Sunday, 8 January 2017

SABARLAH DULU USTAZ....


Dalam satu sidang media pagi semalam, Pas dengan bangganya mengumumkan akan menganjurkan perhimpunan mega berkaitan Akta 355 di Dataran Merdeka, pada 18 Februari depan.

Dillaporkan bahawa seramai 300 ribu orang dijangka akan menghadiri perhimpunan tersebut yang bermula jam 3 petang hingga 11 malam.
Alternatif lain ada, tapi kita yakin dapat Dataran Merdeka, ujar Tuan Ibrahim tanpa ragu-ragu.

Himpunan yang disokong oleh ratusan NGO itu turut juga menjemput parti-parti politik lain, sama ada yang menyokong, mahu pun yang tidak bersetuju dengan Akta 355 itu.

Ketua Penerangan Pas, Nasharuddin Hassan diberitakan memberitahu, selain DAP dan Amanah, "malaikat" pun dijemput sama untuk menaungi dan memberi rahmat kepada program tersebut.

Perghhh....
Bagaimanapun, petang semalam juga Datuk Bandar Kuala Lumpur menegaskan Pas tidak akan dibenarkan menggunakan Dataran Merdeka untuk mengadakan perhimpunan itu.

Tidak dan tiada rundingan, kata Mhd Amin Nordin.

Agaknya Pas sedikit terlupa bahawa perhimpunan Akta 355 adalah berbeza dengan perhimpunan Bersih yang sudah beberapa kali diadakan sebelum ini di Dataran Merdeka, itu pun tanpa kelulusan rasmi, apabila dengan penuh yakin menyebut tempat yang sama sebagai lokasi program anjuran mereka.

Perhimpunan berkaitan Akta 355 bukanlah perhimpunan yang boleh dianggap perhimpunan rakyat, ia adalah anjuran parti politik dan sudah tentu Dataran Merdeka bukanlah tempat yang wajar untuk mengadakannya.
Lagi pun, Pas masih lagi dalam kedudukan sebagai parti pembangkang, meskipun berkawan rapat dan dua tiga kali sudah "berdating" dengan UMNO.

Apakah Pas merasakan oleh kerana ia  berkawan baik dengan UMNO dan sudah dibawa sampai ke London untuk bercakap mengenai Akta 355, maka seolah-olah ada keistimewaan untuk menggunakan Dataran Merdeka?

Sabarlah dulu Ustaz....(SH 08/01/2017).

96 comments:

  1. Reformasi Taik Anjing8 January 2017 at 08:18

    Hidup rosmah! Mati umno!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo jiwa sudah sakit, manusia tak akan sedar apa mulut dia merapu bercakap apa pun. Sumer boleh dia claim ini sumer gerak telah digerakkan oleh Allah SWT.

      Cuba tgk orang gila yg merayau2 tu, tak sapa peduli dia nak kata apa. Ini pulak nak turun 300,000! Harakah pun boleh lingkup dikerjakan diri sendiri. Ahli sendiri pun tak ramai yg nak beli, camanalah nak gerakkan ahli sendiri turun dataran?

      Delete
    2. Ko tengok gerombolan pemuda amno akan pakai jubah... Geng jamalban sg besar pakai jubah, geng musang berbulu ayam kluar semak, geng pemimpin dedak halal berkumpul utk memperkasakan undg2 mahkamah.. mmg Robin Hood punya geng la... Bende bley slesai dlm parlimen nak bwk masuk padang... Bangang.. pastu mari kite tngok lagak MCA yg amno nak bunuh dlm diam... Keh3...

      Delete
    3. Masa dapat duit banyak senyap senyap makan sorang tak bagi ahli tahu. Bila nak berhimpun riuhnya panggil ahli untuk berjuang.
      Ahli bodoh sangat kah?
      Ketua Belakang Parang!!!

      Delete
    4. Ini bukan majlis berzikir atau pun majlis taklim,yang mana Malaikat akan turun....!!! Perempuan dan Lelaki bercampur justru Malaikat mahu lari kuat-kuat........!!

      Delete
    5. Malaikat kena walak dengan lobai hadi ka...

      Delete
    6. Sejak PAN dan PH ditubuhkan, timbul berbagai bagai tuduhan kepada PAS hanya kerana PAS enggan bersama mereka.PAS antara lain dituduh sudah tidak istiqamah menentang kezaliman Umno sebaliknya dilihat cuba membentuk kuasa bersama Umno yang zalim.Apa jua pendekatan yang diambil PAS sudah tidak dianggap istiqamah lagi kerana PAS enggan bersama PAN dan PH.Kalau PAS mengubah pendekatan dan bersetuju bersama PAN dan PH maka ketika itu PAS akan dianggap menentang kezaliman Umno.Benar ker begitu?


      Barang diingat Umno tidak zalim, yang zalim ialah manusia yang mengendalikan Umno dan kezaliman ini bukan baru malah telah diberbanyakkan di zaman Umno ditadbir oleh Mahathir.Kezaliman yang ada hari ini merupakan kesinambungan dari kezaliman lampau, maka kezaliman itu boleh juga berubah dan pendekatan untuk menentang kezaliman itu bila bila masa boleh diubah, tak semestinya mengikut apa yang ditentukan oleh PAN dan PH.Maka dengan itu pendekatan PAS tidak perlu dipersoalkan oleh pihak pihak yang mahukan PAS bersama PAN dan PH.

      Istiqamah dalam perjuangan bukan bermakna sentiasa bersama pembangkang melawan kerajaan yang zalim, kerana pembangkang itu sendiripun belum dapat menjamin mereka tidak zalim.Tetapi istiqamah merujuk kepada keteguhan mempertahankan prinsip perjuangan ia itu teguh mempertahankan Al quran, Hadis dan Ijmak ulamak sebagai ikutan dan panduan bukannya dipaksa mengikut ideologi ciptaan manusia PH.Pendekatan boleh diubah mengikut kesesuaian zaman dan berlandaskan prinsip perjuangan tersebut.

      Kalau zaman Mahathir dan zaman Pak Lah kezaliman perlu ditentang mengikut pendekatan kesatuan pembangkang kerana di zaman itu pembangkang tidak banyak kerenah dalam menerima prinsip perjuangan serta menerima kaedah bersetuju untuk tidak bersetuju serta menerima kenyataan bahawa PAS berhak memperjuangkan negara Islam secara sendiri seiring persetujuan PAS menerima perjuangan Malaysia Malaysian Pembangkang lain juga secara sendiri.Tetapi kaedah itu sudah tidak sesuai lagi bagi PAS di zaman Najib kerana perlanggaran kaedah yang dipersetujui dan kelancangan rakan PR yang satu itu menentang usaha PAS memartabatkan hukum Islam.

