Saturday 22 April 2017

"BERHENTI SAJALAH JADI KERAJAAN"


Di sebalik gegak-gempita dan gebang kencang di sana-sini kononnya Najib Razak berjaya memacu ekonomi negara dengan baik, malah dikata juga pertumbukan kita lebih baik berbanding negara-negara maju, hakikatnya apa yang terbentang di depan mata amat menyedihkan rakyat jelata.

Bukan saja sebenarnya ramai peniaga tutup kedai, syarikat tidak ada kontrak dan ada yang sampai menjual bangunan serta puluhan ribu lepasan universiti masih menganggur, sekarang ini menyediakan ubat untuk kesihatan rakyat pun nampaknya kerajaan sudah mula tercungap-cungap.

Arahan terbaru kini meminta pesakit memulangkan semula ubat yang tidak habis mereka gunakan kepada klinik atau hospital kerajaan...kononnya bagi mengelakkan pembaziran.
Tidakkah ini menunjukkan kerajaan sudah parah sehingga ubat lebihan pun minta dipulangkan?

Kalau pembaziran yang ditekankan, apakah kerajaan tidak membazir dalam perkara-perkara lain?

Bukankah setiap pesakit biasanya diberikan ubat oleh doktor berdasarkan jangkaan mereka mampu pulih daripada penyakit yang dihidapi?

Kalau jangkaan mereka perlu makan ubat selama tiga hari, tiba-tiba mereka sudah sembuh dalam tempoh dua hari, bermakna lebihan ubat  yang tinggal hanyalah sedikit iaitu bekalan untuk satu hari saja.

Apakah dengan jumlah ubat lima enam biji itu kerajaan begitu berkira dan tidak mampu menanggungnya lagi?

Jika seorang pesakit memulangkan ubat lebihan mereka kepada klinik atau hospital, sudah tentu ubat itu akan diberikan untuk pesakit yang lain pula atau dalam erti kata lain ianya dikitar semula.

Dalam hal ini, bagaimana jika ubat tersebut sudah tercemar, tidak lagi terjamin kebersihannya kerana disentuh dan diletak mereta-rata, dijangkiti kuman dan sebagainya?

Apakah untuk mencapai matlamat negara maju dan TN50, langkah memulangkan ubat ini merupakan amalan yang sesuai atau langkah mundur ke belakang yang memalukan?

Adakah negara-negara maju yang lain turut mengamalkan pendekatan seperti itu?

Adakah negara Afrika paling mundur sekali pun pernah berbuat perkara yang sama?

Apa agaknya perasaan makcik-makcik  Felda apabila untuk pergi ke klinik saja jauhnya mungkin lima atau enam kilometer dan kemudian mengembalikan ubat yang tidak habis digunakan, mereka perlu bermotosikal atau berkereta usang puluhan kilometer lagi bagi tujuan itu?

Sudahlah harga ikan kembong RM22 sekilo, adakah mereka gembira dan redha dengan langkah kerajaan itu atau dalam hati mereka akan berkata, "lebih baik berhenti sajalah jadi kerajaan" jika sudah begitu sekali parahnya untuk mengurus negara? (ShahbudinHusin 22/04/2017).

60 comments:

  1. Lihatlah dunia.. aku first kali ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jebonsmahketotlobaihadi
      Gandingan mantop
      Takabbuuuurrd

      Delete



    2. Jangan penyegan, lihat bagaimana 4 juta orang asing boleh mencari nafkah di bumi bertuah semenanjung emas ini.



      Delete
    3. Ekonomi bagus ape ke bende? Mulut penuh taik setan, menipu rakyat, khianat rakyat, mencuri duit rakyat. Mati nanti susah wo!

      Delete
  2. Dengar tu rakyat jelata sekalian. Ubat kalau tak abis makan pulang semula kat hospital. Lepas ni, duit Brim tu kalau tak abis belanja, deposit semula masuk akaun kerajaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, bila terlintas saja di mata tajuk pos kali ini "BERHENTI SAJALAH JADI KERAJAAN", geli hati sebab nampak macam senang aje Najib nak givap.

