Sunday, 23 April 2017

JIKA JUNG-NAM BOLEH DISERAH UNTUK SELAMATKAN 9 NYAWA, DR. ZAKIR JUGA WAJIB DIPULANGKAN DEMI KEHARMONIAN 31 JUTA RAKYAT MALAYSIA


Dr. Zakir Naik, penceramah kontroversi kelahiran India adalah masalah baru yang sengaja ditempah oleh negara kita. Mengundangnya sekali dua untuk memberikan ceramah mungkin sudah memadai, tetapi memberikannya taraf pemastautin tetap sama sekali tidak berbaloi bagi sebuah negara berbilang bangsa dan agama seperti Malaysia yang harmoni serta aman damai selama ini.

Dalam ceramah terbukanya, Dr. Zakir gemar membuat perbandingan antara agama kerana ia adalah kepakarannya serta beliau juga dikatakan hafal beberapa kitab agama-agama lain.

Tetapi, untuk apa perbandingan salah dan benar antara agama itu diperbesar-besarkan dan dibenarkan berlaku? Apakah jika itu kepakarannya, maka Dr. Zakir wajar melakukannya di mana-mana?

Bukankah ia akan menjejaskan keharmonian antara agama di negara kita?

Jika selama ini jiran tetangga kita yang bukan segama tiada masalah mendengar azan lima kali sehari dan kita juga tiada masalah melihat mereka pergi ke gereja atau mengunjungi kuil, mengapa kita perlu membenarkan Dr. Zakir merosakkan segala-segalanya yang harmoni itu dengan ilmu yang ada padanya?

Adakah perbezaan agama untuk kita saling bermusuh dan menunjuk-nunjuk siapa benar dan siapa salah di sisi Tuhan?

Adakah Tuhan mencipta banyak agama di dunia ini untuk kita saling berbalah dan berbangga memberitahu bahawa jalan keagamaan mereka sebagai salah?

Kiranya kita boleh memburuk-burukkan dan mengecam agama lain, apakah mereka juga tidak boleh memburuk-burukkan agama Islam?

Cuba bayangkan jika penceramah-penceramah agama seperti Ustaz Kazim Elias, Dr, Hasan Din, Ismail Kamus lain-lainnya serta program-program agama di televisyen hari-hari bercerita tentang perbezaan antara agama dan mengecam agama lain sebagai salah dan karut?

Apa akhirnya akan jadi kepada masyarakat dan negara kita?

Sejak awal lagi Dr. Zakir adalah penceramah yang bermasalah. Beliau bukan saja dilarang aktif di negaranya sendiri iaitu India, bahkan dihalang masuk ke beberapa negara seperti UK dan Kanada.

Alasannya sama, perbandingan agama yang diperinci dan menjadi bahan ceramahnya boleh menjejaskan keharmonian, mewujudkan perasaan benci kepada agama lain serta menggalakkan keganasan. Ada juga yang menggelar beliau sebagai pengganas agama.

Dalam hal ini, tindakan Hishammuddin Hussein memberikan taraf pemastautin tetap atau PR kepadanya seperti didedahkan oleh Zahid Hamidi adalah suatu kesilapan besar. Status PR itu membawa lebih petaka dan masalah kepada keharmonian negara kita.

Hakikatnya, kita tidak memerlukan sama-sekali pendakwah untuk bercerita tentang perbezaan agama antara Islam dengan Kristian atau antara Islam dengan Hindu. Kita dengan agama kita dan biarlah mereka dengan agama mereka.

Yang diperlukan ialah mendidik penganut agama Islam itu sendiri menjadi lebih baik, taat agama, hormati orang lain, tolong-menolong, menjaga alam sekitar, menjauhi rasuah, tidak mencuri, tidak menyamun dan sebagainya.

Apalah gunanya membesar-besarkan perbandingan antara agama jika hari-hari yang ditangkap kerana rasuah atau yang terlepas kerana diketahui mencuri wang berjuta-juta wang adalah orang beragama Islam sendiri?

Dr. Zakir sendiri tahu, jika beliau yang memohon PR itu atau jika Malaysia yang menawarkannya, ia adalah bertujuan melindungi dirinya yang sedang dicari oleh negaranya sendiri.

Masalah Dr. Zakir adalah masalah beliau dengan negaranya yang mana ada undang-undang didakwa telah dilanggarnya, termasuk berkaitan penggubahan wang haram. Malaysia tidak seharusnya terjebak dengan masalah itu dan biarkan Dr. Zakir menyelesaikannya kerana kesalahannya dilakukan di India, bukan di Malaysia. Tiada untungnya sama-sekali kita terlibat sama.

Kalau Dr. Zakir percaya Tuhan itu benar dan Tuhan juga sentiasa bersama orang-orang yang benar, tiada sebab beliau takut untuk berdepan dengan keadilan. Tuhan pasti ada untuk melindunginya kerana Tuhan sentiasa adil kepada hamba-hambaNya.

Dengan Dr. Zakir lebih takut kepada seksaan yang dipercayai akan diterimanya jika beliau diserahkan kepada India, tidak lebih hanya membuktikan jiwa perjuangan dan keyakinannya kepada kebenaran dan keadilan tidaklah sekuat mana. Beliau nampaknya lebih takut kepada manusia daripada Tuhan.

Lagi pula, selagi namanya perjuangan, memang adat berdepan dengan cabaran, halangan dan seksaan. Ia telah berlaku sejak zaman Nabi Muhammad dan era kebangkitan Islam dulu lagi.

Belum terlambat untuk Malaysia menyedari kesilapannya. Dalam hal ini, Malaysia harus segera membatalkan status PR Dr. Zakir dan melepaskannya untuk bebas pergi ke mana-mana negara pilihannya.

Jika semasa beliau berada di Malaysia ini, terdapat tuntutan untuk menyerahkannya kepada kerajaan India, beliau harus diserahkan dengan baik atas prinsip menghormati undang-undang antarabangsa. Malaysia tiada keperluan melindunginya.

Sebelum ini, jika kita boleh menyerahkan mayat Kim Jung-nam untuk menjamin keselamatan sembilan rakyat kita yang bagai dijadikan tebusan di Korea Utara, tiada sebab kita tidak boleh serahkan juga Dr. Zakir kepada India demi keharmonian dan rukun damai 31 juta rakyat Malaysia.

Zahid Hamidi sebagai Menteri Dalam Negeri pasti akan disanjung oleh seluruh rakyat Malaysia, khususnya orang Islam yang waras dan bukan Islam, jika dapat melakukannya dengan segera. (ShahbudinHusin 23/04/2017).

132 comments:

  1. Itulah bila dah bermenterikan menteri yang bodoh2 tampa memikirkan implikasinya.
    Yang ada hanya tahu merompak harta negara.Tipu sana,tipu sini.Samun sana,samun sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Tak sokong, tak bantah dan tak kisah. Tapi nak tau jugak kau punya tiket Ridhwan R.A dah cop ke. Harap terasa

      Delete
    3. Apsal lah Budin izin kan si mental Malaysiabaru ni mencarut sesuka hati dan menghina nama org. Adakah kerana statement dia menyokong artikel ini maka si mental ni bebas mencarut & memaki? Apa beza kita dgn umngok najib?

      Delete
    4. Abis Tuh tak kan lah nak.komen biar sedap hati anon dengar !

      Anon negara dah huru hara gara gara orang asing bikin kecoh !

      KHALID SAMAD BAGI CARAMAH KENA DENDA DAN LETAK JAWATAN OARLIMEN!

      WAN ji kena Sosma masuk 'i.s.a'

      Zakar nih bagi ceramah do negeri Selangor walaupun di dewan tak kena apa apa....

      Mana zakar ada lesen dari JAIS?

      kamu yg mental tak reti menilai.. Yang kamu tahu dan didik sejak kecil JANGAN LAWAN CAKAP OSTAD TAK MASYUK SYURGA !

      Delete
    5. Ini la jadi bila hari hari baca OSTB. Mcm dah kena delete akal kau ni macam posting syed akbar A/L ali. Kalau ali hidup lagi kau dengan akbar dua dua kena delete.

      Delete
  2. Sah zakir dpergunakan ameno,mcmana pun ilmu zakir dgunakan utk betdakwah, tiafa silapnya, pernyataannya jg tidak kaitkan membenci agama lain atau mewujudkan pengganas....

    ReplyDelete
  3. Salam Tuan Budin,
    Kita perhatikan je bagaimana Umno hendak selesaikan masalah ini. Nak juga lihat puak walaun nak cakap apa bila komponen BN sendiri yg beria ia menentang perlindungan yg kerajaan beri kepada dr zakir ni. Adakah nadanya sama seperti tuduhan yg diterima PH yg dituduh menentang pembentangan RUU355 tempohari.

