Friday, 21 April 2017

BOLEH PERCAYAKAH KATA2 NAJIB INI?

Najib Razak memberitahu, kos sara hidup di Malaysia adalah yang terendah di kalangan negara-negara Asean berdasarkan kajian yang yang dilakukan oleh Economist Intelligence Unit.

Menurut Perdana Menteri lagi, keadaan itu adalah hasil pelbagai usaha yang dilaksanakan kerajaan untuk mengurangkan kos sara hidup rakyat.

Betulkah?

Secara mudahnya, kos sara hidup adalah pengiraan perbelanjaan yang terpaksa ditanggung oleh seseorang atau sesebuah keluarga untuk memenuhi keperluan asas seperti makanan, pakaian, tempat tinggal dan keperluan-keperluan lain yang diperlukan untuk keselesaan hidup. 

Ia secara langsung juga berkait dengan jumlah pendapatan dan kenaikan harga barang di mana sekiranya  pendapatan berada pada kadar yang lebih rendah berbanding dengan perbelanjaan, bermakna taraf kehidupan rakyat adalah merosot. Maknanya, kos sara hidup adalah meningkat.

Sebaliknya, sekiranya  pendapatan meningkat pada kadar lebih tinggi berbanding perbelanjaan, bererti taraf hidup  semakin meningkat dan kos sara hidup dikira rendah.

Dalam konteks Malaysia, benarkah realitinya kos sara hidup kita terendah di kalangan negara-negara Asean?

Atau kajian saja mendapatinya sedemikian?

Apakah pendapatan rakyat Malaysia meningkat dengan lebih baik berbanding penduduk di Singapura dan Brunei?

Jika pun pendapatan rakyat Malaysia tidak meningkat dengan baik berbanding dua negara jiran tersebut, adakah harga barang keperluan harian di negara kita lebih rendah berbanding Thailand, Indonesia dan Vietnam?

Apakah cukai GST, penarikan subsidi dan beberapa kenaikan harga barang yang berterusan sejak tahun-tahun kebelakangan ini tidak memberi kesan kepada tambahan perbelanjaan dan kos sara hidup rakyat?

Bagaimana pula agaknya perasaan makcik-makcik Felda apabila mendengar kata-kata Najib bahawa kos sara hidup di Malaysia adalah yang terendah sekali sedangkan harga ikan kembong yang mereka beli sudah berharga RM22 sekilogram?

Siapa yang Najib cuba gembirakan dengan kata-katanya itu - dirinya sendiri atau rakyat kebanyakan yang setiap hari pergi ke pasar? (ShahbudinHusin 21/04/2017).

113 comments:

  1. APA SAJA YG BOLE VIRAL.... DEPA VIRAL LAGI
    APA SAJA BOLE JADI BATU API.. APA LAGI...
    INI RED BEAN ARMY BARUA SINGAPORK@ DAP
    PENGHASUT PENGKHIANAT PEMFITNAH EKONOMI


    .... berambus barua singapork@dap...... puiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi, sanggah la article, bukan maki hamun mcm biawak hilang akal! Lidah ko tu cabang 2 pun tak reti nk guna. Sia2 bos kasik A9. Hampeh, alamat nk.kna marah BANGANG lagi lah...2334

      Delete
    2. Pas pis pus..mana ostad pas? Xnk komen?

      Delete
    3. Buat apalah dilayan budak tiga suku tu?
      Dia bukannya betul.
      Modal dia sama saja dlm mana2 sekalipun entry pun.
      Entah2 singapura pun dia tak pernah sampai lagi.

      Delete
    4. Anon 23.34,
      Red bean army rupanya rekaan budak budak higusan umgok untuk gertak melayu bodoh mcm kau tu. Najib si penyamun wang rakyat buat cerita bodoh dgn menipu pun kau percaya. Majalah economist yang tulis cerita bodoh tu office di KL bukan keluaran US biasa la money is king apa saja pun boleh menipu kalau pakai duit orang melayu saja yg diperbodoh oleh Najib dan PAS.

      Delete
    5. Lagi sorang lagi tu budak kota baru yg menyamar sebagai graduan dan drp ulumni university newcastle.
      Akhirnya dia mengaku juga diri dia tu bodoh.
      Drp bukit mana dia dtg kita pun tak tahu.

      Delete
    6. Mat singapork ni kalau dia menulis aku sepatah haram pun tak faham. Apa yang dia nak sampaikan pun aku tak faham. Kat tempat aku orang panggil spesis wayar putuih..

      Delete
    7. "Menurut Perdana Menteri lagi, keadaan itu adalah hasil pelbagai usaha yang dilaksanakan kerajaan untuk mengurangkan kos sara hidup rakyat."

      Tolong beritahu apa benda yg turun harga?? Harga rumah?
      Harga kereta?
      Kos pendidikan?
      Kos perubatan?
      Sewa rumah?
      Minyak kereta?
      Tambang pengangkutan awam, Komuter, teksi, bas sekolah dll?
      Harga barang runcit dan makanan....minyak masak, gula?

      Tolong jelaskan kos sara hidop yg mana turun dan kurang????

      Kalo betol nak turunkan kos sara hidop rakyat......buat per baru ni naikkan duti eksais kereta SUV dan MPV 5%? Tak pasal rakyat yg berkeluarga besar nak beli SUV kena tambah duit beribu2 lagi. Kalo takat RM100 tak per jugak.....ni ribu2.....tu tak masuk GST lagi. Kata dengan GST harga barang boleh turun.....sekarang dah turun ke?

      Apa tak tau ke kat Singapore kos sara hidop tinggi tapi gaji rakyatnya dibayar tinggi. Cam tu jugak dengan negara2 Arab bayaran gajinya tinggi.

      Kita sini gaji ciput tapi kos sara hidup tinggi tak padan dengan gaji yg dibagi.

      Delete
    8. Teman dapat tau kastam turunkan balik duti eksais kereta MPV 1500cc.

      Tapi harga kereta akan makin naik kalo RM kita berterusan jatuh.

      Delete
    9. Kikikiki.. Akak langsuir..

      Jgn nk terkinja kinja Sgt, awak tu cipap baru je nk baik.

      Akak mmg la sokong najib krn akak niaga untung lumayan. Kos nya hanya ubat elak Hamil Dan pelincir.

      Dh dpt PR singapork, hasil pulak singapork dollar, akak duduk kt jb mmg la murah.

      Kak Rosy Tak kirim salam ke, dia kata shopping kt Moscow lg murah dari Beijing.

      Bye akak.

      P/s jaga cipap dan stor kunyit. Jgn bg abg non tala stor kunyit akak selalu, nnti loose.

      Kikikiki..///

      Delete
    10. Yg gembira ialah spesis melayu bodoh abadi jugak. Marahkan Najib dan gomen, tapi bising2 dlm blog ja.

      Time Najib and the gang pakat2 merembat berbillion, ada ulamak2 pulak buat2 mcm wayar putuih. Tu pun jangan, janji nama ulamak ja, terus sokong membuta tuli. Sbb aoa? Sbb reputasi ilmu agama ja. Ulamak kene hormat.. mmg biol abadilah melayu2 ni.

      Bila la melayu nak cerdik sikit... Tunggu hingga babi bertanduk mcm rusa ka?

      Delete
  2. Pas pis pus..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..baru semalam aku bagitau tentang harga terbaru ikan kembung, terima kasih tuan budin

      Memang sampai kiamat kalau bijaN & Komedi memerintah..sampai kiamat juga la sara hidup kian meningkat.

      bijaN - boros sebab bela puaka betina selera jin

      Komedi - salah guna kuasa dengan menjadikn jawatan tempat adik beradik & sanak saudara "menumpang kasih sayang".

      Hutang dah bertimbun, jika tidak gst & pelbagai saman yg dikenakn pada rakyat, apa lagi yg boleh dijadikan alas untuk diinjak2.




      ^_^



      Delete
    2. Najib ingat semua orang-orang Melayu
      senang di bodoh-bodohkan,,cara Najib bercakap orang yang bodoh senang terpedaya walhal sudah jelas mentekedarah wang Negara dan rakyat namun masih ada juga yang taksub sangat dengan MO1,,apa tangkal yang dia pakai pun tak tahu lah....