      Dia tak akan givap selagi belom puas hati dia dan UMNO/BN akan lingkup di Pru14. Walau pun persediaan untuk bersara di Kazakhstan ke Turkmenistan Ke (negara yang biras ada kuasa dan pengaruh menyekat "extradition" nya) di katakan dah lama siap.

      Najib mesti coba pertahankan pemerintahan UMNO/BN sebab alternatif bagi nya ia lah dakwaan di mahkamah berkenaan 1MDB. Di US, bekas PM Ukraine, Lazarenko, kena dakwa dan sabit kesalahan "misappropriation of state funds and money laundering" di tahun 2014. Tuduhan yang hampir serupa dengan kes mengsita harta anak tiri dan kroni Najib - "misappropriation of 1MDB funds and money laundering".

      Dalam pada itu, ada berita bahawa blog Stop The Lies yang bercaptionkan The Truth, The Whole Truth ... nampak nya dah kena sabotage.

      Ada notis mengatakan "THIS SITE IS CURRENTLY OR TEMPORARY NOT AVAILABLE!". English grammar nya berterabur, mebayangkan di buat dek lepasan Sekolah Cina, jenis Red Bean bedebah.

      Gamak nya di arah si Cina pakai nama Melayu Zairil Khir Johari. Sebab sabotaj berlaku selepas keluar gambar2 dia bertingkah laku kurang ajar dengan pompuan sundal Dyana tuh.

      Delete
    2. Hah, gamak nya dah dah kena siasat gambar Dyana membiang dengan Zairil Khir Johari, si Cina yang so bodoh bekas Menteri Khir Johari benarkan dia mengguna nama Melayu.

      Police, MCMC urged to probe Zairil-Dyana 'fake' images
      Free Malaysia Today

      Umno Grassroots Movement Malaysia (Gaum) says real culprit must be found as Umno and BN have been accused of spreading the images.

      Delete
    3. AWAS - jangan masuk links yang di letak di notis mengatakan "THIS SITE IS CURRENTLY OR TEMPORARY NOT AVAILABLE!".

      Rasa nya itu nak menangkap peminat blog - siapa yang masuk, kot di kenakan virus computer depa.

      Delete
  3. Biasanya antibiotik jer yang wajib dihabiskan. ubat-ubat lain tu macam panadol dengan ubat selsema selalunya ada saki-baki tapi ubat-ubat tu dah terdedah dan tercemar. Boleh guna lagi ke?
    Takkanlah nak bagi rakyat makan ubat recycle yang diragui tahap kebersihan dan keselamatannya? Apa? Tak kisah?
    Lagipun yang pergi hospital kerajaan rakyat marhaen. Orang-orang kaya dan pak menteri pergi hospital swasta. Lantaklah selamat ke tidak. Yang penting save bajet..Hutang banyak nak kena bayar ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH BOSAN DAH WAYANG-WAYANG TAK LAKU YANG AKU TENGOK! BILA PILIHANRAYA NI ? CEPAT LA.....

      Delete
    2. BETUL.
      Elok segerakan PRU14.
      Memang hanya yg Akal Benyai Kusam Tersumbat Dedak Tahik Low shj , yg akan undi umnoBN atau PasPisPusing.

      Sudah2 la, kasihanilah anak.cucu anda..

      Delete
    3. Wayang ke apa ke, PRU14 tetap UMNO BN yg menang.

      Kesiannya ada Melayu biol abadi masih mengharap kekalahan UMNO. Sudahlah bodoh, malas berusaha pulak tu. Bangla, Vietnam, Burma, Nepal boleh dtg cari rezeki, ko Melayu masih malas dan kerja kutuk Najib siang malam.

      Get a life bro. Berhentilah mengharap kekalahan UMNO BN kalo sekadar kuat gebang dlm blog ja.

      Delete
    4. Dia sedang mengasah keris bugis dia tu!! tapi dah berkarat byk darah dah melekat. Bila2 masa saja boleh hancur bersepai.

