Friday, 14 April 2017

DULU SYURGA, KINI WANG JUTA2...


Masa saya dalam saf kepimpinan Pas dulu tak timbul langsung duit berjuta-juta. Pergi ceramah seluruh dunia duit minyak disediakan oleh cawangan atau Kawasan yang menganjur. Kadang-kadang cukup,  kadang-kadang tidak. 

Kalau program Pas Pusat kena keluar duit sendiri. Jika ceramah di luar negara, tiket disediakan pergi balik oleh pengajur. Tak ada  bayaran apa pun diberi. Duit poket sendiri ala kadar. Pernah juga pergi poket kosong. 

Saya pernah di tahan di LT Chicago kerana tiket sehala dan hanya ada RM100 USD. Tetapi dibenar juga masuk kerana dijamin Sayed Azman dan kawan-kawannya. Saya sering balik ke rumah tangan kosong tanpa bawa apa-apa buah tangan kpd anak-anak kerana tiada wang untuk beli apa-apa.

Semasa dalam UMNO saya berjimat dari elaun berkerja di YADIM selama 10 tahun dan dapat  kumpul RM400 ribu yang saya guna untuk bina rumah yang ada sekarang. Itulah habuan saya menyertai politik selama 39 tahun. 

Banyak orang kata saya bodoh tak ambil kesempatan. Ya! Saya memang bodoh untuk ambil kesempatan mengumpul kekayaan. Macam mana saya nak ambil kesempatan kerana jika saya pakai RM10 sahaja pun dari duit bukan hak saya, saya dah tak boleh  tidur sehingga saya terpaksa ganti kembali duit yang saya pakai itu. 

Sebab itu saya tak pernah urus kewangan semasa bertugas di YADIM. Biarlah saya jadi bodoh dari tak dapat tidur.

Masa bekerja  di pejabat UMNO saya minta wang daripada Dato' Mohamad Rahmat SUA ( Allahyarham Tan Sri) untuk bertugas dalam PK Merlimau. Dia bagi saya RM1,000. Saya rasa dah banyak sangat dah. Ada yang beritahu saya buat apa minta sikit sangat. Saya kata sekadar nak belanja kawan-kawan  minum cukup la tu. 

Lagi sekali dia orang kata saya bodoh. Saleh Ya'kub Baling kata kat saya, Ustaz buka pondok dah la. 

Sekarang dunia dah berubah. Dalam PAS pun sudah ada cerita wang berjuta. Dulu makan nasi bungkus sekarang tiada lagi. Dulu tidur berbantal lengan di surau, sekarang hotel-hotel mewah. Itu dulu. Dulu lain sekarang lain. 

Perjuangan orang dahulu menghidupkan, perjuangan sekarang dengan segala kemewahan meruntuhkan yang dibina oleh orang terdahulu. Kita semua akan mati dan akan dibangkit dengan niat dan amalan masing-masing. 

Jika tak malu kepada Allah, buatlah apa sahaja yang disukai.

Ustaz Nakhaie Ahmad
Bekas Naib Presiden Pas.


Ulasan blog - Artikel di atas adalah tulisan oleh Ustaz Nakhaie Ahmad, bekas Naib Presiden Pas yang dipetik daripada laman Facebooknya. (Saya cuma buat beberapa pembetulan, terutama dari segi ejaan untuk kemudahan dan keselesaan pembaca semua).

Daripada apa yang ditulis oleh Ustaz Nakhaie serta dibandingkan dengan realiti yang selalu terpampang di depan mata kita , nyata Pas memang banyak berbeza. Barangkali pemimpin Pas terakhir yang hidup sederhana, tidak berubah dan kekal macam orang biasa ialah bekas Menteri Besar Kelantan, Tok Guru Nik Aziz Nik Mat satu-satunya saja.

Sekarang Range Rover, Mercedes, BMW, Velfire, Audi  atau Mini Cooper sudah jadi mainan biasa-biasa. Wang pula sudah main juta-juta.

Berkawan dan berbaik dengan pelaku skandal paling dahsyat dalam dunia juga tidak sedikit rasa malu di muka, walaupun dalam ceramah berdegar-debar berbicara tentang kemungkaran, kezaliman serta syurga dan negara.

Dulu Pas hanya bermodalkan agama, mereka benci pihak lain yang menjaja bangsa. Hari ini bukan saja berkawan baik dengan orang yang menjual bangsa, malah mereka campurkan sekali agama dan bangsa sebagai modal terbaru untuk dijaja.

Sepuluh atau 20 tahun akan datang, entah apa lagi di luar jangka tentang Pas yang berlaku di depan mata generasi kita, di sebalik mungkin agama terus dijadikan bahan jajaan merata-rata.

Memang benar kata Ustaz Nakhaie - dunia sudah berubah dan dulu lain, sekarang lain.

Dulu, yang dikejar adalah syurga yang kekal abadi selama-lamanya, sekarang wang berjuta-juta juga adalah "syurga"  yang dicari-cari untuk dunia. (ShahbudinHusin 14/04/2017).

128 comments:

  1. Abang abang semua dah makan? Ayu ada masak sikit ni..

    Abang jangan la gaduh gaduh..ayu tak suka tau..bye bang..muahhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang abang tau tak, abang abang yang pakai kereta cantik tu kerana nak pikat ayu la..tapi ayu tak tergodalah..ayu lebih pentingkan budi bahasa..ayu nak masak ni..ayam masak merah..

      Delete
    2. Alumni Dublin Estate14 April 2017 at 10:17

      Ayu blm jumpa lgi dgn mustafa 'spender', klu dh jumpa dah tentu mata ayu terus kuyu...

      Delete
    3. Abg.Non yg.duk dlm.cell tentu suka Ayu..dpn.belakang dia kerling.

      Delete
    4. Ayu, jom dating. Alla, geli2 sikit ja, takkan tak boleh? Windu la Ayu.

      Ayu masakkan abg sambal petai la hari ni ya. Kita makan masa dating nanti. Bye..muahs..

      Delete
    5. Smpi ati Ayu tolak pinangan abg, mentang2 lah abg bkn abg jibby yg punya Wang berbillion.

      Abg redho Ayu.

      Slmt tinggal Ayu

      Isk. Isk..isk

      Delete
    6. CEK DULU JANTINA AYU.... PASTIKAN ORI

      Delete
    7. Abg.Non tak kesah..asalkan ada terowong.

      Delete
    8. Yang penting ayu ni tk mcm semah yg bertelorkan telor lakinya...kan ayu...

      Delete
    9. Ayu ni buat dialog sendiri ka?
      hai macam macam.....

      Delete

    10. 1443

      Tak payah cek lah... Depan tiada, belakang ada

      Delete
  2. Ayu nak kena terajang? Orang tak ada duit nak makan, cerita pasal makan, pasal masak pulak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang ni macam bekas suami ayu la..suka terajang terajang ayu..ayu sedih tau..

      Delete
    2. Ayu jgn gundah gulana nti pakcik menang LG motor Kita ronda2 Kat Seri perdana ya..?!

      Delete
    3. Ayu ni sebenarnya belum kawin la..ayu saja main main tadi. Abang abang tau..kawan ayu si liza tu suami dia selalu terajang liza. Ada satu hari tu suami dia kata nak ikut tablig keluar 40 hari, liza pun ok la. Abang abang semua tau tak dia tak ikut tablig... alaa sembahyang pun tak pernah, dia pi siam, nikah kat sana. Si liza ni sampai hari ni tak tau lagi. Ayu tau pun sebab mak cik tipah bagitau.

      Ok lah bang..ada saudara datang rumah..nanti ayu sambung lagi..

      Delete
    4. Ayu kalau nak cari suami jgn. serupa lapiji bapok, mulut macam bontot itik pot pet pot pet kaki fitnah, kaki adu domba, jadi ayam togel pro yahudi.