    ReplyDelete
  4. Lepas ruu, zakir pulak naik jadi isu. Memang tak habis2 nak panjangkan isu sentimen agama demi politik. Tapi rakyat tak lupa isu 1mdb, src, jho low, riza, bandar malaysia, ecrl...yg bingai macam Sahabat lulusan form 5 jerrr yg boleh dikencing

    ReplyDelete
  5. soalnya zakir ni dok ada dlm malaysia ke? taraf pr bukan syarat wajib duduk di malaysia. dia nak kemanapun, pergilah. apa yang bising2 suruh malaysia serahkan zakir kepada kerajaan india. zakir tahu kerajaannya perlukan dia untuk penyiasatan maka bukan tanggungjawab malaysia untuk menyelesaikan masalah. satu lagi, ada bantahankah dari kerajaan india atas pemberian pr kepada zakir? ada atau tidak? jika tiada sebenarnya tiada apa masalahpun. saja blogger kurang cermat untuk buat 'highlight' konon itu masalah. yang bantah adalah sebahagian kecil rakyat malaysia bukan islam. tidak mengapa, itu hak mereka. sebagai rakyat malaysia mereka juga punya hak untuk menyuarakan pendapat. biar kdn yang selesaikan. jadi, tak payahlah kecoh2 dalam blog minta serahkan zakir kepada kerajaan india sedangkan tak tahu di mana zakir kini berada. ada permohonan rasmi kerajaan india minta extradisi zakir ke india? sekali lagi, itu urusan dia dengan kerajaan negara dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang jadi isunya bagaimana dgn mudah diberikan PR kpd beliau sdgkn ramai lagi mereka yg terang2 lahir kt Malaysia belum lagi mendapatkan kerakyatan oleh kerajaan Malaysia disebabkan tiada dokumen yg mengesahkan kelahiran mereka disini.

      Delete
    2. Yang jadi isunya bagaimana dgn mudah diberikan PR kpd beliau sdgkn ramai lagi mereka yg terang2 lahir kt Malaysia belum lagi mendapatkan kerakyatan oleh kerajaan Malaysia disebabkan tiada dokumen yg mengesahkan kelahiran mereka disini.

      Delete
    3. PR dan kerakyatan adalah dua status yang berbedza . Itu kena faham .

      Dengan memegang status PR (atau penduduk tetap ) , pemegang masih lagi rakyat Negara asal , masih menggunakan passport Negara asal .

      Delete
  6. kalau tengok ceramah dia ni..setiap kali mesti ada orang "kapir"akan masuk Islam lps debat dgn dia...mcm planted jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Memang betul-betul bukan di buat-buat orang yang masuk Islam selepas mendengar ceramah ZN tapi mereka masuk Islam bukan kerana Allah..

      Terpesona dengan kata-kata ZN atau ghairah sebab menjadi tumpang ramai ketika itu.

      Negara kita tak payah lah nak berdakwah cara begitu sebab kita dah elok ada pusat Islam dan PERKIM.. bila-bila masa boleh datang..

      Delete
    2. Berhati-hati ketika memberi komen...keikhlasan adalah rahsia di antara Tuhan dan manusia itu sahaja...Malah syaitan juga tidak tahu..Siapalah kita untuk menilai perbuatan sesorg apatah lagi ketika dia melafazkan syahadah...

      Dr. Zakir Naik berjuang dan berdakwah atas dasar Islam dan beribu2 org berjaya memeluk Islam... Berapakah org yang bukan Islam yang kita berjaya Islam kan?

      Inilah ujian untuk Dr. ZN dan juga umat Islam amnya...

      Berdakwah bukan tugas pusat Islam dan PERKIM sahaja tetapi semua umat Islam...

      Istighfar...

      Kadang2 ada rahsia dan rahmat Allah meletakkan kita di negara yg berbilang bangsa dan kaum..cuma kita sahaja yang tidak mengambil peluang dan mensia siakan..

      May Allah bless us all..aameen.

      Delete
  7. Zakir Naik telah di simpan selama ini untuk di guna kan apabila tibanya PRU demi kepentingan Najib dan UMNO.

    Dalam pada PAS menerima dan berbaik dengan UMNO di tambah lagi dengan kehadiran Zakir Naik, cukup menyanggah kan UMNO tidak Islam.

    Memang satu perancangan yang cukup bagus tetapi tidak menjadi dan telah di gagal kan oleh yang Maha Bijaksana.

    Ia nya berlaku tanpa di sedari dan tidak di sengajakan.

    Wallahhualam.

    ReplyDelete
  8. dah 5 tahun dia buat kerja ni.ok je pun.sekrg baru umno nak kaco bg panas.sekurangnya zakir lebih bagus dr menteri bn india dan cina.dan ulama pas .kita patut pertahankan zakir kerna apa yg dia ceramah adalah isi alquran.adakah menegakkan isi al quran kita boleh menganggap memgganggu keharmonian didalam negara islam agama rasmi sendiri?
    kita dah la x da ilmu mcm dia.
    kita pun islam jugak..
    sokong sajalah zakir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..

      .
      Memang Zakir Naik mempunyai ilmu yang lebih dan baik, itu tidak di nafikan tapi jangan bila ceramah terlalu banyak membandingkan dengan agama lain... sikit-sikit boleh lah.. Buat dia orang berfikir sendiri..

      DALAM Quran pun tak ada sangat membandingkan Islam dengan agama lain. Kalau ada dulu lagi Quran ini telah di tentang oleh agama lain.

      Yang ada jangan meyekutu Allah, jangan sembah selain Allah.. Jika ada sebut pun pada kisah-kisah Nabi dan Rasul.

      Tidak kah sekarang ini sudah menganggu keharmonian rakyat kita.. Di Georgetown rumah sami di tembak sebanyak tiga kali.. sedangkan orang India selamba tembak orang kat Sungai Wang... Apa akan jadi nanti...

      Melihat keadaan sekarang, Batu Caves sepatutnya perlu di kawal oleh pihak berkuasa dan bila solat jumaat pun kena ada pihak keselamatan..

      Ingat satu ketika dulu di antara Perak dengan Selangor ada khabar angin berlaku pergaduhan antara Melayu dengan Hindu... Bertrak askar telah di hantar..

      Begitu juga pergaduhan yang di sebab kan salah faham di Tamat Medan.. lalu ada yang ambil kesempatan...

      Kalau itu berlaku sekarang, ramai yang percaya bukan khabar angin lagi..

      Delete
    2. tun ingatkan kamu dah masuk pembangkang?

      RUPANYER DARAH KAMU MASIH BIRU PEKAT???

      Nak cerita agama tapi tak reti.. Yang tahu 'zakar tu islam dan islam tu zakar'

      Tu jer modal puak CIKGU JUBURAHMAN.. nanti bila kita hantar Balik zakar, sumbat sekali TUN dalam kapal tongkang !

      Delete
    3. ikut cara dakwah rasul saw..serulah ke jalan tuhan mu dengan hikmah bijaksana...

      Delete
  9. FUYOO BLOGER PLURALIST HARAMJADAH
    MACAI SYIAH JADI IKUTAN SI BARUA DAP
    RED BEAN ARMY MEMANG SIAL BEDEBAH
    SUMA BARUA SINGAPORK@DAP KASI MATI

    ZAKIR NAIK DIBERI TARAF WARGA DISINI
    TERPULANG ITU HAK KERAJAAN LAH
    KENAPE MENGELUPOR GRLABAH CEMAS NI..?
    SITI KASIM MARINA GEREJA PATUT BERAMBUS LAH

    .....AWAS ADA PEMIMPIN DLM UMNO YANG ADA CIRI CIRI MUSANG BERBULU AYAM.... PEMIMPIN NI DULU DATANG DARI LUBUK YANG SAMA DENGAN PENGKHIANAT NNPK ISLAMIK NYA DULU... SEKARANG ISU ZAKIR NAIK PULAK DIA UNGKIT... AWAS CIRI CIRI PENGKHIANAT NEGAEA RAMAI DARI UTARA SEMENANJUNG... CIRI YG KETARA GUNA ISLAM DAN SLOGAN ISLAM UNTUK NAIK KE PUNCAK.... CIRI CIRI INI SUDAH ADA SEKARANG. ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Bila Zakir Naik di beri PR?

      Bila Kerajaan India memdakwa Zakir Naik terlibat pengubahan Wang haram dan sebagai penganas?

      Di India orang Islam nya bukan tak pernah merusuh kerana pertahankan Islam, dan konon nya Zakir Naik ramai pengikut, kenapa dia tinggalkan pengikut dia?

      Ada penyiasat di India ganggu atau ugut keluarga, saudara-mara dan kawan-kawan RAPAT... adik angkat atau pembantu Zakir Naik..?

      Mana Najib.. mana Hadi.. berani ambil lah gambar terkini dengan Zakir Naik sebagai tanda sokongan..

      Delete
    2. Secara dasarnya , neo politik di India semenjak BJP memerintah lebih menekan Islam .

      BJP adalah satu parti yang di dukung olih fundalmentalist Hindu .

      Jika anda menjelajah Negara India dari utara ke selatan , timur kebarat , anda akan terasa perbedzaan betapa teruknya kerajaan Delhi menekan negeri negeri yang majority punduduknya berugama Islam .