      Delete
  3. Najib, najib bila la ko nk rasa jadi rakyat biasa yg semua perbelanjaan isi rumah kene tanggung guna duit sendiri........ Ini sebab najib x pernah jadi rakyat biase la dia ckp mcm tu....semua perbelanjaan harian pm dan kabinet kayu semua ade allowance dan bole claim..... Makan,lawatan kerja,kereta siap ade driver, minyak dpt subsidi...... Die mmg lebih percaya kajian tu drp lihat sendiri, rasa sendiri kehidupan rakyat marhaen.....sbb tu kalo pembangkang bising, rakyat bising ... Die buat
    donno je, sbb x pernah rasa......

    ReplyDelete
    Replies
    1. usah diungkit la najib tu x pernah jd rakyat biasa
      manusia ni kalau dia ada emphaty dia akan sama2 perbaiki hidup org lain wlp dia seorang raja sekalipun

      Delete
    2. Murah bagi dia sajalah
      Bini dia sekali buat rambut RM1500 pun tak ada hal.

      Delete
    3. Bro zack,

      Aku tak kisah lagi kalau dia buat rambut & cucuk2 supplemen untuk nampak muda tu semua menampakkan hasil.

      Ini tak, cucuk ke tak cucuk tetap serupa hodoh tu gak. Kan membazir guna duit rakyat pada tempat yg takde hasil.

      Lebih baik bagi anak yatim makan.

      Minyak sekarang mahal? Korang yg undi UMNgOk pergi kikis kolestrol kat badan semah badak..mana la tau kalau2 boleh dijadikan minyak isi kereta.




      ^_^



      Delete
  4. Anak Kuching Jantan21 April 2017 at 23:54

    Its just plain crazy........ Gila barangkali, Pendapatan percapita terrendah saya setuju. Kos sara hidup tertinggi against pendapatan saya setuju. Cakap ikut suka je. Ini sama erti dengan penderaan rakyat atau nak bunuh rakyat.

    ReplyDelete
  5. Najib bahlol ni seumur hidup dia manalah rasa susah. Tak pernah bayar bil letrik, sewa rumah etc etc. Seumur hidup dia pakai duit rakyat. Sebenarnya hidup dia selama ni semua rakyat tanggung. Claim sini claim sana. Rakyat susah mana dia tau. Yg paling sial ialah dia tak peduli pun. Najib ni sebenarnya manusia gila lagi bebal. Jadi sapa yg sokong dan dengar pembohongan dia pun samalah bebal.

    ReplyDelete
  6. Mat Singapork wah, depan sekali
    Dok berbaris sejak tengahari
    Macam biasa buta dan tuli
    Dia kata kita si batu api

    Kita dituduh Red Bean Army
    Kononnya kita rosak ekonomi
    Dia pulak Red Bean Mummy
    Perosak ekonomi, mummy's suami..

    Kita dikata barua Singapork
    Dia pulak barua Tiong Kok
    Ke negeri komunis keluarga menyibuk
    Projek railway, fulus pun masyuk!

    Umno pengkhianat itu yang wujud
    Dunia melihat tidak terkejut
    Maruah negara dia dah angkut
    Ke America, Singapore dia dah takut!

    Mat Singapork bila nak sedar
    Bos disanjung rakyat tak gemar
    Ditakdirkan kalah badan pun dedar
    Merana jasad nama tercemar..





    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeop.....teman tercari carikan bro John Doe dan bro Mat Noor lama menghilang. Pak Rahman pon udah senyap.......busy agaknya deme ni.......Labu Labi pon udah lama hilang.

      Teman seperjuangan tak mudah dilupa yeop.

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Entah apakah gerangan
      Setiap kali tv kuar muka sibijan
      Otomatik hamba kalih pandangan
      Tak sanggup nak dengar, dia punya omongan..

      Setiap kali fakta yang dia bentang
      Rakyat dah budget mesti temberang
      Malaysia kos sara hidup terendah dia dok canang
      Kembung dah naik 22 ringgit dia tak kenang..

      Jangan dibanding negara orang
      Lain padang lainlah belalang
      Setakat penyedap mulut bila nak sembang
      Tahu tak kerana kau,rakyat marhaen sekarang tidor malam pun tak tenang..

      Bapuk singapork komen first
      Tapi penuh tuduhan dan cerita auta
      Nak tau sebab sebenar ekonomi dan budget negara selalu burst?
      Kerana kebodohan tuan politik kau menguruskan ekonomilah punya cerita..





      Delete
    3. Bro....apa dia tau pasal kembong.....dia tak makan kembong.....dia makan salmon dan jaws.

      Rakyat merana apa dia kesah.....yg penting kantong dia mesti penoh.

      Dah berkali2 dia terkantoi menipu......ini manusia tak der rasa malu.

      Kalo dengan Allah pon dia tak tau malu apa lagi dengan manusia. Hidop mewah atas duit orang.....apa dia tau makna susah.

      Delete
    4. salam to bro phantom,
      teman sentiasa memerhati dari jauh bro.teruskan perjuangan yang suci dan murni ini sehingga berjaya.

      Delete
  7. Mungkin ambik sample kos sara hidup di kota belud kot

    ReplyDelete
  8. Najib dan UMNO seluruhnya adalah pembohong bertauliah, sama juga dengan Hadi dan parti anak butir taik UMNO tu. Wan Rosli pun telah membuat pengesahan sebab telah terkena atas batang hidungnya setepek.

    ReplyDelete
  9. Ucapan acah2 ilmiah dari seorang pemimpin yg boleh dikategorikan sebagai BAHALOL!!!

    dia ini hanya bijak memetik laporan orang asing dari meneliti sendiri realiti kehidupan sebenar..

    Rakyat sepatutnya mendapat yang lebih baik dari apa yg ada sekarang..pemimpin ini tidak sedar akan penat lelahnya rakyat berhempas pulas dan rela korbankan beberapa nilai etika dan moral hidup yg baik utk mendapatkan sesuatu baik dari segi keperluan dan kehendak...kemajuan hidup dan kesejahteraan rohani tidak seiring dan seimbang membuatkn rakyat khususnya orang melayu dan islam hidup dalam keadaan terus tertekan dek persekitaran keliling yang menekan dan mendesak..
    Terkini jurang ekonomi antara kaum kian tinggi ini menyebabkan bumiputra terus ingin bersaing dgn kaum lain dari segi keselesaan hidup dengan apa cara sekalipunt tidak mengira dari baik mahupun yang buruk...
    Dari sudut pandang kelebihan kepada bukan bumiputra dlm semakin ketara kerana mereka bebas melakukan pelbagai unsur perniagaan dan kerja tetapi tidak kepada bumiputra yg masih lagi terikat dan berpegang teguh dgn agama yg melarang berbuat beberapa perkara..lambat laun mereka yg teguh pendirian nya lambat laun akan mula meninggalkan pegangan mereka ini dek kerana keadaan kian mendesak..

    tetapi adakah pemimpin ini memahaminya..??

    Nampak luaranya rakyat senang tetapi hakikat nya rakyat sendiri yang tahu..

    ReplyDelete
  10. Kos Sara hidup dikira dlm matawang USD,sebab RM lemah..Sbb tu Kos sara hidup Kat sini Jadi Murah..
    Beli KFC dinner plate Baru 3USD..
    Nak Kira Kos sara hidup Cuba tgk pendapatan isi rumah..
    Hitung hutang isi rumah..
    Tipu makcik,pakcik,org felda boleh la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deme pikio kita ni tahap budak tadika gamaknya......

      Delete
  11. FUUYOO BERAPI SUNGGUH RED BEAN ARMY
    BARUA SINGAPORK@DAP MAMAK KUTTY
    ILMIAH LA KONON ULASAN YANG DIBERI
    MENGELUPOR SAJA KELUAR CACI MAKI

    SILAP ARI BULAN ADA BARUA TAK TIDO SMPI PAGI
    PANAS ATI SAMBIL GOYANG TELO SAMPAI PAGI
    MELALAK MEMEKAK SAMBIL MEMBATU API
    MAKLUM LA CAP BUNGA RAMAI PENAJA DARI AHLI


    ... KIKIKIKIOOOKKKK..

