Saturday, 29 April 2017

MALAPETAKA 1MDB RANGSANGAN TERBAIK KE ARAH PERUBAHAN


Dalam kita meluangkan banyak masa menyaksikan pelbagai berita yang muncul di Muktamar Pas kali ini, daripada usul putus hubungan dengan PKR, jeritan "Jahanam Amanah" hinggalah kepada Selena Gomez pun disebut namanya, kita seharusnya tidak lupa tentang skandal 1MDB yang boleh dikata suatu malapetaka besar kepada negara.


Secara realitinya, isu 1MDB tidak akan padam selagi pengkhianat-pengkhianatnya tidak dibawa ke muka pengadilan, tetapi dalam masa yang sama rakyat akan cuba dikesampingkan atau dilalaikan daripada membicarakan, apatah lagi mengingatinya.


Sementara satu demi satu perkembangan baru muncul  mutakhir ini yang menyerlahkan hakikat bahawa lagi banyak mahu ditutup, lagi banyak benda baru yang timbul, peranan kita yang sebaiknya ialah terus menyedarkan seberapa boleh dan tanpa henti kepada rakyat tentang hakikat sebenar buruknya 1MDB itu.

Untuk itu, saya kongsikan kembali di blog ini beberapa coretan yang saya paparkan di dinding FB dalam sehari dua ini mengenai perkara terbaru yang muncul berkaitan1MDB itu.


Dalam masa yang sama, munculnya isu-isu terbaru tentang 1MDB itu dan dicampur dengan pelbagai perkara lama, di Malaysia serta di Amerika Syarikat, United Kingdom, Switzerland, Hong Kong, Luxembourg, Australia, Scotland dan terbaru Italy, hakikatnya syarikat pelaburan itu adalah ciptaan yang benar-benar memalukan kita.

Mudah-mudahan juga lebih menginsafi betapa kita sebagai pembayar cukai, sebenarnya sentiasa atau setidak-tidaknya banyak sekali, dicurangi oleh mereka yang bergelar pemimpin.

Tetapi, selagi namanya demokrasi, kita bukan saja boleh menaikkan pemimpin ke mercu kuasa atau setelah mereka menjadi pemimpin, menyaksikan kecurangan itu berlaku, sebaliknya  juga mampu menurunkan mereka.  

Bersama 1MDB yang merupakan suatu malapetaka itu,  tugas utama kita dalam pilihanraya akan datang nanti ialah memberi pengajaran kepada sesiapa yang bergelar penguasa agar tidak sewenangnya  berbuat apa yang mereka suka.


Pemimpin akan jadi baik dan takut berbuat salah kiranya mereka tahu kita boleh dan mudah menjatuhkan mereka melalui peti undi dalam pilihanraya.

Permulaan suatu era baru untuk menunjukkan kuasa rakyat yang sebenar mesti dimulakan pada PRU 14 mendatang dan 1MDB adalah rangsangan terbaik ke arah itu.


Jika tidak, sampai bila-bila pun, kemudian diwarisi oleh anak cucu, kita akan terus dikhianati oleh pemimpin-pemimpin atas nama kuasa yang mereka ada. (ShahbudinHusin 29/04/2017).

178 comments:

  1. Aku yg first..

    ReplyDelete
  2. Tidak boleh tidak,,PRU 14 adalah saatnya kuasa di tangan rakyat,,pilihan di tangan anda,,bertindak bijak menuju kejayaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jalil gua musang29 April 2017 at 09:58

      Setuju sangat dengan pendapat anda.

      Delete
    2. PETI UNDI....SELAMAT KAH?

      Delete
    3. 10.08.....umpama suruh penyamun jaga bank.....musang jaga ayam.....jadi pikirlah sendiri yeop...

      Delete
    4. Hihi 9.29, kita bleh la sembang lebat. Pakcik makcik kampung tu mcm anai2 ja. Jumlah mereka lebih 5 juta. Bagi RM50 atau selai kain batik ja, menonong ja pangkah BN. Bijan cuma bajet RM250 juta ja utk anai2 ni.

      Lebih2 lagi pesara gomen. Rata2 totok BN punye, takut duit pencen kene sekat bro. Sembah BN pun xde masalah.

      Pembangkang boleh sogok ka RM50 satu kepala? Ramai makcik pakcik kampong sedia tukar agama bro..area kampong gua, mmg ramai xsuka BN, tapi time PRU, abih sumer saluran BN sapu.. ini ramai x sedar dan xtahu pun..

      Delete
    5. Bro 17.48....masa kian berubah dari tahun ketahun...yg benci umno pangkah umno bila dapat duit dah makin pupus...ramai jugak duit sapu tapi pangkah pembangkang....lihat umno menang dengan majoriti kecil...pendidikan dan tekanan kehidupan memajukan pemikiran pengundi....

      Delete
  3. Kita lihat saja hasil PRU 14 , semua orang tahu dan faham yang Najib dan kuncu kuncu telah menyeleweng wang rakyat melalui kemungkaran 1MDB,malah seluruh dunia pun tahu, sahabat saya dari Thailand dan beberapa negara eropah ada sebut kalau perkara 1MDB ini berlaku di negara mereka pemimpin seperti najib ini dah lama turun dan di pecat oleh rakyat,malah pemimpin itu akan berundur dari awal kerana malu dan tahu harga diri.

    Jadi sekiranya PRU 14 kalau BN masih menang dan dapat memerintah bermakna bukan setakat najib dan kuncu kuncu takda harga diri malah rakyat yg memilih itu sendiri tiada harga diri kerana melakukan kemungkaran dan boleh termakan dgn wang rasuah najib BN,malah jelas Malaysia masih memiliki rakyat mudur akhlak yg akan menuju malapetaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gue pun tumpang setuju, tetapi ramai masih menyokong kecurangan2 yg bernama 1MDB, SRC International, NFC.... termasuk dari parti agama dan apparat pemerintah termasuk kakitangan kerajaan dan ketua2 media arus perdana. Lantaran, kita mesti turun ke medan dan berjuang habis2an untuk menebarkan maklumat dan memupuk kesedaran, secara berhemat dan teratur. Masa sangat suntuk padahal tugasan yg perlu disiapkan sangat banyak. Namun, inilah jihad yg dipertanggungjawabkan kepada generasi sekarang didetik dan ketika yg bersejarah ini.

      Delete
    2. Saya yakin PRU14 Umno tetap masih menang.....selagi Melagu masih dengan perangai lama yang malas dan tidak kesah dengan apa yang berlaku disekeliling....

      Itulah tabiat orang Mdlayu ,mereka tidak kesah dengan apa yang sedang berlaku asalkan mereka boleh hidup ,itu dah cukup bagi meteka!!....

      Delete
    3. Golongan yg berfikiran begitu makin mengecil...mereka berpendirian tak kisah kerana tidak mendapat maklumat yg lengkap...pengaruh anak2 dibandar telah memain peranan mengubah sebahagian pemikiran mak bapak di kampong2...

      Delete
    4. Ya betul 11.53, berapa kerat sgt Melayu ada harga diri. Rata2 gebang ja ada maruah. Walhal diri sendiri dan anak bini sudah dilelong utk BN. Dgn kemiskinan dan kesusahan serta kelangsungan hidup, ramai Melayu lebih suka pilih BN lagi drpd parti lain. Lagi2lah pesara, rata2 mati hidup balik pun tetap pilih BN.

      Delete
  4. MENGARUT BETUL KO NI BUDIN

    HUTANG 1MDB DAH NAK SETTLE. DUIT RINGGIT NAIK KEPADA 4.30 SELEPAS NAJIB BAYAR HUTANG 1MDB

    CAKAP MENGARUT BUDIN NIH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang mengarut Budin atau pun anda? Rasanya anda terlebih mengarut dari Budin,,meroyan merepek meraban di pagi sabtu begini.

      Delete
    2. Salwah, PAC dah tentukan tiada duit 1MBD yang hilang. Segala pembayaran kini adalah sama seperti dipersetujui dgn IPIC sebelumnya tapi terhenti akibat perselisihan IPIC-1MDB.Dunia kewangan dah terima penyelesaian hatta laporan agensi asing menyatakan kes money laundering dah lemah. Siasatan bertahun oleh negara-negara luar tidak menjumpai apa-apa kesalahan 1MBD atau PM. Menteri Luar Saudi confirm derma pada PM. Tapi fitnah politik tetap akan dilontar. Jauhilah fitnah- tiada akibat baik dari fitnah ini. Kalau masih ingat fitnah PM dan isteri bunuh Altantuya, kapal selam tak boleh selam dan cincin 24 juta(Saya hanya melawak kata pemfitnahnya di mahkamah). Betapa banyak dosa yg telah dikumpul mereka yang subahat menyebarnya. Takutlah hari hisab.

      Delete
    3. Mr J jilat jangan tak jilat. Tapi jangan ajak orang jilat sama. Org belum buta lagi.

      Delete
    4. Bodoh pubya Mr J..bila menteri luar saudi confirm derma pada pm? Orang kampong macam kau boleh la kena kelentong.

      Delete
    5. Harap Mr.jamban jangan nak ajak rakyat yang lain untuk cium pantat MO1

      Delete
    6. Mr jembut
      kau tu dah lah bodoh jgn ingat orang lain pun bodoh mcm kau juga.

      Fitnah kepala bapak kaulah!!!!

      Delete
    7. Mr J what say you about US DOJ documents of 1MDB money trail versus our paperless era'pakai air liur-donation'. Can it be use in the world court of law or only in cangaroo court of banana replublic for dedakians?

      Delete
    8. Salwah, malaysia baru cuma perli. Baca sekali lagi dan cuba faham Dia bukan pemakan dedak.

      Delete
    9. Hutang 1mdb dah settle?

      Punyalah bangang...

      Kalau settle pun bukan sebab hutang dibayar dengan duit oleh 1mdb...tapi hutang itu DIAMBILALIH oleh kementerian kewangan iaitu kerajaan.

      Itu pun tak faham ke? Apsal la pemakan2 dedak dan penerima handphone umno ni bangang sangat haaaa???

