Tuesday, 18 April 2017

BAGAIMANA AGAKNYA JIKA NANYANG DAP YANG PUNYA?


Bersikap pemaaf dan sedia memaafkan memang tindakan terpuji dan itulah yang selalu diajar, ditanam dalam hati serta didendangkan ke telinga kita sejak kecil lagi.

Kemudian kita turut diberitahu, Tuhan pun amat pemaaf dan Nabi Muhammad SAW juga demikian sifat terpujinya.

Lalu, sebagai manusia dan sesama manusia, tidak ada kita sebab kita tidak boleh menjadi pemaaf dan memaafkan orang lain.

Dengan demikian, apabila Hadi Awang mengajak mengajak umat Islam memaafkan akhbar Nanyang Siang Pau kerana menyiarkan kartun monyet baru-baru ini, beliau setidak-tidaknya masih ada sifat terpuji yang diajar Tuhan dan Nabi.
Kenyataan Hadi adalah susulan Kementerian Dalam  Negeri sendiri memaafkan kesalahan akhbar yang menjadi milik MCA itu dan tidak mengambil apa-apa tindakan terhadapnya.

"Saya dengan ini mengajak umat Islam yang terguris dengan penerbitan karikatur berkenaan agar dapat bersama saya memaafkan pihak akhbar berkenaan, dengan harapan agar ianya tidak berulang lagi di masa depan.

"Semoga dengan tindakan memaafkan ini, kita sama-sama dapat terus komited menyuburkan keharmonian dan sifat saling faham memahami dalam masyarakat," tegas Hadi lagi.

Alhamdulillah....

Cuma, dalam Hadi bersikap begitu pemaaf kepada Nanyang yang menjadi milik MCA, bagaimana agaknya jika akhbar tersebut merupakan milik DAP?

Adakah sikap pemaaf beliau masih sama juga?

Dalam masa yang sama, jika Hadi boleh memaafkan akhbar Nanyang yang mempersenda Akta 355 dengan menyiarkan kartun monyet, mengapa mereka yang seagama yang menjadi musuh politiknya digelar dengan pelbagai panggilan - daripada kafir, taghut, assabiyah, munafik, biawak, syaitan besar dan syaitan kecil, barua dan macam-macam lagi?

Kenapa beliau tidak bersikap pemaaf kepada mereka, sebaliknya suka melabel dengan panggilan-panggilan yang kasar serta meloyakan?

Mengapa dengan akhbar milik MCA saja Hadi begitu tebal sikap pemaafnya dan seolah-olah menampakkan begitu murni jiwa dan hatinya, tetapi tidak kepada pihak-pihak yang lain?

Bukankah jika dengan semua orang tanpa memilih bulu, Hadi bersikap pemaaf, sudi memaafkan serta tidak memanggil orang lain dengan panggilan yang kasar, Islam itu terlihat begitu indah dan dapat menyejukkan ruang-ruang kalbu? (ShahbudinHusin 18/04/2017).

104 comments:

  1. FuUuccCkKk...kikikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. lunakkan bahasa ko keris, ko blaja dgn guru mane nie... tp tak pe, nnti ko mohon maaf yea dkt tuan blog nie...

      Delete
    2. Hello brother, store kunyit tu dh baik ke..

      Abg non tanya ada air cond atau tak ada air cond

      Abg non mintak diskaun krn dh tau keris berayun layan gagak afrika.

      Tentu dh lohong store kunyit tu.

      Kikikiki..///

      Delete
    3. Terbaik anon 1145 tegur keris berayon yg slalu guna bahasa kotor. Takda bahasa. Takda adab. Semua org boleh bagi pendapat masing2 tapi jaga la bahasa. Bahasa keris berayon sgt buruk. Harap perangai tak buruk. Terimalah teguran

      Delete
    4. Apa lagi yang bolih di kata ?

      Bukan salah ibu dia mengandungkan dia .

      Kemungkinan besar bapak dia tersilap haribulan kot masa tengah 'buat' dia ?? Itu lah dia istilahkan diri dia "keris berayon" . Tak taulah dia nak ayon kat siapa pulak keris dia ?? Yang ada anak gadis sunti tu jauhkan diri dari mangkuk hayun ni . Di khuatiri melahirkan zuriat yang lebih berayon dari dia >>>

      Delete
  2. Nanyang..MCA punya....Hadi dh diarah olih Tuan dia utk maafkan Nanyang. Klau Dale punya, Tuan dia Marti suruh maki hamun, 'paper butir taik Spore Nanyang'...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ralat.


      Nanyang di miliki tan Sri tiong (timber king ) dulu gaduh sama MCA....dia org Sarawak..

      Marah betul komponen BN kpd RUU..

      Delete
    2. Pasca Pru 14,ni barua jibby rosy tu tiong kasi rehat kt kamunting lama sikit.

      Delete
  3. Salam. Adakah itu ucapan pertama yg tertitip di mulut.

    ReplyDelete
  4. And you call najib's umno led government kissed in the butt by hadi's PAS islamic???????

    orang buta tahu dan bisu tahu dan orang pekak pun tahu

    ReplyDelete
  5. Saya setuju apa yang Tun Dr.M katakan... "PAS adalah malpertaka kepada Islam & Melayu".

    Tertubuhnya PAS pun adalah kerana WANG.
    Itulah hakikat sebenarnya. Agama menjadi tunggangan untuk mendapat Kuasa, harta & WANG. 'Berkawan' dengan UMNO-Najib adalah jalan paling mudah untuk mendapatkannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sebab tu saya cukup heran bila:

      1) Tiada laporan polis dibuat oleh mana2 NGOk hatta oleh makhluk pas sekalipun (setakat bawak manila kad je - tahap budak sekolah)

      2) Tiada tindakan undang2 diambil oleh kerajaan (the edge siap kena Tarik lesen sebab persoalkan wan emdibi, tapi org Islam yg hampir separuh rakyat Malaysia ni xdijaga pulak sensitivitinya)

      3) Editor paper tu masih pegi balik keja mcm biasa (tak dibuang)

      4) Kartunis yg tlibat tak ditangkap (zunar xada apa angin ribut laju je balaci kebab pegi kutip)

      Bak kata Awie - INI SEMUA POYO

      Delete
    3. Umno main kan sentimen bangsa utk berkuasa.

