Saturday, 1 April 2017

1 APRIL - HARI LAHIRNYA GST


Hari ini, 1 April merupakan hari ulangtahun kelahiran GST. Sejak diperkenalkan pada 1 April 2015, usianya kini sudah pun menjangkau dua tahun tanpa kita sedari sudah berapa ia mencekik kehidupan kita.

Jika seorang bayi, ia tentunya sudah menjadi budak sekarang ini. Tentunya juga sudah boleh berjalan dan berlari-lari.

Tetapi, apa kesannya GST kepada kita semua sepanjang dua tahun ini?
Tanpa ragu-ragu, GST adalah beban yang menyusahkan kehidupan semua. Ada pegawai tinggi kerajaan pernah berkata, GST hanya untuk orang kaya dan tidak sesekali melibatkan orang miskin.

Seorang timbalan menteri yang tidak perlu disebutkan namanya pula berkata, harga barang akan turun kerana GST. 

Perghhhh...terkedu kita semua dibuatnya!!

Setelah dua tahun, kini kita semakin sedar semua itu adalah penipuan paling dahsyat daripada pemimpin kepada rakyat di sebuah negara yang merdeka.

Tidak pernah di mana-mana dunia, waima di Zimbabwe atau hujung Afrika sekali pun, penipuan dan pembohongan seperti itu sampai hati dilakukan oleh pemimpin kepada rakyatnya.

Setelah dua tahun dicekik GST, cuba kita fikir, di sebalik harga barang tidak pernah turun dan orang miskin terus menjadi mangsa, sudah berapa banyak wang kita disedut kerananya?

Sanggupkah kita terus dicekik lagi?

Akhirnya, jika tidak mahu terus sengsara, Tun Mahathir Mohamad pernah melafaz kata, kerajaan baru yang akan menggantikan UMNO dan BN nanti akan menghapuskan GST secara berperingkat-peringkat untuk keselesaan kita.

PRU 14...ingatlah pilihan ada di tangan kita. (ShahbudinHusin 01/04/2017).

123 comments:

  1. Aku first lagi..pas pis pus..lobai x nk komen ke psal gst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada siapa nak bantah lobak (makanan umnok) bentang RUU355 undang2 persendirian lobak(lobak makanan umnok) di parlimen.Menjadi persoalan kenapa lobak(makanan puak kleptokrasi) dia balik2 tangguh dan monteng??? Wajarlah lobak ini disifatkan tiada karisma oleh seseorang yang 22 tahun menjadi PM.

      Nota:

      LOBAK = SAYUR
      Makanan puak kleptokrasi

      Delete
    2. Sekarang lobai da x pkai harakah..lobai pkai utusan dan tv3 je..kikiki

      Delete
    3. Dulu2 zaman Tun M tak de GST. Sekarang dah ada GST.

      Menurut Utusan (21/11/2016) hasil kutipan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sehingga 31 Oktober 2016 adalah RM32.71 bilion, manakala RM27.01 bilion kutipan direkodkan untuk tempoh 1 April 2015 sehingga 31 Oktober 2015.

      Ini satu kejayaan besar kerajaan berjaya janakan satu hasil pendapatan tambahan bagi negara.......tapi soalnya kenapa dah ada hasil tambahan yg berbilion2 pon banyak peruntukan bajet dipotong sana sini dan subsidi ditarik......peruntukan pendidikan, perubatan.....minyak masak, beras dll.

      Bukan ke dengan adanya kutipan GST kita sepatutnya jadi negara yg lebih senang dari yg dulu???

      Delete
    4. The phantom..hang jgn x tau..kutipan bnyk losemah pun bnyk nk nyopping, hutang 1mdb nk dibayar..kroni ameno cawangan nk dibayar,.tu yg x cukup cukup

      Delete
    5. Gitu ropenye....teman baru tauuu.......tapi yg nyopping tu jer yg salah....tu duit tabung yg disimpan dari baby.....

      Delete
    6. Semah simpan seblm mak dia kawin lagi..

      Delete
    7. Padan la muko.. sape suruh taknak menabung dari kecil... Cube dari kecil menabung seribu sehari, baru la boleh beli amerika bila dah besar2 nnti...

      Delete
    8. Kannn...patut menabung dari baby..baru bolih beli cincin belian..gituuu

      Delete
    9. Jahatnye korang nganjing kak mah..kang kena c4 baru tau..kikikk

      Delete
    10. Bersih 8.0

      Untuk bersohkan Bank Negaro dari klepet dan rosemah

      Bila inflasi cecah 10% maka sama taraflah kita dgn brasil . Venezuala. Zimbabwe.

      KAWAN KAWAN MASA TU CEPAT CABUT LARI PERGI INDON!!!

      KAWAN KAWAN KAMI DAH STANDBY ASET DI BATAM DAN KALIMANTAN UNTUK BUAT PERKAMPUNGAN MELAYU BILA MALAPETAKA MELANDA MALAYSIAL.

      BARANG MAHAL. RAKYAT KELAPARAN. Bila TESCO KENA PECAH. MINI MARKET DI GELEDAH SEBAB BARANG TAKDE.. TAK SAMPAI KE PELANGGAN.

      Ini waktu... Cabutlah secepat mungkin ke indon... Yg ada duit lari ke Australia..

      Delete
    11. Pasal tu la kena sokong tun. Dia akan teruskan BRIM tanpa GST. Sape tak sokong Geng Wak Simen.

      Delete
    12. Pada lobai, GST dibayar kerana Allah Taala. Ini ibadah terbaek utk lobai2 terus berkopit dongan Hamno.

      Umno = Pas = Isle.. kahkahkah.

      Delete
    13. (L)
      Ooi Semah kemetot,
      Hang nak pi mana,
      Boleh abg temankan,
      Kita pagi jalan-jalan.

