Sunday, 15 January 2017

LAGI-LAGI CHINA, APA LAGI MAHU DISERAH SELEPAS INI?


Kebergantungan negara di bawah pimpinan Najib Razak kepada China nampaknya seperti tidak berpenghujung.


Jika sebelum ini tanah Bandar Malaysia, keretapi laju, keretapi pantai timur, projek perumahan, kapal peronda, pelabuhan dan macam-macam lagi diserahkan secara mendadak kepada syarikat-syarikat negara China, kini cara mencegah jenayah dan menjaga sempadan pun kita mahu bergantung dengan China juga.

Sempena lawatan Zahid Hamidi ke China, dilaporkan antara yang dipersetuju ialah mahu belajar bagaimana menurunkan kadar jenayah dan memohon diajar cara mengawal sempadan daripada negara tersebut.


Kenapa dengan China dan apakah  benar-benar tiada negara lain yang punya kemampuan dan teknologi seperti itu?


Mengapa juga, hanya setelah 60 tahun memerintah negara,  kita tiba-tiba mahu belajar dan diajar mengenainya?


Selama ini, pemimpin-pemimpin yang diberi kuasa menjaga negara ini, apa kerja mereka?


Selain itu, apa lagi selepas in yang bakal diserahkan atau mahu diletakkan pergantungan kepada?

Adakah segala-galanya di Malaysia ini mahu diChinakan?


Tetapi, kenapa orang Cina di negara sendiri dimusuhi oleh UMNO, BN dan kerajaan sehingga kesetiaan mereka sering dipertikaikan dan mereka dianggap salah dan dilabel melakukan tsunami Cina serta ditanya, "apa lagi Cina mahu?" jika tidak bersama dengan kerajaan? 


Seorang kawan Cina pernah berkata, jadi Cina China lagi untung daripada jadi Cina Malaysia.


Aduhhh....(SH 15/01/2017).

170 comments:

  1. Sejak TPPA digagalkan dan anak Rosmah Mansor si Riza Aziz pembikin filem porno dicari DOJ... hidup Najib semakin desperate. Melutut dan gadai negara kepada China Komunis saja. US dan sekutunya terus menjejak Jho Low dengan Australia tempat bercuti terakhir Najib sebagai team baru. Najib semakin terkepung dan diasak untok disembelih. Tangkap MO1. Tangkap Mao Hu Tang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata Tuan Punasihat Lebai Musang Berjanggut?
      Tak kan yg ni pun salahkan Cina DAP Kafir Harbi jugak kot.

      Delete
    2. Yang dimaksudkan oleh Zahid ialah wakil China menashatkan beliau supaya mengaktifkan kan balik ISA, supaya sesiapa yg mengganggu ketenteraman awam di sumbat masuk dalam ISA. ITU saja maksud dia.

      Delete
    3. Kerajaan Najib memang banyak sangat nonsense.....!!

      Delete
    4. Zahid bukan pandai sgt pun
      Tetapi dia suka memaksa rakyat supaya mempercayai apa yg dia kata.


      Delete
    5. Zahid bantai boyfriend anak perempuan nya setengah mampus dia kerjakan budak itu kejadian berlaku di Kajang. Ini macam punya orang pun najib pungut buat jadikan TPM....!!

      Delete
  2. http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.my/2017/01/fatwa-mufti-boleh-flip-flop.html

    hahahahahaha, Husin's the Best!

    ReplyDelete
  3. Patut China ajar Malaysia mcm mana mau uruskan rasuah oleh pemimpin2...kt sana rasuah punya hukuman tembak kat kepala. Apalagi zahid komedi..pegi la belajar skit kat sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. komen paling win.

      Tapi ingat hudud Brunei ya pak. Duli Yg Maha Mulia Sultan, anak beranaknya, tambah sikik PM dan menteri kabinet serta juak2 kroninya tidak pandai berbuat dosa.

      Mcm la Allah Taala tu bodo... makan petai kencing pun haring, ada hati claim jadi ahlul bait! Bodo sial punya Melayu.. bortingkek2.. borlapih2..

      Sampai bilo la nok cordik sikek ooi??

      Delete
  4. orang bodoh ekonomi memang cakap begitu..dalam kepala otak maca mana anak tumbangkan bn bukan pikir pun masaalah negara..tak tau lah kalau kau gov halau pelabur2 kecuali pelacur2 politik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua bodoh yg bijak pandai urus ekonomi najib sorg je.
      Itu psl 1mdb modal sejuta pinjam 42 ribu juta.
      Kahkahkahkah..

      Sebab pikirkan negara la najib musibat nkena turun.

      Smp jaga sempadan pun china nk kene ajar..
      Kahkahkah..

      Baik xsuh cina ajar mcm mn nk jdk melayu tulen.
      Kahkahkahkah...

      Demi agama bangsa dan negara china.
      Oppsss. China komunis xde agama

      Delete
    2. pada berugama arab padang pasir lebih baik tak ada !

      Delete
  5. Pelacur politik tu nenek kau. Malaysia Ada lah sebuah negara berdaulat yg tak pernah Dan tak tunduk pada mana2 kuasa besar. Bijan khianat dgn jadi agen singapura Dan sekarang China. Ingat berapa jumlah wang yg China komunis pernah hulur pada PKM untuk bunuh tentera Malaysia terutama melayu.. Bijan jgn khianat krn nk selamatkan tengkuk sendiri selepas banyak onar yg telah dia lakukan. Rakyat Malaysia tak lupa pengorbanan tentera Kita di dalam melawan komunis...HIDUP DAN DEMI MALAYSIA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nenek kau beruda bukan saudara seislam labu? hahahahaha, sama2 pelacur? hahahahaha

      Delete
  6. ZZZZZZ ....zzzzzzz....ZZZZZZ ....zzzzz

    ReplyDelete
  7. Canggih, pandai macamana pun tak guna kalau tak de enforcement yang jujur. Buang duit je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni komen yg jujur & bernas. Syabas!

