Saturday, 7 January 2017

ADAKAH PERLANTIKAN SHAHRIR BUKTI GAGALNYA ISA MENJAGA PENEROKA?


Mungkin hanya kebetulan, Felda kini diterajui oleh dua anak "Pak Samad" secara serentak. Dalam rombakan yang diumumkan semalam, Isa Samad dikekalkan sebagai Pengerusi Felda Global Venture Bhd atau FGV dan Shahrir Samad pula dilantik sebagai Pengerusi Felda.

Dalam pengumuman yang dibuat Najib Razak, dilaporkan bahawa dengan perlantikan Shahrir itu bermakna terdapat pembahagian tanggungjawab antara menjaga kebajikan dan sosio ekonomi peneroka (kini akan dikemudi oleh Shahrir) dengan menguruskan perniagaan yang akan dijaga sepenuhnya oleh Isa.

Difahamkan juga, Isa dan Shahrir akan duduk di pejabat yang bersebelahan di Menara Felda, tetapi kedua-duanya akan berada di bawah pengawasan Najib.

Ramai yang keliru dengan perlantikan itu kerana sesuaikah Shahrir untuk menguruskan hal ehwal peneroka Felda berdasarkan karektornya yang agak "urban", manakala Isa yang lebih "kampung" pula menguruskan entiti perniagaan FGV yang bertaburan di seluruh dunia?

Mereka lebih bersetuju, jika pun pengasingan mahu dilakukan, Shahrir yang seharusnya menjaga FGV dan Isa menguruskan Felda. Cara bercakap dan bahasa Isa dikatakan lebih sesuai difahami oleh peneroka.

Tetapi, apakah dengan memberi tanggungjawab menguruskan hal ehwal peneroka kepada Shahrir, ia bermakna Isa telah gagal dalam tanggungjawabnya kepada peneroka Felda sebelum ini, terutama berkaitan perumahan generasi kedua yang banyak menimbulkan rungutan?

Apakah pengasingan ini ada kaitan dengan kedudukan kritikal
kawasan Felda yang menguasai atau menjadi penentu kemenangan di 54 kawasan Parlimen seluruh negara menjelang PRU 14 akan datang?

Apakah juga perlantikan Shahrir ada kaitan dengan usaha untuk meyakinkan peneroka dan rakyat seluruhnya berkaitan pembelian saham ladang Eagle High di Indonesia yang menjadi pertikaian ramai sekarang ini?

Untuk sementara, mari kita teliti ulasan Rafizi Ramli mengenainya. (SH 07/01/2017).


PELANTIKAN TAN SRI SHAHRIR SAMAD: PERDANA MENTERI AKUI PENDEDAHAN MENGENAI KEPINCANGAN FELDA ADALAH BENAR

Saya membaca berita ringkas mengenai pelantikan Tan Sri Shahrir Samad sebagai Pengerusi Felda yang baru menggantikan Tan Sri Isa Samad. Saya mengucapkan tahniah kepada Tan Sri Shahrir atas amanah yang besar ini dan berharap beliau mengambil sikap terbuka dengan semua pendedahan kepincangan Felda yang saya buat secara bertubi-tubi kebelakangan ini.

Pengumuman Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak yang datang secara tiba-tiba dalam suasana kepincangan kewangan dan pengurusan Felda menjadi bualan rakyat mengesahkan bahawa isu-isu yang saya (dan ramai lagi pemimpin politik dan aktivis Felda yang lain) timbulkan adalah benar. Malah, sejak 3 minggu lalu apabila saya memulakan pendedahan bersiri mengenai kepincangan kewangan dan pengurusan Felda, tidak ada satu pun kenyataan rasmi dari Felda atau Tan Sri Isa Samad yang menjawab angka-angka yang saya utarakan.

Pelantikan mengejut Tan Sri Shahrir Samad seakan-akan mengesahkan masalah kewangan yang meruncing yang dialami Felda dan menjunamnya sokongan peneroka Felda sendiri kepada Umno ekoran prestasi Tan Sri Isa Samad yang tidak memberangsangkan dan tidak popular.

Meskipun begitu, tanggungjawab sebenarnya terletak di bahu Dato’ Seri Najib sendiri kerana pengurusan Felda berada di bawah tanggungjawabnya. Di dalam Jemaah Menteri Malaysia iaitu badan eksekutif tertinggi di negara ini, tanggungjawab menyelia dan memajukan Felda terletak di bawah portfolio Perdana Menteri, maka sewajarnya beliau perlu turut sama meletakkan jawatan atas kegagalan memajukan Felda dan masyarakat peneroka.

Sedang saya mengalu-alukan perlantikan Tan Sri Shahrir Samad, saya juga ingin mengingatkan bahawa beliau tidak boleh mencuci tangan atas segala kerosakan yang telah berlaku bersabit Felda. Malah, beliau perlu menjawab dan menangani segera segala isu yang saya timbulkan iaitu:

1. Keputusan Felda untuk membeli 37% pegangan di dalam syarikat perladangan Indonesia (Eagle High Plantations) yang dimiliki sahabat baik Perdana Menteri pada harga yang 3 kali lebih tinggi, sedangkan Felda tiada wang dan tidak juga mempunyai kuasa penentu dalam membuat keputusan di dalam syarikat baru itu (walaupun mempunyai saham terbesar)

2. Prestasi kewangan Felda yang merudum sejak 2013 dengan kerugian berbilion ringgit setahun, hutang yang mencecah RM6 bilion dan rizab wang tunai yang susut dari berbilion ringgit sebelum itu kepada RM291 juta sahaja (tahun kewangan 2014)

3. Kemampuan Felda untuk menjalankan tanggungjawabnya kepada peneroka Felda apabila kedudukan kewangannya meruncing sedangkan belanja untuk menanam semula kelapa sawit mencecah RM2.5 bilion (berbanding pendapatan dan kerugian yang dicatatkan)

4. Kegagalan projek-projek perumahan Felda yang diwar-warkan oleh Dato’ Seri Najib sehingga sejumlah RM193 juta kerugian khusus kepada program perumahan Felda dicatatkan dalam tahun 2014

Oleh yang demikian, saya menggesa supaya Tan Sri Shahrir Samad dengan segera mengumumkan pembentangan Kertas Putih mengenai Prestasi Kewangan dan Masa Depan Felda di persidangan Parlimen akan datang dalam bulan Mac ini.

Sementara itu, saya akan meneruskan pendedahan mengenai kepincangan kewangan dan pengurusan Felda termasuk satu pendedahan besar minggu depan untuk mengalu-alukan pelantikan Tan Sri Shahrir Samad.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN
7 JANUARI 2017.

79 comments:

  1. 2 ekor ni 2x5 je.22 pun penjilat najib dan kaki rasuah..Felda akan hancur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. binatang macam kau saja yang berekor..sial kau..

      Delete
    2. Ada ekor mcm KO confirm kafir ya kafir harbi.. Pala utoh KO berjambul.. Fuck u retard.. Lobai oh lobai

      Delete
    3. Bubuh la sapa pun.. selagi penjilat BN, sorilah nak jadi elok. Kuat menipu siang dan malam. Setiap saat dlm kepala otak UMNO ialah bagaimana nak rembat duit semaksimum mungkin.

      Jiwa nak bantu rakyat dah x ada. Peneroka akan dpt habuan seperti biasa. Pembangkang xdak duit, camana nak dedakkan org kampung. Tambah2 org Felda, mereka2 ni laksana org asal hidup dlm hutan. Apa la nak harap sangat? Suap dedak je, mcm ayam itik ja derang terpa.

      Delete
    4. Another penyamun comings in... Ayo pa.. Ayo ma...

      Delete
    5. Anon 19:54,

      Aku suka ayat tu "Bubuh la sapa pun.. selagi penjilat BN, sorilah nak jadi elok. Kuat menipu siang dan malam. Setiap saat dlm kepala otak UMNO ialah bagaimana nak rembat duit semaksimum mungkin"

      Tetapi sayangnya masih ramai yg membela umno sejak dulu sampai sekarang walhal umno ni pemimpin2nya penipu & perompak sejak dulu, kini & selamanya.

      Kejayaan pembangunan yg dibuat digunakan sebagai topeng untuk menutup segala salah laku yang dilakukan daripada pandangan rakyat.

      Sampai bila rakyat masih mahu & rela diperbodohkan? Cukuplah berpuluh2 tahun diperbodohkan & dipergunakan oleh pemimpin2 umno untuk kekayaan mereka masing2.

