Tuesday, 17 January 2017

ISKANDAR, BERHENTILAH JADI EXCO SELANGOR ATAU #SILAMENINGGAL?


Naib Presiden Pas, Iskandar Abdul Samad yang namanya diberitakan hadir semasa majlis pelancaran Parti Pribumi Bersatu Malaysia Sabtu lalu, tetapi sebenarnya tidak hadir, akhirnya tampil memberi penjelasan mengenai ketidakhadiran di majlis itu.

Beliau yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor berkata, keputusan tidak menghadiri majlis tersebut ialah kerana adanya DAP dan Amanah di majlis tersebut.

"Pas tidak mempunyai sebarang hubungan politik dengan kedua-dua parti itu menyebabkan pimpinan sebulat suara mengambil keputusan tidak menghadirkan diri," katanya.

Logik atau tidak alasan Iskandar itu?
Kalau hubungan politik menjadi alasan, mengapa pula Pas boleh menghadiri pelbagai program, sedondon dan berpimpin tangan dengan pemimpin-pemimpin UMNO?

Di mana wujudnya hubungan politik antara UMNO dengan Pas?

Kenapa dengan DAP dan Amanah, hubungan politik menjadi alasan, tetapi bila dengan UMNO bukan main gembira dapat duduk bersama sambil menyatakan ia tidak salah apa-apa?

Selain itu, jika alasan hubungan politik juga menjadi sandaran yang seolah-olah Pas tidak boleh berada semajlis dengan DAP dan Amanah, bagaimana pula dengan kedudukan beliau sebagai Exco Selangor yang turut ada DAP di dalamnya?

Bagaimana dengan mesyuarat Exco Selangor yang ada DAP di dalamnya, adakah selama ini beliau dan lain-lain Exco Pas tidak hadir juga?

Begitu juga dengan majlis-majlis rasmi kerajaan negeri Selangor yang tuurt dihadiri oleh Adun-Adun DAP dan Amanah, adakah pimpinan Pas tidak pernah sama-sekali menghadirinya?

Jika hadir, apa pula alasannya?

Kiranya tiada hubungan politik mahu dijadikan sebab, bilakah Iskandar dan lain-lain pemimpin Pas yang menjadi Exco di Selangor mahu meletakkan jawatan?

Bukankah terang-terang ada DAP di situ?

Kalau ditanya dengan anak-anak muda kaki gebang di media sosial mengenai alasan Iskandar kali ini, jawapan yang bakal mereka lontarkan tidak lain ialah #silameninggal dengan hujah karut dan tidak masuk akal tersebut. (SH 17/01/2017).

136 comments:

  1. Kalau ada zahid menipu dan berbohong berkenaan dengan derma 2.6 bil arab royal prince siap dengan berjaya lihat cek sumbangan tersebut, PAS ada iskandar samat juga berbohong dan menipu, kononnya marah dengan kehaditan amanah dan dap namun BERCUMBU RAYU DENGAN UMNO....

    pas pis pus....parti confuse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undilah umno lg. Naik tpm baru ingat bijaksana, rupanya bangang mcm ayah pin. Makin jahanam negara sebab pemimpin2 85% ada background haramjadah.

      Aku sejak zaman nick ajis bawa trend kafir2kn orang sesuka hati atok dia memang aku dah cop
      P.A.S = Parti Ajaran Sesat.

      Dia sendiri tak confirm masuk syurga, boleh pula bagi tiket wild card nak ke syurga.

      Delete
    2. Hujjatul ayatollah lobai ptesideng adalah lobai sedonia..ikut puak syiah maksom dan kata2 tu wahyu Allah semata2..sebab tu abis semua org dikafirkan nya..teringat memali.. Ibrahim Libya percaya dgn amanat lobai sedonia akhirnya mati krn kununnya amanat dia .lobai skrg dh jd taghut Dan assobiyyah... Duit derma Ibrahim Libya pi mana woi... Hangpa tambah gundik dgn duit anak yatim Dan balu2 tu.

      Delete
    3. Tambah gundik tu lah yang paling sedap buat mereka,sumber dari yang haram blakang kira.

      Delete
    4. ingat memali ingat tun mamak.

      Delete
    5. Teringat 1MDB maka akan teringat pula MO1 & Umno

      Delete
    6. 2358, mana ko letak tiang tu? Tadi semua nmpk kat sini. Dangkal bingai tul la ko ni 2358. Nanti ambek ration taiklow kuab nanah eric tan dan jus kincin lobai sadonia tu. Nak ais ek?

      Delete
    7. main blakang kira boleh..bengong.

      Delete
    8. Anon 23:58,
      Jika kamu tak ada ilmu pengetahuan hal memali, tak usahlah menabur fitnah.
      Memang kumpulan kamu ini PUAK MUNAFIK NO 1 DI MALAYSIA PENABUR FITNAH. KOPIAH SAJA PUTIH, HATI HITAM LEGAM.

      Delete
    9. Nampak memali
      Nampak petua lobai hadi
      Siapa lawan umno mati syahid...

      Delete
    10. Setuju,krn amanat lobai sedonia Ibrahim Libya Dan org2 mati sia2 krn nk pertahankan amanat lobai sedonia. Jgn lupa PDRM juga terkorban angkara amanat lobai sedonia. Al fatihah buat mereka yg terkorban krn amanat gila lobai sedonia. Diatas darah org yg terkorban dia dpt kerusi parlimen DUN... Tangan penuh darah... Dan skrg krn pitih sanggup sembah taghut dan jd assobiyyah... Dgn tangan nya dia kata RUU 355 undang2 dari tuhan mu...maka celaka lah tangan yg menulis lalu di kata kan ini datang dari tuhan mu...syiah Dan yahudi berpisah tiada.

      Delete
    11. Jangan confuse. Budaya SYIAH dan Penyokongnya telah monopoli Pas. Bertaqqiyah dalam tahaluf dengan DAP & Amanah Selangor dituntut dan jadi fardhu kifayah untuk Pas yang kuat budaya Syiah. Taqqiyah rukun yang wajib diamalkan menurut Hadi Awang sebab itu mereka rela makan babi dengan DAP di Selangor.

      Delete
  2. Cakap berbelit belit sebab ada amanah dan dap....
    Dalam kerajaaan selangor tu ada sapa.
    Tak habis habis nak pembohong...
    Tak berdosakah....adyik berbohong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sifat wajib Syiah yang wajib diamal oleh pimpinan Pas Pro Iran Negara Syiah.

      Delete
  3. Apa punya otak iskandar ni? Tada baca punya worang! Sia sia gi mckk.

    ReplyDelete
  4. Mmg lobai putar alam, kt dlm exco Selangor kan ada DAP boleh pulak. Jd exco ada fulus, ada fulus lobai tambah Bini. Klu Kita kutuk lobai nnti lobai akan kafir kan Kita siap dgn ayat Quran Dan hadis... Lobai2 oh lobai2 pala utoh berjambul... Klu dh taghut Dan assobiyyah baik la buang jubah sama serban kununnya Islam... Adapun Islam bkn hak puak2 KO orang je..

    ReplyDelete
  5. Sudah lah pas, pemimpin korang makin lama makin meraban..kalo tak nak datang cakap je taknak...korang bukan tak suka amanah tapi korang tu yang takde amanah sebenarnya..korang tak suka dap pasal apa? Pasal dap lebih islamik dari hangpakan...malu la tuh..tapi hangpa suka umngok pasal apa..pasal kongsi dedak bukan...pirrahh...bila bos hangpa nak saman sr ni...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Korang tau dak tanpa undi dari PAS ramai pemimpin PKR tergolek dalam pru lepas.
      Sepatut Azmin yg letak jawatan dan serahkan kepada PAS pula untuk menarajui Selangor

      Delete
    2. Bulan lobai presideng kata masuk PRU bkn nk menang dan bkn nk kuasa... Woi berapa tahun hangpa perintah Kelantan.. Tak maju.. Nk duit pi Potong balak yg hampa tau.. Klu itu lah Cara hangpa nk bangun ekonomi.. Lps ni harap2 hangpa satu kerusi pun tak dapat, tambah2 lg hampa dh taghut Dan sokong assobiyyah. Ikut amanat lobai presideng, hangpa semua dh jd kapir.. Ya kapir harbi.. Pala utoh

      Delete


    3. Ko tak nampak ke. Azmin Dan Din pagoh sedang mencari kaldai untuk bantu memenangkan mereka dlm pru14, Dan jika menang saja mereka yang memakan isi Dan hampas di berikan kaldainya.

      Delete
    4. Anon2119 kalau anda dah jd kaldai dan makan hampas @ dedak jgn samakan Org lain dgn anda

      Delete
    5. Pas = Parti Sundal

      Delete
    6. 2119 terminum kencing lobai hadi asyiahi

      Delete

    7. Ajaib/cian tengok parti dapat 15 kerusi DUN, dikaldaikan oleh parti yg cuma menang 13 kerusi saja.


      Delete
  6. Kalau pembangkang menang...
    Eloklah lobai hadi jadi pm...
    Kalau nak tengok lobai hadi cium kit siang.....lobai hadi ni perut busuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perut kutty lagi bucuk.

      Delete
    2. Perut mak kau yang bucuk tu sebab dapat anak macam kau. Malangnya.

      Delete
    3. Negara Iran akan jadi negara Syiah pertama dikunjungi Hadi sebagai penghormatan kepada Ayatollah Syiah. Ajaran Syiah akan diperluaskan dan semua rakyat digalakkan bertaqqiyah dan nikah secara mutaah. Hadi PM Malaysia Syiah pertama.

      Delete
  7. Aduhai! Satu lagi kes otak kecut ...

    ReplyDelete
  8. Tak payahlah cerita pasal PAS... aku dah menyampah dengan PAS sejak tersebar gambar Hadi (dah tak layak dipanggil Tuan Guru !) bersama pemimpin Syiah. Kemudian tipu pulak tu kononnya wakil pertubuhan Islam .... Sampai sekarang tiada penafian dari PAS !!!!

    ReplyDelete
  9. Hujung Minggu Pribumi Yang Penuh Kekeliruan
    Ia merupakan satu hujung minggu yang penuh kekeliruan semasa pelancaran parti Pribumi ini. Begitu ramai orang yang mengeluarkan kenyataan dan masing-masing bertentangan dengan yang lain. Akhirnya Mahathir lakukan “double game” dan percanggahan tersebut bertujuan untuk menyembunyikan kebenaran melalui kekeliruan. Seperti kata pepatah: jika anda tidak mempunyai penjelasan maka kelirukan mereka. Najib, bagaimanapun, tahu apa permainan Mahathir sedang lakukan, ianya merupakan permainan yang sama sejak 2014.
    Lim Kit Siang tidak hadir majlis perasmian untuk tidak kecewakan PAS

    Sabtu lepas adalah pelancaran rasmi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM atau turut dikenali sebagai Pribumi) di Stadium Malawati di Selangor. Walau bagaimanapun, saya hanya boleh menggambarkan keseluruhan episod ini sebagai hujung minggu yang kelam dan ternyata seperti Tun Dr Mahathir Mohamad dan kumpulan pemimpin Pribumi, ditambah rakan-rakan mereka dari Pakatan Harapan, tidak tahu sama ada mereka datang atau pergi.

