Wednesday, 5 April 2017

ADAKAH SAMAN TAWFIK UNTUK MENYELAMATKAN NAJIB?


Siapa Tawfik Tun Dr. Ismail sekarang ini?

Ramai yang hanya sekadar tahu beliau pernah menjadi Ahli Parlimen Benut, Johor selama sepenggal sebelum ini mewakili UMNO. Tetapi, tidak seperti bapanya, Tawfik kurang menyerlah dalam dunia politik.

Selepas tidak menjadi wakil rakyat, beliau kemudian dilaporkan menceburi bidang perniagaan sepenuh masa.

Hanya beberapa tahun kebelakangan ini, namanya muncul kembali apabila beliau kerap mengeluarkan kenyataan mewakili Kumpulan G25 iaitu sebuah kumpulan yang dianggotai oleh bekas pegawai kanan kerajaan yang sudah bersara.

Kumpulan G25 ini pada asalnya diasaskan oleh 25 orang tokoh Melayu terkemuka dalam kerajaan yang berperanan menyuarakan pandangan mengenai isu-isu penting yang berlaku dalam negara, tetapi kini difahamkan jumlah anggotanya sudah melebihi 50 orang.
Individu yang kerap muncul bersuara mewakili G25 ialah Noor Farida Ariffin. Hanya kemudian, Tawfik turut kerap mengeluarkan kenyataan atau memberikan temubualnya kepada media atas atas nama G25.

Bagaimanapun, disebabkan beberapa pandangannya menimbulkan kontroversi umum, Tawfik difahamkan sudah dipeti-aiskan daripada bersuara menggunakan nama G25.

Sebab itu, sudah sekian lama kita tidak mendengar apa-apa kenyataan daripada mewakili G25.

Juga tidak diketahui sama ada Tawfik masih ahli UMNO atau tidak sekarang ini.

Kini, Tawfik muncul kembali menjadi perbualan berikutan tindakannya memfailkan saman terhadap Speaker Parlimen, Pandikar Amin Haji Mulia untuk menghalang Akta 355 daripada dibentangkan atas alasan ia bertentangan dengan Perlembagaan.

Hari ini beliau hadir sendiri ke Parlimen bersama peguamnya untuk menyampaikan notis tersebut kepada Speaker.

Esok adalah hari terakhir sidang Parlimen kali ini. Sama ada Hadi Awang berpeluang mengusulkan pindaan Akta 355 itu masih lagi 50-50 kerana kekangan masa berikutan ia hanyalah usul persendirian yang memerlukan usul kerajaan lebih didahulukan.

Sejak kerajaan membuat pusingan U daripada janji untuk mengambil alih usul tersebut kerana bantahan parti-parti komponen, sama ada Speaker memberi ruang kepada pembentangannya atau tidak, usul Hadi itu tetap menjadi tumpuan untuk melihat sama ada Ahli-Ahli Parlimen UMNO terus berani menyokong atau sebaliknya.

Mengapa Tawfik mengemukakan saman? Kenapa tidak individu atau NGO bukan Islam yang melakukannya?

Dengan adanya notis saman daripada Tawfik itu, kemungkinan besar usul Hadi sekali lagi akan terhalang daripada dibentangkan. 

Mengapa ketika Najib mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju mengambil alih usul itu sebelum ini, Tawfik tidak mengemukakan sebarang saman dan hanya setelah pindaan Akta 355 kembali kepada usul persendirian,  barulah beliau berbuat demikian?

Dalam hal ini, adakah saman Tawfik itu kerana usul Akta 355 benar-benar bercanggah dengan Perlembagaan atau bertujuan untuk menyelamatkan Najib?

Jika esok Speaker memutuskan Akta 355 tidak dapat dibentangkan kerana dianggap subjudis, bukankah Najib dan Ahli-Ahli Parlimen UMNO sudah terselamat daripada perhitungan menyokong atau tidak usul tersebut, malah Pandikar sendiri tidak perlu pening kepala lagi memikirkan sama ada mahu memberi laluan atau sebaliknya kepada usul itu?

Meskipun kerajaan sudah menarik balik daripada membawa usul itu, jangan lupa bahawa MCA, MIC dan Gerakan tetap dengan ugutan akan meletakkan jawatan dalam kerajaan jika pindaan Akta 355 diluluskan.

Maka, dengan adanya saman Tawfik, Akta 355  terus bernyawa sebagai  alat mainan politik untuk tempoh yang lebih lama, walaupun ia akhirnya  tidak dibentangkan di Parlimen.

Pas pun tidak boleh marah kepada Najib dan UMNO kerana yang menghalang Akta 355 bukan kerajaan atau Speaker, tetapi saman oleh Tawfik. (ShahbudinHusin 05/04/2017).

118 comments:

  1. When the news broke out that Tawfik has issued a writ of summon to pandikar, my lawyer friend said,"what the f--- is this guy doing"?. I responded to him by saying,"he is paid to save najib from embarassment"

    This is only worked out by najib as face saving. Tawfik is also in najib's conduit.....sigh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua menteri dan MP BN haprak dan sialan, termasuk MP PAS terutama nya tuang presideng partai ajaran sesat tersebut!!!!..///

      Delete
    2. Not only najibs face but hadi also..vice versa..

      Delete
    3. This 2 jokers are really crooks......!!!

      Delete
    4. Tawfiq dapat arahan dari Siti Kasim kot!!!

      Atau dari pendeta tua Lim Kit Siang

      Atau dari parti budak suruhan DAP iaitu PAN @ Amanah

      Atau dari PKR @ Parti kencing Rakyat...

      Semuanya possible!!!

      Delete
    5. Tawfiq nak saman...kenapa Najib pulak nak dislahakan!!

      Tanyalah orang yg suruh dia buat macam tu seperti apa yg anon 05;59 tukis diatas..

      Hehehe...

      Delete
    6. Ini orang tua mesti dapat wahyu dari tangan tangan ghaib pemain utama politik malaysia.
      Ada ganjaran besar dijanjikan barangkali.....
      Yang pasti tindakan saman taufik dapat menjaga air muka najib, hadi dan speaker.
      Bila RUU 355 tak lepas keparlimen, ketiga orang ini boleh joget dongdang sayang.
      Najib dah tentu selamat dg mca, mic dan komponen bn lain.
      Hadi boleh jadi lawyer lagi dg org pas.....' ana sudah bawa draf, najib sudah sokong, itu cilaka punya speaker tahan..'
      Speakar pula cakap..' oh saya takda halangan.....itu taufik cilaka sudah saman, ini kena tangguh dulu..'