      Delete
  2. Shahrir macam hishamudin.....sepupu najib

    ReplyDelete
  3. Felda is a failure. You put in rubbish you get rubbish out.

    Corrupt Isa ke, RM1.0 mil dedakian sharir ke, it will not change Felda and of FGV. Money lost in the style of 1MDB but no one is accountable. All at the behest of najib.

    I hope STU will be the order of the the day before pru14 is declared. Interesting development in court procedings in Malaysia, Singapore, US and Switzerland will hasten the exodus of umno dissenters if properly orchestrated to the fullest by Bersatu.

    Felda issues are great ammunitions for Bersatu in peninsula and Warisan in sabah. In sarawak, the outcome of court proceedings may see a "sarawak gong and sape" singing away nice tunes and music to the ears of the east malaysian state but ugly banging sound to umno/bn.

    Hope the rumours are wrong. Nancy, fadhilah and wan junaidi......you are legally trained individuals....prove that LAW HAS NO FEELING....

    ReplyDelete
  4. Dikatakan dek Mahathir, Shahrir Samad dah dapat dedak RM1 juta. Bolehkah dia jadi Pengerusi Felda yang berjaya? Sekadar tukar Pengerusi ajelah, skrip tetap sama. Pi mai pi mai tang tu juga. Kesian warga Felda, dahlah kena haramjadah dek Najib, asyik kena kelentong aje berkali-kali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nawaitu kalau tak betul, pasti lingkup punya...

      Delete
  5. Untuk mengelak isu berbangkit mengenai kerugian Felda ia lah dengan perlantikan Shahrir membuka lembaran baru.

    Felda perlu maju ke hadapan. Yang salah di jadikan pengajaran. Lagipun sukar Shahrir nak jawab sebab semua dokumen sukar diperolehi.

    Anggap kah pertukaran Isa sama dengan pertukaran AG dan Pegawai SPRM.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha..ha..ha..ha
      Pedas...pedas

      Delete
  6. peneroka2 dihasut berterusan oleh politus pakatan bangkrap semata2 untuk undi..harap2 peneroka2 tidak tertipu oleh hasutan dan mainan politik mereka dan bersyukur serta membalas budi hingga ujudnya felda yang memberikan sumber kehidupan penoroka..pembangkang tidak ada pun sumbangan selain kerja2 fitnah jijik mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg fitnahnya tentang kenyataan rafizi? Cuba bentang fakta anda satu persatu melawan balik hujah rafizi. Dan nak tambah juga, apa alasan anda tentang kejatuhan saham fgvh?

      Delete
    2. Ano 19.22...kenapa kwsp jual semua saham FGVH?

      Delete
    3. Penjilat bijan tegar tentu taghut Dan assobiyyah..jd Kafir ya kafir harbi.. Tentu x Ada 4 saksi sama SD,, maka jawapnya pala utoh lu u retard bastard a k.a anak haram jadah

      Delete
    4. 19.22...boleh komen anak syarikat felda yg ada 50% pegangan di Felda Iffco Gida Sanayi di Turki yg dilapor mengalami kerugian rm57m akibat penipuan?

      Delete
    5. 1922 ,sebab apa kwsp lari keluar? kenapa Felda beli eagle 3 kali ganda nilai?
      Asah otak ko (kalu masih ada dlm kepalw ko tuz), cukul nnt awak tepu.Dapatkan 3 jawapan ini ,dan datang balik tau? Kesian ko.

      Delete
  7. Aku nak tengok bekas pengerusi PAC ni betul2 buat kerja. Kalau tak...hemmm..2x5 ja dgn Isa Samad...penyamun tarbus.
    Mengabihkan duit Felda.
    Lebih baik duit yb billion2 hilang tu kau org buka tanah felda baru dan bg kat rakyat yg susah mcm yg dibuat oleh Tun Razak.
    Ini tak...duit hilang mcm tu ja.
    Mcmana lah rakyat nak kenang jasa hampa wahai pemimpin2 woiiii...
    Yg rakyat tau..hampa kebas duit...hampa hilangkan duit.
    Hampa betoi2 tinggalkan NAJIS utk rakyat kenang.
    Ini lah tahap pimimpin2 yg ada kini.

    ReplyDelete
  8. Tukarlah sesiapa pun jadi Pengerusi,CEO ke macam MAS,turun lah CEO dari planet mana pun kalau masih dibawah pengawasan kerajaan dan pencuri atau penyamun masih berkeliaran....tetap dan masih dan rugi berterusan.

    Yang rakyat dapat...diberhentikan kerja kerana syarikat tidak menguntungkan.
    Harga barang semakin mahal dan peluang pekerjaan semakin sukar.



    ReplyDelete
  9. Mungkin ramai yang tak tahu ....Shahrir Samad tu ada pertalian darah yang dekat dengan Najib...kalau tak salah saya hanya pupu2 macam tu saja.

    ReplyDelete
  10. Khalid samad..MP Shah Alam ade bau macang ngan Najib lanie....haha

    ReplyDelete
  11. Politik tetap politik
    Saudara tetap saudara
    Agama tetap agama

    Jgn jd mcm lobai..
    Agama dijadikan bahan politk utk kafirkan org yg tak sebulu dgn politik mereka sampai ada yg putus sedara akibat mainan politik sempit lobai2 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik lobai hadi celako...

      Delete
    2. ala ala Ayah Pin....MO sama. MeKayu Selam Ahlul Songlap All Jammah ni mmg bingai dan senag terikut. Bagi mereka Kulit lebih penting dari isi...walaupun berisi Taek low. Bab melatah dwn kukok, terbilang, tersohor sekampung. Kesian sgt la ishhh.

      Delete
  12. Kes Melayu Jual Melayu
    Pada 3 Disember 2016, Mahathir dan Kit Siang menandatangani perjanjian yang Boboi akan menjadi PM dengan Kit Siang sebagai timbalannya. Itulah sebabnya Mahathir tidak lagi mahu bercakap mengenai perkara itu kerana orang Melayu sudah marah. Sementara itu, Rafizi telah membuat perancangan bodoh bagaimana supaya Anwar boleh jadi PM. Mahathir sebenarnya telah “membunuh” Anwar tetapi Rafizi terlalu bodoh untuk menyedari bahawa Anwar telah habis.Ianya tidak menjadi satu masalah samada Wan Azizah atau Boboi yang menjadi PM sebab Kit Siang tetap akan menjadi TPM dalam apa juga keadaan. Dan kemudian, dalam pemilihan parti PKR, Azmin sudah merancang untuk merebut jawatan presiden dengan mengambil alih daripada Wan Azizah.
    (Malaysiakini, 22 Disember 2016) – Dr Mahathir Mohamad menasihatkan pembangkang terhadap menamakan pilihan mereka untuk Perdana Menteri sekarang. “Jika kita menamakan PM akan ada orang lain yang akan kecewa dan akan ada pertengkaran di antara kita. Pada masa ini kita tidak boleh menamakan PM, “kata Mahathir ketika ditemui di pejabat Malaysiakini malam ini.

    (Malay Mail Online, 23 Disember 2016) – Apabila ditanya bila akan menjadi masa yang terbaik untuk pihak pembangkang untuk memperkenalkan calon, beliau berkata: “Dekat pilihan raya mungkin. Ia hendaklah dengan sokongan popular daripada semua pihak, bukan hanya oleh satu pihak, “katanya.

    Sebelum itu, Lim Kit Siang berkata, Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Muhyiddin Yassin akan dijadikan Perdana Menteri interim atau sementara dan Timbalan Perdana Menteri masing-masing jika pembangkang pimpinan DAP menang pilihan raya umum akan datang. Kit Siang juga berkata Pakatan Harapan pimpinan DAP pada awalnya mengesahkan bahawa kedudukan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri tidak berubah walaupun Mahkamah Persekutuan baru-baru ini menolak permohonannya bagi semakan kehakiman tentang sabitan liwatnya dan hukuman penjara lima tahun.

    Rafizi Ramli, sebaliknya, menjelaskan bagaimana Anwar akan jadi Perdana Menteri walaupun tidak layak sekarang (BACA LAGI DI SINI). Sebenarnya, pada 3 Disember 2016, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Lim Kit Siang telah menandatangani perjanjian dengan Boboi menjadi Perdana Menteri dan Kit Siang sebagai Timbalannya.
    Itulah sebabnya Mahathir sekarang berkata tidak ada perbincangan pada peringkat ini mengenai siapa yang akan menjadi PM dan TPM atau pun pembangkang akan mula bertengkar sesama sendiri. Malah, sekiranya anda tidak perasan, mereka sudah pun bertengkar.