    ... KIKIKIKI... PUIIIIIII..

    BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang dia cuba nak sampaikan nii...

      Delete
    2. Dia sedang 'menyampaikan' kebodohan dia. Tu saja yang dia mampu tulis. Banyak sangat mentedarah dedak sampai tersumbat otak. Kesian...

      Delete
    3. Budak budak BN ini jika datang bawa komen merapu, kita pakat sumpah je!!!.....lama kelamaan otak nya menjadi biol sebenar.

      Biarkan mereka merasai berbaloi dapat upah dari duit yg dicuri dari rakyat.

      Berbaloikah keluarga kamu jadi rosak dgn memakan duit rakyat malaysia secara haram? Kamu disumpah seranah oleh rakyat setiap hari sekarang ini. Soalan ini ditujukan kpd kumpulan penyamun dan orang yg berkerjasama dgn nya.

      Delete
    4. Kikikiki..

      Amboi akak sejak dpt HP baru ni terkinja kinja mcm beruk kena belacan.

      Tu yg semangat waja jd pembela tersohor Kak semah kaki shopping.

      Kikiki..

      Jaga2 stor kunyit tu, jgn bg Abg non dok tala setiap setengah jam..Kikikiki

      Akak sudah panas ke, tetek mesti goyang yanggg.

      Bye akak..

      # undi chop dacing
      # jibby gumbira
      # Rosy girang
      # rakyat boleh merasa lg 5 tahun.

      Ini kalilah..///

      Delete
  12. Hidup kais pagi mkn pagi, kais bulan makan bulan kepada rakyat Melayu yg rata bawah paras kemiskinan, masih pm kata nak menjadi dlm 20 negara termaju, memang dah bioLLL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikkk......apa yg biol......duit derma kan banyak berbilion2......

      Delete
  13. Rakyat malaysia ke gym buang lemak. Akhir2 ini hobi baru berbasikal nak nampak segak.

    Yang mati kelaparan belum kedengaran ...yang mati terlebih makan banyak dilaporkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tunggu sampai mati kelaparan ka...

      Delete
    2. Tapi yg mati terjun jambatan Pulau Pinang dah berlaku.......siap tinggal surat mengadu kesah kesempitan hidop.

      Bukaklah bijik mata tengok keliling dulu sebelom bukak mulot. Jangan bagi nampak sangat bangang.

      Delete
    3. anon 0040
      mmg kita lihat rakyat hidup macam biasa pegi shopping makan luar dll
      tapi dgn kemakmuran bumi malaysia ni sepatutnya rakyat dpt lebih lagi
      kami berhak kpd kepimpinan yg cekap mantadbir negara
      kami mahu taraf hidup kami makin meningkat
      negara makin maju
      inflasi jgn sampai 5%
      kalau berterusan kadar inflasi macam ni maka maksudnya kerajaan bodoh dan bebal

      Delete
  14. MEMACAM LA BARUA RED BEAN ARMY BERTEORI
    INFLASI..RM JATUH DAN EKONOMI RANAP
    BILA DI TANYA BILA NEGARA NAK BANGKRAP NI.?
    MAMAK KUTTY PUN TAK BERANI NAK JAWAB

    ... berambus singapork@dap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ni pun aku tak paham jugak..kesian...

      Delete
    2. Ekonomi akan ranap bila cipap akak langsuir dh tak laku kena langgar dgn mat black Africa.

      Tau la tongkat mat black tu besar, teguh dan peramah, tu yg akak suka kan.

      Akak musti dh panas dan tetek musti dh goyang yanggg..

      Kikikiki..

      Bye akak..

      Delete
  15. Tangkap gantung najib ni...
    Tahap gila ..mereng dah ni

    ReplyDelete
  16. Rakyat Malaysia rata2nya berpendapatan rrndah. Malangnya, perbelanjaan rakyat harian mengalahkan pak2 mentri. Contohnya graduan. Baru kerja ingin membeli kereta bertaraf menteri. Begitu juga pakai handphone berjenama. Perkara begitu seharusnya tidak berlaku. Harga barang naik seharusnya menjadi cabaran. Dari situ rakyat harus berjimat cermat dan bijak berbelanja. Contoh, minyak naik. Rakyat seharusnya perlu mengamalkan budaya car pool bagi mengurangkan beban. Bukannya mengkritik kerajaan. Rakyat hari ini hanya tahu mengkritik. Apabila kangkung turun, langsung tidak puji kerajaan. Begitu juga jika minyak turun, tak pula puji kerajaan. Apa yg rakyat hendak sebenarnya?

    Luahan Hati Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguih punya nasihat. Aku la makan sehari sekali, hang nak suruh aku makan dua hari sekali ka...bagitau kat bos hang kalau tak reti nak perintah suruh dia blah bukan suruh kami bejimat. Bodo piang punya nasihat. Jangan pula nanti hang suruh kami jangan makan pula sebab nak bejimat. Hang patut cakap kat bos hang benda ni wahai mat bodo piang..

      Delete

    2. mujur ada brim, kalo tidak ko misti kebuluran


      Delete
    3. Bodohnya 02:54... pemberian BRIM tu boleh tahan berapa lama.. sebulan ke? Yg sebelas bulan nak buat apa?

      Itulah asyik minum kencing Bijan, sampai tak boleh pikir dengan betul. BRIM tu cuma pancing undi je. Suka sekejap sangsara lama.

      Delete
    4. Woiii Kellies Castle......ko nak suruh rakyat bertahan angkara pemimpin gagal tadbir ekonomi dgn baik ye????

      Dengan rasuah menjadi2.....pecah amanah sana sini......duit sana lesap, duit sini hilang......contoh Felda.....sampai ada rakyat berhutang sebab pelaburan yg gagal. Ini yg ko nak suruh rakyat bertahan bisukan mulot jangan kritik......redha jer sebagai takdir ye????

      Weiiii Kellies Castle......tolong simpan ko punya baghal tu sikit........kesian kat mak ko woiiii malu dapat anak macam ko.

      Pigi balik Batu Gajah daaaaa.....


      Delete
  17. eh eh betullah bijaN ckp.kos dah turun.tapi dia ckp kangkong saja yg turun.yg lain dia x sebut pon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun pun berteggek tang ni jugak ka..

      Delete
    2. In bolehland hrga kembong rm20/kg...negara asean lain rm200 kot..apa punya survey la EIU ni..cam hare..

      Delete


    3. Expatistan Cost of Living Index in Asia

      the world europe north america latin america asia middle east africa oceania

      Ranking City Price Index *

      1st Hong Kong 247
      2nd Tokyo (Japan) 235
      3rd Singapore 223
      4th Seoul (South Korea) 164
      5th Shanghai (China) 149
      6th Beijing (China) 126
      7th Bangkok (Thailand) 115
      8th Jakarta (Indonesia) 107
      9th Manila (Philippines) 103
      10th Kuala Lumpur (Malaysia) 97
      11th Dhaka (Bangladesh) 94
      12th Mumbai (India) 92
      13th Ho Chi Minh City (Vietnam) 91
      14th Gurgaon (India) 86
      15th Kathmandu (Nepal) 84
      16th Bangalore (India) 83
      17th Delhi (India) 81
      18th Colombo (Sri Lanka) 80
      19th Kolkata (India) 74
      20th Hyderabad (India) 73
      21st Ahmedabad (India) 73
      22nd Pune (India) 72



      https://www.expatistan.com/cost-of-living/index/asia

      Delete


  18. FRIDAY, APRIL 21, 2017 -04-21 23:37:41'
    Kerajaan pandang serius penyebaran berita palsu – PM @NajibRazak
    KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan amat memandang serius kewujudan secara berleluasa berita palsu ketika ini kerana ia mengancam keselamatan negara dari pelbagai sudut. Justeru, Perdana Menteri meminta pengamal media untuk membantu kerajaan menepis penularan berita palsu yang semakin berleluasa dengan melaporkan berita yang tepat serta sahih dengan...