      Kerajaan BJP sememangnya 'gentar dan serun ' terhadap Dr. Zakir Naik . Hanya Zakir Naik bolih menarik lebih 1 juta pendengar mendengar ceramah dia .

      Didalam bab menyokong menghantar Zakir Naik balik ke India , saya tidak menyokong sama sekali pendapat Tuan Shahbudin (sorry bro ). Samaada dia memiliki PR atau tidak , dia tidak seharusnya dihantar balik .

      Yang buat bising lebih hanyalah Hindraf . MIC dan yang lainnya hanya menumpang semangkuk saja . Kita harus sedar haluan Hindraf ini adalah sama dengan BJP .

      Saya berani berkata sedemikian kerana telah beberapa kali melakukan penjelajahan di benua tersebut dari zaman Congress hinggalah ke zaman BJP >>>

      Delete
  10. ramai ngo kafir dimalaysia buat tuntutan supaya zakir diserah kepada negara india sebab penggubahan wang haram.siap report polis lagi..
    depa x sedaq ka yg najib pun buat penggubahan wang haram jugak.
    kenapa x report najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunjukkan bukti pengubahan wang haram... bodooo..

      Delete
    2. .
      .

      Rafizi dah dedah kan..
      Dari duit pergi Haji di ubah jadi dedak..

      Delete
    3. tanya aku pulak suruh nak bukti.
      mmg dasar dedakian.

      Delete
    4. Tun oiii..depa ni bukan tau apa, tu yang mintak bukti..depa dah pekak, tuli..nak suruh aku bawa keluak ayat sum mun buk mun tu ka..

      Delete
  11. Mula nya nya saya ingatkan rencana ni tulisan Siti kasim atau puak puak liberalis yg tak kenal Tuhan. ,tapi terperanjat besar rupa nya tulisan Shahabudin Husin sendiri!!. Shahabudin Shahabudin! Beristighfar lah banyak wahai Shahabudin.Saya ikuti tulisan kamu setiap hari dan memang ada isi tulisan kamu.Tapi yg ni kosong ,zero!

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Pemimpin UMNO pernah cakap untuk menyelamatkan negara dan rakyat Malaysia, UMNO terpaksa mengorbankan satu orang iaitu Anwar Ibrahim. Maka macam-macam UMNO sanggup buat.

      Apa kah kerana Shahbudin mengambil contoh Kim Jung-nam yang mayat nya di hantar ke Korea Utara untuk menyelamatkan warga Malaysia yang sebelum ini berkeras pertahankan tidakan Wisma Putra tetapi akhir nya tunduk maka di katakan kosong. Tak salah tapi jangan cakap besar, sedar lah diri...

      Situasi sekarang cukup bahaya.. apakah tuan sanggup melihat pertumpahan darah..
      dengan saling membalas serangan secara hendap..

      Dah lah economi teruk dan mata wang rendah..

      Selamat kan rakyat dulu.. Kerana rakyat yang di dahulukan

      Delete
    2. Anwar Ibrahim pengamal pluralist murtad.. lgbt gay.... kawan diluar negara banyak lgbt gay... slogan islamik islam madani kepimpinan melalui ulama setakat kat jubo jer..nak fakta lagi..?. patut di nyah dari Malaysia

      Delete
    3. Betul sedara abd halim. Sy pun ikuti blog ni hampir setiap hari. Sy scroll article ni hingga akhir dgn harapan ia ditulis org lain. Kecewa Sy. Kat mana yg Dr Zakir Naik menghina agama lain? Kat mana dia galakkan terrorism? Jgn ikut sgt rentak puak2 liberals ni... Ke tuan Budin pun sealiran?

      Delete
    4. 10:10
      Awat yang hang mangkuk sangat, blog ni budin punya jadi budin la yang tulis, kalau siti kasim nak tulis dia akan tulis dalam blog dia la..

      Delete
    5. Maaf tuan budin..kali ini saya tidak setuju dgn artikel anda.

      Orang ramai sepatutnya menilai dan mengkaji secara ilmiah dgn lebih mendalam ttg ceramah yg diberikan dr zakir naik..mungkin ada beberapa pendakwah lain yg lebih menekankan cara hidup islam yg lebih keras dan ekstrim..tetapi tidak zakir naik..beliau menyampaikan ttg perbezaan ugama supaya umat manusia lebih faham akan ajaran islam yg selama ini disalah ertikan..

      Hanya ada segelintir puak yg sengaja memanipulasi ttg doktor ini..

      Tuan budin,kita semua faham akan sokongan tuan budin pada pakatan harapan dan tumbangkan kerajaan kleptokrat najib..melalui artikel yg lepas pun kita dah boleh mengagak akan intipati dari isu semasa ttg politik malaysia tetapi tuan kelihatan nya sejak akhir2 ini lebih kepada menjadi jurucakap kepada pakatan harapan dan individu tertentu yg pada dasarnya agak anti islam..para pembaca mungkin boleh mentafsirkan bahawa isu yg tuan bawa kali ini cuba mencampuradukkan tugas seorang pendakwah dgn krisis dalaman umno yg melibatkan taraf pemastautin tetap..

      kita disini agak keliru dgn sbb rata2 nya pembaca berugama islam dan sensitiviti itu disentuh oleh tuan dlm artikel kali ini..

      Kita sebuah negara islam..perlukah kita mengambil pandangan dari hindraf dan beberapa pertubuhan anti islam yg sememangnya memanipulasi kan keadaan sebenar..perlukah kita halau beliau yg meminta perlindungan dari negara islam..tugas beliau berdakwah,dan apabila org bertanya ttg islam,beliau perlu menjawab..itu sahaja..apa masalahnya..

      siapa yg ekstrim sebenarnya disini..??puak minoriti ini yg bersuara lantang sebenarnya tidak menghormati agama islam sbg agama rasmi di malaysia..dek kerana dendam dibawa dari negara asal usul nenek moyang mereka tiba2 mereka membawa budaya itu ke negara ini dan memfitnah beliau dgn tuduhan yg berbagai2..jika betul agama puak2 ini boleh sampai di langit dan mendapat perlindungan dari tuhan yg mereka sembah,utk apa mereka takut dgn individu yg bernama zakir naik ini..

      Adakah benar dr zakir mengajak rakyat malaysia melakukan jihad berperang dgn kafir dinegara ini..harus diakui bahawa zakir naik menyeru jihad kpd muslim dimana negara yg sedang menindas muslim secara terang terangan..adakah itu salah..??beliau hanya memyampaikan apa yg diajar,terpulang kepada individu untuk menilai nya..tidak pernah kita dgr zakir naik ini mengetuai gerakan gerila melancarkan jihad besar2an diseluruh dunia..

      Ini hanyalah pandangan peribadi saja tuan budin..terpulang kpd tuan dan pembaca utk menilai..

      Delete
    6. .

      Ini bukan pasal Hindraf.. Hindraf protest pasal ceramah Zakir Naik.

      Ini pasal Kerajaan India nak tangkap dia guna campurtangan Interpol.

      Dan kerajaan India juga yang dakwa Zakir Naik pengganas dan mengalakkan keganasan. Itu yang di ulang oleh Hindraf

      Delete
    7. Abdul Halim adik beradik dalman rushdie..

      Tuan Shah bagi pandangan pun salah tak bagi kata dah makan dedak umno

      Apa masalah ko halim?

      Kemaruk dgn budak hitam berserban nih? Sehinggakan dililit kepala dgn za**r

      Komen lah semahu kamu!,TAPI JANGAN NAK AJAR ORG ATAU PERSOAL RUMAH ORG CANTIK KE TIDAK!

      tuan Shah kasi BAN sama ini adik salman rushdie.. Jom pakat main ban ban!

      Delete
  12. the gomen should quietly and respectfully ask him to leave the country under such adverse circumstances and even assist him to find a third country, if any, who will accommodate him, after all he is in such huge demand and we do not owe him anything do we? if we can send basir back by respecting the laws of Indonesia we should do the same of india

    ReplyDelete
  13. http://celahgelegar.blogspot.my/2017/04/allah-hu-akhbar-malaysia-perlukan-lebih.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+celahgelegarblogspotcom+(CELAH+GELEGAR)&m=1

    link atas malaysia perlu pendakwah seperti Dr Zakir Naik.... pendakwah tempatan perlu dilahirkan seperti Dr Zakir Naik... bukan pendakwah yg berdakwah berlagu lagu.. nyanyi nyanyi... bukan soalan hukum melancap dlm islam jer setiap ceramah diadakan.. tak perlu naak goreng sana gireng sini... Dr Zakir Naik 1 dlm sejuta.. malaysia perlu ramai Dr Zakir Naik ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .
      Zakir Naik pun itu je kemampuan dia..

      Penceramah kita walaupun bernyanyi dan melawak tapi tahu pasal hukum.. Boleh berceramah pasal Israk Mikraj, pasal kawin cerai, pasal taubat macam-macam lagi .. hidup mate pun topik yang boleh mereka sampai kan... tapi bukan yang condong pada UMNO lah..