    Isu siapa yang harus memegang jawatan ini atau jawatan itu sentiasa menjadi duri di pihak pembangkang. Malah isu berapa banyak kerusi bagi setiap parti dan di manakah kerusi tersebut bukan suatu perkara yang mudah. Sehingga ke hari ini isu tersebut tidak dapat diselesaikan.

    Terdapat hanya 222 kerusi parlimen tetapi jika kita jumlahkan permintaan setiap pihak kita perlu 350 kerusi. Dan separuh dari kerusi-kerusi tersebut akan menjadi empat penjuru atau lebih pertandingan dengan yang lain sekurang-kurangnya pertandingan tiga penjuru. Sebab itu malam tadi Mahathir memberi amaran kepada pembangkang bahawa beliau memenangi lima pilihan raya umum kerana pembangkang tidak bersatu. Mahathir bimbang bahawa perkara yang sama akan berlaku pada pilihan raya umum akan datang: yang pembangkang masih lagi akan berpecah.

    Untuk menenangkan PKR dan PAN, Kit Siang mencadangkan Wan Azizah sebagai PM interim atau sementara sehingga Anwar boleh mengambil alih daripada isterinya – selepas dia mendapat keampunan, dibebaskan dari penjara, bertanding pilihan raya kecil, menang pilihan raya kecil itu, dan mendapat persetujuan diraja untuk mengambil alih sebagai PM. Kemudian, untuk menenangkan Mahathir, Kit Siang mencadangkan Muhyiddin sebagai TPM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrip dibyar teruskan mkn duit haram ..

      Delete
    2. Panjang berjela.
      Malas nk baca ko punya teori.
      Buat blog sendiri la.

      Delete
    3. Banyak auta dari fakta..

      Delete
    4. Mula pwkwi spwce bar byk2 , sbb nk sorok diskusi telanjangkwn UManuBeend. Lepas tu mereka cuba cp ramalan ekor panjang2, sbb nk bg ruang komen boring.
      Skrg cp mengarut lalut berjela. MO sama, Motif sama. JingJibboJuboq sama.
      Konon pandaila tu..dgn lidah terjelan2,maka mereka mengharap sisa tulang dan dedak basi tambahan. Adoiiii, kesian la.

      Delete
    5. Mak oiiii...serban tok lobai pon x pnjng mcm ko pnyr hikayat maleng sepundek maleng merapu. Tapi xper, kalo rate dia 20 sen satu prkataan, ko dah boleh joli sakan ari ni kat kedai todi. Yayyyy!

      Delete
    6. Ko copy paste panjang2,ko Ada ke 4 saksi dgn SD.. Kali x Ada ko ni anak haram babi Dan kafir...ya kafir harbi so u bastard retard.. Go away..sini intellect bkn level ko.

      Delete
  13. Kit Siang ingat dia sangat bijak dengan mencadangkan sesuatu yang pastinya tidak akan berlaku. Dengan mengambil jalan yang sangat selamat ini dia merasakan dia akandapat mengambil hati kedua rakan kongsinya pada masa yang sama. Dan ia adalah selamat kerana dia tahu Anwar tidak boleh mendapatkan pengampunan, yang bermakna dia tidak layak untuk menjadi PM sehingga beliau melepasi harijadinya yang ke 80 atau lebih daripada sepuluh tahun dari sekarang. Pendek kata, Anwar tidak akan pernah dapat menjadi PM.

    Kit Siang juga tahu bahawa pelan Rafizi mengenai bagaimana untuk menjadikan Anwar PM adalah bodoh dan tidak akan berfungsi. Pelan Rafizi adalah sebodoh ‘Langkah Kajang’, yang membuktikan ianya satu bencana yang paling epik. Rafizi kini terkenal di dunia dengan perancangannya yang begitu bodoh dan apa sahaja rancangan yang beliau cadangkan anda boleh menjangkakan ianya akan gagal dari mula keluar mulutnya malah sebelum ianya dilaksanakan lagi.

    Walau bagaimanapun, apa juga yang berlaku Kit Siang akan menang. Tidak kira siapa yang menjadi PM. Kit Siang masih lagi TPM. Dan dengan skandal seks Muhyiddin akan menjadi lebih buruk apabila jabatan agama mengambil tindakan, Muhyiddin akan gagal sebelum perlumbaan bermula. Sama ada Boboi atau Wanita Kipas menjadi PM, Kit Siang akan jadi TPM dan bukannya Muhyiddin yang begitu hina. Dan sebagai orang nombor dua ditambah dengan jawatan Menteri Kewangan, secara efektifnya beliau dan bukannya PM yang mentadbir negara.
    Dalam keadaan terdesak, Kit Siang merayu agar Mahathir menghadiri konvensyen DAP pada hari selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan bahawa pilihan raya umum akan datang akan menjadi pakatan yang diterajui Umno berhadapan dengan pakatan yang dipimpin DAP. Pendek kata ia akan menjadi kumpulan yang diterajui Melayu melawan kumpulan yang dipimpin oleh Cina.

    Untuk membuang stigma bahawa pembangkang adalah pimpinan DAP atau dipimpin oleh Cina, Kit Siang memerlukan kehadiran Mahathir pada konvensyen DAP. Tetapi sebelum itu mereka telah mengumumkan bahawa DAP tidak menjemput Mahathir. Mengetahui bagaimana terdesaknya Kit Siang, Mahathir mengambil kesempatan dan meminta Kit Siang bersetuju dengan Boboi sebagai PM.

    Kit Siang melihat perkara ini bakal berlaku dan beliau telah bersedia. Apabila Mahathir meminta Kit Siang untuk menyokong Boboi sebagai PM, Kit Siangada terma cadangannya sendiri dan meminta Mahathir bersetuju beliau menjadi TPM dan Menteri Kewangan. Mahathir tidak pedulikan itu semua. Beliau hanya mahukan Boboi sebagai PM dan beliau sedar bahawa sekiranya Kit Siang tidak bersetuju maka ia tidak akan berlaku. Jadi Mahathir bersetuju kepada cadangan balas Kit Siang.

    ReplyDelete
  14. Tetapi orang Melayu dalam PKR dan PAN akan mendapati ini sangat sukar untuk diterima. Dan orang Melayu Umno serta pengundi atas pagar juga akan menolak pelan ini. Tetapi Pribumi memerlukan undi Melayu. Jadi Mahathir mahu pembangkang untuk tidak bercakap mengenai siapa yang akan menjadi PM dan TPM sehingga selepas pilihan raya umum dan apabila, Mahathir berharap, pembangkang pimpinan DAP akan menang.

    Ini adalah isu yang bahaya dab berbincang di khalayak bakal menyebabkan pakatan pimpinan DAP akan kalah pada pilihanraya umum ditambah Pribumi bakal kalah teruk. Jadi perintah larangan telah dikeluarkan untuk tidak lagi bercakap tentang siapa yang akan menjadi PM dan TPM sekiranya pembangkang menang pilihan raya umum akan datang.

    Pada dasarnya ini adalah kes Melayu tipu Melayu. Sedang Mahathir tipu Melayu mengenai kontraknya ditandatangani dan dimeterai dengan Kit Siang, Rafizi menipu Melayu dengan strategi tentang bagaimana Anwar akan menjadi PM dalam masa tiga bulan selepas pembangkang menang pilihan raya umum akan datang. pelan Rafizi mengenai bagaimana untuk menjadikan Anwar PM adalah sebodoh Langkah Kajang dan kedua-dua Kit Siang dan Mahathir tahu ini. Jadi mereka membenarkan Rafizi untuk bercakap, walaupun betapa bodohnya rancangan berkenaan, selagi ia boleh menenangkan PKR dan PAN.
    Perasan tak, PKR dan PAN hanya bercakap mengenai Anwar sebagai PM. Mereka tidak pernah membincangkan jawatan TPM. Hanya Kit Siang bercakap tentang TPM kerana dia mahu menyembunyikan hakikat bahawa dia akan menjadi TPM. Dan Kit Siang menyebut Muhyiddin sebagai TPM menyedari hakikat bahawa perkara ini tidak akan berlaku.