      (P)
      Ooi Mamat Jongang,
      Janganla hng nak perasan,
      Duit hang tu duit aku,
      Duit aku duit aku la.

      Delete
  2. Lobai x kono gst...lilit la byk mano pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai pon kono gdt tapi dah ade 90 juta tak kisah gst...
      Penyokong lobai kat kampong2 yg merana kono bayar gst...dah lah harga barang tambah mahal...
      Lobai diam jer....suruh syukur nikmat Allah..

      Delete
  3. Gasak Sampai Tua

    Teringat kata2 mat maslan 3 suku...Harga Barang Akan turun...tapi BN barang naik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gigit Sampai Tulang

      Delete
  4. Sudah genap 2 tahun dikenakan cukai
    Ntah apa dibuat dengan duit dikutip
    Kononnya ikut negara maju gst dipakai
    Demi pembangunan negara hari hari diratib..

    Kalo betul untuk pembangunan
    Tunjukkan bukti sahih dimata
    Kalo setakat atas kertas cadangan
    Ntah ntah semuanya auta

    Rakyat marhain merasa terhimpit
    Ada gst, cukai pendapatan serta harga barang naik
    Wahai rakyat jangan la tunggu sampai sakit
    Dalam pru nanti pilihlah yg terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah bertahun rakyat marhaen nak tahu apakah isi kandungan HUDUD @ RUU355 undang-undang persendirian hardy BaWANG.Kenapa perlu tambah denda $$$ dan tambah sebatan???Kenapa dia tangguh2 dan monteng???Adakah dia cuma punya masa untuk melabel orang lain dengan label jelek bangang(jebon,barua,pil kuda, broker, anjing,nyamuk,biawak dan banyak lagi label)

      Asyik salahkan pihak yang tidak berkenaan dengan agama islam dan bangsa melayu menampakkan kebodohan abadi, hellooo....yang berkuasa dimalaysia sekarang ialah bangsa melayu dan agama islam, bukannya cina dan parti DAP.Jangan buat keadaan seperti Bodoh tak boleh diajar dan cerdik x bole ikut,

      Delete
    2. Bagus Perak Man...well done bro...!!

      Delete
    3. Aik, ari tu bukan dh pergi brief dekat 6 org, sambil minum teh kat London (guna duit gst tu). ?
      Marhaen mane nek fahemm, dudo diam sude laa,ente wundi suda laa.

      Delete
    4. Terima kasih bro phantom atas sokongan
      Saya ucapkan pada bro Salam Perjuangan

      Delete
    5. Kalau dulu call spare part tanya harga barang, tanya aje. Tapi sekarang kalau tanye kena siap kalkulator. Nak kira GST dulu. Pasal harga yg dicakap tak siap kira GST. Dulu Nasa 18L $138 setong. Sekarang tetap $138 + 6%. Eh! Same la. 6%. Memang geng 6% la korang ni. Bila PH naik nanti, GST 0%. Geng diaorang pun tinggal 0% jugak.

      Delete
    6. Salam perjuangan ikhlas dari saya kpd bro Perak Man, bro John Doe, bro Pomen, bro Fan Tun, bro Mat Noor, bro Tajul, bro Msiabaru, bro Unknown (org kita bukan nakhoda kapal korek), bro Zack, Pak Rahman JPC, bro Tatang Ka dan semua anon2 yg sehaluan........bersama kita berganding bahu bersepakat dalam blog Shahbudin......kita kasi hantam sama itu 6 per sen....!!


      Delete
  5. Katakan tidak kpd bn..tamatlah riwayat kesan degil

    ReplyDelete
  6. Ketua lobai pas pon berkata2 :
    Politik sejahtera politik matang
    Kita tidak boleh cakap keras keras dengan umno
    Kita kena cakap lembut dengan umno...runding baik2..

    Najib songlap.najib klentong..najib kenakan gst najib cekik rakyat langsung lobai bisu tak boleh bercakap...politik sejahtera
    Rupanye dlm diam2 lobai2 dah mentekedarah 90 jota duit najib

    Lobai pon dah pandai putarbelit..
    Najib tak mao bentangkan ruu 355 yg najib janji dlm PAU kerana takot kapir BN pooon lobai tak berani bukak mulut runding semula dengan najib baik2 ikut prinsip politik sejahtera..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik lobai pas peinipu..
      Nabi pesan akhir zaman orang islam jual ugama untuk kepentingan diri..

      Delete
    2. Lobai akhir zaman memang jahat jahat.

      Delete
  7. Hardi dan pok jib tak tidur lena jika tidak menyalahkan bangsa cina dan parti DAP.Inilah ajaran kleptokrasi dan ajaran jual agama untuk kepentingan politik.Seseorang harus ambil biawak dan gigit pelir mereka dengan rahang biawak barulah kedua mereka ini sedar bahawa selama ini melayu dan islam yang berkuasa dan bukannya parti dap yang menang semua kerusi parlimen pun belum boleh menjadi parti pemerintah.Sebagai seorang melayu saya begitu geram melihat melayu bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade jgk ameno yg ckp ekonomi masih ok sbb rakyat masih mampu melancong dan bershopping..itule pkar ekonomi ameno

      Delete
    2. Ha ha ha
      Baru rasa nak ketawa se lepas marah dgn kebodohon biru karat campur walaun ( masalah Yg dulu xde)
      Kalau bole guna biawak Komodo

      Delete
    3. Betul bro 1143.. Dulu aku pernah terbaca dlm satu blog pro jibby ni dia tulis ekonomi malaysia masih kukuh..buktinye orang berpusu pusu masuk ikea..agaknye orang ameno ni memang bodoh atau buat bodoh?

