Monday, 3 April 2017

TUN M JADI PENASIHAT PH, TAPI KIT SIANG PULA YANG DICELA...PEMIMPIN UMNO DAH MULA RESAH KE?


Sehingga ini sekurang-kurangnya tiga pemimpin tertinggi UMNO yang jelas tidak lagi dapat menahan kerisauan di hati berikutan perlantikan Tun Mahathir Mohamad bersama Dr.Wan Azizah Wan Ismail sebagai penasihat protem Pakatan Harapan.

Mereka ialah Salleh Said Keruak, Noh Omar dan Ismail Sabri Yaakob. Mungkin selain mereka, ramai lagi yang turut berkongsi kebimbangan yang sama, tetapi tidak meluahkannya secara terbuka.

Masing-masing bagaimanapun cuba menyembunyikan risau hati mereka dengan mengatakan Lim Kit Sianglah yang sepatutnya dilantik menerajui gabungan parti-parti pembangkang yang bakal didaftarkan secara rasmi itu.
Hujah kuno mereka tidak lain kerana DAP memiliki kerusi terbanyak, selain dikatakan Lim Kit Siang menyerahkan jawatan tertinggi itu kepada Tun Mahathir hanyalah untuk memperdaya orang-orang Melayu sedangkan hakikatnya parti itulah yang paling berkuasa sekali dalam Pakatan Harapan.

Lantaran itu, kata mereka, untuk membuktikan kejujurannya, Lim Kit Siang mesti berani menuntut jawatan tersebut?

Tidakkah mereka sebenarnya sedang resah dan gelisah, lalu dilihat seolah-olah "gila" dalam kenyataan yang dikeluarkan?

Tun Mahathir yang dapat jawatan, tetapi Lim Kit Siang yang murah hati dan tidak tamak jawatan pula yang dicela?

Kenapa tidak Tun Mahathir yang diserang dan diperlekeh?

Hakikatnya, dengan keputusan parti-parti pembangkang meletakkan Tun Mahathir sebagai penasihat Pakatan Harapan bersama Dr. Wan Azizah, ia adalah satu lagi langkah yang bakal memendekkan usia Najib Razak, UMNO dan BN di persada kuasa mentadbir negara ini.

Tun Mahathir, dengan rekod cemerlangnya  mampu mencipta kejayaan dalam situasi paling sukar sebagaimana yang dbuktikannya sepanjang 22 tahun berkuasa, kini sedang merintis satu lagi sejarah yang secara totalnya adalah untuk kebaikan rakyat dan negara.

Apatah lagi dengan rekod buruk Najib yang dilihat hanya sinonim dengan pelbagai skandal, ditambah kegemarannya mendatangkan susah dan sengsara kepada rakyat jelata, kelebihan nyata memihak kepada Tun Mahathir.

Dalam mana-mana sejarah dunia pun, apabila rakyat mula susah dan sengsara sementara yang berkuasa terus boros dan bermewah tanpa hadnya, kejatuhanlah balasannya.

Di Malaysia, ia semakin hampir menjadi kenyataan.

UMNO, BN serta sekalian para pemimpinnya tahu dan sedar banyak kelebihan berada pada Tun Mahathir berbanding Najib. Gambar dan poster-poster besar Tun Mahathir sepanjang kempen PRU 14 nanti pasti akan lebih memikat hati rakyat dan dengan sendirinya menenggelamkan wajah Najib yang suram dan tak bermaya.

Mereka gelisah kerana kuasa dalam di tangan bila-bila masa akan terlepas daripada genggaman. Mahu menyerang Tun Mahathir secara  terbuka dan terang-terangan, takut simpati lagi melimpah ruah.
Lalu Lim Kit Sianglah dijadikan sasaran. Sebenarnya Kit Siang ini begitu baik, murah hati dan budiman kerana tidak tamakkan jawatan. Beliau memahami erti perkongsian kuasa dan realiti sebenar masyarakat di negara ini.

Salahkah sikap Kit Siang itu?

Salleh Said Keruak, Noh Omar dan Ismail Sabri tentunya mengharapkan Lim Kit Siang dilantik mengetuai Pakatan Harapan hanya untuk membolehkan mereka melakukan serangan lebih terbuka dan terus mendendangkan lagu-lagu perkauman bagi meracuni pemikiran rakyat bagi kekal berkuasa.

Kini dengan Tun Mahathir dan Dr. Wan Azizah secara bersama mengetuai Pakatan Harapan, bukannya Kit Siang, matilah segala idea mereka. Lagu perkauman boleh jadi tidak lagi diminati dan bakal menjadi kaset usang yang tiada siapa mahu mendengarnya.

Maka, mereka jadi "gila" menyerang dalam bentuk yang lain pula. Sebetulnya, apabila Tun Mahathir menjadi panglima perang, kematian sudah semakin dekat menghampiri mereka. (ShahbudinHusin 03/04/2017).

136 comments:

  1. 1)TUN M PM SELAMA 2 TAHUN
    2)SERAH KEPADA DS ANWAR SELEPAS DS ANWAR MENANG PRK
    3)LANTIK PEMIMPIN2 KANAN PAKATAN JD MENTERI2 KANAN
    4)KEMBALI KAN SUBSIDI.MANSUH GST SECARA BERANSUR ANSUR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kira lah sapa chairmab atau chairwomen

      YANG OENTING KETUA LANUN DUNIA DI GULINGKAN !!

      Ibrahim jambatan Ali almkataki PM pun wa sanggup asal bukan klepet

      Delete
    2. Kalo dibanding terseksa hidup zaman Mahathir dulu. Mmg gua rasa perit juga.

      Tapi zaman Najib lagi teruk. 3 tahun Najib jadi PM, lagi teruk dari 22 tahun Mahathir jadi PM. 50 kali ganda teruk dari zaman Tun. Klepto gila2 dlm jabatan gomen. Rasuah jadi rukun nak berurusan dgn mana2 jabatan. Pegawai2 pulak..hmm dah selesa makan keliling.

      Delete
    3. Najib warisi sistem zaman tido Pak Lah. Sbb tu pegawai gomen syok gila makan sana sini.

      Delete
    4. KSN PALING HEBAT AHMAD SARJI!

      mana mana pegawai main rasuah main judi main betina akan masuk cold storage (JPA)

      skrg dah berapa byk KSU kena dakwa rasuah bawah KSN skrg?

      Itu ksu bebalwangan dah ambil alih 1mdobi... Skrg cuma ada 17 pekerja dlm 1mdobi..

      Aset habis terbarai... Dormant dan TERENGANU INVESTMENT AUTORITY (TIA)..

      DIVIDEN KAMI RAKYAT TEGANU SATU SEN TAK DAPAT.. DUIT ROYALTI TIA MANA PEGI???

      P K. M. A. .K
      N. .A... J.. I....B

      siksa hidup rakyat terenganu bawah umno dan juga pas !

      Delete
    5. Menteri mangkuk hayun terutama ketua kaki bodek Si burung wak-wak.

      Delete
    6. SEMASA menyampaikan Ucapan Dasar Presiden pada Perhimpunan Agung Umno 2016 pada 1 Disember 2016, Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa kerajaan akan mengambil alih Pindaan terhadap Rang Undang-Undang 355, berkaitan Akta Mahkamah Syariah, Bidang Kuasa Jenayah 1965 yang dibawa Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.


      "Kepada yang bukan beragama Islam usahlah bimbang kerana tidak akan tertakluk di bawahnya dan kerajaan sedang mengkaji dengan halus agar tidak berlakunya unsur penghukuman dualisme,” begitulah cara PM untuk memujuk rakan-rakannya di BN agar bersetuju.

      Pada 18 Mac 2017, pendirian kerajaan masih sama jika dinilai daripada apa yang diberitahu Timbalan Najib, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada Utusan Malaysia.

      Zahid sekali lagi menegaskan bahawa kerajaan BN bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) akan membentangkan sendiri RUU 355 di sidang Parlimen kali ini yang bakal berakhir 6 April ini.

      Keputusan itu katanya selaras dengan “hasrat Najib yang begitu komited mengetengahkan hasrat berkenaan tanpa mengganggu-gugat kepentingan kaum dan agama lain di negara ini”.

      “RUU 355 akan dibentang sendiri oleh kerajaan di Parlimen tidak lama lagi. Insya Allah dengan doa untuk kita menyatukan orang Melayu. Biarlah kita kehilangan segelintir ‘kawan’ kita, tapi kita akan dapat ‘kawan baru’ yang kumpulannya lebih besar bersama kita.

      “Kawan baharu’ kita ini mungkin dulu musuh politik kita, tapi mereka sudah faham untuk sama-sama tangani masalah (berkaitan Islam) dengan tidak mengetepikan agama lain,” kata Zahid yang dipetik Utusan.

      Namun, segalanya menjadi jelas pada 30 Mac 2017 apabila Najib mengumumkan bahawa komitmennya tidak akan diteruskan, dan kerajaan BN tidak akan membentangkan RUU 355 atas dasar konsensus. Ini jauh berbeza dengan apa yang dilaungkan Najib di dalam ucapan dasar presiden Umno.

      Dengan penentangan terhadap RUU 355 yang disemarakkan melalui perlumbaan antara MCA dan DAP untuk muncul sebagai hero yang menggagalkan RUU 355, tekanan daripada BN Sarawak dan perpecahan yang bakal berlaku, dan juga kelemahan diri sendiri yang dibelenggu persepsi negatif dan kejatuhan populariti yang teruk akibat skandal 1MDB, tindakan Najib tidaklah mengejutkan.

      Kini, persoalan timbul pada siapa ‘kawan lama’ yang Umno pada asalnya sanggup ketepikan demi RUU 355 menurut Zahid, tapi akhirnya Umno mengalah sehingga membiarkan RUU 355 dalam keadaan terumbang-ambing?

      Delete
    7. Namun, setiap peristiwa ada hikmahnya. Episod RUU 355 telah melondehkan perangai kebanyakan sikap orang politik. Ada yang sanggup mengalah, ada yang sengaja mencari alasan menentang, ada yang mengalakkan orang menentang, ada yang tidak membuat persiapan rapi dan ada yang terus istiqamah walau apa terjadi.

