Thursday, 6 April 2017

TAK CAYALAH ZAHID HAMIDI....AKHIRNYA TERPAKSA HARDTALK GANTI DEBAT


1. Memandangkan cadangan debat melibatkan YBhg Tun Dr Mahathir Mohammad yang dinanti-nantikan rakyat Malaysia telah tidak dapat diadakan atas sebab-sebab yang sedia dimaklumi, maka satu program “HARDTALK Ganti DEBAT” akan diadakan pada tarikh dan masa yang sama seperti berikut:

Tarikh: Jumaat, 7hb April 2017
Masa: 8:00 - 10:00pm

Tetamu Undangan:
YBhg Tun Dr Mahathir Mohammad & YB Dato’ Paduka Husam Musa

Penalis Penyoal: 
YB Dr Syed Azman, Sdr. Dr. Wong Chin Huat, dan Dr Maszlee Malik.

2. Seluruh rakyat boleh mengikuti program tersebut secara “live streaming” melalui:

- Facebook Amanah Selangor.
http://fbselangor.amanah.org.my/

- Facebook GHB Media TV.
https://m.facebook.com/ghbmediatv/

Beberapa orang penalis yang terdiri dari golongan akademik dan media telah dipilih untuk bertanyakan apa juga soalan-soalan untuk dijawab oleh kedua-dua Tetamu Undangan kita.

3. Program ini dibuat secara tertutup dan jumlah peserta adalah terhad kepada yang dijemput sahaja, samada orang perseorangan, organisasi dan media dari pelbagai segmen rakyat negara ini. Para peserta juga akan diberi peluang bertanya soalan mengikut kesesuaian masa nanti.

Maklumat lanjut boleh hubungi nombor berikut:-

Jamzuri Ardani
Koordinator Program.

Ulasan Blog - Pada 4 April lalu, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi ada mengeluarkan kenyataan menyatakan kesediaan mengkaji semula keputusan pihak polis membatalkan kelulusan debat antara Tun Mahathir dengan Nazri Aziz yang dijadualkan pada 7 April, 9.30 malam di Auditorium Sinar Harian, Shah Alam.

“Saya akan melihat semula alasan-alasan pembatalan yang dikemukakan oleh pihak Ketua Polis Selangor dan sebelum itu (oleh) Pemangku Ketua Polis Perak.

"Jika kita rasa perbahasan perlu diteruskan, kita akan meminta pihak polis supaya memberi permit," katanya lagi.

Malangnya, sehingga saat ini iaitu petang 6 April, Zahid Hamidi belum tampil lagi dengan jawapannya - lulus atau tidak. 

Tidak pasti juga sama ada Zahid Hamidi sudah ada keputusan terhadap kajian semula yang dijanjikannya itu atau jawapan masih lagi tersekat di kerongkongnya.

Yang nyatanya, oleh kerana sehingga petang 6 April belum ada sebarang pengumuman dibuat,  Zahid Hamidi sudah dikira terlewat untuk menggembirakan seluruh rakyat Malaysia dengan kuasa yang ada padanya bagi menjadikan debat yang dinanti-nantikan pada 7 April itu menjadi kenyataan.

Oleh kerana masa sudah terlalu suntuk sekarang ini, tiada apa lagi yang boleh kita harapkan untuk melihat debat 7 April itu menjadi kenyataan.

Bagaimanapun, bagi yang hampa dan kecewa, mereka masih berpeluang mengisi masa malam esok dengan menonton program "Hardtalk Ganti Debat"  bersama bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir sebagaimana maklumat seperti yang dipaparkan di atas.

Boleh jadi akhirnya Zahid Hamidi hanya akan memberikan jawapan kepada janji kajian semula berhubung pembatalan oleh pihak polis itu selepas 7 April nanti. Begitulah selalunya.

Tak cayalah Zahid Hamidi...barangkali adalah ucapan yang sesuai dihadiahkan kepada beliau sekarang ini. (ShahbudinHusin 06/04/2017).

74 comments:

  1. Aku first...pas pis pus..dah kena tipu ngan si bijan kikiiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. En somi audi q7 mana? Dengan dr maza ko siap nk sekeh kan? Ngan ameno ko senyap

      Delete
    2. Sidang parlimen tangguh lagi..

      Najib berjaya halang komplot ZAHID KOMEDI JAMIL KILL DAN NAZEI JANTAN bentang RUU335 oleh Hadi ahwang..

      Terkejut pundekar bila arahan sebenarnya di keluarkan oleh zahid komedi? Bukan dari cabinet!

      CANCEL TERUS SIDANG!!!

      Delete
    3. Anon First,

      Nak tanya kenapa dengan q7? Kami pun bengang tahap bagan nih dgn dia..juga..MANA DIA LARI..

      Alamak dapat bini no 3 pulak buat facial ..bayi 9tahun pun jadi buat bini..ish ish Q9 nih!

      Delete
    4. Anjing Dapig menyalak..pan pin pun.

      Delete
    5. Apa dah jadi RUU335 KO TUH

      DEBAT PUN TAK JADI..

      Yang pasti jadi malaypork nih

      Rogol dan kahwin !

      Nego sampai jadi .. Kaween

      Delete
    6. Pas lagi teruk jd barua ameno..kikiki..ameno kaki klentong

      Delete
    7. 1738.. Sebenarnye pas yg jd anjing ameno

      Delete
  2. Pundek punya pandikar tanguh sidang


    Pas kena kencing sama taufik

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAHIKYUDDIN y.b

      Kata Sarawak tak perlu warta RUU335! KALAU TAK NAK TAKPE BOLEH PAKAI RUU asal tanpa pindaan..