      Delete
  8. labu bro,

    askar jepun dulu lagi ganas dan lebih banyak rakyat yang dibunuh, tun madey sikit pun tak heran .... buat polisi pandang ketimur lagi ... sajalah nak bagi tahu labu sikit, jangan buta sejarah . :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro. Zaman tu tentera British Dan taat setia kepada mereka.PKM yg di dokong China komunis bunuh tentera Dan polis Malaysia yg taat setia pd yg di pertuan agong.. Hidup Malaysia.. Siap!!!

      Delete
    2. labu kau ni macam off sikit lah. hehehehehehe.... masih KCX lagi?

      Delete
    3. Agong tu tuhan ka nak kena taat setia? Hihih.. malulah sikik masuk kubur nanti.. apa bakti nkau pada rakyat yg tengah susah? Duduk diam2 mentekendarah elaun pemalas ja tau.

      Delete
    4. Bro agung tu lambang jedaulatan negara, ketua agama Islam Dan pemerintahan tertinggi ATM Dan polis. Jgn sesekali ko hina terlajak perahu boleh berundur, terlajak kata buruk padahnya.siapa kuat dia lah kudrat, nyawa manusia dihujung Keris..a was lu..hidup Malaysia... Demi Malaysia..siap!!!

      Delete
    5. sejak bila lak anon tu hina agong.... sewel punya cai mamak!

      Delete
  9. Haha..ada ubi..ada batas..ada pelaburan/ kebergantungan ada balas....harta/ duit dan hak rakyat digadai sebagai terma dan syarat untuk itu/ ini..Najib Nazak pegi..buat janji2 itu/ ini..mana yang dapat buat duit..utk diri sendiri..atau negara kita tak pasti😊😊😊😊..Zahid Komedi pegi..cari "kantau" lagi..business bagus..ahhaha..lumayan tu....All Made In China..apa punya menteri..semua nk bergantung..apa dia org buat...dah tadbir negara puluhan tahun...pandai ke Najib Nazak "berbusiness.."..yang si Zahid Komedi tahu ke apa orang China tu cakap..klu bahasa Malaysia fahamlah si Zahid Komedi ne..tapi klu Bahasa Inggeris..ermmm..buat lawak jak..nak faham Bahasa China..jauh sekali......bukan apa kita persoalkan...dalam "berbusiness/buat pelaburan/kebergantungan..semua nya melibatkan duit rakyat..duit negara...tapi kita semua sedia maklum ..kepala penyamun kita...BODOH...duit keluar ..duit masuk..dia orang tak tahu...kita takut..sebab Standard Menteri UMnok @ BEend Malaysia....Menteri Semua Tak Tahu..πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  10. LIM KIT SIANG for PM! siapa sokong? aku sekeluarga semua SOKONG!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Overdose ketum ka? Apa punya rapla..

      Delete
    2. Dah habissz idea.....tak tau apa nak cakap pasal kes di spore, bukannya tak tau baca pon.

      Delete

    3. Aku Dan keluarga sokong Nurul jadi CM PP.

      Delete
    4. nurul jadi bini nombor 3 gua lagi afdal ....

      Delete
  11. sekadar untuk pengetahuna, tidak perlu membalas dengan komen2 yang kesat. kawan-kawan yang ingin tahu jumlah sebenar kehadiran di majlis perasmian PPBM, sila layari blog dibawah ...

    http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.my/2017/01/fatwa-mufti-boleh-flip-flop.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang bukan husin lempoyang lagi..dah tukar Husin dan selempoyang dedak. Takde sape nak baca tulisan mamat dedak dah wooooooooiiii

      Delete
    2. usin tetap idola kami!

      Delete
    3. Dah convert jadi Husin Dedak!!

      Delete
    4. jangan jadi husin kutty dah lah ..... hahahahahaha

      Delete
    5. Anon 18.13 aku tengok tak ada siapa pun yang komen blog husin lempoyang tu. Tak ada respond dari sesiapa pun. Orang tak interested kot. Macam bercakap sorang saja. Tak macam blog Budin ni sentiasa penuh dengan komen pembaca.

      Delete
    6. ada aku kisah kau punya pandangan? hahahahaha

      Delete
    7. Anon 08.01
      Tak tau nak jawab apa cakaplah macam tu.

      Delete
  12. Fon Dan

    6:14PM

    Ada Ubi Ada Batas,
    Ada Mukhriz Ada Mamak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada pondan ada fon dan
      Hahahaha

      Delete
  13. aku dah bagitau berkali kali tentang cina ni...baik cina dalam negara atau luar negara...tadi aku baca dalam blog addin...ada isu tentang iklan pekerjaan yang dibanggkitkan....yakin dan percayalah...lambat laun sedikit demi sedikit...segala galanya bertukar milik...negara..pentadbiran..ekonomi..adat/budaya..agama dan bangsa...melayu hanya akn tinggal nama....nama yang yang penuh dengan cemar dan keburukkan...sekarang pun nama melayu sudah sinonim dengan gelaran seperti..