      Melihat nasib yang menimpa RUU 355, dan juga penentangan yang sebegitu hebat terhadap RUU 355, mujurlah Mahkamah Syariah sudah diwujudkan di negara ini dari awal lagi.

      Kalau tidak, rakyat beragama Islam sudah tentu boleh terbayang nasib yang bakal menimpa usul untuk memperkenal Mahkamah Syariah dengan pimpinan negara yang ada hari ini dan penentangan yang terpaksa dihadapi oleh usul tersebut berdasarkan episod RUU 355.
      Menariknya, tiada siapa yang tahu bagaimanakah isu ini akan mempengaruhi minda masyarakat beragama Islam. Yang pasti, episod RUU 355 akan mempunyai sahamnya di peti undi pada Pilihan raya Umum ke-14 nanti.

      Delete
    8. Desakan Amanah yang mahu Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meletak jawatan kerana Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU355 disifatkan sebagai tidak profesional.


      Menurut penganalisis politik Prof Dr Ahmad Martadha Mohamed, meskipun usul itu kembali menjadi usul persendirian, ia tidak bermakna usul itu gagal dibentang dan tidak mendapat sokongan kerajaan.



      "Amanah perlu bersifat profesional kerana dalam hal ini kita melihat bahawa jika gesaan itu dibuat ia (nampak) bersifat peribadi.



      "Mungkin ketidakpuasan mereka kepada Hadi sehingga menyebabkan timbul gesaan untuk letak jawatan," katanya kepada Antarapos.



      Malah tegas beliau lagi, masih terlalu awal untuk membuat kesimpulan kerana proses usul yang dibawa Ahli Parlimen Marang itu sedang berjalan.



      "Saya melihat masih terlalu awal untuk Amanah menggesa Hadi letak jawatan kerana Parlimen masih lagi bersidang dan ruang untuk beliau mengemukakan usul itu masih lagi ada. Jadi agak tak matang untuk menggesa peletakkan jawatan sehingga belum proses-proses yang dijalankan itu selesai," kata beliau lagi.



      Minggu lalu, Penasihat Amanah Kelantan Datuk Husam Musa menggesa Hadi bersama jawatankuasa parti segera meletakkan jawatan.

      Delete
    9. Azmin ali berkata, dia tidak akan meminta maaf kepada khalid ibrahim walaupun mahkamah tinggi memutuskan pampasan yang dibayar oleh khalid ibrahim kepada 7 kakitangannya dahulu adalah sah. Azmin berkata ia isu moral apabila keputusan penting tidak boleh dibuat oleh seorang sahaja dalam kerajaan.


      Ya penulis setuju moral adalah penting, moral adalah menggambarkan akhlak seseorang bahkan moral adalah salah satu ciri akhlak.

      Orang yang bermoral ialah meminta maaf jika melakukan kesalahan. Meminta maaf dan mengaku bersalah adalah tanda orang yang bermoral. Itulah etika moral. Orang yang enggam meminta maaf dan mengaku kesalahan tanda orang yang angkuh. Orang yang angkuh tanda orang yang tidak bermoral.

      Apabila mahkamah memutuskan khalid ibrahim tidak bersalah, akuilah. Kerana dalam sistem sekular salah benar ditentukan mahkamah, bukan ditentukan syariat Allah. Apabila azmin telah memutuskan untuk beramal dengan sekular, akurlah dengan kehendak mahkamah sesuai dengan prinsip tersebut, prinsip mahkamahlah pemutus salah benar.

      Moral, kata azmin.

      Apabila khalid diputuskan tidak bersalah dalam hal pemberiaan pampasan, maknanya khalid bersih. Samalah bersihnya khalid dari tuduhan yang direka cipta oleh saifudin nasution, sampai dijadikan manuskrip. Tapi mahkamah memutuskan ia adalah fitnah. Kabarnya saifudin menarik balik tuduhan-tuduhannya itu. Ertinya dalam hal ini, saifudin lebih bermoral, dia mencipta fitnah dia menarik balik fitnahnya.

      Semua tahu fitnah yang dicipta dahulu itu adalah usaha untuk menyingkirkan khalid dari jawatan mb selangor, untuk menggantikannya dengan anwar ibrahim. Tak cerdiknya geng pemfitnah khalid itu kerana seolah-olah tidak tahu karier anwar ibrahim dalam politik malaysia sudah berakhir dan akan dipastikan berakhir selama-lamanya. Namun hakim memutuskan fitnah tetaplah fitnah, maka khalid bebas dari fitnah itu.

      Dimana moral pkr dalam kes fitnah tersebut? Dimana moral azmin? Azmin tidak berkutik apabila terbukti khalid terfitnah. Kalau azmin benar-benar bermoral, azmin mesti bersuara paling tidak mengakui ia fitnah. Namun azmin tidak berkutipun.

      Sekarang azmin bercakap soal moral, moral dan moral. Moral pampasan yang tak seberapa. Namun maruah khalid azmin tidak mengambil kira. Dengan fitnah tersebut khalid tersingkir dari jawatan mb selangor. SEmua tahu dengan usaha khalid, dana selangor berjumlah rm2b lebih kurang. Apa nilai pampasan yang dituntut zamin berbanding rm2b yang dikumpul khalid?

      Azminlah yang tidak bermoral, kerana memilih isu. Menitikberatkan untuk mendapatkan semula pampasan yang tidak seberapa tetapi mengkesampingkan isu fitnah. Samalah sikap azmin memperli pemimpin pas dibelakang tetapi didepan mahukan pas bersama kelompok liberal pakatan harapannya. Ertinya azmin jangan sangka rakyat menelan bulat-bulat kata-katanya yang mengatakan ia menuntut kembali pampasan tersebut atas dasar moral. Kerana sikap memilih isu untuk diasaskan sebagai moral, adalah sikap yang sebenarnya tidak bermoral.

      Wassalam.

      Delete
    10. Editor Harakah

      Dah masuk daaaah !!

      Delete
    11. Jadi kelaziman bagi UMNO mengatakan PAS mengggunakan agama untuk kepentingan politik. Kini pula penyokong PH mengejek PAS dengan mengatakan PAS menggunakan agama sebagai barang dagangan. PAS jual agama bagai satu komoditi. Semua musuh PAS percaya PAS dengan agama berpisah tiada.



      Dalam konteks apa agama tak boleh diperdagangkan? Dalam politik apa yang kita tawarkan kepada rakyat adalah merupakan barangan dagangan kita. UMNO menawarkan nasionalisme. Nasionalisme itu barang dagangannya. PKR menawarkan liberalisme. Liberalisme itu dagangannya. PAN menawarkan fitnahisme. Fitnahisme itu dagangannya. PAS menawarkan Islam. Islam itu komoditinya.

      UMNO, PKR, PAN dan PAS semuanya berdagang. Rakyat adalah pembelinya. UMNO memperdagangkan nasionalisme dengan semangat Melayu menjadi terasnya. PKR memperdagangkan liberalisme. berkonsepkan kebebasan dan persamaan hak menjadi amalannya. PAN memperdagangkan fitnah ciri Machiavelli menjadi modalnya. PAS memperdagangkan Islam yang syumul menjadi tawarannya. Jadi apa salahnya PAS? Orang lain boleh berdagang, PAS tak boleh?

      Orang lain berdagang untuk kuasa. PAS juga berdagang untuk dapat kuasa. Orang lain menggunakan barang dagangan masing-masing dengan janji kesejahteraan rakyat di dunia. PAS menggunakan komoditinya untuk kesejahteraan rakyat di dunia dan akhir. Habis apa salahnya PAS?

      UMNO, PKR dan PAN masing-masing berdagang dengan manusia mencari undi. Adapun PAS sebenarnya berdagang dengan Allah untuk mencari redha-Nya. Inilah pegangan orang PAS. Firman berikut adalah jantung dan hati perjuangannya.

      “Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan-Nya dengan harta dan jiwamu, itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahuinya. Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di syurga ‘Adn. Itulah keberuntungan yang besar.” (QS. ash-Shaff: 10-12).

      “Sesungguhnya, Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga (sebagai balasan) untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al-Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.” (QS. at-Taubah: 111)

      Delete
    12. TS khalid du singkirka kerana terlalu mesra dengan umno...ini boleh menjejaskan kepercayaan rakyat...TS khalid ade masalah hutang dengan bank berkaitan pembelian saham...jadi akurlah TS khalid tidak patut memimpin kerajaan Selangor lagi...bagilah cerita yg seimbang...

      Delete
    13. Ostad timur tengah lebak celup pak haji korup

      Masuuuuk daaah

      Delete
    14. Lebai PAS nak pi masjid, jalan kaki..tengah jalan, bertembung ngan Mamat Umno. Mamat Umno ni kata dia nak tolong Lebai PAS, tolong hantar sampai masjid..Lebai PAS pun kata ok jer..dah orang nak tolong antor, makaseh saja la..

      Tetiba, Mamat Umno tadi bagitau, dia tak boleh antor, sebab bini dia marah. Mamat umno ni jenis takut bini...

      Lebai PAS pun kata ok lah, dah ko tak leh nak hantar, aku sambung jalan kaki jer la ke masjid..

      Bebudak Tokong yang tengah mabuk beriani kambing, tetiba menjerit "kah..kah...Lebai PAS kena kencing ngan mamat UMNO"..

      Lebai PAS buat derk jer...memang dr tadi Lebai PAS jalan kaki ke masjid...dah mamat UMNO tak boleh tolong, sambung jalan jer la ke masjid, apa masalahnya. Dah niat nak ke masjid..

      Lebai PAS cuma heran ngan bebudak Tokong, dah la tak tolong hantar, menjerit2 pula macam kena rasuk dengan 10 ekor jin....

      Delete
    15. Ketua Pemuda PAS, Nik Abduh Nik Abdul Aziz meramalkan akan berlaku ‘tsunami Islam’ pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).
      Hal ini kerana rakyat memilih calon yang membawa aspirasi menegakkan Islam.


