Tuesday 25 April 2017

BAYAR GUNA WANG SIAPA?

Sepertimana yang dimaklumkan kepada Bursa Saham London, 1MDB dan IPIC akhirnya telah  berjaya mencapai penyelesaian berhubung pertikaian antara mereka yang melibatkan jumlah wang berbilion dolar.

Yang dipersetujui ialah 1MDB akan membayar AS$1.2 bilion atau RM5,300 juta sebagai bayaran awal  kepada IPIC dalam dua kali pembayaran iaitu pada Julai dan Disember 2017.

Selain itu, 1MDB dan Kementerian Kewangan turut bersetuju memikul tanggungjawab terhadap dua bon bernilai AS$3.5 bilion atau RM15,000 juta beserta faedah yang akan matang pada tahun 2022.

Selain itu, jumlah faedah keseluruhan perlu ditanggung oleh 1MDB pula adalah berjumlah kira-kira RM4,500 juta.

Jumlah keseluruhan kasar ialah hampir RM25,000 juta.

Persetujuan penyelesaian itu ialah berikutan sebelum ini IPIC telah membawa 1MDB ke Tribunal Timbangtara Antarabangsa untuk menuntut bayaran keseluruhan AS$6.5 bilion atau hampir RM28,000 juta atas kegagalan memenuhi obligasi kontrak yang telah dipersetuju berkaitan terbitan bon antara kedua-dua syarikat.

Jika kita masih ingat, bayaran untuk terbitan bon AS$3.5 bilion yang sepatutnya dibayar oleh 1MDB kepada anak syarikat IPIC, Aabar Investment PJS inilah yang telah dilencongkan kepada sebuah syarikat klon bernama Aabar Investment PJS Ltd atau dikenali juga sebagai Aabar BVI kerana ia didaftarkan di British Virgin Island.

Daripada wang yang dilencongkan itulah wujudnya pelbagai pendakwaan dan hukuman berkaitan penipuan dan penggubahan wang haram di Singapura, juga kemungkinan pendakwaan di Switzerland serta saman sivil yang diambil oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat untuk merampas pelbagai harta dan kekayaan melibatkan Jho Low serta anak tiri Najib, Riza Aziz.

Dalam kertas siasatan Jabatan Kehakiman juga disebut bahawa daripada AS$3.5 bilion yang dilencongkan itu turut disalurkan ke dalam akaun peribadi Malaysian Official 1 dengan jumlah keseluruhan AS$731 juta atau lebih RM3,200 juta.

Dengan persetujuan membuat bayaran baru serta memikul tanggungjawab itu, bermakna bayaran  kepada IPIC dibuat sebanyak dua kali.

Bayaran pertama sudah hilang kerana dilencongkan dan kini, bayaran kedua dipersetujui untuk dilaksanakan.

Duit daripada mana untuk membayar semua RM25,000 juta itu?

Kalau bukan duit pembayar cukai atau duit kita semua sebagai rakyat, adakah ia akan dikutip melalui 3.5 juta ahli-ahli UMNO di seluruh negara atau adanya bantuan daripada Negara China misalnya?

Kemudian, apa jadi kepada AS$3.5 bilion atau RM15,000 juta yang dilencongkan sebelum ini?

Lesap begitu saja?

Sebelum ini Menteri Kedua Kedua, Johari Abdul Ghani ada menyebut bahawa kerajaan akan lawan proses timbang tara di mahkamah London itu kerana yakin akan memenanginya berdasarkan dokumen-dokumen yang dimiliki.

Kenapa sekarang mengalah dan setuju membuat pembayaran?

Dua tiga hari lalu, Johari sekali lagi mengulangi bahawa Kementerian Kewangan tidak terlibat dalam penyelesaian dengan 1PIC kerana ia katanya, dilakukan oleh 1MDB dan pegawai dari Pejabat Perdana Menteri?

Kenapa Kementerian Kewangan tidak dilibatkan dalam sebarang rundingan sedangkan 1MDB itu sendiri terletak di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan?

Tidakkah dengan melibatkan Pejabat Perdana Menteri dalam rundingan penyelesaian itu,  ia boleh dianggap wujudnya konflik kepentingan dan bertujuan untuk melindungi bukan saja Perdana Menteri, tetapi juga Jho Low dan Riza Aziz?

Tidakkah juga dengan setuju membuat pembayaran itu bermakna suatu pengakuan daripada 1MDB dan Pejabat Perdana Menteri bahawa memang wujud kehilangan wang yang digembar-gemburkan di seluruh dunia sebelum ini?

Sementara Singapura, Amerika Syarikat dan Switzerland sudah dan sedang mengambil tindakan, sebaliknya di negara kita semua kes berkaitan 1MDB seolah-olah dilindungi dan diberikan keistimewaan.

Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataan berasingan malam tadi berkata, perkembangan penting ini menunjukkan kemajuan positif berterusan dicatatkan oleh 1MDB yang kini hampir menyelesaikan program rasionalisasinya.

Hebat kan? Barangkali inilah tafsiran baru "Malaysia Boleh" dalam era transformasi sekarang ini, malah terpaksa bayar dua kali pun masih lagi dikata sebagai kemajuan positif!!

Seorang kenalan berketurunan Arab dalam reaksinya sambil minum-minum malam tadi hanya mampu berkata, "Beb...ini betul-betul harami punya kerja." (ShahbudinHusin 25/04/2017).

133 comments:

  1. Biar lah mereka ini hidup dengan duit tipu didunia senang linang tapi dinereka nanti akan dibakar hangus tak tertanggung seksa badan. Ingat pada siapa yang bersakongkol pasti tidak terlepas dari hukuman tuhan. Amin!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya,BETUL. Elok saja lah, kalau mereka sanggup dibakar dineraka.

      TAPI, Tak.boleh biar lantak pi terus tanpa usaha sekat mungkar.
      Sebabnya yg nak tanggung bayar hutang joli adalah RAKYAT dan ANAK CUCU selepas itu.

      MUNGJAR BERLAKU DEPAN MATA, PESALAH DILEPASKAM,
      DIRI DAN ANAK CUCU DIHUKUM.

      Bodoh Benyailah BANGSA yg tengok tapi.. DIAM SEPI.
      Lemah longlaiah UMAT yg beribadat tapi, TIADA ISI.

      Delete
    2. buat hutang mmg senang... tp nak membayar liat... biase dah kena dgn pemimjam2 nie...

      tp nie kes negara, bilion2 wehhh... kita yg tak pasal2 pun jahanam woiii... hanat punya pemimpin yg buat hutang nie...



      Delete
    3. Ali Hutang Jamil. 

      Ali ada syarikat, 1MBD. Syarikat Ali hutang dengan syarikat Jamil, ICIP sebanyak RM3.5 bilion dalam bentuk bon dan pinjaman biasa RM1.2 bilion.

      Bila tempoh bayaran tiba, Jamil kata dia tak terima pun apa-apa bayaran daripada Ali. Namun Ali bertegas kata dia dah bayar. Dia bayar RM3.5 bilion kepada syarikat Jamil BVI.

      Jamil kata dia tak ada syarikat nama Jamil BVI. Yang dia ada hanyalah Jamil PJS. Jamil tak puas hati sebab tak dapat duit tu. Ali pula tetap kata dia dah bayar.

      Jalan terbaik, Jamil bawa ke timbang tara. Dia tuntut Ali bayar RM6.5 bilion. (Bon RM3.5 bilion, pinjaman RM1.2 bilion berserta faedah). Ali kata tak ada masalah.

      Nak selesai timbang tara, makan masa. Jadi Ali try settle di luar. Kes ni kalau drag lebih lama, risikonya tinggi. Kalau kalah, Ali kena bayar selepuk RM6.5 bilion. 

      Jamil pun berlembut dan kata boleh tapi Ali kena bayar RM1.2 bilion dulu duit pinjaman yang Jamil beri dulu. Ali setuju untuk bayar bagi selesaikan pertikaian. 

      Untuk bayar RM3.5 bilion (bon yang Jamil jamin) akan dibincangkan termanya sehingga 2020. Dalam tempoh ini, Ali dan Jamil tak boleh ambil tindakan undang-undang antara satu sama lain. Kira macam tempoh bertenang la.

      Maknanya sehingga 2020, Ali kena bayar hutangnya pada Jamil sekitar RM4.7 bilion termasuk RM1.2 bilion yang Ali janji bayar hujung tahun ini. Itu belum masuk faedahnya lagi.

      Kesimpulannya :

      Duit yang Ali claim bayar pada syarikat Jamil BVI tu sebenarnya telah DICURI. DICURI oleh Khadem dan Husseiny. 

      Mereka tubuhkan Jamil BVI tanpa pengetahuan Jamil semata-mata nak songlap duit RM3.5 bilion milik syarikat Ali.