      Oleh itu secara khususnya PAS sudah tidak boleh bergantung kepada PH lagi untuk meneruskan prinsip perjuangannya, itu namanya istiqamah dalam perjuangan bukan bergantung harap kepada PH.PAS perlu mencari pendekatan baru dan pendekatan politik matang dan sejahtera yang dipilih PAS adalah pendekatan yang meletakkan penentangan kepada kezaliman sebagai satu tujuannya bukan untuk berbaik dengan Umno atau Ug dengannya.PAS tetap pembangkang yang menentang kezaliman dan perjuangan ini tidak ditinggalkan.

      Bezanya, pendekatan PAS di zaman Mahathir dan zaman Pak Lah tidak sama dengan zaman Najib, kalau kata PAS tidak tentang 1MBD, itu bohong kerana masih ada saman Najib terhadap harakah mengenai 1MDB yang masih belum selesai. PAS kelihatan baik dengan Umno bukan kerana menyokong kezaliman seperti kata TGHH baik dengan Najib tak semestinya sokong Najib, begitu juga baik dengan Umno tak semestinya sokong kezaliman Umno tetapi mahu memastikan Umno tidak lagi berbuat zalim, buktinya sekarang, kerajaan Umno baru saja mengumumkan peruntukan RM300 juta untuk tambatan banjir di Kelantan, lihatlah hasilnya dari pendekatan politk matang dan sejahtera ini.Berpuluh tahun Kelantan diabaikan terutama di zaman Mahathir sedangkan cukai terus dikutip dari rakyat Kelantan dan royalti minyak tidak dibayar kepada Kelantan.

      Bukankah itu adalah tanda kejayaan awal pendekatan menentang kezaliman politik matang dan sejahtera PAS.Tapi biasalah pemuka pemuka PAN terutamaya pasti akan menafikanna walaupun bukti dan fakta sudah ada di depan mata kerana satu sebab, PAS tidak mahu bersama PAN dan DAP untuk menentang kezaliman dan menukar kerajaan.

      Delete
  2. Confident level lain mcm puak PIS ni sejak berdamping bukn muhrim, maklaikat pun di petik begitu. Terasa sedikit unsur takbur disitu ,kan? Kesian juga.
    Kalu betul power buat la 355 , campur sikit bantahan Mungkar termasuk- 1mdb ,ekonomi, rasuah, dll kepincangan. Ada brani? ada mampu? ada mahu?

    ReplyDelete
  3. PAS memang parti Lebai Malang sejak dulu.Malaikat pun di jemput sama??Ini kah yg keluar dari mulut seorang ustaz?? Tak tau kah dia yg malaikat HANYA menurut perintah Allah? dan tak ada free will mcm manusia utk hadir pelawaan pemimpin pas ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBAB SYAITAN SUDAH MASUK TEAM DIA MASA NICK AJEIS.
      sudah dijemput dulu sewaktu untuk menentang unno.

      Delete
    2. Woiiii ustaz2 bodoh. Bentangkan dulu ruu tu dlm parlimen bagi semua orang faham.
      Ini tidak. Asyik2 buat U Turn saja.
      Cubalah belajar cara2 nak buat kerja tu sama. Jgn asyik nak berceramah saja.
      Aku dah puas tengok Jamil Khir Baharum tu buat ceramah ugama. Tapi yg paling aku benci sampai skrng ni dia masih tak tahu nak buat kerja.
      Sama juga dgn hj hadi.
      Cakap berapi rapi jual nama tuhan. Apa hukum pun dia tahu. Tapi buat kerja untuk bentangkan ruu dia masih lagi tak tahu.
      Cakap tak serupa bikin punya manusia.

      Delete
  4. UMNO berkawan dengan PAS untuk kepentingan dia je...PAS ni tak suka dijadikan kuda tungannggan....PAS ibarat Yang dikendung keciciran Yang Di kejar tak dapat...Lebai malang

    ReplyDelete
  5. Saya melayu dan islam. Namun saya suka isytihar saya sebagai seorang bangsa malaysia beragama islam. Apa guna kata melayu kalau pemimpin melayu tak beramanah. Apa guna ada agamawan yang "menjual" agama demi kuasa dan habuan2.

    RUU335 tak perlu. Yang provision sekarang mencukupi...malangnya penguatkuasaan zero sebab dedak. RUU bukan isu agama tapi politik bertopengkan agama.

    Saya setuju dengan pendapat bahawa negara kononnya islam dipimpin muslims gagal dalam zaman sekarang. Zaman Rasullullah, nabi keluarkan umat dari kegelapan kepada yang terang lagi berdisiplin. Namun sekarang, terbalik khususnya malaysia dari cerah balik ke zaman gelap. Munafiq diangkat, dipuji dek dedak ditabur, berfantasi, senantiasa berauta dan berkepalsuan. Agamawan membela munafiq dan pengikutnya. Yang fakta dikata fitnah. Yang terbukti fakta dikata tak relevan untuk si munafiq sebab nama tak disebut. Apabila disebut nama dikatakan unsur luaran nak jatuhkan pemimpin yang fipilih rakyat. Bila dihujah dengan fakta fan bukti....oooh apa risau curi duit 1MDB....kan melayu kaya raya, tak kisahlah....ini the latest argument by melayu najib and the gang.

    SAYA BANGGA RAKYAT MALAYSIA (MELAYU MUSLIM JATI) AKAN BUKTI MALAYSIA BOLEH MAJU TANPA MUSLIM MELAYU NAJIB DAN PENGIKUT2 KLEPTOCRATIC GOVERNMENT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berckp jgn campur aduk dgn emosi kecewa. Melayu tu bangsa. Salah silap pemimpin melayu kenapa nak dikaitkan dosa mrk jadi dosa satu banngsa?

      Orang jepun pun pernah buat salah kpd dunia, zalim kpd manusia dan rosakkan alam masa berperang. Tapi adakah rakyatnya benci, malu, hina dan salahkan bangsanya sendiri?

      Jepun tak putus asa bina balik bangsa dia diatas kesalahan pemimpin lampau. Amerika juga pernah dijajah British, bila mrk dibebaskan mrk dibelenggu kesilapan pemimpin Amerika sehingga menyebabkan peperangan utara dan selatan Amerika. Ramai yg terkorban. Tapi ada rakyatnya benci bangsa sendiri? Mrk bangunkan semula bangsa mereka.

      Apabila berlaku kesilapan dan bencana akibatkan kehancuran, mesti ada hikmahnya supaya kita bangkit di atas keruntuhan.

      Cerdik lah wahai bangsaku, jgn termakan tipudaya kumpulan yg mahu bangsa melayu lenyap dan terus lemah supaya mrk dpt menguasai bumi dan kekayaan bumi melayu ni. Mrk musuh kita akan semai rasa benci, malu dan pandang rendah bangsa melayu sendiri. Betulkan kesilapan pemimpin melayu atau gantikan dgn pemimpin melayu yg lbh baik. Jgn tersilap lgkah dan terjerumus dlm percaturan musuh.

