Sunday, 16 April 2017

PANDANGAN SALAH HADI AWANG


Presiden Pas, Hadi Awang berkata, mana-mana parti politik yang bercita-cita untuk mentadbir Malaysia perlu memilih sama ada bekerjasama dengan Pas atau UMNO.

Kuasa politik Melayu ada pada Pas dan UMNO. Jika mana-mana parti nak tadbir Malaysia, pilih Pas atau UMNO, kata beliau.

Kenyataan Hadi ini yang dipetik melalui wawancara dengan akhbar milik UMNO yang dahulu pernah dibenci sebenarnya merujuk kepada Bersatu yang kini sudah pun menyertai Pakatan Harapan, seolah-olah tindakan parti yang dipengerusikan oleh Tun Mahathir Mohamad meninggalkan Pas akan menggagalkan cita-citanya untuk menyingkirkan Najib Razak dan memerintah negara ini.

Pandangan Hadi itu mungkin betul dan mungkin juga salah, tetapi jika dianalisa betul-betul, banyak yang salah daripada yang betul. Politik adalah sesuatu yang dinamik, bukan statik. Politik tidak terikat kepada satu-satu hukum yang boleh diterima pakai untuk sepanjang masa.

Ia mungkin betul untuk sesuatu masa, tetapi boleh jadi salah di masa yang lain. Sebagaimana citarasa dan pemikiran manusia berubah, hukum politik juga tidak mustahil berubah sama. 
Pakatan Harapan yang dianggotai oleh PKR, DAP, Amanah dan Bersatu tidak semestinya tidak boleh mentadbir negara ini, meskipun tiada Pas atau UMNO bersama mereka. 

Lebih-lebih lagi berdasarkan kebencian rakyat kepada UMNO sekarang dan penolakan terhadap Najib serta dalam masa yang sama meluat kepada Pas yang keliru dan tidak menentu, peluang Pakatan Harapan, tanpa ada UMNO atau Pas bersamanya, memerintah negara ini terlihat cerah sekali.

Kedudukan Pas dan UMNO mewakili kepentingan Melayu bukanlah sesuatu yang mutlak dan tidak boleh berubah sama sekali. Oleh itu, tidak mustahil peranan Pas dan UMNO tidak lagi penting setelah adanya Amanah dan Bersatu.

Dalam pada itu, sebelum Hadi terus terperasan atau bangga diri dengan tanggapan seolah-olah hanya UMNO dan Pas merupakan kuasa penentu, beliau juga harus sedar bahawa  kedua-dua parti iaitu Pas dan UMNO tidak mungkin mampu mentadbir negara ini secara sendirian tanpa bekerjasama dengan parti-parti lain.

UMNO secara sendirian, tanpa dibantu MCA, MIC, Gerakan dan parti-parti komponen lain di Sabah dan Sarawak, sudah tentu tidak mampu untuk berkuasa sejak dulu lagi.

Pas sendiri, telah terbukti apabila bersendirian tidak mampu ke mana-mana. Di Kelantan, hanya dengan bantuan Semangat 46, barulah Pas dapat mengalahkan UMNO pada 1990.

Di Terengganu, Pas berjaya memegang kuasa pada 1999 adalah dengan bantuan PKR susulan pemecatan Anwar Ibrahim pada 1998. Hanya kerana Hadi gagal menjadi Menteri Besar dan pentadbir yang baik, Terengganu kemudian dapat ditawan kembali oleh UMNO pada pilihanraya 2004 dan Pas kekal berputih mata sehingga sekarang.

Di Perak, disebabkan ada kerjasama dengan PKR dan DAP, maka merasa jugalah Pas menduduki kerusi Menteri Besar selepas pilihanraya 2008 dahulu, walaupun hanya 11 bulan saja.

Begitu juga di Selangor, hanya setelah berganding bersama PKR dan DAP yang menyebabkan Pas dapat duduk dalam pentadbiran kerajaan negeri sebagai Exco dan sebagainya.

Maknanya, Hadi janganlah terlalu eksyen dengan mengatakan hanya melalui kerjasama bersama Pas atau UMNO, kuasa dapat digenggam oleh sesiapa kerana hakikatnya Pas dan UMNO sendiri pun tidak akan ke mana-mana jika bersendirian.

Lebih dari itu, di sebalik Hadi berbangga bahawa Pas dan UMNO adalah kuasa penentu dan mewakili Melayu, kuasa juga tidak mungkin dapat digapai jika kedua-dua parti itu bergabung menjadi satu.

Gabungan antara Pas dengan UMNO, terutamanya kerana kecenderungan Pas untuk bersikap ekstrem dan gemar menghukum, ia pasti akan dijauhi oleh parti-parti bukan Melayu serta pengundi yang bandar atau separa bandar yang berfikiran lebih terbuka.

Akhirnya, parti Melayu lain yang disokong oleh parti-parti bukan Melayu yang bersatu hati itulah yang berjaya memperolehi kuasa.

UMNO sendiri, meskipun sedar Pas adalah parti Melayu, tidak mungkin mahu bergabung dengan parti Islam itu kerana risiko kehilangan rakan serta undi bukan Melayu jauh lebih mengundang petak buat mereka.

Apa yang UMNO suka hanyalah memperalat Pas sambil digeli-gelikan dan diberi sedikit gula-gula demi kepentingan untuk mengekalkan kuasa saja - ibarat kekasih gelap yang hanya seronok dicumbui, tetapi bukan untuk dinikahi.

Jika begitu, di mana betulnya pandangan Hadi itu? (ShahbudinHusin 16/04/2017).

116 comments:

  1. Alawehh..perasang lebih tuan presideng!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulut celupar ularrmak pak lebai timur tengah sesat

      ' butir tahik '
      ' pil kuda'
      Anjing menyalak bukit
      ' kapir '
      ....

      Kata kata hikmah seorang PRMAKAN DEDAK

      TUAN GURU YAHADI AHWANG @ AYOH HADI PIN MARANG

      BERAMBUS #PASPORK @ UMNO

      Delete
    2. Jika kita hilang pedoman.....cari tok guru belajar lagi.
      Carilah tok guru yang zuhud kepada Allah supaya kita diberkati.
      JANGAN CARI tok guru SYAITAN yang membawa kita ke NERAKA.

      Delete
    3. Kita menjemput tuan guru ayahanda Hj hadi awang presideng pas utk bertanding di kerusi parlimen kepong.

      Kemenangan di jamin dalam tangan

      Jika tak menang kerusi boleh menang dakwah dgn puak2 kafir harbi ni.

      Takbir!!!

      Delete
    4. Hanya berdasarkan perbualan dengan seorang bekas pegawai “paling kanan” dalam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang tidak dinamakan, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli membuat akaun bersumpah (SD).

      Di dalam SDnya, beliau mendakwa bekas Timbalan Presiden PAS Datuk Nasharudin Mat Isa, yang tidak lagi melibatkan diri dalam sebarang aktiviti PAS sejak ditewaskan Mohamad Sabu di 2011, menerima dana melibatkan 1MDB, yang disalurkan melalui SRC International Sdn Bhd ke akaun Najib.

      SD berdasarkan “hearsay” ini bukan pertama kali dilakukan. Ia seiras dengan SD yang dilakukan Raja Petra Kamaruddin pada 2008 terhadap pembunuhan Altantuya di mana beliau menggunakan perkataan “I am reliably informed…”.

      Cabaran SD sebegini ialah ia memerlukan pemberitahu maklumat untuk mengesahkannya. Apakah pemberi maklumat ini akan tampil atau menghilangkan diri? Selain itu, rekod kes mahkamah Rafizi setakat ini juga tidak menyebelahi beliau.

      Tujuan Rafizi membuat sedemikian sejurus selepas presiden PAS berjaya membentangkan RUU 355 di parlimen agak jelas.

      Cuma ramai yang tertanya, apakah ada motif lain selain motif yang nyata itu, dan apa untungnya isu ini kepada PKR mahupun Pakatan Harapan yang ingin mendapatkan undi orang PAS untuk menjatuhkan BN?

      Ataupun sasaran sebenar Rafizi bukan PAS, tapi orang sendiri di dalam partinya? Rakyat terpaksa tunggu dan lihat.

