Tuesday, 24 January 2017

SIAPA YANG UMNO LEBIH SAYANG?


Menjelang pembentangan Rang Undang-Undang Akta 355 yang dijangka Mac depan, Pas dan UMNO sehingga ini nampaknya selesa dalam menjalinkan kerjasama antara mereka.
Tidak saja Pas dan UMNO dijangka bersama dalam Himpunan Akta 355 pada 18 Februari ini, malah mengunjungi pejabat menteri dan mengembara hingga ke London juga tidak lagi kekok untuk dilakukan.

Apatah lagi  UMNO turut akan membincangkan penyertaan dalam himpunan itu dalam mesyuarat Majlis Tertingginya pada penghujung bulan ini. Jika Himpunan Akta 355 pada 18 Februari berjalan seperti yang dirancang, bermakna ia acara kedua selepas perhimpunan Rohingya,  di mana Pas dan UMNO saling bekerjasama.
Terlihat segala-galanya nampak lancar, senyum pemimpin UMNO dan Pas juga terserlah makin melebar.

Tetapi, di ketika DAP yang digembar-gemburkan anti Islam dan lain-lain dakwaan hanya berdiam diri, MCA ternyata makin garang memberi penentangan.
Terbaru, menjelang PRU 14 yang tarikhnya bila-bila masa dan kedudukan Najib Razak tidak menentu keadaannya, MCA tampil memberi amaran bahawa tindakan UMNO membenarkan usul tersebut dibentangkan hanya berisiko menyebabkan perpecahan BN.

Akhirnya, jadikah usul itu dibentangkan pada Mac nanti?

Antara Pas dan MCA, siapa yang Najib dan UMNO lebih sayang? (SH 24/01/2017).

71 comments:

  1. Najib is a thoroughbred Narcissist ... dia hanya terlebih sayang pada dirinya sendiri atas segala2 lainnya yang dia memperalatkan demi keselesaan Egonya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn jadi naif.
      MCA dan DAP lahir dari perut parti China Kuomintang ciptaan Sun Yat Sen. Cuma hari ni depa berasimilasi dan menyerupai bentuk dan warna berbeza. Satu nampak lembut, satu lg nampak radikal. Tapi dua dua anti Islam, antimelayu, pro liberal, pro China. MCA sekrg mewakili China utk jajah negara ini. DAP mewakili Israel utk tawan kuasa di negara ni.

      Hanya pemimpin dungu dan blogger naif yg tak nampak atau ketepikan fakta ni sebab nak kalahkan lawan politik. Negara jahanam hal kedua, bangsa berpecah hal ketiga, melayu jd hina hal kecil.

      Najib bibir pink tu kita benci tapi seluruh org melayu diajak bersatu dgn cina DAP.

      Yang sedang berkuasa memerintah pula sbb nak kekal kuasa, demi undi cina sanggup gadai hak bangsa sendiri pd cina. Satu persatu diluluskan utk cina, satu persatu ditarik dr melayu demi ambil hati cina. Nak kata apa ni? Khianat? Bangang? Khiangang namanya.

      Delete
    2. Betul tu, sokong komen yg jujur & telus.

      Delete
    3. Johor dan Melaka membuka pintu seluas-luasnya kepada CINA PRC dengan memberi mereka peluang membeli rumah dan tanah dengan geran FREEHOLD manakala Melayu yang setia pangkah umno, cuma
      diberi PAJAKAN 99 TAHUN untuk tanah-tanah reserve Melayu.
      Sekarang Melayu ditakut-takutkan pula, jangan beri kuasa pada CINA DAP & MCA, seolah-olah antara dua jenis cina ni PRC lebih mulia. Nampak nor bingungnya sesiapa yang termakan hasutan ini.
      Sebenanrnya, yang nak kekalkan kuasa supaya bebas membajak harta benda negara, cumalah pemimpin-pemimpin UMNO. Maka ditakut-takutkannya kita semua dengan hantu-hantu raya berkeliaran sedangkan mereka sendiri MENYIMPAN HANTU RAYA untuk merompak duit kita.

      Delete
    4. Sape umno lebih sayang?? Tentulah najib dan BN=barisan najib.

      Actually, they're not fighting for us the rakyat......but fighting for the sake of their survival......their power, money and wealth.
      What more to expect from them......that's how we all got cheated and fooled again and again.


      Delete
    5. Itu yang Pak Haji Najib kau suka...!!

      Delete
    6. anon 12:38 hang sempoi.terang.
      depakata mca dok potong dari dlm.
      dap dok menyalak dari luag.
      pemimpin mlayu jd haramjadah ,juai mlayu dan islam dan tanah mlayu.
      yg disalahkan mlayu juge.
      kata negara islam.kata nak tolong mlayu.yg sebenag dok pelinkop mlayu
      kilang arak bwat besaran,pusat judi bersepah sama naik dgn pusat puki ayam.pekerja, mlayu tempatan,cina import,india tempatan dan import.abang ramle ckp ana import ana tidak export.mak semah ckp ping pang pet pot.
      kepalabapak agama islam dok hayun telog.
      pegawai agama islam dok salak pada salah pokok..
      pusat babi dan pusat cina mampuih buka dlm kampong mlayu.kalu mlayu tak sokong ruu 355,liang lahat kongsi dgn cina.kerajaan jaga mlayu biag senang lenang.mlayu tak mkn babi dpt mkn bau taik babi free pulaktu.beruntong dan bangga jd mlayu.tekenal baik,amat bebudi bahasa,sampe mampuih..
      mlayu jadi mcm cicak macam lipas.
      peliag terpacak,burit pulak telepas
      biag putih biji mata, biag hilang biji kelentit,amno nanti kata win and win situasion.