      Tangguh sampai pru14, dengan janji lepas pru14 kita proceed.
      Si taufik takda problem janji syuru ada masuk....kena maki pun takpa lah...bukan ada nama, orang tak kenal pun

      Ini lah sandiwara umno dan pas pestaskan untuk rakyat malaysia.
      Tapi bagi yang hatinya sudah buta...matanya sahaja celik!!!.

      Delete
    7. 5.59 dan 6.00 adalah orang yg sama. Sendiri komen, sendiri syiok. Ini mmg sekor chimpanzee UMNO yg suka cium lobang taik bontot sendiri.

      Delete
  2. Cont'd from Rahman 2. And"what the f--- are we still believing in the present govt." Najib is just taking us all for a ride. Insya Allah all the dramas will soon comes to en end.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A SWAT mission to save Jack Sparrow.

      Delete
    2. anon 20:39....Lu syiok sendiri lah

      Najib sedang memimpin negara kearah negara maju...Tapi pembangknag dengki dan nak sabotaj ekonomi...

      Biasalah, the best time to take over the governmnet is when the economy is down, worse and when the peoples are suffering from high living cost and harga barang naik.

      Ini yang pembangknag nak create...

      Tapi niat jahat pembangknag tak akan berjaya sebab Allah bersama dengan org yg sabar dan ikhlas...

      Hehehe...BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti ...percayalah.

      Delete
    3. Macam mana nak percaya kalau yang cakap itu adalah kejora, unknown ataupun kotabaru.

      Kesemuanya adalah macai kepada Najib si penipu besar.

      Lepas PRU ini BN hanya akan tinggal sejarah apabila UMNO tumbang.

      Apabila pokok tumbang kura-kura punakan panjat di atasnya.

      Delete
    4. John Doe<< pesanan dari En TukarTiub.

      INI SATU INGATAN
      TERUTAMA PADA
      PARA YB & PEMIMPIN PKR
      JUGA KEPADA
      SEMUA PEMIMPIN
      PAKATAN HARAPAN
      JANGAN SIBUK REBUT KERUSI
      INGATLAH PERMIT KDN
      UNTUK CETAK AKHBAR
      SUARA KEADILAN
      AKHBAR RESMI PKR
      SAMPAI HARI INI
      BELUM
      DIBERIKAN OLEH NAJIB
      APAKAH MASUK AKAL
      NAJIB AKAN BERIKAN
      PUTRAJAYA
      KEPADA PAKATAN HARAPAN
      SAJE BERI INGATAN
      JANGAN MARAH

      Delete
    5. Terima kasih anon.

      Tak marah pun. Memang nyata Najib takkan serahkan Putrajaya dengan mudah. Sebab itulah dia akan tumbang dengan cara yang sukar.

      In shaa Allah tak lama dah.

      Delete
    6. Semua org tahu bila UMNO tumbang ..MAGERAN satu Malaysia..

      Pbb UN Amerika tak boleh buat apa spt di EGYPT.. Endorsed by Saudi wahabee..

      Rampas kuasa pun halal!

      Semua tahu tentera (UMNO)
      Polis jgn cakap lah
      Hakim (3line)
      Doktor hKL
      4.5juta anggota kerjaan nak bagi pakatan harapan? Walaupun umno kalah!

      ELOOLO TUKAR TIUB! TURUN JALANRAYA ARAB SPRING!

      kan kami dah set up perkampungan melayu di Batam dan kalimantan. Sapa nak join?

      Either way kamu mampus jugak ( inflasi 5.7% will kill like a slow death. Mageran is a quicker death)

      Pusing pusing mati akhirnya di Malaya. Jom cabut!

      Delete
    7. Buat ingatan kita, YB-YB nie buang masa, mereka mikir utk diri jugak, bukan utk rakyat pon, tak ada beza, bila masuk musim pilihanraya semua nak bertanding walau tau akan kalah, janji ada modal, janji nama masyuk, budaya haramjadah sudah sebati sekian lama, sukar berubah, dalam ceramah pandai mintak rakyat berubah al hal mereka pon masih dok tahap lama, pangkat, pingat kedudukan jawatan masih diutamakan.

      Begitu lah dalam pembangkang sedikit pon tak ada beza kah kah kah.. sumer lumba nak dpt tan sri datuk seri haramjadah jugak.. hidup bertempek dgn Sultan Raja..

      Frank Swettenham, Cecil Clementi dah buat buku lama dah. Hamka pun dah try ubah, sampai terkeluar jubur buat buku tegur Mufti Johor, time 30an 40an tu Indonesia Malaya xdak negara lagi..

      Sila baca kisah Natrah. Takat tu ja Melayu kita ni..kahkahkah..

      Delete
  3. Hai, penuh la kubur cina lepas ni. Org bisnes kain kapan boleh tutup bisnes lepas ni. Kena buka kedai kerande la pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandikar mastor admin

      Delete
    2. kubur sentiasa penuh....sebab hari hari org mati

      Delete
  4. Saman pandikar? Ada kena mengena ke speaker dengan ruu 355, nape tak saman hadi yg bentang usul tu..oh lupa hadi kawan najib..sori..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda undang2 syariah macam ni pun kau nak main2kan dan sindir...

      Kau faham tak apa tu RUU 355???

      kau ni semua isu nak dipolitikkan...

      RUU 355 bukan undang2 baru. Hanya undang2 yg sedia ada yg nak ditambahbaik. Hukuman terlalu ringan. Sebab tu nak di tambah.
      Lagipun, undang2 syariah ni pun terpakai untuk org islam ajer. Kenapa org bukan Islam nak sibuk??

      Ini semua disebabkan ada musuh Islam yg tak senang dengan Undang2 syariah dan kalau boleh janagn ditambah baik...

      Delete
    2. Habis tu kenapa najib u turn? Kuasa dalam tangan pun u turn ka? Bacul nak mampos..Kah kah kah

      Delete
    3. Hei Tamby....ana mau tanya,
      Jika RUU355 itu untuk orang islam saja...kalu itu umno punya wakil AGAMA APA?

      Delete
  5. G 25 ini islam?...kalo islam mazhsb mana?...kawan sahabat sijahil dan budak tuksng simen kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, unknown sahabat telah mengasaskan satu mazhab baru yang bertentangan dgn semua 4 mazhab ASWJ yang muktabar.

      Di dalam semua mazhab yang 4 sumber hukum hanya ada 2 tetapi di dalam mazhab unnkown sumber hukum ada 4.

      Di dalam semua mazhab yang 4, tabiin dan tabi' tabiin hanya lahir dan hidup pada 3 kurun hijrah yang pertama, tetapi di dalam mazhab Unknown tabiin adalah generasi yang hidup sehingga alquran diangkat. Maka di dalam mazhab unknown tabi' tabiin tidak wujud.