      Delete
    5. Assalamualaikum,,, Ketika mengulas kata kata TGHH mengenai DAP butir taik PAP, Azmin Ali mengambil jalan selamat dengan menyeru pembangkang tidak bersaing mengeluarkan kenyataan memburuk burukkan sesama sendiri.Baru sekarang Azmin sedar yang selama ini PH salah hala pelurunya kepada PAS yang turut menghairan Ustaz Idris Ahmad kerana PAS juga pembangkang, bukan kerajaan yang memerintah.Azmin turut menyeru pembangkang mengembling tenaga untuk selamatkan negara dan membantu rakyat.Persoalannya, PH yang sejak dulu lagi terus menuduh PAS mahu UG dengan Umno dan mula menyerang PAS dengan turut melemparkan butir butir taik kambing itu untuk menyelamatkan negara?


      Azmin sepatutnya sedar tindakan berterusan menuduh PAS makan dedak dengan menyelitkan tuduhan RM90 juta itu bukanlah untuk menyelamatkan negara tetapi sekadar ketakutan akan kegagalah pilihanraya yang mereka impikan selama ini.Itu saja yang PH cari, kuasa menerusi kemenangan dan PAS dilihat menjadi penghalang.Usaha PAS untuk meminda Akta 355 demi meletakkan mahkamh syariah pada kedudukan yang lebih baik untuk menjadi perlaksana hukum Islam tidak dianggap usaha untuk rakyat tetapi sekadar usaha mencari dedak Umno sahaja.

      Ternyata PH tidak perihatin dengan masalaah rakyat walaupun mereka mahu jadi juara membongkar kebobrokan 1MBD.PH tidak perihatin dengan permasalahan akhlak muda mudi yang hari ini ramai yang jadi monyet dan babi menerusi perangainya di mana bagi rakyat yang berugama Islam, perangai berok dan babi ini tidak mampu diatasi oleh undang undang syariah yang ada pada hari ini dan untuk melihat undang undang syariah mengikut syariat Islam dilaksanakan maka mahkamah syariah perlu diberi kuasa yang sewajarnya, itu yang PAS nak buat dan ubah dan itu sebenarnya untuk rakyat yang beragama Islam.Kenapa PH tentang dengan pekikan Islam kah ini?

      Kenapa PH tidak punyai kesabaran untuk menunggu terlaksananya pindaan akta 355 sebaliknya menunjukkan sikap seperti mahu menggagalkannya sebelum ianya dibentang di Parlimen.Kejadian kejadian ini sepatutnya menyedarkan Azmin bahawa yang beri masalah kepada kenyataan yang memburuk burukkan pembangkang asalnya datang dari PH sehingga PAS mengambil ketetapan tidak akan bersama DAP dan PAN. Seterusnya PAS juga menunggu muktamar untuk memutuskan sikapnya kepada PKR.

      Kenyataan TGHH itu berpunca daripada tuduhan makan dedak PH, di mana TGHH hanya memberi perbandingan perbincangan PAS dengan Umno dengan perbincangan DAP dengan pihak luar untuk campur tangan dalam politik negara.Kalau DAP boleh berunding dengan pihak luar untuk campur tangan dalam politik negara, kenapa PAS tak boleh berunding dengan Umno untuk melaksanakan hukum Islam?

      Inilah justifikasi yang tak mahu difahami oleh PH terutamanya DAP yang cepat menuduh TGHH membuat fitnah sedangkan akhirnya Azmin mengaku ada perbincang dengan US.Ketika menuduh TGHH membuat fitnah,Rapiji mat SD membuat tuduhan pada hari pembentangan RUU 355 yang ditangguhkan kepada PAS tanpa apa apa bukti atau dokumen, tetapi DAP tak pula tampil mengatakan ianya fitnah.Sikap double standrd DAP inilah yang pasti menyukarkan PAS untuk memenuhi permintaan Azmin untuk tidak mengeluarkan kenyatan memburuk burukkan sesama pembangkang kecuali kalau Azmin boleh lebih tegas mengingatkan PH supaya tidak memulakannya.

      PH silap tembak musuh.Musuh sebenarnya ialah BN tapi PAS yang kena tembak kerana ketakutan.Kenyataannya, PAS masih lagi pembangkang dan mungkin akan terus jadi pembangkang selepas PRU 14 walaupun nanti ada kerjasama dengan Umno khusus pada PRU 14.Itu yang ditakuti PH yang boleh berkubur terus kalau ada kerjasama itu.Dan PAS sudah bersedia jadi pembangkang dengan BPMS yang sudahpun diamalkan PAS sekarang tetapi ditolak oleh PH yang masih mengamalkan budaya politik monyet dan babi...........

      Delete
    6. Rafizi Ramli membuat SD mendakwa bekas timbalan presiden PAS Nasharudin Mat Isa menerima dana daripada SRC International, yang merupakan bekas anak syarikat 1MDB. Dia juga mendakwa dana itu datang dari akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan telah dipindahkan kepada Nasharudin melalui seorang peguam.

      Rafizi juga membuat SD menafikan penerimaan seperti yang diperkatakan oleh Raja Petra. Maka riuh rendah cybertropper, macai PAKATAN HARAPAN menyerang PAS (yang kini UMNO bukan lagi sasaran utama mereka) yang mengatakan kumpulan lebai makan duit dedak.

      Lebai dah boring nak berhujah dengan puak-puak macai ini. Bukan apa mereka ini kalau kena batang hidung orang lain, bukan main naik tocang tapi kalau kena batang hidung sendiri mereka mula tersengeh macam kerang busuk.

      Untuk tulisan kali ini, lebai suka mengulas hujah Fais Al-Hajari. Sangat baik untuk 'sekolah'kan macai PAKATAN HARAPAN yang kurang daya berfikir.

      Rafizi menggunakan SD sebagai senjata untuk "membenarkan" tuduhannya keatas Dr Nasruddin Mat Isa dan juga hujah menafikan tuduhan Raja Petra serta Chegubard keatas dirinya.

      Macai PAKATAN HARAPAN pun hebohlah dalam media massa kononnya lihat bertapa HEBAT si RAFIZI kerana berani buat SD. Kalau Rafizi tak benar, maka mana berani si Rafizi buat SD?? Tanya macai dalam fecebook dan whatsapp.

      Memang SD ada "precedence" dalam penghakiman di mahkamah tetapi SD bukannya satu-satu perkara yang menjadi keyakinan mutlak inilah bukti yang sah.


      Kalau SD itu satu-satu bukti mutlak, sudah tentu kita boleh yakin bahawa Anwar Ibrahim liwat dan songlap wang RM3 billion dengan SD daripada Azizan, Dato' Majid atau Ummi Hafida yang mengandungi 38 muka surat yang 3 muka surat utama melibatkan saksi 5 orang yang dikenali. Itu baru 3 SD. Lebai rasa semua orang tahu ada banyak lagi SD.

      Kenapa semasa mereka ini buat SD kita menolakknya tetapi apabila Rafizi yang sekadar "hearsay" tanpa saksi yang jelas kita boleh kata ini benar? Sifat kluk klup (hipokrit) ini membuatkan orang mula SANGSI, dan boring dengan PAKATAN HARAPAN.


      Dalam sistem mahkamah "seseorang itu tidak bersalah selagi dia tidak dibuktikan bersalah" (one is innocent until proven guilty). Misalnya dalam kes tuduhan kepada Lim Guan Eng. PAS mengambil sikap tidak menyerang dan menyerahkan kepada mahkamah untuk memutuskan samada Lim Guan ENG bersalah atau tidak. Presiden PAS sangat jelas dalam perkara ini sepatutnya menjadi taulada kepada Rafizi.

      Ada juga dalam mahkamah kes "seseorang itu dianggap bersalah sehingga dibuktikan tidak bersalah" (one is guilty until proven innocent). Biasanya kes begini melbatkan pembunuhan. Lebai bagi satu contoh di China, sila baca di sini "China suspects presumed guilty until proven innocent "


      Satu perkara yang pelik, puak-puak macai PH ini menyerang dengan alasan kalau betul kenapa tak saman? Ini satu lagi hujah dangkal. Baik kita beberapa kes misalnya bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali penyelewengan duit dll (sila baca di sini). Kenapa DAP tak saman Razali??

      Begitu dengan Dr Zuhdi membuat pendedahan wang yang diperolehi DAP? Kenapa DAP tak saman?



