Wednesday, 26 April 2017

KAJISELIDIK INVOKE - BUANG MASA SAJA PAS BERTANDING PILIHANRAYA


Latar Belakang

Walaupun parti-parti pembangkang bertanding di bawah satu gabungan (misalnya Pakatan Harapan atau Gagasan Sejahtera), undi kepada setiap parti komponen adalah berbeza-beza dan tidak sekata.

Dalam pertandingan 3 penjuru, perbezaan undi sebanyak 2% - 5% di antara 2 parti komponen dalam satu gabungan yang sama boleh menyebabkan gabungan tersebut kalah kepada Umno/Barisan Nasional.

Perkara ini kerap berlaku dalam pilihanraya umum yang lepas: pengundi PAS di Machang mengundi PAS di kerusi-kerusi DUN tetapi mengundi Umno di kerusi Parlimen menyebabkan kekalahan calon PKR.

Kajiselidik kebolehpindahan undi adalah penting untuk menentukan perkara-perkara berikut:

i) Tahap sokongan mengikut kaum mengikut parti pembangkang (bukan mengikut gabungan)

ii) Sama ada pengundi satu parti pembangkang akan tetap mengundi parti komponen lain di dalam gabungan apabila partinya tidak bertanding

iii) Parti pembangkang yang paling sesuai untuk bertanding di setiap kerusi parlimen bagi meningkatkan peluang menewaskan Umno/Barisan Nasional dalam pertandingan 3 penjuru
Kaedah dan Sampel 10,523 orang pengundi berdaftar di seluruh negara ditemuramah di dalam bahasa ibunda masing-masing atau bahasa Melayu:

Pengundi Melayu – Bahasa Melayu, Pengundi Cina – Bahasa Mandarin, Pengundi India – Bahasa Tamil, Pengundi Bumiputra Sabah/Sarawak – Bahasa Melayu.

Kajiselidik melibatkan temuramah melalui telefon di antara analis kajiselidik (penemuramah) dan pengundi (ditemuramah) menggunakan bahasa ibunda masing-masing.

Kajiselidik dijalankan selama dua bulan dari 6 Februari 2017 ke 6 April 2017. 

Pengundi dipilih dan didail secara rawak oleh sistem kajiselidik berkomputer  INVOKE.

Seramai 1.67 juta orang pengundi berdaftar didail secara rawak. Dari jumlah itu, 116,922 orang pengundi mengangkat telefon dan 10,523 orang pengundi menjawab kesemua 40 soalan yang ditanya.

Keputusan hasil dari kajiselidik melibatkan 10,523 orang pengundi berdaftar ini kemudiannya diterjemahkan kepada keputusan nasional mengikut agregat seperti berikut:

i) Keputusan 10,523 orang pengundi diagregatkan mengikut umur, jantina dan kaum supaya melambangkan taburan demografi pengundi di seluruh negara

ii) Keputusan 10,523 orang pengundi diagregatkan mengikut taburan pengundi di setiap negeri supaya melambangkan kedudukan kerusi parlimen di seluruh negara

Pengundi ditanya kecenderongan mereka mengundi di dalam pertandingan 3 penjuru dan 2 penjuru mengikut parti-parti yang bertanding, contohnya:

i) Jika berlaku pertandingan 3 penjuru di antara Umno, PKR dan PAS, parti mana yang akan anda undi?

ii) Jika pertandingan itu menjadi 2 penjuru di antara Umno dan PKR sahaja, parti mana yang akan anda undi?

iii) Jika pertandingan itu menjadi 2 penjuru di antara Umno dan PAS sahaja, parti mana yang akan anda undi?

iv) Ulang bagi setiap kombinasi parti yang bertanding

Kesimpulan

Jika pertandingan 3-penjuru berlaku dalam PRU14, sentimen pengundi semakin beralih ke arah pertembungan di antara Barisan Nasional dan Pakatan Harapan.

Tahap sokongan kepada PAS merudum lebih cepat berbanding parti-parti lain dan PAS sekarang berada di tempat tercorot sekiranya berlaku pertandingan 3-penjuru.

Dengan 35% responden memilih untuk tidak memberitahu parti yang mereka akan undi, kelebihan % sokongan Umno/Barisan Nasional adalah rendah memandangkan responden yang memilih tidak menjawab berkemungkinan penyokong Pakatan Harapan atau PAS.

RAFIZI RAML
bagi pihak INVOKE


Ulasan Blog - Kajiselidik ini memberi gambaran yang nyata bahawa PAS adalah pengacau, merudum sokongan dan tidak diperlukan untuk agenda perubahan menyelamatkan negara.

Daripada 80 kerusi yang mahu ditandinginya, barangkali 8 kerusi pun Pas sukar untuk mencapai kemenangan.

Maka, yang sepatutnya berlaku bukanlah Pakatan Harapan tidak meletakkan calon di kerusi-kerusi yang Pas bertanding sebagaimana yang diseru oleh beberapa pemimpin parti itu, sebaliknya Paslah yang sepatutnya tidak bertanding langsung dalam pilihanraya akan datang ini.

Pas, dengan hanya bersama Ikatan, sebuah parti cilik yang dengar khabarnya mempunyai keahlian tidak sampai pun 1,000 orang, adalah entiti kecil lagi terpencil berbanding Pakatan Harapan yang dianggotai oleh PKR, DAP, Amanah dan Bersatu.

Pakatan Harapan juga jelas perjuangan dan arah yang mahu ditujunya iaitu menyingkirkan Najib Razak, mengalahkan BN serta menyelamatkan negara daripada kleptokrasi yang berterusan.

Apa agenda perjuangan Pas? Penasihat kepada kerajaan?

Lagi pula, dengan hasrat bertanding di 80 kerusi Parlimen saja, itupun terhad di kawasan luar bandar dan perkampungan Melayu, apakah perubahan yang mampu Pas janjikan untuk rakyat dan negara secara keseluruhannya?

Sekadar ingin menjadi kuasa penentu atau "king maker"  di ketika rakyat sedang meluap-luap dahagakan perubahan, boleh juga dikira suatu bentuk pembelotan dan pengkhianatan, apa lagi kalau nama agama dijual sama di merata-rata.

Di Muktamar Pas bermula 28 April ini di Kedah, memuktamadkan tidak bertanding pada PRU 14 adalah pilihan terbaik bagi Pas sementara mereka melakukan muhasabah dan koreksi diri atas kecelaruan yang didatangkan oleh kepimpinan Hadi Awang yang membingungkan ahli dan penyokongnya sendiri selama ini.

Untuk apa Pas menyertai pertandingan kiranya sebelum, semasa atau selepas keputusan pilihanraya nanti, hanya cemuhan dan kejian saja yang mereka terima?  (ShahbudinHusin 26/04/2017).

105 comments:

  1. ye ye aku first

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuk ramai-ramai bertekad untuk mengatakan tidak kepada Pas dan Umno......!!!

      Delete
    2. Ustaz Syed Ali Alsegaff26 April 2017 at 15:11

      Ana bersetuju sangat-sangat dengan cadangan antum setelah mendapat petunjjuk dari Allah Azza Wajallah setelah melakukan shalat istiharah beberapa hari lepas,Waullahu aklam bissawab.Wassalam.