      Khadem dan Husseiny memang bekerja dengan Jamil. Tapi mereka secara rahsia tubuhkan Jamil BVI dan minta Ali bayar hutangnya dalam akaun syarikat tersebut.

      Ali berurusan dengan Khadem dan Husseiny menerusi Ah Jim Bit. Ah Jim Bit jadi orang tengah bagi segala urusan di antara Ali dengan Khadem dan Husseiny di pihak Jamil. 

      Ah Jim Bit adalah kawan baik Ali. Ali kenal menerusi anak tirinya, Lahabau. 

      Hakikatnya Ali terlibat sama kerana turut berpakat untuk curi duit syarikatnya sendiri. Buktinya, Khadem dan Husseiny bagi RM1 bilion kepada anak tiri Ali, si Lahabau.

      Si Lahabau ini pula guna duit tu untuk biaya buat filem lucah serta berjoli sakan di Amerika Syarikat. 

      Tapi Ali pura-pura tak tahu yang syarikat Jamil BVI itu adalah syarikat palsu. Sebab Ali nak elak namanya dikaitkan dengan kehilangan duit RM3.5 bilion tersebut. 

      Ali tak boleh dilihat terlibat. Parah jadinya nanti sebab Ali Perdana Menteri negara Isketambola.

      Persoalannya pula :

      1. Mengapa Ali perlu bayar kembali hutang tersebut berserta faedah? Bukankah Ali kata dia dah bayar sbelum ini?

      2. Mana Ali dapat duit bayar RM1.2 bilion kepada Jamil untuk settlekan pertikaian mereka?

      3. Ali kata dia jual unit syarikat miliknya, Buragas Sky untuk bayar kepada Jamil. Siapa pembelinya?

      4. Apa tindakan ke atas Khadem dan Husseiny serta Lahabau kerana mencuri RM3.5 bilion milik syarikat Ali?

      5. Apakah Ali ada dana yang cukup untuk bayar hutang Jamil? Jika tidak, di mana Ali hendak mencari dana untuk bayar hutang berkenaan?

      Kredit to Encik Tanjak

      Delete
    4. 10.12 ni mmg standard makcik pakcik kampung ja pikionya. Kepala pelir lagi cerdik dari otak.

      Tu la, org suruh blaja matematik bagi cerdik dan celik sikik, ko sibuk ngapal muqaddam. Lps tu tuang kelas pulak. Spesis 3qul pun tajwid berterabur, dah kalut nak kawin dan gebang hal akhirat.

      Bunuh diri sajalah kalo kekal bodoh abadi gini.

      Delete
    5. 1. Lanun-lanun tengah enjoy beee........duit GST bertimbun-timbun, boleh urus segala hal.Setakat nak bayar hutang 1MDB bila-bila masa.Yang lebih, boleh buat urusan beri dedak(BRIM).
      NGANGA LUAS-LUAS BEEE.....INI BRIM MASUK ! MULUT...NGANGA....HA....NGANGA....HA.....SERONOK...KENYANG....DAH GEMUK....NANTI LANUN SEMBELIH
      (MACAM AYAM)



      Delete
  2. aku yang first hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak... jadi nombor dua dah..
      kacau betul ini insuran... pangilan dari jual Insuran AIA

      Delete
  3. Bayar guna duit aku dan anak anak aku. Penat aku cari duit. Pendapatan tak seberapa. Lepas tu kena sumbang untuk bayar hutang kerajaan. Depa dok enjoy sakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas buat muktamar hujung bulan ni mesti boleh kutip 5 atau 6 billion pakai tin milo. Boleh la tolong abang najib depa bayar hutang. Abang adik, apa nak kira sangat.

      Delete
    2. Penguam negara dah cakap tak ada kes. Ini semua fitnah. Pembangkang cuba sabotaj ekonomi negara. Negara yang menyiasat 1mdb sebenarnya cuba sabotaj negara kata yang tercinta. Kita wajib lawan kerana berdasarkan hadis eddy bawang kita perlu sedondon. Selama ni kita biarkan jho low di fìtnah, maka pada muktamar nanti kita akan keluarkan hadis bahawa siapa yang mempertahankan jho low ini, matinya adalah syahid....

      Delete
    3. "Betul sangat" tu saudara 1034

      Delete
    4. 90juta tu pun, duit kita kena bayar jugak ke...?


      Delete
  4. Salam Tuan Budin
    Ini baru macam hikayat " Pak Kaduk!, menang sorak kampung tergadai "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika BN kalahndan PAKATAN MENANG....saya cadang kerajaan rampas harta komponen BN dan jual untuk bayar hutang negara.

      Delete
  5. Kalau tak tahu tok sah komen lah Budin oiii,sama je macam Mahathir yg hanya tahu kata lesap.Tang mana lesapnya dia tak dapat buktikan.yg betul betul lesapa macam urusniaga forex tu dia tak namapak pulak.padan lah kena tipu dek kroni je,awak yg dapat nama buruk,nak kena kedalam pun nanti awak juga.Pada muka Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10:34
      Awak ni memang bijak la...kalau setakat tun yang dijemput oleh banyak negara termasuk la jepun untuk berucap tu apalah sangat.

      Kalau jepun tau kebijaksanaan anon ni mesti depa jemput dia.

      Padan muka budin dengan tun m kena dengan anon 10:34 ni..

      Delete
    2. Apela bingai na ko ni 1034... isu forex tu isu perniagaan... ada untung ada rugi .. khalas.
      M1DB ni isu songlap duit rakyat (KWAP, TH DLL) masuk poket MO1, lepas tu rakyat kena bayar berganda...

      Delete
    3. Anon 1034 adalah macai bodoh dlm ameno..nape 1 mdb rugi! Ada buat unversiti free ke? Jalan free ke? Tetiba huatang berbelion mesti bijan guna untuk diri sendiri..alahai apesal bengap sangat ko ni

      Delete
  6. ada sape2 nok jadi menantu MO1?. hahaha...senang lenang ko...apa pun seme rakyat tanggung. hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rosak dna keturunan ak woiii...



      Delete
  7. Kalau bayaran kepada Aabar telah di-lenchongkan. Sekarang kena bayar lagi sekali kepada IPIC. Ini dah jadi dua kali bayaran. Tak kan dikatakan tidak ada salah laku? Tak payah siasat ke? Jadi kecurian sebelum ini tidak mengapa?

    ReplyDelete
  8. Unknown aka Sahabat BN


    Aku quote semula tulisan kamu pada 22 March 2017 pada 10:34

    “1MDB menerusi siasatan SPRM mengesahkan tiada dari dananya yg hilang atau dicuri. yang mengadu kehilangan wang adalah IPIC dan menyalahkan 1MDB kerana tidak memenuhi MOU, sedangkan pembayaran tersebut dilencongkan oleh CEOnya sendiri (Khadim al kubaisi) yg merupakan salah seorang dari individu yg turut di saman DOJ bersama Jow Low.”

    Apa sudah jadi???? Bukankah kamu mengatakan Khadim al Kubaisi yang melencongkan pembayaran?? Mengapa pula kerajaan Malaysia yang menjadi ‘pak sanggup’ mengambil alih tuntutan ke atas bon USD3.5 bilion itu??

    Tidakkah benar seperti kata Budin bahawa “Tidakkah juga dengan setuju membuat pembayaran itu bermakna suatu pengakuan daripada 1MDB dan Pejabat Perdana Menteri bahawa memang wujud kehilangan wang yang digembar-gemburkan di seluruh dunia sebelum ini?

    Hmm.... maka semakin diperbodohkanlah kamu oleh tuan-tuan kamu, yakni kamu semakin jahil mengenal tipudaya mereka yang memang benar-benar berhati serigala.



    Dari Unknown aka Sahabat JR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat sahabat JR,

      Otak nakhoda sewel tu samalah melencongnya mcm duit wan emdibi yg dah dilencongkan dulu tu

      Malahan lencongan bertaraf dunia setaraf dengan sepakan lencong Faiz puskas

      Delete
    2. Sahabat JR...si unknown@sahabat tu lulus spm jerrr...skrg ni jadi opis boy (agaknya) kat jbtn pendidikan. Mana dia paham semua ni...isu 1mdb ni complex and sophisticated...too complex for Sahabat to understand. Hari tu isu Aramco yg simple pun dia tak pahan, apatah lagi pasal 1mdb ni. Even too complex for akauntan bertauliah spt johari menteri kewangan 2, sampai dia pun tidak dijemput utk selesaikan masalah 1mdb-IPIC.

      Delete
    3. Khadem tu bercuti atas kapal sekali dengan mo1 serta jhlow. Bercuti sebelum duit 1mdb bayar ke aabar.

      Delete
    4. wahai lidah' pembawa adu domba beserta fitnah (Shahbudin.com) kenapa meracau tak tentu hala ?