      Bagaimana pula dengan Nurul Izzah, Rafizi sendiri, Husam Musa, Saifuddin Nasution, Zaid Ibrahimn (peguam pulak tu!) yang dituduh oleh Raja Petra mendapat duit daripada Genting sehingga hari ini hanya Rafizi jawab melalui SD tetapi tidak saman?? Malah Husam yang suka menjawab pun tidak mengulas... menikus!

      Delete
    7. Jika tok lebai sebenar tidak mencarut dan takut dgn Allah.
      Jika tok lebai mencarut kita faham apa yg dikata org selama ini.....ini tok lebai munaf..
      Tok lebai kejar kemewahan dunia.....ada faham tok lebai?

      Delete
    8. Kopy pes datang dah

      Sejarah penubuhan pas

      Pas lahir di pejabat bahagian UMNO Georgetown pulau pinang. Ydp fuad Hassan

      Pas tahik butir UMNO

      RAFIZI AKAN PASTIKAN PAS MENEYESAL KLUAR DARI BURIT UMNO. BURIT UMNO YA BURIT UMNO YG BUSYUK KOTOR JIJIK!

      Delete
    9. Abang Mud Penjinak Berok17 April 2017 at 12:52

      Dia dah berasa macam dia tu hebat sangat doh...uhhh bahayo set set berniaga ugama ni...Sapo tak sokong parti mung KAFIR...sedap...cari makang dengan ugama..

      Delete
    10. Woi lebai,
      Paspispussy pun bertuankan Jho Low kah. Hemm. Sedondon lah dengan BN sama sama bertuhankan Jho Low.
      Apa yang mau di gaduh antara melayu lagi dan agama islam dijadikan perisai.Tengok muka di cermin dan tanya, sekarang siapa yang paling berkuasa kalau bukan Cina kafir Jho Low. Tiada siapa dari pihak kerajaan berani cakap pasal Jho Low jangankan tangkap. Sebab cina kafir adalah kawan kepada big boss. lebai malang,unknown,sahabat,kellie basikal,serigala adu domba jahil.
      Kalau tunduk kepada Cina kafir jho low tetapi menuduh DAP kafir bermakna kamu semua lebih teruk dari kafir.#paspork@umnoporno#kafir ooiii. Tolong lah sudah terlampau terang perangai hiprokrit dan munafik tu. Malu lah sikit.
      Tidak malu kah panggil DAP kafir tapi kafir Cina Gemuk di jilat taik nya sebab kawan boss kamu semua. Inikah orang yang selalu sebut dirinya islam. Ketuanan melayu konon? Ketuanan kafir nampaknya. Cakap pasal agama No.1 dan panggil orang kafir No.1 tapi sendiri jilat taek dan kaki Cina Kafir Jho Low kerana takut hilang dedak. Islam konon,merosakan nama islam yang mulia ada lah.
      Tidak malukah Lebai malang,unknown,wak simen,pencacai dan menteri menteri selalu menyebut nama Allah tetapi terang dan suluh apa yang dibuat atau komen memang kelihatan bertuhankan Cina Kafir Jho Low.

      Delete
  2. Dah kemaruk nak berkuasa sgt dah pas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Party Pas Hadi sudah tidak relevant

      Delete
    2. Antara amanah rakyat dan talian hayat temolok masing2.......yg mana lebih didulukan deme ni??

      Jika benar deme ada belas ihsan pada rakyat kenapa tekan rakyat dengan GST di waktu taraf kadar pendapatan rakyat masih belom sampai ke tahap "pendapatan tinggi" sebagaimana yg dipekik laungkan dulu???

      Jika benar amanah dan jujur kepada rakyat dan negara kenapa berbilion2 duit rakyat boleh lesap?? Duit SRC, duit yg dibayar kepada Aabar ciplak, duit Felda yg menyebabkan ada antara rakyat Felda rugi dan berhutang.......dan banyak lagi kalo nak disebutkan di sini. Sekarang apa kabar cerita duit lesap tu??? Senyap tak berbunyi........???

      Apa pon informasi dihujung jari yeop........
      Petikan Malaysiakini 6 April 2017
      "Peguam Negara Switzerland Michael Lauber yakin siasatan pengubahan wang haram melibatkan 1MDB akan membuahkan hasil walaupun pihak berkuasa Malaysia enggan bekerjasama."

      Hokkayy kita sambung balik......
      Kalo benar pentingkan rakyat kenapa kos sara hidop rakyat makin hari makin naik dan tahap pengangguran rakyat yg hilang pekerjaan pon begitu.....makin naik jugak......sampai ada yg terjun jambatan Penang kerana kesempitan hidop nak bayar denda saman pon tak mampu.

      Kalo betol deme nak bantu rakyat kenapa subsidi perubatan, pendidikan, barang keperluan seperti minyak masak, gula dan lain2 ditarik?? Bukan ke ini keperluan rakyat marhean???

      Dan baru2 ni ditambah lagi satu beban duti kereta MPV dinaikkan 5%. Takkan tak tau MPV tu kereta ekonomi untuk rakyat Msia yg berkeluarga besar???

      Sedang dulu dalam Menifesto PRU13 berbuih bersepai air lior kata harga kereta akan diturunkan 20%-30% secara berperingkat.......jadi sekarang ni kita berada di peringkat mana......peringkat perihatin ke yeop????

      Dan sekarang.......undi kita ditagih lagi......kalo tak pangkah deme mampuih kita yeop.......mana boleh hidop kalo tak der deme ye dak???? Yelah saaangaaaatttt.......Jangan tak tau yeop.....gitulah dendangan mintak sambung talian hayat deme......

      Yeop2 semua udah besor panjang pikiolah sendiri........kalo tak serik lagi teruihkanlah ikot irama lagu yg lama tu. Udah macam2 jadi kebelakangan ni cerrrr pikio.....takkan tak nampak lagi yeop. Nak tunggu sampei jadi macam mana baru nak celik yeop.....???

      Delete
    3. Deme nk tunggu sampai tumpor.

      Jatuh tertumuih.

      Ini Kali lah
      Kita ubah PM najib
      Kita simen BN dan rosy

      Delete
    4. Bersatu bijak kerana tidak memilh PAS atau pun UMNO.
      Sebab ..... Jeng Jeng Jeng

      PAS =
      Parti Ajaran Sesat
      Pengikut Amalan Songsang
      Parti Akal Sempit
      etc etc etc .......

      UMNO

      Alif mim nun wau = UMNO
      Alif tendang Wau = Sarkis

      Boleh ke kerjasama dengan parti 2 begini

      Delete
  3. Undi PAS = Undi lebai2 rasuah jual agama 90juta duit curi rakyat marhaen Msia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau hadi gila itu dia punya pasallah. Jgn ingat orang yg beragama islam yg lain mahu ikut gila mcm dia dan pas.

      Sedang hadi sendiri belum tentu lagi boleh cium bau syurga mcm mana pula dia nak menjanjikan syurga untuk orang lain?

      Apakah dia ingat syurga ni mcm hotel. Boleh masuk keluar.

      Apakah dia ingat syurga ini bapak dia yg punya?

      Dia nak bawa ahli2 pas masuk neraka itu dia punya pasallah sebab ahli2 pas semua redho dgn janji2 hadi. Redho dgn janji2 pas.

      Delete
    2. 90juta ciput ker..

      Ada lagi 90% nak masuk kena Block..

      Tak menang PRU pun takpe.. Yang penting bagi pembangkang pecah belah dapat 900juta pegi buat umrah di hanalolu.

      Makwe Turki Tok Guru dah merasa.. Awek hawaii lagi best pandai candat sotong!

      Delete
    3. Tok Lebai MunFik....hanya yang celik hati saja boleh beza manusia atau syaitan.

      Delete
    4. Amanak Hj hadi 1981 masih berkuat kuasa weh.

      Jika hadi tak dapat apa dia hajat dari umno, dia akan kafir harbi kan umno balik

      Tak caya???

      Jom kita tengok episod seterusnya.

      # hadi tanding parlimen kepong

      Delete
  4. Otak Hadi sudah melampaui tarikh luput, tidak boleh digunakan lagi...boleh dapat kanser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi tu gila yg kita ni nak ikut dia buat apa?

      Hadi ada mukjizat ker? Sihir mungkin dia ada.