      Ada ceramah yang lawak dan menyanyi pun satu dua orang sahaja.. Zakir Naik termasuk dalam kategori ini..


      Beberapa ceramah di radio banyak yang bermunafaat..

      Delete
    2. Lebih banyak yg jadi ustaz pelawak dari jadi ustaz pendakwah

      Delete
  14. Saya tak pasti samada Zakir mendapat taraf penduduk tetap Indonesia,,,jika dapat taraf penduduk di Indonesia,,,rasa nya lebih baik,, dan mudah beliau datang ke Malaysia untuk jemputan memberi ceramah,,dan berharap Malaysia tidak terpalit dengan sebarang risiko yang boleh menambahkan lagi kesengsaraan rakyat

    ReplyDelete
  15. MACAI ULAS BERLAPIK DAN LEMAH LEMBUT
    RACUN PLURALISMA DAN SYIAH HAEAMJADAH
    DAH TERANG BERSULUH MUSUH DLM SELIMUT
    BARUA SINGAPORK@DAP DISINI SUDA GELABAH

    ..... BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP YAHUDI...

    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
  16. Buat saudara Shabudin dalam tulisan anda ini sedikit sebanyak ada unsur unsur pengingkaran terhadap agama!Dimana kewajiban kita umatislam yg diperintah kan berdakwah?Dimana kewajiban kita membantu saudara islam kita yg ditindas di fitnah dan dihina oleh golongan kafir?Anda tak fikir kah tu semua bila menulis rencana ni?? Walaupun saya tidak suka pada kerajaan hari termasuk Dato' HishamUdin,Tapi tindakan dia bagi PR pada Dr Zakir naik memang tepat dan saya puji .Ingat negara ini asal nya milik umat Islam dan bermajoriti umat Islam .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong awak dan awak diminta untuk melakukan seperti apa yang disarankan oleh anon 12:08

      Delete
    2. Tuan gagal sejarah Malaysia? Asal peradapan di Tanah Melayu ialah Hindu. Candi Lembah Bujang menunjukkan asal usul penduduk tempatan ialah Hindu. Pendatang Islam bermula lebih lewat dengan Batu Bersurat Terengganu. Jadi adalah wajar S Subramaniam bagi kebenaran Hadi bentang RUU tapi tidak bagi Hadi Awang bahas dan undi. Hindu boss sebenar kepada anda dan juga MP Islam BN dan Pas. Bukan saya bagitahu. S Subramaniam yang cakap.

      Delete
  17. Walaupun aku benci tahap gaban najib & co..tp Bab ni aku tak setuju dgn entry diatas..
    Hal ni bukan sesautu yg Kita boleh politikkan..
    Zakir Naik adalah saudara seagama Kita walaupun berlainan bangsa dan kewarganeraan..Sebagai saudara seagama Kita wajib membantu daripada menyerah beliau kepada org kapir(Hindu)..
    Hal yg berkaitan ceramah beliau yg gemar bercakap ttg perbandingan agama ia utk nenyedarkan Dan memberi pengetahuan ttg Islam sebagai agama akhir zaman.
    Isi ceramah Zakir Naik juga berbeza jika hendak dibandingkan dgn ularmak pas..zakir Naik menyampaikan ceramah diatas kapasiti sebagai alim,ulama tanpa Ada keinginan untuk berkuasa atau memutar belit tafsir Al-Quran atau hadis berbanding dgn ularmak pas..
    Jadi Kita sebagai umat islam,saudara seagama wajib mempertahankan Zakir Naik tanpa mengambil Kira fahaman politik..
    Politik hanyalah Dunia,Agama untuk akhirat..
    Jadi diantara kepentingan agama dgn kepentingan politik,negara..Agama mesti didahulukan

    ReplyDelete
  18. Saya ada seorg kawan bertugas ketika itu dgn SESB sdn bhd. Dia kasin dgn minah mat saleh. Isteri beliau berkerja sbg pensyarah BI.
    Isunya walaupun sdah berpuluh tahun menetap d Sabah ma c gagal dpt PR.
    Teringat cerita dia bila mengadu kat Putrajaya, jawaban Putrajaya lebih kurang begini: Its our right to issue PR to anyone we like.
    Kes DrZakir bukti keluhan kwn saya ini.

    ReplyDelete
  19. DR zakir naik 1 dlm sejuta... what's the problems... mat salleh tu mungkin pengkhianat kott...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, kalau u mau tahu, sesiapa yg telah menetap d Sabah selama 5 tahun LAYAK memohon PR. Soal dia pengkhianat atau tidak biar SB yg buat kerja.
      Brapa tahun sdah DrNaik ni tinggal d Msia?
      Little knowledge is dangerous bro.
      Banyakan membaca dan bertanya, kalau tidak kita d sini label org itu PALUI.

      Delete
  20. Apa perlu beri zakir naik PR?

    Saya melayu muslim rakyat Malaysia. Saya tak halalkan kerajaan beri PR pada zakir naik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pula nak cadangkan agar setiap orang islam seluruh dunia diberi taraf warganegara malaysia. Mereka boleh tinggal di rumah kita yang islam ni. Kita mesti tolong semua orang islam. Kalau mereka nak kawin dengan anak bini kita, maka kita wajib bagi...kalau mereka nak jadikan negara milik mereka maka wajib kita bagi..mereka rampas perniagaan kita, kita kena redha..lepss ni geran tanah kita, kita pakat pakat tukar nsma mereka, kita jadikan mereka pemimpin kita. Kita buat ni kerana Allah semata mata..
      Inilah saham akhirat namanya dan pasti syurga menanti kita..takbirrrrr.


      Delete
    2. Anoy 12.08
      Negara,bangsa Dan agama...
      Sekiranya ko letak negara Dan bangsa melebihi agama..akan keluar komen budak sekolah mcm ko ckp..
      Tapi sekiranya​ ko letak Agama dahulu akan paham maksud mereka yg tidal bersetuju dgn entry budin pada Kali in..
      Al-Quran dan hadis Ada menyatakan yg diakhir zamam akan lahir imam mahadi..yg Kita skrang tak tahu lg..apa bangsa atau taraf kewarganeraan beliau..Dan Pemerintahan Islam diseluruh dunia akan berada Pemerintahan beliau...Adakah bermaksud jika Iman mahadi dari bangsa lain,Kita sebagai melayu pada Masa tu akan menolak beliau semata2 dari bangsa lain?..Apa Ada dgn negara,bangsa kiranya Agama Kita letak dikaki?..

      Delete
    3. 16:20
      Kau tak faham ka apa yang disampaikan oleh 12:08. Kan di dahulukan agama tu. Jelas di tulis kerana islam maka kita wajib tolong seperti yang disarankan.

      Zakir naik ni dah naik jadi imam mahadi ka??

      Delete
    4. Anoy 15:28
      Ko Cuba baca balik komen 12.08..Komen yg berbentuk meganjing..Aku tak kata Zakir Naik tu nk jadi Iman mahadi atau Zakir Naik tu Iman mahadi..Yg aku maksudkan komen 12.08 lebih menagungkan bangsa,kaum dari saudara seagama..Apa yg Ada dgn bangsa,Agama, kewarganeraan sedangkan Kita ni sama disisi Allah..

      Delete
  21. MACAI SINGAPORK@KUTTY LEMBUT BERHUJAH
    BAGI PANDANGAN SKEPTIKAL DAN PROVOKASI
    SELINDUNGKAN AJARAN SESAT DAN AKIDAH
    SEKALI BERHUJAH DAH TAHU NIAT JAHAT DIHATI


    ...BERAMBUS SINGAPORK@DAP....

    ReplyDelete
  22. Saya tak pasti samada Zakir mendapat taraf penduduk tetap Indonesia,,,jika dapat taraf penduduk di Indonesia,,,rasa nya lebih baik,, dan mudah beliau datang ke Malaysia untuk jemputan memberi ceramah,,dan berharap Malaysia tidak terpalit dengan sebarang risiko yang boleh menambahkan lagi kesengsaraan rakyat,,,Moga macai 10.30 tidak terlalu extrim tanpa belajar dari kesilapan yang sentiasa di ulang2

    ReplyDelete
  23. Komen yg akan diberikan berdasarkan kepada 2 faktor.
    Faktor pertama.. Melibatkan isu agama, apabila melibatkan isu agama..Wajib Kita sesama Islam mempertahankan Zakir Naik sebagai saudara seagama Dan juga alim ulama
    Faktor kedua..isu keselamatan,perpaduan antara kaum di negara kita..
    Jadi sebagai umat Islam,wajib Kita mempertahankan beliau diatas faktor pertama..
    Kena ingat,Allah menjadikan Kita dimuka bumi sebagai khalifah..Utk beramal,memyebarkan Agama Islam..itu wajib..Tugas Kita sebagai khalifah,utk berdakwah..
    Jadi entry Kali ni aku betul2 tidak sokong budin..Sbb ko meletak kepentingan Dunia berbanding kepentingan akhirat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya faham isi hati tuan,, malah saya juga sangat kagum dan menghormati serta mengasihani Sdr. Zakir Naik,,,,,namum apa yg tuan boleh jawab jika bangsa yg berugama lain juga mahu keistimewaan seperti itu,,nak wat camner yer...

