Monday, 24 April 2017

PAKATAN HARAPAN JANGAN BUANG MASA MELAYAN, ROYAN PAS HANYA MAHU TARIK PERHATIAN....


Terbaru ini Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man dan Pesuruhjaya Pas Selangor, Iskandar Samad pula melibatkan diri dalam cubaan mahu mengugut Pakatan Harapan.

Tuan Ibrahim meletakkan syarat agar parti-parti pembangkang lain jangan ganggu Kelantan serta kerusi tradisi yang biasa ditandingi Pas jika mahu pertandingan tiga penjuru dielakkan dalam pilihanraya akan datang ini.

Jangan ganggu kerusi Pas. Bila ada kerusi Pas diganggu, kita bebas bertanding di mana-mana saja kerusi yang ditandingi Pakatan Harapan, ujar beliau.

Dalam nada yang hampir sama, Iskandar berkata, kerusi pembangkang lain di Selangor bebas untuk ditandingi oleh Pas jika tiada persetujuan dicapai berkaitan pembahagian kerusi dengan mereka.

Sehubungan itu, tambahnya, Pas Selangor sudah sedia untuk bertanding di 45 kerusi DUN dan 15 kerusi Parlimen di negeri itu.
Apakah makna semua ini?

Daripada mahukan parti-parti lain jangan bertanding di 80 kerusi Parlimen yang akan ditandingi parti itu dan kemudian meluahkan keghairahan menguasai beberapa negeri, Pas kini nampaknya sudah mula main ugut-ugut pula.

Sebagaimana yang disebut dalam posting sebelum ini, siapa Pas dalam Pakatan Harapan atau di kalangan parti-parti pembangkang untuk mereka berkelakuan sedemikian?

Tidakkah mereka adalah blok ketiga yang lebih merupakan sekutu UMNO dan BN, berbanding sebagai rakan kepada Pakatan Harapan?

Teruskan sajalah dengan Gagasan Sejahtera yang selama ini kononnya mampu mengubah dunia!

Jadi, kenapa nak main ugut-ugut terhadap Pakatan Harapan?

Adakah Pas sekarang sudah mula terasa akan kalah di Kelantan dan di banyak kerusi yang akan ditandinginya, lalu cuba menggunakan taktik ugut untuk melindungi kelemahan,  sambil dapat juga menjaga ego sendiri yang begitu tinggi?

Siapa peduli jika Pas mahu bertanding di mana dan banyak mana kerusi sekali pun?

Apabila setiap hari makin kuat melatah, lebih-lebih lagi menjelang Muktamar Tahunan pada 28 April ini, itu adalah tanda paling nyata Pas sebenarnya semakin lemah, tetapi masih cuba menarik perhatian seolah-olah mereka masih penting.

Jika tidak lemah, kenapa berkelakuan begitu?

Kenapa Pas masih ingin berunding dengan Pakatan Harapan, bukankah Najib Razak dan UMNO adalah sahabat karib mereka sekarang ini?

Siapa yang sebelum ini mengatakan tidak mahu berebut kuasa dengan UMNO, ingin menjadi penasihat dan meminta ahli-ahli Pas tidak bermusuh dengan UMNO sehingga ke akhirat?
Kepada Pakatan Harapan, tak usah dilayan latah dan royan Pas kali ini. Kukuh dan kekalkan pendirian bersama parti-parti sedia ada iaitu PKR, DAP, Amanah dan Bersatu dengan matlamat utama menyingkirkan Najib,  menumbangkan UMNO dan BN serta menyelamatkan negara ini.

Lupakanlah Pas, lagi kuat mereka meroyan dan melalak, itu tandanya mereka semakin lemah dan ditolak. Biarkan saja parti itu dengan dunia barunya.

Berbagilah kerusi antara empat parti yang ada dalam Pakatan Harapan. Selepas pembahagian selesai, tumpukan kepada gerak kerja pilihanraya dengan segera menubuhkan jentera di peringkat negeri, bahagian dan peti undi. 

Itu jauh lebih penting daripada melayan Pas yang karenahnya tidak sudah-sudah dan tiada titik penamatnya.

Bagi majoriti rakyat, bukan saja Najib, UMNO dan BN yang mereka mahu tolak, malah sekutu dan sesiapa yang dilihat membantu juga akan ditolak sama. Jangan sesekali dihampakan harapan rakyat yang rata-ratanya inginkan perubahan. (ShahbudinHusin 24/04/2017).

86 comments:

  1. Aku first.pas pis pus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa nk tambah..mana ostad odi q7 tu?., sombong gila

      Delete
    2. Malas nak sembang pasai pas ni. Pemimpin otak sejengkai. Pengikut ada otak tak guna.

      Delete
    3. Otak depa ada kat kepala lutut.

      Delete
    4. Ketika kelantan di serang setiap penjuru tuduhan pembalakan tidak terurus oleh UMNO kini di ambil alih oleh PAN

      Kelantan di anugerahkan ISO pengurusan balak berhemah Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008 tahun 2016

      Ketika kelantan di lebel tidak pandai tadbir urus oleh lulusan pak2 lebai yg tak profesional

      Kelantan menerima hasil bumi 60 juta berupa perlombongan emas mulai tahun hadapan.

      Ketika kelantan di serang dan di tuduh mengabaikan kaum orang asal
      Ketua2 orang asal telah membuat report ke atas campurtangan pihak luar menggangu keharmonian orang asal setempat akibat adudomba pihak penakluk kuasa 10.

      Ketika mereka menyerang kelantan kerana memusnahkan air terjun dan alam sekitar akibat pembalakan

      Mereka terlupa lata pak lah di pulau pinang hanya tinggal nama kerana kerasukan pembanggunan kawasan elite.

      Ketika kelantan di cemuh, di hina, di tomah hanya kerana mahu mengangkat hukum syariah melalui perkasakan RUU 355.

      ALLAH tunjukan kita dengan kes QAZAF DSAI dimana mahkamah syariah tidak mempunyai bidang kuasa kerana terikat dengan undang2 lord raid untuk mendengar kes liwat beliau.

      ketika kelantan di cemuh LGE tidak pandai urustadbir kerana berlaku banjir

      Pulau pinang di bawah kerajaan PH terkuat di dunia dilanda banjir kilat akibat terlajak pandai urustadbir

      ketika LGE selaku Khalifah abdul Lim kepada Imayam mentafsirkan munajadnya bahawa PAS bakal tersungkur sebelum PRU 14

      Tidak sampai 1 tahun doa Khalifah kepada Imayam DAP kini bakal hancur setelah ramai kepimpinan keluar parti timdak percayakan Lim Sdn Bhd Lagi.

      Delete
    5. Lebai nak sambung sedikit lagi pasal anak butir tahik. Tulisan lebai berkenaan "Butir tahik, kepala tahik kenapa bodoh sangat dengan Bahasa Melayu? rasa memadai nak tutup mulut cybertropper PAN, PH yang jahil dengan bahasa sendiri.

      Minggu lepas lebai ada jumpa seorang kawan daripada negeri Terengganu yang dah pencen cikgu. Dia seorang ustaz sekolah... kira golongan lebai juga. Jadi kesempatan untuk lebai tanya apa maksud ANAK BUTIR TAHIK bagi orang TERENGGANU.

      Kawan lebai kata, zaman dulu orang makan buah-buahan mereka kadang kala tertelan butir (biji) buah-buahan tersebut.

      Bila buang air besar, mereka ini buang dalam semak berhampiran rumah rumah. Semasa dulu mana ada tandas. Kalau tepi sungai buang air besar di sungai aje.

      Jadi tahik (najis) mereka ini keluar bersama butir (biji). Butir benih daripada tahi ini biasa menumbuhkan pokok dan pokok ini dikatakan lasak dan sukar untuk mati. Maka timbullah istilah ANAK BUTIR TAHIK yang memberikan maksud anak asal daripada pokok. Ini bukan jenis tut atau lain-lain kaedah.

      Jadi kalau Presiden PAS kata DAP anak butir tahik PAP maknaknya DAP adalah asal daripada PAP tanpa sebarang campuran lain-lain.

      Itulah maknanya.

      Apakah itu bahasa kasar tanya lebai.

      Tak jawab kawan lebai daripada Terengganu.

      Habis kenapa diperbesarkan.

      JAHAT dan BODOH jawab kawan lebai.
      (Maksud orang yang Jahat dan bodoh bahasa sendiri)



      Kopi Luwak atau Kopi Tahi Musang "Civet Coffee" adalah sejenis kopi yang popular dikalangan peminat kopi di rantau Asia Tenggara malahan di negara Eropah dan USA.

      Harganya sangat mahal dan permintaannya sangat terhad.


      Di satu kawasan berbukit-bukit utara Thailand, mereka guna gajah untuk menghasilkan kopi tahi gajah. Mereka pernah menimbang hasrat untuk menggunakan singa dan zirafah sebagai mencerna kopi tetapi memilih gajah kerana haiwan ini memakan kopi pada musim kemarau.

      Lebai pernah pergi ke Mentakab dan ada yang menawarkan durian tahi gajah. Rupanya gajah mengelek-gelek buah durian sehingga durinya rosak lalu dimakannya. Ada durian yang 'kenyal' tidak pecah keluar semula bersama tahi gajah. Mahal durian ini.

      Delete
    6. Ahok memang dikenali sebagai seorang pemimpin yang rajin ­bekerja dan tidak pernah terpalit dengan skandal rasuah namun tindakannya yang mempertikaikan ayat 51 surah al-Maidah sesuatu perkara yang tidak boleh diterima oleh umat Islam di Jakarta dan republik itu secara keseluruhannya. Malah umat Islam di Malaysia sendiri tidak boleh menerimanya.

      Agama adalah sesuatu yang tidak boleh dikompromi dan tidak boleh dihina bukan sahaja di Indonesia malah di mana-mana negara Islam termasuk Malaysia. Justeru sensitiviti agama ini perlu dipelihara oleh sesiapa sahaja lebih-lebih lagi jika melibatkan agama Islam.