      Delete
  5. Salam. Biarlah Hj Hadi dengan teori-teori nya. Sejarah dah pun membuktikan.

    ReplyDelete
  6. Hanya orang gila atau takbur saja yg sanggup berkata undi pas masuk syurga.

    Hanya orang gila mcm hadi ni saja yg mengkafirkan semua orang umno dulu.

    Hanya orang gila mcm hadi ini saja yg rujuk semula kpd orang2 yg telah dikafirkannya.

    Halal haram bukan terletak di tangan hadi dan pas.

    Hanya nabi saw sahaja yg boleh memberi syafaat kpd umatnya. Bukan hadi dan bukan pas.

    Siapa hadi ni? Adakah nabi saw pernah menjanjikan syurga kpdnya?

    Pernah quran menyebut nama hadi dan pas?

    Jadi siapakah hadi untuk mengambil alih peranan nabi?

    ReplyDelete
  7. What happen to this ulamak
    Collude with Pas is not a good remark
    Pas leaders is just like a shark
    Eating around until it full stomach..

    There we go hadi new verse
    Choose either one to rule seem adverse
    We have to move forward but not reverse
    BN and Pas, we have to leave first..

    Hadi think he is a prince charming
    Tell the press with his sweet talking
    But for me, he is just dreaming
    Actually, no one care what he is thinking or saying..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tua nak mampus pun masih tak sedar diri lagi. Lidah serupa mcm biawak punya hadi.

      Itu pun masih ada lagi orang melayu yg gelar dia tok guru.

      Tok guru apa mcm tu? Tok guru pembawa mala petaka mmg dia lah.

      Delete
    2. Bro zack,

      Ulama ada banyak jenisnya
      Ada yang baik dan ada yang jahat
      Toksah le bro zack dok tanya tanya
      Yang satu ni jenis apa, dah tentu bro zack ada pendapat..

      Delete
    3. Nengok Eddie ahwang ni teringat pd cerita guru Yahya yg keluar TV kira2 20 tahun dulu

      Delete
    4. Bro Tajul.....teman pon teringat juge dengan cerita drama zaman kita kecik2 dulu......tak le sangka ada ulang tayang lagi.

      Errrrrr..........amanat yang dulu tu apa kabornye.....masih relevant lagi ke atau udah diharamkan???

      Delete
    5. Bro Perak Man.....here's my pantun 3 kerat...
      I do not know how to pantun
      But I just want to ask
      Is the amanat still relevant or just a cartoon???

      Delete

    6. For me the amanat is only an idiom
      Those days hadi use it like an opium
      From eightys to this millenium
      Give a thought,bro phantom
      how many people lives have been doom?

      The answer is so simple
      Hadi and najib now is a couple
      Amanat is not relevant, out of the table
      This so called ulamak words is not stable..


      Delete
  8. Kalau kita fikir secara lojiknya betul juga kata Haji Hadi ni,sebabnya kalau kita tengok kepada parti pembangkang sekarang ini masih tidak ada titik persefahaman,malah masih jauh lagi untuk mencapai tahap itu.....kelihatannya masih longgar.Kelihatannya asyik dok nak berebut jadi PM. Sehingga sanggup nak melantik Anuar yang masih duduk dalam jil sebagai PM.

    Dengan keadaan seperti ini apakah boleh untuk menarik kepercayaan rakyat kepada pembangkang dengan begitu mudah??...sedangkan rakyat kini sudah begitu cerdek.Fikir2kanlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pas boleh menang dlm pru 14 nanti nak lantik hadi jadi pm lantiklah.

      Tetapi sampai kiamat pun pas tak akan dapat putrajaya tu. Cakap besar boleh lah.

      Delete
    2. heheheh..tergolak den,dongar cito ekau,parti kau tu sampai kiamat pun kono tipu dgn ameno,Dalam PH,PM takdo issue semuo dah sebulat suaro,PM/TPM adalah melayu,melayu yg dipilih bukannyo melayu bahalol,masuk parlimen jadi pak anggok,kaki koncing,penyamun,lobai tonton porno,bukan..bukan..bukan..,Dah sebulat suaro PM dari PH DUO PENGGAL JERR,mungkin rAFIZI.muhyiddin,PAK MIN,sallehuddin,mungkin mukhriz..,mungkin wan azizah,mungkin nuar..Yg ponting mereka bekerja kuat,tak menipu,songlap duit rakyat..dan penerapan nilai2 islam.

      MANEFESTO PH hAPUSKAN gst,kaji br1m ekonomi okay tambah lagi,kawal harga barang/minyak,hapuskan tol sedikit demi sedikit,HAPUSKAN RASUAH,TANGKAP PEROMPAK,DAN PEMBUNUH ALTANTUYA,...Banyak lagi..

      Delete
  9. Siapa Hj Hadi ni?
    Beliau adalah Tuhan KPD ahli2 Parti PaS @ Parti AjaraN sESAT . Beliau adalah pemegang kunci pintu surga utk ahli2 partinya. Orang Islam lain malaysia dan seluruh dunia kena dtg jumpa tuhan hadi jika nak masok surga sebab Pas hanya ada di mesia. kahkahkahkah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penduduk mekah penduduk madinah kenal hadi ker?
      Pernahkah haji jadi imam besar memimpin umat islam bersembahyang di musim haji?

      Delete
    2. Siapa pernah tengok hj hadi menjadi imam besar di Baitullah memimpin umat islam atau jemaah haji menunaikan solat?

      Delete
    3. TUHAN HADI

      ' kita dok se menang pilihanraye '

      Kita nak tegak hukum tuhan bukan nak menang pilihanraye'

      Kalah takpe Ning hok penting hukum tuhe kite tegok..

      - TUHAN HADI di Ceramah Mega kg Rusila Feb 2017 -

      Delete
  10. ABUP: Asal Bukan Umno Pas.

    yg satu guna bangsa tipu Melayu,yg satu lagi guna islam tipu Melayu.


    1MDB: Mahu Duit Bu###..MEREKA SEPAKAT TENTANG INI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu yg rompak Melayu.....Melayu tipu Melayu......Melayu yg makan duit Melayu......Melayu yg jahanamkan bangsa Melayu.

      Betol kata 00.02.....satu jual bangsa.....satu jual agama.

      Delete
  11. ULAMAK SESAT LAGI MENYESATKAN-INGAT PESAN NABI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila tengok gelagat Haji Hadi dan PAS(PArti Sesat)ni,
      teringat aku Filem Lang Buana dulu,HUKUM....HUKUM....
      Tak guna merekacipta hukuman, sedangkan operasi pencegahannya lemah.

      Delete
  12. Bravo bro Perak man you're cool
    the one thinking he's God, is really a fool
    he promises heaven, his followers say "wonderful",
    they just have to obey, like kids in school

    The school of thought is what we say
    the good things in life he doesn't play
    A hefty sum from umno he claimed hearsay
    laughing all the way to the bank, come what may

    this idiotic mat Singapork is a poor chap
    believing Bijan to be good,he must be mad
    if Bijan a hippo, he must be rat
    have to shove him off, he's a brat!

    the dedakian were given a Samsung each
    to be used to attack Pakatan at ease
    Pro Pakatans contribute freely as we please
    dedakians resemble old engines without greese

    the dedakians will consider phones as last gifts
    after PRU there'll be no more Chief
    the one who leads the cabinet with mischieve
    hauled in Sungai Buloh as a billionaire thief..





    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...terbaik bro fan tun..

      Always remember when i was little
      A song that sound like a riddle
      Just wanna share with you all people
      Just change its name to make it simple..

      Jib and hady went up the hill to fetch a pail of water
      Jib fell down and broke his crown and hady came tumbling after..

      This is what will happen to both of them
      Because of money they have no shame
      Religious and races are only their game
      Peoples welfare, they just dont give a damn..

      Delete
    2. Yeop.....teringat teman masa kindergarten cikgu ajor nyanyi lagu tu.......tapi yg ni lain bebenor pulak bunyinye........yg ni lagi sedap dari yg belajor masa tadika dulu.
      Ropenye zaman udah berubah yeop......jom kita ubah..!!!
      hehehe

      Salam perjuangan Bro2 Fan Tun dan Perak Man.
      Tak lupa juge Tajul dan John Doe.

