Wednesday, 12 April 2017

HISHAM SEDANG DISEDIAKAN LALUAN, ZAHID MAKIN TERKUIS KE TEPIAN


Perdana Menteri, Najib Razak hari ini mengumumkan perlantikan sepupunya, Hishammuddin Hussein sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri.

Dalam masa yang sama, Hishammuddin akan terus kekal sebagai Menteri Pertahanan.

Kata Najib, perlantikan itu akan membolehkan sepupunya, Hishammuddin itu menjalankan tugas selain daripada tanggungjawab beliau sebagai Menteri Pertahanan.

Tugas apa yang menanti Hishammuddin di Jabatan Perdana Menteri itu?

Apa kemahiran dan kelayakan khusus Hishammuddin yang membuatkan beliau perlu sangat diberi peranan tambahan di Jabatan Perdana Menteri itu?
Selain Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, Jabatan Perdana Menteri sekarang in sudah pun mempunyai sembilan menteri iaitu Jamil Khir Baharom, Shahidan Kassim, Azalina Othman Said, Abdul Rahman Dahlan, Joseph Kurup, Joseph Entulu, Nancy Shukri, Paul Low dan Wee Ka Siong.

Dengan perlantikan Hishammuddin sebagai Menteri Tugas-Tugas Khasnya, kepadatan jumlah menteri di Jabatan Perdan Menteri meningkat kepada 10 orang. 

Dicampur dengan Najib dan Zahid Hamidi, jumlahnya kini menjadi 12 orang.

Woww...meriahnya sehingga boleh ditubuhkan pasukan bolasepak yang pemainnya semua menteri-menteri belaka!!

Apa pun pertimbangan Najib meletakkan sepupunya dengan peranan baru itu, bursa perbualan politik di seluruh negara jelas melihat ia sebagai persediaan dan laluan untuk beliau diberikan jawatan Perdana Menteri dalam waktu yang terdekat ini.

Hakikatnya, tiada keistimewaan langsung untuk Hishammuddin diberikan peranan tambahan itu, selain untuk memberinya laluan mengambil alih tempat Najib.

Jika lulusan guamannya diambil kira, Jabatan Perdana Menteri sudah pun ada Azalina dengan kelulusan yang sama. Kalau dari segi populariti pula, Hishammuddin hanya di tangga ketiga dalam pemilihan Naib Presiden UMNO yang lalu di belakang Zahid Hamidi dan Shafie Apdal, bahkan undi popular Mukhriz Mahathir di tempat keempat lebih tinggi daripadanya.

Dirasakan cukup yakin bantuan Pas akan membolehkan BN terus berkuasa, Najib dipercayai akan mengundurkan diri selepas PRU 14 untuk meredakan ketegangan yang mungkin terus berpanjangan selepas pilihanraya nanti di mana setelah itu Hishammuddin yang dijadikan Perdana Menteri akan berperanan memastikan abang sepupunya itu dapat bersara dengan aman dan tenteram tanpa sebarang gangguan.

Ia sekaligus mengesahkan bahawa Najib tidak mempercayai, jauh sekali meyakini Zahid Hamidi untuk mengambil alih tempatnya dan dengan perlantilkan Hishammuddin sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas yang mungkin disertai dengan beberapa tugas penting selepas ini, peranan Timbalan Perdana Menteri akan perlahan-lahan dikuis ke tepi.

Tidak mustahil dalam pilihanraya akan datang pun, Hishammuddin akan diberi lebih peranan berbanding Zahid Hamidi bagi memperlihatkan prestasi awal kemampuannya sebagai calon pangganti.

Nampaknya Zahid kini bakal menjadi seorang lagi Timbalan Perdana Menteri yang perjalanan politiknya terkandas di pertengahan di tengah jalan dengan cita-cita menjadi Perdana Menteri tidak kesampaian. (ShahbudinHusin 12/04/2017).

134 comments:

  1. Saya sebagai Timbalan Ketua Cawangan UMNO ingin ucapkan tahniah kepada Datuk Hisham. Soal Dato Zahid tidak diberikan tugas khusus tidak menjadi masalah. Apa-apa pun yang penting sekali adalah usaha agar Anwar atau Tun M tidak menjadi PM. Lagi bahaya apabila diberikan jawatan PM kepada Lim Kit Siang. Teruskan Dato Najib mempertahankan UMNO di tanah air tercinta.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak berapa cerdik alumni Newcastle ni ye

      Delete
    2. Alhamdullilah, dgn lantikan ini fokus nya utk BN turun kan harga barang dan nilai ringgit.

      Klu keputusan nya negatif, BN akan ke longkang hatta sape pun bakal PM. Ada aku kesah..///

      Ini Kali lah
      Ubah PM najib
      Simen kan BN Pru 14

      Ini kalilah!!! ///

      Delete
    3. Rafizi Ramli mengucapkan terima kasih kepada Presiden PAS Abdul Hadi Awang kerana mengingatkan beliau mengenai dosa dan pahala. Pada masa yang sama, ahli Parlimen Pandan itu menjelaskan bahawa kerana Allah beliau terdorong untuk mendedahkan kes-kes rasuah.

      "Saya menghormati pandangan Hadi dan itu adalah hak beliau. Saya mengucapkan terima kasih atas peringatan beliau tentang dosa dan pahala.

      "Saya memohon keampunan daripada Allah sepanjang masa," kata Rafizi

      "Malah, ia kerana saya takut kepada Allah daripada segala-galanya," katanya


      Lebai nak tanya semasa dia dedah penyelewengan, salah guna kuasa dan rasuah Tan Sri Khalid Ibrahim dulu kerana Allah juga ke?

      Akhirnya 'merangkak' di mahkamah.. minta maaf dengan Tan Sri Khalid.


      Mereka membuat fitnah 91 helai kerana TS Khalid Ibrahim tak mahu mengikut perancangannya menyerahkan kedudukan MB Selangor kepada Anwar. TS Khalid semasa berjumpa Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan dia tidak mengikut arahan parti kerana ingin selamatkan WANG SELANGOR daripada dipergunakan oleh PKR. (kira macam menyamum juga... spesis Najib juga rupanya)

      Adakah RAFIZI nak menekan PAS semacam menekan Khalid Ibrahim supaya ikut telunjuknya?


      Bagaimana Rafizi nak sorok muka apabila bekas ahli PKR seumur hidup yang dipecat, Badrul Hisham Shaharin menyanggah penafian Rafizi Ramli berhubung isu dana kepada parti daripada seorang individu bernama John Soh dan mendedahkan jutawan itu sebenarnya penyumbang dana terbesar kepada parti pembangkang tersebut.

      Badrul Hisham atau Chegubard mendesak supaya kepimpinan PKR terdahulu dan sedia ada menjelaskan adakah benar sejumlah RM26 juta wang daripada individu itu diberikan kepada parti.

      “Datuk Zaid Ibrahim, Rafizi, Nurul Izzah, Datuk Saifuddin Nasution harus tampil menjelaskan adakah benar John Soh memberikan wang sebegitu banyak dengan jumlah hampir RM26 juta kesemuanya.


      Salahuddin yang pernah berkhidmat sebagai naib presiden PAS berkata, parti itu tidak pernah dimaklumkan mengenai penerimaan dana berkaitan 1MDB seperti didakwa Rafizi Ramli. Kenyataan ini seolah-olah Rafizi kena tampar terus tersungkur.

      Bayangkan sepatutnya ini peluang parti PAN nak perkenakan PAS sebagaimana Rafizi sedang mengasak PAS tetapi kerana memang tak ada bukti Salahudin mengambil jalan bercakap benar kerana buruk padahnya.

      Lebai rasa RAFIZI RAMLI pun butir-butir taik UMNO juga..

      Delete
    4. PKR Selangor menyokong Rang Undang-undang (RUU) persendirian pinda Akta 355 yang dibentangkan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai usaha memartabatkan undang-undang dan institusi Mahkamah Syariah.

      Dalam kenyataannya, Shuhaimi Shafiei berkata penjelasan Hadi dan Datuk Takiyuddin Hassan menghilangkan kegusaran umum bahawa “pindaan itu bukan hudud dan tidak melibatkan orang bukan Islam”.
      “Maka, KEADILAN Selangor ingin sekali lagi menegaskan bahawa RUU 355 ini wajar untuk diberikan sokongan dan perhatian oleh umat Islam dan ianya tidak sama sekali akan menyentuhkan hukuman kepada orang bukan Islam.

      “Bahkan dalam waktu yang sama KEADILAN juga kekal menghormati hak beragama bagi penganut agama yang lain,” kata ketua penerangan PKR negeri dalam satu kenyataan.

      Setiausaha politik menteri besar Selangor itu mahu anggota dan kepimpinan PKR menyokong usaha positif memartabatkan undang-undang syariah dan institusinya seperti diputuskan oleh Majlis Pimpinan Pusat.

      Katanya kenyataan ahli PKR yang bercanggah dengan keputusan kepimpinan pusat adalah “bersifat peribadi” seperti yang dikeluarkan NGO Invoke, yang dipelopori naib presiden Rafizi Ramli.

      Wakil rakyat Sri Muda itu juga berharap ahli parlimen bersikap terbuka mengenai RUU 355 dan menjadikan ia sebagai medan perkongsian ilmu demi memperkasa agenda dan kebaikan rakyat Malaysia.

      “Kita akan lebih di hormati jika saling memahami, tidak emosi dan kekal sederhana dalam menyampaikan pandangan. KEADILAN Selangor berdiri teguh dengan pendirian ini,” katanya

      Delete
    5. Assalamualaikum,,, Akibat terlalu menekan kepada perjuangan rakyat ada parti parti politik yang menjadi sasau dan hilang arah, hilang arah kerana terlalu ingin merampas kuasa dari kerajaan yang sedia ada dan untuk merampas kuasa itu segala usaha mesti digembelingkan untuk menumpaskan UMNO yang dilihat menjadi tunjang utama kerajaan.Kelemahan dan kebobrokan UMNO mesti dilondehkan dan setiap isu yang ada mesti dimanupulasikan untuk mendapat undi.