      Di dalam mazhab yang mengambil qias sebagai satu kaedah istinbat hukum, kaedah ini hidup sehingga kiamat tetapi di dalam mazhab unknown penggunaan qias telah tamat pada zaman tabiin. Oh ya, disebabkan mazhab ini berpendapat tabiin adalah orang yang hidup sehingga alquran diangkat maka qias masih wujud sebab alquran masih belum diangkat. Cubalah fahami penjelasan pengasas mazhab ini..

      Banyak lagi ciri2 mazhab baru ini tapi memadailah dengan 3 di atas untuk menilai ilmu pengasas mazhab baru ini.

      Delete
    2. Salam brother J

      Sebenarnya Ana nak komen dah macam apa yg anta sebut diatas.

      TAPI ANA BIARKAN SAHABT DENGAN DOSANYA..

      HANYA ALLAH YG MAMPU BUKA PINTU HATINYA

      KESEAATANNTA ITU LAH LAHIRNYA UMNO!

      UMNO WUJUD DI ATAS KESEAATAN! YANG MENYIMPANG JAUH DARI LANDASAN TULEN ISLAM ITU SENDIRI.

      DARI DULU SEBELUM ANAWAR JOIN UMNO KITA DAPAT LIHAT DALAM KERJAAN TIADA LANGSUNG NILAI NILAI ISLAM!

      KEM TENTERA EVERY WEEKEND ADA PARTY MABUK. PEGAWAI KERAJAAN SEMUA TAK PAKAI TUDUNG !(LADIES) YANG LELAKI SELAMBA PAKAI SELUAR PENDEK! DULU POLIS KITA PUN PAKAI SELUAR PENDEK!

      ORG UMNO TAFSIR ISLAM MACAM ANTA SEBUT MAZHAB BARU BERLANDASKAN 4SOURCE OF DICTATION.. MY GOD!

      PATUTLAH KASIM AHMAD JADI ANTI HADIS.

      ..
      ...

      . .

      MASIH INGAT MASHITOH BERSABDA ' ORG PEREMPUAN BOLEH JUAL PUKI JIKA TERDESAK ( DARURAT ) TIMB MENTERI ZAMAN PAK LAH

      INILAH DIA UMNO

      BEGITU JUGA SAHABAT KITA..

      ANA DAH BIASA DEBAT ORG UMNO ON ISLAMIC JURISPRUDENCE.. MAAFLAH TAK KEMANA..

      DIA PUNYA ANALOGY BOLEH KALAH JAKIM..

      ITU SEBAB ORG FED UP DGN ASWJ WAHABI AND SO.. JUST LOOK AT SAUDI IN CONTRAST WITH EGYPT TURKEY ..

      EVERY COUNTRY HAS ITS OWN SET OF ISLAMIC LAWS BASED ON SOME SORT OF ISLAMIC INTEPRETATION TO SUIT THEIR LUST!

      BILA BERGURU BANYAK SANGAT TERUTAMA GURU UMNO..IKUT MASHITAH JUAL PUKI PUN BOLEH

      GURU GURU TOK GURU KAFANGKALA DI HASUT SYAITAN KETIKA MEMBERI CERAMAH AGAMA DAN JUGA MENTAFSIR HADITH MAHUPUN ALKORAN KAREEM..

      CUKUPLAH 4 MAZHAB.. SAHABT NAKNTAMBAH MAZHAB BARU!

      DAMN WITH UMNO DAMN WITH PAS DAMN WITH AL ALRQAM DAMN WITH AYOH PIN!

      Delete
    3. Sdr Malaysiabaru.

      Saya tidak dapat bersetuju dnegan kenyataan bahawa UMNO sejak asal tiada nilai2 Islam.

      Saya akui kedudukan Islam di Malaysia hari ini banyak diperkukuhkan oleh UMNO di atas prinsip kalau tak boleh buat semua jangan tinggalkan semua.

      Hanya saya berpendapat UMNO di bawah Najib telah rosak disebabkan dijadikan perisai untuk membela penyamun selain untuk menyamun.

      Delete
    4. Alamak brother J

      Saya nak join umno lah.. Sebab nampak UMNO lebih islamik dari pas atau pkr ..

      Masalah skrg adalah Najib. Tukar Najib maka islam naik balik melalui UMNO. Which is much better than pee gay aar and DaPig conbined!

      Yup i couldnt agree more!

      Delete
  6. Ini bukan lagi kencing berdiri. Ini sudah jadi kes kencing berlari. Kuyup lh serban dan jubah geng walaun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala ni semua lakonan imno dan pas dlm drama bulan tecucuk keris. 80 episod. Ini baru 9 episod aje. Tungu jg ustaz jirat n ustaz kapir2 harbi bagi fatwa. Takkan bila dap n pan aje yg munafik. Inilah dia ulama akhir zaman yang sama2 kencing bediri.

      Delete
    2. Benda undang2 syariah macam ni pun kau nak main2kan dan sindir...

      Kau faham tak apa tu RUU 355???

      kau ni semua isu nak dipolitikkan...

      RUU 355 bukan undang2 baru. Hanya undang2 yg sedia ada yg nak ditambahbaik. Hukuman terlalu ringan. Sebab tu nak di tambah.
      Lagipun, undang2 syariah ni pun terpakai untuk org islam ajer. Kenapa org bukan Islam nak sibuk??

      Ini semua disebabkan ada musuh Islam yg tak senang dengan Undang2 syariah dan kalau boleh janagn ditambah baik...

      Delete
    3. Siapa yg mempolitik isu ini. Puak otak udang minda lemah macam kuranglah yg diperbodohkan dgn fatwa " x sokong RUU ,tanam kat jirat,,,.

      Delete
    4. Dedak 90 juta punya pukulan, pak lebai tersungkur di PINTU SYURGA.
      90juta.....sudah HANCUR JADI DEBU....Labur 90 juta dgn Taukeh Skim Cepat Kaya, ingat ada untung, rupanya taukeh lebai sudah cabut bila dapat wang....kesian....kesian...
      'Niaga Ana sudah bangkrap, Ana tak boleh bayar balik, duit sudah habis....he....he....'

      Duit tak betul mana ada barkah Aji.....

      Delete
    5. Anon 06:08

      Sebenarnya soalan ini aku tujukan untuk Unknown aka Sahabat BN pada 2 posting yang lalu, tetapi tidak berjawab sehingga ke hari ini.

      Nampaknya kamu juga mempunyai 'kefahaman' yang mencukupi mengenai RUU 355. Oleh itu aku amat menghargai penerangan kamu kepada soalan ini.

      Soalannya ialah:

      Seksyen 121 amat mengelirukan dan melanggar hukum syarak. Mengapa?

      Harap dapat kamu berikan jawapan.


