Thursday, 26 January 2017

ADAKAH ORANG POLITIK TIDAK RASUAH?


Sejak kebelakangan ini,  berita wajib yang boleh didengar setiap hari di negara kita adalah tangkapan demi tangkapan oleh SPRM berkaitan rasuah dan salah guna kuasa.

Setiap hari ada saja tangkapan yang dilakukan, kadangkala sampai dua tiga tangkapan yang menjadikan ia bualan hangat di mana-mana. Efisen dan kerja kuat sungguh SPRM ini!

Pegawai perkhidmatan awam, agensi kerajaan dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan adalah tiga sasaran utama SPRM setakat ini dalam usaha mereka membanteras gejala rasuah yang makin membarah.

Semua orang secara umumnya setuju dan mengalu-alukan tangkapan demi tangkapan dan pendakwaan demi pendakwaan yang dilakukan itu kerana mereka adalah pengkhianat kepada negara.

Dalam kes-kes yang serius, ramai pula yang berkata, elok saja ditembak mati mereka yang bersalah itu. Denda dan penjara tidak lagi menakutkan pelaku-pelaku rasuah.
Tetapi, dengan hanya pegawai awam, pengurus agensi kerajaan dan pengarah syarikat berkaitan kerajaan saja yang ditangkap dan didakwa, orangramai mula muak dan tertanya-tanya, golongan tersebut sahajakah yang melakukan rasuah, kenal duit ringgit dan selalu bermewah di negara kita ini?

Bagaimana dengan pemimpin politik yang terdiri daripada menteri, timbalan menteri, orang politik yang mengelilingi kementerian, pengerusi agensi dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan?

Bukankah kuasa lebih berpusat kepada pemimpin-pemimpin politik yang menerajui kementerian, agensi dan syarikat berkaitan kerajaan?

Apabila kakitangan awam sehingga Ketua Setiausaha, pengurus kanan agensi dan pengarah urusan syarikat berkaitan kerajaan diserbu dan ditangkap kerana kesalahan rasuah, adakah pemimpin politik yang merupakan peneraju kementerian, agensi dan syarikat berkaitan kerajaan turut sama disiasat atau dibiarkan begitu saja?

Setelah sekian banyak tangkapan dan pendakwaan dilakukan, tetapi tiada satu pun melibatkan orang-orang politik, masyarakat juga ingin tahu, adakah orang politik di negara kita ini bersih-bersih belaka?

Apakah kejadian rasuah yang berlaku selama ini di luar pengetahuan orang politik sedangkan orang politiklah yang menjadi menteri dan pengerusi agensi serta syarikat berkaitan kerajaan?

Munasabahkah orang politik yang menjadi menteri dan pengerusi tidak tahu apa-apa?

Selama ini bukanlah rahsia bahawa orang politik, jangan kata menteri, timbalan menteri, setiusaha politik atau pengerusi agensi serta syarikat berkaitan kerajaan, malah pegawai khas dan setiausaha akhbar menteri pun ramai yang kaya raya, memiliki rumah besar dan menayang berkereta mewah ke sana sini?

Jika mereka terlihat begitu kaya dan selalu bergaya, daripada mana datangnya kekayaan itu?

Adakah mereka keturunan kaya raya, memiliki banyak peninggalan keluarga atau suka menabung sejak kecil?

Jika di rumah pegawai kerajaan yang diserbu dan ditangkap sebelum ini didapati ada berjuta-juta wang tunai tersimpan di rumah mereka, kenapa tidak SPRM cuba menyerbu rumah orang-orang politik pula?

Mungkinkah juga orang-orang politik ini terlalu pintar dan licik serta mengamalkan prinsip "pandai makan pandai simpan" sehingga tidak mudah untuk masuk perangkap SPRM?

Ataukah tiadanya tangkapan terhadap orang-orang politik, sebaliknya hanya pegawai kerajaan dan agensi saja yang disasarkan, ia lebih bertujuan untuk memberi gambaran cantik tentang wajah politikus-politikus, khususnya Perdana Menteri dan menteri-menteri menjelang pilihanraya akan datang?

Bolehkah UMNO dan BN terus menang dengan cara begitu sedangkan kes RM2,600 juta dan RM42 juta yang dikaitkan dengan Najib Razak siang malam terus menerus menjadi bualan rakyat? (SH 26/01/2017).

249 comments:

  1. Inilah sebenarnya wajah Raja dari Arab, dermawan RM2.6 billion itu. Najib akan bawa dermawan ini ke Malaysia untuk membuktikan beliau di pihak benar dan tidak menipu selama ini, insyallah. Harap rakyat Malaysia berpuas hati dan kembali memberi sokongan kepada Najib dan UMNO BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wajah saja?

      Cheque yang zahid tengok bawak juga?

      Joke of the century

      Delete
    2. Dah terlambat laaa..najib sudah hilang kredibiliti....oops lupa nak tanya berapa yg najib bayar kat pak arab tu..bertahun rakyat bising skarg baru nak tunjuk...hebat!!!

      Delete
    3. Sprm buat tangkapan turunkan indeks rasuah negara yg tgh naik skrg ni. Skrip filem sama, bila g mahkmah sabitan rendah.. Samaada siasatan yg separuh masak atau ada org2 yg namanya tak boleh di sebut di mahkamah...Kita rakyat tengok he lah wayang dia org smbil makan kuaci.

      Delete
    4. Derma tapi hantar balik? Konsep derma boleh hantar balik yang para nabi kalau tahu pun akan terkejut hingga melempang dahi sendiri?

      Kalau ya pun hantar balik jangan lah sampai 2.6b tu terluak sikit pun. Ni idak, tengok-tengok 2.6b dah ditebuk oleh si tupai.

      Penerima derma 2.6b memang haprak apabila berkata tap tip top sebelum itu, "X tahu pun duit tu masuk ke akaun aku!" Kah kah kah, lebih haprak daripada haprak nampaknya.

      Siapa punya anggapan bahawa rakyat Msia semuanya berhingus macam mat broka dan pandi dobi kpd raja arab dan mat klepto ni ah?

      mat broka ni faham ke dengan istilah the 2.6b case is beyond salvage and repair?

      Delete
    5. Orang2 politik merupakan akar umbi......jadi akar umbi inilah yg kena jujur dan amanah dulu. Mereka ni umpama nakhoda kapal....kalo nakhodanya mereng maka kapal pon karam.

      Kalo orang politik ni sendiri amalkan rasuah dan pecah amanah.....apa lagi anak2 bilis di bawahnya.....contoh mengikut teladan. Bapak makan duit samun.....anak makan duit rompak.

      Jangan harap apa2 yg jujur dari pemimpin politik yg makan duit haram ni.....baik cakapnya, janjinya, alasan dan keterangan semuanya bohong. Bohong dan menipu jadi tonggak utama untuk survivekan dirinya dan untuk sambung hayatnya dalam politik.........sebab kalo orang tau hal duit haramnya tentulah karier politiknya tamat.

      Jadi perlu ada talent berlakon macam tak salah.....muka tebal dan bebal, muka tak malu makan duit rakyat......pandai menipu belit rakyat dan memanipulasikan keadaan......inilah kepandaian dan kelebihan Penyamun & Co demi kesinambungan untuk terus menyamun dan merompak duit kita.

      Saudara2 pikir......apakah cukup duit yg disamun tu?? Sekali dah sedap menyamun......percayalah, penyamun ni akan terus menyamun dan menyamun lagi..... Tanpa duit samun dia tak boleh hidup dengan teramat mewah.

      Kalo hati dah bengkok....jangan harap apa dibuat semua jadi lurus dan jujur.....umpama suruh toyol jaga duit.....atau suruh penyamun jaga bank.

      Pemimpin yg gagal menahan nafsu tamak adalah pemimpin yg lemah yg akan bawa kepada kemusnahan.

      Kalo gagal jaga duit rakyat yg diamanahkan.......macam mana nak jaga satu negara???

      Oleh itu dengan jujur disarankan.....jangan malu2....sila menyamun, samun dan samun lagi Pak Penyamun...!!

      Delete
  2. Replies
    1. krukkkk....krukkkk....krukkk....dedak cap dacing senget...banyak nih....stok sampai pru14...

      Delete
  3. Isa Samas tak siasat ke..?

    ReplyDelete
  4. Dulu d Sabah riuh dgn cerita seorg Menteri dlm zaman PBS yg menyimpan wang ringgit yg amat bnyak dlm tajau yg biasa d gunakan masyarakat Dusun simpan mayat.
    Tapi itu cerita dulu dan skrang org yg d maksudkan jadi Duta d Vatican VT.

    ReplyDelete
  5. Bukan tak tangkap ahli politik...tapi sampai je kat AG ...no case...kecuali lah ahli politik pembangkang...langgar lampu merah je dah kena dakwa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bro....baru nak bukak file dah declare suci lagi bersih dan ditepek label halal toiyyiban.

      Delete
  6. .

    Ada kemungkinan apa yang di lakukan oleh SPRM sekarang sekadar memenuhi jadual KPI yang perlu di penuhi sebelum PRU.

    Bagaimana SPRM boleh buka file siasatan sedangkan kesalahan yang berlaku agak lama yang barangkali telah di audit kan.

    Salah-satu tip SPRM ialah kekayaan luar biasa. Jika itu panduan bagi SPRM, mustahil SPRM tidak tahu kekayaan luar biasa ahli politik.


    Adakah dari tip tersebut lalu di soal-siasat sehingga sipelaku mengaku dan mendedahkan segala-galanya. Jika begitu, mudah bagi SPRM dengan memilih mana-mana pemimpin berjawatan Menteri dan Timbalan Menteri untuk di siasat dan mendapatkan maklumat dari mana dia dapat sumber kewangan.