      Delete

    2. Banyak puak mengaku Islam, Ayah Pin, Tuhan Harun, jamaah Al Qaran Dan berpuluh2 lagi ajaran sesat semuanya mengaku Islam.
      Semoga anda tidak berada dlm kumpulan ini.

      Delete
    3. Amalkan assobiyyah Dan taghut, lobai dh jatuh kapir ya kapir harbi.. Sape kata.. Lobai pala utoh lobai sedonia.. Mana 4 saksi dgn SD ko.. X Ada kan..jd ko dpt pala utoh Dan fuck u retard

      Delete
    4. Haji abdul hadi awang mereng8 January 2017 at 12:15

      Siapa yang melawan cakap saya dikuatiri jadi kafiirrr.....
      Kena faham molek tu...

      Delete
    5. 9.54,

      Kalau itulah situasi, mengapa masih ramai melayu muslim mempertahankan kemungkaran najib?.

      Betul jepun teruk tapi mereka took steps to improvr....we did/do not. Malahan getting worse.

      Betul amerika serupa tapi mereka memilih untuk berubah....kita tak berubah malah makin parah.

      Bermakna bangsa melayu dsn islam perlu ke hadapan bukan terus jatuh ke lembah kehinaan dek mempertahankan penyamun. Malah agamawan yang dihormati dulu pun dah compromise ajaran islam sebenar dan trade it for positions and rewards.

      Still in denial.....??????

      Delete
  6. Minta parti pembangkang yang lain jangan layan sebagaimana Pas memboikot Bersih 5.

    ReplyDelete
  7. Ulangan sandiwara oleh puak yg sama di atas perkara yang bertentangan dengan amanat Tok Guru mereka sendiri.

    Masih ingat puak inilah dulunya menganjurkan perhimpunan hari hudud sedunia dan berdegar-degar menabur janji untuk melaksanakan hudud sebelum ayam berkokok sekiranya menang di Terengganu. Selepas beberapa bulan dan tiada apa khabar berita Tuan Guru yang sama menjawab pula 'hudud hanyalah 0.0001% daripada hukuman Islam' apabila ditanya mengenainya.

    Kini mereka menjaja pula RUU355 yang sama sekali bukan hudud,dan malahan bersifat 'mengekalkan perlembagaan penjajah' pula.

    Oh ya jangan terkejut dengan fakta bahawa di dalam hal amanat, hudud di Terengganu, perlembagaan penjajah kafir dan kini RUU355 penulis skrip utamanya adalah tok lebai yang sama.

    Inilah akibat membuat fatwa tidak mengikut usul sebaliknya mengikut kepentingan semasa puak mereka.

    Kini mahu buat perhimpunan sekali lagi pula. Perhimpunan untuk apa apabila rekod Hansard menunjukkan tok lebai mereka yang sama menjadi juara sandiwara hudud dahulunya, dia jugalah yang memohon penangguhan perbahasan RUU355.

    Di satu pihak RUU355 dijadikan modal untuk melancong ke kota London konon di atas nama tugas. Di satu pihak lagi RUU355 dijadikan bahan untuk membeli dan mengumpulkan sokongan pada ketika mereka sendiri yang memohon penangguhan selepas ia hanya dibacakan di parlimen.

    Yang jelas kedua-dua pihak kelihatan merasa aman dari kemurkaan Allah seolah-olah Allah tidak menyedari sandiwara yang sedang mereka lakukan.

    Pemimpin2 kedua-dua puak UMNO dan PAS ada ketetapan sendiri di atas apa yang telah dan sedang mereka kerjakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi mereka ini, agama menjadi alat untuk berkuasa dan kekayaan.
      Hati mereka semua sudah buta.
      Saya hanya boleh berkata kpd mereka....'kesian melihat mereka mengejar harta dunia'.....orang lain pun mengejar juga harta dunia sehingga sanggup jadi raja penyamun, tapi tidaklah mrnjual agama sebagai modal perniagaan.(sengaja beri sedikit kredit pada raja penyamun, biar dia tersenyum sikit......kesian dia hari hari orang maki hamun dia....he....he...)

      Delete
    2. Siapa melawan igama pas jadi kaafiiir

      Delete
    3. Pas tu yg kafir sebab dia suka sgt mengkafirkan orang islam yg lain

      Delete
    4. Ce tanya si ostad azhar idrus, apa hukum tolak hudud?

      Delete
    5. 10.48..kepala otak kau banyak sangat istilah penyamun 1mdb..tolonglah cuci sikit najis2 tu..

      Delete
    6. john..berkawan dan bersubahat dengan dapigs yang terang2 menentang islam itu bukan ke kemurkaan Allah..patutlah Allah tak izinkan puak2 dajal memerintah selama2nya..hanya pandai berkokok sepanjang dari pru13 sudah nak masuk pru14..kerja dan sumbangan untuk rakyat tak pernah ada..

      Delete
    7. Fuck u kafir harbi retard..go fuck ur smah ketot al badaki..retard

      Delete
  8. Berckp jgn campur aduk dgn emosi kecewa. Melayu tu bangsa. Salah silap pemimpin melayu kenapa nak dikaitkan dosa mrk jadi dosa satu banngsa?

    Orang jepun pun pernah buat salah kpd dunia, zalim kpd manusia dan rosakkan alam masa berperang. Tapi adakah rakyatnya benci, malu, hina dan salahkan bangsanya sendiri?

    Jepun tak putus asa bina balik bangsa dia diatas kesalahan pemimpin lampau. Amerika juga pernah dijajah British, bila mrk dibebaskan mrk dibelenggu kesilapan pemimpin Amerika sehingga menyebabkan peperangan utara dan selatan Amerika. Ramai yg terkorban. Tapi ada rakyatnya benci bangsa sendiri? Mrk bangunkan semula bangsa mereka.

    Apabila berlaku kesilapan dan bencana akibatkan kehancuran, mesti ada hikmahnya supaya kita bangkit di atas keruntuhan.

    Cerdik lah wahai bangsaku, jgn termakan tipudaya kumpulan yg mahu bangsa melayu lenyap dan terus lemah supaya mrk dpt menguasai bumi dan kekayaan bumi melayu ni. Mrk musuh kita akan semai rasa benci, malu dan pandang rendah bangsa melayu sendiri. Betulkan kesilapan pemimpin melayu dan gantikan dgn pemimpin melayu yg lbh baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taghut Dan assobiyyah..lu kapir harbi ulang balik kapir harbi..pala utoh lobai.. Fuck u retard

      Delete
    2. Kalau tak sebut BANGSA MELAYU, hilang ke bangsa tu.....?????
      Saya lebih rela hilang nama BANGSA MELAYU daripada jadi BANGSA MELAYU YANG PAPA KEDANA dan BODOH. Yang kaya cuma PEMIMPIN KLEPOTKRASI.
      MELAYU jadi hamba abdi untuk kekalkan
      pemimpin KELPOTKRASI.
      Yang kaya raya tetap CINA.