      Delete
    10. Tatang Ka, if DOJ had so much proof why has no one been charged to date? Earlier it was said Aug 22 2016 for the court date. Till now nothing has happend. Not just US but Swiss regulators FINMA have also closed their investigations without charging anyone from 1MBD. Same with Hong Kong and Singapore after years of investigations. Now that IPIC says that 1MBD has paid the money to certain parties means that no money has been lost. Even Bloomberg admits that DOJ case has grown weak. Where is the proof? Can you accuse someone of being guilty without proof?

      Delete
    11. Mr J baghal...pAC lapor 28 billion wang 1 mdb lesap tidak dapat dikesan...menteri luarvarab confirm derma tapi raje salman tak pernah sahkan pernah bagi derma...
      Kapal terbang jo lo masih disita di singapore...

      Mr J nak main silap mata rupenye...

      Delete
    12. Mr J,

      Replying in English doesnt proof that u have the required knowledge. In fact ur reply only proves beyond any doubt that u r an ignorant.

      The legal suit by DOJ is not criminal but purely civil and civil suits do not charge people and civil courts do not try criminal cases.

      As to the question why no criminal suit has been initiated so far, it is because unlike civil laws, in criminal one is deemed innocent until proven guilty.

      U cant restrain the properties of the "wrongdoers" in a criminal suit before a guilty verdict is passed because that would amount to punishing before proving the guilt.

      But a restraining order of such nature may be given in civil cases and that is the reason y DOJ started with the civil suit and not criminal.

      But whatever it is arguing with a devil's advocate is actually a waste of time because he or she doesnt have the interest to seek the truth but merely to confuse the judge/s (in this case the readers of this blog).

      Thats y i dared u to sumpah laknat or at least doakan kehancuran ke atas kebathilan. Go read Islamic law of evidence, u will find that this is perfectly syarie.

      Ur reluctant only proves beyond any doubt the truth of the accusation by pak rahman 2 that u r merely a paid devil's advocate.

      And just like all the other devil's advocates out there, u r merely being given the time to repent.

      Ur ignorant of the AlQuran has made u think that the long time taken to punish the wrongdoers is a proof of their innocent. The same mistake made by the people of Nuh, Ad, Thamud and even the Pharoah (Firaun) before the long awaited verdict finally sets in. So, syariely, ur reasoning is really nothing new.

      Repent ur not, its ur choice.

      U'be been warned.


      Delete
    13. Anon 2057, jangan reka fakta sendiri. John Doe boleh tak kita tunggu verdict sebelum tuduh. Kurang kurangpun tunggu DOJ saman PM.

      Delete
    14. Betul tu Mr J,

      Najib pun cakap tunggu laporan audit dulu. Bila dah keluar diOSAkan.

      Takpe, sdr tunggulah. Kami beriman dengan AlQuran yang mengajar bahawa orang-orang yang melakukan bolak-balik (taqallub) adalah sesungguhnya orang-orang yang menipu.

      Cukuplah AlQuran bagi kami sekalipun tanpa DOJ, SR dll yang kamu cemuh konon sbg khabar kaum kafir.

      Tapi sebelum itu ketahuilah bahawa di dalam sejarah Islam seorang sahabat bertaraf khlaifah pernah memberikan keputusan kalah kepada seorang sahabat lain di dalam pertikaikannya dengan seorang Yahudi.

      Maka segala hujahan kamu yang melabelkan berita2 ini sbg khabar kaum kafir adalah hujahan yang bertentangan dengan prinsip pembuktian di dalam Islam.

      Di dalam Islam, tabayyun adalah asasnya.

      Ketika kami beriman dengan ajaran AlQuran yang mengajar bahawa orang yang melakukan bolak-balik adalah sesugguhnya orang-orang yg menipu, sdr boleh terus percaya kepada Utusan, TV3 dan khabar2 orang-orang yang mengaku mereka beriman.

      Masing-masing kita telah membuat pilihan.

      Delete
    15. Mr J,

      Please stop your lies. The 1MDB -related cases by DOJ and Swiss FINMA are far from closed.

      I find it highly suspicious that IPIC now said that 1MDB has paid the USD3.5billion to "certain parties" only AFTER 1MDB have agreed to pay an additional USD1.2billion, on top of having to assume full responsibility of the original USD3.5billion.

      Who are these "certain parties"?

      If 1MDB has paid the USD3.5billion, why should 1MDB agreed to pay an additional USD1.2billion, on top of shouldering full responsibility of the USD3.5billion loan?

      If the loan has been paid, why shoulder full responsibility of the loan?

      Shouldn't the responsibility has been fulfilled after the loan has been paid?

      If the loan has been paid, then why pay an additional USD1.2billion?
      http://www.londonstockexchange.com/exchange/news/market-news/market-news-detail/61HK/13201700.html

      Delete
    16. Mr J , anda nak tunggu DoJ saman Najib ?

      It will not happen during our time or at least not during my lifetime .

      The court proceeding is not about charging any individual . Instead , it is about seizing properties/assets gained through illicit fund .

      Even then , it was clearly stated that Jho Low and Riza Aziz as the beneficiaries of the asset .

      Delete
  5. Anon 9.30,
    Ha ha ha lawak sindir pagi..ya la tu Najib bayar hutang tu ambil duit dari juboq Rosmah ka bro atau libas wang dr rakyat melalui kementerian kewangan yg di cedok komisen projek harta negara yg dijual kepada negara china komunis. Pasal duit di paras 4.30 kosong pun ada kaitan duit china komunis labur dari jual harta negara ha ha ha lawak

    ReplyDelete
  6. Walaupun hutang telah di bayar yang buat hutang perlu di bawa ke muka pengadilan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zakat baru 2.5% tapi GST 6%.

      Zakat dikecualikan atas golongan fakir miskin......tapi GST yg miskin pon kena bayar jugak.

      Bagi yg wajib berzakat mesti dicukupkan haul setahun dulu. Ada tempoh yg diberi supaya ia tidak menekan sipembayar.

      Memang terbukti Allah swt maha penyayang dan bertimbang rasa atas hambaNya.

      Teman teringat tak lama dulu ada sorang Anon sebut pasal zakat 2.5% ni.

      Delete
    2. Zakat adalah untuk Asnaf yang ditentukan. GST adalah untuk urusan tadbir negara termasuk BR1M yang membantu orang kurang pendapatan. GST juga dikecualikan dari barang keperluan asas yang diperlukan. Lebih 170 negara mengenekan GST termasuk Arab Saudi mulai 2018. Malaysia mempunyai GST antara yang terendah. Kebanyakan negara mempunyai GST antara 10 hingga 25%. Harga minyak dah jatuh. Inilah realiti kini.

      Delete
    3. Annoying MR J

      Tolong bagi ayat dan hadis yang membolehkan kerajaan mengenakan cukai GST keatas anak yatim.

      Kalau tak jumpa, jangan banyak cakap!

      Delete
    4. GST dikenakan atas org fakir miskin walau tak mampu tapi mereka kena bayar juga. Kalau mereka beli kain basahan, selipar, spender atau beli basikal sekalipun tetap kena GST.

      Arab saudi negara kaya. Tengok gaji pekerjanya, bandingkan dgn gaji rakyat Malaysia. Lihat berbeza atau tidak. Kalau Arab Saudi kenakan GST pun tak apa sebab gaji dibayar tinggi. Di Malaysia ni gaji seciput tapi kos hidup tinggi ditambah lagi dgn GST. 2 kali balun. Gaji rendah kos hidup tinggi. Pemimpin kaya rakyat susah.

      Tolong jangan bagi fakta bodoh.

      Delete
    5. Saudara, cukai dan zakat tidak boleh disamakan. Zakat adalah sedekah wajib untuk asnaf yang ditentukan. Cukai adalah untuk urusan tadbir negara. Ini termasuk cukai pendapatan, gst, cukai import dsb. Tanpa cukai negara tidak boleh berfungsi. Hatta Arab Saudi mencukai para Hujjah dan yg mereka yg kerjakan Umrah sekali di atas gst kerana maslahat negara. Ulama mereka setuju dengan keperluan. Saya yakin mereka telah meneliti hukumnya. Cuma di Malaysia saja semua di politik bencikan termasuk harga minyak naik 5 sen.

      Delete
    6. Mr J

      Gerombolan penyokong UMNO BN pun menentang GST.

      Tarikh 27 April 2017
      Ketuanya, Datuk Dr Mahfodz Mohamed menegaskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) mesti dibatalkan kerana kaedah percukaian itu bercanggah dengan Islam dan hukumnya adalah haram.

      “Ini kerana GST dikenakan kepada semua rakyat termasuk orang miskin atas perbelanjaan mereka,” katanya.

      Malah jelasnya di saat kerajaan melakukan pembaziran dalam perbelanjaan adalah tidak layak untuk kerajaan menuntut rakyat menanggung perbelanjaan itu melalui cukai GST.

      http://peraktoday.com.my/2017/04/hapus-gst-kerana-hukumnya-haram/

      Tarikh 1 Jun 2016
      Dewan Ulama PAS sekali lagi menegaskan bahawa cukai barangan dan perkhidmatan (GST) adalah haram kerana gagal memenuhi syarat-syarat keharusan cukai.

      Menurut Ketuanya, Datuk Mahfodz Mohamed, cukai tersebut haram kerana tidak memenuhi syarat keharusan cukai oleh ulama iaitu kerajaan perlu berada dalam situasi kewangan yang terdesak bagi menguruskan negara.

      Malah, antara syarat lain pula, Mahfodz berkata ialah keperluan kewangan itu berlaku bukan kerana ketirisan dan pembaziran pengurusan kewangan serta cukai tersebut hanya dikenakan pada mereka yang mempunyai lebihan pendapatan.

      http://www.malaysiakini.com/news/343677

      Tarikh 13 Mac 2015
      Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri berkata, beliau menolak fatwa keharusan GST yang dibuat sebelum ini malah mendakwa tindakan tersebut jelas haram untuk dilaksanakan.

      “Semasa menyampaikan ucapan menjunjung kasih titah YDPA semalam di Dewan Rakyat, saya telah menyatakan beberapa hujah bahawa GST bercanggah dengan prinsip percukaian Islam.

      “Ia haram dikutip kerana tidak menepati 3 syarat pengharusan cukai dalam Islam,” katanya dalam satu kenyataan.

      http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2015/03/13/gst-haram/

      Apa lagi yang kamu nak spin????

