Thursday 27 April 2017

KALAU DI TANGAN SUDAH ADA BUKTI, KENAPA MASIH MEMILIH SELESAI LUAR MAHKAMAH?

Selesai tapi tak selesai - barangkali itulah ungkapan paling sesuai untuk menggambarkan kemelut terbaru berkaitan 1MDB sekarang ini.

Di sebalik 1MDB berjaya dan berbangga dapat menyelesaikan pertikaian di luar mahkamah dengan IPIC berhubung bayaran bagi terbitan bon  yang dituntut oleh syarikat daripada Abu Dhabi itu, rentetan daripadanya nampak lebih membingungkan.

Bukan saja penyelesaian luar mahkamah itu dilihat sebagai bukti pengakuan daripada 1MDB bahawa pembayaran AS$3.5 bilion sebelum ini memang diselewengkan daripada Aabar PJS kepada Aabar BVI, pertanyaan juga bertalu-talu berkaitan ke mana perginya wang yang telah dibayar itu.

Persetujuan luar mahkamah jelas memperlihatkan 1MDB akan membayar dua kali kepada IPIC dan seperti ingin melupakan begitu saja wang yang telah dibayar kepada syarikat klon, Aabar BVI sebelum ini.

Bukan saja pemimpin-pemimpin pembangkang yang riuh menuntut penjelasan berkaitan perkara itu, malah wakil BN dalam Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara atau PAC, Abdul Aziz Sheikh Fadzir turut menuntut penjelasan yang sama.

Kita setuju dengan penyelesaian yang dicapai antara 1MDB dengan IPIC itu, tetapi  kerajaan perlu menjelaskan kepada PAC ke mana perginya wang yang sudah dibayar sebelum ini, demikian permintaan Abdul Aziz yang juga Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Kedah.

Dalam pada itu, di ketika ramai masih bingung memikirkan kenapa penyelesaian luar mahkamah menjadi pilihan sedangkan Najib Razak pernah mengatakan kerajaan tidak terikat dari segi undang-undang untuk mengambil alih bon tersebut serta Johari Abdul Ghani, Menteri Kewangan Kedua pula melahirkan keyakinan 1MDB boleh menang dalam prosiding timbangtara dengan IPIC, apa yang terus didedahkan oleh Johari lebih memeningkan lagi.

Johari memberitahu, sebenarnya terdapat sepucuk surat yang mengesahkan Aabar BVI adalah anak syarikat milik IPIC, namun beliau tidak menyebut ia daripada siapa.

Malah kata Ahli Parlimen Titiwangsa itu lagi, berdasarkan rekod yang dibekalkan 1MDB kepada PAC sebelum perjanjian penyelesaian,  mereka juga mengesahkan Aabar BVI ialah anak syarikat IPIC.

“Ia kemudian disahkan oleh Pendaftar Hal Ehwal Korporat British Virgin Islands dalam surat bertarikh 11 Ogos 2016,” kata Johari.

Berdasarkan bukti yang dimiliki itu jugalah, tegas Johari, Kementerian Kewangan bertegas dengan pendirian meneruskan menuntut keadilan di Tribunal Timbangtara Antarabangsa.

Melihat kepada penjelasan Johari mengenai bukti tersebut, apa yang menjadi persoalan ialah mengapa penyelesaian luar mahkamah masih menjadi pilihan?

Jika bukti sudah cukup kuat dalam tangan, kenapa masih  tidak berani terus berjuang ke arah kemenangan, sebaliknya memilih untuk menyelesaikannya di luar mahkamah?

Tidakkah, jika menang, tiada apa-apa pembayaran perlu dibuat oleh 1MDB kepada 1PIC?

Siapa yang berkehendakan penyelesaian luar mahkamah yang membuatkan 1MDB terpaksa membuat bayaran sebanyak dua kali kepada IPIC?

Adakah hanya Kementerian Kewangan saja yang mahu terus dengan prosiding timbangtara, manakala pihak lain termasuk Najib, tidak berminat dengannya?

Kenapa dalam rundingan penyelesaian itu, sebagaimana yang disebut sendiri oleh Johari beberapa hari sebelum ini, Kementerian Kewangan tidak dilibatkan sama-sekali, sebaliknya hanya diwakili oleh 1MDB dan pegawai daripada Pejabat Perdana Menteri sahaja?

Dalam pada itu, kiranya benar juga terdapat surat yang mengesahkan Aabar BVI adalah milik IPIC, mengapa syarikat itu masih membawa isu pertikaian dengan 1MDB ke Tribunal Timbangtara Antarabangsa?

Apa kong kali kong dan misterinya dalam hal ini?

Bagaimanapun, yang menariknya, di sebalik Johari mengatakan beliau dan Kementerian Kewangan tidak terlibat dalam rundingan penyelesaian dan enggan memberi komen lanjut, tetapi dalam masa yang sama turut mendedahkan sedikit demi sedikit maklumat lain seolah-olah ada yang tidak kena di sebalik gambaran kononnya program rasionalisasi syarikat pelaburan paling bermasalah itu semakin menunjukkan kemajuan.

Apa lagi yang Johari akan dedahkan selepas ini sebagai petunjuk bahawa beliau bukan saja disisihkan dalam banyak perkara, sama seperti yang dialami Husni Hanadzlah sebelum ini, tetapi juga untuk menunjukkan kemelut 1MDB masih jauh dari hakikat penyelesaian yang sebenar-sebenarnya. (ShahbudinHusin 27/04/2017).

104 comments:

  1. Sejak menjak Joe "finger licking good " ni berkawan rapat dengan Arul Kanda Sami , tindak laku dan tutur kata yang keluar dari mulut dia pun dah macam Arul .

    Dulu Arul Kanda Sami kata ..." the money is there , I saw it with my own eyes " . Lepas tu kata , it is just units @ toilet paper , not real money .

    Kalau dah asyik banyak sangat belit , ni lah jadinya terbelit diri sendiri . Malaun malaun ni tak mampus pulak terbelit . Yang jadi mangsanya rakyat jelata ( tidak termasuk barua barua MO1 ) .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke kanda kata unit bukan husni?

      Delete
    2. Betul ke kanda kata unit bukan husni?

      Delete
    3. Pas sama sekali tidak mempercayai kajian yang dilakukan oleh NGO, Invoke Malaysia, kata Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali.


      Menurutnya, daripada mempercayai kajian yang dibuat oleh badan luar itu , adalah lebih baik Pas mempercayai kajian dalaman yang dilakukan parti itu.

      “Rafizi Ramli (Naib Presiden PKR) seorang yang tidak boleh dipercayai, sudah banyak penipuan yang di buat. Begitu juga, Invoke Malaysia, bukan pusat kajian yang boleh dipercayai.

      “Pas pun ada kajian sendiri, kita ada tiga pusat kajian. Tapi, kita buat untuk maklumat dalaman, bukan untuk hebahan umum,” ujarnya.

      Mohd Khairuddin berkata, kajian dilakukan Pas adalah strategi parti bagi memastikan parti Islam itu menang pada setiap kerusi yang ditandingi.

      “Oleh sebab itu, kita tak hebah kajian kerana kita buat strategi berdasarkan kajian itu. Malah, kajian jentera Pas lebih telus, mereka turun padang pergi rumah ke rumah.