      Delete
    3. Tuuuu dia beraasssssapp pantun omputih bro Fan Tun....
      Rugi kalo tak baca yeop....
      Very well done bro......!!!

      Delete
    4. Setuju dgn bro perak man and phantom.

      Bro Fan Tun kalau buat pantun English pun sama berasap dengan pantun dalam BM..

      Terbaik.

      Salam perjuangan kepada bros Fan Tun, Perak Man, The Phantom dan Tajul.

      Delete
  13. lebai hadi hanya mampu menghasud ahli pas saja. selain dari itu, semua cakap dan tindakannya hanya ikut selera dia sorang.. kemaruk jawatan kata orang kampung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "..kemaruk jawatan"....SAHIH statement tu Anon 0113!

      Delete
  14. Fan Tun and Perak Man,

    Both of you are just awesome!

    ReplyDelete
  15. Kuatnya Azan di Singapore nih..

    Sampai terkejut teman

    Jom pegi solat berjamaah ke masjid bersama melayu singapok..

    Mamat singapok dah bangun belum?

    ReplyDelete
  16. Bila org kata pas fpt dedak cop najib melenting ttp mulut vkp serupa,dahbtermakan dedak cop najib...

    ReplyDelete
  17. Pas hanya ada pada nama shj. Parti tu kepunyaan Najib slepas dibeli olih Najib melalui agent Nasa dgn harga rm90juta.

    Mcm beli company. Yg tahu company kena jual ialah CEO dn Board of Directors. Ordinary shareholders jarang tahu.
    Yg tahu Pas dh djual rm90juta pda Najib ialah Hadi & lebai2 yg pegang jawatan serta agent. Walaun bodoh tk tahu.
    Hadi juruckap Umno..Pas kini jadi Umno2 slepas dbeli Najib. Tu fsl propa... nk kuasa, ikut Umno & Umno2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhan sudah tukar sebahagian tok lebai pas menuju neraka(mengejar duit) akibat terlalu lama menipu rakyat.

      Delete
  18. Pas umno Sama punoh negara.hancur.

    ReplyDelete
  19. En Shbuddin, ASLM'ALKM.
    Isyu pokok gue rasa bukan hujjah2 yg kemas dan teratur yg boleh mematahkan pendapat Presiden PAS, ttpi apakah tahap kepeduliannya ?
    Atau adakah dia kisah?
    Mungkin duduknya 'jauh panggang dari api'. Dan fenomena atau gejala ini bukan saja duduknya pd Hadi, ttpi nampaknya pd hampir semua 'elit' politik Malaysia.
    Satu jalan keluar ialah melalui pendidikkan atau pertebaran ilmu politik (dan ekonomi) secara sistematik, intensif dan merata. Mungkin En Shbuddin dan rakan seangkatan boleh memikir untuk melaraskan maklumat dan pandangan kepada 'audiens' yg selain ketua2 'kabilah'2. Kita mungkin perlu bak kata pepatah "... Merajuk pada yang kasih, manja pada yang sayang, meminta pada yang ...."
    Mungkin kisah Abdullah ibnu Maktum (?) dlm suroh Abasa (80) boleh jadi rujukkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Excellent view - we really can't convince those like that pas president and his people who believe that they are always right and shall go to Jannah no matter what.

      People believe what they want to believe.

      And what is worse in Malaysia is that with pas and its new buddies umno they go all out to have others in Malaysia to believe in the same thing too - through intimidation such as people are not going to Jannah if they do not vote for pas or Malays and Moslems in Malaysia shall suffer horribly if they don't vote for the penyamun party...

      But thanks to Allah swt more and more of our people have become very smart these days and can see the game that these pas and umno leaders and followers are doing. And soon we shall see how true this is with the outcome of the coming general election. InsyaAllah.

      Delete
  20. Hadi sedang dipermainkan Najib. Tgk la di PRU14 nnt. Kawasan PAS yg tidak dipertandingkan PH, UMNO akan lawan. PRU14.....kami menanti.

    ReplyDelete
  21. TUANG PESIDANG DA MAKAN DEDAK APE YERKK? SMPAI MAKIN SENGAL

    ReplyDelete
  22. ADA MASALAH NAK DLM NAK JADI MEWAH
    ASALKAN JALAN YG DIAMBIL HALAL TOYIBAH
    APA MASALAH PUAK BARUA TGK PAS MEWAH
    PUAK NI BARUA TAK SENANG PERPADUAN UMMAH

    ..... BERAMBUS SINGAPORK@DAP....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceyyy..Tak salah hala toliban la kunuuun. Ni langkah attack mode Samsung baru tu kot.
      Hampeeh, Halal butir tahik low ko la. Duit pencen kwap org tua yg singgah 1mdb, masok lobai nash, pass poket ko tu.
      Apa,? Curi duit bapa Halal Toyiban? oooo suda tukar laa ..sorry ako tak belajar agama dari Ayoh Eddy Pheng Teko Besat dan Ayoh Nikki Al Bdoh.
      Apapun, ABUBNOPAS Asal Bukan Umno BN atai PAS.

      Delete
    2. Jika duit itu bukan dari duit curi....curi duit rakyat(duit aku).....aku pun tak kesah...BERUK!!!!!...

      Delete
    3. Kikiki..

      Akak langsuir sudah panas dan tetek sudah goyang yanggg..

      Jibby rembat duit berjemaah berdua je dgn rosy.

      Bala kita berjemaah tanggung smpi 7 keturunan belom tentu habis USD 50 billion bunga 6% dari ah long yahudi.

      Rosy tersenyum riang shopping seluruh dunia naik jet kerajaan Malaysia dan bil nya kita berjemaah bayar.

      Bila singapork buka rahsia jibby & rosy, akak langsuir sudah panas dan tetek sudah goyang yanggg..

      Ini Kali lah
      Ubah PM najib
      Simen BN Dan Rosy

      # hadi tanding parlimen kepong

      Delete
    4. HATI HATI SAMA MAT SINGAPOK

      DIA BAWA AJARAN SESAT KE SINI

      BUAT GILA MACAM KENA SAMPOK

      CONFIRM DIA NI GILABABI

      Delete
  23. Bukti mana.... DOJ mana... FBI mana...Swiss Bank mana...Spork Bank bila nak panggil.. dah sita.. dah rampas ka blom...?

    Bukti mana...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada bukti.......
      Umnopork
      Paspork.

      Delete
    2. sdra 9.02,

       Camna 42 juta duit SRC masuk akaun najib tanpa sndiri sedari

       Dari mana SRC dapat nombor akaun najib

       Siap dengan nama najib yang tepat

      buktinya....najib akui terima duit tapi.......

      Kalau kamau muslim, jawab dengan jujur kerana Allah swt.

      Delete
  24. Hadi rasa dia adalah nabi terakhir yang boleh ubah hukum Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat 'wahyu' dari JIN AYOH PIN Besut Trg.

      Delete
    2. Anon 08:40...
      mu ni basa menate beruk, curi duit tak bak ngaku.
      mu ni basa keturunan anak haram!!!!

      Delete
  25. Baginilah apabila pemimpin yang terlalu tamak dengan keduniaan,perumpamaan Melayu ada menyebut" Umpama anjing dengan bayang2".Umno dan Pas sama berada diatas jambatan ini atas ketamakan nakoda parti ini,tunggu akan kehancuran parti2 ini,kerana kaegoan kedua nakoda ini kapal mereka akan hanyut dan hanyut.sekarang mereka tengah jilat ludah2 yang dulu mereka tinggalkan.

    ReplyDelete
  26. Viral di laman blog…..

    Soalan yang sama, jawapan berbeza…. Siapa yang lebih baik????

    UTUSAN: Apakah pandangan Datuk Seri mengenai kewujudan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, apakah kesannya kepada kuasa politik orang Melayu memandangkan penubuhan sebuah lagi parti akan memecahkan lagi undi orang Melayu?

    DS HADI AWANG : Kuasa politik orang Melayu ada pada Pas dan UMNO. Jika mana-mana parti nak tadbir Malaysia, pilih Pas atau UMNO. Kita terbuka kepada mana-mana parti nak bersama dengan Pas, syaratnya terima Islam.


    UTUSAN: Apakah pandangan Saudara mengenai kewujudan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, apakah kesannya kepada kuasa politik orang Melayu memandangkan penubuhan sebuah lagi parti akan memecahkan lagi undi orang Melayu?