      Di manakah ROH dan JASAD kamu ??

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat


      Sat lagi dia ni mai la....kah..kah..kah..

      Delete
    5. Tunggu kamu mati lah baru tau roh kemana,jasad kemana?.

      Delete
    6. Sahabat jahil....lidah pendusta membela yg mungkar...
      Khalid ketua polis negara sendiri tak pernah mencabar siasatan FBI mengenai rompakan wang 1mdb oleh najib dan konconye...
      sahabat jahil plak berani menafikan rompakan oleh najib dan membela najib....adakah sahabat jahil lebih hebat dari ketua polis negara?.
      Sahabat seorang jahil tapi berlagak pandai...membela kemungkaran ...

      Delete
  9. Dilindungi ahli umno yang buta dan disokong oleh pemimpin pas yg angkuh serta sombong. Sokong pas bermakna menyokong pencuri jadi pm, sokong bn, bermakna buta kayu.

    ReplyDelete
  10. Ini lah contoh terbaik sebuah Kerajaan Melayu UMNO Haram Jadah. Menipu dan Menyamun berbillion bilion RM secara terang, jelas dan nyata, tapi kaum Melayu bengong dan baghal masih lagi buta dan kelam mata untuk menilai kerja haram jadah begini. Sampai kiamat pun nasib kaum Melayu tak akan terbela walau pun dinegara sendiri jika puak penyamun dan perompak pimpinan keturunan bangsawan ini terus diberi mandat.

    BErjuta juta duit rakyat dilencungkan hanya untuk kepentingan, MO1, Jho Lho dan Riza Aziz anak Rosmah aka anak tiri Najib Razak. Sampai bila Melayu bangsat nak terus bangsat dan merempat dek penyangak besar melayu elit dan kroni terdekat Najib Razak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang HARAMJADAH puak JUAL BANGSA, yg perasan diri mereka elit ini !

      Memang LAHANAT puak Lobaipura2 Ayoh Peng Al kingcin Wal Teko Besar yg jual agama ini.

      Malaysia akan terus musnah ditelan Cheti Yahudi dan Cina Komunis sekiranya MELAYU terus percaya mereka.

      Delete
    2. .
      .

      Guna modal kerusi untuk di tandingi dan berangan nak tawan 5 negeri tidak di hapek oleh orang.

      Kejap lagi timbul lah RUU dan isu agama..

      Atau apa kata dijemput Najib ke Muktamar.. Kalau dalam mesjid bergambar dan boleh senyum-senyum.. kan baik di buat sampai kelab dari mesjid.. Baru lah dakwah telah berjaya dan Islam nya pun original ..

      Delete
  11. Anonymous 25 April 2017 at 10:34

    Bodah piang.Itu saja yg dapat aku ucapkan kepada hang. Buang masa saja.

    ReplyDelete
  12. Najib " Patik rakyat tuanku: Malukan Agong shj" Smlm bendera Agong lebih tinggi dari bendera Malaysia.

    ReplyDelete
  13. .
    .

    Di bayar dengan harga minyak selain cakap.


    Minggu Lepas naik 3 sen

    Minggu ini turun 2 sen. Hooraay...

    Minggu depan naik 4 sen. Tak pe minggu depan turun. Lagi pun naik 2 sen je...

    Minggu depan turun 2 sen..

    Selama tempoh 4 minggu... Harga minyak turun ke naik.. Berapa harga sebenar?

    ReplyDelete
  14. Barua punya orang yang melingkupkan wang negara.

    SOKONG 1000%, ada muslihat melibatkan pejabat perdana menteri tanpa kementerian kewangan, adakah Hisham juga terlibat sama ? Perlu jawapan telus dari pejabat PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat dah tanya 5 tahun dah, tp jawapan tak pernah lekat sebab kelincinan kepala Arul Kekanda.

      Yang BELUM tanya, Puak Penakut 3 JOTA (katanya) Ahli UMNO .

      yang PATUT tanya Lobaipura2 PAS yg sembang kencang kencing mendokong Islam (depa pun telan). Sedap sangat kah Anak butir Jho Tahik Liw tu?

      Delete
  15. Memang haramjadah sungguh.

    ReplyDelete
  16. .
    .

    Nak bayar dengan berhutang, hutang pun dah trillion. Ah Long mana yang berani nak bagi berhutang.

    Kena ada gadaian lah..

    Cukai.. Cukai jugak.. Mana cukup untuk pergi bercuti guna jet, dedak lagi, pilihanraya lagi,

    Apa yang nak di gadaikan bukan siapa yang bayar?

    Cukai di bayar rakyat untuk berjoli, dihabiskan untuk menyeronokkan si bahalul-bahalul yang ber'roh'kan setan dan berjasad kan nafsu yang kehilangan Iman.

    ReplyDelete
  17. Perlu ada seorang pemimpin oposisi ke hadapan gerakkan perhimpunan massal mega seluruh rakyat yang prihatin, ramai ramai ke Sri Perdana dan mendesak Najib Razak buktikan secara hitam putih dan dedahkan segala dokumen berkenaan semua transaksi duit ke akaun peribadi beliau, akaun Riza Aziz serta semua akaun berkaitan Jho Lho. Najib dan rakan songlap ini semestinya ada semua dokumen transaksi wang bank. Najib perlu buktikan bahawa dia dipihak benar dan wajib lakukan ini. Kegagalan Najib Razak dan rakan songlapnya dedahkan semua ini, adalah satu bukti bahawa beliau selama ini telah dan masih menyembunyikan fakta dan realiti sebenar. Mohon ada pimpinan dari Pakatan Harapan pertimbangkan perkara ini dan jadikan satu himpunan massal mega seberapa segera untuk mendesak Najib Razak membuktikan kebenaran beliau tanpa berselindung di sebalik institusi boneka yang dibawah kekuasaan dsn telunjuknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idea ini nak bagi peluang Jamal Jamban dapat duit..

      Nazri sendiri nak berdebat tak boleh..

      Sudah nya yang bertambah kaya Jamal Jamban kali ini bersalutkan emas..

      Lebih baik tunjukkan sokongan ramai-ramai pada Anwar Ibrahim dengan hadir ke mahkamah.

      UMNO jadi tak tentu arah satu pasal Mahathir dan satu lagi sokongan pada Anwar Ibrahim masih kuat.

      Delete
  18. "Kemajuan positif" indeed - for them. But for the rest of us? May Allah swt bring to these people and their supporters the retributions sooner rather than later. And may All swt help us to be deserving of all that is coming their way.

    ReplyDelete
  19. Khadem Al Qubaishi adalah CEO IPIC dan turut memegang jawatan Pengerusi Aabar Investments. sehingga lewat 2015, beliau disenaraikan sebagai warga Arab ke-14 paling berkuasa.

    Dana dari 1MDB telah dimasukkan ke dalam akaun mereka sendiri, tandatangan mereka terdapat di merata perjanjian diantara 1MDB dan Aabar dan mereka juga adalah pemilik dan pengarah kepada 'Aabar' palsu di British Virgin Islands. Bukti terhadap mereka sangat ketara.

    Sepatutnya, mereka adalah individu yang pertama didakwa diatas penipuan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa namun sehingga kini masih lagi tidak didakwa - hanya di sekat keluar daripada negaranya.

    Untuk itu adalah tidak mengejutkan IPIC bersetuju untuk tak meneruskan arbitasi dan mencapai satu persetujuan dengan 1MDB.

    Sekian lama IPIC tidak mahu mengesahkan 1MDB sudah membayar mereka USD 3.5b dan Aabar telah memberi jaminan dua unit dana iaitu Unit Dana Brazen Sky Cayman dan Dana GIL.

    Sekarang IPIC telah mengakui pembayaran ini telah dibuat dan mereka kini akan bekerjasama dengan 1MDB bagi selesaikan pertikaian - dilaporkan Bloomberg dan turut diumumkan IPIC.

    Kedua-dua negara turut bersetuju untuk tidak meneruskan tindakan undang-undang sebelum Disember 2020 dimana pada masa yang sama keduanya akan turut berunding terhadap pertikaian ke atas USD 3.5b yang dikaitkan dengan dua Bon.

    Sebagai sebahagian dari penyelesaian, 1MDB akan membayar USD 2.5b melalui perolehan jualan daripada unit Brazen Sky Ltd dan 1MDB Global Investment Ltd.

    Sila baca pencerahan selanjutnya dalam pautan blog MYNATION (NEWS MALAYSIA).

    Semoga kalian tidak lagi menjadi keldai yang mengheret segala "pertanyaan" yang seterusnya berubah menjadi fitnah pada urusan yang tidak kamu ketahui.

    Lidah' pembawa fitnah (Shahbudin.com) tidak mengalami kerugian sedikit pun, kerana memang telah tugasnya sebagai pembela khabar fitnah dari tuan politik nya.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat







    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit siapa yang bayar?