    Pertama sekali, akhbar-akhbar melaporkan bahawa PAS menghadiri pelancaran parti. Namun hari ini, PAS Selangor mengumumkan bahawa ia tidak menghadiri majlis pelancaran itu seperti yang dilaporkan (BACA DI SINI: Pas Selangor nafi hadir program pelancaran Bersatu)
    PAS juga tidak menghadiri pelancaran Pribumi sebagaimana akhbar salah melaporkannya

    Kemudian Mahathir mengumumkan bahawa BR1M akan diteruskan jika pembangkang berkuasa kelak. Menteri Besar Selangor Azmin Ali, bagaimanapun, bercanggah dengan Mahathir dan menegaskan bahawa BR1M adalah rasuah dan akan dihentikan sekiranya Pakatan Harapan berkuasa (BACA DI SINI: Azmin maintains that BR1M is ‘corrupt’, won’t be continued if opposition win GE14) .

    Lim Guan Eng kemudiannya mengumumkan bahawa bukan sahaja akan mansuhkan GST tetapi bayaran tol lebuh raya juga (BACA DI SINI: DAP: No GST, toll if Pakatan takes Putrajaya). Bagaimanapun, Guan Eng tidak mengumumkan berapa banyak keseluruhan proses ini akan ditanggung oleh kerajaan, yang pada akhirnya kos berbilion-bilion akan ditanggung oleh pembayar cukai yang tidak menggunakan lebuh raya bertol (berbanding sekarang: anda membayar hanya jika anda menggunakan lebuh raya).

    Mahathir kemudiannya mengumumkan bahawa apabila GST dimansuhkan dan kerajaan akan kehilangan RM40 bilion setahun, GST akan digantikan dengan cukai jualan. Ini bermakna kerajaan masih akan mengumpul RM40 bilion setahun daripada rakyat Malaysia, tetapi mereka hanya sekadar akan menukar nama dari ‘GST’ kepada ‘Cukai Jualan sahaja. Cukai tetap dikenakan juga.

    Mahathir kemudian menghina PAS dalam ucapannya tetapi pada masa yang sama berkata bahawa pembangkang perlu bersatu dan mengelakkan tiga penjuru atau lebih pertandingan dalam pilihan raya umum akan datang. Jadi ini bermakna PAS mesti menyertai pakatan pembangkang. Tetapi ia akan menjadi mustahil bagi PAS untuk menyertai Pakatan Harapan selepas DAP menutup Pakatan Rakyat dan mengumumkan bahawa gabungan baru yang dikenali sebagai Pakatan Harapan akan dibentuk dan PAS tidak akan dijemput atau dibenarkan untuk menyertai gabungan baru.

    Jadi, untuk menyelamatkan muka kedua-dua PAS dan DAP, Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa Pakatan Harapan akan menukar namanya kepada Barisan Rakyat (BACA DI SINI: Muhyiddin moots ‘Barisan Rakyat’ name for Opposition alliance).
    Muhyiddin mahu mengubah nama Pakatan Harapan kepada Barisan Rakyat untuk membantu PAS dan DAP menyelamatkan muka masing-masing

    Sebenarnya, mereka telah lakukan ini kembali seperti pada tahun 2008 (BACA DI SINI: On how Mahathir hopes to court PAS). Pada tahun 1999 mereka membentuk Barisan Alternatif tetapi dua tahun kemudian DAP meninggalkan gabungan tersebut dan pada pilihan raya umum 2004 pergi bersendirian. Pada tahun 2008 DAP menyertai semula gabungan itu tetapi mereka menukar nama kepada Pakatan Rakyat untuk membolehkan DAP menyelamatkan muka dan biarkan ia tidak kelihatan seperti DAP telah menjilat kembali ludah sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi hang bukak blog hang sendiri klu hang nk propa pasal bijan,smah ketot dan lobai2.

      Delete
    2. SETUJUUUU!!!

      Delete
    3. Saya tertarik dg 'GST akan di gantikan DG cukai jualan'
      Biasanya GST hanya di kenakan ke rakyat yg berpendapatan tinggi sahaja dan cukai jualan di kenakan secara purata kpd seluruh rakyat. Bermakna Mahathir akan mengenakan cukai kpd rakyat miskin.
      Dah la miskin kena bayar cukai lagi. !!!

      Delete
    4. 0932 GST hanya di kenakan kepada rakyat yang berpendapatan tinggi sahaja.
      Hoi hoi hoi. Patutlah masih sokong BN. Rupa rupanya bodoh belaka. Tak berpelajaran. Aduh kesian. Meranalah rakyat Malaysia disebabkan penyokong bahlol atau penyokong dedak ini semua.

      Delete
  10. Kemudian DAP menutup Pakatan Rakyat dan membentuk Pakatan Harapan. Sebabnya DAP boleh menyingkirkan PAS. Jadi ia akan kelihatan janggal jika PAS kini menyertai Pakatan Harapan kerana sebab mengapa Pakatan Harapan ditubuhkan adalah untuk membuang PAS. Dan itulah sebabnya Pakatan Harapan perlu menukar namanya kepada Barisan Rakyat dan memberi gambaran bahawa ia adalah satu gabungan baru dan bukannya sama dengan yang lama dan mempunyai nama yang baharu.
    Jalinkan hubungan yang rapat dengan rakan-rakan anda dan rapatkan lagi hubungan dengan musuh

    Bagaimanapun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sedar bahawa ini adalah ‘game plan’ selama ini. Sebab itu apabila Mahathir mahu berjumpa beliau untuk ‘rundingan damai’ pada bulan Disember 2014 Najib telah mengabaikan beliau. Mahathir, sebenarnya, mengakui hal ini pada tahun 2015 apabila dia merungut bahawa dia telah cuba untuk bertemu Najib dalam tempoh enam bulan tetapi tidak dapat dan Perdana Menteri telah mengabaikan beliau.

    Mahathir berpendapat bahawa Najib “tiada otak” seperti kebanyakan pemimpin Pakatan dan bahawa dia boleh mengaburi mata Perdana Menteri. Lebih daripada dua tahun lalu di 2014 Najib sudah tahu apa yang Mahathir akan lakukan dan membiarkan sahaja Mahathir membuat gerakan sementara beliau membuat tindakbalas dan bertindak lebih awal sama seperti kucing bermain dengan tikus sebelum ia membunuhnya.

    Mahathir begitu mudah diramal dan mudah dibaca ianya membuatkan anda ketawa.Plan 1A adalah untuk bersama dengan DAP dan supaya DAP menurut apa yang dirancangnya. Perjanjian tersebut sudah termeteri. Pelan 1B adalah untuk Muhyiddin dapatkan PAS dan pastikan PAS menaiki kapal yang sama dan dipihak yang sama. Ini yang masih belum berlaku lagi dan mungkin tidak akan berlaku. Akhirnya, Pelan kedua adalah untuk menukar nama Pakatan Harapan kepada Barisan Rakyat untuk membolehkan PAS menyertai kumpulan pembangkang tanpa mereka dan DAP hilang maruah.

    Malah, pada September tahun lepas Malaysia Outlook telah melaporkan ini dalam artikel yang bertajuk Barisan Rakyat the next opposition coalition?
    Mahathir mengambil semua orang untuk bersama tetapi perjanjian sebenar adalah yang telah diadakan dengan Kit Siang

    Apabila anda melihat segala sesuatu yang telah dilakukan, bukan sahaja sejak seminggu yang lalu tetapi sejak dua tahun lepas, anda boleh melihat bahawa Mahathir tidak menghormati jalinan perhubungan. Bagi Mahathir ia hanya agenda peribadi dan berakhir dengan sentiasa menghalalkan cara. Najib tahu ini dengan baik, itulah sebabnya apabila Mahathir cuba untuk melakukan perjanjian dengan dia kembali pada bulan Disember 2014 Perdana Menteri hanya mengabaikan orang tua itu sehingga dia tidak lagi boleh terima dan beliau bagaikan sawan ‘menembak’ sana sini.

    Rancangan Mahathir untuk membentuk sebuah parti baru dan sebenarnya gabungan pembangkang baru telah dibincangkan dan dipersetujui sejak tahun 2015. Jadi mengapa semua wayang ini berlaku sejak dua tahun yang lalu? Malah, rancangan untuk menjadikan anaknya Mukhriz Perdana Menteri, dan bukannya Muhyiddin seperti yang beliau telah membuat orang ramai untuk mempercayai, adalah juga sesuatu yang dia telah keputusan yang dibuat sebelum Najib mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada tahun 2009.
    Najib tidak membantu Mukhriz untuk ‘membunuh’ Khairy jadi Najib mesti ‘mati’

    ReplyDelete
  11. Najib tidak membantu Mukhriz untuk ‘membunuh’ Khairy jadi Najib mesti ‘mati’

    Mahathir mahu Najib mengambil alih jawatan Perdana Menteri kerana dia fikir ini adalah satu-satunya cara untuk ‘membunuh’ Khairy Jamaluddin dan membuka jalan bagi Mukhriz untuk mendaki tangga Umno. Tetapi Najib tidak ‘membunuh’ Khairy dan membantu Mukhriz memenangi pemilihan parti pada tahun 2009 dan 2013. Dan ini membuat Mahathir teramat kecewa dan itu yang menyebabkan beliau membuat keputusan Najib mesti diturunkan. Satu-satunya isu untuk digunakan terhadap Najib untuk menolak dia keluar -inilah bagaimana isu 1MDB mula-mula dicipta.

    Mahathir telah memperbodohkan Muhyiddin selama ini dengan memberi gambaran bahawa beliau adalah pilihan. Sebenarnya tidak pernah ada apa-apa niat untuk membuat Muhyiddin Perdana Menteri. Oleh itu, ketika Muhyiddin menguruskan PAS dan cuba untuk menipu mereka menyertai pakatan pembangkang baru yang dikenali sebagai Barisan Rakyat (dengan memberitahu PAS bahawa beliau menentang Mahathir bekerjasama dengan DAP apabila dia tahu itu tidak benar), Mahathir memperbodohkan Muhyiddin dengan memberi gambaran bahawa dia dan bukannya Mukhriz akan menjadi Perdana Menteri (dengan Kit Siang sebagai Timbalan Menteri Kewangan dan Mukhriz).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai meroyan berbicara...

      Delete
    2. Biarlah kat lobai syok sendiri tu
      Lebai cari makan

      Delete
    3. Kalo ikut cakap 21:40, najib mcm paling pandai je..tapi nape sign surat pun x baca? Mcm tak kena aje..

      Delete
    4. 2140 ni cemas. Komen panjang lebar tanpa fakta. Semua auta. Kesian lahir bodoh.

      Delete
  12. Selamat tinggal pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat jalan PKR

      Delete
    2. Ya selamat jalan PKR ke putrajaya.

      Delete
  13. SIAPAKAH ULAMA?
    Siapakah ulama yang sebenar ini sebenarnya admin pernah kongsikanya sebelum ini mungkin kerana terlalu panjang huraianya maka ramai yang tidak mahu mengamatinya. Oleh itu dalam album ini admin kongsikan secara ringkas dengan beberapa dalil & Nas untuk memudahkan kita memahami siapakah ULAMA PEWARIS NABI.

    Diakhir zaman ini ramai kalangan kita yang keliru mudah tertipu dengan hasutan ULAMA SU sehingga ada antara kita sengaja menghina ulama Pewaris Nabi. Siapakah ULAMA PEWARIS NABI? Jom kita sama-sama fikir dan teliti setiap isu yang admin akan kongsikan dan kemukakan dalam album Siapa ULAMA ini.
    Rasulullah saw bersabda:
    “Sesungguhnya ulama adalah pewaris para Nabi. Sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bahagian yang banyak.”
    (Hadis Tirmidzi, Ahmad, Ad-Darimi, Abu Dawud. Dishahihkan oleh Al-Albani)

    Dalam hadis itu Rasulullah saw berpesan Nabi TIDAK MEWARISI ULAMA soal duniawi tetapi Nabi mewarisi para ulama itu dengan ILMU. Ulama pewaris Nabi menyampaikan kebenaran dari apa yang Allah turunkan petunjuk dan berkata pada perkara yang Allah redha, sedangkan kita sekarang ini berhadapan dengan para ilmuan yang berlumba-lumba berkata perkara yang benar pada perkara yang Allah murka kerana mengharap sokongan dari redha manusia dengan berkata pada perkara yang NAFSU MANUSIA SUKAKANYA.