      Pas main sentimen agama utk dpt kuasa.

      Rakyat mainkan sentimen survival hidup dgn harga barang dan nilai ringgit.

      Hanya PH yg faham denyut nadi rakyat.

      Hidup PH

      Fuckkkk keris berayon.

      Kikikiki..///

      Delete
  6. Papwr cina tu betul ke minta maaf secara insaf dan ikhlas (?)

    ReplyDelete
  7. Kalo milik DAP...lobai gertak nak saman laa...
    Najib pon takot MCA...lobai pas lagi lah takut...

    ReplyDelete
  8. Kalo milik DAP...lobai pas dah gertak nak saman laa...
    Najib pon takot MCA...lobai pas lagi lah takut...
    Cina MCA sergah tak bagi najib bentang Ruu 355 najib angguk2... Tak jadi nak bentang Ruu sebagaimana yg najib ngaum dl PAU tahun lepas..
    Cina MCA dan kapir bn benarkan Pas bentang tapi blm boleh lulus...Lobai pas pon angguk jugak..
    MCA dah istihar dia juara dlm BN...cai semua pon angguk2 takut kapir bn...ha4,,, nak bentang ruu undeng2 islam yg tak de kaitan dengan kapir pon takut kena angguk2 perintah kapir bn..
    Surat kabar cina berani monyetkan lobai pas...

    ReplyDelete
  9. Kdn kena maafkan zunar juga.
    Boleh siar kartun zunar dlm akbar2 pro pembangkang
    Baru tak double standard

    ReplyDelete
  10. MALAPETAKA ISLAM DAN MELAYU KATA MAMAK
    MACAI DAN ANJING SINGAPORK LAGI HAPRAK
    SABOTAJ EKONOMI ISLAM DNG PLURALIST KIMAK
    SYIAH DAN LIBERALISMA KITA KASI GASAK...!!!

    BERAMBUS PENSABOTAJ...

    BERAMBUS SINGAPORK@DAP....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu Malaysia Umno dan PAS ada 3 ciri utama.
      - Pengurus Industri Totok Jumud. Terdiri dari Top gun kepala butir ala MLM yg sediakan module Totok dan Jumud. Memegang hasil lelongan khazanah warisan, yg diurusorok oleh proxy butir Tahik Low.
      - Totok Jumud Lakon, sebab ada masyuk samsung dan imbuhan lain. Bertindak sbagai downline setia.
      - Totok Jumud Betul, sebab mmg sedia dunggu, ataupun didunggu dgn dedak2 dan momokan.

      Hakikatnya, Melayu hanya boleh mengaku Melayu, sekiranya TIDAK berada dalam 3 kumpulan diatas.

      Delete
    2. Akak.. Bertenang akak jgn terkinja kinja nnti bentan cipap tu kan susah.

      Makan ubat ye Kak dan rehat.

      Abg non kata, nnti dia antar semula permohanan akak nk jd warga singapork tu. Bayaran nya store kunyit

      Salam akak.. Kikikiki..///

      Delete
    3. Bahasa 1107 sgt buruk
      Ini bukan ajaran islam

      Delete
    4. Anon 1311 mmg bkn ajaran Islam yg dibawa oleh Muhammad s.a.w tp Islam pas dan Islam umno.

      Klu Islam pas dan Islam umno apa pun boleh. Janji Kak rosy boleh ketawa riang g shopping pusing dunia.

      Tima kasih sumer kata Kak Rosy krn sudi byr kan duit shopping I dan susah2 krn sedia kan jet dan macai utk I.

      Tima kasih sumer.. Muah2 kata kt Rosy.

      Jgn lupa pangkah dacing dgn bulan ye..bye I g shopping dulu.

      Delete
  11. Semua ni wayang antara umno, pas dn mca, mula2 suruh nanyang(mca) klr kartun yg hina speaker(umno) dan hadi(pas) lps tu pas buat demo, pastu rahman dahlan tk gantung nanyang lps tu hadi maafkan nanyang, utk apa wayang ni ialah untuk menunjukkan pas dn umno bkn racist kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak test market dulu tengok org melayu terkinja2 ke tidak.

      Nampak tak ada respon tu yg cpt2 Tutup wayang.

      La ni tgh cri akal nk buat mcm mana pulak..

      Akak singapork tu contoh tipikal umno totok dgn idea plurisme, syiah Dan liberisme yg dia pun tak faham.

      Janji dpt HP free..

      Delete
  12. Alhamdulillah. Ini satu sikap yang terpuji buat Dato Hadi. Tidak salah memaafkan Nanyang. Hal ni disebabkan Nanyang adalah milik MCA. Sudah maklum bahawa MCA lebih baik drp DAP. Bahkan MCA lebih bertoleransi kpd Islam berbanding DAP. Lihatlah semasa pembentangan RUU, siapa yang melalak-lalak seperti monyet kelaparan pisang??? DAP kan? MP MCA diam sahaja. Mereka lebih beradab drp DAP. Jelaslah DAP lebih kuat menentang Islam drp MCA.
    'Langkah mayat saya dulu. Baru boleh buat hudud.'

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu Malaysia Umno dan PAS ada 3 ciri utama.
      - Pengurus Industri Totok Jumud. Terdiri dari Top gun kepala butir ala MLM yg sediakan module Totok dan Jumud. Memegang hasil lelongan khazanah warisan, yg diurusorok oleh proxy butir Tahik Low.
      - Totok Jumud Lakon, sebab ada masyuk samsung dan imbuhan lain. Bertindak sbagai downline setia.
      - Totok Jumud Betul, sebab mmg sedia dunggu, ataupun didunggu dgn dedak2 dan momokan.

