Tuesday 25 April 2017

AUTA DAN CACA-MARBA 1MDB


Jika diperhatikan daripada awal, 1MDB adalah syarikat milik kerajaan yang paling banyak melahirkan pengautaan, caca-marba dan berbeza-beza dalam kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh pelbagai pihak yang bertanggungjawab terhadapnya.

Syarikat bermodal RM2 pun tidak seperti itu dalam pengendaliannya.

Dalam kes melibatkan bon bernilai AS$3.5 bilion dan pertikaian berhubung bayaran yang tidak diterima daripada 1MDB sehingga IPIC memohon pengadilan ke Tribunal Timbangtara Antarabangsa saja, sudah cukup untuk membuktikan wujud caca-marba dan ketidak-tentuannya.

Pada 25 Mei 2016, Najib Razak berkata, kerajaan tidak terikat dari segi undang-undang untuk mengambil balik bon-bon 1MDB bernilai AS$3.5 bilion itu.
Ini memandangkan tiada jaminan atau surat sokongan kerajaan ke atas bon-bon tersebut, jawabnya di Parlimen.

Tetapi, apa sudah jadi sekarang, mengapa kerajaan mengambil balik bon-bon itu beserta faedahnya sekali melalui penyelesaian luar mahkamah?

Jika tiada apa-apa ikatan dan berpegang kepada hakikat bahawa bayaran yang  dibuat sebelum itu adalah sah, untuk apa ia diambil balik serta bersetuju memikul tanggungjawab sambil membuat bayaran berganda?

Pada 2 Ogos 2016, Kementerian Kewangan melahirkan perasaan amat yakin bahawa 1MDB  akan memenangi kes timbangtara yang difailkan oleh IPIC kepada syarikat pelaburan kerajaan itu berhubung pertikaian pembayaran hutang.
Berdasarkan semua dokumen yang diberikan oleh 1MDB kepada saya, saya amat yakin dengan kemenangan 1MDB.

Sebab itu, kita mengambil keputusan untuk tidak membayar faedah berkenaan...kita akan lawan dan menang kes itu, kata Menteri Kewangan Kedua, Johari Abdul Ghani.

Rasanya, tak perlu disebut panjang-panjang lagi apa terjadi akhirnya dan apa bentuk penyelesaian yang dmaklumkan IPIC kepada Bursa Saham London, semalam.

Bak kata pelawak Nabil...lu fikir sendirilah.

Pada 31 Oktober 2016,  kerajaan juga mengatakan hutang 1MDB tiada kaitan dengan kerajaan.

Namun, seperti yang disebut sendiri oleh Johari, penyelesaian hutang dengan IPIC ini  dilakukan oleh sepenuhnya 1MDB dan pegawai-pegawai daripada Pejabat Perdana Menteri.
Untuk ada pegawai daripada pejabat Perdana Menteri terlibat dan siapakah mereka yang terlibat itu jika hutang-hutang 1MDB tidak melibatkan kerajaan?

Diselak lebih mendalam lagi, kita juga akan mendapati Najib sendiri pernah mengatakan bahawa Jho Low tidak terlibat serta tiada kaitan sama sekali dengan 1MDB.

Hakikatnya, bukan saja berdasarkan sebutan di mahkamah Singapura dan saman oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat, nama Jho Low terlihat amat aktif dan tidak boleh dipisahkan sama sekali daripada 1MDB.

Bak kata Khairy Jamaluddin, cap jari Jho Low ada di mana-mana saja berkaitan 1MDB.

Lebih dari itu, Najib dan keluarganya juga pernah bercuti di atas kapal layar mewah bersama Jho Low dan beberapa yang lain.
Berkaitan dana 1MDB yang ditebus daripada akaun pesisir di Pulau Cayman untuk mengatasi masalah aliran tunainya, Najib dalam jawapan bertulisnya di Parlimen pada Mei 2015, bukan saja mengesahkan kembalinya wang  itu, malah mengatakan ia kini disimpan dalam bentuk tunai di bank Singapura.

Beberapa hari kemudian, pembetulan segera dilakukan dengan mengatakan ia sebenarnya disimpan dalam bentuk aset.

Husni Hanadzlah, Menteri Kewangan Kedua yang ketika itu diberi peranan sebagai jurucakap 1MDB tidak berapa lama selepas itu mengatakan, ia sebenarnya adalah dalam bentuk unit.

Unit apa? Ia tetap misteri sehingga sekarang, tetapi apa yang berlaku Husni sendiri akhirnya meletakkan jawatan serta menyoal sendiri kerajaan di Parlimen berkaitan 1MDB yang memberi gambaran beliau tidak tahu langsung mengenai perjalanan syarikat itu.

Lebih dari itu, berkaitan dana yang mengalir masuk ke akaun peribadi Malaysian Official 1 sepertimana yang disahkan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat adalah berasal daripada dana 1MDB yang dilencongkan, jawapan Najib sendiri mengenainya amat berbelit-belit serta langsung tidak menafikan fakta yang disebut itu.

Mula-mula beliau menafikan, kemudian mahu menyaman WSJ yang didakwa memifitnahnya, selepas itu menepis lagi dengan mengatakan "kalau saya nak menyamun, takkan saya masukkan dalam akaun peribadi", tetapi  akhirnya dengan selamba mengaku memang ada wang berbilion ringgit dalam akaun banknya dengan menyatakan ia sebagai derma daripada kerabat  Diraja Arab Saudi.

Selain pihak di Arab Saudi sendiri tidak jelas dan berbeza kenyataan mengenai wang tersebut, kiranya benar Najib menerima wang tersebut sebagai derma, mengapa ketika kunjungan Raja Salman ke Malaysia baru-baru ini, beliau tidak berani menyebut secara terbuka dalam ucapannya sambil mengucapkan terima kasih di hadapan Raja Arab Saudi itu atas derma yang diterimanya?

Bukankah, sebagai adat Melayu dan menghargai sesuatu pemberian, apatah lagi jumlahnya berbilion-bilion, seseorang itu  akan bangga untuk mengucapkan penghargaan secara terbuka?

Itulah hakikatnya berkaitan 1MDB, tidak ada syarikat lain yang begitu banyak auta dan caca-marba sepertinya. Selepas ini, pasti ada lagi auta, caca-marba dan berbeza-beza dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Hanya jika kalah pilihanraya dan hilang kuasa, barulah semuanya akan terhenti dan kebenaran akan mengambil tempatnya pula. (ShahbudinHusin 25/04/2017).

83 comments:

  1. .
    .

    Najib macam main dam ular.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau PRU 14 ini majoriti rakyat Malaysia (Melayu) masih

      jugak undi Najib Toyol ni dgn Menteri2 Penyamun Umno

      hmm... aku rasa memang " You Get What You Deserved" !

      laa Melayu ooohhh Melayu KahKahKah.

      Sama macam ada Toyol dalam rumah selama 5 tahun.

      Habis licin dikebasnya kahkahkah.

      Delete
    2. Dato Jo kena ikut langkah DS husni...

      Delete
    3. Pengautaan yg dikatakan ITU adalah hasil daripada penyataan org2 yg benci terhadap kejayaan 1MDB, mereka bukan sahaja dp puak2 PH, bahkan juga ada dari kalangan BN sendiri.

      Bersyukur, memang lumrah alam, kebatilan akan lenyap apabila kebenaran muncul.


      Delete
    4. 6.46...tolong jelaskan apa kejayaan 1mdb?....sekarang ni kebenaran dah jelas....kebatilan yg cuba disorokkan telah terbukti....rakyat malaysia terpaksa membayarnya....kamu mungkin dapat sedikit dedak...itu yg boleh berlagak...

      Delete
  2. Salam Bro..Mereka akan telah cerita dongeng Najib ni hidup hidup. Otak dah tepu.

    ReplyDelete
  3. Bugis lanun mana reti ucap terima kaseh. Lagi dirembat lagi ada. Jibby ni Bugis pondan, rembat pulang, rembat balik. Dasar ketua penyamun tarbus. Ada bagi PR pada Zakir boleh ke ko mampos dalam iman, pencuri MO1?

    ReplyDelete
  4. Kalo ada sesiapa terjumpa bapak penyamun yg kata saya tak pernah menyamun....tak pernah mencuri....saya jujur dan amanah......maka tolonglah percaya dengan cakapnya.....moga selamat kita semua.....

    ReplyDelete
  5. Dua pihak bersetuju...1mdb akan bayar Ipic US1.2 billion 2 kali pd bulan July dan December setelah diputuskan di mahkamah timbang tara di England.