    Secara ringkasnya. Ciri-ciri ulama yang sebenar itu mereka tidak dengki pada mereka yang ada PHD dan mereka juga angkuh sombong mendabik dada menghina menghukum orang yang kurang ilmunya. Serta mereka juga tidak meremehkan orang yang jahil seperti kita sampai mempergunakan kesucian agama dan ayat-ayat suci untuk menghina dan menghukum memperdaya kita yang jahil ini semata-mata mahu meninggikan kedudukan mereka didunia.

    Dalam hal ini Rasulullah saw sudah jelaskan dlm hadis.
    Rasulullah saw bersabda;
    Kamu tidak akan menjadi seorang ulama hinga ada tiga hal dalam dirimu: Kamu tidak dengki terhadap orang yang (keilmuanya) diatasmu, dan kamu tidak meremehkan orang yang (keilmuanya) ada di bawah kamu, serta kamu tidak mengambil (mencari) dunia dengan ilmu kamu.”
    (Hadis Riwayat Ad-Darimi-294)

    Adab orang yang berilmu itu umumnya semua orang tahu pepatah melayu ada menyebut “IKUTLAH RESMI PADI TUNDUK BILA SEMAKIN BERISI” . Manakala pesan Al-Imam As-Syafie pula menyebut. “YANG DIKATAKAN ILMU ITU BUKANLAH YANG DIHAFAL. TETAPI ILMU ITU ADALAH YANG MEMBERI MENFAAT, ”

    ReplyDelete
  14. Ulama agama ada 3 golongan.
    Iaitu ulama TAUHID, ulama FIQH & TASAWUF.
    Tetapi ulama pewaris Nabi itu yg mengajarkan kpd kita ketiga2 ilmu diatas maka sempurnalah pemahaman kita SEJAUH MANA KITA BERSYUKUR KPD ALLAH KERANA MEMBERI GARIS PANDUAN UTK KEBAIKAN DIRI KITA DUNIA AKHIRAT.

    Saya menyeru menjauhi hasutan ulama salaf wahabi dan ulama politik kerana mereka cuma tahu FIQH tapi tidak tahu perkara yg Allah redha hingga merendah2kan ilmuan lain meremehkan mereka membidaahkan amalan yang diredhai Allah.

    Imam Ghazali dalam kitab Ihya’nya membahagikan Ulama’ kepada tiga golongan:
    1. Ulama’ yang berterus terang mencari dunia dan memusatkan seluruh perhatian kepadanya. Mereka ini jenis ulama’ yang membinasakan diri sendiri dan orang lain.
    2. Ulama’ yang memanggil manusia ke jalan akhirat tetapi dia sendiri menolak dunia pada zahirnya sedang pada batinnya bertujuan mempengaruhi orang ramai dan menegakkan kemegahan dirinya. Ulama’ jenis ini adalah ulama’ yang membinasakan dirinya dan membahagiakan orang lain.
    3. Ulama’ yang memanggil manusia ke jalan Allah zahir dan batin. Ulama’ jenis ini membahagiakan diri sendiri dan orang lain.

    Siapakah ULAMA PEWARIS NABI?
    Sebelum mengenal ulama pewaris Nabi mampukah kita menghindar halusnya bisikan syaitan? Jika dengan hasutan dajal laknat DAP pun ramai terpedaya inikan pula tipu daya ulama SU yang berlumba-lumba mengharap REDHA manusia apatah lagi bisikan syaitan? Mana mungkin kita mampu mengenal ulama pewaris Nabi kan? Selanjutnya kita ketahui dulu siapakah ulama pewaris Nabi pada kongsian akan datang.
    Usahkan kita sedangkan jika ULAMA itu sendiri tidak takut kepada murka Allah kenapa pula kita perlu ikut mereka ikut sama mengharap laknat dari Allah?

    “Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu (ulama).”
    (Fathir ; ayat 28)
    Wallahuaklambissawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang pi mekah berimamkan imam wahabi...
      Otak senget....kurang akai...

      Delete
  15. Kerajaan negeri selangor jika mengikut hukumnya telah berkubur sebaik sahaja berkuburnya Pakatan Rakyat.

    Namun tuan2 politik yg berkhianat itu tidak sanggup melepaskan habuan masing2 walaupun mereka saling membenci, ibarat binatang buas mengigit kepingan daging.

    PAS sememangnya bersifat khianat apabila turut serta didalam urusan khianat yang diusahakan oleh PKR dan DAP yang dinamakan sebagai Pakatan Rakyat.

    PAS menjual "ilmunya" apabila mengatakan ia adalah tahalluf siasyi, walaupun sangat ia mengetahui sesuatu tahalluf siasyi itu rohnya adalah dengan terlantik kuasa pemutus (ketua) dan jasadnya adalah niat (objektif).

    tuan2 politik itu boleh terus berdusta dan memperbodohkan setiap satu dari kalangan marhean yang jahil lagi menyombong diri dengan janji manis yg menghiasi "tahalluf siasyi" terbaru mereka yang dinamakan sebagai Pakatan Harapan plus PPBM.

    Namun Demi Allah, mereka pasti akan berkhianat sesama sendiri didalam urusan yang menyentuh pada kuasa,agama dan bangsa dan Pakatan Harapan plus PPBM akan berkubur sebagaimana matinya Pakatan Rakyat.

    PAS "dikhianati" pada urusan yang melibatkan agama dan bangsanya - dua urusan yang dikompromi diantara PKR dan DAP demi berkongsi kuasa yang sering membawa keputusan konsesus 2-1.

    Kini PAS telah diganti oleh PAN (sebuah parti yang bertaraf budak suruhan DAP). maka tiada lagi urusan yang bakal menjadi titik perpecahan hatta didalam urusan yg melibatkan agama dan bangsa - konsesusnya pasti akan menjadi 3-0.

    Maha Suci Allahswt - dihadirkan kepada tuan2 politik itu PPBM didalam Pakatan Harapan sebagai "pembuka rahsia" tipu daya yang dibawa oleh Pakatan Harapan.

    PPBM rohnya adalah syahadah dan jasadnya adalah bangsa secara zahirnya - lalu apakah PPBM juga bakal menjual roh dan jasadnya demi kuasa atau ia bakal "dikhianati" sepertimana PAS didalam urusan yang melibatkan ISLAM dan Bangsa MELAYU ??

    sama2 kita nantikan




    H

    ReplyDelete
  16. FITNAH DARI FITNAH AKHIR ZAMAN.
    Dalam siri kali ini kita cuba lapangkan dada berfikir sebaik-baiknya pada perkara yang memberi menfaat pada diri dikemudian hari. Kerana kita sekarang sudah pun berhadapan dengan FITNAH-FITNAH AKHIR ZAMAN. Yang mana ramai kalangan kita sudah tidak lagi menjadikan islam sebagai amalan kerana kita telah diajak oleh ilmuan memburu kemewahan dunia yang dibanggakan dengan menghasut kita berhasad dengki amarah dendam memfitnah mencaci mencela pemerintah dan juga sesama saudara.

    Dalam Hadis yang ilmuan sebutkan ini.
    Rasulullah SAW bersabda,
    “Sesudahku nanti akan ada pemimpin-pemimpin yang berdusta dan berbuat zalim, siapa yang membenarkan kedustaannya dan membantu kezalimannya, maka ia tidak termasuk golongan dari umatku dan aku juga tidak termasuk darinya dan ia tidak akan datang ketelaga (yang ada di surga).”
    (HR. Nasa’i dari Ka’ab).

    Apa yang dikatakan itu memang benar tetapi tafsiranya itu yang TIDAK BENAR dan itulah punca menjadianya FITNAH hingga kita tidak mengenal kebenaran apatah lagi apa yang dikongsikanya itu PADA PERKARA BENAR YANG MEMUASKAN HATI ANDA SEMUA. Kerana HADIS ITU MEMBERI AMARAN KEPADA PEMIMPIN YANG ZALIM bukanya dengan MENGGUNAKAN HADIS itu untuk menghasut memfitnah mengadu domba dengan DOSA PRASANGKA dari hati yg keji.

    Walhal mereka para ilmuan tidak sedarpun MEREKA LAH GOLONGAN YANG DILAKNAT OLEH ALLAH iaitu golongan manusia yang berhati srigala yang disebut dalam hadis Akhir Zaman ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Dubok sikit sikit komen 'tuan yang berhati serigala' patutlah komen binatang.
      Kahkahkah

      Delete
  17. Hadis Menjual Agama Kerana Dunia
    Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda “Akan keluar pada akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka berpakaian di hadapan orang lain dengan pakaian yang diperbuat daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan perkataan mereka lebih manis daripada gula, padahal hati mereka adalah hati serigala. Allah SWT berfirman kepada mereka “Apakah kamu tertipu dengan kelembutanKu? Ataukah kamu terlalu berani berbohong kepadaKu? Demi kebesaranKu, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim (cendekiawan) pun akan menjadi bingung”
    (HR Tirmizi)

    Benarkah PEMIMPIN KITA SEKARANG ZALIM? Dimana kezalimanya? Kerana saya dari dulu tertanya-tanya DIMANA KEZALIMANYA sebab saya adalah antara jutaan warga miskin yang tidak tahu masalah yang dihadapi oleh para ulama dan ilmuan-ilmuan yang mendakwa mereka dizalimi pemimpin lalu menghasut kita golongan miskin supaya ikut jadi kufur.

    Setahu kami golongan hamba Allah yang hina serba kekurangan ini, kami susah disebabkan kami jauh dari rahmat Allah kerana mengikut amalan-amalan yang ramai umat islam amalkan hasil dari ajaran ilmuan berhati srigala amalkan itu. Iaitu fitnah dijadikan amal ibadah mencaci menghina mencela dijadikan amalan mulia apatah lagi MENGAKU KONONYA JIHAD MENEGAKAN ISLAM IKUT AL-QURAN & SUNNAH. Maka itulah masjid-masjid banyak TAPI KOSONG DARI HIDAYAH ALLAH kerana para ilmuan berlumba-lumba menagih simpati redha manusia dengan mengharap sokongan kita semua. Perkara ini juga disebut dalam hadis-hadis Fitnah Akhir Zaman.

    Namanya Saja Islam tetapi yang diamalkan itu dari ajakan syaitan.

    Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. beliau berkata, telah bersabda Rasulullah SAW “Telah hampir tiba suatu zaman, di mana tidak ada lagi dari Islam kecuali hanya namanya, dan tidak ada lagi dari Al-Quran kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka indah, tetapi kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah langit. Daripada merekalah keluar fitnah, dan kepada mereka jua fitnah itu akan kembali ”
    (HR Al-Baihaqi)

    Oleh itu sahabat. Kita ikut PM dengan mendekati ILMUAN PONDOK & GURU-GURU TAREKAT. Hanya itu saja jalan selamat dunia akhirat. Selagi para ilmuan tarekat tidak berkata tidak menyeru agar kita perangi pemimpin selagi itulah kita diwajibkan taat setia. Perkara ini juga ada disebut dalam Hadis Fitnah Akhir Zaman seperti berikut.

    Daripada Abi Nijih ‘Irbadh bin Sariyah r.a. beliau berkata “Telah menasihati kami Rasulullah SAW akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berikanlah pesanan kepada kami” Lalu baginda pun bersabda “Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekali pun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid’ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid’ah itu adalah sesat.”
    (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

    Admin harap dengan kongsian ini sedikit sebanyak dapat membuka hati dan minda sahabat-sahabat semua semoga anda mampu berfikir MENFAAT PADA DIRI dikemudian hari.
    In’shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujah taik kucing.....