      Satu perkara lagi yang perlu diberikan perhatian, adalah kurang bijak jika seseorang pemimpin atau mana-mana individu cuba menarik perhatian penyokong atau pengundi dengan cara menghina agama orang lain kerana ­kesannya amat buruk.

      Selepas kontroversinya mempertikaikan ayat 51 Surah al-Maidah, kenyataan Ahok yang dianggap menghina ulama terkenal Indonesia yang juga Ketua Umum Majlis Ugama Indonesia (MUI), Ma’ruf Amin ketika memberi ke­terangan dalam kes perbicaraannya di mahkamah memburukkan lagi keadaan. Situasi itu menambahkan lagi api kemarahan umat Islam Jakarta dan Indonesia terhadap beliau walaupun Ahok ak­hirnya memohon maaf.

      Bayangkan lebih sejuta umat Islam di Indonesia turun ke Jakarta mengadakan demonstrasi ekoran kontroversi yang telah dicetuskan oleh Ahok. Jumlah kehadiran umat Islam ini bukan kecil tetapi membabitkan jumlah yang begitu besar. Tidak berapa lama berlakunya demonstrasi besar-besaran itu Ahok kemudian dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan menghina agama dan status terkini perbicaraannya ditangguhkan sehingga selesainya pilihan raya Gabenor kelmarin.

      Dalam pada itu, kemenangan Anies dan gandingannya Sandiaga juga dikatakan terdapat mesej-mesej tertentu yang mahu disampaikan oleh penduduk Islam di Jakarta kepada penduduk Indonesia dan tidak terkecuali masyarakat antarabangsa. Antaranya, penulis percaya mereka mahukan Gabenor yang tidak kontroversi dan lebih bersifat sederhana.

      Yang pasti, lebih separuh pe­ngundi berdaftar di Jakarta lebih mempercayai Anies dan pasang­annya, Sandiaga untuk mengurus dan mentadbir Jakarta selepas ini. Diharap Anies mampu menjalankan tugasnya sebagai Gabenor yang baharu sejajar dengan komitmennya untuk menyelesaikan seberapa banyak masalah yang berlaku di ibu kota itu. Tahniah Anies

      Delete
    7. Pegawai Khas kepada Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor menyelar sikap DAP yang tidak mengambil sebarang tindakan disiplin ke atas dua pemimpin Melayu parti itu yang berdepan dakwaan perbuatan tidak bermoral, baru-baru ini.


      "Kata DAP parti yang 'bersih, berintegriti dan moral tinggi', kenapa parti itu tidak ambil tindakan ke atas Zairil (Khir Johari) dan Dyana (Sofya Mohd Daud) kerana melakukan perbuatan tak bermoral dan salah di sisi agama Islam.
      "Walaupun Zairil dan Dyana tak mengaku, tetapi persepsi orang ramai termasuk penyokong pembangkang percaya 100 peratus dua individu itu adalah mereka berdua," kata beliau dalam catatan di laman Facebook miliknya.

      Sebelum ini, Rizal yang juga pembantu kepada isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - Datin Seri Rosmah Mansor memuat naik beberapa gambar yang mendakwa kedua-dua mereka mempunyai hubungan sulit.

      “Perlu SD kah untuk membuktikan kisah ini?" soal Rizal dalam posting Facebook sebelum ini.

      Dalam reaksinya berhubung penyebaran gambar-gambar itu, Zairil menafikan dirinya sebagai individu yang terdapat dalam gambar itu.

      "Bukan, itu bukan saya. Ia jelas satu lagi percubaan untuk memfitnah saya dengan serangan peribadi.

      "Ia adalah palsu," kata Zairil kepada Malaysiakini melalui mesej pesanan teks.

      Wanita dalam gambar itu yang mirip Dyana Sofya Mohd Daud, masih belum mengesahkan atau menafikan jika sesungguhnya beliau adalah individu yang dirakamkan tersebut.

      Siri gambar itu - memaparkan seorang lelaki dan seorang wanita di sebuah restoran, di mana sekeping daripadanya menggambarkan pasangan itu sedang bercumbu - menjadi tular di kalangan kumpulan sembang WhatsApp dan laman web pro-BN.

      Mengulas lanjut, Rizal berkata, tindakan tidak mengambil sebarang tindakan itu tidak membuktikan mereka sebagai lebih baik dari BN.

      "Inikah parti yang mendakwa mereka lebih baik daripada BN untuk mentadbir apabila pemimpin yang melakukan perbuatan tidak bermoral dilepaskan begitu sahaja.

      Kepada Zairil dan Dyana, Rizal menasihatkan mereka berdua agar melangsungkan perkahwinan yang sah ekoran telah digambarkan sedemikian.

      "Kalau dah tahap macam tu elok kawinlah...jangan pulak habis madu sepah dibuang," tambahnya

      Delete
    8. Apabila presiden Pas Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang berkata,"Kita boleh berunding dengan Umno, berunding dengan siapa sahaja untuk melaksanakan Islam.
      Ramai yang menilai kenyataan yang keluar daripada mulut Presiden Pas, termasuk ahli akar umbi dan penyokong parti Islam se Malaysia itu.

      Sesetengah sudah buat keputusan yang mereka sokong Pas, akan tetapi sangat tidak bersetuju dengan nahkoda yang melayari bahtera itu.


      Mengapa mereka sangat tidak bersetuju, malah ada yang berkata sekali kali tidak setuju dengan nahkoda yang berbaik baik dengan umno.
      Mengapa mereka tidak bersetuju presiden pas berbaik baik dengan umno. kerana umno zalim, termasuk pernah menzalim orang orang Pas,iaitu tidak meluluskan pemilikan rumah kos rendah.

      Bukan setakat itu sahaja, malah orang orang pas dinafikan hak dan dianggap tidak layak memiliki lot lot tanah milik kerajaan.termasuk lot lot tanah pertanian dan lot lot tanah perumahan.

      Mereka tidak mahu presiden pas berbaik baik dengan presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak atas sebab perdana menteri mecuri harta kerajaan berbilion ringgit.

      Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang berkata tak kan tak boleh berbaik baik dengan orang umno. mereka orang Islam.Betul juga, kerana umno kini telah menyokong RUU 355

      Betul juga kata presiden pas itu bagai menjawab serangan banyak pihak terhadap dirinya dan parti yang diterajuinya.

      Katanya, sedangkan dia (DAP) dengan Amerika pun berunding, dengan negara asing pun dia berunding, dengan kedutaan asing pun dia berunding.

      Demikianlah kata presiden Pas Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang dalam suatu ceramah di Rusila baru baru ini.

      Datuk Haji Abdul Hadi Awang menegaskan, ,"Kita boleh berunding dengan Umno, berunding dengan siapa sahaja untuk melaksanakan Islam.

      Kalau begitu, bagaimana pula jika DAP pusing belakang seperti mana sebelum ini dan berkata yang ia sokong RUU 355 dan mahu Islam didaulatkan sepertiman tipu muslihat sebelum ini membuat pas bertahaluf siayi dengan DAP digelar butir tahi PAP itu.

      Butir tahi bererti ada banyak lagi butir tahi lain, terutama sekali sekali parti yang masih bekerjasama dalam pakatan harapan.Pasti parti tersebut adalah butir Tahi DAP.

      Tidak musthil PKR juga adalah butir tahi DAP, Lebih lebih lagi parti Amanah , presidennya Mat Sabu dapat RM 15, setiap bulan dengan DAP tergamak jadi alat peralatkan agama Islam.

      Akhir sekali parti bersatu yang dipengerusikan oleh Tun Mahathir Mohammad dan presideannya Tari Mahyiddin Yassin juga tahir DAP dan menyatakan pendiriannya bahawa bersatu sokong RUU355 tapi tak sokong hudud.

      Soalnya mengapa presiden Pas berkata demikian kepada DAP. Sudah barang tentu banyak rahsia dalaman DAP yang di perolehinya.

      Atas sebab banyak rahsia Dalaman DAP di perolehinya, maka Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang tergamak berkata macam itu.

      Lebih lebih lagi, pas juga pernah jadi butir tahi DAP selama bekerjasama dengan DAP dalam pakatan Rakyat dan Alhamdulillah sekarang ini sudah tak jadi butir DAP lagi.

      Jika DAP butir tahi PAP sudah tentu ada lagi butir tahi DAP selain PKR, Amanah dan bersatu, Mungkin ada yang nafikan kalau kita kata MCA, Gerakan juga adalah butir DAP.

      Delete
    9. Apabila Nabi saw mengutarakan ajaran Islam sebagai cara hidup di Mekah maka ramai pemimpin dan ahli korporat Arab Quraisy yang kafir menentang ajaran Islam ini dan dakwah Rasulullah SAW kerana ianya bertentangan dengan wawasan dan gagasan serta potensi ekonomi negara yang sedang membangun.

      Ulamak sirah menyatakan pemimpin kafir Quraisy dalam perdebatan di sidang DUN mereka (Darul Nadwah) sekiranya Islam yang dibawa oleh Muhmmad itu diterima maka.

      1- Berhala terpaksa dimusnahkan dan diharamkan untuk diletakkan di dalam dan luar Kaabah sedangkan amalan meletakkan berhala di dalam dan di luar Kaabah telah menaikkan nilai harga berhala itu.

      Menurut Ibnu Hisyam dalam kitab sirahnya berhala yg terdapat di dalam dan luar Kaabah berjumlah 360 buah berhala.

      1- Sekiranya berhala diharamkan maka sumber ekonomi Mekah yang mewah dengan hasil jualan berhala akan hilang dan ramai pemimpin yang akan hilang sumber pendapatannya sekiranya ramai penduduk Mekah memeluk Islam dan mengamalkan akhlak Islam

      2- Sekiranya arak diharamkan oleh Allah kepada orang Mekah yang memeluk Islam maka hilanglah sumber pendapatan negara dan pemimpin yang lumayan. Menurut Ibnu Hisyam arak yang bermutu tinggi dan mahal harganya adalah dibuat di Mekah.

