Tuesday, 18 April 2017

KERETAKAN KIAN NYATA, ZAHID HAMIDI DAH MULA MAIN SINDIR-SINDIR DAN PERLI


Keretakan hubungan Najib Razak dengan Zahid Hamidi barangkali tidak boleh disembunyikan lagi dan perlantikan Hishammuddin Hussein sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri baru-baru ini hanya menambah-burukkan lagi keadaan yang ada.

Meskipun Najib cuba meredakan mendung yang ada dengan mengatakan perlantikan Hishammuddin adalah atas saranan Zahid sendiri, nampaknya tiada apa-apa yang berubah selepas itu.

Selain kenyataan Najib itu langsung tidak disambut oleh Zahid, sebaliknya dalam dua hari kebelakangan ini beliau sudah mula main sindir-sindir dan perli terhadap Perdana Menteri dan sepupunya, Hishammuddin yang digembar-gemburkan sebagai bakal pengganti itu.

Semalam, ketika melancarkan buku tulisan Alies Anor Abdul, Zahid berkata, penasihat kepada pemimpin negara harus berfikiran terbuka dan bersedia menerima pandangan orang lain.

Ini kerana, katanya,  mereka memainkan peranan penting dalam membantu pemimpin dalam mentadbir negara dengan lebih cemerlang.
"Penasihat yang baik harus menerima nasihat dari luar. Kalau menggunakan pemikiran yang terlalu jumud dan silo serta merasakan bahawa intelektual egoisme itu ada pada dirinya, tunggulah ketikanya bahawa keruntuhan akan berlaku.

"Ini kerana peranan penasihat ini penting untuk menentukan pola pemikiran seseorang pemerintah. Baik buruknya sesebuah daulah pemerintah adalah disebabkan penasihatnya," ujar Zahid lagi.

Zahid berkata demikian bukan saja seperti menyindir secara halus penasihat-penasihat Najib yang sejak sekian lama banyak dipersalahkan sebagai antara punca banyaknya kecelaruan dalam kepimpinan Najib mengurus negara, bahkan beliau berucap di depan Alies Anor yang merupakan salah seorang penasihat paling kanan kepada Perdana Menteri.

Sindiran Zahid tentang peranan penasihat itu dipercayai turut juga berkaitan dengan perlantikan sepupu Najib, Hishammuddin sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas.

Alies sebelum ini adalah Setiausaha Politik Najib, tetapi kemudian menjadi penasihat paling kanan kepada Perdana Menteri bersama Allahyarham Jamaluddin Jarjis. 

Beliau kini adalah Pengerusi PWTC dan Ahli Lembaga Pengarah beberapa syarikat milik kerajaan, antaranya ialah Bank Rakyat.

Hari ini pula, di sebalik masyarakat India banyak mempertikaikan peranan kerajaan dalam melindungi dan memberi keistimewaan kepada Dr. Zakir Naik yang ceramahnya suka memberi perbandingan antara agama, Zahid mendedahkan bahawa penceramah agama tersebut memiliki taraf pemastautin tetap atau PR Malaysia.

Menurut Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri, Dr. Zakir Naik telah menerima taraf tersebut sejak lima tahun yang lalu.

"Ertinya PR berkenaan diberikan sebelum saya menjadi Menteri Dalam Negeri," ujar Zahid.

Siapa Menteri Dalam Negeri sebelum Zahid kira-kira lima tahun yang lalu kalau bukan Hishammuddin?
Di ketika Najib baru-baru ini melawat India dan berkunjung ke rumah superstar pujaan kaum India seluruh dunia, Rajinikanth untuk sedikit-sebanyak dengan tujuan agar kaum India di Malaysia menyokongnya dalam pilihanraya umum akan datang, pendedahan Zahid bahawa Dr. Zakir Naik telah diberikan keistimewaan status PR oleh kerajaan, sokongan pengundi India mungkin menguncup kembali.

Tentu lebih menyakitkan hati kaum India apabila status PR itu rupa-rupanya diberikan oleh sepupu Najib sendiri.

Zahid pula awal-awal lagi lepas tangan dengan ayatnya, "ertinya PR berkenaan diberikan sebelum saya menjadi Menteri Dalam Negeri."

Untuk hari-hari seterusnya, Zahid mungkin terus dan lebih banyak melontarkan sindiran, baik kepada Najib mahupun Hishammuddin. 

Gambaran mudahnya, hati Zahid memang sedang panas ketika ini.

Di pihak Najib, tiga empat kali disindir dan diperli, apakah beliau hanya akan berdiam diri saja?

Melalui riak dan risikan awal, satu lagi keretakan dalam UMNO mungkin terlalu sukar untuk dielakkan. (ShahbudinHusin 18/04/2017)

128 comments:

  1. ni kali aku yang first... ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuh yakin giler first slps 14 minit published..lambat..lambat..

      Lps ni cuba dptkan bawah 3 minit.

      Delete
    2. Wak Jahid Komedi ni fikir hati dia je yg panas???

      Hati rakyat Malaysia yg panas dengan penipuan2 yg dia lakukan sebelum2 ni tak mahu peduli ke?

      Andaikata si bijan pecat wak jahid, selepas itu parti pembangkang pula beri jawatan dalam parti, maka nescaya rakyat Malaysia sampai kiamat la duduk di bawah pemerintahan korup.

      p/s: nak tanya...selama pegang jawatan tpm, berapa banyak kekayaan yg di kaut oleh ahli keluarga & adik beradik wak jahid ya?





      Delete
    3. Kikiki..

      Akak langsuir girang dgn HP baru nya. Ditayang ke sana sini.

      Skrg beliau lah serikadi bg membela Rosy dari serangan puak2 jahat katanya.

      Pada masa sama, Rosy juga ketawa riang sambil shopping di Macau dan lepas ni ke hong Kong.

      Rosy ucapkan billion tima kasih pd sumer rakyat Msia yg sudi membiayai kos shopping dan jet. Tanpa rakyat siapalah Rosy.. Terharu siot.

      Rosy juga pesan kena undi kuat2 partai chop dacing dan partai chop bulan mengambang.. Kikikiki..

      Kikikiki..///

      Delete
    4. Anon 16:00 , jeles sungguh aku ko dapat komen first.
      Aahaha..

      Delete
  2. Aku 3rd..pas pis pus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah third

      Q7 MANA ?



      TAHUKAH ZAHID KENAPA HISAPUDIN DI LANTIK MTTK?

      PUNCANYA ADALAH KERANA KOMEDI BUAT PAKATAN SULIT DGN SHAFIE SABAH! SETELAH PAKATAN SULIT KOMEDI DGN (NAZRI) (JAMIL) HUSNI DAN HADI AWANG SERTA NASHA HAMPIR BERJAYA!

      KONONNYA 1.5JUTA AKAR UMBI UMNO AKAN SOKONG DAN 1 JUTA AHLI PAS AKAN TURUT SOKONG KOMEDI!

      MAKA HANYA TINGGAL SABAH JER NAK BAGI CUKUP KORUM MENGHANCURKAN NAJIBULLAH LAKNATULLAH..

      TAPI ZAHID. KAMI DAH HIDU DARI AWAL DAN KAMI MAKLUMKAN KEPADA APCO TIBGKAHLAKU KAMU NIH!

      ESOKNYA HISAPUDIN DI LANTIK MTTK!

      padan muka.. Kamu ingat pak haji lebai korup akan sokong dan bersama kamu?

      You are wrong! APCO wants hisapudin as DPM! au revoir sayonara bye bye

      Delete
    2. Yup..mane en somi audi Q7..senyap je..kikiki..pas ni nk beli lambo ke?

      Delete
  3. Siapakah sebenarnya Zakir Naik? Ada profil tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semacam gimik pulak. Setiap kali beliau berceramah ada sahaja orang memeluk agama Islam secara spontan.

      Delete
    2. Tak ada apa yg hebat pasal zakir naik, dia ciplak idea Ahmad deedat.

      Kenapa dia dpt PR mudah, mgkn ada kepentingan kot pada regim jibby Rosy.

      Klu puak pas tak kuar fatwa halalkan duit 2.6 billion mgkn mangkuk hayun pulak keluar fatwa.

      Delete
    3. Yang hebat pasal zakir naik adalah

      Zakarnya sentiasa naik!

      Seorang Doktor perubatan yang pernah berguru dgn Ahmad deedat..

      Tapi malangnya sikap zakar ini tidak seperti gurunya. Zakar terlalu mahu cepat naik dan popular scara sembrono tidak seperti

      Ahmad deedat yg kami kenali..seorang masyallah lemah lembut gentle dan very alim to the core..

      Setiap halaman either old or new testament beliau hafal.

      Samada mathew luke john every part of the gospel he memorized .

      We were amazed by his powerful memory and acute debate strategy..

      Sampaikan the archbishop of canterbury bersetuju dengannya.

      Berbeza dgn zakar naikkk.. Buat kerja mcm nak hina agama lain.. Jika deedat berdebat dgn roman catholics ..zakar debat dgn hindu..

      Agama apa org kata yg tuhannya kita boleh nampak.. Berbeza catholics yg tuhannya tak nampak.

      Jadi strategy harus berbeza..ini yang zakar gagal !

      Apapun zakar memang ada telor! Utk berdebat dgn golongan pemyembah idol ini..sehingga nyawa terancam!

      Tahniah zakar.. Ubah sikit jer stratergy! Ingat jangan suka hina agama org!

      'ingatlah wahai manusia islam itu agama kami dan biarlah kamu dengan agama kamu dan kami dgn agama kami '

      Delete
    4. boleh tunjukkan satu ayat yg dr. zakir naik hina agama orang lain? ko nk hina pemimpin korup no hal.. apa kaitan dr. zakir dgn politik malaysia?

      Delete
    5. haha pemandu malaysia.. perbandingan agama.. menunjukkan ada garis yg selari.. tiada paksaan pun ko nk dengar ceramah dr. zakir atau tidak.. itu bidang dia.. semangkuk yg menghina dia.. bg contoh ayat yg dia hina agama lain.. sumbernye dr kitab2 agama tu sendiri...

      Delete
    6. Ustaz zakir naik tak pernah hina agama hindu

      Tapi cara pendekatannya nampak macam agama hindu di hina..

      Ubah cara ubah stratergy selaras dgn hukum berdakwah!

      Delete
    7. Zakir naik ni tak lama lagi kena cekup masuk Guantanamo Bay .

      Delete
    8. Saya setuju dgn B.B 21.53

      Zakar nih pernah post komen sokong daulah islamiyah @ isil

      Sama.juga menantu presiden party ajaran sesat juga pernah sokong dan

      Paling teruk p.m malaysiaL juga pernah buat perbedaan rakyatnya yg pemalas dgn isil yg berjaya hanya dlm 6bulan! ketika memberi semangat kpd para pekerja buruh di negaranya!

      Ketiga tiga nih bacul apabila mereka menafikan kemudian memyoking isil/isia/daesh !

      Mana telor kamu semua.. Harap zakar jer naik tapi telor tak kembang kembang!

      Delete
    9. Yg korang marah & benci dgn Zakir Naik apahal? Apa yg korg dah buat utk sampai kan dakwah kpd bukan Islam? Aku tak pernah dgr Zakir Naik hina agama lain dan juga promo terrorism. Korg Jgn bias dan comment base on hearsay je. Zakir Naik tu saudara seagama. Yg pi sokong Hindraf tu apa barang?