      Delete
  8. Jom kita buat pertandingan hadiah rm 90 , pemenang ialah siapa yang berjaya senaraikan nama pembantah pembentangan RUU355 lobai yahadi.Kita sebagai rakyat tidak mahu yahadi wang tangguh pembentangan kunci syurga tanpa sebab.Jangan biarkan pis pig sesuka hati gertak rakyat tidak menyokong undang2 RUU355, nak sokong bodoh pun kita nak tahu apa isi kandungan RUU355 yahadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadiah rm 90 jota atau rm 90 bilion? Kalau takat rm 90 hengget x mainlah

      Delete
    2. Harakah dah tak laku...penerbitan dah dikurangkan sama macam utusan..

      Delete
  9. Kejap lagi sampai la komen kopi pes panjang2..hoi. harakah lobai dah tak laku ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye lah bro.sekarang ni pak lobai pkai utusan dan bh je..hihiharakah dah ke sampah

      Delete
    2. Yang lintas kopipes sini tu LORI TAEK LOW. Skrg puak Lobai Ijopink buat part time drebar (mcm uber tuz) sbb nak sara mi yak Q7.

      Delete
  10. Loboi pas byk guna ilmu takutkan org kampung tak sokong parti lebai tak sokong ulama tak sokong sahabat tak sokong nabi tak sokong Allah gitew la kisahya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg muda2 bersekolah tak boleh ditipu lagi..tinggal macai belaan najib masih kuat menipu..

      Delete
    2. Dulu undi pas masuk surga
      Undi umno masuk neraka
      Sekarang semua itu tiada harga
      Berpeluk, berpegangan tangan,ok belaka..

      Satu perkara yang aku heran
      Tapi sudah banyak kali orang menanya
      Boleh pakai ke ulama ni punya pesan
      Neraka syurga bapak dia ke yg punya..


      Delete
    3. Kunci kunci syurga ni lobai lobai pas yg pegang. Muslimah pas tahu lah kunci kunci ni lobai pas simpan kat mana..jadi asalkan muslimah pas buka saja pintu syurga baru lobai boleh masuk

      Delete
    4. Bro zack,
      Oh, begitu rupanya jawapan soalan
      Lobai lobai yang pegang kunci surga
      Patutlah depa semua meraban
      Terasuk dek surga muslimah yg segitiga..

      Delete
  11. Najib laksanakan gst kerana patuh arahan DAP gaknye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukanlah!!!!! Najib laksanakan gst ni kerana patuh kpd Wak Simen.

      Wak simen off hari ni kerana sakit pinggang.

      Delete
    2. Silap type ker..

      Arahan MCA?

      (ketua mca di lantik duta khas Malaysia) bawak masuk 900b duit komunis. 380b dah langsai

      Ipp tnb 9b
      Bandar Malaysia 15b
      Trx 13b
      Forex city 90b
      Ecrl 55b 65tagun konsesi

      Inilah MCA kawan umno dan pas.

      Terbaru MCA sound Najib supaya kerajaan tak taja RUU355!

      Hibikihiii MCA komunis umno buat kawan

      Delete
    3. Wak simen mogok lapar bro. Bos dia cakap dia gagal hasut org, dia cuma berjaya tunjuk kebodohan dia je. Ni mungkin tengah sorok kepala dlm tanah utk kurang kan stress. Baik bos dia bayar jamal, Sekurangnya jamal berani serang wanita dgn air kotor. Simen cuma berani dlm pc je. Tu pun kat CC. Pasal jiran dah tak bagi pinjamkan pc. Dia marah kat org, PC jiran dia karate. Mungkin pas ni CC pun tak bagi masuk. Hutang tak bayar. Ye la. Gaji bancuh simen cukup makan je. Nak pakai wi-fi pun kena tumpang mupler.

      Delete
  12. Salam..saya memang bkn lg penyokong bn..ada sesetengah lobai menngunakan nas dan dalil quran mengatakan adalah salah untuk kita melawan pemerintah. Maksudnye adakah kita patut taat walaupun pemerintah zalim? mohon pencerahan dari bro smart pomen atau john doe.. saya bkn pandai sangat dlm ilmu agama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro smart pomen sibuk sikit hari ni. Jadi biarlah saya tolong jawabkan.

      Lobai tu tak baca surah al kahfi dlm al quraan.

      Kalau dia baca pun dia akan sembunyikan fakta surah al kahfi sebab tidak menguntungkan poltik mereka.

      Lobai lobai ni menggunakan surah2 yg menguntung mereka saja. Maknanya mereka menyembunyikan kebenaran.

      Delete
    2. Memang ada hadis dan juga ayat alkoran

      Apabila kamu selesai memilih ketua di kalangan kamu janganlah kamu mememranginyer mahupun bergaduh sama sendir.

      Tapi lagi satu ayat

      Hendaklah kamu memerangi pemerintah yg buat v zalim!!

      LU PILIH MANA SATU AYAT LU MAU IKUT

      Delete
    3. Macam di syria

      Apabila puak aswj di taja Saudi wahabi gilababi dgn duit minyak maka sunni syria (65%) bangkit lawan bashar. Pakai bom pulak tu

      Ikut ayat 1st .. Ini adalah salah. Bashar tak curi duit 1mdb ekonomi syria 2%. TAPI SEBAB DUIT MINYAK MAHAL BYK MAHAL DIBTABUR SAUDI MAKA SUNNI BANGKIT LAWAN. SUDAHNYA TAKDE SAPA MENANG.. BILA SUNNI KALAH MENGELEUPUR MCM ANAK AYAM.. SAPA SURUG AGKAT SENJATA

      AYAT KEDUA

      ADAKAH BASHAR ZALIM? ADA RAKYAT KENA GST? ADA RAKYAT DIHALANG BERNIAGA? IKAN KEMBUNG RM20SEKILO. IBFLASI SYRIA 5.7% PADA TAHUN 2010 INFLASI SYRIA TERENDAH DI RANTAU ARAB.

