Tuesday, 11 April 2017

EHH...EHH...EHH...ZAHID SEDIH YER!!!

Menurut kata Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi, beliau sedih melihat bantahan terhadap usaha memperkasa Mahkamah Syariah sedangkan langkah tersebut hanya ingin memberi martabat yang tinggi kepada agama.

Tambah beliau, orang bukan Islam tidak patut mencampuri hal mengenai pemerkasaan Mahkamah Syariah yang sebenarnya adalah isu umat Islam.

"Kumpulan yang tidak sama akidah dengan kita tidak harus mengajar macam mana untuk memperkukuh undang-undang agama kita.

"Kita tidak berhasrat untuk menyentuh agama lain. Hormati agama saya jika anda ingin saya hormati agama anda," tegas Zahid lagi.

Rasanya tidak ada sesiapa ingin mempertikaikan kenyataan Zahid itu. Ia adalah sesuatu yang benar, tiada yang tidak benar, melainkan benar belaka.

Tetapi Zahid juga harus jujur kepada dirinya, sentiasa berkata benar dan tidak cuba menutup kebenaran yang terpampang di depan mata dengan gambaran yang mengelirukan.

Siapakah yang menentang daripada awal lagi usaha memperkasa Mahkamah Syariah melalui pindaan Akta 355 sehingga mengugut mahu meletakkan jawatan dalam kerajaan?

Siapakah yang membuatkan kerajaan terpaksa membuat pusingan U dalam Mesyuarat BN, meskipun Najib Razak sudah berjanji dalam Perhimpunan Agung UMNO untuk menjadikan pindaan Akta 355 sebagai usul kerajaan?

Mengapa UMNO akhirnya tunduk kepada desakan dan kehendak parti-parti komponen bukan Islam dalam BN?

Maka, siapa sebenar-benarnya mereka yang tidak sama akidah yang cuba mengajar macam mana untuk memperkasa undang-undang agama?

Mengapa mereka itu tidak dipujuk dan diberikan penerangan yang sebaik-baiknya tentang Islam dan hak sebagai bukan Islam sedangkan sudah sekian lama duduk semeja dalam BN dan kerajaan?

Hormati agama saya jika ingin saya hormati agama anda....wah sedapnya bunyi kata-kata dalam berbicara!!

Sebelum meminta orang lain memberi hormat, soalan mudah kepada Zahid ialah apakah UMNO itu sendiri sudah benar-benar menghormati dan meletakkan Islam sebagai agama yang seharusnya dihormati oleh pihak lain.

Jika UMNO sebagai tunjang kerajaan BN sungguh bagai dikata menghormati Islam  dan mahu undang-undang agama diperkasa, mengapa tidak kerajaan sendiri yang membawa usul pindaan itu sejak awal lagi?

Bukankah hal-hal berkaitan kerajaan adalah tugas dan tanggungjawab kerajaan yang sedang berkuasa melakukannya?

Mengapa perlu ia  "disub-kontrakkan" kepada pihak ketiga sedangkan pihak itulah dahulu pernah melontarkan tuduhan kafir, taghut, assabiyah, munafik, anti Islam dan sebagainya kepada UMNO?

Kemudian buat-buat sedih dan cuba menyalahkan pihak lain kerana kononnya menghalang usaha memperkasa undang-undang agama, sedangkan hakikat sebenarnya UMNO yang sedang menguasai kerajaan sendiri pun tidak meletakkan Islam itu sendiri di tempat yang sewajarnya.

Tidakkah Zahid sedar beberapa Ahli Parlimen blok pembangkang yang bangun meminta penjelasan sebelum Hadi Awang membawa usulnya hanya membangkitkan persoalan mengenai kekeliruan peraturan mesyuarat semata-mata.

Namun, setelah semua perkara diperjelaskan oleh Speaker, bukankah mereka akhirnya akur dan memberi laluan kepada Hadi melakukan pembentangan sehingga selesai serta Takiyuddin Hassan juga dapat bangun berucap memberikan sokongan kepada usul tersebut?

Tetapi, ketika Speaker menangguhkan perbahasan yang jelas bermakna usaha memartabat undang-undang Islam turut tertangguh, siapakah yang hanya berdiam diri dan siapa pula yang bangun membuat bantahan?

Mengapa pimpinan UMNO  dan Pas sendiri tidak kelihatan bangun melakukan bantahan?

Ehh...ehh...ehh....(ShahbudinHusin 11/04/2017).

80 comments:

  1. First....cermin sentiasa ada...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Wak Jahit Komedi ni bukan baru2 ni je pandai main wayang budin oiiii.

      Sejak zaman Anwar Ibrahim lagi dia ni perangai kuat main wayang & talam dua muka.

      Alaa..orang2 politik ni sangat kenal dgn perangai haramjadah Wak Jahit Komedi.

      Sampai berjangkit perangai haramjadah tu kepada anak perempuan nya pula ^_^




      Delete
    2. RUU ni, kalo HAMENO yg usulkan, xder mender pun nak bising2. Sama mcm 19 usul yg diluluskan tu la. Xder apa2 istimewa pun RUU355 tu, satu sen pun x masuk poket ko.

      Yg jadi masalah, PAS yg usulkan. Ini menjadi masalah iri hati ja, kenapa xdak kuasa, kerusi x banyak, tetiba boleh pulak dan diberi peluang mengusulkan? Ini mmg berita best.

      Parti lain jauh lebih banyak kerusi, mengapa x dpt peluang yg sama? Jika isi RUU cuma nak perkasakan Mahkamah Syariah, cukyp mudah ja BN yg usulkan.

      Ini dah nak main2 dan join main2. Jadi ginilah jadinya. Political mileage boleh bertambah 5 tahun lagi. Masyukkk.

      Delete
    3. Assalamualaikum,, Saya membaca kenyataan akhbar Razifi yang dishare oleh seorang kawan dalam group whatsapp menjelaskan dengan panjang lebar tentang dakwaan terbaru RPK terhadapnya.Bukanan main Razifi memperlekehan segala tuduhan RPK yang didakwnya seorang pelarian politik yang mencari kesenangan untuk dirinya di luar negara.Razifi menyatakan tak perlu dilayan orang macam RPK yang gemar melemparkan tuduhan mengarut .Itu kata Rafizi yang nampak hebat mengangkat dirinya sebagai sentiasa betul dan orang lain yang mengkritiknya adalah salah.