      Delete
  2. Celaka lah mereka yg menulis dgn tangan mereka sendiri lalu mereka menjajanya yg ini adalah dari tuhan mu. Maka selepas ini akan banyak la tangkapan khalwat hotel budget krn lobai2 suka skodeng, tp lobai x akan berani nk tangkap khalwat hotel 5 bintang, nnti lobai kena maki. RUU355 tak lebih gimik lobai kepala hujjatul ayatollah untuk mensyiahkan Malaysia. Sapa yg tentang mereka, lajunya hujjatul ayatollah lobai merengi mengkapir harbi kan sesama Islam. Bg mereka darah kapir harbi halal bg mereka. Mereka adalah sekutu daesh Dan Isis... Hati2... Demi mu Malaysia.. Siap siaga!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang benar saudara,
      Selagi ada yang menguntungkan sokongan politik, maka masing-masing akan bersaing menunjukan siapa yang lebih kehadapan.
      Seperti RUU355, PAS nak tunjukan partinya lebih islam, manakala umno juga tidak mahu ketinggalan.
      Saya berpendapat sedemikian, kerana kenapa nak tingkatkan hukuman tetapi pengguatkuasaan terlalu lemah. Hanya umpama pahat dengan penukul. Dan tangkapan yang dibuat secara terpilih.
      Bila libatkan orang politik, maka isu politik dimainkan untuk menolak pendakwaan.
      Jika pengguatkuasaan dilaksanakan secara agresif tanpa memilih, maka baru orang akan takut untuk lakukan kesalahan syariah.
      Kita mungkin boleh berbangga yang kita telah meningkatkan kadar hukuman untuk menakutkan pesalah. Tapi jika ianya hanya diatas kertas manakala tempat maksiat yang dipenuhi orang islam terdapat dimerata-rata.

      Delete
    2. memang benar, lobai kincin dan umno dh tanam dlm otak pendedak bhw mereka lah pemegang kunci syurga. Merka mendabik, bhw Islam lemah under threat, hanya mereka yg boleh selamatkan Islam. Hanya Masyarakat dungu yg peecaya dakyah syaitan ini.
      Mana mungkin Islam yg diturunkan Allah, boleh jadi lemah, dan perlu pinjam tongkat dari lobai kincin?!
      Tolong la...

      Delete
    3. Same jekn dgn perangai sahabat2 nabi Musa yg mencipta agama selepas ketiadaan baginda ke gunung... Bak kate Rasulullah saw.. umatku akan menyerupai bani israel selangkah demi selangkah... Adakah kesesatan rabai mereka, sama mcm ulamak kita?

      Delete
  3. Rasanya usul akan ditangguh lagi manakala jawapan untuk siapa yg najib sayang mestilah kak semah...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini semua gula gula politik pas umno.

      Ianya tidak akan dibentangkan. Tidak akan dibahaskan dan mustahil akan dilaksanakan sebelum pru 14.

      Hanya orang gila saja yg akan turun berarak pada 18 Februari ni.

      Tujuan apa untuk berarak?

      Rakyat dah baca ker. Rakyat dah fahamkan ker isi kandungan dan apa yg tertulis dlm rang undang tersebut?

      Kenapa harus menjadi gila sebelum takdirkan. Tunggu dan lihat sama ada mufti mufti di setiap negeri di Malaysia ni turun berarak sama ke tidak

      Delete
    2. Untuk dapat duit. Pas dah kaya

      Delete
    3. Pelik tp benar... Umno kepala pd pemerintah n bn...mcm pembangkang pulak...agaknya apa motif nya...kuasa ada ditangan tp mcm tiada kuasa... Dengan adanya perhimponan Ini mca mic gerakan n sabah terutama sarawak terpaksa menyokong ke...





      Delete
  4. Haha..tentulah UMnok lebih sayang family dia Macai Curi Association..( MCA)..PIGS/PAS saja yang tak sedar yang diperbodohkan oleh Najis Nazak..nak bawa ke mana RUU355..kan Umnok Beend ini juga yg menentang dari dulu sampai sekarang ....Najis ne pergunakan parti Lebai Keldai untuk memecahkan pembangkang..itu sahaja matlamat dia ne..jauh sekali niat nak meluluskan RUU355..berbaik..bersenyuman pemimpin Umnok Beend dengan PAS ada maksud dan niat disebalik hati busuk Najis..sebab dia tahu..kalau semua party pembangkang bergabung ..kekuatan mereka akan menguburkan pemerintahan NajisBadak..sayang Umnok terhadap MCA berbanding PAS tetap jauh berbeza..kedua dua diperlukan dan diperalatkan untuk menampung nafas dan oksigen dekat UMnok yang semakin nazak

    ReplyDelete
  5. Perhimpunan drama, tangguh pembentangan teknikal, gaji penuh dapat.