      Delete
    3. Betul pendapat you, sebilangan besar org melayu taraf perangai hampir sama dgn orang asli. Beza melayu kerana beragama islam keturunan.

      Delete
    4. Bila masa orang asli makam rasuah pulak????

      Delete
  9. Untuk bangsawan sekufu dgn bijan Dan smah ketot lain undang2nya,utk marhean lain pula undang2nya..klu btul undang2 Allah sape mencuri dipotong tangan di khalayak ramai bermula dgn bijan Dan smah ketot..klu x Ada jgn buang masa nk layan kununnya undang2 Allah.. Lobai Ada ke 4 saksi malaikat Dan SD dr jibril a s yg INI ubdang2 Allah.. Klu x Ada lobai boleh pala utoh berjambul Dan dilabel kan kafir ya kafir harbi krn lobai tu taghut Dan amalkan assobiyyah.. Fuck u retard

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marah betul nampak si labu ni dgn lobai-lobai tu,asyik kena fuck je mereka.

      Delete
    2. Jebon smah ketot dan lobai hadi mereng....kesipuan...

      Delete
    3. Semah tu memang mereng

      Delete
    4. Memang patut pn kena fuck. Semua geng lebai sewel lebih hina drp si bijaN.

      Jual agama memang lumayan zaman ramai manusia jahil mcm sekarang.

      Jual umrah, jual badal haji, jual lembu korban oversea, jual ayam patuh syariah, jual air jampi, jual tiket sorga, jual kismis 30 juzuk & macam2 lg.

      Kalau umno tak dalam keadaan tersepit sekarang, mustahil lebai2 sewel akan merasa dedak. Siapa tak kenal umno? Tunjuk kan seorang pemimpin umno yg dari dulu sampai sekarang yg tak kaya raya...

      Delete
    5. Jual babi, sate anjing, arak, judi, PAN*** amoi...DAPig manyak suka..bodo punya RBA.

      Delete
  10. Perhimpunan untuk memulihkan imej Hj Hadi dari fahaman Syiah.

    RUU di ambil alih oleh UMNO. Kalau UMNO bentang tidak ada masalah. Cuma lambat atau cepat dan samada memenuhi ciri-ciri hudud. Makna nya RUU tetap di luluskan cuma lain dari yang PAS punya hudud.

    Ini bukan perhimpunan sebab semua nya di jemput. Yang tak setuju pun di jemput. Yang ghaib termasuklah malaikat entah setuju entah tidak pun di jemput.

    Perhimpunan RUU ini sama macam PAS BERKECUALI dalam isu bajet dan GST.

    Mengarut. Jelas untuk memulihkan imej Hj Hadi yang kelemahan.

    Kalau jemput NGO atau parti politik lain, satu jawatankuasa perlu di tubuhkan

    ReplyDelete
  11. Kan orang dah cakap, RUU ni adalah modal PAS cari makan. Kejap bentang, kejap tangguh...sampai bila nak habis? Hadi sendiri yg tangguh di nov 2016 selepas beberapa bulan dok canang siang malam. Kenapa tangguh? Dan kenapa nak buat demo? Kan umno dah sokong, dan bila umno sokong, BN pon kena sokong...satu dunia tau cara BN, bila umno sokong yg lain kena jadi pak turut. Habis cerita, senang.

    PAS perlu sedar yg rskyat bukan bodoh...PKR DAP dan Bersatu bawa isu 1mdb, src, felda, ekonomi, BR1M, ecrl, nilai ringgit...rakyat paham sangat yg PAS tak ada isu nak dibawa, sebab jahil ekonomi. Hari tu buat demo rohingya pon kena hijack ngan umno. Bergantung kat RUU jerr lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi yg jadi ahli umno dan pas sekarang kebanyakan nya BODOH & TONGONG & JIWA KECIK.

      Delete
    2. Ugama lobai hadi hanya 355 untuk hudud.....
      Dulu lobai ni kata hudud sebahagian kecil saja dari islam.
      Kalau pembankang menang...
      Lantik lobai hadi jadi pm...
      Kalau nak tengok dia cium pipi lim kit siang...
      Inilah dia wajah lobai pembohong

      Delete
    3. mahafiraun(gelaran yang diberi oleh mat sabun) dah cium pun pipi kit sial demi misi dan visi politiknya...ada aku kesah.

      Delete
  12. Perangai pasangan bukan muhrim Umnu &PIS skrg dah mcm MeKayu Selam bermahzab Ahlul Songlap All Jammah. Jangan kata dedak, Taek pun telan.
    Keangkuhan terkini- Malaikat pun boleh dipetik panngil.
    Kalu ditegur, nanti mau pulak kelaur dialog:
    "Malaikat geng kami la".
    Dah tahao terencat akal mereka ni, kan? Kesian kot.

    ReplyDelete
  13. tun m ada menulis surat kpd tuan guru nik Aziz mengenai perkara yg sama pd 15 julai 1994.(22 tahun yg lampau).

    ia nya tlh menjelaskan isu2 mengenai hudud.

    harap dpt mengambil masa utk menelaah nya.

    kita tidak payah pergi jauh utk membuat perbandingan. Negara Indonesia yg lebih 80%(220 juta) beragama islam mendukung semangat 'pancasila' n konsep 'bhinneka tunggal eka'.

    kapada mereka mempertahankan nya ada lah 'harga mati'.

    ReplyDelete
  14. Kalau PAS buat demo minta RCI 1mdb aku turun

    ReplyDelete
    Replies
    1. SETUJU! Ada berani? Ada mahu,? Ada boleh?...Kalu tak , confirm la PAS masih PISS Off!!

      Delete
  15. Setiap kali nak hampir dengan PRU PAS akan jadi meroyan sekejap.
    Kononnya parti islam yang memperjuangkan agama islam.
    Selepas PRU, isu ini akan senyap dan akan berbunyi kembali bila nak PRU semula. Itulah rutin "parti agama pas".
    RUU355 belum disediakan, dah heboh satu dunia dan salahkan orang itu orang ini kononnya tidak sokong undang2 islam.
    Bila disuruh bentang, tangguhkan pula atas masalah teknikal. Maknanya benda tu belum siap tapi cakap yang lebih.
    Saya percaya, semua ini hanya gimik PAS dan UMNO pun dah tumpang sekaki. Gimik ini akan semakin menjadi-jadi hingga pru nanti.
    Undang-undang islam yang ada sekarang ini pun tak dikuatkuasakan sepenuhnya, hanya tertulis diatas kertas.
    PAS sendiri pun berdolak-dalik bila nak ambil tindakan keatas ahlinya yang buat maksiat. Jangankan sebat, nak pecat dari PAS pun tak mampu nak buat. Tapi bab bercakap, PAS lah juara seolah-olah baru balik dari ziarah neraka. Senang-senang hukum orang lain yang tak sealiran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa berani lawan aku...
      Aku olamak donia

      Delete
    2. Donia Auta...MeKAYU Selam Mahzab Ahlul Songlap All Jammah Taek Low.