      Tetapi apa yang membuatkan saya rasa nak tergelak ialah bagaimana Rafizi mahu TGHH melayan dakwaannya yang dibuat dengan bukti yang digantung kalau Rafizi tak mahu layan RPK yang dengan jelas menyebut pihak yang memberi dana kepadanya?Heran kan?

      Apa yang ditunjukkan Rafizi sudah nyata dan jelas betapa biasnya dia sehingga ada penjilat Razifi boleh mengatakan orang PAS sengaja alih tiang gol untuk menutup kesalahan yang dibuat.Menuding jari kepada Razifi untuk menjawab dan menyaman RPK dianggap mengalih tiang gol kerana tidak mahu menjawab atau menyaman Razifi atas dakwaannya itu.Semudah itu Rafizi dan penjilatnya melepaskan diri seolah olah dia saja yang betul, orang lain semua salah.

      Rafizi dan penjilatnya sudah menjadi pengecut dan bacul bila menyatakan tak perlu layan RPK sedangkan dia mahu TGHH dan orang PAS melayan dakwaannya.Razifi kata dia pejuang rakyat yang adil, tapi dalam kes dakwaannya dan dakwaan yang diterimanya, dia bersikap tidak adil.Siapa boleh lupa mengenai Kajang Move rekaannya yang sudah kantoi.Kekantoiannya dalam Kajang Move tak ada beza dengan kekantoian RPK yang dianggap pelarian politik yang pula tak perlu dilayan.Ini bermakna apa jua dakwaan yang dibuat Razifi juga tak perlu dilayan.TGHH atau mana mana ahli PAS tak perlu layan Rafizi yang tarafnya sudah setaraf RPK sebagai pelarian politik itu.

      Inilah yang nak buat saya tergelak.Melihat gelagat Rafizi dan penjilat yang yang semakin hari semakin menunjukkan kebodohan diri mereka sendiri dengan berbagai bagai gurindam pengubat gundah partinya yang tidak menunjukkan masa depan yang baik.Ketakutan mereka kepada pertandingan 3 penjuru semakin terserlah semakin kita menuju PRU 14 dan tanpa sedar mereka nampaknya sedang menggali kubur mereka sendiri, kata orang bukan salah ibu mengandung, salah diri sendiri yang jadi bodoh saban hari.

      Silakan sesiapa yang nak gelak, ha3x.........

      Delete
    4. NAMPAKNYA budaya politik matang dan sejahtera (BPMS) yang diperkenalkan PAS dihayati semakin baik oleh ahli dan rakyat awam. Rata-rata semakin terdidik dengan budaya idea dan solusi, semakin sedar bahana persepsi dan kebencian. Namun begitu, masih sukar untuk kita menerapkan BPMS dalam memilih pendirian dalam isu-isu di luar negara.


      BPMS adalah sebuah konsep politik bersifat wasatiyyah. Ia tidak cenderung ke kiri mahupun ke kanan. Ia tidak bersifat ekstrem tetapi tidak terlalu lembut. Menentang sebarang bentuk politik ganas yang membawa huru-hara, dalam masa yang sama tidak sekali-kali membela kezaliman dan orang zalim.

      BPMS adalah bentuk politik yang membawa pendirian tersendiri. Tidak bersifat berpihak kepada mana-mana pihak. Tidak terlibat dalam komplot politik yang merebut kepentingan tertentu.

      BPMS mementingkan fakta dan ketepatan. Menjauhi sebarang khabar angin dan propaganda media. Mengamalkan sikap tabayyun yang diajar agama Islam. Tidak terpengaruh dengan sebarang sentimen dan sektarian.

      Contohnya dalam isu melibatkan krisis di Syria. PAS membaca isu ini dari skop yang luas melibatkan percaturan kuasa besar, peranan media dan kepentingan ummah. Jauh daripada sentimen sunni-syiah, menekankan empati melebihi simpati, mencari solusi jangka panjang bukan bersifat melepaskan batok di tangga sahaja.

      Malangnya ada yang gagal memahami konsep ini. Mereka mudah terpengaruh dengan media yang mengulang tayang skrip lama kuasa besar demi menghalalkan tindakan politik mereka. Mereka lebih percaya laporan fasik daripada maklumat dalaman yang lebih realiti.

      Apabila PAS menegaskan pendirian berbeza daripada pendapat popular, PAS dituduh cenderung ke arah kezaliman pemimpin Syria pula. Samalah halnya dengan pendirian PAS dalam menghadapi krisis negara. Apabila PAS memilih untuk berhadapan secara matang dengan kerajaan, dituduh cenderung kepada kezaliman BN pula.

      Lebih parah, sentimen yang berjaya dimanipulasi media menyebabkan mereka nampak semua cara membanteras krisis adalah halal, termasuklah bersekongkol dengan pengganas antarabangsa no.1, Amerika Syarikat. Kebencian terhadap rejim menyebabkan Amerika dianggap suci. Malah ada yang menggunakan nas agama dengan menganggap mereka adalah bangsa Rom yang diceritakan oleh hadis, dan merekalah kristian yang dibenarkan untuk bekerjasama. Samalah halnya di negara kita, apabila kebencian terhadap Umno BN sehingga menganggap pihak yang menentang Islam itu suci lagi murni hanya kerana mereka memusuhi BN juga.

      Ada juga yang terlajak mempraktikkan BPMS. Menganggap pendirian PAS sama sebagaimana sebahagian ulama-ulama di Syria dan Mesir yang mentaqdis pemimpin negara mereka. Malah di Malaysia juga, ada yang terlajak mendekati BN sampai semua salah-laku mereka dibutakan. Hanya atas alasan mengelak mafsadah lebih besar.