    Baru-baru ini pejabat Ketua Menteri Melaka telah di periksa. Walaupun tiada tangkap kita tahu bagaimana malu nya KM Melaka.

    Atau ada definasi lain untuk bagi Menteri dan Timbalan Menteri yang kaya-raya dimana wang tersebut ialah komisyen atau derma ?

    ReplyDelete
  7. SPRM berlakon je tu..tangkap sini sana lepas tu lepaskan senyap senyap..selagi SPRM tak tangkap.najib si ketua penyamun selagi tu la susah nak percaya.komitmen SPRM.. Hanya berlakon semata mata..entah2 semua yg kena tangkap tu najib lantik jadi penasihat dia kat Putrajaya..tu yg lg hebat menyamun sampai Nak tergadai.negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikan bilis ditangkap tapi bapak jaws terrrrlepasss......

      Delete
  8. siasatan mengenai 2.6b dan 42j telahpun selesai dibawah tanggungjawab SPRM, lalu selebihnya serahkan pada Allahswt, sama ada SPRM itu berkhianat atau jujur didalam menjalankan tanggungjawab nya.

    dan jangan pula lidah2 pembawa khabar daripada tuan2 politik yang sering berkhianat itu bagaikan orang yang bingung kerana kekayaan melimpah ruah juga melingkari tuan2 politiknya.

    1. kisahnya MP Ampang zuraidah aka Mak Lampir yg asalnya dari tanah seberang dan berjual beli buah-buahan di pinggir jalan kini begitu gah dengan deretan kenderaan super mewah serta mahligainya.

    2. kisah AMK PKR Adam Rosly yang juga merupakan "pembantu khas" MP Ampang yang lena diulit kekayaan luar biasa ditonjolkannya sendiri diruangan maya instagram dan FB, sedikit info mengenai AMK PKR ini -kelayakkan akademiknya hanya sekadar SPM dan keluarganya dari kelas masyarakat bawahan juga tidak mewarisi atau mewariskan kepadanya segala macam kemewahan.

    3. Kisah si tokong CM P.Pinang yang berjual beli bungalow terlajak murah with no swimming pool sebagai imbalan pemilikan hartanah negeri yg dijual pada si penjual bungalow juga dengan harga terlajak murah (kini sedang dalam pertuduhan di makamah).

    4. kisah Ngah n Ngeh bersaudara yang dianugerahkan kawasan pembalakan di negeri cik siti wan kembang - istana putih milik Ngah Kor Ming sangat misteri keadaan nya.

    5. Kisah 305 juta hanya untuk kertas kerja penilaian projek terowong dasar laut yg kini telahpun di letak batu nisan.

    6. kisah 30rm juta laluan pejalan kaki yg diubah suai menjadi laluan basikal di penang.

    7. kisah penyerapan semua anak syarikat GLC selangor melalui DEIG yg bernilai 2rm oleh kroni MB assmin Ali.

    8. kisah kos berpuluh juta hanya untuk mengecat pintu gerbang negeri selangor.

    9. kisah bapa seorang ADUN di Penang yg menjadi broker rumah PPRT hasil usahasama bersama ADUN itu sendiri.

    10. kisah rumah2 urut@persundalan dan premis mesin judi yg subur di selangor dan P.Pinang.

    begitu banyak kisah2 perlakuan rasuah tuan2 politik diseberang sana hanya sebahagian kecil yg sempat aku nukilkan.

    Lalu si jahil itu menjadi sedungu2 manusia - mahu menyelamatkan Malaysia dengan mengikut tuan2 politik yg juga merupakan penggiat perlakuan rasuah.

    apakah lidah2 si penyampai menjadi kelu dan keras apabila diperlihatkan pada keadaan dan sifat tuan2 politiknya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan tengah.siasat..tunggu.je.lah keputusannya..samada perasuah perompak penipu dari blog kjaan maupun.blog pembangkang dua2 aku tentang..kau dah report polis ke belum? Reportlah jgn x report biar diaorang.sama2'merengkok Dengan najib..tlg jgn bias membabi.buta ya

      Delete
    2. Tu lah nukilan orang yg jahil yg bertuankan tuan politik kaki rembat Dan berkhiatnat pd nusa Dan bangsa.. Hanya ada satu je hukuman pd mereka yg khiatnat pd negara menjadi sepai singapura dan China komunis... Hukuman gantung mandatori... Jd pastikan umno/bn musti menang Pru.. Klu tidak maut menanti...

      Delete
    3. DUNGU ni menulis senarai pihak yg di tak sokong.MUNAFIK sbb kau penipu besar.
      Hoi bangang!
      Pihak yg tak kau senarai kan tu,mcm mana? Takkan siasatan sprm selesai setakat tu saja,mangkuk hayun je yg buat kerja separuh jalan...mcm tulisan kau la. Sebelah pihak je.
      Dasar binatang ternakan.
      Buat labu labi....jika hukum bunuh di laksanakan...kosong parlimen. Hahaha....saya setuju! Bagi maut terus,hidup bukan ada guna pun,menipu je kerja nya

      Delete
    4. Ahli politik di kalangan Parti BN tiada pelaku Rasuah kan? Syukurlah mereka Semua Maksum dari kejahatan Rasuah.

      Delete
    5. laksanakan pembasmian perlakuan rasuah dari kalangan tuan2 politikmu terlebih dahulu wahai si labu-labi - khabarnya kamu sangat tersiksa dan merana akibat dari buruknya penyakit rasuah sipemerintah.

      dirikan terlebih dahulu tiang seri tahalluf siasyi dalam kalangan tuan2 politikmu terlebih dahulu dengan melantik kuasa pemutus - bukan dengan hanya niat mahu menumbangkan UMNO lalu kemudian tuan2 politikmu berubah sifat bagai binatang buas menggigit demi berebutkan kepingan daging - tidak mengapa sekiranya DAP sekalipun yang diberi bai'ah kuasa pemutus itu.

      Inilah dua urusan utama yg wajib diselesaikan untuk tuan2 politik itu dan sekalian sijahil yg menyombong diri.

      In Shaa Allah UMNO dan BN akan kekal sebagai sebuah kerajaan setelah berakhirnya PRU ke-14 nanti.

      golongan seperti kamu tidak dihalang untuk terus ditunggang dan diperbodohkan sepanjang usia oleh tuan2 politik itu.

      Salam zohor dariku untukmu.

      Pst - si labu-labi, kurangkan komen yang merapu kerana aku sedih melihatnya. :)

      Delete
    6. wow,...ni baru 10 kisah dari 1001 kisah2 kitabul hikayat akal 6.6%,...

      sejak TPM tegur baru2 ni,...makin rajin nampak,...takut dedak kena cut ke?,...al- kisah,...

      Delete
    7. Pada anon 1324,Kita solat zuhur dulu. Politik later.

      Delete
    8. geng pemakan dedak dacing senget penipu....sebahagian dari 6.6% pemakan dedak je tuh...suara minoriti...

      Delete
    9. 13.24 setuju!

      Delete
    10. Salam sdrku sahabat-Unknown.

      Ini kali kedua aku bertanya. Jangan risau aku hanya akan bertanya 3 kali sahaja.

      Sudikah kamu berkongsi alasanmu mengapa akhirnya kamu menjadi anonymous?

      Tak usahlah menjawab soalan dengan persoalan pula. Dan ketahuilah kamu tidak terikat untuk menjawab, cuma aku yang sekadar mahu bertanya.

      Delete
    11. Terima kasih kerana menjawab wahai Unknown.

      Tapi jawapan itu menimbulkan persoalan lain pula:-

      1. Kenapa tak dibuka akaun google itu? Susahkah? Mahalkah? Tak cukup elaunkah? Kenapa alasan remeh diberikan padahal kamu kan pejuang kebenaran (sekurang-kurangnya itu pendapatmu tntg dirimu).

      2. Kalau tiada akan google mengapa tidak ditaip saja nama itu (seperti contoh yang ku buat di sini?)

      Kenapa alasan yang remeh diberikan sedangkan dengan menjadi anonymous kamu akan mengurangkan impakmu dengan begitu besar sekali.

      Aku hanya tertanya-tanya sahaja. Kamu tidak diwajibkan menjawab. Kalau nak jawab pun Bagus juga.

      Delete
  9. Kepala Dang nya wajib tangkap dulu.......!!

    ReplyDelete
  10. Melayu nie selagi tak tembak kt kepala mcm kt China tu selagi tu la dia berani ambil rasuah. Cuba tembak satu kepala yg ambil rasuah sah2 kecut semua. Melayu bila berkuasa skit mula jadi berani walhal asal2 pengecut. Cuba tarik kuasa dia sekejap mmg menikus la pastu. To hell la UMNO yg membentuk melayu2 pariah mcm nie selepas era R.A.H.M. Dasar pengkhianat bangsa.

    ReplyDelete
  11. kita harus memberi pujian n sokongan penuh kpd sprm dlm usaha mereka utk memerangi rasuah.

    buat masa sekarang semua nya tidak terlepas kecuali mereka yg dpt perlindungan drpd kuasa yg lebih besar.(terutama ahli2 politik n ahli2 korporat).

    sebaik saja sprm mula bertindak ke atas 'hard targets' ini, maka ajensi tersebut akan mula d lihat n seterua nya memulihkan reputasi mereka.

    Indonesia bolih kita ambil sebagai contoh. sungguh pun tahap korupsi mereka sudah hampir k peringkat 'systemic ', KPK mereka,dgn sokongsn pres jokowi sudah mula mengorak langkah tanpa gangguan. banyak pembesar/politikus d zaman SBY sudah pun d bawa k pengadilan. ada 180 nama2 besar lagi sedang dlm penyelidikan.

    bolih kah ia nya berlaku d Malaysia ???

    tidak mustahil !!!