    FRIDAY, APRIL 21, 2017 -04-21 15:22:11'
    Mengapa Adam Rosly Memberi Keterangan Dan Mengemukakan Dokumen Palsu?
    Adam Rosly AMK PKR baru sahaja didakwa atas 6 pertuduhan menyediakan dokumen palsu, membuat pernyataan palsu. Ini adalah kesalahan serius. Mengapa menggunakan dokumen palsu dan membuat kenyataan palsu kepada SPRM? Ia sama ada palsu atau sebenar. Sangat sukar untuk dipertikaikan dan mudah untuk membuktikan. Jika anda menyembunyikan kekayaan bagi pihak...


    FRIDAY, APRIL 21, 2017 -04-21 14:34:42'
    Adam Rosly Didakwa Kes Rasuah, Ramai Pemimpin Pembangkang Gabra
    Ketua Pemuda PKR Ampang, Datuk Adam Rosly akan didakwa hari ini di mahkamah mengikut Seksyen 32(8)(c) dan Seksyen 89 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLA) 2001 atas kesalahan memberi keterangan dan dokumen palsu ketika proses siasatan dijalankan.


    FRIDAY, APRIL 21, 2017 -04-21 12:34:16'
    Adam Rosly hadapi 6 tuduhan
    KUALA LUMPUR: Ketua Angkatan Muda PKR Ampang, Datuk Adam Rosly Abdullah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini pagi ini atas enam pertuduhan memberi pernyataan palsu dan menggemukakan dokumen palsu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Februari lalu. Bagaimanapun, Adam Rosly, 30, mengaku tidak bersalah selepas semua pertuduhan terhadapnya selesai dibacakan


    FRIDAY, APRIL 21, 2017 -04-21 11:55:56'
    Luahan Hati Melayu Singapura
    Muslim Cyber Army – PELAJARAN BUAT SELURUH RAKYAT MALAYSIA : □ Selama ini Singapore tidak galakkan sesiapa cakap bahasa lain kacuali bahasa IBUNDA SINGAPORE iaitu bahasa INGGERIS. Tahun ini orang Melayu Singapore pun terperanjat dan ‘confused’.


    THURSDAY, APRIL 20, 2017 -04-20 17:25:20'
    Zairil & Dyana: Kenyataan Lepas Tangan Pengerusi DAP Pulau Pinang
    Kenyataan Chow Kon Yeow Pengerusi DAP Negeri Pulau Pinang mengenai Zairil dan Dyana bermaksud lebih kurang begini: “Wa tak percaya gambar-gambat itu palsu, wa lepas tangan. Lu mati lu punya hal” Atau “Kalau korang mampus pun bukan masalah aku” Korang selesai lah sendiri.


    THURSDAY, APRIL 20, 2017 -04-20 16:54:23'
    Kelopak Elitis Kuasai PPBM, Macai & Kuli Diterajang Keluar
    Pada 9 Ogos 2016, Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin selepas mendaftarkan parti serpihan itu dilaporkan berkata – “Matlamat kami adalah kerajaan berintegriti yang bersih dan telus. Tujuannya mewujudkan Malaysia yang adil.” Itu hanya sekadar kata-kata indah selepas pihak mereka baru sahaja menerima kelulusan ROS. Namun selepas 8 bulan berikutnya, kita sendiri


    THURSDAY, APRIL 20, 2017 -04-20 14:08:54'
    [Video] Mahathir Terkedu Pengasas PRIBUMI Keluar Parti
    https://youtu.be/5sylfHJfxyo Akibat terkedu dengan tindakan pengasas parti Kamarulazman meletakkan jawatan dan keluar dari parti, Mahathir mengeluarkan kenyataan yang mengarut. Kamarulazman keluar parti bukan kerana tidak “Kroni dia tak pilih dia kot,” seperti kenyataan Mahathir kerana beliau memegang jawatan penting dalam parti sebagai setiausaha kerja PPBM pusat, ahli majlis tertinggi PPBM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sumber berita..UTUSAN MELOYA..ha ha ha

      Delete
    2. Manusia yg kata Forest City tu Leasehold tapi terang2 terpacak signboard Freehold tu yg sebenarnya penyebar berita palsu.

      Mengata dulang paku serpih....mengata orang dia yg lebih.



      Delete
  19. kos rendah atau tinggi.. majoriti rakyat malaysia sudah tidak percaya dengan teks yang dibaca oleh pm najib.. sembang kencang , fantasi melampaui realiti ..

    ReplyDelete


  20. What is Expatistan?

    Expatistan is a cost of living calculator that allows you to compare the cost of living between cities around the world. The comparisons allow you to get a better understanding of the cost of living of any city before you move there.

    What makes us unique is that we collect the prices that we use to calculate our cost of living index from visitors like you. Naturally, the more data entered, the more accurate the index and the calculations will be.

    That's why we need your help to keep prices accurate and up to date. You can help by entering the prices that you know in Pittsburgh, Pennsylvania.


    Recent Comparisons

    Cost of living in London is 259% more expensive than in Chişinău
    Cost of living in Melbourne is 8% cheaper than in Sydney
    Cost of living in HCMC is 68% cheaper than in New York
    Cost of living in Vancouver is about the same as in Toronto
    Cost of living in Morelia is 63% cheaper than in Portland
    Cost of living in Kuala Lumpur is 56% cheaper than in Singapore
    Cost of living in Osaka is 24% cheaper than in Tokyo
    Cost of living in London is 11% cheaper than in New York
    Cost of living in Morelia is 63% cheaper than in Denver
    Cost of living in Toronto is 26% cheaper than in London
    Cost of living in London is 11% more expensive than in Boston
    Cost of living in Hong Kong is 11% more expensive than in Singapore


    https://www.expatistan.com/cost-of-living/index/asia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak cik ngan Pak cik Felda tersangatlah faham apa yang kau tulis ni..

      Delete
    2. Kangkong 50 sen pun dah naik rega skang..temberang punya bijan...betui la dia ni cakap macam kongkalikong..

      Delete
    3. Memanglah makchik dan pakchik felda faham dgn apa yang di nyatakan olih anon 05:23 tu .

      Kan Najib dah beri penerangan . Najib bilang kos sara hidup di Malaysia adalah yang terendah di kalangana ASEAN . Najib berkata demikian pun adalah berdasarkan kepada data data tersebut .

      Tetapi apa yang Najib tak jelaskan adalah kajian perbedzaan kos itu menjurus kepada harga barangan antara Bandar . Memanglah KL lagi murah berbanding Singapura bila perbandingan berdasarkan dollar amerika . Di situ menampakan betapa siot nya menteri kewangan Malaysia !

      Sebagai contoh ... kangkong di sini berharga RM 0.50 se ikat . Di Singapura pun harganya SGD 0.50 se ikat . Tetapi apabila di bandingkan dalam USD , kangkong di sini hanya berharga USD 0.12 manakala di Singapura ianya berharga USD 0.38 .

      Perbandingan inilah yang digunapakai olih Economist Intelligence Unit berpengkalan di UK gunakan . Cara ukuran ini lebih di kenali sebagai " cookie index " .

      Pada pendapat saya , abang Joe "finger licking good" lebih lebih afdal mengeluarkan statement kerana dia seorang businessman juga akauntan bertauliah ... bukannya Najib yang di katakana tidak tamat Universiti .

      Delete
  21. Kos of living rendah tapi pendapatan rendah pon tak guna...

    Yang penting buying power...atau kuasa membeli.

    ReplyDelete

  22. https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?t=0&v=65&l=en

    Country Comparison > GDP (purchasing power parity)
    Submit
    Rank Country GDP (purchasing power parity) (Billion $)
    1 United States 16,720
    2 China 13,390
    3 India 4,990
    4 Japan 4,729
    5 Germany 3,227
    6 Russia 2,553
    7 Brazil 2,416
    8 United Kingdom 2,387
    9 France 2,276
    10 Mexico 1,845
    11 Italy 1,805
    12 Korea, South 1,666
    13 Canada 1,518
    14 Spain 1,389
    15 Indonesia 1,285
    16 Turkey 1,167
    17 Australia 998.3
    18 Iran 987.1
    19 Saudi Arabia 927.8
    20 Taiwan 926.4
    21 Poland 814
    22 Argentina 771
    23 Netherlands 699.7
    24 Thailand 673
    25 South Africa 595.7
    26 Pakistan 574.1
    27 Egypt 551.4
    28 Colombia 526.5
    29 Malaysia 525
    30 Nigeria 478.5
    31 Philippines 454.3
    32 Belgium 421.7
    33 Venezuela 407.4
    34 Sweden 393.8
    35 Hong Kong 381.3
    36 Switzerland 371.2
    37 Austria 361
    38 Vietnam 358.9
    39 Peru 344
    40 Singapore 339
    41 Ukraine 337.4



    Lihat Malaysia No 29 Singapore No 41 !!!