      Dari Unknown aka Sahabat JR

      Delete
    6. Anon 6.08

      Kami tahu apa RUU

      Kami tak main main

      RUU ITU ADALAH AJARAN SYAITAN MENGHASUT APABILA RANG UNDANG 335 DI HIJAK OLEH NIK MENYAMAR KETIKA KAKIM SIBUK TENGAH DRAF

      KO DAH JUMPA DGN AJK RUU335 NIH TAK? KO TAK KENAL ORG JAKIM? KERJA KO APA JUAL BETINA 9TAHUN?

      ANON KO PUN TAK PAHAM TAK LIHAT LAGI DRAF 335 NIK CAKAP BANYAK -- KAMPLA BUTOH BOSS KO..KIRIM SALAN DARI KAMI

      Delete
    7. Tak terpakai pada org islam?

      Ko baca dalam klausa RUU nih.. Ada beberapa yg melibatkan org non Muslim dengan jelas!!

      Tolol.. Budak hingusan hisap nenen nak mengajar macam Prof pulak!

      Delete
    8. Tak payah tunggu RUU Malaysia

      Kita tengok saja di Pakistan bila mana org bukan islam di sebat mengikut hudud!

      Lihatlah aljazeea berita 2bulan lepas!!


      ADOIII SEMALAM CNN PUN SIARKAN PAK LOBAI YB UMNO KATA BUDAK 9TAHUN BOLEH ROGOL DAN NIKAH

      CIPAP BETUL UMNO BILA MEMALUKAN NEGARA NO WAHID 1

      Delete
  7. Bukan selamatkan najib saja...lobai pas pon terselamat...kita dengar ape komen hadi..dan adakah hadi ambik tindakan balas undang2...aku tak pasti adekah mana 2 pihak boleh halang pembentangan undang2 dengan saman speaker..

    ReplyDelete
  8. Ruu 355 terus menerus jadi bahan politik atas nama agama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau semua org islam bersatu dan bersetuju, tak ada masalah langsung. Orang bukan Islam akan gerun!!!

      Masalah kita sekarang ialah Islam PAS lain dgn Islam UMNO dan lain dengan Islam pembnagknag....inilah hasil dari usaha penentang islam di Malaysia yg suka melihat orang melayu/Islam berpecah belah

      Ada orang islam yg menentang RUU355...

      Bila org bukan islam tengok ada org islam sendiri yg tentang, maka mereka pun nak tentang jugak...

      Delete
    2. Islam umno takot bertegas dengan cina mca..ikut perintah kapir bn...kalo najib bertegas ruu dah boleh bentang pon ..tak adebmasalah pon...najib cipta masaalah..

      Delete
    3. Byk pihak Guna agama utk keuntungan dunia yg sedikit.. Rugi sungguh niaga camtu

      Delete
    4. Anon 0556 kamu pergilah bagi tau Kafir Jho Low sebab kamu kata kalu org islam bersatu orang kafir akan gerun. Banyak orang melayu islam di Malaysia tidak sokong RUU355 kenapa kamu manusia jijik tidak berani tegur tapi orang bukan islam pula habis kau tegur. Racist bangsat. Hei kalau berani tegur lah Kafir Jho Low kawan rapat Tuan kamu. Siapa berani tegur, satu Malaysia semua pencacai,BN,kaki dedak semua melutut depan Jho Low apabila Tuan kamu suruh. Diangkat angkat macam Tuhan pula si Jho Low pencuri ni. Jangan lah tunjuk hero wooiii. Malu malu. Marah orang yg tak bersalah. Yang bersalah tak berani sentuh. Inikah perangai yg suruh orang dengar komen kamu. Mau muntah bila terbaca komen kamu. Kecil kecil tidak mau mampus besar menyusahkan orang. Jadi batu api. Api neraka menunggu mu.

      Delete
  9. Tawfik mgan najib ni kawan dah lama. Masa bapak diaorang ni sesama pimpin negara. Berniaga taklah berjaya sangat pun. Nak tau baik macam mana. Tunggulah tak lama lagi. Mungkin tawfik dapat jawatan kat glc atau pun agensi kerajaam yg kononnya nak baikpulih negara kita ni. Kalau Tunku Aziz yg hari2 keluar kat tv3 tu boleh jadi pengerusi walaupun langsung tak ada sumbangan kat negara apatah lagi cakap melayu pun macam org kafir. Inikan tawfik yg ada hubungan keluarga yg baik sejak puluhan tahun dulu. Ini zaman najib banyak benda ajaib boleh jadi. Kita tunggu jelah.

    ReplyDelete
  10. Apa semua ini drama
    G25 saman speaker dewan
    Si tawfik ni apa agama
    Betul ke ruu 355 tak ikut perlembagaan

    Bukankah kita negara islam
    Sudah jelas dalam perlembagaan
    Apa sitawfik buat ni aku tak paham
    Apasal pulak pandikar yg disaman..

    Mca dan mic sepatutnya yg saman
    Pasal depa yang kuat bising
    Nampak benar tawfik macai upahan
    Untuk selamatkan bosnya si mat pusing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul222. Ustaz pas taknak komen ke. Taknak bagi gelaran ke dapig ke pant.. ke kapir harbi ke. Taknak tanam kat jirat ke. Yg ni guna kitab mana pulak ya tuang presideng.

      Delete
    2. Tawfiq dapat arahan dari Siti Kasim kot!!!

      Atau dari pendeta tua Lim Kit Siang

      Atau dari parti budak suruhan DAP iaitu PAN @ Amanah

      Atau dari PKR @ Parti kencing Rakyat...

      Semuanya possible!!!

      Delete
  11. Terbaek bro Perak Man
    Dia sama dengan wak simen
    Nak cover bos bukan main
    Dua2 jumpa..aiseymen

    Dua2 bapa, kalaulah ada
    Ini anak mesti dah kena
    Ku suruh kau jaga negara
    Kenapa pulak jual kat China?

    Kalau ayah masih didunia
    Mesti dia jadi merana
    Anak buat rakyat aniaya
    Nama busuk terus dihina

    Aku dulu berjalan kaki
    Buka hutan felda terokai
    Kini felda Isa kau bagi
    Macam mana felda tak rugi?

    Itu Mahathir dia nak lawan
    Memang pandir, Tun negarawan
    Jika dibanding one by one
    Dia ditanah, Tun diawan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Dua2 bapa negarawan kita
      Tapi anak not a great learner
      Sudah ramai orang berkata
      Harap nama bapa tumpang glamer..

      Sampai sekarang tiada pencapaian
      Hutang negara bertimbun timbun
      Harta negara dipulun sakan
      Itulah dia resam penyamun..