      Delete
    10. haji hadi juga saudara seagama JOM sokong pak lebai hadi

      Delete
    11. Anon 0738. oh seagama saja mesti sokong. Bangkai,otak selut. Kita mesti menilai seseorang dengan betul, barulah kita menyokong atau sebaliknya. Bukan membabi buta. Kalau cara kamu memang BABI BUTA. IS pun seagama, jadi kamu pun sokong kan? Saya harap kerajaan tangkap si babi buta ni. Saya bersetuju dengan hujah Malaysiabaru.

      Delete
  4. Bagus bro. Biarkan mereka bergaduh sesama sendiri senang kita d PH cantas mereka.
    Hihi......

    ReplyDelete
  5. Geng Samsung tgh briefing MO hari ni.
    Benang pulak mmg lama makin basah, mmg lagi sukar lah.
    Makin diattack mode kan, makin londeh bertaburan kebenaran.
    PASTIKAN diTUKAR dulu pun sudah laaaa...

    ReplyDelete
  6. Kemampuan Zahid Hamidi hanya tahap sindir shj ke? harap, esok2..sindiran tu..biar nampak agresif lagi ye...pak Zahid Hamidi.

    Biar sindiran tu... tahap, sampai letak jawatan..baru rakyat percaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...tu mustahil bro,

      Adat resam org politik "biar maruah hilang..jangan jawatan yg hilang"


      ^_^


      Delete
  7. Jawatan perdana menteri dan menteri bukan jawatan tetaplah.
    Bila rakyat dah tak suka kamu semua boleh angkat kaki.

    ReplyDelete
  8. Siapa2 menokong parti penyamun adalah manusia paling bahlol, kalabu asap nak mampus. Kini tak sedar lagi kah hidup fah susah dengan kos sara hidup yang tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin kau makhluk pemalas nak kerja..duduk goyang kaki kerja maki hamun memang layak kau dan puak yg sewaktu dengan kau jadi penyamun cari duit untuk sara hidup..

      Delete
    2. Apa kena mengenanya antara pemalas dengan kenaikan kos Sara hidup?

      Cuba beri bukti yang menunjukkan jika rajin bekerja maka kos Sara hidup menurun?

      Rajin atau malas itu semua org tau ia atas individu. Tapi kos Sara hidup itu kerajaan la yg kena kawal.

      Pekejadah jadi menteri kalau ekonomi rakyat tak boleh nak jaga? Memanjang jaga tembolok sendiri je.

      Dah simpan Samsung kau tu. Gi main candy crush jejauh

      Delete
    3. Falasi org UMNO (perasan intelektual-termasuk kellies castle)
      1-Komplen harga barang naik, tetapi beli barang mahal.
      2-Komplen minyak naik, tetapi sentiasa memenuhi jalanraya.
      3-Bising living cost tinggi, tetapi malas kerja.
      4-Bising mintak hapuskan PTPTN, tetapi malas belajar.
      5-Bising gaji sikit, tetapi beli kereta modified eksos besar.

      Sebenarnya banyak lagi falasi pengikut umngok aka perasan pandai.

      Delete
  9. Insider friend from JASA dah kata awal2 kat saya...sabar, tunggu,..tak lama lagi keluarlah dia....

    JASA boy....Thank you very much. I am waiting patiently.

    ReplyDelete
  10. Diversion

    Zakir Naik used to praise MAHATHIR as the brave man who can challenge the jews in a video seen by millions of Muslims and non Muslims.

    It is an irony

    ReplyDelete
  11. tak habis2 dengan puak2 batu api..tak ada ke isu lain ..boring..boring..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boring boring ko dtang jugak kat sini..kiki..elaun da kutip? best tak dpt hp baru..xpe lps bn lingkup hang bolih kerja kat pasar borong

      Delete
    2. .
      .

      Batu api?
      Sesiapa pun di tempat Zahid akan Keciwa. Ingat tak malu ke? Kerusi TPM tu pun belum panas..

      Ada lagi satu penasihat tapi tak sedar dia pun kena sendiri.. Presiden PAS..

      Delete
    3. two words for jahid komedi "PADAN MUKA"

      Sebelum ni bukan main ko jilat lagi bibir pink si bijaN.

      Sampai sanggup menipu katanya sudah jumpa penderma arab. Ke tu cerita dongeng nenek ko wak jahid?


      ^_^




      Delete
  12. PH yang dipenuhi geng sekular liberalis, sosialis dan yang tidak beragama memang tak suka dengan Zakir Naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas pis pus.. penyokong ameno satu kapal..da panas ke?

      Delete
    2. Oh... Patut le depa dok main kan isu Zakir Naik. Konon PH liberal dan anti Islam... Pi simpan Samsung tu, main jauh2. Cabut bulu ketiak lg baik dr ko guna Samsung tu utk tegakkan benang basah.

      Delete
  13. .
    .

    Bila dah datang Malaysia duduk diam-diam dulu. Jangan mengikut jal politik pun nak bagi nasihat pilih yang mana satu.

    Lepas tu tuduh Hindraf cari publisiti pada hal Hindraf ikut undang-undang bawa kes ke mahkamah. Kan lebih baik selesaikan cara mahkamah.

    Silap-silap lepas PRU kena hantar balik ke India.

    UMNO lebih pentingkan undi melayu dari undi India, mempertahankan Zakir menunjukkan UMNO bela Islam.



    ReplyDelete
  14. Sebagaimana yang ditelah
    Hubungan rapat menanti belah
    Memang benarlah wujudnya masalah
    Bila bertemu nanti mesti serba salah..

    Sindir menyindir sebagai pemula
    Dalam pelancaran buku punya acara
    Lepas ni letak la jawatan pula
    Semuanya mesti dilakukan dengan segera

    Mana le wak jahid tidak terasa
    Sepatutnya dia pilihan pertama
    Ini abg otong pulak yg merasa
    Diwar warkan sebagai pengganti kekanda..

    Sungguh pedih rasa dihati
    Segala jasa dan bakti tidak dipeduli
    Sampai bila harus menanti
    Umpama menunggu penderma arab yang tak mali mali..

    Ramaikan yang dah kata dulu
    Untuk tuanmu ko sanggup menipu
    Sekarang semuanya dah backfire pada lu
    Bergaduhlah, biar yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu..




    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas wak jahid kena pecat..jangan pulak PH bagi jawatan dalam parti untuk beliau.

      Kalau jadi gak..memang ramai rakyat Malaysia tak keluar mengundi sebab pemimpin2 korup di recycle



      Delete
    2. Sungguh pedih rasa dihati
      Segala jasa dan bakti tidak dipeduli.

      Balas:-

      Wak Jahid bekas pelajar Madrasah Idrisiah sudah terlupa hadith yang mafhumnya barangsiapa yang mencari keredhaan Allah melalui kemarahan manusia maka Allah akan mencukupkan dirinya daripada berhajat kepada manusia, barangsiapa yang mencari keridhaan manusia melalui kemurkaan Allah, maka Allah akan letakkan nasib dirinya di tangan manusia.

      Tidak seperti TSMY, DSSA dan DSMM yang memilih kebenaran sekalipun akibatnya ialah kemarahan sang khalifah, mereka lebih tenang dan cukup keperluan hidup tak perlu bergantung dan berharap kepada sang khalifah.

      Ada pula Wak Jahid yang berbohong kepada seluruh rakyat Malaysia kononnya telah berjumpa penderma 2.6b Arab kini nasib dirinya benar-benar di tangan Najib.

      The same applies to Kejora, Unknown sahabat dan kotabaru.

      Delete
    3. Bro john doe

      Terimakasih atas peringatan
      Untuk dijadikan sebagai panduan
      Berpesan pesanlah dengan kebenaran
      Dan berpesan pesanlah dengan kesabaran..
      Wallahua'lam..

      Delete
  15. Lembu sedang menyindir kerbau....

    Hakikatnya kedua2nya berkaki empat, ada otak tiada akal dan hidup demi untuk makan semata-mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muahahaahahaha...terbaik john doe!

      Dengar cerita adik beradik jahid komedi ni makin kaya raya sejak beliau memegang jawatan tpm.




      ^_^


      Delete
    2. Lembu marahkan sikerbau
      Kerana makan dedak lebih
      Hal penyamun, takyah lah kita nak ambik tau
      Berapa banyak dah harta negara diaorang perabih..

      Umno is rotten to the core
      Corrupted leaders PH cannot bore
      If not things will going back like before
      To see them pay the crime, thats what people hope for..

      Delete
    3. Uishhh, tak boleh macam tu..kena sebarkan.

      Sebab masih ramai yg tak tahu jawatan tpm yg disandang menjadi dahan untuk adik beradik monyet bergayut.


      ^_^



      Delete
  16. Cantik,cantik my bro Perak Man
    Bro John Doe,you're The Man
    Semua Pakatans kita best friend
    Let's put Umnpaspok to the end

    Mari mari, Wak Jahid dah sound
    Nampak kecewa sama malaon
    Mungkin ini baru first round
    Entah entah esok underground

    Lembu sedang menyindir kerbau
    Bro John,terbaek gurau
    Kerbau disindir kerana berbau
    Lembu tak sedar dia lahabau!

    Pada Wak Jahid samalah ingat
    Kuasa itu apalah sangat
    Hidup ini perlukan berkat
    Jasa ditabur tak harap pingat

    Tentu Wak Jahid terasa hati
    Memang tak guna punya si Jibby
    Aku protect separuh mati
    Tempat aku Otong wanabe!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...terbaik bro fan tun..

      Kuasa itu apa lah sangat
      Hidup ini perlukan berkat
      Memang tepat bro fan tun punya nasihat
      Sebab alpalah, karier wak jahid dah tenat..

      Tak guna nak salahkan sesiapa
      Lahanat dan lahabau mereka wataknya
      Kapal bocor nak karam, nak buat apa
      Gantikan yang barulah pakatan punya..



      Delete
  17. Dalam masa bbrp minit sahaja bro fan Tun mampu memberi jawapan komen saya dan bro Perak Man dengan pantun superb.

    Terbaik bro fan Tun.

    Tak lupa juga gandingan mantapnya bro Perak Man.

    Teringat plak gandingan Zainal Abidin Hassan dan Dollah Salleh.

    Keep it up and on bros..

    Salam perjuangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro john doe, apa kurangnya
      Kemahiran terserlah dibidang agama
      Walaupun pantun bukan fortenya
      Penjelasannya padat dan mantap, ramai terkesima..

      Delete
  18. Mana geng Samsung ni... tengah tengok porn kot. Ku Nan supply

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Ku nan offline, tontowi pun buleh supply jugak.

      Tapi payperview mahal sikit la. Laju Kredit & data habis.

      Btw mana la brader Pomen smart ni. Lama menyepi..