    Ada sesiapa nak marah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak kluang,
      Saya bekas ahli PAS , isu isu undang undang islam seperti Hudud atau RUU 355 sudah jadi nyawa untuk hidup bagi parti menyudal nama islam ini. kalau saudara buat perkiraan sejak 1990 isu isu seperti ini kuat dipermainkan apabila setahun tempoh akan berlansungnya PRU...lagi dekat lagi kuat kita dengar , Bila selesai PRU semua lebai lebai perut buncit ini akan diam semula selama beberapa tahun cari duit berceramah.Jadi saudara nampak jelas dak yang jadi mangsa melayu melayu bahalol dalam islam yang hanya menganut islam secara ikutan dan malas mengkaji alQuran.

      Mereka bila dekat pilihan raya akan mengkaut duit derma ceramah pilihanraya kemudian bila habis pilihanraya kaut pula duit berceramah agama ...itu la kerja lebai lebai PAS jelas keikhlasan hanya pada habuan dunia yang mereka kononnya ada kebolehan..mangsa orang melayu bahalol.

      Sekarang UMNO sudah hampir nazak tapi ada dedak maka ditumpangnya untuk sama sama top up dalam isu undang undang islam matlamat hanya menipu atau mengaut untung undi dari melayu melayu bahalol tadi yang masih ramai..percaya la sekiranya kedua dua parti munafiq ini masih dibiar berpolitik dinegara ini kita akan menuju ke arah menjunam kerana sudah jadi sunahtullah kemunafiqkan akhirnya akan hancur cuma masa saja yang menentukan

      Delete
    2. Sayidina Anas ra juga meriwayatkan:

      ﺍﻟْﻌُﻠَﻤَﺎﺀُ ﺃَﻣَﻨَﺎﺀُ ﺍﻟﺮُّﺳُﻞِ ﻣَﺎ ﻟَﻢْ ﻳُﺨَﺎﻟِﻄُﻮْﺍ ﺍﻟﺴُّﻠْﻄَﺎﻥَ ﻭَ ﻳُﺪَﺍﺧِﻠُﻮْﺍ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻓَﺎِﺫَﺍ ﺧَﺎﻟَﻄُﻮْﺍ ﺍﻟﺴُّﻠْﻄَﺎﻥَ ﻭَ ﺩَﺍﺧَﻠُﻮْﺍ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻓَﻘَﺪْ ﺧَﺎﻧُﻮْﺍ ﺍﻟﺮُّﺳُﻞَ ﻓَﺎﺣْﺬَﺭُﻭْﻫُﻢْ ﻭَﻓِﻲْ ﺭِﻭَﺍﻳَﺔٍ ﻟِﻠْﺤَﺎﻛِﻢِ ﻓَﺎﻋْﺘَﺰِﻟُﻮْﻫُﻢْ

      "Ulama adalah kepercayaan para rasul selama mereka tidak bergaul dengan penguasa dan tidak asyik dengan dunia. Jika mereka bergaul dengan penguasa dan asyik dengan dunia maka mereka telah mengkhianati para rasul. Kerana itu, jauhilah mereka."
      (HR al-Hakim)

      ﻗﺎﻝ ﻋﻤﺮ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ: ﺇﻥ ﺃﺧﻮﻑ ﻣﺎ ﺃﺧﺎﻑ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﻩ ﺍﻷﻣﺔ ﺍﻟﻤﻨﺎﻓﻖ ﺍﻟﻌﻠﻴﻢ. ﻗﺎﻟﻮﺍ: ﻭﻛﻴﻒ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎً ﻋﻠﻴﻤﺎً؟ ﻗﺎﻝ : ﻋﻠﻴﻢ ﺍﻟﻠﺴﺎﻥ ﺟﺎﻫﻞ ﺍﻟﻘﻠﺐ ﻭﺍﻟﻌﻤﻞ .

      Sayyidina Umar Bin Khattab ra berkata “Sesungguhnya paling mengkhawatirkannya yang aku khawatirkan dari umat ini adalah para munafiq yang berilmu.”

      Para sahabat bertanya “Bagaimana orang itu munafiq tapi ia alim?”

      Sayyidina Umar menjawab, “Mereka alim dalam lisannya tapi tidak dalam hati dan amalannya.”

      Delete
    3. Apa yg Rasulullah saw cakap sudah pun wujud. Ulama'yang bergaul dengan penguasa yang asyik dengan keduniaan.

      Ruginya ulama' yang ada ilmu tapi tergamak bersubahat memgkhianati rakyat dan tidak membela rakyat dari satu penyelewengan dan pembohongan, malah mengolah agama untuk memghalalkan perbuatannya.

      Ruginya ulama' begini kerana patutnya dengan ilmu yang dia ada dia sudah boleh menempah tiket ke syurga Allah. Tapi oleh kerana beratnya dosa subahat yang dikongsi bersama penguasa yang khianat dan pecah amanah pada rakyat, akhirnya ulama'ini menjadi muflis di akhirat.