      Akhirnya, bila PAS mahu menghidupkan budaya politik matang dan sejahtera(BPMS), ianya hanya dilihat dan dakwa sebagai usaha untuk mendapatkan dedak dari UMNO, tak lebih dari itu.Sehubungan dengan itu mereka meneruskan budaya keluar dewan dan budaya mencipta tuduhan tuduhan yang tak masuk akal.Mereka meneruskan budaya tidak produktif wakil wakil rakyat dengan antara lain meneruskan maki hamun dan berteriak serupa budak tadika ketika bersidang di Parlimen.

      BPMS tidak diterima sebaliknya apa jua langkah yang diambil PAS dalam usaha menghidupkan BPMS akan dituduh sebagai cara untuk UG dengan UMNO dan menerima dedak.Sejak dari awal, mereka mengalunkan suara suara pakatan PAS dan UMNO sekalipun PAS sudah TEGASKAN AKAN BEKERJASAMA DALAM HAL HAL UNTUK KEBAIKAN RAKYAT.

      Mereka tak menerima hujah ini sebaliknya buat buat bebal untuk meneruskan tuduhan dedak mereka.Tetapi peliknya, kalau perjuangan mereka untuk menyelamatkan rakyat kenapa mereka mesti membuat tuduhan tuduhan tanpa asas itu kepada PAS, apa mereka ingat perjuangan PAS yang mereka dakwa sudah berubah itu bukan untuk rakyat? PAS memang berubah tetapi perubahan itu bukan dalam soal dasar yang mereka lebih gemar menggunakan istilah ideologi.PAS tak ada ideologi tetapi ada dasar yang tak pernah berubah sejak awal penubuhannya.Kalau hari ini, Arwah Hj.Yusof Rawa, AUFN dan ATGNA masih hidup, mereka tetap bersama PAS kerana BPMS tidak sesekali menjejaskan dasar PAS dan kerana dasar tak pernah berubah maka pemimpinnya tak kira siapa tak akan berganjak untuk terus menjaga PAS.

      PAS akan terus dengan BPMSnya dan akan terus bersama UMNO dalam perkara perkara kebajikan kepada rakyat walaupun parti parti lain yang diketuai oleh DAP terus bebal membuat tuduhan tanpa asas itu. Itu hak mereka, kalau mereka mahu terus bebal dengan sikap mereka dan terus memainkan isu isu tanpa fakta yang jelas, silakan kerana pasti rakyat akan menilainya dan mungkin akan menolaknya apabila tiba masanya.

      Hujah mereka untuk menuduh PAS menerima dedak bagi memastikan pertandingan 3 penjuru yang akan memberi keuntungan kepada UMNO/BN akan dilihat rakyat sebagai hujah bebal kerana PAS masuk bertanding juga untuk menang bukan kerana dedak yang diterima.Realiti yang kelihatan ialah peluang mereka untuk menang akan jadi tipis kalau ada pertandingan 3 penjuru dan akan menjadi lebih tipis kalau mereka terus menerus menuduh terutama dalam isu penangguhan RUU 355 yang sebenarnya tidak ada kena mengena dengan pilihanraya.Tetepi kalau mereka terus mengalunkan lagu ini mungkin rakyat akan muak dengan mereka dan undi untuk mereka akan terus merosot.Perbuatan ini samalah seperti menggali kubur sendiri.

      Kini pilihan di tangan mereka samaada nak terima BPMS atau terus dengan budaya terpekik terlolong dan keluar dewan yang tidak produktif itu!

      Delete
    6. What Lim Kit Siang did not realise is that these ‘liberals’ and ‘moderates’ in PAS who he was backing (financially as well) are opposed to Hadi not only because of RUU355 but because Hadi refuses to agree to the Unity Government, which Nasharudin and his gang were trying to set up with Umno. And here was Kit Siang supporting the liberal or moderate group in PAS that was prepared to betray DAP by teaming up with Umno to form an all-Malay-all-Islam government — which would have happened if not because of Hadi.

      My only question is why is Rafizi so late? Why reveal Nasharudin’s name only later this week when everyone already knew about this story since before the previous general election. In fact, this story was already ‘hangat’ seven years ago since 2010. Maybe Rafizi knows that the 1MDB issue is already dead so he is trying to give it new life by adding a new dimension to the issue.

      Delete
    7. Selepas itu Anwar secara peribadi memanggil saya meminta saya memahami keadaan kerana kononya John Soh punya ‘networking’ tertentu yang sangat diperlukan bagi strategi politik pada ketika itu. Malah selepas teguran saya John Soh secara rasmi dilantik sebagai anggota Biro Politik bagi menghalalkan kehadiran beliau dalam semua mesyuarat parti.

      Tiba – tiba nama Datuk John Soh Chee Wen menjadi sebutan selepas dipetik oleh Raja Petra dalam tulisan terbarunya. Ikuti pendedahan Che’GuBard, SAMM



      John Soh kini sama seperti Anwar Ibrahim iaitu sedang terpenjara. Dia dalam penjara Singapura kerana sedang menghadapi 188 pertuduhan di mana dia disifatkan sebagai mastermind of Singapore’s 2013 penny stock crash. Untuk itu dia juga dinafikan ikat jamin dan ditahan di penjara sementara selesai perbicaraan yang melibatkan nilai hampir $9 billion keseluruhannya.

      Delete
    8. Aku tak berminat nak ulas berkenaan Raja Petra kerana memang lama kredibeliti Petra diragui selepas dia lari ke London (dikhabarkan hidup mewah) yang mana membuat pusingan U selepas membuat kenyataan berkenaan pembunuhan Altantuya.

      Namun Zaid Ibrahim, Rafizi, Nurul Izzah, Saifuddin Nasution harus tampil menjelaskan adakah benar John Soh memberikan wang sebegitu banyak dengan jumlah hampir RM26 juta kesemuanya. Malah Anwar dan Azizah juga perlu tampil kerana dikaitkan menerima dana yang jauh lebih besar dari nama yang disebut sebelumnya.

      Kini John Soh sudah tidak boleh dihubungi kerana dia dalam penjara Singapura.

      Siapa dia John Soh? Jujurnya, saya kenal John Soh secara peribadi. Saya pernah beberapa kali duduk bersama untuk makan tengahari, minum petang dan naik kereta bersama ketika saya menjadi ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR.

      Peranan John Soh pada satu ketika dalam ‘circle Anwar’ amat kuat sehingga dia pernah beberapa kali hadir dan duduk dalam mesyuarat MPP PKR. Perkara ini saya pernah tegur secara terbuka dalam mesyuarat kerana bagi saya MPP ialah medan tertinggi PKR dan seharusnya tidak terbuka kepada kawan – kawan nak hadir suka – suka. Selepas itu Anwar secara peribadi memanggil saya meminta saya memahami keadaan kerana kononya John Soh punya ‘networking’ tertentu yang sangat diperlukan bagi strategi politik pada ketika itu. Malah selepas teguran saya John Soh secara rasmi dilantik sebagai anggota Biro Politik bagi menghalalkan kehadiran beliau dalam semua mesyuarat parti.

      Memang bukan misteri, John Soh menjadi penyumbang kepada PKR. Seingat saya sebahagian besar perbelanjaan menyiapkan pengubahsuaian Ibu Pejabat Parti ketika itu ditanggung John Soh, malah ketika Datuk Salehuddin Hashim menjadi Setiausaha Agung PKR kertas cadangan menyiapkan pejabat PKR negeri seluruh negara diajukan kepada John Soh dan John Soh bersetuju menyumbang dana. Ketika itu imej dan pengurusan perjalanan pengurusan PKR sangat berimej korporat dan sangat baik.

      Ketika Anwar diserang dengan kemunculan Saiful Bukhari , John Soh muncul menenangkan beberapa orang yang dilihat berisiko kepada Anwar termasuk orang yang membawa Saiful masuk bekerja iaitu Rahimi Osman yang sangat kelihatan dijaga oleh John Soh ketika itu.

      Zaid Ibrahim masuk PKR dan dia kemudian rapat dengan kelompok ‘circle Anwar’ sebelah John Soh ini. Namun Anwar punya kerektor yang pelik, Zaid Ibrahim diherokan sehinggalah ketika pemilihan parti 2010 ketika Zaid membuat keputusan melawan Azmin bagi jawatan Timbalan Presiden tiba – tiba Anwar memanggil che’GuBard dan meminta che’GuBard menyokong Azmin konon kerana katanya Zaid Ibrahim sedang dibantu (didanai) oleh orang yang rapat dengan Daim dan Mahathir bagi mengambil alih PKR. Saya berhujah sehingga mengheret nama John Soh, yang mana saya sebut ketika saya mempersoalkan kenapa John Soh hadir dalam mesyuarat majlis tertinggi Anwar sendiri memanggil dan meminta saya yakini bahawa John Soh ikhlas mahu menjatuhkan Bn.

      Delete
    9. Tiba – tiba hanya kerana Zaid melawan Azmin semua jadi salah dan berdosa. Anwar tidak menjawab hujah saya dan mengalihkan kepada perkara lain perbualan ketika itu. Saya tegaskan bahawa John Soh marah kepada Azmin sebab John Soh tahu permainan politik Azmin dan menjadikan Mahathir tempat rujuk dan hubungan baik Azmin dengan pemimpin Umno sejak awal, Anwar tersentak dengan ketegasan saya dan segera menamatkan perbualan di rumah ayahandanya di Kajang ketika itu.

      Tulisan ini juga bertujuan meminta pemimpin – pemimpin hebat dalam PKR untuk sedikit melihat nasib John Soh yang sedang terpenjara di Singapura, dia pernah muncul dan membantu banyak PKR dan sebahagian apa yang kamu perolehi kini adalah usaha dan sumbangan John Soh, kini dia berdepan kesukaran cubalah membantu yang termampu.