      Hakikatnya, Melayu hanya boleh mengaku Melayu, sekiranya TIDAK berada dalam 3 kumpulan diatas.

      Kota Baru Universiti kedai kopi, tambah jenis butir Tahik Lo Klentong Kingcin Lecun

      Delete
    2. Kepala butoh Bapak kau la graduan mabok oi

      Makan la duit haram dedak tu banyak2

      Sampai 7 keturunan la kau jadi bodoh

      Dah bodoh ada hati nak membodohkan org

      Setakat Samsung a9 tu je la nilai kau

      Pelacur Bukit bintang pun xsemurah kau

      Delete
    3. Hahaha...dedak punya fasal,dan jadi baruah MCA dia ni...ini kes pi U ikut pintu belakang. Tu fasl nampak kebodohan dia ni..

      Delete
    4. Org kalo dh taksub DAP. Mmg maki hamun je keje nya...

      Delete
    5. Mca bertoleransi dengan islam?...najib ketua bn kena sergah tercirit...u turn tak brani bentang ruu 355... Auta new kasel united...

      Delete
    6. Bahasa en tajul sgt buruk
      Ini bukan ajaran islam

      Bagi pendapat dgn lebih berhemah kalu nak tegur sekali pun.



      Delete
    7. Hello aluminium hari puak2 ph bkn melalak menentang ruu355 tp bantah speaker tangguh persidangan,mereka mtk ruu tu dibahas dn dibuat pengundian, lulus tk lulus lain cite, bila di bahas dn dibuat pengundian tutup cite ruu ni, dh tk ble nk dijadikan modal politik oleh mana2 pihak tp nmpk sah pas dn umno tk bantah penangguhan parlimen mereka msh mau jdkan agama dn melayu sbgai modal politik mereka

      Delete
    8. Anon 13:15....sepatutnya kamu tegur itu Kellycastle jangan jadi budak tiga suku kat sini.

      Delete
    9. Saya rasa puak pembangkang yg over sgt. Cmne nak perbetulkn macai umngok kalo diri sendiri ckp maki hamun & bhs kesat.

      Delete
  13. Hadi ni lebih busuk dari najib dan najis kalau nak dibandingkan..Sbb dia sokong penyamun,ambik duit curi,pecah belah kan Islam dan tiada idea halal tuju yg jelas..Mcm haramjadah je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daripada anina & ezam sibuk nak lawan najip kat pekan, pegi la kasi tebang hadi ni kat sarang dia nu.

      Hadi lagi bahaya dari najip

      Sebab dia jual agama

      Delete
  14. ketua kabilah puak Wala'un mengeluarkan fatwa.," mereka ini menghina Ulamak. Hina ulamak seperti menghina Nabi, Hina Nabi seperti juga menghina Islam. Menghina Islam seperti juga menghina Allah. "
    Pengikut pun bertakbir * Allah Hu Akbar *. Sambil melaungkan . DAP kafir Harbi . WAJIB DIPERANGI.
    Kesimpulannya. Kita melihat begitu mudah agama dipergunakan untuk kepentingan ,sedangkan pemimpin mereka dihina kerana sifat hipokrit dan kosmetik dlm disiplin seorang pemimpin yg membawa IMEJ islam.

    ReplyDelete
  15. Tajul, hadi jual ugama pada siapa?
    Siapa yang beli?
    Berapa juta?
    Ada bukti transaksi?

    Lebih baik tolak pembeli dan penjual, bukan bahaya tetapi PALING BAHAYA.

    Hadi maaafkan paper cins tapi tak boleh maafkan Husam, pecat dia..

    Mungkin lepas ni boleh maafkan Mahfuz!!!!!!

    ReplyDelete
  16. En Budin,biarkanlah pempimpin2 PAS nak/akan berckp dan bertindak/berpelakuan ikut selera mereka,kita yg berakal apabila mendengar dan melihat ,buatlah penilaian yg saksama.....kan mudah buat keputusan dlm PRU ke 14........

    ReplyDelete
  17. Ada fulus masyuukkk...mesti la sanggup maaf. Kalau DAP dan AMANAH pun kasi masyuuukkk fulus sama Hadi dan PAS, pasti Hadi menjadi maha pemurah, pengampun dan penyayang.

    ReplyDelete
  18. Utk alumni newcastle,tempoh hari ketika awal pembentangan tu bukan PH tolak,tetapi mempersoalkankan prosedur kaedah pembentangan,itu sbb wakil PH marah apabila ditangguhkan,bukan ke semasa Hadi DAN Taki buat pembentangan MP PH duduk diam.
    Awatlah bodohnya kamu.......rendahnya tahap IQ kamu...
    Nasib baik BODOH BUKAN SUATU JENAYAH....

    ReplyDelete
  19. .
    .

    Semua termasuk dalam pakej 90 juta.

    Kan Rafizi kata bukti sudah ada pada SPRM.

    Jangan kan muka beruk atau muka monyet, muka baס pun sudah di maaf kan.

    ReplyDelete
  20. Nak berhujah biarlah berfakta dan beradap,jgn jd seperti 11.07,malang seandainya dia seorang Islam dan Melayu.....org kafir pun tak mcm ni....anak sape ni agaknya.....penuh maki hamun dan carut marut,sedih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai umno memang gitu...tersepit jer merapu laa...keturunan dia memang gitu..

      Delete
    2. Biasalah budak budak baru nak up!.teruja baru dapat samsung A9.

      Delete
    3. Kalau aku najib. Komen macam tu bagi nokia 3310 cukup lah. Hampeh.....

      Delete
  21. jika manusia bersifat nurani
    apa dimulut begitu dihati
    para ulamak maki tak berani
    jaga lisan ingatkan mati

    umno dikafir amanat dulu
    Lobai yang sama dah buruk siku
    pakai sedondon tidaknya malu
    berkereta mewah penuh ke saku?