      Delete
  19. Berkata benar di hadapan pemimpin yang zalim. Jika hadis Nabi pun Zakir Naik ni dah gagal apply untok diri sendiri jadi pendakwah buat apa?
    Ooo.. orang lain kasi terbakar semangat jihad sampai sanggup tinggal anak bini syahid. Rupanya diri sendiri nak balik negeri pertahan hak sendiri tak mampu? Ini macam ka mahu pertahan Islam dey Zakir Naik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanggung jawab sesama Islam adalah memberi perlindungan kpd saudaranya. Taliban yg miskin dan lemah pun berani berhadapan dgn polis dunia utk pertahankan saudara seagama. Apa sumbangan ko?

      Delete
    2. Sumbangan dia?
      (1) aku mengaji quran dan hadith....aku boleh kuluarkan ayat ayat dg keperluan syarahan ku.
      (2) aku lulusan u, aku boleh berbahas spt seorang lawyer membela seseorang walaupun aku tahu org itu bersalah sebab mereka pelanggan aku.
      (3) aku dibayar gaji, aku berkerja untuk mereka walaupun bos aku penyamun.
      (4) aku takda kerja, terdesak untuk hidup, walaupun aku tahu kerja itu haram.
      (5) aku ada jawatan dlm parti sebagai ketua caw....jika parti kalah projek aku habis...aku mesti pertahankan.
      (6) negara hancur bukan urusan aku...itu tugas pm dan menteri...kamu yang pilih dia.

      Delete
  20. Alumni Dublin Estate18 April 2017 at 21:45

    KahKahKah...
    Baru lah wak jahid ada akaiii...

    ReplyDelete
  21. Mahathir Hanyalah Pembantu Kepada Kit Siang
    Mahathir adalah seorang pakar pemusnah dan itulah sebabnya Kit Siang memerlukannya. Walau bagaimanapun, nampak seperti Mahathir yang berkuasa dan yang membuat keputusan, pada hakikatnya dia hanyalah pembantu kepada Kit Siang. Sebagaimana Superman Hew berkata, Kit Siang menggunakan Mahathir untuk skru orang Melayu kerana ia adalah lebih baik bahawa Melayu bukannya Cina yang skru orang Melayu.
    DAP yang menerajui Pakatan Harapan sedang memutar belit kononnya UMNO sedang menghadapi masalah. Dan kerana itulah maka Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein baru-baru ini dilantik sebagai Menteri Tugas-tugas Khas, kata ahli nujum. Sebenarnya itu hanyalah tanggapan kosong sahaja. Ianya seperti tanggapan kosong bahawa Abdul Hadi Awang akan disingkirkan di dalam pemilihan PAS akan datang. Namun apa yang berlaku sebaliknya: Hadi semakin kuat.
    Formula 1-2-3: Hishammuddin, bakal Timbalan Perdana Menteri apabila Zahid mengambil alih sebagai Perdana Menteri

    Apa yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak cuba capai adalah untuk mewujudkan pengukuhan barisan pengganti. Mesej Najib ialah: selepas beliau adalah Ahmad Zahid Hamidi diikuti oleh Hishammuddin. Jadi struktur kepimpinan ‘satu-dua-tiga’ adalah jelas dan tidak dipertikaikan. Tidak ada keperluan untuk desak-mendesak dan penyingkiran. Semua orang menunggu giliran mereka dan Najib juga memberitahu Umno bahawa dia sudah bersedia apabila sampai masanya hinggakan beliau telah menyusun bukan sahaja siapa Perdana Menteri selepasnya tetapi siapa Timbalan Perdana Menteri juga.

    Ketika barisan kepimpinan UMNO nampak jelas, Pakatan Harapan kelihatan sangat kabur. Siapa sebenarnya yang berkuasa? Siapa sebenarnya ‘Perdana Menteri Menunggu’ mereka? Mereka asyik menukar ‘Perdana Menteri Menunggu’ mereka bergantung kepada dengan siapa mereka bercakap. Satu perkara yang sangat jelas, sebenarnya Lim Kit Siang adalah ‘Perdana Menteri Menunggu’ de facto Pakatan Harapan walaupun mereka menafikannya.

    Bagaimanapun, itulah yang Umno mahukan: kestabilan. Jadi barisan kepimpinan satu-dua-tiga berfungsi dengan baik untuk Umno. Pada tahun 1981 apabila Tun Dr Mahathir Mohamad membuka gelanggang untuk Tengku Razaleigh Hamzah dan Tun Musa Hitam masuk bertarung yang mengakibatkan Umno berpecah. Mahathir lakukan sekali lagi pada tahun 1991 apabila melantik Anwar Ibrahim sebagai Menteri Kewangan dan membuka ruang Tun Ghafar Baba diserang dari belakang (dengan niat).

    Mahathir sentiasa cuba untuk memusnahkan Umno. Dia melakukannya pada tahun 1969. Beliau berjaya melakukannya sekali lagi pada tahun 1981. Beliau berjaya melakukannya pada tahun 1991. Beliau berjaya melakukannya pada tahun 1998. Beliau berjaya melakukannya pada tahun 2006. Beliau berjaya melakukannya pada tahun 2014. Dan kini dia melakukannya lagi. Tujuh kali berturut-turut. Orang Melayu mempunyai berkata: Tujuh kali pindah, papa. Dan Mahathir sudah “Tujuh kali pindah”.

    ReplyDelete
  22. Dan itu adalah ‘harta paling bernilai’ yang Kit Siang lihat dalam diri Mahathir. Mahathir adalah pemusnah. Dia memusnahkan Umno banyak kali. Dia yang menyebabkan konflik. Dia hampir musnahkan monarki. Dia memusnahkan hubungan Malaysia dengan UK, Amerika Syarikat dan Australia. Dia memusnahkan dan bankrapkan Bank Negara Malaysia. Dia memusnahkan ekonomi Malaysia dengan anggaran kos kerugian negara berjumlah RM200 bilion. Dia memusnahkan hubungan antara kaum. Dia memusnahkan Islam. Tiada apa yang Mahathir sentuh yang beliau tidak musnahkan.

    Seperti kata pepatah: menggunakan pencuri untuk menangkap pencuri. Dan itulah sebabnya Kit Siang mendapati Mahathir sangat berguna. Jika anda mahu untuk memusnahkan Umno maka Mahathir adalah orang yang terbaik untuk kerja tersebut. Dan itulah yang Kit Siang mahu: untuk memusnahkan Umno. Mahathir juga membenci PAS dan syariah, terutama Hudud yang berada di dalam syariah. Jadi Kit Siang boleh menggunakan Mahathir untuk menyerang PAS, Islam dan syariah. Ia adalah lebih baik bahawa serangan datang dari Melayu dan bukan daripada bukan Melayu, terutama bukan Melayu DAP
    DAP menentang Syariah tetapi berlakon konon hanya menentang Hudud yang terkandung di dalam Syariah

    Tetapi Kit Siang perlu memastikan ia tidak kelihatan seperti dia yang membuat keputusan. Dia perlu memastikan bahawa Mahathir dilihat sebagai orang yang memimpin jika tidak, mereka tidak akan mendapat sokongan orang Melayu. Jadi mereka memerlukan ‘susunan Ali Baba’ ini. Dalam realiti, bagaimanapun, ia adalah semuanya Kit Siang dengan Mahathir hanya sekadar pembantu beliau sahaja.

    Hakikatnya bahawa DAP memenangi 38 kerusi Parlimen dan 97 kerusi Dewan Undangan Negeri pada pilihan raya umum yang lalu. Iaitu kira-kira 17% daripada kerusi di Parlimen dan juga 17% daripada kerusi di Dewan Undangan Negeri. PKR sebaliknya, memenangi masing-masing hanya 13% dan 8%. Mahathir Pribumi, bagaimanapun, mempunyai hanya satu kerusi Parlimen dan dua kerusi Dewan Undangan Negeri. Sedangkan “parti Islam DAP”, PAN, mempunyai lebih daripada itu.
    Mahathir atau Pribumi beliau adalah lebih kurang sama, tidak penting. Dan melainkan jika DAP memberi mereka ‘kerusi Cina’ untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang dan mengarahkan pengundi Cina untuk mengundi mereka, Pribumi tidak akan menang walaupun satu kerusi.

    Pendek kata, Mahathir dan Pribumi tidak membawa apa-apa faedah kepada mereka. Jadi mengapa mereka perlu Mahathir dan Pribumi? Baik, mereka perlu Mahathir dan Pribumi supaya mereka boleh bersembunyi di sebalik ‘muka Melayu’ mereka dan menggunakan mereka untuk menyerang Umno, orang Melayu, Islam, Syariah, PAS dan sebagainya. Kit Siang dan DAP tidak boleh berbuat demikian kerana ia akan memakan diri. Jadi, seperti Superman Hew Kuan Yau kata, Kit Siang dan DAP menggunakan Melayu untuk skru Melayu.
    Tetapi Mahathir tidak keberatan menjalakan tugas pembantu kepada Kit Siang atau membenarkan DAP untuk menggunakan Pribumi sebagai barisan hadapan Ali Baba itu. Objektifnya adalah untuk menjatuhkan Najib dan Umno. Dan jika itu boleh dilakukan Mahathir tidak kisah bagaimana ia dilakukan. Pilihan raya umum yang akan datang telah menjuruskan kepada Umno berlawan DAP. Dan Kit Siang akan melakukan apa sahaja untuk menjatuhkan Najib kerana jika Najib jatuh maka Umno juga akan jatuh.

    Kit Siang, bagaimanapun, tidak mahu perkara ini dilihat sebagai Cina berlawan dengan Melayu. Dan dengan Mahathir mengetuai usaha tersebut ia akan dilihat sebagai orang Melayu melawan Melayu dan bukan Cina melawan Melayu. Itulah yang Kit Siang lakukan dan itu juga mengapa Mahathir sedang menjalankan tugas pembantu kepadanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila DEDAK dah campur bijaN , copy and paste lah nampak nya . Macam orang mabuk todi

      Delete
    2. Tulis blog sendiri lah dgn Samsung tu... Aku skip je komen mengarut & copy paste ni.... Haha

      Delete
  23. Nampak gaya, Wak Zahid tak nak letak jawatan. Sebab tu Jibby angkat Hisam. Ada penasehat dah kirim suh Wak turun sebelum Jibby dan Hisam buat2 tak nampak pada Wak. Wak buat degil. Wak ingat dia boleh tumbok Hisam macam ex pakwe anak Wak. Apa boleh buat kalo Wak jatuh yang lain dah makan dedak. Wak akan dilupakan dan imposibble jadi PM. Wak sabotaj Jibby dan Hisam dari dalam dah tak guna. Kerja Wak kucar kacir Pas dah habis. Madu Wak dah tinggal sepah. Wak boleh naik jadi PM dalam mimpi tapi jangan lupa cuci kaki Wak. Takot mimpi jumpa Tok Arab derma 2.6b.

    ReplyDelete
  24. Pilihanraya akan datang adalah Cina melawan Melayu tetapi mereka sembunyikan hakikat tersebut dengan menggunakan Mahathir sebagai barisan hadapan Ali Baba

    Jika Karpal Singh masih hidup ini tidak akan berlaku. Sejak tahun 2008 Karpal tidak merestui plot ’16 September’ yang melibatkan pembelian 30 wakil rakyat parlimen Barisan Nasional dengan harga RM10 juta setiap seorang. Yang jumlah keseluruhannya adalah RM300 juta dan individu yang bertanggungjawab untuk membiayai dana tersebut adalah John Soh Chee Wen, juga sebagai idea yang bodoh.