      Produk BPMS adalah praktis kepada ajaran al-Quran dan sunnah. Antara lain Nabi SAW bersabda:

      "أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر"

      Sebaik-baik jihad adalah berkata benar di sisi pemimpin yang zalim.
      Tiga poin utama yang terdapat daripada hadis ini bagi menggambarkan sikap BPMS:
      1. Berkata benar di sisi pemimpin adalah sebaik-baik jihad. Lebih baik daripada jihad mengangkat senjata. Lebih baik daripada jihad peperangan. Lebih baik daripada segala bentuk jihad. Perkara yang harus difahami oleh mereka yang berminda radikal atau revolusioner.
      2. Berkata benar walaupun pemimpin itu zalim. Tidak takut kepada pemimpin itu. Tidak menyokong atau bermuka-muka kepada pemimpin itu. Perkara yang harus diinsafi oleh mereka yang terlajak BPMS.
      3. Tuntutan berada di sisi pemimpin zalim. Bagaimana mahu berada di sisi sekiranya mengambil sikap berpatah arang dengan pemimpin? Ia mesti bermula dengan dengan mendekati pemimpin. Perkara yang harus difahami oleh penggiat politik.
      BPMS tidak wajar dipisahkan daripada ajaran agama. Semua perlu kembali kepada al-Quran dan sunnah. Di atas hanya satu contoh daripada ribuan nas yang perlu diterokai. Barulah BPMS tidak tersasar jauh.

      Delete
    5. Bekas Pengerusi DAP Cawangan Bagan Luar, G Asoghan hari ini mendesak Penasihat DAP Lim Kit Siang untuk menerima cabaran bekas Naib Pengerusi DAP Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim untuk berdebat.

      "Saya minta Lim Kit Siang tidak lari... rakyat Malaysia harus dan perlu tahu



      Lim Kit Siang memang seorang diktator dan tidak mempunyai demokrasi memimpin parti DAP selama 51 tahun," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

      Pada sidang media 4 April lepas, Tunku Abdul Aziz mencabar Lim untuk

      berdebat mengenai dasar dan pemerintahan diktator yang menjadi asas perjuangan parti itu selepas penasihat DAP itu membuat keputusan melantik orang Melayu untuk mengambil kerusi jawatan pengerusi Pakatan Harapan.

      Tunku Abdul Aziz mendakwa strategi itu hanya sebagai muslihat untuk

      memperdaya pengundi Melayu untuk mempercayai bahawa orang Melayu akan menerajui tampuk kuasa dan kekal mentadbir negara ini apabila pakatan pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang.

      Asoghan mendakwa tidak wujud demokrasi dalam parti DAP dan Lim akan menyingkirkan sesiapa sahaja di dalam parti bagi menjaga kedudukan dinasti Lim dalam DAP.

      "Saya antara mangsa kekejaman politik kuku besi Lim Kit Siang. Selain saya, masih ada yang dalam parti DAP Lim Kit Siang akan singkir," katanya

      Delete
    6. Tunku azuz dah lame cabut dari dap...baru berani nak debat..

      Delete
    7. Saya sokong. Nak tengok mulut siapa yg berbuih.

      Delete
    8. Kami kongsikan satu tulisan di laman Facebook yang dimuatnaik oleh seorang rakyat Malaysia yang mengggunakan nama Ching Foo, beliau berkongsikan pengalamannya ke negara jiran berkenaan.

      Berikut adalah tulisannya yang telah di terjemah kepada Bahasa Malaysia:

      Saya berada di Brunei untuk perjalanan dan belajar beberapa perkara yang menarik dari tuan rumah. Untuk pengetahuan, anda membayar 0% GST dan cukai!



      1. Kos sara hidup yang sangat rendah (minyak murah, elektrik dan lain-lain).



      2. Tiada pasaran saham tempatan diniagakan.



      3. Boleh bertahan dengan B$1,000 di Brunei. Saya rasa ini macam analogi jika anda kumpul SGD tetapi tinggal di Taiping.



      4. Bayaran sewa kediaman yang murah dan harga hartanah yang tidak membebankan rakyatnya.



      5. Perbankan antarabangsa seperti HSBC akan keluar dari Brunei tidak lama lagi kerana mereka tidak mampu bersaing dengan bank tempatan yang ditaja oleh sultan yang mana menawarkan kadar faedah yang sangat rendah apabila membuat pinjaman.



      6. Bekerja pada jam 10 pagi itu adalah normal. Ya, anda boleh mengatakan produktiviti mereka rendah dan pelahan. Jika prestasi anda lebih sedikit, anak benar-benar boleh mendirikan kehidupan yang baik di sini.(Setahu admin, waktu kerja di Brunei hampir sama dengan Malaysia 7-8 pagi dan balik 4-5 petang.)



      7. Kubah masjid di sini dibuat menggunakan emas tulen dan saya sendiri sudah melihatnya.



      8. Ramai warga Bangladesh dan amat memahami. Maksud saya, kalaulah saya tahu dari dulu lagi, saya akan memilih untuk bekerja di Brunei berbanding di Malaysia.



      9. Orang Sarawak yang biasa bekerja di Brunei, tiada masalah untuk mereka jika ingin menghantar anak belajar di UK.



      10. Tak perlu kunci kereta. Kalau nak tinggalkan kunci dalam kereta pun tak mengapa kerana tiada orang yang akan mencurinya. Kenapa? Sebab hukum hudud. Jika didapati bersalah mencuri, jari akan dipotong.

      Delete
    9. Seorang wakil rakyat DAP mengulangi pendiriannya bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng perlu berundur sementara menunggu perbicaraan kes rasuahnya di mahkamah.

      Bagaimanapun ADUN Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu menjelaskan laporan media yang mencadangkan bahawa beliau akan menyokong usul Umno yang bakal dibentangkan pada persidangan Dewan Undangan Negeri pada Mei nanti.

      Bercakap kepada Malaysiakini, Teh berkata ini adalah sentiasa pendiriannya.

      "Jika mereka (Umno) mahu membentangkan usul, terpulang kepada mereka. Saya tidak kata saya akan menyokongnya," katanya.

      Sementara itu, Star Online memetik Teh sebagai berkata melepaskan jawatannya adalah perkara yang sepatutnya dilakukan oleh Lim.