      Delete
    5. Assalamualaikum abang abang semua..ayu nak sambung cerita tadi..saudara ayu jemput ke kenduri. Ayu kena jadi pengapit pengantin nanti.

      Ok, tentang cerita liza tadi, ayu bagitau makcik tipah..tak baik bawak mulut ni...berdosa nanti kena bakar api neraka..tau apa makcik tipah cakap...masuk neraka pun tak pa ayu, dapat jumpa tom cruise, justin bieber, tom selleck, paris hilton, kat syurga mana dia orang ada. Tiap tiap hari ada konsert, nari nari, party. Kat syurga kau jalan mana mana asyik jumpa ustad saja, kau tak jemu ka. Ustad ustad ni pulak asyik projek dengan bidadari saja. Kau cuma tengok sajalah.
      Dunia akhirat itulah saja yang depa tau.

      Betul juga makcik tipah ni, dia memang berpandangan jauh..ala macam tn50 tu..tapi ayu tak la percaya bulat bulat cakap dia

      Oklah abang semua, ayu nak sapu sampah ni...bye..

      Delete
  3. Hmmmm... dapat juta2 dgn cara jual agama.. Parti Agama...
    Mcm mana org lain tak ikut buat..??
    Itu pasal la ada Valet Doa, Ayam Doa, Kismis Doa...
    Jual la Islam tu sementara masih hidup, ada kuasa dan ada nama. Buat apa nak malu dgn rakyat yg jahil dan buta agama tu.... Janji senang di dunia, bergelar ulama dan kaya raya... Haarrrkkkk tuuuuihhhhhhhhh!!!!!! Parti agama konon..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti Anak Syaitan
      Parti Ajaran Sesat
      ....kesian orang melayu..

      Delete
  4. PENYOKONG BERJIHAD KELUAR DUIT POKET,GANTUNG BENDERA ,KENA WATER CANON,TIAP KALI CERAMAH DISABOTAJ DAN BERMACAM2 LG..TUPTUP ADA PEMIMPIN DPT JUTAJUTA..(SENYAP2 LAK TU,COBA BG KT PENYOKONG TU SIKIT)..

    ReplyDelete
  5. Ada sekor lobai marah2 kat amu. Dia kata "najib nak bagi duit ambik la. Soal halal haram macamana najib dapat duit itu urusan najib dgn Allah. Urusan kita (lobai) cuma dgn najib". Lobai ni kata dia tahu siapa yg tèrima duit haram tu


    ReplyDelete
  6. Dulu zaman Nik Aziz

    Skrg zaman ostad muda timur tengah

    Nafsu power punyer

    Apa pun impian dinnayam Nik abudoh dan tontontvi nakntubuhkan daulah islamiyah ala ala is.is tak termakbul kesian

    ReplyDelete
    Replies
    1. IMAN tak dapat diwarisi.... inilah antara contoh2 nyata... ambil iktibar...

      Delete
    2. salah nik aziz dgn barisan2 ulamak pas jugak... dihalalkan amik duit, malah digalakkan lagi... lepas tu tengok ape dah jadi... mereka amik sahaja 90 juta tu... lantak la duit dari MDB halal ke.. haram ke... dia org dah bagi fatwa... takyah dok pikir punca duit tu...

      tp tu la... duit yg dia org dapat nie pun, kalau betullah dari 1MDB... mmg cilako lah... interest tinggi tu nak kena bayar balik... hampeh tul siapa yang pikir strategi pinjam duit nie... satu malaysia kena tanggung duit nak pam masuk umno dan pas... cilako dua parti nie...

      Delete
    3. slogan.."bilo dio bui ko kito.. kito amik... undi bui ko kito..."

      ~ 'bila dia (umno) beri kpd kita, kita ambil.. undi beri ke kita'

      jawab la... skang hidung dah terikat... harap2 sempat la dipagar duit tu dulu...

      tak pun undang2 perlu membuka semua transaksi jahat nie... audit yg telus kena masuk...



      Delete
    4. Anon 1215

      Ya Mungkin ada satu silapan Nik Aziz

      Marahkan Nasha sampai suruh masyuk UMNO

      Nasha sahut cabaran Nik Aziz dan bersumpah mahu jahanamkan ahli keluarganya.

      Salah satu Target nasha m.a (usuluddin) adalah merasuah salah seorang anaknya. Dan juga anak atau menantu presiden kerana mengalah kpd Nik Aziz.

      Org pertama nasha SUAP adlah tontontvi. Diikuti din ayam dan last Nik abudoh

      Lengkap sudah perancangan Nasha dan hanya tunggu rancangan jadi kenyataan !

      Hebat! Melalui chai (versi UMNO) 3ekor budak ini berjaya hapuskan semua erdogan yg anti UMNO dan UG! Dalam muktamar

      Ya punca Nik Aziz kalau nasha.

      Skrg dah jadi budaya Pas halau org

      Iskandar semak juga halau org masuk Amanah

      Yahadi dah brp kali halau dan maki! Terbaru MAHFUZ KRNA HALAU SAMA NIK MENYAMAR!

      HALAU MENGHALAU BUDAYA PAS YG NIK AZIZ MULAKAN ! marah nabi. S.a.w kalau tahu bapak nik abudoh buat mcm nih!

      APA YG PENTING MAMAT WAK SIMEN JUGA SUKA HALAU ORG BALIK SINGAPOK..

      #PASPORK# balik UMNO lah..spt sebelum 1951!

      Delete
    5. kepala hotak ko
      Yg salah org tu la kenapa nak salah kan org lain

      Delete
    6. Hello unknown, kami nk salah kan jibby dan Rosy jgk.. Anda ada masaalah dgn itu..///

      Delete
  7. Kalau kita kata agamawan tak berhak nak hidup dgn mewah, hadith mana, nas mana yg kamu pakai? Yg diharamkan kalau duit tu sah dtg dari sumber dan cara haram.

    Kalaulah shabudin boleh buktikan duit haram masuk ke akaun pemimpin PaS maka sebutkan siapa dan buktinya. Ustaz nasha dah tak jadi pemimpin PAS lama dah. Dia dah pilih bidang lain dari politik kenapa nak borong kaitkan Semua pemimpin PAS dgn tuduhan.yg belum disertakan dengan bukti tu.
    Nasha adalah bekas ahli pas.

    Nasha juga pengerusi yayasan yg takda kena mengena dgn PAS.

    Budin, carilah bukti dulu baru tulis dan nak sebar cerita kamu. Kesian, Marah betui kamu dan puak PAN pd PAS sekarang ni sbb PAS tak nak join parti setan kamu yg penuh dgn puak liberal dan komunis tu ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun kecewa sbb:
      1.bukannya haji hadi yg terima duit tu tp org lain, bekas ahli pas.
      2.bukan masuk akaun pas pun.
      3.bukti lemah hanya tuduhan yg minta sprm siasat baru. Dengar dengar je...baru.

      Memang kaki kencing betul kau ni rafizi lembut, macam betina murahan mulut celupar je. Heboh sedunia tapi hampeh.

      Delete
    2. 11.24

      Sabar itu iman

      Tunggu rafizi buat laporan kat sprm.

      Tunggu komen sprm. Minta2 Allah tunjukkan kes kes ini dalam mahkamah. Baru nak komen aoa pun.

      Yang berani kerana benar
      Yang takut pakailah serbab 10 tinglat. Allah tak pandang iman anda dari sudut pakain.

      Sabar...saya staff affin bank. Saya akan tunggu dengar sabar. Kalau dipanggil jadi saksi, insyaAllah akan saya tunaikan dengan terbaik

      Delete
    3. .
      .