    Hujah Soh adalah mudah. Jika 30 mereka ini boleh dibeli pada harga RM10 juta bagi setiap kepala yang bermakna mereka adalah untuk ‘dijual’. Jadi apa yang boleh dibuat untuk menghentikan Barisan Nasional untuk naikkan angka tersebut, katakanlah , RM15 juta atau RM20 juta? Dan adakah ini juga berlaku di Perak? Anwar beli seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Umno dan Umno membeli beliau kembali dengan tambahan dua wakil rakyat PKR dan seorang ahli Dewan Undangan negeri dari DAP dan Perak jatuh.
    Anwar Ibrahim meminta John Soh membiayai ’16 September’ tetapi dia tahu itu tidak akan berlaku

    Namun begitu, di sebalik Kit Siang fikir betapa cerdiknya beliau, Najib adalah lebih bijak. Najib membenarkan RCI untuk menyiasat ‘rompakan’ Forex AS$ 10 bilion. Sejak tahun 1993 Kit Siang telah menjerit meminta RCI supaya ditubuhkan dan bagi pesalah-pesalah akan dihukum dan memaksa untuk menyerahkan kembali wang yang mereka ‘curi’ (sudah tentu bermaksud Mahathir dan Tun Daim Zainuddin). Sekarang bahawa RCI telah diwujudkan dan Kit Siang terperangkap di antara keduanya. Apa yang Kit Siang akan lakukan?

    Kit Siang tahu dia tidak mempunyai pilihan melainkan untuk memberi keterangan di hadapan RCI kerana ia adalah individu yang membawa perkara tersebut di Parlimen pada tahun 1993. Tetapi jika dia melakukan perkara tersebut maka beliau akan menjerut leher Mahathir. Jika dia tidak berbuat demikian, bagaimanapun, selepas menjerit mengenainya selama lebih daripada 20 tahun, ia akan kelihatan seperti seorang oportunis dan munafik.

    Satu-satunya harapan Kit Siang adalah bahawa pilihan raya umum akan diadakan Ogos ini manakala RCI hanya akan dapat untuk menyelesaikan perkara tersebut tahun depan. Jika RCI berlaku pada tahun ini manakala pilihan raya umum diadakan pada pertengahan tahun depan, maka Kit Siang bakal berada dalam kesukaran. Dan itu adalah apa yang akan berlaku: RCI akan berlangsung tahun ini manakala pilihan raya umum akan diadakan pada pertengahan tahun depan.

    Jadi apa yang Kit Siang akan lakukan? Dia sama ada menjerut Mahathir atau dia menolak untuk memberi keterangan di hadapan RCI. Kedua-dua cara akan menyebabkan Kit Siang ‘mati’. Jika Kit Siang menjerut Mahathir maka hilanglah muka Melayu Pakatan Harapan yang diterajui oleh DAP. Jika dia enggan untuk memberi keterangan di hadapan RCI maka Kit Siang mempunyai banyak perkara yang perlu dijelaskannya. Jadi bagaimana Kit Siang akan menjelaskan ini: bahawa menyingkirkan Najib dan Umno adalah lebih penting daripada mendapatkan semula AS$ 10 bilion wang yang Mahathir dan Daim ‘curi’?

    Kit Siang mula kelihatan seperti seorang bapa ayam dengan Mahathir sebagai pelacurnya. Kit Siang bertindak seperti Kapitan China. Kapitan China pertama juga merupakan bapa ayam jadi peranan Kit Siang tiada masalah. Satu-satunya perbezaan adalah yang Kapitan China yang pertama membawa masuk gadis-gadis remaja dari China dan bukannya dari bukit dari Kerala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulisan yg melambanh Batu Nesan mykemut, harakah,utusan,tv3 dan eeangkatan. Kita sama2 talkinkan pemergian media pardana propalawak.
      Media baru samsung keris tumpul bersiram kingcin lobai akan menuusul.

      Delete
    2. Kikikiki.. Kan betul umno mainkan sentimen bangsa a.k.a assobiyyah.

      Bila tanya apa cadangan BN nk turun kan harga barang dan naik kan nilai ringgit..mula la puak2 ni meroyan.

      Citer hal RUU 355 la pulak

      Puak2 lobai2 mula la main sentimen agama pulak.

      Kita tinggal kan puak2 ni dgn sentimen mereka. Kita kayuh utk survival Kita.

      # jom ubah PM najib
      # jom simen BN

      Ini kalilah..///

      Delete
  25. Zahid. Minta tolong sikit. Hantar balik semua bangla bangla yang kamu bawa sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh bro..tu bisnes adik dia.

      Ada masyyyuuuukkkkkkkk!

      Delete
  26. DR MAHATHIR JADI PUNCA MELAYU BERPECAH BELAH – PEMUDA PAS
    Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sepatutnya bertanggungjawab terhadap perpecahan yang berlaku di kalangan kaum Melayu, demikian tegas Timbalan Ketua Pemuda PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi.

    Katanya, pandangan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bahawa PAS punca kekalahan pembangkang pada pilihan raya umum (PRU) akan datang adalah kenyataan terdesak dan PAS bukanlah parti yang mengakibatkan kuasa politik kaum Melayu semakin berkurangan pada hari ini.

    “Presiden PAS (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) sudah buat kenyataan baru-baru ini, di mana sekarang ini, bola berada di kaki PPBM, sama ada hendak pilih PAS atau Umno. Malangnya PPBM mengambil langkah untuk bersama DAP.

    “Jadi tuduhan beliau mengatakan PAS memecahbelahkan kaum Melayu adalah tuduhan tidak berasas.

    “Jika dilihat sejarah, di zaman Dr Mahathir yang menyebabkan kuasa Melayu terhakis akibat kesilapan persempadanan semula pilihan raya yang tidak memberikan kekuatan kepada kawasan dan negeri yang majoritinya kaum Melayu,” katanya kepada Antarapos, hari ini.

    Khalil berkata demikian ketika mengulas kritikan Dr Mahathir yang mendakwa PAS hanya sekadar parti yang memecahbelahkan orang Melayu sehingga kaum itu hilang kuasa dan pengaruh politik.

    Bekas perdana menteri itu juga menyalahkan PAS seolah-olah memberi kemenangan percuma kepada Barisan Nasional (BN) apabila enggan bekerjasama dengan pembangkang menerusi pilihan raya umum yang akan datang.

    Malah Dr Mahathir sinis dengan sasaran PAS sebelum ini yang mahu bertanding di 80 kerusi parlimen pada PRU14 kelak, dengan meramalkan parti itu hanya akan menang di 15 kerusi sahaja.

    Respon Dr Mahathir itu menyusul dipercayai ‘membalas’ pilihan yang dikemukakan Hadi baru-baru ini, supaya mana-mana parti yang ingin mentadbir negara memilih untuk bekerjasama dengan PAS atau Umno.

    Hadi percaya kuasa dan pengaruh politik Melayu hanya terdapat di antara dua parti berkenaan sahaja.

    “Agenda PAS adalah untuk menyelamatkan negara dengan Islam. Mana-mana pihak yang mahu bersama PAS dan mendokong agenda ini, kita buka tangan dengan seluas-luasnya,” kata Khalil.

    Khalil juga membidas kritikan Dr Mahathir yang disiar dalam blognya CheDet, bahawa PAS sanggup berbelanja lebih duit untuk memastikan kemenangan BN di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Razak.

    Ini menurut Dr Mahathir, menunjukkan Hadi menyokong kepimpinan Najib.

    “Kita (PAS) tidak sokong sebaliknya kita menasihati. Itulah pendirian PAS. Oleh kerana itu sikap jelas yang diambil PAS, iaitu pendekatan tolong-menolong dalam kebaikan. Apa yang baik dilakukan kerajaan kita sokong. Bukan bermakna kita sokong kepimpinan Najib, tidak. Sebaliknya kita bersama dengan kerajaan yang mahu bawa kebaikan kepada rakyat. Apa yang tidak baik kita akan bantah,” jelasnya.

    Bagaimanapun Khalil percaya kritikan keras Dr Mahathir terhadap PAS itu mungkin agenda DAP, yang sedari dahulu mengambil tindakan menyerang partinya.

    “Saya percaya mungkin DAP yang arah, ataupun itu yang dikehendaki oleh DAP. Jika begitu amat malanglah. Yang pasti sekarang yang dominan di dalam PH adalah DAP, bukan PKR, Amanah atau PPBM,” tegas Khalil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tudia, karangan upsr

      Delete
    2. Klu lulus tak pe la jgk, ni gagal dgn teruk nya peringkat upsr.. Kikikiki..///

      Delete
  27. UMNO IBARAT KAPAL YANG SEDANG BOCOR!
    TIADA USAHA UNTUK MEMPERBAIKINYA KECUALI MEMBERI DEDAK KEPADA KEPADA ANAK-ANAK KAPAL SUPAYA TIDAK TERJUN AWAL,
    MERIAM DI DEK KAPAL TERUS MENEMBAK DAN MEREKA BERSORAK BERAMAI-RAMAI....
    AYUH! TEMBAK!TEMBAK!........
    DENGAR PESAN NOKHODA !........
    KITA AKAN MENANG!.... KITA AKAN MENANG!
    ......................................................
    KAPAL KIAN TENGGELAM.........'''BLUP'.................
    DAN AKHIRNYA MEREKA HILANG DARI PENGLIHATAN
    .................
    Musim monson berubah, di kejauhan bendera-bendera merah bercap bunga berdiri megah di tiang-tiang kukuh....
    Seorang anak kecil berlari-lari di tepian pantai bersama seorang ibu....
    Dijumpainya bendera-bendera bercap keris hijau berselerakan terdampar di pantai.....
    "Mama....... ini bendera kapal lanun ke?'tanya sianak kecil
    Si ibu terdiam dan merenung ke lautan,
    'Mama ini bendera kapal lanun ke?"ulang si anak
    'Ya nak.....'.ibu menjawab sambil tersenyum.
    Mereka berdua terus melangkah,meninggal jejak-jejak di pantai sejarah.

    ReplyDelete
  28. BN DIRAMAL MENANG, PEMBANGKANG SEDANG BERPERANG
    Laporan berita dalam portal ‘mesra’ pembangkang pada 17 April 2017 lalu jelas menunjukkan bahawa mereka terpaksa akui Barisan Nasional (BN) bakal mencapai kemenangan seterusnya dalam PRU14 akan datang.

    Walaupun kewujudan parti politik pembangkang baharu sekarang ini tumbuh bagaikan ‘cendawan tumbuh selepas hujan’, namun BN masih tetap menjadi pilihan utama rakyat.

    Ini berlaku kerana prestasi BN itu sekarang sedang berada di landasan baik. Pemimpin dunia luar menghormati kerajaan BN. Arab Saudi, China, India, Jepun malah institusi penyelidikan luar negara iktiraf Malaysia kini.

    Malaysia menjadi destinasi pertama pelaburan asing di dunia mengikut kajian University Of Pennsylvania. Malah Putera Naruhito dari Jepun baru baru ini memuji Malaysia sebagai negara contoh untuk perpaduan di dunia.

    BN pada setiap masa tidak pernah melupakan segala janji kepada rakyat dan sentiasa ikhlas bekerja untuk rakyat.