      Pkmak punya belit lawyer ulaq pas nih..


      ELOOOOO LAWYER DI RUANG KOMEN NIH BOLEH KER MAIN OPTIONAL AKTA MAHKAMAH SYARIAH NIH?

      First time aku dengar kuasa persekutuan tak sama dgn kuasa negeri sebab !!

      Agama islam di bawah sultan negeri

      Begitu juga hal tanah di bawah negeri

      TAPI KALAU NATIONAL LAND CODE WAJIB KE ATAS SEMUA NEGERI

      APAHAL AKTA MAHKAMAH SYARIAH TAK WAJIB???

      PUNDEK BETUL LAWYER PAS NIH

      KUCAR KACIR NEGARA!!!

      Delete
    2. Haahaaahaaa.... pandikar taik kucing guna kuasa veto dia agar dia Xjadi bloodyfool....

      Delete
  3. Pandikar pakat sama Najib


    Tangguh sidang..


    Pundek pandikar



    Dah cakap RUU TIDAK AKAN LULUS.UMNO SABAH AKAN KALAH TERUK!

    bursa Malaysia jatuh teruk menjunam.. Ringgit jatuh sejak hadi bentang RUJ

    Sabah serawak are you ready?

    We are coming untuk lindehkan Hudud for you to see..

    Penjara 30tahun sebat 1000 sama itu buntut Dayak.. Mau ka?

    ReplyDelete
  4. Simen mana simen?

    Mat simen yang nak halau singapok???


    Mana setan nih???

    Mana pantun setan ko!


    Pundekar dan halang RUU335!!


    apa ko nak cakap simen setan?

    Esok satu singapok beli rumah nenek ko duduk...


    Lu nak lari mana?


    Simen mana kau

    Nak dengar pantun tolol ko!,cepat

    ReplyDelete
  5. Mana Sahabt?

    One phone call kepada PUNDEKAR dah cirit..

    Skrg Mana Nak letak ' Agama Islam' versi umno ko Tuh..

    Tolong jangan Taruk di buntut mat keris berayon yg suka mancarut Tuh!.. Hormat sikit kpd agama kamu!..

    Silap.. Hormat sikit mazhab ke5 kamu Tuh!

    ReplyDelete
  6. Fuck...kikikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lajuuu jer bila di panggil..

      Delete
    2. SesuAi dgn lambang ameno keris gak.umporno

      Delete
  7. Dah aku bilang zahid ni komidi kau tak caya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komidi atau commodity?

      Delete
  8. Simen .

    Yb takiyudin kata

    Pada 1984 ketika akta mahkamah syariah di bentangkan oleh UMNO pihak Dap iaitu lim Kit siang dan tan seng gaw HANYA BERDIAM DIRI DI DALAM DEWAN DAN MEMBIARKAN MP AGAMA ISLAM BERBAHAS!

    SETAN SIMEN MALAYPORK! APA KO NAK CAKAP SKRG!!

    dah lah panas ni tak hujan parlimen pun jem..ANGIN betul aku dgn ubah dan simen nih..

    Cepat lah..keris dah reply.. Ko mana..jumpa aku depan pagar parlimen nih!

    ReplyDelete
  9. najib dah sasau, kiri ada mca mic gerakan manakala kanan hanya penasihat yg melantik diri sendiri(hadi), sekarang nak jaga sapa?, isu ruu355 memang bn sgt alergic, adakah dpt membantu umno menang dlm pru nanti kalau layan 355 hadi, memang bajib sendiri byk isu berat sukar diselesai wlp dgn melayan kegebdah hadi yg tiada karisma mengikut mahathir

    ReplyDelete
    Replies
    1. RUU355 SUDAH SELAMAT DIBENTANG?????


      CADANGAN PINDAAN AKTA 355 MELALUI RANG UNDANG-UNDANG PERSENDIRIAN AHLI PARLIMEN

      Setakat ini belum pernah ada Rang Undang-Undang Persendirian Ahli Parlimen (“RUU Persendirian”) yang diluluskan di Parlimen Malaysia walau pun ada percubaan sedemikian dibuat sebelum ini. Ini kerana proses untuk meluluskan RUU Persendiriaan adalah agak kompleks.

      Seseorang ahli parlimen perlu mengemukakan usul untuk meminda sesuatu akta terlebih dahulu (yang di lakukan Hadi Awang hari ini) dengan mengepilkan sesalinan rang undang-undang itu dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

      Setelah usul RUU Persendirian itu dibenarkan untuk dibahaskan maka speaker akan memulakan perbahasan dan diikuti dengan sesi pengundian. (Perbahasan dan pengundian ditunda ke sessi Parlimen akan datang).

      Lazimnya, speaker akan membuat undian secara belah-bahagi bagi RUU seperti ini dan jika majoriti undian ahli-ahli parlimen yang hadir itu berpihak kepada RUU itu maka ianya akan diluluskan. Jika usul itu diluluskan, maka ianya secara automatik akan dianggap sebagai bacaan kali pertama.

      RUU Persendirian yang diluluskan kemudiannya akan dihantar kepada pejabat Peguam Negara untuk diteliti lebih lanjut. Bacaan kedua akan dibuat oleh menteri. Tiada tempoh masa diberikan sehingga bilakah bacaan kedua itu akan dibuat.