      Delete
  6. UMNO, PAS, MCA mampos, ada aku kesah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hah aku lagi tak kisah kalu diorang mampos!
      Yang penting !
      Tangkap Najib Si Peyamun !
      Tangkap Semah Gemok Si Kaki Shopping !
      Tangkap Jho Lo Cina gemok yg berjaya Bodohkan Najib Sekeluarga !
      Seret diorang masuk jel ! Sula bontot diorang.

      Delete
  7. Datuk loke yuen yow bekas pemimpin mca ngaku pernah minta jawatan tpm 2 untuk mca.Jelas, tun m cakap benar, walau pun loke kata itu pandangan peribadi. Ikut logik yg dipakai terhadap dap, umno patut takutkan org melayu dgn mca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tidak boleh marah kan orang cina apabila mereka mahu jawatan TPM kerana mereka juga ada jasa dan memberi sumbangan sebagai rakyat. Walaupun hari ini DAP nafikan mahu jawatan TPM tidak mustahil satu hari nanti DAP juga mahu kan jawatan TPM.

      Sekarang yang paling utama bagi DAP ia lah ada kuasa dan suara dalam menentukan hal-hal politik.

      Tuntutan jawatan TPM pun ada munasabah nya kerana apabila TPM orang melayu, kedua-dua nya PM dan TPM saling mencurigai antara mereka berdua. Sekarang Zahid sudah mula memukul kompang menghantar isyarat perang.

      Dan termasuk Muhyiddin, dua orang TPM melayu telah di pecat. Kini kedudukan Zahid seolah-olah akan menerima nasib yang sama.

      Delete
    2. Ya apatah lagi sekarang pm dan tpm adalah bangsa pendatang juga(indon)
      Maka apa salahnya jawatan tpm di beri kan kepada Bangsa cina pula.

      Delete
  8. Kerjasama PAS dan UMNO sebenarnya layak dipanggil sumbang mahram,kerana ianya bukan demi kepentingan rakyat,sebaliknya adalah untuk menyelamatkan Najib si perompak.Perompak itu sudah pun membayar cengkeram RM90 juta kepada PAS untuk pertolongan yang diharapkan.Ada lagi bakal menyusul.Inilah golongan khawarij.Hakikatnya MCA juga adalah DAP.Apa maknanya bila 97% orang cina mengundi DAP dalam PRU lepas?Kesimpulannya,MCA dan MCI akhirnya akan menyertai Bersatu.Begitu juga dengan di Sabah dan Sarawak.Rakyat ingin melihat penjenayah dihukum,jika benar kita adalah sebuah negara berdaulat dan bangsa bermaruah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembetulan,.....MIC.

      Delete
  9. soalan yang sangat kritikal...kita tunggu dan lihat kepada main subject iaitu najib...

    mulanya najib sekadar mengacah pas untuk menarik minat pengundi nelayu islam yg masih ramai berpayung dibawah parti pas...itu tujuan asal najib...taksangka pulak pas yang rambang mata tu termakan umpan umno.....mahu tak mahu najib dan umno terpaksa terima pas dalam keadaan terpaksa kerana pas sudah buang tangga dan ayun kaki sekarang...

    manakala mca pula sebenarnya retak menanti belah saja dengan umno....mca sebenarnya punya cita cita besar untuk jadi independent seperti dap...sebab selama mca duduk dalam bn..tak teserlah pun mca....mca mula merasakan yang umno sudah mula bermain tarik tali....umno lebeh mula nembuka mata nelihat peluang bergabung dengan parti lain...dimata mca umno lebeh kearah kepentingan diri pemimpin atasan...
    mca sudah mula rasa ianya bakal dipinggurkan...bila umno mula rapat dengan pas...mca mula rasakan bahawa akan ada berlaku pertindihan kepentingan...dan andai umno bersatu dengan pas...sudah tentu pas ada kelebihan dari aspek bangsa dan agama...
    mca mula merasakan degan kemasukan pas...cakap dan pandangan mereka mungkin tidak akan terus diterima umno...dari sudut kuasa bertindak sebagai rakan kongsi....mca merasakan peluang untuk menjadi lebeh rapat dan berpengaruh seperti dulu makin menipis....
    mungkin juga nanti cakap2 mca langsung tidak akan diterima pakai oleh umno...dan perbincangan juga akan menjadi tertutup antara pas dan umno atas alasan bincang agama....umpama kita berjalan bersaing tiga orang...bila dua orang berbual satu pasti terketepi...

    apapun...satu perkara yang dapat kita pelajari hari ini ialah sikap sebenar mca.
    baru hari ini mca menunjukkan belang mereka...jelas mca tidak ikhlas terhadap rakan parti...tidak ikhlas terhadap negara...tidak ikhlas terhadap orang melayu dan tidak sejujurnya mca ikhlas menerima islam sebagai agama rasmi negara....

    hanya kerana akta 355 yg lebeh menjurus islam...mca sanggup nenjadi dalang untuk menghalang perlaksanaan sedangkan berpuluh tahun mca bersama umno/bn...

    hanya kerana isu akta 355...mca sanggup untuk memecahkan kubu bn ...dimana keikhkasan mca selama ini...adakah mereka hanya berpura menyayangi bn dan umno...atau hanya keraba mca ada kepentingan untuk tujuan tertentu...