      Nik Aziz boleh hidup mewah tetapi hidup Nik Aziz sebagai pemimpin cukup sederhana.

      Bukan salah ulama jadi kaya tetapi mengikut tangga, ulama tersebut berada di tangga 10 iaitu masuk dalam kedudukan penyingkiran.

      Kaya pasal politik dengan kaya pasal agama itu lah yang membezakan PAS sekarang.

      Delete
    4. AgamawanG hidup mewah?

      Bezakan rumah Nik acis dan nasha di nilai dan bukit beruntong..

      Kejap silap sikit

      Bezakan rumah nabi dan rumah kaum munafik!

      Abu bakar sebelum islam hidup mewah. Selepas masuk islam dan jadi khalifah apa yg ada pada abu bakar r.a ?

      Anon ko jawab macam agama islam nih agama pelacur.. Main jual beli mcm bapak ko Najib!

      Sebelum cakap soal agama google Search dulu! Last last ko kata Shahbudin buat apa join party SETAN ko..

      Nak cakap agama tapi main maki!

      Delete
  8. In Malaysia, both pas and umno are being destroyed by their leaders – and taksub or self interested followers - who call themselves Moslems - on the other side of the world, Syria is also being destroyed by its moslem leader Assad – and his people.

    How would it all end? Even now it is all earth shaking, can one imagine what it would be like if they are still in power one year or three years from now?

    But Allah swt will only give us what we deserve!

    Do Malaysians, Syrians and Moslems as a whole deserve better leaders?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11:21 - can you named (leaders for Pakatan Harapan BAHARU) ? it seem their have no leaders until this moment. and i mean a leader not a 'penasihat' (Tun Mahathir n Wan Azizah).

      its was a very simple question.
      Can you ??

      Delete
    2. Ko salah, sekarang Muslim di Malaysia bertambah kuat, hanya drgelintir Muslims yg menjadi pecacai non Muslim.

      Delete
    3. jangan pilih ketua yg makan duit secara melampau...



      Delete
  9. PAS dahulu sifatnya memusuhi UMNO zahir dan batin (rujuk amanat Haji Hadi etc).
    Maka Allahswt memberikan petunjuk, lalu didatangkan kepada PAS seburuk-buruk pertolongan dari puak yang taasub pada seorang pelaku liwat (biseksual) dan gerombolan kafir harbi (rujuk lisan dan objektif penubuhan DAP) serta musuh' ISLAM yang bergerak melalui pelbagai NGO (COMMANGO).

    PAS menerima dan memberi pertolongan - lalu mereka menamakan, sebagai Barisan Alternatif dan kemudian sebagai Pakatan Rakyat.

    Maha Suci Allahswt - tangan mereka lah yang menghancurkan tipu daya yang dikerjakan dengan kehendak Allahswt.

    Benar, Pakatan Serigala yang terjalin membawa keuntungan kepada PAS, namun imbalannya adalah AGAMA dan BANGSA yang membuatkan PAS hampir karam jemaahnya.

    yang menjual AGAMA dan BANGSA disisih dari saf kepimpinan PAS (mereka berpaut kepada DAP laksana berpautnya anak monyet di belakang sang ibu).

    Allahurabbi - lidah' yang dahulunya terpacul amanat yang sangat membinasa dan membunuh persaudaraan kini lidah' yang sama sedang cuba menghidupkannya semula - UMNO itu adalah saudara atas nasab AGAMA dan BANGSA yang sama.

    Sesungguhnya Haji Hadi Awang sedang membawa PAS menemui saudaranya (UMNO) dan sebagaimana​ yang telah dijanji dan dikhabarkan melalui Al-Quran - urusan AGAMA dan BANGSA akan membuatkan ummat Islam dihujani pelbagai fitnah dan di benci musuh' Allahswt.

    UMNO sejak dari penubuhannya sehingga waktu ini tidak pernah difitnah dan diadu domba jauh lebih berat dari apa yang pernah ia tempuhi di bawah Najib Tun Razak - Maha Suci Allahswt, tatkala puak2 kafir itu 'merasa' akan beroleh kemenangan, dengan QudratNya - UMNO didatangkan pertolongan melalui sebaik pertolongan daripada saudara seagama (bahkan Raja yang memegang dua anak kunci Kiblat Ummah menjejakkan kaki ke bumi bertuah Melayu di atas Kehendak Allahswt) - membuat lidah' pembawa fitnah kelu dan gumam ibarat si bisu.

    Pernahkah golongan yang jahil berhenti seketika dan bermuhasabah - sekiranya UMNO adalah sejahat-jahat pemerintah mengapa ia didatangkan dengan sebaik-baik pertolongan dari kalangan penguasa ISLAM ? dan sekiranya tuan-tuan politik di dalam Pakatan Harapan BAHARU adalah sebaik-baik pemimpin, mengapa mereka didatangi dan menerima pertolongan dari musuh' ISLAM ?.

    Berbahagia lah golongan yang masih mahu menggunakan akal untuk berfikir dan celakalah mereka yang menurut pada hawa nafsunya (didalam urusan ini).

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong liwat atok hang dulu baru bole Kat liwat org
      Harap maklum

      Delete
    2. 11:24 peliwat bontot babi...Kamu memang peliwat tegar ke?

      Delete
    3. Unknown BN....
      Cuba jelir lidahmu dicermin....ada cabang macam biawak tak?
      Kamu berbicara serupa lidah biawak!!!! Kamu kurang fakta untuk berbicara dan banyak berbohong.

      Delete
    4. CELAKALAH MANA MANA MANUSIA MUNAFIK YANG BERTUJUAN UNTUK MENIPU UMAT MELAYU.
      SEMOGA ALLAH MENUNJUKKAN KPD MEREKA INI KEJALAN YANG LURUS.

      Delete
    5. Banyak betul komen mencaci maki. Tak ada fakta langsung. Yg kononnya sokong ruu355 dan hudud, tapi masih dok tuduh org liwat tanpa 4 saksi, boleh dikenakan qazaf 80 sebatan. Patut la islam di malaysia jd haru biru

      Delete
  10. Budin ko dah jadi ahli parti cap bunga ker belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia dah lebih dp cap bunga daripada bunga sendiri.

      Delete
  11. ADAM ROSLEY DULU RAMAI SKG LONELY
    HILMAN & KRONI ASSMIN BILA LAGI NI...
    TAYANG DUIT BERKILO DLM KETE BENTLY
    HARTA GLC SELANGORK KRONI KENDURI
    SYARIKAT 2 HENGGET TELAN 32 SYKT GLC
    AKAI ADA KA... MANA MAU LARI LAGI....

    PANTUN 7 KERAT UTK MACAI SELANGOR DARUL PLURALIST .......mana mau lari haahhh...?

    .......BERAMBUS SINGAPORK@DAP.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki.. Akak langsuir sudah panas.

      Tetek sudah goyang yanggg

      Ini Kali lah.

      Kita tangkap jibby barua singapork.

      Ini Kali lah///

      Delete
  12. sekarang pas dah jadi parti audq7porsherangerovervelfire samalaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ppbm dah jadi privately own personal jet + Burgatti Veyrone

      Delete
    2. Dah jadi pas pis pus..mcm kentut..kiki

      Delete
    3. panpinpun kentut matsabun
      melompat melolong macam beruk
      Najib nasha punya hal Pas dibalun
      Penangan babi anjing Dapig semakin teruk.

      Delete
    4. Citer le apa pun, kami tetap beriman dgn Islam yg dibawa oleh Muhammad rasullullah bkn Islam hadi bawang.

      Pas partai ajaran sesat

      Kikikiki

      Delete
  13. Banyaknya nasi tambah yang tak tahu apa apa. kesian kepada kamu semua ni yang depa buka cerita tu nak tengok hati kamu busuk ke tidak hihihihi

    ReplyDelete
  14. Leh bagi ide kit camne nak lepas ni ah?