      Jika bacaan kedua itu telah dibuat maka ianya akan melalui proses lain seperti biasa iaitu peringkat Jawatankuasa dan Bacaan Ketiga dan seterusnya dibawa pula ke Dewan Negara.

      Justeru, kesulitan dalam membawa RUU Persendirian Akta 355 ini akan melibatkan proses yang lebih panjang daripada biasa. Tidak mungkin seorang menteri berani untuk membawa bacaan kedua tanpa mendapat endosmen kabinet dan lain-lain stakeholder.

      Persoalannya, jika wujud kepentingan yang mendesak dalam meminda Akta 355 ini kenapakah ianya tidak dibawa terus oleh menteri, sebaliknya dibiarkan pula kepada ahli parlimen pembangkang untuk mengusulkannya.

      https://www.facebook.com/notes/zulqarnain-lukman/memahami-akta-mahkamah-syariah-bidang-kuasa-jenayah-1965-akta-355/10210782273619858/

      Delete
    2. SIAPAKAH YANG PATUT MENGEMUKAKAN PINDAAN AKTA 355

      Akta 355 adalah undang-undang Persekutuan yang digubal dan diluluskan oleh Parlimen Malaysia. Namun, pemakaiannya bukan sahaja terhad kepada Wilayah-Wilayah Persekutuan tetapi juga kepada negeri-negeri.

      Ironinya, penubuhan Mahkamah Syariah di negeri-negeri adalah di bawah kawalan negeri berkenaan. Ketua bagi agama Islam di dalam negeri-negeri yang beraja adalah DYMM Sultan di negeri berkenaan. Ini bermakna sebelum sesuatu pindaan dibuat kepada Akta 355, ianya perlu dirundingkan dengan semua pihak berkaitan.

      Pihak Kerajaan Persekutuan tidak akan sewenang-wenangnya meminda akta tersebut tanpa berunding dengan pihak Kerajaan Negeri serta DYMM Sultan yang berkenaan. Malah, cadangan pindaan ini perlu dipersembahkan kepada Majlis Raja-Raja untuk mengelakkan sebarang masalah timbul semasa perlaksanaannya kelak.

      Oleh kerana ianya sebuah undang-undang Persekutuan maka ianya akan melibatkan Peguam Negara. Maka pindaan itu perlu mendapat kelulusan Peguam Negara yang akan memastikan bahawa sebarang pindaan itu tidak akan bercanggah dengan sebarang peruntukan Perlembagaan Persekutuan atau pun Undang-Undang Tubuh Negeri atau mana-mana peruntukan undang-undang lain.

      Setelah proses itu semua dipatuhi maka baharulah rang undang-undang itu akan dikemukakan di Parlimen untuk diluluskan. Lazimnya pihak yang akan mencadangkan untuk ianya dibahaskan adalah seorang menteri atau timbalan menteri yang akan mewakili kerajaan.

      https://www.facebook.com/notes/zulqarnain-lukman/memahami-akta-mahkamah-syariah-bidang-kuasa-jenayah-1965-akta-355/10210782273619858/

      Delete
    3. Nak tanya orang PAS...

      kalau ikut 2 posting di atas, berapa peratus pindaan RUU 355 ini akan jadi kenyataan?

      Rasanya 0.001% pun tak ada.

      Kalau tak ada.... ianya hanyalah bermotifkan politik untuk kepentingan pilihanraya.

      Delete
  10. Nazri ego saja lebih, misai tak nak sentuh tanah.
    Apalah sangat yang dia mampu untuk menjawap soalan tun.
    Dah alang-alang selok pekasam biar sampai kelengan. Dah tun ajak dia ia kan saja. Selepas itu buatlah alasan itu ini tapi yang bukan dari dia. Supaya tak nampak yang dia pengecut.
    Umno tak akan sanggup terima malu. Kalau umno dipihak yang benar, dan tun dipihak yang memfitnah, sudah tentu kecil tapak tangan, nyiru ditadahkan.
    Bila lagi nak malukan tun... dan nak membuktikan kata-kata tun itu fitnah, inilah masanya..
    Nak tubuhkan badan penyiasat bmf pun dah senyap sunyi...tak ada perkembangan. Sebagai rakyat kita nak tahu juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hal BMF senyap sebab dapat tau laporan CIA kata PM pada ketika tu tak terlibat. Sebelom tu dia orang terlupa hal laporan CIA ni.......tu yang berkokok satu kampong nak kenakan Tun M. Dah sekarang terbisu sebab kalo digali balik BMF ni Tun M tak dapat nak kenakan.

      Delete
  11. Umno leader now cant be trusted
    Fail to uphold what their uttered
    Full with drama and always cheated
    Their level worst than the bastard..

    What a fool home affairs minister
    Cannot use all the given power
    I heard once he is a gangster
    Maybe now tiger turn to hamster..

    Hate to say but the fact is true
    Tun m debate will never go through
    So people what are we gonna do
    Pray to Allah, BN fall in PRU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PERAK MAN PRAY TO GOD BN FALL IN PRU
      GELAK SAKAN TERBAHAK BAHAK AKU..
      I ONLY CAN SAY THAT "FUCK YOU..."
      NEXT PRU BARUA WILL "BERAMBUS DULU"


      ....... yeop berambus jadi warga singapork... ada brani....?


      kikikik...

      Delete
    2. Simen simen..