      Delete
    5. SAUDARA 07:41,SEBENARNYA AWAK BUKAN SAJA BODOH TAPI MANUSIA YANG SENANG DIPERBODOH..
      PORRRRRRAAAAAAHHHH..............

      Delete
  4. doktor bodoh keran bagi ubat tanpa menjangka penggunaan ubat hingga sembuh. pengedar ubat spt pharmaniaga bodoh kerana tak dpt kurang kan harga ubat. kerajaan bodoh kerana ambik mereka ini. rakyat paling bodoh kerana undi kerajaan. utk cerdik silalah jangan pangkah kerajaan bodoh ni.

    ReplyDelete
  5. Ubat yang diberikan boleh tahan dalam 3 tahun..setiap ubat ada tarikh luput..kalau tak ditempered, contoh kalo masih dalam kotak masih boleh digunakan lagi..untuk orang bandar memang takde masalah tapi kalo pedalaman memang problem ubat tak cukup..
    Perkara kurang ubat ini ada dua sebab..pertamanya rakyat membazir dengan membuang ubat yang sepatutnya boleh digunakan org lain..contohnya ubat darah tinggi dan kencing manis..
    Yang kedua kerajaan dah takde budgetuntuk beli ubat..budget hospital banyak dipotong sehingga barang2 membalut dan mencuci luka pun tak ada..kalo tak caya pegilah hospital tanya..
    Inilah semua salah siapa? Tentu saudara semua dapat meneka orgnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembalut dan pencuci luka pun tak ada kat hospital? ni dah dikira kes berat ni..Ini Malaysia ke Zimbabwe?

      Delete
    2. Kat Malaysialah ni lah.

      Negera kita yg berdaulat dan merdeka.

      Negara yg sdg mendapat project perlaburan berbilion bilion ringgit drp China yg najib kata cost of living yg terendah di negara Asean.

      Mcm mana boleh jadi begini sampai ubat pun dah tak mampu kerajaan nak beli?

      Delete
  6. DARI 1MDB KE INFLASI RINGGIT SKG UBAT.. yeopp.!!
    SUMA FITNAH BOHONG MME TAK LAKU DAHH...
    SYIAH PLURSLIST MURTAD BARUA ANGKAT
    BERAMBUS SAJA SINĢAPORK@DAP HARAMJADAH




    ...... yeopppp ooii.. pada anjing yg angkat dan puji syiah pluralist murtad secara senyap2..... bole BERAMBUS SINĢAPORK@DAP. ...

    INI KALI LAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki.. Akak langsuir ni byat2 lupa,Abg non ada bg tau yg akak penganut syiah tegar plurisme.

      Akak pun mmg maklum yg ubat luka Dan antibiotic cipap akak tu Abg non yg belikan krn hospital gomen tak ada stok.

      Akak cerdik, niaga kt singapork, tp bila sakit dtg hospital di Malaysia.

      Tau la akak dpt elaun dan HP free utk komen kt sini yg maksud syiah dan plurisme pun akak tak faham krn akak gagal PMR krn ikut jantan jd bohsia.

      Akak klu marah tetek musti goyang yanggg..

      Bye akak..

      P/s niaga kt gay lang tentu lumayan kan Kak. Tp jgn ambil mat black Africa rabak lg cipap akak

      Nukilan ikhlas Manchester united.. Kikiki..///

      Delete
    2. ANOM 23:30.... buka mata la... jangan asyik menidakkan. Sesiapa saja yang berkerja di hospital atau klinik2 kerajaan yang berkaitan ubat mengaku perkara ni. Byk ubat dah tak boleh beli... budget beli ubat kena potong. Pergi sendiri tanya...bukan dengar dari pemimpin UMNO atau BN.... mereka kerja menipu dan spin cerita.

      Delete
  7. Nak pi pulangkan kat hospital dia ingat free kot.duit minyak tol free kot.
    Kat rakyat suruh berjimat.
    Kat menteri2 tak disuruh berjimat. Travel duduk 1st class,hotel 5 star bayar berpuluh ribu.minum teh tarik pun sampai ke London.
    Cakap tak serupa bikin.