      “Kita ada jentera tidak bergaji, yang hanya mengharapkan pahala dan kajian kita paling lengkap hingga ke akar umbi, berbanding kaji selidik guna telefon.

      “Kita yakin Pas boleh menang meskipun Amanah akan bertanding menyebabkan pertandingan tiga penjuru pada pilihan raya akan datang. Insya-ALLAH Pas masih boleh menang kerusi yang banyak,” katanya.

      Mengulas lanjut, beliau berkata, keyakinan Pas juga didorong sokongan rakyat setelah Pas tidak lagi bersama dengan Pakatan Rakyat.

      “Rakyat sudah bersama Pas, orang Islam terutamanya bersama dengan Pas,” katanya.

      Sementara itu, Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, Pas juga menjalankan kajiannya.

      "Tidak mengapa, kita tunggu pilihan raya. Kami pun ada kajian juga," katanya.

      Bagi Ketua Muslimat Pas, Nuridah Salleh, beliau menyifatkan kenyataan Rafizi itu sekadar membina persepsi.

      "Kebiasaannya Pas bertanding melawan Umno dalam kawasan majoriti Melayu. Jadi kawasan majoriti Melayu, undi bukan Melayu peratusannya kecil dan tiada jaminan mereka menyokong Amanah," katanya.

      Beliau berkata, kini pelbagai persepsi dibina bagi menakut-nakutkan Pas.
      "Realitinya rakyat ada pilihan ketiga bagi yang tidak menyokong BN atau Pakatan Harapan. Manusia ini dinamik boleh berubah. Kajian yang dilakukan Invoke itu bukan konklusif," katanya

      .........
      Setiap cawangan ada sistem kajian sendiri dipanggil cula

      Delete
    4. A political analyst has warned Pakatan Harapan against underestimating PAS and taking for granted the findings of a two-month telephone survey by Invoke involving 10,000 voters.

      Invoke, a Pakatan Harapan policy research initiative, said on Tuesday that BN would have the advantage in three-cornered contests in Malay-majority areas in the coming general election and that PAS would get fewer votes than Amanah.

      However, Awang Azman Pawi, an associate professor at Universiti Malaya, told FMT that PAS had strengths that could not be ignored.

      One of these strengths, he said, lay in its election machinery.

      He said the Pakatan parties could not have got the number of votes they did in 2013 without help from PAS’ machinery.





      “PAS’ machinery is huge and very productive compared with that of DAP or PKR. They can’t take that lightly.”

      Awang Azman also said PAS was still strong in rural areas and the party still had many loyalists.

      “The PAS grassroots still think of their president, Abdul Hadi Awang, as their general and headmaster. They’re willing to fight for PAS’ political ideology and the party still has many active divisions outside of the urban areas.”

      According to Invoke’s findings, non-Malays who voted for PAS in the last two general elections would shun it in GE14 because the party had opted out of the opposition coalition.

      The findings were disclosed on the heels of a warning by PAS that it would field candidates for seats that Pakatan Harapan planned to contest.

      Delete
    5. Sebanyak 22 badan bukan kerajaan (NGO) Melayu Islam hari ini mendesak kerajaan mengharamkan Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) yang disifatkan rasis, ekstremis dan boleh mengancam keselamatan negara.

      Barisan Bertindak Melayu Islam (Bertindak) turut menyifatkan Hindraf sebagai pertubuhan biadap dan boleh membawa malapetaka serta merosakkan hubungan antara kaum.

      Ketua Sekretariatnya, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata, pengerusi Hindraf, P Waythamoorthy ialah individu berbahaya dan memberi amaran supaya tidak campur tangan dalam urusan agama lain.

      “Perjumpaan tergempar yang dihadiri NGO Melayu Islam hari ini berikutan kecewa dan mengutuk keras kebiadapan beberapa individu dan Hindraf yang jelas cuba menggugat keamanan negara.

      “Perjumpaan ini bukan untuk menzahirkan permusuhan dan kebencian dengan masyarakat India dan Hindu serta lain-lain bangsa.

      “Perjumpaan ini berslogankan ‘Melayu Bangkit’ untuk memperingatkan dan memberi amaran keras kepada individu bernama P Waythamoorthy dan Hindraf serta mereka yang berperangai seperti Waythamoorthy supaya jangan menyentuh hak Islam dan Melayu kerana dibimbangi sejarah hitam 13 Mei 1969 berulang.”




      Katanya pada sidang media Bertindak yang turut terdiri daripada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia, Yayasan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Pertubuhan Pembela Islam di Kelab Sultan Sulaiman, hari ini.

      Sabtu lalu, Waythamoorthy dilaporkan berkata, Hindraf mahu mengadap Raja Perlis untuk meminta Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dipecat ekoran “puisi pagi Jumaat” beliau yang didakwa menghina dan menyinggung perasaan penganut Hindu serta mempertahankan pendakwah kontroversi dari India, Dr Zakir Naik.

      Hindraf merupakan antara suara lantang membantah kehadiran Zakir, yang dikehendaki Agensi Siasatan Kebangsaan India (NIA) atas dakwaan pengubahan wang dan mempromosikan propaganda pengganas.

      Perkasa dan Asri pula merupakan antara NGO serta agamawan yang lantang mempertahankan Zakir, malah menjemputnya menyampaikan khutbah Jumaat di Perlis awal tahun ini.

      Pada 15 April lalu, Zakir mendakwa beliau akan diseksa jika pulang ke India, sebaliknya beliau sedia disoal siasat pihak berkuasa negara itu menerusi Skype dan kaedah tele-sidang.

      Sementara itu, Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, isu status penduduk tetap (PR) yang diberikan kepada Zakir dipolitikkan Hindraf.

      Delete
    6. Siakap senohong gelama ikan duri.
      Ini lah kata2 dan pesanan orang orang tua2 dulu kpd semua anak cucu mereka.

      Orang tua2 dulu2 tak bersekolah tinggi mana pun. Tapi mereka kenal siakap senohong ikan duri ni.

      Kita yg ada diploma berijazah master dan phd ni sanggup pi letak tengkuk kpd orang2 umno/bn yg penuh dgn skandal tu buat apa??????

      Delete
    7. Apa ni Budin.. komen yg xder kene mengena ngan tajuk pun, masih menyemak kat sini.

      Delete
    8. Terdapat kebarangkalian Malaysia dilanda gempa bumi pada masa hadapan sungguhpun negara ini terletak di luar kawasan Lingkaran Api Pasifik, kata seorang penyelidik hari ini.

      Pengarah Pusat Penyelidikan dan Inovasi Universiti Malaysia Sabah Prof Dr Felix Tongkul berkata berdasarkan kajian, pihaknya mendapati Malaysia berkemungkinan dilanda gempa bumi pada kekuatan sederhana iaitu 6.0 pada skala Richter pada masa hadapan.

      "Daripada kajian yang kita lakukan, Malaysia mungkin tidak akan ditimpa gempa bumi berskala kuat, tetapi setakat rekod yang kita ada negara mungkin ditimpa gempa bumi berskala sederhana.

      "Gegaran pada tahap itu sudah cukup untuk merosakkan bangunan dan harta benda," katanya kepada Bernama pada akhir Seminar Teknikal Kebangsaan Gempa Bumi dan Tsunami anjuran Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) di Kuala Lumpur.