      Delete
    3. PAN..Parti Angkut Najis iaitu parti ternakan dan biayaan Dapigs..Sekali LGE pulas telinga Mat Sabu lalu dicampak tulang dan disuruh Mat sabu mengejarnya...begitulah hina maruah PAN dimata Dapigs

      Delete
    4. PAS= 90 juta

      Delete
    5. PAN-MALAYSIA ISLAMIC PARTY... HAHAHAHHAHAHA

      Delete
    6. Anon 1548 adalah antara orang yg menyebabkab pas terus dipandang buruk dan busuk yg menyebabkan parti itu terus terperosok. Beginikah mulut walaun pas yg kononnya islam? Kenapa Pan yg dicerca? Bukankah agenda penting sekarang ini adalah untuk menjatuhkan umno/bn?
      Kalau pun bodoh, janganlah tunjukkan sangat kebodohan itu.

      Delete
  2. Lebai2 melayu bodoh jadi pemimpin Parti bodoh...senang sahaja dipermainkan dan dibeli olih Najib dgn guna duit curi 1mdb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong PAN..Parti ternakan dan biayaan Dapigs...Telinga Mat Sabu selalu kena pulas LGE Dapigs

      Delete
    2. Ini kata-kata orang kecewa,,tak ke mana Pas kali ini....!!

      Delete
  3. kalau dah tak da sumber pendapatan lain..pemimpin pas tumpang je bertanding kat kerusi abg long umno..

    ReplyDelete
  4. Kalau PAS beri pandangan bagiaman PAS akan menyelesaikan masalah ekonomi negara dan memberi gambaran dasar-dasar ekonominya untuk membangunkan negara, saya akan undi PAS.
    Tapi kalau setiap masa mahu kira dosa pahla orang melalui macam-macam Akta, minta maaf, PAS bukan pilihan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar ekonomi nasi lemak dan uber dah ada...mungkin ada dasar ekonomi budu dan keropok lekor pulak

      Delete
    2. .
      .

      Ekonomi hasil hutan pun tak Lepas... kih kih kih

      Delete
    3. Pas mana tahu pasal ekonomi. Buat ceramah tadah sejadah tadah serban minta derma pas tahulah.

      Yg pas paling pandai kahwin byk dan mengentot.

      Delete
    4. Mengongket pas pandailah

      Delete
    5. Mahkamah Tinggi Pulau Pinang menetapkan 26 Julai ini untuk pengurusan kes berhubung tuduhan rasuah membabitkan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon.
      Perbicaraan ditetapkan pada 27 April di Mahkamah Rayuan di Putrajaya bagi membolehkan rayuan Lim dan Phang untuk mencabar Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.
      "Kami merancang untuk mencabar Akta SPRM ke Mahkamah Persekutuan," kata peguam Lim, RSN Rayer selepas tarikh ditetapkan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Hadhariah Syed Ismail.
      Phang diwakili peguam Hisham Teh, manakala Masry Daud bertindak selaku timbalan pendakwaraya.
      Bulan lalu, Hadhariah membenarkan permohonan peguam Lim, Gobind Singh Deo untuk menangguhkan perbicaraan sementara menunggu keputusan rayuan mereka di Mahkamah Rayuan.
      Ini selepas Mahkamah Tinggi menolak petisyen Lim dan Phang pada 7 Mac untuk mengisytiharkan Seksyen 62 Akta SPRM "tidak mengikut perlembagaan dan tidak sah".
      Seksyen 62 menyatakan bahawa apabila pihak pendakwaan mengemukakan dokumen mengikut Seksyen 51A Kanun Tatacara Jenayah, tertuduh hendaklah, sebelum perbicaraan bermula, mengemukakan (a) pernyataan pembelaan dan (b) suatu salinan apa-apa dokumen yang boleh dibentangkan sebagai sebahagian daripada keterangan bagi pembelaan.
      Dua tuduhan rasuah
      Pada 30 Jun tahun lalu, Lim mengaku tidak bersalah terhadap dua tuduhan rasuah berkaitan penukaran status tanah daripada pertanian kepada perumahan dan pembelian sebuah banglo RM2.8 juta di bawah nilai pasaran.
      Lim didakwa di bawah Seksyen 23 Akta SPRM kerana didakwa menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan suapan untuk dirinya dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan penukaran tanah di Balik Pulau untuk Magnificent Emblem Sdn Bhd.
      Lim didakwa melakukan perbuatan itu ketika mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang pada 18 Julai 2014.
      Jika sabit kesalahan, Lim berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan, atau RM10,000 atau mana yang lebih tinggi.
      Pertuduhan kedua terhadap Lim melibatkan tuduhan membeli sebuah banglo di Jalan Pinhorn pada 28 Julai 2015 dari Phang, yang memiliki 30 peratus kepentingan dalam Magnificent Emblem.

      Delete
    6. Pengarah Institut Kajian Analisis Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, dapatan kaji selidik oleh Invoke Malaysia (Invoke) tidak perlu dipandang serius.
      Menurut beliau, ini kerana Invoke adalah milik Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang menimbulkan keraguan terhadap keneutralan kaji selidik tersebut.
      Pada masa yang sama, dapatan kajian itu mungkin sahaja akan ditafsirkan sebagai satu perang psikologi bagi melekakan BN atau bagi melemahkan semangat PAS, jelasnya.
      "Sebagai antara pemimpin tertinggi PKR, tentu akan ada tuduhan dapatan kaji selidik tersebut berpotensi digunakan bagi melonjakkan imej PKR sebagai peneraju utama Pakatan Harapan (HARAPAN).
      "Tuduhan ini tidak boleh dipandang remeh kerana PKR didapati paling diterima oleh pengundi parti komponen HARAPAN lain iaitu 87.2 peratus pengundi DAP, 80.4 peratus pengundi Parti Amanah Negara (AMANAH) dan 80.3 peratus pengundi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).
      "Ini berbanding BERSATU yang hanya diterima oleh 61.4 peratus pengundi DAP, 66.3 peratus pengundi PKR dan 78 peratus pengundi AMANAH," katanya dalam kenyataan.
      AMANAH hanya diterima oleh 61 peratus pengundi PKR, 65.5 peratus pengundi DAP dan 68.2 peratus pengundi BERSATU manakala DAP pula hanya diterima oleh 69.8 peratus pengundi BERSATU, 81.7 peratus pengundi PKR dan 85.1 peratus pengundi AMANAH, jelas beliau.
      Semalam, ketika membentangkan dapatan kajian Invoke, Rafizi berkata, pilihan raya umum akan datang akan menyaksikan persaingan sebenar antara HARAPAN dan BN dengan PAS tidak memainkan peranan besar dalam mempengaruhi undi pemilih.
      Katanya, sokongan terhadap PAS tidak akan bertambah walaupun berlaku pertembungan tiga penjuru.
      “Undi PAS masih penting, tetapi terhad hanya di beberapa negeri,” katanya.
      Tambah Rafizi, walaupun sokongan PAS masih penting di Terengganu dan Kelantan, suasana di Kedah pula berbeza.
      Mengulas lanjut, Kamarul Zaman berkata, berdasarkan dapatan kaji selidik itu, AMANAH menunjukkan semangat setiakawan yang tinggi tetapi tidak mendapat balasan sama dari ketiga-tiga parti komponen HARAPAN khususnya PKR.
      "Masalah kelihatan berlaku dalam hubungan antara PKR dan AMANAH bila hanya 61 peratus pengundi PKR sahaja menerima AMANAH berbanding 80.4 peratus pengundi AMANAH menerima PKR.
      "Begitu juga dengan hubungan antara PKR dan BERSATU yang turut tidak seimbang bila hanya 66.3 peratus sahaja pengundi PKR menerima BERSATU berbanding 80.3 peratus pengundi BERSATU menerima PKR," ujarnya.
      Hubungan antara DAP dan AMANAH juga kelihatan tidak seimbang apabila hanya 65.5 peratus pengundi DAP sahaja menerima AMANAH berbanding 81.5 peratus pengundi AMANAH menerima DAP, tambah beliau.
      Katanya, antara DAP dan BERSATU juga tidak seimbang bila hanya 61.4 peratus pengundi DAP sahaja menerima BERSATU berbanding 69.8 peratus pengundi BERSATU menerima DAP.
      "Kesemua ini mendedahkan ketidak ikhlasan antara sesama parti komponen HARAPAN, khususnya DAP terhadap BERSATU dan AMANAH serta PKR terhadap AMANAH dan BERSATU," katanya lagi.
      "Oleh itu, dalam pada ia menunjukkan penerimaan semua komponen HARAPAN terhadap PKR, dapatan kaji selidik ini juga menunjukkan belang sebenar bukan sahaja PKR tetapi juga DAP terhadap parti-parti rakan mereka.
      "Ia menjadi petanda awal betapa parti-parti komponen HARAPAN khususnya PKR dan DAP mempunyai kecenderungan untuk mensabotaj antara satu sama lain demi kelangsungan politik sendiri," jelasnya.