      Kan dua kali bayaran..

      Kalau jual unit Kenapa dua kali bayaran? Makna nya tak cukup..

      Dan selain itu, nak gadai apa untuk bayaran yang kedua?

      Unit TH? KWAP?

      Delete
    2. Sahabat..kau copy artikel tu, kau dah baca...tapi kau paham ker? Kenapa 1mdb kena bayar dua kali? Kenapa tak pergi arbitration di london kalu yakin boleh menang kes?

      Delete
    3. "Sekarang IPIC telah mengakui pembayaran ini telah dibuat dan mereka kini akan bekerjasama dengan 1MDB bagi selesaikan pertikaian - dilaporkan Bloomberg dan turut diumumkan IPIC.."

      - Kau cakap apa ni? Ni kau cakap ke lubang kunyit kau yang cakap? Kalau IPIC mengaku pembayaran dah dibuat kenapa Malaysia pulak yang kena bayar 1.5 billion? Suruhlah mamat Qubaisi tu yang bayar pasal dia yang rembat.. Kenapa Malaysia pulak yang bayar.
      IPIC mengaku terima wang dari 1MDB tapi yang si penerima yang juga bos lama IPIC rembat masuk akaun lain tapi Malaysia pulak yang kena bayar. Bila Malaysia yang bersetuju nak bayar semula duit tu ini menunjukkan yang kesalahan berpunca dari Malaysia. Malaysia yang menyebabkan duit tu tak sampai ke tempat yang sepatutnya. Dalam hal ni Malaysia kena 2 kali bayar la dalam perjanjian ni. Bayaran yang dulu 3.5 billion USD dan bayaran baru kepada IPIC sebanyak 1.5 billion USD. Yang dulu 3.5 billion entah ke mana hala. Duit negara berbillion-billion hilang MOF dengan Bank Negara buat bodoh saja.
      Kau nak beritahu yang IPIC mengaku silap fitnah Malaysia tapi Malaysia still kena bayar. Macam pelik jer spin bodoh kau ni..Lepas kata Tuan Budin kaki fitnah. Yang kau kaki 'spinning gasing' tapi berlagak alim dan warak mulia sangat ke?

      Delete
    4. Sahabat...aku dah baca bloomberg. Tak ada pun artikel yg mengatakan IPIC mengaku menerima bayaran usd3.5b dari 1mdb. Sila bagi link boleh?

      Delete
    5. sahabat otak kat bontot.....tulis sendiri tapi tak tau apa benda pun.....tula cop pes.....tapi buta...

      ipic dah cakap bayaran dah di terima.....tapi 1mdb bodoh nak bayar lagi......sahabat...ko ni sekolah ke tidak?

      Delete
    6. Kita akan mula nampak hasil Medua feed yg dimastermind oleh JL sejak kebelakangan.
      MOF tune dgn Emirates,sambil siram kepanasan kes london.
      Apabila sj Ipic buat announcemmt tiada masalah dhn Wan Md Bee. PANG, !!! Kompang akan dimainkan oleh Medua Primate 3 Qtr.
      Rakyat oun dihembus jampi pukau oleh Ayoh Eddy Peng King Cin Teko Besar.
      FINE and DANDY,
      MEKAYU STILL HEPI,
      DONT KNOW HE RUGI,
      MALAYA TINGGAL TELOR DGN GIGI,..

      Delete
    7. Oii sahabat babi..nape 1mdb rugi sial? Semah nyopping kan? Aku tak nmpk pun 1mdb buat highway free..sekolah free ke? Apsal hutang sial

      Delete
    8. Anon 12.26, ko lebih hina dan bodo dari babi...

      Berhentilah jd bodoh hanat...

      Delete
    9. Sahabat jahil bertambah jahil....perkara utama dlm kehilangan wang 1 mdb ialah najib telah songlap wang 1 mdb yg dimasukkan oleh cina kapir jho lo kedalam akaunnye...tak usah berdalih dengan tuduh fitnah dan adu domba...arab abu dhabi jhp lo dan reza aziz adalah konco2 najib dlm rompakan wang 1mdb..



      Delete
    10. Wahai penyokong BN... Berhentilah dari menjadi pendokong pemimpin kamu yg berbuat mungkar...

      Delete
  20. Ali Hutang Jamil. 

    Ali ada syarikat, 1MBD. Syarikat Ali hutang dengan syarikat Jamil, ICIP sebanyak RM3.5 bilion dalam bentuk bon dan pinjaman biasa RM1.2 bilion.

    Bila tempoh bayaran tiba, Jamil kata dia tak terima pun apa-apa bayaran daripada Ali. Namun Ali bertegas kata dia dah bayar. Dia bayar RM3.5 bilion kepada syarikat Jamil BVI.

    Jamil kata dia tak ada syarikat nama Jamil BVI. Yang dia ada hanyalah Jamil PJS. Jamil tak puas hati sebab tak dapat duit tu. Ali pula tetap kata dia dah bayar.

    Jalan terbaik, Jamil bawa ke timbang tara. Dia tuntut Ali bayar RM6.5 bilion. (Bon RM3.5 bilion, pinjaman RM1.2 bilion berserta faedah). Ali kata tak ada masalah.

    Nak selesai timbang tara, makan masa. Jadi Ali try settle di luar. Kes ni kalau drag lebih lama, risikonya tinggi. Kalau kalah, Ali kena bayar selepuk RM6.5 bilion. 

    Jamil pun berlembut dan kata boleh tapi Ali kena bayar RM1.2 bilion dulu duit pinjaman yang Jamil beri dulu. Ali setuju untuk bayar bagi selesaikan pertikaian. 

    Untuk bayar RM3.5 bilion (bon yang Jamil jamin) akan dibincangkan termanya sehingga 2020. Dalam tempoh ini, Ali dan Jamil tak boleh ambil tindakan undang-undang antara satu sama lain. Kira macam tempoh bertenang la.

    Maknanya sehingga 2020, Ali kena bayar hutangnya pada Jamil sekitar RM4.7 bilion termasuk RM1.2 bilion yang Ali janji bayar hujung tahun ini. Itu belum masuk faedahnya lagi.

    Kesimpulannya :

    Duit yang Ali claim bayar pada syarikat Jamil BVI tu sebenarnya telah DICURI. DICURI oleh Khadem dan Husseiny. 

    Mereka tubuhkan Jamil BVI tanpa pengetahuan Jamil semata-mata nak songlap duit RM3.5 bilion milik syarikat Ali.

    Khadem dan Husseiny memang bekerja dengan Jamil. Tapi mereka secara rahsia tubuhkan Jamil BVI dan minta Ali bayar hutangnya dalam akaun syarikat tersebut.

    Ali berurusan dengan Khadem dan Husseiny menerusi Ah Jim Bit. Ah Jim Bit jadi orang tengah bagi segala urusan di antara Ali dengan Khadem dan Husseiny di pihak Jamil. 

    Ah Jim Bit adalah kawan baik Ali. Ali kenal menerusi anak tirinya, Lahabau. 

    Hakikatnya Ali terlibat sama kerana turut berpakat untuk curi duit syarikatnya sendiri. Buktinya, Khadem dan Husseiny bagi RM1 bilion kepada anak tiri Ali, si Lahabau.

    Si Lahabau ini pula guna duit tu untuk biaya buat filem lucah serta berjoli sakan di Amerika Syarikat. 

    Tapi Ali pura-pura tak tahu yang syarikat Jamil BVI itu adalah syarikat palsu. Sebab Ali nak elak namanya dikaitkan dengan kehilangan duit RM3.5 bilion tersebut. 

    Ali tak boleh dilihat terlibat. Parah jadinya nanti sebab Ali Perdana Menteri negara Isketambola.

    Persoalannya pula :

    1. Mengapa Ali perlu bayar kembali hutang tersebut berserta faedah? Bukankah Ali kata dia dah bayar sbelum ini?

    2. Mana Ali dapat duit bayar RM1.2 bilion kepada Jamil untuk settlekan pertikaian mereka?

    3. Ali kata dia jual unit syarikat miliknya, Buragas Sky untuk bayar kepada Jamil. Siapa pembelinya?

    4. Apa tindakan ke atas Khadem dan Husseiny serta Lahabau kerana mencuri RM3.5 bilion milik syarikat Ali?

    5. Apakah Ali ada dana yang cukup untuk bayar hutang Jamil? Jika tidak, di mana Ali hendak mencari dana untuk bayar hutang berkenaan?