      Dr Felix berkata bagaimanapun gempa bumi berkekuatan sederhana itu diramal berlaku di beberapa kawasan tertentu sahaja dan bukan di seluruh negara.

      "Seperti yang kita sedia maklum ada beberapa kawasan di negara ini yang sering mengalami gegaran apabila berlaku gempa bumi kuat di negara jiran seperti di kawasan Kundasang, Ranau dan Lahad Datu di Sabah. Kawasan-kawasan ini mungkin berpotensi dilanda gempa bumi sederhana itu," katanya.

      Dr Felix yang juga profesor dalam bidang Geologi di Akademi Sains Malaysia berkata kajian yang dijalankan oleh ahli geologi juga mendapati kawasan Bukit Tinggi di Pahang turut berpotensi mengalami gempa bumi sederhana.

      Sehubungan itu, katanya masyarakat harus sentiasa bersedia dan tidak panik sekiranya berlaku gegaran pada masa akan datang.

      Katanya gempa bumi paling kuat yang direkodkan di Malaysia setakat ini ialah gempa bumi sederhana pada kekuatan 5.8 skala Richter di Lahad Datu Sabah pada 1976 yang mengakibatkan banyak harta benda rosak serta bangunan retak.

      Sementara itu, Timbalan Ketua Pengarah (Ramalan) JMM berkata Malaysia mengalami lapan gegaran akibat 22 gempa bumi kuat di negara jiran sepanjang tahun 2012.

      Beliau berkata kedudukan Malaysia yang berjiran dengan negara di zon lingkaran gempa bumi menyebabkan Malaysia turut tidak terkecuali daripada terpalit sama merasai gegaran gempa bumi.

      Justeru JMM telah membuat beberapa kajian mengenai kesan gempa bumi dan hasil kajian sedang diteliti di samping pemantauan dari semasa ke semasa bagi membolehkan kita bertindak dengan pantas sekiranya ada kawasan yang dilanda gempa bumi," katanya.

      Delete
    9. Diriwayatkan oleh imam Tirmizi daripada Sayyidina Ali Karramallahu wajhah di mana katanya bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud : ” Apabila umatku telah membuat 15 belas perkara maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu :

      1. Apabila hasil kekayaan negara hanya beredar di kalangan golongan tertentu sahaja

      2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber dalam mengaut keuntungan

      3.Zakat dijadikan hutang

      4. Suami menurut sahaja kehendak isteri

      5. Anak derhaka terhadap ibunya

      6. Sedangkan anak tadi dalam masa yang sama terlalu mementingkan kawannya

      7.Anak juga menjauhkan diri daripada bapanya

      8. Suara sudah ditinggikan dalam masjid (berbual kosong tentang keduniaan)

      9. Yang menjadi pemimpin di kalangan mereka ialah orang yang paling hina di antara mereka

      10. Seseorang itu dipandang tinggi kerana ditakuti kejahatannya

      11. Arak sudah diminum secara terang-terangan di merata tempat

      12. Kain sutera banyak dipakai oleh kaum lelaki

      13. Para artis disanjung tinggi

      14. Muzik banyak dimainkan

      15. Generasi akhir umat ini melaknat (mencaci) generasi pertama (para sahabat nabi dan ulama’)

      Maka pada ketika itu mereka bakal ditimpa oleh angin merah atau gempa bumi atau diubah keadaan mereka menjadi makhluk lain (seperti kera, babi dan sebagainya)

      Delete
    10. Dewan Ulama PAS hari ini mendesak agar siasatan penuh dijalankan semula ke atas skandal firma pelaburan negara 1MDB yang menyaksikan negara kehilangan jumlah wang tang teramat besar.

      Ketuanya, Datuk Mahfodz Mohamad, kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak seharusnya terus berada dalam sindrom penafian.

      "1MDB, satu Malaysia dalam bahaya. Pelabur mula hilang kepercayaan terhadap ketelusan kerajaan dalam menangani krisis 1MDB.

      "Ini apabila ia sukar membayar hutangnya yang diselaputi riba yang diharamkan. Dewan Ulama PAS mendesak kerajaan agar tidak terus berada dalam sindrom penafian.

      "Penyiasatan sangat diperlukan dan mereka yang bersalah dituntut dihukum jika sabit kesalahan," katanya.

      Delete
    11. dh dpt dedak dduk diam2 je la...nnt kene tarik blk kn melopong

      Delete
    12. Matmin Tanjung .

      Arul Kanda yang berkata terlebih dahulu . Selepas itu Husni khabarkan cerita itu di Parlimen .

      Delete
  2. Kebenaran makin terserlah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini semua fitnah teranchang PH. Pembayaran yang dulu tu dimasukkan ke akaun PH. Sila tunggu pencerahan dari aka sahabat salam ya salam.

      Delete
    2. Semua ni salah Mahathir orang tua nyanyok tu. Sebab Mahathir nak naikkan Boboi jadi PM maka dipaksa semua orang ikut telunjuknya buat penyelesaian diluar mahkamah dan bayar IPIC sebanyak 2 kali.......bayaran pertama lesap tah ke mana.....sape yg pulun duit tu pon tak diambik peduli........bayaran ke2 dipersetujui dibayar kepada company original IPIC.

      Apa bangang Mahathir ni.......gagal uruskan kewangan negara tapi ada hati nak tadbir negara.

      Semua tu salah Mahathir. Eloklah kalo ditubuhkan RCI siasat 1MDB dan dedahkan laporan audit yg diOSAkan.

      Delete
    3. .
      .

      Semua ini salah Anwar Ibrahim.

      Anwar Agen Arab.

      Duit yang telah di bayar telah di ambil oleh Agen-Agen Arab yang dengki dengan Najib

      Delete
    4. Tak sebenarnya semua ini salah DAP. Tony Pua mulut puaka banyak sangat buat bising pasal 1MDB menyebabkan duit 3.5 billion tak sampai ke destinasi yang hendak di tuju. Sekarang ni depa tengah tekan Tony Pua pasal banyak sangat bunyi.
      Besar kemungkinan beliau akan senasib dengan Lim Guan Eng dan bakal diheret ke mahkamah. Lepas tu Rafizi dan pemimpin2 kanan parti pembangkang. Bijan can no longer can take the heat...

      Delete
    5. No no no..aku rasa yang salah tu kerbau tok anjang aku kat sawah..dia la heret peti duit 3.5b tu dari ipic..cilaka punya kerbau, orang suruh heret bajak, dia heret duit..minta ds najib ambik tindakan atas kerbau ni..

      Delete
    6. Bukan kerbau la lembu yang buat beli condo tu

      Delete
    7. Kerbau, lembu ke yang salah.....bukan badak ke?

      Delete
    8. Ini semua salah Parameswara, sir hugh clifford, templer, mountbatten dan churchill.

      Delete
    9. Bukan..bukan.. yg atas sumer x bersalah. Yg bersalah ialah Yahudi Zionis Cina Kapir.

      Najib adalah manusia suci dari dosa. Xder sapa orang yg berkedudukan berani cakap Najib dan Rosmah = bukan maksum.

      Delete
    10. Bukan kerbau bukan lembu dan bukan badak.
      Tapi ini sotong punya salah! Sotong punya salah!! Sotong punya salah!!!!
      Ini semua kerja sotong!!!