    rasuah
    bodoh
    berlagak
    sombong
    memilih kerja
    tidak adil
    dan perkara2 negatif lain.
    aku juga hairan kenapa tidak ada bijak pandai melayu yang berani melihat tentang keterancaman bangsa melayu ini...hampir semua IPTA mempunyai cendiakawan melayu..tidak adakah yang berani tampil untuk menyuarakan keadaan atau kemelut yang bakal melayu hadapi...terlalu meruncing keadaan ini...negara melaungkan slogan rakyat berbilang kaum..perpaduan dan kebersamaan....adakah benar yang negara berada dalam laungan slogan ini...? betulkah negara kita sedang mempraktikkan prinsip ini...? tidakkah kita mula merasakan ada bahang perkauman yang sedang membakar negara kita...terutamanya bangsa melayu dan agama islam...jelas apa yang aku nampak pada penilaian dan pemikiran aku yang bodoh ini...negara sedang meluahkan rezeki yang sudah pun berada didalam mulut yang dah dikunyah...sepatutnya rezeki itu ditelan..tetapi tidak...negara masih nak meluahkan keluar...adakah kerana kita terlalu baik hati atau kita telah tersalah berbaik hati?..yang aku nampak baik..umno..pkr..pas ..pan..dan bersatu hanya bercakaran untuk memegang tampuk pemenrintahan dan pentadbiran...tidak ada yang sibuk untuk mentadbir melayu dalam erti kata yang sebenar.. negara melayu..bangsa melayu..agama anutan melayu..ekonomi melayu..tanah melayu..harta nelayu..keturunan melayu ..adab melayu..ketuanan melayu dan berbagai lagi...jangan nanti kita hanya menang sorak...jangan hanya nanti YANG DIPERTUAN AGUNG, RAJA RAJA MELAYU hanya ujud sebagai simbol sahaja..

    ReplyDelete
  14. Aku teringin nak tahu apa dah jadi ngan blog putra merdeka?

    ReplyDelete
  15. Cybertrooper umno didlm mood attack... Smpi keta org pribumi kt stadium melawati pun di simbah asid.. Layan je kelentong puak taghut Dan assobiyyah ni... Percaya jgn SeKALI!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara dia orang attack pon kampong habiss...org pakai machine gun, dia org takat ludah ludah tarik rambut, macam budak sekolah

      Delete
    2. macam kau lah melayu kampung bangsat, dahlah bodoh merempat pulak tu....

      Delete
  16. Tak nak belajar kerr dari China cam ner nak kelentong secara logik?

    ReplyDelete
  17. Akan Ku pertahankan kedaulatan bumi Malaysia dari neo penjajah komunis taghut sehingga ke titisan darah terakhir..daulat tuanku Dan demi Dan untuk Malaysia!!! SIAP!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Yang mencarut di 21:49 adalah Kejora.

      Ada seorang bernama kejora,
      Katanya berpantun tapi macam orang gila
      Bahasa berterabur kurang siuman namanya
      Ssshhh dok diam2 hospital bahagia

      Kejora kata dialah satu2nya pahlawan
      Pahlawan ini dedak makanan harian
      Tiap2 hari terserlah ketidaksiuman
      Orang gila memang tempatnya tg rambutan

      Kesian kejora berbicara dengan kutukan
      Dia ingat orang lain semuanya kebodohan
      Tak sedar dirinya penghuni tg rambutan
      Bagi kejora dan mereka kurang siuman

      Kejora tahukah erti bercakap sopan?
      Kalau mengerti mengapakan lempar cacian?
      Hanya orang tak siuman berlaku sedemikian
      Trade mark mereka penghuni tg rambutan

      Wahai Kejora si budak kartun
      Makanlah dedak selagi ada
      Kami sokong Bloggers pro-Tun
      Sampailah najib masuk penjara

      Tik tok tik tok kejora terdengar
      Tandanya dentuman tak lama lagi tiba
      Kejora tidur masih tak sedar
      Najib tumbang kejora merana

      Hahaha ........bye bye kejora. Kurangkan gila anda supaya senang berbicara....

      Delete
    3. hahahahha .... APRIL akan tiba tidak lama lagi...... hahahahaha

      Delete
    4. Kejora ni manusia atau binatang kaki 4?? Sebab kualiti sebagai insan yang berakal tu tak ada.

      Delete
    5. binatang kaki empat tu lah yang dok taruh mak kau .....

      Delete
    6. Anon 08.02
      Oo yang tarah mak kau juga tu ya.
      Hahahaha

      Delete
  18. Saya jangka selepas ini sukan bolasepak pula...tunggu bila KJ melawat China ..China sekarang sedang merancang bola sepak pada taraf dunia top kelas...alang-alang menyelok pekasam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....biar sampai ke pangkal ketiak.

      Delete
  19. Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Tuan Admin,
      Terima kasih kepada kerana memadam komen yang sentuh isu agama.

      Memang ada seorang pembaca yang hantar komen menyentuh isu agama. Dia juga pernah dengan sengaja menghina Islam.

      Delete
    3. Jesus is still the BEST! ..... hahahahaha, tang mana yang sentuh agama tuan admin? :)

      Delete
  20. Aku syak ada sesuatu yg rakyat tak diberitahu pasal business antara kerajaan kita dgn negara China ni. Yg aku paling syak ialah pelangsaian hutang2 1MDB oleh syarikat2 China. Mereka akan langsaikan hutang tapi kerajaan Msia kena serahkan sesuatu. Mana mungkin bg atau buat free saja. Dan ini ditambah lagi dgn kehadiran anak tiri Najib masa lawatan ke China tempoh hari dan pendedahan oleh Sarawak Report tentang surat perjanjian dr J Low kepada syarikat china utk pelangsaian hutang 1MDB melalui kontrak pembinaan jalur keretapi pantai timur.

    ReplyDelete
  21. Semasa berlakunya tsunami Cina di PRU lepas Utusan keluarkan tajuk besar "apa lagi Cina mahu? '.

    Hari ini Utusan dan akhbar2 pendedak lain tak berani lagi keluarkan tajuk yang sama. Bayangkan kalau keluar tajuk "apa lagi China mahu? ", nanti akhbar di negara China akan buat tajuk balas "apa lagi Malaysia mahu jual? ".

    Inilah taraf Malaysia di bawah Jibby.

    Memang kena nyahkan Jibby n co dari persada kuasa.

    Let us make Malaysia great again..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yess, Cina for PM!!!! Aku sokong!

      Delete
  22. pasal mh370 kuasa besar china dan najib xkn x tau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak akan hilang cina di Malaysia, HIDUP CINA!!!