    Ngko cakap derma jer

    Um.. derma dari kerabat al soulman raja saudi maksud kamu?

    Aaa x boleh, sebab yang itu dah ada copyright

    Abis tu nama penderma sapa aku nak guna?

    Hang boleh cuba al jibuni raja cash is king

    X sedap jer bunyi nyer..

    Abis tu hang guna la nama al mahippo raja aprika kalo nak bunyi sedap..

    ReplyDelete
  15. Pas pis pis..seronok isteri dapat en somi dari pas..boleh beli odi q7..

    ReplyDelete
  16. .
    .

    Tak kan Najib bodoh bagi berjuta-juta sebagai upah untuk memujuk Hadi dan kawan-kawan yang lain?

    Dengan UMNO yang musuh pekat ketat pun PAS boleh berbaik kawtim, apalah masalah berbaik dengan Nasharudin yang keluar PAS secara baik ikut haluan sendiri.

    Tuan Ibrahim kata tak masuk akaun parti sebab parti tak terima apa-apa dari Nasharudin, kesian ahli PAS ..

    ReplyDelete
  17. Saya staff affin bank....dari nasha ke akaun pemimpin pas....ada bukti..

    Sabar.....let the show begin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon. Tq for info..

      Do you know another 90% @ 810 milluon was due to be deposited end march?

      What happened? Something went wrong? We still cantbfind the answers

      Delete
  18. Din cukuplah jual persepsi di jumaat yg. mulia..meh bersiap ke masjid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suru kira dulu, neraka belakang kira

      Delete
  19. Iman tak dapat diwarisi
    Bait nasyid kumpulan raihan
    Gadai iman untuk wang, poket berisi
    Tidakkah mereka takut pada azab tuhan..

    Memang jelas diakhir zaman ni
    Ramai pandai cakap tak pandai buat
    Tengoklah contoh yang ada dalam blog ini
    Salam ya salam, unknown aka sahabat..

    Hari ni tak nak sentuh mat singapork
    Pasal isu dibawa sudah lah lapok
    Selangor pluralist dia berkokok
    Hal songlap negara dia tak tengok..

    Hanya manikam mengenal jauhari
    Sudah terang lagi bersuluh
    Nasha udah pakat nak lari
    Malang le nasib korang, wahai nik abduh..

    Ada yang kata Pas lain, ahli lain
    Bukankah dulu semuanya satu
    Bila sentuh hadi, pas berang bukan kemain
    Ini ler sandiwara Pas dari dulu, baik kita layan ayu..tak gitu..

    ReplyDelete
  20. P.A,S Parti Ajaran Shit

    Bila dalam rumah besar PAS BERBAHU bUSYUK lagi membusukkan,orang2 yg menghuni rumah itu berselamba jerr,siap berwirid nama allah lagi,yg buat rumah pas berbahu busuk ialah,ramai2 pimpinan mereka "berak"merata-rata,bilah orang lain yg tak berak merata2 complain kata pas busuk,mereka dipersalahkan..siapa yg berak ni????semua walaun dan pimpinan ustaz2 mereka diajar akan menahan bahu "shit" yg dibuat oleh pimpinan tertinggi mereka.Pimpinan tertinggi merekalah yg suka berak merata-rata.Dan suka berkawan dgn orang2 yg suka berak merata-rata siap sedondon lagi.

    akhir sekali gunakan agama islam yg suci,untuk menghalalkan "shit" mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi hitam celaka Yahudi Dapig wirid shit..shit..shit.

      Delete
    2. Kawan2 sape pinjam duit yahudi
      JIBBY..

      Kikikiki

      Delete
  21. kesilapan hadi yg terbesar berpunca dr berbaiknya hadi dgn syiah iran.

    permusuhan syiah adalah permusuhan agama. dn kerana redo nya hadi dgn itu maka satu demi satu keburukan menimpa pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah hendak menunjukkan betapa karutnya " amanat Bonggol Derdap Ibu kepada punca perpecahan umat islam melayu. .

      Delete
    2. Setuju dan sokong mat gunong

      Delete
  22. http://theflyingkick.blogspot.my/2017/04/pkr-selangor-buat-u-turn-sokong-ruu355.html?m=1

    link atas PKR sokong RUU355..... hok alohh...!!!

    BEDENTUM BEDENTAM KE SANO SINI...
    BARUA SINGAPORK@DAP TERKINJA X SEDO DIRI
    TERKINJA MEMBATU API RUU355 MCM GILO BABI
    MB SELANGOR YG SOMBONG SOKONG KEMBALI

    hok alohhh...... kikikikiki

    ...BRAMBUS SINGAPORK@DAP. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak langsuir tetek sudah goyang yanggg..

      Ubat dh makan Kak????

      Delete
  23. Assalamualaikum. Yang Haram itu jelas, yang Halal tu pun jelas. Yang kurang jelas adalah yg Syubhah.. Nak hukum kan apa, Halal ke atau Haram, atau juga yg makruh . . Pasti ustaz Pas boleh jawab !. Kalau saudara Rafizi mengunakan " akuan berkanun " untuk menguatkan hujah tuduhan beliau , mengapa pihak Pas tidak membuat "sumpah laknat ," untuk menguatkan hujah penafian atas tuduhan Rafizi. Sumpah laknat adalah sesuai utk pas memandang ianya lebih berimej " islamik". . Setakat penafian hanya bermodal kan air liur , pasti orang ramai akan dapat menilai dan
    beranggapan yg MENUDUH itu ada kebenarannya dan lebih dipercayai dari yg DITUDUH ..

    ReplyDelete
  24. Jika betullah redho Allah pada Hj.Hafi Awang, pasti terengganu masih Pas yg perintah. Tapi sbb Allah tak redho, tu sbb Pas tumbang.
    Sifir mudah untuk Pemimpin dan ahli yg masih sokong Pas. Kena btg hidung, pasti keluar dalil dan nas. Tapi , pasal orang lain, semuanya x betul dan salah.
    Fikir2 kan wahai ahli Pas.
    Walaupun aluasih ahli, tapi undi pasti x ku beri.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Pandai ko

      Yang PR kalah di peringkat pusat APA pasal pula?

      Delete
    2. 1523 Yahudi hampir nak takluk dunia..Allah redho ker? bodoh cam ko yahudi suka takat jadi barua.

      Delete
    3. Ape pun pas pis pus..dpt duit beli odi q7.. Orang bagi ente amik..walaunta walunti

      Delete
    4. Kawan2 sape pinjam duit yahudi???

      JIBBY !!!

      Kikiki///

      Delete
  25. Parti politik melayu yang ada sekarang ni memang haprak.Dah naik bosan lihat gelagat ahli politik sekarang. Low class.

    ReplyDelete
  26. ... kan ke dulu aljuboori di cabar sumpah lahanat tak disambut...? Sapa yg mulakan...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dsai telah bersumpah di dua masjid sebelum dipenjara.. bt pahat dan masjid Negara kalau tk silap.

      org yg tk baca sejarah yg bebal tktau.

      persoalannya islam tidak membenarkan sumpah laknat dlm byk hal.

      setelah saifool sumpah diliwat, adakah perbicaraan dihentikan dan terus jatuh hukuman kpd anwar?

      sudah tentu tidak sebb mahkamah perlukan perbicaraan. sedangkan sebelum bicara sudah disuruh bersumpah berckp benar.

      jika anwar bersumpah lagi demi memuaskan penyokong bontot saifool, adakah anda akan menolak tuduhan saifool..? belum tentu.

      yg penting lu sapa nk suruh anwar sumpah???

