Monday, 10 April 2017

APA... HANYA SEKALI TOK GURU SEBUT PERKATAAN 1MDB? SEDIAKAH PAS BUAT AKUAN BERSUMPAH JUGA?


Saya memerhatikan gelagat pimpinan Umno dan jentera propaganda mereka lintang pukang menyerang saya apabila saya menimbulkan isu dana 1MDB yang dipindahkan dari akaun peribadi Dato' Seri Najib Tun Razak dan sampai kepada seorang tokoh yang rapat dengan pimpinan PAS. 

Ahli Parlimen Kuala Selangor, YB Dato' Irmohizam  Ibrahim mengeluarkan kenyataan menyerang saya kononnya menaburkan "fitnah". 

Lebih menarik, serangan pertama terhadap saya ialah dari Raja Petra Kamaruddin, pelarian politik yang lari dari undang-undang negara dan berselindung dengan hidup yang mewah di Manchester, United Kingdom. Seperti biasa, Raja Petra menerbalikkan isu yang saya timbulkan dengan menuduh saya menerima RM20 juta dari seorang yang bernama John Soh. 

Berita temberang dari Raja Petra selama ini tidak dihiraukan oleh orang terpelajar dan pengundi atas pagar, sebab itu saya tidak pernah melayan Raja Petra sebelum ini. Saya cukup kenal perangai Raja Petra kerana semasa beliau mengendalikan laman "Free Anwar Campaign", saya adalah pengendali laman itu yang kedua sebagai langkah kelangsungan jika beliau ditahan. Saya jugalah orang yang mengusahakan agar dua orang anak lelakinya dipindahkan ke United Kingdom dan kami (reformis Malaysia di UK ketika itu) sama-sama menjaga dan membiayai anak-anak Raja Petra pada ketika itu.

Tetapi sementara berita Raja Petra itu tidak perlu dipedulikan, arah serangan Raja Petra itu menggambarkan strategi propaganda penyokong Dato' Seri Najib kerana umum mengetahui Raja Petra menerima arahan dari penyokong Dato' Seri Najib. 

Apabila Raja Petra lebih cepat menyerang saya dari pimpinan PAS sendiri memberi reaksi kepada isu yang saya timbulkan, itu mengesahkan bahawa UMNO-lah yang paling bimbang jika saya buktikan kelak bahawa memang benar ada wang 1MDB dari akaun peribadi Najib yang akhirnya sampai kepada tokoh yang rapat dengan pimpinan PAS. Ini kerana strategi "memegang" PAS adalah satu-satunya strategi yang Najib ada untuk kekal berkuasa.

Strategi "memegang" PAS ini juga yang mengekalkan Najib sebagai presiden UMNO kerana pimpinan-pimpinan Bahagian UMNO (yang ramainya adalah wakil rakyat) cukup menyokong strategi pertandingan 3 penjuru yang dibawa Najib kerana mereka yakin itu akan memberi kemenangan mudah kepada mereka dalam keadaan mereka (dan UMNO) cukup tidak popular. Bagi mereka, pemimpin UMNO yang boleh menjamin perut mereka kekal kenyang, itulah pemimpin yang wajar dikekalkan.

Sebab itu mendedahkan muslihat Najib "memegang" PAS melalui RUU355 ini cukup penting kerana RUU355 telah disalahgunakan untuk mengekalkan kekuasaan Najib. Tindakan menghalang perbahasan di Parlimen bertujuan mempengaruhi penyokong PAS dan pengundi atas pagar kononnya Pakatan Harapan anti Islam kerana mengikut telunjuk DAP.

Buktinya dalam 3 hari lepas, serangan yang mengkafirkan saya dan menuduh saya penentang Islam menghujani saya di laman Facebook saya dan Twitter. Saya sedikit pun tidak terkesan kerana saya tahu jumlah yang bersetuju dengan saya (melalui "like" dan "share") adalah jauh lebih tinggi berbanding pentaksub yang memaki hamun berkali-kali secara berjemaah di ruang komen. 

Namun pimpinan PAS sepatutnya sedar mereka sudah terperangkap sekali lagi dengan muslihat Najib. Apabila pengundi atas pagar melihat sendiri ghairahnya penyokong akar umbi PAS mengkafirkan saya dan mengulangi fitnah yang dimulakan oleh UMNO (misalnya menidakkan skandal NFC seolah-olah keluarga Shahrizat Jalil tidak pernah membeli kondominium dengan wang rakyat), pengundi atas pagar akan melihat UMNO dan PAS kini sudah tidak banyak berbeza: mereka sudah senada.

Itulah kehendak Najib dan muslihatnya: supaya PAS terkalih dan tidak memberi tumpuan kepada isu yang lebih besar mudharatnya kepada rakyat iaitu skandal 1MDB dan kesan kewangannya kepada rakyat, dengan menjadi parti satu isu iaitu RUU355 semata-mata.

Sebab itu semakan saya kepada semua ucapan YB Marang di Parlimen sejak Parlimen ini dibuka selepas PRU13 menunjukkan YB Marang hanya pernah menyebut perkataan 1MDB sekali sahaja. Saya sertakan di dalam Lampiran analisa ucapan YB Marang di Parlimen sejak Jun 2013 sehingga kini untuk menunjukkan bagaimana beliau seolah-olah mengelak dari memberi komen kepada isu 1MDB.

Setelah hampir 4 tahun bersidang dan Parlimen ini kian sampai ke penghujungnya, YB Marang hanya pernah menyebut 1MDB hanya sekali sahaja sedangkan punca utama masalah negara sejak tahun 2011 lagi adalah 1MDB.

Akibat sikap YB Marang yang tidak mahu menyentuh isu 1MDB yang disabitkan dengan Najib ini, UMNO nampak yakin menang dalam PRU14 sedangkan ia berada pada tahap paling tidak popular sejak 1946 lagi.

Saya akan mendedahkan nama tokoh yang menerima dana 1MDB dari akaun Dato’ Seri Najib yang disiasat oleh SPRM itu dalam masa terdekat.

Mengenai serangan media propaganda dan blogger UMNO seperti Raja Petra konon saya menerima RM20 juta dari seorang tokoh Cina, saya hanya perlu memberi reaksi berikut:

1. Jika saya menerima dana itu, saya telah lama ditangkap oleh polis dan SPRM kerana ada bukti saya menerima rasuah.

2. Harta saya diisytiharkan secara telus setiap tahun yang menunjukkan simpanan saya semakin sedikit. Harta saya tidak pernah mencecah RM20 juta seperti yang difitnahkan oleh Raja Petra.

3. Saya akan membuat akuan berkanun minggu ini menafikan pernah menerima apa-apa wang dari sesiapa seperti yang dituduh oleh Raja Petra. Jika penafian melalui akuan berkanun itu tidak benar, pihak berkuasa boleh menahan saya serta merta dan didakwa kerana melanggar Akta Akuan Berkanun 

RAFIZI RAML
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN.


Ulasan blog -  Aduhhh....hanya sekali? Anak saya yang berusia belasan tahun pun sudah berkali-kali bertanya tentang 1MDB?

Terasa amat malang dan sedih membaca pendedahan Rafizi Ramli bahawa Hadi Awang hanya sekali pernah menyebut perkataan 1MDB di Parlimen. Ketika seluruh dunia berulang kali mendedahkan penyelewengan dan salah laku berkaitan syarikat pelaburan yang ditubuhkan Najib Razak itu, Hadi seolah-olah tidak tersentuh langsung dengannya.

Berapa kali pula Hadi pernah menyebut perkataan 1MDB dalam ceramah, mesyuarat atau perbincangan bersama pimpinan Pas?

Adakah mungkin hanya sekali dua saja atau barangkali tidak pernah langsung menyebutnya?

Apakah Hadi tidak nampak apa yang sedang berlaku, tidak faham mengenainya atau ada sesuatu perkara lain yang menyekat mulut dan lidahnya daripada turut sama berbicara mengenai 1MDB?

Sepertimana yang dilaporkan bahawa Rafizi akan mendedahkan nama individu yang rapat dengan pemimpin Pas yang pernah menerima dana 1MDB daripada Najib pada minggu ini,  dalam kemelut yang sedang berterusan ini, ia adalah langkah yang sebaik-baiknya dan tepat sekali.

Rafizi tidak perlu lagi menyimpan lama-lama rahsia yang ada padanya itu.

Dalam pada itu, ada juga yang berkata, kenapa Rafizi tidak segera menyaman pihak yang menuduhnya ada menerima wang RM20 juta?

Sebenarnya, tindakan Rafizi mahu membuat akuan bersumpah menafikan perkara itu sudah memadai kerana orang yang menuduhnya itu hanyalah penulis pelarian dan tidak pun berani tinggal di negara ini untuk berdepan dengan realiti.

Soalnya, adakah pemimpin Pas, sementara dituduh oleh Sarawak Report, Husam Musa dan tidak lama lagi didedahkan oleh Rafizi berkaitan menerima dana daripada Najib atau bersumberkan 1MDB, setidak-tidaknya turut berani membuat akuan bersumpah juga di sebalik khabar mahu mengambil tindakan undang-undang yang sehingga kini belum lagi menjadi kenyataan atau sekadar acah-acah saja? (ShahbudinHusin 10/04/2017).

120 comments:

  1. Tuan budin, aku ni dulu pengundi PAS, tapi skrg makin nampak terpesongnya perjuangan mereka, makin lama makin nampak tembelangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Mudah-mudahan ramai lagi pengundi pas akan berfikir secara jujur dan menggunakan akal kurniaan Allah sepertimana yg tuan telah lakukan.

      Delete

    2. Sheikh Budin, aku dulu penyokong PKR... Oleh sebab mereka menyokong ruubabi Dan tidak mau menyokong ruu355 aku Kali akan undi PAS.

      Delete
    3. ko memang totok pas pun 1811..Geng walunta walunti..janji masuk fulus..ape pun, pas pis pus

      Delete
    4. Yg menyokong pas.. semua ada masalah komunikasi... Suka jerit2, smpai otak tesumbat... Suka bercakap ikut mulut, drpd otak... Mintak mereka terbuka hati, timbang perkara ini dgn baik...

      Delete
    5. Aku sokong pas sejak tahun 80an.
      Sekarang pergi mampos pas hadi ...
      Ptuiiihhh

      Delete
    6. Yg waras tak akan lagi tunggu dlm PAS. Tinggal yg BETUL-BETUL TAKSUB dgn Haji Hadi saja yg ada dlm PAS.

      Kononnya ulamak, cakap apa pun, semuanya selaras dgn kehendak Allah. Atas nama gelaran waris nabi, berbuatlah apa pun, semuanya SUCI pada Walaunta-Walaunti.

      Percayalah, jika sesuatu berlaku kpd Haji Hadi hingga membersarakan beliau dari politik, PAS mmg x ada lagi tokoh utk diketengahkan sbg ketua. Sbb itu mereka bermati2an tanpa henti menghina parti Amanah dan sesiapa yg tidak sekufu dgn mereka.