      Katanya, rakyat sanggup memberi undi kepada PAS bagi membolehkan parti itu memainkan peranan lebih besar tertama di peringkat Parlimen dan PAS dapat menguasai negeri-negeri.
      "Apabila kita dapat menguasai negeri-negeri iaitu sebanyak empat negeri hingga lima negeri yang kita sasarkan maka arus Islam itu yang digerakkan, bukan hanya oleh akar umbi rakyat ini bahkan negeri juga, dapat memperkenalkan sistem pemerintahan yang lebih Islamik.

      "Akhir sekali, ia menjadi contoh yang baik diperingkat Pusat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Pemuda PAS Negeri Perak kali ke-34 di Hotel MH Sungai Siput, lapor Astro Awani.

      Sementara itu, Berita Harian melaporkan bahawa Nik Abduh mengingatkan ahli parti agar tidak memusuhi UMNO sehingga hari akhirat atau seteru sepanjang hayat.

      "Saya minta ahli PAS berfikir lebih jauh ke depan. Perjuangan Islam bukan soal PAS-UMNO, ia adalah soal bagaimana nak bawa agama ini diterima dalam masyarakat.

      "Kita tahu jika PAS sahaja yang mahu kepada Islam dan orang lain tak nak, jadi tidak ke manalah.

      "Jadi, saya minta Pemuda PAS berfikir lebih besar dan jangan hanya berkisar antara PAS dan UMNO sahaja. Jika hanya fikir PAS-UMNO, PAS-UMNO, akan jadi macam PAN (Parti Amanah Negara), anggap UMNO musuh sampai akhirat," katanya.

      Beliau bagaimanapun menolak sebarang kemungkinan PAS akan menjalinkan kerjasama politik dengan UMNO dalam menghadapi PRU14.

      Delete
    16. Khalid gagap bagi menantu pak lebai..

      Gm gaji 87k sebulan.. Dulu guru pasti gaji 900!!!


      Inilah gagap yg guna kuasa demi 1 scratch your back you scracth my back..

      Main main duit dhn pak lobai haji korup

      Syukur K Gagap dah kojol

      Delete
    17. Azmin Ali bakal kehilangan jawatan Menteri Besar Selangor selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).
      Demikian hasil kajian yang dijalankan Zaaba Institute for Leadership (ZIL) terhadap 3,000 pengundi di lima kawasan di negeri itu baru-baru ini.



      Lima kawasan tersebut meliputi Gombak, Shah Alam, Selayang, Ampang dan Hulu Langat.

      Ketua Pegawai Eksekutif ZIL, Dr Ali Boerhanudin berkata, kaji selidik itu bertujuan mengenalpasti kecenderungan pengundi Melayu terhadap parti yang akan dipilih pada PRU14 serta mengetahui isu yang memberi kesan terhadap pengundian tersebut.

      Beliau memberitahu bahawa kaji selidik itu dibuat bermula Oktober sehingga Disember 2016.

      “Hasil soal selidik, apabila ditanya jika esok adalah pilihan raya, parti manakah yang anda akan undi, sebanyak 24.4 peratus responden berkata akan mengundi PAS, 9.3 peratus akan mengundi UMNO, 5.4 peratus akan mengundi BERSATU dan hanya 5.6 peratus akan mengundi pakatan harapan. Manakala bakinya “masih atas pagar”.

      “5.6 peratus adalah undi kepada pakatan harapan, yakni bercampur antara DAP, PKR dan PAN. Jika diasingkan PKR sahaja, mungkin peratus itu akan semakin berkurangan. Kami asingkan antara pakatan harapan dan BERSATU kerana senario pada waktu itu mereka belum bergabung,” katanya.

      Mengulas mengenai respon pengundi Melayu di kawasan kerusi Azmin Ali sekarang, iaitu Parlimen Gombak, Dr Ali berkata, hasil tinjauan menunjukkan 26 peratus akan mengundi untuk PAS, 9 peratus untuk UMNO, 9 peratus untuk Pakatan Harapan, 4 peratus untuk BERSATU manakala bakinya “di atas pagar”.

      Dr Ali berkata, hasil dapatan kajian itu berkemungkinan berkait rapat dengan pengundi Melayu yang mahukan parti yang lebih berperanan dalam memartabatkan Islam.

      “Antara 16 isu yang ditanya pada pengundi, yang manakah paling perlu diberikan perhatian oleh parti yang memerintah, isu ‘memartabatkan Islam dan memelihara kesuciannya’ menduduki tangga ke-3 selepas ‘turunkan kos sara hidup’ dan ‘basmi rasuah dengan berkesan’.

      “Ini menunjukkan agama masih menjadi soal utama pada pengundi Melayu dan parti-parti yang bertanding harus memberi perhatian yang serius ke arah itu,” jelasnya

      Delete
    18. Berdagang untuk nenarik kpd islam...tapi menggunakan ruu 355 untuk modal politik jelas berdagang untuk kepentingan politik....kalo bukan untuk modal politik kenapa 2 kali bentang 2 kali tanggoh... Pindaan had hukuman saja...tukar angka dlm undang2 sediada...3 tahun tak boleh selesai...setuju bagi umno bentang...bila umno tendang balik kerana takut kapir bn lobai pad bisu tak berani bertegas dengan najib...tak ke ini jelas ruu 355 tu barang dangangan....sebat 90 jota dari najib tunjuk berani nak saman...
      tipu kata saman sedang berjalan...surat yg dihantar kpd SR hanyelah notis suruh mintak maaf.. Main2 plak lobai pas....suruh pas kawasan repot polis...patut polis tangkap tukang repot...main2..

      Delete
    19. Suka kami nak bagi tahu editor harakah surat khabar tak laku...

      Apa yg Nik abudoh kata tsunami islam tak benar!!

      Tahun 2014mungkin masa tu ada daesh isil isis kununya nak tubuh daulah islamiyah di timur tengah!!

      TAPI SKRG KAWAN KAWAN IS.IL KO DAH KOJOL .DULU DIN AYAM DAN NAJIB PUJI I.S.I.L SBG CONTOH PUAK ISLAM MUDA LEBAI OSTAD TIMUR TENGAH TERBAEEEK!! DALAM TWITTER NYER LEPASTU PADAM !!


      HARI NIH KOJOL SEMUA ISIL KAWAN KAWAN OSTAD TIMUR TENGAH KO...

      MANA ISIL SKRG? KOJOL PATUTLAH YAHADI PEGI IRAN JUMPA SYIAH PULAK BILA ISIL WAHABI GILABABEE KOJOL

      ELOOOO

      TSUNAMI ISLAM ISIS DAH SURUT! SYIAH DAH TAKEOVER SYEIKH!!

      HIHIIIIIIHIIIII

      TDUNAMI DALAM KUBUR BAPAK ABDUH CUBA PEGI CEK TENGOK SAT!!! NANGIS Nik acis tengok perangai abudoooh nih

      Delete
    20. Zaaba hannye bertumpu kepada responden melayu...sentimen bukan melayu berlainan...pengundi bukan melayu pon ramai di selangor ni yg menyumbang kemenangan kpd pas pru yg lalu...

      Delete
    21. Semalam saya mendengar ceramah Tun Mahathir di Cheng, Melaka. Tun Mahathir mempersenda keputusan polis membatalkan kebenaran terhadap penganjuran debat antara beliau dengan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz.

      Kata Mahathir "Petang tadi saya dapat maklumat, polis kata tak boleh, kononnya ada orang-orang di situ buat laporan, takut jadi huru hara.

      "Bukan ada siapa pun duduk di situ, yang ada kilang saja. Jadi sekali lagi dibatal. Dibatal kerana apa, kerana takut," kata Mahathir.

      Memetik pepatah Melayu dalam lirik lagu BERSATU, "Berani kerana benar, takut kerana salah", Mahathir berkata kerajaan takut kerana tahu ia telah melakukan kesilapan.


      Manakala Datuk Zainuddin Maidin, kaki bodek dan merapu berkata Mahathir sekali lagi mendapat kemenangan politik 'paling bermaruah dan bergaya' apabila debatnya dengan Menteri Pelancongan Dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz dibatalkan.

      Apabila Mahathir kata orang takut sahaja yang cuba batalkan debat, lebai teringat akan kisah silam debat antara UMNO-PAS zaman Tun Mahathir "kuku besi" memerintah Malaysia dibatalkan.


      Untuk makluman pembaca, oleh kerana ini kisah silam, lebai rasa ada baiknya lebai memberi sedikit info tentang debat UMNO-PAS atas isu PAS mengkafirkan UMNO.

      Isu Debat Umno-PAS ini adalah lanjutan isu kafir-mengkafir yang berlaku sejak awal 1980-an. Beberapa tindakan yang dikenakan ke atas pemimpinan PAS seperti pendakwaan di mahkamah, penahanan ISA dan tuduhan mengkafirkan Umno, termasuk manipulasi isu Amanat Haji Hadi telah mewarnai hubungan politik PAS-Umno selepas 1980.

      Ekoran itu, Naib Yang Dipertua Agung PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam satu interview dengan Asiaweek telah mendakwa Umno enggan bertemu PAS untuk menyelesaikan masalah ini.

      Ekoran itu, pada 25 Ogos 1984, Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad telah menyatakan kesediaannya berdebat dengan PAS. Setiausaha Agung PAS, Ustaz Haji Hassan Shukri pada hari sama juga telah menyatakan kesediaan PAS untuk berdebat dengan Umno dengan bersyarat.

      Syarat yang dikemukakan oleh PAS ialah perlu ada pertemuan pertama melibatkan lima pemimpin tertinggi kedua-dua parti. Setiap orang daripada mereka mestilah membaca dan menghuraikan makna Surah al-Fatihah dan ayat 1-16 Surah al-Baqarah untuk menentukan kebenaran tuduhan Umno bahawa PAS memutarbelitkan agama.

      Syarat PAS ini telah menyebabkan Umno berdiam diri sehingga Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan pada 15 September 1984 bahawa Umno sedia berdebat dengan PAS dalam isu tuduhan PAS mengkafirkan Umno dan hanya menunggu persetujuan PAS sahaja.