    Kredit to Encik Tanjak

    ReplyDelete
  21. Dlm parlimen pun OSA peti besi.
    Menteri2,Pegawai2 tak mau kautim dipecat , simen sana sini.
    Menteri Husni pun cabut lari.
    Sindir guna kartun pun kena gari.
    Keluar BERSIH, kena tembak lori tangki.
    3 JOTA Ahli UMNO mana pergi.
    Takkanla nak masih senyum tunduk, cium kaki menteri.
    Memang la habuan turun nak bg kancing gigi, supaya tak bunyi.
    Tak kan la kudis nanah nak dibiar lagi.
    Lobaipura2 PAS pun poket tebal dah mimpi bidadari.

    Rakyat sampai anak cucu, tanggung lah biawak lagi.

    Melayu yg siuman masih selesa nak Totok dan Jumud lagi.

    SIAPA YG RUGI ,???



    ReplyDelete
  22. to admin ... please visit www.neilkeenan.com and please read it ... tq

    ReplyDelete
  23. Ak tak paham sangat la bende IPIC nie, tp ikut bacaan finance dan economy... mmg jahanam rakyat Malaysia klu inilah ceritanya...

    maknenye mmg hal nie betullah... pasal dgn IPIC tu satu hal... nie pasal dua bon tu... termampukah 1MDB nie...?

    dengan suasana ekonomi hari nie, dengan kehebatan perniagaan korporat ungul 1MDB nie, ko ingat boleh bayarkan balik ke klu bon tu muture on 2022...? ke nenek ko nak tolong..?

    nenek ko dah menabung dari kecik ke...? dah tentu la nenek ko pun nak beli beg mahal2 utk diri sendiri, maklum la ade contoh teladan...

    lg satu.. 1MDB dah declare any profit ke...? ke tunggu esok2 buat rumah, apartment building pastu jual mahal2 dekat rakyat, bile dah tak laku, ade pulak exco atau menteri buat meniaga status quo... jual pulak dekat owner2 LUAR yg dok dekat johor dgn melaka... lepas tu bior dia orang jadi rakyat kat malaysia nie yg selesa dengan kemudahan2 yg telah dibangunkan... biar dia org yg kaut segale2ny... lepas tu cakap, cuba letakkan diri korang sebagai pemaju, apa yg korang akan buat klu barang dah tak laku... begitu ke?

    babi la ko nie...


    ReplyDelete
  24. Walau apa sekalipun cara bayaran nya namun penyalahguna kuasa yang merugikan dengan memerah keringat rakyat yang tak sudah2 memikul biawak hidup yang tidak nampak kesudahan nya hingga ke cucu cicit,,,,mak bapak jadi penjamin dan buat hutang untuk anak belajar,,tapi anak terpaksa mengganggur dan kerja pun kais pagi makan pagi,,,Namun duit rakyat senang jer di katamkan sesuka hati oleh kepimpinan durjana, kerana sangat mudah nak kikis lagi duit rakyat,,,,Rakyat perlu bangkit supaya penyangak2 tak dapat terus menerus menghisap darah keringat rakyat ,,,yang hidup dalam situasi keewangan keluarga yang merundum dan suram. Olih PH harus bangkit membela rakyat,, daripada senang2 di momokan dan di perbodohkan, mereka yang berkuasa. Sebaliknya jika Pas sanggup dan rela di perbodohkan itu tak mustahil sebab gulungan ini dah lama susah,,,jika di beri kesenganan cara kotor pun mereka sambut sebagai rezeki datang bergolek tanpa pengorbanan dan susah payah

    ReplyDelete
  25. Ingat perwaja steel... ? Itu satu cth. Bayar dengan duit siapa? Taja f1 sepang? Untung ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi benyai 1316.
      Kau cuba drift tapi aku layan juga lah.
      Perwaja,
      spinoff technolgy industri besi, i dustri lori, downstream dsb. Berjaya tak berjaya sustain biasa niga, tapi NAMPAK ZAHIR.
      F1
      sektor tourism.
      national pride ,(faham?)
      F1 high technolgy r&d
      dsb.
      Berjaya tak berjaya sustain biasa niga, tapi NAMPAK ZAHIR

      OK , SKRG AKU CABAR KAU LIST,
      APAKAH KEBAIKAN YG DPT DARI 1MDB?
      ZAHIR DAN BATIN ?

      Jgn bagi Puak UMNO dan Penganut PAS malu !!
      Jangan lari, Jawap !
      AKU TUNGGU !!

      Delete
    2. Apa manafaat F1 kepada rakyat biasa? Event setahun sekali... mungkin menguntungkan kroni dan swasta cth  perhotelan, hasil kutipan tiket  memberangsangkan?

      Rakyat yang datang pun syarikat2 besar taja, rakyat tak.mampu beli.

      Pelajar2 yang ditaja berpanas2  datang  tengok kereta2 idaman mereka. Itu saja.

      Mungkin kerana f1,  ada rakyat yang terdorong berkereta mewah walau pun diluar kemampuan.

      Jom baca ulasan kawan kita.

      Another Brick in the Wall: F1: Another Mahathir serial planning failure
      http://anotherbrickinwall.blogspot.my/2017/04/f1-another-mahathir-serial-planning.html?m=1

      Delete
    3. Bodohnye macai jibby aka semah alabadaki..kes perwaja steel tu memang tun dah mengaku rugi dan kompeni dah tutup..yg 1mdb tu ada bijan mengaku kemana duit tu dan untuk apa duit tu ? Kenapa bijan tak bgtau apu fungsi 1mdb? Ada buat highway free ke bodoh? Kenapa 1mdb masih berfungsi? Nape bijan bodoh tu masih bayar gaji arul kanda tu..bodohnye lah orang ameno..boleh tak ko terjun sungai..

      Delete
    4. Macai ameno babi,,cer bgtau apafungsi 1mdb? Perwaja steel tu dlm bidang keluli dan besi? 1 mdb tu untuk apa sial

      Delete
    5. F1 tu tak menguntungkan tu betul..tapi ko boleh nmpk dianjurkan.siap masuk tv..1mdb tu apa? Untuk semah nyopping?

      Delete
    6. 1316 adalah macai bodoh yg masih tinggal dlm amno.,bak kata tun

      Delete
    7. Bodoh betul lah macai 13.16,,,Tak habis2 cerita dulu2 ,,,,Baik kau cerita jer nenek ko dulu anak dara,,,,sekarang dah kerepot,,,dah tak der selera nak tibai,,,,KikIkIki

      Delete
    8. F1 rugi sebab negara lain nampak faedah F1.

      Masa F1 di bina, negara lain tak buat Tapi selepas itu sukan auto Mobil ini di ikuti oleh negara lain dan ada yang berlumba pada waktu malam.


      Tapi 1MDB tak ada negara yang ikuti sebaliknya tindakkan undang-undang ke atas 1MDB.

      Delete
    9. Yg tak faham faedah F1 tu layak tengok lumba kerbau jerrr

      Delete
  26. Muka meka suma akan keluak nanah busok kerana menganiayai dan menyalahgunakan wang anak-anak yatim piatu malaysia yg tak berdosa

    ReplyDelete
  27. seluruh rakyat malaysia bertanggungjawab untuk mengheret semua mereka yang menyamun wang negara supaya didakwa di negara ini. jangan biarkan mereka hidup bebas dengan wang yang dicuri dan rakyat sendiri yang menaggung sengsara. keadillan adalah sebaik-baik hukuman.

    ReplyDelete
  28. Bayar guna wang siapa?

    Alaaah, buat2 tak tahu pulak. Wang kita semualaaa.. Ingat saja ka kenalkan GST

    Lagi satu, kalau dah setuju nak bayar tu, secara konstraktif dah mengakulah yang duit dulu tu memang dah lesap.. Alaah, yang bayar kepada syarikat bogus tu.

    Dan jangan lupa jaringan cerita tiba-tiba saja dalam akaun muncul berbillion wang yang konon didermakan oleh jutawan Arab.

    Hanya yang bodoh dan bingai sahaja akan percaya bahawa cerita yang dibawa oleh unknown sahabat di atas tu akan dipercayai orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sahabatku John Doe - orang yang pandai tak akan menyalak di kaki lima atau di alam maya bertahun lamanya.

      'Jutawan Arab' yang dimaksudkan ialah pemerintah Arab Saudi - keluarga diraja Al-Saud. paling lucu tatkala hadir Raja Salman menjejak kakinya ke tanah Melayu sekalian politikus berhati serigala itu menjadi cacat' lidahnya dari mengarahkan si jahil supaya berhimpun dijalanan

      Dan mereka menyalak setelah Raja Salman pergi meninggalkan Tanah Melayu - alangkah hina keadaan dan sifat mereka.

      Sangat malang apabila si jahil berkata-kata pada urusan yang ia tidak mengetahui melainkan sedikit.

      Sedikit info - segala macam cukai yang dikutip tidak akan mampu untuk menampung urus tadbir sesebuah negara.

      Nasihatku kepada kamu wahai John Doe - sampai bila mahu menjadi barua kepada musuh ISLAM ?