      "Sekurang-kurangnya beliau pergi bercuti sementara sehingga kesnya selesai. Ketua menteri telah didakwa atas tuduhan rasuah dan oleh itu beliau perlu berundur supaya siasatan dapat diteruskan dengan lancar," katanya.

      Delete
    10. Meskipun tidak lagi bersama PAS, Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), Salahuddin Ayub, berkata beliau berasa bertanggungjawab menjelaskan apa yang diketahuinya mengenai parti berkenaan, lebih-lebih lagi jika melibatkan kepentingan negara.

      Mengulas lanjut, Salahuddin yang pernah berkhidmat sebagai naib presiden PAS berkata, parti itu tidak pernah dimaklumkan mengenai penerimaan dana berkaitan 1MDB seperti didakwa Rafizi Ramli.

      Katanya, isu penerimaan dana itu juga tidak pernah dibincangkan pada mesyuarat PAS sebelum beliau menyertai AMANAH pada 2015.

      "Yang pasti saya tidak terima apa-apa, dan saya tidak tahu dan tidak dimaklum tentang perkara itu," kata Salahuddin pada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

      Rakaman sidang media itu dikongsikan kepada Malaysiakini.

      Salahuddin berkata demikian bagi mengulas dakwaan Rafizi yang mendakwa ada bekas pemimpin kanan PAS menerima dana 1MDB, yang disalurkan dari akaun persendirian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Delete
    11. Kita tidak lupa bagaimana UMNO tidak berani debat dengan PAS membuat debat olok-olok untuk melihat hujah mereka. UMNO memang diketahui mencari alasan untuk tidak mahu melaksanakan Islam.

      Itu cerita UMNO, bagaimana dengan PAKATAN HARAPAN... mereka nak Islam atau tidak??

      Semalam MP Pandan, Rafizi Ramli melalui pertubuhan tajaannya INVOKE Malaysia mengadakan Sidang Dewan Rakyat Edisi Pakatan Harapan untuk membicarakan isu RUU 355 secara langsung di media sosial Facebook.


      Mereka telah bersedia untuk mengagalkan pembentangan RUU 355.

      DAP dan PKR (bukan Islam) mengambil peranan menghalang RUU 355 dibentang oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang. Peranan ini diketuai oleh Lim Kit Siang.

      Manakala PAN dan PKR (Islam) akan mengambil bahagian mecelarukan pada perbahasan jika halangan pertama berjaya.

      Tapi malangnya rancangan mereka gagal kerana RUU 355 ditangguh untuk perbahasan pada sidang akan datang.


      Mereka yang cuba menentang RUU 355 ini kecewa dengan Pendikar jadi tak hairalah speaker menjadi sasaran serangan.

      Apa yang terjadi



      Yang cuba halang memperkasakan Mahkamah Syariah duka nestapa... lihat Khalid tunduk sedih...

      DULU MEREKA YANG KELUAR PAS KATA PAS GOPOH NAK BUAT UNDANG2 ISLAM BIAR DAPAT PUTRAJAYA DULU BARU KITA BUAT...

      BELUM DAPAT PUTRAJAYA PAKATAN HARAPAN DAH TENTANG, MALAH LEBIH DASYAT DARIPADA UMNO yang sudah diketahui jahatnya.


      Delete
    12. Dana ini bukan u tuk oas sebab tu salehuddin Takiyudin dan tuan ibrahim tidak tahu...dana ini untuk loba2 pas yg tidak melapirkan kpd pas..tengok lah siapa yg pakai kete mewah..

      Delete
    13. Harakah dah x laku. Paste mai sini beritanya pun, kami x akan baca.

      Buat menyemak first komen ja cari perhatian.

      Delete
  2. Yang menjatuhkan martabat Islam tu adalah orang Islam UMNO...camne orang nak hormat Islam kalau orang Islam UMNO sanggup bersetongkol melindungi pencuri negara MO1....camner orang nak hormat Islam kalau habis semua GLC dan badan2 amanah disamun oleh orang Islam UMNO...
    Kerana orang Islam UMNO yang kaki menyamun..habis orang Islam semua terpalit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bongoknya..ni cerita basi lah..x payah nak ungkit2..ni kerja dajal2..

      Delete
    2. Basi pada kamu, tidak pada kami

      Delete
    3. Yg bodooh bongook nak tegakkan dan bela perompak 1 mdb kata basi..peromoak blm dihukum mana boleh basi....kes blm selesai pandai2 plak nak tutup...bongok..

      Delete



    4. 2.6 B 1Mdb melalak

      Songlap 30.0 B Forex bisu



      Delete
    5. Bangang... ingat rakyat lupa ke songlap berbilion ringgit.

      Insya-Allah, dengan izin Allah, kejahatan di dunia akan balas di dunia juga. Begitu juga yang bersubahat... sesungguhnya yang buat dan yang bersubahat tiada bezanya.

      Delete
    6. yg gua faham

      100 sebat = hudud
      denda 100k = takzir
      penjara 30 tahun = takzir

      hudud mutlak terima..

      takzir open pada perbincangan... hawat tak bagi bahas puak ulamak pas...

      takut tak cukup ayat quraan ke, nak spin...




      Delete
    7. kita nie kalau daging babi seketul terselit dalam rendang lembu sekawah, saya dah was-was nak makan rendang lembu tu... nak bagi ke orang islam lain takut tanggung dosa...

      tu la ibaratny...

      bila hudud di campur aduk dengan takzir.. dan dibacakan sekali.. jgn nak perlekehkan undang2 Allah dengan campur adukkan dgn undang2 manusia (takzir)...

      berat nak jawab nnti... menyusahkan orang awam berfikir... islam nie dah jelas, ditangan korang yg kuat berpolitik nie lah mengusutkan keadaan...

      kompom ak tolak umno dgn pas sbb campur adukkan perkara ini...

      Delete
    8. 12.52
      songlap duit Forex? Brp billion bro? masuk dalam akaun mana? ni le jawapan org tak reti. kes pasal Forex ni waktu jadi pun org tahu. Puak2 MO1 mana tahu beza mencuri dgn rugi..

      Delete
    9. 1337. Soalan cepu mas


      Masuk dlm 488 syarikat anak beranak dia... Rafizi boleh confirm

      ...........