      Mereka adalah SUCI. Walaunta2 juga suci seperti sahabat nabi. Jijiknya mereka melihat kita sudah sampai ketahap gaban. Dicaci, dicela, disamakan dgn binatang, itulah Islam PAS hari ini. Mungkin mereka ada hadith2 nabi sbg hujah berbuat demikian.

      Delete
    7. Yang gagalkan kan RUU 355 hadi ni ialah UMNO BN tapi DAP jugak yang salah hehehe, lepas tu sekarang ni PKR pun disalahkan jugak hehehe .
      Kenapa lah Lebai PAS ni semua kaki klentong ? Kenapa? Kenapa wahai PakLebai PAS oi !?

      Delete



    8. PAS tak perlukan penyokong RUU BABI


      Delete
    9. 24jam dengan kau punya RUU355,,
      Pergi belajar akhlak dulu dan betul kan fardhu Ain & fardhu kifayah.....!!!

      Delete
    10. RUU 355 pas tu boleh turunkan harga barang ke??? Dan nilai ringgit boleh naik ke???

      Klu Hj hadi anak jantan, mari bertanding di parlimen kepong kata nk dakwah bkn nk kerusi!!

      Ini Kali lah
      Ubah PM najib
      Simen kan BN

      Ini Kali lah///

      Delete
  2. hak dan batil.
    semakin jelas.bg yg mkn dedak atau termalu dgn slogan islam sebelum ini.mmg lah terpaksa diteruskan walau dlm hati dah tau kapal dah karam.

    ReplyDelete
  3. Bahas pebende nyer... mende hok ada doh.. tambahkan hukuman jer

    Kalau pakat2 sokong.. habis criter
    Dok paham lah geng2 deme ni.. politik dok habis2
    Ikut ke org kapir...
    Balaci dap

    Itulah pemikiran geng ambe geng walaun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mu ni mende... dok paham paham lagi?

      Delete
    2. Unknown 17:35

      Dalam Parlimen kena bahas dulu baru undi.

      Masa undi barulah sokong atau tak sokong.

      Ini ashik nak tangguh-tangguh berapa kali nak tangguh.

      Nak tangguh sampai bila agaknya........pilihanraya 14.

      Dah bercakap berjela-jela sudah, tak paham-paham lagi.

      Kalau nak tambah hukum, kenapa pulak PAS yang nak buat sedangkan negeri-negeri lain yang lebih banyak bawah BN hadapi masalah yang sama.

      Sepatutnya BN yang bawak RUU355 kerana BN yang perintah federal, RUU355 dah dibawak dulu oleh Yusuff Nor dari BN tahun 1980'an.

      Ini masalah geng-geng yang tak paham-paham ashik kena tipu.

      Sampai bila orang melayu nak kena tipu.

      Cuba belajar sikit, macamana Parlimen berjalan.

      Dekat internet ada, baca wikipedia,.

      Jangan ashik nak tengok maharaja lawak saja,.

      Delete
    3. Unknown 17;35

      Kalau susah sangat nak paham, ini contohnya,

      PAS nak putus hubungan dengan PKR.

      Dalam PAS kena muzakarah dulu.

      Masa muzakarah nanti ada yang bahas dan kemudian ada undi.

      Ini masalahnya ashik tangguh-tangguh undi.

      Nak sokong atau tak sokong mesti waktu Muzakarah nanti.

      Tak boleh sokong dekat warong goreng pisang atau sokong dalam bilik air.

      Masalahnya masa waktu Muzakaran, masa nak undi itu ,dok tangguh tangguh dah dekat 2 tahun rasanya.

      Kalau masih tak paham lagi , kena tukar bateri, lampu dalam kepala, terlampau malap sangat.

      Delete
    4. Assalamualaiku, Saudara 17:53, Saudara 17:55, dan Saudara 18:12.

      Saudara bertiga tersilap dalam membuat penelitian ke atas kata-kata Saudara 17:35 tadi.

      Yang sebenarnya, Saudara 17:35, mengatakan bahawa kata-kata tersebut merupakan kata-kata dan pendirian sekumpulan kenalannya. Itu bukannya kata-kata beliau sendiri. Itu kata-kata "Geng ....". Fahamkan? Perhatikan ayat terakhir beliau itu. Wassalam.

      Delete
    5. Maaf, saya tersilap mengeja - (Assalamualaiku sepatutnya Assalamualaikum wbt). Maaf ya! Hehehehe...

      Delete
    6. 17:35, apakah geng walaun ni ingat Parlimen tu mcm bersidang kat madrasah pondok2 ka? Boleh angkat tangan senang slps cakap sedap itu ini kpd parti pesaing. Lainlah PAS yg pegang kuasa. Org politik bukannya org agama. Salah channel bro.

      Meeting ofis sekalipun, kalo anak buah yg pandai, tunjuk pandai pula dgn boss yg bebal, sorilah. Ini Malaysia bang. Cakap ja senang.

      Apapun syok tgk org2 tua bergaduh. Bilalah politik Islam kita mampu bersaing dgn politik Jepun. Minda kita berkelas paria ja.

      Delete
    7. PAS ni mmg parti lebai2 kampong yg tak mahu berubah sampai bila2. Media AS yg tersangat lembam dan kudrat ahli dikerah secara fizikal adalah menjadi keutamaan dari membelanjakan kpd penggunaan media baru.

      Persembahan media PAS ditahap tradisional dan statik terus menjadi pilihan pimpinan PAS. Yolah lobai kampong, media generasi Y dan Z serta Alpha terus tak berkembang.

      Delete
    8. Pas nak putus hubungan dgn pkr?
      Nak jadi penganggur kat selangor?

      Lobai setakat bercakap besar bolehlah.
      Cuba buat tengok.
      Makan batulah jawabnya

      Delete
  4. Bila FBI nk tangkap najib ni..bila DOJ nk dakwa najib ni.buat kerja macam SIPUTBABI..


    FuCccKkkk...kikikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb tu najib tak berani gi US..takut dia ngan semah al badaki kena tangkap..kikikiki

      Delete
    2. Sebab itu najib tak berani p US takut kena tahan untuk disoal. Ada faham!!!! Kata orang sepandai2 tupai melompay akan jatuh jua ketanah satu hari nanti. Allah maha berkuasa.

      Delete
    3. Keris berayon anjing jibby..

      Delete
  5. Ribuan orang seluruh dunia sebut Najib dpt wang curi 1mdb rm2.6billion. Lebai Hadi tk sebut ke,???? Oh..fasal Pas pun dpt wang curi tu...

    ReplyDelete
    Replies



    1. 2.6 B 1mdb melalak
      30.0 B curi duit Forex bisu


      Delete
    2. Pas maksum.
      Makan wang curi mana ada haram
      Makan lobak bakar haram laaa

      Delete
    3. Aisey man , hidup lagi si anon ni ///?

      Ingatkan dah mampos ???

      Delete
  6. The better word to use is mengikat - not memegang.

    But I admit that we all understand without any difficulty as to what Rafizi is saying...

    ReplyDelete
  7. Pas dah hilang aura dah bila hadi berkelakuan amat ganjil hinggakan takut menyebut perkataan 1MDB, nampak sangat nafsu dah membesar dlm diri beliau termasuk geng mereka. Sekarang sila keluar zakat simpanan 1MDB 90 juta yg dikasi najib untuk asnaf ahli pas yg sedang kebuluran tu......Pas akan dikuburkan dikelanta dan bersama UMNO nanti akan ditanam berdekatan.....hshaha

    ReplyDelete
    Replies

    1. PAS tak perlu penyokong ruu babi

      Delete
    2. PAS tak perlu penyokong ruu babi

      Delete
  8. Kalu dia tak paham pasal 1mdb dia nak cakap apa....macam si Sahabat jugak la

    ReplyDelete
  9. Untuk TGH..

    Ada apa dengan 1mdb
    Disebut tok guru hanya sekali
    Ada ceritakah yang tersembunyi
    Bagitahulah tok guru kita berkongsi..

    Cerita 1mdb sampai ke switzerland
    Singapore,Australia dan juga Britain
    Takkan hanya sekali sebut je tuan presiden
    Apakah terlimpah sedikit balance..

    Dalam hal lain tok guru bersuara
    Memertabatkan islam tok guru lah juara
    Dalam hal 1mdb membisu seribu bahasa
    Macam ada yang tak kena sahaja..

    Kesenyapan tok guru amat dicurigai
    Jelaskan segera kepada kami
    Jangan dibiarkan rakyat mendapat dosa free
    Angkara tok guru berdiam diri..


    ReplyDelete
    Replies


    1. Melalak bab 1mdb
      Membisu bab Forex n Bmf


      Delete
    2. Aisey man ... hidup lagi si anon ni /// ?

      Ingatkan dah mampos ???

      Delete
  10. Why hanya sekali?

    Budak Affin boleh confirm tak? Najib's 1MDB money was "dumped" into NA......IN for disbursement to PAS leaders in return for total silence and ruu355 con game.

    In the first place i do not understand why the need for 10 or so witnesses for defamation case against SR n Husam and now probably rafizi. Sebab itu HADI TUTUP MULUT.

    ReplyDelete
    Replies


    1. 1mdb melalak ...Forex n ruubabi bisu


      Delete
  11. Aku umur 30an...tempat megundi..sekolah bukit sawa.marang...2 Kali pangkah hadi..aku istihar aku tak akan pangkah lg manusia bernama hadi.aku malu gan akhlak buruk wlaupn belilit serban dikepala...aku anak2 muda sokong amanah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tabik Hormat Anak Marang!!!
      Jangan dok caya sangat dgn tok lebai ajaran sesat.
      Pangkak pas masuk surga....
      Tak payah sembahyanglah gitu gok!!!

      Delete
    2. Komunis pangkah pas pun masuk syurga.

      Delete
  12. Raja putaq kebangsaan duduk di UK tapi boleh buat tuduhan macam real...orang ini terima juta2 orang itu terima juta2 tapi bukti yileks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan peduli raja sesat itu....tunggu masa saja terjun sungai bila dedak dah habis....

      Delete
  13. SPRM Mesti Siasat Kesemua Aset Pemimpin DAP yang Mempunyai Kekayaan Luar Biasa
    DAKWAAN terhadap Guan Eng yang bergelar sebagai Ketua Menteri di Pulau Pinang atas tuduhan rasuah beberapa bulan lalu, mengundang seribu satu persoalan yang menuntut tindak balas segera pihak berwajib.

    Sebagai rakyat Malaysia persoalan yang timbul bukan sahaja berkisar kepada jumlah pemilikan harta yang dihasilkan melalui amalan rasuah oleh pemimpin DAP yang lain, Sudah pastinya rakyat Malaysia mahukan SPRM bertindak melakukan siasatan terperinci kepada semua pemimpin chauvanis ini.