    Apa lagi lu mau cakap ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asean Singapore saja ke? Indonesia, Thailand, Laos bukan Asean?

      Delete
    2. Kos sara hidup di Malaysia terendah di Asean kata Najib. Tu Indonesia no. 15..

      Delete
  23. "Banyak usaha yang telah kita lakukan bagi memastikan rakyat kurang dibebani kos sara hidup. Antaranya, kawalan harga oleh pihak berkuasa, pembahagian BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia), usaha perangi orang tengah dan sebagainya," ..

    - Part inflasi meletup mencecah 5 percent tak nak cerita pulak. Part yang dia kenakan cukai GST hampir setiap barang kita beli tak nak cerita pulak. Part yang dia hapus subsidi gula, beras, petrol, tepung dan minyak masak tak nak cerita pulak. Part hutang negara dah mencecah 907 billion tak nak cerita pulak. Bab harga minyak baik tiap-tiap minggu tak nak cerita pulak...

    ReplyDelete
  24. Hihihi...tak lama lagi, ada la yg nak naik tu..

    ReplyDelete
  25. Kos sara hidup di Malaysia terendah di Asean kalau kita tidak guna duit gaji sendiri untuk sara hidup tapi guna duit SRC...

    ReplyDelete
  26. Bersyukur..... yang selalu rasa tak cukup, jom muhasabah diri. Kot2 perlu istighfar bk2. Mohin ampun padaNya, pada insan yang kita fitnah ke, pd ibubapa yg kita tak peduli ke,

    Mohon ampunanNya...kot2 solat tak sempurna, asyik mengadu domba, kurang bersyukur, suka mengintip kesalahan orang lain, tak nafkahkan harta, terlampau lebihkan dunia, gemar fitnah, tinggal puasa, tak jaga nafkah yg sepatutnya, hasad dengki, tak peduli ibubapa anak yatim penghalang rezeki?

    (71:10 )   maka aku katakan kepada mereka: 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, -sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun-,

    ( 71:11 )   niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat,

    ( 71:12 )   dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.

    ( 71:13 )   Mengapa kamu tidak percaya akan kebesaran Allah?

    “You can search the world over, but you won’t find happiness until you realize that happiness isn’t getting what you want. It’s being content with what you already have.
    Yasmin Mogahed

    “Every hardship is like being in prison. People feel imprisoned by ill-health, marital discord, financial insecurity, family disputes and other problems. To anyone who feels imprisoned by life’s problems I would say: be content with what you already have and never lose hope of things getting better. Be happy with your share because this is a quality of someone who truly loves Allah. When the Companion Muadh ibn Jabal (ra) was undergoing the pangs and agonies of death, he cried out, “O Allah! Bear witness that I love You, so do with me whatsoever You wish!”
    Babar Ahmad




    ReplyDelete
  27. MEMANG TERENDAH UNTUK LANUN BUGIS PENYAMUN TERSOHOR DUNIA SEBAB DIA ADA BERBILLION DOLAR HASIL DARI MENYAMUN HARTA RAKYAT!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don' t worry too much la...

      (2:284 )   To Allah belongs whatever is in the heavens and whatever is in the earth. Whether you show what is within yourselves or conceal it, Allah will bring you to account for it. Then He will forgive whom He wills and punish whom He wills, and Allah is over all things competent.

      6:44 So when they forgot that by which they had been reminded, We opened to them the doors of every [good] thing until, when they rejoiced in that which they were given, We seized them suddenly, and they were [then] in despair.

      6:45 So the people that committed wrong were eliminated. And praise to Allah , Lord of the worlds.


      Delete
  28. Sara hidop Nalaysia terendah di Asia sebab harga KANGKONG terendah di Asia!!!

    ReplyDelete
  29. Impian Malaysia DAP Bakal Jadikan Melayu Sebagai Hamba
    Sekiranya orang Melayu terus membiarkan UMNO menjadi semakin lemah dengan melengahkan proses perubahan kepimpinan maka malapetaka besar akan pasti menimpa bangsa Melayu. Kepimpinan Melayu dalam UMNO pada hari ini begitu lemah sehingga menyebabkan rentetan peristiwa hitam dalam sejarah orang Melayu akan berulang.

    Budaya menafikan masalah yang dihadapi selama ini menyebabkan UMNO semakin kehilangan sokongan.Budaya ketakutan menyergah masalah ini telah lama menular dikalangan kepimpinan UMNO . Ini adalah disebabkan kerna tercalarnya popularity yang dibina dan ketakutan akan jawatan yang dipegang berubah tempat

    Tetapi hal ini amat berlainan sekali dengan budaya politik yang menjadi amalan DAP sejak dahulu lagi sehingga sekarang. DAP dalam kemelut politik yang dihadapinya terus mencipta berbagai konflik dan propaganda terhadap UMNO.

    DAP telah menkaji bahawa kebanyakan kepimpinan dari UMNO tidak akan berani menyuarakan bantahan terhadap isu atau konflik yang dibangkitkan atas kerana takut kehilangan segalanya dan juga untuk menjaga nama agar tidak tercalar.

    Kesempatan ini lah yang digunakan oleh DAP sejak dahulu untuk memanipulasikan setiap hujah dan kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin UMNO, walaupun pada dasarnya ianya benar dan tepat. DAP dalam segala usaha strategi untuk menjatuhkan UMNO terus menyebarkan setiap kenyataan itu adalah pembohongan.

    Secara terangannya DAP terus meyerang UMNO dan setiap serangan yang dilakukan itu dibiarkan menjadi barah oleh kepimpinan UMNO. Rata-rata dikalangan pemain media melihat bahawa apa yang dibangunkan melalui kursus oleh UMNO kelihatan tidak mendatangkan kesan yang baik sebagai gerak gempur terhadap UMNO.

    Dengan ruang dan peluang yang diberikan, DAP terus tanpa ada rasa segan dan sembunyi menyebarkan ideologi Malaysian Malaysia mereka yang selama ini disebarkan melalui kiasan sahaja. Malah DAP sudah berani melakukan penjenamaan semula konsep Malaysian Malaysia yang penuh dengan penipuan.

    Untuk rekod, Impian Malaysia diperkenalkan penasihat DAP, Lim Kit Siang sekitar Julai 2013 selepas keputusan PRU 13 merupakan satu manifestasi harapan dan visi parti itu bagi menghadapi PRU yang akan datang.

    Ramai pemerhati politik melihat bahawa DAP telah mendapat “turning point” dalam kebangkitan sokongan terhadap mereka apabila berakhirnya PRU13. DAP telah menjadi “Big Boss” kepada parti sekutunya yang di pimpin oleh Melayu yang kecewa didalam UMNO dan juga PAS.

    Sikap kegelojohan pemimpin Melayu dalam perebutan kerusi pilihanraya yang ingin dipertandingkan telah membuka mata DAP bahawa dengan membenarkan PKR bertanding melalui 99 calon dan PAS 73 calun telah mengekapkan mata pemimpin Melayu pakatan dengan beranggapan bahawa DAP bukan sebuah parti yang gila kuasa.

    Anggapan sebeginilah yang dinantikan oleh DAP untuk memudah baginya menjalankan jarum serta kuasa pemutus dikalangan Pakatan Harapan yang diketuai oleh orang Melayu. DAP dengan berbekalkan 51 calon telah meletakkan kesemua calon dikawan potensi menang,

    ReplyDelete
  30. Sebagaimana perancangan, akhirnya DAP memenangi 38 Ahli Parlimen; PKR memperolehi 30 Ahli Parlimen dan PAS, 21 Ahli Parlimen. Secara tidak langsung dalam perjanjian konsesus yang dipersetujui , maka DAP adalah sebuah parti yang dominan diantara PAS dan PKR ketika itu.