      Delete
    2. .
      .
      Itu sebab dalam Islam hubungan selama manusia itu penting. Jangan bila berdakwah atau berceramah kena jaga hubungan sesama manusia bukan hanya dalam dewan.

      Apa pun akhir nya Zakir Naik akan di serahkan juga pada Kerajaan India.. bukan sebab desakan Hindraf tetapi kerana peraturan Interpol.

      Yang bodoh UMNO.!

      Delete
  24. Habis isu kat Penang pastu Selangor pulak...habis isu membabitkan kaum cina pastu kaum india pulak. ,tu lah polisi kerajaan UMNO tambah pula nak dekat PRU dan sambut ramandhan ni paham2 je la..

    ReplyDelete
  25. Tuan Budin perbandingan agama oleh ZN membuktikan semua agama asalnya menyamai Islam berdasarkan kitab mereka.ZN tidak menghina agama mereka cuma pengikut mereka yg kepanasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu kan 4 mahzab dulu..

      Delete
  26. YA,ALLAH.. Allahuakbar..
    Aku tak pernah tertinggal baca dan komen tiap entry Kat blog budin..
    Tp entry Kali ni,aku tak setuju dgn ko budin..
    Sanggup ko nak serah saudara seagama,seorg alim ulama demi keharmonian 31 juta org?..
    Entry Kali ni menampakkan ko terlupa budin..
    Ko lupa tujuan asal Kita dijadikan Allah sbg khalifah di muka Bumi..
    Ko kena ingat menyebarkan, berdakwah adalah tujuan asal Kita sbg manusia..
    Kuasa,politik hanyalah mainan Dunia budin..
    Wajib keatas Kita mempertahankan saudara seagama walaupun berlainan bangsa,kaum..
    Entry ko Kali ni 2 x 5 dgn gesaan hindraf..
    Kena ingat budin,Kat padang mahsyar nanti Allah tak Tanya ko sokong parti Mana,ko buat apa Demi keharmonian 31 juta org..
    Hal amalan,akidah, tanggungjawab sbg org Islam kepada Allah,yg tu yg ditanya .
    Bawak mengucap budin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong komentar ini...kenapa perlu tunduk kepada sebilangan kecil penganut agama lain

      Delete
    2. Ini isu perundangan la bongok...mahkamah india keluar waran tangkap terhadap rakyat dia. Jadi lebih baik dia balik secara sukarela. Kalu keluar interpol red notice, pdrm kena akur jugak sebab kita sebahagian dr interpol. Kalau tidak, negara2 lain tak akan beri kerjasama ngan kita nanti. Look at the bigger picture. Lagi pun hal isu pr dia ni, kenapa zahid dedahkan buat masa ni? Jelas sangat ada agenda politik dalaman umno.

      Delete
    3. .
      .

      Betul lah cakap MALAYSIA BARU..

      Kerana Zakir Naik di suruh bawak mengucap!

      Tahu kah tuan di dalam keluarga India ada yang beragama Hindu dan ada yang beragama Islam.

      Apa perasaan keluarga Penceramah Ustad Ravi yang telah berjaya menunjukkan toleransi agama dalam Islam?

      Dalam Islam keadilan bukan pada bilangan.. please lah

      Apa kah dengan niat menyelamatkan berjuta-juta orang Islam, tidak di ambil kira? Dalam satu juta sahaja mungkin lahir 10 Zakir Naik..

      Delete
    4. Anoy 12.03
      Sebelum nak kata org bongok..
      Ko baca Dan hadam dulu,entry budin..Tajuk entry..isi entry..
      Ni bukan pasal perundangan Dunia..Ni mengenai kewajiban Kita..Kewajiban Kita kepada Allah S.W.T.
      Agama lg bigger picture darpada undang2 Dunia Interpol..
      Isu PR ni zahid dedah sbg langkah untuk meyelamatkan diri Dan politik beliau yg terancam dgn pelantikn hisamuddin sbg menteri khas.

      Delete
  27. Saya faham isi hati tuan,, malah saya juga sangat kagum dan menghormati serta mengasihani Sdr. Zakir Naik,,,,,namum apa yg tuan boleh jawab jika bangsa yg berugama lain juga mahu keistimewaan seperti itu,,nak wat camner yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer Tak yer jugak,,,nak kekal kan kuasa di luluskan jugak,,,,kah kah,,kah,,,nengok apa dah jadi kat Batu cave

      Delete
  28. Nalaysia ini nama saja negara islam tapi perangai pemimpinnya lebih teruk dari org kapir penuh dgn rasuah dan menipu

    ReplyDelete
  29. Apa kata zakir naik ceramah dan SEDARKAN dulu orang politik bahawa mencuri duit rakyat dan menyalah guna kuasa adalah haram.

    ReplyDelete
  30. Artikel ini menyerlahkan kejahilan tuan dalam agama.
    . Lari dr India bkn bermakna lebih takut manusia drpd Allah. Kalau begitu tafsiran tuan, maka Nabi saw juga takut kepada manusia kerana lari(hijrah) drpd org kafir mekah? Kalau Nabi saw x berhijrah (lari), maka tuan sekarang masih beragama hindu.
    . Usul supaya ZN kembali ke India. Nabi saw kembali ke Mekah bersama ribuan umat islam madinah. Bukan seorang diri. Dan umat islam madinah melindungi dan berjuang bersama nabi saw. Mereka x hantar nabi saw ke mekah walaupun diminta oleh pembesar kafir mekah.
    . ZN dlm bidang perbandingan agama. UKE dan UAI dlm bidang Fekah, imam ghazali dlm bidang tasauf. Kepakaran dlm bidang masing2. Jika UKE atau UAI bercakap perbandingan agama mcm ZN, maka banyak lompang kerana bukan kepakarannya.
    . Kebanyakkan hujah ZN berdasarkan tafsiran agama lain dlm hal yang berkaitan ketuhanan dan punyai kaitan dgn islam. Spt, nabi muhammad saw disebut dlm bible dan kitab hindu. Atau kenapa tuhan islam satu, trinity dlm bible atau berbagai tuhan dlm hindu. Adakah tuan faham apa yg disebut dlm kitab hindu? Sy x faham dan sy rasa UKE dan UAI pun x berapa faham, tapi ZN faham, tahu dan hafal kitab hindu.
    . Adakah tuan rasa umat islam di malaysia terlalu jahil, bodoh dan xtreme hingga boleh menyebabkan huru hara? Sudah berapa kali ZN berceramah di malaysia dan sudah berapa ramai org hindu yg dibunuh disebabkan ZN? Sy rasa jawapannya ialah kosong. Rusuhan atau tunjuk perasaan pn tidak.
    . Apabila tiada ilmu, baik islam atau hindu, maka beginilah jadinya. Perbandingan agama oleh ZN itu juga salah satu ilmu yg perlu kita sebagai org Islam tahu.
    Bukan hanya umno yg politikkan ZN, malah tuan juga sama.
    Renungkan lah...
    Untuk diri saya juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong kau dan kau baca saranan anon 12:08.

      Delete
    2. Saya sokong tuan,,,untuk berceramah memperjuangkan islam dan memperkasakan ilmu agama amat di sanjung tinggi malah di alu2kan ,,namun sehinggakan dapat pr amat tak sesuai dan mengundang masalah lain pulak di negara majmuk Malaysia yang tercinta

      Delete
    3. Isu PR bukan bidang kita. Tp aku setuju diberi PR kepada sesiapa yg layak, walaupun kpd org yahudi yg menentang zionis.
      . Masalah akan sentiasa ada. Kerna itu kita perlukan ilmu termasuk ilmu mengenai agama lain spt yg dibicarakan oleh ZN. Kalau kita x ilmu, bila berdakwah dgn sami atau pendeta yg pandai, camna kita nak lawan balik.
      . Itulah pentingnya ilmu, iman dan amal.

      Delete
  31. DEMI KESEJAHTERAAN DAN KEHARMONIAN
    PUAK PLURALIST SYIAH MULA BERMADAH
    HAMPIR SEABAD DUK DI BOMI BERTUAH
    ADA AGAMA DAN ANUTAN YANG DITERJAH..?
    TAK PAYAH NAK LAYAN PUAK HARAMJADAH


    ....berambus barua singapork#dap....

    ini kali lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ni mai pulak dah..dah makan ubat ka belum...

      Delete
  32. Setuju dgn pandangan Budin. Ni lah jugak pandangan majoriti umat islam kecuali pandangan pelampau agama..yg sangka diri lebih islam dari org lain dn yg sangka dpt lesen dari Allah kutuk agama lain.
    Zikir terlibat dlm aktiviti money laundering dn adalah seorang penjenayah. Hanya dMsia shj aktiviti ni di lindungi iaitu pencuri 1mdb yg menggubal wang curi 1mdb sebanyak rm2.5billion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar tu Bro 12.40,,
      Puak ni bukan saja melampau ,,,malah terlalu gelojoh nak menunjukan mereka lah terlebih islamik yang sentiasa dahagakan puji2an dan sanjungan

      Delete
  33. .
    .