      Delete
    7. Pas Selangor dalam satu kenyataan mengesahkan Ketua Pemuda AMK Ampang, Datuk Adam Rosly yang terpalit dengan kes memiliki kemewahan luar biasa merupakan bekas ahli parti Islam itu.

      Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, Adam mula menukar haluan politiknya selepas tewas dalam merebut jawatan ketua pemuda Pas kawasan Ampang.

      "Dulu Adam memang ahli Pas Ampang. Tetapi dia tewas dalam pemilihan ketua pemuda dan terus keluar Pas masuk PKR," katanya.

      Iskandar berkata demikian ketika mengulas kenyataan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang mendakwa bahawa Adam merupakan bekas ahli Pas.

      Delete
    8. elum pun reda kemelut ahli keluar parti, Bersatu terpalit pula dakwaan wujud aktiviti jual jawatan tertinggi peringkat bahagian di Johor.

      Mendedahkan perkara itu kepada Sinar Harian, sumber yang berkepentingan dalam parti itu mendakwa, seorang individu telah ditawarkan jawatan ketua bahagian Bersatu di negeri itu namun perlu mematuhi syarat-syarat tertentu.

      Beliau mendakwa, antara syarat tawaran yang diberikan menerusi aplikasi WhatsApp itu ialah individu itu perlu membayar RM250,000 untuk mendapatkan jawatan tersebut selain syarat sampingan yang perlu dipatuhi ketika jawatan itu menjadi miliknya.

      "Selain wang tunai yang perlu diberikan, syarat lain yang perlu dilaksanakan ialah menyediakan pejabat kekal, mengekalkan ahli jawatan kuasa sedia ada dan elaun bulanan mengikut ranking, memberikan gaji kepada setiausaha dan meneruskan serta menambah program di bahagian tersebut.


      “Itu baru satu bahagian. Bagaimana pula dengan bahagian Bersatu yang lain?,” dedahnya kepada Sinar Harian.

      Sumber tersebut turut mendedahkan, ada kalangan ketua bahagian parti itu berstatus muflis tetapi tetap dilantik.

      “Malah, beberapa ketua bahagian juga didakwa mempunyai rekod dikehendaki polis. Bagaimana lantikan dan sumpah ikrar terhadap presiden parti itu boleh dilakukan sekiranya ada ketua bahagian muflis dan mempunyai rekod polis?

      “Sebelum lantikan dibuat, seharusnya kesemua calon ketua bahagian diselidik latar belakang mereka. Tidak sukar untuk menyemak sejumlah nama ini,” katanya.

      Sementara itu, sumber tersebut mempersoalkan adakah pucuk pimpinan tertinggi Bersatu menyedari perkara tersebut atau adakah lantikan itu dilakukan secara tangkap muat bagi membuktikan bahawa mereka merupakan parti yang sudah bersedia berdepan PRU14 nanti.

      “Pucuk pimpinan tertinggi Bersatu seharusnya memandang serius berhubung apa yang berlaku di negeri ini. Jangan kerana nila setitik, perjuangan Bersatu terus berkubu,” katanya.

      Katanya, tindakan beberapa individu ini telah merosakkan parti dan ia telah melemahkan semangat akar umbi.

      “Mereka membawa budaya politik dari parti-parti tertentu. Kita di bawah mahukan pemimpin yang benar-benar ikhlas bagi membawa negara ke arah yang tepat,” katanya.

      Delete
    9. “Kemudiannya, jadikan ia isu besar apabila ada pemimpin mempromosikan perkara ini dalam bentuk negatif sekali gus meracuni fikiran rakyat,” katanya ketika dihubungi Sinar Online.

      Sebelum ini, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa RUU 355 telah memecah-belahkan umat Islam di negara ini.

      Menurut beliau, dalam negara yang berbilang kaum ini, setiap pihak seharusnya sensatif terhadap agama-agama lain kerana Islam menekankan agar umatnya menghormati agama lain.

      "Jadi kita tak boleh buat sesuatu untuk memaksa orang merasa takut pada Islam itu sendiri," katanya kepada pemberita selepas Program Hardtalk yang diadakan di Kompleks Belia dan Kebudayaan Selangor, baru-baru ini.

      Sokong usaha Pas-Umno

      Mengulas lanjut, Md Shukri berkata, pembangkang seharusnya menyokong usaha yang dilakukan oleh Pas dan Umno ini.

      “Kita kena lihat perkara yang lebih penting di mana pihak kerajaan beri laluan kepada ahli parlimen pembangkang untuk kemukakan usul. RUU 355, tuntutan yang diperjuangkan kerajaan atau pembangkang?

      “Kesediaan Umno untuk bantu Pas merealisasikan perjuangan Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah cukup memadai dan harus dipuji,” katanya lagi.

      Serangan pada Pas

      Mengulas lanjut, Md Shukri berkata, pembangkang menggunakan RUU 355 ini untuk menyerang Pas, bukannya kerajaan.

      “Ini semua agenda pembangkang untuk musnahkan Pas, mereka tidak bertanggungjawab pada Pas setelah parti itu keluar dari Pakatan Rakyat.

      “Dalam Dewan Rakyat pun, pemimpin yang bangun membantu Abdul Hadi ketika pembentangan usul adalah pemimpin Umno sedangkan pembangkang lain jelas cuba menggagalkan pembentangan tersebut.

      “Di sini, kita dapat lihat jelas siapa musuh sebenar Pas, adakah Umno atau pembangkang lain?” katanya.