    hari ini mca bukan hanya menambah pening kepala najib tetapi mca juga turut merobek dan mengoyak tubuh najib dan umno serta mensiat siat setiap inci daging najib dan umno....

    apa sebenarnya yang mca mahu dari kita?...najib dan umno dan kita bangsa melayu....siapa mca sebenarnya.....duri dalam daging? gunting dalam lipatan? ppat diluar rencong didalam atau mca lah musuh melayu yang sebenar benarnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada org yg tak pernah menjadi ahli nama parti dlm BN. Tiba2 mendakwa mengetahi perkara ghaib, termasuk apa yg tersirat dlm hati org China,

      Boleh percaya ke org ini?
      Atau mimpi semata2.


      Delete
    2. Dia tu kamcing dg dap, dia ingat mca supa dg dap, mca-dap seperti langit dg bumi.

      Delete
    3. Nak bantai Najib mengenai skandal 1MDB terikat dengan segala akta.

      Ini lah peluang Cina dalam MCA kena kan Najib.

      Udah pulak hal politik jadi benda ghaib. Patut lah pengikut Hj Hadi main wala pada Hj Hadi.

      Jalan nak ke syurga pun Allah bagi petunjuk-petunjuk...

      Delete
    4. UNDI PAS MASUK SYURGA...ltu pun ada orang percaya.
      Tuan2 mufti tolong bagi pencerahan.

      Delete
    5. Sorga utk ahli bila dh mati nnti. Utk lobai2 sorga nya di dunia.. Tu yg berebut kerusi, dpt kerusi, dpt pitih, dpt pitih leh tukar Bini.. Tu lah lobsi2.. Lps tu jaja air liur jual kalam as Allah.. Sape yg tak bersetuju dgn pendapat mereka,akan dikapir harbi kan mereka.tu lah modus operandi lobai2 nk hidup.. Keje malas, berbini nk banyak, anak terbiar.. Demi Malaysia.. Siap siaga!!!

      Delete
  10. MCA mewakili 5% orang cina di malaysia. MCA tiada local standi bersuara untuk orang cina. Pengisian kerusi kabinet oleh mca selepas berjanji sebaliknya jika prestasi teruk selepas pru 13 jelas menunjukkan sikap U-turn terang2. Gerakan pula, apa yg tinggal? Standard gerakan ialah mentadbir pulau pinang. Itu benchmark nya. Sekarang sekadar tahap pinggiran...tahap penyanyi back up jerrr.

    ReplyDelete
  11. tak kisahlah jika PAS dan UMNO menjalinkan hubungan itu antara PAS dan UMNO, lagipun objektif perjuangan kedua-dua parti tersebut jelas dan untuk kebaikan negara dan pada masa yang sama untuk mengurangkan kadar jenayah dalam negara..MCA hanya meluahkan kebimbangan mereka terhadap kesan kepada rakyat yang beragama non-muslim dan perkara tersebut pasti dapat diatasi melalui perbincangan dua hala dan kajian holistik terhadap RUU355.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau percaya ke klu perompak dan pencuri nak meluluskan undang undang untuk membunuh mereka sendiri..siapa MOI..siapa yang melenyapkan duit..harta rakyat..mana pegi 2.6B..etc..siapa ambil balak Kelantan..siapa terima 90J...nak mengharapkan ketua ketua penyamun ne..haha...sampai kiamat😆😆

      Delete
    2. Perbincangan dua hala apa dah masuk tahun 2017.. bulan depan dah Februari..

      Statement MCA ialah jangan menyertai perhimpunan RUU PAS !

      Sebelum ini, MCA membantah perhimpunan agama kerana tidak sesuai untuk masyarakat Malaysia.

      Retak bermula sekiranya UMNO menyertai perhimpunan bukan semasa pembentangan.


      Delete
  12. You do not need new Acts and or Laws to improve ourselves

    You need strong enforcement and trustworthy prosecution of the existing laws, be it civil or syariah

    If there is a will there is a way.

    If you remain complacent....WHAT DO YOU EXPECT????

    If AG is selective in prosecution....no justice...no point
    If IGP is selective in investigation....no point
    If HOD are abusers and corrupt....no point
    If leaders are corrupt....no point

    ReplyDelete
  13. Semua parti penyamun dan suku sakatnya akan dicangkulkan pada PRU14 nanti

    #Hidup Bersatu

    - Mat Cangkul

    ReplyDelete
  14. .

    Najib tidak ada masalah nak pilih. Najib akan lambung duit syiling.

    Macamana MCA macam itu lah PAS yang semakin tidak mendapat sokongan dari rakyat.

    Tetapi jika sebelah muka syiling ialah PAS yang atas maka dalam kabinet Najib tidak ada pemimpin dari kaum cina. Sukar untuk sesiapa pun untuk mentadbir negara tanpa penglibatan kaum cina dan India.

    Jika muka syiling ditetapkan untuk MCA yang ke atas, ramai pemimpin melayu dalam UMNO dan Najib tidak susah-susah peningkan kepala.


    Jadi macamana PAS dengan sombong mengatakan jual mahal dan King Maker ?