    ARIS AWANG: Soalan yang baik, ini penjelasan saya
    Pertama: Penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia adalah disebabkan menentang penyelewengan Dana Rakyat yang cukup besar dan menjadi rekod dunia, oleh itu tidak timbul soal Melayu akan berpecah, kerana seluruh orang Melayu dan Islam wajib menentang penyelewengan kerana kita diajar oleh Rasulullah saw wajib menentang Asobiyyah (Perkauman Sempit) iaitu tidak boleh menyokong kejahatan yang dilakukan walaupun oleh puak kita. Adakah saudara suka dana rakyat diselewengkan oleh pemimpin UMNO secara berleluasa tanpa sebarang penentangan?

    Kedua: Melayu yang menubuh PPBM kerana menentang rasuah dan penyelewengan pemimpin UMNO/BN tidak akan menyebabkan perpecahan Melayu kerana mereka akan bergabung dengan Melayu yang keluar meninggalkan UMNO/BN pada tahun 1987 dan 1997 yang lalu dengan penuh kesedaran bahawa memerintah dan menjaga khazanah negara adalah amanah Allah yang sekarang ini berada dalam Pakatan Harapan samada dalam KEADILAN, AMANAH bahkan dalam DAP. Melayu lawan rasuah bersatu menentang Melayu makan rasuah. Baguskan? (wartawan mengangguk setuju)

    Ketiga: Kita ambil contoh Parlimen Pekan akan ditandingi oleh Melayu UMNO iaitu Dato Seri Najib Razak sementara calon dari Pakatan Harapan akan diwakili oleh Melayu PPBM dan siapa pun yang kalah disitu yang menang tetap Melayu dan Islam, tidak mungkin tiba-tiba Cina yang akan menang di Parlimen Pekan. (sambil ketawa kecil)

    Keempat: Jika dengan menubuh kumpulan baik untuk menentang kejahatan pemerintah dianggap pemecah belah perpaduan kaum, maka apakah sanggup saudara mengatakan Rasulullah saw adalah pemecah belah bangsa Arab kerana menentang kejahatan pemerintah Arab ketika itu? Sudah tentu tidak kan..... ? (sambil tersenyum)

    Kelima: Ada banyak lagi point saya ingin ulas mengenai tohmahan PPBM adalah punca perpecahan Melayu, secara ringkas ingin saya nyatakan bahawa semua itu adalah propaganda jahat pemimpin UMNO/BN dan sekutunya untuk terus merompak khazanah rakyat dari satu tabung kesatu tabung, dari lembaga kesatu lembaga sehingga akhirnya rakyat terus derita dan untuk menutup itu mereka didendangkan dengan ketakutan yang entah apa-apa. Jika ingin lebih panjang saya syor Utusan boleh anjur wacana bertajuk Apakah PPBM punca perpecahan Melayu? dan panggillah Tun Mahathir sebagai panelis.

    ReplyDelete
  27. Budin juga salah kerana faktor DAP akan tetap menjadi penghalang kemenangan wlwpun matemaik nampak angka pengundi cina boleh menangkan PH tapi ingat falsafah cina sentiasa menjadi pegangan mrk iaitu tikam belakang kawan kalau ada untung lebih.

    Kedua, melayu sukar nak biarkan parti yg penuh kebencian spt DAP memerintah mrk.

    Kita akan rasa kebencian mereka kpd melayu akan akhirnya terzahir secara luarbiasa bila mrk menang ke putrajaya bersama parti2 melayu lain yg bersekongkol kerana faktor terdesak.

    Memang Najib buruk perangai ttpi buruk lagi musyrik DAP, bukan shj kafir kpd Allah penciptanya tapi mrk dlm masa sama pendokong agenda bahaya komunis, sekularis, liberalis kpd umat agama dan bangsa kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jual assets negara pada cina komunis BETUL ke?

      Melayu takut DAP bodoh....baik hidup dalam hutan

      Melayu sokong penyamun berdosa dari segi agama
      Mempertahan penyamun dilaknati Allah
      menyamun hak rakyat berdosa

      Delete
    2. Baca alkoran

      Jelas.. Mengatakan

      Lebih baik kamu sokong seorang raja Nasrani yg jahil lagi kapir dari abu jahal yg munafik

      ANON SETAN PKMAK BABEE..jangan ko nak main nama tuan Shah..

      NABI S.A.W KITIKA DI SERANG D KITA MEKAH MINTAK TILING SIAPA?

      JAWAB BABEEEE

      PENGIKUT NABI S.A.W LARI KE HABSYAH DAN MINTA BANTUAN RAJA NASRANI DI SITU. DIBERI LAYANAN BAIK DAN BANTUAN !

      ANON BABEEE

      kalau ko rela benci kapir dan angkat Najib penyanun jadi wali kamu.. Sudah bercanggah dgn amalan nabi kamu!

      Kepala setan punya ajaran agama kamu anuti anon!

      Delete
    3. Anon 1015!

      Ko brnci cina dan liberal komunis tapi brp ayat alkoran ko paham dan hafal? Arabiya pun ko tak reti..

      Liberalisasi kunun nak hantukan melayu pada masa sama merembat!

      Memang anon agama kamu anuti betul pkmak sebab bikin kau susah nak paham maksud kitab kamu!

      Di kalangan kami non moslem pun boleh hafal ayat ayat suci alkoran kareem! Malulah sikit! Bangsat liberal komunis la kunun

      Delete
    4. Assalam
      Aku tak sokong kerajaan seperti saudara malaysiabaru tapi aku juga tak suka bahasa2 dari en malaysiabaru. Jom kita semua lebih adab.

      Delete
    5. 1652 Kau mau beradab dengan pengkhianat rakyat,kaki putar belit,kaki fitnah,kaki spin kau tunjuk lah adap kau. Guarantee kau melompat macam beruk bila kau dapat balasan dari kaki dedak tu baru lah padan muka kau. Selagi kau cuba beralasan selagi itulah diambil kesempatan nengelirukan rakyat. Kau tau apa kaki dedak berpendapat,hah kau sudah masuk perangkap. Cerdiklah sikit bro.

      Delete
    6. Tatang ka. Org ajak lebih beradab pun tak suka. Berbeza pendapat tu perkara biasa tapi jgn sampai hilang adab. Kata melayu dan islam bikin adat pun taktau.

      HR. Bukhari, Muslim
      Tatkala Nabi saw bersabda: "Sesungguhnya termasuk dosa besar yang paling besar adalah makian lelaki kepada orangtuanya".
      Para sahabat bertanya: "Bagaimana dia memaki kedua orangtuanya ?".
      Beliau saw menjawab: "Dia memaki bapak ibu lelaki lain, lalu lelaki lain itu memaki bapak ibunya"


      HR. Ahmad melalui Abu Hurairah r.a
      Rasulullah Saw bersabda:
      Bila kamu sekalian mendengar seorang berkata:
      'Telah binasalah manusia'
      Maka dia-lah orang yang paling binasa.
      Allah SWT berfirman:
      'Sesungguhnya dia inilah yang paling binasa


      HR. Ad Dailami melalui Anas bin Malik r.a
      Rasulullah Saw bersabda:
      Dosa merupakan kesialan bagi orang yang bukan pelakunya yaitu apabila ia mencacinya niscaya ia akan mendapat cobaan dosa tersebut dan
      Apabila ia mengumpatnya berarti ia melakukan dosa serta apabila ia rela dengannya berarti ia bersekutu dengan pelaku dosa.


      HR. Bukhari melalui Abu Hurairah r.a
      Rasulullah Saw bersabda:
      Puasa itu perisai (benteng).
      Maka janganlah berkata kotor dan jangan berbuat bodoh.
      Bila seseorang ingin membunuhnya atau mencaci makinya hendaklah yang berpuasa berkata `sesungguhnya saya ini berpuasa` sebanyak dua kali.

      Harap yusn tatang ka dan malaysia baru dpt pedoman dari agama islam. Beradap lah

      Delete
  28. Saya harap hadi awang sepatutnya membuat kajian yg lebih mendalam sebelum buka mulut. Ia hanya memperlihatkan betapa dia is not intouch with reality.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi skrang jd baruah Najib slepas Najib beli Pas rm90juta.