    Tuan, berhijrah tak sama makna nya dengan cabut lari.

    Ibarat pekebun tahu masalah tanah tak subur maka pekebun pun cari lah tanah yang subur.

    Nabi saw tidak takut pada musuh tetapi Baginda saw menyedari sukar untuk mengembangkan Islam di Mekah kerana orang Mekah ramai bangsawan yang kaya-raya.

    Saya ingin bertanya adakah Kerajaan akan membenarkan Pengarah drama bikin satu drama yang menyelitkan dialog yang mempersoalkan kepercayaan agama lain untuk tujuan berdakwah?


    Itu sebab di awal lagi telah di katakan kita tak perlu kepakaran seperti Zakir Naik..sebab dia memecah-belahkan masyarakat . Kalau nak, kita ada Ustad Ravi..

    Dan pasal belum ter jadi perkara buruk seperti pertumpahan darah dan rusuhan, elok lah Zakir Naik di hadapkan kepengadilan India. Mungkin kalau ada mahkamah ketika zaman Nabi, Nabi saw tidak akan berhijrah.. Tetapi masa itu Ketua-Ketua kaum menguna katung emas sebagai upah membunuh Muhammad saw. Bukan untuk di bicarakan.


    Kalau Zakir Naik ada ilmu tasawuf atau usulludin, dia tak akan sibuk dengan agama lain kerana ke dua-dua ilmu tersebut akan memyibuk kan dia..




    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul pandangan saudara, saya sokong.

      Delete
    2. Dr segi makna, hijrah dan lari adalah sama. Sr segi tafsiran, memang berbeza. Cuma dlm isu ini, matlamatnya adalah sama. Berpindah dr india dan mekah yg dikuasai org kafir ke kawasan yg dikuasai org islam. Supaya dakwah islam dapat diteruskan.
      . Utz Ravi dan ZN, dua2 menyampaikan ilmu. Kalau anda menghargai ilmu, anda aakan sokong kedua2 nya. Sepertimana mazhab shafie dan hambali. Kedua2 nya ahlul sunnah tapi byk perbezaan yg ketara. Apa yg penting ialah ilmu yg disampaikan dan sejauh mana anda faham tentang ilmu tersebut.
      . Mahkamah ialah istilah masakini dan lebih formal. Dizaman nabi saw juga ada mahkamah, tapi x secara formal mcm sekarang, dgn lawyer bagai... mahkamah kafir quraisyh memutuskan utk membunuh nabi saw. Dan hijrahnya nabi saw adalah petunjuk dan hadis, bhw perlu kita lari dr puak2 kafir kerana islam dan dakwah. Sebagaimana perlunya kita ke kaw org kafir kerna islam dan dakwah.
      . Kalau anda tahu dan faham tentang ilmu tauhid, fekah, tasauf, usuluddin dan lain2. Nescaya anda akan jadi seperti ZN. Mungkin lebih lagi hebat drpd ZN dalam berdakwah kerana anda tahu apa tujuan dan matlamat hidup anda.
      . Fahamilah ayat pertama yg diturun

      Delete
  34. mr syed albudin.

    ibarat sekog kerabau bawa lumpog, habih terpalit kerabau yg laen ,sampe suma mengelupog.
    kalu india nak balik warga depa elok serahbalik saja zakirnaik pd india.
    solosai masaalah.
    nak pertahan pabenda.ulamak dlm negara pong lagi hebat dari zakir naik.
    contoh ulamak dlm pas, suma hebat-hebat belaka.kalu ulamak amno lg hebat sampe tak dpt d sangkal kehebatanya.
    lg pulak india punyai firepower yg byk.
    kalu meriam pong malaisa tak dpt nak saing.ingeris pong takut dgn meriam india, punya rame sampe penoh pantai depa susun depa punya meriam.
    amno haramjadah mmg takbleh harap .
    pasai amno barua cina yg mnjd dalang pelinkop mlayu dan islam dlm negara.
    pasai amno cina mnjd toke,mlayu mnjd kulibatak cina sampe mampuih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kasi solosai ini masaalah, kita hantar dia balik india, kita pun tak payah nak pocah bolah..

      Delete
    2. Hantar semua keling keling balik india sekali dengan zakir naik! Ada ic ke takde ic ke, BERAMBUS SEMUA SEMUA sekali. Dtg menyemak kat sini buat apa? mamak ke hindu ke paria ke brahmin ke jantan ke betina....semua balik india. Malaysia do not need you. Kita dh ada negro sebagai wakil kulit hitam.

      Delete
  35. Sebg org Islam,kita kagum dgn ilmu yg dimiliki oleh dr Zakir,ditambah keberanian beliau menyampaikan ilmu yg dimilikinya kp audien,perbandingan agama memang bidang dan kepakaran beliau,beliau boleh menghafal kitab2 rujukan agama tertentu spt hindu ,kristian dan dsb.
    Namun berdakwah perlu dijalankan secara berhikmah,spt yg dilakukan oleh rasulullah,dlm contact negara kaum majmuk,isu agama sgt sensitif,lebih2 lagi dikaitkan dgn kepentingan politik,oleh itu kebijaksanaan amat perlu utk menyelesaikan masalah ini....
    Oleh itu berhati2lah kwn2 apbila kita memberi hujah,supaya hujah kita tidak disalah tafsir,kononnya anti Islam,anti kristian,anti hindu.
    Allah menjadikan kita dp pelbagai keturunan,warna kulit,anutan-utk kita saling berkenal-kenalan dan mengasihi,bagi pemimpin negara,cuba rujuk kembali Piagam Madinah......sejarah tak pernah berbohong,sebaliknya wajar dijadikan bahan pengajaran........
    Ubat wp pahit,perlu ditelan,utk menyembuhkan penyakit.

    ReplyDelete
  36. Awas ada musuh dalam selimut.... hapuskan musuh ini.... musuh yang dulu sekapal dengan lgbt.. pluralist.. gay

    ReplyDelete
  37. Salam.
    Dr. Zakir tak pernah paksa sesiapa bersetuju dengan beliau. Fakta dan bukti beliau dari semua kitab agama Samawi. Beliau mengajak manusia berfikir. Don't take things for granted. Apa agama anutan kita sekali pun. Open forum. Boleh bertanya tanpa halangan.

    Kita penyokong PH sangat teruja dengan forum, debat dan ceramah. Methodologi politik mutakhir. Tapi pelik bila soal agama kita tak boleh menerima debat ilmiah terbuka. Walhal tiada siapa yg paksa untuk kita menyatakan agama itu benar atau salah. Bukan kah ini methodologi Al Rasul dahulu.

    Kita tak tau apa yg ada di hati manusia sedang malaikat juga tidak tau. Biarlah itu atas urusan Allah. Ambe sokong ZN terus di Malaysia selagi tiada mudharat yg lebih besar. Rasul tak mengocak keharmonian kaum tetapi mengocak rasional pemikiran dari taklid buta tuli..walau sebagai Islam sekali pun.

    Wallhualam.

    ReplyDelete
  38. Terus terang artikel tuan budin kali ini sangat mengecewakan..

    Anda hampir melukakan hati orang melayu dan umat islam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk mengubat kelukaan hati orang melayu dan umat islam sedunia maka eloklah di ikuti saranan anon 12:08.

      Delete
    2. Sedihnya dengan nasib yg menimpa keatasmu anon 1352..akalmu tak sempurna..saranan dari anon1208 orang yg serupa dgnmu..kurangnya zat yg baik pada otakmu..

      Delete
  39. Taksub politik membutakan mati hati. Sanggup kita serah seorang pendakwah untuk diseksa oleh sebuah kerajaan hindu chauvinis. Kerajaan yg menyiksa org islam dinegaranya. Inilah akibat politik pembangkang dan terlampau percayakan media kafir seperti FMT dan Mkini. Berapa banyak fitnah kita sebarkan akibat taksub ini. Beringatlat hari pembalasan.

    ReplyDelete
  40. Ambe pasti ZN sebagai ulamak sewajarnya faham disiplin Islam yg lain selain perbandingangan agama. Tasaewuf adabiah. Niatnya sekalian pendakwah kevintaan pada umat untuk kembali kepada Rabb. Beliau sangat sopsn dengan Tun. Mungkin boleh jadi jambatan untuk lebih mengenali iklim politik dan sensitiviti di Malaysia.

    ReplyDelete
  41. "COMPARISON" TAJUK YANG ZAKIR NAIK BAWA
    "INTERFAITH" PULAK SLLU DIGUNA ALJUBOORI
    NAMPAKKAN BEZA ANTARA KEDUA DUANYA
    PENGKHIANAT AGAMA DAN ISLAM PERLU DIAWASI



    ....... berambus barua pluralist & syiah murtad ....