      3- Sekiranya zina diharamkan maka tutuplah rumah rumah pelacuran kerana orang Mekah yg memeluk Islam akan berkahwin secara halal dan meninggalkan maksiat.

      Maka hilanglah sumber pendapatan pemimpin yang berkepentingan.

      Menurut ulamak sirah Abdullah b Ubay mempunyai khemah yang diletakkan dihadapan khemah itu perempuan cantik pekerja di dalam industri seks yang memberikan khidmat dengan bayaran atau hari ini lebih dikenali sebagai rumah pelacuran.

      4- Sekiranya Islam diterima maka judi akan diharamkan akan ditutup segala kelab
      atau zaman itu dinamakan "Nadi Al Maisir"
      yang juga dimiliki oleh tokeh tokeh kafir
      Quraisy yang kaya raya kerana ramainya penduduk Mekah yang memeluk Islam tidak lagi berjudi.

      5- Sekiranya Islam dibenarkan bertapak menurut YB Abu Lahab maka orang miskin dan kaya akan sama tarafnya maka tiada
      ruang untuk menekan yang miskin serta
      menghambakan mereka sebagai hamba

      6- Sekiranya Islam diterima menurut YB Abu Jahal maka tiada lagi monopoli peperangan kerana Islam menggalakkan silaturrahim dan perdamaian maka bisnes senjata akan ditutup.

      Inilah antara sebab mengapa mereka para pemimpin ahli korporat yang berkepentingan
      bermati-matian menolak perkembangan dan perlaksanaan syariat Islam di Mekah.

      Kerana mengikut congakan dan teori pemimpin kafir Quraisy lagi besar kerosakan akhlak dan jauhnya manusia dari agama dan nilai moral lagi besarlah keuntungan yang di perolehi

      Kerana itulah tolaklah mereka yang membelakangkan nilai agama dan hukum Islam malah mendahulukan ekonomi dgn alasan utk kesejahteraan rakyat sedangkan rakyat takkan terbela apabila agama itu dibuang sebagai agenda nombor dua.

      YB Abu Jahal dan YB Abu Lahab pernah menggunakan alasan ini bersama YB yang lain yang berada dalam pimpinannya.

      Delete
    10. PKR Sabah dan Sarawak menolak Rang Undang-undang ahli persendirian yang dibawa Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355.


      Keputusan itu ditegaskan, meskipun Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini menyatakan pendirian bahawa ia adalah hak Abdul Hadi untuk membentangkan RUU berkenaan.

      "Kami merujuk kepada pelbagai kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin-pemimpin PKR yang sependapat dengan (Ketua Umum PKR) Anwar Ibrahim dalam 'menghormati hak' Presiden PAS Abdul Hadi Awang untuk membentangkan pindaan kepada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355).

      "Kenyataan-kenyataan ini telah diterima secara negatif di Sabah dan Sarawak dan disalah anggap oleh sesetengah kita bahawa dalam PKR menyokong rang undang-undang tersebut.

      "Kami bersetuju bahawa Hadi Awang, atau sememangnya mana-mana anggota parlimen, adalah berhak membentang rang undang-undang, tetapi itu adalah setakat perjanjian kami.

      "Dengan hormat, kami berbeza dengan pandangan bahawa rang undang-undang itu adalah semata-mata untuk memberi kuasa kepada mahkamah syariah.

      "Kami menentang rang undang-undang itu yang jelas satu cara untuk membuka jalan kepada hudud, yang akan memperkenalkan dua sistem keadilan jenayah, seperti yang dijelaskan oleh Profesor Shad Faruqi dalam tulisan 'Enhancing syariah courts' powers', yang diterbitkan pada 9 Jun 2016 dalam The Star," jelas kenyataan bersama tersebut.

      Delete
    11. Bersatu perlu bertindak bagi menyingkirkan segera budaya kotor yang dicedok daripada parti-parti tertentu bagi memastikan perjuangan berada di landasan tepat untuk menjadi parti alternatif kepada rakyat.


      Ahli Bersatu Johor, Datuk Ahmad Faizal Mohd Salim berkata, jika budaya kotor seperti ini ada dalam Bersatu, ia sedikit sebanyak akan melunturkan kepercayaan akar umbi dan pengundi.

      “Saya khuatir perjuangan Bersatu semakin lari dari landasan kerana tindakan tidak bertanggungjawab oleh sesetengah pemimpin peringkat pertengahan. Pilihan raya umum semakin dekat. Jika masalah-masalah dalaman masih belum selesai, bagaimana mahu menang?

      “Oleh sebab itu, saya memohon pemimpin tertinggi turun padang dan bertanya sendiri akar umbi, apakah masalah yang dihadapi,” katanya kepada Sinar Harian.

      Katanya, Bersatu perlu berjuang dengan ikhlas demi bangsa Melayu, namun tindakan segelintir pemimpin ini membuatkan akar umbi lari seperti mana yang telah dilaporkan media sebelum ini.

      Delete
    12. Mufti Perlis Datuk Mohd Asri Zainul Abidin hari ini memohon maaf kepada orang Hindu yang “tersalah faham” maksud “puisi Jumaat” yang mencetuskan kontroversi dalam kalangan orang bukan Islam.


      “Perkataan dalam puisi ialah MEMPERTUHANKAN bukan menyembah seperti yang diubah oleh sesetengah pihak,” kata Asri, yang membesarkan huruf sebagai penekanan kepada pembaca Facebooknya.

      “Dalam bahasa Melayu antara makna ‘mempertuhankan’ ialah mengagungkan secara berlebihan. Ini seperti seseorang menyebut ‘dia mempertuhankan nafsu’ maksudnya dia melebihkan nafsu atas segala.”

      “Kepada bukan Islam yang tidak terbabit dengan isu ini khususnya penganut agama Hindu yang tersalah faham maksud puisi saya itu, saya secara ikhlas mohon maaf kepada mereka.”

      Perkataan “mempertuhankan” di Pusat Rujukan Persuratan Melayu membawa maksud menganggap (memuja) sesuatu sebagai tuhan, atau memperdewakan sesuatu, misalnya pemikiran yang memperdewakan harta seperti fahaman kapitalis.

      Asri semalam menurunkan “puisi Jumaat” yang menyelar apa yang dipanggilnya golongan “mempertuhankan lembu” daripada laman Facebook rasminya.

      “Puisi” itu juga mempertahankan seorang “pendakwah”, tanpa menyebut namanya.




      Asri hari ini sekali lagi mempertahankan sasarannya ialah tindakan kerajaan India yang dipimpin Perdana Menteri Narendra Modi, yang beliau dakwa membiarkan saban hari orang Islam dibunuh dengan kejam hanya kerana memakan daging lembu.

      Dalam serangannya, Asri memetik beberapa perkara yang dikaitkan dengan agama Hindu seperti “menyembah api dan penganut sati, pembakar wanita janda”.

      Beliau turut menyentuh mengenai Zakir Naik, dengan berkata Zakir mempunyai pandangan berbeza namun “itu bukan alasan dia dituduh terroris dan kena dihantar ke BJP (parti kerajaan) di India”.

      Zakir dikehendaki pihak berkuasa India untuk disoal siasat berhubung dakwaan pengubahan wang haram.

      Asri berkata beliau akan mengaturkan suatu dialog dengan orang bukan Islam dalam masa terdekat.

      Delete
    13. KEHARMONIAN bermasyarakat dalam sebuah masyarakat wajib dipelihara, kata Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali.


      Beliau berkata, ia berlaku dengan masing-masing tidak melakukan tindakan bersifat provokasi terhadap agama lain atau tokoh agama lain.

      Justeru, katanya apabila Dr Zakir sebagai tokoh pendakwah muslim diganggu dengan beberapa tindakan provokasi, maka ia tentu mengundang tindak balas daripada pihak muslim yang lain.

      Menurutnya, puisi Dr Asri mungkin salah satu tindak balas atas tindakan provokasi terhadap Dr Zakir Naik.

      "Pelbagai pihak mungkin ada sudut pandang berbeza dalam mentafsirkan suatu ungkapan bernilai sastera kerana ia membuka ruang tafsiran bersifat subjektif," ujarnya menerusi tulisan dalam laman facebook beliau.

      Namun, katanya jika satu pihak tidak memulakannya maka tiadalah tindak balas seumpamanya.

      "Maka semua pihak perlu segera menghentikan sebarang provokasi bersifat keagamaan," ujarnya lagi.

      Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus mnambah, negara ini meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan yang perlu diberikan penghormatan.
      "Agama lain juga berhak untuk diamalkan dalam ruang lingkup yang dibenarkan oleh perlembagaan. Ia juga perlu dihormati," katanya.

      Delete
    14. PAS Selangor sentiasa bersedia dengan pelbagai kemungkinan. Tapi kita tunggu selepas keputusan PAS Pusat untuk memfokuskan gerakerja. Dalam masa sama kita cuba untuk mengelak masalah yang kita hadapi menjelang pilihan raya tetapi jika itu tidak boleh diselesaikan, PAS Selangor pastinya terpaksa berhadapan dengan segala kemungkinan.


      Penjelasan Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor, YB IR MOHD HASLIN HASSAN ketika diwawancara oleh Pengarang Berita, SAIDAH HAIRAN dan Jurugambar, FIKRI YUSOF.

      Bagaimana YB melihat senario PAS di Selangor?

      Secara peribadi saya melihat PAS di Selangor menjadi salah satu parti yang memang diperlukan dalam kerajaan. Ini kerana PAS dilihat oleh pejawatpejawat awam terutama excoexco berbeza dengan rakan-rakan parti lain.

      Kebanyakan kerja-kerja di peringkat akar umbi dilakukan oleh jentera PAS termasuk penguasaan di peringkat masyarakat. Masjid, surau, ketua kampung, majoritinya ahli PAS yang menguasai.

      Sebenarnya untuk menggerakkan kegiatan kerajaan di peringkat Dun dan daerah serta Jawatankuasa kecil kampung (KKK) kebanyakannya melalui PAS.