      Delete
    2. PAS hanya berpegang pada amanat hadi tau ..

      Delete
    3. Lancau punya lobai

      Delete
    4. Amanat TGHH khusus di tujukan kpd madey saja.

      Delete
  18. U-TURN: BUKTI MAHATHIR BOLEH UBAH PENDIRIAN MACAM TUKAR SELUAR DALAM
    PENULIS masih ingat, ketika dihasut Mahathir untuk membenci Paklah pada sekitar 2005 hingga 2009, ungkapan yang sering digambarkan mengenai Paklah ini ialah beliau seorang yang flip flop, half past six dan sebagainya. Dua-dua itu membawa maksud pendirian tidak konsisten.000

    Hari ini, Paklah boleh tersenyum lebar semula kerana ternyata yang 2 kali ganda lebih teruk tidak konsisten dari beliau ialah Mahathir sendiri sehingga mendapat gelaran sebagai jaguh U-turn dari Perdana Menteri. Ingat senang-senang ke nak dapat gelaran dari Perdana Menteri?

    Menariknya, yang buktikan tu bukan orang lain, sebaliknya Mahathir juga. Rasuah tak rasuah BR1M tu sajalah tengok. Mengenai GST, ia akan ditukar kepada nama lain – cukai jualan. Bayar cukai, tetap kena bayar cukai. Apa bezanya pun entah. Kurang-kurang GST ini menggantikan SST, dari 10% kepada 6% dan semua orang tahu cukai itu dapat terus kepada kerajaan, bukan hilang di tangan peniaga ketika SST dilaksanakan.

    Adakah ini bentuk kerajaan yang boleh diharap rakyat untuk menerajui negara ini selepas PRU14? Sekejap cakap macam ini, sekejap cakap macam itu, jenayah tak jenayah bukan ikut buku sebaliknya ikut air liur dia saja.

    Kalau selepas ini tiba-tiba Mahathir tukar pendirian pasal Datuk Seri Najib Tun Razak pulak macam mana? Jangan kata mustahil sebab George Soros yang dulu dianggap musuh nombor satu Malaysia, penyangak matawang dan sebagainya, pun Mahathir boleh maaf begitu saja.

    Dari penyangak, dah sekarang menjadi kawan baik pulak. Mungkin sebab sama-sama penyangak, itu yang mudah berkawan tu.

    Padahal ketika krisis ekonomi 1997 dimana Mahathir dakwa Soros sebagai puncanya, negara ini hampir bankrap, pengangguran meningkat, kualiti hidup menurun dengan teruk, ramai hilang rumah, hilang kereta kerana krisis itu, pun Mahathir boleh maafkan begitu saja.

    Apalah sangat Najib ni? Disebalik macam-macam dakwaan dibuat Mahathir ke atas Najib, tidak ada rakyat yang hilang kerja, rumah mahupun kereta kerana 1MDB atau GST. Jatuh miskin pun tidak. Belum lagi ada sesiapa yang dipotong gajinya untuk membayar hutang negara. Hutang, kalau ada pun, hanyalah hutang sendiri bukan hutang negara.

    Yang penting, Mahathir ternyata individu yang tidak boleh dipercaya, tidak hairan kenapa dia memerlukan 22 tahun untuk mengubah negara ini menjadi sesuatu yang lain – pencapaian yang di atasi Najib dalam tempoh 3 kali ganda kurang daripada itu.

    Susah rakyat nanti jadinya. 100 kali baik Najib lagi, apa yang dijanji, semuanya jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pooodah
      Kaki kencing.....

      Delete
    2. kamu pasti akan terbelit pada lisanmu sendiri .. bertaubatlah.

      Si jahil itu tidak terhukum kerana kejahilannya tetapi ia terhukum kerana menzahirkan kejahilannya menerusi lidahnya.

      dan apa yg disampaikan oleh komentator ini benar2 merupakan "cermin" untuk kamu bermuhasabah diri agar tidak terus ditipu daya oleh tuan2 politik yg berkhianat itu.

      Allahu Akbar - imam as syafie pernah meluahkan betapa sukarnya tatkala berhujah pada golongan yang jahil berbanding pada yang berilmu.

      Delete
    3. Pas jual agama dah tak laku skrg.

      Delete
    4. Syahdan maka berbondong2 lah Si jahil mendengar amanat seorang yg mengelarkan akan dirinya hujjatul ayatollah tuan guru Dan gegak gempita maka di lisan dan di tulisnya amanat pada Si jahil. Arakian adalah Si jahil yg bertuankan hujjatul ayatollah yg sekoyong2nya menurunkan ilmu kebal. Ada pun ilmu kebal itu tidak menjadi maka tembus lah Ibrahim Libya yg empunya nama dgn timah panas. Sekoyong2 maka heboh lah Si hujattul ayatollah menghebohkan pd org ramai yg Ibrahim Libya melanggar pantang. Maka di kutip lah dari Si jahil derma Dan sadokah kununnya utk anak yatim Dan balu.. Walhal Dana itu ia gunakan utk dia menang kerusi parlimen Dan DUN... Berjaya angkara dajjal Dan iblis yg bertopengkan agama..skrg ini di jajanya pula RUU 355 yg ini dr tuhan mu..wajib lah Si jahil berbondong2 menderma Dana utk tujuan murni... Lobai oh lobai.. Kau tipu sahabat Ku yg jahil lg jumud itu..alangkah..

      Delete
  19. BR1M KEKAL PULAK DAH, MAHATHIR ‘BERJASA’ LAGI KEPADA UMNO & NAJIB
    MAHATHIR ‘berjasa’ lagi kepada kerajaan BN bila semalam mengumumkan dalam perasmian partinya, Bersatu cap bunga raya, bahawa Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang lama dikempenkannya sendiri sebagai rasuah, akan dikekalkan kalau Pakatan menang dalam PRU14.

    Sebelum ini berulang kali Mahathir mengatakan BR1M itu rasuah dan tanpa sebarang kesipuan, dia mengubah pandangan itu begitu saja. Positiflah untuk UMNO dan Datuk Seri Najb Tun Razak yang memperkenalkan BR1M kerana Mahathir menjilat ludahnya sendiri tanpa Najib perlu bersusah payah.

    Ia adalah Mahathir sendiri yang kata rasuah dan Mahathir juga yang kemudian kata bukan rasuah, mudahkan?

    Yang menarik, dalam mana-mana keadaan, yang nampak gila dan bodoh ialah penyokong-penyokongnya. Masa Mahathir kata BR1M itu rasuah depa sokong bagai nak rak, masa Mahathir kata BR1M akan kekal KALAU Pakatan memerintah, pun depa sokong bagai nak rak jugak. Memang sah takde otak.

    Jelas tak guna akal sama sekali, bukannya Mahathir ini terima wahyu dari Tuhan pun sehingga apa yang dia cakap mesti diikut tanpa soal. Hukum Tuhan pun banyak yang puak-puak ini tak pedulikan, cakap Mahathir pulak yang didulukan tidak kira bercanggah macam mana.

    Begitupun, Mahathir mungkin tak sedar bahawa ramai lagi rakyat di luar ini melihat perubahan kata-kata ini sebagai bukti bahawa dia sememangnya seorang penipu besar. Kalau pasal BR1M ini Mahathir boleh tipu rakyat, entah apa lagi Mahathir akan tipu rakyat.

    Apa pun, terima kasihlah sebab berjasa kepada BN dan Najib dengan percanggahan ini. Kita harap Mahathir panjang umurnya lagi sebab lebih banyak dia bercakap, lebih kuat jadi kami.

    Semua kenyataan membodohkan Pakatan dan diri sendiri Mahathir tolong buatkan untuk kami. Kami tolong ‘bodohkan’ saja lagi. Tak hairan kenapa orang besar DAP pun malu nak tunjuk muka semalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lambang kesakitan jiwa....

      Delete
    2. Kalau Mahathir tak boleh bagi BR1M, UMNO pun jangan bagi BR1M.

      Sepatutnya UMNO tarik balik BR1M sebab Mahathir pun nak bagi.

      Atau UMNO kena bagi satu lagi bantuan khusus untuk PAS - Dedak

      Delete
    3. Lobai kaki melancap

      Delete
  20. Kan dh kata puak thaghut Dan assobiyyah ni nk tutup kelemahan dan kepincangan maka di jaja lah ayat Quran dan hadis. Nk perintah negeri tak pandai,yg pandai mengata Dan bersyarah..nk duit tebang balak lepas tu buli org asli..zalim pd manusia.. Itu lah wajah PAS kununnya partai Islam tp bukan ia adalah partai syiah yg sesat lg kapir... Tak caya tanya lobai sedonia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai donia syiah kaki kencing...

      Delete
  21. Kemenangan kerana mentaati Allah dan Rasul-Nya
    TUAN GURU HASHIM JASIN | 12 Januari 2017.
    SETIAP perjuangan mempunyai cita-cita untuk mencapai kemenangan. Apa pun dasar yang dianut oleh seseorang atau sesuatu pihak dalam perjuangannya, pasti ia mempunyai matlamat akhir untuk mencapai kemenangan dan melaksanakan agenda bertindak mereka. Kalau pemain bola sepak di padang pun mahukan kemenangan, apatah lagi bagi pejuang-perjuang Islam. Parti-parti politik yang beraksi di medan siasah juga pasti mempunyai matlamat untuk mencapai kemenangan, apatah lagi kalau parti itu mendukung perjuangan Islam, maka sudah pasti kemenangan akan membolehkan syariat Islam ditegakkan.

    Kemenangan atau kejayaan disebutkan sebagai "al-falah" dalam istilah Islam. Inilah seruan yang saban hari dilaungkan oleh mauzzin (bilal) yang sentiasa mengajak manusia kepada kejayaan dan kemenangan yang hakiki atau al-falah. Al-falah adalah kata tunggal dari kata falaha-yaflahu yang memberi maksud mengolah dan membajak. Kebanyakkan ulamak tafsir menyatakan al-falah memberi makna memperolehi apa yang diinginkan atau mencapai kebahagiaan. Sheikh Ahmad Mustafa al-Maraghi mengatakan al-falah bermaksud tercapainya tujuan yang dicita-citakan hasil daripada ketaqwaan kepada Allah. Dalam bentuk lain, kata al-falah juga disebutkan sebagai faa-izun yang membawa erti kemenangan.

    Dalam suasana semua orang mengejar kejayaan dan kemenangan, ramai pula orang terkeliru apakah sebenarnya yang dicita-citakan oleh mereka. Apakah mereka mahu melihat Islam tertegak atau sekadar mahu menguasai Putrajaya? Untuk apa sesebuah parti politik menguasai Putrajaya jika mereka tidak dapat menegakkan ideologi yang menjadi dasar mereka? Saya yakin jika Parti Komunis yang menguasai Putrajaya, pasti mereka mahu melaksanakan dasar-dasar komunisnya, seperti mana kelompok sekular kebangsaan melakukannya sekarang ini. Maka, mengapa orang yang berada dalam perjuangan Islam boleh terkeliru tentang tujuan untuk apa kita menguasai Putrajaya. Mana mungkin PAS akan menegakkan dasar liberal atau bersama dengan dasar sekular yang dianut oleh parti-parti lain, sedangkan dasar PAS ialah Islam.