      Delete
  3. Pas pis pus..maana ostazz pah

    ReplyDelete
  4. Allah telah membuntukan otak mereka yang menyokong kemungkaran supaya kejahatan mereka dapat didedahkan sebagai pengajaran bagi umat islam di negara ini. sebab itu kita dapati ramai di kalangan pemimpin dan pentadbir negara menggunakan kepala lutut untuk berkata-kata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syed Ahmad Alidrus27 April 2017 at 02:00

      Menjelang Ramadhan insya'allah semua rahsia MO1 akan terbongkar

      Delete
  5. Hangus!!! "Ini semua mesti salah Lim Kit Siang!" bisik hati Hadi presiden parti anak butir taik UMNO tu.

    ReplyDelete
  6. Perlantikan menteri tugas2 khas kini nampaknya sudah membuahkan hasil....auuww..bravo2..

    ReplyDelete
  7. Demi tugas,semua menteri 'berpeluh kering' kerana terpaksa memikul 'biawak hidup'.

    saya percaya menteri yg tidak terlibat secara langsung senentiasa berharap sangat agar mereka tidak d tanya mengenai isu 1MDB ini kerana jika salah guna 'bunga silat' sumbang akibat nya.

    perkara ini tidak akan d biar utk d lupakan olih warag yg sudah 'celik akal'. dato jo yg sedang memeras otak utk mencari respon yg nampak semcm waras, mungkin akan terperangkap dgn menggunakan fakta2 yg bercanggah yg akhir nya akan membelit dirinya sendiri.

    inilah akibat nya jika perkara yg terang lagi bersuluh cuba d tutup dgn 'kelambu nyamuk' dgn harapan bilik akan menjadi gelap gulita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa tindakan2 undang2 yg perlu di ambil sekiranya PH dapat membentuk Kerajaan.
      Najib mesti di dakwa kerana salah guna wang scri rm42million dan Apandi serta Khalid tweet dituduh bersubahat dlm melindungi Najib dari pendakwaan. Kalau mereka disabitkan, Kerajaan boleh dpt 5x42million drp tiap 2 seorang.
      Untuk kes rm2.6billion, semua menteri juga patut dituduh bersubahat dgn Najib termasuk Pandi dn Khalid. Kalau didapati bersalah, Kerajaan boleh dapat 5xrm2.6billion drpd tiap 2 seorang.

      Delete
    2. .
      .

      Sebagai pemimpin mereka bukan sahaja sekadar jadi wakil rakyat di Parlimen termasuk lah Ketua Bahagian dalam UMNO bukan sekadar jaga parti tetapi menyelamatkan negara apabila berlaku nya perkara seperti ini.

      Kalau tidak, berhenti lah berlagak jadi pemimpin atau malu lah bila rasa diri itu sebagai pemimpin.

      Pandai cakap minta rakyat sayang kan negara tetapi sendiri lepas kan diri.

      Sehebat mana sebaik mana pun seseorang tetapi jika mengelakkan dan buat tidak tahu mengenai isu besar ini, mereka dalam golongan pak turut yang berlagak...


      Wahai orang agamawan yang bertanggung jawab menjaga agama, orang berkedudukan tinggi bergaji besar kerana politic dan semua yang di gelar ketua dalam syarikat, jangan lah apabila bercakap angkat muka kerana kamu menolak kebenaran dan membiarkan negara jadi begini, rakyat menjadi susah.

      Delete
    3. Kes 1MDB dah selesai saudara. Terimalah hakikat. Ringgit mengukuh tanda dunia kewangan dah terima penyelesaian. Lepas bertahun menyiasat US,Swiss,Singapore, Hong Kong tiada kes yg timbul terhadap kerajaan dan PM. FINMA Swiss dah tamatkan siasatan. Bloomberg berpendapat kes DOJ terhadap individu di US bertambah lemah ekoran penyelesaian ini. Hatta DOJ yg sepatutnya menyaman individu di mahkamah pada Aug 22 tahun lepas tidak berlaku hingga hari ini. Terimalah hakikat saudara. Memutar isu dan memburukan individu dlm blog ini tidak membawa kebaikan akhirat. Jangan jadi muflis di hari hisab.

      Delete
  8. Semua sudah caca dan marba
    Wang negara dah Ali Baba
    Perompak lanun sudah pun tiba
    Di Putrajaya mengumpul laba

    Bermacam cara dia lakukan
    Wang negara bershopping sakan
    Rakyat susah nak cari makan
    Harga barang terus menekan

    Tutup lubang sini dan sana
    Hasil cukai entah kemana
    Bercuti keluarga seluruh benua
    Berjoli sakan rakyat merana

    Saya terjumpa makcik di Felda
    Dulu mewah sekarang tiada
    Bayaran lewat wang tak ada
    Bertanak nasi tumbuklah lada

    Apa nak jadi negara tercinta
    Harapkan pemimpin membolot harta
    Wang dibelanja membabi buta
    Untuk kesenangan dia sahaja!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu semua salah Mahathir dan Kit Siang.......semua salah Pakatan bro......

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      1mdb dikatakan satu fitnah
      Pakatan pembangkang sabotaj ekonomi
      Nak tanya sikit, sekarang ni siapa yang memerintah
      Perkara basic camni pun macai tak fahami..

      Walaupun ada bukti anak syarikat
      Apakah duit yang dibayar dulu boleh didapat
      Kalo betul katanya dah bayar 4 peringkat
      Takkan dibawa ipic ke tribunal untuk menyakat..

      Inilah sebenarnya rancangan jahat
      Oleh jho low dan pemimpin kleptokrat
      Duit dilencong untuk diserbat
      Memang betullah diaorang ni lahanat!!..






      Delete
  9. khalid tweet..
    urm.aku suka gelaran tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Bekas KPN yang bakal jadi Bekas Banduan Kedua..

      Delete
  10. .
    .
    .

    Bukti ada.

    Bukti apa kau orang nak?

    Bukti dah bayar.. ada.
    Bukti tak bayar.. ada.

    Bukti mengenai AAabar PJS, ada.

    Bukti mengenai Aabar BVI, ada.

    Semua ada.

    ReplyDelete
  11. 1. Betul atau tidak Aabar anak sykt Ipic tiada kena mengena dgn pembayaran.

    2. Bila sykt A nak bayar pd sykt B, dia kena check dan teliti nama sykt, no akaun dan signatories yg betul. Sykt A tak boleh sesukahati bayar pd anak sykt B. Sykt A kena bayar ikut loan agreement yg dipantau oleh peguam. Laporan pembayaran sebelum dan selepas disahkan oleh akauntant dan juruaudit.

    3. Siapa yg arahkan supaya pembayaran ke Ipic melepasi semua prosidur pembayaran yg digunapakai satu dunia??

    4. Semasa menteri cuba menegakkan kebenaran dan rakyat mencari kebenaran, penyamun senyum berjaya membodohkan satu negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Kesilapan berlaku kerana Wang di bayar secara TUNAI.

      Kebetulan ke dua-dua PJS dan BVI mempunyai kakitangan yang kembar, hampir semua.. setiap satu kembar berkerja di PJS atau BVI.

      Masa itu lah berlaku kesilapan kerana yang terima wang TUNAI tersebut ialah si kembar yang lagi satu bukan yang sepatutnya.

      Ini macam pun tak mustahil bagi pemimpin negara..