      Delete

    7. 1316

      Apa yg ko cakap nih... Ko tahu dah anak yatim kena keluarkan zakat bila cukup haul.... Anak yatim tak semistinya miskin.... Lain Kali sila tanya tok aji/lebai jika was-was.


      Delete
    8. Annoying 14:29

      Apa yang kau merapu ni.... GST dan zakat harta (bila ada perkataan cukup haul) langsung tak ada persamaan langsung.

      Ikut suka kamulah nak ikut ke tidak tetapi Allah berfirman:

      Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama? Itulah orang yang menghardik anak yatim (Q.S. Al-ma’un ayat 1 dan 2)

      "Sesungguhnya orang-orang yang makan harta-harta anak yatim dengan cara penganiayaan, maka bahawasanya yang mereka makan dalam perut mereka itu adalah api neraka dan mereka akan masuk dalam neraka Sa'ir." (an-Nisa': 10)


      Delete
    9. Saudara, banyak negara Islam melaksanakan GST. Cuma sebahagian ulama' Malaysia yg bersama PAS saja yang khilaf gst ini. Saya tak nak masuk debat ini tapi saya sangat yakin ulama' timur tengah khususnya Arab Saudi telah meneliti hukum. Ulama' merekapun tidak terpengaruh sentimen politik kepartian. Kita biarkan khilaf ini dibincang antara ulama'

      Delete
    10. Mr J salah faham zakat bukan semata2 untuk golongan asnaf...zakat juga untiuk urusan dan keperluan orang ramai seperti bina sekolah dan buat jalanraya...
      Faham betul2 pasal zakat baru boleh syarah pasal zakat...

      Delete
    11. Mr J yang jahil.

      Sebagaimana soalan begitulah jawapannya. Apabila ditanya apakah cukai itu haram atau halal maka sudah tentulah jawapannya harus disebabkan soalannya sangat umum.

      Maka bagaimana mahu dibandingkan dengan senario yang berbeza, cukai demi kesejahteraan rakyat dan negara dengan cukai demi menutup kecurian oleh sang pemimpin.

      Tapi sekiranya ditanya apa hukumnya pemerintah yang mengenakan cukai tidak berpatutan ke atas rakyat demi menutup lubang kecurian yang dilakukan oleh pemerintah maka sudah tentulah jawapannya hukumnya haram dan pemimpin itu haram jadah.

      Hatta Imam Nawawi sendiri tidak mahu fatwakan harus untuk mengambil harta rakyat ketika sang raja masih bermewah demi keperluan pertahanan negara, apatah lagi di dalam kes cukai yang diwujdukan untuk menutup lubang kecurian yang dilakukan sang pemerintah.

      Jadilah orang berilmu yang ikhlas berdasarkan fakta kes dan bukan menggunakan ilmu Islam sbg alasan untuk menutup kebenaran. Ia satu dosa besar mempermainkan nas dan hukum.

      "Bahkan di antara mereka ada yang bertambah kekufuran dan kedurhakaannya berdasarkan apa. yang diturunkan Tuhanmu, maka janganlah kamu berputus asa terhadap kaum yang kufur".

      Wal'ayazubillah.

      Delete
  7. Setuju Budin...buat apa ckp fasal Pas...parti taliban Msia yg dipimpin olih lebai2 yang ego dan hipokrit..Yg sekarang bekerja utk Tuan dia, Najib..pencuri dn penyamun 1mdb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat-sangat

      Delete
    2. 949 Babi Dap masih angau dengan Pas. Budin dah alih isu sebut lagi. Benci tapi rindu kot.

      Delete
    3. Bukan rindu tapi jatuh cinta berahi dgn jawatan exco selangor

      Delete
  8. Kerana gara2 1MDB negara rugi 7 bilion. Patut bayarannya hanya 3.5b jer......tapi sebab atas kebodohan konon tak tau......maka 3.5 bilion duit rakyat dah TERbayar pada Aabar Ciplak dan 3.5b tu lesap dengan gitu jer tanpa ada usaha nak dakwa dalang yg larikan duit tu.

    Pelik tak.....sebab duit 3.5b tu dibiar dilarikan macam tu jer dengan tak der siasatan dan dakwa-dakwi apa2...???

    Rakyat terpaksa tanggung hutang yg amat tinggi atas kegagalan dan ketirisan tadbir kewangan ni.

    Untuk tampung kerugian dan hutang akibat kena samun oleh Aabar Ciplak ni........satu persatu subsidi rakyat mula ditarik balik termasuk subsidi terpenting perubatan dan pendidikan rakyat........GST dikenakan atas rakyat dan boleh kata hampir semua kadar bayaran dinaikkan menyebabkan kos sara hidop jadi mahal.

    Pembangkang terpaksa menanggung pekong yg ditinggalkan dan hutang negara yg sangat tinggi kiranya menang PRU14 nanti (insya-Allah).......ini satu cabaran yg besar sebab terpaksa cari jalan untuk kambus lubang yg diwariskan.

    Apa pon kita usahakan kemenangan Pakatan demi ketelusan dan amanah.....jugak untuk elak dari terus disamun, dirompak dan ditipu dengan alasan lawak bodoh.

    Bayaran berganda sebanyak 2 kali.....3.5bX2=7 bilion pada Aabar anak syarikat IPIC ni ialah satu bukti kegagalan pentadbiran yg jelas.

    Masih tak nampak lagi??? Celikkan mata anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf teman udah tersilap di atas.....negara rugi sebanyak 3.5 bilion bukan 7 bilion......kerana bayaran 3.5 bilion yg dulu dah terbayar pada Aabar palsu.

      Delete
    2. Minda mereka sudah tak dapat berfungsi sempurna lagi.
      Matanya celik....hatinya buta.
      Kutukan dari Allah kerana terlalu lama menipu rakyat.
      Dan yang jadi pengikut, ada tanggung dosa bersyubahat.

      Delete
    3. Janganlah cakap tanpa pengetahuan saudara. Kebanyakan kita menyebarkan cakap-dengar tanpa faham akan akibatnya....takutlah hari pembalasan.

      Delete
    4. Mr J,
      Bayaran kpd Aabar palsu tu benar dan terbukti. Ini bukan dengar cakap orang. Ini bukan cerita dongeng. Yg tak tahu fakta itu kamu dasar kaki jilat dan kipas.

      Delete
    5. Mr.J please lah jangan terus menerus dibodoh-bodohkan bangsa melayu. Cukup sajalah awak seorang saja yang bodoh jangan tarik kami bersama di dalam kebodohan kamu.

      Delete
    6. Mr jembut ni buta kayu

      Delete
    7. Kalau kita boleh kawal emosi dan berfikir kita akan sedar siapa sebenarnya kena tipu. Sayang manusia selalu lebih menurut perasaan.

      Delete
    8. Mcm ko jugalah mr j. Sanggup bersubahat dgn penyangak dan perompak. Janji dapat dedak.

      Delete
    9. Mr J tu sama saja dengan unknown,wak simen,carry basikal atau pendedak baru iaitu pengkhianat negara. Jangan layan maki hamun saja. Cubalah kalau seseorang ada duit yang terlalu banyak di akaun dia, apabila di tangkap oleh MACC atau BNM dan di tuduh di makamah bolehkah makamah menerima jawapan yang duit itu adalah derma tanpa memberi dokumen transaksi sebagai bukti?
      AG kata boleh dan di terima okeh Mr J dan yang sewaktu dengan nya. Bokehkah saudara terima bukti money trail dengan dokumen transaksi berbanding air liur.
      Inilah Mr J.
      Dont waste our time with pengkhianat negara. Banyak muslihat macam kes ruu355 timbul lepas tu Zakir naik. Sekarang dari unknown,kellie basikal lepas tu timbul wak simen,singapork dan sejarang Mr J. Jangan dioerbodohkan maki saja.

      Delete
    10. Mr J . Saya pernah mengulas terhadap 1MDB ini agak panjang juga di blog ini juga di beberapa blog pro jibby .

      Saya mula tertarik cerita 1MDB ini apabila Xavier Justo di sumbat kedalam penjara . Rumusan yang dapat saya nyatakan adalah 1MDB di tubohkan hanya dengan satu matlamat iaitu 1 Malaysia Dia Bohong .

      Anda bilang Arab Saudi kaya raya ? Kerana kekayaanlah Arab Saudi terpaksa membuat pinjaman sehingga USD 300 billion . Banyak projek pembangunan di batalkan serta yang lain lain melalui 'down~sizing' .

      Delete
  9. .
    .

    Keciwa dengan TH KWAP dan KWSP.. Pengurusan orang Melayu!

    Syarikat Judi seperti Genting dan Ramalan Nombor Ekor tak pernah rugi Walaupun kena bayar pada pemenang!

    ReplyDelete
  10. Mat Motor Rantau Panjang29 April 2017 at 10:09

    Kami Mat Motor Rantau Panjang dalam 200 lebih orang tetap akan menyokong dan undi PH di PRU14 nanti,,itu janji dan tekad kami.
    Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. TAKBIR.

      KITA matikan Parti Klepto Brahmin Melayu dan Be End.

      Kita nyah Parti Taliban Bengong Melayu.

      INSYAALLAH,ALLAH BANTULAH RAKYAT YG DIZALIMI

      Delete
    2. Celikkan minda anda....bezakan antara ULAMAK DAN BARUA AGAMA(munafik).

      Delete
    3. Anak anak muda ber wawasan dan bangkit menentang Rejim KLEPTOKRASI ...!!

      Delete
  11. Blog spt ini adalah langkah akhir Rakyat nak dpt maklumat.
    REALITI besar Malaysia dibelengu Klepto
    SEDIH besar adalah terlalu ramai yg takut diam,MELAYU KECUT AKAL.

    PINCANG besar adalah sebab Journalism dan Media Perdana MAMPOS.

    BAHAYA PALING BESAR adalah apabila UMNO BN main api AGAMA.

    PAS YG DIANGGOTAI KETUA PALSU JUMUD, AMBIL KESEMPATAN USURP POWER UTK TALIBANKAN MALAYSIA spt Somalia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERNAMA pun dah nak mampos.
      Jual saham BNC 49% kpd Lim Kok Wing sebanyak RM30 juta.
      COO BNC skrng pun setakat berkelulusan MCE sahaja.
      Tapi itulah kehebatan GM Bernama yg sanggup tikam kawan drp belakang untuk bekerja secara kontrak walaupun dah pencen wajib tahun lepas.
      Inilah wajah Bernama yg sebenarnya.

