadi jutawan segera dlm umno ni.

      Kalau bn kalah pun apa mereka nak rugi. Lagi senang hidup mereka. Nak melancong tiap2 bulan pun boleh.ltu yg mereka tunggu2 pun. Maklumlah masing2 hidup dah cukup senang. Pemimpin2 umno ni jutawan belaka.

      Jamal ikan tongkol pun jutawan juga. Wang ringgit bertong tong. Bukan setakat boleh melancung ke Dubai. Nak keliling dunia pun boleh.

      Lepas ni mak cik dan pak cik felda orang lain yg jaga pula.Mereka tu dah nak berehat. Nak bercucuk tanam. Nak melancung dan mcm2 lagi.

      Delete
    5. Arwah dato Fadzil Noor termakbul dah doakan Madey lengok dopan mato diyo, diyo hilangkan fungsi ngajo, sodomy 1 dan 2 sumbek Nuar diyo punyo kojo jugak utk sonang Najib takbir tanpo gangguan Nuar.. elokla Madey tolong furnishkan Najib, dah Najib tak ikut perentah diyo ..Madey talipon2 Najib tak jawab su'uh buek jambatan bengkok dan lain2 ..tu yang diyo hangin satu bodan , ek ang semuo dulu, kan main lagi kato Madey bagai2 tak adil tak adil sumbekkan Nuar dlm penjaro la ni.. yo ang sokong lagi Madey & Nuar tu memang ea byk lah kroni. Yo un sokong lagi buek apo?????

      Delete
  2. Mungkin dedak yang diminta melampaui batas? Mungkin beliau betul-betul berasa terseksa dengan apa yang diketahui tentang pencurian duit rakyat yang disebut oleh kafir Amerika sebagai, "pencucian wang haram yang terbesar di dunia".

    ReplyDelete
  3. Najib tu busuk kenahong. Bior pape asal bergaye

    ReplyDelete
  4. Abg hus boley masuk parti ulama'... sangat sesuai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada BAPAK dedak 1Malaysia

      Ada BAPAK pigs @ PIGS Malaysia

      LOGIK nyer BAPAK pigs yg bersorban sbg ulamak donia yg zuhud ILMUAN kasyaf lg sgt2 warak itu sudah wajib & pasti akan menyaman Srawak Report/SR sbb gara2 dedak

      BAPAK pigs itu pasti mati2an menafikan geng pigs nyer itu makan dedak

      Kiter tuggu hanyer kira2 4/5 hari jer lg BAPAK pigs itu ke London utk saman SR

      Klu

      Klu & klu TAK jd saman trhdp SR..?

      TAK mungkin n very2 impossible BAPAK pigs sehebat & segarang JIHADIS yg berILMU tggi kasyaf lg bertaraf wali itu tak berani nak saman SR..impossible!


      p/s

      pigs = Parti Ikatan Gagasan Sejhtera

      Kecuali pigs @ BABI dlm kandang yg makan dedak jer yg takde otak & maruah

      Kecuali pigs @ BABI utan jer yg aci sondol guna cakor siku & LUTUT

      Kecuali pigs @ BABI ddlm bukit yg disalak oleh BAPAK pigs t.hari tu jer yg takde otak langsung serta lebih hina & jijik drp kafir harbi DAPigs

      DAPigs hanya makan pigs @ BABI..ttpi pigs dlm kandang itu makan UMPAN dedak utk mnjd SEMBELIHAN sang siBAPAK dedak!

      Kiter

      Kiter wajib sokonng pigs

      sokong BAPAK pigs

      ulamak2 pigs

      hudud pigs

      ruu pigs

      takbir!

      Delete
    2. Anon 10:58 adalah contoh p--s yg paling jelas. Mungkin dr keturunan kasyap yg nampak pemakai serban sebagai pigs. Sedap mulut mengutuk pemakai serban.

      Delete
    3. pakai serban tak semestinya warak.

      ada yg pakai serban tapi larikan anak dara orang.

      ada yg pakai serban tapi menipu surirumah.

      ada yg pakai serban tapi fitnah orang; kemudian tak mengaku.

      ada yg pakai serban tapi ugut nak belasah org lain.

      ada yg pakai serban; janji nak letak jawatan kalau hudud tak laksana tapi tetap dgn jwtn siap naik gaji lagi.

      tp yg paling menghairankan ialah dr puak2 pakai serban berjubah berjanggut inilah kita mula dengar kata2 spt babi, anjing, pengkhianat, barua, broker yg dihamburkan keatas bekas pemimpin2 mereka. ini tidak termasuk pergi kencing berjemaah ketika pemimpin no 2 berucap; pijak gambar pemimpin2 dan doa laknat rakan sesame parti.

      Delete
    4. Bob marley dan geng2 raggae pun pakai serban jugak, style jerr lain lain, colorful lagi....tapi tak menyusahkan orang, buat orang happy afa laaaa

      Delete
    5. Bob marley dan geng2 raggae ni educated tak mcm geng serban yg ada kat Malaysia ni.