      Delete
  29. Ramai sgt org buat komen dlm ni yg cetek ilmu agamanya. Ada ke dikatanya nabi minta tolong kapir mekah nak menangkan islam. Kamu pakai kitab seaat mana?
    Dlm Quran dah terang larang kita berkawan dgn kapir dalam urusan agama, urusan masa depan negara umat Islam.

    Korang yg tak pernah faham bila baca Quran sbb tu korang boleh duduk dgn setan kapir.

    Najib bersalah sekali pun tp jgn bw DAP tu sama menangnya. DAP tu cina radikal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Najib bersalah sekali pun tp jgn bw DAP tu sama menangnya. DAP tu cina radikal".

      MCA, GERAKAN< SUPP< UPP< PRS< SPDP< MIC islam ke?

      mengapa bodh sangat takut dengan DAP????
      melayu dan islam memang lembik. Saya melayu muslim tapi berani.....kau momokan DAP, kau momokan mahathir, kau momokan sesiapa sekali pun aku tak takut. Aku takut hanya denga Allah swt. sebab itu aku tak samun, aku tak kata tiada kesalahan macam apandi, aku tak buat selective arrest macam khalid..

      Delete
    2. Ya lahhh....sbb apa bodoh sangat???? Umno dh sana dgn Mca,Mic, gerakan sejak 1957 lg. Turn bukan kafir ke???? Bodoh punya walauun..Sgor tu bleh pulak dgn Dap...

      Delete
    3. 1056 ? Cetek ilmu agama

      KELUARKAN HADITB SKRG KAMI NAK DENGAR!

      CEPAT ANON!

      dap hanya sebuah party politik ditubuhkan ikut Aperlembagaan negara!

      Kalau dap tak betul boleh di nyahdaftarkan.. Adakah Malaysia negara islam ikut perlembagaan? Jawan anon si agama cetek!

      Islam hanya agama rasmi.. Ia tak bawa apa apa makna. Tapi bukan negara islam di bawah perlembagaan.

      Ini bermakna nak luluskan apa apa berkaitan undang islam perlu dapat kelulusan parlimen (mca mic supp sapp pba ldp) bukan main sembrono redah seolah olah perlembagaan dah bagi lesen .

      Kalau perlembagaan dah kata negara islam tak perlu nak bawa ke parlimen ... Dapat signaturw Agong dah cukup. Nak gubal amemd 1juta kali tak payah bawak parlimen kalau betul islam is guaranteed as a supreme law un the constitution. Makna islam berada di atas perlembagaan ! Begitu juga parlimen di bawah islam! Segala galanya di bawah ISLAM!


      Tak paham lagi melayu celup munafik UMNO?

      Makna islam is above tbe law! Above parliament. Islam as the main sourxe of all laws be it the cobstitution! Baru ko boleh cakap banyak!!!

      Ini setakat islam agama rasmi. Jer ko nak cakap byk!

      Ptuiioiiih

      Delete
    4. Pada tahun 60an dr burhanudin di sumbat I.S.A

      Tapi kenapa lee juan yuu tak dsunbat I.S.A?

      Dr burhanudin itu ydp pas
      Lee kuan yuu adalah preisden PAP! Kapir kalau ikut tafsir kamu!

      Pkamak UMNO lebih suka kapir dari moslem !

      Dari dulu sampai skrg UMNO. Bergelumang dgn anasir anasir kapir laknat harby macam tok nenek kamu ANON!

      kihkib anon keturunan machai kapir!

      Delete
    5. Anon 1056 ini lah manusia durjana. Mother of all Racist. IS ni islam juga mestilah kau sokong habis habisan kan? Harab harab IS atau Abu Sayaf tangkap kau barulah kau minta kafir tolong. Kepada Anon 1652 nampak kah manusia begini yang tidak berotak, racist. Patutkah kita beradab dengan binatang sebegini. Masalah nya dia cakap sebagai seorang islam. Islam apa jenis species ni. Cuba kau fikir.

      Delete
    6. Kepada tatang ka. Ikut la cara nabi kita utk betoikan kesalahan org lain. Ajak la kearah kebenaran dgn lemah lembut. Itu yg alquran ajar. Bukan dgn maki dibalas maki. Ada pernah dgr nabi maki bukan islam yg nak bunuh nabi. Memang anon2 pro kerajaan kuat maki dan ckp mcm2. Tapi kita jgn ikut cara dan jalan depa. Ikut pedomsn hidup. Akhlak nabi dan alquran. Bukan ikut cara pihak pro krajaan yg celupar. Adakah islam ajar kita maki pada org yg tak sependapst dgn kita. Dlm alquran ada ajar kita jgn maki sembahan org kafir nt depa akan maki Allah pula.

      Delete



  30. Ko boleh maki le sorang2 RBA/talibarut2 DAZ. Maki itu akan buat u turn dan balik kena ko sendiri.


    ReplyDelete
  31. MALAYSIABARU TUNJUK TERROR AL QURAN
    AYAT MANA MALAYSIA BARU YANG KO RUJUK
    KITAB SYIAH ATAU AL QURAN SANG JALAN
    BARUA MACAM NI LA YG PERLU DI HEMPUK


    ....BERAMBUS SINGAPORK@DAP....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat singapork tahu ker alquran?...alquran dan hadis kata tak boleh sokong perompak tapi mat singapork tetap sokong ketua perompak...mat singapork jahil tapi berlagak terre plak....Puak neraka ...

      Berambus PasPork@Umnopork...ha4...

      Delete
    2. Kih kih kih kih

      Dia tau makan pork@ babi aje..

      Di Malaysia habis stock tu dia marah kena pg singpare beli babee.. Mahal lak tu rm3.154 $1sing dollar

      Delete
    3. Kikikiki.kahkahkah #berambus@paspork@umnoporno

      Delete
  32. Salam. Kita BOLIH berbeza pendapat dan berbeza fahaman tetapi..Janganlah samapai kita memaki dan menghamun seperti yang ditonjolkan olih Hj Hadi. Islam tetap Islam tetapi adakaj kita benar benar ikut syarikat Muhammad saw.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas ikut syariat nabi. S.a.w

      Berkerjasama dan menyokong pencuri lahnat rn2.6b 47juta src semua masuk direct akaun.. Asalnya dari 1mdb.

      Pas ikut sunnah nabi.. Berkerjasama dgn lanun..

      Betul ada hadith pas kata boleh bekerjasama dgn penyamun! Perogil! Pembunuh! Bukti semua ada!

      Delete
    2. Hadith baru kluar 2017

      ' demi islam demi melayu semua rakyat wajib sokong pemimpin yg mencuri mahupun membunuh demi islam '

      Hanya demi islam rakyat wajib ikut cakap pencuri

      Kalau demi DAP tak wajib sebab DAP suruh tangkap pencuri..ini adalah salah ikut hadith tuhan yahadi yg baru kluar skjp tadi

      Delete
    3. Makamah seluruh Dunia pakai bukti/document/transaction/money trail.
      Paspork@umnoporno@BeEnd pakai 'Air Liur- cakap saja donation' sebab era paperless.
      Just imagine these are leaders of Bolehland. How thick is their skin.

      Delete
  33. Lobsi pas perasan kuat sangat daah..bangkali lobai fapat ilham dlm mimipi..

    ReplyDelete
  34. ALQURAN PETUNJIK DAN SANG JALAN
    TIADA TUDUHAN APA LAGI NAK SAMAN
    MAHKAMAH PUN TAK JAYUH HUKUMAN
    CAMNER BOLEH TUDUH KESALAHAN...?

    ASSMIN CAKAP BELUM JATUH HUKUM
    JANGAN HUKUM SI ADAM ROSELY
    PANDAI PLAK BARUA BAGI MAKLUM
    ITU PUN KALAU KENA PUAK SENDIRI. ... PUIII....!!!


    .....BRAMBUS SINGAPORK@DAP. .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat singapork bongok tak ikut quran dan hadis subahat sokong ketua perompak...
      Hei bongok kalo tak bawak mahkamah macam mana hakim nak jatuh hukum?...

      Berambus PasPork@Umnopork bongok...hi4

      Delete
    2. Kih kih

      Kalau bawak mahkamah pun boleh lepas..