    RUU, MCA masih tak kenan
    Hadi monyet Nanyang lakarkan
    Kalau DAP turun jalanan
    Cina MCA Hadi ampunkan

    Mat Singapork buat tak tahu
    ayat ayatnya pening dah cikgu
    ingat terer dah salah nahu
    tahap Bijan punya regu

    usia Mat singapork ini berapa
    Tahukah dia Mahathir siapa
    masa tu berlampin, tak ingat, lupa
    baliklah tanya ibu dan bapa..!

















    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen terbaik dan penuh adab. Syabas.

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Bila lisannya baik mengikut nurani
      Itu tanda hatinya sudah suci
      Takkan terpengaruh ia dengan duniawi
      Segalanya kepada tuhan dia mengabdi..

      Inilah ciri sebenar ulamak sejati
      Yang hadis dok kata pewaris nabi
      Bukan yang dok cakap berbunyi maki
      Atau menepuk dada meninggi diri..

      Jangan dilayan akan mat singapork
      Tutur katanya ibarat belacan terkena beruk
      Mungkin kerana dedak dia tersampuk
      Sedih mak bapak kalo dapat anak yang teruk..

      Jasa negarawan tidak dikenang
      Mungkin zaman tun, mak bapaknya senang
      Segalanya pasal tun dia nak temberang
      Janganlah jadi tak kenang budi seperti sitanggang..


      Delete
    3. Terima kasih Tn Shbuddin, dan kawan2 blogger yg menyumbang komen secara teratur dan sopan atas tindak balas yg berbezabeza dan berlawanan secara mutlak (atau radikal) kepada satu jenih perilaku oleh seorang pemimpin parti agama.
      Dlm memahami episod2 sedemikian mungkin ada baiknya sekiranya di rujuk juga pd bidang yg berkait dgn kelakuan ma'nusia atau saikologi, seperti dlm bab "bipolar", yg pengenalannya boleh di ambil dari "Wikipedia" seperti berikut:

      " Bipolar disorder, also known as manic depression, is a mental disorder that causes periods of depression and periods of elevated mood.[2][3] The elevated mood is significant and is known as mania or hypomania, depending on its severity, or whether symptoms of psychosis are present. During mania, an individual behaves or feels abnormally energetic, happy, or irritable.[2] Individuals often make poorly thought out decisions with little regard to the consequences. The need for sleep is usually reduced during manic phases."

      Harap maklum.

      Delete
  22. semua agama mengajar untuk saling bermaafan antara satu sama lain namun yang sesuatu yang mengecewakan apabila telah diberi kemaafan namun perkara yang sama terus diulang untuk agenda tersendiri..sikap terpuji harus dicontohi dan perkara yang tidak baik harus dielakkan untuk menjadikan negara sebuah negara yang aman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen yg terbaik utk direnung.
      Jom ubah kearah lebih baik
      Buang tabiat memaki

      Saya pilih PH.

      Kalu dap tak betoi kita kata tak betoi

      Kalu pas tak betoi kita kata tak betoi

      Kalu pkr tak betoi kita kata tak betoi

      Kalu bn tak betoi kita kata tak betoi

      Kalu umno tak betoi kita kata tak betoi

      Kalu saya tak betoi. kata tak betoi

      Kita ikut pedoman agama islam

      Jom ubah utk semua

      Delete
    2. Sikap terKEJI adalah apanila, mempamirkan sikap terpuji berkala2 mengikut kesesuaian agenda dan muslihat sendiri.
      Sikap PALING keji adalah apabila mata dipejam jadu satu- sengaja atau tak sengaja bodohkan diri tidak mahu tengok atau tegur mungkar.

      Delete
  23. KDN sekali lagi tidak mahu menggunakan kuasanya apabila AGAMA ISLAM diperleceh dan dihina.

    Jika dahulunya puak kafir itu memijak dan mengencingkan gambar Umara' dan Ulama' secara terang dengan perasaan amarah dan bangga (BERSIH 5.0) sambil disorak oleh muslim yang jahil, lalu KDN berikan 'pengampunan'.

    sejujurnya - andai puak2 kafir di dalam Pakatan Harapan BAHARU berjaya mendapat kuasa Putrajaya, itulah waktu seperti yang dijanjikan Allahswt yakni ditarik nikmat' ISLAM sebagai agama rasmi dan hilang' daulat BANGSA di tanah Melayu.

    Kerana kamu adalah generasi yang kufur nikmat Allahswt.

    Lidah' pembawa adu domba dan fitnah' (Shahbudin.com) berolok-olok dengan pertanyaan jika akhbar kafir yang jelas menghina ISLAM adalah milik Parti DAP, apakah Haji Hadi Awang akan memaafkan ?

    Ketahuilah - sungguh sifat kafir harbi telah meresap ke dalam MCA tatkala ia melihat betapa kejayaan parti DAP walau ia memilih jalan cauvinist.

    Si jahil yang sombong tidak melihat sebagaimana golongan orang yang beriman melihat tatkala ia melibatkan urusan ISLAM.

    1) si jahil - karikatur itu adalah satira politik yang merujuk kepada Hadi Awang dan Speaker yang ibarat dua ekor monyet.

    2) Muslim - karikatur itu memperlihat kebencian puak kafir yang diluah dengan jalan satira politik terhadap ISLAM. ia tidak mensifatkan Hadi Awang atau speaker ibarat dua ekor monyet tetapi ia merujuk pada ISLAM dan daulat BANGSA

    Nauzubillahiminzalik.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hati2 dgn tulisan saudara. Malaikat catit apa yg saudara tulis tu. Nt ditanya balik. Harap dpt jawap lah depan Allah

      Delete
    2. Bertopeng kan bangsa dan agama untuk menutupi kehodohan wajah disebaliknya.