    Setiausaha DAP Kuala Lumpur, Lim Lip Eng memetik laporan lidah rasmi UMNO, Utusan Malaysia berkata, pegawai yang diberkas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terbabit didakwa memiliki 31 unit pangsapuri bernilai RM15.5 juta dan kereta mewah.

    Laporan tersebut juga boleh dikaitkan dengan nilai pemilikan harta yang dikumpul oleh kesemua pemimpin DAP yang ada sekarang dimana ada diantaranya memiliki rumah bagaikan istana hanya berjawatan sebagai ADUN dan Ahli Parlimen sahaja.

    Hasil dari manakah yang menjadikan mereka memiliki jutaan ringgit harta dengan barisan kereta mewah ada diantaranya mencapai 9 buah . Perkara ini amat pelik bagi seorang yang berjawatan ahli perlimen.

    Susulan pendedahan itu, katanya, persoalan mengenai harta kekayaan yang dimiliki individu bergelar Ketua menteri dan Exco serta pemimpin bertaraf ADUN – yang mempunyai kuasa lebih tinggi daripada pegawai berkenaan – justeru harus dibangkitkan.

    Kita tertanya-tertanya, berdasarkan penahanan ini, berapa banyak pula rumah banglo dan kereta mewah yang dimiliki pemimpin DAP yang lain yang enggan mengisytiharkan harta mereka walaupun setelah cadangan dibuat oleh mereka dalam pengistiharan harta dibuat.

    Bagaimana pula dengan ADUN dan Ahli Parlimen Pakatan Harapan yang lain? Adakah pihak berkuasa, terutamanya SPRM langsung tidak mahu tahu dan tidak mahu menyiasat hal ini secara terperinci. Rakyat menunggu ketelusan yang menjadi amalan SPRM dalam menyiasat perkara ini.

    Berikutan dakwaan terhadap Guan Eng dalam tuduhan rasuah , sudah pastinya ada rangkaian bawahan yang melibatkan ADUN serta Ahli Parlimen yang lain, DAP seperti yang dilaporkan media, telah mengarahkan semua pegawai di bawah kerajaan Negeri agar mengisytiharkan harta mereka, namun ianya tidak pernah berlaku.

    Mengulas lanjut hal berrkaitan rasuah ini seharusnya Lip Eng yang juga Ahli Parlimen Segambut turut mengistiharkan hartanya dan sumber yang lain sebagai teladan kepada ADUN dan Ahli Parlimen yang lain dan tidak mempersoalkan peristiwa dakwaan SPRM terhadap Guan Eng dan membenarkan satu siasatan dilakukan terhadap amalan rasuah yang dikenakan terhadap Guan Eng.

    Tetapi Lip Eng terus mempersoalkan isu dakwaan tersebut dan mengalihkan isu rasuah ketua menteri dengan isu yang lain. Apakah Lip Eng tidak telus dan percaya dengan dakwaan ini dan akan terus menidakkan kesalahan seorang ketua menteri dalam amalan rasuah yang dilakukan.

    Sementara SPRM gigih menangkap jerung dan mempamerkan kejahatan mereka di dada akhbar, masih ada beberpa malah berpuluh mungkinnya ikan paus yang masih bebas berenang betul-betul di depan mata SPRM yang ada didalam DAP yang rakus dalam amalan rasuah tersembunyi.

    Sebagai contoh, adakah SPRM telah menyiasat berapa banyak aset (dalam dan luar negara) yang dimiliki Guan Eng serta pemimpin DAP yang lain termasuk yang berjawatan ahli parlimen dan ADUN serta konco-konconya?

    SPRM seharusnya terus membuka kertas siasatan terhadap pemilikan harta pemimpin DAP yang lain dan melakukan dakwaan serta menyiasat pemilikan harta yang luar biasa dikalangan pemimpin Pakatan Harapan didalam dan diluar Negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika tak da idea nak tulis, berhenti je....tak yah makangaji buta!!

      Delete
    2. Mcm si bijan yg penakut..kikiki..semua di OSA kan

      Delete
    3. Usul nak istihar harta pun orang politik tolak. SPRM jumpa wang dalam kabinet pun tak boleh mendakwa?
      Nak tahui cube... le buat laporan kat SPRM ? Setakat melalak je.. kat karaoke lebih afdal!!!

      Delete
  14. RAFIZI CIPTA ISU BARU KERANA TERTEKAN VIDEONYA JADI MAINAN TV3
    Dalam keadaan Pakatan Harapan hendak bersatu dan mengejar ke arah itu, tup tup Tv3 asyik mengulang siar video berkenaan Rafizi Ramli membalun Tun Mahathir dan anak nya.



    Hampir setiap malam pasti ada ulang siar video RR lantang memburuk kan Tun Mahathir dan bercerita bagaimana Tun menggunakan kan kuasa untuk perkaya kan anak anak nya.



    Lebih buruk lagi sehingga hari ini Tun Mahathir serta Mukhirz tidak terkata dan kelu lidah terhadap penghinaan RR.



    Malah ada kala nya TV3 menyiarkan juga video Anwar Ibrahim mencaci dan mengutuk Tun M atas perkara yang sama.



    Maka atas sebab ini RR terasa amat tertekan.



    Hendak menyaman TV3 pasti tidak masuk akal kerana TV3 tidak pun memfitnah RR , malah membantu menyebarkan apa yang RR sendiri cakap dalam ceramah.



    Hendak berkata dia berbohong pada video itu hanya akan mencederakan imej nya yang sudah pun hancur, namun jika tidak buat sesuatu imej Tun Mahathir memang akan terus hancur , maka apa kah yang RR harus lakukan?



    Tidak lain dan tidak bukan , mencipta isu baru,



    Kita boleh kata kan isu baru kerana sebelum ini tidak kedengaran pun akan hal ini.



    Tambah menarik isu ciptaan RR konon individu tertentu dapat wang dari UMNO ada lah hasil dari wang 1MDB.



    Itu yang buat menarik nya , kerana apa apa yang hendak di fitnah akan bertambah sensasi jika ada kaitan “1MDB”.



    Sama ada rakyat akan di seret ke alam fantasi lagi sekali , kita belum dapat pasti kan, kerana dengan isu 1MDB mainan Tun Mahathir yang sudah cecah 2 tahun lebih , bukti nya masih belum terlihat lagi.



    Bahkan Tun Mahathir sendiri tidak minat membawa nya ke mahkamah kerana ketakutan akan di “counter sue” kerana fitnah , lalu cukup sekadar mempermain kan rakyat dengan kata kata “saya tidak cukup bukti”.



    Tiada bukti tetapi pergi merata negara bercerita berkeanaan nya.



    Kini rakyat melihat Tun Mahathir pula dalam keadaan “dungu” dan “kelu” kerana tidak dapat menjawap berkenaan serangan RR di TV3.



    Hanya seorang sahaja pasti nya berbohong, sama ada tuduhan RR terhadap Tun M atau pun tuduhan Tun M terhadap 1MDB, rakyat boleh pilih bohong mana satu untuk kenyang kan perut.



    Tetapi jika ramai menyatakan kedua dua RR dan Tun M berbohong pun rasa nya tidak mengejutkan.



    RR ada lah “serial liar” yang sudah di sah kan di mahkamah.



    Kini jelas sekali, isu 1MDB mesti di hidup kan seboleh boleh nya sehingga PRU14.



    Kes konon wang di dapati oleh individu PAS juga datang dari 1MDB , malah jika ayam RR bertelur pun akan cuba di 1MDB kan.



    Begitu lah desperate dan tertekan nya RR.



    Maka ini lah dia sebab nya dia mahu mencipta isu baru kerana mahu alihkan dakwaan dia terhadap Tun Mahathir yang begitu “damaging” kepada Pakatan Harapan.
    Mulut RR sendiri yang celupar , maka ambil lah implikasi nya dan tanggung lah sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. x abis kopipes..blog ameno xlaku..kikiki..en somi odi q7 mane?

      Delete
    2. teruskan kopipes anjing jibby

      Delete
    3. Kerja blog upahan umno hanye nafikan dengan tuduhan fitnah 1 mdb..1 dunia dah tahu siasatan fbi dah jumpa money trail yg masuk akaun najin....najin sendiri tak berani nak cabar fbi...mcai plak mengada2 nafikan dan auta...

      Delete
  15. TAK PERLU PEDULI AHLI PARLIMEN TARAF LONGKANG – RIDHUAN TEE
    Salakan’ Ahli Parlimen pembangkang sewaktu Speaker Dewan Rakyat membenarkan pembentangan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau RUU 355 tidak perlu dipedulikan, kata pendakwah bebas, Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah.

    Beliau ketika dihubungi Ismaweb hari ini mengucapkan tahniah kepada Tan Sri Pandikar Amin kerana memberikan laluan kepada Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi Awang untuk membentangkan RUU355.

    Meskipun ia tidak sempat dibahaskan, namun beliau berkata, ia adalah detik bersejarah yang tidak boleh dipadamkan dalam usaha memartabatkan agama Islam.

    “Biarlah PAN, PKR dan ultra kiasu lain menyalak. Kepada tuan Speaker, yakinlah keputusan anda hari ini akan menjadikan Tuan Speaker dikenang sepanjang hayat.

    “Sebelum ini, saya langsung tidak kisah siapa speaker Dewan Rakyat. Dalam ramai-ramai Speaker setakat ini, belum ada speaker yang boleh menambat hati saya. Pada 6 April 2017, Speaker Dewan Rakyat benar-benar telah membuktikannya,” katanya.

    Mengulas lanjut, Ridhuan Tee berkata, usah terlalu dirisaukan sama ada bukan Islam marah atau tidak kerana hakikatnya mereka yang menentang ini tidak mengendahkan kemarahan Allah swt.

    “Pernahkah kita bertanya Allah marah atau tidak? Yang nyata, ultra kiasu Islam dan bukan Islam tidak pernah kisah Allah marah ke tidak. Paling penting undi. Inilah taraf wakil rakyat longkang. Peringkat rakyat marhaen tidak menjadi masalah langsung, kecuali mereka yang berkepentingan..

    “Pelik sungguh dengan ultra kiasu Islam, bertindak seperti bukan Islam yang memusuhi Islam. Jika masalah teknikal dalam melaksanakan nanti yang akan menimbulkan masalah. Itu bukan bermakna kita bertindak lantang dan kurang ajar, bersekongkolkan dengan musuh Islam untuk membenam Islam.

    “Apa lagi Islam yang tinggal untuk kita hari ini, melainkan mahkamah syariah dan undang-undang berkaitan dengan umat Islam. Hak lain boleh dikatakan semua sudah semakin hilang.

    “Ekonomi tidak dikuasai. Tanah rezab Melayu semakin kehabisan. Wasiat Raja Melayu entah ke mana,” katanya.