      PAS menjadi aset besar di negeri Selangor.

      Jadi jika ada pihak mengatakan PAS Selangor tidak kuat, itu tidak betul. Cuma mungkin ada tanggapan orang PAS dilihat tidak menyerlah. Itu betul.

      Sebenarnya, kita tidak mahu mengambil kesempatan daripada kelemahan parti lain. Kita (PAS Selangor) boleh menyerlah tetapi kita akan dilihat mengambil kesempatan. Maksudnya, kelemahan orang kita ambil peluang tersebut.

      Secara umum PAS bergerak dalam suasana tidak menonjolkan diri. Jadi, Insya- Allah jika dicabar PAS akan bangkit. Ini dalam isu-isu semasa bukan isu rakyat. Contoh isu nasional.

      Adakah PAS dilihat lebih kuat jika bersendirian?

      Jika kita dilihat kuat bersendirian tidak juga, sebab peratus terkini sokongan Melayu kepada PAS sedang meningkat tetapi belum sampai tahap yang kita harapkan. Sokongan Melayu kepada PAS ini sedang meningkat tetapi belum sampai ke tahap yang membanggakan.

      Andai kata PAS tidak lagi bersama dengan PKR, bagaimana PAS Selangor menghadapi suasana tersebut?

      Bagaimana itu perlu dijawab dengan satu perkiraan atau formula yang berstrategik.

      Apabila kita berseorangan sudah tentu kita akan berhadapan dengan dua atau tiga atau lebih yang akan berlawan dengan PAS.

      Jika PAS berkumpulan atau berada dalam satu blok, mungkin musuh PAS berkurangan.

      Menjadikan kita mudah untuk menang pada pilihan raya umum ke 14.

      Jika itu situasinya, kita telah melihat beberapa Dun yang berpotensi untuk meletakkan calon selain 20 kerusi yang telah ditetapkan berpandukan senario lepas. Maksudnya, kita juga bersedia untuk meletakan calon di kawasan-kawasan lain.

      Ini berpandukan peratus pengundi Melayu melebihi 60 peratus yang berpotensi meletakkan calon.

      Di Kapar sekarang kita ada Dun Meru, Selat Klang, Sungai Pinang dan Sementa. Bermakna jika berpandukan prestasi pengundi Melayu, kita akan meletakkan calon. Bermakna Parlimen tersebut kita akan berpotensi untuk bersaing bagi mencapai kemenangan.

      Delete
    15. Adakah PAS Selangor bertegas akan meletakkan calon di Dun DAP?

      Ya, kita akan letak calon dan sudah mengenalpasti Dun yang berpotensi PAS bersaing untuk kemenangan.

      Bagaimana dengan Dun PKR?

      Kita juga bersedia. Kita tunggu selepas keputusan PAS Pusat. Kita cuba untuk mengelak masalah yang kita hadapi menjelang pilihan raya tetapi jika itu tidak boleh diselesaikan, kita (PAS Selangor) terpaksa berhadapan dan inilah formulanya.

      Kenapa PAS Selangor tidak bertanding semua kerusi Dun dan Parlimen?

      Jika kita hendak bertanding di semua Dun dan Parlimen orang akan ketawakan kita. Buat apa kita bertanding untuk kalah.

      Lebih baik kita bertanding untuk mencapai kemenangan secara maksima.

      Kita berusaha untuk menidakkan lawan kita untuk menang.

      Contoh di Dun DAP memang dominan DAP akan menang tetapi jika PAS masuk DAP tidak akan menang. Kita akan masuk pada pilihan raya umum nanti.

      Kita bersedia untuk masuk sekurang-kurangnya 5 kerusi Dun DAP.

      YB... sejauh mana kekuatan Dewan Pemuda PAS Selangor bagi membantu memenangkan PAS Selangor pada PRU nanti?

      Saya secara peribadi Dewan Pemuda PAS Selangor mempunyai kekuatan yang agak meyakinkan.

      Bagaimanapun, saya harapkan strategi membina kemenangan harus diatur secara bersepadu.

      Apa pandangan YB sebagai Pengarah Pilihan Raya, di mana kewajarannya berseorangan atau berkelompok?

      Kita kena tengok apa cerita akhirnya.

      Kita di Selangor mengikut kehendak PAS Pusat.

      Bagaimanapun, ketika ini saya melihat mungkin kita kekal bersama Kerajaan Selangor.

      Ini bukan bermakna kita sayangkan jawatan Kita melihat keutamaan yang lebih besar dan wajib kita kena pertahankan. Sebab mungkin kita (exco-exco) akan hilang jawatan itu tidak menjadi masalah.

      Berbeza mereka yang berada di peringkat akar umbi contoh sebagai Ketua Kampung dan Ahli Majlis.

      Jika PAS Selangor tidak pertahankan kerajaan sedia ada kemungkinan mereka akan lompat ke Pakatan Harapan.

      Beberapa orang mempunyai sikap begitu daripada apa yang kita lihat (mungkin).

      YB... apa puncanya PAS sukar sangat untuk menang di Parlimen dan Dun di Sungai Besar serta Tanjong Karang?

      Satu PAS lawan BN dari dulu. Sudah menjadi tradisi kita. Ada cadangan untuk kita lepaskan beberapa kawasan jika kita hendak bersama dengan blok pembangkang. Tetapi jika kita bersendirian, PAS akan letak calon juga.

      Faktor pemimpin tempatan yang menyerlah, juga perlu diambil kira.

      Mungkin juga tidak ramai ahli-ahli PAS di kawasan tersebut diberi beri kelercayaan bagi menjalankan kerja-kerja kebajikan.

      Mungkin hanya orang tertentu sahaja yang melakukannya. Ini merupakan masalah besar jika ia berlaku.

      Kita tidak mahu orang hanya melihat individu tertentu sahaja di kawasan tersebut tetapi kita hendak masyarakat mengenali dan tahu bahawa PAS ramai melahirkan pimpinan.

      Apa harapan YB untuk PAS Selangor?

      Kita hendak PAS Selangor sebagai jadi Menteri Besar dan mendominasikan kerajaan pada pilihan raya umum ke14 nanti. Dengan cara ini sahaja PAS akan dilihat ianya lebih baik daripada parti lain.

      Sekarang ini orang cakap bukan PAS tidak bagus sebab PAS berada di tengah-tengah. Ini kerana PAS tidak duduk di kerusi Menteri Besar walaupun PAS ada 3 orang exco.

      Orang tidak melihat tentang exco itu tetapi orang akan melihat Menteri Besar sebab MB boleh membuat dan memutuskan semua perkara.

      Delete
    16. R ECENTLY S Thayaparan of Malaysiakini penned an article with a provoking heading asking: ‘Islam for Muslims or Islam for all?’ As a Muslim, it was a call for me to try to answer it even though I was a layman...but ‘side stepping’ the issue discussed by the columnist, I would go for a straight answer based on his questioning-header.


      When I was in Standard Four in 1972 (barely 10 years old then), I found an English book on Islam in my school library and since then I opened up my mind from my previous thinking that Islam is only for the Malays. Well, Islam is also a religion for the ‘mat salehs’ (Englishmen), I thought.
      Oh how naive I was during those good old days! Well, what ‘rubbish’ was my thinking because Prophet Muhammad s.a.w. himself was not a Malay and the holy book, the Qur’an is in Arabic!

      Then during Islamic religious lessons when our class learnt about the five pillars of Islam (Rukun Islam) such ‘solat’ (praying) and ‘puasa’ (fasting), I noticed it was stated that the first ‘syarat’ (requirement) for a person to perform the ‘ibadat’ (acts of devotion to Allah SWT) is that he or she must be a Muslim.

      I was curious as to why the first ‘syarat’ for a person to do the ‘ibadat’ he or she must be a Muslim.

      Why must it be Muslim; isn’t the religion of Islam is for Muslim?

      I kept on thinking and jumped to a conclusion that this ‘agama’ (religion) of Islam is not only for Muslims, it is an universal religion for all; a way of life, only Muslims were required to perform the special ‘ibadat’ such as ‘solat’ and ‘puasa’. For the non-Muslims, they were not required to perform this special ‘ibadat’.

      Then as I grew older, while studying the Qur’an, I realized there are ayahs (verses of the Holy Qur’an) which begin with ‘ya ayyuhannas’ which means ‘Oh people’ and ayahs begin with ‘ya ayyuhal lazina amanu’ yang means ‘Oh people who believe’. There are a little over 90 ayahs in the Qur’an that begin with ‘ya ayyuhal lazina amanu’.

      Allah sent the Qur’an for all of mankind, not just for the people during the time of the Prophet peace be upon him (pbuh, s.a.w.) and only for Muslims. The phrase ‘ya ayyuhannas which occurs 20 times in the holy Qur’an, has a general and collective meaning that envelops all human beings of any race, tribe, or colour. Example of an ayah beginning with ‘ya ayyuhannas’ is Ayah 21 of Surah Al-Baqarah (The Cow) with the meaning: “O’ mankind! Worship your Lord Who created you, and those before you, so that you may guard youselves (against evil).”

      And example of an ayah beginning with ‘ya ayyuhal lazina amanu’ is Ayah 183 of Surah Al- Baqarah with the meaning: “O ye who believe! Fasting is prescribed for you, even as it was prescribed for those before you that ye may ward off (evil).”

      God, out of His abundant Love and Mercy for mankind, has not left us in darkness to discover the right path by trial and error alone. Coupled with our intellectual capability to reason, God bestowed upon us Divine Guidance that outlines the Criterion for truth and the knowledge and reality of our existence in this world and Hereafter.

      From the beginning of mankind God sent Exemplers of Prophets to convey His revelation and to invite all mankind to the path of true peace and obedience in one true God. This is Islam. This message was conveyed to all nations and tribes in this world throughout successive generations through more than 124,000 prophets with Muhammad s.a.w. as the final Messenger – all inviting mankind to the same path. - The Light of Revelation (Islamic Outreach-ABIM) Thus Islam is for all, but nobody can be forced to be a Muslim.