    ReplyDelete
  8. Nanti adalah komen2 org yg kata tak reti nk bersyukur,Malaysia masih Aman,byk org guna keta Baru Dan besar,org masih ramai shopping Kat shopping complex,masih ramai yg mkn KFC,MCD..
    Dan yg tak boleh blah..Kalau tak suka suruh pindah dari Malaysia..

    ReplyDelete
  9. UBAT KURANG ISU PUN BARUA DAH NAIK LEMAK..
    KALAU TAU BERSYUKUR TAK JADI SPIN BODO..
    KALAU RASA SUMA KAT MALAYSIA X SELAMAT
    BERAMBUS SAJA KAT SINGAPORK YG HODOH

    ...BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan dah keluar komen mcm aku ckp Kat atas..Tak tahu bersyukur Dan sila keluar dari Malaysia..
      Eh..Ko ingat Malaysia ni bapak ko yg Punya ker?..

      Delete
    2. Dah mai 0015 ni, haha ON QUE!!!
      Sebenarnya dia ni sda sakit kejung OTAK
      Ini kesan tindak balas kimia dari amalan melahap anak butir tahik low dgn hirupan kencing lobai.
      A9Qseben amat bahaya dan harus diNYAHKAN BERAMBOS
      BARUA PORK @ UMNUBNPIS...
      Dia panaaaz tuui

      Delete
    3. Akak.. Barua yg banyak lemak tu pemimpin umno yg kuat rasuah dan pelahap duit rakyat.

      Akak jgn komen sebarangan krn bijan tu agen singapork,

      Nnti hati dia terguris elaun dan HP free akak kena ambil balik.

      Bye akak..

      Kita faham akak PMR belum lulus lg,niaga kangkang je lah

      Kikikiki..///

      Delete
  10. Haha... Salah tuu. Ahmad Albab yang punya.

    ReplyDelete
  11. Tuan... Arahan tu dah lama keluar... Yer mmg untuk mengelak pembaziran... Kedua untuk mengelak disalah guna... Tiga... Supaya pesakit x mkn ubt yg expird kalau dismpn lama2...keempat... Memantau kepatuhan pesakit terhdap arahan doktr untuk mkn ubt.. So pleaee la jgn nak politikan semua isu... Bila arahan tu kebaikan untuk rakyat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu...takkan nak jimat terhadap ubat2an je kot?

      Dua...Salah guna? Contohnya apa? Bagi makan kat kucing?

      Tiga dan empat...Itu maksudnya pesakit itu tak makan ubat ikut arahan yang ditetapkan. Suruh makan 2biji..dia makan sebiji aje...camne nak sihat sepenuhnya..pantau2 ni nak suruh doktor ke farmasi?

      Tarik subsidi gula pun untuk 'kebaikan rakyat' kan? Peruntukan kesihatan dipotong utk kebaikan rakyat ke?

      Suruh pesakit buat ujian darah di klinik/hosp/makmal swasta pun utk kebaikan rakyat ke?

      Dulu takde gst pun...ok je peruntukan kesihatan.....fikir2kan

      Delete
    2. ke6.- Kalu nak elak bazir , isu ubat yg secukup saja..
      ke7 -Kalu nak elak salah huna, arah pesakit musnah ubat berlebihan.
      ke8 - debab apa hantar balik, atas kos sendiri, kalu bukan utk diguba semula?
      Hmmm, ini pun bukan soal politik kah? Ataupun, bila soal tak kena, maka jadilah ia politik?
      Adoilaaa, Doktor ! Ubat utk benggong ada tak?

      Delete
  12. Tu laaa..

    'Sape suruh pulangkan derma tu..?'

    Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembaziran adalah amalan syaiton.

      Delete
  13. Kenapa ya kerajaan dari dulu galakkan rakyat makan ubat banyak2 dan tinggi dos untuk rakyat?? Kesan makan ubat banyak menyebabkan kegagalan buah pinggang.