    Sambil memberi pujian kepada PAS, beliau mengingatkan, PAS rela hilang undi atau mungkin kehilangan negeri asalkan Islam dapatkan dimartabatkan.

    “Berbanding dengan ultra kiasu lain, undi nombor satu berbanding yang lain. Inilah bezanya antara PAS dengan parti lain.

    “Justeru, marilah kita menginsafi diri. Buangkan politik kepartian sempit dan dendam jauh-jauh. Marilah bersama kita mempertahankan Islam daripada dinodai tangan-tangan jahat ultra kiasu.

    “Harapan saya, bila PRU 14 nanti, UMNO jangan bertanding di Shah Alam, biarkan PAS dan PAN satu lawan satu. Saya nak tengok siapa yang akan terkubur.

    “Jika PRU14 adalah tsunami Islam. saya yakin tertegaklah batu nesan PAN, ultra kiasu Islam yang terlalu kemarukkan undi sehingga sanggup menggadaikan Islam,” tegasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan kopipes..anjing jibby

      Delete
    2. semah albadaki dah panas

      Delete
    3. Boleh bentang jer lah...lulus blm tau...

      Delete
  16. RUU355: SEMALAM DIKECAM DI FACEBOOK, HARI INI DIBELASAH DI TWITTER PULA, RAFIZI TERUK DIKRITIK NETIZEN
    1. Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli (Pandan) dihujani kecaman dan kritikan terhadap tindak tanduknya di Dewan Rakyat pada semalam.

    2. Rafizi muat naik status dalam laman Facebook miliknya semalam bagi meluahkan rasa tidak puas hati kononnya tidak diberi peluang berbahas berkenaan RUU355. Malangnya beliau menerima kecaman pelayar laman sosial itu yang terdiri daripada penyokong tegarnya sendiri.

    3. Rafizi seolah-olah tidak faham tentang apa yang diperkatakan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia bahawa sesi perbahasan RUU355 ditangguhkan pada sesi akan datang. Bukan disekat seperti dakwaannya. Berikut merupakan kecaman dan kritikan yang diterima Rafizi di laman sosial tersebut:

    “Aik…ditangguh kata disekat? YB tak faham bahasa, ke tak boleh nak beza sekat dengan ditangguhkan? YB ada dalam dewan tadi? YB tak tengok ke berapa ramai geng-geng YB diberi laluan untuk mengacau Ahli Parlimen Marang buat pembentangan sehingga lewat hampir 1 jam. Kalau suara YB dan geng-geng disekat, jangan harap speaker nak bagi laluan. Ke YB tidur sebelum pembentangan bermula tadi,” kata pengguna Facebook Mohd. Luqman.

    “Kau (Rafizi) ni memang pemikiran liberal. Semua benda nak dipolitikkan. RUU355 ini untuk umat Islam, tak boleh ke kau sokong? Ke kau ni Islam hanya pada nama? Tak ade pegang hukum hakam Quran. Aku lebih hormat Ahli Parlimen UMNO dalam hal ini berbanding kau yang hanya khadam (kuli) abadi DAP. Dasar pondan tak ade telur,” kata pengguna Facebook Wan Hafizie Wan Harun.

    4. Selain di laman Facebook, hari ini Rafizi sekali lagi dikecam netizen berkenaan status berkenaan. Pengguna Twitter hari ini menggunakan trending hashtag #KecamRafizi untuk ‘membelasah’ beliau.

    5. Ramai pengguna Twitter marah dengan tindakannya yang didakwa berpakat denganLim Kit Siang bagi membantah RUU355. Berikut adalah antara ‘tweet’ pengguna Twitter yang menggunakan #KecamRafizi:

    “Sidang Parlimen ‘Olok-olok’ YB @rafiziramli nak buat tu utk apa? Adakah sebagai propaganda jahat untuk mengelirukan rakyat sebelum tiba waktunya?” kata pengguna Twitter Hafiz Osman.

    “@rafiziramli tau tak #RUU355 sudah lama diwartakan di negara kita dan sudah melalui 2 kali pindaan?”soal pengguna Twitter Marwan Hussein.

    6. Selain itu, ada yang menggesa pengundi di Parlimen Pandan supaya menolak Rafizi kerana mengkhianati agama Islam sebagai agama rasmi Malaysia.
    [01:25, 4/9/2017] +60 12-599 8986: AKHIRNYA HARI INI LIM KIT SIANG MENGAKU MELALUI ROKETKINI BAHAWA RUU355 UMNO TIDAK KENCING PAS

    Lim Kit Siang melahirkan tidak puas hati melalui laman rasmi DAP Roketkini kenapa Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dibenarkan membentangkan usul persendiriannya yang penuh kontroversi di Parlimen hari ini.

    Kata LKS, Hadi sudah beberapa kali sebelum ini diberi ruang oleh pihak kerajaan untuk membentangkan usul yang lebih dikenali sebagai RUU355 itu, namun beberapa kali itu juga memohon untuk menangguhkan pembentangannya.

    Kata LKS lagi, Usul Hadi itu mendapat keistimewaan hari ini apabila pihak kerajaan semalam menangguhkan lima rang undang-undang yang sebelum ini disenaraikan mendahului usul Hadi, setelah Dewan Rakyat terus bersidang sehingga hampir subuh (5:00 pagi) semata-mata untuk memberikan ruang kepada PAS membentang RUU 355 hari ini.

    LKS juga tidak puas hati penjelasan speaker Tan Sri Pandikar Amin yang memaklumkan bahawa kerajaan telah meminta supaya usul Hadi diberikan keutamaan.

    Lebai rasa Lim Kit Siang dan penyokong Pakatan Harapan bengong juga. Sebelum ini dia orang kata UMNO kencing PAS kerana tak nak bentang RUU 355. Tapi bila Kerajaan menaikan usul RUU 355 daripada nombor 13 pada semalam kepada nombor satu hari ini menunjukkan kerajaan tak kencing PAS.

    Lebai rasa penyokong Pakatan Harapan kena kencing oleh pemimpin mereka menolak Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. teruskan kopipes anjing jibby

      Delete
    2. Salakan anjing ameno x kedengaran..usaha lagi

      Delete
    3. Yg hentam tu upahan umno...70 % orang melayu tak ambik kisah pon ruu pas...yg hentam tu buta kenapa3 tahun baru boleh bentang tapi tak tau lagi bila boleh laksana...

      Delete
  17. MAHATHIR BAWA BEBAN TERLALU BANYAK UNTUK NEGARA
    Datuk Seri Dr. Salleh Said Keruak menegaskan pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak boleh dibandingkan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Sebaliknya, Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu berkata, perbandingan epal dengan epal hanya sesuai untuk membezakan Dr Mahathir kepada ramai diktator yang pernah digulingkan olehnya semasa menjadi Perdana Menteri.

    “Beliau membawa bersamanya banyak beban. Ketika menjadi Perdana Menteri, beliau sudah menyingkirkan ramai pemimpin.

    “Jadi membandingkan Perdana Menteri dengan Tun Dr Mahathir hanya menjadi negatif untuk Najib,” katanya menerusi catatan di blog https://sskeruak.blogspot.my/.

    Salleh yang juga Menteri Komunikasi dan Multimedia berkata, media antarabangsa turut menuduh Dr Mahathir membazirkan RM100 bilion wang negara dengan anggaran lebih RM100 bilion mengalami ‘ketirisan’.

    “Ia telah diterbitkan dalam bentuk buku dan merupakan satu lagi legasi beliau,” tambahnya.

    Tegas beliau, pada tahun 1969, Dr Mahathir juga menuduh Perdana Menteri ketika itu, Tunku Abdul Rahman menjadi ‘kekasih Cina’ dan kini membuat dakwaan yang sama terhadap Najib.

    “Pada tahun 2013, Mahathir menuduh Najib mengabaikan orang Melayu dan memenuhi kehendak Cina sedangkan orang Melayu yang menyokong UMNO.

    “Pastinya Najib tidak boleh dibandingkan dengan Mahathir,” ujarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. teruskan kopipes anjing jibby

      Delete
    2. Bila plak salleh dapat dr?...ade mp umno beli dr ...cakap banyak kalo madey ajak debat berani tak?...nasib baik madey rampas sabah ...kalo tidak jangan harap salleh kruak dapat rasa ketua menteri sabah...
      H..

      Delete
    3. Harap Salleh Keluaq ada membaca komen ini .

      Saya cabar dia buktikan pembaziran RM100 billion yang di lakukan olih Mahathir . Kalau dia merujuk kepada tulisan Brian Whitman , saya hendak katakana pada Salleh ... go to hell !

      Delete
  18. JIKA RAKYAT SENANG, PEMBANGKANG JADI SUSAH
    Puak haprak pembangkang tak ada kerja lain selain memburukkan nama negara,semua ini bertujuan untuk memberi persepsi buruk seolah negara ini tidak sesuai untuk pelabur masuk.Hasilnya jika imej dan persepsi buruk berjaya dibangkitkan maka pelabur tidak akan masuk.
    Natijahnya peluang pekerjaan dan perniagaan akan berkurangan ,rakyat pula menjadi mangsa.. anak anak tidak ada pekerjaan .
    Apa yang dilakukan oleh pemimpin nombor satu negara amat tepat.Beliau tidak perlu berpolitiking 24 jam.Sebaliknya menumpukan perkara yang terbaik untuk rakyat Malaysia.
    Pelaburan masuk ke negara ini dalam tempoh tidak sampai setahun telah 357.37 Billion.Satu pencapaian yang tidak pernah dibuat oleh mana mana pemimpin sebelum ini. Tahniah Ds Najib dan kabinet. Pisau percaya rakyat mampu berfikir dengan baik betapa pemimpin BN bukan saja deliver malah membuktikan betapa hasutan dan pembohongan fitnah pembangkang adalah salah !

    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan lawatan rasmi enam hari ke India sebagai sangat berjaya dan melangkaui jangkaan.
    Berucap pada majlis koktel sempena Majlis Makan Malam Gala malam semalam, Najib berkata, Perdana Menteri India, Narendra Modi menganggap Malaysia sebagai kawan dan memberi jaminan akan terus memastikan hubungan ini berada pada tahap tertinggi.
    ‘‘India memberi pengiktirafan kepada kita. Saya yakin hubu­ngan diplomatik Malaysia dan India yang sudah memasuki usia 60 tahun akan berada pada tahap tertinggi,” katanya.