    Pengundi Malaysia benar-benar ditipu. Sementara itu, kempen sedang dijalankan di kalangan orang Cina bahawa jika mereka mengundi pembangkang maka buat pertama kali dalam sejarah, mereka akan mendapat TPM Cina dan, juga seorang Menteri Kewangan Cina. Ini telah memberikan lebih banyak sebab agar orang Cina mengundi pembangkang dan DAP berharap ini akan diterjemahkan kepada 45 kerusi untuk mereka, yang akan menjadikan DAP parti terbesar dalam pakatan pembangkang.

    Menteri Besar Selangor Azmin Ali juga perlu memastikan Wan Azizah (atau Anwar) tidak menjadi PM, walaupun untuk sementara saja. Jika Boboi menjadi PM maka Azmin boleh membuat langkah seterusnya menggulingkan Wan Azizah dan mengambil alih sebagai Presiden PKR yang baru. Ini juga “game-plan” Mahathir.

    Ia adalah saat yang genting, oleh itu, Mahathir membunuh Anwar. Bukan sahaja masa depan Mukhriz bergantung kepadanya tetapi begitu juga masa depan Azmin. Hanya ada satu harimau di atas gunung dan jika Anwar mengawal gunung maka Boboi dan Azmin tidak akan kemana-mana melainkan hancur sama sekali.

    Wan Azizah sepatutnya memanaskan kerusi PM untuk Anwar kerana menurut Rafizi, mereka memerlukan kira-kira tiga bulan untuk membolehkan Anwar keluar dari penjara dan membuat dia jadi PM selepas pembangkang menang pilihan raya umum. Jadi Wan Azizah bukan sahaja akan menjadi seorang Perdana Menteri wanita pertama dalam sejarah Malaysia tetapi PM yang paling singkat juga, ditambah PM pertama yang meletak jawatan untuk memberi laluan kepada suami / isteri untuk mengambil alih.

    Najib boleh melihat keadaan huru-hara dalam pembangkang, bukan sahaja dari segi siapa yang patut menjadi PM / TPM tetapi berapa banyak kerusi setiap pertandingan parti dan di manakah kerusi-kerusi tersebut diperuntukan. Dan semakin lama Najib mengambil masa untuk mengadakan pilihan raya ia akan menjadi lebih buruk perkelahian akan terjadi. Itulah sebabnya Najib tidak tergesa-gesa untuk mengadakan pilihan raya. Najib tenang dan menikmati keadaan itu. Dan apabila pembangkang telah mencederakan diri sendiri dan tidak boleh diubati, Najib akan membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii mamat 2212,13 pengkhianat rakyat. Kelentong banyak sikit, neraka lah habuan utk kamu.
      Baca tv3 suku banyak banyak, lepas tu twist n turn. Kecil kecil tdk mampus, besar jadi syaitan. Manusia durjana. Kesusahan rakyat tidak dibela, sebaliknya cuba memperbodohkan makcik pakcik.
      Tapi di blog ini tiada pakcik dan makcik felda yang membaca, cuma kami yang pandai. Kamu bangkai yang masih berjalan jangan memperbodohkan diri disini. Berambus lah kau.

      Delete
    2. Mamat 2212 13
      Ada masaalah mental...

      Delete
    3. lahanuts puak jingJibbojuboq skrg guna cp berjela sbb nak rosakkan ruang kome. dan tergendalakan diskusi. MO bodoh ni juga sama dimana berita2 tiap hari diviral dlm wasap group. Kononya utk sampaikan spin gumen. Mereka tahu tiada lg ramai yg beli surat khabwr dn tgk tv3 terlebih suku.
      Usaha jahat bodoh UMNu PIS yg nampwk sgt dan sgh dangkal.
      Alahai , Aduuuh, kesian tgk kebodohan berlwrutan ini..

      Delete
  15. Melayu umno mana bijak semua kepala timun...

    ReplyDelete
  16. Selamatkan Keluarga Terlebih Dahulu Baru Mahu Bercakap Mahu Selamatkan Malaysia
    Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad kerap kali melaungkan usahanya mahu menyelamatkan Malaysia. Pelbagai dakyah dan fitnah dilemparkan kepada kepimpinan hari ini termasuklah mendakwa terdapat salah laku dan unsur-unsur rasuah dalam petadbiran negara hari ini.

    Justeru, pada bulan Mac tahun lalu, Mahathir melancarkan gerakan Selamatkan Malaysia dan Deklarasi Rakyat yang antara lain mahu mengumpulkan 1 juta tandatangan bagi mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak meletak jawatan. Bagi para penyokongnya, istilah Selamatkan Malaysia ini merupakan seruan teragung sehingga apa yang dilakukan kerajaan akan nampak salah pada mata mereka.
    Dalam usaha Mahathir mahu menyelamatkan Malaysia, secara tiba-tiba segala kepincangan yang berlaku dalam keluarga Mahathir sendiri terdedah dengan sendirinya. Bermula dengan Marina yang dilihat berfikiran terlalu liberal dalam Islam sehingga ada yang melihat Marina lebih cenderung untuk memanipulasikan ajaran Islam dengan NGO pro LGBT yang di anggotainya.

    Kemudian, timbul pula isu bagaimana Mirzan dan Mokhzani mengumpul kekayaan luar biasa yang jika difikir secara logik, sukar untuk digapai oleh orang biasa. Mirzan dan Mokhzani masing-masing mempunyai share dalam lebih 30 buah syarikat yang mana melalui kesemua share ini, kedua-dua anak Mahathir ini mampu disenaraikan antara orang terkaya di Malaysia.

    Namun, lebih mengejutkan bagaimana dua orang anak angkat Mahathir, Mazhar dan dan Maizura memilih haluan hidup yang diluar dari kehidupan normal manusia. Tidak dapat dipastikan kebenarannya, namun menerusi akaun Facebook milik Mazhar Mahathir, kehidupan songsangnya jelas terpampang.

    Jika sebelum ini Mahathir “melanyak” Datuk Seri Anwar Ibrahim menerusi pelbagai tuduhan salah laku seksualnya, kini anak angkatnya sendiri memalit arang kemuka Mahathir sendiri. Begitu juga dengan Maizura yang turut sama memilih haluan kehidupan diluar naluri seorang wanita.Timbul persoalan, adakah layak untuk Mahathir melaungkan Selamatkan Malaysia jika kehidupan keluarganya sendiri tidak melambangkan ianya sebagai satu contoh? Bukankah lebih baik Mahathir meluangkan sisa-sia kehidupannya memperbetulkan kepincangan yang berlaku didalam keluarganya sendiri dari mencampuri urusan negara seperti mana yang beliau lakukan hari ini?

    Apa yang dilakukan oleh Marina, Mirzan, Mokhzani, Mukhriz, Mazhar dan Maizura ini bukan sesuatu yang normal. Jika Mahathir seringkali menuduh Datuk Seri Mohd Najib dengan pelbagai tuduhan dan fitnah yang adakalanya cukup melampau, bagaimana pula imej yang dipaparkan menerusi kesemua anak dan cucunya ini? Adakah ia wajar dicontohi oleh para pengikutnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamat terminum air kencing lobai

      Delete
    2. 2232....dan ko mkn terlebih Taek Low lah....nnt lah tuan kamu sedang dilondehkwn perlahan2 disingapore skrg. Dah hampir bogel tu. Baca la kasi otak ko jalan.

      Delete
  17. Dah terang2 dia mengaku dapat dedak 1juta...what do you expect from a pemakan dedak?

    ReplyDelete
  18. Betul, bubuh lah sapa-sapa pun lingkupnya sama jugak. Masalahnya ialah orang yang melantik itu bermasalah, bertambah lagi maharaja lawaknya apabila orang yang melantik tu pun x sedar yang dia bermasalah.

    Orang tua tu sebut pasal guna duit haram pergi haji, tapi setakat x mabrur aje. Umumnya makan lah duit haram maka kesannya bukan hanya haji x mabrur, malah kesialan yang berjangkit pada orang lain hingga ke orang2 yang tersayang - anak, bini, cucu, cicit.... Jadi apa-apa yang hendak dibuat maka hasilnya adalah sial. Anak, bini, cucu output mereka pun sial. Anak mat rempit, minah menyundal, kaki ganja feed berleluasa, bagi tanggungjawab disiasiakan, anak boros, diamanahkan wang habis lesap, kaki joli....gunakan mata kita dan tengok sendiri dikeliling kita apa yang terhasil jika bukan sial. Baik anak pemimpin, anak jkkk, anak jiran, anak saudara, anak ketua bahagian...semua hasil dari makan duit haram.