      Pada 17 September 1984, PAS telah mengirimkan surat kepada Umno kerana persetujuan debat ini, dan ia dijawab oleh Datuk Sanusi Junid, Setiausaha Agung Umno pada 15 Oktober 1984 dengan mencadangkan debat ini atas tajuk "PAS mendakwa ahli Umno kafir, dan menentangnya jika mati, adalah mati syahid."

      PAS yang bersetuju dengan cadangan tajuk oleh Umno itu telah bersepakat supaya debat diadakan pada 11 November 1984. PAS telah melantik wakilnya dalam debat tersebut terdiri dari Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Ustaz Mohd Nakhaie Ahmad dan Ustaz Harun Taib, sedangkan Umno diwakili oleh Dato' Wan Mokhtar Ahmad, Ustaz Ibrahim Azmi Hassan dan Anwar Ibrahim.

      Ketika PAS sedang membuat persiapan rapi tentang dalil dan hujah bagi menghadapi Umno, pada 8 November 1984, Penyimpan Mohor Besar Raja-raja, Datuk Ahmad Zainal Abidin Yusof telah mengisyharkan bahawa Yang di-Pertua Agong dengan perkenan Majlis Raja-raja telah mengarahkan pembatalan Debat Umno-PAS atas alasan isu kafir-mengkafir ini hanya boleh diputuskan oleh Majlis Raja-raja dan debat ini hanya boleh memecahkan umat Islam.

      Delete
    22. PAS percaya pembatalan ini dibuat dengan kehendak Umno. Kerana pembatalan ini, Debat Umno-PAS yang dijadualkan pada 11 November 1984 ini tidak menjadi kenyataan.



      Apa bezanya UMNO guna polis untuk batalkan debat Mahathir-Nazri dengan Mahathir guna Penyimpan Mohor Besar Raja-raja batalkan debat UMNO-PAS sehari sebelum debat?? Biasanya Penyimpan Mohor Besar Raja-raja hanya keluar nak puasa dan raya tiba-tiba terkeluar di TV 1984 hanya NAK BATAL DEBAT UMNO-PAS.... itulah Mahathir yang mungkin orang baru tak kenal!

      Kalau ikut logik Mahathir memang dia takut kerana bersalah dan membatalkan debat isu kafir mengkafir. Ini jelas isu kafir mengkafir adalah TAJAAN UMNO untuk menjauhkan orang UMNO dengan PAS.

      Apa nak hairan Nazri itu adalah anak didik UMNO, anak didik Tun Mahathir sendiri. Sama juga dengan Najib anak didik Mahathir. Mereka semuanya adalah penyamum dan perompak wang rakyat.

      Lebai menulis ini bukan nak sokong Nazri. Nazri dan Najib itu PEROMPAK manakala Mahathir pula adalah PENYAMUN. Sekarang ini adalah isu KETUA PENYAMUN tak setuju dengan KETUA PEROMPAK.

      Jangan kita lupa Mahathir 22 tahun menyamun duit kita sehingga kaya raya anak beranaknya, tak percaya tanya Rafizi, dia ada fakta bagainama anak Mahathir boleh beli Petron dan kilang arak!
      Takkan kerana kesatuan perompak bertelagah kita nak tolong ketua penyamun.

      Dosa-dosanya terhadap Anwar sehingga lahirnya refromasi rakyat tidak boleh dipadam hanya Mahathir berkata Najib kleptokrasi dan kita mesti jatuhkannya. Jangan kita bodoh dan tertipu dengan politik licik Tun Mahathir!

      Delete
    23. Harakah tak lakuhu

      Nak bankrap

      Delete
    24. Lobai nak marahkan Najib ..


      Fitnah majlis raja raja ..cilaka ko

      Skrg marah mahathir


      Lobai lobai mengaku lobai pulak tuh

      Delete
    25. Sekarang amanat kapir tak pakai lagi sebab najib sokong ruu tapi kena kincin..najib sedekah 90 juta ...halal dimakan..
      Debat kapir dibataljan atas nasihat bijak pandai agama...bukan polis yg batalkan..
      Sekarang pon lobai hadi tak bertegas nak laksanakan hudud...kalo tak laksanakakan hufud tak jadi kalir ikut amanat lobai hadi?..pakai lojik akai laa...otak kat lutut tak boleh pikir logik..

      Delete
    26. Tun madey dah lama nasihatkan lobai penulis supaya lobai siasat kslo dia menyamun.dan heret dia ke mahkamah ..tapi lobai pokak nak kokok jer..sprm tak siasat...repotlah sprm ...lobai dah 15 tahun bisu hari ni boleh melaalak tun madey menyamun..

      Delete
    27. Ape yg rafizi cerita beberapa tahun lepas semasa madey nasih dlm umno...rafizi bangkitkan kekayaan anak 2 tun supaya disiasat...Rafizi pon tak ade fakta dari mana modal pembelian petron..tapi lobai dah siasat ato dah repot sprm?...kalo tak baik diam2 masuk dlm kain bini lagi baik...

      Delete
    28. Anon 11.18 Dengat sifat perkauman kamu saya pastiuka kamu guaranti macam babi. Hahaha.
      Kerana ibilah ia membuat kau sakit hati dan terus mempunyai sifat perkauman dan mereka cerita. Tetapi tentang bab hidung di muka babi kau macam mana bentuknya kau belum cerita. Kih kih kih kesian. Hati busuk munkin kena liwat oleh babi. Berhentilah daripada bersifat perkauman dan tidak payah main isu perkauman dah lapuk. Bahlol

      Delete
  2. .

    Itu lah guna nya Hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khalid Samaf dah pesan !

      JIKA PAS DATANG TERGOLEK MINTAK AMPUN SAMA PAKATAN TOLONG JANGAN LAYAN

      PAS DAH TERSEPIT!

      Delete
    2. Biar lobai2 pas gi duduk masjid plak....tobat banyak2... Banyak kali klentong dan maki...barua ,pil kuda,khianat pkr tanding 7 kerusi yg dijanjikan kpd pkr

      Delete
  3. Rahman Dayak dah meroyan

    Sebab rembat komisyen aramco 7b

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahnan nak debat dengan lim guan eng takut...nak jawab soalan rafizi pon takut..

      Kokok bukan main kuat lagi...

      Delete
    2. Memang memalukan 3 ekor ni. Adakah jaga tepi kain orang. Apa yang dia orang peduli PH mau siapa sebagai Penasihat, Calon PM,Presiden kah. Inilah bukti yang lutut sudah bergegar. Bodoh betul si Udang,Karabau dan Burung ni.

      Delete
  4. Realiti adalah TDM telah berjaya mengemudikan seluruh rakyat, baik dari pihak BN dan atau PH.

    Tak terkejut jika Allah memberi kemenangan kepada TDM. Rakyat tahu beza pemimpin2 BN dulu dan sekarang.

    Kebangkitan rakyat dalam pru13 adalah atas fight for justice for individu bernama anwar. Come pru14, fight for justice for malaysians and malaysia.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. berangan taiklah kau nak menang..pakatan fitnah mana nak diberi kemenangan..buat dosa besar tapi nak doa kemenangan ..sudah lah tu..

      Delete
    2. Siapa lebih hebat antara tun madey dan najib...najib pengecut...

      Delete
    3. Najib dan ko buat dosa besar...najib rompak duit 2.6 billion ko sokong....betol tak?

      Delete
    4. 1014 tak sudah sudah fitnah... Cuba perincikan fitnah fitnah tu...saman esok selasa lupa ke?manusia Yg bercinta cita n mempunyai angan angan Akan bekerja kuat tak lah seperti manusia Yg menunggu sahaja dedak sampai...

      Delete
    5. Bro tidak payahlah kita minta bukti bukti dari 1014. Mereka ni semua penkhianat rakyat mana ada fakta. Kalau kau minta cara spin banyak lah.

      Delete
    6. ayuh rakyat malaysia
      kita fight for malaysia
      kita berjuang utk malaysia
      mulakan di sini

      Delete
    7. Saya sentiasa meminta rakan2 cybertrooper sy menyemak akses internet. Kita lihat ramai yang tolak DSN. Namun, jangkaan saya amat meleset sekali apabila sy melihat ramai yang menyokong UMNO jika ditohmah. Ini membuatkan sy berasa lega sekali. Fikirkanlah. Macam mana sy nak sara hidup jika UMNO kalah? Macam mana saya nak pakai mewah2 jika UMNO kalah? Saya berharap sangat2 impian tu tercapai.

      Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

      Delete
  5. Tsk habis habis geng ularrrmak dan geng dayak moden pakai cawat fi Putrajaya nih nak hantukan melayu dgn DAP

    Dap tak takut sama UMNO

    Hanya Anwar dan Tun M yg ada power..

    Anwar bukak mulut jer DAP dah ketaq lutut mahathir jeling jer DAP dah Melutut..

    UMNO mana ada power mcm nih!

    MCA MIC GERAKAN PBS SAPP yang control BN skrg!.. Mesyuarat MT BN pun Najib kencing dalam spender! ESOK UMUM RUU KERAJAAN TAK TANGUNG DAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua menteri haprak dan kaki tembok dan kuat bodek serta tak ada pendirian sendiri.pendirian Rosmah tu lah pendirian dia orang.. Ahaksss ptui!!!!

      Delete
  6. Dia orang nak fikir strategi apa nak pakai masa kempen ni, kempen PRU 13 tak sama dgn kempen pru14. Nampak sgt kali ni UMNO dah tersedak untuk turun kempen kali ni, gandingan mahathir, anwar ,lim kit siang, pemimpin amanah dah mantap. Kebiasaan kecerdikan akan mengatasi kebodohan dlm mana2 pertandingan

    ReplyDelete
  7. Semalam sembang biol dgn YDP pas di pantai timur..

    Sebelum nak balik dia tunjuk gambar dari HP dia..

    Gambar kit siang mesyuarat zaman muda dgn lee kuan yu dan tunku Rahman..

    Lobai ydp kata LKS Agen singapok komunis..