    Kemenangan yang disasarkan jika sekadar memenangi pilihan raya, ia adalah satu kefahaman yang sangat dangkal bagi ahli-ahli politik walau dari parti mana sekali pun mereka. Pilihan raya hanyalah alat untuk mencapai matlamat, ia bukan tujuan. Bukankah setiap daripada parti politik itu ditubuhkan dengan tujuan, dan mahu menjadikan keyakinan mereka terhadap ideologinya sebagai sesuatu yang diterjemahkan? Tidak ada parti yang meletakkan sasarannya hanya untuk menang pilihan raya. Begitu juga PAS! Mencapai kemenangan yang dihitung semata-mata dengan memenangi pilihan raya ertinya matlamat perjuangan kita sangat singkat dan terhenti di pelabuhan dunia. Kita tidak akan mencapai apa-apa kejayaan atau kemenangan sekiranya kita tidak dapat melaksanakan dasar dan tujuan sebenar kewujudan parti kita, apatah lagi tujuan penciptaan kita!

    ReplyDelete
  22. Selangor, kelantan, penang....opposition

    Trengganu, melaka, negeri 9, kedah and perak....50-50

    Pahang....bn

    Johore....60 bn-40 opposition

    Perlis....bn

    Sarawak...bn unless ada revolt

    Sabah....50-50

    Pahang....bn

    Wilayah....opposition

    ReplyDelete
  23. Apakah erti sebenar kemenangan bagi sebuah perjuangan Islam? Dalam al-Quran sering kali Allah SWT menyebutkan "Itulah kemenangan yang agung" (as-Saff: 12) dan "Itulah kemenangan yang besar" (al-Buruj: 11) yang menjelaskan konsep kemenangan mengikut jendela al-Quran. Islam memberikan satu garis optimis tentang kemenangan kepada para pejuang agama dengan langsung tidak mengambil kira pencapaian material keduniaan, tetapi bersandarkan kepada keupayaan mempertahankan iman, ketaatan kepada Allah dan rasul-Nya serta kemampuan untuk beristiqamah di atas jalan yang benar. Jika kita berjaya mencapai tiga bentuk kemenangan ini, itulah kemenangan hakiki untuk kita. Ada pun kemenangan pilihan raya hanyalah bonus untuk kita menambahkan amal soleh dan melaksanakan segala perintah agama.

    Ukuran kemenangan dalam Islam bersandarkan kepada tiga aspek. Pertama, kejayaan kita mempertahankan iman pada setiap masa yang kita diuji oleh Allah SWT. Allah SWT menguji kita dengan pelbagai ujian sehingga dengan nyawa. Dalam kisah Ashabul Ukhdud, Allah SWT mengisytiharkan kemenangan yang besar kepada pemuda-pemuda yang mengorbankan nyawa masing-masing ke dalam parit api kerana mempertahankan iman. Nah! Itulah kemenangan yang besar walaupun terkorban di mata manusia. Kedua, kejayaan kita mentaati apa sahaja perintah Allah dan rasul-Nya serta meninggalkan larangan-Nya adalah kemenangan bagi orang yang beriman. Allah memberi kita dua jalan pilihan - taat atau kufur. Apabila kita memilih untuk taat, itulah satu kemenangan yang besar. Allah SWT berfirman yang bermaksud "Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya, maka sesungguhnya dia telah mencapai kemenangan dengan kemenangan yang besar." (al-Ahzab:71)

    Ketiga, kemenangan sebenar akan dicapai oleh setiap orang yang beriman apabila dia istiqamah dengan keimanannya. Iman kita sentiasa diuji, kerana itu kita diperintah supaya beristiqamah dalam mentaati Allah dan rasul-Nya. Apakah itu istiqamah? Istiqamah adalah berkekalan di atas jalan yang benar dengan mentaati Allah dan rasul-Nya sehingga akhir hayat kita. Apabila kita mati dalam keadaan menyerah diri kepada Allah, ertinya kita telah mencapai kemenangan. Allah SWT berfirman yang bermaksud "Sesungguhnya orang-orang yang berkata Tuhan kami ialah Allah, dan dia beristiqamah dengannya, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan 'jangan kamu merasa takut dan janganlah bersedih, dan bergembiralah dengan syurga yang dijanjikan Allah kepadamu." (Fussilat: 30) -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pisang goreng.
      Goreng pisang.

      Lebai mereng.
      Penyokong gersang

      Delete
    2. Lobai kena sawan

      Delete
  24. Kelantan....
    Lobai curi balak....

    ReplyDelete
  25. Siyasah syarieyyah adalah manhaj politik PAS
    USTAZ MUHAMMAD NAJHAN HALIM | 16 Januari 2017.
    DIRIWAYATKAN oleh Abu Hurairah ra bahawa Nabi s.a.w. bersabda,

    Maksudnya, "Bermula Islam itu dalam keadaan janggal, dan akan kembali sepertimana bermulanya iaitu janggal. Maka beruntunglah buat mereka yang janggal. .."
    (Hadis Muslim)

    Mutakhir ini ramai pihak melihat setiap gerak geri dan keputusan yang dilakukan oleh PAS lain daripada yang lain. Mereka merasakan bahawa beberapa pendirian dan langkah yang diambil PAS ketinggalan zaman dalam arena politik dan juga beranggap bahawa PAS tidak cerdik berpolitik.

    Kehairanan kumpulan politik lain kepada PAS dan juga sebahagian pemerhati politik serta kebingungan mereka bukanlah disebabkan PAS akan tetapi disebabkan mereka sendiri yang tidak mengenal erti politik Islam berdasarkan wahyu al-Quran dan Sunnah SAW.

    Perlu difahami bahawa iklim dan pola corak politik Malaysia kini disuasani dan didominasi oleh politik jahiliyyah dan nafsu atau politik kebinatangan. Politik berasaskan kepada ideologi yang cenderung kepada kepentingan agenda parti politik dan fahaman bercanggah dengan Islam.

    Islam mengemukakan panduan lengkap dan sempurna dalam berpolitik menerusi ilmu wahyu al Quran dan Hadis. Siyasah syarieyyah atau politik berasaskan syarak adalah method wajib dituruti dan memandu politik agar tidak menyimpang.

    Mereka sudah tentu merasa pelik dan tidakketahuan melihat pendirian dan langkah politik Islam kerana politik mereka adalah politik akal dan nafsu sahaja yang melawan arus politik Ilahi dan syarie'. Politik Syarie' adalah untuk membawa kepada maslahat Ummat dan mencapai objektif Islam.

    1. Pilihanraya Umum ke-14

    PAS berijtihad bahawa pilihan raya adalah salah satu jalan "muwajahah silmiyyah" dalam rangka demokrasi berperlembagaan untuk mencapai kemenangan Islam dan dengannya PAS dapat menegakkan apa yang diperjuangkannya iaitu mewujudkan sebuah masyarakat dan negara dengan nilai-nilai diredhoi Allah.

    Pilihan raya bukan matlamat PAS. Pilihan raya hanyalah wasilah daripada pelbagai wasilah mencapai objektif PAS menyampaikan Islam dan menegakkannya.

    PAS juga berdakwah di lapangan politik. PAS menyeru manusia dengan Islam dan kepada Islam. PAS tidak boleh menyembunyikan Islam untuk mencapai kemenangan. Ini kerana agenda PAS adalah Islam. Kalau tidak sebab Islam, maka tiadalah PAS.

    Pendekatan politik PAS adalah berdakwah yang tidak hanya menunggu saat parlimen dibubarkan dan kempen pilihan raya berjalan. Jarak tempoh setiap 5 tahun dijadikan PAS sebagai ruang yang luas untuk menerangkan kepada masyarakat tentang Islam dan pentingnya politik dalam Islam.

    PAS tidak sekadar bergantung kepada musim pembubaran parlimen sahaja untuk bercakap tentang dakwah Islam, malah setiap masa dan keadaan, ucapan pimpinan PAS dan mesej PAS adalah dakwah dan apabila tiba masanya pembubaran parlimen dan waktu mengundi, dakwah PAS selama 5 tahun menunjukkan keberkesanannya samada sikit mahupun banyak.

    PAS berhasrat memenangi pilihan raya dengan membawa kemenangan Islam bukan kemenangan PAS secara parti semata-mata. PAS ingin memastikan Islam berdaulat samada PAS sendiri membawa panji ini atau sesiapa sahaja asalnya tidak merugikan Islam. Namun PAS adalah pilihan terbaik memikul Islam dalam negara ini di samping bersedia dengan sesiapa sahaja yang menghormati prinsip panji Islam yang dipikul di bahu PAS. Pihak yang tidak menghormati prinsip jaminan memenangkan Islam ini, PAS melepaskan diri daripadanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa garam masin dan gula tak masin ?

      Apa kata tukar .. gula masin dan garam tak masin.

      Mesti tukang masak konpius..

      Tukang rumah dan Tukang bot betul.lah tapi kenapa Tukang Masak ? Tukang tak sesuai untuk masakan.

      Delete
    2. Ari tu kata bukan untuk menang pilihanraya.....
      Bebelit cakap....
      Lobai serabut species anuar musa...

      Delete
    3. Kesian, Harakah dah tak laku, hampir bangkrap.

      Terpaksa menempek tulisan/artikel harakah dlm blog Tuan Budin.

      ish ish... kesian geng Lobai Musang Berjanggot.

      Delete
    4. Lobai ko jaja la ayat2 Allah SWT utk kesenangan dunia yg sedikit.. Islam bkn label tp menyerah diri Dan hamba Allah semata2.. Tak harap pahala tp redhoan Allah semata2.. Mu faham molek2.. Cukup lah jgn tertipu lg dgn ulamak syiah yg sesat lg kapir iaitu hujjatul ayatollah lobai sedonia al merengi..

      Delete
  26. Hebatnya DAP di Malaysia sehingga dapat menghasut Ulama mengikut depa ...
    Fitnah sudah jadi bahan makanan harian orang Islam di Malaysia. Kita dididik jangan menghina orang lain sebab khuatir nanti orang itu akan menghina kita balik. Lihat sekarang siapa yang menghina kita? Adakah DAP yang menghina kita atau Allah swt yang menghina kita? Fikirlah sedalam-dalamnya. Pembohongan itu dibongkar oleh DAPkah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah hina lobai hadi didonia lagi...

      Delete
  27. 2. Tabah Melaksanakan Islam

    Kaedah Feqah menyebut,

    ".. perkara yang tidak dapat semua, janganlah ditinggalkan semua .."

    PAS berada dalam politik sudah mencecah 60 tahun. Mencapai kemenangan dan memerintah Malaysia adalah cita-cita PAS sejak dari dahulu seawal penubuhannya. Usaha PAS untuk memartabatkan Islam digembleng dengan tekun dan tabah, menghormati sistem demokrasi dan perlembagaan negara ini.

    Halangan sekularisme, nasionalisme pragmatis, jahil Islam menebal dalam sistem dan masyarakat di negara ini, ditempuhi PAS dengan sabar tanpa gelojoh.

    Pemikiran yang bercanggah dengan Islam ini sudah meresapi sehingga daripada pucuk pimpinan sehingga rakyat bawahan. PAS menganggap samada mereka umat dakwah dan umat ijabah yang memerlukan kefahaman dan penerangan yang sebenar agar mereka kembali kepada petunjuk wahyu dan kesucian Islam.

    Walaupun PAS pernah memerintah negeri Kelantan seawal lepas merdeka dan kemudiannya, PAS tidak tergesa-gesa melaksanakan Islam secara sekaligus. PAS memahami corak masyarakat dan sistem perlembagaan negara ini yang mempunyai dwi sistem iaitu negeri dan persekutuan.

    Ada perkara yang perlu dihormati kedua-dua pihak menurut perlembagaan. Walaupun Islam di bawah negeri tetapi Islam yang merujuk kepada aspek yang syumul sudah tentu akan menyentuh sempadan hak persekutuan.