      Delete
    2. Harap nama bapa tumpang glamer - macam Mukriz ajer

      Harta negara dipulun - Macam madey dan anak2 dia jer

      Delete
    3. Pencapaian Najib hanyalah kehancuran kepada segala-galanya yang telah dibina oleh 4 PM terawal.

      Sekarang ni sistem negara pun dah kucar kacir disebabkan si celaka ini.

      Delete
    4. Anon lima lima empat
      Tentu macai jibbo lahanat
      Penyamun negara kamu dok jilat
      Kerana dedak kamu subahat..

      Delete
  12. En somi audi q7 tak nk komen ke?

    ReplyDelete
  13. Nampaknya najib bijak berpolitik menyelamatkan diri saja. Hal negara dan rakyat hancur lebur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara dan rakyat mana yg hancur lebur??

      Najib steady ajer....dia tak langsung terpedaya dengan skrip pembangknag yg cuba nak mengalihkan fokus najib...

      Semua lawatan keluar negara berjaya. Ekonomi Malaysia slowly betambah baik. Eksport bulan February tertinggi dlm 7 tahun yg lepas. Ada nampak peningkatan...

      Insya allah , kalau tak ada sabotaj ekonomi oleh pembangknag, mungkin ekonomi akan baik sikit dlm tahun ni...

      hamz....bukalah minda dan hati.

      Delete
    2. Setuju dgn sdr Hamz.

      Si penyamun ni siang malam hanya dok fikir camna nak selamatkan diri.

      Saman Taufek ini masuk selepas Najib buat kenyataan kerajaan tak akan bentangkan pindaan RUU355 ni. Ertinya ia satu kerja yang tak perlu pun lagi dan sia-sia.

      Maka untuk apa ia dibuat? Sudah tentulah utk cover line Najib dan Hadi supaya kini pihak ketiga pula yang boleh dipersalahkan.

      Benar-benar merasa aman dari kemurkaan Allah.

      Delete
    3. Boleh tau kadar INFLASI semasa yg saudara mengatakan ekonomi malaysia ni baik,?. Kalau setakat dapat maklumat hanya dengar Tv3/4 dan baca utusang. Tak hairan lah saya.

      Delete
  14. Aku setuju dengan pendapat kau Din. Mamat ni entah dari mana tiba-tiba jer muncul nak saman seorang pendekar yang duduk di kerusi paling tinggi dalam dewan rakyat. Rakyat jelata semua tercengang..putar belit apa pulak yang keluar ni. Tawfik baru dapat arahan seorang pendeta tua selepas bertahun bertapa dalam gua ke?
    Tawfiq nak saman seorang pendekar. Pendekar ni bulan calang-calang pendekar. Ofis dia siap ada toilet sendiri. MP-MP lain kena kongsi tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tawfiq dapat arahan dari Siti Kasim kot!!!

      Atau dari pendeta tua Lim Kit Siang

      Atau dari parti budak suruhan DAP iaitu PAN @ Amanah

      Atau dari PKR @ Parti kencing Rakyat...

      Semuanya possible!!!

      Delete
  15. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/04/sibuk-kamaruddin-jaafar-sibukkan-diri.html?m=1

    ttp://theflyingkick.blogspot.my/2017/04/urusniaga-splash-meragukan-kini-200.html?m=1

    link aras 200 mangsa di Rawang papa kedana
    seperti K g Kerinci dan Kg Buah Pala...link satu lagi Flat Sri Labuan Bandar Tun Razak terima nasib macam Flat Kg Kerinci...

    jom pantun kiteee...

    35 KG KERINCI DAH COMFIRM JADI MANGSA
    KG BUAH PALA DAH LENYAP SELAMA LAMANYA
    200 RAWANG TUNGGU MASA JADI MANGSA
    FLAT SRI LABUAN PENGHASUT SUDAH BERSUARA
    MANGSA HUJAN BERPANAS BARUA TIDO d'ISTANA

    PANTUN INI TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN YG HIDUP ATAU YANG MATI SERTA MEREKA YANG BIJAK BERFIKIR.. MENILAI YANG MANA INTAN DAN YANG MANA SAMPAH SARAP... HARAP MAKLUM

    JOM UBAH & SIMEN .... INI KALI LAH

    SEKIAN... ... kikikikikiki kiooookkkkk


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb penyokong ameno semua taraf sampah mcm hang..kikiki

      Delete
    2. Foad zakar shit and his macai JASA moron can go to hell and fxxk your self off..///

      Delete
    3. Anon 23: 06 ...kamu terbaek!!!

      Anon 23;20 dan 23:52 ....Lu punya komen. Bodoh!!. tapi aku tak salahkan Lu sebab otak lu dah korupted akibat banyak sangat baca berita fitnah dan komen boodh dari blog pembangknag....

      pergi reformat otak Lu mugkin baru akan nampak kebenaran

      Delete
    4. 23.06 bawak link cts jaki klentong...budok bodooh yg yg komen pasal papa kedana...tapi nurul izzah menang jugak di kerinci... Pengundi kerinci tipu macai bodooh ni... Ha4

      Delete
  16. Palawan boogis saman pendekar?...ini main wayang pacak...dekat pru pendekar akan cari loyar buruk negara suruh buang saman...lobai pas noleh lah bentang....lobai round malaysia berkempen perjuangan pas untuk perkasakan mahkamah syariah walo banyak pancaroba pas tetap istiqamah...skrip wayang yg dah boleh dibaca...

    ReplyDelete
  17. Pas akan jadi bisu selepas ni apabila ru355 tersasul masuk jalan mati, menjelang pru14 pas tak ada modal kempen lagi krn selama ni mereka bisu pada isu rakyat/ekonomi negara, kebanyakan rakyat lebih mesra dgn pakatan (amanah) dikelate, Terengganu. Pas dah tak boleh nak acah kerajaan najib krn sudah termakan dedak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuang presideng Hj hadee kabo kalau tak sokong RUU 355 kafir harbi, oleh kerana tuang presideng sendiri tak dapat nk sokong bentang RUU 355..maka tuang presideng adalah KAFIR HARBI!!!...///

      Delete
    2. anon 23;56....komen bodoh!!

      Delete
    3. Anon 23:15....kamu syiok sendiri. Parti Amanah??? parti Hampeh!

      PAS akan terus berkuasa di Kelantan kalau bekerjasam dengan UMNO. Kalau tidak, Bn akan take over kelantan. Percayalah!!



      Delete
    4. Ko yg bodooh...umno nak kerjasama mcm mana dengan pas?...umno nak perintah kelantan dan pas pon nak jugak...kecuali umno setuju bagi laluan..

      Delete
  18. .
    .
    Wah dah macam US. Tapi US saman.. menghalang keputusan Trump.

    Patut nya Pemimpin Islam dan NGO lah yang saman Najib.