    1. Bila Singapore komunis masa berada dlm Malaysia?
    2. LKY DAH MAMPOS KO MAIN GAMBAR DIA
    3. SINGAPOK DAH MERDEKA DAN SUDAH PASTI ANAK LKY ADA PERSAFAHAMAN SAMA NAJIB UMNO MCM DUIT 1MDB SOROK DI SINGAPOK SIAPA TAHU? LEMBU CONDO PUN SOROK DI SIBGAPOK
    4. PAP PUN ADA MELAYU DLMNYA YG JADI MENTERI! APE KE HAL?
    5. BAKAL PRESIDEN SINGAPURA ADALAH BEKAS ORG KUAT PAP! WANITA PULAK TUH!

    TOLOL YDL LOBAI PAS.. SIAP JAJA GAMBAR LKS DGN LKY ZAMAN MUDA LAGI DOK MESYUARAT.

    UTK APA? NAK BUKTIKAN LKS NI MACHAI SINGAPORE. ELOO LKY DAH MATI.. CERITA BASI BETUL YDP PAS NIH

    NAK BALIK YDP KATA MALAYSIA AKAN JADI SINGAPOK..

    ReplyDelete
  8. Tanda2 besar ni.
    Perawan Lobai taksub dh meroyan, jaja cari pelanggan,jualan tak jalan.
    Totok lahap Taek 6%, terkebil2,kesipuan. Hidangan Tv3 suku dan media seangkatan,dh sejuk basi.Ciptaan baru tetap berbau kumbahan Taek Low, cuci mcm mana pun tak akan bersih.
    Kesiaan laaa.

    ReplyDelete
  9. To BERSATU,

    Whilst your party will never be allowed into Sarawak, I appeal to your top guns to reach out to Abg Joe. It is not ivef the issue of entry into sarawak but a strategy to form a new coalition to rule at federal level. Do not forget aspirations of sarawakians.

    Forget earlier differences, get on common ground, benefits and advantages.

    Well....the choice is yours.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila umno tumbang bn serawak akan mohon join PH...serawsk leaders tentu tak mao jadi pembangkang di parlimen kerana sarawak oerlu bajet dari persekutuan..

      Delete
    2. Anon 0951. The choice actually is not ours. We offered but Sarawakian has chosen BN that is why you have bias politician in your state. We have pre warned that for properity we must not hv anything to do with UMNO/BN. Sarawakian shut their own democracy. Now what choice u n I hv accept to beat them in PRU14. pls dont oush the ball to our court. To us Sarawakian betrayed Malaysian for supporting kleptocary.
      Then what u suggest now has a very very slim chances which is almost zero.

      Delete
    3. If putrajaya falls to PH, let Sarawak be an opposition and to be treated as such. They support Rosmah, let their leader also rot with Rosmah in sungai buloh if they had done any hanky panky. You reap what you sow!!! Period.

      Delete
  10. "Tun Mahathir yang dapat jawatan, tetapi Lim Kit Siang yang murah hati dan tidak tamak jawatan pula yang dicela?"

    Apakah benar apa yg aku baca? Murah hati dan tidak tamak??

    Jangan terlalu memperlihatkan diri sebagai pemakan dedak!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo rasa tak faham ape yg dibaca mungkin dah biol...adekah lim kit siang protes?...kenapa ade yg tidak berkenaan plak susah hati...
      tun madey jauh lebih bijak dari najib hingga najib takut tun madey...3 ekor menteri yg sibok tu poon tidak sebijak tun madey ...berani melalak jer..

      Beberapa ahli dap Yg keras kepala dah angkat kaki kluar parti...

      Delete
  11. Okey la tu Tun M dan DS Azizah di lantik sebagai penasihat PH .

    Lantikan itu pun mungkin di lakukan berlandaskan hati naluri dan nurani rakyat jelata .

    Memanglah nisbah kerusi lebih memihak kepada DAP ,tapi itu berlandaskan PRU lepas . Ketika itu belum ada PPBM , Warisan atau pun PAN .

    Yang Salleh Said Keluaq, No Hope Omar dan Mail Saberi bising bising tu buat apa ?

    Tu suroh Jibon tu bawa masuk pelaburan India banyak2 . Ni tak , hampir semua berita yang di tulis menyatakan banyak projek projek mega di India untuk syarikat Malaysia turut serta . Itu bunyi macam lawatan mempromosi syarikat Malaysia ... bukan mempromosi Malaysia kat pelabur2 India agar melabur di Malaysia . Maknanya ramai lagilah rakyat Malaysia mati tercegat .

    Di lantik sebagai penasihat tu pun tiada silapnya .. kedua dua nya pun banyak pengalaman dalam bidang ini .
    Bukannya macam Jibon yg dah sah berotakkan jibon . Dia hanya melantik 'langau' saja kejawatan yang penting .
    Isa ketot di FGV .... hancur !
    Azeez Kerala aka Presiden Kelab Mat Rempit di TH ...kantoi !
    Jibon aka Pencuri Mega di 1MDB ...mampus di buatnya !
    Mama Hippo aka 'shopaholic' di Permata .. tak tau apa nak kata ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diny,

      Baik punya 'kutuk' ..gue enjoy it..

      Delete
  12. Tak kisah la nak letak sape2 pun jadi penasihat..yang pasti kami sekeluarga takkan undi BN lagi. Cukup2lah PRU lalu kami dah beri peluang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buang umno dan najib ketua petompak kelaut..susahkan orang...dia dan bini dia nak hidup mewah..

      Delete
  13. Logic kota belud dah merebak!

    ReplyDelete
  14. Umno yg punyai banyak kerusi parlimen pun boleh U turn berkenaan RUu355 bila digertak oleh mca,mic,gerakan dan bn sarawak. Ini menunjukkan melayu dlm kerajaan tak ada telor. Piiirah. Ini kali kita kasi " UBAH,"

    ReplyDelete
  15. beria2 sangat pakatoon menjaja medey..macam dah ada pemimpin lain selain si nyanyuk tu..yg memuja dapig hanya rejim pakatan sedangkan majoriti melayu jijik dgn dapigs yg rasis anti melayu anti agama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji bkn klepet mcm jibby dan semah al badaki yg suka nyopping..ye lah menabung sejak baby

      Delete
    2. Ko dan umno yg takut dapigs...mca gerakan mic tak anti islam?...baghal...

      Delete
    3. Beria2 kerana tun madey bijak...najib bodoo macam ko... Hik3...tun madey boleh tumbangkan najib dan umno....najib takut tun madey...ko tak boleh buat aper2

      Delete
    4. Aku juga sudah jijik dgn umno sekarang. Seluruh keluarga aku sudah buang umno kerana TERLALU BENCI dengan PEMIMPIN UMNO SEKARANG.
      Kamu 10:23....kamu spesis 'BAGHAL' yang tak dapat membezakan intan dan kaca.
      Kamu menjadi penkhianat kepada bangsa mu sendiri dgn menyokong pencuri asset negara kamu.
      APA YG KAMU BANGGA SEKARANG? MENYOKONG MANUSIA YG MENCURI HARTA NEGARA KAMU?
      KAMU TIDAK ADA RASA TANGGUNG JAWAB KEPADA NEGARA KAMU?
      Aku datang kesini tidak disuruh oleh sesiapa, tidak dibayar oleh sesiapa, tetapi aku rasa terpanggil bila melihat negara tempat aku lahir dikhianati.
      Tapi kamu? .....membela orang yg menipu kamu?

      Delete
  16. Umno sedang ketakutan...cemas akan dibuang oleh rakyat....mereka semua tahu bisa tun madey....semakin hari tun madey dan PH mendapat sambutan rakyat dimana2 mereka pergi...umno tak boleh harapkan Pas lagi setelah bajib gagalkan Ruu 355...Umno pun tidak boleh harapkan sabah lagi kerana shafei sedang memuncak...tinggal serawak tapi tak cukup untuk menang simple majority...

    Cara nye hanyelah menakutkan melayu dengan DAP...
    Tapi mereka lupa bila Dap berjinak dengan Tun Madey melayu tidak takut lagi dengan DAP....Melayu lebih yakin dengan tun madey dari najib...
    Tun madey dab Siti Hasmah tidak mao pun boboi mempamerkan kehidupan mewah...Gaya tun madey sama dengan 20 tahun lepas...

    ReplyDelete
  17. 3 ekor menteri umno baghal ni berani kaa debat dengan tun madey?..
    3 ekor ni berani melalak jer mcm macai bahlul altololol...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua menteri haprak. Makan Gaji buta. Apa yg dia org buat hah?? Inflasi makin naik, kos sara hidup makin mengcekik, ringgit merundum. Depa Tak pa la, rumah kt negeri sejuk ada sorang sebijik duit yg dirembat bertimbun Kita rakyat yg mampus!!!! Undi depa lagi!!!

      Delete
  18. Kalo tun madey sound ajak 3 ekor baghal ni debat terkincin terus bisu lah...nanti nazri sekeh kepala dengan siku..
    Betol tak macai2 bengong...

    ReplyDelete
  19. sekali lagi golongan yang jahil itu diperbodohkan untuk menaiki bahtera yang tiada bai'ah kuasa pemutus (Presiden) di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

    Lalu si jahil itu berteriak di tepi jalan - "Tun Mahathir dan Wan Azizah adalah ketua Pakatan Harapan BAHARU dengan jawatan sebagai PENASIHAT".

    Allahurabbi - sejak bila penasihat itu sifatnya adalah sebagai KETUA dan mempunyai bai'ah ?? sejak bila pula sifat KETUA itu bersifat "DUA dalam SATU" ?.

    Lidah' yang membawa bencana (Shahbudin.com) kamu boleh terus membawakan tipu daya para politikus berhati serigala untuk ditanam ke dalam dada mereka2 yg jahil.

    Apa yang pasti bai'ah kuasa Presiden Pakatan Harapan BAHARU dikosongkan ibarat menunggu datangnya Imam Mahdi atau DAjjal yang terkutuk ?.