    Najib hanya perlu lambungkan duit syiling !

    ReplyDelete
  15. Sapa boleh tolong bagi statistik,

    Based on pru2013, jumlah kerusi parlimen dimenangi parti parti yang bertanding?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cek laman spr...laman parlimen

      Delete
    2. 1059 Bagus bagus.

      Itu pun tak sedaq diri, dah la miskin (kerusi) menyombong pula tu.

      Tuhan benci org sombong, lebih lagi di benciNYA org lemah/miskin yg sombong.

      Biarlah kita merendah diri dan brsyukur supaya tambahnya rezeki ( Dan juga kerusi).



      Delete
  16. don't play play wth GOD'S religion just 4 political expediency.

    saya yakin najib tidak akan berani melanjutkan usaha RUU355 saperti mana yg d harap2 kan olih PAS.

    kita lihat saja kesudahan mainan politik najib/UMNO.

    mungkin jamil khir akan d hantar k tanah besar china utk menyakinkan kerajaan mereka (yg tidak berteraskan agama) bahawa RUU355 adalah perintah Allah swt. kalau bolih ,bawa PAS sekali.

    jgn marah ya. saya nak usik ulama politik UMNO/PAS saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Kalau Jamil di hantar ke China, boleh tak beritahu Kerajaan China, kalau bulan ramadhan boleh tak orang Islam berpuasa di Forest City.

      Delete
  17. still in malaysia we need to enforce islamic law in order to safe the malays and the muslim as a whole...

    civil laws have proven nothing doing....all this while its never worked...it does worked to the poor but it doesnt work to the rich...

    browse back the result of the punishment by court...it can wonders...varies subject to types of criminal ..race and so on...
    try to pay a visit to pusat serenti/ drugs rehab centre..thousands of malays regardless age are there...what about prison ? is not much different...almost half a million malays are being dumped there...

    we cant stop the drug dealers...hard to get hold to them...because money talks...corrupted enforcements...only small fish being catched...big fish live in heaven...

    the malays are the buying power...so the malays became the victim...so as to ease the process..enforce an islamic law...it cant helped much but atleast we are trying to save the malays..list the majority group ;

    drug sold by chinese..consumer majority malays...
    online gambling/ internet owned by chinese..customer majority malays
    these two sector are more than enough to cause the malays to commit domestic crime ...such as ragut..and many others...

    do something before its too late...safe the country...safe the malays...and safe islam...as for the malays if they dont live here....where else can they go..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I respectfully disagree. There are already instruments of law and institution to safeguard the malays. A Malay needs not be saved by anyone, but himself. When it comes to issues of crime, corruption, the economy, etc; it all boils down to one thing: attitude problem at personal level...personal level, literally.

      Delete
    2. Anon 11.15,

      I am a malay and a muslim and I totally agree with your comment.

      For as long as we have corrupt malays and abuse GOD's religion for political expediency (dato rahman jpc's words above), we will never have peace in and within our community.

      It is imperative that as a malay and muslim, we have to change our attitude, that of our family, our community and finally our leaders and organisation. With common denominating factor, malays and muslims must act for the betterment of our future and generations to come.

      Not unless these are acted upon, be prepared to live in continued fantasies, based on fictions and with all kinds of falsities...

      Wallahuaklam

      Delete
    3. RUU355 is just a ruse.
      Mainan politik dan memperdagangkan agama demi kepentingan politik.

      UMNO yang dalam keadaan terdesak hanya mempermainkan PAS dengan RUU355. PAS RUU355 ...apa yang islamiknya? Dalam mayarakat majmuk diMalaysia...RUU355 tidak ada unsur keadilan....sedangkan dalam Islam...undang undang dan penghakiman berteraskan 'Keadilan"...bagaimana "Keadilan" dilaksanakan sekiranya dua orang melakukan jenayah bersama, seorang muslim dan seorang lagi bukan muslim? Si Muslim tertakluk dibawah hudud RUU355 sementara si bukan muslim tidak tertakluk... 1+1=1+0? prinsipal keadilan yang mana yang mahu digunakan?

      Dear cass 1102, you said

      "still in malaysia we need to enforce islamic law in order to safe the malays and the muslim as a whole..."

      Safe the malay muslim from who? Siapa yang menindas melayu muslim?...MELAYU MENINDAS MELAYU!...masyaAllah!...you are blaming others, whereas it is your own kind that betray you...If you are hoodwinked by this and you hold on to the thought that "I am holier than you"...what a pity. In this world, Muslims are killing Muslims because of the very same school of thought that "I am holier than you...and if you are not with me then you are not a Muslim"...This school of thought is already widespread in Malaysia...whereby a so called "Muslim" is enforcing his/her personal values unto others (be it Muslim or not)... and yet fail to see the glaring wrongdoings that transcend beyond religion. Whenever there is a problem they will enact a law...and yet it never cross their mind the root cause of the problem. They never think of educating and understanding themselves as well as others.

      RUU355 does not, and will never save the malays and the muslims. Believe me, it is just a ruse.

      Can anyone give me a decent answer to the following:

      1.What happen to 1MDB now?
      2.Najib received 2.6b into his personal bank account.
      3.Najib also received 42m into his personal bank account.