      Harun Yahya in his book ‘Learning from the Qur’an’, quoted many ayahs regarding this matter, an example, Qur’an, 2:256 with the meaning; “There is no compulsion where the religion is concerned.

      Delete
    17. Right guidance has become clearly distinct from error. Anyone who rejects false gods and believes in Allah has grasped the Firmest Handhold, which will never give way. Allah is All-Hearing, All- Knowing.”

      As for some non Muslims such as members of PAS Supporters’ Congress (DHPP), they willingly accepted that Islam brings benefits for all.

      In fact, DHPP chairman, N Balasubramaniam said the 40,000 strong members of the PAS wing support of amendments to the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) Act 1965, also known as Act 355.

      He was quoted saying: “If DHPP that is made up of non-Muslims trust and fully support this Islamic code and the amendment to Act 355 which will bring wellness TO ALL, why are the Muslims divided and not confident?” “This has nothing to do with non-Muslims, as how it is fixed under Article 11 of the Federal Constitution.

      Therefore, why must non- Muslims be afraid and oppose? The right to practise one’s faith for non-Muslims is still guaranteed under the Federal Constitution.

      “What I understand is that those who are afraid of this, is the criminals or owner of gambling dens who are afraid their business might be affected. That they will lose their Muslim customers,” he said.

      Balasubramaniam said that he is also confident that if ‘Allah’s laws’ are implemented, those from all walks of life will reap the benefits.

      It was widely known among the ‘not yet Muslims’ that Prophet Muhammad s.a.w.and his four best companions of the Al-Rasyidin caliphate (Abu Bakar, Umar, Uthman and Ali) had always preached equality for all, even those who are not Muslim.

      In Islam, even the highest official, the Caliph, is subject to the same rules of justice as everyone else. There is a famous incident in which Ali Ibn Abu Talib lost a court case to a Christian because he lacked evidence, even though Ali was the Caliph at the time.

      If we were to look at the holy book, the Qur’an in was mentioned in Surah Al-Anbiya (21) verse 107 - “Wama arsalnaka illa rahmatan lil’ alameen” - with the meaning Allah The Almighty says: {And We have sent you (O Muhammad, prayers and peace of Allah be upon him) not but as a mercy for the ‘Alamin (mankind, jinns and all that exists).} [Al-Anbiya 21:107]

      Thus Islam is for all; Muslims and non-Muslims, it is an universal religion for all. Yes Islam is for all, only Muslims were required to perform the special ‘ibadat’ such as ‘solat’ and ‘puasa’. For the non- Muslims, they were not required to perform this special ‘ibadat’.

      Delete
    18. 1. PENDAKWAH Islam yang membawa misi kedamaian perlu dilindungi apatah lagi oleh sebuah negara yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan. Memberikan taraf PR kepada Dr Zakir Naik adalah tindakan yang tepat dan benar oleh kerajaan Malaysia bagi melindungi pendakwah.



      2. Dakwah beliau menimbulkan kecemburuan banyak pihak di peringkat antarabangsa sehingga dicipta dan direka pelbagai tohmahan bagi menimbulkan persepsi terhadap dakwah harmoni yang beliau bawa.

      3. Kenyataan seorang menteri yang mempertikai pemberian taraf pemastautin tetap kepada beliau sangat mengecewakan. Ia juga menunjukkan kegagalan dalam kebertanggungjawaban bersama oleh menteri kerajaan dalam membuat keputusan.

      4. Saya bimbang ada menteri kerajaan yang sudah mengikut rentak politik DAP mempertikaikan sesuatu yang berkaitan dengan Islam dan dakwahnya.
      Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
      Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat

      Delete
    19. Oleh TUAN IBRAHIM TUAN MAN

      Ali telah mengambil keputusan untuk menyelesaikan pertelingkahannya dengan Baba di mana Ali bertegas telah membayar AS$3.5 bilion kepada Baba, tapi Baba bertegas bahawa Ali telah tersilap bayar kepada orang lain.


      Ali dan Baba telah mencapai keputusan untuk menunda pertikaian mereka ini ke tahun depan, di mana perundingan akan berlangsung dan wajib diselesaikan pada tahun 2020.
      Di dalam tempoh bertenang ini, Ali berjanji akan melangsaikan hutangnya yang satu lagi bernilai AS$1.2 bilion sebelum tahun ini berakhir dan kedua-dua pihak berhenti mencemuh sesama sendiri.

      Ali mengumumkan bahawa pertelingkahannya dengan Baba telah selesai.

      Kisah pendek ini ibarat hubungan 1MDB dan firma pelaburan syarikat Abu Dhabi, International Petroleum Investment Company (IPIC) seperti yang dilaporkan Akhbar The Straits Times semalam.

      Hakikatnya, pertelingkahan antara 1MDB-IPIC masih jauh daripada penyelesaian.

      Pertarungan 1MDB dan IPIC akan berlanjutan sehingga 2020, di mana kemungkinan 1MDB perlu membayar hutang AS$3.5 bilion kepada IPIC selain daripada AS$1.2 bilion yang dijanji untuk dilangsaikan tahun ini.

      Ini menjadikan jumlah keseluruhan yang mungkin ditanggung 1MDB mencecah AS$4.7 bilion (RM20.68 bilion).

      Hutang AS$1.2 bilion yang perlu dibayar oleh 1MDB kepada 1PIC juga bercanggah dengan kenyataan Presiden 1MDB Arul Kanda pada 31 Mei 2015.

      Ketika itu, Arul bertegas bahawa dana AS$1 bilion daripada IPIC kepada 1MDB untuk membayar penuh pinjaman berjumlah AS$975 juta (RM3.6 bilion) kepada satu sindiket bank-bank antarabangsa bukanlah satu jenis pinjaman atau hutang.

      "Lanjutan daripada kenyataan Kementerian Kewangan pada 29 Mei, kami mengambil perhatian terhadap dakwaan daripada sesetengah pihak yang mengatakan bayaran US$1 bilion itu merupakan pinjaman, atau melibatkan andaian hutang 1MDB lagi.

      "Ini sama sekali tidak berlaku. Ia adalah transaksi perniagaan; bukan satu pinjaman, bukan juga apa-apa jenis hutang dan bukan satu jaminan keluar.

      "Ia adalah bayaran awal sebagai sebahagian daripada perjanjian yang lebih luas untuk mengendalikan pelbagai aset kewangan dan transaksi liabiliti antara IPIC, Aabar dan 1MDB secara menyeluruh, maklumat lanjut mengenainya akan diumumkan kelak," kata Arul yang dipetik media.

      Sekiranya ia bukan hutang, mengapa 1MDB perlu membayar kembali ‘pelaburan’ tersebut berserta faedah? Apakah ini tergolong dalam berita palsu menurut kriteria Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak?

      Apakah 1MDB mempunyai dana yang cukup untuk membayar hutang IPIC? Jika tidak, di mana kerajaan BN hendak mencari dana untuk membayar hutang kepada IPIC terutamanya jika mereka memenangi PRU14?

      Persoalan menariknya ialah apakah yang terjadi kepada penyelesaian 1MDB-IPIC pada 2020 nanti sekiranya Perdana Menteri Malaysia bertukar orangnya memandangkan pilihanraya umum ke 14 perlu dipanggil selewat-lewatnya pada tahun depan?

      Sekiranya 1MDB tewas di dalam rundingannya dengan IPIC, apakah Perdana Menteri Malaysia yang baru akan membayar begitu sahaja tanpa mendedahkan apa yang terjadi kepada AS$3.5 bilion yang terbayar kepada Aabar Investments PJS, yang dinafikan IPIC sebagai salah satu anak syarikatnya?

      Apapun, isu 1MDB akan terus membelenggu ekonomi negara untuk beberapa tahun akan datang. Takziah buat negara.

      Delete
    20. Ketua Angkatan Muda Keadilan Ampang, Datuk Adam Rosly yang didakwa memberi keterangan dan dokumen palsu kepada pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dibebaskan pada saat akhir selepas wang ikat jamin dibayar sebelum kaunter pendaftaran di kompleks mahkamah dekat sini ditutup pada Jumaat.



      Kaunter tersebut yang kebiasaannya dibuka sehingga 4.30 petang hanya ditutup kira-kira 5.30 petang bagi membolehkan Adam membayar RM300,000 dengan isterinya, Puteri Balqis Omar sebagai penjamin.

      Sebelum itu, beberapa ahli keluarga Adam dilihat membuat pengeluaran wang di mesin ATM sebelum tampil membayar wang ikat jamin yang ditetapkan mahkamah.

      Adam, 30, seorang ahli perniagaan dibebaskan kira-kira pukul 5.40 petang.





      Sebelum itu, Adam mengaku tidak bersalah terhadap semua pertuduhan yang dibacakan pada Jumaat.didakwa melakukan kesalahan itu pada 10 Februari dan 22 Februari lalu.

      Pada 13 April lalu, Adam ditahan selepas keterangan beliau direkodkan di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya.Kekayaannya mendapat perhatian tahun lalu kerana memiliki banglo berbentuk istana di Ampang pada usia muda.

      Adam bagaimanapun mempertahankan dirinya dengan memaklumkan kekayaan itu termasuk RM1 juta untuk membeli kediaman mewah itu diperolehi hasil perniagaan yang diceburinya selain mewarisi daripada keluarganya

      Delete
    21. Cadangan PBT Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKBRI) mengenakan peraturan para peniaga pasar malam menutup urusan perniagaan mereka menjelang masuk waktu Maghrib pada asasnya satu peraturan yang baik. Itulah sepatutnya dilakukan sebagai menghormati waktu solat.



      Tidak perlu perkara itu menjadi kontroversi dan menjadi polemik sehingga orang melihat Islam itu menjadi huduh dan diberi gambaran ianya kasar. Walhal peraturan atau syariah Islam itu bertujuan baik dan membawa maslahat kebaikan untuk semua tanpa mengira penganut agama apa.