    1. Boleh tak kerajaan terangkan dari mana punca duit utk bayar duit sebanyak tu?
    2. Kemana pergi duit yg dibayar dalam pelaburan Ipic sebelum ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan senang je
      Jawapan soalan 1 : Minta balik duit tok arab yang dipulangkan dahulu.

      Jawapan soalan 2 : Tunggu HaruuuKanda beri jawapan lah.(kertas ulasan temberang sudah ada)

      Delete
    2. Heran kenapa tak der apa2 usaha dibuat untuk siasat dan cari dalang yg larikan duit yg dibayar pada Aabar palsu iatu Aabar Investments PJS Limited, sebuah syarikat dengan nama yang sama tapi didaftarkan di British Virgin Islands yg kononnya anak syarikat IPIC???

      Apabila dah dapat tau dah tersilap bayar pada Aabar Ciplak......kenapa tak der apa2 siasatan dilakukan nak jejak ke mana duit tu pergi??? Bayaran yg dulu tu sape yg ambik???

      Sekarang kena bayar balik pada IPIC.....tapi kali ni pada syarikat yg original.....tak ke 2 kali bayar.....double payment??

      Kerajaan kata hutang 1MDB tiada kaitan dengan kerajaan??? Kalo tak der kaitan.....habis kenapa sebelum ni ada dokumen 1MDB ditandatangan oleh PM selaku Menteri Kewangan dalam kerajaan??? Apa pulak perlunya PM merangkap Menteri Kewangan kena sign dokumen2 yg berkait dengan 1MDB sedangkan ianya tak der kaitan dgn kerajaan???

      Ini cerita dah berbelit2 macam filem P.Ramlee.....cerita keluarga tonggang terbalik....Keluarga 69.....apa banyak punya belit daaaaa.........

      Apa pon rakyat ni tak bodoh macam yg disangka.

      Delete
    3. Dah terang lagi bersuluh Najib ni kan penipu dan penyamun (PM )m'sia. Nape masih nak percaya cakap dia.

      Delete
  6. Mesej Terbuka Untuk Menteri Kewangan Ke-2 Dato Johari Abdul Ghani (JAG):

    1. Sebelum menyertai kabinet, saya lihat Dato JAG amat menarik sebagai MP. Mungkin sebab itulah agaknya si Najib menjemput beliau menjadi menteri.

    2. Selepas menjadi menteri kewangan, JAG, saya lihat seperti terpaksa menyokong si najib dalam kes 1MDB. Saya rasa, hati nuraninya tentu ada rasa bersalah kerana mempertahankan 1MDB semata-mata melindungi atau menutupi kesalahan Najib.

    3. Sekarang, saya rasa JAG tentu nampak putar alam si Najib dalam menguruskan kes 1MDB, sehingga tidak melibatkan JAG sebagai Menteri dalam urusan dengan IPIC.

    4. Nah terserlah lagi kepincangan Najib dan 1MDB apabila menghadapi IPIC seperti ulasan Tuan Shahbudin di atas.

    5. Nasihat saya eloklah Dato JAG meletak jawatan daripada memikul biawak hidup apabila sudah jelas 1MDB dan Najib banyak autanya. Ini jauh lebih bermaruah daripada memberi jawapan mengenai 1MDB di parlimen dalam keadaan caca marba. Ingatlah AKHIRAT, jangan ingatkan habuan jadi menteri sahaja. Jangan bersubahat melindungi jenayah !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mantan Menteri Kewangan ke2 Dato Husni H, akhirnya sedar dan tidak mahu memikul biawak hidup dengan meletakkan jawatan Menteri, Bendahari UMNO. Dia sedar kesalahan menyokong si penyamun dan menutup kesalahan penyamun.

      Delete
    2. Joe Abdul ni masih lagi terasa " keenakan menjilat jari " !

      Delete
  7. .
    .

    Kalau Kerajaan ada integrity, siasat betul-betul daripada lari dari tanggung-jawab, pasti 1MDB tidak carca-merba macam sekarang.

    Walaupun Najib terlepas dan tidak di tangkap namun siasatan itu dapat menyelesaikan masalah 1MDB dari berlarutan.

    Nak bayar yang sekarang pun akan carca-merba bila sampai masanya.

    Yang 2020 lagi parah sebab yang sekarang dah tak betul.

    Penipuan dan lubang semakin besar!

    1MDB tidak akan selesai..

    Lagi parah kalau PAS yang berkuasa di Putrajaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau PAS berkuasa kat Putrajaya ramai org melayu tangan kudung.

      Delete
    2. Silap tu.. kalo PAS berkuasa, ramai melayu BAWAHAN jadi kudung. Melayu ATASAN gerenti selamat. Malah Sultan dan Kerabat tiada cacat cela dan iman mereka sempurna mcm nabi2 yg ulul azmi.

      Delete
    3. Melayu Bawahan kudung tinggal 1 Tangan, 2 mata.

      Melayu Elitasan tangan 3.
      Satu guna pegang kertas calit punhkoq,
      Satu guna pegang garfu makan.
      Satu guna utk mencuri.
      Mata tunggal tinggal 1 mcn Dajjal, salah sendiri tak nampak.

      Delete
  8. FuUuCcKkkk...kikikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. woi keris.. baik kau jaga keris kau tu..tok sah duk hayun2 sangat. Lain kali pakai underwear ikut size...kikikiki..

      Delete
    2. Anon 23:56, apa awak dapt dgn sokong penyamun, dosa adalah. Hidup pun seksa kerana kos sara hidup yang tinggi. Kecuali kamu ada dedak tak peduli lah ini semua.....

      Delete
  9. Jom bungkus bn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom setuju sangat-sangat,, i dah fed up dengan kerajaan MO1

      Delete
    2. Tapi melayu umno juga yang kuat sokong MO1 walau pun maki hamun BN setiap hari

      Delete
  10. CURI DUIT...PINJAM DUIT....CURI DUIT...PINJAM DUIT......CURI DUIT...PINJAM DUIT.......

    RAKYATLAH BAYARRRRRRRRRRRRRR

    (LANUN GOYANG KAKI-JANJI PANDAI TEMBERANG)

    LOVE ME.....LOVE ME.....YEAHHHHHHHH
    TOK LEBAI DUDA MIANG, MAI...LA...JOIN SEKALI !
    TAKBIRRRRRR....TAKBIRRRRRRRR....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Curi duit temberang rakyat tak apa asal senang rakyat diperbodohkan. Ini semua gara2 PN dan KPN punya pasal tak mahu bertindak terhadap MO1. Biar negara musnah asal hidup mereka terjamin di dunia ini. FAKTA.....

      Delete
  11. .
    .

    Kalau tak puji secara terbuka.. minta lah lagi, jangan malu-malu.

    Sekurang-kurangnya minta balik duit yang dikembalikan semula kerana tidak di gunakan.

    Zunar buat kartun kena dakwa dan di larang ke luar negara tetapi Najib buat kartun ada pulak yang otak suku bagi sokong..

    ReplyDelete
  12. Tak sabar betul nak dengar komen intelectual dari rahman dalang, said kahak, fuad jasa dan mungkin jugak dari mat maslan.
    Kalau tak menipu taklah rugi. Buat pelaburan dulu satu menteri pun taktau. Bila kena tangkap dulu memacam alasan bagi sampai sudahnya mengaku. Anak raja arab dari sorang dah kadi beberapa org termasuklah ada yg mati. Tak mengaku rugi tapi buat plan rationalisation. Tak nak kena sensorang jadi babitkan semua pemimpin bahagian. Dah terbongkar semua pegi lak china gadai apa yg ada nak bayar hutang.
    Najib ni kalau tak insaf takut kena panah petir nanti ni.

    ReplyDelete
  13. Dulu ceramah Pas selalu menyebut ayat quran "jangan kamu cenderung kpd pemerintah yg zalim kelak akan disambar api neraka". Bila timbul isu 1MDB, mcm-mcm helah nak sokong najib, tak ada 4 saksi la, tak logik la, rupa-rupanya Pas dpt share juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Masa itu, takrif zalim sebab tak dapat royalti, sebab fitnah liwat , sebab di larang beri ceramah, sebab belum matang, sebab anak-anak belum dewasa belum lagi menantu..

      Guru Pondok duduk diam-diam pun dapat 2 juta, mana boleh tahan..

      Nak.. kena lah ubah takrif zalim..

      Delete
  14. Setuju dgn tuan budin, hanya jika partai bijan kalah Pru 14,maka segala tembelang akan pecah.

    Utk mrngelakkan perkara itu berlaku sentimen perkauman dan agama ditiup maka disambut oleh NGO2 barua dan juga partai barua utk menghura harakan negara. Supaya perintah darurat boleh di guna pakai.