      Delete
    3. 13:27 - in Shaa Allah dengan rahmat dan iradatNya, aku berusaha untuk berhati-hati setiap kali melontar komen (dengan niat kerana AGAMA dan BANGSA ku).

      Mat Gunong - bertopengkan BANGSA dan AGAMA itu adalah para politikus Pakatan Harapan BAHARU - hatta kamu sendiri tidak mengenali ROH (agama) dan jasadnya (bangsa) yang ditiup ke dalam Pakatan Harapan BAHARU.

      bawakan kepadaku apa jua hujah dan bukti wujudnya sifat dan keadaan PH adalah benar menurut syariat ?.

      Pakatan Harapan BAHARU tiada bai'ah
      kuasa pemutus (presiden).

      Urusan melantik kuasa pemutus wajib dilaksanakan terlebih dulu sebagai pengikat - hukum syara'.

      Hancurnya Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat adalah berasbab pada tiadanya bai'ah kuasa pemutus - dan mereka berubah menjadi kawanan serigala yang saling mengigit.

      Pakatan Harapan juga hampir cipta rekod sebagai tipu daya paling pendek tatkala DAP bersama PAN cuba mengigit PKR pada PRN Sarawak.

      Percayalah selepas usainya PRU ke-14 kelak - Pakatan Harapan BAHARU akan menemui ajal' sepertimana PR dan BA - dan kamu akan dapati ia adalah fitrah tatkala berkumpulnya puak-puak tanpa bai'ah kuasa diberi

      Mat Gunong - apakah aku membawakan hujah tanpa pembuktian ?

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    4. Sudahlah sahabat jahil...kena sergah dengan cina mca pon ko bisu...berlagak lebih islam kunun
      .

      Delete
    5. Cina mca rakan baik ko dah monyetkan kawan baik ko lobai pas...ko bisu jugak
      ..

      Delete
    6. Bagaimana sahabat mahu memperjuangkan bangsa dan agama. Sedangkan ianya menuntut disiplin bukan bersifat kosmetik. Perjuangan menegakkan yg haq dan menolak yg bathil perlu jadi teras perjuangan. Nescaya bangsa dan agama akan dimuliakan. Sekiranya dikhianati, agama dan bangsa akan diperlekehkan. Antara .Siapa yg benar? TUAH kah atau JEBAT?

      Delete
    7. Tak guna nk debat dgn unknown a.k.a sahabat yg jahil serta menyombong diri. Berhati serigala dan menjadi kesayangan rosy,krn sentiasa bela Rosy.

      Tahap nya hanya tukang sarung kasut kt kaki rosy.

      Bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh di ikut.

      Kikiki..///

      Delete
  24. Penyokong PH,jgn terpancing dgn gelagat sebelah sana,elakkan spt mereka,memaki hamun dan mencarut,buktikan kita golongan intelek dan beradab,jika berhujah,jgn lari dp teks yg dibentangkan oleh budin.....
    Insyallah selps ni PH memerintah......
    Bukan semua di luar tu bodoh belaka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 13:23 - kamu seorang intelektual dan punyai hujah sebagai bukti ?

      tolong ajarkan kepada seluruh politikus berhati serigala itu agar menunai kewajipan di dalam urusan yang paling UTAMA, yakni melantik bai'ah kuasa pemutus di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

      Kerana melalui bai'ah ini akan kamu kenali roh dan jasadnya PH.

      sangat sukar untuk mencari orang jahil yang mengakui kejahilannya

      Orang yang bijak ia tidak akan jatuh ke dalam lubang yang sama untuk kali yang kedua.

      Orang bodoh tidak akan jatuh ke dalam lubang yang sama untuk kali yang ketiga.

      Hanya orang yang jahil yang akan terus jatuh ke dalam lubang sama untuk kali yang ketiga.

      Para politikus berhati serigala - datang kepada kamu dengan tipu daya untuk kali yang ke-tiga.

      dan mereka kekal datang bersama dengan tipu daya serupa kepadamu

      Ya benar bukan semua diluar sana itu bodoh, bahkan mereka telah berubah menjadi si jahil yang menyombong diri.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    2. Kalu satu puak tu takut HUJAH dgn baik,takut nak SAMAN, phobia dgn DEBAT...maka tahu la kita sebelah mana yg SALAH.
      Berani kerana BENAR, maim WAYANG, SALAH GUNA KUASA, AMANAH dan WANG.
      SENANG utk buat pol8han BETUL,
      kalu tak tutup mata tinggal satu ala DAJJAL.
      Maka Yg SALAH tetap perlu diSISIH, yg BENAR patut dipilih.
      Usah diperdaya takyik lapok momokam Agama dan Bangsa.

      Delete
    3. 14:05 - begitu mudah takrifan kamu diantara yang BENAR dan SALAH. apa kata jika kamu gunakan hujah ini kepada Anwar Ibrahim di dalam kes 'ChinaDoll', Tun Mahathir di dalam kes kekayaan keluarganya atau pada Lim Kit Siang di dalam kes anti Islam.

      Salam ya salam

      Delete
    4. Salam ya salam ye unknown aka sahabat..

      Apa Cara nk bg harga barang turun dan nilai ringgit naik balik???

      Habaq mai..///

      Delete
    5. 1423, apa kata ko bila perkara nyata bahawa ,
      Anwar, TunM, Lks dsb
      sanggup berhadapan dgn dialog, sanggup hujah
      sanggup debat,
      sanggup saman.
      WALHAL satu lagi pihak2 yg berkuasa tu sentiasa main wayang dan sorok2, WALHAL pada masa mengguna semua kuasa media dibawahnya utk jalan 1 way dialog dan popalawak?
      Awak jwp betul2 ni, sy tunggu.

      Delete
  25. 13.49
    Di Msia memang tiada le,diOSA kan,diganggu gugat segalanya.....lihat jiran Spore terdekat....
    Bank 2 dah tutup...yg bersalah pun dah kena....
    Transaksi bank,tak blh bohong kawan....