      Delete
    2. Hanya yg mengetahui cerita sebenar , akan cuba .mengelak atas alasan yg dia dan Allah sahaja yg mengetahui. Sebab itu peribahasa. menyebut ,Berani kerana Benar. Takut nanti , kalau dok memusing memanjang , kepala pun boleh naik pening.pening lalat..

      Delete
    3. Renungan Untuk Yang Berakal
      Anwar Ibrahim sudah disahkan bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya oleh Mahkamah Persekutuan sebulat suara sebanyak 2 kali dengan 5 panel hakim Mahkamah Persekutuan yang berlainan namum PAS tetap berpendirian tidak mempercayainya.

      Lim Guan Eng sudah diheret ke Mahkamah Tinggi Pulau Pinang dengan 2 pertuduhan rasuah dan salah guna kuasa sebagai KM Pulau Pinang kes melibatkan pembelian banglo dibawah harga pasaran .. Dato' Seri Tuan Guru Presiden PAS dan keseluruhan pimpinan PAS mengambil sikap dan pendirian Lim Guan Eng tidak bersalah seblum dibuktikan bersalah di mahkamah.

      Naib Presiden PKR Rafizi Ramli sekadar membuat Akuan Bersumpah kononnya memperolehi maklumat dari bekas Pegawai Tinggi SPRM yang kini dikatakan dalam siasatan pihak berwajib atas kesalahan salah guna kuasa .. para fanatik Anwar Ibrahim termasuk para pemuja DAP terus anggap ianya sahih sedangkan yang cuba beliau kaitkan ialah bekas Timbalan Presiden PAS sejak 2011.

      Tak cukup dengan itu, cuba diheret isu peranannya sebagai usaha mengwujudkan kerajaan perpaduan (UG) PAS/UMNO.

      Ianya tidak lebih sekadar suatu usaha jahat, kotor lagi jijik Rafizi Ramli mau membina persepsi kurang baik terhadap PAS setelah melihat rakyat dari hari ke hari semakin bertambah menyokong PAS sejak PAS disepak terajang keluar dari Pakatan Rakyat.

      Apa punya mentaliti para pengkagum Anwar Ibrahim dan pemuja tahap dewa DAP.

      LOST FOR WORDS DENGAN PKR/DAP/PAN.

      TENKIU

      Delete
    4. Marah giler lobai pas pis pus..ye lah janji masyuk..

      Delete
  27. Moralnya adalah wang DALAM AKAUN orang tertentu yang berpindah kepada orang tertentu.Aliran tunai berpunca dr sumber yang tidak jelas,tentang bagaimana orang yang tetiba perolehi wang begitu banyak sangat banyak.
    Pokoknya yang menerima masuk wang pula seperti tidak boleh berfikir adakah ini wang kekayaan atau sebaliknya?
    Apa pun buah natijah segala persoalan dan dakwaan perlu disambut dengan jawapan.

    ReplyDelete
  28. Akuan Bersumpah Rafizi Hanya ‘Hearsay’ – Setiausaha Agung PAS
    1. PAS Pusat ingin menyatakan bahawa bekas Timbalan Presiden PAS, Dato’ Dr. Nasharudin Mat Isa, tidak pernah memegang sebarang jawatan dalam PAS sejak beliau tewas dalam pertandingan jawatan tersebut pada tahun 2011 dan setelah ditamatkan sebagai Ahli Majlis Syura ‘Ulamak PAS.

    2. PAS Pusat mengesahkan tidak pernah menerima sebarang sumbangan daripada dan/atau melalui beliau dalam apa bentuk sekalipun daripada tarikh tersebut kecuali sumbangan tetap bulanan sebagai Ahli Parlimen PAS (berakhir Mei 2013 sebagai Ahli Parlimen Bachok).

    3. PAS Pusat menyerahkan perkara Akaun Bersumpah YB Saudara Rafizi Ramli dalam hal ini kepada Pihak Berkuasa untuk diambil tindakan yang sewajarnya mengikut undang-undang. Namun PAS berpandangan ianya kekal berstatus ‘dengar cakap’ (hearsay) selagi individu yang dikatakan memberitahu ‘maklumat’ ini kepada beliau mengesahkannya.

    4. Dalam masa yang sama PAS menggesa YB Saudara Rafizi Ramli agar turut dengan segera membuat Akaun Bersumpah tentang dakwaan ‘bersifat rasuah’ yang dibuat oleh Raja Petra Kamarudin dan Chegubard baru-baru ini terhadap beliau dan beberapa pemimpin Keadilan yang lain Untuk makluman dan pertimbangan rakyat Malaysia.

    Terima kasih.

    DATO’ TAKIYUDDIN HASSAN
    SETIAUSAHA AGUNG PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu cakap wa cakap
      Jibby pinjam duit yahudi
      Bunga 6%
      GST 6%

      Ada betul ka encik???///

      Delete
    2. Rafizi dah buat pun...PAS bila lagi nak saman SR dan Husam. Setakat sembang bagi bimbang semua orang boleh Dato. PAS = kaki sembang je

      Delete
  29. Negara Dapat Sebiji Lagi Anak Butir Tahik
    Sejak pertama kali Rafizi kata ada pemimpin PAS menerima dana 1MDB, aku dah teka niat jahat Rafizi. Sebabnya, dakwaan itu dilontar sebaik sahaja PAS melalui TGHH berjaya membentang RUU355. Rafizi tak dapat menyembunyikan rasa kecewa dengan kejayaan PAS. Justeru, pantas disambarnya ruang masa tanpa senggang.

    Kemudian Rafizi kata bukan pemimpin PAS tetapi seseorang yang rapat dengan PAS. Esoknya pula berubah lagi kepada bekas pemimpin PAS. Sebab itulah kadang-kadang terlepas juga maki kalau melampau sangat.

    Hari ini didedahkannya bahawa orang yang dimaksudkan ialah Nasarudin Mat Isa. Jelas, Rafizi bukan hebat. Hanya dia dan gerombolannya sahaja merasakan dia hebat. Rafizi sebenarnya suka buat gempar supaya orang menyederi keberadaannya. Rekodnya sejak fitnah terhadap TS Khalid Ibrahim telah mencairkan segala baki kredibilitinya.

    Kalau dia jujur, tak kan sebodoh itu dia tidak tahu siapa Nasaruddin Mat Isa sejak 2011 hingga sekarang? Kalau DAP anak butir tahik PAP, Rafizi anak butir tahik apa pula agaknya. Tetapi perangainya tetap berstatus anak butir tahik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini adalah kesan apabila presiden kaki mencarut maka seluruh jentera parti turut mencarut.

      Delete
  30. Cerita yang nampak panas di awalnya berakhir dengan sejuk beku, tiada sedikitpun ada tanda PAS yang terima dana dari 1MBD kerana dana itu didakwa disalurkan kepada Nasarudin Mat Isa yang sudah kena cold storage oleh PAS ketika dana itu didakwa diterima.Akhirnya seruan Rapiji supaya PAS menyemak dana yang diterima dari tokoh ini yang mengikut Rapiji oleh ahli ahli yang menyokong UG dengan Umno jadi bahan ketawa terbahak bahak bukan saja oleh ahli PAS tetapi sesiapa juga yang mendengarnya.

    Gelak juga jika difikirkan yang Rapiji awalnya mendakwa dana diterima oleh tokoh yang rapat dengan PAS tetapi kemudiannya ditukar kepada bekas pemimpin PAS, alih alih nama Nasarudin yang naik.Tambah gelak ketika Rajipi mengolah skip cerita penglipulara ini, RPK muncul di tengahnya dan membuat ramalan tentang nama Nasarudin dan orang yang menyalurkan maklumat kepada Rapiji dan akhirnya ramalan RPK ternyata betul.