      Menerima dana dari orang yang mahu menumbangkan BN itu tidak nampak apa salahnya. Cuma jika jumlahnya sehingga melibatkan puluhan juta seorang maka salahnya ialah kenapa parti masih bergerak dengan perbagai kesusahan khususnya aktivis di peringkat bawah. Celaka jika benar apabila mengenang nasib aktivis yang sangat payah sejak penubuhan parti di peringkat akar umbi. Maka nama yang disebut wajar memberikan penjelasan sebenar bukan sekadar menjawab dengan menyerang Petra semata – mata. Ya pasal Petra kita sudah arif tetapi jangan nafikan sepenuhnya peranan dan sumbangan John Soh. Jelaskan pada akar umbi jika tidak pasti akar umbi kecewa dan kesunggguhan berkorban akan menjadi rendah sebab bagi mereka apa guna berkorban jika di atas penuh kemewahan.akan muncul hujah jika hendak tenaga mereka maka bayarlah dengan setimpal….

      Mungkin cadangan semua nama yang disebut Petra perlu mengajukan saman fitnah juga harus dipertimbang secara serius kerana itu yang dicabar oleh kita ketika Pas dan Hadi berdepan dengan pendedahan menerima dana besar yang terkait Najib.

      Namun sumbangan John Soh tetap berbeza dengan isu Pas mendapat dana ‘gelap’ dari Najib kerana menerima dana dari musuh politik dengan menerima dana dari penyokong sangat – sangat berbeza.

      Untuk rekod tambahan John Soh ini juga merupakan ‘pendana’ yang mengasaskan salah satu portal berita di Malaysia.

      Namun yang kesianya rakyat, terhimpit dengan perbagai kepayahan tetapi ahli politik kiri dan kanan sama sahaja kaki telan sebab itu dari awal saya tegaskan dana politik harus dicatat paling tidak dedah sepenuhnya namun kena ada tatakelola peringkat tertentu parti yang mengesahkan dan meluluskan rekod penerimaan dan perbelanjaan.

      Catatan ini dicoret dalam menjaga adab agar tidak tercatat perkara yang terlalu bersifat dalam ‘kelambu’. Catatan ini hanya bersifat saling mengingatkan bukan menyerang sesiapa.

      Delete
    10. Rupanya yang dimaksudkan oleh Rafizi bersumberkan dari Dato' Bahari bahawa orang yang ada kaitan dengan PAS dan terima dana dari 1MDB ialah Nasharuddin Mat Isa.

      Kalau Nasharuddin yang dimaksudkan Rafizi, silakan selesai dengan Nasharuddin. Kenapa pula nak suruh Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang selaku Presiden PAS jawab?

      Nasharuddin Mat Isa, bekas Timbalan Presiden PAS telah meninggalkan PAS sejak 2013 lagi dan tidak lagi memegang sebarang jawatan dalam parti sejak dari itu walau tak pernah mengistiharkan keluar dari PAS.

      PAS boleh declare bahawa Rafizi telah terkantoi dan kena check mate. Terlebih nafsu dan melulu nak burukkan PAS sehingga terbabas dan memalukan diri sendiri.

      Benar atau tidak Nasharuddin Mat Isa ada terima dana dari 1MDB, biar Nasharuddin sendiri selesai dengan Rafizi. PAS berlepas diri dari sebarang kaitan dalam kes tuduhan ini.

      "Bertaubatlah Rafizi..." sebagaimana saranan Tok Guru.

      Delete
    11. DALAM keadaan orang Islam bergembira RUU355 berjaya dibentangkan dengan hujahan sokongan yang jelas dan mantap di parlimen, mungkin ramai belum sedar situasi yang berbeza berlaku di kalangan pemimpin politik bukan Islam. Rupa-rupanya pemimpin MCA, DAP dan lain-lain berhempas pulas bagi memastikan RUU355 tidak berjaya diluluskan.



      Inilah mungkin antara jawapan sebenar kenapa Speaker menghentikan sesi perbahasan sebaik sahaja dibentang oleh Presiden PAS dan disokong oleh Setiausaha Agung PAS di Dewan Rakyat.

      MCA, DAP dan beberapa lagi parti yang diwakili non-muslim sedang bertarung untuk menjadi hero penghalang RUU355. Anda boleh melihat kenyataan awal yang dikeluarkan oleh Pengerusi Biro Keharmonian Agama MCA, Ti Lian Ker dalam laporan The Star selepas sidang Dewan Tertinggi BN pada 30 Mac lepas, menyatakan bahawa MCA di bawah kepimpinan Loiw Tiong Lai telah mencapai kejayaan apabila berjaya menghalang Umno yang mengetuai BN daripada membawa RUU355 melalui usul kerajaan. Menurut beliau, kejayaan ini menunjukkan bahawa MCA masih kuat dalam memberi tekanan politik dalam BN.

      Beliau turut memperlekeh DAP yang tidak serius menentang RUU355. Selain dari mendakwa bahawa DAP telah membantu PAS meningkatkan kuasa politiknya dalam beberapa PRU lepas, pemimpin MCA itu turut mencabar DAP untuk menyahut seruan mendiang Karpal Singh dan cabaran Lim Kit Siang, untuk keluar dari kerajaan Selangor yang masih diterajui bersama dengan PAS.

      Sejurus selepas sidang parlimen tamat, Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong pula menuduh DAP melalui Pakatan Harapan tidak membantah RUU355. Selain itu beliau menegaskan sekali lagi bahawa MCA konsisten menentang usul tersebut.

      “Walaupun MCA hanya mempunyai 7 ahli Parlimen berbanding DAP 36 orang, dua penyokong kerajaan kami berdiri dan melemparkan soalan terhadap RUU persendirian Hadi.” Kata beliau.

      Kenyataan itu kemudiannya dibidas oleh Naib pengerusi DAP, Teressa Kok, dengan menyifatkan dakwaan Ka Siong sebagai tidak bertanggungjawab dan tidak berasas. Teressa Kok sebaliknya menyatakan bahawa DAP sudah bersedia menyatakan pendirian mereka terhadap RUU 355 ketika perbahasan dan pengundian diadakan. Namun mereka tidak menyangka Speaker akan bertindak menangguhkannya. Teressa Kok turut menuduh MCA bersekongkol dengan Umno bagi membenarkan Presiden PAS membentangkan usul tersebut.

      Delete
    12. “Jika tiada konsensus BN mengenai pembentangan itu, ahli Parlimen MCA sepatutnya keluar dari Parlimen untuk menyuarakan bantahan tegas mereka, tetapi semua ahli Parlimen MCA mendiamkan diri. Serangan panjang Wee terhadap DAP tidak boleh menyembunyikan hakikat MCA gagal menghalang usul membentangkan RUU355, sama ada wujud konsensus BN untuk membenarkannya.” Ujar kok.

      Seorang lagi pemimpin DAP, Tony Pua turut membidas kenyataan Timbalan Presiden MCA itu. Dalam kenyataan yang dimuatnaik di laman Facebook, beliau bersungguh mahu membuktikan bahawa DAP juga berperanan menentang RUU355. Hujahnya adalah Lim Kit Siang dan Gobind Singh yang bangun serta-merta mempersoal sebaik sahaja Speaker membenarkan Presiden PAS membentang. Malah, Tony Pua menjelaskan bahawa mereka telah menyediakan dua pembahas untuk menentang RUU355 iaitu Gobind Singh dan seorang ahli parlimen DAP beragama Islam, Datuk Ariff Sabri.

      Sebelum itu Tony Pua dalam satu rakaman video mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan sanggup menangguh lima usul demi memastikan usul persendirian dari PAS dapat dibentangkan. Beliau mahu menunjukkan betapa kerajaan sangat serius dalam agenda pemerkasaaan mahkamah syariah ini, dengan harapan dapat menakut-nakutkan pengundi bukan Islam.

      Penentangan tidak hanya berlaku dalam parti yang dipimpin oleh bukan Islam sahaja. Malah PKR sebelum itu lagi telah membuat keputusan untuk menolak usul RUU 355. Salah seorang ahli parlimennya, Wong Chen menulis dalam facebook bahawa PKR telah memutuskan untuk meletakkan Rafizi Ramli sebagai pembahas pertama yang akan menolak RUU 355. Sama seperti pemimpin MCA, beliau meletakkan harapan kepada ahli parlimen dari Sabah dan Sarawak untuk menjadi penentang utama dalam undian RUU 355 di parlimen.

      Sikap Speaker menangguh pengundian RUU 355 sangat berasas. Kebimbangan RUU 355 gagal dalam undian boleh berlaku, dengan penentangan hampir keseluruhan ahli parlimen bukan Islam tidak kira kerajaan atau pembangkang, ditambah ahli parlimen dari Sabah dan Sarawak, dan juga sikap sebahagian ahli parlimen Islam yang berpihak kepada mereka. Selain itu, ia mungkin strategi politik parti komponen BN selain Umno dalam menenggelamkan peranan DAP di mata rakyat bukan Islam. Penangguhan ini telah memberi kemenangan terhadap parti komponen BN dalam persaingan mereka dengan DAP bagi menjadi hero penentang RUU355.

      Semua fakta di atas menggambarkan kesungguhan MCA dan DAP, juga PKR dalam menentang RUU 355 demi meraih undi daripada bukan Islam. Ini menandakan bahawa mereka telah berjaya menanamkan persepsi negatif pengundi bukan Islam terhadap RUU355, walaupun telah dijelaskan berulang kali dan berbagai pihak, bahawa RUU 355 langsung tidak melibatkan orang bukan Islam. Kini tugas mereka hanya untuk menjuarai isu RUU 355 melalui penentangan yang bersungguh-sungguh.

      Tepat sebagaimana telahan Presiden PAS bahawa dengan RUU 355 ini, kita akan menghadapi halangan dan kita akan tahu siapa yang menghalang. Dalam ceramah beliau di Rusila, Tuan Guru sekali lagi menyatakan bahawa RUU 355 ibarat batu yang dicampak ke sungai. Disangka tenang, tetapi habis segala buaya, katak, biawak, dan sebagainya timbul serta merta. RUU 355 dapat melondeh semua sikap sebenar penentang usaha memartabatkan agama ini dengan sejelas-jelasnya.