    Ini kena tanya Mufti Wilayah, Pahang dan UAI.. huhuhu

    ReplyDelete
  19. Dah 2x tangguh. Tak mungkin kali yang ke3 pun nak tangguh juga.
    Jadi inilah cara yang sesuai untuk selamatkan keadaan. Cari pihak ketiga untuk dijadikan alasan kenapa RUU355 tidak dapat dibentangkan. Bukan salah pas dan salah umno tapi tawfik. Bukan calang-calang pengarah yang boleh lontarkan idea sebegini.
    Rambut tak putus, tepung pun tak berselerak.
    Ada kerja ada upah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brilliant..

      Sudah terang lagi bersuluh..

      Delete
  20. Muncul Wak Simen kikiki
    Kalau nak tuduh bagilah bukti
    Kg Buah Pala Kg Kerinchi
    Takde bukti memang pendengki

    Kampung Buah Pala Kg Kerinci
    Jika dibanding wanemdibi
    Kalau tersilap hanya seinci
    Tapi wanemdibi songlap bertubi

    Ajak menilai intan dan sampah
    Macam sangat tinggi falsafah
    Bos disanjung rakyat menyumpah
    Hantar ke zoo join zirafah

    Wak simen ajak,ubah dan simen
    Memang cantek, memang prihatin
    Ubahkan Umno turun pelamin
    Pakatan berseri jadi pengantin

    Sempat pulak wak simen masuk
    Balik kerja wak,berbau busuk
    Wak tak tidur, belum mengantuk
    Bancuh simen wak,gajinya esok..







    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantekkkk bro fan tun.....penampor sebijik.....hangat pijor jadinya.

      Delete
    2. fan tun bodoh!!!

      Hehehe.....syiok sendiri

      Orang kat bawah dah sedar kena kencing oleh orang atas...sebab tu orang beramai ramai keluar parti PPBM....parti hemapeh

      Delete
    3. Terbaik bro fan tun..

      Wak simen macai sejati
      Siang membancuh malam memaki
      Elok org macam ni di tembak mati
      Bukan manusia pun,langsuir kikiki

      Sanggup dihina kerana upah
      Rezeki yang haram sanggup dimakan
      Ini kalilah jom ubah
      Barisan ditukar pakatan harapan!..

      Delete
    4. Fan Tun bodoh?

      Fan Tun adalah seorang pemantun bilingual yang brilliant.

      Berapa ramai orang yang benar2 bilingual dalam ni? Yang punya English dan Malay yang sama2 superb? Boleh dikira dengan jari, dan bro Fan Tun adalah salah seorang daripadanya.

      English Kejora, Unknown dan Kotabaru? Hehehe.. No comment takut dibaca memperkecilkan orang tanpa keperluan. Tapi saya sebut juga sebagai sangkakan kepada tuduhan bhw Fan Tun seorang yg bodoh.

      Dan di antara orang-orang yang bilingual siapa yang mampu sampaikan komen bernas melalui pantun? Hanya Fan Tun dan Perak Man.

      Dengki ka wak simen tak punya kebolehan yang menyelah seperti Fan Tun?

      Delete
    5. Sangkalan dan bukan sangkakan.

      Delete
    6. Tq, bro john doe for your compliment
      Dont u ever give a damn for this wak simen
      He doesnt have a clue of what happen
      All we can find is shit in his comment..

      Delete
    7. As for my bro fan tun
      You always be the man
      With your superb rhythm of pantun
      Well bro, i'm one of your fan..

      Delete
  21. Toksah perasan ler PPBM oii...mcm tak de harapan nak menang PRU14 je ak tengok. 500 org PPBM Rembau keluar parti. Confirm dah muak dgn PPBM. Cayalah. Depa masuk UMNO balik. Hanya UMNO yg mampu memerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ko merepek ni. Ko high ke? Anak ketua ameno cawangan ek? Bnyk masyuk ke? Baru blk melancung le teww dpt peruntukkan

      Delete
    2. terimalah hakikat yg PPBM parti yg tak akan kemana....lepas PRU 14 nanti bubarlah..

      Hehehe....PPBM parti hampeh

      BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti...percayalah!!

      Delete
    3. Madey..madey, species totok 0004, tak akn ngaku benyai. Otak penuh taek. Cakap gegar..Debat dgn org tua tu pun...TAAAKUUUT.
      Ptuii ! Hidup Mayu, hanis sapu, ckp merapu otak tepu, tak tau malu. Itu lah melayu totok jumud

      Delete
    4. Yang penting PRU 14 A.B.U. kalau ikut pesanan arwah TGNA. Dengan syaitan pun boleh buat kawan asal kan bukan UMporNO.
      # Ini kalilah kasi simen.

      Delete
    5. Sdr Azren.

      Saya tak dapat bersetuju dgn kenyataan biar berkawan dgn syaitan. Syaitan tetap musuh manusia.

      Dan UMNO ditentang hari ini adalah disebabkan Presidennya telah mengikut hasutan syaitan yang sentiasa mengajak manusia untuk melakukan kejahatan2 terutama mengkhianati amanah sbg pemimpin.

      Delete
    6. Kuat klentong budak ni yg kluor yg bermasaalah hanye 13 diklentong 500......

      Delete
  22. 0004, dulu ko bukan ckp tak heran dgn pobm? chk seluar ko tu tgk, mcm basah tu. Ko tekincit ekk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey dan Mudin dan Mukriz yg terkencing dlm seluar bila dengar ahli yg baru masuk dah keluar balik sebab parti PPBM hampeh, tak ada hala tuju dan pentingkan kroni....hehehe...Balasan dari Allah!!!

      Delete
    2. Eleh kluor 23 orang yg memang dah bermasaalah dlm umno nak bising...yg masuk bersatu yg lari dari umno..najib pon susah hati...nak menang pru kena ikut perintah mca...

      Delete
  23. Get your popcorn ready..
    RUU355 Akan masuk session 4..
    Session 1-klimik perhimpunan di padang merbok
    Session 2-klimik RUU 355 akan dibentang oleh kerajaan
    Session 3-klimik kerajaan tak jadi bentang dan pas akan membawa sebagai usul persendirian
    Session 4-klimik ?????
    Isu RUU355 Ni tak akan Ada kesudahan hinggalah PRU akan datang sebab ni lah modal utama pas Masa pilihanraya utk tarik undi melayu
    Bagi umno telenovela RUU355 ni menyelamatkan umno dari kehilangan undi pakcik/makcik di kampung2 Dan kawasan felda..
    Ni yg berlaku bila Nama Agama dijaja utk kekal berkuasa Dan nafsu besar utk berkuasa melebihi keimanan didada..
    Dunia dah nak akhir zaman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda undang2 syariah macam ni pun kau nak main2kan dan sindir...