    Alim ulamak ada apa input mereka cakap dalam hal ini selain, "eh enko ni tuhan ke tahu yang itu ini haram?" Habis, lagu tu buat apa agama kalau semuanya mengharapkan kepada tuhan membuat keputusan untuk kita yang itu dan ini haram! Alim ulamak dah naik bengong asyik menggalas biawak hidup. Hakikatnya ialah mereka x sedar pun mereka menggalas kesialan.

    ReplyDelete
  19. lari daripada mulut harimau masuk mulut buaya..yang jadi mangsa peneroka....lubuk duit...siapa yang tak mahu....tapi yang paling penting...hanya pegawai yang ada pengetahuan tebtang perniagaan saja yang layak berada dikedudukan itu bukanya ahli politik yang dah direject...cuma kita tidak perasan hampir semua personel yang kerajaan letak dikedudukan penting adalah ahli politik reject...biasalah barang reject mana ada sempurna...

    ReplyDelete
  20. Soalan utama... kenapa najib tidak berani tendang terus isa samad keluar dari felda dan fgv.. jeng jeng jeng. Power betul doremon nii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua rahsia pok jib ni dlm poket doremon ni..kisah seribu 1 mlm kt PD.
      Kasi bocor itu rahsia pd kak mah mati pak jib.

      Kah..kah..kah

      Delete
  21. Percutian RM2 Juta Muhyiddin
    Muhyiddin membuatkan partinya marah dengan percutian yang bernilai RM2 juta apabila dia sepatutnya berada di rumah untuk menyelesaikan keadaan partinya yang huru-hara. Tetapi dia tidak peduli. Dia tahu bahawa beliau tidak termasuk di dalam pelan Mahathir jadi kenapa dia perlu bersusah payah? Lebih baik beliau menikmati persaraan dan membiarkan partinya jahanam . Lagipun Mukhriz yang akan menjadi PM jika Pakatan menang pilihan raya umum akan datang.
    Wajah yang mengatakan, “Skru kamulah, Mahathir” Sambil beliau menikmati percutian bernilai RM2 juta dan membiarkan partinya porak peranda

    Anda boleh bayangkan bahawa seseorang yang duduk di jawatan Muhyiddin Yassin akan menjadi sangat berhati-hati untuk menyiarkan gambar percutian bernilai RM2 juta itu di internet. Dan kedudukan partinya berada dalam tangannya sendiri. PPBM atau Pribumi sedang lalui kegawatan sebelum ia boleh meraikan ulang tahun pertamanya dan Muhyiddin dalam status ‘Manusia Yang Tidak Dapat Dikesan’ – M.I.A. di Eropah apabila dia seharusnya berada di rumah menyusun keadaan kucar-kacir bagi partinya dan pembangkang secara umumnya. Keadaan pembangkang sekarang ini menyebabkan mereka kalah teruk daripada tahun 2008 dan 2013 dan ini kerana mereka semua bergaduh sesama sendiri umpama menembak kaki sendiri.

    Menurut laporan perisikan Singapura, pakatan pembangkang mungkin tidak dapat memenangi 70 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum akan datang jika mereka tidak bertindak segera. Dan pembangkang perlu menang sekurang-kurangnya 75 kerusi untuk menafikan majoriti dua pertiga Barisan Nasional di Parlimen. Jika tidak maka Barisan Nasional akan memenangi semula majoriti dua pertiga yang mereka telah hilang pada tahun 2008. Dan laporan perisikan Singapura berkata ini mungkin berlaku sekiranya dengan keadaan huru-hara sekarang dalam parti pembangkang.

    Hakikatnya adalah Muhyiddin tidak lagi peduli. Dia tahu bahawa Mahathir membuat perjanjian dengan Lim Kit Siang dan perjanjian yang tidak melibatkan beliau. Jadi mengapa dia perlu peduli? Muhyiddin tahu bahawa Pribumi tidak akan berjaya dalam pilihan raya umum akan datang dan sekiranya menang punia tidak membawa apa-apa manfaat darinya. Perancangan masa depan Mahathir untuk Pribumi tidak termasuk masa depannya. Itulah sebabnya Muhyiddin tidak lagi mengambil berat dan mengambil keputusan untuk hanya pergi bercuti dan membiarkan partinya hancur.
    Hanya ada satu orang sahaja yang boleh dipersalahkan untuk semua ini. Dan orang itu adalah Tun Dr Mahathir Mohamad. Kesilapan terbesar yang Mahathir buat adalah melantik Muhyiddin sebagai Presiden Pribumi. Ketika pada tahun 1990 Mahathir telah berkata bahawa Muhyiddin merupakan menteri terkaya beliau. Pada masa itu Muhyiddin adalah Menteri Besar Johor dan Tun Daim Zainuddin adalah Menteri Kewangan. Kebanyakan orang berfikir bahawa Daim adalah Menteri terkaya tetapi Mahathir perbetulkan mereka dan berkata bahawa Menteri paling kaya adalah Muhyiddin dan bukannya Daim.

    ReplyDelete
  22. Tahun 1990 adalah tahun di mana Muhyiddin bertanding jawatan Naib Presiden Umno tetapi menang nombor lima – bermakna dia kalah kerana hanya tiga yang pertama yang berjaya mendapat tempat Dan tiga orang yang mendapat tempat tersebut dlam adalah Anwar Ibrahim, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Sanusi Junid
    Sanusi menuduh Muhyiddin membelanjakan RM200 juta untuk memenangi tempat teratas dalam pertandingan Naib Presiden UMNO pada tahun 1993

    Pada tahun 1993 Muhyiddin telah kembali untuk pertandingan dan kali ini dia memenangi tempat pertama dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di tempat kedua dan Muhammad Mohd Taib di tempat ketiga. Dalam pertandingan kedua ini Abdullah Badawi jatuh kepada nombor empat dan Sanusi ke nombor lima. Sanusi kemudian menuduh Muhyiddin membelanjakan RM200 juta untuk memenangi kedudukan nombor satu manakala Anwar dituduh membelanjakan RM200 juta di Sabah sahaja (RM500 juta dalam jumlah keseluruhannya) untuk menggulingkan Tun Gafar Baba sebagai Timbalan Presiden Umno. Keempat-empat pemenang (Timbalan Presiden Anwar dan tiga Naib Presiden) telah digelar ‘Team Wawasan’.

    Jadi, memandangkan apa yang Mahathir katakan pada 1990 mengenai Muhyiddin dan dakwaan rasuah yang Sanusi buat pada tahun 1993, melantik beliau sebagai Presiden Pribumi boleh dianggap sebagai langkah yang paling bodoh. Tetapi itulah yang Mahathir lakukan. Dan Mahathir kini menyedari ia adalah satu kesilapan. Walau bagaimanapun, dia berfikir pada masa itu bahawa Muhyiddin mungkin beliau jadikan sebagai ‘Goh Chok Tong’ yang tidak akan menjadi penghalang kepada anaknya, Mukhriz, dari mengambil alih apabila mereka memenangi pilihan raya umum.

    Salah perhitungan yang Mahathir lakukan adalah pertama anda perlu untuk memenangi pilihan raya umum sebelum merancang siapa yang akan menjadi Perdana Menteri dan siapa yang akan mengambil alih selepas itu. Anda perlu keluar dan membeli ayam anda terlebih dahulu dan bukannya mengharap ayam boleh menetas berapa biji telur sedangkan anda tidak mempunyai ayam untuk bertelur lagi. Mahathir, walaupun, adalah begitu yakin bahawa Najib akan jatuh dan ia adalah semata-mata menunggu masa untuk Mukhriz untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri. Mahathir gagal untuk mendengar apa yang saya katakan pada awal tahun 2015: yang Najib akan kekal Perdana Menteri sehingga pilihan raya umum akan datang dan seterusnya.

    Bagaimanapun, selepas mengutuk Muhyiddin, Mahathir melantik beliau sebagai Presiden Pribumi ini. Dan mereka menuduh Najib itu dan ini. Jika Najib begitu buruk bahawa dia perlu diganti mengapa anda cuba untuk menggantikan beliau dengan seseorang yang sejak 1990 telah dicemari dengan begitu banyak skandal dan yang anda sendiri telah bangkitkan 27 tahun yang lalu? Dan skandal seks Muhyiddin dengan Nika Gee adalah bukannya kejadian yang terbaru. Ini telah berlaku untuk jangka masa yang lama semasa Muhyiddin adalah Menteri Besar Johor. Adakah anda mengatakan bahawa Muhyiddin dan Sanusi tidak menyedari akan perkara ini malah ramai orang lain juga tahu tentangnya?