      Hadi bukan boneka Pakatan

      Menurutnya lagi, jika Pas kekal bersama Pakatan, Abdul Hadi hanya akan menjadi boneka kepada pembangkang yang dikawal oleh DAP.

      “Pas mengambil keputusan yang bijak apabila keluar daripada Pakatan kerana Hadi hanya akan menjadi pemimpin kelas kedua di dalamnya untuk mengaburi umat Islam.

      “Hadi bukanlah boneka yang boleh dipermainkan, siapa yang naikkan maruah Pas kalau bukan Umno yang membantu,” tambahnya.

      Delete
    10. Kongkek pungong nuar...kah..kah..kah

      Delete
  5. Salam Tuan Budin.
    Adakah nasib PAS akan berakhir seperti cerita rakyat" lebai malang terlepas makan kenduri " akibat sifat tamak dalam sanubari mereka?.

    ReplyDelete
  6. Kalau menang bole jadi menteri or timbalan. Jalau kalah bole jadi senator. Yg penting dapat jawatan sblm tutup mata. Tak dpt jadi hang tuah dapat jadi hang cangkul pun oklah ya. Hebat pusss.

    ReplyDelete
  7. Good morning Sahabat my friend...mana link cerita di bloomberg yg lapor IPIC dah confirm dapat payment usd3.5b dari 1mdb? Mana link kenyataan rasmi kerajaan saudi yg mengesahkan pemerintah saudi derma kat najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak sajalah letak LINK tu kat sini.
      Dah puas saya cari kat blog-blog PAS & UMNGOK,
      tapi takda. Oleh kerana awak saja yang ada linpasa benda ni, sila letak di sini. Saya pun nak tahu juga kesahihanya. Mana tahu kut, lain laporan blomber, lain yang awak faham......hehehe

      Delete
    2. Nak percaya percaya, tak percaya sudah, BSKL dah melambung, ringgit dah mengukuh..

      Delete
    3. PULAK!!!!......................kahkahkah.
      Maknanya memang takdalah ye.
      Berdosa taw, menipu dan mengada-adakan cerita.

      Delete
  8. Tindakan Partai Lobai Puta2 PUS (Nanah), menghina Ayat dan Hadith adalah... JALAN KE NERAKA

    Tindakan Partai Lobai Pura2 PUS (Nanah), lahap, bersekutu dan halalkan dosa 1MDN adalah
    ..JALAN KE NERAKA JAHANAM.

    ASAS iman, sia2 lah mengaku Melayu Islam

    ReplyDelete
  9. Tahniah yb rafizi atas kesungguhan anda dlm kajiselidik Invoke. Inisiatif yg dijlnkan ini agak 'advance' melangkaui otak pemimpin umno/bn yg dah berkulat dek hurongan lalat & dedak. Pemimpin hebat spt yb rafizi ini memang sgt2 diperlukan oleh negara kita. Dgn kelayakan & ilmu beliau di bidang kewangan adalah sgt wajar beliau diberi peranan yg besar dlm urus tadbir ekonomi negara seandainya pakatan harapan memerintah kelak.

    ReplyDelete
  10. Dengan hasil kajian ini, Pakatan sepatutnya menambahkan usaha untuk berkempen di negeri Kelantan.

    Pak pak Lebai PAS sudah tentu tidak mahu kehilangan Kelantan.

    Selepas itu buat Tahalus Siasi supaya PAS hanya bertanding di Kelantan saja untuk kerusi Parlimen dan DUN.

    Di negeri lain, Pakatan akan adakan satu lawan satu dengan BN.

    Inilah cara yang paling adil dan “win-win” kepada Pakatan dan PAS.

    Saya rasa sudah tentu PAS akan setuju kerana Pak Lebai tak sanggup kehilangan Kelantan setelah kehilangan Kedah dan Terengganu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyatvkelantan juga tak badoh. Yg masih belum celik, tak harus dibiarkan bodoh ! WAJIB bagi melepaskan SELURUH Malaysia dari belengu kebodohan mainan 60 tahun UMNO BN PAS.
      TIADA KAUM ATAU AGAMA PATUT DIABAIKAN !
      UBAH ! TANAM ! CONCRETE !!
      Jgn biar SYAITAN KEMBALI

      Delete
    2. .
      .

      Dah tak boleh di runding kan.

      Parti PAS dah rosak. Rakyat Kelantan sudah hilang kepercayaan pada Kerajaan PAS.


      Pemimpin terlajak cakap ikut suka hati.

      Jangan kerana nak menang parti yang tarah hutan, janji saman tapi tak saman, mendapat bekalan haram dan mengaku berbaik dengan raja penyamun maka digadai prinsip perjuangan.

      Jim itu yang di lakukan maka tak salah lah PAS berbaik dan berkerjasama dengan UMNO.

      Lebih baik biarkan UMNO yang menang, merasa juga kesenangan dunia dari janji PAS di akhirat yang belum tentu kerana pemimpin yang munafik.

      Wallahhuallam.

      Delete
    3. Tahalus taik babi

      Delete
    4. Dapigs are dirty,ugly and greedy animals...why you support them?

      Delete
  11. SEKARANG ADALAH MASA MENJAGA PERIUK NASI KITA....sudah cukup haramjadah malaun mengkotak-katikkan negara...jadi BUKA MATA dan TELINGA...kita semua kena SERANG HABIS-HABIS bagi mereka jatuh dan selepas tu kita semua lanyak mereka cukup-cukup sampai lumat.

    ReplyDelete
  12. Ok sahabat ada cabaran dari Anon 26 April 2017 at 09:59 tu. Bila mau jawab. Jangan pulak buat macam selalu diam saja. Malulah lah. MENGATA DULANG PAKU SERPIH, MENGATA ORANG AWAK YANG LEBIH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Bro,

      Dalam Parliament pun boleh tangguh sampai 3 kali tak kan lah yang ini tak boleh di tangguh kan..

      Delete
  13. Ape pun pas pis pus..mane ostad odi q7 tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAN..Parti Angkut Najis..parti ternakan dan biayaan Dapigs..Telinga Mat Sabu selalu kena pulas dek LGE dapigs

      Delete
  14. Amat memghairankan kalian mengambil Rafizi sebagai penyelidik dan pengkaji dalam politik. Lulusan manakah dia? Kalau benar dia membawa kebenaran, sudah tentulah dia sentiasa menang kes. Hakikatnya tiada satu kes pun dia menang. Dia pemfitnah.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Masa kau belajar tak kena buat kajian ke?

      Sebab apa UMNO tak buat kajian mereka sendiri? Percaya lah kalau menipu pun, hasil kajian yang bagaimana kah yang akan didedahkan?

      50-50? Atau 46-BN 54?

      Dua-dua menakutkan Najib!

      Yang cakap Profferser Kangkung yang bagi pendapat dengan memgaitkan usaha-usaha Najib bagi peruntukkan seperti yang di beri pada Kaum India dan Sekolah agama..


      Delete
    2. Parti Audiq7porshevelfirerangerover Samalaysia.

      Tuan2 berhempas pulas,mempertahankan parti yg berkasta ini.