      Delete
    2. Kalau betul berlaku kesilapan , ini membuktikan berapa bodoh dan biolnya individu yang menjadi penasihat dan para pengarah syarikat itu .

      Delete
  12. Interesting

    Ministers/Umno goons said NO DOUBLE PAYMENT

    Ministers/Umno said proof of no money went to najib's account

    Ministers/Umno suggested 1MDb should sue IPIC and tore down all agreements signed earlier

    You can never lie all the time. Allah works in mysterious ways

    ReplyDelete

  13. SELESAI LUAR MAHKAMAH PUN SALAH
    KALAU TAK SELESAI MEMACAM DIFITNAH
    KALAU MCM TU MAMAK BAWAK MAHKAMAH
    MAMAK SILA SAMAN KE MAHKAMAH HARAMJADAH
    .....!!!!!

    ...cukup2 la buat fitnah duit yg diguna pun duit 1mdb... urus niaga ada untung rugi.. bukan bailout memanjang....

    .. BERAMBUS ANJING SINGAPORK@ DAP..


    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cara 1mdb buat penyelesaian luar mahkamah dgn ipic ialah dengan bersetuju membayar usd1.2 billion utk melangsaikan bunga hutang yg 1mdb dakwa telah dibayar masa dulu.

      Ini jelas menunjukkan bahawa 1mdb kena bayar dua kali utk hutang tersebut

      cuba guna akal logik ko, penyelesaian sebegini salah ke tak salah?

      Delete
    2. 7.50

      adakah kamu manusia yang tak dapat berfikir secara rasional. nak kata buta celik, nak kata bisu nyanyi, nak kata pekak dengar....adakah ini akibat wang haram yang dimakan??????

      Delete
    3. Barua umnopork melolong dan terkinja2 bila tuannya di sesah.

      Kikiki.. Berambus umnopork @ singapork haram jadah.

      Kikiki.. Tetek musti sudah goyang yanggg..

      Delete
    4. .
      .

      Bila PAC persoalkan.. jawab lah.

      Jangan semata-mata beri kenyataan saja pada para wartawan.

      Ini bukan pasal bawa ke mahkamah atau tidak.. tapi hutang di bayar dua kali ..

      Dalam hal macam ini selalu nya yang bodoh ialah si pembayar.. kalau dah bodoh macam ini, kalau si penghutang minta bayar sekali lagi pun, dibayar..

      Delete
    5. 7.50 tu dedak tak terlampau banyak..latest dapat samsung A9 lagi..sel otak dah tak dapat berhubung. dulu beriya cakap duit dah bayar. ni kena bayar lagi..duit dulu dah masuk poket org bro..skrg yg nak kena bayar pulak, lu, gua, anak2 lu nanti, anak2 gua dan ramai lagi nak kena bayar.lu suka x pe le..gua tak suka bro..

      Delete
    6. Nak ambil peduli buat apa kat mamat singapork tu. Dia tu lemah akal fikiran

      Delete
  14. Kalau penyelewengan berjuta juta saya rasa tak akan wujud BERSATU..ni melibatkan billion..yg tubuh BERsaTu ni pun bukan tak biasa rasuah rasuah ni..masing masing ada pengalaman makan duit haram..
    Apa pun alhamdulillah dihujung usia mereka..tuhan detikkan betapa buruknya rasuah di hati mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa kaitannya pengurusan 1mdb dgn parti politik bersatu?

      Delete
    2. Kerana 1mdb wujudnya bersatu..tu pun nak kena bgtau ka

      Delete
    3. 8 45 dia masih tak faham.


      BERSATU tertubuh kerana penyelewangan yang dahsyat bukan sebab politik.

      Bezakan antara BERSATU dengan AMANAH.

      Pemimpin UMNO tidak akan tinggalkan UMNO disebabkan politik, contoh Zahid Hamidi.

      Delete
  15. CAP MUNGA DITUBUH UNTUK AHLI
    OOPPPS...DITUBUH UNTUK KRONI
    RASUAH BAILOUT AMALAN KUTTY
    TUA BANGKA MASIH TAK SEDO DIRI

    .... KIKIKIKIKI... BERMBUS ANJINH SINGAPORK@DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. 8.13,

      semoga Allah swt membalas apa yang anda cakap fikir dan lihat semasa......lailla hailla anta subhanakainni kuntuminazzalimiin

      Delete
    2. Kikiki.. Barua anjing rosy menyalak tuan bila tuannya disesah.

      Berambus barua umnopork @ singapork.

      Kikikiki.. Tetek sulah panas lg ada goyang yanggg..

      Nukilan ikhlas red bean army.

      Hidup hadee bawang!!!!

      Delete
    3. Eddie Ah Wang 90 juta. Raja pop yeh yeh negara

      Delete
  16. ini semua fitnah-fitnah pembangkang untuk memburukkan imej kerajaan. kita perlu dapatkan semua maklumat dari sumber yang tepat untuk kebenarannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. apabila hati dah hitam.....quranic truth boleh ditidakkan!

      hati hitam sebab dibakar dedak yang diterima dan dimakan

      berdosa kalau kita tidak tumnbangkan pemerintah kleptocratic dan munafiq

      Delete
    2. .

      Yang mempersoalkan mana pergi duit itu ialah pemimpin UMNO..

      Ahli Ekonomi dunia bukan bodoh-bodoh..

      Dalam hal hutang, selalunya sengaja di bayar lambat tapi kerajaan Malaysia bukan lambat dibayar dua kali. Dalam subjek ekonomi tak tahu nak di panggil Bloody Fool atau nak panggil Lembu Fool..

      Delete
    3. arjuna..sumber mana nak yg tepat tu..dulu SR dah cakap duit yang dikatakan dibayar kepada IPIC telah diseleweng..so dengan persetujuan luar mahkamah tu membuktikan yang duit yang 1mdb kata dah bayar tu, mmg IPIC tak terima..yang terima sebenarnya MO1, jho low dan beberapa org yang 1 dunia dah sedia maklum..suci sungguh ye MO1 sampai dipertahankan dengan sebegitu rupa

      Delete
    4. Dah sah duit sebanyak tu dlm akaun siapa. Nak berdolak dalik lagi buat apa. Pas lainlah dia buta huruf dan buta kayu

      Delete
  17. johari to leave? why did he reveal the existence of the letter that seemed to contradict the decision to rreach a settlement?......

    waiting for great news before 1st may....hello fren from JASA....i still believe you:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepanasan penipuan 1MDB terlalu tak tertanggung. Lari adalah keputusan terakhir

      Delete
    2. .
      .

      Johari macam Husni, tak tahu apa-apa. Dia main bantai jawab.

      Johari ingat Aabar itu hanya satu identiti sahaja. Dia tak sedar ada dua Aabar ia itu PJS kepada BVI.

      Mungkin selama ini Najib dan kuncu rapatnya bila berbincang hanya menyebut Aabar .. dengan sengaja .

      Delete
    3. Diamlah johari. Kalau tak tahu buat cara tak tahu. Jgn nak berlagak pandai.