      PERLEMBAGAAN IRAN ADALAH:

      DIWAJIBKAN PEMERINTAH SEDIAKAN PENDIDIKAN PERCUMA KRPADA RAKYAT!

      BAJET DEFICIT IRAN 4.3% GDP
      DEFICIT ARAB SAUDI 330% GDP!!

      LU PILIH MAU AYAT MANA DAN KUMPULAN MANA IAITU ISIL DAULAH ISLAMIYAH WAHABI GILABABI ATAU MAU SYIAH WAL SYUMUL ?

      DUA DUA KIBLATKAN MEKAH MAKARAMMAH ..DAN UCAP SYAHADAH SOLAT PUASA ZAKAT !

      PILIHLAH

      Delete
    4. lu pulh Mau

      UMNO ATAU PAS???

      Delete
    5. Tq bro zack @ malaysia baru. Saye ni tak pandai nak berdalih. Bab tu memang tak pandai. Kalau nak sembang pasal lori jom kita pegi minum. Tapi takde la jahil sampai puase sembahyang pun tak tau. Pada saya tak tau buat cara tak tau. Ape pun terima kasih bertanya. Member saya yg lain boleh tolong jawabkan.

      Delete
    6. Taat kpd pemerintah yg taat perintah tuhan..yakni tidak zalim tidak songlap tidak mungkar...

      Delete
  13. Kita tunggu ulasan Sahabat SPM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat jahil berhati serigala bertuankan ketua perompak...

      Delete
    2. Tuan politik sahabat jahil lagi sombong takut kapir bn...

      Delete
    3. hari ahad ni puak Jahiliah mas9k lambat sikit. Smlalam diaorqng adw celebrate "kiter enjoy"...Yg puak Lobai tgh karang putar hujah apa lagi nk keluqr.
      Kalu melqyu hilang totok hilang jumud,maka tak laku jahqnm lah puak lahqnqt2 petyalqng akhirnya.
      Moga Allah memberi kemenangan pqda kebenaran.

      Delete
  14. Memalukan jer,,,,menggunakan gst untuk berselindung di sebalik kedangkalan dan kecetekan akal dalam menguruskan ekonomi,,,,,namun tetap ingin terus berkuasa dengan pelbagai silap mata yang melalai dan mengabui mata rakyat yang tidak berdosa

    ReplyDelete
  15. Apakah simbolik 1 april sebagai harijadi gst..semua tau 1 april ialah merupakan hari april fool..so gst adalah prank sibijan pada rakyat negara malaysia..sebab tu sampai sekarang tak nampak apa dia buat dengan duit gst tu..apa kata kita semua balas prank sibijan ni dalam pru nanti, baru dia ada akai..
    Jom Ubah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju! Balas prank...rampas balik hak Rakyat, dan kasi humban masok dalam.
      Treatment utk Lobai2 penipu pulak. akan dibuat teko besar,kasi sumbat dalam, sampai dia sedar kunci surga bukan ditangannya.

      Delete
  16. Najib dah garu kepala nak cari tarikh PRU secepat mungkin tapi rasa takut selepas tolak ruu355 pada hadi macam passing bola , tapi hadi tak ada karisma saperti kata mahathir. Pengikut dah rasa malu dan terhina , nasib pas dah bertukar dari gajah kepada hamster, mungkin masuk muzium lepas PRU nanti, kelate dah tentu bertukar tangan, UMNO pun masuk dlm tempayan budu nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS perawan tak malu ingat dia lah perawan king maker. King Cin ada la.
      Jibby dh pakat dgb deputy aka duta komunis utk tune kemenangan dgn guna cina malaysia. Selepas ini puak I dia malaysia akan digula.
      Dgb imbangan betul dan berharao pada ketotokan Melayu DUMNno dan kejumudan Melayu PiS, BeENd tgh susun hatrick.
      Tapi Allah maha bijak dlm percaturan. Melayu patut sedar, dah lama dok bodoh sgt nii. Tak kesian cucu cicit kah?

      Delete
    2. najib nak buat PRN sabah dlm april or mei ni
      so dia kena la jarakkan diri dari RUU355 tu
      mark my words..nanti dekat PRU14 dia pujuk la balik para lobai malang tu

      Delete
    3. Tu bukan lobai malang dah. Itu Lobai bodoh.

      Dah lah bodoh tapi ada hati nak tipu orang lain.

      Nak main politik tu mainlah tak ada siapa yg nak larang. Tetapi jgnlah sampai nak bodoh2kan orang lain.

      Delete
  17. GST best....tokey2 cina kena diclare keuntungan perniagaan masing2... dulu kerajaan ambik cukai 6% tapi tokey ini ambik 16% kat pengguna. 6% kasi goverment, 10% masuk syarikat. Ketika tu kerajaan tak wajib resit cukai untuk jualan. sekarang kasi nampak 6% tax dlm resit. Dulu melayu tak nampak tax dlm resit, sebab tak wajib masuk tax dlm resit. Barang RM10 + GST 6% = RM10.60 dijual.. Dulu SST6% + untung tokey 10% = RM11.60. la ni tokey2 tak leh nak letak harga bercukai ikut suka selepas 1 april 2015.. GST best... Jgn Marah ahhh..tokey, wa kasi pecah lu orang punya lubang kasi tipu sama melayu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg lah diorang kena declare..tapi peniaga tetap akan untung sebab pengguna akan kena. Pengguna yg bayar semua tu la bodoh!

      Ambil contoh langganan broadband...sebelum gst rm140 sebulan...selepas gst kena bayar rm148.40 sebulan padahal PAKEJ YANG SAMA. TIADA ADDED VALUE whatsoever...