      KASTA Pas.Ulamak=Berkasta Brahmin,HIDUP BERMEWAH2.

      wALAUNTA:Berkasta Paria,hanya mkn nasi bungkus dan kapcai ajer.

      walaunta ditipu hidup2 oleh ulamak2 dunianya,jalan singkat ka syurga.

      Manakala parti umno ialah parti BANGSAWAN:
      Parti kaya-raya dgn menyamun:

      kasta umno:Najib adalah berahmin termulia.
      macai2 kat bawahpun:dapat dedak yg lumayan.

      Moral of the story:Kedua-dua parti melayu ni sama,MODUS OPERANDINYA-sama,pimpinanannya nak hidup bermewah-mewah."mENGABAIKAN RAKYAT MAJORITY"

      umno guna bangsa TIPU Melayu,Pas guna Agama TIPU MELAYU.

      Delete
    3. Kamu kata Rafizi Ramli seorang pemfitnah? mari sini, dengar baik2...buka mata dan korek telinga dan buang taik2 tu jauh2..

      Seorang pemfitnah? tapi, masih berani membuat akuan berkanun, sumpah(SD)

      Seorang pemfitnah? tapi, setiap thn beliau akan istihar kan harta!

      Seorang pemfitnah? tapi, sehingga kini..Nashruddin Mat Isa tak saman2!


      Delete
    4. Newkasel ketinggalan bas...hazwan bro saman rafizi tapi hazwan yg kena bayar kos...rafizi lebih bijak dari ko newkasel bodooh...kerana rafizi ceo THHE kena dakwa rasuah...harapkan newkasel bodooh bertambah parah kes rasuah..

      Delete
    5. Oiiii budak kota baru@ newcastle kalau lulusan rafizi pun kau tak tahu baik kau pi bunuh diri sajalah.

      Delete
    6. Rafigi pondan memang kaki fitnah..amat besar dosanya lebih dari membunuh...bertaubat sebelum menyesal dikemudian hari

      Delete
  15. .
    .

    Alangkah baik nya jika kajian yang di buat merekodkan perbualan talipon.

    Tentu-tentu Lebai-Lebai yang kena maki paling tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gerombolan Lobai2 StUDpura kini jd panganut setia kpd agama Ayoh Eddy Wang Pin Kin Cin Teko Besar.
      Bersama ketua2 kabilah jahiliah STUD_QSeben, Broker STUD_Nas haruDAK dan A'budo wal Bud 'U dll, mmg pakar jual ayat suci bersalut lior gelma ala sarang walit.
      Mimipi mereka dua.
      1.RUUkan utk zipkan mulut Rakyat Islam supaya kasta tibggi mulua mereka terpelihara.
      2. Tambah Kreta mewah,Isteri dan naikkan quita Bidadari nnt.

      Kerakusan akan meningkat sekiranya puak brahmin ni diberi lemak. Contoh budak tahfiz dilanyak sampai potong kaki, koma...hanya kerana tidak ikut spec lipatan kaki semasa sujud.

      Hindarkanlah kejumudan, dan perintah ala TALIBAN di Malaysia. Demi anak cucu. Allah tidak pernah lantik deputy spt brahmin atau pruest.
      Bangunkanlah Akal yg dianugerah ALLAH !!!

      Delete
    2. Pas bukan tahu 1MDB tu apa. Golok dgn Wakaf che yeh dia tahulah

      Delete
    3. Dapigs are dirty,ugly and greedy animals..why you support them?

      Delete
  16. KES ADAM ROSELY DIARAHKAN BERCOTI
    INVOKE KAJIAN DARI RAPIZI MUKA PENIPU...
    TOKONG PENJAWAT AWAM SENYAP PLAK RAPIZI
    LU FIKIR LA SENDIRI, TAK BABI NAMERNYER TUUU...

    ..... kikikikiki....
    kajian budak penipu pkr pluralist murtad di amik kira... kiikikikikikikiiookk...


    ..BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi,Mat Sabu dan Mr.Bean adalah macai-macai Dapigs

      Delete
  17. Replies
    1. PAN..Parti Angkut Najis
      PKR..Parti kaki Rodok
      DAP..Dirty,ugly,greedy animals..najis mughalazzah
      Parti cap bunga

      Delete
    2. PAN-MALAYSIA ISLAMIC PARTY... HAHAHAHHAHAHA

      jangan tak tahu...

      Delete
  18. Bukankah Najib Panglima perang islam? Kita patut "hormat" Najib.... Kita patut "cium" tapak kaki Najib... "Syurga" dibawah tapak kaki Najib... "Sayang" Najib...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey,Yidin sembab,Mat Sabu,Mr.Bean tunggang sama the dirty,ugly and greedy animals

      Delete
  19. Guard Kellie castle sudah berbunyi
    Dia risau kelulusan Rafizi
    Kalau nak tengok Rafizi tak sembunyi
    Bukan macam Bijan sentiasa busy

    Kellie castle sebenarnya Pak Guard
    Baru dapat kerja dulu merempat
    Penyakit otak susah nak ubat
    Dengan flykite dulu satu wad

    Kemain lagi si Wak simen
    Dah empat tajuk merapu kemain
    Saya takde dia buli Perak Man
    Perak Man pelangkong, sakit? Aiseyman.

    Ini Mat Singapork kepala batu
    Kikiki seperti hantu
    Jibbo itu tuhannya yg satu
    Menanti ajalnya bila bila waktu

    Mat Singapork sekarang gembira
    Biarlah dia sebelum pilihanraya
    Bijan kalah berduka lara
    Ke Sungai Buloh siapa percaya..





    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..Terbaik bro fan tun..

      Welcome back my dear bro fan tun
      Wak simen ari tu teman udah pelangkung
      Ate mananyer reti dia berpantun
      Mengilai kikiki ada ler macam jerangkung..

      Species hantu begini memang le hebat
      Dibaca ayat Alquran padanya pun ia tak lekat
      Tambahan pula yang membaca tu unknown sahabat
      Tambahlah merapunya semakin kuat..

      Gembira mat singapork gembira bersebab
      Dedak dah samsung A9 dia dah dapat
      Keje mesti pantas tak boleh lembab
      Kalo tidak nanti punggung dia kak semah sebat..




      Delete
    2. Dirty Animal is Pigs

      Delete
  20. urusan IPIC-1MDB difitnah dengan sedaya upaya agar golongan yg jahil akan terus ditunggang oleh para politikus berhati serigala.

    Faktanya -:

    1) JAMINAN IPIC keatas bon 1MDB cukup jelas kerana IPIC perlu membayar faedah bon tersebut apabila 1MDB memilih untuk tidak mahu membayar bon itu pada 2016.

    2) menebus aset kewangan/unit dana Brazen Sky dan GIL 1MDB yang dijamin oleh IPIC bernilai USD 2.5b serta menggunakannya untuk :-

    a) mengembalikan USD 1.2b yang dibayar oleh IPIC kepada 1MDB pada tahun 2015 untuk menyeimbangkan penyata aset - liabiliti dan bayaran faedah bon 1MDB yang terpaksa dibuat oleh IPIC apabila 1MDB enggan membayarnya pada tahun 2016

    b) membayar bon faedah 1MDB bermula tahun ini sehingga 2020 yang berjumlah USD 1.3b

    3) IPIC akan melupus kira tuntutan sebanyak USD 481 juta Bayaran Penamatan Opsyen saham yang sepatutnya dibayar oleh 1MDB kepada IPIC akibat pertikaian

    4) komitmen untuk membayar faedah dan nilai pokok bon USD 3.5b sememangnya akan dipikul 1MDB kerana ia adalah pihak yang berhutang dan IPIC hanya merupakan penjamin hutang tersebut.