      Delete
  18. Ringkasnya melihat kepada kebangkitan reformasi rakyat terhadap pemerintah UMNO-BN sejak penghujung era Tun M juga Pak Lah dan terkini Najib kebimbangan kerajaan akan jatuh ke tangan pembangkang jadi segala aset-aset dan kepentingan kerajaan yang menjadi punca kewangan UMNO-BN dipindah milik..kalau tanya Tun M lebih arif...ingat lagi di zaman Pak Lah apa dengan cerita telaga minyak petronas di beri kepada kerajaan Brunei..sedangkan didalam zon Malaysia? di zaman Najib pula segala aset-aset kepentingan kerajaan di urus oleh 1MDB...untuk apa?

    ReplyDelete
  19. Johari, jual ayam goreng kentaki orang putih lagi untung daaaa...customer makan jerrr, tak maki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Johari ni tumpang cari publisiti murahan saja.Apa pun dia tak tahu.

      Delete
  20. Syaaban hadir...Ramadhan menjelang
    Rejab berlalu...bau bangkai 1MDB tetap menusuk tanpa henti.

    Negara Ku
    Tanah tumpahnya darah ku
    Rakyat hidup bersatu dan maju

    Rahmat bahgia Tuhan kurniakan
    Raja kita selamat bertahta

    Rahmat bahgia Tuhan kurniakan
    Raja kita selamat bertahta

    Pilu hati bila mendengar dan menyanyikan lagu ini. Sungguh menyayat hati...Dulu lagu ini membakar semangat dan amat membanggakan...Namun kini terasa sungguh menyayat hati.

    NEGARA KU
    (Hanya satu negaraku Malaysia)

    TANAH TUMPAHNYA DARAH KU
    (Disinilah aku dan zuriatku dilahir dan dibesarkan...perjuangan hidupku bermula dan insyaAllah akan tetap berakhir disini jua...semoga zuriatku akan meneruskan perjuangan ini)

    RAKYAT HIDUP BERSATU DAN MAJU
    (Masihkah ada semua itu?...suatu ketika dulu...semuanya itu benar dan kami hidup damai dan bangga dengan Negaraku....Kenapa kini perkauman dan agama jadi perjuangan yang memecahkan kami semua...Kenapa Demokrasi berubah menjadi Kleptokrasi?)

    RAHMAT BAHGIA TUHAN KURNIAKAN
    (Syukur atas kurnia Illahi...sesungguhnya Rahmat dan Kebahagiaan sama kita rasakan...Apakah musibah Kleptokrasi ini satu ujian Illahi kerana kita tidak lagi bersyukur dan terlalu rakus?)

    RAJA KITA SELAMAT BERTAHTA
    (Sesungguhnya Raja kita tetap bertahta...walau sengsara rakyat jelata....atau...Raja hanya bertahta dimata...dan "Cash is King" yang sebenar bertahta dihati?)

    Kita rakyat empunya kuasa...
    Demokrasi atau Kleptokrasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. RAJA KITA SELAMAT BERTAHTA selamanya dan selamanya dan selamanya,walaupun demokrasi sudah bertukar menjadi kleptokrasi.Mana dia Kedaulatan Undang-Undang?Atau lebih berdaulat di bawah sistem kleptokrasi?

      Delete
  21. Masuk Arjuna, Bagero. Mr J
    Semua ini orangnya pandir
    Samsung sebijik buatnya cair
    Dikerah serang Pakatan Mahathir

    Kita disini ramai berilmu
    Bro John Doe, Malaysia Baru
    Di blog Tuan Budin kita bertemu
    Kalau bertumbuk, tentu dah biru

    Tanpa dedak kita membela
    Bukannya budak semua dah tua
    Takut nak sokong pemimpin yg gila
    Masyuknya banyak, kenyang sendawa

    Blog Tuan Budin ini popular
    Menentang kleptokrasi secara berkala
    Pendedak Samsung dah naik gila
    Kalau tak serang diketuk kepala

    Kita menunggu dia menyerang
    Sekali masuk kita bersarang
    Biar kita berpatah arang
    Pakatan disini bukan sebarang..



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Entah kenapa semenjak dua ni
      Blog tuan budin macai kerumuni
      Ntah dari mana datang kesini
      Pada pakatun tunjuk berani..

      Berbagai hujah serta madah
      Tapi semuanya punya fakta yang salah
      Suka sangat bermain helah
      Macam perangai yahudi tak ubah ubah..

      Apalah yang macai perjuangkan
      Bukan mencari keadilan dan kebenaran
      Tapi untuk sedikit dedak mencari makan
      Tidakkah malu mereka kepada tuhan..

      Pada negarawan mereka tak hormat
      Akal tak guna sokong kleptokrat
      Ingatlah pada hari akhirat
      Akan dikira segala yang diperbuat..


      Delete
    2. Aku ..anon first pas pis pus tak nk kire ke

      Delete
    3. Pandai berpantun Fan Tun. Kalau pantun menyeru taqwa dan iman kan lebih baik? Pantun menghasut dan naikan kebencian akan menyebabkan sengsara akhirat. Isu ini dah selesai dan akan sejuk tak lama lagi. Macam fitnah PM bunuh Altantuya dan cincin 24juta. Tapi fitnah yg dihasilkan akan dibawa dan dihisab diakhirat. Satu peringatan ikhlas untuk saudara se Islam.

      Delete
    4. Mr J,sedikit nasihat dari teman
      Apakah guna ilmu ugama yg ada pada tuan
      Kalau sekadar diblog budin dibuat seruan
      Pegilah nasihat kepada pasangan pemimpin pujaan..

      Walaupun katamu pantun bro fantun mengadu domba
      Ketahuilah, agama tidak mengikut pandangan mata
      Niat dan amalan itu Allah yang kira
      Kamu pikir kamu tu siapa?..

      Delete
    5. Perak Man, terima kasih atas nasihat. Sebenarnya saya setiap hari doakan Allah beri petunjuk dan satukan hati pemimpin dan umat Islam khususnya di Malaysia. Dan berdoa Allah buang dendam dan benci sesama Islam dan selamatkan kita dari tipudaya musuh Islam.

      Delete
  22. good...good...good...

    ReplyDelete


  23. Tolong tanya Anwar mengapa selesaikan samannya terhadap KJ diluar mahkamah, padahal RM 100 M sudah ada dalam tangan???

    ReplyDelete
  24. Demokrasi vs Kleptokrasi

    ReplyDelete
  25. BETUL spt AKANDIKATA oleh TV3 suku Media Primates dan Media Kecut Perdana.
    BETUL spt AKANDIKATA oleh LOBAI2 CELEBRETI yh lebih kuah ceroi dari lemak bahawasanya;

    Puak Brahmim2 Partai Kebangsaan dan Lobai2 Partai puraIslam Samalaysia. TIDAK BERSALAH.
    Yg khianat Malayssa SEBETULNYA adalah 2.9 juta kotak2 tissue lap jari dan tangan Brahmin.
    Yg khianat Islam SEBENARNYA adalah TALIBAN yg tak dapat beza antara KENCING dgn Sirap kuning. L9BAI TETAP MAHSUM.Kawalam.kunci surgawi selamat ditangan Priesthood Parati.

    Maka dgn itu Attack Team Singsang_A9 akn kambinglingkan dgn
    Squid_ CyberSTUD_KIUSeben utk bantu keselutuhan Media Perdana dan MEDIA PRIMATES utk hantam blog pro Pembangkan spt blog budin ni.

    ReplyDelete
  26. sungguh hebat fitnah' yg dibawa oleh lidah' jelik (Shahbudin.com) - seperti biasa si jahil akan menari rancak.