      Delete
  12. lidah' jelik (Shahbudin.com) - kamu lebih 'mengenali' musuh daripada kamu kenali tuan-tuan politikmu sendiri.

    bahkan setiap satu dari kalangan kalian tidak 'mengenali' Pakatan Harapan BARU.

    1MDB bukan kisah Ali Baba jika kamu mahu dan sudi menerima kebenaran - 1MDB adalah tanda keberanian Perdana Menteri mematahkan segala perjanjian zalim yang dimeterai oleh Tun Mahathir.

    Di kala kamu terus berpaut pada kuasa dan kehendak puak kafir, bahkan mereka menjadi kiblat hala tuju - UMNO terus didatangi sebaik-baik pertolongan atas Qudrat Allahswt dibawah kuasa seorang Perdana Menteri.

    Agung yang dilantik jelas menampakkan sifat tawadhuk yang menjadi Payung dan Benteng pada kedudukan ISLAM - Inilah sifat Agung yang sangat ditakuti dan dibenci oleh puak kafir yg menjadi kiblat kamu.

    Perdana Menteri ini (Najib Tun Razak) punyai sifat dan kehendak yang menjadi benteng pada daulat' Bangsa Melayu - ia sangat dimusuhi dan dibenci oleh puak kafir yang menjadi kiblat kamu.

    Inilah Perdana Menteri yang bersyahadah dan berbangsa Melayu paling banyak dan berat ditimpakan fitnah oleh golongan manusia berlidah seekor keldai. bahkan Allahswt memisahkan musuh yang memakai' dan berselimut di dalam bayang UMNO.

    Tun Mahathir mengepalai sekalian musang berbulu ayam keluar tanpa perlu di 'zalimi' (diambil tindakan tatatertib).

    Lihat bagaimana Tun (PPBM) dibawa masuk terus ke dalam kandang serigala yang digelar sebagai Pakatan Harapan BAHARU.

    Sebuah pakatan yang penuh tipu daya dan pengkhianatan - dimana yang lemah bakal dibaham oleh kawanannya sendiri.

    Kisah Tan Sri Khalid Ibrahim merupakan mercu tanda pengkhianatan dan tipudaya yang menjadi pengajaran untuk kaum yang mahu berfikir - sesungguhnya begitu banyak 'khalid Ibrahim' yg dibaham oleh taring kawanannya sendiri.

    Sengaja aku tidak memberatkan kepada golongan yang jahil dan menyombong diri akan kisah penyelewengan (rasuah) yang dikerjakan oleh para Serigala itu -

    ia kisah yang bergantung sepandai mana para Serigala menyembunyikan harta rasuah yang dikumpul - Lim Guan Eng dan Adam Rosly terlalu bodoh atau hanya tidak bernasib baik ?
    Azmin Ali dan Zuraidah Sepang terlalu pandai atau hanya bernasib baik ? yang pasti Allahswt telah menyediakan, untuk sekalian hamba-Nya.

    Izinkan aku bertanya - siapakah yang memegang bai'ah kuasa pemutus di dalam Pakatan Harapan BAHARU ?

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawab dulu. Mana duit yg dibayar kepada kompeni palsu tu?

      Selagi itu kau tak jawab, selagi itu kau bersubahat aka pengkhianat.

      Delete
    2. 10:36 - bukankah kau antara salah seorang dari si jahil yang beriman pada kisah 1MDB di rompak berbilion ringgit oleh Najib melalui pakatan bersama sekutunya (Jho Low, Riza, Khadem Al Qubaishi dan CEO Aabar).

      Mari aku berikan jawapan yang mana kamu pasti suka mendengar - menurut laporan lidah' media puak kafir antarabangsa (WSJ,SR,DOJ,FBI) dan disokong penuh oleh lidah' yg jelik (Shahbudin.com) serta para sekalian politikus berhati serigala - 1MDB telah dirompak oleh Najib Tun Razak

      Sungguh ironi - setelah hampir 10 tahun si jahil menyalak di tepian jalan seolah-olah sangat mengetahui kisah 1MDB, mengapa kini menyalak ibarat orang bingung ?

      Mana hilangnya duit yang dibayar ?
      Mengapa tidak dituntut ?
      Mengapa membayar lagi sekali ?

      Allahurabbi - kamu memfitnah selama hampir 10 tahun dan kini baru mahu bertanya ?.

      Demikianlah Allahswt menghinakan golongan yang jahil lagi menyombong diri tatkala terbuka hijab sebuah 'kebenaran'.

      Sekiranya kamu mahu kekal 'beriman' pada kisah 1MDB dirompak berbilion ringgit oleh Najib Tun Razak, maka jangan tunjukkan kejahilanmu dengan pertanyaan yang akan membuat dirimu laksana orang yang sedang mabuk.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. Unknown nakhoda kapl korek.....mana pergi 3.5 bilion yg dibayar pada Aabar palsu dulu?? Kenapa duit tu dibiar hangus.....pasal apa tak dakwa dalang yg pulun duit haram tu??

      Apa kamu buta tak nampak?? 3.5 bilion.....bukan 3.5 juta.... Kan lebih baik kalo duit banyak tu dilaburkan dalam perubatan dan pendidikan rakyat.

      Kerana 1MDBlah negara rugi 3.5b. Itu 3.5b sudah kena samun masuk sarang penyamun. Apa luuu buta ka? Lagi mau kata 1MDB bukan kisah Ali Baba???

      Apa hal lu sebut Yg Dpertuan Agung?? Kami tak der hal dengan Agung. Ini tak der kena mengena langsung dengan Agung......ini hal 1MDB. Apa punya belit daaaaa......Fakta apa lu pakai..???

      Woiiiii.....kasi bawak balik itu duit terbang 3.5b laaaa.....kalo sudah bawak balik baru lu boleh cakap serigala ka.....badak ka.....toyol ka.....babi ka...!!!

      Delete
    4. 10.36.....tengok bukan jawapan yg si unknown tu bagi. Mana ada jawapan konkrit dia bagi untuk solan mike.......dulia cuma putor belit pusin sana sini tapi 3.5b yg lesap tu dia tak jawab.

      Ini biasale yeop.....tu sebab dengan John Doe dia selalu kena luku.......ini udah dijangkakan yeop.....ini senario selalu jadi.......dia pusin2 lepeh tu kata orang yg salah.....serigala betoi...!!

      Delete
    5. "dulia" salah taip....dia yg betolnya. Maaf tersilap.

      Delete
    6. takpe bro silap taip tu perkara biasa.teruskan niat yang suci murni tu.

      Delete
    7. Alhamdulillah, sahabat unknown kerana sabar tarbiyah mereka yang dipesongkan fahaman mereka oleh musuh Islam dan mereka yg bersekutu. Satu masa dulu golongan ini juga yang sokong PAS semasa PAS dlm PR. Bila PAS dah sedar diri dihina dan diperguna untuk tujuan batil maka PAS keluar. Golongan yang sama ini terus jadi musuh PAS. Sekarang mereka menentang jumhur org Islam dlm UMNO dan PAS. Mereka menyokong pula jumhur orang kafir dlm PH diketuai DAP. DAP sendiri terjebak dlm rasuah namun cinta sayang golongan ini terhadap DAP sangat dlm. Sebahagian mereka perasan perbuatan mereka ini diredhai Allah. Begitulah Setan sesatkan manusia.

      Delete
    8. Jawab dulu mana wang yang hilang 3.5bil tu..

      Toksah nak menipu diri sendiri dan orang lain sambil bertopeng agama.

      Delete
    9. Ya Allah Ya Tuhanku,

      Sekiranya aku di pihak yg bathil dan menjual agamaMu, maka lenyapkanlah aku dan sekiranya Mr J di pihak yang bathil dan me jual agamaMu maka lenyapkanlah dia agar pihak yang bathil tidak lagi boleh sewenangnya memperalatkan namaMu dan agamaMu.

      Sekiranya kami berdua tidak di pihak yang bathil dan tidak menjual agamaMu demi sedikit keuntungan duniawi maka Kau peliharalah kami berdua.

      Kau makbulkanlah doaku ini sekiranya ia diaminkan oleh Mr J.


      Mr J dipersilakan mengaminkan doa di atas. Tak perlu dok ulang selalu berdoa demi kebaikan umat.

      Delete
    10. Berhentilah daripada doa laknat saudara. Jangan buat macam ummat terdahulu yang minta bala menimpa. Bila bala Allah datang baru menyesal.

      Delete
    11. Mr J adalah seorang pendusta.

      Hanya berani menjual nama Allah dan nama agama, tetapi apabila diajak mengaminkan doa menghancurkan orang yang berdusta di atas nama agamanya ia lari dan beralasan.

      Doa saya sudah jelas hanya mohon kehancuran kepada pihak yang bathil dan menjual agama. Ada pula sekiranya kami berdua tidak bathil dan tidak menjual agama semoga kami berdua dipelihara.

      Doa sebegini pun ia tidak berani aminkan dan beralasan dengan alasan yang tidak bersifat syarie.

      Doa sebegini diajar di dalam AlQuran dan saya pernah menyaksikaan sendiri ia diamalkan di mahkamah syariah negara ini. Ia bukan doa umat zaman dahulu melainkan ia disyari'atkan di dalam risalah nabi Muhammad saw.

      Demi Allah saya bersaksi bahawa Mr J seperti juga Unknown sahabat adalah orang yang berdusta di atas nama agama.

      Mr J boleh terus lari dari menyerahkan penghakiman kepada Hakim Yang Maha Adil.

      Melarikan diri hanya memanjangkan tempoh permainan sahaja tetapi waktu bermain-main tetap akan tamat, dan yang bathil itu tetap akan lenyap.

      Mereka hanya diberikan tempoh dan amat merugilah mereka yang sia-siakan tempoh itu.

      Sesungguhnya Allah tiada lalai daripada apa-apa yang mereka kerjakan.

      Delete
    12. Mr J yang saya muliakan - selamat datang ke dunia para manusia jahil lagi menyombong diri. disini tempat berkumpul golongan yang lidah' nya jauh lebih buruk dari bunyi seekor keldai.