      Tetapi kenapa ia menjadi masalah, sehingga ia menjadi polemik ialah kerana silap teknik. Kesilapan teknik ini bagi saya berlaku kerana kurang hati-hati Exco yang bertanggungjawab dengan arahan itu, Abdul Fattah Mahmood.

      Mulanya Fattah didakwa membuat kenyataan arahan itu melibatkan semua peniaga termasuk bukan Islam. Kemudian selepas arahan itu dipertikai beliau cuba membetulkan kononnya arahan itu tidak bermaksud demikian. Bila Husam Musa mengulas kurang tepat arahan itu dia melenting.

      Kenapa beliau harus perbetulkan kenyataan itu. Apa salahnya kalau peniaga bukan Islam juga ikut menutup sama perniagaan mereka. Bukan pun lama hanya sekitar 10 hingga 15 minit sahaja. Dan peniaga bukan Islam perlu menujukkan sikap toleransi mereka dalam hal ini. Orang bukan Islam perlu menunjukkan sikap unik mereka berada di Kelantan.

      Fattah tidak sepatutnya membaiki kenyataan asalnya. Dia perlu tegas tanpa mempedulikan kritikan ke atas arahan dan peraturan itu apa lagi menempelak orang mengkritiknya. Apabila sesuatu arahan dibuat kemudian diperbaiki ia menjelaskan kelemahan kita. Makanya sebelum sesuatu arahan atau peraturan hendak dikuatkuasakan, kaji dan bincang dari segala segi.

      Dalam hal ini saya lihat peniaga bukan Islam tidak sangat mempertikaikan arahan itu tetapi pihak lain. Orang politik cepat sangat menyambar isu sebagai modal politik. Media massa yang selalu pelahap dengan isu-isu sensasi untuk melariskan media mereka juga tidak ada tanggungjawab dan rasa hormat langsung apa lagi membantu isu berkenaan dengan tidak mensensansikannya.

      Atas pertikaian itu memang ada benarnya. Peraturan sedemikian tidak boleh bersifat arahan dan paksaan seperti mana pandangan Husam. Ia sepatutnya digerakkan ke arah bersifat mendidik dan memberi galakan. Lain kali sekiranya ada apa-apa peraturan baharu yang hendak diperkenalkan buatlah dengan baik dan penuh ketelitian untuk mengelak ia jadi isu.

      Dan orang-orang politik juga janganlah cepat menyambar apa-apa isu hanya mahu digunakan atas kepentingan politik masing-masing. Husam sendiri kurang wajar memberi respon mengenai perkara ini sebab ianya tidak sepadan dengan kapasitinya.

      Exco berkenaan juga kurang bijaksana apabila cepat menjawab teguran ke atasnya. Sebaik-baiknya beliau mengaku silap dan membuat ralat akan memperbetulkannya. Kita perlu berjiwa besar dan jangan sesekali bersikap hendak mempertahankan kesalahan. Dengan cara itu isu tersebut tidaklah akan dicapture oleh media massa sehingga ia menjadi perkara yang rumit pula dan memalukan agama

      Delete
    22. Macam nak gila mengopipes

      Petanda:

      1) Dah cemas terasa2 nak kalah
      2) Blog sendiri xlaku
      3) Dah gila

      Delete
    23. Hello Budin.. tolonglah delete berita harakah x laku kat atas ni. Setiap kali berita sangkut PAS dah nyanyuk, setiap kali tu la editor harakah datang dgn perangai kopipes dia.

      Org PAS ni depa x paham apa itu realiti. Tok guru dah wayar putus sekejap, wayar sambung sekejap pun, masih boleh ikut lagi. Terang2 cakap berbolak balik pun, masih sayang dan dok sokong gitu jugak la.

      Delete
    24. Lebai 840 kena tipu hidup2 dengan geng Ganu. Ambe hok geng Ganu pung gelok pah ceroh bace pencerohan lebong geng Lebai...

      Lebai tak tengok gamoknye dalam video TG tahik butir sendiri mengaku mulut suci berzikir setiap hari dia telah berkata kasar. Kata kesat dan biadap.

      Sebutan anak butir tahik itu tak perlu rujuk ustaz atau kamus untuk tahu maksudnya sangat kotor, lucah dan biadap.

      Kesian cikgu BM TG tahik butir .. Dia yang ajar peribahasa lebih sopan.

      TG tahik butir Dapat ilmu tapi tidak berguna. Tak bermanfaat ilmu cikgu BM TG tahik butir dan tiada pahala sampai kepada beliau. Anak murid jenis si Tanggang Derhaka suka maki hamun!

      Delete
    25. Pekerja Harakah dah dapat gaji ke?

      Ada naik lebih gaji minimum tak?

      Copy paste hasil kerja pekerja Harakah ada bayar honorarium tak?

      Yang paling wajib kena bayar setiap kos iklan pada Tuan Shahbudin

      sebab ambil ruang komen untuk copy paste.

      Curi jarak batu asas tanah pun.. mati akan dituntut, apa lagi curi ruang komen copy paste!

      Parti Islam Pas tapi gerak kerja macam Yahudi kafir laknatullahi alaik. Main rampas hak komen orang dengan rencana dan berita sendiri.

      Delete
    26. aku x baca pun
      tak tergamak nak baca artikel2 bodoh mcm dlm harakah
      laju jer aku scroll down

      Delete
  2. PAS dh start meroyan.

    ReplyDelete
  3. Aku second..pas pis pus..abihlah kena marah nge orghe pah..

    ReplyDelete
  4. Aku ahli Pas hingga kini, tapi pru 14 commfom x undi lagi. Pemimpin yg sentiasa betserban dan kopiah bercakap pakai kepala lutut.
    Mungkin pru14 adalah .......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah atas kesedaran sedara dengan permainan ahli agama yang bersekongkol dengan kleptokrat cuba memusnahkan impian rakyat Malaysia membina semula negara yang dijatuhkan MO1 dan Hadi. Pakatan kini didoakan semoga tiada lagi pengkhianatan seperti Pas di bawah Hadi!

      Delete
  5. Lobaipura2 PAS telah dpt wahyu Doktrin baru TABAHLOL SIBASI Wal KINGCUN (*Kincin Lencun).
    CyberSTUD_QSeben kini memgalami keroyanan melampau.
    Memangpun ROC perlu adakan undang2 bahawa parti Politik TIDAK boleh masuk nama Agama.
    Sudah2la kesucian Islam dirogol sewenang2nya oleh OsSTUD2 pura2.

    ReplyDelete
  6. Syed Ahmad Alhabshi24 April 2017 at 23:27

    Pas terpaksa menerima padah apabila gagal mendengar nasihat Almarhum TGNA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap besar lagi satu apabila sanggup lahap
      90J ketulan najis Anak Butir Jho Tahik low tu. Nak sanggah saman pun berusing2 kencin smpai kencun.
      Ahli yg paling jumud pun sepatutnya dah boleh nampak mainan wayang kulit geng pura2 OsSTUD_QSeben ni kot?

      Delete
    2. Hadi cinta kepada dunia((hubbuh dunia)) terlena dengan segala tipu daya Syaithan hingga tak dapat bezakan halal & haram,,sedih betul kerana manusia boleh pusing 360 darjah dengan sekelip mata.....

      Delete
  7. Barang di ingat bahawa pas kini menjadikan medan politik sebagai medan cari makan yang mudah dan peluang mengumpul harta dan memunggah hazanah negara semau2 nya.. pas jadikan ameno sebagai tok guru untuk menghalalkan cara dan berkongsi matalamat duniawi,,, Justru masih belum terlambat utk pas kembali kepangkal jalan asal nya untuk memperkasakan syiar islam,,Jika tidak amat di kuatiri pas akan di pinggirkan oleh masyarakat dan ahlinya malah didalam pas hanya yang tinggal adalah dikalangan mereka2 yang tidak siuman

    ReplyDelete
  8. For pas leaders these days their concerns are just two - their hudud laws and the parliamentary and state seats to go for for the next general election. Nothing else seems to matter with them when the country is pretty much at a crossroads and a majority who support the party like pretty much of the rest of country is suffering to no end with a future bleak all around.

    But these two issues have brought them the spotlight that they very much need to appear relevant to all. And these two issues are also used to divert attention from the failure of their new buddies who are in power in the country.

    Surely we do not want to have anything to do with this kind of people and their game?



    ReplyDelete
    Replies
    1. not once they speak about how to lessen rakyat burden
      all they talk about r seats and ruu
      come on lah org pas
      pikir anak cucu sama
      depa tu yg akan tggung hutang 1mdb tu nanti

      Delete
  9. Umno telah memperbodoh bodohkan melayu. Kononnya kalau umno tidak ada orang2 melayu akan hidup merempat. Orang orang melayu akan ditindas oleh cina.

    Pas memperdagangkan agama. Kalau pas menang undang undang lslam akan ditegakkan.

    Melopong orang orang melayu yg cetek akal fikirannya. Bertambah gelisah yg jahil. Maka semakin seronok pak pak menteri apabila orang orang melayu menjadi bertambah keliru.

    Tolak umno mati melayu. Tolak pas hilang ruu 355.

    Di Pulau Pinang dan Selangor berapa ramai dah melayu yg mati tak makan dan jadi gelandangan? Di Kelantan berapa ramai cina yg hidup tertindas dan melayu menjadi kaya raya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu umno dah screw melayu puluh tahun dah, suparman hew ciplak idea je....

      Delete
    2. Jangan salah kan.Umno. org melayu.dari.dulu.memang bodoh.
      Tk de kerja, pi lantik manusia jadi Raja/Sultan dn pi sembah manusia ni. Dn buat kerja bodoh lg pi kerja dn cari duit utk bg manusia yg dia sembah makan minum dan tempat tinggal sampai mampos turun temurun. Kan bodoh punya manusia.

      Delete
  10. Kerusi yang tinggal pada Pas kerusi tradisi anak, menantu, ipar, duai, sedara mara dan geng Hadi Awang sahaja. Jika nak selamat daripada dihalau berambus dan dapat undi 37 sahaja... mesti kowtow kepada TG parti anak menantu Tuang Presideng!