    Berbeza dengan pembangkang yang jelas sekadar mahu bermain persepsi sehingga berperang sesama sendiri. Rakyat menjadi saksi bagaimana PAS mengutuk DAP, PAN pula dan bertelagah dengan PAS.

    PAS kata DAP kena denggi berdarah. PAN pula ungkit semua dosa dosa PAS dan mengunakan itu untuk serang PAS balik.

    Sesama komponen Pakatan Harapan juga saling ‘tikam belakang’ antara satu sama lain.

    Lebih parah lagi apabila Pengerusi PPBM, Mahathir tampil mengutuk PAS secara terbuka. Ungkit balik isu kafir mengkafir.

    Mahathir menyerang PAS sehingga membuatkan parti itu semakin menjauh hati dengan Pakatan Harapan.

    Anwar pula dipersalah dan dikutuk dalam siri dialog tertutup oleh Guan Eng. Konflik rebut kuasa dalam PH sekarang berada dalam situasi kronik kini, bisingnya pergaduhan di dapur itu boleh didengari satu kampung.

    Semuanya makin menjadi parah dalam pembangkang. Sehinggakan mereka terpaksa menimbulkan isu lain untuk menggaburi mata rakyat dengan memburukkan BN dan Perdana Menteri.

    Apapun PRU14 kali ini rakyat Malaysia sekali lagi akan memilih BN bukan kerana ‘dedak’, tetapi kerana khidmat yang cemerlang dengan janji yang sentiasa ditepati.

    Sekali lagi pembangkang akan merasa detik-detik kehancuran dan kekalahan yang pahit pada PRU14 nanti.

    BN akan kekal stabil dan perlu dipilih untuk kemakmuran ekonomi negara. Pemimpin BN kini bersungguh sungguh kerja untuk bangunkan ekonomi rakyat. Pemimpin pembangkang pula bersungguh sungguh kerja mahu jahanamkan ekonomi negara.

    Ini hujah terbaik mengapa pembangkang patut ditolak. Pembangkang sedang berperang untuk berebut kuasa dan harta. BN kekal fokus untuk buat kerja untuk rakyat. Sebab itulah BN diramal banyak pihak akan menang pada PRU14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,rakyat marhean tidak perlu diulas panjang lebar tentang unsur strategi politik dan pandangan alunan gelombang politik semasa seperti fahaman anda.Rakyat merumus dengan mudah bersandarkan keadaan kehidupan semasa. Jika BN menang lagi PRU 14....bagaimana kehidupan 5 tahun lagi,bagaimana nasib anak-anak. Undi dari rakyat, mereka tidak mengharapkan kontrak berjuta-juta,cuma selesakah kehidupan kelak ! Atas tiket tersebut,saya penuh yakin BN akan tumbang!

      Delete
    2. Teman pun fikior rupa itu. Tp BN kata dia akan menang besor, Kita ye kan je.

      Pru 14 nnti baru tau rabu dgn khamis dan langit tu tinggi ke rendah.

      # jom ubah PM najib
      # jom simen BN

      Ini Kali lah..///

      Delete
    3. Nak tergelak baca citer BN bakal menang pru14......saoelah penulis yg bongok sangat...
      Pas yg dibeli dgn harga 90 jota tak boleh diharap...perhu pas pon bocor..
      Najib sedang gelabah...fix deposit disabah dan johor bakal hilang dan robek...
      Sekarang cari pasal plak dengan zahid...
      Penulis syok sendiri..

      Delete
  29. DAP Kata PKR Punca PAS Tinggalkan Pakatan Pembangkang, Guan Eng Kutuk Anwar Di Singapura
    Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan jawatannya, Lim Guan Eng pernah mengkritik Ketua De Facto PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim didalam dialog tertutup di Lecture Theatre, Nanyang Technological University, Singapura.

    Ahli Akademik, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, Guan Eng semasa dialog tersebut menyalahkan Anwar dan Langkah Kajang sebagai punca kepada Presiden PAS Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin berjauhan dengan parti pembangkang DAP dan PKR.
    "Saya fikir sebab utama Hadi (berubah) adalah kemarahan terhadap Anwar. Anwar membuat Langkah Selangor (Kajang) tanpa merujuk kepada sesiapa.

    "Mungkin saya tidak menganggapnya sebagai satu penghinaan. Selepas itu beliau (Hadi) keluar (pakatan rakyat), beliau memanggil saya dan meminta maaf," kata
    Guan Eng dalam sesi dialog pada 10 Disember 2014.

    Langkah Kajang menurut Guan Eng merujuk kepada usaha PKR untuk menjadikan Anwar sebagai Menteri Besar Selangor dengan bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang selepas penyandang ADUN Kajang Lee Chin Cheh melepaskan jawatan diatas arahan PKR.

    Walaubagaimanapun, langkah awal tersebut gagal apabila Anwar didapati bersalah meliwat Saiful Bukhari Azlan dan dijatuhi hukuman penjara lima tahun seterusnya PKR mencalonkan isteri Anwar merangkap Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengganti.

    Kata Guan Eng lagi, tindakan melulu PKR itu bukanlah kali pertama, bahkan Anwar pernah bertindak tanpa mendapat persetujuan dari rakan Pakatan Rakyat beberapa kali sebelum itu.

    "Ini bukan kali pertama Anwar membuat sesuatu tanpa perundingan. Jadi dari satu sudut saya fikir ini telah membuat Hadi hilang kawalan," kata Guan Eng lagi.

    Pemimpin DAP itu kemudiannya mendakwa Anwar sendiri pernah mengakui pengurusan Langkah Kajang itu tidak diuruskan dengan baik dan taktik yang digunakan oleh PKR untuk menjadi Anwar sebagai Mentei Besar dilakukan dengan cara paling sombong dan kotor sekali.

    "Ia telah dibuat dengan cara yang sangat sombong dan sangat kotor tanpa perundingan sama ada dengan PAS atau DAP.

    "Ini adalah kekurangan beliau (Anwar) dan dia juga meminta maaf bukan sahaja secara peribadi tetapi juga secara terbuka. Tetapi kesilapan telah dibuat," ujar Guan Eng.

    Mengulas isu berkenaan, Dr Kamarul menyifatkan Guan Eng sebagai hipokrit apabila bercakap buruk dibelakang Anwar tetapi menyanjung bekas Ketua Pembangkang itu apabila bersemuka.

    "Begitu juga cara Lim Guan Eng dengan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, di depan, Lim Guan Eng mengkritik Datuk Seri Abdul Hadi Awang, tetapi di belakang, beliau mempertahankan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sekurang-kurangnya di dalam isu Langkah Kajang," ujarnya dipetik kenyataan disiarkan oleh Agenda Daily.

    Jelas Dr Kamarul, apa yang dikatakan Guan Eng ada kebenarannya bahawa Langkah Kajang yang digubal PKR untuk menggulingkan Tan Sri Khalid Ibrahim dari jawatan Menteri Besar diuruskan dengan begitu teruk.

    Tambah beliau, berbanding PKR dan Anwar yang mengganggap DAP sebagai rakan politik, DAP melihat parti komponen Pakatan Harapan sebagai alat demi mencapai matlamat politik DAP semata-mata.

    Kataya lagi, pemimpin DAP Selangor Ronnie Liu pernah membuat rundingan bersama pihak Kedutaan Amerika Syarikat dalam usaha untuk membebaskan Anwar namun Guan Eng kemudiannya mengeluarkan kenyataan menyifatkan Anwar sebagai ancaman.

    "(Hal ini) sekali gus menimbulkan tanda tanya besar mengenai komitmen para pemimpin DAP dalam menyokong usaha untuk membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim," ujarnya lagi.

    ReplyDelete
  30. ADU DOMBA SI BATUAPI DAH MULA LANGKAH
    TAPI MAMAK KUTTY STILLL CHAMPION BATU API
    RAPIZI BATU API PUN DAH GOYANG TELO & GIGI
    BILA CKGU BARD DEDAH TEMBELANG RAPIZI...

    ....BERAMBUS BARUA SINGAPORK@DAP...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki..

      Akak langsuir tetek sudah panas dan goyang2 yanggg..

      Cipap dh baik Kak.

      Tu lah org dh ckp jgn layan mat black, akak layan jugak kan dh berjahit. Kikikiki

      Lupalak, Abg non kirim salam, permohonan akak nk jd warga singapork dia dh hntr.

      Apa pun, upahnya dia akan tuntut lps akak dh baik.

      Kikikiki..

      # jom ubah PM najib
      # jom simen BN Pru 14

      Kikikiki..///

      Delete
    2. Ha3...citer rekaan terbaru dari kisah lama...lge kena cakap di singapore ...dana yahudi dah senyap..tak laku bila polis tak layan...ciannye macai..

      Delete
  31. Kalau Betul Kerana Allah, Kenapa Rafizi Tak Cerita DAP Terima Rasuah RM1.2 Bilion Dari Israel?
    Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli sebelum ini mendakwa pendedahan isu rasuah yang dilakukannya selama ini adalah kerana beliau takut kepada balasan Allah.

    Kata Naib Presiden PKR itu, disebabkan faktor itu juga beliau mendedahkan isu rasuah kononnya melibatkan bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Md Isa yang mendapat dana daripada 1MDB.



    "Saya memohon keampunan daripada Allah sepanjang masa.
    "Malah, ia (pendedahan rasuah) kerana saya takut kepada Allah daripada segala-galanya," kata Rafizi dipetik portal berita.

    Walaubagaimanapun, persoalan kini timbul apabila Rafizi diam membisu diatas dakwaan rakan politiknya dari Pakatan Harapan, DAP, dikatakan menerima sejumlah dana besar dari Israel untuk menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN).

    "Isu ini juga amat penting selain isu-isu yang didedahkan oleh Rafizi itu. Mengapa Rafizi tidak mendesak Kit Siang atau Guan Eng memperjelaskan isu yang didedahkan sendiri oleh pegawai khasnya, Razali Abdul Rahman.

    "Apatah lagi isu dana negara Israel ini yang mempunyai kaitan amat rapat dengan umat Islam," kata Pengerusi Barisan NGO Perak, Mohd Salleh Khan Jaafar.

    Razali yang merupakan bekas pegawai khas Guan Eng sebelum ini mendedahkan DAP menerima US$300 juta (RM1.2 bilion) oleh agen Israel pada pra Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.

    Kenyataan Razali turut disambut oleh Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki bahawa Guan Eng memeterai perjanjian dan bersetuju untuk menjadikan Port Dickson sebagai pangkalan tentera Israel sekiranya pembangkang merampas pentadbiran Putrajaya.

    Lantas Mohd Salleh menggesa Rafizi untuk tidak menggunakan nama Allah dengan sesuka hati demi menunjukkan dirinya ikhlas memperjuangkan isu rasuah sedangkan rakan politiknya sendiri terlibat dalam isu sama.

    "Rafizi jangan hipokrit. Jika beliau melakukan perkara itu kerana kepentingan dan kuasa politik kepartian dan peribadinya, maka janganlah malu-malu untuk mengaku. Jangan pula mempergunakan nama Allah untuk menutup niatnya sebenar.