      Mereka menyangka sedang berjuang sedang hakikatnya mereka hanya menjunjung kehendak dan redha puak kafir yang jelas bersifat kafir harbi.

      Berkait sahabat (John Doe) memang kegemarannya melafaz sumpah dan doa laknat sebagai tanda 'keyakinan' pada setiap khabar yg dibawa oleh lidah' pembawa adu domba dan fitnah

      Sesungguhnya Mr J - kita sedang berada di dalam hebatnya tipu daya dan fitnah yang dibawa oleh Pakatan Harapan BAHARU.

      Pepatah Melayu sering mengingatkan

      - kenali diri sebelum mengenal orang lain.
      - kenali kawan sebelum mengenal musuh.
      - kenali pahala sebelum mengenal dosa.
      - kenali yang HAQ sebelum mengenal yang BATHIL.

      Malangnya golongan ini tidak mahu mengambil pengajaran - mereka tidak mengenal kawan (DAP dan sekutunya) tetapi sangat mengenali musuhnya (UMNO/BN dan PAS).

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat




      Delete
    13. Dua orang pendusta di atas nama agama Mr J dan Unknown sahabat bertolong-tolongan di dalam perkara dutsa agama.

      Kedua-duanya lari dan berlasan apabila diajak menyegerakan penghakiman oleh Ilahi.

      Kedua-duanya sedang diberi tempoh.

      Delete
    14. sahabatku John Doe - sudikah lidah' mu menjadi saksi bahawasanya puak kafir didalam Pakatan Harapan tidak bersifat kafir harbi ? dan sudikah lidah' mu menjadi saksi gabungan NGO2 di dalam COMANGGO juga tidak bersifat kafir harbi ?

      Di sini aku sertakan sebahagian daripada ucapan para pemimpin DAP dan penggerak COMANGGO yang sangat mencerminkan apa yang berada dalam dada mereka.

      1) Lim Kit Siang - menyeru agar setiap parti politik PH supaya meninggalkan perjuangan AGAMA dan BANGSA jika mahu menawan Putrajaya.

      2) DAP menuntut agar umat Islam diberi kebebasan untuk murtad tanpa dikenakan hukum syariah atau sivil.

      3) DAP menuntut agar BAITULMAL juga menyerahkan zakat kepada Non Muslim

      4) DAP menyatakan kedudukan ISLAM dan Perkara 153 adalah satu diskriminasi AGAMA dan BANGSA.

      5) COMANGGO menuntut 25 perkara yg melibatkan pelanggaran syara' agar dibenarkan dan dilindungi undang2.

      6) DAP menuntut agar diadakan Jab yang menyerupai JAKIM untuk setiap AGAMA.

      7) DAP kekal konsisten menolak dari mengakui Malaysia adalah sebuah negara ISLAM dengan berpegang pada konsep - Malaysian Malaysia.

      8) DAP dan COMANGGO tidak pernah memberi bai'ah mereka untuk diberi kepada Parti Sahsiah AGAMA ataupun BANGSA (PPBM) sebagai pemegang kuasa pemutus Pakatan Harapan.

      Sahabatku John Doe - oleh kerana kamu sangat gemar bersumpah dan berdoa laknat, walaupun bukan niat aku untuk membawa kamu lebih jauh ke lembah kesesatan - sanggupkah kamu melafaz sumpah bahawasanya DAP dan COMANGGO bukan bersifat kafir harbi ?

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    15. Manusia yang sanggup memperguna agama dengan tujuan untuk menipu ada lah MUNAFIK!!.

      Delete
    16. fitrah manusia sememangnya perlukan agama - tiada AGAMA yang benar atau setaraf dengan ISLAM. bahkan kamu adalah golongan yang 'membenarkan' fahaman setiap AGAMA menyeru kepada kebaikan (pluralisme AGAMA).

      Sedang Allahswt telah berfirman - tuliskan sepotong ayat yang mampu membatalkan atau menyamai ayat-KU (Al-Quran).

      Kini muncul golongan yang mendakwa setiap AGAMA menyeru pada kebaikkan - Nauzubillahimzalik, mereka tidak memahami pada FIRMAN Allahswt.

      Adapun setiap kebaikan hatta yang terlintas di hati (atau seberat biji kurma) yakinlah ia termasuk di dalam kesempurnaan ISLAM. barang siapa yang mengerjakan kebaikan ia telah melaksanakan syariat ISLAM walau si pelaku itu Non Muslim - si kafir itu mendakwa kami berbuat kebaikan di atas seruan AGAMA kami.

      Tiada jalan bagi yang mengetahui dan memahami hakikat dan iktiqad syahadah melainkan ia terlindung daripada tipu daya fahaman Pluralis AGAMA.

      Dan kamu sedang diulit dengan tipu daya musuh ISLAM. Kerana Pakatan Harapan BAHARU mengambil golongan pluralisme AGAMA sebagai sekutunya.

      Apakah kamu mampu menjadi hujah dan benteng pada sifat kafir harbi DAP serta COMANGGO ?.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    17. Unknown sahabat yang jahil lagi sombong penjual agama demi dedak dunia.

      Semua perkara ini telah dijawab dan kamu tidak dapat menjawab balas.

      Tapi kamu langsung tiada sifat malu untuk mengulangi perkara2 yang kamu gagal jawab.

      Benarlah sabda Nabi saw bahawa malu itu sebahagian dari iman.

      Orang yang sudah hilang rasa malunya, bermaksud.....

      Delete
    18. Sahabat unknown terima kasih atas sokongan. Kita sama sama cuba mengubah pemikiran mereka yg tertipu ini. Kalau sebahagian kecil sedar pun syukur. Kalau tak ada yg terimapun tak apa. Kita dah berusaha. Salam dari saya.

      Delete
    19. Sahabat jahil lagi sombong dan Mr J hanye mau meepertahan ketua prompak untuk terus memipin negara...
      Ketua polis negara tidak pernah menafikan siasatan fbi yg mengaitkan najib ketua kumpulan perompak wang 1mdb...

      Delete
    20. Unknown aka sahabat ,
      Buktikan saya silap ....

      Malaysia BUKAN Negara Islam juga BUKAN Negara secular . Malaysia di kategorikan sebagai Negara biasa (ordinary ) saja . Islam adalah UGAMA RASMI Malaysia sahaja .

      Pendirian saya samaada Negara itu Negara Islam atau sebaliknya terletak pada rakyatnya .

      Tahukah anda , adalah lebih mudah mencari tempat solat di Negara Turki yang secular berbanding Iran yang mengaku Negara Islam ?? Bahkan ramai rakyat Iran tidak berupaya menunjuk arah kiblat !!

      Delete
  13. Negara ini aku yang tadbir
    Kenal tak aku? Si merah bibir
    Yang potong stim, si tua Mahathir
    Nothing to hide, alamak..dia pun hadir!

    Kuasa kat aku, apa kau sibuk
    Yang cover aku, Samsung ku sogok
    Mereka di arah masuk ke blog
    Hentam Mahathir, barulah elok

    Bini aku nak beg, apa Mahathir susah
    Mem aku tu, bukan Siti Hasmah
    Kat luar negara aku banyak rumah
    Nak guna gaji aku? baik tak payah!

    Sementara dok atas, baik ku tebas
    Boleh shopping sakan, bini ku puas
    Aku senang hati sudah control PAS
    Dapat kereta laju, lobai tambah buas!

    Siapa nak lawan mesti tak berani
    Si Alid kawan aku, begitu jugak Endi
    Mana mahu lawan,wang tabur sana sini
    Aku kasi dedak, lobai lemah sendi!

    Hutang sana sini apanya susah
    Aku punya bini, dia tukang arah
    Aku peduli apa biar negara musnah
    Tapi, ada Mahathir..tentu aku parah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bravo bro....ini pantun pedaaaassss berasssaaap telinga ni bro.....macam badak termakan cili.......ehhhh sori......monyet termakan cili yg dulu ada tunjuk kat tv.....hehehe.

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Sebab tulah mahathir perlu disanggah
      Sebelum aku ditimpa padah
      Macai berukku sudah diarah
      Hoi bongok, rajin kerjalah jangan buat kak rosy marah!!..

      Semua hasil dikaut dimenketedarah
      Tak kisah langsung rakyat yang susah
      Menteri ditanya kata everything is fine je lah
      Bila pembangkang tanya tak jawab terus blah..

      Setiap yang naik pastinya jatuh
      Hukum dunia ibarat roda
      Waktu berkuasa semua takut dan patuh
      Tiba saatnya nanti semuanya hilang satu pun tak ada..

      Walau kehujung dunia engkau pergi
      Dosa mu tetap takkan hilang
      Hidupmu tak akan tenang lagi
      Bapa Kleptokrat kamu dikenang..





      Delete
    3. Pantut cun....terhibur jap. Tp bila teringat gst, subsidi takde, barang semua naik harga dan rakyat stress, hati aku sedeh dan sakit.

      Delete
    4. Salute Perak Man.....ini gandingan hebat mike berdua.

      Rangkap yg last tu pedih berayor mata bro......

      Delete
    5. Bros.....acerrr kome bedua buat pantun Aabar palsu pulak......hehehe

      Delete
    6. 5 star bro aku kasi for both of u..bravo bravo lawar gutu

      Delete
    7. Sayang Fan Tun, bakat masih tidak diguna untuk tujuan baik. Bacalah Surah Asyu'ara. Allah melaknat penyair yg menyair untuk tujuan batil. Ingatlah hari kebangkitan.

      Delete
    8. Mr J dengan mudahnya mengatakan Allah melaknat penyair yang bathil dan secara berkias mengatakan Allah melaknat sdr Fan Tun.

      Tetapi apabila diminta mengaminkan doa melaknat pihak yang sebenar-benarnya bathil ia lari dan beralasan.

      Kelajuannya sendiri menunjukkan ia tidak yakin dirinya bukan di pihak yang bathil.

      Demi Allah saya naik saksi Mr J adalah seorang pendusta di atas nama agama.

      Kelka kita akan bertemu di mahkamah Allah wahai Mr J.

      Mudah2an mahkamah itu turun di dunia lagi dan tidak lama lagi tanpa perlu menunggu mahkamah di akhirat.

      Delete
    9. Aaamiinnnnn!!!!......