    "its not power that corrupts, but fear. fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it" - author unknown.

    rakan2 ahli bahasa, tlg terjemah kan. salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear datuk, the late Saddam once said that only fear will make a man honest. Can we public beheading first with bijan as an example to others.

      Delete
    2. Setujuuuuuuuuuuui

      Delete
    3. Pak Rahman....macam mana pulak dengan pemimpin yg berlindung di sebalik kuasanya?? Asal orang nak siasat, dakwa jer macam2 jadi kat orang tu......tak pon dikenakan bawah akta itu ini.

      Kalo macam tu pemimpin ni dah jadi maksum....tak boleh disentuh. Macam ni mana keadilannya???

      Delete
    4. buat masa sekarang saya percaya sprm hanya ada dua panduan :-

      1)buat masa sekarang saya(najib) boss,

      2)jika anda was2 sila rujuk kpd panduan 1 d atas.


      serupa lah mcm SBY d Indonesia. dia tlh d tuduh memenjarakan ketua KPK (bapak azhahari) kerana terancam dgn pendedahan penyalah gunaan kuasa semasa menjadi presiden.

      azahari yg tlh d ampun olih pres jokowi semlm, berjanji utk mendedahkan semua perbuatan mungkar SBY dgn menteri2 nya.

      saya yakin semua yg terasa bersalah sedang mengeluarkan 'peluh kering', termasuk SBY sekali.

      insya'allah scenario yg sama akan terujud d Malaysia kelak.

      Delete
    5. Ameen ya Rabbala'lamin. Moga apa yg Pak Rahman kata ni betul2 terjadi di sini.

      Mohon Allah bagi jalan keluar masalah pecah amanah dan duit rakyat yg lesap disamun tu.

      Terima kasih Pak Rahman.

      Delete
  12. Ulamak-ulamak yang menyokong Bapa Rasuah Negara patut keluarkan fatwa yang rasuah dikalangan ahli politik adalah HALAL.

    ReplyDelete
  13. http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/01/26/kalau-nak-kerjasama-perlu-adab-pas-beritahu-dr-m/

    Kalau nak kerjasama, perlu adab, PAS beritahu Dr M

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak hingin kerjasama pun...parti nak lingkup dan karam.....tunggu je lepas pru...tengok PIS boleh menang berapa kerusi....di kelantan pun dah nak bungkus....kesian si walaunta tuang presideng nih..kih kih kih

      Delete
  14. MY DREAM

    Do I see rainbow in the sky
    With droves of birds flying by?
    Do I see a lush greenery
    Flora and fauna of sheer beauty?

    Do I see rich traditions
    From ancient civilisations?
    Do I see children playing together
    Of various races and gender?

    Do I see a true democracy
    With freedom of speech and assembly?
    Do I see honest leaders
    The nation’s burden on their shoulders?

    Do I see neither corruption
    Nor radical race and religion?
    Do I see high integrity
    No abuse of power and authority?

    Do I see great prosperity
    People living in peace and harmony?
    Do I see a progressive nation
    The love and pride of everyone?

    This is only my dream, my friend.
    But I’ll dream to the very end.

    Alwi Jantan
    Kuala Lumpur
    20th January 2017.

    ReplyDelete
  15. En Shahbudin,

    Sekali sprm tangkap sampai 4 orang, 6 orang dan ada lebih. Jika difikirkan takkan mereka duduk dlm mesyuarat dan berkonspirasi untuk mengelapkan duit rakyat. Kemudian hasil mesyuarat akan dibahaskan lg dlm mesyuarat lembaga pengarah dan pihak atasan buat keputusan, barulah sesuatu projek itu dimulakan.

    Apabila projek entah kemana dan duit pun lesap, pegawai2 berkenaan ditangkap, digantung, didakwa dan satu keluarga dimalukan tak kira samada sabit kesalahan atau tidak. Proses turun naik court akan berjalan bertahun tahun. Sprm takkan duduk diam dan akan buat rayuan lagi dan lagi untuk membuktikan kebenaran.

    Kasihanilah mereka yg terinaya. Mereka hanya menurut perintah dan sentiasa dlm cengkaman. Wallahualam.

    ReplyDelete
  16. Buat apa.nak kasihan..masa terima rasuah takde Pulak nak pikir halal haram dan.kesannya kepada Rakyat dan kewangan negara..elok2 duit tu boleh guna utk manfaat rakyat dan negara depa songlap masuk poket sendiri..kasi tembak terus mcm china buat..dah alang2 semua tergadai kat negara china undang2 pun why not ikut negara china

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah anda tak faham. Pegawai2 diarah sain projek. Projek milik kroni2 pihak atasan. Kadang2 projek tak wujud pun. Kalau tak sain macam2 kesusahan yg timbul. Mereka nak fikir anakbini lg. Tak pernah dgr cerita ramai pegawai2 yg kena tembak???

      Delete
    2. Itu.maknanya they didnt do proper due dilligence prior to signing the paper..sain buta je mcm bos dia buat..eh ada ke pegawai yg kena tembak.Habaq sikit sya pun nak tau ni buat pedoman dan teladan

      Delete
    3. Memang dah dasar pemikiran melayu yg masih feudal. Ahli politik yg ada kuasa disembah mcm raja, semua perintah dituruti, 'Saya yang menurut perintah' kena sain bagi memenuhi tembolok org politik. Dah kena tangkap mmg le kesian, tp dh dibodohkan dan takut dgn menteri, ingat menteri boleh cover....

      Delete
    4. Setuju Dengan anon 16.12..tapi dah ada orang terasa terpaksalah pujuk balik:)

      Delete
    5. Agree to disagree..that fella cant even fight with objectivity..totally emotional and didnt see the.big picture.here..what can I say

      Delete
    6. What is the big picture? Who is emotional? Utk pegawai yg sain dgn niat seleweng...to hell. Utk pegawai yg kerja jujur dan amanah tp dijadikan kambing hitam selepas projek tak jadi dan dana dikebas, aku simpati pd mereka.

      Korang main pukul rata je, feudal bagai. Apa ko ingat semua org takde iman nak cari rezeki halal untuk keluarga?? Come on! What a waste talking to heartless!

      Delete
  17. Untuk ketua Pengarah SPRM yang baru yang didatangkan dari Pejabat Peguam Negara,belum lagi membuat tangkapan besar rasuah untuk orang politik baik pembangkang mahupun kerajaan.Sepatutya
    Menteri yang dibawah kementeriannya yang ada kes rasuร h lebih 10 juta pun perlu dipertanggungjawabkan apatahlagi 100 juta dan 1000 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn haraplah selagi najib memerintah..kj tu kan anak didik dia sbb tu bole menang Pemuda Umno

      Delete
  18. Xde.istilah.paksa Lah tp.sbb.nak.kaya cepat mcm bos depa.sbb tu.buat...kasi tangkap sekali bos depa lah..sprm tgh buat kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rela dlm terpaksa. Kalau tak ikut arahan kena cold storage, tindakan displin, kena frame atau ugut. Ko sanggup???

      Delete
    2. Tu nanti bole jawab kat sprm la ya..tgk klu sprm bole terima ke tak alasan tu

      Delete
    3. Tuhan bila nak tunjuk sekejap je. Satu hr nnti bila ahli kluarga ko ke, sedara ke atau diri ko terperangkap dlm keaadan yg sama, baru ko tahu dan faham mengapa benda2 tak masuk otak ni berlaku.
      Sekarang ni bolehlah ko pandang sinis dan hina pd orang yg terkena.

      Delete
    4. Knapa.yg.ko terasa.sgt.ni..ada keluarga.ko.pun.kena.sama.ke ataupun.kau Yg kena?..oklah.aku.minta.maaf...mudah mudahan.kita.semua termasuk.kau dan.aku.selamat dan dijauhkan dari bala.mcm tu..aminnnnn....insyaallah...:)

      Delete
    5. Amin. Sama2 kita dijauhkan bala ni. Aku dah tgk sahabat yg kena. Hidup keluarga dia sengsara. Hanya kerana satu projek yg dia sain.

      Delete
  19. Selagi si kepala penyamun berada di puncak kuasa apa2 tangkapan ke atas sesiapa pun hanyalah wondow dressing sahaja.

    Bgmn mgkn 500j wang tunai yang tidak boleh diberi sebarang justifikasi diisytihar tiada unsur rasuah.

    Kalau Najib kekal Malaysia akan jadi setaraf Zimbabwe sahaja.

    Tapi sesungguhnya Najib tetap akan tewas.

    Dah tak lama dah. In shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Percaturan Allah tak boleh kita jangkakan.

      Yg batil tetap akan Allah jatuhkan....cuma masa jadi penentu.....itu janji Allah.

      Tunggu dan lihat.

      Delete
  20. didalam dada golongan yang jahil lagi menyombong diri - tertanam suatu fahaman setiap satu dari sistem yang berjalan di negara ni hanya akan dipuji dan dipercayai tatkala ia memberikan keuntungan untuk tuan2 politik yang mereka taasubkan.

    Dan sekalian si jahil itu akan bertempik nyaring bagaikan seekor keldai dengan segala macam fitnah dan adu domba tatkala sistem yang sama ini memberikan tuan2 politiknya kerugian atau kesulitan. Mindset yang berjaya dibentuk dan diturunkan sejak dari era 70an.

    teringat aku bagaimana si polan yang "jatuh" untuk kali yang kedua di dalam lubang yang sama -

    hujah pembelaannya tidak pernah berbeza dari pertama kali ia terjerumus didalam lubang itu - "ini adalah konspirasi daripada UMNO dan segala sistem yg ada dibawah kuasanya sebagai kerajaan (polis,makamah,hospital)". maka sekalian sijahil itu terus beriman tanpa usul periksa - demikianlah Allahswt menghinakan golongan sebegini (jahil lagi menyombong diri) hatta seorang pelaku homoseksual diangkat dan dimuliakan sebagai pemimpinnya.