    5) IPIC mengakui berlaku 'pembayaran' dan IPIC-1MDB bersetuju untuk berunding sehingga Disember 2020 bagi mencari penyelesaian bersama untuk membayar nilai pokok bon USD 3.5b yg akan matang pada tahun 2022.

    6) jika tiada penyelesaian, 1MDB masih punyai hak untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas IPIC berkaitan pembayaran sebanyak USD 3.5b kepada Aabar BVI sebelum tarikh matang bon tersebut pada tahun 2022.

    7) JAMINAN IPIC keatas faedah dan nilai pokok bon ini masih terpakai sehingga 2022 dan IPIC terpaksa membayar membayar faedah dan nilai pokok bon ini jika 1MDB gagal atau enggan membayarnya

    8) 1MDB tidak akan membayar sekali lagi jumlah USD 3.5b kepada IPIC atau membayar nilai pokok bon USD 3.5b ini.

    Penyelesaian antara IPIC-1MDB meruntuh segala macam fitnah dan adu domba yang mengaitkan Perdana Menteri Malaysia.

    Sejujurnya aku simpati kepada si polan yang begitu taasub sehingga sanggup melafaz sumpah laknat ke atas diri sendiri akibat menjadikan 'hujah' puak kafir sebagai buktinya.

    Wahai lidah' jelik pembawa fitnah (Shahbudin.com) tidakkah kamu melihat begitu besar natijah dan kecelakaan yg dipikul oleh golongan yang jahil lagi menyombong diri - bertaubatlah kamu sebelum terlambat.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila orang gila berbicara..sila ke hospital tg rambutan

      Delete
    2. 12:37 - aku hanya memaut fakta agar kamu tidak lagi menjadi jambatan fitnah dan adu domba. apakah kamu masih setia untuk menyalak di kaki lima dan di alam maya pada kisah 1MDB ?

      Setelah lebih 7 tahun berlalu dan kamu masih ditunggang pada khabar yang diputar belit lidah' sejelik empunya blog (Shahbudin.com).

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. Apa lagi, dah SAH. pun.
      Walaupun berniat tambah laba,
      XAVIER bawa berta BENAR.

      Habis?! Apa tunggu lagi? Menteri 2,Wakil2 Rakyat,Ag,AuG Pegawai2 bergaji mahal, Jabatan2 , Badan2, Agensi2 SPRM, Jakim, PDRM, apatah lagi.
      Mungkin Anda dilantik, betul tu...TAPI, TAPI TAPI, WOI WOI, WOI!!!

      RAKYAT YG BAYAR GAJI KO TU!!
      MANA HASIL KERJA !?
      UPAH BANGLA PUN DIA LEBIH AMANAH.
      PHUII ! MAU MAKAN GAJI BUTA KA?
      KERJA KERJA KERJA !

      Delete
    4. Sila abik ubat seperti mood stabilizer or anti psychotic..kegilaan anda membahayakn diri dan orang sekeliling..

      Delete
    5. yg aku tahu sahabat ko yg nak pitnah ipic. yg ipic lapurkan k lse, 1mdb kena bayar lagi sampai hujung tahun ni.

      ko jgn dengar puad tu cakap.....ko baca balik lapuran ipic k lse. itu yg benar, itu fakta. yg ko bagi ni fakta umno.

      klu kena bayar, mana pegi duit yg dah bayar sebelum ni? tolong ko jawab!

      ko cakap org pitnah, ko pun sama pitnah.......

      Delete
    6. Bingai 1318.
      WOI, BONGOL!! Aku simplify buat kau , kali ni sj tau.
      Soalannya:
      XAVIER BAWA MAKLUMAT YG BETUL.
      A) BETUL.
      B) SAH.
      Sebab ko banangang, ko jawap satu saja.
      Ok. Mula, masa diberi 2 jam.

      * susash2 budak laani, main game byk sgt.

      Delete
    7. tak payah kita bercakap berbelit lah.

      saya dgn jelas menuduh najib sebagai 'universty drop out' tidak langsung d jawab olih pendedak2 nya.

      "serawak report' yg tlh memohon pengesahan drpd 'alma mater' nya ie uni of Nottingham, tlh enggan mengeluarkan rekod akademik nya.

      jadi selama ini kita tlh d pimpin olih seorang yg gagal.

      Delete
    8. betul tu pak man......banyak kali saya tanya, betul tak najib ni pembohong.......tak pernah d jawab mereka.

      padahal najib sendiri terang2 bohong pasal takde duit dlm akaun sendiri, kena kantol cakap org derma.......

      pasal dedak, buta mata buta hati....

      Delete
    9. Betul ke jibby fail..aku da agak..sbb dia tu ank orang bangsawan semua depa cover..cepatla pru

      Delete
    10. Rahman jpc - setelah meludah dan kemudian kamu jilat kembali (menuduh dan meminta maaf) mengapa terasa ingin kembali meluah ludah sendiri ??.

      Umur yang panjang tidak membuatkan kamu lebih mulia. pangkat dan gelar tidak mampu mengangkat darjat diri.
      Segala nikmat tidak mampu membuat kamu bersyukur.

      Melobi untuk menjadi calon PRU - jangan sampai menjual roh dan jasad kepada puak kafir.

      Perdana Menteri Najib Tun Razak tidak gagal bahkan dengan Qudrat dan Kehendak Allahswt - telah jelas berpisah diantara golongan yg bahtil daripada golongan yang benar

      Kelihatan bagai seluruh kekuatan puak kafir dalam dan luar negara datang memberikan pertolongan pada para politikus berhati serigala sangat seperti kamu.

      Maha Suci Allahswt - Perdana Menteri Malaysia didatangkan pula sebaik-baik pertolongan daripada kaum Muslimin betul-betul di depan mata kamu.

      Masih bermimpi untuk diangkat sebagai calon PRU ke-14 di Parlimen Pekan dengan hanya berbekal kisah "kejahatan" Najib Tun Razak ?.

      Kalau kail panjang sejengkal lautan dalam jangan diduga - kerana kamu bukannya berhadapan dengan UMNO/BN tetapi kamu sebenarnya berada dalam kandang serigala (Pakatan Harapan).

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    11. saya tlh menuduh dia sebagai penipu.

      saman lah saya.

      tujuan saya menawarkan diri adalah semata mata utk mengenyahkan nya n mek rosmah drpd tahta kekuasaan.

      Negara tlh terlalu lama d tipu. saya hendak sangat melihat mereka berdua ini d gari n d letak dlm kandang tertuduh.

      banyak orang yg mempunyai hasrat yg sama.

      Delete
    12. sahabat....tolong jawap pertanyaan saya....najib pembohong.......2.6 takde dlm akaun, lepas ada.