      Delete
    13. Malangnya, ramai tidak menyedari hakikat ini. Ada dalam kalangan orang Islam yang masih bersangka baik kononnya DAP dan PKR tidak menentang RUU355. Mereka masih menganggap tidak ada masalah melakukan kerjasama politik dengan parti-parti di atas, hatta tidak kisah memberikan mereka berkuasa di negara ini walaupun telah jelas sikap mereka terhadap usaha memartabatkan syariat Islam di negara ini.

      Dalam hal ini sepatutnya pemimpin parti-parti politik Islam bersaing dalam menjuarai sokongan terhadap RUU355. Mereka juga perlu menunjukkan bantahan terhadap sekutu masing-masing sama ada dalam BN atau PH dan membela hak orang Islam untuk menaiktaraf kuasa perundangan Islam di negara ini. Malangnya sesetengah ahli politik Islam lebih berminat untuk menjaga kedudukan politik masing-masing sehingga berdiam diri sahaja terhadap kebiadapan rakan-rakan mereka. Umno lebih suka mengutuk DAP dan PKR berbanding rakan parti komponen mereka. PAN dan PKR pula memilih mengkritik MCA dan Gerakan daripada DAP sendiri.
      Setakat ini, hanya PAS yang konsisten mengecam kedua-dua belah pihak tidak kira sama ada dari pembangkang mahupun kerajaan. PAS juga turut mengkritik sikap pemimpin politik beragama Islam lain yang bersikap tidak acuh dalam usaha memartabatkan undang-undang Islam ini. Jelas PAS sehingga kini konsisten dengan perjuangan Islam sejak dahulu dan tidak pernah berkompromi dalam isu-isu melibatkan kepentingan agama tercinta ini

      Delete
    14. Ayu nak bertaubat boleh?

      Delete
    15. PAS semenjak keberadaannya di medan siasah, dakwah dan tarbiah telah menganjurkan pelbagai wacana pemikiran tokoh. Saya sendiri semasa menjadi anggota Dewan Pemuda dan jaringan sivil telah terlibat dengan puluhan penganjuran wacana tokoh-tokoh gerakan Islam yang berjasa menyumbang kebaktian kepada ummah.



      Antaranya wacana memperingati Hasan al-Banna, Sayyid Qutb, Sheikh Ahmad Yasin, Datuk Ustaz Fadhil Mohd Nor, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Ustaz Abu Bakar al-Baqir, Datuk Ustaz Harun Taib, Ustaz Hasan Shukri, Datuk Ustaz Abu Bakar Chik dan tokoh-tokoh yang lain.

      Kajian tentang pemikiran tokoh serta jasa mereka adalah antara program mencanai intelektual, memberdaya keseriusan dalam membina gerakan serta mewujudkan budaya berfikir dan mengkaji. Jarang sekali program wacana tokoh dikritik malah dibuat laporan Polis seperti mana kes penganjuran wacana tokoh, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat oleh PAN minggu ini.

      PAN sebagai parti serpihan PAS cuba memancing perhatian masyarakat dengan mengaitkan perjuangan mereka dengan nuansa perjuangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, walaupun keluarga tuan guru yang berpayung di bawah Yayasan Ni'matillah telah memprotes usaha memanipulasi nama baik almarhum. Laporan polis juga telah dikemukakan oleh anak almarhum, Ustaz Nik Adli Nik Abdul Aziz, namun parti yang dibidankan oleh DAP ini tetap berdegil untuk meneruskan wacana.

      Anak-anak muda Islamis negara ini wajar mengenal siapakah Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beliau seorang yang tegas dengan prinsip Islam, tidak menggadaikan prinsip dengan mudah demi kekuasaan. Pada tahun 1981, Dewan Ulama PAS Pusat yang dipimpin oleh almarhum menolak usaha untuk bertahalluf dengan DAP sehingga hampir berlaku perang dingin dengan Presiden PAS saat itu.

      Jatuh bangun almarhum tetap bersama perjuangan Islam, beliau pulang daripada pemukiman ilmu di Mesir dengan ijazah Sarjana, namun saat ilmuwan lain memilih untuk hidup senang dan bersama pemerintah, beliau memilih PAS sebagai wadah perjuangan. Hatinya hiba melihat tangkapan borong terhadap ulama dan asatizah yang mendokong PAS di Kelantan dibawah ISA. Almarhum memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen Kelantan Hilir pada tahun 1967, mengalahkan wakil parti Perikatan.

      Apabila Muktamar Khas PAS memutuskan harakatul ummah ini menyertai koalisi baru pemuafakatan politik Barisan Nasional pada awal dekad 1970-an, almarhum tetap bersama jamaah tercinta ini, walaupun jiwanya perih dengan kekasaran Umno terhadap PAS melalui tindakan gasar Pemuda tahan lasak Umno.

      Beliau juga teguh bersama jamaah apabila berlaku krisis MB Kelantan pada tahun 1977, walaupun akhirnya tertubuh BERJASA, akibat konflik dalaman PAS. PAS hilang pengkalan kuasanya di Kelantan dalam pilihanraya 1978, almarhum dengan gigih membangunkan kembali kekuatan jamaah dengan menggerakkan jihad pendidikan. Kuliah-kuliah ilmu pagi jumaat di setiap kawasan di tanah serendah sekebun bunga menjadi pemangkin kepada ahli-ahli, menyuntik kembali semangat yang hilang akibat hilang kuasa di Kelantan.

      Delete
    16. 12 tahun kemudian, PAS kembali merengkuh kekuasaan di Kelantan dan beliau memimpin negeri itu dengan motto "membangun bersama Islam". Pembangunan Kelantan diselaraskan dengan acuan Islam sehingga dicemburui oleh lawan. Kekuatan PAS semakin melebar, daripada kawasan pedalaman sehinggalah kawasan elit di kotaraya, pengaruh PAS mewabak dalam dekad 90-an.

      Kelantan menqanunkan Enakmen Jenayah Syariah dan beliau tidak pernah menyembunyikan hasrat itu. Kerajaan Kelantan menjadi model kepada gerakan Islam lain, bagaimana upaya membangunkan pemerintahan.

      PAN harus sedar diri bahawa kewujudan mereka adalah memecahbelahkan kesatuan amal Islami di tanah air ini. Keberadaan mereka ini adalah sebagai jamaah dhirar yang merosakkan aspirasi ummah, bahkan melengahkan kemenangan Islam.

      Almarhum Tuan Guru dalam hayatnya sentiasa menekankan peri pentingnya mengukuhkan wadah ummah ini, mencela perbuatan mewujudkan khutlah mahu pun firqah. Beliau sentiasa mengingatkan para pendokong PAS untuk terus menjayakan cita-cita melihat tertegaknya perundangan Syariah di tanah air ini.
      PAN seperti kontang idea untuk mengenengahkan tokoh atau ikon untuk mereka kaji. Saya mencadangkan pimpinan PAN mengkaji biografi politik Jeneral Murtopo, tokoh TNI (Tentera Nasional Indonesia), bagaimana makar serta strategi melumpuhkan gerakan Islam Indonesia serta gerakan swadaya Islam. Cukuplah memanipulasi sejarah emas Almarhum Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat demi politik sempit kamu! –

      Delete
    17. Oit Budin, apasal ko siarkan Harakah kat sini? Kita worang dah meluat tengok siot. Harakah dah sama level dgn UTUSANG. Tolong delete ya.

      Delete
    18. Banyak copy paste..bukan ada sesiapa baca pun. This blog has been polluted with such thrash ....

      Delete
    19. Betul tu....bang budin oiiii.... tlg laaa delete kopipes yg melalut2 yg pnjg berjela....Xde org baca pon...mnyemak jea adaaa... kang ngn blog2 awk pulak org belahhh....

      Delete
    20. Yuk join Pakatan Mr.Zahid don't waste your time anymore......!!!

      Delete
    21. Mmg tepat pun Utusang msia. Sebab dah usang sangat2 dah...

      Delete
  2. MENTERI TUGAS KHAS BUKAN BARU
    MAMAK PUN DAH PERNAH BUAT DULU
    SO WHAT'S THE PROBLEMS ARE YOU.?
    NAK SPIN DAN FITNAH LA TUUU....!!!

    .....berambus singapork#dap.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN turunkan harga barang dan naik kan nilai ringgit semula///

      # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua losemah
      # tangkap barua najib

      Ini Kali lah
      Kita ubah PM najib
      Kita simen BN Pru 14

      Ini kalilah///

      Delete
    2. Nampak sangat pemakan dedak... Masa Tun menteri tugas khas tak pegang jawatan portfolio kementerian lain...

      Delete
    3. Macai mat singapork ni lembam otak kat lutut

      Delete
    4. Masih byk bajet lagi rupa rupanya kerajaan ni.
      Habis tu yg potong perbelanjaan kerajaan sebanyak 30% tu rupa2nya nak create jawatan tambahan untuk sepupu dia.
      Apa punya kuat punya menipu.
      Apa faedah kpd rakyat????
      Balik balik habis duit negara untuk anak bini dan sepupu tak lupa juga untuk jho low

      Delete
  3. najib dah siap2 untuk perang...he he.....tugas2 khas yang kadang2 timbalan perdana menteri pun tak tahu......

    dah terang lagi bersuloh........

    kasi tibai perompak2 ni......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dan sokong///

      Delete
    2. tugas khas tu kerjanya jaga uncang dedak untuk sedekah pada pengundi pru14.

      Delete
  4. Zahid komedi jawa atau Isham sotong, dua-duanya tak boleh diharap langsung, buat mengabeihkan boreh jo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dan sokong///

      Delete
    2. Dua2 ni bukan ade visi untuk negara bangsa dan agama...visi kemewahan jugak ade..

      Delete
    3. Auwwww...Aaauu...Auwww..Aaauuu..pon...ponnnn...ponnnñnnn.

      Delete
  5. Weiii najib. Hang ingat jawatan2 utama tu keturunan sepupu sepapat hang punya ka.

    Mmg jenis nak menyelamatkan diri.