      Delete
    10. Saya beri peringatan kepada yg lupa. Tidak ada niat nak melaknat sesiapa. Melaknat tu akhlak buruk.

      Delete
    11. Ya, putar lagi lidah kamu tu Mr J.

      Kamu hanya diberi tempoh.

      Delete
    12. Bro John Doe & Bro Mat Nor dan bro2 yg sehaluan......kita dah tau serigala penyamun macam mana.....teman rasa cukuplah dengan penerangan kita dan soalan kita pada kaki2 penyangak ni.....jadi kita pedulikan ajer deme2 ni.

      Apa pon kalo dah kiblat pandangan deme dah kesitu.....kesitulah jugak.

      Delete
    13. Terima kasih bro phantom.

      Jawapan jujur dari teman ialah teman tidak berhajat untuk betulkan deme sebab deme ni dah memilih dedak mengatasi kebenaran, tapi deme nak betulkan pandangan orang-orang yang masih keliru disebabkan wujudnya para devil's advocates ini.

      Salam perjuangan.

      Delete
    14. Mr J dan Unknown Serigala....terima kasih banyak kami di sini tak perlukan kome bedua. Kalo kome bedua nak terpesong jadi penyangak dedak....itu hal komelah. Bior lantok kome. Tak perlu konon kome nak betoikan haluan pandangan kami.......sori kami tak sudi.....kome merambuih pegi betoikan pandangan kome jer hokkkayy.....tak payah pikiokan orang......kome tu yg betoikan diri sendiri dulu. Jangan sebok hal kami...!!!

      Salam perjuangan to Bro2 semua....John Doe, Mat Noor, Fan Tun, Perak Man dan semua yg sehaluan. Terima kasih atas sokongan kome semua.

      Delete
  14. HUTANG 1MDB DAH BANYAK SELASAI
    IPIV VS 1MDB PUN DAH SETTEL KINI
    APA LAGI ISU KASI NAK DI BANTAI..?
    RECYCLE AJER YANG LAMA BIO NNPK TERKINI...


    .... ALAHAI BERAMBUS AJER BARUA SINGAPORK@DAP NIHH...

    .... INI KALI LAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala otak ko dah selesai. Bayar pun lom lg. Agreement pun lom sain. Ingat kecik ke US10 billion semua termasuk interest. 1mdb kena tanggung semua hutang. Ipic cuci tangan. Sanggup????

      Delete
    2. Hutang 1MDB belum selesai bila umno tumbang pada pru depan, mahkamah rakyat akan mengheret semua terlibat drp penguasa, ceo termasuk pencacai angkat taik

      Delete
    3. Aku sumpah mat singapork ni semuga btg pelir dia kena gout.

      Delete
    4. Mat singapork bodooo..hutang sekali bayar dua kali daa..mana pegi bayaran pertama?...mat singapork dah songlap?...

      Delete
  15. Mana pergi nya 3.5 billion?

    3,500,000,000 million?

    Wahai malaun/walaun pemakan dedak semua,
    tahu kah anda ?dengan duit sebanyak itu..apa infrastruktur baru yang boleh dibina/di naiktaraf untuk kebajikan Rakyat Malaysia?

    Sudah2lah..menyokong/bersekongkol dengan pemimpin yang menjahanamkan negara dan rakyat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara UP, ada buktikah 3.5 billion hilang. PAC kata tak de. Ada apa apa resit yg mungkin PAC tak jumpa sila kemukakan. Kalau tidak tuduhan ini hanya dengar cakap atau fitnah. Peliharalah diri saudara.

      Delete
    2. Mr J....tahap perbahasan mu sangat mentah. Lulus srp agaknya.

      Delete
    3. Anon 1726 sebenarnya kita tuduh tanpa bukti ikut dengar cakap. Jauhkanlah daripada perbuatan ini. Boleh jadi fitnah.

      Delete


    4. Tak perlu 3.5 B, 2.9B pun sudah cukup untuk menaik taraf penggunaan air di Selangor, kalo seluruh negara 30B pun mungkin tak cukup.


      Delete
    5. Mr J kaki auta...ko putar laporan PAC?....28 billion wang 1 mdb lesap tsk dapat dikesan...bila ki nak bebaskan lapiran odit 1 mdb?...

      Delete
  16. Bro Phantom apanya kurang
    Komen menyengat kadangkala garang
    Pendedak baca hilang temberang
    Nak lawan Phantom dah salah orang

    Penentang kebatilan rakan taulan
    Pendedak Samsung serangan berjalan
    Dari umno dan parti bulan
    Kita menunggu nak kunyah dan telan

    Sahabat, Mr Singapork silalah masuk
    Pakatans menunggu pastinya syok
    Masuk ke sini alamat nak kiok
    Mesti Pakatans bagi berdepuk!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Walau macai cuba nafi kan
      Bro fan tun is one of the man
      Kehadirannya diblog menambah keceriaan
      Semangat perjuangannya dikongsi bersama rakan..

      Kepada semua rakan pakatan
      Salam perjuangan teman ucapkan
      Macai pendedak jangan dikesian
      Cerita auta mereka kita betulkan..

      Berbagai alasan yang mereka berikan
      Untuk menutupi jalan kebenaran
      Kepala penyamun menjadi ikon sanjungan
      Bersama samalah kita tentang
      kemungkaran..

      Delete
    2. Setuju dgn bro Fan Tun.

      Bro phantom selalu memberi fakta yang menyengat. Puak pendedak hanya tahu memusing lidah seperti yahudi dan beralasan seperti Nasrani.

      Dulu sahabat sekarang muncul seorang lagi pendedak yang sepertinya.

      Maklumlah baru dapat dedak HP.

      Delete
    3. Bro phantom seperti teman jugak
      Tak silap teman dia pun orang perak
      Setiap kali ada komen dari pendedak
      Dia balun cukup2 sampai tersedak..


      Delete
    4. Bro2 semua....Fan Tun, John Doe, Perak Man, Mat Noor terima kasih atas sokongan kome semua......teman idokle pandei benor tapi cuma luahkan setakat apa yg tau jer.

      Dengan berkat sokongan kawan2 semua teman jadi semangat ikut serta bersama menyanggah penyangak dedak. We are brothers.......we rely on each other.

      Terima kasih....dan salam perjuangan kepada semua.


      Delete
    5. Bro2 semua....Fan Tun, John Doe, Perak Man, Mat Noor terima kasih atas sokongan kome semua......teman idokle pandei benor tapi cuma luahkan setakat apa yg tau jer.

      Dengan berkat sokongan kawan2 semua teman jadi semangat ikut serta bersama menyanggah penyangak dedak. We are brothers.......we rely on each other.

      Terima kasih....dan salam perjuangan kepada semua.


      Delete
    6. Bro2 semua....Fan Tun, John Doe, Perak Man, Mat Noor terima kasih atas sokongan kome semua......teman idokle pandei benor tapi cuma luahkan setakat apa yg tau jer.

      Dengan berkat sokongan kawan2 semua teman jadi semangat ikut serta bersama menyanggah penyangak dedak. We are brothers.......we rely on each other.

      Terima kasih....dan salam perjuangan kepada semua.

      Delete
    7. Maaf terhantar banyak kali sebab internet reception problem....nampak macam posting tak boleh go through tu yg jadi macam tu.

      Delete
  17. Dalam ghairah tuduh-menuduh 1mdb....akhirnya tersingkap kisah forex.

    Penghuni-penghuni gua (Al-Kahf):54 - Dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulangi bagi manusia dalam Al Quran ini bermacam-macam perumpamaan. Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):72 - Dan (ingatlah), ketika kamu membunuh seorang manusia lalu KAMU SALING TUDUH MENUDUH tentang itu. Dan ALLAH HENDAK MENYINGKAPKAN apa yang selama ini kamu sembunyikan.


    Jom layan video ... betul ke?

    Watch "Bad & Evil Thoughts - Sign Of Hypocrisy" on YouTube
    https://youtu.be/lveSLH5JQMQq

    ReplyDelete
  18. Inilah punca masalah. Segala yg baik tiada kritikan, tapi yg salah perlu dikritik. Jika salah itu besar maka segala kebaikan kecil dan besar tak mampu utk tutup kesilapan dan kesalahan besar. Cubaan utk tutup kesalahan besar juga merupakan kesilapan dan kesalahan besar. Cubaan utk membaiki sejak awal gagal kerana mereka anggap itu merupakan kesalahan kecil yg mampu ditutup dan dilindungi. Salah tanggapan dan tindakan merugikan semua pihak. Jika kita mahu tukar, pilih yg tolak najib dan bersatu dan bersama mengundi parti yg tolak najib

    ReplyDelete
  19. .
    .

    Dalam banyak perkara Pembangkang telah membuat keputusan dengan persetujuan bersama tanpa sebarang masalah.

    Tuan Ibrahim kata masih lagi berunding dengan bersatu dan hari ini Hadi kata tidak mahu menerima bersatu.

    Alasan Hadi bukan kerana 1MDB tetapi kononnya dia tidak tahu siapa imam dan siapa makmum dalam BERSATU.

    Hadi juga berkata PAS ada cara untuk menghadapi isu 1MDB.. itu sebab nya dalam Parlimen dia hanya sebut 1MDB sebanyak satu kali sahaja.

    Cukup lah PAS berikan penjelasan kepada orang kampung semasa berceramah dari beri ceramah pasal tajuk Husam atau Hudud.

    Kalau tanya apa nama anak syarikat yang di bayar dua kali oleh 1MDB kepada Ketua Pemuda belum tentu jawapannya betul..

    Macam mana nak jelaskan pada ahli yang lain?

    Tidak ada satu reaksi pun dari ahli PAS apabila Rafizi dedahkan kerugian yang di tanggung oleh Tabung Haji.. Nak cakap pasal 1MDB?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara, TH secara kesuluruhanya untung dan memberi dividen yg baik. Malang instituti hajj sebeginipun difitnah. Lagi malang mereka yg percaya dan hilang giliran haji. Pemimpin yg disebut telah beberapa kali kalah kes fitnah di mahkamah. Namun sebahagian kita akan tetap percaya.

      Delete
    2. .
      ..


      Mana mana Simpanan pun bagi dividen.. Tapi buat syarat..