    ReplyDelete
  26. Hujah 14.23 cth hujah hampas
    Lari dp tajuk......tiada cite selain menyalahkan Tun, Anwar dan LKS
    Esook kete kamu habis petrol pun salah Tun,ish,..ish...kasihan...

    ReplyDelete
  27. Pru 14 . Jng lupa asal bukan umno dan pas.

    Ayu mana ni.

    ReplyDelete
  28. SIAPA YANG MENIPU....ZAHID KE ATAU HISHAM....????

    Zahid confirms Zakir Naik has PR status in Malaysia

    Not too long ago the KDN (Ministry of Home Affairs) denied that Zakir Naik was even granted PR status. Here is some news dated 29 November, 2016 just over FOUR months ago :

    KL : The Home Ministry today confirmed that Islamic Research Foundation president Zakir Naik had applied for a permanent resident status but no approval has been given yet.

    “He applied for a permanent resident status only and it has not been approved yet,” said a top official of Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi who wished to remain anonymous. Zahid is also the Home Minister.

    Kalau mahathir "menipu", habis kena bantai sampai lubang cacing.

    Kalau mereka yang di atas menipu....BAGAIMANA??

    Pengundi2....sila guna undi anda untuk berjuang demi malaysia

    ReplyDelete
  29. Shah,

    artikel yang cukup penting untuk pengundi dalam blog Steadyaku47.

    Sharing my ex colleague 's experience ... "How I received RM100 for being eligible to Vote"
    Now I know why Money wins elections in Malaysia

    "Changing my voting station is a challenge."

    I decided to update my polling centre to my residential address 10 months ago (to Dusun Tua, PAS incumbent). About 4 weeks ago I received a notice that my application has received a Bantahan which required me to attend a public investigation. If I wish to continue to be eligible to vote, I would need to show up at SPR office, at a specific time, for a hearing.

    Kegagalan Tuan/Puan untuk hadir semasa Siasatan Awam ini, akan menyebabkan nama Tuan/Puan dikeluarkan dari RDPT bekenaan.

    At the hearing.
    I was one of the first to arrived and soon the waiting room was filled with people. My name was in one of several lists of Dibantah. A quick glance around the room and at the lists showed that at least 80% were ethnic Chinese.

    At my turn, my Pembantah and myself were shown to another room and took our oath before a judge. The Pembantah was a middle aged man that I have never met before. His name was Abd Halim bin Md Yunus.

    His excuse for challenging my application was "He didn't see anyone at home, and my neighbors did not know me". This was of course a lie because I live in a gated and guarded residence, so he wouldn't have been able to enter my Taman without my permission. And I've been living here for 9 years. Thankfully the judge has ruled his challenge as "failed".

    "My compensation"
    Because I have won this challenge, the Pembantah has to pay me compensation for my hardship. The judge has decided compenation of RM100. So I approached my Pembantah and asked for it.

    "The best part - how I got my RM100"
    Abd Halim told me he has no money. He said his boss will pay me later. I objected and threatened to sue him. He panicked and repeated that his boss didn't give him money.
    So I pressed on and asked for the boss's name. And he told me. It's UMNO!!! According to Abd Halim, his big boss is UMNO branch secretary Noridah binti Mohd Amir. He showed me his SPR filing documentation to confirm it. But he doesn't have her contact number, so he gave me his supervisor's mobile number instead. Her name is Rohani Kassim. I called and spoke to her and she simply said she'll pay up.

    At this stage, many others in the SPR Office took notice and made similar appeal.

    Suddenly I notice a Malay man in dark sunglasses standing outside the SPR office signaling to all the Pembantahs and they all left at once. Thereafter all the hearings were "walkover wins" (no Pembantah).

    Shortly, a young man (Hairul Shahrizal Hamdan) showed up in the SPR Office and just started paying all of us, on the Pembantahs' behalf, without any fuss. I asked him why he was paying for all the Pembantah? But he just kept quiet.

    Anyway, that is how I got my RM100.

    ....

    What would happen to the accused if they hadn't shown up?

    How would the elderly show up?

    How many votes would have been denied this way?

    ReplyDelete
  30. Pakatan Harapan BAHARU tiada bai'ah
    kuasa pemutus (presiden).

    Unknown - Kuasa pemutus hang pun sudah takdak ball lagi. Mana pi bai'ah hampa.

    Aku - Betoi kata hang Pres. Umno/Bn memang berkuasa sebab dihormati. Tapi lani disebabkan skendal demi skendal dilakukan oleh puak umno maka umno sudah menjdi liability for BN.

    Unknown - Urusan melantik kuasa pemutus wajib dilaksanakan terlebih dulu sebagai pengikat - hukum syara'.

    Aku - Toksah dok ajaq itek beranang, kami tahu apa yg kami buat. Hang menuduh orang lain mengadu domba, apa hang ingat kami ni jahil sangat sampai tak dapat membaca apa yg cuba buat ( Aku tak ingin mengunakan perkataan niat sebab hanya Allah swt saja yg tahu apa dalam hati sesaorang.)

    Unknown - Pakatan Harapan juga hampir cipta rekod sebagai tipu daya paling pendek tatkala DAP bersama PAN cuba mengigit PKR pada PRN Sarawak.

    Aku - Adu domba kamu tidak berjaya disini sebab setiap orang yg berjaya akan menjadikan pengelaman lama sebagai tauladan. Usah lah hang susah hati kali ini kami lebih bersedia.

    Unknown - Percayalah selepas usainya PRU ke-14 kelak - Pakatan Harapan BAHARU akan menemui ajal' sepertimana PR dan BA - dan kamu akan dapati ia adalah fitrah tatkala berkumpulnya puak-puak tanpa bai'ah kuasa diberi

    Aku- Jika ketentuan Nya maka kami redha tetapi kami akan tetap berusaha dan kami percaya kejayan tetap disebelah yang benar, karana kami yakin kami benar. Kami melawan kemukaran dan kezaliman. Kami menentang kerjaan keleptocracy. Niat kami bukan untuk kami tetapi untuk generasi selepas kami. Jika dulu orang kita menentang penjajah kini kami menentang dari dijajah dalam bentuk yg berbeza kerana zaman sudah berbeza. Inilah perjuangan PAKATAN HARAPAN BAHARU.