    "Bahkan terlalu banyak lagi isu-isu skandal dan penyelewengan yang turut berlaku di pihak pembangkang, mengapa Rafizi tidak mahu dedahkan," tegas Mohd Salleh.

    Memberi contoh isu rasuah dan salah laku di Pulau Pinang dan Selangor, Mohd Salleh berkata Rafizi perlu lebih lantang menyuarakan skandal rasuah melibatkan Guan Eng dan isu dana Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) teraju Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali.

    "Ahli politik pembangkang ramai yang depan cakap lain, belakang cakap lain. Perkara ini bukan lagi asing, terutamanya kepada Rafizi, jika kita lihat latar belakangnya sebelum ini. Sudah berapa banyak fitnah yang beliau taburkan dan sudah berapa ramai yang menjadi mangsa fitnahnya terutama pimpinan UMNO dan kerajaan.

    "Adakah kita lupa bagaimana fitnah Rafizi terhadap Tabung Haji yang mana telah menyebabkan lebih 3,000 ribu pencarum yang berdaftar dengan Tabung Haji mengeluarkan simpanan mereka. Ini menyebabkan mereka hilang giliran untuk menunaikan haji hanya semata-mata kerana percaya pada fitnah Rafizi itu," ujarnya.

    Fitnah dan penyebaran berita palsu kini kata Mohd Salleh, telah menjadi asam garam politik harian pembangkang.

    Justeru nasihatnya, rakyat perlu lebih bijak menilai setiap informasi agar tidak menyesal di kemudian hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apasal awak tak buat report macam rafizi tu,awak ada maklumat yang kukuh ni, kalau tak report awak dikira bersubahat.

      Delete
    2. Samseng samsung attack mode, campur rejis kingcin blog org. Tapi sapa tak baca, panjang melalut..

      Delete
    3. Ha3,..satu lagi citer rekaan...ini agaknye yg najib suruh serang...citer yg polis dah siasat dikitar semula...bidoohnye macai dan umno...serang dengan peluru plastik..hik4...

      Delete
  32. Tun M tidak sedar dia bapa pecah belah Melayu
    =USTAZ IDRIS AHMAD
    TOLONGLAH Tun Mahathir cermin diri dulu. Jangan hentam semborono begitu sahaja mengatakan PAS punca Melayu berpecah. Kalau Tun terlupa saya hendak ingatkan kepada Tun. Bukankah zaman Tun Melayu berpecah? Selama 22 tahun Tun berkuasa, tiga Timbalan Perdana Menteri terpelanting. Lahir team A dan team B di dalam Umno sehingga Umno diharamkan. Zaman Tun lahirnya Parti Semangat 46 dan Parti Keadilan Rakyat.

    Bukankah zaman Tun, royalti minyak untuk Terengganu ditarik. Bukankan zaman Tun wujudnya Pejabat Pembangunan Persekutuan di Kelantan sehingga membazir berjuta wang negara apabila BN kalah pada tahun 1990. Adanya Penghulu Persekutuan dan Penghulu negeri di Kelantan. Apakah Kelantan bukan negeri Melayu? Pejabat Pembangunan Persekutuan wujud di negeri yang BN kalah. Trend ini wujud hingga zaman DS Najib. Apakah ini lambang perpaduan Melayu?

    Zaman Tun juga apabila tsunami Melayu di dalam PRU 1999 selepas DS Anuar Ibrahim dipecat, maka Tun telah mewujudkan persempadanan semula. Sehingga merosakkan kerusi Melayu. Apakah kelakuan Tun, maka Tun bapa penyatuan Melayu?

    Kenapa Tun terlalu berdendam dengan PAS? Salahkah PAS hendak membawa hala tuju sendiri. PAS masih di blok pembangkang. Jangan perasan Tun sahaja hendak melawan BN. PAS juga melawan BN. Semasa Tun berkuasa pun kami lawan. Tun baru hendak belajar melawan BN. Belajarlah menjadi pembangkang. Sekarang baru Tun tahu betapa peritnya menjadi pembangkang di Malaysia.

    Kenapa pula Tun hendak marah kepada PAS apabila tidak menyertai PH. Ikut pemikiran Tun, kalah di dalam pemilihan maka tubuh parti baru. Kalau tidak mahu sertai pakatan Tun, maka ini dianggap pemecah belah orang Melayu. PAS tidak berminat untuk lawan dengan Tun yang sudah tidak berkuasa. Tetapi apabila Tun serang PAS, maka PAS akan mempertahankan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faham. tapi tak baca panjang melalut sgt.
      Maklumlah, blog sendiri dh tak ada kunjungan.Kaaan.

      Delete
    2. Pas lawan bn??? Lawan ke berkawan??

      Delete
    3. Pas pecah belahkan islam..idris ahmad nak kojol dlm pemilihan pas..idris dah cakap dia tak kisah kena kincin dengan umno..

      Delete
  33. Akuan bersumpah respon Rafizi dan Takiyuddin

    sebahagian catatan yg menarik...bacaan penuh lawati...
    http://chegubard.blogspot.my/
    Yang saya tegaskan dalam artikel tersebut ialah keperluan untuk Rafizi dan beberapa individu yang dinamakan Petra termasuk Azizah dan Anwar menjelaskan peranan dan sumbangan John Soh berapa jumlah dan bagaimana digunakan, jika tidak ia bakal menjadi fitnah dan bakal melemahkan jentera khususnya menjelang pilihanraya umum. Jumlah RM26 juta yang disebut itu malah dinyatakan jumlah yang diberikan kepada Anwar dan Azizah jauh lebih banyak amat perlu ditangani dengan bijaksana jika tidak ia akan dipercayai umum. Jika tidak benar nyatakan jumlah sebenar dan bagaimana wang tersebut digunakan perlu dimaklumkan.

    Ia tidak boleh dijawab dengan penafian, serangan label negatif kepada Petra dan mustahil orang mempercayai individu yang dinamakan termasuk Rafizi tidak mengenali John Soh kerana sememangnya dia berperanan dan pernah menjadi antara penyumbang kewangan utama dalam PKR.

    Artikel itu saya tulis bila nama John Soh diseru dan dalam keadaan ramai pimpinan PKR bukan saja tidak mengakui sumbangan John Soh malah tidak mengakui mengenalinya, ini sangat tidak baik sudahlah tidak ada usaha membantu dia yang dalam tahanan di Singapura. Apa pun kritikan kita kepada John Soh kena akui apa yang dirasai sedikit kejayaan PKR hari ini ada melibatkan sumbangan John Soh.
    Dalam tulisan saya juga saya nyatakan dengan tegas sumbangan John Soh tetap berbeza dengan isu Pas mendapat dana 'gelap' dari Najib kerana menerima dana dari musuh politik dengan menerima dana dari penyokong sangat - sangat berbeza.

    Kita melawan Umno Bn dari aspek korup dan gagal mengurus dana dengan baik namun adakah bila kita nampak ia berlaku di keliling kita maka kita kena diamkan ? Jangan kita mengata ke Umno Bn tetapi kita sama sahaja orang dedahkan korup kita pecat tapi korup antara kita kita diamkan itu munafiq namanya.
    Catatan oleh che'GuBard, SAMM
    18 April 2017, Kuala Lumpur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi dah saman raja putaq kebangsaan kaki temberang...chegu bard desparado kena temberang dengan rpk..hik4

      Delete
    2. Macai kopipes tertinggal bas..

      Delete
  34. Juara ahli parlimen paling kontroversi
    HASAN Al-Basri rahimahullah pernah berkata: “Sesungguhnya fitnah ini, jika dia datang maka sudah diketahui oleh setiap alim dan jika dia sudah pergi maka baru diketahui oleh setiap yang jahil.”

    Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda (maksudnya): “Kelak akan ada banyak FITNAH kekacauan dimana di dalamnya orang yang duduk lebih baik daripada yang berdiri, yang berdiri lebih baik daripada yang berjalan, dan yang berjalan lebih baik daripada yang berusaha (dalam fitnah). Siapa yang menghadapi kekacauan tersebut maka hendaknya dia menghindarinya dan siapa yang mendapati tempat kembali atau tempat berlindung darinya maka hendaknya dia berlindung.” (HR. Al-Bukhari no. 3601 dan Muslim no. 2886)

    1) Umum mengetahui bahawa Malaysia mempunyai seorang Yang Berhormat ahli parlimen yang suka mencipta publisiti murahan dengan fitnah dan berita kontroversi. Malahan kerap mencabar untuk disaman.

    2) Penipuan demi penipuan yang dilakukan beliau menjerat dirinya sendiri. Dalam isu MRT, tindakan salah kira ahli parlimen tersebut menutup tirai 2016 dengan kisah lucunya. Kisah lucu ini boleh dibaca pada pautan http://m.malaysiakini.com/news/367835

    3) Ahli parlimen tersebut juga membawa isu Tabung Haji seolah beliaulah orang yang paling layak menjadi Pengerusi Lembaga Pengarah Tabung Haji. Sama-sama kita nantikan episod kontroversi dari beliau. Dalam isu yang melibatkan Tabung Haji sebelum ini, YB Senator Asyraf Wajdi telah bertindak menyaman beliau. Boleh kita teliti di pautan ini https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1474115969285112&id=116331768396879

    4) Klimaks kontroversi YB ahli parlimen tersebut apabila bertindak mencatur Langkah Kajang. Arkitek yang mencorak penipuan terancang menafikan kebenaran dan ketelusan seorang Menteri Besar di Selangor. Sangat dahsyat fakta yang dilontarkan, namun hakikatnya hanya nombor yang direka demi kepuasan matlamat politik yang menghalalkan cara. Kemudian tanpa segan silu meminta maaf selepas dibunuh karekternya. Kita bole baca dalam
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1010606382307202&id=145165568851292

    5) Terkini menuduh PAS mengambil duit 1MDB melalui orang rapat PAS. Kemudian dinamakan Ustaz Nasharuddin Mat Isa yang merupakan bekas pimpinan PAS. Jelaslah ahli parlimen ini merupakan juara kontroversi. Orang sebegini, dalam bahasa kita sebut, dengar boleh percaya jangan. Semoga Allah bukakan hati beliau untuk bertaubat.

    "Inilah Penyelesaian Kita"
    "Bertekad Melebar Muafakat"
    "Sedia Memerintah"

    Syakirin Hussin
    Ketua Penerangan Pemuda PAS Perak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saman saja, cakap panjang panjang pun tak guna.

      Delete
    2. Salam,Rafizi dah hantar laporan ke SPRM. Samanlah !
      Nanti sama-sama kita dengar ulasan PAS di mahkamah.
      Semua orang boleh bercakap bro.......

      Delete
    3. laa? Tak saman lagi rupanya, mcm2 kingcin. Ooo suda tukar, Dogtrin baru PAS Takut kerana Benar. Alahai lobai oh lobai...

      Delete
    4. Yg cakap fitnah tu kaki fitnah..kalo fitnah jenapa tak saman ..

      Delete
  35. Bahaya DAP Kepada Negara
    oleh :-

    Datuk Dr. Mohammad Fairus Bin Hj Khairuddin.
    Mantan Timbalan Ketua Menteri 1, Pulau Pinang
    penentangan DAP terhadap negara ini bukan semata-mata atas dasar perjuangan politik mengikut lunas-lunas Perlembagaan, tetapi jauh dari itu ia lebih cenderung kepada sikap anti-Islam dan anti-Melayu yang menjadi bangsa tunggak pemerintahan negara ini.