    Jibby tentu telur dah goyang yanggg..

    Berambus barua singapork. Barua umnopork dan pas.

    Penyokong BN kuat Sgt terkinja kinja nya nih.

    Jom ubah PM najib
    Kita simen BN Pru 14

    Ini kalilah.

    ReplyDelete
  15. HANYA YANG MUDAH DIPERALATKAN SAJA AKAN DISUKAI MAHATHIR
    EPISOD demi episod kita akan saksikan polemik perpecahan dalaman Pakatan Harapan yang semakin serius kebelakangan ini. Sengketa antara mereka ini akan terus berlarutan dan episod baharu bakal disajikan kepada kita tidak lama lagi.



    Lewat ini, kita menyaksikan bagaimana Pengerusi PPBM Dr Mahathir Mohamad sudah mula berdiam diri selepas banyak isu dalaman timbul sedikit demi sedikit.



    Pastinya Dr Mahathir sudah tidak mampu lagi untuk membuat sebarang penafian terhadap episod-episod keretakan ini.



    PPBM merupakan sebuah parti paling muda remaja, namun dipimpin oleh seorang warganegara paling tua dalam arena politik kita. Adakah ini petanda bahawa parti itu mampu hidup ‘survive’ bagi jangka masa yang lebih lama?



    Sedangkan para ahli parti itu kebanyakannya menyertai PPBM hanya disebabkan ketokohan dan mahu berjuang bersama-sama Dr Mahathir yang telah berusia 91 tahun itu. Jika Dr Mahathir ditakdirkan putus nyawa, kemana pula pegangan mereka selepas itu?



    Ya, mungkin ia akan diperturunkan pula kepada anaknya Mukhriz Mahathir yang menjadi agenda paling terbesar dalam perjuangan PPBM. Agendanya hanya untuk menjadikan Mukhriz sebagai Perdana Menteri. Tidak kisahlah sama ada terpaksa bergabung dengan DAP ataupun tidak. Asalkan matlamat peribadi Dr Mahathir itu tercapai jua.



    Sebab itu kita dapat lihat bagaimana selama 22 tahun Dr Mahathir tidak henti-henti mengutuk dan melemahkan imej Lim Kit Siang, namun tiba-tiba dia sanggup mencarik maruah diri dan bangsa sendiri dengan memeluk erat tubuh usang Kit Siang dalam pakatan pembangkang.



    Selepas ini apa lagi episod yang akan kita lihat hasil daripada mainan Dr Mahathir ini? Adakah jika DAP dan Kit Siang sudah tidak mampu memberi peluang kepada Dr Mahathir untuk menaikkan Mukhriz, maka Dr Mahathir mula mencari rakan sepeluk baharu?



    Adakah Dr Mahathir akan kembali ke pangkuan kekuasaan Barisan Nasional jika dalam PRU14 akan datang DAP bakal kalah teruk dan tiada lagi taring yang menyengat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAUDARA 23:28 -Tak payahlah awak nak berhujah panjang lebar tentang Tun. Kami yang menyokongnya, awak ingat bodoh sangat ke...
      Sebenarnya awaklah yang bodoh.Kes-kes terdahulu di Zaman Tun sudah dibicarakan,dan pesalah sudahpun dikenakan tindakan. Bagaimana pula dengan kes 1MDB yang terus ditutup di dalam negera sedangkan di luar negera kecoh dibicarakan.
      Semua pemimpin-pemimpin BERSATU bukanlah gila jawatan, apatah lagi Muhyiddin dan Mukriz.Mereka sanggup hilang jawatan kerana nak mempertahankan rakyat. Kalau nak ikut gila jawatan macam menteri-menteri sekarang,guna perkataan 'yes' saja sudah diangkat naik.

      Satu lagi tak payah awak berandai yang DAP atau PH akan kalah,kerana awak bercakap atas ketaksuban,sedangkan rakyat menilai atas keadaan kehidupan semasa.

      Renung-renunglah diri dan masa depan,bukan setakat kita tetapi jenerasi(anak-anak kita).Maaf jika terkasar bicara.SERTAILAH PH JIKA SUDAH ADA KESEDARAN. SATU PESANAN "SEORANG YANG DITITLE SEBAGAI NEGARAWAN TIDAK AKAN MEMBIARKAN RAKYAT HIDUP MENDERITA. WALAUPUN BELIAU TELAH BERSARA, ITULAH NEGARAWAN DAN ITULAH TUN"

      Delete
    2. nenek ko la anon 23.28 diperalatkan oleh datuk ko, sampai lahirkan gen bodo dalam diri ko... kembalilah berfikir dengan waras agar gen ko dapat diseimbangi...

      Delete
  16. ‘APABILA MAHATHIR LUPA AJAR NAJIB CARA ROMPAK WANG RAKYAT…’
    Tun Mahathir kelu lidah kecut hati apabila anak muridnya mula menyelongkar akaun-akaun perbendaharaan syarikat terutamanya yang mempunyai “sejarah” dengan LHDN dan MOF. Berbagai syarikat konglemerat yang mendapat ‘susuan’ bail out Mahathir suatu ketika dahulu.



    Serangan Datuk Seri Najib Razak tidak mampu di jawab oleh Datuk A.Kadir Jasin untuk melindungi bossnya, 2 peluru di lancarkan Najib iaitu Skandal BMF dan spekulasi forex.



    Seawal 1982, negara di gegarkan dengan skandal BMF yang beroperasi di Hong Kong. Sejumlah wang di pinjamkan kepada Kumpulan Carrian dan George Tan, di sebabkan wujudnya kecurangan audit maka pakar Audit Forensik Jalil Ibrahim di hantar untuk melakukan siasatan, yang akhirnya membawa kepada pembunuhan Allayarham Jalil pada 1983 di Hong Kong. Di pendekkan cerita, Kumpulan Carrian dan George Tan terlepas bersama sejumlah $2.255B gagal di kesan, sebaliknya beberapa pegawai bank di ‘kambing hitamkan’. Mahathir gagal menjelaskan apa yang sebenarnya berlaku.



    Ekoran dari kejadian itu, BBMB terpaksa di selamatkan sebagai membela maruah orang Melayu khasnya dan Malaysia umumnya. Mahathir terbukti ketika itu gagal uruskan skandal ini.



    Petronas pula telah di kerah melakukan bail out sebanyak $2.188B, namun di mana BBMB selepas itu? Naga di telan ular. Maka jumlahnya sebanyak $4.443B hilang begitu sahaja di zaman Mahathir.



    Skandal kedua yang berskala besar ialah membenarkan BNM melibatkan diri dalam spekulasi forex, alasan Tan Sri Jaafar Hussein ialah cuba mengoptimakan keuntungan dalam pasaran matawang asing. Malangnya Parlimen tidak di maklumkan salah urus ini. Malaysia mangsa “market bully” dan kalian pasti ingat nama besar George Soros. Tindakan maha bodoh Mahathir di tegur oleh Gabenor Bank Amerika, Alan Greenspan agar berhenti menghadiahkan wang kepada pembuli forex.



    Kerugian yang di rekod ialah $44B, semua ini juga tidak di bentangkan dalam PAC atau siasatan Suruhan Di Raja. Malah maklumat lain menyebutkan kerugian sebenar ialah USD180B. Semuanya dipercayai ‘hasil kerja’ Mahathir.



    Mahathir yang meroyan sakan apabila sumber PPBM dalam negeri, akaun penyumbang mula di audit, di sukat dan di sekat dengan penalti sekian abad lari dari membayar cukai. Keadaan lagi menyukarkannya sumber luar yang di sebut trillion gagal di bawa balik dengan polisi yang ketat. Ini akibatnya bapa penyamun terlupa untuk ‘mendidik’ anak buahnya cara untuk merompak wang rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir dah kata tubuhkan RCI siasat kes zaman tok kadok BMF, Forex dan jangan lupa siasat 1MDB sekali yg skandalnya disiasat oleh negara luar seperti US, Swiss, Singapura dan lain2.

      Boleh tak siasat 1MDB sekali??? Atau nak siasat BMF, Forex tapi tak nak siasat 1MDB??

      Delete
    2. orang tua tak ajar merompak duit negara... orang tua tak simpan financial statement dalam peti undang2...

      tak reti memerintah, tak reti urus ekonomi, tak reti urus etnik malaysia... berenti jadi pemerentah... berenti menobatkan sibodoh2 nie jadi A9 warrior...

      Delete
  17. Org politik BN mmg memandang rendah dan sama masa membodohkan rakyat dgn cakap belit tk hbes hbes..
    puck u, all the way to heaven..