    Dalam pada itu, Perdana Menteri mahu semua memorandum persefahaman (MoU) yang telah ditandatangani diterjemahkan dalam bentuk perjanjian.
    Katanya, syarikat atau usahawan Malaysia yang berjaya memperoleh projek perlu memastikan semua projek berjalan dengan baik bagi menjaga reputasi negara.
    ‘‘Reputasi dan imej kita sudah pasti terjejas jika kita setakat tandatangan MoU tersebut tetapi tidak melaksanakan sebagaimana dijanji,” katanya.
    Kira-kira 200 orang usahawan Malaysia yang mewakili syarikat-syarikat yang terlibat dengan projek atau yang menandatangani MoU hadir dalam majlis itu.
    Lawatan Perdana Menteri yang bermula di Chennai dan berakhir di sini hari ini mencatatkan kejayaan apabila sebanyak 31 MoU bernilai RM162.37 bilion, satu jumlah yang dianggap besar berjaya dimeterai.
    Selain 31 MoU, Malaysia hampir pasti mendapat dua projek infrastruktur yang besar di negeri Rajastan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. teruskan kopipes anjing jibby

      Delete
    2. Tengok lah nanti 162 billion pelaboran india menjadi ke tidak...pelaboran asing lebih 300 billion tapi ringgit tak naik2....

      Delete
    3. Saham pun tak naik naik. Labur kat mana tu?
      300 billion tu bukan RM tapi unit..

      Delete
    4. 20:48 .

      Kau jangan banyak kelentonglah ! You're talking shit here . Show me the breakdown of the 300 billion investment ... as far I am concerned , there is nothing .

      Najib is alike an idiot trying very hard to fool people like me . Till now only figures were mentioned with no physical semblance . Show me the factories , show me the industries ... nothing !

      " Malaysia hampir pasti mendapat dua projek infrastruktur yang besar di negeri Rajashtan ." ... Malaysia ?????

      Will the job be given to the Gomen or companies from Malaysia ?? Both carry different meaning and entity .

      Delete
  19. Lobai2 la ni bukan ambil berat pasal rakyat. Yg mereka sibuk RUU355 yg bukan hudud. Mengkafirkan org yg tak sokong mereka. Kesusahan rakyat dibuat bodo. Harta rakyat harta negara yg dicuri yg akirnya menyusahkan rakyat juga dibuat bodo oleh lobai2.
    Pemimpin yg mcm ni ka yg nak diharapkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana perginya lebuhraya rakyat dan ladang rakyat?

      Delete
  20. Dana 1MDB: Rafizi sahut cabaran Pas

    SHAH ALAM - Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli akan memberi bukti minggu ini berhubung dakwaan beliau sebelum ini yang mengatakan orang rapat dengan pimpinan Pas menerima wang 1Malaysian Development Berhad (1MDB).

    Malah, ujarnya , beliau akan membuat laporan berhubung isu itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada minggu yang sama.

    "Insya-ALLAH minggu ini," katanya kepada Sinar Online hari ini.

    ReplyDelete
  21. Surat terbuka kepada wan azizah ismail.
    Assalaamu'alaikum kak wan.

    Berfikirlah secara rasional dan wajar dalam perjalanan politik kak wan dan suami kak wan, anwar ibrahim, adalah pembuka kata saya dalam tulisan ini.



    Ketahuilah kak wan, kak wan sekarang sedang dalam proses penyisihan dari arena politik negara. Kak wan dan juga nurul izzah, sedang kearah masa depan politik yang suram.

    Kalau dahulu suami kak wan, anwar ibrahim, adalah juara reformasi. Anwar adalah pencetus dan penggerak reformasi. Anawarlah yang memulakan slogan bahawa negara perlu perubahan total.

    Siapa yang menguasai pkr sekarang? Tak lain dari azmin ali. Siapa yang menjadi trompet pkr sekarang? Tak lain dari rafizi ramli. Mereka berdua sekarang bersaing untuk menjadi pemimpin utama pkr. Kak wan sudah mula tersisih dimana suara kak wan sudah mula hilang dan mula tenggelam.

    Pkr adalah satu dari ahli gabungan pakatan harapan. Dan pakatan mendapat ahli baru, ppbm. Ppbm dikuasai dr mahathir walaupun dia bukan president. Ingat kak wan, berdekat sudah anwar dipendam dalam penjara bermula dari pemerintahan dr mahathir. Walau abdullah badawi membebaskan anwar, namun oleh kerana anwar adalah umpama lokomotif bom bagi umno, anwar dikitar semula ke penjara.

    Mampukah kak wan menongkah arus ph sekarang yang bermentorkan dr mahathir dan lim kit siang? Tidak! Kak wan tidak akan mampu.

    Dr mahathir berkata, jika rakyat mahu anwar bebas dia akan lakukan jika ph menang pru14. Kak wan percayakah kata-kata beliau itu? Orang bodoh sahaja akan percaya. Kerana awal-awal dr mahathir berkata dalam politik semua boleh berlaku, kawan akan jadi lawan dan lawan akan jadi kawan. Awalnya dia kawan anwar kemudian jadi lawan. Sekarang dia seolah-olah menjadi kawan, namun jika ph menang pru14 harus anwar akan dijadikan musuh bebuyutan semula.

    Pada hawiwatnya kak wan sudah tidak diperlukan lagi dalam ph mauhupun pkr.

    Apa yang perlu kak wan lakukan sekarang? Keluar pkr, itu sahaja pilihan. Kerana jika tidak, kak wan hanyalah sekadar tempelan kepada pkr. Kak wan bukan lagi ketua pembangkang kerana diganti oleh dr mahathir atau lim kit siang. Kak wan harus memikirkan hala tuju baru. Kemanakah kak wan mahu pergi? Keluar pkr masuk pas? Tidak mungkin rasanya kerana kak wan membenci pas tahap gaban. Menubuhkan parti baru? Sukar rasanya kerana parti baru kak wan nanti akan jadi kera sumbang.

    Dalam ph harapan, anwar adalah umpama surat kabar lama. Isu free anwar hampir terpadam dari kamus politik malaysia.

    Saya percaya, kalau dulu kak wan tak lena tidur kerana memikirkan bagaimana untuk membebaskan anwar, sekrang kak wan lagilah berserabut, berserabut kerana memikirkan suara kak wan mula tidak diperdulikan dalam pakatan pembangkang.

    Demikian perjalanan politik machiavelli yang harus kak wan, juga nurul izzah fikirkan dengan cermat dan mendalam.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Superman Dap kata Dap guna Melayu untuk screw Melayu

      UMNO guna PH untuk sscrew PH



      Delete
    2. depa tak kena screw pon... depa kena hempap dengan 90 jota sampai buta gumbira...

      Delete
  22. Dua Dekad Dia Dizalimi..Siapa Yang Menzalimi? Abdul Hadi ke? Atau Tun Mahathir?
    Dr. Syed Husin Ali me'luncur'kan bukunya "Dua Dekad Dia Dizalimi". Wan Azizah merasmikan perluncuran ini. Sangat sadis dengan nasib Anwar Ibrahim daripada pemimpin nombor dua UMNO kini di penjara.
    Bagaimana polis zaman UMNO yang dipimpin oleh PM yang 'mahazalim' sanggup melepaskan tindakan ketua polis menumbuk TPM semasa itu. Kalau rakya biasa sudah pasti Anwar Ibrahim MATI DALAM LOKAP sebagaimana cerita-cerita terkini yang Zahid Hamidi berdolak dalih.

    Siapa yang memzalimi Anwar Ibrahim 2 dekad ini?

    Abdul Hadi Awang, Presiden PAS ke ataua Tun Mahathir Mohamad penasihat BERSATU? Pertanyaan mudah dan logik ini sukar difahami oleh sesetengah pemimpin PKR. Malah ahli-ahli PKR sendiri menjadi celaru untuk berfikir secara rasional.

    Penyokong PAKATAN HARAPAN pun sama. Mereka tidak tahu siapa sebenarnya musuh mereka selain daripada UMNO.

    Dimana suara REFORMASI? Dimana OTAI-OTAI REFORMASI. Kamu tidur ke? Dia, membisu menjadi kaku setelah begitu hebat 2 Dekad yang lalu?

    REFORMASI di'hijack' oleh Tun Mahathir. Dia masih belum menyatakan kemaafan atas perbuatan FITNAHnya kepada Anwar Ibrahim.

    Wan Azizah, walaupun Presiden PKR tetapi hanya menjadi BONEKA dan tersisih dengan suaminya kerana ada penyangat-penynagat dalam PKR bersama dengan Ketua Penyamum untuk menyamum WANG RAKYAT Selangor yang dikumpulkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim. Mereka ini juga sedang menguasai Suara Reformasi.

    Bodohnya....

    ReplyDelete
  23. Seminar pemikiran ATGNA: Boleh menang RajaLawak
    Assalamualaikum,,, Parti PAN baru saja selesai persembahan Raja Lawak mereka dan sekarang terpulang kepada juri awam untuk menilai.Persembahan yang bertajuk seminar pemikaran ATGNA dijayakan dengan cukup lawak dan berjaya, ada peluang menang Raja Lawak.Punch linenya cukup menarik apabila PAN menyatakan idoelogi partinya ialah kesinambungan kepada ideologi ATNGA.Sebenarnya parti PAN memang suka berkhayal sebagaimana ditonjolkan oleh salah seorang penggemar mereka mengenai lebai malang yang dikatakan sinonim dengan masyarakat melayu.Mereka rupanya lebih gemar berkhayal dari berpijak di bumi nyata apabila cerita rakyat yang memang sinonim dengan cara masyarakat melayu lama berhibur menerusi panggung pelipurlara satu ketika dulu.Lebai malang adalah antara cerita penglipurlara yang sering diolah dan diceritakan oleh Awang Selamat.Kerana gemarnya mereka untuk berkhayal maka timbul pula lawak seminar pemikiran ATGN.

    Juri juri awan seharusnya bijak untuk memberi mereka markah kerana kreativiti mereka mencipta lawak.ATGNA tak pernah jadi pemikirpun, ATGNA adalah ulamak yang banyak berjasa kepada umat Islam semasa hayat beliau, bukan pemikir yang membina apa apa idoelogipun.ATGNA tak pernah ada ideologi kerana apa yang beliau perjuangkan bukan berdasar ideologi tetapi berdasarkan apa yang di perintah oleh ALLAH dan RASULnya.Kerana itu ATGNA tak perlukan ideologi dan tak perlu jadi pemikir kerana semua petunjuk untuk berjuang, petunjuk apa yang boleh dan apa yang tak boleh sudah didokumentasikan dalam Islam.

    ATGNA hanya perlu jadi ulamak untuk merealisasikan semua petunjuk ini.Tapi PAN yang terdiri dari mereka yang pernah bersama ATGNA bijak dan kreatif dalam memutar terbalikkan semua fakta dan kejadian yang melibatkan ATGNA untuk menjadikan ATGNA sebagai pencipta ideologi mereka yang entah apa apa.

    Mana ada ideologi Islam? itu semua lawak. Mana ada pemikiran ATGNA, itu juga lawak......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawatan YDP pun kalah teruk itu pun masih tak tahu malu lagi.
      Kalau jepun dah lama dia bunuh diri.