    ReplyDelete
  42. Kalau adun rempah agama, dgn masok rencah bangsa sikit, mmg lompat hepi dangdut la Samseng A9 dan Squid Qseben ni. Siap main drift kasi panas, off allignment, off tajuk. Diversion 180.
    Takpa, biar mcm manapun RAKYAT TaTtap kenal dan TAK KAN lupa lobang idong 1MDB dan Jho Low, Ipic src, dsb dsb.

    Bab ZN mmg titian dari benang yg sgt halus,
    Nanti Tn Budin dan Mufti Asri rumuskan la tu., sabar.

    Bab PR kena tanya KDN, biasa la tu, cepat tanya, jgn sabar.

    ReplyDelete
  43. Kes jung nam dgn zakir naik adalah sgt berbeza..

    Buat perbandingan dgn lebih mendalam lagi tuan budin..

    Kestabilan kaum adalah datangnya dari kesedaran diri sendiri..

    Knp kita pertikaikan zakir naik,bagaimana pula dgn hindraf..?hindraf lebih ekstrim dan pernah memalukan negara..mereka ini yg byk memanipulasi cerita sebenar dan membuat provokasi melampau!!

    sepatutnya puak hindraf ini dilucut kerakyatan dan hantar balik ke negara asal..!

    ReplyDelete
  44. JungNam dah mati..bagi kat Kirea Utara pun apa ada hal. Ni Zakir dok hidup lagi. Sembelih lembu di India pun kena belasah sampai mampus... alamatnya balik India terus 'hilang' la. Rasanya kalau hantaq Zakir balik India..elok juga pulun kutip semua pendatang India..hantaq balik India jugak. ... (yg ni pelik pasaipa Waytamoorrthy tu tak sibuk dgn pendatang haram India yg lebih menjejaskan keselamatan negara..). Dia ni waytamoorthy atau AUTAMORETHY@autamoorthy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hindraf telah lama diharamkan. Knp tak tangkap saja waytamoothy ni kerana masih menggunakan platfom hindraf pelampau ni. Terang2 gangster

      Delete
  45. Tak boleh ke dalam isu ini,kita mencontohi perjanjian " Hudaibiyah " semasa zaman Rasulullah saw?. Minta pencerahan dari sahabat sahabat?.

    ReplyDelete
  46. Haha... yang ini saya tidak setuju dengan tuan shahbuddin.

    ReplyDelete
  47. Saya sangat setuju dengan artikel tuan budin.zakir naik ini manusia bermasaalah , kalau tidak bermasaalah tidak akan dia melarikan diri ke negara lain.Di india dia ini tidak laku sebab kebanyakkan orang lebih bijak dari tipu daya zakir naik.

    Apa kejadahnya fakta zakir naik, suka banding membanding agama, macam dah tiada isu lain yang lebih berfaedah.Negara sendiri x laku pergi ke negara lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku kalau terpaksa membanding banding kemudian terpaksa mengkaji apa yang aku ada dengan apa yang orang lain ada, maksudnya aku tak yakin la dengan apa yang aku ada. Kalau aku yakin aku tak kaji dan banding banding dah. Tu aku la..

      Delete
    2. Zakir naik ni datang kemalaysia kemudian cerita kat kita yang memang islam ni, bahawa islam ni betul dan agama hindu tak betul. Siap buat perbandingan lagi dengan agama lain.

      Bukankah kita dah lama tau.. atau kita masih tak yakin dengan islam kita ni, maka dengan itu kita masih memerlukan bukti kebenaran islam kita ni...

      Beliau sepatutnya berani bercakap didepan khalayak orang bukan islam tentang hujahnya, terutama di india supaya semua orang hindu peluk islam. Beri kesedaran ni pada orang bukan islam...adakah beliau berani...

      Delete
    3. Korang je kata banding. Padahal dia jawab soalan yg ditanya, so dia refer lah segala kitab yg dia hafal termasuk injil, hindu, alquran dll.

      Dah bagi maal hijrah, anugerah pahlawan dan pr takkan nak ambil balik...buruk siku.

      Sebaiknya polis india, polis msia dan zakir bincang dan cari jalan penyelesaian.

      Delete
    4. Anon 15:06 .

      Janganlah berburok sangka . Saya mengaku bukannya ahli yang bijak dalam bab bab ugama .

      Tetapi di dalam perihal Zakir Naik ini ,apa yang anda kata adalah tidak betul .
      Dr. Zakir adalah seorang doctor perubatan , bukannya ustaz , tetapi lebih di kenali sebagai 'theologian' . Di akui seluroh dunia beliau adalah pakar dalam bidang banyak ugama ugama besar . Pengetahuan beliau didalam bab bab ugama saperti Kristian , hindu apatah lagi Islam memang tidak dapat di sangkal . Olih yang demikianlah beliau mampu membuat olahan keatas ugama ugama tersebut .

      Anda juga mengatakan yang Dr Zakir Naik tidak laku di India ??

      Taukah anda , ceramah Zakir Naik di India tercatat di dalam "World Guinness of Record" sebagai perhimpunan terbesar dengan hidirin lebih dari 1 juta ! Inilah yang di takuti olih kerajaan fundamentalist Hindu India ini .

      Sekali lagi ingin saya nyatakan perbedzaan pendapat serta pandangan saya dengan tuan admin .

      Delete
  48. Zakir naik orgnya ilmuan islam. Tak ada pun yg dia menghina tuhan tuhan agama lain. Dan tak salah malaysia bagi pr kpd out standing person macam zakir naik ni. Satu lagi jangan kita terikut ikut rentak org bukan islam ni. Kalau pun pandangan beliau tak selari dengan apa yang kita kehendaki, kita kena rujuk balik kpd alquran. Allah suruh kita berkasih sayang antara mukmin dan bertegas pd bukan muslim. Bangsa dan negara bukan jadi ukuran

    ReplyDelete
  49. Elok sangatlah di hantar Haji Hadi dan Abduh ke India bagi bincang dengan kerajaan India untuk melepaskan tuduhan ke atas Zakir Naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saranan yg sangt rasional. Dan KDN kena selesaikan hal pemnerian PR dgn PR yg baik.
      ramainya pegawai KDN yg bergaji yinggi tentu berkemampuan, layak.
      Semsong A9, dan Sqiid Qseben tentu boleh dikambling utk main peranan positif ini.
      Kalaipun nak PRU, tak manis bangkitkan risiko kucar kacir agama bangsa?
      Selamat Attack Mode.

      Delete
  50. Negara india bukan ikut undang2 sangat pun. Ramai gadis india yg dirogol secara berkumpulan tapi lepas bebas.
    Kes zakir ni shahbudin nak suruh ikut undang2. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Standard macai DAP, redah je, betul salah dosa pahala belakang kira. Ada artikel ada masyuk. Kalau takde belapar la budak2 kat rumah. Tanggungjawab bini la kena rebus batu sementara nak fikir fitnah baru.

      Delete
  51. Kalau beginilah pemikiran blogger Pakatan Harapan, jangan haraplah nak menang PRU. Umat Islam yg rasional pasti tak setuju penulisan Budin ni. Harap ini bukan pemikiran majoriti penyokong Pakatan Harapan. Maaf, penulisan kali ini sangat dayus. Zakir Naik lebih tahu kejahatan pelampau Hindu. Tuduhan jenayah itu dibuat oleh pelampau Hindu. Budin jangan berlagak pandir dalam soal adil. Melindungi Zakir Naik yg mempunyai PR sah adalah kewajipan kita membantu beliau yang mencari perlindungan. Jangan persoal keadilan Allah, tapi persoal sejauh mana kita berlaku adil terhadap orang yg diancam keselamatannya oleh pelampau-pelampau penyembah berhala. Ketika pembesar Quraisy ingin menghukum Rasulullah, baginda berlindung di Madinah. Adakah Budin juga ingin bertanya sama ada patut penduduk Madinah melindungi Rasulullah yg diburu oleh negaranya? Maaf. Jadilah blogger yang bijak bukan bahlol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Membaca komen pengkhianat negara bawah Najib, amat terdesak nak hidup api sentimen perkauman dan agama supaya rakyat terutama orang Melayu hilang rasional dan kedaulatan sendiri. PR kepada seorang seperti Zakir Naik yang disahkan bermasalah daripada segi keharmonian dan hidup bermasyarakat di Malaysia, ada tuntutan jenayah pengubahan wang haram yang perlu didakwa di negara sendiri, tidak faham bahasa Melayu dan adat resamnya, tak tahu politikal isu dalaman negara malah bukan lahir di Malaysia! Ini pengkhianatan tertinggi untuk Melayu oleh Umno BN di bawah Najib. Sangat jijik dan hina untuk jadi isu politik. Just go to hell you traitor Samsung A9!

      Delete
    2. 2150 hang nak angkat Indian jadi Nabi pulak no? Adoiii.. astaga.. Mengucap. PR bukan suaka politik nak lindung jenayah. Riza Aziz nak cabut dari US dulu guna Diplomatik Visa bapak tiri. Mak dia mak cik bodoh saja pada DOJ. Hahaha!!!