      42juta tak tau tiba2 ada pulak......pembohong layake ke jadi pemimpin islam??

      tak payah la nak belit sana belit sini.....org kampung yg paham ya atau tidak.......

      Delete
  21. rafizi.... klu dulu sy minat dgr hujahnya... sekarang sy buang dlm longkang sj...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tu yg patut buang diri dlm lonkang..pas pis pus

      Delete
    2. Hahaha.... pergi mampuslah

      Delete
  22. http://celahgelegar.blogspot.my/2017/04/mukhriz-dedah-usaha-sabotaj-pecah-belah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+celahgelegarblogspotcom+(CELAH+GELEGAR)&m=1

    .. link atas boboi risau sssgt... aawwuuuww..!!

    BOBOI DAH MULA DEDAH DAN GELISAH
    CAP BUNGA ADA ORG NAK PECAH BELAH
    KIKIKIKI.. TAK ADE MAKNANYA CIK BEDAH
    KRONI DIDULUKAN AHLI LAEN BOLE BELAH

    ....kikikiki...

    berambus barua singapork@ dap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 minggu sudah ko1307 kikiki janji nak paste Geran Milik Malaysia ko kat sini.
      MANA??? Kalu ada Sekarang juga aku book tiket migrate. Tak hingin bau buduk kau tu.
      TAPI TAPI, kalu smpai 2 ptg kau tak paste sini...
      Kau GET THE HELL OUT !!
      MALAYSIA TAK PERLU MAKHLOK HINA ISLAM,PEROSAK BANGSA MCM KAU.
      INGAT...2PTG !!

      Delete
  23. PAS bukan gabungan pakatan haprak....PAS bebas bertanding mana2 kerusi yg depa nak... jangan jadi melayu bebal yg terhegeh2 nak jadi penjilat lobang taik kafir2 laknat DAP PKR

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa yg larang PAS ni, jumud ooii?
      PAS Taliban yg larang org lain siap booking 80 adala SAH laa.
      Ko 1239, ni buat lawak atau ada sakit? Tanya ikhkas ni.

      Delete
    2. Camni ke bahasa lobai pas..tukar name la ke pussi

      Delete
  24. pas masuk utk basuh taik najib je.

    ReplyDelete
  25. Kajian yang diketuai Tokoh Munafiq Tersohor PKR @ Lafizzy 'Langkah mayat Kajang' Lamly!
    ...tahniah dengan kajian anda yang amat dasyat
    ...dengan kajian InCoke Lafizzy yang teramat canggih serta 'accurate' sakan, oleh itu diminta Pakatan Hopeless. terutama parti PKR & PPBM agar tidak lagi ajak PAS berunding untuk elak pertanding 10x penjuru!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Speed brapa kau ambek masa drift tadi?

      Delete


  26. Kaji selidik itu mempumyai kelemahan kerana dirangkumkan ke dalam satu basket , sepatutnya ia dibuat mengikut kawasan parliament Dan DUN. Contoh bagi setiap kawasan di ambil beberapa ratus sample Dan setiap kawasan di buat analisa berasingan. Kerana sistem demokrasi kita berasaskan Westminster.


    ReplyDelete
  27. Dengarlah cakap ulama'. Dr Zakir Naik menyeru PAS dan UMNO bekerjasama demi kepentingan orang Islam. Hj Hadi pun seru undilah PAS atau UMNO untuk kepentingan ummat Islam di Malaysia. Mengapa kita mencari-cari hujah dan alasan untuk memburukan kedua parti ini? Tiada kebaikan dalam perbuatan sebegini. Peliharalah kepentingan Islam dari golongan yg menentang apa saja yang berkaitan dengan mengukuhkan Islam. Jangan ikut hawa nafsu - membutakan mata hati. Hanya sekadar peringatan dari saya harap dimanafaatkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patutlah...beri PR kepada Dr. Zakir Naik(5thn punya plan bersama PAS).

      Islam dibawah pemerintah UMNO dan PAS sangat bahaya! rasuah dihalalkan. kalau kita benarkan mereka berkuasa..tidak mustahil kejadian, keganasan yang dilakukan oleh pembantu warden di sebuah asrama madrasah akan berlaku lagi. sehingga meninggal juga akhirnya budak tersebut(Al fatihah).

      “Jihad yang paling afdhal adalah dengan berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim.” [Riwayat at-Tirmidzi]

      Delete
    2. Saudara UP, janganlah tuduh secara borong. Kedua-dua parti ini mempunyai ramai ulama' dan pemimpin yang baik. Rasuah adalah pilihan individu dan ada yang terjerumus dlm hal ini baik dari kerajaan atau pembangkang. Pokok pangkal baliklah kepada kepentingan Islam dalam membuat penilian. Jauhkanlah pada ikut hawa nafsu kerana setan mengkaburkan pemikiran dan menampakan baik apa yang buruk. Setanlah yang menipu Nabi Allah Adam sampai terkeluar dari syurga. Semoga Allah beri kita semua petunjuk.

      Delete
    3. Mr j..ko ni dah terpesong akidah..politik kebencian oleh ameno yg diajar najib terhadap kaum lain tidak memberi faedah.. Tentang kisah nabi adam dikeluarkn dari syurga itu ada hikmahnye sebab memang manusia dicipta sbg khalifah di muka bumi..jauhilah dari dakyah najib dan konconye

      Delete
    4. Mr J, apa guna ada ramai ulama dalam PAS dan UMNO jika takut untuk menegur?


      "Dan katakanlah: Yang benar (Haq) telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap" (QS. Al-Isra': 81).

      Delete
    5. Muhasabahlah diri saudara. Kalau kita bencikan ulama', menentang pemerkasaan syariah, mahu pendakwah islam dihantar pulang untuk diseksa, cintakan musuh Islam, menuduh orang islam tanpa bukti, menyokong pembangkang yg dituduh dimahkamah atas hal rasuah - ke mana sebenarnya hala tuju perjuangan kita? Sedarlah sebelum terlambat....

      Delete
    6. Alahai Mr J...maaf, saya ingatkan kamu ni...tahu berpolitik perang saraf UMNO? rupa2nya kamu ni..jenis, penonton yang suka kan forum perdana TV1.

      Soalan saya :
      Adakah IMAM-IMAM Besar kita tidak pernah diseksa dalam menegak kan Islam?
      1.Imam Malik
      2.Imam Syafie
      3.Imam Hanafi
      4.Imam Hambali


      Delete
    7. Mr J adalah enganut Islam Songsang_A9. Pengunaan J melambangkan kewalaan tinggi pada Dewa Wang Bapa Butir JHO TaHik LOW.
      Mr J ni juga alami ketagihan Air Jampi Ayoh Pin Eddy Ah Wang, wal Kin Cingi Teko Besar

      Delete
  28. Paul Bagero nama diberi
    Agama umnopas dia anuti
    Tokoh munafik dituduh Rafizi
    Menganga mulut dimintak bukti

    Paul Bagero jangan begitu
    Hopeless tak hopeless kamu tak tahu
    Sudah sedia sepanjang waktu
    Turunkan penyangak itu yang mahu

    Paul Bagero nama yang baru
    Diblog Budin lain perahu
    Masuk kemari nak buat haru
    Dikeronyok Pakatuns baru dia tahu

    Dengan Pas tak payah berunding
    Diriba umno main seruling
    Mabuk cinta harap nak sanding
    Nikah tak jadi main menjeling

    Paul Bagero kami nak tanya
    Apakah hukum pemimpin aniaya
    Wang negara dia yang punya
    Brim dibagi mintak percaya..