      Jika ada kes saman mahkamah mengenai tuntutan wang.. Hasil akan putus kan multi bila di Kira.. Ada tak hakim hanya bagi 5 atau 6 peratus termasuk interest ?

      Delete
    3. Ya rabbi...mr j ko tak baca news ke? Bank negara yg kluarkan surat peringatan pd tabung haji, cashflow dah negatif. Yg tinggal aset dan pelaburan. Klu takde org dlm tabung haji yg viralkan maklumat ni, semua pelabur tak tahu.
      Ni belum lg nak cerita pasal tabung haji dipaksa beli sykt yg dah bangkrap.
      Dan juga tabung haji diarah beli tanah trx harga mahal.
      Ko ingat senang ke pelabur nak kluarKan duit haji? Ko mungkin kaya tp org yg simpan duit secara sikit2 lebih rela keluarkan duit.

      Delete
    4. Hahahaha...ape fitnahnye kan betui tabung aji beli tanah mahal dari 1mdb..masuk paper dah pon

      Delete
    5. Kenapa dividen TH tahun ni rendah dari tahun lepas?...kenapa dividen LTAT jauh lebih tinggi dari TH?...

      Delete
  20. ..

    Semasa Najib bertempik dalam perhimpunan UMNO yang UMNO sendiri akan bentang RUU bertepuk lah sekelian yang hadir dengan semangat tanpa sedar akan ugutan MCA dan MIC?

    Apabila di sepak kembali RUU kepada Lebai Hadi dan tidak di bahas pula maka MCA dan MIC pulak yang jadi hebat.

    Najib mungkin ketua yang berani.. Acah Acah.. tetapi lemah mengatur isu RUU..

    ReplyDelete
  21. Mr J n anon sahabatsalam ya salam ni manusia ke lembu ek? aku rasa dua2 pun bukan la...dia ni alien dari planet of the APE kot sbb mcm takde perasaan kasihan kpd org2 susah. pandai pulak tu guna ayat quraan tp yg menyokong nafsu dorang je. lembu pun tau marah bila dia dipaksa keterlaluan kan kan kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara, pembangkang yg dicintaipun menaikan harga. Negeri di utara semenanjung menaikan tarif air 4 kali dlm 8 tahun. Baru ini naik sampai 100%. Apakah tidak fikirkan org miskin. Lepas 2 penggal perintah apakah harga rumah di negeri pembangkang turun? Malah naik mendadak lagi. Kalau saudara perasan bila pembangkang naik harga minyak dan segala barang turun saudara sebenarnya tertipu. Janganlah terpedaya helah politik. Bagi mereka yang miskin ada bantuan kebajikan, zakat dan BR1M. Kita juga dianjurkan sedekah. Ambillah peluang ini.

      Delete
    2. Mr J....apa kelulusan taha p akademik kau? SRP?

      Delete
    3. MrJ,


      "Selama 9 tahun kerajaan negeri bertahan dengan tarif air paling rendah dan ia agak keberatan untuk menaikkan tarif air namun ia tidak boleh dibiarkan.

      “Oleh itu, kita mengambil keputusan agar menaikkan SPA kepada RM1 untuk setiap 1,000 liter air yang digunakan melebihi 35,000 liter air,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Air Sedunia Pulau Pinang 2017, di sini hari ini.

      - Lim Guan Eng -


      MrJ.....agak2lah kalau nak beri alasan. 9 tahun tarif air tak naik. Bila naik pun utk yg guna melebihi 35,000 liter. Naik pun rm1 utk 1000 litre.
      Banding dgn harga tol lg tinggi. Pergi balik kerja rm1.80 x 4.
      Petrol pun sama, naik 3 kali dlm sebulan x berapa liter petrol.

      Orang yg buta hati takkan nampak perbezaan ni.

      Delete
    4. Mr J buta tapi celik...ha4

      Delete
  22. Bila Allah telah buka hijab Mungkar seterang terang nya sampai mcm ni. Jangan lah pejam mata, sekadar sebua samsung A9, dan umbuhan duniawi.JGN KUFUR NIKMAT PADA LONDEHAN NYATA INI. BERSYUKUR LAH , BILA BANTUAN DATANG.
    AMBILLAH PELUANG.

    PRU MEMBERI ruang utk buat pilihan.
    tapi...
    PRU14 TIDAK MEMBERI ruang pilihan.

    UMNOBNPAS bukan MESTI, tapi WAJIB,
    WAJIB DITUMBANGKAN, bukan utk kita.
    tapi DEMI ANAK BANGSA.

    INGAT, MALAYSIA TAK ADA PILIHAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau umnopas tumbang mcm mana anon aka sahabat dan mr J nak cari makan.

      Sekarang baru saya faham mengapa bro zack asyik kata kat dia Mr. Tong Sam Pah.

      Delete
  23. Mr j ni kategori orang kampong bodoh, senang kena kelentong. Sebab tu terus percaya yg menteri luar saudi confirm derma pada pm. Sahabat pun sama, lulusctakat spm tapi nak temberang pasal ekonomi.

    ReplyDelete
  24. Mr j, mr j, mr jay
    Sound stupid when i heard u say
    To said an oath is just a play
    Like buy something at the shop and u just dont wanna pay..

    Why so hard for u to accept
    The challenge from bro john doe is a fact
    No balls or just a big liar perhaps
    Screwing words around just to save your neck..

    What is the important of an oath
    Not just only to convince people you are saying the truth
    It kinds of word and action put together both
    Be responsible for your comment or youre toast!..


    ReplyDelete
    Replies
    1. kelakar btl pan berketuakan mat sabu dh tkde org lain.pas dh buruk pan lg teruk.selagi mat sabu ktua pan tk mgundi nmpanya

      Delete
    2. sukahati kau lah anon 17.31, ramai dah menyampah dgn umno dan pas, sape undi depa memang manusia bengong.

      Delete
    3. Presiden umno lagi buruk...merompak wang 1 mdb...

      Delete
  25. Salam kepada semua pembaca yang mahu perubahan dan keadilan.....

    Mr J, unknown or sahabat atau keris berayon dll (goons)....all are paid devil advocates. None of their rebuttals are factual but words to confirm they accept thieves amongst themselves.

    Let those goons spew filths and dirts, whilst we continue to put facts for all of us to argue intelligently.

    I have met "traitors" from JASA, and I found them clearly demoralised, forced to speak lies, lies and more lies. They know the end is near...

    Sdra Shahabuddin,

    Keep on putting up articles on 1MDB, SRC thieveries and PAS viz 90 mil payment, the much awaited suits against SR and or Husam and or Rafizi. InsyaAllah, lambat laun TRUTHS PREVAIL...wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. En Rahman, saya tak ada terima bayaran apa untuk komen di sini. Saya dah lihat bagaimana musuh islam gunakan orang islam sendiri untuk hancurkan negara islam. Antara penaja dan pengiat adalah George Soros. Akhirnya banyak negara timur tengah hancur akibat Arab Spring. Taktik sama dipakai di Malaysia. Timbulkan kebencian rakyat dan hancurkan kerajaan sedia ada. Kemudian naikan rejim liberal/kafir. Malangnya rakyat yg ditipu perasan dia hancurkan kemungkaran. Sebaliknya kemungkaran dinaikan. Anihnya mereka ini meminta Allah tolong mrreka dlm perbuatan mungkar ini. Saya hanya beri nasihat. Tiada keuntungan dunia dari usaha saya ini. Harapkan keuntungan akhirat.

      Delete
    2. Kalau kerajaan yg baik..takdenya rakyat negara ini nak jatuhkan pun.

      Kami dulu pun undi BN jugak. Tapi bila dah busuk sgt kekotoran yg pemimpin2 kerajaan buat...takkan tak guna akal tu? Allah bagi akal untuk berfikir..bukan jadi mcm khinzir ikut mengkhinzir buta...

      Delete
    3. Mr j...tak payahlah nak adakan benda yg takde mcm arab spring tu. Ni msia bukan arab. Negara kita ada raja dan perlembagaan. Yg kita nak buang cume sikelepet and gang tu.

      Delete
    4. Mr J mengingatkan saya kepada kisah orang-orang Yahudi yang menyangka mereka telah berjaya menipu Allah hanya dgn memutarkan maksud sesuatu perkataan apabila menahan lukah pada hari Jumaat dan mengutip hasilnya pada hari Ahad dan beralasan bahawa mereka tidak melakukannya pada hari Sabtu.

      Mereka ini lebih sesat dan lebih jahat dari keldai-keldai yang membawa garam dan sengaja turun ke sungai dgn harapan garam itu cair dan berlasan kecairan itu bukan disebabkan kerja anggota badan mereka tetapi disebabkan 'hukum alam'.

      Mr J yang pendusta,

      Sanggupkah sdr menyahut seruan sumpah laknat saya bahawa sdr tidak menerima apa-apa bentuk imbuhan tidak kira sama ada berbentuk wang, jawatan, handphone percuma dan apa-apa jua yang boleh ditaktifkan sebagai dedak dunia demi penipuan2 dan yg sdr lakukan demi menyokong kemungkaran?

      Jika ya, saya sanggup melakukannya terlebih dahulu dan sdr boleh sahut kemudiannya dan buktikan sdr bukan seorang pendusta.

      Jika tidak kenyataan sdr di atas adalah satu lagi pendustaan di atas nama agama dan menyangka-nyangka Allah tidak menyedarinya. Alangkah buruk sangkaan itu.

      "Mereka bersembunyi daripada manusia tetapi mereka tidak dapat bersembunyi daripada Allah sedang Dia bersama mereka itu ketika mereka menyembunyikan di dalam hati mereka perkataan yang tiada disukai Allah".

      Sesungguhnya Allah tiada lalai daripada apa2 yang mereka kerjakan.

      Tempoh masa yang dibangga-banggakan oleh unknown sahabat sbg bukti tidak bersalah adalah sebenarnya bukti kasih sayang Allah memberikan mereka tempoh untuk bertaubat kerana apabila tempoh itu telah tamat sebarang taubat dan penyesalan sudah tidak berguna.

      "Sekiranya Kami turunkan seorang malaikat nescaya dibinasakanlah mereka itu dan tiadalah mereka diberi tempoh".

      Bersukarialah kamu dengan pendustaanmua itu selagi diberi tempoh kerana pada akhirnya tempoh itu tetap akan tamat.