    ReplyDelete
  31. Johor exco member expected be charged with corruption tomorrow

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/379552#ixzz4eaMxdOSU

    ReplyDelete
  32. Yg sudah2. sudah,
    Ingat la Anak Cucu.
    Lupakanlah UmnoBeEndPas,
    Ini harus semua setuju.
    Tak akan hatga negara nilai satu samsung, kaan?

    ReplyDelete
  33. 41:21 Dan mereka berkata kepada kulit mereka: "Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami?" Kulit mereka menjawab: "Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata telah menjadikan kami pandai (pula) berkata, dan Dialah yang menciptakan kamu pada kali pertama dan hanya kepada-Nya lah kamu dikembalikan".

    41:22 Kamu sekali-sekali tidak dapat bersembunyi dari kesaksian pendengaran, penglihatan dan kulitmu kepadamu bahkan kamu mengira bahwa Allah tidak mengetahui kebanyakan dari apa yang kamu kerjakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TELL US THE MEANING......

      Jangan pandai letak ayat2 alquran tanpa beri makna.
      Saya pun pandai jugak main letak ayat2.

      Cobalah berakal sedikit. Nak sampai mesej, make it clear, concise... Orang kafir pun pandai juga letal surah2 al quran

      Delete
  34. Memperjalankan di waktu malam (Al-'Isrā'):96 - Katakanlah: "Cukuplah Allah menjadi saksi antara aku dan kamu sekalian. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mengetahui lagi Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya".

    ReplyDelete
  35. Yang bertekuk lutut (Al-Jāthiyah):23 - Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thou shalt not steal......hehehe

      Delete
    2. ANON BAGI SI MELAYU NIH TEN COMANDMENTS ..

      ATAU SURAH DARI. LUKE MATHEW JOANNAH JOHN PAUL PETER ..

      sudah tiba masa kita bukak bible pulak sebab nampak sangat Newcastle tak paham alkoran!

      Delete
  36. Jamuan (Al-Mā'idah):16 - Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang YANG mengikuti keridhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.

    ReplyDelete
  37. Dan apabila engkau membaca Al-Quran (wahai Muhammad), Kami jadikan perasaan ingkar dan hasad dengki orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat itu sebagai dinding yang tidak dapat dilihat, yang menyekat mereka daripada memahami bacaanmu.
    (Al-Israa' 17:45)

    ReplyDelete
  38. Thou shalt not commit adultery...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah tiba masanyankita bukak bible pulak sebab si Newcastle tak Paham alkoran

      TEN COMANDMENTS
      (asas utk belajar bible dan jadi pengikut terbaik)

      Thou shall not steal
      Thou shall not comit adultry
      Thou shall not rembat 2.6b

      Sapa boleh sambung?

      Delete
    2. Jamuan (Al-Mā'idah):62 - Dan kamu akan melihat kebanyakan dari mereka (orang-orang Yahudi) bersegera membuat dosa, permusuhan dan memakan yang haram. Sesungguhnya amat buruk apa yang mereka telah kerjakan itu.

      Jamuan (Al-Mā'idah):63 - MENGAPA orang-orang alim mereka, pendeta-pendeta mereka tidak melarang mereka mengucapkan perkataan bohong dan memakan yang haram? Sesungguhnya amat buruk apa yang telah mereka kerjakan itu.

      Jamuan (Al-Mā'idah):66 - Dan sekiranya mereka sungguh-sungguh menjalankan (hukum) Taurat dan Injil dan (Al Quran) yang diturunkan kepada mereka dari Tuhannya, niscaya mereka akan mendapat makanan dari atas dan dari bawah kaki mereka. Diantara mereka ada golongan yang pertengahan. Dan alangkah buruknya apa yang dikerjakan oleh kebanyakan mereka.

      Jamuan (Al-Mā'idah):68 - Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, kamu tidak dipandang beragama sedikitpun hingga kamu menegakkan ajaran-ajaran Taurat, Injil, dan Al Quran yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu". Sesungguhnya apa yang diturunkan kepadamu (Muhammad) dari Tuhanmu akan menambah kedurhakaan dan kekafiran kepada kebanyakan dari mereka; maka janganlah kamu bersedih hati terhadap orang-orang yang kafir itu.

      Delete
  39. (4:140 )   And it has already come down to you in the Book that when you hear the verses of Allah [recited], they are denied [by them] and ridiculed; so do not sit with them until they enter into another conversation. Indeed, you would then be like them. Indeed Allah will gather the hypocrites and disbelievers in Hell all together - Sura: An-Nisaa - Aya: 140

    ReplyDelete
  40. For those who steal and commit adultery,thou shalt be thrown into hell.

    ReplyDelete
    Replies
    1. For those who commit adultery...



      Allah says (interpretation of the meaning):

      “And those who invoke not any other ilah (god) along with Allah, nor kill such persons as Allah has forbidden, except for just cause, nor commit illegal sexual intercourse ___and whoever does this shall receive the punishment.

      The torment will be doubled to him on the Day of Resurrection, and he will abide therein in disgrace;

      Except those who repent and believe (in Islamic Monotheism), and do righteous deeds; for those, Allah will change their sins into good deeds, and Allah is Oft‑Forgiving, Most Merciful.”

      [al-Furqan 25:68-70]

      So continue repenting and turning to Him, beseeching Allah to accept it from you, and Allah accepts the repentance of those who repent.

      One of the signs that Allah has accepted repentance is that He conceals His slave and does not expose him, and He extends his life span so that he will draw close to Him and make his peace with Him. We praise Allah for having helped you to pray regularly and wear hijab, and to obey Him and repent. We hope that Allah, the Most Generous and Most Merciful, has forgiven you, and we ask Him to do that.