    Gelak ketawa kisah dana 1MDB yang diterima PAS dirancakkan lagi dengan berita penahanan Adam Rosly oleh SPRM beberapa jam selepas Rapiji membuat pendedahan yang lawak itu.Muncul pula penjilat bermindset pondan rapiji menyatakan rasuah ada di mana mana tetapi yang jadi masalahnya ada rasuah yang ditutup.Seolah olah maksudnya rasuah juga berlaku dalam PAS tetapi ditutup, bodoh punya mindset, tak sedar berapa lama usha untuk menyusup rasuah ke dalam PAS, waima ATGNA juga beberapa kali dituduh rasuah tetapi langsung tak ada bukti yang nyata dan terang seperti kes Adam Rosly itu.

    Rapiji mengaku dia hanya mendapat bukti lisan dari penyalur maklumatnya, bekas orang kuat SPRM dan dengan bukti lisan itulah Rapiji mencipta skip cerita dongengnya untuk menjadikan ianya panas.Maknanya Rapiji dah buat penjilatnya kantoi sebab sebut kalau Rapiji gagal kemuka dokumen, PAS boleh saman.mana panasnya penjilat pondan weh, dah jadi sejuk beku....

    Untuk lebih panas Rapiji sedia disaman kalau ceritanya hanya dongengan.Rapiji tidak belajar dari kes TSKI yang membawa dia memohon maaf kepada TSKI kerana fitnah 91 mukanya.Rapiji sebagai seorang yang hebat dan terpelajar pasti tahu bukti yang ada padanya adlah null and void dan menjadi bahan hearsay sahaja, pasti tak akan dapat digunakan dalam perbicaraan saman tetapi Rapiji juga tahu PAS bukan jens suka saman orang sepertinya dan geng gengnya, oleh itu Rapiji jadi berani dan celupar bila bercakap.Nanti kalau ad ayang saman sungguh baru ekor bergelumbang taik.

    Teringat pada kata kata Ustaz Nik Abduh, taik ayam digembarkan sebagai taik tuan ayam yang merupakan perumpamaan yang tepat kepada gelagat Rapiji ini dan memang patutpun kena gelak,hax3!

    Episod cerita penglipurlara ini mungkin akan panjang apabila nama yang dikaitkan Rapiji dalm ceritanya ia itu Nasarudin Mat Isa dan Dr. Khairuddin At Takiri respon kepada Rapiji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah kesan apabila para pemimpin lembab dalam membaca strategi politik maka keseluruhan jentera parti hilang arah dalam mempertahankan fakta. Rafizi mengharapkan kes ini dibawa ke mahkamah agar semua siasatan SPRM dapat diketengahkan. Persoalanya apakah PAS berani membawa kes ini ke mahkamah ?

      Delete
    2. pAS pis PUS...kiki..khairudin en somi odi Q7 tu? boleh dibakulsampahkan ..memang ham Pas

      Delete
  31. Antara kaedah islam dan kaedah machiavelli rafizi ramli
    Menuduh memang mudah. Mendakwa orang melakukan kesalahan memang senang. Gerakkan bibir atas dan bawah, keluarkan suara, itulah mudah dan senangnya mendakwa orang berbuat itu dan ini.

    Namun apa prinsip islam dan apa prinsip machiavelli dalam soal membuat dakwaan?

    Dalam islam, setiap tuduhan wajib disertakan bukti yang benar. Setiap dakwaan salah laku wajib dibuktikan dengan betul. Bukti yang tidak benar tidak betul juga dikira fitnah. Dalam sirah mengatakan baju sayyidina ali dicuri yahudi. Namun sayyidina ali gagal membuktikan baju itu miliknya maka hakim memutuskan baju itu milik yahudi. Oleh kerana keadilan ini, yahudi itu memeluk islam.

    Nabi bersabda bermaksud "Jika dibiarkan orang menuduh semahunya, nescaya aka nada ramai orang menuduh harta suatu kaum dan darahnya. Oleh kerana itu haruslah seseorang yang menuduh itu menunjukkan bukti-buktinya dan yang menolak wajib untuk bersumpah" (Riwayat baihaqi)

    Namun machavelli mendatangkan kaedah matlamat menghalalkan cara. Apa juga cara dibolehkan untuk menuduh orang melakukan kesalahan atau aib. Orang yang menuduh boleh sahaja menuduh tanpa bukti dan orang yang dituduh pula diwajibkan membuktikan tuduhan itu tidak benar.

    Penuduh bersumpah mengatakan seseorang itu bersalah, atau melakukan aib, atau mengamalkan rasuah, menyeleweng harta awam dan sebagainya. Dia melakukan SD atau akuan bersumpah di mahkamah "Aku bersumpah dia telah menerima wang jualan dadah sebanyak rm1bilion". Kemudian tertuduh pula dimestikan membuktikan dia tidak melakukannya, memberikan bukti statement akaun kewangannya yang bebas rm1bilion.

    Demikian amalan sistem tuduhan di malaysia. Demikian perbezaannya dengan islam. Penuduh membuat akuan bersumpah bahawa tuduhannya benar dan tertuduh menyamannya di mahkamah untuk membuktikan ia tidak benar. Sedang islam menetapkan penuduh mengadu di mahkamah seseorang itu melakukan kesalahan dengan wajib memberikan bukti benar dan tertuduh membela diri menafikan.

    Demikian tuduhan rafizi ramli bahawa seseorang dari pas telah menerima wang yang berkait dengan 1mdb. Kenyataan yang berbelit, awalnya seorang yang rapat dengan pemimpin pas dan kemudian berubah seorang bekas pemimpin pas. Kemudian dia membuat akuan bersumpah, SD, akan dakwaannya. "Saya bersumpah bla bla bla ada orang yang rapat dengan pemimpin pas bla bla bla menerima wang dari 1mdb bla bla bla..." kata rafizi.

    Mudahnya membuat tuduhan sekarang. Pergi sahaja ke mahkamah, buat akuan, tanpa bukti tanpa dalil, habis perkara. Mahkamah hanyalah pemutus, mahkamah hanya membicarakan menurut apa sahaja yang diadukan. Untuk membersihkan diri dari tuduhan, sitertuduh harus menyaman penuduh. Dan engkau bersumpah engkau tanggung akibatnya jika orang yang engkau tuduh menyaman engkau dan terbukti tuduhan engkau dibuktikan penuduh tidak benar. Demikian mahkamah terbuka sekarang.

    Kenapa rafizi tidak membawa bukti? Bawa statement transaksi bank penerima dan transaksi akaun pemberi. Kenapa hanya dengan tahi telinga dan air liur? Bawa juga bukti wang itu mengalir ke akaun pas. Kalau kes 1mdb yang sesulit itu rafizi mampu membawa "bukti", kenapa kes berkait pas rafizi gagal?

    Kalau demikian, pas juga boleh membuat akuan bersumpah bahawa tuduhan rafizi tidak benar. "Saya, haji hadi, bersumpah bahawa dakwaan rafizi bahawa pas menerima sumbangan 1mdb dari bla bla bla seperti yang didakwa beliau, adalah tidak benar 300%. Dan pas bersumpah bahawa rafizi adalah pembohong tahap gaban"

    Jadi yang mana pilihan kita? Kaedah islam atau machiavell?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau benar PAS suci dari tuduhan SR, Husam dan terkini Rafizi..ayuh jumpa mereka di mahkamah. Bersihkan diri dari tuduhan. Tiada gunanya kenyataan media, karangan di facebook dengan nada menyindir dan berkhutbah di blog ini...persoalanya berani kah PAS membawa perkara ini ke mahkamah ?