      Delete
  16. Apalah yg bangang benar nih...Yang memerlukan kefahaman dan pencerahan tentang RUU355 ni adalah sipembuat undang2 kat parlimen tu... bukan mereka yg 300k tu... gerakkanlah seluruh jentera pas@umno untuk memberi faham dan kecerahan kpd mereka...ape punya turrr da

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terangkan la kat menteri menteri kanobat tu....
      Lobai lobai...

      Delete
    2. Nnt nmpk ramai, maka gerombolan paksaan budak2 sekolah pondok tajaan, ngo tajaan, dan bus2 lawatan bawa makcik pakcik felda yg akan penuhi kawasan utk tujuan video shoot sj. Isi matlamat tak ada pun. Niat cuma tujuan nak lahapkan nafsu politik, dan cari slot buletin pembohongan tv3 terlebih suku. Takat tu sj, kesian, kan?

      Delete
  17. Lobai oh lobai.. Ko dh jd thaghut Dan amalkan assobiyyah.. Ikut fatwa ulamak lobai sedonia, ko semua dh jd kapir. Ya kapir harbi.. Sape cakap. Lobai kapla sedonia yg hukum ko kapir.. Jd lobai oh lobai. Pala utoh Dan fuck u... Syaitaan...kesian kan?

    ReplyDelete
  18. BUANG MASA SAJA..
    Kan Azlina kata Bn akan bawa issu tu.
    Apa yg lobai kalut2.
    Nak cari nama ka?
    Program dia bukan main nak ajak org pergi..tapi..program org dia boikot.
    Program org semua haram...program dia jadi halal pulak
    Pooooorahhhhhh...

    Buang masa..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebai azlina...

      Delete
    2. Malaikat pun dijemput...adoi, dh tahap bingai sgt kesian niii. Ya Allah, kau buka lah mata dan pulihkan bangsa MeKAYU Selam ni supaya jadi Melayu Islam betul balik. Jauh pesong nii, kesian, kan?

      Delete
    3. Astaghfirullah........mana harussaini, macam mana ni shukri, ok ke dr rahman?

      Delete
    4. Kalo hangpa tengok perhimpunan tu 1k aja dan tak mencecah sasaran 300k, org pas akan jawab yg 1k tu manusia baki 299k tu malaikat...depa dah awal2 sedia alasan untuk perhimpunan tu..

      Delete
  19. Ya Allah
    Kau berikanlah petunjuk kepada lobai hadi syiah yang dah terpesong tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingatkan setan2 dajal tak takut Allah..

      Delete
    2. Pembela syiah adalah setan.
      Lobai hadi bapak setan...

      Delete
    3. Biarkan sunni bergadoh dengan syiah....yahudi@dapig cuci tangan.

      Delete
    4. Syiah bunuh suni...

      Delete
  20. Ingat kan Hudud yg nak rancang dibuat. Rupanya hanya RUU355 ja. Itu kerja UMNO-BN laaaaaa yg nak mengubahnya. Bukan kerja PAS-PIS-PUS.
    Awat bingai sangat lobai2 ni la ni.
    Buang masa pengundi saja.
    Keeja lain lg banyak faedah.

    ReplyDelete
  21. Sbg pendukung LGBT, aku menyokong penuh PH dan datuk bndr KL mghalang himpunan RUU hudud ni dibuat..hidup PH!! Hidup daruk bandar KL!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko penyokong umno/pas nk Cuba menyamar.. Ko kafir harbi kata lobai pala utoh.. So fuck u and ur retard bijan and smah al badaki.. Sial..kesian kan?

      Delete
    2. 18.32...taktik baru yerrr? Retard betul...bodoh tak bertempat

      Delete
  22. PAS parti Islam
    Barisan pemimpinnya apabila mengeluarkan perkataan cukup menjaga tuturkata untuk mengelak dari manusia terasa
    Begitu juga dengan lidah rasminya Harakahdaily berita/analisanya benar2 belaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut amanat al merengi..sape2 amalkan assobiyyah Dan jd thaghut tu kapir ya kapir harbi.. Dan krn dh sokong assobiyyah maka puak2 lobai semua dh jd kapir harbi ikut amanat al merengi.. Pala utoh.. Fuck u pas pis pus..kesian kan?

      Delete
    2. Pala utoh petanda jembalang Dapig.

      Delete
    3. Pala utoh bapak KO Dan mak KO x sunat.. Fuck u retard

      Delete
  23. Mungkin juga MT Pas nak tengok ramai ke penyokong2 turun masa tu..kalau tak ramai tepaksa lah balik kepangkal jalan..kalau ramaiii teruskan je.lah keujong pangkal.

    ReplyDelete
  24. Awat hampa semua tak masak lagi dengan routine pas ni. Sudah sudah la pas oii dok menipu orang melayu islam. Kpd 18:32 dan 18:41 tak jawab la kot nuu.

    ReplyDelete
  25. Tak ada makna lobai woiiii buat perhimpunan tu
    Bukan blh buat apa2 pun.
    Kamu tu lobai cuma pembangkang.
    Perkara ni patut dilakukan oleh UMNO sbb mereka dr pihak pemerintah.
    Kenapa kamu lobai2 lebih sudu dr kuah.
    Apa...!!!
    Kamu ni juru cakap Umno-Bn ka?
    Umbo-Bn pun tak sesebuk kamu.
    Kamu buat pun tapi kalau Umbo-Bn tak luluskan tak guna jugak.
    Buang masa saja.
    Bukan kerja kau tu lobaiiiiii..!!


    ReplyDelete
  26. SAIFUDIN JADI BALACI SAMBIL UNTUNGKAN DIRI SENDIRI

    ALLAH SWT memberi dan mendedah peringatan yang sangat banyak di dalam al-Quran perihal hasad, perancangan, keangkuhan, kelakuan, kejahatan, kezaliman dan mudharat boleh ditimbulkan orang kafir ke atas kaum Muslimin. Lebih-lebih lagi ketika mereka memiliki keupayaan atau kekuatan melebihi kaum Muslimin, atau kuasa mengatasi.

    Kerana itulah disebalik peranan dakwah dan penghormatan kemanusiaan, serta hubungan dan sandaran kepada mereka, Allah SWT menegaskan kewaspadaan kepada orang Mukmin agar tidak sehingga melanggar sempadan wala’.
    Bahkan sirah telah mengajar, kelicikan mereka mempengaruhi Baginda Rasulullah SAW dengan tawaran jawatan, kedudukan, kebendaan, kemudahan dan wanita. Agar sekurang-kurangnya tidak meneruskan gerak kerja kelangsungan agenda perjuangan Islam yang didukung. Malah, mengajukan kompromi yang oppurtunis, dengan bersedia menyembah Allah, tetapi Nabi SAW juga perlu menyembah kepercayaan mereka. Namun, apabila tidak terdaya mengubah keteguhan Baginda, jarum disuntik pula melalui insan-insan terhampir.