    Di luarnegara, dos ubat rendah, tempoh makan pun sekejap dan diberi bila perlu saja terutama drug based. Doktor lebih suka pesakit exercise dan amalkan diet yg betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat liar negara, ubat kna beli sendiri. maka pesakit secukupnya sj lah.

      Delete
  14. Nabi-Nabi (Al-'Anbyā'):6 - Tidak ada (penduduk) suatu negeripun yang beriman yang Kami telah membinasakannya sebeIum mereka; maka apakah mereka akan beriman?

    Berimanlah sebelum kita dibinasakan.

    Watch "Surah Al Insan - Emotional - سورة الإنسان" on YouTube
    https://youtu.be/JRn8Xc41nUI

    An-Naĥl:112 - Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang didatangi rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, KEMUDIAN penduduknya kufur akan nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan.

    ReplyDelete
  15. From Surah Yusuf:

    “He answered: “It is only to God that I complain of my deep grief and my sorrow: for I know, from God, something that you do not know.” [12:86]

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak dpt wahyi kah? ataupun baru lantikan diro jadi CYBERSTUD?
      Bajar ulas sikit, kalu tak, timbul mcm usaha bibit riakkan diri. Faham , Stud,?

      Delete
  16. (2:186 )   And when My servants ask you, [O Muhammad], concerning Me - indeed I am near. I respond to the invocation of the supplicant when he calls upon Me. So let them respond to Me [by obedience] and believe in Me that they may be [rightly] guided.

    ( 40:60 )   And your Lord says, "Call upon Me; I will respond to you." Indeed, those who disdain My worship will enter Hell [rendered] contemptible.

    And Allah would not punish them while they sought forgiveness. (Quran 8:33)

    ReplyDelete
  17. “Ask forgiveness of your Lord. Truly He is Oft-Forgiving. He will send rain to you in abundance; increase you in wealth and children; grant you gardens and bestow on you rivers. [Nuh (71):10-12]

    14:7 And [remember] when your Lord proclaimed, 'IF YOU ARE GRATEFUL, I WILL SURELY INCREASE YOU[in favor]; but if you deny, indeed, My punishment is severe.'"

    ReplyDelete
    Replies
    1. If u steal? also punish , kan? If subahat, also punish, kan?
      Bila ayat dipilih2, sama lah menghina ayat. Awas sikut, Stud

      Delete
    2. If u fitnah?

      Delete
    3. Why Awas? FEAR Allah.

      5:44 ......So do not fear the people but fear Me, and do not exchange My verses for a small price. And whoever does not judge by what Allah has revealed - then it is those who are the disbelievers.

      2:197.....And whatever good you do - Allah knows it. And take provisions, but indeed, the best provision is fear of Allah . And fear Me, O you of understanding.

      65:2 ....... And whoever fears Allah - He will make for him a way out

      65:3 And will provide for him from where he does not expect. And whoever relies upon Allah - then He is sufficient for him. Indeed, Allah will accomplish His purpose. Allah has already set for everything a [decreed] extent

      Delete
    4. 4:83. When there comes to them some matter touching (public) safety or fear, they make it known (among the people), if only they had referred it to the Messenger or to those charged with authority among them, the proper investigators would have understood it from them (directly). Had it not been for the Grace and Mercy of Allah upon you, you would have followed Shaitan(Satan), save a few of you.


      Delete
  18. Saat(kiamat) bagi kerajaan najib hampir tiba diatas kejahilan mereka.tunggulah saatnya dan bersabar.

    ReplyDelete
  19. “Criticizing to destroy is easy, thinking in order to build is much more difficult to achieve" -Tariq Ramadan

    ReplyDelete
    Replies
    1. critizing for improvement is much more noble, than to conceal truth,reoeat mistakes, and then jump into basket, while trying to lift oneself up.
      Faham, Stud?