    Dengan kuasa tersebut, DAP mula menjalankan agenda Malaysian Malaysia yang dibawa oleh sekutu dalam pakatan hingga kepada sokongan terhadap penghinaan terhadap agama Islam yang Maha Suci.

    Kebijaksanaan taktikal perang saraf DAP yang diketuai Kit Siang sekali gus telah meletakkan Melayu dibawah telunjuk DAP. Setiap cadangan dan keputusan yang dibuat oleh DAP tidak mampu disanggah oleh mana-mana pemimpin Melayu dalam pakatan termasuk Mahathir sendiri.

    Dengan keputusan itu telah mendorong Kit Siang memperkenalkan kempen baharu yang dinamakan ‘Impian Malaysia’ di atas dua faktor. Impian Malaysia adalah penjenamaan semula “Impian DAP” yang mana telah menyembunyikan agenda Malaysian Malaysia untuk mengaburi mata pemimpin Melayu.

    Dalam hal ini, PKR , PAN dan PPBM akan dikerah untuk melakukan gerak kerja untuk menawan Putrajaya sebagai satu bentuk gabungan yang mana DAP adalah ketua dalam segala keputusan yang bakal dibuat nanti.

    Sememangnya jawatan Perdana Menteri tidak pernah diimpikan oleh DAP kerana ianya telah dimaktubkan syaratnya di dalam Perlembagaan Malaysia, Namun jawatan Timbalan Perdana Menteri dan menteri kewangan akan menjadikan DAP lebih berkuasa terhadap Perdana Menteri.

    Ini lah yang sebenarnya impian Malaysia yang dilaungkan oleh DAP. Dalam perancangan strategik DAP, Kit Siang dengan mudah membuka sedikit ruang kepada bukan Cina terutamanya Melayu-Islam dan Bumiputera di Sabah serta Sarawak untuk mendapat sokongan dan menambah kerusi Impian Malaysia mereka.

    Walaupun ruang dibuka kepada bukan Cina menyertai DAP, namun ia hanya sekitar kurang daripada 30 peratus sahaja untuk memastikan parti itu kekal menjadi hak milik kaum Cina yang sentiasa diketuai oleh Dinasti Lim.

    Seterusnya pemimpin Melayu didalam Pakatan akan terus menjadi hamba tebusan kepada DAP dan menjadi sebahagian dari pengkhianat terhadap bangsa sendiri dan agama Islam dan membawa ke arah kemusnahan satu bangsa, adat , budaya yang akan dilenyapkan demi Malaysian Malaysia yang disokong oleh mereka.

    Justeru itu seharusnya orang Melayu sedar tentang perancangan licik DAP untuk memperbodohkan orang Melayu dalam mencapai matlamat untuk menjadikan Malaysia sebagai milik keluarga Lim dan seterusnya membina Malaysia mengikut acuan mereka sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dap baru merancang untuk memperbodohkan orang melayu tapi umno SEDANG memperbodohkan orang melayu.

      Delete
  31. HJ. HADI: KEKALAHAN AHOK DI JAKARTA PETANDA KEHANCURAN DAP DI MALAYSIA
    Kenyataan Media Presiden PAS

    *TAHNIAH ANIES BASWEDAN MENANG PILIHANRAYA GABENOR*

    1. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengucapkan syukur dan tahniah di atas kemenangan Anies Beswadan dalam Pilihanraya Gabenor DKI Jakarta semalam. Gandingan beliau dengan Sandiaga Uno berjaya mengalahkan penyandang sebelumnya, Basuki Cahya Purnama atau dikenali Ahok.

    2. Pilihanraya kali ini mendapat perhatian umat Islam di Nusantara dan seluruh dunia, berikutan tindakan Ahok menghina al-Quran dan mendapat reaksi luar biasa umat Islam yang bangkit menentang melalui himpunan jutaan umat dan protes undi pilihanraya. (*Di Malaysia, DAP juga sering menghina Islam dan Al-Quran)

    3. Kita bergembira dengan kemenangan ini atas nama kesatuan umat Islam. Islam mengajar cara bermasyarakat majmuk dalam negara berbilang kaum agama, warna kulit dan jantina, di mana wajib orang Islam tidak meruntuhkan binaan rumah ibadat orang bukan Islam, manakala orang bukan Islam juga wajib menghormati hak beragama orang Islam dan saling menjaga sensitiviti beragama.

    4. Kita mendoakan dan menaruh harapan tinggi kepada Anies Beswadan dan Sandiaga Uno untuk berlaku adil kepada semua dengan menjaga hak bagi orang Islam dan bukan Islam. Konsep adil dalam Islam itu dekat dengan sifat taqwa.

    5. Saya mengajak seluruh umat Islam untuk bersatu atas nama Islam, dan bekerjasama di atas nama kemanusiaan dalam masyarakat majmuk berbagai bangsa dan agama.

    6. Ingatlah bahawa umat Islam akan kuat apabila berpegang dengan ajaran Islam, dan menjadi lemah apabila meninggalkan perintah Allah.

    7. Pada masa yang sama, hak dan urusan ibadat orang Islam haruslah dihormati bertepatan dengan Islam sebagai Agama Persekutuan dan agama lain bebas diamalkan. Bersikap chauvinis dan politik perkauman sempit hanya mengundang suasana tidak harmoni dalam masyarakat dan perlu dihalang dari disuburkan.

    “Inilah Penyelesaian Kita”

    *ABDUL HADI AWANG*

    Presiden PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kihkihkih..tengok orang lain menang dah terperasan dapat tanda..sana indon takde bijan, dia ada jokowi sebab tu yang mempermainkan agama kalah..disini kena sergah ngan mca mic udah ruu 355 tak jadi bentang.. Tu namanya tanda nak kalah...kihkihkih..

      Delete
    2. ini adalah kenyataan yg hampas.

      saya mengikuti politik Indonesia secara dekat.

      ahok kalah kerana 2 sebab :-

      1) umat islam d pengaruhi olih kumpulan (terutama FPI) yg sengaja menggunakan isu agama islam (ayat almaida 51) utk menyemarak kan rasa marah umat islam se Indonesia.
      2) kaum cina (minority) sengaja d ancam secara halus utk tidak mengundi ahok. mereka kaum peniaga n utk tidak membahaya kan kehidupan ,mereka lebih rela utk selamat.

      'approval'rating ahok senentiasa melebihi 75%. d bawah nya (n jokowi),Jakarta d transformasi sahingga sudah nampak sebagai Negara yg sedang pesat membangun.

      anies yg d pecat olih jokowi selaku men pendidikan (mungkin kerana korupsi)belum pernah mempunyai pengalaman mentadbir wilayah.

      kita lihat saja nanti apa akan terjadi dgn Jakarta kerana yg menang sebanar nya ia lah Prabowo (watak yg penuh konrovesi).

      PAS pernah d beri peluang utk mentadbir trengganu tapi rakyat tlh menolak nya kerana pemimpin2 nya gagal.

      ramalan saya ia lah d bawah anies, yg mempunyai character yg 'lemah', Jakarta akan 'stagnate' n rasuah ( budaya bisa d atur) akan berleluasa kembali.

      makhamah yg mengadili ahok tlh pun mendengar jaksa penuntut umum (public prosecutor)mengatakan bahawa ahok tidak menista agama tetapi hanya menyinggung perasaan kumpulan tertentu.
      jika pihak 'tim kuasa hukum' ahok (defence lawyers) dpt membukti kan yg tiada kumpulan yg tersinggung, maka ahok akan d bebaskan.

      ahok dgn pernampilan nya yg bersih, adalah lebih 'islam' jika d bandingkan dgn hampir kesemua pemimpin islam d rantau ini.

      marilah kita mendoakan agar dia akan mendpt hidayah n seterus nya memimpin umat utk menjauhi drpd 'ulama politik'.

      insya'aalah.

      Delete
    3. Takbir..

      Syukran, kami ahli2 pas parlimen kepong amat bersyukur bila tuang presideng sudi menjadi calon parlimen kepong.

      Kita rempuh kubu kuat dappork dan kemenangan pasti dan wajib pada Kita.

      Yg penting Kita menang dakwah pd puak kafir harbi tu, klu menang kerusi itu bonus.