    Ketika aku mengatakan kegagalan UMNO selaku kerajaan dan memegang bai'ah di dalam Barisan Nasional membawakan RUU355 bukan disebabkan UMNO itu takut atau berkhianat tetapi punca utamanya tatkala hadir lidah' yang memesong dan membawakan adu domba tanpa henti dan ia bukan daripada UMNO dan PAS tetapi dari para politikus berhati serigala dan sekalian golongan yang jahil yang berteriak di tepian jalan (alam maya).

    Maha Suci Allahswt - bukankah telah dikhabarkan kepada si muslim bahawa puak kafir itu tidak akan menyenangi bahkan akan menghalang pada pelaksanaan urusan AGAMA kamu - pokoknya para politikus berhati serigala dan mereka yang jahil (bersyahadah) terlalu sombong untuk menyokong RUU355 dan kini ia kelihatan hampir gagal - sudahkah kalian "sujud syukur" diatas kejayaan kamu menyebarkan adu domba dan fitnah untuk mendapat keuntungan politik dan redha seluruh puak kafir dan sekutunya?

    Apa khabar mufti Perlis ?
    Apa khabar pakar Perlembagaan ?
    Apa khabar ilmuan terbilang ?
    Apa khabar politikus berhati serigala ?
    Apa khabar lidah' yang menipu daya ?
    Apa khabar golongan yang jahil ?

    Kamu membawa pelbagai hujah semata-mata untuk menyukarkan RUU355 dari dibentang, maka nikmatilah "kejayaan" ini.

    RUU355 adalah titik hitam pada umat Islam di negara ini - dan si jahil itu terus "menari" dengan paluan khabar adu domba dan fitnah yg dibawa oleh lidah' yang jauh lebih buruk dari bunyi seekor keldai.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat






    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali kagi sijahil berhati serigala tonjolkan kejahilan..kalo tuan politik sijahil lagi sombong berhati serigala najib pemimpin islam yg berjuang untuk islam najib tidak tunduk kpd arahan kapir bn..umno bentang bacaan kali pertama ruu 355 akan berjalan sehingga lulus ...
      Sekarang bila plak boleh dibentangkan..tunggu hampir pru laa...

      sijahil nak putar umno tak jadi bentang kerana PH...ape punye jahil sijahil sombong nak tutup ketakutan najib kpd kapir bn...

      Najib perlukan pas bukan untuk memudahkan kelulusan Ruu 355 tapi untuk bantu najib dan umno menang pru....najib sanggup rasuahkan lobai 90 juta tapi tak sanggup bentangkan usul 355...

      Tak usah banyak dalih lah sijahil sombong berhati serigala...segala lobang dah pecah..

      Delete
    2. Salam sahabt

      Kami tak bawa hujaj pun

      Kami just made one phone call to Najib sebelum mesyuarat MT BN..

      Kami kata jika bentang RUU esok ringgit jatuh 5.70

      Dan Malaysia akan jadi macam sudan bila selatan sudan ishtihar merdeka macam tu lah senario Sabah Sarawak

      PANGGILAN 34SAAT INI SUDAH CUKUP BIKIN NAJIB TERKENCING

      Tak perlu hujah pun SAHABAT

      salan ikhlas dari CIA mongolia

      Delete
    3. Apa ler tahap minda ko ni unknown aka sahabat
      Bila orang komen pasal ruu 355, ko kata adu domba dan fitnah
      Bila tun m dan wan azizah dipilih jadi penasihat
      Ko kata bukan ketua pasal takde bai'ah..

      Adakah ketua itu seperti tuan politik ko
      Elak bentang ruu 355 kerana tiada konsensus
      Abis tu ketua jenis apa tiada taiko
      Kalo yang camtu, mintak simpang boleh berambus..

      Masakan runtuh gunung kinabalu
      Hanya kerana tiupan angin
      Betulkan diri ko dulu
      Sebelum mengata budin dan orang lain..

      Delete
    4. Malaysiabaru - dari setiap komentarmu yang pernah aku terbaca, kesimpulannya​ begitu banyak tanda yang menjurus betapa kamu sering memuliakan puak kafir DAP di dalam Pakatan Harapan BAHARU.

      "just make a one phone call ?"
      "RUU355 bakal menjatuhkan RM ?"

      Dan kemudian membuatkan UMNO membatalkan hasrat membawa RUU355 di dalam sidang Parlimen ?

      Lalu dimana kamu mahu menyembunyikan QudratNya Allahswt Yang Maha Menguasai Seisi Alam ?.

      Aku tertawa didalam hati kerana bukan sahaja rm akan jatuh, bahkan Malaysia telah pun 'BANKRUP' jika menurut pada khabar dari politikus berhati serigala.

      Ironinya begitu besar pelaburan yang bernilai beratus Billion RM di bawah kepimpinan Najib Tun Razak berbanding Tun Mahathir (si tua renta yang masih asyik mengejar dunia) selama 22 tahun berkuasa.

      22 tahun yang begitu misteri dan kelam - si jahil bersorak dengan berkata "22 tahun yang penuh kemakmuran berpandu pada harga barang dan minyak yang murah".

      Sedang kisah bagaimana bangsa Cina itu melahap hampir segala kekayaan negara dibawah pemerintahan dan pengetahuan Tun Mahathir bukanlah suatu rahsia.

      GST difitnah sebagai merompak harta orang miskin kata si jahil. sedang SST merompak berjuta-juta billion harta negara oleh kapitalis yang majoritinya dari bangsa Cina dengan pelbagai helah dan penipuan cukai.

      Allahurabbi - betapa GST itu lebih banyak manfaatnya dari keburukan.

      Bukankah salah satu perjuangan Pakatan Harapan BAHARU adalah untuk mengembalikan SST agar berjuta-juta billion pendapatan negara dapat dilahap semula oleh kapitalis seperti di zaman Tun Mahathir dan seterusnya para kapitalis akan memberikan "dedak" dengan menurunkan harga barang keperluan serta minyak dengan pengembalian subsidi.

      GST diamalkan oleh hampir seluruh negara didalam dunia termasuklah di negara yang dikuasai umat Islam.

      Setelah dua tahun berlalu - adakah negara telah dipulaukan oleh para pelabur akibat GST ?

      Allahurabbi - kepada siapa hendak Pakatan Harapan BAHARU jualkan tipu daya mereka selain untuk mereka yang jahil lagi menyombong diri.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    5. Tq sahabt..

      Kami pernah bagi peluang kpd UMNO tapi umno buat tahi

      Bagi peluang pas pun buat tahik

      Kami penah sokong umno pas pkr dap .. Dan kami nilai mereka ini ikut KPI lami

      Insyallah kami nak sokong ppbm dan amanah pula..

      Delete
    6. Sahabat

      Ana nak bagi ilmu ekonomi sikit

      Pelaburan ratusan ribu juta Najib itu dari mana utk apa?

      Myanmar Vietnam pun ada pelaburan lagi banyak dari Malaysia tapi apa manfaat?

      TNB rugi teruk sebab bayar hutang bentuk us Dollar 4.43!

      Kenapa bank negara tak guna rezab 95us.b naikkan ringgit?

      Kami beli buah mata Kuching dari siam rm18sekilo mataeang siam 13.00 dulu rm12sekilo masa matawang 9.80

      Sahabat

      Maknanya duit TNB dan kami pengguna kena kluar lebih

      Kamu masih nak sokong BNM NAJIB? untuk apa.

      Apakah perlu GST kalau negara di urus baik?

      Sahabat.. Kamu ni pegawai kerajaan jadi kamu tak merasa.. Pangkat kamu mungkin jusa C ..makan gaji..

      Cuba kamu gaji rendah atau berniaga betapa susah nak cover setiap bulan dan juga nak urus cashflow syarikat !!

      8juta org miskin dapat brim!

      Kamu professional masuk UNI.. Cakap besar!

      Terbaru inflasi 5.7% kapla butoh la BNN! Dan MOF!

      Jangan SEBUT PELABURAN DAN GST DAN GDP KALAU NAJIB BUNIH RAKYAT DENGAN SLOW DEATH PERLAHAN MELALAUI INFLASI 10% BULAN DEPAN !

      Delete
    7. Setiap negara tak peduli pasal pelaburan ratusan billion terutama negara barat! Mereka peduli pasal rakyat !

      Adakah inflasi macam Venezuela atau brasil atau zimbabwe? Atau sudan sonalia iraq ?

      Inflasi membunuh rakyat secara halus!

      Apa yang penting bagi negara barat adalah inflasi rendah sebab itu janet yellen gabenor Amerika naikkan kadar faedah kpd 1% nak kawal infkasi skrg at 2%!!

      BNM rambut putih kamu boleh buat? Inflasi 2%?

      Kapla butoh..

      Mgu depan BNM nak naikkan ladar faedah. Waktu itu pasaran saham Malaysia akan menjunam! Bursa akan jatuh teruk dan duit pilihanraya takde!

      TAPI BNM ADA BERANI BAK NAIKKAN KADAR FAEDAH???

      KAPLA BUTOH TAK BERANI!!

      Delete
    8. Dah banyak Kali dah saya dan ramai lagi dalam ni Sebut yg nakhoda sewel ni memang tak ada modal dok memusing2 cerita rekaan semata2nya

      Kesian.. Dah la zaman najip ni kalau nak jadi menteri kena jadi manusia yg paling dumbest kat melesia ni, dia dh beriya2 dia tunjukkan kedumbestannya bkali2, tapi najip xambik2 jugak dia jadi menteri

      Gamaknya dia belum cukup bodoh lagi pada skala najip

      Teruskan mencuba

      Kami pun boring jugak kalau Beruk macam kau tak ada dlm ni huhu

      Delete
    9. Sijahil tak puashati...tuan politik ketua bn takut kapir bn...haa40x...
      Sijahil ni takot nak nasihatkan tuan politik jangan takut dengan kapir bn...ahli umno campor ahli pas 4 juta orang...kapir ade berapa sangat...bdooh sijahil ni...

      Sijahil ni pon muliakan sikapir mca mic gerakan dan kristen...kalo tak muliakan tentu sijahil dah sergah kapir bn..