      Delete
  23. China yg jadi kiblat mangkok2 hayun cilaka ini ada lah negara yg berfahaman
    Kominis mao tze tung.takkan demi duit,soal keselamatan negara nak diserah kapada negara kominis,apakata bekas tentera yg pernah berjuang menentang kominis,sabuah negara yg menjadi pelindung kpd chin peng..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentera Dan polis Malaysia yg terbunuh Dan cacat angkara komunis yg dibiayai oleh China jd sia2...bijan yg sehari atau seminit pun tak pernah hidup susah, tidak akan menghargai jerih payah, keringat dan darah pahlawan Kita dlm menentang anasir subversif komunis. Hidup Malaysia.. Berjaya ATM Dan pdrm.. Demi Malaysia.. Siap!!!

      Delete
    2. CHINA is the BEST!

      Delete
  24. Sayang mereka tidak mahu belajar dari China bagaimana hendak menghukum perasuah-perasuah yang didapati bersalah...

    ReplyDelete
  25. Weeks ago it was already noted that it is close to RM145 billion the value of new Chinese investment in the coming years (which of course includes the borrowing by the Malaysian government of around RM50 billion for the ECRL) for instead it is actually or can go to RM300 billion! Why no reporting of such by their media? Your guess is as good as mine. Welcome to Chinasia.

    ReplyDelete
  26. Sejak bugis ulang alik negara china, pemakan dedak dah tak sebut bab komunis lg.
    Next trip to China....bawa pak lebai pula sebab negara china ada ramai
    muslim.

    ReplyDelete
  27. britis kominis sama ja
    british gunakan malayu dulu untuk lawang komnis nak jaga kepentinagn penjajah
    lepas kominis undur british tipu malayu
    mau medeka kasi sama depa
    sampai telupa tengok kedudukan ugama Islam diperlekeh oleh lod rid
    dijadikan agama resmi tapi nak jalankan hukum hukum tak boleh
    alangkah ruginya umat Islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. mung memang bodoh sebab kuat makang ikang ....

      Delete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  29. Ni hao ma, tuan budin...lepas ni pakat2 le kita kena belajar bahasa cina, ye la mudah le sikit nak kongsi info dengan negara china..mungkin azam tahun baru mo1 ialah menchinakan malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  30. pejajahan ekonomi olih china tlh bermula sejak 2009. Indonesia melalui panglima TNI nya tlh menyedari bahaya kpd negara nya.

    ia nya sudah tentu akan menbawa kpd 'political n military hegemony'.

    jika ini berlaku maka negara tersebut akan d jadikan Negara 'vessel'.

    saya amat khuatur perkara ini sedang berlaku kpd Malaysia.

    ketika itu slogan 'hidup melayu' akan hanya menjadi kosong (hollow).

    ReplyDelete
    Replies
    1. indon tarak bagus tahap ekonominya daru dulu lagi sampai sekarang, rasuah kuat lebih2 lagi panglima TNI nya doh!

      Delete
    2. "hidup malaysia" kan lebih bagus, dunia dah moden bang, otak kena waras kalau tak mundur jadinya

      Delete
    3. Indonesia sedang berubah dgn pesat d bawah pres jokowi yg d lihat amat bersih.

      berikan nya 7 tahun lagi d bawah kepimpinan jokowi(2 +5), n Indonesia akan menjadi Negara contoh.

      jika kita tidak cermat n berwaspada, Malaysia mungkin akan menjadi negara mundur saperti Zimbabwe d mana 'legal tender' nya sudah beralih kpd yuan (wang china).

      berwaspada!!!

      Delete
    4. masih beterabur mat indon merempat di malaysia, PESAT? korup dan masih korup, itulah indon, lebih-lebih lagi jeneral2 TNI nya ....

      Delete
    5. tahap korupsi nya memang masih tinggi tapi sedang menurun.

      saya tlh memerhati kernaja bapak jokowi sejak dia menjadi gov Jakarta lagi.

      d bawah pimpinqan nya n ahok Jakarta tlh bertukar wajah secara drastic.

      bapak jokowi selaku presiden tlh meluaskan (extent) kebijakan nya k seluruh Indonesia sekarang.

      KPK(komisi pemberantasan korupsi) nya lebih bebas n kita bolih lihat hasil nya. seorng jenderal tlh d hukum penjara seumur hidup baru2 ini akibat tertangkap rasuah.

      sebanyak 180 individu berpengaruh sedang d selidiki. ia termasuk anak SBY sendiri.

      memang benar Indonesia termashur dgn rasuah nya. tetapi mengikut transparency international, trend nya menurun berbanding dgn Malaysia yg meningkat secara mendadak.

      jgn kita memperkecilkan usaha mereka. kita lihat saja hasil nya dlm masa 7 tahun lagi.

      Indonesia sedang melangkah dgn gah d arena antara bangsa. pres jokowi baru saja d nobat sebagai pemimpin terbaik d asia.

      Malaysia ? Negara kleptocracy tersohor d seluruh dunia.

      SEDIH !!!

      Delete
    6. malaysia = indonesia, sama ja dong

      Delete
  31. ada melayu sanggup tipu melayu asalkan dapat habuan
    kuat melalak melayu melayu
    tapi semangat pertahankan hak agama sendiri pun
    dah layu
    elok Allah timpakan bala demi bala pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu hanya rela ditipu mamak kutty and family .....

      Delete
    2. Melayu hanya rela dirompak dan ditipu perompak negara.

      Delete
    3. kesimpulannya melayu memang bodoh ....

      Delete
    4. Anon 08.36
      Termasuklah kau memang bodoh. Tu sebab admin pernah delete komen sewel kau.
      Hahahaha

      Delete
  32. Elok berlajar dgn China bagaimana nak membenteras jenayah RASUAH!

    Malu kita dgn kerajaan China yang pemimpinya lebih berintigriti

    ReplyDelete
  33. http://www.malaysiakini.com/news/369328

    Jomo: BR1M one of Najib's successes

    ReplyDelete
  34. The Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) cash handout is one of the Najib Abdul Razak administration's successes, said prominent economist Jomo Kwame Sundaram.