      Best ke tak best tu? Utk apa byr lebih tanpa apa2 added value? Itulah zalim namanya.

      Itu br 1 item...jadi kalau kau nak jadi bangang...kau bangang 7 keturunan pun takde orang peduli tapi jangan sampai susahkan orang lain...faham???

      Delete
    2. Ada juga bangng yg sokong gst.. Mesti kroni ameno cawangan

      Delete
    3. Kalo sst pon boleh buat mcm gst jugak ngok..masukkan applikasi jer...tokey rak boleh tipu ...tapi gst ni sapu mcm2 barang...
      Melayu tak boleh pikir kena klentong..

      Delete
    4. Seblm gst resit kfc dan kedai mamak dah print sst 6 %..

      Delete
    5. Sekarang ni bkn setakat gst kalu gi mkn pizza depa tambah service tax..dulu maselan 3 suku ckp gst untuk ganti semua tax..x tau la nape macai ameno ni bongok sangat

      Delete
    6. 1528 ni punya ulasan mmg boleh salute!!
      Tahap benyaian 10 richter. Busuk sekampong apabila lintas blog ni. Lori Taek tu, ko basoh mcm mana pun tetap busuk kumbahan 1mdb tu.
      Sejak loji Taek mykemut dan harakah penuh limpah, k9 datang lalu sini. Mmg cilaka totok seekor ni.

      Delete
  18. Confirm akan undi PPBM dan rakan2 selepas ini. Janji mereka untuk hapuskan GST secara berperingkat itu memang peluru yang power untuk menang PRU.

    ReplyDelete
  19. Gst dikenakan selepas 1 mdb ditubuhkan...1 mdb dengan midal 1 juta dengan aset kerajaan diserahkan kpd 1 mdb untuk dimajukan dan mendapat pulangan untung..modal juga diperolehi dengan jualan bon...

    Tujuan penubuhan 1 mdb cantik tapi ade tujuan tersirat...1 mdb tidak diletakkan dibawah mof untuk mengelakkan kawalan peraturan dan odit negara...

    Tujuan tersirat memudahkan najib yg berkuasa keatas 1 mdb songlap duit pelaboran 1 mdb diluar negara...

    Hutang2 1 mdb boleh di cover oleh petronas dengan jv bersama syarikat yg 1 mdb ade pelaboran...
    Gst akan mengambilalih sumbangan petronas yg digunakan untuk cover hutang 1 mdb...kutipan gst akan digunakan untuk belanja pengurusan negara kerana sumbangan petronas kpd kerajaan dikurangkan...
    Najib tidak bernasib baik kerana harga minyak jatuh.. Lobang 1 mdb pecah dulu...

    Licik cara najib nak menggunakan 1 mdb sebagai alat untuk kekayaan nye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wokiiiii

      Sebagai anaknjati teganu kita kami tak dapat satu sen pun divideb 1mdb!!

      Dulu 1mdb adalah TIA terenganu investment autority modal 1juta hasil duit minyak royalti

      Bila 1mdb ambil alih dgn janji nak hebatkan TIA kami pecaya..

      Kami dah tunggu 9tahun HARAMJADAH DIVIDEN 1MDB kami rakyat teganu tak merasa haram pun!!!

      Yg bawak pg haji tu ciput jer.. Dividen kasar sepatutnya bdo bodo pun bagi terenganu 1b setahun !!

      Mana jho lok tark weiki mana apa punya fund Manager sial kamu nih..tolol

      Delete
    2. Rakyat teganu !

      Kamu nasib baik 1mdb tak cagarkan semua Lobang dara telaga minyak teganu! Kpd zionis!..

      Tanya mb Ahmad said.. Dialah juara rakyat teganu yg halang telaga dara di rogol 1mdobi!!! Dan petrp Saudi!!

      Delete
    3. Tengok orang ganu bawah umno...ade royalti minyak..berapa ramaikah masih duduk di rumah2 buruk beratap zink ato asbestos di kampong2.. Pemimpin umno berumah batu besar berkereta besar..

      Delete
  20. Kutip berjuta2..duit bantuan awal persekolahan yg 100 tu tak boleh bayar lg..Ada yg sekolah yg dapat hanya separuh dapat..
    Bila tanya,Duit tak Ada..Tak der peruntukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan bajet pendidikan jer d potong bajet ubat perubatan pun potong

      Kenapa?

      Sebab duit nak pakai buat MRT 100 b. Dah lari bajet

      Sbb kawan sepermainan golf Najib sudah bengang..

      Lihatlah sahan GEORGE KENT naik dari rm1 skrg 3.80 salah satu sebab dapat mrt projek.. Rm2.80 dalam setahun!!!

      Apa? Saham g kent nak naik lagi rm4.50? Biar betul cmib nih!.

      Main golf lagi tan Sri.. Tahniah tan Sri!!!

      Delete
  21. Rakyat Malaysia masih jahil. Negara2 luar yg maju sudah lama menggunakan GST. Adalah tidak adil membandingkan zaman Tun M dengan zmn skrg. Dengan realiti semasa ekonomi dunia yg semakin merunam inilah menyebabkn betapa perlunya GST. Rakyat Malaysia yang rata2 nya cetek ilmunya dgn bergurukan Malaysiakini. Sepatutnya kena buka buku ekonomi dan merujuk prof ekonomi utk memahami The Reality of GST. Bukak2 lah minda ea pembangkang.