      Parutlah RUU tak lulus.. Main mencarut jeeer

      Delete
    3. Apa masalah kamu dengan komenku
      Mengutuk mencaci buruk kelaku
      Doaku itu urusanku dengan tuhanku
      Cakapmu itu padaku sikit pun tak laku..

      Kenapa suka menghalau orang
      Macam negeri ni kamu yang punya
      Anjing menyalak memanglah garang
      Disepak hidung kedalam telurnya..

      Delete
  12. Salute bro.....

    ReplyDelete
  13. Bro John,bro Perak Man
    tqvm for your comments
    saya tak pandai, pantun memain
    saja nak acah si Wak simen

    saya ini dikatanya bodoh
    dia pandai macam Nik Abduh
    Tapi sayang suka menuduh
    itu tandanya orang nak jatuh

    Hardtalk datang menganti debat
    sebab debat dia dah sekat
    macam Tuah takut Hang Jebat
    dituduh derhaka, Sultan selamat

    wak Jaid janji untuk mengkaji
    sama ada debat cancel ke jadi
    tapi senyap kita diuji
    betul wak Jaid, dia tak bagi?

    hardtalk pun, hardtalk lah,
    Sahabat unknown nak tulis majalah
    wak Simen cuti ingin mencelah
    tak sempat masuk, dihambat galah..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HARD TALK APA KEJADAHNYA PULA
      NAZRI DAH SOUND TEPEK MAMAK CILAKA
      "MAMAK DON'T RUN2 HAAH" NAZRI KATA
      MAMAK IS NOTHING SMALL MATTER SAJA

      kikikikiki.....

      ..... brambus singapork....

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Siapa sebenarnya agen singapork
      Bro malaysia baru boleh bagitahu
      Janganlah gelak kikiki umpama bapok
      Aww wak simen, dibaham mp shabudin baru u tahu..

      Delete
    3. Agen singapok tidak lain tidak bukan bapak wak simen

      Najis Tun rojak

      Najib biarkan ringgit jatuh banding Sing Dollar agar dapat kontrak keretapi laju dari anak lee kuan yuu

      Delete
  14. BARUA MALAYSIA BARU KOMEN MEROYAN ROYAN YEOP OOIIIII...... PANAS MONTOT KE BARUA SINGAPORK@DAP NIHHHH RUPE NYER YEOPPP... KIKIKIKIKI.....

    BARUA MALAYSIABARU MADE IN SINGAPURA
    TOKONG YG PANAS RUPENYE DIA PUN 2×5 JUGA
    MUKA PLURALIST DAN SYIAH MURTAD DAH JUMPA
    NEXT PRU14 BARUA NI KITA SULA HIDUP2 YEAAA..!!

    BARUA SINGAPORK@DAP MEROYAN GILA BABI
    PANAS HARI INI LAGI PANAS DALAM HATI
    PERGI BRAMBUS BALIK SINGAPORK@BABI
    WARGA MAS KO KERJA SAMPAI MATI
    SUPER KIASU LEE KWAN U MEWAH DNG KRONI
    BARUA MEREKA DISINI MAMPOS NAK MATI

    KIKIKIKI.. PANTUN 7 KERAT TU KHAS UNTUK MALAYSIA BARU BARUA MADE IN SINGAPORK@DAP

    ....BERAMBUS SINGAPORK....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapok dah beli rumah nenek simen ker?

      Kalau nak kami boleh bagi tumpang bermalam

      DI JAMBAN !!

      HA HA HA BA BA HA

      Delete
    2. Wak simen ni pura pura marah DAP lah,Singapura lah. Sebenarnya dia bertuhankan China Jho Low. Tak percaya tanya Tuan dia. Satu Malaysia tidak berani sentuh wak Jho Low. Ketuanan melayu pun letak di tepi inikan macai macai dedak mcm wak simen pttuuii.Tuan dia suruh jilat punggong taek low pun dia jilat. Ini baru lah melayu bertuan kan kafir Jho Low. Tak caya suruh wak simen,unknown,sahabat,kelluli basikal,kejora dan anjing anjing dedak cuba maki dan kaitkan kesalahan Tuan Jho Low dengan skandal 1mdb. Ada berani? Wahai bangkai bangkai semua. Ooh takut rupanya. Takut Tuan ya. Bagus bagus anjing semua, memang bagus dengar cakap. Kihkihkih

      Delete
  15. Chef2 media podaahna dan punaisihat jasa sedang kelam kabut, susun rempah apa nak adun utk masakan Buritin utama TV3 quarter.
    Hammpeh betul, bangaat melayu totok6% dan lobai kincin 2% ni. Tipu kencin hancing ,letak taek low atas kepala pun tak sedar2 juga.

    Woi binjai azali! Dah 60 tahun kot, cicit pun sumpah kalu terus mcm ni

    ReplyDelete
  16. ini kikiki sahlah gila
    Tanjung Rambutan tempatnya dia
    empat tahun tak tentu hala
    nak makan taik? katanya ya!

    kikiki macam flykite
    Flykite in Tampoi seven years inside
    agaknya ada berhubung kait
    both are established hard core parasites

    what the heck are you talking
    marah kat sini mahu menengking
    we don't bother cash is king
    kikiki berpaut di dahan kering

    when a pirate you're supporting
    hayatmu kini menjadi genting
    you curse and smear, we're sporting
    bersama jibbo anda terpelanting

    cuma satu nak tanya kikiki
    dajal anda bukannya free?
    jawatan kontrak itu hakiki
    Dikerah serang setiap hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi sekali, Terbaik bro fan tun..