      Kau faham tak apa tu RUU 355???

      kau ni semua isu nak dipolitikkan...

      RUU 355 bukan undang2 baru. Hanya undang2 yg sedia ada yg nak ditambahbaik. Hukuman terlalu ringan. Sebab tu nak di tambah.
      Lagipun, undang2 syariah ni pun terpakai untuk org islam ajer. Kenapa org bukan Islam nak sibuk??

      Ini semua disebabkan ada musuh Islam yg tak senang dengan Undang2 syariah dan kalau boleh janagn ditambah baik...

      Tak payahlah nak tulis komen bodoh pasal PRU 14 lah, pasal nak selamatkan UMNO lah, menjaja agama lah,.....komen dari orang bodoh dan munafik!!!

      Delete
    2. 528. Tanya dalam hati kecil dgn jujur ikhlas.
      Siapa yg main2 usul naikkan ciri2 pindaan?
      Siapa yg patut bentang ?
      Siapa yh patut bincang?
      Siapa yg patut lulus?
      Dimana patut dilulus?

      Apa yg kau bising?
      Sebab apa dijaja di Padang?
      islam ko BETUL?
      Islam itu BETUL..

      Delete
    3. 5.28...Ruu 355 untuk tambah hukuman...kenapa 3 tahun tak selesai?...

      Kenapa najib takut nak bertegas dengan kapir bn?...kan undang2 ini untuk islam saje...najib ketua bn kena tunduk perintah mca dan kristen plak...

      Delete
    4. Anon 08:14

      Quote: "kan undang2 ini untuk islam saje" Kurang tepat tu.

      RUU355 hanya terpakai untuk Islam di Semenanjung sahaja.

      https://www.facebook.com/notes/zulqarnain-lukman/memahami-akta-mahkamah-syariah-bidang-kuasa-jenayah-1965-akta-355/10210782273619858/


      Nota: Dr Zulqarnain Luqman, merupakan bekas ahli Jawatankuasa Teknikal pelaksanaan syariah.

      Delete
    5. Anoy 05.28
      Salah ker apa aku ckp..
      Patut ko duduk dan berfikir siapa yang diperbodohkan..Siapa yg munafik dalam Hal ni..
      RUU355 bukan hukum hudud..Bukan hukum Allah..Ko yg kata hukum tu hanyalah penambahbaikan dari RUU yg sedia Ada..Tapi pihak Mana yg duk canang wajib umat Islam menyokong pindaan RUU 355..
      Daripada ko melalak tanpa fakta lebih dari auta..Cuba duduk dan berfikir kenapa RUU355 tidak mendapat sokongan daripada alim ulama selain ahli politik pas yang mengangkat diri sendiri sebagai alim dan ularmak..

      Delete
  24. Suka hati kau la Budin....

    Kalau semua org islam bersatu dan bersetuju, tak ada masalah langsung. Orang bukan Islam akan gerun!!!

    Masalah kita sekarang ialah Islam PAS lain dgn Islam UMNO dan lain dengan Islam pembnagknag....inilah hasil dari usaha penentang islam di Malaysia yg suka melihat orang melayu/Islam berpecah belah

    Ada orang islam yg menentang RUU355...

    Bila org bukan islam tengok ada org islam sendiri yg tentang, maka mereka pun nak tentang jugak...



    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa ug saman speaker? sebab apa PH tak saman speaker last minit?
      sbb apa umno , bn dan PAS sembunyi tangan dan diam?
      1 campur satu berapa?

      Delete
    2. Islam umno takut dengan perintah cina mca dan krisren borneo...kalo najib bertegas umno dah boleh bentang pon..

      Delete
  25. Banyak betul komen dari pembaca. Sebenarnya kerja
    si Taufek adalah satu 'exercise -in-futility'

    Lihat komen saya yang ada kaitan dengan filosofi
    yang relevan di tok-man.blogspot.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan komen tuan.

      Bagaimana pula mahkamah boleh ada bidangkuasa untuk menghalang parlimen daripada berbahas perkara yang berkaitan dgn fungsi parlimen itu sendiri.

      Bidangkuasa mahkamah itupun parlimen yang berikannya.

      Ini semua adalah wayang Najib dan Hadi untuk memperbodohkan umat Muslim di Malaysia konon pindaan RUU355 tak boleh dibentangkan di atas alasan subjudis.

      Fakta bahawa saman ini hanya masuk selepas Najib buat kenyataan BN takkan bentang pindaan ini jelas tunjukkan ia tidak punya apa-apa matlamat berkaitan undang-undang.

      Ia hanyalah satu permainan utk cover line penipuan mereka yang berkenaan.

      Memang celaka permainan orang-orang yang memperolok-olokkan agama.

      Tapi tak mengapa sebab di dalam apa2 permainan pun tempoh masa bermain tetap akan tamat.

      Delete
    2. Parlimen malaysia tak kebal.. Bukan semua soalan yg penting kepada negara boleh tanya dan bahas.. Dihalang oleh OSA la, subjudis dari saman la, yg paling terkejut kalu berbalah pendapat risiko kena serangan org luar lebih besaq sebab hukuman tak berat. Rm100 ja.. Kalu parlimen dan kamar mahkamah pun dah tak boleh cari kebenaran.. Ruang demokrasi yg tak berfungsi.. Kita patut kedepan dgn refomis

      Delete
  26. Anyone in this blog care to find out who was the lawyer and from which lawyer firm accompanied tawfik when presenting the speaker with writ of summons? Tq.

    ReplyDelete
  27. Shah,

    Read in Malaysian Insight that Nazri has readied his questions for TDM centring on how much the latter collected from toll, power plant operators etc and how did he (TDM) keep it as these were never reflected in umno's account.

    If these are nazri's questions (seemingly an attempt to spar with TDM's question on najib's 2.6 bil), i guess it would be very easy for tdm to account for it.

    Why do u think nazri dared not to try to put $$$ in figures? nazri is a lawyer.....he knows its implication. Think......:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun madey dlm ceramah di melaka kata nazri budak kecik jer..ha3

      Delete
  28. Writ saman tawfik kpd speaker melarang pindaan akra 355 di bentangkan kerana bertentangan dengan perlembagaan....bermakna akta 355 yg digunapakai sekarang jugak telah bertentangan dengan perlembagaan...mana2 undang yg bertentangan dgn perlembagaan adalah batal ato void...

    Jadi mahkamah syariah hendaklah ditutup segera kerana akta 355 terbatal dengan sendiri setelah hakim mahkamah membrnarkan erit saman tawfik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yg memohon kebenaran writ saman dan mahkamah yg meluluskan writ saman tidak mempertimbangkan skibat dan kesan kepada sistem mshkamah syariah sediada...