    PAS menggunakan ruang yang ada mengupayakan Islam dan ajarannya sesuai dengan bidang kuasa terbatas.

    Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan yang diluluskan Di Dewan Negeri Kelantan masih tidak melepasi dwi sistem negara ini iaitu Perlembagaan Persekutuan. Kerajaan PAS Kelantan tidak melatah malah menggunakan pelbagai inisiatif diplomasi dan demokratik bagi merealisasikannya. Terbaru peluang melalui Akta 355 menjadi harapan PAS untuk menjadikan Syariah Islam berdaulat menerusi memperkasakan Mahkamah Syariah sebagai permulaan.

    3. Rakan dan Kerjasama Politik

    Politik dalam negara Malaysia memerlukan konsep gabungan dan kerjasama politik untuk mencapai kemenangan. Satu parti secara bersendirian adalah dianggap hampir mustahil bagi mana-mana pihak untuk peroleh kemenangan.

    Sebagai sebuah parti politik berpengalaman, PAS amat memahami situasi ini. Sejarah tahaluf, kerjasama yang pernah dilalui PAS sepanjang tempoh 60 tahun cukup bagi PAS memiliki kelebihan pengetahuan.

    Tambahan lagi, Islam tidak pernah menutup pintu dakwah kepada sesiapapun malah Islam mengharuskan menerima kerjasama dan menawarkan kerjasama kepada sesiapa sahaja selama tidak menggadaikan prinsip Islam.

    Kerjasama dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan itu adalah anjuran Islam dan melarang kerjasama perkara dosa dan permusuhan.

    Walaupun PAS bertahaluf, Tahaluf Siyasi yang diikat dengan syarat yang ketat dan tegas dalam keharusannya. Apabila syarat Tahaluf Siyasi dilanggari atau gugur, maka gugurlah hukum harus bertahaluf.

    Perkara Thawabit (prinsip) wajib dipertahankan PAS dan ia boleh bertolak ansur dalam perkara Mutaghoiyirat (anjal) seperti pendekatan dan teknik. Contohnya Perjanjian Hudaibiyyah, Baginda Nabi saw bertolak ansur dalam isi kandungan perjanjian, namun keuntungan yang diperolehi Baginda saw adalah ruang dibuka seluasnya buat dakwah iaitu prinsip yang menjadi matlamat perjuangan dibawa Nabi saw.

    Parti politik yang ingin bekerjasama dan berhasrat ke arah itu, mestilah mengetahui bahawa PAS sama sekali tidak bertolak ansur perkara Thawabit ini, tetapi PAS bersedia dan terbuka dalam mencapai titik pertemuan dalam perkara Mutaghoiyirat. Kerjasama yang diharapkan dan diingini PAS adalah dalam lingkungan hukum dan perkara yang dibenarkan Islam. Matlamat menghalalkan cara sama sekali ditolak PAS dengan tidak menjadi Islam sebagai mangsa semata-mata menggapaikan hasrat politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suspen serang Khalid tidak ada dalam kawad cam sebab KL hujan Lebat.

      Ini berkaitan dengan kes KFC yang di yakini halal setelah Jakim mengesahkan ketulinan sijil dan ayam yang di goreng.

      Berikutan itu harga getah melonjak naik yang ada kaitan dengan pilihanraya.

      Jadi tak dapat 1 Billion dapat 90 juta pun jadi lah. Kalau lebih bagus prestasi boleh mintak lagi.

      Tak dapat sebab 100 kali dapat sebat 30 kali pun kira bagus.

      Lebih baik masuk dalam perigi buta kerana susah nak dapat perigi di bandar-bamdar.


      Terima kasih. Jumpa lagi.

      Delete
  28. Jebonsemahketot+lobaisyiahalhadi....
    Sedondon kesipuan....

    ReplyDelete
  29. 4. Isu Semasa dan PAS

    PAS memandang isu semasa dalam dan luar negara dengan teliti dan prihatin serta mengemukakan solusi dengan berani berpandukan petunjuk Al Quran dan Sunnah dan ijtihad politik. PAS tidak mengkritik sahaja, tetapi memberikan alternatif dan cadangan solusi terbaik terhadap isu yang meruncing pelbagai pihak.

    PAS menangani isu semasa dengan fakta dan tidak dipengaruhi persepsi umum dan propaganda sahaja. Walaupun persepsi umum dan propaganda menular dan membentuk minda dan pendapat umum, namun PAS tetap dan berpegang dengan kebenaran dan fakta, PAS mengikut kebenaran sekalipun tidak sehaluan dengan pendapat umum dan apatahlagi sekadar persepsi.

    Firman Allah swt dalam surah al An'am ayat 57,

    "..Katakanlah: "Sesungguhnya aku tetap berada di atas (kebenaran yang berdasarkan) bukti-bukti yang nyata (Al-Quran) dari Tuhanku; sedang kamu mendustakannya. Tidak ada padaku apa yang kamu minta disegerakan (dari azab seksa); hanya Allah jualah yang menetapkan hukum; Ia menerangkan kebenaran, dan Dia lah sebaik-baik yang memberi keputusan..".

    Atas kebenaran PAS berpihak dan menyelesaikan isu semasa menurut feqh dan kefahaman daripada al-Quran dan Sunnah Nabi SAW.

    Sebagai contoh, isu Good and Service Tax (GST) yang membebankan rakyat, PAS membantah dengan keras dan berpendapat bahawa ia bercanggah dengan Islam di samping mengemukakan solusi sebagaimana dimuatkan dalam Dokumen Hijau PAS.

    Isu antarabangsa, PAS menerusi Presiden Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang memiliki lautan pengalaman berharga dengan berada di tengah konflik sebagai pemudahcara dan mencadangkan penyelesaian. Peperangan di Syria, PAS berani melawan arus corak pemikiran umum dengan memberikan sudut pandang berbeza daripada kebanyakan pihak. Akhirnya pandangan PAS terbukti lebih tepat dan cadangan solusi PAS merupakan langkah terbaik menyelesaikan kemelut tersebut oleh pihak antarabngsa.

    Inilah PAS dan manhaj PAS. PAS tidak meminta semua pihak menerima manhaj PAS ini cumanya hanya PAS minta adalah memahami bahawa PAS memiliki cara yang unik dan kemampuan tersendiri berdasarkan Al Quran, Sunnah, ijtihad politik oleh Ulamak dalam menangani pelbagai rupabentuk kancah dan isu masyarakat dan negara.

    USTAZ MUHAMMAD NAJHAN HALIM
    Pengarah
    Lajnah Penerangan DUPP
    16 Januari 2017/17 Rabiul Akhir 1438H

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS mana ada isu semasa. ruu tu isu basi. yang di beri nafas baru. berduet.

      Delete
    2. Pas main kote pandailah

      Delete
  30. Seruan Presiden PAS supaya hadir Himpunan 355
    SAYA menyeru kepada semua pihak khususnya umat Islam supaya menghadirkan diri dalam Himpunan RUU 355, satu agenda untuk meninggikan kedudukan agama Islam yang telah disebut dalam perlembagaan adalah Agama Persekutuan.

    Ini adalah jasa generasi awal yang telah berjaya meletakkan Islam dalam perlembagaan. Adapun mengisinya atau pengisian adalah tanggungjawab kita generasi yang kemudian membetulkan kedudukan dalam perlembagaan yang telah meletakkan agama di bawah bidang kuasa negeri.

    Namun kedudukan kuasa mahkamah syariah yang paling tinggi di bawah bidang kuasa negeri lebih rendah dari mahkamah majistret yang paling rendah di daerah masing-masing. Adalah malang bagi umat Islam membiarkan kedudukan agama mereka begitu rupa, ditinggalkan oleh penjajah.

    Setelah kita mencapai kemerdekaan lebih setengah abad, sudah tiba masanya kita menunaikan tanggungjawab orang Islam untuk meninggikan agama mereka sendiri yang menjadi rahmat kepada seluruh alam khususnya kedudukan masyarakat majmuk, yang tidak mampu diselesaikan oleh segala undang-undang, teori dan ideologi yang lain.

    Walaupun syariat Islam tidak memaksa kalangan bukan Islam tetapi perlu ditunjukkan model betapa Islam rahmat kepada seluruh alam.

    355 adalah membolehkan bagaimana proses kehakiman Islam dapat ditunjuk keadilannya, kemurniannya, dalam masa yang sama memperkenalkan betapa undang-undang Islam lebih bersikap mendidik, bukan mendera pelaku-pelaku jenayah. Mendidik kepada yang melakukan jenayah supaya kembali ke pangkal jalan, mendidik bakal yang melakukan jenayah tidak melakukan jenayah.

    Ini adalah kewajipan kita semua seluruh rakyat khususnya orang Islam dalam menunaikan kewajipan menyuruh kepada yang baik yang baik dan mencegah kemungkaran sebagaimana yang diamanahkan oleh Nabi kita Muhammad SAW.

    Itulah seruan saya.

    Saya tegaskan lagi, marilah kita hadir beramai-ramai ke himpunan pada 18 Februari ini. Himpunan yang sangat penting bagi umat Islam seluruhnya.

    Mudah-mudahan kita disaksikan oleh mahkhluk Allah untuk menjadi modal kita bila menghadap Allah SWT pada hari kiamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apasal tak nak selesai kan dalam parlimen ? Nak ponteng lah tu ..

      Delete
  31. Ini fakta ka auta....

    ReplyDelete
  32. Hujah panjang lebar kat atas tapi tak berani sentuh pasal 1mdb, fgvh dll soal ekonomi dan nilai ringgit. Jahil ekonomi tapi ada hajat nak memerintah. Piiiirah. Kelentong mat rempit boleh la.

    ReplyDelete
  33. Di gua musang kebajikan org asli pon tak boleh jaga, ada niat nak settle soal syria. Tingginya hajat, tak nak ukur baju badan sendiri dulu kerr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn 22.54,bulu ketiak sendiri tak terukur ada hati nak ukur bulu ketiak orang,mengarut betul.

      Delete
  34. Hendak nya apa yang berlaku kepada pondok di mana pemilik nya bangga dengan dua ekor kuda hitam nya menular kemarkaz atau apa sahaja yang di miliki oleh Parti Pak Lebai Serban Senget. Kini si tawkey "CHAI" mula menagih simpati orang ramai. Mengapa tak minta sahaja kepada si penaja "CHAI", sudah pasti dia akan memberi lebih dari yang kamu hajat kan.

    Kepada si Ir. dan mereka yang kuat kelentong, jadi kan lah iktibar apa yang telah berlaku kepada tawkey "CHAI".

    ReplyDelete
  35. Lebai oh lebai...kes spore tak nak komen ke? Ka tak paham? Ni shahrir samad kata felda nak jual hotel kat london. Apa lagi boleh jual, China boleh beli. Apa pandangan lebai?

    ReplyDelete
  36. Tawkey chai dah meroyan...

    ReplyDelete
  37. Yang menjemput PPBM.

    Macam majlis kenduri kahwin. Kawan jemput, kena lah datang walaupun ada Kawan lain yang kita tak suka dan tak bertegur sapa pun datang juga.

    Ini majlis bukan mesyuarat ke atau minum teh tarik.

    ReplyDelete
  38. Memang tak di nafikan penganut pas ni pandai menulis cerpin, bersajak dan bermadah,,,,tapi tk ada kemahiran dalam usaha menyelamatkan ekonomi negara dari terus membebankan rakyat, dgn berbagai ketirisan dan salah guna kuasa yg semakin menjadi jadi,,,,,pas cuma glemer pasal isu balak jer....