      If Allah has concealed you, then do not break the concealment that He has bestowed upon you, and do not tell your husband or anyone else anything about what happened. Your repentance is regret and righteousness and doing good deeds.


       Committed Adultery and Uncertain Who Child Should be Attributed to - islamqa.info
      https://islamqa.info/en/95024

      Delete

    2. ( 39:53 )   Say, "O My servants who have transgressed against themselves [by sinning], do not despair of the mercy of Allah. Indeed, Allah forgives all sins. Indeed, it is He who is the Forgiving, the Merciful."

      ( 39:54 )   And return [in repentance] to your Lord and submit to Him before the punishment comes upon you; then you will not be helped.

      ( 39:55 )   And follow the best of what was revealed to you from your Lord before the punishment comes upon you suddenly while you do not perceive,

      ( 39:56 )   Lest a soul should say, "Oh [how great is] my regret over what I neglected in regard to Allah and that I was among the mockers."

      Delete
  41. 1713. Just asking.
    Who are thoae hippocrates and disbelievers ?
    Honest answer please.
    Thnak you.

    ReplyDelete
  42. Please tell anon Newcastle if he doesnt stop mocking around the hoky words of alah then we shall teach him the holy bible..

    Semua surah dari luke mathew john akan kluar..

    ReplyDelete
  43. (2:146) Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian diantara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui.
    (2:147)   Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu.

    ReplyDelete
  44. Saya pun meluat dgn UMNO tapi saya lihat Ramai puak liberal dalam blog ni. Budin ko biarkan membiak pahaman liberal di sini dan ko tak berani tegur. Ko nak jawab apa nanti di depan Tuhan bila ko dah mati?

    Ada orang tulis ayat Quran korang hormat je jgn kurang ajar. Bible dan yg lain jgn berani nak dakyah di sini. Ini negara melayu dan Islam agama tertinggi.

    Jgn pulak nanti kata kenapa takut? Bukan takut tapi mencegah mungkar aqidah adalah sifat mesti ada pd kita semua, kita tak mau dengar ayat2 yg kelirukan aqidah manusia. Kita cegah sebelum ia menyesatkan. Politik nak.turunkan najib ok tapi jgn nak campur dakyah. Yg bukan islam kalau tk nak baca awak diam saja.

    Sebab Allah kata pendokong aqidah selain Islam ialah zalim dan sesat lagi boleh menyesatkan. Jadi kalau pemimpin UMNO tu kategori zalim dan menyeleweng, maka musyrik kafir ni adalah lebih zalim lagi di sisi Allah. Mrk boleh khianat orang Islam bila2 masa shj kerana sebaik2 mana pun mrk, mrk akn khianat satu hari nanti.

    ReplyDelete
  45. Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):187 - Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil janji dari orang-orang yang telah diberi kitab (yaitu): "Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada manusia, dan jangan kamu menyembunyikannya," lalu mereka melemparkan janji itu ke belakang punggung mereka dan mereka menukarnya dengan harga yang sedikit. Amatlah buruknya tukaran yang mereka terima.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):120 - Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.

    ReplyDelete
  46. Pengampunan (At-Tawbah):30 - Orang-orang Yahudi berkata: "Uzair itu putera Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al Masih itu putera Allah". Demikianlah itu ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang terdahulu. Dilaknati Allah mereka , bagaimana mereka sampai berpaling?

    Pengampunan (At-Tawbah):31 - Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.

    ReplyDelete
  47. Wanita yang mengajukan gugatan (Al-Mujādila):14 - Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang menjadikan suatu kaum yang dimurkai Allah sebagai teman? Orang-orang itu bukan dari golongan kamu dan bukan (pula) dari golongan mereka. Dan mereka bersumpah untuk menguatkan kebohongan, sedang mereka mengetahui.

    ReplyDelete
  48. (19:27)   Then she brought him to her people, carrying him. They said, "O Mary, you have certainly done a thing unprecedented.
    (19:28)   O sister of Aaron, your father was not a man of evil, nor was your mother unchaste."
    (19:29)   So she pointed to him. They said, "How can we speak to one who is in the cradle a child?"
    (19:30)   [Jesus] said, "Indeed, I am the servant of Allah. He has given me the Scripture and made me a prophet.
    (19:31)   And He has made me blessed wherever I am and has enjoined upon me prayer and zakah as long as I remain alive
    (19:32)   And [made me] dutiful to my mother, and He has not made me a wretched tyrant.
    (19:33)   And peace is on me the day I was born and the day I will die and the day I am raised alive."
    (19:34)   That is Jesus, the son of Mary - the word of truth about which they are in dispute.

    ReplyDelete
  49. ( 26:192 )   And indeed, the Qur'an is the revelation of the Lord of the worlds.
    ( 26:193 )   The Trustworthy Spirit has brought it down
    ( 26:194 )   Upon your heart, [O Muhammad] - that you may be of the warners -
    ( 26:195 )   In a clear Arabic language.
    ( 196 )   And indeed, it is [mentioned] in the scriptures of former peoples.
    ( 26:197 )   And has it not been a sign to them that it is recognized by the scholars of the Children of Israel?
    ( 26:198 )   And even if We had revealed it to one among the foreigners
    ( 26:199 )   And he had recited it to them [perfectly], they would [still] not have been believers in it.
    ( 26:200 )   Thus have We inserted disbelief into the hearts of the criminals.
    ( 26:201 )   They will not believe in it until they see the painful punishment.

    ReplyDelete
  50. Ada iklan senjata pulak di blog ini? Iklan ini blogger yang izinkan atau kebetulan kluar tanpa pengetahuan blogger?

    ReplyDelete
  51. 3:59 Indeed, the example of Jesus to Allah is like that of Adam. He created Him from dust; then He said to him, "Be," and he was.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...