    ReplyDelete
  23. Bekas Timbalan Pendakwa Raya Stanley Clement Augustin telah menceraikan isterinya, Nika Gee Siew Yee, kerana hubungan sulit beliau dengan Muhyiddin

    Ya, anda mahu menggantikan Najib kerana menurut kamu, beliau adalah korup. Kita hanya mendengar sahaja tentang hal ini dan sehingga kini tidak ada pun satu pembuktian dapat ditunjukkan selain daripada dokumen-dokumen palsu anda bocorkan kepada media dan blogger. Tetapi orang yang anda mahu untuk menggantikan Najib dengannya mengikut anda adalah korup. Dan ia telah dibuktikan oleh suatu akuan berkanun bahawa dia mempunyai hubungan sulit dengan seorang wanita yang sudah berkahwin walaupun dia kini bercerai dan ia telah dikhabarkan telah berkahwin dengan Muhyiddin.
    Pelantikan Muhyiddin sebagai Presiden Pribumi ini menunjukkan hipokrasi tahap tertinggi. Anda mengutuk orang ini dan mengatakannya pengamal rasuah dan kemudian anda menjadikan dia pemimpin parti anda. Sebenarnya Mahathir tidak pernah merancang menjadikan Muhyiddin untuk menerajui negara. Dia hanya melantik Muhyiddin kerana ia adalah lebih mudah kemudian menyingkirkannya bagi Mukhriz untuk mengambil alih berbanding calon lain.

    Muhyiddin kini sedar dan pada 3 Disember 2016 ini telah terbukti. Dan itulah sebabnya Muhyiddin tidak lagi peduli dan pergi bercuti apabila beliau sepatutnya berada di tempatnya untuk menyelesaikan masalah parti itu. Gambar-gambar percutian yang telah disiarkan bukan satu kesilapan. Mereka telah lakukannya dengan sengaja. Ini adalah cara Muhyiddin untuk mengatakan, “Skru kamu, Mahathir!“

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg copy paste ni anak luar nikah anak haram kesan mak bapak makan babi seblm segama dpt lah anak haram kafir harbi sialan..pala utoh.. Fuck u moron retard

      Delete
  24. Isa Samad penyamun Shahrir Samad perompak.
    Bos mereka pula lanun Bugis trang tang tang.
    Dulu Shahrir memang bagus, ada integriti.
    Tapi sejak kebelakangan ini hancai boncai.
    Kalau mahu Felda dan FGV berjaya dan untung.
    Kasi tendang dua-dua anak Pak Samad itu.
    Ganti Mazlan Aliman Pengerusi Felda.
    Rafizi Ramli sebagai Pengerusi FGV.
    Kalau tidak kita tengok apa akan jadi.
    Besar kemungkinan lebih teruk lagi.
    Sebab 1 - dulu cuma ada penyamun tarbus saja
    kini sudah ada dua tambah, perompak tarbus.
    Sebab 2 - Pru14 bila-bila masa akan diadakan.
    Bn/Umno, perlu duit juta-juta untuk menang.

    ReplyDelete
  25. Akhirnya Mahathir Sujud Di Kaki DAP
    Mahathir pernah mendeklamasikan sajak bertajuk "Melayu Mudah Lupa" untuk mengingatkan umat Melayu agar bangun dari tidur dan bangkit berjuang menggapai kejayaan agar tidak merempat di bumi sendiri. Secara tersirat juga, sajak itu sebagai amaran supaya orang Melayu tidak memilih pembangkang yang akan memalapkan survival bangsa tersebut.

    Mahathir dalam satu ceramahnya juga pernah menyatakan bahawa Lim Kit Siang adalah manusia paling rasis, anti Islam dan anti Melayu.

    Mahathir juga pernah menjelaskan di dalam blognya iaitu Che Det bahawa parti-parti Melayu sekarang terpaksa melutut kepada orang Cina demi meraih undi mereka bagi memenangi pilihanraya.

    Tapi.....kini semuanya sudah berubah. Mahathir kini cakap tidak serupa bikin. Bikin tidak serupa cakap.

    Mahathir sekarang dilihat seolah-olah menyembah DAP dan Lim Kit Siang yang pernah dikecamnya dulu. Bagi Mahathir, DAP dan Lim Kit Siang tidak lagi anti Islam...tidak lagi anti Melayu. Dosa mereka sudah dibersihkan.

    Demi menjatuhkan seorang Melayu yang bernama Najib Razak, Mahathir sanggup bekerjasama dengan musuh utama umat Melayu dan Islam di negara ini. Jika silap percaturan, perbuatannya ini bukan sahaja akan memusnahkan seorang Melayu sahaja tetapi seluruh keturunan umat Melayu.

    Tidak salah Mahathir berpolitik dan menubuhkan parti baharu untuk menjatuhkan Najib. Kerana beliau memang seorang politikus tegar dan memang itu namanya politik. Jatuh menjatuh dalam politik itu biasa.

    Yang jelek adalah perbuatannya bekerjasama dengan DAP. Kerana ia ibarat meludah ke langit. Mahathir hampir-hampir menjadi munafik. Dulu cakap lain, kini cakap lain. Hanya kerana ingin menjatuhkan Najib, Mahathir sudah tidak dapat membezakan yang mana syaitan yang mana malaikat.

    Bertaubatlah Mahathir!

    Jangan kerana kebencian dan sikap dendammu terhadap seorang Melayu menyebabkan kamu sanggup menjejaskan survival bangsa Melayu.

    Ingat wahai bangsaku....

    DAP itu anti Islam...DAP itu anti Melayu...DAP itu anti Perlembagaan Persekutuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP tak curi duit rakyat.

      Delete
  26. Kulit Muka Saifuddin "Tebal Macam Kulit Babi"?
    Sejak semalam saya merasa sedih melihat gambar ini. Bukannya sedih yg bersifat perkauman. Tapi saya sedih melihat nasib yg menimpa Saifuddin Nasution.

    Dalam parti politik taraf dia dgn taraf Guan Eng adalah sama. Mereka sama2 berpangkat sbg SUA. Saiz parti mereka juga hampir sama. Kekuatan parti mereka juga hampir sama walaupun PKR jauh lbh muda.

    Tapi PKR dan Saifuddin terpaksa merendahkan diri mereka kepada DAP demi utk memberikan Saifuddin kedudukan dan pendapatan selepas sekian lama terumbang ambing kerana kalah dlm PRU 13.

    Jika kita amati sejarah perjalanan politik Saifuddin, beliau jauh lebih senior dari Rafizi, Nik Nazmi, Zuraidah Kamaruddin, Shamsul Iskandar dan ramai lagilah. Beliau seangkatan dgn Azmin, Johari Abdul dlm membangunkan PKR . Manakala dlm Umno pula rakan2nya yg dulu adalah Zahid Hamidi, Hishamuddin Husein, Aziz Sheikh Fadzir , Dato Ir Nawawi Ahmad, Dato Seri Mahdzir Khalid, Khaled Nordin dan ramai lagilah.

    Namun begitu nasibnya tidak sebaik kawan2nya yg masing2 ada jawatan dan kedudukan sekarang . Kenapa ? Semuanya kerana silap dia sendiri. Tidak konsisten dlm perjuangan. Suka berpindah parti dan kawasan p.raya.

    Saifuddin memulakan langkah dlm politik ketika masih belajar bersama2 dgn Pas. Kemudian bersama Umno dan pegang jawatan dlm pemuda di zaman Datuk Zahid menjadi KP. Kemudian pergi kpd PKR (dulu PKN). Tahun 2000 bertanding PRK Lunas dan menang. Tahun 2004 kalah dan PKR semakin melemah. Mungkin kerana daya juang tidak kuat lg utk bersama parti yg sdg melemah, beliau membawa diri ke Kelantan utk bersama2 Pas dan diberi jawatan di Yayasan Tok Kenali. Tahun 2008 dia diberi bertanding di parlimen Machang dan menang.