    Bererti, tidak semua misi kafir dan munafik terlaksana secara pertembungan zahir, tetapi juga dengan pemerdayaan indah nan mempersonakan yang setidak-tidaknya dapat mengurang dan melemahkan atau pun mengikat.

    Tragedi itulah telah menimpa segelintir mereka dalam kalangan pimpinan PAS dahulunya yang tercandu oleh DAP, menyebabkan potensi hala tuju PAS bukan sahaja menjadi lembab, tetapi hampir tergelincir dari landasan. Namun Allah memelihara jamaah ini, mereka yang menamakan diri sebagai G18 itu akhirnya tersingkir dan keluar. Mereka sekarang megah sebagai entiti baharu bernama PAN yang secara terbuka menentang PAS, tetapi menjadi pembela setia dan menguatkan DAP.

    Kini jerat sama dipasang DAP dengan melantik Setiausaha Agong PKR, Dato’ Saifuddin Nasution sebagai Penasihat Strategik Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Reaksi gembira dan teruja kalangan Pakatan Harapan menyatakan ia akan mengukuhkan lagi gabungan itu khususnya antara dua parti tersebut.

    DAP sedang menyusun untuk melonjakkan kembali dirinya yang hampir terbenam oleh pelbagai isu mutakhir ini. Dalam realiti sukar untuk pulih segera, sedang PRU14 kian menghampiri, maka anak tangga mesti diadakan. Kepatuhan PAN akan diperalatkan sepenuhnya oleh DAP dan sebagai imbuhan tentulah akan ditaja parti itu bertanding.

    Tetapi DAP menyedari kerusi-kerusi boleh ditandingi PAN belum terjamin memberi kredit untuknya. Maka, cengkaman perlu dikukuhkan dan langkah awalnya berjaya apabila dapat memberikan jawatan kepada Saifuddin. Kedudukan Saifuddin selaku Setiausaha Agong antara yang kuat dalam mempengaruhi keputusan parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pala utoh KO..ko jual nama Allah utk kesenangan donia yg sedikit.. Babi dial KO haram jadah anak haram fuck ur bijan and al badaki..

      Delete
  27. Secara strategik, DAP akan mengekalkan ‘status quo’ terhadap kerusi ditandinginya. Ketika sama, ia mungkin mendapat kelebihan dari kerusi ditandingi PAN yang bakal menjadi senjata pertembungan tiga penjuru. Kemudian, ia sedang meneroka ‘harapan’ kerusi-kerusi baharu dari kuota PKR atau setidaknya senarai calon yang ‘diredhainya’.

    Biarpun pandangan sedemikian dianggap naif, kolot dan skeptikal dengan memberikan alasan bahawa semakin dekatnya PAN dan PKR akan mempercepatkan lagi proses dakwah kepada DAP. Penyakit kagum inilah pernah melanda sebahagian ahli PAS sendiri, terlayur oleh pelbagai kebajikan dibuat DAP. Hakikatnya semua itu lakonan dan tanggungjawab yang ditunaikan pun jelas berkepentingan semata-mata.

    Antaranya lihat sahaja bantuan kepada Kelantan semasa banjir besar 2014 dahulu. DAP menghulurkan sumbangan RM1.5 juta, tetapi tidak melalui saluran Kerajaan Negeri. Sebaliknya melalui ‘agen-agen’ mereka dan menempelak pula secara terbuka Kerajaan PAS Kelantan sebagai lemah. Walhal, pemberian sumbangan itu penuh helah dan tipu daya di mana untuk bersaing dengan kumpulan Pro-Ulama menjelangnya pemilihan Muktamar PAS.

    Sedangkan, apabila banjir di Pulau Pinang sendiri, tidak pula DAP bersungguh menggerakkan ‘bantuan’ sewajarnya. Malah, selepas dari kekalahan agen-agennya pada Muktamar PAS, tiada lagi usaha bantuan seumpama dihulurkan sehingga kini untuk banjir di Kelantan.

    Kerana itulah memperkatakan kebaikan dan kebajikan DAP sebenarnya hanya sekadar manis teori, realiti terjadi sebaliknya apabila segelintir dari kalangan Muslim pula yang terdakyah. Malah, Allah telah memperingatkan bahawa kebajikan dan kebaikan sedemikian tidak dikehendaki-Nya tanpa disertakan dengan keimanan.

    Zahirnya pandangan sedemikian akan terus berbeza dari perspektif Mukmin yang sentiasa meneroka dan disirami oleh pancaran wahyu.

    *_“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuh kamu menjadi teman rapat, dengan cara kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita rahsia orang-orang Mukmin) dengan sebab hubungan baik dan kasih mesra yang ada di antara kamu dengan mereka, sedang mereka telah kufur ingkar terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kamu; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (SAW) dan juga mengeluarkan kamu (dari Tanah Suci Makkah) disebabkan kamu beriman kepada Allah Tuhan kamu. (Janganlah kamu berbuat demikian) jika betul kamu keluar untuk berjihad pada jalan-Ku dan untuk mencari keredhaan-Ku. (Tidak ada sebarang faedahnya) kamu mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedang Aku amat mengetahui akan setiap yang kamu rahsiakan dan segala yang kamu zahirkan. Dan (ingatlah), sesiapa di antara kamu melakukan perkara yang demikian, maka sesungguhnya telah sesatlah ia dari jalan yang betul. Jika mereka dapat menguasai kamu, nescaya mereka menjadi musuh yang membahayakan kamu, dan mereka akan membebaskan tangan mereka dan lidah mereka terhadap kamu dengan kejahatan, serta mereka suka kalaulah kamu juga menjadi kafir (seperti mereka).”_* (al-Mumtahanah: 1-2)

    ReplyDelete
  28. Istiqamah dalam perjuangan bukan bermakna mesti bersama PAN @ PH
    Sejak PAN dan PH ditubuhkan, timbul berbagai bagai tuduhan kepada PAS hanya kerana PAS enggan bersama mereka.PAS antara lain dituduh sudah tidak istiqamah menentang kezaliman Umno sebaliknya dilihat cuba membentuk kuasa bersama Umno yang zalim.Apa jua pendekatan yang diambil PAS sudah tidak dianggap istiqamah lagi kerana PAS enggan bersama PAN dan PH.Kalau PAS mengubah pendekatan dan bersetuju bersama PAN dan PH maka ketika itu PAS akan dianggap menentang kezaliman Umno.Benar ker begitu?