      Delete
  24. Apabila PH Setongkol Fitnah PAS, Memang biawak hidup kata Tuan Ibrahim
    Berdasarkan sikap dua parti pembangkang di Dewan Rakyat pada Khamis lalu, PAS menegaskan - sekali lagi - bahawa mereka tidak akan menyertai Pakatan Harapan (HARAPAN).

    Dalam kenyataannya hari ini Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata insiden di parlimen itu juga membuktikan dua parti pembangkang - DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH) - umpama biawak hidup.

    "Episod RUU355 juga membuktikan perumpamaan yang digunakan residen PAS (adalah) betul, di mana kedua-dua belah (parti) ibarat biawak hidup. Di satu (pihak) tidak berani membawa, dan satu (pihak lagi) bukan saja menentang, bahkan hak PAS untuk membentangkan RUU355 melalui saluran demokrasi yang sah pun cuba dihalang," katanya.

    Tuan Ibrahim berkata demikian merujuk kepada usaha PAS membawa rang undang-undang persendirian untuk meminda Akta 135 - atau Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 - melalui presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
    Kata Tuan Ibrahim, keputusan PAS untuk tidak menyertai HARAPAN adalah tepat berikutan sikap DAP dan AMANAH yang menentang agenda Islam dibawa PAS, termasuk berkaitan rang undang-undang Akta 355 (RUU355).

    Kini kata bekas pensyarah itu, penentang PAS cuba mengalihkan perhatian dengan mengaitkan parti itu dengan pelbagai tuduhan.

    "Mereka yang kepanasan berikutan pembentangan dan penghujahan cemerlang presiden PAS dan setiausaha agung PAS di parlimen cuba mengalihkan perhatian dengan meletakkan pelbagai tuduhan pada PAS tanpa seurat bukti dan juga bermain saraf untuk melagakan pimpinan PAS," katanya.

    Namun, kata Tuan Ibrahim lagi, "strategi lapuk" itu tidak akan berjaya kerana PAS yang ada hari ini telah menjadi lebih matang dan kukuh ekoran perpecahan pada 2015.

    "Kepada yang membuat tuduhan, laporlah kepada pihak berkuasa seperti polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar tindakan dapat diambil terhadap PAS sekiranya ada. PAS akan memberikan kerjasama sepenuhnya.

    "PAS akan terus mara dan memperkukuhkan parti sebagai blok ketiga," katanya.

    ReplyDelete
  25. RUU 355 adalah dakwah, bersabarlah
    Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali
    Ahli Parlimen Kuala Nerus
    1. RUU 355 adalah bertujuan meningkatkan kadar hukuman kepada kesalahan Syariah yang dibicarakan di Mahkamah Syariah di negeri-negeri khusus untuk umat Islam.



    2. Hukuman sebagai satu proses pendidikan adalah suatu yang rasional bagi seorang pelaku kesalahan yang tidak mampu disekat melakukan kesalahan oleh pendidikan berupa nasihat dan peraturan.

    3. PAS telah membentangkan hujah dan rasional RUU 355 di Dewan Rakyat secara rasmi pada 6hb April 2017 menerusi YB Marang dan YB Kota Bharu. Rakyat dan juga ahli parlimen mempunyai ruang masa yang luas untuk meneliti hujahan sebelum perbahasan dibuka nanti di Dewan Rakyat. Insya Allah lebih ramai yang menentang akan berubah menjadi pendukung apabila dakwah dan penjelasan diperluaskan.

    4. RUU 355 adalah Dakwah. Ia memberi peluang untuk rakyat lebih mengenali Islam dan undang-undang Islam, dan menyedari tanggungjawab memperkasakan Islam dan Mahkamah Syariah di negara ini. Ia adalah dakwah yang besar yang sedang masuk jauh ke sanubari setiap muslim di negara ini dan sedang menembusi pasaran baru ke hati-hati bukan Islam. Dakwah memerlukan masa dan kesabaran.

    5. Namun, penentangan keras oleh ahli parlimen PH di awal usaha pembentangan sehingga lahirnya aksi yang menjengkelkan di Dewan Rakyat seterusnya kenyataan media menolak RUU 355 seusai sidang mengajak rakyat menilai apa sebenarnya rasional penentangan Pakatan Harapan?

    6. Jika RUU 355 dikatakan permainan Umno maka mudah sahaja. Sokonglah RUU 355 pasti berakhirlah permainan Umno.

    7. Jika RUU 355 dikatakan pemecah belah pakatan pembangkang maka mudah sahaja. Sokonglah RUU 355 pasti bersatulah pembangkang.

    8. Jika dibuat alasan kononnya PH mahukan pemerkasaan Mahkamah Syariah yang menyeluruh bukan hanya pemerkasaan kadar hukuman maka mudah sahaja. Bawalah usul baru memperkasakan Mahkamah Syariah dan jangan lupa, sokonglah RUU 355 sekarang.

    9. Jika RUU 355 dikatakan menimbulkan polemik di kalangan rakyat maka mudah sahaja. Hentikanlah polemik dengan PH menyokong RUU 355.

    10. Tapi adakah itu semua alasan sebenar penolakan? Tidak. Mereka tiada alasan dan hujah rasional kerana
    - RUU 355 adalah mengikut perlembagaan.
    - RUU 355 adalah hak orang Islam.
    - RUU 355 tidak melibatkan bukan Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo lobai Q7 yg riak nak sekah kepala mufti perlis tuu..
      ...cabar debat ruu undang2 islam tapi akhirnye bisu seribu bahasa bula cabaran dusambut...baru sedar ruu bukan undang2 islam sebenar

      Delete
    2. Pernah kah nabi dan khalifah2 selepasnya denda umat lslam RM100,000

      Delete
    3. Bro Zack . kemungkinan itu satu cara Najib untuk cari wang ?

      Dulu suroh Ahmad 3.85 Masalan buat promosi GST . GST dah dapat , Ahmad 3.85 pun tutup mulut .... senyap menyepi .

      Delete
  26. Mereka tidak menentang RUU kerana hujah rasional. Mereka menentang kerana sentimen.

    11. Sebenarnya PH menari mengikut tarian DAP yang menentang sebarang usaha pemerkasaan Islam dalam negara ini. ITULAH SEBENARNYA.

    12. Pemerkasaan Islam umpama panah dan petir yang menusuk ke telinga mereka lalu mereka menutup telinga dengan kedua belah tangan kerana ketakutan.

    13. Salah seorang pemimpin pembangkang seumpama orang gila ketakutan atau dirasuk syaitan apabila pembentangan usul mahu dimulakan oleh YB Marang.

    14. Mereka sudah terlupa bahawa memperkasakan Islam adalah hak rakyat Muslim di negara yang meletakkan "Islam Agama Persekutuan" dalam peruntukan perlembagaannya. Mereka terlupa untuk menghormati hak ini.

    15. Mereka cuba melupakan bahawa Mahkamah Syariah adalah mahkamah asal negeri-negeri dalam negara ini.

    16. Mereka cuba melupakan bahawa Islam adalah undang-undang asal Tanah Melayu ini.

    17. Namun, apabila RUU 164 dicadangkan oleh kerajaan mereka berbondong-bondong menyokongnya termasuk oleh Ahli Parlimen Muslim Pakatan harapan. Meskipun RUU itu jelas bertentangan dengan Perlembagaan dan jelas bercanggah dengan akidah muslim.

    18. Malangnya, komponen BN seperti MIC dan MCA juga menari mengikut tarian DAP. Mereka berlumba untuk menunjukkan siapakah lebih anti kepada RUU 355. Mereka mungkin terlupa dengan pengundi muslim dalam Umno yang memenangkan mereka di kerusi parlimen sekarang.

    19. Jika undi menjadi pertaruhan maka RUU 355 menjadi kayu ukur untuk pengundi muslim menilai Pakatan harapan. Usah diharap Islam diperkasakan menerusi Pakatan harapan. Usah berjudi nasib untung rugi Islam. Ia adalah kemusnahan bagi Islam di negara ini.

    20. Keharmonian bernegara ialah apabila hak orang Islam dihormati oleh bukan Islam di negara yang majoriti muslim, di negara yang meletakkan Islam Agama Persekutuan, di negeri-negeri yang agama negerinya adalah Islam dengan Sultan adalah ketua agama.

    21. Tsunami Islam bakal menjadi penentu pada PRU ke-14. Rakyat mendambakan kesatuan muslim atas nama memperkasakan Islam bagi menyelamatkan negara ini daripada kebobrokan akhlak dan penyelewengan dengan alternatifnya adalah ISLAM bukannya sekular atau sosialis.

    Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali
    Ahli Parlimen Kuala Nerus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo Lobai Q7 pon tau mca gerakan mic pon anti islamm...umno tuduh dap jer anti islam

      Anuar muso kena tambah tajuk esei laa..hik4

      Delete
    2. Perkasa ke islam dengan pinda had hukuman ruu 355... Perkasa ke islam 3 tahun jali ke3 baru boleh bentang...tapi anehnye tak boleh lulus...berapa lama lagi kah masa yg lobai perlukan untuk laksanakan pindaan hukuman ruu ni seterusnye islam jadi perkasa

      Delete
    3. Ni ka en somi audi q 7 tu? Tgk muka pun nk muntah..gunakn agama untuk diri..ckp bkn sombong ko ek..siap nk sekeh dr maza tu..pas pis pus

      Delete
  27. RAFIZI "LINTANG PUKANG" JAWAB TUDUHAN TERHADAP PAS!!!
    Hahaha!!! Siapa yang sedang melintang pukang sekarang ni Rafizi oi? Jangan sesuka hati je nak buat tuduhan terhadap orang lain sedangkan diri sendiri pun tengah 'Menggelupor Biawak' tak tentu arah.

    Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin PKR itu hari ini, Si Rafizi tu mendakwa kononnya pemimpin UMNO sedang lintang pukang membuat serangan terhadap dirinya.
    "Saya memerhatikan gelagat pimpinan Umno dan jentera propaganda mereka lintang pukang menyerang saya apabila saya menimbulkan isu dana 1MDB yang dipindahkan dari akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak dan sampai kepada seorang tokoh yang rapat dengan pimpinan PAS," katanya.
    Tapi IRONIKnya ialah apabila Si Rafizi tu tak sebut pulak pasal kecaman yang diterima daripada kepimpinan PAS yang mendakwa Si Rafizi tu hanya sekadar menabur fitnah terhadap parti tersebut.

    Bahkan, Arkitek Propaganda PKR itu juga turut dicabar oleh kepimpinan PAS agar membuat pendedahan serta laporan kepada pihak berkuasa terhadap tuduhan yang dibangkitkan.