    Siul kok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dan sokong///

      Delete
  6. Munkin exit Zahid Hamidi sedang di rancang untuk mengisi jawatan Tuan Yang Terutama kerana kedua2 jawatan itu telah lama benar disandang oleh mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabin samitah ko mmg mangkuk hayun, org yg rembat dlm akaun tak payah bayar cukai ke.

      Ni org makan Gaji jgk ko tekan nk byr brim

      Ko mmg lahanat sialan.

      Delete
    2. Apa bulihhh buattttt saya ni makan gazi saja bahhhh..
      Takutttttt bah sayaaaa.
      Nanti kena guring sutung bahhhh

      Delete
  7. aku pun tak sabar nak tunggu umno jatuh lepas tu tak sabar gak nak tengok nasib orang melayu sekoq sekoq nak jadi pengemis di negara sendiri lepas tu baru nak sedar tapi dah lambat jadi lah orang melayu melukut ditepi gantang. orang melayu yang memimpin bangang cam monyet dapat bunga tak tau nak jaga bangsa sendiri yang orang melayu yang menyokong bahlol tak nak pikir ape yang betul ape yang idok. cam lembu cucuk idungje. nasib kau lah melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam dan melayu akan lebih perkasa selepas bijan Dan suami nya di sumbatkan ke penjara sg.buloh.

      Ini Kali lah///

      Delete
    2. Sekarang ni pon majoriti melayu dah jadi melukut tepi guni beras...dah kena cucuk dengan king of cash...najib merompak pon melayu tak kisah..

      Delete
  8. Sekarang ini saya nampak ada perubahan semenjak PAS dan UMNO berbaik-baik.

    Selalunya ada video-video lucah dikeluarkan menjelang pilihanraya. Sekarang ini nampaknya tidak ada. Mungkin belum lagi.

    Setakat ini , hanya sebar fitnah saja.

    Raja Petra setelah disaman oleh Sarawak Report, begitu takut sekali dan minta maaf kepada kepada Sarawak report. Amalan fitnah di England memang tak boleh diterima.

    Kalau di Malaysia, amalan fitnah memang berzaman, semenjak dulu sampai Hang Tuah pun kena fitnah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raja pertra tu raja putar Alam.. Kikiki

      Delete
    2. Raja Berok Mat Yeh!!

      Delete
    3. 17.36 raja monyet nsp

      Delete
  9. Admin delete lah posting kopipes panjang2 dan berulang kali tiap hari....bersihkan sampah yg menyibuk...ini satu sabotaj..kalo dibiarkan makin naik tocang macai bodoo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut admin buat sesuatu....sudah rasa terganggu.....tak seronak untuk berbahas.

      Delete


    2. Setuju dengan cadangan Anon 17.32.
      Saya cadangkan letak syarat setiap komen tidak boleh melebihi 100 perkataan dan tidak boleh menyambung komen berturut-turut.
      Kalau nak buat komen ala cerpen, sila buat blog sendiri.

      Delete
  10. Harap admin dapat delete komen kopipes

    ReplyDelete
  11. Zaman najib la ads jawatan special officer sana special officer Sini.dgn job scope x jelas kecuali.membodek..pengalaman bekerja di glc.la ni special.minister pulak..job scope apa pulak??? Cium bontot najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa 3 menteri pencen yang menjadi utusan khas taraf menteri .

      Kak Ijat Lembu , Ong Kah Ting and Samy Vellu .

      Delete
  12. Sorang samseng kaki pukul.Yang sorang ni pondan.
    Dua2 tak boleh harap jadi future PM.
    Dua2 kaki songlap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua2 kata barang naik ke,ringgit ke longkang..ada aku kesah///

      Macai JASA bodo

      Kikikiki///

      Delete
  13. Tahniah PJ PAS PERAK atas bercita-cita mahu memerintah Malaysia bersama UMNO BN lepas PRU14
    BismillahirRahmanirRahim

    PAS BERSAMA UMNO PRU14

    Status FB Pesuruhjaya PAS Perak telah mengumumkan secara terbuka PAS akan bekerjasama dengan PM Najib 1MDB+GST6% yang mengetuai UMNO sekarang dalam menghadapi pilihanraya umum ke 14 yang akan datang.

    Semoga usaha untuk PAS bersama UMNO secara takut-takut dan sembunyi-sembunyi sebelum ini oleh pemimpin utamanya yang mengelirukan ramai ahli PAS dan pengundi tidak lagi akan berlaku selepas ini dan masing-masing bolehlah membuat pendirian jelas memilih PAKATAN HARAPAN (KEADILAN, AMANAH, DAP dan PPBM) atau UMNO+PAS.

    Selamat membuat keputusan bersama Penyamun Wang Rakyat atau Penentang Penyamun

    Aris Awang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pis pus
      Partai ajaran sesat
      Sesat lg menyesatkan

      Kikiki
      Ini Kali lah///

      Delete
    2. panpinpun
      partimatsabun

      Delete
  14. Sama macam masa Anwar nak ke pecat dulu la. Madey secara tiba-tiba bawak masuk semula Daim ( satu-satu manusia yang Madey percaya dalam hidup dia) dalam jentera pentadbiran negara. Mula-mula sebagai boss MTEN kemudian Menteri Tugas-tugas Khas.

    Walaupun Anwar masa tu Menteri Kewangan dan TPM, tetapi Mahathir lebih percayakan Daim daripada Anwar. Daim report direct kat Madey dan bypass Anwar. Lama-lama Anwar dipinggirkan dan dia seperti tidak ada apa-apa fungsi walaupun dia Menteri Kewangan.

    Dan tak berapa lama lepas tu Anwar dipanggil mengadap PM dan orang yang menyampai berita itu kepada Anwar adalah Daim sendiri. Menunjukkan betapa percayanya Madey kepada Daim untuk menjadi 'malaikat' mencabut nyawa politik Anwar Ibrahim. Anwar diberi kata dua. Resign or be sacked. If you choose the latter, be prepare to face all the consequences. And the rest is history.

    Ini merupakan satu petanda yang tak elok untuk Wak Jahid. Bersedialah wahai Zahid. Simpan semua harta elok-elok di tempat yang selamat. Tempat yang orang sudah nak jumpa. He's a dead man walking now. Hanya menghitung hari.

    ReplyDelete
  15. Ada aku kesah///
    Kikiki

    ReplyDelete
  16. Najib has activated his plan B...the great escape. Hishamuddin the caretaker. To all opposition members, plant your men at all exit points. My info is najib and rosmah may get out from sarawak to undetermined destination....we wait for the drama to unfold.

    The pressure is too much on the upcoming court actions from april onwards by doj, swis n singapore.

    Apandi is talking, so is khalid. Mahathir knows this thats why he came out with article in his blog on 10 and 12 april.....

    ReplyDelete
  17. Disini saya ingin mengucapkan tahniah pada tuan Budin diatas blog tuan yang penuh informasi,pandangan dan ulasan tuan yang makin mendapat perhati dari segenap lapisan.

    Tulisan tuan bukan sahaja dibaca oleh siber trooper Najib tetapi tulisan mereka akan dicopy dan paste ke blog tuan supaya dibaca.Lihat sahaja pada setiap kali posting tuan,sentiasa ada copy dan paste.

    Komen-komen yang makin meningkat, bermakna tulisan tuan amat mendapat perhatian dari cyber trooper Najib dan orang ramai.

    Tahniah pada tuan dan cyber trooper yang singgah menjengok blog tuan.

    ReplyDelete
  18. Aww, awww, tolonglah!!!

    ReplyDelete
  19. Anonymous12 April 2017 at 18:13

    Ignore him. Dia ni ada masaalah otak sikit.

    ReplyDelete
  20. To zahid, leave now whilst you can. If you do not, you have no chance to mitigate when the ship sinks.

    If you choose to remain steadfast, be prepared for the worst.

    Jangan kata orang tak bagi tau...we smell "smoked szlmon"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spt biasa umno dan pas akan mainkan sentimen agama Dan bangsa utk raih undi melayu

      Spt biasa dap jd punching bag

      Spt biasa drama tu di ulang2 dan skrg karikatur nanyang siang pau milik MCA

      Skrip sama je.

      Ini kalilah///

      Delete
    2. Kalau nak cakap english pun jenuh meneran muka pun mcm nak terberak mcm mano nak jadi perdana menteri.

      Delete
  21. Haha. Malaysia sdah d jadikan persis syarikat Sdn Bhd.
    More reasons for us to dump BN irrespective of our races.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno mainkan sentimen bangsa yg DAP partai tajaan singapork.

      Pas main kan sentimen agama dgn RUU 355 nya

      Target org melayu

      Tok Ayh dgn Ayh dpt jota tajaan, anak2 mampus Rega barang melambung dan ringgit jatuh.

      Ada mereka2 kesah///

      Delete
  22. Najip dah bersedia nak cabut lari, Najip dah bersedia nak cabut lari, Najip dah bersedia nak cabut lari, Najip dah bersedia nak cabut lari, Najip dah bersedia nak cabut lari, Najip dah bersedia nak cabut lari, Najip dah bersedia nak cabut lari, Najip dah bersedia nak cabut lari,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lari lahhh oh kuda kuuuuuu...lariiiilahhhh ayuh lariii...kuda ku lari kencang hingga masuk kandang di sg buluh. Oooooooooòoooooo hoho oo

      Delete
  23. Lenyaplah umno..ya allah amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lenyaplah umno dan pas.
      Aminnn....

      Delete
  24. Sebaik saja PRU 14 di umumkan, dan aMOI tidak lagi berkuasa, DOJ akan fail kan saman jenayah terhadap aMOI. Tak percaya?? tunggu dan lihat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa caya lu....insha Allah...