      Forex ITU hanya kambing hitam... Forex lost tak banyak mana pun..... Tapi dihebuhkan sehingga 30B ... Nilai sekarang 70 B... Mana bekas PM mampu naik jet peribadi?

      Mana mampu nak beli kilang arak

      ....

      Kita tengok debate antara mukhliz DG bekas S/U pada 27 Apr INI yeh...

      Delete
    10. Masuk dlm 488 syarikat anak beranak dia ...

      Forex lost hanya "lambing hitam" saja

      Delete
    11. 12.52 skru otak longgar...bila tanye forex masuk akaun saper terus diam...esok ulangtayang lagi..

      Delete
  3. Cakap memang murah. Guna air liur je.

    ReplyDelete
  4. Mat Jahid Komedi berlakon sedih?..Dia patut sedih sebab cina mca tak takut langsong...cina mca berani sergah najin supaya jangan bentang ruu355..Jahid dah promise dengan lobai pas umno nak bentangkan..ingat garang sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rejim kau tak sedar-sedar dah di tunggang dapigs..islam kau dah di beli dapigs..sbb tu puak2 kau x kan sokong..

      Delete
    2. Teori bodooh tak berasas langsung...ruu 3 tahun tak selesai lagi..kali ke 3 baru boleh bentang tapi tak boleh lulus...bila boleh gazet..ruu bukan undann2 islam sebenar...tu pasal dipermain2kan di lengah2kan...orang bodoh mcm ko mudah kena klentong...

      Delete
    3. 10.54
      umno tak rasis? ko tengok je diri ko? hari2 cakap pasal dap..mmg sah ko ni senang dikencing oleh MO1. sedap ke dedak bro?

      Delete
  5. Sebelum, semasa dan selepas pembentangan Usul RUU355 tempoh hari, masyarakat islam yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat serta didokong pula oleh ilmu yang benar dari Al-Quraan dan Hadith, telah dapat mengenal dengan jelas antara golongan benar-bernar ikhlas berjuang demi Islam, golongan yang berpura-pura (munafik), golongan yang menentang tanpa hujjah (harbi) dan golongan yang pendek akal(jahil).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ruu mana yg boleh laksana lebih dari 3 tahun?...ruu cume pindaan had hukuman 3 tahun tak boleh selesai lagi...ape yg payah sangat?...siapa ikhlas dan siapa munafik melengah2 kan proses kelulusan ruu ni?..yg jahil tak tahu ruu dipermain2 kan...ruu ni bukan undang2 islam sebenar..yg jahil ditipu oleh lobai ini undang2 islam..
      ..

      Delete
    2. Antara akta GST dan ruu355 yg mana lebih utama? Knp akta GST lebih cepat dpt kelulusan parlimen? Dan kenapa ruu355 asyik ditangguh sampai bertahun2?

      Menteri agama, ketua lebai hancing PAS dan org2 atasan kerajaan BN adalah bloodyful powerful people yg permainkan Islam utk politik kotor.

      Delete
    3. Saudara aminsihat.
      Manusia boleh menutupi sifat jahatnya dg berpura pura.
      Tetapi kesudahannya diri manusia ditentukan oleh hatinya.
      Jika baik hatinya baiklah orang itu. Jika jahat hatinya akan terdedah juga jahat hatinya.
      'Jauhari juga yang kenal maknikam'....
      Lihatlah dinegara kita ini, satu demi satu kejahatab manusia terbongkar yang kita tidak tergikir oleh akal dengan tuan empunya diri.

      Nak tubggu manusia itu mengaku?.....tunggu masuk kubur lah....

      Delete
    4. Walaunta dikesan

      Delete
  6. Lidah bercabang = UMNO

    ReplyDelete
  7. 1. Maaf Lee Kuan Yew...saya takut
    2. Maaf Mahathir, bukan saya maksud begitu....cium tangan....hehehe
    3. Saya akan dedahkan pengkhianat di lahad datu
    4. Saya akan dedahkan mat sabu syiah
    5. Saya ada jumpa penderma arab
    6. Saya ada jumpa PENDERMA2 arab
    7. Saya ada jumpa penderma arab
    8. Debat boleh diadakan tapi.....(terus senyap)

    I WILL NOT EVEN TRUST MY TOOTHBRUSH TO ZAHID......apa tah lagi nak pimpin negara malaysia.....hancus.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenis keturunan baghal si Jahit Kommedi ni

      Delete
  8. Bila ruu 355 dibentang sekerat
    Wak jahid diam tidak membantah
    Bila pembentangan tak dapat dibuat
    Orang lain pula yang dikata salah..

    Pelik sungguh pemimpin ini
    Disurat khabar begitu berani
    Semasa didewan sunyi menyepi
    Diluar bising jangan ganggu agama kami..

    Komen wak jahid tidaklah salah
    Tapi tak kena tempat serta waktunya
    Dalam dewan dia mengalah
    Diluar dewan dialah heronya..

    Dia kata sedih aku tak caya
    Walau dengan berlinangan air mata
    Ini semua air mata buaya
    Hanya sebagai penyedap cerita..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ruu355 ada.melayu tak sokong

      Ruu babi ramai melayu sokong

      Delete
    2. ruu babi nak mengelakkan ko makan babi dan berfikir macam babi, dan bertindak macam babi...

      Delete
    3. Ha...ha...ha. lawak bro! Terbaik

      Delete
  9. Adakah kata2 ini pernah diajukan semasa bertemu pemimpin cina, india, kadazan, iban, bidayuh, murut dll yg bukan beragama islam dalam mesyuarat bn dulu? Pernah diajukan pada adnan satem dan abang johari?

    ReplyDelete
  10. Zahid...if you want respect from rakyat respect rakyat first.

    """"""Do not do unto others what you do not want others to do unto you"""""

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu ajar UMNO cara memerintah.

      Korang yg perlu belajar lagi

      Delete
    2. perintah sambil songlap...

      nenek ko pun benci ko la, kalau perangai macam tu...