      Delete
    2. Mcmana dgn bukti2 mahkamah diluar negara bekenaan terlibatnya MO1 dgn kesalahan 1mdb. Dah ada bukti MO1 (sapa taktau siapa MO1 org itu gila menurut menteri) terlibat. Jadi seharusnya najib saman fitnah utk cuci nama. Itu menurut islam. Kenapa belum saman

      Delete
    3. kalau najib awal2 lagi dah membohong.....boleh percaya lagi ka?

      Delete
  32. Yang kena Tuduh Nasha, Yang Kena Jawab Hadi, Yang kena Tangkap Adam Rosly, Bongok Permainan Rafizi
    Rafizi berkata, saya ingin memaklumkan kepada rakyat bahawa SPRM sudah pun menyiasat aliran dana dari akaun-akaun yang disiasat berhubung dana 1MDB yang dipindahkan ke akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak.

    Dari siasatan itu, satu aliran dikesan sampai kepada tokoh yang rapat dengan pimpinan PAS itu.

    Oleh itu, tidak timbul soal segera menyerahkan bukti kepada SPRM seperti yang dinyatakan oleh Takiyuddin itu

    SELEPAS KLUK KLIK... MAKA RAFIZI PUN berkata tokoh yang rapat itu ialah Dr Nasharudin Mat Isa.

    Habis..

    Kenapa dalam sidang selepas gagal menyekat RUU 355 Rafizi meminta Abdul Hadi menjawab. Yang engkau kata Ustaz Nasharuddin habis kenapa tak tanya sahaja Ustaz Nasharudin duit itu? Kenapa Hadi kena jawab.

    Kawan saya masej...
    Yang kena tuduh Nasha,
    Yang kena jawab Abdul Hadi
    Yang kena tangkap Adam Rosly AMK PKR...

    Lucukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada yang lucu cuma memperlihatkan PAS dan UMNO semakin mantap bergabung.

      Delete
  33. Tuduhan Rafizi fitnah, berniat jahat, Proses Undang-undang akan dibuat - Nasharuddin
    SHAH ALAM - Bekas Timbalan Presiden Pas, Datuk Dr Nasharudin Mat Isa menafikan ada kaitan berhubung dakwaan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang mengaitkan beliau dengan isu penerimaan dana 1MDB daripada akaun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    "Saya dengan ini menegaskan bahawa segala pernyataan beliau yang melibatkan saya adalah tidak benar malah kenyataannya itu adalah fitnah dan berniat jahat kepada saya serta Pas.

    "Saya dengan ini juga menafikan dengan sekeras-kerasnya pernah menerima apa jua bentuk bayaran atau sumbangan daripada sumber-sumber seperti yang dinyatakan oleh beliau melalui tuduhan yang tidak berasas dalam Kenyataan Bersumpah (SD) tersebut," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

    Semalam, Rafizi menerusi sidang media di Ibu Pejabat Invoke berkata, pendedahan itu dibuat setelah seminggu beliau mendakwa ada wang dari akaun peribadi Najib mengalir kepada tokoh yang rapat dengan pimpinan Pas.

    Sementara itu, tambah Nasharudin lagi, beliau bersedia untuk bekerjasama dalam sebarang siasatan oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    "Saya juga telah menyerahkan kepada pasukan peguam untuk langkah seterusnya termasuk memulakan tindakan undang-undang dan apa jua tindakan menurut lunas undang-undang yang mana dianggap wajar dan suai manfaat," tegas beliau lagi.

    ReplyDelete
  34. Ku sangka strategis, rupanya out of service
    SHAH ALAM - Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan, menyindir Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli berhubung dakwaan beliau mengenai bekas pemimpin Pas, Dr Nasharudin Mat Isa menerima dana 1MDB daripada akaun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Dalam nada berseloroh tetapi penuh sindiran, Nasrudin berkata, jangkaan beliau mengenai Rafizi ternyata meleset, apabila melalui pendedahan itu, Rafizi bukanlah sepertimana yang digambarkan.

    "Ermmm, saya jangkakan ia seorang strategist, rupanya beliau dah 'out of service' (perkhidmatan tergendala)," katanya yang dipetik melalui akaun Facebooknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi 'yg dah out of service' nie laa yg rakyat boleh harapkan. Seorang pemberani yg sanggup dihumban ke penjara dlm membongkar penyelewengan puak kleptokrasi. Ko hader??? Nak hrpkan yg berserban berkilo2 atas kepala usah mimpi laa. Tuang presideng pongg baru sekali jea sebut 1mdb. Nak hrp hassan tontowi nie lagi sayuuuppp....janggut musang dah pnjang berjela2 pun dia masih dok merapu2 out of topic....

      Delete
    2. Esok bukti money trail dah ade, kita tengokler siapa yang out of service..kan ayu? Kikiki

      Delete
  35. BERGOYANG TELO ADAM ROSELY SENSORANG
    RAPIZI ASSMIN MAK LAMPIR DIAM BISUL KOTT...
    GANG JIJAH WAT TATAU MACAMLAH GAMPANG
    GAME BEBUNUHAN SESAMA SENDIRI SEDANG BERJALAN

    KIKIKIKIKI.....

    TAN SRI DAN ANAK DAH KENA GOYANG
    DI GOYANG SPRM TELO TOKONG PLAK GONCANG
    MAMAK KITTY LANSUNG TAK PANDANG

    ReplyDelete
  36. Mana boleh tahan..
    Zaman dah berubah..Jadi ahli politik skrang ni,mesti Ada Wang juta2 br Ada penyokong..
    Nak kena Ada Duit juta2,Ada keta besar,umah besar..Kalu nak berjuang dlm bidang politik utk buat perubatan,menperjuangkan nasib rakyat..Tak berasap dapur Kat umah..
    Hari ni Kat tempat aku,Tok Iman bc khutubah pasal RUU355,Maka terangguk2 org kampung yang tak paham dgn isu 355..
    Petanda PRU dah makin dekat..

    ReplyDelete
  37. RUMAH ALA DISNEY TAPI ELETRIK DIA CURI
    DULUNYA RAMAI SEKARANG DIA LONELY
    MANA YANG LAIN DAH LARI.?KIKIKIKIKIKI....
    PATUT LA SUMA TELO DAH GOYANG BERKALI KALI



    ... KIKIKIKIKI...... BERAMBUS SINGAPORK@DAP......

    INI KALI LAH

    UBAH & SIMEN.....

    ReplyDelete
  38. Rafizi ada cara lain untuk tembak Azmin. Gunalah jalan jantan, bukan jalan pondan. Menyerang PAS dengan menempel pada nama seorang yang tiada kaitan dengan kepimpinan PAS sejak 2011, bukanlah cara jantan.

    Apabila berlaku krisis antara PAS-PKR yang memungkinkan PAS memutuskan tahaluf siyasi, Azmin menggelabah. Nadanya mula mengendur seolah-olah cuba menyejukkan suasana. Kemnya mula bertindak. PKR Selangor dikatakan mula menyokong RUU355.

    Azmin dan sekutunya dalam PKR melibat bahana menanti jika PAS berputus arang. Penganalisis meramalkan beliau tidak akan menjadi MB lagi selepas PRU14. Implikasinya juga, kedudukannya dalam hierarki kepimpinan akan tercabar. Justeru, hati PAS perlu disejukkan kembali.

    Sebab itulah beliau berkata pemimpin PAS dalam kerajaan Selangor tidak perlu menarik diri atas nama dan semangat Pakatan Rakyat. Naib Presiden PKR, Dr Xavier Jayakumar pula berkata pertuduhan Rafizi tidak mewakili parti PKR. Tiada kesan kepada tahaluf siyasi katanya.

    Namun bagi Rafizi, Azmin perlu ditembak sebelum kedudukannya kembali teguh. Itu saja cara mudah untuk Rafizi naik lebih ke atas. Bukankah Rafizi juga membangkitkan isu rasuah seks dalam kerajaan Selangor pimpinan Azmin dulu? Apa tujuan Rafizi sebenarnya?