    ReplyDelete
  11. lidah' pembawa fitnah (Shahbudin.com) - satu-satunya sebab mengapa tuan politik kamu terus 'berharap' kepada PAS ialah kerana inginkan PAS sekali lagi menjadi keldai tunggangan (kuasa undi) diberi kepada mereka.

    seruanmu agar Pakatan Harapan BAHARU berbahagi (berebut) kerusi merupakan urusan penuh tipu muslihat - ia ibarat meletakkan seketul daging di hadapan kawanan Serigala Lapar.

    Para politikus berhati serigala sangat mengetahui PAS adalah sebuah gerakan yg terikat sebagai jemaah yang di ajarkan syari'at ISLAM agar taat pada panglima yang diberikan bai'ah.

    Allahswt Maha Besar - PAS mendapatkan kifarah dan hikmah akibat bersekongkol dengan seburuk-buruk pertolongan yang jelas memusuhi ISLAM dan daulatnya BANGSA Melayu.

    secara umumnya ahli setiap Parti akan memberi undi kepada calon bertanding bersandar kepada Parti yang disertai serta sekutunya. PAS memiliki keahlian paling banyak selepas UMNO, malangnya PAS tidak lagi akan menjadi 'keldai' untuk ditunggang oleh musuh ISLAM.

    Allahurabbi - PAS sedang kembali kepada saudaranya (UMNO) dan membuatkan musuh' ISLAM gementar dadanya.

    Dan ingatlah kamu wahai lidah'pembawa fitnah (Shahbudin.com) setiap yang HAQ dan yang BATHIL datang bersama tanda yg jelas lagi terang - tiada jalan untuk menafikannya.

    Lihatlah bagaimana keadaan Pakatan Harapan BAHARU dengan memohon petunjuk dari Allahswt - in Shaa Allah kamu akan cuba berlepas diri daripada tipu daya Pakatan Harapan BAHARU.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat



    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...Dah Mai dah..
      Kalau PH tu serigala lapar,umno pulak biawak..Pas pulak ular.. Sembang berbelit..
      Ni lah contoh terbaik sembang ularmak pas..
      Takdernya pas memperjuangkan Islam..Pas sebuah parti politik..Jgn nak karut pas memperjuangkan Islam.. Ularmak dlm pas hanya pandai putar Dan belit tafsir Al-Quran dan hadis utk kepentingan politik..
      Elok lah pas kembali ke umno.. Sorang penyamun,yg satu lg Penyangak..
      Keahlian yg paling banyak tak menjalankan kemenangan..
      Contoh dah Ada dpn Mata..Kat parlimen berapa kerat kerusi pas menang?
      Dgn DAP pun kalah,berapa byk negeri PAS perintah?
      Hanya Kelantan..Tu pun sebab Arwah TGNA masih Ada..
      Tunggu tgk PRU 14,dgn keadaan pas skrang Kelantan pun boleh terlepas..Sbb dlm pas dah tinggal ularmak yg hanya pandai belit Dan Jaja tafsir Al-Quran dan hadis utk kesenangan Dunia..

      Delete
    2. yang sembang kencang hanya pemimpin pas yang takut kehilangan 90% dedak emas dari umno. ahli bawahan dan pengundi pas dah meluat tengok badut sarkis pemimpin pas main wayang.. petanda malang buat pas dlm pru14..

      Delete
    3. Nakhoda sewel bkokok lagi

      Dedak dh habis la tu

      Delete
  12. Kerusi Parlimen adalah untuk berkhidmat untuk rakyat.

    Bukan hak mana-mana parti.

    Kalau Parti PAS, tidak peduli dengan kebajikan rakyat yang semakin hari semakin sukar disebabkan ekonomi.

    Kalau PAS sibuk dengan kepentingan parti sahaja, tidak peduli dengan nasib rakyat.

    Tak payahlah melarang orang kacau kerusi kerana kerusi parlimen adalah milik rakyat Malaysia, bukan PAS yang punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agreed. Pas is greddy, filthy, hungry leechers. Or just in a simple description ...
      pelacur politik yg pakai serban n jubah! Pelanggan terkini Najib Razak!

      Delete
  13. Pas ni sembang tak mau jatuh..
    Nak mentadbir..Ilmu tak Ada..Bila tersempit mula lah guna ayat Al-Quran dan hadis yang memihak kepada parti mereka..
    Contoh terbaik Kat Kelantan..Hasil utama kerajaan negeri dari Sumber balak..Habis hutan gondol..
    Dulu Masa Kat trg pun sama 2x5..5 thn hj Eddy pegang jasa yg nampak tol seringgit Kat jambatan kena sodok..Tu jer..
    Dulu sblm dpt trg sembang bukan main Hebat..Masa tu zaman Tun,tuduh tun Bela kroni la..
    Dpt trg Kat hj Eddy..Balak Kat Hulu trg habis company pas yg bedal..
    Atas kepala..Kopiah,serban tak Tanggal..Ckp pasal Islam pung,pang,pung,pang..tp realitinya..Jenis ularmak ular sawa..Kaki belit..
    Bwk2 la bertobat..Nak Jadi Ulama,ustaz Jadi betul2..Nk Jadi politikus jgn duk Jaja pasal Agama..Sbb politikus ni kaki bohong..Situ dah Ada tanda org munafik

    ReplyDelete
  14. ROC perlu adakan undang2 dgn SEGERA.

    PARTI POLIT9K DILARANG SAMA SEKALI GUNA NAMA AGAMA !!

    Jngan la subahat dgn menghina Islam. JAKIM mana ?

    ReplyDelete
  15. Nak sembang pasai parti bernama pas ni sambil esok pun tak habis..
    Banyak keburukam dari kebaikan bila ularmak pas ni claim parti mereka lebih Islam dari org lain.. Sedangkan terang terangan pemimpin mereka menggunakan kopiah Dan serban utk Kumpul kekayaan Dunia...
    Kekadang aku terpikir tak takut ker geng pas ni nak menjawab dgn Allah nanti sedangkan mereka dgn jelas belit ayat Al-Quran dan hadis utk membolehkan mereka berkuasa..
    Pas bertanggungjawab menyebabkan wujud 2 kariah dlm satu kawasan,Adik beradik putus Tali silaturahim,Laki bini bercerai,yg paling sadis Jenazah dikebumikan tepi rumah gara2 tak mau tanam satu tanah perkuburan dgn parti lain..Sbb pas jer Islam..Org lain kapir..
    Tu semua realiti yg terjadi hasil didikan dan asuhan parti pas..Bukan sembang kosong..To realiti yg terjadi di terengganu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah !! DUNGGU JUMUD sungguh pemikiran puak Melayu Jumud sebegini. Patutla Teko dan kapal Ayoh Pin pun diyakin.Buluh lemang boleh tangkis Nuclear Korea Utara.
      Kingcin Ayoh Eddy Peng pun dihirup enak.
      Malu , kesian..nak gelak pun ada. Bab bangsa pun dimomok berak 60 tahun pun masih wangi.
      Alahai Melayu, hari dah tinggi, bangun belum juga...

      Delete
  16. PAS JADI BAHAN CAP BUNGA
    AHLI YANG ADA BERAPA KERAT
    SEMBANG FITNAH KEMAIN KUAT
    DAH NAMPAK PRU14 KALAH TENAT

    .....berambus je singapork@dap nih...

    ReplyDelete
  17. Teringat cite 3 abdul arahan p ramle. Khadam2 n chief khadam memakai serban. Tamak pubya pasal sampai kena lelong. Alhir cite masih tamak lagi. Ini tak adil ana anak yang sulung kata2 hj mahadi. Itulah lqmbang parti blok 3 1/4. Jadilah punaisihat 25%. Ayahanda marah tak. Kesian rupanya jadi pencacai najis.

    ReplyDelete
  18. CERITA LAMA DI UNGKIT UNGKIT
    BARANG YANG LEPAS USAH DIKENANG
    PAS DAH LAMA UBAH DAN BANGKIT
    MACAI BARUA JER YANG SEMBANG BANGANG

    GST DI JAJA KE HULU PELUSOK
    DULU TOLAK SEKARANG JILAT
    MAMAK DAH MAMAI NYANYUK
    MAUT DAH SAMPAI BAWAK BERINGAT...

    Barua singapork@dap berambus .....

    ini kali lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes hina Agong semalam Anjing Najib MO1 ini belum merafak sembah ampun lagi. Bangla sungguh hina Melayu guna Samsung A9 dedak MO1!

      Delete
  19. Pas kini telah menjadikan parti baruah Umno berikutan duit curi 1mdb rm90juta yg diberi pd lebai2 yg guna agamanya utk kayakn diri & utk tipu orang melayu ygbodoh shah.
    Pedulikan dan Pas..Yg Pas..tiiii...lingkup.

    ReplyDelete
  20. Umpama sabuah bahtra yang hilang pedoman dilautan yang tenang akibat nakhoda baru tidak dapat menentukan arah tujuan perjalanan,ribut mungkin melanda dalam masa terdekat maka pegawai padu arah pun kalam kabut mana mau pi.senang cakap caca marba

    ReplyDelete
  21. FUYOOO MACAI BERMADAH PEPAGI BUTO
    UMPAMA BAHTERA HILANG PEDOMAI BAGAI....
    CAP BUNGA TU HANYO CINO BUTO AJO
    BELUM BERTANDING PARTI DAH TERBARAI

    ... KIKIKIKKIKI.... BARUA MAMAK SINGAPORK@DAP SILA BERAMBUS....!!!!


    UBAH & SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. 723.
      ikhtiar la berubat, parah dah nampak ko ni.

      Delete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

  23. Kalo begitu kata tuan ibrahim tuan man
    Udah sah parti pas meroyan
    Pasai apa ugut pakatan
    Tentu dah tahu tumbangnya kelantan..