      Delete
    6. Iman seseorang bukan dengan berapa besar serban yang di pakai. Tidak semestinya serban besar bakul, solat tak tinggal, tidak aniaya org. Dah banyak berlaku...

      Delete
  5. Atau beliau terasa tèrkilan sbb orang lain diberi jawatan baru dlm glc. Sudah lah sapa nak percaya didlm diri pemimpin umno sekarang ada keiklasan. kalu benar2 iklas lawan lah kepimpinan sekarang dengan jelas. Jika masih dok main ayat gertak,usahlah membuang masa kamu dan masa kami. Kami sekarang sedang berjuang melawan kemukaran dan mengembalikan keselesaan rakyat. We don't need all these from people like you.

    ReplyDelete
  6. setiap individu mempunyai pendapat berbeza-beza dalam sesuatu tindakan seseorang mengikut pemahaman masing-masing..pada pandangan orang lain, datuk husni meletakkan jawatan kerana berpendapat sudah tiba masanya untuk beliau berehat dan memberi peluang kepada pemimpin lain untuk berkhidmat kepada rakyat..ini menunjukkan beliau bukanlah seorang yang gila kuasa..sehingga kini masih ramai yang berminat untuk memutar belit kenyataan husni dan 1MDB kerana masih gagal untuk menjatuhkan kerajaan pada masa kini dan sanggup melakukan apa sahaja demi mencapai matlamat peribadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah husni ialah...dulu cakap lain, sekarang cakap lain
      Macam penyokong umno jugak la...dulu cakap tak ada duit 2.6b masuk, lepas tu kata ada, lepas tu kata dari satu penderma, lepas tu kata dari penderma penderma....siapa putar belit?

      Delete
    2. Anon sep12 11am. Cakap fakta lah...jemu dah buat telahan yg bodoh sombong ni! Faktanya Husni telah bersubahat & berubah cakap spt talibarut2 yg lainnya. Dia bertanggungjawab & perlu di hukum!

      Delete
    3. Kahkahkah...belum pernah dlm sejarah menteri dlm umno berundur secara sukarela utk BERI LALUAN PADA ORG LAIN. Anon 11:00 bercakap merujuk pada buku sejarah tingkatan 3 ya? Saje nk tanya takut salah fakta..jgn marah hehe

      Delete
  7. 1000 utk najib dan 1 utk husni!! Mana adil..

    ReplyDelete
  8. Betul, memang betul. dulu masa interview slepas letak jawatan, dia ckp dia tak setuju ditukarkan kerana nak habiskan tempoh dia di Mementerian Pertahanan. Sekarang ckp lain pulak.

    Mengenai kes 1MDB, kebanyakan rakyat dh tahu yg Najib mencuri duit 1MDB selepas laporan SR dan SPRM syor najib didakwa..relk shj Husni ketitka tu...tak stress pun.

    Husni ni 2x5 mcm Mat Said Ganu kite. Tk bolih dipercaya.

    ReplyDelete
  9. sorry: posting 11: 53...kementerian Kewangan...bukan Pertahanan.

    ReplyDelete
  10. Jika benar Husni Menteri Kewangan Kedua sejak 2009 tidak tahu menahu tentang penubuhan 1MDB, amat bodoh lah dia.

    Takkan dia tak dengar desas desus di antara pegawai2 tinggi Kementrian Kewangan. Takkan dia bertaraf dan di anggap sebagai peon atau pelayan pejabat di Kementerian itu.

    Takkan Ketua Setia Usaha Kementerian itu takda menjumpai nya di pejabat melaporkan masalah 1MDB kepunyaan Kementerian Kewangan tapi tiada pegawai Kem Kewangan di benarkan menjadi ahli Lembaga Pengarah nya pun untuk mengtahui kedudukan syarikat yang modal berbayar nya RM1 juta di keluarkan dek Kementerian itu. Saperti yang di kata nya di testimony kpd PAC.

    Cukup aneh dan katun keadaan Kmenterian Kewangan di bawah Najib. Kot keadaan yang sengaja di buat bagi mengrahsia kan salah laku 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang secara logiknya dia perlu tau....realitinya kalau dia tak tau, tak mengejutkan. Kalau dia buat buat tak tau pon, tak mengejutkan. Dia dulu ada jawab "units" disimpan di singapore. Tiada penjelasan apa itu unit. Mungkin main baca apa yang disediakan pegawai kementerian, tanpa memahami apa yang dibaca. Tak mengejutkan, sebab nazri pernah cakap, sain dokumen tak bererti perlu bertanggungjawab atas isi kandungan. Sama laaa, baca dokumen tak bererti perlu paham.

      Delete
  11. husni gagal mempertahankan najib sebagai jurucakap yg d tugaskan.

    utk berlaku adil pd nya, beliau tlh mencuba tetapi olih kerana masaalah terlalu besar, jawapan serta analisis nya menjadi bercelaru.

    tugas nya utk menipu bagi pihak rosmah/najib gagal. akibat nya beliau d tukar serta d turunkan pangkat.

    tugas pengganti nya dato joe lebih ringan kerana scandal najib tidak perlu d pertahankan lagi olih kerana semua nya tlh terburai.

    namun keadaan kewangan Negara amat critical. ia nya tidak akan membaik jika kewenangan nya utk 'jump start' ekonomi melalui dasar fiscal n kewangan d tentang olih rakyat yg sudah lama menanggung penderitaan.