      P/s klu tuang presideng masih nk kerusi parlimen marang, kami faham lah, apa yg tuang presideng ucapkan tu hanya lah citer khayalan

      Takbirrr..///

      Delete
  32. Kaji selidik itu dilakukan dengan menggunkan USD sebagai nominasi.Sebab itu ia murah dibandingkan dengan negara Asia lain kerana RM adalah yang terok susut nilai dibandingkan dengan USD.

    ReplyDelete
  33. Ramai yang bertanyakan kenapa di dalam Pilihanraya Ke 13, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli tidak bertanding di kawasan kelahirannya iaitu di Kemaman sebaliknya memilih untuk bertanding di Pandan.

    Lihat sahaja gambar-gambar di bawah sudah cukup untuk menjelaskannya. Orang-orang Kemaman bijaksana tidak memilih penipu dan pembohong mewakili mereka. Rafizi Ramli bernafsu besar. Masih ada cita-cita untuk menawan Kemaman sedangkan sambutan yang diterima, lebih kerusi dari orang yang hadir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebatlah rafizi tu ya..boleh menang di pandan..bukan jaguh kampung orang nii...hadi bila nak bertanding di kepong...

      Delete
  34. MAHATHIR KENA SEDAR DIRI, DIALAH BAPA PERPECAHAN MELAYU, KATA IDRIS AHMAD!!!!
    TOLONGLAH Tun Mahathir cermin diri dulu. Jangan hentam semborono begitu sahaja mengatakan PAS punca Melayu berpecah. Kalau Tun terlupa saya hendak ingatkan kepada Tun.

    Bukankah zaman Tun Melayu berpecah?

    Selama 22 tahun Tun berkuasa, tiga Timbalan Perdana Menteri terpelanting. Lahir team A dan team B di dalam Umno sehingga Umno diharamkan.

    Zaman Tun lahirnya Parti Semangat 46 dan Parti Keadilan Rakyat. Bukankah zaman Tun, royalti minyak untuk Terengganu ditarik. Bukankan zaman Tun wujudnya Pejabat Pembangunan Persekutuan di Kelantan sehingga membazir berjuta wang negara apabila BN kalah pada tahun 1990.

    Adanya Penghulu Persekutuan dan Penghulu negeri di Kelantan. Apakah Kelantan bukan negeri Melayu?

    Pejabat Pembangunan Persekutuan wujud di negeri yang BN kalah. Trend ini wujud hingga zaman DS Najib.

    Apakah ini lambang perpaduan Melayu? Zaman Tun juga apabila tsunami Melayu di dalam PRU 1999 selepas DS Anuar Ibrahim dipecat, maka Tun telah mewujudkan persempadanan semula. Sehingga merosakkan kerusi Melayu.

    Apakah kelakuan Tun, maka Tun bapa penyatuan Melayu? Kenapa Tun terlalu berdendam dengan PAS? Salahkah PAS hendak membawa hala tuju sendiri.

    PAS masih di blok pembangkang. Jangan perasan Tun sahaja hendak melawan BN.

    PAS juga melawan BN. Semasa Tun berkuasa pun kami lawan. Tun baru hendak belajar melawan BN.

    Belajarlah menjadi pembangkang. Sekarang baru Tun tahu betapa peritnya menjadi pembangkang di Malaysia.

    Kenapa pula Tun hendak marah kepada PAS apabila tidak menyertai PH. Ikut pemikiran Tun, kalah di dalam pemilihan maka tubuh parti baru.

    Kalau tidak mahu sertai pakatan Tun, maka ini dianggap pemecah belah orang Melayu. PAS tidak berminat untuk lawan dengan Tun yang sudah tidak berkuasa.

    Tetapi apabila Tun serang PAS, maka PAS akan mempertahankan diri.

    IDRIS AHMAD
    Naib Presiden PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akbar Harukah dh tak laku kot Bos ,?

      Delete
    2. Dari zaman Tun sampailah masa kini ,PAS mengkategorikan orang UMNO tu kafir . Amanat Hj Hadi masih berdiri teguh .

      Tetapi herannya , Hj Hadi bolih sedondong dgn Najib .

      Delete
  35. "Tanya Balik Diri Sendiri, Siapa Amalkan Kronisme Sebenarnya" Bekas Pengasas PPBM Tanya Tun M

    KUALA LUMPUR: Bekas Pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Kamarulazman Habibur Rahman menyoal kembali Tun Dr Mahathir Mohamad apabila Pengerusi parti berkenaan mendakwa perletakan jawatannya disebabkan kroni.

    Ujarnya, sungguhpun tidak kecewa dengan dakwaan oleh orang nombor satu PPBM itu, Kamarulazman berkata, kenyataan yang dibuat oleh Dr Mahathir adalah cubaan untuk menyembunyikan krisis dalaman parti yang semakin kronik.

    "Saya tak kecewa (dengan kenyataan Dr Mahathir) pun, kerana saya tahu mereka akan buat kesimpulan begitu, saya berpendapat mereka tak berani menyatakan perkara yang sebenar.

    "Dalam apa-apa perkara pun kita akan dapati ada perbezaan pendapat dan kita kena raikan perbezaan pendapat itu," ujarnya dipetik Antarapos.

    Kamarulazman berkata demikian sebagai mengulas kenyataan ringkas Dr Mahathir berhubung perletakan semua jawatannya dalam PPBM serta keahlian partinya.

    “Kroni dia tak pilih dia kot,” kata Dr Mahathir ringkas selepas ceramah di Kampung Pandan Dalam sebelum berlalu tanpa memberi penjelasan lanjut.

    Justeru itu, Kamarulazman menyoal kembali kepada Dr Mahathir dengan bertanya, "siapa yang mengamalkan kroni ini (sebenarnya)?".

    Kamarul pada Selasa mengumumkan perletakan semua jawatannya dari PPBM ekoran Presidan dan Timbalan Presiden PPBM - Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir hanya melantik kroninya bagi jawatan dalaman parti.

    Mengulas mengenai perletakan jawatannya kepada Antarapos, Kamarulazman menegaskan bahawa beliau sangat kecewa dengan pentadbiran pemimpin utama PPBM yang mengamalkan budaya berkenaan.

    "Saya kecewa, sangat-sangat kecewa sebab mundurnya bangsa Melayu kerana amalan berpolitik yang sukar ditegur. Dan saya sudah jangka bila saya tegur dan buat keputusan ini, maka ada kata-kata sumbang seperti pemakan dedak.

    "Kumpulan ini bila kita buat keputusan, mereka tak cuba menyelami mengapa keputusan ini dibuat, tetapi mereka membuat andaian-andaian sebegini. Mereka tak pernah menyelesaikan masalah, tetapi mengenepikan masalah," kata beliau lagi.

    Tambahnya, ada dalam kalangan ahli parti cuba berbuat baik dengan pemimpin utama PPBM demi meraih kedudukan dalam parti sekaligus mengenepikan ahli-ahli dan pemimpin yang bekerja keras dan berkorban demi parti tetapi tidak mendapat pengiktirafan sewajarnya.

    Jelasnya, ramai lagi pemimpin yang masih bersama PPBM mengakui parti berkenaan mengalami masalah kronisme kronik tetapi enggan bersuara.

    Tanpa mendedahkan individu berkenaan, Kamarulazman menjelaskan bahawa akan ada lebih ramai lagi pemimpin PPBM bakal mengikut jejaknya meninggalkan parti teraju Dr Mahathir itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap banyak pun tak guna bang...buatlah parti baru..sendiri tadbir...dulu tinggal umno sebab tak puas hati, masuk bersatu...sekarang tinggal bersatu sebab tak puas hati, masuk umno...sampai kiamat pun tak selasai...

      Delete
  36. Betul ke? Di suruh "berlagak bodoh".
    Biasanya manusia suka "berlagak pandai".

    KUALA LUMPUR 19 April –Unsur negatif seperti kronisme dan sikap ‘gila jawatan’ yang semakin menebal dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) menyebabkan salah seorang pengasas parti itu, Kamarul Azman Habibur Rahman hari ini mengisytiharkan keluar parti dan melepaskan semua jawatan berkuat kuasa serta-merta.