      Delete
    3. 1302, UmNo mmg tak perlu diajar. Semua trick dah mahir dgn doktrin matikan sel fikir orang melayu.
      Pakar sumbat kasi sahabat Cina Indoa BN kawtim cantek punya.
      Memang tak perlu diajar punya beb..expert 60 tahun. Skrg kawin golok dgn Pias lagi power, boleh kasi lacur, abis takada pun ambil upah jampi valet. Licik..licik

      Delete
  11. Untuk menjawab tuduhan temberang Raja Petra Kamaruddin yang kemudiannya direndangkan lagi oleh banyak pihak termasuk oleh Harakah tu, Rafizi tulis panjang lebar dalam status facebook dia.

    Status tu jadi panjang lebar sebab Rafizi mengaitkan 1MDB dengan RUU355 dan juga peranan RPK yang keseluruhannya adalah strategi Najib untuk kekal berkuasa.

    Untuk jawab tuduhan temberang RPK yang kata Rafizi terima RM20juta dari John Soh Chee Wen tu Rafizi secara mudah senaraikan 3 perkara:
    1. Jika saya menerima dana itu, saya telah lama ditangkap oleh polis dan SPRM kerana ada bukti saya menerima rasuah

    2. Harta saya diisytiharkan secara telus setiap tahun yang menunjukkan simpanan saya semakin sedikit. Harta saya tidak pernah mencecah RM20 juta seperti yang difitnahkan oleh Raja Petra

    3. Saya akan membuat akuan berkanun minggu ini menafikan pernah menerima apa-apa wang dari sesiapa seperti yang dituduh oleh Raja Petra. Jika penafian melalui akuan berkanun itu tidak benar, pihak berkuasa boleh menahan saya serta merta dan didakwa kerana melanggar Akta Akuan Berkanun - Ibid.
    Jadinya tak sepatutnya timbul lagi gesaan Makpen dan Profesional tu sebab Rafizi dah pun buat peristiharan harta secara Akuan Berkanun yang turut lampirkan penyata akaun simpanan dia di CIMB dan Tabung Haji.

    Lagi satu, Rafizi adalah antara pemimpin pembangkang yang paling vokal terutama sekali bab mendedahkan penyelewengan kerajaan yang memang menyesakkan Najib.

    Sangat tidak logik kalau instrumen kerajaan macam SPRM dan Bank Negara terutama sekali selepas dapat ketua yang baru yang dilihat 'mesra Najib' tak siasat hal kewangan Rafizi. Kalau betul Rafizi ada terima dana dari John Soh takkan SPRM atau Bank Negara tak boleh jumpa.

    ReplyDelete
  12. Kasian tengok
    Pemimpin pemimpin umno ni...depan majoriti orang melayu bukan main lg...mcm merekalah hero...tapi berdepan dengan rakan dalam BN menikus Dan tunduk mengalah... Dah terbukti



    ReplyDelete
    Replies

    1. itulah.. umno najib dan kabinet umno yg lain, bersama bahagian dan cawangan2nya..

      yg penting rembat sana sini dahulu...


      Delete
  13. mau kutip undi simpati melayu......strategi sudah di planning awal2.......

    tapi kalau merompak tu tak salah pulak ya.......

    ReplyDelete
  14. RUU.
    Alat kabur mata melayu.
    Dajjal pun sama mata satu,
    Otak keras jadi batu,
    Akal hilang makin celaru,
    Tok guru KingCin semua dia tahu,
    Q7 pun disapu,
    Belit pusing cakap merapu,
    Debat, dialog mesti tak mahu,
    Takut nanti Melayu tahu,
    Nak senang perintah, biar melayu...
    terus DUNGGU.
    UMNO bawa bangsa terus layu,
    PAS bawa agama keras bodo mcm kayu.

    Taek Low sentiasa kita tunggu?
    ...tAk gitu????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Amat kreatif pantun tu. Terbaik.

      Delete
  15. Dapigs are dirty,ugly and greedy animals....Why you support them?

    ReplyDelete
    Replies
    1. UmnoBeEndPis always onky talk down.
      Why u dont talk back.
      Your brain is damaged by 1 way news. You cannot think. You are blind. You cannot see.
      You are already a zombie.
      Only Stupid say stupid is clever.
      You are one.

      Delete
  16. lidah' pembawa fitnah (Shahbudin.com) tanpa segan terus membuatkan si jahil menari berbekal paluan kisah RUU355.

    RUU355 bersabit pada nilai syahadah dan jauh melangkau ruas politik. pokoknya bukan perihal UMNO atau PAS tetapi ia mengenai kamu dan si jahil yang engkar.

    Di mana letaknya iktiqad lidah' yang jelik (Shahbudin.com) di dalam perihal RUU355 ? - bukankah nada kamu adalah bersifat mengadu domba dan menabur fitnah supaya RUU355 digagalkan agar ia sesuai dengan redha puak kafir di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

    Bahkan si Tokong Tua bangkit melawan di dalam Parlimen bersama jeneral kafirnya dan diperkuat tentangan itu dengan suara keldai yang memperlekeh RUU355 (keldai yang bersyahadah) - lengkaplah penyatuan diantara umat Islam yang kufur kepada puak kafir yang memusuhi agama-Nya.

    Allahurabbi - jika UMNO dan PAS membuat RUU355 sebagai permainan politik, namun ia 'bermain' untuk melaksanakan. Sedang kamu yang bermati-matian menghalang atas sifat mahu mematikan RUU355.

    Aku melihat karikatur dari lidah akhbar Nanyang Siang Pau yang menggambarkan speaker dan presiden PAS sebagai dua ekor monyet (bersongkok dan berserban).

    Inilah 'pertolongan' yang dijanjikan Allahswt kepada sebahagian dari umat ISLAM yang dihinakan-Nya.

    Maha Suci Allah - aku tidak melihat ISLAM sebagai roh Pakatan Harapan BAHARU sepertimana aku tidak melihat DAULAT bangsa Melayu sebagai jasadnya.

    Dan disetiap perlecehan terhadap ISLAM oleh puak kafir dan sekutunya di dalam Pakatan Harapan BAHARU adalah azab dan penghinaan Allahswt kepada golongan yg masih bersama dengannya.