      Stupidity doesnt have any boundary
      Itulah dia wak simen kikiki
      So conclusion of his story
      Dia ni macai upahan jibbolah cari rezeki..

      Delete
  17. Rafizi

    SAYA ADA BUKTI DUIT 1MDB MASUK AKAUN ORG YG RAPAT DGN PAS"

    BUKAN KAMI DAH EXPOSE...

    BALANCR 90% MASIH SANGKUT D LONDON..810 JUTA

    90JUTA TU BARU 10%...

    APA PUN TAHNIAH RAFIZI.. SEMUA PEGAWAI BANK STANDBY BILA 90% DAH TRANSFER!

    KEPADA PEGAWAI BANK YG BERIKAN BUKTI ..TAHNIAH !

    ReplyDelete
  18. Anonymous6 April 2017 at 18:54

    I am patient with stupidity
    But not of those who are proud of it
    - Edith Sitwell

    ReplyDelete
  19. dulu mahde ada asak matjib ngan isu toya
    tapi sekerat jalang saja
    kalau betul mahde penegak keadilan kerana Allah pasai apa masa kes toya mula dulu dia buat tak tak tahu saja
    patutnya masa tulah asak najib sebab masa tu kuasa matjib tak kuat hanya tpm saja
    mahde pung banayk derama jugak

    ReplyDelete
  20. Mereka cuba menggagalkan pembentang RUU 355 dengan pelbagai cara, Ada yang saman, ada yang menghasut tidak kurang memutar belit maklumat tentang RUU 355. Istilah kena kencing dll. Yang nyata ramai MP bukan Islam terang-terang menentang perkembangan agama Islam di Malaysia.
    Al Quran melarang kita mengambil orang kafir sebagai wali.

    Aali ‘Imraan : 28.
    “Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, niscaya lepaslah ia dari pertolongan Allah, kecuali karena (siasat) memelihara diri dari sesuatu yang ditakuti dari mereka. Dan Allah memperingatkan kamu terhadap diri (siksa)-Nya. Dan hanya kepada Allah kembali(mu).”

    QS. 4. An-Nisaa’ : 144.

    “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah (untuk menyiksamu) ?”

    QS. 5. Al-Maa-idah : 57.

    “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil jadi PEMIMPINMU, orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, (yaitu) di antara orang-orang yang telah diberi kitab sebelummu, dan orang-orang yang kafir (orang-orang musyrik). Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu betul-betul orang-orang yang beriman.”

    2. Al-Qur’an melarang menjadikan orang kafir sebagai Pemimpin walau Kerabat sendiri :

    QS. 9. At-Taubah : 23.

    “Hai orang-orang beriman, janganlah kamu jadikan BAPAK-BAPAK dan SAUDARA-SAUDARAMU menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) jika mereka lebih mengutamakan kekafiran atas keimanan, dan siapa di antara kamu yang menjadikan mereka wali, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”

    QS. 58. Al-Mujaadilah : 22.

    “Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekali pun orang-orang itu BAPAK-BAPAK, atau ANAK-ANAK atau SAUDARA-SAUDARA atau pun KELUARGA mereka. Mereka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada- Nya. Dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan mereka pun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung.”

    3. Al-Qur’an melarang menjadikan orang kafir sebagai teman setia

    QS. 3. Aali ‘Imraan : 118.

    “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi TEMAN KEPERCAYAANMU orang-orang yang di luar kalanganmu (karena) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya.”

    QS. 9. At-Taubah : 16.

    “Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan sedang Allah belum mengetahui (dalam kenyataan) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi TEMAN SETIA selain Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman ? Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

    4. Al-Qur’an melarang saling tolong dengan kafir yang akan merugikan umat Islam

    QS. 28. Al-Qashash : 86.

    “Dan kamu tidak pernah mengharap agar Al-Quran diturunkan kepadamu, tetapi ia (diturunkan) karena suatu rahmat yang besar dari Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu menjadi PENOLONG bagi orang-orang kafir.”

    QS. 60. Al-Mumtahanah : 13.

    “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu jadikan PENOLONGMU kaum yang dimurkai Allah. Sesungguhnya mereka telah putus asa terhadap negeri akhirat sebagaimana orang-orang kafir yang telah berada dalam kubur berputus asa.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Hai orang - orang yang sebat 90 juta, ingat lah pada akhirat kerana tidak ada-ada sesiapa PENOLONG mu ketika kami menerima KEMURKAAN Allah.....

      Delete
    2. Ya bangkai Anon 2052 tidak payahlah berselindung di sebalik ayat Al-Quran. Ambil lah lobai putar alam dan klepetking yang bertuankan King Jho Low jadi wali. Jho Low bukan kafir ? Mungkin kau yang kafir. Oh bukan mungkin, confirm kafir. Hahaha

      Delete
  21. 5. Al-Qur’an melarang mentaati orang kafir untuk menguasai muslim

    QS. 3. Aali ‘Imraan : 149-150.

    “Hai orang-orang yang beriman, jika kamu MENTAATI orang-orang yang KAFIR itu, niscaya mereka mengembalikan kamu ke belakang (kepada kekafiran), lalu jadilah kamu orang-orang yang rugi. Tetapi (ikutilah Allah), Allah lah Pelindungmu, dan Dialah sebaik-baik Penolong.”

    6. Al-Qur’an melarang beri peluang kepada orang kafir sehingga menguasai muslim

    QS. 4. An-Nisaa’ : 141.