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat



      Delete
    2. Sahabat...kerajaan arab saudi TIDAK PERNAH mengesahkan ada derma dari pemerintah arab saudi pada najib. Mana sumber kau, sila bagi link. Jgn lupa jugak link laporan bloomberg yg aku minta yg mengatakan IPIC ada mengesahkan menerima usd3.5b dari 1mdb. Mohon link utk kedua duanya.

      Delete
    3. Lulus takat spm nak memandai bagi nasihat kat orang lain...bodoh betul.

      Delete
    4. Unknown sahabat yang jahil lagi barua kepada kaum yang memperdagangkan agama, menyamun dan menipu rakyat sendiri.

      Menurut hadith Nabi yang pernah dibincangkan dulu orang yang membela pemimpin yg jahat dan menipu Nabi tidak akan mengaku umat.

      Kalau yakin kamu tidak termasuk di kalangan orang yg disebut hadith kenapa lari dari bersumpah laknat wahai barua pengkhianat.

      Bila masa Raja Saudi mengaku dia bagi derma? Kenapa pula kami kena berarak di jalanan. Raja berkenaan bukan tipu kami tapi nama keluarganya yang disalahgunakan oleh khalifah kamu yang berkhianat.

      Bingai tahap gaban.

      Delete
  29. Bolih guna duit kutipan GST 30 bilion, duit pelupusan pelbagai subsidi 20 bilion lebih, duit lebih harga minyak mentah 500 juta kerana semasa perbentangan bajet minyak mentah dianggarkan bernilai uSD45, sekarang dalam lingkungan USD55. Duit potong peruntukan pelbagai kementerian saperti pendidikan Dan kesihatan.

    ReplyDelete
  30. Bodoh betul lah macai 13.16,,,Tak habis2 cerita dulu2 pasal perwaja ,,,,Baik kau cerita jer nenek ko dulu anak dara,,,,sekarang dah kerepot,,,dah tak der sape2 lagi berselera nak menenggek,,,,KikIkIki

    ReplyDelete
  31. Bagaimana bayar dah dijelaskan dibanyak tempat. Rujuklah blog LSS kalau mahu maklumat lebih. Malangnya manusia akan percaya apa yang dia suka walau apapun hujah dan bukti. Manusia sebegini disebut sebagai Al-An'aam dlm quran. Cubalah sangka baik sikit sesama Islam sebagaimana kehendak dlm surah hujurat. Jauhkanlah sebar fitnah dan benci sesama Islam. Akibatnya sangat buruk di hari Akhirat. Aku hanya beri peringatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr jalang.ko tu antara babi dlm ameno..sangka baik kepala hotak ko..apsal 1mdb rugi berbelion..ada buat jln free ke? Highway free ke? Kaedah pembyaran tu apa..yg aku tau aku kena bayar cukai mahal sbb si bijan celaka

      Delete
    2. Bersangka baik kepala bapak ko..kalo dah rugi tu mesti ada penyelewengan..hukum jeneyah dan sekleweng tu lain sial..ko mari sini aku no hempuk kepala ko.,to ko jgn salah kn aku sbb aku nmpk kutu atas kepala ko..nk bunuh kutu sebenarnye..nmpk tk betapa bodunye macai ameno

      Delete
    3. Seronok ke dpt hp baru..

      Delete
    4. Tak baik maki hamun saudara. Jangan jadi orang muflis di akhirat. Taksub politik buatkan kita lupa pahala dosa. Tahajjudlah mlm hari minta Allah tunjuk jalan yang lurus.

      Delete
    5. Komen bangang mcm ko ni memang kaysk dpt makian..toksah nk tunjuk baik..matlamat tak menhalalkn cara

      Delete
    6. Rasenye orang ameno mcm ko yg taksub politik..hujung tahun dot duit gi melancong kn..ko rasa komen ko kepada tuan blog ni bersangka baik ke?

      Delete
    7. Malang bagi manusia - mengikut hawa nafsu daripada akal. Buanglah marah saudara dan bukalah mata. Puak kafir telah porak perandakan negara Islam melalui fitnah. Malaysia juga jadi sasaran mereka. Janganlah jadi penyokong mereka kerana jahil. Tidak ada kebaikan dunia akhirat pada jalan ini.

      Delete
    8. Rasa ko yg kena berhenti fitnah tuan punye blog..bukalah pintu hati untuk melihat kemungkaran yg dilakukan najib

      Delete
    9. Berhentilah dari gunakn agama untuk kepentingan politik najib..harap saudara dapat melakukn solat sunat taubat..pohonlah keampunan dari Allah

      Delete
    10. Malang bagi manusia mcm ko sbb terpengaruh dgn dakyah najib..harap tuan tidak gelap mata..ingatlah ramai orang midkin terbeban dgn gst

      Delete
    11. Tuan..jgn terpengaruh dengan orang yg jadi penunggang agama..mereka mengaku islam tetapi sebenarnye jahat.insaflah wahai manusia..bkn orang bukan islm yg mengenakn cukai gst di malaysia

      Delete
    12. Arab Saudi pun kenakan GST(disebut VAT) 5% mula tahun 2018. Ini realiti dunia akibat kejatuhan harga minyak. Malangnya psywar politik mempesongkan fahaman kita terhadap GST. Bagi golongan miskin GST dikecualikan diatas barang asas keperluan seperti beras, minyak masak dsb. GST juga diguna bagi membantu golongan yg kurang pendapatan melalui BR1M. GST dibenci oleh golongan berada yang lari dari cukai terutama satu kaum bukan Melayu di negara ini. Tak perlulah kita momokan GST ini.

      Delete
    13. Apekah bila arab saudi mengenakn gst kita harus ikut? Tetapi kenapa benda lain tidak hendak ikut ..? Kenapa rosmah tidak bertudung.? Cukupkah hidup dengan barang am seperti beras dan gula..sedangkn barang lain seperti baju sekolah dikenakan gst"? Apekah orang miskin tidak ke sekolah? Sudah sudahla menjadi pentaksub si najib

      Delete
    14. Anda harus bertaubat kerana cukai tidak patut dikenakan terhadap orang miskin..tiada dalil dlm quran atau hadis yg menyuruh oemimpin mengenkan ape bentuk cukai kepada orang miskin..

      Delete
    15. Kenapa anda tidak mengambil contoh brunei yglebih dekat..tiada gst dan pemimpinnye mengamalkn islam sepenuhnye..tidak seperti najib,

      Delete
    16. Ape yg anda lakukan amatlah bahaya kerana mengamalkan politik kebencian terhadap kaum lain..seharusnye bertaubat..berhentilah menjadi pentaksub najib

      Delete
    17. Saudara, saya yakin Arab Saudi dgn ulamak-ulamaknya yg arif telah meneliti hukum GST. Saya juga yakin GST adalah keperluan yang membuat Arab Saudi melaksanakannya. Saya tidak ada kuasa atas orang lain termasuk isteri orang atasan yang tidak bertudung. Masing masing akan berdiri di padang Masyar untuk menerima bahagian masing masing menurut amalannya. Saya hanya berkuasa atas amalan saya. Saya menjemput saudara untuk meneliti dan memahami politik dunia dan tempatan. Orang kafir telah banyak hancurkan Negara Islam menerusi fitnah dan ketenteraan. Malaysia juga jadi sasaran. Jangan kita turut terlibat. Mendalamilah niat jahat dan taktik halus golongan ini melagakan sesama Islam.

      Delete
    18. Seharusnye andamengambil brunei sebagai contoh ..tiada gst dan alim ulamak di brunei telah bersetuju untuk tidak mengenakan gst..adakah semua orang kafir itu jahat dan semua irang islam itu baik? Bertaubatlah saudara, pkhonlah kemapunan dari Allah jauhkn dari kejahatan najib dan konconye

      Delete
    19. Berhentilah dari memfitnah bangsa lain..setiap yg bernyawa ada hak masing masing..anda menggunakn agama untuk kepentingan diri ..dengan mengambil aspek tertentu sahaja..kenapa brunei, qatar dan oman tidak diambil sbg contoh.,bertaubatlah..kerana anda adelah pencetus kebencian

      Delete
    20. Ya Allah, aku telah sampaikan pesanan pada saudaraku. Petunjuk itu hanya dari sisimu. Maka tunjukilah kami, buangkanlah dendam dan benci dari kami dan satukanlah hati kami. Selamatkanlah kami dari tipudaya orang kafir dan mereka yang bersekutu sesama orang kafir. Ameen.