    Bukankah sekalian si jahil itu dikumpulkan tuan2nya diatas niat dan usaha mahu menghapuskan rasuah,memberikan keadilan kepada semua agama dan bangsa,memberikan segala macam kelazatan dunia - lalu mengapa tatkala aku bukakan sedikit dari aib2 tuan2 politikmu, kamu menjadi tidak keruan ??


    Apakah ayam yang berkokok itu telah bersih dari najis yg menyaluti dubur dan ekornya ?

    Tidak aku mempertahankan UMNO dan BN sebagai pemerintah atas segala kemungkaran dan kerosakkan yang dikerjakannya, tetapi aku bersama-sama dengannya diatas sebab begitu banyak syariat islam yang terlaksana dibawah pemerintahan UMNO dan Barisan Nasional.

    Dan sesungguhnya aku sangat berasa mual tatkala melihatkan persara kakitangan awam yang berpangkat besar dan berkuasa tatkala berkhidmat dan sebaik2 terbuang atas faktor umur (pencen) tiba2 berubah dan menyertai usaha untuk mengoyakkan payung yang sebelum itu menjadi tempat dimana tumbuhnya daging dan mengalirnya darah anak dan isterinya.

    Apa khabar laksamana bersara yg pernah menjadi juak calon PKR ?

    :)



    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payahlah guna bahasa bunga2. Anda pun tak tahu apa yg berlaku dan mengapa pesara tu jadi begitu.

      Syariat islam berkembang baik dari zaman tun m. Yg skrng ni ambik nama je.

      Delete
    2. Bro.. Apa sebenarnya yg ko nk sampai kan ni..cerita ko ni dh ulang tayang byk kali. Cari le filem pecah panggung mcm the wolf of..filem yg ada unsur xxxx tu..ni KO jampi jahil, tuan politik bla2... Tak ada nilai tambah... Elaun kau ni aku potong.. Gi cari bahan menarik utk org sokong dan sayang pd bijan Dan smah ketot.

      Delete
    3. "Aku bersama sama dengannya di atas sebab syariat islam banyak.terlaksana" ..bukan main lg ayat :) tu bukan zaman tun/ anwar ke..zaman najib soma redah dah x kena halal haram

      Delete
    4. wahai si labu-labi - benar, kisah yang aku sampaikan ini tidak pernah berubah dan sentiasa berputar hanya watak2nya berubah mengikut zaman dan generasi.

      pemain politik yg berkhianat bersilih ganti, lidah2 penyampainya bertukar tangan dan gaya dan golongan yang jahil dan menyombong diri juga bagaikan warisan yg muncul lalu kekal menjadi anak' panah untuk keuntungan tuan2 politiknya dan pasti ada habuan juga buat sekalian lidah2 penyampai.

      Antara ayat klise (doktrin) yang menyuntik akal golongan yang jahil itu - pemerintahan yang lepas jauh lebih baik (pelaksanaan syariat islamnya) dari pemerintah yg sedang berkuasa dizamannya -

      sedangkan golongan yg jahil diwaktu pemerintahan yg telah lepas itu juga berkata perkara yg sama dengan apa yang kamu katakan pada waktu ini dan percayalah golongan yang jahil dimasa depan juga akan memuji dan memuliakan pemerintahan sebelumnya sambil mencela pemerintah pada zamannya.

      dan kepada sahabatku John Doe sebab musabab nickname aku menjadi anonymous adalah kerana akaun google aku sudah tiada.

      aku tidak berkehendakan kamu menjadi taasub kepada sipemerintah .. tetapi aku mengajak supaya kamu mahu berfikir.

      Delete
    5. Give up.aku ngan.ko.wahai tuan budi.bicara..eh x reti pulak.aku.ayat berbunga bunga mcm ni..bye...

      Delete
    6. Terima kasih kerana menjawab wahai Unknown.

      Tapi jawapan itu menimbulkan persoalan lain pula:-

      1. Kenapa tak dibuka akaun google itu? Susahkah? Mahalkah? Tak cukup elaunkah? Kenapa alasan remeh diberikan padahal kamu kan pejuang kebenaran (sekurang-kurangnya itu pendapatmu tntg dirimu).

      2. Kalau tiada akan google mengapa tidak ditaip saja nama itu (seperti contoh yang ku buat di sini?)

      Kenapa alasan yang remeh diberikan sedangkan dengan menjadi anonymous kamu akan mengurangkan impakmu dengan begitu besar sekali.

      Aku hanya tertanya-tanya sahaja. Kamu tidak diwajibkan menjawab. Kalau nak jawab pun Bagus juga

      Delete
    7. .

      15 09

      kisah yang aku sampaikan ini tidak pernah berubah dan sentiasa berputar hanya watak2nya berubah mengikut zaman dan generasi.


      Whatever,

      Kisah tidak berubah selagi bumi yang bulat ini berputar di paksi nya.

      Begitulah pengajaran yang di sampaikan oleh Allah dan Rasul Nya ia itu biar pun watak berubah mengikut zaman dan generasi, paksi nya ialah amanah dan benar.

      Paksi itu sudah longgar pada bangsa melayu.

      Apa yang saudara katakan perkara kisah yang berulang tanpa berpaksi pada amanah dan kebenaran pada sisi Allah.

      Hanya kisah sahaja yang berubah dari skandal Bank Bumi ke 1MDB. Dan amat mengecewakan saudara menganggap ia 'berputar' sedangkan ia tetap begitu sahaja.

      Rasuah tetap rasuah.
      Tipu tetap menipu.
      Mencuri tetap mencuri.

      Delete
    8. .


      Kisah Ikan ulangan kisah Lembu.

      Kisah yang tidak berpaksi pada amanah dan kebenaran.

      Delete
    9. Tv3 suku tetap tv3 suku...bagi airtimelah kpd tun dan lks untuk berdebat dgn mana2 pemimpin umno/bn atau tungku aziz taik kucing tu.

      Ada berani ker?

      Delete
  21. Tuan Rakyat beri lantikan pada Kontraktor dari sekumpulan parti pekerja setiap tempoh 5 tahun. Tugas 'jaga/kendali' Parlimen dengan baik dan penuh amanah, termasuk jaga wang dan harta.
    Terma jelas. Masalahnya, pekerja parti naik tocang (walau tak sampai 50%) berlagak jadi Tuan Pemerintah.
    Rakyat yg Tuan sebenar dimarhaenkan, dan di pandang suku mata, disuruh diam bodoh.
    Penjilat 6% yg sanggup jilat tangan, cium kaki, makan dedak Tahi Low, berkuah nanah Eric Tan,dgn togok kincin lobai berjampi.
    Ini Hakikat. Kontrak tipu rosak perlu di TAMMAT.

    ReplyDelete
  22. Kepada Anon@Nakoda?@Sahabat? 14/1/2017 14:36..

    Ayat macam biasa bunga-bunga tapi isi hampas.

    ReplyDelete
  23. What is the big deal, sprm arresting these or that CEOs? Facts I agree, but mere window dressing.

    It will be a big deal if SPRM speaks the truth, IGP tells the truth and AG is responsible to the rakyat and fears not human but ALLAH swt.

    Even all GLC ceos were to be arrested, nothing could appease the rakyat other than the arrest and prosecution of MO1 and all individuals involved in the scam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I also wondering about the tabung haji CEO CBT case over 2 million cheque encashment in 2013..maybe that guy was made a scape goat for other during election campaign in 2013..just wandering.

      Delete
    2. sebab itu i kata NO BIG/PIG DEAL. Kalau SPRM, Apandi, Khalid jujur....tangkap Najib. Charge him. sebab apa....takut manusia. Tapi ALLAH mereka tak takut

      Delete
    3. 16.36...very true Sir...nothing is solved unless they solve the main and biggest cause of all problems......the breach of trust and bribery by the toyol and badak.

      Delete
    4. Cannot agree more with you sir,good day sir.

      Delete
  24. Ermmm.... tak percayalah klu org politik tak rasuah...rasuah inilah antara punca angka angka 2.6B..90J..42J...etc..rasuah yg bervariasi istilah dan bentuk ..wang..harta benda ..pangkat dan dsb memang dah menjadi daging..๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘ŽHalal / Haram diketepikan dahulu oleh golongan ini..Jadilah mereka ini pemberi dan penerima dedak...tak salah SPRM jalankan tugas tangkap perasuah/penerima...tapi bukan atas lakonan..jangan pandang kes ringgit ringit shaja..itu kes million bilion lgi banyak..๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€..harap Apandi Alien jgn cepat clear case ketua lanun negara ..the pencacai love PIRATES of MALAYSIAN...(PM)..

    ReplyDelete
  25. i suka tengok lawak bodoh pro najib

    latest comedy is the use of alleged CIA report on Mahathir
    viz BMF scandal. Today it was wrong for Mahathir to implement NEP.....sungguh lawak.

    Sapa punya idea NEP?Boleh macai najib jawab?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sedara, mgkn tak ada jawapan krn Dr 6% Dan tinggal mgkn 1%,krn lain mogok, elaun tak dapat lg.

      Delete
    2. betul2 setuju๐Ÿ‘๐Ÿ‘...dah tercekik dedak ..mana tak..dapat dedak kering..๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

      Delete
    3. To all supporters of theiving MO1,

      please read read chedet blog for latest entry.

      Mahathir is no match for najib and gang. Only fool will still lick najib ass.

      Delete
    4. Aiiiiyaaa skrng panggil parti pcm tolong ka..