    Barang diingat Umno tidak zalim, yang zalim ialah manusia yang mengendalikan Umno dan kezaliman ini bukan baru malah telah diberbanyakkan di zaman Umno ditadbir oleh Mahathir.Kezaliman yang ada hari ini merupakan kesinambungan dari kezaliman lampau, maka kezaliman itu boleh juga berubah dan pendekatan untuk menentang kezaliman itu bila bila masa boleh diubah, tak semestinya mengikut apa yang ditentukan oleh PAN dan PH.Maka dengan itu pendekatan PAS tidak perlu dipersoalkan oleh pihak pihak yang mahukan PAS bersama PAN dan PH.

    Istiqamah dalam perjuangan bukan bermakna sentiasa bersama pembangkang melawan kerajaan yang zalim, kerana pembangkang itu sendiripun belum dapat menjamin mereka tidak zalim.Tetapi istiqamah merujuk kepada keteguhan mempertahankan prinsip perjuangan ia itu teguh mempertahankan Al quran, Hadis dan Ijmak ulamak sebagai ikutan dan panduan bukannya dipaksa mengikut ideologi ciptaan manusia PH.Pendekatan boleh diubah mengikut kesesuaian zaman dan berlandaskan prinsip perjuangan tersebut.

    Kalau zaman Mahathir dan zaman Pak Lah kezaliman perlu ditentang mengikut pendekatan kesatuan pembangkang kerana di zaman itu pembangkang tidak banyak kerenah dalam menerima prinsip perjuangan serta menerima kaedah bersetuju untuk tidak bersetuju serta menerima kenyataan bahawa PAS berhak memperjuangkan negara Islam secara sendiri seiring persetujuan PAS menerima perjuangan Malaysia Malaysian Pembangkang lain juga secara sendiri.Tetapi kaedah itu sudah tidak sesuai lagi bagi PAS di zaman Najib kerana perlanggaran kaedah yang dipersetujui dan kelancangan rakan PR yang satu itu menentang usaha PAS memartabatkan hukum Islam.

    Oleh itu secara khususnya PAS sudah tidak boleh bergantung kepada PH lagi untuk meneruskan prinsip perjuangannya, itu namanya istiqamah dalam perjuangan bukan bergantung harap kepada PH.PAS perlu mencari pendekatan baru dan pendekatan politik matang dan sejahtera yang dipilih PAS adalah pendekatan yang meletakkan penentangan kepada kezaliman sebagai satu tujuannya bukan untuk berbaik dengan Umno atau Ug dengannya.PAS tetap pembangkang yang menentang kezaliman dan perjuangan ini tidak ditinggalkan.

    Bezanya, pendekatan PAS di zaman Mahathir dan zaman Pak Lah tidak sama dengan zaman Najib, kalau kata PAS tidak tentang 1MBD, itu bohong kerana masih ada saman Najib terhadap harakah mengenai 1MDB yang masih belum selesai. PAS kelihatan baik dengan Umno bukan kerana menyokong kezaliman seperti kata TGHH baik dengan Najib tak semestinya sokong Najib, begitu juga baik dengan Umno tak semestinya sokong kezaliman Umno tetapi mahu memastikan Umno tidak lagi berbuat zalim, buktinya sekarang, kerajaan Umno baru saja mengumumkan peruntukan RM300 juta untuk tambatan banjir di Kelantan, lihatlah hasilnya dari pendekatan politk matang dan sejahtera ini.Berpuluh tahun Kelantan diabaikan terutama di zaman Mahathir sedangkan cukai terus dikutip dari rakyat Kelantan dan royalti minyak tidak dibayar kepada Kelantan.

    Bukankah itu adalah tanda kejayaan awal pendekatan menentang kezaliman politik matang dan sejahtera PAS.Tapi biasalah pemuka pemuka PAN terutamaya pasti akan menafikanna walaupun bukti dan fakta sudah ada di depan mata kerana satu sebab, PAS tidak mahu bersama PAN dan DAP untuk menentang kezaliman dan menukar kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg sebenarnya PAS skrg dah semakin lemah kerana dilaknati Allah disebabkan pemimpin2nya telah memperalatkan Islam lebih 65thn.

      Delete
  29. Berbilion Dalam Wang Saudi Yang Mahathir Dan Anwar Juga Terima
    Arab Saudi membiayai 20% daripada kempen presiden Hillary Clinton. Malah, Arab Saudi sentiasa membiayai kedua-dua belah pihak, Republikan dan Demokrat. Dan Amerika Syarikat adalah bukan satu-satunya negara Arab Saudi menyalurkan wang manakala Najib bukan Perdana Menteri Malaysia yang pertama menerima wang Saudi. Cuma Mahathir tidak memberitahu kita berapa banyak dia terima ketika beliau menjadi PM manakala Anwar juga menerima banyak wang walaupun sebelum menyertai Umno pada tahun 1982.
    Ketika tahun 2015 Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak percaya bahawa orang-orang Arab akan menjadi begitu murah hati untuk menderma RM2.6 bilion kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Sebenarnya orang-orang Arab adalah lebih murah hati daripada itu dan mereka telah menjadi begitu selama 40 tahun sejak tahun 1970-an. Malah, Mahathir sendiri telah mendapat manfaat daripada sumbangan tersebut, seperti yang Anwar Ibrahim sebelum beliau menyertai Umno pada tahun 1982.

    Arab Saudi mempunyai polisi untuk ‘membeli rakan’ di seluruh dunia dan ia membelanjakan berbilion-bilion untuk melakukan ini. Ia terutamanya memerlukan kawan seperti Malaysia, negara-negara Sunni yang anti-Syiah. Arab Saudi akan membelanjakan pada harga apa sahaja untuk mempromosi Sunni Islam dan untuk mengasingkan atau memburuk-burukkan Syiah Islam. Dan Malaysia sesuai dengan kehendak tersebut.
    Jadi kerana ia mampu, kerajaannya adalah salah satu daripada penderma terbaik di dunia dan keadaan demikian sejak dari 1970-an. Sebenarnya, dan menurut Laporan Statistik PBB bagi 2014, Riyadh adalah penyumbang terbesar keenam di seluruh dunia. Lebih daripada 90 negara mendapat manfaat daripada pemberian ini, termasuk Sri Lanka dan India, “kata Dr Joseph A. Kechichian pada 31 Ogos 2016, pengarang buku yang baru diterbitkan From Alliance to Union: Challenges Facing Gulf Cooperation Council States in the Twenty-First Century (Sussex: 2016).

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS terima dedak 90juta hasil rompakan duit rakyat terbesar di dunia oleh ketua penyamun Najib.

      Delete
    2. 2217 ni, kaku Arab tu sinonim surgawi lw kot.. Woi jumud 2217, ko ni terpesong. Moga Allah buka mata ko sebelum kojol. Kesian betul2 ni.

      Delete
    3. Anon 22:17, semoga Allah buka minda kamu yg sudah korap.
      Kamu ini pemakan dedak tegar. Siapa nak mengaku mencuri ayam? Tapi org akan tahu sebab badan nya berbau tahi ayam.
      Tak payahlah datang blog ini untuk mencuci tahi ayam dibadan. Bau mu cukup busuk!.