    Demi Allahswt - puak kafir itu hanya menyangka betapa mereka telah 'berjaya' dengan setiap halangan dan perlecehan yang di tuju kepada ISLAM, sesungguhnya mereka hanya 'berjaya' menghalang dan mengaibkan umat Islam yg menjadi hamba kepada mereka ibarat biri2 yg diternak.

    Sesungguhnya ISLAM itu telah sempurna dan Allahswt lah yang mensucikan dan Allahswt adalah sebaik-baik penolong.

    Allahurabbi.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko no bodooh...sape bokeh gagalkan ruu 355... Dah bentang tapi tak bokeh lulus ...itu syarat kapir bn kpd tuan politik ko yg juga ketua pengecut...
      3 tahun kali ke3 baru boleh bentang tp tak boleh lulus dulu....wahai si jahil permainan ape ni?...berapa lame lagi ruu boleh gazet?...mao main2 ka...ini undeng2 bukan undeng2 islam sebenar...betol tak?...

      Delete
    2. sahabat najib,

      mantap ya ko backing.....cerita ugama hebat......tapi....

      ko ni membohong........kalau hal merompak, tak nak pulak ko tanyakan salah ke tidak....

      najib tu menipu juta2 rakyat malaysia....dia sendiri ngaku dia tipu pasal duit 2.6b dalam akaun dia......mula2 takde, lepas tu ada....

      dlm Islam, ini salah besar....pemimpin tipu rakyat....tapi ko diam........ini la kaum akhir zaman........ko ingat tu.....

      -anti ajib-

      Delete
  17. lidah' pembawa fitnah (Shahbudin.com) tanpa segan terus membuatkan si jahil menari berbekal paluan kisah RUU355.

    RUU355 bersabit pada nilai syahadah dan jauh melangkau ruas politik. pokoknya bukan perihal UMNO atau PAS tetapi ia mengenai kamu dan si jahil yang engkar.

    Di mana letaknya iktiqad lidah' yang jelik (Shahbudin.com) di dalam perihal RUU355 ? - bukankah nada kamu adalah bersifat mengadu domba dan menabur fitnah supaya RUU355 digagalkan agar ia sesuai dengan redha puak kafir di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

    Bahkan si Tokong Tua bangkit melawan di dalam Parlimen bersama jeneral kafirnya dan diperkuat tentangan itu dengan suara keldai yang memperlekeh RUU355 (keldai yang bersyahadah) - lengkaplah penyatuan diantara umat Islam yang kufur kepada puak kafir yang memusuhi agama-Nya.

    Allahurabbi - jika UMNO dan PAS membuat RUU355 sebagai permainan politik, namun ia 'bermain' untuk melaksanakan. Sedang kamu yang bermati-matian menghalang atas sifat mahu mematikan RUU355.

    Aku melihat karikatur dari lidah akhbar Nanyang Siang Pau yang menggambarkan speaker dan presiden PAS sebagai dua ekor monyet (bersongkok dan berserban).

    Inilah 'pertolongan' yang dijanjikan Allahswt kepada sebahagian dari umat ISLAM yang dihinakan-Nya.

    Maha Suci Allah - aku tidak melihat ISLAM sebagai roh Pakatan Harapan BAHARU sepertimana aku tidak melihat DAULAT bangsa Melayu sebagai jasadnya.

    Dan disetiap perlecehan terhadap ISLAM oleh puak kafir dan sekutunya di dalam Pakatan Harapan BAHARU adalah azab dan penghinaan Allahswt kepada golongan yg masih bersama dengannya.

    Demi Allahswt - puak kafir itu hanya menyangka betapa mereka telah 'berjaya' dengan setiap halangan dan perlecehan yang di tuju kepada ISLAM, sesungguhnya mereka hanya 'berjaya' menghalang dan mengaibkan umat Islam yg menjadi hamba kepada mereka ibarat biri2 yg diternak.

    Sesungguhnya ISLAM itu telah sempurna dan Allahswt lah yang mensucikan dan Allahswt adalah sebaik-baik penolong.

    Allahurabbi.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat Lori Taek lalu sini 2 kali. Taek banyak kot?

      Delete
    2. Orang kapir pon menentang perompak...sijahil yg nengaku islam plak menyokong dan membela perompak...islam mazhab mana?...

      Delete
  18. Sejak Tim PM ni jumpa aruah tok Arab penderma rm2.6b,juga sekejap seorang,sekejap beberapa org,saya tak boleh pandang lagi muka spesis ni.....

    ReplyDelete
  19. Unknown aka sahabat syaitan aka Mr Tong Sam Pah.

    ReplyDelete
  20. Cakap untuk jaga periuk nasi sahaja.
    Pengundi di bagan datok majoriti melayu.. inilah kata-kata penyedap hati.
    Setelah gagal memperjelaskan isu 1mdb, 2.6b dan gst, isu agama pulak dinyanyikan untuk lembutkan hati orang melayu.
    Tiru kerajaan pas dikelantan. Setelah gagal bangunkan kelantan, maka pas telah gunakan agama untuk sekat hati pengundi dari berpaling tadah yang kononnya umno itu kafir dan pas itu islam. Tapi dalam masa lain yang dikafir itu diislamkan pula dalam sekelip mata.
    Sekarang ini kerajaan najib mula belajar dari hadi.

    ReplyDelete
  21. Dennis the menace11 April 2017 at 15:23

    MCA eat pigs, why do you get near them? Bijan is greedy, a thief and a great liar, why do you support him? Tell us you pea brain @ no brain!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MCA ialah parti bangsa cina yang masih terikat dengan perjanjian sebagai Barisan Nasional.

      Walaupun MCA sebenarnya telah mati sejak PRU ke-12 lagi, namun atas ikatan Barisan Nasional parti cina ini terus hidup (ibarat mayat hidup yang sentiasa terbuka mulutnya minta diisikan tembolok).

      Matinya MCA adalah atas sifat bangsanya sendiri yang dikenali sebagai 'yahudi dari timur' - hanya cina bodoh yang akan kekal bersama MCA kerana kejayaan DAP menjadi ketua di dalam PH.

      Dennis The Menace,how about this

      1) Lim Kit Siang is anti-islam (cauvinist) and was a diktator 51 years in powers almost being like a Tokong. still wondering why Muslim never trust DAP ?