      Delete
  26. i keep on asking myself, do people believe in bomohism?

    is najib under a spell?

    are all umno big guns under a spell?

    BUT BY WHOM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I think you know the answer......(???)

      Delete
    2. That is the biggest mystery until now, but rest assured once the election is over we will know who is going to beat Imelda Marcos..):

      Delete
    3. Mostly By Money & Power..some by women..

      Delete
    4. I hv told u in this blog b4. rosmah is d root of all evil.

      I dare say that she used 2 indulge in 'pooja' rituals in her house which is absolutely forbidden in islam.

      najib was just a passive observer.

      4 as long as she has najib's back, none dare oppose her.

      Delete
    5. Pak Rahman....Allah will oppose her. Time will reveal....nature take its course.

      Delete
    6. Pak rahman... Kejora dah bagi no fon dan tempat tinggal dia di bawah sana.. Senanglah kerja MCMC lepas ni..

      Delete
  27. Tak baik bang din. Jangan cuba nak fitnah org politik umno ni. Pemimpin umno ni semua suci bersih. Tangkap semua kakitangan kerajaan je. Jangan sentuh pemimpin umno yg maha suci.

    ReplyDelete
  28. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/01/26/parti-cinta-malaysia-crowns-kit-siang-king-of-hypocrites/

    Parti Cinta Malaysia crowns Kit Siang ‘king of hypocrites’

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko nk smpi kan apa sebenarnya. Orang bayar elaun utk ko bg org semua sanjung dan puji bijan Dan smah ketot, ko copy paste je keje ko.. Aku potong nama ko dari payroll.

      Delete
  29. Parti Cinta Malaysia (PCM) today called DAP veteran Lim Kit Siang “the biggest hypocrite of them all” for siding now with former prime minister Dr Mahathir Mohamad in the Bumiputra Malaysia Finance (BMF) scandal.

    PCM vice-president Huan Cheng Guan said the Gelang Patah MP was a hypocrite as he had fought the Mahathir administration inside and outside Parliament over the scandal in the 1980s.

    ReplyDelete
  30. “He convinced voters in the 1983 Seremban by-election to make 10 demands regarding the BMF scandal investigation.

    ReplyDelete
  31. “He was the one who fiercely demanded a royal commission (of inquiry) to be formed to investigate the BMF scandal.

    ReplyDelete
  32. “He was the one who wrote the infamous book about the BMF Scandal,” Huan said, referring to Lim’s authorship of “BMF: The Scandal of Scandals”.

    ReplyDelete
  33. BMF, scandal of scandals Unknown Binding – 1986
    by Kit Siang Lim (Author)

    Publisher: Democratic Action Party (1986)
    Language: English
    ASIN: B0006ENJVC

    ReplyDelete
  34. https://bibliotheca.limkitsiang.com/1986/04/28/the-bmf-loans-scandal-is-the-%E2%80%98scandal-of-scandals%E2%80%99-whose-full-story-has-not-yet-been-told/

    The BMF loans scandal is the ‘Scandal of Scandals’ whose full story has not yet been told

    ReplyDelete
    Replies
    1. What about the 1MDB Scandal? What about the court case in Singapore??? They mentioned 1MDB in the court repeatedly.....and so as the headlines of the Singapore's medias.

      Why don't you touch on this matter?? Keep it clean??? Rubbish!! You must be out of your mind.

      Whose account has 2.6B?? Well yupp......it has been returned.....can we see all the transactions?? Anything can be said....received from heaven....from the sky.....and has been returned to the angel....but where's the black and white evidence???

      Does it make sense??

      Delete
  35. http://etheses.lse.ac.uk/1625/1/U153184.pdf

    ReplyDelete
  36. Kenapa tiada pihak berkuasa bagi memantau peminta sedekah di ibu.kota..tadi i baru balik dari ofis all the way to bank.muamalat..x silap i ada 5 maybe lebih yang.minta sedekah n.bawa anak..betul2 kesian dengan nasib mereka..sorry tuan budin.out of topic.pula..sedihla dgn keadaan negara kita hari.ni

    ReplyDelete
  37. http://www.malaysiakini.com/news/370606

    Repent, disown DAP and we will embrace you, PAS tells Dr M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Repent...disown arab mentality, and the rakyat will embrace PAS

      Delete
  38. Repent, disown umno THE THIEVES and we will embrace you, the rakyat tells PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. i think more like the KAFIRS from DAP!

      Delete
  39. Ko di bayar bkn utk copy paste, tp utk citer yg muluk2 pasal bijan Dan smah ketot yg prihatin pada rakyat... Siang malam laki Bini ni tak cukup tidor, memikir mcm mana nk bg rakyat hidup lebih senang dan selesa. Ko kena rakyat kan bijan dan smah mcm org biasa 2...mcm tu keje ko...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0136607598, oi labu labi anak sundal tu hp aku, call! kalau anak jantan jom jumpa,aku duduk kat saujana resort nun! cakap kat muka aku kalau anak jantan. kerja peon, rumah kat bppr, anak jalang, kau call aku sekarang!!!!

      Delete
    2. bawak sekali bukti mak sundal kau yang aku makan dedak. setan punay yahudi!!!! call babi!

      Delete
    3. oi laknat babi, call cepat aku tunggu, pondan punya laknat, nak dtg umah aku pun boleh kat the villa, saujana resort. cakap macam sundal belakang mati, dedak kepala nenek kau!

      Delete
    4. mai dtg pemamkan dedak mamak tua kutuk, jom lah call, kuat cakap bohong1 YAHUDI SUNDAL KAU!!!!!

      CALL AKU 0136607598! Jom jumpa, bawak segala bukti kau sekali, keluarkan segala hinaan kau depan muka aku! setan sundal pondan!

      Delete
    5. THE VILLA, SAUJANA RESORT datang lah sekarang? takut? pondan? sial punya YAHUDI kuat bohong, bagi aku dengar sendiri kau panggil rosmah ketot, etc, jangan kat sini je berani! bapuk tak bertelo punya peon duduk PPR!!!!!

      Delete
    6. call lah, setakat register nama samaran mana rock! call ok 0136607598. Sundal pondan yahudi? aku nak dengar semua segala hinaan kau LIVE! kata PEJUANG!!!! LOL

      Delete
    7. 0136607598.....kenapa marah betul bro? Boleh selesai ke macam tu?

      Delete
  40. En Shah, terima kasih kerana menonjolkan aliran penangkapan secara berpilih. Mungkin seperti siasatan dan pendakwaan secara berpilih, kalau tangkap orang politik sabit UMNO kena melalui Apandi, jadi ambil jalan mudah dulu, tangkap yg tak sabit secara langsung dgn UMNO. Wallahua'lam.
    Perkara ini dari aspek lain yg juga lumrah berlaku adalah dlm memilih calon2 untuk sesuatu jawatan, kenaikkan pangkat, mendapat kontrek dan sebagainya. Gejala ini yg sudah lama di'amalkan kadang2 disebut 'pilih bulu', kronisme, atau nepotisme.
    Sekali lagi, banyak terima kasih.

    ReplyDelete
  41. pahlawan labu labi dah call brader tu?

    ReplyDelete
  42. labu buah "pelior" kau dah hilang ke?

    ReplyDelete
  43. Tuan budin ada gangster takutlaaaaaa...eh labu labi dah cal ke belum? Nanti update ya hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai kau ni 18.31, PEJUANG tu labu labi, kan saudara tu suruh call, si labu labi sahabat kau bukan kah GANSTER mulut cekupar kat sini.

      Delete
  44. dia suruh call je, labu labi lah gangster mulut jahat. call lah dia leaps tu kau maki lah macam biasa yang kau komen kat sini!

    ReplyDelete
  45. tak baik lah labu labi, dia siap bagi no h/p lagi, call ok, tunjukan kepahlawan kau kat dia. maki dia habis habisan bila kau call dia, kau hina je rosmah si ketot, panggil dia pemakan bijan, dedak, ini lah peluang keemasan bro!

    ReplyDelete
  46. Labu labi call Laa

    ReplyDelete
  47. HAHAHAHAHAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  48. Bro aku ni peon duduk ppr...takut le aku bro... Sblm nk cabar org siasat dulu latar belakang btul2

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahah, PODAN rupanya!!!!!! HAHAHAHAHAHA

      Delete
    2. Hehhehe kelakarla labu labi dah2... salam cepat..kena kurangkan sikit laser tu hihihi

      Delete
    3. pondan laknat yahudi gred 3 je menghina mak orang lain, kau tak ada mak ke? mak kau bukan pompuan melayu?dia monyet? bapak kau kahwin beruk dulu? kau SUKA orang cakap macam ni pasal mak kau? kau ingat dia tak ada anak, kalau berani pegi cakap kat muka diaorang, bukan macam sundal, setakat berani kat belakang.

      Delete
    4. https://www.google.com/maps/place/The+Villa+@+Serai+Saujana/@3.1085344,101.5759673,15z/data=!4m8!1m2!2m1!1sthe+villa+saujana+resort!3m4!1s0x0:0x60afe313687bb830!8m2!3d3.1099683!4d101.5741423

      Delete
  49. menghina dan memaki hamun orang lain kat dalam internet punya lah gempak, orang bagi nombor suruh call jumpa face to face tak berani. dia ajak berdebat je tu. kau kan juara pemaki hamun no 1 kat blog tuan budin ni.