    Ketua Penerangan PAS Terengganu tampil mencabar Si Rafizi tu untuk membuktikan tuduhan mengatakan orang rapat dengan pimpinan Pas menerima habuan dana kewangan daripada 1MDB.
    “Dengan menyebut ‘orang yang rapat’ dengan pimpinan Pas sahaja, adakah berkualiti fitnah itu? Jika benar sekalipun ‘rapat’, adakah rakan rapatnya juga terpalit kalau seseorang itu berbuat onar?” soalnya ketika dihubungi Sinar Harian, hari ini.
    Pokok pangkalnya, Si Rafizi tu sekarang ni sedang berada dalam keadaan 'Menggelupor' tak tentu arah selepas dia buat tuduhan terhadap PAS. Jelas, tindakan yang dilakukannya itu telah memakan tuan apabila pelbagai pihak mula memberi tekanan terhadap dirinya!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana 1MDB: Rafizi sahut cabaran Pas

      SHAH ALAM - Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli akan memberi bukti minggu ini berhubung dakwaan beliau sebelum ini yang mengatakan orang rapat dengan pimpinan Pas menerima wang 1Malaysian Development Berhad (1MDB).

      Malah, ujarnya , beliau akan membuat laporan berhubung isu itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada minggu yang sama.

      "Insya-ALLAH minggu ini," katanya kepada Sinar Online hari ini.

      Delete
    2. Susah susah , saya syorkan PAS , Parti Ada Semua saman je si Rafizi tu . Kot kot PAS sudah tak ada teloq ?? Kot kot teloq dah terlepas kat Teresa Kok ??
      Itu lah Teresa Kok tak tunggu Selasa ke , Rabu ke ...terus saman Jamal Jamban !

      Delete
  28. TAHNIAH ORANG SHAH ALAM ANDA PILIH AHLUL PARLIMEN PALING LUARBIASA DALAM DUNIA!
    Siapa tak kenal Khalid Gereja, gelaran yang sangat popular dikalangan penduduk Shah Alam dan kalau google nama dia pun keluar nama Khalid Gereja ni, jangan saman aku tau Khalid, sebab kau memang jenis spesis babi laknatullah yang sudha tak tau apa agam yang kau anuti gamaknya.

    Aku paling tak tahan bilamana minggu lepas dia naik hangin satu badan sebab RUU 355, sekali tengok di apunya naik angin tu mengalahkan MP yang bukan Islam. Suara dia paling lantang dok maki hamun Tan Sri Speaker. Memang sial la dia ni, siapa yang tengok live mesti hati panas tengok perangai si Khalid babi ni.

    Melihat perangai si Khalid ni, memang kita tak hairan la sebab kita tau dari dulu lagi dia ni memang tak menampakkan dia seorang muslim yang baik, cuma aku tak faham sampai sekarang, macamana orang Shah Alam yang terdiri dari majoritinya bangsa Melayu elit boleh pilih manusia low class dan bangkai serupa Khalid Samad ni jadi MP mereka.

    Wow orang Shah Alam! Peace y'all! Muahahahahaha

    Just nak share sikit info yang aku dapat dari orang dalaman PAS, memang dari dulu lagi Nizar Gila dan khalid Gereja memang takde semangat melayu dan Islam. Sebab itu Nizar boleh sanggup jadi anjing Ngeh dan Nga manakala si Khalid sampai sanggup sembah ayam demi nak bodek DAP! Inikah orang yang korang nak jadikan sebagai Ahli Parlimen lagi? Bila korang nak sedar ni wahai orang Shah Alam?

    ReplyDelete
  29. Pas Terengganu cabar Rafizi dedah tuduhan
    MARANG – Ketua Penerangan Pas Terengganu, Mohd Nor Hamzah cabar Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli membuktikan tuduhan mengatakan orang rapat dengan pimpinan Pas menerima wang 1Malaysian Development Berhad (1MDB).

    “Dengan menyebut ‘orang yang rapat’ dengan pimpinan Pas sahaja, adakah berkualiti fitnah itu? Jika benar sekalipun ‘rapat’, adakah rakan rapatnya juga terpalit kalau seseorang itu berbuat onar?” soalnya ketika dihubungi Sinar Harian, hari ini.

    Jika begitu, katanya, Rafizi sepatutnya dipertanggungjawabkan memfitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana beliau sekarang sudah rapat dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dan boleh disabitkan sebagai golongan pembenci Islam kerana rapat dengan DAP.

    “Mungkin boleh kita kata Rafizi jenis tidak amanah suka bawa lari kerusi Parlimen atau Dun kerana rapat dengan ahli Parlimen Amanah yang telah melarikan kerusi Pas secara batil.

    “Fitnah yang rendah kualiti ini juga dikesan kerana dia mahu rakyat menunggu sehingga berminggu-minggu sebelum dia mendedahkan bahagian yang seterusnya.

    “Ini tidak lebih hanya mahukan rakyat terpaku menunggu, dan terus menuduh Pas, agar tumpuan kejayaan membentang pindaan RUU 355 dilupakan rakyat. (Ini) Politik kotor gaya Machiavelli, matlamat menghalalkan cara,” katanya, memetik sumber Sinar Harian Online.

    Adun Bukit Payong itu juga berkata, jika benar Rafizi anak jantan, buktikan segera pertuduhan itu kerana hanya orang kurang akal sahaja membuat tuduhan tanpa bukti kukuh kemudian menyuruh tertuduh membuktikan diri tertuduh tidak bersalah.

    “Sedangkan berbelas tahun PKR melawan tuduhan yang dibawakan bukti-bukti terhadap salah laku Ketua Umum mereka, kini mereka mengubah sistem pembuktian setelah berkawan dengan Tun Dr Mahathir. Sungguh dangkal dan pengecut tindakan memfitnah ini.

    “Jika benar sudah membenci Pas, dengan ada bukti yang jelas, laporkan sahaja kepada pihak berkuasa untuk menyiasat dan mengambil tindakan agar nanti mudah pada PRU, tiada gangguan daripada Pas.

    “Langkah ke Putrajaya kamu akan menjadi lebih mudah. Itu pun jika rakyat memilih kamu kerana gembira dengan mainan politik jijik kamu ini,” katanya.

    Beliau berkata, Pas kini hanya menunggu dengan sabar kedatangan hari penentuan tahaluf iaitu Muktamar Tahunan Pas bakal berlangsung di Kedah nanti.

    Soalnya, Pas sentiasa berbudi tetapi adakah rakan Pas itu akan berbahasa? Atau rakan itu hanya melukut di tepi gantang, kemudiannya mahu menjadi tuan dengan menjadikan Pas budak suruhan, mahu Pas tunduk dan patuh kepada mereka.

    “Islam tidak mengajar untuk mengkhianati rakan, tidak melampau dalam bermusuh tetapi Islam mengajar agar menjaga maruah diri jika dipijak rakan atau musuh,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana 1MDB: Rafizi sahut cabaran Pas

      SHAH ALAM - Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli akan memberi bukti minggu ini berhubung dakwaan beliau sebelum ini yang mengatakan orang rapat dengan pimpinan Pas menerima wang 1Malaysian Development Berhad (1MDB).

      Malah, ujarnya , beliau akan membuat laporan berhubung isu itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada minggu yang sama.

      "Insya-ALLAH minggu ini," katanya kepada Sinar Online hari ini.

      Delete
    2. Anon 21:31
      " Islam tidak mengajar utk mengkhianati rakan ,tidak melampau dalam bermusuh ......."

      Kepala hotak hang termasuk manusia yang bagi statement tu dak gelap . Yang Hadi bilang orang UMNO tu kafir , orang yang menyokong UMNO tu kafir apa ke halnya ???

      Sekarang saya sudah tidak menyokong UMNO , saya bersekongkol dengan DAP , ada ke sudah jatuh murtad ?

      Saya tak pinjam duit kerajaan untuk berniaga macam sorang malaun tu pinjam duit untuk berniaga lembu . Lembu lembu pun sudah habis lari , najis pun tak tinggal . Hutang dah settle ke belum ?

      Delete
  30. Memang sah lah bangang sape yg baca kopi paste yg menjela2 diatas..

    ReplyDelete
  31. NASHARUDIN IS THE ONE RAFIZI IS ACCUSING

    My only question is why is Rafizi so late? Why reveal Nasharudin’s name only later this week when everyone already knew about this story since before the pervious general election. In fact, this story was already ‘hangat’ seven years ago since 2010. Maybe Rafizi knows that the 1MDB issue is already dead so he is trying to give it new life by adding a new dimension to the issue.

    So this is the man who Rafizi is going to finger later this week. Rafizi said he has documentary evidence to prove that Nasharudin did, in fact, receive RM90 million from 1MDB. And the person who gave Rafizi this evidence is Bahri Mohamad Zain, who resigned from the MACC late last yeaR
    Rafizi is acting like this is a new revelation or an exclusive story. Actually this story is seven years old. Furthermore, Saifuddin Abdullah and Saifuddin Nasution had already spoken about this matter before.
    Bahri and Rafizi are going to expose Nasharudin this week

    This story first cropped up when the two Saifuddin’s met up with Nasharudin, together with the late Haron Din, around 2010 to discuss the possibility of setting up a Unity Government. The idea, however, was shot down by both Prime Minister Najib Tun Razak and the PAS President, Abdul Hadi Awang.

    They met again in London in 2013 to reactivate the discussion of the Unity Government between Umno and PAS, which would include PKR this time. The PAS President, Abdul Hadi Awang, however, shot the idea down, yet again — which was why the liberals or moderates ganged up against him in the first place. The ironical thing is Hadi thought that a unity government with only Umno, PKR and PAS is a betrayal to DAP and he did not want to betray DAP.
    Haron Din, together with Nasharudin, met Saifuddin Nasution (PKR) and Saifuddin Abdullah (Umno) in 2013 to discuss a Unity Government with Umno

    What Lim Kit Siang did not realise is that these ‘liberals’ and ‘moderates’ in PAS who he was backing (financially as well) are opposed to Hadi not only because of RUU355 but because Hadi refuses to agree to the Unity Government, which Nasharudin and his gang were trying to set up with Umno. And here was Kit Siang supporting the liberal or moderate group in PAS that was prepared to betray DAP by teaming up with Umno to form an all-Malay-all-Islam government — which would have happened if not because of Hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The above must be written by mca macai. Whether it is late or not for rafizi, it is not the issue. The issue is whether rafizi will expose the facts. Get it? Just like those facts about lembu kondo, get it? MCA is a 5% chinese party, while DAP is representing 95% of the chinese, get it?

      Delete
    2. Tak ade yg tahu pasal 1 mdb sebelum pru13...auta blogger upahan..

      Delete
    3. Betul ke hj hadi tolak idea ug...hadi dan haron din yg arahkan pas perak tubuh ug dengan umno selepas pru 2008...

      Delete
  32. Ustaz Taliban kena serangan jantung. Doakan beliau cepat sembuh.

    ReplyDelete
  33. Melayu rosak kerana UMNO.
    Islam rosak kerana PAS.

    ReplyDelete
    Replies

    1. PH rosak kerana ruu babi

      Delete
    2. Auta macai umno..