    This amid opposition criticism that BR1M is "political corruption" and a stop gap measure to address social welfare.

    "I think (BR1M) is one of the successes of the present regime, but it was really due to the fact that labour unions and NGOs and opposition parties have campaigned for decades for some kind of improved social provisioning," he said in a forum titled 'Integration with Integrity' in Kuala Lumpur today.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/369328#ixzz4VqH3r1w9

    ReplyDelete
  35. http://www.malaysiakini.com/news/369331

    Jomo, too, predicts BN victory in GE14

    ReplyDelete
  36. Economist Jomo Kwame Sundaram is the latest prominent analysts to predict a BN victory for the upcoming general election.

    "It is the new year, so it is traditional to make predictions about the future.

    "In April, the general election will be held and it is very likely that the opposition will lose and BN will win," he told a forum in Kuala Lumpur today.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/369331#ixzz4VqHX82UM

    ReplyDelete
    Replies
    1. As for jomo kwame sundaram...where was him all this while..why only now..he appears...why not before...how can we entertain his words..his apoearance now clearly tell us that he is insincere towards this country...towards the rakyat...if he is sincere enough he would have given all his helpful ideas before the country faced the turmoil...only now he wants to appear himself as a reserve player..in extra time episode...
      obviously our country wouldnt want to own this kind of player..his comment is extremely pointless..it seems like putting more salt on open wound...is better for him to keeping quite as a monthly salary earner rather than becoming a lazy hungry parrot.

      Delete
    2. Bless
      Ros
      In
      Mercy

      Biar
      Ros
      Injak
      Melayu

      Delete
    3. Jomo is the BEST!

      Delete
    4. Jomo ni mesti dah makan dedak ni ..... hahahahahahaha!

      Delete
  37. Fon Dan

    Jadikan ini satu pengajaran,
    Andai diberi peluang kedua,
    Hidup ini satu ujian,
    Sedarlah diri ko tu dah tua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fon Dan adalah Kejora @ anjing jibo. Komen-komen yang mencarut juga milik Kejora.

      Siapakah anjing Jibo @ Kejora?

      Dia ada lah NAJIB-PAID RESIDENT BLOGGER yang di tugaskan khas ke blog yang popular ini dan blog2 yang berpengaruh, sebab komen2 puak Tun di sini selalu nya berisi. CV dia -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama.

      Tapi pada umumnya terutamanya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otaknya. Pengetahuannya cetek, selalunya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ialah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 adalah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Delete
    2. mengelupur kepanasan? hahahahaha ....... cepatlah PRU14 ..... hahahahaha

      Delete
    3. bro 23:14, hang pun tak kurang mencarutnya, 2 x 5 je gua rasa ....

      Delete
    4. 23:37 di mana mencarutnya CV Kejora tu.

      Kalau ko Kejora maka tak hairanlah kenapa ko kepanasan.

      Delete
    5. sama je lah hang, kuat mengata orang, mulut jahat orang dulu-dulu kata, hanya peringatan, tak sudi, tah payah baca .....

      Delete
    6. Kejora ni manusia atau binatang kaki 4?? Sebab kualiti sebagai insan yang berakal tu tak ada.

      Delete
    7. dia seekor binantang sama seperti mak bapak kau .....

      Delete
    8. Personally saya sokong cv Kejora dikeluarkan setiap kali dia mencarut.

      Agar pengunjung kenal siapa pencarut tegar ini.

      Delete
    9. John doe, kejora ni mak bapak tak pernah didik dia. Kalau ada didikan yang baik orang tu tak akan mencarut. Mungkin anak terbiar neglected child. Mak bapak tak pernah ajar.

      Delete
  38. Ini kan strategi blue osen pak jahid komidi...tapi lebih kepada blur osen

    ReplyDelete
  39. Anonymous15 January 2017 at 22:53
    Economist Jomo Kwame Sundaram is the latest prominent analysts to predict a BN victory for the upcoming general election.

    "It is the new year, so it is traditional to make predictions about the future.

    "In April, the general election will be held and it is very likely that the opposition will lose and BN will win," he told a forum in Kuala Lumpur today.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/369331#ixzz4VqHX82UM

    ReplyDelete
  40. sian tun madey, tak sampai hajat dia nak lihat mukhriz ali kutty jadi pm sebelum menghembus nafas terakhir nampaknya ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian kepala perompak negara tak sampai hajat nak masuk syurga Allah selepas dihisab. Duit rompak jelas haram dalam Islam. Apa lagi kalau duit tu duit rakyat. Sama juga dengan berhutang dengan rakyat.

      Delete
    2. biar lah arwah tun madey pergi dengan tenang ....

      Delete
    3. Anon 08.33
      Dan diri kau sendiri jadi arwah.

      Delete
  41. Prof. Jomo pun pemakan dedak? hahahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan setakat pemakan dedak saja..pengilang..pembungus.pengedar..penghantar jugak...

      Delete
  42. biar bulan April sahaja menjadi penentu .... :)

    ReplyDelete
  43. Weiiii.
    Cina Gerakkan kata sek agama pencetus extremist.
    Hampa tak nak luku ka Cina Gerakkan.
    Cina Gerakan ni sama ja dgn Cina Dap.
    Kuang ajaq.
    Dah melampau mcm Cina Dap kacau agama islam.
    Itu la hampa dok bg muka.
    Tak mau dengaq cakap kami.
    Itu belym lagi hampa bg Cina Dap tu perintah negara ni.
    Lagi naik tocang la.
    Mau ka hampa tengok Islam di pijak di hina di kekang.
    Pikiaq la sikit melayu woiiii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul lah tu apa gerakan kata! tepat sekali ..... hanya melahirkan pencetus extremist yang bodoh, satu sen pun tak guna....