      2) Lim Guan Eng - is greddy but very stupid because have an bungalow without swimming pool but still caught under SPRM act.

      3) a lelucon said - if you are not greedy, theif (white collar) and a greatest liar and then you are not a Chinese.

      but i must agree that Chinese eat pig and wheter you're MCA or DAP.

      Have a nice day my friend.
      Your sincere unknown aka sahabat

      Delete
    2. MCA ialah parti bangsa cina yang masih terikat dengan perjanjian sebagai Barisan Nasional.

      Walaupun MCA sebenarnya telah mati sejak PRU ke-12 lagi, namun atas ikatan Barisan Nasional parti cina ini terus hidup (ibarat mayat hidup yang sentiasa terbuka mulutnya minta diisikan tembolok).

      Matinya MCA adalah atas sifat bangsanya sendiri yang dikenali sebagai 'yahudi dari timur' - hanya cina bodoh yang akan kekal bersama MCA kerana kejayaan DAP menjadi ketua di dalam PH.

      Dennis The Menace,how about this

      1) Lim Kit Siang is anti-islam (cauvinist) and was a diktator 51 years in powers almost being like a Tokong. still wondering why Muslim never trust DAP ?

      2) Lim Guan Eng - is greddy but very stupid because have an bungalow without swimming pool but still caught under SPRM act.

      3) a lelucon said - if you are not greedy, theif (white collar) and a greatest liar and then you are not a Chinese.

      but i must agree that Chinese eat pig and wheter you're MCA or DAP.

      Have a nice day my friend.
      Your sincere unknown aka sahabat

      Delete
    3. Execute me sahabat,

      This want is yours; your England is not powderful at all. Its a joke.

      And the following is mine; no wonder you couldn't understand news written by foreign medias. Now I know why..

      Delete
    4. Mca gertak nak sekeh najin kalo bentang ruu najin terus angguk2...sahabat jahil pon angguk2.. Najin ketua bn tapi takut dengan kapir bn...sahabat jahil pon takut nak tolong tuan politik si ketua bn lawan kapir bn....ketua cap ape ni....cap ayam?
      PH belum perlu kan ketua...keputusan ikut suara majoriti ahli..tak ade parti dominan mcm bn tapi takut kpd parti kecil..

      Delete
    5. RUU 355 is only for muslim peoples and non muslim is should be not worry and fear because they are not included and effected with this laws. Why they against and interfere in this matter?

      Delete
  22. Dennis The Manace11 April 2017 at 17:22

    Sahabat,

    for you, every single person of DAP is bad, and umno or barisan is the one to vote for. you're talking about LGE's bungalow, the likes of Umno don't have bungalows? Even far larger and more expensive. Own money? from hard-earned monthly salaries? God knows..

    By the way, referring to your point no (3) " a lelucon said- if you are not greedy, thief (white collar) and a greatest liar and then you are not a Chinese". You may get this from your MCA or Gerakan friends.. But it looks like things change nowadays, not only Chinese as you say, but Malays in the likes of your most idolised heartthrobs Bijan and Hardie ah WANG. These two will certainly fit the bill. They're not Chinese, hope you realise, but greedy, thieves, the greatest liars certainly fit them so tight, no doubt about it. Go and get public consensus my friend, you will be enlightened!

    you talk much about religion, are you a lobai from Jasa HQ, or anyone from PAS?

    poor you:

    Man in the street talks about religion
    the people you idolised have missing millions
    rakyat are sheeps and they are lions
    doing wrong thing they'll be in dungeons!

    have a nice day my friend. Think right.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Denise The Menace - yeah we both know the fact every politican "make big money" for themself.

      That's why Lim Guan Eng was among a greedy and stupid politican - trying make a fortune as CM Penang but caught by SPRM act, comparing other politican fortune did not have a value in court.

      Just look and learn from Nga family in Perak state - hey, he have a massive n very eksklusif bungalow (people called white house).

      CM Penang must learn from youth, a MP Ampang "boytoy" he have a dream house and two others in Kuala Lumpur and know what, he just turned 29 years old (ketua pemuda bahagian PKR merangkap pembantu politik MP Ampang). can you imagine a 'boy' without digree just SPM and not born in gold plate - rumors said he just a black sheep for MP Ampang wealhty (hit a jackpot).

      Wanna talk about Super Cars MB Selangor ? or "golden coin" every single MP and ADUN in Pakatan Harapan BAHARU ? it was a shame if you think they live as humble human being.

      My friend - Chinese was raised n set their life just to get every penny in their pocket (even after life they have to 'pay' for good right) talk about that, i heard Chinese did not sent a real money or gold anymore for the dead because if you do that another Chinese will dig and took away all the real money ect n leave the dead poor in grave.

      mind set like this turned a Chinese to be a greedy, theive and a greatest liars of all races below a real jews.

      That is why MCA was dying - almost 90 percen Chinese goes to DAP not because MCA was collaps as a politics fight for powers. but it was chinese ittitude - why must stay in MCA when DAP is a leaders in Pakatan Harapan.

      But as a Muslim even a rough n beast ever - if they still have a syahadah "i witness Allah is GOD n i witness Muhammad is HIS
      mesengger" in Shaa Allah they will not sold their syahadah for (even) every gold in this world.

      And every muslim knowing all their fortune will passed to them (live people).

      Now you tell me - in Pakatan Harapan there still have a ISLAM in there ? according to Lim Kit Siang - every party must leave a religion n race ambition just like DAP for together going to Putrajaya.

      But know what - Chinese religion was build with money - a public voice. Don't blame me.

      The problem still there in Penang n Selangor state - you are the sheep and they was a lion.

      It nice too have a 'chat' with you my friend.

      Delete
  23. Sahabat,
    Use BM please, your past, present and future tense is 'clinically' wrong! Camni ka nk jadi trooper jibbo? Patutlah jibbo sebut bangang! Memang pun.
    6% memalukan..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapigs are dirty,ugly and greedy animals....why you support them?

      Delete
    2. UMNO BE END PAS are dirty,ugly and greedy animals....why you support them?

      Delete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Raden, Zahid ajak joim bawa Uber. Jom

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...