    ReplyDelete
  18. PPBM : BAHTERA YANG SEMAKIN BOCOR, TETAPI TETAP EGO MAHU BELAYAR
    WALAUPUN diasaskan sendiri oleh seorang yang berstatus negarawan ulung dan pernah berpengalaman luas selama 22 tahun menjadi ketua kerajaan, namun Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau PPBM tetap tidak berjaya melawan Umno dan Barisan Nasional (BN).

    Melalui dua cara pemerhatian iaitu dalam media sosial dan dunia realiti, mendapati bahawa PPBM sekarang ini dalam menuju proses kehancuran dan tidak mustahil bakal retak.

    Daripada sumber-sumber dalaman, para anggota PPBM sekarang ini sedang berusaha untuk mencari nahkoda baharu kerana sudah hilang kepercayaan dengan parti itu.

    Mereka khabarnya memasuki PPBM kerana diakui terpegaruh dengan Dr Mahathir Mohamad, Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir mengenai isu 1MDB, kos sara hidup dan tuduhan bahawa Datuk Seri Najib Razak seorang perompak.

    Namun setelah mereka menyertai PPBM barulah disedari bahawa semuanya itu hanya sekadar agenda yang dirancang untuk dipolitikkan agar rakyat berasa marah terhadap kerajaan sedia ada.

    Ini tidak sesekali diceritakan di mana-mana ceramah awam atau di tempat umum, sebaliknya ia dikongsi di perjumpaan-perjumpaan dan mesyuarat sulit parti itu.

    Maka tidak hairanlah kenapa seorang demi seorang pengasas PPBM sudah mula keluar.

    Menurut seorang pimpinan bahagian PPBM yang sudah keluar parti, sebenarnya masih ramai yang mahu bertindak keluar PPBM namun mereka masih berasa segan dan malu untuk kembali menyertai Umno.

    Oleh itu tidak keterlaluanlah jika hari ini kita boleh anggap bahawa PPBM tidak ubah seperti sebuah bahtera yang bocor di sana sini namun masih angkuh untuk belayar di luatan samudera. Mereka yang sedar akan bahaya ini sudah mula meninggalkan bahtera itu dan mencari yang lain.

    Namun bagi mereka yang tidak mahu berasa malu akan terus berada dalam bahtera PPBM yang semakin bocor di tengah lautan itu sehingga saat-saat terakhir sebelum karam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih ada PKR dan Amanah sebagai pilihan.

      Delete
  19. DR MAHATHIR MOHAMAD DIANGGAP PEMFITNAH BESAR
    Tun Dr. Mahathir Mohamad adalah seorang pemfitnah besar.

    Terbaru, beliau mendakwa Malaysia kini di tangga 10 teratas negara paling korup walaupun realitinya kita langsung tidak berada di dalam kedudukan 100 negara paling korup.

    Malah, kita berada di kedudukan ke-126 paling korup dari 176 negara – yang juga bermakna kita adalah negara ke 55 paling KURANG korup di dunia menurut Indeks Persepsi Rasuah Transparency International.

    Kemudian Dr. Mahathir berbohong lagi dengan berkata:

    “Dan kini seorang timbalan menteri telah ditangkap berbohong mengatakan Peguam Negara Malaysia telah meminta maklumat berkenaan 1MDB dari Peguam Negara Switzerland yang kemudiannya telah dinafikan oleh mereka.”
    Pembohongan ini masih disebarkan walaupun Malaysiakini telah dua kali memohon maaf kerana kesilapan laporan mereka yang memetik Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim sebagai berbohong.

    http://www.malaysiakini.com/news/379293

    Dr. Mahathir berkata tiada siapa menghormati Malaysia tetapi kita sendiri menyaksikan ketibaan pelancong meningkat dengan mendadak pada tahun lepas dan 3 bulan pertama tahun ni.

    Amerika Syarikat juga memuji pengendalian isu Korea Utara oleh kerajaan Malaysia.

    Putera Mahkota Jepun yang melawat Malaysia minggu ini juga melontarkan pujian yang sama.

    Malah, Malaysia yang kononnya ‘tidak dihormati’ telah menjadi destinasi pertama Raja Arab Saudi Raja Salman dalam rangka lawatan beliau ke Asia dua bulan lepas.

    Melalui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Arab Saudi akan melabur sebanyak RM31 bilion di Malaysia.

    Kemudian bulan lepas pula, Presiden Perancis Francois Hollande telah melawat Malaysia.

    Perlu disebutkan yang Malaysia diberikan penghormatan paling tinggi apabila Najib melawat China dan India di dalam tempoh 6 bulan dan berjaya mendapatkan pelaburan yang bernilai RM300 bilion.

    Dr Mahathir memang penipu besar. Dah tua-tua pun masih menipu. Menyedihkan.

    Beliau berkata masyarakat antarabangsa banyak membaca perkara yang buruk mengenai negara ini.

    Tetapi perkara buruk yang sama inilah yang disebarkan oleh Dr. Mahathir dan penyokong pembangkang.

    Kini Serangan Propaganda DAP & RBA Dilancar Dari Taiwan.

    Malah, siasatan oleh Amerika Syarikat dan Singapura adalah disebabkan oleh rakyat Malaysia sendiri yang melakukan laporan dan menyerahkan dokumen yang tidak lengkap dan diubahsuai.

    Maka, Dr. Mahathir dan penyokong Pakatan lah yang merosakkan reputasi Malaysia melalui pembohongan dan penipuan mereka.

    Tidak pelik apabila dua hari lepas, Salah seorang pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Kamarulazman Habibur Rahman bersama-sama 821 lagi ahli. Salah satu sebab yang diberikan adalah:

    “Parti Pribumi akan melakukan apa sahaja untuk menjatuhkan kerajaan dengan menyebarkan fakta palsu yang berasaskan penipuan yang tidak logik.
    “Ini sangat membimbangkan kerana ia akan menjejaskan ekonomi negara dan kita tidak sepatutnya mensabotaj ekonomi kita sendiri kerana ia melibatkan kehidupan berjuta orang.”
    Pemimpin PPBM Akui Ahli Parti Tiada Kualiti

    Kamarulazman bijak kerana meninggalkan parti itu dan pengerusinya yang langsung tidak pedulikan negara ini dan terus mensabotaj negara ini akibat dendam kesumatnya.

    Bukan negara Malaysia yang semakin tidak dihormati tetapi sebaliknya Dr. Mahathir yang semakin kehilangan kehormatan.

    Itulah legasi anda: orang tua penipu yang penuh perasaan benci dan pentingkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  20. MAHATHIR BERCAKAP BAGI PIHAK SENDIRI , TAPI PERASAN BERCAKAP MEWAKILI DUNIA.
    Masalah dengan Tun Mahathir ini ada lah sikap “self centered” nya yang melampaui batas.Selain dari sikap buruk itu, Tun Mahathir juga tidak pernah melihat pada kesilapan diri nya sendiri, ini berkemungkinan kerana tiada siapa berani menasihati Mahathir.
    Dalam entri terbaru Mahathir yang dibuat pada 20 hb April dibawah tajuk “Respect Malaysia” sekali lagi Mahathir ambil kesempatan mencatat kan persepsi dan andaian diri nya sahaja berkenaan hal ehwal negara tanpa memberi rujukan dari mana sumber seperti laporan badan badan atau agensi yang boleh dikaitkan sebagai rujukan.
    Mahathir kali ini berulangan kali menyebut “dunia , dunia, dunia” walau pun yang dimaksudkan sebagai dunia ada lah “dunia” nya sendiri.
    Paling menggelikan hati kali ini Mahathir bercakap sebagai mewakili masyarakat dunia.
    Sedang dunia tidak sebegitu , kerana dunia tidak ada wang atau harta tersepit di luar negara yang perlu kan kuasa untuk dibawa pulang seperti diri beliau sendiri.
    Tun Mahathir menyedari diri beliau ada lah Perdana Menteri yang paling banyak skandal dan isu lalu cuba mahu mengalihkan gelaran itu kepada Datuk Seri Najib pula.
    Yang menyelematkan Tun Mahathir ada lah di zaman skandal beliau berlaku belum lagi ada laluan untuk rakyat bercakap seperti di waktu ini ia itu melalui Media Sosial.
    Dalam entri nya , Mahathir masih dengan isu ciptaan nya ia itu “1MDB”.
    Isu perniagaan yang di politik kan oleh beliau dan kuncu kuncu nya. Selain dari 1MDB di politik kan 1MDB juga di sabotaj dan di ganggu dengan pelbagai cara supaya boleh terus dijadikan alat menyerang Datuk Seri Najib.
    Tidak seperti PROTON atau PERWAJA yang tidak diganggu atau di sabotaj oleh sesiapa , namun ia tetap lingkup dan merugikan di bawah jagaan Tun Mahathir sendiri.
    Dalam tulisan nya Mahathir menyatakan Malaysia di pandang hina dan rakyat Malaysia mendapat malu kerana ber “Perdana Menteri” kan Datuk Seri Najib.
    Namun tidak dikepil kan pula bukti atau rujukan kepada hal ini selain dari ia tanggapan Tun Mahathir sendiri.
    Rakyat Malaysia melihat betapa kuasa besar dan negara dunia mahu berniaga dengan Malaysia, itu lah yang boleh di lihat.
    Negara seperti Arab Saudi , Peranchis , China dan lain lain datang untuk melabur.
    Ketika mereka melabur , Mahathir jadi ular menuduh menjual negara pula, jika tidak melabur maka negara di tuduh tidak di sukai oleh pelabur pula, pilih lah Mahathir yang mana anda mahukan.
    Mahathir sempat membebel kisah 1MDB dan konon ada masalah penyelewengan , tetapi sehingga hari ini Mahathir sendiri tidak tetap iman nya mahu menuduh apa terhadap 1MDB dan Datuk Seri Najib.
    Ada kala nya Mahathir berbelit seperti ular. Di satu waktu beliau menuduh 1MDB telah kehilangan RM47 billion, dan kemudian menukar fikiran kepada RM27 billion dan kemudian menukar kepada hutang dan akhir nya lesap. Mana satu kah yang hendak dibawa kemahkamah?
    Ketika Raja Salman datang ke sini pun Mahathir tidak mahu buat temu janji untuk bertanya sendiri , kerana dia mengetahui akan kebenaran Najib.
    Mahathir sempat menyebut nama DOJ dan dakwaan mereka terhadap 1MDB , tetapi semua pun sudah tahu ia ada lah kerja kuncu Mahathir sendiri yang membuat rundingan bersama Loreta Lynch dan ada sedikit kisah derma kepada Clinton Foundation.
    Kepada kenyataan Mahathir Malaysia menjadi malu kerana media dunia telah bercerita berkenaan 1MDB, tetapi simpati untuk Mahathir kerana rakyat sudah tahu ia adalah kerja upah dan berbayar oleh kuncu Mahathir yang kaya raya.