      Delete
  52. Anon 21:50
    Apa yang di tulis olih Tn Shahbudin itu adalah pendapat dia . Di harapkan beliau mengkaji semula pandangan beliau berdasarkan dari komen komen yang di beri ....insyaallah .

    Anon 23:25 .
    Jenayah apa yang telah di lakukan olih Dr Zakir Naik ??
    Apabila fanatic fanatic Hindu yang di sokong olih BJP , membakar hingga rebah kebumi Masjid Barri , apakah tindakan yang di ambil olih kerajaan India ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak dak jenayah apa pasal minta disiasat di neutral ground? Neutral ground mana boleh tangkap penjenayah? Yang dia wajib buat pertahan diri dari dakwaan. Macam Anwar dituduh dan tahu akan dihukum. Ada lari ke neutral ground tak pi court? Ini manusia agama Islam kena pertahan diri, harta dan negara. Hang sokong pelarian buat pa? Nak bukti macam mana surat waran kerajaan India bagi 3 kali dia tak patuh? Ini warganegara apa Malaysia boleh kasik PR, Tokoh Maal Hijrah dan nyaris pulau?? Gila nak main sentimen agama sebelum PRU sunggoh Najib Razak noo..

      Delete
    2. Yolk 01:18

      Menghantar Zakir Naik ke India utk di bicarakan samalah saperti menghantar Jung Nam yang masih hidup ke Korea Utara .

      Delete
  53. Inilah propaganda umno mak alih tumpuan rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiket depa nak kaut undi simpati Melayu Islam yang mudah kena tipu. Zakir Naik tak tau dia jadi umpan saja guna PR. Dia ingat Malaysia betul nak lindung. Habis PRU babai Zakir get lost to India.

      Delete
  54. Pembangkang tak ada harapan menang PRU. Rakyat sokong BN bukan sebab BN kuat tapi sebab pembangkang bodoh. Isu Zakir Naik pun masing2 pemimpin pembangkang berebut-rebut nak tunjuk bangang.

    Konon nak suruh Zakir Naik contoh keberanian Anwar, tapi pemimpin pembangkang sendiri seorang pun tak ada yg memeliki keberanian Anwar. Patutlah Pas lari, rupa-rupanya Pakatan Harapan ini dah jadi sarang Taghut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini contoh ayat cytrup Umno yang gagal nak guna sentimen agama Zakir Naik untuk pengaruh Melayu Islam. Nada kecewa sebab umpan PH tak makan. Penyokong PH tetap hentam Najib yang guna Zakir untuk sokongan politik sahaja. Najib, Zakir Naik pesan rambot bini hang burok macam tahik butir. Pakai tudung no..

      Delete
    2. Pesan kat bini Najib je?? Bini Mahathir tak nak pesan? Dyana Sofya DAP tak bak pesan? Anina Saanudin BERSATU tak nak pesan? Siti Kassim DAP tak nak pesan? Inilah pemikiran pembangkang.. sempit dan semput.

      Delete
    3. Assalam tuan budin. Byk artikel saya sependapat dgn tuan. Tapi artikel kali ni saya tak sependapat.


      Tetapi, untuk apa perbandingan salah dan benar antara agama itu diperbesar-besarkan dan dibenarkan berlaku? Apakah jika itu kepakarannya, maka Dr. Zakir wajar melakukannya di mana-mana?

      Jawapan pada soalan tuan budin adalah dakwah. Dr zakir berdakwah pada bukan islam tentang islam dlm bab perbandingan agama. Saya rasa nabi2 pun dakwah juga dgn bandingkan agama utk manusia kembali ke jalan yg benar.

      Isu pr dr zakir tak sangkut dgn isu kerja dakwah beliau. Pr dr zakir kena tanya menteri yg terlibat bukan dgn menghentam dakwah dr zakir.

      Saya byk yg setuju dlm tulisan tuan tapi dlm bab ni tuan lebih pada politik.

      Apa pun tahniah sbb tuan berani delete komen2 yg tak membina dan memaki dari anon dan malaysiabaru

      Sesiapa pun anda. Jaga lah adab dlm beri komentar.

      Yg salah kita kata salah. Yg benar kita benarkan tapi bukan dgn cara salah (harap tuan malaysiabaru jgn memaki) walau utk kebenaran.

      Matlamat tak menghalalkan cara

      Ini sebuah teguran nasihat.

      Delete
  55. Budin, Zakir Naik tu bukan orang politik. Hidup matinya untuk menyebar dakwah. Dia berhadapan dengan musuh-musuh yang bersumpah mahu membunuhnya. Budin, berhentilah menyerang Zakir Naik. Gunalah bakat kamu untuk membantu Zakir Naik bukan menyemarakkan lagi api kebencian di kalangan musuh-musuhnya.

    ReplyDelete
  56. Budin, Zakir Naik tu bukan orang politik. Hidup matinya untuk menyebar dakwah. Dia berhadapan dengan musuh-musuh yang bersumpah mahu membunuhnya. Budin, berhentilah menyerang Zakir Naik. Gunalah bakat kamu untuk membantu Zakir Naik bukan menyemarakkan lagi api kebencian di kalangan musuh-musuhnya.

    ReplyDelete
  57. Tahniah tuan atas sikap terbuka dengan kritikan. Ramai penyokong Najib (seperti anon yang panas di atas bila Rosmah ditegur) bersikap emosional dan bukan atas dasar spiritual. Tuan mengupas isu Zakir Naik secara rasional berlandaskan undang2. Paling penting lebih menjurus keharmonian kaum, agama, bangsa dan kepercayaan yang telah hidup bersama di Malaysia. Sikap ini akan mengurangkan kes2 ekstremis dan pelampau agama juga kaum yang menjadi kanser dalam masyarakat. Ada banyak kaedah dakwah telah diamalkan sejak Nabi SAW wafat dan jumud aka sempit dalam skop dakwah yang maha luas adalah satu jenayah. Contohnya jihad disempitkan dengan perang terhadap kafir tak kira siapa! Moga kita dijauhkan dengan mereka yang emosional terlebih ini. Ammiinn..

    ReplyDelete
  58. Bila aku baca tulisan Budin ni baru aku faham haluan pemikiran Budin. Kearah liberal juga. Semuanya sanggup gadai dan serah asalkan dapat jaga hati org kafir. Di mana rasa ketinggian Islam kamu? Nak berbuat baik sampai kita tak boleh berdakwah membandingkan kebenaran agama kita berbanding agama lain. sedangkan sikafir hari hari meninggikan agamanya sikit2 sehingga jadi level sama rata dgn agama Allah. Kemudian mrk akan hapuskan keistimewaan agama kita di tanah melayu ni sebaik mrk.berkuasa.

    Naif sungguh set set kamu.budin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..cer check iman mung. Mung tulis tu saja dah menunjukkan mung sokong liberalisasi. Agama lain setaraf Islam tu tak ada dalam kamus orang beriman. Mung sokong liberal ke mung tak paham menda itu liberal? Ke mung jenis base bodoh ikot Lebai sesat?

      Delete
    2. 1944 penyokong Zakir Naik yang sokong liberalisasi. Gilr isim !

      Delete
  59. Budin, aku rasa kau ni salah pasal agama...mana ada dalam ayat Quran Allah mencipta pelbagai, hanya Islam yang Allah iktiraf, selain Islam adalah jalan taghut dan iblis, maka perlu diperbetulkan bahawa Dr Zakir bukan mengatakan agama Hindu, Buddha, Kristian tak betul, cuma beliau menyampaikan mesej bahawa ajaran asas agama tersebut yg di bawa pengasasnya mempercayai Tuhan itu Esa, Rasullulah pesuruh Allah, Allah tiada mempunyai imej atau wajah seperti yg manusia sesat gambarkan dlm bentuk berhala....cuba dalami dan fahami mesej dakwahnya dan bukannya menulis hanya untuk memuaskan hati Subramaniam, Tok Sammy atau Lim Kit Siang....anda seorang Islam...jagalah iman anda sebaik-baiknya...jgn kerana nak pengaruh dunia, agama ditolak tepi...

    ReplyDelete
  60. Nasihat saya semua penyokong Zakir Naik ambil ujian fikrah dan falsafah anjuran Merdeka Center. Rupanya ramai yang liberal tapi sokong Zakir Naik. Ini kecelaruan fikrah dan falsafah yang memalukan.

    Apabila Zakir diserang dan hujah liberal digunakan seperti beri perlindungan kerana dia sama kita walaupun buat jenayah dan paling terbaru agama lain sama taraf Islam, sebenarnya sudah lari jauh daripada ajaran Al Quran dan ceramah Zakir Naik sendiri.

    Tepuklah dada tanyalah iman. Ajaran pemikir liberal kah yang anda anuti atau agama Islam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merapu punya komen. Ujian fikrah hotak hang. Dunia islam sibuk membincangkan hal kesalamatan Zakir Naik hang sibuk nak meliberalkan orang. Bodoh piang punya budak.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...