    Nukilan Istimewa Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dh kalau bagus kenapa letak 6% jer?..Kenapa tak taruk 66%?..Yg bagus utk negara lain tak semestinya bagus utk negara kita..
      Kena tgk pendapatan iai rumah Kat Malaysia..Berlambak lg org miskin Kat Malaysia yg kena bayar GST ditambah kebangangan pemimpin yg Ada skrang..Kalau Betul awk nak compare..Meh kaji kesan GST Kat Malaysia dgn Kat UK..Macam Langit dgn Bumi..Kat UK,GST digunakan utk rakyat,Kat sini.. Digunakan utk buncitkan perut pemimpin

      Delete
    2. Jawab dulu apa faedahnya bayar gst tanpa added value macam anon kat atas tu cakap. Utk tolong kerajaan? Rakyat tak kisah la woi kalau kerajaan jujur dan amanah..ingat lagi zaman ekonomi meleset dulu? Rakyat teguh di belakang kerajaan..pemimpin2 tak naik gaji dan elaun mereka dipotong...sekarang? Jet kerajaan pun dah jadi jet keluarga...perghhh

      Habis kau fikir menteri kewangan kesayangan kau tu terer sangat ke ekonomi? Habis berhutang negara dibuatnya.

      Delete
    3. Ya negara maju ada GST ..

      Greece pun ada GST pun bankrap .. Euro tuh!

      Negara maju ada integrity. Tak curi duit maka ada gst oun balik ke dalam ekonomi

      Tapi kita kleotokrat.. Curi duit

      Tanya Ksu bebalwangan... Nasib baik ada gst utk zelamatkan negara kalau tak

      BAJET LARI MACAM SAUDI!!! 330% DEFISIT!!

      MAKNA LRT UTK COVER LOBANG LOBANG WANG YG DICURI!!!

      Delete
    4. Malaysia tak masok negara maju. Pemimpin dan bini kelas dunia ke 3. GST bukti kerajaan Najib kerajaan kleptokrasi. Kerajaan yang mencuri dari harta perbendaharaan rakyatnya sendiri!!!

      Delete
  22. Engkorang ni tak habis2 kutuk kerajaan. Harga barang naik bising. Minyak naik bising. Ptptn nak dimansuhkan. Sume tak kene ape yg k'jaan buat. Tgok kat klcc ramai org pembangkang beli belah kat i setan. Ape ni? Kata k'jaan zalim. Tp pakai berjenama. Org pkr mmg bodoh belagak. Cuba tgok jiran saya. Kerja doktor. Tapi sokong umno. Beli pakaian pn kat pasar mlm. Udah2 ler kutuk k'jaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko boleh kebal orang pembangkang beli belah klcc..berapa jota orsng?...penipu ko ni..kawan aku penyokong kuat umno pun merungut kos sara hidup sekarang teruk...3 anak sekolah..nak kena bagi belanja setiap hari...itu pon naik basikal pegi sekolah....kalo naik van lagi terok..

      Delete
    2. This is pala bana! Ape nyer logic ko pakai bengong! Asal gi klcc pembangkang. Otak ko ni tk de beza ngan org zmn batu.

      Delete
    3. Macai dah bengong tak de modal nak balas hujjah...merapu lah dia...cian lah dia..kita hahahahaakan dia..hik3

      Delete
    4. Baru aku komen tadi kan,,cuba korang scroll balik..macai ameno akn ckp ekonomi malaysia ok sebab rakyat masih mampu bershopping ..agaknye depa nk tunggu kita kebulur mcm afrika baru kata ekonomi teruk..bodohnye la orang ameno..sebab kat selangor kami da reject..negeri lain bila lagi?

      Delete
    5. Patut cai 1714 tambah ekonomi masih ok sbb rakyat masih mampu melancong..agaknye skrip ni ko dpt masa kutip elaun dari ameno kan?untung selangor xde ameno..nyaman sekali

      Delete
    6. Banana republic kata presiden Turkey!!

      Ya pegi tesco beratur
      Pegi kedai bmw kena tgu kereta 3bulan .. Beratur!!

      3juta pegawai kerajaan makan gaji boleh beli kereta rumah

      SEBENARNYA NAK BAYAR GAJI KAKITANGAN KERAJAAN TERPAKSA BERHUTANG. HUTANG NEGARA NAIK CECAH 960B!

      MEMANGLAH KLCC PENUB SEBAB YG BELANJA DI KLCC SEMUA BERHUTANG

      TOLOL KO ANON!!! BARUAH UMNGOK!!

      BUDAK PETRONAS MAKAN RM200SEPINGGAN PUN BOLEH SEBAB PETRONAS PUN BERHUTANG NAK BAYAR GAJI DIORANG.. THE EDGE 19MAC.

      PETRONAS KENA ISSUE BOND 5B UTK BAYAR DIVIDEN KPD KERAJAAN! BACA THE EDGE.

      ANON TOLOL BARUAH UMNGOK! ENGKAU PEGI SHOWROOM PORSCE SEBELAH KLCC TUH KO BAYAR CASH ATAU HUTANG?

      NENEK KO NAK KAWIN ATUK KO PUN PINJAM DUIT TOK MAN KO! SAMPAI SKRG ATUK KO TAK BAYAR MAS KAWIN NENEK KO ! PEGI TANYA..

      Delete
    7. Memang macai bodooo2... Tinggal yg bodoo dlm umno...otak di kepala lutut...

      Delete
    8. Aku doktor tak sokong pun ameno..ko nk buat ape cai

      Delete
    9. Doktor kawan macai ngok tu doktor lembu kot..

      Delete
    10. Korang tau tak macai ameno tu ape? Macai ameno tu maknenyer pengangkut taik ameno. Hahahahahahahahahahhahaahahhahaahaahahahahahahhaahahaha

      Delete
    11. Anon 1714 lupa skrip ni..patut tambah rakyat malaysia patut bersyukur sebab negara masih aman..kan? Tak kisah lah minyak naik ke? Barang naik ke? Yg pentinkena wa la' pada pemimpin..x gitu en somi audi q7? Walaun walunta

      Delete
    12. Mesti DR JENTIK-JENTIK dari PAS. Mana boleh komplen pasal GST. Tukang jilat jubo Najib!