      Yg suruh bunuh mongol dah lari ke Oxford! Knp AG tak buat rayuan setelah mahkamah tinggi kata no kes

      Delete
  35. ENGAKUAN KERJA KHIANAT PAS OLEH SEORANG AHLI PAS

    BN menang dgn undi rosak 729! Dan 128 kertas undi tidak dikembalikan!

    Asssalamualaikum semua group perpaduan agama.

    Saya Ghazali bin Mat ic 590612 03 5267 Dun kemuning parlimen machang Kelantan. Kalau sesiapa ada x puas hati boleh cek no keahlian saya.

    Saya amat kesal dan sampai keharini sy masih terkilan dgn parti kita pas. Ini kesah dan tauladan buat saya.

    Saya amat sayang parti yg saya dokong dan memperjuangkan islam. Ini kesah berlaku pd pru ke 13 dimana sy diberi tugas utk menolong jentera PKR bg PENGAKUAN KERJA KHIANAT PAS OLEH SEORANG AHLI PAS*
    .

    Kehadirsn sy dlm pkr disambut baik oleh ajk dan jentera2 dlm PKR dan diberi tugas sabagai pengarah pilihanraya bg dun Kemuning. Tugas ini amat berat utk sy terima tp oleh kerana permintaan dr calon iaitu saudara Dr.Wan Zawawi Ismail.

    Pendekan cerita pd awal kempen sy amat2 berbesar hati dgn kerjasama semua pihak mengikut culaan ketiga2 dun pas blh menang. Ini bermakna parlimen pun ikut sama menang.

    Hampir seminggu lg hari nk buang undi lain ceritanya.

    Saya dipanggil bermesyarat dgn pengarah2 dun dr pas dan juga calon. Disini bermulanya keraguan sy yg mana diarahkan :

    Calon Parlimen jgn dibagi undi dan undi parlimen dibagi kpd Umno.

    Ini arahan dr presiden iaitu Hj Hadi. Sy bertanya kenapa ini berlaku. Jawapannya arahan presiden.

    Sy mati akal. Pilihan raya rasa mcm x berguna lg. Maklum lah niat hati nk ke putrajaya.

    Apabila sampai hari membuang undi dan seterusnya pengiraan undi, jelas 3 dun pas menang dgn majoriti tiga ribu lebih tp PKR kalah kpd umno (parlimen) dgn majoriti 805 undi.

    Sy menyesal dan menanggis sebab kerjabuat sy sia2. Bermula dr situ sy x mempercayai lg apa2 yg berkaitan dgn pas.

    Apakah parti islam yg memperjuangkan agama sanggup menikam belakang dlm gabungan pakatan rakyat?

    Harini sy masih ahli pas tapi pru 14 sy nekad x akan undi pas lg.

    Wsalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nak heran

      LIHAT PRK TELUK INTAN!

      DAP KALAH UNDI melayu!

      arahan dari ydp!

      Melompat nasha mat Bisa. Seronok. Betapa undi melayu penting buat DaP.

      Najib kagum dgn strategy nasha.. Masyuuk 90juta!

      Anon. PERCAYALAH KEPADA BANTUAN ALLAH.. tanpa Pas pun pakatan boleh menang!

      Delete
  36. Saranan saya toksah dok layan budak sekolah rendah singapork tu. Samaada dia budak SRK atau otak dia masih ditahap tu saja. Toksah dok bawa level kita ke level budak retarded ni. Buat masa saja. Saya dah cuba tapi dia bukan nak jawab atau bahas tapi masih dok dengan level fahaman dia saja. Biar lah dia dengan dunia dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju bro. Tu Singapork@paspork@umnoporno binatang tu.

      Delete
  37. Anon 12.51

    NK KATO PANDAI MEMANG TAK ADO NGOKK
    CERDIKNYA JAUH LA SEKALI MANGKOK AYUN
    CEPAT LA MAMAK BAWAK KE MAHKAMAH BONGOK
    BARU ADA BICARA DAN JATUH HUKUM


    .. kikikiki.... mamak champion jadi batu api ajer.... dah lama cabar mamak pulak bawak mahkamah... telo mamak goyangg berdesup masuk dalam jubo.... kikkki


    ...BERAMBUS SINGAPORK@DAP....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai
      Berambus Singapork@paspork@umnopork. Boleh bagi tau kah agama apa yang kau anuti? Tuhan Cina kafir Jho Low? Dengar cerita ia hanya untuk orang yang lebih kafir dari kafir saja yang beragama sebegini. Seperti kau cakap DAP kafir, mesti di perangi tapi secara sembunyi kau peluk dan cium punggung cina kafir Jho Low sebab Tuan kau suruh. Memang lah kau layak dapat gelaran lebih kafir dari kafir dan sesuai bertuhankan Jho Low. I just dont know how much Lower u can go.

      Delete
  38. Anonymous 17 April 2017 at 12:46, betoi kah ni. Adakah orang2 yg tangan kanan pegang Alqoran dan kiri hadith tu sanggup berperangai macam yahudi.Nak kata pun pas hanya satu lagi parti politik saja dan pemimpin depa adalah pelakun politik saja. Depa hanya membawa watak.

    Lani depa sedang berlakun drama arahan umno bukan kerana jalan cerita bagus tapi bersesuian dengan kerektor peribadi depa dan amat mustahak bayaran yg amat lumayan.

    ReplyDelete
  39. Assalam
    semua yg sudi ulas politik baik pro pembangkang atau pro kerajaan
    Khasnya org islam

    Saya menyeru dan mengajak semua kita kembali kepada adab dan ajaran agama kita dlm beri ulasan diruangan tuan budin walau kita berbeza pendapat sesama kita.

    Jgn kita ikut memaki bila org lain memaki. Tetaplah dgn adab dan ajaran agama kita.

    Saya puji cara fantun yg kritis dan membina sekali beradab.
    Saya dah lama diruangan ini sejak blog tuan budin hanya terima belasan komen sahaja utk setiap artikel.
    Ketika tu tuan budin kerap delete komen2 yg memaki dan unsur agama.
    Kita boleh lihat contoh org2 yg komen di blog che det. Walau beza pandangan tetap jaga sopan santun.
    Mohon tuan budin delete komen2 yg memaki dan merapu supaya blog ini kekal seperti tagline. Kritis dan membina. Bukan memaki dan berperang.

    Saya kurang berminat dgn kerajaan seperti kawan2 yg lain tapi saya juga lebih berminat dgn komen2 yg membina dan beradap.
    Ini hanyalah sebuah nasihat utk pedomsn bersama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1347 I think u are wasting ur time. What i did is An Eye for An Eye. We are fighting to save Malaysia, to save our future generation but look at Unknown,sahabat,carry basikal and dedakian they are here to spin,confuse the public as much as they can. They are Pengkhianat Rakyat. What do u think yang paling setimpal yang harus kita balas,beradap?
      Ini lah orang orang yang sial,sampah masyarakat,perosak bangsa dan negara,hipokrit,munafik,pura pura beragama,merosakan nama islam,pemakan dedak,binatang,musuh generasi akan datang,penyokong penyamun dan pencuri,penyamun dan pencuri,perkauman, dan beribu lagi.
      I am sorry I just cant tolerate anymore. I am not stupid. I can tell straight away when i read their comments.
      It was the same when our PM said 2.6b never went into his account but when he knew he cant get away then he said not for personal gain. There and then I knew he was lying because he was evasive. Very simple, the question was did the money went into your account and he denied but in the end he said the money was not for your personal gain. He should have answer yes it went into his account instead of no.The second answer not for personal gain was an afterthought and it clearly pointed that the first denial was a lie. As simple as that.
      So sorry if I am a nuisanse to this Tuan Budin's blog. Anyway thank you for your advice but just cant do it.

      Delete
    2. Anyway they are insulting our inteligent. I dont buy it.
      These are the kind of people that willing to stoop so low to defend the indefenable for dedak.
      Anon 1347 if u think you have time for them then go ahead with it but i dont have that kind of patient and i just cant accept that my inteligent to be insulted by these moron.

      Delete
    3. Itu hanya sebuah nasihat. Terima atau tidak sendiri yg tanggung.
      Cuma ada 2 jalan sahaja. Samada ikut islam dan adat melayu yg lemah lembut
      Atau..
      Ikut cara2 pro kerajaan yg suka mencarut maki hamun.
      Bagilah alasan apa pun. Hanya ada 2 pilihan sahaja. Bijak lah skit bro.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...