    Ini dilihat menerusi pelbagai rancangan DAP yang menjurus kepada perancangan menghapuskan ketuanan dan kedaulatan bangsa Melayu sebagai teras bangsa yang beragama Islam, yang majoriti dan menguasai negara Malaysia ini.

    Justeru itu gambaran wajah sikap dan kebiadapan DAP amat jelas dilihat melalui tingkahlaku biadab mereka yang bersifat anti kepada sistem Kesultanan Melayu dan jika mereka berkuasa di peringkat persekutuan telah amat jelas DAP akan bergerak ke arah penggubalan perlembagaan yang mengubah dan menafikan hak-hak keistimewaan Melayu dan menghapus sistem Kesultanan Melayu serta lebih parah lagi sikap anti-Islam mereka akan bermaharajalela.

    Melalui langkah strategik mereka itu secara tidak langsung, kedaulatan Islam akan sendirinya terhapus, kerana teras kepada agama Islam adalah terletak kepada bangsa Melayu dan kedaulatan institusi Raja-Raja Melayu dalam konteks Malaysia.

    Sebaik sahaja Pakatan Rakyat memerintah Selangor, langkah pertama DAP adalah berusaha memecah belahkan masyarakat Melayu-Islam melalui tindakan DAP melantik Exco Kerajaan Tempatan Selangor terdiri daripada orang bukan Melayu-Islam supaya mereka (DAP) boleh terus merancang strategi penempatan bagi mengurangkan majoriti Melayu dalam kawasan-kawasan strategi tertentu yang mereka sasarkan.

    DAP mempelajari kaedah dan cara penyusunan penempatan dan memecah-belahkan rakyat Selangor berbangsa Melayu daripada kaedah yang dilakukam oleh PAP di Singapura. Di mana PAP di Singapura telah berjaya mengurangkan majoriti masyarakat Islam di beberapa penempatan tertentu. Justeru itu sebaik sahaja Kerajaan PR Selangor terbentuk, semua exco Kerajaan Negeri Selangor dibawa melawat Singapura adalah dan di Pulau Pinang juga para exco DAP tidah habis-habis membawa cadangan dalam mesyuarat Exco Kerajaan Negeri untuk diadakan pelbagai jenis lawatan yang kononnya sambil "belajar" ke Singapura! Ini membuktikan bahawa "kiblat" DAP dalam pemerintahan adalah ke arah Singapura dan Singapura pula berkiblatkan kepada Israel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara,Doktrin Yahudi hanya untuk kaumnya sahaja.
      Baik Melayu(Islam),Cina (Buddha) atau India (Hindu) adalah hamba atau pemangsa.Strategi Yahudi untuk kita tunduk senang je.... beri pinjaman kewangan dan lain-lain bangsa akan terperangkap dan tergadai.
      Yahudilah yang menjadi pelopor kepada sistem perbankan hari ini.
      Berkenaan negara Singapura yang kaya raya tu...
      Jantung negara itu adalah Selat Tebrau. Sebab tu Tun nak buat jambatan supaya kapal dagang boleh lalu. Niat Malaysia bukan untuk memusnahkan ekonomi Singapura,tetapi kemakmuran dagangtu kalau dapat, kita nak kongsi bersama.

      Dulu baik parti komponen BN atau parti pembangkang, semua dapat di kawal Tun. Semangat patriotik masa itu sangat utuh. Menjelang Hari Kemerdekaan boleh dikatakan setiap kenderaan di pasang Jalur Gemilang. Selepas beliau semangat tersebut semakin pudar. Hakikatnya saudara, negara kini sudah hilang kawalan...........dan sebabtulah
      kiblat parti politik kini sudah kucar-kacir...ada sembah Singapura dan ada sembah Negara China...

      Kegawatan ekonomi tahun 1997 dulu, adalah strategi Yahudi untuk menghalang Negara china bangkit selepas penyerahan semula Hong Kong. Rakan ekonomi besar China (Asia Tengggara)dimusnahkan dan negara-negara tersebut terpaksa meminjam dari bank yahudi(IMF). Apa tindakan Tun semasa itu dalam menghalang Malaysia dari hancur dek ekonomi akibat perbuatan Yahudi sewajarnya kita sanjung. Itulah kebijaksanaan.
      Semua usaha yang dahulu pernah kita buat atas kebijaksanaan... apakah kini menjadi contoh ikutan ...atau kita sedang meniti kesilapan dan tunduk kepada kuasa baru dek kebodohan.

      Delete
    2. Attack node samseng samsung..

      Delete
    3. Kih kih ... Kesian bijaN. Attack mode my arse

      Delete
    4. Lobang firuz dah lama pecah...banyak hutang hidong kena cucuk dgn umno..

      Delete
  36. Al-Kahf:6 - Maka jangan-jangan pula engkau (wahai Muhammad), membinasakan dirimu disebabkan menanggung dukacita terhadap kesan-kesan perbuatan buruk mereka, jika mereka enggan beriman kepada keterangan Al-Quran ini.

    Al-Ĥadīd:5 - Dia lah sahaja yang menguasai dan memiliki langit dan bumi; dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan.

    An-Naĥl:128 - Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

    An-Naĥl:127 - Dan bersabarlah (wahai Muhammad) terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingkar itu); dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah; dan janganlah engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah engkau bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan.

    Al-Baqarah:277 - Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan TIDAK ADA kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lobai atau lebai ?

      Delete
    2. Ostad bela ketua perompak...tak takut masuk neraka?..

      Delete
  37. MASALAH KESIHATAN YANG KRITIKAL, RAFIZI RAMLI DISARAN LETAK JAWATAN!!!
    1. Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Selangor (PPUNS) amat gusar dengan keadaan kesihatan Ahli Parlimen Pandan, YB Rafizi Ramli. (Sememangnya Rafizi gagal melaksanakan tanggungjawab untuk menjaga kawasan Parlimen Pandan, keadaan kesihatan Rafizi yang disyaki merosot kini bakal memburukkan keadaan.)

    2. Rafizi kononnya “serba tahu”, menjadi penasihat dan konsultan tanpa diminta dan menjuarai isu sejak sekian lama. Tidak kurang mereka-reka cerita hingga di saman di Mahkamah, kemudian senang-senang minta maaf. Melihat keadaan Rafizi kini PPUNS mengesyaki Rafizi menghadapi penyakit serius.

    3. PPUNS mengesyaki Rafizi menghidap “selective amnesia” apabila berdiam diri dan tidak pula menjadi “serba tahu” dalam kes-kes berikut:

    • Isu berkaitan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali melibatkan Syarikat Pengeluar Air Selangor (SPLASH), isu Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS) dan isu kim Mesra Usia Emas (SMUE).

    • Isu-isu Darul Ehsan Investment Group DEIG, tanah Wetlands, dan kos pintu gerbang Selangor (Kota Darul Ehsan).Sebagai mantan Ketua pengarah eksekutif di pejabat penasihat ekonomi Selangor, sikap berdiam Rafizi Ramli mengukuhkan lagi kegusaran PPUNS.

    • Kes Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng turut gagal mengundang komen bijaksana Rafizi

    • Yang terkini, Adam Rosly Ketua AMK Ampang di reman dan disiasat SPRM. Rafizi selaku Naib Presiden/Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat, masih berdiam diri berkenaan perilaku ketua AMK partinya
    .
    4. Berdasarkan bukti-bukti ini, mendesak Rafizi mendapatkan rawatan perubatan segera dan mengundurkan diri dari poltik demi kemaslahatan pengundi Parlimen Pandan khasnya dan rakyat Selangor amnya.

    18 APRIL 2017
    PERGERAKAN PEMUDA UMNO NEGERI SELANGOR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni mesti hantar komen pakai samsung yang baru dapat ..bateri dia tahan lama ka..

      Delete
    2. Pemoda umno selangor kritikal..bajet habis tak dapat peruntukan dari bajib..

      Delete
  38. CHAGUBARD BUAT "SENAK BUAH KERANDUT" RAFIZI!!!
    “Akuan ini dibuat bagi membersihkan nama saya dan mengiikrarkan semua yang saya tulis dalam artikel berkenaan adalah benar."

    Demikian kenyataan yang dibuat oleh bekas Ahli PKR seumur hidup, Badul Hisham didalam akuan bersumpah yang dibuat hari ini terhadap penafian yang dilakukan oleh Rafizi.

    Malah, Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia itu juga turut menyatakan kesediaannya untuk disiasat oleh mana - mana pihak ekoran akuan bersumpah yang telah dibuatnya hari ini.
    “Saya terbuka untuk disiasat dan diambil tindakan jika mana-mana bahagian dalam akuan berkanun saya ini salah dan menipu. Saya membuat akuan ini dengan bertanggungjawab sepenuhnya berdasarkan Akta Akuan Berkanun 1960,” kata Badrul Hisham dalam SD tersebut bertarikh 17 April.
    Dalam artikel terdahulunya pada 11 April bertajuk “Tiba-tiba nama John Soh diseru ketika dia dipenjara”, Badrul Hisham mendesak supaya PKR menjelaskan adakah benar sejumlah RM26 juta wang daripada individu itu diberikan kepada parti.
    “Datuk Zaid Ibrahim, Rafizi, Nurul Izzah, Datuk Saifuddin Nasution harus tampil menjelaskan adakah benar John Soh memberikan wang sebegitu banyak dengan jumlah hampir RM26 juta kesemuanya.
    “Malah Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan Azizah (Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail) juga perlu tampil kerana dikaitkan menerima dana yang jauh lebih besar dari nama yang disebut sebelumnya,” kata beliau.
    Tujuan artikel tersebut ditulis oleh Badrul Hisham adalah bertujuan membangkitkan kenyataan Rafizi yang enggan menjawab tuduhan dibuat oleh penulis blog, Raja Petra Kamaruddin berhubung dana PKR yang disumbang oleh John Soh.

    Rafizi sebelum ini juga membuat tuduhan terhadap Pas berhubung sejumlah dana yang disalurkan kepada bekas pemimpin tertinggi parti Islam itu, Datuk Nasharuddin Mat Isa yang sudah pun dinafikan.

    Susulan pengakuan itu, Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan juga menyindir Rafizi bahawa PKR juga ada menerima dana daripada individu luar dengan menggunakan pendedahan dibuat oleh Badrul Hisham itu.

    Namun persoalannya, kenapa Si Rafizi tu tak nak ambik tindakan terhadap bekas rakan partinya itu? Kalau dia tak nak saman Raja Petra, boleh lagi kita terima akal. Tapi kenapa dia TAKUT nak saman Si Chagubard ni? Takkan dengan Si Chagubard ni pun Rafizi dah kecut buah kerandut!!!

    ReplyDelete
  39. Lantak la kalau dia org gaduh janji Umno ditanam terus hilang lenyap dari bumi Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamin. Dan PAS. Aamin

      Delete
  40. Umno catat jumlah keahlian baharu luar biasa
    Setiausaha Kerja Umno, Datuk Ab Rauf Yusoh mendakwa anak muda kini bersama perjuangan Umno.