    IPIC yang menuntut - mengapa memilih untuk akur penyelesaian bersama 1MDB ?

    1MDB tidak membayar dua kali ganda seperti apa yang difitnah oleh lidah' yang buruk lagi jelik' - sila rujuk fakta jika benar kamu adalah kaum yang mahu berfikir.

    Secara mudahnya (tanpa menyentuh butir terperinci) 1MDB akan menggunakan dana daripada Aabar BVI untuk dibayar kepada IPIC. Kerajaan Abu Dhabi membeku aset pemilik Aabar BVI (khadem Al Qubaishi dan CEOnya) setelah IPIC melaporkan bayaran yang dibuat oleh 1MDB telah dilencongkan oleh khadem Al Qubaishi selaku Pengarah Urusan IPIC yang sekali gus membuktikan IPIC telah dirompak oleh Pengarah Urusan nya sendiri.

    Aset yg dibekukan bakal dikembalikan kepada 1MDB (Aabar BVI milik Khadem) dan 1MDB akan menebusnya sebagai bayaran kepada IPIC mengikut terma dan klausa yang dipersetujui bersama.

    Penyelesaian antara IPIC-1MDB membuat lidah' jelik pembawa fitnah mengubah haluan dengan adu domba terbaru, kemana hilangnya bayaran pertama 1MDB ?

    Sedang dahulunya si jahil yang sombong dengan yakin, bahkan ada dari kalangan mereka sanggup bersumpah laknat betapa 1MDB dirompak oleh Perdana Menteri dan sekutunya (Jho Low, Khadem, Reza) - antara hujah yg digunakan adalah pada tuntutan IPIC terhadap 1MDB.

    Maha Suci Allahswt - lidah' jelik itu merwncang, bahkan Allahswt juga merancang dan Demi Allahswt pasti luluh dan hancur tipu daya lidah' jelik itu.

    Dengan penyelesaian antara IPIC-1MDB juga bakal membersihkan Perdana Menteri dan 1MDB daripada segala fitnah yang dijaja selama hampir 10 tahun.

    masih panjang kah lidah' jelik mu wahai golongan yang jahil lagi menyombong diri ?

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat






    ReplyDelete
    Replies
    1. si khadem telah dijadikan kambing hitam untuk selamatkan MO1..mmg le tak bayar kat IPIC dua kali sbb duit yang dikatakan telah dibayar dulu telah dilencongkan ke beberapa akaun..skrg baru sedar ke? SR dah cakap lama dah..tp juak2 penyokong 1mdb cakap dah bayar..kalau dulu dah bayar, sekarang lagi kena bayar, sbb tu org cakap bayar dua kali bro berdasarkan pe yang puak2 MO1 cakap..lain dari puak2 MO1 ni dah tahu duit yang dikatakan dibayar sebelum ini memang telah diseleweng..

      Delete
    2. 11:54 - sedikit info mengenai Khadem Al Qubaishi adalah org ke-14 paling berjaya di dalam dunia Arab pada tahun 2015. dia bukan kambing hitam seperti Adam Rosly.

      Selaku Pengarah Urusan IPIC, Khadem Al Qubaishi memiliki kuasa penuh terhadap segala keputusan IPIC dan termasuklah ketika dia mengarahkan 1MDB membayar kepada Aabar BVI yang sebenarnya bukanlah anak syarikat IPIC.

      SR adalah lidah' pembawa fitnah untuk dipercayai oleh golongan yang jahil seperti kamu. bertahun-tahun SR menyebarkan fitnah - Perdana Menteri yang memesong bayaran 1MDB dengan kerjasama Khadem Al Qubaishi , Jho Low, Reza dan CEO Aabar BVI.

      1MDB bukan dikendalikan oleh orang bodoh yang dikutip ditepi jalan atau blogger seperti Shahbudin.com

      1MDB tidak membayar IPIC lebih dari apa yang dipersetujui - sila ikuti perkembangan selanjutnya dan kamu lidah' jahil seperti kamu akan gumam dan kelu tatkala tiba masanya kelak.

      Sampai bila kamu mahu menjadi keldai yang mengheret segala fitnah puak2 kafir ?

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. Sahabat.. mana link dari bloomberg pasal ipic? Dah 3 hari aku minta. Kalau masih tak ada...aku akan labelkan kau sebagai lembu.

      Delete
    4. 12:53 - sila paut kepada link blog daengselili.com atau terus blog snapshot 2016.com atau Lim Sian See

      Dari sini kamu akan boleh klik terus kepada sumber Bloomberg dan sumber-sumber yang disahkan benar.

      Cukup-cukuplah kamu diperbodohkan oleh lidah' pembawa fitnah.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    5. Sahabat oh sahabat....aku minta link terus ke bloomberg, bukan pautan blog orang.

      Delete
    6. Unkniwn sahabat menjawab dengan cara memutarkan lidah. Ini cara yahudi.

      Persoalan tuan Budin tentang bayar dua kali mudah saja. Ia bukan tntg Aabar menerima bayaran sebanyak dua kali, tetapi adalah tentang 1MDB membuat bayaran sebanyak dua kali. Kali pertama kepada syarikat palsu di Virgin Islands dan kali kedua barulah kepada syarikat yang asli.

      So, bayaran pertama tu kira burntlah ye? Hanya penyamun dan geng penyamun sahaja yang akan redha dengan rompakan sebegini.

      Putar lagi lidah tu sahabat, bersukarialah kamu sementara masih diberi tempoh kerana tempoh tersebut tetap akan sampai masa tamatnya.

      Delete
    7. 14:37 - daripada pautan blog yg aku berikan itu, kau akan sampai kepada pautan berita Bloomberg berkait IPIC-1MDB.

      Sahabatku John Doe - pertikaian di antara IPIC-1MDB bermula tatkala Khadem selaku Pengarah Urusan IPIC memesong bayaran daripada 1MDB dan cuba sedaya upaya untuk menyembunyi penyelewengan sehinggalah Khadem Al Qubaishi dipecat oleh IPIC.

      IPIC selepas Khadem dipecat melapor kepada kerajaan Abu Dhabi pecah amanah yang dirancang oleh Khadem berhubung bayaran yang dibuat oleh 1MDB dan hasilnya dibekukan segala aset Aabar BVI (aset Khadem dan CEO Aabar BVI).

      Bayaran yang dibuat kepada Aabar BVI akan di tebus oleh 1MDB setelah segala aset pemilik Aabar (Khadem dan CEOnya) dikembalikan dengan nilai yang sama kepada IPIC melalui 1MDB - inilah pokok penyelesaian yg dicapai oleh kedua-dua syarikat milik kerajaan Malaysia/Abu Dhabi.

      Ingatlah lidah' yang jahat akan sentiasa bertanya bukan untuk mencari kebenaran bahkan ia hanya membawa adu domba dan membiarkan si jahil mengubah setiap pertanyaan menjadi fitnah.

      Bahkan kamu sendiri adalah contoh nyata betapa sifat taasub telah membawa natijah yang akan kamu bawa hingga ke liang lahad atas sumpah laknat yg pernah dilafaz.

      Sahabatku John Doe - kamu begitu 'mengenali' segala macam kejahatan UMNO/BN dan lucunya kamu tidak mahu 'berkenalan' dengan sisi hitam PH.