      Delete
    2. 23.47..

      la ni kita jangan pikiaq siapa cina dap, gerakan, mca dan pkr..yang pentin cina...asai nama saja cina semua sama...nak sughoh melayu luku...nak tanya balik melayu mana yang nak pi luku ni...melayu sendghi pun ada banyak jenih...selagi melayu semua dok cakaq hang aku..melayu sama melayu dok tipu hang aku...melayu sama melayu makan hang aku..melayu sama melayu dok tikam hang aku..melayu sama melayu pijak hang aku...melayu sama melayu dengki hang aku..melayu sama melayu kapiaq hang aku..melayu sama melayu khianat hang aku..melayu sama melayu betetak hang aku..melayu sama melayu peleceh hang aku..dan banyak lagi pasai melayu sesama melayu ni...bukan setakat diluaq dan hai kecik kecik ni...sampai dalam ghumah ALLAH pun melayu boleh betengkaq begaduh...sampai solat pun melayu boleh ujudkan dua imam...bayangkan lah...
      ni bab cina nak masuk campoq urusan agama islam...kita nak kata apa lagi...kalau jamil khir baharom sendighi sebagai menteri hal agama islam pun tak beghani besuara...diam kelu..sepatutnya dia lah yang kena tengok dalam pekagha ni...pasai ni tanggung jawab dia...sepatah haram pun dia tak kata keluaq...belum kita dengaq apa pun komen dia...yang kita dok dengaq dari mulut pemimpin lain..
      maaflah bukan kita nak kata nak cakap biadap disini...AGUNG dan RAJA RAJA kita pun belum buat komen apa pun...sedangkan isu cina nak mengganggu gugat oghang melayu dan agama islam ni bukan pekagha baghu...dah lama dah...cuma tak beghapa jelaih sangat dulu..depa dok kacau kita ni dah lama..cuma la ni cagha depa kacau kita secara terbuka...dulu dalam diam...
      pemimpin melayu yang dok ada la ni boleh diam saja...sepatah apapun tak komen..masa pemimpin mca dan mic ugut nak letak jawatan masing masing kalau kerajaan laksanakan RUU35 ni...awat besaq sangat ja deoa...awat kalau depa letak jawatan muflis ka Malaysia ni...mati ka rakyat kita...kalau depa letak jawatan...
      tengok balik sejarah...kerajaan melayu melaka...masa kegemilangan melaka..sekiq cina pun tak dak dalam kabibet sultan melaka...tekenai juga melaka sampai meggata ghata..
      sejarah juga yang mencatatkan..bila cina mula betapak saja kat bumi Malaysia ni...bemula di taiping..dua kumpulan pelombong bijih..gee hin dan hai san...yang memulakan sengketa...sesama bangsa depa pun depa boleh bunuh membunuh demi kekayaan...apatah lagi bangsa lain macam kita melayu ni...lagilah depa bak pulun...
      pada depa...dah jadi biasa ...mangli...tengok sendighi begara asai depa ...dok ada beghapa dinasti....tak habih habih lawan..dinasti pemeghintah betukaq ganti...depa mana tau hirmat hak oghang...depa mana peduli hak sapa...selagi depa ada peluang tibai...depa tibai...deoa nana ada kenai halai haram...syurga depa didunia...duit bagi depa adalah segala galanya...sampai dah masuk kuboq dah disimen pun depa dok hantaq lagi pada simati..
      kelemahan kita oghang melayu mudah ikut...mudah tepengaghuh...jadi tak heghan lah kalau haghi ni...melayu sama melayu bebunuh...sbb kita melayu dah ikut depa...tanpa kita sedaq melayu dah bertuan cina...bayangkan bila kita becakao dengan depa..gaya kita cakap pun kita ikut depa...bukan kita ikut depa...lepaih tu kita melayu sendighi bisin..cina tak pandai cakap melayu lah..pelet lah...kita yang buat depa jadi lagu ni...
      kita melayu sebenaqnya yang bagi cina londeh seluaq kita...lepaih tu kita dok hingaq bisin awat oghang dok tengok peliaq kita..bughit kita...kita maghah oghang tengok aib kita...awat masa tu kita tak pelangkung saja cina yang londeh kita tu...?

      Delete
    3. komen karut merapu .... LOL

      Delete
    4. Anon 08.06 kau yang merapu
      Hahaha

      Delete
  44. hanya membincangkan isu cina saja antara parti melayu bercakaran...umno, pas, dan bersatu...tuduh menuduh ...cerca mencerca...dan sekarang wabak bercakaran ni menular pulak kepada penulis2 melayu dalam blog shahbudin.com ni...begitu berpuakanya cina ni...apa nak jadi?...gajah dama gajah berlawan pelanduk pulak yang mati ditengah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. meraka semua mengidap virus sindrom john DOL ngok ......

      Delete
    2. 1mdb tu salah cina? Salah jho lho? Dia ada power apa? Saham fgvh salah cina? Duit yapeim, TH, cina control? Ambank cina punya? MAS dan KTMB cina control? Felda? Sapa jual bandar satu msia kat china, mca, DAP, atau umno? MARA,UniKL, TRW tu ada cina? Melayu dapat AP, tapi cina juai kereta import, salah sapa? Lembu kondo cina yg bela? Cina ka melayu buat kursus kahwin kat paris? Sapa tokey2 genting, hang tau? Pikiaq la sikit, pakai otak sikit, tok sah syiok tulih hantam cina, yg buat taik tu bangsa sendiri, tak payah nak cover sana sini. Bagitau anak cucu hang sapa buat taik, biaq depa bila besaq nanti tau menilai hitam putih isu2, bukan macam hang tak pernih cermin muka sendiri.

      Delete
  45. Economist Jomo Kwame Sundaram is the latest prominent analysts to predict a BN victory for the upcoming general election.

    "It is the new year, so it is traditional to make predictions about the future.