    ReplyDelete
  21. Apa yang menggelikan hati ada lah pemimpin negara negara yang media itu wakili tidak ambil endah dan mengetahui ia adalah urusan politik dalaman negara Malaysia dan risikan mereka memberitahu Datuk Seri Najib ada lah mangsa “Character Assisination” pihak Tun Mahathir.



    Sudah hampir 2 tahun Mahathir menyanyi lagu yang sama , zikir pun masih terhad kepada 1MDB.



    Dan sekali sekala bermain persepsi berkenaan ekonomi negara.



    Sedangkan skandal mega nya sendiri bersepah dan banyak.



    Mahathir perlu hentikan kerja jahat ini, Mahathir harus simpati kepada mereka yang menyokong nya.



    Bayangkan lah jika mereka mereka yang menjadi ahli PPBM mengetahui apa yang sebenar nya di kejar oleh Mahathir sehingga penyelesaian hanya dengan mendapat kuasa Perdana Menteri sahaja, tentu mereka akan kecewa dan hampa.



    Kedudukan Mahathir di waktu ini mengharuskan beliau muhasabah diri, keahlian parti PPBM tidak sampai pun 20,000 jika di ambil populariti dan kebenaran yang ada di pihak Mahathir.



    Malah apa yang beliau ugut sebagai referendum pada 2 PRK lalu serta PRN Sarawak semua berpihak kepada Datuk Seri Najib, jika bukan rakyat dalam negara yang menentukan dengan undi , apa peduli dengan pandangan dunia yang dimain kan oleh Mahathir.



    Referendum itu ada lah untuk Mahathir , sila lah undur diri, sila lah jangan ganggu pentadbiran menguruskan negara, masalah peribadi, kroni dan wang anda ada lah masalah anda, jangan lah negara di kacau hanya untuk mencapai kehendak peribadi.



    Henti lah pembohongan , jika ada bukti tunjuk kan lah, tidak jemu kah sudah sekian lama masih dengan permainan minda ala ala “Goebbels”?

    ReplyDelete
  22. ANDA SOKONG NAJIB, BERMAKNA ANDA SOKONG TOLAK FITNAH!
    PERDANA MENTERI Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak telah berazam dan beristiqomah untuk terus berada di kedudukan kuasa beliau sekarang ini semata-mata mahu membanteras budaya fitnah yang kian semakin parah.



    Kita semua ketahui, pihak pembangkang tidak pernah berasa jemu untuk melaga-lagakan pemerintah antara satu sama lain dan menularkan cerita fitnah terhadap rakyat supaya mereka tidak lagi mempercayai kerajaan.



    Malahan di dalam Islam juga turut disebut sejauh mana amalan fitnah itu tidak disukai oleh Yang Maha Kuasa.



    “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. (Q. S. Al Hujurat : 6).


    Dan fitnah itu juga digambarkan dosanya seolah-olah kita telah membunuh orang lain. Suatu perkara yang amat berat bukan sahaja dari kaca mata sesama kita manusia, malah turut dipandang berat oleh agama.



    “Fitnah itu besar (dahsyat) dari melakukan pembunuhan.” (Q. S. Al-Baqarah : 217).


    Justeru, bagi sesiapa yang terus mahu bersama-sama Najib dalam menentang pembangkang, ia bermakna kita sedang berada dalam kumpulan untuk menolak dan menyerang para pemfitnah.



    Menjelang PRU14 akan datang, adakah kita sanggup dipergunakan dan menyokong mereka yang gemar membuat fitnah? Sedangkan kita tahu semua bangsa dan semua agama menolak amalan fitnah ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini mesti geng Lobai Palsu,,,nak cari makan cara mudah ,,,, memang susah kalau cari makan cara halal

      Delete
  23. PAS tenang, PH porak peranda
    SEKIRANYA disandarkan PAS itu kepada satu rupa bentuk, sudah tentu ia kini dilihat dalam keadaan paling buruk, busuk, rosak, remuk, cedera dan seumpamanya. Terlalu banyak tuduhan dan serangan dilemparkan hingga mustahil lagi ia nampak sempurna atau selesa.

    Namun, amati dengan jujur dan akuilah, bahawa ketika ini PAS adalah parti paling tenang di sebalik ganasnya kemelut dan porak poranda politik yang berlaku kepada parti-parti lain. Pada program terbuka mahupun dalaman yang diadakan termasuk Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) atau Muktamar, kehadiran ahli-ahli PAS jauh lebih berkomitmen.

    Malah dibuktikan dengan penyertaan keahlian baru tidak kurang 5,000 orang setiap bulan. Ia sekali gus berhak dinyatakan sebagai sokongan, keyakinan, keutuhan dan kekuatan yang semakin menyemai dalam kalangan rakyat Malaysia. Juga bukti bahawa jentera PAS sedang melangkah lebih tersusun dan laju daripada sebelumnya.

    Anehnya, semua itu berlaku di sebalik segala pancaroba yang sengaja dihadapkan musuh dan pesaing politik PAS. Bahkan PAS turut dilihat banyak mendiam diri, tanpa gelisah membela atau melatah bertindak balas. Memang ia pelik untuk difikirkan apabila PAS seakan-akan naif membiar diri diperlakukan secara zalim dan kejam.

    Tetapi lebih menghairankan apabila tikaman dan tembakan yang ghairah disasarkan kepada PAS, bukan sahaja tidak menembus, hatta tidak terguris calar sekalipun, sebaliknya mereka pula terpantul oleh pisau dan peluru sendiri serta mengalami luka lebih parah.

    Tanda-tanda Sakit

    Terdahulu sebelumnya, ramai yang menunjukkan simptom sakit jiwa dan otak apabila perlekehan mereka terhadap PAS tidak menjadi kenyataan, terutama daripada kalangan bekas pimpinan PAS dikenali G18. Mereka menyangka, dengan keluar beramai-ramai dan membentuk parti baharu PAN akan menyebabkan PAS lumpuh dan merudum.