      Pinjamkan kepadaku neraca timbangan yang kamu pegang sehingga kamu melihat para politikus berhati serigala di dalam Pakatan Harapan lebih menurut pada syara' daripada UMNO/BN dan PAS.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
  27. Salam sahabat, toksah buat aku gelak. Nampak sangat hang pandai buat cerita. Lepas pru ni hang boleh lah buat buku bagi kanak kanak. Buku cerita dongeng.

    ReplyDelete
  28. En Shahbudin, syabas kerana masih bertahan memperjuangkan kebenaran.

    Pada pandangan saya isu ini has generated more questions than answers.

    ReplyDelete
  29. Khas utk sahabat.

    A well educated mind will always have more questions than answers.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat akan translate...telaga berpelajaran minda akan sentiasa ada lebih soalan dari jawapan.

      Delete
    2. Khas utk 12:27


      ( 2:67 )   And [recall] when Moses said to his people, "Indeed, Allah commands you to slaughter a cow." They said, "Do you take us in ridicule?" He said, "I seek refuge in Allah from being among the ignorant."
      ( 2:68 )   They said, "Call upon your Lord to make clear to us what it is." [Moses] said, "[Allah] says, 'It is a cow which is neither old nor virgin, but median between that,' so do what you are commanded."
      ( 2:69 )   They said, "Call upon your Lord to show us what is her color." He said, "He says, 'It is a yellow cow, bright in color - pleasing to the observers.' "
      ( 2:70 )   They said, "Call upon your Lord to make clear to us what it is. Indeed, [all] cows look alike to us. And indeed we, if Allah wills, will be guided."
      ( 2:71 )   He said, "He says, 'It is a cow neither trained to plow the earth nor to irrigate the field, one free from fault with no spot upon her.' " They said, "Now you have come with the truth." So they slaughtered her, but they could hardly do it.

      Delete
  30. Unknown Sahabat orang dah gelak
    Konon hebat isi keladak
    Dia ingat kita ni budak
    Dia tentulah gembala badak

    Kata IPIC MDB sudah selesai
    Ini namanya cuba memandai
    Konon songlap dah tutup kedai
    Tak lama lagi turunlah badai

    Banyak fakta seluruh dunia
    Pakar siasat orang wibawa
    Khadem Al Qubaishi dah didakwa
    Palit emdibi dia terbawa

    Si Arab Khadem siapanya dia
    Berbillion duit berjuta harta
    Di kapal mewah bersama 'member'
    Rembat wang negara bukannya nista

    Wang songlap mengalir laju
    Siapa ketua dunia pun tahu
    Berbagai helah mahu diaju
    Rakyat dengar percaya tak mahu

    Unknown Sahabat salam ya salam
    Pemimpin yang jahat bermuka talam
    Dia serigala kamu yang kelam
    Masih menyanjung siang dan malam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown sahabat putarmu hebat
      Katanya kes ipic 1mdb sudahlah tamat
      Selesai luar mahkamah sudah sepakat
      Bayaran 1.2b yg dipersetujui tu hanyalah faedah sahaja, kau kena ingat..

      Takkan kes 10 tahun selesainya singkat
      Info yang kau tulis tu memang tak tepat
      Kamu ingat orang disini nak terima percaya bulat bulat
      Seperti cakap tuan politikmu yang kau jilat..

      Salam ya salam unknown sahabat
      Disini teman nak beri nasihat
      Elok le kamu pergi berubat
      Dedak menyebabkan kapilari otak mu terus tersumbat..


      Delete
    2. aku hanya mampu tersenyum tatkala membaca segala komentar golongan yang menolak kebenaran seperti kamu

      Tak mungkin runtuh bukit di salak anjing - demikian ibarat keadaan kalian yang terus di palu lidah' pembawa fitnah akan perihal 1MDB.

      Setiap yang bermula pasti akan tiba saat terakhirnya - siasatan SPRM dan PAC adalah benar walau di letak dibawah akta rahsia (ISO).

      Kisah 1MDB telah hampir menemui titik noktahnya - dan kamu bagaikan keldai yang terus memikul segala fitnah.

      Bersihkan hati dan niat - in Shaa Allah akan kamu kenali diantara yg HAQ dan yg BATHIL.

      apakata kamu mulai merasa bimbang pada gerak hala tuju para politikus berhati serigala di dalam Pakatan Harapan BAHARU kerana PRU ke-14 semakin menghampiri.

      Berdoalah agar mereka tidak saling berkhianat dan mengigit antara satu dengan yang lain akibat berebutkan kerusi.

      apa khabar lelaki tua renta yang begitu sibuk mengejar dunia ?

      apa khabar pemimpin yang petah lidah'nya (terpenjara akibat bujuk hawa nafsu songsang) ?

      apa khabar puak kafir yang bersifat memusuhi ISLAM dan daulatnya BANGSA Melayu ?.

      masihkah kalian berkiblat dan memuliakan mereka bagaikan malaikat turun dari langit ?

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. Aku juga tersenyum melihat hebatnya kedua-dua sahabatku pejuang kebenaran ini mampu menyampaikan ulasan di dalam pantun-pantun yang hebat.

      Tambah senyum melihat si sahabat terkulat-kulat hendak membeli diri dengan cara cover line padahal nampak sangat isinya hampas.

      Delete
  31. En sahabat, please remind your goodself too.

    ReplyDelete
  32. kerajaan memilih untuk menyelesaikan isu tersebut di luar Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London (LCIA) walaupun mempunyai bukti yang cukup untuk meneruskan pertikaian itu di mahkamah kerana kerajaan melihat kepada skop yang lebih besar, dari segi hubungan antara Malaysia dan Abu Dhabi. PM telah membuat keputusan untuk negara.

    ReplyDelete
  33. Mr J saya nak kata
    Kenapa pulak kamu terasa
    Situkang songlap ramai cerita
    Tolonglah dia ingat agama

    Mr J mungkin berjawatan
    Apa dibuat kat anak watan
    Ceramah percuma ada berikan?
    Masuk kampung keluar pekan?

    Terima kasih menasihat kita
    Saya juga Islam beragama
    kemungkaran pemimpin kita cerita
    Tak kan nak sorok begitu lama?

    Pantun nasihat tentang kebaikan
    Buku saya ada paparan
    Kalau dikedai tak jumpa sakan
    Bagi alamat, percuma poskan

    Kita berbakti negara bangsa
    Mr J nak ikut saya?
    Jelajah kampung, pendalaman dan desa
    Tanpa bayaran demi negara!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Mr J, ramai orang boleh berdoa
      Tapi tak semua doanya Allah makbulkan
      Hati yang kotor penyebabnya jua
      Doanya ditolak, gagalnya permohonan..

      Kalau mr J orang yang fakih
      Mengapa pemimpin penipu diikut masih
      Kemungkaran dilakukan ditegur tak boleh
      Gunakanlah ilmu tuan untuk memilih..


      Delete
  34. Terbaek, bro Perak Man dah jawap
    Tak sokong pemimpin dianggap kurap
    Konon syurga dia dah garap
    Walaupun sokong pemimpin corrupt

    Inilah masalah kononnya syurga
    Tapi sokong pemimpin derhaka
    Sekampit dedak nilainya harga
    Pemimpin gembira rakyat berduka

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...