    Dengan menembak PAS agar peluru terpantul pada tubuh Azmin, Rafizi fikir dia dapat dua ekor burung sekaligus. Rupa-rupanya tembakannya hanya terkena pelepah sayap Azmin. Usaha Azmin untuk mengendurkan amarah PAS digagalkan oleh Rafizi melalui fitnah terbaru ini.

    Maka kedudukan Azmin menjadi goyah. Cita-cita untuk menjadi MB untuk penggal kedua tersirna. Manakala kedudukannya dalam kepimpinan PKR tergugat. Yang untung adalah Rafizi, si butir tahik yang berlagak hero.

    PAS adalah burung yang tersasar dari tembakan Rafizi. Dentuman peluru kapur hanya mengejutkannya sebentar. Burung ini akan terus terbang tinggi dengan jatidiri sendiri. Meninggalkan Azmin, Rafizi dan PKR memperjudikan nasib di tangan Mahathir dan DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahun berapa ustaz nasha terima duit tu? Masa dia timbalan presiden ka atau selepas? Berapa duit dia terima tu?

      Delete
  39. Dlm blog kadir jasin ada pompuan dan old friend
    Dlm blog cedet ada karl iskandar
    Dlm blog budin ada alumni newcastle,singapork dan dippig
    Sedih tgk tahap pemikiran dan gaya bahasa mereka...jauh dp akhlak muslim dan budaya melayu......rosak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekular liberal,sosialis doktrin munafik
      Menipu diri tak habih habih
      Kokok berderai ekor bertaik
      Mengata orang kita yang lebih.

      Delete
  40. lepas ni PAS tak payah ler dok usung tin milo lagi. dah kaya.

    ReplyDelete
  41. SYKT 2 HENGGET TELAN 32 GLC SEMUA
    BUKAN 2 HENGGET TAPI 30 BILLION HENGGET
    PINTU GERBANG AJER 10 JUTA NILAINYA
    RAKYAT SELANGOR MASIH TINGGI MARUANYA
    PRU 14 HUMBAN BARUA SINGAPORK@DAP SEMUA



    ........ BERAMBUS SINGAPORK@DAP. .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jibby pinjam duit yahudi bunga 6% maka GST 6% yanggg..

      Jom ubah dan tangkap barua singapork jibby!!!

      Tetek akak langsuir dh goyang yanggg.!!!

      Kikikiki.. Ink Kali lah///

      Delete
  42. GLC 30 BILION DI TOLAN 2 HENGGET KOMPANI
    DAH GILO BABI DISAMPING MERAKYATKAN KRONI
    ASKIM JAMBAN TREND MAKANAN SEMULAJADI
    KRONI DAN RAKAN RAMAI DAH YANG BERGARI
    PRU 14 MASA RAKYAT JANGAN BAGI UNDI LAGI


    ...... BERAMBUS SINGAPORK@DAP..ini kali lahh.....i

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki..

      Apa punya giler babi nya nih

      Akak langsuir tetek sudah goyang yanggg

      Tangkap barua jibby barua singapork.

      Ini kalilah ///

      Delete
  43. Hari ini satu lagi Sd dari rafizi menafi ada menerima duit dari saorang yg bernama soh. Inilah peluang rpk dan che gu bard mengemukakan bukti agar rafizi dapat dituduh membuat sd palsu akhirnya akan dihukum penjara. Buat lah laporan polis, rakyat sedang menunggu.

    Rafizi juga mencabar mana mana pihak membuat laporan polis terhadap akuan berkanun beliau yg lepas lepas.

    BERANI KERANA BENAR, TAKUT KERANA SALAH.

    ReplyDelete
  44. hahahah...walaunta yg pakai kapcai,membela tuan2 tarbusnya,terpaksa bawa paper lama"utusan/harakah" untuk cuci najis-najis busuk yg lama tak basuh..berak merata-rata,last-last walaunta..dok melalak sakan kat sini.

    ReplyDelete
  45. Yang terima manakah dia
    Lagu DJ Dave 'Ingin Bersua'
    SPRM tak mahukah jumpa
    Ini Lobai entah ke mana

    Dulu kopiah kesana sini
    Kini mewah a lot of money
    Songlap jugak merupakan seni
    Big boss cover tentu berani

    Apalah lobai jadi begini
    Hilangkah iman didalam diri
    Akhirnya lari ke sana sini
    Buat susah diri sendiri

    Gaya hidup sudahlah kaya
    Ada lobai tukar kereta
    Kereta mewah penuh bergaya
    Zaman Nik Aziz kenapa tak ada?

    Wak kikiki masih merasuk
    Mulut berbuih jerit Singapork
    Air longkang bagi seteguk
    Mulut terkawal perangai pun elok!






    ReplyDelete
    Replies
    1. kikiki lawak lah , boleh hantar studio kasi melodi untuk pertandingan lagu , silap2 boleh box office

      Delete
    2. 360darjah perangai peminpin2 pas berubah,, ..... nampak sangat ada udang disebalik batu. Patutlah mereka semua ini bisu dan diam buat2 bangang macam budak upsr ,,,tak faham isu 1MDB,,,,rupanya dah kenyang telan butir taikk 1MDB sambil sedawa alhamdulilla.....kikikikikiki....

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Hairan aku dengan puak lobai
      Pakai keta mewah porsche,cooper dan kiu seben audi
      Bila dituduh dapat duit kata hearsay pelbagai
      Pegi je la saman sirafizi..

      Ooo sebab tu wak kikiki mulutnya busuk
      Air longkang hari hari diteguk
      Patutle bila cakap ulang cam orang mabuk
      Kalau nak lagi sedap air longkang tu, elok racun ditaruk..

      Delete
  46. Siok siok walaunta balik reban sendiri, jgn buat tahi kat sini. Reban sendiri dah penuh tahi memang perangai bapak ayam korang kuat berkokok tapi ekor berlumur tahi. Ceramah sendiri pun tak galak dah sebab pengikut dah serik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan kata nak dengar ceramah,,,,tengok muka depa pun dah rasa meluat dan menyampah

      Delete
  47. Pembawaan lebai hadi
    yg menggunakan agama utk kepentingan politik telah banyak menyusahkan rakyat. Sifat ekstreamist beliau telah menyebabkan rakyat berpecahbelah. Ditambah lagi dgn pembawaan U-turned beliau dlm politik. Menginiaya penyokong2 nya yg taksub dahulunya.
    Rakyat patut singkir lebai hadi ni. Kalau ada TGNAA sudah pasti nasib lebai hadi akan sama mcm si Nasa tu.

    ReplyDelete
  48. Bro Perak Man here we go
    Pakatuns have flattened Wak's ego
    Clings to Jibbo and never let go
    umno and wak we'll see them go..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Things will be better
      If all pakatuns stick together
      Jibbo and macais we will send over
      Of course to the place call bamboo river..

      Delete
  49. Aku support Rafizi. Nasar nk saman, teruskn...see u in court. Ahli Pas yg lain, jgn cepat melatah maki sana maki sini, mcm xda nilai2 kbaikan..kita rujuk mahkamah

    ReplyDelete
  50. Presiden dn Ketua Pemuda Pas asik maki hamun. Jadi jgn marah la klu ada pihak sentuh sikit pd presiden....
    Tolong la...btindak cara politik matang...itu yg diwar2kn...

    ReplyDelete
  51. QUANTUM BINARY SIGNALS

    Professional trading signals delivered to your mobile phone every day.

    Follow our trades NOW and profit up to 270% daily.

    ReplyDelete
  52. Ever wanted to get free YouTube Views?
    Did you know you can get them AUTOMATICALLY AND TOTALLY FREE by using Add Me Fast?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...