    “…… dan Allah sekali-kali tidak akan MEMBERI JALAN kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman.”

    7. Al-Qur’an memvonis munafiq kepada muslim yang menjadikan kafir sebagai pemimpin

    QS. 4. An-Nisaa’ : 138-139.

    “Kabarkanlah kepada orang-orang MUNAFIQ bahwa mereka akan mendapat siksaan yang pedih. (yaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah.”

    8. Al-Qur’an memvonis ZALIM kepada muslim yang menjadikan kafir sebagai pemimpin

    QS. 5. Al-Maa-idah : 51.

    “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang ZALIM.”

    9. Al-Qur’an memvonis fasiq kepada muslim yang menjadikan kafir sebagai pemimpin

    QS. 5. Al-Maa-idah : 80-81.

    “Kamu melihat kebanyakan dari mereka tolong-menolong dengan orang-orang yang kafir (musyrik). Sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka sediakan untuk diri mereka, yaitu kemurkaan Allah kepada mereka; dan mereka akan kekal dalam siksaan. Sekiranya mereka beriman kepada Allah, kepada Nabi dan kepada apa yang diturunkan kepadanya (Nabi), niscaya mereka tidak akan mengambil orang-orang musyrikin itu menjadi penolong-penolong, tapi kebanyakan dari mereka adalah orang-orang yang FASIQ.”

    10. Al-Qur’an memvonis sesat kepada muslim yang menjadikan kafir sebagai pemimpin

    QS. 60. Al-Mumtahanah : 1.

    “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad), karena rasa kasih sayang; padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu, mereka mengusir Rasul dan (mengusir) kamu karena kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu benar-benar keluar untuk berjihad di jalan-Ku dan mencari keridhaan-Ku (janganlah kamu berbuat demikian). Kamu memberitahukan secara rahasia (berita-berita Muhammad) kepada mereka, karena rasa kasih sayang. Aku lebih mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan. Dan barangsiapa di antara kamu yang melakukannya, maka sesungguhnya dia telah TERSESAT dari jalan yang lurus.”

    11. Al-Qur’an mengancam azab bagi yang jadikan kafir sbg Pemimpin / Teman Setia

    QS. 58. Al-Mujaadilah : 14-15.

    “Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang menjadikan suatu kaum yang dimurkai Allah sebagai teman ? Orang-orang itu bukan dari golongan kamu dan bukan (pula) dari golongan mereka. Dan mereka bersumpah untuk menguatkan kebohongan, sedang mereka mengetahui. Allah telah menyediakan bagi mereka AZAB yang sangat keras, sesungguhnya amat buruklah apa yang telah mereka kerjakan.”

    12. Al-Qur’an mengajarkan doa agar muslim tidak menjadi sasaran fitnah orang kafir

    QS. 60. Al-Mumtahanah : 5.

    “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami (SASARAN) FITNAH bagi orang-orang kafir. Dan ampunilah kami ya Tuhan kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin ya Rabb.

      Delete
    2. Kau tulis panjang lebar kau perli Tuan kau. Mampuslah kau kali ni. Kafir Jho Low ni lain dari yg lain. Kafir ni pandai planning klepet. Habislah kau ni kali. Tiada seorang pun yang berani di Umno/BN swntuh Tuan Kafir Jho Low. Habiskah kau wahai anjing suruhan, kenapa lah kay bodoh piang sangat salah menyalak. Aiseh kesian.

      Delete
  22. malas nak baca panjang.
    tapi petik pi la satu kata ostad yg BETUL
    QS. 4. An-Nisaa’ : 138-139
    ...orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu?...
    Jho low ? Eric Tan, Ching Chong2, MCA? oisshhh banyak lagi..ko bETUL la oshstart!!
    Dah keluar Q7 booking hari tu?
    Bini baru dah adjust?
    ..Enjoy Oshstuck, hidup bukan lama sangat, harap kita sempat taubat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mca bersama BN umno 60 tahun

      Pas bersama dap 20 tahun

      Skrg di Selangor pas kongsi kuasa sama dap

      Setiap minggu berzina dalam mesyuarat exco!

      Delete
    2. Hukuman pindaan RU Buku 35 akan diaplikasi bersasar, dan tidak membabitkan warga elit dan lobai. "Zina dalam hotel 5 bintang dan Dewan Selangor dikecualikan- T&C applies.

      Delete
  23. (28:85 )   Sesungguhnya yang mewajibkan atasmu (melaksanakan hukum-hukum) Al Quran, benar-benar akan mengembalikan kamu ke tempat kembali. Katakanlah: "Tuhanku mengetahui orang yang membawa petunjuk dan orang yang dalam kesesatan yang nyata".
    ( 28:86 )   Dan kamu tidak pernah mengharap agar Al Quran diturunkan kepadamu, tetapi ia (diturunkan) karena suatu rahmat yang besar dari Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu menjadi penolong bagi orang-orang kafir.
    ( 28:87 )   Dan janganlah sekali-kali mereka dapat menghalangimu dari (menyampaikan) ayat-ayat Allah, sesudah ayat-ayat itu diturunkan kepadamu, dan serulah mereka kepada (jalan) Tuhanmu, dan janganlah sekali-sekali kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan.
    ( 28:88 )   Janganlah kamu sembah di samping (menyembah) Allah, tuhan apapun yang lain. Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali Allah. Bagi-Nya-lah segala penentuan, dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas masih bersama DAP perintah Selangor?