      Delete
    3. RUU babi memang mustahil dan tak masuk akal,,,kecuali lah pemimpin pas yang sudah tak siuman berhajat nak bentangkan,dgn kebenaran PM,, Namun yang tak mustahil akan terjadi ialah kerana kuasa dan ahWang,,pas boleh jadi sesat lagi menyesatkan

      Delete
    4. Yg sibuk nak sgt ruubabi ni pencacai mca, mic, gerakan dan BN.

      Delete
  34. Pas dah kepanasan dah , memang betul Pas ada jambatan gantung dgn UMNO sebab tu kepinpimpanan pas mudah mendapat line clear dgn pentas anjuran bersama dgn UMNO, termasuk keluar negara. Tunggu muktamar nanti, samada ada ahli yg berani membakar jambatan itu, agar hj hadi & the gang tidak lagi bersembunyi bersama UMNO kemungkinan akan ditolak pada muktamar oleh ahli yg insaf ,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai37 dah kena warning dengan akar umbi pas dikandang sendiri...akar umbi pas tak mahu lobai yg makan rasuah...jual parti kpd musuh untuk jadi jutawan segera atas nama perpaduan melayu..

      Delete
  35. HAS THERE BEEN ANY WRONGDOINGS BY NAJIB?

    Since the debate had been disallowed, I believe Malaysians missed the opportunity to hear Nazri Aziz explaining some of the burning questions I would have asked. These questions are based on known facts and are not wild accusations or speculations.

    1. For example the Malaysian Attorney General declared that Najib was not guilty of any wrongdoings.

    2. Accordingly all the reports by Bank Negara, Malaysian Anti-Corruption Commission and the Auditor General which were the bases for indicting Najib, were dismissed by him. But they were also put under the Malaysian Official Secrets Act, which means nobody can quote from them even if they had read them.

    3. And Najib declares that he had done nothing wrong.

    4. On the other hand the Singapore prosecutors have found

    i. Yak Yew Chee, former director of Swiss bank BSI, guilty of four criminal charges related to Malaysia’s state investor 1MDB.
    ii. Yvonne Seah Yew Foong, a former BSI private banker, was sentenced to two weeks jail and fined $10,000 becoming the second person convicted in Singapore’s probe into 1Malaysia Development Bhd.
    iii. Former BSI banker Yeo Jiawei was jailed for 30 months for witness tampering in 1MDB scandal.
    iv. Falcon Bank’s ex-Singapore branch manager, Jens Sturzenegger, jailed 28 weeks and fined S$128,000 in 1MDB related scandal.

    5. Also reported by the Straits Times of Singapore is Sturzenegger’s ties with Jho Low (Low Taek Jho) a close friend of Najib, “accused around the world of being at the centre of alleged massive money laundering linked to 1MDB”.

    6. Clearly Singapore finds a lot of things wrong with 1MDB funds and management. But Malaysia’s famous Attorney General declares there is nothing wrong in the operation of 1MDB money. He does not see any need for continued investigations.

    7. It cannot be that 1MDB money flew on its own to Singapore into the hands of the four crooks named. Somebody in Malaysia who managed 1MDB must have sent the money to Singapore. Somebody from 1MDB must have had dealings with the crooked Singapore bankers and the banks involved. Somebody in 1MDB’s management must know about the systematic siphoning of 1MDB money, or abuses of the authority to handle it.

    8. But the A.G., the Malaysian police and 1MDB executives are not interested. The whereabouts of the 1MDB money and the siphoning of a substantial amount of it by various people seems to be of no concern to Malaysian authorities. That billions of Ringgit of 1MDB money have been lost is also of no concern to Malaysian authorities, the 1MDB managers and Najib as the sole authority on 1MDB money and as Prime Minister of the country.

    9. When the BMF money was lost way back in 1981 the Government set up a committee of three, headed by Tan Sri Ahmad Nordin, the Auditor General then, to investigate the management of BMF and the losses, although the money lost was not Government money. A white paper was issued and parliament debated the matter openly. The report was not placed under the Official Secrets Act.

    10. Civil suits against BMF officials were initiated by the Government and extradition began to bring back Lorrain Osman.

    11. The amount lost by BMF was about USD47.5 million (RM118.75 million at the exchange rate in 1980s), a piddling sum compared to the RM42 billion (42 thousand millions) involved in 1MDB scandal. Yet the Government of that time initiated action against the culprits. In the end Lorrain was jailed and others who were implicated punished or fled the country.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 12. In the case of 1MDB and the loss of billions as well as the continued need to pay billions for loans raised by 1MDB, the Attorney General merely said nothing wrong was done and no more investigation needed to be made.

      13. This decision by Tan Sri Dato Apandi b. Hj. Ali, the Attorney General clearly seem to be a cover-up of Najib’s involvement in the losses, the obvious possibility that the DOJ’s allegation that the RM2.6 billion ($681 million) in his bank account came from 1MDB is true.

      14. Najib’s approval must be obtained for all money transactions by 1MDB, according to article 117 in 1MDB’s Articles of Association. Any loss of money by 1MDB must therefore be placed squarely on Najib’s shoulders.

      15. On 3rd June 2015 Bank Negara issued a statement which include the legal provision under which the bank would trigger formal investigations. The provisions are:

      i. When monies for which approvals are given are not used for the purpose indicated in the submission;
      ii. When incorrect or false information are provided in the submission;
      iii. Failure to comply with the conditions in the approval.

      16. If any or all of these rules and regulations are breached then Bank Negara would revoke the approval.

      17. The statement went on to say “with respect to 1MDB, a formal inquiry has commenced to examine any contravention of the Central Bank’s rules and legislation……”.

      18. It seems that Bank Negara did carry out an inquiry on 1MDB for on 28th April 2016, the bank issued the following statement:
      “Following receipt of the consent of the Attorney General today, Bank Negara Malaysia has issued a letter of administrative compound to 1MDB for failure to comply with directions issued under the Financial Services Act, 2013. This includes requirement for 1MDB to repatriate monies remitted abroad following the revocations of the three permissions granted by Bank Negara Malaysia to 1MDB in 2009, 2010 and 2011. 1MDB has also failed to submit evidence and documentation specified by the Bank to justify its liability to fully comply with the repatriation order. 1MDB has been given until 30 May 2016 to pay the compound. The payment of the compound marks the conclusion of the investigation by Bank Negara Malaysia on the contraventions to the rules and regulations of the Central Bank.”

      19. Conclusion of investigation does not mean no action should be taken based on the results of the investigation.

      20. In a news report on 25 May 2016 “1MDB confirms that it has today made payment in full, of the compound, in compliance with the decision of BNM”.

      21. This payment of the compound means that 1MDB does not dispute the correctness of the accusations made by Bank Negara that it is guilty of wrongdoings with regard to the approval of Bank Negara for USD1.83 billion for debt management and restructuring exercises overseas.

      22. Since the Attorney General had given his consent to the action taken by Bank Negara, he himself has clearly admitted that 1MDB was involved in wrongdoings with regard to the approval of Bank Negara.

      Delete
    2. 23. The wrongdoings of 1MDB must be shouldered by Dato Sri Najib because they cannot be done without his approval (article 117 of 1MDB Articles of Association).

      24. How then can the A.G. declare that Najib has committed no wrongdoings when he himself had given his consent to Bank Negara to issue a letter of administrative compound (fine).

      25. According to the law the A.G.’s decision is final. In the courts, appeals are allowed. But alone in this country the A.G. holds indisputable authority. But the fact remains that his decision is contrary to his earlier decision to give Bank Negara consent to compound (fine) 1MDB.

      MONDAY, APRIL 10, 2017
      Soalan-soalan berapi dari Tun M untuk Najib

      Mahathir hari ini terus mendakwa perdana menteri terlibat dalam skandal 1MDB, walaupun Najib menafikan menggunakan dana awam untuk kepentingan peribadi.

      Mahathir juga menegaskan terdapat cubaan menutup skandal itu, yang juga dinafikan kerajaan.

      “Oleh kerana debat tidak dibenarkan, saya percaya rakyat Malaysia hilang peluang untuk mendengar penjelasan Nazri terhadap persoalan penting yang akan bangkitkan.

      “Soalan-soalan ini berdasarkan dakwa yang diketahui dan bukan tuduhan luar atau spekulasi,” katanya.

      Mahathir antaranya membangkitkan pengelasan laporan berkaitan 1MDB yang dikelaskan bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan kes berkaitan 1MDB di mahkamah Singapura yang menyaksikan bekas-bekas pegawai bank disabitkan bersalah.

      Delete
  36. menjenguk komen dari Kuala Nerus
    MCA, MIC adakah telus
    depan kata RUU bagus
    tapi belakang "pergilah mampus"

    kalau Islam nak diperkasa
    bukan hanya kepada akta
    Dalam Islam dikira berdosa
    khazanah negara dibuat harta

    dia berkata keharmonian negara
    hanya tercapai rakyat dibela
    hormati rakyat jangan sengsara
    hakikat kini pemimpinnya cela

    kalau DAP tak suka Islam
    MCA, MIC Islam mendalam?
    Parti komponen RUU tak ngam
    "kata pemutus" UMNO tenggelam

    memperkasakan Islam panah dan petir
    takut tertuju kebatang leher
    PAS dan Umno sedondon mutahir
    adakah wang banyak mengalir..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Rakyat sudah hilang percaya
      Pada Pas dan umno barisan
      Mudah le maksiat bagi yang kaya
      Membayar wang sebagai balasan..

      Orang miskin pula kedalam penjara
      Gara gara tidak dapat membayar denda
      Hidup keluarganya bertambah sengsara
      Senanglah diambil kesempatan keatas janda..

      Betulkah ini hukuman islam
      Hanya kena kepada yang miskin dan yang lemah
      Bukankah agama ini rahmat untuk sekelian alam
      Dimana konsep kesaksamaan dan juga taubah..

      Benar seperti yang dikata tok guru nik aziz
      Hanya Allah yang arif tentang hukuman manusia
      Hukum hudud dan takzir menjadi basis
      Barulah keadilan masyarakat tercapai jua..

      Delete
    2. setidak2 org miskin takut nk buat salah.ada sikit gerun.bila hukuman lebih berat ramai orang akan ada rasa takut nk langgar undng2.ksihan btul org miskin yang berzina bagi denda rm10 aja.besok lusa mst buat lgkan.dinaikkan hukuman supaya martabat undang islam tinggi.cuba jgn berfikir sakular sgt

      Delete
  37. Umum sudah tahu siapa yang dimaksudkan oleh YB Rafizi. Cuma tidak boleh disebut sekarang ini kerana mungkin menjadi bahan bukti mahkamah. Tetapi itu bukan climax.

    Climax sebenar ialah bukan Pas yang akan saman. Tetapi Pas akan kena saman. Tunggu dan lihatlah sendiri.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  39. kesian pemilik blog ni meroyan semacam je salahkan orang

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...