    Ujarnya, ini berdasarkan catatan yang diperolehi Umno sekarang menunjukkan pendaftaran tertinggi datang daripada kelompok anak muda.

    "Jumlah pendaftaran tertinggi dalam bulan ini, iaitu dalam satu minggu itu ada 3000 orang, iaitu dalam kalangan anak muda...mereka yang berusia di bawah 30 tahun.

    "Rahsianya adalah mereka ingin bersama perjuangan yang dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib," katanya dalam sidang medianya di PWTC, di sini, hari ini.
    Mengulas lanjut, Ab Rauf berkata pihaknya masih mengkaji mengenai perkembangan ini.

    "Mungkin mula timbul kesedaran, " katanya.

    Umno mencatatkan jumlah keahlian seramai 3,573,719 orang, di 21,653 cawangan di seluruh negara hingga 30 November 2016.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sempat ahli baru masok Peraduan hadiah pelbagai2 Ahli x pangkah y.

      Delete
  41. Jangan ada yang lagakan Zahid - Hishammuddin
    Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pelantikan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai Menteri dengan Tugas-tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri selain menyandang jawatan Menteri Pertahanan, adalah atas saranan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    Menurut Perdana Menteri, sebelum pelantikan itu diumumkan beliau pada Rabulalu (12 April), ia telah dibincangkan dengan timbalannya itu yang juga Menteri

    Dalam Negeri selama berbulan-bulan.

    "Sebab itulah saya nak beritahu, jangan ada yang nak lagakan Datuk Hisham (Hishammuddin) dengan Datuk Zahid (Ahmad Zahid).
    "Bila saya umum Datuk Hisham jadi Menteri Pertahanan dengan (Menteri) Tugas-tugas Khas saya dah bincang dengan Datuk Zahid berbulan-bulan, malah Datuk Zahid yang cadangkan Datuk Hisham dilantik sebagai Menteri Pertahanan dan Menteri Tugas-tugas Khas," katanya ketika melancarkan Jentera Jalinan Rakyat Plus (JR Plus) di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, hari ini.

    Turut hadir isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Ahmad Zahid, pimpinan tertinggi Umno dan sayap serta pemimpin parti-parti komponen BN. - Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik? Jualan media perdana dh ciput, bg free pun tak mau, Sekarang print kat Blog Budin pulak, dh minta permit kt Tuan tanah?

      Delete
  42. Jangan ada yang nak melaga
    Antara sepupu, timbalan yg ada
    Nak join dedak letaklah harga
    Asalkan boleh saya perkuda

    Ini Deghih dah kutuk Mahathir
    Ostat apa cakap tak fikir
    Konon lawan Mahathir terpinggir
    Ostat sakit batin dan zahir

    Bukan Mahathir pecahkan Melayu
    Mahathir perintah Ostat ni baru
    Amanat Tok Guru puncanya haru
    Fatwa songsang mahu ditiru

    Dalam kampung duanya imam
    Bila jumpa tidak bersalam
    Orang kampung sakit dan demam
    Imam bermusuh pagi ke malam

    Isteri umno suaminya PAS
    Kerap berbalah rasa tak puas
    Janggut panjang isterinya lemas
    Akhir isteri, suami pun lepas

    Rakyat Malaysia boleh melihat
    Adakah Mahathir atau PAS jahat
    Akaun Mahathir boleh siasat
    Title Lobai, wang pun rembat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Hahaha..Terbaik bro fan tun..

      Parti lobai parti agama
      Tapi mengata orang tah macam apa
      Adakah ini contoh di ajar junjungan kita
      Ceramah kata ikut sunnah belaka..

      Negara sudah lama merdeka
      Apa yang telah derih sumbang pada negara
      At least chong wei, kasi pingat juga
      Tun mahathir banyak, tok sah cakap ler..

      Ukurlah baju dibadan sendiri
      Kalau tidak tak muat dipakai
      Usahlah derih ko meninggi diri
      Lain kaki nak cakap,otak mestilah pakai..


      Delete
  43. ds najib punyai terlalu ramai penasihat peribadi termasuk punahsihat kepada penasihat. sebab itu pentadbiran negara cacamerba jadinya.

    ReplyDelete





  44. Guan Eng Kutuk Anwar, Tuduh Anwar Punca PAS Keluar Pakatan


    Akhirnya bocorlah rahsia bahawa Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng pernah meletakkan salah terhadap Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim apabila PAS keluar meninggalkan pakatan pembangkang.

    Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dalam dialog tertutup di Lecture Theatre, Student Wing, Block S3.1 Level B3, Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University, Singapura, pada 10 Disember 2014 dilaporkan telah bersikap hipokrit dengan membuat pelbagai tuduhan keatas Anwar.

    “Saya fikir sebab utama Hadi (berubah) adalah kemarahan terhadap Anwar. Anwar membuat Langkah Selangor tanpa merujuk kepada sesiapa. Mungkin saya tidak menganggapnya sebagai satu penghinaan. Selepas itu beliau keluar, beliau memanggil saya dan meminta maaf”

    “Saya bersifat lebih pemaaf, jadi saya berkata, sangat malang kamu terpaksa memberi penjelasan. Saya fikir untuk Hadi ia adalah sesuatu yang beliau tidak boleh terima, kerana ini bukan kali pertama Anwar membuat sesuatu tanpa perundingan. Jadi dari satu segi saya fikir ini telah membuat Hadi hilang kawalan.” kata Guan Eng dalam dialog di Singapura itu.

    Perkara ini baru sahaja didedahkan di media sosial oleh satu sumber yang katanya turut berada di majlis berkenaan semasa Guan Eng bertindak berkata sedemikian.

    Inilah sikap sebenar Guan Eng. Di hadapan Anwar semasa mahu meraih sokongan dan undi, Guan Eng akan memuji dan memuja Anwar seolah-olah bekas Ahli Parlimen Permatang Pauh itu pemimpin agung masyarakat Melayu.

    Namun, di hadapan geng geng PAP Guan Eng di Singapura, Guan Eng tidak bersembunyi lagi mengutuk dan merendah-rendahkan Anwar.

    Bayangkan jika Pakatan Harapan dapat berkuasa di Malaysia, bagaimanalah agaknya Guan Eng atau DAP akan melakukan terhadap masyarakat Melayu?

    DAP akan buat apa sahaja untuk parti mereka sahaja. DAP sanggup untuk tanam, terajang keluar dan timbus parti parti lain bila matlamat besar mereka sudah tercapai.

    Bagaimana pula nasib-nasib parti seperi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) khususnya Dr Mahathir Mohamad, Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir? Sudah pasti tidak tahan lama, jika DAP berkuasa.

    Jika tindakan PAS keluar Pakatan Rakyat kerana enggan bersekongkol dengan DAP pun Guan Eng salahkan Anwar. Apa akan jadi jika Pakatan Harapan bakal kalah teruk pada PRU14 nanti? Siapa pula yang akan dipersalahkan?

    Sedarlah, DAP hanya mahukan orang Melayu dan parti politik bertunjangkan Melayu untuk mereka meraih pengaruh bangsa majoriti itu semata-mata sahaja.

    DAP bukan untuk membantu memartabatkan bangsa Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan pun, mereka hanya mahu kuasa semata mata.

    Impian Malaysian Malaysia DAP masih belum terpadam. Bocornya video Guan Eng kutuk Anwar ini menjelaskan apa sebenarnya agenda DAP. Kini DAP yang pimpin dan ketuai Pakatan Harapan.

    DAP takut “declare” mereka ketua PH secara rasmi kerana takut orang Melayu marah. Sebab itu masih tiada jawatan no. 1 dan no. 2 dalam PH. Yang ada hanya dua orang boneka sahaja.

    ReplyDelete
  45. Najib kata dalam video

    "Saya tak takut sama mahathir, kit siang atau rafizi. Kita serang. Lawan tetap lawan...."

    Sounds like someone is approaching his last lap...live or die.

    That is why ramai najib's blogger commented and attacked in shah's blog. Simply becos this blog ix being commented by rational and reasonable malaysians who will see that najib goes thru an exit door to sg buluh, insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Or even worse straight to noose.

      The ghost from Mongolia still haunting..

      Delete
    2. I tau sapa yg najib takut sgt....

      takat lebai pas kacang je bg najib.

      hihihi..

      Delete
  46. aku juga yang last... ha ha ha

    ReplyDelete
  47. Sudah lama saya kata benda yang sama. Ada masalah antara mereka. Cuma sekarang ni lagi up banyak apabila Hisham dilantik SF. Masa Zahid bising pasal ada nak guling dia di Bagan Datoh sudah saya jangka yang dia sudah marah dan memberi isyarat kepada penyokongnya supaya bersedia. Cuma penyokong Zahid harus dan sudah tahu bahawa adanya gejala Cash is King di sebelah sana !

    ReplyDelete
  48. mr budin
    kes wak jahit dan najib .
    mola-mola sindir dan perli ,kmdian kutokan dan makihamunan.
    bila dah telungkop.akan terjadi amokan.
    mlayu suka amok sbb tu rame kerja sojar dan mato-mato. dpt pegang senapang.
    org awam mlayu pong suka amokan juga.
    dia bwat amokan apa yg ada d tangan dan kaki.contoh hang cangkoi.
    silapnya mlayu berani dgn mlayu saja, mcm amno dok tipu mlayu siang mlm.
    pendatang hajamjadah amno puji melambong.
    cina terang-terang hina kepala bapak mlayu tiada tindakan d ambil.
    cuma bwat demontrasi bantahan.bila cina minta maap, mlayu suma senyap sepi.esok hina lg.mlayu demo lg.minta maap lg. senyap lagi.hina kepala bapak lg. akn berterusan sampe mampuih .
    kalu mlayu bwat hinaan kpd palak bapak depa tangkap boh dlm .tambah denda lg.

    cina gambarkan kepala bapak mlayu sebagai berok kena sangat, sbb mmng depani sebijik mcm berok yg suka bg susu pada berok-berok dlm hutan, anak cucu d rumah mampuih nak cari makan dan tak cukop nak makankedarah.

    olehitu cina jd tokeh sampe mampuih. mlayu jd kulibatak cina pong sampe mampuih juga.
    hebatnya negaraku malaisa sbb yg pegang kuwasa suma palak-palak bapak MELAYU.

    ReplyDelete
  49. BE SMART, hura WHILE IT LAST AND JADIKAN TUNAI EXTRA
    Saya mendapat lombong telah diprogramkan dan terpadam kad ATM untuk mengeluarkan maksimum 7021,45 SGD setiap hari untuk tempoh maksimum 30 hari. Saya sangat gembira ini kerana saya mendapat lombong dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan 147.450,45 SGD. MR James memberi kad keluar hanya untuk membantu mereka yang memerlukan, walaupun ia adalah menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik yang akan membantu kesusahan kewangan anda, untuk perubahan tahap kewangan. Dan tidak ada yang mendapat terperangkap apabila menggunakan kad; untuk kad itu juga diprogramkan dan sangat aktif. Dapatkan anda daripadanya. Hanya menghantar kepada-Nya, e-mel pada jamesvoltharkers68@gmail.com dan dia memberikan anda details..THIS adalah 100% REAL. I AM A PEWARIS INI. EMAIL HACKER'S: jamesvoltharkers68@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...