      Delete
    2. Daman DoJ tak laku kat Malaysia... Boleh buat tissue tandas

      Delete
    3. Ha2...bodooh macai...bukan doj nak saman najib ngook...kena main sikit dah gelabah..
      Tun Madey yg akan tsngkap najib...
      Khalid kpn pon berani buat kenyataan siasatan 1 mdb secara menyeluruh dah diserahkan kpd loyar buruk negara...
      Loyar buruk negaravbaru nak arah sprm siapkan laporan siasatan src...dia nafikan tak pernah arah sprm hentikan siasatan
      Dua orang kuat dah ketakutan...dulu ingat king of cash kuat boleh lah berlagak...sekarang dah nampak tanda2 najib akan ditumbangkan..
      Macai tak tahu aper2...hak3.

      .

      Delete
    4. Semua pegawai tinggi yg khianat rakyat....ada hadiah untuk mereka.

      Delete
  25. blog wargamarhaen kene block.. baru syok baca pasal pesuruhjaya ps perak kuar statement kerajaan "perpaduan".. pe citer anon2.. sape2 tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lembu lembu pas dikampung dan felda semua sudah dicucuk hidung. Sama dengan lembu lembu umno.
      Depa bukan ada otak sangat. Apa pemimpin depa cakap semua ikut belaka....
      Nasib....nasib jadi orang melayu...

      Delete
    2. Nasiblah lombu lombu sekularis hamba yahud.

      Delete
    3. Umno idealogi sekular dan bijan pinjam duit yahudi.

      Tak betul ke ///

      Delete
    4. Lembu2 pas dah kena sakit mulut dan kaki dah

      Delete

  26. Tidak ramai rakyat Malaysia tahu pada waktu itu Bank Negara Malaysia adalah kaki judi Forex terbesar di dunia. Rahsia ini timbul hanya pada tahun 1993 apabila Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang, membangkitkan perkara itu di Parlimen. Menteri kemudian Kewangan, Anwar Ibrahim, bagaimanapun, menafikan nya

    Di peringkat antarabangsa, walaupun, cerita ini telah 'berita panas' selama tiga tahun dan pejabat Ketua Audit Negara juga telah menerima banyak maklumat. Jadi mereka mula menyiasat perkara itu lagi.

    P. Kanason, Penolong Ketua Audit Negara, pergi ke London untuk memenuhi Bank pegawai England dan cemas pada apa yang dia ditemui. Bukan sahaja terdapat kesalahan besar dan kerugian, tetapi juga sejumlah besar kerugian ini disembunyikan dan tingkap berpakaian menggunakan kaedah 'kreatif perakaunan.

    Pendek kata, banyak lagi jenayah sedang dilakukan untuk menutup jenayah Forex.

    Selepas mengumpul semua bukti ini, Kanason membawa perkara itu kepada perhatian Jabatan Peguam Negara, jabatan yang memutuskan jika apa-apa jenayah telah dilakukan dan, jika demikian, sama ada untuk mengambil tindakan. Kanason bertemu Ainum Mohamed Saaid yang berkata beliau akan meneliti perkara itu.

    Ainum kemudian membawa perkara itu kepada perhatian 'bos' beliau, Tun Daim Zainuddin, yang bercakap kepada Tun Dr Mahathir Mohamad. Apabila Kanason berjumpa Ainum untuk mendapatkan arahan lanjut, beliau berkata kepadanya: "Orang Atas cakap jangan campur tangan." Arahan itu hanya boleh datang dari Daim yang Ainum pergi berjumpa.

    Kanason telah kecewa dengan sambutan Ainum kerana dia Kanason sangat teliti dalam penyiasatannya di London. Beliau tidak akan membiarkan jenayah tersebutberlaku bagitu sahaja. Kemudian beliau berjumpa dengan Abu Talib Othman, Peguam Negara, untuk mengemukakan kesnya dan menunjukkan kepadanya semua bukti yang telah diperolehnya.

    Abu Talib, Peguam Negara selama lebih daripada sepuluh tahun, sebagai seorang yang sangat teliti. Setelah mengkaji dengan teliti kertas Kanason, Abu Talib berkata bahawa perdagangan Forex adalah ultra-virus kepada Akta Bank Negara. Katanya kepada Kanason beliau akan menulis kepada Bank Negara untuk mendapatkan penjelasan tetapi tiada apa yang berlaku selepas itu. Sama ada surat yang akan muncul semasa pendengaran RCI itu atau sama ada ia akan kekal dikebumikan - atau RCI akan diberitahu surat itu tidak pernah wujud - masih belum dapat disahkan

    Sementara itu, Daim menerima arahan dp Mahathir untuk menyingkirkan Abu Talib sebagai Peguam Negara

    Pada tahun 1994 kerugian menjadi begitu besar tidak lagi boleh disembunyikan . Kit Siang pada masa itu tidak sedar bahawa kerugian adalah adalah sebanyak US $ 10 bilion. Dia fikir ia adalah hanya RM10 bilion atau kurang, mungkin juga hanya RM7-8 bilion. Dan ini adalah kerana kerugian itu disembunyi dan Dewan Rakyat diberitahu bahawa mereka hanya 'kerugian atas kertas'.

    Parlimen juga telah diberitahu bahawa punca bagi kerugian Bank Negara Forex adalah kecuaian Gabenor Bank Negara

    Tetapi menurut Kit Siang, penyebab kerugian itu ialah Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin.

    Sebenarnya Mahathir dan Daim bertanggong berkaitan jenayah ini. Dan Anwar menggantikan Daim sebagai Menteri Kewangan supaya dia boleh membantu menutup jenayah itu.

    Jaafar dan Kanason, yang begitu kecewa kerana mereka mempunyai banyak bukti berkaitan pelaku2 jenayah ini.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada aku kesah ///

      Delete
    2. Bila najib tubuh RCI...auta...najib hanye tubuh panel penyiasat yg tak ade kuasa memanggil individu untuk memberi keterangan..kerja bodoh...tun madey rilaks jer..

      Delete
    3. Anon 20:42 .

      Mana punya akta la lu pakai ??

      Kalau Forex tu di kategorikan sebagai jenayah , ramai dah masuk jail .

      Delete
  27. Hahaha,

    Bijan,why border to find substitute
    If barisan win are not absolute
    No matter who you gonna put
    It will never save your ass, dude..

    In the next general election
    We hope BN lose to the opposition
    Umno leaders will go to extinction
    And u are gonna face your execution..



    ReplyDelete
    Replies
    1. Border itu sempadan,
      bother itu layan,
      minta maaf,salah ejaan..

      Delete
  28. Brader penyokong BN tulis punyalah panjang,

    kalau makan kat gerai, habis mee goreng sepinggan pun tak habis skrol handphone. Tak habis-habis.

    Tulis panjang-panjang ada yang baca ke?

    Cubalah carikan point-point penting dan tulis.

    Kat sekolah ada cikgu ajar buat ringkasan karangan. Cuba bukak semula buku sekolah.

    Macamana nak dapat dedak kalau orang tak baca?

    ReplyDelete
  29. JAWAPAN KEPADA PJ PAS PAHANG DAN MOKHTAR SENIK
    TAK baik ustaz2 berbohong. Skrg zaman IT, bkn boleh tipu. Atau, mmg kedua2 ustaz ni tak menonton sidang ptg tadi kot?

    Bgaimana kita nak tuduh org lain menentang sdgkan nak bahas pun tak boleh, apatah lagi mengundi sokong atau tidak?

    Sepatutnya wakil Pas yg paling lantang mmbantah kputusan Speaker menangguhkan perbahasan kerana ianya akan melambat2kan penguatkuasaan RUU tersebut. Mengapa semua wakil Pas membisu bila Speaker menangguhkan perbahasan sdgkan RUU yg lain seblm ini dibahaskan sampai ke awal 3 pagi? Mngapa bila masuk RUU Akta 355 ianya menjadi tak serius atau tak penting? Kenapa wakil2 Pas tak bersama wakil2 dari PH menuntut Speaker teruskan dgn perbahasan? Cepat bahas, cepat selesai dan semakin dekat utk dilaksanakan. Itu pun kalau kjaan tak kencing lagi.

    Terbukti lebai2 ni tak tau apa2. Yg mereka tahu tuduh org lain atas kelemahan mereka. Sbb itu kita bertambah yakin mmg RUU ini hanya modal politik semata2. Tak bersungguh dan serius. Harap kedua2 ustaz ini tonton balik sidang parlimen ptg tadi dan lihat sendiri siapa yg bersungguh2 mahu bahas.

    Jika benar nak suruh pengundi2 tolak, pas patut tunjuk contoh dulu. Pas wajib tolak dari bkerjasama dgn Dap dan Pkr dlm kjaan Sgor terlebih dahulu. Jgn hipokrit !

    Kedua2 ustaz ini lupa bahawa Umno adalah juara drama ini dan Pas jadi mangsa buli mereka. Benarlah kata2 pemimpin Bn, apa yg berlaku petang semalam memang telah dirancang. Mudahnya lebai makan umpan !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai pas kena mintak maaf kpd semua ahli pas kerana tidak menjalankan amanah dan tanggongjawab..
      Patutlah nsp monyetkan ketua lobai pas...

      Delete
    2. Kikiki.. Sumer wayang BN

      Mainkan sentimen agama dan bangsa utk raih undi melayu

      Game ni lama dh Kita tahu

      Tp ini kali situasi lain, game tu akan makan diri.

      Nanyang siang pau tu milik dap ke??? Tp milik MCA..