      Delete
    10. Sijahil pon tak tahu mana lebih tinggi kutipan GST ato SST...pegi belajar dulu laa sijahil bongok....makin lama makin jahil sijahil ni....kalo nak putar pon biar nanasabah...

      Delete
    11. kamu hanya "percaya" pada apa hendak dipercayai - dahulu kamu diperlekeh dengan teori minyak turun harga maka ia akan diikuti dengan turunnya harga barang dan perkhidmatan (Rafizi Ramli).

      hakikatnya komoditi dan perkhidmatan di monopoli oleh kapitalis bangsa Cina (kemuncaknya di waktu 22 tahun pemerintahan Tun Mahathir).

      jinaknya kapitalis itu adalah disebabkan anugerah pelbagai projek dengan MoU yang tidak masuk akal dan WAJIB disambung oleh setiap pengganti Tun Mahathir - yang menelan sebahagian dari kekayaan negara sila rujuk 100 individu terkaya Malaysia. Sedang si Marhean yang jahil itu "dilindungi" hanya sekadar keselesaan bersandar murahnya harga barang dan perkhidmatan, bahkan diwaktu 'murahnya' harga komoditi dan perkhidmatan marhaen terpaksa mengeluh dan merintih.

      Sejujurnya Tun Mahathir telah "dibeli" sepanjang hayat untuk memastikan MoU yang zalim, WAJIB diteruskan. Petronas terpaksa membayar puluhan juta kepada YTL di makamah London kerana melanggar MoU zalim ini. TNB membayar puluhan juta setiap tahun kepada IPP dengan kadar diskaun (durian runtuh) sehinggalah pemilik IPP dipaksa menjual IPP itu kepada 1MDB. syarikat2 lebuhraya mendapatkan MoU paling gila dibawah pemerintahan Tun Mahathir sehingga hari ini.

      Najib merupakan PM selepas Tun Abdullah yang cuba meneutral dan menghalang "kesilapan" Tun Mahathir dan mengundang peperangan dengan para kapitalis yang menguasai komoditi dan perkhidmatan. Tun Mahathir akan "bekerja" dibawah arahan kapitalis sehingga ke akhir hayatnya.

      SST adalah sistem percukaian era 80an yang penuh penipuan dan kelicikan para kapitalis. perjuangan menghapuskan SST dimulai oleh negara maju demi memerangi ketamakan mereka.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    12. Assalamualaikum unknown aka sahabat,

      Malam Ni Mak U Free Tak?

      Delete
    13. Unknown aka sahabat BN

      Setelah membaca hujah kamu, aku yakin sekali bahawa kamu 'pejuang agama' dan 'pejuang GST' dan aku ingin sekali berguru dari kamu, yakni menambah kekosongan dalam dada yang aku tidak mampu penuhi dengan pembacaan dari komen-komen yang lain.

      Hanya satu soalan yang aku minta penjelasan dari kamu. Harap kamu tidak menyembunyikan ilmu kamu yang 'begitu mendalam' itu.

      Soalannya adalah:

      Firman Allah SWT atau/dan hadis Muhammad SAW yang mana satu membenarkan kerajaan mengenakan cukai GST kepada anak yatim?

      Aku menanti jawapan dari kamu. Moga bertambah ilmu aku yang hanya sedikit ini.


      Dari Unknown aka Sahabat JR

      Delete
  20. Budin..baca sini baik2. Kita kena akui dan terima hakikatnya DAP memabg isu besar dan problem dlm PH. Semua peminpin PH juga kena sanggup bkorban kalu nk menang. Langkah pilih Tun M adalah amat baik, tapi tak cukup untuk mengubah persepsi org melayu. Maka kena ada usaha lbh besar drpd itu.

    2.DAP mesti sggup beri sbhgian kerusinya pd Bersatu dan kurgkan jumlah kerusinya. Supaya persepsi bhw DAP akan jd abng besar atau keras kepala akan berkurangan.

    3.DAP mesti ubah perlembgaan partinya kpd lbh sederhana dan bukan radikal menentang Islam. Pemimojn yg masih anti Islam mesti diturunkan dan diganti dgn yg sederhana.

    Selagi DAP spt skrg yg berperangai dua alam mmg kebih baik org nelayu jgn percaya. Sbb padahnya akan lbh buruk kalau PH menang.

    DAP akan menjadi masalah besar kpd kerajaan PH kalau PH menang.

    Fikir fikirkanlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toeri orang bongok...Dap bertanding kawasan ramai cina nak kena serahkan kpd bersatu plak...kawasan ramai melayu biar umno menang...

      Teori yg bongok darinkepala melayu bongok..Tanda2 umno nak mampoos

      Ramai umno yg tunjukkan ketakutan..
      Najib 2 alam...depan melayu hidup melayu...depan kapir ikut perintah kapir..

      Delete
    2. Anon 11:12....
      Kamu tak yg yang kamu mampus esok?....sudah tentu kamu tak tahu.
      Jadi kenapa kamu cakap ppbm itu bodoh sangatbdan DAP jadi tuan besar?
      Kamu boleh bertiori dg keluarga kamu tapi bukan disini. Jika kamu rasa tiada tsnggung jawab kpd negara sendiri dg membiarkan bijan curi harta negara, jangan tunjuk kebodohan mu disini.
      Jangan jadi saperti pondan 'unknown sahabat BN' orang gelak dia bodoh pun tak faham.
      Buat malu orang melayu sebab bangsa lain pun ada juga baca blog ini.

      Delete
    3. helloooo
      dlm PH dap tanding kwsn majoriti cina lwn mca
      bersatu tanding kwsn majoriti melayu lwn umngok
      apasal lak nak laga lagakan dap dgn bersatu suruh dap bagi kerusi
      aku bagi kerusi kat hang
      hang mau ka

      Delete
  21. Awas! Lori Taek dan Train Kumbahan Taek sedang melintas sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11:21 - kamu hanyalah ibarat di jahil yang sedang asyik "menari"

      Delete
    2. Menari gelek mcm mengeliat irama lepaskan diri.
      Tarian Debat kawasan kilang tak jadi. Lenggang Lobai 355.
      Siapa jahil ? Siapa benyai Taek Low? Sindri mo yingat

      Delete
    3. Itu budak makan taik jho lo...sutak pining maa..

      Delete
    4. Bila baca komen2 penyokong PH di sini aku tgk sama je standard penyokong dan pemimpin BN yg suka membodohkan rakyat dgn hujah lucah, kosong, maki hamun, bodoh dan tak ada maruah.

      Nasib la negaraku ini.

      Delete


  22. Pucik la Dap ... Habisla , srmua Cina akan undi MCA & Gerakan.... Bertamnah ramailah lagi keluarga BN.,..Tahniah DAP.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ko tahu ko tok mujum ker?

      Cina Malaysia (dap) tak sebodob china(mca)

      Beza besar tu cina Malaysia dgn china komunis

      Delete
    2. Itu budsk suka fuck jubo ayam maa..dia dah kira semua cina sokong mca dan gerakan....hati dalam dia ade takut nanyak busar looo..

      Delete
    3. aspirasi kita sbg rakyat malaysia adalah sama iaitu pastikan najib dan bn klepto tumbang pd ge14 nanti

      Delete
  23. hepi2 mca duta ala broker runner, dibawah araha Taek Low, yeaaa, londeh londe, lilong2, mo kasi abis...sy kerja simen bancu jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi lawak anon..

      Bancu simen di Forest city dapat gaji YUaN ka?

      Saya pun mau...

      Delete
  24. manusia itu dimuliakan Allahswt dengan 'AQAL' dan dengannya juga manusia itu diangkat sebagai 'KHALIFAH' dimuka bumi

    Untuk menilai individu secara zahir - maka lihatlah pada lisan' dan mereka2 yang berada disampingnya.

    Untuk menilai jemaah secara zahirnya - lihatlah pada pemegang bai'ah (ketua), lidah' para jemaah​itu serta puak yang bersama dengannya.

    Allahurabbi - aku melihat tiadanya bai'ah dan aku mendengar betapa jeliknya lidah' mereka bahkan aku mengetahui betapa buruknya puak yang bersama dengannya - cukup tiga syarat ini sebagai pedoman untuk aku berlepas diri dari Pakatan Harapan BAHARU.

    1) bai'ah - setelah matinya Barisan Alternatif, mereka membina Pakatan Rakyat lalu kemudian dikuburkan. mereka kembali lagi dengan Pakatan Harapan (bagaikan serik dengan dua kegagalan tipu daya sebelum ini, mereka menambah baik urusan khilafiah dengan melantik PENASIHAT dengan harapan agar si jahil itu melihat PENASIHAT adalah sebagai pemegang bai'ah - sesungguhnya mereka hanya mampu menipu daya kepada sijahil.

    2) Lidah' - lisan mereka penuh caci maki, adu domba, prasangka buruk dan fitnah bagai gulungan ombak yang tidak pernah berhenti.

    3) tahalluf siasyi - mereka didatangi oleh seburuk-buruk pertolongan secara individu/puak yg memagut batang leher dan meresap ke dalam jantung, bahkan mereka tidak malu sedikit pun untuk memuliakan seorang peliwat sebagai ketuanya dan gerombolan kafir yang memusuhi ISLAM serta sekutunya di dalam COMANGO.

    apakah aku mendatangkan fitnah kepada Pakatan Harapan BAHARU ?


    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila kluar mesyuarat MT BN..

      Najib terkencing dalam spender kena sound sama Mca Mic Gerakan dan party Borneo!!

      Ini macam Ka boss kamu SABAHAT?? PONDAN GAY

      Delete
    2. Pas dah kena kencing dhn umno BN.


      Skrg Nik abudoh on the way nak jumpa mat sabu minta ampun!!

      Nangis Nik abudoh sanggup abgkat mat sabu jadi oeesiden pas ganti hadi jika amanah kembali...


      Pooorah

      Delete
    3. Bai ah bn orsng iselam tuan politik ko tapi akur perintah kapir bn...haiyaa aper hal tu sahabat jahil.
      itu peliwat sudah sula jubok ko berapa kali?....ko mao lagi?ade sidap haaa...berak ko lagi lawas sikalang haaah..