      Delete
  29. Anonymous6 April 2017 at 05:47

    Possible but not logical

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo akta 355 diluluskan tahun 65 tidak berentangan dgn perlembagaan kenapa pindaan ubdang2 ini bertentangan...
      Bila nahkamah meluluskan writ saman bermakna mahkamakamah iktiraf pindaan ini bertentangan dengan perlembanggaan....jadi akta asal itu senditi sudah bertentangan..

      Delete
  30. Dengan izin tuan blog.

    Saya mohon utk beri sedikit pencerahan.

    Walaupun isu ini nampak remeh tetapi ia isu usul fiqh yang boleh mengelirukan dan lebih penting lagi ia berkaitan dengan aqidah.

    Sumber hukum dalam Islam hanya ada 2 iaitulah alquran dan assunah. Assunnah pula tidak muncul hanya sebagai pelengkap alquran, malah ia boleh berdiri sebagai hukum sendiri. Autoriti ini diberikan sendiri oleh Allah :-

    "Dan apa yang Rasul perintahkan ambillah, dan apa yang Baginda tegah maka jauihilah" - al-hasyr:7.

    Misalannya adalah hukuman ke atas peminum arak hanya sabit melalui hadith dan tidak melalui AlQuran. Demikian juga hukum2 berkenaan wasiat banyak yang sabit hanya melalui hadith tanpa AlQuran.

    Apabila sahabat berijtihad, mereka masih mengikut lunas-lunas AlQuran dan assunnah. Ijtihad mereka bukan sumber hukum, melainkan hanyalah kaedah untuk istinbat hukum.

    Apabila ijtihad ini ditaqrirkan atau dipersetujui oleh semua sahabat maka jadilah ia ijmak sahabat.

    Ijmak sahabat adalah hukum yang sah dan diterima oleh semua mazhab tapi ijmak ini tetap bukan sumber hukum kerana ijmak ini pun bersumberkan AlQuran dan Assunnah. Sumber ijitihad mereka tetap berpandukan AlQuran dan Assunnah.

    Misalnya Khalimah Umar al-khattab pernah berijtihad menggugurkan pelaksanaan hukum hudud dan ijtihad ini diakui oleh semua sahabat maka ia boleh diambil sbg ijmak sahabat bahawa hukum hudud boleh untuk tidak dilaksanakan di atas alasan tertentu.

    Walaubagaimanapun jangan keliru, kerana pengguguran ini dibuat berdasarkan kefahaman para sahabat kepada nas-nas berkaitan hukum ini yang membenarkan pengguguran pelaksanaannya dan bukan di atas alasan 'hudud hanyalah 0.001% drpd hukum Islam'.

    Unknown sahabat cuba cover line dengan mengatakan saya cuba memperbesarkan isu khilafiah.

    Maaf ini kenyataan yang tidak betul. Ia bukan isu khilafah tapi isu pokok ilmu aqidah.

    Ia isu aqidah adalah disebabkan rukun iman hanya ada 6 dan 2 di antaranya ialah beriman kpd kitab2 termasuklah alQuran dan beriman kepada Rasul2 termasuklah baginda Nabi saw.

    Maka apabila disebut ijmak sahabat ataupun ijmak Ulamak adalah "sumber" hukum maka seseorang itu telah secara konstraktif mengatakan bahawa beriman kepada para sahabat juga adalah sebahagian dari rukun iman.

    Para sahabat Nabi bukanlah 'sumber' tetapi mereka adalah sebaik-baik 'pentafsir sumber'.

    Para sahabat adalah sumber untuk kita istinbat hukum disebabkan mereka lebih memahami AlQuran dan hadith berbanding kita.

    Mereka juga adalah ibarat bintang-bintang yang menunjuki jalan yang sama yang ditunjuki oleh Nabi saw. Mereka adalah sebaik2 panduan kepada Umat Muslimin tentang jalan-jalan agama yang ditunjuki baginda Nabi saw.

    Malahan para tabiin dan tabi' tabiin yang menjadi pengasas mazhab juga mengambil panduan daripada para sahabat.

    Khilaf wujud di atas beberapa alasan dan di antaranya ialah disebabkan kefahaman yang tidak sama di dalam mentafsirkan sumber.

    Khilaf tidak berlaku di atas alasan mazhab A mengambil sumber hukum drpd sahabat A dan mazhab B pula mengambil sumber hukum dari sahabat B. Kesemuanya mengambil daripada AlQuran dan hadith semata-mata. Hanya kefahaman shj yg berbeza.

    Walaubagaimana hebat pun para sahabat ini mereka bkn sumber hukum dan tdk boleh kita katakan bahawa para sahabat adalah sumber hukum. Kalau dikatakan para sahabat adalah sumber utk mengambil sesuatu hukum itu tak mengapa.

    Maaf sekiranya ada yg terasa. Saya hanya mahu cerahkan sesuatu yg telah dikaburkan oleh seseorang.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan termakan kata sahabat
      Rujuk kepada orang yang ahli
      Terimakasih bro john doe atas nasihat
      Membetulkan yang salah menerangkan yang asli..

      Delete
    2. Saya rasa bronjohn yg berul kerana sedikit belajar pasal sumber hukum

      Sumber hukum tertinggi alquran...diikutibhadis..

      Jika tiada dlm kedyanye dipakai Qias yg meujuk jugak kod quran dan hadis dan pejaian hukum khalifah rasidin..
      Jika tiada jugak dibuar ijtihad dengan ijtimak dan muzakarah ulamak2.dengan merujuk quran hadis dan qias ...
      Allauwaklam..

      Delete
  31. Yhis Taufik move is nothing BUT a silly trick.
    Only dumb melayoos (*5.9% UMNu totok and 1.2 % Taliban wannabees Lobai jumoods) will fall for it.
    These nunbskulls eat Taek Low, and drink Kingcin jampi.
    Big question is how more stupid can they get...?

    ReplyDelete
  32. Anonymous6 April 2017 at 06:05
    Dari anon 20:39

    By the way how old are you, if you don't me asking.

    Saya tak berapa arif tentang istilah NEGARA MAJU. Tlg hurai apa yg di maksudkan NEGARA MAJU. Bagaiamana sesebuah negara boleh diiktiraf sebagai NEGERA MAJU.

    ReplyDelete
  33. Anonymous6 April 2017 at 09:50

    Big question is how more stupid can they get...?

    Answer to your question is STUPIDITY HAS NO BOUNDARY.

    Stupid:-
    Knowing the TRUTH
    Seeing the TRUTH
    But still believing in LIES

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agree, stupidity has no limits. So the best way is to forcefully put an end to their misery in PRU14, before they completely destroy the country

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...