      Are there any provisions for the above questions under RUU355?

      I am not amused at all.

      Delete
    4. PutraKraken,

      Surely it is a ruse. As a muslim I do not believe in RUU355 as the existing provisions are sufficient but are not being enforced.

      With all the exposures being made viz 1MDB/SRC fiasco, the influx of china's MONEY and her nationals under the disguise of FDI, what what else could umno hopes to cling to! Compounding this will be FELDA's deep financial trouble, high cost of living, GST etc etc, umno has no other issue at hand. They saw the opportunity to ride on RUU355 and PAS is ever willing to be used and abused of course for a price. Umno is good at this

      Delete
    5. well...agreeable to those comment about the malays...they need to change themselves ...the attitude for instance...
      my question is simple ..will the existing judiacary and the enforcement system has suceeded in our country so far?.. no....it will never happen...we are being fooled by the system...fooled by those who have power and influences...unfairness being practiced nationwide...that is because most rakyat did not know very well about the civil laws applied...uneducated rakyat especially....

      the laws that we have today and even when you are in court as if like you are in the fish market...the fines are negotiable...the rich may even freed from the hang sentenced...
      the power and money supercedes
      everything...koo chin wah the head police of kuala lumpur...what happened to his case?...unknown...the present world history money scandal...unsolved ....we have the enforcements...we have everything...sytems ect...but these culprit are still untouchable...
      so surely rakyat couldnt say anything is because they are well versed about laws and the existing sytems tha imposed...
      still i believe only the islamic laws is the only ways to safe the malays especially...as most muslim understood of how the islamic laws works...it works for everybody...fairness in punishment regardless who you are and what you are...


      Delete
    6. In my opinion, if malays truly follow our religion amar makruf nahi mungkar, will them need ruu355? I think no..we dont have to..if you are muslim, all the regulation such as hudud, jenayat, munakahat are all aplied to u wether it has been imposed in our system of judiacary or not..if the law can be imposed in our system alhamdulillah, if not..still we can follow what we have..cass, the beautiful of islam is there is no escape from punishment of any misdeed you have done...if not in here, they will pay in here after..if they dont repent la..

      Delete
  18. Dua dua ekor ni UMNO tak sayang..mereka cuma dijadikan kuda saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi mereka ni suka dan gemar diperkudakan.... mujurlah orang... nak kudakan siapa Dia boleh dapat... cuma harganya dan nilai ataupun syaratnya...

      Delete
  19. Agak-agak Najib buat tak Istikarah tengah malam ?

    Lagi parah jika Najib dapat petunjuk iaitu pilih MCA.

    ReplyDelete
  20. Isteri Pertama nampaknya jealous sebelum suami mengistiharkan akan mengambil pengantin baru, mujurlah MCA merupakan anjing pada UMNO, tapi ketika ini MCA jatuh tahap kepada ANJING KURAP....

    ReplyDelete
  21. sejujurnya, umno tidak sayang pada mca atau pas. mereka hanya "sewa" parti2 ini untuk ditunggang untuk pru14. mca will be rewarded with cabinet posts whilst pas will be given a sack of anpau surely not less than the advance of 90 mil given earlier.

    Believe me, ini adalah sandiwara orang melayu beragama islam demi kuasa berterusan

    ReplyDelete
  22. Sama je budin..
    Jgn jadi naif.
    MCA dan DAP lahir dari perut parti Kuomitang Sun Yat Sen. Cuma hari ni depa berasimilasi dan menyerupai bentuk dan warna berbeza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mca adalah Tuah berhipokrit

      Because Tuah berhipokritlah Sultan Melaka survived with all fantasies, fictions and falsities (to borrow Rahman 2's words)

      dap adalah Jebat penderhaka

      Jebat must die although and he was a modern day hero.

      Delete
    2. 1226
      Apa pasal pula dua saudara seibu sebapa seorang ahli PAS dan seorang UMNO. Atau seorang MCA seorang Dap.

      Delete
  23. Ditanam dlm minda masyarakat melayu dungu bahawa Islam lemah dan perlukan bantuan. Mereka mendabik bahawa hanya mereka boleh selamatkan Islam.
    Lobai kincin dan UMNo dh mcm menghina Islam. mana mungkin agama Allah yg AGUNG boleh digambarkan sedang lemah? Tak kan akidah yg sihat boleh terima puak2 yg sahih sudah jahiliah akibat kuasa naik makan sel otak.
    Melayu yg terikut2 rejim kincin dan lobai cirit adalah dari gulungan dungun dan lemah akal.

    ReplyDelete
  24. Crime has no religion, no race. Its all a scam to keep majority natives obedient. This will make life easy for the dickheads, to do as they please. With just a little Allah given Akal , the dark scam can be seen, as bright as the morning mid day sun.