      Delete
  23. Gst sst adelah cukai untuk kerajaan...negara lain kutip cukai untuk pembangunan negara dan kebajikan rakyatnye.....nilai yg dikutip sepadan dengan pendapatan rakyatnye...

    Indonesia kutip 10 % untuk barangan impot sahaja...brunei tidak nengenakan langsung cukai...singapore 7 % sepadan pendapatan rakyat lebih tinggi dari malaysia...negara maju menyediakan kemudahan untuk rakyatnye...sistem pengangkutan di ostralia cekap kos yg murah...negara eropah pun sama...di uk kutipan 15 % sepadan pendapatan rakyatnye tinggi dan setiap kelahiran diberi susu segar percuma dan penganggur diberikan elaun minimum...

    Dimalaysia banyak barang2 yg dikenakan cukai...kankong dan sayor tak kena...sepatutnye barangan yg tidak kena cukai bawah sst di zero rated gst...harga barang keperluan kerap naik dlm tempoh 3 tahun..
    .malaysia ade banyak hasil bumi...minyak gas balak logam koko kelapa sawit lada hitam getah dan ternakan ...singapore ade ape?

    Budok bekas newkasel united yg patut banyak membaca...ja gan banyak hearsay...sedara mara ko oun kena sembelih dengan gst dan jenaikan harga barang...
    di malaysia kadar rasuah tinggi berbanding singapura dan begara maju lain

    ReplyDelete
  24. Pembangkang skit2 ambik brunei sbg cth. Tau x depa dh kene pemotongan gaji. Skrg cube fhm realiti malaysia. Kalo x suke duk mesia, gi ler duk brunei.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ingat malaysia ni bapak ko ounyer boleh suruh orang duduk brunei..ko dah pening tak boleh berhujjah..

      Delete
    2. Ayat biasa macai ameno..x suka dok malaysia sila klua..ingat negara ni milik jibby n co ke?

      Delete
    3. Anon 1725.. Kita sependapat kan? Tu la apesal la geng ameno ni bangang ..

      Delete
    4. Habis tu bila lagi menteri2 dan ahli2 politik yg kaya2 belaka di negara ini nak potong gaji & elaun?

      Delete
    5. Yes bro...mari kita haahahaahakan macai bodooh belaan najib...dia sendiri pon najib sembelih...tak sedar diri kerana bahlol...hik3

      Delete
  25. Happy birthday gst
    Dua tahun income free
    Cukai tinggi rakyat mati
    Semua ok TV three

    Walau miskin atau kaya
    Hari hari mesti kena
    Ini umno sudah niaya
    Untuk rakyat janji mana?

    Ingat gst kumpul banyak
    Rakyat senang murah minyak
    Tidur malam boleh nyenyak
    Tapi rakyat kena henyak

    Bila mahu gst mula
    Menteri janji baek giler
    Tapi rakyat timpa bala
    Dia terus sorok kepala

    Bila birthday ada hadiah
    Ada pokok adalah galah
    Jom pakat apa nak serah
    BN Umno hadiahkan kalah..



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Gst ibarat lintah disawah
      Menghisap darah umpama vampire
      Kalo umno bn di hadiah kalah
      Si bijan pula rumah di bamboo river..

      Pada penyokong gst tegar
      Cubalah fikir untuk seketika
      Apakah gembira semasa membayar
      Atau muka masam mencuka..

      Bukan suka suka nak mengata
      Hakikatnya diri yg terasa
      Selagi pasangan klepet masih bertakhta
      Negara yang indah akan binasa..



      Delete
  26. Macaian ameno sekalian, anda telah membuatkan aq ketawa hr ni. Hr ni aq sakit ati. Aq benci ngan kehebatan korang. Aq rs korang layak dpt 10 Ha drp aq. Hahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahaahhahahahaahhaahhahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun nk hahaha gak sebab cai ameno ni memang bongok sangat..kehebatan tiada bandingan..hahahahah

      Delete
    2. Weh macai amnu! Ko tau tak? Kalo korang masuk MLM mlm td, confirm korang potong lawakian yg len.serious...ak smpai tercirit bc korang nyer statement. X tau dah nk marah ke nk ape...ak rs najip kalo bc confirm terkentut2 tgok bodohnya cai aq...

      Delete
    3. Jibby x heran bro 1816, sbb dia pun bengong gak macam cai cai ni..skrip tu kan dari jibby..

      Delete
  27. Ni cara ameno nk cover kebodohan dan kesalahan
    1. Bgtau ekonomi masih ok sebab rakyat masih mampu bershopping dan melancong
    2. Negara masih aman..xde peperangan (padahal kes bunuh, rompak, samun dan rogol hampir setiap minggu)
    3.gunakan tv3 dan utusan kutuk tun m
    4.ni semua salah Dap..

    Sesapa nak tambah silakan..kita list kan activity harian macai ameno nk sorokkan kebodohan dan salah tadbir

    ReplyDelete
  28. My wife and I are qualified doctors.. Do you expect us to be happy with the extra tax burdening us? We already have to pay a lot of income taxes, so why the hell we have to pay gst to consume the food we like and to purchase the things we need?

    Those gst money paid is our hard-earned money you know that?..it is much better if we put the money for our kids education rather than paying gst which bring nothing good to us.