    Tahun 2008 juga menyaksikan PKR menang besar hingga berjaya tubuh kerajaan di Selangor. Saifuddin kembali rapat ke PKR semula. Tahun 2013 dia pindah kerusi lagi. Kali ini balik semula ke parlimen Kulim. Tempat lamanya. Dan dia kalah. Selepas kalah di Kedah, dia dibawa ke Selangor pula dan diberi tempat di pejabat MB,Khalid Ibrahim. Tidak lama selepas itu Khalid Ibrahim pula ditumbangkan. Sekarang ke P.Pinang pula demi utk meneruskan kelangsungan hidup.

    Pengajaran yg boleh kita ambil dari nasib yg menimpa Saifuddin;

    Dalam politik atau dlm perjuangan jika kita mempunyai cita2 utk berjaya maka kita kena konsisten. Jgn mudah putus asa atau kecewa. Bila parti lemah sikit kita mula kecewa atau sebagainya. Itu tak betul. Lihatlah Azmin, dari awal PKR ditubuhkan beliau konsisten bersama PKR disaat parti lemah atau kuat. Begitu juga dgn kerusi p.raya. Beliau konsisten bertanding dikawasan Hulu Klang dan Gombak. Sedangkan beliau boleh pilih utk lompat sana sini kerana dia ada kuasa utk tentukan kerusi mana yg mahu ditandinginya.

    Lihat juga Datuk Zahid Hamidi. Bukan rahsia lagi beliau adalah org kuat Anwar Ibrahim dulu. Bila Anwar dipecat dan Zahid ditahan ISA sekalipun, beliau tetap istiqamah dlm perjuangannya bersama Umno. Hari ini dimana kedudukannya ?

    ReplyDelete
  27. HUBUNGAN PERNIAGAAN MAHATHIR DAN VINCENT TAN SERTA KRONI LAIN
    Tidak ramai yang menyedari sejauh mana hubungan perniagaan Mahathir dan Vincent Tan yang termasuk:

    – Lesen 4D,
    – Lesen Sports Toto
    – Menyewa 70 ekar tanah DBKL di Kiara selama 70 tahun dengan sewa tahunan RM291,000 setahun.
    – Menyewakan tanah Desa Waterpark selama 30 tahun
    – Dibenarkan untuk membina pusat peranginan Bukit Tinggi di atas 16,000 ekar tanah
    – Memberi 500 lesen mesin slot judi
    – Menganugerahkan monopoli 20 tahun pada sukan judi dengan harga murah tanpa tender atau kelulusan
    – Menjual Hospital Pantai kepada anaknya, Mokzaini.
    – Vincent Tan menjual Diperdana Corp kepada Mukhriz

    Mahathir juga menswastakan KL Monorail kepada Vincent Tan kemudian rugi dan diselamatkan (bail out) oleh kerajaan.

    Mahathir juga menswastakan sistem pembetungan kepada Vincent Tan menggunakan Indah Water dan kemudian gagal dan diselamatkan oleh kerajaan.

    Malah, Mahathir sebenarnya menswastakan Sungai Klang kepada Vincent Tan dan pasangannya David Chew selama 99 tahun untuk membina 10 juta kaki persegi KL Linear City.

    Ya, air najis kita dan sungai-sungai telah diswastakan oleh Mahathir kepada Vincent Tan.

    Projek KL Linear City gagal dengan bangunan pertama dan terbengkalai selama 10 tahun. Pada masa Najib, bangunan ini telah diselamatkan untuk menjadi Quill City Mall.

    Pada masa yang sama, Mahathir dan David Chew membentuk sebuah syarikat 50-50 JV yang mengambil semua hak-hak dan pengeluaran syarikat pesawat Itali untuk membentuk Euroala Industries.

    Pada masa kini, Mahathir masih merupakan pemegang saham 50% dan Pengerusi sebuah syarikat pembuatan pesawat yang memiliki teknologi dan menjual pesawat JetFox itu.

    Selain dari itu, beliau sebagai pemegang saham minoriti dan pengarah sebuah syarikat jet pajakan peribadi dengan Country Heights Lee Kim Yew, Mahathir juga memiliki sebuah syarikat pembuatan kapal terbang.

    Pada masa ini, Mahathir juga masih didaftarkan sebagai pemegang saham Hotel 5 bintang di Palace Of Golden Horses.

    Hebat kan? walaupun konflik kepentingan ada dimana-mana tempat dan Mahathir pada dasarnya cuba untuk menswastakan hampir segala-galanya kepada rakan karibnya.

    Pada masa ini, kini terdapat senarai 488 syarikat-syarikat di Malaysia yang keluarga Mahathir (dia, 3 anak-anaknya dan anak perempuannya) mempunyai kepentingan yang disebarkan di media sosial. Salah satu senarai panjang giler.

    Tetapi entah macamana masih tidak cukup untuk membayar gaji bulanan tukang masak peribadi dan pembantu rumah – memaksanya mereka berhenti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada mahathir curi duit rakyat?

      Delete
    2. Hooiii BODOH, kao ada bukti semua tu saman ajelah. Apa kau takut jika benar. Akupun boleh sokong kau.
      Tapi jika sekadar tulis, copy dan paste. tak payahlah menyemak aje kat sini. Dungu..tak abis lagi bebal kau.

      Delete
  28. Tukar y.b rafizi ka nurul izzah ka atau khald samad ka mesti felda maju ni tukar shahrir samad gerenti bungkus tutup kedai felda.kroni Donald dedak dan jamah jahut hanya jahanamkan hasil usaha berpuluh tahun.lpas ni jam jam blink jadi pengerusi bsn came??hancur negaraku

    ReplyDelete
  29. Nak selamatkan felda atau nak selamatkan umno dari ditumbangkan oleh warga felda? Warga felda mungkin tak paham surat rafizi, tapi ingat...majoriti anak2 warga felda faham, kecuali golongan mat gian. Selagi isu2 kewangan felda tidak dijawab secara logik dan rasional, dan bukannya secara kona kiri kona kanan...sori la.

    ReplyDelete
  30. Kami anak2 Felda tidak akan sekali2 termakan kelentong pembangkang. Kami cukup makan dari dulu sampai sekarang. Sudah 3 keturunan kami bahagia saja. Itulah hasil kepimpinan BN yg diketuai Umno.
    Apa yg pembangkang buat ketika dulu kami susah? Satu habuk pun tarak.

    Sekolah, jalanraya, tanah, rumah,saham ada pembangkang bagi? Satu habuk pun tarak.

    Sedia maklum pemimpin Umno kini dlm kesusahan dan ditambah lagi keadaan ekonomi yg merudum. Apakah kami anak peneroka patut lupa diri tidak bersyukur kemewahan yg telah Umno-BN beri? Itu tidak sepatutnya.

    Jadi, biarlah susah macamanapun, kami tetap anggap itu lumrah. Yang penting DAP lahanat tu tidak memerintah. Kalau DAP lahanat tu berkuasa habis keistimewaan orang Melayu. Tengok lah azan pun mereka tak benarkan berkumandang. Dulu tak macam tu. Dap lahanat tu telah berani menyentuh hak orang islam. Kurang ajar. Patut Dap lahanat tu di halau keluar dari Malaysia ni sebab biadap mengganggu hal ehwal agama islam.

    Takkan kau orang tak faham?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak haram babi kafir harbi yg copy paste.. U bastard go and fuck ur bijan and smah ketot a k.a badak hippo

      Delete
    2. pada 406...mula dgn "kami anak felda 3 generasiz" . 2 soalan.
      - kamu 406 sapa nak pandai2 claim "kami" ?
      - kamu 406 cuba brainwash, tapi MO ako kolot. Ko 8ngat org felda semua lembu?
      406, ko kolot la, Kesian tul...

      Delete
  31. Sebarang kejayaan yang bakal ditempah oleh Shahril Samad akan menyerlahkan ketidak upayaan atau kedangkalan Isa Samad selama dia menerajui Felda.Saya rasa Isa dan kuncu2nya dalam Felda yang masih tinggal tidak akan membiarkan ini berlaku dengan mudah.Felda akan menjadi medan permainan catur antara Isa dan Shahril...dan kita tahu siapa yang jadi mangsanya...

    ReplyDelete
  32. kalau shahril samad ni bagus sangat....knp dia tak dilantik sebagai menteri besar johor saja...kenapa isa samad tak kekal sebagai menteri besar lagi... ?

    ReplyDelete
  33. Memang bangsa melayu berpartikan umno telah jauh sesat dari membela bangsa, agama dan negara, bangsat oleh najib dengan diber dedak dan dilaknati Allah dengan bermacam2 malapetaka.