    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Entah siapakah si bagero ni
      Cakap bagus penyokong kleptokrasi
      Kerana dapat samsung A9 ker dia begini
      Memakan dedak otak dah basi..

      Pada pakatan dia tak harap
      Dia ingat penting sangat ker dia punya cakap
      Takyah le nak komen kalo pemikirannya hanya sampai tahap
      Sekolah rendah kelas yang paling bengap..


      Unknown sahabat hormatlah skit pada pak rahman
      Bezanya dengan kamu jauh ke depan
      Bukankah dulu pak rahman dah katakan
      Kalo ada bukti dia habis belajar, segala kenyataan di buat akan ditarik balik kan?..

      Malangnya sehingga kini
      Tidak didedah segala bukti
      Usahlah sahabat spin disini
      Patut le ekonomi kita hancur, dibawah tuan politik ko yg tak abis universiti..




      Delete
  29. Now everyone can become lobai..pas pis pus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dirty Animal is Pigs

      Delete
    2. Pas Ikatan Gagasan Sejahtera PIGS.

      Delete
    3. Marah nmpk lobai..dah buang kopiah kat kepla tu..kiki..janji dapat kawin bnyk , bawak kereta mewah..kiki..membangun bersama isle

      Delete
  30. Bro Perak Man, tengok Sahabat
    Pada Pak Rahman dia nak rembat
    Setahun jagung seluar tak muat
    Lagaknya pandai,tetapi musibat

    Ada ke Pak Rahman Sahabat nak lawan
    Pak Rahman bekerja, dia buaian
    Penyokong penyangak dia nombor one
    Diblog Budin merepek meroyan

    Pak Rahman tahu keluarga Tun Razak
    Sahabat pulak hanya mengagak
    Aktif bila mendapat dedak
    Kopipes panjang nak tunjuk lagak

    Sahabat ya Salam berhati serigala
    Benda yang haram dia pun rela
    Konon berjuang agama segala
    Dengan penyamun satu kepala

    Wahai Sahabat dengarlah ini
    Pak Rahman bukan lawanmu kini
    Bukan Pak Rahman buat GST
    Bukan berjuta bagi kat bini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Sahabat tak nampak terlanggar bendul
      Mata yang ada ditengok ke lain
      Apa yang bro fan tun kata tepat dan betul
      Eloklah kamu sahabat berpindah dari blog ni dan bungkus lah kain..

      Delete
    2. Terbaik bros,.

      Dengan izin:-

      Sahabat bagi saya adalah seekor ular lidi yang menyangka dirinya naga dan kerana itulah ia mahu menyanggah ular tedung.

      Berbanding pak rahman yang sejak dari awal telah mendedahkan siapa dirinya yang sebenar, sahabat pula adalah si hipokrit yang berubah-ubah cerita siapa dirinya yang sebenar.

      Walaupun saya tidak mendedahkan segalanya tentang diri saya tetapi segala yang saya pernah dedahkan adalah benar-benar belaka.

      Sahabat di satu waktu apabila dikata sbg kru JASA, telah membela JASA dan mengatakan ia tempat berkumpulnya orang2 yang IQ tinggi seolah-olah ia adalah dari JASA dan JASA adalah untuk orang-orang yg bijak (ya benar ia mengaku sendiri) yang secara konstraktifnya mengakui ia memang dari JASA. Di lain ketika ia mengatakan pula pernyataan bahawa ia adalah dari JASA adalah satu fitnah padahal takrif kalimah fitnah itu pun ia salah faham (sah lidah berbelit seperti yahudi).

      Ia juga di satu masa memanggil orang-orang yang konon tidak faham undang-undang (baginyalah) sbg layman dan bengap seakan mengakui ia lulusan undang-undang (dgn bahasa inggeris yang below the par, maaf cakap) tapi di satu ketika mengakui ia hanya lulusan SPM. Sah ia seorang penipu.

      Ia juga menipu apabila mengatakan ia bekerja di Kementerian Pendidikan disebabkan sekiranya ini adalah benar ia sah-sah seorang pengkhianat kerana menggunakan waktu kerja memberi komen-komen di dalam blog. Hanya JASA dan jawatan2 politik sahaja yang tidak mengkhianati tugas (cuma khianata kepada keadilan dan kebenaran) kalau bermain blog pada waktu pejabat tapi si penipu ini menafikan ia dari JASA. Sama ada ia dari JASA ataupun tidak yang sahnya ialah ia sebenar-benarnya seorang pengkhianat.

      Apabila sahabat mencemuh pak rahman disebabkan video pak rahman menawarkan diri sbg calon PPBM di Pekan, saya telah membela pak rahman dan bertanya sahabat sudahkan ia maklumkan kpd khalifah pujaannya di kerusi manakah ia berhajat untuk bertanding sahabat tidak menjawab soalan dan hanya berkata ia tiada kelayakan untuk bertanding. Sungguh ia berlidah yahudi yang tidak menjawab soalan dan memutar belit.

      Ia boleh sahaja memilih untuk tidak menjawab atau mengatakan bahawa itu adalah rahsia yang ia tidak rela berkongsi tetapi sebaliknya ia memilih untuk menjawab dengab cara memutarkan lidah.

      Di sebalik segala ketelusan pak rahman jpc dan segala bolak-balik sahabat yang masih bersembunyi di sebalik nama samaran yang bertukar-tukar, sahabat dengan muka tak malu mahu perkecilkan pak rahman di atas isu-isu yang ia sebenarnya di pihak yang memalukan lagi memualkan.

      Oh ya, jangan lupa sahabat pernah mengatakan bahawa saya mengajaknya bersumpah laknat pada perkara yang remeh dan sia-sia. Anehnya perkara-perkara yang ia dakwa sia-sia inilah yang ia gunakan masanya yang bukan sedikit untuk memberi pandangan dan berbahas.

      Berbelit, kontradiksi dan keliru? Tidak syak lagi.

      Delete
  31. Terima kasih bro John Doe
    Sahabat baca tak boleh tidur
    Dia nak lawan Pak Rahman hero
    Terjelir lidah terkeluar liur..

    Fakta bro John senangkan kawan
    Sahabat terus diserang sawan
    Mulut terkunci tak boleh lawan
    Susah nak habis air secawan

    Kalau Sahabat ostat di JASA
    jawatan tetap, kesian tak rasa
    Retreat Bukit Tinggi perkara biasa
    Nak jaga umno sepanjang masa

    Kalaulah semua ostat diJASA
    Tahu memikir bohong dan benar
    Khianat pemimpin tak kan tak rasa
    Jawatan dan ringgit mata berpinar

    Bro John teruskan bersuara
    Kita disini bro John juara
    Berpakat kita demi negara
    Pantang undur, go on wira!!



    ReplyDelete
  32. Kalau pas nak tanding hanya 80 kerusi parlimen, yg 142 lagi walaun pas nak undi gapo..? Tanding semua laaa... baru tau langit tinggi rendah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...