      Delete
  30. Kepimpinan ulamak
    1. Kepimpinan ialah suatu institusi, sementara ulamak adalah merit ilmu yang dimiliki. Ringkasnya kepimpinan ulamak adalah institusi kepimpinan secara kolektif (jamaei) yang memiliki ilmu untuk memimpin jamaah (parti) dan ummah (masyarakat). Ianya satu kewajipan yang mesti ditegakkan.

    2. Berlawanan dengan kepimpinan ulamak ialah kepimpinan juhalak. Iaitu institusi kepimpinan secara kolektif tanpa ilmu (jahil) untuk memimpin jamaah dan ummah. Ianya satu kebatilan yang mesti dicegah.

    3. Sebagaimana yang disebut oleh Imam Bukhari di dalam shohihnya, Kitabul Iman bab:الإغْتِبَاطِ فِي الْعِلْمِ وَالْحِكْمَةِ: bahawa Saidina Umar Al Khattab Rha pernah berkata:

    تَفَقَّهُوا قَبْلَ أَنْ تُسَوَّدُوا

    "dalami olehmu (akan ilmu) sebelum kamu dilantik menjadi pemimpin."

    4. Merit utama untuk memimpin ialah memiliki ilmu. Tanpa ilmu bagaimana seseorang itu mampu untuk memimpin. Pemimpin persatuan matematik selayaknya mempunyai ilmu matematik yang baik. Pemimpin persatuan alam sekitar sayugianya mempunyai ilmu alam sekitar yang baik.

    5. Selayaknya juga pemimpin jamaah (Gerakan) Islam adalah terdiri dari kalangan mereka yang memiliki ilmu Islam yang baik dan mendalam (alim ulamak).

    6. Tidak masuk akal jika kepimpinan gerakan Islam adalah kepimpinan tanpa ilmu yang baik dan mendalam. Kaedah umum yang diterima pakai ialah:

    فاقِدُ الشئ لا يُعْطِيْه

    "yang tidak memiliki apa-apa (kosong/jahil) ia tidak boleh memberi apa-apa."

    7. Kepimpinan ulamak bukan isu batang tubuh figure si polan bin si polan, tetapi adalah berkait nilai merit yang dimiliki iaitu ilmu Islam yang mendalam untuk melayakkan ia menduduki amanah kepimpinan Gerakan Islam.

    8. Justeru nilai merit inilah yang akan membawa kebaikan dalam kepimpinan.

    Dari Muawiyah bin Abi Sufian Radhiallahua'nhuma telah berkata bahawa aku telah mendengar Nabi SAW telah bersabda:

    مَنْ يُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّين

    "Barangsiapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah swt, nescaya diberikan kefahaman mendalam pada urusan agama." (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

    9. Inilah usul dan asal Kepimpinan Ulamak khasnya yang diterima pakai dalam PAS. Sebuah gerakan atau jamaah yang meletakkan Ilmu Islam yang mendalam sebagai merit kepimpinan.

    10. Maksudnya siapa jua yang memiliki merit ini maka ia layak menggalas amanah kepimpinan gerakan Islam ini. Kerana sangat tidak munasabah bagi seseorang yang mahu memimpin Gerakan Islam tetiba ia sendiri jahil atau lemah ilmu mengenai Islam.

    11. Seorang juru jual yang baik dan cemerlang serta berjaya ialah juru jual yang memiliki "product knowledge" yang baik. Pemimpin yang baik, cemerlang dan berjaya ialah pemimpin yang memahami dasar perjuangannya.

    12. Sementara dasar perjuangan PAS ialah Islam maka pemimpinnya mesti memahami Islam dengan baik untuk memacu perjuangannya.

    13. Ertinya Kepimpinan Ulamak dalam PAS adalah berasal dari pedoman Islam dan kesedaran terhadap tuntutan syariatnya. Menganggap ianya sebagai salinan (copy paste) dari "Wilayah Fakeh" sebagaimana amalan syiah di Iran adalah merupakan tohmahan yang tidak wajar.

    14. Sekali lagi saya tegaskan bahawa Kepimpinan Ulamak adalah institusi murni berteraskan prinsip kepimpinan yang diasuh oleh Islam. Firman Allah SWT:

    وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

    Dan tidaklah (wajar) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian dari kalangan mereka untuk mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya apabila mereka kembali kepada kaum mereka. Mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah). (Surah At Taubah: 122)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepimpinan ulamak2 suu penunggang agama dlm parti politik PAS.

      Delete
    2. KO jual agama Dan jual nama Allah utk kesenangan donia. Mmg patut ko kena fuck u krn ko mmg kafir harbi ikut ukuran Dan amanat lobai kapla a k.a pala utoh bapak KO berjambul. Kesian kan

      Delete
    3. 2223, angkuh lain mcm. Ko tu terpesong,ulamwk yg pejam pada mungkar itu bukan ulamak. Berapa kali nak bagitau, awat bingai sgt, kesian la

      Delete
  31. PAS adalah penganut agama ciptaan tok guru.Melacurkan Islam sejak berzaman.Bukti kesesatan mereka terlalu banyak.Si bengong dan bangang tak akan nampak selama-lamanya.Malaikat pun dia boleh jemput.Tipikal PAS.Pangkahlah PAS,anda pasti ke surga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekaki perhati PIS dh makin berunsur jahiliah dan suntikan animis, apabilw terperangkap. Kerahwn polisi induk pun dh terarah one way atws bawah, do as party swy, dont think, pope commitee is always right.
      Mna boleh lobai PIS oi, bingai lah jwdi umat mcm ni... UMNu pun prwktis perkwra swmw..kwmu serupa. Pwrty2 Expired

      Delete
  32. Pemakan dedak bn umno..bila nak ngaku...dah hancur lenyap bn umno..insyaallah ...bencana umno bn najib

    ReplyDelete
  33. Aduuhhhh lebai tontowi al germany. Tak usahlah berangan lebihh. 3,000 org pon dah kira ramai dah. Harakah pun tak laku. Sembang lebihhh lebai nii. Jemput jamal jamban pakai jubah. Yg penting datuk bandar dah halang. Dia kata datAran merdeka hanya untuk najib n kuncu. Aduuhh nasib lebai malang dan porno. Kikiki

    ReplyDelete
  34. lagu hudud dah tak laku lagi. terpaksa cipta lagu ruu355 buat modal meraih undi melayu. pemimpin pas kuat kencing merata rata bezanya sekarang kencing mungkin ada yang bayar..

    ReplyDelete
  35. Apa ada pada akta yg penting hati dan beriman kepada allah pada aku akta 355 ini ialah akta politik itu saja janganlah nak percaya dgn akta 355 penilaian aku hanya nak kuasa nak duit nak jawatan itulah akta 355

    ReplyDelete
  36. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...