    Beliau yang juga Setiausaha Kerja PPBM berkata, tindakan itu diambil kerana beliau melihat perjuangan PPBM sudah terpesong, malah banyak ahli yang hilang kepercayaan kepa­da kepe­mimpinan yang meman­dang ahli-ahli parti mengikut ‘darjat’ dan ‘kasta’.

    Katanya, beliau mula hilang kepercayaan terhadap kepe­mimpinan parti itu apabila hari demi hari, rakan-rakan yang ‘rapat’ dengan pemimpin parti mendapat tempat dan kedudukan tetapi golongan yang benar-benar bekerja dilayan sebagai ahli kelas kedua.

    “Apabila saya mengutarakan kebenaran sesuatu perkara dalam parti, ada yang tersinggung termasuklah presiden dan naib pre­siden, malah ada yang mengatakan saya tidak pandai berpolitik kerana bagi mereka, ‘pandai berpolitik’ itu adalah berbohong, memfitnah dan berlagak bodoh.

    “Ada juga yang menasihatkan supaya jangan bersuara tentang kepincangan dalam parti kerana itu akan membahayakan kedudukan jawatan saya,” katanya dalam sidang akhbar pengumuman keluar parti PPBM di sini hari in


    ReplyDelete
    Replies
    1. Si kamarul ni dulu masa dia dalam umno aku tak kenai pun, dia keluar umno pun aku tak dengar cerita apa apa, tut tut la ni dia lagi popular dari najib sebab keluar bersatu. Jadi nasihat aku pada orang umno yang teringin nak jadi calon, mai masuk bersatu lepas tu buat sidang akhbar keluar bersatu. Gerenti hampa dapat jadi calon..tu la aura bersatu...



      Delete
  37. Orang Yang dedak aje caya sama dia.....

    ReplyDelete
  38. Sekarang ni rata2 rakyat tak mampu nk mkn ikan...terlalu mahal makanan laut padahal negara dikelilingi oleh laut...jeti nelayan setiap negeri dumber rezeki cuma kaut je kat laut tak perlu tabur dedak.

    ReplyDelete
  39. Ape pun..pas pis pus

    ReplyDelete
  40. Rata2 pemimpin berbangsa melayu tak ada amanah.

    Sebahagian daripada agamawan bermodalkan agama untuk menyesat orang melayu muslim.

    Melayu muslim dalam perjalanan menuju kehancuran dan kemurkaan Allah swt....sedih

    ReplyDelete
  41. Akal diberi . Fikir dan lihat mata hati. Yg salah tetap salah. Yg benar tetap benar.
    Gunakan akal. Jng ikut sedap mulut saje. Ramai rakyat marhaein yg dah miskin dan papa akibat kenaikan kos. Contohilah khalifah Umar Abdul Aziz.
    Amanah yg diberikan bkn tiket mudah untuk ke syurga.
    Ramai lagi org melayu metempat dibumi sendiri. Jadi kuli. Sewa rumah. Nak beli x mampu.
    Insaflah pemimpin semua. Turun kebawah, lihat dgn mata kepala sendiri.

    ReplyDelete
  42. Puak lembab A9Q7 nak kna maki bos lagi nanti. Org suruh serang ! Bukan suroh copy paste. Kan blog Mykemut,media Utusan Meloya , Harukah org tak percaya lgi.
    TV1 kurang 3 suku pun sampai terpaksa hebah bahawa lebih 2 juta jenglot penonton tgk Buritin Akhir.
    Tingkatkanlah serangan samseng Samsong A9 tu dgn hujah yg baik.
    Kang kena maki BANGANG lagi baru tau!!

    ReplyDelete
  43. Kepada sesiapa yang percaya apa yang Najib Tun Razak kata kan itu...Malang sungguhlah org tersebut!

    Sesungguhnya, otak yang Allah SWT telah kurnaikan kepada kita..sepatutnya, kita fikir sebaik2nya...tipu, muslihat.

    ReplyDelete
  44. inilah bengap..ahli2 umngok je yg percaya

    ReplyDelete
  45. PPBM TU PAKAT PAKAT BOLEH MATI
    ELIT DAN VIP MENGUASAI PARTI
    RAMAINYER DAH KUAR PARTI MAMAK INI
    MINGGU DEPAN SATU GENG LAGI TARIK DIRI


    .. TUNGGUUUU...
    .BARUA SINGAPORK@DAP LEE KWAN YEW KIMAK BERAMBUS LUU.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1010, gran tanah malaysia yg ko simpan tu link tunjuk kat sini sat. Sekali dgn DNA Melayu kau.
      Lepas tu baru boleh cuba halau org.
      Kalau tak ada... kau GET LOST ! Budak kecik kurang akal la lu.

      Delete
    2. Akak best kan servis mat black Africa tu..

      Besar, teguh dan peramah

      Tu yg rabak cipap akak

      Bye akak

      Kikikiki..///

      Delete
  46. Negara bernasib baik dikurniakan minyak..tapi hasil kekayaan dirompak oleh pemerintah UMNO BN jual hasil petrol kat rakyat pun nak kutip cukai setiap minggu sepatutnya anugerah minyak ini dikongsi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MACAI BARUA MEROYAN HARAMJADAH
      ROMPAK CUKAI RINGGIT DAN INFLASI
      ISU SENSASI DAH TAK ADE NAK FITNAH
      BARAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP



      ....... INI KALI LAH..



      UBAH DAN SIMEN

      Delete
    2. Setuju akak..!!!

      Kita ubah PM najib
      Kita simen losemah jgn bg dia shopping lg, konpam mati meragan.

      Kikiki.. Ini Kali lah

      # tangkap barua singapork!!!

      Ini Kali lah..///

      Delete
  47. Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata, aspirasi tersebut merupakan antara 26,000 aspirasi yang dikumpul daripada 585,000 belia didekati melalui pelbagai saluran dan beliau yakin sasaran mendekati 1.5 juta belia dapat dicapai menje­lang hujung tahun ini.

    Katanya, sebanyak 80 peratus daripada aspirasi yang dikumpul merangkumi lima hala tuju iaitu ekonomi dan pekerjaan; pendidikan dan pemerkasaan kemahiran; nilai-nilai masyarakat, persekitaran dan kesejahteraan hidup, serta tadbir urus kerajaan.

    ReplyDelete
  48. Sementara itu, Khairy memberitahu, bagi Fasa Ke-2, kementerian telah menubuhkan Kumpulan Masa Depan TN50 yang akan melihat dan mengkaji de­ngan lebih mendalam topik-topik utama yang berkaitan.

    Beliau memberitahu, setiap kumpulan akan dianggotai lebih 10 anggota belia serta tiga pakar subjek dan hasil dari kajian kumpulan itu akan menjadi sebahagian besar daripada Laporan Belia TN50, juga input kepada pembentukan dasar, visi, dasar dan program TN50.

    Jelasnya, kementerian membuka peluang kepada generasi muda untuk menyertai Kumpulan Masa Depan TN50 sebelum keahlian kumpulan tersebut dimuktamadkan.

    Beliau berkata, generasi muda yang berminat atau ingin mencalonkan nama individu lain yang diyakini berkaliber boleh berbuat demikian bermula hari ini hingga 12 Mei depan.

    “Kementerian telah mengenal pasti sebahagian besar daripada kumpulan tersebut tetapi kita buka lagi kemasukan generasi muda lain. Kita mahu mereka yang ada kepakaran dalam bidang-bidang tertentu menyertai kumpulan ini,” katanya.

    ReplyDelete
  49. Mizie Kutar... masih ada peluang lagi.

    ReplyDelete
  50. Pencuri Dan penipu selalu dtg sekali,2 dlm 1 mcm najib..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat dah tu

      Delete
  51. Siakap Senohong, Gelama Ikan Duri,
    Kalau Cakap Bohong, Dah Tentu Mencuri,

    ReplyDelete
  52. Bukti bersepah kalu diam, dikira Syubahah wal Mungkaruni Al Kincun (Kencing Lencun).
    Ada akal sendiri mau ingat. Buat apa terus harap lobai dan penyagak.
    Tak ada perlunya terus jadi totok jumud pun Jangan samapai cucu akan kencing atas kubur nnt, sebab wariskan bala.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...