      Kenapa begitu..? Bukan kata dap kapir? Jangan ambil kapit sebagai wali?

      Setiap hari Rabu mesyuarat exco dan Jumaat emtes.. Kamu berzina sesama..

      Apa nih..

      Delete
  24. ( 29:1 )   Alif laam miim
    ( 29:2 )   Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
    ( 29:3 )   Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
    ( 29:4 )   Ataukah orang-orang yang mengerjakan kejahatan itu mengira bahwa mereka akan luput (dari azab) Kami? Amatlah buruk apa yang mereka tetapkan itu.
    ( 29:5 )   Barangsiapa yang mengharap pertemuan dengan Allah, maka sesungguhnya waktu (yang dijanjikan) Allah itu, pasti datang. Dan Dialah Yang Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.
    ( 29:6 )   Dan barangsiapa yang berjihad, maka sesungguhnya jihadnya itu adalah untuk dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di pulau punang kerajaan dap menaikkan elaun guru SAR dan kafa..

      Kerajaan pusat tiru selepas 6tahun!

      Delete
  25. (29: 7 )   Dan orang-orang yang beriman dan beramal saleh, benar-benar akan Kami hapuskan dari mereka dosa-dosa mereka dan benar-benar akan Kami beri mereka balasan yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan.

    ReplyDelete
  26. Celakalah mereka yg jumud mcm Sioni.

    ReplyDelete
  27. 'WE BLEED THEY BREED' BERGEMA D'SINGAPURA
    ULTRA KIASU DAN SUPER NEPOTISMA FAMILY
    TEMASIK RUGI BERBILLION DOLLAR SINGAPURA
    BUKAN SATU KALI TAPI DUA KALI TEMASIK RUGI

    ARAMCO DAN PETRONAS BERKERJASAMA
    SINGAPORK HILANG TIAP TAHUN 60 BILLION
    BARUA SINGAPORK@DAP FITNAH MENGGILA
    BARUA SABOTAJ EKONOMI SUMA TAK JALAN

    WARGA EMAS SINGAPORK RAMAI BERKERJA
    SENARIO BERLAKU DI SINGAPORK@DAP BABI
    PEKERJA ASING DIIMPORT KE SINGAPURA
    BARUA & MACAI SINGAPORK CARI MAKAN d'SINI

    FITNAH DAN SABOTAJ EKONOMI MALAYSIA
    BARUA DAN ANJING SPIN TERKINJA KINJA
    PRU 14 TUNGGU MASA UTK PILIHANRAYA
    BARUA & SINGAPORK@DAP KITA TIBAI SEMUA


    .......BERAMBUS SINGAPORK@DAP....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak ni gila makin teruk namapak..meracsu meroyon...tak tshu hujung pangkal sejak cina mca gertak najib..takut nak marah mca singapor plak jadi seranah budak gilani...emosi tertekan..

      Delete
    2. Budak ni gila makin teruk namapak..meracsu meroyon...tak tshu hujung pangkal sejak cina mca gertak najib..takut nak marah mca singapor plak jadi seranah budak gilani...emosi tertekan..

      Delete
    3. Temasek ( bukannya Temasik ) rugi berbillion dollar ??

      Tahun bila tu ?? For the last ten years Temasek declared dividend totalling billion each year .

      Aramco dan PETRONAS bekerjasama , Singapork hilang tiap tahun 60 billion ??

      Bagaimana itu bolih terjadi ?? Equity terbesar di sector minyak yang Temasek ada adalah di dalam REPSOL . Temasek adalah syarikat pelaburan bukan pengeluaran atau pembuatan terus . So , tak ada kena mengena dengan PETRONAS , syarikat pengeluaran dam pemerosesan .

      Anon 22:37 . Awak kalau tak faham janganlah komen lebih lebih lagi komen yang penuh dengan maki hamun , carut marut .

      Delete
  28. Bro Perak Man don't you worry
    Wak Simen pd bro,cuma celah gigi
    Tak lama lagi mungkin bunuh diri
    6% kena marah dek bini jibby

    Kikiki, dia suka selalu sebut Singapork,
    Sebab itu tempat nanti jibby mau nyurok
    Sayang sama komunis dia ke China pergi peluk,
    Nanti jibby kalah,Sungai Buloh kikiki duduk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...terbaik bro fantun

      Kalo tak caya boleh la tengok
      Komen kat atas sana sikikiki mengamuk
      Sikit sikit dap barua singapork
      Meracau meroyan dah macam bapuk...

      Kalo tak komen kena hampuk
      Bos jibby marah kata dia bongok
      Itulah kawan lagi dengan perampuk
      Memang sungai buluh sanalah tempat dia duduk..


      Delete
  29. Najib dan tipu daya/tipu helah berpisah tiada. Berpada-padalah menggunakannya. Bila selalu sangat digunakan, hilang terus kredibiliti dan kepercayaan orang terhadap kita.

    ReplyDelete
  30. Pemaju Forest City henti jualan di China, pulang deposit pelabur

    PETALING JAYA: Pemaju projek Forest City, Country Garden Holdings sudah menghentikan jualan projek itu di China sepenuhnya dan pelabur boleh membatalkan tempahan serta mendapatkan deposit mereka, lapor South China Morning Post (SCMP).
    Naib Presidennya, Zhu Jianmin yang dipetik SCMP berkata, pihaknya tidak akan mengenakan sebarang bayaran pembatalan tempahan kepada pelabur China yang sudah membayar deposit, tetapi tidak boleh memindahkan wang mereka dari China disebabkan dasar kawalan modal yang dilaksanakan Beijing.