    ReplyDelete
  50. Hari mengundi sudah dekat
    Minyak Bijan ada pucat
    Lagi apa mahu buat
    Kutuk Mahathir kerja Fuad

    Ramai ramai dia kumpul
    Para pemikir dan bloodyfool
    Mahathir tajam belum tumpul
    Hari hari mesti gempur

    Tapi Bijan sudah lupa
    Deputy Bijan sendiri kata
    6.6% tinggal ada
    Masuk blog meracau gila

    John ajak sumpah laknat
    Ini ostat kalih cepat
    Lidah putar otak ligat
    Masih ingat diri smart

    Brother john Sudah sumpah
    Ini anon jadi gelebah
    Give up, boss tentu marah
    Menyalak lagi, keluar sampah

    Brother john and labu labi
    The fanthom & the rest of anti jibby
    Fighting this goon don't you worry
    We're all behind you under one tree!










    ReplyDelete
    Replies
    1. Nukilan hebat dari Fan Tun..!!
      Well done bro !!

      Delete
  51. Fon Dan

    Buah Belimbing Rasanya Masam,
    Dah lah Masam Berkelat Pula,
    Siapa kata Geng Pejuang Bawah Pokok tak suka Menyundal,
    Dah lah Kaki Sundal Penakut Pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lucu dan Terbaik bro FON DAN ... !!!!!

      Delete
    2. Clear cut melayu dah bangsat

      Delete
    3. itulah akibat nya kalau taksub dengan si mamak tua kutuk ....

      Delete
    4. 19.21 kau cina? keling?

      Delete
    5. Anon 1924 pi buka blog kau sendirilah. Kalau orang panggil bapak kau tu tua kutuk kau marah tak?

      Delete
    6. Anon 20:50, Apa kata kau saja yang buka blog sendiri lepas tu invite lah labu-labi dan raka-rakan datang memaki hamun. Kalau orang panggil mak kau badak ketot kau suka?

      Delete
  52. Banyak sungguh respond pada blog tuan budin. Hangat di pasaran .

    ReplyDelete
  53. FON DAN

    Apa guna mandi pagi
    Kalau jirus badan tak dicuci
    Apa guna ranking blog tinggi
    Jika content memaki dan mencaci

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka saya mendedikasikan pantun terbaik dari bro Fon Dan ini kepada Tuan Shah kita.

      Delete
    2. Tujuan kita mandi pagi
      Cuci badan hilang daki
      Apa guna jadi menteri
      Wang rakyat jadi rezeki

      Siapa caci siapa maki
      Flykite dulu, unknown kini
      Asyik carut, gemar kikiki
      Ajak debat, mana berani..


      Delete
    3. Ajak berdebat dah cabut lari....hehehe
      Berani dlm tv3 suku jer

      Delete
    4. hehehehehehe .....

      FON DAN

      Anak Buntal Terkapai-kapai,
      Dibawa pasang hanyut kelaut,
      Awak bebal memandai-mandai,
      Ditanya orang terkentut-kentut.

      Delete
  54. Fan Tun

    Tong kosong nyaring bunyinya
    Dompet kosong gak ada isinya.
    Pantun membelit mengalahkan Yahudi.
    Membohong mencaci amalan diri.

    ReplyDelete
  55. Blog tuan budin dah jadi tempat gaduh la pulak..bukan kerana tulisan dan isu tapi kerana kelemahan kawalan nafsu si pengomentar..ada pulak set2 yg dok perangat kasi gaduh...alahai melayu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nafsu merompak mamak tua kutuk memang kuat membara

      Delete
    2. 19.44 banyak lah kau, dah lama geng mamak menyundal kat sini dengan segala cacian ala beruk, baru sekarang kau perasan?

      Delete
    3. Terasa ke bro...korang plak geng bijan 6% tu ke...alahai melayu

      Delete
    4. 20.30 kamu ni keling?

      Delete
    5. Suruh najib kau orang keluar berdebatlah bro.
      Nak lari buat apa
      Bikin malu saja pakai gelaran madppudulun tapi bengong!!!

      Delete
    6. next please ...

      Delete
    7. Fon Dan

      Pet pet pet pett..
      Mamak bermotor menjual roti
      Pet pet pet pett..
      Mamak merompak bertukar ganti

      Delete
    8. 20.55 terasa nampak, sah keling!

      Delete
  56. Fon Dan

    sambil bernyanyi menari pula
    Siapa yang tidak bakal tertawa
    disangka waras ternyata gila

    ReplyDelete
  57. Fon Dan

    Lantun melantun kian kemari
    Lantun batu budak berlari
    Pantun memantun kita di sini
    Pantun dituju mamak semua sekali

    ReplyDelete
  58. Fon Dan

    Pet pet pet pett..
    Mamak bermotor menjual roti
    Pet pet pet pett..
    Mamak merompak bertukar ganti

    ReplyDelete
  59. http://mole.my/remembering-jalil-ibrahim/

    Remembering Jalil Ibrahim

    ReplyDelete
  60. 19.42
    Siapa belit siapa berdusta
    Puak protun komen berfakta
    Tong kosong kita dikata
    Ajak berdebat lari 1,000 meter

    Ini budak tak lepas sekolah
    Ponteng belajar selalu disesah
    Tak cukup ilmu nak masuk siasah
    Tin kosong layak tong sampah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. FON DAN

      Kupu-kupu besar, dari Jawa
      Hari Selasa, hinggap di dahan.
      Penipu awalnya, akan tertawa,
      Akhirnya disiksa dineraka jahanam

      Delete
    2. FON DAN

      Sukailah sayur terong
      Terong muda lebih baik
      Jika engkau suka berbohong
      Engkau termasuk orang munafik

      Delete
  61. https://bibliotheca.limkitsiang.com/1987/01/17/dap-calls-for-the-revival-of-the-ahmad-nordin-bmf-inquiry-committee-to-specifically-inquire-into-the-three-irregular-transactions-highlighted-in-the-hashim-shamsuddin-case-in-hong-kong/

    DAP calls for the revival of the Ahmad Nordin BMF Inquiry Committee to specifically inquire into the three irregular transactions highlighted in the Hashim Shamsuddin case in Hong Kong

    ReplyDelete
  62. berikan sijahil itu sebuah "kebenaran" maka lidahnya sendiri bakal merosak "kebenaran" yang dikendong.

    bukankah lidah itu lebih menikam dari mata pedang ? tidak semua akan membalas cercaan dengan hujah. kepada si labu labi dan golongan yang jahil pelihara lidahmu sendiri dari merapu dan mencela lebih afdhal buatmu, jadikan cabaran untuk membuat call sebagai pedomanmu.

    Serahkan urusan memperjuangkan "kebenaran" kepada rakan2 kamu yang masih mampu menjaga lidahnya apabila menulis.

    Aku merasa kasihan apabila cercaanmu membelit kini membelit lehermu sendiri - ia bukan lagi soal UMNO atau tuan2 politikmu ia adalah mengenai kelancangan lisanmu sendiri.

    Nasihatku berhentilah dari menjadikan lidahmu sebagai lubuk kecelakaan dan kerugian.

    Tiada untung barang sedikit bahkan kamu hanya mengundang padah - hina besi kerana karat, hinanya manusia akibat lidahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. labu labi, joh doe, cass, the phantom, fan tun, Creater 727qp, Tajul

      Delete
  63. FON DAN

    Anak Buntal Terkapai-kapai,
    Dibawa pasang hanyut kelaut,
    Awak bebal memandai-mandai,
    Ditanya orang terkentut-kentut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro, sampai terkentut-kentut ketawa membaca pantun ini.

      Delete
    2. Dibawa pasang hanyut kelaut
      Awak yg sedut kentut

      Delete
    3. anak dara makan jamu
      kentut ku idaman isterimu

      Delete
  64. meneliti gerak seni pengkhianatan politik Pakatan Harapan plus PPBM semakin jelas kelihatan taringnya pada setiap dari ucapan ketua mewakili puak masing2.

    LKS kelihatan begitu licik apabila menawarkan "kerjasama" berkecuali kepada PAS dan kemudian ditujukan juga pada UMNO dan Barisan Nasional.

    PPBM juga menawarkan "kerjasama" berkecuali kepada PAS.

    PKR tidak ketinggalan mencuba nasib juga mengharapkan pada PAS.

    inilah bahananya apabila bertemunya puak2 yang berpakat tanpa memberi bai'ah dalam melantik kuasa pemutus -

    aku melihat tak ubah perilakunya laksana binatang buas yang dikurung didalam kurungan yang sama.

    Tuan2 politik itu akan saling berpakat di dalam pakatan untuk mendapatkan habuan masing2.

    Alangkah malang buat si jahil yang ditunggang semahunya hanya diberi bekal janji semanis kurma.

    nantikan pengkhianatan paling utama tatkala ia membabitkan pembahagian kerusi untuk ditandingi tuan2 politikmu.

    Itulah saatnya untuk melihat "kuasa pemutus" dari kalangan mereka. aku begitu teruja apakah nafsunya bakal menguasai ??

    Salam isyak dariku untuk semua :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh. :)

      Delete
  65. Nampaknya projib mlm ni failed dah. Tak dpt mengawal perasaan siap bagi no tel nak jumpa. Ada sebab labu labi jadi macam tu. Habis yg projib panggil dan gelar tun m teruk2 tu boleh pulak.

    Haish...ramai gengster skrang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak baik cakap bohong saudara,

      75% geng mamak VS 25% projib

      :)

      Delete
    2. Pro najib dah kena high blood

      Delete
    3. pro mamak dah kena sawan pondan ....

      Delete
  66. hahahahaha, sila cuba lagi.....

    ni dia senarai ahli kumpulan gangster kuat mencaci tersohor dalam blog tuan budin ni.

    abu labi, john doe, cass, the phantom, fan tun, Creater 727qp, Tajul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu. Yang kerja mencarut dan mencaci dalam blog ni adalah labu labi dan kejora.

      Delete
    2. tak betul tu saudara, dah lama saya tak baca komen kejora, tak baik cakap bohong. kalau komen mencaci dari geng mamak kat atas tu memang banyak.