      Delete
    21. Semoga Allah menyelamtkn anda dari tipu daya najib..ingatlah Allah mencipta pelbagai bangsa dan puak agar kita dapat berkenalan ..anda telah terpengaruh dengan politik ameno untuk membenci kaum dan bangsa lain..sila rujuk surah hujurat ayat 13

      Delete
    22. Semoga anda melakukan solat sunat taubat kerana telah membenci makhluk ciotaan Allah..politik kebencian anda tidak membawa faedah..ameno lah perosak utama negara yg dibantu oleh pas..sedarlah saudara

      Delete
    23. Aku nk minta hang gi hospital jumpa pkar psikiatri mr J..ideologi hang ni bahaya mcm ISiS dan taliban

      Delete
    24. Bab patuh pemimpin..disuruhnya ikut agama. Tapi pemimpin2 menyonglap..bermewah mewah..dll ikut agama ke tu?

      Cukai ikut sistem kafir...tak nak pulak tukar kepada kaedah kutipan ikut agama..

      Nampak tak betapa munafiknya mereka itu?

      Delete
    25. Tak payahlah nak doa banyak kat sini ..

      Mr J , you seem to be a very good friend with this " halimunan LSS " , whom I suspect is part of the Star editorial staff .

      Please ask him , where the hell the 1.2 billion dollar come from ??

      Delete
    26. Ya Allah...sesungguhnya Mr J telah menyampaikan berita2 tipu dan pesanan2 yang jauh sekali dari kebenaran...hanya pada Mu lah kami berlindung dan berserah diri dari tipu daya dan niat jahat Mr J...amin amin ya rabbi....

      Delete
  32. Sahabat, orang benar juga tidak akan mendiamkan diri bila diajukan soalan.

    ReplyDelete
  33. Unknown sahabat, yang menyalak dikaki lima
    Hanyalah macai jibbo seperti anda
    Menyokong keptokrat menggunakan agama
    Tanyalah iman, bukalah minda..

    Kalau mengikut artikel tuan shah
    Hutang dibayar duit siapa
    Jawapan soalannya amatlah mudah
    Tentulah duit rakyat yang duka nestapa..

    Segala cukai dikutip tak akan cukup
    Harta negara digadai pula
    Penyeleweng duit tidak dicekup
    Negara pula membayar penanggung bala..

    Aku heran dengan pencacai
    Tidak pakai akal dan juga mata
    Hutang bertimbun tak akan langsai
    Dibawak kepada anak cucu kita..

    Disini kamu menyokong manusia
    Yang menjerumuskan masalah dimasa hadapan
    Tak kasihankah kamu pada rakyat malaysia
    Anak yang baru lahir pun, hutang dibeban..



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro Perak Man.

      Puak pendedak bukan kira halal haram. Asal masyuuuk ja..

      Delete
    2. Sahabat, nak cerita teori economy moden dlm blog ni memang payah. Cuba lebihkan pengetahuan ini daripada mengiyakan fitnah yang disebar tanpa pengetahuan. Penyabaran fitnah ini disebut psywar dan merupakan strategi politik yang dipakai masa kini. Jangan kita terjerut oleh strategy ini. Tak ada kebaikan dunia akhirat.

      Delete
    3. Mr j, saya ekonomi tidaklah pandai
      But i'm more to practical than theory
      Takkan mr j pun nak ikut macam set pak lobai
      Boleh bersekongkol plak dengan geng pencuri..

      Mr j, psy war or not i dont care
      From what i know, we have to beware
      You cannot shut off the truth from people every where
      What we all do is our concern for this country welfare..





      Delete
    4. Mr. J , teori ekonomi moden apa yang anda ingin sampaikan ?

      Adakah al kisah bagaimana syarikat 2 ringgit bolih kumpul asset billion billion dengan berhutang ??

      Saya bukannya economic graduate macam Najib . Mungkin juga tidak reti apakah jadahnya ekonomi moden saperti Mr. J !

      Adakah ekonomi moden yang di katakan itu saperti yang di lakukan olih Arul Kanda , Isa Ketot , Najib Razak , Wahid Warak , Azeez Tamil Nadu serta yang lainnya yang seangkatan ..jadi kaya raya berniaga guna air lior basi ??

      Delete
  34. Apa?????

    1mdb yg membayar????

    Jadi betullah duit bilion2 yg hilang tu disonglap?
    Kalau betul 1mdb tak salah...buat apa dia pulak nak membayar???

    ReplyDelete
  35. terlalu banyak dakwaan dan tuduhan terhadap syarikat milik penuh kerajaan, tapi sehingga kini pihak yang mengemukakan dakwaan masih gagal untuk memberikan bukti kukuh terhadap dakwaan mereka malah kebenaran semakin terserlah..syabas kepada pengurusan 1MDB yang terus fokus dalam menjalankan perniagaan walaupun ada pihak yang cuba mempolitikkan syarikat tersebut atas kepentingan peribadi. sesuatu yang memberikan keuntungan kepada rakyat perlu diteruskan dan mengabaikan individu talam dua muka yang berpura-pura menjadi hero tapi hakikatnya mempergunakan rakyat sebagai perisai mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabas juga kepada hang kerana terus menerus menjadi bloody fool and an idiot.

      Delete
    2. Dalam blog ni je setiap hari ada ratusan komen yg marah dgn 1mdb. Tu belum lg blog2 lain dan media harian semakin berkembang yg menulis tentang 1mdb.

      Anon 17.20...anda rasa orang suka2 marah atau orang tahu cerita sebenar yg anon cuba tutup?

      Delete
    3. Anon 17:20...
      Kamu sekolah tak lepas tingkatan 3 kah?
      Jika lepas SPM cerdik sikit.
      Sekurang nya saperti Unknown Sahabat BN itu, pandai juga nak auta.
      Kamu ini tak tahu apa ke?

      Delete
  36. Wahai anon 17:20 .

    Silakan gantong diri. Awak ni bodoh tak boleh diajar. Pandai tak boleh diikut.

    Bebal bangang punya spesis manusia. Kalau tak tau fakta jangan memandai konon 1 MDB TU BAIK SANGAT. AWAK NI DAH DIBANGSAT KAN OLEH NAJIB. TAU TAK. SPESIS BAHGAL BETUL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak baru belajar nak campur politik. Itulah jadinya. Kesiannnn

      Delete
  37. Anon 1720, kebenaran apa yg terserlah?kebenaran yg 1mdb mengelat masa bayar utang kat ipic. Kan dh tersepit sekarang terpaksa bayar betul2 cekau duit kau duit aku.bodoh siut kau.

    ReplyDelete
  38. Walau apa sekalipun cara bayaran nya namun penyalahguna kuasa yang merugikan dengan memerah keringat rakyat yang tak sudah2 memikul biawak hidup yang tidak nampak kesudahan nya hingga ke cucu cicit,,,,mak bapak jadi penjamin dan buat hutang untuk anak belajar,,tapi anak terpaksa mengganggur dan kerja pun kais pagi makan pagi,,,Namun duit rakyat senang jer di katamkan sesuka hati oleh kepimpinan durjana, kerana sangat mudah nak kikis lagi duit rakyat,,,,Rakyat perlu bangkit supaya penyangak2 tak dapat terus menerus menghisap darah keringat rakyat ,,,yang hidup dalam situasi keewangan keluarga yang merundum dan suram. Olih itu PH harus bangkit membela dan membebaskan rakyat dari cengkaman peminpin durjana yang senang2 memomokan dan perbodohkan, dan peralatkan rakyat yang tidak berdosa. Sebaliknya jika Pas sanggup dan rela di perbodohkan itu tak mustahil sebab gulungan ini sudah lama hidup susah, melukut di tepi gantang politik,,jika di beri kesenganan cara kotor pun mereka bersyukur dan sambut sebagai rezeki datang bergolek tanpa pengorbanan dan susah payah,,cuma bermodalkan imej lobai

    ReplyDelete
  39. Aikk...... Mcm mane ni, najib ckp aritu hutang jangka pendek 1mdb dh setel? Die ckp pembangkang suka putarbelit fakta. Sekarang sape yg terbelit nk menipu rakyat je ni?..,,kalo kata 1mdb xde masalah, dan xde penyelewengan,, kenape kite pulak kene bayar????bukan ke ni membuktikan mmg ade kes songlap dlm 1 mdb?kenapa yg terlibat secara langsung atau x langsung dgn 1mdb bole bebas lg......NAJIB, KO JANGAN NAK LARI DRP TANGGUNGJAWAB KO.....KO YANG TUBUHKAN SYARIKAT TOYOL 1MDB......

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's the right words - syarikat TOYOL 1mdb - senyap-senyap bawak lari duit masuk akaun sendiri dan lain-lain akaun yang sudah pun dikenal pasti tapi tuan TOYOL buat muka selamba je....

      Delete
  40. harga brg naik disebabkan gst. gst digunakan utk byr hutang 1mdb. sial betol..! mana perginya duit yg dihutang dulu.. setakat sponsor org naik haji berapalah sangat.. cibai, tamak, boros punya manusia. duit kamu curi kamu joli org lain yg kena bayar

    ReplyDelete
  41. Kita rakyat marhaen susah payah cari rezki duit halal, depa senang lenang curi dan buat kerja haram. Sedih + benci sangat sangat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..