    ReplyDelete
  24. Paling memperlihatkan sakitnya adalah Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub. Antara detik paling ketara melihat tidak tentu arah beliau adalah pra dan pasca Himpunan Menyokong RUU355 (H355) pada 18 Februari di Kuala Lumpur yang menyaksikan penyertaan teramai dalam sejarah. Ikuti sedikit kronologinya:

    16 Januari
    Beliau menyatakan bahawa ketidakhadiran PAS pada majlis pelancaran parti Bersatu adalah bukti PAS bersama BN

    19 Januari
    PAS katanya tiada tempat dalam Kerajaan Selangor apabila Pakatan Harapan (PH) memerintah selepas PRU14

    23 Januari
    Beliau akan mengadakan kempen besar-besaran supaya rakyat menolak PAS kerana Gagasan Sejahtera antara PAS dan Ikatan tidak boleh dipercayai

    21 Februari
    PAS dakwa beliau akan berpecah lagi setelah sebahagian ahli PAS juga telah menyertai PAN

    23 Februari
    Beliau mendakwa mampu menarik ahli lebih ramai untuk berhimpun berbanding H355

    Banyak lagi kronologi boleh dikemukakan yang menjelaskan besar sekali kontradik dizahirkan Salahuddin. Tetapi paling nyata ia menunjukkan porak peranda di kem PH yang cuba diselindungi mereka.

    Meludah Ke Langit

    Mereka sangat khuatir dengan ketegasan PAS untuk tidak menyertai koalisi itu, ditambah kesediaan PAS bertanding di kebanyakan kerusi pada PRU14 nanti. Itulah yang mencemas dan menggugat kedudukan mereka ketika ini di mana paling tidak berkubu di Pulau Pinang dan Selangor.

    Paling merasa terancam adalah Presiden PAN, Mohamad Sabu dan Salahuddin sendiri apabila masing-masing bergelut mencari kerusi paling selamat untuk ditandingi dan mempunyai potensi menang. Mana tidaknya, kekalahan mereka adalah bererti PAN akan gulung tikar selepas pilihan raya itu nanti.

    Maka, sekonyong-konyong dapat dilakukan adalah terus menerus mencalarkan imej PAS walaupun terpaksa berada di belakang DAP dan sedaya upaya melontarkan keraguan ke dalam PAS. Namun, ahli PAS begitu cepat berubah hasil janaan tarbiyah dan pegangan utuh pada Islam.

    Jika pada masa peralihan kepimpinan 2015 dulu masih ada ragu-ragu setiap kali sampainya perkhabaran kepada ahli, kini tidak lagi. Ahli PAS saat ini sudah cukup bijak dan matang menerima maklumat yang sampai tanpa melatah, bahkan mengenali setiap propaganda cuba musuh mainkan.

    Segala rekayasa, fitnah, adu domba, skandal, kontroversi, manipulasi dan sensasi tidak berjaya menular dalam rumah PAS. Sebaliknya ia kini membongkar sekian banyak ‘telur tembelang’ yang berada dalam sarang PH.

    ReplyDelete
  25. Dari mana pula PAN, DAP, PKR dapat dana?
    SURAH al-Hujuraat ayat 12 menyuruh orang orang beriman supaya jauhi prasangka yang terlarang (dalam keadaan tidak wajar kepada orang yg beriman) kerana prasangka sedemikian sebahagiannya dosa.

    Jika kita mahu hidup dengan sentiasa menyibukkan diri mencari cari dan mereka-reka sehingga obses yang bertukar menjadi seolah-olah keimanan terhadap sesuatu yang rekaan fantasi diri sendiri, maka ketika itu kita akan ditipu diri sendiri.

    Masyarakat luar yang merdeka dari apa yang kusut dalam kepala kita boleh menilai jelas sama ada kita ini berpijak pada realiti dan objektiviti atau tidak.

    Kerana itu, pohonlah petunjuk Allah SWT.

    Dalam soal fitnah pemimpin pemimpin PKR, PAN dan DAP terhadap PAS, jika PAS mahu, banyaklah yang boleh dibuat andaian andaian, teori teori penyaluran dana kepada PKR dan DAP khususnya kepada pemimpin mereka sendiri yang sedang satu persatu berdepan tindakan SPRM.

    Rasuah dan penyelewengan di kalangan Pemimpin Umno dan BN sudah diketahui umum. Rakyat dah tahu besar kecilnya yang kini menggoncang negara. BN dan Umno wajib diturunkan.

    Tapi menampilkan jalan keluar kepada rakyat mestilah pilihan yang bersih dan tidak rosak oleh budaya yang sama.

    PAS sebagai Parti Islam sangat keras tindakan akar umbinya yang tidak akan berkompromi dengan apa-apa yang melanggar hukum hukum Allah. Pemimpin yang ada isu integriti tidak akan duduk lama dalam PAS. Mereka ditolak awal awal.

    Kerana itu setiap pemimpin PAS diperhati dan jadi bahan kritik hatta perkara perkara yang kecil jika berlaku dalam parti lain, tapi sebesar gajah dianggap salah walaupun perkaranya kecil sahaja jika dikaitkan dengan pemimpin PAS.

    Saya pun boleh berteori banyak punca penyaluran dana kepada PAN, DAP dan PKR.

    Tun Daim, Mokhzani Mahathir, Taikun taikun Judi dan Hartanah dan pelbagai lagi kroni era Mahathir semuanya kita tahu bukan kepalang dana modal pemilikan mereka.

    Rangkaian belakang DAP, yang berkeliling sekitar pemimpin PKR untuk projek projek di Selangor dan Pulau Pinang.

    Banyak prasangka yang boleh diandai-andaikan.

    Keterangan Raja Petra, malah dibuka lebih banyak maklumat lagi oleh Cikgu Bard tidak mengejutkan.
    Itu baru bunga-bunga.

    Sebagai Parti Islam, PAS tidak merasa perlu menggelisahkan rakyat dari fokus menjayakan misi menggantikan regim pemerintahan BN yang sedang merosakkan negara ini dengan menimbulkan keraguan melampau kepada parti parti pembangkang yang lain pula yang juga punya misi yang serupa.

    Kerana rakyat cuma ada dua pilihan. Kekalkan BN atau tukar dengan pilihan yang baru.

    Rakyat mengharapkan sesuatu yang lebih matang, berhemah, tidak caca marba dan sejahtera dalam pilihan mereka.

    Kerana itu PAS amat berpada pada.

    Isu SPRM Lim Guan Eng, PAS tidak panaskan. Isu terowong dan sistem pengangkutan baru yang berbillion di Pulau Pinang, pengambilan tanah, PAS belum mahu peningkan rakyat dengan teori dan andaian liar. Kita terima dan kaji dulu segala maklumat.

    Begitu jugalah dengan apa yang berlaku di Selangor. Ketua AMK ditahan SPRM cuma bunga-bunga sahaja. Ketuanya ada. Rangkaiannya tentu diperhati pihak berkuasa.

    PAS tetap dengan prinsipnya bahawa selagi kita meletakkan Islam dalam keadaan memimpin kita, maka sejahteralah akal kita, roh kita, hidup kita, badan kita, keluarga, negeri dan negara.

    Berbilang kaum dan agama, hidup harmoni dan sejahtera dalam kemajuan dan kemakmuran dari negara yang baik pemimpinnya dan baik kualiti rakyatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malas nak baca cerpin lobai ni,,,bukan saja tak menambahkan ilmu,,,malah menggambarkan mengajak rakyat akur dan terima hakikat turun temurun akan menanggung biawak hidup,,,ingat ,,,rakyat kena sabar sekalipun jadi gelandangan di bumi sendiri,,,Takbirrrrr

      Delete
    2. Geng pas kalu sembang...Mesti petik surah Al-Quran dan hadis...
      Asyik Cari tafsir Dan hadis yang meyebelahi depa jer..Hehehe..
      Betul2 penunging Agama pas ni..

      Delete
    3. Yang penting, Telinga ,
      Mata mesti peka.
      Akal mesti buka.
      Melayu dah tak boleh lena.
      Jho Tahik Low dah rancang media.
      Diketuai Media primate 3 suku buta.
      Skrip dah karang.
      Deal dg unta kok belakang.
      Konon wang yg hilang,
      Konon sudah tak jadi hilang.
      Tapi Nalaysia kena bayar 2 hutang.