      Kikikiki bodoh piang///

      Delete
    3. Lobai pas pun kaki kebas jugak

      Delete
  30. Kepada blogger 6%, kalau blog anda sudah tidak laku, jangan lah hijack blog tuan sahabuddin semacam "memaksa" orang baca article copy/paste dari blog anda. Tidak tahu malu ke wahai mr 6%?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bloger 6% dah xde cara nak serang TM@Pakatan Harapan.Tumpanglah blog shabudin ni.Harap harap adalah yang nak baca dan termakan..
      Blog sendiri xde orang nak baca.
      buat malu jer

      Delete
    2. Iptv server menyamar penyokong tun madey/PH?...ha4...senang jer nak tangkap macai umno bodoo...kerana tun madey kata tinggal yg bodoo2 jer dlm umno...betol tak?...hik4

      Delete
  31. Bro Perak Man, Bijan confident betul
    kalau sepupu naik semua boleh control
    segala salahlaku boleh sumbat dalam botol
    campak dalam laut harap harap tidak timbul

    kalau mahu masak, asam jawa sama sotong
    sotong mesti banyak, rasa sedap tokey untung
    bisnes mahu terus, itu sotong mesti sokong
    asam jawa buang, takde rasa sudah kosong

    siapa nak tolong selain sepupu
    lain naik aku tak setuju
    kalau sepupu coverlah tipu
    kau kata sotong? kerjanya laju!

    walau siapa pun diletak
    rakyat fikir ada otak
    wang negara dia lantak
    lantik sepupu orang taknak

    pendedak Singapork tulis panjang
    sekali lalu orang pandang
    nak baca orang tak senang
    sebab dia nang butinang..!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Wak simen gelak kikiki
      Kadang gelak kuikuikui
      Kalo yang duduk unit maki
      Tentu nang butinang kui butikui..

      Betul seperti komen mali muyung
      Depa ingat malaysia ni sendirian berhad
      Ganti sepupu sotong untuk menolong
      Kalo tidak pasti ditanam di liang lahad..

      Jika nak sedap masak sotong
      Takde asam jawa gantilah cuka
      Itu sepupu gembira melolong
      Kesian, itu timbalan sedih berduka..


      Delete
    2. Wak simen mc hari ni dia sakit perut berak berak akibat makan dedak yg dah expired.

      Delete
    3. Wak simen dah mulai terasa 'BAHANG SOLAT HAJAT RAKYAT MALAYSIA UNTUK KUMPULAN PENGKHIANAT RAKYAT'

      Sakit perut ya wak?....ubat kat kedai banyak!!!

      Delete
  32. AMOS LEE REMAJA BERANI SINGAPURA
    DI HALAU OLEH KRONI LEE KWAN YEW
    DIMALAYSIA BARUA SINGAPURA BERKERJA
    MAMAK & JDIN d'KUDAKAN TUNGGANG LAJU

    REMAJA AMOS LEE PEMBRONTAK SINGAPURA
    ANGKARA DOKTRIN LEE KWAN YEW CELAKA
    SUPER KIASU KRONI DAN NEPOTISMA D'DUNIA
    SABOTAJ MALAYSIA MELALUI BARUA2 NYA.....

    .... BERAMBUS SINGAPORK@DAP.......

    ReplyDelete
  33. Mat singapork ulangtayang ceriter murahan yg tak laku...
    F1 singapork untung besar...F1 najib rugi tiap tahun...tak de yg nak nengok...najib dan mat singapork boddooo ...cian ko mat singapork...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat singapork sekolah sampai darjah 6 saja.

      Delete
  34. PAS kata pandangan Dr.MAZA mengelirukan umat islam tentang RUU355. Nah ini jawapan nya...

    "Tahukah kamu apakah yang mengelirukan itu?

    Yang mengelirukan itu ialah apabila dahulu parti anda mengkafirkan orang yang berbeza parti sehingga ada yang bercerai berai, tidak makan makanan sembelihan, solat dua imam, bahkan sehingga ada yang mati terkorban kononnya syahid menentang berbeza parti.

    Kemudian, hari ini semuanya sudah berbeza. Padahal parti yang dikafirkan itu tetap sama, bahkan sebahagian besar pemimpin juga tetap sama.


    Yang mengelirukan ialah apabila parti anda menyebut ‘perlembagaan kita adalah perlembagaan penjajah, kafir dan jahiliah.

    Kemudian hari ini anda menyebut kita menjunjung dan menghormati perlembagaan.

    Betapa ramai yang telah menjadi korban oleh fatwa dan amanat parti anda itu?!

    Yang mengelirukan ialah ketika anda berbaik dengan parti tertentu anda memberi seribu dalil kelebihan parti-parti tersebut. Kemudian apabila anda bertelagah anda menjadikan mereka munafik, keluar jamaah Islam mati jahiliah, musuh Islam dan sebagainya.

    Yang mengelirukan itu ialah apabila ketika anda memenangi beberapa negeri dahulu anda menyatakan hudud bukan keutamaan.

    Bahkan anda menyatakan ‘selesai masalah pengangguran dulu baru hudud’.

    Kemudian anda menyatakan sesat, liberal ataupun anti-Islam sesiapa yang mengungkapkan hal yang sama.

    Anda yang menuduh orang itu dan ini murtad, kemudian anda ingin buat undang-undang murtad?!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. MAZA tak pernah kafirkan orang.

      Delete
  35. Mister Berambus Mr Singapork
    Setiap saat mahu berkokok
    Bagi komen tarafnya goblok
    Memang jahat niatnya bengkok

    Dia selalu sebut barua
    Sebab umno ramai dah keluar
    Menteri umno terlondeh seluar
    Nampak spender size kelawar

    Pada Singapore dikata nista
    Konon tempat DAP bermula
    Pemimpin Melayu songlap berjuta
    Mereka ini Umno semua

    Bikin malu pada Perak Man
    Inikah hasil pantun Wak simen
    Tunggang langgang dah keluar line
    Nak bagi markah "sorry,aiseymen"

    Dia sokong pemberontak Singapura
    Ini tanda manusia tak guna
    Nampak sifat berpura pura
    Busy body akal dimana?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow hebat bro perak man...
      Bedebab jatuh atas muka mat singapork..
      tersembam muka mat singapork atas tahik najin..

      Delete
    2. Oooo...mat singapork yg bodoo sombong kuat Auta tuuu....ooo kenal2....

      Delete
    3. Hahaha...terbaik bro fan tun..

      Wak simen hendak berpantun
      Tapi isinya penuh cerca dan nista
      Seni dan adab tak reti diadun
      Merosakkan khazanah bahasa melayu kita..

      Wak simen ni juga spesis parasit
      Makan tanggung beraknya cangkung
      He always like to talk shit
      Dibalun bro fan tun, dah panas punggong..

      Tak abis2 dengan rasisnya
      Cukup benci pada kaum cina
      Yang peliknya melayu pun dia hina
      Tak paham aku, apa kejadah motifnya..

      Delete
    4. Wak simen dilaporkan telah meninggal dunia.

      Delete
  36. BARUA KEPANASAN D'KAIT SINGAPORK@DAP
    PENSABOTAJ NEGARA ISLAM DAN EKONOMI
    LEE KWAN YEW CELAKA BERSAMA KRONI
    BARUANYA DI MALAYSIA KELAM KABUT KINI

    BILA DISEBUT LEE KWAN YEW CELAKA
    RIUH RENDAH BARUANYA DISINI
    PRU14 TIBA DAN BAKAL MENJELMA
    SEMUA BARUA CELAKA LEE KWAN YEW AKAN MATI

    ... BERAMBUS SINGAPORK@DAP. .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki singapork jahat ye
      Bijan rembat duit dgn kerjasama singapork la ngok

      Bijan tu agen Singapork lama dah !!!

      Ini Kali lah.

      # tangkap barua singapork

      Kikiki

      Delete
    2. Mat singapork tu ah kua singapore

      Delete
    3. Anon 00:51 .

      Itulah yang saya mushkilkan . Dari mula sampailah kesaat ini si mangkok hayun tu bilang barua Singapork .

      Dia tidak sedar yang barua tu Najib .!

      Jambatan bengkok tak nak di teruskan kerana bantahan Singapore .

      Stesen Tanjung Pagar bagi kat Singapore .

      Delete
  37. Mr Singapork wakil komunis
    Ke negeri China dia mengemis
    Ekonomi negara dia dah finish
    Konon beragama? Serbannya hamis

    Kita tak sokong dikata sesat
    Orang dia sokong sah pengkhianat
    Banyak negara sudah siasat
    Nak lari kemana nanti penat

    Kita dituduh barua Kuan Yew
    Dia pulak barua Melayu
    Melayu umno yang sudah layu
    Mister Singapork sahlah kayu

    Cina Singapore konon dibenci
    Sama jugak dengan DAP
    Kewangan negara dah banyak rugi
    Pemimpin umno yang jadi pencuri

    Konon Pakatan ketuanya DAP
    Tak tentu benda yg belum jadi
    Yang pasti MCA, umno dibuli
    Ditengking sikit, RUU tak jadi..!








    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat singapork hidung panjang telinga pun panjang tapi ekoq pendek. Berjalan pun nampak pungkoq. Kaki sondol tu.

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Mat singapork, barua melayu
      Tak habis2 sebut lee kuan yew
      Bukankah itu semua sejarah yang lalu
      Adakah Mat singapork tinggal dizaman batu..

      Siapa sebenar barua singapork
      Mestilah penyokong bijan yang bongok
      Nilai ringgit berbanding dollar singapore dah jatuh teruk
      Itulah kepandaian ekonomi pemimpin umngok yang disokong oleh mat singapork..

      Mungkin kebodohan itu berjangkit
      Jika tidak menggunakan akal
      Mungkin mat singapork ni sakit
      Bukan badan tetapi mental..



      Delete
  38. Kongsian baik., baca hazam dgn ikhlas lah saudaraku.
    Moga Melayu (El Areybey Wa Nabey) dpt baliklah ke pangkal jalan

    KHAWARIJ

    Oleh : Dr MAZA

    Dalam sejarah pertelingkahan umat Islam kelompok yang paling kuat dan awal menggunakan isu agama untuk mengkafirkan orang Islam yang tidak sejamaah ataupun sekumpulan ataupun separti ialah Puak Khawarij.

    Kelompok ini Nabi s.a.w sifatkan seperti berikut:

    “..Seseorang kamu akan merasa lekeh solatnya dibandingkan solat mereka, merasa lekeh puasanya dibandingkan puasa mereka. Mereka membaca al-Quran, namun al-Quran itu tidak melebih halkum mereka. Mereka tersasar keluar dari agama seperti anak panah tersasar dari sasarannya..”

    (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

    Inilah Khawarij yang kelihatan hebat dalam ibadah dan pidato agama mereka dengan menggunakan nas-nas al-Quran.