    "In April, the general election will be held and it is very likely that the opposition will lose and BN will win," he told a forum in Kuala Lumpur today.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/369331#ixzz4VqHX82UM

    ReplyDelete
    Replies
    1. With due respect to Prof. Jomo Sundaram . He is an economic analyst , not a political pundit .

      He might say BRIM is success , but he was spot on in telling ,sometime back , that the country is heading towards a doldrums due to trust deficit . All this is due to the lacking of integrity , transparency as well as high level of corruption .

      Delete
    2. who is he? where was him all this while? 😷

      Delete
    3. my instinct tells me when comes to general election...he wouldnt vote for bn...😎

      Delete
    4. dia menyorok dalam panty bini kau ...... hahahaha, TERBAIK dari Prof. OMO!

      Delete
    5. sekadar menyorok ok 08.07 lagi...yang kau lagi teruk serah p**i bini dan anak pompuan kau bagi jomo sondrek lagi sial bahalul...bukan setakat p**i saja ju**r pun jomo balun...bodoh punya orang..jangan2 kau pun lahir tak tentu siapa bapa kau..πŸ‘Ή

      Delete
  46. The Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) cash handout is one of the Najib Abdul Razak administration's successes, said prominent economist Jomo Kwame Sundaram.

    This amid opposition criticism that BR1M is "political corruption" and a stop gap measure to address social welfare.

    "I think (BR1M) is one of the successes of the present regime, but it was really due to the fact that labour unions and NGOs and opposition parties have campaigned for decades for some kind of improved social provisioning," he said in a forum titled 'Integration with Integrity' in Kuala Lumpur today.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/369328#ixzz4VqH3r1w9

    ReplyDelete
  47. ikut logik cai-cai mamak kutty bekas penyokong tegar UMNGOK mesti Prof. Jomo ni pemakan dedak gak! bukan gitu? :))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 00:00
      I ingat otak you pun sama 00:00 ?

      Jikalau nak tau , Jomo Sundaram ni habiskan masa 11 bulan kat oversea setiap tahun ... mungkin lebih lama .

      Saya tak pasti samaada dia celebrate krismas dan deepavali kat Malaysia ke atau kat oversea ?

      Delete
    2. hebat lah makcik ni, pandai buat ramalan, otak melayu yang hampir geliga .... :)

      Delete
  48. tak sabar acik nak nunggu bulan APRIL ..... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ada bulan April? Kau nak ke alam lain ke?

      Delete
    2. April fool bro, bini hang dah janji nak main ngan anon kat atas tu .... :)))

      Delete
    3. Kejora, baik kau saja yang main dengan bini kau. Kalau tak cukup kau tarah mak kau sekali.
      Hahahahahahahahaha

      Delete
  49. tak pun prof. jomo ni sebenarnya kejora yang menhantui john DOL dan kawan-kawanya kot .... hahahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerja overtime nampak? advance ang pow cny dah masuk kot. perasan tak orang tak layan? itu bezanya yang berpendidikan ngan pemakan dedak cam kau.

      Delete
    2. dedak lagi, hahahahahaha .... hanya APRIL boleh memberi jawapan yang pasti .....

      Delete
    3. KEJORA = UNKNOWN = Prof. Jomo????

      WAKAKAKAKAKAKAKA !!!!!!

      Delete
    4. Kejora= prof Jomo?

      Memang kelakar habis. Kejora ni taraf Unknown pun tak sampai. Kerjanya hanya mencarut sahaja.

      Ia tak boleh tahan diri dari mencarut sbgmn Najib tak boleh tahan diri dari mencuri.

      Delete
  50. Fuhhhh macai umno dok promote artikel jomo kat sini, kesian tarak sapa layan.
    Settle la dulu 1mdb, jho lo, eric tan MO2, felda, yapeim, mara, src...lepas tu baru boleh bising.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jomo, asraf wajidi, harusani tu semua dah kembong temboloknya tu

      Delete
    2. hahahaha, kepanasan mengulur1 hahahahaha .... prof jomo share lah sikit dedak tu.... hahahaha

      Delete
    3. ulasan-ulasan TERBAIK dari Pro. Jomo .... aku hanya boleh tersenyum sipu. hahahahahaha

      Delete
  51. Dengan najip semakin berselera bercumbuan dengan China, rasanya kepulauan spartly & pulau layang2 nak tergadai dah

    Juga nak maklumkan yg skg ni dh byk buyer China beli tanah sini yg keluasannya 2000 ekar ke atas

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak lama...tanah wakaf kubur dan tanah perkuburan islam pun depa beli...lepas tu tukarkan konsep pengkebumian...kerana tanah tu dikhaskan untuk kubur..tak boleh lah buat projek lain...projek kubur saja yang boleh...jadi bisnes tetap bisnes...tukar konsep je...jadi org islam lepas ni bila mati akn dikebumikan dikuburan yang berkonsepkan samada Nilai Memorial Park atau Nirvana...simpan abu mayat saja dalam kotak kecil...mudah...masa tu penjaga kubur bukan tok siak lagi dah...tok siak dah diupgrade kepada Tan Sri Siak Foo Kee.

      Delete
  52. TIDAK TAHU adalah satu jawapan yg melambangkan kejujuran dan kesucian seseorang pemimpin.

    Zahid Hamidi TIDAK TAHU maka perlulah belajar dgn China.

    Najib TIDAK TAHU wang masuk dari SRC ke akaun peribadi AmBank beliau maka janganlah dia dipersalahkan.

    Khairy TIDAK TAHU ada penyelewengan RM100 juta dlm kementeriannya maka jelaslah beliau tidak bersekongkol.

    Ismail Sabri TIDAK TAHU MARA ada terlibat dlm penajaan kpd pasukan bolasepak Kelantan. Maka beliau tidak wajar diseret sekali bersama pengerusi MARA.

    Annuar Musa TIDAK TAHU tidak boleh menaja pasukan bolasepak kerana arahan menteri hanya keluar selepas berlaku insiden dan pendedahan. Malah kejujuran Annuar Musa terserlah apabila dgn segera mengumumkan beliau akur dgn arahan menteri.