    Gst zalim? Yes...indeed. thanks

    ReplyDelete
  29. Perak Man, memang betul
    Memang masalah bini kontrol
    Emas intan berketul ketul
    Minyak wangi mahal se botol

    Bila lagi cai nak sedar
    Beli barang belanja besar
    Semangat rakyat terusnya pudar
    Jimat cermat hendak ke pasar

    Rakyat kecewa ramai tertekan
    Segala belanja mahu fikirkan
    Sampai nak belajar ada pemotongan
    Dia sekeluarga belanja sakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insha Allah tahun ni pilihanraya
      Pemimpin akan dipilih semula
      Umno barang naik tak boleh lagi dipercaya
      Tiba masanya pakatan harapan ambil alih pula..

      Delete
  30. Persoalan aku senang jer..Aku tujukan kepada macai2 Dan penjilat najib Dan kerajaan..
    Kalau lah GST ni dikatakan bagus sgt utk negara..
    Kenapa hanya 6% kadar yg dikenakan?..Kenapa bukan 66% atau 666%? .Dh dikatakan GST ni bagus utk rakyat,kenapa sikit sahaja charged nya?..Macai2 Dan penjilat yg bijak pandai tlg jawab persoalan aku ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..kalau dah "BAIK" sangat..apesal tak hentam terus 60%?

      Nak buat camne. Pencacai2 mo1 terbukti bangang2 belaka. Kah kah kah

      Delete
  31. Macai Umno ni tadak mak pak adik bradik dan anak bini. Sara hidup untuk perot sendiri. Duit beli makan minom dan harta - dicuri pencuri MO1 tak tahu ke mana? Laporan Audit dah jadi OSA walaupon duit kerajaan guna wajib declare kepada rakyat. Kerajaan pencuri Najib duit GST kamu buat apa? Biasanya pencuri kami kejar. Kami baling kayu dan parang! Kami dapat tendang perut dan kepala! Tak cukop kaki kami guna penumbok! Kami toreh kulit pencuri biar berdarah! Kami gantung kaki pencuri terbalik di pintu masjid dan ludah mukanya setiap masok waktu! Sayang pencuri MO1 boleh melancong dan perabis harta negara...

    ReplyDelete
  32. MAcai2 pakatan haramjadah tak tanya pun cina ada declare untung rugi ka? melayu declare untung rugi sebab melayu ada Allah nak kena bayaq zakat perniagaan, gaji, simpanan... cina? tuhan depa diperbuat dari apa? cukai bukan duit rakyat... zaman khalifah Islam pun dikena cukai untuk pembangunan negara... bapa hg pi keja pun ada hg kisah penat dia semua?? janji lepas sekolah nak relax perabis duit makbapak... lepak buang masa kena ketum... cukup masa nak kawin, kacau lagi makbapak....anak melayu sekarang.... apa lu tak puashati ka macai "Anonymous 1 April 2017 at 22:52". ada aku kisah hg tak puashati.... Macai PHjadah nak habaq mai, hg cakap MO1 makan duit rakyat, pi buat repot...bawa bukti sekali. abis tu PO1 makan duit kertas kerja RM304 juta... beli rumah banglo tak ada kolam renang dgn harga murah... ludah jilat balik, dulu bangkak sgt BN nak bina tunnel, sekarang lepas dapat PENANG, PO1 buka balik projek MEGA Penang. La ni daripada TUNNEL sudah tukar lahh kepada nak JAMBATAN ke-3 PENANG... tak membazir duit rakyat... hg ingat duit mega tak masuk poket PO1 ka..?? otak selut.... menuduh tak ada fakta... Ini nak cakap kat hg pak saudara aku salah seorang petugas kajian dasar laut perairan Pulau Pinang untuk buat tunnel dasar laut... DAP bangkak habis-habisan, org penang bodoh termakan hasutan DAP. Akhirnya batal... Sekarang hg budak hingusan nak sembang pasai LKS dan LGE... Pakat nampak agama hg pun, depa sepak tepi... paham... Jgn lupa pasai KES banglo dan Projek MEGA TUNNEL... sama saja... nak tanya ZAKAT pendapatan, perniagaan (jika ada) dah bayaq? Jgn lupa bertanggungjaab dan bantu makbapak dulu na... Insha Allah... jgn marah ahhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang pi marah Cina buat pa?Bodih bayaq GST marah Cina! Akaun Ambank Pencuri masok 2.6 billion dan bini pencuri dapat 2 juta setiap bulan macai amno tak kisah. Mak bapak hang terkulat nak beli susu dan pampers hang pakai masok GST hang boleh gelak sampai terberak kencing 3 kali! Pada penyamun kami gantung terbalik! Pada pengikut dan penyokong Pencuri, kami kena sula dengan waris2 dan seluroh generasinya. Semoga tiada lagi lahir benih Pencuri yang wajib bayar GST. Sejak hang dari dalam perot Mak hang sampai dikambus masok kuboq oleh Pak hang. Semua bayaq GST kat kawaq Jibby MO1! Eloklah disula satu keluarga dengan anak bini sekali!

      Delete
    2. Woi pencacai mo1 yang bangang..

      Nak tanya je. Berapa kadar cukai zaman khalifah Islam tu? Lepas tu bandingkan dengan cukai di negara ini skrg. Aku tunggu jawapan kau. Aku amat pasti kau akan malu besar dengan kelentong kau.

      Oh btw..khalifah2 Islam dulu amat amanah..hatta minyak tanah untuk kegunaan peribadi pun ditakuti disalahguna..cukup itulah dulu.

      Aku tunggu jawapan kau..hehe

      Delete
    3. level hujah 856 tu amat corot tahap.dasar kolam kumbahan Taek Low. Baca buka minda lagi la. Bukan apa? dah la 6%. Jgn bagi Najib maki hangpa bangsat lagi. Upgrade sikit isi hujah tu. Aku nak balas pun tak sanggup turun level hang, rasa sengal malu lutu ku. Ingat tu dh nasihat ni.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...