      Tak perasan ke agen2 drakula sedang aktif audit sini sana dan buat taksiran tambahan sesuka hati?

      Penyangak2 yang hidup mewah drakula tak reti nak sedut darah depa. Darah rakyat yang jujur kerja cari rezeki halal tu la yang depa dok sedut tahun demi tahun...

      Tak tenang hidup korang wei..

      Delete
  42. Kena bayar!!? duit rakyat lah..mereka akan ambil. pandai ye..Najib Tun Razak dan kuncu2nya/barua2nya..berniaga! disebabkan..betapa pandai nya mereka berniaga...sebab itulah.. 1 MDB di OSA kan, dunia mengelar Malaysia sebagai kleptokrasi (kerajaan yang ditadbir oleh penyanggak) dan tiada saman sehingga hari Selasa !

    Pembela/pentaksub Najib Tun Razak..walaupun, kamu dibayar ..aku harap, PRU 14 nanti..kau orang undilah PH. buka kitab, baca dan fahamkanlah.. hadis Nabi SAW tentang larangan menyokong pemimpin yang zalim.

    ReplyDelete
  43. Hanya orang yg bodoh dan bingai macam Sahabat percaya bahawa isu berkaitan 1mdb dah beres, pemerintah arab saudi bagi derma, IPIC dah ngaku terima usd3.5b dari 1 mdb. Orang2 cam ni lah yg akan undi umno nanti.

    ReplyDelete
  44. Duit kena lencong?

    1MDB x kata pun duit kena lencong. Kementerian kewangan pun x kata kena lencong. Tunggu kucing bertanduk utk pm ke, pengerusi 1mdb ke, menteri kewangan 1 2 3 4 5..ke, mo1 ke, nakhoda panisi bugis ke kata duit kena lencong.

    Malah ipic pun x kata duit kena lencong.

    Tiada sorang haramjadah pun berani kata duit tu kena lencong.

    Sebab apa? Kalau sesiapa dari mereka berani kata duit tu kena lencong bermakna lencongan itu ialah satu jenayah. Jenayah bermakna siapa yg berani tu kena buat repot polis kerana lencongan itu ialah pencurian. Pencurian bermakana kewujudan sorang atau lebih pencuri. Apabila pencuri atau pencuri-pencuri itu tertangkap bermakna mereka akan didepankan ke mahkamah.

    "Depa semua" x mahu sebutan lencongan/jenayah atau mahkamah sebab kes itu akan membongkar lebih daripada kecurian duit melalui lencongan itu semata-mata. Dlm basa omputih, lencongan itu hanyalah the small tip of the 1mdb iceberg.

    Jadi ketegasan msia bahawa x mahu membayar apa-apa "pampasan" kpd ipic sebelum ini terbukti sandiwara tirai#1 roti telur kosong. Ipic menang dlm ertikata lencongan itu tiada kena-mengena ngan ipic (walaupun 2 orang atasan ipic kena tahan).

    Maka x secara langsung jua ipic berkias lencongan itu adalah tanggungan msia dlm bahasa sopan (atau lencongan itu adalah bikinan msia, dlm bahasa sindiran).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti sahih kerajaan kleptokrat LOST THE ARBITRATION!!! Sebab tu diorang yang kena bayar!!!

      Jadi mana duit yg hilang itu?

      Delete
  45. Nampak gayanya ada rakyat terkesan bila kerajaan Malaysia menjadi penjamin terhadap duit hutang yang dilencongkan.
    Nak tunggu, apa pula jawapan AP atau menteri UMNO di Parlimen nanti..... yang fenin TS pandikar Amin...kih, kih, kih. Nasib kaulah labuuuuuu!!!

    ReplyDelete
  46. Pendekkan cerita...  menunggu2 ke 1mdb  gagal?

    Spt kerugian dan kelemahan perwaja steel,  proton, pkfz, forex  di era tun... 1mdb tak terlepas dari kelemahan pentadbiran  yang perlu diurus. InshaAllah sudah nampak jalan keluar.

    Jangan pula recycle mansuh gst..  Nurul izzah  akui tidak akan mansuh gst. Ha ha ha. PH akui  keperluan gst.

    Lynas dah sentap sunyi. 40k bangla sudah balik negeri.

    ******

    Jangan pening2kan diri dengan 1mdb. Berita baik .....jom baca

    Syukri Shaari
    25 April 2017 8:41 PM

    KUALA LUMPUR 25 April - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menyempurnakan majlis penyerahan kunci Rumah Mampu Milik Wilayah Persekutuan (Rumawip) Residensi Pandanmas kepada 700 pemilik unit kediaman berkenaan di Kampung Pandan dekat sini.

    Perdana Menteri di dalam ucapan beliau menyifatkan bahawa perasmian sebuah lagi projek perumahan mampu milik untuk rakyat itu sebagai bukti jelas kerajaan mengambil berat terhadap keperluan rakyat untuk mendapatkan kediaman selesa.

    Beliau juga menjelaskan projek perumahan seumpamanya akan terus menjadi salah satu keutamaan kerajaan khususnya untuk golongan isi rumah berpendapatan rendah (B40) dan pertengahan (M40).


    “Projek ini libatkan 700 unit kediaman seluas 850 dan 900 kaki persegi dengan harga jualan antara RM280,000 ke RM300,000 seunit yang merangkumi tiga bilik tidur dan dua bilik mandi.

    “Keluasan seperti ini dengan lokasi strategik sudah tentu harga pasarannya lebih tinggi daripada yang ditawarkan kepada pembeli, barangkali RM500,000 ke RM700,000 harga sebenar. Jadi beruntunglah kepada penerima,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan Kunci Rumawip Residensi Pandanmas hari ini.

    Yang turut hadir Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Menteri Kewangan II merangkap Ahli Parlimen Titiwangsa, Datuk Seri Johari Abdul Ghani. - UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
  47. Stakat londehan terkini.
    XAVIER, Edge,Sarawak Report semua yg tanya dipihak BENAR.
    Kabilah Lobai Paspurapura Alim 90J UzSTUD_Q7 diPIHAK TAK BENAR.
    Arul kekanda goreng tak lepas.
    Bimbangkan Kes london letup,
    Chef Tahik Low belaan Hotel Pardana diarah kenalkan resepi najis baru utk hidangan unta Emirate.
    Media disiap-siagakan oleh team Wan Md Bee utk tularkan berita apabila Unta akui puas makan, dan tarik amukan nya.
    Media Primate akan tepuk riuh kompang melalui setuap corong TV 1 kurang siku diseluroh Felda dan desa.
    Maka masa itu team Samseng A9, CyberSTUD_Qseben pun nasok serata blog utk attack node.
    Walhal, Walhal, Walhal, Walhal...
    Memang pun telah berlaku Songlap, tak cukup tu sekarng tambah jadi DOUBKE Songkap.
    A) Yang Dulu pakatan Curi duit hutang oleh serigala Jibbo & Co. projek A tajaan UMNO.

    B) Yang terbaru, tambah hutang Rakyat utk kambos wang A yg lesap.
    TOTAL= A + B , *TIDAK termasok laba riba unta dan yahudi.
    Projek B atas tajaan UMNi, dgn sijil Halal dikeluarkan oleh PIs.

    Kalau ada yg tak faham lagi maka, hatinya telah dibalut arang hitam dari neraka. Tak kiralah Melayu atau Bukan, Islam atau Bukan. Dan mereka ini layak dihukum mati.

    ReplyDelete
  48. Kepala hotak kau lah anon 22:20 .

    Penyelesaian apa yang yang di war war kan terhadap skandal 1MDB ?

    Mana Najib dan Joe 'finger licking good' nak sakau 5,300 juta menjelang hujung tahun ini ? Jual kak Rosie pun tak bolih dapat sebanyak itu .
    Itu belum lagi bond USD3.5 b yang akan matang pada 2022 , lebih kurang 4~5 tahun lagi . Harus di ingat 1MDB sudah tidak punya asset yang bernilai lagi . Yang di bangga bangga kan hanyalah TRX dan Razak City . Dua dua di namakan Razak ... adakah Najib ingin menyatakan yang itu bapak dia punya ??

    Apalah sangat yang hendak di megahkan sangat dengan rumah 280 ribu tu ? Mampu milik konon . Untuk yang berpendapatan bulanan 6 ribu paling tidak sebulan , betullah mampu . Tolong bagitau berepa kerat yang memperolihi gaji sedemikian .

    Najib dengan Jibon jibon dia biasalah tu . Serah kunci rumah , lawat rakyat rumah nak runtuh , orang tua sakit ... maklumlah PRU dah hampir . Jangan terperanjat Najib dengan mama hippo dia akan melawat sapa sapa yang tak bolik berak nanti .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...