    TIDAK TAHU samasekali tidak boleh dianggap sebagai kedangkalan dan kegagalan seorang pemimpin.

    Inilah Malaysia tanah tumpah darah ku. Di sini lahirnya sebuah cinta. Cinta yg penuh kepura2an.

    ReplyDelete
  53. Selepas ini pemimpin kita kena belajar dari cina pula macam mana cara nak ajar bini supaya beradab macam cina berbelanja dinegeri cina bercakap cina taat macam org cina pakai macam org cina makan macam cina cibuk berak pun macam cina baru betul kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. adalah lebih afdal berkelakuan cina dari beperangai macam mamak kutty! :)

      Delete
  54. Saya Ulangi ..... :)

    The Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) cash handout is one of the Najib Abdul Razak administration's successes, said prominent economist Jomo Kwame Sundaram.

    This amid opposition criticism that BR1M is "political corruption" and a stop gap measure to address social welfare.

    "I think (BR1M) is one of the successes of the present regime, but it was really due to the fact that labour unions and NGOs and opposition parties have campaigned for decades for some kind of improved social provisioning," he said in a forum titled 'Integration with Integrity' in Kuala Lumpur today.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/369328#ixzz4VqH3r1w9

    ReplyDelete
  55. maaf jika menguris peasaan, bukan itu tujuan ku .... :)

    Economist Jomo Kwame Sundaram is the latest prominent analysts to predict a BN victory for the upcoming general election.

    "It is the new year, so it is traditional to make predictions about the future.

    "In April, the general election will be held and it is very likely that the opposition will lose and BN will win," he told a forum in Kuala Lumpur today.

    Read more: https://www.malaysiakini.com/news/369331#ixzz4VqHX82UM

    ReplyDelete
  56. Selepas ini pemimpin kita kena belajar dari cina pula macam mana cara nak ajar bini supaya beradab macam cina berbelanja dinegeri cina bercakap cina taat macam org cina pakai macam org cina makan macam cina cibuk berak pun macam cina baru betul kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih afdal berak macam cina dari berak macam mamak kutty! :)

      Delete
  57. anon 8.11 & 8.12,

    terbaek bro

    ReplyDelete
  58. as always only the best from Jomo.

    best,
    w

    ReplyDelete
  59. Anonymous 08:21 yg kata lebaik ikut cina lagi baik dari mamak kutty maka yg cadangkan tu eloklah dia mati tanam macam cina bakar colok macam cina makan babi macam cina bela anjing macam cina sembahyabg macam cina itulah terbaik baginya kawin pun tak payah nikah ikut cina kan senang itulah org makan dedak dan duit haram brim otaknya pun bodoh menipu pun macam cina yg tolong curi duit rakyat melalui 1mdb tu bodoh punya melayu makan duit haram salah kau macam vina

    ReplyDelete
  60. mamak kutty pun suka bakar mayat .... hahahahaha

    ReplyDelete
  61. anon 8.50, marah ngan 8,21 sampai terkentut-kentut ....

    ReplyDelete
  62. tak ada salahnya mati macam cina, bakar colok, makan babi, etc, ... Cina is the BEST!

    ReplyDelete
  63. Kan bagus kalau belajar dari China cara mengatasi dan menghukum perasuah dan pencuri ? Bagaimana pula dengan China Doll ? Mahu belajar dan dikembangkan juga ?

    ReplyDelete
  64. pada pantant bini melayu yang lebam ldan bulu ketiak berserabut ebih baik main ngan china doll, sudah tentu putih dan suci bersih! tak caya tanya bang nuar ... :)

    ReplyDelete
  65. Brim tetap rasuah sbb niat pancing undi dan dibayar melalui parti. Bila buat ucapan bugis tanya....'anda nak brim ke tidak?'. Itu bukan duit parti bugis. Itu duit rakyat yg berpendapatan lebih dari rm3000 diambil secara tidak rela.

    Haji 1mdb pun sama tak ikut syariat. Dari aku kecik ustaz selalu cakap...salah satu syarat pergi haji ialah MAMPU selepas kita tiada hutang (bukan hutang akad mcm loan rumah). Sekarang ni dah sah duit bayar haji 1mdb belum bayar hutang dan interest rm53 billion. Itu duit rakyat tak kira bangsa. Halal atau tidak, bugis kaut je pergi hantar orang haji.
    Memanglah dapat pergi buat haji dan tengok kaabah tapi Allah terima atau tidak...wallahualam. Dalam hati tetap tak yakin.

    ReplyDelete
  66. Ada peluang kebas tu Bro !Projek Bangla tak berapa menjadi so la Ni cari projek cina LA pulak

    ReplyDelete
  67. Hi.i'm rozy,pagi ni minum dg boss,bangsa cina,dambil minum belajar bahasa cina,i x faham makna perkataan saperti,"boss,lai vuchikong","navu e chau chibai" "lanchau ,chibai"."boss, lai kongkek,".senang sunhgoh bahasa ni bukan apa untok persiapan.

    ReplyDelete
  68. Telur najib 2 ketul,telur Zahid 2 ketul boleh gadai tak laku tu.....

    ReplyDelete
  69. Jomo dan JingJikatJubboJibbyJahanam dh makan menu baru.
    Dedak basi rebus,dgn taik low berkicap nanah eric tan. Dihirup manisan kincin lobai Pis. Tak boleh pakainpuak jajiliah UMNu BeEND Pis.
    Tibet, Xinjiang..next Nanyang.
    Jing kamu tahu mana itu Nanyang?

    ReplyDelete
  70. Mengapa tidak disebut mahu belajar cara mengatasi masalah rasuah yang dilakukan oleh kakitangan kerajaan dan menteri-menteri.

    ReplyDelete
  71. Bala k cina Minta tlg usahakan perdamaian ngan pkm anak Minta tlg byar hutang dengan cagat bumi Malaysia.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...