    Mereka mengkafirkan orang Islam yang melakukan maksiat, juga mengkafirkan orang Islam yang tidak mengikut kumpulan mereka.

    *Dalam konteks hari ini mereka melabelkan sesiapa yang tidak menyertai jamaah ataupun kumpulan ataupun organisasi mereka sebagai anti-Islam.*

    Puak Khawarij ini mengangkat slogan:

    “Tidak ada hukum melainkan hukum Allah”.

    Slogan yang kelihatannya berteraskan al-Quran, tetapi dengan tujuan yang buruk. Kata Saidina Saidina ‘Ali bin Abi Talib kepada mereka:

    “Satu slogan yang benar, tetapi dengan tujuan yang batil”.

    (Al-Khatib al-Baghdadi, Tarikh Baghdad, 304/10, Beirut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah).

    Dengan slogan al-Quran

    “Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka mereka itu orang-orang yang kafir”
    (Surah al-Maidah, ayat 44),

    maka mereka melancarkan kempen mengkafirkan dan memerangi orang Islam ataupun menganggap anti hukum Allah sesiapa yang tidak menyertai mereka.

    Atas andaian yang tipis maka dengan mudah seseorang dijatuhkan hukuman murtad dan kafir ataupun musuh Islam.

    Hasilnya, pertumpahan yang dahsyat berlaku pada zaman pemerintahan Saidiyyidina ‘Ali bin ‘Abi Talib.

    Selepas zaman ‘Ali pun, pemikiran Khawarij meresap ke dalam berbagai kumpulan dan organisasi. Hasilnya, kita mendengar isu kafir mengkafir muncul di pelbagai zaman dan tempat di seluruh pelusuk dunia Islam.

    Pada zahirnya puak ini berwajah agama, namun pada hakikatnya Nabi s.a.w menyebut tentang mereka:

    “Mereka itu berucap dengan ucapan sebaik-baik makhluk. Mereka tersasar keluar dari Islam seperti anak panah tersasar dari sasarannya. Iman mereka tidak melebihi halkum mereka.”
    (Riwayat al-Bukhari).

    Demikian getirnya kelompok ini. Sekalipun dengan ungkapan dan nas agama di mulut mereka, namun mereka tersasar daripada Islam yang sebenar.

    Dengan ini menyedarkan kita semua, di samping kita bersangka baik kepada golongan yang menzahirkan ciri-ciri agama, kita sayangkan mereka dan menghormati mereka, namun kita juga mestilah berhati-hati dengan tindakan setiap individu dan kumpulan.

    Janganlah penampilan zahir menyebabkan kita membuta mata atau memandulkan akal dari membuat penilaian yang matang dan seimbang. Apa yang baik kita kata baik, apa yang salah tetap dinilai salah tanpa mengira dari mana dan siapa kesalahan itu datang.

    Namun jika golongan tertentu menzahirkan ciri-ciri agama dan memegang prinsip agama dalam seluruh perjalanan mereka, maka merekalah golongan yang kita cinta dan kita bela dengan sepenuhnya.

    Sebaliknya, jika kempen mereka ialah kepada menghukum, menuduh sesat dan melebel orang lain sebagai musuh Islam ataupun anti Islam atas perbezaan pandangan dengan mereka dalam slogan 'melaksanakan hukum Islam ala mereka', maka mereka merupakan dari benih khawarij.

    Dr Maza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu kupasan yang sangat bernas. PAS dan umno adalah yang dr maza coba rujuk di sini

      Delete
  39. Maaf,,, saya terlepaskan pandang,,,,khabar nya ada pak lebai telah di monyetkan,,,,siapa kah gerangannya yang bertuah mendapat gelaran tersebut,,,Mohon Wak simen,,,alumni Newcastle University dan alumni University Idongo ,,,,tulis panjang2 sikit tentang baiodata dan pengalaman hok yang menerima gelaran tersebut,,,TQVM

    ReplyDelete
  40. Ini nak bagi pembetulan kepada kesilapan Mat Singapork,

    Barua Lee Hsien Long, bukan barua Lee Kuan Yew,

    Lee Kuan Yew dan mati lama dah.

    Mana boleh jadi barua pada hantu.

    Nak propaganda pun kena betul-betul.

    Kalau tulis macam ini, memang tak layak untuk dapat dedak.

    ReplyDelete
  41. SEBUT JER BARUA LEE KWAN YEW MELONCAT GILA
    PTOPANGANDA BARUA SINGAPORK@DAP MULA MENGENA
    APA LAGI YANG DI MALAYSIA BARUA BERADA
    KELAM KABUT BILA DITUDUH LEE KWAN YEW CELAKA.....

    ..... BERAMBUS BARUA LEE KWAN YEW SINGAPORK@DAP. ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 530, contoh tulusan yg melambangkan seorang ANAK BUTIR TAEK LOW, lengkap Jus Kingcin Lobai bengap.
      Seorang Happy meal yg belum capai ciri minima utk berhujah dblog Tn Budin.
      Kesian, nyata dia tidak nampak kekurangan sendiri.

      Delete


  42. KUALA LUMPUR - Masyarakat Felda perlu bersyukur dengan apa yang dinikmati selama ini serta tidak melupakan asal-usul mereka, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Beliau berkata, perkara itu penting supaya mereka sentiasa mengingati kesilapan yang pernah dilakukan dan tidak mengulanginya walaupun kini memperoleh kehidupan yang lebih baik.

    "Masalah sekarang adalah generasi muda yang lahir, dah cukup mewah, pendapatan banyak. Mereka kena ingat dari mana datangnya kesenangan itu...daripada pengorbanan ibu bapa mereka.

    "Jika mereka sedar perkara ini, saya yakin mereka akan jadi orang yang tahu bersyukur, tahu mengenang budi dan berterima kasih," katanya ketika berucap pada Majlis Bersama Negarawan Ulung anjuran Felda di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, hari ini.

    Isteri beliau, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad turut hadir pada majlis yang disertai lebih 3,000 masyarakat Felda itu.

    Pada masa ini terdapat 112,635 peneroka Felda di seluruh negara.

    Mahathir berkata, asal-usul penubuhan Felda sebenarnya adalah untuk memberi peluang kepada orang Melayu memperoleh pendapatan melalui kerja-kerja pembukaan ladang bagi penanaman getah dan kelapa sawit.

    Beliau berkata, masyarakat Felda bernasib baik kerana pemimpin yang diberi kuasa oleh penjajah selepas pilihan raya 1955 begitu prihatin untuk membantu orang Melayu yang ramai menganggur pada masa itu.

    "Jangan angkuh kerana akhirnya kita akan jatuh. Sebaliknya bersyukur dan merendah diri barulah kita akan berjaya dan hidup dengan cara yang lebih baik," katanya.

    Mahathir berkata, masyarakat Felda juga perlu tahu membalas budi pihak-pihak yang telah membantu mereka mengecapi kesenangan hari ini sama ada secara langsung atau tidak.

    Dalam pada itu, beliau juga berkata golongan itu juga perlu rasional dalam membuat keputusan dan tidak mengikut perasaan atau terpengaruh dengan dakyah mana-mana pihak yang cuba merosakkan Felda.


    18 FEBRUARI 2013

    ReplyDelete
  43. The GREAT ESCAPE is about to begin. Please check out at all exit points for stealth movement.....

    ReplyDelete
  44. Anonymous13 April 2017 at 06:51

    Takpayah dok layan orang gila. Pengelaman saya makin dilayan makin menjadi. Saya kira yg dia marah sangat dengan singapore sebab singopre dah main idola dia najib sampai orang singapore pun tak hormat idola dia. Negara yg pertama menghukum mereka mereka yg bersubahat dengan pencuri duit rakyat Malaysia. Rakan makan rakan. Orang bodoh memang makan orang cerdik.

    ReplyDelete
  45. Anonymous13 April 2017 at 06:30

    Hang kalu tak tau issue toksah bersusah payah kopipaste disini. Tunjuk sangat tahap kebodohan hang. Malas nak ulas panjang.

    ReplyDelete
  46. Anonymous13 April 2017 at 05:30

    Memang barua Singpore nak berambus dah or atleast planning to do so. Sedang persiap jalan tikus. Masaalah nya mana nak pi. Banyak dah negara yg dok tunggu nak cekup dia latest being Hong Kong.

    ReplyDelete
  47. http://celahgelegar.blogspot.my/2017/04/kisah2-anak-butir-taik-pas-anak-butir.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+celahgelegarblogspotcom+(CELAH+GELEGAR)&m=1

    link atas..... pemimpin besar negara dah mula kempen berambus singapork@dap..... kempen sudah dapat kesan di hati rakyat Malaysia. .. syukurr..

    BARUA GELABAH ANTI LEE KWAN YEW CELAKA BERSUARA
    LEE BAPAK SEGALA NEPOTISMA RASIS KIASU
    DI MALAYSIA KEMPEN "SINGAPORK@DAP" BERMULA
    PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA SUDAH TERASA

    SINGAPORK TU SINGAPURA BABI
    RASIS KIASU KRONI LEE KWAN YEW
    JADI IKUTAN MAMAK KUTTi DI SINI
    KEMPEN "SINGAPORK@DAP" LEKAT DIHATI


    .... syukur kesedaran rakyat malaysia dan.pemimpin besar negara sudah bersuara dan buka mata tentang kempen barua "BERAMBUS SINGAPORK@DAP sabotaj ekonomi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 839 ni dh salah mkn ubat.
      Dulu lg abah mak dh pesan, tak mai dengar kata.
      Yang ko pi lahap ANAK BUTIR Taek Low tu buat apa? Kingcin Lobai tu bukan air jampi.
      Elok ko jgn tunjuk benyai akal ko sini, burok sgt la.
      Cuba kt Harakah atau mykemut. Tp 2 pun tak ada ruang komen pulak

      Ishhhh kesiaaan.

      Delete
  48. Dapigs are dirty,ugly and greedy animals

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUT, they dont eat ANAK BUTIR TAEK LOW, like 1015.
      Pity this idiot...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...