    ReplyDelete
  25. Sebagai parti memperjuang umat islam dan bangsa melayu seharusnya menyokong RUU 355 yang tujuannya murni dan bermanfaat demi memperkasa dan mempertingkatkan bidang kuasa mahkamah Syariah iaitu menambahkan hukuman dan denda kepada persalah syariah seperti berjudi,minum arak,berkhalwat hatta berzina supaya persalah-persalah syariah merasa gerun dan gentar serta menghalang mereka dari melakukan perbuatan maksiat dan mungkar.RUU355 hanya dikhas dan ditujukan orang kepada orang islam sahaja...non muslim should be is not fear and worry about that because this law not affected to them. So,why the MCA against RUU 355. Bila suatu komuiniti dianuti pelbagai bangsa baik,ia akan memberi kebaikan kepada masyarakat keseluruhan. Saya tak faham mengapa non-muslim tidak suka dan tidak menyokong RUU355 kerana ianya tidak kena-mengena dengan mereka dan sepatut mereka menyokongnya kerana bila orang islam baik, ia juga akan memberi kebaikan kepada orang non-muslim jugak. MCA sengaja buat tak faham dan mungkin demanding sesuatu.

    ReplyDelete
  26. Jenayah tidak ada agama, tidak ada agama. Itu pun susah faham. Akidah yg perlu dibentuk , bukan dengan gertakan hukuman semata2. Apakah sikap songlap nyata hendak dibiarkan lagi?
    Bukan kah sikap ketua2 musibat nyata boleh terus bermaharajalela tanpa dihukum. Inilah yg sebenarnya memupok budaya haram dlm masyarakat. Ini yg perlu dibenteras tanpa kira Agama atau Bangsa.
    Majoriti melayu jgn dibiarkan jumud taat anggok pada ketua2 lantikan yg nyata munafik.
    Jenayah tidakada bangsa, tidak ada agama...ini pun tak boleh fikir, alamat laknat dan musnah lah Malaysia

    ReplyDelete
  27. RUU 355 IS ONLY FOR MUSLIM PEOPLES...THE NON MUSLIM SHOULD BE IS NOT WORRY AND FEAR BECAUSE THIS LAWS NOT EFFECTED TO THEM...SO,WHY MCA AGAINTS RUU 355...COME ON!...TRUST ME...RUU 355 IS GOOD FOR EVERYBODY...WHEN THE MUSLIM PEOPLES IS GOOD AND ALSO GIVING GOODNESS FOR ALL PEOPLES.

    ReplyDelete
  28. 16.29,

    Bullshit.

    Adakah ruu355 untuk muslim sahaja. Hukum Allah kah hanya pakai ruu355? Bangang betul.

    Kalau nak apply hukum hudud ke ruu355 ke, apply to all...why selective?

    Saya orang melayu beragama islam. Saya tak setuju. Yang ada sekarang pun tak di enforce. Inikan pula yang baru.

    Common....do not use religion for political expediency.

    Yang rasuah yang menyamun tutup sebelah mata. Konon nak champion agama islam....piiiirrrahhhh

    ReplyDelete
  29. Memang kalau boleh nak apply hukum hudud...masalahnya perlembagaan negara perlu dipinda dahulu,memerlukan sokongan 2/3 majoriti di parlimen dan jumlah kerusi org islam tak sampai 2/3 majority...sementara sebelum kita mampu melaksanakan hukum hudud,kita laksana RUU 355 dahulu untuk memperkasa dan menambahbaik fungsi dan bidang kuasa mahkamah syariah...kan lebih baik!

    ReplyDelete
  30. 17.02,

    Buktikan yang provision dalam undang2 sekarang di enforce. Kalau betul2 di enforce, anda akan pasti tak perlu ruu355 lagi, trust me.

    Buat apa undang2 bertempek tempek tapi jadi berhabuk tak di pakai......

    Ingat agama bukan untuk political expediency

    ReplyDelete
  31. 355 will keep the majority muslims natives stay obedient...and keep them stupid.
    The elected hoodlums wants it this way,so they have a fee hand to suck the country dry.
    This is all a scam, how can these nunbskull even think that Islam is so weak? and self declare they have the crutches to save Islam- A Muslim

    ReplyDelete
  32. adey mr budin..
    soklan cepumas.
    mr najib sangat sayang sama kah mah sampe mampuih.evereday.24 jam seupa itu balangkas juga kalu boleh celah kongkang juga dia ada dudok..
    pas sama mca pui.celah gigi pun tarak..

    dey tambi itu budin tanya amno juga apahal lu cakap mr najib..
    alo ane itu mr najib babak amno juga mari.mr najib sekarang jd bapakamno kepalak.
    pekara sangkut sama amno .mesti sangkut sama amno punya kepalabapak. lu ada erti ke tarak erti..

    ReplyDelete
  33. Pada saya

    MCA & PAS ni lebih kpd umpama Wak Dogol & Wak Long dalam wayang kulit je. Dihayun ke sana ke sini oleh tangan najip selaku tok dalangnya

    Malah tutur katanya pun dah sah tok dalang punya skrip

    Sebab dah sah dua2 penerima DR1M (Dedak Receipents 1 Malaysia) - Pas dah tahu 90 jota, yg MCA malu2 xnk bagitau isi Ang pow dia dpt byk mana

    MCA tu pun gertak acah2 je. PAS selesa makan komisyen hasil jadi broker agama dulu kini dan selamanya

    Bak kata kisah Madu 3:

    "ITU SEMUA NAJIP PUNYA AUTA"

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...