      Delete
    3. labu labi peon duduk ppr tu kan kapten geng mamak kuat mencaci. LOL

      Delete
  67. berikan sijahil itu sebuah "kebenaran" maka lidahnya sendiri bakal merosak "kebenaran" yang dikendong.

    bukankah lidah itu lebih menikam dari mata pedang ? tidak semua akan membalas cercaan dengan hujah. kepada si labu labi dan golongan yang jahil pelihara lidahmu sendiri dari merapu dan mencela lebih afdhal buatmu, jadikan cabaran untuk membuat call sebagai pedomanmu.

    Serahkan urusan memperjuangkan "kebenaran" kepada rakan2 kamu yang masih mampu menjaga lidahnya apabila menulis.

    Aku merasa kasihan apabila cercaanmu membelit kini membelit lehermu sendiri - ia bukan lagi soal UMNO atau tuan2 politikmu ia adalah mengenai kelancangan lisanmu sendiri.

    Nasihatku berhentilah dari menjadikan lidahmu sebagai lubuk kecelakaan dan kerugian.

    Tiada untung barang sedikit bahkan kamu hanya mengundang padah - hina besi kerana karat, hinanya manusia akibat lidahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. labu labi, john doe, cass, the phantom, fan tun, Creater 727qp, Tajul ???

      Delete
    2. Betul. Hina manusia kerana perbuatan songlap dan pecah amanah yg sah, spt 1mdb tu.

      Delete
    3. klu nk marah..marahkan pencuri..lanun..nk marahkan pengomen..kami tak dapat bagi dedak..๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

      Delete
  68. Pakatan Lawak Tahap Gaban dan saham PAS yang melonjak
    Dulu dicela, malah sekarangpun masih dicela, namun kalaulah boleh punggung Haji Hadi dicium, hendak diciumnya punggung Haji Hadi. Demikianlah perangai pemimpin Pakatan Harapan dan Bersatu terhadap PAS mutakhir ini.

    Kata PAN, memberikan undi kepada PAS adalahs seperti memberikan sampah untuk dimasukkan ke dalam tong sampah. Pergh! hebat parti PAN ini. Namun PAN tak sedarkah mereka seperti melukut di tepi gantang dalam Pakatan Harapan? Mereka hanya tahap sampah dalam Pakatan Harapan, tahap kuda tunggangan bagi DAP. Penulis katakan, jika Bersatu menjadi komponen Pakatan Harapan, PAN akan menjadi pengemis dalam Pakatan. Contoh mudah, dimana-mana progrem pembangkang tajaan Bersatu, PAN jarang malah tidak pernah dijemput. Kerana apa? Kerana PAN tidak ada value untuk menarik pendengar, malah progrem PAN lebih ramai penceramah dari pendengar.

    DAP sudah merasa bahang ditinggalkan pengundi melayu. Maka Kit Siang tidak malu-malu merayu PAS menyertai Pakatan. Tidak cukup Kit Siang, Ah So Teresa Kok pula cuba merisik PAS. Macam teressa ini perempuan yang dihantar Kit Siang untuk menggoda PAS la pulak.

    Dr Mahathir Bersatu pula jelas bagi penulis sudah pening kepala. Selepas merayu dikutuknya PAS. Selepas dikutuk dirayu semula. Kemudian disindir-sindir. Penulis rasa lucu juga melihat negarawan agung Malaysia sudah jadi macam orang sasau.

    Dr Mahathir mengutuk PAS, Kit Siang pula mahukan PAS. Dan "tidak ada keperluan DAP berbincang dengan Dr Mahathir tentang apa yang DAP perlu lakukan kerana beliau bukan ketua Pembangkang". Malunya!

    Jelas sekarang PAS adalah play maker dalam kancah politik Malaysia. PAS tidak sekali-kali boleh diabaikan. PAS tidak boleh dipinggirkan dari arus politik negara. Maka Pakatan Harapan tidak ada jalan lain melainkan mengadakan road show keliling negara untuk menjelaskan kepada rakyat PAS tidak boleh diikut, PAS tidak harus diberikan undi walau satu undi. Untuk mengalahkan UMNO, PAS harus dikalahkan dahulu. Lim Brady, adalah play maker kelab Arsenal pada zaman tahun tujuh puluhan. Dia cukup hebat mengemudi Arsenal di bahagian tengah padang. Maka pengurus kelab lain berkata "Stop Brady if you want to stop Arsenal". Demikianlah PAS, stop PAS if you want to stop UMNO, kah kah kah.

    Pakatan Harapan sudah menjadi Pakatan Lawak Tahap Gaban, pada penulis. Dan PAS semakin naik sahamnya.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lawak utk 6.3%. Cepat gelak lagi masih boleh. :)

      Delete
  69. Dr M masuk perangkap DAP Yang Anti Islam
    Saya telah diminta untuk menyatakan pendirian oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, adakah beliau lebik buruk daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, sehingga saya dikatakan cuba menghalang wujudnya hubungan PAS dan PPBM (Parti Pribumi Bersatu Malaysia - BERSATU).

    Dukacita saya memaklumkan, saya tidaklah berminat untuk memberi maklum balas dengan membuat perbandingan antara keduanya kerana masing-masing mempunyai legasi dan bagasi tersendiri.

    Sekali lagi saya ingin mengulangi pendirian PAS dalam melihat krisis integriti yang sedang berlaku di Malaysia hari ini. Ia berpunca daripada sistem urus tadbir negara dan tatakelola awam yang sudah rosak dan pincang.

    Situasi ini menuntut kepada pengislahan keseluruhan kepimpinan kerajaan dan jentera pentadbiran awam. PAS sebelum ini telah bertegas, menjatuhkan seseorang individu bukanlah jalan penyelesaian kepada krisis integriti ini, sebaliknya ia hanya mengulangi krisis yang sama pada masa depan.

    Saya yakin sebagai sebuah parti Islam, pimpinan PAS dan ahlinya sedia memaafkan sesiapa saja termasuk Dr Mahathir meskipun PAS adalah antara pihak yang paling tertekan daripada tindak-tanduk beliau semasa berkuasa.

    Pengisytiharan darurat Kelantan, tragedi Memali, penentangan Kanun Jenayah Syariah 2 Kelantan, pemansuhan royalti petroleum Terengganu dan pemansuhan geran sekolah agama rakyat adalah antara tindak-tanduk Dr Mahathir untuk cukup menekan PAS.

    Bagaimanapun, pimpinan dan ahli PAS diyakini bersedia memaafkan sesiapa saja yang bersedia untuk membetulkan kesilapannya, dan membela semula mereka yang dizalimi oleh tindak-tanduk tersebut.

    Agenda untuk menyelamatkan negara dalam aspek politik, sosial dan ekonomi memerlukan bukan saja mereka yang telah melakukan kesalahan untuk kembali kepada sistem bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah, bahkan seluruh rakyat Malaysia perlu menggembeling usaha kembali kepada keduanya.

    Presiden PAS sebelum ini telah menyeru semua pihak yang berusaha untuk menyelamatkan Malaysia mengikut kaedah yang dianjurkan oleh PAS, iaitu kembali kepada sistem pemerintahan Islam yang bersumberkan al-Quran dan sunnah.

    Sikap DAP dan pihak-pihak lain seumpamanya termasuk MCA dan Gerakan yang anti kepada sistem pemerintahan Islam yang dianjurkan oleh PAS akan hanya membantutkan ruang untuk bekerjasama ke arah menyelamatkan negara.

    Pada pandangan saya, perkara inilah yang mensabotaj usaha untuk menjalin hubungan antara PAS dan BERSATU.

    Ketika Tan Sri Muhyiddin Yassin berusaha untuk mewujudkan jalinan tersebut, Dr Mahathir pula terus masuk ke perangkap DAP yang beliau sendiri sebut sebelum ini sebagai golongan cauvinis dan anti-Islam. Usaha untuk mendaulatkan Islam sebagai penyelesai sebenar kepada kemelut yang dihadapi negara termasuk krisis integriti, tidak mungkin digembeling sekiranya DAP terlibat sama.



    DR MOHD ZUHDI MARZUKI
    Ahli Jawatankuasa Pusat PAS merangkap Pengarah Pusat Penyelidikan PAS.

    ReplyDelete
  70. "Apa salah saya?" (Dr. Mahathir)
    "Apa salah saya? Adakah saya mencuri duit berbilion dan menjual tanah untuk mengadakan bandar kepada orang asing?", demikian mafhum kata-kata mantan PM, mujadid zaman ini, Dr Mahathir Mohamad.



    Hebat mujadid ini mensucikan dirinya dari segala dosa.

    Dia tuduh PAS makan dedak tapi dia juga melutut merayu PAS untuk bergabung. Dia mengajak PAS bergabung tetapi dia juga mahu menjadi juru arah dengan melatakkan syarat PAS jangan terlalu tegas dengan prinsip yang ada sekarang.

    Penulis tidak hairan dengan perangai Dr Mahathir ini. Cakap berbelit-belit. Tak hairan kerana umurnya sudah sampai tahap extra. Sebab purata umur orang malaysia antara enam puluh ke enam puluh lima. Dr Mahathir sudah melebihi umur purata sebanyak tiga puluh tahun. Allah telah memberi umur extra supaya Dr Mahathir melihat sendiri kebobrokan yang dia cipta. Itupun masih tak sedar diri lagi.

    Dalam hal skandal ini Dr Mahathir lebih baik dari Tok Najib. Syabash penulis katakan. Sebab skandal kewangan 1MDB Tok Najib melibatkan akaun peribadinya sedang skandal MBF Dr Mahathir tidak melibatkan akaun peribadinya. Ertinya skandal Tok Najib gred D dan skandal Dr Mahathir gred A. Dr Mahathir tidak terlibat dengan skandal MBF sebab ia tidak meliabtkan akaunnya. Maka bersihlah Dr Mahathir.