    'we need total overhaul'.

    sebagai tindakan permulaan,wang yg warga simpan d luar Negara wajib d bawa balik.

    lihat sahaja cara pres jokowi mempamir kebijakan nya dgn memperkenalkan kaedah 'tax amnesty'. beliau berani menguat kuasa nya olih kerana pihak berkuasa mampu mengesan pelaku2 sama ada yg sah atau sebalik nya.

    tindakan nya tlh mendatangkan bantahan yg amat keras drpd Australia n Singapore. sebab nya amat jelas. jika wang warga Indonesia d bawa pulang, negara2 ini akan kehilangan dana yg amat besar.

    jika mempunyai PM yg bersih perkara yg sama bolih d laksanakan. tetapi buat masa sekarang rosmah adalah orang pertama yg akan membantah nya.

    olih demikian :-

    NEGARA MEMERLUKAN PEMIMPIN BERSIH YG BARU.

    ReplyDelete
  12. Husni itu pemakan dedak tegar(banyak). Mungkin rasa dosa dah taktertanggung dia undur diri.
    Islam sudah ajar kita, hukuman pencuri adalah potong tangan. Jadi...jikalau pencuri itu sudah mengaku insaf...hukuman potong tangan tetap dilaksana.
    Ingat, semua penjahat ada lah pembohong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Husni bertaubat jenis taik busuk pantas sejuk.

      Delete
  13. Husni, bila nak pi Jordan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu habis musim limau tambun ni kot

      Delete
  14. Adnan masor ular sawa umno tu kata ramai ahli2 yg keluar umno merayu rayu kpdnya untuk masuk umno semula.

    Betul ke ni.

    Dulu dia juga yg kata dia belum terima surat mohon keluar umno drp ahli umno. Skrng dia kata mereka ini merayu rayu pula untuk masuk umno semula.

    Adnan mansor ni dah jadi gila se gila gilanya. Tak lama lagi masuk ke hospital bahagia Tanjung Rambutanlah dia ni.

    Tengku palsu yg entah drp mana asal usulnya. Tetapi orang2 kampong baru semua kenal siapa ADNAN BIN MANSOR BIN HJ BABA tu.

    Mansor bukan tengku. Hj Baba pun bukan tengku.
    Bukan saja setakat tengku. Teuku pun bukan. Salasilah mereka ni masih ramai di kampong baru kuala lumpur ni tapi orang biasa saja. Teuku pun bukan tengku pun bukan.

    Gelaran tengku yg adnan pakai tu berasal drp Tiew Ngia Seng!!!

    ReplyDelete
  15. Dihari yang baik ini moga moga doa kita akan dimakburkan oleh Allah S.W.secepat mungkin.Jadi Kesimpulanye marilah beramai ramai kita doakan kesemua Pemimpin Yahudi Melayu Pengkhianat Durjana lakhanatullah ini agar dilakhanat, diazap,dizalimi,dibala dan dilesapkan dimuka bumi ini termasuk lah mak bapak pengkhianat durjana ini,anak bini pengkhianat durjana ini dan juga zuriat serta keturunan pengkhianat durjana ini.Aamiin Aamiin Aamiin.Ya Allah tuhan Kami,Kami Rakyat Malaysia yang berugama islam ini sudah tidak sama sekali mempunyai simpati dinaluri kami terhadap pemimpin Melayu Yahudi Pengkhianat durjana Lakhanatullah ini diatas perbuatan mengkhianati rakyat Malaysia termasuklah anak anak kami isteri kami,kedua ibu bapa kami dan juga zuriat serta keturunan kami dimasa akan datang.Anak anak kami dibebani oleh hutang dalam pembelajaran mereka dan kehidupan kami dibebani kos sara hidup yang cukup membebankan.Ya Allah ya Tuhan kami,Kau yang maha besar dan maha agung Kami tidak mempunyai sebarang kekuatan bagi menentang Melayu Yahudi pengkhianat durjana lakhanatullah ini ya Allah Tuhan ku.Kami hanya berdoa kpd mu Ya allah ya tuhan ku.Tabur kan lah doa kami,bantu lah kami yang hidup dalam penuh kezaliman dan penindasan dibawah pemimpin kerajaan yang sedia ada ini.Ya Allah ya tuhan ku.Hapuskan lah PEMIMPIN Yahudi Melayu pengkhianat durjana Aamiin Aamiin Aamiin

    ReplyDelete
  16. Betultu Shahbudin, Husni pernah auta sidang parlimen mengatakan pelaburan matawang 1MDB yang dibawa balik dan tersimpan di Singapore adalah dalam bentuk 'Unit'. Kepala hotak dia. Mantang mantang rakyat tak dapat bersuara dia ingat rakyat pekak ke?

    ReplyDelete
  17. Ok le tuh, mamat unit ni dah bagi signal untuk u turn...but liar liar pants on the fire..hahaha..

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...