    Sebab pendidikan yang gagal membentuk cara berfikir dengan fakta, realiti dan jujur....mereka tak pandai menilai.

    Apa alasan pun, DAP TAK AKAN DAPAT MEMERINTAH BAIK DARI SEGI POLITIK, KERAJAAN KERANA PM MESTI MELAYU DAN ISLAM SEPERTI DALAM PERLEMBAGAAN. Macaai2 najib yang mainkan sentimen ini dibayar untuk memomokan DAP pada orang melayu islam.

    Satu soalan....MENGAPA NEGARA PIMPINAN MUSLIMS, BAIK MELAYU KE, ATAB KE GAGAL DALAM DUNIA TIDAK SEPERTI DULU2? JAWAPANYA SENANG..... HIPOKRIT, RASUAH DAN SALAHGUNAKUASA. SEBAB ITU PERJUANGAN ISLAM SEBENAR SEPERTI DIPIMPIN RASULULLAH TAK DIIKUTI....NAMUN BERHIPOKRIT MELAUNG2KAN KEAGUNGAN ISLAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau melayu rasuah, melayu juga kaya dan untung.
      So, apa hal.

      Yg si kafir harbi Dap ambil rasuah dan kaya raya kenapa kau org tak ambil hal.

      Bodoh

      Delete
    2. 0647,

      Ertinya apa guna agama islam? Melayu kafir juga kah? Nama saja kah? Asalkan melayu kaya raya...semua ok, agama tolak tepi. Patutlah harussaini, shukri dan rahman berperangai sedemikian! Patutlah melayu muslim buta, pekak fan bisu....

      Betullah apa kata dalam blog steadysku47 iaitu MELAYU MUSLIM DISOGOKKAN OLEH MACAI2 NAJIB BAHAWA KITA CURI DUIT IMDB UNTUK MELAYU, BANGSA MELAYU BERAGAMA ISLAM. MEREKA DIBERI PELUANG PERGI HAJI FREE ATAS NAMA ALLAH.

      Siapa kata kita tak ambil peduli kafir ambil rasuah! DAP guan eng dah dituduh di mahkamah..tapi najib??????dibel apandi, khalid??????

      Sebab itu melayu mundur. Kelantan mundur....sebab itu BRIM...

      Yang bodoh sape sekarang?

      Kita tunggu 11 januari ini....sape dibodoh oleh cina (bukan dap) kafir, makan babi, minum arak, beli harta dengam wang curi, pakai nama orang lain tipu bank dsbnya....masih nak deny???????????

      Delete
    3. Tak kira melayu atau cina atau sesiapa saja...rasuah adalah salah. Semua agama menegahnya

      Anom 6.47.... kamu ni agama apa yang menghalalkan rasuah?

      Delete
    4. 647 dari amal ko sah, ko kafir , bukan kafir harbi, kafir barbi

      Delete
  34. Maafkan aku Rafizi... selama ni aku padang serong pada kamu kerana momokan cerita dogeng UMNO.

    Terima kasih kerana menjadi wistleblower. Terbukti segalanya adalah benar belaka... jasamu dikenang.

    ReplyDelete
  35. 0647 ... ini org umno...dia membesar dan hidup dengan duit haram....sbb itu dia bagi komen dajjal begitu...sebab hati dia dah hitam....hijab dia ALLAH dah tutup litup...kalau ALLAH buka hijab dia beruntung kalau kekal tertutup sampai roh dicabut Izrael jawabnya 0647 akan rentung. NAUZUBILLAHIMINZAALIK.

    ReplyDelete
  36. Fuck melayu kafir harbi ngaku Islam DLM ic..dgn tujuan mengayakan smah badak Dan macai2 menghalalkan Cara kununnya demi melayu... Fuck u retard..kafir harbi babi pala utoh lu berjambul.

    ReplyDelete
  37. Shahrir Samad ganti Isa di Felda? Memang kelakar bunyinya.

    Samalah macam Zahid ganti Najib sebagai PM. Tiada sebarang kebaikan, pemulihan dan pembersihan yang akan berlaku.

    Paling bagus ialah mungkin level kejahatan mencuri itu turun sikit sahaja berbanding semasa dipegang Isa.

    Tapi jangan dilupa, Shahrir inilah orangnya yang terima dedak 1M daripada Kelepet.

    Ibarat perbuatan mencuri dan menyimpan barang curi, sudah tentulah menyimpan barang curi itu lebih ringan daripada mencuri. Apa pun ia tetap di dalam kategori bersubahat dengan pencuri.

    Dulunya; 'dulu aku selamatkan kau jebon, jadi bagilah aku jadi YB dan jawatan dengan pendapatan lumayan'. Maka jebon pun berilah.

    Dah diberi, disamun pula hak peneroka melalui transaksi2 yang tidak telus dan highly questionable. Apa gaji yang luar biasa diterima daripada FGVH itu belum cukup untuk puaskan nafsu kamu?

    Kini pula 'kau dah terima dedak aku 1M, jangan cuba nak tunjuk hero, ni aku bagi jawatan ni ko repair apa yang boleh2 ja tapi jangan nak bongkar kes2 salah laku puak2 kita. Kau pun sama ja dengan kami yang lain, kau makan hasil samun jugak'.

    Negara perlukan pembersihan total daripada kumpulan penyamun ini.

    Sudah masa untuk gantikan UMNO dengan PPBM. Ayuh lakukannya.

    ReplyDelete
  38. Both of them are failures.
    Sharir? Md Isa? Siapa mereka? Apa kelayakan dan pengalaman pergurusan koprat mereka?

    Kedua mereka adalah golongan perasuah. Md Isa dengan isu rasuah pemilihan UMNO dan Sharir mengaku terima 1 juta dari MO1.(itu yang dia mengaku sebab dan kantoi) Apa dah jadi dengan Felda atau FGV? hancus....or for the matters other GLCs?

    Inilah masaalahnya bila koperat mega diketuai oleh ahli politik. Keutamaan mereka adalah "What can I get?...What is my cut?..." Kalau KSU MoF tak dak hotak...polician seperti Sharir dan Md Isa yang punya track rekod "cemerlang" hanya akan menjahanamkam lagi.

    Mengapa tidak ambil "Real Professional"...pemain tulen dunia koperat yang punya pengalaman dan track rekod keuntungan. Business is strictly business....Tapi jangan ambil professional macam Arul Kanda.

    You have to be Profitable to be Charitable. This should be the motto for all GLCs.Ada untung dan business maju baru boleh tolong. Tak kan nak tiru SRC...menderma 42 juta walaupun berhutang...pastu penerima derma tak ngaku pun terima duit derma tersebut....kesian SRC.

    All the GLCs should be revamped...no politician should head any GLCs. Let the pro run the business and they will be responsible and accountable...If you don't deliver...out you go...as simple as that. Kalau benar untung...tak rugi bayar juta juta ganjaran kepada mereka....they deserved it.

    Koperat politik,...nak minum teh tarek pun pergi London.

    Sharir, Md Isa....bullshit!...tikus membaiki labu ada le.

    ReplyDelete
  39. Isa dah jahanamkan FGV/FELDA..tapi tak bolih remove walaupun dah kantoi sbb nanti dia pecah lagi kisah Jebon najib kat Port Dickson tu..Sharil pula 1 juta tu dah habis..tapi bodek baik punya pasal nak bagi cash nanti orang tau jadi 'create'lah post baru utk dia..150 ribu gaji sebulan ( 1.8 juta£ setahun..janji tutup semua keje sial yang isa buat..apa lagi.. gua tolong lu/ lu tolong gua..semuanya sama penyamun mega sama dengan jebon.

    ReplyDelete
  40. Dan nanti mengatakan mereka berjuang untuk bangsa dan negara......buta kah melayu islam tak nampak auta yang ditayangkan, pekakkah malay muslim tak dengar yang palsu dijaja, bisukah melayu bersyahadah namun tak faham fantasi yang direka?

    Bangunlah bangsaku yang masih tidur hadhari..... kemusnahan terlau teruk untuk bangkit walaupun masih ada peluang......

    ReplyDelete
  41. TS S mungkin orang pandai. Tapi dia terlalu tua utk tugasan ini. Tak kan takde orang lebih muda. Lagipun TS ni ngaku terima 1juta wang 1mdb. Saya agak sangsi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...