    ReplyDelete
  39. Pembangkang 'jeling' sesama sendiri, kedudukan Najib semakin kukuh
    PENTADBIRAN Datuk Seri Najib Tun Razak akan terus kekal selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 kerana Barisan Nasional (BN) yang membentuk kerajaan semakin mendapat sokongan rakyat.

    Walaupun diasak dan diserang menerusi pelbagai cara dan fitnah serta tohmohan, Perdana Menteri masih konsisten dan yakin kebenaran akhirnya akan memberi kemenangan.

    Tidak ada sebab mengapa rakyat perlu menolak BN khususnya UMNO ketika gabungan parti-parti pembangkang dalam Pakatan Harapan sehingga kini masih bercelaru dan bertikan lidah sesama sendiri.

    Pada hemat saya, UMNO walaupun suatu ketika dianggap berada dalam zon krtikal berikutan pemecatan beberapa permimpin tertinggi parti, tetapi kini kembali pulih seperti asalnya.

    Dakwaan kononnya UMNO akan menjadi 'cacat' berikutan pemecatan pemimpin tertentu termasuk terkeluarnya bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ternyata meleset.

    Sebaliknya Najib terus mengukuhkan parti dan pentadbiran kerajaaan dengan sokongan padu daripada timbalannya, Datuk Seri Dr Haji Ahamd Zaid Hamidi.

    Gandingan mantap Najib dan Zahid itulah juga yang menyebabkan parti-parti pembangkang gusar dan kelam kabut. Mereka mula melancarkan versi fitnah untuk memporak-perandakan rumah tangga UMNO.

    Kerenah dan lagak politik bekas pemimpin UMNO yang dipecat semakin menyerlahkan agenda sebenar mereka ; tidak lain hanya ingin membalas dendam akibat rasa marah kepada Najib.

    Bagaimanapun, rakyat tidak melihat api kemarahan dan dendam kesumat mereka terhadap UMNO dan Najib sebagai sesuatu yang menguntungkan.

    Sebaliknya, rakyat menilai secara rasional betapa UMNO sebenarnya sebuah parti yang tetap relevan dan bertanggungjawab mempertahankan kepentingan orang Melayu dan umat Islam di negara ini.

    Asakan fitnah bertali arus oleh gerombolan pembangkang menerusi laman-laman sosial langsung tidak melemahkan Najib.

    Perdana Menteri selaku Presiden UMNO semakin aggeresif menggariskan beberapa dasar untuk membawa kesejahteraan kepada rakyat dan memacu pembangunan negara.

    Bagi saya, rakyat secara keseluruhannya menerima pendekatan yang dilakukan oleh Najib ketika susana ekonomi negara berada dalam keadaan suram kerana mereka mengetahui persekitaran itu banyak dipengaruhi oleh ekonomi global.

    Sebaliknya, orang Melayu semakin bosan dan meluat mendengar laungan fitnah, putarbelit dan 'fatwa' ciptaan pembangkang yang sengaja dicetuskan untuk memburukkan UMNO tanpa sebab yang munasbah.

    Fatwa sekejap 'haram sekejap halal' yang diutarakan tokoh pembangkang ternyata menjerat diri sendiri dan umat Islam melihatnnya sebagai satu kezaliman perbuatan hasil daripada ego politk yang berpanjangan.

    Oleh sebab itu, saya amat berkeyakinan PRU ke-14 akan datang, yang kepada banyak pihak meramalkannya akan berlaku pertengahan tahun ini, UMNO dan BN akan terus menguasai Putrajaya.

    Kemenangan akan memihak kepada UMNO dan BN, selain disumbang oleh faktor kepercayaan rakyat, tetapi turut terkesan ekoran sengeketa sesama sendiri di kalangan parti-parti pembangkang.

    Pakatan Harapan terutama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Parti Amanah Negara (AMANAH) dan PKR masing-masing bertegang leher untuk tidak bertolak ansur dalam soal pembahagian kerusi.

    BERASATU sebuah parti serpihan UMNO yang dipengerusikan oleh Dr Mahathir dikatakan menolak hasrat mana-mana parti pembangkang meletakkan calon secara bersendirian.

    Ini kerana AMANAH pimpinan Mohamad Sabu difahamkan masih berkeras untuk meletakkan calon mereka walaupun ada calon pembangkang bertanding di kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sama.

    AMANAH dengan sikap keras kepalanya tidak mengendahkan pandangan Dr Mahathir. Mantan Presiden UMNO itu mempunyai formulanya tersendiri dalam usaha untuk menumbangkan BN.

    ReplyDelete
  40. Pada hemat saya, jika berlaku pertandingan tiga penjuru, ianya akan memberi kemenangan besar kepada UMNO khususnya BN. Inilah yang amat ditakuti oleh kalangan pemimpin pembangkang.

    Inilah juga sebenarnya yang ditakuti oleh pemimpin BERSATU, mereka tidak mahu UMNO menang kerana nafsu mereka adalah untuk menawan Putrajaya dan seterusnya menyingkirkan Najib.

    Manakala PKR dan PAS pula mengambil sikap berdiam diri tetapi dalam diam, PKR tetap beranggapan bahawa Selangor adalah milik mereka dan tidak akan memberi laluan mudah kepada AMANAH dan BERSATU meletakkan calonnya.

    Parti rasis, DAP yang menjadi pencatur dalam Pakatan Harapan seperti semua orang tahu, akan bertindak apabila keadaan parti serpihan pimpinan Melayu bercakaran sesama sendiri sehingga tidak terkawal.

    Akhirnya, pemimpin Melayu dalam parti AMANAH, BERSATU dan PKR akan 'mengaminkan' apa sahaja yang bakal disuarakan oleh pemimpin DAP dalam soal pembahagian kerusi PRU yang bakal tiba.

    Saya juga berpandangan bahawa kemelut yang melingkari Pakatan Harapan itu akan terus membelit kalangan pemimpin mereka dan akhirnya pakatan itu terlerai tanpa sebarang permuafakatan.

    Perkiraannya mudah sahaja; jika benar parti-parti pembangkang ikhlas dan dikalangan mereka bersatu hati untuk menumbangkan BN khususnya UMNO, mereka sudah lama bergabung atas pakatan yang diperakui sepertimana wujudnya BN.

    Tetapi kerana mereka tidak pernah ihklas untuk berkhidmat kepada rakyat, sehingga sekarang mereka tidak berpakat atas dasar setikawan dan bertanggungjawab terhadap pakatan tersebut.

    Kerana kepentingan agenda peribadi, sehingga kini, yakni daripada PRU ke-13 sehingga 14 akan datang, mereka tetap bertanding menggunakan lambang parti masing-masing.
    Ini bermakna, dikalangan mereka tidak ikhlas, mereka sendri tidak mempercayai pakatan yang mereka asaskan, jadi bagaimana untuk rakyat mempercayai kewujudan mereka ?

    Inilah yang saya simpulkan parti politik pembangkang seperti parti 'anak musang', yang boleh dikurung bersama dalam satu reban tetapi boleh bercakaran sesama sendiri kerana berebutkan seketul tulang !

    Seketul tulang itulah yang mereka nyanyikan sekarang kononnya mereka sudah ada senarai calon menunggu untuk diangkat menduduki kerusi Perdana Menteri pada PRU ke-14.

    Kerana berebutkan kerusi Perdana Menteri, dikalangan mereka mula menjeling sesama sendiri dan berkerut dahi kerana cuak; siapa yang akan dapat jadi PM ?

    Pakatan pembangkang bermain dengan angan-angan untuk melenakan pengundi tetapi secara realitinya pula, UMNO terus kukuh dan BN tetap mantap berdepan dengan PRU akan datang.

    Rakyat tetap berkeyakinan UMNO bakal menang lebih cemerlang pada PRU ke-14 dan Najib akan terus kekal memegang jawatan Perdana Menteri, meneruskan legasi kecemerlangan Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP tak kasi lesen kasino genting. Sapa kasi? Ada pi cek fakta?

      Delete
    2. Yg bagi lesen kasino genting bapak najib dan datuk najib Ada saham dlm genting..lobai kata genting tu masjid Dan pusat tahfiz..halalan toyibban

      Delete

    3. Apa yg sibuk sangat, ada org Islam ke kat Genting.

      Yang keluarkan lesen Judi di kawasan org Islam, Ampang , Shah Alam apa hal??

      Delete
    4. Yg kuar learn Judi kt ampang,shah slam tu atok kau.

      Delete
  41. Mengulas ucapan penuh pembohongan Mahathir
    1. Kita berhimpun di sini untuk melancarkan sebuah parti politik baru.

    2. Kita lancarkannya untuk mengganti sebuah parti politik yang sudah usang, yang sudah lari daripada landasan yang ditentukan oleh pengasasnya.

    3. Parti UMNO bukan sahaja usang tetapi sudah menjadi parti kleptokrat, parti yang dipimpin oleh penjenayah, penyamun dan pengamal rasuah yang tidak terhingga skalanya.

    4. Parti ini juga menjadi penindas keatas rakyat, mendera mereka tanpa sebab, menangkap, memasuk dalam tahanan dan menghadap mereka ke mahkamah dengan tuduhan palsu yang tidak munasabah. Peguam yang menasihat anak guam juga ditangkap.

    5. Parti ini juga telah dan sedang menjual wilayah-wilayah negara sehingga wilayah-wilayah ini menjadi kawasan yang terasing dari negara, dengan penduduk asing yang berideologi bertentangan dengan kepercayaan dan pegangan bangsa kita.

    6. Itulah sebahagian daripada sebab parti baru ini, Parti Pribumi Bersatu Malaysia ditubuh. Ianya ditubuh sebagai menyahut teriakan rakyat yang mahu supaya diselamatkan dari kleptokrasi pemerintah penyangak dan penyamun, yang bernama Barisan Nasional dengan UMNO sebagai tunggaknya.

    7. Tiada ada satu usaha yang lebih mulia daripada usaha yang kita Parti Pribumi Bersatu Malaysia bersama rakan-rakan kita usahakan untuk mengamal ma’aruf dan membasmi kemungkaran UMNO dan Barisan Nasional.

    ULASAN:

    Ketika melanggar Pak Lah, Mahathir guna hujah orang Melayu bangkit mempertahankan raja dan kemudian menuntut kemerdekaan dari penjajah ketika Malayan Union.

    Hujah basi Mad Hater ... orang Melayu sudah merdeka. Yang memerintah kerajaan pimpinan Melayu dan tawaran Mad Hater adalah kerajaan pimpinan DAP

    ReplyDelete
  42. Mendengar ucapan perasmian Pengerusi Cap Bunga Raya, Tun Dr Mahathir Mohamed membuatkan jiwa menjadi keliru dan bingung. Ramai yang membuat komen sinis dengan kenyataan Tun semalam bahawa BR1M akan diteruskan sekiranya pembangkang memerintah Malaysia selepas PRU14. Rata-rata pengunjung menjadi bengong kerana sebelum ini Tun telah begitu kuat menentang BR1M dan mengatakan BR1M adalah rasuah. Tun seorang yang fokus dan teliti. Tun mungkin akan meneruskan pemberian 'BR1M' kepada rakyat Malaysia yang mithali seperti Ananda, Vincent dan Francis demi negara. 'BR1M' seperti inilah yang mungkin akan diteruskan oleh Tun agaknya.

    Tun juga cuba mengumpan dengan isu sensasi cukai GST yang menurutnya akan dihapuskan dan digantikan dengan SST, cukai lama yang telah meniriskan sebahagian besar pendapatan negara dari cukai korporat dan persendirian yang menyebabkan Rakyat terpaksa menanggung kos yang lebih tinggi berbanding nisbah gaji semasa. Tun hanya bercakap tentang Cukai Jualan tetapi tidak bercakap tentang Cukai Perkhidmatan yang kesemua angka cukai dikenakan langsung dan ditanggung sepenuhnya oleh pengguna itu, tersembunyi dan amat mudah dimanipulasikan. Hapus cukai GST 6%, wujudkan kembali Cukai Jualan 10% dan Cukai Perkhidmatan 6% ka? Bijak sungguh Tun.