      Kalau ada lagi makhlok yg masih tak terang.
      Elok SUMBAT muka celah kangkang.
      MEMANG DH JADI MELAYU LAHANAT !!
      MEMANG iISLAMPURA ,NABI TAK MENGAKU UNAT !!
      MOGA SEMPAT DAN SITERIMA TAUBAT

      Delete
  26. Najib PM Kita yg paling bijak yg pernah Kita Ada..Tp syg bijak najib ni dlm Bab menyamun dan merompak duit rakyat Dan negara..
    1mdb ditubuhkan memang dgn niat Dan segaja utk merompak Duit rakyat..
    Nape aku ckp Camtu..Meh sama2 Kita kaji..
    1mdb syarikat bermodal kan 1juta mampu hutang sampai beratus juta dgn guna bon yg di jamin kerajaan..
    Tujuan apa 1mdb ditubuhkan?.. Syarikat glc pelaburan kerajaan?..Kita sudah Ada khazanah yg Ada pegalaman bertahun2 Dan kepakaran utk melabur dlm pelbagai bidang..1mdb ditubuhkan utk meneroka cabang pelaburan Baru?..Kenapa tak wujudkan cabang Baru under khazanah utk meneroka bidang pelaburan Baru?..
    Jawapan senang jer..Sbb najib tak boleh nak control khazanah yg dah well established..
    Jado solusi yg Ada tubuhkan 1mdb..
    Macai Dan pendedak selalu ckp kes forex dulu tak kecoh pun...
    Jawapan senang jer..Kes forex kerajaan Rugi dlm berniaga..Adat berniaga,Ada untung..ada Rugi..
    Kes 1mdb..Wang tu hilang..Tetiba muncul dlm akaun najib..Tu belum masuk Bab silap bayar Kat company Alibaba berjuta2..
    Silap byr.. Korang boleh terima tak alasan tu..Kesilapan disebabkan company Nama serupa..dh Nama sama Takan akaun bank pun sama?..
    Kat Malaysia ni berjuta Nama mamat,tp ic no lain,acc bank pun nombor lain..
    Audit 1mdb diosakan,
    Situ dah nampak dari awal dah Ada niat Dan dgn niat penubuhan 1mdb..
    Kesimpulan nya..Najib seorg pn yg bijak Dan pandai telah menang..Duit dpt,kuasa kekal..
    In najib we trust.. Hehehe

    ReplyDelete
  27. Syukur algamdulkilah malapetaka telah turun untuk najib rosmah. Masuk jerat sendiri..amin.lingkupbumno bn.hancur.lenyap amin.

    ReplyDelete
  28. Terlalu banyak yang tidak kena dan amat meragukan dengan isu 1MDB ini. Najib dan UMNO BN sama sekali tidak lagi layak diberi mandat untuk mentadbir negara ini. Jelas ada cubaan untuk menutup bangkai gajah yang sudah membusung, berulat dan membusuk ke seluruh penjuru dunia. Hanya yang buta mata hati dan mati deria hidu sanggup menunggu penuh setia, memamah rezki bangkai yang jelas haram hukumnya.

    ReplyDelete
  29. Sayang, manusia tak habis habis maki hamun dan fitnah. Setan memang menampakan indah perbuatan buruk itu. Berhujah tanpa bukti. Mengunakan petikan dari media kafir untuk memburukan orang Islam. Memberatkan beban akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang, di antara manusia ada golongan pemakan dedak yang menolak bukti2 kebenaran dan membela kemungkaran sekalipun hatinya sedar dan tahu bahawa mulutnya sedang menipu apabila berbicara.

      Kemudian mereka menggunakan alasan agama padahal alasan itu berbalik kepada mereka.

      Mereka inilah golongan penipu yang sebenar-benarnya penipu.

      Delete
  30. Lidah' pembawa fitnah (Shahbudin.com) masih memalu gendang irama "pertanyaan" apa yang sebenarnya berlaku sehingga membuatkan IPIC memilih untuk berunding dan membatalkan hasrat mengheret 1MDB ke tribunal timbang tara antarabangsa.

    Adu domba dan fitnah yang bertaraf ala kadar yang bersifat "pertanyaan" total dan mungkin lidah' fitnah (Shahbudin) perlu mempelajari bagaimana Raja Petra mengolah kisah fitnah' sewaktu dia bertuankan Anwar Ibrahim demi membela nafsu songsang tuannya (biseksual).

    1MDB bukan dikendalikan oleh kapitalis bodoh seperti Adam Rosly dan Lim Guan Eng - ibarat melepaskan hajat (berak) tanpa menutup pintu dan kemudian menyalahkan mata yang melihat.

    1MDB mengambil sebaik-baik haluan serta mempertahan haknya sehingga membuatkan IPIC "menurut" pada pelan penyelesaian.

    Ia bukan berkisar 1MDB dirompak oleh Najib tetapi ia berkait IPIC dirompak oleh keluarga diraja Abu Dhabi (khadem Al Qubaishi).

    IPIC tidak mampu "menyentuh" khadem Al Qubaishi secara perundangan kerana ia akan mengaibkan keluarga Diraja Abu Dhabi. 1MDB tidak membayar IPIC lebih daripada apa yang dipersetujui dengan MOU yang mengikat kedua belah pihak.

    Aku tumpang simpati kepada lidah' jelik (Shahbudin.com) kerana masih memalu gendang irama 1MDB.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu adalh.gulongan melayubodoh...sembahan Kamu selain Allah ialah umno dn pimpinan umno...

      Delete
    2. Unknown sahabat ini kaki auta putar belit lidah dan mulut tidak selari.

      Saya dan 2 yg lain pernah bersumpah laknat bahawa kami percaya wang 2.6b di dalam akaun najib adalah yang curi dari 1MDB.

      Kami telah meminta si unknown sahabat ini bersumpah laknat bahawa ia percaya yang itu adalah derma arab.

      Si lidah pendusta ini lari dari bersumpah laknat dan beralasan pula seperti nasrani.

      Saya bukan meminta ia bersumpah laknat ke atas fakta tetapi ke atas apa yang ia percaya. Itupun ia lari.


      Hanya ada satu kesimpulan sahaja. Lidahnya dan hatinya tidak selari. Ia mengatakan sesuatu tetapi apabila diminta bersumpah laknat hatinya juga selari dengan lidahnya ia lari.

      Di dalam ilmu Islam orang yang lidah dan hatinya tidak selari dikenali sebagai munafik.

      Wala'yazubillah dari menjadi kaum munafik.

      Delete
    3. Bila bermain kata2 sentiasa licik dan selit kesamaran.
      Disamping hambor maki, diselit momok tuduh guna ayat suci.
      Sentiasa elak kebenaran, sentiasa lari dari mengesah sumpah laknat.
      Setia sedia mmembela MUNGKAR.

      Maka Sah dan NYATA, SYAITAN Iblis lah yg bertenggek disebalik topeng Mr J dan Sahabat ini.

      Jelamaan lembaga hitam 2 ekor ini diblog ini untuk menggugat, penuh muslihat.
      MENJADI TUGAS KITA YG BERIMAN UNTUK LAWAN DAN REMBAT.

      JGN DIBIAR MUNGKAR DAN SYAITAN BERKUASA DIBUMI MALAYSIA !!!

      Delete
    4. sahabat ni tak sekolah.......sama dgn geng newcastle tu agaknya......sekolah tapi otak takde....

      1mdb dah hilang duit bayar.....sekarng kena bayar settle apa kebende tu ....... klu macam ni meniaga......buadk sekolah tadika pun tau rugi......

      sahabt klu ko nak jadi bangang...biarla ko sorang, jgn la nak ajak org lain jadi bangang......atau ko duduk diam......malu ada umat bodoh mcm ko ni atau ko memang dibayar utk jadi bodoh.....

      Delete
  31. https://www.bnbbc.my/kes-1mdb-ipic-penyelesaian-luar-kecewakan-pembangkang-reka-fitnah/

    link atas tepis fitnah 1mdb vs ipic..... kantoiiii

    NAK SPINN FITNAH 1MDB
    SETTEL LUAR COURT IPIC VS 1 MDB
    SPIN FITNAH KANTOI LAGI
    DANA 1MDB UNTUK BAYAR IPIC
    BERAMBUS KANTOI SINGAPORK@DAP


    ........ SELESAI LUAR MAHKAMAH MENYEBABKAB MAMAK MEROYAN LAGI...


    .....£ INI KALI LAH..

    ... berambus barua singapork@dap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi mamat, ko ingat rakyat msia bodoh ke nak percaya ni settle luar mahkamah? Ko ingat Ipic tu nak percaya lg dgn 1mdb yg lencongkan duit US3.5b dan setelah Ipic buang 2 orang pak arab yg menipu company dia.

      Mahkamah arah 1mdb bayar balik duit bail out US1.2b yg Ipic terpaksa bayar bagi pihak 1mdb setelah guaranted deposit US3.5b dilencongkan ke akaun Jolo.

      Dengan ini Ipic dapat balik duit yg dia dulukan dan hutang yg lain ditanggung oleh 1mdb. Sapa nak tanggung hutang2 tu semua??? Ni cerita lain....

      Delete
    2. Maka....bertambah kukuhlah kes DOJ terhadap 1mdb.

      Delete
    3. Aisey anon 05:37 @ barua Najib .

      Apasal suboh suboh lagi dah iklankan www. Barua Najib Betul Betul Cheebaii kat sini ??