      Berani kerana benar, demi Allah dan Rssul, tanpa dedak dan dorongan duniawi

      John Doe.

      Delete
  26. apa lagi pilihan bagi yang ada bg rakyat malaysia sejujurnya.cuma bn aja yang ada organisasi yg baik.pembgkng mmg hncur dari segi organisasi.siapa ketua.mana dasarnya.halatujunya.tmbngkn bn itu mmg kehendak rakyat.tp siapa pggntinya.mlysia ptut rombak semula sistem politk jdikan sistem dua parti mcm kbnyakan negara baru rakyat boleh mmilih.ph bt masa skrg bkn jewapn selagi organisasi tk diubah

    ReplyDelete
  27. Seingat saya lah...mula2 isu 2.6b ni timbul lepas didedah wsj& sarawak report jawapan najib ialah dia x amik duit rakyat...komen arwah haron din plak ialah xkan lah najib nak ade duit 2.6b dalam akaun sendiri..komen menteri2 plk mana ada,klu ada dah tentu lami tahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2nd round...wsj dedah akaun bank maka bermula lah jawapan2 spin ke laut najib dan menteri2 nya

      Delete
  28. I say apa pasal korang tak cete pasal Mahhathir kalah saman sama Najib, ada busat punya malu ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni bangang sejak azali lagi ke? Baca dulu la beb

      Delete
  29. Hahahaha....ah jib saman la tun M sb sebar berita palsu kalau berani.c u in court la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try la ini kali bro...

      Delete
  30. pembngkang di mlysia cuma pndai ckp aja.nak ambil alih pemerintahan kononnya.bolehkah kita yakin lps bn kalah mlasia akan jd lbh baik dari skrg.kalau menteliti pmbngkang msih pd tahap skrg smpai bila2 bn takkan kalah.brgabung atas kpintingn politk msing2 aja.pastu pastu brlaku prebutan kuasa dan percakaran yg berterusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blm cuba blm tahu.

      Dulu...korang kutuk jugak selangor dan penang bawah pembangkang..tup tup menang lagi..

      YANG PASTI..kalau pembangkang menang. Si penyonglap dan konco2nya akan disiasat habis2an. Wang yg disonglap akan didapatkan semula. Gst dihapuskan secara berperingkat.

      Byk sangat cover up yg dibuat oleh kerajaan skrg ni..maka kerajaan baru perlu utk bersihkan kekotoran itu..

      Delete
    2. Alhamdulilah kat selangor ok je..sangat puas hati dgn ph di sini

      Delete
  31. Unknown sahabat dah temu jodoh
    Mr J-asa dan Sahabat dua2 menuduh
    DAP tak ganggu dikatanya hodoh
    Bijan yg songlap disanjungnya sungguh

    Bro John Doe dah baca doa
    Mintak yg batil hapus segera
    Mr J Dan Sahabat banyaklah putar
    Sampai nak amin mereka pun gentar!

    Mr J, Sahabat cerminlah diri
    nak lawan bro John? Tercucuklah duri
    Bro John doa kepada Ilahi
    Mintak aminkan, kenapa lari?

    Dulu Melayu tak suka DAP
    Sokong umno not for money
    Kini DAP, Melayu pun happy
    Pemimpin DAP tak takut bini

    Beraja dimata bersultan dihati
    Pemimpin umno kayakan diri
    Susahnya rakyat tidaknya reti
    Mahathir marah dikatanya iri

    Bro John, bro Fanthom, bro Perak Man
    Rakan2 sehaluan, bro, sis yang lain
    Pendedak Samsung, blog Budin dah join
    Boleh ke dibiar mereka bermain??





    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro Fan Tun.

      Sebab mereka memang hanya mahu bermain-main.

      Disebabkan itulah mereka beralasan bila diajak segerakan penghakiman melalui doa dan sumpah laknat.

      Apa pun di dalam apa-apa permainan pun tempoh bermain tetap akan tamat. Rasanya mereka juga sedar akan perkara ini, hanya sahaja mereka belum sedar akibatnya apabila 'verdict' itu benar-benar diturunkan.

      Untuk tuan Budin, bros Fan Tun, Perak Man, Phantom, tatang ka, sis Salwah dan semua penentang pemimpin khianat yang menyamun drpd rakyatnya sendiri salam perjuangan buat semua. Semoga dipelihara Allah daripada kejahatan manusia.

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Lama udah teman perati
      Rasa mr j dan sahabat ni satu company
      Berlakun bagai baru kenali
      Modus operandi komennya mirip sekali..

      Tengok dari gaya cakap ilmunya tinggi
      Tapi sayang tak seiring pulak dengan mentaliti
      Konon nasihatkan orang tak pentingkan diri
      Tapi kenapa baru sekarang muncul disini?..

      Seorang berbelit belit bahasa berbunga
      Yang satu lagi bro fan tun pun dia nak kata
      Buat agama macam mereka punya
      Petik ayat quran nak dakwa pada kita..

      Adakah setakat baca dah jadi pandai
      Kalo gitu sama la korang macam cina kampung aku bernama ah chai
      Alquran itu bukan untuk orang kamu nak pakai
      Tapi perlakuan diri sendiri untuk dinilai..

      Kalau mengaji untuk nasihat orang
      Baik korang berenti sekarang
      Segala amalanmu Allah tak pandang
      Nak ke syurga?, maaflah jauh api dari panggang..

      Delete
  32. Teringin sangat tengok dato sri dan sekutu rapatnya masuk sngai buloh plk ganti anwar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringin sangat tengok berpangkat Tun Dan kroni masuk sg buluh plk berkawan DG Anwar

      Delete
    2. Apa salah tun? Tun cuma mintak mintak resit je 2.6b tu belanje utk ape...pastu slip akaun atau data duit tu pulang blik pada tok arab hehehehehe..

      Delete
    3. Ade resit? Ada rekod transfer?

      Delete
  33. 1mdb akan menjadi bala kepada umno juga sesiapa yg bersekongkol dlm pru 14 nanti, tak dinafi rakyat semua kaum menantikan saat pembubaran parlimen shj , justeru kajian pemerhati mengesahkan kejatuhan parti bn, manakala Pas tersungkur dari kelantee dan hj hadi dikenang kerana menyalahi perjuangan yg asal

    ReplyDelete
  34. Aku ingat $3.5b tu akan dilencongkan.

    Nko ingat? Ingat amenda, $3.5b tu dah dilencongkan, bangang!

    Sapa cakap pasal $3.5b tu, dol! Itu v1.0 lar. Aku cakap pasal nasib $3.5b v2.0 pulok daa...

    Ler!

    ReplyDelete
  35. hello semua,
    saya dah dapat slip peringatan kawasan mengundi ni, ada gambar dacing putih dlm kotak hitam , bawah dia tulis BARISAN NASIONAL , bawah sekali ada #TEAMJOHOR #GERAKPRU14 # MUAFAKATJOHOR. maknanya 2 ke 3 bulan lagi mengundi pilihanraya lah kita ye...emmmm lepas raya kot...ke pagi 1 hariraya kita berpilihanraya... dan siap2 semua utk bertanding?

    ReplyDelete
  36. Dulu ah jib pun ada dalam kabinet tun...nuar klentong pun ada..dollah kaki tido pun ada..nazri ganster kg dusun pun ada..apesal sekoq pun xnak tgur tun? Mmg dalam umno kena jadi pak turut ke

    ReplyDelete
  37. Harap2 makcik felda dah sedar utk Pru14 ni....hahahahahaha

    ReplyDelete
  38. Mengikut statistik pengundi wanita paling banyak vote BN...agaknye makcik felda la tu

    ReplyDelete
  39. Mr J,
    kalau sidang parlimen sudah  berlangsung selama 4 tahun pun dan kita hanya bersuara tentang 1 MDB cuma sekali sahaja boleh ke kita dapat BUKTI nya?

    Mr J, surat akhbar terkenal Washington, New York dan London juga telah menyiarkan rencana panjang berkaitan 1MDB, Najib. kajian pakar barat bahawa Malaysia adalah salah sebuah daripada sepuluh negara tahap rasuahnya tertinggi di dunia.

    Mr J, kalau kita tidak faham perkataan2 dan maksud dalam bahasa English..jgn malu2, dalam Blog Shahbudin ini,ramai pakar.

    Mr J, Allah melarang kita memperbodohkan akal. buatlah byk rujukan, jangan hanya baca surat Khabar Utusan Malaysia,Berita Harian dan Harakah sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr j tgok berita dari tv3 jer...lagi beratus2 sumber lain dia x layan

      Delete
    2. Mr j tgok berita dari tv3 jer...lagi beratus2 sumber lain dia x layan

      Delete
  40. Dennis The Menace30 April 2017 at 08:52

    Bro UP, cantik bro!
    Mr J dah kena sebijik, sakitt?
    Bro UP, we're with you! Salam perjuangan bro & the rest of Pakatans.

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK. ke arah sistem dan pemikiran yang lebih baik.

      Delete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. Saya ibu irma posisi sekarang di singapura bekerja sebagai pembantu gaji tidak seberapa setiap gajian selalu mengirimkan orang tua di indo sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang hutang masih banyak sama majikan sempat saya putus asah dan secara kebetulan saya buka2 internet ada seseorng berkomentar tentang MBAH SERO katanya perna di bantu melalui jalan togel saya coba2 menghubungi karna di singapura ada pemasangan jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun saya minta angka sama MBAH SERO angka yang di berikan 4D tembus 100alhamdulillah dapat kemenangan 500.juta itu dalam bentuk uang indo saya sudah bisa melunasi hutang sama majikan terima kasih banyak MBAH kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang dan rencana mau pulang ke indo untuk buka usaha bagi saudarah2 di indo maupun di luar negeri ingin merasakan kemenangan terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas jangan putus asah hubungi: MBAH SERO di no: O82-370-357-999 tak ada salahnya anda coba karna angka ritual MBAH tidak perna meleset karna saya sudah membuktikan 4X putaran menang akhirnya saya bisa mengumpulkan uang ratusan juta saya jamin MBAH SERO tidak akan mengecewakan inilah kisah nyata dari saya terima kasih.. info lebih jelasnya buka blog MBAH silahkan KLIK DISINI PESUGIHAN TANPA TUMBAL

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...