    Sepatutnya Tun sebagai Mantan Perdana Menteri 22 tahun, sebelum bercadang untuk menghapuskan apa yang pemimpin lain buat, beliau seharusnya menghapuskan komitmen, bala dan beban yang beliau wujudkan ke atas Rakyat iaitu bayaran tol yang ditanggung Rakyat selama berpuluh tahun untuk menguntungkan kroni. Sudah ada desas desus bahawa PPBM adalah singkatan daripada Parti Putar Belit Mahathir. Kesimpulan, Tun sesungguhnya mempunyai lidah India Kerala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes spore...mau komen?

      Delete
    2. Tun baling gelas pun tak pecah, yg korang panas ni per hal? Kih kih kih lawak la korang ni, boleh buat komidi show Senario kat tv 3, sure orang kampung layan punya.

      Delete
    3. Sebelum mengeluarkan kenyataan , buatlah sedikit penyelidikan .

      Rangkaian konsasi tol terbesar adalah PLUS . Pemegang saham terbesar adalah Khazanah Nasional Berhad yang terletak di bawah Kementerian Kewangan .

      Konsasi lebuhraya utara selatan sepatutnya tamat pada 2018 , iaitu tahun depan .

      Mengapa masih menyalahkan Mahathir walhal masa konsasi di lanjutkan sehingga 2039 olih kerajaan Najib ??

      Di katakana PLUS masih menanggung hutang yang banyak tidak menampakkan lojik nya . Lebuhraya Utara Selatan di bina pada kos 6 billion saja .

      Setiap tahun PLUS menjana keuntungan sekitar 1 billion pada kadar tol sekarang . Apa yang Nampak nyata ialah PLUS adalah "lubok" wang kerajaan !

      Delete
  43. Pasal itu lah, dari dulu lagi saya beranggapan, ahli-ahli Politik PAS tidak boleh diharap untuk menjadi pemimpin, lebih-lebih lagi mewakili Rakyat dalam Kerajaan. Buat malu bangsa & Agama je. Logik percakapan, sikap, tindakan dan kelakuan mereka, amat bertentangan samasekali.

    Bayangkan mereka bercakap mengenai dosa riba, halal-haram, hudud & RUU355... tetapi pasal scandal 1MDB-Najib & Jho Low, dimana WANG Rakyat hilang berpuloh Billion... langsung mereka, terutamanya President PAS tak bersuara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 100%.

      Itu yang berlaku apabila kelangsungan hidup parti ini hanya bergantung kepada retorika agama. Berbolak balik di dalam segala hal termasuklah hal agama tanpa sedikit pun rasa malu dan bersalah.

      Iskandar hanya meniru rasmi presiden partinya.

      To bro RD. Welcome back n salam perjuangan.

      Delete
  44. Macai2 PAS ngan umno kerja overtime nampaaakkk....tak yah tulis panjang2. Settle dulu 1mdb.

    ReplyDelete
  45. Bro RD,,,sebab mereka bersekongkol membaham dedak semahu mahunya,,,maka Allah tutupkan pintu hati mereka sehingga melihat yang mungkar dan bathil itu sebagai nur...

    ReplyDelete
  46. Semua orang umno diam pasal kes ex falcon manager sturzenegger di singapura. Agaknya sedang bingung, apa nak jawab kat anak bini.

    ReplyDelete
  47. bro RD,,,,kalau kita kata kepada penganut pas,,,,masalah 1MDB ni memang betul2,,,,dan bukan chobaan,,,mereka tetap jawab choooobaan.....kah kah kah kah....macam cerita Allahyarham p ramlee

    ReplyDelete
  48. kpd semua ahli poitik, jumlah rm 90 juta adalan angka yg amat fantastis - mati hidup semula pun tidak akan termampu mendapat nya dgn secara halal.

    tuang presideng masih lagi belum mendapat 'wahyu' bila agak nya waktu yg paling sesuai utk menyaman SERAWAK REPORT atau rewcastle brown.

    jgn pula memberi alasan saperti peguam najib yg akhir nya enggan menyaman wall street journal kerana najib tidak terkenal sangat d USA. olih demikian kalau menang sekali pun jumlah ganti rugi nya tak berbaloi.

    inilah penyakit 'ulama politik' yg sedang mewarnai 'landscape' politi Tanah air.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak nak saman pun tak pa, tapi tuan presiden jawab la ada duit masuk ke tak. Kalu bukan rm90juta, berapa juta, dari sapa, bila. Kalu tak ada, cakap tak ada. Senang kan?

      Delete
  49. Tun M.....sy nak cadangkan tambah satu lg manifesto....

    - Mengharamkan parti yg berkaitan atau yg bersandarkan UGAMA. Tak kira ugama apa pun. Juga tidak boleh menggunakan ugama sebagai nama parti.
    Parti yg terlibat perlu menukar nama dengan serta merta. Ugama tidak boleh dipermainkan untuk tujuan politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju bro,

      sepertimana duit tidak boleh digunakan dalam perlawanan bolasepak, begitu juga ugama dalam memperolehi undi politik...berat sebelah

      Delete

    2. Tidak ada siapa yg akan undi parti yg akan mengharamkan nama agama digunakan.

      Delete
  50. Sokong Anonymous 00:59,,,,kerana kalau tersalah bawak,,dan tersasar,,,boleh memalukan keseluruhan penganut agama tersebut...sudah tentu tidak adil

    ReplyDelete
  51. Fuhh..

    Macam nak gila pencacai najip mengopy paste kat topik ni

    Lepas tu puas hatilah konon dh buat keja

    Padahal semua org tau tu keja sia2 (org scroll laju2 ke bawah xteringin nak baca pun)

    Inilah petanda jelas bahawa:

    1) Penjilat najip dah terlalu cemas sehingga dikejar bayang2 sendiri umpama org cuak bawak Kereta pergi Pasar sebab Kereta dah 5 bulan tak bayar dan RO dah lama keluar

    2) Pemimpin tertinggi pas (diulang - pemimpin teringgi pas) memang dah kembong dgn dedak. Silap2 90 jota tu tip of the iceberg je. Pengikut pas melopong tak dapat apa cuma dlm hati kecik masing2 dok pujuk diri yg lepas mati kompom masuk syorga tanpa hisab setaraf 10 para sahabat yg digembirakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. hanya dengan menjadi ahli, penyokong dan pengundi pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak baca buat apa....
      Dah faham dah dengan hujah basi geng dedak najib gaul air kencing lobai hadi...

      Delete
    2. bro Tajul

      Yang panjang tu semua saya scroll down ja. Kalau baca pun hampas ja.

      Yang kopipes tu pun masih dok beranonyMouse lagi, apa nilainya.

      Kalau komen daripada yang guna link memang kebiasaan saya baca semua.

      Ini namanya parasit. Membuka blog sendiri dalam blog orang lain.

      Orang lain beri ulasan mengikut tajuk tuan blog dan adakala ulasan balas kpd ulasan lain dan sesekali sahaja lari tajuk (itupun minta izin), ini 100% buat serupa blog sendiri.

      Almaklumlah blog pendedak orang dah tak baca. Kena tumpang blog orang lah.

      Delete
    3. Sama la aku...scroll sampai bawah. Buang masa la baca komen2 ayam dedak nie. Tak abis2 nak menegakkan batang yg basah...memanjang stim asalkan si bijan disebut2. Pelik jugak melayu kepala ayam nie...dedak apa si bijan bagi pun aku tak tau.

      Delete
  52. Sbb tu aku dh habaq lobai2 yg ada la ni semuanya ulaq.
    Depa blh buat tapi org lain tak blh buat.
    Org lain haram buat tapi lobai2 ni jd halal bila depa buat.

    Mmg siul lobai2 yg ada ni.
    Politik mcm pelaq.

    Pi jd pendakwah la lg baik.
    Buat org pandang hina ja kat lobai2 ni.
    Bodoh piang..

    ReplyDelete
  53. Pemimpin pas mendabit dada sekarang sebab tak perlu kutip derma tin milo lagi. pak arab dah janji akan bagi derma jika sokong umno..

    ReplyDelete
  54. Tak sangke ye lebai2 skrg ni.
    Sampai bute mate ikut saja apa yg lebai Hadi cakap.
    Tak kan le tak perasan 360 degree Lebai Hadi pusing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai hadi ini maksum....
      Apa dia cakap semua kena ikut...
      Air kencing dia pun kalau diminum boleh jadi ubat....

      Delete
    2. Ko silap la, yg dok cakap pasal kencing ialah Anina bukan Haji Hadi.

      Delete
    3. KO lg silap. Minum kencing lobai presideng mu dpt safaat.. Mu faham molek2 tu

      Delete
  55. Aku dah mula nak guna kata-kata carut kepada bahlol bahlol yang nampak gaya tak reti-reti bahasa! Cukuplah dengan melayan PAS haramjadah ni!!! Mana korang nak...ambil satu parti atau dua parti? Mengada-ngada sungguh Parti Putar Alam Semalaysia ni. Pi lah cium bontot BN puas puas.....

    ReplyDelete
  56. Bukti pemimpin pas mcm Iskandar adalah hipokrit dan penipu yg hanya pentingkan Lana politik dan Lana dedak

    ReplyDelete
  57. Penjelasan yang sangat bodoh lalu tidak masuk akal. Tak payah saya nak terangkan !

    ReplyDelete
  58. Stupid excuse dari PAS. Dumbno-downed dedak-eating donkeys.
    Iklan skkit utk kaum kamjat JingJilatJubboJibby:
    - Dapatkan dedak basi tahi low ,berkuah nanah Eric Tan anda sekarang. Minuman jus Kincin Lobai asli jenama Al Hudi Wal Sdonia, akan diberi secara PERCJMA !!!

    ReplyDelete
  59. Degrading Level of Mentality.

    Nampaknya begitulah keadaannya dengan PAS dan BN. Mereka semua terlalu tinggi ego seolah olah orang lain tak ada kematangan berfikir. Agama jadi tunggangan mencapai kerakusan kuasa dan politik.

    Think!...and think again.

    Anda tak perlu CGPA 3.85 untuk menentukan masa depan demi jenerasi pewaris tanahair kita. Kewarasan akal dan "common sense" yang ada pada kita sudah cukup untuk kita menilai siapa PAS dan Kletokrasi BN.

    Cukup cukuplah...kita mesti selamatkan negara dari kleptokrai berterusan.

    Akal..Akal...Akal...

    Jangan bercakap dan bertindak tanpa tapisan akal....kerana tanpa akal, manusia setaraf haiwan yang hanya berotak tanpa akal.

    ReplyDelete
  60. Dato seri Mb disarankan supaya merombak exco selangor dgn menggugurkan wakil rakyat Pashadi dr barisan exco selangor. Sudah jelas parti pas tidak boleh duduk semeja dgn dap dn amanah, so jgn buang masa lagi dato seri. Kita tak mau pashadi menggunakan platform kerajaan negeri utk menyampaikan dakyah mereka. Beri peluang kpd wakol amanah utk duduk bersama2 exco kerajaan negeri. Pashadi tidak noleh dipercayai.. parti pembohong bersiri..dunia dia dlm sarban dia...

    ReplyDelete
  61. Pakatan Haprak tiada self-confident nak tawan Putrajaya sebab itu diorang bermati-mati kutuk PAS...minta PAS join sekali group dema...ini ke giler talak lah nie....kah..kah..kah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...