    Namun harus ingat, pemimpin negara maju seperti Jepun, jika menteri kabinet terlibat skandal, PMnya mengambil tanggungjawab meletak jawatan, apa lagi jika yang terlibat akan dihumban rakyat ke dalam tong sampah. Dr Mahathir macam tidak punya rasa tanggungjawab apabila negara kerugian bernbilon ringgit akibat duit macam air dicurah ke Carrien group, kemudian hilang. Sampai sekarang Dr Mahathir seperti tercekik tulang ayam tidak mampu menjelaskan kemana wang itu dilesapkan.

    Dosa Dr Mahathir yang paling besar ialah mencela hukum hudud. Tidak ada dosa yang paling besar selain mencela hukum Allah, selain murtad dan syirik. Dalam kes tajaan haji 1MDB, pandai pulak DR Mahathir berfatwa mabrur tak mabrurnya haji dengan wang curi. Cuma Dr ini malu-malu alah, malu-malu kucing untuk berkata "Sepatutnya tangan Tok Najib dikerat kerana mencuri wang rakyat". Dan harus Dr ini akan berkata demikian di masa depan, kerana walau Dr ini penentang hudud tegar tahap gaban, dia bukan ada rasa malu untuk spin 360 darjah demi memuaskan nafsu serakahnya untuk mencapai apa juga hajatnya.

    DR Mahathir memang pandai bercakap. Ayatnya berbunga. Nadanya membuat orang terpesona. Dia boleh memutar kata hingga yang salah menjadi benar. Itulah kelebihanya. Namun orang yang kurang cerdik sahaja yang boleh dipukaunya, orang berakal tidak.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat mana yg putar tu?

      Delete
    2. kat otak kau!

      Delete
  71. Cara berfikir orang Islam mesti berpandukan petunjuk al-Quran dan Sunnah. Apabila ia datang dari luar, ia mesti ditapis. Pemikiran yang bercanggah dengan Islam dianggap sebagai satu serangan pemikiran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Info basi fari CIA tu bererti dari luar lah kan?

      Delete
    2. DOJ, MAS dan SR pun dari luar kan!

      Delete
  72. Lim Kit Siang Memang Berharap Untuk Dapat Jawatan TPM
    Secara amnya, sejak PPBM menyertai Pakatan Harapan Disember lalu, hanya jawatan Perdana Menteri sahaja yang hangat diperdebatkan oleh kesemua pemimpin mereka selain daripada pembahagian kerusi. Pelbagai nama disebut sebagai Perdana Menteri dan pastinya, nama Datuk Seri Mukhriz tidak ketinggalan dari menjadi sebutan.

    Selaku Timbalan Presiden PPBM dan juga anak kesayangan Tun Dr Mahathir, sudah semestinya, nama beliau akan turut dicadangkan. Namun begitu, sepanjang perbincangan siapa yang bakal diletakkan sebagai calon Perdana Menteri, Pakatan Harapan langsung tidak pernah berbincang mengenai jawatan Timbalan Perdana Menteri sehinggalah satu pendedahan yang mendakwa, sudah ada nama untuk dicalonkan untuk jawatan berkenaan.
    Nama yang dicalonkan adalah Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang. Namanya tercalon kononny atas dasar senioritinya dalam arena politik semasa serta pengalaman yang luas untuk membantu bakal Perdana Menteri dari Pakatan Harapan, memerintah Malaysia dengan lebih berkesan.

    Sebenarnya, tiada apa yang mengejutkan sebaik sahaja nama Kit Siang disebut sebagai calon TPM. Sememangnya, satu slot untuk jawatan tertinggi negara pasti akan disediakan untuk DAP. Oleh kerana Perlembagaan Persekutuan menghalang DAP untuk dilantik sebagai Perdana Menteri, jawatan Timbalan ini dilihat sudah memadai untuk dirinya.

    Apa yang menariknya, Lim Kit Siang langsung tidak pernah menafikan keinginannya untuk meraih kedudukan berkenaan. Malah ada laporan yang mendakwa, Lim Kit Siang mempersoalkan, adakah salah untuknya mengidamkan jawatan berkenaan kerana baginya, jawatan kepimpinan tertinggi negara adalah idaman buat semua warga Malaysia tanpa mengira kaum.

    Sedikit demi sedikit, kemahuan Kit Siang ini diterjemahkan walaupun pada asalnya, beliau menafikan sebarang kaitan namanya dengan jawatan orang nombor dua negara ini. Timbul persoalan, bolehkah kaum Melayu menerima perlantikan Kit Siang ini kelak?

    Mungkin bagi pengikut pembangkang, tiada salahnya buat Kit Siang menjawat jawatan berkenaan kerana Perdana Menterinya masih orang Melayu. Namun hakikat yang mereka lupa adalah, jawatan Timbalan ini tugasnya lebih kurang menggantikan Perdana Menteri andai Perdana Menteri bercuti, sakit atau keluar negara. Secara automatiknya, Timbalan akan mentadbir Malaysia.

    Andai ini berlaku, bukankah ianya satu kesempatan buat Kit Siang mengubah dasar dengan kadar segera dan sekaligus mengancam kedudukan kuasa kaum Melayu? Bukankah ini peluang terbaik Kit Siang untuk mendapatkan jawatan Perdana Menteri atau mungkin juga mengubah landskap negara dari Raja Berpelembagaan kepada sebuah negara Republik?

    Semuanya boleh berlaku walaupun ianya sekejap. Usahlah terlalu mudah dibutakan dengan hanya politik. Kita harus sedar, perpecahan kaum Melayu hari ini sudah semakin teruk. Usahlah ditambah pula dengan berakhirnya kuasa kaum Melayu di tanahair sendiri hanya disebabkan politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MCA pun berharap. Tapi harap saja la kan?

      Delete
    2. tak perlu risau, MCA dah dikasi UMNO, diaorang tahu yang ia hanya harapan palsu.

      Delete
  73. Mahathir Mula Ketakutan
    Selama beberapa tahun beliau kembali aktif dalam bidang politik, baik pengikut mahupun dirinya sendiri, seringkali mereka melaungkan bahawa sepanjang pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun di Malaysia, beliau langsung tidak membuat sebarang kesalahan. Mereka menggambarkan Mahathir seperti seorang pemimpin yang terlalu maksum dan tidak mungkin melakukan sebarang kesilapan.

    Hujah mereka mudah. Mahathir telah membangunkan negara dari sebuah negaraa berasaskan pertanian kepada sebuah negara perindustrian. Malah, mereka akan kerap menunjukkan pembangunan pesaat dan pembinaan deretan bangunan pencakar langit sebagai bukti betapa telusnya pentadbiran Mahathir di Malaysia
    Walaupun kerap kali didedahkan oleh kebanyakan media di negara ini tentang penyelewengan yang berlaku sepanjang pentadbirannya, Mahathir kerap kali menafikan penglibatannya dalam sebarang kes terutamanya sekali kes-kes yang melibatkan penyelewengan dan pemalsuan yang menyebabkan kerugian jutaan malah berbilion Ringgit.

    Namun kelmarin, tanpa perlu di selidiki, pihak CIA telah mengeluarkan laporan lengkap siasatan penyelewengan dan skandal yang disimpan kemas oleh Mahathir selama 34 tahun terhadap BMF dan kes pembunuhan berprofile tinggi juruaudit dalaman BMF, Abdul Jalil Ibrahim. Siapa sangka, skandal yang disimpan kemas oleh Mahathir ini akhirnya terbongkar dengan sendirinya.

    Mungkin bagi Mahathir, beliau boleh mendakwa, pendedahan yang dilakukan oleh CIA ini bermotifkan politik namun hakikatnya, dari reaksi yang ditunjukkan Mahathir semasa sidang medianya semalam, riak wajahnya menampakkan ketakutan berikutan terbongkarnya rahsia ini. Mungkin juga, dengan terbongkarnya skandal BMF ini, deretan skandal lain yang melibatkannya juga akan terbongkar sedikit masa lagi.

    Mungkin ini yang amat dibimbangi oleh Mahathir sehinggakan sidang medianya dilihat agak kelam kabut dan beliau sendiri seperti tercari-cari jawapan untuk meyakinkan para penyokongnya. Ditambah pula dengan tersebarnya semula buku nukilan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang pernah membongkar skandal ini, ianya menambah ketakutan Mahathir di penghujung usianya.
    Mahathir boleh untuk bercakap apa sahaja mengenai skandal ini. Beliau juga boleh sahaja menafikan penglibatannya dalam kes BMF ini. Namun beliau tidak mungkin dapat menolak, setiap helai laporan yang disebarkan sendiri oleh CIA yang menampakkan betapa beliau dan kroni-kroninya mengambil wang daripada BMF dan mengorbankan seorang anak Melayu di Hong Kong pada tahun 1983.

    Mungkin beliau boleh terlepas begitu sahaja namun apa yang pasti, kredebiliti dan maruah Mahathir di penghujung usianya kini sudah boleh dipersoalkan. Adakah keegoan Mahathir akan mampu menutup antara skandal terbesarnya ini? Adakah Mahathir akan mengakui jua kesalahannya di saat pengakhiran hidupnya?

    ReplyDelete
  74. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/01/26/pbs-ready-to-win-back-6-seats-lost-to-opposition/

    PBS ready to win back 6 seats lost to opposition

    President Maximus Ongkili says it is well prepared in case the Sabah state election is called early.

    ReplyDelete
  75. Orang politiklah kuat rasuah.

    Isa samad pernah kena tuduh dan didapati bersalah kerana rasuah.

    It takes a rasuah leader to appoint another rasuah leader

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...