      Delete
  20. Watch "Surah Al Insan - Emotional - سورة الإنسان" on YouTube
    https://youtu.be/JRn8Xc41nUI

    ReplyDelete
  21. Dulu negara kita mewah, peraturan memulangkan balik ubat yang berlebihan memang sudah ada tapi tidak dipraktik kan..sekarang, oleh kerana sudah 'miskin', barulah kkm mencadangkan peraturan tu diguna pakai semula untuk menampung kekurangan ubat dihospital..ini bukan rahsia lagi tapi memang bekalan ubat tak cukup..tapi ia bukan satu mandatori..nak pulang ubat, pulang la, kalo tak nak pulang pun tak apa..cuma mungkin pemulangan dapat menyelamatkan orang lain..
    Tapi yang pasti, ubat ubat kkm sekarang quality tak sebagus ubat dahulu..ubat ubat yang ada dulu memang mahal dan mempunyai quality yang amat bagus..mungkin kerana ringgit merudum, harga ubat naik, nilai duit susut ..depa beli ubat murah..yang herannya,cukai dan gst kutip bebilion dari rakyat tapi ubat yang bagus pun tak dapat nak disediakan pada rakyat...betul kah perkara begini tiada kena mengena dengan politik..kkm tu kerajaan punya dan ketua kerajaan tu parti politik yang pilih ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah walaupun 53% rakyat mengundi pembangkang dan kerajaan hanya dapat 47%, Tuhan aku dan Tuhan kamu beri kemenangan pada yang raih 47%.

      53% mungkin yang tidak bersyukur... maka pilihan mereka kalah?

      Āli `Imrān:26 - Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

      Al-Ĥujurāt:18 - "Sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Allah Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan".

      Delete

    2. O705
      Pembaziran adalah amalan syaiton



      Delete
    3. Kebodohan memeng tiada had tingkat. Tapi bg Stud2 725,746 level kamu bunbong.
      Ingat , riak tombul bukan saja dibawah tempurong, tapi juga diatas bumbong. Moga dapat keinsafan. Nasib ko laa..

      Delete
    4. Berhentilah melibatkan agama dengan politik. Pengkhianat negara pun mengunakan agama dan mengatakan Allah memihak pada mereka. Seperti IS juga menyebut Allah Hu Akhbar sebelum membunuh. Bodoh semua bodoh

      Delete
  22. NAJIB RAZAK MEMANG PANDAI.
    TETAPI HANYA PANDAI UNTUK MEMBODOH BODOHKAN RAKYAT.
    NAJIB SURUH RAKYAT BERJIMAT..... MAKAN KANGKONG ..... PULANGJAN LEBIHAN UBAT,
    DIA DAN BINI NYA JOLI SANA JOLI SINI. TAK TAU MEMERINTAH PANGGIL KONSULTAN MAT SALEHBAYAR 6 BILLION RINGGIT. INIKAH KERAJAAN UNTUK RAKYAT DIDAHULUKAN. PADA PRU KE 14 SAYA BERHARAP MARILAH KITA SEMUA RAKYAT MALAYSIA MENGUNDI YANG BUKAN BERLAMBANGKAN DACING. WALAU PUN PARTI PEMBANGKANG KITA UNDI MERELA DAN KITA LIHAT 5 TAHUN LAGI SAMADA MEREKA PERFORM ATAU TIDAK. UMNO DAN BN TELAH DIBERI PELUANG MEMERINTAH MALAYSIA LEBIH DARI 50 TAHUN. TETAPI MEREKA GAGAL MENTEMPURNAKAN ANANAH RAKYAT.

    SEBELUM NAJIB TERUS MEMBODOHKAN KITA RAKYAT MALAYSIA UNTUK 5 TAHUN LAGI.....

    MARI KITA BANGSATKAN NAJIB DAN ROSMAH SERTA KUNCU2NYA. BANGSATJAN NAJIB SEBELUM DIA NEMBANGSATKAN RAKYAT MALAYSIA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sudah lama babgsatkan rakyat. Dia juga sudah lama BANGANGKAN geng samsang A9 dan Squid Qseben.

      Delete
  23. Admin. Baca dgn mata hati..
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1252373678143966&substory_index=0&id=745778838803455&_ft_=top_level_post_id.1252373678143966%3Atl_objid.1252373678143966%3Athrowback_story_fbid.1252373678143966&__tn__=%2C%3B

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...