    Zhu menekankan projek itu sentiasa mematuhi peraturan di Malaysia serta China, dan hanya kira-kira 5% pembeli berhasrat membatalkan tempahan mereka.
    Menurut laporan SCMP, gergasi hartanah di China itu menutup semua galeri jualan Forest City di negara berkenaan pada bulan lalu, susulan kawalan modal yang dilaksanakan Beijing.

    Forest City ialah projek bandar pintar futuristik yang akan dibina di atas 4 pulau buatan manusia seluas 1,385.6 hektar di Johor. Projek bernilai RM100 bilion itu dijangka siap dalam tempoh 20 tahun dan dilengkapi pelbagai kemudahan, termasuk rumah, pejabat dan pusat beli-belah.
    SCMP melaporkan sehingga kini, syarikat itu menjual hampir 17,000 unit hartanah bernilai kira-kira 20 bilion yuan (AS$2.9 bilion), kebanyakan kepada pelabur dari China.
    China melarang rakyatnya menukar yuan kepada mata wang lain untuk pembelian hartanah di luar negara dalam usaha membendung aliran keluar modal, sejak Januari lalu.

    Sebaliknya, Beijing hanya membenarkan rakyatnya menukar AS$50,000 yuan kepada mata wang lain setiap tahun.
    Projek Forest City menjadi tumpuan selepas Tun Dr Mahathir Mohamad mengkritik pelaburan China di Iskandar Malaysia, termasuk projek Forest City.
    Bekas perdana menteri itu pada Februari lalu mendakwa 700,000 warga China akan menetap di Johor dan mengubah lanskap politik negeri itu selama-lamanya.
    Sultan Ibrahim Sultan Iskandar tampil berikrar akan mempertahankan kedaulatan Johor dan membidas Dr Mahathir cuba bermain politik ketakutan dan perkauman.


    http://www.freemalaysiatoday.com/cat...posit-pelabur/

    ReplyDelete
  31. Mengharamkan (At-Taĥrīm):11 - Dan Allah membuat isteri Fir'aun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Rabbku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam firdaus, dan selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya, dan selamatkanlah aku dari kaum yang zhalim.

    ReplyDelete
  32. ‘Penalty for China buyers who seek cancellation on Forest City buy’

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/378228#ixzz4dUDyxCan

    ReplyDelete
  33. TERGOLAk BOSAR Den baco Tafsir ustaz TARBUS NI..Dio pilih ayat2 al-quran BERPILIH-PILIH.

    tAPI DIO LUPO,Dalam quran kato orang2 beriman tak-boleh MENIPU,dikiro orang MUNAFIK.Bagaimano agaknya HADI and the gang terimo 90juto,lobai2 kato dah saman SR..RUPO2YO...menipu...
    bagaimano agaknyo..Lobai2..yg hebat nak buek undang2 ruu355 TAPI NONTON PORNO,..Bagaimano agaknyo,HADI dan Najib boleh sedondon...tapi najib bonarkan JUDI di gonting highland..

    Apo hukumnyo dalam hudud/RU355 jiko didapati saorang itu BERBOHONG,CURI DUIT RAKYAT,TERIMO RASUAH,NONOTON PORNO.........HAHAHAHHAH..NAMPAK SANGAT LOBAI2NI KAKI "KENCING"SAMO CAM SIPENYAMUN TUU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al-Ĥujurāt:12 - WAHAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

      Nabi Hud:17 - ..... Sesungguhnya (Al Quran) itu benar-benar dari Tuhanmu, TETAPI KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK BERIMAN.

      Delete
  34. PADA WALAUNN yg bersusahpayah beri hujah al-quran,

    pas sekarang dah bertukar nama.

    P.A.S= Parti Audiporshevelfirecooperrangerover samalaysia

    dari pada kamu melalak dgn ayat2 al-quran yg terkena pada pemimpin2 kamu,adalah lebih baik kamu buat tazkirah dekat mereka,ataupun segan, minta share sikit percentage yg najib SUAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, berpalinglah dia dengan angkuhnya, seoleh-oleh ada penyumbat pada kedua telinganya; maka gembirakanlah dia dengan balasan azab yang tidak terperi sakitnya.
      (Luqman 31:7)

      **********

      Lebah (An-Naĥl):98 - Apabila kamu membaca
      Al Quran hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari syaitan yang terkutuk.

      Lebah (An-Naĥl):99 - Sesungguhnya syaitan itu tidak ada kekuasaannya atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhannya.

      Lebah (An-Naĥl):100 - Sesungguhnya kekuasaannya (syaitan) hanyalah atas orang-orang yang mengambilnya jadi pemimpin dan atas orang-orang yang mempersekutukannya dengan Allah.

      Lebah (An-Naĥl):102 - Katakanlah: "Ruhul Qudus (Jibril) menurunkan Al Quran itu dari Tuhanmu dengan benar, untuk meneguhkan (hati) orang-orang yang telah beriman, dan menjadi petunjuk serta kabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)".

      Lebah (An-Naĥl):104 - Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al Quran), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka dan bagi mereka azab yang pedih.

      Delete
  35. Apa yg susah sangat buat keputusan..Debat je pun..najib n kroni merompak ko x kisah.. mahathir nak berdebat kau kecut perut pulak..hipokrit..tu la biasa sgt makan duit haram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...