      Delete
  32. Fasa cuci Bapa Butir Tahik Low dah bermula.
    Tak usah nak siram kencing. Jampi Lobai tak dapt halalkan Najis.
    Amat 2 MUDAH. KALAU BERANI, ANDAI UMNO BN DIPIHAK BENAR,
    DEBAT TERBUKA ?
    BUKA FAIL OSA FAIL ?.
    MANA AUDIT ?
    MANA DUIT HUTANG ?
    MANA ASSET DIGADAI LELONG ?
    APA HASIL 1MDB , selain projek tak siap yg bertatah nama Razak ?

    Jgn malu jgn segan, jangan samar, jangan belit.
    MARI KEDEPAN , Syaitaaan !!

    ReplyDelete
  33. nak tahu details lagi
    sila baca blog outsyed the box

    ReplyDelete
  34. TRX dah banyak bangunan sedang rancak dijalankan sekarang... sila tinjau TRX di bulatan.pandan....m7st see that's

    ReplyDelete
  35. 1MDB vs IPIC SETTEL LUAR MAHKAMAH
    ADAM SURUH CUTI TOKONG SURUH PULAK
    RAFIZI MEMANG PELAKON MELETOP ANUGERAH
    PEMIMPIN MACAM INI KE YG RAKYAT HENDAK..?


    ..... BARUA SINGAPORK@DAP SILA BERAMBUS...

    IPIC VS 1MDB DAH SETTEL LUAR MAHKAMAH ... RAPIZI MINTAK ADAM ROSELY CUTI TAPI TOKONG TAK PULAK DIA BERANI...

    RAPIZI ARAH ADAM ROSELY CUTI AM
    RAPIZI TAK PULAK MINTAK TOKONG CUTI
    TOKONG LIM GUAN ENG KAN PENJAWAT AWAM
    TAK KE BABI NAMANYER TU SI RAPIZI..

    ...... BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP. ..

    .. INI KALI LAH...

    ReplyDelete
  36. Berapa banyak cerita cover up
    Tak dapat menyembunyikan pekung dan kurap
    Ramai rakyat sedang berharap
    Kebenaran 1mdb timbul bila BN tertiarap..

    Macai boleh membuat auta
    Kerana dedak sudah diberi
    1mdb dispin serta diputar
    Untuk menyelamatkan geng pencuri..

    Apakah jenis perniagaan
    Jika belum apa2 asyik meminjam
    Ini kot teori ekonomi moden mr j katakan
    Kalo niaga cenggini, patutle jahanam..

    Macai bangga 1mdb bayar hutang ipic
    Selesai perkara diluar mahkamah
    Yang mula2 kena pelari 3.5b tu, mana duitnya wahai siotak sempit
    Adakah untuk dishopping oleh kak semah?..

    Kalo 1mdb jalannya benar
    Bentangkan segala audit dan fakta
    Jelaskan pada rakyat perkara yang samar
    Tak perlulah berbagai alasan cerita auta..








    ReplyDelete
  37. PROJEK 1MDB DAH RANCAK BERJALAN
    KALAU TAK CAYE PERGI BULATAN PANDAN
    BANYAK KERJA BANGUNAN DLM PEMBINAAN
    1MDB BSNESS UNTUNG RUGI RESAM PERNIAGAAN

    ... BERBAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka la kau 912. Nnt bila PRC buat underground komunis bunker colony terbesar didunia, Awak dan kuncu2 boleh jual tanaj bijeh bawah tu.
      Situ BRITISH tak sempat korek.
      Elokla pun khazanah tu kan UMNO yg punya? Jgn lupa bg Lobai sikit.
      PEDULI APA ANAK CUCU !!! KAAAN?

      Delete
  38. Betul dan NYATA.
    ALAH permudah cara kenalpasti Mungkar bagi yg beriman.
    Janji ALLAH, juga pesan sejak azali.
    bahawasanya,
    SYAITAN yg direjam sangat TAKUT dengan cahaya KEBENARAN.
    SYAITAN akan JELMA buat MUNGKAR apabila diGELAPkan hati dan iman.
    SYAITAN Wan Md Bee, jelma buat MUNGKAR apabila diGELAPkan OSA.

    Usahlah angkuh sanggah media primat 3 suku, Smasung A9, Jampi OzSTUD QSeben ataupun Ayoh Eddy Peng Kingcin Teko Besar.
    Janji ALLAH juga bahawa IMAN tak akan dapat dikambus walaupun dgn bertan DEDAK.
    Hakikatnya,
    HARAM TETAP HARAM, PERBUATAN KHIANAT AMANAH TETAP....HARAM JADAH.

    ReplyDelete
  39. Hihi......nampak tak?Walaupun penyokong najib umno gembira dengan berita dr london ni.....tp isu ini menampakkan lagi bahawa dakwaan wang yang sepatutnya diterima oleh IPIC dan AABAR , tetapi hilang atau bahasa jenayahnya dilencongkan memang benar.....kenapa 1mdb perlu membayar IPIC jika tiada wang yg hilang????hehe.......benda yang mudah difahami oleh makcik 2 felda....kalau diberitahu....JAGA JAGA , NAJIB, ANDA BELUM SELAMAT DARI TUDUHAN DOJ.....JENAYAH TETAP JENAYAH..... Sekalipun IPIC setuju dengan bayaran 1Mdb, tetapi bayaran yang hilang tetap akan disiasat.....BERBILLION tu bukan juta, ribu atau puluh ringgit......ALLAH akan tunjukkan kebenaran akhirnya......

    ReplyDelete
  40. Salam semua

    MANA 1MDB SEKARANG?

    1MDB dah Mampos....dan bangkainya disimpan di MOF. MOF tanggung segala urusan hutang piutang dan 1MDB tak akan dapat dikubur selagi urusan ini tidak selesai.

    Mana Apandi AG?...masih buta dan pekak? Kita semua maklum apa yang berlaku dalam 1MDB...tapi amat mengecewakan kerana ada manusia yang masih tidak menerima hakikat bangkai 1MDB ini.

    Fakta berikut pasti kita semua tahu.

    1. 1MDB dah mampos
    2. 1MDB ditubuh oleh MO1 dan sekutunya.

    3. DNA 1MDB ini bukan untuk perniagaan tapi untuk menipu...meminjam 50,000 kali ganda dari modal berbayar...berniaga apa?...berniaga hutang! Dapat tanah kerajaan hampir percuma (saya rasa memang percuma kerana tiada fakta yang menyatakan kerajaan telah dibayar harga tanah tersebut) Mana hartanah 1MDB sekarang dan berapa nilainya?

    4.Kita semua tahu watak watak dalam sketsa 1MDB ini. MO1 pemegang watak utama.
    - MO1 pegang kuasa mutlak dalam 1MDB, Artikel 117?
    - MO1 adalah ketua MOF...pengurus mayat 1MDB.
    - MO1 melantik Apandi AG sebagai tukang cat.
    - IGP?...tak buat kerja dan kalau ada pun, kena serah pada tukang cat.
    - PAC...tukang bancuh cat...last last masuk peti besi OSA.
    - MO1 terima duit RM 2.6 billion dalam akaun peribadi.

    Kita semua kenal siapa dia MO1?...Seluruh dunia kenal MO1.

    Melayu dan UMNO memang bodoh kerana MO1.
    Adakah anda juga bodoh seperti UMNO?...
    Dari dulu lagi saya yakin "money trail" 1MDB akan terserlah untuk tatapan semua....namun UMNO dan Melayu tetap tak ambik faham.

    Tukar pemerintahan pusat dan kita heret MO1 dan mereka ynag bersekongkol kemuka pengadilan.

    Hanya itu caranya.

    Tak perlu kita bertelagah...persetan dengan mereka yang cuba menegakkan benang basah.

    ReplyDelete
  41. Apa lagi, dah SAH. pun.
    Walaupun berniat tambah laba,
    XAVIER bawa berta BENAR.

    Habis?! Apa tunggu lagi? Menteri 2,Wakil2 Rakyat,Ag,AuG Pegawai2 bergaji mahal, Jabatan2 , Badan2, Agensi2 SPRM, Jakim, PDRM, apatah lagi.
    Mungkin Anda dilantik, betul tu...TAPI, TAPI TAPI, WOI WOI, WOI!!!

    RAKYAT YG BAYAR GAJI KO TU!!
    MANA HASIL KERJA !?
    UPAH BANGLA PUN DIA LEBIH AMANAH.
    PHUII ! MAU MAKAN GAJI BUTA KA?
    KERJA KERJA KERJA !

    ReplyDelete
  42. Ya Allah kau laknat lah Najib dan konco konco nya. Amin.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...