      Itu mca gerakan dan mic semua sokong iselam haa...itu pasal najib setuju bentang ruu 355 haa....pas tarak pinin sikalang haah..

      Makin lama ko makin jahil dan baghal kerana kuat putar alam..lama tak kena sula dengan peliwat ko..

      Delete
    4. Dah banyak Kali dah saya dan ramai lagi dalam ni Sebut yg nakhoda sewel ni memang tak ada modal dok memusing2 cerita rekaan semata2nya

      Kesian.. Dah la zaman najip ni kalau nak jadi menteri kena jadi manusia yg paling dumbest kat melesia ni, dia dh beriya2 dia tunjukkan kedumbestannya bkali2, tapi najip xambik2 jugak dia jadi menteri

      Gamaknya dia belum cukup bodoh lagi pada skala najip

      Teruskan mencuba

      Kami pun boring jugak kalau Beruk macam kau tak ada dlm ni huhu

      Delete
  25. Pakatan Haprak gabungan Parti Angkut Najis + Parti Kaki Rodok + Parti Dapigs + Parti ciput cap bunga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gabongan bn biol negara..untuk melayu no atak takut sama cina mca dan gerakan takut sama india takut sama kristen borneo..

      Delete
    2. Party keris mak sebelih rakyat

      Secara slow death inflasi 5.7% gat 6%

      Delete
    3. Keris telanjang berkarat...

      Delete
  26. http://theflyingkick.blogspot.my/2017/04/teruk-dikecam-netizen-najip-ali-tutup.html?m=1

    NO WONDER SINGAPORK MEROYAN BENGANG
    BARUA MAMAK SABOTAJ EKONOMI DI MESIA
    MAMAK TONGKANG BOBOI & TOKONG
    MASA UNTUK D'AJAR KIMAK SINGAPURA


    masa untuk ubah

    ini kali lahhh.. Singapork@babi tungguuuuu masa untuk diberikan pengajaran pada Singapork....

    ubah & simen semua BARUA Singapork@DAP...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU UBAH SIMEN MAHU BERPANTUN
      PASTIKAN SAMA BARIS HUJUNGNYA
      JANGAN LER WAK SIMEN MENGATA TUN
      NAMPAK BENAR BODOH SOMBONGNYA..

      Delete
    2. Dia sabotaj ekonomi ko sebab ko biol...ketua ko penakut kapir bn ...takot tun madey...

      Delete
  27. Ta mo yinga itu wak saja tou simen, Saiya pum boleh bancu simen, lagi aisi mo kasi biru suda cuku.

    Tapi aah, kalu mo kasi wuba tiang kalu, itu mo kasi pangge itu wak..dia pande

    ReplyDelete

  28. Aku kira baru sudah ada 17 komen oleh MalaysiaBaru.... Dah dapat RM170 (rm 10 satu komen)...

    Mana cukup kena tambah lagi 17 lagi le, baru dapat rm340 ari ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eik najib sudah lantik tokang kira..berapa kati dedak?

      Delete
    2. Ekonomi dah merosot....gaji kena potong.
      Sekarang ini kena buat kerja overtime lah.....he....he...
      Lepas pru14.....kena buang kerjalah.....he....

      Delete
  29. "Barisan Rakyat" pun tak lepas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lepas nak bentang usul ruu 355... Cian ko ...ketua ko penakut kapir bn...ko geng penaku kapir...cakap besar berak pon kena teman..

      Delete
    2. Ketua ko takut nak debat dgn tun madey....nazri nak debat pon dia takut...ko gemg pengecut...

      Delete
    3. Ada batu kecik jer.....sama besor dengan pel...kera!!

      Delete
  30. SINGAPORK@DAP BARUA DAN MACAI BABI
    ARAMCO, ECRL FORES Cty JADI ANCAMAN
    BARUA SINGAPORK@DAP SABOTAJ EKONOMI
    PRU14 SINGAPORK@DAP MENUJU KEHANCURAN

    mari kita berganding bahu inilah masanya.. waktu sudah tiba kita ajar Singapore dan barua upahan Singapork@DAP ... masa untuk bertindak... masa kehancuran jiran paling jahat dan berpura pura baik d4mi kelaansungan semangat super kiasu haramjadah mereka...
    Amos Lee remaja 18 tahun pun dah mrndapat suaka di Amerika Syarikat setelah keluarga Amos Lee dihalau dari Singapore. .... To all Singapore look yur self first before your talking about us...Look to the Singaporean young brave heart Amos Lee.... what's happen to him... Najib Ali see what happen to Amos Lee before u talking about Malaysian PM....

    Najib Ali bole berambus....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa ko tak ambik Amos Lee?
      Kenapa plak ko sibok pasal negara orang?...hik4... Najip Ali jentik telor ko?...mabuk pil kuda barua ni ..

      Delete
    2. http://www.amenoworld.org/2017/04/penyokong-umno-bengang-pelawak.html?m=1

      Delete
    3. Mula2 pura2 haramkan adegan gay kemudian luluskan

      Delete
    4. Budak barua pil kude ni sedara mara Amos Lee gaknye....tu pasal sibok marah singapor...najip ali tak cakap ape pon budak pil kude ni marahkan najip ali plak...mentang lobai pas kasi murah pil kude ko lantak overdose sampai mabuk sewel

      Delete
    5. Nak ajar Singapore bagaimana ? Tolong bagitau sedikit .

      Malaysia yang tersungkur dulu lah .

      Singapore punya Reserve Fund sekitar Sgd 354 billion dollar ... that translate to about 1 trillion ringgit . At the same time Singapore recorded no substantial debts .

      Di sebaliknya , Malaysia has Reserve Fund of about USD 94 billion which translate to about 395 billion ringgit . On top of that , Malaysia is hovering with debts of about 850 billion ringgit .

      1MDB , walaupun Najib kata hutang dah settle , tapi kita tahu masih berhutang paling tidak 40 billion ringgit . Itulah kebijakan Najib dan kuncu kuncu dia .

      Di Singapore , Temasek mempunyai asset bernilai tidak kurang dari SGD 250 billion which translate to about 800 billion ringgit . Itulah kebodohan Singapore .

      Anon 14:52 , apa kau ingat Singapore takut dengan Najib ?
      Dulu ya , Singapore gentar dengan Mahathir .

      Delete
  31. Yang pasti kepala lebai dah hancing. Pegi jauh2 jgn dok main sini. Yang walaunta ni pun mengikut je kalau presideng terjun lubang taik semua pakat ikut terjun. Ada otak taknak pikir, berangan je lebih. PRU 14 good bye pas dari pengundi mu dulu.

    ReplyDelete
  32. Jangan terlalu yakin en budin yg pakatan pembangkang boleh tumpaskan BN yg banyak duit..kita kat sini mcm nak pg veteran tp akhirnya di sg. Besar dan kuala Kangsar BN menang juga..berbulan2 sya down tgk melayu masih percaya dgn pemimpin yg mcm gini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pg berperang..kesilapan ejaan

      Delete
    2. Tengok lah masa tu bersatu blm ade...isu 1 mdb blm jelas...doj blm umumkan najib songlap 2.6 billion...

      Ruu 355 blm jelas pas kena kincin dengan umno...dah banyak perubahan suasana politik selepas prk dan prn...

      Selepas prk kita dapat tengok kurang sambutan baju merah kpd demo anti baju kuning...

      Delete
    3. Tengok di sabah negeri fix deposit bn...shafei dah ubah orang sabah jadi benci umno bn...kedah dan johor dah mula goyang...sambutan ceramah PH d melaka diluar jangkaan...begitu juga di kota baru dan terengganu...
      Di selangor pemuda umno menangis tak dapat bajet nak buat gerak kerja...

      Kubu kuat umno di kawasan felda dah berjaya ditembusi PH malah PH dijemput sampaikan ceramah kebobokrokan najib dan umno..

      Tun madey dah tutup saloran dedak najib di luar negara bila doj sita akaun dan harta2 perompak 1 mdb...

      Delete
    4. Kalo umno masih kuat
      1. Najib tak perlu beli lobai Pas
      90 jota..
      2. Najib takkan ikut arahan kapir
      BN jangan bentangkan Ruu 355..
      Najib pon kurang yakin dengan
      Lobai Pas...akar umbi Pas dah
      mula tolak Lobai mesra Umno..
      ..

      Delete
    5. Orang orang macam korang dalam blog ni yang meranapkan impian PH nak menang sebab komen2 korang yg suka mencarut, mengarut, memaki orang lebih kurang mcm org BN je.

      Delete
  33. DALANG MISTERI pulak dari hadi. Cakap saja hampa (najib dan hadi) gagal nak tipu rakyat kali ni. Jerat makan tuan.

    ReplyDelete
  34. "NIK ABDUH PESAN JANGAN MUSUH UMNO HINGGA AKHIRAT."

    Masa jadi janda umno dulu bukan main lagi benci, sehingga kapir mengkapir. Setelah dicina buta dengan dap dan diceraikan oleh dap, gila talak pulak dengan X dulu. Umno laani harum wangi semerbak. Sampai tak nampak dah keburukan umno.

    Malangnya pesan arwah bapak pun dah dipedulikan lagi. Wang dan kedudukan boleh membutakan mata dan hati sesiapa saja tak kira asal usul lagi. Iman tidak akan dpt diwarisi.

    Kesian yg dah meninggal dunia yg membawa kebencian ini hingga keahkirat.

    Persoalan saya kpd Nik Abduh. Adakah TGNA salah bila dia membenci/musuh umno sehingga keahkirat.Cai jugak dijemput menjawab.

    ReplyDelete
  35. Tesalah tekan TV3 suku tadi, terdengar apanya jerit2 Skrew Melayu,Skrew Melayu. Rupanya mereka tgh melalak usaha basuh otak setiap malam mcm ni.
    Tapi itu hanya membuat Melayu lagi meluat dan loya.
    Siapa yg Skrew Melayu selama 60 tahun? Sudah jelas. yang memerintah petualanglah yg Skrew Melayu..semua sudah tahu. Clorox pun tak jalan,dangkal sungguh. Kesiaan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...