    Sebenarnya amaran khas ditujukan
    Kepada parti pecahan iaitu PAN
    Kerana kes tanah orang asli dah dapat keputusan
    Tentu dikelantan hilang sokongan

    Apakah ini sikap tuan ibrahim tuan man
    Jadilah seorang yang gentleman
    Jangan bersikap kebudak budakan
    Tiga penjuru pun pakatan tetap lawan..

    Umno dan Bn parti khianat
    Pas pulak kaki subahat
    Mintak diadakan Pru 14 ni cepat cepat
    Keputusannya nanti, kita tengok sapa yang melompat..


    ReplyDelete
  24. Umno has lost its glitter. Looking at "attacks" by umno in the media, a clear and obvious signs of fear, anxiety, panic, irrelevant issues as rakyat are aware and responding to umno/bn faults by shunning the party and the coalition. Ground swell for the oppositions is something you cannot deny and find before in malaysian polititics.

    Likewise, PAS is also in no longer a favourite party for muslim malays living in reality, backed by truth and facts. "Shouting and threats" by PAS is common daily showing sign of panic and instability. Leaders being not coherent, each shooting at dufferent directions.....

    Lets hope for truths overwhelm falsities....a new malaysia. A wounded tiger can spring to life for a new strength through new government....wallahuaklam

    ReplyDelete
  25. PERAK MAN GI BALIK SINGAPORE LAA..
    TERPEKIK TERLOLONG JADI BATU API
    BAWAK BAWAK BERISTINJA DULU LAAA
    SOLAT DUHA DULU BERAMBUS SINGAPORK @DAP


    ... kikikikiki...

    perak man berambus duduk singapork sana... sini kemain terkinja kinja... sampai seberang tambak bisu.....amos lee lagi bagus dari lu ..... puuiiii...

    ReplyDelete
  26. Hai nada mengugut pula puak Pas agar parti pembangkang lain tidak bertanding di kerusi2 mereka konon.Bila parliment dibubar adalah hak mana2 parti utk bertanding di kerusi yg dipilih. Saya adalaah warga emas yg dulunya mengundi pas kerana tiada pilihan demi utk tidak memberi undi kpd umno. Insyaallah, Pru 14 warga emas akan memastikan pas kalah deposit di kerusi Dun Kelantan.

    ReplyDelete
  27. What a joke.
    PAS is nothing.
    Only talk.

    ReplyDelete
  28. Mengikut kata Mahfoz ahli Perlimen PAS, PAS Selangor mungkin tak akan ikut keputusan putus Tahalus Sarsi di Muktamar PAS.

    Maknanya PAS Selangor mungkin tak akan mengamalkan Wala Unta kepada Hadi Awang.

    Pihak akar umbi PAS banyak yang sokong Pakatan.

    Pakatan boleh berbincang dengan PAS supaya PAS tumpukan pilihanraya di negeri Kelantan.

    Pakatan boleh berikan syarat sekiranya PAS mahu terus perintah Kelantan, PAS mesti ada Tahalus Siasi dengan Pakatan, bukan lagi dengan DAP, PPBM, PKR dan Amanah.

    PAS hanya boleh tumpukan kerusi DUN dan Parlimen di negeri Kelantan saja.

    Di Selangor, Pakatan boleh menawarkan 2 kerusi DUN

    Di negeri lain, Pakatan akan adakan satu lawan satu di kerusi Parlimen dan DUN

    Inilah jalan yang paling adil dan baik untuk Pakatan dan PAS.

    Sudah tentu PAS akan setuju dan gembira kerana akan terus perintah Kelantan.

    ReplyDelete
  29. MAHPOD TU SRP AJER
    DLM PAS DIKETEPI DAH LAMA
    TERPEKIK TERLOLONG DEPA SUMA
    SEKO PAS PUN TAK DENGAR KAN DIA


    ... mahpos tu bahagian dia pun seko pun x peduli lagi akan dia. ..

    .. berambus barua singapork@dap....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat ini Mahfoz banyak sokong Pakatan.

      PAS tak berani buang Mahfoz kerana nampaknya dia sorang saja dari PAS yang pandai berdebat di Parlimen. Yang lain dah cabut lari masuk Amanah.

      Nampaknya yang tinggal lebai-lebai PAS banyak termenong dalam Parlimen kerana tak pandai berdebat untuk kepentingan rakyat.

      Lebai-lebai PAS tidak tahu pasal ekonomi negara dan dunia.

      Lebai-lebai PAS memang pandai dalam bidang hukum sebat 100 kali di khalayak ramai.

      Delete
    2. 100 kali tu tercatat bersyarat.
      Denda RM100k dan 30 Tahun tu WAHYU terkini yg turun pada Ayoh Eddy Peng Kingcin Teko Besar.
      PENGANUT PAS yg masih belum SIUMAN anggap ciri2 RUU buku 35 ini adalah update SAH WAJIB dlm Al Quran revision terkini.
      Masyarakat siuman harus jauhkan diri dari Lobai2 Kingcin dan CyberOzSTUD versi spt SOMI_Q7 ini.

      Untuk hijab kurang cerdik,,mereka ini bakal bawa masok elemen Taliban dlm budaya Melayu.
      Sudah jelas budaya Arab masih kasar dan bodoh sombong. Sama spt yg mahu dibawa penganut PAS sekarang.
      Sudah2la dok bodohkan diri buat apa lagi...

      Delete
  30. TITM/PAS ni...bercakap tanpa ada data terperinci, kajian menyeluruh.PAS bercakap sedap ikut mulut sahaja. realiti nya nanti, PAS bukan nya ke hadapan..tapi PAS akan kebelakang...

    Allah SWT jadikan Malaysia ni..umat2nya berbilang bangsa dan agama. sebelum nak sound, berlagak pandai...buatlah kajian..first PRU hingga PRU 13.

    ReplyDelete




  31. Mahathir , Asmin Ali, Mat savun misti dah terketar2 takut
    .... Tengok ke misai Dan jamggut pun bergerun.


    ReplyDelete
  32. Nasihat buat penganut pas yang masih lagi siuman

    Barang di ingat bahawa pas kini menjadikan medan politik sebagai medan cari makan yang mudah dan peluang mengumpul harta dan memunggah hazanah negara semau2 nya.. pas jadikan ameno sebagai tok guru untuk menghalalkan cara dan berkongsi matalamat duniawi,,, Justru masih belum terlambat utk pas kembali kepangkal jalan asal nya untuk memperkasakan syiar islam,,Jika tidak amat di kuatiri pas akan di pinggirkan oleh masyarakat dan ahlinya malah didalam pas hanya yang tinggal adalah dikalangan mereka2 yang tidak siuman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai lg pas totok kat ulu2 yg masih xsedar hal ni

      Delete
  33. Eh budin.. seblm ni beriya iya kutuk pas itu ini bila pas nk bertanding byk kerusi. Hari ni dh cakap lain pulak. Betul2 lalang la kau ni. Dh meroyan pulak ke mcm kebykan pentaksub PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sah 924 gagal TASKI.Nak balas hujah pun terlalu low.
      Teruskanlah besemadi dlm dimensi bunianmu

      Delete
    2. Org bodoh memang begitu cakapnya wahai saudara 1045

      Delete
  34. Persoalan yang paling besar,

    Apakah sumbangan pada rakyat yang boleh dibuat lebai-lebai PAS dalam Parlimen kalau hendak bertanding sampai 80 kerusi.

    Lebai-lebai PAS tak pandai ekonomi dan ilmu sains dan teknologi.

    Bolehkah lebai-lebai PAS menyelesaikan masalah ekonomi rakyat, harga kos sarahidup yang semakin naik?

    Hutang negeri Kelantan sudah sampai lebih satu billion, antara yang tinggi di Malaysia walaupun Kelantan kaya dengan hasil balak.

    Kalau Kelantan pun lebai-lebai PAS tak boleh tadbir dengan baik , tak payahlah nak menyibuk minta kerusi sampai 80 di Parlimen.

    ReplyDelete
  35. Saya setuju dengan Cik Din dll. PH tak perlu ambil pusing pasal ugutan atau apa2 statement drp PAS.Anggap segala statement drp sesiapa drp PAS sebagai statement yg angkuh, sombong dan yang tak islamik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu en azami

      Statement2 org pas dah selevel statement nakhoda sewel, graduan mabok, suhaili dan langsuir kikiki je skg ni

      Delete
  36. Saya baru balik bercuti kerumah saudara di K'tan. Banyak sungguh sampah sarap yg tidak dikutip disana. Malangnya sampah sarap yg busuk itu cuba dilambak kedalam blog ini seperti the Unknown oka sahabat. Sahabat lidah hang dah semakin bercabang.

    Tang mana lidah (Shahbudin.com) membawa fitnah. And do practice what you preach, itu lah sifat orang beriman. Dengan lafaz Allahurabbi belum tentu lagi hang saorang yg beriman.

    "Allahurabbi - PAS sedang kembali kepada saudaranya (UMNO) dan membuatkan musuh' ISLAM gementar dadanya."

    Bila pas kata dia sedang kembali kepada umno. Jika hang tak faham maksud statment Tuan Ibrahim, by all means stop giving comment. Itu satu fitnah.

    Pemerhatian hang sangat tajam. Kami sangat ketaq lutut lani sampai terpaksa berjanji dengan kaum india nak implement the Malaysian Indian Blueprint (MIB) after the next general election. Sapa tak tau yg buat janji ni.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/380190#ixzz4fAyw6Rd5

    ReplyDelete
    Replies
    1. nnt ada masa translate bg kt sahabat angkuh tapi bodoh tu. Dia manala nak tau baca english.

      Delete
  37. Statememt mcm tgh Mas Turbit doh!!!

    ReplyDelete
  38. Sakit hati dgn pas ni. Kita rakyat ni sudah merana, dah banyak sgt bala bertimpa2.. sudah ade peluang tuk singkirkan najibi tapi PAS buat hal. ape kita ptut buat ni shah? Pakatan?tell us what we as teh rakyat yang dh tak nak sengsara ni boleh tlg kamu semua? kita tau yg di pdalaman makcik2 pak cik2 ni msih mnyokong kuat umno.

    ReplyDelete
  39. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...